Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 197 198 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:44
No Hands schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:44:
[...]

als het gewoon volledig gewortelde grote struiken zijn die je afknipt dan gaat het echt hard. ik snoei de liguster twee of drie keer per jaar.
Ik snoei onze ligusters ook drie of vier keer per jaar, maar dat is iets anders dan afzagen bij de wortel.
Van niets naar een volle haag gaat echt niet zo snel, en gaat bovendien best wel werk in zitten om te zorgen dat alles goed vertakt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:49

Fanta

FordPerformance™️

Heeft iemand hier nog een gouden tip tegen woekerende Haagwinde / Wingerd / Pispottenkruid? Het goedje komt mijn tuin binnen door mijn klimop haag, aan de andere kant van de haag is een slootje en daarna weiland. Aan mijn kant van de klimop haag ben ik bezig een bijen/vlindervriendelijke tuin aan te leggen in Engelse cottage tuin stijl, met onder andere allerlei salvia's en nepeta's. Hoewel de Haagwinde ook vast zijn nut zal hebben, vind ik het toch wat zonde als hij mijn hele border overwoekert. Afgelopen voorjaar/zomer hebben we een hoop met de hand verwijderd, maar dat is op een gegeven moment geen doen meer..

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:03

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Fanta schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:33:
Heeft iemand hier nog een gouden tip tegen woekerende Haagwinde / Wingerd / Pispottenkruid?
Uitsteken tot en met het laatste flintertje wortel is het enige wat echt helpt, in mijn ervaring. Het is hardnekkig spul.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:25

Dennis1812

Amateur prutser

Het wortelt 2 meter diep.
Vooral weghalen voor het in bloei is. Wordt alleen maar lastiger als er meer komt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:33:
Heeft iemand hier nog een gouden tip tegen woekerende Haagwinde / Wingerd / Pispottenkruid? Het goedje komt mijn tuin binnen door mijn klimop haag, aan de andere kant van de haag is een slootje en daarna weiland. Aan mijn kant van de klimop haag ben ik bezig een bijen/vlindervriendelijke tuin aan te leggen in Engelse cottage tuin stijl, met onder andere allerlei salvia's en nepeta's. Hoewel de Haagwinde ook vast zijn nut zal hebben, vind ik het toch wat zonde als hij mijn hele border overwoekert. Afgelopen voorjaar/zomer hebben we een hoop met de hand verwijderd, maar dat is op een gegeven moment geen doen meer..
Het groeit hier ook in de haag. De wortels opzoeken en uithalen als je iets ziet werkt bij ons best goed om het onder controle te houden. Ik vind het zelf wel leuke plantjes trouwens. Als het niet zo de neiging had uit de hand te lopen liet ik het graag staan. Deze vlindertjes komen er trouwens op af: GrowMyHair schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:46: [Afbeelding]Angel wing

@Teijgetje Weet je nog wat je als schimmelbehandeling hebt gedaan toen?

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:07
ik heb mijn voortuin opnieuw laten bestraten, want ik wilde ook van het grind af, nu ga ik wel 3 plantenbakken plaatsen van 80x80x40. Ik wil er graag boompjes in met wat planten eromheen iemand tips welke daar het beste geschikt voor zijn ?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

alki schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:45:
ik heb mijn voortuin opnieuw laten bestraten, want ik wilde ook van het grind af, nu ga ik wel 3 plantenbakken plaatsen van 80x80x40. Ik wil er graag boompjes in met wat planten eromheen iemand tips welke daar het beste geschikt voor zijn ?
Welke plantenbakken, welke boompjes, of welke planten eromheen? ;)

Wat is de situatie? Licht/zon? Wat vind je mooi? Kleine boompjes worden groot, wat wil je wel en niet doen aan bijhouden?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:07
noes schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Welke plantenbakken, welke boompjes, of welke planten eromheen? ;)

Wat is de situatie? Licht/zon? Wat vind je mooi? Kleine boompjes worden groot, wat wil je wel en niet doen aan bijhouden?
Zoals ik al zei stalen plantenbakken van 80x80x40, staan idd veel in de zon zuidoost ligging.
Ik dacht eerst red robin boompjes weet niet of die tegen zoveel zon kunnen. Bijhouden wat nodig is natuurlijk

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:11
Hi all,

Na zoeken op internet voor wat antwoorden en het bezoeken van enkele winkels waar je helaas ook helemaal niks wijzer van wordt kwam ik hier terrecht. Had niet direct de link Tweakers en tuin gelegd dus verrast.

Na jaren van onkruid op de ouderwetse manier, krabben met tools, wil ik het toch wat makkelijker proberen te maken voor de rug. Ook ik word een dagje ouder.
Nu wil ik het uiteraard gifvrij houden, vandaar ook het weg krabben wat ik tot nu toe altijd heb gedaan.
Echter hebben we redelijk wat bestrating zowel voor als achterom.
Als tip kreeg ik om te kijken naar een bosmaaier en een nylon/metalen borstel kop. Redelijk wat filmpjes gezien en ziet er inderdaad super makkelijk uit.Nu is mijn oog op de Stihl FS55 gevallen, echter waar ik maar niet achter kan komen is of deze ook voldoende kracht heeft om zo'n borstel kop te kunnen aansturen zodra er tegendruk op komt.

Dus concreet deze twee vragen eigenlijk, zijn er mensen hier die ook zo'n oplossing gebruiken en wat is jullie ervaring? Daarnaast zijn er mensen die ervaring hebben met deze stihl en zo'n borstel kop?

Nu kom ik niet echt verder dan dat Stihl dealers zeggen, ja zou wel moeten maar moet je eens uitproberen.
Naja, als ik dan zeg dan breng ik hem je wel terug met een refund als hij het niet doet dan is dat niet mogelijk. Maar daadwerkelijk advies kunnen ze niet geven, behalve dat als ik de krachtigste koop het altijd wel goed komt.

Hoop dus dat iemand hier misschien wat ervaring hiermee heeft.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
alki schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Zoals ik al zei stalen plantenbakken van 80x80x40, staan idd veel in de zon zuidoost ligging.
Ik dacht eerst red robin boompjes weet niet of die tegen zoveel zon kunnen. Bijhouden wat nodig is natuurlijk
Zijn het plantenbakken zonder bodem zodat de wortels de grond in kunnen en gewoon kunnen groeien?

Eerste seconde op google:
  1. Hoogte: De boom kan, zonder snoei, 3 tot 5 meter hoog worden, maar wordt vaak klein gehouden.
  2. Standplaats: Hij gedijt het best in de volle zon tot halfschaduw, op een beschutte plek.
  3. Snoei: Om de felrode kleur te behouden en de boom in vorm te houden, wordt snoeien in het voorjaar en na de bloei aangeraden.
  4. Winterhardheid: De 'Red Robin' is winterhard, maar kan bij strenge vorst (-15°C of kouder) beschutting nodig hebben.
  5. Bodem: De boom houdt van een voedselrijke, goed doorlatende grond en kan niet goed tegen langdurige droogte, vooral de eerste twee jaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:41
xyonix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:37:
Hi all,

Na zoeken op internet voor wat antwoorden en het bezoeken van enkele winkels waar je helaas ook helemaal niks wijzer van wordt kwam ik hier terrecht. Had niet direct de link Tweakers en tuin gelegd dus verrast.

Na jaren van onkruid op de ouderwetse manier, krabben met tools, wil ik het toch wat makkelijker proberen te maken voor de rug. Ook ik word een dagje ouder.
Nu wil ik het uiteraard gifvrij houden, vandaar ook het weg krabben wat ik tot nu toe altijd heb gedaan.
Als tip kreeg ik om te kijken naar een bosmaaier en een nylon/metalen borstel kop. Redelijk wat filmpjes gezien en ziet er inderdaad super makkelijk uit.Nu is mijn oog op de Stihl FS55 gevallen, echter waar ik maar niet achter kan komen is of deze ook voldoende kracht heeft om zo'n borstel kop te kunnen aansturen zodra er tegendruk op komt.

Dus concreet deze twee vragen eigenlijk, zijn er mensen hier die ook zo'n oplossing gebruiken en wat is jullie ervaring? Daarnaast zijn er mensen die ervaring hebben met deze stihl en zo'n borstel kop?

Nu kom ik niet echt verder dan dat Stihl dealers zeggen, ja zou wel moeten maar moet je eens uitproberen.
Naja, als ik dan zeg dan breng ik hem je wel terug met een refund als hij het niet doet dan is dat niet mogelijk. Maar daadwerkelijk advies kunnen ze niet geven, behalve dat als ik de krachtigste koop het altijd wel goed komt.

Ook heel benieuwd. Grote borstel rol geprobeerd van Makita maar dat werkte niet. Propaan brander werkt voor geen meter. Uittrekken werkt natuurlijk maar het lukt me niet om het bij te houden (teveel onkruiddruk, teveel straatwerk). Met stugge borstel van staal aan een lange steel werkt wel aardig. Wat voor kop wil je erop zetten precies?

• xyonix
Eisbar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Ook heel benieuwd. Grote borstel rol geprobeerd van Makita maar dat werkte niet. Propaan brander werkt voor geen meter. Uittrekken werkt natuurlijk maar het lukt me niet om het bij te houden (teveel onkruiddruk, teveel straatwerk). Met stugge borstel van staal aan een lange steel werkt wel aardig. Wat voor kop wil je erop zetten precies?
Ja brander ben ik ook mee opgehouden, dat werkte nog het minste.
Even als voorbeeld onderstaande koppen, je kan ze van andere merken en ook goedkoper vinden uiteraard.

Nylon Kop

Metalen Kop

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:14
Denk aan plastics in het milieu als je aan de slag gaat met nylon.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
Hoezo werkt de brander niet? In mijn ervaring werkt dat best goed, even half uurtje branden en dan stevig vegen en het meeste is weg. Komt wel snel weer terug, maar dat zal met die borstels niet anders zijn toch?

Die plastic borstels lijken mij ook veel (microplastic) vervuiling op te leveren?
Die stalen borstels heb ik ook handmatig geprobeerd, maar daarvan had een keer 1 van de kinderen zo'n stalen ding in zijn voet zitten... Die komen natuurlijk ook los, zeker als je dit mechanisch gaat doen.

Wat ik op dit moment het makkelijkste vind ik met de schoffel (beetje op zijn kant) door de voegen te gaan. Daarmee haal ik iig het grootste deel weg

• Eisbar
kepler schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:11:
Hoezo werkt de brander niet? In mijn ervaring werkt dat best goed, even half uurtje branden en dan stevig vegen en het meeste is weg. Komt wel snel weer terug, maar dat zal met die borstels niet anders zijn toch?

Die plastic borstels lijken mij ook veel (microplastic) vervuiling op te leveren?
Die stalen borstels heb ik ook handmatig geprobeerd, maar daarvan had een keer 1 van de kinderen zo'n stalen ding in zijn voet zitten... Die komen natuurlijk ook los, zeker als je dit mechanisch gaat doen.

Wat ik op dit moment het makkelijkste vind ik met de schoffel (beetje op zijn kant) door de voegen te gaan. Daarmee haal ik iig het grootste deel weg
Ligt aan de onkruiden wellicht. Als je na een droge periode wat licht spul wegbrand gaat het aardig rap. Klaver gaat ook leuk. Dingen als paardebloemen, graspollen gaan mij te langzaam en bij mij komen die na verbranden sneller en krachtiger weer op dan als ik met de staalborstel de voegen schoonveeg. Wellicht zijn er krachtigere apparaten op de markt waarmee het sneller gaat. Ronde staalborstel op een bosmaaier van Makita is een interessante aanvulling voor mijn arsenaal.

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:19
Je moet met onkruidbranden niet branden tot het zwart is. Maar stuk korter. Je wil dat de celstructuur kapot gaat en de plant afsterft. Dan is ie echt dood. Als je de bovenkant kapot brandt, gaat de plant vanuit de wortels gewoon weer verder en helpt het dus heel kortstondig. Dus korter branden, af laten sterven.

Maar inderdaad, niet direct resultaat, wel stukken sneller en effectiever.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
xyonix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:37:
Hi all,

Doe ik voor mn werk weleens. Daar hebben we 3 bosmaaiers, 2 elektrisch en 1 benzine. Ik zal zaterdag even kijken naar de types. Mijn werkgever kennende koopt hij gelijk de dikste maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Al met al blijft de benzinevariant een heel stuk sterker maar is de elektrische voldoende voor gemiddeld werk. Het liefst pak ik zelf de benzineversie omdat ik sowieso last van mn rug krijg met bosmaaien en zo'n accupack op je rug helpt dan ook niet mee. Al is de machine zelf wel heel licht. Het zal dan ook wel aan mn houding liggen.

In principe gaat het best snel. Maar echt top resultaat? Nee. :N Het is perfect voor het grove werk (dan ben je eigenlijk al te laat ;)) maar je zal daarna met de brander oid aan de gang moeten om het af te laten sterven.

Borstel geen ervaring, wel mes en draad.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
Eisbar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:48:
[...]

Ligt aan de onkruiden wellicht. Als je na een droge periode wat licht spul wegbrand gaat het aardig rap. Klaver gaat ook leuk. Dingen als paardebloemen, graspollen gaan mij te langzaam en bij mij komen die na verbranden sneller en krachtiger weer op dan als ik met de staalborstel de voegen schoonveeg. Wellicht zijn er krachtigere apparaten op de markt waarmee het sneller gaat. Ronde staalborstel op een bosmaaier van Makita is een interessante aanvulling voor mijn arsenaal.
Maar uiteindelijk doe je met zo'n borstel niet veel anders dan met een brander toch? Bij beide blijven de wortels gewoon zitten en komen ze weer terug.

Blijft zowieso een gedoe, beste is nog de kinderen aan het werk zetten om alles eruit te trekken :P

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26
Eisbar schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Ik gebruik nog steeds het verboden woord, werkt als een tierelier, te bestellen als particulier in Polen.

• Teijgetje
xyonix schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:37: Nu is mijn oog op de Stihl FS55 gevallen, echter waar ik maar niet achter kan komen is of deze ook voldoende kracht heeft om zo'n borstel kop te kunnen aansturen zodra er tegendruk op komt.
Je hebt ongeveer 2 pk nodig, de FS55 heeft er 1, dat is eigenlijk te weinig, al zou zoiets moeten kunnen.
Ik zou voor iets van 1,9-2 pk gaan, dan kom je bij Stihl in deze range terecht, daar kan een echte onkruidborstel op.
Hier verschillende onkruidborstels op Stihl, een grote borstel op 0,9 pk wordt ook afgeraden.
Ik gebruik al jaren deze, waarbij ik moet zeggen dat ivm versleten onderdelen ik na 7 jaar een nieuwe gekocht heb omdat dat maar een paar tientjes duurder was dan nieuwe onderdelen op een oude machine.
En ik dus ook een nieuw motor heb ipv alleen de koppeling en divers toebehoren.
En heb daar ook weer alle extra sets bij, en de aandrijfas van het verlengstuk past ook in het motorgedeelte mocht dat na jaren intensief gebruik versleten raken.
Hij is er ook korter, en er zijn ook nylon onkruidborstels te bestellen als je delicate tegels hebt.

Borstels los kosten ook weinig.
Zo werkt die zesspriet van Amazon denk ik ook deels, maar imo is die meer voor het vervangen van de draadkop bij gewoon werk, en dan een beetje onkruidborstelen en dan voornamelijk op "de zijkant" gedraaid .
Of alles daar netjes van blijft is maar de vraag, je hebt al snel schade.
De door @xyonix gelinkte staalborstel 180 mm is te groot voor een 2 pk bosmaaier, daar gaat max 150 mm diameter op.

Er is ook een elektrische versie, en daar passen ook Makita accu's op.
Een onkruidborstel wordt meegeleverd.
Er zijn voor de elektrische diverse varianten met 1 of twee accu's en 1 of meerdere borstels.

Mits je genoeg accu`s hebt is die lichter om mee te werken.
Persoonlijk prefereer ik de benzineversie.
En nu met een tweede machine zit ik nog steeds op 2/3 van een Stihl zonder toebehoren.

Ik heb wel een andere maaidraadkop er op gezet die simpeler te vullen is. Op 1,5 hectare moet je regelmatig bijvullen. Na een Stihl Autocut waar de knop ook van versleet zit er nu een Levara op, met stalen knop.
En ronde draad werkt bij mij het best, alle draden met profiel smelten toch vast binnenin de kop door de snelheid/wrijving en krachten van de machine.
En ik heb er een Darwin-grip op (niet de originele) zodat ik gewoon rechtop kan staan en het mij geen kracht of rugletsel kost.
Dat is een lifesaver.

Kärcher heeft ook een onkruidborstel die met kunststof borstels werkt, zodat je minder beschadigingen hebt.
Branden heb ik 2x geprobeerd, dat werkt niet goed genoeg, de staalborstel eroverheen gaat heel snel.

[ Voor 74% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2026 11:54 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
barry86 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Ik gebruik nog steeds het verboden woord, werkt als een tierelier, te bestellen als particulier in Polen.
Stoer van je!

Maar de vraagsteller was duidelijk
Nu wil ik het uiteraard gifvrij houden

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
Branden werkt hier wel, maar dan met een elektrische brander (eigenlijk een soort verfstripper aan een steel, 2500 watt, 600 graden). Uitgezaaide plantjes zoals look zonder look, dovenetel, stinkende gouwe e.d. gaat prima. Echt wortelonkruid (zoals straatjesgras, paardebloem en kweek) is lastiger, daar moet je de brander wat langer op houden of na 3 weken er nog 's overheen. Het kost misschien wat meer tijd, maar het gaat geluidloos en zonder een zwaar apparaat te hoeven bedienen. En het is een mooie, milieuvriendelijke manier om van het overschot van je zonnepanelen af te komen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:37
Ik heb sinds dit jaar een woning met een nieuwe tuin. Nadat ik het gras heb aangepakt wil ik over enkele weken aan de slag met een heggenschaar.

Ik ben dus op zoek naar een geschikte heggenschaar.

Eerste tuin, dus weinig ervaring met heggenscharen en snoeien. Ik heb het volgende in de tuin staan:
  • Een haag (taxus baccata) van 12 à 14 meter totaal, 220–240 cm hoog. Staat er denk ik al vele jaren.
  • 14 meter liguster van ongeveer 1 meter hoog en 60–80 cm breed
  • Boven/tussen de liguster staan leilindes.
Aan de leilindes moet ik niets doen met een heggenschaar had ik begrepen; enkel voor de winter kort snoeien/knippen.

De taxus wil ik wel redelijk terugsnoeien, de onderkant is veel breder dan de bovenkant en hij is te dik geworden.De bovenkant ook een beetje korter wieken. Als ik 20 à 30 cm diep in de haag kijk zie ik dikke takken lopen (25–30 mm); terugsnoeien tot net op deze takken zou voldoende zijn.

Ik heb tweakers en andere fora al doorgelezen en nu zit ik te kijken naar de Makita DUH506Z (50 cm) en DUH606Z (60 cm). Makita bij voorkeur omdat ik ander gereedschap ook van dat merk ga aanschaffen. Voor de brede hagen lijkt 60 cm me efficiënter, maar ik vraag me af of dat in de praktijk echt veel scheelt of dat 50 cm ook prima volstaat en aangenamer werkt?

Daarnaast: is een stokheggenschaar (zoals de Makita DUN461) echt nodig/nuttig voor hagen van 220–240 cm, of kom je er met een degelijke trap en gewone heggenschaar ook prima uit? Ik wil niet onnodig investeren gezien het maar over een beperkt aantal meters gaat, ook al is die stokheggenschaar 'maar' 150 extra.

Advies welkom!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:26

Bluebe

Roar

Sparco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:55:
Ik heb sinds dit jaar een woning met een nieuwe tuin. Nadat ik het gras heb aangepakt wil ik over enkele weken aan de slag met een heggenschaar.

Ik ben dus op zoek naar een geschikte heggenschaar.

Eerste tuin, dus weinig ervaring met heggenscharen en snoeien. Ik heb het volgende in de tuin staan:
  • Een haag (taxus baccata) van 12 à 14 meter totaal, 220–240 cm hoog. Staat er denk ik al vele jaren.
  • 14 meter liguster van ongeveer 1 meter hoog en 60–80 cm breed
  • Boven/tussen de liguster staan leilindes.
Aan de leilindes moet ik niets doen met een heggenschaar had ik begrepen; enkel voor de winter kort snoeien/knippen.

De taxus wil ik wel redelijk terugsnoeien, de onderkant is veel breder dan de bovenkant en hij is te dik geworden.De bovenkant ook een beetje korter wieken. Als ik 20 à 30 cm diep in de haag kijk zie ik dikke takken lopen (25–30 mm); terugsnoeien tot net op deze takken zou voldoende zijn.

Ik heb tweakers en andere fora al doorgelezen en nu zit ik te kijken naar de Makita DUH506Z (50 cm) en DUH606Z (60 cm). Makita bij voorkeur omdat ik ander gereedschap ook van dat merk ga aanschaffen. Voor de brede hagen lijkt 60 cm me efficiënter, maar ik vraag me af of dat in de praktijk echt veel scheelt of dat 50 cm ook prima volstaat en aangenamer werkt?

Daarnaast: is een stokheggenschaar (zoals de Makita DUN461) echt nodig/nuttig voor hagen van 220–240 cm, of kom je er met een degelijke trap en gewone heggenschaar ook prima uit? Ik wil niet onnodig investeren gezien het maar over een beperkt aantal meters gaat, ook al is die stokheggenschaar 'maar' 150 extra.

Advies welkom!
Ik heb hier ook een meter of 15 aan liguster staan zo rond de 220 cm hoog en ik gebruik een combi van een STIHL HSA 60 (Heggenschaar) en Stihl HLA 56 (Steel heggenschaar). Deze bevallen mij erg goed, werken op de Stihl AK accu's. Voor gewoon gebruik zal de Makita het vast ook prima doen.

Ik zou niet meer zonder de steel heggenschaar willen, de liguster is hier wel een dikke meter breed dus nu kan ik vanaf 1 kant op de trap als nog de hele bovenkant mee pakken. ook fijn dat je voor de zijdes niet meer op de trap hoeft te staan die je steeds moet verplaatsen, gaat een stuk sneller. Je kweekt wel snel armen, want licht zijn die apparaten vaak niet.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:58
Heggen hebben de neiging om breder te worden, ik zou voor de 60cm gaan.

• pman63
  • Laatst online: 22:48
Lees je voor je gaat snoeien wel even in voor wanneer je het beste snoeit, en hoe, Hier in de buurt snapt ook niet iedereen dat helaas. En dat is jammer, ook voor de haag.

• Teijgetje
Het is mei, hagen snoeien doe je als het broedseizoen voorbij is.

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:45
We zijn nog druk bezig met het ontwerp van onze oprit. De opbouw wordt als volgt: 30 cm menggranulaat, een paar centimeter betonzand en daarop een looppad van gebakken klinkers met daarnaast grind en grindmatten.

Nu twijfelen we over de dikte van de klinkers voor het looppad. Er wordt hoofdzakelijk over gelopen, maar er zal af en toe ook met twee wielen van een auto overheen gereden worden. Is 6 cm dikte in combinatie met deze ondergrond voldoende, of is 8 cm echt aan te raden?

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:18

Bommes

Capo del formaggio

Teijgetje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:22:
Wij hebben een kat, er broed echt niets in onze heg.. >:)

Maar je hebt wel gelijk, na het broedseizoen pas snoeien, of zeker weten/checken dat er niets in zit te nestelen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Teijgetje
Sparco schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:55:
Ik heb sinds dit jaar een woning met een nieuwe tuin.

[kniesoor]
Ik denk dat je een nieuw huis hebt , met tuin.
Of een woning met bestaande/verwaarloosde tuin.
Een nieuwe tuin moet doorgaans nog ingericht. ;)
[/kniesoor]

Dat terzijde, een haag is doorgaans van onder breder dan boven, dit wordt zo gesnoeid zodat de onderkant ook genoeg licht krijgt.
Vooral bij hoge hagen en/of (deels) in de schaduw is dit belangrijk, en het hoeft geen piramide te zijn, iets schuin/kegel valt meestal niet op.
Maar taxus groeit inderdaad prima terug, je kunt het dus flink terugsnoeien.
Snoei op een bewolkte dag en geef extra water als je drastisch terug hebt gesnoeid zodat ze sneller herstellen.
Let op dat Taxus supergiftig is, bast, blad en ook het stuifmeel.
Niet bij aanraking gelijk, je kunt veilig snoeien, maar draag liever bescherming zoals een veiligheidsbril, handschoenen en lange mouwen/pijpen.
En check altijd op vogelnesten voor je drastisch gaat snoeien.

Ik zou niet zonder stokheggenschaar kunnen, en dan zijn onze heggen maar 1,50 hoog.
Steeds trappetjes verplaatsen en klimmen is die extra investering dubbel en dwars waard op den duur.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2026 23:34 ]

• pman63
Teijgetje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:22:
En die liguster dus ook aan het eind van de winter (en dan ook meteen flink terug)

• Teijgetje
pman63 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:36:
[...]

En die liguster dus ook aan het eind van de winter (en dan ook meteen flink terug)
Die zou ik eind augustus/september terugsnoeien, dan kan hij zich herstellen voor de winter en in het voorjaar gelijk op aangemaakte knoppen uitlopen.
Ook op een bewolkte dag doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2026 23:49 ]

• pjot1
  • Niet online
TNThomas schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:37:
We zijn nog druk bezig met het ontwerp van onze oprit. De opbouw wordt als volgt: 30 cm menggranulaat, een paar centimeter betonzand en daarop een looppad van gebakken klinkers met daarnaast grind en grindmatten.

Nu twijfelen we over de dikte van de klinkers voor het looppad. Er wordt hoofdzakelijk over gelopen, maar er zal af en toe ook met twee wielen van een auto overheen gereden worden. Is 6 cm dikte in combinatie met deze ondergrond voldoende, of is 8 cm echt aan te raden?
Ik zou zelf voor 8cm gaan. Je kan dan dikke klik aan je band geven zodat je grind over de band valt en je band niet meer ziet. Met 6cm is dat toch een stuk lastiger. Zeker als je er af en toe overheen rijdt dient de bestrating wel opgesloten te worden.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:38

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i32wY8l38jasa_qKCMIPmb69iA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kb6zo4i9oHL4b5NA3fnoZjbp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH0_n7TfNN5-nOY1dEURdwO-ZiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmJcMg2AiNLuAoFjTcl55IKR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7c15afdGW3kojpZPvaFtmF33GWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDp30apZ5VOVN4bx82t3pyOH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0YAB8A6-bgnUH9Bww05Pjyw_gA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akuN5MekkD8P0X0gFlPxKBbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBu8SyU2joMWZKc-mRHOlGf2q2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPAAWofeziQHJXhR6IrQImAd.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdje geleden de oude heg eruit gehaald en de portugese laurier gepland. Sommige hebben het veel lastiger dan andere, waar dus 85% nieuwe bladeren heeft. Hopelijk slaan ze allemaal aan. Nu een terras gemaakt, waar grind rondom komt en aan de voorkant zon 2 meter gras. Had wat zevenblad problemen dus heb alles 30 cm uitgegraven maar toch blijft het een gevecht, want bij de boompjes komt het soms omhoog.

Vandaag alles ophogen, gazon aarde laagje erop en dan gras inzaaien, zijn er nog mensen met tips voor het gras en/of portugese laurieren?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 12:43
Terrie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tijdje geleden de oude heg eruit gehaald en de portugese laurier gepland. Sommige hebben het veel lastiger dan andere, waar dus 85% nieuwe bladeren heeft. Hopelijk slaan ze allemaal aan. Nu een terras gemaakt, waar grind rondom komt en aan de voorkant zon 2 meter gras. Had wat zevenblad problemen dus heb alles 30 cm uitgegraven maar toch blijft het een gevecht, want bij de boompjes komt het soms omhoog.

Vandaag alles ophogen, gazon aarde laagje erop en dan gras inzaaien, zijn er nog mensen met tips voor het gras en/of portugese laurieren?
Laurier -> goed in de gaten houden of ze genoeg water krijgen, gaan heel snel de verkeerde kamt op bij net nieuw. Tevens bemesten 2x per jaar. Ben voor een druppelslang gegaan. Als je die niet hebt proberen water te geven zonder de bladeren erg nat te laten worden.

• Terrie

Terrie

Dracula schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Laurier -> goed in de gaten houden of ze genoeg water krijgen, gaan heel snel de verkeerde kamt op bij net nieuw. Tevens bemesten 2x per jaar. Ben voor een druppelslang gegaan. Als je die niet hebt proberen water te geven zonder de bladeren erg nat te laten worden.
Ik heb ze met het droge weer om de 2 dagen flink wat water gegeven (1 uur sproeien handmatig). Denk toch dat ze in het begin nog meer water hadden gewild en daarom voor wat lastiger hebben. Ik heb ze achter ook geplant, maar daar is het na 12:00 schaduw en de grond veel vochtiger. Daar lijken ze het allemaal perfect te doen.

Van de bladeren niet te nat wist ik niet. Zal eens kijken of ik een goede 20 meter druppelslang kan vinden.

• xyonix
Teijgetje schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:09:
[...]

Je hebt ongeveer 2 pk nodig, de FS55 heeft er 1, dat is eigenlijk te weinig, al zou zoiets moeten kunnen.
Ik zou voor iets van 1,9-2 pk gaan, dan kom je bij Stihl in deze range terecht, daar kan een echte onkruidborstel op.
Hier verschillende onkruidborstels op Stihl, een grote borstel op 0,9 pk wordt ook afgeraden.
[YouTube: UNKRAUT ENTFERNEN! ❌ - Alles zum Thema STIHL Freischneider und TIGER Anbaugeräte]

Ik gebruik al jaren deze, waarbij ik moet zeggen dat ivm versleten onderdelen ik na 7 jaar een nieuwe gekocht heb omdat dat maar een paar tientjes duurder was dan nieuwe onderdelen op een oude machine.
En ik dus ook een nieuw motor heb ipv alleen de koppeling en divers toebehoren.
En heb daar ook weer alle extra sets bij, en de aandrijfas van het verlengstuk past ook in het motorgedeelte mocht dat na jaren intensief gebruik versleten raken.
Hij is er ook korter, en er zijn ook nylon onkruidborstels te bestellen als je delicate tegels hebt.

Borstels los kosten ook weinig.
[YouTube: Onkruidborstel voor elk merk of type bosmaaier]

Zo werkt die zesspriet van Amazon denk ik ook deels, maar imo is die meer voor het vervangen van de draadkop bij gewoon werk, en dan een beetje onkruidborstelen en dan voornamelijk op "de zijkant" gedraaid .
Of alles daar netjes van blijft is maar de vraag, je hebt al snel schade.
[YouTube: Are 6 Wire Trimmer Heads a waste of money?]

De door @xyonix gelinkte staalborstel 180 mm is te groot voor een 2 pk bosmaaier, daar gaat max 150 mm diameter op.

Er is ook een elektrische versie, en daar passen ook Makita accu's op.
Een onkruidborstel wordt meegeleverd.
Er zijn voor de elektrische diverse varianten met 1 of twee accu's en 1 of meerdere borstels.

Mits je genoeg accu`s hebt is die lichter om mee te werken.
Persoonlijk prefereer ik de benzineversie.
En nu met een tweede machine zit ik nog steeds op 2/3 van een Stihl zonder toebehoren.

Ik heb wel een andere maaidraadkop er op gezet die simpeler te vullen is. Op 1,5 hectare moet je regelmatig bijvullen. Na een Stihl Autocut waar de knop ook van versleet zit er nu een Levara op, met stalen knop.
En ronde draad werkt bij mij het best, alle draden met profiel smelten toch vast binnenin de kop door de snelheid/wrijving en krachten van de machine.
En ik heb er een Darwin-grip op (niet de originele) zodat ik gewoon rechtop kan staan en het mij geen kracht of rugletsel kost.
Dat is een lifesaver.

Kärcher heeft ook een onkruidborstel die met kunststof borstels werkt, zodat je minder beschadigingen hebt.
[YouTube: Kärcher Akku-Fugenreiniger WER 18-55 im Test!]

Branden heb ik 2x geprobeerd, dat werkt niet goed genoeg, de staalborstel eroverheen gaat heel snel.
Wow super uitgebreid van je dit antwoord :)
Ik heb toevallig eentje nu te leen gekregen, 1,23kw met ongeveer 2PK motortje.
Het betreft geen dure Stihl maar een goedkoper merk van de Cranenbroek. Toevallig zit hier zo'n kop bij met die losse draden, zoals in je filmpje, die paarse draden. Wat een genot om hiermee snel over de stenen heen te gaan. Geen krassen en ik had 1 zijde van het huis binnen 5 minuten helemaal af.
Moet zeggen de draden waren amper versleten na 1 zijde, die denk ik makkelijk 35x5m is aan bestrating.

Zou alleen nog denk ik zo'n plastic borstelkop willen proberen hierop, om nog iets fijner in de voegen te kunnen komen. Als dit bevalt ga ik denk ik even nadenken of een duurdere Stihl/Stiga nodig is of dat ik misschien ook een goedkoper machientje koop om eens mee te klooien in het begin.

• xyonix
barry86 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Ik snap dat dit snel en makkelijk werkt maar heb kids en dieren hier rondlopen.
Wil daar geen gif bij in de buurt hebben, daarnaast ook nog eens planten van ons maar ook op de borders tussen de buren en ons redelijk veel mooie planten/heggen/boompjes, dat moet ook allemaal blijven leven.
Vind het niet erg om werk erin te stoppen, maar zoals gezegd, word ik een dagje ouder en wil ik het wat makkelijker maken.

• No Hands
Dracula schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van waar ze geplant worden. Hier staan ze in klei, krijgen nooit water of voeding en groeien als een tierelier.
Bladeren niet nat? hoe doen ze het dan als het regent?

• Barleone
  • Laatst online: 18:00
@Terrie Mij is eens verteld dat berkenbomen enorm veel vocht weghalen uit directe omgeving. Zijn het juist die laurieren die het moeilijk hebben?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• pman63
Teijgetje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:47:
[...]

Die zou ik eind augustus/september terugsnoeien, dan kan hij zich herstellen voor de winter en in het voorjaar gelijk op aangemaakte knoppen uitlopen.
Ook op een bewolkte dag doen.
Ook dan, dus eigenlijk 3 keer in het jaar. Maar dan moet je dat wel zelf doen of iemand er voor betalen en dat wil niet iedereen.

• pman63
Terrie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:59:

Minder tegels en meer gras, dan zal het in de zomer binnen ook minder warm zijn. Op gras kun je ook prima een loungeset kwijt.

• Terrie

Terrie

Barleone schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:40:
@Terrie Mij is eens verteld dat berkenbomen enorm veel vocht weghalen uit directe omgeving. Zijn het juist die laurieren die het moeilijk hebben?
Het zou wel kunnen dat hoe verder weg hoe beter ze het inderdaad doen. Nu wel erg blij met het weer, hopelijk dat ze allemaal gaan aanslaan. Ik zal morgen wel een foto maken van de portugese laurier in kwestie waar ik mij het meeste zorgen over maak. Betwijfel of deze het nog gaat doen, de bladeren vallen niet uit maar de toppen zijn wel donker.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

De Portugese laurier is hetzelfde als een laurierkers, toch? Die kunnen heel veel hebben. Een paar van de mijne zijn aangetast door zwammen en lopen nog vrolijk uit (moet ze weghalen, na het broedseizoen gaat meteen de Silky erin).

Als het grootste deel nieuwe bladeren heeft en goed uitloopt, komt het wel goed. En ze kunnen enorm worden, alle kanten op, dus bij twee gezonde met een kwijnend exemplaar ertussen groeit een eventueel gat ook wel dicht.

• Eisbar
VeertienKaVier schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 07:46:
De Portugese laurier is hetzelfde als een laurierkers, toch? Die kunnen heel veel hebben. Een paar van de mijne zijn aangetast door zwammen en lopen nog vrolijk uit (moet ze weghalen, na het broedseizoen gaat meteen de Silky erin).

Als het grootste deel nieuwe bladeren heeft en goed uitloopt, komt het wel goed. En ze kunnen enorm worden, alle kanten op, dus bij twee gezonde met een kwijnend exemplaar ertussen groeit een eventueel gat ook wel dicht.
Ik heb beide en ze verschillen sterk. Laurierkers met de grote bladeren extreem snelgroeiend. Portugese laurier heeft veel kleinere blaadjes en groeit minder hard. Beide robuuste planten alhoewel mijn Portugese laurier jaarlijks last heeft van diverse plagen met behoorlijk wat aantasting nieuw blad (groeit daar weer overheen telkens).

• Teijgetje
pman63 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:11:
Maar dan moet je dat wel zelf doen of iemand er voor betalen en dat wil niet iedereen.
De defnitie van een tuin hebben in een notedop. ;)

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 12:18
Ik weet dat je met een hogedrukreiniger beter niet je terras en houtwerk kan doen. Maar als je zoiets er op zet, is dat anders? PARKSIDE® Terrasreiniger | Lidl

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41

MJV

robkrekel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:52:
Ik weet dat je met een hogedrukreiniger beter niet je terras en houtwerk kan doen. Maar als je zoiets er op zet, is dat anders? PARKSIDE® Terrasreiniger | Lidl
Ik heb zo'n ding en het is eigenlijk een soort verlengstuk van de normale lans die snel rond draait, het effect is denk ik grofweg hetzelfde.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 12:43
No Hands schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:58:
[...]

Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van waar ze geplant worden. Hier staan ze in klei, krijgen nooit water of voeding en groeien als een tierelier.
Bladeren niet nat? hoe doen ze het dan als het regent?
Ja regen ontkom je niet aan.

Maar natte bladeren continue als je om de paar dagen water geeft zorgt voor meer schimmel gevoeligheid.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:11
Wij zijn ons aan het oriënteren op het stukje bestrating/terras bij onze nieuwbouwwoning. Leidend door het 'liefst geen onkruid'-principe, kwamen we al snel op flagstone (in specie). Ook esthetisch wel mooi, maar waarschijnlijk vrij duur (we hebben nog geen goede inidicatie).

Aan de andere kant zijn we ook wel gecharmeerd van het meer landelijke karakter van klinkertjes. Maar dan de vraag: wat is de beste aanpak/tip om dat zo efficiënt mogelijk onkruidvrij te krijgen en te houden? Valt of staat alles met de voorbereiding? De soort tegel/steen? Het voegsel? De manier van leggen? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :)

• pjot1
  • Niet online
BBBrt schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:29:
Wij zijn ons aan het oriënteren op het stukje bestrating/terras bij onze nieuwbouwwoning. Leidend door het 'liefst geen onkruid'-principe, kwamen we al snel op flagstone (in specie). Ook esthetisch wel mooi, maar waarschijnlijk vrij duur (we hebben nog geen goede inidicatie).

Aan de andere kant zijn we ook wel gecharmeerd van het meer landelijke karakter van klinkertjes. Maar dan de vraag: wat is de beste aanpak/tip om dat zo efficiënt mogelijk onkruidvrij te krijgen en te houden? Valt of staat alles met de voorbereiding? De soort tegel/steen? Het voegsel? De manier van leggen? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :)
Flagstones hoeven niet duur te zijn. Het is vooral de arbeid en het voegmiddel wat het duur maakt. Paar jaar geleden een leuke klus gedaan met flagstones, zie, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Onkruid komt van boven en niet van onder. De ondergrond heeft dus niet zoveel invloed op het verkrijgen van onkruid. Door regelmatig te bewandelen en vegen zal je 95% van het onkruid tegengaan. Normaal gesproken zal ik nooit Gatorsand aanbevelen maar op straatwerk wat je af kan trillen, zoals met klinkers, kan je het wel gebruiken. Hierdoor zullen de voegen dicht en hard worden zodat onkruid nagenoeg geen kans heeft.

• robkrekel
MJV schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Ik heb zo'n ding en het is eigenlijk een soort verlengstuk van de normale lans die snel rond draait, het effect is denk ik grofweg hetzelfde.
Dan wordt het toch schrobben -O-

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Terrie

Terrie

Druppelslang is gekocht en tussen de boompjes gelegd! Grond uitgespreid en ingezaaid, bandjes geplaatst en grind er tegen aan. Dit stukje is nu klaar:) nu wachten op het gras en binnenkort in de achtertuin verder. Daarna de oprit omhoog halen naar de hoogte van het terras:).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuhHuzgoG6YKSzk5A5GG0mMdTfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iildELs0NUhoibnoTro8df9L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA9K9w4O0CFaJgzI23j6F6mePR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYxWGoabOfddqDteN6JNoBN5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6Vv_YOe88pimwQYK-4Gw0jkkWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZrXj9D7GrXcX2PHwqq3S9Ri.jpg?f=fotoalbum_largeTot slot mijn laurier, deze heeft het heel moeilijk.. Misschien maar gewoon nieuwe planten?

• Eisbar
Bij planten van mijn Portugese laurier haag jaren terug ook een aantal die er zo uitzagen. Uiteindelijk gingen er twee dood en de rest trok bij. Goede kans dat deze nog bijtrekken denk ik. Voldoende water geven, aangetaste toppen eruit en maandje wachten?

[ Voor 5% gewijzigd door Eisbar op 16-05-2026 16:36 ]

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl95LVU5Mn2SlasrOyz_a3dYWdE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zpo7zdRPJM3O2t6FQ0etn7lC.jpg?f=user_large

Ik heb tuinverlichting paaltjes die ik wil plaatsen. In de paaltjes zitten het doosje van de foto. Nu wilde ik mijn paaltjes door lussen (5 in totaal), maar ik krijg in het doosje geen 2x aderige kabel. Om nu onder elk paaltje met een gietmof te gaan werken voelt erg dubbel. Een lasdoos past niet in het paaltje, dus eigenlijk zoek ik een waterdichte doos groter dan het kastje dat er nu bij zit, maar kleiner dan een lasdoos. Is zoiets er? Of moet ik toch gewoon onder elk paaltje een gietmof zetten?

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
robkrekel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:46:
[...]

Dan wordt het toch schrobben -O-
Wij gebruiken de PCL4 Van Kärcher. Is waarschijnlijk niet sneller dan manueel maar wel minder vermoeiend.

• edwin2021
robkrekel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:52:
Ik heb hem van karcher en werkt super. Eenmaal gebruiken en je koopt gelijk een nieuwe als de lagers eruit liggen.

• No Hands
Dracula schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Ja regen ontkom je niet aan.

Maar natte bladeren continue als je om de paar dagen water geeft zorgt voor meer schimmel gevoeligheid.
water geven die je bij de wortels toch?

• Eisbar
Driehoek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Wij gebruiken de PCL3 Van Kärcher. Is waarschijnlijk niet sneller dan manueel maar wel minder vermoeiend.
Ik gebruik pcl6 (4borstels) op hardsteen 1x pj omdat terras anders spekglad is in de winter. Werkt goed en sneller dan met de bezem en tuinslang

• Teijgetje
Eppo © schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:43:
[Afbeelding]

Ik heb tuinverlichting paaltjes die ik wil plaatsen. In de paaltjes zitten het doosje van de foto. Nu wilde ik mijn paaltjes door lussen (5 in totaal), maar ik krijg in het doosje geen 2x aderige kabel. Om nu onder elk paaltje met een gietmof te gaan werken voelt erg dubbel. Een lasdoos past niet in het paaltje, dus eigenlijk zoek ik een waterdichte doos groter dan het kastje dat er nu bij zit, maar kleiner dan een lasdoos. Is zoiets er? Of moet ik toch gewoon onder elk paaltje een gietmof zetten?
Hoe dik is je kabel?
Kun je zelf twee kabel wartels er onderin zetten?

• Driehoek
  • Niet online
[Afbeelding]

Wij hebben enkele van deze gebruikt en totnogtoe geen lekken (zitten niet heel erg diep in de grond)

Link

• edwin2021
[Afbeelding]

Even bij bauhaus gaan kijken. Die heeft doosjes die zonder wartels zijn maar met een soort van membraam afdichting. Die zijn kleiner als een normale lasdoos, ook minder waterdicht maar is wellicht een oplossing.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41

MJV

[Afbeelding]

Deze bedoelt @edwin2021 denk ik:

https://www.elektramat.nl/spelsberg-kabeldoos-89x43x37-31090801/?_gl=1*ouz6uc*_up*MQ..*_gs*MQ..&gbraid=0AAAAAD5RVIe9JLkd0Lzo2krjy3F18AuwQ

Heb ze zelf ook gebruikt in mijn zuiltjes om door te lussen, ze zijn sowieso beter waterdicht dan de standaard meegeleverde doosjes. Monteren in dit soort doosjes met YMVK-AS is even klooien (en je vingers open halen aan de mantel...) maar dat is het ook met grotere lasdozen ;).

Ze zijn dus IP55, liefst stop je ze in het paaltje; onder de grond is het misschien een risico.

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 16-05-2026 21:43 ]

• edwin2021
MJV schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:40:
[...]

https://www.elektramat.nl/spelsberg-kabeldoos-89x43x37-31090801/?_gl=1*ouz6uc*_up*MQ..*_gs*MQ..&gbraid=0AAAAAD5RVIe9JLkd0Lzo2krjy3F18AuwQ

Heb ze zelf ook gebruikt in mijn zuiltjes om door te lussen, ze zijn sowieso beter waterdicht dan de standaard meegeleverde doosjes. Monteren in dit soort doosjes met YMVK-AS is even klooien (en je vingers open halen aan de mantel...) maar dat is het ook met grotere lasdozen ;).

Ze zijn dus IP55, liefst stop je ze in het paaltje; onder de grond is het misschien een risico.
Yep, kon hem zo snel niet vinden. Zijn er in diverse maten. Bv praxis verkoopt ze.

• Eppo ©
  • Niet online
Bedankt voor de oplossingen. Ik ga morgen even langs de praxis want als ik snel meet moet dat in het paaltje passen

• Teijgetje
MJV schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Die heb ik dan weer gebruikt met twee pg16 wartels gemonteerd............. :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAcescvBpsJh7dbxQLdqhzlExHk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3TvSWQP8c7kUIjFCfCfSovoB.jpg?f=user_large

• robkrekel
Driehoek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Wij gebruiken de PCL3 Van Kärcher. Is waarschijnlijk niet sneller dan manueel maar wel minder vermoeiend.
edwin2021 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:23:
[...]

Ik heb hem van karcher en werkt super. Eenmaal gebruiken en je koopt gelijk een nieuwe als de lagers eruit liggen.
Voor de vierkante meters, 22 ofzo, waar het bij mij om gaat is deze investering het me niet waard.

• Driehoek
  • Niet online
robkrekel schreef op zondag 17 mei 2026 @ 06:41:
[...]

[...]

Voor de vierkante meters, 22 ofzo, waar het bij mij om gaat is deze investering het me niet waard.
Kleine aanpassing: we hebben de PCL4 niet de PCL3 (aangepast in originele post)

• edwin2021
robkrekel schreef op zondag 17 mei 2026 @ 06:41:
[...]

[...]

Tja, bij mij meer in de richting van 250m2.

Gaat snel en vrijwel geen spetters en daarmee geen schoonmaak werk erna. Alleen terras even met een trekker doen en klaar.

• edwin2021
Teijgetje schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:47:
[...]

Die heb ik dan weer gebruikt met twee pg16 wartels gemonteerd............. :9~
[Afbeelding]
Aha, wist niet dat een pg16 wartel erin paste.

• robkrekel
edwin2021 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Tja, bij mij meer in de richting van 250m2.

Gaat snel en vrijwel geen spetters en daarmee geen schoonmaak werk erna. Alleen terras even met een trekker doen en klaar.
Het gaat bij mij alleen om mijn terras en onder een overkappinkje. De paden en oprit zijn allemaal dikformaat gebakken klinkers, daar heb ik geen schoonmaakwerk van. Dat moet juist oud/vuil met mos ertussen zijn _/-\o_

• Teijgetje
edwin2021 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Aha, wist niet dat een pg16 wartel erin paste.
Nee, ik heb de gaten opgeboord tot 16 mm.

• No Hands
Teijgetje schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Nee, ik heb de gaten opgeboord tot 16 mm.
Dat heb ik bij mijne ook gedaan ja

• edwin2021
Aha, en hoe heb je de wartel dan vastgezet? PVC lijm oid?

• Teijgetje
edwin2021 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:03:
Aha, en hoe heb je de wartel dan vastgezet? PVC lijm oid?
Bij een wartel hoort een wartelmoer en een rubber ring.
Vandaar de vraag hoe dik je kabel is. Als je kleinere wartels kan gebruiken heb je binnen meer plaats voor de wartelmoeren.
De wartelmoeren heb ik "pas" geslepen, zolang je schroefdraad hebt om de rubber ring buiten te klemmen kun je best veel wegvijlen/sljpen.

• edwin2021
Teijgetje schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Vandaar de vraag hoe dik je kabel is. Als je kleinere wartels kan gebruiken heb je binnen meer plaats voor de wartelmoeren.
De wartelmoeren heb ik "pas" geslepen, zolang je schroefdraad hebt om de rubber ring buiten te klemmen kun je best veel wegvijlen/sljpen.
Vandaar mijn vraag. Ik had niet verwacht dat er genoeg ruimte voor de moer+ring in de doos zou zitten.

• Driehoek
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:52:
[...]

Kan je dan niet beter het systeem kiezen wat ik stuurde? Voor misschien een paar euro meer geen geprul met boren en slijpen en betere waterdichtheid.

• Teijgetje
Driehoek schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:43:
[...]

Kan je dan niet beter het systeem kiezen wat ik stuurde? Voor misschien een paar euro meer geen geprul met boren en slijpen en betere waterdichtheid.
Het ging in eerste instantie om zijn orginele bijgeleverde zwarte doos.
Er zijn inderdaad tal van kant en klare andere oplossingen te koop.

• t14wo
  • Laatst online: 23:41
Vraag omtrent een oprit.

Probleem:
Ik heb een grind oprit waarbij steentjes in het profiel blijven zitten waardoor de hele straat vol ligt met grind.

Oplossing:
Betonnen tegels (4,5cm) neerleggen. Dit werkt prima!

Volgend probleem:
De tegels gaan toch schuiven. Ze liggen op de grindmatten, dus niet op grind. Vervolgens het grind weer teruggeharkt tussen de tegels in.

Heeft er iemand een slimme oplossing om de tegels beter te laten liggen?

Ik denk aan:
- tegels vastzetten met stalen hoekprofielen die ik de grond in mep
- dikkere tegels, zodat deze niet op de grindmatten liggen, maar er tussen. (Moeten wel serieus dikke tegels zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM2CGsTMW6T970G8F8zvmyiIqj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWhH28g0gXsg6sHAYWvHHJe9.jpg?f=fotoalbum_large

• Eppo ©
  • Niet online
@edwin2021 @MJV nogmaals bedankt voor het linkje. Doosje past mooi in het paaltje van het lampje (zonder wartels, maar verwacht dat die rubbere afdichting net zo waterdicht is als het originele doosje). Nu alleen nog monteren op een tegel en een kabel graven

• edwin2021
t14wo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:57:
Vraag omtrent een oprit.

Probleem:
Ik heb een grind oprit waarbij steentjes in het profiel blijven zitten waardoor de hele straat vol ligt met grind.

Oplossing:

Volgend probleem:
De tegels gaan toch schuiven. Ze liggen op de grindmatten, dus niet op grind. Vervolgens het grind weer teruggeharkt tussen de tegels in.

Ik denk aan:
- dikkere tegels, zodat deze niet op de grindmatten liggen, maar er tussen. (Moeten wel serieus dikke tegels zijn)

[Afbeelding]
Opsluitbandjes ernaast en tussenin?

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Nooit begrepen waarom mensen grind op de oprit leggen exact on het probleem @t14wo beschrijft: de hele straat ligt er vol mee ;)

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:21

Shadow_Agent

Shadow_Agent schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:43:
[...]

Same here! Heb een Prunus hier in de tuin die bloeide enkele weken geleden en de boom zat vol met hommels. Inmiddels uitgebloeid maar daarna ook vrijwel geen hommels meer gezien :( Verder ook weinig insecten op bloeiende smeerwortel en ooievaarsbek bijvoorbeeld.
even een kickje: was in de tuin bezig afgelopen dagen en plots viel mijn oog op een gezoem van een klein hommeltjes. Dus even kijken en ineens was ie weg. Even blijven speuren en zag een hommel onder één van mijn compostbakken vandaan komen *; vandaag vele hommels gezien. Tevens een tweetal nesten in de tuin met meesjes :)

Als laatste: voor de bewatering van de aardbeien een aantal druppelaars van Rainbird gekocht. Proof of concept gemaakt door deze op een oude tuinslang te prikken. Beetje een overkill systeem geworden maar heb nu een rode druppelaar (7l p/m) vertakt naar twee blauwe druppelaars (1.9 l p/m) in een bato aardbeienbak. Totaal 5 bakken op een rij. Systeem lijkt goed te werken d:)b
Hopelijk kan ik zodoende de aardbeien goed vochtig houden. Ga het systeem nog uitbreiden naar andere aardbeien bakken en plantenbakken op het terras.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ-mwCJ3twcZpyOOqdAkMg_cbzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HqUTZl024CjIH9A9ugqpxj3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yml3e5P0x39R0VdXM1ne5LcEnWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHGKwrKw6HbFOt086x0lqs1w.jpg?f=fotoalbum_tile

• t14wo
Shadow_Agent schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:41:
Nooit begrepen waarom mensen grind op de oprit leggen exact on het probleem @t14wo beschrijft: de hele straat ligt er vol mee ;)
Verkeerde grond gekozen vrees ik. Grotere kiezels is er niks aan de hand. Maar vrouwlief vond dit mooier.

Reden is simpel: oprit is kleigrond. Dus bestraten is een tijdelijke oplossing. Gaat verzakken na paar jaar en dan kan je weer een paar duizend uitgeven. Grind verzakt ook, maar zie je niks van. Daarnaast veel betere afwatering. Zo vreemd is het toch niet als ik dit benoem. ;)

• pjot1
  • Niet online
t14wo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:57:
Vraag omtrent een oprit.

Probleem:

Oplossing:

Volgend probleem:

Ik denk aan:

[Afbeelding]
Allereerst, 4,5cm voor een oprit is echt veel te dun. Minimaal is 6cm maar dat is echt minimaal, beter is 8cm.

Beter is de tegels in het zand en tussen de splitmatten. Maar dan zullen ze alsnog niet blijven liggen. Zoals hierboven al geopperd is; zet er een bandje omheen. Zorg er dan voor dat het bandje 4 a 5cm lager is dan de tegels zodat je er weer grind overheen kan gooien en het bandje dus uit het zicht is. Zorg ook voor een beetje body dus geen 5/15 bandje maar een 8 of 10/20 band. Hier heb ik dat ook gedaan, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYaOOZXRJlw40AjZQz9g-X0VehI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hSaDG5IO5uTYZerTThFKuH8Z.jpg?f=user_large

Dat je op kleigrond zit wil nog niet zeggen dat de boel verzakt tenminste als het grondwerk maar goed is. Dat wil zeggen, minimaal 30cm menggranulaat met daaronder wegendoek en daarboven een straatlaag van 5cm. :)

[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 18-05-2026 17:31 ]

• t14wo
pjot1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:28:
[...]

Allereerst, 4,5cm voor een oprit is echt veel te dun. Minimaal is 6cm maar dat is echt minimaal, beter is 8cm.

Beter is de tegels in het zand en tussen de splitmatten. Maar dan zullen ze alsnog niet blijven liggen. Zoals hierboven al geopperd is; zet er een bandje omheen. Zorg er dan voor dat het bandje 4 a 5cm lager is dan de tegels zodat je er weer grind overheen kan gooien en het bandje dus uit het zicht is. Zorg ook voor een beetje body dus geen 5/15 bandje maar een 8 of 10/20 band. Hier heb ik dat ook gedaan, [Afbeelding]

Dat je op kleigrond zit wil nog niet zeggen dat de boel verzakt tenminste als het grondwerk maar goed is. Dat wil zeggen, minimaal 30cm menggranulaat met daaronder wegendoek en daarboven een straatlaag van 5cm. :)
Die banden paar cm lager is een slim idee! Dan kan ik een doorlopende strook met opsluitbanden leggen en daartussen de dikkere betontegels.

Ik heb overigens geen enkele oprit gezien hier in de hele wijk die na jaren nog niet verzakt is. Verzakkend doorlopende straatwerk oprit is natuurlijk ook veel zichtbaarder. Auto’s tegenwoordig zijn 500kg per band op een vierkante decimeter.

• edwin2021
t14wo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:20:
[...]

Die banden paar cm lager is een slim idee! Dan kan ik een doorlopende strook met opsluitbanden leggen en daartussen de dikkere betontegels.

Ik heb overigens geen enkele oprit gezien hier in de hele wijk die na jaren nog niet verzakt is. Verzakkend doorlopende straatwerk oprit is natuurlijk ook veel zichtbaarder. Auto’s tegenwoordig zijn 500kg per band op een vierkante decimeter.
En vergeet het draaien niet. Mooiste is om recht erop en eraf te rijden maar ja, dat gaat niet altijd.

• t14wo
edwin2021 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:56:
[...]

En vergeet het draaien niet. Mooiste is om recht erop en eraf te rijden maar ja, dat gaat niet altijd.
Klopt! Het verplaatsen van de tegels is ook met name gebeurd nadat iand op ons huis heeft gepast.

Ik vind de verzonken opsluitbanden icm dikkere tegels een goed idee. Wel meer werk dan ik hoopte. Maar wel een duurzame oplossing denk ik.

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 09:49

Theuno

Da Devil Crew

Heeft iemand de gouden tip om dit netjes te krijgen? Gaat van een buitenkraan, naar 25mm tyleen.

Die stukken gardena zijn vaak aan het lekken. Ik raak de weg kwijt in het bos van koppelingen en overgangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01ILsN4KPTaT_iv22miOyY8A2Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7cJfLgoRaIm23KFhi9O8dgs.jpg?f=fotoalbum_large

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• pjot1
  • Niet online
t14wo schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:20:
[...]

Hier in de buurt ook alles op klei, en in de nieuwbouw kan je precies zien wie het goed heeft uitgevoerd. Mensen willen vaak besparen op grondwerk omdat dat 1 van de grootste kostenposten is maar het is de basis van alles. Ik neem aan dat je ook straten hebt met klinkers in jouw buurt, dus het moet wel kunnen.

Btw, heb je wel steenkorrel onder je grind?

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Shadow_Agent schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:49:
[...]
even een kickje: was in de tuin bezig afgelopen dagen en plots viel mijn oog op een gezoem van een klein hommeltjes. Dus even kijken en ineens was ie weg. Even blijven speuren en zag een hommel onder één van mijn compostbakken vandaan komen *; vandaag vele hommels gezien. Tevens een tweetal nesten in de tuin met meesjes :)
Ja, hier zijn de hommels ook weer massaal aanwezig, gelukkig maar.

Over hommels gesproken: de bijenstichting heeft nu de actie Statiegeld voor hommels. Vooral interessant voor bedrijven en dergelijke, dus hup, aan het blik en de fles op de werkplek.

• edwin2021
Theuno schreef op maandag 18 mei 2026 @ 23:39:
Heeft iemand de gouden tip om dit netjes te krijgen? Gaat van een buitenkraan, naar 25mm tyleen.

Die stukken gardena zijn vaak aan het lekken. Ik raak de weg kwijt in het bos van koppelingen en overgangen.

[Afbeelding]
Zijn de grijze wel origineel gardena? Op zich ziet het er wel (functioneel) goed uit, veel beter als dit gaat het niet worden of je moet er een kastje omheen maken.

Enige problemen die ik met de originele gardena koppelingen wel eens heb zijn uit gedroogde rubbertjes. Even vervangen en gaat weer jaren mee. Bij imitatie heb ik wel gehad dat de behuizing scheurde, kan dat hier het geval zijn? Tape o.i.d. heb ik nog nooit bij Gardena hoeven gebruiken.

• t14wo
pjot1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 06:13:
[...]

Hier in de buurt ook alles op klei, en in de nieuwbouw kan je precies zien wie het goed heeft uitgevoerd. Mensen willen vaak besparen op grondwerk omdat dat 1 van de grootste kostenposten is maar het is de basis van alles. Ik neem aan dat je ook straten hebt met klinkers in jouw buurt, dus het moet wel kunnen.

Btw, heb je wel steenkorrel onder je grind?
Zal het zeker mee te maken hebben. Mijn keuze voor grind is ook een economische. Grond afvoeren en een gehele nieuwe laag aanbrengen vond ik gewoon veel te duur. :)

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:16

[Afbeelding]
Weet je zeker dat de stukken lekken? Dacht ik namelijk hier thuis ook, maar na nadere inspectie bleek het de buitenkraan zelf te zijn.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30

[Afbeelding]
Als het bij het bovenste deel van de slang lekt zou ik die vervangen door een echte Gardena koppeling (lijkt me niet het geval?). Vaak sluiten andere merken net wat minder goed aan, en raken eerder defect. Het boven genoemde rubbertje kan ook helpen.

EDIT:
En als het bij de schroefdraden lekt eventueel wat teflon tape gebruiken (wel in de juiste richting zodat je niet het tape weer opstroopt).

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 19-05-2026 08:54 ]

• pjot1
  • Niet online
t14wo schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:33:
[...]

Zal het zeker mee te maken hebben. Mijn keuze voor grind is ook een economische. Grond afvoeren en een gehele nieuwe laag aanbrengen vond ik gewoon veel te duur. :)
Niet lullig bedoelt maar dat is eigenlijk verkeerde zuinigheid. Nu zal het grind zakken en heb je steeds nieuw grind nodig. Ook zullen de matten zakken wat de werking van de matten teniet doet. En mocht je ooit een keer besluiten om voor bestrating te kiezen dan is je basis niet goed.

• pjot1
  • Niet online
Alweer/nog steeds een gratis bijen en vlinderpakket te bestellen!

https://www.natuurmonumen...n/bij-en-vlinderpakket-ld

• t14wo
pjot1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Niet lullig bedoelt maar dat is eigenlijk verkeerde zuinigheid. Nu zal het grind zakken en heb je steeds nieuw grind nodig. Ook zullen de matten zakken wat de werking van de matten teniet doet. En mocht je ooit een keer besluiten om voor bestrating te kiezen dan is je basis niet goed.
Ik hoor wat je zegt. En snap je reactie. Maar een paar duizend aan grondwerk of een paar zakken grind elk jaar was voor mij een makkelijke trade off. :)
De grindmatten liggen overigens op het grondwerk van de oude oprit. Die was in 15 jaar een 6-7 cm verzakt. Misschien is die nu al helemaal ingeklonken.

• Teijgetje
Misschien leuk en nuttig om te doen:

Maak je eigen "gratis" Aziatische Hornaar val.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Zo, die lust wel een glaasje ;) Ze worden ook geelpoothoornaar genoemd en dat is wel zo handig, want aan die gele poten herken je ze snel.

Een tijdje geleden zaten er maar liefst twee hier in de garage, waarvan zeker 1 koningin. Ik spaar het liefst alles wat vliegt, kruipt en zoemt, maar hiervoor maak ik een uitzondering.
Pagina: 1 ... 197 198 Laatste