badkuip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:46:
[...]
Ook bedankt voor de tips. Graszoden ben ik niet zo van. Het is duurder dan graszaad maar vooral een grotere belasting voor het milieu. Die zoden komen uit de fabriek natuurlijk en dat gaat niet voor niets…
Die grotere belasting ligt voornamelijk in het steken en vervoer, verder wordt het gras hetzelfde opgekweekt als thuis.
Ook thuis worden vaak gewasbeschermingmiddelen ingezet om het onkruid aan te pakken.
Niets is irritanter dan een net ingezaaid gazon, waar veel (voor)werk ingestoken is, en waar het onkruid sneller kiemt.
Onkruidzaad dat aan komt waaien of dat nog in de grond zat.
En dat je lijdzaam moet zien opkomen totdat je het aan kan pakken als het gras sterk genoeg is.
Dat heb je met zoden niet, die zijn gelijk zo dicht dat onkruid en
krabgras vrijwel geen vat krijgt.
Al blijft krabgras een levenslange uitdaging.
En natuurlijk zijn er ook ecologisch gekweekte zoden, bv
hier,
hier, of bij anderen.
Maar inderdaad, een perfecte monocultuur kweken is lastig, ik vraag me dan af of de meerprijs het in dit geval waard is tegenover normaal gekweekte zoden.
Duurder dan graszaad is dan ook relatief, je hebt er veel meer werk aan dan de grond onkruidvrij maken, egaliseren en zoden leggen.
En dan gelijk een grasmat hebben die gelijk "bestand" is tegen onkruid van onder en boven af.
En je hebt natuurlijk gelijk mooi zichtwerk voor de winter, "met alleen watergeven".
Met de insteek "het komt uit de fabriek" komt alles in de hele wereld uit "de fabriek" volgens mij.
Overal zal productie geoptimaliseerd worden, of dat nu een school, werk, kwekerij of vakantieoord is.
Niemand die graszoden levert zal dan ook zonder reden overbodige maatregelen inzetten.
En verschraald land? Daar wordt op gereageerd, ook gras heeft een bodemvoorkeur om optimaal te groeien.
[
Voor 20% gewijzigd door
Teijgetje op 31-08-2026 02:12
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.