No Hands schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 06:51:
[...]
Waar komt deze vuistregel vandaan? Wij hebben hier afgelopen herfst wortels van een lindeboom weggehaald die dikker waren dan mijn dijen, dan ook nog eens driekwart rondom de boom. Die heeft geen krimp gegeven.
Zeker bij iets als klimop zou ik zonder angst nog vreselijk veel meer weghalen. Dat heeft altijd nog ergens anders een wortel.
Omdat ik (voorheen) veel voor gemeentes gewerkt heb in boomwortelschade was dit de vuistregel. Nu is het natuurlijk ook net wie zn pols je pakt maar het is een redelijk goede leidraad.
Dit is om de boom niet teveel 'pijn' te doen en omdat dikkere wortels de boom houvast geven. Zeker met wat jongere bomen is dit erg belangrijk.
Collega van me had een keer een wortel weggehaald van ca 3 meter lang en ongeveer polsdikte. Week later lag de boom om. Gemeente wilde daarvoor mn collega aansprakelijk stellen. Na onderzoek bleek dat de aanleg verkeerd was gegaan. Er was namelijk geen bomengrond toegepast waardoor de boom niet goed kon wortelen en die ene wortel hield hem vast bij een westerstorm.
Rzaan schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:05:
[...]
Maar dat houdt in dat ik een cunet moet graven van zeker 30-40 of misschien wel 50 cm diep. Het gaat hier al snel om 150-200 m2. Dat zijn heel wat vrachtwagens om grond af te voeren. Dat maakt het mede zo duur.
En dat moet daarna allemaal weer gevuld worden met menggranulaat en het juiste zand. Loopt erg in de kosten.
Klopt allemaal wat je zegt. Zelf zou ik eerder uitgaan van 50cm. 25 tot 30 cm korrel, straat laag van gemiddeld 5cm en dan de kasseien nog die tot 20cm hoog kunnen zijn. Tenminste de echte.
Steenkorrel is niet zo duur, ongeveer gelijk aan zand. Vergeet ook geen (wegen)doek onder de korrel te gooien. Zo houdt je de ondergrond en korrel gescheiden en creëer je nog meer draagkracht omdat het de druk nog beter verdeeld.
Maar de afvoer gaat inderdaad een hoop kosten. Probeer een bedrijf te vinden die een eigen grondbank heeft. Kijk eens bij Grondbalans. Dat is een bedrijf die als hoofdmoot grond van A naar B brengt. Zit landelijk, ook het bedrijf waar ik werk werkt met hen samen.
Het is in jouw geval jammer dat het niet gelijk is gedaan. Ik neem aan dat je het huis/oprit zo hebt gekocht? Door dingen zelf te doen kan je inderdaad op kosten besparen. Je kan een kraan huren, maar dan heb je nog een vrachtwagen/knijperauto nodig om de boel weg te brengen. Maar bedenk wel dat het evengoed een secuur klusje is en dus echt niet voor iedereen weggelegd is.
Maar ja, wie mooi wilt zijn moet pijn lijden zeggen ze wel eens.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.