Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
@No Hands
Lekker verborgen gebrek heb je daar gevonden. :X

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 21:47
Ik zoek een nieuwe heggenschaar voor mijn vader (90+). De Makita-met-snoer die hij 30 jaar geleden bij zijn pensioen kreeg is letterlijk "op" en hij wilde nu toch wel een schaar met accu, liefst weer een Makita. Snoeiwerk is voornamelijk taxus- en ligusterhaagjes. Belangrijk is, dat hij makkelijk hanteerbaar is en niet te zwaar. Zijn oude schaar was 45 cm en rond de 4 kilo, en dat begon toch wat zwaar te worden.

Met die eisen kwam ik uit bij de Maktia DUH506 (LXT 18V) of UH020 (XGT 40V). Het is in essentie dezelfde schaar, maar met een ander accuplatform. Makita promoot uiteraard de XGT-versie, maar ik vroeg me af of je in de praktijk veel verschil gaat merken. Prijsverschil met 2 accu's is toch aanzienlijk, zelfs met de "gratis" XGT accu die je er nu nog bij krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Vistajevski op 05-09-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
Barleone schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:40:
@No Hands
Lekker verborgen gebrek heb je daar gevonden. :X
niet zelfbewonings clausule, ouderdomsclausule, zus en zo clausule. Ik ga daar verder geen moeite in steken, die vloer moest er toch uit voor schuimbeton en die gietijzeren riolering wilde ik ook niet onder mijn schuimbeton laten zitten. Het had toch anders gemoeten. Nu is er een extra reden om dat anders te gaan doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:08:

En even over tot de normale orde van de dag..........

Ik dacht altijd dat zwanen heel trouw zijn aan hun partner. :+
Onze beide zwanen zijn wit met oranje snavels, zoals witte zwanen zijn.

Dit jaar heeft ons paartje vijf pullen. Toen ze klein waren zaten er twee donkere bij.
Nu zijn ze bijna volwassen en blijven die twee donker, ook hun snavel is donker i.p.v. oranje.
En de drie witte jongen hebben ook een grauwe snavel i.p.v oranje.

Klik twee keer om het verschil tussen de jongen en moeder goed te zien
[Afbeelding]
Pa verdedigt ze natuurlijk tegen alles wat in de buurt komt, weet hij veel. _O-
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
:9~

Oh, en antwoord gehad over onze hooiwagens.
Het zijn reuzenhoowagen, een invasieve soort.
Hier meer over ze.
Wat leuk! Zo'n 10 jaar terug woonden mn schoonouders op een woonboot en hadden ook een om hen heen. Mn schoonzusje (toen een jaar of 11) gaf ze brood en op een gegeven moment waren ze echt tam, tenminste tegenover haar. Ze zat toen een keer in het gras en had links en rechts een zwaan zitten. Alles wat bij haar in de buurt kwam was de sjaak! :+

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlKzAGKq0SE9bQEuehDUyR5JMtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urTM5LONsY1qSxLbwmGcNxOg.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee of deze gazonbemesting (najaar) degelijk is van de lidl?
Ik verwacht geen (?) DCM kwaliteit maar als het nut heeft wil ik best wel een paar zakjes kopen.

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek V2 5.12kwh

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:54:
[Afbeelding]

Iemand een idee of deze gazonbemesting (najaar) degelijk is van de lidl?
Ik verwacht geen (?) DCM kwaliteit maar als het nut heeft wil ik best wel een paar zakjes kopen.
5 euro voor 3kg... Voor <20 euro heb je een zak DCM kip/koe/paard van 18kg :P

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:45
Vistajevski schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:06:
Ik zoek een nieuwe heggenschaar voor mijn vader (90+). De Makita-met-snoer die hij 30 jaar geleden bij zijn pensioen kreeg is letterlijk "op" en hij wilde nu toch wel een schaar met accu, liefst weer een Makita. Snoeiwerk is voornamelijk taxus- en ligusterhaagjes. Belangrijk is, dat hij makkelijk hanteerbaar is en niet te zwaar. Zijn oude schaar was 45 cm en rond de 4 kilo, en dat begon toch wat zwaar te worden.

Met die eisen kwam ik uit bij de Maktia DUH506 (LXT 18V) of UH020 (XGT 40V). Het is in essentie dezelfde schaar, maar met een ander accuplatform. Makita promoot uiteraard de XGT-versie, maar ik vroeg me af of je in de praktijk veel verschil gaat merken. Prijsverschil met 2 accu's is toch aanzienlijk, zelfs met de "gratis" XGT accu die je er nu nog bij krijgt.
Wij hebben er één op het 18V LXT systeem. Verbaasde me hoe stil die was.

Als ik begin met een volle accu en de 16m coniferenhaag gedaan heb, is er één balkje van de laadindicator verdwenen.

Gaat om een 3Ah accu.

• Stef CB
Slonzo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:10:
[...]

5 euro voor 3kg... Voor <20 euro heb je een zak DCM kip/koe/paard van 18kg :P
En is dat goed voor het najaar?
Om de winter goed/beter door te komen.

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek V2 5.12kwh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:42:
[...]

En is dat goed voor het najaar?
Om de winter goed/beter door te komen.
Ehh, heb je het echt nodig? Ik bedoel, heb je je grond getest? Zo nee, dan zou ik eerst even doen. Dan kan je bepalen wát je nodig hebt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
pjot1 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:57:
[...]

Ehh, heb je het echt nodig? Ik bedoel, heb je je grond getest? Zo nee, dan zou ik eerst even doen. Dan kan je bepalen wát je nodig hebt. :)
Ik heb mijn grond eens laten testen maar snap daar niet veel van :p
De waardes waren toen goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXE4KCWn4LHN7vr_-VOv2xb_XsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JP3So4O1U4A7VAnjvothVBMv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJ8R5y_8750deBbCrlItmKo47Dg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ttFX4lHdj43eEKzwJjdFF9ip.png?f=user_large

Heb al 2 keer dcm vital green gestrooid dit jaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
Wanneer de waardes als hoog, zeer laag of ongunstig worden beoordeeld dan zou ik dat niet interpreteren als 'goed'.
Je zit laag in organische stof, hoog in kalium en zo zijn er nog wel wat 'afwijkingen'.
Idealiter voeg je toe wat de bodem nodig heeft. Op de zakken met meststoffen staat aangegeven wat er in zit.
Wanneer je al hoog zit in kalium en je gaat dan een meststof strooien waar ook kalium bij in zit dan doe je iets verkeerd.
In jouw geval zou ik vooral veel biologische compost aan de grond toevoegen, een jaartje het bodemleven z'n werk laten doen en dan weer laten testen. Overigens, de meststoffen in de grond spoelen na verloop van tijd uit, 1 x in de 2 jaar testen is wel handig om te weten of hetgeen je aan het doen bent de juiste manier is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ziet er op zich goed uit, hier heb je geen specifieke mest voor nodig, hier kun je het beste gedroogde dierlijke mest voor gebruiken, dan gaat ook het organische koolstof en humus gehalte omhoog. Met als bijkomend voordeel dat het mestoverschot naar beneden gaat, en je voorkomt de CO2 uitstoot van de kunstmestproductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Stef CB schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat @Yaksa en @LinuxMan je de beste antwoorden hebben gegeven die je maar kan hebben! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Stef CB Ik zie weinig geks, enig is wellicht een wat hoge zuurgraad? Wat kalk erop, volgend (voor)jaar weer laten testen?
Als je de grond 100% goed wil hebben, blijf je jezelf gek maken.
En dan nog, goed voor welke plant? De ene houdt van andere grond dan de andere plant dus ideale grond bestaat niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
franssie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:59:
@Stef CB Ik zie weinig geks, enig is wellicht een wat hoge zuurgraad? Wat kalk erop, volgend (voor)jaar weer laten testen?
En dan nog, goed voor welke plant? De ene houdt van andere grond dan de andere plant dus ideale grond bestaat niet.
Het gaat niet alleen om de grond, het gaat ook om het bodemleven in die grond.
Ik neem tenminste aan dat @Stef CB geen savanne, woestijn of steppe als tuin wil, maar een gezonde grond waar hij zo makkelijk mogelijk zijn groente en plantjes een goede plek wil geven.
Dan is het in zijn geval aan te bevelen dat het organische stof gehalte omhoog gaat.
Dat helpt het bodemleven en het bodemleven helpt de plantjes weer door stoffen uit die organische stof op te nemen en om te zetten in stoffen waar de plantjes weer blij van worden, want die stoffen kunnen de plantjes zelf niet maken.
Zonder bodemleven krijg je een 'arme' grond waar alleen maar iets op groeit wanneer je kunstmest blijft strooien. Dat dat problemen oplevert zien we nu op de weilanden met Engels Raaigras en de uitgestrekte percelen met voedermais. Die hebben een ecologische waarde die lager ligt dan een gemiddelde parkeerplaats in een vinex-wijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:41

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Als je je bodem wilt verbeteren, breekt nu trouwens het ideale seizoen aan: ruim die bladeren niet op. Leg een mooie laag over je bodem, zodat ze langzaam kunnen verteren en planten beschermen tegen eventuele vorst, en maak er bladcompost van. Pissebedden en regenwormen gaan dan voor je aan het werk

(gewijzigd vanwege opeens verdwenen bodemdieren)

[ Voor 15% gewijzigd door VeertienKaVier op 11-09-2025 09:45 ]

• Barleone
En de protip is natuurlijk om een composthoop te maken en nadien de compost in de tuin te verspreiden.
Ik had einde winter (zeg maart) nog zoveel nat blad in de tuin liggen dat het hele perken met planten verstikte. Ik heb het toen echt opgeruimd en allemaal onder een struik gegooid, bij (nog) gebrek aan een composthoop.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Als je de grond 100% goed wil hebben, blijf je jezelf gek maken. En dan nog, goed voor welke plant? De ene houdt van andere grond dan de andere plant dus ideale grond bestaat niet.
Problemen boven de grond hebben meestal een oorzaak onder de grond. Zoals @Yaksa zegt wil je niet de planten voeden, maar het bodemleven. Die zorgen dan automatisch mee voor een beter milieu voor de plant. Een tekort aan organische stof en humus is weldegelijk een probleem. Jaarlijks veel compost toevoegen (niet de soort uit de plastic zakken in het tuincentrum) en houtsnippers erop zou mijn oplossing zijn. Veel kans dat je daarmee de rest ook oplost.

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 11-09-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Barleone schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:12:
En de protip is natuurlijk om een composthoop te maken en nadien de compost in de tuin te verspreiden.
Een eigen composthoop is altijd goed, maar met de kanttekening dat quasi niemand zelfvoorzienend is in de hoeveelheid compost die je nodig hebt + dat je wel een beetje moet weten wat je doet wil je niet een heleboel ongewenste zaden (her)introduceren. Enkele opeenvolgende jaren een paar kuub compost laten leveren om te boel te "kickstarten" zal waarschijnlijk handiger en effectiever zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 11-09-2025 10:40 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:37:
Een eigen composthoop is altijd goed, maar met de kanttekening dat quasi niemand zelfvoorzienend is in de hoeveelheid compost die je nodig hebt + dat je wel een beetje moet weten wat je doet wil je niet een heleboel ongewenste zaden (her)introduceren. Enkele opeenvolgende jaren een paar kuub compost laten leveren om te boel te "kickstarten" zal waarschijnlijk handiger en effectiever zijn.
Uit nieuwsgierigheid, maar waarom is niemand zelfvoorzienend? Dat impliceert dat een stuk natuurgebied ook niet zelfvoorzienend is? Als je je groenteafval in de compost gooit, heb je meer dan je zou mogen verwachten op basis van de grond die je hebt, normaalgesproken. Behalve dat bij ons de ratten alle groente uit de compostbak vreten, dus blijven alleen takken over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
henkie196 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:46:[...]Uit nieuwsgierigheid, maar waarom is niemand zelfvoorzienend? Dat impliceert dat een stuk natuurgebied ook niet zelfvoorzienend is? Als je je groenteafval in de compost gooit, heb je meer dan je zou mogen verwachten op basis van de grond die je hebt, normaalgesproken. Behalve dat bij ons de ratten alle groente uit de compostbak vreten, dus blijven alleen takken over.
Een stuk natuurgebied is wel degelijk zelfvoorzienend.
Heb jij wel 'ns een stuk bosschage gezien wat zichzelf in de herfst 'winterklaar' maakte?
Al dat afgevallen blad composteert ter plekke, dat is hoe de natuur werkt.
En het is inderdaad zo dat wanneer je alle snoeiafval, (biologische) groente- en fruitafval en koffiedrab verwerkt in de composthoop dat je op den duur zult merken dat het maaiveld in je tuin hoger wordt.
Echter, dat duurt decennia lang voordat je dat merkt.....
Dat ratten afkomen op groente uit de compostbak is vreemd, dan gooi je er waarschijnlijk gekookt voedsel en/of brood in. Ik heb al tientallen jaren een compostbak, nog nooit een rat gezien.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:59:
Een stuk natuurgebied is wel degelijk zelfvoorzienend.
Heb jij wel 'ns een stuk bosschage gezien wat zichzelf in de herfst 'winterklaar' maakte?
Al dat afgevallen blad composteert ter plekke, dat is hoe de natuur werkt.
En het is inderdaad zo dat wanneer je alle snoeiafval, (biologische) groente- en fruitafval en koffiedrab verwerkt in de composthoop dat je op den duur zult merken dat het maaiveld in je tuin hoger wordt.
Echter, dat duurt decennia lang voordat je dat merkt.....
Dat zou ik inderdaad ook verwachten, gras en bladeren kun je mulchen (of niet, afhankelijk van waar het ligt en wat je wil), dan zou je in principe neutraal moeten zijn. Vandaar dat @Slonzo's opmerking me wat verbaasde. Zeker als je groente afval nog meeneemt als compost.

Duurt wel even voordat je een redelijke composthoop opbouwt, dat slinkt altijd vrij snel.
Dat ratten afkomen op groente uit de compostbak is vreemd, dan gooi je er waarschijnlijk gekookt voedsel en/of brood in. Ik heb al tientallen jaren een compostbak, nog nooit een rat gezien.
Knaagdieren houden over het algemeen juist van vers groente afval, minder van gekookt groente afval. Maar in dit geval was de oorzaak meer extern, in dat een nieuwe brug werd aangelegd en het heien dat daarvoor nodig was heeft een boel ratten kolonies van de oever naar het dorp gejaagd.

• Yaksa
henkie196 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:06:[...]
Maar in dit geval was de oorzaak meer extern, in dat een nieuwe brug werd aangelegd en het heien dat daarvoor nodig was heeft een boel ratten kolonies van de oever naar het dorp gejaagd.
Tja, dan gaan ze op zoek naar alles wat enigszins eetbaar is.
Maar ze krijgen snel genoeg in de smiezen dat er gewoon weinig voedsel te vinden is en waarschijnlijk verdwijnen ze dan (na 1 of 2 jaar) ook weer uit het dorp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14
En voor wie een composthoop niet past in de (kleine) tuin, je kan bij het snoeien, afknippen uitgebloeide bloemen etc. de "chop and drop" methode toepassen. Eigenlijk een heel natuurlijke methode.
Je hebt altijd een dun laagje materiaal op je bodem (scheelt uitdrogen) en het composteert door het bodemleven.

• Barleone
@dcl!
Zeker! Chop & drop wel lekker fijn voor de snellere vertering heeft zoveel voordelen. Houdt veel onkruid tegen ook.

Vandaag de bladlaag van het vorige jaar eens nader bekeken, onderaan is het al lekker verteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

En het scheelt veel opruimwerk bij snoeien.

Ik ruim alleen snoeiafval op wat op straat valt eigenlijk.
De rest verteerd vanzelf wel. Hooguit verspreid ik het een beetje. Of maak her en der wat hogere hoopjes.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henkie196 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:46:
Uit nieuwsgierigheid, maar waarom is niemand zelfvoorzienend? Dat impliceert dat een stuk natuurgebied ook niet zelfvoorzienend is? Als je je groenteafval in de compost gooit, heb je meer dan je zou mogen verwachten op basis van de grond die je hebt, normaalgesproken. Behalve dat bij ons de ratten alle groente uit de compostbak vreten, dus blijven alleen takken over.
Los van de ratten: het minieme beetje compost dat ik overhoud uit mijn compostvat, is in de verste verte niet toereikend voor mijn tuin. Mijn tuin kwalificeert niet als bos of enig ander natuurgebied waar alles zomaar z'n vrije gang gaat en/of blijft liggen waar het valt. Ik krijg gerust meerdere m3 aan compost per jaar weggewerkt op 10+ are. Ik ken niemand die zelf dergelijke volumes aan compost produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Laatst online: 12:15
Hoezo verwerk je jaarlijks meerdere m3s compost in je tuintje van 10+are? Komt wat overdreven over op mij. Ik heb hier bij de aanleg behoorlijk wat compost gebruikt als kickstarter. Want de tuin was 20jaar als parkeerplaats gebruikt dus bodemleven was totaal vernielt. En sindsdien is het een kwestie van mulchen op het gras en in de borders. En bij aanplanten van nieuwe planten wat aanplantgrond erbij. Overigens een tuin van plm 1400m2 (14+ are ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:38
ph 6.7 lijkt mij perfect voor gras en , als je nog meer kalk doet wordt het alkalisch en dat is niet gunstig (ik heb deels 7.5 zonder kalk en dat helpt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
Heeft iemand ervaring met hydrofobe grond? Wij hebben zandgrond op een helling (was een duin oorspronkelijk). De top laag is een soort bosgrond en kan wat water vasthouden, maar daaronder is het kurkdroog. Top laag varieert in dikte van 20-50cm zoiets.

Druppelbewatering lijkt ineffectief, sproeiers al helemaal niet en de regen totnogtoe ook niet. Veel planten hebben een zwaar groeiseizoen gehad hierdoor. Dennebomen met veel naaldverlies, Laurierhaag nauwelijks gegroeid, deel van de hortensias is verdroogd. Gras doet het wel goed dit jaar.

Ik denk zelf dat de vroege droogte (in maart) voordat hier de irrigatie aangaat de hoofdoorzaak is. Daarmee is de grond uitgedroogd en daarna is irrigatie (sproeiers en druppels) minder / weinig effectief geweest.

Hydrofobie viel mij op na wat graafwerk voor verplaatsen van planten en aanleggen van een tuinpad. Water rolt er gewoon vanaf hoeveel je het ook besproeit. Zelfs de zwarte toplaag is na sproeien nauwelijks nat.

Straks komt er een dikke laag blad van de loofbomen overheen en ik heb hopen snoeiafval die vermengd met naalden vergaan om in het voorjaar uit te spreiden. Is er nog een specifieke grond toevoeging te doen? Ik kan niet gaan graven ivm de wortels van de bomen, dus alleen toevoegen aan de oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
TheUnknowny schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:35:
[...]

Wij hebben er één op het 18V LXT systeem. Verbaasde me hoe stil die was.

Als ik begin met een volle accu en de 16m coniferenhaag gedaan heb, is er één balkje van de laadindicator verdwenen.

Gaat om een 3Ah accu.
Second. Ik heb mijn draadschaar vervangen door een van de goedkopere LXT scharen. Never looked back. Heel licht en snoeit alles tot een halve cm prima. Gebruik hem voor klimop en beukenhagen en taxus. Voor het zwaardere werk hebben ze ook oplossingen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
VeertienKaVier schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:02:
Als je je bodem wilt verbeteren, breekt nu trouwens het ideale seizoen aan: ruim die bladeren niet op. Leg een mooie laag over je bodem, zodat ze langzaam kunnen verteren en planten beschermen tegen eventuele vorst, en maak er bladcompost van. Pissebedden en regenwormen gaan dan voor je aan het werk

(gewijzigd vanwege opeens verdwenen bodemdieren)
Soort blad maakt veel uit en daar kun je beetje mee spelen als je een mix hebt.
- Linde en beuk verteert snel. Met nat weer is er na een maand of twee al weinig vanover. Lindeblad (met de zaden) geeft veel uitlopers maar zijn makkelijk eruit te trekken / onder te schoffelen.
- Eikenblad begint vaak pas einde lente, begin zomer echt uit elkaar gevallen en als het op een droger stuk ligt, dan haalt het de volgende winter. Daarmee is het een goede bodembedekkende mulch die compact wordt en niet verstikt. Verzuurt wel sterk.
- Lange naalden gaan makkelijk 1-2 jaar mee. Goed als bodembedekker.
- Plataan, deze kan verstikken. Einde lente is pas alles echt weg bij ons, maar voor bodembedekkers en heesters haal ik het deels weg en gooi het op hopen achter een haag.
- Groenblijvende magnolia. Grote bladeren die lang mee gaan . 2-3 jaar. Eigenlijk nog geen goede plek voor gevonden. Sommige naaktslakken lijken er iets mee te kunnen. Wat op het gras valt maai ik er nu in (mulch stand), zo komt ik er deels vanaf. Kan niet in de compost hoop en is ook lastig omdat oud blad vooral in de lente en begin zomer valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleiblei
  • Laatst online: 12:15
@Eisbar , we hadden hetzelfde. Maar dat kwam vooral doordat de grond enorm verdicht en schraal was. Wat we hebben gedaan (is overigens wel killing voor bodemleven, het kost jaren om het evenwicht in de grond weer goed te krijgen) is alles dlink diep omspitten. Tot zeker 80cm diep. Vervolgens bentoniet (totaal op bovengenoemde m2s, een kilo of 150) door de grond gewerkt en bovenop een laag van 10-20cm molm en wormcompost. Vooral dat laatste is echt super mooi spul.

En vervolgens omdat we gewoon nul wormen en andere dieren tegen kwamen tijdens het spitten, heb ik regenwormen gekocht en door de tuin verspreid. Je hebt (schijnbaar) wel "soorten" wormen. Dwz. Wormen die horizontaal en wormen die verticale kanalen graven.

Dat alles is nu 6 jaar geleden en water wordt goed opgenomen en de tuin staat er top bij. In jouw geval zou ik mij in ieder geval verdiepen in bentoniet en wormen. Ik denk niet dat spitten veel op gaat leveren op duingrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
bleiblei schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:48:
@Eisbar , we hadden hetzelfde. Maar dat kwam vooral doordat de grond enorm verdicht en schraal was. Wat we hebben gedaan (is overigens wel killing voor bodemleven, het kost jaren om het evenwicht in de grond weer goed te krijgen) is alles dlink diep omspitten. Tot zeker 80cm diep. Vervolgens bentoniet (totaal op bovengenoemde m2s, een kilo of 150) door de grond gewerkt en bovenop een laag van 10-20cm molm en wormcompost. Vooral dat laatste is echt super mooi spul.

En vervolgens omdat we gewoon nul wormen en andere dieren tegen kwamen tijdens het spitten, heb ik regenwormen gekocht en door de tuin verspreid. Je hebt (schijnbaar) wel "soorten" wormen. Dwz. Wormen die horizontaal en wormen die verticale kanalen graven.

Dat alles is nu 6 jaar geleden en water wordt goed opgenomen en de tuin staat er top bij. In jouw geval zou ik mij in ieder geval verdiepen in bentoniet en wormen. Ik denk niet dat spitten veel op gaat leveren op duingrond.
Alles doorpsitten kan hier niet, maar strooien lijkt ook te kunnen met bentoniet. Ik heb 50 kg besteld en ga het strooien voordat bladval alles bedekt. Een handje in een plantgat gooien kan ook geen kwaad denk ik. Qua wormen zit het wel goed. Veel in het gazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Eisbar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:30:
Heeft iemand ervaring met hydrofobe grond? Wij hebben zandgrond op een helling (was een duin oorspronkelijk). De top laag is een soort bosgrond en kan wat water vasthouden, maar daaronder is het kurkdroog. Top laag varieert in dikte van 20-50cm zoiets.
Hier gebeurt het altijd na een droge periode (ook zandgrond, van het type "stuifzand"). Ik heb wel eens gelezen dat het komt omdat de meeste planten een waslaagje produceren op hun blad om uitdroging tegen te gaan. Dat spoelt langzaam van de bladeren en blijft makkelijk op het oppervlak liggen. Het gaat pas weg na een periode met veel miezer.

Wat ik heb gedaan is veel richels gemaakt op schuine stukken tuin. Het water verzamelt dan in de richel en daar trekt het op den duur wel in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
LinuxMan schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:27:
[...]

Hier gebeurt het altijd na een droge periode (ook zandgrond, van het type "stuifzand"). Ik heb wel eens gelezen dat het komt omdat de meeste planten een waslaagje produceren op hun blad om uitdroging tegen te gaan. Dat spoelt langzaam van de bladeren en blijft makkelijk op het oppervlak liggen. Het gaat pas weg na een periode met veel miezer.

Wat ik heb gedaan is veel richels gemaakt op schuine stukken tuin. Het water verzamelt dan in de richel en daar trekt het op den duur wel in de grond.
Wellicht doet hars van naaldbomen hetzelfde met het zand. Staan veel dennen op dit stuk. Richels - dat is een een goede optie. Ik probeer bij aanplanten tegenwoordig een lichte ondiepe kuil te maken waarvan de rand waterpas is ipv gelijk met de helling. Heel steil is het hier overigens niet, dus gaat om kleine correcties. En ja alle neerslag sinds februari is vrijwel alleen in korte buien gekomen hier aan de kust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
Het is vooral voor mijn gazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Yaksa schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:02:
Wanneer de waardes als hoog, zeer laag of ongunstig worden beoordeeld dan zou ik dat niet interpreteren als 'goed'.
Je zit laag in organische stof, hoog in kalium en zo zijn er nog wel wat 'afwijkingen'.
Idealiter voeg je toe wat de bodem nodig heeft. Op de zakken met meststoffen staat aangegeven wat er in zit.
Wanneer je al hoog zit in kalium en je gaat dan een meststof strooien waar ook kalium bij in zit dan doe je iets verkeerd.
In jouw geval zou ik vooral veel biologische compost aan de grond toevoegen, een jaartje het bodemleven z'n werk laten doen en dan weer laten testen. Overigens, de meststoffen in de grond spoelen na verloop van tijd uit, 1 x in de 2 jaar testen is wel handig om te weten of hetgeen je aan het doen bent de juiste manier is.
Al dat testen kost toch veel geld? ik was 100 euro kwijt om een bodemstaal te laten opsturen.
evt wil ik komend voorjaar biologische compost strooien en dan bekijken om in het najaar te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:38
Ik wou ons gazon eens aanpakken in het najaar (verticuteren, beluchten, doorzaaien en bemesten), maar nu ben ik niet zeker of dat al mag. Onze graszoden zijn in maart dit jaar pas geplaatst. Hieronder wat foto's van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hULwiskFkFBN_6Y45vON0natRnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGDkbyzCL6QbeP7RdjuNWuwK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhYjdJhamldq3Wtw59vqUkJzolo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZubnuCHbyoYLtic2opAr1tss.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmlV7JzJN6W7BHPzjZOxk_qTcV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvup4I0eAKi6Q7QQSJnb28GP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wDxm-SrLJ9kudQAru7pC98845A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7cTNJyTBIm4MVWqmKiNPEeD.jpg?f=fotoalbum_large

Wat raden jullie aan om hier mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
dotcom87 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:53:
Ik wou ons gazon eens aanpakken in het najaar (verticuteren, beluchten, doorzaaien en bemesten), maar nu ben ik niet zeker of dat al mag. Onze graszoden zijn in maart dit jaar pas geplaatst. Hieronder wat foto's van de huidige situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat raden jullie aan om hier mee te doen?
Eerst even de vraag me waarom het -plaatselijk?- zo verslechterd is. Heeft het gras wel genoeg water gehad? Is de bodem onder de zoden goed genoeg om in te wortelen? Intensief op gespeeld?

Kijk even onder de plaggen of gras is ingegroeid in de bodem en hoe ver of dat je het rolletjes er zo weer afhaalt. Zuurgraad is ook goed om te weten.

Licht verticuteren en dan flink inzaaien zou nog net kunnen denk ik. Maar als de ondergrond gewoon niet goed is dan is dat zonde van je tijd. Ik laat het gazon lekker vol met mos gaan in de herfst en dan in de lente maken we er weer een grasmat van ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Eisbar op 14-09-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Stef CB schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:24:
[...]Al dat testen kost toch veel geld? ik was 100 euro kwijt om een bodemstaal te laten opsturen.
evt wil ik komend voorjaar biologische compost strooien en dan bekijken om in het najaar te testen.
Ik denk dat verkeerde bemesting met kunstmest en daarna tot de ontdekking komen dat je groente/planten/fruit het heel slecht doen of dood gaan duurder is.
Je wilt compost gaan strooien, maar weet je ook al hoeveel je nodig hebt om de bodemstructuur te verbeteren? Dan helpt alleen een dun laagje strooien niet wanneer je maar weinig bodemleven hebt, je zal ook een deel in de bodem moeten werken (met een cultivator). Nu is het de ideale tijd daarvoor, blad begint te vallen, verzamel dat en leg een laag in de (bovenop de delen die je met compost hebt bewerkt het meeste zal in het voorjaar verdwenen zijn, wat er dan nog ligt werk je met de cultivator onder de grond. In de late winter nog wat koemest (liefst van een bioboer die potstal heeft) toevoegen.
Een goede bodem opbouwen kost tijd, veel inlezen in de materie en goed waarnemen wat de bodem doet. Het hoeft niet veel geld te kosten, wanneer je eenmaal weet waarop te letten kun je met eenvoudige middelen een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Laatst online: 22:38
Eisbar schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:49:
[...]

Eerst even de vraag me waarom het -plaatselijk?- zo verslechterd is. Heeft het gras wel genoeg water gehad? Is de bodem onder de zoden goed genoeg om in te wortelen? Intensief op gespeeld?

Kijk even onder de plaggen of gras is ingegroeid in de bodem en hoe ver of dat je het rolletjes er zo weer afhaalt. Zuurgraad is ook goed om te weten.

Licht verticuteren en dan flink inzaaien zou nog net kunnen denk ik. Maar als de ondergrond gewoon niet goed is dan is dat zonde van je tijd. Ik laat het gazon lekker vol met mos gaan in de herfst en dan in de lente maken we er weer een grasmat van ;)
Het lijkt alsof de grond op die plaatsen vaster is. Ik heb een tijdje terug de schroevendraaier eens op verschillende plaatsen in het gazon geduwd, en op de plaatsen waar het gras nu slechter is ging het effectief moeilijker. Vandaar dat ik ook een beluchtingsrol heb gekocht voor op mijn verticuteermachine, omdat ik vermoed dat dat ook zou helpen?

Welke test gebruik jij om de zuurtegraad te meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:19

Druppelbewatering lijkt ineffectief, sproeiers al helemaal niet en de regen totnogtoe ook niet. Veel planten hebben een zwaar groeiseizoen gehad hierdoor.
Een moeilijke, je kunt met een grondboor gaten boren, deels vullen met verteerd plantenmateriaal om daarna vol te gieten met water, om dit constant te blijven doen.
Het water wordt als het goed is opgenomen door grond, kan wel een tijdje duren.
Dan zorgen dat je het gat vol water blijft houden zodat het water zich horizontaal in het geboorde gat steeds verder gaat verspreiden.
Er bestaan "wetting agents", zie https://icl-growingsoluti...ategories/wetting-agents/
al moet ik zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb.
Kun je dit inzaaien met bijvoorbeeld gele mosterd, deze wortelt diep, zorgt voor stuctuurverbetering, als deze afgestorven is blijven wortels in de grond achter, als kanaaltjes werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Linux gebruiker op 14-09-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met solar tuinverlichting? Ik heb onlangs onze tuin wat heringericht en daarbij is het 12V lampjessysteem wat ik had komen te vervallen. Op bepaalde punten zou ik wel weer graag licht hebben en ik twijfel nog of ik daar weer helemaal snoeren naar ga aanleggen. BIjvoorbeeld bij de containers als je daar 's avonds iets in wilt doen. Ik heb daarom bij de Gamma dit solar lampje gehaald dat in het donker altijd aan is en met bewegingssensor feller wordt:
https://www.gamma.nl/asso...bewegingssensor/p/B153819

Een weekje in gebruik en dat werkt eigenlijk heel goed. Geeft voldoende licht en ook voor sfeerverlichting in de gedimde stand vind ik het prima geschikt. Tot nu toe gaat ie de hele nacht mee op de opgeladen batterij, echter gaan we straks de donkere herfst/winter in, dus ben benieuwd hoe deze oplossing zich gedurende het hele jaar gedraagt. Ik overweeg om er nog 2 bij te halen. Of doen dit soort lampjes in de winter helemaal niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39

Roozzz

Plus ultra

Tja, zand houdt amper water vast. Beste optie is het vergroten van de hoeveelheid organisch materiaal in de bodem. Dat is typisch een project van de lange adem, maar door te mulchen en evt compost op te brengen kan je stukje bij beetje de bodem (en het bodemleven) verbeteren.
Straks komt er een dikke laag blad van de loofbomen overheen en ik heb hopen snoeiafval die vermengd met naalden vergaan om in het voorjaar uit te spreiden. Is er nog een specifieke grond toevoeging te doen? Ik kan niet gaan graven ivm de wortels van de bomen, dus alleen toevoegen aan de oppervlakte.
Dat klinkt prima. Afhankelijk van het type blad/boom is het mogelijk wel fijn om eea te verkleinen / te composteren en niet alles te laten liggen. Een mix is fijn, dat beperkt ook evt verzuring etc. De kans is aanwezig dat je bodemleven nog niet in staat is om alles te verwerken.
Rinse repeat voor een paar jaar...

Het kan zijn dat je bodemleven op termijn toch nog niet goed functioneert, dan kan het handig zijn om dat eens te testen. Wie weet is het veel te zuur, ontbreken er wormen etc. Dan kan je daar evt nog gerichte actie op zetten.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Converge-
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-09 11:57
Wij verhuizen over een maand naar een nieuwbouw woning met een tuintje, en aangezien we waarschijnlijk niet veel budget meer zullen hebben om deze herfst te beginnen met heel de tuin in te richten, vroeg ik me af of we al wat kunnen voorbereiden.

Ik maak me namelijk zorgen over de grond, de oorspronkelijke bodem is eigenlijk baggerspecie waarmee ze jaren geleden het gebied hebben opgehoogd. Het huis maakt deel uit van een groter project, wat al enkele jaren lopende is, dus volgens mij is de ondergrond hier overal zeer verdicht. De aannemer is nu bezig met de tuinaanleg, en ondergrond zou eerst losgemaakt worden, en dan aangevuld met +/- 40cm teelaarde om de tuin op te beginnen. Er wordt momenteel enkel gras gezaaid en verder niks.

Waar moet ik bij deze bodem op letten alvorens te beginnen denken aan planten? Kan ik op voorhand al iets doen om de bodem te verbeteren? Zijn er bepaalde maatregelen die ik moet treffen wanneer ik begin met planten? Alle tips zijn welkom !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
Roozzz schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:23:
[...]

Tja, zand houdt amper water vast. Beste optie is het vergroten van de hoeveelheid organisch materiaal in de bodem. Dat is typisch een project van de lange adem, maar door te mulchen en evt compost op te brengen kan je stukje bij beetje de bodem (en het bodemleven) verbeteren.

[...]

Dat klinkt prima. Afhankelijk van het type blad/boom is het mogelijk wel fijn om eea te verkleinen / te composteren en niet alles te laten liggen. Een mix is fijn, dat beperkt ook evt verzuring etc. De kans is aanwezig dat je bodemleven nog niet in staat is om alles te verwerken.
Rinse repeat voor een paar jaar...

Het kan zijn dat je bodemleven op termijn toch nog niet goed functioneert, dan kan het handig zijn om dat eens te testen. Wie weet is het veel te zuur, ontbreken er wormen etc. Dan kan je daar evt nog gerichte actie op zetten.
Het is een recent probleem - of althans sinds wij hier wonen (4 jaar) is het dit jaar voor het eerst. Kan zijn dat twee natte jaren tot veel uitspoeling hebben geleid en dan dit jaar met de vroege droogte zelfs de eigenlijk vrij goede bovenlaag hydrofoob is geworden met als gevolg verdere uitdroging.

Bij metingen twee jaar terug was de zuurgraad prima voor deze locatie - ph van 6. Dat de grond niet zuurder wordt komt denk ik door kalkhoudend water in de beregening (met een grond pomp). Gazon is zelfs aan de alkalische kant. Bodemleven was uitstekend, maar nu einde zomer is het dus een droge dorre boel geworden.

We gaan nu betoniet toevoegen en dan komt het vallend blad erover heen.

Is er een reden niet 15-20cm los bladafval op de bodem te hebben in de winter? Dit zit meestal vol met diertjes en tegen de lente is het bij ons grotendeels vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:53
-Converge- schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:12:
Wij verhuizen over een maand naar een nieuwbouw woning met een tuintje, en aangezien we waarschijnlijk niet veel budget meer zullen hebben om deze herfst te beginnen met heel de tuin in te richten, vroeg ik me af of we al wat kunnen voorbereiden.

Ik maak me namelijk zorgen over de grond, de oorspronkelijke bodem is eigenlijk baggerspecie waarmee ze jaren geleden het gebied hebben opgehoogd. Het huis maakt deel uit van een groter project, wat al enkele jaren lopende is, dus volgens mij is de ondergrond hier overal zeer verdicht. De aannemer is nu bezig met de tuinaanleg, en ondergrond zou eerst losgemaakt worden, en dan aangevuld met +/- 40cm teelaarde om de tuin op te beginnen. Er wordt momenteel enkel gras gezaaid en verder niks.

Waar moet ik bij deze bodem op letten alvorens te beginnen denken aan planten? Kan ik op voorhand al iets doen om de bodem te verbeteren? Zijn er bepaalde maatregelen die ik moet treffen wanneer ik begin met planten? Alle tips zijn welkom !
Wij kwamen 5 jaar na aanleg van de tuin nog steeds piepschuim, pur, bouten, puin van dakpannen en bakstenen en ander bouwafval tegen van de aannemer.
Was ook erg aangereden en zodoende erg verdicht maar wij kregen geen 40cm laag aarde vers op onze kavel gestort. Dat zou dan toch nog luchtig moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
dotcom87 schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:23:
[...]

Het lijkt alsof de grond op die plaatsen vaster is. Ik heb een tijdje terug de schroevendraaier eens op verschillende plaatsen in het gazon geduwd, en op de plaatsen waar het gras nu slechter is ging het effectief moeilijker. Vandaar dat ik ook een beluchtingsrol heb gekocht voor op mijn verticuteermachine, omdat ik vermoed dat dat ook zou helpen?

Welke test gebruik jij om de zuurtegraad te meten?
Toen we hier kwamen wonen heb ik grondanalyse laten doen in een lab (BDB), verder heb ik zo'n prikkertje (ziet het verschil tussen azijn en zeep, maar niet tussen 5.5 en 6.5 is mijn ervaring) en zo'n ecostyle test heb ik ook wel eens gedaan. Als je helemaal nooit getest hebt is BDB wellicht interessant. Ik ben zelf eigenlijk ook wel op zoek naar een snelle manier om goedkoop meerdere keren per jaar te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Converge-
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-09 11:57
El Capitan schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:18:
[...]

Wij kwamen 5 jaar na aanleg van de tuin nog steeds piepschuim, pur, bouten, puin van dakpannen en bakstenen en ander bouwafval tegen van de aannemer.
Was ook erg aangereden en zodoende erg verdicht maar wij kregen geen 40cm laag aarde vers op onze kavel gestort. Dat zou dan toch nog luchtig moeten zijn?
Denk dat die rommel er bij mij ook zal inzitten, maar dan dus verstopt onder een laagje teelaarde :+
Vraag me af of dat voldoende is, en of ik problemen kan verwachten als ik bvb een boompje wil planten dat iets dieper dan de teelaarde gaat. Weet niet goed waar ik me aan moet verwachten en wil zo goed mogelijk voorbereid aan de tuin kunnen beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Als het mijn tuin was zou ik gras laten wachten om eerst gele mosterd te zaaien, zie; https://www.eenmoestuin.nl/gele-mosterd-als-groenbemester/
Het verbeterd je grond, en ook niet onbelangrijk, je grond kan nog verzakken nadat de aannemer klaar is met de grond losmaken.
Gras zaaien zou ik dan in het voorjaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sauron28
  • Laatst online: 09:15
Linux gebruiker schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:59:
[...]

Als het mijn tuin was zou ik gras laten wachten om eerst gele mosterd te zaaien, zie; https://www.eenmoestuin.nl/gele-mosterd-als-groenbemester/
Het verbeterd je grond, en ook niet onbelangrijk, je grond kan nog verzakken nadat de aannemer klaar is met de grond losmaken.
Gras zaaien zou ik dan in het voorjaar doen.
Wat hij zegt. Ik zou inderdaad kijken naar diepwortelende groenbemesters. Die kunnen de eventueel verstorende laag doorbreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
sauron28 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:52:
[...]

Wat hij zegt. Ik zou inderdaad kijken naar diepwortelende groenbemesters. Die kunnen de eventueel verstorende laag doorbreken.
Gewoon overal heermoes planten :P Dat gaat overal doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Kijk eens naar mn post van een tijdje geleden, pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Monga schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:53:
[...]

Gewoon overal heermoes planten :P Dat gaat overal doorheen.
stekken zijn vaak gratis op te halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa

Dus de schone teelaarde ligt er al in? Grond laten testen op PH, meststoffen én hoeveelheid organisch materiaal. Een van de manieren om een goede teeltlaag te krijgen is dan het volgende:
Een flinke laag compost (15cm) er in werken en een laag herfstblad er bovenop. In het voorjaar naar aanleiding van de uitslag van test eventueel bemesting doen, dan aardappels poten, deze in het najaar oogsten en dan boompjes/struiken planten. Het voorjaar erop de vaste planten er in.
Je wilt een goede start maken en dat kost een beetje moeite. Maar later zul je blij zijn dat je de start goed hebt aangepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Eisbar schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:14:
[...]
We gaan nu betoniet toevoegen en dan komt het vallend blad erover heen.

Is er een reden niet 15-20cm los bladafval op de bodem te hebben in de winter? Dit zit meestal vol met diertjes en tegen de lente is het bij ons grotendeels vergaan.
dat is juist goed om een dikke laag bladafval op de bodem te hebben, dat verbetert de bodem enorm. Alleen gras kan er niet goed tegen als er een laag overheen ligt, dus een gazon moet je zo nu en dan even vrij harken.

bentoniet moet je liefst wel een beetje door de grond werken. Ik heb het ook flink veel gebruikt in mijn tuin (iets van 100kg). als je het bovenop strooit kun je een hard kleilaagje krijgen in droge perioden. Ik gebruik het nu vooral tijdens (ver)planten. Dan maak ik een mix van compost, bentoniet en lavameel wat ik door de grond meng op de plek waar een plant de grond in gaat.

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:06
Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb drie maanden terug een bolesdoorn op stam gekocht, maar deze heeft geen mooie vorm. Hij is namelijk vrij plat. Bij aankomst zagen we dit al en hebben een flinke korting gekregen. Ik heb hem wat bijgesnoeid waardoor nieuwe takken en blad onderaan begonnen te groeien, maar ik denk niet dat dit uiteindelijk tot een mooie bolvorm gaat groeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dce2WyNVaCkOKv7wfosPABQPOQc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xIOCkBB2NZ6d5dlscqCqG7XA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW4iVF5Lxm4mb1-OwQalMGWABC4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZTl2UG6BvphcvJejRK7APKK.jpg?f=user_large

Ik zoek een snoeistrategie die ervoor gaat zorgen dat ik over enkele jaren een mooie bolesdoorn heb. Ik lees echter veel tegenstrijdige adviezen op websites van kwekers. Wel/niet kunnen knotten, max 20% tot max 50% kunnen terugsnoeien, alleen kruizende takken weghalen, etc., etc. Wat zouden jullie adviseren om uiteindelijke een mooie ronde bolesdoorn te krijgen?

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:54
Is de onderste dezelfde boom? Dan lijkt het met al een eind op weg. Gaan die takken niet wat meer hangen vanzelf als hij groeit?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Perseus
Dr. Strangelove schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:37:
Is de onderste dezelfde boom? Dan lijkt het met al een eind op weg. Gaan die takken niet wat meer hangen vanzelf als hij groeit?
Ja allebei dezelfde boom, zoals je ziet is het dus meer een schijf dan een bolvorm nu. En je kan ook zien, vanaf de zijkant, dat veel takken naar binnen groeien, die gaan niet meer overhangen. Mijn idee was oorspronkelijk om tot de helft af te toppen om nieuwe uitlopers in de breedte te stimuleren.

[ Voor 29% gewijzigd door Perseus op 18-09-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:41
Een paar touwtjes eraan, om die takken naar buiten te trekken is geen optie?
Ik ben hier niet zo bekend mee, maar onze fruitboom kan je qua takken behoorlijk sturen. Misschien werkt dat met zo'n boom ook wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:03
@Perseus
Had je hem dan niet zelf uitgezocht?
Dat lijkt me standaard bij deze grootte aankoop i.p.v. een postorderboom.

Ik zou niet gelijk rigoureus gaan snoeien.
Wacht tot de boom kaal is en kijk welke takken je naar buiten kunt dwingen.
Op één kant kan je de ronde vorm er al uit snoeien eigenlijk, het is dus eerder zaak de platte kant naar buiten te laten groeien.
Mooi klusje voor het voorjaar dat snoeien, en dan met beleid, wat weg is komt niet snel meer terug zo dik, dat duurt.
Ondertussen kan je experimenteren met takgeleiders en touwtjes.
Na een tijd blijven de takken zo staan waarin ze gedwongen werden en kan je de geleiders weghalen.

[ Voor 44% gewijzigd door Teijgetje op 18-09-2025 09:38 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• No Hands
ik zal het ook nog even bevestigen, forceer die takken met gepast geweld naar buiten toe en fixeer ze dan. na 1 seizoen blijven ze zo staan en kun je je bol snoeien.

• CMos
  • Laatst online: 22-09 13:15
Heb je geen instructieboek gekregen bij de boom? Bij mijn amberbomen zat een uitgebreide handleiding hoe ze de eerst komende jaren te verzorgen en snoeien.

• Perseus
Teijgetje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:29:
@Perseus
Had je hem dan niet zelf uitgezocht?
Dat lijkt me standaard bij deze grootte aankoop i.p.v. een postorderboom.

Ik zou niet gelijk rigoureus gaan snoeien.
Wacht tot de boom kaal is en kijk welke takken je naar buiten kunt dwingen.
Op één kant kan je de ronde vorm er al uit snoeien eigenlijk, het is dus eerder zaak de platte kant naar buiten te laten groeien.
Mooi klusje voor het voorjaar dat snoeien, en dan met beleid, wat weg is komt niet snel meer terug zo dik, dat duurt.
Ondertussen kan je experimenteren met takgeleiders en touwtjes.
Na een tijd blijven de takken zo staan waarin ze gedwongen werden en kan je de geleiders weghalen.
Nee, samen met een heleboel andere planten en struiken online gekocht (na advies aan huis van hun hovenier/verkoopmedewerker). Bij aankomst bleek deze dus een beetje gekke vorm te hebben en voor een heel flinke korting gekregen. Eerste keer ooit dat ik een boom koop, dus les geleerd, altijd zelf uitzoeken. Ik hoopte dat deze vanzelf wat nieuwe groei en zijn bolvorm terug zou krijgen, maar na 3 maanden aanschouwen denk ik dus niet dat dit zonder snoeien of andere maatregelen kan.

Ik zal eens kijken hoe buigzaam de takken zijn en vastbinden aan de steunpalen, die kunnen daar handig bij helpen.

Maar 'knotten' is dus niet iets dat jullie zouden aanraden als harde reset?
CMos schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:41:
Heb je geen instructieboek gekregen bij de boom? Bij mijn amberbomen zat een uitgebreide handleiding hoe ze de eerst komende jaren te verzorgen en snoeien.
Nee.

[ Voor 5% gewijzigd door Perseus op 18-09-2025 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:19
Lange takken terugsnoeien tot boven een oog in de gewenste richting.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• BatMutsje
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-09 14:47
Een klein vraagje met betrekking tot de overkapping die ik momenteel aan het maken ben. Momenteel bezig om de rabatdelen voor de wanden te plaatsen tussen de Douglas staanders van 20 x 20.

Heeft iemand tips voor de afwerking van de wanden aan de zijkanten? Aan beide kanten heb ik enkele millimeters ruimte gehouden voor de werking van het hout, dit zou ik graag netjes afwerken met bijvoorbeeld een afwerklat of andere tips?

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Iemand hier ervaring met bladroosters voor dakgoten? Heb namelijk enorm last van bladeren die de goot vrij snel verstoppen. Nu zijn het niet alleen bladeren, maar ook zwarte slik (of zijn dat bladeren die al zijn vergaan?). Denk dat ik 1x per maand/anderhalve maand de goten leeg haal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:03
Perseus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:58:

Ik zal eens kijken hoe buigzaam de takken zijn en vastbinden aan de steunpalen, die kunnen daar handig bij helpen.

Maar 'knotten' is dus niet iets dat jullie zouden aanraden als harde reset?
Hij staat er nu 3 maanden zeg je.
Dan zou ik eerst kijken wat je met voorzichtig dwingen kan bereiken.
En dan van het voorjaar, vanaf mei, wat snoeien.

"Knotten" kan altijd nog als je volgend jaar niet richting het resultaat gaat wat jij wil.
Maar geknot zal de bol een stuk lager zijn dan dat je deze kroon bewerkt en een beetje bijsnoeit na de vorst.

Voor knotten nu is zoveel te zeggen dat je de boom dan vanaf nu en de komende winter en voorjaar geheel op wortelen kan laten focussen.
En vanuit een knot is het natuurlijk ook niet gelijk het eerste jaar een bol zoals bij bolcatalpas, dat worden sprieten die ook nog onderling onregelmatig groeien. De esdoorn is gewoon niet echt een knotboom.
Die bol maak je eigenlijk zelf met "vormsnoei", je snoeit bijvoorbeeld met een bezemsteel/lat o.i.d. tegen de stam zodat alle takken even lang zijn, en je dus zo een bol krijgt.

Ga je knotten laat dan altijd een centimeter of 20-25 van de takken staan. Omdat bolesdoorns geënt worden op een stam moet je niet zoals bij wilgen alles wegzagen tot aan de stam, dan heb je kans dat je stam uit gaat lopen en je heel ander blad tussendoor krijgt, en dat voeding van de esdoornkroon wegneemt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Perseus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:55:Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb drie maanden terug een bolesdoorn op stam gekocht, maar deze heeft geen mooie vorm. Hij is namelijk vrij plat. Bij aankomst zagen we dit al en hebben een flinke korting gekregen. Ik heb hem wat bijgesnoeid waardoor nieuwe takken en blad onderaan begonnen te groeien, maar ik denk niet dat dit uiteindelijk tot een mooie bolvorm gaat groeien.
Ik zoek een snoeistrategie die ervoor gaat zorgen dat ik over enkele jaren een mooie bolesdoorn heb. Ik lees echter veel tegenstrijdige adviezen op websites van kwekers. Wel/niet kunnen knotten, max 20% tot max 50% kunnen terugsnoeien, alleen kruizende takken weghalen, etc., etc. Wat zouden jullie adviseren om uiteindelijke een mooie ronde bolesdoorn te krijgen?
Tsja, je hebt die boom natuurlijk niet zonder reden met een flinke korting gekregen.
Als ik de eerste foto bekijk dan is deze ooit al heel sterk terug gesnoeid en daarna hebben ze 'm 'gewoon' de hoogte in laten groeien, inclusief de loten die recht omhoog gingen.
Daarna heb jij zelf weer terug gesnoeid, waardoor het nog lastiger wordt om een bolvorm te creëren.
Esdoorn is een ontzettend sterke groeier, en moeilijk in toom te houden.
Daar kwam de kweker waarschijnlijk ook al achter.....
Takken uitbuigen, vastzetten en in het voorjaar terugsnoeien. Naar binnen groeiende en kruisende takken terugsnoeien tot een cm op de stam. In het voorjaar de jonge loten meteen in de gewenste richting leiden.
Hou ook rekening met de totale grootte en hoogte, je wilt een bol, maar je zal ook bovenop de bol nog moeten kunnen (vorm)snoeien, elk jaar een hoogwerker huren of een steiger opbouwen is waarschijnlijk niet wat je wil.

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Eppo © schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:40:
Iemand hier ervaring met bladroosters voor dakgoten? Heb namelijk enorm last van bladeren die de goot vrij snel verstoppen. Nu zijn het niet alleen bladeren, maar ook zwarte slik (of zijn dat bladeren die al zijn vergaan?). Denk dat ik 1x per maand/anderhalve maand de goten leeg haal.
Ik heb zoiets al een 2 jaar in gebruik. Ik moest voorheen 2-3x per jaar scheppen (25m goot rondom oid), nu 1x geschept sinds ingebruikname en dat was vooral nog oude troep van de berk (al dat kleine gruis), gelukkig hebben de nieuwe buren die inmiddels gerooid. Het is wat vrotten (let op je knokkels) en het sluit niet altijd 100% aan op de pannen, maar het werkt alsnog goed (zolang je her juiste maatje kiest) en kost geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:13:
hoi, ik ben even over komen waaien uit het grote gereedschapstopic :)

Sinds dit jaar doe ik wat meer in de tuin. Dit besteedden we eerder uit aan een tuinman, maar dat kostte eigenlijk te veel voor wat het opleverde.

Het is me gelukt om dit jaar het gazon behoorlijk op te knappen, ten opzichte van eerdere jaren. Ook al heeft het in de 3 weken dat we op vakantie waren wel een behoorlijke tik gekregen van de droogte :'(

Ik ga binnenkort het gazon weer verticuteren. Begin dit jaar heb ik de verticuteermachine van m'n zwager geleend, maar dat vind ik niet zo'n hele fijne.
Voor dit soort klussen die ik 1-2 keer per jaar doe, huur ik het liefste. Ik kan lokaal een eliet vertictuteermachine huren voor €30 (wanneer je pint, krijg je korting. Scheelt hun factuur sturen).
https://www.kokverhuur.nl/p/verticuteermachine-40-cm-e/

Een Stihl RLE-240 kost ongeveer €175. Dus met een jaar of 3 is die "terugverdiend".
Maar zo'n Eliet zal wel een betere machine zijn, denk ik? En het scheelt weer een apparaat in de schuur.

Is zo'n Stihl ook een beetje een goed apparaat, of is het slimmer om simpelweg te huren?
Even hier op terugkomen: ik heb er vanmiddag eentje gehuurd. En die machine is wel heel veel fijner dan zo'n kleine stuga van m'n zwager. Dus ik denk dat ik voorlopig maar blijf huren. En de volgende keer eentje op benzine, want dat geklooi met een kabel is maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 13:47
Wat voor doffe ellende zit er in mijn toch al armoedige laurier haag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--tKfdkQ_XsbXUgBcZh35Ee3-QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxcoMsj1Ulgi0UYqslOyfAyd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
Dracula schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:42:
Wat voor doffe ellende zit er in mijn toch al armoedige laurier haag?

[Afbeelding]
Alleen in het jongste blad lijkt het? Dat is kwetsbaar voor van alles (schimmels, luis etc.). Ik scheer er een paar cm extra af of negeer het volledig, maar mijn haag groeit goed en dicht dus kan het hebben. Jong blad dat is aangetast valt uiteindelijk af.

Als het in ouder blad ook zit, dan wellicht taxus kever? Die plaag heb ik gelukkig niet, maar ik begrijp dat die ook voor de wortels gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Eisbar op 22-09-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:03
BatMutsje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:50:
Een klein vraagje met betrekking tot de overkapping die ik momenteel aan het maken ben. Momenteel bezig om de rabatdelen voor de wanden te plaatsen tussen de Douglas staanders van 20 x 20.

Heeft iemand tips voor de afwerking van de wanden aan de zijkanten? Aan beide kanten heb ik enkele millimeters ruimte gehouden voor de werking van het hout, dit zou ik graag netjes afwerken met bijvoorbeeld een afwerklat of andere tips?
Er is een mooi topic hier op Tweakers waar ze je vast goed kunnen helpen :).
Zelf zit ik te denken aan compriband, dan wel UV en regen bestendig, ook lijkt voor deze toepassing damp-open me het best? Maar vraag het voor de zekerheid even in het genoemde topic. Je hebt de wand elementen nog niet geplaatst?

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 22-09-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Eisbar schreef op maandag 22 september 2025 @ 00:13:
[...]

Alleen in het jongste blad lijkt het? Dat is kwetsbaar voor van alles (schimmels, luis etc.). Ik scheer er een paar cm extra af of negeer het volledig, maar mijn haag groeit goed en dicht dus kan het hebben. Jong blad dat is aangetast valt uiteindelijk af.

Als het in ouder blad ook zit, dan wellicht taxus kever? Die plaag heb ik gelukkig niet, maar ik begrijp dat die ook voor de wortels gaan.
Het is niet alleen het jonge blad helaas. Taxuskever zou mooi ruk zijn, eens zien hoe ik daar achter ga komen of dat het probleem is.

Ik lees wel het e.e.a. maar ben nog geen sporen tegen gekomen waarvan ik denk dat is idd een taxus kever.

Wel heb ik zaken zoals mulch al rond om de planten liggen en gebruik ik traag afgevende meststoffen etc.
Nu heeft de haag door gekloot van de hovenier een enorm slechte start gehad dus zal vatbaar zijn voor van alles en nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Maar taxuskever eten toch van het blad ipv het geel te maken en eten die wel laurier, is dat niet taxus en hedera en nog iets wat ze eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Kort vraagje: Ik heb vorige week m'n gazon een onderhoudsbeurtje gegeven en ook bijgezaaid. Nu moet ik dat graszaad "vochtig houden". Voor een leek als ik, is dat best een ongedefinieerd begrip. Hoe vochtig moet ik dat zaad houden? De komende week lijkt het niet te gaan regenen. Maar als ik 's ochtends even aan het gras voel, is dat zeiknat (het is weer die tijd van het jaar, dat alles buiten drijfnat is 's ochtends). Is dat voldoende "vochtig", of is het slim om ook nog een beetje te sproeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Raymond schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:37:
Kort vraagje: Ik heb vorige week m'n gazon een onderhoudsbeurtje gegeven en ook bijgezaaid. Nu moet ik dat graszaad "vochtig houden". Voor een leek als ik, is dat best een ongedefinieerd begrip. Hoe vochtig moet ik dat zaad houden? De komende week lijkt het niet te gaan regenen. Maar als ik 's ochtends even aan het gras voel, is dat zeiknat (het is weer die tijd van het jaar, dat alles buiten drijfnat is 's ochtends). Is dat voldoende "vochtig", of is het slim om ook nog een beetje te sproeien?
's morgens is het wel vochtig van de dauw ja maar als overdag de zon schijnt droogt het waarschijnlijk weer op. dat wil je dus minimaliseren. Vochtig moet eigenlijk continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
No Hands schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:28:
[...]

Maar taxuskever eten toch van het blad ipv het geel te maken en eten die wel laurier, is dat niet taxus en hedera en nog iets wat ze eten?
Blad is geel maar er zitten ook gaten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
No Hands schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:55:
[...]

's morgens is het wel vochtig van de dauw ja maar als overdag de zon schijnt droogt het waarschijnlijk weer op. dat wil je dus minimaliseren. Vochtig moet eigenlijk continue.
Betekent dat, dat ik 2wk lang 3x daags moet sproeien? Is het dan voldoende om er even met de broes overheen te gaan, of moet ik echt flink sproeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stakie
  • Laatst online: 16:19
Raymond schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:46:
[...]

Betekent dat, dat ik 2wk lang 3x daags moet sproeien? Is het dan voldoende om er even met de broes overheen te gaan, of moet ik echt flink sproeien?
Ik heb hetzelfde gedaan vorige week. Kale plekken ingezaaid met een mix van graszaad en vivimus gazon. Het gras begint nu al duidelijk op te komen. Echt sproeien heb ik niet gedaan. Alleen afgelopen vrijdag en zaterdag een keer met een gieter eroverheen omdat de zon toen hard scheen. Dat was overigens ook de enige dagen dat ik thuis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik wil dit weekend het gazon opnieuw inzaaien. (Is nu zwart gefreesd en opgehoogd). Ongeveer 275m2.

Nu zit ik alleen te kijken, de ene website zegt 10kg voor 250m2, de volgende zegt 10kg voor 400m2. En qua prijs zit er ook nog wel verschil tussen. Iemand tips?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Dracula schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:15:
[...]

Het is niet alleen het jonge blad helaas. Taxuskever zou mooi ruk zijn, eens zien hoe ik daar achter ga komen of dat het probleem is.

Ik lees wel het e.e.a. maar ben nog geen sporen tegen gekomen waarvan ik denk dat is idd een taxus kever.

Wel heb ik zaken zoals mulch al rond om de planten liggen en gebruik ik traag afgevende meststoffen etc.
Nu heeft de haag door gekloot van de hovenier een enorm slechte start gehad dus zal vatbaar zijn voor van alles en nog wat.
Om daar achter te komen leg je een plank, dakpannen, etc kort bij de plant die het probleem heeft.
Als je na 1-2 dagen de plank, dakpan, etc omdraaid, daar kevers ziet dan heb je te maken met de taxuskever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
blitzkrieg schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:04:
Ik wil dit weekend het gazon opnieuw inzaaien. (Is nu zwart gefreesd en opgehoogd). Ongeveer 275m2.

Nu zit ik alleen te kijken, de ene website zegt 10kg voor 250m2, de volgende zegt 10kg voor 400m2. En qua prijs zit er ook nog wel verschil tussen. Iemand tips?
Dat heeft te maken met de samenstelling van het gras, een mengsel bestaat uit verschillende grassoorten, wellicht heeft het te maken met het opkomstpercentage dat van de grassoorten verschilt, of gewicht van de graszaden dat per soort verschilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Raymond schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:37:
Zorgen dat de bovenlaag enkele centimeters diep vochtig is en blijft.
Gras wordt nogal ondiep gezaaid, als dan de bovenlaag verdroogd als de zaden kiemen, is je werk voor niets geweest.
Daarbij schrale wind, het zonnetje, kan snel tot een droge bovenlaag zorgen.
Op de Knieën en met de vingers is de grond, dan weet je hoe er voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
Linux gebruiker schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:04:
[...]

Om daar achter te komen leg je een plank, dakpannen, etc kort bij de plant die het probleem heeft.
Als je na 1-2 dagen de plank, dakpan, etc omdraaid, daar kevers ziet dan heb je te maken met de taxuskever.
Goede tip. En heb je ook zoiets voor slakken 🐌?Naakt slakken? Want hier wordt ook veel weggevreten maar zelfs om 7:00 zie ik geen slak, niets behalve aangevreten bladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Lord Anubis schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:12:
[...]

Goede tip. En heb je ook zoiets voor slakken 🐌?Naakt slakken? Want hier wordt ook veel weggevreten maar zelfs om 7:00 zie ik geen slak, niets behalve aangevreten bladeren.
Potje / beker met een laag bier (5-8 cm) vullen en in de grond begraven zodat bovenkant beker op hoogte van de grond zit of 1 cm erboven. Slakken komen eropaf en verzuipen erin. Met name naaktslakken, met huisjes in mindere mate. Maar naaktslakken zijn ook degene die het meeste eten.

Overigens als je ze wil zien is 's avonds als het donker is het beste moment, zeker als het die middag heeft geregend en alles vochtig is. Kijk in hoekjes, gaatjes, onder randjes etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
Orian schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:17:
[...]

Potje / beker met een laag bier (5-8 cm) vullen en in de grond begraven zodat bovenkant beker op hoogte van de grond zit of 1 cm erboven. Slakken komen eropaf en verzuipen erin. Met name naaktslakken, met huisjes in mindere mate. Maar naaktslakken zijn ook degene die het meeste eten.

Overigens als je ze wil zien is 's avonds als het donker is het beste moment, zeker als het die middag heeft geregend en alles vochtig is. Kijk in hoekjes, gaatjes, onder randjes etc.
En als je ervanaf wilt, probeer eens aaltjes. Heeft bij mij het naaktslakken probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:47
Orian schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:17:
[...]

Ik zie ze wel elders op het pad maar nooit bij de courgette, broccoli en aubergine. de planten zitten in specie kuipen juist om dit te voorkomen.

Heb wel bij één knoflook er bij staan en die heeft behoorlijk minder last. @edwin2021 Zijn die aaltjes onschadelijk voor andere planten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
[...]

Hier wat meer informatie over de taxuskever, die zo genoemd wordt omdat deze niet sterft als hij van taxus vreet, terwijl tasus de giftigste plant ter wereld is.
Een ander woord is lapsnuitkever, hier meer info over dat dier, en wat je kunt doen om hem te bestrijden;
https://www.compo.nl/advi...en/insecten/lapsnuitkever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
Lord Anubis schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:06:
[...]

Ik zie ze wel elders op het pad maar nooit bij de courgette, broccoli en aubergine. de planten zitten in specie kuipen juist om dit te voorkomen.

Heb wel bij één knoflook er bij staan en die heeft behoorlijk minder last. @edwin2021 Zijn die aaltjes onschadelijk voor andere planten?
Aaltjes lossen je naaktslakken probleem op. Ik had er zoveel dat je moest opletten als je de deur uit ging om niet onderuit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:03
Ik zou oppassen met bier enzo. Dan krijg je meteen alle naaktslakken uit je buurt bij je in de tuin. Wel fijn voor je buren. ;)

Ik denk dat ze door het bier doodgaan trouwens (en niet verzuipen), want bij mij kruipen ze gewoon weer uit een bak met water..

[ Voor 34% gewijzigd door Arwen. op 23-09-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 16:04

krietjur

Where am I?

Arwen. schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:01:
Ik zou oppassen met bier enzo. Dan krijg je meteen alle naaktslakken uit je buurt bij je in de tuin. Wel fijn voor je buren. ;)

Ik denk dat ze door het bier doodgaan trouwens (en niet verzuipen), want bij mij kruipen ze gewoon weer uit een bak met water..
Misschien is je bier niet lekker genoeg en gaan ze weer weg ;) Als ik een bakje met bier neerzet zit het de volgende ochtend wel vol met verzopen slakken, en nog nooit iets eruit zien kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
edwin2021 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:35:
[...]

Aaltjes lossen je naaktslakken probleem op. Ik had er zoveel dat je moest opletten als je de deur uit ging om niet onderuit te gaan.
Bij jou is dat misschien het geval maar echt niet bij iedereen. Ik heb er meerdere pogingen aan gewaagd maar het beste is de naaktslakken gewoon met een schaar doorknippen als je ze ziet gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:55

Fanta

FordPerformance™️

Ik laat de naaktslakken lekker zitten. Er wonen momenteel meerdere egeltjes in mijn tuin en die gun ik dat smakelijke hapje van harte! :)

Ok, ik lees nu dat egels eigenlijk helemaal niet zo gek zijn op naaktslakken, maar laat mij maar in de waan. Dat werkt beter dan dat ik me ga ergeren aan de enorme hoeveelheid naaktslakken in mijn tuin.. :+

[ Voor 43% gewijzigd door Fanta op 23-09-2025 16:25 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eisbar
No Hands schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:16:
[...]

Bij jou is dat misschien het geval maar echt niet bij iedereen. Ik heb er meerdere pogingen aan gewaagd maar het beste is de naaktslakken gewoon met een schaar doorknippen als je ze ziet gaan.
Ik voer ze aan de koi - vinden ze heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:41

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Fanta schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:22:
Ok, ik lees nu dat egels eigenlijk helemaal niet zo gek zijn op naaktslakken, maar laat mij maar in de waan.
Ik had laatst een egel op de wildcamera die zo te zien een naaktslak stond uit te kotsen. Gelukkig kon ze (denken we, lastig te zien) daarna aan de kattenbrokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Ze lusten wel graag crunchy huisjesslakken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:23
No Hands schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:16:
[...]

Beter nog is lange sate prikkers nemen ze daarop prikken en dan op wen stukje grond in de grond prikken. Later op de avond even gaan kijken en dan houden ze een begrafenis en kan je van de andere ook een satetje maken. Ik doe dat al 10 jaar en heb zo goed als geen schade van naaktslakken meer.

Let wel op je hebt de bruine en de gestippelde en die laatste moet je laten leven want die eten juist weer slakken. (Tijgerslak)
Pagina: 1 ... 187 188 Laatste