Grond verbeteren met mulch heeft zeker effect maar inderdaad lange adem op klapzand, echt goed wordt het nooit maar wel veel beter dan niets doen.Varkentje405 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:34:
We wonen op klapzand. Dus van dat hele fijne gele zand waar je een zandloper mee kunt vullen. Daarom ben ik al 5 jaar bezig met het toevoegen van organisch materiaal in de grond: houtsnippers, compost, stro. Het heeft zeker effect maar vooral tussen de planten.
Nog een tip, ik tuinier ook op zand, en naast alle mulch (ook trouwens veel snoeiafval van bijv.hagen gaat hier allemaal de borders in), gebruik ik bij het uitplanten van eenjarigen en nieuwe planten die wat meer nodig hebben, standaard in het plantgat wat bentoniet en wolkorrels. Daar giet ik dan eerst een gieter water op, even laten intrekken/mengen met de grond, plant in plantgat en aanaarden verder.
Ik merk nu na een paar jaar, als ik nieuwe eenjarigen zet, echt verschil als ik in de buurt zit van stukken waar ik in een eerder jaar zoiets heb gedaan. Gezien ik her en der door de borders heen altijd wel wat bijpoot of verzet, heeft echt een mooie aanvulling op de grond.
En verder natuurlijk altijd "chop and drop" (tenzij een plant ziekte in het blad heeft, dan mag het in de groenbak).
:strip_exif()/f/image/j2sDh6hKVDsrrsb3MoY1Lwy4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xZoq1uhtmRr142rVWDd3L30a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vYZAtZhmKXvTcy0k3dmL0ci5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pYWmiIu5e90j3jpXwYTkLolQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ePlm2RN79L2F00zBrEk7lc2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PtvvwSryJ88BTHdrHGSUWPsH.jpg?f=fotoalbum_large)