De egels hier zijn alweer een paar weken flink aan de scharrel 's nachts, hopelijk lukt het om na de winter weer aan te sterken (ik help een handje met kattenbrokjes, maar ja, daar komen soms ook iets minder geziene gasten op af...)Shadow_Agent schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:46:
Net even in de tuin bezig. Ligt een hoop blad en dode stengels. Beetje voorzichtig mee bezig want ik vond het al wat gek.
Zie ik opeens de stekels van een egel![]()
Maar snel weer bedekt! Hopelijk komt het goed met hem/haar.... Bewoog wel een beetje
Ha, die gasten dus! Volgens mij zitten die in elke woonwijk, gelukkig is de kat een paar huizen verderop een uitstekende jager.pilskes schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:36:
Net even aan het snoeien, loop er ineens een dikke rat onder de poort door de tuin in! Aangezien we gewoon in een woonwijk wonen (rijtjeshuis), toch maar even een melding gemaakt bij de gemeente.
Muizen vind ik niet erg, ratten daarentegen wel!
Nee, wij gooien geen etensresten buiten..
De katten uit de wijk schijten massaal in onze tuin, maar ratten vangen ho maar!VeertienKaVier schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:40:
[...]
Ha, die gasten dus! Volgens mij zitten die in elke woonwijk, gelukkig is de kat een paar huizen verderop een uitstekende jager.
Gewoon afwachten, het is in de nacht nog maar 5 of 6 graden, gras gaat pas groeien als het wat warmer wordt. Zaad kiemt ook nog niet echt makkelijk nu dus dat lost niets op.sweetdude schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:56:
De grasmat hier heeft het blijkbaar flink te verduren gehad van de sneeuw en nattigheid. Terwijl ik hem 2 jaar terug helemaal had omgespit en nieuw ingezaaid met barenbrug RPR lawn en een gedeelte met schaduwgras voor onder de boom en meer in de schaduw van het tuinhuis.
Maar nu na de winter is het gewoon een modderbende met hier en daar wat grassprietjes.
Wat is nu verstandig, flink kalk gaan strooien (tegen het mos) en NPK om het te laten aansterken. of toch nog een pak graszaad kopen en bij zaaien...?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Je bent als bewoner zelf primair verantwoordelijk voor bestrijding van plaagdieren.pilskes schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:36:
Net even aan het snoeien, loop er ineens een dikke rat onder de poort door de tuin in! Aangezien we gewoon in een woonwijk wonen (rijtjeshuis), toch maar even een melding gemaakt bij de gemeente.
Muizen vind ik niet erg, ratten daarentegen wel!
Nee, wij gooien geen etensresten buiten..
Je kunt bv een klem zetten.
Hier komt de gemeente er anders voor langs met benodige spullen, zou idd ook melding maken.Rukapul schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:11:
[...]
Je bent als bewoner zelf primair verantwoordelijk voor bestrijding van plaagdieren.
Je kunt bv een klem zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 08-03-2026 13:19 ]
Als tuinprutser heb ik vorige week met de hand gemaaid en kalk gestrooid.No Hands schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:55:
[...]
Gewoon afwachten, het is in de nacht nog maar 5 of 6 graden, gras gaat pas groeien als het wat warmer wordt. Zaad kiemt ook nog niet echt makkelijk nu dus dat lost niets op.
Gisteren
• gevertificuteerd (apparaat komt niet erg diep maar wel veel afgevoerd)
• mestkorrels gestrooid
• graszaad gestrooid
Vandaag nog wat tuinaarde gestrooid op met name de meer kale plekken.
Wat me opvalt is dat de grond best wel kleiig nat aanvoelt. Vorig jaar droogde de toplaag erg snel tot los stoffig zand.
We hopen er het beste maar van
Ja inderdaad nog even afwachten. Maar ondanks dat de nachttemperaturen nog onder de 10 zijn. overdag zitten we hier in het zuiden al 1,5 week boven de 15 meestal zelfs tegen de 20 aan. dus je merkt dat de groei er al flink in zit.No Hands schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:55:
[...]
Gewoon afwachten, het is in de nacht nog maar 5 of 6 graden, gras gaat pas groeien als het wat warmer wordt. Zaad kiemt ook nog niet echt makkelijk nu dus dat lost niets op.
Ik had gisteren bij de overburen gemaaid daar hebben ze geen last van schaduw en haalde ik al 3 bakken eraf van een stuk van 6x15m
Grond over. van al het aanleggen van een nieuwe achtertuin en nieuwe oprit.
:strip_exif()/f/image/yJJuKrIog0vG4hXrlTTb3kkL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ybUB2rx4VSi43W7w86ixN1xm.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast wil ik de rest van tuin ook nog een 10 - 20cm afgraven omdat ie in het geheel te hoog ligt.
Iemand een tip om dit met zo min mogelijke kosten af te laten voeren?
Container is niet zo handig, dat staat een week aan de weg en kost een vergunning en leges.
Zelf dacht ik aan lege big bags te huren, die in de te hoge tuin te zetten en die over het hegje aan de voorkant weg te laten tillen door een vrachtwagen met een kraantje. Even duur als een container, maar dan niet de kosten van de leges en de tijdsdruk om dit in een week gedaan te krijgen.
Iemand nog andere ideeen of een tip om de bigbags een beetje makkelijker te vullen? Grove schatting is 5-6 kuub.
:strip_exif()/f/image/yJJuKrIog0vG4hXrlTTb3kkL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ybUB2rx4VSi43W7w86ixN1xm.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast wil ik de rest van tuin ook nog een 10 - 20cm afgraven omdat ie in het geheel te hoog ligt.
Container is niet zo handig, dat staat een week aan de weg en kost een vergunning en leges.
Zelf dacht ik aan lege big bags te huren, die in de te hoge tuin te zetten en die over het hegje aan de voorkant weg te laten tillen door een vrachtwagen met een kraantje. Even duur als een container, maar dan niet de kosten van de leges en de tijdsdruk om dit in een week gedaan te krijgen.
Iemand nog andere ideeen of een tip om de bigbags een beetje makkelijker te vullen? Grove schatting is 5-6 kuub.
Ik ken echt helemaal niemand die ooit leges betaald voor een container voor het huis. Misschien is het specifiek voor jouw gemeente?
Maar ik zie volgens mij ook een inrit. Kun je daar geen container laten plaatsen?
Sommige gemeentes mag je aarde gratis brengen. Een keer of 20 met een aanhanger rijden?
Soms staan er op MP ook advertenties van mensen die het graag hebben, als je het komt brengen.
Maar ik zie volgens mij ook een inrit. Kun je daar geen container laten plaatsen?
Sommige gemeentes mag je aarde gratis brengen. Een keer of 20 met een aanhanger rijden?
Soms staan er op MP ook advertenties van mensen die het graag hebben, als je het komt brengen.
In mijn gemeente is het gebruik van de openbare weg (plaatsen container) toegestaan mits er een vergunning voor is verleend. Dat kost gewoon geld. Niet veel, maar alles bij elkaar kosten dingen toch serieus geld. En misschien zijn bigbags ook wel handig dacht ik omdat ik het er meteen in kan scheppen en het niet eerst op een kruiwagen hoef te laden.Rzaan schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:13:
Ik ken echt helemaal niemand die ooit leges betaald voor een container voor het huis. Misschien is het specifiek voor jouw gemeente?
Vrachtwagens kunnen de draai bij de inrit niet krijgen, de straat is te krap om dat te kunnen doen. Vorig jaar had ik een container voor het afvoeren van puin en die kon niet op de inrit geplaatst worden, te krap.
Een kuub mag ik gratis brengen maar bij meer dan een kuub moet er en schonegrond verklaring en komen en volgens mij ook een vergunning voor transport. Nu is een kar vol geen 1m3 natuurlijk en zou je dit in theorie een aantal keer achter elkaar kunnen doen, maar bij de stort zijn ze ook niet gek en zien ze heus wel op 1 dag meerdere keren dezelfde auto voorbij komen.
Transport is gewoon een ding, ook naar iemand die het gratis wil hebben. Dat kost gewoon tijd. Er liggen meerdere klussen in huis te wachten en af en toe hang ik nog een beetje de papa uit met de kinderen, dus alle tijd kan ik er niet voor uittrekken.
@badkuip weet je zeker dat het een vergunning is en niet een meldingsplicht?
Dat laatste is bij de meeste kleine gemeentes zo.
Oh wacht sorry, je hebt al eerder een container voor de deur gehad, spuit elf ik zal mijn mond houden..
Wat betreft afvoer van het zand: loon bedrijf in de buurt zoeken die het ff komen opknijpen? Hoveniersbedrijf?
Ja dat kost geld maar dat ga je denk ik niet onderuit komen?!?
Dat laatste is bij de meeste kleine gemeentes zo.
Oh wacht sorry, je hebt al eerder een container voor de deur gehad, spuit elf ik zal mijn mond houden..
Wat betreft afvoer van het zand: loon bedrijf in de buurt zoeken die het ff komen opknijpen? Hoveniersbedrijf?
Ja dat kost geld maar dat ga je denk ik niet onderuit komen?!?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Heel simpel, geld kost het sowieso. Op het eerste oog ziet het eruit als schone grond. Misschien dat je het nog kan slijten op marktplaats ofzo?badkuip schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Benader een grondbank in jouw regio. Dat is denk ik de goedkoopste oplossing. Een knijperauto is nog geen half uur bezig om alles op te ruimen. Dat is de kortste klap!
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik zou het eerst gratis af te halen zetten op marktplaats en facebook weggeefhoek bijvoorbeeld. Ben al de vervelendste dingen op die manier gratis kwijtgeraakt, bijv. ongeveer een kuub met zand en blad vervuild grind. Was er met een dag vanaf.
@krietjur @pjot1 @Bommes Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb gisteravond een loonbedrijf gevraagd naar de kosten om dit af te voeren, wacht nog op een reactie.
Heb ook een advertentie op Marktplaats gezet om het gratis af te halen. Kreeg een reactie van een ander bedrijf dat ze het voor €700 kunnen ophalen en afvoeren. Dat werd me iets te gortig.
Mocht dit op niets uitdraaien dan heb ik als back-up plan altijd nog het bestellen van bigbags en deze met de vrachtwagen en kraan af te laten voeren. Kost wat meer tijd maar er komen toch lange weekenden aan met feestdagen. Ga ik wel een keer een paar dagen een beetje scheppen.
Ik heb gisteravond een loonbedrijf gevraagd naar de kosten om dit af te voeren, wacht nog op een reactie.
Heb ook een advertentie op Marktplaats gezet om het gratis af te halen. Kreeg een reactie van een ander bedrijf dat ze het voor €700 kunnen ophalen en afvoeren. Dat werd me iets te gortig.
Mocht dit op niets uitdraaien dan heb ik als back-up plan altijd nog het bestellen van bigbags en deze met de vrachtwagen en kraan af te laten voeren. Kost wat meer tijd maar er komen toch lange weekenden aan met feestdagen. Ga ik wel een keer een paar dagen een beetje scheppen.
Denk jij dat het met die vrachtwagen en die big bags goedkoper is dan?badkuip schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:04:
@badkuipNo Hands schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Denk jij dat het met die vrachtwagen en die big bags goedkoper is dan?
Precies! Flikker het op een hoop. Een auto met kraan moet toch al komen!
Denk dat dat gewoon een marktconforme prijs is.badkuip schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:04:
Sloopgigant ook gevraagd?badkuip schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:04:
Die halen ook bigbags op.
Maar zelf een kar lenen en daar elke week een bigbag op wehbrengen naar de milieustraat was geen optie?
Vaak kunnen ze hem voor je optillen eventueel zodat je de onderkant open kunt snijden.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Als je de regio vermeldt is er misschien wel een meelezer geïnteresseerdbadkuip schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Hallo,
Kan ik voor het nivelleren van mijn gazon ook het speelzand van de Gamma gebruiken?
https://www.gamma.nl/asso...speelzand-25-kg/p/B247328
Of is het toch beter om hier ander zand voor te gebruiken?
Ik wil het graag zelf in zakken kunnen kopen in de regio (Eindhoven).
Bedankt voor de tips.
Kan ik voor het nivelleren van mijn gazon ook het speelzand van de Gamma gebruiken?
Bedankt voor de tips.
[ Voor 198% gewijzigd door bruce the boss op 10-03-2026 16:53 ]
Gebeld met de gemeente. 1 kuub is toegestaan, echter PER JAAR. Daarna kost het geld en hoort er een schone grond verklaring bij. dat schiet niet op.Teijgetje schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:16:
[...]
Sloopgigant ook gevraagd?
Die halen ook bigbags op.
Maar zelf een kar lenen en daar elke week een bigbag op wehbrengen naar de milieustraat was geen optie?
Vaak kunnen ze hem voor je optillen eventueel zodat je de onderkant open kunt snijden.
Dan kies ik voor het gemak en laat ik het afvoeren.
Oh ja, handige tip :-). Gemeente Amersfoort.noes schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:11:
[...]
Als je de regio vermeldt is er misschien wel een meelezer geïnteresseerd
Intussen heb ik een loonbedrijf benaderd om me hiermee te helpen.
Aan 6 buren vragen of ze meegaan.badkuip schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:33:
[...]
Gebeld met de gemeente. 1 kuub is toegestaan, echter PER JAAR. Daarna kost het geld en hoort er een schone grond verklaring bij. dat schiet niet op.
Ik geloof het wel. Ik laat het wel afvoeren.
Helaas, dat is te ver weg. Wij kunnen altijd wel tuin grond gebruiken: We hebben een vrij grote tuin (3600m² perceel) in de polder, dus die ligt vrij laag. Paar kuub verdwijnt vanzelfbadkuip schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:33:
[...]
Gebeld met de gemeente. 1 kuub is toegestaan, echter PER JAAR. Daarna kost het geld en hoort er een schone grond verklaring bij. dat schiet niet op.
[...]
Oh ja, handige tip :-). Gemeente Amersfoort.
Intussen heb ik een loonbedrijf benaderd om me hiermee te helpen.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dat werkt waarschijnlijk niet, ik had 5 pasjes bij me maar mocht toch maar voor 1 pasje storten per week. Zelfs snoeiafval.
En laatst kwam ik met 4 defecte wasmachines, en 4 pasjes. Mocht er twee in de container zetten, werd verwezen naar de kringloop.......
Bij ons staan ze te loeren wat en hoeveel je brengt en of je wel exact genoeg scheidt.
Ze hebben nu zelfs de regels aangepast naar max 2 m2 per maand, want minder toezicht nodig je mag nog maar 1 x per maand langskomen.
Er werd me zelfs verteld dat ik in overtreding was met meer dan 1 pasje, of je nu op een terrein met meerdere huizen woont of niet.
Maar bv in Amsterdam was een bus slooppuin uitladen dan weer geen probleem, geen limiet, en daar was zelfs bijna geen toezicht. Je moest ze zoeken.
Misschien kun je dus wel een groot afvalstation vinden waar ze niet moeilijk doen en meer accepteren.
Immers verdienen ze gewoon aan het gescheiden ingeleverde afval, ik snap dan ook vaak niet waarom zo moeilijk gedaan wordt als je het netjes komt brengen en netjes op de goede plek dumpt.
[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 11-03-2026 09:51 ]
Hier heb ik ook aan gedacht voor komend seizoen. Iemand die hier ervaring mee heeft?bruce the boss schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:27:
Hallo,
Bedankt voor de tips.
3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500
bruce the boss schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:27:
Hallo,
Bedankt voor de tips.
Waarom zou het niet kunnen? Speelzand is alleen extra gezeefd en ontzilt. Beetje bij beetje bijstrooien en je gras zal vanzelf nivileren.mede schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:10:
[...]
Hier heb ik ook aan gedacht voor komend seizoen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Soms kan ik er echt bood om worden, moet je kijken hoeveel moeite je moet doen om netjes te ontzorgen. Dan denk ik soms ook van "ik flikker alles wel in het bos als het zo moet". als beschaafde NL doe je het niet. Maar het lokt wel uit.Teijgetje schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:47:
[...]
Dat werkt waarschijnlijk niet, ik had 5 pasjes bij me maar mocht toch maar voor 1 pasje storten per week. Zelfs snoeiafval.
En laatst kwam ik met 4 defecte wasmachines, en 4 pasjes. Mocht er twee in de container zetten, werd verwezen naar de kringloop.......
Bij ons staan ze te loeren wat en hoeveel je brengt en of je wel exact genoeg scheidt.
Ze hebben nu zelfs de regels aangepast naar max 2 m2 per maand, want minder toezicht nodig je mag nog maar 1 x per maand langskomen.
Er werd me zelfs verteld dat ik in overtreding was met meer dan 1 pasje, of je nu op een terrein met meerdere huizen woont of niet.
Maar bv in Amsterdam was een bus slooppuin uitladen dan weer geen probleem, geen limiet, en daar was zelfs bijna geen toezicht. Je moest ze zoeken.
Misschien kun je dus wel een groot afvalstation vinden waar ze niet moeilijk doen en meer accepteren.
Immers verdienen ze gewoon aan het gescheiden ingeleverde afval, ik snap dan ook vaak niet waarom zo moeilijk gedaan wordt als je het netjes komt brengen en netjes op de goede plek dumpt.
Volgens mij wordt speelzand sterk afgeraden voor je gazon:mede schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:10:
[...]
Hier heb ik ook aan gedacht voor komend seizoen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Voor het bezanden van je gazon wordt vaak scherp zand of M3C zand gebruikt. Dit type zand heeft grovere deeltjes en biedt voordelen zoals goede drainage, bevordering van beluchting en bodemstructuurverbetering. Het vermijden van te fijn zand, zoals speelzand, is belangrijk om nadelige effecten op de bodemstructuur en waterafvoer te voorkomen. Dat wil je liever niet. Ons advies is dan ook om M3C Zand te bestellen.[/i]
Nou bovenstaande lijkt meer op bedrijfsafval. Wie komt er nou bijvoorbeeld met vier wasmachines aan? Zeker als er een hele rits aan pasjes bijkomen. Dan snap ik dat ze daar iets van vinden en zeker als dit meerdere keren is gebeurdTeijgetje schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:47:
[...]
[ Voor 76% gewijzigd door tjubbie op 11-03-2026 16:32 ]
Iemand verstand van gasmaskers bij het gebruik van bestrijdingsmiddelen?
Ik wil onkruidbestrijdingsmiddel spuiten in mijn gazon, en zoek het bijbehorende filter van 3M (passend op het halfgelaatsmasker wat ik al heb).
Maar men spreekt elkaar overal tegen....
Ik wil onkruidbestrijdingsmiddel spuiten in mijn gazon, en zoek het bijbehorende filter van 3M (passend op het halfgelaatsmasker wat ik al heb).
Maar men spreekt elkaar overal tegen....
- Volgens de keuzehulp van Coolsafety (waar ik dit masker ooit kocht) moet ik de 6059 ABEK1 hebben: https://coolsafety.nl/p/gasfilter-a1b1e1k1-6059-bajonet-3m/
- Volgens de PDF van 3M pagina 12 moet ik voor gewasbescherming A2P2 hebben (dat is een A2 gasfilter met een P2 deeltjesfilter)
- Op pagina 13 van dezelfde PDF zou ik A1P2R nodig hebben (geen idee wat die R betekent trouwens).
- En deze datasheet van 3M schrijft dan weer een K1 filter voor voor agrochemicals.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wanneer jijzelf een volgelaats gasmasker moet gaan dragen om zwaar vergif over je tuin te spuiten, licht je dan ook ff de buren in dat ze ramen en deuren moeten sluiten en binnen moeten blijven?Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:25:
Maar men spreekt elkaar overal tegen....Nou, schiet mij maar lek...
- Volgens de keuzehulp van Coolsafety (waar ik dit masker ooit kocht) moet ik de 6059 ABEK1 hebben: https://coolsafety.nl/p/gasfilter-a1b1e1k1-6059-bajonet-3m/
- Volgens de PDF van 3M pagina 12 moet ik voor gewasbescherming A2P2 hebben (dat is een A2 gasfilter met een P2 deeltjesfilter)
- Op pagina 13 van dezelfde PDF zou ik A1P2R nodig hebben (geen idee wat die R betekent trouwens).
- En deze datasheet van 3M schrijft dan weer een K1 filter voor voor agrochemicals.
Ik vraag me ook af of je überhaubt wel een middel gebruikt wat voor particulieren is toegestaan, buiten dat het natuurlijk onzin is om plantjes tussen het gras dood te spuiten. Zaad waait er zo weer in en dan heb je volgend jaar hetzelfde. Zaai een bloemenweide, maai die een keer per jaar aan het eind van het seizoen en je bent klaar.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
@Yaksa Op een dergelijke bijdehante reactie zat ik natuurlijk niet te wachten. Ik doe niets wat niet toegestaan is, maar wil niet alles inademen. De buren wonen ver genoeg weg. Maak je geen zorgen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
No offence maar we houden hier niet zo van gif. Er zijn legio mogelijkheden om dit natuurlijkvriendelijk te doen. Je denkt aan je jezelf en de buren wonen ver genoeg maar die troep komt ook in het grondwater al is de hoeveelheid nihil. Je kan het gewoon beter niet doen.Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:49:
@Yaksa Op een dergelijke bijdehante reactie zat ik natuurlijk niet te wachten. Ik doe niets wat niet toegestaan is, maar wil niet alles inademen. De buren wonen ver genoeg weg. Maak je geen zorgen.
Als je vertelt wat er precies mis is met je gazon kunnen we je daarbij misschien helpen.
Je hebt zelf al geconcludeerd dat gif de enige optie is? Gazon is nu juist bij uitstek een gewas wat erg goed is in het zelf bestrijden van onkruid, mits het goed onderhouden wordt (vooral heel goed periodiek en intensief bemesten, en af en toe verticuteren. Er zijn wel onkruiden waar lastig vanaf te komen is (klaver, kweek en heermoes bijvoorbeeld, bij de laatste 2 helpen bestrijdingsmiddelen meestal ook niet).Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:25:
Maar men spreekt elkaar overal tegen....Nou, schiet mij maar lek...
Kun je iets meer vertellen over de staat van je gazon? (foto helpt ook zeker). Ik ben overigens niet principieel tegen het gebruik van voor particulieren toegestane herbiciden, daar mag ieder zichzelf een mening over vormen, maar als het zonder kan is dat het overwegen waard.
Lommelszand schijnt ook goed te zijn. Weet zo niet het verschil met M3C zand.......sauron28 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Volgens mij wordt speelzand sterk afgeraden voor je gazon:
Voor het bezanden van je gazon wordt vaak scherp zand of M3C zand gebruikt. Dit type zand heeft grovere deeltjes en biedt voordelen zoals goede drainage, bevordering van beluchting en bodemstructuurverbetering. Het vermijden van te fijn zand, zoals speelzand, is belangrijk om nadelige effecten op de bodemstructuur en waterafvoer te voorkomen. Dat wil je liever niet. Ons advies is dan ook om M3C Zand te bestellen.[/i]
Maar er is natuurlijk verschil of je de buren zelf meeneemt of dat je allen met hun pasjes aankomt.Teijgetje schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:47:
[...]
Waren twee wasmachines en twee drogers dat terzijde.tjubbie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:30:
[...]
Nou bovenstaande lijkt meer op bedrijfsafval. Wie komt er nou bijvoorbeeld met vier wasmachines aan? Zeker als er een hele rits aan pasjes bijkomen. Dan snap ik dat ze daar iets van vinden en zeker als dit meerdere keren is gebeurd
Ik snap dat jij niet snapt dat als je met 5 appartementen op een terrein woont er ook vijf pasjes zijn.
Iedereen (5 appartementen) heeft hier een wasmachine en een droger, daar gaat wel eens wat stuk of wordt vervangen. Wij hebben geen grof vuil, en ze stonden ook niet in de weg.
En snoeiafval leek me ook geen probleem, maar daar mag je dus als bewoners met een terrein van 8000 m2 en vijf appartementen ook maar 0,5 m3 van inleveren. Dus ik moest eerst het teveel afladen thuis voor ik het terrein op mocht, om daarna de rest in twee porties weer op te laden, om in twee weken weg te kunnen brengen.
Gelukkig snap jij het beleid, want ik niet.
Met het witgoed, ik mocht er twee afladen, dus de spanbanden losgemaakt, stond er al iemand naar me te schreeuwem "wat had ik nou gezegd? Twee", en ik uit moest leggen aan een kwade ambtenaar dat ze weer vastgezet werden maar dat ik eerste de gaarste weg wou hebben, en die ingebouwd stonden.
Voelen zich koning daar........
@No Hands
Nee, dat hebben we in de loop der jaren ook al geprobeerd, maakt niet uit als je met drie of meer bewoners kwam.
En een woning krijgt maar één pasje, lijkt me simpel te checken toch of het klopt aan de huisnummers?
[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 11-03-2026 19:53 ]
Aan de hand van het soort "onkruid" in je gazon valt er vaak precies te vertellen wat er aan de hand is en hoe je dat zou moeten oplossen (met gif los je de oorzaak niet op). Ben het dus ook absoluut met die bijdehante reactiet van Yaksa eens.Andrehj schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:49:
En zoals Batilan dus ook al vraagt; wat is er precies mis met je gazon? Welk onkruid heb je last van?
Hoe dik moet zo'n laagje zand gemiddeld zijn?sauron28 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Volgens mij wordt speelzand sterk afgeraden voor je gazon:
En zo krijg je dat mensen het gewoon maar dumpen op het industrie terrein, of bij de brengparkjes.Teijgetje schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:47:
[...]
ik breng 10 jaar praktisch niks, en dan ga ik een keer aan de bak, ja dan heb ik ineens 6 kuub in een jaar.
Ik vind dat dat tot op zekere hoogte gewoon moet kunnen.
Ik heb wel eens gehad dat ik netjes verf blikken met halve inhoud kwam inleveren.
Nee, dat deden ze niet meer, moest ik naar een andere gemeente heenbrengen...
Ik heb hem dwaas aangegeken en thuis de verfblikken in de vuilcontainer afgevoerd....
Nee, dat deden ze niet meer, moest ik naar een andere gemeente heenbrengen...
Ik heb hem dwaas aangegeken en thuis de verfblikken in de vuilcontainer afgevoerd....
Het is beetje bij beetje. Strooi er eerst een laagje van 1cm eroverheen. Dit kan je herhalen als het na verloop van tijd niet het gewenste resultaat geeft.Henvar schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:52:
[...]
Hoe dik moet zo'n laagje zand gemiddeld zijn?
Kan je in NL 'shoppen' qua milieustraten? In België wordt je iD ingelezen en kan je zo goed als overal alleen als inwoner nog terecht.Teijgetje schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:47:
[...]
(De regelneverij wordt hier ook elk jaar wat erger. Afval dat je gescheiden moet inleveren maar wel gewoon in de perscontainer gaat... Waarom moet ik dat dan scheiden en er extra voor betalen?
[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 12-03-2026 18:55 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
@Borromini
Sommige gemeentes moet je pinnen aan de deur. Soms met een pasje. Soms met ID/rijbewijs (die je nog op oude gemeente kan hebben staan natuurlijk).
En de gemeentes waar alles gratis is kan je meestal zo doorrijden.
Ik ga ook zelden in de gemeente waar ik woon. Veel te duur.
Sommige gemeentes moet je pinnen aan de deur. Soms met een pasje. Soms met ID/rijbewijs (die je nog op oude gemeente kan hebben staan natuurlijk).
En de gemeentes waar alles gratis is kan je meestal zo doorrijden.
Ik ga ook zelden in de gemeente waar ik woon. Veel te duur.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Gemeente waar ik woon, Nuenen, is het met een pasje, dat je 1 keer per huisadres uitgedeeld krijgt. Zal vast een vangnet zijn voor als je het kwijt bent, geen idee.
Maximaal (ik dacht) 5 keer per jaar, maximaal Z m2 per keer, minimaal €15 voor 1m2 zooi, oplopend bij meer zooi brengen.
Eindhoven, Stadspas met pasfoto, ik dacht onbeperkt aantal keer en gratis.
Maximaal (ik dacht) 5 keer per jaar, maximaal Z m2 per keer, minimaal €15 voor 1m2 zooi, oplopend bij meer zooi brengen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Eindhoven heeft een naamloze kaart per adres.Bommes schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:10:
Was vroeger met foto, maar dat scheen in strijd te zijn met de privacy regels.
In Eindhoven mag je als particulier 12x per jaar 2 m3 brengen. Zeer genereus.
Ik ben al ff uit Eindhoven weg.. tis dus veranderdRzaan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:20:
[...]
Eindhoven heeft een naamloze kaart per adres.
Was vroeger met foto, maar dat scheen in strijd te zijn met de privacy regels.
In Eindhoven mag je als particulier 12x per jaar 2 m2 brengen. Zeer genereus.
Jullie hebben het maar over vierkante meters, mag je dan zo hoog als je wilt opstapelen?
Ik kijk hiervan op trouwens. In de gemeentes die ik ken. (Noord-Holland) Is het gratis.
Ik kijk hiervan op trouwens. In de gemeentes die ik ken. (Noord-Holland) Is het gratis.
Oef ja m3 ..pjot1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:29:
Jullie hebben het maar over vierkante meters, mag je dan zo hoog als je wilt opstapelen?![]()
Maar het is sowieso dik betalen hier, en als dan de vaste afvalstoffen heffing laag zou zijn is dat ook nog wel okay. Maar ook die is in onze gemeente minimaal gelijk aan de omliggende gemeentes.
Maar genoeg afval toch??
Het is groei tijd buiten
Ik mag naar alle milieustraten die onder RWM vallen, het hangt vooral van de openingstijden af. Voor restafval is het altijd dokken, mag je op de weegbrug, ook voor iets kleins.
Groen is gratis, en dat mogen we ook twee keer per jaar gratis aan de straat aanbieden. Maar... dan wel volgens de regels: 1m³ per huishouden, gebundeld met touw van organisch materiaal, en het mag max. 150cm lang en 25kg zwaar zijn.
Met een beetje boom of een grote tuin zit je natuurlijk zo aan een kuub. Het is dan even kijken of er een buur is die niks aanbiedt, dan kun je daar een kuub voor de deur leggen. Soms zijn ze heel streng, dan laten ze je takken van 1,60 m gewoon liggen, maar andere keren gooien ze alles wat ook maar een beetje groen is op de kar.
Groen is gratis, en dat mogen we ook twee keer per jaar gratis aan de straat aanbieden. Maar... dan wel volgens de regels: 1m³ per huishouden, gebundeld met touw van organisch materiaal, en het mag max. 150cm lang en 25kg zwaar zijn.
Met een beetje boom of een grote tuin zit je natuurlijk zo aan een kuub. Het is dan even kijken of er een buur is die niks aanbiedt, dan kun je daar een kuub voor de deur leggen. Soms zijn ze heel streng, dan laten ze je takken van 1,60 m gewoon liggen, maar andere keren gooien ze alles wat ook maar een beetje groen is op de kar.
Wanneer je een grote tuin hebt dan hoef je niks voor de deur te leggen. Goede versnipperaar aanschaffen, composthoop aanleggen en je houdt al je groene 'afval' lekker zelf. In een jaar tijd heb je dan de beste compost die er bestaat. En dat elk jaar weer....VeertienKaVier schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:35:
[ Voor 22% gewijzigd door Yaksa op 12-03-2026 21:14 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
O ja, hier staan ook al twee bakken, maar helaas geen ruimte voor meer of voor een versnipperaar. En niet alles gaat er hier in: projectje voor dit jaar is twee laurierkersen vervangen die zijn aangetast door een zwam. Die mogen naar het milieupark. Kan er daarna een vlier of een lijsterbes in, vinden de vogels ook leuk.Yaksa schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:14:
[...]
Wanneer je een grote tuin hebt dan hoef je niks voor de deur te leggen. Goede versnipperaar aanschaffen, composthoop aanleggen en je houdt al je groene 'afval' lekker zelf. In een jaar tijd heb je dan de beste compost die er bestaat. En dat elk jaar weer....
Iemand ervaring met Oro-Wolkorrels?
Link
Biologisch. Heb ze gekocht. Tamelijk aan de prijs. Heb vooral wat planten in potten. Ze mengen dan uiteraard wat lastig omdat planten in pot vrij vast geworteld zitten in de aarde.
Was benieuwd of iemand er ervaring mee heeft?
Link
Biologisch. Heb ze gekocht. Tamelijk aan de prijs. Heb vooral wat planten in potten. Ze mengen dan uiteraard wat lastig omdat planten in pot vrij vast geworteld zitten in de aarde.
Was benieuwd of iemand er ervaring mee heeft?
Hier in de kop van NH ook. In schagen kan je zelfs 's avonds en in het weekend je grond/puin/snoeiafval brengen.pjot1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:29:
Jullie hebben het maar over vierkante meters, mag je dan zo hoog als je wilt opstapelen?![]()
En dat het gratis is, is maar goed ook, ons stugge westfriezen kieperen het anders gewoon voor het hek. Die aanhanger gaat echt niet vol weer naar huis hoor.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Wij gaan dit weekend onze hout beton schutting plaatsen, met standaard betonpalen en standaard 24cm hoge betonplaten met een lengte van 180cm.
Nu lees ik op de instructies dat ze aanraden om een gat te graven voor de palen en deze dan met snelbeton vast te zetten en weer aan te vullen. Echter krijg ik ook het advies om enkel een gatenboor te gebruiken en zodoende de palen vast te zetten in de grond zonder gebruik van snelbeton.
Wat raden jullie aan? Het gaat om normale zandgrond in Brabant, dus geen klei o.i.d.
Nu lees ik op de instructies dat ze aanraden om een gat te graven voor de palen en deze dan met snelbeton vast te zetten en weer aan te vullen. Echter krijg ik ook het advies om enkel een gatenboor te gebruiken en zodoende de palen vast te zetten in de grond zonder gebruik van snelbeton.
Wat raden jullie aan? Het gaat om normale zandgrond in Brabant, dus geen klei o.i.d.
Ja zo deden wij dat ook altijd, maar in Nederland niet erg gebruikelijk om met snelbeton te doen. Ik denk dat het afhangt van je bodem. Als je de palen er in slaat, dan staan ze goed vast in ongerepte grond. Dat zou afdoende moet zijn. Als je een groot gat moet boren of graven omdat je door stenen / bouwafval en wat nog meer heen moet, dan krijg je het toch meteen muurvast door snelbeton te gebruiken, anders blijft er wel wat speling op de paal. Hoe diep ga je de grond in?venneke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:42:
Wij gaan dit weekend onze hout beton schutting plaatsen, met standaard betonpalen en standaard 24cm hoge betonplaten met een lengte van 180cm.
Bedankt voor de reactie, de palen komen door zwarte grond waar eerder een heg heeft gestaan. Wel redelijk stevig. Worden pak en beet 90cm in de grond gezet.Eisbar schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:16:
[...]
Ja zo deden wij dat ook altijd, maar in Nederland niet erg gebruikelijk om met snelbeton te doen. Ik denk dat het afhangt van je bodem. Als je de palen er in slaat, dan staan ze goed vast in ongerepte grond. Dat zou afdoende moet zijn. Als je een groot gat moet boren of graven omdat je door stenen / bouwafval en wat nog meer heen moet, dan krijg je het toch meteen muurvast door snelbeton te gebruiken, anders blijft er wel wat speling op de paal. Hoe diep ga je de grond in?
Ik heb ervoor gekozen om de palen eerst te stellen en daarna te fixeren met beton. Met een palenboor en verder in de grond slaan is het erg lastig om de boel mooi waterpas en op de juiste hoogte te krijgen.venneke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:55:
[...]
Bedankt voor de reactie, de palen komen door zwarte grond waar eerder een heg heeft gestaan. Wel redelijk stevig. Worden pak en beet 90cm in de grond gezet.
Enige wat ik je kan aanraden is om een grondboormachine te huren. Nog nooit zo makkelijk gaten gemaakt ten opzichte van met de hand.venneke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:42:
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Hou ook rekening met de winddruk, afhankelijk van de schutting zelf (half open of dicht en de hoogte) kan er bij harde wind, valwinden of storm een behoorlijke druk (tot zo'n 100 kg per m2) op komen te staan.venneke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:55:
[...]Bedankt voor de reactie, de palen komen door zwarte grond waar eerder een heg heeft gestaan. Wel redelijk stevig. Worden pak en beet 90cm in de grond gezet.
Dan is het wel zaak om de boel goed gefundeerd te hebben, zonder een klomp beton aan de onderkant van de palen kunnen ze uit de grond geduwd worden, zeker als het wat losse grond (geen klei) is.
Snelbeton is wel het mooiste. Hier ook gedaan. Een gat gemaakt met een motorische grondboor, paal erin, stellen en aanvullen met snelbeton. Het voordeel is dat alles wat nog vast/verdicht is ook zo blijft. Ook staat de paal gelijk vast.venneke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:42:
Als je de schuttingdelen gaat plaatsen, zorg dan wel dat je 0,5 a 1cm ruimte tussen je onderbord en je schuttingdeel hebt. Dit, voor de wind en zo zorg je ervoor dat het hout kan luchten en dus minder snel kan rotten.
Weet iemand wat te doen tegen kruipende boterbloem in het gazon? Dat vormt een dicht netwerk van knopen waar op een gegeven moment geen grasspriet meer tussenstaat. Ik vind wat onkruid niet zo erg, maar dit vormt matten. Ik overweeg om die er vlgend jaar helemaal uit te steken, maar wellicht is er een minder rigoreuze methode
Hoe is de structuur van je grond? Als het regent staan er dan plassen in het gazon? Dan moet je eerst waarschijnlijk de structuur verbeteren middels verticuteren en/of een prikkrol, of zelfs helemaal omwerken en verbeteren middels veel compost en wellicht drainage.Stefke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:34:
Weet iemand wat te doen tegen kruipende boterbloem in het gazon? Dat vormt een dicht netwerk van knopen waar op een gegeven moment geen grasspriet meer tussenstaat. Ik vind wat onkruid niet zo erg, maar dit vormt matten. Ik overweeg om die er vlgend jaar helemaal uit te steken, maar wellicht is er een minder rigoreuze methode
Daarnaast kan ook flink bemesten goed helpen (bijvoorbeeld met npk 20-5-10 of iets in die buurt), en dan meerdere malen per jaar. Je kunt bij Welkoop je grond goedkoop laten testen op deze basis meststoffen.
Alleen een herbicide als mcpa gebruiken lost het probleem waarschijnlijk niet structureel op (mcpa is in NL niet toegestaan voor particulieren, had mijn agrarische pet nog op
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 13-03-2026 22:09 ]
ik zou ze er nu uitsteken, grond is nu nog zacht en dan groeien ze dit jaar niet verder. elke week even een rondje over het gazon en waar er 1 de kop op steekt direct weghalen.Stefke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:34:
En als je gaat steken: ik kan een hori hori aanraden, een van de fijnste tuingereedschappen die ik ooit heb gekocht.
Ik steek ze hier en daar uit om matten te voorkomen, maar laat ze elders hun gang gaan (geen gazon, dat scheelt enorm). Een paar weken geleden had ik meer werk aan de schijnaardbeien, die zijn later in het jaar anders ook niet meer in te tomen. En ze staan op een goede plek voor de echte aardbeien.
Ik steek ze hier en daar uit om matten te voorkomen, maar laat ze elders hun gang gaan (geen gazon, dat scheelt enorm). Een paar weken geleden had ik meer werk aan de schijnaardbeien, die zijn later in het jaar anders ook niet meer in te tomen. En ze staan op een goede plek voor de echte aardbeien.
Ik moet straks 127 piketpalen in de grond gaan slaan voor een vlonder.... Dus deze tip neem ik zeker mee ook al was die niet voor mij bedoeld.Agent47 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:14:
[...]
Enige wat ik je kan aanraden is om een grondboormachine te huren. Nog nooit zo makkelijk gaten gemaakt ten opzichte van met de hand.
Maar voor ik dat kan doen een algemene vraag: ik moet eerst 25 piketpalen verwijderen. Deze zijn nog in prima staat maar staan niet goed opgelijnd dus daarom gaan ze er uit. Hoe kan ik dat het makkelijkst doen? Mensen met ervaring?
Schudden, wiebelen en er uit trekken?Waah schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 08:36:
Maar voor ik dat kan doen een algemene vraag: ik moet eerst 25 piketpalen verwijderen. Deze zijn nog in prima staat maar staan niet goed opgelijnd dus daarom gaan ze er uit. Hoe kan ik dat het makkelijkst doen? Mensen met ervaring?
Vrougah bij de scouting sloegen we voor de vuurtonnen altijd 4 piketten in de grond, einde zomerkamp moesten die er weer uit.
Dat lukte overgings niet altijd zonder dat ze doorbraken
Willekeurige internet foto er bij omdat ik denkend aan die kampen nostalgisch werd
[ Voor 13% gewijzigd door Bommes op 14-03-2026 09:02 ]
@Waah
Als de liggers nog aan de piketpalen zitten kun je een autokrik gebruiken (tegeltje eronder)
Als de liggers nog aan de piketpalen zitten kun je een autokrik gebruiken (tegeltje eronder)
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Heeft mijn vader een keer mee gedreigd. Mocht ook niet iets inleveren ofzo, geen idee meer is al jaaaaren geleden. Anyways die man zegt "nee dat mag niet gelost worden hier". Mn vader zegt dan dump ik het wel langs de kant van de weg. Na enige woordenwisselingen kon het opeens wel.barry86 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:26:
[...]
Soms kan ik er echt bood om worden, moet je kijken hoeveel moeite je moet doen om netjes te ontzorgen. Dan denk ik soms ook van "ik flikker alles wel in het bos als het zo moet". als beschaafde NL doe je het niet. Maar het lokt wel uit.
Echt belachelijk dat je afval niet kan wegbrengen. Of gemeenten waar het brengen van groenafval geld kost
Do { Ping } while ( LOL )
@Shadow_Agent in de gemeente waar ik woon staan het hele jaar door, op meerdere plaatsen, van die grote blad/snoeiafval inzamel manden.
In de herfst komen er nog meer bij die specifiek en alleen bedoeld zijn voor bladeren.
In het lokale krantje leggen ze dat steevast uit, alleen voor blad afval, en op de manden ook, bordjes er bij enz.
Ze werken daarbij met een rode kaarten systeem, is er ander tuinafval aangetroffen in de blad manden komt er een rode kaart aan te hangen met uitleg.
Bij de volgende takken of dergelijke die eigen aan getroffen verwijderd de gemeente dat inzamel punt.
Super mooi systeem, gratis, lekker dicht bij, je hoeft je kliko niet tot de nek vol te drukken met bladeren, enz enz. Voor iedereen win win zou je zeggen.
Maar nee hoor, elk jaar moet de gemeente weer meerdere locaties/manden tussendoor verwijderen.
En het is dus echt niet nodig om je takken en dergelijke in de blad manden te gooien, 3 straten of zo verder op staat een nog grotere mand voor die takken.
:strip_exif()/f/image/LIyQHgnS6X0ei9zcmX0VEk8V.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortom, lang verhaal kort, ookal regel je het als gemeente gewoon echt goed, heb je altijd tokkies die er een zooi van maken.
Of, wat ook vaak gebeurd hier, hoveniers die in omliggende gemeentes aan het werk zijn, komen in de manden hier hun bedrijfs snoeiafval storten...
In de herfst komen er nog meer bij die specifiek en alleen bedoeld zijn voor bladeren.
In het lokale krantje leggen ze dat steevast uit, alleen voor blad afval, en op de manden ook, bordjes er bij enz.
Ze werken daarbij met een rode kaarten systeem, is er ander tuinafval aangetroffen in de blad manden komt er een rode kaart aan te hangen met uitleg.
Bij de volgende takken of dergelijke die eigen aan getroffen verwijderd de gemeente dat inzamel punt.
Super mooi systeem, gratis, lekker dicht bij, je hoeft je kliko niet tot de nek vol te drukken met bladeren, enz enz. Voor iedereen win win zou je zeggen.
Maar nee hoor, elk jaar moet de gemeente weer meerdere locaties/manden tussendoor verwijderen.
En het is dus echt niet nodig om je takken en dergelijke in de blad manden te gooien, 3 straten of zo verder op staat een nog grotere mand voor die takken.
:strip_exif()/f/image/LIyQHgnS6X0ei9zcmX0VEk8V.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortom, lang verhaal kort, ookal regel je het als gemeente gewoon echt goed, heb je altijd tokkies die er een zooi van maken.
Of, wat ook vaak gebeurd hier, hoveniers die in omliggende gemeentes aan het werk zijn, komen in de manden hier hun bedrijfs snoeiafval storten...
[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 14-03-2026 09:31 ]
Oh ps: andere afval dan bladeren is niet toegestaan omdat ze die blad manden leeg zuigen met zo een bladzuig tractor.
Bladeren worden dan meteen versnipperd en als compost ingezet.
Door takken of andere zooi gaat die bladzuiger stuk/in storing.
Bladeren worden dan meteen versnipperd en als compost ingezet.
Door takken of andere zooi gaat die bladzuiger stuk/in storing.
Dat ga ik proberenBarleone schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:00:
@Waah
Op YouTube staan simpele methoden genoeg.
Klopt
Ik heb gewoon veel vertrouwen in de medetweakers
Goedemorgen,
Ik wil een ontwerp maken voor de tuin van onze nieuwbouwwoning. Nu schijnt de software van tekenjetuin goed te werken en ik wil dit graag proberen.
Deze software werkt uiteraard met een maandelijks abonnement. Weet iemand of je tuin ontwerp bewaard blijft als je nu een maand gebruikt maakt van de software en dan over een aantal maanden pas weer? Dan kan ik de betaling namelijk stop zetten in de tussentijd... 😅
Ik wil een ontwerp maken voor de tuin van onze nieuwbouwwoning. Nu schijnt de software van tekenjetuin goed te werken en ik wil dit graag proberen.
Deze software werkt uiteraard met een maandelijks abonnement. Weet iemand of je tuin ontwerp bewaard blijft als je nu een maand gebruikt maakt van de software en dan over een aantal maanden pas weer? Dan kan ik de betaling namelijk stop zetten in de tussentijd... 😅
Dat heb ik ze dan weer niet horen zeggen?Waah schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:32:
[...]
Klopten ze zeggen allemaal dat wat de anderen doen niet werkt.
Iedereen heeft een eigen methode, ook vaak gelijk aan anderen maar net anders.
Filmpjes als voorbeeld, om te kijken wat waarschijnlijk het best bij jou werkt.
Zelfs alleen een lange balk en een lijmklem kan genoeg zijn om te liften zoals je kan zien in diverse filmpjes.
Makkelijker dan met een krik.Maar zoals je bij alle (krik)filmpjes kan zien wordt er of een stuk hout opgeschroefd of op een andere manier dat bevestigd, zodat je de krik, balk of voet van een dommekracht er onder kan krijgen.
Dat zal je bij de piketpaaltjes ook moeten doen als je geen liggers hebt of het hout het begeeft door de kracht omhoog van de verbindingsbout.
Het lijkt me sterk dat je de hele vlonder in het geheel uit de grond wil werken.
Maar krik ze.
Ik ben mij aan het oriënteren op een verbouwing van de voortuin. De tuin ligt volledig aan de zuidzijde
Is een meter of 12 diep. Loopt 1 recht pad naar de deur. Ik heb een groene heg aan alle zijden welke opzich prima is.
Reden voor verbouwen is dat ik mijn EV thuis wil laden.
Ik mag van de gemeente er een oprit van maken mits ik ervoor betaal. En binnen 6 weken buren geen bezwaar maken. Veel buren hebben dat al gedaan, dus ik verwacht daarin geen problemen.
Nu is de enige steen het pad naar de deur en de rest allemaal groen en beplanting.
Ik ga als ik een parkeerplaats erop wil maken achteruit qua groen en beplanting uiteraard.
Maar ik heb wel eens bij een vriendin (waar ik helaas geen contact meer mee heb) een boom gezien die recht omhoog groeide en daarna redelijk plat bleef en als een soort grote natuurlijke parasol werkzaam was.
Zoiets lijkt mij wel tof. Gelijk de auto wat koeler.
En ik twijfel nog hoe groot aanhouden voor de parkeerplaats.
Ik denk dat ik het looppad beiderzijds een groene strook kan houden.
Maar geef vooral ideeën.
Fotos van huidige situatie voeg ik morgen even toe.
Eisen is dus:
- oplaadpaal
- vast Fietsenrek
- een boom
- zo groen als verder mogelijk is.
+??
Ook wil ik de ruimte gereserveerd voor de parkeerplaats. Ooit koop ik misschien een grotere auto. Dat moet passen of aanpasbaar zijn.
Is een meter of 12 diep. Loopt 1 recht pad naar de deur. Ik heb een groene heg aan alle zijden welke opzich prima is.
Ik mag van de gemeente er een oprit van maken mits ik ervoor betaal. En binnen 6 weken buren geen bezwaar maken. Veel buren hebben dat al gedaan, dus ik verwacht daarin geen problemen.
Nu is de enige steen het pad naar de deur en de rest allemaal groen en beplanting.
Ik ga als ik een parkeerplaats erop wil maken achteruit qua groen en beplanting uiteraard.
Maar ik heb wel eens bij een vriendin (waar ik helaas geen contact meer mee heb) een boom gezien die recht omhoog groeide en daarna redelijk plat bleef en als een soort grote natuurlijke parasol werkzaam was.
Maar geef vooral ideeën.
Eisen is dus:
- oplaadpaal
- vast Fietsenrek
- een boom
+??
Ook wil ik de ruimte gereserveerd voor de parkeerplaats. Ooit koop ik misschien een grotere auto. Dat moet passen of aanpasbaar zijn.
Wij wonen op oost- Brabants zand. Vorig jaar hebben we de palen geboord en toen de schutting stond, het bovenste zand uitgegraven en vervangen door snelbeton. Onze andere schutting ( zonder beton) heeft langerehardhouten palen maar zwabbert alsof alle palen zijn doorgerot. De schutting in beton staat veel steviger.venneke schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:42:
Doe er je voordeel mee…..
Maak je oprijpad van grasbeton tegel.Dennis1812 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:24:
Ik ben mij aan het oriënteren op een verbouwing van de voortuin. De tuin ligt volledig aan de zuidzijde
Maar geef vooral ideeën.
Eisen is dus:
- oplaadpaal
- vast Fietsenrek
- een boom
+??
Die boom: een dakmoerbei kan bijvoorbeeld, die groeien in een soort parasolvorm
Je kunt ook een leiboom zetten, bv een veldesdoorn of laurierkers of… daar is echt veel keus in.
Als je meerdere bomen gaat zetten, is de afstand tussen de stammen belangrijk. Je wilt er inde toekomt ook nog tussen kunnen. En bomen groeien dus stammen worden dikker.
Verder zo groen mogelijk: plant struiken, en dan ook wintergroene. In onze tuin staat een mix van groenblijvers, planten met bessen en zaden en gewoon “easy on the eye.”En die mix is dus een beetje persoonlijk en hangt ook van je grondsoort af.
Ikzelf ben enorm van fan van rondkijken en fotograferen/opschrijven wat je mooi vindt. Dan ga je de komende twee manden bij boomkwekers kijken en kun je van het najaar (laten) aanplanten. De beste inspiratie is vaak buiten de gebaande paden te vinden, dus niet bij de intratuinen, groentinten, en andere tuincentra. Wel bij de hovenier met showtuin, de boomkweker en je buren.
Succes!
Let wel op met moerbeien,naast dat ze als ze rijp zijn heerlijk zijn je krijgt er bij de blauwe ook vlekken in je kleren van (als je eens pech hebt) die er niet makkelijk uitgaan.
Ik weet niet of je een boom boven je auto moet willen. Meer vanwege de hoeveelheid vogelpoep dat daar potentieel van af kan gaan komen.Dennis1812 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:24:
Vorig jaar heb ik de auto een keer op een vakantiepark onder een boom geparkeerd. Al na 1 middag zag de motorkap eruit alsof hij beschoten was met een paintball geweer. Blijkbaar waren er ergens paarse besjes rijp? Zo erg had ik het nog nooit gezien eigenlijk. Je ziet het hier in de wijk vooral op de voetpaden zo half of compleet onder de bomen. Sommige tegels zitten echt compleet onder de poep. En ja dat zijn ook drollen die onder je schoenen blijven plakken.
Waar vruchten aan bomen groeien zal je vogels vinden, ik denk in dit geval aan spreeuwen, die komen dan ok gelijke met veel tegelijk, en een deel wat er ingaat moet er ook weer uit. Wees maar blij dat koeien niet kunnen vliegen.
@Dennis1812
Ik zou eerder verticale smalle bomen adviseren die zon weren. Bijvoorbeeld leibomen of Taxus.
Ik zou eerder verticale smalle bomen adviseren die zon weren. Bijvoorbeeld leibomen of Taxus.
Toch maar niet gekrikt. Tenminste, niet om de piketpalen te verwijderenTeijgetje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:14:
[...]
Dat heb ik ze dan weer niet horen zeggen?
Iedereen heeft een eigen methode, ook vaak gelijk aan anderen maar net anders.
Filmpjes als voorbeeld, om te kijken wat waarschijnlijk het best bij jou werkt.
Zelfs alleen een lange balk en een lijmklem kan genoeg zijn om te liften zoals je kan zien in diverse filmpjes.
Makkelijker dan met een krik.
[YouTube: How To Get Fence Posts Out Easily #shorts]
Maar zoals je bij alle (krik)filmpjes kan zien wordt er of een stuk hout opgeschroefd of op een andere manier dat bevestigd, zodat je de krik, balk of voet van een dommekracht er onder kan krijgen.
Dat zal je bij de piketpaaltjes ook moeten doen als je geen liggers hebt of het hout het begeeft door de kracht omhoog van de verbindingsbout.
Het lijkt me sterk dat je de hele vlonder in het geheel uit de grond wil werken.
Maar krik ze.![]()
Methode van je filmpje gebruikt en dat ging uitstekend. Waar het hout rot was, konden we de bout kaal gebruiken als ankerpunt. Had toevallig nog een dikke balk liggen die ik kon gebruiken als hefboom.
Nu we inmiddels een jaar of 3 in ons nieuwe huis wonen en binnen de meeste zaken wel zijn aangepakt is het tijd voor de tuin komende 2 jaren.
Om mee te beginnen willen we onze confierenhaag (ca 3 meter hoog, ca 80cm breed) aan de achterzijde vervangen door iets wat terugsnoeien wat beter verdraagd. De vorige bezoners (en ook wij het eerste jaar dat we hier introkken) hebben niet veel aan de haag gedaan waardoor ik bij het terugsnoeien te diep ben gegaan en er nu hele dode stukken inzitten.
Het perceel grenst aan een brandgang / achterom voor de achterburen, er zijn dus geen directe buren aan de andere kant van de ergafscheiding.
Zelf zat ik te kijken naar liguster, portugese laurier of taxus (of een combinatie hiervan), het is de bedoeling dat deze "getemd" wordt tot zegge 2.5meter hoog en 40-50cm breed.
Omdat het echter grenst aan een openbaar toegankelijke achterom is de taxus misschien niet zo'n goed idee ivm de taxine daarin.
Het liefst gebruik ik wel inheemse soorten en een dichte haag is ook in de winter wel wenselijk (hoeft niet per se groen te blijven). Al is het verdragen van sterke terugsnoei misschien wel de belangrijkste, eigenschap, een goede verstopplek voor vogels/insecten is ook wel fijn.
Ben benieuwd naar hoe men in deze soorten staat of nog goede alternatieven hebben.
Om mee te beginnen willen we onze confierenhaag (ca 3 meter hoog, ca 80cm breed) aan de achterzijde vervangen door iets wat terugsnoeien wat beter verdraagd. De vorige bezoners (en ook wij het eerste jaar dat we hier introkken) hebben niet veel aan de haag gedaan waardoor ik bij het terugsnoeien te diep ben gegaan en er nu hele dode stukken inzitten.
Het perceel grenst aan een brandgang / achterom voor de achterburen, er zijn dus geen directe buren aan de andere kant van de ergafscheiding.
Zelf zat ik te kijken naar liguster, portugese laurier of taxus (of een combinatie hiervan), het is de bedoeling dat deze "getemd" wordt tot zegge 2.5meter hoog en 40-50cm breed.
Omdat het echter grenst aan een openbaar toegankelijke achterom is de taxus misschien niet zo'n goed idee ivm de taxine daarin.
Het liefst gebruik ik wel inheemse soorten en een dichte haag is ook in de winter wel wenselijk (hoeft niet per se groen te blijven). Al is het verdragen van sterke terugsnoei misschien wel de belangrijkste, eigenschap, een goede verstopplek voor vogels/insecten is ook wel fijn.
Ben benieuwd naar hoe men in deze soorten staat of nog goede alternatieven hebben.
6 m voor de auto en minstens 3 m breed zodat je makkelijk langs kan. Laadpaal beste aan huiskant midden met 7.5m laad kabel zodat je altijd bij laadpoort komt (voor of achteruit ingeparkeerd) . Zou ook goed kijken naar hoeveel schaduw de bomen uiteindelijk in de tuin en in huis geven Bladverliezer geeft je lekker veel winter en lente zon maar koel in de zomer.Dennis1812 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:24:
Maar geef vooral ideeën.
Eisen is dus:
- oplaadpaal
- vast Fietsenrek
- een boom
+??
Laurieren, haagbeuk, kardinaalsmuts, hulst, er is veel wat groen is en groen/dicht blijft. Sommige groeien alleen niet zo hard en als je zo in een grote variant moet aanschaffen is het een vreselijke dure heg, maar dat is niet anders,MzKzM73 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:13:
Nu we inmiddels een jaar of 3 in ons nieuwe huis wonen en binnen de meeste zaken wel zijn aangepakt is het tijd voor de tuin komende 2 jaren.
Persoonlijk vind ik taxus het mooist maar duurt wat langer (al kun je ook als haag kopen). Zie hier talloze taxus hagen aan openbare weg. Denk niet dat dat een probleem is. Ruim je snoei afval netjes op. Kijk ook even naar hoeveel zon / schaduw. Taxus wordt dichter in de zon is mijn ervaringMzKzM73 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:13:
[ Voor 3% gewijzigd door Eisbar op 15-03-2026 21:48 ]
Het gaat om zo'n 18m dus dat telt inderdaad lekker op. (ook het eruit halen overigensNo Hands schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:23:
[...]
Sommige groeien alleen niet zo hard en als je zo in een grote variant moet aanschaffen is het een vreselijke dure heg, maar dat is niet anders,
Uiteraard ruimen we snoeiafval op, maar ik kan niet instaan wat huisdieren of erger - kleine kinderen doen in die steeg. Als zijn er natuurlijk talloze planten die giftig zijn. Langzamere groei is voor mij zelfs wel beter, de huidige coniferen moet ik echt wel 2x per jaar snoeien.Eisbar schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Ik heb alle drie. Persoonlijk vind ik taxus het mooist maar duurt wat langer (al kun je ook als haag kopen). Zie hier talloze taxus hagen aan openbare weg. Denk niet dat dat een probleem is. Ruim je snoei afval netjes op.
Heb je ze ook alle 3 in 1 haag gecombineerd?
[ Voor 21% gewijzigd door MzKzM73 op 16-03-2026 08:45 ]
Nee maar afwisselend laurierkers en Portugese laurier zou ik best wel zien zitten met verschillende breedtes. Moet je wel meerdere keren pj snoeien om beetje gelijk te houden qua hoogte. Risico dat een het beter doet dan de ander natuurlijk maar die zijn wel robuustMzKzM73 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:29:
[...]
Uiteraard ruimen we snoeiafval op, maar ik kan niet instaan wat huisdieren of erger - kleine kinderen doen in die steeg. Als zijn er natuurlijk talloze planten die giftig zijn. Langzamere groei is voor mij zelfs wel beter, de huidige coniferen moet ik echt wel 2x per jaar snoeien.
Heb je ze ook alle 3 in 1 haag gecombineerd?
De grond is vrij hard maar geen plassen. Heb er onlangs weer een klein laagje compost overheen gedaan om het te verbeteren, maar er zijn wel echt een paar plekken waar plakaten van een m2 eigenlijk alleen nog dit spul staat. Uitsteken is bijna niet te doen zo veel. Zal eens flink gaan mesten en kijken die jaar of dat wat doetBatilan schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:05:
[...]
Hoe is de structuur van je grond? Als het regent staan er dan plassen in het gazon? Dan moet je eerst waarschijnlijk de structuur verbeteren middels verticuteren en/of een prikkrol, of zelfs helemaal omwerken en verbeteren middels veel compost en wellicht drainage.
Daarnaast kan ook flink bemesten goed helpen (bijvoorbeeld met npk 20-5-10 of iets in die buurt), en dan meerdere malen per jaar. Je kunt bij Welkoop je grond goedkoop laten testen op deze basis meststoffen.
Alleen een herbicide als mcpa gebruiken lost het probleem waarschijnlijk niet structureel op (mcpa is in NL niet toegestaan voor particulieren, had mijn agrarische pet nog op).
Bedankt voor de tips al! Kan ik een hoop mee. Heb de namen van alle genoemde bomen opgeschreven in onze OneNote waar we ideeën/inspiratie inzetten. Dan binnenkort inderdaad eens tuinen zoeken waar ze staan. Is toch anders als in een tuincentrum.
En als we toevallig die mensen enigzins vaag kennen even praten hoe ze bevallen.
Voordeel van een dorp.
Goede tip ook om overna te denken of je wel een parasol achtige boom moet willen boven de auto.
Ik dacht zelf vooral aan de fijne schaduw.
Ik wil wel graag de parkeerplaats maar eigenlijk niet inleveren op afwatering en groen. Nu ontkom je daar niet aan. Maar zoveel mogelijk beperken in ieder geval.
En als we toevallig die mensen enigzins vaag kennen even praten hoe ze bevallen.
Voordeel van een dorp.
Goede tip ook om overna te denken of je wel een parasol achtige boom moet willen boven de auto.
Ik dacht zelf vooral aan de fijne schaduw.
Ik wil wel graag de parkeerplaats maar eigenlijk niet inleveren op afwatering en groen. Nu ontkom je daar niet aan. Maar zoveel mogelijk beperken in ieder geval.
@Stefke
Zie Youtube, filmpje tuinmanieren over gazon. Ik weet helaas de titel niet.
Zie Youtube, filmpje tuinmanieren over gazon. Ik weet helaas de titel niet.
Nog een stem voor taxus, die kunnen heel fraai een dichte heg vormen. Voor vee kan het gevaarlijk zijn, maar de kans dat iemand spontaan aan je taxus gaat knabbelen lijkt me klein. En het verse snoeisel is juist bruikbaar voor de productie van medicijnen vanwege de stofjes die erin zitten.Eisbar schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:25:
[...]
Persoonlijk vind ik taxus het mooist maar duurt wat langer (al kun je ook als haag kopen). Zie hier talloze taxus hagen aan openbare weg. Denk niet dat dat een probleem is. Ruim je snoei afval netjes op. Kijk ook even naar hoeveel zon / schaduw. Taxus wordt dichter in de zon is mijn ervaring
Aanvulling: er zijn talloze doodgewone planten in het wild én de gemiddelde tuin die ook giftige stoffen bevatten. Als je daar allemaal rekening mee wil houden, kun je nooit meer een huisdier of kind buiten laten.
[ Voor 13% gewijzigd door VeertienKaVier op 16-03-2026 07:16 ]
@Dennis1812
Wij hebben een paar Taxussen die pilaarvormig groeien. Nooit snoei nodig, groeit wat langzamer dicht uiteraard
Wij hebben een paar Taxussen die pilaarvormig groeien. Nooit snoei nodig, groeit wat langzamer dicht uiteraard
CipresBarleone schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:41:
@Dennis1812
Zuil taxus
Allen bedankt voor de adviezen m.b.t. de schutting.
Uiteindelijk toch maar voor elke paal een gat gegraven en deze wel met snelbeton vastgezet, staat goed vast nu. Verder ook een gedeelte een kant en klare haag van Mobilane geplaatst met een toscaanse jasmijn erop. Deze zou als het goed is binnen een seizoen mooi moeten dichtgroeien.
Resultaat:
Uiteindelijk toch maar voor elke paal een gat gegraven en deze wel met snelbeton vastgezet, staat goed vast nu. Verder ook een gedeelte een kant en klare haag van Mobilane geplaatst met een toscaanse jasmijn erop. Deze zou als het goed is binnen een seizoen mooi moeten dichtgroeien.
Resultaat: