akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:07:
In het kader van gifvrij tuinieren en ik een beetje het ga verliezen van een tweetal problemen:
• bramenstruiken, het is verbazingwekkend om te zien hoe hard dat groeit.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[/list]
Mocht iemand een goede tip hebben, hoor ik dat graag.
Ik heb hier van alles geprobeerd, veelal uitgraven waar mogelijk en natuurlijk snoeien, maar het lijkt er op dat ze twee keer zo sterk terugkomen.
Mijn laatste experiment is helaas toch gif.
Al beperkt zich dat momenteel tot een enkele steel.
De dikke steel heb ik afgeknipt tot op ca 20 cm boven de grond.
In het zachte witte midden een gat geboord, en dit gat vol laten lopen met een 15% Glyfosaatoplossing met een
vleesspuit. Het gif zakt langzaam dus ik vul hem nogmaals na.
Reden is dat ze tussen de beplanting groeien die ik niet dood wil hebben, ik kan dus niet het blad bespuiten zonder andere vegetatie te raken. De stam achter de steel is van een grote Rhododendron.
En omdat het zo geen andere planten raakt, en het niet verspreid door de grond, hoop ik dat dit effectief is.
Voorlopig staat de scheut er na een maand zo bij:
Niet helemaal dood maar wie weet gebeurt dat nu langzaam.
In ieder geval geen uitlopers. (al moet ik even dubbel checken morgen of er niet toch iets uitloopt rechts onderaan als je hem uitvergroot door twee keer op de foto te klikken)
En of de basis toch niet ook al dood gaat, bij uitvergroten zie ik hetzelfde bruin bij de grond.
Ik had onkruid in het grind waar ik niet van af kwam dat ook een maand nodig had om dood te gaan. (Daar wel gewoon het blad besproeit met Genoxone ZX).
Dat het wat langer duurt voor het afsterft lijkt me bij sommige soorten dan ook normaal.
Er komt nog een vervolg met braam geïnjecteerd met Genoxone ZX, op blad schijnt het ook goed te werken tegen braam, hoe het geinjecteerd tussen beplanting in werkt is de vraag.
[
Voor 8% gewijzigd door
Teijgetje op 02-08-2026 22:51
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.