Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 196 197 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
Orian schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:17:
Ik heb deze clematis in de tuin. Ik weet niet zeker wat voor soort, maar denk een Montana. De vorige bewoner had hem in een (hele kleine) pot staan. Ik heb hem toen kortgewiekt, circa 30cm, en in de volle grond gezet. Hij stelde toch al niks voor, ik verwachtte niet dat hij het zou redden. Tot mijn verbazing deed hij het juist heel goed. Maar hij is aan de onderkant heel kaal gebleven. Hij begint nu te bloeien. Iemand enig idee wat ik kan doen om hem volgend jaar onder ook mooi en vol te krijgen? Opnieuw op 30cm afknippen? Of nog lager?

[Afbeelding]
weer afknippen en onderste deel van de plant beschermen tegen de zon. Daar kunnen ze slecht tegen aan de onderkant. Die kapotte pot over de wortels is een goed begin maar het kan beter.
Je kunt eronder ook een andere plant zetten die de ruimte tussen aarde en groene deel clematis vult.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:46
lexz1 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:10:
Hi medetweakers,

Hoop dat oké is om hier volgende te posten:
Ik wilde een tuin onderhouds iOS appje delen waar ik de afgelopen tijd aan heb gebouwd: GardenGuide - https://apps.apple.com/nl/app/gardenguide/id6761731999

Ik post het hier vooral omdat ik benieuwd ben naar eerlijke feedback, juist ook van Tweakers:

- wat mis je meteen?

Benieuwd wat jullie ervan vinden.
Leuk, mooi initiatief.
Ik zal hem in de TS opnemen.

Wat ik meteen mis is de Android app......... :+
HyperTrophy schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:25:
Lastige lijkt me de realiteit in te bouwen. Gezien het klimaat erg verschuift, en het meer drie seizoenen herfst is.
Het wordt met een app op z’n minst erg theoretisch.
Ik denk dat je de realiteit zelf in de gaten moet houden. ;)
Inderdaad is advies gebaseerd op gewoon 4 jaargetijden.
In het merendeel van Nederland is dat ook zo, er zijn maar een paar trieste stukjes waar het 1 seizoen winter is en 3 herfst. Vastgoed is dan weer wel heel goedkoop daar.

Maar seizoenen verschuiven soms iets, misschien kan Lex inbouwen dat je een actie uit kan stellen, bv in dagen, weken, maand(en).
Dan kan je als vanwege de herfst de planten nog niet toe zijn aan betreffend onderhoud/verzorging de notificatie doorzetten en op een later tijdstip weer geattendeerd worden. Etc.
Ik heb deze clematis in de tuin.
Ik heb hem toen kortgewiekt, circa 30cm, en in de volle grond gezet.
Tot mijn verbazing deed hij het juist heel goed. Maar hij is aan de onderkant heel kaal gebleven. Hij begint nu te bloeien. Iemand enig idee wat ik kan doen om hem volgend jaar onder ook mooi en vol te krijgen? Opnieuw op 30cm afknippen? Of nog lager?

[Afbeelding]
Ik heb er ook een paar staan die bloeien en blad hebben aan de bovenkant van het hek.
Ik denk dat opnieuw kortwieken hetzelfde resultaat gaat geven.
Wat je wel kan doen is uitlopers naar beneden geleiden of stekken.
De nieuwe stekkies zullen vanaf beneden groeien, de oude plant zal bovenin vol blijven.
Dan heb je sneller een geheel bedekte muur/trellis.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22
wErudite schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:13:
[...]

Het is gesloopt door het aannemersbedrijf welke ingezet wordt door de woningbouw. Het muurtje stond er maar half/half bij dus hebben ze het volledig weggehaald.
Dan zou ik ze toch (nog) eens vriendelijk vragen of dat op hun eigen kosten komen herstellen. En zorg dat je eventueel communicatie hierover opslaat voor het geval ze over x jaar toch weer komen zeuren.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:44
Ik heb deze clematis in de tuin. Ik weet niet zeker wat voor soort, maar denk een Montana. De vorige bewoner had hem in een (hele kleine) pot staan. Ik heb hem toen kortgewiekt, circa 30cm, en in de volle grond gezet. Hij stelde toch al niks voor, ik verwachtte niet dat hij het zou redden. Tot mijn verbazing deed hij het juist heel goed. Maar hij is aan de onderkant heel kaal gebleven. Hij begint nu te bloeien. Iemand enig idee wat ik kan doen om hem volgend jaar onder ook mooi en vol te krijgen? Opnieuw op 30cm afknippen? Of nog lager?

[Afbeelding]
Wij hebben over de volle breedte van onze woning deze clematis en circa 2 meter hoog. Eigenlijk nooit iets aan gedaan. Ook nu is onze voorgevel grotendeels gevuld met bloemen. Wij snoeien nooit iets maar kennelijk doen we iets niet goed als ik de instructies wel eens lees. 🤣
Bij ons beginnen de bloemen ook pas op een halve meter hoogte. Voor ons is dat geen issue gezien de plek van de heg etc. Ik vraag mij af of je het nog vol krijgt door flink te snoeien.

[ Voor 9% gewijzigd door Davidrrr op 19-04-2026 20:22 ]

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dank voor de tips allemaal! Ik ga er nog eens over nadenken wat te doen.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVeeYdEXMDC0Ec-gkCynPu-lCUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxBqDCdRfh1LYFwtEm05UwaA.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje visseoog foto maar goed.
U ziet het resultaat van weer een dagje opruimen en een beetje snoeien links en rechts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RsrBbmBO6rXePbChRRKPiXe1ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhDFYhmW7NReIHdrvKceBZ3o.jpg?f=fotoalbum_large
Ook het vijfertje weer eens wat onderhoud gegeven.
In mijn geval: wat afgevllen blad er uit scheppen, en links een rechts wat van wat er in groeit uitdunnen.
Daarbij een stuk of 4 a 5 salamandertjes er uit gevist, natuurlijk weer terug gegooid.
En meerdere van iets dat lijkt op een combinatie van een sprinkhaan en een garnaal.. geen idee wat het waren.
Het wordt helaas langzaam aan wel tijd om de folie van de vijver te gaan vervangen, want ik moest toch ook wel weer flink wat water bijvullen.

Nog te doen, de tuin set een keertje reinigen en terug impregneren/oliën, net gekocht (2dehands) opzet zwembad (3m rond) opbouwen.
En nee, die radiator die daar achter tegen de schutting aan staat zit niet aangelsoten.. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 19-04-2026 20:55 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• lexz1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-04 19:19
Teijgetje schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:03:
Leuk, mooi initiatief.
Ik zal hem in de TS opnemen.

Wat ik meteen mis is de Android app......... :+
Dank je wel. En heel tof als je hem wil opnemen in de TS natuurlijk. _/-\o_
Android ga ik zeker aan beginnen als er voldoende gebruik op de iOS variant lijkt te zitten. Is toch echt weer wat meer werk.
Teijgetje schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:03:
Ik denk dat je de realiteit zelf in de gaten moet houden. ;)
Inderdaad is advies gebaseerd op gewoon 4 jaargetijden.
In het merendeel van Nederland is dat ook zo, er zijn maar een paar trieste stukjes waar het 1 seizoen winter is en 3 herfst. Vastgoed is dan weer wel heel goedkoop daar.

Maar seizoenen verschuiven soms iets, misschien kan Lex inbouwen dat je een actie uit kan stellen, bv in dagen, weken, maand(en).
Dan kan je als vanwege de herfst de planten nog niet toe zijn aan betreffend onderhoud/verzorging de notificatie doorzetten en op een later tijdstip weer geattendeerd worden. Etc.
Ik vind doorzetten naar later tijdstip een leuk idee! Ga ik op de shortlist zetten.
warzaw schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:59:
[...]

Rete handig! Mooi werk :).

Ik heb al wel twee dingen gevonden:
- ik mis de wolfsmelk (euphorbia) en de japanse sierkers (prunus serrulata) en de monnikspeper (vitex agnus castus) en de schijnaugurk (akebia quinata) in het plantenoverzicht.
- als ik klik op “plant toevoegen in zone” via het blad icoontje dan wordt de plant niet automatisch aan die zone toegevoegd. De teller blijft op 0. Ik zie dat er wel een gebruikersactie bestaat binnen een zone “voeg plant toe aan zone”, in mijn beleving zou het groene blaadje een shortcut moeten zijn dat de plant aan die zone wordt toegevoegd.
Thanks, dat geeft energie!

Akebia stond er soort van wel in, maar was niet goed vindbaar. In de aankomende release staan ze er in ieder geval alle 4 in.

Wat jij aangeeft had inderdaad het gedrag moeten zijn bij plant toevoegen vanuit een zone. Is als het goed is gefixed in de aankomende release. Dank!

Overigens ook een nieuwe feature aan het toevoegen om de droogte in de gaten te houden en daarop advies / herinneringen te sturen. Begint nu al aardig droog te worden in eigen tuin, gaf inspiratie. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door lexz1 op 19-04-2026 21:20 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:51
silmaril8 schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:17:
Ondanks een tuin vol bloemen zie ik maar weinig bijen tot nu toe in mijn tuin. Aangezien bijen het moeilijk hebben, is het verstandig om deze Gewone Kameleonspin te doden om zo 1 of meerdere bijen te redden? Of is dat onzin en moet ik de natuur z'n gang laten gaan?
Dat laatste!
Je doet het enorm goed, je hebt een tuin vol met verschillende soorten planten en struiken. Met biodiversiteit doe je het meeste goed, niet alleen voor bijen.

Bij ons in de tuin komt elk jaar een echte wilde bijen kenner (ook hovenier), en hij zegt ook: zorg je voor goede plekken voor bijen in je tuin, dan krijg je daar vanzelf ook de beestjes bij de zelf weer van die bijen leven, rovers dus. En die horen er ook "bij" :+

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:47
Dit is de Gewone Kameleonspin en deze spin staat er bekend om dat ie bijen aanvalt en leegzuigt. Vorig jaar zag ik al een keer een bij op de grond liggen met zo'n spinnetje erop.

Ondanks een tuin vol bloemen zie ik maar weinig bijen tot nu toe in mijn tuin. Aangezien bijen het moeilijk hebben, is het verstandig om deze Gewone Kameleonspin te doden om zo 1 of meerdere bijen te redden? Of is dat onzin en moet ik de natuur z'n gang laten gaan?
[/quote]

Je kunt beter kijken wat je voor planten in de tuin hebt staan. Als het planten zonder nectar, stuifmeel of andere voeding zijn, dan is dat je antwoord op de vraag waarom heb ik weinig bijen. Ik zou mijn energie insteken in het veranderen van de tuin. Een spinnetje zal niet zoveel schade doen als meer bloeiende planten opleveren

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01
lexz1 schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:14:
Thanks, dat geeft energie!

Akebia stond er soort van wel in, maar was niet goed vindbaar. In de aankomende release staan ze er in ieder geval alle 4 in.

Wat jij aangeeft had inderdaad het gedrag moeten zijn bij plant toevoegen vanuit een zone. Is als het goed is gefixed in de aankomende release. Dank!

Overigens ook een nieuwe feature aan het toevoegen om de droogte in de gaten te houden en daarop advies / herinneringen te sturen. Begint nu al aardig droog te worden in eigen tuin, gaf inspiratie. ;)
Super! Dank voor de snelle actie. Nog een ding wat me opviel was het ontbreken van mijn Clematis, ik heb een Armandii “apple blossom” in de tuin en dat zie je aan de bloeitijd (de variant in de app is een zomerbloeier, maar die van mij is inmiddels al uitgebloeid). Er zijn drie categorieën met elk eigen kenmerken:
- voorjaarsbloeiend (zoals die armandii van mij)
- vroegzomerbloeiend
- nazomerbloeiend (zoals viticella die er nu in staat)

Die wijken nogal wat af qua bloeitijd/snoeibehoefte [1] dus het zou mooi zijn om de verschillende varianten terug te kunnen vinden (in totaal zijn het er nogal wat dus weet niet of die makkelijk toe te voegen zijn).

Van Wikipedia kom ik zo snel op de volgende varieteiten:
- vitalba
- paniculata
- terniflora
- orientalis
- montana
- virginiana
- foetida
- patens

Niet zeker of die allemaal in Nederlandse tuinen voor kunnen komen ivm winterhardheid.

[1] https://groei.nl/tuin/tuinkalender/clematis-snoeien

[ Voor 8% gewijzigd door warzaw op 19-04-2026 22:49 ]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
lexz1 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:10:
Hi medetweakers,

Hoop dat oké is om hier volgende te posten:
Ik wilde een tuin onderhouds iOS appje delen waar ik de afgelopen tijd aan heb gebouwd: GardenGuide - https://apps.apple.com/nl/app/gardenguide/id6761731999

Het idee ontstond eigenlijk uit een heel simpel probleem in mijn eigen tuin. Ik moest steeds opnieuw opzoeken:
- wanneer snoei je lavendel?
- wanneer moet je een plataan aanpakken?
- wat doe je wanneer met hortensia’s, siergrassen, struiken en bomen?

Er is online genoeg algemene info te vinden, maar ik miste iets dat echt uitgaat van wat er in jouw eigen tuin staat.

Daarom heb ik een app gebouwd waarin je je planten, struiken, bomen en grassen toevoegt, en vervolgens een persoonlijke kalender krijgt met taken rondom bloei, snoei en onderhoud. Dus meer: wat moet ik nu doen in míjn tuin?

Inmiddels zitten er onder andere in:
- bloei-overzicht per maand
- uitgebreidere plantencatalogus
- betere vindbaarheid van soorten en synoniemen
- pushnotificaties voor relevante onderhoudsmomenten

Belangrijk om erbij te zeggen: dit is geen commercieel project. Ik ben het vooral aan het bouwen omdat ik zelf behoefte had aan zo’n app, en omdat ik benieuwd ben of anderen dit ook nuttig vinden.

Ik post het hier vooral omdat ik benieuwd ben naar eerlijke feedback, juist ook van Tweakers:
- is dit een logisch concept?
- wat mis je meteen?
- zou je hier functies verwachten als Android-support, import/fotoherkenning of iets anders?
- en waar zou voor jullie de echte meerwaarde zitten?

En ja, dit is zeker met wat hulp van AI neergezet (maar niet alleen).

Benieuwd wat jullie ervan vinden.
Dit ziet er heel gaaf uit. Zou het graag gebruiken, maar heb Android. Wanneer komt de Android versie? :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:06

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Davidrrr schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:13:
[...]
Bij ons beginnen de bloemen ook pas op een halve meter hoogte. Voor ons is dat geen issue gezien de plek van de heg etc. Ik vraag mij af of je het nog vol krijgt door flink te snoeien.
Zo groeit het wilde broertje, de bosrank, doorgaans ook: de lianen werken zich door lager struweel heen en bloeien er dan bovenuit. (Wie ooit in het Miljoenenlijntje heeft gezeten, heeft ze daar wel gezien, op bepaalde stukken staan ze metershoog naast het spoor.)

Zo'n heg vindt de clematis dus erg fijn. Kan dat niet, dan is iets laags eromheen planten, wat NoHands ook al zei, een prima oplossing.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Bommes schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:53:

En meerdere van iets dat lijkt op een combinatie van een sprinkhaan en een garnaal.. geen idee wat het waren.
Larven van waterjuffers of libellen? Die zien er echt uit als aliens. Fascinerende dieren, de beste muggenvangers die er zijn, en er eentje zien 'uitsluipen' is een prachtig gezicht.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

dcl! schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:18:
[...]
Bij ons in de tuin komt elk jaar een echte wilde bijen kenner (ook hovenier), en hij zegt ook: zorg je voor goede plekken voor bijen in je tuin, dan krijg je daar vanzelf ook de beestjes bij de zelf weer van die bijen leven, rovers dus. En die horen er ook "bij" :+
Dit kan inderdaad niet vaak genoeg worden gezegd: richt je tuin óók in voor de natuur. Kies voor inheemse gifvrije planten (aan steriele tuincentrumzooi hebben ze niks), maak schuilplaatsen, laat her en der wat verwilderen. Het kan even duren, maar uiteindelijk komt er een natuurlijke balans. En wat vaak wordt vergeten: donker is ook belangrijk, die tuinlamp hoeft echt niet de halve nacht aan.

• Teijgetje
Leuk, onze zwaluwen zijn net terug van vakantie. 3 dan alvast.
Hadden vast wind mee want een dag eerder dan vorig jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2026 18:54 ]

• Milo85
  • Registratie: December 2016
Ik wil een simpel tuinpad aanleggen met wat grind en tegels die ik nog heb liggen. Dus met opsluitbanden en daartussen wat tegels los leggen en grind eromheen.

Wat is de beste wijze om zoveel mogelijk onkruid te voorkomen? Dik worteldoek uiteraard maar nog aandachtspunten?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:58

de Peer

under peer review

Milo85 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:58:
Ik wil een simpel tuinpad aanleggen met wat grind en tegels die ik nog heb liggen. Dus met opsluitbanden en daartussen wat tegels los leggen en grind eromheen.

Wat is de beste wijze om zoveel mogelijk onkruid te voorkomen? Dik worteldoek uiteraard maar nog aandachtspunten?
onkruid komt van boven, niet van onder. dus denk vooral na over het goed dichtvoegen met een geschikte polymeer oid.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Milo85 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:58:

Zoals @de Peer zegt, onkruid komt van boven en niet van onder. Ik zou zelf grindmatten of splitmatten toepassen. Het grind blijft dan een stuk beter liggen. Bovendien heb je dan geen worteldoek nodig.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Milo85
pjot1 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:19:
[...]

Zoals @de Peer zegt, onkruid komt van boven en niet van onder. Ik zou zelf grindmatten of splitmatten toepassen. Het grind blijft dan een stuk beter liggen. Bovendien heb je dan geen worteldoek nodig.
Maar met van die grind matten kan je niet even snel met een schoffel doorheen om onkruid er uit te schoffelen toch?

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Qua uitstraling en waterdoorlatendheid gaan wij voor onze voortuin ook het liefst voor grind, maar er staat direct naast de voortuin een (gemeentelijke) eikenboom die behoorlijk over ons erf heen komt. Doen we niks aan, naast alle nadelen (staat ook auto in de voortuin, leuk voor de duiven) is het ook prachtig groen om op uit te kijken en vogels te zien nesten. Maar de boom in combinatie met grind lijkt ons niet ideaal.

Wat zou een goed alternatief zijn onder een plakkende & blader-laten-vallende boom, wat toch enigszins overeenkomt qua sfeer én waterdoorlatendheid met grind/split? De auto komt sowieso op een strook tegels te staan.

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Gullie007 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:35:
Qua uitstraling en waterdoorlatendheid gaan wij voor onze voortuin ook het liefst voor grind, maar er staat direct naast de voortuin een (gemeentelijke) eikenboom die behoorlijk over ons erf heen komt. Doen we niks aan, naast alle nadelen (staat ook auto in de voortuin, leuk voor de duiven) is het ook prachtig groen om op uit te kijken en vogels te zien nesten. Maar de boom in combinatie met grind lijkt ons niet ideaal.

Wat zou een goed alternatief zijn onder een plakkende & blader-laten-vallende boom, wat toch enigszins overeenkomt qua sfeer én waterdoorlatendheid met grind/split? De auto komt sowieso op een strook tegels te staan.
Qua sfeer weet ik niet helemaal wat je zoekt (ik vind grind niet zo mooi), maar een combinatie van praktisch bruikbaar en waterdoorlatendheid kan je wellicht vinden in grasbeton / grastegels. Dit zijn open tegels waar het gras (of andere plantjes) doorheen groeit. Onkruid bestrijden hoeft niet, gras periodiek maaien is voldoende.

Er zijn veel verschillende tegels/patronen, bijv:
Afbeeldingslocatie: https://oprit.vlaanderen/wp-content/uploads/2025/03/voorgekweekte-grastegels-1024x683.jpg

Dit vind ik nog mooier, tegels in repen met gras ertussen:
Afbeeldingslocatie: https://tuinvragen.nl/wp-content/uploads/2025/01/Stapstenen-tuin-siergrassen-AT-LM01.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door noes op 21-04-2026 13:46 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:58

Fanta

FordPerformance™️

Milo85 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:27:
[...]

Maar met van die grind matten kan je niet even snel met een schoffel doorheen om onkruid er uit te schoffelen toch?
Was je van plan om een grindpad te schoffelen? :?

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Milo85
Fanta schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:41:
[...]

Was je van plan om een grindpad te schoffelen? :?
Zoek maar op grindschoffel, werkt best goed hoor ;)

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Milo85 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:43:
[...]

Ik geloof dat ik liever bij de gasfles en brander blijf.. :P

• No Hands
Fanta schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:45:
[...]

Ik geloof dat ik liever bij de gasfles en brander blijf.. :P
je en daar verbrandt je dus volgens mij allen het bovenste groene stukje mee. als het een beetje onkruid is groeit het zo weer verder. Met die grindschoffel haal je juist de wortels los zodat er niets meer te groeien valt.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

No Hands schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:54:
[...]

je en daar verbrandt je dus volgens mij allen het bovenste groene stukje mee. als het een beetje onkruid is groeit het zo weer verder. Met die grindschoffel haal je juist de wortels los zodat er niets meer te groeien valt.
Ik heb weinig keus, ik heb vrij grof grind liggen, daar trek je niet even een schoffel doorheen. Bij mij is het spuiten of branden, en dan gaat de voorkeur uit naar branden. Op termijn gaat het grind er uit en komt er waarschijnlijk halfverharding of freesafval, dat zal een hoop schelen.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58

Ik heb 2 jaar ervaring met 20cm franse boomschors op worteldoek. Dat is 99% onkruidvrij en bladafval blijft alleen in hoekjes liggen dus dat kun je eenvoudig oprapen

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• pjot1
  • Niet online
Milo85 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:27:
[...]

Als je moet schoffelen ben je al te laat. ;)

In principe moet onkruid geen kans krijgen met (schoon) grind. Maar als je je grind beloopt/gebruikt zal er ook niet snel onkruid groeien en anders is het bijhouden.

Je kan ook kijken naar water passerende stenen. Deze stenen hebben grote afstandhouders waar het water langs gaat. De gaten vul je met split. Bedenk wel dat de opbouw van de grond drastisch aangepast moet worden om een voldoende buffer te hebben.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33
Voorjaar 2024 heb ik een aantal leimagnolia grandiflora geplant.

Helaas valt de groei (en bloei) nogal tegen. Vorig jaar een enkel takje erbij, weinig blad toename, en slechts een enkele bloem.

Iemand een idee om de groei te bevorderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8WImvrAPR5NRK7L1fAdlNp682o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AU4S6gOPpaiTwpTatsyNYe6A.jpg?f=fotoalbum_large

• Milo85
Nog een vraagje. Ik heb een stuk terras weggehaald om er een border van te maken. Hieronder zit zo'n 20 cm geel zand en op sommige plekken daaronder een kleilaag. Dit heb ik allemaal goed omgespit.

Mijn tuin ligt sowieso op zandgrond. Is het genoeg om hier wat zakken Vivimus door te spitten of is het echt nodig om af te graven en zwarte tuingrond te storten?

• Teijgetje
Milo85 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:11:
Nog een vraagje. Ik heb een stuk terras weggehaald om er een border van te maken. Hieronder zit zo'n 20 cm geel zand en op sommige plekken daaronder een kleilaag. Dit heb ik allemaal goed omgespit.

Mijn tuin ligt sowieso op zandgrond. Is het genoeg om hier wat zakken Vivimus door te spitten of is het echt nodig om af te graven en zwarte tuingrond te storten?
Het ligt er aan wat je in die border wil zetten, logischerwijs planten die goed op klei groeien of 91 Planten voor Kleigrond (die niet te groot worden)
Ik zou dan toch het zand weghalen, aanvullen met tuingrond, en dan de klei erdoor spitten met Vivimus. Of je gebruikt goede compostgrond.
Gecomposteerde grond is wat anders dan grond met koeienpoep trouwens.
Maar maak de omgespitte klei eerst klein voordat je de grond erbij gooit. Dat vergemakkelijkt het mengen.

Let wel op dat het water niet op de kleilaag blijft staan maar weg kan.
Wil je andere planten dan zou ik dieper gaan qua afgraven en grond aanvullen.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2026 22:01 ]

• pman63
Rukapul schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:46:
Voorjaar 2024 heb ik een aantal leimagnolia grandiflora geplant.

Helaas valt de groei (en bloei) nogal tegen. Vorig jaar een enkel takje erbij, weinig blad toename, en slechts een enkele bloem.

Iemand een idee om de groei te bevorderen?
Snoeien zoals in de handleiding staat (en anders is die op internet wel te vinden). Het gezegde is niet voor niets snoeien doet groeien, deze alleen maar bij voorkeur 1 keer per jaar in mei.

• pman63
Milo85 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:43:
[...]

Of gewoon met de hark zoals mijn inmiddels al lang overleden buurvrouw bijna elke ochtend deed.

• pman63
Teijgetje schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:22:
Leuk, onze zwaluwen zijn net terug van vakantie. 3 dan alvast.
Hadden vast wind mee want een dag eerder dan vorig jaar.
Ik heb ze hier nog niet horen gieren (de gierzwaluwen dan)

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Is het nodig nu - hier denk ik al paar weken weinig tot geen regen gehad - beukenhaag (vorig jaar geplant) water te geven?
Hij is nu zo goed als overal groen.

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 22-04-2026 17:56 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
pman63 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:45:
[...]Of gewoon met de hark zoals mijn inmiddels al lang overleden buurvrouw bijna elke ochtend deed.
Maar dat is bijhouden, wanneer je je stukje grind dagelijks harkt dan is het voor inwaaiend onkruidzaad bijna onmogelijk om te ontkiemen.
Overigens zijn er ook elektrische onkruid 'branders' te koop. Een mooie, milieuvriendelijke manier om van je overtollige zonnestroom af te komen. (Voorbeeldje: en nee, ik heb geen aandelen in deze firma).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:56:
Is het nodig nu - hier denk ik al paar weken weinig tot geen regen gehad - beukenhaag (vorig jaar geplant) water te geven?
Hij is nu zo goed als overal groen.
Hangt van je grondsoort af, niveau wan het grondwater etc.
Na een jaar zal ie redelijk geworteld zijn maar nog niet perfect, dus hou het wel in de gaten.
Het is bijzonder droog voor april. Ik heb was gras bijgezaaid en sproei dus wel elke derde dag om het wat vochtig te houden.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Over water gesproken: ik heb een aantal regentonnen geschakeld met een vijverpomp(je). Na de pomp zit een voorfilter gemonteerd waarna het water via tyleenbuizen naar zweetslangen gaat. Nu is afgelopen winter de voorfilter kapot gevroren. Was vergeten het systeem te legen. Erg dom maar ja.

Nu zag ik dat nieuwe filters tegen de 50 euro zijn. Het water uit de regenton is relatief schoon. Ik twijfel of ik een nieuwr zal aanschaffen. Overigens ben ik ook niet echt te spreken over zweetslangen. Je hebt wel water bij je planten maar ook op plekken waar geen plant staat. Druppelsgewijs precies bij planten lijkt mij effectievere manier.

Maar dan moet je weer investeren in allerlei plastic rommel

• pman63
Yaksa schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:38:
[...]

Maar dat is bijhouden, wanneer je je stukje grind dagelijks harkt dan is het voor inwaaiend onkruidzaad bijna onmogelijk om te ontkiemen.
Overigens zijn er ook elektrische onkruid 'branders' te koop. Een mooie, milieuvriendelijke manier om van je overtollige zonnestroom af te komen. (Voorbeeldje: en nee, ik heb geen aandelen in deze firma).
Ik heb geen grind in de tuin en mijn nieuwe buurvrouw heeft het vervangen door gras, dat was door gebrek aan onderhoud ook wel nodig, de hoeveelheid grind was ook niet weinig, een laag van 10 à 15 cm kwam er uit, dat heeft ze wel gevoeld denk ik. En zo'n electrische brander helpt maar dat is ook maar symptoom bestrijding, onkruid vergaat niet, al kun je beter zeggen planten op ongewenste plekken zijn vaak lastig te verwijderen,

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:07
Wij hadden ook grint in de voor- en achtertuin tuin we dit huis kochten. Eigenlijk was het gewoon 1 grote grint tuin met verschillende kleuren grint. Wat een ellende; het was heel erg veel werk om het onkruid vrij te houden omdat het grint er al flink wat jaren in lag en alles wat je uittrok brak door de kiezels af en kreeg je niet goed met wortel en al verwijderd. Initieel was het wel goed aangelegd hoor met ook echt een hele dikke kwaliteit worteldoek eronder. De bovenste laag echter was gewoon bijna voor de helft zwarte zand wat er door de jaren tussen gewaaid is. Dat laatste is echt niet de voorkomen.

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001

krietjur

Where am I?

Toen ik m'n huidige woning kocht had ik ook veel grind. De hele voortuin en in de achtertuin ook een stuk, allemaal van dat grijze breuksteen grind. Ik heb alles weggedaan, op een klein strookje in de voortuin langs het raam (handig met ramen lappen). De rest allemaal eruit gedaan, kwam er gelukkig eenvoudig vanaf via de weggeefhoek :+

• Yaksa
CrystalViriS schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:16:
Wij hadden ook grint in de voor- en achtertuin tuin we dit huis kochten. Eigenlijk was het gewoon 1 grote grint tuin met verschillende kleuren grint. Wat een ellende; het was heel erg veel werk om het onkruid vrij te houden omdat het grint er al flink wat jaren in lag en alles wat je uittrok brak door de kiezels af en kreeg je niet goed met wortel en al verwijderd. Initieel was het wel goed aangelegd hoor met ook echt een hele dikke kwaliteit worteldoek eronder. De bovenste laag echter was gewoon bijna voor de helft zwarte zand wat er door de jaren tussen gewaaid is. Dat laatste is echt niet de voorkomen.
Worteldoek is ook overbodig. De echt sterk groeiende planten zoals wilde zuring, cichorei, brandnetel en heermoes groeien er gewoon doorheen.
Wanneer je grind wilt leggen dan is een laag grond uitgraven (en afvoeren) beter, dan gebroken puin erin, dat goed aantrillen en dan een laag grind er op. (Ongeveer net zoals de Romeinen ook deden, en die hadden er best wel lang over nagedacht).
Daarna ontkom je er niet aan dat er heel veel plantenzaad gewoon aan komt vliegen (o.a. paardebloem en wilgenroosje). Vogels verspreiden ook zaad via hun uitwerpselen (O.a. vlier, hedera, lijsterbes en meidoorn).
Dat komt allemaal in het grind terecht, samen met stof, zand, löss, stuifmeel, blad, etc. Dat vormt dan een voedingsbodem waar de zaadjes kunnen kiemen. Door frequent het grind te harken voorkom je dat zo'n voedingsbodem ontstaat en door het harken verstoor je ook het kiemproces.
Mensen die zeggen dat grind onderhoudsvrij is hebben zich nog nooit verdiept in de materie...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:41
Ik hoorde iemand laatst zeggen dat diegene steenzout (?) gebruikte op/in z'n grind en dat dat goed tegen onkruid zou werken :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• de Peer

de Peer

under peer review

Martinusz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:22:
Ik hoorde iemand laatst zeggen dat diegene steenzout (?) gebruikte op/in z'n grind en dat dat goed tegen onkruid zou werken :?
Dat zal best, er is van alles dat 'goed werkt', maar is niet toegestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-04-2026 13:30 ]

• CrystalViriS
Yaksa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:09:
[...]

Worteldoek is ook overbodig. De echt sterk groeiende planten zoals wilde zuring, cichorei, brandnetel en heermoes groeien er gewoon doorheen.
Wanneer je grind wilt leggen dan is een laag grond uitgraven (en afvoeren) beter, dan gebroken puin erin, dat goed aantrillen en dan een laag grind er op. (Ongeveer net zoals de Romeinen ook deden, en die hadden er best wel lang over nagedacht).
Daarna ontkom je er niet aan dat er heel veel plantenzaad gewoon aan komt vliegen (o.a. paardebloem en wilgenroosje). Vogels verspreiden ook zaad via hun uitwerpselen (O.a. vlier, hedera, lijsterbes en meidoorn).
Dat komt allemaal in het grind terecht, samen met stof, zand, löss, stuifmeel, blad, etc. Dat vormt dan een voedingsbodem waar de zaadjes kunnen kiemen. Door frequent het grind te harken voorkom je dat zo'n voedingsbodem ontstaat en door het harken verstoor je ook het kiemproces.
Mensen die zeggen dat grind onderhoudsvrij is hebben zich nog nooit verdiept in de materie...
Nou... Ik denk dat het eraan ligt wat voor kwaliteit je koopt. De worteldoek die er hier inzat was echt verschrikkelijk. Heel erg stug en zo zwaar als dikke vijverfolie, je kreeg het ook gewoon niet doorgeknipt of gesneden omdat er flinke plastic vezels inzaten. Dat maakte het weghalen lastig. Duidelijk niet iets wat bij de Action vandaan kwam. Er was ook echt 0,0 doorheen gegroeid eronder zat compleet kale zwarte aangestampte grond. Echt alles groeide er alleen maar bovenop. Een hoekje bij de containers hebben we het nog liggen. Als ik dat nu omhoog trek ziet dat er nog steeds zo uit.

Ik zeg niet dat het bijvoorbeeld bamboe oid tegen kan houden maar het onkruid wat hier veel voorkomt komt er in ieder geval niet doorheen.

[ Voor 4% gewijzigd door CrystalViriS op 23-04-2026 13:57 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

No Hands schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:54:
[...]

Als je je gasbrander goed gebruikt dan verhit je de bladeren alleen, je verbrandt ze niet meteen. Resultaat is dan wel degelijk dat de plant tot vrij diep afsterft en een paar maanden tot jaren nodig heeft om weer boven de grond te komen.
Bij goed gebruik van een gasbrander zie je de volgende dag (of na een paar uur) pas resultaat, niet direct al.

• Yaksa
CrystalViriS schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:55:
[...]Nou... Ik denk dat het eraan ligt wat voor kwaliteit je koopt. De worteldoek die er hier inzat was echt verschrikkelijk. Heel erg stug en zo zwaar als dikke vijverfolie, je kreeg het ook gewoon niet doorgeknipt of gesneden omdat er flinke plastic vezels inzaten. Dat maakte het weghalen lastig. Duidelijk niet iets wat bij de Action vandaan kwam. Er was ook echt 0,0 doorheen gegroeid eronder zat compleet kale zwarte aangestampte grond. Echt alles groeide er alleen maar bovenop. Een hoekje bij de containers hebben we het nog liggen. Als ik dat nu omhoog trek ziet dat er nog steeds zo uit.
Maar dat is toch exact wat ik zeg?
Dan heeft er bij jou al geen diep wortelend 'onkruid' in het grondpakket onder het grind gezeten.
Onkruid komt in grind in 90 procent niet van onderen maar van boven.

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-04 14:27
Heeft iemand hier de tip/ervaring met een partij die strak een overkapping/veranda in elkaar kan zetten?

Ik heb een idee uitgewerkt en mijn hovenier kan het hout ook wel leveren. Maar de partij (soort onderaannemer).die het kon monteren kwam met een offerte van ~30k. Het materiaal komt nu uit op ~15k. Het restant leek mij gortig voor zon constructie.

Zie afbeelding het idee (hier komt natuurlijk een dak op met epdm etc, dit is puur voor overzicht.

Samenvatting
Houtwerk & Constructie:

Staanders & ringbalk: Geschaafd douglas, 20x20 cm (netto 19x19 cm).

Gordingen: geschaafd 7 x 20 cm (geschikt voor de belasting van een sedumdak).

Constructie: Uitgevoerd met een zwaardere ringbalk en schoren, zodat er met 6 staanders gewerkt kan worden (inclusief 1 middenstaander).

Afmetingen:

Funderingsmaat: 900 x 360 cm.

Dakmaat: 980 x 400 cm (dit voorziet in een overstek van 40 cm aan de kopse zijden en de voorzijde).

Wanden & Glas:

Achterwand + één zijwand: Buitenzijde in zwart rabat, binnenzijde voorzien van verticale triple rhombus profielen.

Voorzijde + overige zijwand: Glazen schuifwanden. De voorzijde graag in twee delen die in het midden bij elkaar komen.

Dakbedekking:

Graag inclusief dakbedekking epdm, afvoer en haard doorvoer, zwarte daktrim, zwarte boeidelen

Er zitten nog wat "sierelementen" in deze constructie. (verticale zwarte balken ter bedekking van de glazen schuifwanden, en de schommelconstructie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3YIXO_RNXzBKkB-TDztnnylPOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbGHGkd7ciTKzu2qPMJuD4VE.jpg?f=fotoalbum_large

Tegenwoordig weer prachtig met ai in de tuin kunnen zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDp3EZ1B9CNhV3eUuWihiDjO0I8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kZD3tNajGvMXXxzsNV9psQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Geeft iemand de gouden tip? Regio flevoland

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

Geen tip. Maar ipv puur EPDM misschien een overweging om een sedum dak erop te leggen?
Scheelt in warmte en goed voor de biodiversiteit en opslag van water. En ook erg mooi.

Als je dat niks vind misschien PV erop. Het is verder onbenutte ruimte natuurlijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:09:
En gisterochtend was het eerste ei een feit.
Vanmorgen het 2e ei. Benieuwd hoeveel er gaan komen.

[Afbeelding]
Nou, het bleef bij 3-4 eieren.
De nacht van 15 op 16 april heeft ze nog slapend in de nestkast doorgebracht, maar heeft toen geen ei meer gelegd. Vervolgens in de ochtend weggevlogen en sindsdien is ze denk ik niet meer terug gekomen.
Misschien was het de vogel die 17-18 de nacht heeft doorgebracht.

Er komen nog wel regelmatig koolmezen langs, maar daar zit ze denk ik niet meer tussen want die hebben geen nestgedrag, geen aandacht voor de eieren (die overigens diep weggestopt zijn onder het nestmateriaal) en overnachten niet.
Sterker nog; 2x heeft een koolmees nestmateriaal verzameld in de nestkast en meegenomen...

EDIT: weet iemand met meer vogelkennis hoe lang ik dit zo moet laten en wanneer het punt komt dat/of ik het nest maar moet opruimen?

EDIT #2: heb contact gehad met mensen met meer kennis; ik kan de nestkast wel leegmaken en schoonmaken; moedermees komt niet meer terug. En een nieuw paar is het nu wel te laat voor, dus geen nest dit jaar. ;(

[ Voor 16% gewijzigd door Piet91 op 27-04-2026 21:29 ]

• No Hands
6pack15 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:18:
Heeft iemand hier de tip/ervaring met een partij die strak een overkapping/veranda in elkaar kan zetten?

Ik heb een idee uitgewerkt en mijn hovenier kan het hout ook wel leveren. Maar de partij (soort onderaannemer).die het kon monteren kwam met een offerte van ~30k. Het materiaal komt nu uit op ~15k. Het restant leek mij gortig voor zon constructie.

Zie afbeelding het idee (hier komt natuurlijk een dak op met epdm etc, dit is puur voor overzicht.

Samenvatting

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dis 15k aan arbeid? Hoe lang zijn ze bezig om het op te zetten, waar komt die aannemer vandaan? In welke regio moet het geplaatst worden?

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-04 14:03
15K voor opbouwen is absurd. Als we als uurloon 100 in het uur pakken zouden ze 150 uur nodig hebben om te bouwen, dus met 4 man een hele week.

Zoek een zzp'er die handig is met hout, die doet het vast voor minder. Er is vast iemand in je kennissenkring die zo iemand kent.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
6pack15 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:18:

Samenvatting

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je schrijft "Ik heb een idee uitgewerkt" en "Het materiaal komt nu uit op ~15k". Tot op welk niveau is het dan uitgewerkt? Heb je daarin ook alle verbindings-constructies meegenomen? Heb je naast het hout ook alle materialen zoals glazen schuifwanden, (RVS) schroeven, fundering etc. meegenomen. Bestel je het hout gewoon als balken, of zitten daar ook al de inkepingen in t.b.v. de constructie? Is mij niet helemaal helder b.v. hoe je de zwarte houten balken op de glazen schuifwanden wilt monteren, wellicht is geplakt aluminium of kunststof handiger om het effect te bereiken (balken gaan niet passen met een standaard rail systeem).

Als de onderaannemer het ontwerp van de constructie nog moet uitwerken en eventueel extra materialen moet bestellen loopt het al snel op (zeker qua uren). Je zou een vergelijkbare constructie eens kunnen voorleggen bij Trendhout (ze realiseren ook maatwerk), gewoon als referentie.

Je komt uit Flevoland, als je in het noordelijk deel woont (Emmeloord e.o.) ken ik wel een mannetje welke handig is met houten constructies. Hij kan het ontwerp indien nodig ook verder verfijnen (hij is ook handig met (3D) tekenen).

• Teijgetje
Een standaard rekenmethode bij complexe verbouwingen is 1/3 materiaal en 2/3 arbeidsloon.
Komt vrijwel altijd vrijwel uit op basis van nacalulatie, met een standaard uurprijs (60/uur)

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Gizz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:45:
@Meiss overweeg ook eens naar spullen van Rainbird te kijken. Toen ik zelf een aantal jaar geleden ging investeren in een (ondergronds)druppelsysteem voor mijn voor- en achtertuin en micro-drips voor potten en bakken was Rainbird echt véél goedkoper. Volgens mij is dat nog steeds zo.

Check bijvoorbeeld eens de Xeri-Bug Drip Emitters die je makkelijk in een slang prikt. Die dingen kosten €0,40 per stuk bij Nederlandse webshops.

Bij dezelfde webshop zie ik van Gardena vergelijkbare druppelaars voor ruim €8 per stuk 8)7

Andere voorbeeld: Rainbird t-stuk €0,39 vs Gardena t-stuk €6,83. Gewoon praktisch hetzelfde stukje kunststof. Die prijzen van Gardena slaan echt nergens op.
Klein kickje: ik ben momenteel bezig met het optimaliseren van mijn bewatering van o.a. de aardbeiplanten bakken. Ik zat te kijken naar AliEpress meuk maar te vaak is dat toch rommel en beland het weer in de container. Nu kwam ik jouw post tegen over de rainbird druppelaars.

Voor jou en wellicht anderen die ervaring hebben hiermee: kun je deze ook direct op een tuinslang prikken? Ik heb namelijk nog 20 meter tuinslang liggen waar ik niets mee doen en op deze manier recycle ik dat een beetje ;)

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-04 20:56
Ik heb momenteel split (grind) in mijn tuin zitten. Ik wil eigenlijk een andere kleur.
Om een beetje de kosten te drukken zit ik te denken om een worteldoek over het huidige split te leggen (na egaliseren) en vervolgens de nieuwe kleur eroverheen. Zal dit in de praktijk ook goed uitpakken?

• Yaksa
0re0 schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:43:
Ik heb momenteel split (grind) in mijn tuin zitten. Ik wil eigenlijk een andere kleur.
Om een beetje de kosten te drukken zit ik te denken om een worteldoek over het huidige split te leggen (na egaliseren) en vervolgens de nieuwe kleur eroverheen. Zal dit in de praktijk ook goed uitpakken?
Denk het niet, tenzij de nieuwe laag zo'n 10 cm dik is. maar dan hoef je er ook geen worteldoek tussen te leggen.
Je loopt namelijk het risico dat je er een te dun laagje op legt, voor het zicht zeg maar. Toch zullen er, op termijn, weer plantjes op het worteldoek gaan groeien en wanneer je daar dan aan gaat trekken en de laag grind is te dun dan trek je ook het worteldoek mee omhoog en dat laat zich dan niet meer terugstoppen.
Beter is het oude eruit, laagje grond er ook uit (i.v.m. zaad van ongewenste plantjes), laag gebroken puin er in, aantrillen en dan (zonder worteldoek) de gewenste halfverharding aanbrengen.
En ja, dat is aardig wat werk, maar op deze manier heb je er wel jaren plezier van.

• No Hands
0re0 schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:43:
Wat is er goedkoper aan jouw manier? Het oude split zelf weghalen kost je toch niets? Dan kan het nieuwe split op die plek liggen. Scheelt je dus worteldoek kopen.

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-04 20:56
No Hands schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:52:
[...]

Wat is er goedkoper aan jouw manier? Het oude split zelf weghalen kost je toch niets? Dan kan het nieuwe split op die plek liggen. Scheelt je dus worteldoek kopen.
Jawel.. Met een kraantje alles eruit halen (30m2) en alles afvoeren.
Ben je toch ook zo weer 500 euro verder

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:21
0re0 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:56:
[...]

Jawel.. Met een kraantje alles eruit halen (30m2) en alles afvoeren.
Ben je toch ook zo weer 500 euro verder
Als het niks mag kosten doe je het met de hand, kruiwagen, kieper je het aan de weg gratis op te halen.
Haal je gratis ergens je andere grind/split op.

€500 is niet veel voor 30m² aanleg.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Heb een uitdagend stukje gazon, deels schaduw.

Wil even de boel verticuteren en opnieuw zaaien. Wat is goed graszaad?

Kwam deze tegen van Moowy. Of is dit overkill?

• Teijgetje
Deruxian schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:47:
Heb een uitdagend stukje gazon, deels schaduw.

Wil even de boel verticuteren en opnieuw zaaien. Wat is goed graszaad?

Kwam deze tegen van Moowy. Of is dit overkill?
Volgens mij is deze beter.

Schaduw & Zon:
Winnaar innovatieprijs: In Shadow wordt gebruikt gemaakt van het ras Barcampsia. Dit ras is na de introductie bekroond met de Innovatieprijs door de combinatie van een hoge schaduwtolerantie, vroege voorjaarsgroei, snelle kieming en het feit dat het ras zeer goed bestand is tegen strenge winters.

Samenstelling Barenbrug Shadow graszaad:

20% Engels raaigras
20% Roodzwenk - gewoon
20% Veldbeemdgras
20% Roodzwenkgras - fijn
20% Hardzwenkgras

En 232 gram zaad meer, en goedkoper.

• de Peer

de Peer

under peer review

Teijgetje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:56:
[...]

Schaduw & Zon:
Winnaar innovatieprijs: In Shadow wordt gebruikt gemaakt van het ras Barcampsia. Dit ras is na de introductie bekroond met de Innovatieprijs door de combinatie van een hoge schaduwtolerantie, vroege voorjaarsgroei, snelle kieming en het feit dat het ras zeer goed bestand is tegen strenge winters.

20% Engels raaigras
20% Roodzwenk - gewoon
20% Veldbeemdgras
20% Roodzwenkgras - fijn
20% Hardzwenkgras

die bol.com reviews zijn wel bedroevend... maarja altijd de vraag hoeveel waarde je daar aan moet hechten.

• sauron28
  • Laatst online: 15:41
de Peer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:59:
[...]

die bol.com reviews zijn wel bedroevend... maarja altijd de vraag hoeveel waarde je daar aan moet hechten.
Die mensen verwachten waarschijnlijk een wonder. Belangrijkste is goede omstandigheden creeeren in de voorbereiding.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:39
Teijgetje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:56:
[...]

Schaduw & Zon:

20% Engels raaigras
20% Roodzwenk - gewoon
20% Veldbeemdgras
20% Roodzwenkgras - fijn
20% Hardzwenkgras

Interessant. Meest uitdagende stukje gras hier vorig jaar nieuw ingezaaid met een shadow mix (weet even niet welke). Een van de soorten bleef sterk en kwam vroeg en sterk op. Wel grof en polvormig dus niet de mooiste soort maar beter dan niets en geeft onkruid geen kans. Ik overweeg nu dit stuk met 100% deze soort door te zaaien. Verdringt wel je andere grassoorten net als het onkruid :). Veldbeemgras en rhizomen soorten gaan wel je borders in als je geen kant hebt. Twee keer pj afsteken is genoeg. Nb ik zie barcampsia niet in de soorten mix staan of heb ik dat mis?

• Teijgetje
de Peer schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:59:
[...]

Ik denk dat Moowy wat meer achter reviews aangaat? Fijn advies en fimpjes, maar net als Jürgen wat duurder in de webwinkel. Dan wil je zoveel mogelijk goede reviews om de prijs te verdedigen.

Ik vraag me af hoeveel mensen een gecoat zaadmengsel gaan reviewen, iets van Barenbrug, een hele grote onder de graszaden, zal toch wel gewoon kiemen als het onder de juiste omstandigheden gezaaid en bewaterd is lijkt me?
Ik heb watersaver en mowsaver gebruikt, geen reviews achtergelaten, maar bij deze dan: "super grasmengsels". ;)
Er moet bij gezegd dat ik wel vrijwel altijd vóórkiem bij deze ongecoate grassoorten.

@Eisbar
Barcampsia gras, helaas engels.

Volgens mij niet los te koop.
In het Shadowmengsel zit wel een groot aandeel Barcampsia:
De belangrijkste component van Shadow is het innovatieve ras Barcampsia, door Barenbrug veredeld uit de ongebruikelijke grassoort Deschampsia (Ruwe Smele).
Barcampsia is niet alleen goed bestand tegen schaduw. Barcampsia heeft tevens een vroege voorjaarsgroei, snelle kieming en is goed bestand tegen strenge winters. Door haar goede betredingstolerantie en de dichte zode vormt het ras in combinatie met Engels raai- en veldbeemdgras een prima grasmat voor sportvelden.

En groeit natuurlijk ook gewoon in de zon (zonder schaduw).
En probleemloos op 10 mm te maaien begreep ik.......als je van golfgreens houdt.

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2026 00:55 ]

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:56
Weet iemand hoe ik de zwarte strepen van deze aluminium zoonescherm-behuizing kan krijgen? Het is lijkt een verkleuring van het aluminium, het is dus geen vuil wat je erop voelt zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gAmrGa6LIrTSibPdLJNMDRwWTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lb5ejjai2WM4ZxszB20ngEvd.jpg?f=fotoalbum_large

• Teijgetje
DNND schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:57:
Weet iemand hoe ik de zwarte strepen van deze aluminium zoonescherm-behuizing kan krijgen? Het is lijkt een verkleuring van het aluminium, het is dus geen vuil wat je erop voelt zitten.

[Afbeelding]
Met zwarte strepen verwijderaar?
Geen ervaring mee maar het klonk logisch....... :+
Gebruik lauwwarm water om goed na te spoelen, met een microvezeldoekje.

Ik neem aan dat je gewone Ph neutrale reinigingsmiddelen al geprobeerd hebt met lauwwarm water.
Gebruik sowieso geen schuurspons of iets anders dat krassen maakt.

• DNND
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:56
Die had ik inderdaad ook gevonden. Ondanks dat in de beschrijving staat dat het ook geschikt is voor 'metaal', kreeg ik dit terug van de klantenservice:
Ik denk dat het op aluminium niet gaat werken. Het is meer bedoeld voor kunststof of polyester oppervlakken.
PH-neutraal middel en spons idd al geprobeerd, maar dat heeft helaas nul effect.

• Barleone
@DNND
Ik zou googlen op aluminium restoring of dergelijke termen. Heeft gewoon met het metaal te maken en de eigenschappen daarvan. Wellicht zijn er autopoets fanaten die er iets slims op hebben bedacht. Of iets uit andere industrieën en toepassingen. Kozijnen om maar wat te noemen.
Kan best zijn dat je het uiteindelijk moet gaan poetsen wil je het opknappen. Maar google is je vriend.

• Barleone
Is jullie tuin ook zo gort droog? Het heermoes staat weer vrolijk boven, ondanks 2 jaar terug een paar cm lavagruis als toplaag op de tuin. Ik vind het ronduit tegenvallen. Het is zo’n sterke plant. Uitputtend om te blijven weghalen , maar het maakt de (sier)tuin wel heel lelijk als we het laten staan.

• Teijgetje
En Star Brite Aluminium cleaner en/of polish als je glans wil.?

Fabrikant filmpje

Review cleaner (beetje zwarter dan jouw kap)

Review polish

En het hangt er natuurlijk van af wat voor finish je nastreeft.
Ik had een aluminiumcleaner die aluminium simpel tot chroom oppoetste.

• Yaksa
Barleone schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:26:
Is jullie tuin ook zo gort droog? Het heermoes staat weer vrolijk boven, ondanks 2 jaar terug een paar cm lavagruis als toplaag op de tuin. Ik vind het ronduit tegenvallen. Het is zo’n sterke plant. Uitputtend om te blijven weghalen , maar het maakt de (sier)tuin wel heel lelijk als we het laten staan.
Nog 2 jaar volhouden. Heermoes is een kwestie van lange adem en het duurt gewoon lang eer de bodem weer verrijkt is met mineralen.

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08
ja niet normaal... regentonnen (800l) zijn al weer bijna leeg. Er is een beetje regen in de lange termijn verwachting, maar de afgelopen keren was dat in praktijk erg weinig. Dus ik hoop dat het deze keer echt gaat regenen.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Help aub. Ik word gestalked, en nageroepen, in m'n eigen tuin!
Deze vreemde gast blijft maar langskomen en bedelen. Ik bedoel, je geeft één keer meelwormen, en dan wordt blijkbaar verwacht dat je dat vervolgens meermaals per dag gaat doen?!?

Signalement: mannelijk, zwart gekleed, heel brutaal. Soms ook begeleid door een vrouw, gekleed in het bruin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3eH3KwKLXo6-m2zaxIi65fJkvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPDFcPUibilqPL69gTtx6cUI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxJPEwbhKMgHYBAwHD0-0o1UPIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2HQql80RI9IryU5HBSiQjlk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA8vsHPLlaS1itgw64ACqfcwTyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLrT4xSdxbnJAKZWXeCk5M6E.jpg?f=fotoalbum_large

• Barleone
Yaksa schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:34:
[...]

Nog 2 jaar volhouden. Heermoes is een kwestie van lange adem en het duurt gewoon lang eer de bodem weer verrijkt is met mineralen.
Heb jij ervaring met het uitroeien ervan?

• pjot1
  • Niet online
Barleone schreef op woensdag 29 april 2026 @ 05:24:
[...]

Heb jij ervaring met het uitroeien ervan?
Heermoes geeft aan dat je grond te arm is. Enige oplossing is de grond verrijken met lavameel en/of kalk. Toevallig schreef RTL hier een artikel over.
Waarom heermoes blijft terugkomen (en hoe je er wél vanaf komt): https://www.rtl.nl/wonen/...rwijder-en-voorkom-je-het

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Is jullie tuin ook zo gort droog?
Ja, de bovenste laag is alweer keihard, daaronder houdt de grond gelukkig nog het een en ander aan vocht vast. Ik zie het vooral aan de vijver, die daalt rap.

En ik weet niet of het door de schrale en soms harde wind komt, maar het valt tot nu toe tegen qua insecten. Er staat hier genoeg in bloei waar ze normaal in drommen op af komen, dus gebrek aan lokkertjes kan het niet zijn.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

dragon2 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:47:
Deze vreemde gast blijft maar langskomen en bedelen. Ik bedoel, je geeft één keer meelwormen, en dan wordt blijkbaar verwacht dat je dat vervolgens meermaals per dag gaat doen?!?
Eh... ja? In ruil daarvoor krijg je een prachtig concert in eigen tuin. Ik koop de meelwormen tegenwoordig per kilo in. De eksters zijn er ook gek op en volgens mij kunnen die klokkijken, rond tien uur wordt er iets verwacht. (Pas op, niet aan egels geven, te veel meelwormen zijn niet goed voor ze).

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
pjot1 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 06:05:
[...]

Heermoes geeft aan dat je grond te arm is. Enige oplossing is de grond verrijken met lavameel en/of kalk. Toevallig schreef RTL hier een artikel over.
Waarom heermoes blijft terugkomen (en hoe je er wél vanaf komt): https://www.rtl.nl/wonen/...rwijder-en-voorkom-je-het
Wel jammer dat ze een beetje te optimistisch zijn met "25 centimeter afgraven" en "40 centimeter wortelbegrenzer: ik ben nu al een paar jaar bezig om heermoes uit te roeien, en probeer waar het opkomt het "met wortel en tak" uit te roeien. Regelmatig duik ik daarbij onder de 50cm diepte. De wortel is meestal wel een deel te volgen, maar bijvoorbeeld in een keileem deel raak je snel het spoor bijster.

We hebben de kavel 2 jaar braak laten liggen, dit jaar gaan we toch inzaaien en inplanten en hopen dat we de heermoes er grotendeels onder kunnen houden. Het aantal plaatsen waar het nog opduikt is intussen minimaal, maar als het ergens opduikt in het gazon dan wordt het lastig, in de border ga ik het alsnog te lijf en sloop desnoods nieuwe planten er uit. De kavel is 1900 m2, dus het is wel een klusje om het allemaal bij te houden.

We hebben inderdaad voornamelijk de bodem verbeterd middels compost, dit jaar ga ik ook lavameel toevoegen, al verwacht ik daar geen wonderen van.

• CrystalViriS
dragon2 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:47:

Signalement: mannelijk, zwart gekleed, heel brutaal. Soms ook begeleid door een vrouw, gekleed in het bruin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben hier in de tuin "poepiemerel". Een merel mannetje (soms met partner) die op zijn rug een tijd geleden wat witte veertjes had. Mijn zoontje zei toen ; een andere vogel heeft op hem gepoept! Vandaar de naam dus. Inmiddels is het wel duidelijk dat het geen poep was en is het beestje bijna compleet wit op zijn rug geworden. En ja het is echt een merel. Maar het grappige hier aan is dat hij echt super herkenbaar is. Er is er maar eentje in de buurt die er zo uit ziet. Soms komen we hem verderop in de straat nog tegen maar zijn leefgebied lijkt echt rondom onze tuin. Het is "onze poepiemerel" en hij heeft ook een badje in de tuin waar hij graag gebruik van maakt. Soms gaat hij dan op het tuinmeubilair voor het raam zitten opdrogen na het badderen. Eigenlijk moet ik hem eens op de foto zetten maar het lukt niet met de telefoon, het is echt een heel mooi beestje met zijn rare veren zo. Ik weet niet waarom hij gedeeltelijk wit is nu. Misschien is hij oud, hij lijkt wat rustiger dan andere merels. Eigenlijk ben ik bang dat hij al oud is en dat we hem een keer gaan vinden ergens.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

VeertienKaVier schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:18:

En ik weet niet of het door de schrale en soms harde wind komt, maar het valt tot nu toe tegen qua insecten. Er staat hier genoeg in bloei waar ze normaal in drommen op af komen, dus gebrek aan lokkertjes kan het niet zijn.
Same here! Heb een Prunus hier in de tuin die bloeide enkele weken geleden en de boom zat vol met hommels. Inmiddels uitgebloeid maar daarna ook vrijwel geen hommels meer gezien :( Verder ook weinig insecten op bloeiende smeerwortel en ooievaarsbek bijvoorbeeld.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Shadow_Agent schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:43:
[...]

Same here! Heb een Prunus hier in de tuin die bloeide enkele weken geleden en de boom zat vol met hommels. Inmiddels uitgebloeid maar daarna ook vrijwel geen hommels meer gezien :( Verder ook weinig insecten op bloeiende smeerwortel en ooievaarsbek bijvoorbeeld.
Oei, dat is niet positief. Smeerwortel is toch meestal wel een goede lokker.

Ik was vorige maand nog blij dat aardhommels met een nest bezig leken te zijn, maar inmiddels geen spoor meer van ze, en ook de zandbijen laten zich niet zien. Gelukkig net wel een paar lieveheersbeestjes gespot.

• Yaksa
Weinig insecten kan ook nog wel 'ns aan de droogte liggen. De meeste insecten drinken niet zoveel, maar ze hebben wel vocht/water nodig. Nu het op veel plekken kurkdroog is zoeken ze plekken op waar wel water te vinden is. Langs vijvers, moerassen, meren en/of rivieren. Bloemen produceren ook minder nectar wanneer het erg droog is.

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQRu8WgO3tf-D5YNvduPPRVoE6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ70foW06sZZU8DOAuXW4V55.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien onze olijfboompjes niet meer mooi vol waren en de bladeren helemaal aangevreten waren door de taxuskever heb ik vorige week besloten om ze helemaal kaal te snoeien. Het ziet er nu wel een beetje zielig uit en ik hoop niet dat ik ze aan hun einde gebracht heb, maar volgens de deskundigen op internet kan zo'n boompje heel wat hebben, dus ik ben benieuwd over een paar maanden :o

Nu even aaltjes bestellen en hopen dat de taxuskever dit jaar ook niet meer terugkomt.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Yaksa schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:40:
Nu het op veel plekken kurkdroog is zoeken ze plekken op waar wel water te vinden is. Langs vijvers, moerassen, meren en/of rivieren.
Helaas zie ik er ook bij de vijver niet veel. De vogels zijn er wel blij mee, er wordt druk gebadderd.

• Piet91
  • Niet online
Eigenlijk willen we hier wel eens gaan verticuteren, maar het lijkt nooit het juiste moment.
Eerst was het veel te koud (zeker 's nachts), nu wordt het warmer maar is het overal kurk- en kurkdroog.
Misschien rond weekend een beetje regen maar dat is het ook wel...

• Yaksa
VeertienKaVier schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:12:[...]Helaas zie ik er ook bij de vijver niet veel. De vogels zijn er wel blij mee, er wordt druk gebadderd.
Hier ook wat minder insecten. Alhoewel, daarnet wel een kolibrievlinder op de muurbloem. En de gaten in de bijenblokken zijn zowat allemaal al gevuld.

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:28
Vinze schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:00:
[Afbeelding]

Aangezien onze olijfboompjes niet meer mooi vol waren en de bladeren helemaal aangevreten waren door de taxuskever heb ik vorige week besloten om ze helemaal kaal te snoeien. Het ziet er nu wel een beetje zielig uit en ik hoop niet dat ik ze aan hun einde gebracht heb, maar volgens de deskundigen op internet kan zo'n boompje heel wat hebben, dus ik ben benieuwd over een paar maanden :o

Nu even aaltjes bestellen en hopen dat de taxuskever dit jaar ook niet meer terugkomt.
Dat komt wel goed met die olijf. Is altijd goed om te doen, dan springt het weer mooi vers uit. Doe ik hier om het jaar met een boom met anderhalve meter hoogte en 12cm dikke stam. Ziet er altijd wat sneu uit voor een tijdje, maar daarna ook eens zo mooi terug.

• Milo85
Hier juist heel veel insecten, met name bijen. Vooral bij de rozemarijn.

• pjot1
  • Niet online
Batilan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:21:
[...]

Wel jammer dat ze een beetje te optimistisch zijn met "25 centimeter afgraven" en "40 centimeter wortelbegrenzer: ik ben nu al een paar jaar bezig om heermoes uit te roeien, en probeer waar het opkomt het "met wortel en tak" uit te roeien. Regelmatig duik ik daarbij onder de 50cm diepte. De wortel is meestal wel een deel te volgen, maar bijvoorbeeld in een keileem deel raak je snel het spoor bijster.

We hebben de kavel 2 jaar braak laten liggen, dit jaar gaan we toch inzaaien en inplanten en hopen dat we de heermoes er grotendeels onder kunnen houden. Het aantal plaatsen waar het nog opduikt is intussen minimaal, maar als het ergens opduikt in het gazon dan wordt het lastig, in de border ga ik het alsnog te lijf en sloop desnoods nieuwe planten er uit. De kavel is 1900 m2, dus het is wel een klusje om het allemaal bij te houden.

We hebben inderdaad voornamelijk de bodem verbeterd middels compost, dit jaar ga ik ook lavameel toevoegen, al verwacht ik daar geen wonderen van.
Ik ben het deels met je eens dat 25cm afgraven wel erg magertjes is zeker als je bedenkt dat ze tot 7 meter diep kunnen wortelen.

Zoals al eerder geopperd is in dit topic is heermoes een plant van de lange adem. Ga door met bemesten en (vooral) lavameel. Alhoewel het misschien wel slim is om je grond af en toe te laten testen zodat je weet waar je aan toe bent. Lavameel kan geen kwaad maar het kan wel een paar jaar duren voordat je resultaat ziet dus geef absoluut niet te snel op.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Piet91 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:23:
Eigenlijk willen we hier wel eens gaan verticuteren, maar het lijkt nooit het juiste moment.
Eerst was het veel te koud (zeker 's nachts), nu wordt het warmer maar is het overal kurk- en kurkdroog.
Misschien rond weekend een beetje regen maar dat is het ook wel...
Ik doe het gewoon ergens in de lente als het droog is, denk nu vier weken geleden. Bij gezaaid maar dat doet ook niets met deze droogte. Gras is gecultiveerd onkruid (eigenlijk een graan) dus kan best veel hebben als het al geworteld is.

Edit, en ja het ziet er niet uit helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 29-04-2026 18:44 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:57
CrystalViriS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:23:
[...]

Wij hebben hier in de tuin "poepiemerel". Een merel mannetje (soms met partner) die op zijn rug een tijd geleden wat witte veertjes had. Mijn zoontje zei toen ; een andere vogel heeft op hem gepoept! Vandaar de naam dus. Inmiddels is het wel duidelijk dat het geen poep was en is het beestje bijna compleet wit op zijn rug geworden. En ja het is echt een merel. Maar het grappige hier aan is dat hij echt super herkenbaar is. Er is er maar eentje in de buurt die er zo uit ziet. Soms komen we hem verderop in de straat nog tegen maar zijn leefgebied lijkt echt rondom onze tuin. Het is "onze poepiemerel" en hij heeft ook een badje in de tuin waar hij graag gebruik van maakt. Soms gaat hij dan op het tuinmeubilair voor het raam zitten opdrogen na het badderen. Eigenlijk moet ik hem eens op de foto zetten maar het lukt niet met de telefoon, het is echt een heel mooi beestje met zijn rare veren zo. Ik weet niet waarom hij gedeeltelijk wit is nu. Misschien is hij oud, hij lijkt wat rustiger dan andere merels. Eigenlijk ben ik bang dat hij al oud is en dat we hem een keer gaan vinden ergens.
Herkenbaar en leuk om mee te maken, zo hebben wij een paar jaar een 'kale kop' Merel in de tuin gehad die op de meest onhandige plekjes een nest ging bouwen en na heel wat mislukte pogingen (en een plankje om hem te helpen) toch een nestje met 2 kleintjes had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dblhAZDCRSFL2oeyK8XTmI5turQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bb2Jr0jFWkJscNPJwg7eyoPg.png?f=fotoalbum_large

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Hier wel merels maar nestelen willen ze helaas niet in de tuin. Vind merels echt toffe vogels :D

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001

krietjur

Where am I?

Ik heb 2 katten, dus weinig vogels in de tuin. Enige die het aandurven zijn eksters, die ook graag de katten uitdagen. Zou het eigenlijk eens moeten filmen hoe ze de kat soms zitten te pesten. Op de schutting wachten tot de kat op de schutting klimt, en dan als hij in de buurt komt over hem heen vliegen en aan de andere kant gaan zitten. Erg komisch om ze bezig te zien :)

• Piet91
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:42:
[...]

Ik doe het gewoon ergens in de lente als het droog is, denk nu vier weken geleden. Bij gezaaid maar dat doet ook niets met deze droogte. Gras is gecultiveerd onkruid (eigenlijk een graan) dus kan best veel hebben als het al geworteld is.

Edit, en ja het ziet er niet uit helaas.
Ja, en dan kun je nu wel wachten maar dan wordt het waarschijnlijk alleen nog maar warmer en droger.

Heb zo'n idee dat we tegenwoordig in 1 klap van nat/koud winterweer overgaan in warm/droog zomerweer...

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Piet91 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:35:
[...]

Ja, en dan kun je nu wel wachten maar dan wordt het waarschijnlijk alleen nog maar warmer en droger.

Heb zo'n idee dat we tegenwoordig in 1 klap van nat/koud winterweer overgaan in warm/droog zomerweer...
Misschien wel, misschien niet. Ik doe gewoon mijn ding. Het lijkt wel wat extremer te worden, maar mijn opa heeft ook extreem droge zomers meegemaakt. Je kan gewoon niet in de toekomst kijken.

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik kwam dit tegen met snoeien. Als ik op de takken van mijn spar(?) tik, komt er allemaal stof uit. Wat is dat eigenlijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLLSV3O7aCdp3T4JY07A01ozeow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4QwxBuuyvCiETNQnXXQ9YopH.png?f=fotoalbum_large

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:29
Eppo © schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:18:
Ik kwam dit tegen met snoeien. Als ik op de takken van mijn spar(?) tik, komt er allemaal stof uit. Wat is dat eigenlijk?
[Afbeelding]
Sporen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

Tip van een oudere man op de volkstuinen tegen heermoes was om de heermoes een paar dagen in water (gieter) te laten trekken. En de afgebroken planten net onder de aarde te werken.
En de gier/thee die je ervan trekt over je bodem te gieten. Zo zouden de mineralen sneller terug in de bodem komen.

Je hebt vooral een arme grond. Daar ga je met alle gewassen problemen mee krijgen. Dus zeer stevig en goed bemesten en ook met lavameel. Maar ook mulchen en mesten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 196 197 Laatste