Uitputten. Dus veel vaker weghalen idd en dan in een vuilniszak in de grijze container. Hebben hier ook helemaal achterin de tuin dit gehad, en zijn op deze manier de strijd aangegaan. De JDK lijkt nu toch verslagen (of in ieder geval komt 'ie steeds minder snel terug).
Je wordt niet geacht tuinplanten en dergelijk te uploaden als waarneming, maar je kunt de app natuurlijk wel gebruiken om ze te identificeren.Lord Anubis schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:02:
[...]
Hoe strikt zijn ze met groenten en tuinplanten? Er zijn verschillende soorten van een tuinplant zoals hortensia?
Vlonderbouwers vraag:
Tussen de palen van de keerwand en de damwandplanken zit zo’n 83 cm
De palen van de keerwand zitten hart op hart 70 cm van elkaar.
ik ben al voornemens om een palen rij in het midden toe te voegen voor extra ondersteuning.
Alleen zit nu te dubben over de legrichting. op de palen van de keerwand kan ik eigenlijk alleen een solide bootverbinding maken als ik dwarsliggers creëer tussen de keerwand en de damwand. (omdat ik alleen dan een bout en moerverbinding maken kan.
Dat resulteert erin dat m’n vlonderplanken dan in de lengte komen te liggen, echter is m’n paalafstand daarvoor vrij fors ( 70 cm )
het liefste leg ik de planken dwars, zodat de overspanning van de vlonderplanken meer richting 30-40 cm gaan.
Maar hoe bevestig ik dan een regel/ligger ( 40 x 70 mm ) aan de palen vast van de keerwand? Kan ik die simpelweg bevestigen met houtdraadbouten?
Ik ben er nog niet helemaal uit over welke dikte vlonderplanken ik ga aanschaffen, dat hangt mede van de overspanningen af. Zal wel hardhout worden, zonder groef.
[ Voor 3% gewijzigd door HyperTrophy op 13-07-2026 22:39 ]
Ik heb bij onze vlonder hoh 33 gedaan en ben blij dat ik deze korte afstand heb gekozen. 22mm dikke garapa gebruikt, ligt er nu vier jaar prettig in alleen wel twee keer per jaar oliën zou ik adviseren. Vooraf schrobben met zeer verdunde groene zeep. Is anderhalf uur werk voor 15m2.HyperTrophy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:17:
[Afbeelding]
Vlonderbouwers vraag:
ik ben al voornemens om een palen rij in het midden toe te voegen voor extra ondersteuning.
Alleen zit nu te dubben over de legrichting. op de palen van de keerwand kan ik eigenlijk alleen een solide bootverbinding maken als ik dwarsliggers creëer tussen de keerwand en de damwand. (omdat ik alleen dan een bout en moerverbinding maken kan.
Dat resulteert erin dat m’n vlonderplanken dan in de lengte komen te liggen, echter is m’n paalafstand daarvoor vrij fors ( 70 cm )
het liefste leg ik de planken dwars, zodat de overspanning van de vlonderplanken meer richting 30-40 cm gaan.
Maar hoe bevestig ik dan een regel/ligger ( 40 x 70 mm ) aan de palen vast van de keerwand? Kan ik die simpelweg bevestigen met houtdraadbouten?
Ik ben er nog niet helemaal uit over welke dikte vlonderplanken ik ga aanschaffen, dat hangt mede van de overspanningen af. Zal wel hardhout worden, zonder groef.
Jij bepaalt de legrichting maar ik zou persoonlijk: twee palenrijen slaan parallel aan de kortere hoh van je slootwal beschoeiing. In de breedte dan liggers die je aan de 2 nieuwe palen en 1 bestaand paaltje bevestigt met slotbouten m8. Daarna in de lengterichting de planken vast schroeven (voorboren en verzonken kop!).
Zorg dat de nieuwe palenrijen 1-2cm onder de beoogde ligger hoogte komen te liggen zodat je met die balk in de hoogte speling hebt. En laat het geheel kunnen afwateren door een helling op te nemen, bijv 5mm/m bij lengterichting maar eerder 10mm/m als je kiest voor afwatering in de breedterichting van de plank (anders loopt het water niet naar de rand van je plank).
Ik heb met een grondboor voorgeboord, ca 40cm. De volgende 30cm geslagen. Een leeg tomatenblik op de paalkop zorgt dat deze niet versplintert. (Kling klong*)!
Paaltjes kunnen gewoon 6,7 cm zijn, net wat voor jou prettig verwerkt tov prijs.
Geschaafde liggers kopen, dan weet je dat ze enigszins recht te stellen zijn.
Werk met korte slangenboor op lage toeren. Bestel er eentje te veel want als de snij punt breekt sta je gelijk still.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
FabianGTI schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:20:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
In de grond laten zakken is qua geluid wel het beste, echter:
*Die modules zijn flink aan de prijs (moet flink wat op elkaar stapelen), we hebben wel zo'n verdeelstation in de grond zitten voor de sproeiers/kraanaansluiting/druppelslangen.
*We hebben soms het grondwater hoog staan, die pomp kan zelf niet goed tegen water/vocht.
*Het gaat om een tijdelijke oplossing, waar de pomp niet staat komt (hopelijk) volgend jaar een overkapping waar de pomp eventueel binnen kan staan.
Doos bouwen die je eroverheen kan zetten en die aan de binnenzijde bekleden met noppenschuim of ander geluidsdempend materiaal? Zie bijv. ook https://www.akoestiekwink...izing-voor-apparaat-maken
Wel de temperatuur van de motor in de gaten houden in een compleet gesloten doos zal het flink opwarmen?
Wel de temperatuur van de motor in de gaten houden in een compleet gesloten doos zal het flink opwarmen?
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2026 12:47 ]
Waarom members only?FabianGTI schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:20:
***members only***
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Meestal koelen dit soort pompen dmv het water wat ze verpompen, maar het is inderdaad goed om op te letten.ThinkPad schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:46:
Doos bouwen die je eroverheen kan zetten en die aan de binnenzijde bekleden met noppenschuim of ander geluidsdempend materiaal? Zie bijv. ook https://www.akoestiekwink...izing-voor-apparaat-maken
Misschien wat later in de ochtend of einde vd middag sproeien een optie? Voordat je straks allemaal gaat graven en isolerenFabianGTI schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:20:
***members only***
Twijfel of het om klussen of om de tuin gaat. Aangezien het hier staat heb ik voor de laatste gekozen.
Van lelijke steenschotten, die niet meer vertrouwd waren op blote voeten, tot aan dit plaatje… (op de foto met steenschotten moet je alle andere dingen even vergeten, is een makelaarsfoto van voor de verkoop)
:strip_exif()/f/image/7juza0snc0OsbZwN59C9VBuP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KhBAbFGVSty5MgL2MWPW2n9H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JQik3oAIFBKbFgF1KgZPwbqy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gupKTCoRmA0DkxErxjGHKzZC.jpg?f=fotoalbum_large)
Van lelijke steenschotten, die niet meer vertrouwd waren op blote voeten, tot aan dit plaatje… (op de foto met steenschotten moet je alle andere dingen even vergeten, is een makelaarsfoto van voor de verkoop)
:strip_exif()/f/image/7juza0snc0OsbZwN59C9VBuP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KhBAbFGVSty5MgL2MWPW2n9H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JQik3oAIFBKbFgF1KgZPwbqy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gupKTCoRmA0DkxErxjGHKzZC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker opgeknapt! Ik heb zelf ook steenschotten in de tuin. Ik heb ze helemaal kaal geschuurd en gebeitst. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"sypie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:31:
Twijfel of het om klussen of om de tuin gaat. Aangezien het hier staat heb ik voor de laatste gekozen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al staat het gebeitste er niet op...
Nu wil ik niet bot overkomen maar mis je niet wat groen? Ik noem dit soort 'tuinen' altijd luchtplaatsen. Groen, ook al is het in potten, geeft verkoeling, geeft rust en de keuze is reuze zodat er altijd wat is wat je leuk en/of mooi vindt.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Met dit weer verdampt de helft overdag. Heel vroeg of 's nachts is de betere optie.DCNY schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Misschien wat later in de ochtend of einde vd middag sproeien een optie? Voordat je straks allemaal gaat graven en isoleren
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Jazeker mis ik dat. Aangezien we pas iets meer dan een week hier naartoe verhuisd zijn heb ik ook nog een shitload aan andere klussen te doen. Dit klusje heb ik voorrang gegeven omdat de steenschotten echt aan het verrotten waren.pjot1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:49:
[...]
Nu wil ik niet bot overkomen maar mis je niet wat groen?
De voor- en achtertuin komen echt nog wel aan de beurt. Ik vind het ook oprecht jammer dat we onze voortuin niet mee konden nemen, daar was ik echt trots op.
Goed om te horen! Zo kan je ook een plan in de tussentijd tijd maken. Als alles betegeld is zal grondwerk het meeste werk zijn!sypie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:52:
[...]
Jazeker mis ik dat. Aangezien we pas iets meer dan een week hier naartoe verhuisd zijn heb ik ook nog een shitload aan andere klussen te doen. Dit klusje heb ik voorrang gegeven omdat de steenschotten echt aan het verrotten waren.
De voor- en achtertuin komen echt nog wel aan de beurt. Ik vind het ook oprecht jammer dat we onze voortuin niet mee konden nemen, daar was ik echt trots op.
Zoals @Teijgetje ook al zei, als je in de avond sproeit kan de hele nacht het water worden opgenomen door grond en gras. Buren geen last in de ochtend.FabianGTI schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:20:
***members only***
Daarnaast zal elke ombouw al helpen. Zorg dat je ombouw genoeg massa heeft om geluid te reduceren.
Ik heb helaas last van Engerlingen. Vorig jaar had ik ze al, maar dacht toen dat de dode grasplekken door het plassen van onze pup kwam.
dit voorjaar alles aan grasmat gedaan en de hond mocht er niet op. Gras was supermooi en toen eind april toch de eerste zichtbare plekken.
Heb voor 100m2 aaltjes uitgezet (voor 35m2 gras). 2 weken goed vochtig gehouden en toen sterk verbetering. Ging paar weken goed en toen zag ik 2 langpootmuggen en er kwamen weer plekken.
Heb toen weer voor 100m2 aaltjes uitgezet. Net 1 week voor de dagen dat het 40 graden werd.
nu komen er weer plekken. Of ik heb een flinke plaag te pakken, of de langpootmuggen blijven eitjes leggen.
ik laat het nu, want met dit warme weer en vakantie kan ik het gras niet dagelijks vochtig houden. Dus zal half september en begin oktober weer aaltjes uitzetten.
Valt wel op dat het op zijn ergst is langs de schutting.
:strip_exif()/f/image/ANHTIyGCIl6sFFaayrLCuwd9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4aRVOvNq4C30qdaRh85OA75K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J9ATd4Mz95jGPDNakADQwyrs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K1XUWrB8h2JgsXokhRo7NFJV.jpg?f=fotoalbum_large)
dit voorjaar alles aan grasmat gedaan en de hond mocht er niet op. Gras was supermooi en toen eind april toch de eerste zichtbare plekken.
Heb voor 100m2 aaltjes uitgezet (voor 35m2 gras). 2 weken goed vochtig gehouden en toen sterk verbetering. Ging paar weken goed en toen zag ik 2 langpootmuggen en er kwamen weer plekken.
Heb toen weer voor 100m2 aaltjes uitgezet. Net 1 week voor de dagen dat het 40 graden werd.
nu komen er weer plekken. Of ik heb een flinke plaag te pakken, of de langpootmuggen blijven eitjes leggen.
ik laat het nu, want met dit warme weer en vakantie kan ik het gras niet dagelijks vochtig houden. Dus zal half september en begin oktober weer aaltjes uitzetten.
Valt wel op dat het op zijn ergst is langs de schutting.
:strip_exif()/f/image/ANHTIyGCIl6sFFaayrLCuwd9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4aRVOvNq4C30qdaRh85OA75K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J9ATd4Mz95jGPDNakADQwyrs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K1XUWrB8h2JgsXokhRo7NFJV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp je probleem helemaal: het groen in je tuin kan ook beter aan geplant worden in oktober of later. Mijn tip: haal die vlinderstruiken uit de grond en zet ze in een pot. Je hebt ze ( zo lijkt het) ook veel te klein staan. Een groeisprint en drukken je mooie nieuwe houten dekje omhoog. Jammer van de planten maar ook jammer van het houten dek. Want dat is echt mooi gewordensypie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:52:
[...]
Jazeker mis ik dat. Aangezien we pas iets meer dan een week hier naartoe verhuisd zijn heb ik ook nog een shitload aan andere klussen te doen. Dit klusje heb ik voorrang gegeven omdat de steenschotten echt aan het verrotten waren.
[ Voor 3% gewijzigd door Varkentje405 op 15-07-2026 08:25 ]
@Varkentje405 Dit zijn kleine struikjes, worden maximaal rond een meter hoog.
Mijn plankjes aan de kant drukken wordt lastig denk ik. Het houten frame wat er onder zit is degelijk gemaakt van flinke Azobe balken. Het frame was alleen niet lang genoeg om op dat stukje planken te maken. Dus zo maar opgelost.
Mijn plankjes aan de kant drukken wordt lastig denk ik. Het houten frame wat er onder zit is degelijk gemaakt van flinke Azobe balken. Het frame was alleen niet lang genoeg om op dat stukje planken te maken. Dus zo maar opgelost.
Ik denk dat (een paar) egels ergens in de buurt hun intrek hebben genomen. Sinds een week of 2 loopt er bijna elke avond een egel bij ons door de tuin, terwijl we die daarvoor eigenlijk nooit een egel zagen. Geinig.
Leuk, hè? We hebben er hier altijd wel een of twee, maar op de wildcamera zie ik sinds kort een paar kleinere, dus gezinsuitbreiding.Piet91 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:38:
Ik denk dat (een paar) egels ergens in de buurt hun intrek hebben genomen. Sinds een week of 2 loopt er bijna elke avond een egel bij ons door de tuin, terwijl we die daarvoor eigenlijk nooit een egel zagen. Geinig.
Je doet ze trouwens een groot plezier met droge kattenbrokjes met een hoog vleesgehalte (geen melk of meelwormen, voor wie dat nog niet wist) en met natuurlijk een bakje water met dit weer.
Ik zie inmiddels wel aan de tuin dat het gebrek aan regen voor sommige planten lastig begint te worden. De esdoorn laat zelfs al wat blaadjes vallen.
Ik ben eigenlijk anti-water geven en vind dat planten zichzelf maar moeten redden. Maar ik ben toch ook maar gezwicht en water gaan geven.Ik zie inmiddels wel aan de tuin dat het gebrek aan regen voor sommige planten lastig begint te worden. De esdoorn laat zelfs al wat blaadjes vallen.
Ik weet niet welke soort je hebt maar degene die bij mij is aankomen waaien (of via de vogels) is inmiddels manshoog en die wordt elk jaar flink teruggesnoeid. De mijne is ook pas net gaan bloeien waar ik andere zie die al bijna uitgebloeid zijn.sypie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:26:
@Varkentje405 Dit zijn kleine struikjes, worden maximaal rond een meter hoog.
Dan staat de zon al volop de tuin helaas, vandaar ook, mede door advies van de hovenier 's ochtends optijd sproeien.DCNY schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Misschien wat later in de ochtend of einde vd middag sproeien een optie? Voordat je straks allemaal gaat graven en isoleren
Dan zou de grond meer afgekoeld zijn en meer water opnemen.
En dat te bedenken dat ik de pomp juist 's avonds niet teveel aanzette zodat ik geen buren zou hinderen aangezien veel mensen met dit weer 's avonds in de tuin zitten, je kan het ook nooit goed doen.El-Vder schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:14:
[...]
Zoals @Teijgetje ook al zei, als je in de avond sproeit kan de hele nacht het water worden opgenomen door grond en gras. Buren geen last in de ochtend.
Daarnaast zal elke ombouw al helpen. Zorg dat je ombouw genoeg massa heeft om geluid te reduceren.
Ik heb er voor nu alvast een bak overheen gezet gemaakt uit douglas hout, het dempt al wel wat maar ik denk nog niet voldoende, ik zal ook eens kijken naar rubber tussen de voetjes en de tegel waar de pomp op staat.
Voor nu zet ik hem 's avonds aan zodra de tuin in de schaduw staat, dan 2 kortere periodes met sproeien (2x 5 minuten), kan het tussendoor nog een beetje de grond in trekken.
Dit hadden wij in de vorige tuin ook, ik vond het altijd wel leuk.Piet91 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:38:
Jammer genoeg vonden de buurtkatten het kennelijk minder leuk en hebben de egel te grazen genomen, k*t beesten...
Die instelling heb ik meestal ook, maar later vanavond ook maar met de gieter in het rond. Het water in de vijver verdampt ook erg snel.Milo85 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:12:
[...]
[...]
Ik ben eigenlijk anti-water geven en vind dat planten zichzelf maar moeten redden. Maar ik ben toch ook maar gezwicht en water gaan geven.
Een jaar na opnieuw aanleggen van de tuin staat alles er best netjes bij.
Ik ben vooral blij met hoe de vijver het doet. Kraakhelder water.
Enkel de Kaapse waterlelie is een vreemde plant die in het voorjaar bladeren heeft, dan weer volledig afsterft om aan het einde van de zomer weer uit te lopen. Zo ging het vorig jaar tenminste en zo lijkt het nu weer te gaan. Deze ga ik waarschijnlijk vervangen door een plant die consistent drijvende bladeren heeft.
Verder zijn wat nieuw aangeplante vaste planten helemaal verdwenen en hebben de bosaardbeitjes zich enorm verspreid, wat ik niet erg vind. In het najaar de balans opmaken en plannen maken voor het voorjaar voor nu vooral genieten van al het leven in de tuin 🙂:strip_exif()/f/image/iB6R2Xy37tHNaRG52WP60d93.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben vooral blij met hoe de vijver het doet. Kraakhelder water.
Enkel de Kaapse waterlelie is een vreemde plant die in het voorjaar bladeren heeft, dan weer volledig afsterft om aan het einde van de zomer weer uit te lopen. Zo ging het vorig jaar tenminste en zo lijkt het nu weer te gaan. Deze ga ik waarschijnlijk vervangen door een plant die consistent drijvende bladeren heeft.
Verder zijn wat nieuw aangeplante vaste planten helemaal verdwenen en hebben de bosaardbeitjes zich enorm verspreid, wat ik niet erg vind. In het najaar de balans opmaken en plannen maken voor het voorjaar voor nu vooral genieten van al het leven in de tuin 🙂
:strip_exif()/f/image/iB6R2Xy37tHNaRG52WP60d93.jpg?f=fotoalbum_large)
De kaapse waterlelie is een plant met een cyclus van driekwart jaar. Ik heb m ook en vind m echt leuk. Beetje tegendraads met zo’n cyclus, ik hou wel van anders dan anders. Ze hebben Kleine blaadjes( ook onder water) en een bloem die zelfs hartje winter bloeit. De blaadjes zijn echt te klein om je vijver tegen invallende zon te beschermen. Voor de zomer en de afscherming van zonlicht heb ik de traditionele waterlelies , die dus nu groeien en bloeien. Prima plant maar lang niet zo leuk als die kaapse lelie
Ik ben wel jaloers op hoe mooi je vijver en de beplanting bij staat. Hier ligt ie voor het derde jaar en hij begint zich nu pas stabiel te gedragen.
Ik ben wel jaloers op hoe mooi je vijver en de beplanting bij staat. Hier ligt ie voor het derde jaar en hij begint zich nu pas stabiel te gedragen.
[ Voor 12% gewijzigd door Varkentje405 op 16-07-2026 13:15 ]
Ik zie het nog even aan voordat ik hem eventueel verplaatsVarkentje405 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:13:
De kaapse waterlelie is een plant met een cyclus van driekwart jaar. Ik heb m ook en vind m echt leuk. Beetje tegendraads met zo’n cyclus, ik hou wel van anders dan anders. Ze hebben Kleine blaadjes( ook onder water) en een bloem die zelfs hartje winter bloeit. De blaadjes zijn echt te klein om je vijver tegen invallende zon te beschermen. Voor de zomer en de afscherming van zonlicht heb ik de traditionele waterlelies , die dus nu groeien en bloeien. Prima plant maar lang niet zo leuk als die kaapse lelie
Zelf had ik ook op zo'n 3 jaar gerekend voordat het stabiel begon te worden, maar tot dusver lijkt de aanpak prima te zijn.
Maar lang niet alles doet het hier goed hoor. Zo stonden er behoorlijk wat moerasvergeet mij nietjes in en daar is zo goed als niets meer van over helaas. Ze staan in de volle vijveraarde (afgedekt met klei bolletjes) op zo'n 15 - 20 cm diepte. Dat lijken ze dus niet zo leuk te vinden.
Zelfde met de watermunt. Normaal groeit dat als kool. Hier ook bijna helemaal weg.
Dus maar eens kijken wat ik ervoor in de plaats ga zetten.
Die groeit hier juist als een dolle, net als de krabbenscheer, maar de beekpunge heeft het juist weer moeilijk.Ronster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:10:
[...]
Zo stonden er behoorlijk wat moerasvergeet mij nietjes in en daar is zo goed als niets meer van over helaas.
Eigenlijk moet ik er wat planten uit halen, maar ja, ik zie steeds de waterjuffers eitjes leggen en die wil ik ook niet verstoren...
Dat zou ik ook moeten eigenijk:VeertienKaVier schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:59:
Eigenlijk moet ik er wat planten uit halen, maar ja, ik zie steeds de waterjuffers eitjes leggen en die wil ik ook niet verstoren...
:strip_exif()/f/image/w0Ze6Ro1zFJvT2H9eUbA0xDG.jpg?f=fotoalbum_large)
Groeit compleet dicht. Maar goed de bijkomstigheid daarvan is dat het wel gezond water is.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Zijn het echte bosaardbeitjes of schijnaardbeitjes?Ronster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:24:Verder zijn wat nieuw aangeplante vaste planten helemaal verdwenen en hebben de bosaardbeitjes zich enorm verspreid, wat ik niet erg vind.
De schijnaardbeitjes hebben gele bloempjes en smakeloze vruchten. Deze soort is invasief en 'geïmporteerd' vanuit België. Wanneer je niet oppast dan neemt deze de hele tuin over. Geadviseerd wordt om de planten helemaal te verwijderen om te voorkomen dat deze zich nog verder verspreidt.
En daarna echte bosaardbeitjes planten (met witte bloempjes en lekkere smaakvolle vruchtjes).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dit zijn de echte. Vanuit Zweden meegenomen 🙂Yaksa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:40:
[...]
Zijn het echte bosaardbeitjes of schijnaardbeitjes?
De schijnaardbeitjes hebben gele bloempjes en smakeloze vruchten. Deze soort is invasief en 'geïmporteerd' vanuit België. Wanneer je niet oppast dan neemt deze de hele tuin over. Geadviseerd wordt om de planten helemaal te verwijderen om te voorkomen dat deze zich nog verder verspreidt.
En daarna echte bosaardbeitjes planten (met witte bloempjes en lekkere smaakvolle vruchtjes).
De aardbeitjes zijn heerlijk. Ze smaken een beetje naar Hubba Bubba vind ik.
Ik had geen idee dat er een invasieve soort was. Goed om te weten.
Al groeit deze ook behoorlijk invasief
[ Voor 14% gewijzigd door Ronster op 16-07-2026 19:18 ]
Ik vind dit dus heel mooi.VeertienKaVier schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:59:
[...]
Die groeit hier juist als een dolle, net als de krabbenscheer, maar de beekpunge heeft het juist weer moeilijk.
Ik heb ook krabbescheer, maar die is nog steeds niet boven komen drijven, dus vraag me af of dat wel helemaal goed gaat.
Ja, zo ziet het er hier ook uit. De kikkerbeet is trouwens ook niet te houden.Bommes schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:31:
[...]
Groeit compleet dicht. Maar goed de bijkomstigheid daarvan is dat het wel gezond water is.
Wat is eigenlijk de beste tijd om uit te dunnen? Dit is mijn eerste vijver en je leest soms tegenstrijdige dingen.
Ik heb altijd begrepen dat augustus de beste maand is. En dan ook voor het baggeren van de bodem. Ik hoor graag als het anders is, ik moet de mijne ook uitmesten
Mij is verteld dat tussentijds uitdunnen ook mag en zelfs groei stimuleert.
Dan afgestorven delen in het najaar (oktober/november) en de rest in het voorjaar (maart/april).
Maar volgens mij komt het niet zo nauw.
Dan afgestorven delen in het najaar (oktober/november) en de rest in het voorjaar (maart/april).
Maar volgens mij komt het niet zo nauw.
Kleinschalig dunnen kan wel, niet rigoureus en de bodem beter niet verstoren. Je kunt dan groter onderhoud beste tussen september en begin november uitvoeren.VeertienKaVier schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:42:
[...]
Ja, zo ziet het er hier ook uit. De kikkerbeet is trouwens ook niet te houden.
Wat is eigenlijk de beste tijd om uit te dunnen? Dit is mijn eerste vijver en je leest soms tegenstrijdige dingen.
En opletten met verstoren (van vooral bodem) bij hoge temperaturen, in de veldgids slootbeheer staat daarover: Timing: stel werkzaamheden in het water uit bij temperaturen onder 5 °C: amfibieën kunnen dan niet snel vluchten en vissen lopen risico op bevriezing van de kieuwen. Stop ook bij te hoge watertemperaturen (boven 20 °C of zuurstofgehaltes onder 4 mg/l). Let hiervoor op signalen als slome of happende vissen aan het oppervlak.
Dank allemaal, af en toe een paar te uitbundige groeisels weghalen moet dus wel kunnen.
Ik wil zeker niet te veel verstoren, want ik ben veel te blij dat er al snel zoveel leven in zat. Al moet ik nog wel de rand een keer goed controleren, vanwege het vermoeden dat er ergens een lek zit.
Van ander aangeboden water werd vannacht dankbaar gebruik gemaakt:
Ik wil zeker niet te veel verstoren, want ik ben veel te blij dat er al snel zoveel leven in zat. Al moet ik nog wel de rand een keer goed controleren, vanwege het vermoeden dat er ergens een lek zit.
Van ander aangeboden water werd vannacht dankbaar gebruik gemaakt:
Woord bij de daad, meteen alvast maar wat onderwater snoei werk uitgevoerd.
:strip_exif()/f/image/ZVhtlW4cA6QfhZRexDfVjW65.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen komen de wortels te voorschijn. Laatste telling had ik er iets van 5 of 6. Nu al 10..
:strip_exif()/f/image/ZVhtlW4cA6QfhZRexDfVjW65.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen komen de wortels te voorschijn. Laatste telling had ik er iets van 5 of 6. Nu al 10..
[ Voor 19% gewijzigd door Bommes op 17-07-2026 20:11 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Oh en triple post:
Een paar uur na het snoeien word ik ineens door mijn vrouw geroepen.
Onze nieuwe kater zat verwonderlijk te spelen met een kikker die duidelijk onderweg was naar onze vijver.
Ik dacht dat hij al flink gewon was door onze kat want ik zag maar 3 poten aan de kikker. Maar nergens bloed of een wond.
Blijkbaar een misvormde kikker dus, met 1 achterpoot.
Hij sprong er niet minder om, want toen ik onze kat weg pakte sprong de 3 poot met 2 grote sprongen zo, hop de vijver in.
Onze nieuwe kater zat verwonderlijk te spelen met een kikker die duidelijk onderweg was naar onze vijver.
Ik dacht dat hij al flink gewon was door onze kat want ik zag maar 3 poten aan de kikker. Maar nergens bloed of een wond.
Hij sprong er niet minder om, want toen ik onze kat weg pakte sprong de 3 poot met 2 grote sprongen zo, hop de vijver in.
Kijk uit! Kikkers zijn giftig voor katten!Bommes schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:15:
Oh en triple post:
@pjot1 oef thanks voor de heads up, dat wist ik niet..!!
Houdt jij gifkikkers dan?
Dan geef ik je gelijk.
Nederlandse kikkers ( o.a. groen, bruin en boom) zijn niet giftig, en voor katten, honden en mensen (en andere diersoorten) probleemloos te nuttigen.
Padden daarentegen zijn wel giftig voor honden en katten door het gif dat ze uit kunnen stoten.
Maar vaak blijft het bij een enkele beet, ze smaken niet, maar ook van die enkele beet kunnen ze lichte vergiftigingsverschijnselen krijgen.
Bij het onkruid wieden, eigenlijk de oude dorre klimtakkentroep snoeien achter de grote rhododrendron sprong er trouwens een groene kikker weg deze week, dit is droge grond met houtsnippers, en een stuk van het water verwijderd.
Was opvallend, zeker tijdens de hitte afgelopen week, normaal zie ik ze alleen uit gras springen bij het maaien, waar ze nog redelijk beschut tegen uitdrogen zitten, maar dan ook soms wel dertig meter van het water vandaan.
[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2026 22:07 ]
Ik heb een beukenhaag en heb die rond midden juni gesnoeid, nu loopt alles weer aardig uit. Is het wijs om te wachten tot augustus/september met snoeien of is eerder ook mogelijk? Moet sowieso nog een paar stuks vervangen omdat die niet aanslaan, maar zal dat pas rond september doen.
De haag is bladhoudend (beukenhaag) toch? Of bladverliezend (haagbeuk)?SL65 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:25:
Ik heb een beukenhaag en heb die rond midden juni gesnoeid, nu loopt alles weer aardig uit. Is het wijs om te wachten tot augustus/september met snoeien of is eerder ook mogelijk? Moet sowieso nog een paar stuks vervangen omdat die niet aanslaan, maar zal dat pas rond september doen.
Zolang je niet snoeit in de felle zon, of met de volgende dagen bloedheet, maar met bewolkt weer (tot zelfs regen verwacht) kan een beukenhaag een hoop hebben.
2x per jaar is standaard, wil je vaker om hem retestrak te houden dan kan dat, zelfs tot laat in het jaar als je maar niet snoeit als er dan binnen twee weken vorst verwacht wordt.
Hou dus vooral rekening met het weer zodat de beuk zich een aantal dagen herstellen kan.
Haagbeuk snoei je eigenlijk maar 1x per jaar, en nooit terug tot op de stam. Altijd alleen takken met blad terugsnoeien.
Nee katten zijn "giftig" voor kikkers
Alles wat niet is doodgemaakt door een kat, maar wel bijtwonden heeft opgelopen, gaat daar alsnog door dood, helaas helaas.
Gaat om blad houdend (beukenhaag), goed om te weten dat ze wel wat kunnen hebben. Dankjewel!Teijgetje schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:42:
[...]
De haag is bladhoudend (beukenhaag) toch? Of bladverliezend (haagbeuk)?
Zolang je niet snoeit in de felle zon, of met de volgende dagen bloedheet, maar met bewolkt weer (tot zelfs regen verwacht) kan een beukenhaag een hoop hebben.
2x per jaar is standaard, wil je vaker om hem retestrak te houden dan kan dat, zelfs tot laat in het jaar als je maar niet snoeit als er dan binnen twee weken vorst verwacht wordt.
Hou dus vooral rekening met het weer zodat de beuk zich een aantal dagen herstellen kan.
Haagbeuk snoei je eigenlijk maar 1x per jaar, en nooit terug tot op de stam. Altijd alleen takken met blad terugsnoeien.
@Teijgetje Kantjes snijder bestaande oud broodmes en steel werkt supersnel. Zelfs mijn ega was gelijk om 😁
Met dit weer, lange tijd droog, is het ook niet onverstandig om na het snoeien de haag wat extra water te geven, zodat hij niet kan uitdrogen op de snoeiplekken.SL65 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:01:
[...]
Gaat om blad houdend (beukenhaag), goed om te weten dat ze wel wat kunnen hebben. Dankjewel!
En wat extra voeding ter herstel kan ook geen kwaad, bijvoorbeeld compost of organische mest.
Voor reparaties aan de gevel waar ze voor staan moet ik 10 volgroeide (ca 1x1 meter en 160 hoog) boerenhortensias tijdelijk uitgraven, 2-3 maanden inkuilen en dan weer terugplaatsen eind oktober. Helaas moeten ze uiterlijk eind augustus de grond uit.
Mijn plan is om ze zo lang mogelijk te laten staan. Flink water te geven en dan met zoveel mogelijk wortels onmiddelijk in te kuilen op een schaduw plek in de tuin.
Bij het uitgraven gaat een goed deel van de wortels verloren omdat de planten aan de rand van bestrating staan. Wat zouden jullie doen? Zoveel mogelijk blad eraan laten zitten en pas na de winter verjongen? Of meteen bij het weghalen terugsnoeien, bijv 50% verjongingssnoei of alles tot 70cm boven de grond eraf.
Mijn ervaring met verplaatsen oude hortensias is dat ze het wel overleven (zelfs in het groeiseizoen), maar jaren kan duren voordat de plant weer vitaal is. De eerste paar jaar veel kwetsbaarder voor droogte etc.
Mijn plan is om ze zo lang mogelijk te laten staan. Flink water te geven en dan met zoveel mogelijk wortels onmiddelijk in te kuilen op een schaduw plek in de tuin.
Bij het uitgraven gaat een goed deel van de wortels verloren omdat de planten aan de rand van bestrating staan. Wat zouden jullie doen? Zoveel mogelijk blad eraan laten zitten en pas na de winter verjongen? Of meteen bij het weghalen terugsnoeien, bijv 50% verjongingssnoei of alles tot 70cm boven de grond eraf.
Mijn ervaring met verplaatsen oude hortensias is dat ze het wel overleven (zelfs in het groeiseizoen), maar jaren kan duren voordat de plant weer vitaal is. De eerste paar jaar veel kwetsbaarder voor droogte etc.
als je wortels weghaalt zou je juist veel blad er af moeten halen lijkt me want via blad verlies hij zijn vocht?Eisbar schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:26:
Voor reparaties aan de gevel waar ze voor staan moet ik 10 volgroeide (ca 1x1 meter en 160 hoog) boerenhortensias tijdelijk uitgraven, 2-3 maanden inkuilen en dan weer terugplaatsen eind oktober. Helaas moeten ze uiterlijk eind augustus de grond uit.
Vinze schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:00:
[Afbeelding]
Aangezien onze olijfboompjes niet meer mooi vol waren en de bladeren helemaal aangevreten waren door de taxuskever heb ik vorige week besloten om ze helemaal kaal te snoeien. Het ziet er nu wel een beetje zielig uit en ik hoop niet dat ik ze aan hun einde gebracht heb, maar volgens de deskundigen op internet kan zo'n boompje heel wat hebben, dus ik ben benieuwd over een paar maanden![]()
Nu even aaltjes bestellen en hopen dat de taxuskever dit jaar ook niet meer terugkomt.
Even terugkomend op mijn vorige post, de deskundigen hadden (gelukkig) gelijk en mijn olijfboompjes zijn alles behalve dood. Ze groeien beter dan ooit te voren en staan er inmiddels een stuk minder zielig bij. Helaas is de taxuskever wel weer terug en de aaltjes hebben maar deels geholpen. Binnenkort nog een aantal aaltjes uitzetten en verder dagelijks de kever eruit plukken
Inderdaad en dat was altijd gangbare advies, maar ik lees ook veel over juist zoveel mogelijk voedsel behouden voor de plant (die kan gebruiken om weer wortels aan te maken) en compenseren met extra veel water of zelfs beneveling. Ik kan ook verplaatsen en snel ingrijpen als het misgaat. Of gulden middenweg bijvoorbeeld 20-30% eruit halen.de Peer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:09:
[...]
als je wortels weghaalt zou je juist veel blad er af moeten halen lijkt me want via blad verlies hij zijn vocht?
Ik zou de hortensia’s niet in de grond zetten maar elk in een eigen grote metselkuip. Wel gaten maken in de zijkant natuurlijk ivm overtollig water en regen. En dan in goede grond planten. Druppelslang er bij en knuffelen maar. Misschien nu al een paar keer de kluit afsteken? Dan maakt ie meer kleine worteltjes aan tussen de bestaande wortels.
Als je kunt snoeien, dan is dat tegen die tijd ook een goed idee. Ik denk dat 20-30 % een goed idee is. Deze verplanting kost je de komende jaren idd bloemen. Dus misschien nu maar gewoon inzetten op de komende jaren weinig bloemen en maar 1 jaar vitaliteitsverlies?
En precies wat je zelf zegt: weg zetten inde schaduw. Van de winter kunnen ze dan terug de grond in. En dan ook weer: met goede grond erbij.
Als je kunt snoeien, dan is dat tegen die tijd ook een goed idee. Ik denk dat 20-30 % een goed idee is. Deze verplanting kost je de komende jaren idd bloemen. Dus misschien nu maar gewoon inzetten op de komende jaren weinig bloemen en maar 1 jaar vitaliteitsverlies?
En precies wat je zelf zegt: weg zetten inde schaduw. Van de winter kunnen ze dan terug de grond in. En dan ook weer: met goede grond erbij.
[ Voor 15% gewijzigd door Varkentje405 op 21-07-2026 17:35 ]
Aaltjes hebben bij mij nooit gewerkt. Elk jaar pireco bodem korrels strooien werkte wel bij mij. Na 3 jaar begin ik het eindelijk te winnen van het ongedierte. Tijdens het strooien van de korrels krijg je gelijk trek in shoarma.Vinze schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:37:
[...]
[Afbeelding]
Even terugkomend op mijn vorige post, de deskundigen hadden (gelukkig) gelijk en mijn olijfboompjes zijn alles behalve dood. Ze groeien beter dan ooit te voren en staan er inmiddels een stuk minder zielig bij. Helaas is de taxuskever wel weer terug en de aaltjes hebben maar deels geholpen. Binnenkort nog een aantal aaltjes uitzetten en verder dagelijks de kever eruit plukken
Tips gevraagd voor het vervangen van bakstenen als borderrand (tussen gras en grind). Nu liggen er platte bakstenen, maar ik wil een hogere en strakke scheiding. Houdt het gras en het grind beter op z'n plaats hoop ik. Waarschuwing: we zijn niet handig en hebben geen groot materieel. Dus het wordt lekker met de hand prutsen, maar zelfs kneuzen zoals wij moeten dit simpele klusje toch kunnen fixen. Ik vind pallisades erg mooi, ik twijfel nog tussen kunststof houtlook of beton. Het gaat om 40 meter. Die bakstenen zijn best wel breed, dus mijn belangrijkste vraag: hoe zorgen we dat ze recht en stevig blijven staan? Maakt het materiaal dan nog uit? Dankjewel alvast voor het meedenken!
Heb je een foto van de huidige situatie?
wij hebben zelf ook een border met zon opstaande/ verhoogd/ gescheiden randje. Die heb ik afgewerkt met een openstaande rand van gerecycelde plastic. Ecolat heet dat spul. Ik heb een lengte van 25 meter langs een border gemaakt. Met de spade steek je een sleuf, ecolat afrollen en erin stoppen en vastzetten met paaltjes( apart te koop)
wij hebben zelf ook een border met zon opstaande/ verhoogd/ gescheiden randje. Die heb ik afgewerkt met een openstaande rand van gerecycelde plastic. Ecolat heet dat spul. Ik heb een lengte van 25 meter langs een border gemaakt. Met de spade steek je een sleuf, ecolat afrollen en erin stoppen en vastzetten met paaltjes( apart te koop)
[ Voor 80% gewijzigd door Varkentje405 op 21-07-2026 18:56 ]

Zo ziet het eruit. Cortenstaal zie je veel, maar vind ik echt niet mooi. Dit heb ik gezien: https://www.bol.com/nl/nl/p/floranica-20-m-borderrand-perkrand-flexibel-10-delig-2-m-x-10-cm-antraciet-tuinafboording-insteek-borderrand-recht-piket-bloembedrand-grasranden-rolborder-set-voor-de-tuin/9300000224305279/?cid=1784641346687-7834356058456
Met een spade komt ik nooit dieper dan de huidige diepte denk ik. Moet ik het dan opvullen met aarde of grind? Of zand?
Zoals @Varkentje405 al zegt een foto zegt meer dan 1000 woorden.Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:48:
Tips gevraagd voor het vervangen van bakstenen als borderrand (tussen gras en grind). Nu liggen er platte bakstenen, maar ik wil een hogere en strakke scheiding. Houdt het gras en het grind beter op z'n plaats hoop ik. Waarschuwing: we zijn niet handig en hebben geen groot materieel. Dus het wordt lekker met de hand prutsen, maar zelfs kneuzen zoals wij moeten dit simpele klusje toch kunnen fixen. Ik vind pallisades erg mooi, ik twijfel nog tussen kunststof houtlook of beton. Het gaat om 40 meter. Die bakstenen zijn best wel breed, dus mijn belangrijkste vraag: hoe zorgen we dat ze recht en stevig blijven staan? Maakt het materiaal dan nog uit? Dankjewel alvast voor het meedenken!
De mogelijkheden zijn legio. Met behulp van een foto is de situatie duidelijk en kan er advies gegeven worden. Hoogteverschil is dan bijvoorbeeld een belangrijk aspect evenals alles recht of juist niet?
Btw niet zo denigrerend, zoals mn ondertitel al zegt, ik kan alles, moet het alleen nog leren. Als je er de tijd voor neemt moet het echt wel lukken.
Oef! Nofi maar dit is 1 van de slechtste oplossingen ooit!Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:07:
~[Afbeelding]
Zo ziet het eruit. Cortenstaal zie je veel, maar vind ik echt niet mooi. Dit heb ik gezien: https://www.bol.com/nl/nl/p/floranica-20-m-borderrand-perkrand-flexibel-10-delig-2-m-x-10-cm-antraciet-tuinafboording-insteek-borderrand-recht-piket-bloembedrand-grasranden-rolborder-set-voor-de-tuin/9300000224305279/?cid=1784641346687-7834356058456
Met een spade komt ik nooit dieper dan de huidige diepte denk ik. Moet ik het dan opvullen met aarde of grind? Of zand?
Zoals ik het zie op een klein bemeten foto's zou iets 'natuurlijks' veel mooier zijn. Zijn keien geen optie? Heb een paar jaar geleden mn voortuin aangepakt met basaltkeien. https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/98698/
Oh ja, opvullen met grond natuurlijk, zand straat je op!
[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 21-07-2026 19:19 ]
Ons niveau is wel bedroevend hoor. Manlief zit onder de blaren omdat we dachten dat (reuze) berenklauw snoeien met een bosmaaier in 35 graden best een goed idee was...
Natuurlijk is zeker mooi, we hebben een hele natuurlijke tuin, bijna parkachtig. Nadeel van keien is dat alles er alsnog doorheen komt. Daarom wil ik toch wel graag een dichte rand/afzetting.
De link naar de foto werkt overigens niet.
Natuurlijk is zeker mooi, we hebben een hele natuurlijke tuin, bijna parkachtig. Nadeel van keien is dat alles er alsnog doorheen komt. Daarom wil ik toch wel graag een dichte rand/afzetting.
[ Voor 5% gewijzigd door Suus1978 op 21-07-2026 20:03 ]
Dat ecolat randje komt in verschillende hoogten. En heb je een hoge rand nodig, dan koop je de hogere. Je hoef ook maar een centimeter of 10-15 de grond in. Dus een halve spade is diep genoeg. Maar als je echt hoogte moet opvangen is een betonband mss beter.
Zelf ben ik niet van de kunststof in de tuin verwerken, wij hebben op andere plekken geen rand en een wat vage lijn tussen gras en border ( sommige noemen dat onkruid) en op een andere plek cortemstaal. Bij het randje dat ik in je link zie, heb ik echt een “is kapot na 2 zomers” vibe. Onze ecolat gaat nu 5 jaar mee en is nog steeds stevig en niet verkleurd. Ter inspiratie: hier staan verschillende ecolat spulletjes bij elkaar www.vijverbenodigdheden.nl
Maar zoals gezegd: doe eens een foto.
Zelf ben ik niet van de kunststof in de tuin verwerken, wij hebben op andere plekken geen rand en een wat vage lijn tussen gras en border ( sommige noemen dat onkruid) en op een andere plek cortemstaal. Bij het randje dat ik in je link zie, heb ik echt een “is kapot na 2 zomers” vibe. Onze ecolat gaat nu 5 jaar mee en is nog steeds stevig en niet verkleurd. Ter inspiratie: hier staan verschillende ecolat spulletjes bij elkaar www.vijverbenodigdheden.nl
Maar zoals gezegd: doe eens een foto.
Auw! Veel beterschap voor hem. Je moet maar zo denken: zo’n fout maak je maar een keer.Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:02:
Ons niveau is wel bedroevend hoor. Manlief zit onder de blaren omdat we dachten dat (reuze) berenklauw snoeien met een bosmaaier in 35 graden best een goed idee was...
Met 34 graden is de enige goede tuinactiviteit: onder je parasol genieten van een drankje terwijl een lijstje van tuinklusjes maakt
Stel vooral veel vragen als je nog veel moet leren. Een andere optie: wordt lid van groei en bloei of lees wat tuinisites van hobbyisten of Lodewijk de tuinman ( wie kent m nog van vroeger)
Excuus, kijk dan in mn profiel, foto's en dan voortuin.Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:02:
Nu, 4 of 5 jaar later komt er nog niks doorheen. Dus dat zou echt wel een oplossing kunnen zijn.
Die 35 graden was de grootste fout! Dan is het tijd om lekker niets te doen !
Ik heb in 2017 vier maanden in Italië gewoond en gewerkt, op een agriturismo van een vriend van mij.pjot1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:26:
Daar was ik de maaibaas
Geloof me, je went er aan, en je wordt er bere fit van, mijn luie zweet was ik na een weekje wel kwijt.
Lesje wat ik wel snel had geleerd: bosmaaier en korte broek, nope niet doen.
Dat was na een dagje van alles voelen tegen mijn benen aan, tikken, ketsen, vliegen, de volgende dag een en al schrammen overal.
Grootse woekeraar daar was de braam, niet door heen te komen als je het niet goed bij hield.
Dit zonder traktor, maar met een loopmaaier, wel een wat serieuzere maar goed, moest er wel alles achter aan lopen.
:strip_exif()/f/image/RgUkFyaOfbKre0D9kSsgM5z4.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar we hadden ook een veld waar van alles groeide, maar goed kort houden hielp, was er zelfs ruimte voor een moestuintje.
Dat je in de toekomst hebt gewoond vind ik knap!Bommes schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:02:
[...]
Ik heb in 2027 vier maanden in Italië gewoond en gewerkt, op een agriturismo van een vriend van mij.
Daar was ik de maaibaasen aangezien het daar overdag regelmatig de 30 graden overgaat in de zomer, was ik ook dan maaibaas.
Geloof me, je went er aan, en je wordt er bere fit van, mijn luie zweet was ik na een weekje wel kwijt.
Lesje wat ik wel snel had geleerd: bosmaaier en korte broek, nope niet doen.
Dat was na een dagje van alles voelen tegen mijn benen aan, tikken, ketsen, vliegen, de volgende dag een en al schrammen overal.
Grootse woekeraar daar was de braam, niet door heen te komen als je het niet goed bij hield.
Dit zonder traktor, maar met een loopmaaier, wel een wat serieuzere maar goed, moest er wel alles achter aan lopen.
[Afbeelding]
Maar we hadden ook een veld waar van alles groeide, maar goed kort houden hielp, was er zelfs ruimte voor een moestuintje.
[Afbeelding]
Ik ben stratenmaker en kan zeker beamen dat je eraan went en dat je er fit van blijft ook. Maar als je 2 linkerhanden hebt kan ik me voorstellen dat je niet (vaak) klust en dan ook niet buiten. Dan ben je niets gewend en is het dus ook geen goed idee dat met 35 graden te gaan doen.
kwam vandaag bij mijn stukje grond om een boom te vellen kon ik er niet bij vanwege Speerdistels. Waren ruim een meter hoog en volop in bloei. denk zo’n 30m2. Nooit eerder deze in de tuin gehad.
Hoe krijg ik dit weg? Dat ik het zaad moet opvangen weet ik want als dat valt…. Wat kan ik doen? Een Geit? Zo’n Fiskars Xact onkruidsteker? en gelijk in zakken? Of en En?
Suggesties?
Hoe krijg ik dit weg? Dat ik het zaad moet opvangen weet ik want als dat valt…. Wat kan ik doen? Een Geit? Zo’n Fiskars Xact onkruidsteker? en gelijk in zakken? Of en En?
Suggesties?
Oeps had 2017 moeten staan..pjot1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:18:
[...]
Dat je in de toekomst hebt gewoond vind ik knap!
Ik ben stratenmaker en kan zeker beamen dat je eraan went en dat je er fit van blijft ook. Maar als je 2 linkerhanden hebt kan ik me voorstellen dat je niet (vaak) klust en dan ook niet buiten. Dan ben je niets gewend en is het dus ook geen goed idee dat met 35 graden te gaan doen.
Jeez.Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:02:
Heel veel sterkte, dat kunnen nare littekens worden.
Wel al een arts of eerste hulp geraadpleegt? Zou ik zeker doen.
Ik zou de bloemen er uit knippen en gezien het oppervlak van 30 m2 toch aan een bestrijdingsmiddel door een loonwerker denken.Lord Anubis schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:28:
kwam vandaag bij mijn stukje grond om een boom te vellen kon ik er niet bij vanwege Speerdistels. Waren ruim een meter hoog en volop in bloei. denk zo’n 30m2. Nooit eerder deze in de tuin gehad.
Suggesties?
Speerdistel wortelt snel, diep en breed, en zelfs bij uitgraven lopen de wortelrestanten weer uit.
Voor de meeste dieren is het niets, de stekels zijn te scherp en hard, hooguit insecten kunnen er iets tegen doen.
Geiten zouden een deeloplossing kunnen zijn als je er een paar kunt lenen, maar die houden het waarschijnlijk bij de bloemen.
Om zelf een geit te kopen hiervoor zitten te veel administratieve haken en ogen aan, het zijn geen konijnen die je even aanschaft.
In Nederland mag je geiten houden, maar er gelden regels: Alle geiten moeten geregistreerd worden in het landelijke I&R-systeem (Identificatie & Registratie). Daarvoor heb je een UBN-nummer nodig dat je aanvraagt bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat geldt dus ook voor adopteren.
UBN ben ik bekend mee. Ik wil daar op termijn bijen gaan houden.Teijgetje schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:06:
[...]
Ik zou de bloemen er uit knippen en gezien het oppervlak van 30 m2 toch aan een bestrijdingsmiddel door een loonwerker denken.
Speerdistel wortelt snel, diep en breed, en zelfs bij uitgraven lopen de wortelrestanten weer uit.
Voor de meeste dieren is het niets, de stekels zijn te scherp en hard, hooguit insecten kunnen er iets tegen doen.
Geiten zouden een deeloplossing kunnen zijn als je er een paar kunt lenen, maar die houden het waarschijnlijk bij de bloemen.
Om zelf een geit te kopen hiervoor zitten te veel administratieve haken en ogen aan, het zijn geen konijnen die je even aanschaft.
In Nederland mag je geiten houden, maar er gelden regels: Alle geiten moeten geregistreerd worden in het landelijke I&R-systeem (Identificatie & Registratie). Daarvoor heb je een UBN-nummer nodig dat je aanvraagt bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat geldt dus ook voor adopteren.
Begreep dat geiten ook de wortels aten. Denk als ze alleen de bloemen eten dat er dan zeer goed bemeste zaad er weer uit komt.
Dacht dat de wortels wel uitlopen maar zich daarmee niet voort planten; maar kan het mis hebben. Dacht ook dat ze wortels hebben aka paardebloem; een lange wortel.
Dat verschilt nogal per plantLord Anubis schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:28:
[...]
. Dacht ook dat ze wortels hebben aka paardebloem; een lange wortel.
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel1.jpg
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel2.jpg
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel3.jpg
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel4.jpg
https://wilde-planten.nl/speerdistel.htm
Dat geiten meer van blad houden dan van gras wist ik.
Dat ze de wortels uitgraven is nieuw voor mij.
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 22-07-2026 00:02 ]
Juist dan zou ik niet voor een plastic randje gaan, dat past niet. Een muurtje van gebroken stoeptegels is heel goed zelf te doen, maar valt niet echt in de categorie 'strak'.Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:02:
Natuurlijk is zeker mooi, we hebben een hele natuurlijke tuin, bijna parkachtig.
En au, reuzenberenklauw. Dat is een klus die je goed ingepakt moet doen, en niet in de volle zon.
Eten of uitgraven is nogal een verschil. maar snap je opmerking. Denk dat ze de wortels proberen eruit te trekken ( tot ze afbreken).Teijgetje schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:59:
[...]
Dat verschilt nogal per plant
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel1.jpg
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel2.jpg
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel3.jpg
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel4.jpg
https://wilde-planten.nl/speerdistel.htm
Dat geiten meer van blad houden dan van gras wist ik.
Dat ze de wortels uitgraven is nieuw voor mij.
Aan welke bestrijdingsmiddelen denk je? RoundUp achtig iets?
Wellicht bielzen of boomstammetjes?Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:07:
[Afbeelding]
Het is reeds al af, het is heel wat anders geworden uiteindelijk.HyperTrophy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:17:
[Afbeelding]
Vlonderbouwers vraag:
Aangezien we hier toch niet of nauwelijks zitten heb ik besloten het eenvoudiger aan te pakken :
220 euro (2 m3) en een ochtend scheppen en harken.
Ja, supergoed idee! Lekker strak, maar toch natuurlijk. Boomstammen rotten misschien snel weg? Bezorgkosten zullen wel duur zijn 😄
Ik heb het gezien, het ziet er waanzinnig mooi uit. Maar ik zie geen gras en hier is het juist grind en gras. Dat gras (en vooral het onkruid) gaat er zeker doorheen of onderdoor. Ik vind die strips wel mooi, dus daar ga ik zeker naar kijken. Hoewel ik de laatste tip (bielzen of boomstammen) ook geweldig vind. We hebben een hele grote tuin op het platteland, dus dat zou prima kunnen.pjot1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:26:
[...]
Excuus, kijk dan in mn profiel, foto's en dan voortuin.
Nu, 4 of 5 jaar later komt er nog niks doorheen. Dus dat zou echt wel een oplossing kunnen zijn.
Als ze niet op de grond liggen maar je ze op blokjes oid legt blijven ze best lang goed: dan kunnen ze ook weer drogen. En houtsoorten zoals Kastanje of Douglas zijn er ook beter tegen bestand dan wilg.Suus1978 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:09:
[...]
Ja, supergoed idee! Lekker strak, maar toch natuurlijk. Boomstammen rotten misschien snel weg? Bezorgkosten zullen wel duur zijn 😄
Wbt bezorgen, zoek eens in je omgeving naar leveranciers. Vraag ook een hovenier in de buurt eens, die kunnen wellicht wat leveren.
Maar dan piept het gras er weer onderdoor 🤪 We hebben een hovenier, maar dat is per uur een duur grapje. Dus we proberen toch zo veel mogelijk zelf te doen. Helaas moeten we voor alles echt het wiel uitvinden. De volgende vraag staat alweer klaar....noes schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:50:
[...]
Als ze niet op de grond liggen maar je ze op blokjes oid legt blijven ze best lang goed: dan kunnen ze ook weer drogen. En houtsoorten zoals Kastanje of Douglas zijn er ook beter tegen bestand dan wilg.
Wbt bezorgen, zoek eens in je omgeving naar leveranciers. Vraag ook een hovenier in de buurt eens, die kunnen wellicht wat leveren.
Het antwoord daarop is "nee".Suus1978 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:26:
De volgende vraag staat alweer klaar....
wij hebben ook een grote tuin, parkachtig. Begin met het een erf te noemen ipv een tuin. Dan heb je al minder last van grasjes die eens ergens langs groeien.Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:02:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Iets dat de distels goed aanpakt tot in de wortel, anders heb je ze volgend jaar weer.Lord Anubis schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:36:
Aan welke bestrijdingsmiddelen denk je? RoundUp achtig iets?
Genoxone ZX, dan blijft je gras leven.
Gebruik is 12,5 ml per liter water, dus je kan 8 liter aanmaken.
Wil je 20 liter aan kunnen maken dan heb je deze verpakking nodig.
[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 22-07-2026 21:07 ]
Ik ben echt niet zo pietluttig als het misschien lijkt. Gras en onkruid dat het halve grindpad overneemt vind ik gewoon storend. We zijn echt enkele vierkante meters grind kwijt aan onkruid. Om over pispotjes nog maar te zwijgen. We wonen hier net en de vorige bewoners hebben waarschijnlijk jarenlang niks gedaan. We wonen op het platteland en iedereen hier heeft een boerderij met een groot erf, maar dat ziet er echt keurig uit. Ik kijk vooral jaloers naar de leilindes en waanzinnig mooie hortensia's. Maar alles op z'n tijd!No Hands schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:55:
[...]
wij hebben ook een grote tuin, parkachtig. Begin met het een erf te noemen ipv een tuin. Dan heb je al minder last van grasjes die eens ergens langs groeien.
Ik snap je.Suus1978 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:08:
[...]
Ik ben echt niet zo pietluttig als het misschien lijkt. Gras en onkruid dat het halve grindpad overneemt vind ik gewoon storend. We zijn echt enkele vierkante meters grind kwijt aan onkruid. Om over pispotjes nog maar te zwijgen. We wonen hier net en de vorige bewoners hebben waarschijnlijk jarenlang niks gedaan. We wonen op het platteland en iedereen hier heeft een boerderij met een groot erf, maar dat ziet er echt keurig uit. Ik kijk vooral jaloers naar de leilindes en waanzinnig mooie hortensia's. Maar alles op z'n tijd!
Normaal rij ik met een grindhark achter de maaitractor over het grind om alles los te trekken, doordat deze vermogen verloren had en de hark niet meer door het grind kon trekken nam langzaam de vegetatie hier het grind over.
Omdat het niet meer te doen was heb ik bij uitzondering gekozen voor een breedwerkend herbicide om alles dood te krijgen.
Ik heb sinds vanmiddag eindelijk alle onderdelen en tandwielen binnen om de hydrostaat te reviseren, waarna het dan verder weer gifvrij kan.
Waanzinnig dat tandwielen voor een K46 amper te bestellen zijn in Nederland en je een nieuwe hydrostaat aangepraat wordt a €1450.
Uiteindelijk €750 aan onderdelen uit Amerika, Frankrijk en Italie, via eBay.
Ca. 85% moeten vervangen van de versnellingsbak aan tandwielen en pompen.
Dus ik hoop dit weekend de maaitractor weer werkend te hebben, en aangepast zodat de hydrostaatolie voortaan gewoon ververst kan.
Mocht je ook een K46 Tuff Torq hydrostaat onder je maaier hebben, ververs de olie, of laat dit doen. Hydrostaat moet uitgebouwd worden.
En laat olieaftappluggen plaatsen/tappen.
Eeuwigdurende versnellingsbakolie bestaat niet, bij mij waren alle tandwiielen aangevreten doordat de olie zijn viscositeit verloren had na 450 uur.
John Deere adviseerde nog steeds dat een oliewissel niet hoefde en dat vermogensverlies waarschijnlijk in de pedaalslag zat..........
Mooie kans om de grond aan te pakken inderdaad. Staat hier op zand en langs het huis vermengd met puin etc dus daar valt vast veel te halen. Metselkuip is neem ik aan om meer vocht vast te houden en de plant te laten werken aan mooie nieuwe wortels in goede grond?Varkentje405 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:29:
Ik zou de hortensia’s niet in de grond zetten maar elk in een eigen grote metselkuip. Wel gaten maken in de zijkant natuurlijk ivm overtollig water en regen. En dan in goede grond planten. Druppelslang er bij en knuffelen maar. Misschien nu al een paar keer de kluit afsteken? Dan maakt ie meer kleine worteltjes aan tussen de bestaande wortels.
Als ik die metselkuipen had liggen zou ik het absoluut zo doen, maar ik moet ze kopen x10 en dan allemaal weer wegdoen 2 maanden later. Omdat de laatste planning nu uit gaat van maar 6 weken denk ik erover met jute lappen te werken en losjes in te kuilen. Dus plant zo ruim mogelijk uitsteken, kwart van de takken eruit, kluit in kruiwagen met goede mix aarde/turf wat aanvullen en inpakken en zo in de grond zetten en dan zo snel mogelijk weer de grond in (begin oktober).
Je woont vast niet in Amsterdam of omgeving, hier staan er volgens mij 14 gebruikte op de foto.Eisbar schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:21:
Als ik die metselkuipen had liggen zou ik het absoluut zo doen, maar ik moet ze kopen x10 en dan allemaal weer wegdoen 2 maanden later.
Dan zou je kunnen informeren.
Ah ja, dat had ik inderdaad duidelijker kunnen opschrijven. Ik woon in oost- Brabant op klapzand en gebruik metselkuipen als plantenpot. Vandaar het voorstel: zet ze in een kuip, vertroetel goed en plant dan pas terug. Ik zou ze zelf ook pas gaan terugplaatsen als ik weet dat het regelmatig regent.
Als ik na maart/ april een mooie plant koop, dan zet ik m in een metselkuip en dan gaat ie half oktober pas de grond in. Inkuilen kan maar is echt afhankelijk van je grond. Zoals gezegd zou ik zelf dat absoluut niet doen. De grond bij ons leent zich er echt niet voor.
Op zich klinkt je plan niet verkeerd, het succes ervan hangt heel erg af van je grond. Op wat voor grond woon je?
Als ik na maart/ april een mooie plant koop, dan zet ik m in een metselkuip en dan gaat ie half oktober pas de grond in. Inkuilen kan maar is echt afhankelijk van je grond. Zoals gezegd zou ik zelf dat absoluut niet doen. De grond bij ons leent zich er echt niet voor.
Op zich klinkt je plan niet verkeerd, het succes ervan hangt heel erg af van je grond. Op wat voor grond woon je?
Duinzand - plek om in te kuilen is meer een soort grote geimproviseerde plantenbak/kuil waar ik grond van elders in kan storten. Dat is dan een zwarte aarde/compost/zand mengsel. Alles is met beregening en nevelaars kan ik bij plaatsen bij de kuil voor de eerste weken. Voordeel is dat ik dan alles lekker dicht bij elkaar heb staan. Ik ga sowieso even kijken of ik makkelijk aan wat metselkuipen kan komen - dank voor de tip van @Teijgetje. Daar heb ik op zich ook ruimte voor en qua heen en weer zetten is dit ook wat makkelijker dan met de kruiwagen. Een stuk of drie van die kuipen kan ik altijd wel gebruiken, de rest geef ik dan weg.Varkentje405 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:22:
Ah ja, dat had ik inderdaad duidelijker kunnen opschrijven. Ik woon in oost- Brabant op klapzand en gebruik metselkuipen als plantenpot. Vandaar het voorstel: zet ze in een kuip, vertroetel goed en plant dan pas terug. Ik zou ze zelf ook pas gaan terugplaatsen als ik weet dat het regelmatig regent.
Voortaan eerst even in de schuur kijken. Heb nog zo'n 30ml in een oud 100ml potje. Wel een nieuwe besteld.Teijgetje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:57:
[...]
Iets dat de distels goed aanpakt tot in de wortel, anders heb je ze volgend jaar weer.
Genoxone ZX, dan blijft je gras leven.
Gebruik is 12,5 ml per liter water, dus je kan 8 liter aanmaken.
Wil je 20 liter aan kunnen maken dan heb je deze verpakking nodig.
Iemand ervaring met dit ding https://www.amazon.nl/SYL...r%2Caps%2C112&sr=8-1&th=1
verkrijgbaar onder verschillende namen.
Is het wat om verdelgingsmiddel mee te spuiten? Heb nu een (oppomp) drukspuit hoofdzakelijk voor water maar wil iets meer robuuster en elektrisch. Iemand ervaring en suggesties voor in de tuin?
Zoiets werkt prima.Lord Anubis schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:12:
Iemand ervaring met dit ding https://www.amazon.nl/SYL...r%2Caps%2C112&sr=8-1&th=1
Is het wat om verdelgingsmiddel mee te spuiten? Heb nu een (oppomp) drukspuit hoofdzakelijk voor water maar wil iets meer robuuster en elektrisch. Iemand ervaring en suggesties voor in de tuin?
Ik kwam laatst bij de Lidl een 5 liter elektrische nevelspuit PADS 5 A1 tegen met accu in het handvat.
Veel minder sophisticated maar werkt prima.
Ik had al gezocht maar kon hem niet vinden in de Lidl webshop, die was geloof ik maar 20 euro, dus kon hem niet laten liggen. Ook in Frankrijk en Duitsland uitverkocht
Lidl heeft wel accu-druksproeiers, een kleine en een grote.
Als je al accu`s hebt,dan kan je doorwerken door de accu om te wisselen ipv opladen.
Grootste voordeel van mijn PADS 5 A1 is dat er een verlengde steel bij zit zodat je onkruid vlak op het blad kunt besproeien zonder te hoeven bukken, en zonder het vlak naast je schoenen te moeten spuiten.
Dit is ook fijn als het iets waait zodat je minder verwaaiing hebt omdat je het op het onkruid "drukt".
Maar jouw gelinkte heeft (ook) een telescoopsteel, dat is prima.
10 stuks vanavond opgehaald; wie ze na oktober wil hebben kan mij een berichtje sturenTeijgetje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 00:05:
[...]
Je woont vast niet in Amsterdam of omgeving, hier staan er volgens mij 14 gebruikte op de foto.
Dan zou je kunnen informeren.
Ken degene niet die jij hebt maar had al bij de Lidl gekeken en zag toch veel terugkerende problemen bij de andere twee; vind wel het accu systeem handig. Heb er enkele n.l. Ben dus hevig aan het twijfelen de kleine Lidl of van de link? Pompje in het handvat wat dus moet zuigen; weet niet hoelang dat blijft leven. Bij de Lidl die eerst wat druk opbouwt in de slang; wat bij druppel lekkage? Geen aan/uit knop schijnbaar ( accu verwijderen?).Teijgetje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:00:
[...]
Zoiets werkt prima.
Ik kwam laatst bij de Lidl een 5 liter elektrische nevelspuit PADS 5 A1 tegen met accu in het handvat.
Veel minder sophisticated maar werkt prima.
Ik had al gezocht maar kon hem niet vinden in de Lidl webshop, die was geloof ik maar 20 euro, dus kon hem niet laten liggen. Ook in Frankrijk
….
Als je al accu`s hebt,dan kan je doorwerken door de accu om te wisselen ipv opladen.
Grootste voordeel van mijn PADS 5 A1 is dat er een verlengde steel bij zit zodat je onkruid vlak op het blad kunt besproeien zonder ….
Is het alleen de lans/steel dan zal er wel een rvs pijpje te vinden zijn voor meer stevigheid.
Ik heb alleen ervaring met de goedkoopste, van 20 euro, die niet meer te krijgen is.Lord Anubis schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:50:
[...]
Ken degene niet die jij hebt maar had al bij de Lidl gekeken en zag toch veel terugkerende problemen bij de andere twee; vind wel het accu systeem handig. Heb er enkele n.l. Ben dus hevig aan het twijfelen de kleine Lidl of van de link? Pompje in het handvat wat dus moet zuigen; weet niet hoelang dat blijft leven. Bij de Lidl die eerst wat druk opbouwt in de slang; wat bij druppel lekkage? Geen aan/uit knop schijnbaar ( accu verwijderen?).
Is het alleen de lans/steel dan zal er wel een rvs pijpje te vinden zijn voor meer stevigheid.
Iig bedankt voor je info en meedenken.Teijgetje schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:52:
[...]
Ik heb alleen ervaring met de goedkoopste, van 20 euro, die niet meer te krijgen is.
Ik ga voor die 8 euro toch maar een echte dunne gardenbuis kopen. Scheelt me een hoop tijd en frustratie. Verder draait het systeem. Helaas (of misschien was dit juist slim) heb ik bij het aanleggen drie keer een tyleenslang vanaf de kraan naar de borders gelegd. Dit betekent dat ik deze nu dus na de bewateringscomputer moet splitsen. Met lage druk krijgt niet iedere leiding evenveel water. Geen groot drama, maar even aankijken hoe stabiel het blijft. Nogmaals bedankt voor de tips en hulp!Teijgetje schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 06:17:
[...]
Ik heb de dunne en dikke buis van Gardena en heb geen probleem zover ik weet.
Wel moet bij de dikke buis het "warm" gebeuren om het makkelijker in het gaatje te drukken, maar in de zon is genoeg.
De dunne gardenabuis heeft een binnendiameter van 4,6 mm, dat zou het verschil kunnen zijn.
Maar kopje heet water is niet genoeg? Een aansteker maakt het vaak te zacht en onwerkbaar.
Maar dat heb ik eigenlijk alleen bij de dikke slang nodig zover ik me herinneren kan, maar meer met dikke bochten ed.
In de dikke buis wil je de dunne stukjes er zo in duwen zonder aansteker zodat het terugveert als het dikke randje er door is.
Wellicht voor jou te laat; https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/reparaturangebot-tuff-torq-k46-hydrostat-getriebe-aufsitzmaeher/3453973247-89-3008 Op Ebay.de staan verschillende aanbieders van onderdelen, of reparaties.Teijgetje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:28:
[...]
Waanzinnig dat tandwielen voor een K46 amper te bestellen zijn in Nederland en je een nieuwe hydrostaat aangepraat wordt a €1450.
Uiteindelijk €750 aan onderdelen uit Amerika, Frankrijk en Italie, via eBay.![]()
![]()
Ca. 85% moeten vervangen van de versnellingsbak aan tandwielen en pompen.![]()
![]()
Dus ik hoop dit weekend de maaitractor weer werkend te hebben, en aangepast zodat de hydrostaatolie voortaan gewoon ververst kan.
Mocht je ook een K46 Tuff Torq hydrostaat onder je maaier hebben, ververs de olie, of laat dit doen. Hydrostaat moet uitgebouwd worden.
[ Voor 32% gewijzigd door Linux gebruiker op 25-07-2026 13:42 ]
Nee hoor, niet te laat.Linux gebruiker schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:59:
[...]
Wellicht voor jou te laat; https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/reparaturangebot-tuff-torq-k46-hydrostat-getriebe-aufsitzmaeher/3453973247-89-3008 Op Ebay.de staan verschillende aanbieders van onderdelen, of reparaties.
Ik heb echt overal gezocht naar betaalbare onderdelen, maar voor je het weet zit je bijna aan die €1450 voor een gloednieuwe, ex arbeid.
Er zijn een 6 versies van de K46BD, (onderaan), je moet de juiste (serienummer) hebben om de juiste onderdeelnummers te kunnen vinden.
Dit is mijne.
Leveranciers en ook John Deere leveren die onderdelen niet standaard, bij JD staat het niet eens in de catalogus. Maar ook Ordertree, die alle onderdelen verkoopt, verscheept niet naar Europa, alleen in Amerika. (en daar zou btw en inklaring bijkomen)
Ik heb de reparatieset (part 201, met daarin parts 200, 24, 31 en 38) die de kleinanzeigenreparatieshop zegt te vervangen, en die hier € 590 kost, voor €370 van eBay uit Frankrijk, voor een Stiga met dezelfde K46BD hydrostaat. (enige op eBay op onderdeelnummer, standaard complete revisie/vervangings-set incl pakkingen filters etc.)
Die reparatieset is gewoon duur, je kan de pompen reviseren voor ca. 200 (in Canada/Amerika, maar eerst zelf alles opsturen ter revisiecheck) als dat nog kan, dus ik verwacht dat ze dat doen, wel origineel maar niet nieuw, anders is het niet lonend voor €700.
Van dezelfde firma in Frankrijk komt ook via eBay een nieuw tussentandwiel (part 66) vandaan a €47.
Een nieuw remtandwiel (part 42) komt via eBay uit Italië voor €45, laatste te vinden op onderdeelnummer.
Een gebruikt hoofd aandrijf tandwiel (part 62) met alle 4 de planetaire tandwielen en clips (parts 61, 70 en 71), en een gebruikt tussentandwiel (part 67) komt voor €170 uit Amerika, incl belasting/invoeren. Deze waren op foto`s in uitstekende staat, wat ook zo was, geen schade, als nieuw.
Alle prijzen zijn inclusief verzendkosten en bijkomende kosten.
Dan zijn er nog twee kogellagers ( parts 35 en 43) die vervangen moesten en 3 liter olie, € 60 samen .
En wat seegerringen en C-clips.
Ook in België en Nederlandse leveranciers gevraagd, maar nieuw is alles schrikbarend duur of de onderdeelnummers kunnen niet geleverd.
En levertijden benaderen haast die van mijn bestelling in Amerika.
Al met al dus alle tandwielen, 2 pompen, de hoofdunit, 2 lagers en olie/filters rubbers/oliekeringen vervangen voor € 700 puur aan onderdelen, zonder arbeidsloon.
Die € 700 van kleinanzeigen is dus zonder alle tandwielen, en zonder oliepluggen tappen, en waarschijnlijk gereviseerde pompen.
Het houdt je van de straat......
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 25-07-2026 22:20 ]
:strip_exif()/f/image/iwqXPhBVmin1SprQUdjvfTXd.jpg?f=fotoalbum_large)