Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 203 204 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:59
hoevenp schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:48:
Vangen jullie ook regenwater op? Ik heb zelf 2m3 opslag staan, kom ik zelfs deze zomer een heel eind mee (al komt de bodem nu wel in zicht).
ja, ik heb een aantal regentonnen staan waar we met een gieter of emmer wat water uit kunnen halen en pas een vijverbak opgehaald waar 1600 liter in gaat.
Maar we wonen omringd door een sloot dus de meeste regenpijpen gaan ook rechtstrees naar die sloot en als ik veel water nodig heb pomp ik dat er weer uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 20:52
Varkentje405 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:34:
We wonen op klapzand. Dus van dat hele fijne gele zand waar je een zandloper mee kunt vullen. Daarom ben ik al 5 jaar bezig met het toevoegen van organisch materiaal in de grond: houtsnippers, compost, stro. Het heeft zeker effect maar vooral tussen de planten.
Grond verbeteren met mulch heeft zeker effect maar inderdaad lange adem op klapzand, echt goed wordt het nooit maar wel veel beter dan niets doen.

Nog een tip, ik tuinier ook op zand, en naast alle mulch (ook trouwens veel snoeiafval van bijv.hagen gaat hier allemaal de borders in), gebruik ik bij het uitplanten van eenjarigen en nieuwe planten die wat meer nodig hebben, standaard in het plantgat wat bentoniet en wolkorrels. Daar giet ik dan eerst een gieter water op, even laten intrekken/mengen met de grond, plant in plantgat en aanaarden verder.

Ik merk nu na een paar jaar, als ik nieuwe eenjarigen zet, echt verschil als ik in de buurt zit van stukken waar ik in een eerder jaar zoiets heb gedaan. Gezien ik her en der door de borders heen altijd wel wat bijpoot of verzet, heeft echt een mooie aanvulling op de grond.

En verder natuurlijk altijd "chop and drop" (tenzij een plant ziekte in het blad heeft, dan mag het in de groenbak).

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-09 21:32
herkenbaar! Heel herkenbaar. Hier gaan alleen het onkruid of planten met ziekten de groenbak in.

Ik doe in elk plantgat (dat standaard veel te groot is) ook veenvrije potgrond met stro, beetje compost en aanplantgrond. Sinds ditjaar gebruik ik ook wol in de tuin. Nu nog op de grond maar de zakken ruwe wol liggen al klaar om in een plantgat te kunnen stoppen dit najaar. Want we gaan ook dit najaar weer een nieuwe border op planten.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:30

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Waarom wist ik dit niet, van wol in de tuin? Dat kan dus gewoon met onbewerkte wol, die je anders zou kaarden en spinnen? In dit geval echt asking for a friend, die zelf spint én schrale zandgrond moet verbeteren.

• No Hands
VeertienKaVier schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:40:
Waarom wist ik dit niet, van wol in de tuin? Dat kan dus gewoon met onbewerkte wol, die je anders zou kaarden en spinnen? In dit geval echt asking for a friend, die zelf spint én schrale zandgrond moet verbeteren.
je had het lijstje met dingen die je niet wist nog niet gedeeld dus wij wisten niet wat je niet wist.

ik ben met wol in de tuin bang dat er een complete muizen en of slakkenkolonie in gaat wonen

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nu met deze droogte ben ik toch maar wat fanatieker aan sproeien gegaan. Nu heb ik een bronpomp en verschillende waterpunten in mijn tuin waar ik de slang op kan aansluiten (ben nog steeds blij met de vorige bewoners dat ze dit hebben laten installeren). Nu loop ik alleen te slepen met de slangen (volgens mij 32mm/ 1 1/4 inch) en was ik eigenlijk opzoek naar een goedkope oplossing om die slang mooi mee te nemen. Heeft iemand een goed idee? Zag alleen slangenwagen van 500+ euro en dat vond ik wat veel van het goede

in de toekomst wil ik trouwens wel meer overgaan naar vaste sproeiers en dan gestuurde kranen. Kan ik dan iets van een buffervat bij mijn bronpomp zetten zodat hij niet steeds aan/uit gaat of zichzelf stuk draait? Of gaat dat niet werken aangezien ik mijn druk kwijt raak zodra de pomp uitgaat?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27
Eppo © schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:39:
Nu met deze droogte ben ik toch maar wat fanatieker aan sproeien gegaan. Nu heb ik een bronpomp en verschillende waterpunten in mijn tuin waar ik de slang op kan aansluiten (ben nog steeds blij met de vorige bewoners dat ze dit hebben laten installeren). Nu loop ik alleen te slepen met de slangen (volgens mij 32mm/ 1 1/4 inch) en was ik eigenlijk opzoek naar een goedkope oplossing om die slang mooi mee te nemen. Heeft iemand een goed idee? Zag alleen slangenwagen van 500+ euro en dat vond ik wat veel van het goede

in de toekomst wil ik trouwens wel meer overgaan naar vaste sproeiers en dan gestuurde kranen. Kan ik dan iets van een buffervat bij mijn bronpomp zetten zodat hij niet steeds aan/uit gaat of zichzelf stuk draait? Of gaat dat niet werken aangezien ik mijn druk kwijt raak zodra de pomp uitgaat?
Even een vraagje om een idee te krijgen: hoe groot is je tuin in m2? Ik zie eerdere posts van je rond 2020, daar lijkt het te gaan om een bescheiden oppervlakte, maar als je 32mm leidingen en slangen hebt waarmee je moet slepen, dan neem ik aan dat het inmiddels gaat om een groter oppervlak. Ook je laatste foto van je boom met beschadiging lijkt op een andere lokatie te zijn?

Wat betreft de pomp zou je een hydrofoorpomp kunnen overwegen. Ik weet alleen niet wat de reden is dat je pomp telkens moet stoppen en starten. Of is dat nu nog het geval als je de slang verwisselt van aansluitpunt? Ze zijn er ook wel voordeliger dan de wat zwaardere / profesionele modellen bij Wildkamp.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 13-08-2026 09:04 ]

• Eppo ©
  • Niet online
@Batilan scherp opgemerkt, ben 2 jaar geleden verhuisd van de stad naar het 'platteland'. Tuin nu is 8.000m2. Er zit ook wel een goede pomp in (zie Eppo © in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic") en hij slaat nu ook niet af. Ze waarschuwde mij toen alleen dat ik wel moet zorgen dat mijn pomp zijn water kwijt moet kunnen want anders loopt hij stuk. Nu heb ik niet het idee dat mijn pomp blij gaat worden van een paar pop-up sproeiers en druppelslangen. Om die reden zet ik altijd mijn grote sproeier aan zodat mijn gardena sproeier de voortuin kan bewateren

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hopelijk heeft het weerbericht gelijk en komt er zondag/maandag echt regen. Op de wildcamera zag ik dat de egels niet alleen blij zijn met de kattenbrokjes, maar vooral met het aangeboden water.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:14
@Eppo © voor de afschakeling heb je een drukschakelaar nodig die de pomp afschakelt als de druk te hoog wordt. Een buffervat is dan wel gebruikelijk, maar dat wil je ergens vorstvrij installeren. Kun je type bronpomp en de geleverde druk achterhalen? H2O mechanic heeft er een YouTube kanaal over.

voor je slangen zou je naar 1” “brandweer slangen” kunnen zoeken, de blauwe en witte uitvoeringen worden veel in de bouw en industrie gebruikt. Plat op te rollen en gewicht valt redelijk mee.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-09 19:10
Hou er dan wel weer rekening mee dat die platte slangen, onder druk, vrijwel geen bocht kunnen maken!

[ Voor 6% gewijzigd door edwin2021 op 13-08-2026 15:53 ]

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:14
Juist wel onder (voldoende) druk, dan kun je deze prima in lussen leggen. Bij gebruik van bv een gewone (lage druk) dompelpomp zijn bochten en knikken de beperkende factor.

• edwin2021
Jeweetje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:26:
Juist wel onder (voldoende) druk, dan kun je deze prima in lussen leggen. Bij gebruik van bv een gewone (lage druk) dompelpomp zijn bochten en knikken de beperkende factor.
Aha, mijn ervaring is gebaseerd op een dompelpomp.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Eppo © schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:39:
Qua slangenwagen, ik heb deze, waar een 50 m aan 15mm slang op past, voor jouw gebruik wil je waarschijniljk een maatje groter hebben, zoiets misschien.

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:31
Ik heb een plantenvak waar op dit moment hortensia's staan. Ze zijn echter door onze tuinaannemer in een verkeerde kleur geleverd. Door de droogte van afgelopen periode merken we dat de hortensia's daar ook niet echt op een goede plek staan, want ze krijgen veel te veel zon, waardoor ze snel gaan verbranden en verdrogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z7tQvoi8y9ar73vItF96T3geds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2sDh6hKVDsrrsb3MoY1Lwy4.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn nu op zoek naar een andere plant die we ook goed compact kunnen houden, zodat deze mooi onder de Indische sering blijft. We willen graag iets met witte bloemen, bij voorkeur in een bolvorm zoals een hortensia. We zoeken dus ook planten die beter tegen het nieuwe West-Europese klimaat met veel zon en droogte kunnen. Heeft er iemand goede suggesties?

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-09 13:48
@dotcom87 Het is niet bolvormig maar jullie zouden witte lavendel kunnen overwegen.

• dotcom87
El-Vder schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:40:
@dotcom87 Het is niet bolvormig maar jullie zouden witte lavendel kunnen overwegen.
Dat is inderdaad een optie, maar we hebben al redelijk wat paarse lavendel in de tuin, dus misschien zou een andere soort plant wel leuker zijn (al is het maar voor de diversiteit aan insecten te plezieren).

• No Hands
dotcom87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:22:
Ik heb een plantenvak waar op dit moment hortensia's staan. Ze zijn echter door onze tuinaannemer in een verkeerde kleur geleverd. Door de droogte van afgelopen periode merken we dat de hortensia's daar ook niet echt op een goede plek staan, want ze krijgen veel te veel zon, waardoor ze snel gaan verbranden en verdrogen.

[Afbeelding]

We zijn nu op zoek naar een andere plant die we ook goed compact kunnen houden, zodat deze mooi onder de Indische sering blijft. We willen graag iets met witte bloemen, bij voorkeur in een bolvorm zoals een hortensia. We zoeken dus ook planten die beter tegen het nieuwe West-Europese klimaat met veel zon en droogte kunnen. Heeft er iemand goede suggesties?
kleine witte vlinderstruik?

• dotcom87
No Hands schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

kleine witte vlinderstruik?
Misschien dat ik beter al doorgeef wat er al staat:

Pennisetum, carex, witte kleine vlinderstruiken, kattenkruid, lavendel.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Witbloeiende salie?

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:38
Je zou kunnen kijken naar de volgende, als je witte bloemen wilt:

- Japanse sneeuwbal (viburnum) of

- als je voor de echte biodiversiteit wil gaan, kies dan voor inheemse struiken. Bijv. gelderse roos. Moet je wel snoeien, maar is goed snoeibaar dacht ik.

Kijk voor inheemse struiken ook eens bij cruydt hoeck, die hebben veel inheems (hortensia doet weinig tot niks voor insecten, dus die vervangen lijkt me voor de biodiversiteit alleen al een uitstekend plan!)
edit:
Misschien zijn deze wel te hoog voor je smaak, maar gezien het stuk grond denk ik dat je ook wel wat volume wilt.

[ Voor 13% gewijzigd door hoevenp op 18-08-2026 20:11 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 20:52
@dotcom87 het is daar dus zonnig, hoe droog is je grond, niet te nat in de winter? En is de ligging redelijk beschut, als in geen (harde) ijskoude noord/oostwind in de winter?

Dan kan je cistusrozen overwegen, zijn er in wit, roze, purper, of (vind ik mooi) wit met een donker hart erin. Mediterraan dus zeer herkenbaar voor onze hommels, bijen en zweefvliegen. Toen ik zo'n 25 jaar geleden begon met tuinieren, was het nog: "voor mooie cistusrozen moet je in Engeland gaan kijken, niet in NL proberen". Maar ja klimaatverandering, in dit geval kan je er je voordeel mee doen.

Edit: en zet dan tussen die cistusstruiken de mooie laatbloeiende salvia's die @ViertienKaVier adviseerde, eventueel in juist een andere kleur, dan heb je een enorm lang bloeiseizoen, de cistus hier begon dit jaar al eind april (mei+juni hoogtepunt, in juli/aug.nog wat nabloei, dan raken de salvia's juist op stoom en gaan zonder vorst door tot in november.

[ Voor 23% gewijzigd door dcl! op 18-08-2026 20:31 ]

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:08
hoevenp schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:09:
Je zou kunnen kijken naar de volgende, als je witte bloemen wilt:

- Japanse sneeuwbal (viburnum) of

- als je voor de echte biodiversiteit wil gaan, kies dan voor inheemse struiken. Bijv. gelderse roos. Moet je wel snoeien, maar is goed snoeibaar dacht ik.

Kijk voor inheemse struiken ook eens bij cruydt hoeck, die hebben veel inheems (hortensia doet weinig tot niks voor insecten, dus die vervangen lijkt me voor de biodiversiteit alleen al een uitstekend plan!)
edit:
Misschien zijn deze wel te hoog voor je smaak, maar gezien het stuk grond denk ik dat je ook wel wat volume wilt.
Hangt ook een beetje af van welke hortensia. Sommige soorten doen wel meer voor insecten al blijft het geen echte insectenstruik :)

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:10
dotcom87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:22:

[Afbeelding]

Caenothus thyrsiflorus repens niet iets? Groenblijvend, laag en doet het de laatste jaren uitstekend. De lage variant is er wel alleen in blauw zover ik weet

• hoevenp
Milo85 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:52:
[...]

Hangt ook een beetje af van welke hortensia. Sommige soorten doen wel meer voor insecten al blijft het geen echte insectenstruik :)
Dat is waar, al zie ik hier in de buurt allemaal tuinen volgeplempt met hortensia's, en geen bij te bekennen :)

Zou mooi zijn als de hoveniers idd een wat insectvriendelijker hortensia of andere plant in hun standaardrepertoire zouden opnemen...

• MrSparkels
  • Laatst online: 04-09 19:14
Niet groot maar wel grappig zijn Geranium Sanguineum Album of andere Geranium soorten. Hebben hier een aantal grote vlakken en als je verschillende zet die op verschillende tijden bloeien, heb je heel veel blije bijen.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07:16
dotcom87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:53:
[...]

Dat is inderdaad een optie, maar we hebben al redelijk wat paarse lavendel in de tuin, dus misschien zou een andere soort plant wel leuker zijn (al is het maar voor de diversiteit aan insecten te plezieren).
Als je voor de biodiversiteit iets wil waarom had je in eerste instantie dan voor hortensia’s gekozen?

dropplant, salvia of wat lage rozenstruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door tjubbie op 18-08-2026 22:04 ]

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

hoevenp schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:58:
[...]

Dat is waar, al zie ik hier in de buurt allemaal tuinen volgeplempt met hortensia's, en geen bij te bekennen :)

Zou mooi zijn als de hoveniers idd een wat insectvriendelijker hortensia of andere plant in hun standaardrepertoire zouden opnemen...
Misschien valt met hortensia's meer te verdienen?

En een jaar of wat geleden was het ook mode, een vierkant/rechthoekig perkje met buxus eromheen en hortensia's in het midden. En toen kwam de buxusmot...

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 19:54
Bij ons weten de bijen en vlinders de nieuwe planten inmiddels goed te vinden, ondanks dat het halverwege juni is aangelegd in de droogte doen de planten en gras het nu goed. :)

Van kleine plantjes naar een mooi geheel:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Batilan
  • Laatst online: 08:27
hoevenp schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:58:
[...]

Gaura Linderheimeri 'Whirling Butterflies’ is ook nog een optie: trekt ook veel insecten aan zoals bijen en vlinders, is overigens geen waardplant voor vlinders. Is niet spierwit, maar er zitten een beetje subtiel rose accenten doorheen. Bloeit lang, van juni tot oktober, is ook redelijk hoog (70-100cm) maar blijft "luchtig" (je kunt er nog doorheen kijken). Is overigens een plant die je eigenlijk in het echt moet zien, op een foto komt hij vaak niet zo goed over.

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 19-08-2026 08:18 ]

• Milo85
Je hebt de dropplant trouwens ook in het wit, persoonlijk vind ik de paarse variant mooier maar als je graag wit wil is dat ook een goede optie als vervanger voor Hortensia's.

• Eppo ©
  • Niet online
Nog even terug te komen over de bomen. Had gekeken naar de waterzakken voor bomen, maar heb toch besloten om gietranden te plaatsen om de kleinste bomen (een 1 grote boom naast het huis). Toen ik klaar was sloeg wel het weer om, dus nog niet echt hoeven te gebruiken. Maar denk wel dat het volgend jaar weer wel warm gaat worden, dus dan staan ze er alvast.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Eisbar
Varkentje405 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:29:
Ik zou de hortensia’s niet in de grond zetten maar elk in een eigen grote metselkuip. Wel gaten maken in de zijkant natuurlijk ivm overtollig water en regen. En dan in goede grond planten. Druppelslang er bij en knuffelen maar. Misschien nu al een paar keer de kluit afsteken? Dan maakt ie meer kleine worteltjes aan tussen de bestaande wortels.

Als je kunt snoeien, dan is dat tegen die tijd ook een goed idee. Ik denk dat 20-30 % een goed idee is. Deze verplanting kost je de komende jaren idd bloemen. Dus misschien nu maar gewoon inzetten op de komende jaren weinig bloemen en maar 1 jaar vitaliteitsverlies?

En precies wat je zelf zegt: weg zetten inde schaduw. Van de winter kunnen ze dan terug de grond in. En dan ook weer: met goede grond erbij.
Ze staan in de metselkuipen. Was nog een heel werk. Verworteld in stenen en onder de bestrating maar ze zijn eruit en zonder hangende blaadjes of wat dan ook.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfD9KL7nuOfzsd6D4ibur1Z5RcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZoq1uhtmRr142rVWDd3L30a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Eisbar op 24-08-2026 20:15 ]

• Varkentje405
Wauw! Goed gedaan!

Ze staan er heel mooi bij.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nu de grootste droogte voorbij is, wordt het allemaal weer wat groener. Alleen onze grasmat wil nog niet echt mee. Maar toen we per ongeluk wat gras los trokken, bleek het gras ook bijna geen wortels meer te hebben, en kan je een groot deel van de grasmat gewoon eraf rollen. Om daaronder tientallen engerlingen te vinden, van grote formaat. Weet niet of de grasmat hier nog van kan herstellen. En bij die grote larves helpen aaltjes ook niet meer, zou bijna een grondfrees huren in de hoop daarmee veel van de larves fijn te hakselen...

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-09 19:21
henkie196 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:43:
Nu de grootste droogte voorbij is, wordt het allemaal weer wat groener. Alleen onze grasmat wil nog niet echt mee. Maar toen we per ongeluk wat gras los trokken, bleek het gras ook bijna geen wortels meer te hebben, en kan je een groot deel van de grasmat gewoon eraf rollen. Om daaronder tientallen engerlingen te vinden, van grote formaat. Weet niet of de grasmat hier nog van kan herstellen. En bij die grote larves helpen aaltjes ook niet meer, zou bijna een grondfrees huren in de hoop daarmee veel van de larves fijn te hakselen...
Volgens mij is het nu de tijd om aaltjes voor engerlingen uit te zetten. Ik heb last van Emelten en daar moet ik nog 2 weken mee wachten. Half september en in oktober herhalen.

Na 2 keer in het voorjaar met 200m2 aan aaltjes voor 30m2 was niet genoeg. 🙈

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
aVo0m. schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:51:
[...]

Na 2 keer in het voorjaar met 200m2 aan aaltjes voor 30m2 was niet genoeg. 🙈
Maar dat is ook logisch; je gras heeft gewoon geen zon gehad door de dikke laag aaltjes ;)

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-09 19:21
jeroenkb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:52:
[...]

Maar dat is ook logisch; je gras heeft gewoon geen zon gehad door de dikke laag aaltjes ;)
Ik probeer je te begrijpen, maar hij komt niet binnen 😂

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:33
aVo0m. schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

Ik probeer je te begrijpen, maar hij komt niet binnen 😂
2x (200/30) 7 lagen aaltjes..........

Ik heb hier last van een grote zwarte engerding, sinds de regen vorige week is er een mol opgedoken die geen hopen opwerpt maar wel de hele grasmat ondermijnt met voedselgangen. :X
Een deel grasmat ligt dus gewoon los.

Omdat ik niet weet waar hij vandaan komt, of welke gang naar het water gaat, hebben klemmen tot nu geen zin gehad.
Al een keer geprobeert alles dicht te lopen maar dat hielp niet, twee dagen later lag alles weer omhoog.
Vanmiddag met de grasrol er meerdere keren overheen gereden om alles aan te duwen.
Dus afwachten waar hij nu opduikt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• edwin2021
Bij mij werkt een blokje carbid in de gangen erg goed.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 15:05
Heb sinds vandaag een vijg in bezit, morgen komt er een tweede. Zijn weliswaar maar 50cm hoog maar wil ze beide gelijk in hun eigen specie kuip zetten zodat ze al kunnen groeien en ze later een vaste plek geven.

Wat voor mix/grond zal ik gebruiken? Heb klei hier maar ook liters potgrond en tuingrond. Hebben ze veel lucht nodig ( heb perlite korrels )? Zat te denken aan potgrond gemengd met grof zand of/en perlite voor extra drainage. Op de bodem van de kuip een laag kleikorrels of niet nodig? Wil de kuip wel wat in graven om de kuip wat koel te houden.
Hoe vaak wateren en welke voeding? Hier een vocht percentage voor; dan kan ik het electr. regelen.

• No Hands
Vijg groeit volgens mij op alles. Wij hebben ze bij ons huidige huis in de vette klei. Gaat prima.

• Varkentje405
onze vijg staat in mediterraanse potrgrond voor olijfbomen en citrus.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:46
henkie196 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Qua slangenwagen, ik heb deze, waar een 50 m aan 15mm slang op past, voor jouw gebruik wil je waarschijniljk een maatje groter hebben, zoiets misschien.
ik heb die gardena wagen L, met 50 meter gardena slang, ben er erg content mee, geeft groot bereik.

Vraag me wel af of die tuinslangen geschikt zijn voor bronpompen, ik heb het idee dat de druk vanuit een bron vaak vele male hoger is dan uit de kraan. Hangt natuurlijk ook af van je bron en pomp, maar wel iets om rekening mee te houden.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-09 20:24
Ik zoek wat hulp bij een stappenplan voor het opnieuw inrichten van mijn voortuin. We zijn hier twee jaar geleden komen wonen en toen was de voortuin overwoekerd met struiken en planten. De afgelopen maanden heb ik de tuin al goeddeels leeggehaald en het teveel aan grond afgevoerd.

Wat je nu op de foto's ziet, moet nog verder worden verwijderd. De struiken of kleine bomen eruit en de stenen en betonbanden afvoeren. Het enige wat blijft staan is de hoge boom. We hebben al een beetje een idee wat we willen gaan maken, namelijk borders of stroken groen (hoog en laag) en gras in de voortuin met in de toekomst een speeltoestel voor kinderen. Als het ontwerp definitief is, wil ik dat met jullie delen.

Ik heb nu een vraag over wat te doen en wanneer (in welke tijd van het jaar wat te doen). Ik neig nu naar het inhuren van een graafmachine met machinist voor het weghalen van de grote struiken en het vlakmaken van de tuin (oppervlakte 6 x 5 meter). Dan heb ik dus een leeg stuk grond waarmee ik verder kan. Dan kan ik bestrating aan gaan leggen en gras gaan zaaien en een voor een planten en borders zetten.

Is het verstandig om dit zo aan te pakken? dus de komende weken de tuin verder leeg te maken en te egaliseren? Of kan ik beter wachten tot het volgende voorjaar en het dan pas doen?

Mij stappenplan zou dus zijn:
  1. Ontwerp/plan definitief maken.
  2. September/oktober tuin leeghalen en egaliseren met gravertje.
  3. Oktober opnieuw bestraten.
  4. Oktober gras zaaien.
  5. November planten erin.
De vragen even concreet op een rijtje:
  1. Is het handig om in september meteen aan de gang te gaan en dan als eerste de tuin verder leeg te halen en vlak te maken?
  2. Moet ik iets met de bodem doen voordat ik ga straten of gras ga zaaien? Het is altijd gebruikt als tuin maar ik kom best wat wortel tegen maar ook best wat prut zoals keien en stenen. Zou dit goede bodem zijn om meteen mee aan de gang te gaan of moet ik eerst iets anders doen voordat ik kan straten of kan zaaien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pX4zs-WMev5OTH-LL01_2GuYlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYZAtZhmKXvTcy0k3dmL0ci5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liK1CRzl4agUj3DpEP3JegJZv5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYWmiIu5e90j3jpXwYTkLolQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDO7PRzgDGTGbRrY0monyouaQAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ePlm2RN79L2F00zBrEk7lc2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door badkuip op 29-08-2026 14:00 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:52
Ik zie geen foto's....
Oktober is best laat om gras te zaaien. De bodemtemperatuur om gras goed te laten ontkiemen moet tenminste 10 graden zijn. Het zal nu, door de hete zomer, wel even duren voordat de bodem zover is afgekoeld, maar een mogelijke paar weken regen, noordoosten wind en een temperatuur beneden de 10 graden maken dan dat het erg afkoelt.
Hou er ook rekening mee dat gras, wanneer je het als gazon in gaat zetten, een van lastigste planten is qua onderhoud, je hebt er ontzettend veel werk mee. Bovendien heeft gras veel licht nodig, maar zonder foto's en een noordpijl kan ik niet beoordelen in hoeverre dat bij jou speelt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• badkuip
Yaksa schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:10:
Ik zie geen foto's....
Oktober is best laat om gras te zaaien. De bodemtemperatuur om gras goed te laten ontkiemen moet tenminste 10 graden zijn. Het zal nu, door de hete zomer, wel even duren voordat de bodem zover is afgekoeld, maar een mogelijke paar weken regen, noordoosten wind en een temperatuur beneden de 10 graden maken dan dat het erg afkoelt.
Hou er ook rekening mee dat gras, wanneer je het als gazon in gaat zetten, een van lastigste planten is qua onderhoud, je hebt er ontzettend veel werk mee. Bovendien heeft gras veel licht nodig, maar zonder foto's en een noordpijl kan ik niet beoordelen in hoeverre dat bij jou speelt.
De foto's zijn intussen toegevoegd. De tuin ligt op het zuid oosten.

• Yaksa
De grond zit er prima uit, ik vraag me alleen af waarom je zoveel hebt weggehaald.
Dat er een beetje puin of oude, losse wortels in zitten is niet erg.
Hoe meer grond je nu weghaalt, hoe lastiger het wordt om weer een goed bodemleven op te bouwen en juist dat is cruciaal voor een toekomstige goede grasmat.
Zorg dat je afkomt van die hedera, dat spul overwoekert alles. Het heeft weliswaar natuurwaarde wanneer het, bij wat oudere exemplaren, in de herfst gaat bloeien (en de bessen in de winter) maar de plant is lastig onder controle te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• badkuip
Die hedera gaat eruit want we vinden hem zelf ook niet mooi. We hebben het leeg gehaald omdat het gewoon helemaal overwoekerd was met planten die niet mooi waren. De hele voorkant was opgesloten met hedera en ander soorten heg of boompjes. Verder waren of zijn er bomen geplaatst die half over de oprit of over het tuinpad staken of steken.

De tuin zelf stond verder vol met rozen en andere prikkelstruiken.

Wij zijn niet van het weggooien en willen zoveel mogelijk hergebruiken. Maar hier zagen we absoluut geen brood in.

Een plan zou kunnen zijn dat ik nu de struiken en bomen eruit haal, alle betonnen banden ook en dat ik het zoveel mogelijk vlak maak. Misschien de bovenste laag nog een keer omspitten? Wat denk jij?

• Eisbar
badkuip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:30:
Die hedera gaat eruit want we vinden hem zelf ook niet mooi. We hebben het leeg gehaald omdat het gewoon helemaal overwoekerd was met planten die niet mooi waren. De hele voorkant was opgesloten met hedera en ander soorten heg of boompjes. Verder waren of zijn er bomen geplaatst die half over de oprit of over het tuinpad staken of steken.

Wij zijn niet van het weggooien en willen zoveel mogelijk hergebruiken. Maar hier zagen we absoluut geen brood in.

Een plan zou kunnen zijn dat ik nu de struiken en bomen eruit haal, alle betonnen banden ook en dat ik het zoveel mogelijk vlak maak. Misschien de bovenste laag nog een keer omspitten? Wat denk jij?
Op oog ziet die bodem er goed uit maar graaf even een stukje en kijk hoe snel je bij zand of klei komt. Eventueel bodem monster testen dan weet je zuurgraad / hoeveelheid organisch materiaal etc. Dat zou mijn eerste prioriteit zijn. Dan leiding werk (beregening / waterpunten / verlichting) mocht je dat nog moeten doen. Daarnaast zou je kunnen kijken of je al paar grotere struiken en of kleine bomen de grond in wil doen. Dan moet je bodem wel op orde zijn en je plan af natuurlijk (en niet bestratingswerk in de weg zitten). Gras zou ik in de lente doen

• Yaksa
badkuip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:30:

Gezien dat er voldoende groen in de tuin stond wat goed groeide schat ik in dat de bodem voldoende organisch materiaal en meststoffen zal bevatten.
Spitten zou ik niet doen, dat verstoort het bodemleven wat nog aanwezig is (een bewoner van een penthouse wil niet graag ineens in een souterrain wonen). Hooguit met een cultivator wat lucht in de bodem brengen. Wil je iets meer te weten komen over de wonderlijke wereld onder onze voeten, ga dan een keer naar de (mijns inziens) prachtige film "Onder het Maaiveld"

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@badkuip

Er zijn natuurlijk al goede tips van @Yaksa en @Eisbar gegeven maar dat @Yaksa zegt dat je (te) veel hebt afgegraven ben ik het niet mee eens. Op de eerste 2 foto's zie je dat de grond nagenoeg gelijk ligt met de bestrating. Als je nog gaat planten komt er ook nog grond vrij.

Maar alles valt of staat met grondwerk. Je bodem moet goed zijn. Laat dus je grond testen. Aan de hand daarvan kan je bepalen of je (nog) verder gaat afgraven en dus lastiger om bodemleven te krijgen of dat je je grond gewoon kan gebruiken.

Verder, voor bestrating zal er nog verder afgegraven moeten worden. Als je niet met de auto op de bestrating gaat, wil je toch een cm of 20 zand hebben, dan kun je je opsluitbanden ook gewoon in het zand zetten. Dus afhankelijk van de bestrating moet je 25 tot 30cm afgraven.

Een plan is het belangrijkste en dan je grondwerk; dat is je basis van alles. Daarna kun je verder bouwen. Bovendien, eerst straten en dan de rest. Je hebt dan maat en hoogte.

Waarom geen zodes eigenlijk?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• badkuip
Eisbar schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Op oog ziet die bodem er goed uit maar graaf even een stukje en kijk hoe snel je bij zand of klei komt. Eventueel bodem monster testen dan weet je zuurgraad / hoeveelheid organisch materiaal etc. Dat zou mijn eerste prioriteit zijn. Dan leiding werk (beregening / waterpunten / verlichting) mocht je dat nog moeten doen. Daarnaast zou je kunnen kijken of je al paar grotere struiken en of kleine bomen de grond in wil doen. Dan moet je bodem wel op orde zijn en je plan af natuurlijk (en niet bestratingswerk in de weg zitten). Gras zou ik in de lente doen
Het duurt best lang voordat ik klei en zand tegenkom. Minimaal 30cm te graven, zeg ik even uit het hoofd. Bodemmonsters nemen is een goede maar ik denk overbodig, voorheen groeide het goed.

• badkuip
Yaksa schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

Gezien dat er voldoende groen in de tuin stond wat goed groeide schat ik in dat de bodem voldoende organisch materiaal en meststoffen zal bevatten.
Spitten zou ik niet doen, dat verstoort het bodemleven wat nog aanwezig is (een bewoner van een penthouse wil niet graag ineens in een souterrain wonen). Hooguit met een cultivator wat lucht in de bodem brengen. Wil je iets meer te weten komen over de wonderlijke wereld onder onze voeten, ga dan een keer naar de (mijns inziens) prachtige film "Onder het Maaiveld"
Bedankt voor de tip. Dan ga ik niet spitten en hoogstens wat weghalen om het vlak te maken.

• badkuip
pjot1 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:58:
@badkuip

Er zijn natuurlijk al goede tips van @Yaksa en @Eisbar gegeven maar dat @Yaksa zegt dat je (te) veel hebt afgegraven ben ik het niet mee eens. Op de eerste 2 foto's zie je dat de grond nagenoeg gelijk ligt met de bestrating. Als je nog gaat planten komt er ook nog grond vrij.

Maar alles valt of staat met grondwerk. Je bodem moet goed zijn. Laat dus je grond testen. Aan de hand daarvan kan je bepalen of je (nog) verder gaat afgraven en dus lastiger om bodemleven te krijgen of dat je je grond gewoon kan gebruiken.

Verder, voor bestrating zal er nog verder afgegraven moeten worden. Als je niet met de auto op de bestrating gaat, wil je toch een cm of 20 zand hebben, dan kun je je opsluitbanden ook gewoon in het zand zetten. Dus afhankelijk van de bestrating moet je 25 tot 30cm afgraven.

Een plan is het belangrijkste en dan je grondwerk; dat is je basis van alles. Daarna kun je verder bouwen. Bovendien, eerst straten en dan de rest. Je hebt dan maat en hoogte.

Waarom geen zodes eigenlijk?
Ook bedankt voor de tips. Graszoden ben ik niet zo van. Het is duurder dan graszaad maar vooral een grotere belasting voor het milieu. Die zoden komen uit de fabriek natuurlijk en dat gaat niet voor niets…

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:09

de Peer

under peer review

badkuip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:46:
[...]

Ook bedankt voor de tips. Graszoden ben ik niet zo van. Het is duurder dan graszaad maar vooral een grotere belasting voor het milieu. Die zoden komen uit de fabriek natuurlijk en dat gaat niet voor niets…
Huh jij denkt dat graszoden uit een fabriek komen? Nee die komen van het veld.

• badkuip
de Peer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:58:
[...]

Huh jij denkt dat graszoden uit een fabriek komen? Nee die komen van het veld.
Het veld in kwestie is gewoon een fabriek. Dat het geen grote loods is met een kunststof bekleedde gevel en een plat dak, doet niets af aan dat er fabrieksmatig op het veld de graszoden geproduceerd worden. De bodem verschraalt of wordt arm van massaproductie van wat dan ook. Zij het graszoden of akkers vol met groente of vee.

• Yaksa
badkuip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:43:
[...]Het duurt best lang voordat ik klei en zand tegenkom. Minimaal 30cm te graven, zeg ik even uit het hoofd. Bodemmonsters nemen is een goede maar ik denk overbodig, voorheen groeide het goed.
Mocht je in de achtertuin nog wat ruimte over hebben, maak dan een composthoop of plaats een compostvat. Scheelt in het GFT afval wat je anders via de container moet afvoeren en het levert je waardevolle compost op die je weer in je tuin kan strooien.

• Teijgetje
badkuip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:46:
[...]

Die grotere belasting ligt voornamelijk in het steken en vervoer, verder wordt het gras hetzelfde opgekweekt als thuis.
Ook thuis worden vaak gewasbeschermingmiddelen ingezet om het onkruid aan te pakken.
Niets is irritanter dan een net ingezaaid gazon, waar veel (voor)werk ingestoken is, en waar het onkruid sneller kiemt.
Onkruidzaad dat aan komt waaien of dat nog in de grond zat.
En dat je lijdzaam moet zien opkomen totdat je het aan kan pakken als het gras sterk genoeg is.

Dat heb je met zoden niet, die zijn gelijk zo dicht dat onkruid en krabgras vrijwel geen vat krijgt.
Al blijft krabgras een levenslange uitdaging.

En natuurlijk zijn er ook ecologisch gekweekte zoden, bv hier, hier, of bij anderen.
Maar inderdaad, een perfecte monocultuur kweken is lastig, ik vraag me dan af of de meerprijs het in dit geval waard is tegenover normaal gekweekte zoden.

Duurder dan graszaad is dan ook relatief, je hebt er veel meer werk aan dan de grond onkruidvrij maken, egaliseren en zoden leggen.
En dan gelijk een grasmat hebben die gelijk "bestand" is tegen onkruid van onder en boven af.
En je hebt natuurlijk gelijk mooi zichtwerk voor de winter, "met alleen watergeven".

Met de insteek "het komt uit de fabriek" komt alles in de hele wereld uit "de fabriek" volgens mij.
Overal zal productie geoptimaliseerd worden, of dat nu een school, werk, kwekerij of vakantieoord is.
Niemand die graszoden levert zal dan ook zonder reden overbodige maatregelen inzetten.
En verschraald land? Daar wordt op gereageerd, ook gras heeft een bodemvoorkeur om optimaal te groeien.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 31-08-2026 02:12 ]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
badkuip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

Het veld in kwestie is gewoon een fabriek. Dat het geen grote loods is met een kunststof bekleedde gevel en een plat dak, doet niets af aan dat er fabrieksmatig op het veld de graszoden geproduceerd worden. De bodem verschraalt of wordt arm van massaproductie van wat dan ook. Zij het graszoden of akkers vol met groente of vee.
Ik vraag me dan wel af waar dat graszaad vandaan komt dat dan niet belastend is voor het milieu...

• Yaksa
jeroenkb schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:32:
[...]Ik vraag me dan wel af waar dat graszaad vandaan komt dat dan niet belastend is voor het milieu...
Graszoden zijn per definitie geen natuur. Sowieso is zo'n kale groene vlakte voor of achter het huis niet echt natuurvriendelijk, behalve emelten en muizen zijn er maar weinig diertjes die er echt profijt van hebben. Maar het is altijd nog beter dan tegels, beton of asfalt. Nog beter is het om een mengsel te zaaien waar ook inheemse plantjes in zitten die van nature ook al in graslanden voor komen, dan hebben de insecten (wanneer je (bijna) niet maait) er ook nog wat aan. (Zoiets als dit).
Ik vraag met wel eens af waarom mensen uren, dagenlang bezig kunnen zijn met het creëren van het perfecte groene gazonnetje voor hun huis. Is dat dan om anderen te imponeren of wordt hen dat ingegeven door de niet aflatende reclame van tuincentra en aanverwante grootgeldverdieners?

• Tieske88
  • Laatst online: 07:38
badkuip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

Alhoewel ik het met je eens bent denk ik dat, als je er zo instaat, ook naar de complete levensduur moet kijken van het gras. Dan denk ik dat die initiële fase qua impact meevalt t.o.v. de gehele levensduur.

Zelf heb ik ook voor inzaaien gekozen, maar vooral omdat ik dan ook zelf kan kiezen wat ik inzaai. Ik heb een mix van klaver en langzaam groeiende diepwortelend gras gezaaid. Daardoor is het minder onderhoud en weerbaarder. Dit jaar voor het eerst 1x gesproeid maar verder nog nooit hoeven te doen. Verder 1x per jaar wormen compost erop en het maaisel gebruik ik als mulch in de tuin. Blijft heel lang groen bij droogte en nauwelijks onkruid ertussen (alleen als het echt lang droog is dan krijgt onkruid wel een kans) en omdat de mat niet egaal is door het klaver valt onkruid ook minder snel op.

Ik heb zelf gekozen van specifieke zaden van Barenbrug maar er zijn volgens mij meer aanbieders. Door nu een beetje te investeren in juist graszaad kun je denk ik heel veel gedoe in de toekomst besparen.

Als je overigens nog verder wil gaan kun je ook zoeken naar "nectar onder het maaimes" van cruydthoeck voor allemaal verschillende maaibare bloemen. Dat heeft hier helaas de WAF niet gehaald :P

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:28
Yaksa schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Graszoden zijn per definitie geen natuur. Sowieso is zo'n kale groene vlakte voor of achter het huis niet echt natuurvriendelijk, behalve emelten en muizen zijn er maar weinig diertjes die er echt profijt van hebben. Maar het is altijd nog beter dan tegels, beton of asfalt. Nog beter is het om een mengsel te zaaien waar ook inheemse plantjes in zitten die van nature ook al in graslanden voor komen, dan hebben de insecten (wanneer je (bijna) niet maait) er ook nog wat aan. (Zoiets als dit).
Ik vraag met wel eens af waarom mensen uren, dagenlang bezig kunnen zijn met het creëren van het perfecte groene gazonnetje voor hun huis. Is dat dan om anderen te imponeren of wordt hen dat ingegeven door de niet aflatende reclame van tuincentra en aanverwante grootgeldverdieners?
ik werk aan en en. Dus veel inheems en ik werk aan dat mooie grasveld. Niet om die twee negatieve punten die jij benoemd maar omdat ik het mooi vind. Net als mijn vriendin bijvoorbeeld voor aardbeienijs gaat en ik voor banaan. Ieder zo zijn voorkeuren en smaak, het mag!

Ik begrijp nooit zo goed waarom men altijd zo negatief moet zijn.

Ik heb trouwens ook geen gazonnetje, maar een gazon en geniet er met de kinderen ontzettend van :)

Oh om je nog meer chaggie te maken, ik heb ook nog 5 Hortensia's. Mijn oma beloofd daar goed op te passen toen ze minder werd. Toen was ik 18 en inmiddels ben ik 46. Die planten doen ook nog eens niets voor de natuur... Maar ik vind ze ook alweer mooi en emotionele waarde. Denk dat ze inmiddels ook bijna 50 jaar oud zijn. Ben ik trouwens ook weer druk mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Kees_frl op 30-08-2026 10:54 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56
Yaksa schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Wij hebben drie kinderen, dus het grasveld is gewoon een hele fijne speelplek. Ik ben er niet uren mee bezig en het is ook zeker niet een perfect grasveld.

Dus het is gewoon nuttig als extra gebruiks oppervlakte in de tuin.

Een perfect grasveldje in de voortuin kan ik ook wel mooi vinden, maar alleen als onderdeel van de rest van de tuin.

• Milo85
Ik ben van de simpele mening dat iedereen moet doen wat hij zelf prettig vindt. Kunstgras of tegels in de tuin ook prima, niet iedereen heeft tijd of zin om te maaien/bemesten etc. Zolang je het maar compenseert met voldoende groen om je heen. Sommige houden van een 'rommelige jungletuin' en anderen houden van een moderne tuin met strakke lijnen. Ik ben geen fan van een volledige tegeltuin, maar als je daar een boom in plaatst en misschien een border met wat inheemse planten, helemaal prima toch? Lekker rondom een kunstgrasveld groene borders, ook helemaal prima. Zo heb ik ook planten die weinig voor de biodiversiteit doen maar die ik wel mooi vind, maar daarnaast heb ik ook een border met insectenhotel volledig met bloeiende inheemse planten.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-09 09:06
Na de hitte en de eerste regen valt op dat er in de buurt een erg vruchtbare plataan staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8fFDly4YP5DHYGkGdwb5eFDm2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtvvwSryJ88BTHdrHGSUWPsH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Piemol op 30-08-2026 18:59 ]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-09 07:16

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb hier last van muizen in de fietsenschuur. Dicht maken van alle kieren is ondoenlijk, er ligt geen eten of graszaad meer, en met klemmen haal ik er elke nacht 3 muizen/ratten uit en dat is nu al een week op rij...

Nou hoef ik echt niet de lokale muizen populatie uit te roeien maar elke keer de schuur vol met muizen en rattenpoep zit ik niet op te wachten. Iemand hier ervaring met bijv van die ultrasone verjagers. Wel ook zelf een hond rondlopen...

• deWit

deWit

Meh, ik vang nu ook spitsmuizen in de val en die hoeven dan weer niet perse weg uit de schuur...

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:17

prein2

Monument verduurzamen is leuk

deWit schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 07:30:
Ik heb hier last van muizen in de fietsenschuur. Dicht maken van alle kieren is ondoenlijk, er ligt geen eten of graszaad meer, en met klemmen haal ik er elke nacht 3 muizen/ratten uit en dat is nu al een week op rij...

Nou hoef ik echt niet de lokale muizen populatie uit te roeien maar elke keer de schuur vol met muizen en rattenpoep zit ik niet op te wachten. Iemand hier ervaring met bijv van die ultrasone verjagers. Wel ook zelf een hond rondlopen...
Ik had in het voorjaar last van ratten die het zonnebloem zaad dat gezaaid was opaten. Ik heb daar een verjagen van parkside geplaatst en sindsdien geen rat meer gezien en de zonnebloemen lekker groeien.

Wel ook gemerkt dat de kikker die in de sloot zat is verhuisd naar een plekje net buiten zicht van de sensor..

• Yaksa
deWit schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 07:30:
De fietsenschuur zodanig opruimen dat er geen verstopplekken meer zijn zou al moeten helpen.
Al helemaal wanneer er geen voedsel meer is te vinden. Muizen en ratten zijn nu al op zoek naar een lekker plekje om de winter door te komen. Kan ook dat er bij de buren voldoende voedsel te vinden is en dat ze jouw schuurtje als schuil / slaapplaats gebruiken.
Muizen en ratten overlast ontstaat vrijwel altijd doordat er een voedselaanbod is. Geen voedsel dan ook geen muizen of ratten.

• deWit

deWit

Ik woon vrijstaand en landelijk, dus moet voldoende te vinden zijn her en der; maar liever niet in de schuur ;) Ik was inderdaad al bezig met zodanig opruimen dat de vloer iig vrij is.

• badkuip
De Tweaker oplossing is het plaatsen van een camera met bewegingssetectie. Zo wist ik waar ze liepen in keuken en kelder.

Synology heeft kant en klare software voor je NAS hiervoor. Tegenwoordig doe ik het met Frigate en Home Assistant.

Een nachtje laten draaien en je ziet ze voorbij komen. De ochtend erna de gaten stoppen met staalwol en dichtpurren.

Een paar dagen een kat en muis spel, maar zeer effectief.

• Milo85
Misschien kan je ook informeren of je gemeente aan rattenbestrijding doet. Mijn gemeente doet dat wel, ook in particuliere tuinen gratis. Muizen doen ze dan weer niks aan.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-09 09:06
Misschien een tijdje een kat van de buren lenen of laten rondlopen?

Of overleg met een echte rattenschutter in de buurt: https://rattenschutters.nl/

[ Voor 47% gewijzigd door Piemol op 31-08-2026 22:31 ]

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

prein2 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:02:
[...]
Wel ook gemerkt dat de kikker die in de sloot zat is verhuisd naar een plekje net buiten zicht van de sensor..
Dat is het nadeel van die dingen, veel andere dieren (ook honden), hebben er last van.

Moeilijk zelf te regelen, maar wel effectief: een marter in je tuin. Maar die wil je weer niet in je schuur...

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:56

Dennis1812

Amateur prutser

En ook niet in de buurt van je auto. Dat zijn dure reparaties..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Kees_frl schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:49:
[...]

ik werk aan en en. Dus veel inheems en ik werk aan dat mooie grasveld. Niet om die twee negatieve punten die jij benoemd maar omdat ik het mooi vind. Net als mijn vriendin bijvoorbeeld voor aardbeienijs gaat en ik voor banaan. Ieder zo zijn voorkeuren en smaak, het mag!

Ik begrijp nooit zo goed waarom men altijd zo negatief moet zijn.

Ik heb trouwens ook geen gazonnetje, maar een gazon en geniet er met de kinderen ontzettend van :)

Oh om je nog meer chaggie te maken, ik heb ook nog 5 Hortensia's. Mijn oma beloofd daar goed op te passen toen ze minder werd. Toen was ik 18 en inmiddels ben ik 46. Die planten doen ook nog eens niets voor de natuur... Maar ik vind ze ook alweer mooi en emotionele waarde. Denk dat ze inmiddels ook bijna 50 jaar oud zijn. Ben ik trouwens ook weer druk mee.
Ik heb minimaal 120 hortensia's en een strak gazon om mijn huis. Maar ik heb ook een strook 'bos' gecreëerd van ongeveer 150m2 met allerlei verschillende struiken en bomen, waarin het wemelt van de vogels. Wat ik daar allemaal al niet voorbij heb zien komen, van koolmees tot putter, van spotvogel tot kleine karekiet. Ook heb ik meerdere perken van ca. 10m2 per stuk die helemaal vol staan met nepeta, verbena, echinecea, vlinderstruiken, etc. Naast mijn tuin heb ik nog een klein weilandje van ca. 1000m2 waar ik alleen een pad van 1 zitmaaier breed in maai, om er rond te kunnen lopen.

En-en is prima mogelijk. Een beetje voor jezelf en een beetje voor de natuur. Mijn tuin wemelt van het leven: insecten, vlinders, spinnen, egels (gisteravond 3 volwassenen en 2 jongen geteld tijdens mijn avondwandelingetje), vogels, ringslangen, etc. Maar het ziet er op sommige stukken ook erg modern en strak uit. Je hoeft van je tuin echt geen natura 2000 natuurgebied te maken om de natuur toch een handje te kunnen helpen.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Fanta schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:31:
[...]
Maar ik heb ook een strook 'bos' gecreëerd van ongeveer 150m2 met allerlei verschillende struiken en bomen
Mijn tuin is aanzienlijk kleiner, maar ook met een boshoekje. Helaas moesten er twee zieke laurierkersen weg, maar die kan ik nu mooi vervangen door spontaan opgekomen zoete kersen en een paar rode kornoeljes (met dank aan de vogels, vermoed ik. Die hebben me ook al drie vlierstruiken gebracht).

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Hier stonden er wat zonnebloemen in de tuin. Ineens vond ik een slagveld aan leeggegeten pitten onder de plant, 3x raden.. was 1 of andere rat die de hele bloem aan het leegeten was. Dus zelfs zoiets als een zonnebloem trekt ratten aan. Wij waren 's winters al compleet gestopt met vogels bijvoeren vanwege de aanwezigheid van ratten. Ik had er al heel lang ook geen gezien. Tot pas geleden dus, ze zitten echt overal tegenwoordig. Wij hebben een hond wel eentje met precies 0,0 jachtinstinct.

• Teijgetje
CrystalViriS schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:39:
Wij hebben een hond wel eentje met precies 0,0 jachtinstinct.
De Duitse Liggende zijn wel hele lieve sociale honden.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:18
Ik ga thuis mijn tuin voorzien van druppelslangen. Nu heb ik een vraag over het gebruik van die slangen. Typisch hebben die druppelslangen om de 30cm gaatjes. Ik begrijp dat de slang het beste in een lus kunt leggen. In mijn borders komen in dat geval 2 slangen soms wat dicht tegen elkaar waardoor die plek teveel water gaat krijgen; op sommige plekken is border smal, dan weer breder. Dat is op best wat plekken.

Wat zijn oplossingen hiervoor? Kun je sommige gaatjes dicht maken (is las over goof plugs, of irrigation plugs)? Helemaal 100% waterdicht hoeft natuurlijk niet, als het maar blijft zitten en de flow verderop niet beinvloedt. Of kun je beter een stuk afknippen en tyleen aansluiten en na 1,5m weer de slang aansluiten? Of moet ik heel wat anders doen?

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:36
Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:08:
Ik ga thuis mijn tuin voorzien van druppelslangen. Nu heb ik een vraag over het gebruik van die slangen. Typisch hebben die druppelslangen om de 30cm gaatjes. Ik begrijp dat de slang het beste in een lus kunt leggen. In mijn borders komen in dat geval 2 slangen soms wat dicht tegen elkaar waardoor die plek teveel water gaat krijgen; op sommige plekken is border smal, dan weer breder. Dat is op best wat plekken.

Wat zijn oplossingen hiervoor? Kun je sommige gaatjes dicht maken (is las over goof plugs, of irrigation plugs)? Helemaal 100% waterdicht hoeft natuurlijk niet, als het maar blijft zitten en de flow verderop niet beinvloedt. Of kun je beter een stuk afknippen en tyleen aansluiten en na 1,5m weer de slang aansluiten? Of moet ik heel wat anders doen?
Misschien een combinatie van een druppelslang en een zweetslang?

• Eisbar
Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:08:

Druppelslangen zijn vooral een handig compromis behalve als je tuin lijkt op die van een kweker :) . De ene plant heeft meer en de ander heeft minder water nodig, ook de optimale frequentie en tijd verschilt. Wat je kunt doen is druppelaars er tussenuit knippen op sommige stukken en daar dan gewoon PE buis tussen te zetten. Aftapen kan in theorie ook maar heb ik zelf nooit gedaan. Een ander optie is PE uit te rollen (zonder druppelaars) en daar dan op de plekken waar je wil microdruppelaars in te prikken en of vernevelaars. Als je zo'n microdruppelaar dan weer weg haalt gebruik je een goof plug om je PE weer dicht te maken. Dit is meer werk, maar dan krijg je wel de hoeveelheid water naar elke plant. Werkt vooral goed met heesters en wat grotere plantafstand. Voor dichtbeplante borders gebruik ik gewoon een druppelslang die ik aftak van de PE slangen of ook wel stukjes met Gardena micro irrigatie. Legpatroon wat ik veel zie hier is soort van s bochten tussen de planten door ook met zo weinig mogelijk verbindingen. Dat is misschien ook een optie voor je border.

Ik zou verder wachten tot het voorjaar met aanleggen. Spul heeft beperkte levensduur en de komende 8-9 maanden ga je het niet nodig hebben.

• hoevenp
Als je de gardena microdrip gebruikt, kan je met twee koppelstukjes makkelijk een stuk standaard buis (zelfde doorsnee) ertussenleggen waar geen druppelgat in zit.

Over de beperkte levensduur: Ligt hier inmiddels al 3 jaar, en werkt nog steeds prima, dus als je nu de geest hebt, zou ik niet wachten :)

[edit]levensduur[/edit]

[ Voor 34% gewijzigd door hoevenp op 04-09-2026 15:07 ]

• Adam1980
Mijn tuin lijkt niet op die van een kweker. Mijn tuin lijkt nu zelfs nergens meer op. Maar, ik heb 3 borders die ik geautomatiseerd wil bewateren. Ze zijn 0,5 tot 1,5m breed, totaal zo'n 60m lang. Op een perceel van 27m bij 15m.

Dat het een compromis is vermoedde ik al een beetje. Zo'n systeem op het plantje/boom/struik afgestemd is natuurlijk veel beter qua bewatering. Maar veel werk lijkt mij (door oa de trail and error). En ook duur. Zeker als het geheel binnen 5 à 10 jaar vervangen moet worden.

Een knip in de druppelslang en 2-3m pe ertussen vind ik dan wel een compromis waar ik wel mee kan leven, denk ik. (Wel jammer van die verbindingen, die maken het geheel weer wat zichtbaarder.)

• Yaksa
Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:20:
Mijn tuin lijkt niet op die van een kweker. Mijn tuin lijkt nu zelfs nergens meer op. Maar, ik heb 3 borders die ik geautomatiseerd wil bewateren. Ze zijn 0,5 tot 1,5m breed, totaal zo'n 60m lang. Op een perceel van 27m bij 15m.
Dat het een compromis is vermoedde ik al een beetje. Zo'n systeem op het plantje/boom/struik afgestemd is natuurlijk veel beter qua bewatering. Maar veel werk lijkt mij (door oa de trail and error). En ook duur. Zeker als het geheel binnen 5 à 10 jaar vervangen moet worden.
Een knip in de druppelslang en 2-3m pe ertussen vind ik dan wel een compromis waar ik wel mee kan leven, denk ik. (Wel jammer van die verbindingen, die maken het geheel weer wat zichtbaarder.)
Of je plant bomen, struiken, planten die goed tegen droogte kunnen.
Ik ken genoeg tuinen waar dit jaar geen druppel extra water is gegeven en die er desondanks prima bij staan. Je ziet het ook in de natuur, sommige bomen, struiken en planten kunnen heel goed tegen droogte, gaan in een soort ruststand en zodra er weer wat neerslag valt leven ze weer helemaal op. Ik blijf het altijd een beetje zonde vinden om kostbaar drinkwater in de tuin bij de planten weg te laten lopen alleen omdat de persoon die ze geplant heeft juist die planten 'leuk' vindt.

• Adam1980
Yaksa schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:36:
[...]

Of je plant bomen, struiken, planten die goed tegen droogte kunnen.
Ik ken genoeg tuinen waar dit jaar geen druppel extra water is gegeven en die er desondanks prima bij staan. Je ziet het ook in de natuur, sommige bomen, struiken en planten kunnen heel goed tegen droogte, gaan in een soort ruststand en zodra er weer wat neerslag valt leven ze weer helemaal op. Ik blijf het altijd een beetje zonde vinden om kostbaar drinkwater in de tuin bij de planten weg te laten lopen alleen omdat de persoon die ze geplant heeft juist die planten 'leuk' vindt.
Dat is ook zeker een overweging geweest. Maar helemaal niet meer (bij)wateren lijkt me toch utopisch. Of ik moet er een uitvoerige studie van maken en een compleet nieuwe inrichting van de tuin neerzetten. Dat wil ik op dit moment niet. Misschien over een jaar 10 (wellicht noodgedwongen). (Op de verjaardagslijst staan wel al boeken over droogte tuinen, titels moet ik nog even uitzoeken. Het idee intrigeert me ieder geval wel. De bewatering aanleggen en via HA automatiseren overigens ook :) .)

Ik heb daarom besloten om van de gelegenheid (nieuw terras, gras en trampoline) gebruik te maken om een extra waterpunt aan te leggen en die samen met de bestaande waterpunten in te gaan inzetten voor geautomatiseerde druppelbewatering.

• Yaksa
Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:55:
[...]

Dat is ook zeker een overweging geweest. Maar helemaal niet meer (bij)wateren lijkt me toch utopisch. Of ik moet er een uitvoerige studie van maken en een compleet nieuwe inrichting van de tuin neerzetten. Dat wil ik op dit moment niet. Misschien over een jaar 10 (wellicht noodgedwongen). (Op de verjaardagslijst staan wel al boeken over droogte tuinen, titels moet ik nog even uitzoeken. Het idee intrigeert me ieder geval wel. De bewatering aanleggen en via HA automatiseren overigens ook :) .)

Ik heb daarom besloten om van de gelegenheid (nieuw terras, gras en trampoline) gebruik te maken om een extra waterpunt aan te leggen en die samen met de bestaande waterpunten in te gaan inzetten voor geautomatiseerde druppelbewatering.
Je kunt in ieder geval al beginnen met de bodem. Zorgen dat er genoeg organische stof in zit zodat die water vast kan houden. Dat is voor elke plant prettig. En een dikke mulchlaag aanleggen waardoor het water wat er valt langer wordt vastgehouden. Kale grond droogt snel uit. Loop maar 'ns een bos in, dan zie je dat zelfs in een droge periode de grond onder al het afgevallen blad van het jaar ervoor nog relatief vochtig is.

• hoevenp
Je kan altijd nog overwegen om een flinke regenton neer te zetten en icm een dompelpomp de bewatering af te koppelen later. Fijn dat het leidingwerk er dan al ligt.

Hier dit jaar nauwelijks bewaterd.

Over de zichtbaarheid van die koppelstukjes: dat valt echt reuze mee hoor.

• Adam1980
hoevenp schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:21:
Je kan altijd nog overwegen om een flinke regenton neer te zetten en icm een dompelpomp de bewatering af te koppelen later. Fijn dat het leidingwerk er dan al ligt.

Hier dit jaar nauwelijks bewaterd.

Over de zichtbaarheid van die koppelstukjes: dat valt echt reuze mee hoor.
Regenton wordt onderdeel van het systeem, weliswaar maar 1 stuks (rond 300L, meer wordt esthetisch niet fraai op die plek. Andere plekken zijn er niet in de buurt van de bewatering aansluiting). Ik heb nog geen berekeningen gedaan qua volumes water, maar dat zal voor zo'n 40m2 niet heel veel zijn.

• Adam1980
Yaksa schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:17:
[...]

Je kunt in ieder geval al beginnen met de bodem. Zorgen dat er genoeg organische stof in zit zodat die water vast kan houden. Dat is voor elke plant prettig. En een dikke mulchlaag aanleggen waardoor het water wat er valt langer wordt vastgehouden. Kale grond droogt snel uit. Loop maar 'ns een bos in, dan zie je dat zelfs in een droge periode de grond onder al het afgevallen blad van het jaar ervoor nog relatief vochtig is.
tsja, daar zeg je wat. Naast het huis (50m2) ligt een vooral stof lijkt het (met enig gevoel voor drama opgetekend). Het is zoveel bij elkaar dat men het 'grond' noemt. De buurman is het niet gelukt om er iets beter van de maken. Ik heb vooral de grond helemaal bedekt met plantjes. Daar zou nog wat tussen gelegd kunnen worden. Maar ik ben niet het type de borders er aangeharkt bij laat liggen, dus er ligt al veel organisch spul. Ik vermoed dat het beter kan, maar hoe doe je dat bij bestaande beplanting die bijna geheel de bodem bedekt?

• Yaksa
Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:12:
[...]Maar ik ben niet het type de borders er aangeharkt bij laat liggen, dus er ligt al veel organisch spul. Ik vermoed dat het beter kan, maar hoe doe je dat bij bestaande beplanting die bijna geheel de bodem bedekt?
Wanneer je een overhoekje in je tuin hebt (enigszins in de schaduw) dan kun je overwegen om daar een composthoop / compostbak neer te zetten. Daar gaat (gesnipperd/geknipt) al je snoeiafval uit je tuin in + alle groente en fruit afval uit je keuken en je koffieprut en theezakjes. Dan heb je na een tijdje de beste compost die je je kunt voorstellen en dat strooi je dan regelmatig over je tuin. Het bodemleven trekt dat de bodem in, hoef je zelf niks aan te doen en dat verbeterd de structuur van de bestaande grond. Prima dat je de boel niet aanharkt of, zoals de tuincentra het noemen 'winterklaar' maakt. Dat doen ze alleen om nog meer bladblazers te kunnen verkopen.....

• Adam1980
Yaksa schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:30:
[...]

Wanneer je een overhoekje in je tuin hebt (enigszins in de schaduw) dan kun je overwegen om daar een composthoop / compostbak neer te zetten. Daar gaat (gesnipperd/geknipt) al je snoeiafval uit je tuin in + alle groente en fruit afval uit je keuken en je koffieprut en theezakjes. Dan heb je na een tijdje de beste compost die je je kunt voorstellen en dat strooi je dan regelmatig over je tuin. Het bodemleven trekt dat de bodem in, hoef je zelf niks aan te doen en dat verbeterd de structuur van de bestaande grond. Prima dat je de boel niet aanharkt of, zoals de tuincentra het noemen 'winterklaar' maakt. Dat doen ze alleen om nog meer bladblazers te kunnen verkopen.....
Na september is het 'overhoekje' verdwenen en een nieuwe is niet mogelijk (zonder esthetische bezwaren). Misschien nog wat meer gemeente grond gebruiken in de border naast het huis >:)
Nu ligt daar een laag compost die gebruikt kan worden, een 1/10 kuub of zo, ruim geschat. Tenminste, ik denk dat het compost is. Daar ga ik morgen achter komen als ik daar de boel ga opruimen voor het nieuwe terras. Dat zal ik dan maar 's gaan verspreiden over de grond aan de zijkant van het huis.

• Yaksa
Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:20:
[...]Na september is het 'overhoekje' verdwenen en een nieuwe is niet mogelijk (zonder esthetische bezwaren). Misschien nog wat meer gemeente grond gebruiken in de border naast het huis >:)
Nu ligt daar een laag compost die gebruikt kan worden, een 1/10 kuub of zo, ruim geschat. Tenminste, ik denk dat het compost is. Daar ga ik morgen achter komen als ik daar de boel ga opruimen voor het nieuwe terras. Dat zal ik dan maar 's gaan verspreiden over de grond aan de zijkant van het huis.
Om compost te maken en te herkennen is deze verhandeling wel informatief wanneer je er nog niet zoveel over weet.

• Adam1980
Yaksa schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:32:
[...]

Om compost te maken en te herkennen is deze verhandeling wel informatief wanneer je er nog niet zoveel over weet.
Potverdrie! da's een hoop kennis om tot me te nemen voor morgenochtend om vervolgens voorlopig niet meer te kunnen gebruiken. Bestaat daar ook een one-pager van? Of anders gezegd, moet ik het resultaat van de organische afvalhoop nog eerst bestuderen voordat ik het over de tuin uitstrooi? Ik denk wel dat er inmiddels wat compost gevormd is, maar helemaal zeker ben ik er niet van.

• Yaksa
Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:53:
[...]Potverdrie! da's een hoop kennis om tot me te nemen voor morgenochtend om vervolgens voorlopig niet meer te kunnen gebruiken. Bestaat daar ook een one-pager van? Of anders gezegd, moet ik het resultaat van de organische afvalhoop nog eerst bestuderen voordat ik het over de tuin uitstrooi? Ik denk wel dat er inmiddels wat compost gevormd is, maar helemaal zeker ben ik er niet van.
Hangt er van af wat er in die organische afvalhoop van jou zit. Als het 'compost' van de gemeente is dan zou ik het niet in mijn tuin willen hebben omdat onzeker is waar die 'compost' van gemaakt is. Is het straatveegsel vermengt met blad? Of uitgezogen putdrab vermengt met snoeiafval? Zit er misschien plastic in?
Je kunt een bezinkproef doen. Pak een appelmoespot (zo'n hoge), vul die voor de helft met de 'compost', vul tot een paar cm onder de rand met water, deksel erop en dan 1 minuut goed schudden. Neerzetten en laten bezinken. Dan kun je aan de opbouw van het bezinksel aardig goed door het glas heen zien wat er in zit. Plastic blijft drijven, grind en zand zitten onderin, dan de klei en bovenin de organische materie.
O ja, niemand heeft ooit beweerd dat (biologisch) tuinieren makkelijk is......

• Adam1980
Yaksa schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:03:
[...]

Hangt er van af wat er in die organische afvalhoop van jou zit. Als het 'compost' van de gemeente is dan zou ik het niet in mijn tuin willen hebben omdat onzeker is waar die 'compost' van gemaakt is. Is het straatveegsel vermengt met blad? Of uitgezogen putdrab vermengt met snoeiafval? Zit er misschien plastic in?
Je kunt een bezinkproef doen. Pak een appelmoespot (zo'n hoge), vul die voor de helft met de 'compost', vul tot een paar cm onder de rand met water, deksel erop en dan 1 minuut goed schudden. Neerzetten en laten bezinken. Dan kun je aan de opbouw van het bezinksel aardig goed door het glas heen zien wat er in zit. Plastic blijft drijven, grind en zand zitten onderin, dan de klei en bovenin de organische materie.
O ja, niemand heeft ooit beweerd dat (biologisch) tuinieren makkelijk is......
Het is mn eigen tuinrommel waarbij ik te lui was om het fatsoenlijk op te ruimen. Dus dat zit wel goed. Ik vrees echter dat het nog niet voldoende gecomposteerd is. Nah ja, dat gaan we morgen meemaken.

• Tieske88
  • Laatst online: 07:38
Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 23:12:
[...]

Het is mn eigen tuinrommel waarbij ik te lui was om het fatsoenlijk op te ruimen. Dus dat zit wel goed. Ik vrees echter dat het nog niet voldoende gecomposteerd is. Nah ja, dat gaan we morgen meemaken.
Dat composteren kan ook gewoon verder gaan in je tuin tussen de planten hoor ;)

Ik gooi ook altijd gewoon het gras maaisel, fijn gemaakt snoeiafval (bijvoorbeeld door er met de grasmaaier overheen te gaan) e.d. tussen mn planten. De basis is een flinke laag houtsnippers van 10cm die ik geplaatst heb bij de aanleg, het fijne spul wat ik er dan bovenop strooi is na een paar weken al niet meer zichtbaar.

• Eisbar
Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:07:
[...]

Regenton wordt onderdeel van het systeem, weliswaar maar 1 stuks (rond 300L, meer wordt esthetisch niet fraai op die plek. Andere plekken zijn er niet in de buurt van de bewatering aansluiting). Ik heb nog geen berekeningen gedaan qua volumes water, maar dat zal voor zo'n 40m2 niet heel veel zijn.
Een druppelslang kost je 7 l/ uur per strekkende meter. Voor 40m2 heb je zeg zo’n 80 meter slang nodig dus je ton is snel leeg ben ik bang. Regentonnen met dat volume (ik heb er zelf ook een) werken goed in de normale nl zomer met af en toe een bui. Met lange droogte of een droog klimaat heb je veel grotere volumes nodig.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Adam1980 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:12:
[...]

Naast het huis (50m2) ligt een vooral stof lijkt het (met enig gevoel voor drama opgetekend). Het is zoveel bij elkaar dat men het 'grond' noemt. De buurman is het niet gelukt om er iets beter van de maken. Ik heb vooral de grond helemaal bedekt met plantjes.
Weet je wat voor grond je hebt? Want daar begint het mee. Verder eens met wat al is genoemd: verbeteren met compost en mulchen. Vooral niet gaan spitten en afgevallen bladeren lekker laten liggen.

Ik heb afgelopen zomer zelden water gegeven, wel uitgebloeide vaste planten afgeknipt, en vrijwel alles heeft het ondanks de droogte gered. Sommige vaste planten hebben, nu het weer regent, zelfs tweede bloei. En onder de bovenste harde toplaag bleek de grond nog tamelijk vochtig en vol leven, ontdekte ik laatst bij het uitgraven van een bijna dode boom.
Pagina: 1 ... 203 204 Laatste