Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 202 203 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:32
In het kader van gifvrij tuinieren en ik een beetje het ga verliezen van een tweetal problemen:
  1. rode bosmieren, steeds grotere vlakken in het grasveld worden geel. met een schep in de grond zie je alleen maar rode mieren. wat is de manier om deze aan te pakken (weg sturen hielp iig niet)
  2. bramenstruiken, het is verbazingwekkend om te zien hoe hard dat groeit.
Mocht iemand een goede tip hebben, hoor ik dat graag.

• akatar
Lord Anubis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:33:

Hoe zeggen ze dat “Schiet mij maar lek”, maar ik kan er geen touw aan vastknopen.
Enige dat ik kan bedenken is dat de mens het te veel bewerkt om het “speciaal “ te maken, waardoor de moderne bol het niet overal meer ‘doet’.
Of zijn ontworpen om korter mee te gaan, zodat er vaker/meer wordt verkocht.

Wij hebben een keer 1 jarige planten niet weggedaan eind van de zomer, hebben jaren lang elk jaar in bloei gestaan... (weet niet welke dat waren)

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:07:
  1. bramenstruiken, het is verbazingwekkend om te zien hoe hard dat groeit.
Uitgraven, uitgraven en uitgraven. Als iemand anders een betere tip heeft, dan hoor ik het ook graag.

uitgraven gaat wel iets makkelijker met een pikhouweel, maar blijft een k klus.

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-08 15:21
Wat gaaf dat hier ook een tuin topic is. Ik heb een paar vragen: over dik een maand zijn wij de nieuwe eigenaren van een tuin/terrein van zo'n 5000m2 (op klei). Dat wordt een forse upgrade van de 500m2 die we nu hebben. Het is voornamelijk ruig grasveld oa omdat de vorige eigenaren er dieren op had. In onze huidige tuin zijn we helemaal los gegaan met vnl inheemse planten (lees: we hebben echt alles gepoot wat we konden vinden en hoopten dat opkwam) en het is een paradijs geworden voor hommels, bijen en vlinders en meer. Ook in de nieuwe tuin willen we dezelfde waarde creëren door een tuin te creëren waar vogels, insecten, herten en andere dieren op af komen. Dat zal niet lukken met dezelfde inspanning per m2 die we nu leveren. Dat brengt uiteraard een fors aantal vragen met zich mee en veel vallen en opstaan. We hebben plannen zat: een houtwal, bloemenwijde, perken met inheemse struiken en misschien een groentetuin (als die er komt wordt dat later).

Ik ben daarom wel benieuwd wat de mensen hier met een grote tuin als top tips mee zouden geven wetende wat ze nu weten. Wat zou je anders doen dan wel fouten die je graag had vermeden?

Ik ben ook benieuwd hoe jullie het doen met grasmaaien. Ik laat het gras nu nooit liggen en dat zorgt er voor dat er van alles bloeit in het gras (want verarming van de grond helpt heb ik begrepen) . Het is niet alleen erg mooi, het trekt ook veel bijen en hommels aan. Het gras weghalen is nu nog te doen maar dat is met een dergelijk terrein straks wel anders.

Ook ben ik benieuwd naar welke keuze te maken mbt een (zit)maaier, al ik wil uiteindelijk leren het met een zeis te doen. Er komen veel bomen, perken en ik wil kunnen kiezen wat ik wel en niet maai dus een frontmaaier lijkt mij dan het meest logisch? En dan als het even kan elektrisch want die hebben, als ik het zo lees, minder onderhoud nodig en produceren veel minder lawaai. Maar ik laat mij graag informeren hier.

• akatar
@Eppo ©

Denk dat je de bramenstruiken bedoeld?
Bij mij staan de stuiken door de andere planten heen, ik heb vorig jaar een groot stuk bramenvrij gemaakt. Alles uitgegraven. Dit jaar staan er nog meer dan voor die tijd.....

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Onze krenteboom heeft het zwaar. In eerste instantie dacht ik door de droogte, ik probeer niet te vaak en als ik het doe “diep” water te geven. Maar nu valt toch het blad wel op. Zwarte/bruine rondjes. Lijkt op de vlekken ziekte, maar ik weet t niet zeker. Als dat het geval is zie ik online vooral advies om te zorgen voor goede lucht circulatie, maar het zou zonde zijn om de boom te gaan snoeien voor iets wat misschien niet eens aan de orde is. Bovendien wordt hij al natuurlijk gesnoeid door 2 dikke duiven die in het voorjaar alle krentjes/besjes komen snoepen. Hier wat foto’s voor t beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKEuldDEybV_89ePmDG79FF0_M0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlBQdF4z31CyPTL2U5YDLBHG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eywK4lkxzuonCwJqG948hx40ypY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcNxUko90MWVmUEIEBbDuCar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Rgdt0DsLHfi04NIZ--6Efrkmes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbZ1oxHzdfRQkI8TzwAnRuOs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Chabio op 02-08-2026 15:45 ]

• akatar
@Kevf

Wij hebben hier vlinderstruiken staan, dit levert grote aantallen vlinders en bijen op.

Een deel van onze tuin is "natuurtuin" wat daar groeit laten we geworden, heeft ook als nadeel dat er overal ineens eikebomen etc staan.
Een door jouw ingerichte tuin zal je ook zo willen houden, dus extra werk.

Voor de vraag grasmaaier, zou ik voor een robotmaaier gaan. behalve het gemak hebben alle dieren die jij wil in je tuin hier het minst last van.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07

de Peer

under peer review

akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:47:
@Kevf

Voor de vraag grasmaaier, zou ik voor een robotmaaier gaan. behalve het gemak hebben alle dieren die jij wil in je tuin hier het minst last van.
Inderdaad, minder onderhoud, minder werk, minder herrie, brandstof etc.

En gras zou ik sowieso laten liggen. Ook dan 'verarmt' je gazon, want waarom gooien we anders gazonmest?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:41
ik ben toch maar eens water gaan geven ondanks dat ik vind dat de natuur het zelf maar moet regelen, de zeeklei waar we hier op wonen en waar onze tuin uit bestaat is gort en gort droog en mokerhard. Pomp naast de sloot en een uurtje de tuinslang laten lopen naast alle fruitbomen. Gisteravond de groentetuin maar eens een paar uur onder de sproeier gehad. Dan kan het er wel weer een tijdje tegen hoop ik. Het gras is inmiddels allemaal wel geel en de borders uitgedroogd maar dat knap wel weer op als er ooit regen komt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-08 13:56
Kevf schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:42:
Wat gaaf dat hier ook een tuin topic is. Ik heb een paar vragen: over dik een maand zijn wij de nieuwe eigenaren van een tuin/terrein van zo'n 5000m2 (op klei). Dat wordt een forse upgrade van de 500m2 die we nu hebben. Het is voornamelijk ruig grasveld oa omdat de vorige eigenaren er dieren op had. In onze huidige tuin zijn we helemaal los gegaan met vnl inheemse planten (lees: we hebben echt alles gepoot wat we konden vinden en hoopten dat opkwam) en het is een paradijs geworden voor hommels, bijen en vlinders en meer. Ook in de nieuwe tuin willen we dezelfde waarde creëren door een tuin te creëren waar vogels, insecten, herten en andere dieren op af komen. Dat zal niet lukken met dezelfde inspanning per m2 die we nu leveren. Dat brengt uiteraard een fors aantal vragen met zich mee en veel vallen en opstaan. We hebben plannen zat: een houtwal, bloemenwijde, perken met inheemse struiken en misschien een groentetuin (als die er komt wordt dat later).

Ik ben daarom wel benieuwd wat de mensen hier met een grote tuin als top tips mee zouden geven wetende wat ze nu weten. Wat zou je anders doen dan wel fouten die je graag had vermeden?

Ik ben ook benieuwd hoe jullie het doen met grasmaaien. Ik laat het gras nu nooit liggen en dat zorgt er voor dat er van alles bloeit in het gras (want verarming van de grond helpt heb ik begrepen) . Het is niet alleen erg mooi, het trekt ook veel bijen en hommels aan. Het gras weghalen is nu nog te doen maar dat is met een dergelijk terrein straks wel anders.

Ook ben ik benieuwd naar welke keuze te maken mbt een (zit)maaier, al ik wil uiteindelijk leren het met een zeis te doen. Er komen veel bomen, perken en ik wil kunnen kiezen wat ik wel en niet maai dus een frontmaaier lijkt mij dan het meest logisch? En dan als het even kan elektrisch want die hebben, als ik het zo lees, minder onderhoud nodig en produceren veel minder lawaai. Maar ik laat mij graag informeren hier.
Onze tuin is niet zo groot maar met 2700m2 wel flink. Paar dingen die goed waren / ik anders zou doen:
  • Dag 1: robotmaaier voor het al uitgezette gras, +/- 1/4 van de tuin. Deze laat het gras ook achter, waardoor je gelijk voedt. Mooi voor een deel, zeker in zon grote tuin
  • Ander deel laten we best wild, maai ik zelf een paar keer per jaar in delen. Daar worden de insecten blij van.
  • Tip die ik ooit ergens las: werk vanaf het huis steeds verder naar buiten. Dat hielp mij erg met prioriteren.
  • Wat ik anders zou doen: ik heb teveel planten in te kleine aantallen neergezet. Op die grootte zou ik eigenlijk 9 planten per keer (en misschien wel meer) planten. Nu deed ik vaak 3, want dat wordt veel aangeraden, maar dat is echt te ielig voor onze tuin.
  • Wat heel goed werkte: in de herfst planten. Dan moet je wel lang wachten, maar heb je planten die een droog voorjaar/zomer goed aankunnen.

• hoevenp
akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:47:
@Kevf

Wij hebben hier vlinderstruiken staan, dit levert grote aantallen vlinders en bijen op.

Een deel van onze tuin is "natuurtuin" wat daar groeit laten we geworden, heeft ook als nadeel dat er overal ineens eikebomen etc staan.
Een door jouw ingerichte tuin zal je ook zo willen houden, dus extra werk.

Vlinderstruiken zijn wel twijfelachtig hoe goed ze zijn voor vlinders. In Zwitserland bijvoorbeeld worden ze al als invasief gezien. De vlinders leggen er eitjes op, maar omdat de larven/rupsen de bladeren niet kunnen eten, gaan ze dood. Beter inheemse struiken planten.

Nu heb ik ze zelf ook hoor die vlinderstruiken, maar ik ben wel naar alternatieven aan het zoeken.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:25
@Chabio : ik denk dat je een krentenboom ziet die het zwaar heeft. Die van ons staan er net zo bij. Het is niet alleen de droogte maar ook de zon waardoor de blaadjes langzaam gaar koken. Ik zou de zwarte vlekjes in de gaten houden maar nu zeker niet gaan snoeien. Dan raakt je boom echt in shock.

@ kevf: hier een kleinere tuin (1300m2). Wij tuinieren op zand, dus niet helemaal vergelijkbaar met jullie perceel. Maar toch ook wel een beetje wel. Wij hebben een jaartje eerst gekeken hoe de bestaande tuin functioneerde, waar komt de zon op, waar is schaduw en waar niet..dat soort werk. We zijn vervolgens elke plant seizoen ( dus in voorjaar en najaar) borders gaan aanplanten. We hebben vooral niet alles tegelijk gedaan. Ik ben al 5 jaar aan het aanplanten dus. Voor mij is dat pure ontspanning en ik word echt blij van. Plannen maken, inkopen kuilen graven en lekker in de grond wroeten. En nog een voordeel van faseren: we hoeven elk jaar maar een klein deel van de tuin intensief te helpen in de zomer. De rest is al op zijn plek gegroeid.

Ik heb ook delen van de tuin aan de natuur geschonken. Met bosplantsoen, brandnetels, we wieden daat niet en ik snoei eigenlijk ook niet in die hoeken. Er liggen stapeltjes snoeihout ( takken die ik niet kan versnipperen). Onze egel is daar erg content mee.

Er zijn een paar clubs waar je gratis bpsplantsoen en andere inheemse struiken kunt krijgen. Als je nu al weet waar je dat wilt planten komen ze je zelfs helpen met planten. Dwz, dat deden ze bij onze buurvrouw ( perceel=10000 m2).

voor grasmaaien heb ik geen tips. Wij willen zo min mogelijk gras en mijn man maait met de elektrische handmaaier. Hier is de grond schraler dan schraal dus wij laten al het gras liggen. In de hoop op meer organisch materiaal op de langere termijn. Wij hebben ook eerder een kruidenmat dan een grasmat. Mijn buurman komt minimaal 3 keer per jaar met de tip dat ik al dat onkruid maar gewoon eens goed moet kapotspuitrn. Want al die bloemetjes zijn geen gezicht. Dus….

In alle borders liggen houtsnippers ( van een lokale bomenrooier en elk jaar vul ik ze aan ) en sinds dit jaar hebben alle grote struiken en bomen en planten in de vollezon een dikke plak schapenwol over de kluit liggen. En dat werkt echt enorm goed tegen de uitdroging. Die planten staan er echt een stuk beter bij dan de planten zonder wol. Die heb ik ook nog en met opzet wolloos gelaten om te kunnen vergelijken. Ik heb ook bijna overal druppelslangenn ingelegd en ik geef nu de verschillende borders een keer per anderhalve week ofzo wel water. Puur om de planten te laten overleven.

[ Voor 0% gewijzigd door Varkentje405 op 02-08-2026 18:17 . Reden: Taalfout ]

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:54

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Kevf schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:42:
We hebben plannen zat: een houtwal, bloemenwijde, perken met inheemse struiken en misschien een groentetuin (als die er komt wordt dat later).
Dat klinkt al goed! Ik heb 'm al vaker gepost, op Erfparadijzen staat de nodige inspiratie. Is er ruimte voor een boomgaard/voedselbosje? Of een vijver?

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:39
akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:07:
In het kader van gifvrij tuinieren en ik een beetje het ga verliezen van een tweetal problemen:

• bramenstruiken, het is verbazingwekkend om te zien hoe hard dat groeit.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[/list]
Mocht iemand een goede tip hebben, hoor ik dat graag.
Ik heb hier van alles geprobeerd, veelal uitgraven waar mogelijk en natuurlijk snoeien, maar het lijkt er op dat ze twee keer zo sterk terugkomen.
Mijn laatste experiment is helaas toch gif.
Al beperkt zich dat momenteel tot een enkele steel.

De dikke steel heb ik afgeknipt tot op ca 20 cm boven de grond.
In het zachte witte midden een gat geboord, en dit gat vol laten lopen met een 15% Glyfosaatoplossing met een vleesspuit. Het gif zakt langzaam dus ik vul hem nogmaals na.
Reden is dat ze tussen de beplanting groeien die ik niet dood wil hebben, ik kan dus niet het blad bespuiten zonder andere vegetatie te raken. De stam achter de steel is van een grote Rhododendron.
En omdat het zo geen andere planten raakt, en het niet verspreid door de grond, hoop ik dat dit effectief is.
Voorlopig staat de scheut er na een maand zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJFT2Zuhpwo1jm-yLwnamsdEM60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqP5pHvebbs95oHSuk5cixIj.jpg?f=fotoalbum_large

Niet helemaal dood maar wie weet gebeurt dat nu langzaam.
In ieder geval geen uitlopers. (al moet ik even dubbel checken morgen of er niet toch iets uitloopt rechts onderaan als je hem uitvergroot door twee keer op de foto te klikken)
En of de basis toch niet ook al dood gaat, bij uitvergroten zie ik hetzelfde bruin bij de grond.

Ik had onkruid in het grind waar ik niet van af kwam dat ook een maand nodig had om dood te gaan. (Daar wel gewoon het blad besproeit met Genoxone ZX).
Dat het wat langer duurt voor het afsterft lijkt me bij sommige soorten dan ook normaal.

Er komt nog een vervolg met braam geïnjecteerd met Genoxone ZX, op blad schijnt het ook goed te werken tegen braam, hoe het geinjecteerd tussen beplanting in werkt is de vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 02-08-2026 22:51 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Eppo ©
  • Niet online
akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:42:
@Eppo ©

Denk dat je de bramenstruiken bedoeld?
Bij mij staan de stuiken door de andere planten heen, ik heb vorig jaar een groot stuk bramenvrij gemaakt. Alles uitgegraven. Dit jaar staan er nog meer dan voor die tijd.....
Yep, het is een doorlopend proces. Ik heb begin dit jaar gedeeltes van mijn tuin gewoon alles gesnoeid tot net boven de enkel en daarna alle bramen er uit gegraven (Het stond bij mij zo hoog dat ik na het snoeien 2 appelbomen, 1 perenboom en 1 dode boom heb teruggevonden…). Ze komen nu weer terug, maar in mindere maten en minder goed geworteld (loop elke 2 weken even een rondje om het bij te houden). Heb mij ingesteld op 3 jaar blijven herhalen en dan hopen dat het weg is.

@Teijgetje Genoxone ZX had ik ook geprobeerd op de bramen, maar het resultaat was meer een slaphangende braam die wat last van de warmte had dan er eentje die dood ging. Ik wacht je resultaat met injecteren af (of ik bestel zelf even de vleesspuit om het te proberen)

[ Voor 14% gewijzigd door Eppo © op 02-08-2026 22:41 ]

• Teijgetje
@Eppo ©
Injecteren is een groot woord, de steel is te hard, je moet echt met een boortje het hart uit de steel boren zodat je een reservoir krijgt met gif.
Waarvan ik hoop dat het naar beneden getransporteerd wordt.
Maar de vleesspuit is daar wel makkelijk voor.

Japanse duizendknoop kan je wel gewoon direct injecteren onder de tweede knoop boven de grond begreep ik.
Ik zal ook nog een experiment doen met alleen een gat boren in de steel vanaf de zijkant naar beneden, en dit vullen, maar met de braam verder in blad.
Om te kijken of dit transport naar de wortels bevordert als er een grotere sapstroom in stand blijft.

• akatar
Teijgetje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:08:
[...]

Ik heb hier van alles geprobeerd, veelal uitgraven waar mogelijk en natuurlijk snoeien, maar het lijkt er op dat ze twee keer zo sterk terugkomen.
Mijn laatste experiment is helaas toch gif.
Al beperkt zich dat momenteel tot een enkele steel.

De dikke steel heb ik afgeknipt tot op ca 20 cm boven de grond.
In het zachte witte midden een gat geboord, en dit gat vol laten lopen met een 15% Glyfosaatoplossing met een vleesspuit. Het gif zakt langzaam dus ik vul hem nogmaals na.
Reden is dat ze tussen de beplanting groeien die ik niet dood wil hebben, ik kan dus niet het blad bespuiten zonder andere vegetatie te raken. De stam achter de steel is van een grote Rhododendron.
En omdat het zo geen andere planten raakt, en het niet verspreid door de grond, hoop ik dat dit effectief is.
Voorlopig staat de scheut er na een maand zo bij:
[Afbeelding]

Niet helemaal dood maar wie weet gebeurt dat nu langzaam.
In ieder geval geen uitlopers. (al moet ik even dubbel checken morgen of er niet toch iets uitloopt rechts onderaan als je hem uitvergroot door twee keer op de foto te klikken)
En of de basis toch niet ook al dood gaat, bij uitvergroten zie ik hetzelfde bruin bij de grond.

Ik had onkruid in het grind waar ik niet van af kwam dat ook een maand nodig had om dood te gaan. (Daar wel gewoon het blad besproeit met Genoxone ZX).
Dat het wat langer duurt voor het afsterft lijkt me bij sommige soorten dan ook normaal.

Er komt nog een vervolg met braam geïnjecteerd met Genoxone ZX, op blad schijnt het ook goed te werken tegen braam, hoe het geinjecteerd tussen beplanting in werkt is de vraag.
Ik vind het ook verbazend te zien hoe hard het groeit.

• Kevf
VeertienKaVier schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

Dat klinkt al goed! Ik heb 'm al vaker gepost, op Erfparadijzen staat de nodige inspiratie. Is er ruimte voor een boomgaard/voedselbosje? Of een vijver?
Dit is precies wat ik zocht! Ook super dat de ondersteuning per regio wordt aangegeven. Dankjewel. Er is ruimte voor alles wat je aangeeft al moet een vijver wachten totdat de kleine een zwemdiploma heeft en goed kan zwemmen. Gelukkig hebben we al een sloot aangrenzend aan de tuin. Het idee is om iig een aantal hoogstam fruitbomen te plaatsen. Qua plukken uiteindelijk wel onhandig maar wel wat het beste past in een ecologisch landschap van onze regio heb ik begrepen. Een voedselbos in de vorm van een permacultuur oid wordt nog wel even wachten vrees ik. Vlgm is dat nogal een klus.

• Kevf
Varkentje405 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:15:
@Chabio : ik denk dat je een krentenboom ziet die het zwaar heeft. Die van ons staan er net zo bij. Het is niet alleen de droogte maar ook de zon waardoor de blaadjes langzaam gaar koken. Ik zou de zwarte vlekjes in de gaten houden maar nu zeker niet gaan snoeien. Dan raakt je boom echt in shock.

@ kevf: hier een kleinere tuin (1300m2). Wij tuinieren op zand, dus niet helemaal vergelijkbaar met jullie perceel. Maar toch ook wel een beetje wel. Wij hebben een jaartje eerst gekeken hoe de bestaande tuin functioneerde, waar komt de zon op, waar is schaduw en waar niet..dat soort werk. We zijn vervolgens elke plant seizoen ( dus in voorjaar en najaar) borders gaan aanplanten. We hebben vooral niet alles tegelijk gedaan. Ik ben al 5 jaar aan het aanplanten dus. Voor mij is dat pure ontspanning en ik word echt blij van. Plannen maken, inkopen kuilen graven en lekker in de grond wroeten. En nog een voordeel van faseren: we hoeven elk jaar maar een klein deel van de tuin intensief te helpen in de zomer. De rest is al op zijn plek gegroeid.

Ik heb ook delen van de tuin aan de natuur geschonken. Met bosplantsoen, brandnetels, we wieden daat niet en ik snoei eigenlijk ook niet in die hoeken. Er liggen stapeltjes snoeihout ( takken die ik niet kan versnipperen). Onze egel is daar erg content mee.

Er zijn een paar clubs waar je gratis bpsplantsoen en andere inheemse struiken kunt krijgen. Als je nu al weet waar je dat wilt planten komen ze je zelfs helpen met planten. Dwz, dat deden ze bij onze buurvrouw ( perceel=10000 m2).

voor grasmaaien heb ik geen tips. Wij willen zo min mogelijk gras en mijn man maait met de elektrische handmaaier. Hier is de grond schraler dan schraal dus wij laten al het gras liggen. In de hoop op meer organisch materiaal op de langere termijn. Wij hebben ook eerder een kruidenmat dan een grasmat. Mijn buurman komt minimaal 3 keer per jaar met de tip dat ik al dat onkruid maar gewoon eens goed moet kapotspuitrn. Want al die bloemetjes zijn geen gezicht. Dus….

In alle borders liggen houtsnippers ( van een lokale bomenrooier en elk jaar vul ik ze aan ) en sinds dit jaar hebben alle grote struiken en bomen en planten in de vollezon een dikke plak schapenwol over de kluit liggen. En dat werkt echt enorm goed tegen de uitdroging. Die planten staan er echt een stuk beter bij dan de planten zonder wol. Die heb ik ook nog en met opzet wolloos gelaten om te kunnen vergelijken. Ik heb ook bijna overal druppelslangenn ingelegd en ik geef nu de verschillende borders een keer per anderhalve week ofzo wel water. Puur om de planten te laten overleven.
Echt een aantal hele goede tips dankjewel. De term kruidenmat kende ik niet maar is volgens mij precies waar wij naar op zoek zijn. Achter het huis staan een fors aantal bomen die als het ware een binnenplaats creëren en schaduw in de zomer. Daarachter is het plan een klein deel nog een 'gewoon' grasveld te creëren en de rest dan inderdaad meer een kruidenmat.

Mbt de clubs (ook de term 'bosplantsoen' kende ik niet): hoe hebben jullie die gevonden? Want het was precies waar ik het van de week met mijn vrouw over had: bijna alles staat al in overvloed in grote tuinen in de regio, dat moet dan toch voor bijna gratis kunnen?

Zo herkenbaar van die buurman :D Volgens mij staat op sommig tuingif ook een paardenbloem. Zonde want paardebloemen zijn 1 van de eerste voedselvoorzieningen in het jaar voor hommels en bijen. Ik heb ze allemaal laten staan en genoten van het gezoem. Daarna kwam het gewone klaver op. Nu bloeit de rolklaver. Etc Maar sommige van de buren hebben een biljartlaken als grasveld. Wat moet je er mee....

Wat dat betreft verbazen mij de tips voor een robotmaaier ook (van de andere leden, tips altijd welkom, dus ik ga het zeker verder uitzoeken). We hebben straks een tuin met al snel een stuk of 40-50 bomen. Het is grof terrein (al hoop ik het wel iig iets vlakker te krijgen) en ik wil stukken on the fly met rust kunnen laten. Daarnaast moet een robotmaaier bijna dagelijks over het terrein waardoor het al het leven op het gras ook mee maait. Dat is toch niet handig?

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-08 08:42
Leuk om een paar herkenbare dingen te lezen in de recente reacties. Hier ook een bostuin/perceel (4500 m2) op zandgrond (Loonse en Drunense duinen). Ik heb het eerste jaar nog veel gemaaid omdat de vorige bewoner dat ook deed maar een paar jaar alleen nog maar een paadje om over te wandelen en de rest laat ik verwilderen. Maar óók problemen met veel bramenstruiken. Er staat hier ook woekerende bamboe die ik heb geprobeerd te doden, met glyfosaat spuiten en óók met rechtstreeks injecteren in de stam, helaas komt het gewoon weer terug...

• hoevenp
Kevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:24:
[...]

Dit is precies wat ik zocht! Ook super dat de ondersteuning per regio wordt aangegeven. Dankjewel. Er is ruimte voor alles wat je aangeeft al moet een vijver wachten totdat de kleine een zwemdiploma heeft en goed kan zwemmen. Gelukkig hebben we al een sloot aangrenzend aan de tuin. Het idee is om iig een aantal hoogstam fruitbomen te plaatsen. Qua plukken uiteindelijk wel onhandig maar wel wat het beste past in een ecologisch landschap van onze regio heb ik begrepen. Een voedselbos in de vorm van een permacultuur oid wordt nog wel even wachten vrees ik. Vlgm is dat nogal een klus.
Hahaha, ja wmb robotmaaier kan je een hele boom opzetten. Bij mij is dat een afweging: hoeveel tijd heb ik en hoe groot is de tuin. Bijkomstig was dat al een deel was aangelegd.

Dus ja, helemaal niet of heel zelden maaien is nog beter, maar met de hand in de hele tuin, daar heb ik de tijd en puf niet voor. Zat werk in de rest van de tuin. Maar dat is natuurlijk een afweging die iedereen het beste voor zichzelf kan maken. Het kwettert en zoemt hier in ieder geval dat het een lieve lust is. Meer dan een paar jaar geleden toen de tuin nog vol stond met evergreen struiken.

• Varkentje405
Hier kun je ook meer info vinden over bosplantsoen: meerbomennu.nl. Bij ons worden er elk jaar in het lokale krantje in oktober/ novemember oproepen gedaan. Ze delen dan gratis struiken( kaal wortelgoed) uit en er staat altijd bij dat je je kunt melden als je veel meer wilt hebben. Ik zou een rondje googlen: gratis bosplantsoen inheems en , dat soort woorden gebruiken.

De term “ kruidenmat “ heb ik zelf bedacht omdat “grasmat met kruiden en bloemen “ overal werd uitgelegd als: je wilt van je onkruid af. Nou nee, juist niet. Wat heel goed werkt voor meer bloemen en andere plantjes in het gras: koop het zaad dat je wilt en zaai op het moment dat de moederplanten normaal gesproken zaad laten vallen. Er is altijd wel een kaal plekje in je gazon te vinden. En anders maak je er een.

ik heb de afgelopen jaren een keer per jaar een halve dag iemand met een klein graafmachinetje laten komen. Bij ons voor grondwerk waar ik zelf geen zin in had. Je kunt zo iemand ook laten komen voor een grote oppervlakte braam of bamboe. Je laat dan de hele kluit weggraven en nog wat meer grond er om heen. Kost je een paar honderd euro ( uurprijs hier is 75-85 euro voor machine met machinist) maar dan is de bulk van het werk gedaan en hoef je zelf alleen nog maar naar de laatste worteltjes te zoeken.. je kijkt dan wel een jaar tegen een kale plek aan. Dat wil zeggen: ik zou pas iets nieuws planten als ik zeker weet dat de zooi weg is.

wij willen juist geen robotmaaier. In zulke grasveldjes bloeit echt niks. Dat is niet wat ik wil. Maar goed ons kruidenveldje is ook veel kleiner, dus hier wordt met het handje gemaaid.
edit:
ik heb onze buur net gevraagd waar zij haar bosplantsoen heeft geritseld. Ik hou jullie op de hoogte

[ Voor 3% gewijzigd door Varkentje405 op 03-08-2026 09:33 ]

• Varkentje405
Buuf geeft aan dat ze bosplantsoen heeft geregeld via “ aanpoten.nu” . Blijkbaar was dat destijds een actie die werd gesubsidieerd door brabantslandschap. Er zijn meer van zulke sites. Misschien kan de lokale IVN of de gemeente je op weg helpen naar kwekers in de buurt?

Ik heb ook de gegevens van een kwekerij hier in de buurt. Die kweekt dus op zand. Die meneer is bejaard en niet de snelste. Maar zijn prijzen zijn echt ontzettend laag. Zo heb ik het nog niet eerder meegemaakt. Dus mocht je die willen hebben, dan graag via een apart berichtje.

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-08 15:59
Dat laatste is ook wel goed om mee te nemen. Wat voor grond heeft de kweker? Als het veel afwijkt van wat je zelf als grond hebt is het lastiger om de gekweekte planten aan de gang te krijgen. Niet onmogelijk natuurlijk, maar het is handiger als de kweker op dezelfde grond zit.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Kevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:24:
[...]
Het idee is om iig een aantal hoogstam fruitbomen te plaatsen. Qua plukken uiteindelijk wel onhandig maar wel wat het beste past in een ecologisch landschap van onze regio heb ik begrepen.
Ja, plukken is veel meer werk, maar als je er niet van hoeft te leven is hoogstam zoveel mooier. Ik snap dat fruittelers voor het gemak gaan, maar het ziet er altijd een beetje triest uit, die kleine boompjes in zo'n raster, zeker met zo'n hageldoek erboven.

Voor appels zijn er in verschillende regio's pomologische verenigingen die je zeker op weg kunnen helpen voor bepaalde rassen. En de tip van de IVN is ook een goede, en natuurlijk (noemde ik ook al eerder) Velt, van oorsprong Vlaams maar nu ook in NL. Ik heb er al een paar cursussen gevolgd die erg nuttig waren. Hun boek Appel, peer en meer is ook een aanrader.

• Kevf
VeertienKaVier schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Ja, plukken is veel meer werk, maar als je er niet van hoeft te leven is hoogstam zoveel mooier. Ik snap dat fruittelers voor het gemak gaan, maar het ziet er altijd een beetje triest uit, die kleine boompjes in zo'n raster, zeker met zo'n hageldoek erboven.

Voor appels zijn er in verschillende regio's pomologische verenigingen die je zeker op weg kunnen helpen voor bepaalde rassen. En de tip van de IVN is ook een goede, en natuurlijk (noemde ik ook al eerder) Velt, van oorsprong Vlaams maar nu ook in NL. Ik heb er al een paar cursussen gevolgd die erg nuttig waren. Hun boek Appel, peer en meer is ook een aanrader.
Dat zijn goede tips dank. En ik ben het met je eens de hoogstammers zijn uiteindelijk veel mooier. Bij ons in het dorp staat een gigantische kers en aan de onderkant hangt al meer dan genoeg fruit. Maar goed ik ga het niet meer meemaken dat de bomen bij ons zo groot worden.

Ik ben ook wel benieuwd wat de maximale grootte is dat een boom gekocht kan worden en nog enigszins te planten is voor een particulier. Ik ben niet jong genoeg meer om met een boompje van 20cm te beginnen :+

• Varkentje405
VeertienKaVier schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Als zus en dochter van een fruitteler: het is ook vanwege de arbo dat ze laagstam hebben. De banken eisen ook een zo hoog rendement van je grond ivm investeringen enzo. Laagstam is veel beter te onderhouden, manipuleren en sneller. En ja, dat ziet er inderdaad veel minder mooi uit.

Ik word pas echt verdrietig van de akkerboeren die eindeloze hoeveelheden van het zelfde hebben enzo echt geen bijdrage aan biodiversiteit leveren. Wat mij betreft zouden daar ook andere landelijke en economische keuzes gemaakt moeten worden. Maar goed, die discussie hoort niet hier maar in een ander topic.

• Varkentje405
Kevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Dat zijn goede tips dank. En ik ben het met je eens de hoogstammers zijn uiteindelijk veel mooier. Bij ons in het dorp staat een gigantische kers en aan de onderkant hangt al meer dan genoeg fruit. Maar goed ik ga het niet meer meemaken dat de bomen bij ons zo groot worden.

Ik ben ook wel benieuwd wat de maximale grootte is dat een boom gekocht kan worden en nog enigszins te planten is voor een particulier. Ik ben niet jong genoeg meer om met een boompje van 20cm te beginnen :+
Die vraag kun je het beste aan een boomkweker bij jou in de buurt vragen. Hier op t zand moet je niet te groot/ oud starten: daarvoor is de grond te slecht. Een boom groeit hier op zijn plek. Maar mss is het bij jou op de klei anders. Ik denk dat iemand met ervaring je het beste kan adviseren

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Varkentje405 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Als zus en dochter van een fruitteler: het is ook vanwege de arbo dat ze laagstam hebben. De banken eisen ook een zo hoog rendement van je grond ivm investeringen enzo. Laagstam is veel beter te onderhouden, manipuleren en sneller.
Ik had nog niet eens aan de arbo gedacht, dat is inderdaad ook een factor. Ik snap de telers volkomen, hoor, hun afnemers (en consumenten) gaan echt niet meer betalen omdat hoogstam er zo mooi uitziet.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]
Ik weet niet waar je zit, maar ik heb goede ervaringen (niet specifiek fruitbomen, hoewel dat hun specialiteit is) met Frijns in Margraten. Gekozen voor het formaat 'past nog net door de garage naar de achtertuin', anders werd het takelen.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:14
@Kevf Vijvers zowel enkele diepe > 2m en enkele ondiepe. Eventueel met elkaar verbonden. Zeker deels met gras wat goed te maaien is. Brede wandelpaden van minimaal houtsnippers of grind met stevige onder bodem. Enkele schuurtjes/boshutten voor je gereedschap zodat ke niet hoeft te sleuren. Houd enkele grasveldjes vrij van mensen voor de geur, hertjes doen moeilijk.
Terzijde, ruilen voor 800m2? 😉

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
[...]Dat zijn goede tips dank. En ik ben het met je eens de hoogstammers zijn uiteindelijk veel mooier. Bij ons in het dorp staat een gigantische kers en aan de onderkant hangt al meer dan genoeg fruit. Maar goed ik ga het niet meer meemaken dat de bomen bij ons zo groot worden.

Je kan een dagje uit plannen naar 't Olde Ras, Stichting Behoud en Bevordering Fruitcultuur in Doesburg. Ze kunnen je zeker helpen qua bomen en ze geven ook cursussen snoeien en zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• No Hands
[...]

als er een goeie kluit aan zit en jij een beetje spierballen hebt kun je minstens 2 meter hoog beginnen.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:58
Nou, heb ik een paar weken geleden een tuinslanghaspel van Gardena aan de muur gehangen en blijkt er nu een koolmeesje in te wonen... al 2 keer dat ik de tuinslang wou uitrollen en komt er opeens, tot mijn grote verbazing en schrik, een koolmeesje uitgevlogen..

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-08 19:00

Fanta

FordPerformance™️

Milo85 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:57:
Nou, heb ik een paar weken geleden een tuinslanghaspel van Gardena aan de muur gehangen en blijkt er nu een koolmeesje in te wonen... al 2 keer dat ik de tuinslang wou uitrollen en komt er opeens, tot mijn grote verbazing en schrik, een koolmeesje uitgevlogen..
Ja dat ken ik, koolmeesjes zijn erg creatief met het vinden van een huisje. Ik had er eentje in het onderstel (horizontale holle buis) van een schommel.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• Lord Anubis
@Teijgetje ea. Kunnen de tuin ideeen website’s in het start post geplaatst worden? Zie nu buiten de OP veel interessante informatie langs komen.

• Teijgetje
Lord Anubis schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:58:
@Teijgetje ea. Kunnen de tuin ideeen website’s in het start post geplaatst worden? Zie nu buiten de OP veel interessante informatie langs komen.
Wat zijn tuin ideeën websites?
Staat daar niet al een lijstje van onder HET BEGINT NATUURLIJK MET INSPIRATIE OPDOEN ???

• Lord Anubis
Die de afgelopen dagen hier langs komen?

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De bramen zijn hier onderhand best goed onder de duim. Wel steeds weghalen, incl. een stukje uitgraven, van wat zich toch nog vertoond.

De mieren zijn een ander verhaal. We hebben veel halfopen bestrating. Dat vinden ze fijn, maar laten ze verzakken. En dan zitten er midden op ons primaire stuk speelgazon (met een paadje erdoor) ook nog 'ns steeds meer van een nare rood miertje. Van de week stond onze dochter kennelijk een keertje waar ze niet leuk vonden en werd getrakteerd op flinke bulten over haar hele lichaam.

Eerder hield ik het met soms kokend water, soms wat mierenpoeder aardig onder controle, maar met de lang droge periodes van tegenwoordig werkt dat duidelijk niet meer voldoende. Sowieso lijkt dat bepaalde oude (diepe?) nesten nooit helemaal uit te schakelen en juist die geven verzakking. Wat nu?

Die rode mieren moeten wat mij betreft simpelweg dood. Hebben niets te zoeken in een stad. Lokdozen zouden de effectieve stap zijn, maar niet in zon en regen. Eh... 't is wel midden in een gazon.

Verder dacht ik aan aaltjes (wel even wachten tot koelere september). Niet voor onder bestrating las ik, maar goed, die is halfopen, dus... Maar Milieu Centraal blijkt er niet blij van te worden. Biologisch, ja, maar vernielt teveel bodemleven? Of hoef ik met daar onder bestrating juist niet druk over te maken?

Tja... Tips / trucs / succesverhalen?

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:27:
...
Voor mij heeft dit geholpen. Of dat milieutechnisch ook in jouw straatje past weet ik niet.

...

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
(jarig!)
Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:27:
De bramen zijn hier onderhand best goed onder de duim. Wel steeds weghalen, incl. een stukje uitgraven, van wat zich toch nog vertoond.

De mieren zijn een ander verhaal. We hebben veel halfopen bestrating. Dat vinden ze fijn, maar laten ze verzakken. En dan zitten er midden op ons primaire stuk speelgazon (met een paadje erdoor) ook nog 'ns steeds meer van een nare rood miertje. Van de week stond onze dochter kennelijk een keertje waar ze niet leuk vonden en werd getrakteerd op flinke bulten over haar hele lichaam.

Eerder hield ik het met soms kokend water, soms wat mierenpoeder aardig onder controle, maar met de lang droge periodes van tegenwoordig werkt dat duidelijk niet meer voldoende. Sowieso lijkt dat bepaalde oude (diepe?) nesten nooit helemaal uit te schakelen en juist die geven verzakking. Wat nu?

Die rode mieren moeten wat mij betreft simpelweg dood. Hebben niets te zoeken in een stad. Lokdozen zouden de effectieve stap zijn, maar niet in zon en regen. Eh... 't is wel midden in een gazon.

Verder dacht ik aan aaltjes (wel even wachten tot koelere september). Niet voor onder bestrating las ik, maar goed, die is halfopen, dus... Maar Milieu Centraal blijkt er niet blij van te worden. Biologisch, ja, maar vernielt teveel bodemleven? Of hoef ik met daar onder bestrating juist niet druk over te maken?

Mieren onder bestrating zie je vaker met verzakking(en) als gevolg. Doordat er gaten vallen kiezen veel mensen ervoor om de boel te herstraten. In dat geval gooi ik altijd Portlandcement door het zand. Hierdoor wordt het hard waar de mieren er niet meer door kunnen. Doe het al jaren bij mensen die last hebben van mieren en dat lijkt te werken! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• No Hands
pjot1 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:29:
[...]

Mieren onder bestrating zie je vaker met verzakking(en) als gevolg. Doordat er gaten vallen kiezen veel mensen ervoor om de boel te herstraten. In dat geval gooi ik altijd Portlandcement door het zand. Hierdoor wordt het hard waar de mieren er niet meer door kunnen. Doe het al jaren bij mensen die last hebben van mieren en dat lijkt te werken! :)
maar hoe hard wordt het dan? als je later je bestrating nog eens weghaalt hoe hard is het eronder dan? sloophamer hard of steek je er met een schep nog wel doorheen? is dat zand dan nog te gebruiken voor een nieuw pad of moet dat afgevoerd als bouwpuin?

• Gwaihir
  • Niet online
pjot1 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:29:
Ik las dergelijke adviezen al hier, maar het lijkt me geen oplossing voor onze half open bestrating. Bij succes lijkt me dat hij niet meer waterdoorlatend is, wat wel de bedoeling (en nodig) is. En succes lijkt me van korte duur, omdat het gezien de brede voegen, vermoedelijk al snel aan stukken knapt?

• pjot1
  • Niet online
(jarig!)
No Hands schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:05:
[...]

maar hoe hard wordt het dan? als je later je bestrating nog eens weghaalt hoe hard is het eronder dan? sloophamer hard of steek je er met een schep nog wel doorheen? is dat zand dan nog te gebruiken voor een nieuw pad of moet dat afgevoerd als bouwpuin?
Net hoeveel je erin gooit! ;) nee zonder dollen. Je harkt het door het zand heen. Een gestabiliseerd zandbed maak je eigenlijk. Je kan er met de schep doorheen prikken. Doordat je het alleen door de bovenlaag heenharkt zal alleen de bovenste paar cm hard worden. Doordat je met een schep erdoorheen prikt kan je 'schotjes' weghalen. Dit kan je niet meer opnieuw gebruiken tenzij je wat meer moet ophogen natuurlijk.
Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:13:
[...]

Ik las dergelijke adviezen al hier, maar het lijkt me geen oplossing voor onze half open bestrating. Bij succes lijkt me dat hij niet meer waterdoorlatend is, wat wel de bedoeling (en nodig) is. En succes lijkt me van korte duur, omdat het gezien de brede voegen, vermoedelijk al snel aan stukken knapt?
Wat bedoel je met 'half open' bestrating? Zijn dat water passerende stenen? Zo ja, dan hoort er al geen zand onder te zitten. En is je bestrating niet onder afschot gelegd? Water passerende stenen hebben grote afstandhouders, (daardoor kan het hemelwater de stenen passeren B) ) daardoor moet je het ook met split invoegen dus dat kan toch niet knappen?

• Gwaihir
  • Niet online
Gebakken waaltjes. Dat zijn kleine 'oude' klinkers met flinke voegen. Deels in patronen gelegd met belijning in grote (onregelmatige) stenen. Dus geen moderne strak aansluitende bestrating.

Bij de schuur ligt de drainage eronder. Dus de regen van het dak zakt eerst door de bestrating. Er is (elders) vast wel ooit afschot gebruikt, maar na 45 jaar... En het is dus uitdrukkelijk de bedoeling dat 'doorsnee' regen gewoon door de voegen zakt, dus afschot komt pas bij een hoosbui in het spel.

• pjot1
  • Niet online
(jarig!)
Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:09:
Gebakken waaltjes. Dat zijn kleine 'oude' klinkers met flinke voegen. Deels in patronen gelegd met belijning in grote (onregelmatige) stenen. Dus geen moderne strak aansluitende bestrating.

Bij de schuur ligt de drainage eronder. Dus de regen van het dak zakt eerst door de bestrating. Er is (elders) vast wel ooit afschot gebruikt, maar na 45 jaar... En het is dus uitdrukkelijk de bedoeling dat 'doorsnee' regen gewoon door de voegen zakt, dus afschot komt pas bij een hoosbui in het spel.
Oke, ik weet niet waar je woont maar in Nederland is het momenteel erg droog maar in andere tijden vooral nat en gestage regen. Bestrating leg je altijd onder afschot en wat ertussen zakt is minimaal.

De bedoeling van jou (en andere onwetende mensen en vooral ook ambtenaren) is dat het water opgevangen wordt de voegen en in het grondwater terecht komt. Helemaal goed natuurlijk je ziet dat vooral nu Nederland dat goed kan gebruiken. Maar het is geen goede oplossing. Bestrating slibt dicht. Ik begon daarom ook over water passerende stenen, dit heeft een opbouw daar zeg je u tegen. (Nu even offtopic) Maar dat slibt dicht door allerlei straatvuil en in jouw geval ook wat mos. Dat is natuurlijk ook de charme van de steen

Waaltjes neem je voor de uitstraling, kleur en mogelijkheden, niet voor drainage. Dat je drainage rondom je schuur hebt is om het vocht uit je muren/vloer te trekken zodat je luchtvochtigheid in de schuur lager is.

• Gwaihir
  • Niet online
Die waaltjes hebben zeker een passende uitstraling en staan dus ook niet ter discussie. Ze zijn in hun 45 jaar duidelijk nog niet dicht geslibt.

Vermeende alwetendheid lijkt me hier ook off topic, @pjot1, maar ik wil best van je aannemen dat verdere toelichting van mijn kant zinloos voor je is.

Ik vat het maar op als goed nieuws dat de enorme klus van alles opnieuw voegen géén oplossing is en sta open voor verdere tips voor mierenbestrijding.

Hoop o.a. dat iemand meer weet van wat nu het probleem is met die aaltjes. Voor de zwarte mieren klinkt onder de bestrating wegjagen nl. als een prima oplossing.

• pjot1
  • Niet online
(jarig!)
Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:55:
Die waaltjes hebben zeker een passende uitstraling en staan dus ook niet ter discussie. Ze zijn in hun 45 jaar duidelijk nog niet dicht geslibt.

Vermeende alwetendheid lijkt me hier ook off topic, @pjot1, maar ik wil best van je aannemen dat verdere toelichting van mijn kant zinloos voor je is.

Ik vat het maar op als goed nieuws dat de enorme klus van alles opnieuw voegen géén oplossing is en sta open voor verdere tips voor mierenbestrijding.

Hoop o.a. dat iemand meer weet van wat nu het probleem is met die aaltjes. Voor de zwarte mieren klinkt onder de bestrating wegjagen nl. als een prima oplossing.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Waaltjes zijn niet bedoelt om water af te voeren. Daar heb je afschot voor nodig.

Je moet ook absoluut niet met portlandcement voegen. Dat gooi je onder je bestrating. Als het de echte oude waaltjes zijn dienen die onder de hamer getikt te worden dus dat is dan nog een beste klus. Dan dien je het ook in te vegen met split en/of brekerzand.

• Gwaihir
  • Niet online
Over in de tuin gesproken, trouwens: vandaag een sperwer die een volwassen duif probeerde te verorberen. Trok onze aandacht omdat de vluchtende duif hard tegen het raam vloog. Ik had geen idee dat ze ook wel eens voor zo'n prooi gingen die vrijwel de eigen maat heeft! Is dat op de een of andere manier gerelateerd aan de lange droogte?

De duif is uiteindelijk weggekomen, denk ik. (Verdween met voorsprong buiten beeld.) Het werd de sperwer te heet onder de voeten toen enkele eksters hem lastig begonnen te vallen, zittend op de duif. Toen merkte hij waarschijnlijk ook ons, kijkend, eens te meer op. (Al heeft 'm dat in het verleden nooit gedeerd, spreeuw peuzelend.) Hij probeerde toen met de duif weg te vliegen, maar die was natuurlijk veel te zwaar voor hem. En deed het vliegen toen wel zelf ;).

• Gwaihir
  • Niet online
pjot1 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:06:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Ik hoop het, want de manier waarop je me als 'onwetend' neer zet m.b.t. mijn eigen erf komt op mij vreemd en onprettig over.
Waaltjes zijn niet bedoelt om water af te voeren. Daar heb je afschot voor nodig.
Het lijkt me beide. Er gaat wel degelijk véél water door de voegen en eens te meer waar al het water van het schuurdak op die bestrating valt. Maar tuurlijk helpt het afschot ook; ik zie goed waar dat verstoord is geraakt (door mieren en graafwerk + slecht terugleggen).

(Dat loopt overigens af naar gazon en border. Van de grotere vlakken is het dan ook echt niet gewenst dat alles eraf loopt; dan verzuipen er juist weer planten.)
Als het de echte oude waaltjes zijn dienen die onder de hamer getikt te worden dus dat is dan nog een beste klus.
Yep. Zal delen moeten laten herstellen, maar dat is erg prijzig. Daarom wil ik ook zeker éérst die mieren onder controle hebben, anders blijf ik bezig.

Toen we hier kwamen wonen was 't nog normaal die bestrating met glyfosfaat onkruidvrij te houden. Dat voorkwam zeker ook die mieren. Maar tja...
Dan dien je het ook in te vegen met split en/of brekerzand.
Maar weer niet bovenaan aan te vullen, heb ik inmiddels wel geleerd. Daarvoor is het veel te naar scherp.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 07-08-2026 21:18 ]

• pjot1
  • Niet online
(jarig!)
Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:15:
[...]

Ik hoop het, want de manier waarop je me als 'onwetend' neer zet m.b.t. mijn eigen erf komt op mij vreemd en onprettig over.

[...]

Het lijkt me beide. Er gaat wel degelijk véél water door de voegen en eens te meer waar al het water van het schuurdak op die bestrating valt. Maar tuurlijk helpt het afschot ook; ik zie goed waar dat verstoord is geraakt (door mieren en graafwerk + slecht terugleggen).

(Dat loopt overigens af naar gazon en border. Van de grotere vlakken is het dan ook echt niet gewenst dat alles eraf loopt; dan verzuipen er juist weer planten.)

[...]

Yep. Zal delen moeten laten herstellen, maar dat is erg prijzig. Daarom wil ik ook zeker éérst die mieren onder controle hebben, anders blijf ik bezig.

Toen we hier kwamen wonen was 't nog normaal die bestrating met glyfosfaat onkruidvrij te houden. Dat voorkwam zeker ook die mieren. Maar tja...

[...]

Maar weer niet bovenaan aan te vullen, heb ik inmiddels wel geleerd. Daarvoor is het veel te naar scherp.
Excuus, zo is het niet bedoelt. Ik ben namelijk stratenmaker en uit ervaring, theorie en praktijk weet ik dat walen in wat voor patroon of verband dan ook nagenoeg geen water afvoeren. (Als je mn eerdere posts bekijkt zie je dat ik altijd rekening hou met waterafvoer)

Zoals je verteld over je straatwerk komt een beetje onwetend over, zeker omdat het niet klopt wat je zegt. Dat wilde ik graag ontkrachten. No offence :)

Straatwerk herstellen is 1 van de moeilijkste dingen om te doen. Soms is het makkelijker, sneller, beter en netter om alles opnieuw te doen maar dat kan ik natuurlijk niet oordelen. ;)

Zoals je al zegt, glyfosfaat.... :N

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:06:
Over in de tuin gesproken, trouwens: vandaag een sperwer die een volwassen duif probeerde te verorberen. Trok onze aandacht omdat de vluchtende duif hard tegen het raam vloog. Ik had geen idee dat ze ook wel eens voor zo'n prooi gingen die vrijwel de eigen maat heeft! Is dat op de een of andere manier gerelateerd aan de lange droogte?
Sperwers pakken ook in goede tijden graag een duif mee, hoor (de kat en ik kwamen een keer bijna in botsing met een sperwer in duikvlucht, waarop de kat opeens niet meer zo dapper was en het mij vooral opviel hoe groot die klauwen zijn!). Maar er zijn duidelijk meer roofvogels op zoek naar eten, ik zag de buizerd al laag boven de tuin van de overburen hangen, en de uil die meestal in het moerasje verderop zit, komt nu ook in de tuinen langs.

Maar veel dieren hebben het zeker moeilijk, ik zie de merels bijna geen wormen meer pikken in die keiharde grond, dus hoewel het zomer is, geef ik af en toe wat voer. De vijver staat extreem laag, maar er is nog genoeg voor de vogels om te baden, en voor de egels (inmiddels 3 vaste klanten) staan er bakjes water en kattenbrokjes.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:38
Merels eten ook slakken en daar zijn er bij mij nog voldoende van, ook veel lege slakkenhuizen.

• Eppo ©
  • Niet online
Ik zag dat een van mijn bomen bij de oprit beschadigd was. Heb geen flauw idee hoe dat komt (droogte, warmte, busje van de AH er tegenaan gekomen. Ik zou het niet weten), maar de vraag is meer, moet en kan ik hier iets aan doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-_IYhhWmUjM-GLz85zAxEnNFaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1m0T3zxzpawKQNvEM2iFVh5w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNxXaWw2rDM1cHTdneDlXNROh60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loAXh55PXVGHoq33a1XCOs0A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqWOA-IkTcwUDpanb4bN4h2E6wk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lARqteNtUXA3DvhZWgn9lL13.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2BrorCudAa1gCOYS1o3e98L0PI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rg2BD1mnWC4QwaJn5k4cPPZt.jpg?f=fotoalbum_tile
Daarnaast heb ik nog een hoop andere, ‘volwassen’ bomen (bomen die er zeker al meer dan 20 jaar staan) en die hebben wel last van de droogte. Kan ik daar iets aan doen? Water geven? Of iets van een boom irrigatie punt maken? Of is dat allemaal een druppel op de gloeiende plaat als je weet hoeveel liter water zo’n boom gebruikt?

• Lord Anubis
@Eppo © Hele goeie vraag, ben ik ook zeer benieuwd naar.

Aan de kennisbanken alhier: Waar ik nu woon is er op het speelplein met gras ook enkele Berken waarvan de bast beschadigd zijn. Kinderen met fietsen en gebruikt als goal. Maar heb op een stukje grond een Berk staan die ik weg ga halen. Denk dat ze dezelfde diameter / omtrek hebben. Kan ik de bast van die te verwijderen berk gebruiken als transplantaat voor de beschadigde bomen? En zou deze ingreep op termijn volledig vergroeien of kan er afstoting optreden?

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 08-08-2026 18:49 ]

• No Hands
Eppo © schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:19:
Ik zag dat een van mijn bomen bij de oprit beschadigd was. Heb geen flauw idee hoe dat komt (droogte, warmte, busje van de AH er tegenaan gekomen. Ik zou het niet weten), maar de vraag is meer, moet en kan ik hier iets aan doen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast heb ik nog een hoop andere, ‘volwassen’ bomen (bomen die er zeker al meer dan 20 jaar staan) en die hebben wel last van de droogte. Kan ik daar iets aan doen? Water geven? Of iets van een boom irrigatie punt maken? Of is dat allemaal een druppel op de gloeiende plaat als je weet hoeveel liter water zo’n boom gebruikt?
niks doen die boom redt zichzelf wel. die sluit dat gat met een eigen oplossing.

water geven kan, maar dan moet je denken aan een uur lang je tuinslang op de grond voor die boom en de grond laten verzadigen met water. zo doe ik het met onze fruitbomen ook. alleen een natte toplaag heb je niets aan.

• No Hands
Lord Anubis schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:46:
@Eppo © Hele goeie vraag, ben ik ook zeer benieuwd naar.

Aan de kennisbanken alhier: Waar ik nu woon is er op het speelplein met gras ook enkele Berken waarvan de bast beschadigd zijn. Kinderen met fietsen en gebruikt als goal. Maar heb op een stukje grond een Berk staan die ik weg ga halen. Denk dat ze dezelfde diameter / omtrek hebben. Kan ik de bast van die te verwijderen berk gebruiken als transplantaat voor de beschadigde bomen? En zou deze ingreep op termijn volledig vergroeien of kan er afstoting optreden?
dat gaat nooit werken. een stuk bast gaat niet vastgroeien.

• pjot1
  • Niet online
(jarig!)
No Hands schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

niks doen die boom redt zichzelf wel. die sluit dat gat met een eigen oplossing.

water geven kan, maar dan moet je denken aan een uur lang je tuinslang op de grond voor die boom en de grond laten verzadigen met water. zo doe ik het met onze fruitbomen ook. alleen een natte toplaag heb je niets aan.
Zeker waar! Ik moet in deze periode wel eens (pas aangeplante) bomen en plantsoenen water geven voor de gemeente. Ga je dus met de trekker met een 5000 liter vat bomen water geven. Voor een pas aangeplante boom is dit ca 200 liter water per boom. Anders kan je het net zo goed niet doen.

• piet3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
Kan je dan niet beter kiezen voor een waterzak zoals bv Baumbad.nl .

Hoeft je tuinslang geen uur voor open te staan en geef je toch iets gerichter water tov dat het water zich over de oppervlakte verspreidt en elders indringt

Zelf geen aandelen van, wel ooit zelf gekocht.

• No Hands
piet3 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:39:

Hoeft je tuinslang geen uur voor open te staan en geef je toch iets gerichter water tov dat het water zich over de oppervlakte verspreidt en elders indringt

Zelf geen aandelen van, wel ooit zelf gekocht.
en hoe krijg je die zak vol denk je? daar moet je tuinslang toch even lang voor open staan?

mijn tuinslang komt uit de sloot overigens, of die nou 1 of 6 uur open staat dat maakt weinig verschil in verbruik of kosten.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

De oudere, dieper gewortelde bomen doen het hier nog redelijk, de jonge eik van net 3 heeft het moeilijker, maar we moeten het maar afwachten. Volgens de verwachting de komende twee weken geen regen (in elk geval niet van betekenis). Ik giet een paar planten met de hand bij, de tuinslang blijft opgerold.

• piet3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
No Hands schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 07:07:
[...]

en hoe krijg je die zak vol denk je? daar moet je tuinslang toch even lang voor open staan?

mijn tuinslang komt uit de sloot overigens, of die nou 1 of 6 uur open staat dat maakt weinig verschil in verbruik of kosten.
Die zak vullen duurt heus geen uur hoor, hooguit paar minuten.

Het ging me over gerichter en meer efficiënt water geven, maar als je de luxe hebt van een sloot is dit inderdaad niet van toepassing.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

piet3 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:39:
Kende ik nog niet, thanks, gelijk een paar besteld d:)b

Dit is het eerste jaar dat mijn regenwaterputten allebei zo goed als leeg zijn, 15k liter in totaal. Het is al eerder lang droog geweest, maar bij mijn weten niet met temperaturen die met regelmaat boven de 30 graden uitkomen. Ik heb een hoop jonge bomen (0-5 jaar aangeplant) die het momenteel nog nipt redden, maar bij dit soort weer kan dat ook geen weken meer blijven duren.

Een paar waterzakken is dan een goedkope verzekering, vergeleken met boomsterfte (of zodanig verzwakken dat ze er jaren over doen om te recupereren). Bespaart me waarschijnlijk ook een paar uur per week aan water geven met 12L gieters met handmatig opgepompt regenwater - heb ik nog wat beweging/oefening van :+

Je leest tegenwoordig veel advies om maar planten te kiezen die beter droogtebestendig zijn, maar zoals ik het zie komt dat de diversiteit ook niet meteen ten goede. Ik blijf voorlopig koppig toch nog verder 'klassiek' beplanten. Ik heb wel de 'luxe' (in dit soort situaties) dat ik op leem/klei zit in een gebied met veel natuurlijke bronnen, kan me zelfs niet voorstellen hoe moeilijk alles het heeft op zanderige grond.

Hoe stelt jullie beplanting het? Hebben jullie veel sterfte of schade?

• Varkentje405
Ik woon op zand. En ik geef water. Niet veel ( per border een keer per anderhalve week een uur of 3 de Druppelslang aan) maar hopelijk wel genoeg om eea te laten overleven. Elk jaar verlies ik planten door de droogte. Sommige kunnen er gewoon niet tegen, die plant plant ik dan ook niet terug.

Dit jaar is de sterfte extreem. Veel planten zijn helemaal verschroeid en verdroogd en lijken het loodje te hebben gelegd. Ook de planten die het vorig jaar gewoon trokken. Ik laat wel alles wat dor en droog is staan. Als is het alleen maar dat ook die stengels en blad zorgen voor schaduwwerking in de border. Wat mij betreft gaat het regenen en dan ook veel.

Door alleen droogteverdragende planten neer te zetten wordt de variatie in de tuin wel kleiner. Ik ben pas een jaar of 4 geleden begonnen met de herplant van onze tuin. (Door de verbouwing was de voortuin ook gesloopt en de achtertuin was een tegelparadijs. ) dus ik heb er echt rekening mee gehouden. Maar goed, het is wel een beetje tuinieren met de handrem er op.

Ondanks dat ik altijd heb gezegd dat ik geen grondwaterput wil, ben ik er toch over aan het nadenken om er een te laten slaan.

• JHFR
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-08 21:37
Half april de graszoden gelegd. Lag er prima bij. Nu terug van vakantie zit er behoorlijk veel wild gras in. Wat is jullie advies? Dit wilde gras ergens mee behandelen of uitsteken en bijzaaien? (Waarmee?) nog tips om dit te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZ_xRYIiH2F3f3mg5RFykk6poww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKb2pnGkytGbNOmWnNz7rwoW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xo3W8pS1GfsRqw8s72_zrDbx1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KEHKo3XClEbhNPXsdEY1g3V.jpg?f=fotoalbum_large

• de Peer

de Peer

under peer review

JHFR schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:50:
Half april de graszoden gelegd. Lag er prima bij. Nu terug van vakantie zit er behoorlijk veel wild gras in. Wat is jullie advies? Dit wilde gras ergens mee behandelen of uitsteken en bijzaaien? (Waarmee?) nog tips om dit te voorkomen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me Hanepoot?

Krijgt kans omdat je gazon zwak is. Dus zorg vooral voor gezonde grasmat. Tegelijkertijd de grootste onkruiden er even handmatig uittrekken.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wij hebben hier voor ongeveer 80cm zwarte grond en dan zand tot in het oneindige. Voorhuis nooit water gegeven wat in de volle grond staat heeft weinig last, in de bak rondom wordt het wat minder. Owjah die bamboe in de potten krijgen nu en dan wel water anders waaien ze om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu--4O0SuAsvASjJNz0rqe0DQH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3oWJ8U5O5enQuMcYn045d9u.jpg?f=fotoalbum_large

Achterhuis hebben we 50cm zwarte grond met daaronder ook weer zand zo diep als je kan komen. Medio april omgekeerd, gefreesd en opnieuw ingezaaid. Dat wou toen slecht kiemen het was immers nog lang koud. Daar geef ik eens in de 14 dagen met de tuinsproeier 2 uren water en ik laat het gras hoog staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pMFtuHz1Kc9mguRd97GOIhhxUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPwXxYRkmTli4s59vJQpj36l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wzjKTGAwsDJ-BfcG_6302hYMPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFJotVprrGBDwbosEccKavdq.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
Afgezien van de moestuin, kas en de planten in potten geef ik vooralsnog ook nagenoeg geen water. De meeste platen staan hier al lang dus goed geworteld denk ik. Nieuw aangeplante planten hebben het wel wat zwaar, dus tot de herfst komt er niks meer bij :-)

Ik zit er wel over te denken om de grondwater put en pomp weer te laten maken, wat groener gras is toch wat mooier voor het aanzicht. Zeker nu er geen regen komt de komende weken wordt het een bruin matje.

Of een grote trampoline kopen; het valt me op dat het gras daarom mooi groen blijft :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5KKW0fPHw0A7Og87PK0xriMQoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iW3XStk82gktk6eUj7XQiVWn.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een vraag, ik heb een (oude) kers in de tuin, die het maar matig doet. Heeft iemand een tip om deze volgend jaar een beter jaar te geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuTLNrKFtcSFoRsOiK1y5nXm5UE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjPPbnzFnsE6U2d1VqIL5ogN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door koentjuh op 09-08-2026 15:13 ]

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
Ronald.42 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:29:
Wij hebben hier voor ongeveer 80cm zwarte grond en dan zand tot in het oneindige. Voorhuis nooit water gegeven wat in de volle grond staat heeft weinig last, in de bak rondom wordt het wat minder. Owjah die bamboe in de potten krijgen nu en dan wel water anders waaien ze om.

[Afbeelding]

Achterhuis hebben we 50cm zwarte grond met daaronder ook weer zand zo diep als je kan komen. Medio april omgekeerd, gefreesd en opnieuw ingezaaid. Dat wou toen slecht kiemen het was immers nog lang koud. Daar geef ik eens in de 14 dagen met de tuinsproeier 2 uren water en ik laat het gras hoog staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi matje inderdaad. Zo groen zie ik het hier in de regio nagenoeg niet meer.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Slonzo schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:06:
[...]
Het valt me (nog) mee, maar ik zit op löss. Het valt wel op dat tweejarigen die nu in hun tweede jaar zitten, zoals de grote kaardenbol, na de bloei compleet dor zijn. Normaal gesproken blijven die echt langer groen. Hopelijk hebben ze nog genoeg zaad kunnen zetten om de puttertjes de winter door te helpen, die zijn er gek op.

Gisteren even langs de plaatselijke beek gewandeld, en dat was echt schrikken, ik heb hem nog nooit zo laag gezien. Zonder het overtollige water van de zuivering dat naar de beken gaat had de boel waarschijnlijk echt droog gestaan.

ETA: Gisteren opeens regen! Drie druppels, dat wel, en bijna verdampt voordat de grond raakte, maar toch. Regen. Het bestaat nog.

[ Voor 8% gewijzigd door VeertienKaVier op 10-08-2026 07:19 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:29
Slonzo schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

Bij ons gaat het nog goed maar ik sproei ook elke dag.
De tuin is dit jaar pas aangelegd en is een behoorlijk kostbaar plaatje geworden bij elkaar dus ik vind het zonde om er nu niets mee te doen.
De vlinder en bijen populatie vinden het volgens mij wel fijn dat de planten goed groeien. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hebben wij ook nog last van, best hardnekkig spul.
Wij hebben inmiddels veel kalk en mest gestrooid en het lijkt op sommige plekken iets af te nemen, maar het is een eindeloos getrek om het weg te krijgen.
Onze robotmaaier maait op het moment elke dag om de grasmat mooi dicht te krijgen.

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:42

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ugh, dit heb ik ook, vooral aan de achterkant van de tuin. Mijn gras lijkt daar inderdaad veel zwakker zoals @de Peer aangeeft. Ieder jaar kalken, verticuteren, doorzaaien en behoorlijk vaak bijmesten lijkt maar een heel klein beetje te helpen. Misschien omdat er een flinke coniferenhaag staat die veel voeding weg trekt?

Anyway, je kunt het er gelukkig met de hand redelijk goed uittrekken en op die plekken komt het niet terug (in tegenstelling tot klaver :X ). Als het hanepoot is dan is kan kort maaien ook helpen, maar dat is met dit hete droge weer ook weer niet aan te raden.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hadden het voor het eerst dit jaar ook, ik heb het met mijn hori hori uitgestoken. Het is even werk maar geeft wel veel voldoening.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-08 12:59
FabianGTI schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:17:
[...]

Bij ons gaat het nog goed maar ik sproei ook elke dag.
De tuin is dit jaar pas aangelegd en is een behoorlijk kostbaar plaatje geworden bij elkaar dus ik vind het zonde om er nu niets mee te doen.
De vlinder en bijen populatie vinden het volgens mij wel fijn dat de planten goed groeien. :+
Onze tuin is op een heuvel met zand (duin) aangelegd. Gelukkig met een eigen pomp. veel Rhodos en hortensia’s dus je ontkomt niet aan sproeien ook in een normale zomer. Dit jaar hebben wij precisie beregening neergelegd (losse emitters ipv druppelslangen). Dat is veel werk maar daarmee kun je per plant afregelen wat die nodig heeft qua water hoeveelheid. Boven de 30c doen we dagelijks anders om de dag. Normale zomer ga ik naar twee keer per week in droge periodes. Wel geëxperimenteerd met bijv 1x per week maar er staan ook veel bomen in concurrentie met de rest.

• hoevenp
Vangen jullie ook regenwater op? Ik heb zelf 2m3 opslag staan, kom ik zelfs deze zomer een heel eind mee (al komt de bodem nu wel in zicht).

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-08 11:42
Wij hebben in de tuin een paar boskamperfoelie's groeien in een hekwerk aan de achterkant van de tuin. Ze hebben het afgelopen jaar eigenlijk geen liefde gehad dus ben bezig ze er weer wat bovenop te helpen.

Ik geef ze vaker water en de onderkant van de plant staat inmiddels in de schaduw. Helaas lukt het de planten erg slecht om hun bladeren vast te houden. Waarschijnlijk omdat ze allemaal vol zitten met meeldauw.

Ik heb de meest beschimmelde bladen eruit gehaald en elke dag spray ik alle bladeren in met een spray van water, baksoda en neemolie. Het is niet een heel snel proces, maar ze lijken het iets beter te doen. Heeft iemand hier wel eens meeldauw echt uit een plant gekregen op die manier?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:35

Rzaan

Altijd zoekende

hoevenp schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:48:
Vangen jullie ook regenwater op? Ik heb zelf 2m3 opslag staan, kom ik zelfs deze zomer een heel eind mee (al komt de bodem nu wel in zicht).
Waar vang je het op?

• de Peer

de Peer

under peer review

Vangen jullie ook regenwater op?
welke regen? :P

En zelfs al zou ik het doen, dan kan ik daar 1 of 2 dagen van sproeien, terwijl ik in de praktijk bijna elke dag sproei nu met deze droogte.

• FabianGTI
Eisbar schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

Onze tuin is op een heuvel met zand (duin) aangelegd. Gelukkig met een eigen pomp. veel Rhodos en hortensia’s dus je ontkomt niet aan sproeien ook in een normale zomer. Dit jaar hebben wij precisie beregening neergelegd (losse emitters ipv druppelslangen). Dat is veel werk maar daarmee kun je per plant afregelen wat die nodig heeft qua water hoeveelheid. Boven de 30c doen we dagelijks anders om de dag. Normale zomer ga ik naar twee keer per week in droge periodes. Wel geëxperimenteerd met bijv 1x per week maar er staan ook veel bomen in concurrentie met de rest.
Wij hebben kleigrond met daar bovenop zo'n 15 á 20cm zwart zand.
In de borders hebben we overal druppelslangen liggen, bij het grasveld van die pop-up sproeiers, moeten her er der nog iets nagesteld worden, sommige delen komt eigenlijk geen water.
Ook aangesloten op een grondpomp met K-rain computer, ik sproei zeer zeker niet elke dag met drinkwater.

Schaduw heeft onze tuin nog niet echt behalve van de aangeplante Portugese laurier, bij een nieuwbouw wijk heb je helaas nog niet veel grote bomen.
We vangen het wel op maar alleen nog via (3500 ltr) infiltratiekratten.
Uiteindelijk wil ik bij het nog te plaatsen tuinhuis wel regenwater opvangen, de rest laten afvloeien naar de infiltratiekratten.

• hoevenp
Ik heb twee ibc containers van een kuub. Een bij het huis, 1 bij de garage.

• Teijgetje
VeertienKaVier schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:18:
Gisteren opeens regen! Drie druppels, dat wel, en bijna verdampt voordat de grond raakte, maar toch. Regen. Het bestaat nog.
Hier ook, maar zeker vier druppels.
En net genoeg voor een dubbelle regenboog..........
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTuydEb2RwO1dnrSSGe0LRmKExA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaa9giswdm84Tdcr2GYNvQ7H.jpg?f=fotoalbum_large

• Varkentje405
We hebben een grote regenton en een ondergrondse regenton. Ook samen zijn ze niet groot genoeg voor 2 maanden droogte. We hebben ook een wadi. Beetje uit nood geboren maar goed, hij is er. Komend najaar laten we de bestrating vervangen en misschien moeten we toch maar een grote opvangtank gaan leggen. T is alleen dat die dingen ongelofelijk duur zijn.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:58
Alleen las ik nu dat omdat het zeewater flink warmer is we dit najaar en winter een erg natte periode kunnen verwachten met veel stortbuien en stormen. Dat is weer het andere extreem.

• hoevenp
Varkentje405 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:40:
[...]

We hebben een grote regenton en een ondergrondse regenton. Ook samen zijn ze niet groot genoeg voor 2 maanden droogte. We hebben ook een wadi. Beetje uit nood geboren maar goed, hij is er. Komend najaar laten we de bestrating vervangen en misschien moeten we toch maar een grote opvangtank gaan leggen. T is alleen dat die dingen ongelofelijk duur zijn.
Ja, die ondergrondse zijn echt prijzig ja. Ook wel eens naar gekeken. Plus dat je nog eens kosten en gedoe hebt aan het grondwerk. Ik heb hier de ruimte dus gekozen voor die ibc. Kan je er ook makkelijk bij. Heb die naast het huis wel een beetje opgeleukt want heel mooi zijn ze niet...
edit:
en waar gebruik jij het water voor? Jonge bomen ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenp op 11-08-2026 08:15 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-08 19:00

Fanta

FordPerformance™️

hoevenp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:14:
[...]

Ja, die ondergrondse zijn echt prijzig ja. Ook wel eens naar gekeken. Plus dat je nog eens kosten en gedoe hebt aan het grondwerk. Ik heb hier de ruimte dus gekozen voor die ibc. Kan je er ook makkelijk bij. Heb die naast het huis wel een beetje opgeleukt want heel mooi zijn ze niet...
edit:
en waar gebruik jij het water voor? Jonge bomen ofzo?
Ja die IBC tanks zijn ideaal, ik heb er ook 2 staan (verhoogd op een stapeltje oude grindtegels). Verloopring er op, waardoor er een 1/2" tapkraan in past, daar heb ik een Gardena koppeling op zitten met een klein stukje tuinslang, om de gieters mee te vullen. Bij elke IBC staan 2 gieters klaar, dus als je het een beetje slim uitkient kan je met 2 personen blijven lopen en gieten, tijdens het gieten vul je gieter 2. Het gaat wel hard met deze droogte, maar het voordeel is dat die tanks ook zo weer vol zijn na een regenbui (ik heb ze voor en achter een vrijstaande garage met zadeldak) staan.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• FabianGTI
hoevenp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:14:
[...]

Hebben wij ook in eerste instantie naar gekeken maar uiteindelijk niet gedaan vanwege het grondwater, bij ons zou er dan een betonplaat gestort moeten worden waar de regentank aan verankert moest worden, dat ging me te ver.

Gisteravond las ik op de lokale nieuwssite dat er in deze regio geen grondwater meer opgepompt mag worden door particulieren (voor sproeien van bijvoorbeeld de tuin). }:|
Is dit in meer regio's al het geval?

• Varkentje405
Wij hebben als de bestrating wordt gedaan al een graafmachientje hier. We willen onze verbouwing afronden dit jaar en 5 jaar geleden hadden we aan het eind van het budget nog een hele boel werk over. We hebben ons gericht op de binnenkant en die hebben we deze week afgemaakt. Laten we het erop houden dat er dit najaar dus nog veel buitenwerk zit aan te komen. Op dat bedrag doet een ondergrondse watertank niet heel veel pijn meer maar goed, 2,5 k€ zijn heel wat litertjes leidingwater of grondwater.

Een ibc kan ik bij het tuinhok en de garage wel zetten. Misschien moeten we dat ook gewoon maar doen. Bij het huis wordt dat een stuk lastiger. Ik ga eens overleggen met manlief. Misschien heeft die nog een goed idee.

ik gebruik het water voor al mijn planten. We wonen op klapzand. Dus van dat hele fijne gele zand waar je een zandloper mee kunt vullen. Daarom ben ik al 5 jaar bezig met het toevoegen van organisch materiaal in de grond: houtsnippers, compost, stro. Het heeft zeker effect maar vooral tussen de planten.

Ons “ grasveld” is dus nu weer helemaal terug bij af. Gras ( met vanallerlei andere plantjes er door heen) is echt geen optie hier. Op dat klapzand hou je echt niks levend in deze tijd van het jaar. Volgens mij wordt het dus toch maar afgraven, zwarte grond en compost er in en dan opnieuw zaaien. Veldbeemd ofzo met van allerlei kruiden er bij. Ik ben er nog niet helemaal uit.

• No Hands
ja, ik heb een aantal regentonnen staan waar we met een gieter of emmer wat water uit kunnen halen en pas een vijverbak opgehaald waar 1600 liter in gaat.
Maar we wonen omringd door een sloot dus de meeste regenpijpen gaan ook rechtstrees naar die sloot en als ik veel water nodig heb pomp ik dat er weer uit.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
Varkentje405 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:34:
We wonen op klapzand. Dus van dat hele fijne gele zand waar je een zandloper mee kunt vullen. Daarom ben ik al 5 jaar bezig met het toevoegen van organisch materiaal in de grond: houtsnippers, compost, stro. Het heeft zeker effect maar vooral tussen de planten.
Grond verbeteren met mulch heeft zeker effect maar inderdaad lange adem op klapzand, echt goed wordt het nooit maar wel veel beter dan niets doen.

Nog een tip, ik tuinier ook op zand, en naast alle mulch (ook trouwens veel snoeiafval van bijv.hagen gaat hier allemaal de borders in), gebruik ik bij het uitplanten van eenjarigen en nieuwe planten die wat meer nodig hebben, standaard in het plantgat wat bentoniet en wolkorrels. Daar giet ik dan eerst een gieter water op, even laten intrekken/mengen met de grond, plant in plantgat en aanaarden verder.

Ik merk nu na een paar jaar, als ik nieuwe eenjarigen zet, echt verschil als ik in de buurt zit van stukken waar ik in een eerder jaar zoiets heb gedaan. Gezien ik her en der door de borders heen altijd wel wat bijpoot of verzet, heeft echt een mooie aanvulling op de grond.

En verder natuurlijk altijd "chop and drop" (tenzij een plant ziekte in het blad heeft, dan mag het in de groenbak).

• Varkentje405
herkenbaar! Heel herkenbaar. Hier gaan alleen het onkruid of planten met ziekten de groenbak in.

Ik doe in elk plantgat (dat standaard veel te groot is) ook veenvrije potgrond met stro, beetje compost en aanplantgrond. Sinds ditjaar gebruik ik ook wol in de tuin. Nu nog op de grond maar de zakken ruwe wol liggen al klaar om in een plantgat te kunnen stoppen dit najaar. Want we gaan ook dit najaar weer een nieuwe border op planten.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Waarom wist ik dit niet, van wol in de tuin? Dat kan dus gewoon met onbewerkte wol, die je anders zou kaarden en spinnen? In dit geval echt asking for a friend, die zelf spint én schrale zandgrond moet verbeteren.

• No Hands
VeertienKaVier schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:40:
Waarom wist ik dit niet, van wol in de tuin? Dat kan dus gewoon met onbewerkte wol, die je anders zou kaarden en spinnen? In dit geval echt asking for a friend, die zelf spint én schrale zandgrond moet verbeteren.
je had het lijstje met dingen die je niet wist nog niet gedeeld dus wij wisten niet wat je niet wist.

ik ben met wol in de tuin bang dat er een complete muizen en of slakkenkolonie in gaat wonen

• Eppo ©
  • Niet online
Nu met deze droogte ben ik toch maar wat fanatieker aan sproeien gegaan. Nu heb ik een bronpomp en verschillende waterpunten in mijn tuin waar ik de slang op kan aansluiten (ben nog steeds blij met de vorige bewoners dat ze dit hebben laten installeren). Nu loop ik alleen te slepen met de slangen (volgens mij 32mm/ 1 1/4 inch) en was ik eigenlijk opzoek naar een goedkope oplossing om die slang mooi mee te nemen. Heeft iemand een goed idee? Zag alleen slangenwagen van 500+ euro en dat vond ik wat veel van het goede

in de toekomst wil ik trouwens wel meer overgaan naar vaste sproeiers en dan gestuurde kranen. Kan ik dan iets van een buffervat bij mijn bronpomp zetten zodat hij niet steeds aan/uit gaat of zichzelf stuk draait? Of gaat dat niet werken aangezien ik mijn druk kwijt raak zodra de pomp uitgaat?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
Eppo © schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:39:
Nu met deze droogte ben ik toch maar wat fanatieker aan sproeien gegaan. Nu heb ik een bronpomp en verschillende waterpunten in mijn tuin waar ik de slang op kan aansluiten (ben nog steeds blij met de vorige bewoners dat ze dit hebben laten installeren). Nu loop ik alleen te slepen met de slangen (volgens mij 32mm/ 1 1/4 inch) en was ik eigenlijk opzoek naar een goedkope oplossing om die slang mooi mee te nemen. Heeft iemand een goed idee? Zag alleen slangenwagen van 500+ euro en dat vond ik wat veel van het goede

in de toekomst wil ik trouwens wel meer overgaan naar vaste sproeiers en dan gestuurde kranen. Kan ik dan iets van een buffervat bij mijn bronpomp zetten zodat hij niet steeds aan/uit gaat of zichzelf stuk draait? Of gaat dat niet werken aangezien ik mijn druk kwijt raak zodra de pomp uitgaat?
Even een vraagje om een idee te krijgen: hoe groot is je tuin in m2? Ik zie eerdere posts van je rond 2020, daar lijkt het te gaan om een bescheiden oppervlakte, maar als je 32mm leidingen en slangen hebt waarmee je moet slepen, dan neem ik aan dat het inmiddels gaat om een groter oppervlak. Ook je laatste foto van je boom met beschadiging lijkt op een andere lokatie te zijn?

Wat betreft de pomp zou je een hydrofoorpomp kunnen overwegen. Ik weet alleen niet wat de reden is dat je pomp telkens moet stoppen en starten. Of is dat nu nog het geval als je de slang verwisselt van aansluitpunt? Ze zijn er ook wel voordeliger dan de wat zwaardere / profesionele modellen bij Wildkamp.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 13-08-2026 09:04 ]

• Eppo ©
  • Niet online
@Batilan scherp opgemerkt, ben 2 jaar geleden verhuisd van de stad naar het 'platteland'. Tuin nu is 8.000m2. Er zit ook wel een goede pomp in (zie Eppo © in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic") en hij slaat nu ook niet af. Ze waarschuwde mij toen alleen dat ik wel moet zorgen dat mijn pomp zijn water kwijt moet kunnen want anders loopt hij stuk. Nu heb ik niet het idee dat mijn pomp blij gaat worden van een paar pop-up sproeiers en druppelslangen. Om die reden zet ik altijd mijn grote sproeier aan zodat mijn gardena sproeier de voortuin kan bewateren

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hopelijk heeft het weerbericht gelijk en komt er zondag/maandag echt regen. Op de wildcamera zag ik dat de egels niet alleen blij zijn met de kattenbrokjes, maar vooral met het aangeboden water.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:43
@Eppo © voor de afschakeling heb je een drukschakelaar nodig die de pomp afschakelt als de druk te hoog wordt. Een buffervat is dan wel gebruikelijk, maar dat wil je ergens vorstvrij installeren. Kun je type bronpomp en de geleverde druk achterhalen? H2O mechanic heeft er een YouTube kanaal over.

voor je slangen zou je naar 1” “brandweer slangen” kunnen zoeken, de blauwe en witte uitvoeringen worden veel in de bouw en industrie gebruikt. Plat op te rollen en gewicht valt redelijk mee.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-08 15:15
Hou er dan wel weer rekening mee dat die platte slangen, onder druk, vrijwel geen bocht kunnen maken!

[ Voor 6% gewijzigd door edwin2021 op 13-08-2026 15:53 ]

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:43
Juist wel onder (voldoende) druk, dan kun je deze prima in lussen leggen. Bij gebruik van bv een gewone (lage druk) dompelpomp zijn bochten en knikken de beperkende factor.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-08 15:15
Jeweetje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:26:
Juist wel onder (voldoende) druk, dan kun je deze prima in lussen leggen. Bij gebruik van bv een gewone (lage druk) dompelpomp zijn bochten en knikken de beperkende factor.
Aha, mijn ervaring is gebaseerd op een dompelpomp.
Pagina: 1 ... 202 203 Laatste