Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 115 116 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dennis1812 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:58:
Als je de ruimte hebt en de financiële ruimte en je gaat hem vaker gebruiken zou ik inderdaad persoonlijk in een goede investeren.

Al kan ik je niet helpen qua modellen. Hooguit in gedachtegang kopen/huren 😅.
Thanks. Ja de vraag nu is vooral: is het huren van een zwaarder apparaat het het geld waard? We hebben de ruimte en zullen de versnipperaar vaker aan het werk kunnen zetten (grote tuin, 3600m²), en een zware machine huren is ook echt niet goedkoop (als het al kan als particulier).

Voordeel van een zwaarder exemplaar huren is wel dat we met deze een stuk sneller kunnen werken, maar gezien mijn beperkte energie moeten we waarschijnlijk toch wel 2 dagen huren. Als we een machine kopen hebben we de tijd, maar het moet natuurlijk ook niet té veel tijd kosten.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:54
noes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Thanks. Ja de vraag nu is vooral: is het huren van een zwaarder apparaat het het geld waard? We hebben de ruimte en zullen de versnipperaar vaker aan het werk kunnen zetten (grote tuin, 3600m²), en een zware machine huren is ook echt niet goedkoop (als het al kan als particulier).

Voordeel van een zwaarder exemplaar huren is wel dat we met deze een stuk sneller kunnen werken, maar gezien mijn beperkte energie moeten we waarschijnlijk toch wel 2 dagen huren. Als we een machine kopen hebben we de tijd, maar het moet natuurlijk ook niet té veel tijd kosten.
Wat is je budget? Als je budget toereikend is zou ik liever tweedehands een (semi)professionele machine kopen dan nieuw een dure chinees (om het even oneerbiedig te zeggen).

Voor een grote groene tuin is goed gereedschap onontbeerlijk. Boven de 1000m2 met meerdere bomen of houtige struiken vind ik een versnipperaar goed te verantwoorden. Al helemaal als je tuiniert met het streven om al het oranisch materiaal terug in de tuin te verwerken.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Woody179 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

Wat is je budget? Als je budget toereikend is zou ik liever tweedehands een (semi)professionele machine kopen dan nieuw een dure chinees (om het even oneerbiedig te zeggen).

Voor een grote groene tuin is goed gereedschap onontbeerlijk. Boven de 1000m2 met meerdere bomen of houtige struiken vind ik een versnipperaar goed te verantwoorden. Al helemaal als je tuiniert met het streven om al het oranisch materiaal terug in de tuin te verwerken.
Budget staat nog niet vast, maar wil er geen kapitaal aan uitgeven.

Probleem is, als ik op marktplaats kijk zie ik allerlei (semi-) professionele machines voor minstens 1500 euro, of (overwegend elektrisch) consumentenprul voor <200 euro. Ik ga geen 1500+ euro uitgeven, dan kan ik beter huren. Maar wat je zegt klopt, de versnipperaar zullen we zeker vaker kunnen inzetten (makkelijker dan snoeiafval klein knippen en in de groenbak proppen), dus iets duurzaams is wel de wens.

Dus wat is de gulden middenweg?

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:13
Misschien een domme vraag, maar wat doe ik in de winter met dit soort bloemen:

Kun je dat ook gewoon helemaal afknippen tot de grond? Of bloeit zoiets maar 1 jaar?

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:13
Die komen jaarlijks terug, althans bij ons wel.
Volgens mij moet je ze eind van de winter afknippen tot de grond, komen ze weer uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:13
Net als mijn pioenrozen dus? Daar doe ik dat ook altijd mee

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Goofyduck384 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:28:
Misschien een domme vraag, maar wat doe ik in de winter met dit soort bloemen:
[Afbeelding]
Kun je dat ook gewoon helemaal afknippen tot de grond? Of bloeit zoiets maar 1 jaar?
Ik zie niet wat op de foto staat, maar: laten staan tot het voorjaar, dat is een mooie schuilplaats voor insecten of andere beestjes :) Daarna kan je ze gewoon wegknippen wanneer toepasselijk.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:23
Slonzo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:55:
[...]

Ik zie niet wat op de foto staat, maar: gaten staan tot het voorjaar, dat is een mooie schuilplaats voor insecten of andere beestjes :) Daarna kan je ze gewoon wegknippen wanneer toepasselijk.
Dit, tuin 'winterklaar' maken e nzo is leuk maar het zorgt er vaak wel voor dat voedsel en schuilplaatsplekken van allerlei levend spul verdwijnt.
Dus al dat soort spul laten staan is eigenlijk beter, ziet er ook leuk ook uit als er in de winter rijp op ligt enzo.
Van het voorjaar weghalen als al het verse nieuwe opkomt is beter denk ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:38

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of wegknippen en laten liggen. Dan vergaat het vanzelf en is het ook nog betere schuilplaats.
En het helpt tegen groei van onkruid.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:31
@Maasluip Wat je zegt is zeker niet onwaar, maar ben je er van bewust dat er heel andere insecten huizen in staand vs. liggend plantafval. Biologisch gezien zou een combinatie van beide strategien waarschijnlijk het beste zijn.
Zelf doe ik zo min mogelijk "winterklaar" maken, knip enkel hinderlijke zaken af en gooi ze op de grond. :)

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-12 22:42
noes schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Budget staat nog niet vast, maar wil er geen kapitaal aan uitgeven.

Probleem is, als ik op marktplaats kijk zie ik allerlei (semi-) professionele machines voor minstens 1500 euro, of (overwegend elektrisch) consumentenprul voor <200 euro. Ik ga geen 1500+ euro uitgeven, dan kan ik beter huren. Maar wat je zegt klopt, de versnipperaar zullen we zeker vaker kunnen inzetten (makkelijker dan snoeiafval klein knippen en in de groenbak proppen), dus iets duurzaams is wel de wens.

Dus wat is de gulden middenweg?
Ik heb onze Caravaggi Bio 80 pas op MP gezet, die staat op bieden en mag weg voor ca.de helft van wat jij zegt te vinden. ;) (even afwachten waar het bieden heengaat, hij hoeft niet perse weg)
Is nu nieuw 2900.
Deze is van 1996 en in prima conditie.
Een nieuw hakmes kost geloof ik 82 euro, al kan je het huidige gewoon laten slijpen. Klepels zijn 8 euro (x27) maar zijn allemaal goed.

Ik wil wat zwaarders kopen voor achter de tractor.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:38
Iemand toevallig ervaring met het vertragen van een Hedera klimop?

Ze groeien zo snel dat ik er helemaal moe van word. Ik had ergens gelezen dat je kali kan toevoegen, maar ik vraag me af of dat echt werkt.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

banaliteit schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:47:

Ze groeien zo snel dat ik er helemaal moe van word. Ik had ergens gelezen dat je kali kan toevoegen, maar ik vraag me af of dat echt werkt.
Hedera is nu eenmaal een woekeraar... Ofwel weghalen, ofwel veel snoeien, veel meer opties heb je niet vrees ik. Je kan proberen om 'm te mishandelen maar meestal deert dat 'm niets :+ Extra voedingssstoffen geven lijkt me in ieder geval geen goede piste, je spoort 'm waarschijnlijk enkel aan :P

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:54
banaliteit schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:47:

Vuur helpt....

Nee even serieus. Hedera groeit zown beetje onder alle omstandigheden (van zon tot schaduw en op alles van klei tot klapzand)
Alleen met regelmatig snoeien kun je het enigszins in toom houden....

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:24
Wij hebben een flink stuk tuin ingezaaid met een grasmix. Het idee is om er steeds een stukje af te steken/af te halen om plek te maken voor leukere dingen, als we daar klaar voor zijn.

Nu wil ik graag van een stuk border maken. Zijn er nog mensen met tips voor randen voor verhoogde borders? Ik zie vooral rollen met kunststof en dat voelt toch ergens gek, om je tuin met plastic aan te leggen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45
Cortenstaal borderrol?

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:43
Wij hebben de borders gemaakt met hardhouten vijverstroken.

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Karp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:25:
Wij hebben een flink stuk tuin ingezaaid met een grasmix. Het idee is om er steeds een stukje af te steken/af te halen om plek te maken voor leukere dingen, als we daar klaar voor zijn.

Nu wil ik graag van een stuk border maken. Zijn er nog mensen met tips voor randen voor verhoogde borders? Ik zie vooral rollen met kunststof en dat voelt toch ergens gek, om je tuin met plastic aan te leggen.
Ik heb het met grind tegels gedaan. Waarom? Waren gratis in de buurt op te halen, kostte alleen veel tijd omdat ze groot en zwaar waren. Formaat van 40 bij 60 cm, 45 mm dik. Waren er op dat moment stoeptegels te krijgen had ik die mogelijk gebruikt.

• Karp
We hebben al snel tientallen meters nodig. Misschien niet meteen, maar wel uiteindelijk. Mogelijk dat dit dan een categorie te duur wordt

• Karp
Milo85 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:39:
Wij hebben de borders gemaakt met hardhouten vijverstroken.
Dat ziet er best praktisch uit! En dan met paaltjes?

• Karp
grassmoon schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:45:
[...]

Ik heb het met grind tegels gedaan. Waarom? Waren gratis in de buurt op te halen, kostte alleen veel tijd omdat ze groot en zwaar waren. Formaat van 40 bij 60 cm, 45 mm dik. Waren er op dat moment stoeptegels te krijgen had ik die mogelijk gebruikt. [Afbeelding]
Praktisch!

Ik rijd zelf geen auto en logistiek overzie ik deze optie dan wat lastig. We hebben nog wel klinkers liggen maar daar heb ik er al snel veel van nodig, en dan zul je zien dat het gras er alsnog doorheen gaat ofzo

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:43
Karp schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

Dat ziet er best praktisch uit! En dan met paaltjes?
Klopt, gewoon aan vast schroeven. Je kan ze ook een beetje buigen voor ronde vormen. Hebben wij ook gedaan.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:39
@Karp

Waarom niet met stapelblokken of betonbielzen?

Ik heb het thuis met lavabasalt keien gedaan.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:20
Kan iemand vertellen in hoeverre deze buizen nog nodig zijn voor een boom die inmiddels 2 jaar staat?

Twee jaar geleden zijn we in een nieuwbouwwoning getrokken. In de voortuin is door de gemeente een boom geplaatst. Mooie boom die we ook laten staan. Maar de 2 buizen zitten behoorlijk in de weg. Google leert dat het vooral in publieke ruimtes wordt gebruikt om (extra) water en lucht naar de wortels te brengen. Maar is het voor een tuin ook nodig? Zeker wanneer deze al 2 jaar staat? Daarnaast heb ik ook een bewaterings-systeem aangelegd.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Weet iemand wat voor een plant dit is?
Mijn nichtje heeft zojuist een besje hiervan gegeten, kan het gevaarlijk zijn?

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:35
wokkelz schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:00:

[Afbeelding]
Volgens de Plantnet App is dit de mansbloed. Bessen zijn giftig, maar ik kan je niet vertellen hoe giftig. Doorgaans kan 1 besje geen kwaad.

This is absolutely ridiculous

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51
Woodsy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:31:
Kan iemand vertellen in hoeverre deze buizen nog nodig zijn voor een boom die inmiddels 2 jaar staat?

Twee jaar geleden zijn we in een nieuwbouwwoning getrokken. In de voortuin is door de gemeente een boom geplaatst. Mooie boom die we ook laten staan. Maar de 2 buizen zitten behoorlijk in de weg. Google leert dat het vooral in publieke ruimtes wordt gebruikt om (extra) water en lucht naar de wortels te brengen. Maar is het voor een tuin ook nodig? Zeker wanneer deze al 2 jaar staat? Daarnaast heb ik ook een bewaterings-systeem aangelegd.
Ze zijn met name nodig op plekken waar de grond wordt verdicht door verkeer. Daar hebben bomen vaak moeite moet de zuurstof in de bodem. Dus als de boom op de parkeerplaats van je auto staat zou ik hem houden, als hij vrij in de tuin staat kun je hem ook weghalen (of het bovengrondse deel).

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:31
wokkelz schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:00:

[Afbeelding]
Wat doen bij vergiftiging?

Zoals altijd: kalm blijven. Heeft het kind besjes gegeten en ingeslikt, probeer te achterhalen welke en hoeveel. Verwijder eventuele resten uit de mond en houd ze bij voor het geval verder onderzoek nodig is. Indien het kind moet braken, is het om dezelfde reden nuttig wat braaksel bij te houden. Je mag in geen geval een kind doen braken, noch melk geven. Daarna steeds de huisarts verwittigen of het antigifcentrum bellen voor advies.

Antigifcentrum 074 245 245 - bereikbaar 7/7, 24/24

• franssie
  • Laatst online: 21:50

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Woodsy inderdaad wat @LinuxMan schrijft. Ik zou ze volstorten met aarde of puin en dan net onder het maaiveld afzagen. Opvullen ivm die arme slakjes en ander gespuis dat er dan inkomt.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Reinier
  • Laatst online: 21:45
Ik las net de zinnen "Mijn nichtje heeft zojuist een besje hiervan gegeten" en "Ik zou ze volstorten met aarde of puin" direct na elkaar wat me heel erg in de war bracht.

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
franssie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:26:
@Woodsy inderdaad wat @LinuxMan schrijft. Ik zou ze volstorten met aarde of puin en dan net onder het maaiveld afzagen. Opvullen ivm die arme slakjes en ander gespuis dat er dan inkomt.
Bedankt @franssie en @LinuxMan. Ik ga van het weekend aan de slag. Waarschijnlijk wordt het in zijn geheel verwijderen, omdat ik om de boomstam een bloemenveld wil creëren. En ze zitten enorm ongelukkig, waardoor je een gat houdt in de beplanting.

• Teijgetje
Inmiddels een grotere houtversnipperaar aangekocht, de BX42L zou 15 cm moeten kunnen doen.
Gelijk een extra rand erbij gekocht zodat de invoertrechter wat dieper/hoger is zodat lange takken meer steun hebben.

Testjes met wat stronkjes die er nog lagen en wat afgeknipte takken gingen als een speer.
Wat een monster. _/-\o_

Hopelijk is @Noes net zo tevreden met de Bio 80.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
Teijgetje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:49:

Testjes met wat stronkjes die er nog lagen en wat afgeknipte takken gingen als een speer.
Wat een monster. _/-\o_
Dus als de vervelende buurjongen verdwijnt weten we in welke hoek we het moeten zoeken.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Karp
Bad Brains schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:24:
[...]

Dus als de vervelende buurjongen verdwijnt weten we in welke hoek we het moeten zoeken.
Alle hoeken lijkt me.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heeft iemand een idee wat er met mijn pannekoekplanten aan de hand is? Ik heb er best veel en er zijn inmiddels meerdere die er zo uitzien.... ;(

Wat ik kan vinden gaat het vaak over kalk maar dan zie je dit juist in het blad. Ik geef ze meestal kraanwater wat uit de waterontharder komt. Zo nu en dan beetje Pokon groene plantenvoeding erbij.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Teijgetje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:49:
Inmiddels een grotere houtversnipperaar aangekocht, de BX42L zou 15 cm moeten kunnen doen.
Gelijk een extra rand erbij gekocht zodat de invoertrechter wat dieper/hoger is zodat lange takken meer steun hebben.

Wat een monster. _/-\o_

[YouTube: Eerste test BX42L *gespiegeld*]
[YouTube: Test BX42L]

Hopelijk is @Noes net zo tevreden met de Bio 80.
Nice! Ja die versnipperaar doet het goed, maar de berg takken en loof die we moeten hakselen is echt enorm. Na wat leercurve (hoeveel loof bij de takken, welk tempo gaat het beste, enz) gaat het nu wel wat vlotter. De grotere takken gooien we gewoon even aan de kant, die gaan we later los versnipperen via de zijinvoer zodat we dat haksel op een andere manier kunnen inzetten.

Ook heel blij ben ik met de kettingzaag die ik ook datzelfde weekend heb gekocht, de DeWalt DCM565. Werkt op accu, maar is toch behoorlijk krachtig en met goed scherpe ketting komt ie overal wel doorheen. Stuk makkelijker in gebruik dan een benzine kettingzaag (geen mensmering aanlengen, niet aantrekken, geen onderhoud behalve ketting) en vooral een heel stuk lichter. Op een accu kan je best veel zagen, en heb nu 2 stuks 5Ah accus. Derde is onderweg, is een actie van DeWalt dat je er nu een extra accu bij krijgt.

En met de houtklover die ik van de buurman mag lenen. We hebben al zo'n 3 kuub aan hout gekloofd en gesjouwd, daar komen nog wel wat kuubjes bij.

Waarom al dat hout, snipperen en kloven? Onze twee enorme treurwilgen zijn gesnoeid en ingekort (kandelaberen heet dat geloof ik?), dus daar komt heel veel hout vanaf.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:31
Beekforel schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:24:
Heeft iemand een idee wat er met mijn pannekoekplanten aan de hand is? Ik heb er best veel en er zijn inmiddels meerdere die er zo uitzien.... ;(

[Afbeelding]

Wat ik kan vinden gaat het vaak over kalk maar dan zie je dit juist in het blad. Ik geef ze meestal kraanwater wat uit de waterontharder komt. Zo nu en dan beetje Pokon groene plantenvoeding erbij.
Het lijkt op wolluis. Het witte op je planten ziet eruit als kleine plukjes wol. Dat kun je met water wegspuiten, eventueel gemengd met beetje afwasmiddel, azijn of spiritus. Moet je wel heel regelmatig herhalen, tot alles weg is. Je kunt wel het ergste weghalen met een toiletpapiertje voor je gaat spuiten.
Wolluis kan verergeren als planten op de tocht staan.

[Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 24-10-2022 14:59]

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Toke_gt schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Het lijkt op wolluis. Het witte op je planten ziet eruit als kleine plukjes wol. Dat kun je met water wegspuiten, eventueel gemengd met beetje afwasmiddel, azijn of spiritus. Moet je wel heel regelmatig herhalen, tot alles weg is. Je kunt wel het ergste weghalen met een toiletpapiertje voor je gaat spuiten.
Wolluis kan verergeren als planten op de tocht staan.
Nice, dat ga ik proberen. Thanks!

Ze staan niet echt op de tocht verder, tenminste, daar ben ik mij niet bewust van... :P

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]
Sowieso wolluis inderdaad. Ik heb ook een paar planten die er last van hebben. Om de zoveel tijd haal ik ze weg met een wattenstaafje met brandspiritus. Die 'wol' smelt als sneeuw voor de zon daarmee. Jammer genoeg krijg je ze bijna nooit allemaal weg (ze kruipen in bladoksels e.d. waar je ze niet kan bereiken) en na een paar maanden zitten ze weer vol :(

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Slonzo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Sowieso wolluis inderdaad. Ik heb ook een paar planten die er last van hebben. Om de zoveel tijd haal ik ze weg met een wattenstaafje met brandspiritus. Die 'wol' smelt als sneeuw voor de zon daarmee. Jammer genoeg krijg je ze bijna nooit allemaal weg (ze kruipen in bladoksels e.d. waar je ze niet kan bereiken) en na een paar maanden zitten ze weer vol :(
Heb ze afgespoten met sproeier met water en dreft, daar kreeg ik het aardig mee schoon. Nu maar even aankijken en hopen dat het helpt!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heeft iemand een idee wat er met mijn pannekoekplanten aan de hand is?

[Afbeelding]
Je moet er geen poedersuiker op doen :+

Luizen zijn wel vervelend, mijn peperplanten moet ik ook af en toe mee terug naar buiten nemen en dan afspuiten met de tuinslang. Anders gaan zelfs de pepers plakken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 20:22

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Bij ons hebben ze vandaag graszoden gelegd. Nu moet ik dat sproeien. De hovenier zei: eerste week zeker 2x 1u per dag. Ik lees diverse dingen op internet, tot zelfs 4 a 5 uur per dag. Zit de hovenier in de juiste hoek? De weersvoorspellingen zijn de komende dagen droog weer, dus ik zit even te puzzelen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• henkie196
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:10:
Bij ons hebben ze vandaag graszoden gelegd. Nu moet ik dat sproeien. De hovenier zei: eerste week zeker 2x 1u per dag. Ik lees diverse dingen op internet, tot zelfs 4 a 5 uur per dag. Zit de hovenier in de juiste hoek? De weersvoorspellingen zijn de komende dagen droog weer, dus ik zit even te puzzelen.
Bij ons werd bij de nieuwe grasmat aangeraden om de eerste 3 weken iedere dag te sproeien, hoefde niet superlang, maar in ieder geval genoeg dat het gras kan groeien en de graszoden niet uitdrogen. Na 3 weken langer sproeien, maar minder vaak. Met langer sproeien dringt het water dieper de grond in en dat bevordert dat de wortels ook dieper gaan.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:08

de Peer

under peer review

gewoon licht vochtig houden. 1 x per dag is zeker met dit weer meer dan genoeg.

18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• pjot1
Waarom twijfelen aan de hovenier?

Als het goed is heeft de hovenier de grond aangebracht voor de grasmatten, aan de hand daarvan kan hij/zij een advies geven. Blijkbaar is de ondergrond goed vochtvasthoudend, en zal je bij een ondergrond van bijvoorbeeld zand, wat goed waterdoorlatend is, meer moeten sproeien. Bovendien zal je hovenier wel vaker met dit bijltje gehakt hebben. ;)

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 20:22

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

pjot1 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:08:
[...]

Waarom twijfelen aan de hovenier?

Als het goed is heeft de hovenier de grond aangebracht voor de grasmatten, aan de hand daarvan kan hij/zij een advies geven. Blijkbaar is de ondergrond goed vochtvasthoudend, en zal je bij een ondergrond van bijvoorbeeld zand, wat goed waterdoorlatend is, meer moeten sproeien. Bovendien zal je hovenier wel vaker met dit bijltje gehakt hebben. ;)
Goed punt, maar ja. Beetje Googlen en je leest adviezen van 15 minuten tot 4u per dag. Dus toen ging ik twijfelen :)

Het is hier default kleigrond, dus inderdaad vrij vochtig meestal. Ik heb vandaag 1,5u gesproeid, en het was werkelijk kletsnat. Morgen doe ik het anders, 2x of 3x verspreid over de dag, en dan kortere tijd. Ik denk dat dat beter is.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• pjot1
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:38:
[...]

Goed punt, maar ja. Beetje Googlen en je leest adviezen van 15 minuten tot 4u per dag. Dus toen ging ik twijfelen :)

Het is hier default kleigrond, dus inderdaad vrij vochtig meestal. Ik heb vandaag 1,5u gesproeid, en het was werkelijk kletsnat. Morgen doe ik het anders, 2x of 3x verspreid over de dag, en dan kortere tijd. Ik denk dat dat beter is.
Lijkt me een goed idee!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:47
franssie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:26:
Waarom vol beton en niet enkel afsluiten?lijkt mij voor de boom en de bodemcultuur beter om niet vol beton te storten

Hoi :)

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Shadow_Agent schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Waarom vol beton en niet enkel afsluiten?lijkt mij voor de boom en de bodemcultuur beter om niet vol beton te storten
Aarde of puin, lees ik? Lijkt me allebei prima, puin laat meer lucht door, aarde groeien plantjes beter op.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:47
noes schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Aarde of puin, lees ik? Lijkt me allebei prima, puin laat meer lucht door, aarde groeien plantjes beter op.
8)7 |:(

Dam'n :') Je hebt volkomen gelijk, afgelopen nacht weinig slaap gehad

Hoi :)

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:37

Iemand enig idee wat voor plant dit is? Excuus voor de slechte foto maar deze is zichtbaar in het raam bij de Bijenkort in Utrecht. De stam is zwart tot aan waar de bladeren omhoog komen, en op de bladeren zijn een soort ribbeltjes in de breedte van het midden naar de zijkant van het blad.

• Teijgetje
@bolleh
Lijkt mij zo op het oog een Reuzentaro, een Alocasia-soort.
De Olifants-oor-plant kan wel 5 meter hoog worden onder tropische omstandigheden.

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:31
Genzien het feit dat hij bij de bijenkorf in de Etalage staat en de zwarte stam kom ik tot een andere conclusie:

Plantus Artificialis aka Kunstplant.

Verder ben ik het met @Teijgetje eens, ze proberen inderdaad een Alocasia na te bootsen.

Alhoewel de bladeren dan weer wat weg hebben van een Strelizia (paradijsvogelplant) maar die groeit niet in deze vorm.

[Voor 28% gewijzigd door sebastiaan89 op 27-10-2022 10:52]

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:03
Vraagje,

Ik wil straks in het voorjaar de voortuin (30m2) op de schop gooien en de oprit (42m2) opnieuw laten leggen ivm enkele verzakkingen en stenen die niet meer mooi zijn..

Ik heb echt 2 linkerhanden als het gaat om tuinieren, het groffe werk kan ik allemaal wel, zoals alles eruit trekken, kruien etc, maar stratenmaken en bijvoorbeeld enkele bloembakken maken van stapelstenen is niet echt aan mij besteed..

Ik heb een lijstje gemaakt met materiaal die ik nodig heb en kom ongeveer tot een kostenpost van 2500 euro aan materiaal..

Ik heb ook enkele hoveniers/grondverzet bedrijven gecontacteerd in de regio om het werk uit handen te nemen..

Tuin leeghalen, afgraven etc doe ik zelf, hun mogen het weer in orde maken..

Volgende week komen er nog 2 bedrijven kijken om een offerte uit te brengen, maar ik heb inmiddels ook al 3 offertes via de mail ontvangen op basis van mijn wensen.

Prijzen voor arbeid schieten alle kanten op heb ik het idee.
Het ene bedrijf rekent ongeveer 48 uur (3 dagen x 2 man).
En het andere bedrijf zit al tegen de 100 uur aan..
En het andere bedrijf zit er ergens tussen in..

Gemiddeld tarief varieert van 35 tot 50 euro per uur.
Het zijn allemaal gerenomeerde bedrijfjes die actief zijn in onze regio, dus geen beunhazen.

Zijn dit een beetje schappelijke inschattingen van uren?

Dit is het idee wat we ongeveer wilde hebben + de oprit opnieuw bestraat.

• pjot1
verstappen33 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:58:
Vraagje,

Ik wil straks in het voorjaar de voortuin (30m2) op de schop gooien en de oprit (42m2) opnieuw laten leggen ivm enkele verzakkingen en stenen die niet meer mooi zijn..

Ik heb echt 2 linkerhanden als het gaat om tuinieren, het groffe werk kan ik allemaal wel, zoals alles eruit trekken, kruien etc, maar stratenmaken en bijvoorbeeld enkele bloembakken maken van stapelstenen is niet echt aan mij besteed..

Ik heb een lijstje gemaakt met materiaal die ik nodig heb en kom ongeveer tot een kostenpost van 2500 euro aan materiaal..

Ik heb ook enkele hoveniers/grondverzet bedrijven gecontacteerd in de regio om het werk uit handen te nemen..

Tuin leeghalen, afgraven etc doe ik zelf, hun mogen het weer in orde maken..

Volgende week komen er nog 2 bedrijven kijken om een offerte uit te brengen, maar ik heb inmiddels ook al 3 offertes via de mail ontvangen op basis van mijn wensen.

Prijzen voor arbeid schieten alle kanten op heb ik het idee.
Het ene bedrijf rekent ongeveer 48 uur (3 dagen x 2 man).
En het andere bedrijf zit al tegen de 100 uur aan..
En het andere bedrijf zit er ergens tussen in..

Gemiddeld tarief varieert van 35 tot 50 euro per uur.
Het zijn allemaal gerenomeerde bedrijfjes die actief zijn in onze regio, dus geen beunhazen.

Zijn dit een beetje schappelijke inschattingen van uren?

Dit is het idee wat we ongeveer wilde hebben + de oprit opnieuw bestraat.

[Afbeelding]
Eigenlijk valt er niets zinnigs over te zeggen. ;)

Prijzen variëren per regio dus daar is al een eerste hobbel. Ik neem aan dat 35 tot 50 euro ex btw is en niet in de randstad is?

De volgende vraag is, hoe pakken ze het aan? Gebruiken ze machines? Zo ja, welke?

Het grondwerk wil je zelf doen. Ligt er bijvoorbeeld al steenkorrel onder de oprit? Zo nee, zal je toch zo'n 40cm moeten afgraven, (wortel)doek erin, korrel erop en dan zo'n 5cm zand. Doet de stratenmaker dit of doe je het zelf? Bovendien moet er een soort van fundering gemaakt worden voor de stapelblokken, doet elk bedrijf dat wel?

Wat voor stenen wil je? Welk verband? Moeten er dingen pas gemaakt worden? Welke maat stapelblokken? Grond, (breker)zand, korrel en eventuele voegmiddelen wordt door de stratenmaker geregeld?

Als alles ruim is en grondwerk is (goed) gedaan, dan zou de oprit ongeveer anderhalve dag kosten, uitgaande van bkk's, ongeveer 20 10/20 banden stellen en straatwerk in keperverband. Zo'n bak maken met verschillende hoogtes en vormen vergt ook sowieso een dag. Uitgaande van de foto.

Wil je ook nog grind, vergeet de grindmatten niet. Ook deze moeten vaak pas gemaakt worden. Ook heeft grind opsluiting nodig.

Al met al kom je in mijn ogen op minimaal 3 dagen met 2 man. Maar alles valt of staat met hoe het erbij ligt. Er zijn in het straatwerk zoveel factoren wat invloed heeft op de prijs en hoeveelheid werk dat elke situatie anders is.

Eerlijk gezegd is 35 euro voor een stratenmaker tegenwoordig best weinig....

• Vinze
  • Laatst online: 16:36
We hebben in de woonkamer een 'scindapsus' plant staan die iets te goed gaat. Hij zit rondom een paal opgebonden vanuit de winkel, maar hij groeit nu zover uit dat hij over de vloer verder gaat. Wat zouden jullie hiermee doen? De plant voorzichtig losmaken van de paal en aan een hogere paal opbinden? De uitgroeiende stengels er tussen wurmen? Ik zou het ook wat zonde vinden om te af te knippen, en denk dat dat ook niet zo goed voor de plant is. Tips? :)

• Toke_gt
Vinze schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:38:
We hebben in de woonkamer een 'scindapsus' plant staan die iets te goed gaat. Hij zit rondom een paal opgebonden vanuit de winkel, maar hij groeit nu zover uit dat hij over de vloer verder gaat. Wat zouden jullie hiermee doen? De plant voorzichtig losmaken van de paal en aan een hogere paal opbinden? De uitgroeiende stengels er tussen wurmen? Ik zou het ook wat zonde vinden om te af te knippen, en denk dat dat ook niet zo goed voor de plant is. Tips? :)

[Afbeelding]
Het is een hang/klimplant en je hebt er nu een combinatie van :) . Je kunt de paal verlengen met bamboestokken, of een paal erbovenop zetten die je vastmaakt met bamboe en opbindband (als een spalk verbind je de twee palen aan elkaar).
Maar je kunt ‘m ook hoger zetten en meer als hangplant laten ontwikkelen.
Of afsnijden en stekken.

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:55
Vinze schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:38:

[Afbeelding]
Volgens mij kun je die takken probleemloos afknippen. Die plant is ook zo'n makkelijke groeier dat de afgeknipte delen gewoon weer verder groeien als je ze in wat natte aarde prikt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoger hangen of gewoon snoeien. Ik zou hem wat korter knippen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:03
pjot1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Eigenlijk valt er niets zinnigs over te zeggen. ;)

Prijzen variëren per regio dus daar is al een eerste hobbel. Ik neem aan dat 35 tot 50 euro ex btw is en niet in de randstad is?

De volgende vraag is, hoe pakken ze het aan? Gebruiken ze machines? Zo ja, welke?

Het grondwerk wil je zelf doen. Ligt er bijvoorbeeld al steenkorrel onder de oprit? Zo nee, zal je toch zo'n 40cm moeten afgraven, (wortel)doek erin, korrel erop en dan zo'n 5cm zand. Doet de stratenmaker dit of doe je het zelf? Bovendien moet er een soort van fundering gemaakt worden voor de stapelblokken, doet elk bedrijf dat wel?

Wat voor stenen wil je? Welk verband? Moeten er dingen pas gemaakt worden? Welke maat stapelblokken? Grond, (breker)zand, korrel en eventuele voegmiddelen wordt door de stratenmaker geregeld?

Als alles ruim is en grondwerk is (goed) gedaan, dan zou de oprit ongeveer anderhalve dag kosten, uitgaande van bkk's, ongeveer 20 10/20 banden stellen en straatwerk in keperverband. Zo'n bak maken met verschillende hoogtes en vormen vergt ook sowieso een dag. Uitgaande van de foto.

Wil je ook nog grind, vergeet de grindmatten niet. Ook deze moeten vaak pas gemaakt worden. Ook heeft grind opsluiting nodig.

Al met al kom je in mijn ogen op minimaal 3 dagen met 2 man. Maar alles valt of staat met hoe het erbij ligt. Er zijn in het straatwerk zoveel factoren wat invloed heeft op de prijs en hoeveelheid werk dat elke situatie anders is.

Eerlijk gezegd is 35 euro voor een stratenmaker tegenwoordig best weinig....
Het is regio Twente,

De huidige oprit ligt er al 35 jaar in, geen idee wat de ondergrond is, maar de verzakkingen vallen wel mee, alleen de stenen zijn niet meer het aankijken waard, beetje nieuw zand eronder, aantrillen en weer opnieuw straten zal voldoende zijn in mijn ogen..

De rest van de tuin is een stukje van 5x6m, ik maak het helemaal leeg en graaf desnoods een stukje af als het moet..

Fundering van de plantenbakken kunnen gewoon opsluitbanden zijn heb ik begrepen, waterpas leggen en dan 3-4 lagen stapelstenen erop, en afvullen met aarde...

Dan is het de rest egaliseren, worteldoek erin en grind erop..

Qua werkzaamheden is het niet heel moeilijk, maarja soms denk ik ook te makkelijk :+

• lennartvdhave
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:44
Dag allen!

Wij zijn bezig met onze droomwoning op onze recent aangekochte kavel te verwezenlijken. Nu willen we daar natuurlijk ook een mooie tuin bij hebben! Momenteel wonen we in een appartement, dus zijn noobs wat betreft tuinen / aanleg / ontwerp.

Gisteren van onze tuin ontwerper een eerste tekening ontvangen (zie hieronder + tuin inspiratie die we bij het ontwerp erbij ontvingen + onze woning). Mochten er tuin experts aanwezig zijn hoor ik graag tips / advies over waar rekening mee te houden, en welke aanpassingen jullie zouden doen op het ontwerp.

Wat context:

- Water aan de kavel is een sloot, niet iets om een boot aan te leggen.
- Talud aan oost en zuid kant van de kavel is behoorlijk stijl.
- We hebben op dit moment geen groene vingers, dus willen niet teveel jaarlijks onderhoud.
- Houden niet van een rommelige tuin, relatief modern & strak dus, met een paar mooie 'statements'.

Twijfels op dit moment bij zien huidig ontwerp:

- pad links misschien pas laten beginnen bij garage, omdat je er anders ook dagelijks overheen rijdt (oprit begint linksboven).
- Heg & planten links van terras misschien vervangen door gras zodat er meer gras in de tuin is (ook misschien handig voor speelplek eventuele kinderen in de toekomst).
- Terras 60cm groter (extra rij links en extra rij onder) en lounge set op terras plaatsen en dan de eettafel + bbq overdekt onder veranda ipv op terras.

Alle feedback is welkom!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:59
@lennartvdhave ik zou mezelf geen tuin expert willen noemen, maar de afgelopen jaren hebben wij (en onze buren) behoorlijk geworsteld met onze steile taluds. Dit is echt niet zo eenvoudig als het lijkt en het valt tegen om hier onderhoud aan te doen (lieslaarzen zijn dan heel handig). Na 3 jaar worstelen hebben wij toch gekozen voor keerwanden aan de waterkant.

Veel buren hebben gekozen voor een hoge keerwand aan de waterkant en de tuin vanaf daar te beginnen, wij hebben twee rijen keerwanden geplaatst, waardoor het steile talud nu een plantenbak is geworden, met 30cm naast de beschoeiing. Op deze manier kunnen we altijd voor de plantenbak langslopen om onderhoud te doen.

De reden dat wij de plantenbak hebben gemaakt is dat we nu ook van een iets verdere afstand zicht houden op het water, wat het een ruimtelijker gevoel geeft.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

lennartvdhave schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:51:

- Terras 60cm groter (extra rij links en extra rij onder) en lounge set op terras plaatsen en dan de eettafel + bbq overdekt onder veranda ipv op terras.
BBQ (en eettafel) onder veranda is echt fijn, vooral als je ook in de winter wil BBQen. Ook is in de schaduw staan in de zomer dan weer erg fijn. Eettafel erbij is ook logisch, gezelliger als je buiten eet.

Nadeel van de locatie van de veranda is dat deze weinig avond zon zal hebben. En dat terwijl je juist vaak in de avond daar zal zitten met de BBQ. Misschien dat ik er daarom juist voor zou kiezen om de veranda in het verlengde van de garage te maken. Kan je daar af en toe ook nog eens overdekt een klusje doen, en je veranda is dan in de buurt van het 'hoofd' terras, en de grote bierkoelkast in de garage natuurlijk ;).

Tevens, je kan je ook afvragen hoeveel nut het heeft meerdere zitjes in de tuin te hebben. Aan de ene kant staat het leuk en uitnodigend, aan de andere kant is er een grote kans dat je een voorkeur voor één plek hebt en de andere zitjes nauwelijks meer zal gebruiken (en dat terwijl buitenmeubelen niet goedkoop zijn ;) ). Misschien is dat anders als je wat oudere kinderen hebt (die met vriendjes of vriendinnetjes buiten willen kunnen zitten zonder dat pa en ma erbovenop zitten), of er regelmatig andere situaties zijn dat je bezoekers een beetje gescheiden wil kunnen ontvangen.

• pjot1
Dag allen!

Wij zijn bezig met onze droomwoning op onze recent aangekochte kavel te verwezenlijken. Nu willen we daar natuurlijk ook een mooie tuin bij hebben! Momenteel wonen we in een appartement, dus zijn noobs wat betreft tuinen / aanleg / ontwerp.

Gisteren van onze tuin ontwerper een eerste tekening ontvangen (zie hieronder + tuin inspiratie die we bij het ontwerp erbij ontvingen + onze woning). Mochten er tuin experts aanwezig zijn hoor ik graag tips / advies over waar rekening mee te houden, en welke aanpassingen jullie zouden doen op het ontwerp.

Wat context:

- Water aan de kavel is een sloot, niet iets om een boot aan te leggen.
- Talud aan oost en zuid kant van de kavel is behoorlijk stijl.
- We hebben op dit moment geen groene vingers, dus willen niet teveel jaarlijks onderhoud.
- Houden niet van een rommelige tuin, relatief modern & strak dus, met een paar mooie 'statements'.

Twijfels op dit moment bij zien huidig ontwerp:

- pad links misschien pas laten beginnen bij garage, omdat je er anders ook dagelijks overheen rijdt (oprit begint linksboven).
- Heg & planten links van terras misschien vervangen door gras zodat er meer gras in de tuin is (ook misschien handig voor speelplek eventuele kinderen in de toekomst).

Alle feedback is welkom!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedenk wel dat een stijl talud weg blijft zakken. Dit kan je oplossen door bijvoorbeeld een beschoeiing langs het water te plaatsen.

Over het pad langs je garage. Uit de tekening kan ik niet echt uithalen wat voor bestrating je hebt voor de oprit. Als je dezelfde stenen in het pad hebt als op je oprit, zou je kunnen spelen met verbanden. Oprit in keperverband en het pad halfsteens doortrekken. Dan heb je evengoed een soort pad op je oprit. (zelf zou ik ook pas bij de garage beginnen)

Je kan altijd gras leggen en als je toch liever planten hebt, is het vrij gemakkelijk om het gras af te steken en een border ervan te maken.

Qua grootte van het terras kan ik vrij kort zijn. 60cm lijkt niet veel maar het kan wel net het verschil maken. Je moet natuurlijk ook de praktische kant bekijken en in mijn ogen kan je beter een tegel meer aanbrengen dan een tegel minder. Ruimte kan je altijd gebruiken!

Persoonlijk vind ik de lijnen van de vlonders wat rommelig. Mooier is vaak de lijnen van het straatwerk aanhouden zodat je mooie, lange en rechte lijnen hebt. :)

• lennartvdhave
HiBe schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:10:
@lennartvdhave ik zou mezelf geen tuin expert willen noemen, maar de afgelopen jaren hebben wij (en onze buren) behoorlijk geworsteld met onze steile taluds. Dit is echt niet zo eenvoudig als het lijkt en het valt tegen om hier onderhoud aan te doen (lieslaarzen zijn dan heel handig). Na 3 jaar worstelen hebben wij toch gekozen voor keerwanden aan de waterkant.

Veel buren hebben gekozen voor een hoge keerwand aan de waterkant en de tuin vanaf daar te beginnen, wij hebben twee rijen keerwanden geplaatst, waardoor het steile talud nu een plantenbak is geworden, met 30cm naast de beschoeiing. Op deze manier kunnen we altijd voor de plantenbak langslopen om onderhoud te doen.

De reden dat wij de plantenbak hebben gemaakt is dat we nu ook van een iets verdere afstand zicht houden op het water, wat het een ruimtelijker gevoel geeft.
Kan je misschien wat foto's sturen per privebericht?
noes schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:35:
[...]

BBQ (en eettafel) onder veranda is echt fijn, vooral als je ook in de winter wil BBQen. Ook is in de schaduw staan in de zomer dan weer erg fijn. Eettafel erbij is ook logisch, gezelliger als je buiten eet.

Nadeel van de locatie van de veranda is dat deze weinig avond zon zal hebben. En dat terwijl je juist vaak in de avond daar zal zitten met de BBQ. Misschien dat ik er daarom juist voor zou kiezen om de veranda in het verlengde van de garage te maken. Kan je daar af en toe ook nog eens overdekt een klusje doen, en je veranda is dan in de buurt van het 'hoofd' terras, en de grote bierkoelkast in de garage natuurlijk ;).

Tevens, je kan je ook afvragen hoeveel nut het heeft meerdere zitjes in de tuin te hebben. Aan de ene kant staat het leuk en uitnodigend, aan de andere kant is er een grote kans dat je een voorkeur voor één plek hebt en de andere zitjes nauwelijks meer zal gebruiken (en dat terwijl buitenmeubelen niet goedkoop zijn ;) ). Misschien is dat anders als je wat oudere kinderen hebt (die met vriendjes of vriendinnetjes buiten willen kunnen zitten zonder dat pa en ma erbovenop zitten), of er regelmatig andere situaties zijn dat je bezoekers een beetje gescheiden wil kunnen ontvangen.
Ja ben het eens dat BBQ & eettafel onder veranda goed idee is. Wel inderdaad 's avonds geen avond zon daar natuurlijk. Veranda in het verlengde van garage wordt lastig aangezien buiten de garage de buitenunit van de warmtepomp komt te staan. Die verplaatsen naar zijkant garage mag niet vanwege geluidseisen richting buren. Ben het eens met je dat je meestal voorkeur krijgt voor één plek, maar wil wel duidelijke splitsing maken tussen 'loungeset' voor een borrel & 'eettafel' voor een diner.
pjot1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:57:
[...]

Bedenk wel dat een stijl talud weg blijft zakken. Dit kan je oplossen door bijvoorbeeld een beschoeiing langs het water te plaatsen.

Over het pad langs je garage. Uit de tekening kan ik niet echt uithalen wat voor bestrating je hebt voor de oprit. Als je dezelfde stenen in het pad hebt als op je oprit, zou je kunnen spelen met verbanden. Oprit in keperverband en het pad halfsteens doortrekken. Dan heb je evengoed een soort pad op je oprit. (zelf zou ik ook pas bij de garage beginnen)

Je kan altijd gras leggen en als je toch liever planten hebt, is het vrij gemakkelijk om het gras af te steken en een border ervan te maken.

Qua grootte van het terras kan ik vrij kort zijn. 60cm lijkt niet veel maar het kan wel net het verschil maken. Je moet natuurlijk ook de praktische kant bekijken en in mijn ogen kan je beter een tegel meer aanbrengen dan een tegel minder. Ruimte kan je altijd gebruiken!

Persoonlijk vind ik de lijnen van de vlonders wat rommelig. Mooier is vaak de lijnen van het straatwerk aanhouden zodat je mooie, lange en rechte lijnen hebt. :)
Beschoeiing is gelukkig al aangelegd door de gemeente. Bovenkant zit zo'n 10-20cm boven het water.

Oprit bestrating die ontwerper heeft aanbevolen is ardenner split grijs en wandelpad Smarton 30x60 wildverband (zie foto's eerdere post).

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met rommelige lijnen van de vlonders. Kan je wat meer uitleg geven?

• pjot1
lennartvdhave schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:36:
[...]

[...]

Ja ben het eens dat BBQ & eettafel onder veranda goed idee is. Wel inderdaad 's avonds geen avond zon daar natuurlijk. Veranda in het verlengde van garage wordt lastig aangezien buiten de garage de buitenunit van de warmtepomp komt te staan. Die verplaatsen naar zijkant garage mag niet vanwege geluidseisen richting buren. Ben het eens met je dat je meestal voorkeur krijgt voor één plek, maar wil wel duidelijke splitsing maken tussen 'loungeset' voor een borrel & 'eettafel' voor een diner.
[...]

Beschoeiing is gelukkig al aangelegd door de gemeente. Bovenkant zit zo'n 10-20cm boven het water.

Oprit bestrating die ontwerper heeft aanbevolen is ardenner split grijs en wandelpad Smarton 30x60 wildverband (zie foto's eerdere post).

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met rommelige lijnen van de vlonders. Kan je wat meer uitleg geven?
Wat ik uit je eerste bericht begrijp is dat je even goed een schuin talud hebt. Daarom is het misschien verstandig om de beschoeiing op te trekken naar de hoogte van je tuin. Dit om verzakkingen van de tuin te voorkomen. Bovendien is zo'n schuin talud een beetje verloren ruimte.

Ardennersplit is mooi maar niet voor een oprit. Kiezels gaan tussen je banden zitten en je neemt altijd wat mee de straat op. En aangezien je alles redelijk onderhoudsvrij wilt hebben is split vwb niet praktisch. Dan is bijvoorbeeld een dikformaat een betere keuze.

30x60 tegels kan je niet in wildverband leggen. Daarvoor heb je verschillende maten nodig. Als je paden met 30x60 tegels legt, neem ik aan dat je ze halfsteens legt. Ook dit raad ik af. Je pad zou dan minstens 1,5m breed moeten zijn wil het een beetje ogen. Met andere woorden, de tegels komen niet echt goed tot z'n recht, het lijkt voor het oog een beetje iel. Je zou ook voor een lintverband kunnen kiezen maar dat is ongebruikelijk. Mocht er een (kleine) verzakking ontstaan heb je gelijk een slingerpaadje. ;) 20x30 zou dan in mijn optiek een betere keuze zijn. Of juist groter. 60x60 ofzo.

De lijnen van de vlonders stroken niet met je bestrating waardoor je dus een hoop 'hoeken' krijgt. Voorbeeld, achter de garage heb je een zitje van 2 tegels diep, leg daar nog een rij tegels aan en maak de vlonders 60cm smaller aan de bovenkant. Dan heb je niet zo'n rare hoek uit de vlonder/in het terras.

Bovendien zou je ipv hout ook keramische tegels met houtmotief kunnen nemen. Wel de looks maar geen kans op gladheid en onderhoudsvrij!

• lennartvdhave
pjot1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:48:
[...]

Wat ik uit je eerste bericht begrijp is dat je even goed een schuin talud hebt. Daarom is het misschien verstandig om de beschoeiing op te trekken naar de hoogte van je tuin. Dit om verzakkingen van de tuin te voorkomen. Bovendien is zo'n schuin talud een beetje verloren ruimte.

Ardennersplit is mooi maar niet voor een oprit. Kiezels gaan tussen je banden zitten en je neemt altijd wat mee de straat op. En aangezien je alles redelijk onderhoudsvrij wilt hebben is split vwb niet praktisch. Dan is bijvoorbeeld een dikformaat een betere keuze.

30x60 tegels kan je niet in wildverband leggen. Daarvoor heb je verschillende maten nodig. Als je paden met 30x60 tegels legt, neem ik aan dat je ze halfsteens legt. Ook dit raad ik af. Je pad zou dan minstens 1,5m breed moeten zijn wil het een beetje ogen. Met andere woorden, de tegels komen niet echt goed tot z'n recht, het lijkt voor het oog een beetje iel. Je zou ook voor een lintverband kunnen kiezen maar dat is ongebruikelijk. Mocht er een (kleine) verzakking ontstaan heb je gelijk een slingerpaadje. ;) 20x30 zou dan in mijn optiek een betere keuze zijn. Of juist groter. 60x60 ofzo.

De lijnen van de vlonders stroken niet met je bestrating waardoor je dus een hoop 'hoeken' krijgt. Voorbeeld, achter de garage heb je een zitje van 2 tegels diep, leg daar nog een rij tegels aan en maak de vlonders 60cm smaller aan de bovenkant. Dan heb je niet zo'n rare hoek uit de vlonder/in het terras.

Bovendien zou je ipv hout ook keramische tegels met houtmotief kunnen nemen. Wel de looks maar geen kans op gladheid en onderhoudsvrij!
Thanks voor je advies.

Beschoeiing optrekken is een goed idee, maar zal denk wel flink centen kosten.

Wat zou je precies adviseren voor de oprit in plaats van de ardennersplit? Dan kan ik dit aangeven bij de tuinontwerper. Ik snap je punt namelijk goed.

20x30cm voor wandelpad vind ik een goed idee van je. Pad is 130cm breed dus misschien oogt dat wat mooier? Ontwerper had gezegd dat je bij 30x60 gewoon 2 stenen legt, dan een stukje, en dan wat er over is daarmee begin je de volgende rij, maar misschien is dit niet mooi?

Keramische tegels met houtlook is ook een goed idee. Gladheid ben ik namelijk erg bang voor met vlonders.

En zoiets bedoel je toch met je advies over de lijnen? (extreem amateuristich gemaakt via powerpoint):

Zijn inspiratie was het volgende:

• HiBe
lennartvdhave schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:36:
Dat kan, maar misschien vinden anderen dit ook wel leuk, dus maar even in het topic. Alhoewel het weer wat mistroostig is en het waterschap net deze week met het maaien van het riet bezig is, hopelijk geeft het wel een aardig beeld.

excuses dat sommige foto's gedraaid zijn.

[Voor 38% gewijzigd door HiBe op 09-11-2022 18:09]

• Toke_gt
lennartvdhave schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:36: Wel inderdaad 's avonds geen avond zon daar natuurlijk.
Dat valt me wel op in het design: er zijn twee terrassen, maar beide hebben geen avondzon. Dat zou ik aanpassen. Op de plek waar wel avondzon komt, staan bomen. Met een tuin op zuidoost/zuid, is dat jammer, want het betekent dat je in de zomer geen fijne plek hebt om ‘s avonds buiten te zitten. In de schaduw kan het snel kil aanvoelen. Dus ik zou een groter terras maken dicht bij huis, met een eettafel en een loungedeel, omdat je daar waarschijnlijk een groot deel van de dag doorbrengt. En op een andere plek in de tuin (zuidkant, eventueel deels boven het water) een terras waar je ‘s avonds nog van de zon kunt genieten.
De grote boom aan het water zou ik meer naar de oostkant van de je tuin verplaatsen, zodat die in de winter niet het zonlicht uit je huis wegneemt. Eventueel locatie boom ruilen met die van de vlonders aan het water en daar dan echt een verlaagd, beschut zitterras met loungestoelen/bedden van maken.

[Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 09-11-2022 17:00]

• pjot1
lennartvdhave schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:22:
[...]

Thanks voor je advies.

Beschoeiing optrekken is een goed idee, maar zal denk wel flink centen kosten.

Wat zou je precies adviseren voor de oprit in plaats van de ardennersplit? Dan kan ik dit aangeven bij de tuinontwerper. Ik snap je punt namelijk goed.

20x30cm voor wandelpad vind ik een goed idee van je. Pad is 130cm breed dus misschien oogt dat wat mooier? Ontwerper had gezegd dat je bij 30x60 gewoon 2 stenen legt, dan een stukje, en dan wat er over is daarmee begin je de volgende rij, maar misschien is dit niet mooi?

Keramische tegels met houtlook is ook een goed idee. Gladheid ben ik namelijk erg bang voor met vlonders.

En zoiets bedoel je toch met je advies over de lijnen? (extreem amateuristich gemaakt via powerpoint):

[Afbeelding]

Zijn inspiratie was het volgende:

[Afbeelding]
Beschoeiing ophogen is inderdaad een kostbare aangelegenheid. Dit is wel langere termijnvisie. Een talud zakt namelijk altijd weg. Zeker met stortbuien, die de laatste tijd steeds vaker voorkomen, kan de grond wegspoelen. Ook na lange droge periodes spoelt het water letterlijk het talud af waardoor het ook 'slijt'. Dit heeft ook consequenties voor de rest van je tuin. Na een aantal jaar kan het zo zijn dat de grond van je huis wegzakt. Dit is vaak zichtbaar aan de bestrating tegen je huis, de bestrating zakt dan naar het huis toe en kan dan tot eventuele vochtproblemen lijden. Helaas een grote kostenpost maar wel eentje die zo goed als het allerbelangrijkste is voor het behoud van.

De oplossing van @HiBe is ook een goede permanente oplossing.

Voor je oprit zou ik zelf een klinker kiezen, zoals een dikformaat bijvoorbeeld. Begin dit jaar nog een mooie gebakken, kleurvaste steen gelegd,

1,3m is inclusief bandje neem ik aan? Hovenierstijl om een (te) licht opsluitbandje te gebruiken. Neem minimaal 6x15 banden, voor de oprit 10x20 banden. 1,2m is namelijk tegelmaat.

Doordat de tegels 60cm breed zijn, ben je dus 2 tegels breed, volgende rijtje is 2 halfjes en 1 hele tegel. Dat is gewoon niet in proportie. 60/60 is dan mooier of zelfs 120/120. Of dus kleiner. Of ook gewoon met klinkers halfsteens.

Ik had geen betere PowerPoint kunnen maken! ;) Dit is inderdaad wat ik bedoel. Dit oogt gewoon strakker.

Dit is de slechtste vlonderverbinding die ik ooit hebt gezien. Randen van tussen 3 en 12 cm zijn per definitie struikelblokken. Bovendien, hoe doe je dat met de overige hoogtes? :?

In welke regio woon je? Eventueel privé?

• lennartvdhave
pjot1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:51:
[...]

Beschoeiing ophogen is inderdaad een kostbare aangelegenheid. Dit is wel langere termijnvisie. Een talud zakt namelijk altijd weg. Zeker met stortbuien, die de laatste tijd steeds vaker voorkomen, kan de grond wegspoelen. Ook na lange droge periodes spoelt het water letterlijk het talud af waardoor het ook 'slijt'. Dit heeft ook consequenties voor de rest van je tuin. Na een aantal jaar kan het zo zijn dat de grond van je huis wegzakt. Dit is vaak zichtbaar aan de bestrating tegen je huis, de bestrating zakt dan naar het huis toe en kan dan tot eventuele vochtproblemen lijden. Helaas een grote kostenpost maar wel eentje die zo goed als het allerbelangrijkste is voor het behoud van.

De oplossing van @HiBe is ook een goede permanente oplossing.

Voor je oprit zou ik zelf een klinker kiezen, zoals een dikformaat bijvoorbeeld. Begin dit jaar nog een mooie gebakken, kleurvaste steen gelegd,

[Afbeelding]

1,3m is inclusief bandje neem ik aan? Hovenierstijl om een (te) licht opsluitbandje te gebruiken. Neem minimaal 6x15 banden, voor de oprit 10x20 banden. 1,2m is namelijk tegelmaat.

Doordat de tegels 60cm breed zijn, ben je dus 2 tegels breed, volgende rijtje is 2 halfjes en 1 hele tegel. Dat is gewoon niet in proportie. 60/60 is dan mooier of zelfs 120/120. Of dus kleiner. Of ook gewoon met klinkers halfsteens.

Ik had geen betere PowerPoint kunnen maken! ;) Dit is inderdaad wat ik bedoel. Dit oogt gewoon strakker.

Dit is de slechtste vlonderverbinding die ik ooit hebt gezien. Randen van tussen 3 en 12 cm zijn per definitie struikelblokken. Bovendien, hoe doe je dat met de overige hoogtes? :?

In welke regio woon je? Eventueel privé?
geen idee of 1,3m inclusief bandje is. Ik neem je advies over banden mee.

Terras & Veranda adviseert ie onderheid te doen. Waar we gaan wonen staat het bekend dat het enorm zakt. Hij adviseerde betonnen rand op fundering van terras, daar bovenop tegels, en als de rest van de tuin dan zakt zie je niet gelijk fundering.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Naar mijn ervaring betekent een 'strakke' tuin veel onderhoudswerk om die tuin strak te houden. :)

https://fgheysels.github.io/

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Wat betreft het steile talud, zo hebben wij het aangepakt:

De bovenste foto is genomen vanaf de linkerkant van de onderste foto (vanaf ongeveer midden vlonder). De houten vlonder is dus op palen gemaakt en steekt klein stukje over de sloot.

Laatste stuk is een stukje 'duurzame' tuin/oever wat we laten verwilderen.

Op deze manier hebben we geen hele dure hoge beschoeiing, maar wel heel efficiënt gebruik van ons oppervlakte.
(De bakken zijn trouwens een moestuin)

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• HiBe
lennartvdhave schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:19:
[...]

Terras & Veranda adviseert ie onderheid te doen. Waar we gaan wonen staat het bekend dat het enorm zakt. Hij adviseerde betonnen rand op fundering van terras, daar bovenop tegels, en als de rest van de tuin dan zakt zie je niet gelijk fundering.
Geen idee wat voor ondergrond er bij jullie is, bij ons is het veen(achtig), daarom hebben wij voor schroeffundering onder de palen van de veranda gekozen. Dit leek ons toch een handigere oplossing dan een volledig betonnen fundering. Op deze manier kunnen we altijd nog in/onder de veranda leidingen aanbrengen/wijzigen als dat in de toekomst nodig mocht zijn.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:56
(jarig!)
Onze Wisteria begint voor een deel geel te worden, tot op heden nog geen blad uitval. Nu lijkt het me niet dat het aan tekort aan vocht ligt. Hoort dit gewoon bij deze periode van het jaar of moet ik me zorgen gaan maken? :P

• henkebek
danslo schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:02:
Onze Wisteria begint voor een deel geel te worden, tot op heden nog geen blad uitval. Nu lijkt het me niet dat het aan tekort aan vocht ligt. Hoort dit gewoon bij deze periode van het jaar of moet ik me zorgen gaan maken? :P
Dat fenomeen noemen ze ook wel herfst ;) Is volkomen normaal, eerst verkleuren de bladeren geel en binnen enkele dagen/weken vallen ze.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:51:
Beschoeiing ophogen is inderdaad een kostbare aangelegenheid. Dit is wel langere termijnvisie. Een talud zakt namelijk altijd weg. Zeker met stortbuien, die de laatste tijd steeds vaker voorkomen, kan de grond wegspoelen. Ook na lange droge periodes spoelt het water letterlijk het talud af waardoor het ook 'slijt'.
Ervaring hier juist het omgekeerde. Damwand bij mijn ouders (hoogteverschil in tuin): weggezakt na ca.15 jaar. Bij buren, langs wetering: idem (met in hun tuin flinke schade aan een vijver(installatie) door de verzakkingen).

Behoorlijk steil talud bij ons langs diezelfde wetering: geeft geen krimp. Talud wint dus, dankzij alles wat erop groeit, neem ik aan.

Beperkt actief i.v.m. gedrag van enkele mods. There are FOUR lights.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Gwaihir schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:33:
[...]

Ervaring hier juist het omgekeerde. Damwand bij mijn ouders (hoogteverschil in tuin): weggezakt na ca.15 jaar. Bij buren, langs wetering: idem (met in hun tuin flinke schade aan een vijver(installatie) door de verzakkingen).

Behoorlijk steil talud bij ons langs diezelfde wetering: geeft geen krimp. Talud wint dus, dankzij alles wat erop groeit, neem ik aan.
Talud met wilgen of andere water-liefhebbende bomen is ook een duurzame oplossing. Goedkoper dan damwand, de wortels houden de boel wel stevig. Daar waar je uitzicht aan de andere kant van het water niet zo mooi is, je wat extra privacy wil, of beschutting tegen wind: riet ertussen en je hebt een mooie groene muur.

• pjot1
Gwaihir schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:33:
[...]

Helaas kan dit ook voorkomen. Meestal komt dit doordat er, nadat de beschoeiing is gezet, grond wordt aangevuld. Als deze niet om de ca 30/40 cm verdicht wordt krijg je dus later verzakkingen. Helaas zie ik dat dit tegenwoordig te weinig gebeurt....

• Gwaihir
  • Niet online
In beide gevallen (n=2) was het wel de ooit professioneel neergezette damwand die gestaag over ging hellen.

• pjot1
Gwaihir schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:35:
In beide gevallen (n=2) was het wel de ooit professioneel neergezette damwand die gestaag over ging hellen.
Dus waarschijnlijk (te) weinig trekstangen. Anders zou het niet mogen.

Als het een damwand betreft kan het zijn dat deze niet hoog is... Een damwand is wat anders dan een beschoeiing. ;)

• Gwaihir
  • Niet online
Ik associeer een beschoeiing met iets vrij laags. Maar volgens wikipedia mag 't tot ca 1,5 meter, lees ik net, en spreek je kennelijk alleen van een damwand als er water aan één kan zit. (Bij mijn ouders niet het geval, maar ik ken er dan geen ander woord voor. Met 1,5 meter had je beide wel zo'n beetje gehad.)

Afijn, ik bedoelde vooral: moeder natuur doet slootkanten ook zo slecht niet :). Die hebben eerder bij uitzondering dan bij regel een hoge (taludloze) beschoeiing. Waar het blijft wegslijten, is het m.i. vooral slecht beplant.

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:08
Progress update. Vorige post: eiPionezero in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Eind oktober gestopt bij oude werkgever. Per 1 december begin ik aan een nieuwe baan. Dat geeft dus mooi 1 maand de tijd voor allerhande klussen. Eerste anderhalve week extern wat geholpen bij het klussen, daarna bezig gegaan met mijn tuin.

Allereerst, geüpdatete ontwerp:

Vergelijkbaar met oude ontwerp, maar met een tweetal tweaks: terras voor en achter zijn iets groter geworden, en verhoogde bloembak tegen huis aan is vervangen door een border.

Plan is om deze maand bestrating te leggen. Daarna uiterlijk maart een boom poten. Komend voorjaar borders inrichten. Afhankelijk van wanneer ik mooie stapelstenen voor een schappelijke prijs op de kop kan tikken de verhoogde bloembakken maken.

Vrijdag 11 november.

Bezorging van 7m3 zand in een 7m3 container. De chauffeur was zo vriendelijk het zand eerst te lossen:

Om vervolgens de nu lege container achter de tuinpoort te plaatsen:

Ook deze middag uitgetekend waar de bestrating dient te komen. Op verschillende punten piketpaaltjes geslagen, vervolgens met een spuitbus met krijtverf de lijnen gespoten. Op de cirkel in het midden na kon ik nergens gebruiken maken middelpunt + radius, gezien het pad een heuse spline is en de middelpunten van de zijkanten van de terrassen allemaal buiten de tuin liggen. Op het handmatig interpoleren tussen de piketpaaltjes dus opdat alles er een beetje smooth uitziet.

Vanuit het schuurtje achterin de tuin wil ik een elektrakabel naar de twee verhoogde bloembakken links en rechts van de boom trekken. Nu kan ik er immers bij. Omdat ik niet zeker wist waar de kabel tussen huis en schuurtje loopt de sleuf die haaks op de tuin komt handmatig gegraven.

Gevonden:

Zaterdag 12 november

Om half zeven werden de minigraver en rupsdumper bezorgd. Eerste missie: verder uitgraven sleuf elektra:

Kabel in de sleuf gelegd, vervolgens sleuf weer dichtgegooid. Gaat allemaal mooi vlot met de minigraver: je kunt met de 20cm bak de grond eerst in de sleuf schuiven, vervolgens direct aandrukken met enkele honderden kilo's aan gewicht. Nog wel wat vertraging opgelopen door een boor die vastzat in het beton van de vloer van het schuurtje, maar uiteindelijk rond een uurtje of 10 klaar.

Volgende stap is uitgraven van grond voor de bestrating. Begonnen aan zijde huis, om vervolgens richting achterkant tuin te werken. Hoogte steeds in de gaten houden dmv laser. Hier ging bijna nog wat fout: de lui die mijn huis hebben gebouwd hadden de elektrakabel richting schuurtje aan de zijde van het huis slechts op zo'n 10cm diepte gelegd waardoor ik deze lostrok met de minigraver. Gelukkig geen schade. Handmatig een nieuwe sleuf gegraven en daar de kabel in gelegd.

Rest van de werkzaamheden gingen vrij vlot. Zelf de hele dag op de kraan gezeten, rond 9u is een maat mij komen helpen, hij heeft de hele dag de rupsdumper bestuurd. Een andere kameraad zou van 11 tot 2 komen helpen maar kon uiteindelijk toch niet, wat een kleine tegenvaller was gezien hij ook ervaring had met het besturen van een kraan. Een derde vriend was van 2 tot 5 present. Deze beste man had echter nog een kater van de nacht ervoor, dus voor de zekerheid maar geen gemotoriseerde machines laten besturen maar aan het werk gezet met de laser en een schop. Rond half vier was alles uitgegraven:

Totaal zo'n 7m3 grond weggegraven.

Daarna zand erin. Een buurman kwam hier helpen met kruien waardoor we met twee kruiwagens en de rupsdumper heen en weer konden rijden. Dit ging best vlot, na circa anderhalf uur was de berg zand op het parkeerterrein weg. Inmiddels was het ook donker geworden, onderstaande foto is de volgende ochtend genomen:

Al met al, productief dagje.

Maandag 14 november t/m vrijdag 18 november

Container wordt weer opgehaald:

Hierna begonnen met zand handmatig verder egaliseren, aftrillen en daarna op hoogte afreien. De lichte kuil in mijn tuin bleek nog wat dieper dan eerder gedacht, ondanks dat er evenveel zand in was gekomen als dat er grond was weggehaald kwam ik toch nog nog 1m3 zand te kort. Gelukkig begon men dinsdag 15 november een paar huizen verderop met het aanleggen van de tuin. Deze hovenier had te veel zand bij zich, na overleg mocht ik hier wel een kuub van kopen. Erg fijn, stuk makkelijker dan nog een losse kuub moeten nabestellen.
Woensdag had ik andere verplichtingen, was uiteindelijk pas donderdag klaar met alles op hoogte zetten:

Zelfde dag werd de 50m2 aan bestelde flagstones tevens ook bezorgd:

Vrijdag met spouwankers (wilde eigenlijk voor tentharingen gaan, maar close enough) de randen van het terras tegen het huis aan uitgezet. Met metselkoord de exacte hoogte aangegeven. Afschot is 1.5% vanaf huis naar tuin.

Maandag 21 t/m woensdag 23 november

Begonnen met leggen flagstones. Van de tweeënhalve pallet met flagstones anderhalf los neergelegd in de tuin, om op die manier de boel een beetje te mixen. Daarna begonnen met leggen. Bij het leggen mix ik eerst wat trascement door de bovenste paar cm van het zandbed heen om vervolgens de flagstones hierin vast te kloppen. Verbruik hierbij is circa 5kg trascement per m2.

Moet zeggen dat legsnelheid mij wel zwaar tegenvalt. Door het continu moeten puzzelen is deze slechts zo'n 0.7m2/h, wat met een dikke 45m2 aan bestrating dus neerkomt op circa 64 uur totaal :/
Gezien de verwerking van het cement werk ik alleen als het droog weer is en de temperatuur boven de 5 graden ligt. 's Nachts heb ik een zeil over het werkoppervlak liggen, om op die manier het zandbed daar enigzins droog te houden.

Al het goede komt langzaam, I guess :p

• pjot1
eiPionezero schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:49:
Progress update. Vorige post: eiPionezero in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Eind oktober gestopt bij oude werkgever. Per 1 december begin ik aan een nieuwe baan. Dat geeft dus mooi 1 maand de tijd voor allerhande klussen. Eerste anderhalve week extern wat geholpen bij het klussen, daarna bezig gegaan met mijn tuin.

Allereerst, geüpdatete ontwerp:
[Afbeelding]
Vergelijkbaar met oude ontwerp, maar met een tweetal tweaks: terras voor en achter zijn iets groter geworden, en verhoogde bloembak tegen huis aan is vervangen door een border.

Plan is om deze maand bestrating te leggen. Daarna uiterlijk maart een boom poten. Komend voorjaar borders inrichten. Afhankelijk van wanneer ik mooie stapelstenen voor een schappelijke prijs op de kop kan tikken de verhoogde bloembakken maken.

Vrijdag 11 november.

Bezorging van 7m3 zand in een 7m3 container. De chauffeur was zo vriendelijk het zand eerst te lossen:
[Afbeelding]
Om vervolgens de nu lege container achter de tuinpoort te plaatsen:
[Afbeelding]

Ook deze middag uitgetekend waar de bestrating dient te komen. Op verschillende punten piketpaaltjes geslagen, vervolgens met een spuitbus met krijtverf de lijnen gespoten. Op de cirkel in het midden na kon ik nergens gebruiken maken middelpunt + radius, gezien het pad een heuse spline is en de middelpunten van de zijkanten van de terrassen allemaal buiten de tuin liggen. Op het handmatig interpoleren tussen de piketpaaltjes dus opdat alles er een beetje smooth uitziet.
[Afbeelding]

Vanuit het schuurtje achterin de tuin wil ik een elektrakabel naar de twee verhoogde bloembakken links en rechts van de boom trekken. Nu kan ik er immers bij. Omdat ik niet zeker wist waar de kabel tussen huis en schuurtje loopt de sleuf die haaks op de tuin komt handmatig gegraven.
[Afbeelding]
Gevonden:
[Afbeelding]

Zaterdag 12 november

Om half zeven werden de minigraver en rupsdumper bezorgd. Eerste missie: verder uitgraven sleuf elektra:
[Afbeelding]
Kabel in de sleuf gelegd, vervolgens sleuf weer dichtgegooid. Gaat allemaal mooi vlot met de minigraver: je kunt met de 20cm bak de grond eerst in de sleuf schuiven, vervolgens direct aandrukken met enkele honderden kilo's aan gewicht. Nog wel wat vertraging opgelopen door een boor die vastzat in het beton van de vloer van het schuurtje, maar uiteindelijk rond een uurtje of 10 klaar.

Volgende stap is uitgraven van grond voor de bestrating. Begonnen aan zijde huis, om vervolgens richting achterkant tuin te werken. Hoogte steeds in de gaten houden dmv laser. Hier ging bijna nog wat fout: de lui die mijn huis hebben gebouwd hadden de elektrakabel richting schuurtje aan de zijde van het huis slechts op zo'n 10cm diepte gelegd waardoor ik deze lostrok met de minigraver. Gelukkig geen schade. Handmatig een nieuwe sleuf gegraven en daar de kabel in gelegd.
[Afbeelding]

Rest van de werkzaamheden gingen vrij vlot. Zelf de hele dag op de kraan gezeten, rond 9u is een maat mij komen helpen, hij heeft de hele dag de rupsdumper bestuurd. Een andere kameraad zou van 11 tot 2 komen helpen maar kon uiteindelijk toch niet, wat een kleine tegenvaller was gezien hij ook ervaring had met het besturen van een kraan. Een derde vriend was van 2 tot 5 present. Deze beste man had echter nog een kater van de nacht ervoor, dus voor de zekerheid maar geen gemotoriseerde machines laten besturen maar aan het werk gezet met de laser en een schop. Rond half vier was alles uitgegraven:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Totaal zo'n 7m3 grond weggegraven.

Daarna zand erin. Een buurman kwam hier helpen met kruien waardoor we met twee kruiwagens en de rupsdumper heen en weer konden rijden. Dit ging best vlot, na circa anderhalf uur was de berg zand op het parkeerterrein weg. Inmiddels was het ook donker geworden, onderstaande foto is de volgende ochtend genomen:
[Afbeelding]

Al met al, productief dagje.

Maandag 14 november t/m vrijdag 18 november

Container wordt weer opgehaald:[Afbeelding]

Hierna begonnen met zand handmatig verder egaliseren, aftrillen en daarna op hoogte afreien. De lichte kuil in mijn tuin bleek nog wat dieper dan eerder gedacht, ondanks dat er evenveel zand in was gekomen als dat er grond was weggehaald kwam ik toch nog nog 1m3 zand te kort. Gelukkig begon men dinsdag 15 november een paar huizen verderop met het aanleggen van de tuin. Deze hovenier had te veel zand bij zich, na overleg mocht ik hier wel een kuub van kopen. Erg fijn, stuk makkelijker dan nog een losse kuub moeten nabestellen.
Woensdag had ik andere verplichtingen, was uiteindelijk pas donderdag klaar met alles op hoogte zetten:
[Afbeelding]
Zelfde dag werd de 50m2 aan bestelde flagstones tevens ook bezorgd:
[Afbeelding]

Vrijdag met spouwankers (wilde eigenlijk voor tentharingen gaan, maar close enough) de randen van het terras tegen het huis aan uitgezet. Met metselkoord de exacte hoogte aangegeven. Afschot is 1.5% vanaf huis naar tuin.
[Afbeelding]

Maandag 21 t/m woensdag 23 november

Begonnen met leggen flagstones. Van de tweeënhalve pallet met flagstones anderhalf los neergelegd in de tuin, om op die manier de boel een beetje te mixen. Daarna begonnen met leggen. Bij het leggen mix ik eerst wat trascement door de bovenste paar cm van het zandbed heen om vervolgens de flagstones hierin vast te kloppen. Verbruik hierbij is circa 5kg trascement per m2.
[Afbeelding]
Moet zeggen dat legsnelheid mij wel zwaar tegenvalt. Door het continu moeten puzzelen is deze slechts zo'n 0.7m2/h, wat met een dikke 45m2 aan bestrating dus neerkomt op circa 64 uur totaal :/
Gezien de verwerking van het cement werk ik alleen als het droog weer is en de temperatuur boven de 5 graden ligt. 's Nachts heb ik een zeil over het werkoppervlak liggen, om op die manier het zandbed daar enigzins droog te houden.

Al het goede komt langzaam, I guess :p
Goed werk voor waarschijnlijk geen hovenier/grondwerker/hovenier/stratenmaker! d:)b Ook hoef je je niet te schamen voor het verzetten werk. Goed aanleggen kost nu eenmaal tijd. Daarom is het ook goed dat je aan de slag bent gegaan met een laser. Een afschotlaser is in deze ideaal.

Toch heb ik een aantal vragen/opmerkingen.

Aangezien je je hele tuin op de kop gooit, was het niet verstandig geweest en de hele tuin voorzien van verse grond en bijvoorbeeld alvast een gat gegraven voor de boom die je voor ogen hebt. Als je het gat voorziet van nieuwe grond is het makkelijker om de boom te planten. Het zou zonde zijn om straks weer met een kraantje de tuin in te moeten. Maw, waarom heb je al het grondwerk niet in 1 keer gedaan?

Over de flagstones, als je klaar bent dan zie je meteen wat past en wat niet past. Je zal zien dat het steeds sneller gaat en steeds handiger wordt. Stratenmaker is niet zomaar iets! O-)

• eiPionezero
pjot1 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:45:
[...]

Goed werk voor waarschijnlijk geen hovenier/grondwerker/hovenier/stratenmaker! d:)b Ook hoef je je niet te schamen voor het verzetten werk. Goed aanleggen kost nu eenmaal tijd. Daarom is het ook goed dat je aan de slag bent gegaan met een laser. Een afschotlaser is in deze ideaal.
Thanks! Oefen geen van de genoemde beroepen uit, ben slechts een eenvoudig programmeur. Wel opgegroeid op een boerderij, fysiek werk is mij niet geheel onbekend en heb als zestienjarige nog een week oid op een kraan gezeten om bagger te verrijden. Zonder die ervaring had ik denk ik niet zo gauw een minigraver gehuurd :p
Toch heb ik een aantal vragen/opmerkingen.

Aangezien je je hele tuin op de kop gooit, was het niet verstandig geweest en de hele tuin voorzien van verse grond en bijvoorbeeld alvast een gat gegraven voor de boom die je voor ogen hebt. Als je het gat voorziet van nieuwe grond is het makkelijker om de boom te planten. Het zou zonde zijn om straks weer met een kraantje de tuin in te moeten. Maw, waarom heb je al het grondwerk niet in 1 keer gedaan?

Over de flagstones, als je klaar bent dan zie je meteen wat past en wat niet past. Je zal zien dat het steeds sneller gaat en steeds handiger wordt. Stratenmaker is niet zomaar iets! O-)
Belangrijkste reden voor slechts afgraven daar waar bestrating komt is om het project wat behapbaar te houden: nu kon ik bvb al een dag eerder met krijtverf markeren waar zand moest komen, en zowel grond als zand storten in 1 dag was waarschijnlijk niet gelukt. Machines een dag langer huren brengt weer extra kosten met zich mee, plus ik kan van vrienden slechts beperkt tijd vragen. Ook kost grond afvoeren een redelijke klap geld: huidige 7m3 kostte mij al 525e. Als laatste: door een deel van de grasmat intact te laten heb ik een wandelpad voor schone schoenen, plus ruimte om flagstones uit te stallen. Al is dat voor een deel ook weer dat stukje behapbaarheid van project.

Voor boom beetje zelfde verhaal. Binnendiameter van rotonde is 1.1m, ik ga uit van een kluit van 70cm, dus achteraf handmatig een gat graven zou moeten kunnen, al is het niet ideaal. Alvast schone grond plaatsen was nu je het zegt inderdaad handiger geweest. Andere optie was zelfs eerst boom poten, maar was een beetje bang dat deze dan weer bij grondwerk beschadigd zou raken. Het zijn per slot van rekening non-pro's die de machines besturen :p

Weet nog niet 100% zeker wat ik later met de grasmat wil doen. Huidige grasmat is vrij slecht, behalve het gedeelte tegen de schutting aan, maar dat wilde ik nu net omspitten om een border van te gaan maken. Een aantal plekken moeten ligt opgehoogd worden, daar leek het mij goed om een paar cm bemeste aarde toe te voegen met wat graszaad erin. Een ander gedeelte moet verder opgehoogd worden, vrees dat ik daar niet onder omspitten en opnieuw inzaaien uit kom. Andere optie is alles omspitten en/of afgraven. Voor de verhoogde bloembakken is ook nog een aantal kuub grond nodig, daar zou dan onderin de oude grond kunnen, om vervolgens de tuin aan te vullen met verse grond. Vervolgens in plaats van doorzaaien dan gras op rol uitrollen. Ik was altijd van mening dat dit valsspelen is, maar toen ik recent van de buren hoorde hoe spotgoedkoop dat spul is ben ik aan het overwegen deze mening te herzien :p

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:27
eiPionezero schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:02:

[...]

… Ook kost grond afvoeren een redelijke klap geld: huidige 7m3 kostte mij al 525e.
Heb je niet overwogen om op marktplaats de grond aan te bieden? Gratis ophalen die handel!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

DannyBevers schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:37:
[...]

Heb je niet overwogen om op marktplaats de grond aan te bieden? Gratis ophalen die handel!
Losse grond neemt vrijwel niemand af, al helemaal geen 7 kuub. Wij hebben een grote tuin en kunnen eigenlijk altijd wel wat grond gebruiken, maar kopen het toch gewoon per big bag (a 50 eur ofzo). Zoveel makkelijker dan zelf met mn karretje bij iemand gaan scheppen.

edit: als mn buurman een kuubje over zou hebben en hij ook even zn kruiwagen vult dan zou ik dat wel interessanter vinden ;)

[Voor 11% gewijzigd door noes op 23-11-2022 23:06]

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:27
noes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:50:
[...]

Losse grond neemt vrijwel niemand af, al helemaal geen 7 kuub. Wij hebben een grote tuin en kunnen eigenlijk altijd wel wat grond gebruiken, maar kopen het toch gewoon per big bag (a 50 eur ofzo). Zoveel makkelijker dan zelf met mn karretje bij iemand gaan scheppen.

edit: als mn buurman een kuubje over zou hebben en hij ook even zn kruiwagen vult dan zou ik dat wel interessanter vinden ;)
Ik heb zelf 50 kuub zand nodig gehad. Heb 1 keer container van 25 kuub laten storten op de oprit die een collega uit zijn tuin gehaald had. Dit scheelde hem een hoop geld, alleen transport. Er zijn altijd mensen die het misschien net nodig hebben.

• pjot1
eiPionezero schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:02:
[...]

Thanks! Oefen geen van de genoemde beroepen uit, ben slechts een eenvoudig programmeur. Wel opgegroeid op een boerderij, fysiek werk is mij niet geheel onbekend en heb als zestienjarige nog een week oid op een kraan gezeten om bagger te verrijden. Zonder die ervaring had ik denk ik niet zo gauw een minigraver gehuurd :p

[...]

Belangrijkste reden voor slechts afgraven daar waar bestrating komt is om het project wat behapbaar te houden: nu kon ik bvb al een dag eerder met krijtverf markeren waar zand moest komen, en zowel grond als zand storten in 1 dag was waarschijnlijk niet gelukt. Machines een dag langer huren brengt weer extra kosten met zich mee, plus ik kan van vrienden slechts beperkt tijd vragen. Ook kost grond afvoeren een redelijke klap geld: huidige 7m3 kostte mij al 525e. Als laatste: door een deel van de grasmat intact te laten heb ik een wandelpad voor schone schoenen, plus ruimte om flagstones uit te stallen. Al is dat voor een deel ook weer dat stukje behapbaarheid van project.

Voor boom beetje zelfde verhaal. Binnendiameter van rotonde is 1.1m, ik ga uit van een kluit van 70cm, dus achteraf handmatig een gat graven zou moeten kunnen, al is het niet ideaal. Alvast schone grond plaatsen was nu je het zegt inderdaad handiger geweest. Andere optie was zelfs eerst boom poten, maar was een beetje bang dat deze dan weer bij grondwerk beschadigd zou raken. Het zijn per slot van rekening non-pro's die de machines besturen :p

Weet nog niet 100% zeker wat ik later met de grasmat wil doen. Huidige grasmat is vrij slecht, behalve het gedeelte tegen de schutting aan, maar dat wilde ik nu net omspitten om een border van te gaan maken. Een aantal plekken moeten ligt opgehoogd worden, daar leek het mij goed om een paar cm bemeste aarde toe te voegen met wat graszaad erin. Een ander gedeelte moet verder opgehoogd worden, vrees dat ik daar niet onder omspitten en opnieuw inzaaien uit kom. Andere optie is alles omspitten en/of afgraven. Voor de verhoogde bloembakken is ook nog een aantal kuub grond nodig, daar zou dan onderin de oude grond kunnen, om vervolgens de tuin aan te vullen met verse grond. Vervolgens in plaats van doorzaaien dan gras op rol uitrollen. Ik was altijd van mening dat dit valsspelen is, maar toen ik recent van de buren hoorde hoe spotgoedkoop dat spul is ben ik aan het overwegen deze mening te herzien :p
Ahh duidelijk! Er is dus over nagedacht! ;)

Je zou je overige grond inderdaad in je bloembakken kwijt kunnen. Met graszoden moet je grond minimaal 5cm lager dan je bestrating. Anders ligt je gras later hoger dan je bestrating.

Ga vooral zo door! :)

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
Heb hier een relatief nieuwe plant. Kwam binnen met de bladeren overeind, inmiddels zakken ze allemaal naar beneden, met het grootste blad wat is afgebroken.

Geef het nu 1x per 10 dagen ongeveer water. Staat in een ruimte met vloerverwarming met aardig veel licht zonder direct zonlicht. Nog in originele pot. Hoe kan ik deze redden?

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:32
Ambianz schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:35:
Heb hier een relatief nieuwe plant. Kwam binnen met de bladeren overeind, inmiddels zakken ze allemaal naar beneden, met het grootste blad wat is afgebroken.

Geef het nu 1x per 10 dagen ongeveer water. Staat in een ruimte met vloerverwarming met aardig veel licht zonder direct zonlicht. Nog in originele pot. Hoe kan ik deze redden?

[Afbeelding]
Misschien niet op de vloerverwarming plaatsen, kunnen planten vaak niet tegen

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:47

Superflip

*pwiet*

[Afbeelding]
Heb hier toevallig dezelfde plant staan. Kan er niet goed tegen van droog te staan. Dus iets vaker en kleinere hoeveelheden water geven.

• Toke_gt
Inderdaad een beetje koel plaatsen, niet op vloerverwarming (dus zet ‘m op een kleine verhoging), en geef iets vaker water (1x per week).

• henkebek

[Afbeelding]
Heeft liever regenwater dan kraanwater, zeker als je in een gebied met hard kraanwater woont. Verder is geregeld een klein scheutje water geven beter dan elke 10 dagen een grote plens, zeker in de wintermaanden.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@eiPionezero ben wel benieuwd hoe je de beregening gaat doen. Met al die mooie apparatuur had ik meteen wat sleuven getrokken voor een ondergrondse druppelslang.

Dat heb ik zelf, bij gebrek aan gemotoriseerde hardware, met een handschepje gedaan in door voor- en achtertuin van zowel mijzelf als mijn ouders :P Dat kost een weekend per tuin (inclusief installeren slangen / koppelstukken), maar met zulke machines zou het me niet verbazen als je in een dagdeel klaar bent.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:04

[Afbeelding]
Als je die plant mooi wilt houden dan zou ik hem meerdere keren per dag sprayen met een plantenspuit. Anders krijg je al snel bruine randen aan de bladen. Zoals al eerder opgemerkt hier, liever regenwater dan kraanwater gebruiken!

• eiPionezero
Vanmiddag laatste steen van terras direct achter huis gelegd:

Precies op tijd, zon was net onder gegaan.

Denk totaal zo'n 25u gedaan over deze circa 15m2, gemiddelde snelheid is dus ingezakt naar 0.6m2/h.
Nog 30m2 te gaan. Morgen terras achterin tuin uitmeten en de stroomkabel die nu uit het gazon steekt aansluiten op een tijdelijk buitenstopcontact. Donderdag eerste werkdag bij nieuwe werkdag, en temperaturen zijn inmiddels dermate gezakt dat zowel het cement als ik wat minder enthousiast beginnen te worden. Tot die tijd eerst maar wachten op hogere temperaturen voordat ik verder ga met de rest van de flagstones.

Zoals eerder kort al even genoemd was men een aantal huizen verderop ook de tuin aan het aanpakken. Daar ook een rond terras, zij het met een stuk makkelijkere tegels. Na afloop van plaatsen tegels heeft men daar als opsluitband een strook cortenstaal de grond in gemept. Denk dat ik dit ook maar ga doen: op internet al een aanbieder gevonden die 15cm brede en 2mm dikke stroken cortenstaal aanbiedt voor een kleine 8e/m ex verzending. Met circa 50m aan (nog) niet opgesloten zijkanten zou ik hier inclusief verzending op 450e a 500e uitkomen.
pjot1 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 05:21:
[...]

Ahh duidelijk! Er is dus over nagedacht! ;)

Je zou je overige grond inderdaad in je bloembakken kwijt kunnen. Met graszoden moet je grond minimaal 5cm lager dan je bestrating. Anders ligt je gras later hoger dan je bestrating.

Ga vooral zo door! :)
Is 5cm niet wat veel? De directe buren hadden vgm grond tot 2cm onder bestrating opgehoogd om daar vervolgens de graszoden op te plaatsen. Leek mij het handigst om uiteindelijke hoogte grond ongeveer gelijk te hebben met het looppad, dus dat grassprieten hier nog bovenuit steken. Op die manier kun je dan met de (handaangedreven kooimes)maaier met 1 wiel over het pad en met 1 wiel over het gazon rijden. Met de grastrimmer dan vervolgens 1x per maand het gras dat over het pad klimt weghalen.
Gizz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:46:
@eiPionezero ben wel benieuwd hoe je de beregening gaat doen. Met al die mooie apparatuur had ik meteen wat sleuven getrokken voor een ondergrondse druppelslang.

Dat heb ik zelf, bij gebrek aan gemotoriseerde hardware, met een handschepje gedaan in door voor- en achtertuin van zowel mijzelf als mijn ouders :P Dat kost een weekend per tuin (inclusief installeren slangen / koppelstukken), maar met zulke machines zou het me niet verbazen als je in een dagdeel klaar bent.
Oorspronkelijk was mijn plan om inderdaad nog wat extra sleuven te trekken. Meer specifiek: wilde eigenlijk vanuit de meterkast zowel een krachtstroomkabel (4x4mm2 YMVK-AS), internetkabel, als wateraansluiting trekken voor toekomstige upgrades van het tuinschuurtje. Echter, nadat ik een tunnel onder de fundering van het huis had gemaakt bleek de kruipruimte slechts 10cm hoog. Vanaf achterkant huis tot meterkast is circa 6m, had geen zin om hier nog een tunnel naartoe te moeten graven voor wat uiteindelijk slechts leuke maar niet noodzakelijke kabels/leidingen waren.
Heb nog even getwijfeld om nog wat tyleenslangen vanuit de waterkraan links van de achterdeur naar een aantal plekken in de tuin te leggen. Uiteindelijk besloten dit maar niet te doen, die paar keer per jaar dat de plantjes nog wat extra water nodig hebben rol ik de tuinslang wel uit. Idealiter zou sproeien uberhaupt niet nodig zijn, maar vrees dat ik met zomers zoals afgelopen jaar daar niet onderuit kom :/

• pjot1
eiPionezero schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:35:

Is 5cm niet wat veel? De directe buren hadden vgm grond tot 2cm onder bestrating opgehoogd om daar vervolgens de graszoden op te plaatsen. Leek mij het handigst om uiteindelijke hoogte grond ongeveer gelijk te hebben met het looppad, dus dat grassprieten hier nog bovenuit steken. Op die manier kun je dan met de (handaangedreven kooimes)maaier met 1 wiel over het pad en met 1 wiel over het gazon rijden. Met de grastrimmer dan vervolgens 1x per maand het gras dat over het pad klimt weghalen.
Gras komt altijd omhoog. Graszoden zijn 2 a 3 cm dik afhankelijk van de kwaliteit en teler. Het eerste jaar zal het inderdaad laag zijn.

Laatst een tuin gemaakt, toevallig foto's van. Zoden zijn hier een week ervoor gelegd

Bovendien kan je water niet meer weg als het gras te hoog ligt. Dit is een veel gemaakte fout.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:04

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gratis grond altijd goed, ik had nog een stuk tuin met slecht zandgrond dat wat laag lag... Nu maar weer egaliseren, aanrollen en gras zaaien...

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:32
Ik was van plan om een aantal geschilde (?) kastanjehouten palen op voor decoratieve doeleinden in onze tuin te plaatsen. Dus niet van die machinaal afgewerkte palen, maar juist met een ietwat natuurlijke afwerking.

Nu blijkt dat die palen in mijn omgeving lastig te krijgen zijn. En omdat ik er maar een aantal nodig heb wilde ik ook liever niet al te forse verzendkosten betalen. Is er nog een alternatieve houtsoort die ook te krijgen zou moeten zijn bij de bouwmarkt / tuinspeciaalzaak?
Pagina: 1 ... 115 116 117 Laatste

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee