Veroordeel niet, verwonder u slechts
Weer klimop? Hier bloeien ze nu nog en de laatste insecten maken er dankbaar gebruik van.Rzaan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:16:
Ik heb achter in de tuin een muurtje met daarbovenop een soort van extra hekwerkje van hout.
Dit was allemaal bedekt met klimop. Maar door omstandigheden werd de klimop verwijderd.
Wat voor soort klimplant heeft in no time weer de muur en dat hekje 'bekleed'?
Trompetbloemen, ik heb rood en geel geplant, die zouden door elkaar moeten gaan groeien.Rzaan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:16:
Ik heb achter in de tuin een muurtje met daarbovenop een soort van extra hekwerkje van hout.
Dit was allemaal bedekt met klimop. Maar door omstandigheden werd de klimop verwijderd.
Zou mooi zijn als het ook nog vogeltjes of insecten een plezier zou doen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Vijfbladige wilde wingerd, klimt zonder schade aan te richten en kleurt prachtig in de herfst.Rzaan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:16:
Zou mooi zijn als het ook nog vogeltjes of insecten een plezier zou doen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RCNIDQYHsR6yhQ2YmJ6ONtUj.jpg?f=user_large)
Plant geen klimop terug, ga je spijt van krijgen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Daarom zei ik dus toscaanse jasmijnRzaan schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:28:
Het liefst een plant die geen blad verliest in de winter, want het is vooral ook bedoeld om het hekje bovenop de muur optisch dicht te krijgen.
Die heb ik ook bekeken.
Niet meteen de eenvoudigste plant voor mij; echt nul verstand van tuinieren.
Maar ook niet de goedkoopste. Zeker als je al met een beetje hoogte wilt beginnen.
Geen lastige plant en ze groeien als een speer. Redelijk goedkoop bij Hornbach.Rzaan schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:45:
[...]
Die heb ik ook bekeken.
Niet meteen de eenvoudigste plant voor mij; echt nul verstand van tuinieren.
Maar ook niet de goedkoopste. Zeker als je al met een beetje hoogte wilt beginnen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Maar gewone klimop heeft toch geen bloemen of bessen, toch?dcl! schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:44:
Ja (bijna) allemaal klimophaters in dit topic. Toch is dit gewoon met stip de #1 voor wildlife. Vogels, insecten, nachtvlinders. De genoemde alternatieven bieden dit allemaal niet of maar in beperkte mate.
Dat klopt, de meeste ordinaire klimop is alleen maar woekerende overlast. Er is echter ook een soort die bloemetjes geeft, iedereen die die soort heeft ziet de ellende van die woekerende rommel niet in. De bloeiende is deze volgens mij Hedera helix arborescensRzaan schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:20:
[...]
Maar gewone klimop heeft toch geen bloemen of bessen, toch?
Iemand bekend met dat stuifmeelachtige poeder wat ik altijd op me krijg bij het knippen van hedera?
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Dit staat natuurlijk los van de discussie of je het wel of niet mooi vindt.
Wingerd verliest blad. Ik hou er zelf van om klimmers te combineren, zodat ze afwisselend bloeien. Zoals eerder in dit topic geroepen zijn er mooie wintergroene (en winterbloeiende) clematissen/bosrank en is winterjasmijn ook wintergroen. Dat valt vast ook te combineren met Hedera.
Jazeker, de klimop hier (de 'gewone' en door velen verafschuwde Hedera helix) bloeit momenteel, met veel bezoek tot gevolg. De bessen komen pas later in de winter en dan zijn de vogels er weer snel bij.Rzaan schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:20:
[...]
Maar gewone klimop heeft toch geen bloemen of bessen, toch?
Wat je een lastige plant vindt, is voor iedereen anders: ik haal juist de wingerd na jaren weg omdat hij te veel woekert. En elk jaar verschijnt er hop, op de gekste plekken. Dat is pas een snelle groeier, alleen sterft die na de bloei af, dus in dit geval niet geschikt (wel indrukwekkend om te zien dat de hopbellen tot 6 meter hoog in een boom zitten).
[ Voor 3% gewijzigd door VeertienKaVier op 03-11-2025 06:30 ]
De plantjes vormen samen een struik en gaan eerder de breedte dan de hoogte in. Vogels zijn er echt gek op, voor de bessen, om er onder de scharrelen en vanwege alle spinnen en ander eetbaar spul dat er in rondkruipt.
In mijn vorige tuin hadden de buren klimop geplant. Die nam onze beukenhaag via de gezamenlijke schutting over. Dat was echt zooi. Door die haag was snoeien onmogelijk en onze buren waren niet voor rede vatbaar.
Ja, dat heb ik nu ook (nieuwbouw). We gaan het zien..Eisbar schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:24:
Hedera doet het hier prima als klimmer op muren en wij hadden het ook tot hoog in de bomen, vooral als je ook in de diepte ruimte kunt geven dan krijg je veel 'bloemen' en bessen. Als bodembedekker vind ik hem onmogelijk want verdringt al het andere. Wat mi ook niet goed werkt: Een smalle klimop haag op een raster met nog geen 50cm ervoor sierplanten waar die klimop dus de hele tijd ingroeit. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je vaak bijknippen.
Ik heb soort brandgang gemaakt net genoeg om (met moeite) doorheen te lopen tussen de klimop van de buren en onze beukenhaag. Dat werkt wel. Gewoon 4x per jaar met de heggeschaar erlangs scheren is afdoende. Of als je alleen wat grassen enzo in de border hebt en er tussen en overheen kan stappen kan natuurlijk ook.Arwen. schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:29:
[...]
Ja, dat heb ik nu ook (nieuwbouw). We gaan het zien..
Het idee is dat dat ik de slechte stukken een beetje omspit (verticuteren), voeding en evt. kalk toevoegen en dan afbakenen met een touwtje dat er niet direct opnieuw overheen wordt gerend/gevoetbald.
Zou dit nog zin hebben of moet ik wachten tot het voorjaar?
Dat stuk was al slecht omdat er wegens en verbouwing een grote bult zand op heeft gelegen. Heb ik wel opnieuw ingezaaid eind deze zomer, maar het was nog niet zo sterk. Vandaar dat het extra snel kapot ging denk ik. Dacht daarom om het nu in te zaaien, dan heeft het wat langer tijd om te groeien/aan te sterken. Maar vraag me af of dat met lagere temperaturen wel gaat gebeuren.CrystalViriS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:52:
Als het nu al zo snel kapot gaat doordat er kinderen op lopen/rennen zal het in de winter ook wel veel te verduren hebben en komt er veel mos tussen. M.a.w. kan het dat het gras nu al te lang nat blijft waardoor het eerder kapot gelopen wordt? Persoonlijk zou ik wachten, hier heeft het gras in de winter/herfst ook altijd veel te lijden. Onze hond heeft nu met zijn rennen zelfs al het 1 en ander achter in de tuin kapot gelopen. Na de winter ga ik er pas weer wat aan doen.
Volgens mij is dat dikke(re) rubberkabel ipv de pvc van die dunne oranje snoeren.
Ik heb ook afgelopen Zondag het grasveld even met de hand uitgeharkt, dus mos en andere zaken die er niet thuishoren weg gehaald.No Hands schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:32:
Ik heb vorige week ook nog een stuk gras ingezaaid omdat het nog niet echt koud is. Voordat dat goed beloopbaar is enzo ben je veel verder. Kunnen de kinderen niet een tijdje ergens anders spelen?
Wat kalk met voeding gestrooid en ik had nog een bak graszaad staan, dus dat er ook maar overheen gestrooid.
Zondag avond nog een knappe bui erover en nu maar zien of het allemaal zin had.
Het grasveld is na 20 jaar op zich wel aardig uitgeleefd maar ik dacht ik doe nog deze actie.
Lijkt het in het voorjaar nog nergens op dan gaat alles eruit en opnieuw beginnen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Drie weken geleden heb ik gras gezaaid, en het staat er mooi op, moet zeggen dat ik geluk heb gehad met het zachte weer, en enkele stevige regenbuien.Palomar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:46:
We hebben een grasveldje in de tuin dat grotendeels geruïneerd is door mijn kinderen die er op voetballen. Het is nu vnl. zwart zand. Heeft het ook zin om dat nu (in november) nog nieuw in te zaaien? Ik lees her en der dat gras altijd wel groeit en dat sommig graszaad ook bij lagere temperaturen ontkiemt, maar wat zijn de praktijkervaringen?
Het idee is dat dat ik de slechte stukken een beetje omspit (verticuteren), voeding en evt. kalk toevoegen en dan afbakenen met een touwtje dat er niet direct opnieuw overheen wordt gerend/gevoetbald.
Zou dit nog zin hebben of moet ik wachten tot het voorjaar?
met de kennis van nu, zou ik het durven gokken, het is nog niet koud, de bodemtemperatuur is nog redelijk hoog.
Als het niet zou lukken ben je de kosten van het graszaag kwijt en je arbeid.
Er zijn snelkiemende grassoorten die je zou kunnen gebruiken.
Weet je wat ik zo enorm ruk vind van Lidl?Teijgetje schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:18:
Mocht iemand tuinverlengsnoeren nodig hebben voor machines, 10 meter is nu in de aanbieding bij de Lidl voor 10 euro, IP44.
Volgens mij is dat dikke(re) rubberkabel ipv de pvc van die dunne oranje snoeren.
Dat je niet iets online kunt bestellen en het dan gratis afhalen bij de winkel.
Want bijvoorbeeld deze kabel zou ik misschien wel willen, maar dan komen er weer bezorgkosten bij. Dan vind ik de aanbieding al een stuk minder aantrekkelijk. Of je ziet iets anders dat je wel wil, maar altijd die bezorgkosten.
Terwijl als ik het zou kunnen ophalen, dan zou ik het veel sneller kopen.
Wat ik ruk vind van is dat accu's van Parkside soms problemen opleveren met de bevestiging, dan valt die er tijdens gebruik af, of komt los, zodat er geen electrisch contact meer is en de machine stilvalt. Heb de machine tot 2x toe teruggestuurd en geld terug gekregen. En de ronduit teleurstellende ervaringen als je vervanginsonderdelen moet hebben, komt er geen antwoord.Rzaan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:46:
[...]
Weet je wat ik zo enorm ruk vind van Lidl?
Dat je niet iets online kunt bestellen en het dan gratis afhalen bij de winkel.
Want bijvoorbeeld deze kabel zou ik misschien wel willen, maar dan komen er weer bezorgkosten bij. Dan vind ik de aanbieding al een stuk minder aantrekkelijk. Of je ziet iets anders dat je wel wil, maar altijd die bezorgkosten.
Terwijl als ik het zou kunnen ophalen, dan zou ik het veel sneller kopen.
Maar binnen garantie krijg je je geld terug, en kan je een nieuwe kopen? Lijkt me niets mis mee.Linux gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:06:
[...]
Wat ik ruk vind van is dat accu's van Parkside soms problemen opleveren met de bevestiging, dan valt die er tijdens gebruik af, of komt los, zodat er geen electrisch contact meer is en de machine stilvalt. Heb de machine tot 2x toe teruggestuurd en geld terug gekregen. En de ronduit teleurstellende ervaringen als je vervanginsonderdelen moet hebben, komt er geen antwoord.
En voor onderdelen mail je dan naar Lidl?
Of naar Parkside? Die kan je ook bellen.
Onderdelen kan je ook via een andere leverancier krijgen natuurlijk, bijvoorbeeld deze
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 07-11-2025 09:50 ]
Binnen garantie krijg je geld terug, klopt. Dat lost het probleem niet op als de accu er steeds vanaf valt, als je identiek dezelfde opnieuw koopt. Ik vooraf alles uitgezocht om aan onderdelen te komen, ondertussen heb ik een lijst van e-mailadressen, die van Lidl zijn, of door Lidl zijn doorverwezen, geen enkele kwam met een oplossing, leverancier, onderdeelnummers, onderdelentekening, etc.Teijgetje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:43:
[...]
Maar binnen garantie krijg je je geld terug, en kan je een nieuwe kopen? Lijkt me niets mis mee.
En voor onderdelen mail je dan naar Lidl?
Of naar Parkside? Die kan je ook bellen.
Onderdelen kan je ook via een andere leverancier krijgen natuurlijk, bijvoorbeeld deze
Maar het ligt dus blijkbaar niet aan de accu, maar aan het specifieke apparaat?Linux gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:09:
[...]
Binnen garantie krijg je geld terug, klopt. Dat lost het probleem niet op als de accu er steeds vanaf valt, als je identiek dezelfde opnieuw koopt. Ik vooraf alles uitgezocht om aan onderdelen te komen, ondertussen heb ik een lijst van e-mailadressen, die van Lidl zijn, of door Lidl zijn doorverwezen, geen enkele kwam met een oplossing, leverancier, onderdeelnummers, onderdelentekening, etc.
Ik heb veel gereedschap met accu van Lidl en nog nooit zoiets aan de hand gehad.
Wellicht ontbreekt er een palletje dat de accu vasthoudt aan je machin?
Er ontbreekt niks, de accu gaat er niet helemaal in, waardoor de vergrending niet werkt.Rzaan schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:05:
[...]
Maar het ligt dus blijkbaar niet aan de accu, maar aan het specifieke apparaat?
Ik heb veel gereedschap met accu van Lidl en nog nooit zoiets aan de hand gehad.
Wellicht ontbreekt er een palletje dat de accu vasthoudt aan je machin?
Het is een accu die met een boormachine en lader als set gekocht heb in 2021, en een machine die dit jaar geproduceerd is.
Over welke machines hebben we het dan?Linux gebruiker schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:57:
[...]
Er ontbreekt niks, de accu gaat er niet helemaal in, waardoor de vergrending niet werkt.
Het is een accu die met een boormachine en lader als set gekocht heb in 2021, en een machine die dit jaar geproduceerd is.
Dus je accu van 4 jaar oud past niet in de machine van 2025? Of begrijp ik dat verkeerd?
Nieuwe accu wel al geprobeerd?
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 07-11-2025 23:52 ]
Dat klopt, geen nieuwe accu geprobeerd, machines teruggstuurd, geld retout ontvangen, mijn vragen aan de service afdelingen van Lidl en fabrikant, servicepartners zijn nog steeds niet beantwoord. Dus nooit meer Parkside -Lidl materiaal.Teijgetje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:50:
[...]
Over welke machines hebben we het dan?
Dus je accu van 4 jaar oud past niet in de machine van 2025? Of begrijp ik dat verkeerd?
Nieuwe accu wel al geprobeerd?
Maar een nieuwe batterij oppikken om te kijken/vergelijken of dat wel werkt, en die je simpel kan terugsturen/retourneren, was geen optie?Linux gebruiker schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:07:
[...]
Dat klopt, geen nieuwe accu geprobeerd, machines teruggstuurd, geld retout ontvangen, mijn vragen aan de service afdelingen van Lidl en fabrikant, servicepartners zijn nog steeds niet beantwoord. Dus nooit meer Parkside -Lidl materiaal.
Dan maar alles in de ban vanwege een oude batterij die niet past..........lijkt me inderdaad de meest logische oplossing.
Bij miljoenen accu`s gaat het goed, bij jouw oude niet, dat moet duidelijk aan alles van Parkside liggen.
Ik heb dat probleem nog nooit gehad overigens.
En een aanbieding zoals het verlengsnoer blijft natuurlijk 10 euro goedkoper, als je er 1 koopt. Anders had je 25 betaald incl verzenden, nu 15. En wanneer je er meer besteld wordt je voordeel groter natuurlijk omdat je de verzendkosten verdeeld....zo heb je bij 5 stuks 9 euro korting per snoer tov de stuksprijs zonder verzendkosten(55 ipv 100 ex verz.)
Ik kreeg zelfs een kortingscode groter dan mijn aankoop nadat ik een artikel dat beschadigd was geretourneerd had met de vraag voor vervanging nadat het uit de aanbieding was, en weer 2,5 keer zo duur was.
Moest er inderdaad een tweede mail aan wijden om dat aan ze uit te leggen. Maar kudo`s dus voor Lidl.
Past de batterij trouwens wel in de oude machine?
Of is die stuk, en zou de batterij ooit gevallen kunnen zijn en iets beschadigd?
Ik denk dat alle Lidl hulplijnen geen antwoord gaven omdat ze geen oorzaak kunnen aanwijzen, maar ook dat is (voor mij) gissen.
Jou reaktie is nogal neerbuigend,Teijgetje schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:30:
[...]
Maar een nieuwe batterij oppikken om te kijken/vergelijken of dat wel werkt, en die je simpel kan terugsturen/retourneren, was geen optie?
Dan maar alles in de ban vanwege een oude batterij die niet past..........lijkt me inderdaad de meest logische oplossing.
Bij miljoenen accu`s gaat het goed, bij jouw oude niet, dat moet duidelijk aan alles van Parkside liggen.
Past de batterij trouwens wel in de oude machine?
Of is die stuk, en zou de batterij ooit gevallen kunnen zijn en iets beschadigd?
Ik denk dat alle Lidl hulplijnen geen antwoord gaven omdat ze geen oorzaak kunnen aanwijzen, maar ook dat is (voor mij) gissen.
heb eerder aangegeven dat de batterij die aanwezig is, uit een set komt bestaande uit lader, boormachine en batterij, waarin die batterij perfect past.
Lidl heeft meer dan voldoende kansen gehad om het op te lossen, of om een batterij te sturen die wel past, heb het type en andere gegevens aan Lidl doorgegeven, zodat zij met een batterij van hetzelfde jaar, fabrikant het zelf konden testen.
Het enige wat ik had kunnen doen is om van het nieuwe apparaat materiaal weg te halen, zodat de batterij er verder opgeschoven kon worden, zodat de vergrendeling wel sluit.
Heb voor de rest alles van Makita, om verder in Parkside te investeren zie ik niet zitten, zeker als je geen antwoorden krijgt op vragen voor vervangingsonderdelen.
Deze zijn inmiddels binnengehaald, maar wil ze schoon hebben. Zit wat groene aanslag op (en een afdruk va een hondenpoot zie ik).
Heb al geboend met een sopjes van water en groene zeep etc. Ook even in de wasmachine lukte niet goed.
Groene aanslag reiniger (voor het terras) moet je erop doen en dan laten drogen (zodat de algen doodgaan). Maar dat is bij kussens wat moeilijker denk ik? Of zou dat ook werken? Want geen idee of dit dan nog algen zijn.
:strip_exif()/f/image/7DJ7tAyGcrUJB2ZadXlcFfHG.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de kleur tegen wit aanzit zou je bleek kunnen proberen. Let op, ik denk dat je dan wel alle kussens in zijn geheel moet doen om geen kleurverschil te krijgen.
Zeker niet neerbuigend bedoelt, maar wat je aangaf was toch allemaal vrij summier en moeilijk te rijmen.Linux gebruiker schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:04:
[...]
Lidl heeft meer dan voldoende kansen gehad om het op te lossen, of om een batterij te sturen die wel past, heb het type en andere gegevens aan Lidl doorgegeven, zodat zij met een batterij van hetzelfde jaar, fabrikant het zelf konden testen.
Het enige wat ik had kunnen doen is om van het nieuwe apparaat materiaal weg te halen, zodat de batterij er verder opgeschoven kon worden, zodat de vergrendeling wel sluit.
Zelfs nu weet hier nog steeds niemand om welk platform het gaat, X20V of X12V, en welke nieuwe machine niet met je 4 jaar oude boormachineaccu`s werkt.
En niet om weer neerbuigend te doen, maar als je geen batterij erbij gekocht had dan kan je denk ik heel lang wachten tot Lidl er een stuurt die wel past.
Zij geven netjes je geld terug en waarschijnlijk kunnen zij jouw probleem dus ook niet reproduceren, gezien de accu`s universeel zijn voor alle machines.
We zijn dus denk ik best benieuwd hoe dat er uit zag, je zal er vast foto`s van gemaakt hebben om het aan Lidl c.s. uit te leggen, en hoeveel materiaal je dan van de nieuwe machine weg moest halen om het probleem op te lossen.
In plaats van verder op de machine door de machine af te vijlen, had je misschien ook het borg-gat iets aan kunnen passen zodat de borg in het gat viel zonder verder aan de machine te rommelen. Had vast netter gestaan ook.
En natuurlijk of een nieuwe accu, wat jij niet als optie zag, wel op de nieuwe machine, én jouw boormachine, gepast had.
En nu weer tuinieren. Lekker wat gesnoeid en takken gezaagd de laatste weken. Beetje vormgeving voor het nieuwe seizoen aan het doen. Leuk
:strip_exif()/f/image/TcC12xvRDBySOtiBkntjVGM3.png?f=user_large)
De Photinia ziet er aan de onderkant ook zo uit:
:strip_exif()/f/image/za6hQaH6bSJfg05fgcFjmBCi.png?f=user_large)
Dit heeft denk ik met elkaar te maken te hebben en ik vermoed dat dit torren of kevers zijn?
Weet iemand misschien op basis van deze larven wat voor torren/kevers? En hoe kan ik dit het beste bestrijden? Met aaltjes?
Ze zijn er in allerlei lengtes en vooral in allerlei prijsklassen, maar voor ik wat ga kopen, zijn er hier mensen die het gebruiken en tips hebben wat wel of niet te kopen?
Rechtsklik op de afbeelding : zoek met Google. ==> larve van taxuskeversilmaril8 schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:16:
Ik ben mijn tuin winterklaar aan het maken en bij het verbeteren van grond rondom een Photinia Little Red Robin kwam ik heel veel van dit soort larven tegen in de grond:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit heeft denk ik met elkaar te maken te hebben en ik vermoed dat dit torren of kevers zijn?
Weet iemand misschien op basis van deze larven wat voor torren/kevers? En hoe kan ik dit het beste bestrijden? Met aaltjes?
Haha.had ik ook zelf wel kunnen bedenken... thxde Peer schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:34:
Rechtsklik op de afbeelding : zoek met Google. ==> larve van taxuskever
En kijkende naar het plaatje van die taxuskever heb ik afgelopen zomer zulke kevers meerdere keren zien rondlopen in mijn tuin. Dat worden dus aaltjes bestellen, snel nog, nu het nog redelijke temperaturen zijn voor de aaltjes.
Heb er sinds enkele maanden ervaring mee, heb een Silky Hayauchi 3670-6.5 2-delig gekocht, is stevig en wordt door professionals gebruikt. Bij nader inzien had ik een langere moeten kopen.No Hands schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:26:
stokzagen, wie heeft er ervaring mee? een snoeizaag aan een steel van een paar meter. het lijkt me handig als ik minder vaak met ladders door de tuin hoeft en toch op een bepaalde hoogte wat kan afzagen, Maar zijn die telescopische stelen een beetje stevig?
Ze zijn er in allerlei lengtes en vooral in allerlei prijsklassen, maar voor ik wat ga kopen, zijn er hier mensen die het gebruiken en tips hebben wat wel of niet te kopen?
Het zagen is in het begin wennen.
Wat ik je kan aanraden is om na gebruik het zaagblad in te spuiten met een heggenschaarspray, waarmee je hars verwijderd en het zaagblad beschermt tegen roest, ed.
Taxus kever spoor je op door een plank, dakpannen etc in je tuin te leggen waar je denkt dat ze zitten, een taxus kever verstopt zich daar onder. Het zijn nachtdieren.de Peer schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:34:
[...]
Rechtsklik op de afbeelding : zoek met Google. ==> larve van taxuskever
OkeLinux gebruiker schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:47:
[...]
Taxus kever spoor je op door een plank, dakpannen etc in je tuin te leggen waar je denkt dat ze zitten, een taxus kever verstopt zich daar onder. Het zijn nachtdieren.
Ik ben nu een beetje aan het nadenken over oplossingen:
- Geduld hebben tot volgend jaar, kijken of de haag nog wat dichtgroeit
- Beukenhaagjes bijplanten, ik kan natuurlijk geen sleuf meer graven, maar met enig beleid tussen/naast de bestaande planten neerzetten; ik zie dat je van november t/m maart planten met blote wortel kunt planten.
- Wat andere soorten bijplanten, we hebben (gelukkig) op enige afstand een metalen hekwerk staan, daar zou klimop tegenaan kunnen, maar ik vrees dat dat uiteindelijk het einde wordt van de beukenhaag vanwege gebrek aan zonlicht en voedingsstoffen
Mja, die Silky had ik ook gezien maar dat is nogal een investeringLinux gebruiker schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:43:
[...]
Heb er sinds enkele maanden ervaring mee, heb een Silky Hayauchi 3670-6.5 2-delig gekocht, is stevig en wordt door professionals gebruikt. Bij nader inzien had ik een langere moeten kopen.
Het zagen is in het begin wennen.
Wat ik je kan aanraden is om na gebruik het zaagblad in te spuiten met een heggenschaarspray, waarmee je hars verwijderd en het zaagblad beschermt tegen roest, ed.
Hier ook een vreselijke plaag (gehad). Aaltjes werken niet. Het enige waar ik ze nu de baas mee ben zijn Pireco bodem korrels. Is sowieso een meerjarenplan maar ik begin te winnen!silmaril8 schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:16:
Ik ben mijn tuin winterklaar aan het maken en bij het verbeteren van grond rondom een Photinia Little Red Robin kwam ik heel veel van dit soort larven tegen in de grond:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Heb je fotos van de huidige situatie?MJV schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:36:
Hier in de tuin hebben we in maart beugenhaag aangeplant als erfafscheiding, maar al met al zijn we niet helemaal tevreden over hoe dicht de haag is. Op aanraden van de tuinman hebben we ongeveer 5-6 planten per 2.5m staan, die 175-200cm waren bij aanplanten. Ik ben bang dat we achteraf beter meer planten kunnen zetten, eventueel geschakeld.
Ik ben nu een beetje aan het nadenken over oplossingen:Wat zou jullie advies zijn?
- Beukenhaagjes bijplanten, ik kan natuurlijk geen sleuf meer graven, maar met enig beleid tussen/naast de bestaande planten neerzetten; ik zie dat je van november t/m maart planten met blote wortel kunt planten.
- Wat andere soorten bijplanten, we hebben (gelukkig) op enige afstand een metalen hekwerk staan, daar zou klimop tegenaan kunnen, maar ik vrees dat dat uiteindelijk het einde wordt van de beukenhaag vanwege gebrek aan zonlicht en voedingsstoffen
Uiteindelijk groeit het wel dicht natuurlijk. Maar het maakt al veel uit of het een voortuin of achtertuin afscheiding is qua privacy bijvoorbeeld. Of hoe de relatie onderling is
Een achtertuin zou ik zsm dicht willen hebben. Voortuin heb ik wat meer de tijd voor en zou mij wat minder uitmaken persoonlijk
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Even een uitsnede uit een andere foto gezien de duisternis, niet de beste maar je krijgt het idee.Dennis1812 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:45:
[...]
Heb je fotos van de huidige situatie?
Uiteindelijk groeit het wel dicht natuurlijk. Maar het maakt al veel uit of het een voortuin of achtertuin afscheiding is qua privacy bijvoorbeeld. Of hoe de relatie onderling is
Een achtertuin zou ik zsm dicht willen hebben. Voortuin heb ik wat meer de tijd voor en zou mij wat minder uitmaken persoonlijk
Het gaat om de zijkant van de tuin, grenzend aan trottoir. We hebben verderop stroken juten door het hekwerk gevlochten (ipv de heftige plastic band), en dat voldoet al deels qua privacy.
Mijn boerenverstand zou zeggen: beter nu bijplanten dan in maart, klopt dat?
Ja absoluut!. Vroegah wist iedereen niet beter dan hagen/bomen, die zet je in najaar/winter.MJV schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:51:
[...]
[Afbeelding]
Ik lees hier met verbazing iedere keer dat er complete hagen in het voorjaar worden aangepoot, terwijl zelfs voor de klimaatverandering, late voorjaar/zomer de "droge" tijd was in Nederland, en met het huidige klimaat is dat natuurlijk nog veel erger geworden.
Kan je wel zeggen ik sproei, druppelinstallatie en wat al niet, maar het beste is gewoon de natuur (regenwater) z'n werk laten doen.
En voor alles dat met tuin te maken heeft: geduld. Heel goede eigenschap om te ontwikkelen.
Dit is nog wel zo enorm kaal. Ik zou hier inderdaad zsm bij planten. Dan heb je er komend jaar profijt van.MJV schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:51:
[...]
Even een uitsnede uit een andere foto gezien de duisternis, niet de beste maar je krijgt het idee.
Het gaat om de zijkant van de tuin, grenzend aan trottoir. We hebben verderop stroken juten door het hekwerk gevlochten (ipv de heftige plastic band), en dat voldoet al deels qua privacy.
[Afbeelding]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ze staan op de goede afstand, heb geduld, komt goed. (Wel blijven snoeien uiteraard)MJV schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:51:
[...]
Even een uitsnede uit een andere foto gezien de duisternis, niet de beste maar je krijgt het idee.
[Afbeelding]
Ga vooral geen klimop/hedera ertussen/ernaast zetten, het zal je haag gaan overwoekeren en je krijgt het nooit meer weg.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Simpel en spotgoedkoop is bijvoorbeeld zaad van oost-indische kers (wel de klim variant). Maar je kan het zo wild en exotisch maken maken als je wilt natuurlijk. Probeer wat, niet leuk? Jaar erna iets anders. En daarna is vast je haag al zo fantastisch dat het niet meer hoeft.
De kussens hebben gewoon buiten gelegen in de zomer, drogen altijd netjes. Toen ik ze binnen haalde waren ze ook gewoon goed droog, kan alleen een groenige waas zien (niet overal). Bleek durf ik niet nee, ben bang dat ik ze qua kleur echt beschadig. Ze horen deze crème kleur wel te hebben, zeker niet tegen wit aan nee.edwin2021 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:23:
Lijkt meer op nat opgeborgen en daardoor soort van weer erin.
Als de kleur tegen wit aanzit zou je bleek kunnen proberen. Let op, ik denk dat je dan wel alle kussens in zijn geheel moet doen om geen kleurverschil te krijgen.
Misschien overheen gelezen, maar ik had al geschreven dat een koud programma in de wasmachine niet geholpen had. Eigenlijk mag ik ze volgens de wasinstructie ook niet wassen, dus een warmere was durf ik niet aan..CrystalViriS schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:39:
Ik zie een ritssluiting, misschien gewoon eraf halen en op een koud programma in de wasmachine ermee?
Gewoon er tussen planten, je kunt hooguit de waarde van de planten en je werk verliezen.MJV schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:36:
Hier in de tuin hebben we in maart beugenhaag aangeplant als erfafscheiding, maar al met al zijn we niet helemaal tevreden over hoe dicht de haag is. Op aanraden van de tuinman hebben we ongeveer 5-6 planten per 2.5m staan, die 175-200cm waren bij aanplanten. Ik ben bang dat we achteraf beter meer planten kunnen zetten, eventueel geschakeld.
Ik ben nu een beetje aan het nadenken over oplossingen:Wat zou jullie advies zijn?
Voor privacy is beukenhaag sowieso ongelukkige keuze, in de winter kijk je er dwars doorheen. Tevens enorm blad verlies in najaar (daarom kijk je er dwars doorheen)Dennis1812 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:45:
[...]
Heb je fotos van de huidige situatie?
Ahh daar heb ik inderdaad overheen gelezen. Heb je misschien een stomer? Dat zou je nog kunnen proberen.Goofyduck384 schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:59:
[...]
De kussens hebben gewoon buiten gelegen in de zomer, drogen altijd netjes. Toen ik ze binnen haalde waren ze ook gewoon goed droog, kan alleen een groenige waas zien (niet overal). Bleek durf ik niet nee, ben bang dat ik ze qua kleur echt beschadig. Ze horen deze crème kleur wel te hebben, zeker niet tegen wit aan nee.
[...]
Misschien overheen gelezen, maar ik had al geschreven dat een koud programma in de wasmachine niet geholpen had. Eigenlijk mag ik ze volgens de wasinstructie ook niet wassen, dus een warmere was durf ik niet aan..
Bel eens een tuinmeubel winkel. Niet in de wasmachine betekent misschien vooral iets voor je anti regen coating. En die kun je wellicht nadien weer zelf aanbrengen.
Maar dit is gissen van mij..
De prijs hield mij in eerste instantie tegen, dus ik heb een goedkoper exemplaar van Talens Tools. Valt zwaar tegen, het is nogal een wiebelding. Die mag dus op Marktplaats.No Hands schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:37:
[...]
Mja, die Silky had ik ook gezien maar dat is nogal een investeringMaar het werkt dus wel als ik het zo lees.
Ondertussen zijn er wel twee handzagen van Silky bij gekomen, de Pocketboy en de Zübat. Ja, aan de prijs, maar wat is dat mooi spul. Het geld meer dan waard, je waant je een snoeiende samoerai. Dus als hier weer een stokzaag komt, dan een Silky.
Of met de wasmachine, de betere buitensport zaken hebben daar gewoon middeltjes voor, om je kleding weer water afstotend te maken.
Daarmee niet gezegd dat je de hoezen op het kookwas programma in je machine moet pleuren
[ Voor 21% gewijzigd door Bommes op 10-11-2025 08:09 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Inderdaad, dit is de tijd. Ter aanvulling goede raad die ik kreeg tijdens een cursus van iemand die zijn hele leven al bomen plant: plant na aankoop zo snel mogelijk of houd die kluit vochtig. Bedek de wortels zelfs op weg van de kweker naar huis, want ze zijn erg gevoelig voor uitdroging. Maak het plantgat 2 x zo groot en diep als de kluit en geef in het begin liever een paar keer heel veel water dan elke dag een beetje.dcl! schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:55:
[...]
Ja absoluut!. Vroegah wist iedereen niet beter dan hagen/bomen, die zet je in najaar/winter.
Ik lees hier met verbazing iedere keer dat er complete hagen in het voorjaar worden aangepoot, terwijl zelfs voor de klimaatverandering, late voorjaar/zomer de "droge" tijd was in Nederland, en met het huidige klimaat is dat natuurlijk nog veel erger geworden.
Zo'n haag zou ik nog een seizoen de tijd geven en alleen echt dode vervangen. Te veel op elkaar is niet goed voor de ontwikkeling van de wortels. Wij hebben zo'n boom solo, aangewaaid uit de haag van de buren vermoed ik (nooit zelf geplant), en na een aarzelend begin tikt hij nu binnen een seizoen bijna de dakrand aan, zo snel groeien ze als ze zich eenmaal op hun gemak voelen.
Pas wel op met die water afstotende coating die in spuitbussen zitten. Dat zijn vaak PFAS bevattende vloei- en gasstoffen.Bommes schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:08:
@Goofyduck384 en @Barleone Die water afstotende coating kun je nadien zelf weer redelijk goed aanbrengen met een spuitbus.
Of met de wasmachine, de betere buitensport zaken hebben daar gewoon middeltjes voor, om je kleding weer water afstotend te maken.
Daarmee niet gezegd dat je de hoezen op het kookwas programma in je machine moet pleuren
Ik denk dat je in de war bent met een haagbeuk.edwin2021 schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:17:
[...]
Voor privacy is beukenhaag sowieso ongelukkige keuze, in de winter kijk je er dwars doorheen. Tevens enorm blad verlies in najaar (daarom kijk je er dwars doorheen)
Beukenhaag behoudt zijn verdorde blad in de winter.
afgelopen weekend nog 663 gr aardbeien geplukt, er zitten er nog zeker dubbel zoveel aan de plantjes maar denk dat die te rauw en al zouden ze rijp worden toch nog te hard blijven.
Heb dit jaar al mojn aardbeien vervangen door 42 frigo nieuwe plantjes. beetje laat maar de groei in de oude 10-13 jaar oude plantjes zat er niet meer in. Had er 60 besteld maar helaas te laat op hun plek gezet dus 9 are gone en 9 gaven niet eens een bloemetje. Dus 42 deden het prima.
Echt prima, totaal gewogen en uit gerekend per plantje minimaal 217gr aan aardbeien ( 9200 gr ) excl 6 potjes puur aardbeien jam en 4 aardbei/pruimen jam ).
In al die jaren nooit enig ongedierte gehad. Ze groeien in water hydroponics met voeding. Alleen sinds drie vier weken enkele witte vliegen, en afgelopen weekend stikt het er van.
Mijn vraag, overleven ze de winter? De vliegjes dus. Enige oplossing om in het water op te lossen? Besproeien? Kevers?
suggesties en ervaringen?
Het is dat ik de boormachine enkele keren per jaar, dan nog zeer kortstondig, is het mij niet waard om daar een extra ccu voor te kopen, met de zaag wou ik zowie zo niet verder omdat het mij niet duidelijk is geworden waar ik slijtdelen bestellen kan.Teijgetje schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:17:
[...]
Zeker niet neerbuigend bedoelt, maar wat je aangaf was toch allemaal vrij summier en moeilijk te rijmen.
Zelfs nu weet hier nog steeds niemand om welk platform het gaat, X20V of X12V, en welke nieuwe machine niet met je 4 jaar oude boormachineaccu`s werkt.
En niet om weer neerbuigend te doen, maar als je geen batterij erbij gekocht had dan kan je denk ik heel lang wachten tot Lidl er een stuurt die wel past.
Zij geven netjes je geld terug en waarschijnlijk kunnen zij jouw probleem dus ook niet reproduceren, gezien de accu`s universeel zijn voor alle machines.
We zijn dus denk ik best benieuwd hoe dat er uit zag, je zal er vast foto`s van gemaakt hebben om het aan Lidl c.s. uit te leggen, en hoeveel materiaal je dan van de nieuwe machine weg moest halen om het probleem op te lossen.
In plaats van verder op de machine door de machine af te vijlen, had je misschien ook het borg-gat iets aan kunnen passen zodat de borg in het gat viel zonder verder aan de machine te rommelen. Had vast netter gestaan ook.
En natuurlijk of een nieuwe accu, wat jij niet als optie zag, wel op de nieuwe machine, én jouw boormachine, gepast had.
Vandaag kreeg ik een link waar kettingen te koop zijn (waren) waar de volgende zin bijstaat; Schnell sein lohnt sich! Aufgrund der hohen Nachfrage nicht mehr in allen Ausführungen (Art) verfügbar.
Als ik er aan denk kom ik in pm er bij jou op terug.
Sorry Linux gebruiker, ik snap er nu niets meer van.Linux gebruiker schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:44:
[...]
Het is dat ik de boormachine enkele keren per jaar, dan nog zeer kortstondig, is het mij niet waard om daar een extra ccu voor te kopen, met de zaag wou ik zowie zo niet verder omdat het mij niet duidelijk is geworden waar ik slijtdelen bestellen kan.
Vandaag kreeg ik een link waar kettingen te koop zijn (waren) waar de volgende zin bijstaat; Schnell sein lohnt sich! Aufgrund der hohen Nachfrage nicht mehr in allen Ausführungen (Art) verfügbar.
Ik dacht begrepen te hebben dat je de oude accu`s bij de boormachine gekocht had 4 jaar geleden, dus waarom je daar een extra accu bij zou kopen snap ik niet als je er al twee had.
De extra accu zou om te passen zijn geweest, in de nieuwe machine én in de boormachine, en die had weer retour gekund, nadat je wist of en waar daar een probleem mee was. En ter vergelijk met je oude accu`s die niet pasten.
Met de (nieuwe?) zaag wilde je sowieso niet verder omdat je niet weet waar je slijtdelen kan kopen? (ik begrijp hieruit dat de zaag de machine was waarop de oude accu`s niet passen?)
Je bedoelt zaagkettingen?
Er zijn inderdaad niet alle soorten kettingen beschikbaar, op dit moment.
Vaak komen ze wel weer gewoon in voorraad. Ik denk dat dat bedoeld werd in de Duitse link, net zoals ze bij Lidl doorgestreept en niet leverbaar zijn.
Er past per machine maar 1 ketting, bij deze zaag is dat de PEK 10 A2, die gewoon te bestellen is, dat andere niet op voorraad zijn hoeft dus geen beperking op te leveren, die passen toch niet.
In de gebruiksaanwijzing lees ik dat het type ketting een CL14340TL is voor deze zaag, die kun je trouwens hier overal bestellen.
En vrijwel elk Tuin en Park bedrijf heeft diverse maten kettingen op rol liggen en kan simpel een ketting op maat maken, zelfs aan de hand van de gegevens in de gebruiksaanwijzing op plaatje B.
Natuurlijk duurder dan de twee van de Lidl of elders, maar dan heb je een betere kwaliteit, bv Oregon.
Maar ik zie dat de zaag nu in de aanbieding is, ik bestel ik hem denk ik voor erbij. Lekker stil vergeleken met onze drie benzinekettingzagen.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2025 21:44 ]
Ik heb een boormachine en lader, en 1 accu als set gekocht, omdat ik deze maar minimaal gebruik, en omdat ik uitsluitend met Makita verder ga, kocht ik geen 2e accu van Lidl.Teijgetje schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:36:
[...]
Sorry Linux gebruiker, ik snap er nu niets meer van.
Ik dacht begrepen te hebben dat je de oude accu`s bij de boormachine gekocht had 4 jaar geleden, dus waarom je daar een extra accu bij zou kopen snap ik niet als je er al twee had.
De extra accu zou om te passen zijn geweest, in de nieuwe machine én in de boormachine, en die had weer retour gekund, nadat je wist of en waar daar een probleem mee was. En ter vergelijk met je oude accu`s die niet pasten.
Met de (nieuwe?) zaag wilde je sowieso niet verder omdat je niet weet waar je slijtdelen kan kopen? (ik begrijp hieruit dat de zaag de machine was waarop de oude accu`s niet passen?)
Je bedoelt zaagkettingen?
Er zijn inderdaad niet alle soorten kettingen beschikbaar, op dit moment.
Vaak komen ze wel weer gewoon in voorraad. Ik denk dat dat bedoeld werd in de Duitse link, net zoals ze bij Lidl doorgestreept en niet leverbaar zijn.
Er past per machine maar 1 ketting, bij deze zaag is dat de PEK 10 A2, die gewoon te bestellen is, dat andere niet op voorraad zijn hoeft dus geen beperking op te leveren, die passen toch niet.
In de gebruiksaanwijzing lees ik dat het type ketting een CL14340TL is voor deze zaag, die kun je trouwens hier overal bestellen.
En vrijwel elk Tuin en Park bedrijf heeft diverse maten kettingen op rol liggen en kan simpel een ketting op maat maken, zelfs aan de hand van de gegevens in de gebruiksaanwijzing op plaatje B.
Natuurlijk duurder dan de twee van de Lidl of elders, maar dan heb je een betere kwaliteit, bv Oregon.
Maar ik zie dat de zaag nu in de aanbieding is, ik bestel ik hem denk ik voor erbij. Lekker stil vergeleken met onze drie benzinekettingzagen.
De ketting die jij bedoeld zijn niet de standaard kettingen, zoals bijvoorbeeld Oregon, deze hebben een andere steek, zijn anders van beitel, gaan veel langer mee dan ik gewend ben met andere kettingzagen.
Daarbij komt ook het zwaard, welk ik nergens tegen kwam als vervangingsdeel.
Hoe bedoel je "niet de standaard kettingen" die ik bedoel en die veel langer mee gaan?Linux gebruiker schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 00:23:
De ketting die jij bedoeld zijn niet de standaard kettingen, zoals bijvoorbeeld Oregon, deze hebben een andere steek, zijn anders van beitel, gaan veel langer mee dan ik gewend ben met andere kettingzagen.
Daarbij komt ook het zwaard, welk ik nergens tegen kwam als vervangingsdeel.
Ik linkte naar de standaard kettingen die Lidl levert via hun website, de PEK 10 A2 is inderdaad volgens de gebruiksaanwijzing te dun met 1,1 mm zie ik nu,
Die anderen leveren als je de productcode Trilink CL14340TL uit de handleiding googelt kettingen die wel 1,3 dik zijn. En dan krijg je twee kettingen voor ca.22 euro.
Maar 0.05" dikte en 3/8" pitch-afstand blijft hetzelfde, welke fabrikant je ook neemt.
Lidl heeft jaren Oregon als zwaard en kettingleverancier gehad, er staat dan wel in de gebruiksaanwijzing dat de kettingdikte 1,27 mm is maar daar staat ook 0,05" bij, wat 1,3 mm is en wat je terug vindt bij bv Oregon als Gauge.
Nu ze hun eigen bedrukking hebben zou het me niets verbazen als dat gewoon ook Oregon-zwaarden zijn en dat Oregonzwaarden gewoon passen met hun verstelsysteem.
Waar ik naar verwees was om een "duurdere" ketting te laten maken bij een Tuin en Park bedrijf, die hebben vaak bv Oregon-ketting in diverse variaties, op de rol om aan elkaar te zetten op maat. (AdvanceCut™ is dan het meest logische keuze vanwege de lage kickback, maar PowerCut™ en SpeedCut™ & SpeedCut Nano komen dan natuurlijk ook aanmerking voor lichte machines)
Oregon heeft zelfs de passende 40 schakels-ketting standaard te koop.
Maar Makita heeft natuurlijk top gereedschap, een factor duurder, maar als je dat weinig gebruikt gaat het een leven lang mee.
Ik ben niet zo bekend in de kettingen en zwaarden, toen het voor mij van belang was, kwam ik er niet uit.Teijgetje schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 03:00:
[...]
Hoe bedoel je "niet de standaard kettingen" die ik bedoel en die veel langer mee gaan?
Ik linkte naar de standaard kettingen die Lidl levert via hun website, de PEK 10 A2 is inderdaad volgens de gebruiksaanwijzing te dun met 1,1 mm zie ik nu,
Die anderen leveren als je de productcode Trilink CL14340TL uit de handleiding googelt kettingen die wel 1,3 dik zijn. En dan krijg je twee kettingen voor ca.22 euro.
Maar 0.05" dikte en 3/8" pitch-afstand blijft hetzelfde, welke fabrikant je ook neemt.
Lidl heeft jaren Oregon als zwaard en kettingleverancier gehad, er staat dan wel in de gebruiksaanwijzing dat de kettingdikte 1,27 mm is maar daar staat ook 0,05" bij, wat 1,3 mm is en wat je terug vindt bij bv Oregon als Gauge.
Nu ze hun eigen bedrukking hebben zou het me niets verbazen als dat gewoon ook Oregon-zwaarden zijn en dat Oregonzwaarden gewoon passen met hun verstelsysteem.
Waar ik naar verwees was om een "duurdere" ketting te laten maken bij een Tuin en Park bedrijf, die hebben vaak bv Oregon-ketting in diverse variaties, op de rol om aan elkaar te zetten op maat. (AdvanceCut™ is dan het meest logische keuze vanwege de lage kickback, maar PowerCut™ en SpeedCut™ & SpeedCut Nano komen dan natuurlijk ook aanmerking voor lichte machines)
Oregon heeft zelfs de passende 40 schakels-ketting standaard te koop.
Maar Makita heeft natuurlijk top gereedschap, een factor duurder, maar als je dat weinig gebruikt gaat het een leven lang mee.
Om dan met een Parkside machine naar de plaatselijke handelaar te gaan of die misschien een ketting kon leveren is mij een brug te ver.
Wat ik er toen van begrepen heb, is dat de ketting langer mee ging tov standaard kettingen, wat ik ook ervaren heb, die was niet bot te krijgen in kersen hout.
Vrijdag er nog zo,n 420gr afgehaald.[b]Lord Anubis in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"Lord Anubis schreef - maar denk dat die te rauw en al zouden ze rijp worden toch nog te hard blijven.
…
Mijn vraag, overleven ze de winter? De vliegjes dus. Enige oplossing om in het water op te lossen? Besproeien? Kevers?
suggesties en ervaringen?
Vandaag 360 gr maar worden toch wat steviger, goed voor drankje of in de yoghurt.
:strip_exif()/f/image/ossGE5NuPvcTh9Apir8BPP2x.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat er nog voor 4-500 gr aanhangt.
Iets minder aan witte vliegjes, maar toch blijven de vragen open. Enig idee hoe ze er komen en hoe ze weer kunnen vertrekken met wat hulp?
De Performance is nu € 149 incl. accu en oplader, tas, en diverse accessoires waaronder een afstand-stuk om makkelijk brandhout te kunnen zagen.
Mijn grote benzine kettingzaag werkt weliswaar nog wel maar de spie van het vliegwiel op de as is ooit stukgeslagen, zit nu op gevoel vastgetrokken maar die kan dus het gewoon opgeven en dan is afstellen heel moeilijk.
Dit zou een mooie vervanger zijn.
En nu zonder verzendkosten met code PREBLACKWEEK.
Wil je geen dubbed Engelse spraak, zet dan in de settings van de video de audiotrack terug naar German (original)
Versta je geen Duits dialect, zet dan even de vertalingondertiteling aan.
[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 19-11-2025 16:22 ]
In februari 2026 wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ik probeer alvast grip te krijgen op de aanleg van onze tuin. Het gaat om een perceel van circa 530 m². Ik heb een schets toegevoegd: dit is een eerste concept van een hovenier waar we mee in gesprek zijn.
Waar ik tegenaan loop:
Ik vind het lastig om nu al te bepalen wat direct moet gebeuren en wat later kan. De hovenier denkt goed mee, maar ik merk dat ik zelf niet goed kan inschatten wat verstandig is qua timing, zeker bij een nieuwbouwtuin.
Onze must-haves:
• Oprit
• Schutting gedeeld met de buren
• Aan de achterzijde een zwart gaaspaneel met hedera
• Aan de rechterzijde komt al een zwart gaaspaneel met hedera vanuit de bouw
• Achterin een overkapping met schuur (nu geoffreerd op 9,8 m x 4,3 m)
Huidige kostenplaatje:
• €36.000 voor bestrating, grondwerk, materialen
• €21.000 voor de overkapping/schuur incl glazen wanden
Totaal: ruim €57.000
Budget is er wel, maar ik krijg eerlijk gezegd wél wat buikpijn van zulke bedragen. Voor de overkapping loopt nu een goede korting, waardoor we daar wat tijdsdruk voelen en ik wil die graag snel na oplevering hebben omdat ik anders geen plek heb voor bepaalde spullen.
Twijfels waar ik advies over zoek:
• Bij nieuwbouw lees je veel over verzakkingen. Wat is in de praktijk slim om wél meteen te laten doen en wat kan beter wachten?
• Mijn grootste angst is dat als ik het niet direct laat aanpakken, ik maanden in een modderpoel zit én alles later juist lastiger en duurder wordt.
• Tegelijk wil ik het liefst zo veel mogelijk direct klaar hebben, maar wél grip houden op de kosten. Hoe hebben anderen deze balans gevonden?
• Is het verstandig om alles via één hovenier te laten lopen, of juist op te splitsen (overkapping, bestrating, schutting apart)?
Ik heb wel de indruk dat het hoveniersbedrijf weet waar ze het over hebben, maar toch blijft de twijfel: pakken we dit op de juiste manier aan?
Verzakkingen ligt heel erg aan hoe de grond is waar je huis staan (veen of zand, is er veel grond opgebracht of niet).Imperium schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:22:
Ik hoop dat ik hier ook om wat advies mag vragen.
In februari 2026 wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ik probeer alvast grip te krijgen op de aanleg van onze tuin. Het gaat om een perceel van circa 530 m². Ik heb een schets toegevoegd: dit is een eerste concept van een hovenier waar we mee in gesprek zijn.
Waar ik tegenaan loop:
Ik vind het lastig om nu al te bepalen wat direct moet gebeuren en wat later kan. De hovenier denkt goed mee, maar ik merk dat ik zelf niet goed kan inschatten wat verstandig is qua timing, zeker bij een nieuwbouwtuin.
Onze must-haves:
• Oprit
Huidige kostenplaatje:
Budget is er wel, maar ik krijg eerlijk gezegd wél wat buikpijn van zulke bedragen. Voor de overkapping loopt nu een goede korting, waardoor we daar wat tijdsdruk voelen en ik wil die graag snel na oplevering hebben omdat ik anders geen plek heb voor bepaalde spullen.
• Bij nieuwbouw lees je veel over verzakkingen. Wat is in de praktijk slim om wél meteen te laten doen en wat kan beter wachten?
• Mijn grootste angst is dat als ik het niet direct laat aanpakken, ik maanden in een modderpoel zit én alles later juist lastiger en duurder wordt.
• Tegelijk wil ik het liefst zo veel mogelijk direct klaar hebben, maar wél grip houden op de kosten. Hoe hebben anderen deze balans gevonden?
• Is het verstandig om alles via één hovenier te laten lopen, of juist op te splitsen (overkapping, bestrating, schutting apart)?
Ik heb wel de indruk dat het hoveniersbedrijf weet waar ze het over hebben, maar toch blijft de twijfel: pakken we dit op de juiste manier aan?
[Afbeelding]
Verder wat wij hebben gedaan is meteen de bestrating, kabels/water, en schutting gemaakt en de rest ingezaaid met gras. Dan heb je het hoognodige gedaan en ook hetgeen waar de grote machines/materialen voor nodig zijn (in jullie geval wellicht ook de overkapping laten zetten dan). Je kunt daarna rustig kijken hoe je de tuin ervaart, waar de zon komt en dan kun je later zelf eenvoudig beplanting plaatsen en eenvoudige kleine aanpassingen maken.
Wel een tip bij nieuwbouwgrond: check eerst of de grond niet teveel verdicht is of een storende laag heeft (of ergens een bak geel zand onder 20cm klei zoals hier). Hierover is al veel gezegd in dit topic maar ik kwam daar te laat achter en nu staan er planten die niet/slecht groeien in mn tuin.
Ik heb eens een post gedaan over de storende laag zoals @Tieske88 al zegt. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"Imperium schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:22:
Ik hoop dat ik hier ook om wat advies mag vragen.
Waar ik tegenaan loop:
Onze must-haves:
• Oprit
Huidige kostenplaatje:
[Afbeelding]
Tuurlijk zijn het grote bedragen maar waarom keert je maag ervan om? No offence maar volgens mij heb je niet echt een idee hoeveel werk het is.
Prio 1 zou grondwerk zijn. Dit is de basis van je tuin. Als je dit goed doet zal verzakkingen minder snel optreden en zullen je planten beter aanslaan. Dit is een grote kostenpost maar oh zo belangrijk, eigenlijk het belangrijkste! Hoe de opbouw precies moet zijn hangt van je grondopbouw af.
Als je alles door een hovenier laat doen heb je als voordeel dat je 1 aanspreekpunt hebt. Nadeel is vaak wel dat het een stuk duurder is. Ook zal een hovenier een loonbedrijf en een stratenmakersbedrijf inhuren als het te groot wordt. Door zelf een loonbedrijf en een stratenmaker te zoeken kan je de kosten drukken en tevens zijn ze vaak een stuk sneller.
is een overkapping met glazen wanden echt nodig? je kan ook onder een parasol zitten en zelf een bouwpakket voor een tuinschuur(tje) aan laten rukken.
Maar die vakman heeft het al vaker gedaan, en doet het vermoedelijk (omdat hij dat niet in zijn vrije tijd doet, maar gedurende een werkdag) ook veel sneller. Dat is het gemak van het laten doen.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Dat is natuurlijk niet alleen ervaring en handigheid. Tegenwoordig heb je ook veel machines en/of gereedschap wat alles veel makkelijker maakt. Een hovenier heeft niet al het straat gereedschap en andersom.
[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 02-12-2025 18:27 ]
Ook door dingen zelf te doen, blijven sommigen kosten hoog. Materialen, bestrating e.d.Tanuki schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:05:
En het probleem met die hoge kosten is natuurlijk op te lossen door dingen zelf te doen.
Maar zelfs iets eenvoudigs als grond afvoeren kost een vermogen. Tussen de € 50 en € 100 per kuub is heel normaal.
Dit klopt helemaal. Ik weet niet hoe het huis van @Imperium opgeleverd gaat worden? Als je over een paar 100m² gemiddeld 30 a 40cm af gaat graven is dat al een enorme kostenpost, machines en vervoer komt er natuurlijk ook nog bij. Maar ja, zeker met nieuwbouw, je kan het maar 1x goed doen. Een jaar of 5 later zie je wie dit goed heeft aangepakt en wie niet. Puur door de basis.Rzaan schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:35:
[...]
Ook door dingen zelf te doen, blijven sommigen kosten hoog. Materialen, bestrating e.d.
Maar zelfs iets eenvoudigs als grond afvoeren kost een vermogen. Tussen de € 50 en € 100 per kuub is heel normaal.
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
50-60 cm zand (geel en grijs)
20cm zwarte grond
Ntb… cm grijze onwijs kleverige klei (pottenbakkersklei ofzo)
Grondwater
Met regen is het altijd nat, als de zomerzon het gras laat verdorren en ik geef water staat het in no-time blank.
Kortom waardeloze opbouw.
Ik wil er moestuin van maken.
Hoe ver moet ik laten afgraven?
Welke grond moet er op? Moeten er nog verschillende lagen verschillende grond terug in?
Ga geen hedera planten. Daar ga je spijt van krijgen. Genoeg andere (groenblijvende) klimmers (o.a. Toscaanse Jasmijn) die niet zo woekeren en die je veel minder vaak hoeft te snoeien.Imperium schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:22:
Onze must-haves:
Mijn eerste gedachte is, heb je wel bodemleven? Misschien is het proberen waard om eerst een wormenmix te kopen en die uit te zetten. Zie openingspost voor meer info.Barleone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
Ik wil ook mijn grondwerk aanpakken.
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Met regen is het altijd nat, als de zomerzon het gras laat verdorren en ik geef water staat het in no-time blank.
Welke grond moet er op? Moeten er nog verschillende lagen verschillende grond terug in?
Wormen graven gangetjes in de grond. Hier kan het water opgevangen en vastgehouden worden. Je kan het proberen voordat je je hele tuin over de kop gooit.
Ik heb een enkel wormpje gezien in een gat van 1m2. Verder wat mierennesten. Veel te weinig dus. Maar aanpakken ga ik sowieso. Mijn vragen in de vorige post zijn dus wel relevant. Iemand tips?pjot1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:12:
[...]
Mijn eerste gedachte is, heb je wel bodemleven? Misschien is het proberen waard om eerst een wormenmix te kopen en die uit te zetten. Zie openingspost voor meer info.
Wormen graven gangetjes in de grond. Hier kan het water opgevangen en vastgehouden worden. Je kan het proberen voordat je je hele tuin over de kop gooit.
Als je het geduld hebt: groenbemesters zaaien, zoals lupine of mosterd, en die hun werk laten doen (kunnen later meteen je compostbak in).Barleone schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:57:
[...]
Ik heb een enkel wormpje gezien in een gat van 1m2. Verder wat mierennesten. Veel te weinig dus. Maar aanpakken ga ik sowieso. Mijn vragen in de vorige post zijn dus wel relevant. Iemand tips?
Eigen compost maken en die de grond in werken.
Dode bladeren en andere plantaardig materiaal niet opruimen, maar door de tuin verspreiden.
Ook hier kan geduld handig zijn. @pjot1 gaf al prima tips voor de basis, die moet je inderdaad eerst op orde hebben. Zeker het groen kan later, zaai desnoods voor komend jaar een eenjarigenmengsel of groenbemesters in en wacht met bomen en heesters sowieso tot het najaar.Imperium schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:22:
Waar ik tegenaan loop:
Op planten kun je besparen door zelf te zaaien, al dan niet met een behulp van een klein kasje, en door rond te kijken in je buurt (bij een nieuwbouwwijk: kijk naar de volwassen tuinen in de oudere delen van je stad/dorp). Wat groeit er goed en wat niet? Dat voorkomt dat je veel geld uitgeeft aan planten die jouw omgeving gewoon niet fijn vinden.
Zaden en stekjes ruilen is ook een prima manier om aan gezonde planten te komen die zich al hebben bewezen (ik ben inmiddels de tel kwijt van het aantal dorpsgenoten dat zaden van mijn stokroos heeft meegenomen).
En heb geduld met wat er spontaan opkomt. Soms waaien er leuke aan of slepen vogels iets mee (zo heb ik mijn drie vlierstruiken nooit geplant, dat heeft een vogel gedaan).
Ik ben juist wel fan van de hedera/klimop (die dient hier momenteel als winterverblijf voor een egel), maar je moet ze inderdaad in toom houden. Maar laat wel wat oud hout zitten, daar bloeien ze op en dat is in het najaar hard nodig als buffet voor vogels en insecten.
En o ja, water: zelfs een minivijver kan je tuin al een enorme biodiverse oppepper geven.
Punten die ik ga aanpakken als onze tuin op de schop gaat.
in 25cm grond kan prima groente groeien. de meeste groenten wortelen niet zo diep omdat ze eenjarig zijn.Barleone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Je zal wel eerst je gras moeten afgraven of onderploegen. Normaal is ploegen niet zo tof voor je bodemleven maar dat is er toch niet. Dan kun je gaan moestuinieren hoe je wilt, je kunt een vrachtwagen champost laten aanrukken als je snel resultaat wil. Bodemleven komt vanzelf wel als je grond aantrekkelijk is door de aanwezigheid van voedsel/compost.
Hoeveel m2 moestuin wil je aanplanten? Alles afgraven lijkt mij gepasseerd station nu er al zwarte grond is opgebracht. 15cm is wel erg weinig, ook voor een groententuin. Er is genoeg dat dieper wortelt. Als je 10cm opbrengt in organisch materiaal (humus) en dan alles 2 spade diep omspit, dan is je bovenlaag voor de groenten een stuk vooruit en houdt die bij droogte langer water vast. Ik zou je gras gewoon meespitten. Voor afwatering wellicht gaten kunnen boren in de kleilaag (uitproberen op een natte dag), maar een verhoogd bed voor je groenten doet ook al veel, dan kun je ook veel doen met je grond meteen (opbrengen ipv afgraven). Dat kan met hout maar je kunt ook gewoon wat geultjes maken zodat je planten niet te lang onder water staan bij langdurige regen.Barleone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Wanneer jij in totaal 85 cm grond hebt die waterdoorlatend zou moeten zijn (zand en zwarte grond) en toch last hebt dat de boel blank komt te staan dan klopt er iets niet. Iets zegt me dat er hele slechte zwarte grond op jouw perceel ligt, in de zin van een mengsel van klei met wat zwarte turf en veen zonder enig bodemleven er in. Er zijn nogal wat grondhandelaren die zogenaamde zwarte grond verkopen wat helemaal geen zwarte grond is. Echte zwarte grond (Chernozem) is op dit moment ook bijna niet meer te koop, mede door de oorlog in Oekraïne.Barleone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:31:
Opbouw is nu:
Gras
15-25 cm zwarte grond
20cm zwarte grond
Grondwater
Je kunt proberen om de grond beter te maken door er met een machinale cultivator / kop eg flink wat biologische compost tot een diepte van 25 doorheen te werken. Dan mix je (deels) de zandlaag met de zwarte grond en de compost. Dat zou ertoe moeten leiden dat het geheel wat meer waterdoorlatend wordt.
Oh, en die grijze klei is waarschijnlijk komklei, afgezet door de rivieren (of de zee) toen de boel nog niet bedijkt was. Dat spul maakt inderdaad vaak door inklinking een laag in de grond die niet permeabel is waardoor het water niet weg kan. Zo'n laag is lastig te verwijderen, je weet ook niet hoe dik deze is.
1) Op de veranda blijft op het hele dak circo 1-2 cm water staan. Dit aangekaart, maar zij geven aan dat is normaal bij een zij-uitvoerregenpijp, kan geen kwaad, is bij al onze overkappingen zo etc. een beetje water kan ik begrijpen, dat zie ik op vele daken, maar nooit een heel dak vol met 1 cm overal...
2) Er ligt wat kunstgras (5x2,5 meter) en na aanleg zei ik, goh moet er geen 'kunstgras'zand op? Deden ze ook nooit. (wij waren dit gewend bij vorige aanleg tuin en op internet lijkt het ook redelijk de norm?)
Ik ben geneigd om wel gewoon kunstgraszand erop te gaan strooien, of is het inderdaad niet perse noodzakelijk?
Wat zeggen jullie van deze punten?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik denk dat @Yaksa hier de beste en goedkoopste oplossing voor je heeft.
@Martinusz
Punt 1 kan ik je niet mee helpen. Punt 2 wel, je gooit er zand overheen (gebruik zelf zilverzand voor dit) om ervoor te zorgen dat de haren van het gras mooi overeind blijven staan. Dus als het plat ligt zou je zeker wat erover heen kunnen gooien en met een bezem verspreiden/invegen.
Vorige maand heb ik hem binnengehaald, hij staat in een grote waterdichte pot.... Juist, compleet verzopen. Wortelrot en alles...
Ik heb hem maar naar binnen gehaald, zoveel mogelijk vertroeteld en nu in de vulcanstrat gezet. De wortels zagen er nog best ok uit, hetgeen wat slecht was verwijderd. Hopen dat het nog wat wordt.
Het is een grote pot en heb hem helemaal gevuld met vulcanstrat. Op internet schrijven ze overal over een inzethoes en watermeter maar de kluit is nogal groot.? En wat is de toegevoegde waarde van vulcanstrat in onderstaande situatie? Het is een waterdichte inzethoes, waarom moet daar vulcanstrat onder?
Iemand ervaring met deze materie?