Ik hoop dat ik hier ook om wat advies mag vragen.
In februari 2026 wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd en ik probeer alvast grip te krijgen op de aanleg van onze tuin. Het gaat om een perceel van circa 530 m². Ik heb een schets toegevoegd: dit is een eerste concept van een hovenier waar we mee in gesprek zijn.
Waar ik tegenaan loop:
Ik vind het lastig om nu al te bepalen wat direct moet gebeuren en wat later kan. De hovenier denkt goed mee, maar ik merk dat ik zelf niet goed kan inschatten wat verstandig is qua timing, zeker bij een nieuwbouwtuin.
Onze must-haves:
• Oprit
• Schutting gedeeld met de buren
• Aan de achterzijde een zwart gaaspaneel met hedera
• Aan de rechterzijde komt al een zwart gaaspaneel met hedera vanuit de bouw
• Achterin een overkapping met schuur (nu geoffreerd op 9,8 m x 4,3 m)
Huidige kostenplaatje:
• €36.000 voor bestrating, grondwerk, materialen
• €21.000 voor de overkapping/schuur incl glazen wanden
Totaal: ruim €57.000
Budget is er wel, maar ik krijg eerlijk gezegd wél wat buikpijn van zulke bedragen. Voor de overkapping loopt nu een goede korting, waardoor we daar wat tijdsdruk voelen en ik wil die graag snel na oplevering hebben omdat ik anders geen plek heb voor bepaalde spullen.
Twijfels waar ik advies over zoek:
• Bij nieuwbouw lees je veel over verzakkingen. Wat is in de praktijk slim om wél meteen te laten doen en wat kan beter wachten?
• Mijn grootste angst is dat als ik het niet direct laat aanpakken, ik maanden in een modderpoel zit én alles later juist lastiger en duurder wordt.
• Tegelijk wil ik het liefst zo veel mogelijk direct klaar hebben, maar wél grip houden op de kosten. Hoe hebben anderen deze balans gevonden?
• Is het verstandig om alles via één hovenier te laten lopen, of juist op te splitsen (overkapping, bestrating, schutting apart)?
Ik heb wel de indruk dat het hoveniersbedrijf weet waar ze het over hebben, maar toch blijft de twijfel: pakken we dit op de juiste manier aan?