Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 200 201 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13
FabianGTI schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:11:
Bij ons is 2,5 week geleden het gras ingezaaid, een weekje geleden is er nog wat bijgezaaid omdat op sommige plekken de regen het had weggespoeld.

Op het moment kunnen we nog niet maaien, daarvoor is het gras nog te jong en te kort, maar het onkruid komt er tussendoor wel op en groeit harder dan het gras... }:|
Is hier nog wat aan te doen? Of verdwijnt dit vanzelf wanneer het gras de overhand krijgt en dagelijks gemaaid wordt door de robotmaaier?

Na het zaaien zijn er ook meteen mestkorrels overheen gegooid.
Komt vanzelf goed zodra je met regelmaat gaat maaien.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-07 08:05
No Hands schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Wat is je doel? Een biljartlaken?
Ons gras is ook niet zo heel strak maar als je het wekelijks maait dan is het evengoed netjes groen en kun je het gewoon als gras gebruiken, erop lopen, zitten spelen etc.
Veel al gezegd, maar ik had een vergelijkbare situatie 6 jaar terug. Ik zou even kijken hoe de bodem onder je grasmat eruit ziet. Is die goed (wormen, zwarte aarde etc) dan lekker laten liggen en bijhouden wordt de mat vanzelf beter met de tijd (1x pj verticuteren, doorzaaien, bemesten, bewateren etc), met de hand eventueel specifieke onkruiden aanpakken die grote matten vormen en met standaard regime niet minder worden . Als de grond slecht is (alleen maar zand, ondiep geworteld gras, teveel wortel indringing of wat het ook is dan zou ik dat aanpakken en een nieuwe mat inzaaien. Eventueel grond laten testen ergens.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:46
Gister een 15m Gardena Micro Drip onder mijn beukenhaag geïnstalleerd. Deze, via het filter, aangesloten op een (Gardena) tuinslang van zo’n 10meter. Kraan vol open maar de slang druppelt niet… iemand een idee? Wanneer ik de tuinslang loskoppel van het filter spuit er behoorlijk wat water uit de druppelslang zelf, dus lijkt mij dat er voldoende druk op staat.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
rockerpoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:28:
Gister een 15m Gardena Micro Drip onder mijn beukenhaag geïnstalleerd. Deze, via het filter, aangesloten op een (Gardena) tuinslang van zo’n 10meter. Kraan vol open maar de slang druppelt niet… iemand een idee? Wanneer ik de tuinslang loskoppel van het filter spuit er behoorlijk wat water uit de druppelslang zelf, dus lijkt mij dat er voldoende druk op staat.
Koppeling niet goed?

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Misschien vreemde opmerking maar ben je zeker dat je de druppelslang hebt gekocht en niet de aanvoerslang?

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54

Theuno

Da Devil Crew

Die micro drips kan je helemaal dicht draaien... en dus ook iets open

Helpt dat?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:24
Weet je zeker dat je de slang niet verkeerd om hebt aangesloten? Het slang-einde aan de watertoevoer?
geintje

Een Gardena druppelslang heet dacht ik een Parelslang.
Ik heb een goedkope die net zo goed werkt, en langer voor minder, 50 m is net zo duur als 15 m Gardena..

Bewatering voor heggen heet een Micro-Drip-Bewatering heggen/struiken, deze komt in een set en je hebt een drukregelaar nodig die er bij zit.
Kun je bevestigen of dat hoofdapparaat er vóór zit?
Of even een linkje als je een andere slang hebt? En welk filter?
Bv een koppelingsbuis waar je apart sproeiers in moet steken?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Lauwchen
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 01-07 11:40
No Hands schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Wat is je doel? Een biljartlaken?
Ons gras is ook niet zo heel strak maar als je het wekelijks maait dan is het evengoed netjes groen en kun je het gewoon als gras gebruiken, erop lopen, zitten spelen etc.
Nee geen biljartlaken, maar ik wil wel met een schone lei (a.k.a. verzorgd gras) beginnen. Momenteel is er amper gras te bespeuren en het is ook gewoon niet aangenaam om met blote voeten over te lopen.

Persoonlijke voorkeur is dat ik met een canvas aanvang waarbij ik graag bijenvriendelijke struiken wil planten.

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-07 11:48
Wij hebben een soort bel-etage woning en zouden graag de trap naar de voordeur aanpakken. We zijn aan het kijken om een volledige tuin renovatie te laten uitvoeren, en willen verder gaan in de romantische/natuurlijke stijl. Een trap in natuursteen platen vinden we prachtig in combinatie met een terras in flagstones. Iemand hier ervaring mee? Ik zou graag wat real-life voorbeelden zien, maar via internet vind ik bijna uitsluitend AI drek.

Zoiets bijvoorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6baO-uQsZ6_rnQ-pPt37OTbCAdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsQQYhrfiFsDQidqLCV3s637.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:16
Lauwchen schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Nee geen biljartlaken, maar ik wil wel met een schone lei (a.k.a. verzorgd gras) beginnen. Momenteel is er amper gras te bespeuren en het is ook gewoon niet aangenaam om met blote voeten over te lopen.

Persoonlijke voorkeur is dat ik met een canvas aanvang waarbij ik graag bijenvriendelijke struiken wil planten.
nou, de maaimachine erover en dat een paar maanden volhouden en kijken wat er gebeurt. herstelt het gras zich dan, dat is mooi. ga een ochtend op je knietjes om die boterbloemen eruit te halen.

of, ros het oude gras eruit, controleer je bodem en leg nieuwe graszoden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:31
dotacom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:24:
Wij hebben een soort bel-etage woning en zouden graag de trap naar de voordeur aanpakken. We zijn aan het kijken om een volledige tuin renovatie te laten uitvoeren, en willen verder gaan in de romantische/natuurlijke stijl. Een trap in natuursteen platen vinden we prachtig in combinatie met een terras in flagstones. Iemand hier ervaring mee? Ik zou graag wat real-life voorbeelden zien, maar via internet vind ik bijna uitsluitend AI drek.

Zoiets bijvoorbeeld: [Afbeelding]
Real-life voorbeelden heb ik helaas niet voor je. Maar ik zou zeker eens mijn licht opsteken bij Flagstone Company (mocht je ze nog niet kennen). Wij hebben daar onze natuursteenstrips voor een deel van de buitenmuren vandaan. Het is een erg professioneel bedrijf met (meest :)) vriendelijke en deskundige medewerkers. Als zij op dit vlak iets niet kunnen leveren is het waarschijnlijk niet of moeilijk leverbaar in Nederland.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dat is wel heel mooi! Maar als trap naar de voordeur zou dit niet mijn keuze zijn. Ook in het donker, met spullen in je handen of een biertje in je buik moet je die trap op/af. En natuurlijk met ijs/sneeuw erop. Zo'n onregelmatige trap geeft dan eerder ongelukken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Heel gaaf! Vooral met flagstones! O+

Maar zoals @noes ook al zegt, bij je voordeur zal ik het ook afraden. Het is veel te ongelijk en in de winter kan er water in blijven staan wat bevriest. Ook voor kleine kinderen kan dit echt gevaarlijk zijn.

Is een trap metselen met keien geen optie?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• dotacom
pjot1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:30:
[...]

Heel gaaf! Vooral met flagstones! O+

Maar zoals @noes ook al zegt, bij je voordeur zal ik het ook afraden. Het is veel te ongelijk en in de winter kan er water in blijven staan wat bevriest. Ook voor kleine kinderen kan dit echt gevaarlijk zijn.

Is een trap metselen met keien geen optie?
Bedankt voor de suggesties, over het veilige aspect heb ik inderdaad nog niet stilgestaan. We zitten volop in de baby fase, dus zeker niet onbelangrijk. Alle opties liggen momenteel open, maar ik merk als ik naar foto's kijk vooral aangetrokken word richting natuursteen platen.

Heb je een voorbeeld van zo'n gemetselde keien trap?

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:29
Lauwchen schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Een beetje (kunst)mest wil nog wel eens wonderen doen voor de grasgroei.

• Batilan
dotacom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor de suggesties, over het veilige aspect heb ik inderdaad nog niet stilgestaan. We zitten volop in de baby fase, dus zeker niet onbelangrijk. Alle opties liggen momenteel open, maar ik merk als ik naar foto's kijk vooral aangetrokken word richting natuursteen platen.

Hier vind je er meerdere (maar daar had je natuurlijk al gezocht :))
Even naar beneden scrollen, en eventueel op "meer foto's" klikken.

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 24-06-2026 15:22 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:25
Suus1978 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:20:
[Afbeelding]

Hierbij een grotere foto. Het groeit als kool... Ik overweeg overigens om de dakpannen weg te halen. Het onkruid gaat er precies onderdoor waardoor het bijna onmogelijk te verwijderen is. Onder het grind zit een hoge betonrand. Het was op zich leuk weggewerkt met die dakpannen, maar ik zou het liever wat strakker willen. Iemand een idee?
Dit is akkerwinde, wat kleiner dan de 'gewone' winde. En er staat ook nog schijnaardbei tussen.
Wanneer je zonnepanelen hebt dan is het optie om het met deze onkruidbrander weg te krijgen. Ben je meteen van je overtollige zonnestroom af en toch milieuvriendelijk bezig. Winde verwijderen is wel een kwestie van lange adem, je moet de wortels van de plant uitputten door het bovengrondse deel telkens te verwijderen. Uitgraven is bijna geen optie, als er een stukje wortelstok afbreekt en in de grond blijft zitten loopt dat na een paar maanden weer uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pjot1
  • Niet online
dotacom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Even gezocht op Google gezocht en kwam deze tegen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28sl9Lz-tax6rsEL8hodUydLYTU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ICTCnkjVbm099t0fq4UVCOhy.jpg?f=user_large

Vind ik persoonlijk erg gaaf!

Ik heb zelf dit, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgqZEd6nupSE2j4mBIzBLwe4qgY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sCbRYGRYmPhtSQnUtHtPClQh.jpg?f=user_large eens gemaakt. De trap dan. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBdfqXks6i5JT4sJctkXwrwWh0o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NHoxlEoSgROmzxCJXljgTXjO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGvWHau-u7wxUTBLQHtrZy3hrQA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mer1DOScobJ1O6bpYXoLWNGO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4PrwBUDkCXQ9boCKAed6T9gvKM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c1UrVyDrrhDIIMn6VYDfKxSH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA5JWZ92pkCH0h28tn6IZsKLlfI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vnmcT6NPl1q1o7B0kqXyCpaQ.jpg?f=user_large

Hier hebben we natuurstenen banden gebruikt met een keienmix. Ik kan me voorstellen dat je dit niet 'romantisch/natuurlijk' vindt. Daarom zou je de keien kunnen metselen zodat het net even wat minder strak wordt. :)

Al vind ik de voorbeelden van @Batilan een stuk mooier en beter, zeker als de rest ook flagstones wordt.

• Yaksa
pjot1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:47:
[...]Hier hebben we natuurstenen banden gebruikt met een keienmix. Ik kan me voorstellen dat je dit niet 'romantisch/natuurlijk' vindt. Daarom zou je de keien kunnen metselen zodat het net even wat minder strak wordt. :)
Paar liter volle melk / yoghurt mengsel er op kwasten, vochtig houden en dan heb je heel snel mos er op zitten. Is ook heel romantisch.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Paar liter volle melk / yoghurt mengsel er op kwasten, vochtig houden en dan heb je heel snel mos er op zitten. Is ook heel romantisch.
Serieus? (Vooral verbazing)

Het geeft natuurlijk gelijk een volwassen uitstraling! :)

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:10

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

pjot1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:58:
[...]

Serieus? (Vooral verbazing)
Ja, versnelt de mosgroei, ook op een stapelmuurtje van gebroken stoeptegels.

Hier een 'trapje' van natuursteen/bovenmaat flagstones op twee plaatsen in de tuin (geen foto bij de hand en ga die nu bij 35º even niet maken, kan zijn dat ik er eerder wat van heb geplaatst), en het is in de winter inderdaad uitkijken, want het is geen spiegelglad oppervlak en die paar druppels water in zo'n holte in de steen vriezen lekker aan. Maar vind het de mooiste optie die er is, dus een beetje voorzichtig laveren heb ik ervoor over.

• Yaksa
pjot1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:58:
[...]Serieus? (Vooral verbazing)
Het geeft natuurlijk gelijk een volwassen uitstraling! :)
Het werkt echt, licht zurig en een goede voedingsbodem.
Wil je nog sneller mosgroei, dan kun je elders in je tuin, of die van je buren, wat verse mos oogsten, in een blender doen met wat yoghurt/melk en dan goed blenden. Toevoegen aan de rest van de yoghurt/melk en kwasten maar.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:25
@Lauwchen : ik zou alle eerdere gegeven tips volgen en dan in deze volgorde:

Steek onkruid met een pen wortel uit, maai het andere onkruid elke week, bloemen zijn mooi maar betekenen ook zaad. Graaf een paar gaatjes en bekijk de grond: heb je wormen? Organisch materiaal? Zwarte grond, zwart zand of geel zand? Neem een paar monsters en analyseer die.

Zoek een fatsoenlijke hovenier of iemand die mini werkzaamheden doet. Dus iemand met klein materieel voor tuinen die ook gras zaait, verticiteert enzovoorts. Bij ons was dit de sleutel voor succes.

Laat hem of haar dit najaar maaien, verticuteren, bemesten met compost en graszaaien. ( indie volgorde)

Gebruik geen herbicide oid. Het maakt veel meer kapot dan je lief is.

Kies voor een gemengde grasmat, dus snel groeiend gras maar ook droogtebestendig gras.

Hoop op regen of geef water.

En maai de eerste periode je gras regelmatig. Niet te kort maar wel regelmatig. Steek opkomend onkruid uit en hou dat vol.

Dan heb je in het voorjaar een leuke beginnende grasmat. Strooi op tijd dus in februari groenkalk en meststoffen! Dan zijn die al opgenomen in de grond als de planten het nodig hebben.

Ik heb zelf vanallerlei anders er tussen het gras gezaaid zoals madeliefje, steentijm, microklaver. We hebben nu een leuke groene mat, niet zo steriel als het biljartlaken van de buurman en vlinders, bijen en ander vliegend spul. Ik heb zelf bovenstaand stappenplan gevolgd. En na 8 jaar kloten eindelijk een mooie gezonde grasmat

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:54
De mieren nemen m'n tuin over, de paadjes zijn allemaal verzakt en zelfs de bloemen/besjes/fruit laten ze niet met rust. Volgens mij hebben ze niet eens bladluis nodig om zoetigheid te verzamelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyel8pXaFxz8cdY4l7qIyDwiDTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoZDAZXrMjbAdy4l46y2N8ld.jpg?f=fotoalbum_large

Hier in actie te zien op een Lavas (maggiplant)

[ Voor 4% gewijzigd door Piemol op 25-06-2026 08:41 ]

• Tieske88
Piemol schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:29:
De mieren nemen m'n tuin over, de paadjes zijn allemaal verzakt en zelfs de bloemen/besjes/fruit laten ze niet met rust. Volgens mij hebben ze niet eens bladluis nodig om zoetigheid te verzamelen:

[Afbeelding]

Hier in actie te zien op een Lavas (maggiplant)
Hier heb ik dus ook last van, en vooral ook dat ze de luizen die er wel zitten actief verdedigen waardoor predatoren hun werk niet goed kunnen doen.

Iemand nog tips hoe je de mierpopulatie in kan tomen op een natuurlijke wijze? Liefst door ervoor te zorgen dat natuurlijke vijanden dat voor ons gaan doen.

• rockerpoet
Teijgetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:10:
[...]

Kun je bevestigen of dat hoofdapparaat er vóór zit?
Ja, dit filter zit er voor.
Of even een linkje als je een andere slang hebt? En welk filter?
Bv een koppelingsbuis waar je apart sproeiers in moet steken?
Op de verpakking van de slang zie ik dat het een 'Connecting pipe flex' is. Betekent dit dat dit geen druppelslang is? Heb dit op advies bij de Hornbach gekocht.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:54
rockerpoet schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Ja, dit filter zit er voor.

[...]

Op de verpakking van de slang zie ik dat het een 'Connecting pipe flex' is. Betekent dit dat dit geen druppelslang is? Heb dit op advies bij de Hornbach gekocht.
Dit is dus geen druppelslang.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:44
Tieske88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Hier heb ik dus ook last van, en vooral ook dat ze de luizen die er wel zitten actief verdedigen waardoor predatoren hun werk niet goed kunnen doen.

Iemand nog tips hoe je de mierpopulatie in kan tomen op een natuurlijke wijze? Liefst door ervoor te zorgen dat natuurlijke vijanden dat voor ons gaan doen.
Je kan aaltjes bestellen tegen mieren. Is een natuurlijke manier van bestrijden maar daar is het nu een beetje te warm voor. Even wachten tot de temperaturen wat naar beneden gaan

• rockerpoet
MadDog11 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Dit is dus geen druppelslang.
Ja dat realiseer ik mij nu ook. Balen. Ga ik het omruilen. Thanks

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tieske88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Ik gebruik zelf diatomeeënaarde, dat is een natuurlijk product (eigenlijk zijn het m.n. skeletten van eencellige wieren). Het is zéér fijn poeder wat de beschermlaag van de mieren kapot maakt waardoor ze dood gaan. Het is niet giftig, maar ook niet helemaal ongevaarlijk. Het stoft namelijk enorm en is daarmee irriterend wanneer dit in je ogen komt / ingeademd wordt. Het is geen gif, dus werkt alleen tegen mieren die er mee in aanraking komen. Het zorgt er voor dat de nesten klein blijven waarmee de ergste overlast voorkomen kan worden.
Het grote voordeel: het werkt supergoed in tijden van hitte/droogte. Ik heb jaren terug een emmer van 10kg gekocht, daar ben ik inmiddels bijna doorheen. En dat voor de prijs van 2 potjes 'mierengif' (wat vaak grotendeels uit hetzelfde ingrediënt bestaat).

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:25
Tehh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Ik gebruik zelf diatomeeënaarde, dat is een natuurlijk product (eigenlijk zijn het m.n. skeletten van eencellige wieren). Het is zéér fijn poeder wat de beschermlaag van de mieren kapot maakt waardoor ze dood gaan. Het is niet giftig, maar ook niet helemaal ongevaarlijk. Het stoft namelijk enorm en is daarmee irriterend wanneer dit in je ogen komt / ingeademd wordt. Het is geen gif, dus werkt alleen tegen mieren die er mee in aanraking komen. Het zorgt er voor dat de nesten klein blijven waarmee de ergste overlast voorkomen kan worden.
Het grote voordeel: het werkt supergoed in tijden van hitte/droogte. Ik heb jaren terug een emmer van 10kg gekocht, daar ben ik inmiddels bijna doorheen. En dat voor de prijs van 2 potjes 'mierengif' (wat vaak grotendeels uit hetzelfde ingrediënt bestaat).
Ik gebruikte dit ook in het kippenhok tegen luizen en ander spul. Ik heb toch een paar jaar geleden toch gekozen voor een mienlokdoosje op het mieren pad. Mijn oleanders werden toen compleet overgenomen door de luizenmelkerij van de mieren. Hier vliegt heel veel rond en diatomeetenaarde werkt in principe tegen alle insecten. Dat vond ik net wat te ver gaan

• Teijgetje
rockerpoet schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Ja dat realiseer ik mij nu ook. Balen. Ga ik het omruilen. Thanks
Inderdaad, druppelslang is anders.

Druppelslang is er ook in de kleur groente, mocht je dat mooier vinden.
Bij mij ligt het onder de houtsnippers, daardoor verdampt minder water overdag en extra voeding het hele jaar door.

Ik begreep dat je het al uitgepakt had?
Mocht je het willen houden of uitbreiden:

Als je op Amazon druppelaarsproeiers besteld dan kan je die zo in de buis steken.
Je kan zelf afstellen hoe veel water je wil geven en waar.

Ik heb oa deze er bij, daar zit een prikker bij zodat je gaatjes kunt prikken waar je sproeiers en verbindingsstukjes in kan steken.
Alles past met Gardena aanvoerbuis 4,6 mm.
Ik heb alleen de aanvoerbuis van Gardena gebruikt, alles van Gardena werd me te duur.
Ik heb alles wat niet zelf water kan vinden bewaterd, wat met dit weer een must is, staat een half uur aan elke dag. (wel een 2000 basisapparaat)
Werk met een "warme" buis, in de zon is genoeg, dan steek je alles zo aan en in elkaar.

Deze werken met de 13 mm buis die jij nu hebt. Kun je ook delen achter een kraan zetten, voor als je niet altijd alles wil water geven.

Pennen om alles vast te zetten is ook handig. Deze voor dik (of tuinslang), deze voor dun.

Scheelt te veel met Gardena qua prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 25-06-2026 17:59 ]

• rockerpoet
Teijgetje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:44:
[...]

Inderdaad, druppelslang is anders.

Druppelslang is er ook in de kleur groente, mocht je dat mooier vinden.
Bij mij ligt het onder de houtsnippers, daardoor verdampt minder water overdag en extra voeding het hele jaar door.

Ik begreep dat je het al uitgepakt had?
Mocht je het willen houden of uitbreiden:

Als je op Amazon druppelaarsproeiers besteld dan kan je die zo in de buis steken.
Je kan zelf afstellen hoe veel water je wil geven en waar.

Ik heb oa deze er bij, daar zit een prikker bij zodat je gaatjes kunt prikken waar je sproeiers en verbindingsstukjes in kan steken.
Alles past met Gardena aanvoerbuis 4,6 mm.
Ik heb alleen de aanvoerbuis van Gardena gebruikt, alles van Gardena werd me te duur.
Ik heb alles wat niet zelf water kan vinden bewaterd, wat met dit weer een must is, staat een half uur aan elke dag. (wel een 2000 basisapparaat)
Werk met een "warme" buis, in de zon is genoeg, dan steek je alles zo aan en in elkaar.

Deze werken met de 13 mm buis die jij nu hebt. Kun je ook delen achter een kraan zetten, voor als je niet altijd alles wil water geven.

Pennen om alles vast te zetten is ook handig. Deze voor dik (of tuinslang), deze voor dun.

Scheelt te veel met Gardena qua prijs.
Mooi spul!

Bij mij is de use-case het bewateren van een 15 meter lange beukenhaag. Kom net terug van HB en mocht de al uitgepakte slang ruilen. Aangezien de 13mm pas vanaf 25m lengte verkrijgbaar is heb ik nu een 4.6mm (15m lengte) meegenomen. Nog wel in dubio of 4.6mm niet te dun is, ik ga de slang niet ingraven. Nog even iets verzinnen voor de afsluitdop, namelijk alleen verkrijgbaar in hoeveelheid van 10 stuks. Belachelijk, want heb er maar 1 nodig. Drukregelaar idd mooi ding, ik heb deze.

• Teijgetje
rockerpoet schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:38:
Nog even iets verzinnen voor de afsluitdop, namelijk alleen verkrijgbaar in hoeveelheid van 10 stuks. Belachelijk, want heb er maar 1 nodig.
(rvs) Boutje M5? Of misschien past M4.
Druppie lijm zodat het dicht is, maar een druppeltje lekken zou ook geen probleem moeten zijn.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xl7zzrs9ilmJ5lb3jpj7Yp89r0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYSvRIF1aow0DNgMA8GezOnM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had eerst een basaal zwenksproeiertje voor op ons sedum dak. Maar dat was altijd net niet. Of terras/tuin buren werd ook wat nat. Of een stuk sedum niet. Of onze kozijnen en ramen wel. Nouja iets teveel compromissen.

Deze beloofd breedte al vanaf 3m. Ideaal en makkelijk in te stellen. Net anderhalf uur gedraaid. En bij de buren is het droog. En mijn sedum kan er weer even tegen.

Wil ooit nog een goede oplossing met druppelslangen aanleggen. Maar niet met dit weer.
Voorlopig werkt dit prima.
Voortuin doen we gewoon met sproeikop en de achtertuin idem.

Zwenken in de voortuin werkt niet. Staat een grote vlinderstruik/boom die halverwege alles afvangt. Dus dat is gewoon harde arbeid.
Al doe ik het niet vaak. Alleen als het begint te hangen.

Potten krijgen nu om de dag.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-07 08:05
Teijgetje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Druppie lijm zodat het dicht is, maar een druppeltje lekken zou ook geen probleem moeten zijn.
Of einde slangetje dubbelknikken en met stukje staaldraad vastklemmen.

• rockerpoet
Teijgetje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Heb er een m5 boutje ingedraaid. Morgen maar eens even testen.

• Tieske88
Milo85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Je kan aaltjes bestellen tegen mieren. Is een natuurlijke manier van bestrijden maar daar is het nu een beetje te warm voor. Even wachten tot de temperaturen wat naar beneden gaan
Tehh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Diatomeeënaarde lijkt mij niet zo handig omdat dit ook andere insecten doodt, en ik probeer juist een grote verscheidenheid aan insecten in mijn tuin te krijgen. Alles wel in een natuurlijke balans zodat "schadelijke" insecten in toom gehouden worden door natuurlijke vijanden.

Aaltjes zijn vooral bedoeld voor in de grasmat las ik, ik zie ze vooral in ons tegelwerk (al zijn ze er wellicht op andere locaties ook maar heb ik ze er nog niet gezien).

Ik had gehoopt dat ik bepaalde insecten of andere dieren kon lokken/aantrekken die actief op zoek zouden gaan naar mieren maar die zijn er blijkbaar niet (ook na een zoektocht op internet).

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:32
Fanatic_FS schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Komt vanzelf goed zodra je met regelmaat gaat maaien.
en mulch maaien! Niet afvoeren dat maaisel.

• Teijgetje
Met dit extreme weer kan je ze beter elke dag geven, eenmaal wanneer ze een knauw gehad hebben worden ze nooit meer zo mooi als ze nu zijn.

En zwenksproeiers zijn vaak goed in te stellen, ik heb deze, de nieuwe Aquazoom is nog beter te regelen.
Probleem is de wind, die verplaatst de grenzen.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De zwenksproeier was een groot deel goed in te stellen maar niet volledig.. bleef altijd ergens water komen waar we het niet wilden. En wel op plaatsen waar het onnodig is.

Dat is met deze Aquazoom verleden tijd. Misschien een tip voor als mensen er moeite mee hebben.

Potten zijn best groot en planten zitten er al lang in. Denk aan roos, olijfboom, oleander, lavendel en nog een oleander. Ze kunnen wat hebben.

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-07 09:49
Barleone schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:19:
Bij ons helpen vooral de spreeuwen dagelijks met de langpootmuglarven. Ze hebben letterlijk honderden snacks uit het gazon gesmikkeld.
In de achtertuin heb ik al langere tijd dat 1 stukje gras niet zo mooi is, ook na goed mesten blijft het wat dor. Deze week viel het me op dat er steeds 1 à 2 (ik vermoed) spreeuwen door het gazon huppen en er wat uitpikken.
Kan het niet heel goed zien, maar lijkt toch 'dikker' dan normale wormen en minder lang. Vermoed dus dat ze ook bij mij de emelten eruit halen.
Zal eens de verrekijker/camera erbij pakken om te zien of dit inderdaad het geval is.

Ik ben benieuwd :) Leuk om dit zo te lezen.

• useruser
Ik tuinier altijd behoorlijk op de grens van wat mogelijk is in Nederland, maar dit weer is dan helemaal prima 8-)

Meest recent ingeplant stukje doet het erg goed.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qLS7bYdK/PXL-20260622-123408332.jpg

• MrSparkels
  • Laatst online: 01-07 20:29
useruser schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:31:
Ik tuinier altijd behoorlijk op de grens van wat mogelijk is in Nederland, maar dit weer is dan helemaal prima 8-)

[Afbeelding]
Welke Hosta heb je daar staan?

• useruser
MrSparkels schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Welke Hosta heb je daar staan?
Empress Wu, maar is pas 1 jaar oud dus nog niet volgroeid.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dat ziet er mooi groen uit. Overleeft alles zelfstandig de winter of moeten sommige planten ingepakt?

• pjot1
  • Niet online

[Afbeelding]
Wat gaaf! Ik wil ook zoiets achterin mn tuin. Soort van junglehoekje. Wat heb je precies staan? Ik zie varens, hosta's en een paar palmen en wat nog meer?

• MrSparkels
  • Laatst online: 01-07 20:29
useruser schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Empress Wu, maar is pas 1 jaar oud dus nog niet volgroeid.
Die staat nog om mijn wensenlijstje ..... en een bezoek aan Fransen Hosta's :P

• dotacom
Toen ik daarnet in de tuin speelde met de peuter, zag ik dat er een topje van een ijzeren bout uit het gras stak. Toen ik dit wou uitgraven, kwam er maar geen eind aan. Ik heb nog steeds de rand van deze constructie niet gevonden. Het lijkt piramide-gewijs alleen maar te vergroten. Wat zouden jullie hiermee doen? Ik heb geen zin om heel mijn tuin te massacreren hiervoor, maar ben te nieuwsgierig om dit terug dicht te gooien. De buren hebben ook geen flauw benul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7sU2XaVImt7gEqbe7OOpuHJ9eU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PYK6yUeHqfK4jx7hjWG8BgW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1dMPm_pGuFpqSzVMlavowkL2wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNZNIvuez6qntcXqQUWjoGUk.jpg?f=fotoalbum_large

• Tieske88
dotacom schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:21:
Toen ik daarnet in de tuin speelde met de peuter, zag ik dat er een topje van een ijzeren bout uit het gras stak. Toen ik dit wou uitgraven, kwam er maar geen eind aan. Ik heb nog steeds de rand van deze constructie niet gevonden. Het lijkt piramide-gewijs alleen maar te vergroten. Wat zouden jullie hiermee doen? Ik heb geen zin om heel mijn tuin te massacreren hiervoor, maar ben te nieuwsgierig om dit terug dicht te gooien. De buren hebben ook geen flauw benul.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt een oude fundering te zijn van het e.o.a. mogelijk kun je het met topotijdreis achterhalen?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

dotacom schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wellicht is het een fundering geweest voor een antenne voor een zendamateur?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ligt het in lijn met een ander nabij bouwwerk of kavel?

• Teijgetje
@dotacom
Mooi begin voor een schommel. :+

Even de draadeinden opfrissen en je hebt één kant muurvast staan.
Of even invetten en dopmoeren er op en weer begraven, voor je weet nooit.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 26-06-2026 22:35 ]

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik weet dat er in mijn tuin ooit een hoogspanningsmast heeft gestaan (ja, dat deed men toen, dwars door een nieuwe woonwijk), maar dat was een betonnen fundering. Die de netbeheerder bij het ontmantelen van de mast het liefst wilde laten staan ('dan heeft u meteen een basis voor een leuk tuinhuisje'), dus wie weet wat er in het verleden in tuinen is achtergelaten.

Het is wel een klassiek begin voor een spannende serie: nietsvermoedende bewoner vindt geheimzinnige piramide in de tuin. Waarom loopt die schier eindeloos door? En waarom gebeuren er 's nachts opeens vreemde dingen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Heeft er vroeger een vlaggenmast gestaan?

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2026 07:51 ]

• dotacom
SpongeRob schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Wellicht is het een fundering geweest voor een antenne voor een zendamateur?
Hoe kom je daar bij? Zendamateur?

• dotacom
Tieske88 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:23:
[...]

Dit lijkt een oude fundering te zijn van het e.o.a. mogelijk kun je het met topotijdreis achterhalen?
Ik woon in Belgie, hier hebben ze precies zo geen soortgelijke website. Ik kan wel bij de gemeente eens gaan luisteren.

• dotacom
HyperTrophy schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:23:
Ligt het in lijn met een ander nabij bouwwerk of kavel?
Neen, dit bevindt zich aan de zijkant van onze tuin, dicht bij de grens met de buur. Ik heb het aangeduid op een kaart met nog een duidelijkere foto. In het midden zit er een gat. Ik heb er wat proberen in koteren maar geraak op een bepaald moment niet dieper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZcdQdaZwvZh03-9N1Idx-K0BRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fea3dsElk7nk6Cze5UvAGRU1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY35-9rVY2yaT8xr0gTbYh9zVbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xcgAZLwWGevnDBEDMr6sEPX.jpg?f=fotoalbum_large

• dotacom
ThinkPad schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 07:44:
Heeft er vroeger een vlaggenmast gestaan?
Geen idee. De vorige bewoonster heeft eveneens geen flauw benul. Mijn enige hoop is nog de oudere buurman. De persoon die dit huis gebouwd heeft, is al overleden.

• useruser
VeertienKaVier schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Dat ziet er mooi groen uit. Overleeft alles zelfstandig de winter of moeten sommige planten ingepakt?
Een deel wordt ingepakt, vooral de bananen en gembers. Maar ook verrassend veel planten die gewoon buiten overwinteren. Heb ook een vorstvrije serre waar een deel van de echt gevoelige jongens in gaan, maar die staan niet op deze foto (behalve die cyathea).
pjot1 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Wat gaaf! Ik wil ook zoiets achterin mn tuin. Soort van junglehoekje. Wat heb je precies staan? Ik zie varens, hosta's en een paar palmen en wat nog meer?
Poeh ik heb echt teveel soorten om op te noemen. Stuk of 10 soorten varens, 15 soorten bamboe, allerlei bijzondere schaduwplanten (arisaema etc.), schefflera, tetrapanax, stuk of 10 soorten colocasia, en verspreid door de tuin allerlei bomen, van moerbei tot eucalyptus of metasequoia. Dan nog allerlei bananen, gember soorten, citrussen. Als ik het interessant vindt dan staat het er haha

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

dotacom schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Hoe kom je daar bij? Zendamateur?
Ik heb eens iemand gekend die een hamradio zendamateur was en die had een mast van meter of 15 hoog in z'n achtertuin staan. Daar heb je een serieuze fundering voor nodig.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:33
Iemand enige ervaring met Rhododendron en waarom die er zo slecht bij kan staan? Ik heb een beetje rondgezocht en met chat (vrij onbetrouwbaar vaak met planten) dingen kunnen vinden over wortelrot en phytophtora schimmel.

Er is wel een kans dat hij wat overbewaterd is maar de rest van de tuin krijgt ook ongeveer zoveel en doet het prima…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQXqKP_ZIt03K5qUEbGfk44c02U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiNQ9yGUhEUQTDPPQKY7Ru8X.jpg?f=fotoalbum_large

• pjot1
  • Niet online
warzaw schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:40:
Iemand enige ervaring met Rhododendron en waarom die er zo slecht bij kan staan? Ik heb een beetje rondgezocht en met chat (vrij onbetrouwbaar vaak met planten) dingen kunnen vinden over wortelrot en phytophtora schimmel.

Er is wel een kans dat hij wat overbewaterd is maar de rest van de tuin krijgt ook ongeveer zoveel en doet het prima…

[Afbeelding]
Dit is duidelijk een gevalletje water. Met deze temperaturen lusten ze heeel veel water.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Denk eerder te weinig water.
Met dit weer verdampt je water terwijl je het geeft.

Zeker als hij er kort staat heeft hij geen groot wortelgestel.

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
SpongeRob schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Ik heb eens iemand gekend die een hamradio zendamateur was en die had een mast van meter of 15 hoog in z'n achtertuin staan. Daar heb je een serieuze fundering voor nodig.
Klopt, ik heb ook zo'n fundering met daarop een (kunststof) vlaggenmast wat op zijn beurt weer een steunpunt is voor mijn korte golf antenne van 22 meter.

• rens-br
  • Laatst online: 22:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wij hebben afgelopen jaar zowel de voor als achtertuin helemaal aangepakt. In de voortuin hebben we gras en een sproeisysteem aangelegd, maar door wat miscommunicatie hebben we dat aan de achterkant niet gedaan.

Onze tuin is niet groot, het deel op de foto is 6x6m met daarin gras en een vijver. Nu heeft het gras voldoende water nodig en we hebben daar al diverse sproeiers op geprobeerd, maar we zijn met allemaal eigenlijk niet echt tevreden.

De sproeier die er nu staat is zweksproeier een en die sproeit nu ongeveer tot halverwege, want daarna loopt er veel in te vijver en dat vinden we zonde. Daarnaast zit er achter de vijver nog wat planten die anders ook verzuipen. (Clematis / Passieflora) en ook de rotsplanten (Succulents) rondom het watervalletje kunnen er slecht tegen. Dat betekent dat we nu de randen handmatig nog moeten doen. Ook niet ideaal dus.

Helaas is het niet meer mogelijk of wenselijk om de tegels of delen van het gras er weer uit te halen om zo iets in te graven, al zou dat natuurlijk wel de voorkeur hebben gehad. Maar hebben jullie nog tips voor iets wat goed sproeit en het liefste ook niet al teveel in het zicht zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PckSO2FaWCY0LPUIRReqtjEGcI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSjPiGCcn1mhr5Jy4QbyYeT0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMAhGXp5uqGesdMFwSlfgii3uBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0O9IC9EJmtpnFSr9fWNDyHJq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1ZOoB7hg5dS8QAF3zi07FDIlWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsc3QEP2rDl5FPV3G5ODc8K0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 27-06-2026 22:24 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:15

de Peer

under peer review

rens-br schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:12:
Wij hebben afgelopen jaar zowel de voor als achtertuin helemaal aangepakt. In de voortuin hebben we gras en een sproeisysteem aangelegd, maar door wat miscommunicatie hebben we dat aan de achterkant niet gedaan.

Onze tuin is niet groot, het deel op de foto is 6x6m met daarin gras en een vijver. Nu heeft het gras voldoende water nodig en we hebben daar al diverse sproeiers op geprobeerd, maar we zijn met allemaal eigenlijk niet echt tevreden.

De sproeier die er nu staat is zweksproeier een en die sproeit nu ongeveer tot halverwege, want daarna loopt er veel in te vijver en dat vinden we zonde. Dat betekent dat we nu de randen handmatig nog moeten doen. Ook niet ideaal dus.

Helaas is het niet meer mogelijk of wenselijk om de tegels of delen van het gras er weer uit te halen om zo iets in te graven, al zou dat natuurlijk wel de voorkeur hebben gehad. Maar hebben jullie nog tips voor iets wat goed sproeit en het liefste ook niet al teveel in het zicht zit.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou de vijver gewoon meepakken. Wat maakt dat nu uit?

Heeft ook voordelen voor de vijver.

• rens-br

rens-br

de Peer schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:17:
[...]

Ik zou de vijver gewoon meepakken. Wat maakt dat nu uit?

Heeft ook voordelen voor de vijver.
Ja de vijver is inderdaad niet het grootste probleem, maar de planten die achter de vijver groeien (Clematis / Passieflora) verzuipen een beetje in het water, er komen daar dan best wel wat plassen. Ook de rotsplanten (succulents) rondom het watervalletje vinden al dat water echt niet fijn. Zal die info even toevoegen aan de originele post.

• de Peer

de Peer

under peer review

Er bestaan ook van die 'smart' sproeiers waarbij je de straal precies om de vijver heen kunt laten manoeuvreren. Wie weet is dat nog een optie. Zal wel een stuk duurder zijn dam 30 euro denk ik.

• Teijgetje
@rens-br
Ik weet niet waar je woont maar hier in Vinkeveen regent het nu al een tijdje zo hard dat ik de overkant niet meer kan zien, niet met bakken maar met zwembaden tegelijk komt het uit de lucht vallen, en net even wat hagel erbij. |
Ruim drie kwartier nu, na wat gewone regen, nu nog "maar" 30 mm/u, met een eerdere 10 minuten piek van 52 mm/u. Dat is ongeveer 90 liter per vierkante meter, in 10 minuten.
Ik schat dat er het afgelopen uur 400 liter per m2 gevallen is

Dan zouden wat druppels van een sproeier toch geen probleem moeten zijn.

Maar echt afkoelen doet het hier binnen niet. _O-

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 27-06-2026 23:23 ]

• Tieske88
rens-br schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Ja de vijver is inderdaad niet het grootste probleem, maar de planten die achter de vijver groeien (Clematis / Passieflora) verzuipen een beetje in het water, er komen daar dan best wel wat plassen. Ook de rotsplanten (succulents) rondom het watervalletje vinden al dat water echt niet fijn. Zal die info even toevoegen aan de originele post.
Hoe vaak sproei je als ik het vragen mag dat die planten er zoveel last van hebben? Volgens mij is het de regel 1x per week dacht ik en dan inderdaad 1x flinke hoeveelheid. Ik heb bijvoorbeeld nog helemaal niet gesproeid dit jaar (en vorig jaar ook niet) en het gras is nog super groen. Als je op zandgrond zit kan ik mij voorstellen dat je wat vaker moet sproeien maar dan zouden die planten ook niet moeten verzuipen.

• rens-br

rens-br

Tieske88 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:25:
[...]

Hoe vaak sproei je als ik het vragen mag dat die planten er zoveel last van hebben? Volgens mij is het de regel 1x per week dacht ik en dan inderdaad 1x flinke hoeveelheid. Ik heb bijvoorbeeld nog helemaal niet gesproeid dit jaar (en vorig jaar ook niet) en het gras is nog super groen. Als je op zandgrond zit kan ik mij voorstellen dat je wat vaker moet sproeien maar dan zouden die planten ook niet moeten verzuipen.
Met dit weer? Sproei ik elke dag. En ben met je eens dat het wellicht niet zou moeten. Maar we hebben de sproeier vorige week anders neergezet en de rotsplanten doen het echt aanzienlijk beter.

Ik had voor gras begrepen dat het beter is om vaker per week te sproeien en dan kleine hoeveelheden dan 1x per week heel veel.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 28-06-2026 00:01 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:00:
[...]

Ik had voor gras begrepen dat het beter is om vaker per week te sproeien en dan kleine hoeveelheden dan 1x per week heel veel.
Geen idee waar je dat vandaan hebt, het is precies andersom.

• Tieske88
de Peer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:19:
[...]

Geen idee waar je dat vandaan hebt, het is precies andersom.
Wanneer begin je met gazon sproeien?
Sproei niet uit gewoonte, en zeker niet te snel. Dat is niet alleen zonde van het water, maar verzwakt ook je gras. Door bij droogte steeds te sproeien worden de wortels namelijk ‘lui’: ze zoeken niet dieper naar water en blijven lekker aan de oppervlakte wachten tot jij de sproeier aanzet. Zo ontwikkelt het gazon zich slechts oppervlakkig en wordt het kwetsbaar. Begin dus pas met sproeien als het minstens twee tot drie weken erg droog is geweest én het gras zichtbaar begint te verkleuren.

Hoe vaak moet je gras sproeien?
Als je besluit om te sproeien, doe het dan goed. Eén of twee keer per week diep sproeien is effectiever dan dagelijks een beetje. Zo stimuleer je het gras om diep te wortelen, waardoor het beter tegen droogte kan. Elke dag sproeien zorgt voor een zwak, oppervlakkig wortelgestel, waardoor je uiteindelijk meer water moet geven om je gazon groen te houden. Kies liever voor een efficiënte manier van water geven.

Bron: https://www.gardenersworl...uinklussen/gras-sproeien/

Wat ik ook al zei: ik heb hier het gras na de zaai periode 2 jaar terug nooit gesproeid en deze is al die tijd mooi groen gebleven.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Ook hier (omgeving Delft) heb ik volgens mij nog maar 1 keer gesproeid, in die droge periode tijdje terug.

Daarnaast wel de aardbeienplanten (in pot) en de moestuin regelmatig gesproeid, zeker de aardbeien dagelijks met dit weer :D

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

rens-br schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Ja de vijver is inderdaad niet het grootste probleem, maar de planten die achter de vijver groeien (Clematis / Passieflora) verzuipen een beetje in het water, er komen daar dan best wel wat plassen. Ook de rotsplanten (succulents) rondom het watervalletje vinden al dat water echt niet fijn.
Dan zou ik voor de simpelste oplossing kiezen: die planten eruit en naar een drogere plek, moeras- en oeverplanten erin.

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Teijgetje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:07:
...
Ik schat dat er het afgelopen uur 400 liter per m2 gevallen is
...
Wow, dat is 40cm water, dat is echt extreem.

Plaatselijk grote verschillen, hier (Eindhoven) maar 10mm totaal.

Een stukje verderop waren de boeren al weer aan het sproeien, maar ook heel veel maisvelden helemaal plat.

• rens-br

rens-br

Tieske88 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 03:28:
[...]

Wanneer begin je met gazon sproeien?
Sproei niet uit gewoonte, en zeker niet te snel. Dat is niet alleen zonde van het water, maar verzwakt ook je gras. Door bij droogte steeds te sproeien worden de wortels namelijk ‘lui’: ze zoeken niet dieper naar water en blijven lekker aan de oppervlakte wachten tot jij de sproeier aanzet. Zo ontwikkelt het gazon zich slechts oppervlakkig en wordt het kwetsbaar. Begin dus pas met sproeien als het minstens twee tot drie weken erg droog is geweest én het gras zichtbaar begint te verkleuren.

Hoe vaak moet je gras sproeien?
Als je besluit om te sproeien, doe het dan goed. Eén of twee keer per week diep sproeien is effectiever dan dagelijks een beetje. Zo stimuleer je het gras om diep te wortelen, waardoor het beter tegen droogte kan. Elke dag sproeien zorgt voor een zwak, oppervlakkig wortelgestel, waardoor je uiteindelijk meer water moet geven om je gazon groen te houden. Kies liever voor een efficiënte manier van water geven.

Bron: https://www.gardenersworl...uinklussen/gras-sproeien/

Wat ik ook al zei: ik heb hier het gras na de zaai periode 2 jaar terug nooit gesproeid en deze is al die tijd mooi groen gebleven.
Denk dat het ook wel scheelt wat voor grond je zit. Wij zitten op zandgrond en nu met het sproeien loopt het water echt binnen no time weer weg. Neemt niet weg dat het wel logisch klinkt. De komende week maar eens wat minder sproeien en kijken hoe het zich gedraagd.

De grasmatten liggen er overigens sinds september en het is nieuw voor mij. We hadden ook in eerste instantie de verkeerde mest erop gedaan, waardoor we op sommige plekken nu echt dode plekken hebben.

• de Peer

de Peer

under peer review

rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:26:
[...]

De komende week maar eens wat minder sproeien en kijken hoe het zich gedraagd.
het effect ga je pas merken op de langere termijn. Nu heeft je gras nog korte wortels en dus vaker sproeien nodig. maar als je dit geleidelijk afbouwt krijg je langere wortels en volstaat af en toe sproeien.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:16
Wat ook vooral belangrijk is als het lang droog is dan niet te vaak en niet te kort maaien. minsten 50mm lang laten het gras

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
Ik wil wat irrigatie in mijn tuin aanleggen. Er liggen al meerdere 16mm tyleenslangen naar de planten. Nu dacht ik om hier lage druk sproeiertjes aan te koppelen. Weet iemand of het beter is om gaatjes te prikken in de 16mm slang, of om iets zoals dit te kopen? Ik heb al 4/6mm slangetjes.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61vsPLVYf1L._AC_SL1500_.jpg

De sproeiers waar ik naar kijk zijn deze:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71Xwe0FjE2L._SL1500_.jpg

• Batilan
peligro2k schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:13:
Ik wil wat irrigatie in mijn tuin aanleggen. Er liggen al meerdere 16mm tyleenslangen naar de planten. Nu dacht ik om hier lage druk sproeiertjes aan te koppelen. Weet iemand of het beter is om gaatjes te prikken in de 16mm slang, of om iets zoals dit te kopen? Ik heb al 4/6mm slangetjes.

[Afbeelding]

De sproeiers waar ik naar kijk zijn deze:

[Afbeelding]
Voor planten zou ik eerst druppelirrigatie overwegen. Dat is veel efficiënter dan zo'n sproeier die vaak ook nog meer nevel maakt dan druppels. Een beetje afhankelijk van het type planten kun je een druppelslang overwegen of losse druppelaars per plant (bij wat grotere planten kun je ook stukken druppelslang in een ring leggen (neem dan afstand 15cm ipv reguliere 30cm).

Kijk eens bij Irritech, Raintech of Wildkamp, daar kunnen ze je ook goed adviseren (al zijn ze in deze tijd wel erg druk).

Vooral als je met leidingwater beregent scheelt dat behoorlijk. Is meestal ook beter voor de planten en de structuur van de grond.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 28-06-2026 21:20 ]

• Teijgetje
7o9 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:12:
[...]

Wow, dat is 40cm water, dat is echt extreem.

Plaatselijk grote verschillen, hier (Eindhoven) maar 10mm totaal.

Een stukje verderop waren de boeren al weer aan het sproeien, maar ook heel veel maisvelden helemaal plat.
Je hebt gelijk, 400 l/u is (te) veel, het is 40 l/u/m2. (volgens buienradar)
3 - 4 cm/u gemiddeld met een piek van 5,2 cm, in een uur.

Ik heb hier een kruiwagen staan die volgeregend is in een nacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSa3nBD2dMBkbZE5CZEvJXPrHtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GiobsFG2LEOPCe8ivnRirSy.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je willen weten hoe erg het hier echt was:
https://rtvrondevenen.nl/...chade-pas-echt-duidelijk/
https://rtvrondevenen.nl/...eens-park-volledig-blank/
https://rtvrondevenen.nl/...geen-duik-in-natuurwater/
rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:26:

De grasmatten liggen er overigens sinds september en het is nieuw voor mij. We hadden ook in eerste instantie de verkeerde mest erop gedaan, waardoor we op sommige plekken nu echt dode plekken hebben.
Klinkt eerder als te veel mest op één plek.
Vooral met kunstmest heb je grote kans op verbranding als je overbemest.
peligro2k schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:13:
Ik heb gaatjes geprikt en daar een 90 graden bocht of recht verlengstukje in geduwd, waar een slangetje op komt met een druppelsproeier.
Vanaf een plant kan je dan ook splitsen/verlengen zodat je niet heel veel slangetjes vanaf de hoofdleiding hebt.
De druppelsproeiers stel je in, maar kunnen ook echt sproeien.
Ik had ze al gelinkt, deze druppelsproeiers en deze verbindingset met prikker.
Dan ben je voor 20 euro klaar voor 90 planten.

Ik heb wel de kraandruk teruggebraacht met een basis2000 van Gardena, maar het werkt al jaren.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 29-06-2026 12:08 ]

• rens-br

rens-br

Teijgetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:41:

Ja. Dat was inderdaad ook nog wel een ding.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:02
warzaw schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:40:

[Afbeelding]
Wat al gezegd is, water. Krijgt hij ook nog eens veel zon? Van nature zijn rhodo's een bosrand plant, dus liefst dagdeel wat schaduw óf anders echt voldoende vocht.

Daarnaast worden ze wel sterker als ze groter/ouder zijn.

• peligro2k
Teijgetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Je hebt gelijk, 400 l/u is (te) veel, het is 40 l/u/m2.
3 - 4 cm/u gemiddeld met een piek van 5,2 cm, in een uur.

[...]

[...]

Ik heb gaatjes geprikt en daar een 90 graden bocht of recht verlengstukje in geduwd, waar een slangetje op komt met een druppelsproeier.
Vanaf een plant kan je dan ook splitsen/verlengen zodat je niet heel veel slangetjes vanaf de hoofdleiding hebt.
De druppelsproeiers stel je in, maar kunnen ook echt sproeien.
Ik had ze al gelinkt, deze druppelsproeiers en deze verbindingset met prikker.
Dan ben je voor 20 euro klaar voor 90 planten.

Ik heb wel de kraandruk teruggebraacht met een basis2000 van Gardena, maar het werkt al jaren.
Super, daar heb ik wat aan. Dat maakt het inderdaad wel erg betaalbaar, en makkelijk uit te breiden! Ik heb even gegoogled, maar in mijn geval, met een zeer kleine tuin, kan ik volgens mij de kraan half dicht draaien om minder druk te maken.

• pjot1
  • Niet online
dcl! schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:48:
[...]

Wat al gezegd is, water. Krijgt hij ook nog eens veel zon? Van nature zijn rhodo's een bosrand plant, dus liefst dagdeel wat schaduw óf anders echt voldoende vocht.

Daarnaast worden ze wel sterker als ze groter/ouder zijn.
@warzaw
Dit kan ik zeker beamen! Ik heb ze nu 5 jaar en de eerste jaren meerdere uren per avond per week water moeten geven. Nu 4 jaar later, hangen ze (nog) niet met 4 dagen boven de 30°C.

• Teijgetje
peligro2k schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Super, daar heb ik wat aan. Dat maakt het inderdaad wel erg betaalbaar, en makkelijk uit te breiden! Ik heb even gegoogled, maar in mijn geval, met een zeer kleine tuin, kan ik volgens mij de kraan half dicht draaien om minder druk te maken.
Ik heb er ook nog een bewateringscomputer tussen zitten, mijn model is niet meer leverbaar maar het is zoiets.
Erg makkelijk met een app.

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:33
pjot1 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:20:
[...]

@warzaw
Dit kan ik zeker beamen! Ik heb ze nu 5 jaar en de eerste jaren meerdere uren per avond per week water moeten geven. Nu 4 jaar later, hangen ze (nog) niet met 4 dagen boven de 30°C.
Ik heb inderdaad de watergift verhoogd en sowieso met de regen van afgelopen weekend staat hij er alweer iets beter bij!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:54
Milo85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:20:
@Tieske88 @Milo85 ik heb vandaag besteld, komende paar dagen zou het niet super heet worden

Begrijp wel dat het wat risicovol is, bovendien moet de grond niet uitdrogen.
Zal ze in ieder geval 's avonds uitgieteren als de temperatuur al gezakt is.

• peligro2k
Teijgetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Ik heb er ook nog een bewateringscomputer tussen zitten, mijn model is niet meer leverbaar maar het is zoiets.
Erg makkelijk met een app.
Inmiddels de boel binnen, maar ik vind de 'koppelstukken' erg moeilijk in de buis te krijgen. Zelfs als ik de buis verwarm met water of een aansteker. Ik heb overigens wel een 4/6mm (ipv de 4/7mm) buis, maar aangezien het interne gedeelte hetzelfde is, maakt het niet uit toch? https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0010KTDWA/ref=cm_cr_arp_d_btm?ie=UTF8

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:42
In mijn grasmat ontstaan na warmte/droogte op een aantal plaatsen makkelijk gele plekken. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/rnRtYRed7ocWnDagJq4Zlw2U.jpg

Ik ben toch redelijk zorgzaam:

- lang sproeien, bij warm weer 2x per week of vaker;

- ik bemest consequent, inclusief kalk;

- dit jaar vilt weggehaald met verticuteerhark;

- ik belucht de grasmat:

- maai consequent, haal onkruid met de hand weg;

- maai op 5cm (eerder op 3, maar dat is te kort).

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat op deze plekken de wortels zwak/ondiep zijn door Engerlingen. Want de grootste delen van het gras staan er netjes groen bij, waar ik uit afleid dat de verzorging in orde is.

Wat denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Tommy The Cat op 01-07-2026 22:59 ]

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:44
@Tommy The Cat Ik zou zeggen, pak een spade en schep een paar zoden uit en inspecteer. Dan weet je het.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:20

El Capitan

sorry, did that trigger you?

nvm. wat een effect heeft zon beest! succes met het bestrijden!

[ Voor 77% gewijzigd door El Capitan op 02-07-2026 20:04 ]

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:04
Tommy The Cat schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:55:
In mijn grasmat ontstaan na warmte/droogte op een aantal plaatsen makkelijk gele plekken. Zie hier:

[Afbeelding]

Ik ben toch redelijk zorgzaam:

- lang sproeien, bij warm weer 2x per week of vaker;

- ik bemest consequent, inclusief kalk;

- dit jaar vilt weggehaald met verticuteerhark;

- ik belucht de grasmat:

- maai consequent, haal onkruid met de hand weg;

- maai op 5cm (eerder op 3, maar dat is te kort).

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat op deze plekken de wortels zwak/ondiep zijn door Engerlingen. Want de grootste delen van het gras staan er netjes groen bij, waar ik uit afleid dat de verzorging in orde is.

Wat denken jullie?
Engerlingen, hier zijn sinds een kleine week ook weer zulke plekken ontstaan. Tot nu toe lijken het er niet zoveel te zijn als andere jaren. Ik heb me wel voorgenomen om het gras juist geen extra water te gaan geven. Dat deed ik andere jaren in het bijzonder op deze plekken maar misschien maak ik juist daarmee de omstandigheden voor die beestjes nog beter. :X

De rest van het gras ziet er hier ook wel goed uit.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:01
Aaltjes erop en klaar. Had er vorig jaar ook last van en 2x verse aaltjes uitgezet volgens handleiding en de kale plekken werden weer groen en blijven dat vooralsnog ook.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:04
edwin2021 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Aaltjes erop en klaar. Had er vorig jaar ook last van en 2x verse aaltjes uitgezet volgens handleiding en de kale plekken werden weer groen en blijven dat vooralsnog ook.
Dat heb ik ooit gedaan maar vond het niet beter werken dan bijvoorbeeld Larvex. Ik laat het nu maar gewoon zo omdat ik in deze tuin in elk seizoen eigenlijk toch al andere problemen met het gras heb. Heeft te maken met het feit dat de tuin compleet omringd is door muren/bouwwerken en er veel water blijft staan en schaduw is.

• Tommy The Cat
Milo85 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:49:
@Tommy The Cat Ik zou zeggen, pak een spade en schep een paar zoden uit en inspecteer. Dan weet je het.
Ik had me niet gerealiseerd dat het zo eenvoudig kon zijn :). Het was even zoeken, maar ik heb er één gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFlDXRer0JE_k_ksy9j_-mAqi2o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KM7xeIex2RqSWSrThFJ5hAY5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo39VTtMSwZhIuWEF_zYaqrszoY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cJZN1MCTfi0Yxhbevxmd58lu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW7RgP2BVgQ2PQTXHEFOmDFgn88=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UFDQejEqRjNENehzVH3gycrB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHbIxfRPil9iLnIMPCXG-DXvDZ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ql0cEsGZOxQd6zVlT45ZfPXJ.jpg?f=user_large

Tijd voor Aaltjes!

Is het verstandig om de plantenborders dan meteen mee te nemen?

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:20

El Capitan

sorry, did that trigger you?

hoe diep heb je die gevonden? er zullen er dan toch vast meer zijn.

• Tommy The Cat
Vrij ondiep, denk tussen de 5 en 10 centimeter. Dit was de enige.

Nu heb ik slechts één deel eruit geschept (op de rand van geel en groen gras). Maar als er één is, dan ga ik uit van meer.
Pagina: 1 ... 200 201 Laatste