Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 188 189 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Deze zomer duidelijk geworden dat druppelslangen matig / slecht geworden zijn. Wij hebben een grondpomp en daarin komt een soort ijzerhoudend stof in mee dat eea verstopt. Filteren helpt een beetje lijkt het maar na een jaar of 4-5 is het echt einde verhaal. Zijn er slangen die er beter tegen kunnen? Betere filters wellicht? Ik overweeg centraal bij het buffervat een serieus filter willen installeren ipv de raintech filtertjes inline en dan alles te vervangen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35
Eisbar schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:51:
Deze zomer duidelijk geworden dat druppelslangen matig / slecht geworden zijn. Wij hebben een grondpomp en daarin komt een soort ijzerhoudend stof in mee dat eea verstopt. Filteren helpt een beetje lijkt het maar na een jaar of 4-5 is het echt einde verhaal. Zijn er slangen die er beter tegen kunnen? Betere filters wellicht? Ik overweeg centraal bij het buffervat een serieus filter willen installeren ipv de raintech filtertjes inline en dan alles te vervangen.
Na 5 jaar zijn die planten toch wel zo groot en ontwikkeld dat ze zonder druppelslang kunnen? Of woon je in een zandbak?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
Teveel ijzer in je opgepompte water is wel op te lossen, maar dat is prijzig. Een andere oplossing is om je water een heel eind dieper op te pompen, je hebt dan kans dat er geen of minder ijzer in zit, je hebt dan wel een krachtigere (dus duurdere) pomp nodig.
Waar ik werk (ook ijzer in het grondwater) vervangen we de slangen om de zoveel jaar, die slangen zelf kosten niet zoveel.
Welke slangen je gebruikt maakt niet uit, wanneer je veel ijzer (en mangaan) in het opgepompte water hebt zitten slibt op een gegeven moment alles dicht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Eisbar
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:39:
[...]

Na 5 jaar zijn die planten toch wel zo groot en ontwikkeld dat ze zonder druppelslang kunnen? Of woon je in een zandbak?
Ja een zandbak inderdaad :) - op duin met flink aflopende tuin + veel bomen die concurreren met de rest van de beplanting

• Eisbar
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:49:
[...]

Teveel ijzer in je opgepompte water is wel op te lossen, maar dat is prijzig. Een andere oplossing is om je water een heel eind dieper op te pompen, je hebt dan kans dat er geen of minder ijzer in zit, je hebt dan wel een krachtigere (dus duurdere) pomp nodig.
Waar ik werk (ook ijzer in het grondwater) vervangen we de slangen om de zoveel jaar, die slangen zelf kosten niet zoveel.
Welke slangen je gebruikt maakt niet uit, wanneer je veel ijzer (en mangaan) in het opgepompte water hebt zitten slibt op een gegeven moment alles dicht.
Even opgezocht: Ik heb de slangen in voorjaar 2022 gelegd en had eigenlijk voor deze zomer moeten vervangen. Dat is dus maar 3 jaar, wel erg kort. Het lijkt dat de rainbird slangen die ik had het nog wel iets beter doen dan de merkloze (vast wel een merk, maar staat niet op de factuur). Waar ik een rainbird 125 micron filtertje op de slang had, bleef in het filter wel wat hangen, maar het ijzer oxideert pas downstream in het water. Direct van de pomp getapt is het water helder.

Naja, eerst maar eens het water echt laten testen dan weten we meer. Ik zou eventueel ook een deel met sproeiers kunnen doen ipv druppel. Die sproeiers lijken er geen last van te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GERMEY
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:51
Eisbar schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:41:
[...]

Even opgezocht: Ik heb de slangen in voorjaar 2022 gelegd en had eigenlijk voor deze zomer moeten vervangen. Dat is dus maar 3 jaar, wel erg kort. Het lijkt dat de rainbird slangen die ik had het nog wel iets beter doen dan de merkloze (vast wel een merk, maar staat niet op de factuur). Waar ik een rainbird 125 micron filtertje op de slang had, bleef in het filter wel wat hangen, maar het ijzer oxideert pas downstream in het water. Direct van de pomp getapt is het water helder.

Naja, eerst maar eens het water echt laten testen dan weten we meer. Ik zou eventueel ook een deel met sproeiers kunnen doen ipv druppel. Die sproeiers lijken er geen last van te hebben.
Kan je de einddop er niet afhalen en eens goed doorspoelen? Dat zal niet blijvend helpen maar mogelijks de leeftijd verlengen...

• Eisbar
  • Nu online
GERMEY schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:12:
[...]

Kan je de einddop er niet afhalen en eens goed doorspoelen? Dat zal niet blijvend helpen maar mogelijks de leeftijd verlengen...
Dat wil ik wel gaan doen als onderhoud voortaan maar ik verwacht er geen wonderen van. Uiteindelijk zijn het de emitters zelf die dicht slippen, de buis blijft vrij schoon op het laatste einde na.

[ Voor 21% gewijzigd door Eisbar op 24-09-2025 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-10 20:43
Hoeft niet zo'n probleem te zijn, spoel de druppelslangen met een zoutzuur oplossing, aan de achterzijde haal je de eindstop druppelslang, vervolgens laat je een zoutzuuroplossing door de slangen lopen.
Hier meer info: https://www.glastuinbouww...tijdens-teeltwisseling/#_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Linux gebruiker schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:34:[...]Hoeft niet zo'n probleem te zijn, spoel de druppelslangen met een zoutzuur oplossing, aan de achterzijde haal je de eindstop druppelslang, vervolgens laat je een zoutzuuroplossing door de slangen lopen.
Hier meer info: https://www.glastuinbouww...tijdens-teeltwisseling/#_
Bedrijven die beroepsmatig bezig zijn met druppelslangen (en hun eigen water oppompen) hebben vrijwel altijd een ijzerverwijderingsinstallatie in hun watersysteem zitten.
Het reinigen waar jij naar linkt is vooral om meststoffen en kalk uit de leidingen te verwijderen, TS heeft last van ijzer/mangaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-10 18:47
GERMEY schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:12:
[...]

De druppelopeningen zullen vol zitten, niet de slang zelf.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Eisbar
  • Nu online
Teijgetje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:16:
[...]

De druppelopeningen zullen vol zitten, niet de slang zelf.
Idd - hierbij wat fotos. Onderste zijn Rainbird type. Neemt niet weg dat er zich veel troep heeft verzameld aan het einde van de laagste lus. Doorspoelen etc zie ik ook niet als een praktische optie hier, daar is het systeem te diep vertakt voor en de aanvoeren ook met veel dead ends etc. Als ik in de lente nieuw neerleg doe ik denk ik een filter in de laagste loop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lszra4ZdtJFKqyEnvnC2oproQRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5UbeI6F08luGpesu979amrs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KGmg3GmweiHEauIWfISK75yZhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DD6hz2OnEIRS2DLjKxkAjm3h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hcxDNIRe0LxEm7Ue2w0RYhjgHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSm4ObDpOKSL8JIsfklYvXx6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3qaHIHI3T_-EOoASwpB3nuhdPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9XAd27TiUMjZOCXY0XW6bYj.jpg?f=fotoalbum_large

• Linux gebruiker
Yaksa schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:44:
[...]

Bedrijven die beroepsmatig bezig zijn met druppelslangen (en hun eigen water oppompen) hebben vrijwel altijd een ijzerverwijderingsinstallatie in hun watersysteem zitten.
Het reinigen waar jij naar linkt is vooral om meststoffen en kalk uit de leidingen te verwijderen, TS heeft last van ijzer/mangaan.
Ik gebruik beroepsmatig druppelslangen, en het is gebruikelijk om de slangen na het seizoen te spoelen,
jij bedoelt een ontijzeringsinstallatie, die haalt er veel ijzer uit, zodat het water bruikbaar om planten te voeden, maar niet alles, in de huisinstallatie heb je ook een bruine aanslag in de leiding door ijzer..
Het reinigen waar ik naar gelinkt heb, verwijderd naast kalk ook andere aanslag, waaronder ijzer, mangaan.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Even een praktische vraag, ik heb wat planten die best mogen blijven, maar niet op de plek waar ze nu staan. Waaronder een hibiscus die nu "vooraan" staat terwijl hij 2m hoog is, en dus veel beter tegen de schutting zou staan waar er ook al 1 staat in een andere kleur.
Best wat lavendel op een verkeerde plek. En een bodembedekker die in een deel van de tuin ligt welke een cm of 10 opgehoogd moet worden.
Wat is de juiste tijd om dat te doen?
Op de radio hoorde ik nu een reclame dat dit de juiste tijd is om te planten, want tijd om te wortelen voordat het voorjaar wordt. Is dat juist, of wacht ik met verplaatsen juist beter tot het voorjaar, nadat de nachtvorst voorbij is?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 20:47
Correct me if im wrong, maar volgens mij kunt je overjarige planten met bladval het beste verplanten als de groei eruit is.
Groenblijvende planten volgens mij beter in het voorjaar.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 11:22
Dracula schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:42:
Wat voor doffe ellende zit er in mijn toch al armoedige laurier haag?

[Afbeelding]
Oke het is valse meeldauw…

Iemand succes met bestrijden daarvan? Ik zie zwavel als mogelijke oplossing maar ook melk met water (als de zon schijnt).
Het is veel verspreider dan ik dacht dus wegknippen wordt hem niet. Hebben een deel gedaan maar dat is onbegonnen werk.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 20:47
Dracula schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:01:
[...]

Iemand succes met bestrijden daarvan? Ik zie zwavel als mogelijke oplossing maar ook melk met water (als de zon schijnt).
Het is veel verspreider dan ik dacht dus wegknippen wordt hem niet. Hebben een deel gedaan maar dat is onbegonnen werk.
Op basis waarvan concludeer je valse meeldauw? Ik zie vraatschade aan de bladeren..

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Dracula
Barleone schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:18:
[...]

Op basis waarvan concludeer je valse meeldauw? Ik zie vraatschade aan de bladeren..
Door dat ik de bladeren van de onderkant heb bekeken en er pluizige wit / grijze schimmel op lijkt te zitten en alleen aan de onderkant.

Vandaar mijn vermoeden dat dat het is.

Hierbij een foto wie weet vergis ik mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO8H1qkocb1UPPe3sZRNgW6AQAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZjhw8ZMzUSH0GhtdqfO81NU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Dracula op 27-09-2025 14:50 ]

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:39
Dracula schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:01:
[...]

Hier 1 jaar ook soortgelijke schade aan de laurier gehad en daarna nooit meer gezien. Kan het misschien zo zijn dat vooral jonge(re) planten er gevoelig voor zijn?

Nu is de plant al meer dan twee meter hoog en zien de bladeren er elk seizoen gewoon goed uit. Misschien kun je het gewoon een poos afwachten.

• Dracula
CrystalViriS schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:52:
[...]

Hier 1 jaar ook soortgelijke schade aan de laurier gehad en daarna nooit meer gezien. Kan het misschien zo zijn dat vooral jonge(re) planten er gevoelig voor zijn?

Nu is de plant al meer dan twee meter hoog en zien de bladeren er elk seizoen gewoon goed uit. Misschien kun je het gewoon een poos afwachten.
Ja geen idee. Heb ze van het voorjaar gepland en ze waren ongeveer 175cm.

• No Hands
_ferry_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:31:
Even een praktische vraag, ik heb wat planten die best mogen blijven, maar niet op de plek waar ze nu staan. Waaronder een hibiscus die nu "vooraan" staat terwijl hij 2m hoog is, en dus veel beter tegen de schutting zou staan waar er ook al 1 staat in een andere kleur.
Best wat lavendel op een verkeerde plek. En een bodembedekker die in een deel van de tuin ligt welke een cm of 10 opgehoogd moet worden.
Op de radio hoorde ik nu een reclame dat dit de juiste tijd is om te planten, want tijd om te wortelen voordat het voorjaar wordt. Is dat juist, of wacht ik met verplaatsen juist beter tot het voorjaar, nadat de nachtvorst voorbij is?
Ja nu is de tijd om te planten, iets kopen in een pot en dat in d grond zetten. Wat jij wil doen is VERplanten. Dan moet je iets eerst uitgraven en daarbij beschadig je meestal wortels. Dat doe je als de plant in rust is, dus de hele winter als planten kaal zijn. In het voorjaar komen ze dan op hun nieuw plek weer tot leen, maken nieuwe wortels en bladeren en dan heb je wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
_ferry_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:31:
In het voorjaar als de plant in rust is, zou als de bladeren eraf zijn, rondom de wortels deels doorsteken, zodat hij nog nieuwe wortels aanmaakt.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:51
Mijn kronkelhazelaar, begin april geplant, is nauwelijks tot niet gegroeid, maar heeft jonge scheuten aangemaakt die niet meer kronkelen. Kan ik die afschrijven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grLWeITe2KOnf4xpLkjb-gw9LBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOgGUVBc3UDt6y6Hqq1w798j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fr7VneyFIbBwHW3oKyryY5nbqZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUEbwR5QRbqxcgufve0DLXeU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Piemol schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 20:55:
Mijn kronkelhazelaar, begin april geplant, is nauwelijks tot niet gegroeid, maar heeft jonge scheuten aangemaakt die niet meer kronkelen. Kan ik die afschrijven?
[Afbeelding][Afbeelding]
Heeft hij voldoende water gehad vanaf april tot nu?
Te weinig water kan er zorgen dat de plant stopt met groeien, om zich te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

No Hands schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:21:
[...]

Ja nu is de tijd om te planten, iets kopen in een pot en dat in d grond zetten. Wat jij wil doen is VERplanten. Dan moet je iets eerst uitgraven en daarbij beschadig je meestal wortels. Dat doe je als de plant in rust is, dus de hele winter als planten kaal zijn. In het voorjaar komen ze dan op hun nieuw plek weer tot leen, maken nieuwe wortels en bladeren en dan heb je wat je wilt.
Maar tijdens (nacht)vorst lijkt mij ook weer niet ideaal.
Ik zal nog een maandje wachten, volgens Google is septemer-november een goede tijd. Of inderdaad in het voorjaar. Maar dat vind ik niet zo praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
@Linux gebruiker uiteraard, maar gezien het bruine blad heeft ie waarschijnlijk wel een keer te weinig gehad. Paar keer natuurlijk hete weken met weinig water gehad.
Maar waarom maakt ie dan wel nieuwe scheuten vanuit de grond aan die niet meer kronkelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:55

Bommes

Capo del formaggio

Mijn (minimaal) 20 jaar oude krul hazelaar maakt ook altijd van die rechte sprieten rondom de stam. Geen idee waarom, knip ze altijd weg.
Links naast de vijver staat het ding. Rood omlijnd is mijn uitgeschoten appelboom, vol met waterloten.(Foto is alweer ruim een jaar oud, ondertussen is het nog weer allemaal groter en groener)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ptf5mCOS3fLXaKeJOHXJtLDSzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dt5LrYI2JP4QuTXd830bsUlA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Bommes op 28-09-2025 11:54 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Piemol schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:49:
@Linux gebruiker uiteraard, maar gezien het bruine blad heeft ie waarschijnlijk wel een keer te weinig gehad. Paar keer natuurlijk hete weken met weinig water gehad.
Maar waarom maakt ie dan wel nieuwe scheuten vanuit de grond aan die niet meer kronkelen?
Waarom die nieuwe scheuten niet kronkelen weet ik niet. Ik ken de plant niet, is de boom geënt of is deze uit een zaad of stek ontstaan?
Je ziet bij geënte bomen vaker dat deze scheutel beginnen maken vanuit de onderstam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
@Linux gebruiker boom is het nog niet, nu 50cm hoog :D de nieuwe scheuten komen gewoon uit de grond. Dan moet ik misschien toch maar even bij de winkel navraag doen

Update: op zondag(!) gemaild en al reactie ontvangen:
De rechte tak van de kronkel hazelaar moet je inderdaad zo diep mogelijk (in de grond) wegsnoeien, het is ongewenste opslag.

[ Voor 37% gewijzigd door Piemol op 28-09-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58
computerjunky schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:12:
[...]

Beter nog is lange sate prikkers nemen ze daarop prikken en dan op wen stukje grond in de grond prikken. Later op de avond even gaan kijken en dan houden ze een begrafenis en kan je van de andere ook een satetje maken. Ik doe dat al 10 jaar en heb zo goed als geen schade van naaktslakken meer.

Let wel op je hebt de bruine en de gestippelde en die laatste moet je laten leven want die eten juist weer slakken. (Tijgerslak)
Lugubere techniek maar klinkt effectief. Ik zal het hier ook eens proberen. Hebben slakken trouwens nog voordelen voor de synergie in de tuin? Bodemleven? Noodzakelijk voedsel in de voedselketen voor bepaalde dieren? Ik blijf hoopvol dat ze meer doen dan mn mooie planten aanvreten...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:58
Piemol schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:03:
@Linux gebruiker boom is het nog niet, nu 50cm hoog :D de nieuwe scheuten komen gewoon uit de grond. Dan moet ik misschien toch maar even bij de winkel navraag doen

[...]
Rond de stam komen bij mij altijd rechte scheuten op, wel 3x per jaar snoei ik die. Alles wat hoger op de stam zit en krult laat ik mooi gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4eIa4H6ibdRloc29MGEVD2XQh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5duw3pVLLxlowpT3TUa4M6Ro.jpg?f=fotoalbum_large hier een foto van vorig jaar met de scheutjes eronder.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:17

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

GudZ schreef op maandag 29 september 2025 @ 03:21:
[...]

Hebben slakken trouwens nog voordelen voor de synergie in de tuin? Bodemleven? Noodzakelijk voedsel in de voedselketen voor bepaalde dieren?
Jazeker! Ze woelen de grond om, eten dode bladeren, rot fruit en ander afval, en worden gegeten door diverse dieren. Meestal hebben ze veel liever dode planten dan mooie verse, maar helaas ruimen heel veel mensen dode bladeren en uitgebloeide planten veel te snel op.

Ik vind regelmatig lege huizen als de merels weer een feestmaal hadden, en ik was erg blij toen er vanzelf poelslakken in de vijver belandden; ze houden het water hoog, dus geen pomp nodig. Fascinerend om te zien hoe snel een slak in het water kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
VeertienKaVier schreef op maandag 29 september 2025 @ 06:58:
[...]

Jazeker! Ze woelen de grond om, eten dode bladeren, rot fruit en ander afval, en worden gegeten door diverse dieren. Meestal hebben ze veel liever dode planten dan mooie verse, maar helaas ruimen heel veel mensen dode bladeren en uitgebloeide planten veel te snel op.

Ik vind regelmatig lege huizen als de merels weer een feestmaal hadden, en ik was erg blij toen er vanzelf poelslakken in de vijver belandden; ze houden het water hoog, dus geen pomp nodig. Fascinerend om te zien hoe snel een slak in het water kan zijn.
Ja maar huisjes slakken of naaktslakken, is dat nog een verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

No Hands schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:06:
[...]

Ja maar huisjes slakken of naaktslakken, is dat nog een verschil?
Volgens mij niet, het zijn allebei prima opruimers van organisch materiaal en voedsel voor andere dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
VeertienKaVier schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:17:
[...]

Volgens mij niet, het zijn allebei prima opruimers van organisch materiaal en voedsel voor andere dieren.
Maar welk dier eet er naaktslakken? Dan moet je wel echt uitgehongerd zijn er niks anders in de buurt voorhanden zijn. En is de populatie van die dieren ook gegroeid met de groei van de naaktslak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
De tijgerslak (Limax maximus) eet alles, dus ook andere naaktslakken... Je hebt nog steeds een naaktslak, maar iets minder van de andere soort dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:16

Fanta

FordPerformance™️

No Hands schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:21:
[...]

Maar welk dier eet er naaktslakken? Dan moet je wel echt uitgehongerd zijn er niks anders in de buurt voorhanden zijn. En is de populatie van die dieren ook gegroeid met de groei van de naaktslak?
Ik heb wel eens gehoord dat kippen er gek op zijn.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linux gebruiker
Piemol schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:03:

[...]
https://dendrologie.nl/ar...-heester-of-een-kwelling/
Dus vanuit de onderstam, een mogelijkheid die ik al aangaf, een onderstam wordt vaak gebruikt, Hibiscus, fruitsoorten, druiven, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Nu online
Dracula schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:50:
[...]

Door dat ik de bladeren van de onderkant heb bekeken en er pluizige wit / grijze schimmel op lijkt te zitten en alleen aan de onderkant.

Vandaar mijn vermoeden dat dat het is.

Hierbij een foto wie weet vergis ik mij.

[Afbeelding]
Zou het kunnen dat je OOK meeldauw hebt? Niet zo gek hoor dat er meerdere dingen spelen. Mijn jong blad krijgt dat ook als het lang vochtig is met warm weer. Ik haal er dan een paar cm af omdat dat er leuker uitziet maar doe er verder niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Fanta schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:45:
[...]

Mijn kippen lopen met een grote boog om die dingen heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eisbar
  • Nu online
_ferry_ schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:01:
[...]

Maar tijdens (nacht)vorst lijkt mij ook weer niet ideaal.
Ik zal nog een maandje wachten, volgens Google is septemer-november een goede tijd. Of inderdaad in het voorjaar. Maar dat vind ik niet zo praktisch.
Groenblijvend zou je nu kunnen doen, dan heeft de plant nog 1-2 maanden om beetje bij te komen op de nieuwe plek. Lente kan natuurlijk ook. Ik heb deze maand een stuk of 10 Rhodos verplaatst. Ik zou het niet nu doen als de plant al heel lang staat en alleen met veel zaag werk de grond uitkomt. Dan lijkt me de lente beter en kun je meteen een flink stuk terugsnoeien.

Voor planten die al wat meer geworteld zijn wordt geadviseerd een maand ofzo voor het verplaatsen alvast rondom af te steken. Dat doen de kwekers ook denk ik en dan verklein je het risico. Zelf niet gedaan omdat mijn planten nog niet zo lang stonden en ik met een grote kluit herplantte. Ik denk dat je voor afsteken en dan wachten wellicht nu al wat laat bent.

Voor bladverliezend wacht ik nog even totdat het blad eraf is en die gaan volgende maand, maar elke plant is anders. Hortensias zou ik me niet heel veel zorgen over maken.

Als je plant nu verkeerd staat (bijv verkeerde grond, teveel schaduw met lavendel) en de plant gaat naar een betere plek met goede aarde, dan zou ik daar niet mee wachten en nu doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
  • Nu online
VeertienKaVier schreef op maandag 29 september 2025 @ 06:58:
[...]

Mijn naaktslakken hebben een voorkeur voor jong blad helaas. Hopen bladafval geeft ze plek om te schuilen en te vermeerderen, dus dat haal ik tegenwoordig juist weg van de moestuin en bij jonge aanplant vandaan in de lente. In een kleine tuin lijkt me dit een lastige balans. Het is ook niet zo dat ze een krop sla lekker met rust laten omdat ie in een 30cm hoge houten bak staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Mijn kippen eten soms wel die mini grijze, maar die grotere roodbruine liever niet hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
Linux gebruiker schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:47:
https://dendrologie.nl/ar...-heester-of-een-kwelling/
Dus vanuit de onderstam, een mogelijkheid die ik al aangaf, een onderstam wordt vaak gebruikt, Hibiscus, fruitsoorten, druiven, etc.
Vanuit de gelinkte pagina:
De vermeerdering gaat door middel van enten of stekken. In de praktijk wordt nogal eens op C. avellana geënt, omdat dit een hoog slagingspercentage geeft. Ook zijn deze onderstammen goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar. Helaas geeft dit veel opslag van de onderstam. Voor het verkrijgen van planten van goede kwaliteit is de beste vermeerdering door middel van stek of enten op C. colurna. Het is mijns inziens een schande voor het vak dat planten toch nog geënt blijven worden op C. avellana. Dan koop je eigenlijk een plant met een ‘verborgen gebrek’.
Wist niet dat een kronkelhazelaar per definitie een geente plant zou zijn. Ook niet dat deze onderstam dan 'minder' zou zijn. "Gadverdamme" is mn eerste reactie eigenlijk. Denk je van te voren aardig georienteerd te hebben en dan kun je toc nog zoiets in je tuin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:48
GudZ schreef op maandag 29 september 2025 @ 03:21:
[...]

Lugubere techniek maar klinkt effectief. Ik zal het hier ook eens proberen. Hebben slakken trouwens nog voordelen voor de synergie in de tuin? Bodemleven? Noodzakelijk voedsel in de voedselketen voor bepaalde dieren? Ik blijf hoopvol dat ze meer doen dan mn mooie planten aanvreten...
In theorie eten ze plant delen en maken ze meststoffen maar dat werkt natuurlijk niet als je mooie flawless planten wil zonder gaten en dode delen. Dus in mijn tuin blijven alleen de tijgerslakken in leven. En het is eten voor egels al zal je die niet heel snel zien door al ons hekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:19
Pffff hele gazon is aangetast door de ellendige engerlingen. Zitten er veel onder het gazon en heb ze al geprobeerd te elimineren met aaltjes, maar vooralsnog heeft het niet geholpen. Ben dus op zoek naar een sterker bestrijdingsmiddel om er helemaal vanaf te zijn. Alternatief is om het gazon eruit te halen en de grond te schonen, om daarna nieuwe graszoden te leggen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Heel veel aaltjes is dan een beter idee?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sidus
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:21
Matadores schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:11:
Pffff hele gazon is aangetast door de ellendige engerlingen. Zitten er veel onder het gazon en heb ze al geprobeerd te elimineren met aaltjes, maar vooralsnog heeft het niet geholpen. Ben dus op zoek naar een sterker bestrijdingsmiddel om er helemaal vanaf te zijn. Alternatief is om het gazon eruit te halen en de grond te schonen, om daarna nieuwe graszoden te leggen…..
Ik heb er dit jaar helaas ook heel veel... Kwam er iets te laat achter, dacht dat de bruine plekken "gewoon" door de droogte kwamen. Bij het vervangen van een stuk gras kwam ik er achter dat het engerlingen waren. Nog aaltjes geprobeerd paar weken geleden, maar de engerlingen waren al heel groot... De vogels zijn nog steeds in het gras aan het graven, dus ze zullen er nog wel zitten. Had van de lente wel kevers gezien, toen dacht ik nog (niet wetende dat ze engerlingen produceren) "mooi, leuke kevers in de tuin" O-) . Nu weet ik waarom de vorige bewoners kunstgras hadden 8)7

Blijkbaar was het een heel goed jaar voor meikevers/engerlingen: https://nos.nl/artikel/25...jaar-wel-heel-veel-schade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Hebben jullie wellicht tips hier, ik heb een beukenhaag die maar niet wil groeien. Al aantal keer nieuwe bij geplant maar die gaan continu dood. Nu zit er volgens mij enorm veel wolluis hier, andere planten hebben er ook wel last van maar in mindere mate. Ik heb al wel eens larven van lieve heersbeestjes gekocht omdat het zo erg was (scheen een ecologisch verantwoorde oplossing te zijn) ook wel eens spul, maar het lijkt er zoveel te zijn dat het haast onbegonnen werk is.

ZIjn hier nog tips om dit op te lossen? Toch meer verdelging kopen of...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7iHFqCxlrEHan8jmwH60zklEfs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpqxQMYsijGF5xqiAHJKrmPp.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-10 18:32
Matadores schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:11:
Genoeg aaltjes gebruiken en goed handleiding volgen. Dan na aantal weken nogmaals doen. Wel de juiste aaltjes voor het probleem gebruiken!
Bij mij allemaal weg, net als de naaktslakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Nu online
SirMemeAlot schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:22:
Hebben jullie wellicht tips hier, ik heb een beukenhaag die maar niet wil groeien. Al aantal keer nieuwe bij geplant maar die gaan continu dood. Nu zit er volgens mij enorm veel wolluis hier, andere planten hebben er ook wel last van maar in mindere mate. Ik heb al wel eens larven van lieve heersbeestjes gekocht omdat het zo erg was (scheen een ecologisch verantwoorde oplossing te zijn) ook wel eens spul, maar het lijkt er zoveel te zijn dat het haast onbegonnen werk is.

[Afbeelding]
Helpt gewoon met waterstraal eraf spuiten niet? Zal niet in een keer gaan, maar als je planten verder gezond zijn en hard groeien is dat wellicht net genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Laatst online: 08-10 08:54
SirMemeAlot schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:22:

[Afbeelding]
In onze vorige tuin ging de beuken haag ook steeds dood. Daar heb ik bij het vervangen van dooie struiken een deel van de grond van de nog aanwezige levende struiken aangegooid. Beuk heeft een schimmel nodig om te groeien. Die nieuwe struiken deden het vanaf het begin gelijk goed.

Van verdelging heb ik niet zoveel verstand. Ik ben zo’n muts die af wacht tot de lieveheersbeestjes hun ding zijn gaan doen. Ik heb wel een andere vraag: heb je al gecheckt of je niet stiekem een luizenfarm in je haag hebt? Wij hadden een jaar met extreem veel luis. Toen bleken we een paar luismelkende mierennesten te hebben. Een paar lokdoosjes in de looproute loste het probleem op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Varkentje405 schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:01:
[...]

In onze vorige tuin ging de beuken haag ook steeds dood. Daar heb ik bij het vervangen van dooie struiken een deel van de grond van de nog aanwezige levende struiken aangegooid. Beuk heeft een schimmel nodig om te groeien. Die nieuwe struiken deden het vanaf het begin gelijk goed.

Van verdelging heb ik niet zoveel verstand. Ik ben zo’n muts die af wacht tot de lieveheersbeestjes hun ding zijn gaan doen. Ik heb wel een andere vraag: heb je al gecheckt of je niet stiekem een luizenfarm in je haag hebt? Wij hadden een jaar met extreem veel luis. Toen bleken we een paar luismelkende mierennesten te hebben. Een paar lokdoosjes in de looproute loste het probleem op
Ja ik heb enorm veel mieren daar ook gehad, die heb ik dit jaar actief aangepakt. Dus hoop dat dit dan volgend jaar direct al minder is met de luizen en probeer ik nog voor de winter even paar in pot te planten.
Eisbar schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:00:
[...]

Helpt gewoon met waterstraal eraf spuiten niet? Zal niet in een keer gaan, maar als je planten verder gezond zijn en hard groeien is dat wellicht net genoeg
Het zijn er zoooveel, alleen met water straal is dwijlen met de kraan open en heb de luizen al 2 jaar geleden gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Ik heb wel eens gehoord dat kippen er gek op zijn.
Loopeenden ook. De beste slakkeneters die er zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:47
Kikkers. Maar met naaktslakken is het hetzelfde als met courgettes (wat wij dan weer eten): je moet die dingen niet groot laten worden, maar juist klein oogsten, dan zijn ze lekker en mals.
Maar goed, "mijn" kikkers (alleen bruine, ik heb geen vijver), egels en vogels hier eten heel veel van die kleintjes op, waardoor ze niet meer veranderen in een grote...

De poep van slakken is overigens ook enorm goed voor de bodemverbetering, net zoals die van alle andere krioelende wezentjes.

Sorry, en even een persoonlijke rant, maar het leest hier af en toe alsof we nog in de de jaren zeventig zitten... geklaag over beestjes, en vragen hoe te bestrijden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
dcl! schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:39:
Kikkers. Maar met naaktslakken is het hetzelfde als met courgettes (wat wij dan weer eten): je moet die dingen niet groot laten worden, maar juist klein oogsten, dan zijn ze lekker en mals.
Maar goed, "mijn" kikkers (alleen bruine, ik heb geen vijver), egels en vogels hier eten heel veel van die kleintjes op, waardoor ze niet meer veranderen in een grote...

De poep van slakken is overigens ook enorm goed voor de bodemverbetering, net zoals die van alle andere krioelende wezentjes.

Sorry, en even een persoonlijke rant, maar het leest hier af en toe alsof we nog in de de jaren zeventig zitten... geklaag over beestjes, en vragen hoe te bestrijden...
Ik ben normaal blij met alle beestjes maar ik probeer groenten te kweken voor eigen consumptie. Als alles wat je zaait of plant de volgende ochtend is weggevreten door een leger naaktslakken dan ga je wel eens over bestrijden nadenken ja. Er is ruim 3000m2 aan eetbaar goed op ons terrein en ze zitten allemaal op mijn sla en kool. Vreet gras zou je denken, daar is zat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
computerjunky schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:02:
Dus in mijn tuin blijven alleen de tijgerslakken in leven. En het is eten voor egels al zal je die niet heel snel zien door al ons hekwerk.
Ik heb bij een cursus biodivers tuinieren eigenlijk geleerd dat egels nauwelijks slakken eten. Vooral omdat ze ziektes/wormen meedragen waar de egels niet tegen kunnen en vanwege de smaak. Zie ook: https://www.egelbescherming.nl/slakken-goed-voor-egels/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik heb niet het idee dat 'mijn' egels veel slakken eten (die worden eerder uitgekotst), zeker niet als er lekkere kattenbrokjes staan.

Hier worden weinig planten aangevreten, maar er staat dan ook heel veel, dus als er ergens aan wordt geknabbeld, valt het niet zo op. In een groentetuin is alles goed dicht laten groeien minder een optie.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:58
Ik ben de afgelopen paar dagen ook flink in de tuin bezig geweest. Weg met de tegels. Geef mij groen.
Weinig wind, prima temperatuur, en vanaf morgen flink wat water.

Dit was het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBQNYS1z88F0pHQpvr8pydztteI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdhPsKeD0pOxjDicWyAKLIXY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPaEGMlnf5pmNFcQGKLvv6et7yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUTulGkCy5GQB69d4KzzFllB.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is dat de hele schutting straks wordt begroeid met de planten. Verder een klein vijvertje (plantjes komen in het voorjaar, geen pomp of filter) en wat meer bloemen.

Wat ik onderschatte: de hoeveelheid grondwerk. Ik dacht een dagje te graven. Uiteindelijk met 2 man 2 volle dagen bezig geweest. Volgende keer toch maar even kijken of dat makkelijker kan...

De lokale huismussen kwamen na een uurtje al kijken bij de vijver. Ze probeerden te drinken, maar het water was te laag voor ze. Water is nu aangevuld. En wellicht dat ik wat stenen in de rand leg, zodat ze een plekje hebben om te badderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvGCL6fmP5YHOpzXUT4J0FlBqdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68l8uSLNk44epo3vI8DqtgPc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

XFlame schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:12:
En wellicht dat ik wat stenen in de rand leg, zodat ze een plekje hebben om te badderen.
Ja, zeker doen, want houd ook rekening met bijvoorbeeld egels die in het water kunnen vallen, die komen er anders niet meer uit. Een simpel 'trapje' van een paar stenen voorkomt zo'n drama.

Van water in je tuin ga je erg veel plezier hebben, heel veel dieren, van mussen tot waterjuffers, zullen je weten te vinden. En met zoveel stenen minder voelt het ook nog eens koeler op een hete dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-10 12:31

Rzaan

Altijd zoekende

@XFlame Kun je ook niet zoiets als stabiel vlot(je) in de vijver laten drijven? Dan kunnen de vogels altijd bij het water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10 15:52
Dat kan, maar daar hebben kleine zoogdieren en amfibieën dan weer weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-10 12:31

Rzaan

Altijd zoekende

sebastiaan89 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:37:
Dat kan, maar daar hebben kleine zoogdieren en amfibieën dan weer weinig aan.
Die krijgen een mooi trappetje van je. Maar dat is inderdaad ook goed voor de vogels.
Conclusie: Trap/ramp is beter dan vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
Is het mogelijk om deze plant dmv snoei oid de andere kant op te laten groeien?
Hij groeit nu mee naar de kant waar de plant al overhelt en daardoor dus nog instabieler wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXmCXOK8oiSqXaSlMEYMp-pCJfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BobhCGvet6LrgouMq2A33Nls.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 03-10-2025 17:01 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Laatst online: 08-10 08:54
Heb je m al een keer omgedraaid? Meestal groeien planten naar het licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:58
VeertienKaVier schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:04:
[...]

Ja, zeker doen, want houd ook rekening met bijvoorbeeld egels die in het water kunnen vallen, die komen er anders niet meer uit. Een simpel 'trapje' van een paar stenen voorkomt zo'n drama.

Van water in je tuin ga je erg veel plezier hebben, heel veel dieren, van mussen tot waterjuffers, zullen je weten te vinden. En met zoveel stenen minder voelt het ook nog eens koeler op een hete dag.
Goede tip. Vandaag meteen even opgelost met een baksteen en wat losse kiezels in een trapjesformaat. Even kijken of dit zo blijft liggen, anders gooi ik er wat extra zand tussen om het verder te stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolla
  • Laatst online: 05-10 20:46
Ik heb circa 60 meter coniferenhaag met een hoogte van circa 2 meter. Deze is net te hoog om de bovenzijde vanaf de grond te kunnen snoeien en ik moet daarom een trap gebruiken. Aangezien ik de haag nog moet snoeien ben ik aan het twijfelen of een stokheggenschaar mij het werk niet makkelijker maakt.

Qua (tuin)gereedschap heb ik Metabo en inmiddels al 7 accu's. Metabo heeft geen losse stokheggenscharen maar een combi systeem, welke een totale lengte van 2,6 meter (niet inschuifbaar) heeft en naar mijn idee vrij zwaar is.

Echter heb ik hier ook nog een 14,4 volt steelstofzuiger van Makita met een DC18RA lader, waar door een 18 volt Makita ook een optie kan zijn..

De [url=https://www.makita.nl/artikel/makita-dun500wz-lxt-18-v-accu-stokheggenschaar-50-cm-verstelbaar.html#tab_content_8[Makita DUN500WZ[/url] lijkt mij een mooie machine en lijkt kwalitatief iets hoogwaardiger dan de goedkopere [url=hhttps://www.makita.nl/artikel/makita-dun461wz-lxt-18-v-stokheggenschaar-46cm-verstelbaar.html]

Als nadeel wordt bij de DUN500WZ genoemd dat hij na inschakelen vrij snel uit gaat, als je niets doet en in een YouTube video werd genoemd dat je regelmatig de machine moet smeren en de beste man had de pin al moeten vervangen.

De DUN461WZ heeft geen poespas, maar deze heeft een plastic draaimechanisme, maar is wel een flink stuk goedkoper.

Iemand ervaring met een van beide machines?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iT57GM05DDhFzVz9Ag8v9OM8Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKbC4x4usxapen8pYpHsNf6A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 17:32

zAo

GPLv2 Fanboy

Aangezien Tuinsms al een tijdje is gestopt; heeft iemand een suggestie voor een goede Android + iOS app waarmee je bij kan houden welke platen je hebt + wanneer je deze het beste kunt snoeien?

Self-hosted is nog beter, maar ik kan eigenlijk alleen Plant-it vinden en daarin zie ik geen informatie over bijv. snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:01
@Rolla
Mijn 36+19m heg is inmiddels weg en er gaat wat anders komen aan beplanting.
Wat ik deed was met 2sets van twee 4 meter stijger planken parallel aan elkaar monteren deze in het verlengde van elkaar leggen en daarop een smalle binnen stijger over laten rollen en met een lang hegge schaar langs een draadje de toppen snoeien. Had in het begin ook een plank met pijpbbeugels er aan gezet zodat ik deze af kon stellen met het draadje en de heggenschaar daarop laten rusten.
misschien dat zoiets ook voor je werkt.
Bij dat stuk grond heb ik aan de buitenzijde volledige ruimte voor dit. Deels gedaan omdat ik wil zien wat ik doe heb ik het ook gedaan omdat ik me nek niet te lang achterover kan houden.

Die oprij planken hing ik op zijn kant aan een eind deel van de heg en diende als hekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:37
zAo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:27:
Aangezien Tuinsms al een tijdje is gestopt; heeft iemand een suggestie voor een goede Android + iOS app waarmee je bij kan houden welke platen je hebt + wanneer je deze het beste kunt snoeien?

Self-hosted is nog beter, maar ik kan eigenlijk alleen Plant-it vinden en daarin zie ik geen informatie over bijv. snoeien.
Ik gebruik hier zelf ChatGPT voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 17:32

zAo

GPLv2 Fanboy

jordeeeh schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:59:
[...]
Ik gebruik hier zelf ChatGPT voor :P
Haha, stuurt die reminders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

zAo schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:27:

Heel old-school hier: ik zoek het op en zet het in mijn notitieboek voor de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:37
zAo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

Nee, maar elke maand even kijken lukt me nog net ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:01
zAo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

je kan in je prompt zetten dat het van je lijst met planten die je erbij zet, snoei en stek gegevens een ics bestand moet maken met dag events ( begin -eind ) met een alarm moment om 9 uur. Je kan in de prompt je vaste vrije dagen erbij zetten als extra alsrm melding voor op die ochtend of avond ervoor. Dan vraag je het eerst de lijst te laten zien voor je akkoord gaat of je kan de ics bestand openen en zelf aan passen.
dan importeren in je agenda app. Op macos werkt het prima en ics is universeel.
En daar heb je je alarmen.

MAAR alles checken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Draakje5 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:01:
Is het mogelijk om deze plant dmv snoei oid de andere kant op te laten groeien?
Hij groeit nu mee naar de kant waar de plant al overhelt en daardoor dus nog instabieler wordt.
[Afbeelding]
In feite heb je gewoon pech gehad. Bij het toppen van deze plant kan je 1 tot 4+ nieuwe shoots krijgen en je hebt gewoon pech gehad dat je er maar 1 krijgt.

Voor zover ik weet heb je een paar opties:

- Een blad lager toppen en hopen dat je meer shoots krijgt. (waarna je eventueel kan kiezen welke shoots je wil houden) maar de kans bestaat dat je er weer maar 1 krijgt.
- Later groeien en dan toppen al is dit af te raden omdat de groei er niet beter op word.
- Even later groeien tot de nieuwe groei groter is en dan een blad lager toppen en dan heb je een extra stek.

De buiging in de onderste helft is mogelijk te fixen door :

- De plant te draaien zodat hij naar het licht toe groeit.
- De plant langzaamaan de andere kant op te buigen.
- een niet buigzame stok tegen de basis van de plant te binden zodat recht groei geforceerd wordt.

Of een combinatie van deze opties. Het gaat alleen wel wat tijd kosten (waarschijnlijk een heel groei seizoen volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

computerjunky schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:26:
[...]

In feite heb je gewoon pech gehad. Bij het toppen van deze plant kan je 1 tot 4+ nieuwe shoots krijgen en je hebt gewoon pech gehad dat je er maar 1 krijgt.

Voor zover ik weet heb je een paar opties:

- Een blad lager toppen en hopen dat je meer shoots krijgt. (waarna je eventueel kan kiezen welke shoots je wil houden) maar de kans bestaat dat je er weer maar 1 krijgt.
- Later groeien en dan toppen al is dit af te raden omdat de groei er niet beter op word.
- Even later groeien tot de nieuwe groei groter is en dan een blad lager toppen en dan heb je een extra stek.

De buiging in de onderste helft is mogelijk te fixen door :

- De plant te draaien zodat hij naar het licht toe groeit.
- De plant langzaamaan de andere kant op te buigen.
- een niet buigzame stok tegen de basis van de plant te binden zodat recht groei geforceerd wordt.

Of een combinatie van deze opties. Het gaat alleen wel wat tijd kosten (waarschijnlijk een heel groei seizoen volgend jaar.
En extra optie: de nieuwe aanwas nog even door laten groeien, dan afknippen en in een bakje water zetten. Maakt vanzelf wortels en je hebt een nieuwe plant :Y

Daarna kan je de plant wat rigoreuzer snoeien en wat meer risico nemen. Als die het niet redt dan plant je je nieuwe plantje op de plaats van de oude.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
noes schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

En extra optie: de nieuwe aanwas nog even door laten groeien, dan afknippen en in een bakje water zetten. Maakt vanzelf wortels en je hebt een nieuwe plant :Y

Daarna kan je de plant wat rigoreuzer snoeien en wat meer risico nemen. Als die het niet redt dan plant je je nieuwe plantje op de plaats van de oude.
Dat was optie 3. ;)

@Draakje5 Ik heb overigens nog een extra toevoeging.

Onderzoek even het wortelgestel. Als het wortel gestel niet goed is (wortelrot bijvoorbeeld of na het ompotten) dan heb ook kans dat je maar 1 stek krijgt omdat de plant niet genoeg energie heeft voor meer shoots.
Hetzelfde is waar bij een gebrek aan meststoffen. Is het dus oude grond of van nature meststof arme media zoals coco peat is voeding mogelijk een belemmering. Coco peat vereist vloeibare voeding (hydropinic voeding) om alle micros te krijgen die niet in coco zitten.

Verder is er nog een 4de optie zonder extra knippen. Je kan een inkeping maken aan de rechter kant waar je een nieuwe shoot wil. Er is geen garantie dat dit werkt maar wel iets dat je nu al kan doen zonder al te knippen.

YouTube: Force Branching Without Topping! Single Stem Rubber Tree Into Bush!

Daar laten ze ongeveer zien wat ik bedoel. Dit kan je dus aan de rechterkant proberen maar geen garantie dat dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:39
noes schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Misschien kun je die jonge scheut die je elders afknipt opnieuw enten op een andere plaats op de boom. Ik weet niet of je het ook zo noemt ik zie het wel eens voorbij komen in filmpjes op internet.

Hele langdradige video maar wat deze meneer dus doet:
YouTube: How to Create New Branches on Your Tree With Grafting!

Edit: spuit11 het is hierboven ook al aangehaald zie ik nu.

[ Voor 3% gewijzigd door CrystalViriS op 07-10-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10 20:01
ik ben aan het kijken naar een kleine hakselaar op 230V voor om het huis. Vooral omdat we nu telkens de kliko's vol hebben en niet door kunnen met snoeien (wilgen, beukenhaag, catalpa). Hopelijk kunnen we nu meer in de kliko kwijt en ook als mulch in de tuin.

Ik ben aan het kijken naar de Bosch AXT Rapid 2000 (https://www.bosch-diy.com/nl/nl/p/axt-rapid-2000-0600853501). op dit moment 176 euro bij Amazon.

Heeft iemand hier ervaring mee? of is dit een variant op jammer van het geld, want het is het net niet....
ander/beter alternatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
HiBe schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:53:
ik ben aan het kijken naar een kleine hakselaar op 230V voor om het huis. Vooral omdat we nu telkens de kliko's vol hebben en niet door kunnen met snoeien (wilgen, beukenhaag, catalpa). Hopelijk kunnen we nu meer in de kliko kwijt en ook als mulch in de tuin.

Ik ben aan het kijken naar de Bosch AXT Rapid 2000 (https://www.bosch-diy.com/nl/nl/p/axt-rapid-2000-0600853501). op dit moment 176 euro bij Amazon.

Heeft iemand hier ervaring mee? of is dit een variant op jammer van het geld, want het is het net niet....
ander/beter alternatief?
Niet ervaring met deze, maar wel met een 230V hakselaar. Elke keer als ik het leuk vond worden qua dikte trok het apparaat het niet. En al het dunne spul dat er wel in ging, werd niet echt gehakseld want te groen / buigzaam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
jeroenkb schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:13:
[...]

Niet ervaring met deze, maar wel met een 230V hakselaar. Elke keer als ik het leuk vond worden qua dikte trok het apparaat het niet. En al het dunne spul dat er wel in ging, werd niet echt gehakseld want te groen / buigzaam
Precies dit ja, maar welke andere optie heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Precies dit ja, maar welke andere optie heb je?
lastig.

Ik heb me er maar bij neergelegd. Op een niet zichtbare plek achter in de tuin heb ik een grote hoop snoeiafval. Ik ga er maar van uit dat een hoop dieren er blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-10 20:01
jeroenkb schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:43:
[...]

lastig.

Ik heb me er maar bij neergelegd. Op een niet zichtbare plek achter in de tuin heb ik een grote hoop snoeiafval. Ik ga er maar van uit dat een hoop dieren er blij mee zijn.
Dat klinkt meer als "het geld en de moeite niet waard"... of is dat te negatief gesteld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
HiBe schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Dat klinkt meer als "het geld en de moeite niet waard"... of is dat te negatief gesteld ?
Nee hoor.

Dat is wel de strekking.

Was ook niet een echt noodzakelijke tool voor de grootte van mijn tuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eisbar
  • Nu online
jeroenkb schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Nee hoor.

Dat is wel de strekking.

Was ook niet een echt noodzakelijke tool voor de grootte van mijn tuin
Ik heb mijne weggedaan. Die huis tuin keuken versies zijn 'goldilocks' apparaten. Als je veel snoeiafval hebt dat er lekker door heen gaat dan is het wellicht wel iets. Mijn ervaringen:
- Dennen takken etc hebben wijdvertakte knoesten en kunnen er niet goed in
- Bamboe - is te hard en maakt je messen bot. Niet doen.
- Groene takken - te zacht, scheuren en verstoppen de machine

Wat wel werkte was snoeiafval einde winter dat is afgehard en vooral recht is bijvoorbeeld van leibomen. Verder maakte die van mij veel te veel herrie voor een woonwijk. Wellicht zijn er betere opties. Ik gooi snoeiafval nu op grote hopen gemengd neer op een plek waar dat niet stoort. Het meeste spul is na een maand of 3-4 al flink ingezakt. Na een jaar is er weinig van over. Van de grotere takken heb ik wat walletjes gemaakt. Dat gaat hier goed met hoogteverschil, maar zal niet overal leuk zijn. Takken van de conifeer gaan in de gft, dat duurt mij te lang. Kerstboom idem. Maar verder probeer ik zoveel mogelijk alles hier te houden.

< voor de duidelijkheid: ik had de messen elk jaar vervangen bij licht gebruik, helpt even wel wat maar niet afdoende voor mijn snoeiafval, merk was een sun joe, af te raden>

[ Voor 6% gewijzigd door Eisbar op 07-10-2025 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky

ander/beter alternatief?
Je heb 2 types met elk een eigen sterkte punt en zwak punt.
De 1 heeft een tandwiel achtig mes en lagere toeren en is beter voor de iets dikkere takken en de andere is meer voor dunne takjes en groen afval en heefd een disc met spinnende messen.

De bosh is meer voor dunnere takjes en groen (en bovendien behoorlijk aan de prijs als je het mij vraagt) als voorbeeld deze van parkside die het best goed doet is beter voor dikkere takken tot 4cm.

Wat dus de betere keuze is is afhankelijk van hoe veel je hem nodig heb en wat je er het meeste mee gaat doen.Het neemt niet weg dat ze het niet beide kunnen doen Het zal alleen niet zo lekker vlot werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 20:57

ander/beter alternatief?
Deze hakselaar ken ik niet. Ik heb een Wolf Garten SD240 hakselaar van 2400W

die is voor mijn tuin uitstekend (800m2 met heel wat bomen). Als je de messen jaarlijks een keer slijpt gaat hij tot 2,5cm dikke takken. Als je langer niet geslepen hebt is 1,5cm de max. De messen vervang je overigens ook vrij makkelijk. Ik heb hem 2e hands gekocht van iemand die de messen nooit had geslepen. Dan snap ik dat je hem wegdoet, wat toen kwam hij niet eens door takken van 1cm.

Het enige onhandige is: als hij vastslaat (omdat je er veel te veel spul met natte bladeren tegelijkertijd instopt bijvoorbeeld) ben je een hele tijd aan het losdraaien voor je de kap loshebt en je alles eruit kunt trekken. Heel veilig, maar net iets te veilig voor mij (want kost net wat te veel tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-10 11:23
Sinds augustus is mijn tuin nieuw aangelegd en gezaaid. Intussen is het gras mooi gegroeid en ziet het er allemaal best wel goed uit.

Maar een belangrijke vraag om de winter door te komen: moet ik nu al mijn gezon verticuteren en daarna bemesten of is dat nog niet nodig met een nieuw aangelegd gazon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

pina schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:39:
Sinds augustus is mijn tuin nieuw aangelegd en gezaaid. Intussen is het gras mooi gegroeid en ziet het er allemaal best wel goed uit.

Maar een belangrijke vraag om de winter door te komen: moet ik nu al mijn gezon verticuteren en daarna bemesten of is dat nog niet nodig met een nieuw aangelegd gazon?
Verticuteren is vooral nodig als er veel mos is. Anders kan je het lekker laten gaan. Ik verticuteer het gazon nooit.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Nu online
noes schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:49:
[...]

Verticuteren is vooral nodig als er veel mos is. Anders kan je het lekker laten gaan. Ik verticuteer het gazon nooit.
Als er veel mos is en als nieuw inzaaien nog aanslaat. Gezien de voorspelling van kouder weer zou ik lekker wachten tot het voorjaar indien uberhaupt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb een kleine van Parkside.

Hakselaar 2400 W https://www.lidl.nl/p/par...share_ao_omc_omc_nf_tr_ao

Vooral gekocht voor het hakselen van vlinderstruiken. Tot 2cm gaat prima, daarboven wordt het zwaar. Ook groen spul wordt fijn.

You get what you pay for. Deze was 80 euro voor mij en is worth every penny, doet waar ik hem voor gekocht heb. Zie dat hij meer vermogen heeft dan die Bosch voor de helft van het geld. Ik denk niet dat die Bosch twee keer beter is om eerlijk te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 08-10-2025 08:33 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-10 18:33

ander/beter alternatief?
Ik heb er een van einhall gekocht twee jaar terug met het idee dat ik de wilgen takken mooi kon versnipperen voor over de tuin.

De ervaring is dat dit soort vetsnipperaars met draaiende schijven voor geen meter werken als je wilgentakken probeert te versnipperen.

De takken worden niet versnipperd en wikkelen zich om de as van de motor.

Ik kijk het zelf nog een jaartje aan, als ik er volgend jaar nog geen nut voor gevonden heb gaat ie naar de stort. Zou me geld in een knappe snoeischaar stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Meer algemeen: Als je wat meer aan een hakselaar wilt uitgeven en een zaak in dat soort machines in de buurt hebt, is het handiger om daar te gaan kijken dan er eentje van Amazon te halen. Ik ben zelf altijd groot fan van 'haal het spul waar de prof het haalt' vanwege beter advies en service.

(Al trekt de verkoper van de winkel in lasbenodigdheden dan wit weg omdat ik lashandschoenen als ovenwant en tuinhandschoen gebruik: 'Maar ze zijn om te lassen!?')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

ander/beter alternatief?
Misschien een idee om eerst eens op MP zo een vergelijkbaar apparaat te kopen voor weinig om te zien of het aan je verwachtingen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hier een hakselaar van Ferex. Was foutief geprijsd bij de Aldi. Voor €50,- mee kunnen nemen. Deze is 3500W en echt een super apparaat! Takken tot 7cm vreet ie echt op! :*)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 12-10 18:47
TheUnknowny schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Ik heb er een van einhall gekocht twee jaar terug met het idee dat ik de wilgen takken mooi kon versnipperen voor over de tuin.

De ervaring is dat dit soort vetsnipperaars met draaiende schijven voor geen meter werken als je wilgentakken probeert te versnipperen.

Troost je dan aan het feit dat ook mijn hakselaar vastloopt en verstopt raakt van verse wilgentakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XxQyhWE9CbM1lI-Nwp-3lMH6jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tP81sQ57vCqWPbwcOKQ7kxhi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laat ze eerst een tijdje drogen, dan zijn er geen problemen mee.
Daar moet je natuurlijk de ruimte voor hebben want meestal liggen ze langer dan de bedoeling was.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
TheUnknowny schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:09:[...]
Blijft gewoon een kwestie van zorgen dat de messen echt scherp zijn.
Messen goed slijpen (en wetten) is echter iets wat je kunt leren, hard gereedschapsstaal (waar die messen van gemaakt zijn) is wel een specialistisch klusje wat je niet ff met een haakse slijper moet doen.
Ik heb het geleerd en het is (voor mij) inmiddels een makkelijk klusje.
Botte messen kunnen gewoon niet goed het materiaal snijden en dan gaat het wikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Nu online
In een van onze lei appelbomen is de schors opgezwollen door een soort sponsachtige gele groeiing. De boom doet het erg slecht dit jaar. Enig idee wat dit kan zijn? Ik ben er niet erg aan gehecht dus als het niet makkelijk te verhelpen is dan haal ik hem gewoon weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7-YykPuIYFdc7oP1TDIo6I9lC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYsgfSBlXJ1eeuH5jihBXiV7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-10 11:05
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 09-10-2025 17:45 . Reden: overwegend AI tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Nu online
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 09-10-2025 17:46 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Nu online
Na wat verder onderzoek bleek de helft van de stam zachte plekken in de schors te hebben. De zaag gepakt en zo zag de stam eruit. Daar was duidelijk niets meer aan te doen. Lijkt te gaan om Neonectria ditissima - appelboomkanker. Nu de leiboom van zelfde soort die er een meter naast staat goed in de gaten houden en proberen de wortels zo goed mogelijk te verwijderen. Dat wordt nog wel een klusje denk ik, hij is niet zo ver heen dat ik hem zo om duwde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQSYtsn1YsNUeDEpW9sr5BxbHVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sh1tp19zphdrhpLhotzvjL9u.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 188 189 Laatste