Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 201 202 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:37
Vinze schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:00:
[Afbeelding]

Aangezien onze olijfboompjes niet meer mooi vol waren en de bladeren helemaal aangevreten waren door de taxuskever heb ik vorige week besloten om ze helemaal kaal te snoeien. Het ziet er nu wel een beetje zielig uit en ik hoop niet dat ik ze aan hun einde gebracht heb, maar volgens de deskundigen op internet kan zo'n boompje heel wat hebben, dus ik ben benieuwd over een paar maanden :o

Nu even aaltjes bestellen en hopen dat de taxuskever dit jaar ook niet meer terugkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkT0P8rhS4u7LkBhnl83vk_X9cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUwsUk2Le4ZZfoINfd3xwZps.jpg?f=fotoalbum_large

Even terugkomend op mijn vorige post, de deskundigen hadden (gelukkig) gelijk en mijn olijfboompjes zijn alles behalve dood. Ze groeien beter dan ooit te voren en staan er inmiddels een stuk minder zielig bij. Helaas is de taxuskever wel weer terug en de aaltjes hebben maar deels geholpen. Binnenkort nog een aantal aaltjes uitzetten en verder dagelijks de kever eruit plukken |:(

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:06
de Peer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:09:
[...]

als je wortels weghaalt zou je juist veel blad er af moeten halen lijkt me want via blad verlies hij zijn vocht?
Inderdaad en dat was altijd gangbare advies, maar ik lees ook veel over juist zoveel mogelijk voedsel behouden voor de plant (die kan gebruiken om weer wortels aan te maken) en compenseren met extra veel water of zelfs beneveling. Ik kan ook verplaatsen en snel ingrijpen als het misgaat. Of gulden middenweg bijvoorbeeld 20-30% eruit halen.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:58
Ik zou de hortensia’s niet in de grond zetten maar elk in een eigen grote metselkuip. Wel gaten maken in de zijkant natuurlijk ivm overtollig water en regen. En dan in goede grond planten. Druppelslang er bij en knuffelen maar. Misschien nu al een paar keer de kluit afsteken? Dan maakt ie meer kleine worteltjes aan tussen de bestaande wortels.

Als je kunt snoeien, dan is dat tegen die tijd ook een goed idee. Ik denk dat 20-30 % een goed idee is. Deze verplanting kost je de komende jaren idd bloemen. Dus misschien nu maar gewoon inzetten op de komende jaren weinig bloemen en maar 1 jaar vitaliteitsverlies?

En precies wat je zelf zegt: weg zetten inde schaduw. Van de winter kunnen ze dan terug de grond in. En dan ook weer: met goede grond erbij.

[ Voor 15% gewijzigd door Varkentje405 op 21-07-2026 17:35 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vinze schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]

Even terugkomend op mijn vorige post, de deskundigen hadden (gelukkig) gelijk en mijn olijfboompjes zijn alles behalve dood. Ze groeien beter dan ooit te voren en staan er inmiddels een stuk minder zielig bij. Helaas is de taxuskever wel weer terug en de aaltjes hebben maar deels geholpen. Binnenkort nog een aantal aaltjes uitzetten en verder dagelijks de kever eruit plukken |:(
Aaltjes hebben bij mij nooit gewerkt. Elk jaar pireco bodem korrels strooien werkte wel bij mij. Na 3 jaar begin ik het eindelijk te winnen van het ongedierte. Tijdens het strooien van de korrels krijg je gelijk trek in shoarma. :+

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Suus1978
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:55
Tips gevraagd voor het vervangen van bakstenen als borderrand (tussen gras en grind). Nu liggen er platte bakstenen, maar ik wil een hogere en strakke scheiding. Houdt het gras en het grind beter op z'n plaats hoop ik. Waarschuwing: we zijn niet handig en hebben geen groot materieel. Dus het wordt lekker met de hand prutsen, maar zelfs kneuzen zoals wij moeten dit simpele klusje toch kunnen fixen. Ik vind pallisades erg mooi, ik twijfel nog tussen kunststof houtlook of beton. Het gaat om 40 meter. Die bakstenen zijn best wel breed, dus mijn belangrijkste vraag: hoe zorgen we dat ze recht en stevig blijven staan? Maakt het materiaal dan nog uit? Dankjewel alvast voor het meedenken!

• Varkentje405
Heb je een foto van de huidige situatie?

wij hebben zelf ook een border met zon opstaande/ verhoogd/ gescheiden randje. Die heb ik afgewerkt met een openstaande rand van gerecycelde plastic. Ecolat heet dat spul. Ik heb een lengte van 25 meter langs een border gemaakt. Met de spade steek je een sleuf, ecolat afrollen en erin stoppen en vastzetten met paaltjes( apart te koop)

[ Voor 80% gewijzigd door Varkentje405 op 21-07-2026 18:56 ]

• Suus1978
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hzYz6zVX/PXL-20260721-165839656.jpg

Zo ziet het eruit. Cortenstaal zie je veel, maar vind ik echt niet mooi. Dit heb ik gezien: https://www.bol.com/nl/nl/p/floranica-20-m-borderrand-perkrand-flexibel-10-delig-2-m-x-10-cm-antraciet-tuinafboording-insteek-borderrand-recht-piket-bloembedrand-grasranden-rolborder-set-voor-de-tuin/9300000224305279/?cid=1784641346687-7834356058456

Met een spade komt ik nooit dieper dan de huidige diepte denk ik. Moet ik het dan opvullen met aarde of grind? Of zand?

• pjot1
  • Niet online
Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:48:
Tips gevraagd voor het vervangen van bakstenen als borderrand (tussen gras en grind). Nu liggen er platte bakstenen, maar ik wil een hogere en strakke scheiding. Houdt het gras en het grind beter op z'n plaats hoop ik. Waarschuwing: we zijn niet handig en hebben geen groot materieel. Dus het wordt lekker met de hand prutsen, maar zelfs kneuzen zoals wij moeten dit simpele klusje toch kunnen fixen. Ik vind pallisades erg mooi, ik twijfel nog tussen kunststof houtlook of beton. Het gaat om 40 meter. Die bakstenen zijn best wel breed, dus mijn belangrijkste vraag: hoe zorgen we dat ze recht en stevig blijven staan? Maakt het materiaal dan nog uit? Dankjewel alvast voor het meedenken!
Zoals @Varkentje405 al zegt een foto zegt meer dan 1000 woorden.

De mogelijkheden zijn legio. Met behulp van een foto is de situatie duidelijk en kan er advies gegeven worden. Hoogteverschil is dan bijvoorbeeld een belangrijk aspect evenals alles recht of juist niet?

Btw niet zo denigrerend, zoals mn ondertitel al zegt, ik kan alles, moet het alleen nog leren. Als je er de tijd voor neemt moet het echt wel lukken. ;)

• pjot1
  • Niet online
Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:07:
~[Afbeelding]

Zo ziet het eruit. Cortenstaal zie je veel, maar vind ik echt niet mooi. Dit heb ik gezien: https://www.bol.com/nl/nl/p/floranica-20-m-borderrand-perkrand-flexibel-10-delig-2-m-x-10-cm-antraciet-tuinafboording-insteek-borderrand-recht-piket-bloembedrand-grasranden-rolborder-set-voor-de-tuin/9300000224305279/?cid=1784641346687-7834356058456

Met een spade komt ik nooit dieper dan de huidige diepte denk ik. Moet ik het dan opvullen met aarde of grind? Of zand?
Oef! Nofi maar dit is 1 van de slechtste oplossingen ooit! :X

Zoals ik het zie op een klein bemeten foto's zou iets 'natuurlijks' veel mooier zijn. Zijn keien geen optie? Heb een paar jaar geleden mn voortuin aangepakt met basaltkeien. https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/98698/

Oh ja, opvullen met grond natuurlijk, zand straat je op! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 21-07-2026 19:19 ]

• Suus1978
Ons niveau is wel bedroevend hoor. Manlief zit onder de blaren omdat we dachten dat (reuze) berenklauw snoeien met een bosmaaier in 35 graden best een goed idee was...

Natuurlijk is zeker mooi, we hebben een hele natuurlijke tuin, bijna parkachtig. Nadeel van keien is dat alles er alsnog doorheen komt. Daarom wil ik toch wel graag een dichte rand/afzetting.

De link naar de foto werkt overigens niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Suus1978 op 21-07-2026 20:03 ]

• Varkentje405
Dat ecolat randje komt in verschillende hoogten. En heb je een hoge rand nodig, dan koop je de hogere. Je hoef ook maar een centimeter of 10-15 de grond in. Dus een halve spade is diep genoeg. Maar als je echt hoogte moet opvangen is een betonband mss beter.

Zelf ben ik niet van de kunststof in de tuin verwerken, wij hebben op andere plekken geen rand en een wat vage lijn tussen gras en border ( sommige noemen dat onkruid) en op een andere plek cortemstaal. Bij het randje dat ik in je link zie, heb ik echt een “is kapot na 2 zomers” vibe. Onze ecolat gaat nu 5 jaar mee en is nog steeds stevig en niet verkleurd. Ter inspiratie: hier staan verschillende ecolat spulletjes bij elkaar www.vijverbenodigdheden.nl

Maar zoals gezegd: doe eens een foto.

• Varkentje405
Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:02:
Ons niveau is wel bedroevend hoor. Manlief zit onder de blaren omdat we dachten dat (reuze) berenklauw snoeien met een bosmaaier in 35 graden best een goed idee was...

Natuurlijk is zeker mooi, we hebben een hele natuurlijke tuin, bijna parkachtig. Nadeel van keien is dat alles er alsnog doorheen komt. Daarom wil ik toch wel graag een dichte rand/afzetting.

Auw! Veel beterschap voor hem. Je moet maar zo denken: zo’n fout maak je maar een keer.

Met 34 graden is de enige goede tuinactiviteit: onder je parasol genieten van een drankje terwijl een lijstje van tuinklusjes maakt

Stel vooral veel vragen als je nog veel moet leren. Een andere optie: wordt lid van groei en bloei of lees wat tuinisites van hobbyisten of Lodewijk de tuinman ( wie kent m nog van vroeger)

• pjot1
  • Niet online
Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:02:

Excuus, kijk dan in mn profiel, foto's en dan voortuin.

Nu, 4 of 5 jaar later komt er nog niks doorheen. Dus dat zou echt wel een oplossing kunnen zijn.

Die 35 graden was de grootste fout! Dan is het tijd om lekker niets te doen ! ;)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41

Bommes

Capo del formaggio

pjot1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:26:
Die 35 graden was de grootste fout! Dan is het tijd om lekker niets te doen ! ;)
Ik heb in 2017 vier maanden in Italië gewoond en gewerkt, op een agriturismo van een vriend van mij.
Daar was ik de maaibaas 8) en aangezien het daar overdag regelmatig de 30 graden overgaat in de zomer, was ik ook dan maaibaas.
Geloof me, je went er aan, en je wordt er bere fit van, mijn luie zweet was ik na een weekje wel kwijt.
Lesje wat ik wel snel had geleerd: bosmaaier en korte broek, nope niet doen.
Dat was na een dagje van alles voelen tegen mijn benen aan, tikken, ketsen, vliegen, de volgende dag een en al schrammen overal.
Grootse woekeraar daar was de braam, niet door heen te komen als je het niet goed bij hield.
Dit zonder traktor, maar met een loopmaaier, wel een wat serieuzere maar goed, moest er wel alles achter aan lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X038zjNM6qSPSknj3za3UApG0iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgUkFyaOfbKre0D9kSsgM5z4.jpg?f=fotoalbum_large
Maar we hadden ook een veld waar van alles groeide, maar goed kort houden hielp, was er zelfs ruimte voor een moestuintje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkJgxYOSEhAJGkAlkfdzDYKvY2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyByNVztoXCnSKTPO9dVRR4Y.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• pjot1
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb in 2027 vier maanden in Italië gewoond en gewerkt, op een agriturismo van een vriend van mij.
Daar was ik de maaibaas 8) en aangezien het daar overdag regelmatig de 30 graden overgaat in de zomer, was ik ook dan maaibaas.
Geloof me, je went er aan, en je wordt er bere fit van, mijn luie zweet was ik na een weekje wel kwijt.
Lesje wat ik wel snel had geleerd: bosmaaier en korte broek, nope niet doen.
Dat was na een dagje van alles voelen tegen mijn benen aan, tikken, ketsen, vliegen, de volgende dag een en al schrammen overal.
Grootse woekeraar daar was de braam, niet door heen te komen als je het niet goed bij hield.
Dit zonder traktor, maar met een loopmaaier, wel een wat serieuzere maar goed, moest er wel alles achter aan lopen.
[Afbeelding]
Maar we hadden ook een veld waar van alles groeide, maar goed kort houden hielp, was er zelfs ruimte voor een moestuintje.
[Afbeelding]
Dat je in de toekomst hebt gewoond vind ik knap! ;)

Ik ben stratenmaker en kan zeker beamen dat je eraan went en dat je er fit van blijft ook. Maar als je 2 linkerhanden hebt kan ik me voorstellen dat je niet (vaak) klust en dan ook niet buiten. Dan ben je niets gewend en is het dus ook geen goed idee dat met 35 graden te gaan doen.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
kwam vandaag bij mijn stukje grond om een boom te vellen kon ik er niet bij vanwege Speerdistels. Waren ruim een meter hoog en volop in bloei. denk zo’n 30m2. Nooit eerder deze in de tuin gehad.
Hoe krijg ik dit weg? Dat ik het zaad moet opvangen weet ik want als dat valt…. Wat kan ik doen? Een Geit? Zo’n Fiskars Xact onkruidsteker? en gelijk in zakken? Of en En?
Suggesties?

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41

Bommes

Capo del formaggio

pjot1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Dat je in de toekomst hebt gewoond vind ik knap! ;)

Ik ben stratenmaker en kan zeker beamen dat je eraan went en dat je er fit van blijft ook. Maar als je 2 linkerhanden hebt kan ik me voorstellen dat je niet (vaak) klust en dan ook niet buiten. Dan ben je niets gewend en is het dus ook geen goed idee dat met 35 graden te gaan doen.
Oeps had 2017 moeten staan.. :o

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Pagina: 1 ... 201 202 Laatste