Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 202 203 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-08 19:40
Vinze schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:00:
[Afbeelding]

Aangezien onze olijfboompjes niet meer mooi vol waren en de bladeren helemaal aangevreten waren door de taxuskever heb ik vorige week besloten om ze helemaal kaal te snoeien. Het ziet er nu wel een beetje zielig uit en ik hoop niet dat ik ze aan hun einde gebracht heb, maar volgens de deskundigen op internet kan zo'n boompje heel wat hebben, dus ik ben benieuwd over een paar maanden :o

Nu even aaltjes bestellen en hopen dat de taxuskever dit jaar ook niet meer terugkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkT0P8rhS4u7LkBhnl83vk_X9cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUwsUk2Le4ZZfoINfd3xwZps.jpg?f=fotoalbum_large

Even terugkomend op mijn vorige post, de deskundigen hadden (gelukkig) gelijk en mijn olijfboompjes zijn alles behalve dood. Ze groeien beter dan ooit te voren en staan er inmiddels een stuk minder zielig bij. Helaas is de taxuskever wel weer terug en de aaltjes hebben maar deels geholpen. Binnenkort nog een aantal aaltjes uitzetten en verder dagelijks de kever eruit plukken |:(

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:04
de Peer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:09:
[...]

als je wortels weghaalt zou je juist veel blad er af moeten halen lijkt me want via blad verlies hij zijn vocht?
Inderdaad en dat was altijd gangbare advies, maar ik lees ook veel over juist zoveel mogelijk voedsel behouden voor de plant (die kan gebruiken om weer wortels aan te maken) en compenseren met extra veel water of zelfs beneveling. Ik kan ook verplaatsen en snel ingrijpen als het misgaat. Of gulden middenweg bijvoorbeeld 20-30% eruit halen.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:25
Ik zou de hortensia’s niet in de grond zetten maar elk in een eigen grote metselkuip. Wel gaten maken in de zijkant natuurlijk ivm overtollig water en regen. En dan in goede grond planten. Druppelslang er bij en knuffelen maar. Misschien nu al een paar keer de kluit afsteken? Dan maakt ie meer kleine worteltjes aan tussen de bestaande wortels.

Als je kunt snoeien, dan is dat tegen die tijd ook een goed idee. Ik denk dat 20-30 % een goed idee is. Deze verplanting kost je de komende jaren idd bloemen. Dus misschien nu maar gewoon inzetten op de komende jaren weinig bloemen en maar 1 jaar vitaliteitsverlies?

En precies wat je zelf zegt: weg zetten inde schaduw. Van de winter kunnen ze dan terug de grond in. En dan ook weer: met goede grond erbij.

[ Voor 15% gewijzigd door Varkentje405 op 21-07-2026 17:35 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vinze schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]

Even terugkomend op mijn vorige post, de deskundigen hadden (gelukkig) gelijk en mijn olijfboompjes zijn alles behalve dood. Ze groeien beter dan ooit te voren en staan er inmiddels een stuk minder zielig bij. Helaas is de taxuskever wel weer terug en de aaltjes hebben maar deels geholpen. Binnenkort nog een aantal aaltjes uitzetten en verder dagelijks de kever eruit plukken |:(
Aaltjes hebben bij mij nooit gewerkt. Elk jaar pireco bodem korrels strooien werkte wel bij mij. Na 3 jaar begin ik het eindelijk te winnen van het ongedierte. Tijdens het strooien van de korrels krijg je gelijk trek in shoarma. :+

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Suus1978
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-08 13:18
Tips gevraagd voor het vervangen van bakstenen als borderrand (tussen gras en grind). Nu liggen er platte bakstenen, maar ik wil een hogere en strakke scheiding. Houdt het gras en het grind beter op z'n plaats hoop ik. Waarschuwing: we zijn niet handig en hebben geen groot materieel. Dus het wordt lekker met de hand prutsen, maar zelfs kneuzen zoals wij moeten dit simpele klusje toch kunnen fixen. Ik vind pallisades erg mooi, ik twijfel nog tussen kunststof houtlook of beton. Het gaat om 40 meter. Die bakstenen zijn best wel breed, dus mijn belangrijkste vraag: hoe zorgen we dat ze recht en stevig blijven staan? Maakt het materiaal dan nog uit? Dankjewel alvast voor het meedenken!

• Varkentje405
Heb je een foto van de huidige situatie?

wij hebben zelf ook een border met zon opstaande/ verhoogd/ gescheiden randje. Die heb ik afgewerkt met een openstaande rand van gerecycelde plastic. Ecolat heet dat spul. Ik heb een lengte van 25 meter langs een border gemaakt. Met de spade steek je een sleuf, ecolat afrollen en erin stoppen en vastzetten met paaltjes( apart te koop)

[ Voor 80% gewijzigd door Varkentje405 op 21-07-2026 18:56 ]

• Suus1978
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hzYz6zVX/PXL-20260721-165839656.jpg

Zo ziet het eruit. Cortenstaal zie je veel, maar vind ik echt niet mooi. Dit heb ik gezien: https://www.bol.com/nl/nl/p/floranica-20-m-borderrand-perkrand-flexibel-10-delig-2-m-x-10-cm-antraciet-tuinafboording-insteek-borderrand-recht-piket-bloembedrand-grasranden-rolborder-set-voor-de-tuin/9300000224305279/?cid=1784641346687-7834356058456

Met een spade komt ik nooit dieper dan de huidige diepte denk ik. Moet ik het dan opvullen met aarde of grind? Of zand?

• pjot1
  • Niet online
Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:48:
Tips gevraagd voor het vervangen van bakstenen als borderrand (tussen gras en grind). Nu liggen er platte bakstenen, maar ik wil een hogere en strakke scheiding. Houdt het gras en het grind beter op z'n plaats hoop ik. Waarschuwing: we zijn niet handig en hebben geen groot materieel. Dus het wordt lekker met de hand prutsen, maar zelfs kneuzen zoals wij moeten dit simpele klusje toch kunnen fixen. Ik vind pallisades erg mooi, ik twijfel nog tussen kunststof houtlook of beton. Het gaat om 40 meter. Die bakstenen zijn best wel breed, dus mijn belangrijkste vraag: hoe zorgen we dat ze recht en stevig blijven staan? Maakt het materiaal dan nog uit? Dankjewel alvast voor het meedenken!
Zoals @Varkentje405 al zegt een foto zegt meer dan 1000 woorden.

De mogelijkheden zijn legio. Met behulp van een foto is de situatie duidelijk en kan er advies gegeven worden. Hoogteverschil is dan bijvoorbeeld een belangrijk aspect evenals alles recht of juist niet?

Btw niet zo denigrerend, zoals mn ondertitel al zegt, ik kan alles, moet het alleen nog leren. Als je er de tijd voor neemt moet het echt wel lukken. ;)

• pjot1
  • Niet online
Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:07:
~[Afbeelding]

Zo ziet het eruit. Cortenstaal zie je veel, maar vind ik echt niet mooi. Dit heb ik gezien: https://www.bol.com/nl/nl/p/floranica-20-m-borderrand-perkrand-flexibel-10-delig-2-m-x-10-cm-antraciet-tuinafboording-insteek-borderrand-recht-piket-bloembedrand-grasranden-rolborder-set-voor-de-tuin/9300000224305279/?cid=1784641346687-7834356058456

Met een spade komt ik nooit dieper dan de huidige diepte denk ik. Moet ik het dan opvullen met aarde of grind? Of zand?
Oef! Nofi maar dit is 1 van de slechtste oplossingen ooit! :X

Zoals ik het zie op een klein bemeten foto's zou iets 'natuurlijks' veel mooier zijn. Zijn keien geen optie? Heb een paar jaar geleden mn voortuin aangepakt met basaltkeien. https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/98698/

Oh ja, opvullen met grond natuurlijk, zand straat je op! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 21-07-2026 19:19 ]

• Suus1978
Ons niveau is wel bedroevend hoor. Manlief zit onder de blaren omdat we dachten dat (reuze) berenklauw snoeien met een bosmaaier in 35 graden best een goed idee was...

Natuurlijk is zeker mooi, we hebben een hele natuurlijke tuin, bijna parkachtig. Nadeel van keien is dat alles er alsnog doorheen komt. Daarom wil ik toch wel graag een dichte rand/afzetting.

De link naar de foto werkt overigens niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Suus1978 op 21-07-2026 20:03 ]

• Varkentje405
Dat ecolat randje komt in verschillende hoogten. En heb je een hoge rand nodig, dan koop je de hogere. Je hoef ook maar een centimeter of 10-15 de grond in. Dus een halve spade is diep genoeg. Maar als je echt hoogte moet opvangen is een betonband mss beter.

Zelf ben ik niet van de kunststof in de tuin verwerken, wij hebben op andere plekken geen rand en een wat vage lijn tussen gras en border ( sommige noemen dat onkruid) en op een andere plek cortemstaal. Bij het randje dat ik in je link zie, heb ik echt een “is kapot na 2 zomers” vibe. Onze ecolat gaat nu 5 jaar mee en is nog steeds stevig en niet verkleurd. Ter inspiratie: hier staan verschillende ecolat spulletjes bij elkaar www.vijverbenodigdheden.nl

Maar zoals gezegd: doe eens een foto.

• Varkentje405
Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:02:
Ons niveau is wel bedroevend hoor. Manlief zit onder de blaren omdat we dachten dat (reuze) berenklauw snoeien met een bosmaaier in 35 graden best een goed idee was...

Natuurlijk is zeker mooi, we hebben een hele natuurlijke tuin, bijna parkachtig. Nadeel van keien is dat alles er alsnog doorheen komt. Daarom wil ik toch wel graag een dichte rand/afzetting.

Auw! Veel beterschap voor hem. Je moet maar zo denken: zo’n fout maak je maar een keer.

Met 34 graden is de enige goede tuinactiviteit: onder je parasol genieten van een drankje terwijl een lijstje van tuinklusjes maakt

Stel vooral veel vragen als je nog veel moet leren. Een andere optie: wordt lid van groei en bloei of lees wat tuinisites van hobbyisten of Lodewijk de tuinman ( wie kent m nog van vroeger)

• pjot1
  • Niet online

Excuus, kijk dan in mn profiel, foto's en dan voortuin.

Nu, 4 of 5 jaar later komt er nog niks doorheen. Dus dat zou echt wel een oplossing kunnen zijn.

Die 35 graden was de grootste fout! Dan is het tijd om lekker niets te doen ! ;)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:45

Bommes

Capo del formaggio

pjot1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:26:
Die 35 graden was de grootste fout! Dan is het tijd om lekker niets te doen ! ;)
Ik heb in 2017 vier maanden in Italië gewoond en gewerkt, op een agriturismo van een vriend van mij.
Daar was ik de maaibaas 8) en aangezien het daar overdag regelmatig de 30 graden overgaat in de zomer, was ik ook dan maaibaas.
Geloof me, je went er aan, en je wordt er bere fit van, mijn luie zweet was ik na een weekje wel kwijt.
Lesje wat ik wel snel had geleerd: bosmaaier en korte broek, nope niet doen.
Dat was na een dagje van alles voelen tegen mijn benen aan, tikken, ketsen, vliegen, de volgende dag een en al schrammen overal.
Grootse woekeraar daar was de braam, niet door heen te komen als je het niet goed bij hield.
Dit zonder traktor, maar met een loopmaaier, wel een wat serieuzere maar goed, moest er wel alles achter aan lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X038zjNM6qSPSknj3za3UApG0iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgUkFyaOfbKre0D9kSsgM5z4.jpg?f=fotoalbum_large
Maar we hadden ook een veld waar van alles groeide, maar goed kort houden hielp, was er zelfs ruimte voor een moestuintje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkJgxYOSEhAJGkAlkfdzDYKvY2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyByNVztoXCnSKTPO9dVRR4Y.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• pjot1
  • Niet online
Bommes schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb in 2027 vier maanden in Italië gewoond en gewerkt, op een agriturismo van een vriend van mij.
Daar was ik de maaibaas 8) en aangezien het daar overdag regelmatig de 30 graden overgaat in de zomer, was ik ook dan maaibaas.
Geloof me, je went er aan, en je wordt er bere fit van, mijn luie zweet was ik na een weekje wel kwijt.
Lesje wat ik wel snel had geleerd: bosmaaier en korte broek, nope niet doen.
Dat was na een dagje van alles voelen tegen mijn benen aan, tikken, ketsen, vliegen, de volgende dag een en al schrammen overal.
Grootse woekeraar daar was de braam, niet door heen te komen als je het niet goed bij hield.
Dit zonder traktor, maar met een loopmaaier, wel een wat serieuzere maar goed, moest er wel alles achter aan lopen.
[Afbeelding]
Maar we hadden ook een veld waar van alles groeide, maar goed kort houden hielp, was er zelfs ruimte voor een moestuintje.
[Afbeelding]
Dat je in de toekomst hebt gewoond vind ik knap! ;)

Ik ben stratenmaker en kan zeker beamen dat je eraan went en dat je er fit van blijft ook. Maar als je 2 linkerhanden hebt kan ik me voorstellen dat je niet (vaak) klust en dan ook niet buiten. Dan ben je niets gewend en is het dus ook geen goed idee dat met 35 graden te gaan doen.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-08 19:14
kwam vandaag bij mijn stukje grond om een boom te vellen kon ik er niet bij vanwege Speerdistels. Waren ruim een meter hoog en volop in bloei. denk zo’n 30m2. Nooit eerder deze in de tuin gehad.
Hoe krijg ik dit weg? Dat ik het zaad moet opvangen weet ik want als dat valt…. Wat kan ik doen? Een Geit? Zo’n Fiskars Xact onkruidsteker? en gelijk in zakken? Of en En?
Suggesties?

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:45

Bommes

Capo del formaggio

pjot1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Dat je in de toekomst hebt gewoond vind ik knap! ;)

Ik ben stratenmaker en kan zeker beamen dat je eraan went en dat je er fit van blijft ook. Maar als je 2 linkerhanden hebt kan ik me voorstellen dat je niet (vaak) klust en dan ook niet buiten. Dan ben je niets gewend en is het dus ook geen goed idee dat met 35 graden te gaan doen.
Oeps had 2017 moeten staan.. :o

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:33
Jeez. ;( ;(
Heel veel sterkte, dat kunnen nare littekens worden.
Wel al een arts of eerste hulp geraadpleegt? Zou ik zeker doen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Teijgetje
Lord Anubis schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:28:
kwam vandaag bij mijn stukje grond om een boom te vellen kon ik er niet bij vanwege Speerdistels. Waren ruim een meter hoog en volop in bloei. denk zo’n 30m2. Nooit eerder deze in de tuin gehad.
Hoe krijg ik dit weg? Dat ik het zaad moet opvangen weet ik want als dat valt…. Wat kan ik doen? Een Geit? Zo’n Fiskars Xact onkruidsteker? en gelijk in zakken? Of en En?
Suggesties?
Ik zou de bloemen er uit knippen en gezien het oppervlak van 30 m2 toch aan een bestrijdingsmiddel door een loonwerker denken.
Speerdistel wortelt snel, diep en breed, en zelfs bij uitgraven lopen de wortelrestanten weer uit.
Voor de meeste dieren is het niets, de stekels zijn te scherp en hard, hooguit insecten kunnen er iets tegen doen.

Geiten zouden een deeloplossing kunnen zijn als je er een paar kunt lenen, maar die houden het waarschijnlijk bij de bloemen.
Om zelf een geit te kopen hiervoor zitten te veel administratieve haken en ogen aan, het zijn geen konijnen die je even aanschaft.
In Nederland mag je geiten houden, maar er gelden regels: Alle geiten moeten geregistreerd worden in het landelijke I&R-systeem (Identificatie & Registratie). Daarvoor heb je een UBN-nummer nodig dat je aanvraagt bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat geldt dus ook voor adopteren.

• Lord Anubis
Teijgetje schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:06:
[...]

Ik zou de bloemen er uit knippen en gezien het oppervlak van 30 m2 toch aan een bestrijdingsmiddel door een loonwerker denken.
Speerdistel wortelt snel, diep en breed, en zelfs bij uitgraven lopen de wortelrestanten weer uit.
Voor de meeste dieren is het niets, de stekels zijn te scherp en hard, hooguit insecten kunnen er iets tegen doen.

Geiten zouden een deeloplossing kunnen zijn als je er een paar kunt lenen, maar die houden het waarschijnlijk bij de bloemen.
Om zelf een geit te kopen hiervoor zitten te veel administratieve haken en ogen aan, het zijn geen konijnen die je even aanschaft.
In Nederland mag je geiten houden, maar er gelden regels: Alle geiten moeten geregistreerd worden in het landelijke I&R-systeem (Identificatie & Registratie). Daarvoor heb je een UBN-nummer nodig dat je aanvraagt bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat geldt dus ook voor adopteren.
UBN ben ik bekend mee. Ik wil daar op termijn bijen gaan houden.
Begreep dat geiten ook de wortels aten. Denk als ze alleen de bloemen eten dat er dan zeer goed bemeste zaad er weer uit komt.
Dacht dat de wortels wel uitlopen maar zich daarmee niet voort planten; maar kan het mis hebben. Dacht ook dat ze wortels hebben aka paardebloem; een lange wortel.

• Teijgetje
Lord Anubis schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:28:
[...]
. Dacht ook dat ze wortels hebben aka paardebloem; een lange wortel.
Dat verschilt nogal per plant
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel1.jpg
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel2.jpg
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel3.jpg
https://wilde-planten.nl/foto/speerdistel/wortel4.jpg

https://wilde-planten.nl/speerdistel.htm

Dat geiten meer van blad houden dan van gras wist ik.
Dat ze de wortels uitgraven is nieuw voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 22-07-2026 00:02 ]

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:07

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Natuurlijk is zeker mooi, we hebben een hele natuurlijke tuin, bijna parkachtig.
Juist dan zou ik niet voor een plastic randje gaan, dat past niet. Een muurtje van gebroken stoeptegels is heel goed zelf te doen, maar valt niet echt in de categorie 'strak'.

En au, reuzenberenklauw. Dat is een klus die je goed ingepakt moet doen, en niet in de volle zon.

• Lord Anubis
Eten of uitgraven is nogal een verschil. maar snap je opmerking. Denk dat ze de wortels proberen eruit te trekken ( tot ze afbreken).

Aan welke bestrijdingsmiddelen denk je? RoundUp achtig iets?

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Suus1978 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:07:
[Afbeelding]

Wellicht bielzen of boomstammetjes?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
HyperTrophy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:17:
[Afbeelding]

Vlonderbouwers vraag:

Tussen de palen van de keerwand en de damwandplanken zit zo’n 83 cm

De palen van de keerwand zitten hart op hart 70 cm van elkaar.

ik ben al voornemens om een palen rij in het midden toe te voegen voor extra ondersteuning.

Alleen zit nu te dubben over de legrichting. op de palen van de keerwand kan ik eigenlijk alleen een solide bootverbinding maken als ik dwarsliggers creëer tussen de keerwand en de damwand. (omdat ik alleen dan een bout en moerverbinding maken kan.

Dat resulteert erin dat m’n vlonderplanken dan in de lengte komen te liggen, echter is m’n paalafstand daarvoor vrij fors ( 70 cm )

het liefste leg ik de planken dwars, zodat de overspanning van de vlonderplanken meer richting 30-40 cm gaan.

Maar hoe bevestig ik dan een regel/ligger ( 40 x 70 mm ) aan de palen vast van de keerwand? Kan ik die simpelweg bevestigen met houtdraadbouten?

Ik ben er nog niet helemaal uit over welke dikte vlonderplanken ik ga aanschaffen, dat hangt mede van de overspanningen af. Zal wel hardhout worden, zonder groef.
Het is reeds al af, het is heel wat anders geworden uiteindelijk.

Aangezien we hier toch niet of nauwelijks zitten heb ik besloten het eenvoudiger aan te pakken :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe62pDOOA5CvGlhKs_VNZJJbeDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvVuv5ct6uhJ6blCs3OzaTAw.jpg?f=fotoalbum_large

220 euro (2 m3) en een ochtend scheppen en harken.

• Suus1978
noes schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:35:
[...]

Wellicht bielzen of boomstammetjes?
Ja, supergoed idee! Lekker strak, maar toch natuurlijk. Boomstammen rotten misschien snel weg? Bezorgkosten zullen wel duur zijn 😄

• Suus1978
pjot1 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:26:
[...]

Excuus, kijk dan in mn profiel, foto's en dan voortuin.

Nu, 4 of 5 jaar later komt er nog niks doorheen. Dus dat zou echt wel een oplossing kunnen zijn.

Ik heb het gezien, het ziet er waanzinnig mooi uit. Maar ik zie geen gras en hier is het juist grind en gras. Dat gras (en vooral het onkruid) gaat er zeker doorheen of onderdoor. Ik vind die strips wel mooi, dus daar ga ik zeker naar kijken. Hoewel ik de laatste tip (bielzen of boomstammen) ook geweldig vind. We hebben een hele grote tuin op het platteland, dus dat zou prima kunnen.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Suus1978 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:09:
[...]

Ja, supergoed idee! Lekker strak, maar toch natuurlijk. Boomstammen rotten misschien snel weg? Bezorgkosten zullen wel duur zijn 😄
Als ze niet op de grond liggen maar je ze op blokjes oid legt blijven ze best lang goed: dan kunnen ze ook weer drogen. En houtsoorten zoals Kastanje of Douglas zijn er ook beter tegen bestand dan wilg.

Wbt bezorgen, zoek eens in je omgeving naar leveranciers. Vraag ook een hovenier in de buurt eens, die kunnen wellicht wat leveren.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Suus1978
noes schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:50:
[...]

Als ze niet op de grond liggen maar je ze op blokjes oid legt blijven ze best lang goed: dan kunnen ze ook weer drogen. En houtsoorten zoals Kastanje of Douglas zijn er ook beter tegen bestand dan wilg.

Wbt bezorgen, zoek eens in je omgeving naar leveranciers. Vraag ook een hovenier in de buurt eens, die kunnen wellicht wat leveren.
Maar dan piept het gras er weer onderdoor 🤪 We hebben een hovenier, maar dat is per uur een duur grapje. Dus we proberen toch zo veel mogelijk zelf te doen. Helaas moeten we voor alles echt het wiel uitvinden. De volgende vraag staat alweer klaar....

• Teijgetje
Suus1978 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:26:
De volgende vraag staat alweer klaar....
Het antwoord daarop is "nee". :+ ;) _O-

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:52

wij hebben ook een grote tuin, parkachtig. Begin met het een erf te noemen ipv een tuin. Dan heb je al minder last van grasjes die eens ergens langs groeien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Teijgetje
Lord Anubis schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:36:

Aan welke bestrijdingsmiddelen denk je? RoundUp achtig iets?
Iets dat de distels goed aanpakt tot in de wortel, anders heb je ze volgend jaar weer.
Genoxone ZX, dan blijft je gras leven.
Gebruik is 12,5 ml per liter water, dus je kan 8 liter aanmaken.
Wil je 20 liter aan kunnen maken dan heb je deze verpakking nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 22-07-2026 21:07 ]

• Suus1978
No Hands schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:55:
[...]

wij hebben ook een grote tuin, parkachtig. Begin met het een erf te noemen ipv een tuin. Dan heb je al minder last van grasjes die eens ergens langs groeien.
Ik ben echt niet zo pietluttig als het misschien lijkt. Gras en onkruid dat het halve grindpad overneemt vind ik gewoon storend. We zijn echt enkele vierkante meters grind kwijt aan onkruid. Om over pispotjes nog maar te zwijgen. We wonen hier net en de vorige bewoners hebben waarschijnlijk jarenlang niks gedaan. We wonen op het platteland en iedereen hier heeft een boerderij met een groot erf, maar dat ziet er echt keurig uit. Ik kijk vooral jaloers naar de leilindes en waanzinnig mooie hortensia's. Maar alles op z'n tijd!

• Teijgetje
Suus1978 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Ik ben echt niet zo pietluttig als het misschien lijkt. Gras en onkruid dat het halve grindpad overneemt vind ik gewoon storend. We zijn echt enkele vierkante meters grind kwijt aan onkruid. Om over pispotjes nog maar te zwijgen. We wonen hier net en de vorige bewoners hebben waarschijnlijk jarenlang niks gedaan. We wonen op het platteland en iedereen hier heeft een boerderij met een groot erf, maar dat ziet er echt keurig uit. Ik kijk vooral jaloers naar de leilindes en waanzinnig mooie hortensia's. Maar alles op z'n tijd!
Ik snap je.
Normaal rij ik met een grindhark achter de maaitractor over het grind om alles los te trekken, doordat deze vermogen verloren had en de hark niet meer door het grind kon trekken nam langzaam de vegetatie hier het grind over.
Omdat het niet meer te doen was heb ik bij uitzondering gekozen voor een breedwerkend herbicide om alles dood te krijgen.
Ik heb sinds vanmiddag eindelijk alle onderdelen en tandwielen binnen om de hydrostaat te reviseren, waarna het dan verder weer gifvrij kan.

Waanzinnig dat tandwielen voor een K46 amper te bestellen zijn in Nederland en je een nieuwe hydrostaat aangepraat wordt a €1450.
Uiteindelijk €750 aan onderdelen uit Amerika, Frankrijk en Italie, via eBay. :X :X
Ca. 85% moeten vervangen van de versnellingsbak aan tandwielen en pompen. :X :X
Dus ik hoop dit weekend de maaitractor weer werkend te hebben, en aangepast zodat de hydrostaatolie voortaan gewoon ververst kan.

Mocht je ook een K46 Tuff Torq hydrostaat onder je maaier hebben, ververs de olie, of laat dit doen. Hydrostaat moet uitgebouwd worden.
En laat olieaftappluggen plaatsen/tappen.
Eeuwigdurende versnellingsbakolie bestaat niet, bij mij waren alle tandwiielen aangevreten doordat de olie zijn viscositeit verloren had na 450 uur.
John Deere adviseerde nog steeds dat een oliewissel niet hoefde en dat vermogensverlies waarschijnlijk in de pedaalslag zat.......... 8)7 8)7 :X :X

• Eisbar
Varkentje405 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:29:
Ik zou de hortensia’s niet in de grond zetten maar elk in een eigen grote metselkuip. Wel gaten maken in de zijkant natuurlijk ivm overtollig water en regen. En dan in goede grond planten. Druppelslang er bij en knuffelen maar. Misschien nu al een paar keer de kluit afsteken? Dan maakt ie meer kleine worteltjes aan tussen de bestaande wortels.

Als je kunt snoeien, dan is dat tegen die tijd ook een goed idee. Ik denk dat 20-30 % een goed idee is. Deze verplanting kost je de komende jaren idd bloemen. Dus misschien nu maar gewoon inzetten op de komende jaren weinig bloemen en maar 1 jaar vitaliteitsverlies?

En precies wat je zelf zegt: weg zetten inde schaduw. Van de winter kunnen ze dan terug de grond in. En dan ook weer: met goede grond erbij.
Mooie kans om de grond aan te pakken inderdaad. Staat hier op zand en langs het huis vermengd met puin etc dus daar valt vast veel te halen. Metselkuip is neem ik aan om meer vocht vast te houden en de plant te laten werken aan mooie nieuwe wortels in goede grond?

Als ik die metselkuipen had liggen zou ik het absoluut zo doen, maar ik moet ze kopen x10 en dan allemaal weer wegdoen 2 maanden later. Omdat de laatste planning nu uit gaat van maar 6 weken denk ik erover met jute lappen te werken en losjes in te kuilen. Dus plant zo ruim mogelijk uitsteken, kwart van de takken eruit, kluit in kruiwagen met goede mix aarde/turf wat aanvullen en inpakken en zo in de grond zetten en dan zo snel mogelijk weer de grond in (begin oktober).

• Teijgetje
Eisbar schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:21:

Als ik die metselkuipen had liggen zou ik het absoluut zo doen, maar ik moet ze kopen x10 en dan allemaal weer wegdoen 2 maanden later.
Je woont vast niet in Amsterdam of omgeving, hier staan er volgens mij 14 gebruikte op de foto.
Dan zou je kunnen informeren.

• Varkentje405
Ah ja, dat had ik inderdaad duidelijker kunnen opschrijven. Ik woon in oost- Brabant op klapzand en gebruik metselkuipen als plantenpot. Vandaar het voorstel: zet ze in een kuip, vertroetel goed en plant dan pas terug. Ik zou ze zelf ook pas gaan terugplaatsen als ik weet dat het regelmatig regent.

Als ik na maart/ april een mooie plant koop, dan zet ik m in een metselkuip en dan gaat ie half oktober pas de grond in. Inkuilen kan maar is echt afhankelijk van je grond. Zoals gezegd zou ik zelf dat absoluut niet doen. De grond bij ons leent zich er echt niet voor.

Op zich klinkt je plan niet verkeerd, het succes ervan hangt heel erg af van je grond. Op wat voor grond woon je?

• Eisbar
Varkentje405 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:22:
Ah ja, dat had ik inderdaad duidelijker kunnen opschrijven. Ik woon in oost- Brabant op klapzand en gebruik metselkuipen als plantenpot. Vandaar het voorstel: zet ze in een kuip, vertroetel goed en plant dan pas terug. Ik zou ze zelf ook pas gaan terugplaatsen als ik weet dat het regelmatig regent.

Als ik na maart/ april een mooie plant koop, dan zet ik m in een metselkuip en dan gaat ie half oktober pas de grond in. Inkuilen kan maar is echt afhankelijk van je grond. Zoals gezegd zou ik zelf dat absoluut niet doen. De grond bij ons leent zich er echt niet voor.

Op zich klinkt je plan niet verkeerd, het succes ervan hangt heel erg af van je grond. Op wat voor grond woon je?
Duinzand - plek om in te kuilen is meer een soort grote geimproviseerde plantenbak/kuil waar ik grond van elders in kan storten. Dat is dan een zwarte aarde/compost/zand mengsel. Alles is met beregening en nevelaars kan ik bij plaatsen bij de kuil voor de eerste weken. Voordeel is dat ik dan alles lekker dicht bij elkaar heb staan. Ik ga sowieso even kijken of ik makkelijk aan wat metselkuipen kan komen - dank voor de tip van @Teijgetje. Daar heb ik op zich ook ruimte voor en qua heen en weer zetten is dit ook wat makkelijker dan met de kruiwagen. Een stuk of drie van die kuipen kan ik altijd wel gebruiken, de rest geef ik dan weg.

• Lord Anubis
Teijgetje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:57:
[...]

Iets dat de distels goed aanpakt tot in de wortel, anders heb je ze volgend jaar weer.
Genoxone ZX, dan blijft je gras leven.
Gebruik is 12,5 ml per liter water, dus je kan 8 liter aanmaken.
Wil je 20 liter aan kunnen maken dan heb je deze verpakking nodig.
Voortaan eerst even in de schuur kijken. Heb nog zo'n 30ml in een oud 100ml potje. Wel een nieuwe besteld.

Iemand ervaring met dit ding https://www.amazon.nl/SYL...r%2Caps%2C112&sr=8-1&th=1

verkrijgbaar onder verschillende namen.

Is het wat om verdelgingsmiddel mee te spuiten? Heb nu een (oppomp) drukspuit hoofdzakelijk voor water maar wil iets meer robuuster en elektrisch. Iemand ervaring en suggesties voor in de tuin?

• Teijgetje
Lord Anubis schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:12:

Iemand ervaring met dit ding https://www.amazon.nl/SYL...r%2Caps%2C112&sr=8-1&th=1

Is het wat om verdelgingsmiddel mee te spuiten? Heb nu een (oppomp) drukspuit hoofdzakelijk voor water maar wil iets meer robuuster en elektrisch. Iemand ervaring en suggesties voor in de tuin?
Zoiets werkt prima.
Ik kwam laatst bij de Lidl een 5 liter elektrische nevelspuit PADS 5 A1 tegen met accu in het handvat.
Veel minder sophisticated maar werkt prima.
Ik had al gezocht maar kon hem niet vinden in de Lidl webshop, die was geloof ik maar 20 euro, dus kon hem niet laten liggen. Ook in Frankrijk en Duitsland uitverkocht
Lidl heeft wel accu-druksproeiers, een kleine en een grote.
Als je al accu`s hebt,dan kan je doorwerken door de accu om te wisselen ipv opladen.

Grootste voordeel van mijn PADS 5 A1 is dat er een verlengde steel bij zit zodat je onkruid vlak op het blad kunt besproeien zonder te hoeven bukken, en zonder het vlak naast je schoenen te moeten spuiten.
Dit is ook fijn als het iets waait zodat je minder verwaaiing hebt omdat je het op het onkruid "drukt".
Maar jouw gelinkte heeft (ook) een telescoopsteel, dat is prima.

• Eisbar
Teijgetje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 00:05:
[...]

Je woont vast niet in Amsterdam of omgeving, hier staan er volgens mij 14 gebruikte op de foto.
Dan zou je kunnen informeren.
10 stuks vanavond opgehaald; wie ze na oktober wil hebben kan mij een berichtje sturen :)

• Lord Anubis
Teijgetje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:00:
[...]

Zoiets werkt prima.
Ik kwam laatst bij de Lidl een 5 liter elektrische nevelspuit PADS 5 A1 tegen met accu in het handvat.
Veel minder sophisticated maar werkt prima.
Ik had al gezocht maar kon hem niet vinden in de Lidl webshop, die was geloof ik maar 20 euro, dus kon hem niet laten liggen. Ook in Frankrijk
….
Als je al accu`s hebt,dan kan je doorwerken door de accu om te wisselen ipv opladen.

Grootste voordeel van mijn PADS 5 A1 is dat er een verlengde steel bij zit zodat je onkruid vlak op het blad kunt besproeien zonder ….
Ken degene niet die jij hebt maar had al bij de Lidl gekeken en zag toch veel terugkerende problemen bij de andere twee; vind wel het accu systeem handig. Heb er enkele n.l. Ben dus hevig aan het twijfelen de kleine Lidl of van de link? Pompje in het handvat wat dus moet zuigen; weet niet hoelang dat blijft leven. Bij de Lidl die eerst wat druk opbouwt in de slang; wat bij druppel lekkage? Geen aan/uit knop schijnbaar ( accu verwijderen?).

Is het alleen de lans/steel dan zal er wel een rvs pijpje te vinden zijn voor meer stevigheid.

• Teijgetje
Lord Anubis schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:50:
[...]

Ken degene niet die jij hebt maar had al bij de Lidl gekeken en zag toch veel terugkerende problemen bij de andere twee; vind wel het accu systeem handig. Heb er enkele n.l. Ben dus hevig aan het twijfelen de kleine Lidl of van de link? Pompje in het handvat wat dus moet zuigen; weet niet hoelang dat blijft leven. Bij de Lidl die eerst wat druk opbouwt in de slang; wat bij druppel lekkage? Geen aan/uit knop schijnbaar ( accu verwijderen?).

Is het alleen de lans/steel dan zal er wel een rvs pijpje te vinden zijn voor meer stevigheid.
Ik heb alleen ervaring met de goedkoopste, van 20 euro, die niet meer te krijgen is.

• Lord Anubis
Teijgetje schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Ik heb alleen ervaring met de goedkoopste, van 20 euro, die niet meer te krijgen is.
Iig bedankt voor je info en meedenken.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 11:55
Teijgetje schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 06:17:
[...]

Ik heb de dunne en dikke buis van Gardena en heb geen probleem zover ik weet.
Wel moet bij de dikke buis het "warm" gebeuren om het makkelijker in het gaatje te drukken, maar in de zon is genoeg.

De dunne gardenabuis heeft een binnendiameter van 4,6 mm, dat zou het verschil kunnen zijn.
Maar kopje heet water is niet genoeg? Een aansteker maakt het vaak te zacht en onwerkbaar.
Maar dat heb ik eigenlijk alleen bij de dikke slang nodig zover ik me herinneren kan, maar meer met dikke bochten ed.
In de dikke buis wil je de dunne stukjes er zo in duwen zonder aansteker zodat het terugveert als het dikke randje er door is.
Ik ga voor die 8 euro toch maar een echte dunne gardenbuis kopen. Scheelt me een hoop tijd en frustratie. Verder draait het systeem. Helaas (of misschien was dit juist slim) heb ik bij het aanleggen drie keer een tyleenslang vanaf de kraan naar de borders gelegd. Dit betekent dat ik deze nu dus na de bewateringscomputer moet splitsen. Met lage druk krijgt niet iedere leiding evenveel water. Geen groot drama, maar even aankijken hoe stabiel het blijft. Nogmaals bedankt voor de tips en hulp!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:18
Teijgetje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Waanzinnig dat tandwielen voor een K46 amper te bestellen zijn in Nederland en je een nieuwe hydrostaat aangepraat wordt a €1450.
Uiteindelijk €750 aan onderdelen uit Amerika, Frankrijk en Italie, via eBay. :X :X
Ca. 85% moeten vervangen van de versnellingsbak aan tandwielen en pompen. :X :X
Dus ik hoop dit weekend de maaitractor weer werkend te hebben, en aangepast zodat de hydrostaatolie voortaan gewoon ververst kan.

Mocht je ook een K46 Tuff Torq hydrostaat onder je maaier hebben, ververs de olie, of laat dit doen. Hydrostaat moet uitgebouwd worden.
Wellicht voor jou te laat; https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/reparaturangebot-tuff-torq-k46-hydrostat-getriebe-aufsitzmaeher/3453973247-89-3008 Op Ebay.de staan verschillende aanbieders van onderdelen, of reparaties.

[ Voor 32% gewijzigd door Linux gebruiker op 25-07-2026 13:42 ]

• Teijgetje
Nee hoor, niet te laat.
Ik heb echt overal gezocht naar betaalbare onderdelen, maar voor je het weet zit je bijna aan die €1450 voor een gloednieuwe, ex arbeid.
Er zijn een 6 versies van de K46BD, (onderaan), je moet de juiste (serienummer) hebben om de juiste onderdeelnummers te kunnen vinden.
Dit is mijne.
Leveranciers en ook John Deere leveren die onderdelen niet standaard, bij JD staat het niet eens in de catalogus. Maar ook Ordertree, die alle onderdelen verkoopt, verscheept niet naar Europa, alleen in Amerika. (en daar zou btw en inklaring bijkomen)

Ik heb de reparatieset (part 201, met daarin parts 200, 24, 31 en 38) die de kleinanzeigenreparatieshop zegt te vervangen, en die hier € 590 kost, voor €370 van eBay uit Frankrijk, voor een Stiga met dezelfde K46BD hydrostaat. (enige op eBay op onderdeelnummer, standaard complete revisie/vervangings-set incl pakkingen filters etc.)
Die reparatieset is gewoon duur, je kan de pompen reviseren voor ca. 200 (in Canada/Amerika, maar eerst zelf alles opsturen ter revisiecheck) als dat nog kan, dus ik verwacht dat ze dat doen, wel origineel maar niet nieuw, anders is het niet lonend voor €700.

Van dezelfde firma in Frankrijk komt ook via eBay een nieuw tussentandwiel (part 66) vandaan a €47.
Een nieuw remtandwiel (part 42) komt via eBay uit Italië voor €45, laatste te vinden op onderdeelnummer.
Een gebruikt hoofd aandrijf tandwiel (part 62) met alle 4 de planetaire tandwielen en clips (parts 61, 70 en 71), en een gebruikt tussentandwiel (part 67) komt voor €170 uit Amerika, incl belasting/invoeren. Deze waren op foto`s in uitstekende staat, wat ook zo was, geen schade, als nieuw.
Alle prijzen zijn inclusief verzendkosten en bijkomende kosten.

Dan zijn er nog twee kogellagers ( parts 35 en 43) die vervangen moesten en 3 liter olie, € 60 samen .
En wat seegerringen en C-clips.

Ook in België en Nederlandse leveranciers gevraagd, maar nieuw is alles schrikbarend duur of de onderdeelnummers kunnen niet geleverd.
En levertijden benaderen haast die van mijn bestelling in Amerika.

Al met al dus alle tandwielen, 2 pompen, de hoofdunit, 2 lagers en olie/filters rubbers/oliekeringen vervangen voor € 700 puur aan onderdelen, zonder arbeidsloon.
Die € 700 van kleinanzeigen is dus zonder alle tandwielen, en zonder oliepluggen tappen, en waarschijnlijk gereviseerde pompen.

Het houdt je van de straat......

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 25-07-2026 22:20 ]

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-08 09:41
Ik vroeg mij af of iemand tips heeft voor een hakselaar.

Ik heb ongeveer 1000m2 tuin en wil graag mijn snoeiafval hakselen, naast dat mijn groenbak constant volzit na 1 keertje wat snoeien zou het goed voor compost zijn.

De te hakselen materialen zijn snoeiafval van heggen, pioenrozen en takken van leibomen. Daarnaast heb ik nog wat wilgen geplant die ik wil snoeien om het afval te composteren. Ik heb ook wel eens wildgroeiende bomen maar dat is uitzondering op de regel.

Er zijn huis tuin en keuken hakselaars van 100-200 euro, maar het lijkt mij dat dit onvoldoende power heeft? Dan is er ook nog de optie benzine/380v, maar waar doe ik goed aan? Gaat dunner snoeiafval door zo'n ding? En is het eventueel mogelijk om karton te hakselen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Zoek eens op 'eliet' in dit topic, is wel een bekend merk.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:23

de Peer

under peer review

Ik zou inderdaad ook voor een 1-fase Eliet gaan. ongeveer 800 euro voor een Eliet Neo 2 als je hem nieuw koopt. Ik houd zelf Marktplaats in de gaten maar daar komen ze niet vaak tweedehands voorbij.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ging ook altijd jaarlijks de grote berenklauwen op het braak liggende veld achter ons huis omsteken, altijd lange broek, lange mouwen, en handschoenen aan. Die rotzooi wil ik niet bij onze spelende kinderen in de buurt hebben. Maar kwam wel elk jaar terug, tot ik een keer de wortels mee uitstak. Dit jaar geen grote berenklauw meer gezien, dus dat was effectief, in ieder geval. Hoefde niet meer dan een spade diep te gaan (bij relatief jonge berenklauw), dus valt mee.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
huppelepups schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:26:

Ik heb ongeveer 1000m2 tuin en wil graag mijn snoeiafval hakselen, naast dat mijn groenbak constant volzit na 1 keertje wat snoeien zou het goed voor compost zijn.

De te hakselen materialen zijn snoeiafval van heggen, pioenrozen en takken van leibomen. Daarnaast heb ik nog wat wilgen geplant die ik wil snoeien om het afval te composteren. Ik heb ook wel eens wildgroeiende bomen maar dat is uitzondering op de regel.

Er zijn huis tuin en keuken hakselaars van 100-200 euro, maar het lijkt mij dat dit onvoldoende power heeft? Dan is er ook nog de optie benzine/380v, maar waar doe ik goed aan? Gaat dunner snoeiafval door zo'n ding? En is het eventueel mogelijk om karton te hakselen?
Of een hakselaar voldoende power heeft is vooral afhankelijk van hoe dik je snoeiafval is. We hebben hier een simpele Parkside hakselaar van de LIDL (op dit moment € 169,- maar soms in de aanbieding voor aanzienlijk minder). voldoet prima voor ons doel, al zal een zwaardere hakselaar wat dikkere takken aankunnen en wat vlotter werken. In de specs staat maximale takdikte van 42 mm, maar dat is een beetje afhankelijk van het soort hout.

Ik zou vooral takken hakselen en geen dun spul met veel groen. Meestal laten we snoeiafval een paar dagen liggen (hebben we ruimte voor in onze tuin), zodat het wat droger is, dan gaat het beter door de hakselaar.

Overigens zou ik de houtsnippers niet bij je reguliere composthoop/vat gooien, die houtsnippers hebben wat langere tijd nodig dan het gewone groene en bruine tuinafval van vaste planten of onkruid om te composteren. Wij gebruiken de houtsnippers meestal voor wat tuinpaadjes, of eventueel als mulchlaag. Hoewel "AI" zegt dat het prima kan is onze ervaring toch wat anders.

Karton hakselen hebben we geen ervaring mee. Wij hebben zelf wel een tijdje karton toegepast in de tuin volgens deze methode, maar nu begreep ik onlangs dat karton vaak (micro)plastics bevat, dus dat is wat minder voor het milieu. Al is dat niet voor alle kartonsoorten van toepassing: het simpele bruine ribbelkarton bevat meestal geen (micro)plastics, het karton met een meer glimmende laag (vochtbestendig) of glossy prints bevatten meestal wel microplastics, beter niet hakselen voor de tuin dus.

Ik vermoed dat de Parkside geen partij is voor de genoemde / geroemde Eliet Neo2, maar is ook een andere prijsklasse. De Parkside hakselaar is ook behoorlijk rumoerig, maar ik denk dat dat voor de meeste hakselaars geldt.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:14

ik heb niet veel ervaring, maar wel eens met een paar bouwmarkt hakselaartjes gewerkt met een roterende schijf die elke keer wat afschopt. Dat werkt echt voor geen meter.
Je moet het er doorheen duwen.

Dan heb je nog van die geribbelde wielen die de takken er doorheen trekken. Dat is wat je moet hebben zou ik zeggen. Maar ik kan je niet van info voorzien welke machine je dan moet hebben

• Varkentje405
Wij hebben een hakselaar met ban die geribbelde wielen en een opvangbak. We gebruiken m jaarlijks op een paar momenten. Werkt prima. Het merk: einhell.

Ik kan je geen verdere info over vermogen ofmaximale takdiametergeven omdat ik de komende tijd niet thuis ben.

• pjot1
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Of een hakselaar voldoende power heeft is vooral afhankelijk van hoe dik je snoeiafval is. We hebben hier een simpele Parkside hakselaar van de LIDL (op dit moment € 169,- maar soms in de aanbieding voor aanzienlijk minder). voldoet prima voor ons doel, al zal een zwaardere hakselaar wat dikkere takken aankunnen en wat vlotter werken. In de specs staat maximale takdikte van 42 mm, maar dat is een beetje afhankelijk van het soort hout.

Ik zou vooral takken hakselen en geen dun spul met veel groen. Meestal laten we snoeiafval een paar dagen liggen (hebben we ruimte voor in onze tuin), zodat het wat droger is, dan gaat het beter door de hakselaar.

Overigens zou ik de houtsnippers niet bij je reguliere composthoop/vat gooien, die houtsnippers hebben wat langere tijd nodig dan het gewone groene en bruine tuinafval van vaste planten of onkruid om te composteren. Wij gebruiken de houtsnippers meestal voor wat tuinpaadjes, of eventueel als mulchlaag. Hoewel "AI" zegt dat het prima kan is onze ervaring toch wat anders.

Karton hakselen hebben we geen ervaring mee. Wij hebben zelf wel een tijdje karton toegepast in de tuin volgens deze methode, maar nu begreep ik onlangs dat karton vaak (micro)plastics bevat, dus dat is wat minder voor het milieu. Al is dat niet voor alle kartonsoorten van toepassing: het simpele bruine ribbelkarton bevat meestal geen (micro)plastics, het karton met een meer glimmende laag (vochtbestendig) of glossy prints bevatten meestal wel microplastics, beter niet hakselen voor de tuin dus.

Ik vermoed dat de Parkside geen partij is voor de genoemde / geroemde Eliet Neo2, maar is ook een andere prijsklasse. De Parkside hakselaar is ook behoorlijk rumoerig, maar ik denk dat dat voor de meeste hakselaars geldt.
@huppelepups
Ik heb die van de Aldi maar is echt een top apparaat! _/-\o_

• No Hands
Ik heb een 3fase Eliet en dat is een monster vergeleken met het 150 euro Wolfcraft dingetje wat ik eerst had. Die knikte de meeste takken alleen maar. Takken een week ofzo laten uitdrogen hakselen ze wel beter van, balderentroep niet te veel meehakseglen in zo een klein ding.

• Lord Anubis

zelf ook op zoek voor dat, en dan voorlopig voor distels. Enige tip dat ik kan geven voor distels is een hakselaar die messen gebruikt en geen die perst of zo. Heten geloof ik snijwalssysteem. Dus voor mij viel de Parkside van de Lidl af, helaas

[ Voor 4% gewijzigd door Lord Anubis op 27-07-2026 17:06 ]

• Eisbar
barry86 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:28:
[...]

ik heb niet veel ervaring, maar wel eens met een paar bouwmarkt hakselaartjes gewerkt met een roterende schijf die elke keer wat afschopt. Dat werkt echt voor geen meter.
Je moet het er doorheen duwen.

Dan heb je nog van die geribbelde wielen die de takken er doorheen trekken. Dat is wat je moet hebben zou ik zeggen. Maar ik kan je niet van info voorzien welke machine je dan moet hebben
Die met zo’n draaiende schijf maken ook veel meer herrie is mijn ervaring. Teveel voor ons hier want je bent wel tijdje bezig met zo’n ding. Bamboo kun je vergeten trouwens dat lukt alleen met professioneel spul. Ik heb onze bouwmarkt unit uiteindelijk weggedaan - teveel een Goldilocks apparaat (werkte met mooie rechte takjes van de juiste droogte, misschien 20% van ons snoeafval)

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 07:26

Na dat de oude Wolf hakselaar het had opgegeven gaan zoeken voor een nieuwe. Mijn shortlist was Forest master FM4DDE (https://forest-master.com/compact-electric-wood-chipper-4hp-direct-drive/) en de Bosch AXT 25 TC. Via een goede deal is het de Bosch geworden. Deze bevalt erg goed en doet precies wat ik ervan verwacht. De stukken zijn wellicht net wat groter als andere hakselaars maar prima om in de tuin te laten wegrotten. Helaas is ie wel al 1x onder garantie gerepareerd. Voor mij was doorslaggevend de goede deal die ik voor de Bosch zag en de slechte verkrijgbaarheid van de Forest Master.

• Lord Anubis
Batilan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Karton hakselen hebben we geen ervaring mee. Wij hebben zelf wel een tijdje karton toegepast in de tuin volgens deze methode, maar nu begreep ik onlangs dat karton vaak (micro)plastics bevat, dus dat is wat minder voor het milieu.
Ik gebruik karton al jaren b.v rond struiken of stukken grond; werkt hier in iedere geval beter dan houtsnippers. In andere gevallen; graaf ik een top laagje eruit, gooi dat in de groene container of bij de milieu straat, karton of stukken papier van ontvangen producten erin en dan daarover verse tuingrond. Gaat snel hoor.

• Batilan
Lord Anubis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:45:
[...]

Ik gebruik karton al jaren b.v rond struiken of stukken grond; werkt hier in iedere geval beter dan houtsnippers. In andere gevallen; graaf ik een top laagje eruit, gooi dat in de groene container of bij de milieu straat, karton of stukken papier van ontvangen producten erin en dan daarover verse tuingrond. Gaat snel hoor.
Het gaat inderdaad wel snel, en werkt prima. Alleen ging mijn reactie primair om het feit dat er in sommige soorten karton (micro-)plastics zitten, en dat je dat liever niet in je tuin hebt, ook bij het groen afval gooien is dan niet ideaal omdat daar weer compost van gemaakt wordt. Nu heb ik begrepen dat de standaard bruine ribbelkarton dozen meestal geen microplastics bevatten, maar het waterafstotende karton of met glossy foto's er op dus wel.

• Lord Anubis
@Batilan Daarom gooi i k zelfs papier wat glossy aanvoelt of glimmend papieren stickers zoals verzend etiketten bij het plastic vuil en niet bij papier. Trek ook altijd de tape van dozen er af en scheid deze apart.
Helaas zijn sommige dozen of verpakkingen nog steeds gebleekt.

• Batilan
Lord Anubis schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:50:
@Batilan Daarom gooi i k zelfs papier wat glossy aanvoelt of glimmend papieren stickers zoals verzend etiketten bij het plastic vuil en niet bij papier. Trek ook altijd de tape van dozen er af en scheid deze apart.
Helaas zijn sommige dozen of verpakkingen nog steeds gebleekt.
Nou dan is alles voor iedereen wel duidelijk inmiddels :)

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01-08 12:44
Ik mijn voor- en achtertuin laten verwilderen. Er komen zeker insecten en vlinders op af maar het ziet er uit als een braakliggend terrein. Hoge grassen en hoog "onkruid" er tussen door. Nu wil ik wat kleur toevoegen door wat verwilderingsbollen te planten.

Nu is mijn vraag: moet het gras eerst weer gesnoeid worden of kunnen die bollen er gewoon tussen gepland worden?

• Batilan
ErickN schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:42:
Ik mijn voor- en achtertuin laten verwilderen. Er komen zeker insecten en vlinders op af maar het ziet er uit als een braakliggend terrein. Hoge grassen en hoog "onkruid" er tussen door. Nu wil ik wat kleur toevoegen door wat verwilderingsbollen te planten.

Nu is mijn vraag: moet het gras eerst weer gesnoeid worden of kunnen die bollen er gewoon tussen gepland worden?
Welke verwilderingsbollen heb je in gedachten? In het algemeen verplaats ik me in het bolletje of zaadje wat ik wil planten / zaaien en bedenk me wat dat bolletje of zaadje nodig heeft (of ik vraag het aan AI of een zaai/plant omschrijving) en probeer daar aan te voldoen. Voor kiemen is in het algemeen wat vocht en warmte voldoende, maar daarna wil een plantje vaak ook wel wat licht ontvangen en wortels vormen, als het daarbij grote concurrentie ondervindt, dan kon het resultaat wel eens tegenvallen.

Als voorbeeld: de gemeente heeft hier op een eerder verwilderd plantsoen (doordat de wijk nog in aanbouw was) inheemse planten laten inzaaien. Ze hadden wel netjes een zaaibed gemaakt (dus alles was bij het zaaien geheel kaal). Er was echter bij het zaaien al sprake van wat grasjes, en er lag ook nog veel "onkruid" zaad in het zaaibed, er is behalve van een paar geraniums helemaal niets over van het ingezaaide. De aannemer die het uitvoerde had de gemeente er al voor gewaarschuwd, maar het budget was niet toereikend voor extra werkzaamheden, met als gevolg dat het geld wat er in is gestoken is weggegooid.

Nu kunnen sommige bolletjes wellicht wat sterker zijn omdat ze meer reserve hebben, maar ik geef het weinig kans als je ze gewoon in een veld met gras en onkruid plant.

Overigens hebben wij ook een jaar genoten van een verwilderde tuin, enkelen uit de buurt spraken er schande van, maar als je dan de torenvalken boven je tuin ziet bidden en na een duikvlucht met een muisje weg ziet vliegen is dat toch een mooie beloning. Nu beginnen we een "nette" tuin te krijgen, maar we hebben de torenvalken niet meer gezien :-(

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:09
Als de mensen die er schande van spreken, kunstgras en tegels in de tuin hebben, zou ik mij er lekker niks van aantrekken ;)

Wij hebben afgelopen jaren veel inheemse planten geplant en afgelopen jaar ook veel bolletjes geplant.

Inzaaien werkt maar beperkt in mijn ervaring, veel onkruid komt er tussen en dat is soms lastig onderscheiden van de inheemse plantjes dus koop ik ze maar groter (zonder pesticiden natuurlijk).

Volgens mij kan je prima bolletjes tussen de wildere planten zetten. Tip: doe meer bolletjes in de buurt van elkaar, dat ziet er leuker uit dan af en toe ergens een bolletje..

• Varkentje405
Ik heb vorig jaar verwilderingsbollen geplant, narcissen en tulpjes. Ik heb met het schepje een snede geprikt in het gras en toen de bol erin. Dat kan bij hoog gras maar ook in een keurig gesnoeid grasveldje. Voordeel van een gekortwiekt veldje: je kunt de bollen op de grond uitleggen om te kijken hoe ze in het grotere geheel komen te staan.

Met groepjes werken gaat inderdaad beter. Het ziet er leuker uit maar ook de bollen zelf voelen zich dan sneller “ thuis”. Bij ons deden de groepjes bollen het beter dan losse bollen.

Bollen planten betekent, afhankelijk van het soort dat je plant en wanneer de bol dus bloeit, dat je op een gegeven moment wel wat moet knippen/ snoeien in je grasveld. Anders zie je de bol niet maar ziet de bol ook te weinig / geen zon. Een bol heeft zon nodig om reserves aan te maken.

Wij hebben het ons zelf wat makkelijker gemaakt en de bollen in twee vlekken in het grasveld geplant. In het voorjaar maaien we die vlekken dus niet. Later in het seizoen maaien we het hele grasveld soms wel, soms niet. Het bloemenzaad doet het bij ons vooral goed in de nieuw aangeplante border. Die we dus geplant hebben omdat de bloemen niet wilden groeien.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Het ligt ook aan de bollen, denk ik. De 'klassieke' bolgewassen doen het hier helemaal niet, die willen toch een andere grondsoort, maar daslook en boshyacinten vullen elk voorjaar de complete tuin en groeien overal doorheen (zelfs de hier niet altijd geliefde klimop houdt ze niet tegen). Ideaal om te laten verwilderen.

Van boshyacinten wordt altijd gezegd dat ze halfschaduw willen, maar de mijne hebben die memo niet ontvangen en verspreiden zich eigen houtje door de voortuin op het zuiden in de volle zon.

• Lord Anubis
Had in of voor 1996 of eerder bij Gamma ( was net open) een zakje bollen gekocht die in de gulden bak lag, jaren later in 2005 of 2006 in de voortuin met een 30cm diepe plastic border cirkel geplant. Vond ze terug in een bak waar motor onderdelen lagen, bollen waren zelfs vettig. ondanks dat is dit het vierde of vijfde jaar dat ik ze actief eruit graaf want ze zitten overal, zelfs bij de buren. Het eerste jaar de grote delen van de tuin uitgegraven en door een gaas filter gehaald en onlangs weer er een stuk of 6 verwijderd met tig kleine bolletjes onder gronddoek en karton er doorheen. Gelukkig steeds minder.

Hoe zeggen ze dat “Schiet mij maar lek”, maar ik kan er geen touw aan vastknopen.
Enige dat ik kan bedenken is dat de mens het te veel bewerkt om het “speciaal “ te maken, waardoor de moderne bol het niet overal meer ‘doet’.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08 22:08
In het kader van gifvrij tuinieren en ik een beetje het ga verliezen van een tweetal problemen:
  1. rode bosmieren, steeds grotere vlakken in het grasveld worden geel. met een schep in de grond zie je alleen maar rode mieren. wat is de manier om deze aan te pakken (weg sturen hielp iig niet)
  2. bramenstruiken, het is verbazingwekkend om te zien hoe hard dat groeit.
Mocht iemand een goede tip hebben, hoor ik dat graag.

• akatar
Lord Anubis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:33:

Hoe zeggen ze dat “Schiet mij maar lek”, maar ik kan er geen touw aan vastknopen.
Enige dat ik kan bedenken is dat de mens het te veel bewerkt om het “speciaal “ te maken, waardoor de moderne bol het niet overal meer ‘doet’.
Of zijn ontworpen om korter mee te gaan, zodat er vaker/meer wordt verkocht.

Wij hebben een keer 1 jarige planten niet weggedaan eind van de zomer, hebben jaren lang elk jaar in bloei gestaan... (weet niet welke dat waren)

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:07:
  1. bramenstruiken, het is verbazingwekkend om te zien hoe hard dat groeit.
Uitgraven, uitgraven en uitgraven. Als iemand anders een betere tip heeft, dan hoor ik het ook graag.

uitgraven gaat wel iets makkelijker met een pikhouweel, maar blijft een k klus.

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:08
Wat gaaf dat hier ook een tuin topic is. Ik heb een paar vragen: over dik een maand zijn wij de nieuwe eigenaren van een tuin/terrein van zo'n 5000m2 (op klei). Dat wordt een forse upgrade van de 500m2 die we nu hebben. Het is voornamelijk ruig grasveld oa omdat de vorige eigenaren er dieren op had. In onze huidige tuin zijn we helemaal los gegaan met vnl inheemse planten (lees: we hebben echt alles gepoot wat we konden vinden en hoopten dat opkwam) en het is een paradijs geworden voor hommels, bijen en vlinders en meer. Ook in de nieuwe tuin willen we dezelfde waarde creëren door een tuin te creëren waar vogels, insecten, herten en andere dieren op af komen. Dat zal niet lukken met dezelfde inspanning per m2 die we nu leveren. Dat brengt uiteraard een fors aantal vragen met zich mee en veel vallen en opstaan. We hebben plannen zat: een houtwal, bloemenwijde, perken met inheemse struiken en misschien een groentetuin (als die er komt wordt dat later).

Ik ben daarom wel benieuwd wat de mensen hier met een grote tuin als top tips mee zouden geven wetende wat ze nu weten. Wat zou je anders doen dan wel fouten die je graag had vermeden?

Ik ben ook benieuwd hoe jullie het doen met grasmaaien. Ik laat het gras nu nooit liggen en dat zorgt er voor dat er van alles bloeit in het gras (want verarming van de grond helpt heb ik begrepen) . Het is niet alleen erg mooi, het trekt ook veel bijen en hommels aan. Het gras weghalen is nu nog te doen maar dat is met een dergelijk terrein straks wel anders.

Ook ben ik benieuwd naar welke keuze te maken mbt een (zit)maaier, al ik wil uiteindelijk leren het met een zeis te doen. Er komen veel bomen, perken en ik wil kunnen kiezen wat ik wel en niet maai dus een frontmaaier lijkt mij dan het meest logisch? En dan als het even kan elektrisch want die hebben, als ik het zo lees, minder onderhoud nodig en produceren veel minder lawaai. Maar ik laat mij graag informeren hier.

• akatar
@Eppo ©

Denk dat je de bramenstruiken bedoeld?
Bij mij staan de stuiken door de andere planten heen, ik heb vorig jaar een groot stuk bramenvrij gemaakt. Alles uitgegraven. Dit jaar staan er nog meer dan voor die tijd.....

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:52
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Onze krenteboom heeft het zwaar. In eerste instantie dacht ik door de droogte, ik probeer niet te vaak en als ik het doe “diep” water te geven. Maar nu valt toch het blad wel op. Zwarte/bruine rondjes. Lijkt op de vlekken ziekte, maar ik weet t niet zeker. Als dat het geval is zie ik online vooral advies om te zorgen voor goede lucht circulatie, maar het zou zonde zijn om de boom te gaan snoeien voor iets wat misschien niet eens aan de orde is. Bovendien wordt hij al natuurlijk gesnoeid door 2 dikke duiven die in het voorjaar alle krentjes/besjes komen snoepen. Hier wat foto’s voor t beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKEuldDEybV_89ePmDG79FF0_M0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlBQdF4z31CyPTL2U5YDLBHG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eywK4lkxzuonCwJqG948hx40ypY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcNxUko90MWVmUEIEBbDuCar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Rgdt0DsLHfi04NIZ--6Efrkmes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbZ1oxHzdfRQkI8TzwAnRuOs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Chabio op 02-08-2026 15:45 ]

• akatar
@Kevf

Wij hebben hier vlinderstruiken staan, dit levert grote aantallen vlinders en bijen op.

Een deel van onze tuin is "natuurtuin" wat daar groeit laten we geworden, heeft ook als nadeel dat er overal ineens eikebomen etc staan.
Een door jouw ingerichte tuin zal je ook zo willen houden, dus extra werk.

Voor de vraag grasmaaier, zou ik voor een robotmaaier gaan. behalve het gemak hebben alle dieren die jij wil in je tuin hier het minst last van.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:23

de Peer

under peer review

akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:47:
@Kevf

Voor de vraag grasmaaier, zou ik voor een robotmaaier gaan. behalve het gemak hebben alle dieren die jij wil in je tuin hier het minst last van.
Inderdaad, minder onderhoud, minder werk, minder herrie, brandstof etc.

En gras zou ik sowieso laten liggen. Ook dan 'verarmt' je gazon, want waarom gooien we anders gazonmest?

• No Hands
ik ben toch maar eens water gaan geven ondanks dat ik vind dat de natuur het zelf maar moet regelen, de zeeklei waar we hier op wonen en waar onze tuin uit bestaat is gort en gort droog en mokerhard. Pomp naast de sloot en een uurtje de tuinslang laten lopen naast alle fruitbomen. Gisteravond de groentetuin maar eens een paar uur onder de sproeier gehad. Dan kan het er wel weer een tijdje tegen hoop ik. Het gras is inmiddels allemaal wel geel en de borders uitgedroogd maar dat knap wel weer op als er ooit regen komt.

• hoevenp
Kevf schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:42:
Wat gaaf dat hier ook een tuin topic is. Ik heb een paar vragen: over dik een maand zijn wij de nieuwe eigenaren van een tuin/terrein van zo'n 5000m2 (op klei). Dat wordt een forse upgrade van de 500m2 die we nu hebben. Het is voornamelijk ruig grasveld oa omdat de vorige eigenaren er dieren op had. In onze huidige tuin zijn we helemaal los gegaan met vnl inheemse planten (lees: we hebben echt alles gepoot wat we konden vinden en hoopten dat opkwam) en het is een paradijs geworden voor hommels, bijen en vlinders en meer. Ook in de nieuwe tuin willen we dezelfde waarde creëren door een tuin te creëren waar vogels, insecten, herten en andere dieren op af komen. Dat zal niet lukken met dezelfde inspanning per m2 die we nu leveren. Dat brengt uiteraard een fors aantal vragen met zich mee en veel vallen en opstaan. We hebben plannen zat: een houtwal, bloemenwijde, perken met inheemse struiken en misschien een groentetuin (als die er komt wordt dat later).

Ik ben daarom wel benieuwd wat de mensen hier met een grote tuin als top tips mee zouden geven wetende wat ze nu weten. Wat zou je anders doen dan wel fouten die je graag had vermeden?

Ik ben ook benieuwd hoe jullie het doen met grasmaaien. Ik laat het gras nu nooit liggen en dat zorgt er voor dat er van alles bloeit in het gras (want verarming van de grond helpt heb ik begrepen) . Het is niet alleen erg mooi, het trekt ook veel bijen en hommels aan. Het gras weghalen is nu nog te doen maar dat is met een dergelijk terrein straks wel anders.

Ook ben ik benieuwd naar welke keuze te maken mbt een (zit)maaier, al ik wil uiteindelijk leren het met een zeis te doen. Er komen veel bomen, perken en ik wil kunnen kiezen wat ik wel en niet maai dus een frontmaaier lijkt mij dan het meest logisch? En dan als het even kan elektrisch want die hebben, als ik het zo lees, minder onderhoud nodig en produceren veel minder lawaai. Maar ik laat mij graag informeren hier.
Onze tuin is niet zo groot maar met 2700m2 wel flink. Paar dingen die goed waren / ik anders zou doen:
  • Dag 1: robotmaaier voor het al uitgezette gras, +/- 1/4 van de tuin. Deze laat het gras ook achter, waardoor je gelijk voedt. Mooi voor een deel, zeker in zon grote tuin
  • Ander deel laten we best wild, maai ik zelf een paar keer per jaar in delen. Daar worden de insecten blij van.
  • Tip die ik ooit ergens las: werk vanaf het huis steeds verder naar buiten. Dat hielp mij erg met prioriteren.
  • Wat ik anders zou doen: ik heb teveel planten in te kleine aantallen neergezet. Op die grootte zou ik eigenlijk 9 planten per keer (en misschien wel meer) planten. Nu deed ik vaak 3, want dat wordt veel aangeraden, maar dat is echt te ielig voor onze tuin.
  • Wat heel goed werkte: in de herfst planten. Dan moet je wel lang wachten, maar heb je planten die een droog voorjaar/zomer goed aankunnen.

• hoevenp
akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:47:
@Kevf

Wij hebben hier vlinderstruiken staan, dit levert grote aantallen vlinders en bijen op.

Een deel van onze tuin is "natuurtuin" wat daar groeit laten we geworden, heeft ook als nadeel dat er overal ineens eikebomen etc staan.
Een door jouw ingerichte tuin zal je ook zo willen houden, dus extra werk.

Vlinderstruiken zijn wel twijfelachtig hoe goed ze zijn voor vlinders. In Zwitserland bijvoorbeeld worden ze al als invasief gezien. De vlinders leggen er eitjes op, maar omdat de larven/rupsen de bladeren niet kunnen eten, gaan ze dood. Beter inheemse struiken planten.

Nu heb ik ze zelf ook hoor die vlinderstruiken, maar ik ben wel naar alternatieven aan het zoeken.

• Varkentje405
@Chabio : ik denk dat je een krentenboom ziet die het zwaar heeft. Die van ons staan er net zo bij. Het is niet alleen de droogte maar ook de zon waardoor de blaadjes langzaam gaar koken. Ik zou de zwarte vlekjes in de gaten houden maar nu zeker niet gaan snoeien. Dan raakt je boom echt in shock.

@ kevf: hier een kleinere tuin (1300m2). Wij tuinieren op zand, dus niet helemaal vergelijkbaar met jullie perceel. Maar toch ook wel een beetje wel. Wij hebben een jaartje eerst gekeken hoe de bestaande tuin functioneerde, waar komt de zon op, waar is schaduw en waar niet..dat soort werk. We zijn vervolgens elke plant seizoen ( dus in voorjaar en najaar) borders gaan aanplanten. We hebben vooral niet alles tegelijk gedaan. Ik ben al 5 jaar aan het aanplanten dus. Voor mij is dat pure ontspanning en ik word echt blij van. Plannen maken, inkopen kuilen graven en lekker in de grond wroeten. En nog een voordeel van faseren: we hoeven elk jaar maar een klein deel van de tuin intensief te helpen in de zomer. De rest is al op zijn plek gegroeid.

Ik heb ook delen van de tuin aan de natuur geschonken. Met bosplantsoen, brandnetels, we wieden daat niet en ik snoei eigenlijk ook niet in die hoeken. Er liggen stapeltjes snoeihout ( takken die ik niet kan versnipperen). Onze egel is daar erg content mee.

Er zijn een paar clubs waar je gratis bpsplantsoen en andere inheemse struiken kunt krijgen. Als je nu al weet waar je dat wilt planten komen ze je zelfs helpen met planten. Dwz, dat deden ze bij onze buurvrouw ( perceel=10000 m2).

voor grasmaaien heb ik geen tips. Wij willen zo min mogelijk gras en mijn man maait met de elektrische handmaaier. Hier is de grond schraler dan schraal dus wij laten al het gras liggen. In de hoop op meer organisch materiaal op de langere termijn. Wij hebben ook eerder een kruidenmat dan een grasmat. Mijn buurman komt minimaal 3 keer per jaar met de tip dat ik al dat onkruid maar gewoon eens goed moet kapotspuitrn. Want al die bloemetjes zijn geen gezicht. Dus….

In alle borders liggen houtsnippers ( van een lokale bomenrooier en elk jaar vul ik ze aan ) en sinds dit jaar hebben alle grote struiken en bomen en planten in de vollezon een dikke plak schapenwol over de kluit liggen. En dat werkt echt enorm goed tegen de uitdroging. Die planten staan er echt een stuk beter bij dan de planten zonder wol. Die heb ik ook nog en met opzet wolloos gelaten om te kunnen vergelijken. Ik heb ook bijna overal druppelslangenn ingelegd en ik geef nu de verschillende borders een keer per anderhalve week ofzo wel water. Puur om de planten te laten overleven.

[ Voor 0% gewijzigd door Varkentje405 op 02-08-2026 18:17 . Reden: Taalfout ]

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Kevf schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:42:
We hebben plannen zat: een houtwal, bloemenwijde, perken met inheemse struiken en misschien een groentetuin (als die er komt wordt dat later).
Dat klinkt al goed! Ik heb 'm al vaker gepost, op Erfparadijzen staat de nodige inspiratie. Is er ruimte voor een boomgaard/voedselbosje? Of een vijver?

• Teijgetje
akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:07:
In het kader van gifvrij tuinieren en ik een beetje het ga verliezen van een tweetal problemen:

• bramenstruiken, het is verbazingwekkend om te zien hoe hard dat groeit.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[/list]
Mocht iemand een goede tip hebben, hoor ik dat graag.
Ik heb hier van alles geprobeerd, veelal uitgraven waar mogelijk en natuurlijk snoeien, maar het lijkt er op dat ze twee keer zo sterk terugkomen.
Mijn laatste experiment is helaas toch gif.
Al beperkt zich dat momenteel tot een enkele steel.

De dikke steel heb ik afgeknipt tot op ca 20 cm boven de grond.
In het zachte witte midden een gat geboord, en dit gat vol laten lopen met een 15% Glyfosaatoplossing met een vleesspuit. Het gif zakt langzaam dus ik vul hem nogmaals na.
Reden is dat ze tussen de beplanting groeien die ik niet dood wil hebben, ik kan dus niet het blad bespuiten zonder andere vegetatie te raken. De stam achter de steel is van een grote Rhododendron.
En omdat het zo geen andere planten raakt, en het niet verspreid door de grond, hoop ik dat dit effectief is.
Voorlopig staat de scheut er na een maand zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJFT2Zuhpwo1jm-yLwnamsdEM60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqP5pHvebbs95oHSuk5cixIj.jpg?f=fotoalbum_large

Niet helemaal dood maar wie weet gebeurt dat nu langzaam.
In ieder geval geen uitlopers. (al moet ik even dubbel checken morgen of er niet toch iets uitloopt rechts onderaan als je hem uitvergroot door twee keer op de foto te klikken)
En of de basis toch niet ook al dood gaat, bij uitvergroten zie ik hetzelfde bruin bij de grond.

Ik had onkruid in het grind waar ik niet van af kwam dat ook een maand nodig had om dood te gaan. (Daar wel gewoon het blad besproeit met Genoxone ZX).
Dat het wat langer duurt voor het afsterft lijkt me bij sommige soorten dan ook normaal.

Er komt nog een vervolg met braam geïnjecteerd met Genoxone ZX, op blad schijnt het ook goed te werken tegen braam, hoe het geinjecteerd tussen beplanting in werkt is de vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 02-08-2026 22:51 ]

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
akatar schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:42:
@Eppo ©

Denk dat je de bramenstruiken bedoeld?
Bij mij staan de stuiken door de andere planten heen, ik heb vorig jaar een groot stuk bramenvrij gemaakt. Alles uitgegraven. Dit jaar staan er nog meer dan voor die tijd.....
Yep, het is een doorlopend proces. Ik heb begin dit jaar gedeeltes van mijn tuin gewoon alles gesnoeid tot net boven de enkel en daarna alle bramen er uit gegraven (Het stond bij mij zo hoog dat ik na het snoeien 2 appelbomen, 1 perenboom en 1 dode boom heb teruggevonden…). Ze komen nu weer terug, maar in mindere maten en minder goed geworteld (loop elke 2 weken even een rondje om het bij te houden). Heb mij ingesteld op 3 jaar blijven herhalen en dan hopen dat het weg is.

@Teijgetje Genoxone ZX had ik ook geprobeerd op de bramen, maar het resultaat was meer een slaphangende braam die wat last van de warmte had dan er eentje die dood ging. Ik wacht je resultaat met injecteren af (of ik bestel zelf even de vleesspuit om het te proberen)

[ Voor 14% gewijzigd door Eppo © op 02-08-2026 22:41 ]

• Teijgetje
@Eppo ©
Injecteren is een groot woord, de steel is te hard, je moet echt met een boortje het hart uit de steel boren zodat je een reservoir krijgt met gif.
Waarvan ik hoop dat het naar beneden getransporteerd wordt.
Maar de vleesspuit is daar wel makkelijk voor.

Japanse duizendknoop kan je wel gewoon direct injecteren onder de tweede knoop boven de grond begreep ik.
Ik zal ook nog een experiment doen met alleen een gat boren in de steel vanaf de zijkant naar beneden, en dit vullen, maar met de braam verder in blad.
Om te kijken of dit transport naar de wortels bevordert als er een grotere sapstroom in stand blijft.

• akatar
Teijgetje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:08:
[...]

Ik heb hier van alles geprobeerd, veelal uitgraven waar mogelijk en natuurlijk snoeien, maar het lijkt er op dat ze twee keer zo sterk terugkomen.
Mijn laatste experiment is helaas toch gif.
Al beperkt zich dat momenteel tot een enkele steel.

De dikke steel heb ik afgeknipt tot op ca 20 cm boven de grond.
In het zachte witte midden een gat geboord, en dit gat vol laten lopen met een 15% Glyfosaatoplossing met een vleesspuit. Het gif zakt langzaam dus ik vul hem nogmaals na.
Reden is dat ze tussen de beplanting groeien die ik niet dood wil hebben, ik kan dus niet het blad bespuiten zonder andere vegetatie te raken. De stam achter de steel is van een grote Rhododendron.
En omdat het zo geen andere planten raakt, en het niet verspreid door de grond, hoop ik dat dit effectief is.
Voorlopig staat de scheut er na een maand zo bij:
[Afbeelding]

Niet helemaal dood maar wie weet gebeurt dat nu langzaam.
In ieder geval geen uitlopers. (al moet ik even dubbel checken morgen of er niet toch iets uitloopt rechts onderaan als je hem uitvergroot door twee keer op de foto te klikken)
En of de basis toch niet ook al dood gaat, bij uitvergroten zie ik hetzelfde bruin bij de grond.

Ik had onkruid in het grind waar ik niet van af kwam dat ook een maand nodig had om dood te gaan. (Daar wel gewoon het blad besproeit met Genoxone ZX).
Dat het wat langer duurt voor het afsterft lijkt me bij sommige soorten dan ook normaal.

Er komt nog een vervolg met braam geïnjecteerd met Genoxone ZX, op blad schijnt het ook goed te werken tegen braam, hoe het geinjecteerd tussen beplanting in werkt is de vraag.
Ik vind het ook verbazend te zien hoe hard het groeit.

• Kevf
VeertienKaVier schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

Dat klinkt al goed! Ik heb 'm al vaker gepost, op Erfparadijzen staat de nodige inspiratie. Is er ruimte voor een boomgaard/voedselbosje? Of een vijver?
Dit is precies wat ik zocht! Ook super dat de ondersteuning per regio wordt aangegeven. Dankjewel. Er is ruimte voor alles wat je aangeeft al moet een vijver wachten totdat de kleine een zwemdiploma heeft en goed kan zwemmen. Gelukkig hebben we al een sloot aangrenzend aan de tuin. Het idee is om iig een aantal hoogstam fruitbomen te plaatsen. Qua plukken uiteindelijk wel onhandig maar wel wat het beste past in een ecologisch landschap van onze regio heb ik begrepen. Een voedselbos in de vorm van een permacultuur oid wordt nog wel even wachten vrees ik. Vlgm is dat nogal een klus.

• Kevf
Varkentje405 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:15:
@Chabio : ik denk dat je een krentenboom ziet die het zwaar heeft. Die van ons staan er net zo bij. Het is niet alleen de droogte maar ook de zon waardoor de blaadjes langzaam gaar koken. Ik zou de zwarte vlekjes in de gaten houden maar nu zeker niet gaan snoeien. Dan raakt je boom echt in shock.

@ kevf: hier een kleinere tuin (1300m2). Wij tuinieren op zand, dus niet helemaal vergelijkbaar met jullie perceel. Maar toch ook wel een beetje wel. Wij hebben een jaartje eerst gekeken hoe de bestaande tuin functioneerde, waar komt de zon op, waar is schaduw en waar niet..dat soort werk. We zijn vervolgens elke plant seizoen ( dus in voorjaar en najaar) borders gaan aanplanten. We hebben vooral niet alles tegelijk gedaan. Ik ben al 5 jaar aan het aanplanten dus. Voor mij is dat pure ontspanning en ik word echt blij van. Plannen maken, inkopen kuilen graven en lekker in de grond wroeten. En nog een voordeel van faseren: we hoeven elk jaar maar een klein deel van de tuin intensief te helpen in de zomer. De rest is al op zijn plek gegroeid.

Ik heb ook delen van de tuin aan de natuur geschonken. Met bosplantsoen, brandnetels, we wieden daat niet en ik snoei eigenlijk ook niet in die hoeken. Er liggen stapeltjes snoeihout ( takken die ik niet kan versnipperen). Onze egel is daar erg content mee.

Er zijn een paar clubs waar je gratis bpsplantsoen en andere inheemse struiken kunt krijgen. Als je nu al weet waar je dat wilt planten komen ze je zelfs helpen met planten. Dwz, dat deden ze bij onze buurvrouw ( perceel=10000 m2).

voor grasmaaien heb ik geen tips. Wij willen zo min mogelijk gras en mijn man maait met de elektrische handmaaier. Hier is de grond schraler dan schraal dus wij laten al het gras liggen. In de hoop op meer organisch materiaal op de langere termijn. Wij hebben ook eerder een kruidenmat dan een grasmat. Mijn buurman komt minimaal 3 keer per jaar met de tip dat ik al dat onkruid maar gewoon eens goed moet kapotspuitrn. Want al die bloemetjes zijn geen gezicht. Dus….

In alle borders liggen houtsnippers ( van een lokale bomenrooier en elk jaar vul ik ze aan ) en sinds dit jaar hebben alle grote struiken en bomen en planten in de vollezon een dikke plak schapenwol over de kluit liggen. En dat werkt echt enorm goed tegen de uitdroging. Die planten staan er echt een stuk beter bij dan de planten zonder wol. Die heb ik ook nog en met opzet wolloos gelaten om te kunnen vergelijken. Ik heb ook bijna overal druppelslangenn ingelegd en ik geef nu de verschillende borders een keer per anderhalve week ofzo wel water. Puur om de planten te laten overleven.
Echt een aantal hele goede tips dankjewel. De term kruidenmat kende ik niet maar is volgens mij precies waar wij naar op zoek zijn. Achter het huis staan een fors aantal bomen die als het ware een binnenplaats creëren en schaduw in de zomer. Daarachter is het plan een klein deel nog een 'gewoon' grasveld te creëren en de rest dan inderdaad meer een kruidenmat.

Mbt de clubs (ook de term 'bosplantsoen' kende ik niet): hoe hebben jullie die gevonden? Want het was precies waar ik het van de week met mijn vrouw over had: bijna alles staat al in overvloed in grote tuinen in de regio, dat moet dan toch voor bijna gratis kunnen?

Zo herkenbaar van die buurman :D Volgens mij staat op sommig tuingif ook een paardenbloem. Zonde want paardebloemen zijn 1 van de eerste voedselvoorzieningen in het jaar voor hommels en bijen. Ik heb ze allemaal laten staan en genoten van het gezoem. Daarna kwam het gewone klaver op. Nu bloeit de rolklaver. Etc Maar sommige van de buren hebben een biljartlaken als grasveld. Wat moet je er mee....

Wat dat betreft verbazen mij de tips voor een robotmaaier ook (van de andere leden, tips altijd welkom, dus ik ga het zeker verder uitzoeken). We hebben straks een tuin met al snel een stuk of 40-50 bomen. Het is grof terrein (al hoop ik het wel iig iets vlakker te krijgen) en ik wil stukken on the fly met rust kunnen laten. Daarnaast moet een robotmaaier bijna dagelijks over het terrein waardoor het al het leven op het gras ook mee maait. Dat is toch niet handig?

• Vincm
  • Laatst online: 16:22
Leuk om een paar herkenbare dingen te lezen in de recente reacties. Hier ook een bostuin/perceel (4500 m2) op zandgrond (Loonse en Drunense duinen). Ik heb het eerste jaar nog veel gemaaid omdat de vorige bewoner dat ook deed maar een paar jaar alleen nog maar een paadje om over te wandelen en de rest laat ik verwilderen. Maar óók problemen met veel bramenstruiken. Er staat hier ook woekerende bamboe die ik heb geprobeerd te doden, met glyfosaat spuiten en óók met rechtstreeks injecteren in de stam, helaas komt het gewoon weer terug...

• hoevenp
Kevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:24:
[...]

Dit is precies wat ik zocht! Ook super dat de ondersteuning per regio wordt aangegeven. Dankjewel. Er is ruimte voor alles wat je aangeeft al moet een vijver wachten totdat de kleine een zwemdiploma heeft en goed kan zwemmen. Gelukkig hebben we al een sloot aangrenzend aan de tuin. Het idee is om iig een aantal hoogstam fruitbomen te plaatsen. Qua plukken uiteindelijk wel onhandig maar wel wat het beste past in een ecologisch landschap van onze regio heb ik begrepen. Een voedselbos in de vorm van een permacultuur oid wordt nog wel even wachten vrees ik. Vlgm is dat nogal een klus.
Hahaha, ja wmb robotmaaier kan je een hele boom opzetten. Bij mij is dat een afweging: hoeveel tijd heb ik en hoe groot is de tuin. Bijkomstig was dat al een deel was aangelegd.

Dus ja, helemaal niet of heel zelden maaien is nog beter, maar met de hand in de hele tuin, daar heb ik de tijd en puf niet voor. Zat werk in de rest van de tuin. Maar dat is natuurlijk een afweging die iedereen het beste voor zichzelf kan maken. Het kwettert en zoemt hier in ieder geval dat het een lieve lust is. Meer dan een paar jaar geleden toen de tuin nog vol stond met evergreen struiken.

• Varkentje405
Hier kun je ook meer info vinden over bosplantsoen: meerbomennu.nl. Bij ons worden er elk jaar in het lokale krantje in oktober/ novemember oproepen gedaan. Ze delen dan gratis struiken( kaal wortelgoed) uit en er staat altijd bij dat je je kunt melden als je veel meer wilt hebben. Ik zou een rondje googlen: gratis bosplantsoen inheems en , dat soort woorden gebruiken.

De term “ kruidenmat “ heb ik zelf bedacht omdat “grasmat met kruiden en bloemen “ overal werd uitgelegd als: je wilt van je onkruid af. Nou nee, juist niet. Wat heel goed werkt voor meer bloemen en andere plantjes in het gras: koop het zaad dat je wilt en zaai op het moment dat de moederplanten normaal gesproken zaad laten vallen. Er is altijd wel een kaal plekje in je gazon te vinden. En anders maak je er een.

ik heb de afgelopen jaren een keer per jaar een halve dag iemand met een klein graafmachinetje laten komen. Bij ons voor grondwerk waar ik zelf geen zin in had. Je kunt zo iemand ook laten komen voor een grote oppervlakte braam of bamboe. Je laat dan de hele kluit weggraven en nog wat meer grond er om heen. Kost je een paar honderd euro ( uurprijs hier is 75-85 euro voor machine met machinist) maar dan is de bulk van het werk gedaan en hoef je zelf alleen nog maar naar de laatste worteltjes te zoeken.. je kijkt dan wel een jaar tegen een kale plek aan. Dat wil zeggen: ik zou pas iets nieuws planten als ik zeker weet dat de zooi weg is.

wij willen juist geen robotmaaier. In zulke grasveldjes bloeit echt niks. Dat is niet wat ik wil. Maar goed ons kruidenveldje is ook veel kleiner, dus hier wordt met het handje gemaaid.
edit:
ik heb onze buur net gevraagd waar zij haar bosplantsoen heeft geritseld. Ik hou jullie op de hoogte

[ Voor 3% gewijzigd door Varkentje405 op 03-08-2026 09:33 ]

• Varkentje405
Buuf geeft aan dat ze bosplantsoen heeft geregeld via “ aanpoten.nu” . Blijkbaar was dat destijds een actie die werd gesubsidieerd door brabantslandschap. Er zijn meer van zulke sites. Misschien kan de lokale IVN of de gemeente je op weg helpen naar kwekers in de buurt?

Ik heb ook de gegevens van een kwekerij hier in de buurt. Die kweekt dus op zand. Die meneer is bejaard en niet de snelste. Maar zijn prijzen zijn echt ontzettend laag. Zo heb ik het nog niet eerder meegemaakt. Dus mocht je die willen hebben, dan graag via een apart berichtje.

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:14
Dat laatste is ook wel goed om mee te nemen. Wat voor grond heeft de kweker? Als het veel afwijkt van wat je zelf als grond hebt is het lastiger om de gekweekte planten aan de gang te krijgen. Niet onmogelijk natuurlijk, maar het is handiger als de kweker op dezelfde grond zit.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Kevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:24:
[...]
Het idee is om iig een aantal hoogstam fruitbomen te plaatsen. Qua plukken uiteindelijk wel onhandig maar wel wat het beste past in een ecologisch landschap van onze regio heb ik begrepen.
Ja, plukken is veel meer werk, maar als je er niet van hoeft te leven is hoogstam zoveel mooier. Ik snap dat fruittelers voor het gemak gaan, maar het ziet er altijd een beetje triest uit, die kleine boompjes in zo'n raster, zeker met zo'n hageldoek erboven.

Voor appels zijn er in verschillende regio's pomologische verenigingen die je zeker op weg kunnen helpen voor bepaalde rassen. En de tip van de IVN is ook een goede, en natuurlijk (noemde ik ook al eerder) Velt, van oorsprong Vlaams maar nu ook in NL. Ik heb er al een paar cursussen gevolgd die erg nuttig waren. Hun boek Appel, peer en meer is ook een aanrader.

• Kevf
VeertienKaVier schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Ja, plukken is veel meer werk, maar als je er niet van hoeft te leven is hoogstam zoveel mooier. Ik snap dat fruittelers voor het gemak gaan, maar het ziet er altijd een beetje triest uit, die kleine boompjes in zo'n raster, zeker met zo'n hageldoek erboven.

Voor appels zijn er in verschillende regio's pomologische verenigingen die je zeker op weg kunnen helpen voor bepaalde rassen. En de tip van de IVN is ook een goede, en natuurlijk (noemde ik ook al eerder) Velt, van oorsprong Vlaams maar nu ook in NL. Ik heb er al een paar cursussen gevolgd die erg nuttig waren. Hun boek Appel, peer en meer is ook een aanrader.
Dat zijn goede tips dank. En ik ben het met je eens de hoogstammers zijn uiteindelijk veel mooier. Bij ons in het dorp staat een gigantische kers en aan de onderkant hangt al meer dan genoeg fruit. Maar goed ik ga het niet meer meemaken dat de bomen bij ons zo groot worden.

Ik ben ook wel benieuwd wat de maximale grootte is dat een boom gekocht kan worden en nog enigszins te planten is voor een particulier. Ik ben niet jong genoeg meer om met een boompje van 20cm te beginnen :+

• Varkentje405
VeertienKaVier schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Als zus en dochter van een fruitteler: het is ook vanwege de arbo dat ze laagstam hebben. De banken eisen ook een zo hoog rendement van je grond ivm investeringen enzo. Laagstam is veel beter te onderhouden, manipuleren en sneller. En ja, dat ziet er inderdaad veel minder mooi uit.

Ik word pas echt verdrietig van de akkerboeren die eindeloze hoeveelheden van het zelfde hebben enzo echt geen bijdrage aan biodiversiteit leveren. Wat mij betreft zouden daar ook andere landelijke en economische keuzes gemaakt moeten worden. Maar goed, die discussie hoort niet hier maar in een ander topic.

• Varkentje405
Kevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Dat zijn goede tips dank. En ik ben het met je eens de hoogstammers zijn uiteindelijk veel mooier. Bij ons in het dorp staat een gigantische kers en aan de onderkant hangt al meer dan genoeg fruit. Maar goed ik ga het niet meer meemaken dat de bomen bij ons zo groot worden.

Ik ben ook wel benieuwd wat de maximale grootte is dat een boom gekocht kan worden en nog enigszins te planten is voor een particulier. Ik ben niet jong genoeg meer om met een boompje van 20cm te beginnen :+
Die vraag kun je het beste aan een boomkweker bij jou in de buurt vragen. Hier op t zand moet je niet te groot/ oud starten: daarvoor is de grond te slecht. Een boom groeit hier op zijn plek. Maar mss is het bij jou op de klei anders. Ik denk dat iemand met ervaring je het beste kan adviseren

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Varkentje405 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Als zus en dochter van een fruitteler: het is ook vanwege de arbo dat ze laagstam hebben. De banken eisen ook een zo hoog rendement van je grond ivm investeringen enzo. Laagstam is veel beter te onderhouden, manipuleren en sneller.
Ik had nog niet eens aan de arbo gedacht, dat is inderdaad ook een factor. Ik snap de telers volkomen, hoor, hun afnemers (en consumenten) gaan echt niet meer betalen omdat hoogstam er zo mooi uitziet.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Kevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:23:
[...]
Ik weet niet waar je zit, maar ik heb goede ervaringen (niet specifiek fruitbomen, hoewel dat hun specialiteit is) met Frijns in Margraten. Gekozen voor het formaat 'past nog net door de garage naar de achtertuin', anders werd het takelen.

• Lord Anubis
@Kevf Vijvers zowel enkele diepe > 2m en enkele ondiepe. Eventueel met elkaar verbonden. Zeker deels met gras wat goed te maaien is. Brede wandelpaden van minimaal houtsnippers of grind met stevige onder bodem. Enkele schuurtjes/boshutten voor je gereedschap zodat ke niet hoeft te sleuren. Houd enkele grasveldjes vrij van mensen voor de geur, hertjes doen moeilijk.
Terzijde, ruilen voor 800m2? 😉
Pagina: 1 ... 202 203 Laatste