Hoe vaak sproei je als ik het vragen mag dat die planten er zoveel last van hebben? Volgens mij is het de regel 1x per week dacht ik en dan inderdaad 1x flinke hoeveelheid. Ik heb bijvoorbeeld nog helemaal niet gesproeid dit jaar (en vorig jaar ook niet) en het gras is nog super groen. Als je op zandgrond zit kan ik mij voorstellen dat je wat vaker moet sproeien maar dan zouden die planten ook niet moeten verzuipen.rens-br schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:23:
[...]
Ja de vijver is inderdaad niet het grootste probleem, maar de planten die achter de vijver groeien (Clematis / Passieflora) verzuipen een beetje in het water, er komen daar dan best wel wat plassen. Ook de rotsplanten (succulents) rondom het watervalletje vinden al dat water echt niet fijn. Zal die info even toevoegen aan de originele post.
Met dit weer? Sproei ik elke dag. En ben met je eens dat het wellicht niet zou moeten. Maar we hebben de sproeier vorige week anders neergezet en de rotsplanten doen het echt aanzienlijk beter.Tieske88 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:25:
[...]
Hoe vaak sproei je als ik het vragen mag dat die planten er zoveel last van hebben? Volgens mij is het de regel 1x per week dacht ik en dan inderdaad 1x flinke hoeveelheid. Ik heb bijvoorbeeld nog helemaal niet gesproeid dit jaar (en vorig jaar ook niet) en het gras is nog super groen. Als je op zandgrond zit kan ik mij voorstellen dat je wat vaker moet sproeien maar dan zouden die planten ook niet moeten verzuipen.
Ik had voor gras begrepen dat het beter is om vaker per week te sproeien en dan kleine hoeveelheden dan 1x per week heel veel.
[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 28-06-2026 00:01 ]
Geen idee waar je dat vandaan hebt, het is precies andersom.rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:00:
[...]
Ik had voor gras begrepen dat het beter is om vaker per week te sproeien en dan kleine hoeveelheden dan 1x per week heel veel.
Wanneer begin je met gazon sproeien?de Peer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:19:
[...]
Geen idee waar je dat vandaan hebt, het is precies andersom.
Sproei niet uit gewoonte, en zeker niet te snel. Dat is niet alleen zonde van het water, maar verzwakt ook je gras. Door bij droogte steeds te sproeien worden de wortels namelijk ‘lui’: ze zoeken niet dieper naar water en blijven lekker aan de oppervlakte wachten tot jij de sproeier aanzet. Zo ontwikkelt het gazon zich slechts oppervlakkig en wordt het kwetsbaar. Begin dus pas met sproeien als het minstens twee tot drie weken erg droog is geweest én het gras zichtbaar begint te verkleuren.
Hoe vaak moet je gras sproeien?
Als je besluit om te sproeien, doe het dan goed. Eén of twee keer per week diep sproeien is effectiever dan dagelijks een beetje. Zo stimuleer je het gras om diep te wortelen, waardoor het beter tegen droogte kan. Elke dag sproeien zorgt voor een zwak, oppervlakkig wortelgestel, waardoor je uiteindelijk meer water moet geven om je gazon groen te houden. Kies liever voor een efficiënte manier van water geven.
Bron: https://www.gardenersworl...uinklussen/gras-sproeien/
Wat ik ook al zei: ik heb hier het gras na de zaai periode 2 jaar terug nooit gesproeid en deze is al die tijd mooi groen gebleven.
Ook hier (omgeving Delft) heb ik volgens mij nog maar 1 keer gesproeid, in die droge periode tijdje terug.
Daarnaast wel de aardbeienplanten (in pot) en de moestuin regelmatig gesproeid, zeker de aardbeien dagelijks met dit weer
Daarnaast wel de aardbeienplanten (in pot) en de moestuin regelmatig gesproeid, zeker de aardbeien dagelijks met dit weer
Dan zou ik voor de simpelste oplossing kiezen: die planten eruit en naar een drogere plek, moeras- en oeverplanten erin.rens-br schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:23:
[...]
Ja de vijver is inderdaad niet het grootste probleem, maar de planten die achter de vijver groeien (Clematis / Passieflora) verzuipen een beetje in het water, er komen daar dan best wel wat plassen. Ook de rotsplanten (succulents) rondom het watervalletje vinden al dat water echt niet fijn.
Wow, dat is 40cm water, dat is echt extreem.Teijgetje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:07:
...
Ik schat dat er het afgelopen uur 400 liter per m2 gevallen is
...
Plaatselijk grote verschillen, hier (Eindhoven) maar 10mm totaal.
Een stukje verderop waren de boeren al weer aan het sproeien, maar ook heel veel maisvelden helemaal plat.
Denk dat het ook wel scheelt wat voor grond je zit. Wij zitten op zandgrond en nu met het sproeien loopt het water echt binnen no time weer weg. Neemt niet weg dat het wel logisch klinkt. De komende week maar eens wat minder sproeien en kijken hoe het zich gedraagd.Tieske88 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 03:28:
[...]
Wanneer begin je met gazon sproeien?
Sproei niet uit gewoonte, en zeker niet te snel. Dat is niet alleen zonde van het water, maar verzwakt ook je gras. Door bij droogte steeds te sproeien worden de wortels namelijk ‘lui’: ze zoeken niet dieper naar water en blijven lekker aan de oppervlakte wachten tot jij de sproeier aanzet. Zo ontwikkelt het gazon zich slechts oppervlakkig en wordt het kwetsbaar. Begin dus pas met sproeien als het minstens twee tot drie weken erg droog is geweest én het gras zichtbaar begint te verkleuren.
Hoe vaak moet je gras sproeien?
Als je besluit om te sproeien, doe het dan goed. Eén of twee keer per week diep sproeien is effectiever dan dagelijks een beetje. Zo stimuleer je het gras om diep te wortelen, waardoor het beter tegen droogte kan. Elke dag sproeien zorgt voor een zwak, oppervlakkig wortelgestel, waardoor je uiteindelijk meer water moet geven om je gazon groen te houden. Kies liever voor een efficiënte manier van water geven.
Bron: https://www.gardenersworl...uinklussen/gras-sproeien/
Wat ik ook al zei: ik heb hier het gras na de zaai periode 2 jaar terug nooit gesproeid en deze is al die tijd mooi groen gebleven.
De grasmatten liggen er overigens sinds september en het is nieuw voor mij. We hadden ook in eerste instantie de verkeerde mest erop gedaan, waardoor we op sommige plekken nu echt dode plekken hebben.
het effect ga je pas merken op de langere termijn. Nu heeft je gras nog korte wortels en dus vaker sproeien nodig. maar als je dit geleidelijk afbouwt krijg je langere wortels en volstaat af en toe sproeien.rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:26:
[...]
De komende week maar eens wat minder sproeien en kijken hoe het zich gedraagd.
Wat ook vooral belangrijk is als het lang droog is dan niet te vaak en niet te kort maaien. minsten 50mm lang laten het gras
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik wil wat irrigatie in mijn tuin aanleggen. Er liggen al meerdere 16mm tyleenslangen naar de planten. Nu dacht ik om hier lage druk sproeiertjes aan te koppelen. Weet iemand of het beter is om gaatjes te prikken in de 16mm slang, of om iets zoals dit te kopen? Ik heb al 4/6mm slangetjes.

De sproeiers waar ik naar kijk zijn deze:

Voor planten zou ik eerst druppelirrigatie overwegen. Dat is veel efficiënter dan zo'n sproeier die vaak ook nog meer nevel maakt dan druppels. Een beetje afhankelijk van het type planten kun je een druppelslang overwegen of losse druppelaars per plant (bij wat grotere planten kun je ook stukken druppelslang in een ring leggen (neem dan afstand 15cm ipv reguliere 30cm).peligro2k schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:13:
Ik wil wat irrigatie in mijn tuin aanleggen. Er liggen al meerdere 16mm tyleenslangen naar de planten. Nu dacht ik om hier lage druk sproeiertjes aan te koppelen. Weet iemand of het beter is om gaatjes te prikken in de 16mm slang, of om iets zoals dit te kopen? Ik heb al 4/6mm slangetjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kijk eens bij Irritech, Raintech of Wildkamp, daar kunnen ze je ook goed adviseren (al zijn ze in deze tijd wel erg druk).
Vooral als je met leidingwater beregent scheelt dat behoorlijk. Is meestal ook beter voor de planten en de structuur van de grond.
[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 28-06-2026 21:20 ]
Je hebt gelijk, 400 l/u is (te) veel, het is 40 l/u/m2. (volgens buienradar)7o9 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:12:
[...]
Wow, dat is 40cm water, dat is echt extreem.
Plaatselijk grote verschillen, hier (Eindhoven) maar 10mm totaal.
Een stukje verderop waren de boeren al weer aan het sproeien, maar ook heel veel maisvelden helemaal plat.
3 - 4 cm/u gemiddeld met een piek van 5,2 cm, in een uur.
Ik heb hier een kruiwagen staan die volgeregend is in een nacht.
:strip_exif()/f/image/1GiobsFG2LEOPCe8ivnRirSy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je willen weten hoe erg het hier echt was:
https://rtvrondevenen.nl/...chade-pas-echt-duidelijk/
https://rtvrondevenen.nl/...eens-park-volledig-blank/
https://rtvrondevenen.nl/...geen-duik-in-natuurwater/
Klinkt eerder als te veel mest op één plek.rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:26:
De grasmatten liggen er overigens sinds september en het is nieuw voor mij. We hadden ook in eerste instantie de verkeerde mest erop gedaan, waardoor we op sommige plekken nu echt dode plekken hebben.
Vooral met kunstmest heb je grote kans op verbranding als je overbemest.
Ik heb gaatjes geprikt en daar een 90 graden bocht of recht verlengstukje in geduwd, waar een slangetje op komt met een druppelsproeier.peligro2k schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:13:
Vanaf een plant kan je dan ook splitsen/verlengen zodat je niet heel veel slangetjes vanaf de hoofdleiding hebt.
De druppelsproeiers stel je in, maar kunnen ook echt sproeien.
Ik had ze al gelinkt, deze druppelsproeiers en deze verbindingset met prikker.
Dan ben je voor 20 euro klaar voor 90 planten.
Ik heb wel de kraandruk teruggebraacht met een basis2000 van Gardena, maar het werkt al jaren.
[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 29-06-2026 12:08 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ja. Dat was inderdaad ook nog wel een ding.Teijgetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:41:
Klinkt eerder als te veel mest op één plek.
Wat al gezegd is, water. Krijgt hij ook nog eens veel zon? Van nature zijn rhodo's een bosrand plant, dus liefst dagdeel wat schaduw óf anders echt voldoende vocht.warzaw schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:40:
Iemand enige ervaring met Rhododendron en waarom die er zo slecht bij kan staan? Ik heb een beetje rondgezocht en met chat (vrij onbetrouwbaar vaak met planten) dingen kunnen vinden over wortelrot en phytophtora schimmel.
Er is wel een kans dat hij wat overbewaterd is maar de rest van de tuin krijgt ook ongeveer zoveel en doet het prima…
[Afbeelding]
Daarnaast worden ze wel sterker als ze groter/ouder zijn.
Super, daar heb ik wat aan. Dat maakt het inderdaad wel erg betaalbaar, en makkelijk uit te breiden! Ik heb even gegoogled, maar in mijn geval, met een zeer kleine tuin, kan ik volgens mij de kraan half dicht draaien om minder druk te maken.Teijgetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:41:
[...]
Je hebt gelijk, 400 l/u is (te) veel, het is 40 l/u/m2.
3 - 4 cm/u gemiddeld met een piek van 5,2 cm, in een uur.
[...]
Klinkt eerder als te veel mest op één plek.
[...]
Ik heb gaatjes geprikt en daar een 90 graden bocht of recht verlengstukje in geduwd, waar een slangetje op komt met een druppelsproeier.
Vanaf een plant kan je dan ook splitsen/verlengen zodat je niet heel veel slangetjes vanaf de hoofdleiding hebt.
De druppelsproeiers stel je in, maar kunnen ook echt sproeien.
Ik had ze al gelinkt, deze druppelsproeiers en deze verbindingset met prikker.
Dan ben je voor 20 euro klaar voor 90 planten.
Ik heb wel de kraandruk teruggebraacht met een basis2000 van Gardena, maar het werkt al jaren.
@warzawdcl! schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:48:
[...]
Wat al gezegd is, water. Krijgt hij ook nog eens veel zon? Van nature zijn rhodo's een bosrand plant, dus liefst dagdeel wat schaduw óf anders echt voldoende vocht.
Daarnaast worden ze wel sterker als ze groter/ouder zijn.
Dit kan ik zeker beamen! Ik heb ze nu 5 jaar en de eerste jaren meerdere uren per avond per week water moeten geven. Nu 4 jaar later, hangen ze (nog) niet met 4 dagen boven de 30°C.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik heb er ook nog een bewateringscomputer tussen zitten, mijn model is niet meer leverbaar maar het is zoiets.peligro2k schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:48:
[...]
Super, daar heb ik wat aan. Dat maakt het inderdaad wel erg betaalbaar, en makkelijk uit te breiden! Ik heb even gegoogled, maar in mijn geval, met een zeer kleine tuin, kan ik volgens mij de kraan half dicht draaien om minder druk te maken.
Erg makkelijk met een app.
Ik heb inderdaad de watergift verhoogd en sowieso met de regen van afgelopen weekend staat hij er alweer iets beter bij!pjot1 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:20:
[...]
@warzaw
Dit kan ik zeker beamen! Ik heb ze nu 5 jaar en de eerste jaren meerdere uren per avond per week water moeten geven. Nu 4 jaar later, hangen ze (nog) niet met 4 dagen boven de 30°C.
@Tieske88 @Milo85 ik heb vandaag besteld, komende paar dagen zou het niet super heet wordenMilo85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:20:
Je kan aaltjes bestellen tegen mieren. Is een natuurlijke manier van bestrijden maar daar is het nu een beetje te warm voor. Even wachten tot de temperaturen wat naar beneden gaan
Begrijp wel dat het wat risicovol is, bovendien moet de grond niet uitdrogen.
Zal ze in ieder geval 's avonds uitgieteren als de temperatuur al gezakt is.
Inmiddels de boel binnen, maar ik vind de 'koppelstukken' erg moeilijk in de buis te krijgen. Zelfs als ik de buis verwarm met water of een aansteker. Ik heb overigens wel een 4/6mm (ipv de 4/7mm) buis, maar aangezien het interne gedeelte hetzelfde is, maakt het niet uit toch? https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0010KTDWA/ref=cm_cr_arp_d_btm?ie=UTF8Teijgetje schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:46:
[...]
Ik heb er ook nog een bewateringscomputer tussen zitten, mijn model is niet meer leverbaar maar het is zoiets.
Erg makkelijk met een app.
In mijn grasmat ontstaan na warmte/droogte op een aantal plaatsen makkelijk gele plekken. Zie hier:

Ik ben toch redelijk zorgzaam:
- lang sproeien, bij warm weer 2x per week of vaker;
- ik bemest consequent, inclusief kalk;
- dit jaar vilt weggehaald met verticuteerhark;
- ik belucht de grasmat:
- maai consequent, haal onkruid met de hand weg;
- maai op 5cm (eerder op 3, maar dat is te kort).
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat op deze plekken de wortels zwak/ondiep zijn door Engerlingen. Want de grootste delen van het gras staan er netjes groen bij, waar ik uit afleid dat de verzorging in orde is.
Wat denken jullie?

- ik belucht de grasmat:
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat op deze plekken de wortels zwak/ondiep zijn door Engerlingen. Want de grootste delen van het gras staan er netjes groen bij, waar ik uit afleid dat de verzorging in orde is.
Wat denken jullie?
[ Voor 6% gewijzigd door Tommy The Cat op 01-07-2026 22:59 ]
@Tommy The Cat Ik zou zeggen, pak een spade en schep een paar zoden uit en inspecteer. Dan weet je het.
nvm. wat een effect heeft zon beest! succes met het bestrijden!
[ Voor 77% gewijzigd door El Capitan op 02-07-2026 20:04 ]
Tommy The Cat schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:55:
In mijn grasmat ontstaan na warmte/droogte op een aantal plaatsen makkelijk gele plekken. Zie hier:
[Afbeelding]
- ik belucht de grasmat:
Wat denken jullie?
Engerlingen, hier zijn sinds een kleine week ook weer zulke plekken ontstaan. Tot nu toe lijken het er niet zoveel te zijn als andere jaren. Ik heb me wel voorgenomen om het gras juist geen extra water te gaan geven. Dat deed ik andere jaren in het bijzonder op deze plekken maar misschien maak ik juist daarmee de omstandigheden voor die beestjes nog beter.![]()
De rest van het gras ziet er hier ook wel goed uit.
Aaltjes erop en klaar. Had er vorig jaar ook last van en 2x verse aaltjes uitgezet volgens handleiding en de kale plekken werden weer groen en blijven dat vooralsnog ook.
Dat heb ik ooit gedaan maar vond het niet beter werken dan bijvoorbeeld Larvex. Ik laat het nu maar gewoon zo omdat ik in deze tuin in elk seizoen eigenlijk toch al andere problemen met het gras heb. Heeft te maken met het feit dat de tuin compleet omringd is door muren/bouwwerken en er veel water blijft staan en schaduw is.edwin2021 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:17:
[...]
Aaltjes erop en klaar. Had er vorig jaar ook last van en 2x verse aaltjes uitgezet volgens handleiding en de kale plekken werden weer groen en blijven dat vooralsnog ook.
Ik had me niet gerealiseerd dat het zo eenvoudig kon zijnMilo85 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:49:
@Tommy The Cat Ik zou zeggen, pak een spade en schep een paar zoden uit en inspecteer. Dan weet je het.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KM7xeIex2RqSWSrThFJ5hAY5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cJZN1MCTfi0Yxhbevxmd58lu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UFDQejEqRjNENehzVH3gycrB.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ql0cEsGZOxQd6zVlT45ZfPXJ.jpg?f=user_large)
Tijd voor Aaltjes!
Is het verstandig om de plantenborders dan meteen mee te nemen?
hoe diep heb je die gevonden? er zullen er dan toch vast meer zijn.
Vrij ondiep, denk tussen de 5 en 10 centimeter. Dit was de enige.
Nu heb ik slechts één deel eruit geschept (op de rand van geel en groen gras). Maar als er één is, dan ga ik uit van meer.
Nu heb ik slechts één deel eruit geschept (op de rand van geel en groen gras). Maar als er één is, dan ga ik uit van meer.
Ik heb de dunne en dikke buis van Gardena en heb geen probleem zover ik weet.peligro2k schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:27:
[...]
Inmiddels de boel binnen, maar ik vind de 'koppelstukken' erg moeilijk in de buis te krijgen. Zelfs als ik de buis verwarm met water of een aansteker. Ik heb overigens wel een 4/6mm (ipv de 4/7mm) buis, maar aangezien het interne gedeelte hetzelfde is, maakt het niet uit toch? https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0010KTDWA/ref=cm_cr_arp_d_btm?ie=UTF8
Wel moet bij de dikke buis het "warm" gebeuren om het makkelijker in het gaatje te drukken, maar in de zon is genoeg.
De dunne gardenabuis heeft een binnendiameter van 4,6 mm, dat zou het verschil kunnen zijn.
Maar kopje heet water is niet genoeg? Een aansteker maakt het vaak te zacht en onwerkbaar.
Maar dat heb ik eigenlijk alleen bij de dikke slang nodig zover ik me herinneren kan, maar meer met dikke bochten ed.
In de dikke buis wil je de dunne stukjes er zo in duwen zonder aansteker zodat het terugveert als het dikke randje er door is.
[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 03-07-2026 10:28 ]
Ik zie boorsel onder een oude boomstronk die ik heb laten liggen voor de vogels, insecten etc. Dat zal dus wel houtworm zijn. Ons oude huis met veel hout staat een meter of zes verderop. Laten liggen, behandelen of zsm dumpen? In een grote tuin kun je dit misschien niet voorkomen, maar ik ben echt bang dat ze naar binnen vliegen/lopen.
6 meter is geen enkel probleem is mij verteld. Ik had boktor en houtworm in de houtstapel die tegen de schuur aan lag, toen kwam er wel eens een verdwaalde houtworm in de balken van de schuur. Bestrijder erbij gehad, die vond dat ik het beter niet tegen de schuur kon stapelen Houthok 2m verderop was geen probleem.Suus1978 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:53:
Ik zie boorsel onder een oude boomstronk die ik heb laten liggen voor de vogels, insecten etc. Dat zal dus wel houtworm zijn. Ons oude huis met veel hout staat een meter of zes verderop. Laten liggen, behandelen of zsm dumpen? In een grote tuin kun je dit misschien niet voorkomen, maar ik ben echt bang dat ze naar binnen vliegen/lopen.
Dag allen, Gisteren zag ik een plant direct naast onze tuin in de openbare ruimte. Hij bloeide mooi, dus dacht eens kijken wat het is.. een foto leverde met AI het resultaat dat het vrijwel zeker een Japanse duizendknoop is. Mijn enthousiasme verdween snel.. zijn er mensen hier die ook een oordeel kunnen vellen? Gemeente is in elk geval vast ingelicht.
Dank vast!
Dank vast!
Jup, zeker een japanse duizendknoop.danielrene schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:18:
Dag allen, Gisteren zag ik een plant direct naast onze tuin in de openbare ruimte. Hij bloeide mooi, dus dacht eens kijken wat het is.. een foto leverde met AI het resultaat dat het vrijwel zeker een Japanse duizendknoop is. Mijn enthousiasme verdween snel.. zijn er mensen hier die ook een oordeel kunnen vellen? Gemeente is in elk geval vast ingelicht.
Dank vast![Afbeelding]
Blijf bij de gemeente er op hameren dat dit snel aangepakt wordt en de zaden zich niet kunnen verspreiden naar woningen.danielrene schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:18:
Dank vast![Afbeelding]
En schakel je buren in, in Engeland krijg je bijvoorbeeld al geen hypotheek meer als de tuin geïnfesteerd is met Japanse Duizendknoop.
Je zou de bloemen voordat ze zaad maken zelf kunnen verwijderen met een heggenschaar of bosmaaier als de gemeente niet snel reageert.
Er zijn diverse methoden om de plant te bestrijden maar op ecologische wijze is dat een strijd van jaren.
De dikke stelen injecteren met Glyfosaat is de enige bestrijding die snel werkt. Maar dit is arbeidsintensief en ook dit is een traject van jaren.
Maar gezien Glyfosaat verboden is voor particulieren is dat dus een zaak voor de gemeente.
Gooi in ieder geval elk snoeiafval bij het restafval zodat het verbrand wordt.
En ook glyfosaat werkt niet….. er is een hele industrie in Nederland en Europa om die plant te bestrijden.
Japanse duizendknoop groeit overal door heen: beton, steen, je begane grond vloer enzovoorts. Ik heb al van experimenten gehoord met bestrijding met stoom, electriciteit, bestrijding met varkens, kokend water, heel erg regelmatig kort afmaaien, afgraven.
Mijn collega’s gaven laatst aan dat keiharde concurrentie van een ander plant het beste werkt om de boel te remmen en onderdrukken. Bv snelgroeiende/ woekerende klimop. ( is die vieze plant toch nog ergens goed voor) .
Ik zou de gemeente alvast aansprakelijk stellen voor schade aan je eigendommen. Die plant bestrijden is iets waar je keihard en grof tegen aan moet gaan. En jij kunt niet zelf gaan graven in een gemeente plantsoen. Zij wel.
Succes!
Japanse duizendknoop groeit overal door heen: beton, steen, je begane grond vloer enzovoorts. Ik heb al van experimenten gehoord met bestrijding met stoom, electriciteit, bestrijding met varkens, kokend water, heel erg regelmatig kort afmaaien, afgraven.
Mijn collega’s gaven laatst aan dat keiharde concurrentie van een ander plant het beste werkt om de boel te remmen en onderdrukken. Bv snelgroeiende/ woekerende klimop. ( is die vieze plant toch nog ergens goed voor) .
Ik zou de gemeente alvast aansprakelijk stellen voor schade aan je eigendommen. Die plant bestrijden is iets waar je keihard en grof tegen aan moet gaan. En jij kunt niet zelf gaan graven in een gemeente plantsoen. Zij wel.
Succes!
In de gemeente waar ik werk maken er gebruik van vrijwilligers voor de bestrijding van de JDK.
Uitputting is daarbij de methode, alles bovengronds wordt gesnoeid en afgevoerd/vernietigd.
Alle groei locaties zijn in kaart gebracht en worden op deze manier bij gehouden.
Een kwestie van hele lange adem.
Ik kom trouwens net terug van een weekje op motor vakantie in Frankrijk.
Daar hele stroken/bermen/velden gezien waar de JDK alles compleet overwoekerd had.
Ingrijpen is dus zeer zeker nodig.
Begrazen met schapen schijnt ook te werken. Dus misschien wat pluizige vriendjes aanschaffen??
Uitputting is daarbij de methode, alles bovengronds wordt gesnoeid en afgevoerd/vernietigd.
Alle groei locaties zijn in kaart gebracht en worden op deze manier bij gehouden.
Een kwestie van hele lange adem.
Ik kom trouwens net terug van een weekje op motor vakantie in Frankrijk.
Daar hele stroken/bermen/velden gezien waar de JDK alles compleet overwoekerd had.
Ingrijpen is dus zeer zeker nodig.
Begrazen met schapen schijnt ook te werken. Dus misschien wat pluizige vriendjes aanschaffen??
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Haha was net toevallig een item in het Jeugdjournaal over de Japanse duizendknoop. In Venlo gebruiken ze blijkbaar een speciaal soort gif, wat de wortels aanpakt. Volgens het Jeugdjournaal werkt dat goed en zal het ook andere plekken ook toegepast worden.
er zijn verschillende duizendknopen en niet allemaal zijn ze japans en alles overwoekerend. Dus voordat je je heel erg zorgen maakt en allerlei rare bestrijdingsmethoden gaat bedenken. Kijk nog een keer goed. De vorm van de bladeren is volgens mij niet de japanse versie.danielrene schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:18:
Dank vast![Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Van de hovenier die hier de tuin heeft gedaan hoorde ik dat ze op sommige plekken de grond afdekken met zeil. Zo krijgt niets eronder meer licht en gaat het uiteindelijk allemaal dood. Maar dit moet schijnbaar 2 jaar, anders komt ie alsnog naar boven.
Hier in de wijk groeit het welig. Veel te laat voor bestrijding/inperken. Ik leer er mee te leven. Onkruid plukken is an sich geen stom klusje, lekker verstand op nul en gaan.
Hier in de wijk groeit het welig. Veel te laat voor bestrijding/inperken. Ik leer er mee te leven. Onkruid plukken is an sich geen stom klusje, lekker verstand op nul en gaan.
In Rotterdam (dacht ik) was er een bedrijf dat een maaimachine had uitgevonden die er zo een kleine snippers van maakte dat het als schadeloos compost ingezet kon worden.kepler schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:15:
Haha was net toevallig een item in het Jeugdjournaal over de Japanse duizendknoop. In Venlo gebruiken ze blijkbaar een speciaal soort gif, wat de wortels aanpakt. Volgens het Jeugdjournaal werkt dat goed en zal het ook andere plekken ook toegepast worden.
Ik heb toen ik nog bij Brabant Water werkte bij een nieuwbouw project ook mee gemaakt dat het op een deel van dat project aanwezig was.
Bovengrond is het toen allemaal er af gesnoeid en ondergronds in het in speciaal worteldoek ingepakt.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Je zou weleens gelijk kunnen hebben. Ik heb de foto even door Waarneming (Obsidentify) gehaald en die meldt dat het om aconogon (spec.) gaat, wel uit de familie van duizendknopen, maar geen Japanse. En de Japanse herkent Waarneming eigenlijk altijd wel.No Hands schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:17:
[...]
er zijn verschillende duizendknopen en niet allemaal zijn ze japans en alles overwoekerend. Dus voordat je je heel erg zorgen maakt en allerlei rare bestrijdingsmethoden gaat bedenken. Kijk nog een keer goed. De vorm van de bladeren is volgens mij niet de japanse versie.
Ze worden aangeboden als tuinplant, misschien is er eentje ontsnapt? Het loont in elk geval de moeite om in een geval als dit betere foto's te nemen, ook van details, en die te checken met een determinatiegids of -app.
De Japanse is hier trouwens al langer dan veel mensen denken: Von Siebold heeft in de negentiende eeuw veel groen meegenomen naar Leiden (de Hortus daar is trouwens een bezoek waard).
Kleine snippers moeten dan zo klein zijn dat het zaad poeder is en dan nog vrees ik dat het uitkomt.Bommes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:51:
[...]
In Rotterdam (dacht ik) was er een bedrijf dat een maaimachine had uitgevonden die er zo een kleine snippers van maakte dat het als schadeloos compost ingezet kon
Hoe strikt zijn ze met groenten en tuinplanten? Er zijn verschillende soorten van een tuinplant zoals hortensia?VeertienKaVier schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:02:
[...]
Je zou weleens gelijk kunnen hebben. Ik heb de foto even door Waarneming (Obsidentify) gehaald en die meldt dat het om aconogon (spec.) gaat, wel uit de familie van duizendknopen, maar geen Japanse. En de Japanse herkent Waarneming eigenlijk altijd wel.
Ik lees idd dat er verschillende steden en gemeenten (BE) schapen inzetten in de strijd tegen de Japanse duizendknoop.Bommes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:42:
ok te werken. Dus misschien wat pluizige vriendjes aanschaffen??
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/28/wilde-schapen-in-de-strijd-tegen-japanse-duizendknoop/
https://www.schoten.be/nieuws/inzetten-van-schapen-tegen-japanse-duizendknoop
https://www.deschorre.be/nl/beter-duizend-schapen
https://fgheysels.github.io/
Dank! Ik heb zojuist - na mijn melding bij de gemeente - contact gehad met de behandelende en zeer vriendelijke persoon. Kort en goed:
- hij was al bekend bij de gemeente (we zijn er enkele maanden geleden pas komen wonen);
- de gemeente heeft nog geen beleid, ze zijn diverse opties aan het onderzoeken. Op dit moment wordt de plant circa 4 keer per jaar gemaaid om 'm zoveel mogelijk uit te putten;
- in augustus wordt de plant weer in de maaicyclus van alle JDZknopen meegenomen.
De plant staat op circa 4 meter van onze gevel, op minder dan 50 cm van onze tuin/hekwerk. Ik ben niet de beroerdste om zelf ook actie te ondernemen, wat kan ik het beste doen? In elk geval kort wegsnoeien en afvoeren (grijs) - en dat (veel frequenter dan de gemeente) herhalen? Of zijn er andere ervaringen? Wachten tot augustus, totdat de gemeente weer langskomt, lijkt mij in elk geval niet raadzaam.
Alvast veel dank!
- hij was al bekend bij de gemeente (we zijn er enkele maanden geleden pas komen wonen);
- de gemeente heeft nog geen beleid, ze zijn diverse opties aan het onderzoeken. Op dit moment wordt de plant circa 4 keer per jaar gemaaid om 'm zoveel mogelijk uit te putten;
- in augustus wordt de plant weer in de maaicyclus van alle JDZknopen meegenomen.
De plant staat op circa 4 meter van onze gevel, op minder dan 50 cm van onze tuin/hekwerk. Ik ben niet de beroerdste om zelf ook actie te ondernemen, wat kan ik het beste doen? In elk geval kort wegsnoeien en afvoeren (grijs) - en dat (veel frequenter dan de gemeente) herhalen? Of zijn er andere ervaringen? Wachten tot augustus, totdat de gemeente weer langskomt, lijkt mij in elk geval niet raadzaam.
Alvast veel dank!
Uitputten. Dus veel vaker weghalen idd en dan in een vuilniszak in de grijze container. Hebben hier ook helemaal achterin de tuin dit gehad, en zijn op deze manier de strijd aangegaan. De JDK lijkt nu toch verslagen (of in ieder geval komt 'ie steeds minder snel terug).
Je wordt niet geacht tuinplanten en dergelijk te uploaden als waarneming, maar je kunt de app natuurlijk wel gebruiken om ze te identificeren.Lord Anubis schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:02:
[...]
Hoe strikt zijn ze met groenten en tuinplanten? Er zijn verschillende soorten van een tuinplant zoals hortensia?
Vlonderbouwers vraag:
Tussen de palen van de keerwand en de damwandplanken zit zo’n 83 cm
De palen van de keerwand zitten hart op hart 70 cm van elkaar.
ik ben al voornemens om een palen rij in het midden toe te voegen voor extra ondersteuning.
Alleen zit nu te dubben over de legrichting. op de palen van de keerwand kan ik eigenlijk alleen een solide bootverbinding maken als ik dwarsliggers creëer tussen de keerwand en de damwand. (omdat ik alleen dan een bout en moerverbinding maken kan.
Dat resulteert erin dat m’n vlonderplanken dan in de lengte komen te liggen, echter is m’n paalafstand daarvoor vrij fors ( 70 cm )
het liefste leg ik de planken dwars, zodat de overspanning van de vlonderplanken meer richting 30-40 cm gaan.
Maar hoe bevestig ik dan een regel/ligger ( 40 x 70 mm ) aan de palen vast van de keerwand? Kan ik die simpelweg bevestigen met houtdraadbouten?
Ik ben er nog niet helemaal uit over welke dikte vlonderplanken ik ga aanschaffen, dat hangt mede van de overspanningen af. Zal wel hardhout worden, zonder groef.
[ Voor 3% gewijzigd door HyperTrophy op 13-07-2026 22:39 ]
Ik heb bij onze vlonder hoh 33 gedaan en ben blij dat ik deze korte afstand heb gekozen. 22mm dikke garapa gebruikt, ligt er nu vier jaar prettig in alleen wel twee keer per jaar oliën zou ik adviseren. Vooraf schrobben met zeer verdunde groene zeep. Is anderhalf uur werk voor 15m2.HyperTrophy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:17:
[Afbeelding]
Vlonderbouwers vraag:
Tussen de palen van de keerwand en de damwandplanken zit zo’n 83 cm
De palen van de keerwand zitten hart op hart 70 cm van elkaar.
ik ben al voornemens om een palen rij in het midden toe te voegen voor extra ondersteuning.
Alleen zit nu te dubben over de legrichting. op de palen van de keerwand kan ik eigenlijk alleen een solide bootverbinding maken als ik dwarsliggers creëer tussen de keerwand en de damwand. (omdat ik alleen dan een bout en moerverbinding maken kan.
Dat resulteert erin dat m’n vlonderplanken dan in de lengte komen te liggen, echter is m’n paalafstand daarvoor vrij fors ( 70 cm )
het liefste leg ik de planken dwars, zodat de overspanning van de vlonderplanken meer richting 30-40 cm gaan.
Maar hoe bevestig ik dan een regel/ligger ( 40 x 70 mm ) aan de palen vast van de keerwand? Kan ik die simpelweg bevestigen met houtdraadbouten?
Ik ben er nog niet helemaal uit over welke dikte vlonderplanken ik ga aanschaffen, dat hangt mede van de overspanningen af. Zal wel hardhout worden, zonder groef.
Jij bepaalt de legrichting maar ik zou persoonlijk: twee palenrijen slaan parallel aan de kortere hoh van je slootwal beschoeiing. In de breedte dan liggers die je aan de 2 nieuwe palen en 1 bestaand paaltje bevestigt met slotbouten m8. Daarna in de lengterichting de planken vast schroeven (voorboren en verzonken kop!).
Zorg dat de nieuwe palenrijen 1-2cm onder de beoogde ligger hoogte komen te liggen zodat je met die balk in de hoogte speling hebt. En laat het geheel kunnen afwateren door een helling op te nemen, bijv 5mm/m bij lengterichting maar eerder 10mm/m als je kiest voor afwatering in de breedterichting van de plank (anders loopt het water niet naar de rand van je plank).
Ik heb met een grondboor voorgeboord, ca 40cm. De volgende 30cm geslagen. Een leeg tomatenblik op de paalkop zorgt dat deze niet versplintert. (Kling klong*)!
Paaltjes kunnen gewoon 6,7 cm zijn, net wat voor jou prettig verwerkt tov prijs.
Geschaafde liggers kopen, dan weet je dat ze enigszins recht te stellen zijn.
Werk met korte slangenboor op lage toeren. Bestel er eentje te veel want als de snij punt breekt sta je gelijk still.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
FabianGTI schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:20:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
In de grond laten zakken is qua geluid wel het beste, echter:
*Die modules zijn flink aan de prijs (moet flink wat op elkaar stapelen), we hebben wel zo'n verdeelstation in de grond zitten voor de sproeiers/kraanaansluiting/druppelslangen.
*We hebben soms het grondwater hoog staan, die pomp kan zelf niet goed tegen water/vocht.
*Het gaat om een tijdelijke oplossing, waar de pomp niet staat komt (hopelijk) volgend jaar een overkapping waar de pomp eventueel binnen kan staan.
Doos bouwen die je eroverheen kan zetten en die aan de binnenzijde bekleden met noppenschuim of ander geluidsdempend materiaal? Zie bijv. ook https://www.akoestiekwink...izing-voor-apparaat-maken
Wel de temperatuur van de motor in de gaten houden in een compleet gesloten doos zal het flink opwarmen?
Wel de temperatuur van de motor in de gaten houden in een compleet gesloten doos zal het flink opwarmen?
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2026 12:47 ]
Waarom members only?FabianGTI schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:20:
***members only***
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Meestal koelen dit soort pompen dmv het water wat ze verpompen, maar het is inderdaad goed om op te letten.ThinkPad schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:46:
Doos bouwen die je eroverheen kan zetten en die aan de binnenzijde bekleden met noppenschuim of ander geluidsdempend materiaal? Zie bijv. ook https://www.akoestiekwink...izing-voor-apparaat-maken
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Misschien wat later in de ochtend of einde vd middag sproeien een optie? Voordat je straks allemaal gaat graven en isolerenFabianGTI schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:20:
***members only***
Twijfel of het om klussen of om de tuin gaat. Aangezien het hier staat heb ik voor de laatste gekozen.
Van lelijke steenschotten, die niet meer vertrouwd waren op blote voeten, tot aan dit plaatje… (op de foto met steenschotten moet je alle andere dingen even vergeten, is een makelaarsfoto van voor de verkoop)
:strip_exif()/f/image/7juza0snc0OsbZwN59C9VBuP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KhBAbFGVSty5MgL2MWPW2n9H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JQik3oAIFBKbFgF1KgZPwbqy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gupKTCoRmA0DkxErxjGHKzZC.jpg?f=fotoalbum_large)
Van lelijke steenschotten, die niet meer vertrouwd waren op blote voeten, tot aan dit plaatje… (op de foto met steenschotten moet je alle andere dingen even vergeten, is een makelaarsfoto van voor de verkoop)
:strip_exif()/f/image/7juza0snc0OsbZwN59C9VBuP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KhBAbFGVSty5MgL2MWPW2n9H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JQik3oAIFBKbFgF1KgZPwbqy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gupKTCoRmA0DkxErxjGHKzZC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeker opgeknapt! Ik heb zelf ook steenschotten in de tuin. Ik heb ze helemaal kaal geschuurd en gebeitst. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"sypie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:31:
Twijfel of het om klussen of om de tuin gaat. Aangezien het hier staat heb ik voor de laatste gekozen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al staat het gebeitste er niet op...
Nu wil ik niet bot overkomen maar mis je niet wat groen? Ik noem dit soort 'tuinen' altijd luchtplaatsen. Groen, ook al is het in potten, geeft verkoeling, geeft rust en de keuze is reuze zodat er altijd wat is wat je leuk en/of mooi vindt.
Met dit weer verdampt de helft overdag. Heel vroeg of 's nachts is de betere optie.DCNY schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Misschien wat later in de ochtend of einde vd middag sproeien een optie? Voordat je straks allemaal gaat graven en isoleren
Jazeker mis ik dat. Aangezien we pas iets meer dan een week hier naartoe verhuisd zijn heb ik ook nog een shitload aan andere klussen te doen. Dit klusje heb ik voorrang gegeven omdat de steenschotten echt aan het verrotten waren.pjot1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:49:
[...]
Nu wil ik niet bot overkomen maar mis je niet wat groen?
De voor- en achtertuin komen echt nog wel aan de beurt. Ik vind het ook oprecht jammer dat we onze voortuin niet mee konden nemen, daar was ik echt trots op.
Goed om te horen! Zo kan je ook een plan in de tussentijd tijd maken. Als alles betegeld is zal grondwerk het meeste werk zijn!sypie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:52:
[...]
Jazeker mis ik dat. Aangezien we pas iets meer dan een week hier naartoe verhuisd zijn heb ik ook nog een shitload aan andere klussen te doen. Dit klusje heb ik voorrang gegeven omdat de steenschotten echt aan het verrotten waren.
De voor- en achtertuin komen echt nog wel aan de beurt. Ik vind het ook oprecht jammer dat we onze voortuin niet mee konden nemen, daar was ik echt trots op.
Zoals @Teijgetje ook al zei, als je in de avond sproeit kan de hele nacht het water worden opgenomen door grond en gras. Buren geen last in de ochtend.FabianGTI schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:20:
***members only***
Daarnaast zal elke ombouw al helpen. Zorg dat je ombouw genoeg massa heeft om geluid te reduceren.
Ik heb helaas last van Engerlingen. Vorig jaar had ik ze al, maar dacht toen dat de dode grasplekken door het plassen van onze pup kwam.
dit voorjaar alles aan grasmat gedaan en de hond mocht er niet op. Gras was supermooi en toen eind april toch de eerste zichtbare plekken.
Heb voor 100m2 aaltjes uitgezet (voor 35m2 gras). 2 weken goed vochtig gehouden en toen sterk verbetering. Ging paar weken goed en toen zag ik 2 langpootmuggen en er kwamen weer plekken.
Heb toen weer voor 100m2 aaltjes uitgezet. Net 1 week voor de dagen dat het 40 graden werd.
nu komen er weer plekken. Of ik heb een flinke plaag te pakken, of de langpootmuggen blijven eitjes leggen.
ik laat het nu, want met dit warme weer en vakantie kan ik het gras niet dagelijks vochtig houden. Dus zal half september en begin oktober weer aaltjes uitzetten.
Valt wel op dat het op zijn ergst is langs de schutting.
:strip_exif()/f/image/ANHTIyGCIl6sFFaayrLCuwd9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4aRVOvNq4C30qdaRh85OA75K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J9ATd4Mz95jGPDNakADQwyrs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K1XUWrB8h2JgsXokhRo7NFJV.jpg?f=fotoalbum_large)
dit voorjaar alles aan grasmat gedaan en de hond mocht er niet op. Gras was supermooi en toen eind april toch de eerste zichtbare plekken.
Heb voor 100m2 aaltjes uitgezet (voor 35m2 gras). 2 weken goed vochtig gehouden en toen sterk verbetering. Ging paar weken goed en toen zag ik 2 langpootmuggen en er kwamen weer plekken.
Heb toen weer voor 100m2 aaltjes uitgezet. Net 1 week voor de dagen dat het 40 graden werd.
nu komen er weer plekken. Of ik heb een flinke plaag te pakken, of de langpootmuggen blijven eitjes leggen.
ik laat het nu, want met dit warme weer en vakantie kan ik het gras niet dagelijks vochtig houden. Dus zal half september en begin oktober weer aaltjes uitzetten.
Valt wel op dat het op zijn ergst is langs de schutting.
:strip_exif()/f/image/ANHTIyGCIl6sFFaayrLCuwd9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4aRVOvNq4C30qdaRh85OA75K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J9ATd4Mz95jGPDNakADQwyrs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K1XUWrB8h2JgsXokhRo7NFJV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp je probleem helemaal: het groen in je tuin kan ook beter aan geplant worden in oktober of later. Mijn tip: haal die vlinderstruiken uit de grond en zet ze in een pot. Je hebt ze ( zo lijkt het) ook veel te klein staan. Een groeisprint en drukken je mooie nieuwe houten dekje omhoog. Jammer van de planten maar ook jammer van het houten dek. Want dat is echt mooi gewordensypie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:52:
[...]
Jazeker mis ik dat. Aangezien we pas iets meer dan een week hier naartoe verhuisd zijn heb ik ook nog een shitload aan andere klussen te doen. Dit klusje heb ik voorrang gegeven omdat de steenschotten echt aan het verrotten waren.
[ Voor 3% gewijzigd door Varkentje405 op 15-07-2026 08:25 ]
@Varkentje405 Dit zijn kleine struikjes, worden maximaal rond een meter hoog.
Mijn plankjes aan de kant drukken wordt lastig denk ik. Het houten frame wat er onder zit is degelijk gemaakt van flinke Azobe balken. Het frame was alleen niet lang genoeg om op dat stukje planken te maken. Dus zo maar opgelost.
Mijn plankjes aan de kant drukken wordt lastig denk ik. Het houten frame wat er onder zit is degelijk gemaakt van flinke Azobe balken. Het frame was alleen niet lang genoeg om op dat stukje planken te maken. Dus zo maar opgelost.
Ik denk dat (een paar) egels ergens in de buurt hun intrek hebben genomen. Sinds een week of 2 loopt er bijna elke avond een egel bij ons door de tuin, terwijl we die daarvoor eigenlijk nooit een egel zagen. Geinig.
Leuk, hè? We hebben er hier altijd wel een of twee, maar op de wildcamera zie ik sinds kort een paar kleinere, dus gezinsuitbreiding.Piet91 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:38:
Ik denk dat (een paar) egels ergens in de buurt hun intrek hebben genomen. Sinds een week of 2 loopt er bijna elke avond een egel bij ons door de tuin, terwijl we die daarvoor eigenlijk nooit een egel zagen. Geinig.
Je doet ze trouwens een groot plezier met droge kattenbrokjes met een hoog vleesgehalte (geen melk of meelwormen, voor wie dat nog niet wist) en met natuurlijk een bakje water met dit weer.
Ik zie inmiddels wel aan de tuin dat het gebrek aan regen voor sommige planten lastig begint te worden. De esdoorn laat zelfs al wat blaadjes vallen.
Ik ben eigenlijk anti-water geven en vind dat planten zichzelf maar moeten redden. Maar ik ben toch ook maar gezwicht en water gaan geven.Ik zie inmiddels wel aan de tuin dat het gebrek aan regen voor sommige planten lastig begint te worden. De esdoorn laat zelfs al wat blaadjes vallen.
Ik weet niet welke soort je hebt maar degene die bij mij is aankomen waaien (of via de vogels) is inmiddels manshoog en die wordt elk jaar flink teruggesnoeid. De mijne is ook pas net gaan bloeien waar ik andere zie die al bijna uitgebloeid zijn.sypie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:26:
@Varkentje405 Dit zijn kleine struikjes, worden maximaal rond een meter hoog.
Dan staat de zon al volop de tuin helaas, vandaar ook, mede door advies van de hovenier 's ochtends optijd sproeien.DCNY schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Misschien wat later in de ochtend of einde vd middag sproeien een optie? Voordat je straks allemaal gaat graven en isoleren
Dan zou de grond meer afgekoeld zijn en meer water opnemen.
En dat te bedenken dat ik de pomp juist 's avonds niet teveel aanzette zodat ik geen buren zou hinderen aangezien veel mensen met dit weer 's avonds in de tuin zitten, je kan het ook nooit goed doen.El-Vder schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:14:
[...]
Zoals @Teijgetje ook al zei, als je in de avond sproeit kan de hele nacht het water worden opgenomen door grond en gras. Buren geen last in de ochtend.
Daarnaast zal elke ombouw al helpen. Zorg dat je ombouw genoeg massa heeft om geluid te reduceren.
Ik heb er voor nu alvast een bak overheen gezet gemaakt uit douglas hout, het dempt al wel wat maar ik denk nog niet voldoende, ik zal ook eens kijken naar rubber tussen de voetjes en de tegel waar de pomp op staat.
Voor nu zet ik hem 's avonds aan zodra de tuin in de schaduw staat, dan 2 kortere periodes met sproeien (2x 5 minuten), kan het tussendoor nog een beetje de grond in trekken.
Dit hadden wij in de vorige tuin ook, ik vond het altijd wel leuk.Piet91 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:38:
Jammer genoeg vonden de buurtkatten het kennelijk minder leuk en hebben de egel te grazen genomen, k*t beesten...
Die instelling heb ik meestal ook, maar later vanavond ook maar met de gieter in het rond. Het water in de vijver verdampt ook erg snel.Milo85 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:12:
[...]
[...]
Ik ben eigenlijk anti-water geven en vind dat planten zichzelf maar moeten redden. Maar ik ben toch ook maar gezwicht en water gaan geven.
Een jaar na opnieuw aanleggen van de tuin staat alles er best netjes bij.
Ik ben vooral blij met hoe de vijver het doet. Kraakhelder water.
Enkel de Kaapse waterlelie is een vreemde plant die in het voorjaar bladeren heeft, dan weer volledig afsterft om aan het einde van de zomer weer uit te lopen. Zo ging het vorig jaar tenminste en zo lijkt het nu weer te gaan. Deze ga ik waarschijnlijk vervangen door een plant die consistent drijvende bladeren heeft.
Verder zijn wat nieuw aangeplante vaste planten helemaal verdwenen en hebben de bosaardbeitjes zich enorm verspreid, wat ik niet erg vind. In het najaar de balans opmaken en plannen maken voor het voorjaar voor nu vooral genieten van al het leven in de tuin 🙂:strip_exif()/f/image/iB6R2Xy37tHNaRG52WP60d93.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben vooral blij met hoe de vijver het doet. Kraakhelder water.
Enkel de Kaapse waterlelie is een vreemde plant die in het voorjaar bladeren heeft, dan weer volledig afsterft om aan het einde van de zomer weer uit te lopen. Zo ging het vorig jaar tenminste en zo lijkt het nu weer te gaan. Deze ga ik waarschijnlijk vervangen door een plant die consistent drijvende bladeren heeft.
Verder zijn wat nieuw aangeplante vaste planten helemaal verdwenen en hebben de bosaardbeitjes zich enorm verspreid, wat ik niet erg vind. In het najaar de balans opmaken en plannen maken voor het voorjaar voor nu vooral genieten van al het leven in de tuin 🙂
:strip_exif()/f/image/iB6R2Xy37tHNaRG52WP60d93.jpg?f=fotoalbum_large)
De kaapse waterlelie is een plant met een cyclus van driekwart jaar. Ik heb m ook en vind m echt leuk. Beetje tegendraads met zo’n cyclus, ik hou wel van anders dan anders. Ze hebben Kleine blaadjes( ook onder water) en een bloem die zelfs hartje winter bloeit. De blaadjes zijn echt te klein om je vijver tegen invallende zon te beschermen. Voor de zomer en de afscherming van zonlicht heb ik de traditionele waterlelies , die dus nu groeien en bloeien. Prima plant maar lang niet zo leuk als die kaapse lelie
Ik ben wel jaloers op hoe mooi je vijver en de beplanting bij staat. Hier ligt ie voor het derde jaar en hij begint zich nu pas stabiel te gedragen.
Ik ben wel jaloers op hoe mooi je vijver en de beplanting bij staat. Hier ligt ie voor het derde jaar en hij begint zich nu pas stabiel te gedragen.
[ Voor 12% gewijzigd door Varkentje405 op 16-07-2026 13:15 ]
Ik zie het nog even aan voordat ik hem eventueel verplaatsVarkentje405 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:13:
De kaapse waterlelie is een plant met een cyclus van driekwart jaar. Ik heb m ook en vind m echt leuk. Beetje tegendraads met zo’n cyclus, ik hou wel van anders dan anders. Ze hebben Kleine blaadjes( ook onder water) en een bloem die zelfs hartje winter bloeit. De blaadjes zijn echt te klein om je vijver tegen invallende zon te beschermen. Voor de zomer en de afscherming van zonlicht heb ik de traditionele waterlelies , die dus nu groeien en bloeien. Prima plant maar lang niet zo leuk als die kaapse lelie
Zelf had ik ook op zo'n 3 jaar gerekend voordat het stabiel begon te worden, maar tot dusver lijkt de aanpak prima te zijn.
Maar lang niet alles doet het hier goed hoor. Zo stonden er behoorlijk wat moerasvergeet mij nietjes in en daar is zo goed als niets meer van over helaas. Ze staan in de volle vijveraarde (afgedekt met klei bolletjes) op zo'n 15 - 20 cm diepte. Dat lijken ze dus niet zo leuk te vinden.
Zelfde met de watermunt. Normaal groeit dat als kool. Hier ook bijna helemaal weg.
Dus maar eens kijken wat ik ervoor in de plaats ga zetten.
Die groeit hier juist als een dolle, net als de krabbenscheer, maar de beekpunge heeft het juist weer moeilijk.Ronster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:10:
[...]
Zo stonden er behoorlijk wat moerasvergeet mij nietjes in en daar is zo goed als niets meer van over helaas.
Eigenlijk moet ik er wat planten uit halen, maar ja, ik zie steeds de waterjuffers eitjes leggen en die wil ik ook niet verstoren...
Dat zou ik ook moeten eigenijk:VeertienKaVier schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:59:
Eigenlijk moet ik er wat planten uit halen, maar ja, ik zie steeds de waterjuffers eitjes leggen en die wil ik ook niet verstoren...
:strip_exif()/f/image/w0Ze6Ro1zFJvT2H9eUbA0xDG.jpg?f=fotoalbum_large)
Groeit compleet dicht. Maar goed de bijkomstigheid daarvan is dat het wel gezond water is.
Zijn het echte bosaardbeitjes of schijnaardbeitjes?Ronster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:24:Verder zijn wat nieuw aangeplante vaste planten helemaal verdwenen en hebben de bosaardbeitjes zich enorm verspreid, wat ik niet erg vind.
De schijnaardbeitjes hebben gele bloempjes en smakeloze vruchten. Deze soort is invasief en 'geïmporteerd' vanuit België. Wanneer je niet oppast dan neemt deze de hele tuin over. Geadviseerd wordt om de planten helemaal te verwijderen om te voorkomen dat deze zich nog verder verspreidt.
En daarna echte bosaardbeitjes planten (met witte bloempjes en lekkere smaakvolle vruchtjes).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dit zijn de echte. Vanuit Zweden meegenomen 🙂Yaksa schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:40:
[...]
Zijn het echte bosaardbeitjes of schijnaardbeitjes?
De schijnaardbeitjes hebben gele bloempjes en smakeloze vruchten. Deze soort is invasief en 'geïmporteerd' vanuit België. Wanneer je niet oppast dan neemt deze de hele tuin over. Geadviseerd wordt om de planten helemaal te verwijderen om te voorkomen dat deze zich nog verder verspreidt.
En daarna echte bosaardbeitjes planten (met witte bloempjes en lekkere smaakvolle vruchtjes).
De aardbeitjes zijn heerlijk. Ze smaken een beetje naar Hubba Bubba vind ik.
Ik had geen idee dat er een invasieve soort was. Goed om te weten.
Al groeit deze ook behoorlijk invasief
[ Voor 14% gewijzigd door Ronster op 16-07-2026 19:18 ]
Ik vind dit dus heel mooi.VeertienKaVier schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:59:
[...]
Die groeit hier juist als een dolle, net als de krabbenscheer, maar de beekpunge heeft het juist weer moeilijk.
Ik heb ook krabbescheer, maar die is nog steeds niet boven komen drijven, dus vraag me af of dat wel helemaal goed gaat.
Ja, zo ziet het er hier ook uit. De kikkerbeet is trouwens ook niet te houden.Bommes schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:31:
[...]
Groeit compleet dicht. Maar goed de bijkomstigheid daarvan is dat het wel gezond water is.
Wat is eigenlijk de beste tijd om uit te dunnen? Dit is mijn eerste vijver en je leest soms tegenstrijdige dingen.
Ik heb altijd begrepen dat augustus de beste maand is. En dan ook voor het baggeren van de bodem. Ik hoor graag als het anders is, ik moet de mijne ook uitmesten
Mij is verteld dat tussentijds uitdunnen ook mag en zelfs groei stimuleert.
Dan afgestorven delen in het najaar (oktober/november) en de rest in het voorjaar (maart/april).
Maar volgens mij komt het niet zo nauw.
Dan afgestorven delen in het najaar (oktober/november) en de rest in het voorjaar (maart/april).
Maar volgens mij komt het niet zo nauw.
Kleinschalig dunnen kan wel, niet rigoureus en de bodem beter niet verstoren. Je kunt dan groter onderhoud beste tussen september en begin november uitvoeren.VeertienKaVier schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:42:
[...]
Ja, zo ziet het er hier ook uit. De kikkerbeet is trouwens ook niet te houden.
Wat is eigenlijk de beste tijd om uit te dunnen? Dit is mijn eerste vijver en je leest soms tegenstrijdige dingen.
En opletten met verstoren (van vooral bodem) bij hoge temperaturen, in de veldgids slootbeheer staat daarover: Timing: stel werkzaamheden in het water uit bij temperaturen onder 5 °C: amfibieën kunnen dan niet snel vluchten en vissen lopen risico op bevriezing van de kieuwen. Stop ook bij te hoge watertemperaturen (boven 20 °C of zuurstofgehaltes onder 4 mg/l). Let hiervoor op signalen als slome of happende vissen aan het oppervlak.
Dank allemaal, af en toe een paar te uitbundige groeisels weghalen moet dus wel kunnen.
Ik wil zeker niet te veel verstoren, want ik ben veel te blij dat er al snel zoveel leven in zat. Al moet ik nog wel de rand een keer goed controleren, vanwege het vermoeden dat er ergens een lek zit.
Van ander aangeboden water werd vannacht dankbaar gebruik gemaakt:
Ik wil zeker niet te veel verstoren, want ik ben veel te blij dat er al snel zoveel leven in zat. Al moet ik nog wel de rand een keer goed controleren, vanwege het vermoeden dat er ergens een lek zit.
Van ander aangeboden water werd vannacht dankbaar gebruik gemaakt:
Woord bij de daad, meteen alvast maar wat onderwater snoei werk uitgevoerd.
:strip_exif()/f/image/ZVhtlW4cA6QfhZRexDfVjW65.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen komen de wortels te voorschijn. Laatste telling had ik er iets van 5 of 6. Nu al 10..
:strip_exif()/f/image/ZVhtlW4cA6QfhZRexDfVjW65.jpg?f=fotoalbum_large)
Meteen komen de wortels te voorschijn. Laatste telling had ik er iets van 5 of 6. Nu al 10..
[ Voor 19% gewijzigd door Bommes op 17-07-2026 20:11 ]
Oh en triple post:
Een paar uur na het snoeien word ik ineens door mijn vrouw geroepen.
Onze nieuwe kater zat verwonderlijk te spelen met een kikker die duidelijk onderweg was naar onze vijver.
Ik dacht dat hij al flink gewon was door onze kat want ik zag maar 3 poten aan de kikker. Maar nergens bloed of een wond.
Blijkbaar een misvormde kikker dus, met 1 achterpoot.
Hij sprong er niet minder om, want toen ik onze kat weg pakte sprong de 3 poot met 2 grote sprongen zo, hop de vijver in.
Onze nieuwe kater zat verwonderlijk te spelen met een kikker die duidelijk onderweg was naar onze vijver.
Ik dacht dat hij al flink gewon was door onze kat want ik zag maar 3 poten aan de kikker. Maar nergens bloed of een wond.
Hij sprong er niet minder om, want toen ik onze kat weg pakte sprong de 3 poot met 2 grote sprongen zo, hop de vijver in.
Kijk uit! Kikkers zijn giftig voor katten!Bommes schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:15:
Oh en triple post:
@pjot1 oef thanks voor de heads up, dat wist ik niet..!!
Houdt jij gifkikkers dan?
Dan geef ik je gelijk.
Nederlandse kikkers ( o.a. groen, bruin en boom) zijn niet giftig, en voor katten, honden en mensen (en andere diersoorten) probleemloos te nuttigen.
Padden daarentegen zijn wel giftig voor honden en katten door het gif dat ze uit kunnen stoten.
Maar vaak blijft het bij een enkele beet, ze smaken niet, maar ook van die enkele beet kunnen ze lichte vergiftigingsverschijnselen krijgen.
Bij het onkruid wieden, eigenlijk de oude dorre klimtakkentroep snoeien achter de grote rhododrendron sprong er trouwens een groene kikker weg deze week, dit is droge grond met houtsnippers, en een stuk van het water verwijderd.
Was opvallend, zeker tijdens de hitte afgelopen week, normaal zie ik ze alleen uit gras springen bij het maaien, waar ze nog redelijk beschut tegen uitdrogen zitten, maar dan ook soms wel dertig meter van het water vandaan.
[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2026 22:07 ]
Ik heb een beukenhaag en heb die rond midden juni gesnoeid, nu loopt alles weer aardig uit. Is het wijs om te wachten tot augustus/september met snoeien of is eerder ook mogelijk? Moet sowieso nog een paar stuks vervangen omdat die niet aanslaan, maar zal dat pas rond september doen.
De haag is bladhoudend (beukenhaag) toch? Of bladverliezend (haagbeuk)?SL65 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:25:
Ik heb een beukenhaag en heb die rond midden juni gesnoeid, nu loopt alles weer aardig uit. Is het wijs om te wachten tot augustus/september met snoeien of is eerder ook mogelijk? Moet sowieso nog een paar stuks vervangen omdat die niet aanslaan, maar zal dat pas rond september doen.
Zolang je niet snoeit in de felle zon, of met de volgende dagen bloedheet, maar met bewolkt weer (tot zelfs regen verwacht) kan een beukenhaag een hoop hebben.
2x per jaar is standaard, wil je vaker om hem retestrak te houden dan kan dat, zelfs tot laat in het jaar als je maar niet snoeit als er dan binnen twee weken vorst verwacht wordt.
Hou dus vooral rekening met het weer zodat de beuk zich een aantal dagen herstellen kan.
Haagbeuk snoei je eigenlijk maar 1x per jaar, en nooit terug tot op de stam. Altijd alleen takken met blad terugsnoeien.
Nee katten zijn "giftig" voor kikkers
Alles wat niet is doodgemaakt door een kat, maar wel bijtwonden heeft opgelopen, gaat daar alsnog door dood, helaas helaas.
Gaat om blad houdend (beukenhaag), goed om te weten dat ze wel wat kunnen hebben. Dankjewel!Teijgetje schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:42:
[...]
De haag is bladhoudend (beukenhaag) toch? Of bladverliezend (haagbeuk)?
Zolang je niet snoeit in de felle zon, of met de volgende dagen bloedheet, maar met bewolkt weer (tot zelfs regen verwacht) kan een beukenhaag een hoop hebben.
2x per jaar is standaard, wil je vaker om hem retestrak te houden dan kan dat, zelfs tot laat in het jaar als je maar niet snoeit als er dan binnen twee weken vorst verwacht wordt.
Hou dus vooral rekening met het weer zodat de beuk zich een aantal dagen herstellen kan.
Haagbeuk snoei je eigenlijk maar 1x per jaar, en nooit terug tot op de stam. Altijd alleen takken met blad terugsnoeien.
@Teijgetje Kantjes snijder bestaande oud broodmes en steel werkt supersnel. Zelfs mijn ega was gelijk om 😁
:strip_exif()/f/image/iwqXPhBVmin1SprQUdjvfTXd.jpg?f=fotoalbum_large)