Hoe vaak sproei je als ik het vragen mag dat die planten er zoveel last van hebben? Volgens mij is het de regel 1x per week dacht ik en dan inderdaad 1x flinke hoeveelheid. Ik heb bijvoorbeeld nog helemaal niet gesproeid dit jaar (en vorig jaar ook niet) en het gras is nog super groen. Als je op zandgrond zit kan ik mij voorstellen dat je wat vaker moet sproeien maar dan zouden die planten ook niet moeten verzuipen.rens-br schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:23:
[...]
Ja de vijver is inderdaad niet het grootste probleem, maar de planten die achter de vijver groeien (Clematis / Passieflora) verzuipen een beetje in het water, er komen daar dan best wel wat plassen. Ook de rotsplanten (succulents) rondom het watervalletje vinden al dat water echt niet fijn. Zal die info even toevoegen aan de originele post.
Met dit weer? Sproei ik elke dag. En ben met je eens dat het wellicht niet zou moeten. Maar we hebben de sproeier vorige week anders neergezet en de rotsplanten doen het echt aanzienlijk beter.Tieske88 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:25:
[...]
Hoe vaak sproei je als ik het vragen mag dat die planten er zoveel last van hebben? Volgens mij is het de regel 1x per week dacht ik en dan inderdaad 1x flinke hoeveelheid. Ik heb bijvoorbeeld nog helemaal niet gesproeid dit jaar (en vorig jaar ook niet) en het gras is nog super groen. Als je op zandgrond zit kan ik mij voorstellen dat je wat vaker moet sproeien maar dan zouden die planten ook niet moeten verzuipen.
Ik had voor gras begrepen dat het beter is om vaker per week te sproeien en dan kleine hoeveelheden dan 1x per week heel veel.
[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 28-06-2026 00:01 ]
Geen idee waar je dat vandaan hebt, het is precies andersom.rens-br schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:00:
[...]
Ik had voor gras begrepen dat het beter is om vaker per week te sproeien en dan kleine hoeveelheden dan 1x per week heel veel.
Wanneer begin je met gazon sproeien?de Peer schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:19:
[...]
Geen idee waar je dat vandaan hebt, het is precies andersom.
Sproei niet uit gewoonte, en zeker niet te snel. Dat is niet alleen zonde van het water, maar verzwakt ook je gras. Door bij droogte steeds te sproeien worden de wortels namelijk ‘lui’: ze zoeken niet dieper naar water en blijven lekker aan de oppervlakte wachten tot jij de sproeier aanzet. Zo ontwikkelt het gazon zich slechts oppervlakkig en wordt het kwetsbaar. Begin dus pas met sproeien als het minstens twee tot drie weken erg droog is geweest én het gras zichtbaar begint te verkleuren.
Hoe vaak moet je gras sproeien?
Als je besluit om te sproeien, doe het dan goed. Eén of twee keer per week diep sproeien is effectiever dan dagelijks een beetje. Zo stimuleer je het gras om diep te wortelen, waardoor het beter tegen droogte kan. Elke dag sproeien zorgt voor een zwak, oppervlakkig wortelgestel, waardoor je uiteindelijk meer water moet geven om je gazon groen te houden. Kies liever voor een efficiënte manier van water geven.
Bron: https://www.gardenersworl...uinklussen/gras-sproeien/
Wat ik ook al zei: ik heb hier het gras na de zaai periode 2 jaar terug nooit gesproeid en deze is al die tijd mooi groen gebleven.
Ook hier (omgeving Delft) heb ik volgens mij nog maar 1 keer gesproeid, in die droge periode tijdje terug.
Daarnaast wel de aardbeienplanten (in pot) en de moestuin regelmatig gesproeid, zeker de aardbeien dagelijks met dit weer
Daarnaast wel de aardbeienplanten (in pot) en de moestuin regelmatig gesproeid, zeker de aardbeien dagelijks met dit weer
Dan zou ik voor de simpelste oplossing kiezen: die planten eruit en naar een drogere plek, moeras- en oeverplanten erin.rens-br schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:23:
[...]
Ja de vijver is inderdaad niet het grootste probleem, maar de planten die achter de vijver groeien (Clematis / Passieflora) verzuipen een beetje in het water, er komen daar dan best wel wat plassen. Ook de rotsplanten (succulents) rondom het watervalletje vinden al dat water echt niet fijn.
Wow, dat is 40cm water, dat is echt extreem.Teijgetje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:07:
...
Ik schat dat er het afgelopen uur 400 liter per m2 gevallen is
...
Plaatselijk grote verschillen, hier (Eindhoven) maar 10mm totaal.
Een stukje verderop waren de boeren al weer aan het sproeien, maar ook heel veel maisvelden helemaal plat.
Denk dat het ook wel scheelt wat voor grond je zit. Wij zitten op zandgrond en nu met het sproeien loopt het water echt binnen no time weer weg. Neemt niet weg dat het wel logisch klinkt. De komende week maar eens wat minder sproeien en kijken hoe het zich gedraagd.Tieske88 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 03:28:
[...]
Wanneer begin je met gazon sproeien?
Sproei niet uit gewoonte, en zeker niet te snel. Dat is niet alleen zonde van het water, maar verzwakt ook je gras. Door bij droogte steeds te sproeien worden de wortels namelijk ‘lui’: ze zoeken niet dieper naar water en blijven lekker aan de oppervlakte wachten tot jij de sproeier aanzet. Zo ontwikkelt het gazon zich slechts oppervlakkig en wordt het kwetsbaar. Begin dus pas met sproeien als het minstens twee tot drie weken erg droog is geweest én het gras zichtbaar begint te verkleuren.
Hoe vaak moet je gras sproeien?
Als je besluit om te sproeien, doe het dan goed. Eén of twee keer per week diep sproeien is effectiever dan dagelijks een beetje. Zo stimuleer je het gras om diep te wortelen, waardoor het beter tegen droogte kan. Elke dag sproeien zorgt voor een zwak, oppervlakkig wortelgestel, waardoor je uiteindelijk meer water moet geven om je gazon groen te houden. Kies liever voor een efficiënte manier van water geven.
Bron: https://www.gardenersworl...uinklussen/gras-sproeien/
Wat ik ook al zei: ik heb hier het gras na de zaai periode 2 jaar terug nooit gesproeid en deze is al die tijd mooi groen gebleven.
De grasmatten liggen er overigens sinds september en het is nieuw voor mij. We hadden ook in eerste instantie de verkeerde mest erop gedaan, waardoor we op sommige plekken nu echt dode plekken hebben.