Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 199 200 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
tjubbie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:21:
Beste mensen

Ik heb onlangs in de tuin twee kornoeljes geplant. Waar de bladeren eerst groen waren beginnen ze nu al te verkleuren. Als het goed is dan zou dit pas in de herfst moeten gebeuren. Ook de stelen/takken verkleuren al. Gaat er iets niet goed? Ik kom er via internet niet uit. Verkleuringen kunnen door hitte/waterstress komen maar de grond is goed doorlatend en ze staan op halfschaduw. Iemand een idee of is dit gewoon ok en zijn ze wat eigenwijs en komt het volgend jaar goed [Afbeelding]
*knip*
Alleen AI copy / paste is niet de bedoeling.

[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 23-06-2026 14:19 ]


  • tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06:30
Davidrrr schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:21:
[...]

De kornoelje op je foto lijkt last te hebben van stress door standplaats of bodemcondities.

De verkleuring van de bladeren — roodbruin in plaats van frisgroen — wijst meestal op één van de volgende oorzaken:

🌱 VoedingsgebrekVooral stikstoftekort kan leiden tot vroegtijdige verkleuring.De bodem lijkt vrij kaal en mogelijk arm aan organisch materiaal.

💧 WaterstressZowel te natte als te droge grond kan bladverkleuring veroorzaken.Kornoeljes houden van vochtige, maar goed doorlatende grond.

☀️ ZonverbrandingAls de plant recent is verplaatst of geplant, kunnen jonge bladeren verbranden door felle zon.

🦠 Schimmel of bladziekteMinder waarschijnlijk hier, want ik zie geen duidelijke vlekken of schimmelsporen, maar het kan zich ontwikkelen bij verzwakte planten.

💡 Advies:Werk wat compost of organische mest door de bovenlaag.Controleer of de grond niet te nat blijft na regen.Geef regelmatig water bij droogte, maar vermijd plasvorming.Eventueel kun je een mulchlaag aanbrengen om vocht vast te houden.

Dit zegt Copilot op basis van je foto.
Ja dat had ik ook al gedaan en daarom stond in mijn post dat ik er via internet niet uitkom en dat hitte/waterstress uitgesloten lijkt

  • Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
tjubbie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:21:
Beste mensen

Ik heb onlangs in de tuin twee kornoeljes geplant. Waar de bladeren eerst groen waren beginnen ze nu al te verkleuren. Als het goed is dan zou dit pas in de herfst moeten gebeuren. Ook de stelen/takken verkleuren al. Gaat er iets niet goed? Ik kom er via internet niet uit. Verkleuringen kunnen door hitte/waterstress komen maar de grond is goed doorlatend en ze staan op halfschaduw. Iemand een idee of is dit gewoon ok en zijn ze wat eigenwijs en komt het volgend jaar goed [Afbeelding]
Zonder bot of lomp te willen doen: in juni of mei moet je niks planten. Zeker planten uit een pot trekken dat niet. Dat doe je uiterlijk eind april en anders pas weer eind september. Wat je hier ziet is stress bij je plant omdat ie niet weet wat m overkomt. Als je plant in mei of juni heb je een extra hobby in de zomer die volt op het planten. Want je moet die plant de hele zomer supporteren en coachen. En dan nog zal ie van pure stress bij 2 warme weken al het blad laten vallen. Je hebt nu een potplant die in de vollegrond staat. Die kan nog niet zo goed voor zichzelf zorgen.

Hoe heb je ze geplant? Met aanplantgrond, compost, goede grond ? Maak je dan geen zorgen over de voeding. En water geven, hoe vaak doe je dat? Watert de grond voldoende af? Je moet de grond afdekken met snippers of schors zodat het vocht in de grond blijft en de zon je grond niet loeiheet maakt. Dus vooral volhouden wat je nu doen: in de gaten houden en misschien vaker een slok water.

En een tip voor volgend : mocht je na 1 mei een supermooie plant tegen het lijf lopen en kopen, doe dan in de zomer als of het een kuipplant is. Zet m in een pot met schotel er onder en plant m pas eind september.

  • XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:28
Matadores schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:12:
Wat is jullie ervaringen met Engerlingen? Hoe hebben jullie ze uiteindelijk (na jaren?) weten te elimineren uit het gazon of is het gazon uiteindelijk moeten vervangen of uit zichzelf hersteld?
Mijn ouders hadden een jaar of 15 geleden ook engerlingen. Hele grasveld naar de gallemiezen. Doos aaltjes gehaald en over het grasveld gestrooid. Daarna het grasveld weer flink ingezaaid met graszaad. Werkte als een tierelier, grasveld herstelde zich.

  • CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 19:18
Hier zijn ze elk jaar terug de engerlingen, helaas. Aaltjes hebben we ook ooit erop gedaan. Uiteindelijk gaat er weer flink wat tijd voorbij voordat het gras hersteld is na die periode. Er zijn dan zulke grote stukken dood dat je weer moet bijzaaien. Ik heb er ook wel eens Larvex erop gestrooid dat had eigenlijk hetzelfde effect. Ik moet zeggen sinds de struiken groter zijn en de tuin wat vogelvriendelijker halen de vogels veel weg. Begin van het jaar zat de hele grond vol met gaatjes dus ik hoop dat de vogels goed gegeten hebben, dit jaar heb ik er verder niets aan gedaan. Als het nu dadelijk weer een week flink warm is zie ik wel direct waar het gras wortels tekort komt en of er dus nog engerlingen zitten.

  • dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25
Varkentje405 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:22:
[...]


En een tip voor volgend : mocht je na 1 mei een supermooie plant tegen het lijf lopen en kopen, doe dan in de zomer als of het een kuipplant is. Zet m in een pot met schotel er onder en plant m pas eind september.
Dit is echt een topadvies dat ik uit ervaring alleen maar kan bevestigen.

  • tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06:30
Varkentje405 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Zonder bot of lomp te willen doen: in juni of mei moet je niks planten. Zeker planten uit een pot trekken dat niet. Dat doe je uiterlijk eind april en anders pas weer eind september. Wat je hier ziet is stress bij je plant omdat ie niet weet wat m overkomt. Als je plant in mei of juni heb je een extra hobby in de zomer die volt op het planten. Want je moet die plant de hele zomer supporteren en coachen. En dan nog zal ie van pure stress bij 2 warme weken al het blad laten vallen. Je hebt nu een potplant die in de vollegrond staat. Die kan nog niet zo goed voor zichzelf zorgen.

Hoe heb je ze geplant? Met aanplantgrond, compost, goede grond ? Maak je dan geen zorgen over de voeding. En water geven, hoe vaak doe je dat? Watert de grond voldoende af? Je moet de grond afdekken met snippers of schors zodat het vocht in de grond blijft en de zon je grond niet loeiheet maakt. Dus vooral volhouden wat je nu doen: in de gaten houden en misschien vaker een slok water.

En een tip voor volgend : mocht je na 1 mei een supermooie plant tegen het lijf lopen en kopen, doe dan in de zomer als of het een kuipplant is. Zet m in een pot met schotel er onder en plant m pas eind september.
Bedankt voor je tips! Ik heb een nieuwbouwwoning en dus ook tuin en wilde toch graag wat planten. Het meerendeel (achtertuin) staat al sinds maart en groeit lekker. Nu was de voortuin aan de beurt maar ja… dat is weer een paar maanden later.

Het betreft lichte kleigrond en ik heb de bodem losser gemaakt door om te spitten en te mengen met compost voor de luchtigheid. Water loopt goed weg in de zin dat er geen plassen meer blijven staan 😬 heb ze ook op een plek in halfschaduw zodat ze op het heetst van de dag niet in de zon staan.

We gaan wel even zien hoe zich dit gaat ontwikkelen. Heb in ieder geval weer wat geleerd dus dank

  • Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Nog een tip: je kunt ze er ook nog uithalen en in een pot laten overzomeren. Scheelt je werk.

Maar houtsnippers zou ik er zeker overheen strooien. Het scheelt echt heel veel als het warmer en zonniger wordt. Het scheelt ook veel onkruid.

  • tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06:30
Varkentje405 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:34:
Nog een tip: je kunt ze er ook nog uithalen en in een pot laten overzomeren. Scheelt je werk.

Maar houtsnippers zou ik er zeker overheen strooien. Het scheelt echt heel veel als het warmer en zonniger wordt. Het scheelt ook veel onkruid.
Ja daar zat ik ook al aan te denken, thx!

  • Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:21
sloth schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:22:
Crosspost uit sloth in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Iemand ervaring met EGO entry-level accu grasmaaiers bijvoorbeeld LM1701E? In dit topic lees ik wel goede dingen over het merk zelf.

Alternatief Makita 18V en dan veel slechte ervaringen m.b.t. bouwkwaliteit te vinden ook hier productreview: Makita DLM432CT2 review door Kevin84 en in de reactie van @adriaan84
Ik heb eea van ego. Kettingzaag, bladblazer en heggenschaar ben ik tevreden over. De multi stok minder enthusiast (qua balans vooral onhandig). Makita grasmaaier heb ik 5 jaar nu. Doet het goed wel een as gebroken na 1 seizoen dat is onder garantie gemaakt maar zou niet moeten

  • VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:10

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

tjubbie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:21:
Beste mensen

Ik heb onlangs in de tuin twee kornoeljes geplant. Waar de bladeren eerst groen waren beginnen ze nu al te verkleuren. Als het goed is dan zou dit pas in de herfst moeten gebeuren. Ook de stelen/takken verkleuren al. Gaat er iets niet goed? Ik kom er via internet niet uit. Verkleuringen kunnen door hitte/waterstress komen maar de grond is goed doorlatend en ze staan op halfschaduw. Iemand een idee of is dit gewoon ok en zijn ze wat eigenwijs en komt het volgend jaar goed
Kijk het in elk geval een jaartje aan. De beste tijd om bomen te planten is in de herfst, dus mogelijk zijn ze nog een beetje in shock. Kornoeljes zijn taaie rakkers, het kan heel goed zijn dat al hun energie nu naar het wortelen gaat.

  • edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-06 18:10
Matadores schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:12:
Wat is jullie ervaringen met Engerlingen? Hoe hebben jullie ze uiteindelijk (na jaren?) weten te elimineren uit het gazon of is het gazon uiteindelijk moeten vervangen of uit zichzelf hersteld?
Ook gehad. Had al ervaring met aaltjes tegen naaktslakken. Op een gegeven moment gele vlek in gras. Met een schep een stuk los gestoken en kwam gelijk ergerlingen tegen. Plag terug gelegd en meteen aaltjes besteld. Voor de zekerheid over gehele grasmat uitgezet en al vrij snel knapte de vlek op. Ik zeg, aaltjes erop.

Heb wel gemerkt dat niet alle leveranciers even goed werken en haal ze nu uit Groningen vandaan.

  • Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-06 21:24
edwin2021 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Ook gehad. Had al ervaring met aaltjes tegen naaktslakken. Op een gegeven moment gele vlek in gras. Met een schep een stuk los gestoken en kwam gelijk ergerlingen tegen. Plag terug gelegd en meteen aaltjes besteld. Voor de zekerheid over gehele grasmat uitgezet en al vrij snel knapte de vlek op. Ik zeg, aaltjes erop.

Heb wel gemerkt dat niet alle leveranciers even goed werken en haal ze nu uit Groningen vandaan.
Die aaltjes werken toch alleen tegen hele kleine Engerlingen en niet tegen Engerlingen die al 2cm groot zijn?

  • edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-06 18:10
Matadores schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Die aaltjes werken toch alleen tegen hele kleine Engerlingen en niet tegen Engerlingen die al 2cm groot zijn?
Geen idee, deze hadden een diameter van bijna 5mm schat ik.

  • Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:45
Bij ons helpen vooral de spreeuwen dagelijks met de langpootmuglarven. Ze hebben letterlijk honderden snacks uit het gazon gesmikkeld.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?


  • Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06 11:36

Stimulate14

⭐⭐⭐

Barleone schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:19:
Bij ons helpen vooral de spreeuwen dagelijks met de langpootmuglarven. Ze hebben letterlijk honderden snacks uit het gazon gesmikkeld.
Hier is er ook 1, die komt gelukkig elke dag langs.

  • Suus1978
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16
Net verhuisd naar een huis met een (verwaarloosde) tuin en al snel haagwinde tegengekomen. Wat een ellende. Het lijkt zelfs in de gevel te zitten! Kan dat überhaupt? Tast dit de stenen aan? De onderkant/fundering blijft vochtig, dat helpt natuurlijk niet...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9rwK9KRq/IMG-20260616-WA0016.jpg

  • bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-06 16:50
Denk dat die haagwinde het minste probleem is met die stenen eerlijk gezegd.

  • Suus1978
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16
Het is een oude boerderij maar opgevijzeld. Dacht dat we daarmee wel goed zaten...

  • VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:10

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Heb je een duidelijkere foto? Ik vind het blad wat aan de ronde kant voor haagwinde, haag- en akkerwinde hebben vaak iets spitsere bladeren, dus wie weet is het iets anders (en gemakkelijker te verwijderen, want winde is een volhouder. Blijven uitputten, dus alles weghalen, ook de wortel, en herhalen. Herhalen. Herhalen.

  • dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25
Ja lijkt veel meer op die blaadjes van kruipcampanula, die groeien graag in voegjes bij stenen. Worteltjes moeilijk weg te krijgen maar veel kwaad kunnen ze ook niet, zet ze in een stapelmuurtje en dat muurtje staat er over 50 jaar nog wel hoor, tenzij door iets anders ontwricht natuurlijk.

  • Suus1978
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sBN2tZ3s/PXL-20260619-190637224.jpg

Hierbij een grotere foto. Het groeit als kool... Ik overweeg overigens om de dakpannen weg te halen. Het onkruid gaat er precies onderdoor waardoor het bijna onmogelijk te verwijderen is. Onder het grind zit een hoge betonrand. Het was op zich leuk weggewerkt met die dakpannen, maar ik zou het liever wat strakker willen. Iemand een idee?

  • dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25
Ziet er voor mij nog steeds uit als zo'n kruipende campanula, ik zie een knopje aan een stengeltje, als daar straks een blauw bloempje (klokje) uit komt dan weet je het zeker... hoewel er ook witte kruipende bestaat geloof ik, maar die zie je vrijwel nooit.

PS staat straks vast heel leuk in dat grind, allemaal van die blauwe klokjes en ze trekken enorm veel zoemertjes. Wel inderdaad een plantje dat je af en toe wat moet uittrekken als het teveel wordt, maar dat gaat vrij makkelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door dcl! op 19-06-2026 21:46 ]


  • Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:51
Blad van Campanula is gekarteld of "gevingerd" bij sommige soorten.
Nooit een gladde rand.

Dit ziet er uit als Haagwinde.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.


  • VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:10

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

De meer langwerpige bladeren op de tweede foto doen inderdaad meer aan een winde denken. Eigenlijk zouden we om er zeker van te zijn nog een foto van een paar losse blaadjes moeten hebben, maar of het een haagwinde of een akkerwinde is, doet er niet zoveel toe, het blijft een kwestie van stug uittrekken en voortdurend herhalen.

  • Lauwchen
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 24-06 09:10
Wie kan helpen om het onkruid in mijn gazon te identificeren?

Wij zijn onlangs verhuisd en willen graag onze tuin eens onder handen nemen.
Wij hebben last van verschillende soorten onkruid en wil graag weten welke soorten het precies zijn om te kunnen beslissen hoe ik ze ga aanpakken. Hieronder heb enkele foto's.

Wat ik denk te kunnen identificeren:

- Heermoes (kattenstaart)
- Kruipende boterbloem
- Paardenbloem
- Ridderzuring
- Straatgras
- Varkensgras
- Haagwinde
- Mos

Maar ik ben niet zeker of dat klopt en of er nog andere soorten tussen zitten.

Zoals jullie zien bevindt de tuin zich in een armzalige toestand. Om deze onder handen te nemen ben ik alvast begonnen met aaltjes uit te zetten gezien ik in mijn plantenbak engerlingen heb ontdekt.

Ik dacht aan: herbiciden (is een selectieve zelfs mogelijk?), ijzersulfaat tegen het mos, verticuteren.
Alle advies over de juiste volgorde of aanpak is welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPpRCTzuaZAqtGdTl1x_aV2LJts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CIO3qeGbSeXa4fFr0JNVIBfY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xsTHoQTnUlST2TFQI6q776iZns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pHk6CYV61KEYuIESkgqIWDgc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9e8xyxUGeFedoa7aCGHg4J7-nc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5dXEtj2V3yrsb3deRGqqEvjJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Epj_TZj-EnIyUObOQdAq9fs9nBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mb8ZQeSTTbRNTXxw4Ftrbdty.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVgnBLt8psCplV6hTvCz8p45sAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P1k6Kjh7TUzOe7t0HTl7QTNd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3GRnyQUOuNSOW4AmrMJ1LNgFlw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k0gyloE9KIezGj8SsXMQ4k4S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McUx14eiBKR8AQpfXXhYAdLFJeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wlocTJxlVzdqpLpQ7BxhcPEo.png?f=fotoalbum_large

  • FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:37
Bij ons is 2,5 week geleden het gras ingezaaid, een weekje geleden is er nog wat bijgezaaid omdat op sommige plekken de regen het had weggespoeld.

Op het moment kunnen we nog niet maaien, daarvoor is het gras nog te jong en te kort, maar het onkruid komt er tussendoor wel op en groeit harder dan het gras... }:|
Is hier nog wat aan te doen? Of verdwijnt dit vanzelf wanneer het gras de overhand krijgt en dagelijks gemaaid wordt door de robotmaaier?

Na het zaaien zijn er ook meteen mestkorrels overheen gegooid.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
Lauwchen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:36:
Wie kan helpen om het onkruid in mijn gazon te identificeren?

Wij zijn onlangs verhuisd en willen graag onze tuin eens onder handen nemen.
Wij hebben last van verschillende soorten onkruid en wil graag weten welke soorten het precies zijn om te kunnen beslissen hoe ik ze ga aanpakken. Hieronder heb enkele foto's.

Wat ik denk te kunnen identificeren:

- Heermoes (kattenstaart)
- Kruipende boterbloem
- Paardenbloem
- Ridderzuring
- Straatgras
- Varkensgras
- Haagwinde
- Mos

Maar ik ben niet zeker of dat klopt en of er nog andere soorten tussen zitten.

Zoals jullie zien bevindt de tuin zich in een armzalige toestand. Om deze onder handen te nemen ben ik alvast begonnen met aaltjes uit te zetten gezien ik in mijn plantenbak engerlingen heb ontdekt.

Ik dacht aan: herbiciden (is een selectieve zelfs mogelijk?), ijzersulfaat tegen het mos, verticuteren.
Alle advies over de juiste volgorde of aanpak is welkom!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is je doel? Een biljartlaken?
Ons gras is ook niet zo heel strak maar als je het wekelijks maait dan is het evengoed netjes groen en kun je het gewoon als gras gebruiken, erop lopen, zitten spelen etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:10

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Tja, herbicide kan, maar als je een beetje geeft om wat leeft, laat je dat lekker in de winkel staan en ga je ouderwets uitsteken. Zeker heermoes, haagwinde en boterbloem zijn taaie rakkers; een klein stukje wortel loopt weer vrolijk uit.

En wat @No Hands zegt, niet streven naar dat (uiterst onnatuurlijke, want ooit zo'n gazon in het wild gezien?) biljartlaken, want dat leidt alleen maar tot teleurstellingen en heel veel werk.

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
VeertienKaVier schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:43:
Tja, herbicide kan, maar als je een beetje geeft om wat leeft, laat je dat lekker in de winkel staan en ga je ouderwets uitsteken. Zeker heermoes, haagwinde en boterbloem zijn taaie rakkers; een klein stukje wortel loopt weer vrolijk uit.

En wat @No Hands zegt, niet streven naar dat (uiterst onnatuurlijke, want ooit zo'n gazon in het wild gezien?) biljartlaken, want dat leidt alleen maar tot teleurstellingen en heel veel werk.
Het grasveld werd ooit gezien als handig omdat je dan vanuit je kasteel in de verte al vijanden zag aankomen en daarna als teken van enorme rijkdom omdat het zo veel werk was en je daar allemaal mensen voor aan het werk moest hebben om het mooi te houden.

Degene die ooit 'het gazon' als commercieel product bedacht heeft was echt heel slim. Het is een fantastisch verdienmodel. Je verkoopt eerst graszaad, dan een maaimachine, een kantensteker kantenmaaier, onkruidverdelgers, allerlei voeding, andere grassoorten voor speciale plekken, verticuteerspullen, en ga maar door. En dan is het nog steeds het stuk tuin wat het meeste werk oplevert maar waar je het minste aan hebt. Fruitbomen, aardappels of frambozen zijn minder werk en levert nog eten op ook. Met voetballen is het alleen waardeloos..

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:23
FabianGTI schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:11:
Bij ons is 2,5 week geleden het gras ingezaaid, een weekje geleden is er nog wat bijgezaaid omdat op sommige plekken de regen het had weggespoeld.

Op het moment kunnen we nog niet maaien, daarvoor is het gras nog te jong en te kort, maar het onkruid komt er tussendoor wel op en groeit harder dan het gras... }:|
Is hier nog wat aan te doen? Of verdwijnt dit vanzelf wanneer het gras de overhand krijgt en dagelijks gemaaid wordt door de robotmaaier?

Na het zaaien zijn er ook meteen mestkorrels overheen gegooid.
Komt vanzelf goed zodra je met regelmaat gaat maaien.

  • Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:21
No Hands schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Wat is je doel? Een biljartlaken?
Ons gras is ook niet zo heel strak maar als je het wekelijks maait dan is het evengoed netjes groen en kun je het gewoon als gras gebruiken, erop lopen, zitten spelen etc.
Veel al gezegd, maar ik had een vergelijkbare situatie 6 jaar terug. Ik zou even kijken hoe de bodem onder je grasmat eruit ziet. Is die goed (wormen, zwarte aarde etc) dan lekker laten liggen en bijhouden wordt de mat vanzelf beter met de tijd (1x pj verticuteren, doorzaaien, bemesten, bewateren etc), met de hand eventueel specifieke onkruiden aanpakken die grote matten vormen en met standaard regime niet minder worden . Als de grond slecht is (alleen maar zand, ondiep geworteld gras, teveel wortel indringing of wat het ook is dan zou ik dat aanpakken en een nieuwe mat inzaaien. Eventueel grond laten testen ergens.

  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:39
Gister een 15m Gardena Micro Drip onder mijn beukenhaag geïnstalleerd. Deze, via het filter, aangesloten op een (Gardena) tuinslang van zo’n 10meter. Kraan vol open maar de slang druppelt niet… iemand een idee? Wanneer ik de tuinslang loskoppel van het filter spuit er behoorlijk wat water uit de druppelslang zelf, dus lijkt mij dat er voldoende druk op staat.

  • TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
rockerpoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:28:
Gister een 15m Gardena Micro Drip onder mijn beukenhaag geïnstalleerd. Deze, via het filter, aangesloten op een (Gardena) tuinslang van zo’n 10meter. Kraan vol open maar de slang druppelt niet… iemand een idee? Wanneer ik de tuinslang loskoppel van het filter spuit er behoorlijk wat water uit de druppelslang zelf, dus lijkt mij dat er voldoende druk op staat.
Koppeling niet goed?

  • Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
rockerpoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:28:
Gister een 15m Gardena Micro Drip onder mijn beukenhaag geïnstalleerd. Deze, via het filter, aangesloten op een (Gardena) tuinslang van zo’n 10meter. Kraan vol open maar de slang druppelt niet… iemand een idee? Wanneer ik de tuinslang loskoppel van het filter spuit er behoorlijk wat water uit de druppelslang zelf, dus lijkt mij dat er voldoende druk op staat.
Misschien vreemde opmerking maar ben je zeker dat je de druppelslang hebt gekocht en niet de aanvoerslang?

  • Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:08

Theuno

Da Devil Crew

rockerpoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:28:
Gister een 15m Gardena Micro Drip onder mijn beukenhaag geïnstalleerd. Deze, via het filter, aangesloten op een (Gardena) tuinslang van zo’n 10meter. Kraan vol open maar de slang druppelt niet… iemand een idee? Wanneer ik de tuinslang loskoppel van het filter spuit er behoorlijk wat water uit de druppelslang zelf, dus lijkt mij dat er voldoende druk op staat.
Die micro drips kan je helemaal dicht draaien... en dus ook iets open

Helpt dat?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...


  • Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:51
rockerpoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:28:
Gister een 15m Gardena Micro Drip onder mijn beukenhaag geïnstalleerd. Deze, via het filter, aangesloten op een (Gardena) tuinslang van zo’n 10meter. Kraan vol open maar de slang druppelt niet… iemand een idee? Wanneer ik de tuinslang loskoppel van het filter spuit er behoorlijk wat water uit de druppelslang zelf, dus lijkt mij dat er voldoende druk op staat.
Weet je zeker dat je de slang niet verkeerd om hebt aangesloten? Het slang-einde aan de watertoevoer?
geintje

Een Gardena druppelslang heet dacht ik een Parelslang.
Ik heb een goedkope die net zo goed werkt, en langer voor minder, 50 m is net zo duur als 15 m Gardena..

Bewatering voor heggen heet een Micro-Drip-Bewatering heggen/struiken, deze komt in een set en je hebt een drukregelaar nodig die er bij zit.
Kun je bevestigen of dat hoofdapparaat er vóór zit?
Of even een linkje als je een andere slang hebt? En welk filter?
Bv een koppelingsbuis waar je apart sproeiers in moet steken?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.


  • Lauwchen
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 24-06 09:10
No Hands schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Wat is je doel? Een biljartlaken?
Ons gras is ook niet zo heel strak maar als je het wekelijks maait dan is het evengoed netjes groen en kun je het gewoon als gras gebruiken, erop lopen, zitten spelen etc.
Nee geen biljartlaken, maar ik wil wel met een schone lei (a.k.a. verzorgd gras) beginnen. Momenteel is er amper gras te bespeuren en het is ook gewoon niet aangenaam om met blote voeten over te lopen.

Persoonlijke voorkeur is dat ik met een canvas aanvang waarbij ik graag bijenvriendelijke struiken wil planten.

  • dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 15:38
Wij hebben een soort bel-etage woning en zouden graag de trap naar de voordeur aanpakken. We zijn aan het kijken om een volledige tuin renovatie te laten uitvoeren, en willen verder gaan in de romantische/natuurlijke stijl. Een trap in natuursteen platen vinden we prachtig in combinatie met een terras in flagstones. Iemand hier ervaring mee? Ik zou graag wat real-life voorbeelden zien, maar via internet vind ik bijna uitsluitend AI drek.

Zoiets bijvoorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6baO-uQsZ6_rnQ-pPt37OTbCAdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsQQYhrfiFsDQidqLCV3s637.jpg?f=fotoalbum_large

  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:57
Lauwchen schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Nee geen biljartlaken, maar ik wil wel met een schone lei (a.k.a. verzorgd gras) beginnen. Momenteel is er amper gras te bespeuren en het is ook gewoon niet aangenaam om met blote voeten over te lopen.

Persoonlijke voorkeur is dat ik met een canvas aanvang waarbij ik graag bijenvriendelijke struiken wil planten.
nou, de maaimachine erover en dat een paar maanden volhouden en kijken wat er gebeurt. herstelt het gras zich dan, dat is mooi. ga een ochtend op je knietjes om die boterbloemen eruit te halen.

of, ros het oude gras eruit, controleer je bodem en leg nieuwe graszoden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:35
dotacom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:24:
Wij hebben een soort bel-etage woning en zouden graag de trap naar de voordeur aanpakken. We zijn aan het kijken om een volledige tuin renovatie te laten uitvoeren, en willen verder gaan in de romantische/natuurlijke stijl. Een trap in natuursteen platen vinden we prachtig in combinatie met een terras in flagstones. Iemand hier ervaring mee? Ik zou graag wat real-life voorbeelden zien, maar via internet vind ik bijna uitsluitend AI drek.

Zoiets bijvoorbeeld: [Afbeelding]
Real-life voorbeelden heb ik helaas niet voor je. Maar ik zou zeker eens mijn licht opsteken bij Flagstone Company (mocht je ze nog niet kennen). Wij hebben daar onze natuursteenstrips voor een deel van de buitenmuren vandaan. Het is een erg professioneel bedrijf met (meest :)) vriendelijke en deskundige medewerkers. Als zij op dit vlak iets niet kunnen leveren is het waarschijnlijk niet of moeilijk leverbaar in Nederland.

  • noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

dotacom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:24:
Wij hebben een soort bel-etage woning en zouden graag de trap naar de voordeur aanpakken. We zijn aan het kijken om een volledige tuin renovatie te laten uitvoeren, en willen verder gaan in de romantische/natuurlijke stijl. Een trap in natuursteen platen vinden we prachtig in combinatie met een terras in flagstones. Iemand hier ervaring mee? Ik zou graag wat real-life voorbeelden zien, maar via internet vind ik bijna uitsluitend AI drek.

Zoiets bijvoorbeeld: [Afbeelding]
Dat is wel heel mooi! Maar als trap naar de voordeur zou dit niet mijn keuze zijn. Ook in het donker, met spullen in je handen of een biertje in je buik moet je die trap op/af. En natuurlijk met ijs/sneeuw erop. Zo'n onregelmatige trap geeft dan eerder ongelukken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i


  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
dotacom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:24:
Wij hebben een soort bel-etage woning en zouden graag de trap naar de voordeur aanpakken. We zijn aan het kijken om een volledige tuin renovatie te laten uitvoeren, en willen verder gaan in de romantische/natuurlijke stijl. Een trap in natuursteen platen vinden we prachtig in combinatie met een terras in flagstones. Iemand hier ervaring mee? Ik zou graag wat real-life voorbeelden zien, maar via internet vind ik bijna uitsluitend AI drek.

Zoiets bijvoorbeeld: [Afbeelding]
Heel gaaf! Vooral met flagstones! O+

Maar zoals @noes ook al zegt, bij je voordeur zal ik het ook afraden. Het is veel te ongelijk en in de winter kan er water in blijven staan wat bevriest. Ook voor kleine kinderen kan dit echt gevaarlijk zijn.

Is een trap metselen met keien geen optie?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 15:38
pjot1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:30:
[...]


Heel gaaf! Vooral met flagstones! O+

Maar zoals @noes ook al zegt, bij je voordeur zal ik het ook afraden. Het is veel te ongelijk en in de winter kan er water in blijven staan wat bevriest. Ook voor kleine kinderen kan dit echt gevaarlijk zijn.

Is een trap metselen met keien geen optie?
Bedankt voor de suggesties, over het veilige aspect heb ik inderdaad nog niet stilgestaan. We zitten volop in de baby fase, dus zeker niet onbelangrijk. Alle opties liggen momenteel open, maar ik merk als ik naar foto's kijk vooral aangetrokken word richting natuursteen platen.

Heb je een voorbeeld van zo'n gemetselde keien trap?

  • DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:11
Lauwchen schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Nee geen biljartlaken, maar ik wil wel met een schone lei (a.k.a. verzorgd gras) beginnen. Momenteel is er amper gras te bespeuren en het is ook gewoon niet aangenaam om met blote voeten over te lopen.

Persoonlijke voorkeur is dat ik met een canvas aanvang waarbij ik graag bijenvriendelijke struiken wil planten.
Een beetje (kunst)mest wil nog wel eens wonderen doen voor de grasgroei.

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:35
dotacom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor de suggesties, over het veilige aspect heb ik inderdaad nog niet stilgestaan. We zitten volop in de baby fase, dus zeker niet onbelangrijk. Alle opties liggen momenteel open, maar ik merk als ik naar foto's kijk vooral aangetrokken word richting natuursteen platen.

Heb je een voorbeeld van zo'n gemetselde keien trap?
Hier vind je er meerdere (maar daar had je natuurlijk al gezocht :))
Even naar beneden scrollen, en eventueel op "meer foto's" klikken.

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 24-06-2026 15:22 ]


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Suus1978 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:20:
[Afbeelding]

Hierbij een grotere foto. Het groeit als kool... Ik overweeg overigens om de dakpannen weg te halen. Het onkruid gaat er precies onderdoor waardoor het bijna onmogelijk te verwijderen is. Onder het grind zit een hoge betonrand. Het was op zich leuk weggewerkt met die dakpannen, maar ik zou het liever wat strakker willen. Iemand een idee?
Dit is akkerwinde, wat kleiner dan de 'gewone' winde. En er staat ook nog schijnaardbei tussen.
Wanneer je zonnepanelen hebt dan is het optie om het met deze onkruidbrander weg te krijgen. Ben je meteen van je overtollige zonnestroom af en toch milieuvriendelijk bezig. Winde verwijderen is wel een kwestie van lange adem, je moet de wortels van de plant uitputten door het bovengrondse deel telkens te verwijderen. Uitgraven is bijna geen optie, als er een stukje wortelstok afbreekt en in de grond blijft zitten loopt dat na een paar maanden weer uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
dotacom schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor de suggesties, over het veilige aspect heb ik inderdaad nog niet stilgestaan. We zitten volop in de baby fase, dus zeker niet onbelangrijk. Alle opties liggen momenteel open, maar ik merk als ik naar foto's kijk vooral aangetrokken word richting natuursteen platen.

Heb je een voorbeeld van zo'n gemetselde keien trap?
Even gezocht op Google gezocht en kwam deze tegen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28sl9Lz-tax6rsEL8hodUydLYTU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ICTCnkjVbm099t0fq4UVCOhy.jpg?f=user_large

Vind ik persoonlijk erg gaaf!

Ik heb zelf dit, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgqZEd6nupSE2j4mBIzBLwe4qgY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sCbRYGRYmPhtSQnUtHtPClQh.jpg?f=user_large eens gemaakt. De trap dan. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBdfqXks6i5JT4sJctkXwrwWh0o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NHoxlEoSgROmzxCJXljgTXjO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGvWHau-u7wxUTBLQHtrZy3hrQA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Mer1DOScobJ1O6bpYXoLWNGO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4PrwBUDkCXQ9boCKAed6T9gvKM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c1UrVyDrrhDIIMn6VYDfKxSH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA5JWZ92pkCH0h28tn6IZsKLlfI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vnmcT6NPl1q1o7B0kqXyCpaQ.jpg?f=user_large

Hier hebben we natuurstenen banden gebruikt met een keienmix. Ik kan me voorstellen dat je dit niet 'romantisch/natuurlijk' vindt. Daarom zou je de keien kunnen metselen zodat het net even wat minder strak wordt. :)

Al vind ik de voorbeelden van @Batilan een stuk mooier en beter, zeker als de rest ook flagstones wordt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
pjot1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:47:
[...]Hier hebben we natuurstenen banden gebruikt met een keienmix. Ik kan me voorstellen dat je dit niet 'romantisch/natuurlijk' vindt. Daarom zou je de keien kunnen metselen zodat het net even wat minder strak wordt. :)
Paar liter volle melk / yoghurt mengsel er op kwasten, vochtig houden en dan heb je heel snel mos er op zitten. Is ook heel romantisch.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Paar liter volle melk / yoghurt mengsel er op kwasten, vochtig houden en dan heb je heel snel mos er op zitten. Is ook heel romantisch.
Serieus? (Vooral verbazing)

Het geeft natuurlijk gelijk een volwassen uitstraling! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.


  • VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:10

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

pjot1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:58:
[...]


Serieus? (Vooral verbazing)
Ja, versnelt de mosgroei, ook op een stapelmuurtje van gebroken stoeptegels.

Hier een 'trapje' van natuursteen/bovenmaat flagstones op twee plaatsen in de tuin (geen foto bij de hand en ga die nu bij 35º even niet maken, kan zijn dat ik er eerder wat van heb geplaatst), en het is in de winter inderdaad uitkijken, want het is geen spiegelglad oppervlak en die paar druppels water in zo'n holte in de steen vriezen lekker aan. Maar vind het de mooiste optie die er is, dus een beetje voorzichtig laveren heb ik ervoor over.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
pjot1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:58:
[...]Serieus? (Vooral verbazing)
Het geeft natuurlijk gelijk een volwassen uitstraling! :)
Het werkt echt, licht zurig en een goede voedingsbodem.
Wil je nog sneller mosgroei, dan kun je elders in je tuin, of die van je buren, wat verse mos oogsten, in een blender doen met wat yoghurt/melk en dan goed blenden. Toevoegen aan de rest van de yoghurt/melk en kwasten maar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
@Lauwchen : ik zou alle eerdere gegeven tips volgen en dan in deze volgorde:

Steek onkruid met een pen wortel uit, maai het andere onkruid elke week, bloemen zijn mooi maar betekenen ook zaad. Graaf een paar gaatjes en bekijk de grond: heb je wormen? Organisch materiaal? Zwarte grond, zwart zand of geel zand? Neem een paar monsters en analyseer die.

Zoek een fatsoenlijke hovenier of iemand die mini werkzaamheden doet. Dus iemand met klein materieel voor tuinen die ook gras zaait, verticiteert enzovoorts. Bij ons was dit de sleutel voor succes.

Laat hem of haar dit najaar maaien, verticuteren, bemesten met compost en graszaaien. ( indie volgorde)

Gebruik geen herbicide oid. Het maakt veel meer kapot dan je lief is.

Kies voor een gemengde grasmat, dus snel groeiend gras maar ook droogtebestendig gras.

Hoop op regen of geef water.

En maai de eerste periode je gras regelmatig. Niet te kort maar wel regelmatig. Steek opkomend onkruid uit en hou dat vol.

Dan heb je in het voorjaar een leuke beginnende grasmat. Strooi op tijd dus in februari groenkalk en meststoffen! Dan zijn die al opgenomen in de grond als de planten het nodig hebben.

Ik heb zelf vanallerlei anders er tussen het gras gezaaid zoals madeliefje, steentijm, microklaver. We hebben nu een leuke groene mat, niet zo steriel als het biljartlaken van de buurman en vlinders, bijen en ander vliegend spul. Ik heb zelf bovenstaand stappenplan gevolgd. En na 8 jaar kloten eindelijk een mooie gezonde grasmat

  • Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:22
De mieren nemen m'n tuin over, de paadjes zijn allemaal verzakt en zelfs de bloemen/besjes/fruit laten ze niet met rust. Volgens mij hebben ze niet eens bladluis nodig om zoetigheid te verzamelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyel8pXaFxz8cdY4l7qIyDwiDTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoZDAZXrMjbAdy4l46y2N8ld.jpg?f=fotoalbum_large

Hier in actie te zien op een Lavas (maggiplant)

[ Voor 4% gewijzigd door Piemol op 25-06-2026 08:41 ]


  • Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:03
Piemol schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:29:
De mieren nemen m'n tuin over, de paadjes zijn allemaal verzakt en zelfs de bloemen/besjes/fruit laten ze niet met rust. Volgens mij hebben ze niet eens bladluis nodig om zoetigheid te verzamelen:

[Afbeelding]

Hier in actie te zien op een Lavas (maggiplant)
Hier heb ik dus ook last van, en vooral ook dat ze de luizen die er wel zitten actief verdedigen waardoor predatoren hun werk niet goed kunnen doen.

Iemand nog tips hoe je de mierpopulatie in kan tomen op een natuurlijke wijze? Liefst door ervoor te zorgen dat natuurlijke vijanden dat voor ons gaan doen.

  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:39
Teijgetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:10:
[...]

Kun je bevestigen of dat hoofdapparaat er vóór zit?
Ja, dit filter zit er voor.
Of even een linkje als je een andere slang hebt? En welk filter?
Bv een koppelingsbuis waar je apart sproeiers in moet steken?
Op de verpakking van de slang zie ik dat het een 'Connecting pipe flex' is. Betekent dit dat dit geen druppelslang is? Heb dit op advies bij de Hornbach gekocht.

  • MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 16:13
rockerpoet schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Ja, dit filter zit er voor.


[...]

Op de verpakking van de slang zie ik dat het een 'Connecting pipe flex' is. Betekent dit dat dit geen druppelslang is? Heb dit op advies bij de Hornbach gekocht.
Dit is dus geen druppelslang.

  • Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-06 14:20
Tieske88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Hier heb ik dus ook last van, en vooral ook dat ze de luizen die er wel zitten actief verdedigen waardoor predatoren hun werk niet goed kunnen doen.

Iemand nog tips hoe je de mierpopulatie in kan tomen op een natuurlijke wijze? Liefst door ervoor te zorgen dat natuurlijke vijanden dat voor ons gaan doen.
Je kan aaltjes bestellen tegen mieren. Is een natuurlijke manier van bestrijden maar daar is het nu een beetje te warm voor. Even wachten tot de temperaturen wat naar beneden gaan

  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:39
MadDog11 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Dit is dus geen druppelslang.
Ja dat realiseer ik mij nu ook. Balen. Ga ik het omruilen. Thanks

  • Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tieske88 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Hier heb ik dus ook last van, en vooral ook dat ze de luizen die er wel zitten actief verdedigen waardoor predatoren hun werk niet goed kunnen doen.

Iemand nog tips hoe je de mierpopulatie in kan tomen op een natuurlijke wijze? Liefst door ervoor te zorgen dat natuurlijke vijanden dat voor ons gaan doen.
Ik gebruik zelf diatomeeënaarde, dat is een natuurlijk product (eigenlijk zijn het m.n. skeletten van eencellige wieren). Het is zéér fijn poeder wat de beschermlaag van de mieren kapot maakt waardoor ze dood gaan. Het is niet giftig, maar ook niet helemaal ongevaarlijk. Het stoft namelijk enorm en is daarmee irriterend wanneer dit in je ogen komt / ingeademd wordt. Het is geen gif, dus werkt alleen tegen mieren die er mee in aanraking komen. Het zorgt er voor dat de nesten klein blijven waarmee de ergste overlast voorkomen kan worden.
Het grote voordeel: het werkt supergoed in tijden van hitte/droogte. Ik heb jaren terug een emmer van 10kg gekocht, daar ben ik inmiddels bijna doorheen. En dat voor de prijs van 2 potjes 'mierengif' (wat vaak grotendeels uit hetzelfde ingrediënt bestaat).

  • Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Tehh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:17:
[...]


Ik gebruik zelf diatomeeënaarde, dat is een natuurlijk product (eigenlijk zijn het m.n. skeletten van eencellige wieren). Het is zéér fijn poeder wat de beschermlaag van de mieren kapot maakt waardoor ze dood gaan. Het is niet giftig, maar ook niet helemaal ongevaarlijk. Het stoft namelijk enorm en is daarmee irriterend wanneer dit in je ogen komt / ingeademd wordt. Het is geen gif, dus werkt alleen tegen mieren die er mee in aanraking komen. Het zorgt er voor dat de nesten klein blijven waarmee de ergste overlast voorkomen kan worden.
Het grote voordeel: het werkt supergoed in tijden van hitte/droogte. Ik heb jaren terug een emmer van 10kg gekocht, daar ben ik inmiddels bijna doorheen. En dat voor de prijs van 2 potjes 'mierengif' (wat vaak grotendeels uit hetzelfde ingrediënt bestaat).
Ik gebruikte dit ook in het kippenhok tegen luizen en ander spul. Ik heb toch een paar jaar geleden toch gekozen voor een mienlokdoosje op het mieren pad. Mijn oleanders werden toen compleet overgenomen door de luizenmelkerij van de mieren. Hier vliegt heel veel rond en diatomeetenaarde werkt in principe tegen alle insecten. Dat vond ik net wat te ver gaan

  • Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:51
rockerpoet schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Ja dat realiseer ik mij nu ook. Balen. Ga ik het omruilen. Thanks
Inderdaad, druppelslang is anders.

Druppelslang is er ook in de kleur groente, mocht je dat mooier vinden.
Bij mij ligt het onder de houtsnippers, daardoor verdampt minder water overdag en extra voeding het hele jaar door.

Ik begreep dat je het al uitgepakt had?
Mocht je het willen houden of uitbreiden:

Als je op Amazon druppelaarsproeiers besteld dan kan je die zo in de buis steken.
Je kan zelf afstellen hoe veel water je wil geven en waar.

Ik heb oa deze er bij, daar zit een prikker bij zodat je gaatjes kunt prikken waar je sproeiers en verbindingsstukjes in kan steken.
Alles past met Gardena aanvoerbuis 4,6 mm.
Ik heb alleen de aanvoerbuis van Gardena gebruikt, alles van Gardena werd me te duur.
Ik heb alles wat niet zelf water kan vinden bewaterd, wat met dit weer een must is, staat een half uur aan elke dag. (wel een 2000 basisapparaat)
Werk met een "warme" buis, in de zon is genoeg, dan steek je alles zo aan en in elkaar.

Deze werken met de 13 mm buis die jij nu hebt. Kun je ook delen achter een kraan zetten, voor als je niet altijd alles wil water geven.

Pennen om alles vast te zetten is ook handig. Deze voor dik (of tuinslang), deze voor dun.

Scheelt te veel met Gardena qua prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 25-06-2026 17:59 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:39
Teijgetje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:44:
[...]

Inderdaad, druppelslang is anders.

Druppelslang is er ook in de kleur groente, mocht je dat mooier vinden.
Bij mij ligt het onder de houtsnippers, daardoor verdampt minder water overdag en extra voeding het hele jaar door.

Ik begreep dat je het al uitgepakt had?
Mocht je het willen houden of uitbreiden:

Als je op Amazon druppelaarsproeiers besteld dan kan je die zo in de buis steken.
Je kan zelf afstellen hoe veel water je wil geven en waar.

Ik heb oa deze er bij, daar zit een prikker bij zodat je gaatjes kunt prikken waar je sproeiers en verbindingsstukjes in kan steken.
Alles past met Gardena aanvoerbuis 4,6 mm.
Ik heb alleen de aanvoerbuis van Gardena gebruikt, alles van Gardena werd me te duur.
Ik heb alles wat niet zelf water kan vinden bewaterd, wat met dit weer een must is, staat een half uur aan elke dag. (wel een 2000 basisapparaat)
Werk met een "warme" buis, in de zon is genoeg, dan steek je alles zo aan en in elkaar.

Deze werken met de 13 mm buis die jij nu hebt. Kun je ook delen achter een kraan zetten, voor als je niet altijd alles wil water geven.

Pennen om alles vast te zetten is ook handig. Deze voor dik (of tuinslang), deze voor dun.

Scheelt te veel met Gardena qua prijs.
Mooi spul!

Bij mij is de use-case het bewateren van een 15 meter lange beukenhaag. Kom net terug van HB en mocht de al uitgepakte slang ruilen. Aangezien de 13mm pas vanaf 25m lengte verkrijgbaar is heb ik nu een 4.6mm (15m lengte) meegenomen. Nog wel in dubio of 4.6mm niet te dun is, ik ga de slang niet ingraven. Nog even iets verzinnen voor de afsluitdop, namelijk alleen verkrijgbaar in hoeveelheid van 10 stuks. Belachelijk, want heb er maar 1 nodig. Drukregelaar idd mooi ding, ik heb deze.

  • Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:51
rockerpoet schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:38:
Nog even iets verzinnen voor de afsluitdop, namelijk alleen verkrijgbaar in hoeveelheid van 10 stuks. Belachelijk, want heb er maar 1 nodig.
(rvs) Boutje M5? Of misschien past M4.
Druppie lijm zodat het dicht is, maar een druppeltje lekken zou ook geen probleem moeten zijn.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:53

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xl7zzrs9ilmJ5lb3jpj7Yp89r0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYSvRIF1aow0DNgMA8GezOnM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had eerst een basaal zwenksproeiertje voor op ons sedum dak. Maar dat was altijd net niet. Of terras/tuin buren werd ook wat nat. Of een stuk sedum niet. Of onze kozijnen en ramen wel. Nouja iets teveel compromissen.

Deze beloofd breedte al vanaf 3m. Ideaal en makkelijk in te stellen. Net anderhalf uur gedraaid. En bij de buren is het droog. En mijn sedum kan er weer even tegen.

Wil ooit nog een goede oplossing met druppelslangen aanleggen. Maar niet met dit weer.
Voorlopig werkt dit prima.
Voortuin doen we gewoon met sproeikop en de achtertuin idem.

Zwenken in de voortuin werkt niet. Staat een grote vlinderstruik/boom die halverwege alles afvangt. Dus dat is gewoon harde arbeid.
Al doe ik het niet vaak. Alleen als het begint te hangen.

Potten krijgen nu om de dag.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.


  • Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:21
Teijgetje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:54:
[...]

(rvs) Boutje M5? Of misschien past M4.
Druppie lijm zodat het dicht is, maar een druppeltje lekken zou ook geen probleem moeten zijn.
Of einde slangetje dubbelknikken en met stukje staaldraad vastklemmen.

  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:39
Teijgetje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:54:
[...]

(rvs) Boutje M5? Of misschien past M4.
Druppie lijm zodat het dicht is, maar een druppeltje lekken zou ook geen probleem moeten zijn.
Heb er een m5 boutje ingedraaid. Morgen maar eens even testen.

  • Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:03
Milo85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Je kan aaltjes bestellen tegen mieren. Is een natuurlijke manier van bestrijden maar daar is het nu een beetje te warm voor. Even wachten tot de temperaturen wat naar beneden gaan
Tehh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:17:
[...]


Ik gebruik zelf diatomeeënaarde, dat is een natuurlijk product (eigenlijk zijn het m.n. skeletten van eencellige wieren). Het is zéér fijn poeder wat de beschermlaag van de mieren kapot maakt waardoor ze dood gaan. Het is niet giftig, maar ook niet helemaal ongevaarlijk. Het stoft namelijk enorm en is daarmee irriterend wanneer dit in je ogen komt / ingeademd wordt. Het is geen gif, dus werkt alleen tegen mieren die er mee in aanraking komen. Het zorgt er voor dat de nesten klein blijven waarmee de ergste overlast voorkomen kan worden.
Het grote voordeel: het werkt supergoed in tijden van hitte/droogte. Ik heb jaren terug een emmer van 10kg gekocht, daar ben ik inmiddels bijna doorheen. En dat voor de prijs van 2 potjes 'mierengif' (wat vaak grotendeels uit hetzelfde ingrediënt bestaat).
Diatomeeënaarde lijkt mij niet zo handig omdat dit ook andere insecten doodt, en ik probeer juist een grote verscheidenheid aan insecten in mijn tuin te krijgen. Alles wel in een natuurlijke balans zodat "schadelijke" insecten in toom gehouden worden door natuurlijke vijanden.

Aaltjes zijn vooral bedoeld voor in de grasmat las ik, ik zie ze vooral in ons tegelwerk (al zijn ze er wellicht op andere locaties ook maar heb ik ze er nog niet gezien).

Ik had gehoopt dat ik bepaalde insecten of andere dieren kon lokken/aantrekken die actief op zoek zouden gaan naar mieren maar die zijn er blijkbaar niet (ook na een zoektocht op internet).

  • useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:26
Fanatic_FS schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Komt vanzelf goed zodra je met regelmaat gaat maaien.
en mulch maaien! Niet afvoeren dat maaisel.

  • Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:51
Met dit extreme weer kan je ze beter elke dag geven, eenmaal wanneer ze een knauw gehad hebben worden ze nooit meer zo mooi als ze nu zijn.

En zwenksproeiers zijn vaak goed in te stellen, ik heb deze, de nieuwe Aquazoom is nog beter te regelen.
Probleem is de wind, die verplaatst de grenzen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.


  • Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:53

Dennis1812

Amateur prutser

De zwenksproeier was een groot deel goed in te stellen maar niet volledig.. bleef altijd ergens water komen waar we het niet wilden. En wel op plaatsen waar het onnodig is.

Dat is met deze Aquazoom verleden tijd. Misschien een tip voor als mensen er moeite mee hebben.

Potten zijn best groot en planten zitten er al lang in. Denk aan roos, olijfboom, oleander, lavendel en nog een oleander. Ze kunnen wat hebben.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 199 200 Laatste