Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 198 199 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:50
Eisbar schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:46:
Vraagje over vinca minor (maagdenpalm) als bodembedekker. Laten jullie die gewoon rondom de stam groeien van struiken en bomen? Ik neem aan dat een boom er geen last van heeft, maar twee kleinere pluimhortensias zijn hier niet uitgelopen dit jaar dus ik vraag me af andere struiken die ik heb staan (fluweel en eikenblad hortensias o.a.), maar bijv ook een vijgenboom er wel tegenkunnen om totaan de stam dicht te groeien met vinca. Is even een werkje maar ik kan elke lente van de stammen wegknippen en uittrekken natuurlijk
Ja dat moet zeker kunnen. Hier ook volop in de tuin. Het bedekt mooi de bodem en beschermt tegen uitdrogen.

Hortensia's hebben veel water nodig. Terwijl Maagdenpalm beter tegen droogte kan. Misschien zie je daar resultaat van? Ze wortelen beide oppervlakkig dus kan wel concurrentie op water hebben meegespeeld. De meeste bomen en struiken hebben daar geen probleem mee, wortelen ook dieper en profiteren alleen maar.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:23
rupie99 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Ja dat moet zeker kunnen. Hier ook volop in de tuin. Het bedekt mooi de bodem en beschermt tegen uitdrogen.

Hortensia's hebben veel water nodig. Terwijl Maagdenpalm beter tegen droogte kan. Misschien zie je daar resultaat van? Ze wortelen beide oppervlakkig dus kan wel concurrentie op water hebben meegespeeld. De meeste bomen en struiken hebben daar geen probleem mee, wortelen ook dieper en profiteren alleen maar.
Wortel concurrentie ism vroege voorjaars / late winter droogte is denk ik ook de oorzaak. Geen sporen van woelmuizen of iets anders. Omdat er nog geen blad aan zat en de maagdenpalm het wel prima deed was het lastig te zien dat de pluimhortensias te droog stonden op de zandgrond hier. Als de blaadjes er eenmaal aanzitten dan zie je een watergebrek meteen. Ik ga toch maar een stuk rondom de hortensias vrijhouden vanaf nu. Groeit hier ook bij en door de rhododendrons. Dat zijn forse struiken, maar wortelen ook oppervlakkig. Concurrentie lijkt daar geen probleem te zijn

• BatMutsje
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:40
We zijn bezig met een beplantingsplan voor de border in de voortuin van circa 8 x 4 meter. Aan de straatzijde gaan we voor bodembedekkers, aan de gevel van de woning hebben we planten gezocht tot circa 1 meter hoog en in het midden willen we graag 2 bolbomen plaatsen van circa 2 tot 3 meter hoog. De straat staat vol met leibomen, daarom willen we graag 'iets anders'.

Nu hebben we zelf gekeken naar een bolacacia, maar misschien hebben er mensen nog andere tips / aanbevelingen? Een boom die wat zonlicht wegpakt zou fijn zijn, aangezien er een grote raampartij aan de voorkant van de woning zit.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
BatMutsje schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:22:
We zijn bezig met een beplantingsplan voor de border in de voortuin van circa 8 x 4 meter. Aan de straatzijde gaan we voor bodembedekkers, aan de gevel van de woning hebben we planten gezocht tot circa 1 meter hoog en in het midden willen we graag 2 bolbomen plaatsen van circa 2 tot 3 meter hoog. De straat staat vol met leibomen, daarom willen we graag 'iets anders'.

Nu hebben we zelf gekeken naar een bolacacia, maar misschien hebben er mensen nog andere tips / aanbevelingen? Een boom die wat zonlicht wegpakt zou fijn zijn, aangezien er een grote raampartij aan de voorkant van de woning zit.
een halfstam peren en appelboom. daar heb je nog wat aan

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BatMutsje
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:40
No Hands schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:37:
[...]

een halfstam peren en appelboom. daar heb je nog wat aan
Hebben we naar gekeken, maar die kunnen tot 4,5 - 5 meter doorgroeien lezen we online. Dat is te hoog in onze voortuin (3 meter is de max.).

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:03
BatMutsje schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:01:
[...]Hebben we naar gekeken, maar die kunnen tot 4,5 - 5 meter doorgroeien lezen we online. Dat is te hoog in onze voortuin (3 meter is de max.).
Bij fruitbomen, zoals appels en peren, is het de bedoeling dat je ze af en toe snoeit.
Voordeel van snoeien; je brengt vorm aan aan de boom, je kunt (deels) de hoogte bepalen en door te snoeien krijg je meer fruit. Zo'n halfhoogstam kun je makkelijk op 3 meter houden en anders koop je halfstam/laagstam, die worden net iets minder hoog. Maar snoeien blijft noodzakelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1 ... 198 199 Laatste