Robotmaaiers

Pagina: 1 2 ... 70 Laatste
Acties:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Robotmaaiers beginnen langzaam steeds meer gazons te veroveren. Tijd dus voor een topic! :)

Hoe werkt een robotmaaier?

Mijn ervaring beperkt zich tot de derde generatie Automowers van Husqvarna. Deze werken net zoals de meeste robotmaaiers binnen een begrenzingsdraid, die via een kabellegger op enkele centimeters onder de grasmat wordt gelegd of met haken op de grasmat wordt bevestigd. Naast de buitenranden van het grasveld worden ook eilanden waarin zich bijvoorbeeld bomen bevinden afgezet met een begrenzingsdraad. De Automowers werken daarnaast met een begeleidingsdraad om de robot vanaf zijn laadstation naar een bepaald startpunt te dirigeren. De robot volgt de begeleidingsdraad tot een ingesteld aantal meters. Afhankelijk van het type robotmaaier kunnen er meerdere begeleidingsdraden en meerdere startpunten op dezelfde begeleidingsdraad ingesteld worden.

Als de robot zijn accu heeft leeggemaaid keert hij terug naar het laadstation door de begrenzingsdraad te volgen of de begeleidingsdraad op te zoeken.

De Automowers van Husqvarna gebruiken lichte messen die vergelijkbaar zijn met wat er onder een stevig Stanleymes zitten. Hiermee wordt het gras in feite afgesneden ipv gekneusd. Er zijn ook robotmaaiers die zwaardere stalen messen gebruiken die wat meer vergelijkbaar zijn met wat er onder een duwmaaier gebruikt wordt.

Husqvarna Automower

Wat zijn de voordelen van een robotmaaier:

- Tijdsbesparing: een robotmaaier doet zelfstandig zijn werk. Je hoeft alleen maar eventueel de randen langs borders te maaien. Dat hoeft niet elke week maar kan ook eens in twee weken afhankelijk van hoe strak je je gazon wil hebben.

- Meer vrijheid: je hoeft er geen rekening meer mee te houden dat je elke x dagen binnen een bepaald timeframe moet maaien. Vooral bij grotere oppervlaktes kan het maaien veel tijd kosten en dat moet allemaal wel in je planning passen.

- Altijd een kortgemaaid gazon. Bij handmatig maaien heb je twee dagen een mooi vlak gazon en daarna kijk je tegen een te hoog of ongelijkmatig gazon tot je de grasmaaier weer tevoorschijn haalt. Een robot maait elke dag en kan ook prima zijn werk doen in de nacht en bij regen, zodat je overdag altijd een strak gazon hebt.

- Kostenbesparing: de total costs of ownership van een robotmaaier kunnen lager zijn dan van een zitmaaier. Er kan immers veel minder kapot. De onderhoudskosten van een robotmaaier zijn ongeveer 125-150 euro per jaar (opgave van Husqvarna-dealer). Als je ook arbeidskosten rekent voor je eigen tijd of de tijd die een tuinman besteedt aan grasmaaien kunnen robots goedkoper zijn dan zelf maaien. Daarnaast bespaar je op energiekosten, die bij een elektrische robotmaaier veel lager zijn dan wanneer je maaier op benzine of diesel loopt.

- Het gras wordt onzichtbaar gemulcht waardoor voedingsstoffen terugkomen in de bodem en het bodemleven wordt gestimuleerd. Vergeleken met gras opvangen hoef je geen gras af te voeren en minder te bemesten. Vergeleken met mulchen met een duw- of zitmaaier bespaar je vooral veel tijd. Normaal gesproken zou je in een groeizame periode dan twee keer per week moeten maaien terwijl je met een robot vanaf je loungeset kunt toekijken hoe de robot zijn werk doet.

- Geen zware machines op de grasmat, dus geen bodemverdichting en kale plekken door uitsmering als de zitmaaier tractie verliest, bijvoorbeeld in een bocht op een natte helling.

- Extreem stil: een goede robotmaaier maakt bijna geen geluid, dit in tegenstelling tot de meeste gemotoriseerde duw- en zitmaaiers.

Wat zijn de nadelen?

- Robotmaaiers zijn ongeschikt voor complexe tuinen met veel kleine grasveldjes die slecht toegankelijk zijn voor de robot, bijvoorbeeld omdat ze verbonden zijn via grindpaden. Een robot kan alleen vlakke en vaste verharding zoals bestrating oversteken en moet daarbij niet gehinderd worden door objecten die potentieel in de weg staan zoals auto's op een oprit. Smalle doorgangen kunnen een probleem zijn voor een robotmaaier. De slimmere modellen kunnen met behulp van een begeleidingsdraad door passages van ongeveer een meter.

- Robotmaaiers hebben een stevige aanschafprijs. De prijzen beginnen bij zo'n 1000 euro maar voor een serieus exemplaar ga je snel richting de 2500 euro. Reken je niet rijk met de capaciteit die de fabrikanten voorspiegelen. Het is verstandig om overcapaciteit heeft zodat de robot niet 24 uur per dag moet rijden of opladen en je wat reserve achter de hand hebt als de grasmaaier om wat voor reden dan ook een paar dagen niet heeft kunnen rijden.

- Mogelijk moeten er aanpassen in je tuin gedaan worden om een robot te kunnen laten draaien, bijvoorbeeld verbreden van corridors en aanleggen van verharding. Ook het aanleggen van begrenzings- en begeleidingsdraden onder verharding zoals bestrating en het aanleggen van eventuele extra buitenstopcontacten bij de laadstations kan tijd en/of geld kosten.

- Robotmaaiers zijn niet geschikt om lang gras af te maaien. Het zijn 'korthouders'.

- Een robotmaaier heeft een laag werktempo. Dit compenseert hij door vaak te rijden. Net als bij een robotstofzuiger moet je zorgen voor een opgeruimd werkgebied. Als er vaak objecten op het gazon worden achtergelaten, bijvoorbeeld speelgoed van kinderen, kan dat onhandig zijn.

- De meeste robotmaaiers zijn niet in staat om de randen van het gazon te maaien. Je zult dus randjes moeten blijven maaien wat tijd kost en waarvoor je een machine nodig hebt.

- Domme robotmaaiers kunnen tramsporen in het gazon veroorzaken omdat ze altijd op exact dezelfde plek langs de begrenzings- of begeleidingsdraad rijden.

- Robotmaaiers zijn potentieel diefstalgevoelig, hoewel de fabrikanten wel maatregelen hebben genomen om de diefstal van robotmaaiers te ontmoedigen. De Automowers van Husqvarna zijn beveiligd met een pincode. De robot kan ingesteld worden om een alarm te geven als hij wordt opgetild tot de juiste pincode is ingevoerd. Na drie keer fout invoeren gaat de maaier op slot en kan hij alleen unlockt worden door een code op te vragen bij Husvarna. Die geven geen code af als de robot als gestolen is opgegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 05-08-2015 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed66
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09-2023
Wat zijn de ervaringen m.b.t. verticuteren? Ik heb zo'n 500 m2 gazon te onderhouden met nogal wat perkjes en dan lijkt me zo'n leidraadgebaseerd systeem niet zo frees-vriendelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ed66 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:27:
Wat zijn de ervaringen m.b.t. verticuteren? Ik heb zo'n 500 m2 gazon te onderhouden met nogal wat perkjes en dan lijkt me zo'n leidraadgebaseerd systeem niet zo frees-vriendelijk.
Ik heb de begrenzings- en begeleidingsdraad laten aanleggen door de dealer zodat ik mijn tijd kon besteden aan het aanpassen van het straatwerk. De dealer heeft de meeste draad met een kabellegger op 5-10cm onder de oppervlakte in de grond gelegd. In bochten ligt de draad op het gras. Op een gegeven moment zal dat wel in de grasmat verdwijnen maar het lijkt me niet verstandig om er met zo'n verticuteerfrees overheen te gaan.

Voor het verticuteren gebruikte ik een verticuteerhark voor achter de zitmaaier. Die lijken mij een stuk vriendelijker voor eventuele draad die op de grasmat ligt. Ik heb mijn zitmaaier verkocht dus ik heb geen ervaring hoe het werkt icm de begrenzings- en begeleidingsdraden voor de robots.

Al het goed is zou er wel minder mos moeten ontstaan. Met een zitmaaier of een duwmaaier heb je nog wel eens dat er kale plekken in de hoeken ontstaan als de grasmaaier bijvoorbeeld met een wiel een border in rijdt en het maaidek de grasmat afschraapt. Vaak krijg je er dan mos voor in de plaats. Je hebt ook mensen die de gewoonte hebben om hun gazon extreem kort af te maaien waardoor het gevoelig is voor mosgroei en snel uitdroogt. Een robotmaaier zal het gras nooit te kort afmaaien.

Een robotmaaier maait vaak en mulcht daardoor erg fijn. Je hebt daardoor nauwelijks last van vervilting die losgetrokken moet worden met een verticuteerhark. Dus sowieso is er minder werk voor een verticuteerhark/machine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:58

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Draad kun je ook in tyleenslang leggen, mijn broer heeft 2 Husqvarna's lopen die geschikt zijn voor 2000 M2. Bij het ene veld werd de draad ondanks dat hij ingegraven was ieder keer kapot gereden door zwaar materieel (tractoren, vrachtwagens) dat net over het gras reed bij het nemen van de bocht. Na de draad in tyleen gelegd te hebben was dit over.

Om kabelbreuken op te sporen kun je een schokdraadapparaat gebruiken. Bij de breuk kun je het vaak zien vonken/horen tikken.

Verder kan ik zeggen dat de Husqvarna geen 80 km/u kan rijden. Hij is een keer klem komen te zitten onder een vrachtwagen die melk komt halen, 2 adressen verderop is hij pas weer los gekomen. Toen had hij al een stuk provinciale weg meegereden. De wieltjes waren een beetje afgesleten. :D

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:10
Onlangs een nieuwe maaier gekocht, ook een robot maaier overwogen. Uiteindelijk toch niet aangeschaft:
- Prijs te hoog t.o.v. normale maaier (je bent Nederlander of je bent het niet 😉)
- Randen langs een muurtje worden niet gemaaid, moet je toch nog regelmatig zelf bezig
- Vorige maaier heeft het 10 jaar zonder problemen gedaan, blijven de accu's ook zo lang goed??
- We hebben twee stukken gazon met 15 meter terras ertussen. De betere maaiers kunnen hier geloof ik wel mee omgaan, maar dit lijkt me niet ideaal
- Er moet een draad rond het gazon liggen. Deze kan er bovenop gelegd worden, maar dan heb je een probleem met verticuteren. Ingraven in een bestaand gazon lijkt me ook niet geweldig.

Al met al dus maar weer gewoon een nieuwe elektrische maaier gekocht en ik loop nog regelmatig rondjes voor het huis 😋

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb acht jaar gemaaid met een Walker MD-GHS zero turn maaier met 21pk dieselmotor. Erg fijne machine vanwege de wendbaarheid en het overzicht, maar ook duur in onderhoud. Hij was inmiddels 15 jaar oud en had bijna 1100 uur gelopen. Ik was zo'n 400 tot 900 euro aan onderhoud en reparaties per jaar kwijt. Ik liet wel alles doen wegens tijdgebrek. Ander nadeel was dat ik in het weekend drie tot vier uur bezig was met maaien en in de groeizame periode ook nog een mannetje doordeweeks moest laten maaien. Dit jaar heb ik maar eens de rekensom gemaakt en geconcludeerd dat robots op een termijn van twee tot drie jaar goedkoper zijn. Wat ook meespeelt is dat ik hier een deel van het huis verhuur als recreatieappartement. Automatisch gemaaid gras is weer een ding minder om je zorgen om te moeten maken.

Walker MD-GHS

Na wat rondgekeken op internet heb ik toch maar besloten om de robotmaaiers lokaal te bestellen bij een bedrijf in bos- & tuinmachines die ook meteen de aanleg konden doen. Zonder kabellegger gaat er gewoon teveel tijd in zitten. Ik moest ook zelf wat bestrating aanpassen en mantelbuizen onder bestrating leggen, waar meer werk in gaat zitten dan draden laten leggen in het gras.

Inmiddels heb ik naar volle tevredenheid twee Husqvarna's Automower 320 draaien. In de voortuin heb ik een kleinere Automower 308 waar ik helaas minder gelukkig mee ben. De 308 met drie kleinere stukjes maaien maar blijkt er eigenlijk niet geschikt voor. Het apparaat is softwarematig gehandicapt waardoor ik niet nauwkeurig kan instellen hoe vaak hij op welk punt op de begeleidingsdraad moet starten. Je kunt maar twee startpunten kiezen en in plaats van een percentage kun je slechts kiezen uit nooit, zelden, middel, vaak en altijd om de frequentie te bepalen. Ook start op plekken waar hij niet hoort te starten en wil hij maar zo'n 18 uur per dag werken. Het komt erop neer dat één veldje wordt platgereden, één veldje redelijk ok is en het derde veldje ongelijkmatig wordt gemaaid. Door de geringe breedte van het machientje laat hij ook veel sporen achter en rijdt hij sowieso het gras platter. Nog een ander groot probleem is dat hij een tramlijn in mijn gazon rijdt langs de begeleidingsdraad omdat de machine altijd op exacte gelijke afstand de begeleidingsdraad volgt. Ik hoop nog tot een oplossing te komen met de dealer en Husqvarna. Ik wil een 310, die wel nauwkeurig ingesteld kan worden, breder is en de begeleidingsdraad op variabele afstand kan volgen.

De 320 doet gewoon goed zijn werk. Het gras is altijd mooi kort. Per week ben ik twee minuten bezig met schoonmaken van de robots per robot, aanzienlijk minder werk dan wat het schoonmaken van een maaidek kost. Er blijft nauwelijks gras onder de robot plakken.

Maairesultaat Automower 320

De randen, berm en paar kleine stukken langs de oprit maai ik met een duwmaaier of met de trekker, maar dat hoeft niet meer elke week zodat ik nu per week nog maar drie kwartier kwijt ben aan maaien (inclusief berm langs de weg). Ik merk goed dat ik productiever ben in het weekend en meer vrijheid heb voor sociale uitstapjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 12-08-2015 10:45 ]

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 15:55
Wij hadden eerst ook problemen met de begrenzingsdraad. Is origineel erg dun spul, en hebben gewoon VD-draad gebruikt. 2,5 kwadraad denk ik.

Wij hadden een perkje middenin het gras en ons leek het wel handig de lader daar te zetten: lekker centraal. Nu was het perkje ongeveer 1,5 meter diep en een meter of 10 breed. Stond het ding dus vaak aan de overkant te kijken naar zijn oplader en zich af te vragen waarom hij nou de begrenzing tegen kwam. reed een metertje terug en nogmaals.... Toen de oplader maar op de hoek gezet, dat ging beter.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-04 10:31
rooiekool schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:14:
Wij hadden eerst ook problemen met de begrenzingsdraad. Is origineel erg dun spul, en hebben gewoon VD-draad gebruikt. 2,5 kwadraad denk ik.

Wij hadden een perkje middenin het gras en ons leek het wel handig de lader daar te zetten: lekker centraal. Nu was het perkje ongeveer 1,5 meter diep en een meter of 10 breed. Stond het ding dus vaak aan de overkant te kijken naar zijn oplader en zich af te vragen waarom hij nou de begrenzing tegen kwam. reed een metertje terug en nogmaals.... Toen de oplader maar op de hoek gezet, dat ging beter.
Sowieso schijnt de plek van het laadstation best lastig te zijn, in het originele tuin ontwerp zou bij ons de maaier onder een terras komen (het gras is op deze plek naast de grondkering). Echter dit was niet mogelijk volgens de dealer omdat hij ontzettend veel ruimte nodig heeft voor het achteruit inparkeren

Wij hebben hier een Automower 305, wonen gewoon in een stadje dus hebben niet zo extreem veel gras dat we zwaardere modellen nodig hebben O-) . Bevalt ontzettend goed, hij is alleen een beetje "lomp", hij bots continue tegen de vijverrand en de grondkering :9, waarschijnlijk hadden ze het draad iets verder van die randen af moeten leggen :+

In de handleiding doen ze extreem panisch over onweer, is dit risico echt zo groot? Het zit toch allemaal vlak op of in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-04 07:13
heb nu 3 jaar een ambrogio robotmaaier, werkt opzich perfect. Alleen hebben ze de draad dusdanig krap afgesteld dat hij wel eens buiten de maairand wil rijden en vastloopt. (eigenlijk moet ik elk jaar ff wat zand aan de border toevoegen dat die mooi hard is en niet aan loopt)

verdere nadeel van de ambrogio is dat hij geen kantjes knipt. Kennelijk hebben nieuwere modellen van een ander merk dit wel. Dan rijdt hij eens per week zo krap mogelijk op de draad met het mes aan.

Na 2,5 seizoen is er toch al een nieuwe batterij ingekomen, maar verder nauwelijks onderhoud.
Als deze batterij op is, dan overweeg ik toch rond te kijken wat de nieuwere modellen kunnen. Bosch heeft nu bijvoorbeeld functie tot in kaart brengen van je gazon zodat het in banen kan maaien ipv random.

Dus ik gok dat je zo'n machine iets eerder afschrijft dan nodig, omdat er nog veel ontwikkelingen zijn. (vergelijk met begin periode smartphones)

[ Voor 4% gewijzigd door trekker22 op 14-08-2015 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

nooberke schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:49:
[...]
In de handleiding doen ze extreem panisch over onweer, is dit risico echt zo groot? Het zit toch allemaal vlak op of in de grond?
Waarschijnlijk om verantwoordelijkheid af te schrijven bij een blikseminslag. Dat hoeft natuurlijk niet direct te zijn, als ie in de buurt inslaat kan het nog steeds zo zijn dat je bot gefrituurd wordt door het stroomnet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Erasmo schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:50:
[...]

Waarschijnlijk om verantwoordelijkheid af te schrijven bij een blikseminslag. Dat hoeft natuurlijk niet direct te zijn, als ie in de buurt inslaat kan het nog steeds zo zijn dat je bot gefrituurd wordt door het stroomnet.
installateur heeft mij nooit iets gezegd over onweer...

bij ons was laadstation ook een probleem. Ze adviseerde hem op het gazon te plaatsen zodat er ruimte was achter. Dit wilde ik echt niet, ziet er niet uit. Nu staat die tegen een muur van schuurtje en rijdt eerst stukje over terras naar gazon.

Enige probleem: hij staat soms lekker tegen zijn eigen laadstation te rijden... :o

achja hij neemt me wel veel werk uit handen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Da's ook niet de taak van de installateur. Zulke onzin wordt bedacht door handleiding/algemene voorwaarden schrijvers in een kantoor met als enkel doel om zo min mogelijk verantwoordelijkheid te hebben en er voor te zorgen dat jij zo min mogelijk geld kost na aankoop.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Erasmo schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:51:
Da's ook niet de taak van de installateur. Zulke onzin wordt bedacht door handleiding/algemene voorwaarden schrijvers in een kantoor met als enkel doel om zo min mogelijk verantwoordelijkheid te hebben en er voor te zorgen dat jij zo min mogelijk geld kost na aankoop.
In de handleiding staat zelfs dat je het begeleidingsdraad moet loskoppelen bij kans op onweer 8)7

Alsof iemand dat werkelijk gaat doen :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:48

Timple

Femme schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:40:
Ik heb acht jaar gemaaid met een Walker MD-GHS zero turn maaier met 21pk dieselmotor. Erg fijne machine vanwege de wendbaarheid en het overzicht, maar ook duur in onderhoud. Hij was inmiddels 15 jaar oud en had bijna 1100 uur gelopen. Ik was zo'n 400 tot 900 euro aan onderhoud en reparaties per jaar kwijt. Ik liet wel alles doen wegens tijdgebrek. Ander nadeel was dat ik in het weekend drie tot vier uur bezig was met maaien en in de groeizame periode ook nog een mannetje doordeweeks moest laten maaien. Dit jaar heb ik maar eens de rekensom gemaakt en geconcludeerd dat robots op een termijn van twee tot drie jaar goedkoper zijn. Wat ook meespeelt is dat ik hier een deel van het huis verhuur als recreatieappartement. Automatisch gemaaid gras is weer een ding minder om je zorgen om te moeten maken.

[afbeelding]

Na wat rondgekeken op internet heb ik toch maar besloten om de robotmaaiers lokaal te bestellen bij een bedrijf in bos- & tuinmachines die ook meteen de aanleg konden doen. Zonder kabellegger gaat er gewoon teveel tijd in zitten. Ik moest ook zelf wat bestrating aanpassen en mantelbuizen onder bestrating leggen, waar meer werk in gaat zitten dan draden laten leggen in het gras.

Inmiddels heb ik naar volle tevredenheid twee Husqvarna's Automower 320 draaien. In de voortuin heb ik een kleinere Automower 308 waar ik helaas minder gelukkig mee ben. De 308 met drie kleinere stukjes maaien maar blijkt er eigenlijk niet geschikt voor. Het apparaat is softwarematig gehandicapt waardoor ik niet nauwkeurig kan instellen hoe vaak hij op welk punt op de begeleidingsdraad moet starten. Je kunt maar twee startpunten kiezen en in plaats van een percentage kun je slechts kiezen uit nooit, zelden, middel, vaak en altijd om de frequentie te bepalen. Ook start op plekken waar hij niet hoort te starten en wil hij maar zo'n 18 uur per dag werken. Het komt erop neer dat één veldje wordt platgereden, één veldje redelijk ok is en het derde veldje ongelijkmatig wordt gemaaid. Door de geringe breedte van het machientje laat hij ook veel sporen achter en rijdt hij sowieso het gras platter. Nog een ander groot probleem is dat hij een tramlijn in mijn gazon rijdt langs de begeleidingsdraad omdat de machine altijd op exacte gelijke afstand de begeleidingsdraad volgt. Ik hoop nog tot een oplossing te komen met de dealer en Husqvarna. Ik wil een 310, die wel nauwkeurig ingesteld kan worden, breder is en de begeleidingsdraad op variabele afstand kan volgen.

De 320 doet gewoon goed zijn werk. Het gras is altijd mooi kort. Per week ben ik twee minuten bezig met schoonmaken van de robots per robot, aanzienlijk minder werk dan wat het schoonmaken van een maaidek kost. Er blijft nauwelijks gras onder de robot plakken.

[afbeelding]

De randen, berm en paar kleine stukken langs de oprit maai ik met een duwmaaier of met de trekker, maar dat hoeft niet meer elke week zodat ik nu per week nog maar drie kwartier kwijt ben aan maaien (inclusief berm langs de weg). Ik merk goed dat ik productiever ben in het weekend en meer vrijheid heb voor sociale uitstapjes.
En hoe bevallen de maaiers nog na een half jaar? Ben je nog veel zelf aan het maaien (ok, het is natuurlijk ook winter geweest, stoppen ze dan?)?

Zelf ben ik me momenteel aan het orienteren. Ik heb ongeveer 1500m2 aan gras verdeeld over 3 veldjes verbonden door een pad. Heb jij het gevoel dat 1 zon 320 exemplaar dit allemaal bij zou kunnen houden en toch elke keer de weg naar het basisstation weet te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Timple schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:58:
[...]

En hoe bevallen de maaiers nog na een half jaar? Ben je nog veel zelf aan het maaien (ok, het is natuurlijk ook winter geweest, stoppen ze dan?)?
Ik heb mijn robots halverwege december uit bedrijf gehaald. Normaal gesproken stop ik eind november met maaien, maar het najaar van 2015 was uitzonderlijk warm. Het zelf maaien beperkt zich tot de kantjes maaien met de duwmaaier en het maaien van wat paden en smalle stroken langs de oprit. Ook doe ik de berm met een cirkelmaaier achter de tuinbouwtrekker. Kanten maaien kan om de week.

De herfstschoonmaak kostte wel wat meer tijd dan maaien met een zitmaaier. Ik had voorheen een zitmaaier met opvang en maaidekken voor opvang en mulch. Eind oktober ging het opvangmaaidek er onder en werd het blad opgevangen bij het maaien. Afgelopen najaar moest ik drie keer alles schoonblazen met een bladblazer (kost ook weer 700 euro).

Binnenkort ga ik gras eerst even met de duwmaaier en de trekker maaien en dan mogen de robots er weer op.
Zelf ben ik me momenteel aan het orienteren. Ik heb ongeveer 1500m2 aan gras verdeeld over 3 veldjes verbonden door een pad. Heb jij het gevoel dat 1 zon 320 exemplaar dit allemaal bij zou kunnen houden en toch elke keer de weg naar het basisstation weet te vinden?
Qua oppervlakte kan een 320 wel 1500 vierkante meter aan. De beperking zit 'm in de complexiteit van de tuin. Mijn 320 moet zo'n 70 meter rijden tussen twee velden met verschillende bochten in het parcours en heeft daar geen moeite mee. Heel af en toe komt het voor dat de machine met een wiel in een border rijdt (vrij groot hoogteverschil) en dat stopt met werken omdat hij vindt dat hij buiten de begrenzingsdraad is gekomen. Dit is ook een kwestie van de begrenzingsdraad op de juiste plekken of de maximale afstand bijstellen die de robot over de begrenzingsdraad mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:48

Timple

Femme schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:20:
[...]

Ik heb mijn robots halverwege december uit bedrijf gehaald. Normaal gesproken stop ik eind november met maaien, maar het najaar van 2015 was uitzonderlijk warm. Het zelf maaien beperkt zich tot de kantjes maaien met de duwmaaier en het maaien van wat paden en smalle stroken langs de oprit. Ook doe ik de berm met een cirkelmaaier achter de tuinbouwtrekker. Kanten maaien kan om de week.

De herfstschoonmaak kostte wel wat meer tijd dan maaien met een zitmaaier. Ik had voorheen een zitmaaier met opvang en maaidekken voor opvang en mulch. Eind oktober ging het opvangmaaidek er onder en werd het blad opgevangen bij het maaien. Afgelopen najaar moest ik drie keer alles schoonblazen met een bladblazer (kost ook weer 700 euro).

Binnenkort ga ik gras eerst even met de duwmaaier en de trekker maaien en dan mogen de robots er weer op.
Dat is een goeie, ik heb nog geen maaier, dus zo te horen moet ik er nu twee aanschaffen (robot + duwmaaier), dat is waarschijnlijke wel weer duurder dan 1 zitmaaier.
[...]

Qua oppervlakte kan een 320 wel 1500 vierkante meter aan. De beperking zit 'm in de complexiteit van de tuin. Mijn 320 moet zo'n 70 meter rijden tussen twee velden met verschillende bochten in het parcours en heeft daar geen moeite mee. Heel af en toe komt het voor dat de machine met een wiel in een border rijdt (vrij groot hoogteverschil) en dat stopt met werken omdat hij vindt dat hij buiten de begrenzingsdraad is gekomen. Dit is ook een kwestie van de begrenzingsdraad op de juiste plekken of de maximale afstand bijstellen die de robot over de begrenzingsdraad mag rijden.
Hoe weet de 320 in welk veldje hij zich bevind? Ik neem aan dat jou lader zich maar in 1 veldje bevind. Of rijd hij gewoon 400 meter langs de draad af totdat ie z'n lader heeft gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Timple schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:04:
[...]

Dat is een goeie, ik heb nog geen maaier, dus zo te horen moet ik er nu twee aanschaffen (robot + duwmaaier), dat is waarschijnlijke wel weer duurder dan 1 zitmaaier.
Je hebt sowieso een maaier nodig voor de kanten. Ik heb zelf een simpel benzinemaaiertje. Als de afstand niet te groot is kun je ook op spierkracht maaien met een handmaaier. Je wilt wel de wielen onafhankelijk in hoogte kunnen verstellen als er een groot niveauverschil is tussen de border en het gazon.
Hoe weet de 320 in welk veldje hij zich bevind? Ik neem aan dat jou lader zich maar in 1 veldje bevind. Of rijd hij gewoon 400 meter langs de draad af totdat ie z'n lader heeft gevonden?
De robot rijdt vanaf zijn laadstation langs een begeleidingsdraad door de corridor naar de velden die hij moet maaien. Je kunt instellen op welke afstand hij van het laadstation met welke waarschijnlijkheid moet starten. Je kunt geloof ik drie startpunten instellen. Op de 330X kun je twee begeleidingsdraden aansluiten zodat nog complexere tuinen gemaaid kunnen worden. Je legt dus een begrenzingsdraad aan die het gebied afbakent waarin de robot mag rijden en binnen de begrenzingsdraad kun je gebruikmaken van een begeleidingsdraad om de robot te helpen om zijn laadstation terug te vinden en op het gewenste startpunt te komen.

Als je een robot zonder begeleidingsdraad door een smalle corridor laat rijden schiet dat voor geen meter op (hij rijdt telkens tegen de begrenzingsdraad en zal draaien) en zal hij vaak niet door de corridor komen. De betere Husqvarna's hebben wel corridor-herkenning. De 320 gaat zonder begeleiding echter toch kriskras door een corridor van zo'n 1,20 meter.

Ik heb ook een 308 voor drie kleinere veldjes maar deze krijgt het niet voor elkaar om de begeleidingsdraad goed te volgen. De 320 heeft er nooit problemen mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Femme op 21-03-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 754239

Ik heb ondertussen vier jaar een Husqvarna 265ACX in gebruik om een gazon van ongeveer 2500m² te maaien. Het gebruiksgemak kan ik alleen maar beamen: ik hoef zelf amper nog naar mijn gazon om te kijken en er is geen maaisel meer dat moet worden afgevoerd. Alleen al daarom zou ik nooit meer terug naar een machine willen die je zelf moet bedienen.

Maar een Husqvarna komt er niet meer in wanneer de huidige robotmaaier moet vervangen worden. Ondanks het feit dat Husqvarna algemeen staat aangeschreven als een topmerk onder de robotmaaiers en wij dan ook nog eens het krachtigste model van Husqvarna hebben gekocht met de 265ACX (5000 euro rond, installatie inclusief) is dit toestel een regelmatige bron van ergernis gebleken. Als je zo'n toestel koopt dan verwacht je je niet aan een constante stroom van kleine en grote defecten.

Het begon al meteen na enkele maanden: de voorwielen kwamen steeds los. Deze wielen worden via een clip op de as gehouden en deze kwam geregeld los, waardoor we meermaals op zoek konden gaan naar een verloren voorwiel. Ik kan je verzekeren dat dit op een gazon van 2500m² niet in 1-2-3 gevonden is. Af en toe was er ook een kogellager uit het losgekomen voorwiel uitgevallen. Deze is ter grootte een vingertip en om dat terug te vinden is gewoon een onmogelijk zaak. Zo'n minuscuul kogellagertje kost je wel telkens +/-25 euro.
Naast het probleem van de afvallende voorwielen hebben we ook al een keer de maaischijf moeten vervangen omdat een schroefje waarmee de mesjes op de maaischijf zijn bevestigd, was afgebroken en deze er op geen enkele manier meer uit was te krijgen.
Het laatste grote defect was dat de buitenbehuizing (het schild) was afgebarsten van de bevestigingspunten waarmee het schild op de body van de robotmaaier is bevestigd. Los van het feit dat een toestel van een gerenommeerd merk als Husqvarna geen aanhoudende stroom van gebreken en defecten zou mogen vertonen is hetgeen wat mij nog het meest stoort aan heel dit verhaal dat Husqvarna van het moment dat er iets moet herstelt worden aan je toestel op een werkelijk groteske manier misbruik maakt van zijn klanten door absurde prijzen voor zijn wisselstukken te vragen. Zoals vermeld kost een kogellagertje ter grootte van je vingertop als snel 25 euro. Het vervangen van het 'schild' was zomaar even 300 euro. Dat is dus 300 euro voor stuk plastiek: alle connectoren, knoppen, voelers en schakelaars worden immers overgezet van het oude schild naar het nieuwe, want voor 300 euro krijgt je alleen de 'plastiek schaal'.

Vandaag was het dan weer zover: de start/stop knop die boven op de robotmaaier zit reageerde niet meer. Blijkbaar was de kleine microschakelaar die onder deze knop zit om het signaal door te geven naar het toestel defect. Zo'n microschakelaar is een plastic prulletje van amper een vingertop groot. In de electronicahandel koop je zo'n dingen voor een paar euro. Bij Husqvarna mag je daar als trouwe klant echter 43 euro voor ophoesten. En zo wordt mijn vertrouwen in dit merk telkens opnieuw beschaamd. Voor mij heeft Husqvarna het nu wel definitief verknoeid. Nooit meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ambrogio robot hier 3 jaar.

Alleen batterij hoeven vervangen à 120 euro.
Maar merk wel dat apparaat lijdt en denk ook geen 10 jaar meegaat. Marja qua techniek wil je ook rapper een nieuwe.

Als goed is zijn er nu oom die 1x per week met het mes aan langs de draad rijdt om ook kantjes te doen.
Sowieso komt plaatsen draad nogal nou, neiging om eens over de draad/maairand heen te wippen.

Maar het is het wel waard maar er is ook nog veel te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12

Gaitman

The Real One

Hier sinds kort de Husqvarna 310 automower. Voor een klein gazon van ongeveer 56 m2. Goedkopere model rade de verkoper niet aan. Dit omdat die veel sporen in het gazon achterlaat. Wat dan ook weer klopt volgens het volgende verhaal Femme in "Robotmaaiers"

Maar ik heb een ander vraagje. Hoe vaak en wanneer laten jullie de maaier maaien? Ik heb de maaier nu dagelijks op savonds tussen 22:00 en 23:30 staan. Dit doe ik omdat dan snachts het gras nog weer vochtig kan worden door eventuele dauw/vocht wat het gras weer ten goede moet komen. Ik heb ook gelezen dat het goed zou zijn als het gras twee dagen rust krijgt tussendoor. Daarom denk ik erover om de maaier nu in te stellen op Maandag, Woensdag en Vrijdag. Dan zit er in het weekend zelfs bijna drie dagen tussen.

Dus hoe vaak en wanneer laten jullie de maaier maaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Gaitman schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:22:

Maar ik heb een ander vraagje. Hoe vaak en wanneer laten jullie de maaier maaien? Ik heb de maaier nu dagelijks op savonds tussen 22:00 en 23:30 staan. Dit doe ik omdat dan snachts het gras nog weer vochtig kan worden door eventuele dauw/vocht wat het gras weer ten goede moet komen. Ik heb ook gelezen dat het goed zou zijn als het gras twee dagen rust krijgt tussendoor. Daarom denk ik erover om de maaier nu in te stellen op Maandag, Woensdag en Vrijdag. Dan zit er in het weekend zelfs bijna drie dagen tussen.

Dus hoe vaak en wanneer laten jullie de maaier maaien?
Dagelijks maar anderhalf uur maaien vind ik wel erg kort. Heb je erg klein gazon?

Hier maaien de Automower's 320 zo'n tien tot twaalf uur per dag (tussendoor opladen zit hier ook bij), elke dag van de week. Ze beginnen 's avonds rond 20.30u en gaan door tot 7.00u of 10.00u in de ochtend zodat de robots hun werk zo onzichtbaar mogelijk doen. Op zich zou ik wel een rustdag kunnen instellen.

De 308 rijdt zestien uur per dag en kan zijn werkgebied niet kort houden, vooral omdat het een dom apparaat. Vanmorgen zat ie vast op twee meter voor zijn laadstation omdat hij zich had ingegraven in het tramspoor dat hij op de begeleidingsdraad heeft gecreeërd. Er was een kuiltje in het spoor gekomen en de wielen bleven slippen. Qua tractie is dit apparaat waardeloos, hij heeft ook snel moeite om de bestrating te komen en dan graaft zich daar weer in door een kuil in het tramspoor te graven. De 320's hebben achterwielaandrijving en dus ook meer gewicht op de aangedreven wielen als ze omhoog de bestrating op moeten.

De dealer ziet het nu gelukkig zelf ook in dat de 308 prutswerk levert. Ik krijg een aanbieding voor een 310 of 315.

Eén van de 320's is er overigens vorige week mee opgehouden. Na het verlaten van het laadstation gaf hij de melding dat hij zich buiten de begrenzingsdraad bevond. Volgens de dealer had de printplaat waterschade. Dit vind ik nogal minder aangezien de robot niet door een plas water gereden kan zijn en blijkbaar de hevige regenval van de afgelopen tijd ervoor kan zorgen dat de printplaat nat worden. Inmiddels heb ik weer een werkende robot terug, nu een 320 met de internals van de nieuwe 420 :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
al met al hebben ze allemaal nog problemen, maar over algemeen scheelt het heel veel in werk!
mijn ambrogio heeft ook instelling dat die wisseldn op 0 tot 1 meter van de draad terug rijdt om geen sporen te maken.

maar problemen gehad met:
- matige batterij
- vervangen bovenkap ook wegens vocht onder de kap
- robotmaaier bleef om een of andere reden zijn station huggen

al met al is het voor de niet liefhebber soms beter nog ff te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12

Gaitman

The Real One

Femme schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:40:
Dagelijks maar anderhalf uur maaien vind ik wel erg kort. Heb je erg klein gazon?
Dat had ik in mijn post staan ;)
Gaitman schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:22:
Voor een klein gazon van ongeveer 56 m2.
Ik had in de handleiding ook gelezen dat die hier ook een uurtje voor nodig zou hebben. Maar aangezien de accu ongeveer 70 tot 80 minuten mee gaat met een lading heb ik de totale tijd op 1,5 uur gezet (begint om 22:00) dus meestal stopt de maaier ergens rond 23:15 om terug te keren naar het laadstation. En aangezien die niet voor 23:30 weer opgeladen kan zijn gebruikt die netjes zoveel mogelijk accu zoveel de maaier toe laat. En ik moet zeggen het gaat de maaier goed af. Alleen in de hoekjes laat die wat meer staan. Maar dat is niet storend vind ik.

Maar ik ben nog wel benieuwd hoe vaak en hoelang iedereen de robotmaaier laat maaien. En ook handig is om hierbij te zetten om welk oppervlakte het gaat. Ik weet dat het natuurlijk ook nog uit maakt hoe complex het gazon is. Maar het is om een indruk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
De 305 hier werkt vier dagen in de week van 14:00 - 22:00 op een L vormig stuk gras van ongeveer 140 vierkante meter

Begeleidingsdraad loop naar de "hak" van de L, hier geen klachten omtrent tramsporen of tractie problemen...het is dan ook een relatief simpel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb gisteren de 308 vervangen door een nieuwe 310. De dealer (Rouwenhorst in Barchem) was het er ook mee eens dat de 308 ongeschikt was voor de job. De 310 kon ik krijgen voor het prijsverschil en wat korting op de reparatie van de 320, die een natte printplaat had.

De 310 doet zijn werk tot nu voorbeeldig. Hoe raakt de begeleidingsdraad niet kwijt, slingert er op variabele afstand overheen om spoorvorming te voorkomen, is ook een stuk sneller en heeft geen moeite om een helling te nemen. Qua layout is het apparaat vergelijkbaar met een 320/330/420/430 alleen dan wat kleiner uitgevoerd.

Dat de 320 stuk ging valt me wel flink tegen. Ik had gehoopt op veel minder onderhoudskosten vergeleken met de 17 jaar oude Walker zero turn diesel zitmaaier die ik had, maar ik ben nu in het tweede jaar al weer 375 euro kwijt aan reparaties. Ik weet zeker dat de 320 niet door een plas water gereden kan zijn dus blijkbaar is het één van de recente hoosbuien geweest die voor waterschade aan de printplaat heeft gezorgd. Bij zware regenval moet je je robots dus binnen halen of afdekken. Waterschade wordt door Husqvarna niet vergoed onder de garantie. Wellicht toch maar de Auto Connect-modules laten inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:56
Ik heb hier een robomow rc312 aan het werk op 650m2 gras. momenteel 6 dagen in de week van 7 tot 22u.

bevalt erg goed, heb hem nu een maand of 2 aan het maaien, gras is in het voorjaar gezaaid en wordt steeds mooier. hij houdt het in elk geval mooi strak.

tot op heden geen problemen, enkel bij het zoeken naar het laadstation doet hij af en toe een beetje vreemd, beetje roekeloos van rand naar rand rijden zonder te maaien(duurt paar minuten en dan gaat hij gewoon naar zijn laadstation), ik denk om te voorkomen dat er sporen komen, maar dit is niet helemaal goed geprogrammeerd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 823781

Breng straks mijn RM200 naar containerpark...
Redenen:
Veel te vaak en veel te dure hertellingskosten. Herstelling duurt minstens 6 weken. Bedrijfszekerheid dus 0/10
Maakt veel lawaai, klachten buren.
laadstation is brol. Toestel keert bijna nooit automatisch naar station.
Resultaat is niet vergelijkbaar met doodgewoon goedkoop conventioneel maaiertje.
Bezint voor je beslist...
Ik heb mijn dure les intussen geleerd...
Nieuwere modellen zijn blijkbaar niet beter zo te lezen her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Anoniem: 823781 schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:14:
Breng straks mijn RM200 naar containerpark...
Redenen:
Veel te vaak en veel te dure hertellingskosten. Herstelling duurt minstens 6 weken. Bedrijfszekerheid dus 0/10
Maakt veel lawaai, klachten buren.
laadstation is brol. Toestel keert bijna nooit automatisch naar station.
Resultaat is niet vergelijkbaar met doodgewoon goedkoop conventioneel maaiertje.
Bezint voor je beslist...
Ik heb mijn dure les intussen geleerd...
Nieuwere modellen zijn blijkbaar niet beter zo te lezen her en der.
Jammer dat je Robomow RM200 blijkbaar niet heeft gebracht wat je er van verwacht had.

Over mijn Husqvarna's ben ik wel redelijk tevreden nu de Automower 308 is vervangen door een 310. Dat één 320 stuk ging vanwege waterschade was wel een grote domper.

Bij één van de 320's heb ik het probleem dat hij niet altijd meer goed wil docken omdat hij geen contact maakt met de + en - pool op het laadstation. Is op te lossen door een steen op het laadstation te leggen.

De machines doen redelijk zelfstandig hun werk. Er wil er nog wel eens eentje in een border terechtkomen waar hij dan niet meer uitkomt.

Voorheen was ik 600-1000 euro per jaar kwijt aan onderhoud en reparatie van een (wat oudere) zero turn zitmaaier. De onderhoudskosten van de robots zijn vooralsnog minder. De besparing in tijd is enorm.

De service van de dealer (Rouwenhorst in Barchem) is uitstekend. De defecte 320 werd snel gerepareerd en toen er een breuk zat in een begrenzingsdraad waren ze er ook snel bij om deze op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Het is zeker niet perfect, ambrogio hier. Maar spaart zeker veel tijd.
Duurder dan benzine hand maaier maar tijd is me meer waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
Ik heb nog steeds de Robomow RC312 (model 2015) aan het werk, het probleem wat ik vorige keer vermelde met het zoeken van het laadstation kwam door een verkeerde instelling. Momenteel maakt hij 2x per week zijn programma af, helemaal probleemloos.

Hij maait netjes de randen (voordeel van de Robomow is dat er een randmodus in zit en het mes uit het midden geplaatst is), heb er totaal geen omkijken naar.

Beste aankoop van 2016, erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 23:33

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb een vrij kleine tuin (80 m2?) maar zou graag een robotmaaier willen omdat 1) ik haat grasmaaien 2) ik vind het gewoon leuk! :D

Ik ben al hele tijd (2 jaar) aan het kijken naar de rc304, maar het is natuurlijk allemaal toch prijzig en hoe goed doet ie z'n werk? Ik heb een tuin met een trampoline, bakstenen borders en een speeltoestel.

Hoe gaan die ermee om?

En ik zag ook opeens deze: https://maai-robot.com/robomow-rx12

Iemand ervaring met deze kleine variant?

edit: Ik zie dat er ook een rx20 is, verschillen wat ik zo zie is dat die met een app te bedienen is (de rx12 dus niet, zelf met een knop aanzetten), en http://123robots.nl/robomow-rx20.html geeft aan dat er draad en pinnen bij zitten. dat is toch gek als dat niet bij de RX12 erbij zit...

[ Voor 28% gewijzigd door Boy op 02-03-2017 10:41 ]

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:33

masauri

aka qwybyte

Ik ben ook wat opzoekwerk aan het doen omtrent robotgrasmaaiers omdat ik ongeveer 1000m2 te maaien zal hebben bij ons nieuwe huis.
Er zijn veel verschillende merken en uiteindelijk kiest ge zelf welk merk de voorkeur voor u heeft.
Het is echt van belang om te kijken welke dingen standaard in het pakket zitten.
Zit er al draad en pinnen bij, een afdak evt. enz.
En juist dat maakt het moeilijk om te vergelijken.
Als ik zo kijk voor mijn situatie zit ik rond de 1500 euro met draad en pinnen bij (zonder afdakje).
En komen er in maart een aantal nieuwe modellen uit.

Persoonlijk denk ik dat een app weinig meerwaarde heeft.
Als het ding eenmaal goed is ingesteld dan zal het zijn werk wel doen.
Bekijk zeker is een info filmpje om een idee te krijgen hoe het werkt met die afzetdraad:
YouTube: Bosch Indego – installatiehandleiding

edit: ff of-topic.
Maar op de site van https://maai-robot.com/ mogen ze zich ook wel schamen voor hun website. (sinds 2012?)
Hint: doe is een mousehover over de 3 kleinere vlakken op de hoofdpagina. (vlak langs de main reclame image) en klik dan op de middelste afbeelding van de 3.
(we blijven tweakers he O-) )

[ Voor 14% gewijzigd door masauri op 10-03-2017 13:55 ]

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 15:50
Ik mis nog wat in de startpost.

Door het niet afvoeren van gras zal de grond zuur/zuurder worden. Dat is week lekker voor mos en onkruid is me verteld. Dus je zult regelmatig/een stuk vaker/meer moeten strooien met kalk of groenkalk.

Iemand die hier meer van weet ? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
masauri schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 12:58:
Maar op de site van https://maai-robot.com/ mogen ze zich ook wel schamen voor hun website. (sinds 2012?)
Hint: doe is een mousehover over de 3 kleinere vlakken op de hoofdpagina. (vlak langs de main reclame image) en klik dan op de middelste afbeelding van de 3.
(we blijven tweakers he O-) )
Haha, onlangs op die site geweest omdat ik me ook orienteerde, dit is me toen niet eens opgevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Robomow adviseert me om de perimeterdraad om mijn speeltoestellen heen te plaatsen en handmatig via de app de robot eronder te laten maaien. Dit omdat ze denken dat hij zich vast zal rijden. Erg jammer eigenlijk, zit ik nog handmatig te werken.

Ook doet de RX20 niet buiten zijn wielen maaien zoals bijvoorbeeld de RC304 wel. Moet ik alsnog langs de muur met de hand even grasmaaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-04 21:27
Ik kan de Worx Landroid maaiers aanbevelen. Prijstechnisch gelijk aan een goede normale maaier en ze werken echt goed. Doe er zelf 800m2 gras mee en dat ziet er perfect uit. Ding is erg stil en onderhoud is minimaal.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Dit jaar wordt mijn ambrogio L85 vervangen door een L30 elite; koolborstelloos en grote accu tot 2 uur maaien.

Gratis want die L85 bergen gezeik mee gehad 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:30

thommich

Belg

Wij zijn op zoek naar een robotmaaier voor onze tuin.

Op dit moment is het "gras-afrijden-ritueel" als volgt:
-aanhangwagen aanpikken
-naar schoonouders rijden en grasmachine ophalen
-gras afrijden
-gras naar containerpark brengen
-grasmachine naar huis brengen.

Dit is me allemaal te omslachtig.

Er zijn echter nog wat vragen die ik me stel bij de robotmaaiers:
-welke merken zijn aan te raden?
-in onze voortuin is een stuk gras dat volledig afgescheiden ligt. Hoe kan ik dit laten maaien? Ook een draad naar hier trekken is niet echt een optie. (anders moet ik onze bestrating openslijpen...)
-grasoppervlakte is +/-200m²
-biedt een "app" meerwaarde?
-gezien we nu in het voorjaar komen, zijn er nieuwe modellen aangekondigd?

Alvast bedankt!

Ik heb nu de Robomow RC304Pro in het zicht. Ik lees eerst wat reviews...

[ Voor 4% gewijzigd door thommich op 13-03-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
PCJR schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:29:
Ik mis nog wat in de startpost.

Door het niet afvoeren van gras zal de grond zuur/zuurder worden. Dat is week lekker voor mos en onkruid is me verteld. Dus je zult regelmatig/een stuk vaker/meer moeten strooien met kalk of groenkalk.

Iemand die hier meer van weet ? :)
Ik kan er niet zoveel over vinden behalve dat onverteerde plantenresten in de bodem stikstof en zuurstof kunnen opnemen bij de omzetting. Dat is echter geen probleem bij mulch dat op het grasveld ligt.

Als je niet mulcht moet je sowieso veel meer mest opbrengen om te voorkomen dat je je gazon verschraalt. Bij een conventionele grasmaaier kan mulchen er voor zorgen dat er vervilting optreedt vanwege een te dikke mulchlaag. Daar heb je bij een robotmaaier geen last van omdat ie per maaibeurt maar een paar millimeter van de grasspriet afsnijdt in plaats van centimeters tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 903771

Ook wij overwegen een robotgrasmaaier.

Hoe kun je het beste problemen (na een aantal jaar) met begrenzingsdraad oplossen.
Idee van Blitzkrieg sprak me wel aan om tyleenslangen te gebruiken.
Iemand andere ideeën?

Waarom kun ik trouwen niet gewoon een gepantserde grondkabel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Anoniem: 903771 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:19:

Hoe kun je het beste problemen (na een aantal jaar) met begrenzingsdraad oplossen.
Iemand andere ideeën?

wegens slijt kabel? zover ik heb begrepen kost die draad nauwelijks tot niks en leggen ze die in een uurtje in een redelijk formaat tuin aan. Zou het zien als normaal onderhoud.

een robotmaaier is gewoon duurder als met de hand maar spaart veel tijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb voor m'n kleine tuin nu een RX20u van Robomow rondrijden. Ik zie de draad nog grotendeels liggen in het gras, maar dat zou vrij snel niet meer zichtbaar moeten zijn. Ik ben benieuwd. Hij doet z'n werk goed! Hoeken / kantjes zijn niet helemaal goed, maar ja, 1 x in de 2 a 3 weken even erlangs met een schaar is het werk ook niet. Ik ben van m'n vervelende klus af en heb ook nog een coole robot door m'n tuin heen crossen.

Hij heeft wel schoentjes van m'n dochter te grazen gehad (die zat op de trampoline en de schoenen op het gras. Ik ga 'm dus ook geen weekprogramma geven, moet er niet aan denken dat ie over d'r voet heen zou rijden nadat ik heb gezien wat er met de schoen gebeurd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Anoniem: 903771 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:19:

Iemand andere ideeën?

Grondkabel is erg duur en tyleenslang is ook niet goedkoop. Bovendien moet je het ingraven terwijl een dunne begrenzingsdraad met behulp van een kabellegger onder de zode gelegd kan worden.

Het kan gebeuren dat je de draad een keer doorsteekt met een spade. Als je weet waar het gebeurd dan heb je met een soldeerbout, krimkous en verfbrander in een kwartier de draadjes weer aan elkaar. Als de plek van de breuk niet bekend is kun je de lokale specialist in tuinmachines erbij halen om de breuk op te sporen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maicovw81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-04-2017
Boy schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:00:
Ik heb voor m'n kleine tuin nu een RX20u van Robomow rondrijden. Ik zie de draad nog grotendeels liggen in het gras, maar dat zou vrij snel niet meer zichtbaar moeten zijn. Ik ben benieuwd. Hij doet z'n werk goed! Hoeken / kantjes zijn niet helemaal goed, maar ja, 1 x in de 2 a 3 weken even erlangs met een schaar is het werk ook niet. Ik ben van m'n vervelende klus af en heb ook nog een coole robot door m'n tuin heen crossen.

Hij heeft wel schoentjes van m'n dochter te grazen gehad (die zat op de trampoline en de schoenen op het gras. Ik ga 'm dus ook geen weekprogramma geven, moet er niet aan denken dat ie over d'r voet heen zou rijden nadat ik heb gezien wat er met de schoen gebeurd is...
Geen weekprogramma instellen is natuurlijk onzin.

Ik heb 3 meiden van 2 tm 10 die in de tuin spelen, maar niet tussen 21:00 en 9:30. Dan mag de robomow "spelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

maicovw81 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:00:
[...]

Geen weekprogramma instellen is natuurlijk onzin.

Ik heb 3 meiden van 2 tm 10 die in de tuin spelen, maar niet tussen 21:00 en 9:30. Dan mag de robomow "spelen".
Dat is ook weer zo.

Maar wat ook is, is dat ik moet zorgen dat alle spullen van het gras zijn (kinderen laten wel eens wat slingeren), het trapje van de trampoline moet ik even intrekken en als het regent wil ik niet dat hij maait (deze heeft geen regensensor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Boy schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:24:
[...]

Dat is ook weer zo.

Maar wat ook is, is dat ik moet zorgen dat alle spullen van het gras zijn (kinderen laten wel eens wat slingeren), het trapje van de trampoline moet ik even intrekken en als het regent wil ik niet dat hij maait (deze heeft geen regensensor)
Mijn Automowers maaien gewoon in de regen, is geen probleem tenzij er een enorme windhoos plaatsvindt.

In één veld heb ik een kuil waar ik wel voor moet opletten omdat er bij veel regenval water in kan gaan staan. Robonect.de heeft tegenwoordig ook modules voor vierwielige Automowers zoals de 320 en 310. Als het een beetje betaalbaar is ga ik mijn robots voorzien van een wifi-module zodat ik ze kan besturen vanuit het domoticasysteem. Dan kan ik de tuinberegening ook weer automatiseren (popupsproeiers en robotmaaiers gaan niet samen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Femme schreef op donderdag 6 april 2017 @ 00:05:
[...]

Mijn Automowers maaien gewoon in de regen, is geen probleem tenzij er een enorme windhoos plaatsvindt.

In één veld heb ik een kuil waar ik wel voor moet opletten omdat er bij veel regenval water in kan gaan staan. Robonect.de heeft tegenwoordig ook modules voor vierwielige Automowers zoals de 320 en 310. Als het een beetje betaalbaar is ga ik mijn robots voorzien van een wifi-module zodat ik ze kan besturen vanuit het domoticasysteem. Dan kan ik de tuinberegening ook weer automatiseren (popupsproeiers en robotmaaiers gaan niet samen).
Ik had gelezen dat het afgeraden werd om te maaien als het regent, maar het maakt dus niet uit? Goed om te weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Boy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:55:
[...]

Ik had gelezen dat het afgeraden werd om te maaien als het regent, maar het maakt dus niet uit? Goed om te weten!
Dit is wat Husqvarna er over zegt in hun faq:
Ja, de Automower® kan onder alle weersomstandigheden grasmaaien en dus ook als het regent. Het is echter wel raadzaam om de maaier binnen te halen bij uitzonderlijk slechte weersomstandigheden, zoals stortregens en storm.
Hoe het bij andere merken zit weet ik niet.

Mijn Automowers werken prima in de regen. Hooguit kan het voorkomen dat ze minder grip hebben en moeite krijgen om gladde hellingen op te komen. Ze raken niet verstopt door nat gras (wat normaal gesproken wel een drama is met een zitmaaier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 22-04 16:51
Ik ben ook op zoek naar een robotmaaier.

Het zal gaan om +- 1000m2 gras

Nu wordt ik in eerste instantie het meeste enthousiast van de robomow als ik op internet kijk.

De Husqvarna's vind ik eigenlijk maar lomp duur in vergelijking met de robomow, maar misschien zie ik iets over het hoofd :?

Wat zijn jullie tips en adviezen, hierbij een plattegrond van de tuin:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2wf0r6c.jpg

Totale grondoppervlakte is 1750m2, vandaar dat ik denk dat er zo'n 1000m2 gras komt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Grolsch schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:23:
Ik ben ook op zoek naar een robotmaaier.

Het zal gaan om +- 1000m2 gras

Nu wordt ik in eerste instantie het meeste enthousiast van de robomow als ik op internet kijk.

De Husqvarna's vind ik eigenlijk maar lomp duur in vergelijking met de robomow, maar misschien zie ik iets over het hoofd :?
Het hangt een beetje af van de capaciteit bij welke fabrikant je de minste euro's per vierkante meter te maaien oppervlak betaalt (prijzen van 123robot.nl):

Husqvarna Automower 105 (600 m²): € 1.199,00
Robomow RC304 Pro (400 m²): € 1.049,00

Husqvarna Automower 310 (±1000m² ±20%): € 1.699,00
Husqvarna Automower 315 (±1500m² ±20%): € 1.799,00
Robomow RC312 Pro S: (1200m²): 1.549,00

Husqvarna Automower 420 (2200m²): € 2.299,00
Robomow RS625u (2500m²): € 2.250,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Femme jij hebt er blijkbaar al een hele studie van gemaakt.

Wat is voor jou de keuze geweest om de kiezen voor Husqvarna :? Zijn er voors en/of tegens :?

De Robomow verkoper gaf aan dat de Robomow beter langs de kantjes maait omdat het snijmes voorbij de wielen komt. (Wij van WC eend adviseren WC eend gevoel krijg ik hierbij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Grolsch schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:07:
@Femme jij hebt er blijkbaar al een hele studie van gemaakt.

Wat is voor jou de keuze geweest om de kiezen voor Husqvarna :? Zijn er voors en/of tegens :?

De Robomow verkoper gaf aan dat de Robomow beter langs de kantjes maait omdat het snijmes voorbij de wielen komt. (Wij van WC eend adviseren WC eend gevoel krijg ik hierbij).
Ik heb destijds wat reviews en video's bekeken. Was tevens meespeelde is dat er een goede Huqvarna-dealer in de buurt zit die uitstekende service verleent en goed begrijpt wat de needs zijn van mensen die met een robot maaien (zoals snelle service bij calamiteiten zodat je niet met onmaaibaar hoog gras zit).

Pluspunten van Husqvarna:
  • Erg stil (het maaiwerk bestaat uit een schijf met een soort scheermesjes, erg licht gebouwd en daardoor ook relatief vriendelijk voor objecten die onbedoeld op het gazon liggen en niet stuk mogen ;) )
  • Beter voor complexe tuinen, kan met behulp van begeleidingsdraad en radiografische signalen het laadstation terugvinden. Andere robotmaaiers rijden de begrenzingsdraad af (kan een Husqvarna ook als laatste redmiddel).
  • Maait ook bij de regen
Pluspunten Robomow:
  • Kan kanten maaien;
  • Zwaarder maaiwerk, daardoor beter geschikt voor tuinen waar veel bomen om groeien en waar veel blad en takken vallen;
Robomow adviseert om niet te maaien in de regen omdat het niet goed zou zijn voor het gazon. De modellen die voorzien zijn van een regensensor stoppen dan. Mijn eigen ervaring met Automowers is dat het maaien in de regen niet echt een probleem is, gazon blijft goed en het gras hoopt niet op. Op hellingen heeft de maaier wel minder tractie en dat kan tot slippen, vastlopers of spoorvorming zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-04 17:41
Ons gras bestaat uit twee stukken gescheiden voor en achter het huis. Een rechthoekig stuk van 300 m2 met enkele fruitbomen en een tweede L vormig stuk van zo'n 550 m2 ook met fruitbomen. Verbonden met stuk terras en betegeld pad.

Veel verschillende verhalen gehoord van mensen in de buurt met een robotmaaier, uitlopend van supertevreden tot sjonge wat een bagger apparaat...

Gaat gauw om 2000+ eypotjes dus enigszins voorbereid zijn door goed inlezen en vergelijken kan geen kwaad.

Wat ik mis is een goede vergelijkingssite. Veel aanbieders hebben Gardena en Robomow of Ambrogio en Husqvarna.

Zou wel een mooi overzicht willen zien van alles wat er is..

Weet iemand of zoiets bestaat?

Bij voorbaat dank!!

Mark

[ Voor 52% gewijzigd door galgootje op 22-04-2017 11:08 . Reden: Oops knippen en niet plakken... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Ben ook al even naar een Robotmaaier aan het kijken. Denk dat het een robomow moet worden, vanwege de stevige messen en het goed kunnen maaien van kantjes. Wat ik me nog afvraag: de RS versie heeft tov de RC borstelloze motoren en een zwevend dek met twee messen. Is dit het meerbedrag waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Heb ambrogio borstel loos en voordeel tov oude model: stuk minder geluid en batterij gaat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben er eigenlijk ook wel uit, het wordt de Robomow.

Wij hebben ca. 1000m2 gras, dus het wordt of het duurste RC model (RC 312 Pro S)
Of het wordt het goedkoopste RS Model (RS615 Pro).

Qua prijs maken deze 2 niet veel verschil.

Voordeel RS model = 2 maaimessen, maait meer in 1 x, zal daarom minder meters/draaiuren hoeven te maken om hetzelfde resultaat te bereiken.

Voordeel RC model = kleiner qua afmeting, bij de RC 312 Pro S zit standaard de robohome (huisje voor de robot).

Ik denk dat het de RS615 Pro gaat worden, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn k.
Grolsch schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:00:
Ik ben er eigenlijk ook wel uit, het wordt de Robomow.

Wij hebben ca. 1000m2 gras, dus het wordt of het duurste RC model (RC 312 Pro S)
Of het wordt het goedkoopste RS Model (RS615 Pro).

Qua prijs maken deze 2 niet veel verschil.

Voordeel RS model = 2 maaimessen, maait meer in 1 x, zal daarom minder meters/draaiuren hoeven te maken om hetzelfde resultaat te bereiken.

Voordeel RC model = kleiner qua afmeting, bij de RC 312 Pro S zit standaard de robohome (huisje voor de robot).

Ik denk dat het de RS615 Pro gaat worden, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik heb een RC312 hier lopen, tweede seizoen nu. Probleemloos eigenlijk.

Ik heb echter 700m2 gras. Als ik jou was zou ik voor een iets zwaardere gaan(dus de RS615), vorig jaar in het hoogseizoen moest ik hem eigenlijk al op dagelijks zetten om het bij te kunnen houden.

Overigens kun je de regensensor van de Robomow ook gewoon uitschakelen als je wilt dat hij wel met regen maait, je kunt zelfs de gevoeligheid van deze sensor afstellen.

Wij zijn er erg blij mee. Hoef nergens meer achteraan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@martijn k. bedankt voor je reactie, jij bevestigd eigenlijk wat ik al dacht.
Met onze m2's zit je met de RC 312 eigenlijk aan de max van zijn kunnen.

Dan kunnen we dus beter de RS 615 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Vandaag via eBay Duitsland de wolfgarten robo scooter 3000 ontvangen. Daar nieuw kunnen kopen voor 1045€ inclusief verzending naar Nederland. Naar mijn mening een goede deal voor wat feitelijk een gerebrande Robomow RS630 is (al is het model al enkele jaren geleden geïntroduceerd). Binnenkort maar eens een begin maken met de installatie. Ben benieuwd!

Update: Sodeju! Wat een enorm bakbeest. Dat had ik niet helemaal verwacht >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Kasj op 05-05-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealbe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-04 11:12
Volgens laatste publicatie van test aankoop is de beste van de test robomow rs 615.
Beste koop echter is worx wg791e.1. Iemand daar ervaring mee? Ik wil ook een robotmaaier kopen, voor een relatief kleine tuin dus beste koop lijkt me genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasj
unrealbe schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:16:
Volgens laatste publicatie van test aankoop is de beste van de test robomow rs 615.
Beste koop echter is worx wg791e.1. Iemand daar ervaring mee? Ik wil ook een robotmaaier kopen, voor een relatief kleine tuin dus beste koop lijkt me genoeg.
Geen ervaring, maar wel veel positieve ervaringen gelezen over Worx en erg betaalbaar. De RS615 is bijna twee keer zo duur. Als je een kleine tuin hebt met strak siergazon is die worx volgens mij prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealbe
Kasj schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:30:
[...]

Geen ervaring, maar wel veel positieve ervaringen gelezen over Worx en erg betaalbaar. De RS615 is bijna twee keer zo duur. Als je een kleine tuin hebt met strak siergazon is die worx volgens mij prima!
Ok prima, tuin heeft geen hindernissen, juist 1 langere strook naast terras. Rest is het bijna een rechthoek. Ken da exacte afmeting niet vanbuiten maar ga deze eens opzoeken vanavond.

Wel heb ik nog een stukje gazon naast het huis. Ik ga ervanuit dat ik gewoon manueel de robot daarop kan zetten af en toe voor dat ook mee kort te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:36
unrealbe schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:16:
Ik heb de WG796E (met WIFI) nu bijna een jaar draaien in mijn tuin en ben daar zeer tevreden over.
Ik heb hem voor 899 Euro in Duitsland gehaald omdat dit model met WIFI toen 1100 Euro was in Belgie.
Ik heb voor dit model gekozen vanwege de goede reviews, acceptabele prijs en de WIFI verbinding. Hij heeft een open REST interface dus makkelijk te integreren met Home Assistant. Verder wordt er gewerkt aan custom firmware voor de Worx robots.

https://github.com/mjiderhamn/worx-landroid-nodejs
https://hackaday.io/project/6717-project-landlord
https://www.byggahus.se/f...landroid-development.html

Mijn grasveld is ongeveer 600m2 en de Worx rijdt 3 dagen in de week voor 8 uur.

[ Voor 9% gewijzigd door Juicie op 05-05-2017 11:04 . Reden: Links added. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
unrealbe schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:38:
[...]

Ok prima, tuin heeft geen hindernissen, juist 1 langere strook naast terras. Rest is het bijna een rechthoek. Ken da exacte afmeting niet vanbuiten maar ga deze eens opzoeken vanavond.

Wel heb ik nog een stukje gazon naast het huis. Ik ga ervanuit dat ik gewoon manueel de robot daarop kan zetten af en toe voor dat ook mee kort te hebben?
Als dat stuk niet verbonden is met het andere gazon kan dat niet zomaar volgens mij. Zoals ik het begrijp moet je er dan een extra lus (wel verbonden aan de hoofdlus) van maken. Maar de worx kan de oversteek dan niet zelf maken en moet je er naartoe tillen.

"This becomes slightly more problematic if you want the Landroid to mow both front and back lawns, or two separate sections of a yard. It's certainly possible to lay out the boundary wire to do this, but the only way the mower will be able to return to the charging base is if you pick it up and physically move it."

Een voordeel van Robomow schijnt te zijn dat deze goed de kantjes maaien i.t.t. de Worx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:36
Kasj schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:07:
[...]
Een voordeel van Robomow schijnt te zijn dat deze goed de kantjes maaien i.t.t. de Worx.
Daar heeft Worx sinds kort ook en nieuw model voor die hier beter in zou moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170307/50036c119a649760aabc17a055c0ab24.jpg
https://maai-robot.com/worx-landroid-wr106si-500m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 918433

Wij overwegen aanschaf maairobot, waarschijnlijk Husqvarna Automower 430X of 420. Wij hebben ruim 700 m begrenzingsdraad en ruim 200 meter begeleidingsdraad nodig. Gemakshalve even afgerond op totaal 1000 m. De lengten zitten binnen de specificaties. Maar dan de aanschaf. De originele Husqvarna kabel kost in de vorm van vier rollen van 250 m samen ongeveer € 480. Een Husqvarna dealer biedt universele kabel aan, ook vier rollen van 250 m voor totaal € 360.

In de Test Robotmaaiers, Consumentengids van mei 2017 staat:.].. Die draad kun je ook los kopen, of vervangen door normaal elektriciteitsdraad. Dan ben je een stuk goedkoper uit... Inderdaad 10 rollen VD-draad 100 meter, 2,5mm kwadraat van een gerenommeerd merk als Nexans kost niet meer dan € 270. En als je zou kunnen volstaan met 1,5mm kwadraat ben je niet meer kwijt dan € 180.
rooiekool schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:14:
We horen graag meer ervaringen en meningen. De VD draad is stugger en zal daardoor waarschijnlijk niet met machines zijn aan te leggen? Maar eenmaal gelegd minder kwetsbaar? En hoe is het met koppelingen, gewoon de bekende insteeklasdoppen of de ouderwetse draailasdoppen. Moet die ook waterdicht worden gemaakt met bijvoorbeeld vulkaniseertape? En wat zou je nodig hebben, 2,5 of volstaat 1,5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-04 22:24
Kasj schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:38:
Vandaag via eBay Duitsland de wolfgarten robo scooter 3000 ontvangen.
Hi Kasj,

Heb je de maaier ondertussen al aan de gang? En is het wat? Ik overweeg eenzelfde maaier voor mijn grasveldje (2000 meter ongeveer...) Heb je hem via abc-schnaeppchenmarkt gekocht op Ebay.de?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasj
sebastiaan3 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 20:57:
[...]

Hi Kasj,

Heb je de maaier ondertussen al aan de gang? En is het wat? Ik overweeg eenzelfde maaier voor mijn grasveldje (2000 meter ongeveer...) Heb je hem via abc-schnaeppchenmarkt gekocht op Ebay.de?
Nee, moet hem nog installeren. Ben er wel van overtuigd dat hij zijn werk goed zal doen. Lijkt echt een degelijk apparaat te zijn!

Heb hem inderdaad via abc-schnaeppchenmarkt gekocht. Er was een coupon actief voor 10% korting toen ik hem kocht. Webshop was bereid naar NL te sturen tegen een extra vergoeding. Voor die prijs vindt je weinig beters voor een groter.grasveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-04 22:24
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playdan
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-12-2020
Dag allen

Ik ben van plan om een Robomow grasrobot aan te schaffen, maar zou graag jullie mening hebben over welk model. Ons gazon is 700 m² en ik dacht dan eingelijk aan de RC308 u of pro daar deze voor een aanbevolen opp van 800 m² bedoeld si (max 1500 m²), maar misschien is de RC312 u of pro beter, deze is voor 1200 m² (max 2000 m²).
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Laatst online: 20-04 00:07
Kasj schreef op zondag 23 april 2017 @ 22:25:
Wat ik me nog afvraag: de RS versie heeft tov de RC borstelloze motoren en een zwevend dek met twee messen. Is dit het meerbedrag waard?
Ik heb me laten vertellen dat het verschil ook in de batterij zit. Bij de RC zou die minder lang meegaan. Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje vreemd, aangezien ze allebei gebruik maken van Li-ion batterijen, waarbij de RC enkel een lagere capaciteit heeft. Misschien dat de RC een tijd geleden nog uitgerust werd met een andere batterijtechnologie?

Mijn RS612 doet het nog steeds prima na 2 maaiseizoenen. Hij gebruikt nog steeds rond de 4Ah aan capaciteit voor hij zijn laadstation opzoekt (nominale capaciteit 4,5 Ah), waarbij hij dus nog wat reserve houdt om zeker terug te geraken.

De borstelloze motoren lijken me op het vlak van slijtage wel een stuk interessanter in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Laatst online: 20-04 00:07
playdan schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:27:
Ons gazon is 700 m² en ik dacht dan eingelijk aan de RC308 u of pro daar deze voor een aanbevolen opp van 800 m² bedoeld si (max 1500 m²), maar misschien is de RC312 u of pro beter, deze is voor 1200 m² (max 2000 m²).
Wij hebben bij een vergelijkbare grasvlakte een RS612 staan (tegenwoordig RS615 genoemd). Het voordeel van de 2 maaimessen is dat hij minder tijd nodig heeft om alles te maaien en dus minder vaak moet uitrijden (wat door het kleinere aantal laadcycli misschien ook de oorzaak is van wat ik te horen kreeg ivm de batterij van de RS tov de RC serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-03 13:52
Ben zelf op zoek naar een robotmaaier en denk aan de robomow 304U, wordt goed getest en kan makkelijk op ons stukje gras van ca 220m2. Heeft iemand ervaring met deze maaier?
Moet ik trouwens langs de kant van schutting of klimopwand ook draad leggen of gaat hij hier automatisch wel bij langs?

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Momenteel ook aan het kijken voor een maairobot. Eigenlijk absurd met een tuin van 100m2 waarvan de helft bestraat... Maar we willen geen kunstgras maar zelf maaien schiet er snel bij in en elektrisch maaien zoals we nu doen loop je steeds te prutsen met het verlengsnoer.

Zit momenteel te kijken voor een goedkope 2e hands maairobot om te kijken of het iets is. Alleen zit ik met 1 dingetje... We hebben een pad door de tuin lopen van tegels op gelijke hoogte. Kan een maairobot daar gewoon continu oversteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Waah schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:12:
Momenteel ook aan het kijken voor een maairobot. Eigenlijk absurd met een tuin van 100m2 waarvan de helft bestraat... Maar we willen geen kunstgras maar zelf maaien schiet er snel bij in en elektrisch maaien zoals we nu doen loop je steeds te prutsen met het verlengsnoer.

Zit momenteel te kijken voor een goedkope 2e hands maairobot om te kijken of het iets is. Alleen zit ik met 1 dingetje... We hebben een pad door de tuin lopen van tegels op gelijke hoogte. Kan een maairobot daar gewoon continu oversteken?
Ik heb de kleine Robomow RX20. Langs muurtjes en de plaatjes rond het speelhuisje moet ik wel zelf nog langs met een grastondeuse, maar voor de rest doet hij goed z'n werk.

De RX12 is 500 euro tov de 650 die ik betaald heb na aanraden door Robomow omdat deze app-ondersteuning heeft. Dit omdat ik ook plekken met de hand dan kon maaien onder het tuinhuis. Eigenlijk achteraf niet echt nodig geweest, maar zonder die app kun je 'm niet instellen volgens een weekschema. Dat heb ik nog niet gedaan, maar lijkt me wel handig.

Ik heb ook erg weinig gras, maar hetzelfde probleem: maaien schiet erbij in, na 2 a 3 weken is het gewoon te lang, en nu is het kleine / geen moeite en je hebt altijd juiste lengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-04 21:27
Met een maairobot heb je veel minder werk, maar nog wel wat werk. Kantjes e.d. kan hij niet zo mooi doen. Sommige maaien wel buiten de wielen, maar netjes recht afkanten van borders of gras van bestrating wegmaaien kunnen ze niet.

Ik ga zelf voor de combi worx maaier en een strimmer op accu. Dat is volgens mij de handigste manier. Ik zie wel bij mijn vader die al zo'n ding heeft dat de capaciteit echt wel ruim moet zijn. Zeker als je je gras goed onderhoud en het bij vlagen erg hard groeit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik doe de kanten met een simpele loopmaaier, dat is mijn inziens de snelste manier en ik heb dat ding toch nodig om stukjes te maaien waar een robot niet kan komen (zoals smalle stroken langs de oprit). De hoeken krijg je er niet helemaal mooi mee gemaaid, daar is een trimmer beter voor geschikt.
Anoniem: 918433 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 19:44:

We horen graag meer ervaringen en meningen. De VD draad is stugger en zal daardoor waarschijnlijk niet met machines zijn aan te leggen? Maar eenmaal gelegd minder kwetsbaar? En hoe is het met koppelingen, gewoon de bekende insteeklasdoppen of de ouderwetse draailasdoppen. Moet die ook waterdicht worden gemaakt met bijvoorbeeld vulkaniseertape? En wat zou je nodig hebben, 2,5 of volstaat 1,5?
Soepele draad lijkt me een stuk geschikter dan draad met een massieve kern.

De draad die Husqvarna meelevert is op het oog 1,5mm2 met een gevlochten kern van aluminiumdraad. Ik heb wel eens per ongeluk een draad doorgestoken en toen heb ik ze gewoon aan elkaar gesoldeerd en er een krimpkous omheen gedaan. Husqvarna levert klemmetjes bij de maaier om snel draden te kunnen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:45
Als iemand nog voor een leuk prijsje de Worx Landroid WR105Si - 500m² voor €629,10 wil hebben zie mijn post in het aanbiedingen topic: Morpheusk in "Centraal aanbiedingen topic. V2.0"

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:45
Dan maar hier.... valt blijkbaar niet onder aanbiedingen. |:(

Worx Landroid WR105Si Robotmaaier €629,10 bij Hornbach

Door middel van de laagste prijs garantie met de volgende link.

Details laagste prijsgarantie.

Het was wel een heel circus in de winkel om het voor elkaar te krijgen.

Punt 1. Heeft u bewijs? Ja, hier mijn telefoon. U moet een printje hebben :/ Ik zei dit is een schermprint. Op uw website staat alleen het dat het met een print van de desbetreffende website, folder of flyer aantoonbaar gemaakt moet worden worden.. Maar niet wat voor een print. (Wat bleek nou zij moeten dit uiteindelijk bij de kassa toevoegen, blijkbaar hadden ze er zelf niet zo veel zin in.)

Punt 2. Daarop vroegen ze mij of de andere winkel wel aangesloten is bij het waarborgfonds? Waarop ik aangaf dat ik dit niet in de details van de laagste prijsgarantie kon vinden. Collega werd erbij geroepen en die keek vervolgens op de website en zag de logo's staan van ideal, mistercash, afterpay etc. waarop hij zij "owja hier staan van die logo's dan is het goed." 8)7

Punt 3: Toen kwam de beste medewerker uiteraard met dat het typenummer niet overeenkomt S500i vs WR105Si. Hierop zei ik gelijk van waarom jullie hem S500i noemen weet ik ook niet, maar op de doos staat ook WR105Si. Zonder dit te controleren ging die weer verder met punt 4. :?

Ok punt 4: EAN nummer controle. "Sorry meneer maar het EAN nummer van de website die u aangeeft komt niet overeen met ons EAN nummer. Dit moet overeen komen"
Daarop vertelde ik hem over hun eigen voorwaarden, waarvan ik het dik gedrukte uit mijn hoofd opratelde.

De vaste lage prijsgarantie geldt voor identieke artikelen.
Identiek betekent voor ons dat de producent, typeaanduiding enz. identiek zijn of alle gespecificeerde eigenschappen van het artikel identiek zijn. Voorwaarde is dat het gaat om vergelijkbare verpakkingseenheden resp. verpakkingen..

Het vreemde was dat hij ook dit weer niet ging controleren, maar vervolgens wel de bon ging maken met de korting _/-\o_

Punt 5: Alleen de bedrijfsleider moest het nog even goedkeuren omdat het om meer dan 100 euro korting ging. Die keek even naar de 2 printjes die de medewerker had gemaakt en zei vervolgens dat is even snel verdiend, veel plezier ermee :*)

Achteraf was ik wel benieuwd als ik met hun eigen Duitse website was gekomen. Daar is die slechts €679,-

Al met al ga even goed voorbereid erheen

[ Voor 7% gewijzigd door Morpheusk op 06-06-2017 18:42 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 930499

YouTube: Husqvarna 310 Automower Home with Rolling Shutter is een goed idee tegen diefstal lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattrob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02 17:07
Ik heb een gazon van ongeveer 650m2, maar er zitten op 2 plekken een pad van meter breed tussen. Dus 1 stuk van ongeveer 100m2, dan pad, dan stuk van ongeveer 250m2 dan weer pad en vervolgens de rest van ongeveer 300m2. Kunnen de maaiers daar gewoon mee omgaan ?

Ik zie nu bij Praxis de Worx, die als beste uit de consumententest komt, en ook nog eens gratis geinstalleerd wordt deze maand. Ervaringen daarmee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
mattrob schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:03:
Ik heb een gazon van ongeveer 650m2, maar er zitten op 2 plekken een pad van meter breed tussen. Dus 1 stuk van ongeveer 100m2, dan pad, dan stuk van ongeveer 250m2 dan weer pad en vervolgens de rest van ongeveer 300m2. Kunnen de maaiers daar gewoon mee omgaan ?

Ik zie nu bij Praxis de Worx, die als beste uit de consumententest komt, en ook nog eens gratis geinstalleerd wordt deze maand. Ervaringen daarmee ?
Van welk materiaal is het pad? En is het op gelijke hoogte als je gazon? In principe kan de maaier het gewoon oversteken.

Ik heb zelf een soort zandpad afgezet met klinkers aan weerszijden. De klinkers werken als een drempel, daar loopt hij af en toe op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattrob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02 17:07
Het zijn kleine klinkertjes/kinderkopjes, en op gelijke hoogte (of misschien heeeeel klein beetje hoger) dan het gras. Dus dat zou moeten gaan dan. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 07:19
Bij ons is er wat twijfel tussen een zitmaaier/frontmaaier en een robotmaaier. Ze hebben allebei hun voordelen volgens mij, waarbij het bij de robotmaaier vooral is dat het allemaal automatisch gebeurt.

Nu staan er nogal wat bovem om onze (nieuwe tuin) waar in de herfst nogal wat blad af komt. Mijn motivatie om toch voor een zitmaaier te gaan is dat er een opvangbak mogelijk is. Hiermee kan ik ook gemakkelijk het (vele) blad opmaaien en hoef ik niet de halve tuin te harken.

Harken jullie in de herfst eerst het blad bij elkaar, voordat je de robotmaaier 'er op uit stuurt'?

Qua onderhoud 'wint' volgens mij de robotmaaier, aangezien de zitmaaier ook elk jaar wel een onderhoudsbeurt hebben, wat ook niet bepaald gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:28
Zouden jullie eens mee willen denken over het volgende?
Ik wil graag een Automower kopen maar twijfel nog over welk model.

Ik heb de informatie uit de folder van Husqvarna eens tegenover mijn tuin gezet.
Mijn tuin is ongeveer 280m2 en bestaat uit 3 delen die met nauwe passages met elkaar verbonden zijn.

Wat oppervlakte betreft zou een Automower 105 voldoende lijken.
Maar bij optimaal maaien zou deze 6,5 uur totale maaitijd nodig hebben. Dat is dus 5,6 keer maaien omdat deze 70 minuten kan maaien op een volle accu.
Dus moet de maaier ook 3 keer laden.
Totaal zou deze maaier dus meer dan 10 uur nodig hebben om mijn gazon volledig te maaien?
Dan heb ik de tijd die nodig is om de verschillende gebieden en het laadstation te vinden nog niet eens meegerekend.

Een compleet ander verhaal is de Automower 440 (laten we het even niet over de prijs hebben).
Deze zou op 1 lading de hele tuin kunnen maaien, en hoeft dus niet tussendoor te laden.
Dat is net zo snel als met de hand, dus ik vraag me ook af hoe het in de praktijk zal zijn. Maar al doet hij er toch 2 uur over, hij kan het nog steeds op 1 lading?

ModelCapaciteit (m2)Per uur (m2)LaadtijdMaaitijd Tuin:280MaaitijdMaaicycliLaadcycliLaadtijdTotale tijd
105600435070   6,55,65,04,210,7
3101000566070   5,04,34,04,09,0
3151500686070   4,13,53,03,07,1
42022009255105   3,01,71,00,94,0
430X320013365135   2,10,90,00,02,1
440400016775260   1,70,40,00,01,7
450X500020875260   1,30,30,00,01,3

[ Voor 7% gewijzigd door SjigEd op 13-06-2017 20:01 . Reden: Oppervlakte tuin klopte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:15
@SjigEd ik zelf zit ook een beetje te kijken naar een robot maaier. de tuin is hier net helemaal opnieuw aangelegd en ze zeggen dat het gras mooier word/blijft doordat het vaker gemaaid word.

mijn tuin is ook ongeveer rond de 300m2 en de voorkant en achterkant zijn ook met en nauw pad (ongeveer 2.5m breed) met elkaar verbonden.

wat mij betreft is hij de hele dag aan het maaien hier heb ik niet echt een probleem mee.

wat ik mij afvraag waarom wil je voor de automower kiezen? er zijn goedkopere merken zo ver ik kan vinden maar ik kan niet echt uit vinden wat nu beter of het voordeel van het ene merk tegenover het andere merk is

zelf kwam ik deze tegen Gardena Robotmaaier R40Li hier loopt op moment ook nog een cash back actie van 100 euro op deze heeft een maai capaciteit van 400 m²
en is dan ongeveer 300 euro goedkoper dan de automower 105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:28
De redenen dat ik kies voor een Automower zijn:

- Geluid. Volgens specs zijn ze stiller dan bijv. een Robomow.
- Terugtrekkende messen. Als het goed is trekken de messen zich terug als ze iets hards raken, doordat ze met 1 bout aan een schijf zitten.
- Begeleidingsdraad. Je kan een draad dwars door de tuin leggen zodat de maaier ook afgelegen gebieden kan bereiken. Ik heb 3 gebieden (50%, 40% en 10%). Je kan opgeven als percentage van het aantal keer dat de maaier wegrijdt van de lader hoe vaak hij naar zo'n gebied moet rijden.
- Automower Connect. Ik denk standaard optie op een Robomow maar dit is een extra module om de maaier op afstand in te stellen en te kunnen volgen als hij wordt gestolen.

Aanleggen en goed instellen in mijn tuin gaat nog een uitdaging worden.
Tussen gebied 1 en 2 ligt een grindpad. Ik ga de robot om het grindpad heen over het terras laten rijden, in een U bocht. Het smalste stuk is daar 1 meter.
Gebied 3 raakt gebied 2 over een lengte van maar 80cm.
Hopelijk zorgt de begeleidingsdraad dat de robot goed naar gebied 2 en 3 gaat.

Ik heb trouwens zojuist de Automower 315 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-04 16:37
Heeft iemand enige ervaring met molshopen in combinatie met de robot maaiers?

De praktijk nu met de zitmaaier is dat ze even vlak geharkt worden voor het maaien, maar dat is geen doen als er een robot maaier aan het werk zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SjigEd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:46:

Wat oppervlakte betreft zou een Automower 105 voldoende lijken.
Maar bij optimaal maaien zou deze 6,5 uur totale maaitijd nodig hebben. Dat is dus 5,6 keer maaien omdat deze 70 minuten kan maaien op een volle accu.
Dus moet de maaier ook 3 keer laden.
Totaal zou deze maaier dus meer dan 10 uur nodig hebben om mijn gazon volledig te maaien?
Dan heb ik de tijd die nodig is om de verschillende gebieden en het laadstation te vinden nog niet eens meegerekend.
Is dat een probleem dan? Het is niet zo dat je zelf 10 uur bezig bent. Die robotmaaier doet zijn werk en eens per week maaien is voldoende. Dan staat de maaier nog 158 uur te niksen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unrealbe
Ik heb zelf sinds gisteren de worx WG791E.1, deze zit op firmware versie 2.45.
Nu zie ik op hen site dat update 2.47 er is, iemand al ervaring met die versie? Is het nuttig te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
SjigEd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:01:
De redenen dat ik kies voor een Automower zijn:

- Geluid. Volgens specs zijn ze stiller dan bijv. een Robomow.
- Terugtrekkende messen. Als het goed is trekken de messen zich terug als ze iets hards raken, doordat ze met 1 bout aan een schijf zitten.
- Begeleidingsdraad. Je kan een draad dwars door de tuin leggen zodat de maaier ook afgelegen gebieden kan bereiken. Ik heb 3 gebieden (50%, 40% en 10%). Je kan opgeven als percentage van het aantal keer dat de maaier wegrijdt van de lader hoe vaak hij naar zo'n gebied moet rijden.
- Automower Connect. Ik denk standaard optie op een Robomow maar dit is een extra module om de maaier op afstand in te stellen en te kunnen volgen als hij wordt gestolen.

Aanleggen en goed instellen in mijn tuin gaat nog een uitdaging worden.
Tussen gebied 1 en 2 ligt een grindpad. Ik ga de robot om het grindpad heen over het terras laten rijden, in een U bocht. Het smalste stuk is daar 1 meter.
Gebied 3 raakt gebied 2 over een lengte van maar 80cm.
Hopelijk zorgt de begeleidingsdraad dat de robot goed naar gebied 2 en 3 gaat.

Ik heb trouwens zojuist de Automower 315 besteld.
Gardena is onderdeel van Husqvarna, heb zelf een Gardena R40Li rondrijden sinds dit jaar. Zit zelfs een sticker onderop van Husqvarna, dus denk dat ze intern redelijk overeenkomen.
Wat betreft je opmerkingen:
- De gardena heeft ook 'terugtrekkende' messen. Deze zitten met 1 schroef vast en 'klappen terug' bij het raken van iets hards.
- Begeleidingsdraad werkt idem, je kunt instellen hoeveel % van de tijd hij 'remote' dus aan het einde van de begeleidingsdraad moet starten.
- Geluid weet ik niet, maar ik moet zeggen dat deze erg stil is.

Heb laatst eens gekeken voor nieuwe messen, bij de specs staat deze geschikt zijn voor zowel gardena als Husqvarna maaiers, dus dat bevestigd mijn vermoeden dat de specs redelijk hetzelfde zijn.
Wat betreft een app, nee, die is er niet voor de Gardena (in ieder geval niet voor de instapmodellen, deze hebben gewoonweg geen wifi module, dus kan dat nooit werken). vraag me af of het in de praktijk nodig is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:15
ZeRoC00L schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:03:
[...]

Gardena is onderdeel van Husqvarna, heb zelf een Gardena R40Li rondrijden sinds dit jaar. Zit zelfs een sticker onderop van Husqvarna, dus denk dat ze intern redelijk overeenkomen.
Wat betreft je opmerkingen:
- De gardena heeft ook 'terugtrekkende' messen. Deze zitten met 1 schroef vast en 'klappen terug' bij het raken van iets hards.
- Begeleidingsdraad werkt idem, je kunt instellen hoeveel % van de tijd hij 'remote' dus aan het einde van de begeleidingsdraad moet starten.
- Geluid weet ik niet, maar ik moet zeggen dat deze erg stil is.

Heb laatst eens gekeken voor nieuwe messen, bij de specs staat deze geschikt zijn voor zowel gardena als Husqvarna maaiers, dus dat bevestigd mijn vermoeden dat de specs redelijk hetzelfde zijn.
Wat betreft een app, nee, die is er niet voor de Gardena (in ieder geval niet voor de instapmodellen, deze hebben gewoonweg geen wifi module, dus kan dat nooit werken). vraag me af of het in de praktijk nodig is.
vandaag ben ik even naar de winkel hier in het dorp geweest deze is Husqvarna dealer en kan ook gardena leveren alleen wou dit liever niet.

wat hij wel zei is dat de gardena r40li of welk formaat ook eigenlijk gewoon de oude Husqvarna 105 is. en dat ze bij Husqvarna nu bij versie 3 of 4 van hun maaier zijn de de gardena. wat hij een groot nadeel van deze oude versie vond was het vaste voor wieltje waar door je volgens hem eerder sporen enzo krijgt.
en er zit een andere aansluiting op de maaier voor het uitlezen bij error`s

zie jij dit ook of niet?
hoe bevalt jou de gardena? ik zit erg aan te denken om er ook 1 te kopen ook omdat er een mooie cashback op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
hjvg schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:36:
[...]

vandaag ben ik even naar de winkel hier in het dorp geweest deze is Husqvarna dealer en kan ook gardena leveren alleen wou dit liever niet.

wat hij wel zei is dat de gardena r40li of welk formaat ook eigenlijk gewoon de oude Husqvarna 105 is. en dat ze bij Husqvarna nu bij versie 3 of 4 van hun maaier zijn de de gardena. wat hij een groot nadeel van deze oude versie vond was het vaste voor wieltje waar door je volgens hem eerder sporen enzo krijgt.
en er zit een andere aansluiting op de maaier voor het uitlezen bij error`s

zie jij dit ook of niet?
hoe bevalt jou de gardena? ik zit erg aan te denken om er ook 1 te kopen ook omdat er een mooie cashback op zit.
Sporen zie ik niet op m'n gras. Ik denk dat dit kan komen door de maaier teveel te laten werken, ik heb ook al 'oud' gras, dus misschien dat ook nog verschil maakt.
Laat de maaier op ma - wo - vrij werken, dan zijn we niet thuis en de kinderen ook niet. Even zorgen dat er geen zooi op het gras ligt.
Verder bevalt ie prima, zie al dat het gras 'mooier' is omdat het regelmatiger gemaaid wordt.
Vond het zelf ook een mooie prijs.
Bij mij rijdt ie trouwens in een afgesloten achtertuin, dus ik heb me niet verdiept in diefstalbeveiliging/preventie. Zit alarm op, geen idee of dat in de praktijk ook werkt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:03
(niet zeker of de melding hier mag)

In Delden (bij Hengelo) is vandaag en morgen (23 en 24 juni) een jaarlijkse demo ingericht van verschillende robotmaaiers bij een kwekerij

[ Voor 3% gewijzigd door Rob Z op 23-06-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
Zit te kijken naar alternatieve firmware voor bijvoorbeeld de landroids.

Hiermee zou gps geofencing mogelijk moeten zijn, zeker icm een tweede gps (RTK).

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-03 13:52
galgootje schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:24:
Zit te kijken naar alternatieve firmware voor bijvoorbeeld de landroids.

Hiermee zou gps geofencing mogelijk moeten zijn, zeker icm een tweede gps (RTK).

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes,

Mark
ben even benieuwd, welke landroid heb je?

Ik heb nu zelf de worx 105Si rondrijden en die bevalt nu prima! (wel even een klusje om de bekabeling aan te leggen)

[ Voor 14% gewijzigd door sfinx333 op 28-06-2017 17:53 ]

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• galgootje
Nog geen, dat is het punt..

Ik wil er graag een die een beetje slim is, in banen kan maaien zoals ik wil. Over meerdere zones zoals bij ons voor en achter 800m2 als voor en achter bij de buren met 950m2.

Daarvoor denk ik dat er minimaal een dubbele GPS module nodig is, in ieder geval als het zonder geleidedraad moet, wat ik persoonlijk ideaal zou vinden.

Tot nog toe zie ik daar nog niet veel van bij de hh robotmaaier bouwers.

Verbaast me eigenlijk wel behoorlijk!

Offuh, zoek ik niet goed of wil ik teveel?? 😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Is gps wel op 5cm nauwkeurig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
Een enkele GPS niet, maar combinatie met een tweede GPS kom je tot 2 cm nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
Google maar eens op Differential GPS of RTK. ;-)
Pagina: 1 2 ... 70 Laatste