laandennis schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:48:
Ik heb een vraag aangezien ik ook aan het kijken ben naar een robotmaaier.
Mijn perceel is ene kleine 200m2 maar met aan 2 kanten water.
Zijn er maaiers die dit zonder problemen kunnen ontwijken ?
Hoewel budget het probleem niet is, zoek ik een maaier die past bij de tuin.
Ik heb een gelijkaardige tuin: 80m2 met aan één kant een afgrond een andere kant water, en de overige 2 kanten staan vol met planten. Ik wou vooral een maaier die NOOIT in het water, de afgrond of mijn plantjes zou kunnen belanden, een GPS gestuurde maaier zou zomaar ineens een afwijking van 1m kunnen hebben en in het water belanden, dus ik heb eentje met kabel gekocht. Het is een Gardena smart SILENO city 400 geworden. Het mooie hier aan is dat als de stroom zou uitvallen wanneer de robot rond rijdt, hij direct stopt, omdat hij het signaal van omgevingsdraad niet vindt. Dus zelfs als de stroom uitvalt, zal hij nooit het water in rijden! Verder integreert hij met Home Assistant, al gebruik ik dat atm eigenlijk niet. Én het is een Europees product, ipv al die Chinese toestellen. Nadeel is dan weer dat het wel een cloud service vereist, maar het is een Europese én van een merk dat al decennia bestaat (en nu van Husqvarna is), dus die service zal nog wel even online blijven is mijn gok.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, behalve die keer dat ik de sproeier op het gras had laten staan en hij er op was gereden. Maar dat euvel is verholpen door het installeren van Gardena waterstopcontacten.
[
Voor 18% gewijzigd door
MrSnowflake op 10-11-2025 10:02
]