Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste
Acties:

• laandennis
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-12 12:46
Ik heb een vraag aangezien ik ook aan het kijken ben naar een robotmaaier.
Mijn perceel is ene kleine 200m2 maar met aan 2 kanten water.
Zijn er maaiers die dit zonder problemen kunnen ontwijken ?
Hoewel budget het probleem niet is, zoek ik een maaier die past bij de tuin.

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:55
laandennis schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:48:
Navimow i105 zou een prima optie zijn

Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-12 09:10
laandennis schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:48:
Ik heb een gelijkaardige tuin: 80m2 met aan één kant een afgrond een andere kant water, en de overige 2 kanten staan vol met planten. Ik wou vooral een maaier die NOOIT in het water, de afgrond of mijn plantjes zou kunnen belanden, een GPS gestuurde maaier zou zomaar ineens een afwijking van 1m kunnen hebben en in het water belanden, dus ik heb eentje met kabel gekocht. Het is een Gardena smart SILENO city 400 geworden. Het mooie hier aan is dat als de stroom zou uitvallen wanneer de robot rond rijdt, hij direct stopt, omdat hij het signaal van omgevingsdraad niet vindt. Dus zelfs als de stroom uitvalt, zal hij nooit het water in rijden! Verder integreert hij met Home Assistant, al gebruik ik dat atm eigenlijk niet. Én het is een Europees product, ipv al die Chinese toestellen. Nadeel is dan weer dat het wel een cloud service vereist, maar het is een Europese én van een merk dat al decennia bestaat (en nu van Husqvarna is), dus die service zal nog wel even online blijven is mijn gok.

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, behalve die keer dat ik de sproeier op het gras had laten staan en hij er op was gereden. Maar dat euvel is verholpen door het installeren van Gardena waterstopcontacten.

[ Voor 18% gewijzigd door MrSnowflake op 10-11-2025 10:02 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:02
MrSnowflake schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:58:
Het mooie hier aan is dat als de stroom zou uitvallen wanneer de robot rond rijdt, hij direct stopt, omdat hij het signaal van omgevingsdraad niet vindt.
Dis is bij de navimow (x3 in ons geval) op gps ook zo, op het moment dat het basistation geen signaal meer uitzend stopt de maaier.

Momenteel draait de navimow hier vanaf april geloof ik, eerst wel wat rare dingen met de gps, maar na het vervangen van de module nooit meer problemen gehad, en we hebben een sloot langs 80 meter van de tuin liggen, met een hele steile slootkant. Ik hou daar wel een marge aan van 30cm, ook omdat de rand erg ruw is qua terrein. De marge ligt hier in de orde van centimeter(s), geen meters.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:45
gjcvro schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:28:
[...]

Dis is bij de navimow (x3 in ons geval) op gps ook zo, op het moment dat het basistation geen signaal meer uitzend stopt de maaier.

Momenteel draait de navimow hier vanaf april geloof ik, eerst wel wat rare dingen met de gps, maar na het vervangen van de module nooit meer problemen gehad, en we hebben een sloot langs 80 meter van de tuin liggen, met een hele steile slootkant. Ik hou daar wel een marge aan van 30cm, ook omdat de rand erg ruw is qua terrein. De marge ligt hier in de orde van centimeter(s), geen meters.
Tevreden over de X3? Heb je foto’s van het maakresultaat?

• gjcvro
Sunri5e schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:54:
[...]

Tevreden over de X3? Heb je foto’s van het maakresultaat?
Tevreden, ja. Foto's zouden hem denk ik geen terecht doen, want we hebben geen "gazon", maar meer "gemaaid weiland" 8) (voorheen maaide ik het met een trekker en weidebloter)
Zeker in deze natte tijd met veel blad.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:52
gjcvro schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:37:
[...]
... (voorheen maaide ik het met een trekker en weidebloter) ...
Oh, ik wil juist een robotmaaier om meer tijd over te houden om lekker met de trekker en bloter over het weiland te zigzaggen. Heerlijk ontspannende bezigheid. De pauzes kan ik dan vullen met kijken naar de ijverige robotmaaier of luisteren naar het tjsik-tsjik-tsjik van de sproeiers...

• gjcvro
cdwave schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:46:
[...]

Oh, ik wil juist een robotmaaier om meer tijd over te houden om lekker met de trekker en bloter over het weiland te zigzaggen. Heerlijk ontspannende bezigheid. De pauzes kan ik dan vullen met kijken naar de ijverige robotmaaier of luisteren naar het tjsik-tsjik-tsjik van de sproeiers...
Nee, dat zigzaggen geeft zo'n lelijk maaibeeld.

• Sunri5e
gjcvro schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:37:
[...]

Tevreden, ja. Foto's zouden hem denk ik geen terecht doen, want we hebben geen "gazon", maar meer "gemaaid weiland" 8) (voorheen maaide ik het met een trekker en weidebloter)
Zeker in deze natte tijd met veel blad.
Had je voor een weide niet betere een AWD Mammotion kunnen nemen?

• gjcvro
Sunri5e schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:20:
[...]

Had je voor een weide niet betere een AWD Mammotion kunnen nemen?
Werd afgeraden, de dealer waar ik heen ging verkocht ze liever niet ivm problemen en slechte levering van onderdelen. Of het de beste keuze was? Geen idee, gaan we ontdekken. Na vervanging van de gps module werkt hij probleemloos, ook op het wat ruwe terrein. En nu had ik tijd om de badkamer te verbouwen :9

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:56
ik heb echt nauwelijks issues, al erger ik me soms er aan dat in deze herfstperiode de robot gevallen blad soms aanziet voor obstakels en dan diverse paden gaat proberen om ergens te komen.
En dus meerdere keren terug naar de lader rijdt om een ander pad te kiezen.
Maar omdat overal meerdere paden heen lopen komt hij er wel.

Op ons landje heeft hij dan met maaien weer geen last van blad, dat worden mooie rechte rijtjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaTpcJjMYnm2bdiRNfTevwLFn_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/936jgGioErvv4F8aS9sIuDjf.jpg?f=fotoalbum_large

Op onze "moeraszone" komt, zoals met de heftige regen van de laatste tijd, een meertje te staan.
Dat is een zone van het veld die ik over kan slaan en alleen de naastgelegen zones dan maai.
Maar de randen van de plas liggen dan wel in de naastgelegen zones, en die worden dan gewoon probleemloos meegemaaid.
Dat hoefde ik met de maaitractor niet te proberen, die ploegde dan het veld om met de wielen en zorgde voor zwarte sporen.
Nu zie ik die beetje plassen maar als een gratis "wasstraat" waar het maaidek even schoon gedraaid kan worden. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEFbb_4kXx5p3PSB66bjrqBZNT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QE7kgFWS3djnGEakOSPaVUL7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8etoUH8_aEuOD8M3UFWaKQ7c11I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DM6seUO9xvwvaGIX6vZwf9r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PW5L9F5OG-Hg6lEOfmHgjf2SA5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaIPrKSHHduoBhDDlgdZtUcx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een zone naast de zone naast het moeras.
Het moerasstuk ligt bij de "kuil" die je kan zien bij het hegje achteraan. Daarnaast ligt nog een zone die grenst aan het moeras en die je op de eerste foto ziet.
Je kan zien dat die zones nog niet gemaaid zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6QdvKzWajtckT_Jy2Wy3F4QH5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGV0uGEk6Yk4SeqIkvk4nV7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens was de plas vandaag geslonken tot onder het grasniveau en hebt ik de moeraszone weer laten maaien, wat probleemloos ging ondanks dat daar nog water staat.

Ik ben erg blij met de 4WD.
Een heel enkele keer krijg ik een melding dat hij vast zit, op echt drassige stukken waar hij draaien moet.
Maar met de camera kan ik dan kijken of hij, wanneer ik hem het maaien toch laat voortzetten, hij zichzelf weet te bevrijden zodat ik er niet naar toe hoef.
In 80% weet hij zich los te rijden, dus ook erg fijn die camera. _/-\o_

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Sunri5e
Volgens mij is dit wel een goede aanbieding of niet:

https://www.robotmaaier.c...C9JyQhSaSKshoCVQUQAvD_BwE

• spemme
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 14:47
Ik volg deze topic nu al even en wil toch ook even reageren.
Het moeilijkste om in te schatten in mijn aanvoelen, is de duurzaamheid van dergelijke toestellen.

Ik heb nu al 4 jaar een Bosch Indego S500+ en -als deze werkt- doet hij zijn werk goed. Deze rijdt ook mooi in banen zonder willekeurig rond te botsen, met een relatief proper gazon als gevolg. De mapping is echter nog niet optimaal en soms worden er stukken overgeslagen.
Het grootste probleem zijn de willekeurige foutmeldingen zonder duidelijke oplossingen van Bosch. In zijn levensduur is deze al 2 keer richting Bosch Duitsland opgestuurd, telkens kosteloos onder garantie. Bij de volgende interventie, wordt deze betalend (3 jaar garantie) en zouden de kosten snel richting 350+ euro gaan als het iets van elektronica betreft. Economisch afgeschreven dus op dat moment.

Ik vraag me dan af hoe dat gaat met al die Chinese merken zoals Terramow of Dreame? Er zijn nagenoeg geen vervangonderdelen te vinden. Bij merken zoals Segway (Navimow) zijn er al meer onderdelen te verkrijgen, maar bv een batterij dan weer niet.

Momenteel ben ik in de markt om mijn Indego te vervangen met iets die beter om kan met de obstakels in de tuin zoals trampolines en hondenspeelgoed. De tuin is slechts 110m² groot, maar ik slaag er momenteel niet in om een toestel te vinden die me aanstaat:
  • Navimow i105e: mooi toestel en mooie acties. Enkel het feit dat de batterij niet te vervangen valt is minder.
  • Mammotion Yuka mini (vision?): meest geavanceerde toestel, maar de ondersteuning blijkt zeer wisselvallig te zijn?
  • Dreame A1 pro/Mova 600/1000: lidar zorgt voor minder externe onderdelen (RTK) die kunnen defect vallen en laat toe om te rijden in de avond. Echter lijkt zo'n toestel me direct afgeschreven bij het eerste defect na 2/3 jaar garantie.
  • Eufy E15/terramow: Beide lijken me relatief kort op de markt te bevinden, waardoor ik de duurzaamheid niet echt kan inschatten. Vervangonderdelen vind ik niet. De terramow website laadt de laatste weken meer niet dan wel.
Iemand suggesties of aanvullingen?

[ Voor 1% gewijzigd door spemme op 11-11-2025 12:05 . Reden: typo's fixed ]

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:18
@spemme Geen idee of ze goed zijn.. maar zijn de Husqvarna robotmaaiers niets? Totaal geen ervaring mee trouwens.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• spemme
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 14:47
TheKerremenke schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:45:
@spemme Geen idee of ze goed zijn.. maar zijn de Husqvarna robotmaaiers niets? Totaal geen ervaring mee trouwens.
Heb deze inderdaad ook al bekeken. Echter vallen deze voor mij vrij snel buiten het prijsbereik (max 1.200 euro) dat ik voor mezelf heb ingesteld.
Het eerste toestel met object detectie die ik vind in hun assortiment is de Automower 405XE NERA met een adviesprijs van 2648 euro.
Vermits het grootste ongemak momenteel is dat de maaier de trampoline of het hondenspeelgoed te leuk vind en vast komt te zitten, zou ik toch minimaal dit ongemak willen verhelpen in een nieuwer toestel. Ik moet de "Wife approval factor" ook zien te optimaliseren :)

• Sunri5e
Vandaag een dealer van Kress gesproken. Over 2 weken zijn de dealerdagen en dan komt Kress met een hele nieuwe lijn. Deze valt ook zonder dealer zelf te installeren. Is voorzien van Lidar (ai), en RTK. Ben heel benieuwd!

• gjcvro
Sunri5e schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:25:
Vandaag een dealer van Kress gesproken. Over 2 weken zijn de dealerdagen en dan komt Kress met een hele nieuwe lijn. Deze valt ook zonder dealer zelf te installeren. Is voorzien van Lidar (ai), en RTK. Ben heel benieuwd!
Zal tijd worden.

• deefvg
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-11 20:58
Teijgetje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Niet om de pret te drukken, maar had je dan niet beter nog een half jaar kunnen wachten?
Die tijd op zolder gaat van je garantie af, en misschien was er wel een betere aanbieding gekomen dan 50 euro korting op de adviesprijs + gratis mesjes en garage?
Idealiter wel maar ik had eco-cheques die gingen vervallen dus moest die snel uitgeven.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:12

Sandyman538

SandstorM [148839]

MrSnowflake schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:58:
[...]
Ik wou vooral een maaier die NOOIT in het water, de afgrond of mijn plantjes zou kunnen belanden, een GPS gestuurde maaier zou zomaar ineens een afwijking van 1m kunnen hebben en in het water belanden, dus ik heb eentje met kabel gekocht.
Ik snap je gedachtegang, maar mijn vorige robot (een Robomow met draad) heeft vaker buiten zijn draad grens tussen de planten gestaan dan mijn Segway i108 met GPS tot nu toe (iets meer dan een jaar in gebruik). De Segway nog nooit overigens.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:22
Mijn maaier is aan zijn laatste rondje bezig voor dit seizoen. Gezien de vooruitzichten gaat hij vandaag de winteropslag in. Ik heb de Mova 600 vanaf 10 oktober en hij bevalt uitstekend. Hij heeft toch nog 13 keer het gras gemaaid.

Op naar volgend jaar.

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:35
Crawl NL schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:13:
Mijn maaier is aan zijn laatste rondje bezig voor dit seizoen. Gezien de vooruitzichten gaat hij vandaag de winteropslag in. Ik heb de Mova 600 vanaf 10 oktober en hij bevalt uitstekend. Hij heeft toch nog 13 keer het gras gemaaid.

Op naar volgend jaar.
Ik heb het zelfde idee. Hij is vandaag nog alle zones aan het maaien, en met de vooruitzichten ga ik hem daarna binnen zetten en dit weekend verder schoonmaken. Ziet er niet naar uit dat hij nog moet draaien vanaf dit weekend.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-12 14:31
Wat houden jullie aan als lengte voor de winter? Centimeter of 4?

Met gestrekt been.

• Crawl NL
Artbij schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:28:
Ik heb vandaag inderdaad 4cm aangehouden.

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:35
Artbij schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:28:
Yes hier ook 4.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Is het niet wat vroeg om de maaier al zijn winterslaap in te sturen? Bodemtemperatuur door het hele land nog boven de 10 graden.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Die van mij mag ook voorlopig nog lekker doormaaien... als het straks een keer gaat vriezen ruim ik hem wel op.

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:57
Ik heb de Sileno City de laatste ronde laten maaien en schoongemaakt. Verwacht ook wel dat er misschien nog een maaibeurtje nodig is, maar dat doe ik dan wel gewoon met de duwmaaier. Mijn afweging om hem vandaag op de slaan was dat ik hem liever met zacht weer schoonmaak dan in de kou.

Wat me wel irriteert is dat er nu een blauwe led op het basisstation knippert. Volgens de handleiding een probleem met de kabels die of niet goed aangesloten of gebroken zijn. Heb nu in ieder geval weinig zin om het te fixen. Zie het in het voorjaar wel weer.

Edit: na wat rommelen met de stekkers is de led weer groen. Misschien toch de de stekkertjes maar even vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door CHRlS op 12-11-2025 16:09 ]

• Crawl NL
Sandyman538 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:26:
Is het niet wat vroeg om de maaier al zijn winterslaap in te sturen? Bodemtemperatuur door het hele land nog boven de 10 graden.
Heerlijk in het zonnetje alles schoongemaakt en opgeborgen, vooruitzichten zijn wat minder. Mocht een maaibeurt toch nog nodig zijn dan pak ik de duwmaaier wel even d:)b

• Teijgetje
Mammotion heeft Black Friday deals met tot €600 korting.
En je kan een welkom-korting van €50 krijgen door je in te schrijven.

Bovendien kan je er nu een kopen en in drie termijnen met Klarna rentevrij betalen.

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2025 09:53 ]

• TheKerremenke
Teijgetje schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:49:
Mammotion heeft Black Friday deals met tot €600 korting.
En je kan een welkom-korting van €50 krijgen door je in te schrijven.
Interessante deal. Maar ongetwijfeld zullen meer fabrikanten kortingen gaan uitdelen tijdens Black Friday.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Sunri5e
Bohhhhh wat een kanonnen deal :D

https://eu.mammotion.com/...BqG-pqZK_GAxoCaN4QAvD_BwE

Zouden jullie voor een robot met Lidar gaan? Zijn de reviews van deze robot een beetje goed?

[ Voor 13% gewijzigd door Sunri5e op 14-11-2025 10:55 ]

• Sunri5e
Voor de X3 serie van Segway zijn er nog geen topdeals te vinden of wel?

• gjcvro
Sunri5e schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:27:
Voor de X3 serie van Segway zijn er nog geen topdeals te vinden of wel?
Duurt ook nog even voordat het echt black friday is, dus de komende 2 weken zullen er meer aanbiedingen komen. Nog even en we kunnen November gewoon de aanbiedingmaand noemen.

• Sunri5e
Weet iemand nog hoe het er vorig jaar aan toe ging tijdens BF?

• TheKerremenke
Sunri5e schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:50:
Weet iemand nog hoe het er vorig jaar aan toe ging tijdens BF?
Zo ongeveer. Afbeeldingslocatie: https://www.icegif.com/wp-content/uploads/2024/01/icegif-171.gif

• Artbij
Sandyman538 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:26:
Van het weekend gaat het al vriezen.

Met gestrekt been.

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Artbij schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:27:
[...]

Van het weekend gaat het al vriezen.
Ik weet niet waar je precies kijkt, maar bij het knmi verwachten ze komende week minimum temperaturen in de nacht tot richting het vriespunt, met daarna weer overgang naar zachter weer type. 1 of 2 nachten lichte vorst met daarna overdag temperaturen richting de 10 graden, zorgt niet voor een enorme daling in de bodem temperatuur. Aangezien ik ook geen gewone maaier meer heb gaat hij pas echt de schuur in als het gras niet meer groeit. Maar iedereen mag daarin een eigen keuze maken.

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:57

YJB

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:20
De robot gaat niet gelijk kapot als het een keertje vriest. Het kan nadelig zijn voor de accu capaciteit maar dat is volgens mij ook alles.
Ik bewaar mijn accu gereedschap al jaren in een ongeisoleerde schuur en ik heb er tot op heden nog niets van gemerkt.

• Sunri5e
Voggy schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:25:
De robot gaat niet gelijk kapot als het een keertje vriest. Het kan nadelig zijn voor de accu capaciteit maar dat is volgens mij ook alles.
Ik bewaar mijn accu gereedschap al jaren in een ongeisoleerde schuur en ik heb er tot op heden nog niets van gemerkt.
Het gaat ook niet om de robot als het vriest maar om het gras waar het minder goed voor is.

• Voggy
Sunri5e schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:28:
[...]

Het gaat ook niet om de robot als het vriest maar om het gras waar het minder goed voor is.
Ah, dat wist ik niet!

• Teijgetje
Sunri5e schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:28:
[...]

Ik denk dat niemand maait als het gras bevroren is, maar dat is voornamelijk dan `s nachts een paar uurtjes, zodra het zonnetje opkomt is zo alle rijp er af.
En je hebt het dan over volgende week woensdag (minimum 1 graad) en donderdag (minimum 0 graden), waar er "kans" is op grondvorst, dat het echt gaat vriezen is nog niet gezegd.

En gewoon lopen op bevroren of besneeuwd gras is ook niet goed voor gras, maar het gaat er niet dood van, hooguit een tragere groeistart in de lente. Het belopen gras zal afbreken of geel worden, maar de wortels overleven prima.
Ik heb er geen last van, en loop gewoon over het gras.........

• Terrz
  • Laatst online: 16:20
Goedemiddag,

Ik heb een probleem mij mijn Gardena R40Li, een wat ouder model maar doet/deed het nog prima tot afgelopen weekend. Deze geeft de melding dat er een fout zit in de perimeterdraad.

Echter als ik deze door meet met de multimeter lijkt deze wel goed. Zowel met de "piep" als op de Ohm stand (5 ohm ongeveer). Het dockingstation brand echter geen enkel lampje op, deze zou dan blauw moeten knipperen.

Ik heb van perimeter draad een korte lus met geleide draad gemaakt om te testen, maar de melding op de maaier blijft. Ook gaat er geen lampje aan op de docking station. Betekent dit dat het docking station kapot is? Is daar nog iets anders aan te testen?

Het gekke is dat de maaier wel oplaad namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 15-11-2025 14:28 ]

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:37
Zo, de i105e is opgeruimd voor de winter. Meteen de winterstand uit de laatste update gebruikt,

[ Voor 3% gewijzigd door Rallye op 15-11-2025 16:37 ]

• Sunri5e
Navimow met de X3 nog geen BF deals te vinden of wel?

• Sunri5e
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzJiDyPIDA4iqLQCMf9A85y8da0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbgvOpm0eSRFkheZTfeOzOuO.jpg?f=fotoalbum_large

Jeej!!!! Lets go

Dit lijkt me trouwens de RockMow Z1 te zijn op het plaatje. Ben erg benieuwd!

[ Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 18-11-2025 08:40 ]

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:58
Ik ben mij al een tijdje aan het oriënteren op een robot maaier maar kom er toch niet helemaal uit met alle keuzes. Het gaat om 250m2 vlakke achtertuin. Gardena komt veel voorbij, maar het automatisering stukje vindt ik ook erg leuk (Home Assistant), eigen schema's, plattegrondje zoals met de robotstofzuiger, na regen niet maaien, exclusion zones, etc. Dan ga je misschien wel weer snel naar Navimow/Segway, Worx, Mammotion, Dreame, Husqvarna, etc maar voor het aantal vierkante meter misschien behoorlijke overkill. Misschien niet nodig om te benoemen; maar ik wil geen kabels trekken en hij moet geen egels/katten aanrijden.

"Gardena smart" is volgens mij alleen een app met Bluetooth? Tips? Allemaal mooie black friday deals nu, misschien een mooi moment om aan te schaffen. Maar welke?
- Gardena smart sileno
- Navimow i105
- Dreame A1 Pro
- Mammotion Yuka Mini 500/600
- Mammotion Luba Mini 800

Of wachten op de Roborock RockNeo Q1

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-12 22:34
Navimow i105E is nu in de bonus bij Amazon, incl gratis garage, voor 679 euro. Verkocht door Navimow zelf.

• TheKerremenke
@royduin Als je er nog niet aan uit bent. Maw twijfelt over welke. Dan zou ik gewoon nog wachten tot maart. Kans is aanwezig dat er dan weer nieuwe modellen zijn aangekondigd (dus dat je eeuwig kunt blijven wachten). Maar het is winter in NL volgens mij. Dus je hebt hem niet direct nodig.

• gjcvro
royduin schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:27:
Ik ben mij al een tijdje aan het oriënteren op een robot maaier maar kom er toch niet helemaal uit met alle keuzes. Het gaat om 250m2 vlakke achtertuin. Gardena komt veel voorbij, maar het automatisering stukje vindt ik ook erg leuk (Home Assistant), eigen schema's, plattegrondje zoals met de robotstofzuiger, na regen niet maaien, exclusion zones, etc. Dan ga je misschien wel weer snel naar Navimow/Segway, Worx, Mammotion, Dreame, Husqvarna, etc maar voor het aantal vierkante meter misschien behoorlijke overkill. Misschien niet nodig om te benoemen; maar ik wil geen kabels trekken en hij moet geen egels/katten aanrijden.

"Gardena smart" is volgens mij alleen een app met Bluetooth? Tips? Allemaal mooie black friday deals nu, misschien een mooi moment om aan te schaffen. Maar welke?
- Gardena smart sileno
- Navimow i105
- Dreame A1 Pro
- Mammotion Yuka Mini 500/600
- Mammotion Luba Mini 800

Of wachten op de Roborock RockNeo Q1
Home assistant en segway gaat nog niet samen. Ze hebben wel een API.. maar dat is op hardwareniveau..

• royduin
koksie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:02:
Navimow i105E is nu in de bonus bij Amazon, incl gratis garage, voor 679 euro. Verkocht door Navimow zelf.
Ik zag hem langskomen op Pepper inderdaad, alleen de Home Assistant integratie is via Google Assistant, niet heel uitgebreid en niets lokaals helaas. Als er uberhaupt een robotgrasmaaier is met een knappe integratie?

• royduin
TheKerremenke schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:27:
@royduin Als je er nog niet aan uit bent. Maw twijfelt over welke. Dan zou ik gewoon nog wachten tot maart. Kans is aanwezig dat er dan weer nieuwe modellen zijn aangekondigd (dus dat je eeuwig kunt blijven wachten). Maar het is winter in NL volgens mij. Dus je hebt hem niet direct nodig.
Dat is ook wel weer zo, de aanbiedingen komen vaker langs en misschien dan meer nieuws over de Roborock. Misschien wel fijn om hem gelijk te kunnen testen na aanschaf.

• royduin
gjcvro schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:42:
[...]

Home assistant en segway gaat nog niet samen. Ze hebben wel een API.. maar dat is op hardwareniveau..
Wie weet in de toekomst iets... las wel wat verhalen dat ze ermee bezig zijn.

• Schumi_wk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:27
TheKerremenke schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:27:
Ik volg dit topic al jaren omdat ik ook al jaren twijfel om er 1 te kopen. Nu eindelijk de knoop doorgehakt en gezegd met BF koop ik er 1. En dan slaat de twijfel toe, ik begrijp dat je zegt dat er volgend jaar nieuwe modellen zullen zijn die weer iets meer gaan kunnen, maar dit gaat ook weer met aangepaste prijzen zijn. En als ik wacht tot de perfecte robot dan ga ik met mijn looprek nog zelf gras maaien.

Ikzelf heb ongeveer dezelfde tuin als @TheKerremenke en mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de Husqvarna 405XE, omdat dit de Mercedes van de robotmaaier is met de prijs van een Porsche zal het deze niet worden. Ook zie ik geen BF deal wat jammer is. Op mijn 2de plaats komt de Mammotion Luba Mini 800 en daar is een mooie BF deal te doen, en om het podium te vervolledigen is de Navimow i105 aanwezig. Ook een mooie deal maar ik vrees dat er op mijn pattatenveld genaamd het gazon deze tekort gaat schieten op dagen dat het modderig is. De boorden zijn ook een angst bij mij, mijn gedacht is dat ik iedere week opnieuw de kantjes moet gaan doen en zo toch weer een kwartier bezig ben maaien en kuisen. Ik rij nu slechts een halfuur met de maaier omdat mijn grasveld rechthoekig is en ik geen obstakels heb.

Om te besluiten of we gaan inderdaad nog een jaar wachten en wie weet brengt Roborock iets moois uit, of we zeggen nu van we kopen er 1 en laten de robotmaaier spreken.
Twijfel, twijfel, twijfel...

Edit: mijn fout 8)7

• TheKerremenke
@Schumi_wk Je bedoelt als @ royduin. 😉Hier is het kavel 9000 m2. Waarvan maar een deel gazon (een 3000 m2 denk ik) gaat worden in de toekomst. De rest blijft bos. Maar misschien komt er nog ooit groter deel gazon bij.

On-topic. Mij trekt de mammotion 2 AWD 3000/5000 wel, mits er LiDAR op zit. Of de Lymow met een echt maaiblad wat ik zelf kan slijpen om scherp te houden ipv mesjes.

Kennis van mij heeft de Navimow is daar weer zeer over te spreken.

Zoveel smaken en zoveel keuzes. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door TheKerremenke op 20-11-2025 18:25 ]

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:01
gjcvro schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:42:
[...]

Met een flinke omweg is het wel voor een gedeelte mogelijk. Maak er al geruime tijd gebruik van.

Het is echter geen native integratie helaas.

https://community.home-as...segway-navimow/435023/151

[ Voor 5% gewijzigd door PTish op 20-11-2025 23:33 ]

YASH! - Yet Another Smart Home

• gjcvro
PTish schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:32:
[...]

Met een flinke omweg is het wel voor een gedeelte mogelijk. Maak er al geruime tijd gebruik van.

Het is echter geen native integratie helaas.

https://community.home-as...segway-navimow/435023/151
Ja, via spraak, maar heb ook al gelezen dat de navimow dan ineens raar gedrag kan vertonen. Via spraak vind ik al iffy, maar als die dan ook nog eens spontaan midden op het gras gaat staan of stopt, is dat voor mij een reden om het niet te gebruiken, zo vreselijk nuttig is de HA integratie nou ook weer niet (voor mij).

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-12 22:34
Zijn er maaiers die wel een goede HA integratie hebben?

• batteries4ever
  • Laatst online: 18:50
@royduin zeker niet te ver gaan voor je eerst maaier op een klein grondstuk! Eerst maar eens proberen, zonder idiote hoeveelheden geld uit te geven. Ik heb zelf een grotere tuin, ben heel tevreden met de Gardena Sileno. Integratie met HA, tja dat is persoonlijk, maar waarom zou je eigenlijk? Ik heb zelf ook geen WiFi erbij genomen, dat ding uitzetten terwijl je elder bent komt in de praktijk nauwelijks voor. Vereist wel kabels, dat is werk met het aanleggen en kan weleens kapot gaan, maar is robuuster dan een of ander AI algoritme, wat besluit nu toch je bloembed eens fijn te maaien.

• Rallye
Ik weet ook niet helemaal wat je met HA en zo‘n maaier zou willen. Messt gebeurt toch automatisch. Enkel als een avonduren door regen niet gedraaid heeft wil ik nog wel eens via Google Assistent een Voice commentaren geven.

Mijn Navimow zonder draad werkt overigens prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Rallye op 21-11-2025 16:41 ]

• Artbij
batteries4ever schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:57:
@royduin zeker niet te ver gaan voor je eerst maaier op een klein grondstuk! Eerst maar eens proberen, zonder idiote hoeveelheden geld uit te geven. Ik heb zelf een grotere tuin, ben heel tevreden met de Gardena Sileno. Integratie met HA, tja dat is persoonlijk, maar waarom zou je eigenlijk? Ik heb zelf ook geen WiFi erbij genomen, dat ding uitzetten terwijl je elder bent komt in de praktijk nauwelijks voor. Vereist wel kabels, dat is werk met het aanleggen en kan weleens kapot gaan, maar is robuuster dan een of ander AI algoritme, wat besluit nu toch je bloembed eens fijn te maaien.
Heb al 8 jaar robotmaaiers. Eerst met draad, nu zonder. En ik kan je vertellen, zonder draad is veel robuster. Draad moet je echt niet meer willen.

Met gestrekt been.

• batteries4ever
  • Laatst online: 18:50
Hallo Artbij: ik heb nu een jaar of 8 mijn Gardena Sileno, jij hebt kennelijk meerdere maaiers gehad. Welke en wat heb je ervoor betaald. Werkt draadloos dan zo probleemloos dat het gedoe van draad aanleggen zich nu niet meer loont? Ik lees hier meerdere positieve reacties op draadloos... ik hang zelf het liefst wat achteraan tot mensen me echt zeggen dat een draad geen zin meer heeft... zoals jij nu doet.

• Teijgetje
batteries4ever schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:31:
Hallo Artbij: ik heb nu een jaar of 8 mijn Gardena Sileno, jij hebt kennelijk meerdere maaiers gehad. Welke en wat heb je ervoor betaald. Werkt draadloos dan zo probleemloos dat het gedoe van draad aanleggen zich nu niet meer loont? Ik lees hier meerdere positieve reacties op draadloos... ik hang zelf het liefst wat achteraan tot mensen me echt zeggen dat een draad geen zin meer heeft... zoals jij nu doet.
Alles hangt af van het stuk dat gemaaid moet worden.
Is dat redelijk rechthoekig en niet te groot? Dan zou je ook gewoon nog voor bedraad kunnen gaan. Beproefde techniek.
Een draad kan echter stuk gaan, bv door werkzaamheden, bovendien hebben veel robots die draad niet meer nodig maar maaien ondersteund door RTK, Wifi, Lidar of 4G.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Rallye schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:36:
Zo, de i105e is opgeruimd voor de winter. Meteen de winterstand uit de laatste update gebruikt,
Wat houd die winterstand precies in dan?

Ik heb de Navimow X315 ook naar binnengehaald, alleen de RTK antenne niet. De voeding en laadstation hebben allemaal mooi van die schroefconnectors die je makkelijk losmaakt, maar de antenne niet, daar zit een kabel aan van 6M en dan pas de connector. Is alleen helemaal weggewerkt in buis, dus ik laat de antenne maar buiten staan.

• TheKerremenke
Navi schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:47:
[...]

Ik heb de Navimow X315 ook naar binnengehaald, alleen de RTK antenne niet. De voeding en laadstation hebben allemaal mooi van die schroefconnectors die je makkelijk losmaakt, maar de antenne niet, daar zit een kabel aan van 6M en dan pas de connector. Is alleen helemaal weggewerkt in buis, dus ik laat de antenne maar buiten staan.
Plastic emmer eroverheen hangen en vast maken. Is misschien een eenvoudige budget oplossing ter bescherming. Geen idee hoe die antenne eruit ziet trouwens. ;)

• gjcvro
TheKerremenke schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:10:
[...]

Plastic emmer eroverheen hangen en vast maken. Is misschien een eenvoudige budget oplossing ter bescherming. Geen idee hoe die antenne eruit ziet trouwens. ;)
Zat ik ook over te denken, maar die emmer schuurt dan wel de hele tijd de bovenkant van de antenne, waardoor denk ik het middel erger is dan de kwaal. Of je moet er nog iets zachts tussen doen, een doek of zo.

• TheKerremenke
gjcvro schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:55:
[...]

Zat ik ook over te denken, maar die emmer schuurt dan wel de hele tijd de bovenkant van de antenne, waardoor denk ik het middel erger is dan de kwaal. Of je moet er nog iets zachts tussen doen, een doek of zo.
Oude theedoek/handdoek/etc.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:31
Hey, het is maar een antenne met aangegoten kabel. Is daar voor gemaakt. Ik zou het lekker zo laten, je haalt een schotel antenne toch ook niet binnen omdat het regent e/o vriest?

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:03
Hier ook de i105e naar binnen gehaald.
Aangezien het niet zo groot stukkie gras is heb ik gewoon alles naar binnengehaald inclusief antenne.
Komend voorjaar loop ik dan weer een rondje achter het ding aan om hem de grasmat te laten leren kennen en kan hij weer aan de slag.

Na het eerste jaar erg tevreden over het concept robotmaaier en deze specifieke maaier. Ik heb een keer of 4 met de kantenknipper wat randjes gedaan, maar eigenlijk gaat dat grotendeels ook goed. We hebben geen hele harde randen, dus hij kan aardig ‘met 1 pootje over de rand maaien’.
Los van het 1 keer vervangen van de mesjes en 2 keer (naast tijdens het vervangen van de mesjes) het vastgekoekte gras verwijderen er echt totaal geen omkijken naar gehad. 0 keer vastgelopen of de weg kwijt en geen enkele keer een melding in de app dat er iets aan de hand was.
Integratie met een HA ofzo zou ik dus echt niet zwaar meewegen, het doel is juist dat ik dat ding niet in de gaten moeten houden ;) !

• Teijgetje
gjcvro schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:55:
[...]

Je kan hem inpakken in bubbelfolie, werkt voor palmbomen in onze winter bij vorst, dan zal een RTK ook genoeg beschermd worden erdoor.

• bullitkatcher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:08
Er zijn wat leuke aanbiedingen en omdat ik over 2 maand de sleutels van m'n nieuwe huis krijg wil ik een robotmaaier aanschaffen voor het gras. Heb veel goede dingen gelezen over de yuka mini, maar hoe kritiek het zicht op de rtk antenne? Ik twijfel dan toch tussen de yuka en de ecovacs 0500 vision.

Ik heb maar kleine stukje grond om het huis, maar wil wel het gras voor, achter en naast het huis kunnen doen. Dus ben een beetje bang dat de maaier zijn verbinding met een rtk station kwijt raakt.

Heeft iemand hier ervaring mee toevallig?

• Teijgetje
@bullitkatcher
De RTK hoeft niet in zicht te zijn.
Zo werkt het:
Maar er is ook de Yuka Mini Vision. (€1200)
Die heeft geen RTK nodig.

De gewone Yuka Mini (nu €549) heeft met een 4G abo ook geen RTK nodig, maar kost dan €50/j extra. Natuurlijk heb je wel 4G dekking nodig bij je huis........
Dan kan je 13 jaar een 4G abo nemen voordat hij even duur is als de Vision.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2025 00:26 ]

• bullitkatcher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:08
@Teijgetje Held, dat filmpje had ik zelf nog niet gevonden.

Dan moet dat makkelijk goed komen. Nu alleen nog kiezen of ik het met of zonder de cutting disc wil. Dat staat nog niet duidelijk uitgelegd, maar voor die 25eu hoef je het niet te laten.

• Teijgetje
bullitkatcher schreef op zondag 23 november 2025 @ 01:39:
@Teijgetje Held, dat filmpje had ik zelf nog niet gevonden.

Dan moet dat makkelijk goed komen. Nu alleen nog kiezen of ik het met of zonder de cutting disc wil. Dat staat nog niet duidelijk uitgelegd, maar voor die 25eu hoef je het niet te laten.
Het is een reserve, zodat je het blad met mesjes uit kan wisselen als de mesjes bot zijn, ipv de mesjes op de maaier omdraaien. Voordeel is dan dat je dat vooraf kunt doen en omdat je het blad omwisselt je gelijk even eronder kunt checken/schoonmaken.
Luxeprobleem, maar voor 25 euro ipv 50 wel een leuke geste.

Vergeet niet ook je € 50 welkomsbonus te claimen op je eerste aankoop.

• Rallye
Navi schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:47:
[...]

Zie https://navimow-support.z...ase-Note-updated-2025-10: “ You can hibernate your mower before winter to avoid battery overdischarge. Follow the tutorial from Settings > APP > Help and feedback > Winter storage.”

Ik heb de antenne net als vorig jaar ook buiten laten staan.

• Sunri5e
Schumi_wk schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:53:
[...]

Ik volg dit topic al jaren omdat ik ook al jaren twijfel om er 1 te kopen. Nu eindelijk de knoop doorgehakt en gezegd met BF koop ik er 1. En dan slaat de twijfel toe, ik begrijp dat je zegt dat er volgend jaar nieuwe modellen zullen zijn die weer iets meer gaan kunnen, maar dit gaat ook weer met aangepaste prijzen zijn. En als ik wacht tot de perfecte robot dan ga ik met mijn looprek nog zelf gras maaien.

Ikzelf heb ongeveer dezelfde tuin als @TheKerremenke en mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de Husqvarna 405XE, omdat dit de Mercedes van de robotmaaier is met de prijs van een Porsche zal het deze niet worden. Ook zie ik geen BF deal wat jammer is. Op mijn 2de plaats komt de Mammotion Luba Mini 800 en daar is een mooie BF deal te doen, en om het podium te vervolledigen is de Navimow i105 aanwezig. Ook een mooie deal maar ik vrees dat er op mijn pattatenveld genaamd het gazon deze tekort gaat schieten op dagen dat het modderig is. De boorden zijn ook een angst bij mij, mijn gedacht is dat ik iedere week opnieuw de kantjes moet gaan doen en zo toch weer een kwartier bezig ben maaien en kuisen. Ik rij nu slechts een halfuur met de maaier omdat mijn grasveld rechthoekig is en ik geen obstakels heb.

Om te besluiten of we gaan inderdaad nog een jaar wachten en wie weet brengt Roborock iets moois uit, of we zeggen nu van we kopen er 1 en laten de robotmaaier spreken.
Twijfel, twijfel, twijfel...

Edit: mijn fout 8)7
Ik zit dus in precies hetzelfde schuitje. De ontwikkelingen gaan naar mijn idee zo hard dat ik telkens weer een jaar uitstel tot de aankoop. Nu ook weer. De Navimow X3 lijkt mij perfect voor mijn situatie. Echter ben ik idd bang dat ik elke keer weer die kanten moet maaien (veel borders hier). De Rockmow Z1 die eraan zit te komen lijkt beter met kantenmaaien om te kunnen gaan. Dus nu zegt mijn gedachte toch weer van "even wachten nog".

• Teijgetje
Sunri5e schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:30:
Echter ben ik idd bang dat ik elke keer weer die kanten moet maaien (veel borders hier). De Rockmow Z1 die eraan zit te komen lijkt beter met kantenmaaien om te kunnen gaan. Dus nu zegt mijn gedachte toch weer van "even wachten nog".
Een veelgemaakte denkfout is inderdaad dat je zelf helemaal niets meer hoeft te doen en de robot alles doet.
En natuurlijk welke mate van perfectie men nastreeft ten opzichte van eigen maaionderhoud.

• gjcvro
Ik heb ook sterk het vermoeden dat wetgeving/veiligheidseisen de kantenmaai functie in de weg zit. Waarschijnlijk mogen de messen bij een maaier niet binnen x cm/mm van de rand zitten. Ik bedoel elke fabrikant zou een maaier kunnen ontwerpen waarbij de messen tot een paar mm onder de maaier blijven, maar het wordt niet gedaan. De X3 heeft toch ook zo'n kantenmaaier? Maar die moet je blijkbaar zelf bedienen omdat het ws niet toegestaan is het autonoom/onbeschermd te laten werken.

• Rallye
Als ik het goed begrepen heb is dit alleen in Europa een probleem.

• Peule_P
  • Laatst online: 19:55
gjcvro schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:42:
Ik heb ook sterk het vermoeden dat wetgeving/veiligheidseisen de kantenmaai functie in de weg zit. Waarschijnlijk mogen de messen bij een maaier niet binnen x cm/mm van de rand zitten. Ik bedoel elke fabrikant zou een maaier kunnen ontwerpen waarbij de messen tot een paar mm onder de maaier blijven, maar het wordt niet gedaan. De X3 heeft toch ook zo'n kantenmaaier? Maar die moet je blijkbaar zelf bedienen omdat het ws niet toegestaan is het autonoom/onbeschermd te laten werken.
Hoe doet Husqvarna dat dan met hun EdgeCut maaiers? Dit werkt wel volledig automatisch als hij een grens nadert dacht ik?

Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0

• gjcvro
Rallye schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:51:
Als ik het goed begrepen heb is dit alleen in Europa een probleem.
Ja, helaas, maar daar woon ik nou eenmaal.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:31
Sunri5e schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:30:
[...]

Ik zit dus in precies hetzelfde schuitje. De ontwikkelingen gaan naar mijn idee zo hard dat ik telkens weer een jaar uitstel tot de aankoop. Nu ook weer. De Navimow X3 lijkt mij perfect voor mijn situatie. Echter ben ik idd bang dat ik elke keer weer die kanten moet maaien (veel borders hier). De Rockmow Z1 die eraan zit te komen lijkt beter met kantenmaaien om te kunnen gaan. Dus nu zegt mijn gedachte toch weer van "even wachten nog".
Tja, en al die tijd had je al veel vrije tijd gewonnen 😉
Er zal altijd nieuwer en beter komen. Ik heb Ca 4 jaar geleden een worx met draadje gekocht en er geen spijt van ook al heb ik wat aan tijd moeten aanpassen om het goed werkend te krijgen. En worx is zeker niet de simpelste maaier maar het was de moeite waard.
Vwb kantjes. Zorg voor een rand langs het gras waar de maaier overheen kan en het is opgelost. Idem bij bochten, geef de maaier wat ruimte naast het gras en hij kan zijn ding doen.

• gjcvro
edwin2021 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:15:
[...]

Tja, en al die tijd had je al veel vrije tijd gewonnen 😉
Er zal altijd nieuwer en beter komen. Ik heb Ca 4 jaar geleden een worx met draadje gekocht en er geen spijt van ook al heb ik wat aan tijd moeten aanpassen om het goed werkend te krijgen. En worx is zeker niet de simpelste maaier maar het was de moeite waard.
Vwb kantjes. Zorg voor een rand langs het gras waar de maaier overheen kan en het is opgelost. Idem bij bochten, geef de maaier wat ruimte naast het gras en hij kan zijn ding doen.
nja, die rand zou mooi zijn, maar grofweg 3/400 meter betonrand aanleggen is ook wat werk zeg maar, dan maar 1x per 2/4 weken de bosmaaier er langs. Is ook goed om ff buiten te zijn.

• Sunri5e
Hier de beste BF deal die in kan vinden van Navimow:

https://outdooroffroad.nl...iers/segway-robotmaaiers/

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik wil mijn Segway Navimow i105e op gaan bergen voor de winter, merkte gisteren al dat zijn maaibeurt praktisch niks meer deed terwijl ik hem al op slechts 1x per week heb staan sinds oktober.

Ik heb deze winteropslaggids gevonden, maar ik vraag me af of het echt noodzakelijk is de antenne op te bergen? Het liefst haal ik alleen de maaier en de stroomadapter binnen en laat de antenne en het voetstuk buiten. Overigens heb ik een houten huisje die het volledige voetstuk bedekt.

Er staat wel dat de antenne afgedekt kan blijven staan indien er "ongemakken" zijn, maar het oplaadstation onder het houten huisje laten staan in de winter lijkt mij ook weinig kwaad te kunnen, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-11-2025 11:51 ]

• gjcvro
MooDyBLueS schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:34:
Ik wil mijn Segway Navimow i105e op gaan bergen voor de winter, merkte gisteren al dat zijn maaibeurt praktisch niks meer deed terwijl ik hem al op slechts 1x per week heb staan sinds oktober.

Ik heb deze winteropslaggids gevonden, maar ik vraag me af of het echt noodzakelijk is de antenne op te bergen? Het liefst haal ik alleen de maaier en de stroomadapter binnen en laat de antenne en het voetstuk buiten. Overigens heb ik een houten huisje die het volledige voetstuk bedekt.

Er staat wel dat de antenne afgedekt kan blijven staan indien er "ongemakken" zijn, maar het oplaadstation onder het houten huisje laten staan in de winter lijkt mij ook weinig kwaad te kunnen, toch?
Ik wilde inderdaad gewoon laadstation en antenne laten staan. Laadstation staat hier ook netjes beschut.

• Voggy
Ik laat hem lekker buiten staan, hij staat beschut in zijn huisje. De antenne kan vast wel tegen water, in de zomer regent het ook. Ik laat jullie in de lente weten of hij het nog doet!
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste