Teijgetje schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 01:14:
Vandaag een WTF dagje......... of hoe test je wat IPX6 daadwerkelijk inhoudt?
Gisteren met Mammotion gechat over je op iNavi kon overstappen wanneer de kaarten gemaakt waren met RTK........Dat kon probleemloos.
En terug van iNavi dan weer naar RTK.........ook probleemloos.
Ik had immers als eerste de 3400 m2 gemapt met iNavi wat "probleemloos" gemaaid werd, en daarna dit opgebroken in 5 zones en gemapt met RTK, wat ook "probleemloos" gemaaid werd.
De paar puntjes waar hij zich vastreed inmiddels óf de kaart aangepast, of het veld aangepast.
Dus na een paar complete runs met RTK als basis de sprong naar iNavi maar gewaagd.
Gisteren nog een iNavi update dus vandaag overgeschakeld.
Robot aan het werk gezet en zelf lekker aan de koffie.
Dus ik zat gisterochtend lekker aan een bakkie bij de buren toen ik de melding kreeg "de robot is gekanteld"
Die had ik nog niet voorbij zien komen, hij had immers met RTK een aantal keer gewoon alles gemaaid, en zelfs de "robot zit vast" of "robot heeft hulp nodig" - meldingen werden sporadischer omdat ik óf de grens aangepast had, óf het veld aangepast.
Dus gelijk in de richting van waar de app aangaf dat de robot was.
Van een afstand was er geen robot te zien, nergens op het veld, dat was apart en liet me toch wat sneller wandelen.
Eenmaal daar aangekomen niets te zien.
Ook niet over de rand in het water, al weet ik niet hoe diep het daar langs de rand is.
Nog eens op de app gekeken en door de slechte wifi achter op het veld kreeg ik nu een nieuwe plaats te zien waar hij was......pff, gelukkig, ik was best geschrokken.
Daarheen lopend was de robot echter ook niet te zien.
Daar aangekomen kreeg ik een halve hartverzakking toen ik over de rand in het water keek, hij stond vrijwel geheel onder water met zijn bumper op de bodem van de sloot, beetje schuin tegen de kant.
En daar stond hij dus al 10-15 minuten voor ik hem vond.
Je snapt dat ik niet eerst een foto gemaakt heb maar de robot gelijk uit het water getild heb.....
Als sketch was dit een beetje hoe ik hem aantrof:
Groen=veld, blauw is wateroppervlak, geel is beschoeiing en bodem.
Het is daar 60 cm diep.
De robot op zijn bumper gezet en er kwam best water uit de neus lopen.
Maar de robot reageerde nog wel gewoon, hij praatte, de knoppen reageerden, en ook de zijverlichting en bumperled deden het gewoon.
Eenmaal neergezet en met bluetooth geprobeerd hem te verrijden kreeg ik een foutmelding over de voorwielmotor-communicatie, maar die zou met een uit/aan-reset verholpen moeten zijn......niet dus.
Paar keer geprobeerd en uiteindelijk de robot maar richting laadstation getild.
Daar aangekomen de robot weer zo rechtop mogelijk op zijn bumper gezet, en hem uitgezet en de sleutel er uitgehaald.
Daarna met de dealer gebeld en uitgelegd hoe en wat, waterschade wordt niet gedekt door garantie, maar door het advies van de chatbot op te volgen was dit gebeurd, dus ik verwachtte wel dat dit onder garantie valt.
Zij gingen gelijk de importeur bellen, en of er meer van dit soort gevallen bekend waren, en zouden terugbellen.
Ik werd prompt teruggebeld, zij zouden dit bij de importeur aanmelden na overleg met hen, en vroegen ook om via de app het verhaal bij Mammotion in te dienen zodat het wat sneller ging. Mammotion kon immers dan direct zelf inspringen.
Inmiddels een ruim half uurtje verder en via de app teruggeswitched naar RTK, om dat goed te kunnen doen moest de robot aangezet om de plaats te kunnen kalibreren. Eenmaal aan bleek de foutmelding van de voorwielmotoren weg en na proberen kon ik hem ook weer handmatig laten rijden.
Echter na 7 meter sloegen de wielen weer vast en kreeg ik dezelfde foutmelding terug, "communicatieprobleem met de voorwielmotoren".
Machine dus maar weer in het afdruiprek gezet.
Daarna via de app het eerst aan de chatbot uitgelegd, maar na het "op jullie advies en met de laatste software reed de Luba het water in" kreeg ik gelijk een medewerker te spreken.
Lang verhaal kort, ruim een uur met Mammotion-Europe gechat, alle logbestanden geüpload, apparaat code en screenshots van de kaarten gestuurd, and then some.
Zij zetten er gelijk een team op om uit te zoeken wat er fout was gegaan.
En uitgelegd dat ik verwachtte dat dit onder service verholpen of vervangen werd, op termijn zouden contacten kunnen gaan corroderen, wat dan voor problemen zorgt.
Netjes mail gehad (enkele) met ticketnummer en chatgeschiedenis.
Ook kunnen zij vanwege privacy niets zelf uit de app halen of lezen, dat moet je dus allemaal zelf geven.
Omdat ik binnen was gaan zitten tijdens het chatten daarna weer naar de robot gelopen.
Daar bleek dat ik hem de tweede keer niet uitgezet had, en kreeg ik 99 foutmeldingen dat de bumper vast zat.........
Daarna nog een keer geprobeerd hem te verrijden met handbediening via bluetooth...........en waarachtig, alles leek het gewoon te doen.
Zelfs de taak bleek nog gepauseerd in de app te staan en ik kon hem zo door laten werken.
Batterij stond nog op 71% en ook de camera werkte gewoon.
Dus hem handmatig teruggereden naar de "boothelling", eenmaal daar aangekomen de taak weer gestart.
Hij bleek daar weer het water in te willen rijden, waar ik hem natuurlijk van tegenhield, en heb hem voorbij dat stukje gezet en verder laten maaien.
Ik ben daarna meegelopen om in te kunnen grijpen tot hij bij het tweede rondje voorbij het kritieke punt was.
Wat wel opviel is dat hij aan de "zuidkant" van de kaart ver van de door mij gemapte border reed, en ook aan de "noordkant" waar verder planten staan hij daar wat verder van af reed dan ik uitgezet had.
Daarna hem maar laten maaien, hij reed zich één keer vast, maar na verzetten deed hij gewoon wat hij moest doen.....in de regen.
Toen ik dit afgelopen nacht schreef stond hij voor de tweede keer op te laden en had hij 67% van de 2799 m2 gemaaid, in slecht weer.
Met de eerste lading haalt hij de parameter 2x en een stuk veld, dan met de tweede lading tot 67% en met de derde lading voltooid hij de taak.
Hier ook waar hij zich in de regen had vastgereden.
Vandaag zag dat er zo uit:
Vanochtend het cameravak drooggemaakt maar dat is gemaakt om water af te voeren, er zitten gaatjes naar de onderkant en ook alle stekkers zijn gegoten.
Vanochtend de voortuin laten maaien maar daar liep hij al na 25 minuten vast in een kuil.
En die kuil had ik toch echt omzeild.
Vanmiddag toen ik weer thuis was geprobeerd de kaart aan te passen, maar dat ging niet.
Ik bleef de melding krijgen dat ik pas beginnen kan met aanpassen als ik op de grens sta...........
Na wat beter kijken geeft hij gelukkig wel aan hoe ver hij van de grens af staat in de app......en wat blijkt, als ik op de door mij gemapte grens sta dan sta ik nog 0,48 m van de grens af.
Tijdens switchen is dus de hele kaart 48 cm naar het "noorden" verplaatst en dan ligt de grens een halve meter in de sloot.
Dat verklaart waarom hij op punten langs het water zonder begroeiing het water in wil, en bij de begroeiing er een stukje af blijft omdat hij dat ziet als obstakel en er omheen rijdt.
En ook waarom hij aan de "zuidkant" de buitenste lijn op een halve meter van mijn gemapte grens af bleef, op het veld rijdend.
Dat ook aan Mammotion doorgegeven.
En dat ze beter kunnen zeggen dat je voor de zekerheid beter opnieuw moet mappen bij het switchen van RTK naar iNavi en vice versa.
Ik vertrouw nu de grens niet meer nu ik weet dat die overal verschoven liggen en ga toch alles opnieuw mappen.
Gelukkig weet ik alle hindernispunten en ben ik ook bezig om rulle stukken te verharden met graszoden of grindmatten, en kuilen te vullen, dus met droog weer stuur je hem zo in de rondte.
Jammer is het extra werk wel.
Maar toch.......Luba 2 AWD 5000X FTW!!!!
IPX6 is dus eigenlijk 15 minuten onderdompelbaar............in de sloot.
Alles lijkt normaal te reageren.
Dat hoef je met een Husqvarna met IPX5 van bijna 2x zo duur niet te proberen, en met vrijwel alle merken niet, die zijn dan overleden.
Heb ook bij Mammotion aangeboden deze te blijven testen als hij vervangen wordt, om te kunnen zien hoe lang hij meegaat na onderwater geweest te zijn en ivm corrosie.
Ik verwacht dat er maar weinig mensen zijn die hun robot in de sloot testen.........
Hij gaat nog wel even naar de dealer voor een check.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.