B-Real schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:58:
[...]
Ik heb in het hele traject twee verbindings stukken zitten inderdaad.
Eentje halverwege de afgrenzing (foutje bij het aanleggen) en inderdaad, daar waar het begeleidingsdraad bij het afgrenzingsdraad komt.
Alleen, dat is op goed geluk vervangen en ik zou graag de breuk daadwerkelijk opsporen.
Even update van mijn probleem, voor degene die het interessant vind en/of er in de toekomst ook tegenaan loopt.
Mijn geleidingssdraad had geen verbinding en kort daarna had ook het begrenzingsdraad geen verbinding meer. Er was niets in de tuin veranderd, zelfs niet in de tuin gelopen.
Dit weekend maar eens opzoek naar de oorzaak.
- draden in het station gewisseld om te ontdekken in welke helft het probleem zou moeten zitten >> geen resultaat
- Kort stukje draad gepakt >> er was verbinding >> probleem zat dus niet in het station
- Connectoren gewisseld en bestaande draden iets ingekort >> geen resultaat
Of nouja, de robot kwam even een tel in beweging en stopte daarna weer. Dat voelde als een draadbreuk obv de aangesloten draden moest het dan in de linkerhelft zitten. Juist de helft die ik NIET verdacht....
Ergens in de linkerhelft heb ik het draad wel doorverbonden, ik wist waar deze ongeveer zat maar was al zo ingegroeid dat ik deze niet kon vinden.
Dan op goed geluk maar het andere verbindingspunt vervangen, daar waar het geleidingsdraad bij het grensdraad komt. Daarna nog wat gerommeld om de draden weer netjes te maken bij het station en alles werkte weer.
Robot heeft gelijk zaterdag een inhaalslag gemaakt met maaien, gisteren probleemloos gemaaid en zal straks ook wel weer zijn ding doen.
Het werkt dus weer, maar vraag mij nog steeds af of het geluk was of dat ik het probleem echt verholpen heb