Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:39
Hier een kleine update over mijn Luba 2x-serie! Online kom je veel negatieve reacties tegen over Mammotion, maar mijn ervaring is totaal anders. Ik ben uiterst tevreden met mijn Luba. Mijn gazon heeft er nog nooit zo vlak en strak uitgezien! Om de dag maait hij nauwkeurig mijn twee velden, en het resultaat is keer op keer indrukwekkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4TsZE4u2aOJ1dZrvx5E-qpBnwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7ucLcKzPbm3Kxnqy8r1lTiL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q54e-aqzpwPogXQ2YjZOPm_Hvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6AG4vlFNXrXs1gbwLJc0ygM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lr6m8BrNNtIYlQUgSz6tFjX_YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXtkKYypiAXahCkIdcVeNYmE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:15
Bacteria1980 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:14:
Hier een kleine update over mijn Luba 2x-serie! Online kom je veel negatieve reacties tegen over Mammotion, maar mijn ervaring is totaal anders. Ik ben uiterst tevreden met mijn Luba. Mijn gazon heeft er nog nooit zo vlak en strak uitgezien! Om de dag maait hij nauwkeurig mijn twee velden, en het resultaat is keer op keer indrukwekkend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi resultaat inderdaad!

Laat je hem elke keer in een andere richting rijden (schaakbord)?

Hoe groot is je gazon als ik vragen mag? Ik ben ook aan het overwegen om mijn maaier om de dag aan het werk te zetten ipv dagelijks. Heb je een vast schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertDB
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-05 19:50
Wellicht kunnen jullie mij helpen in mijn keuze stress.

“Gemakkelijke” tuin zonder obstakels van ongeveer 80m2 gras.

Ik zou hier graag een robotmaaier laten maaien. Na een beetje lezen hier kom ik tot drie mogelijkheden.

Kress 160e:

Voordeel: Geen draad anders dan begeleiding naar oplaadstation. Geen antenne nodig in de tuin.

Nadeel: Alleen te installeren door de dealer wat wellicht onhandig is in de toekomst.

Segway 105i

Voordeel: Draadloos, zelf te installeren en gunstige prijs.

Nadeel; Plaatsen van een ontvangst antenne. Geen dealer in de buurt bij onderhoud of defect.

Husqvarna 305

Voordeel; Dealer op elke hoek van de straat.

Nadeel: Op draad (echt nadeel?) en wordt geïnstalleerd door de dealer / extra pakket nodig voor installatie (draad e.d.)

Iemand tips in het maken van de keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:54
RobbertDB schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:29:
Wellicht kunnen jullie mij helpen in mijn keuze stress.

“Gemakkelijke” tuin zonder obstakels van ongeveer 80m2 gras.

Ik zou hier graag een robotmaaier laten maaien. Na een beetje lezen hier kom ik tot drie mogelijkheden.

Kress 160e:

Voordeel: Geen draad anders dan begeleiding naar oplaadstation. Geen antenne nodig in de tuin.

Nadeel: Alleen te installeren door de dealer wat wellicht onhandig is in de toekomst.

Segway 105i

Voordeel: Draadloos, zelf te installeren en gunstige prijs.

Nadeel; Plaatsen van een ontvangst antenne. Geen dealer in de buurt bij onderhoud of defect.

Husqvarna 305

Voordeel; Dealer op elke hoek van de straat.

Nadeel: Op draad (echt nadeel?) en wordt geïnstalleerd door de dealer / extra pakket nodig voor installatie (draad e.d.)

Iemand tips in het maken van de keuze?
Zeker weten dat segway geen dealer in de buurt heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertDB
De 105 is alleen bij hornbach te koop? Eventueel zou de 108 via een dealer gekocht kunnen worden. Volgens mij Wolf Onstwedde de enige in het noorden? (Dik uur rijden)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:30
Bacteria1980 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er strak uit.
Welke heb je en hoe groot moet hij maaien?

Ik heb inmiddels wel de juiste livery gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dn3r4QDo51WgHORgiefc7FGQPrM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d6sQUnKOBEtPj1fcbXEz8YPp.png?f=user_large

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

RvR1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:12:
[...]
Ik loop al 2 jaar te twijfelen of ik een Robotmaaier zal kopen en zat te denken aan de l105e omdat je geen draden hoeft te spannen. Maar na het lezen van de problemen met de antenne die soms geen bereik heeft met de satellieten ben ik eens verder gaan kijken en kwam toen bij de Eufy E15 uit.
Ik kwam erachter dat Eufy een licentie hebben gekocht bij TerraMow (de kickstarters en bedenkers van deze Robotmaaier). [...] Groet van een zeer tevreden Robotmaaier bezitter.
Hier exact hetzelfde! Ik volg dit topic ook al enkele jaren. Met een gazon van ca 500m2 met veel bochten en niet overal strakke borders, en 2x per jaar verticuteren, zag ik grensdraden plaatsen niet echt zitten. Vanwege hoge bomen en een gazon rondom ons (hoge) huis gaat GPS ook niet goedkomen. Dus ik was eigenlijk aan het wachten op een betrouwbare en relatief betaalbare robot op basis van vision. We hebben best wat dennenappels dus een degelijke bouwkwaliteit / sterke messen zijn ook een vereiste. Als Home Assistant fan wilde ik ook graag een koppeling.

De Terramow S800 voldoet aan alle wensen, en hoewel er (nog) niet zoveel over te vinden is, vond ik de eerste reacties op Reddit, Youtube en Tweakers dermate veelbelovend dat ik niet wilde afwachten tot het maaiseizoen over is en heb ik ook voor € 1199 de Terramow S800 besteld.

Uitpakken, op start drukken, en genieten 8) Hij doet perfect wat je er van mag verwachten, de maaier voelt oerdegelijk (en zwaar), zit nooit vast, heeft een duidelijke app met veel mogelijkheden (inclusief live camera!) en bezorgt je meteen een glimlach. Als iemand nog twijfelt, wat ik me best kan voorstellen, vraag gerust :)

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 05-05-2025 10:03 ]

Nederlander in België

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:57
@RobbertDB

Draad is natuurlijk geen nadeel, dat er nu maaiers zijn die met gps werken maakt dit niet ineens een slecht iets.

Ga voor iets waar je vertrouwen in hebt.

er zijn trouwens ook husqvarna's die met gps werken.

[ Voor 3% gewijzigd door akatar op 05-05-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Heeft iemand zich hier ingeschreven op de Lymow?
Op zich ziet dat er goed uit en maait snel zo te zien, en met mulchmessen.
Ook het maaidek voorop laat dichter in hoeken maaien.
Maakt wel wat meer herrie, ca 80 dB.
Ik zag op Kickstarter dat er nog 19 vooruit te bestellen waren, excl 300 verzendkosten.
Maar dan zit je samen op ca 2k.
Op zich zie ik wel lovende reviews.

YouTube: Mow Anywhere! Lymow One Robot Mower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
Teijgetje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:50:
[...]

Ziet er strak uit.
Welke heb je en hoe groot moet hij maaien?

Ik heb inmiddels wel de juiste livery gevonden.
[Afbeelding]
Hoi,

Bedankt! ik heb de Luba 2x 3000 series.
Leuke stickers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
dotcom87 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Mooi resultaat inderdaad!

Laat je hem elke keer in een andere richting rijden (schaakbord)?

Hoe groot is je gazon als ik vragen mag? Ik ben ook aan het overwegen om mijn maaier om de dag aan het werk te zetten ipv dagelijks. Heb je een vast schema?
Hoi,

ja hij rijd elke keer een andere richting dat kan je instellen.
Hij maait hier op ma,wo,vrij ruim 2500m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor wie niet zo’n groot gazon heeft en een robotmaaier zonder toeters of bellen zoekt (maar wel een regensensor), dan kan ik deze aanraden:
https://www.obi.de/p/1996...boter-a-rmr-300-24-300-m-

Handleiding: https://www.obisourcing.d...ch/404812_234188/2275312/

Voor nog geen €200 op te pikken bij onze oosterburen in de OBI bouwmarkt.

Bij de consumentenbond komt hij ook goed uit de test, al is de uiteindelijke beoordeling laag omdat hij een “1” voor de App krijgt (welke hij niet heeft).

[ Voor 8% gewijzigd door Speedfight op 05-05-2025 14:21 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Bacteria1980 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:20:
[...]

Hoi,

Bedankt! ik heb de Luba 2x 3000 series.
Leuke stickers :)
Er zijn ook stickers voor de 2025 X serie, die zijn kleiner en goedkoper.
Van alle teams trouwens, dus de Ferrari of Mercedesfan kan ook terecht.
Maar ook de ecoloog.......je kan er een lieveheersbeestje van maken.

Hier alle stickers voor Mammotion.
De Teslastickers zullen wel niet zo hard lopen....... :+
Ze hebben ook voor andere merken maaiers.

Er is trouwens veel te printen voor de Luba 2 op meerdere sites.
Ik overweeg de spatborden voor en achter de bescherming voor de voorbumper, een bescherming voor de noodknop zodat een tak hem niet uit kan doen, wielcovers en misschien wel een spoiler (van Ossaa).
Al lijkt dat alleen leuk als je niet onder planten door hoeft, ik wil onder mijn hortensia`s langs.

Extra hoek bescherming lijkt me nuttig.

En misschien ook wel adapters voor stermessen.
Zodra de messen van Lymow op de markt zijn verwacht ik daar ook wel een adapter voor, Die heeft ook een 40 cm dek en mulchmessen daarvoor.
Bacteria1980 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Hij maait hier op ma,wo,vrij ruim 2500m2.
Hij wou zeker het weekend vrij?
Om leuke dingen te doen met de robotmaaister van de buren? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 05-05-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 15:05
Vandaag eens de kaart aangemaakt viel erg tegen, na lang proberen gelukt, achter de garage en in de border nergens genoeg gps signaal, alleen achter in een hoek in de border werdt de navimow blauw, alleen daar was het stopcontact te ver weg.
Uiteindelijk nog signaal gevonden op de stoep net voor de garage, alleen niet ideaal.
En ontvangst is ook maar net genoeg eerste keer dat ik de kaart gemaakt had kwam begin en eindpunt lang niet bij elkaar uit, de 2de keer kwam het ongeveer op het zelfde punt uit.
Hoop dat na een paar keer maaien de kaart en het maaien nog wat beter wordt.
Maar de eerste keer is gemaaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N2Ef_EzDzlb4I3zrCZmg85Aw_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wZcXyCCE9fdH0Xd61EayGua.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddy0365
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-05 20:12
Vandaag de terramow s800 besteld bij robocleaners.
Veel positieve filmpjes via youtube hopelijk een goede keuze gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Mijn Hookii Neomow X is weer terug van reparatie. De bumper bleef soms hangen wat ervoor zorgde dat hij zo nu en dan in storing kwam. Binnen 2 weken was de reparatie uitgevoerd (service center in Duitsland)

Ik blijf het streep patroon wat deze maaier geeft wel heel mooi vinden, ook lijken de laatste firmware updates een positief effect te hebben op de prestaties van de maaier en gebruik van de app. Al met al erg tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVzpafi4TjhU4avn1eC8t5HLrZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PsFszdWZRv9Gqdk6xgO6oFX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:08
Vandaag de navimow i105 gekocht.
Begin gemaakt met een map maken maar moet dat nog finetunen en instellen hoe hij reageert erop. Kreeg een melding erover maar kan het nu niet vinden of hij over de lijn mag of niet ofzo….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds een week of 2 heb ik de Segway Navimow i105e in gebruik. Zeer tevreden over hoe bizar goed hij z'n werk doet zonder grensdraad. Na uitstippelen van de kaart kwamen we tot 215 m2 aan daadwerkelijk te maaien gazon, hij komt tot 65-70% voordat de accu leeg is en maakt het daarna mooi zelf weer af.

Ik heb 4 off-limit islands gemaakt, 3 als cirkel rond onze fruitbomen waar mijn vrouw wilde bloemen heeft gezaaid vorig jaar en dus hoger zijn dan het gras en zeker niet gemaaid mogen worden (ik wou de gok niet wagen of hij het zou zien of toch zou maaien). En een vierde is een strook van 4x1m in de voortuin (midden in het gazon) waar liquidambars en hortensias in staan.

Enige waar ik nog mee worstel is de randen. Nu zag/las ik dat er een mogelijkheid is om de Navimow ook over de randen kan laten rijden, zo heb ik hem ook de kaart aan laten maken, maar dit gebeurt nu niet. Volgens mij heb ik voor de eerste keer de veilige optie gekozen, maar ik merk dat er zo'n 20cm langs alle randen niet gemaaid wordt. Onze buitenrand is deels borders met een rand van waaltjes of betonbanden en deels langs hagen en een hekwerkje.

Nu zie ik geen optie om slechts een deel van de kaart hierop aan te passen of zelfs überhaupt de huidige kaart om te zetten. Dus klopt het dat ik opnieuw moet rijden met de "ride-on boundary" optie?

En daarnaast: iemand met een Segway Navimow ervaring met een algemene garage zoals deze? Qua formaat past het, weet alleen niet of het in de weg gaat zitten voor hem qua zicht omdat het juist een zonder grensdraad is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:08
MooDyBLueS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:56:
Sinds een week of 2 heb ik de Segway Navimow i105e in gebruik. Zeer tevreden over hoe bizar goed hij z'n werk doet zonder grensdraad. Na uitstippelen van de kaart kwamen we tot 215 m2 aan daadwerkelijk te maaien gazon, hij komt tot 65-70% voordat de accu leeg is en maakt het daarna mooi zelf weer af.

Ik heb 4 off-limit islands gemaakt, 3 als cirkel rond onze fruitbomen waar mijn vrouw wilde bloemen heeft gezaaid vorig jaar en dus hoger zijn dan het gras en zeker niet gemaaid mogen worden (ik wou de gok niet wagen of hij het zou zien of toch zou maaien). En een vierde is een strook van 4x1m in de voortuin (midden in het gazon) waar liquidambars en hortensias in staan.

Enige waar ik nog mee worstel is de randen. Nu zag/las ik dat er een mogelijkheid is om de Navimow ook over de randen kan laten rijden, zo heb ik hem ook de kaart aan laten maken, maar dit gebeurt nu niet. Volgens mij heb ik voor de eerste keer de veilige optie gekozen, maar ik merk dat er zo'n 20cm langs alle randen niet gemaaid wordt. Onze buitenrand is deels borders met een rand van waaltjes of betonbanden en deels langs hagen en een hekwerkje.

Nu zie ik geen optie om slechts een deel van de kaart hierop aan te passen of zelfs überhaupt de huidige kaart om te zetten. Dus klopt het dat ik opnieuw moet rijden met de "ride-on boundary" optie?

En daarnaast: iemand met een Segway Navimow ervaring met een algemene garage zoals deze? Qua formaat past het, weet alleen niet of het in de weg gaat zitten voor hem qua zicht omdat het juist een zonder grensdraad is.
Ben ook benieuwd naar die randen idd.
En een leuk huisje staat ook op m’n wensenlijstje. Al vind ik de meeste wel bizar duur…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
wesley2004 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Ben ook benieuwd naar die randen idd.
En een leuk huisje staat ook op m’n wensenlijstje. Al vind ik de meeste wel bizar duur…
Ik lees net boven mijn post dat je ook net aan de i105e bent gegaan. Goede keuze (denk ik). ;)

Ben het met je eens met die garages, en de plastic garage (kap) voor €149 van Segway zelf vind ik nog het meest bizarre. De gelinkte garage vind ik nog net aan acceptabel en vind ik leuk omdat ik onze kapschuur ook in zwart met wit heb geschilderd dus dit lijkt er dan een beetje op. En ik las dat het dak eraf getild kan worden zodat je makkelijk bij de maaier kan indien nodig (winterstalling bijv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dugal
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:40
wesley2004 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:45:
Vandaag de navimow i105 gekocht.
Begin gemaakt met een map maken maar moet dat nog finetunen en instellen hoe hij reageert erop. Kreeg een melding erover maar kan het nu niet vinden of hij over de lijn mag of niet ofzo….g
Als je een handleiding zou zoeken, kan je even kijken op https://navimow-support.zendesk.com/hc/nl
Kies het juiste toestel en klik vervolgens op de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 21:17
Navimow adviseert een garage te gebruiken waar alleen plastic in verwerkt zit. Hout zou het GPS signaal te veel blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dugal schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:49:
[...]

Als je een handleiding zou zoeken, kan je even kijken op https://navimow-support.zendesk.com/hc/nl
Kies het juiste toestel en klik vervolgens op de handleiding.
Niet de persoon waar je op reageert, maar volgens mij hebben we allebei min of meer dezelfde vraag. De handleiding heb ik doorgenomen (al voor je ernaar linkte) maar die is niet heel duidelijk. Die zegt slechts dat er 2 opties zijn, niet hoe ze te gebruiken of te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RobertMaes schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:45:
Navimow adviseert een garage te gebruiken waar alleen plastic in verwerkt zit. Hout zou het GPS signaal te veel blokkeren.
Thanks! Maar, ben ik nu heel gek of is dat een beetje marketing nonsens? De GPS antenne staat bij mij op 1 meter van het laadstation en zodra hij het station uit is is hij ook uit de garage en dus is er gewoon goede GPS ontvangst. Waarom zou je in het laadstation goede GPS ontvangst nodig hebben? Misschien dat de Navimow zo gemaakt is dat hij ook vanuit daar in ieder geval een signaal moet hebben, maar zolang het niet volledig geblokkeerd wordt lijkt me dat niet echt een probleem, toch? Of zit ik er echt compleet naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:57

Sandyman538

SandstorM [148839]

MooDyBLueS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:56:
Als je de complete rand aan wilt passen zul je opnieuw moeten rijden inderdaad. Maar je kunt (mocht dit zo zijn) ook gewoon een klein stuk aanpassen. In kaartbeheer kun je dan aangeven vanaf welk punt hij moet aanpassen, de maaier rijdt er naartoe, dan de juiste randmethode (over of tot de rand) selecteren, de nieuwe rand rijden en dan weer opslaan. Je kunt niet in de kaart zelf een rand selecteren en aanpassen naar de andere variant.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Sandyman538 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Als je de complete rand aan wilt passen zul je opnieuw moeten rijden inderdaad. Maar je kunt (mocht dit zo zijn) ook gewoon een klein stuk aanpassen. In kaartbeheer kun je dan aangeven vanaf welk punt hij moet aanpassen, de maaier rijdt er naartoe, dan de juiste randmethode (over of tot de rand) selecteren, de nieuwe rand rijden en dan weer opslaan. Je kunt niet in de kaart zelf een rand selecteren en aanpassen naar de andere variant.
Ah top, dan ga ik straks even proberen het aan te passen. Ik denk dat het ±30% is wat ik aan wil passen waar hij overheen mag (en kan) rijden, de rest is langs hagen en hekjes.

Zal vast even zoeken zijn hoe ik dat precies moet aanpassen, maar met jouw instructies kom ik daar vast wel uit. Scheelt in ieder geval weer de hele route opnieuw rijden want hoewel we geen enorm formaat gazon hebben zitten er wel heel veel bochten in. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 06-05-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 19:10
Iemand nog ervaring met Mammotion? Ik heb sinds een paar weken een yuka mini 500H en de laatste twee weken geeft hij mij quasi dagelijks melding dat er een firmware update is maar als ik dan bij het apparaat kijk, zegt hij dat ik de meest recente firmware heb |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
RobertMaes schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:45:
Ik ga het binnenkort meemaken, ik ga eens passen of hij mooi onder de steigerhouten bank kan schuiven. Opgeruimd en meteen een afdak. Als het niet werkt, schuif ik hem weer een metertje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Hoe maken jullie de robotmaaier proper? En met welke frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gjcvro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Ik ga het binnenkort meemaken, ik ga eens passen of hij mooi onder de steigerhouten bank kan schuiven. Opgeruimd en meteen een afdak. Als het niet werkt, schuif ik hem weer een metertje terug.
Gewoon proberen ja. Op Reddit las ik dat sinds de v3 firmware het geen probleem meer is dat hij geparkeerd een slecht gps-signaal heeft. Ik heb een houten garage besteld dus in het weekend weet ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Nou... ik heb het station verplaatst, en meteen gezeur tijdens de controle. zwak gps signaal. Daarna iets verzet, en nou ander gezeur, calibreren lukt niet ik ben ff weggelopen om de boel even tijd te gunnen.

Na kwartiertje nogmaals, nou lukte het wel.

Maaier staat nou half onder een tuinbank, onder een veranda met hout, metaalplaat en zonnepanelen, maar vrij zicht richting het westen. ziet nog net genoeg satellieten.

[ Voor 34% gewijzigd door gjcvro op 06-05-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
dotcom87 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:27:
Hoe maken jullie de robotmaaier proper? En met welke frequentie?
Afspoelen met tuinslang volgens de handleiding voor de winterstalling (Segway 105i). Deed het zo beetje elke maand in begin. Tegenwoordig moet hij over grind en daar maakt hij de banden "zelf" schoon O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:47
graceful schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Afspoelen met tuinslang volgens de handleiding voor de winterstalling. Deed het zo beetje elke maand in begin. Tegenwoordig moet hij over grind en daar maakt hij de banden "zelf" schoon O-)
Misschien handig om te vermelden welke maaier, geen idee of ze allemaal afgespoeld kunnen worden met de tuinslang. Voor je hier onbedoeld verkeerd advies geeft ;)
Hier overigens ook tuinslang op een Husky 450x Nera
Frequentie is op dit moment meer dan wekelijks maar dat komt omdat hij nu nog een hoop gras te verstouwen heeft.. Ik draai hem vaak ff op de kop na de stopknop in te hebben gedrukt om te kijken hoe erg de ophoping is en aan de hand daarvan krijgt hij een spoelbeurt of (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTC1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-05 11:05
Goeieavond,

De laatste tijd al veel gezocht en reviews bekeken, maar nog niet veel wijzer geworden... Dus hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.

Voor ons vakantiehuis zijn wij op zoek naar een maaier (liefst zonder draad)

We hebben een rechthoekig stuk gras van +-2100m2. Het terrein loopt 10% bergop

Ik had al gekeken naar:
Kress kr123E
Stihl imow6
Stiga a1500

Belangrijk is de betrouwbaarheid (of het kunnen resetten op afstand)
Ook belangrijk dat ik ermee bij de dealer kan gaan indien defect

Mensen die met deze maaiers ervaring hebben?

Grts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:12
Waarom heb je de navimow niet overwogen? Dat is op dit moment toch wel de populairste.

Ik zeg niet dat de anderen niet goed zijn want daar heb ik geen ervaring mee, maar de navimow doet zeker wat jij wil voor een goede prijs.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:19
Heeft iemand nog de : GOAT O800 RTK?
Lijkt op de Navimow: https://www.hornbach.nl/p...ie-incl-station/12296180/

Ik was wel aan het kijken naar een maaier waarbij de accu gemakkelijker te wisselen dan wel te vervangen is. Dat wordt in de reviews nogal eens vergeten te vermelden.
Die van Worx hebben dat: https://www.hornbach.nl/p....14480891493.168800701675 maar de reviews zijn niet echt geweldig

Leuk vergelijk (in het Duits) tussen drie robot maaiers die aardig op elkaar lijken:
YouTube: Wer schneidet besser (ab)? - Mammotion, Navimow oder ECOVACS?

[ Voor 14% gewijzigd door rvrbtcpt op 07-05-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Thanks! Maar, ben ik nu heel gek of is dat een beetje marketing nonsens? De GPS antenne staat bij mij op 1 meter van het laadstation en zodra hij het station uit is is hij ook uit de garage en dus is er gewoon goede GPS ontvangst. Waarom zou je in het laadstation goede GPS ontvangst nodig hebben? Misschien dat de Navimow zo gemaakt is dat hij ook vanuit daar in ieder geval een signaal moet hebben, maar zolang het niet volledig geblokkeerd wordt lijkt me dat niet echt een probleem, toch? Of zit ik er echt compleet naast?
Als de GPS ontvangst op de maaier zelf terwijl hij in het station staat niet goed is, dan kan je niet beginnen met het maken van een kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RobertMaes schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Als de GPS ontvangst op de maaier zelf terwijl hij in het station staat niet goed is, dan kan je niet beginnen met het maken van een kaart.
Dan trek ik toch even het dak eraf als dat nodig is? Misschien klopt de info van Reddit niet, maar ik zie daar meerdere berichten dat slechte of geen ontvangst tegenwoordig geen issue meer is voor het beginnen met maaien, iets wat pakweg een jaar geleden nog wel het geval was.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-05-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Dan trek ik toch even het dak eraf als dat nodig is? Misschien klopt de info van Reddit niet, maar ik zie daar meerdere berichten dat slechte of geen ontvangst tegenwoordig geen issue meer is voor het beginnen met maaien, iets wat pakweg een jaar geleden nog wel het geval was.
Even het dak eraf halen werkt misschien wel, zo lang het basisstation maar niet van plek veranderd. De controle voor gps-signaal vindt alleen plaats tijdens het maken van een kaart.
Ik heb dit zelf vorige week nog gedaan met de nieuwste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
graceful schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Afspoelen met tuinslang volgens de handleiding voor de winterstalling (Segway 105i). Deed het zo beetje elke maand in begin. Tegenwoordig moet hij over grind en daar maakt hij de banden "zelf" schoon O-)
Mijn installateur was gisteren langs gekomen. Toen ik zei dat ik de onderkant van mijn Kress RTK met de tuinslang proper maak, was die absoluut niet tevreden. Hij zei dat het beter is om het gras weg te blazen met een compressor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daddy0365
Terramow vandaag geleverd, snelle levering via robocleaners.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiKewvBYBJU0D7l5A4IXG3FwqgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi7Pnu0LgSdlMz8nil64h4yx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:24
dotcom87 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:19:
[...]

Mijn installateur was gisteren langs gekomen. Toen ik zei dat ik de onderkant van mijn Kress RTK met de tuinslang proper maak, was die absoluut niet tevreden. Hij zei dat het beter is om het gras weg te blazen met een compressor.
Een merk als Husqvarna adverteert er zelfs mee, tekst en afbeelding, dat hun maaiers gemakkelijk met een tuinslang schoon te spuiten zijn.

Merk dat ik daarom enigzins sceptisch ben ten opzichte van alle nieuwe merken die nu verschijnen omdat ze niet de 30 jaar ontwikkeling hebben doorlopen.

In hoeverre zijn deze merken waterdicht, bieden ze lang reserve onderdelen, hebben ze kennis van duurzaamheid van gebruikte materialen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 20:02

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Mad_Manic schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Een merk als Husqvarna adverteert er zelfs mee, tekst en afbeelding, dat hun maaiers gemakkelijk met een tuinslang schoon te spuiten zijn.

Merk dat ik daarom enigzins sceptisch ben ten opzichte van alle nieuwe merken die nu verschijnen omdat ze niet de 30 jaar ontwikkeling hebben doorlopen.

In hoeverre zijn deze merken waterdicht, bieden ze lang reserve onderdelen, hebben ze kennis van duurzaamheid van gebruikte materialen?
Ik heb nog niet zo lang een husqvarna, maar ik heb de noodzaak nog niet gezien om hem schoon te maken. Ik heb de maaier wel omgedraaid, en hij ziet er een beetje smoezelig uit, maar geen vastgekoekte stukken gras etc, dat had ik wel verwacht, want ik laat hem ook gewoon in de regen maaien. Maar hij droogt heel netjes op. In de tussenseizoenen zal dat wel anders zijn.

De "voornaamste" reden waarom ik voor een husqvarna heb gekozen is de beschikbaarheid van onderdelen. Je kan gewoon elk onderdeel bestellen, en als je er niet uitkomt, kun je altijd nog naar een dealer gaan.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:14
@MooDyBLueS Bij het niet maken van een kaart zit midden bovenin een knop waarmee je kunt wisselen tussen over de rand en van de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
[...]

Segway maakt al wel tijdje apparatuur dat buiten moet overleven, in de woestijn :D
Denk mijn maaier overleeft het wel hahahah.

Als je robotmaaier niet tegen een tuinslang kan, dan zou ik zelf toch een ander merk overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvR1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:19
daddy0365 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:29:
Terramow vandaag geleverd, snelle levering via robocleaners.[Afbeelding]
Hey gefeliciteerd met je aankoop, ik heb hem ook bij robocleaners gekocht en geniet nu bijna 2 weken van de Terramow. Absoluut geen spijt van aankoop. En geen last van gebroken kabels of geen satelliet verbinding. Gewoon de garage neerzetten de maaier opladen en maaien maar. Hij maakt de kaart zelfstandig.

Geniet ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertDB
De Segway navimow 105 besteld! De reacties hier hebben mij over de streep getrokken.

Wat ik nog niet echt heb gelezen;

Kan ik straks het station een twee meter van het gras zetten? Dit zou qua stroompunt ideaal uitkomen. Of dient de maaier al op het gras te staan?

Iemand wellicht ook nog tips voor een houder welke ik aan de schuur kan maken om de ontvanger aan te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 13:41
Elektronicanet schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:02:
[...]

Hier exact hetzelfde! Ik volg dit topic ook al enkele jaren. Met een gazon van ca 500m2 met veel bochten en niet overal strakke borders, en 2x per jaar verticuteren, zag ik grensdraden plaatsen niet echt zitten. Vanwege hoge bomen en een gazon rondom ons (hoge) huis gaat GPS ook niet goedkomen. Dus ik was eigenlijk aan het wachten op een betrouwbare en relatief betaalbare robot op basis van vision. We hebben best wat dennenappels dus een degelijke bouwkwaliteit / sterke messen zijn ook een vereiste. Als Home Assistant fan wilde ik ook graag een koppeling.

De Terramow S800 voldoet aan alle wensen, en hoewel er (nog) niet zoveel over te vinden is, vond ik de eerste reacties op Reddit, Youtube en Tweakers dermate veelbelovend dat ik niet wilde afwachten tot het maaiseizoen over is en heb ik ook voor € 1199 de Terramow S800 besteld.

Uitpakken, op start drukken, en genieten 8) Hij doet perfect wat je er van mag verwachten, de maaier voelt oerdegelijk (en zwaar), zit nooit vast, heeft een duidelijke app met veel mogelijkheden (inclusief live camera!) en bezorgt je meteen een glimlach. Als iemand nog twijfelt, wat ik me best kan voorstellen, vraag gerust :)
Ding is helaas niet te leveren.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Artbij schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:23:
Hier een Hookii. Ding doet het bovenverwachting goed.
Herstel. Er zijn toch veel issues mee. Vooral denk ik omdat mij apparaat tijdens transport schade heeft ondervonden. Voorstel vanuit Hookii is om mij mijn geld terug te geven. Ze bieden geen neiuwe maaier aan.

Nu maar op zoek naar een andere. Ga denk eens goed kijken naar de Terramow.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:04
Artbij schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:23:
[...]

Ding is helaas niet te leveren.....
Op voorraad bij Robocleaners, 2 posten boven je :F

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Weet iemand of de Terramow een voetbaldoeltje ontwijkt? De hookii herkende het net niet als obstakel namelijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:01
RobbertDB schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:34:

Kan ik straks het station een twee meter van het gras zetten? Dit zou qua stroompunt ideaal uitkomen. Of dient de maaier al op het gras te staan?
Ja kunt het zelf achter de schuur zetten en over de oprit naar het gras laten rijden oid.
Hier staat het station in de border aangrenzend aan het gazon tussen de struiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Niet online
Wat doet de Terramow bij slootranden en beschoeiing (daar houdt het 'land' abrupt op en is er een 60-80 cm verticale drop naar het water)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Peule_P schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Ja kunt het zelf achter de schuur zetten en over de oprit naar het gras laten rijden oid.
Hier staat het station in de border aangrenzend aan het gazon tussen de struiken.
Bij de navimow (X3) staat wel duidelijk dat je redelijk wat vrije ruimte om het station heen moet hebben, links rechts en ervoor minimaal 2 meter. Nou vraag ik me af hoe kritisch het is, want met een huisje heeft hij die ruimte niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Ik denk dat de meeste merken toch wel aan alle normale gebruikseisen voldoen.
Alleen wat is je gebruiksscenario? Zolang het een tamelijk vlak veldje is voldoen de meeste wel.

De nieuwe merken hoef je denk ik niet over te slaan, Mammotion heeft bijvoorbeeld gewoon dealers in Nederland, dezelfde die ook Husqvarna, Kress en andere verkoopt.
Dus ik verwacht dat het met onderdelen of accu vervangen wel goed zit.
Ze kunnen allemaal tegen water, zoals jouw Husqvarna zijn de meeste IPX5.
Maar er zijn maar weinig AWD maaiers met twee 165 W motoren natuurlijk.
En jouw Husqvarna heeft waarschijnlijk maar drie mesjes, waar ik er 2 x 6 heb.
De Luba 2 is zelfs waterdichter dan jouw Husqvarna, namelijk IPX6.
Er staat wel op het maaidek dat je geen hogedrukspuit moet gebruiken.

De verschillen:
IPX5 Sproeidicht – Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder elke hoek gedurende 3 minuten op een afstand van 3 meter.+ Beschermd tegen stof: geen schade door indringend stof behalve als dat grote hoeveelheden worden.
IPX6 Waterbestendig – Geen water indringing indien bespoten (100L/min) onder elke hoek gedurende 3 minuten op een afstand van 3 meter + absoluut Stofdicht.

Vandaag het eerste (grootste) stuk helemaal schoongemaakt zodat ik kan gaan mappen, eerder had ik al gemaaid en dat gras na uitdrogen afgevoerd.
Eergisteren had ik alle kanten en hoeken met de bosmaaier schoongemaakt, en dat riet, gras en takjes lag er nog op. Dus vanochtend een rondje met de grashark om alles op een rij/randhoop te leggen zodat ik met de maaitractor met opvang er overheen kon om alles op te zuigen en af te voeren.
Nadat alles schoon was nog wat boompjes gesnoeid zodat ik er ook met de maaitractor langs kon om nog even een extra randje kaal te maaien zodat de robot zo ver mogelijk langs de kant kan.
Takken afgevoerd en na mijn normale werk vanavond om 8 uur eindelijk tijd om te gaan mappen.

En ik moet zeggen dat iNavi perfect werkt.
Ik had montagebeugels laten printen om de RTK echt zo optimaal mogelijk op te kunnen hangen maar die zijn morgen of overmorgen pas klaar.
Dus iNavi geprobeert en eenmaal het manueel sturen en rijden onder de knie was het veldje redelijk snel gemapt .
Daarna de meeste no-go zones ook gemapt en ik zit nu op 3743 m2 voor zone 1, daar gaat de maaier volgens de app haast 12 uur over doen. (7 cm maaihoogte, 28 cm baanbreedte, 0,5 m/s maaisnelheid)
Grappig om bij het terugrijden het licht aan te zetten, het begon donker te worden, en mee te kijken met de maaier, dat geeft goed beeld in het donker. Irritant fel ledlicht....... :+

Wat wel fijn was was de vierwielaandrijving, ons veld, en dan met name de zoom eromheen naast het water is niet netjes vlak, op een aantal punten had een tweewielaangedreven robot blijven staan, nu ploegde hij gewoon door of maakte een bocht in een halfzachte ondergrond.
Dus erg blij dat ik voor de AWD ben gegaan.
En morgen nog even het laatste no-go stuk mappen, ons zonneveld en omvormerhuisje, dan valt er ook nog een 350 m2 af zodat ik voor ons grote veld op ongeveer 3400 m2 uitkom. Redelijk wat ik opgemeten had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kbYkvGvRDA20Av-vaTezSNENIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/904gICpPIbw3kJJdnmrSqdHB.png?f=fotoalbum_large

Mijn maaier heeft nog geen pad toegewezen gekregen vanaf het laadstation, vandaar de waarschuwing.
Ik ben nog in dubio waar ik het laadstation het best plaats om twee terreinen te kunnen bedienen met niet teveel omwegen, al wordt dat lastig als ik hem laat terugkeren langs de perimeter.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 08-05-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

rednax70 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:20:
Wat doet de Terramow bij slootranden en beschoeiing (daar houdt het 'land' abrupt op en is er een 60-80 cm verticale drop naar het water)?
Ik heb het niet getest, maar er zit een speciale functie voor in de app om 'uit te kijken' bij gevaarlijke randen waar de robot omlaag kan vallen. Gezien de super ervaringen die ik er tot nu toe mee heb, verwacht ik dat hij dit ook feilloos zal herkennen.

Inmiddels heb ik de Terramow S800 een week in gebruik. Gisteren zat hij (voor de eerste keer) ergens vast, het was een lage border van de bloemenrand gecombineerd met een kuil in het gazon waar hij zichzelf een beetje had ingegraven. Ik was al verbaasd dat hij nooit eerder had vastgezeten omdat het gazon op bepaalde plekken zeker niet vlak is en zonder strakke omranding overgaat in struiken. De app stelt automatisch een 'no-go' zone voor, om te voorkomen dat het nog eens gebeurt.

Ik heb 'm dan meteen eens omgedraaid, wat ik nog niet had gedaan sinds ik hem nieuw uit de doos pakte. Na ~ 2000m2 gemaaid te hebben zagen de messen er nog onbeschadigd en schoon uit, zaten er her en der wel wat (droge) plakkaten gras maar die veeg je er zo af, dus zelfs als ik niet had schoon gemaakt verwacht ik niet dat er problemen zouden komen op korte termijn.

Het enige wat ik nog niet goed werkend heb is de Home Assistant koppeling. Ik kan de status zien en het accupercentage, maar hij reageert niet op de commando's die ik er naartoe stuur. Heeft iemand anders dit al wel werkend?

[ Voor 53% gewijzigd door Elektronicanet op 08-05-2025 08:49 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurand
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-05 10:29
RTC1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:54:
Goeieavond,

De laatste tijd al veel gezocht en reviews bekeken, maar nog niet veel wijzer geworden... Dus hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.

Voor ons vakantiehuis zijn wij op zoek naar een maaier (liefst zonder draad)

We hebben een rechthoekig stuk gras van +-2100m2. Het terrein loopt 10% bergop

Ik had al gekeken naar:
Kress kr123E
Stihl imow6
Stiga a1500

Belangrijk is de betrouwbaarheid (of het kunnen resetten op afstand)
Ook belangrijk dat ik ermee bij de dealer kan gaan indien defect

Mensen die met deze maaiers ervaring hebben?

Grts
Stiga a500
ding werkt zeer goed
onbeperkt data levenslang dus goed op afstand te bedienen.
Nog maar 3 weken in gebruik, dus geen langetermijn ervaring.
Toch wel opletten op het nat afrijden, want dan kunnen de messen met het nat gras wat blokkeren, of toch regematig kuisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
De Segway navimow 105 besteld! De reacties hier hebben mij over de streep getrokken.

Iemand wellicht ook nog tips voor een houder welke ik aan de schuur kan maken om de ontvanger aan te bevestigen?
Volgens de handleidig moet ie op het gras en vrij staan. Bij mij staat ie op een stoepje tussen de schuur en de haag, werkt ook hoewel de gps ontvangst daar natuurlijk niet optimaal is.

De gps antenne ligt bij mij achter op het dak van het schuurtje. Als je 'm op de zijkant wil schroeven is een camera mount misschien een idee. Daar is vanalles van te krijgen voor buiten aan de muur en waarschijnlijk hebben deze ook al de juiste schroef om 'm te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MarcelGo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:47:
[...]

Op voorraad bij Robocleaners, 2 posten boven je :F
Die gooien 200,- op de normale prijs. Daar wil ik hem niet halen.

Terramow is daar zelf ook niet blij mee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvR1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:19
Artbij schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Die gooien 200,- op de normale prijs. Daar wil ik hem niet halen.

Terramow is daar zelf ook niet blij mee.
Hoe kom je daar nou bij. €1199 voor de S800 is €100 onder de prijs.
En de S1200 is daar €1299 ipv €1499.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
RvR1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Hoe kom je daar nou bij. €1199 voor de S800 is €100 onder de prijs.
En de S1200 is daar €1299 ipv €1499.
100 onder de eigen "adviesprijs". 200 duurder dan wat Terramow vraagt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online

Bij mij staat 'ie meter of 10 van het gras af (onder de carport). Geen enkel probleem. Rijdt rustig over het grind naar het gras toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Op welke lengte laten jullie de robotmaaier maaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik was helemaal lekker geworden hier, allemaal advertenties op social media van Mammotion e.d. Uiteindelijk lang verhaal kort, de Robomow uit 2014 weer aangesloten, perimeter draad WEER gemaakt op 3 plekken en hij snort weer rustig rond. Toch knap voor een maaier van 11 jaar oud. Helaas wel alleen in te schakelen met bluetooth dus ik blijf met een schuin oog naar dit topic kijken :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
dotcom87 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:09:
Net na opstarten in de lente een paar weken op 5cm gehad en vorige week terug op 4,5cm gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
3cm hier.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertDB
Poah! De navimow heeft zijn eerste rondje al gemaakt.

Lange bijgeleverde snoeren waardoor ik geen stroomkabels hoefde aan te leggen 👌.

Het staat ongetwijfeld al ergens vermeld:

Hoe kan ik de navimow daadwerkelijk zover laten maaien als ik heb in gegeven tijdens het maken van de kaart? Nu houd hij +- 15cm rand aan.

Excuus als het al ergens stond vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:47
De tuin op 4cm
Het weiland op 5cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Peule_P schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:18:
[...]

Net na opstarten in de lente een paar weken op 5cm gehad en vorige week terug op 4,5cm gezet
Ik had hem ook op 5 cm staan initieel, nu rustig aan het zakken naar 4,5 cm. Ben je van plan nog verder te zakken? Of ga je het op 4,5 cm houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
dotcom87 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:54:
[...]

Ik had hem ook op 5 cm staan initieel, nu rustig aan het zakken naar 4,5 cm. Ben je van plan nog verder te zakken? Of ga je het op 4,5 cm houden?
Misschien naar 4 maar denk het niet, vorig jaar gehad en nu lijkt de mat voller

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Vanochtend het zonneveld en de heg ervoor gemapt als no-go, er blijft 3386 m2 over voor de eerste zone.

In de middag het laadstation verplaatst en een pad ingegeven om naar zone 1 te rijden.
Vanaf 4 uur wat lopen kloten met de hoekinstelling van de banen.
Onduidelijk waarom hij bij de ene hoek (<90) aan de ene kant begint en bij >90 het halve veld doorrijdt om daar te beginnen.
Maar goed, het zij zo, het was goed weer dus wat heen en weer wandelen kan nooit kwaad. :+

Vanmiddag om 5 uur de Luba 2 5000X aan het werk gezet.
De accu was wel op 80 procent na alle mapping en gespeel.
En op goed geluk: Ik zie wel waar hij vastloopt de eerste maaibeurt.
Ingesteld op 30 cm baan, 6,5 cm grashoogte en 105 graden offset t.o.v pal noord, perimeter en rondom no-go`s twee keer maaien, daar kwam een maaitijd van 572 minuten uit. _/-\o_

Inmiddels heeft hij een "kwart" van zone 1 gemaaid met 65% accu , vanaf 80% naar 15% toen hij aangaf te gaan laden.
Accu staat na een dikke 40 minuten laden al op 54%.

Wat een topper, op 8 meter afstand, onder de wind staand, kon ik hem al niet meer horen.
En zelfs de eenden en ganzen wennen er heel snel aan zo te zien.
De maaihoek is bijna goed, al moet ik nog even kijken of het niet toch mooier is om parallel aan de boerderij uit te komen.

Maar voorlopig dus _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
In één woord: fantastisch.

Enige dingetje dat ik gemist had was dat twee no-go zones toch niet op de kaart staan ondanks bevestiging, die staan op ca 55 cm van het water en ik denk dat de grens interfereert met de zonegrens. We gaan dus zien hoe hij dat detecteert en oplost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1d9kVhebOOA2-J4Mm0jE75wW74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQwdfJWlAum4JivdSJaxcoNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9HHNf6cpLYy_TgFRjp9ZEXgjdU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WOFJOqm3UgYqJ903qSsRWPXa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eXt0bBiuRloauzJry3LQ96Hq3I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3BXXH4BZmCyuq3AjHFJaQMQW.png?f=fotoalbum_tile

Aktiefilmpje komt later als het geupload is naar Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heroIII
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-05 19:14
rvrbtcpt schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:23:
[...]

Moet het laadstation direct naast het gras of kan die ook een stukje over het terras rijden naar het laadstation? Is dat in te stellen?
Het laadstation hoeft niet aan de graszone vast te zitten. Bij mij rijd hij ook een stukje over het terras naar het gras. Je maakt hier simpelweg een channel voor aan. Ook rijd hij een meter of 15 over grind naar de andere zone (meestal gaat dat goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Inmiddels zijn we wat verder en hij blijft lekker bezig, nog steeds op de tweede lading.
Hij begon op 80% weer met maaien.
Omdat het donker werd schakelde hij het licht aan waar nodig, nu in het stikdonker blijft de lamp aan zodat de AI beter kan zien.
Was een beetje een test ook, `s nachts doormaaien, of hij wel alles ziet, maar na hem een lange tijd op onze camera`s gevolgd te hebben geloof ik wel dat hij geen egeltjes maait of het water in rijdt. Van de kaart is ongeveer de helft van de grens een slootkant.
En een boompje dat ik had vergeten te mappen als no-go werd netjes omheengemaaid, dat zal dus ook wel met de hortensia`s zo zijn.

Toen ik er net bij stond te kijken en dacht dat hij weer lange banen kon trekken, reed hij plotseling iets naar achter en ergens met een boog omheen, dat bleek een afgewaaid kastanjeblad waar een vinger een beetje van omhoog stond . (3x raden welke vinger. :+)
Ook een hangend takje, waar hij met daglicht geen probleem mee had en onderdoor reed, werd door de AI in het donker voor de zekerheid vermeden door er omheen te rijden.

Al met al perfect.......tot hij uiteindelik dus met 17% lading helemaal achter ging beginnen (of eigenlijk verder ging) en bij terugkeer naar het laadstation the long way home langs de perimeter nam. Toen stond hij om 12 uur `s nachts stil achterin, met wel nog 10% accu.
Ik kreeg melding dat hij het laadstation niet kon bereiken.
Ik vermoedde vastgereden, maar dat was niet het geval, waarschijnlijk een communicatiefout/verloren signaal want ik kon hem handmatig, zonder koplamp, terugrijden naar de basis. Eenmaal daar aangekomen en op home/start gedrukt ging wel de koplamp aan en reed hij het laadstation in.

Voortaan dus na de ingewikkelde voortuin, die bijna een acculading kost, hem gelijk op laten laden voordat hij naar achter vertrekt, zodat hij daar ook simpel door alle moeilijke stukken kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aa2_GbbVRD-FMwkdS_ZwdOcqduI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37zZiReJeEg2e35lVZHwh41q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCtctE6-MARtorzAF0fiLgYbkPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eWGYInJZN9nhv8Mo3rULpUn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8BUc0ghfdTpCLMfWDMlXu0OFp0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Hdt9zuGbu2S4ftqKn44Qgym.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCqhRyOiwjM3rfFFaxlQ9_aIkTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHiLMcdAJ12PCvBGVfSQAfjR.jpg?f=fotoalbum_tile

Omdat hij niet vastgereden was mag hij het vannacht met een volle accu weer proberen....... >:)

Ik zal ook even kijken of ik een leuk nachtfilmpje kan plaatsen/uploaden, onze camera`s zien `s nachts alsof het dag is, in kleur, daar is prima op te volgen wat de maaier uitspookt.
Linksboven de cameradeurbel die wel al naar zwartwit geschakeld is maar nog niet naar infrarood, de andere drie beelden zijn ook van dezelfde tijd waarop het donker is. De maairobot licht mooi op.
Bij de andere is de deurbel wel geswitched naar IR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmGCxNEtNhMdYqChRt0tN-qdByE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bk6cQvWfDDw6WvnQtYIjrq63.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RI2ZgsH71XinszRF7-Pnfq_Zxvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnJEZfWs4ebbrFDLSRJYeKCt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 09-05-2025 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
@Teijgetje Dat ziet er netjes uit. Misschien loont het zich om een tweede laadstation neer te zetten? Geen idee of dat uberhaupt kan met die dingen. En kun je de rand van het water aangeven in de app als gevaarlijke rand of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Gisteren is de navimow X350 aan zijn 2e ronde begonnen. Samen met wat proefmaaien zal die eind deze week 10.000m2 gemaaid hebben, ruim 2x het hele perceel. Is nu wel zo'n beetje elke dag ergens aan het maaien, en kan dan in een uurtje of 8/9 1500m2 maaien, afhankelijk van de layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
rvrbtcpt schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:19:
@Teijgetje Dat ziet er netjes uit. Misschien loont het zich om een tweede laadstation neer te zetten? Geen idee of dat uberhaupt kan met die dingen. En kun je de rand van het water aangeven in de app als gevaarlijke rand of iets dergelijks?
Dat weet ik niet, maar hij bleef overal netjes weg.
Of een tweede laadstation kan weet ik ook niet, en stroom blijft dan toch een dingetje, ik kan niet direct bij de omvormer aftappen.
Of het hele veld in meerdere zones verdelen, ik begreep dat de software de maaihoek in alle zone`s hetzelfde kan doen. Dan is er alleen een onderbreking tussen de lijnen van 4 maaibreedtes(2x rand).

Probleem nu zit in een smalle corridor naast de omvormer achterin het veld.
Daar is hij nu drie keer stilgevallen op hetzelfde punt, en aan de andere kant van de corridor kreeg ik de melding dat de maairobot vastgelopen was, maar daar kon ik hem ook weer verder laten maaien door de twee knoppen, maaien + start, in te drukken.
Omgekeerd reed hij nu overdag wel door die corridor terug, misschien verbied de AI dat in het donker, de maaier heeft maar weinig extra zij-ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5sMLA2pWzPEPwiE1Oa8apS9VyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLCPGA6OQbwCTpu2V3XXkiP1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5dwbMhXVikKq8vhYIhbcpngQH4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5D4328kbvrUOV98lN1QDoqUo.jpg?f=fotoalbum_tile

Vaag probleem, verder doet hij het perfect, ook alle niet gemapte no-go`s gaat hij netjes omheen.
Ik zie wel dat hij wat moeite heeft met paardebloemsteeltjes, die veren mee en zijn dan te lang om onder het dek op te veren.
Maar daar is de maaitractor ook overheen geweest eerder, en liet het staan, en die zuigt het gras omhoog voordat het afgesneden wordt, dus niet echt een groot probleem. Voortaan groeien ze niet meer zo hoog op.

Ik krijg vanmiddag de montagebeugels voor de RTK stang die in uit heb laten printen, misschien dat het dan opgelost is?
Al weet ik nog niet of ik van iNavi terug kan naar RTK zonder opnieuw te mappen. :?

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 09-05-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Voor wie de Yuka Mini overweegt, nu met gratis garage: https://eu.mammotion.com/...drVkrpmZdugnb6x0q0.WdGjxW

[ Voor 37% gewijzigd door rvrbtcpt op 09-05-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddy0365
Artbij schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:44:
[...]

100 onder de eigen "adviesprijs". 200 duurder dan wat Terramow vraagt.
En bij terramow staat al weken sold out, heb nog steeds geen prijs gezien van €999 zoals je verkondigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Die prijs sturen ze via de chat.

Is die terramow 1 op 1 de eufy?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Dat weet ik niet, maar hij bleef overal netjes weg.
Of een tweede laadstation kan weet ik ook niet, en stroom blijft dan toch een dingetje, ik kan niet direct bij de omvormer aftappen.
Of het hele veld in meerdere zones verdelen, ik begreep dat de software de maaihoek in alle zone`s hetzelfde kan doen. Dan is er alleen een onderbreking tussen de lijnen van 4 maaibreedtes(2x rand).

Probleem nu zit in een smalle corridor naast de omvormer achterin het veld.
Daar is hij nu drie keer stilgevallen op hetzelfde punt, en aan de andere kant van de corridor kreeg ik de melding dat de maairobot vastgelopen was, maar daar kon ik hem ook weer verder laten maaien door de twee knoppen, maaien + start, in te drukken.
Omgekeerd reed hij nu overdag wel door die corridor terug, misschien verbied de AI dat in het donker, de maaier heeft maar weinig extra zij-ruimte.

[Afbeelding][Afbeelding]

Vaag probleem, verder doet hij het perfect, ook alle niet gemapte no-go`s gaat hij netjes omheen.
Ik zie wel dat hij wat moeite heeft met paardebloemsteeltjes, die veren mee en zijn dan te lang om onder het dek op te veren.
Maar daar is de maaitractor ook overheen geweest eerder, en liet het staan, en die zuigt het gras omhoog voordat het afgesneden wordt, dus niet echt een groot probleem. Voortaan groeien ze niet meer zo hoog op.

Ik krijg vanmiddag de montagebeugels voor de RTK stang die in uit heb laten printen, misschien dat het dan opgelost is?
Al weet ik nog niet of ik van iNavi terug kan naar RTK zonder opnieuw te mappen. :?
(Navimow maar misschien relevant)
Ik heb nu wel ons perceel opgedeeld in drie blokken, zodat ik in het maaischema aan kan geven op welke dag hij welk blok maait. Kijken hoe dat bevalt, anders probeer ik later wel om alles bij elkaar te voegen en het door de maaier zelf uit te laten zoeken. In mijn geval zou het kunnen dat hij dan wel wat sneller klaar is omdat hij langere banen kan maken. Voor mijn gevoel duurt het omkeren best wel lang. Ik heb de blokken nog niet "uitgelijnd" voor wat betreft de maairichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddy0365
Artbij schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:02:
Die prijs sturen ze via de chat.

Is die terramow 1 op 1 de eufy?
Voor zo ver ik weet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gjcvro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:20:
[...]

(Navimow maar misschien relevant)
Ik heb nu wel ons perceel opgedeeld in drie blokken, zodat ik in het maaischema aan kan geven op welke dag hij welk blok maait. Kijken hoe dat bevalt, anders probeer ik later wel om alles bij elkaar te voegen en het door de maaier zelf uit te laten zoeken. In mijn geval zou het kunnen dat hij dan wel wat sneller klaar is omdat hij langere banen kan maken. Voor mijn gevoel duurt het omkeren best wel lang. Ik heb de blokken nog niet "uitgelijnd" voor wat betreft de maairichting.
Hoe deel jij je perceel in drie blokken op met je Navimow? Ik heb zelfs sinds kort de i105e en hoewel we geen enorme lap grond hebben zoals sommigen hier, merk ik wel duidelijk verschil in eigenlijk 3 segmenten, eentje blijft wat langer in de schaduw en dus groeit het wat minder hard waardoor eens per 1-2 weken echt genoeg is terwijl een ander stuk echt minstens elke 3 dagen gemaaid moet worden.

Maak je handmatig 3 routes? Ik ben dan bang dat ik overlap of gaten krijg. Of is het de functie in de app die split heet geloof ik?

Daarnaast algemeen een vraag over positionering: ik heb de Navimow nu op de achtergrens van het gazon staan (op het Noorden) tegen de laurierhaag aan, met laadstation in het gras en hoewel ik tevreden ben met de resultaten merk ik dat hij ook niet strak langs z'n station maait en het hoekje bij een border die schuin wegloopt rechts van het station skipt hij helemaal. Niet veel, maar toch moet ik daar dus wekelijks met de grasschaar even langs. En ook staat hij in de volle zon.

Nu lees ik hier best wel wat berichten van mensen die hem echt wel enkele meters van het gazon af hebben staan. Ik kan hem ook aan het huis op het terras zetten, omdat we dus achter op het Noorden zitten geeft dat vrijwel altijd schaduw en lijkt me bevorderlijk voor de accu, maar dan zit ik wel met de antenne en: hoe zet ik het laadstation dan vast? Antenne zou ik met het verlengsnoer direct naast het terras het gazon in kunnen werken en hem naar de achterkant loodsen, dat is een meter of 8. Maar ik denk zelf dat de kabel niet geschikt is om in te graven, laat staan elke winter eruit te halen en in het voorjaar weer uit halen.

Andere opties heb ik ook nog wel, bijvoorbeeld bij de overkapping maar daar is wel een riggeltje van 1-2 cm om het terras op te komen, levert dat problemen op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Hoe deel jij je perceel in drie blokken op met je Navimow? Ik heb zelfs sinds kort de i105e en hoewel we geen enorme lap grond hebben zoals sommigen hier, merk ik wel duidelijk verschil in eigenlijk 3 segmenten, eentje blijft wat langer in de schaduw en dus groeit het wat minder hard waardoor eens per 1-2 weken echt genoeg is terwijl een ander stuk echt minstens elke 3 dagen gemaaid moet worden.

Maak je handmatig 3 routes? Ik ben dan bang dat ik overlap of gaten krijg. Of is het de functie in de app die split heet geloof ik?

Daarnaast algemeen een vraag over positionering: ik heb de Navimow nu op de achtergrens van het gazon staan (op het Noorden) tegen de laurierhaag aan, met laadstation in het gras en hoewel ik tevreden ben met de resultaten merk ik dat hij ook niet strak langs z'n station maait en het hoekje bij een border die schuin wegloopt rechts van het station skipt hij helemaal. Niet veel, maar toch moet ik daar dus wekelijks met de grasschaar even langs. En ook staat hij in de volle zon.

Nu lees ik hier best wel wat berichten van mensen die hem echt wel enkele meters van het gazon af hebben staan. Ik kan hem ook aan het huis op het terras zetten, omdat we dus achter op het Noorden zitten geeft dat vrijwel altijd schaduw en lijkt me bevorderlijk voor de accu, maar dan zit ik wel met de antenne en: hoe zet ik het laadstation dan vast? Antenne zou ik met het verlengsnoer direct naast het terras het gazon in kunnen werken en hem naar de achterkant loodsen, dat is een meter of 8. Maar ik denk zelf dat de kabel niet geschikt is om in te graven, laat staan elke winter eruit te halen en in het voorjaar weer uit halen.

Andere opties heb ik ook nog wel, bijvoorbeeld bij de overkapping maar daar is wel een riggeltje van 1-2 cm om het terras op te komen, levert dat problemen op?
Ik heb de map in 3x aangemaakt. Later gezien dat ik inderdaad een stukje vergeten was dus heb daarna de stukken samengevoegd, en daarna weer gesplitst. met splitsen krijg je dus een strakke naad, maar doordat je hem zelf uitzet kan die natuurlijk wel wat zwabberen. Vond ik niet zo'n probleem.

Bij mij staat hij ondertussen van het gras af, moet zo'n 50 cm over bestrating heen, en dat is geen probleem.
Station staat nu bij mij nog los, en lijkt nu nog goed te gaan, anders boor ik 2 gaten in de onderliggende stenen en zet hem zo vast, of leg er wat stenen omheen om het station klem te zetten.

Kabel zou ik inderdaad niet ingraven, je kunt misschien wel de kabel door een 40mm PVC buis trekken met getrokken bochten of 2x45 graden. Wel kijken dat hij (de buis) bij voorkeur droog blijft. Kabel moet tegen water kunnen, maar het geeft zon bende met er doorheen trekken. Richeltje heb ik geen idee van, maar kun je de grond daar niet iets ophogen b.v.?

Wel moet je vlak voor het station wat plek hebben, want anders kan hij zichzelf niet omdraaien heb ik gemerkt. Ik ga van het weekend kijken om hem wat meer beschut weg te zetten. Zie dat ie in een week tijd al aardig stoffig is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gjcvro schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:39:
[...]

Ik heb de map in 3x aangemaakt. Later gezien dat ik inderdaad een stukje vergeten was dus heb daarna de stukken samengevoegd, en daarna weer gesplitst. met splitsen krijg je dus een strakke naad, maar doordat je hem zelf uitzet kan die natuurlijk wel wat zwabberen. Vond ik niet zo'n probleem.
Ah check, ik ga maar eens gewoon proberen in dat geval. Zal nu met de huidige kaart eerst eens proberen te splitsen. Uiteindelijk wil ik toch nog een nieuwe kaart maken want ik heb nu met de standaard boundary gereden maar wil her en der "ride-on boundary" hebben. Kan ik mooi eerst even het splitsen testen. En ook een plek waar ik een te grote bocht had gemaakt, die wil ik eens handmatig aanpassen om hem iets strakker te zetten, kijken hoe dat gaat.
Bij mij staat hij ondertussen van het gras af, moet zo'n 50 cm over bestrating heen, en dat is geen probleem.
Station staat nu bij mij nog los, en lijkt nu nog goed te gaan, anders boor ik 2 gaten in de onderliggende stenen en zet hem zo vast, of leg er wat stenen omheen om het station klem te zetten.
Wij hebben 2 terrassen: keramische tegels bij de overkapping en betontegels bij het terras aan het huis. Die laatste was ook mijn idee van plaatsen en daar zou ik inderdaad gaten in kunnen boren, want ik heb ook nog met kinderen te maken die nog weleens ergens tegenaan lopen of een bal er tegenaan laten stuiteren. Nu geen last van op de huidige plek maar op het terras is meer "verkeer". Klemzetten is echter ook wel een idee ja.

Het mooie van dit systeem vind ik in ieder geval dat je elke keer kan wisselen, je bent niet gebonden aan een begin+eindpunt voor je draad, wat de reden was waarom ik de ongebruikte Gardena had teruggestuurd.
Kabel zou ik inderdaad niet ingraven, je kunt misschien wel de kabel door een 40mm PVC buis trekken met getrokken bochten of 2x45 graden. Wel kijken dat hij (de buis) bij voorkeur droog blijft. Kabel moet tegen water kunnen, maar het geeft zon bende met er doorheen trekken. Richeltje heb ik geen idee van, maar kun je de grond daar niet iets ophogen b.v.?
Ja het moet daar sowieso opgehoogd worden, dat gaat de hovenier later nog aanpakken, heeft geen haast dus hij gaat het tegen kortingtarief op een moment dat hem goed uitkomt (ik denk najaar pas) dit doen.

Eventueel kan ik net als wat met rolstoelen gebruikt wordt een simpel opritje maken van een metalen plaat van de bouwmarkt. Alleen even kijken hoe hij dan die plek wil benaderen en of dat altijd via dezelfde aanrijdroute zal zijn.
Wel moet je vlak voor het station wat plek hebben, want anders kan hij zichzelf niet omdraaien heb ik gemerkt. Ik ga van het weekend kijken om hem wat meer beschut weg te zetten. Zie dat ie in een week tijd al aardig stoffig is geworden.
Goed om te weten, ik heb daar gelukkig genoeg mogelijkheden in. Tegen het huis aan heeft voor mij ook veel voordelen: in de schaduw, redelijk uit het zicht, genoeg ruimte om te keren voor de maaier, in de buurt van een stopcontact, etc. Enige is de antenne want die moet juist op het zuiden vrij zicht hebben, wat ie nu ook heeft, maar aan het huis zou dat niet het geval zijn, vandaar mijn eerdere punt.

Andere optie waar ik net aan dacht is om de huidige plek waar hij staat gewoon iets onderhoudsvriendelijker te maken door daar wat gras uit te graven en er bijv. grind te leggen of een paar tegels. Want je moet het zo zien dat hij links en voor zich gazon heeft, maar rechts loopt het van de waaltjes achterin waar het oplaadstation tegenaan staat naar zo'n 30cm aan gazon aan de voorkant omdat de waaltjes als borderafscheiding in een boog weglopen van het laadstation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@gjcvro
Ik denk dat ik dat inderdaad ook ga doen, dan kan ik ook een "kort" pad er naar toe maken zodat hij niet steeds het hele terrein om moet.
Als ik dat gelijk laat lopen met de maaihoek moet hij recht het veld over kunnen.

Vandaag bericht van de importeur dat er op model 2025,de X serie, standaard 3 jaar garantie zit op maaier en accu.

Toch een jaartje langer dan bv Husqvarna.

En via de app heb ik een vierde jaar garantie erbij gekocht. d:)b

Vandaag was hij klaar met maaien, maaitijd was 794 minuten over de ca. 3400 m2. Hij heeft 19,5 km gereden daarvoor.
Maar met alle opladen, en af en toe vastzitten/geen communicatie was de hele maaigang 24 uur.
Bleek wel dat hij op 0,5 m/s stond, niet op 0,6 zoals ik dacht.

Maar ben voor de eerste maaironde zeker niet ontevreden. _/-\o_
Het ziet er wel strak uit, ondanks dat her en der nog maailittekens staan van de maaitractor van wanneer ik het veld scalpeerde om tijd genoeg te hebben om alles voor te werken voor de robot.
Dat betaalde dus uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ims_BYlYllgvKp5faWDrYXNtck8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uFdNn150U2lFf8KtK8bnOqV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqGSCmZSEVYBxLHIMVu9PbzE0OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/da9ayLv53OZnAwksBXXZjWGq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuu__oPZidREdyKFVCAlsQKe3qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGIwRjuCA0bSj2vMV0qIDlls.jpg?f=fotoalbum_large

Vannacht zat er best wat maaisel in het dek, vannacht was het gras nat, en ook de wielen zaten vol bagger en gras, maar uiteindelijk bij klaar met maaien vanmiddag was de machine eigenlijk schoon. _/-\o_
Dit is de machine en maaidek na ca. 3400 m2 maaien, voordat ik hem in de oplader liet rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59umsOYiQ0Qz2NcfPCjgkA0mI3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnLUxTgOpMBk9AfwWpAM6Eif.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbByogog2cNlVH6j0FFp7FeZVVo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiktBWeGQXCTpTSDdIqd5lOX.jpg?f=fotoalbum_tile

Maaidek is wel ingespoten met Arnolds AZ56, de rest niet.

Vanochtend stond hij wel weer op hetzelfde punt stil.
Later ook, maar toen ik er heen liep bleek hij gewoon met maaien bezig en zelf losgeraakt of zo.
En ik denk dat de AI `s nachts met licht en camera voorzichtigere beslissingen neemt dan overdag met de standaard veiligheid waarbij hij ook nergens tegen aan rijdt.

Dus nu wat finetunen nu ik weet wat hij doet.
Eigenlijk wil hij in één lijn opschuiven over de kaart, en omdat het een vrij ingewikkelde mapping heeft rijdt hij dus veel heen en weer, in mijn optiek van hot naar her, maar er zit duidelijk een plan achter.
En op sommige punten is hij veel aan het keren om maar de juiste maaihoek neer te zetten, wat soms niet nodig is omdat het toch uit zicht is.

Ik ga opnieuw mappen en dan alle zones zodanig indelen dat hij stukjes afmaakt en dan de volgende zone pakt, en zo ook kortere aanrijpaden heeft om te gaan laden, en zones zo indelen dat hij lange banen kan maken.
Ik moet nog even uitzoeken of de kaart overgenomen wordt als ik op RTK overga, maar dat is eigenlijk ook niet echt een probleem, het worden denk ik 7 of 8 zones, dus de huidige kaart opsplitsen wordt niets.

Vanmiddag de (eerder gelinkte) montagebeugels (van Katie) bezorgd gekregen, uitgeprint in zwart ASA met glasvezel, 50% invulling en 5 steunwanden. Lekker stevig.
Ik had ze iets aan laten passen door het bedrijf zodat de stang wat verder uit de muur komt i.v.m. uitsteeksels, ze zijn 25 mm verlengd tussen gat en montagevlak.
Net voor 22:00 uur klaar, op het dak dan, nu nog een gat door de muur zodat hij aan de stroom kan.
Maar tevreden er over, mooi beugeltje zonder schroeven in zicht.
Ik ging er van uit dat ik de buis moest borgen met schroefjes aan de zijkant, maar doordat het metselwerk niet helemaal vlak is klemt de buis in de beugels.
Ik moet wel nog het gat in de buis boven, waar de kabel uitkomt, vullen met neopreen o.i.d. , nu stond de wind er langs en dan gaat hij een beetje fluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvWVfjX9xl8uu11qLg6kuL2lHSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ax6lqeV6k57JfhO4brBTkXNZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K3bRPBWq4VS2jWb28teuotF5Pg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJYVeMXsrqzJjUpN1MdH8bE2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pTfWcBCdXUgR2ZyHfz9Ypezusw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nw69Yt1x9vqnliAHygvaBdu1.jpg?f=fotoalbum_tile

En ik moet denk ik iets verder van de rand mappen, op twee punten kwam hij in de problemen omdat door de driepuntsdraai hij soms met een wieltje over de grens gaat zag ik bij de laatste maaigang rondom over de perimeter.
1x stond hij in een kuil, of eigenlijk een weggespoeld gat binnen de beschoeiing waar ik omheen had gemapt. Niet echt schokkend maar hij had net niet genoeg grip om zelf er uit te komen.

En hier had ik echt tot op de rand gemapt, daar was hij ook wat overenthousiast aan het meerpuntsdraaien geweest. _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuGbIEGBDYbd9aKlAJpdVA3J-Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0lGM96ROuT4K0580WsBiCXS.jpg?f=fotoalbum_large
Hij vraagt dan gelukkig wel gelijk om hulp.......... :+

Maar al met al een geslaagde dag.

Het dochtertje van 3 van een Booking.com-gast vond hem ook geweldig, die heeft er een uurtje achteraan gelopen, machtig interessant zo`n autootje.
(moeder erbij natuurlijk, en in het zonnetje )

[ Voor 90% gewijzigd door Teijgetje op 10-05-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Vraag aan de Segway Navimow i105e (of i108) bezitters: kan de kabel van het oplaadstation naar de 230 V door een standaard elektriciteitsbuis getrokken worden?

Achtergrond: binnenkort komt de hovenier e.e.a. aanleggen, waaronder bestrating. Op dit moment kan ik nog vrij simpel een buis neerleggen die de schuur in gaat. Dan hoef ik niet naderhand een gat te boren. Zie het buisje op de foto. Ik 'moet' de navimow nog kopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x2a-uc7HzEakK9mADxszDSBW3Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ffq1uwV1H2A17SbmRtsVmrkx.jpg?f=user_large

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddy0365
Weet iemand wat de voor en nadelen zijn om de simkaart te activeren in de terramow.
Nadeel 19€ per jaar
Voordelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:28:
En hier had ik echt tot op de rand gemapt, daar was hij ook wat overenthousiast aan het meerpuntsdraaien geweest. _O-

[Afbeelding]
Hij vraagt dan gelukkig wel gelijk om hulp.......... :+
Dat was wel bijna zwemles?
En ik zag de paal onder je steunzender, is die stug genoeg? Geen beweging met wat wind? Ik heb hem expres zo kort mogelijk gemaakt, komt echt net boven de dakrand uit, minder kans op flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:14
@Jaap19 Er zitten stekkers aan de kabels en die moeten er wel door kunnen. Kan dat? Ik zou gewoon een wat dikkere PVC-buis leggen met wat loze draden. Later wil je misschien ook LAN en 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Rallye schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:39:
@Jaap19 Er zitten stekkers aan de kabels en die moeten er wel door kunnen. Kan dat? Ik zou gewoon een wat dikkere PVC-buis leggen met wat loze draden. Later wil je misschien ook LAN en 230v.
Ik had in de handleiding idd gezien dat er stekkers aan zitten. Maar eentje lijkt vrij klein in diameter.
Standaard elek.buis leek me wel makkelijk als het zou passen. Aan de buitenkant moet de opening naar beneden wijzen ivm inwateren. Is met PVC buis iets meer werk.

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:51
Jaap19 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:49:
[...]

Ik had in de handleiding idd gezien dat er stekkers aan zitten. Maar eentje lijkt vrij klein in diameter.
Standaard elek.buis leek me wel makkelijk als het zou passen. Aan de buitenkant moet de opening naar beneden wijzen ivm inwateren. Is met PVC buis iets meer werk.
Wat is er mis met een wcd aan de muur? Is toch praktischer voor meerdere toepassingen in toekomst.

En wie weet wat de volgende versie een grotere stekker heeft, zit je alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
gjcvro schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Dat was wel bijna zwemles?
En ik zag de paal onder je steunzender, is die stug genoeg? Geen beweging met wat wind? Ik heb hem expres zo kort mogelijk gemaakt, komt echt net boven de dakrand uit, minder kans op flex.
Bijna zwemles is overdreven, het zwaartepunt zit voor de achterwielen en zodra het dek op de grond staat gaat hij nergens meer heen.
Maar het viel me eerder op dat er soms een wieltje over de grens naar achter reed, bij de voorlaatste en laatste ronde als hij als laatste twee keer de perimeter maait.
Ik vermoed dat hij net over de rand gezakt is, ik zal eens kijken maar wat daar als beschoeiing staat is eigenlijk die naam niet waard.
Dat was bij dat gat in de voortuin ook gebeurd. Net te ver met draaien.

Vandaag een update voor RTK, app en maaier waarin dit verholpen moet zijn, dat af en toe buiten de perimeter komen, en verbeterde iNavi positionering, samen met verbeterde FPV streaming via wifi om mee te kijken, en een veiligheid voor wilde dieren-functie voor maaien `s nachts.
Er is nu ook te kiezen om eerst die perimeter te maaien ipv laatst.

De paal zit iets flex in, maar minder dan dat je hem met de vork in de grond steekt. Ik weet niet of dat uitmaakt als hij iets in de wind beweegt maar zo leveren ze hem zelf.
En ik wil gelijk de twee Ubiquity Wifiversterkers op die paal zetten zodat die minder gehinderd worden door omliggende gebouwen. Dan kan de huidige paal waar ze op zitten weg en hoop ik meer wifibereik te hebben over het hele terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
mazzoop80 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:53:
[...]

Wat is er mis met een wcd aan de muur? Is toch praktischer voor meerdere toepassingen in toekomst.

En wie weet wat de volgende versie een grotere stekker heeft, zit je alsnog.
Idd, misschien toch maar wcd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik zou tijdelijk een bepaalt deel van m'n gazon dat is doorgezaaid willen uitsluiten. Aangezien m'n Landroid op basis van perimeterdraad werkt, zit er dan niet veel anders op dan de draad te verleggen, of middels bijvoorbeeld Wago klemmen een splitsing te maken waarbij de draad dus doorgeknipt moet worden.

Of, zie ik een handigere optie over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:41

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

JBS schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:27:

Of, zie ik een handigere optie over het hoofd?
Koop een robotmaaier dan kun je naar believen no-go zones instellen :+ en tackle je dat soort problemen.

P.S. was een mooi moederdagcadeau geweest 8)

[ Voor 8% gewijzigd door 964C2 op 11-05-2025 07:50 . Reden: Toevoeging moederdagcadeau ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

964C2 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:46:
[...]

Koop een robotmaaier dan kun je naar believen no-go zones instellen :+ en tackle je dat soort problemen.

P.S. was een mooi moederdagcadeau geweest 8)
Inderdaad overwogen, en ik ben niet echt tegen overdreven aankopen, maar om binnen 2 jaar m'n huidige Landroid af te schrijven, gaat me wel wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:41

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

@JBS
Kan ook gewoon op Marktplaats of gewoon doorverkopen aan buren of familie :*)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:08
Gisteren mijn eerste robotmaaier, een Navimow i108e, in gebruik genomen.
We hebben niet de makkelijkste tuin met veel hoeken en kantjes, stapstenen, ... Maar wat een gebruiksgemak! Van het uitpakken tot effectief maaien was max een uur denk ik. VisionFence-zone uit waar de stapstenen zijn, doet ie allemaal met gemak.

Heel tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:57

Sandyman538

SandstorM [148839]

Gisteren wilde mijn Segway i108 niet docken. Na even onderzoeken denk ik dat het probleem bij de contacten ligt (zie foto), iemand ook deze ervaring of een manier om aan te pakken? Ik dacht eerst eens te beginnen met contact spray en eventueel heel licht opschuren als dat geen soelaas biedt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0o4r-vh6Wk7AXweKcASCSvWRsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkphBFY3XP5iPhFcOxDHpOxE.jpg?f=fotoalbum_large

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Sandyman538 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:21:
Gisteren wilde mijn Segway i108 niet docken. Na even onderzoeken denk ik dat het probleem bij de contacten ligt (zie foto), iemand ook deze ervaring of een manier om aan te pakken? Ik dacht eerst eens te beginnen met contact spray en eventueel heel licht opschuren als dat geen soelaas biedt?

[Afbeelding]
Ik zou het groen er af schuren en dan contactspray er op.
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste