Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:56
Zijn er hier Navimow I108 gebruikers die de messenhouder vervangen hebben door een 6 of 10 messen meshouder en zo ja geeft dit een beter maaibeeld.
Kan het nadelen hebben als men deze vervanging doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mr Luky schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:38:
Zijn er hier Navimow I108 gebruikers die de messenhouder vervangen hebben door een 6 of 10 messen meshouder en zo ja geeft dit een beter maaibeeld.
Kan het nadelen hebben als men deze vervanging doet ?
Nadelen lijkt mij sterk, Segway geeft het zelf als optie aan voor de i105/i108. Nou ja, nadeel is dat je meer messen nodig hebt en vervanging dus duurder zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Vandaag de stukken bij de buren gemapt, dat is totaal 744 m2, maar daar zou nog een strook bij komen van ca 60 m2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6gXMgs1KYDXDfdPElDddn0Ish8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xr5iLYEQyvfCmkRSEF4rZlN9.png?f=fotoalbum_large
Dan zit ik nu totaal op 4128 m2, en bij ons moeten nog 3 stukken gemapt worden.
Al met al kom ik dan prima uit met wat ik berekend had, en de 6000 m2 die ik maximaal kan mappen in het geheugen.
Komt ook mooi uit, de ene dag ca. 3400 m2 in ongeveer 18,5 uur, de volgende dag ca 2000 m2 met meer afstanden af te leggen qua paden.

Vandaag het maaidek schoongemaakt nadat de Luba 2 5000X ruim 12.000 m2 gemaaid had (nu ik het nareken) in natte omstandigheden `s nachts en `s avonds, en droog overdag..
Ik had gisteravond gemaaid tot ca. 12 uur en vanmiddag was het allemaal opgedroogd voor de test : Hoe goed werkt Arnold AZ56 anti grashecht spray.
De bovenkant was zo schoongespoten.

Het maaidek:

Was in 4 minuten zo goed als brandschoon. _/-\o_

En nu bij de Lidl in de aanbieding: een robotgarage voor €50.
€42,50 met Lidl plus app.

[ Voor 44% gewijzigd door Teijgetje op 20-05-2025 20:38 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:05
Ik heb ook een vraag.
Sinds vandaag eigenaar van een tweede hands Gardena Sileno City.
Meteen de handleiding bestudeerd. Maar ik twijfel of ik dit goed begrijp. Ik heb dus een perimeterlijn nodig, waarmee ik de grens aangeef, en daaraan gekoppeld een perimeter draad die dient als begeleidingsdraad.
Ik heb een tekening gemaakt en hoop dat iemand er naar wil kijken en kan reageren of ik hiermee op de goede weg ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9pbO7tkidQh_-XmzRLhr8dd4Qg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aFvxbRsTlm8kmi416Uj4CaT2.png?f=user_large

Ik hoop dus links onder het basisstation te zetten. Ik moet nog bekijken hoe ik dat doe met die stekker.
Graag feedback. Want ik twijfel.

[ Voor 12% gewijzigd door ahbart op 20-05-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
ahbart schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:31:
Ik heb ook een vraag.
Sinds vandaag eigenaar van een tweede hands Gardena Sileno City.

Ik hoop dus links onder het basisstation te zetten. Ik moet nog bekijken hoe ik dat doe met die stekker.
Graag feedback. Want ik twijfel.
Heb je dit al bekeken?

Er zijn 8 video`s van de Sileno City

[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 21-05-2025 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:05
Nee, kende ik niet. top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 11:33
gjcvro schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:05:
[...]

Jep, voordeel van 4 wielen op lijn. Maargoed, keuze is gemaakt, over een jaartje of 3 zal blijken of het de juiste was. Zo goedkoop als met de fordson dexta zal ik wel niet meer wegkomen, die wordt alleen maar meer waard per jaar.
Mooie opmerking. Daar had ik nog niet bij stilgestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 11:33
Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:33:

Vandaag het maaidek schoongemaakt nadat de Luba 2 5000X ruim 12.000 m2 gemaaid had (nu ik het nareken) in natte omstandigheden `s nachts en `s avonds, en droog overdag..
Ik had gisteravond gemaaid tot ca. 12 uur en vanmiddag was het allemaal opgedroogd voor de test : Hoe goed werkt Arnold AZ56 anti grashecht spray.
De bovenkant was zo schoongespoten.

Het maaidek:
[YouTube: Cleaning the Luba 2 5000 X mowing deck for the first time.]

Was in 4 minuten zo goed als brandschoon. _/-\o_
Staat er nu net niet een symbool aan de onderkant dat je hem niet mag natspuiten? Ik zie het ook in de video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Trent schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Staat er nu net niet een symbool aan de onderkant dat je hem niet mag natspuiten? Ik zie het ook in de video
Dat is een "geen hogedrukspuit" symbool. Oftewel: pak je broes en je tuinslang en het is geen probleem.

Hogedrukspuit is inderdaad nogal een ander verhaal qua waterdichtheid, dat vereist veel heftigere IP-ratings omdat het water (heel verrassend zoals de naam al doet vermoeden) onder hoge druk erop gespoten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Trent schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:21:
[...]

De Luba 2 AWD 5000X is IPX6, daar mag je flink op spuiten, alleen niet met een hogedrukreiniger.

De meesten, ook de dure Husqvarna`s van 5k, zijn IPX5.
De Mammotion is echt een flinke klasse waterbestendiger (waterproof en volledig dustproof)

Het verschil tussen IPX4, IPX5 en IPX6 is hier te zien, zo wordt dat getest.
En zoveel water, en van die afstand ivm de waterkracht/druk, mag je dus eigenlijk maar gebruiken met schoonmaken om binnen de garantie te blijven.

Dat dunne straaltje wat ik gebruik wordt ie niet warm of koud van. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 22-05-2025 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 30-05 22:32
Jezusmina wat een oppervlaktes zie ik hier voor bij komen aan grasoppervlaktes.
Zelf heb ik een gras oppervlakte van ca. 170m2 en wil ik ivm 2/3x per week maaien al naar een robotmaaier:)

Gelijkgestemden hier met dit zelfde m2's?:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15
BaBoK schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:26:
Zelf heb ik een gras oppervlakte van ca. 170m2 en wil ik ivm 2/3x per week maaien al naar een robotmaaier:)

Ha, ik heb hier iets van 80m2, dat vond ik genoeg om te verantwoorden dat ik de robotmaaier echt nodig had ;) :+ !

Ik merk dat het gras echt mooier wordt van elke dag een rondje door de navimow ipv 1x per 2 weken (met schaamrood op de kaken vanwege het weer vergeten) een snel rondje met de handmaaier door mij (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Smobbo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Ha, ik heb hier iets van 80m2, dat vond ik genoeg om te verantwoorden dat ik de robotmaaier echt nodig had ;) :+ !

Ik merk dat het gras echt mooier wordt van elke dag een rondje door de navimow ipv 1x per 2 weken (met schaamrood op de kaken vanwege het weer vergeten) een snel rondje met de handmaaier door mij (y)
Klopt dat het jij de navimow i105e hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Groter en zwaarder is onnodig voor het maaien van oppervlaktes tot 500-600 m2 aan gras.
Dat kan een Navimow I 105 heel makkelijk

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Thanks, vraag voor de Navimow I 105, gebruikers;
Waar plaatsen jullie die spuuglelijke antenne?
Onderhoud; mesjes 2x per seizoen wisselen is mijn gedachte.

Groot onderhoud; doen jullie dit jaarlijks, en wat zijn hier de gemiddelde kosten van?

Nog andere jaarlijkse terugkomende kosten waar ik aan moet denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

180m2 hier! Maar zo mooi als mijn Kress het maait kan ik het zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:34

210m², navimow i105e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
Ik wordt in ieder geval door jullie enthousiast om toch van kunstgras af te stappen wat oorspronkelijk men gedachte was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Combineer het met een irrigatie systeem en je hoeft (bijna) niks meer te doen voor een perfect gazon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:13
RobertMaes schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:03:
Combineer het met een irrigatie systeem en je hoeft (bijna) niks meer te doen voor een perfect gazon :)
Nou, dan zijn er wat mollen en onkruiden die het memo gemist hebben niet in mijn tuin te nestelen. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:06
BaBoK schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:47:

Groot onderhoud; doen jullie dit jaarlijks, en wat zijn hier de gemiddelde kosten van?

Nog andere jaarlijkse terugkomende kosten waar ik aan moet denken?
Hier i108 (kon niet wachten, de 105 was in het begin niet leverbaar)
Antenne tegen de muur van de schuur in de hoek
Mesjes 1 keer per jaar, schraap ze soms even schoon
Groot onderhoud nooit, einde van seizoen voor de winterslaap even schoon borstelen en met acculading van 80% wegzetten.

Verder wat stroom, afdakje tegen de zon en een Wifi buitenantenne en dat was het voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Himalaya op 22-05-2025 18:20 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:25
Totaal te maaien oppervlak volgens de kaart 84 m², met een Navimow i105e. En inderdaad een pomp met een Hunter Hydrawise computer voor voortuin, achtertuin en de druppelslang in de borders en onder de heg……

[ Voor 18% gewijzigd door Rallye op 22-05-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:16
BaBoK schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:47:

Antenne staat hier gewoon in een plantenbak, net als de maaier. Ik heb er niet zo'n last van.

Segway adviseert de mesjes elke 80 uur te wisselen. Dat is denk ik 2-3x pj? Toevallig recent 60 mesjes voor 20 euro gekocht op AliExpress. Ik verwacht half-half dat dit apparaat toch wel versleten is voordat de mesjes op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Vandaag een WTF dagje......... of hoe test je wat IPX6 daadwerkelijk inhoudt?

Gisteren met Mammotion gechat over je op iNavi kon overstappen wanneer de kaarten gemaakt waren met RTK........Dat kon probleemloos.
En terug van iNavi dan weer naar RTK.........ook probleemloos.

Ik had immers als eerste de 3400 m2 gemapt met iNavi wat "probleemloos" gemaaid werd, en daarna dit opgebroken in 5 zones en gemapt met RTK, wat ook "probleemloos" gemaaid werd.
De paar puntjes waar hij zich vastreed inmiddels óf de kaart aangepast, of het veld aangepast.
Dus na een paar complete runs met RTK als basis de sprong naar iNavi maar gewaagd.
Gisteren nog een iNavi update dus vandaag overgeschakeld.

Robot aan het werk gezet en zelf lekker aan de koffie.

Goed, het blijft nog even spannend, want ik had een heel lang verhaal getypt, wat helaas weggevallen is, en waarvoor ik morgenavond pas weer tijd voor heb om dat te herstellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 23-05-2025 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15
BaBoK schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Klopt dat het jij de navimow i105e hebt?
Jup. Fijn ding (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Ik heb 225m2 gazon en heb daarom een Segway Navimow i105e gekocht. Valt in het niet bij het landgoed van o.a. @Teijgetje maar het gras is altijd groener bij de buren, toch? :+

Ben het met je eens hoor: wij komen van de randstad met een postzegelformaat tuin met ik denk 4x4m gras en ca. 2,5 plant. :P Nu hebben we een voor onze begrippen grote tuin (totaal 650m2 kavel) en dus 225m2 aan gras. Ik ben begonnen met een Makita accumaaier wat prima werkte maar ik was het ook zat om van voorjaar t/m najaar 2-3x per week te moeten maaien en als ik een keer een week er niet was of lui was of andere dingen te doen had, dan moest ik bepaalde stukken wel 3x opnieuw doen zo hoog was het geworden.

Nu staat de robotmaaier op elke ma-wo-vrij 1x het hele gazon maaien. Heerlijk want het kost me nu 1x per week alleen nog een kwartiertje om met de grasschaar of -trimmer langs wat randen te gaan waar de robotmaaier niet overheen kan (langs hagen, trampoline, hekwerk).

170m2 is niet veel kleiner, dus ik zou zeggen: gewoon doen! Je krijgt er veel vrije tijd voor terug. En zoiets als een i105e is ruim voldoende. Enige is dat hij tussendoor moet laden, maar ik kon bij Hornbach deze voor €865 kopen of de i108 met 2x zo grote accu en verder identiek die nergens onder de adviesprijs te vinden is voor €1299. Dat is het mij niet waard en uiteindelijk kan je voor ca. €150 het accupakket vervangen als die over x jaar stuk zou gaan of drastisch slechter is geworden.

Over de Segway's gesproken: dit zijn dus robotmaaiers zonder grensdraad en ik had me ingelezen voor de aanleg van een maaier met draad, dat leek me al een rotklus en nu ik er een zonder dat allemaal heb zou ik niet weten waarom iemand ooit nog daarvoor zou kiezen. In die zin: er zullen vast specifieke gevallen te bedenken zijn en ook vast mensen die hier op gaan reageren, maar voor mensen zoals wij met simpele tuintjes zou ik lekker voor een gps+camera gestuurde gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:51
Eenmalig draad plaatsen is niet zo’n ramp. Het bijstellen, repareren etc is dat wat het ruk maakt.

Ook nog steeds heel blij met de i105e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
sigmundfreund schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:55:
Eenmalig draad plaatsen is niet zo’n ramp. Het bijstellen, repareren etc is dat wat het ruk maakt.

Dat ben ik niet met je eens. Ik heb bij een aantal merken uitgezocht hoe het werkt en het gedoe om rondom bomen, perkjes midden in het gazon en andere no-go- zones te moeten werken is echt een gedoe hoor. Zowel uitstippelen als de gigantische hoeveelheid extra meters aan grensdraad het kost.

Wij hebben ook bijv. 3 fruitbomen met rondom wat klein spul in een rondje die niet eens ver van de grens van de tuin af staan maar ik had uitgerekend dat ik dan van boom naar boom naar boom en weer terug moet (korter dan 3x vanaf de grens), alleen daarvoor kwam ik uit mijn hoofd al op zo'n 35-40 strekkende meters extra.

Ook de trampoline die bij ons U-vormige poten heeft. Een gemiddelde grensdraad maaier ziet niks en botst hoogstens tegen de palen aan, maar het onderste deel van de U is weinig om tegen aan te botsen terwijl er wel O-haringen zitten waar de poten mee geborgd worden en iets uitsteken. De huidige i105e ziet dat (tenzij ik het gras te hoog laat worden, dan wil hij er overheen rijden), maar met grensdraad had ik ook om alle 4 de poten grensdraad moeten trekken.

Als je een simpel rechttoe rechtaan gazon hebt waar je bijna alleen langs de randen hoeft ben ik het met je eens, maar anders niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMaes
Is het niet zo dat de maaiers met grensdraad maar wat lukraak kris-kras heen en weer gaan op het gazon tot ze een draadje tegenkomen? De gps maaiers daarentegen maken perfecte (instelbare) banen in een bepaalde richting met optionele afwisseling.

Toch ook een sterk argument wat mij betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:55
Bij m'n schoonouders hebben we al wat ervaring opgedaan met een Husqvarna (model mij niet bekend), maar was 2 jaar geleden inclusief installatie rond de € 2.500,-. Al meerdere storingen gehad waardoor hij terug moest (lagers stuk van wiel/ messen-houder etc), maar verder draait hij meeste van de tijd prima.

Zelf hebben we relatief klein gazon 200m2, vanwege de aanschafprijs niet echt interessant om er zelf eentje aan te schaffen, tot we deze week de Lidl Robotmaaier Smart 20 V zagen, € 349 + extra 15%korting, dus voor € 296,65.

Gelijk eentje besteld, paar uurtjes bezig met uitzoeken van de werking, lijntje trekken en maaien maar.
De app is ook wel handig om het e.e.a. in te stellen, aan/uit te zetten etc.

Moet zeggen, ben aardig van onder de indruk, tot nu toe zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro

Ook dat hangt natuurlijk af van het formaat tuin. In ons geval nagenoeg onmogelijk (omtrek alleen is al 320 meter) en dan is ff een rondje rijden met de maaier voor je uit natuurlijk geweldig simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:06
RobertMaes schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:13:
Is het niet zo dat de maaiers met grensdraad maar wat lukraak kris-kras heen en weer gaan op het gazon tot ze een draadje tegenkomen? De gps maaiers daarentegen maken perfecte (instelbare) banen in een bepaalde richting met optionele afwisseling.

Toch ook een sterk argument wat mij betreft..
Dat klopt omdat het resultaat van die instelbare banen is dat ze minder tijd nodig hebben doordat ze efficienter maaibewegingen maken en daarmee ook minder accucapaciteit vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:51

Vind ik behoorlijk meevallen hoe vaak je iets met dat draad moet doen.
Ik heb 2 jaar geleden grensdraad hier in de grond gedaan met een kabellegger, zo'n 500 meter draad totaal. Tot nu toe één keer een reparatie moeten doen omdat ik het zelf door had gestoken met een schep bij het verwijderen van wat struikjes.. :X

Als ik nu opnieuw een robotmaaier zou kopen zou dat hoogstwaarschijnlijk ook eentje zijn zonder grensdraad. Maar dat is niet omdat ik slechte ervaringen met grensdraad heb. Dat is voornamelijk omdat er nu veel meer merken/modellen zijn zonder grensdraad en de prijzen nu ook een stuk beter te doen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Teijgetje schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 01:14:
Vandaag een WTF dagje......... of hoe test je wat IPX6 daadwerkelijk inhoudt?

Gisteren met Mammotion gechat over je op iNavi kon overstappen wanneer de kaarten gemaakt waren met RTK........Dat kon probleemloos.
En terug van iNavi dan weer naar RTK.........ook probleemloos.

Ik had immers als eerste de 3400 m2 gemapt met iNavi wat "probleemloos" gemaaid werd, en daarna dit opgebroken in 5 zones en gemapt met RTK, wat ook "probleemloos" gemaaid werd.
De paar puntjes waar hij zich vastreed inmiddels óf de kaart aangepast, of het veld aangepast.
Dus na een paar complete runs met RTK als basis de sprong naar iNavi maar gewaagd.
Gisteren nog een iNavi update dus vandaag overgeschakeld.

Robot aan het werk gezet en zelf lekker aan de koffie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fANQlqYFuajdclfwEjkaJnw-lZ0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Oe78YH1ME6ZY08OjgtFKDwS2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RfHZxHdduupm19pTSg1yd2EuyQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xEKpwwLGzKuSWL5AMZSWytmr.png?f=fotoalbum_tile

Dus ik zat gisterochtend lekker aan een bakkie bij de buren toen ik de melding kreeg "de robot is gekanteld" :?
Die had ik nog niet voorbij zien komen, hij had immers met RTK een aantal keer gewoon alles gemaaid, en zelfs de "robot zit vast" of "robot heeft hulp nodig" - meldingen werden sporadischer omdat ik óf de grens aangepast had, óf het veld aangepast.
Dus gelijk in de richting van waar de app aangaf dat de robot was.

Van een afstand was er geen robot te zien, nergens op het veld, dat was apart en liet me toch wat sneller wandelen.
Eenmaal daar aangekomen niets te zien. :X :X
Ook niet over de rand in het water, al weet ik niet hoe diep het daar langs de rand is.
Nog eens op de app gekeken en door de slechte wifi achter op het veld kreeg ik nu een nieuwe plaats te zien waar hij was......pff, gelukkig, ik was best geschrokken. :X
Daarheen lopend was de robot echter ook niet te zien. :?

Daar aangekomen kreeg ik een halve hartverzakking toen ik over de rand in het water keek, hij stond vrijwel geheel onder water met zijn bumper op de bodem van de sloot, beetje schuin tegen de kant.
En daar stond hij dus al 10-15 minuten voor ik hem vond.
Je snapt dat ik niet eerst een foto gemaakt heb maar de robot gelijk uit het water getild heb.....

Als sketch was dit een beetje hoe ik hem aantrof:
Groen=veld, blauw is wateroppervlak, geel is beschoeiing en bodem.
Het is daar 60 cm diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ANq1rPUeQrFU3cGdDLYA0cbPjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gEeAsVljdLDEPSJJ3J2xlcH.jpg?f=fotoalbum_large

De robot op zijn bumper gezet en er kwam best water uit de neus lopen. :(
Maar de robot reageerde nog wel gewoon, hij praatte, de knoppen reageerden, en ook de zijverlichting en bumperled deden het gewoon.
Eenmaal neergezet en met bluetooth geprobeerd hem te verrijden kreeg ik een foutmelding over de voorwielmotor-communicatie, maar die zou met een uit/aan-reset verholpen moeten zijn......niet dus. :(
Paar keer geprobeerd en uiteindelijk de robot maar richting laadstation getild.

Daar aangekomen de robot weer zo rechtop mogelijk op zijn bumper gezet, en hem uitgezet en de sleutel er uitgehaald.
Daarna met de dealer gebeld en uitgelegd hoe en wat, waterschade wordt niet gedekt door garantie, maar door het advies van de chatbot op te volgen was dit gebeurd, dus ik verwachtte wel dat dit onder garantie valt.
Zij gingen gelijk de importeur bellen, en of er meer van dit soort gevallen bekend waren, en zouden terugbellen.

Ik werd prompt teruggebeld, zij zouden dit bij de importeur aanmelden na overleg met hen, en vroegen ook om via de app het verhaal bij Mammotion in te dienen zodat het wat sneller ging. Mammotion kon immers dan direct zelf inspringen.

Inmiddels een ruim half uurtje verder en via de app teruggeswitched naar RTK, om dat goed te kunnen doen moest de robot aangezet om de plaats te kunnen kalibreren. Eenmaal aan bleek de foutmelding van de voorwielmotoren weg en na proberen kon ik hem ook weer handmatig laten rijden.
Echter na 7 meter sloegen de wielen weer vast en kreeg ik dezelfde foutmelding terug, "communicatieprobleem met de voorwielmotoren".
Machine dus maar weer in het afdruiprek gezet.

Daarna via de app het eerst aan de chatbot uitgelegd, maar na het "op jullie advies en met de laatste software reed de Luba het water in" kreeg ik gelijk een medewerker te spreken.
Lang verhaal kort, ruim een uur met Mammotion-Europe gechat, alle logbestanden geüpload, apparaat code en screenshots van de kaarten gestuurd, and then some.
Zij zetten er gelijk een team op om uit te zoeken wat er fout was gegaan.
En uitgelegd dat ik verwachtte dat dit onder service verholpen of vervangen werd, op termijn zouden contacten kunnen gaan corroderen, wat dan voor problemen zorgt.
Netjes mail gehad (enkele) met ticketnummer en chatgeschiedenis.
Ook kunnen zij vanwege privacy niets zelf uit de app halen of lezen, dat moet je dus allemaal zelf geven.
Omdat ik binnen was gaan zitten tijdens het chatten daarna weer naar de robot gelopen.
Daar bleek dat ik hem de tweede keer niet uitgezet had, en kreeg ik 99 foutmeldingen dat de bumper vast zat......... :X

Daarna nog een keer geprobeerd hem te verrijden met handbediening via bluetooth...........en waarachtig, alles leek het gewoon te doen. *O*
Zelfs de taak bleek nog gepauseerd in de app te staan en ik kon hem zo door laten werken. _/-\o_
Batterij stond nog op 71% en ook de camera werkte gewoon.
Dus hem handmatig teruggereden naar de "boothelling", eenmaal daar aangekomen de taak weer gestart.
Hij bleek daar weer het water in te willen rijden, waar ik hem natuurlijk van tegenhield, en heb hem voorbij dat stukje gezet en verder laten maaien.
Ik ben daarna meegelopen om in te kunnen grijpen tot hij bij het tweede rondje voorbij het kritieke punt was.
Wat wel opviel is dat hij aan de "zuidkant" van de kaart ver van de door mij gemapte border reed, en ook aan de "noordkant" waar verder planten staan hij daar wat verder van af reed dan ik uitgezet had.
Daarna hem maar laten maaien, hij reed zich één keer vast, maar na verzetten deed hij gewoon wat hij moest doen.....in de regen.
Toen ik dit afgelopen nacht schreef stond hij voor de tweede keer op te laden en had hij 67% van de 2799 m2 gemaaid, in slecht weer.

Met de eerste lading haalt hij de parameter 2x en een stuk veld, dan met de tweede lading tot 67% en met de derde lading voltooid hij de taak.
Hier ook waar hij zich in de regen had vastgereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvHFSidRivF4nRMpbaoSkQ4XCsY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/no7poCNUBHcd0WmtwmpQV9ZJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FNY9_FjjE-gK1G_E28J26KMops=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YQcYC473DE2BbRqa5D1tJBq8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYC6cP1yx-Voa3FgYJfzHbM8jnw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2VBxf6uDmfByO3cXy81d5mPs.png?f=fotoalbum_tile

Vandaag zag dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLyC-QLKVgQLuM1wePAHRF1R96w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiiWu7jWC2cPcg31aOdtulGL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8zk71_9vdsDkMoUfXoABfFTKt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGjFmTuOeJtxVXyQb2sWfWLX.jpg?f=fotoalbum_tile

Vanochtend het cameravak drooggemaakt maar dat is gemaakt om water af te voeren, er zitten gaatjes naar de onderkant en ook alle stekkers zijn gegoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsYd7l23JHeyLdQzDQKPMRHDgbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sb61xKHMrgwyie43xSIg0Ilx.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend de voortuin laten maaien maar daar liep hij al na 25 minuten vast in een kuil.
En die kuil had ik toch echt omzeild. :?
Vanmiddag toen ik weer thuis was geprobeerd de kaart aan te passen, maar dat ging niet. :?
Ik bleef de melding krijgen dat ik pas beginnen kan met aanpassen als ik op de grens sta........... :X
Na wat beter kijken geeft hij gelukkig wel aan hoe ver hij van de grens af staat in de app......en wat blijkt, als ik op de door mij gemapte grens sta dan sta ik nog 0,48 m van de grens af. :? :? :?
Tijdens switchen is dus de hele kaart 48 cm naar het "noorden" verplaatst en dan ligt de grens een halve meter in de sloot.
Dat verklaart waarom hij op punten langs het water zonder begroeiing het water in wil, en bij de begroeiing er een stukje af blijft omdat hij dat ziet als obstakel en er omheen rijdt.
En ook waarom hij aan de "zuidkant" de buitenste lijn op een halve meter van mijn gemapte grens af bleef, op het veld rijdend.

Dat ook aan Mammotion doorgegeven.
En dat ze beter kunnen zeggen dat je voor de zekerheid beter opnieuw moet mappen bij het switchen van RTK naar iNavi en vice versa.
Ik vertrouw nu de grens niet meer nu ik weet dat die overal verschoven liggen en ga toch alles opnieuw mappen.
Gelukkig weet ik alle hindernispunten en ben ik ook bezig om rulle stukken te verharden met graszoden of grindmatten, en kuilen te vullen, dus met droog weer stuur je hem zo in de rondte.
Jammer is het extra werk wel.

Maar toch.......Luba 2 AWD 5000X FTW!!!! d:)b *O* d:)b *O*
IPX6 is dus eigenlijk 15 minuten onderdompelbaar............in de sloot. _/-\o_ _/-\o_
Alles lijkt normaal te reageren. *O* *O*

Dat hoef je met een Husqvarna met IPX5 van bijna 2x zo duur niet te proberen, en met vrijwel alle merken niet, die zijn dan overleden.

Heb ook bij Mammotion aangeboden deze te blijven testen als hij vervangen wordt, om te kunnen zien hoe lang hij meegaat na onderwater geweest te zijn en ivm corrosie. :+
Ik verwacht dat er maar weinig mensen zijn die hun robot in de sloot testen......... :9

Hij gaat nog wel even naar de dealer voor een check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 16:01
Teijgetje schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:22:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Dus ik zat gisterochtend lekker aan een bakkie bij de buren toen ik de melding kreeg "de robot is gekanteld" :?
Die had ik nog niet voorbij zien komen, hij had immers met RTK een aantal keer gewoon alles gemaaid, en zelfs de "robot zit vast" of "robot heeft hulp nodig" - meldingen werden sporadischer omdat ik óf de grens aangepast had, óf het veld aangepast.
Dus gelijk in de richting van waar de app aangaf dat de robot was.

Van een afstand was er geen robot te zien, nergens op het veld, dat was apart en liet me toch wat sneller wandelen.
Eenmaal daar aangekomen niets te zien. :X :X
Ook niet over de rand in het water, al weet ik niet hoe diep het daar langs de rand is.
Nog eens op de app gekeken en door de slechte wifi achter op het veld kreeg ik nu een nieuwe plaats te zien waar hij was......pff, gelukkig, ik was best geschrokken. :X
Daarheen lopend was de robot echter ook niet te zien. :?

Daar aangekomen kreeg ik een halve hartverzakking toen ik over de rand in het water keek, hij stond vrijwel geheel onder water met zijn bumper op de bodem van de sloot, beetje schuin tegen de kant.
En daar stond hij dus al 10-15 minuten voor ik hem vond.
Je snapt dat ik niet eerst een foto gemaakt heb maar de robot gelijk uit het water getild heb.....

Als sketch was dit een beetje hoe ik hem aantrof:
Groen=veld, blauw is wateroppervlak, geel is beschoeiing en bodem.
Het is daar 60 cm diep.

[Afbeelding]

De robot op zijn bumper gezet en er kwam best water uit de neus lopen. :(
Maar de robot reageerde nog wel gewoon, hij praatte, de knoppen reageerden, en ook de zijverlichting en bumperled deden het gewoon.
Eenmaal neergezet en met bluetooth geprobeerd hem te verrijden kreeg ik een foutmelding over de voorwielmotor-communicatie, maar die zou met een uit/aan-reset verholpen moeten zijn......niet dus. :(
Paar keer geprobeerd en uiteindelijk de robot maar richting laadstation getild.

Daar aangekomen de robot weer zo rechtop mogelijk op zijn bumper gezet, en hem uitgezet en de sleutel er uitgehaald.
Daarna met de dealer gebeld en uitgelegd hoe en wat, waterschade wordt niet gedekt door garantie, maar door het advies van de chatbot op te volgen was dit gebeurd, dus ik verwachtte wel dat dit onder garantie valt.
Zij gingen gelijk de importeur bellen, en of er meer van dit soort gevallen bekend waren, en zouden terugbellen.

Ik werd prompt teruggebeld, zij zouden dit bij de importeur aanmelden na overleg met hen, en vroegen ook om via de app het verhaal bij Mammotion in te dienen zodat het wat sneller ging. Mammotion kon immers dan direct zelf inspringen.

Inmiddels een ruim half uurtje verder en via de app teruggeswitched naar RTK, om dat goed te kunnen doen moest de robot aangezet om de plaats te kunnen kalibreren. Eenmaal aan bleek de foutmelding van de voorwielmotoren weg en na proberen kon ik hem ook weer handmatig laten rijden.
Echter na 7 meter sloegen de wielen weer vast en kreeg ik dezelfde foutmelding terug, "communicatieprobleem met de voorwielmotoren".
Machine dus maar weer in het afdruiprek gezet.

Daarna via de app het eerst aan de chatbot uitgelegd, maar na het "op jullie advies en met de laatste software reed de Luba het water in" kreeg ik gelijk een medewerker te spreken.
Lang verhaal kort, ruim een uur met Mammotion-Europe gechat, alle logbestanden geüpload, apparaat code en screenshots van de kaarten gestuurd, and then some.
Zij zetten er gelijk een team op om uit te zoeken wat er fout was gegaan.
En uitgelegd dat ik verwachtte dat dit onder service verholpen of vervangen werd, op termijn zouden contacten kunnen gaan corroderen, wat dan voor problemen zorgt.
Netjes mail gehad (enkele) met ticketnummer en chatgeschiedenis.
Ook kunnen zij vanwege privacy niets zelf uit de app halen of lezen, dat moet je dus allemaal zelf geven.
Omdat ik binnen was gaan zitten tijdens het chatten daarna weer naar de robot gelopen.
Daar bleek dat ik hem de tweede keer niet uitgezet had, en kreeg ik 99 foutmeldingen dat de bumper vast zat......... :X

Daarna nog een keer geprobeerd hem te verrijden met handbediening via bluetooth...........en waarachtig, alles leek het gewoon te doen. *O*
Zelfs de taak bleek nog gepauseerd in de app te staan en ik kon hem zo door laten werken. _/-\o_
Batterij stond nog op 71% en ook de camera werkte gewoon.
Dus hem handmatig teruggereden naar de "boothelling", eenmaal daar aangekomen de taak weer gestart.
Hij bleek daar weer het water in te willen rijden, waar ik hem natuurlijk van tegenhield, en heb hem voorbij dat stukje gezet en verder laten maaien.
Ik ben daarna meegelopen om in te kunnen grijpen tot hij bij het tweede rondje voorbij het kritieke punt was.
Wat wel opviel is dat hij aan de "zuidkant" van de kaart ver van de door mij gemapte border reed, en ook aan de "noordkant" waar verder planten staan hij daar wat verder van af reed dan ik uitgezet had.
Daarna hem maar laten maaien, hij reed zich één keer vast, maar na verzetten deed hij gewoon wat hij moest doen.....in de regen.
Toen ik dit afgelopen nacht schreef stond hij voor de tweede keer op te laden en had hij 67% van de 2799 m2 gemaaid, in slecht weer.

Met de eerste lading haalt hij de parameter 2x en een stuk veld, dan met de tweede lading tot 67% en met de derde lading voltooid hij de taak.
Hier ook waar hij zich in de regen had vastgereden.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Vandaag zag dat er zo uit:
[Afbeelding][Afbeelding]

Vanochtend het cameravak drooggemaakt maar dat is gemaakt om water af te voeren, er zitten gaatjes naar de onderkant en ook alle stekkers zijn gegoten.
[Afbeelding]

Vanochtend de voortuin laten maaien maar daar liep hij al na 25 minuten vast in een kuil.
En die kuil had ik toch echt omzeild. :?
Vanmiddag toen ik weer thuis was geprobeerd de kaart aan te passen, maar dat ging niet. :?
Ik bleef de melding krijgen dat ik pas beginnen kan met aanpassen als ik op de grens sta........... :X
Na wat beter kijken geeft hij gelukkig wel aan hoe ver hij van de grens af staat in de app......en wat blijkt, als ik op de door mij gemapte grens sta dan sta ik nog 0,48 m van de grens af. :? :? :?
Tijdens switchen is dus de hele kaart 48 cm naar het "noorden" verplaatst en dan ligt de grens een halve meter in de sloot.
Dat verklaart waarom hij op punten langs het water zonder begroeiing het water in wil, en bij de begroeiing er een stukje af blijft omdat hij dat ziet als obstakel en er omheen rijdt.
En ook waarom hij aan de "zuidkant" de buitenste lijn op een halve meter van mijn gemapte grens af bleef, op het veld rijdend.

Dat ook aan Mammotion doorgegeven.
En dat ze beter kunnen zeggen dat je voor de zekerheid beter opnieuw moet mappen bij het switchen van RTK naar iNavi en vice versa.
Ik vertrouw nu de grens niet meer nu ik weet dat die overal verschoven liggen en ga toch alles opnieuw mappen.
Gelukkig weet ik alle hindernispunten en ben ik ook bezig om rulle stukken te verharden met graszoden of grindmatten, en kuilen te vullen, dus met droog weer stuur je hem zo in de rondte.
Jammer is het extra werk wel.

Maar toch.......Luba 2 AWD 5000X FTW!!!! d:)b *O* d:)b *O*
IPX6 is dus eigenlijk 15 minuten onderdompelbaar............in de sloot. _/-\o_ _/-\o_
Alles lijkt normaal te reageren. *O* *O*

Dat hoef je met een Husqvarna met IPX5 van bijna 2x zo duur niet te proberen, en met vrijwel alle merken niet, die zijn dan overleden.

Heb ook bij Mammotion aangeboden deze te blijven testen als hij vervangen wordt, om te kunnen zien hoe lang hij meegaat na onderwater geweest te zijn en ivm corrosie. :+
Ik verwacht dat er maar weinig mensen zijn die hun robot in de sloot testen......... :9

Hij gaat nog wel even naar de dealer voor een check.
Vervelend dat dit gebeurd is, maar klinkt alsof de dealer en Mammotion het wel goed en snel hebben opgepakt. Het is wel een punt waar ik nog over twijfel in de aanschaf van een robotmaaier zonder grens draad. Ik heb hier een ingegraven zwembad waar ik natuurlijk een no-go lijn omheen zou maken maar er geen enkele fysieke barrière is om te voorkomen dat de maaier erin zou rijden. En het zwembad ligt relatief dicht langs een planten border, dus weet niet of die überhaupt breder is dan de minimale breedte.
Maar die Luba ziet er wel heel fraai uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 00:22:
[...]
Dan was de vorige keer toch een generale repetitie?
Maar wel fijn dat alles nog werkt, wel hopen dat het zo blijft. Je zet hem ook niet ff in een zak met rijst om te drogen 8).

Was ook mijn grootste zorg bij de slootkant en toen de buurman zag dat ik een robotmaaier rond had rijden, was dat ook zijn eerste vraag en voor hem een reden om nog steeds te twijfelen (zit met dezelfde sloot).

Ik heb de eerste paar keren de afstand tot de slootkant steeds kleiner gemaakt, en nou staat het gras langs die kant zo hoog dat 'ie er niet meer zomaar doorheen gaat, want als hij daar naar beneden gaat kan ik er bijna niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 16:30
Wat zijn nou eigenlijk de grootste verschillen tussen de Mammotion Luba 2 AWD 3000 X en de Segway Navimow X330E (afgezien de prijs)? De Luba lijkt mij qua bouw en stevigheid een stuk beter/geavanceerder.

[ Voor 21% gewijzigd door Sunri5e op 24-05-2025 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Vooral de voorwielen zouden volgens de verkoper (die zowel de mammotion als de segway verkoopt) zouden een zwak punt zijn ivm slijtage van de omniwielen. Ik begreep dat er weinig lagering zit en dat het plastic om ijzer is. Denk dat je met beide op dit moment geen slechte koop doet.

Er staat momenteel een 1500 luba op MP.

[ Voor 7% gewijzigd door gjcvro op 24-05-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik heb in totaal exact 1500 m2 aan gras. Verdeelt over een achtertuin van 1200 m2 en een voortuin van 300 m2. Heb ik dan voldoende aan een Segway Navimow X315E? Als je naar het totale aantal m2 kijkt wordt krap. Maar als je toch op dag 1 de achtertuin laat doen en dag 2 de voortuin dan moet dat toch lukken? Of zit ik er helemaal naast en werkt dat zo niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Sunri5e op 24-05-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:33:
Er staat momenteel een 1500 luba op MP.
Ik zie het maar dat is wel de oude versie of niet? En het is de mini te zien aan de gele zijkanten.

[ Voor 10% gewijzigd door Sunri5e op 24-05-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Sunri5e schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:36:
Ik heb in totaal exact 1500 m2 aan gras. Verdeelt over een achtertuin van 1200 m2 en een voortuin van 300 m2. Heb ik dan voldoende aan een Segway Navimow X315E? Als je naar het totale aantal m2 kijkt wordt krap. Maar als je toch op dag 1 de achtertuin laat doen en dag 2 de voortuin dan moet dat toch lukken? Of zit ik er helemaal naast en werkt dat zo niet?
Precies 1500, of heb je nog verboden zone's, want die gaan er weer af.
Ik heb de X350 en kan ongeveer 3000m2 maaien in 12 uur (van 8 tot 8 ) Ik heb 3 blokken van grofweg 1500m2 en ik laat er 1 of 2 per dag maaien, door de droogte van de laatste tijd heb ik nu geen vast schema.

En de beperking van de oppervlakte is vooral softwarematig, je kunt maximaal 1500m2 inmappen.

[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 24-05-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Sunri5e schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:38:
[...]

Ik zie het maar dat is wel de oude versie of niet? En het is de mini te zien aan de gele zijkanten.
Volgens mij die van vorig jaar (luba 2) . Wel al met de omni wheels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
gjcvro schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:49:
[...]

Volgens mij die van vorig jaar (luba 2) . Wel al met de omni wheels.
Is dat de nieuwste versie? Vind het trouwens flink aan de prijs 199 euro goedkoper dan een nieuwe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Wekko306 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:35:
[...]

Vervelend dat dit gebeurd is, maar klinkt alsof de dealer en Mammotion het wel goed en snel hebben opgepakt. Het is wel een punt waar ik nog over twijfel in de aanschaf van een robotmaaier zonder grens draad. Ik heb hier een ingegraven zwembad waar ik natuurlijk een no-go lijn omheen zou maken maar er geen enkele fysieke barrière is om te voorkomen dat de maaier erin zou rijden. En het zwembad ligt relatief dicht langs een planten border, dus weet niet of die überhaupt breder is dan de minimale breedte.
Maar die Luba ziet er wel heel fraai uit..
Bij zowel gemapt via RTK als via iNavi had ik geen problemen en maaide hij exact wat ik wilde.
Het ging een beetje fout met overschakelen van RTK naar iNavi.
Waarom de kaart bijna een halve meter verschoof zijn ze aan het uitzoeken.
Mijn RTK is niet verplaatst, daar zou hij eigenlijk op moeten ijken, lijkt me.
Of ze moeten aangeven dat je opnieuw moet mappen.

En ik ben echt blij dat ik voor deze gegaan ben, m.n. voor IPX6, twee maaimotoren, AWD en 12 messen.
Daar kon geen enkele concurrent in mee. Zelfs het topmodel van Husqvarna met EPOS niet.
Als je een beetje terrein hebt, ipv een plat grasveldje, dan komt die AWD meer van pas dan je denkt.

En van mij dus ondanks deze fout geen kwaad woord over Mammotion, ze hebben het goed voor elkaar gezien de maairobot gewoon alles doet wat hij voor de duik ook deed.
Ik denk dat dat zeker een USP is als je bv zoals jij een zwembad hebt, of sloten zoals ik, al zou ik niet testen hoe diep hij echt kan. :+

Je moet er niet aan denken dat je dure investering na een maand overleden is door waterschade en niet gedekt door garantie en misschien ook wel de verzekering, of het nu je eigen schuld is of niet.

Maandagochtend gaat hij naar Van Katz, voor een check of andere garantie.

@gjcvro
Wat bedoel met vorige keer een generale repetitie?
Dat hij net te ver naar achter reed en op de rand stond?
Dat was gemapt met iNavi en op een stuk verderop.
Dat probleem was met een update verholpen, dat iets over de grens komen met draaien.

Maar nu wilde hij echt vooruit naar de grens die een halve meter verderop in de sloot bleek te liggen.

Met mappen en maaien via RTK had ik ook geen problemen.

Het heeft dus echt te maken met dat overschakelen van systeem en ijken van de positie op de kaart.

Dus ik kan hem gewoon aanbevelen, zolang je niet overschakelt, maar daar zal vast snel een update over volgen dat de positie gewaarborgd blijft.

En als jullie terreinen niet groter zijn samen dan de maximale mappinggrootte per Luba 2X model, dan kan je dus blijkbaar gewoon een pad naar de buren aanmaken door de sloot. :+ :+ :+

@Sunri5e

Ik denk dat de grootste verschillen zijn tussen Luba 2X t.o.v de Navimow:

All wheel drive tegen twee achterwielen aangedreven.
IPX6 tegen IPX5
80% (38 graden) hellingen tegen 45% (22,5 graden) hellingen
40 cm maaibreedte tegen 23,5 cm maaibreedte
2 maaimotoren met 6 messen tegen 1 maaimotor met 6 messen
kleinere rand van messen tot zijkant tegen motor in het midden dus grotere afstand mes tot zijkant
lawnprinting tegen ????

Maar de Luba mini AWD1500 zou prima voldoen
Die heeft de voordelen en maar 1 motor, en is 1000 goedkoper dan de Navimow. Zelfde afstand mes-zijkant als de Navimow.
Ik zou wel de 2025 versie nemen, al weet ik niet of dat dezelfde is gebleven, die van MP heeft een andere cameramodule (en is een mini ,geen Luba 2).
En of de motor ook twee keer zo sterk is in het 2025 model weet ik niet, bij de Luba 2X (pro) wel
@gjcvro
De omniwielen vervang je na voor 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:54:
[...]

@gjcvro
Wat bedoel met vorige keer een generale repetitie?
Dat hij net te ver naar achter reed en op de rand stond?

En als jullie terreinen niet groter zijn samen dan de maximale mappinggrootte per Luba 2X model, dan kan je dus blijkbaar gewoon een pad naar de buren aanmaken door de sloot. :+ :+ :+
vorige keer: ja, dat momentje. Verder niet te serieus op in gaan, was meer als knipoog.

En nee, ik blijf bij de segway die heeft nou 4500m2 ingemapt staan en buiten een kort gesprekje met de buurman wil ik weinig met hem te maken hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sunri5e schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:36:
Ik heb 1000m2 gras en ben blij dat ik voor de X330 ben gegaan ipv de X315..

Zeker met het oog dat hij jaren mee moet gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:01

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Even een kleine update.

Heb nu een kleine maand de Husqvarna 430rondrijden, in een complexe tuin 3200m2.
De installatie was makkelijk, met de bijgeleverde beugel het referentie station aan mijn gevel gehangen. Stroom aangesloten, en een rondje gaan rijden met de maaier.

Via de app heb ik het diamant patroon gekozen, en dat was het eigenlijk. Ben nu een maand verder, en maaier heeft 1x vastgezeten op een stuk waar ik net gegraven had (los zand). Via de app kun je de mapping aanpassen, en dat kan op de cm. Dus voor de randjes is dat perfect, niet één keer gehad dat de maaier de weg kwijt was, uitval etc.

Verder eigenlijk geen aandachtspunten, dus misschien een beetje saaie review. Maar ben eigenlijk gewoon vergeten dat ie aan het werk is. Gras ziet er top uit, hele subtiele lijnen in het veld (niet van die heftige strepen).

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
Gisteren de knoop doorgehakt en de Husqvarna 410X Nera gekocht voor mijn achtertuin (600m2 gazon).
Moet tot midden juni wachten en dan is deze weer binnen bij mijn dealer. Er loopt nu een actie tot eind juni dat de epos kit gratis geleverd wordt. Heb het referentie station en de beugel al wel meegenomen en ga die meting Hemelvaartsdag alvast monteren.

Doorslag voor de aankoop zijn de goede reviews, zijn de kantenmaaifunctie (heb 9 cortenstaalbloembakken in mijn gazon), de verwachte lange levensduur, beschikbaarheid van reserve onderdelen en goede ervaringen met het merk en de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgcc
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-05 07:45
Hi tweakers,
Ik volg dit topic al een tijdje, en ben voornemens op korte termijn een robotmaaier te kopen, maar twijfel tussen de Eufy E15, en de Segway i108E. Het gaat om een gazon van een kleine 600m2, een deel met een strakke helling van een procent of 20, met obstakels als een trampoline, speeltoestellen en een hond. Verder staan er een paar bomen die wellicht het satelietontvangst wat in de weg zitten.

Ik lees hier heel veel positieve reacties over de i108E, maar ben wat bezorgd over de GPS dekking door de bomen.
Bij de Eufy lees ik dat de software nog wel wat updates kan gebruiken, en de maaier regelmatig sporen trekt. maar dat deze qua degelijkheid en gebruiksgemak deze toch ook wel erg goed is in zijn prijs/kwaliteit.

Hebben jullie wellicht nog interessante ervaringen voor deze afweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Navi schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:56:
Heb sinds gisteren een Navimow X330 rijden als vervanger voor de Landroid L1000.

3 zones, net geen 1000m2, inclusief een no-go zone (vijver)..wel extra ruim gehouden want het zou zonde zijn als hij er op dag 1 in rijd.
Hoi Navi, wij zijn ook op zoek naar een robotmaaier zonder draad. Onze standaard tuinleverancier doet alleen Stiga - en hij adviseerde daarmee om zeker een meter buiten de vijver te blijven. Dat vond ik te onhandig, dus verder gekeken.

Nou heb ik ook grote interesse in de Segway X3, ook omdat die meer sensoren en een camera heeft, maar ben dus wel even benieuwd naar jouw ervaringen. Hoe dicht kan hij op de vijver rijden? Is hij wel eens per ongeluk over de grens gegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
willemd schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:06:
[...]

Hoi Navi, wij zijn ook op zoek naar een robotmaaier zonder draad. Onze standaard tuinleverancier doet alleen Stiga - en hij adviseerde daarmee om zeker een meter buiten de vijver te blijven. Dat vond ik te onhandig, dus verder gekeken.

Nou heb ik ook grote interesse in de Segway X3, ook omdat die meer sensoren en een camera heeft, maar ben dus wel even benieuwd naar jouw ervaringen. Hoe dicht kan hij op de vijver rijden? Is hij wel eens per ongeluk over de grens gegaan?
Ik heb juist bij diverse grenzen aangegeven vision uit te zetten, omdat hij te voorzichtig is met de plantjes en de randen. Loopt hier nou voor de 3e week rond geloof ik, en heb hem intussen ook strakker langs de sloot gezet. Nou geeft dat weinig risico, omdat gras daar inmiddels zo hoog is dat hij daar toch niet door komt. Maar hij heeft zich er ook nog niet op vastgereden. En anders voor de mammotion gaan, die kan duiken 8) (zie een paar posts geleden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Ik heb 50 cm rondom de vijver een no-go zone gemaakt en daar houd hij zich prima aan, zit te denken deze iets te verkleinen naar 30cm oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

Tip die ik trouwens nog kreeg: Span een staalkabel(tje) op een paar cm hoogte, dan kan hij er nooit in. Hangt een beetje af hoe je de vijver gebruikt, bij een zwembad is het niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
gjcvro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:40:
[...]

Tip die ik trouwens nog kreeg: Span een staalkabel(tje) op een paar cm hoogte, dan kan hij er nooit in. Hangt een beetje af hoe je de vijver gebruikt, bij een zwembad is het niet praktisch.
Die robot niet, iemand die je vijver komt bewonderen kan nog wel eens een snoekduik maken door die tripwire >:)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Himalaya schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:36:
[...]

Die robot niet, iemand die je vijver komt bewonderen kan nog wel eens een snoekduik maken door die tripwire >:)
Als je dan maar zorgt dat je een camera klaar hebt is dat toch prima? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
gjcvro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:37:
[...]

Als je dan maar zorgt dat je een camera klaar hebt is dat toch prima? :P
Beetje robot heeft tegenwoordig een camera. :9

Mijn Luba staat inmiddels, ondanks dat alles het gewoon probleemloos doet, bij de dealer voor een check-up, of vervanging door Mammotion.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 26-05-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21
Mijn robotmaaier komt op de een of andere manier niet meer in het midden van het grasveld. Het is een wat ouder beestje, waarvan de controle lampjes voor de draad helaas zijn overleden. Telkens als de maaier vrolijk naar het midden rijdt, keert hij op de helft om alsof hij een draad tegenkomt en niet verder mag.

Kan het zijn dat dit een symptoom is van kabelbreuk? Dan ga ik daar eens even naar zoeken in het gras.

[ Voor 18% gewijzigd door koentjuh op 27-05-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 08:38
Teijgetje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:24:
[...]

Mijn Luba staat inmiddels, ondanks dat alles het gewoon probleemloos doet, bij de dealer voor een check-up, of vervanging door Mammotion.
Waarom dan?

Moet zeggen dat ik toch ook veel negatieve ervaringen lees de laatste tijd over kwaliteit en service bij mamamotion. Waardoor ik toch twijfel om nog voor een Luba te gaan en liever safe ga en wat meer betaal voor een Husqvarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sinds korte tijd een Navimow i105. Kaart maken ging makkelijk, hoewel de navimow geen obstakeldetectie aan heeft staan tijdens het inleren en je dus tegen een muur aan kan rijden.
Enige nadeel dat ik tot nu toe heb ervaren is dat het wifi netwerk op 2.4ghz moet zijn en dat de ontvangst van de navimow ronduit beroerd is. Zelfs met een AP verplaatsen tot achter het raam op 3 meter van de maaier geeft maar 2 bars en een matige verbinding. Hopelijk dat daar nog een softwareupdate voor gaat komen, of is daar toevallig al een "hack" voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
gjcvro schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb juist bij diverse grenzen aangegeven vision uit te zetten, omdat hij te voorzichtig is met de plantjes en de randen. Loopt hier nou voor de 3e week rond geloof ik, en heb hem intussen ook strakker langs de sloot gezet. Nou geeft dat weinig risico, omdat gras daar inmiddels zo hoog is dat hij daar toch niet door komt. Maar hij heeft zich er ook nog niet op vastgereden. En anders voor de mammotion gaan, die kan duiken 8) (zie een paar posts geleden)
Moet toch nog even op mezelf terugkomen. Nou stond hij ineens hulpeloos in een plantenborder vast. En ook niet een klein beetje maar de hele maaier stond in de border. Is ook wel een erg vervelend plek voor hem helling en een richel naar de border, maar dit moet ie niet te vaak doen, anders moet ik de rand toch iets minder scherp zetten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:25
@theHoff Ik heb een extra Deco zender in de garage staan - aan de kant van de tuin. Geen wifiproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Omdat hij een kwartier onder water heeft gelegen?
Moet zeggen dat ik toch ook veel negatieve ervaringen lees de laatste tijd over kwaliteit en service bij mamamotion. Waardoor ik toch twijfel om nog voor een Luba te gaan en liever safe ga en wat meer betaal voor een Husqvarna.
Weet je zeker dat jouw gebrek aan kwaliteit en service, wat je leest, het 2025 X-model betreft, de pro, eigenlijk de Luba 3?
Niet gewoon over de Luba 2? Het vorige model met minder messen, minder AI en half zo sterke motoren?
En dan ook nog vaak besteld via Amazon oid, dus terugsturen via de post?

De service van Van Kats, mijn dealer, is geweldig.
Gisteren gebracht om 14:20 uur.
Ik kon hem vanochtend al weer ophalen, ik werd om 11 uur gebeld of ik de robot kon delen zodat ze hem konden testen, maar hij stond klaar.

Het loopt verder bij Mammotion.

Er zat een klein beetje vocht in, wat drooggemaakt is, daarna hebben ze hem getest.
Alles werkt naar behoren.
Dus binnen 21 uur nagekeken terug, hoeveel service wil je hebben?

En een robot die een kwartier op de bodem van een sloot stond en waar niets aan mankeert.......hoeveel kwaliteit verlang je dan wel niet?
Ik weet namelijk 100% zeker dat een voor mij vergelijkbare Nera 450X met IPX5 rating of 550pro/Epos met IPX4 rating, van 2000 euro duurder dan de Luba 2 5000X, en met minder mogelijkheden en kortere garantie, deze duik niet overleefd hadden.
(En dat zelfs op het droge deze mowers van Husqvarna mijn terrein niet aankunnen zonder 4wd, dat je dan al naar een ruim twee keer zo dure, in de aanbieding, 535 AWD Epos moet, met IPX4 rating. 8)7 )
Eerlijkheidshalve moet ik wel er bij zeggen dat je nu 6 extra longlife-mesjes van samen €30, gratis bij die Huskies van 5k en 7k krijgt. _/-\o_ _/-\o_

Maar als je googled op Automow + problemen, dan krijg je ook genoeg te lezen...... ;)

En dan natuurlijk de te hooggespannen verwachtingen als je een robot aanschaft. Ik denk dat iedereen denkt nooit meer een vinger uit te steken naar het gazon. :+

Maar je moet natuurlijk doen waar je je goed bij voelt, ook die 3k voor mijn IPX6 robot is al veel geld.
5k nog veel meer, of 5,5k of 7k als de epos-aanbieding verloopt. ;)

Zo heb ik wel alvast een volgbootje gekocht voor de zekerheid....... :+

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 27-05-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-05 21:21
Overal korting ivm met vakantiegeld, behalve op de robotgraamaaiers...zucht

Ben op zoek naar eentje zonder draad en 300m2 gras

Deze opties komen naar boven. Iemand ervaring of alternatieven?

ambrogio l60 elite+
segway navimow h500e

Vind het nogal prijzig voor <half uurtje zelf maaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

bartsony schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:43:
Overal korting ivm met vakantiegeld, behalve op de robotgraamaaiers...zucht

Ben op zoek naar eentje zonder draad en 300m2 gras

Deze opties komen naar boven. Iemand ervaring of alternatieven?

ambrogio l60 elite+
segway navimow h500e

Vind het nogal prijzig voor <half uurtje zelf maaien
Kijk eens naar de Segway Navimow I 105.
Die ging de laatse tijd weg voor rond de € 850-900.
En kan alles wat je wilt, dus value for money.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Teijgetje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Omdat hij een kwartier onder water heeft gelegen?
Dat was niet op te maken uit de post die ik deed quoten. Bedankt voor de verheldering.

[...]
Weet je zeker dat jouw gebrek aan kwaliteit en service, wat je leest, het 2025 X-model betreft, de pro, eigenlijk de Luba 3? Niet gewoon over de Luba 2? Het vorige model met minder messen, minder AI en half zo sterke motoren? En dan ook nog vaak besteld via Amazon oid, dus terugsturen via de post?
Dat zou goed kunnen. Nergens benoem ik dat ik specifiek het 2025x model bedoel of die op het oog had of dat het gaat om bij "van Kats" gekochte robots toch?
En een robot die een kwartier op de bodem van een sloot stond en waar niets aan mankeert.......hoeveel kwaliteit verlang je dan wel niet?
Even een greep wat er al in 2 dagen aan klachten gepost wordt:
https://www.reddit.com/r/...s/1kwl9du/charging_issue/
https://www.reddit.com/r/...pposed_to_have_this_high/
https://www.reddit.com/r/...e_an_account_for_support/
https://www.reddit.com/r/...t_rtk_0_satelites_luba_2/
https://www.reddit.com/r/...luetooth_issue_has_never/
https://www.reddit.com/r/...itches_and_inconsistency/
https://www.reddit.com/r/...ments/1kvsh2q/loose_disc/
https://www.reddit.com/r/...ld_fathers_1500_after_he/
https://www.reddit.com/r/..._update_havent_been_able/

Ik volg de sub al wat maandjes en heb dus echt al 100de van dit soort posts gezien. Dat geeft gewoon weinig vertrouwen. Ondanks dat het op papier dus echt super producten lijken. Dan vraag ik mij af of goedkoop niet duurkoop is en je over 2 jaar het ding kunt weg gooien.
Ik weet namelijk 100% zeker dat een voor mij vergelijkbare Nera 450X met IPX5 rating of 550pro/Epos met IPX4 rating, van 2000 euro duurder dan de Luba 2 5000X, en met minder mogelijkheden en kortere garantie, deze duik niet overleefd hadden.
Misschien kan je je zelf ook de vraag stellen of deze überhaupt wel in de sloot terecht waren gekomen.

Het lijkt alsof je je heel erg aangevallen voelt omdat ik twijfels heb over het merk waarvan jij ook iets hebt. Dat is nergens voor nodig. Prima om met argumenten te komen waarom ik het fout heb want daar leer ik alleen maar van en daarvoor kom ik hier juist. Maar probeer misschien iets minder emotioneel te reageren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Mirved schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Dat was niet op te maken uit de post die ik deed quoten. Bedankt voor de verheldering.

[...]

[...]

Dat zou goed kunnen. Nergens benoem ik dat ik specifiek het 2025x model bedoel of die op het oog had of dat het gaat om bij "van Kats" gekochte robots toch?

[...]

Even een greep wat er al in 2 dagen aan klachten gepost wordt:
https://www.reddit.com/r/...s/1kwl9du/charging_issue/
https://www.reddit.com/r/...pposed_to_have_this_high/
https://www.reddit.com/r/...e_an_account_for_support/
https://www.reddit.com/r/...t_rtk_0_satelites_luba_2/
https://www.reddit.com/r/...luetooth_issue_has_never/
https://www.reddit.com/r/...itches_and_inconsistency/
https://www.reddit.com/r/...ments/1kvsh2q/loose_disc/
https://www.reddit.com/r/...ld_fathers_1500_after_he/
https://www.reddit.com/r/..._update_havent_been_able/

Ik volg de sub al wat maandjes en heb dus echt al 100de van dit soort posts gezien. Dat geeft gewoon weinig vertrouwen. Ondanks dat het op papier dus echt super producten lijken. Dan vraag ik mij af of goedkoop niet duurkoop is en je over 2 jaar het ding kunt weg gooien.

[...]

Misschien kan je je zelf ook de vraag stellen of deze überhaupt wel in de sloot terecht waren gekomen.

Het lijkt alsof je je heel erg aangevallen voelt omdat ik twijfels heb over het merk waarvan jij ook iets hebt. Dat is nergens voor nodig. Prima om met argumenten te komen waarom ik het fout heb want daar leer ik alleen maar van en daarvoor kom ik hier juist. Maar probeer misschien iets minder emotioneel te reageren.
Jij hebt het over slechte bouwkwaliteit en service.........
En dan moet ik dus begrijpen dat je dat via een "non dealer" kanaal bedoelt en niet via een dealer, sorry, dat kon ik er niet uit opmaken.

En Emotioneel? Nee hoor, ik vertel wat mij overkomen is en hoe dat afgehandeld werd, en probeer daar geen oersaai verhaal van te maken, Jij trok de bouwkwalteit en service toch in twijfel? Of las ik dat verkeerd?
Je ging liever voor iets duurders en zekerders toch dan?
Dus als ik je uitleg hoe mijn ervaring met dealer en Mammotion haaks staat op door jou gelezen problemen dan voel ik me aangevallen? 8)7
Een vergelijkbare Husqvarna voor mijn terrein kost nu 6100 euro, met korting, en dan kan hij minder en is maar IPX4, dat is waar ik beter voor zou kunnen gaan zeg je onderhand.
Dat noem ik dus niet iets duurder maar heel veel duurder, en niet een stapje terug maar een sprong.
Zo heb ik dan met 22 cm maaibreedte een ca 2 x zo lange maaitijd en imo is Husqvarna een soort Apple aan het worden, alles, zelfs extra mesjes, moet je er voor veel geld bijkopen.

En de vraag is inderdaad niet óf die ook in de sloot terecht was gekomen.
En niet alleen door een kaartwissel, want de Husqvarna`s hebben geen ondersteunng via 4g, camera en AI, dus die kaartwissel was er niet gekomen, die hebben alleen de Epos en daarmee zijn ze ongeschikt/blind voor als je bomen hebt, ze hebben alleen sensoren om op te vertrouwen dus waarschijnlijk hadden die zonder kaartwissel ook het water wel gevonden aangezien ze dan ergens tegenaan moeten bumpen, wat er dan niet is.
Dealers raden ze zelfs af als je bomen hebt vanwege geen ontvangst van satellieten daardoor.
En als je ziet aan hoeveel water je een IPX4 apparaat 5 minuten mag onderwerpen, dat is echt weinig, dan vraag ik me af of die 550pro een duik zou overleven. (is het zo minder emotioneel opgeschreven?)

En na twee jaar dan is de garantie van Husqvarna misschien afgelopen als je geen care-plus (vanaf €1044/3jaar) of Garantie-plus (vanaf €99/j) hebt afgesloten, en is het junk als hij echt stuk gaat, maar heb ik dan nog twee jaar garantie over. ;)
Hoezo goedkoop is duurkoop?

Van je klachtenlijstje denk ik er een paar simpel op te kunnen lossen met upgraden van alles naar de laatste versie, maaier en RTK moeten op dezelfde versie zitten en ook de app zou ik persoonlijk op de laatste versie houden.
En alles aangedraaid te houden en schoon te maken, als er bij mij een takje meedraait of gras zich ophoopt onder de beschermkap dan maakt hij ook gelijk meer geluid.
Het bluetooth-Apple verhaal zou ik niet weten, zelf geen fan van Apple dus in troubleshooting daarin zou ik niet weten.
Ik heb gewoon via in-app-chat en mail contact met Mammotion, hoe je een account aanmaakt via hun website en inlogt zou ik niet weten. Maar als ik ergens drie keer niet kan inloggen met het wachtwoord wat ik meende te hebben gebruikt, dan gebruik ik de wachtwoord vergeten functie, en laat dat nu de oplossing zijn voor dat probleem.
Laadproblemen heb ik niet, geen idee of het laadstation goed is opgesteld dan en of de robot daar op de juiste wijze bij is aangemeld.

Maar goed, Ik heb geen idee van de oplage van de Luba`s er zal vast ook eens een fout in zitten, reden om hem via een dealer in Nederland te kopen waar je met problemen terecht kan en die hem kan repareren (onder garantie) wanneer nodig.
Dat geldt voor eigenlijk alles, Mercedessen hebben ook problemen, niet alle, maar de dealer helpt je.

En zo heeft jouw betrouwbare Husqvarna ook zijn eigen lijstje, een kleine greep:
https://www.reddit.com/r/...d_after_firmware_upgrade/
https://www.reddit.com/r/.../automower_husqvarna_420/
https://www.reddit.com/r/...near_leaves_tall_patches/
https://www.reddit.com/r/...r_mowing_transport_paths/
https://www.reddit.com/r/...dealer_pulled_a_fast_one/

En zo kan ik nog even doorposten als ik het topic verder bekijk.
Maar onnodig, je begrijpt vast wat ik bedoel, alles waar veel van op de markt is heeft af en toe een dingetje. ;)

Ik kan natuurlijk Husqvarna ook gelijk betichten van slechte software, twjifelachtige bouwkwaliteit en overpricede plastic zooi gezien het haast niets weegt.
Maar of die conclusie geldt, net als voor Mammotion, laat ik aan jou. :+

Nogmaals, koop waar je je goed bij voelt als je zo veel geld uit gaat geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
Sorry ik vind dit geen prettige manier van converseren. Ik laat het hier bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:01

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Ik geef je geen ongelijk, de toon van het topic is behoorlijk verschoven.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Eens. Komt bij mij over alsof iemand zichzelf probeert te overtuigen door anderen te overtuigen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Ik denk dat @Teijgetje gewoon een tegengeluid wil laten horen en dan is het aan een ieder om daar de nuttige/minder nuttige info uit te filteren. Ik zie nog steeds veel nuttige posts voorbij komen waarbij men tips krijgt over de aan te schaffen machine. Het maakt mij ook echt niet uit wat een ander koopt, ik kan alleen informatie delen over mijn ervaringen. Laatste tendens is wel vaak in het topic 'ik heb zo'n gazon, welke moet ik kopen'? Daar mag wat mij betreft wel wat meer eigen initiatief in getoond worden waarom men 2 of 3 machines op de shortlist heeft. Waarbij er daarnaast een vraag gesteld wordt of er opties gemist worden. Ik zie dit voornamelijk een topic om ervaringen te delen omdat er wel veel kennis/ervaring rondloopt.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24
Ik heb als scheiding van mijn voor en achtertuin een poort staan waar de navimow i108 onderdoor kan.
In het midden staat een paaltje voor de stevigheid aangezien we hem hebben moeten verhogen zodat de maaier er onderdoor kon.
Hier is netjes een 20cm steen omheen gelegd maar de navimow blijft daar nog 20cm vanaf, is dit op te lossen met een no vision zone? Of bots ie er dan alleen tegenaan en graaft ie misschien gaten met zijn wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
TheMystery schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:08:
Ik heb als scheiding van mijn voor en achtertuin een poort staan waar de navimow i108 onderdoor kan.
In het midden staat een paaltje voor de stevigheid aangezien we hem hebben moeten verhogen zodat de maaier er onderdoor kon.
Hier is netjes een 20cm steen omheen gelegd maar de navimow blijft daar nog 20cm vanaf, is dit op te lossen met een no vision zone? Of bots ie er dan alleen tegenaan en graaft ie misschien gaten met zijn wielen?
Als ik moet gokken botst en probeert hij er omheen te gaan. Je kunt ook nog proberen een kleine no go zone om de paal te maken? geen idee hoe klein die kan zijn, ik heb er hier 1 gemaakt om de stam van een boom, en dat ging goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24
gjcvro schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:11:
[...]

Als ik moet gokken botst en probeert hij er omheen te gaan. Je kunt ook nog proberen een kleine no go zone om de paal te maken? geen idee hoe klein die kan zijn, ik heb er hier 1 gemaakt om de stam van een boom, en dat ging goed.
Oké zal het eens proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimpus
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04:53
Na een paar weken mee te lezen de Luba 2 3000 X gehaald. Dankzij wat ik hier gelezen heb geen verrassingen:

* Bij dealer opgehaald om zeker geholpen te worden bij eventuele problemen
* Toestel voelt stevig en degelijk aan
* App ziet er gelikt uit .... Maar ow boy probeer maar eens iets terug te vinden...
* Maai resultaten zien er prima uit!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
SerealKiller schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:52:
Ik geef je geen ongelijk, de toon van het topic is behoorlijk verschoven.
RobertMaes schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:06:
Eens. Komt bij mij over alsof iemand zichzelf probeert te overtuigen door anderen te overtuigen.
Dan vraag ik me af hoe je wel mag reageren hier?
Zoals @Mirved reageren zonder eerdere posts te lezen en daarna stellen dat het uit de door hem/haar gequote laatste post niet te halen is mag wel? Terwijl ik echt dacht het allemaal uitgelegd te hebben eerder.
Of waar je het wel over mag hebben?
Want als ik antwoord op zijn/haar bericht dan krijg ik een vaag antwoord, het zou overal over kunnen gaan want hij/zij had het niet exact benoemd?
En welke toon mag je dan wel gebruiken? Want de toon is verschoven? Moeten er bloemetjes bij? Of zijn we volwassen mensen en kun je gewoon discussiëren?
Ik snap dat niet helemaal, temeer omdat ik meerdere keren heb aangegeven dat je vooral moet kopen waar je je goed bij voelt bij een dure aanschaf.
Ik probeer dus zeker niet iemand perse naar Mammotion te overtuigen als hij/zij dat niet wil.

Je mag blijkbaar niet tegen iemand ingaan?
Dan probeer je jezelf te overtuigen door anderen te overtuigen?
Je mag blijkbaar ook niet blij zijn met jouw robot? Want dan probeer je jezelf te overtuigen door anderen te overtuigen?
Je mag ook blijkbaar niet van het duurste merk laten zien dat daar ook problemen mee zijn. Niet om het merk aan te vallen, gewoon om te laten zien dat elk merk zijn problemen heeft.
Is Husqvarna hier heilig verklaart? Dat wist ik niet. ;)
Of heb ik mijn Luba in jullie ogen heilig verklaart? Nu hij gedoopt is...... :+

Of zijn wat langere posts ongewenst ivm TLDR? Misschien vallen al mijn posts dan wel onder TLDR. :+

Waar is dit topic dan voor?
Blijkbaar niet om ervaringen uit te wisselen of een antwoord te geven.

Heeft advies dan nog wel zin als daar om gevraagd wordt?
Of wat voor advies mag je dan wel geven? "Vraag uw dichtsbijzijnde dealer voor informatie"?

Maar misschien praat het makkelijker IRL?
Kan je elkaar in de ogen kijken en zien of iemand tegen je staat te schreeuwen of iets gewoon uitlegt. ;)
Kom lekker BBQ-en hier en neem je Husqvarna, 435, 550 Pro, of ander merk mee, om te testen op ons terrein, hier kom je alles tegen waar robots moeite mee kunnen hebben.
Een Groot Tweakers Robotmaaiers Testdag-event. :P
Ik laat alles dan wel even hoger groeien als dat gewenst is.
Dan kunnen jullie mij laten zien dat de Luba 2X Pro helemaal niet zo goed is, en ik toevallig een exemplaar heb zonder problemen, de uitzondering op de regel.

Hij draait namelijk inmiddels weer probleemloos zijn rondjes, ook nu, in het stikdonker. ondersteund door verlichting, camera, AI en sensoren.
En gezien ik vandaag opnieuw gemapt heb om zeker te zijn van de grenzen, verwacht ik verder geen problemen meer omdat ik die voorheen ook niet had met kaarten gemapt met RTK, of gemapt met iNavi zonder gemonteerde/opgestelde RTK
Ik heb ze nu gemapt met iNavi terwijl de RTK een vaste plek heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2025 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Teijgetje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 00:00:
[...]

[...]

Zoals @Mirved reageren zonder eerdere posts te lezen en daarna stellen dat het uit de door hem/haar gequote laatste post niet te halen is mag wel? Terwijl ik echt dacht het allemaal uitgelegd te hebben eerder.
Want als ik antwoord op zijn/haar bericht dan krijg ik een vaag antwoord, het zou overal over kunnen gaan want hij/zij had het niet exact benoemd?
En welke toon mag je dan wel gebruiken? Want de toon is verschoven? Moeten er bloemetjes bij? Of zijn we volwassen mensen en kun je gewoon discussiëren?
Ik snap dat niet helemaal, temeer omdat ik meerdere keren heb aangegeven dat je vooral moet kopen waar je je goed bij voelt bij een dure aanschaf.
Ik probeer dus zeker niet iemand perse naar Mammotion te overtuigen als hij/zij dat niet wil.

Je mag blijkbaar ook niet blij zijn met jouw robot? Want dan probeer je jezelf te overtuigen door anderen te overtuigen?
Je mag ook blijkbaar niet van het duurste merk laten zien dat daar ook problemen mee zijn. Niet om het merk aan te vallen, gewoon om te laten zien dat elk merk zijn problemen heeft.

Of zijn wat langere posts ongewenst ivm TLDR? Misschien vallen al mijn posts dan wel onder TLDR. :+

Of wat voor advies mag je dan wel geven? "Vraag uw dichtsbijzijnde dealer voor informatie"?

Kan je elkaar in de ogen kijken en zien of iemand tegen je staat te schreeuwen of iets gewoon uitlegt. ;)
Kom lekker BBQ-en hier en neem je Husqvarna, 435, 550 Pro, of ander merk mee, om te testen op ons terrein, hier kom je alles tegen waar robots moeite mee kunnen hebben.
Dan kunnen jullie mij laten zien dat de Luba 2X Pro helemaal niet zo goed is, en ik toevallig een exemplaar heb zonder problemen, de uitzondering op de regel.

Hij draait namelijk inmiddels weer probleemloos zijn rondjes, ook nu, in het stikdonker. ondersteund door verlichting, camera, AI en sensoren.
En gezien ik vandaag opnieuw gemapt heb om zeker te zijn van de grenzen, verwacht ik verder geen problemen meer omdat ik die voorheen ook niet had met kaarten gemapt met RTK, of gemapt met iNavi zonder gemonteerde/opgestelde RTK
Je hebt niets verkeerds gedaan of gezegd.
Sterker nog, ik vond het zo waardevol dat we hier ook tot aanschaf van robotmaaier zijn gegaan.
Maar dan een X315 :P

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjcvro
[...]

[...]

Beetje tldr; beetje te veel hosanna, maar doe vooral lekker je ding :9B het forum wordt nog altijd gemaakt door zijn gebruikers en niet iedereen kan hetzelfde doen want dan wordt het zo saai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:46
[...]

[...]

Ik ben ook aan het kijken voor een robotmaaier en twijfel ook nog tussen de Luba of de Segway.

Er zijn bij de Luba nog wat zaken die me onduidelijk zijn ivm met navigatie/oa. Als je mapped met RTK, en de Luba rijdt onder bomen en verlies signaal, neemt iNavi dan over? Ik heb redelijk wat twijgen liggen in een deel van de tuin (die grenst aan een bos en mogelijk ook weinig signaal heeft) Hoe reageert de Luba hierop. Rijdt hij erover en probeert hij elke tak te vermijden? In een ander deel van de tuin heb ik over een meter of 8 verschillende lange stapstenen met daartussen telkens 40 cm gras. Kan ik de Luba dit ook probleemloos laten maaien? Of gaat hij de stapstenen als obstakel zien?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:50
Ik zou de Hookii overwegen voor grote tuinen en weinig bereik. Geen gezeur met ontvangst etc. Gewoon altijd goed maaien.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Artbij schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:08:
Ik zou de Hookii overwegen voor grote tuinen en weinig bereik. Geen gezeur met ontvangst etc. Gewoon altijd goed maaien.
Ik zou daar juist voor een maaier gaan waarbij er een dealer dichtbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
gjcvro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:41:
[...]

Ik zou daar juist voor een maaier gaan waarbij er een dealer dichtbij zit.
Waarom? Koop je er een van dusdanig slecht kwaliteit dat je vaak terug moet?

Hookii repareert ook binnen twee weken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:21
theHoff schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:19:
Sinds korte tijd een Navimow i105. Kaart maken ging makkelijk, hoewel de navimow geen obstakeldetectie aan heeft staan tijdens het inleren en je dus tegen een muur aan kan rijden.
Enige nadeel dat ik tot nu toe heb ervaren is dat het wifi netwerk op 2.4ghz moet zijn en dat de ontvangst van de navimow ronduit beroerd is. Zelfs met een AP verplaatsen tot achter het raam op 3 meter van de maaier geeft maar 2 bars en een matige verbinding. Hopelijk dat daar nog een softwareupdate voor gaat komen, of is daar toevallig al een "hack" voor?
5 ghz zal die echt niet gaan doen, dat zal een beperking zijn in de gebruikte chipset in de maaier.
Waar ik tegenaan liep bij ingebruikname was dat ie maar een wifi wachtwoordlengte van 32 tekens ondersteunt. Ik heb 127 tekens wachtwoord, ik heb maar een gastnetwerk aangemaakt voor de maaier met 32 tekens wachtwoord. Bij mij heeft de wifi maar één blokje, maar dat weerhield hem er niet van om bij het eerste gebruik de firmware in de maaier te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Artbij schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Waarom? Koop je er een van dusdanig slecht kwaliteit dat je vaak terug moet?

Hookii repareert ook binnen twee weken.
Met gestrekt been.
Is redelijk accuraat.
Maar nee natuurlijk niet.
Verder heeft het denk ik weinig zin om deze discussie voort te zetten.
Ik geef aan wat IK zou doen, wat een ander dar mee doet: succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
pauldaytona schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:55:
[...]

5 ghz zal die echt niet gaan doen, dat zal een beperking zijn in de gebruikte chipset in de maaier.
Waar ik tegenaan liep bij ingebruikname was dat ie maar een wifi wachtwoordlengte van 32 tekens ondersteunt. Ik heb 127 tekens wachtwoord, ik heb maar een gastnetwerk aangemaakt voor de maaier met 32 tekens wachtwoord. Bij mij heeft de wifi maar één blokje, maar dat weerhield hem er niet van om bij het eerste gebruik de firmware in de maaier te updaten.
Ik denk dat de gedachtengang ook is dat 2.4GHz veel beter door muren etc gaat. In heb mijn AP in de achtertuin staan met zowel 5 als 2.4GHz aan en voor het huis heb ik nog wel 2.4GHz beschikbaar terwijl de 5 niet door/om het huis heen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Vannacht probleemloos laten maaien.
Overdag gemapt met iNavi. De RTK staat ook aan.

Voor de zekerheid vannacht toch maar even meegelopen bij waar hij eerder het water in reed.
Op 3 minuten maait hij daar, op 5 minuten is nog zo`n stukje waar het land ophoudt zonder waarschuwing.
Uiteindelijk op 3175 m2 (voortuin en veld) geen enkele foutmelding gehad, alleen melding dat hij ging opladen.

`s Nachts met AI, met licht, camera en sensoren, onder bomen en langs struiken, houdt hij een iets grotere veiligheidsafstand aan dan overdag.
Maar ook om niet opgegeven bomen en struiken, waar ik geen no-go omheen heb gelegd, heeft hij probleemloos gemaaid.

Hier is het veld al flink nat door eerdere regen.

Misschien lijkt hij wat herrie te maken, dat is meer omdat ik er direct achter loop en het maaidek vol nat gras zat.
Bij ons is het `s nachts echt doodstil, maar je kunt de kikkers er bovenuit horen.
En `s ochtends bleek er ook een vogelveer mee te draaien, toen had hij ruim 2500 m2 gemaaid en heb ik hem even schoongespoten voordat ik hem door liet maaien.
Het had vannacht geregend. wat voor meer grasplak zorgt.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2025 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:38

YJB

Waarom maai je s-nachts? Het gras is dan vochtig, lijkt me niet best voor het resultaat. Ik start zelf meestal om 11.00 of zo, behalve de zones waar dan nog schaduw is, die probeer ik later op de dag te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dat vraag ik me ook af. Tot nog toe was het best mogelijk om overdag tussen de buien door te maaien. Alleen gisteren ging de maaier naar binnen voor de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:01:
Dat vraag ik me ook af. Tot nog toe was het best mogelijk om overdag tussen de buien door te maaien. Alleen gisteren ging de maaier naar binnen voor de regen.
Ik weet natuurlijk jullie gazongrootte niet, maar voor 3175 m2 is hij van 20:46 tot 14:05 aan het maaien, dat is ruim 17 uur incl opladen en omrijden.
Normaal begint hij via schema om 6:15 te maaien overdag, om de twee of drie dagen en elke maaibeurt versprongen, 28 en 38 cm baanbreedte om en om zodat hij niet elke rit dezelfde sporen rijdt, en dat gras dus ook gemaaid wordt.
Dat had ik waarschijnlijk toch niet tussen de buien door kunnen doen.
En normaal laat ik hem daarna nog de achterste drie zones, 210 m2, maaien, waar het nu te nat is. (ik moet even de plassen no-go maken)
En de overige 7 zones zullen ook ruim 2000 m2 zijn samen, met veel meer rijden er bij.
Niet maaien op regenachtige dagen heb ik dan ook uitgeschakeld.

Ik had sinds vrijdag niet meer gemaaid omdat ik opnieuw moest mappen en de maaier ook even voor controle weg moest.
Dat ik hem dinsdagochtend al terug had was dus fijn, maar voor re-mappen werd het pas woensdagmiddag.

Er was eerder veel regen bij ons deze week en normaal kan ik dan al niet meer met de maaitractor het veld op.
Er blijft dan water staan op het veen.
De Luba had er geen last van, al staan helemaal achterin ook wel een paar flinke plassen waar ik hem niet kan laten maaien.
En er werd nog meer regen verwacht tot aan het weekend, dus ik wilde het zeker daarvoor gemaaid hebben.

Ik ben zeker tevreden over hoe een nat gemaaid veld er uit ziet, al is het natuurlijk mooier als het droog gemaaid wordt.
Het maaidek zit dan wat voller met nat gras, al blijven de bladen met messen goed schoon met AZ56 .

Het veld ziet er natgemaaid zo uit.

6:30 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6M0syDmYJMpt6afL04tSefzPKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZYvl6FI9EDpCxFk2yEQIwGT.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r181XJmJdQyGhcAMTFpJwNtMz94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TbFDQWzjQSekwPQTorB4iU5.png?f=fotoalbum_large

11 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lN4ocz5FkBqrIStufZy9H41Ew0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvaRbs8aOdt8mbGpKZLAnwol.png?f=fotoalbum_large

Dit was het maaidek vanmiddag om 14: 29, na 3175 m2, toen hij klaar was.
Ik had hem dus wel om 7 uur ook schoongespoten toen hij op ging laden en die veer er uitgehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84h-oIN9FoP8_LIN5VojGXNQ8Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVS8dXvTpHC3rzioKmCb2FAT.jpg?f=fotoalbum_large

Net weer een update, 2e deze week, met meer perimeter en no-go mogelijkheden, je kunt nu 4x rond laten gaan, intermittend wifi connectieproblemen opgelost, en intermittend laadproblemen opgelost.
Al heb ik van de laatste twee geen last.
Ik heb mijn Ubiquity Loco`s nu onder de RTK geplaatst, zodat ik achter op het veld, ca 150 meter verderop, ook nog 2 strepen (drie als je de punt meerekent) Wifi heb, daar staat ook het omvormerhuisje, waar het oorspronkelijk al voor aangelegd was.
Wifi heb ik voornamelijk voor updates, en om mee te kunnen kijken met maaien met de camera.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2025 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:38

YJB

Wij hebben hier ongeveer 2000m2 (met een Segway H3000). Maar dat hoeft niet iedere dag gemaaid te worden. Ik probeer een beetje af te wisselen tussen de zones, en heb daarnaast geprobeerd om de zones zo groot te maken dat een zone met 1 acculading kan worden gemaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:27:
[...]

[...]

Ik weet natuurlijk jullie gazongrootte niet, maar voor 3175 m2 is hij van 20:46 tot 14:05 aan het maaien, dat is ruim 17 uur incl opladen en omrijden.
Normaal begint hij via schema om 6:15 te maaien overdag, om de twee of drie dagen en elke maaibeurt versprongen, 28 en 38 cm baanbreedte om en om zodat hij niet elke rit dezelfde sporen rijdt, en dat gras dus ook gemaaid wordt.
Dat had ik waarschijnlijk toch niet tussen de buien door kunnen doen.
En normaal laat ik hem daarna nog de achterste drie zones, 210 m2, maaien, waar het nu te nat is. (ik moet even de plassen no-go maken)
En de overige 7 zones zullen ook ruim 2000 m2 zijn samen, met veel meer rijden er bij.
Niet maaien op regenachtige dagen heb ik dan ook uitgeschakeld.

Ik had sinds vrijdag niet meer gemaaid omdat ik opnieuw moest mappen en de maaier ook even voor controle weg moest.
Dat ik hem dinsdagochtend al terug had was dus fijn, maar voor re-mappen werd het pas woensdagmiddag.

Er was eerder veel regen bij ons deze week en normaal kan ik dan al niet meer met de maaitractor het veld op.
Er blijft dan water staan op het veen.
De Luba had er geen last van, al staan helemaal achterin ook wel een paar flinke plassen waar ik hem niet kan laten maaien.
En er werd nog meer regen verwacht tot aan het weekend, dus ik wilde het zeker daarvoor gemaaid hebben.

Ik ben zeker tevreden over hoe een nat gemaaid veld er uit ziet, al is het natuurlijk mooier als het droog gemaaid wordt.
Het maaidek zit dan wat voller met nat gras, al blijven de bladen met messen goed schoon met AZ56 .

Het veld ziet er natgemaaid zo uit.

6:30 uur
[Afbeelding]
[Afbeelding]

11 uur
[Afbeelding]

Dit was het maaidek vanmiddag om 14: 29, na 3175 m2, toen hij klaar was.
Ik had hem dus wel om 7 uur ook schoongespoten toen hij op ging laden en die veer er uitgehaald.
[Afbeelding]

Net weer een update, 2e deze week, met meer perimeter en no-go mogelijkheden, je kunt nu 4x rond laten gaan, intermittend wifi connectieproblemen opgelost, en intermittend laadproblemen opgelost.
Al heb ik van de laatste twee geen last.
Ik heb mijn Ubiquity Loco`s nu onder de RTK geplaatst, zodat ik achter op het veld, ca 150 meter verderop, ook nog 2 strepen (drie als je de punt meerekent) Wifi heb, daar staat ook het omvormerhuisje, waar het oorspronkelijk al voor aangelegd was.
Wifi heb ik voornamelijk voor updates, en om mee te kunnen kijken met maaien met de camera.
Totaal 4500m2, verdeeld in drie blokken van 1500m2, ik kan als ik rond 9.00 begin voor 20.00 klaar zijn met 2 blokken ongeveer, maar als ik elke dag een blok doe, hoef ik pas om 11.00 te beginnen om rond 17.00 klaar te zijn. Geloof dat dat zo de tijden zijn. Kan ik nog steeds alles 2x per week maaien. Segway x3. In de nacht maaien trekt me nog te veel aandacht van mensen, vooral die het verschil tussen mijn en dijn niet zien. Nou groeide het gras ook niet zo hard de laatste weken, dus wellicht hielp dat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
gjcvro schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:11:
[...]

Totaal 4500m2, verdeeld in drie blokken van 1500m2, ik kan als ik rond 9.00 begin voor 20.00 klaar zijn met 2 blokken ongeveer, maar als ik elke dag een blok doe, hoef ik pas om 11.00 te beginnen om rond 17.00 klaar te zijn. Geloof dat dat zo de tijden zijn. Kan ik nog steeds alles 2x per week maaien. Segway x3.
Staat hij dan op 1 m/s?
Omdat het nu wat langer was ben ik teruggegaan naar 0,5 m/s. Dat kan sneller als het eenmaal weer gewoon op lengte gehouden hoeft.
In de nacht maaien trekt me nog te veel aandacht van mensen, vooral die het verschil tussen mijn en dijn niet zien. Nou groeide het gras ook niet zo hard de laatste weken, dus wellicht hielp dat mee.
Ik heb geen achterburen en ons terrein is omgeven door water, en op onze brug staat een hek met 4 deurbelcamera`s.
Ik ben dan ook niet zo bang voor insluipers, gezien we ook goede camera`s overal hebben.

Maar het kwam nu zo uit. Normaal maai ik ook overdag.
Al moet ik de maaifrequentie van alle 12 zones nog even finetunen.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:33:
[...]

Ik heb geen achterburen en ons terrein is omgeven door water, en op onze brug staat een hek met 4 deurbelcamera`s.
Ik ben dan ook niet zo bang voor insluipers, gezien we ook goede camera`s overal hebben.

Maar het kwam nu zo uit. Normaal maai ik ook overdag.
Al moet ik de maaifrequentie van alle 12 zones nog even finetunen.
Camera's helpen, maar zolang je er geen naam aan kunt plakken heb je niets aan het smoelwerk. Een hek en minder goed toegankelijk helpt denk ik beter.

Heb de maaier wel een keer het wat meer afgeschermd deel laten maaien, en het is best grappig om te zien. Ik zie wel dat de maaier duidelijk minder snel gaat maaien, waarschijnlijk doordat het zicht wat minder is, ondanks de lamp.

Ik heb ook op dit moment nog geen vast schema, ik kijk in de ochtend wat voor weer het wordt, en waar het gras wat hoger staat. Morgen of overmorgen mag die weer aan de klus. Wil nog een keer testen hoe ver die komt als ik alle drie de delen achter elkaar laat maaien.

Als ik moet schatten denk ik dat hij zo'n 750/800m2 op een lading doet, op de hoogste snelheid van maaien. Normaal maaien gaat iets trager en dan doet hij ook minder per lading, eerder 600m2. Betekent elk blok 1 of 2 keer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:33:
[...]

Staat hij dan op 1 m/s?
Omdat het nu wat langer was ben ik teruggegaan naar 0,5 m/s. Dat kan sneller als het eenmaal weer gewoon op lengte gehouden hoeft.
De segway kent geen snelheid, alleen een maaistand. Stil, normaal en economisch. De stil snap ik niet, want het enige dat ik hoor is het ritselen door het gras. Als je met de rug er naar toe staat is het net alsof er iemand aan komt lopen. bij economisch maaien gaat hij max 0,2m/s sneller volgens de uitleg. Daardoor stuitert hij wel af en toe flink, we hebben ook geen mooi strakke ondergrond. Patroon heb ik kruislings staan, dan pakt hij de ene maaibeurt links recht, andere haaks daarop. Ik heb voordat de segway aan de slag ging nog een keer goed gemaaid met de zitmaaier.

Ik denk wel dat we het voordeel hebben dat de 3 vlakken bijna vierkant zijn, dan kan hij veel mooie lange banen maken zonder keren.

[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 30-05-2025 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
gjcvro schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 00:00:
[...]

De segway kent geen snelheid, alleen een maaistand. Stil, normaal en economisch. De stil snap ik niet, want het enige dat ik hoor is het ritselen door het gras. Als je met de rug er naar toe staat is het net alsof er iemand aan komt lopen. bij economisch maaien gaat hij max 0,2m/s sneller volgens de uitleg. Daardoor stuitert hij wel af en toe flink, we hebben ook geen mooi strakke ondergrond. Patroon heb ik kruislings staan, dan pakt hij de ene maaibeurt links recht, andere haaks daarop. Ik heb voordat de segway aan de slag ging nog een keer goed gemaaid met de zitmaaier.

Ik denk wel dat we het voordeel hebben dat de 3 vlakken bijna vierkant zijn, dan kan hij veel mooie lange banen maken zonder keren.
Ah, ik zag dat in de specs staan, max 1 m/s, vandaar, Luba gaat maar tot 0,8 m/s (2,8 km/h)

Ik heb maar twee rechthoeken, en die zijn heel klein, de rest is allemaal grillig.
Het veld is drie acculadingen, ik zou dat dus nog op kunnen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
CK3v1N schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Ik ben ook aan het kijken voor een robotmaaier en twijfel ook nog tussen de Luba of de Segway.

Er zijn bij de Luba nog wat zaken die me onduidelijk zijn ivm met navigatie/oa. Als je mapped met RTK, en de Luba rijdt onder bomen en verlies signaal, neemt iNavi dan over? Ik heb redelijk wat twijgen liggen in een deel van de tuin (die grenst aan een bos en mogelijk ook weinig signaal heeft) Hoe reageert de Luba hierop. Rijdt hij erover en probeert hij elke tak te vermijden? In een ander deel van de tuin heb ik over een meter of 8 verschillende lange stapstenen met daartussen telkens 40 cm gras. Kan ik de Luba dit ook probleemloos laten maaien? Of gaat hij de stapstenen als obstakel zien?
De iNavi is een andere manier van positiecorrectie, theoretisch zou niet uit moeten maken hoe je gemapped hebt, de kaarten zouden op dezelfde coördinaten moeten liggen.
Maar bij mij bleek theorie en praktijk een halve meter uit elkaar te liggen na de switch. Dubbelcheck dus of de positie van je kaart nog klopt.
Hier foto`s van waar gemapt en waar dat na de switch op de kaart was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k5O0BTCPUhqWZXG67IOzuqATB8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xB1ZIfpV3oTMoOPVG6y3qCo6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0WIk50_hhPiyj-7gYnMLwPUjIo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Sifwmwsm5wD3LdcofVLea1Od.png?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VyPKwuDBNWa2u-0smOylsLTLhs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5O1I7xrHrts6BJ0hzwZhQT4f.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tXXrT1byYC7QwCyd1Gc7_azZpw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/094uDIeBX5J2zEETRRrBvPyS.png?f=fotoalbum_tile

Hier wordt helder uitgelegd hoe exacte positionering met RTK werkt.
Bij ons is de robot de "rover".

De afstand tussen maaier en RTK is echter beperkt tot ca 120 meter las ik ergens, en beiden moeten genoeg satellieten zien.

Daar komt dus iNavi in beeld, de correctie wordt nu, via servers van Mammotion, via 4G of wifi verstuurd naar de robot zodat de positionering op grotere afstanden gewaarborgd is.
En onder bomen en tussen gebouwen heb je vaker betere wifi of 4G ontvangst dan dat de maaier genoeg satellieten kan zien.

Bij mij werkt gemapt met beide systemen goed.
Ik had initieel gemapt met iNavi toen mijn RTK nog niet geplaatst was.
Omdat ik na plaatsing van de RTK kon switchen heb ik daarna alles gemapt met RTK zodat ik kon kijken welk navigatiesysteem beter werkt.
En dus of ik eventueel ook zonder een abo van 50 euro voor de iNavi af kan.
iNavi via wifi is gratis dacht ik, dat hangt af van je eigen netwerkbereik, maar hang me daar niet aan op.

Met RTK ervaar ik op een paar punten problemen, zoals onder bomen en onder afdakjes, dan ziet de robot te weinig satellieten. Dan neemt AI het over met camera en sensoren, die weet de kaart en kan tot 300 m zelfstandig bepalen wat het maaien moet en wat safe is.
Een Husqvarna blijft dan bijvoorbeeld staan als hij geen satellietontvangst heeft begreep ik, omdat deze niet terug kan vallen op AI.

De iNavi doet het in mijn ogen wat beter dan RTK, en dan m.n. onder die bomen, afdakjes en "steegjes" met slechte satellietontvangst, die stapt dus minder vaak over op AI om het maaigebied te kunnen bepalen als hij even blind is voor satellieten.

Maar iNavi is dus geen systeem waar hij van RTK zelf op overstapt als de RTK de positie niet kan waarborgen, in beide gevallen switched de robot naar AI, de camera en de sensoren (en verlichting `s nachts).

De stapstenen hoef je je niet druk om te maken, de Luba neemt hindernissen tot 8 cm, dus 8 cm hoger of lager dan het maaiveld, die hoef je niet te plotten, daar maait hij overheen.
Je moet natuurlijk wel even kijken of een hoek niet in het maaidek/draaibereik van de messen komt als hij daar diagonaal op rijdt, dat ligt aan je maaihoogte, ik maai alles op 7 cm, dus mijn messen staan op zijn hoogst.

De takken beslist hij zelf over, grote takken zal hij omheen rijden en kleine overheen, Ik heb ook een boom in de tuin waar regelmatig dode takjes en takken uit vallen. Daar moet ik dus af en toe even een kleine clean-up doen, wat ik bij de maaitractor ook moest.
`s Nachts zal hij wat meer obstakels zien, uit veiligheidsoogpunt, en om takken heenrijden dan overdag.
Maar ook hier geldt dat eea van de maaihoogte afhangt of hij de takken ook "maait".
En alles hangt natuurlijk ook af hoe sensitief je de robot instelt, als je de obstakeldetectie uitschakelt zal hij alleen keren/er omheen rijden als hij bumpt. Een nieuwe bumper na een paar jaar kost 105 euro dus krassen er op valt te overzien, maar op gevoelig gaat hij overal omheen, zonder iets aan te raken.
Bij mij staat het op standaard.

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 30-05-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:27
bgcc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:56:
Hi tweakers,
Ik volg dit topic al een tijdje, en ben voornemens op korte termijn een robotmaaier te kopen, maar twijfel tussen de Eufy E15, en de Segway i108E. Het gaat om een gazon van een kleine 600m2, een deel met een strakke helling van een procent of 20, met obstakels als een trampoline, speeltoestellen en een hond. Verder staan er een paar bomen die wellicht het satelietontvangst wat in de weg zitten.

Ik lees hier heel veel positieve reacties over de i108E, maar ben wat bezorgd over de GPS dekking door de bomen.
Bij de Eufy lees ik dat de software nog wel wat updates kan gebruiken, en de maaier regelmatig sporen trekt. maar dat deze qua degelijkheid en gebruiksgemak deze toch ook wel erg goed is in zijn prijs/kwaliteit.

Hebben jullie wellicht nog interessante ervaringen voor deze afweging?
Ik heb nu de E15 een week of 2. Ik wel te spreken over deze robotmaaier. Al zijn er echt flink nog wat verbeterpunten.

Zorg in iedergeval voor je begint met mappen dat je zelf al de tuin een keer goed gemaaid hebt, dat scheelt heel veel tijd voor de robot om je tuin tin kaart te brengen. Ik heb 4 zones, en hij rijdt er probleemloos naar toe.

Hij mist nu nog best veel randen en ik hoop dat de AI camera dit leert. Via de app kan je eventueel nog een maaizone toevoegen. Doordat tijdens het mappen er ook foto's worden gemaakt en dan een kaart van boven word gemaakt word dit wel makkelijker.

Mocht je een sloot hebben, blij er tijdens het mappen wel bij. Hij reedt er tot 2 keer toe bijna in. Al redde hij zichzelf door net genoeg kracht op de wielen te zetten dat hij niet naar voren gleed. Zodra je dan klaar met mappen bent kun je zelf een virtuele grens aanbrengen zodat hij later tijdens het maaien er niet alsnog inrijdt.

Een functie die ik er graag nog in zou willen hebben voor de randen is dat je zelf kan rijden en dan de randen zegmaar inleert.

Al met al een leuke gadget die me wekelijks wat uren tijdsbesparing oplevert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:56

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ok, ik ben er klaar mee....

...het handmatig maaien dan. Het kost gewoon tijd die ik liever andere dingen doe, al vind ik het maaien zelf niet perse een probleem, maar het mag ook best wat minder vaak.

Situatie:

Ca. 700 m2 gras, met in het midden een wadi/droge vijver. Er staan wat bomen, struiken en een moestuin met gemetselde rand in het gazon. Ik heb twee kinderen en een hond dus potentieel ligt er nog wel eens wat los speelgoed in het gazon waarvan het prettig is als de maaier er omheen zou gaan. Rondom is er overal een schutting/bossage, behalve rondom het terras (bovenin de foto) waar dus evt een draad langs moet. Plustpunt (geen dealbreaker) is kunnen besturen vanuit Home Assistant zodat de sproeiers en grasmaaier rekening houden met elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOJao74PjmpaKH2EhThBPkgPRr8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qUNOllr42YcI2lhaLyfMqhp5.png?f=user_large

Open voor suggesties en tips anders dan 'neem een schaap' zoals de vrouw zei...

Vooralsnog heb ik een Worx WR167E op het oog, of als alternatief een Bosch Indego M+ 700. Dat vind ik een mooie prijsrange maar is in deze 'goedkoop' is duurkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:44
@deWit
de: https://www.amazon.nl/WOR...maaier/dp/B0913K5V96?th=1

is vooral voor grotere gazons een drama (mijn ervaring) Deze robot heeft de neiging om zich in te graven en verder rijdt hij willekeurig over je grasveld heen. Dus sommige stukken pakt hij meerdere keren en sommige plekken komt hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:05
@deWit heb op een 150m2 met U vorm en worx rond rijden, zou het voor jouw grote zeker niet aanraden.
Door de willekeurige maairoute heeft deze veel tijd nodig zeker in de U vorm, met 2 zones waar die dan weer steeds uit ontsnapt. Ingraven heb ik geen last van, wel dienen de bochten vloeiend te zijn en gras vrij vlak.
Heb de 2 ah accu al vervangen door een 4ah zodat de robot ca 1,5 uur kan maaien.
Gezien de slechte reviews zou ik bij de Bosch al helemaal weg blijven.

Bespaar jezelf een hoop ergernis en kijk voor een moderne maaier met gpsen zonder grensdraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Jeweetje schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:11:
@deWit heb op een 150m2 met U vorm en worx rond rijden, zou het voor jouw grote zeker niet aanraden.
Door de willekeurige maairoute heeft deze veel tijd nodig zeker in de U vorm, met 2 zones waar die dan weer steeds uit ontsnapt. Ingraven heb ik geen last van, wel dienen de bochten vloeiend te zijn en gras vrij vlak.
Heb de 2 ah accu al vervangen door een 4ah zodat de robot ca 1,5 uur kan maaien.
Gezien de slechte reviews zou ik bij de Bosch al helemaal weg blijven.

Bespaar jezelf een hoop ergernis en kijk voor een maaier met gps en zonder grensdraad.
Maaier zonder GPS en RTK is nog beter.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste