DjoeC schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:50:
@
Laro
Uiteindelijk hier gekozen voor een Navimow X420 (advies dealer) ipv de X430 die ik in gedachten had omdat hij inschatte ~2x je te maaien oppervlak als capaciteit te nemen. Hij loopt hier 3 1/2 uur op ruim 800 te maaien meters. Waarom de X? Grotere maxhine, bredere stroken, lange wielbasis dus minder "gehuppel" en minder kans op "deuken" in het gemaaide deel. Ik heb hier hellingen, slootkant, mollengangen, molshopen, you name it

Hoe verder je wielen uit elkaar staan, hoe vlakker het eindresultaat. Wel blijven er vrij brede randen (zo'n 15-20cm) over die ik eens per 3 weken met de oude maaier weer weghaal. Maar goed, 1e wereld probleem.
Andere reden: 4 wiel aandrijving. Vanwege helling en slootkant gekozen voor een model meet een stvig profiel op de wielen. Hoewel ik de schuine kant van de sloot niet maai heeft ie weleens de neiging om bij keren "de randjes" op te zoeken. Tot heden trekt ie zich er elke keer weer uit - wel de klei van de wielen regelmatig weghalen anders gaat de tractie verloren. Een paar keer met de hand op de stopknop het apparaat gevolgd, inmiddles durf ik m helemaal zelfstandig rondjes te laten draaien. Alleen vraag ik me af wat er gebeurt als het GPS signaal "verstoord" raakt en of Lidar dan beter is. Bij een recente onweersbui (dat kan GPS tegenhouden) stond ie wat gek te draaien.
YMMV maar zeker bij ongelijk of lomp terrein kan ik de X serie aanraden. Recent zag ik er hier in de buurt 1 door een weiland rijden.
Die X-serie lijkt me geweldig voor een groot grasveld. Nadeel lijkt me dat hij in krappe 90gr bochten, of doodlopende stukjes, te groot is. Hij snijdt best veel af in de bochten, maar dan níet letterlijk. Een brede strook zoals jij noemt lijkt me best onhandig. Op papier is de machine links en rechts 90mm breder dan met maaidek ((610-430)/2)
Batilan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:31:
[...]
Lidar trekt zich juist niets aan van overgang tussen oppervlaktes maar oriënteert zich vooral op de vaste objecten in de omgeving (je huis, een schuur, palen, een boom), aangezien die redelijk vast van vorm zijn doet de oppervlakte waarover de maaier zich moet bewegen er niet zoveel toe. Waar GPS nog wel eens kan haperen als de maaier zich in een smalle doorgang of onder een bladerdek bevindt, zijn dat juist de omgevingen waarin Lidar op zijn sterkst is (mooiste is dan ook een fusion oplossing, maar mijn Mova redt het prima zonder GPS, ook geen abo kosten als je nRTK abo verloopt). Overigens passen de algoritmes zich prima aan bij wijzigingen van die 'vaste' objecten.
Je hebt alleen vertrouwen in Segway? In mijn buurt heeft bijna iedereen een Segway, sinds er een Mova Lidax Ultra over mijn gazon zoeft krijg ik wel eens de vraag van een buurman of die nooit vast komt te zitten. Daar hebben vrijwel alle Segways hier met enige regelmaat last van, ook omdat de meesten ook de wat steilere Wadi voor het huis mee maaien. Ik verbaas me er altijd over hoe de Mova soms in eerste instantie vast lijkt te zitten, maar dan door van strategie te veranderen zichzelf altijd weer los weet te wurmen. Als je nu geen last hebt van een vastlopende Segway is dat natuurlijk geen punt voor je.
Wat bij bij mij grenst aan gras is écht alles; bomen, struiken, schapenhek, haag, water, zand, steen, een schutting e.d. Daarnaast diverse obstakels zoals trampoline, speelhuisje, kinderspeelgoed, lichtmast, een paar wilgen enzovoort.
Wat ik op internet terug lijk te lezen is dat je met RTK een harde grens programmeert. Dus, als een struik een beetje begint over te hangen, dan baant de maaier zich er een weg doorheen. Lidar lijkt dat soort obstakels te zien, en gaat er dus gaandeweg het seizoen meer omheen sturen. Ik heb natuurlijk geen zin om mijn hortensia's te snoeien ten gunste van de maaier.
Met de handmatige grens programmering van RTK versies is het best lastig om hem super strak langs een golvend schapenhek te laten maaien. Ik kan me voorstellen dat Lidar dát beter kan.
Ik zie nog steeds niet de meerwaarde van Lidar, behalve bij slecht GPS ontvangst. Onder een paar wilgenbomen lijkt me dat wel beperkt; ik heb er nu ook geen last van. Leuk dat Lidar ziet dat het een speelhuisje is, maar het lijkt me enkel van belang dat RTK+Vision een obstakel (paal van het speelhuisje) ziet.
Kun je bij Pro versies (RTK+Vision+Lidar) aan sommige grenzen de Lidar ook uitzetten?
Inmiddels overweeg ik ook één grote machine, de I220Pro AWD (€1900,-) of de X420 (€2500,-). Maar, de meerwaarde van de X420 (capaciteit per uur, minder dips) werkt in mijn voor/achtertuin juist averechts denk ik.
De X420 kost €1,25 per vierkante meter
De I220 pro kost €0,95 per vierkante meter
Andere merken sta ik in principe wel voor open, maar gezien de goede reviews én de naamsbekendheid van het merk, spreekt Segway me wel aan. Zo heb ik ook een robotstofzuiger van Roidm (destijds innovatieve nieuwkomer)i; die zijn inmiddels ter ziele, wat ik zeker niet zie zitten met een dure maaier.