Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ehhhm, ik zou wel willen, bijvoorbeeld de pagina met de tabel, maar vermoed dat dat ivm copyright niet is toegestaan..... Dat moet een @modje dan maar even laten weten.
Ik heb een Central Park robotmaaier (werkt met begrenzingsdraad, geen guide wire) en ik wil graag ervaringen/feedback voordat ik de begrenzingsdraad definitief vastzet.
Mijn situatie
Ik wil het laadstation niet op het gras plaatsen
Het laadstation komt ongeveer 2 meter buiten het gazon (op bestrating)
De maaier rijdt aan de voorkant het station in en gaat er aan die zelfde kant achteruit uit weer af.
Ik wil dezelfde route gebruiken voor in‑ en uitrijden. de route is ca 1m breed.
is dit mogelijk?
DjoeC schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:40:
In de Duitse c't Magazin - 2 Mai 2026 blz 94-101 staat een vergelijkend testje tussen de Dreame A3 AWD Pro 3500, Ecovacs Goat A1600 Lidar Pro, Mammotion Luba 3 AWD 3000, Segway Navimow X420. Er staat ook een vergelijkend tabelletje bij waarin onder andere: Werking zonder cloud niet mogelijk. r komt niet specifiek een "de beste" uitrollen, alles wordt alfabetisch afgehandeld, maar het is wel een interessant artikeltje.
Resultaten lijken ook gewoon op de website raadpleegbaar: https://www.heise.de/best...ra-gps-oder-lidar/gb7xhbg
Hmm, wel interessant.... De 10 maaiers op de website zijn niet dezelfde 4 als in het magazine. Zo heeft de website de Mammotion Luba Mini AWD Lidar (1500m2) terwijl het tijdschrift de Luba 3 AWD 3000 (3000m2) in de test heeft. Ook heeft het magazine de Segway Navimow X420 die op de website zelfs niet genoemd wordt.... ook de auteurs verschillenPromotioneel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:44:
[...]
[...]
Resultaten lijken ook gewoon op de website raadpleegbaar: https://www.heise.de/best...ra-gps-oder-lidar/gb7xhbg
Viel mij ook op, waar de awd bij de Dreame als pluspunt wordt genoemd, wordt dat bij de Luba mini niet genoemd. En zo zag ik meer inconsistenties.DjoeC schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:24:
[...]
Hmm, wel interessant.... De 10 maaiers op de website zijn niet dezelfde 4 als in het magazine. Zo heeft de website de Mammotion Luba Mini AWD Lidar (1500m2) terwijl het tijdschrift de Luba 3 AWD 3000 (3000m2) in de test heeft. Ook heeft het magazine de Segway Navimow X420 die op de website zelfs niet genoemd wordt.... ook de auteurs verschillenDe website lijkt vooral een wat generiekere beschrijving van 10 apparaten (en "eerder getest") met heel veel prijslinks. Da's geen waarde oordeel maar het is wel iets anders. Het artikel is met de zoekterm "c't Magazin - 2 Mai 2026" wel in pdf formaat te vinden.
De Dreame een top kantensnijder lijkt me apart als de drie mesjes vrij ver van de kant staan, en dan bv de Luba mini negatief beoordelen omdat er 12 cm blijft staan. Dat doet de Dreame ook minimaal.
Dan moet je de prijs ook meenemen denk ik dan, of alleen robots beoordelen met hetzelfde maaibereik.
Maar ik zocht inderdaad de Luba 3 Lidar, die er niet bij stond.
Het pdf kon ik alleen achter een betaalmuur vinden.
Miscchien morgen meer te vinden als het officieel uitgegeven is (2-5)?
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 01-05-2026 18:53 ]
Bedankt voor de tip met de zoekopdracht, in de conclusie van het artikel vermelden ze hun rangorde:DjoeC schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:24:
[...]
Hmm, wel interessant.... De 10 maaiers op de website zijn niet dezelfde 4 als in het magazine. Zo heeft de website de Mammotion Luba Mini AWD Lidar (1500m2) terwijl het tijdschrift de Luba 3 AWD 3000 (3000m2) in de test heeft. Ook heeft het magazine de Segway Navimow X420 die op de website zelfs niet genoemd wordt.... ook de auteurs verschillenDe website lijkt vooral een wat generiekere beschrijving van 10 apparaten (en "eerder getest") met heel veel prijslinks. Da's geen waarde oordeel maar het is wel iets anders. Het artikel is met de zoekterm "c't Magazin - 2 Mai 2026" wel in pdf formaat te vinden.
- Dreame
- Navimow
- Ecovacs
- Luba
Dus geen vision fence off zone rond de stapstenen? Ik heb een soortgelijke setup en heb de indruk dat hij aan de stapstenen soms toch de kluts kwijt geraakt.GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:50:
[...]
Door met de maaier gewoon de buiten grenzen te “belopen”.
“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”
Nee, de auto mapping had dus gewoon het hele vlak kleiner gemaakt omdat hij dacht op de eerste grote staptegels dat er geen gras meer was. Ik heb daarom de mapping aangepast door met de maaier te gaan lopen langs de buitenkanten en dat heeft hij keurig overgenomen en hij loopt nu gewoon over het hele stuk en maait alles.CK3v1N schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:17:
[...]
Dus geen vision fence off zone rond de stapstenen? Ik heb een soortgelijke setup en heb de indruk dat hij aan de stapstenen soms toch de kluts kwijt geraakt.
Dat werkt inderdaad wel goed. Je kan de map aanpassen door te tekenen of de robot te besturen.GeeMoney schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:08:
[...]
Nee, de auto mapping had dus gewoon het hele vlak kleiner gemaakt omdat hij dacht op de eerste grote staptegels dat er geen gras meer was. Ik heb daarom de mapping aangepast door met de maaier te gaan lopen langs de buitenkanten en dat heeft hij keurig overgenomen en hij loopt nu gewoon over het hele stuk en maait alles.
Wat ik wel mis is het handmatig intekenen (met vierkanten of rondjes) van tijdelijke no-go zones. Dat zit bv wel in mijn Roborock. Zou niet weten waarom dit niet zou kunnen met de zo’n maairobot
Ik probeerde eerder vandaag de gratis garage te claimen, maar kon in een dropdown menu niet de X variant kiezen. Of had ik gewoon een verkeerde link?
Wat een klus he? Het hele gazon achter je maaier aan lopen alsof je de hond uit laat, en dan ben je pas klaar. Hier en daar moet je ook nog al die zone's nalopen. Het zou zomaar een half uur tot een uur kunnen duren.Siedo schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:50:
Gisteren de Navimow X450 ontvangen en vandaag geïnstalleerd, fluitje van een cent. Eerste 1680 vierkante meter is gemaaid, nog een stukje te gaan.
https://www.navimow-promoties.nl/garageSiedo schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:50:
Gisteren de Navimow X450 ontvangen en vandaag geïnstalleerd, fluitje van een cent. Eerste 1680 vierkante meter is gemaaid, nog een stukje te gaan.
Ik probeerde eerder vandaag de gratis garage te claimen, maar kon in een dropdown menu niet de X variant kiezen. Of had ik gewoon een verkeerde link?
Hoop dus wel dat je hem bij een winkel hebt gekocht die voor de X4 serie meedoet aan de actie.
Coolblue / Bol lijken mee te doen. Gamma/Karwei etc. doen niet aan mee voor de X4 serie.
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 02-05-2026 20:15 ]
MediaMarkt doet wel mee aan de actie, staat op de site en op de factuur. Maar ik kan in combinatie met MM niet het X450 model kiezen...GeeMoney schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:12:
[...]
https://www.navimow-promoties.nl/garage
Hoop dus wel dat je hem bij een winkel hebt gekocht die voor de X4 serie meedoet aan de actie.
Coolblue / Bol lijken mee te doen. Gamma/Karwei etc. doen niet aan mee voor de X4 serie.
Ik heb omstreeks 2 weken geleden de navimow i208 via de officiële Segway site gekocht.jee_r schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:43:
Segway online aankopen via officiële website... Ervaringen?
De gratis garage had ik binnen 2 dagen binnen, verzonden via DHL.
De maaier zelf duurde ruim een week, en werd bezorgd via een wat onbekendere bezorg dienst (Rhenus), ook de tracking daarvan was onduidelijk.
Maar de dag voor bezorging belden ze netjes of ik thuis zou zijn, en ook nog een uur voor bezorging, dus uiteindelijk ging dat wel prima. Maar wel jammer dat het wat langer duurde en de tracking niet goed werkte.
Inmiddels draait de robot vrolijk en probleemloos zijn rondjes.
Ik heb mijn i205 AWD via Segway gekocht. Ging probleemloos. De maaier en gratis garage werden een paar dagen later met DHL bezorgd. Weliswaar in twee verschillende leveringen, maar wel op dezelfde dag.jee_r schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:43:
Segway online aankopen via officiële website... Ervaringen?
“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”
Vandaag alles geïnstalleerd, fluitje van een cent. Satelliet ontvangst op de plek van laadstation is matig maar net goed genoeg. De app werkt best intuïtief, had vrij vlot de tuin gemapt. Ik gebruik NetRTK dus nu geen antenne geplaatst.
Z’n bijnaam is al Robbie Robot 😂
Goed dat t nu regent, alleen jammer voor het maaien dus hij heeft nog niet alles kunnen doen (heb nu een ruime 1000m2 gemapt). Ik heb m twee keer moeten helpen, dit kwam door combinatie van natte ondergrond en gaten die de das heeft gegraven waar het enkele voorwiel precies in past, dan begint ie te graven. Met regen gaat hij mooi terug naar t laadstation. Heb hem betrapt op een enkele scheve lijn (tijdelijk slechte gps misschien..?).
Hopen op wat drogere dagen dan kan hij een keer de hele tuin pakken. De boomgaard pak ik voorlopig nog met de zitmaaier, die is mijns inziens nu nog te ongelijk voor Robbie.
Maaischema etc. Ga ik nog een keer instellen. Eerst een afdakje scoren, t is een beetje een sneu gezicht om de harde werker zo open en bloot in de regen te zien zitten…
:strip_exif()/f/image/yKWzs79cSBL9sYte7i4egpMR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat waren de april deals bij mammotion zelf, hier maait nu ook een Yuka 3000ctrlaltdelbe schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:55:
Mag ik vragen waar je die met zoveel korting hebt gekocht?
Actie lijkt nu voorbij te zijn en vervangen door de mei deals, daar zit zo'n grote aanbieding niet meer bij.
Ik ga er wel van uit dat de normale Yuka nu uit het assortiment is gegaan en daarom deze korting kreeg.
Blij dat ik hem nog net op tijd bestel heb.
Zie de Yuka inderdaad niet meer in t assortiment
zitten, lijkt erop dat ze voor grote tuinen zich focussen op AWD.
Hoe bevalt hij tot op heden?
AudioHome schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:33:
[...]
Dat waren de april deals bij mammotion zelf, hier maait nu ook een Yuka 3000![]()
Actie lijkt nu voorbij te zijn en vervangen door de mei deals, daar zit zo'n grote aanbieding niet meer bij.
Ik ga er wel van uit dat de normale Yuka nu uit het assortiment is gegaan en daarom deze korting kreeg.
[ Voor 7% gewijzigd door Ruud1988 op 04-05-2026 14:18 ]
DjoeC schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:09:
Mijn shortlist is (voor nu) beperkt tot een Navimow X4 serie. Het valt op dat alle prijzen "vaste" prijzen lijken te zijn. De vraag die dan opkomt: Maakt het qua ondersteuning nog iets uit of je rechtstreeks bij segway bestelt of bij een "dealer" - als ik bijvoorbeeld de lokale Gamma, Karwei of tuinmachinehandel een "dealer" zou mogen noemen? Het is natuurlijk makkelijk om bij problemen een lokaal aanspreekpunt te hebben (het gaat al snel om een paar duizend euro) maar kun je dan met ondersteuningsvragen nog steeds bij Navimov terecht als dat nodig is of loopt dat dan ook via de "dealer" (bij bouwmarkten meestal een verkoopmedewerker)?
Hmm, tja... Ik kom op Navimow omdat die tenminste "dealers" hebben - ook al zijn dat bedrijven als Gamma, Karwei, Robbshop, Coolblue. Mammotion lijkt die niet (of niet meer) te hebben. De meeste merken van robotmaaiers zeggen me niets over betrouwbaarheid, zullen wel goed zijn maar bestaan die over een jaar of 5 nog? Juist gezien het uit te geven bedrag wil ik daar zo min mogelijk twijfel over hebben. En nee, een vergelijkbare Husqvarna komt op 5K en gaat m natuurlijk niet worden..... Grote twijfel.Ruud1988 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:12:
Ik heb van de lokale dealer begrepen dat zij geen service bieden aan machines die online besteld zijn. De dealer versies van Navimow zijn als ik mij niet vergis ook anders qua kleurstelling en dus zo ook makkelijk te herkennen. Als het prijs technisch niet uitmaakt dan zou ik voor een dealer gaan, zeker omdat je het hebt over een aanzienlijk bedrag voor die apparaten.
[...]
DjoeC schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:29:
[...]
Hmm, tja... Ik kom op Navimow omdat die tenminste "dealers" hebben - ook al zijn dat bedrijven als Gamma, Karwei, Robbshop, Coolblue. Mammotion lijkt die niet (of niet meer) te hebben. De meeste merken van robotmaaiers zeggen me niets over betrouwbaarheid, zullen wel goed zijn maar bestaan die over een jaar of 5 nog? Juist gezien het uit te geven bedrag wil ik daar zo min mogelijk twijfel over hebben. En nee, een vergelijkbare Husqvarna komt op 5K en gaat m natuurlijk niet worden..... Grote twijfel.
Anyway, besloten om een Terramow v600 te kopen. Zat te twijfelen om een Eufy te nemen, maar las hier dat deze bij Terramow vandaan kwam en deze was iets goedkoper en zoals ik begreep een nieuwer model.
Maaier is nog niet geleverd en verwacht zwaar overkil. Maar voor die €900 ga ik niet lopen aankloten met draad. Kreeg overigens wel vandaag (achteraf) nog een gratis tas aan de order toegevoegd.
Ik ben alleen wel bang dat deze niet fatsoenlijk langs de border kan, maar we gaan zien.
Zetten jullie de robot in de schuur in de winter?
Druk en zetfouten voorbehouden.
Betekent dat ook het einde van het sweeping verhaal? Want met mijn beperkte research was die sweeping kit enkel compatibel met de Yuka.AudioHome schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:33:
[...]
ctrlaltdelbe schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:10:
[...]
Betekent dat ook het einde van het sweeping verhaal? Want met mijn beperkte research was die sweeping kit enkel compatibel met de Yuka.
Wat zijn de ervaringen met staande trampolines?
Wij hebben net ééntje gezet en ik zou een robotmaaier willen die het gras er onder kan maai.
Ik was naar een navimow I206 aan het kijken. We hebben 260m² gras.
1 boom in de tuin en de trampoline die verankerd zit.
Alvast bedankt.
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Kan dit natuurlijk wel met zand opvullen maar dat heeft ie zo weer weggegraven, iemand tips hiervoor?
Terrastegel oid net voor het station neerleggen als een soort stapsteen?
Marstek Venus E 3.0
Stukje kippengaas of andere draad. Groeit volledig in na een bepaalde tijd.Peule_P schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:03:
Als de poten/kokers dik genoeg zijn zal hij er gewoon tegenaan botsen of het vermijden met de Vision, stel het zijn vrij dunne kokers zou hij er misschien overheen willen schieten en zou je kunnen kiezen om een dergelijk band tussen de poten te spannen:
[Afbeelding]
mijn ervaring met kippengaas is dat het na verloop van tijd kapot getrokken wordt door de wielen.. en als je pech hebt hij dan stukjes gaas gaat maaien. Misschien had ik het verkeerde gaas.roofburner schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:23:
[...]
Stukje kippengaas of andere draad. Groeit volledig in na een bepaalde tijd.
Ikzelf gebruik draadafsluiting (met rechthoekige mazen). Heiligmakend is het niet.DanTm schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:30:
[...]
mijn ervaring met kippengaas is dat het na verloop van tijd kapot getrokken wordt door de wielen.. en als je pech hebt hij dan stukjes gaas gaat maaien. Misschien had ik het verkeerde gaas.
Als gaas kapot gaat, wellicht een stukje geperforeerde plaat? Desnoods rvs.
Maar misschien is dat wel weer juiste te glad...
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP
Een oude bbq rooster of iets dergelijks. Ongetwijfeld wel ergens te vinden op de sloop/milieustraat.
Schapen draad kan misschien ook.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Dat is nog wel een goed idee voor het laadstation! Daar zal die niet snel doorheen walsen lijkt meedwin2021 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:00:
Strook kunstgras?
Marstek Venus E 3.0
Dit is de reden waarom mijn husqvarna dealer adviseert om het laadstation op een aantal tegels te monteren met rvs schroeven. Hieronder een foto zoals ik het heb gemaakt met tegels van Hornbach.Peule_P schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:06:
Zelf de laatste tijd wat issues dat de 450X Nera zich voor het laadstation begint in te graven, er ligt al een beetje een kuil inmiddels en nu graaft een wieltje zich ook vaak vast.
Kan dit natuurlijk wel met zand opvullen maar dat heeft ie zo weer weggegraven, iemand tips hiervoor?
[Afbeelding]
Maar er zijn ook gewoon platen van 2x1 m te krijgen, gepuntlast e.d..
Waarschijnlijk zelfs wel kleinere stukken op maat bij sommige metaalwinkels.
Hangt een beetje af van waar je woont wat simpel te verkrijgen is, maar genoeg dat niet stuk gaat.
Het gaat om het draaien vóór de oplader, daar maakt hij altijd een pirouette, zoals ook aan jouw gras te zien is. Dat gaat stuk bij natte grond.Mad_Manic schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:04:
[...]
Dit is de reden waarom mijn husqvarna dealer adviseert om het laadstation op een aantal tegels te monteren met rvs schroeven. Hieronder een foto zoals ik het heb gemaakt met tegels van Hornbach.
[Afbeelding]
[ Voor 42% gewijzigd door Teijgetje op 05-05-2026 11:09 ]
Wat je kan doen is het kaartobject laadstation even opnieuw inleren en dan het uitrijpunt iets verder zetten zodat hij niet direct voor het laadstation een rondje blijft draaien maar een meter verder.Peule_P schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:06:
Zelf de laatste tijd wat issues dat de 450X Nera zich voor het laadstation begint in te graven, er ligt al een beetje een kuil inmiddels en nu graaft een wieltje zich ook vaak vast.
[Afbeelding]
Dan heeft hij een rechtere aanloop naar het station en krijg je minder kuilen direct voor het station.
Daarnaast natuurlijk de huidige kuilen opvullen evt met gemengd met grind.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Er is ook een instelling voor waar hij de draai inzet. Helpt het om die ruimer te zetten? Houdt hij dan minder huis net voor het dock?Peule_P schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:06:
Maar... jouw tegels steken nauwelijks uit. Wat is dat? 15cm? Is dat al voldoende?Mad_Manic schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:04:
Dit is de reden waarom mijn husqvarna dealer adviseert om het laadstation op een aantal tegels te monteren met rvs schroeven. Hieronder een foto zoals ik het heb gemaakt met tegels van Hornbach.
Maait hij het gras onder de trampoline? Dat is wat ik wil dat hij doetPeule_P schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:03:
Als de poten/kokers dik genoeg zijn zal hij er gewoon tegenaan botsen of het vermijden met de Vision, stel het zijn vrij dunne kokers zou hij er misschien overheen willen schieten en zou je kunnen kiezen om een dergelijk band tussen de poten te spannen:
[Afbeelding]
Ik verwacht dat die band zit waar de staanders een U vormen. Niet tussen andere staanders. Zo kan de maaier er toch nog onder komen om te maaien.icerus schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:13:
[...]
Maait hij het gras onder de trampoline? Dat is wat wil dat hij doet
[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 05-05-2026 19:55 ]
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Zeker, is alleen dat hij zich niet vast kan rijden op de poten, neem aan dat je trampoline ook wel ergens ‘open’ is en niet helemaal rondom buizen lopen op de grond?icerus schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:13:
[...]
Maait hij het gras onder de trampoline? Dat is wat wil dat hij doet
Marstek Venus E 3.0
Inmiddels opgelost; antwoord plus oplossing ontvangen via navimow@activationboxx.comSiedo schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:50:
De X450 is nu toegevoegd als model in de dropdown. Ik heb de terugkoppeling gegeven dat er meerdere X modellen zijn, hopelijk pakken ze dat proactief op.
Deze 'afstand' stond al op het maximale van 2,5m, heb deze vanochtend even snel opnieuw ingeleerd zodat hij weer een rechte lijn voor het dock heeft.Gwaihir schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:03:
[...]
Er is ook een instelling voor waar hij de draai inzet. Helpt het om die ruimer te zetten? Houdt hij dan minder huis net voor het dock?
[...]
Moet wel de huidige gaten nog opvullen, misschien graaft hij zich daar alsnog vast met op het dock rijden en draait hij daarom om zijn as, maar vanochtend reed hij weer in een rechte lijn het dock in dwars door de kuil heen.
We gaan het in de gaten houden!
Marstek Venus E 3.0
uitvoering: Mova Tech LiDAX Ultra 800
Wat observaties: Hij gaat redelijk ruim om obstakels heen. Volgens de regels moet ie eigenlijk 1 meter van de slootkant blijven (NB: claim is centimeter nauwkeurigheid...), die afstand zal hier vast kleiner worden. Daarnaast heeft ie wat moeite met de stelen van paardebloemen (of is het paardenbloemen). Een cirkelmaaier creeert een luchtstroom die alle onderliggend blad naar de messen trekt, een kooimaaier pakt alles op maar een robot heeft uitsluitend mesjes die ronddraaien en snijden, of als de mesjes botter gaan worden over de stelen en het gras heen draaien. Mesjes lijken maar ergens tussen de 6-26 weken mee te gaan. Hier liggen nogal wat molshopen waar een cirkelmaaier gewoon doorheel gaat waardoor het mes na een tijdje een keertje over de slijpsteen moet, bij de robot is het wat vaker een nieuw setje mesjes a 20 euro, mijn natslijper was ongeveer de prijs van 2 setjes....
Deze best wel robuuste en zware maaier moet het qua maaikwaliteit en kostenplaatje dus echt afleggen tegen een goede cirkel of zitmaaier.
En toch ben ik blij dat ik m heb aangeschaft. Scheelt mij veel tijd EN hij kan maaien op momenten dat ik er niet aan toe kom waardoor het "gazon" er redelijk netjes uit blijft zien.
Was Lidar dan niet handig? neem aan dat die wel netjes om die molshopen heen gaat (*hier gelukkig na aanwalsen van grasveld al maanden geen last meer van gehad....)DjoeC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:39:
Ik heb een Segway Navimow X420 binnengekregen. Na het inregelen van een eerste hele ruwe zone, ik ben geen joystick specialist, heeft ie meteen z'n eerste rondjes gedraaid.
Wat observaties: Hij gaat redelijk ruim om obstakels heen. Volgens de regels moet ie eigenlijk 1 meter van de slootkant blijven (NB: claim is centimeter nauwkeurigheid...), die afstand zal hier vast kleiner worden. Daarnaast heeft ie wat moeite met de stelen van paardebloemen (of is het paardenbloemen). Een cirkelmaaier creeert een luchtstroom die alle onderliggend blad naar de messen trekt, een kooimaaier pakt alles op maar een robot heeft uitsluitend mesjes die ronddraaien en snijden, of als de mesjes botter gaan worden over de stelen en het gras heen draaien. Mesjes lijken maar ergens tussen de 6-26 weken mee te gaan. Hier liggen nogal wat molshopen waar een cirkelmaaier gewoon doorheel gaat waardoor het mes na een tijdje een keertje over de slijpsteen moet, bij de robot is het wat vaker een nieuw setje mesjes a 20 euro, mijn natslijper was ongeveer de prijs van 2 setjes....
Deze best wel robuuste en zware maaier moet het qua maaikwaliteit en kostenplaatje dus echt afleggen tegen een goede cirkel of zitmaaier.
En toch ben ik blij dat ik m heb aangeschaft. Scheelt mij veel tijd EN hij kan maaien op momenten dat ik er niet aan toe kom waardoor het "gazon" er redelijk netjes uit blijft zien.
Hij bekijkt hier eerst of de molshoop "neembaar" is. Waarschijlijk heeft ie de hoogte van 1 stuks (er zijn er zo'n 100 die min of meer vlak zijn) "verkeerd" ingeschat. Lidar is er niet op deze maaier terwijl een 4x4 aandrijving nodig is. NB: Andere merken vielen vanwege (meer)prijs en/of wisselvallige serviceervaringen af.STIMPPYYY schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:43:
[...]
Was Lidar dan niet handig? neem aan dat die wel netjes om die molshopen heen gaat (*hier gelukkig na aanwalsen van grasveld al maanden geen last meer van gehad....)
Mammotion Luba mini 2 AWD: Goedkoopste, maar nu uitverkocht... heeft wel een randmaaischijf, dat lijkt me echt heel handig en ook stil 56 dB (website 50, in handleiding 56 en 64 dB...). Lijkt een nieuw model, maar deze heeft geen lidar (meer) en ding ziet er niet uit (zeer persoonlijk natuurlijk).
Navimow i210 LiDAR Pro: Apparaat ziet er netjes afgewerkt uit. Lidar, maar alleen een maaier in het midden, best ver van de rand en dus ben bang dat er alsnog veel kanten handmatig gemaaid moeten worden. 59 dB(A).
Husqvarna Automower 405VE NERA: Duur, maar merk dat al lang bestaat. Edgecut, dus ook minder trimmen, alleen zit dat achterop en gezien lang randen, lijkt me die positie daar niet ideaal voor.
Is lidar nodig voor een goede werking? Is het nodig om meer geld uit te geven voor een goede bouwkwaliteit/garantie (apparaat, maar ook software)? Nog andere tips?
ik weet niet of je vlak aan de duitse grens woont ? https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/209044613_-luba-mini-2-awd-1000-mammotion.htmlSpor36 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:42:
Hier kwam, elke vrijdag, iemand het gras maaien. Helaas is hij met pensioen en is de opvolger wat minder punctueel .... dus ben op zoek naar een robot maaier die wel volgens schema zijn werk doet ;-) Het is niet veel, 2 zones van +/- 150 m2 met daartussen een stuk bestrating. Deels onder bomen, deels met verhoogde aanliggende borders (wel met maairand ernaast) en ik wil geen draad ingraven/aanbrengen.
Mammotion Luba mini 2 AWD: Goedkoopste, maar nu uitverkocht... heeft wel een randmaaischijf, dat lijkt me echt heel handig en ook stil 56 dB (website 50, in handleiding 56 en 64 dB...). Lijkt een nieuw model, maar deze heeft geen lidar (meer) en ding ziet er niet uit (zeer persoonlijk natuurlijk).
Navimow i210 LiDAR Pro: Apparaat ziet er netjes afgewerkt uit. Lidar, maar alleen een maaier in het midden, best ver van de rand en dus ben bang dat er alsnog veel kanten handmatig gemaaid moeten worden. 59 dB(A).
Husqvarna Automower 405VE NERA: Duur, maar merk dat al lang bestaat. Edgecut, dus ook minder trimmen, alleen zit dat achterop en gezien lang randen, lijkt me die positie daar niet ideaal voor.
Is lidar nodig voor een goede werking? Is het nodig om meer geld uit te geven voor een goede bouwkwaliteit/garantie (apparaat, maar ook software)? Nog andere tips?
hij is bij kaufland / obi / hornbach duitsland ook voor de zelfde prijs
Walking on the bright side of life
Ik heb nu iets meer dan een week de Mammotion Luba Mini 2 AWD, bevalt me erg goed, wat mij betreft ook qua uiterlijkSpor36 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:42:
Hier kwam, elke vrijdag, iemand het gras maaien. Helaas is hij met pensioen en is de opvolger wat minder punctueel .... dus ben op zoek naar een robot maaier die wel volgens schema zijn werk doet ;-) Het is niet veel, 2 zones van +/- 150 m2 met daartussen een stuk bestrating. Deels onder bomen, deels met verhoogde aanliggende borders (wel met maairand ernaast) en ik wil geen draad ingraven/aanbrengen.
Op de regenachtige dagen na (regendetectie heb ik ingeschakeld) draait ie nu elke dag, als het werk het toelaat kijk ik zo nu en dan met 'm mee via de app, lekker rustgevend.
Veel hangt af van je instellingen en de maaifrequentie.DjoeC schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:39:
Wat observaties: Daarnaast heeft ie wat moeite met de stelen van paardebloemen (of is het paardenbloemen).
Paardenbloemstelen hebben waarschijnlijk alle robots moeite mee, simpelweg omdat ze te snel de hoogte in gaan en dan platbuigen als de maaier er over heen gaat.
Onze Luba 2X heeft daar ook moeite mee, maar door de maaipadafstand elke keer te veranderen zit er vanzelf een stand bij waarbij de steel wel binnen de behuizing op kan veren om afgesneden te worden.
Ik maai overigens op 35 mm hoogte, dat geeft een prima resultaat, beter dan de 50 mm die ik eerder had. Doordat het gras korter is staat het rechter op waardoor de aangroei beter gemaaid wordt. Bij langer gras valt het gras en onkruid om, en krijg je daardoor een minder strak resultaat.
Je hebt hem net, laat de robot zijn werk doen en stel bij waar nodig, eenmaal goed ingesteld maait hij netter dan de cirkelmaaier doordat de frequentie veel hoger is.
Overigens is die maaihoogte anders dan van mijn maaitractor, als ik daarop 3,5 cm instel (1,5") dan maait hij op veel plekken met de grond gelijk. Meestal zit ik daarmee op 6-7 cm (2,5"-2,75").
Mesjes hoeven niet superscherp te zijn, maaimessen op cirkelmaaiers zijn dat meestal ook niet, het hangt af van de snelheid, laat de messen dus zo snel mogelijk ronddraaien.
Enige echte nadeel vindt ik hoog(er) gras, als het interval te groot wordt, bv door te veel regen, dan mulcht de robot niet meer maar laat een rand gras liggen, wat ik zelf minder mooi vind.
Dan krijg ik de neiging om het met de maaitractor allemaal op te gaan zuigen en af te voeren.
Ha, ik zit ook nog op 50 mm en wilde binnenkort langzaam afdalen naar 40. Als de popup-sproeiers het toestaan ga ik ook 35mm proberen!Teijgetje schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:37:
[...]
Ik maai overigens op 35 mm hoogte, dat geeft een prima resultaat, beter dan de 50 mm die ik eerder had. Doordat het gras korter is staat het rechter op waardoor de aangroei beter gemaaid wordt. Bij langer gras valt het gras en onkruid om, en krijg je daardoor een minder strak resultaat.
Ik zit inmiddels op 45mm, dacht dat dat een prima hoogte was om sterk gras te houden. Misschien toch na de volgende cyclus naar 40mm.Nizzomoi schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:48:
[...]
Ha, ik zit ook nog op 50 mm en wilde binnenkort langzaam afdalen naar 40. Als de popup-sproeiers het toestaan ga ik ook 35mm proberen!
Welke accu instellingen hanteren jullie? Mijn Navimow gaat bij 15% naar zijn lader en laadt max op tot 80%, om de accu zo lang mogelijk goed te houden.
[ Voor 16% gewijzigd door Siedo op 07-05-2026 17:12 ]
Er is nog veel te doen en te ontdekken. En vooral over de angst van "hij kan de de sloot in" heen stappen.....
:strip_exif()/f/image/WAGgnaBjY7A5e2kpIzVExlZ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik het niet zeker weet...... Moet die sticker eraf?
[ Voor 199% gewijzigd door bruce the boss op 07-05-2026 17:32 ]
Nee, is niet nodig.bruce the boss schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:30:
[Afbeelding]
Omdat ik het niet zeker weet...... Moet die sticker eraf?
in de Mammotion app heb ik ‘slim laden’ ingeschakeld. Dan laadt ie tot 80% en vlak voor zijn taak tot 100%. Ik zie ‘m in de praktijk tot 10% maaien en dan laden tot wat ie denkt nodig te hebben om de taak te voltooien.Siedo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:00:
[...]
Welke accu instellingen hanteren jullie? Mijn Navimow gaat bij 15% naar zijn lader en laadt max op tot 80%, om de accu zo lang mogelijk goed te houden.
De nacht brengt ie dus meestal op 80% door.
Ik heb de Luba 2 awd mini1000.Spor36 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:42:
Ik vind hem er persoonlijk cool uit zien. Keer wat anders dan al die husqvarna clones
doet zijn werk uitstekend en heel vaak updates. Dus ze luisteren naar de community.
randmaaien gaat goed. Ik laat hem iets over de bestrating rijden daar waar het kan. Met zijn awd heeft die daar geen moeite mee.
Toch voor mooiste resultaat een maairand maken. Ik maak die rand met een standaard antraciet betonklinker van 6 dik. En daarna een wovar plastic borderrand. Werkt super.
Zo dus:
Heb net geverticuteerd en belucht en rand aangepast dus moet nog herstellen
[ Voor 9% gewijzigd door nafofella op 07-05-2026 20:00 ]
Hele mooi deal! Online niet te krijgen en volgens Pepper waarschijnlijk een prijsfout, ondanks dat 1 op voorraad in Leeuwarden en die gisteren opgehaald, zeker met mijn wensen:Vos schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:38:
Voor eventueel geïnteresseerden. De Mova Tech LiDAX Ultra 800 in de aanbieding bij Mediamarkt voor 579 euro.
Top aankoop denk ik, waarschijnlijk wel een beetje overkill.royduin schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:27:
Ik ben mij al een tijdje aan het oriënteren op een robot maaier maar kom er toch niet helemaal uit met alle keuzes. Het gaat om 250m2 vlakke achtertuin. Gardena komt veel voorbij, maar het automatisering stukje vindt ik ook erg leuk (Home Assistant), eigen schema's, plattegrondje zoals met de robotstofzuiger, na regen niet maaien, exclusion zones, etc. Dan ga je misschien wel weer snel naar Navimow/Segway, Worx, Mammotion, Dreame, Husqvarna, etc maar voor het aantal vierkante meter misschien behoorlijke overkill. Misschien niet nodig om te benoemen; maar ik wil geen kabels trekken en hij moet geen egels/katten aanrijden.
"Gardena smart" is volgens mij alleen een app met Bluetooth? Tips? Allemaal mooie black friday deals nu, misschien een mooi moment om aan te schaffen. Maar welke?
- Gardena smart sileno
- Navimow i105
- Dreame A1 Pro
- Mammotion Yuka Mini 500/600
- Mammotion Luba Mini 800
Of wachten op de Roborock RockNeo Q1
Vervolgens langs de Bauhaus gereden en daar stond een forse stapel van de i210. Bij het navragen over de prijs werd de prijs gematcht met Hornbach én ging er nog 12% af (laagsteprijsgarantie van Bauhaus).
Grappig genoeg staat er nu op de site dat ze geen voorraad hebben bij die vestiging...
Enige nadeel is dat ik er nu geen gratis garage bij kan aanvragen omdat Bauhaus blijkbaar niet meedoet met die actie van Segway. Achja, daar ging het mij toch niet. De lage prijs was al goed genoeg
Oftewel, het kan best lonen om langs de Bauhaus te gaan. Ik zie dat ze die Mova niet in het assortiment hebben, wel veel andere merken/modellen.
waarom niet gewoon bij Navimow of bol.com ofzo besteld? Goedkoper en mét garage.Slickk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:35:
Gisteren voor €875,60 een Segway Navimow i210 opgehaald bij Bauhaus (Groningen). Was van plan bij Hornbach te kopen, maar na reservering en betaling werd die helaas een paar dagen later geannuleerd omdat ze toch geen voorraad bleken te hebben. Bij Hornbach was die te koop voor €995, reguliere prijs ligt rond de €1200.
Vervolgens langs de Bauhaus gereden en daar stond een forse stapel van de i210. Bij het navragen over de prijs werd de prijs gematcht met Hornbach én ging er nog 12% af (laagsteprijsgarantie van Bauhaus).
Grappig genoeg staat er nu op de site dat ze geen voorraad hebben bij die vestiging...
Enige nadeel is dat ik er nu geen gratis garage bij kan aanvragen omdat Bauhaus blijkbaar niet meedoet met die actie van Segway. Achja, daar ging het mij toch niet. De lage prijs was al goed genoeg![]()
Oftewel, het kan best lonen om langs de Bauhaus te gaan. Ik zie dat ze die Mova niet in het assortiment hebben, wel veel andere merken/modellen.
Het ging specifiek om de i210 met LiDAR. Die is bij bol.com niet te koop en bij Navimow kost die zoals gezegd €1200 (voor de i208 met LiDAR trouwens, dus 800m2 ipv 1000m2).de Peer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:45:
[...]
waarom niet gewoon bij Navimow of bol.com ofzo besteld? Goedkoper en mét garage.
[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 08-05-2026 13:46 ]
ah ik zie het nu ja, check!Slickk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:46:
[...]
Het ging specifiek om de i210 met LiDAR. Die is bij bol.com niet te koop en bij Navimow kost die zoals gezegd €1200.
dan heb je zeker een nette prijs idd!
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 08-05-2026 13:47 ]
Ja zit er nu wat diep in. Het was voor mij eerlijk gezegd nogal een doolhof met diezelfde serienummers maar dan soms met "AWD" en de nieuwere versie met "LiDAR". Dan nog de verschillen in hoeveel vierkante meter ze qua bereik hebben... Net als in de wereld van robotstofzuigers strooien alle fabrikanten met allerlei termen en modellen lijkt het alsof ze je bewust willen overspoelen met informatie.
Hornbach verkoopt dan officieel gezien ook nog de "i210E". Dan vraag je jezelf weer af, wat is het verschil tussen die "i210" en "i210E" en dan blijkt dat verschil er niet te zijn, enkel dat de "E" voor "Europa" zou staan. Qua technische specificaties of stekkers geen verschil.
Bij Navimow:Slickk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:48:
[...]
Ja zit er nu wat diep in. Het was voor mij eerlijk gezegd nogal een doolhof met diezelfde serienummers maar dan soms met "AWD" en de nieuwere versie met "LiDAR". Dan nog de verschillen in hoeveel vierkante meter ze qua bereik hebben... Net als in de wereld van robotstofzuigers strooien alle fabrikanten met allerlei termen en modellen lijkt het alsof ze je bewust willen overspoelen met informatie.
Hornbach verkoopt dan officieel gezien ook nog de "i210E". Dan vraag je jezelf weer af, wat is het verschil tussen die "i210" en "i210E" en dan blijkt dat verschil er niet te zijn, enkel dat de "E" voor "Europa" zou staan. Qua technische specificaties of stekkers geen verschil.
AWD = alle wielen aangedreven ipv een "los" zwenkwieltje voor. De m2 is vooral een software begrenzing: Je kunt geen kaart maken met meer M2 dan het model toestaat, een maaier van 1000m2 kun je geen kaarten van 1.200m2 in opslaan..... Grootste verschil in m2 modellen zit m dus in software (grotere kaart toegestaan) en grotere accu - hoewel, het verschil in accu rechtvaardigt lang niet altijd het prijsverschil: X4 2000m2 met 10Ah accu = 2499,-, X4 5000m2 met 15Ah accu = 3199,-....... 700 euro van 5Ah meer en software met een opgerekte limiet.....
Verder zijn er dealer en niet-dealer modellen. De dealer waar ik van de week was neemt geen niet-dealer spul in reparatie maar zei dat ie veel telefoontjes kreeg van Bouwmarkt-B, G, H, etc. kopers. Verschillen tussen E of niet-E weet ik zo niet maar is mogelijk net als bij wasmachines afhankelijk van wie het ding verkoopt/mag verkopen of gewoon een "nieuw" modeljaar....
Hij is op de site van Mammotion uitverkocht, maar ik heb 'm anderhalve week geleden gekocht bij To The South en daar is nog voorraad. https://www.tothesouth.com/mammotion-luba-mini-2-awd-1000/Spor36 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:42:
Eerst natuurlijk de zone ingesteld, wat ik een beetje lastig vond, en daarna door de instellingen gelopen.
Tijdens de maaibeurt valt het me op dat hij redelijk ver van de randen afblijft wat ik eigenijk wel storend vind.
Ik heb de onderstaande instelling wat betreft de randen gebruikt.
Of moet ik de zone opnieuw instellen en de maaier veel dichter bij de rand, of er zelfs over, de zone laten detecteren?
Dus de zone opnieuw instellen en de maaier flink over de rand laten rijden?GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:17:
@bruce the boss met zo’n tegelrand kan je de zone daar gewoon flink overheen leggen ja. Heb ik ook gedaan met mijn Navimow en gaat prima.
@Sunri5e elke maaier met Lidar of camera’s gaat zaken op ooghoogte natuurlijk “ontwijken” .
De oplossing die laatst voorbijkwam met een perkje maken als het ware en dan met betonklinkers een rand maken kan in jouw geval ook werken.
[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2026 19:47 ]
Dat begrijp ik. Maar dan moet er hier 200 meter aan betonklinkers worden gelegd… dat wordt dan een heel duur grapje. Afgraven, zand erin, stenen kopen en leggen. Zou een X430 mij beter passen? Of ontwijkt die ook die takjes?GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:46:
@bruce the boss yup.
@Sunri5e elke maaier met Lidar of camera’s gaat zaken op ooghoogte natuurlijk “ontwijken” .
De oplossing die laatst voorbijkwam met een perkje maken als het ware en dan met betonklinkers een rand maken kan in jouw geval ook werken.
Die ken ik niet maar mijn oude Husqvarna met draad ontweek door “weerstand” ook sommige delen onder een vlinderstruik hier waar ook nu de Navimow met LiDAR niet komt omdat die dus weer de takjes ziet inderdaad en er omheen gaat. Vlinderstruiken worden hier nu gesnoeid dus dan is het bij mij weer opgelost.Sunri5e schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Dat begrijp ik. Maar dan moet er hier 200 meter aan betonklinkers worden gelegd… dat wordt dan een heel duur grapje. Afgraven, zand erin, stenen kopen en leggen. Zou een X430 mij beter passen? Of ontwijkt die ook die takjes?
Denk wel dat het inherent is aan de techniek want het kan ook een kinder arm zijn waar hij natuurlijk wel voor moet stoppen
Snoeien.........zo snel groeit dat niet terug.Sunri5e schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:34:
de takjes ontwijken waardoor mijn randen met gras wat blijft staan steeds groter worden..... Zijn er mogelijkheden dat hij dit negeert?
Novision zone over je Haag heen leggen?Sunri5e schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:34:
Oke, ik heb een Segway Navimow H230 Robotmaaier. Het meest geavanceerde type van Navimow met Lidar. Het leek de perfecte keus. Echter nu mijn haag rondom mijn grasveld begint te groeien gaat takjes van mijn beukenhaag groeien en gaat hij langs de kanten de takjes ontwijken waardoor mijn randen met gras wat blijft staan steeds groter worden..... Zijn er mogelijkheden qua instellingen dat hij dit negeert? Of is dit gewoon voor mijn situatie niet de meest geschikte robotmaaier?
Heb ik hier ook gedaan. Werkt ook voor stukken die hij niet wil maaien als er b.v. modder ligt. Ik leg ze dan tijdelijk daaroverheen.
De camera zit toch in het midden? En de zijcamera zit bij de x3 in ieder geval redelijk beschermd. Maar de takken kunnen wel wat krassen geven op de zijkant.GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:33:
Slim bedacht. Heb je dan geen kans op beschadigingen aan je maaier ? Geen idee hoe dik die takken van je haag zijn maar als hij straks je LiDAR camera beschadigd ben je eerder van huis ?
Ik heb 2 zones, 1 van +- 200m2 en eentje van 30m2.
Die van 30m2 heb ik maar 2x in de week in de planner staan, de "grote" zone staat elke dag.
Op de dagen dat hij die kleine zone meeneemt, loopt hij er wel 4-5x naartoe terwijl hij natuurlijk na 1 ronde het hele perk gehad heeft.
Dat is toch best gek ? Ik kan niet ontdekken of dit in te stellen is in de app.
In de maaischema zit een optie die maaicyclus heet en dus doorgaat met maaien in de zone ook als deze de 100% heeft bereikt. Die heb ik nu uitgeschakeld.
[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2026 21:57 ]
Slimme tip. Ik heb hier een tegelpad metveel gras in de voegen, daar mag ie dan ook gaan maaien want nu wil ie dat nog niet....
Wel beseffen dat als er iets ligt hij niet stopt. Ook niet voor dat schattige egeltje, of speelgoed, vandaar dat ik de zones zo klein mogelijk hou.DjoeC schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:52:
[...]
Slimme tip. Ik heb hier een tegelpad metveel gras in de voegen, daar mag ie dan ook gaan maaien want nu wil ie dat nog niet....
Vos schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:38:
Voor eventueel geïnteresseerden. De Mova Tech LiDAX Ultra 800 in de aanbieding bij Mediamarkt voor 579 euro.
Staat op dit moment op voorraad, zojuist besteld, zou zelfs zondag al (gratis) geleverd worden, ben benieuwdroyduin schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:47:
[...]
Hele mooi deal! Online niet te krijgen en volgens Pepper waarschijnlijk een prijsfout, ondanks dat 1 op voorraad in Leeuwarden en die gisteren opgehaald, zeker met mijn wensen:
[...]
Top aankoop denk ik, waarschijnlijk wel een beetje overkill.
@bruce the boss mooi gazonnetje, wil je je geheim verklappen?
[ Voor 46% gewijzigd door Batilan op 09-05-2026 00:46 ]
Deze is online nog steeds te bestellen. Ik zoek een opvolger voor mijn Automower315 en had net een Navimow AWD i205 besteld bij Coolblue voor €849,- (met een gratis huis erbij), maar deze Mova Tech ziet er voor deze prijs ook interessant uit. Dat scheelt toch weer €280,- (en een huis, maar die heb ik niet perse nodig).Vos schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:38:
Ik heb zo'n 400 m2 gras, redelijk vlak, speeltoestel en trampoline er op, maar verder weinig bijzonderheden. Geen moeilijke hoeken of paadjes die gevolgd moeten worden. Wel een paar bomen, maar die zijn nog redelijk jong en hebben nog niet zo'n groot bladerdak.
Is er iemand die obv ervaring iets kan zeggen over de Mova Tech? Er is nog niet zoveel (ervaring) over te vinden online, in tegenstelling tot Segway Navimow.
Ik heb ze voor de zekerheid beiden online besteld en zal er 1 retour gaan doen, als ik een iets betere afweging kan maken.
152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage
Met een beetje zoeken op Youtube is toch best wel wat te vinden, ik meen dat alle Mova Lidax Ultra (non AWD) modellen zoals de 800, 1000, 1200, 1600 en 2000 hardwarematig identiek zijn (m.u.v. accu capaciteit). De beperking in oppervlak is software matig begrijp ik. Dus qua maaiprestaties (m.u.v. maximum te maaien / mappen perceel) zijn ze identiek. Dus het maakt dus niet veel uit welk model precies gereviewed wordt.MarnixB. schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 00:48:
[...]
Deze is online nog steeds te bestellen. Ik zoek een opvolger voor mijn Automower315 en had net een Navimow AWD i205 besteld bij Coolblue voor €849,- (met een gratis huis erbij), maar deze Mova Tech ziet er voor deze prijs ook interessant uit. Dat scheelt toch weer €280,- (en een huis, maar die heb ik niet perse nodig).
Ik heb zo'n 400 m2 gras, redelijk vlak, speeltoestel en trampoline er op, maar verder weinig bijzonderheden. Geen moeilijke hoeken of paadjes die gevolgd moeten worden. Wel een paar bomen, maar die zijn nog redelijk jong en hebben nog niet zo'n groot bladerdak.
Is er iemand die obv ervaring iets kan zeggen over de Mova Tech? Er is nog niet zoveel (ervaring) over te vinden online, in tegenstelling tot Segway Navimow.
Ik heb ze voor de zekerheid beiden online besteld en zal er 1 retour gaan doen, als ik een iets betere afweging kan maken.
EDIT: ik begrijp dat de duurdere modellen wel een 4G module standaard ingebouwd hebben (maar dat is ook niet echt van invloed op de maaiprestaties). Mochten er meer bekende verschillen zijn dan verneem ik het ongetwijfeld
Een als eerste gevonden review. Overigens krijg ik wel de indruk dat Mova behoorlijk wat Lidax Ultra maaiers ter beschikking heeft gesteld aan (minder) bekende reviewers van dit soort maaiers.
Kun je een gebruike maaier terugsturen?
[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 09-05-2026 01:34 ]
Is deze zwaarder dan de standaard accu? Zwaardere accu?
Edit: ................
Dat is idd de goede maar volgens mij nergens meer leverbaar of kan iemand hem wel ergens vinden?
[ Voor 8% gewijzigd door bruce the boss op 09-05-2026 16:08 ]
De standaard accu is 2,5 Ah. 5Ah zou 100 minuten maaitijd moeten geven.bruce the boss schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:28:
Ik vind de accu van de Mova 600 wel erg teleurstellend en is het mogelijk om een zwaardere accu in de maaier te plaatsen?
Is deze zwaarder dan de standaard accu? Zwaardere accu?
Op Mova Duitsland is deze 79 euro, op Mova Nederland zie ik hem niet.
Ik zou even met sales contact opnemen.
tel. 020 8967747
Maandag - Zondag
9:00 - 18:00
Bedankt voor je hulp!