Even een tip voor alle Mammotion (of misschien wel alle merken) gebruikers:
Zorg dat je altijd je kaartgegevens hebt geupload naar de cloud, en doe dit ook nadat je wijzigingen aangebracht hebt.
Zodoende kan je de kaart meenemen naar een nieuw of vervangend apparaat, of terugzetten als er door Mammotion reparaties zijn gedaan waarbij de robot nieuwe firmware kreeg.
De kaartgegevens/coördinaten staan namelijk in het geheugen van de robot, niet in de app.
Lang verhaal kort:
Ik kreeg een melding dat de robot gevallen was........
Nadat ik hem opgezocht had bleek hij ondersteboven achterstevoren onder water te liggen.
Na analyse was de enige logische manier dat hij was gaan draaien, met zijn achterwielen achteruit over de beschoeiing gereden tot over zijn zwaartepunt, om daarna in het water te vallen, om daar nadat hij de bodem raakte achterover te vallen zodat hij op zijn kop lag, met de neus richting water.
Waarom hij op een recht stuk langs de beschoeiing was gaan draaien zal altijd een raadsel blijven.
Waarom hij de grens had overschreden ook.
Extra melding gemaakt dat een grens ook echt grens moest zijn, en de robot zelfs geen centimeter dit zou moeten mogen overschrijden. Of dat je zulke grenzen aan zou moeten kunnen geven in de kaart als absoluut niet overschrijdbaar. (handig bij vijvers en beschoeiingen)
Ik had vaker contact gehad over navigatie die soms onverklaarbaar afweek, en waar geen oorzaak voor gevonden kon worden.
Na veel heen en weer gemail, wat begon met laten drogen en dan pas aanzetten (duh), kreeg ik na enige tijd bevestiging dat ik een gloednieuwe zou krijgen gezien de voorgeschiedenis, waterschade is normaal niet gedekt.
Dus verder wel goede service ondanks dat het via Mammotion Europe liep ipv mijn oorspronkelijke dealer.
Om de kaart te behouden kon ik de robotgegevens uploaden naar de cloud, maar omdat die dood was (helemaal volgelopen) dus niet meer.
Nog geprobeerd om de Luba 3 te krijgen met bijbetaling maar helaas.
Alleen een extra set messen voor het ongemak.
Garantie van de oude is overgezet, inclusief het jaar extra dat ik gekocht had, nu dus nog drie jaar garantie.
Enige dat ik er mee ben "opgeschoten", naast een gloednieuwe robot met drie jaar garantie, is een extra laadstation, zodat er een extra laadmogelijkheid is voor op het andere terrein. Is niet los te koop.
Oude moest eigenlijk ook mee teruggestuurd.
Helaas kan een tweede laadstation nog niet opgenomen in de kaart, daarvoor moet je voordat je begint het laadstation verplaatsen. Wat nu dus inhoudt dat je er even naar toe moet rijden en bevestigen.
Er rijdt hier dus eindelijk na twee maanden zonder weer een Luba 2X rond.
Jammer dat de maaitractor tegelijk de geest gaf, die staat in afwachting van onderdelen stil.
Ondertussen een beetje de voortuinen gemaaid met de Honda 536 HX, maar het terrein is te groot om dat met een handmaaier te doen, ondanks dat die zelf rijdt.
De Luba maait het netjes op 4 cm, ondanks het veel te hoge gras, maar laat natuurlijk enorme rijen grasafval liggen.
Jammer dat ik alle maaizones opnieuw moet inleren, ca 5000 m2.
Als de maaitractor is gerepareerd dan kan ik pas alle grasafval opruimen en ook het achterveld doen, daar staat het na 2 maanden 40 cm hoog. Dat moet eerst weg voordat de robot er weer op kan.
Ben dus nog wel even bezig voordat alles weer vanzelf gaat.
[
Voor 21% gewijzigd door
Teijgetje op 12-07-2026 20:58
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.