Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37
Zoals eerder in deze threat bediscussieert maakt iedereen zijn/haar afwegingen welke robotmaaier je koopt. De ene gaat voor kostprijs, de ander voor beste specificaties of laatste innovaties terwijl voor een ander de reputatie van een merk of het jarenlang toegang hebben tot reserve onderdelen doorslaggevend is. We maken daarin allemaal onze eigen afwegingen en het nuttige is dat we daarover informatie delen om zelf je eigen keuzes te maken. Daarom is de keuze van de ene niet perse een goede keuze voor de ander.

Ik vind het zelf, vanuit mijn beroepsmatige achtergrond, interessant om te weten in welk land & jurisdictie de gegevens worden opgeslagen. Een risico wat ik gemitigeert wil hebben is dat bepaalde statelijke actoren inzicht hebben in mijn persoonlijke data en/of kunnen besluiten (middels een backdoor) om dat ding uit te zetten, Ik heb het proberen te achterhalen voor Husqvarna en ik weet het niet 100% zeker maar ze lijken Europees hun data op te slaan bij Nordcloud. Weet iemand wat betreft de andere (Chinese) merken zoals Segway en mammotion waar ze hun data opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:30
akatar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Als je twijfelt aan bepaalde merken, moet je die gewoon niet aanschaffen, Je zou kunnen wachten tot iemand hier jou heeft overuitgt om het wel te gaan doen, maar ja...

Wat betreft de hackers, die kans is er natuurlijk altijd, vooral bedrijven die het financieel wat moeilijker hebben/krijgen is er altijd de kans dat ineens alle gegevens zijn verkocht eeh gestolen bedoel ik natuurlijk.

afgezien van de bugs die er ineens zijn, dat bedrijven per ongeluk ineens kunnen meeluisteren/kijken (alexa etc)
Het allereerste zinnetje ben ik het mee eens, je moet aanschaffen waar je een goed gevoel bij hebt.

Maar wat impliceer je nu allemaal richting Mammotion vraag ik me dan af?
Ze hebben het financieel moeilijk?
Ze verkopen je gegevens?
Ze voeren bugs in zodat bedrijven via Alexa mee kunnen luisteren?

Of lees ik het verkeerd wat je probeert te zeggen?
En geldt dat in zijn algemeenheid terwijl de opmerking waar je op reageert over Mammotion ging?
Dus ook voor Husqvarna et al.

@Mad_Manic
Een backdoor kan natuurlijk overal in zitten, ook in software van bv Husqvarna of Segway.
Dat zullen we nooit weten, tenzij alle fabrikanten hun software openbaar maken.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
Teijgetje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:43:
[...]

@Mad_Manic
Een backdoor kan natuurlijk overal in zitten, ook in software van bv Husqvarna of Segway.
Dat zullen we nooit weten, tenzij alle fabrikanten hun software openbaar maken.
Alle software kan in principe kwetsbaarheden (vulnerabilities) bevatten en het merk maakt daar niet bij uit. Een backdoor inbouwen is meestal een bewuste keuze omdat men ook andere doelen nastreeft of daar opdracht voor heeft gehad en verwacht ik daarom minder te zien bij Europese fabrikanten (met productie elders meestal). Mijn punt zit minder op vulnerabilities maar meer op inderdaad backdoors en de locatie van je gegevens opslag (lees binnen of buiten Europa) en uit welk land men toegang heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:22
@Teijgetje

Lijkt me duidelijk genoeg? was je bang dat ik iets negatiefs schreef?

Niet nodig, was algemeen bedoeld.

Alexa had een soort van bug dat personeel kon meeluisteren of een feature, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@akatar
Ik was gewoon benieuwd hoe je dat bedoelde, het ging over Mammotion waar je op reageerde.

En natuurlijk mag je van alles negatiefs zeggen over Mammotion als je dat zelf zo ervaren hebt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Teijgetje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:26:
@akatar
Ik was gewoon benieuwd hoe je dat bedoelde, het ging over Mammotion waar je op reageerde.

En natuurlijk mag je van alles negatiefs zeggen over Mammotion als je dat zelf zo ervaren hebt. ;)
Ik heb alleen ervaring met worx en husqvarna, ik heb dus geen mening over mammotion oid.
Alleen als mensen twijfelen aan een merk of het merk niet vertrouwen moet je dat merk niet kopen. Anders is het bij elke kleinigheid: "Zie je wel, ik had gelijk blah blah blah'

De enige vraag die ik stel bij nieuwe merken is, zal deze er over een paar jaar nog zijn, omdat je soms hun cloud service of andere diensten nodig heb. Ik denk vaak (heel naief) dat bv een merk als husqvarna er al tig jaar is en waarschijnlijk de levensduur van mijn maaier er ook nog wel zou zijn.

Bj goedkope producten wil ik de gok nog wel eens wagen, bij dure producten niet.

mijn laatste slechte ervaring: Neeo Remote, kickstarter, betaald en na jaren gekregen. Na de levering heeft de eigenaar alles verkocht en ging na 2 jaar de stekker uit de neeo server. oftwel remote in de afvalbak.
Tuurlijk kon je voor een x bedrag mee naar de nieuwe eigenaar. nou nee, laat maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-06 19:35
Voor de liefhebber, bij Hornbach Groningen tot eind Juni gratis garage bij de Navimow I105 zolang de voorraad strekt. Actie geldt alleen in de winkel. Of dit ook in andere filialen geldt is mij onbekend.

Hier is de eerste snee er inmiddels af *O*

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-06 13:36
Ontzettend verkeerde topic, gezien robotmaaiers en grotere oppervlaktes wilde ik zo via dm in contact komen met mensen of een eigen topic aanmaken.
Zijn er hier mensen met ervaring om zelf een irrigatie systeem aan te leggen voor het gazon? Zou in mijn geval dienen te gebeuren met drinkwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
BaBoK schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:08:
Ontzettend verkeerde topic,
Je moet hier zijn.
En eerst even zoeken op irrigatie, er staat al veel info, voordat je een algemene vraag post zoals hier waar niemand iets mee kan.
Dus als je post, geef op hoe groot, een plattegrondje, etc.

[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 08-06-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-06 13:36
Zwager van mij heeft een Gardena Sileno Minimo robotmaaier gekocht, nu moet deze tussen een hel en een bloembak door met 50cm tussenruimte waardoor de “detectiekabels” over elkaar heen zouden komen te liggen wat niet wenselijk is.
Iemand een gedachte hierover qua oplossing of eventuele andere maaier? Gazonoppervlakte ca 30m2

Zelf heb ik de Navimow i105e n.a.v. jullie tips echter is deze een stukje duurder als de Sileno

[ Voor 13% gewijzigd door BaBoK op 08-06-2025 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-06 13:57
Elahkneh schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:11:
Voor de liefhebber, bij Hornbach Groningen tot eind Juni gratis garage bij de Navimow I105 zolang de voorraad strekt. Actie geldt alleen in de winkel. Of dit ook in andere filialen geldt is mij onbekend.

hopelijk snel nieuwe lading, geen voorraad zie ik :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
Bijzonder, vandaag met mijn zwager nog 1 opgehaald. Er staan toch zeker nog 5 pallets op de stelling met navimows..

Je hebt niet per ongeluk de voorraad bij Bauhaus gecontroleerd?

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 20-06 13:57
Elahkneh schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:41:
Bijzonder, vandaag met mijn zwager nog 1 opgehaald. Er staan toch zeker nog 5 pallets op de stelling met navimows..

Je hebt niet per ongeluk de voorraad bij Bauhaus gecontroleerd?
:F :F :F :F :F 8)7

Snap niet hoe ik dat fout heb kunnen doen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Elahkneh schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:41:
Groningen heeft er nog 47.
Nieuwegein heeft er 49, ik denk dat alle vestigingen er genoeg hebben en de actie overal geldt.
Er staat bij geen enkele vestiging dat je er een garage bij krijgt momenteel., sterker nog, garages worden helemaal niet vermeld op de Nederlandse site, er staat alleen de i105E, (zelfs geen mesjes), wel bv op de Oostenrijkse.
Hornbach is geen franchise, acties zullen dus landelijk zijn, het aanbod is ook anders per land.
In Oostenrijk is hij bv €110 duurder, in Zweden €120 duurder, en in Duitsland €24 goedkoper.

Wel grappig dat je in Duitsland de "off-road"-wielen los kan kopen, dan kan je er mee van de weg het padje af........ :+ _O-
(en dat ze zelfs Genisys imitatiemesjes verkopen, 30 stuks voor €14,91 :Y )

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 09-06-2025 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:37

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

BaBoK schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:04:
Zwager van mij heeft een Gardena Sileno Minimo robotmaaier gekocht, nu moet deze tussen een hel en een bloembak door met 50cm tussenruimte waardoor de “detectiekabels” over elkaar heen zouden komen te liggen wat niet wenselijk is.
Iemand een gedachte hierover qua oplossing of eventuele andere maaier? Gazonoppervlakte ca 30m2

Zelf heb ik de Navimow i105e n.a.v. jullie tips echter is deze een stukje duurder als de Sileno
Voor zo'n postzegel aan gras van 30 m2 gewoon een handmaaier of desnoods een kleine motormaaier gebruiken.
Is toch geen werk voor een duurdere robot !

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:43
Hier mijn ervaring met de Navimow i108E:

Sinds september vorig jaar in gebruik, en tot nu toe erg tevreden. Eén keer een akkefietje gehad waarbij hij steeds buiten het maaigebied vastliep, maar dat bleek een verplaatste antenne te zijn, eigen fout dus.

Tot 28 maart werkte hij prima. Ik laat hem om de dag zo’n 220 m² maaien, dus niet heel intensief. Op die dag kreeg ik ineens de foutmelding: "bescherming tegen abnormale spanning van de motor (foutcode: 1107)". De maaier stond midden op het gras stil en moest handmatig naar het laadstation. Dit gebeurde nog twee keer, dus heb ik de maaier aangemeld voor reparatie bij de winkel (weet niet of ik hier namen mag noemen). Op 2 april werd de retour geaccepteerd, maar PostNL wilde 'm niet aannemen, omdat de doos te groot was. Uiteindelijk is hij op 23 april door de webwinkel zelf opgehaald.

Twee weken later even gevraagd naar de status, onderdelen zouden op 12 mei binnenkomen, en daarna zou het snel geregeld zijn. Sindsdien helaas radiostilte, ook na mijn updateverzoeken.

Vandaag opnieuw gevraagd en ineens blijkt hij klaar te zijn! Hopelijk kan hij eind van de week weer aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
964C2 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 06:44:
[...]

Voor zo'n postzegel aan gras van 30 m2 gewoon een handmaaier of desnoods een kleine motormaaier gebruiken.
Is toch geen werk voor een duurdere robot !
Altijd leuk om te lezen :)
wat vind je dan de ondergrens?

en bij hoeveel borden mag je een vaatwasser? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
Teijgetje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:49:
[...]

Groningen heeft er nog 47.
Nieuwegein heeft er 49, ik denk dat alle vestigingen er genoeg hebben en de actie overal geldt.
Er staat bij geen enkele vestiging dat je er een garage bij krijgt momenteel., sterker nog, garages worden helemaal niet vermeld op de Nederlandse site, er staat alleen de i105E, (zelfs geen mesjes), wel bv op de Oostenrijkse.
Hornbach is geen franchise, acties zullen dus landelijk zijn, het aanbod is ook anders per land.
In Oostenrijk is hij bv €110 duurder, in Zweden €120 duurder, en in Duitsland €24 goedkoper.

Wel grappig dat je in Duitsland de "off-road"-wielen los kan kopen, dan kan je er mee van de weg het padje af........ :+ _O-
(en dat ze zelfs Genisys imitatiemesjes verkopen, 30 stuks voor €14,91 :Y )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-Lwn_utxO1djrd9xZtSdA4nrxE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVmyoGCytDnclzS6Z1FxHf2F.jpg?f=fotoalbum_medium

Vandaar dat ik ook zei dat de actie alleen in de winkel geldt.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
akatar schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Ik denk dat @964C2 graag dat kleine stukje voor Babok komt maaien twee keer in de week, het is zo gedaan..... :P

Ik denk dat je minstens 2 borden moet bezitten voor een vaatwasser, ook als alleenstaande. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:29
akatar schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Het was ook wel mijn eerste gedachte, 30m2, dat doe je ff tussendoor.
Aan de andere kant, iedereen maakt zijn eigen keuzes dus wie zijn wij om daarover te oordelen.
Het is wel een oppervlakte waarbij je makkelijker uit de voeten kunt met een goedkope maaier, wellicht om er kennis mee te maken 1 van de aldi of lidl. Of een jong gebruikte van marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 15:22

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

30m2, prima toch, 2e hands A-merk van Marktplaats. Even draadjes spannen, station plaatsen en klaar. Paar honderd euro en je hoef niet meer maaien :)

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middeljans
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-06 16:18
Elahkneh schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:11:

Bedankt voor de tip, goeie deal inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
gjcvro schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:45:
[...]

Het was ook wel mijn eerste gedachte, 30m2, dat doe je ff tussendoor.
Aan de andere kant, iedereen maakt zijn eigen keuzes dus wie zijn wij om daarover te oordelen.
Het is wel een oppervlakte waarbij je makkelijker uit de voeten kunt met een goedkope maaier, wellicht om er kennis mee te maken 1 van de aldi of lidl. Of een jong gebruikte van marktplaats.
ik ging, denk ik, voor een zitmaaier.
de ene week rijd je hem heen, de week erna weer teug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 15:22

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

De laatste comment brengt me wel op mijn "dilemma" . Ik heb nu naar volle tevredenheid mijn robotmaaier rondrijden.. dus.. wat doe ik met mijn Stiga zitmaaier?
Verkopen kan, maar krijg er misschien 500,- voor, kan de maaier natuurlijk ook gewoon houden, maar.. accu aan de druppelader, toch periodiek starten, en rijden om warm te laten worden etc. etc. En eigenlijk staat ie ook gewoon vreselijk in de weg.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
misschien als trekker gebruiken? voor bemesten etc van je grasveld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
SerealKiller schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:11:
De laatste comment brengt me wel op mijn "dilemma" . Ik heb nu naar volle tevredenheid mijn robotmaaier rondrijden.. dus.. wat doe ik met mijn Stiga zitmaaier?
Verkopen kan, maar krijg er misschien 500,- voor, kan de maaier natuurlijk ook gewoon houden, maar.. accu aan de druppelader, toch periodiek starten, en rijden om warm te laten worden etc. etc. En eigenlijk staat ie ook gewoon vreselijk in de weg.
en uiteindelijk start hij niet meer, begint te roesten en staat hij op: gratis af te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Stiga is redelijk waardevast vanaf een bepaalde leeftijd, dus of je hem nu of volgend jaar verkoopt maakt niet zo veel uit. Maar ik zit met eenzelfde dilemma, heb een grote, een kleine zitmaaier en dan nog een gewone loopmaaier. Alles verkopen scheelt enorm veel ruimte, maar voor sommige taken is 1 van der alle toch nog steeds de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik begreep dat velen met regen niet maaien. ten minste, ik kreeg vragen waarom ik de Luba in de regen en nacht liet maaien.........

Een deel van ons veld is een gedempte sloot waar inmiddels de grond zover ingeklonken is dat het haast als Wadi door kan gaan.
Voor onze John Deere is het dan vanwege natte zachte grond al snel niet meer te maaien, en moest ik soms enkele weken wachten voordat ik er overheen kon. Dan stond het al gauw 20-25 cm hoog.
De Luba ging de afgelopen twee weken door plasjes waar het gras bovenuit steekt. Zolang het water niet dieper is dan 5 cm zie ik geen probleem en omdat in de diepste stukken hij rechtdoor rijdt blijft het gras én gemaaid, én niet stukgereden zoals met de JD.

Maar zelfs voor mijn Luba komt er een moment dat in ons "moeras" er zoveel water staat dat hij daar niet doorheen kan om te maaien, en ik dat deel tijdelijk ongemaaid moet laten tot het water weg is.
En dan zal ik als het weer berijdbaar is toch de JD er bij moeten pakken om het gras te maaien en/of dat maaisel gelijk af te voeren.
De maaitractor blijft hier dus gewoon in gebruik, erbij, net als alle andere soorten maaiers.
Bovendien doe ik met de JD nog veel meer dan alleen maaien, bv een kiepkar, grindhark, bladopzuigen, grasrol, etc.
Maar ik heb dan ook geen echt ruimtetekort, al staat de hooischuur vol.

Verder een beetje aan het experimenteren, ik heb brede messing ringen (15x5x1,2) onder de maaimesjes gezet die bijna zo breed zijn als de mesjes zelf om te kijken of er dan minder gras tussen de messen gaat zitten. De ringen moesten wel over een wetsteen gehaald om ze naar 1 mm te slijpen, er i maar 2,5 mm ruimte onder het mes.
Lijkt veelbelovend, al heb ik het idee dat hij nu iets meer geluid maakt.
Maar helemaal grasvrij is het niet, wel zijn de mesjes sneller schoongespoten.
Hier is op 1 mesje een geschuurd ringetje te zien, en zo ziet het dek er uit na een dag regen en nat maaiwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhBBXyBGgNwOnhc8pUs6KryqjPA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFfOmjo1DATHAU2eBIMvmric.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mnlhCsJ06i9l9j2DC5Z1c1d48I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBGrN3k6zJnU3TlFjTzhi8hQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Er komen nu nylon ringen (15x5x1) om te kijken of dat minder geluid maakt.
De mesjes blijven "los" al zijn er toch een paar die stroef of stroever draaien door de grassappen die er tussen komen.
Heeft iemand de ringen al helemaal weggelaten, zoals Mammotion aangeeft? En werkt dat?

En ik ga het grote veld onderverdelen in meerdere stukken die met één acculading gemaaid kunnen.
Bovendien het lage deel in een zone onderbrengen zodat ik dat stuk uit kan zetten als er teveel water staat, nu moest ik dan het hele veld uitzetten.

Met de kaart aanpassen bleek de app het kleinste deel te verwijderen, dat deel was het ingewikkeldst en hoopte ik te kunnen behouden en de rest deleten, beetje jammer.
Ik moet dus uiteindelijk toch weer het hele veld mappen in de vijf zones die ik er van wil maken.
Ik heb wel al touw gespannen om de randen recht te kunnen uitrijden, dat ging nu goed aan de hand van de maaistrepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zAc2gt3xRrTdVtVZ8BjZWLUA20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIUJQjrabxEdtE0XgIJOEFuC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV8Kx_jbYiok19ub2coYIQfDZ_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teGZXzGkeQPubSLdR9brxcrl.jpg?f=fotoalbum_tile

En een voordeel van opnieuw beginnen met het veld is dat ik eerst rechte paden kan maken over het veld, nu volgt de robot bij retour/aanloop de omtrek.
Door eerst paden aan te leggen naar de achterste stukken kan ik de aanrijtijden flink verkorten, hij kiest zelf de kortste weg.
En dan kunnen de maaizones over de paden aangelegd daarna, zodat hij dan een recht pad door het veld kiest gelijk aan de maaibaan.
Omgekeerd kan niet.
Ik had eerder al uitgevonden dat je twee zones kunt overlappen door niet op de overlappende kant te beginnen. Zo heb je een pad van zone naar zone over een hele lengte ipv een meter breed.
De outline van elke zone ligt in de andere, dus bij de twee perimeter maaironden maait hij alleen binnen de "witte" lijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys3yHK-oaN9mYMz1-avTDxAToiY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LoR6Ll8lXoML02PdFfK5SY5k.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xq4dWgUqOdMPUAIGHg3TbGe5OTQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/M0gJxft8uxbz0wP2NDaGiWCL.png?f=fotoalbum_tile

Dit is nog de oude Luba 2, met oude software, maar er wordt uitgelegd hoe snelle paden te maken

[ Voor 59% gewijzigd door Teijgetje op 12-06-2025 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 16:57
Eindelijk eens een filmpje gevonden met een eerlijk vergelijk (zonder sponsoring) tussen populaire robotmaaiers.

Ze komen er allemaal niet zo goed uit op 1 na (Ecovacs Goat A3000). Maar dat heeft ook wel te maken met zijn GPS issues wat niet iedereen heeft natuurlijk en de slechte staat van het grasveld. Ik vond het in ieder geval verhelderend en voor iedereen die nog opzoek is naar een robotmaaier geeft het mogelijk een goed vergelijk.

YouTube: Watch BEFORE You Buy a Robotic Lawnmower - LIDAR is a GAME CHANGER!

[ Voor 18% gewijzigd door Mirved op 12-06-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 16:16
Dus sunseeker / eufy of mammotix

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Terramow s1200 weer op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Segway navimow x350e.

Wilde niet meer van zijn laadstation af om verder te gaan met maaien. Staat nu echt middenin het vrije veld maar blijft errors ophoesten. Dit is nu de 2e keer in 1,5 maand tijd. Kijken wat dit gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cZmqhOIWyT-85iDmXUr7c3nQyA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pcG0LehlaoQZWDGy9jZn4Bim.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dugal
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-06 15:49
Had deze week ook een aantal 6102-foutmeldingen bij mijn x315. Op de rode knop duwen op de maaier en hem daarna opnieuw opstarten werkte niet. Toen ik hem terug manueel in zijn station plaatste en hem dan opnieuw opstartte deed ie het terug. Misschien dat je dit laatste ook eens kan testen?

Edit:
Hij liep vast op een paar meter van de zender, dus dat zal de reden ook al niet kunnen zijn…

[ Voor 15% gewijzigd door Dugal op 13-06-2025 16:52 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dugal schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:50:
Had deze week ook een aantal 6102-foutmeldingen bij mijn x315. Op de rode knop duwen op de maaier en hem daarna opnieuw opstarten werkte niet. Toen ik hem terug manueel in zijn station plaatste en hem dan opnieuw opstartte deed ie het terug. Misschien dat je dit laatste ook eens kan testen?
Jep, net gedaan.. heeft weer een meter of 20 gemaaid, weer foutmelding. Kijk vanavond wel of ik hem nog terug op de lader zet, morgen kijkt de dealer even mee als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dugal
gjcvro schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Jep, net gedaan.. heeft weer een meter of 20 gemaaid, weer foutmelding. Kijk vanavond wel of ik hem nog terug op de lader zet, morgen kijkt de dealer even mee als het goed is.
Ik duim voor je. Het zijn geen goedkope toestellen en deze foutmelding is hier al bij meerderen gepasseerd. Moest je dealer tips hebben, laat gerust weten 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
Dugal schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:54:
[...]

Ik duim voor je. Het zijn geen goedkope toestellen en deze foutmelding is hier al bij meerderen gepasseerd. Moest je dealer tips hebben, laat gerust weten 😉
Nou, als dit al na 1,5 maand is, is er nog niet het laatste woord over gezegd >:)
Dus ik hoop dat er inderdaad een oplossing gevonden kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag de nieuwe mapping afgemaakt.

Eerst twee rechte paden aangelegd naar de verste zones, en dit getest door het zijveld en achterveld te laten maaien.
Touw spannen was wel een uitkomst gezien het veld op de overlaps ca. 60 meter is. Ik kwam net te kort aan een bolletje sisal van 180 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zAc2gt3xRrTdVtVZ8BjZWLUA20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIUJQjrabxEdtE0XgIJOEFuC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV8Kx_jbYiok19ub2coYIQfDZ_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teGZXzGkeQPubSLdR9brxcrl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Msmjmu0zQJn1eILxHUKaTweKGhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e2EW1CwMAbt9whljUr2xEl6.jpg?f=fotoalbum_tile

Vergeten een screenshot te maken vóór het mappen, maar het hele veld en het tussenveld had ik gedeletet.
De witte paden stonden dus eerst in een zwarte achtergrond, ik heb ze er even ingetekend.
De paden lopen zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drn8m9jSOyIjTKXr_-ugUmOzrII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayJI2lPg7JHgvYCyLk5eR4B2.png?f=fotoalbum_large

Daarna het veld in vier delen gemapt aan de hand van de touwtjes die ik gespannen had.
Elke zone is gemapt aan de buitenkant van de lijn, zodoende heb je een overlap van exact 2 robotbreedtes.
De overlap kan alleen gemapt als je op een punt begint dat op de rand van je te mappen zone ligt, maar niet in de al gemapte andere zone, dan kan je probleemloos de al gemapte zone(s) inrijden om een overlappende grens te zetten voor de naastgelegen zone.
Het tussenveld moest ook opnieuw en de grens van het achterveld is ook iets verlegd zodat ik op alle grenzen een overlap van twee robotbreedtes heb, en de robot dus meer mogelijkheden heeft om een zo kort mogelijk retourpad te kiezen.
Dat ziet er dan zo uit in de app, de nog zichtbare paden in het veld worden wel gemaaid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI7pioc7ar_W6Dg3HfPUvf5gyYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/II1OOFTZFfJvee3zp4kExjbx.png?f=fotoalbum_large
Hier op zie je nog een deel van de paden in wit maar bij de overlaps op het veld vallen ze er onder.
Het "moeras" is de smalle zone in het verlengde van de sloot linksboven, die ik nu uit kan zetten bij langdurige regen.
De bovenste twee zones, "veld links kersen" en "veld moeras" zou 1 acculading moeten ziijn.

Meteen laten testmaaien en het werkt zoals ik het wil, en de Luba komt nu in bepaalde gevallen terug over het veld, gelijk met de maailijn, in plaats van langs de randen, wat een hoop tijd scheelt.
Soms kwam hij eerder op 7% terug bij het laadstation, nu hij daar sneller kan zijn duurt opladen (en doorwerken) ook korter.

Ik ben nu aan het kijken of eerst maaien en dan 1x de omtrek netter staat dan eerste de omtrek en dan pas maaien.
En of ik 1x of 2x de omtrek moet laten doen.
Ik denk dat met 1x de overlaps netter er uit zien, Al maait hij daar dan twee keer over hetzelfde als ik 2x instel, maar dan twee keer in dezelfde richting. Met 1x hoop ik tegengesteld.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 13-06-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:21
Dugal schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:50:Edit:
Hij liep vast op een paar meter van de zender, dus dat zal de reden ook al niet kunnen zijn…
Wat versta je onder “de zender”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:30
Teijgetje schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:16:
Vandaag de nieuwe mapping afgemaakt.

Eerst twee rechte paden aangelegd naar de verste zones, en dit getest door het zijveld en achterveld te laten maaien.
Touw spannen was wel een uitkomst gezien het veld op de overlaps ca. 60 meter is. Ik kwam net te kort aan een bolletje sisal van 180 meter.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Vergeten een screenshot te maken vóór het mappen, maar het hele veld en het tussenveld had ik gedeletet.
De witte paden stonden dus eerst in een zwarte achtergrond, ik heb ze er even ingetekend.
De paden lopen zo.
[Afbeelding]

Daarna het veld in vier delen gemapt aan de hand van de touwtjes die ik gespannen had.
Elke zone is gemapt aan de buitenkant van de lijn, zodoende heb je een overlap van exact 2 robotbreedtes.
De overlap kan alleen gemapt als je op een punt begint dat op de rand van je te mappen zone ligt, maar niet in de al gemapte andere zone, dan kan je probleemloos de al gemapte zone(s) inrijden om een overlappende grens te zetten voor de naastgelegen zone.
Het tussenveld moest ook opnieuw en de grens van het achterveld is ook iets verlegd zodat ik op alle grenzen een overlap van twee robotbreedtes heb, en de robot dus meer mogelijkheden heeft om een zo kort mogelijk retourpad te kiezen.
Dat ziet er dan zo uit in de app, de nog zichtbare paden in het veld worden wel gemaaid:
[Afbeelding]
Hier op zie je nog een deel van de paden in wit maar bij de overlaps op het veld vallen ze er onder.
Het "moeras" is de smalle zone in het verlengde van de sloot linksboven, die ik nu uit kan zetten bij langdurige regen.
De bovenste twee zones, "veld links kersen" en "veld moeras" zou 1 acculading moeten ziijn.

Meteen laten testmaaien en het werkt zoals ik het wil, en de Luba komt nu in bepaalde gevallen terug over het veld, gelijk met de maailijn, in plaats van langs de randen, wat een hoop tijd scheelt.
Soms kwam hij eerder op 7% terug bij het laadstation, nu hij daar sneller kan zijn duurt opladen (en doorwerken) ook korter.

Ik ben nu aan het kijken of eerst maaien en dan 1x de omtrek netter staat dan eerste de omtrek en dan pas maaien.
En of ik 1x of 2x de omtrek moet laten doen.
Ik denk dat met 1x de overlaps netter er uit zien, Al maait hij daar dan twee keer over hetzelfde als ik 2x instel, maar dan twee keer in dezelfde richting. Met 1x hoop ik tegengesteld.
Ongetwijfeld een duidelijk verhaal maar ik volg hem niet geheel. Vermoedelijk doordat ik de Luba niet goed ken. Wel even benieuwd om het te snappen aangezien een vriend van zijn zitmaaier af wil met Ca 8.000 m2 gras waarvan een deel ook het zompige probleem heeft als het veel geregend heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
edwin2021 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Ongetwijfeld een duidelijk verhaal maar ik volg hem niet geheel. Vermoedelijk doordat ik de Luba niet goed ken. Wel even benieuwd om het te snappen aangezien een vriend van zijn zitmaaier af wil met Ca 8.000 m2 gras waarvan een deel ook het zompige probleem heeft als het veel geregend heeft.
Bij mij rijdt/maait hij door/over "sompig" heen zonder het gras te beschadigen zolang hij rechtdoor kan en de plas niet dieper is dan de onderkant van de maaier van de grond staat.
Maar ook een driepuntskeer ziet er op sompige grond goed uit.
Maar resultaten behaald in het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst, zoals dat heet. :+
Een 10000X zou dat allemaal moeten kunnen doen.
Ik maai op een lange dag van 6:00 tot 23:00 ca. 3700 m2 met de Luba 2 5000X op normale setting van 0,5 m/s en 28 cm padafstand.

Ik heb toch nog een glitch in de kaart ontdekt.
Net is na wat ander maaiwerk de Luba op 15% lading gekomen op het linker achterveld en pauzeert dus om terug te gaan naar de lader.
Dat was bij het pauze-pinnetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psvyCl3Rcp4zFRczjbSMRiPzxJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t456OjF1Emrw9JVTadK33YZw.png?f=fotoalbum_large
Waar ik dacht dat hij dan gewoon langs de kant terug zou gaan, kortste weg, rijdt hij helemaal naar achter, gaat dan linksaf naar het einde van het "middenpad", rechtsbovenaan boven de tweede s, om daar te draaien en via dat pad terug te keren, een d-tour van 130 meter. 8)7

Dus ik moet even kijken om twee extra paden aan te leggen.
Ik kan het "veld links kersen" rechts bovenin wat aanpassen zodat het het pad niet meer raakt.
En dan het moeras en middenveld onderin aanpassen zodat ik een pad door "niemandsland" aan kan leggen direkt naar waar hij gepauzeerd is.
Daarna hetzelfde met het moeras.
En dan het middenveld weer aanhelen.

Theoretisch zou dat moeten werken.

Voor de overige nog te mappen zones komen er "fake-zones (min. 5 m2) " die nooit gemaaid hoeven omdat het beton of grind is, maar die het wel mogelijk maken om via deze extra paden aan te leggen naar zones waar al elders een direct pad naartoe loopt. Dan kan er een pad aan twee kanten van een zone gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Dank, ik ga het meemaken zodra vriend de maaier gekocht heeft. Denk dat het een 5000serie wordt voor eerst voorzijde en als dat bevalt een tweede 5000 voor achter. Er loopt een mooi scheiding pad en op die manier kunnen er twee maaiers gelijktijdig werken, lijkt mij. Ben er alleen nog niet uit met de RTK. Hebben we er dan twee nodig of is een voldoende, totaal grondoppervlak is ca 12.000m2. Weet ook niet of een RTK gedeeld kan worden met twee maaiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
edwin2021 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:42:
Dank, ik ga het meemaken zodra vriend de maaier gekocht heeft. Denk dat het een 5000serie wordt voor eerst voorzijde en als dat bevalt een tweede 5000 voor achter. Er loopt een mooi scheiding pad en op die manier kunnen er twee maaiers gelijktijdig werken, lijkt mij. Ben er alleen nog niet uit met de RTK. Hebben we er dan twee nodig of is een voldoende, totaal grondoppervlak is ca 12.000m2. Weet ook niet of een RTK gedeeld kan worden met twee maaiers.
RTK zit gewoon bij het maaier pakket in, dus standaard zul je er al 2 krijgen. Je hebt ook 2 laadstations enz nodig. 2 maaiers is wel de duurdere optie, maar inderdaad kun je er wel 2 tegelijk aan het werk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Dugal schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:54:
[...]

Eerste vraag was om hem op het laadstation te zetten en dan via de optie laadstation verplaatst opnieuw te kalibreren. Had ik al gedaan en de maaier weigerde ondertussen zelfs maar te beginnen met maaien.

Aangezien ik dat al meerdere keren heb gedaan (laadstation plaatsen en kalibreren)), en gezien het feit ik er al eerder last van heb gehad besloten dat hij terug gaat voor een nieuw controllerbordje. En zul je altijd zien, ik hang op, druk nog een keer op maaien, en hij begint spontaan met maaien.

Maar na een half uur maaien stond hij weer stil met de foutmelding. Nou is het momenteel ook best warm, dus een fout in elektronica komt er dan vaak wat sneller uit.

Zou deze week gerepareerd worden, dus hij mag volgende weekend weer aan de bak om het achterstallig onderhoud in te gaan halen >:) (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
edwin2021 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:42:
.Ben er alleen nog niet uit met de RTK. Hebben we er dan twee nodig of is een voldoende, totaal grondoppervlak is ca 12.000m2. Weet ook niet of een RTK gedeeld kan worden met twee maaiers.
Je kan meerdere maaiers aanmelden in de app op dezelfde RTK.
Zorg wel dat hij optimale ontvangst heeft en vrij zicht.
Maar je kan ook meerdere RTK's aanmelden in de app. Met een zonnepaneel is hij zelfs helemaal standalone midden on de rimboe te plaatsen.
Je leest en ziet veel dat hij laag geplaatst prima werkt, er zijn een aantal reviews waar het echt aanbevolen wordt hem zo hoog mogelijk te plaatsen voor betere ontvangst. Dus liever boven de nok van je dak uit.
En beter 1x goed geplaatst dan dat je hem moet verplaatsen en alles opnieuw moet mappen.
Daar heb je met iNavi overigens geen last van,dat opnieuw mappen, behalve als je zoals ik alles toch wil verdelen in meer zones.
Hoe het zit met twee laadstations plaatsen in de app weet ik niet.
Maar omdat de extra Luba een nieuwe entry is verwacht ik dat je deze een eigen laadstation kan toewijzen

Persoonlijk vind ik hem nauwkeuriger maaien met iNavi. Vooral met/onder bomen en steegjes een goede optie, maar dat kost 50 euro vanaf volgend jaar.
Mammotion meldde mij in een mail op de vraag waar de gebruikte servers staan dat alle gebruikersinfo van iNavi alleen opgeslagen werd op de robot zelf.
Over hoe de datastromen precies lopen wacht ik nog op antwoord.

Als hij onder bomen gps-signaal verliest gaat hij natuurlijk over op zicht/AI en sensoren, je hebt dus niet perse iNavi nodig.
Dat is zelf even testen.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 14-06-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:42:
Je leest en ziet veel dat hij laag geplaatst prima werkt, er zijn een aantal reviews waar het echt aanbevolen wordt hem zo hoog mogelijk te plaatsen voor betere ontvangst.
Voor ontvangst van de satellieten lijkt het me onzin , vooral vrij zicht rondom naar boven is belangrijk (zie voorbeeld), die 3 meter meer of minder naar de hemel toe zal het verschil niet maken, wel om weg te komen van een eventuele muur.
Afbeeldingslocatie: https://gnss.store/img/ybc_blog/post/12.png

Wellicht wel voor de communicatie naar de maaier zelf, weet eigenlijk niet welk signaal/kanaal ze daarvoor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dugal
Rallye schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:56:
[...]

Wat versta je onder “de zender”?
Sorry voor de onduidelijkheid; de gps-antenne bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
gjcvro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:57:

Wellicht wel voor de communicatie naar de maaier zelf, weet eigenlijk niet welk signaal/kanaal ze daarvoor gebruiken.
Ik denk eerder dat je beter zo vrij mogelijk zicht kan hebben, dan dat later aan te moeten passen vanwege slechte ontvangst, en alles opnieuw moeten mappen.
Met 8000 m2 wordt je daar wat minder blij van dan met een tuintje van 10 x 20.

Hoe meer satellieten de RTK ziet, hoe beter de fix.
Dus als je boven je nok zit en 180 graden vrij zicht hebt is dat altijd beter dan de 120 graden welke je veel leest.
Je wilt immers zo veel mogelijk satellieten ontvangen, niet net genoeg, doordat de positie aan de hemel van de individuele satellieten veranderd tijdens de cyclus, kan jouw RTK dus plotseling te weinig satellieten zien als hij net verkeerd (te laag) hangt .

Mammotion adviseert een maximale afstand van 120 meter voor een stabiele verbinding tussen RTK en Luba.
En ook daar lijkt me een hoog punt meer voordeel hebben, en de afstand verlengen, dan laag.
Maar ik geloof dat dat correctiesignaal tussen RTK en robot meestal een 900Mhz radiosignaal is, dus line of sight is niet echt nodig, dat gaat door muren heen.
Maar doorgaans geldt hoe minder obstakels hoe beter de verbinding, ook voor een radiosignaal.

Mijn RTK zit boven mijn nok, alleen iNavi gebruikt hem niet volgens mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Teijgetje schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:50:

Hoe meer satellieten de RTK ziet, hoe beter de fix.
Dus als je boven je nok zit en 180 graden vrij zicht hebt is dat altijd beter dan de 120 graden welke je veel leest.
Volgens mij zeggen we hetzelfde, vrij zicht is belangrijk. Maar of dat nou is door over de nok te kijken is of een plaats met veel vrije ruimte er omheen, dan kan die ook gewoon op een schuttingpaal staan. De hoogte is minder belangrijk dan zichtlijnen.

Hier staat hij op de hoek van het tuinhuisje, dakhelling 15 graden dus hoeft hij niet op de nok. Juist op de hoek heeft hij vrijer zicht in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 08:01
Ik ben van plan om een robotmaaier te kopen en vond veel lovende reviews over de Segway Navimow i105E. Onze tuin helt echter af naar beneden, maximum helling is ongeveer 20 à 25 graden. Op de site van Segway staat dat de maaier slechts hellingen van 10 graden aan kan, tenminste zonder optionele off-road wielen. 10 graden lijkt me wel erg weinig; heeft iemand ervaring met deze maaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 08:23
Ik heb hier ondertussen al 2 jaar een 430X Nera rijden, heel tevreden. Nu wou ik gisteren een stukje maaien wat eerst nooit gemaaid werd, met wild gras/onkruid van een meter hoog. Wat blijkt, de Nera gaat daar gewoon doorheen! Zou dat kwaad kunnen voor de motors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 11:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkBWTFvScsOoweLUmR2Xbkkah0k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Gbw95GROiDKrxroKYD89VEc.png?f=user_large

Gekocht in Zwolle, ook hier geldt de actie. Laten ophalen door mijn zoon en nu kreeg ik voor Vaderdag een garage voor mijn grasmaaier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Laatst online: 20-06 12:54
Vraag aan de Navimow gebruikers, ik heb 3 aangrenzende zones die gescheiden zijn door een pad, derhalve heb ik 3 aparte zones in kaart gebracht met een kanaal/doorgang ertussen.
Is het ook mogelijk om de maairichting van verschillende zones te synchroniseren?

Ziet nu een beetje stom uit (vind ik) dat aangrenzende stukken die enkel door een looppad gescheiden zijn de banen van het maaien onder een andere hoek hebben staan.

Of is de enige optie een groot gebied in kaart brengen en de looppaden als visionfence uit zone in te stellen zodat hij er gewoon overheen rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Peule_P schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:17:
Vraag aan de Navimow gebruikers, ik heb 3 aangrenzende zones die gescheiden zijn door een pad, derhalve heb ik 3 aparte zones in kaart gebracht met een kanaal/doorgang ertussen.
Is het ook mogelijk om de maairichting van verschillende zones te synchroniseren?

Ziet nu een beetje stom uit (vind ik) dat aangrenzende stukken die enkel door een looppad gescheiden zijn de banen van het maaien onder een andere hoek hebben staan.

Of is de enige optie een groot gebied in kaart brengen en de looppaden als visionfence uit zone in te stellen zodat hij er gewoon overheen rijdt?
Ik moet zeggen dat het me ook nog niet compleet gelukt is, ben nog te veel aan het 'spelen' maar ik heb het aantal maairichtingen teruggebracht tot 2 haaks op elkaar, en hij wisselt per maaibeurt tussen de ene of de andere richting. Als ze nou niet synchroon lopen, laat ik 1 stuk een keer extra maaien, zodat ze weer alle drie dezelfde kant op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-06 16:12
Ik lees hier zo weinig/niets over de MOVA 600 / 1000? (Of ik heb heel slecht gezocht, mijn excuses dan.)

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0DVH26B71?th=1

lijkt een Terramow, Eufy E15 achtige concurent maar dan met een vriendelijker prijsje? Of sla ik nu de bal helemaal mis? (Mijn zoektocht naar Robotmaaiers is nog maar net begonnen, dus zou kunnen...)

Iemand ervaring mee? Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 15:34

Offtrack

Ondertitel

Hier heeft de Navimow 105e afgelopen zaterdag tijdelijk in een sloot gedobberd. Raar geluid, maaier kwijt.
De maaizone loopt langs de rand van de oever en hij zou dus eigenlijk nooit op de schuine kant richting het water hoeven komen, maar ik heb het idee dat hij bij keren langs de rand zichzelf soms in de problemen brengt. Hij is geen held met hellingen en de standaard wielen zijn waarschijnlijk glad, want profiel zit vol met ganzenkak.
Hij heeft zichzelf dus van een beschoeiing van ongeveer 30cm boven het water afgereden (2 meter buiten de maaizone). Op de kaart leek het 1 rechte lijn vanuit z'n dock, maar zal 'm verder geen suïcidale gedachten toedichten.

Was blij verrast dat er verder niks aan de hand was. IP66 en ondersteboven drijven is blijkbaar genoeg om heel te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
Offtrack schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:14:
Hier heeft de Navimow 105e afgelopen zaterdag tijdelijk in een sloot gedobberd. Raar geluid, maaier kwijt.
De maaizone loopt langs de rand van het gras en hij zou dus eigenlijk nooit op de schuine kant richting het water hoeven komen, maar ik heb het idee dat hij bij keren langs de rand zichzelf soms in de problemen brengt. Hij is geen held met hellingen en de standaard wielen zijn waarschijnlijk glad, want profiel zit vol met ganzenkak.
Hij heeft zichzelf dus van een beschoeiing van ongeveer 30cm boven het water afgereden (2 meter buiten de maaizone). Op de kaart leek het 1 rechte lijn vanuit z'n dock, maar zal 'm verder geen suïcidale gedachten toedichten.

Was blij verrast dat er verder niks aan de hand was. IP66 en ondersteboven drijven is blijkbaar genoeg om heel te blijven.
Betekent dat dat hij bij het keren normaal (bewust) buiten zijn maaizone rijdt? Of zou hij in de war zijn geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
willemd schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:20:
[...]
Betekent dat dat hij bij het keren normaal (bewust) buiten zijn maaizone rijdt? Of zou hij in de war zijn geweest?
Ik heb het idee dat als hij in de problemen raakt (kan zijn weg niet normaal hervatten) dat hij dan rare dingen kan doen. Ik heb hem hier nu 1 keer middenin een plantenzone gevonden, echt vol er in gereden.(navimow x3)
Hij probeert wat dingen om weer in beweging te komen, en dan lijkt hij soms een regeltje te vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Offtrack schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:14:
De maaizone loopt langs de rand van het gras en hij zou dus eigenlijk nooit op de schuine kant richting het water hoeven komen, maar ik heb het idee dat hij bij keren langs de rand zichzelf soms in de problemen brengt. Hij is geen held met hellingen en de standaard wielen zijn waarschijnlijk glad, want profiel zit vol met ganzenkak.

Zie ineens beelden van een robotmaaier met een zelfmoordpoging.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:03:
[...]

Ik heb het idee dat als hij in de problemen raakt (kan zijn weg niet normaal hervatten) dat hij dan rare dingen kan doen. Ik heb hem hier nu 1 keer middenin een plantenzone gevonden, echt vol er in gereden.(navimow x3)
Hij probeert wat dingen om weer in beweging te komen, en dan lijkt hij soms een regeltje te vergeten.
OK. Dat is wel goed om te weten!

Wij gaan morgen bij een dealer kijken om ook een X3 te kopen, maar omdat we een vijver hebben (met de waterrrand op 20 centimeter van het gras), is het wel wat gevaarlijk als hij dan ook maar willekeurig gaat steken. Misschien dat de sensoren hem ervan weerhouden om het water in te rijden, maar ik ben er dan bang voor van niet?

Het al eerder genoemde idee van draadjes spannen langs de vijver wordt dan misschien toch noodzakelijk. Heeft niet mijn voorkeur, maar een verdronken Segway is ook zo wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
willemd schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:30:
[...]
OK. Dat is wel goed om te weten!

Wij gaan morgen bij een dealer kijken om ook een X3 te kopen, maar omdat we een vijver hebben (met de waterrrand op 20 centimeter van het gras), is het wel wat gevaarlijk als hij dan ook maar willekeurig gaat steken. Misschien dat de sensoren hem ervan weerhouden om het water in te rijden, maar ik ben er dan bang voor van niet?

Het al eerder genoemde idee van draadjes spannen langs de vijver wordt dan misschien toch noodzakelijk. Heeft niet mijn voorkeur, maar een verdronken Segway is ook zo wat.
Vision zou hem wellicht tegen hebben kunnen houden, weet ik niet zeker, want nou ik er over nadenk had ik vision daar uitstaan zodat hij korter langs de planten ging. Aan de andere kant van de tuin rijdt hij 80 meter langs een sloot, en dat gaat tot nog toe perfect. Ik was er eerst ook bang voor, maar inmiddels staat het gras langs de sloot zo hoog dat hij eigenlijk geen kans meer maakt om het water te vinden 8)

De slootkant zelf kan die toch al niet maaien, dus maakt dat voor ons niet zo veel uit. Behalve die ene hickup loopt hij op een paar cm nauwkeurig zijn rondjes. En ik heb inmiddels langs bijna elke rand wel vision uit staan, zodat hij zo kort mogelijk langs de kant gaat, met vision is hij wat overdreven voorzichtig, dan blijft er op plekken een rand van 10 to 20 cm gras staan.
En elke kale plek in het gras is ook eng.

Wel grappig om eens een keer een tuinslang over het gras te gooien, hij herkent het prima, maar bezorgt hem wel een nachtmerrie om er omheen te gaan :+

Helaas staat de onze nou bij de dealer om er een niew controllerbord in te zetten ivm een kaartstoring. Het is blijkbaar de eerste die bij hem terugkwam met problemen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
akatar schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:09:
[...]

Zie ineens beelden van een robotmaaier met een zelfmoordpoging.....
Vaarwel wrede weide met je rottige eeuwig groeiende gras en wraakzuchtig onkruid. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@gjcvro

meer dat iemand achter hem loopt te zeuren, daar ben je nog iets vergeten en heb je dat nog niet gemaait!
is dat nu nog niet klaar!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 21:13
Die Terramow is weer out of stock en volgens robocleaners komt er dit hele jaar geen nieuwe stock bij :-/

Edit: blijkbaar komen volgende week de Terramow "V" modellen uit (of worden in elk geval bekend gemaakt).

[ Voor 34% gewijzigd door gerwim op 16-06-2025 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik merk dat de i105 de laatste tijd een marge aanhoudt van zo'n 10cm naast de grens die ik tijdens het mappen heb aangegeven. Geen hoog gras of ander obstakels in het gras.

Iemand een idee waarom?

Opnieuw mappen heeft geen oplossing geboden.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Rimco schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:33:
[...]

Tip van Flip: Vervang de originele voeding door (bijvoorbeeld) een Mean Well 150W IP67. In combinatie met de 8Ah accu echt ideaal.

Laden duurt iets meer dan een uur en daarna kan hij ruim 4 uur aan de slag. Alleen even de connector aan de nieuwe voeding solderen.
Mijn voeding moest er ook aan geloven dus de meanwell wordt zo bezorgd: spreekt het vervangen van de stekker voor zich qua + en -?

En ligt de voeding gewoon buiten? Hij is IP67, maar denk even ervaringen horen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 10:26

Sandyman538

SandstorM [148839]

Peule_P schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:17:
Nee dat kan nog niet. Heb er vorig jaar contact over gehad met support. Ik vind dat ook een tikje irritant dat als hij op dag 1 door slecht weer niet verder kan en een zone half af heeft gaat hij de volgende maaibeurt wel een andere richting op maaien. Heb nu diagonaal maaien (2 kanten) op ingesteld, zodat de maai banen soort van aansluiten in een andere richting mocht een zone out of sync raken.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Sandyman538 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:43:
[...]

Nee dat kan nog niet. Heb er vorig jaar contact over gehad met support. Ik vind dat ook een tikje irritant dat als hij op dag 1 door slecht weer niet verder kan en een zone half af heeft gaat hij de volgende maaibeurt wel een andere richting op maaien. Heb nu diagonaal maaien (2 kanten) op ingesteld, zodat de maai banen soort van aansluiten in een andere richting mocht een zone out of sync raken.
Dan voor de bevestiging, denk dan maar de kaart verwijderen en nieuw aanmaken als 1 gebied met een vision-fence-uit zone maken op de paden. Dat is in mijn situatie best prima te doen gezien het toch allemaal grenst.
Dan is het iig altijd een en dezelfde richting op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Peule_P schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Dan voor de bevestiging, denk dan maar de kaart verwijderen en nieuw aanmaken als 1 gebied met een vision-fence-uit zone maken op de paden. Dat is in mijn situatie best prima te doen gezien het toch allemaal grenst.
Dan is het iig altijd een en dezelfde richting op 8)
Als je altijd de zones na elkaar laat maaien zou dat niet nodig moeten zijn.
Als je een schema maakt waarin de 3 zones in elk blok worden meegenomen, en desnoods eenmalig alle zones maar 1 richting geeft zou het toch goed moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
gjcvro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:58:
[...]

Als je een schema maakt waarin de 3 zones in elk blok worden meegenomen, en desnoods eenmalig alle zones maar 1 richting geeft zou het toch goed moeten komen?
Hij maait hier iedere dag alle zones, iedere dag zijn ze alledrie in een andere richting, is dus niet zo als hij de volgende dag op 0% begint hij alle zones in dezelfde richting pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:58:
[...]

Hij kan in een stuk of 6 richtingen maaien, zelf heb ik maar 2 maairichtingen geselecteerd. Hij pakt elke maaibeurt een nieuwe (volgende) richting. Dus als op maandag alle zones gemaaid moeten worden maar hij maait alleen zone 1 en 2 en kan zone 3 niet maaien door regen of omdat zijn tijdsblok voorbij is, gaat hij bij de volgende maaibeurt zone 1 en 2 in de volgende maairichting maaien en zone 3 in de maairichting waarbij de ander zones op maandag gemaaid zijn. Dit is op te lossen door daarna alleen zone 3 nóg een keer te maaien en dan loopt het weer synchroon met de andere zones.
Peule_P schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Hij maait hier iedere dag alle zones, iedere dag zijn ze alledrie in een andere richting, is dus niet zo als hij de volgende dag op 0% begint hij alle zones in dezelfde richting pakt.
Dat was ook mijn wens bij support van navimow, gewoon een button dat alles synchroon gemaaid moet worden ook al zijn in de vorige sessie niet alle zones gemaaid. Maar tot op heden kan dit helaas niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Sandyman538 op 17-06-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-06 16:19
NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Mijn voeding moest er ook aan geloven dus de meanwell wordt zo bezorgd: spreekt het vervangen van de stekker voor zich qua + en -?

Nee, Ik denk dat het tussenstukje waar je de draad kan loskoppelen zelfs de kleuren omdraait (blauw van - naar + bv)
Ik heb mijn lader al wel eens verkeerd aangesloten en hij heeft het gelukkig wel overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
donderz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Nee, Ik denk dat het tussenstukje waar je de draad kan loskoppelen zelfs de kleuren omdraait (blauw van - naar + bv)
Ik heb mijn lader al wel eens verkeerd aangesloten en hij heeft het gelukkig wel overleefd.
Thanks, tis middels Duitse fora en zelf checken gelukt en de verhouding van de draadjes voor mij is als volgt:

Meanwell → Laadkabel
Bruin (+24V) → Rood
Blauw (0V) → Zwart

Typisch genoeg correspondeert het weer met de bedrading in het laadstation die wel weer rood/zwart is, dus dat helpt in principe ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Sandyman538 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:17:
[...]

Hij kan in een stuk of 6 richtingen maaien, zelf heb ik maar 2 maairichtingen geselecteerd. Hij pakt elke maaibeurt een nieuwe (volgende) richting. Dus als op maandag alle zones gemaaid moeten worden maar hij maait alleen zone 1 en 2 en kan zone 3 niet maaien door regen of omdat zijn tijdsblok voorbij is, gaat hij bij de volgende maaibeurt zone 1 en 2 in de volgende maairichting maaien en zone 3 in de maairichting waarbij de ander zones op maandag gemaaid zijn. Dit is op te lossen door daarna alleen zone 3 nóg een keer te maaien en dan loopt het weer synchroon met de andere zones.
Kun je dan maaien alle zones op een blok van maandag t/m woensdag en nachtmaaien uitzetten? Er was toch ook nog de optie van stoppen als je klaar bent.

(ik heb me nog niet genoeg verdiept in de schema's, met dit hete weer groeit het gras zo onregelmatig dat ik hem nu aanzet wanneer ik denk dat het moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:48:
[...]

Kun je dan maaien alle zones op een blok van maandag t/m woensdag en nachtmaaien uitzetten? Er was toch ook nog de optie van stoppen als je klaar bent.

(ik heb me nog niet genoeg verdiept in de schema's, met dit hete weer groeit het gras zo onregelmatig dat ik hem nu aanzet wanneer ik denk dat het moet)
Ik wil de maaier in de avond en nacht niet laten draaien ivm dieren in de tuin. Dus de instelling is nu om maandag alles te maaien tot hij alles gedaan heeft, maar dan is soms de tijd niet voldoende omdat het bijvoorbeeld lang regent. Dus hij stopt nu als hij klaar is, maar in het maaischema is woensdag weer een nieuwe dag en gaat hij weer alles maaien. En dan lopen je zones niet meer gelijk. Ach ja, first world problems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Sandyman538 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Ik wil de maaier in de avond en nacht niet laten draaien ivm dieren in de tuin. Dus de instelling is nu om maandag alles te maaien tot hij alles gedaan heeft, maar dan is soms de tijd niet voldoende omdat het bijvoorbeeld lang regent. Dus hij stopt nu als hij klaar is, maar in het maaischema is woensdag weer een nieuwe dag en gaat hij weer alles maaien. En dan lopen je zones niet meer gelijk. Ach ja, first world problems.
Ja, dat vraag ik: Kun je het schema over 2 dagen laten lopen en dan nachtmaaien uit, zodat hij dan niet maait.
Dan heeft hij 2 dagen om alles te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Peule_P schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Nee, je moet ze eerst synchroon krijgen door de afwijkende zone een keer extra te laten maaien. daarna zou die ze gelijk moeten blijven maaien. En iedere dag maaien? Is dat geen overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

gjcvro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Ja, dat vraag ik: Kun je het schema over 2 dagen laten lopen en dan nachtmaaien uit, zodat hij dan niet maait.
Dan heeft hij 2 dagen om alles te doen.
Nee dat kan niet, en mocht het kunnen ook niet gewenst omdat ik het woensdag weer gemaaid wil hebben. Per dag is het een nieuwe opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Sandyman538 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Nee dat kan niet, en mocht het kunnen ook niet gewenst omdat ik het woensdag weer gemaaid wil hebben. Per dag is het een nieuwe opdracht.
Dat niet gewenst snap ik niet. Als je een blok ma-di kunt maken en een blok wo-do zou je er toch zijn?

Maar goed, jij geeft aan dat de software het niet kan, dus is het verder niet de moeite waard van de discussie. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
gjcvro schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Nee, je moet ze eerst synchroon krijgen door de afwijkende zone een keer extra te laten maaien. daarna zou die ze gelijk moeten blijven maaien. En iedere dag maaien? Is dat geen overkill?
Wat mij betreft niet, voortuintje heeft ie in uurtje of 2 gedaan, en het groeit best aardig met dit weer, 3x per week beregenen en mesten met DCM Vital Green en dan wilt het wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:11

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Ik heb de kabel direct aan de connector gesoldeerd en dan zit het zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uOLiba7ToTa5JxXStJMtN3eftY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZW7pJjIXQ2kWBHU7C2Xw19V.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga er van uit dat jouw meanwell ook rood en zwart heeft aan de DC kant.

Hij hangt ondertussen al minimaal een jaartje buiten zonder problemen. Hangt een beetje beschut onder een stukje vlonder, maar dat houdt niet alle regen tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 17-06-2025 17:23 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny755
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:35
Elahkneh schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:07:
[...]

[Afbeelding]

Vandaar dat ik ook zei dat de actie alleen in de winkel geldt.
Bij de Bauhaus (in ieder geval vestiging Den Hoorn) kreeg ik vandaag bij de aankoop van de I105e de garage er gratis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:26
Mijn gazon bestaat uit 3 zones van elk ongeveer 100m2 groot (dus 300m2 totaal) Ze liggen aan de noordzijde, zuidzijde en westzijde om het huis heen, en om van de ene naar de andere zone te komen moet er ongeveer 10-15mtr over een tegelpad of terras gereden worden. Tot nu maai ik het gras met een Makita accu cirkelmaaier. Maar dat kost me teveel tijd aangezien ik het gras meestal 2 keer per week gemaaid wil hebben.

Nu er meer keuze in robotmaaiers zonder grensdraad zijn wil ik de overstap maken. Ik had vorig jaar een Oasa Reel mower besteld via Kickstarter, maar die gaat vanwege een faillissement van Oasa niet meer komen.

Nu heeft de Mammotion Yuka mini 600 of 800 mijn voorkeur. Ik heb echter een paar vragen.

1. De grasvlakken liggen aan verschillende zijdes van het huis. Ik wil de RTK antenne op de schuur plaatsen (zuidwest zijde) op ongeveer 3mtr hoogte. Dat betekent echter wel dat het gazon aan de noordzijde en een gedeelte van de zuidzijde niet direct in zicht van de RTK antenne zijn omdat het huis er tussen staat. Is dat een probleem?

2. Ook heb ik geen wifi op het punt waar ik de RTK antenne wil plaatsen. Is dat nodig? Kan het eventueel wel regelen, maar als het niet nodig is uiteraard liever niet.

3. Het totale oppervlak is 300m2, dus de Yuka 600 mini zou in principe prima moeten voldoen. Als ik echter de specs bekijk, dan zie ik dat die op 1 charge tussen de ca.60-130㎡ kan maaien. Die 130m2 geld waarschijnlijk voor een mooi vierkant stuk, wat mijn gazons niet zijn. Hij zal dus gedurende een maaisessie weer terug moeten rijden naar de basis om te laden en dan vervolgens weer terug moeten rijden naar de juiste zone om verder te gaan. Volgens mij kan ik daarom beter voor de Yuka mini 800 gaan want die kan per charge ca.160-340㎡. Die zou een zone dan wel in één keer moeten redden. Plus heb ik dan wat meer reserve wanneer de accu wat capaciteit begint te verliezen. Doe ik hier een juiste aanname, of klopt mijn denkwijze niet en kan ik de € 200 beter besparen en voor de 600 gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Rimco thanks, heb de kabel doorgeknipt en het er tussen gesoldeerd. Kreeg de stekker niet goed los, dus heb dat maar zo gelaten. Top dat de adapter gewoon buiten kan blijven. Zal nog even kijken voor wat beschutting, ondertussen maait de 7 jaar oude Landroid weer vrolijk rond. Wilde eigenlijk zo'n fancy GPS-AI-dingest maar eigenlijk is dit voor nu wel even goed en een adapter is goedkoper dan een hele nieuwe robot :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:11

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@NiGeLaToR Ze hebben wat (seconde)lijm gebruikt op het schroefdraad. Met waterpomptangen en wat geduld was alsnog best prima los te krijgen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
NiGeLaToR schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:42:
@Rimco thanks, heb de kabel doorgeknipt en het er tussen gesoldeerd. Kreeg de stekker niet goed los, dus heb dat maar zo gelaten. Top dat de adapter gewoon buiten kan blijven. Zal nog even kijken voor wat beschutting, ondertussen maait de 7 jaar oude Landroid weer vrolijk rond. Wilde eigenlijk zo'n fancy GPS-AI-dingest maar eigenlijk is dit voor nu wel even goed en een adapter is goedkoper dan een hele nieuwe robot :+
Er zijn speciale, groene, bakken voor Electra die je in de tuin kunt leggen. Heb zelf alles in zo'n bak en stukje ingegraven. Ziet er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
We lezen hier veel over Mammotion en Segway. Echter maar weinig over Kress. Loopt dit merk zoveel achter op de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
De reden dat ik Kress direct heb verworpen, is dat je bij allerlei soorten kleine aanpassingen de dealer nodig hebt.

Onze verkoper van de Segway gaf uit zichzelf later ook aan dat dat voor hen de reden was om het niet te verkopen. Worden ze te druk met ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Idem, nadeel van kress is dat je niets zelf kunt, dus de gemiddelde kress koper zal hier ook weinig zoeken.
Daarom ben ik er ook niet aan begonnen, los van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
gjcvro schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:38:
Idem, nadeel van kress is dat je niets zelf kunt, dus de gemiddelde kress koper zal hier ook weinig zoeken.
Daarom ben ik er ook niet aan begonnen, los van de prijs.
Ik ook niet om die reden maar wat ik wel van dealer begreep is dat kress een goede oplossing is in hele complexe tuinen.
Het functioneert blijkbaar wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Geloof het meteen, maar alleen al het eerste weekend heb ik diverse dingen aangepast, en later zelfs wat stukken gras er bij gelegd omdat dat nu alles makkelijker maakt. Optimaliseren van onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 14:49
We hebben ongeveer 400-500m2 gras met een grillige omgrenzing. Midden in de tuin staat onder andere een eikenboom, die natuurlijk met enige regelmaat eikels, takken en bladeren laat vallen.

Hoe gaat de gemiddelde robotmaaier hier mee om?

Mij lijkt, gezien de vermeldingen hier, de Segway i105 wel wat, zou dat een goede keus zijn? Het liefst heb ik een maaier die niet continue met internet is verbonden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:34
Een vriend had jaren geleden een seqway en als ik me goed herinner, navigeerde die op GPS. Hij was daar niet zo blij mee, had ook meerdere bomen in zijn tuin en was dan soms de draad kwijt.
Over bladeren of eikels heb ik hem nooit horen klagen. Vanzelfspreken ruimde hij wel met regelmaar de wat grotere takken op als de kids achterom hadden gespeeld of als het fors had gestormd (vinger dikte of dikker).

Tegenwoordig rijdt hij op zo'n mini maaitraktor (soort skelter, heet dat zo?) en die ramt overal wel doorheen. En als je maar rustig genoeg rijdt, zijn de takken ook mooi versplinterd. Ik heb eigenlijk geen idee of de robot ook nog in zijn bezit is.

M.a.w. wellicht eens checken hoe anderen (grote) bomen en gps ontvangst ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
wienesroa schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:47:
Een vriend had jaren geleden een seqway en als ik me goed herinner, navigeerde die op GPS. Hij was daar niet zo blij mee, had ook meerdere bomen in zijn tuin en was dan soms de draad kwijt.
Over bladeren of eikels heb ik hem nooit horen klagen. Vanzelfspreken ruimde hij wel met regelmaar de wat grotere takken op als de kids achterom hadden gespeeld of als het fors had gestormd (vinger dikte of dikker).

Tegenwoordig rijdt hij op zo'n mini maaitraktor (soort skelter, heet dat zo?) en die ramt overal wel doorheen. En als je maar rustig genoeg rijdt, zijn de takken ook mooi versplinterd. Ik heb eigenlijk geen idee of de robot ook nog in zijn bezit is.

M.a.w. wellicht eens checken hoe anderen (grote) bomen en gps ontvangst ervaren.
gps over ruim 80 meter afstand werkt probleemloos, takken weet ik nog niet en fruit gaan we ook nog meemaken. vision zou een deel op moeten vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 16:38
Hoe vaak laten jullie de robotmaaier maaien in deze periode van het jaar?

Ik heb namelijk het idee dat dit bij iedereen verschilt van 2x per dag tot 1 keer per week :D

Bij mij maait hij 3 keer per week en met deze temperaturen niet korter dan 5 cm (speelgazon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Laatst online: 17:56
-En4Cer- schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:47:

Ik heb namelijk het idee dat dit bij iedereen verschilt van 2x per dag tot 1 keer per week :D

Bij mij maait hij 3 keer per week en met deze temperaturen niet korter dan 5 cm (speelgazon).
Hier iedere zone om de dag en op zondag niet. Dus in principe ook 3x per week. Heb hem hier op 4cm staan. Sproei ook erg goed op moment (gaat ook geautomatiseerd dus kost me geen moeite haha)

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:41
gjaa schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:31:
[Afbeelding]

Gekocht in Zwolle, ook hier geldt de actie. Laten ophalen door mijn zoon en nu kreeg ik voor Vaderdag een garage voor mijn grasmaaier :)
Dit is bij de Hornbach zo aan oranje te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
-En4Cer- schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:47:

Ongeveer 2x per week, maar heb ook 2 dagen nodig om alles gemaaid te krijgen.
1x per week ging wel met de gewone maaier, maar de robotmaaier kan wat slechter omgaan met lang gras, kost te veel vermogen waardoor hij nog vaker moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHRlS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:34
Net de Gardena Smart SILENO City 400 besteld. Eigenlijk wat overkill voor ons stadstuintje van 4,5 bij 4,5 meter met rechttoe rechtaan gras. Maar sinds ik dit jaar het gazon nieuw leven heb ingeblazen, merk ik dat twee keer per week maaien me steeds meer tegenstaat. Ben langer bezig met het uit de schuur halen en kabels ontwarren dan met het maaien zelf.

Vanaf morgen hopelijk dus een stuk minder omkijken naar het gras. Ik zal hier over een tijdje een update plaatsen over hoe hij bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:21
Hier nieuw gras en groeit nog snel dus maai nog elke dag op 4cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0en
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:19
Zijn er hier meer mensen met een parkside robot?
Afgelopen weekend deze versie in de tuin geïnstalleerd en met de handmatige bediening start de robot netjes en werkt hij de tuin random af. Ook het koppelen met de telefoon ging soepel.

Het probleem zit echter in het schema via de app, op de tijden die ik per dag instel doet de robot helemaal niets.

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcp6dac29ab65d14090a36eac2830f1b2e2.jpg

Link naar lidl webshop
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste