Mova 600 heeft idd Lidar en 599, terwijl Segway i205 dat niet heeft en kost 899 (incl gratis garage). Is Mova dan kwalitatief een low budget merk of hoe moet ik dat zien?
Wat een technieken allemaal en niks ervan werkt feilloos, haha.michaelvo schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:46:
[...]
GPS bestaat tegenwoordig uit twee varianten:
1) lokale RTK waarbij je een antenne in je tuin moet zetten. De performance hangt dan af van hoe goed het GPS bereik van je maaier en je antenne is, en hoe goed de communicatie tussen die twee is. In theorie is dit het meest nauwkeurig denk ik. Het verplaatsen van je basisstation of je antenne is wel een klusje (opnieuw mappen). En bereik kan dus een issue zijn met bomen, schaduw van je huis, of reflecties via muren.
2) network RTK waarbij de correcties niet van een lokale antenne komen maar van een antenne in je omgeving. Goede dataverbinding (meestal 4G) is daarbij belangrijk. Is minder nauwkeurig dan lokale RTK maar dat wordt vaak met vision (gewoon camera's dus) weer deels gecompenseerd. Verder dezelfde voor en nadelen als de lokale RTK.
Lidar is relatief nieuw dus nog wat minder over bekend. Binnenshuis wordt het al wel een tijdje gebruikt. Klinkt allemaal mooi, zo lang hij genoeg referentie objecten heeft (schutting, muur, paal, boom, etc) binnen enkele tientallen meters (50-70m geven de fabrikanten op) van je gazon is dit erg nauwkeurig. Wordt ook altijd aangevuld met vision. Deze heb ik gekocht en ga ik binnenkort installeren.
Maar ga maar eens kijken naar een Lidar uitvoering dan.
Nee de mova 600 is vision only.Nyvlem schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:54:
Mova 600 heeft idd Lidar en 599, terwijl Segway i205 dat niet heeft en kost 899 (incl gratis garage). Is Mova dan kwalitatief een low budget merk of hoe moet ik dat zien?
Edit: blijkt toch lidar te zijn, maar een simpelere/andere uitvoering dan de lidax ultra varianten. Zie hieronder.
[ Voor 16% gewijzigd door michaelvo op 22-03-2026 15:14 ]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Aargh dan geef ik het bij deze definitief op. Ik ging daarvan uit gezien de naamgeving. Bij de 600 en 1000 staat er geen 'lidax' in de naam en bij de lidax ultra 800 dus wel. En er bestaan dus modellen die alleen in specifieke winkels te krijgen zijn. Wat een zooitje!Crawl NL schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:46:
[...]
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt?
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Hallo,
Ik heb een Gardena SILENO city met garage maar ik wil een Segway Navimow i105e gaan kopen.
Een garage voor de Segway kost toch ook weer 200 euro maar dan kan ik die van de Gardena toch ook voor gebruiken?
Ik heb een Gardena SILENO city met garage maar ik wil een Segway Navimow i105e gaan kopen.
Een garage voor de Segway kost toch ook weer 200 euro maar dan kan ik die van de Gardena toch ook voor gebruiken?
Het is natuurlijk alleen maar een overkappingkje. Je kunt de afmetingen van de Segway Garage S vergelijken met de Sileno city. Als ze even groot zijn, dan pas het. Anders is het uitproberen.bruce the boss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:40:
Hallo,
Ik kreeg de garage er gratis bij. kwestie van een beetje aanbiedingen in de gaten houden.bruce the boss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:40:
Hallo,
De Segway I105E zal onder een notenboom staan en ook het gras heeft gedeeltelijk schaduw van deze boom. Zal ik problemen gaan krijgen met de GPS connectie of gaat dat wel lukken?
onder een afdak is een no-go, dan wil hij niet starten. Onder een boom zou een twijfelgeval zijn denk ik en afhankelijk van de precieze situatie.bruce the boss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:10:
De Segway I105E zal onder een notenboom staan en ook het gras heeft gedeeltelijk schaduw van deze boom. Zal ik problemen gaan krijgen met de GPS connectie of gaat dat wel lukken?
Dat is nieuw voor mij, mijn Shaun rijdt voor het 2e jaar achtereen gewoon uit z'n garage.de Peer schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:14:
[...]
onder een afdak is een no-go, dan wil hij niet starten. Onder een boom zou een twijfelgeval zijn denk ik en afhankelijk van de precieze situatie.
Blijkbaar is dat dakje dan dun genoeg. Vanuit mijn carport wil hij echt niet starten met maaien.Analamoebe schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Dat is nieuw voor mij, mijn Shaun rijdt voor het 2e jaar achtereen gewoon uit z'n garage.![]()
[Afbeelding]
Die van mij staat in een hoekje naast een hoge struik aan de ene kant en een hoge haag van coniferen, bomen en hoge struiken in de rug. Alleen de voorkant en 1 zijkant zijn vrij. Recht naar boven hangen er een paar takken met struiken overheen. Geen heel dicht bladerdak meer zeker ook geen 100% vrij uitzicht recht omhoog. Ik heb nooit issues gehad met GPS connectie.bruce the boss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:10:
Wel heb ik de meegeleverde GPS antenne hoog opgehangen, aan een manshoge constructie die verderop in de tuin staat. De antenne is met een verlengkabel+de originele kabel aan het laadstation gekoppeld. Ymmv natuurlijk.
Ik kan de stalling naar de andere kant verhuizen zodat hij om te starten zeker niet onder de boom staat. Ik weet niet met hoeveel satellieten er contact wordt gezocht maar een "aantal" zal toch voldoende zijn? En ik lees iets over een antenne. Waar is die dan voor? Contact met de Wifi zal zeker geen probleem zijn iig.
dat klinkt als een goed plan.bruce the boss schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:24:
Ik kan de stalling naar de andere kant verhuizen zodat hij om te starten zeker niet onder de boom staat. Ik weet niet met hoeveel satellieten er contact wordt gezocht maar een "aantal" zal toch voldoende zijn? En ik lees iets over een antenne. Waar is die dan voor? Contact met de Wifi zal zeker geen probleem zijn iig.
Zowel de maaier als 'de antenne' hebben een antenne. Juist de combinatie van die 2 zorgt voor nauwkeurige bepaling, ook als jouw maaier onder een boom bezig is.
Als jouw carport ongeisoleerd is en geen plafond heeft, zal de mijne niet veel dunner zijnde Peer schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Blijkbaar is dat dakje dan dun genoeg. Vanuit mijn carport wil hij echt niet starten met maaien.
Zo lang je geen metalen dak gebruikt voor een overkapping van de segway, zal het wel goed gaan.
Een X3 denk er anders over. Bij ons heeft hij 0 bereik staat onder 3 lagen dak., schuift een halve meter naar achteren, pikt gps op en begint te maaien.de Peer schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:14:
[...]
onder een afdak is een no-go, dan wil hij niet starten. Onder een boom zou een twijfelgeval zijn denk ik en afhankelijk van de precieze situatie.
Bijzonder.. nu een update dat hij in Frankfurt is en 26 maart wordt bezorgd.dangerousp schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:33:
[...]
Ik heb 11 maart bij Amazon de 1000 besteld en sinds de 18e een verzendbewijs van DHL, maar is nog steeds alleen aangemeld in Mannheim. (wel 92 euro cashback geregistreerd bij scoupy wat ik niet had verwacht)
Op https://www.roboter-forum...o-verfuegbar.77594/page-5
zijn meerderen die er op wachten en het een rommeltje is.
Hoi allemaal,
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe robotmaaier voor ons kleine gazon van zo'n 150 m².
Belangrijkste eisen:
Budget: rond de €600-€900 liefst
Ik twijfel vooral aan de wat onbekendere Chinese merken
Weinig reviews, langetermijnervaring, spare parts ?
Mijn huidige watchlist (prijzen van vandaag 23/03):
De Mova 600 lijkt op papier top maar twijfel een beetje of ik dat merk wel vertrouw.
Qua merk heb ik meer vertrouwen in segway, maar heb het idee dat ik wat minder 'tech' krijg voor mijn geld.
Vind het erg moeilijk vergelijken.
Ik ga alvast eerst nog wat reviews lezen en videos kijken in afwachting van jullie eventuele tips :-)
Grtz
EDIT: prijzen aangepast
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe robotmaaier voor ons kleine gazon van zo'n 150 m².
Belangrijkste eisen:
- Geen perimeterdraad
- Rechte lijnen maaien
- Geen 4G-abonnement of andere recurring costs
- Goede obstakeldetectie, want er ligt regelmatig speelgoed van de kids in de weg, trampoline aanwezig
Budget: rond de €600-€900 liefst
Ik twijfel vooral aan de wat onbekendere Chinese merken
Weinig reviews, langetermijnervaring, spare parts ?
- MOVA VIAX 250 - €529 AI vision
- Mova 600 – €599 – 3D LiDAR, geen RTK/antenne/4G nodig
- Segway Navimow i105e – €639– RTK + vision
- YUKA Mini 2 500 – €699 – NetRTK (via WiFi of 4G?)
- Mova LidaX Ultra (met Edge ULTRATRIM) – €849 – LiDAR + uitschuifbare schijf voor randen
- Segway Navimow i205 AWD – €899
- Dreame A1 Pro – €959
De Mova 600 lijkt op papier top maar twijfel een beetje of ik dat merk wel vertrouw.
Qua merk heb ik meer vertrouwen in segway, maar heb het idee dat ik wat minder 'tech' krijg voor mijn geld.
Vind het erg moeilijk vergelijken.
Ik ga alvast eerst nog wat reviews lezen en videos kijken in afwachting van jullie eventuele tips :-)
Grtz
EDIT: prijzen aangepast
[ Voor 11% gewijzigd door Ghostface9000 op 23-03-2026 21:15 ]
Vandaag toch maar voor de Segway Navimow i206 AWD gegaan. Is nu actie bij Gamma. 849 (incl 50 euro korting voor kaarthouders) + gratis garage via Segway.
Ik zou wel even beter prijzen checken. Her en der verkrijgbaar voor 639 euro. Wellicht beïnvloedt dat je keuze nog.Ghostface9000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:00:
• Segway Navimow i105e – €799 – RTK + vision
Zelfde geldt voor de mova lidax ultra 800, nog steeds te koop voor 849 euro...de Peer schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:05:
[...]
Ik zou wel even beter prijzen checken. Her en der verkrijgbaar voor 639 euro. Wellicht beïnvloedt dat je keuze nog.
Waar ? Vind deze niet meteen voor die prijs. (Belgie)de Peer schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:05:
[...]
Ik zou wel even beter prijzen checken. Her en der verkrijgbaar voor 639 euro. Wellicht beïnvloedt dat je keuze nog.
Thanks ! Niet goed gekeken inderdaad.michaelvo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:23:
[...]
Zelfde geldt voor de mova lidax ultra 800, nog steeds te koop voor 849 euro...
Maakt de keuze wel nog wat moeilijker.
Verder bedenk ik mij net dat ik hier ook nog een vijvertje heb, stond vroeger een hekje rond voor de kids maar heb dit recent verwijderd nu ze wat groter zijn.
:strip_exif()/f/image/Ugbrxvoehsy1bTpnb9E3BUtS.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de oude worx die over een perimeterdraad reed was dit nooit een issue. Was aan het denken misschien een kortenstaal rand te plaatsen voor de zekerheid.
Zouden jullie dit vertrouwen met deze nieuwe generatie robotmaaiers ?
Of moet ik hiervoor een specifiek model hebben ?
Zie dat de yuska pool edges zou detecteren...
"With intelligent AI sensing, it automatically detects cliffs, steps, pool edges, and other high-risk drop-off areas, delivering anti-fall protection to safety and worry-free."
[ Voor 34% gewijzigd door Ghostface9000 op 23-03-2026 21:23 ]
Zie eerste 5 hits via GoogleGhostface9000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:42:
[...]
Waar ? Vind deze niet meteen voor die prijs. (Belgie)
Hornbach, Amazon, bauhaus etc.
Heb je wel gezocht?
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 23-03-2026 21:03 ]
Sorry komt waarschijnlijk doordat ik vanuit Belgie zoek.de Peer schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:01:
[...]
Zie eerste 5 hits via Google
Hornbach, Amazon, bauhaus etc.
Heb je wel gezocht?
Hornbach en Bauhaus komen niet naar boven en zijn ook geen winkels die ik ken.
Maar bedankt voor de tip zie dat Hornbach in elk geval verstuurd naar Belgie.
Zowel op amazon.nl amazon.com.be amazon.com en amazon.de krijg ik een hogere of geen prijs te zien.
Als ik een amazon compare site gebruik als hoteudeals of hagglezon zie ik wel die prijs maar als ik er dan op klik "Currently unavailable."
ik ook.. of hij onderweg is denk ik nog niet.. maar er is iig voortgangZL900 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:31:
Zojuist een verzendbevestiging en een trackinglink gehad Dream. The Lidax ultra 1600 is onderweg!
Ik heb ongeveer dezelfde eisen en tuin formaat als jou. Misschien kan de Viax 500 ook nog op het lijstje, die heeft ook lidar.Ghostface9000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:00:
- MOVA VIAX 250 - €529 AI vision
- Mova 600 – €599 – 3D LiDAR, geen RTK/antenne/4G nodig
- Segway Navimow i105e – €639– RTK + vision
- YUKA Mini 2 500 – €699 – NetRTK (via WiFi of 4G?)
- Mova LidaX Ultra (met Edge ULTRATRIM) – €849 – LiDAR + uitschuifbare schijf voor randen
- Segway Navimow i205 AWD – €899
- Dreame A1 Pro – €959
Hier ook op wonderbaarlijke wijze.DanTm schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:48:
[...]
ik ook.. of hij onderweg is denk ik nog niet.. maar er is iig voortgang
Want?Ghostface9000 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:00
Snapt iemand de logica van het plannen van een maaischema met een Navimow? Bij mij doet hij gevoelsmatig namelijk iets vreemds. Ik heb ingesteld staan hij mag maaien van dinsdag avond van 21:00 uur tot 00:00 uur en dan vanaf woensdag 00:00 uur tot 07:00 uur. Echter als hij bijvoorbeeld om 04:00 uur klaar is begint hij weer met alles opnieuw te maaien. Dus hij gaat het grasveld nogmaals doen. Je zou gevoelsmatig denken dat als hij alles heeft gemaaid hij er mee stopt?
volgens mij zijn er 2 opties:Sunri5e schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:41:
Snapt iemand de logica van het plannen van een maaischema met een Navimow? Bij mij doet hij gevoelsmatig namelijk iets vreemds. Ik heb ingesteld staan hij mag maaien van dinsdag avond van 21:00 uur tot 00:00 uur en dan vanaf woensdag 00:00 uur tot 07:00 uur. Echter als hij bijvoorbeeld om 04:00 uur klaar is begint hij weer met alles opnieuw te maaien. Dus hij gaat het grasveld nogmaals doen. Je zou gevoelsmatig denken dat als hij alles heeft gemaaid hij er mee stopt?
1. eenmalig maaien, dan stopt hij als hij alles 1x gedaan heeft
2. tijden invoeren (uren). dan zal hij tijdens die uren altijd maaien (tenzij het regent of accu leeg is etc).
*
[ Voor 100% gewijzigd door bruce the boss op 24-03-2026 15:24 ]
In het maaischema staat bij mij onderin een optie 'maaicyclus'. Als je die aanvinkt maait hij de zones tot 100% en keert dan terug naar het laadstation, ook als de geplande eindtijd nog niet bereikt is.Sunri5e schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:41:
Verder zou ik adviseren niet 's nachts te maaien maar overdag, o.a. voor het dierenwelzijn.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Andersom toch?Sandyman538 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:38:
In het maaischema staat bij mij onderin een optie 'maaicyclus'. Als je die aanvinkt maait hij de zones tot 100% en keert dan terug naar het laadstation, ook als de geplande eindtijd nog niet bereikt is.
Ja andersom haha. Niet aanvinken, als je aanvinkt dan blijft hij inderdaad maaien totdat de tijd erop zit
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Kleine vraag.
Zijn er maaiers die kunnen strooien?
Zoals kalk, meststoffen, ....
Die een bakje hebben dat je kan vullen
Ik denk dat de Yarbo het meest modulair is en zelfs die kan dat niet.hurricurry schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:54:
Kleine vraag.
De navimow heeft een expansie bay, als je goed kunt knutselen....hurricurry schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:54:
Kleine vraag.
Alhoewel ik de vraag goed kan begrijpen. Lijkt het me totaal onwenselijk om dit door een robot te laten doen. Dit blijft toch mensenwerk.hurricurry schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:54:
Kleine vraag.
Waar komen de meststoffen terecht, in welke banen en/of wordt er dubbel gestrooid, etc? Daarom mensenwerk.
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Kun je beter niet doen snachts, ten eerste is het gras dan vaak nat en tis een risico voor dieren.Sunri5e schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:41:
Zelf zou ik af en toe met zo’n strooiwagen rond lopen. Die kosten het geld ook niet. Technisch gezien zou je ze achter een Yarbo kunnen hangen, maar vermoed dat je dan niet het resultaat krijgt dat je wilt. Ivm mensenwerk.hurricurry schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:54:
Kleine vraag.
https://www.welkoop.nl/tuin/tuinmachines/strooiwagens
MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue iPad Pro 12.9” M1 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Oke. Ik zit alleen een beetje met het feit dat ik 3 kleine kinderen heb die overdag vaak op het gras spelen.Navi schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:03:
[...]
Kun je beter niet doen snachts, ten eerste is het gras dan vaak nat en tis een risico voor dieren.
Dan proberen te timen op een avond dat de kinderen naar bed zijn en het 's nachts gaat regenen?Sunri5e schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:50:
[...]
Oke. Ik zit alleen een beetje met het feit dat ik 3 kleine kinderen heb die overdag vaak op het gras spelen.
Er heeft een keer zo'n sproeiwagen over ons weiland gereden, en die deed het echt veel beter dan mensen gedaan zouden hebben. Het weiland is niet rechthoekig, maar meer een trapezium. De sproeier zette gewoon nozzles uit boven plaatsen waar hij al geweest was.TheKerremenke schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:43:
[...]
Waar komen de meststoffen terecht, in welke banen en/of wordt er dubbel gestrooid, etc? Daarom mensenwerk.
(Overigens gebruik ik voor mest en kalk op het gazon gewoon een emmer en mijn rechterhand.)
Ja die heeft dan section control via GPS/RTK, mooie techniek, en afhankelijk van welke veldspuit het was en welk systeem kunnen ze per sectie (3/4 nozzles) uitschakelen tot zelf individuele nozzles (30cm breedte).cdwave schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:00:
[...]
Er heeft een keer zo'n sproeiwagen over ons weiland gereden, en die deed het echt veel beter dan mensen gedaan zouden hebben. Het weiland is niet rechthoekig, maar meer een trapezium. De sproeier zette gewoon nozzles uit boven plaatsen waar hij al geweest was.
(Overigens gebruik ik voor mest en kalk op het gazon gewoon een emmer en mijn rechterhand.)
Maar met gewasbestrijdingsmiddelen komt het ook iets nauwer dan een handje kalk of gazonmeststof
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Ergens vermoed ik dat zo’n sproeiwagen niet in de meeste tuinen pastcdwave schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:00:
[...]
Er heeft een keer zo'n sproeiwagen over ons weiland gereden, en die deed het echt veel beter dan mensen gedaan zouden hebben. Het weiland is niet rechthoekig, maar meer een trapezium. De sproeier zette gewoon nozzles uit boven plaatsen waar hij al geweest was.
Ik heb al jaren dezehttps://www.welkoop.nl/tu...strooiwagen-25-kg_1218731TheKerremenke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:51:
[...]
Zelf zou ik af en toe met zo’n strooiwagen rond lopen. Die kosten het geld ook niet. Technisch gezien zou je ze achter een Yarbo kunnen hangen, maar vermoed dat je dan niet het resultaat krijgt dat je wilt. Ivm mensenwerk.
https://www.welkoop.nl/tuin/tuinmachines/strooiwagens
en dat bevalt mij echt goed. Afgelopen zaterdag nog gebruikt, 500m2. gras in een kwartiertje bemest.
Wat denken jullie, zou mijn Mova Lidax Ultra probleemloos over Gardena verzonken zwenksproeiers (OS 140) willen rijden? De lidar gaat m niet detecteren, maar de vision camera wellicht wel. Iemand ervaring hiermee, of met andere maaiers / sproeiers?
Met de Segway Navimow heb ik gewoon bepaalde zone's aangegeven als "no vision" en dan gebruikt hij de cameradetectie niet. Geen idee wat voor opties je hebt met lidar.michaelvo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:
Wat denken jullie, zou mijn Mova Lidax Ultra probleemloos over Gardena verzonken zwenksproeiers (OS 140) willen rijden? De lidar gaat m niet detecteren, maar de vision camera wellicht wel. Iemand ervaring hiermee, of met andere maaiers / sproeiers?
Deze specifiek week ik niet maar ik heb mijn tuin vol met de Gardena T100/200/380 en daar gaat mijn Husqvarna 405xe moeiteloos overheenmichaelvo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:
Da’s een goeie. @g-j-t weet jij of dit bij Mova ook kan?gjcvro schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:30:
[...]
Met de Segway Navimow heb ik gewoon bepaalde zone's aangegeven als "no vision" en dan gebruikt hij de cameradetectie niet. Geen idee wat voor opties je hebt met lidar.
Zo te zien heeft die Husqvarna alleen GPS + radar, dus die gaat een ingegraven sprinkler idd nooit detecteren. Het gaat me specifiek om vision (camera’s).RickKoets schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:31:
[...]
Deze specifiek week ik niet maar ik heb mijn tuin vol met de Gardena T100/200/380 en daar gaat mijn Husqvarna 405xe moeiteloos overheen
Met mijn navimow moest ik een no vision zone aanmaken anders reed ie er niet overheen.michaelvo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:
Onlangs mijn Navimow i105e ook maar eens van stal gehaald en de eerste maaibeurten zitten er alweer op, verliep ook vlekkeloos na terugplaatsen van antenne en laadstation.
Alleen heb ik nu al 2x de melding "Motor abnormal voltage protection (error code: 1107)" gehad. Als ik erop zoek zie ik niks in dit topic voorbijkomen. Beide keren heb ik op advies van de app de maaier gereboot en daarna deed ie het weer, maar vreemd is het wel. Het gebeurde beide keren terwijl hij opgeladen in het laadstation stond. De eerste keer was ook echt om 6u 's ochtends dus er was totaal niks gebeurd, de tweede keer was vandaag na het voltooien van de maaibeurt en weer opgeladen zijn.
Heeft iemand dat weleens meegemaakt? Is dit mogelijk een teken van een defect of kan het ook een tijdelijk iets zijn?
Alleen heb ik nu al 2x de melding "Motor abnormal voltage protection (error code: 1107)" gehad. Als ik erop zoek zie ik niks in dit topic voorbijkomen. Beide keren heb ik op advies van de app de maaier gereboot en daarna deed ie het weer, maar vreemd is het wel. Het gebeurde beide keren terwijl hij opgeladen in het laadstation stond. De eerste keer was ook echt om 6u 's ochtends dus er was totaal niks gebeurd, de tweede keer was vandaag na het voltooien van de maaibeurt en weer opgeladen zijn.
Heeft iemand dat weleens meegemaakt? Is dit mogelijk een teken van een defect of kan het ook een tijdelijk iets zijn?
Je kan de “objecthoogte” instellen van zaken die hij ontwijkt op 5, 10, 15 of 20cm. Als het vlak is met het gazon zou hij eroverheen moeten rijden. Ik zie geen reden waarom niet maar heb het niet geprobeerd. Mijn rain-birds zijn inmiddels onzichtbaarmichaelvo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:54:
[...]
Da’s een goeie. @g-j-t weet jij of dit bij Mova ook kan?
Je kan geen specifieke zone’s instellen waar hij de detectie niet gebruikt voor zover ik weet.
Bedankt, dat biedt wel vertrouwen, hoef ik m nog niet terug te sturen 😅g-j-t schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:22:
[...]
Je kan de “objecthoogte” instellen van zaken die hij ontwijkt op 5, 10, 15 of 20cm. Als het vlak is met het gazon zou hij eroverheen moeten rijden. Ik zie geen reden waarom niet maar heb het niet geprobeerd. Mijn rain-birds zijn inmiddels onzichtbaar.
Je kan geen specifieke zone’s instellen waar hij de detectie niet gebruikt voor zover ik weet.
Ik heb een schema ingesteld dat hij door de week maait in de periode tot de kinderen uit school komen. In het weekend maait hij niet. Gaat prima hierSunri5e schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:50:
[...]
Oke. Ik zit alleen een beetje met het feit dat ik 3 kleine kinderen heb die overdag vaak op het gras spelen.
daar zal gps en andere apparatuur in hebben gezeten waar je schrikt van de prijscdwave schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:00:
[...]
Ik heb zon gardena strooitwagen en wij hebben er een voor achter de zitmaaier. Die met de zitmaaier werkt goed voor veeel gras.
Maar andere tuin, 350 m2 gras die doe ik met emmer en handje. das nog geen kwartier werk.
Nou, ik heb de Mova lidax ultra 1000 AWD ontvangen. Beest van een apparaat. Hij kan alleen de plek niet vinden
hier staat hij in zijn hok-to-be, maar de ruimte is te klein. Hij spaait alles om, knalt tegen border en zegt dat hij het niet kan vinden. Bijnaam de Hulk (Audi F1 kleuren, bijnaam Hulkenberg)
hier staat hij in zijn hok-to-be, maar de ruimte is te klein. Hij spaait alles om, knalt tegen border en zegt dat hij het niet kan vinden. Bijnaam de Hulk (Audi F1 kleuren, bijnaam Hulkenberg)
Zou hem eerder Stroll of Kvyat the Torpedo noemen als die overal tegenaan knalt.dangerousp schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:12:
Nou, ik heb de Mova lidax ultra 1000 AWD ontvangen. Beest van een apparaat. Hij kan alleen de plek niet vinden [Afbeelding] hier staat hij in zijn gok-to-be, maar de ruimte is te klein. Hij spaait alles om, knalt tegen border en zegt dat hij het niet kan vinden. Bijnaam de Hulk (Audi F1 kleuren, bijnaam Hulkenberg)
Ik volg dit topic een beetje en beb de keuze gemaakt om mn huidige husqvarna 310 robotmaaier na 6 prima dienstjaren te vervangen. De accu wordt rap slechter en ben klaar met het draad wat ik jaarlijks wel eens moet repareren.
Nu is mijn oog gevallen op de Navimow 210, maar nu vraag ik me af of het prijs verschil van €400 de moeite waard is om voor de pro versie te gaan of voor de standaard versie.
Tevens tijselijk nu nog mooie aanbieding met gratis garage.
https://nl.navimow.com/pr...er?variant=43561502474305
Grootste verschil is de Xero turn functie en RTK netwerk ondersteuning.
Wat is jullie kijk hierop? Of mis ik nog belangrijk verschil
Nu is mijn oog gevallen op de Navimow 210, maar nu vraag ik me af of het prijs verschil van €400 de moeite waard is om voor de pro versie te gaan of voor de standaard versie.
Begrijp dat je aan het kijken bent voor een nieuwe, maar een nieuwe batterij kost tussen de 45 en 60 euro. Draad blijft natuurlijk irritant, maar zo haal je er nog wel een paar jaar extra uit. En dan zijn de technieken ook weer verder. (Maar soms wil je ook gewoon iets nieuwswikkesr schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:14:
Ik volg dit topic een beetje en beb de keuze gemaakt om mn huidige husqvarna 310 robotmaaier na 6 prima dienstjaren te vervangen. De accu wordt rap slechter en ben klaar met het draad wat ik jaarlijks wel eens moet repareren.
War is the only proper school of the surgeon.
Hoe zou komen dat die draad onder de grond toch regelmatig (1x per jaar) kapot gaat?
Heb er nu ook weer last van en ben er na 4 jaar op rij wel klaar mee.
Zit er toch zoveel leven onder de grond dat de kabel er zelfs van kapot gaat?
Het is toch ook weer geen dun glasvezelkabeltje.
Ik heb die ervaring totaal niet, dat het 'vanzelf' gaat.bruce the boss schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:14:
Hoe zou komen dat die draad onder de grond toch regelmatig (1x per jaar) kapot gaat?
Is bij mij ook vaak kapot gegaan, maar altijd vlak nadat ik bezig was geweest met onkruid wegsteken of graven etc.. met andere woorden: eigen schuld.
Snap wat je bedoeld maar de draad ligt zo'n 10 cm diep in het gras dus daar kom je normaal gesproken niet.
Ben er nu vanaf omdat ik een maaier heb gekocht die het zonder de draad doet maar ik vroeg het me gewoon af.
Ben er nu vanaf omdat ik een maaier heb gekocht die het zonder de draad doet maar ik vroeg het me gewoon af.
Hier bij verticuteren, overijverige schoonvader (5x in 1 weekend), gebroken aansluiting in basisstation door corrosie (kom je achter als je de hele kabel al uit de grond hebt gehaald).bruce the boss schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:38:
Snap wat je bedoeld maar de draad ligt zo'n 10 cm diep in het gras dus daar kom je normaal gesproken niet.
Het is inderdaad een beest. Nu installeren, zal binnenkort wel ff wat feedback geven.dangerousp schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:12:
Nou, ik heb de Mova lidax ultra 1000 AWD ontvangen. Beest van een apparaat. Hij kan alleen de plek niet vinden [Afbeelding] hier staat hij in zijn hok-to-be, maar de ruimte is te klein. Hij spaait alles om, knalt tegen border en zegt dat hij het niet kan vinden. Bijnaam de Hulk (Audi F1 kleuren, bijnaam Hulkenberg)
Lang getwijfeld over de
. Navimow I215 Lidar (model 2025)
. Navimow i210 Lidar Pro (2026)
. Mammotion luba mini 2
. Mova Lidax ultar 1000 AWD.
De Navimow I215 Lidar (model 2025) staat nu boven aan mijn lijstje. Robotmaaier heeft een redelijke prijs (1299) en het LiDAR + Vision-systeem (geen NetRTK) zou goed genoeg moeten zijn voor een tuin die rechte lijnen/hoeken heeft. Echter 2026 modellen zijn vwb positionering/navigatie nog geavanceerder.
Wie heeft dit toestel? Is Lidar+Vision voldoende voor een "simpele" rechte tuin van ong 500m2?
. Mammotion luba mini 2
De Navimow I215 Lidar (model 2025) staat nu boven aan mijn lijstje. Robotmaaier heeft een redelijke prijs (1299) en het LiDAR + Vision-systeem (geen NetRTK) zou goed genoeg moeten zijn voor een tuin die rechte lijnen/hoeken heeft. Echter 2026 modellen zijn vwb positionering/navigatie nog geavanceerder.
Wie heeft dit toestel? Is Lidar+Vision voldoende voor een "simpele" rechte tuin van ong 500m2?
Waarom zou Lidar + Vision met name geschikt zijn voor een rechte tuin? Het lijkt me dat je juist vision (fusion) nodig hebt om een wat minder rechte tuin goed te kunnen maaien? Is een oprechte vraag omdat wij een tuin hebben (ehh... aanleggen) met juist veel organische vormen. Ik begrijp dat dat sowieso al meer uitdagend wordt qua tijd die de robot nodig heeft vanwege de vele keerpunten die dan zullen ontstaan.Goose00 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:50:
Lang getwijfeld over de
. Mammotion luba mini 2
Wat dat betreft lijkt de optie van de Movi Lidax Ultra modellen om de lijnen uit te zetten wel handig zodat je enigszins kunt sturen zodat de maailijnen wat langer worden. (Sorry niet echt relevant voor jouw situatie, maar levert wellicht wel relevante discussie voor dit topic op
[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 28-03-2026 10:16 ]
Segway geeft zelf de ideale lijn, maar die kun je naar wens aanpassen tot op de graad nauwkeurig.Batilan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:07:
[...]
Waarom zou Lidar + Vision met name geschikt zijn voor een rechte tuin? Het lijkt me dat je juist vision (fusion) nodig hebt om een wat minder rechte tuin goed te kunnen maaien? Is een oprechte vraag omdat wij een tuin hebben (ehh... aanleggen) met juist veel organische vormen. Ik begrijp dat dat sowieso al meer uitdagend wordt qua tijd die de robot nodig heeft vanwege de vele keerpunten die dan zullen ontstaan.
Wat dat betreft lijkt de optie van de Movi Lidax Ultra modellen om de lijnen uit te zetten wel handig zodat je enigszins kunt sturen zodat de maailijnen wat langer worden. (Sorry niet echt relevant voor jouw situatie, maar levert wellicht wel relevante discussie voor dit topic op).
Daarna kun je tot 6 maairichtingen selecteren die hij sequentieel afloopt.
https://navimow-support.z...gen-bijgewerkt-op-2024-02
Ik heb de vraag ook gesteld aan AI (Claude) en dan is de reactie "dat voor en vlak gazon LiDAR + Vision de werkelijke motor is van de navigatie. Network RTK zou hooguit een theoretische extra precisielaag toevoegen die je in de praktijk nooit zou merken. Dit versterkt alleen maar de aanbeveling voor de standaard i2 LiDAR 1500m²— je betaalt dan niet voor features die niets toevoegen aan jouw specifieke situatie." Voor een organische tuin met veel heuvels en bochten zou NetRTK wel een bruikbare toevoeging zijn.Batilan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:07:
[...]
Waarom zou Lidar + Vision met name geschikt zijn voor een rechte tuin? Het lijkt me dat je juist vision (fusion) nodig hebt om een wat minder rechte tuin goed te kunnen maaien? Is een oprechte vraag omdat wij een tuin hebben (ehh... aanleggen) met juist veel organische vormen. Ik begrijp dat dat sowieso al meer uitdagend wordt qua tijd die de robot nodig heeft vanwege de vele keerpunten die dan zullen ontstaan.
Wat dat betreft lijkt de optie van de Movi Lidax Ultra modellen om de lijnen uit te zetten wel handig zodat je enigszins kunt sturen zodat de maailijnen wat langer worden. (Sorry niet echt relevant voor jouw situatie, maar levert wellicht wel relevante discussie voor dit topic op). Dit is volgens mij een van de weinige reviews die wat verder gaat dan het unboxen en het laten zien van de maaier in actie. Wel opvallend hoe veel (gesponsorde?) reviews er de laatste tweken verschijnen van de nieuwe Mova robotmaaiers, daar lijkt Dream / Mova een flinke campagne te hebben opgezet.
Wat was je prompt en eerdere context? LLM's denken nu eenmaal graag met je meeGoose00 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Ik heb de vraag ook gesteld aan AI (Claude) en dan is de reactie "dat voor en vlak gazon LiDAR + Vision de werkelijke motor is van de navigatie. Network RTK zou hooguit een theoretische extra precisielaag toevoegen die je in de praktijk nooit zou merken. Dit versterkt alleen maar de aanbeveling voor de standaard i2 LiDAR 1500m²— je betaalt dan niet voor features die niets toevoegen aan jouw specifieke situatie." Voor een organische tuin met veel heuvels en bochten zou NetRTK wel een bruikbare toevoeging zijn.
Op mijn open vraag "welke technieken op robot maaiers voegen het meest toe voor een tuin met complexe organische vormen, denk aan rtk, vision, lidar, grensdraad en andere beschikbare technieken." krijg ik praktisch hetzelfde antwoord
Beste keuze = LiDAR + AI vision
Minst geschikt = pure RTK
Grensdraad = betrouwbaar maar ouderwets
Heb je ook gevraagd of een concurerend model van een andere fabrikant gelijkwaardig of beter geschikt zou kunnen zijn?
De generatie navimow H1 (hier H500 uit 2023) doet heel goed met alleen de positionering.
En zelfs handig(noodzakelijk) om vision uit te zetten in regios op de kaart. (Weerspiegeling siertegels maken dan vision gevoelig)
Het zal toch combinatie zijn van features omdat elk techniek voor en tegens heeft.
Ter info : H1 draait op EFLS 1.0 (oud, er is al v3 ) de H1 is puur RTK-GPS via de antenne, met camera-vision als optionele obstacle avoidance
En zelfs handig(noodzakelijk) om vision uit te zetten in regios op de kaart. (Weerspiegeling siertegels maken dan vision gevoelig)
Het zal toch combinatie zijn van features omdat elk techniek voor en tegens heeft.
Ter info : H1 draait op EFLS 1.0 (oud, er is al v3 ) de H1 is puur RTK-GPS via de antenne, met camera-vision als optionele obstacle avoidance
[ Voor 19% gewijzigd door mazzoop80 op 28-03-2026 10:53 ]
Interessant, zo zie je maar dat we beter ervaringen kunnen uitwisselen, dan LLM's te vragenmazzoop80 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:41:
De generatie navimow H1 (hier H500 uit 2023) doet heel goed met alleen de positionering.
In de basis begint het met positionering.
En daarvoor is RTK EFLS 1.0 al heel genoeg (ja er zijn de veel tekortkomingen maar zoals altijd als je daarmee kan werken en als eigenschap ziet is daar prima mee te werken)
Maar natuurlijk is er altijd problemen onderweg wat een maaier tegenkomt. En daar heb je dan de andere smart features voor nodig.
En daarvoor is RTK EFLS 1.0 al heel genoeg (ja er zijn de veel tekortkomingen maar zoals altijd als je daarmee kan werken en als eigenschap ziet is daar prima mee te werken)
Maar natuurlijk is er altijd problemen onderweg wat een maaier tegenkomt. En daar heb je dan de andere smart features voor nodig.
Er is ook een reden dat AI antwoorden niet (altijd) gewaardeerd worden.Batilan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:42:
[...]
Interessant, zo zie je maar dat we beter ervaringen kunnen uitwisselen, dan LLM's te vragen
Het valt mij bij de AWD op dat het achterlicht om de zoveel tijd gaat pulseren en weer lijkt bij te laden terwijl de accu vol zit. Meer met hetzelfde?g-j-t schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:56:
Zijn er al meer mensen die een MOVA in gebruik hebben? Ik heb hem nu voor het eerst buiten laten staan (was nog bezig met de garage) maar nadat hij na 100% is opgeladen is de battery afgelopen nacht leeggelopen en moest hij opnieuw opladen tot ca 45%. Ik heb een oplaadperiode ingesteld en buiten deze periode loopt hij dus al leeg. Meer mensen die dit zien? Dit kost op deze wijze wel erg veel oplaadcycli.
Ik heb hier ook op gezocht op het MOVA forum en er was een soortgelijke vraag op het US forum. Antwoord van MOVA was om hem dan maar uit te zetten, maar dit is geen oplossing. Er lijkt iets actief te blijven wat nogal wat stroom verbruikt..
Update: al op gezocht en het lijkt er op dat dit bij Dreame ook speelt. De wielen houden een soort van aandrijving/blokkering om te voorkomen dat hij terug rolt. Het standbyverbruik is hierdoor hoog.
Net alle dozen weggegooid helaas. Ik hoop op een update (als al mogelijk) ander zou ik denk ik anders overwogen hebben..
Ik zou er een slimme stekker op kunnen zetten maar dan zal de accu naar 0% gaan en niet meer opstarten als de stekker inschakelt.
Hallo,
De batterij van mijn black decker robotmaaier gaf de geest. Op dit moment staat de Gardena Smart Sileno Free 700 op ibood voor 649 euro (mogelijk nog de garage gratis te bekomen). Dit lijkt me een goede deal voor een eenvoudige grasmat van 150 m² in een L vorm zonder bomen,struiken,...
Andere ideeën in dezelfde prijscategorie?
De batterij van mijn black decker robotmaaier gaf de geest. Op dit moment staat de Gardena Smart Sileno Free 700 op ibood voor 649 euro (mogelijk nog de garage gratis te bekomen). Dit lijkt me een goede deal voor een eenvoudige grasmat van 150 m² in een L vorm zonder bomen,struiken,...
Bedankt voor deze toevoeging. Ik ben op zoek naar ervaringen van andere tweakers naar de ervaringen met de Navimow EFLS oplossing (Lidar & Vision) en of deze oplossing voldoet.mazzoop80 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:41:
De 2026 PRO modellen hebben twee belangrijke extra's de AWD en de NetRTK. AWD is minder relevant omdat het gazon vlak is. NetrRTK lijkt niet noodzakelijk omdat Lidar+Vision dus al goed genoeg zijn.
Als ik het goed begrijp is de EVLS nog steeds "een soort van" RTK (zonder de eventuele abo kosten?). @mazzoop80 geeft juist aan de de positionerings component een belangrijk deel van de oplossing is (met name wanneer de Vision component tekort schiet).Goose00 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:30:
[...]
Bedankt voor deze toevoeging. Ik ben op zoek naar ervaringen van andere tweakers naar de ervaringen met de Navimow EFLS oplossing (Lidar & Vision) en of deze oplossing voldoet.
De 2026 PRO modellen hebben twee belangrijke extra's de AWD en de NetRTK. AWD is minder relevant omdat het gazon vlak is. NetrRTK lijkt niet noodzakelijk omdat Lidar+Vision dus al goed genoeg zijn.
Veel van de nieuwe modellen die uitkomen zijn vooral gebaseerd op Lidar + Vision, vraag me dus af of dat echt voldoende is of dat we zoals mazoop80 aangeeft we toch echt nog die positionerings component (GNSS + RTK achtige technologie) nodig hebben voor een betrouwbare werking? (in mijn geval dus vooral vanwege de complexere vormen van de tuin).
Als ik alle Mova Lidax Ultra reviews (die de laatste 3 weken als engerlingen oppoppen
Ik ben geen kenner van maaiers, maar heb zelf sileno smart city en ben daar zeer tevreden over. Doet het erg goed!Krisnata schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:05:
Hallo,
Voor die oppervlakte en rond die prijs zou ik toch een Segway overwegenKrisnata schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:05:
Hallo,
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Mijn Lidax Ultra 2wd heeft geen (werkend) achterlicht, het is een rode strip zonder verlichting erachter. Voor wat betreft het laden, dit is idd hetzelfde. Ik heb er een Shelly plug tussen nu. Bij lage temperaturen laadt hij vaker bij. Ik heb met warmere temperaturen (overdag 15 nacht >5) ook wel eens maar 2 a 3x bijladen per dag gezien. Duurt echter maar een paar minuten. Hierna gaat het verbruik terug naar ca. 3,2W.dangerousp schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:29:
[...]
Het valt mij bij de AWD op dat het achterlicht om de zoveel tijd gaat pulseren en weer lijkt bij te laden terwijl de accu vol zit. Meer met hetzelfde?
Kan dat wel zo vlak langs de grens? Mijn mammotion kan dat eigenlijk niet, die gaat bij inparkeren eerst met de neus over de grens en dan achteruit de dock op/in. Bij mij staat het vlak langs schrikdraad, dat heb ik wat hoger gehangen daar, maar als er een border of hek zou staan zou het bij mij niet kynnen zo.dangerousp schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:12:
Nou, ik heb de Mova lidax ultra 1000 AWD ontvangen. Beest van een apparaat. Hij kan alleen de plek niet vinden [Afbeelding] hier staat hij in zijn hok-to-be, maar de ruimte is te klein. Hij spaait alles om, knalt tegen border en zegt dat hij het niet kan vinden. Bijnaam de Hulk (Audi F1 kleuren, bijnaam Hulkenberg)
Mijn Gardena Smart SILENO City 500 is aan vervanging toe. Nou heb ik via via de nieuwe Sunseeker Elite X7 Gen 2 een tijdje ter test en die doet het op zich meer dan prima (mag ook wel
), maar de randjes van het gras worden alsnog niet goed meegenomen. De Gardena had daar ook al moeite mee (met perimeterdraad) en de Sunseeker (zonder draad) pakt het hier en daar wel mee, maar niet volledig. Moet dus 6-7 maanden per jaar 1x in de week met de kantjesmaaier erlangs. Nou is dat een luxeprobleem, maar ik heb wel betere dingen te doen 
Ik zie in de topicstart al benoemd worden dat kantjes altijd een probleem zijn. Verderop in dit topic komt o.a. de Mova Lidax Ultra langs met een specifieke oplossing voor de kantjes, maar daarbij wordt dan wel genoemd dat dit op de grens met bestrating is (check?). Want ik heb dergelijke kanten en daar wordt geen enkele grasmaaier gelukkig van:
:strip_exif()/f/image/N6pwacaZMjw379xYMyj9QXrV.jpg?f=fotoalbum_large)
Trekt het gras ook kapot:
:strip_exif()/f/image/negE4isdixguyjsIEpFXDTHV.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder werkt het ondanks het natte gras prima:
:strip_exif()/f/image/jkfJ8myo8rBkBJWoiIyCp8Fb.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou kan ik natuurlijk wel de grond in de tuin verhogen waardoor ze op gelijk niveau komen, maar dan trekt de grasmaaier ook iedere keer grond mee het gras op en daar pas ik voor.
Moet ik dit accepteren, moet ik de border vervangen door een hoger liggende platte steen zoals een graskantsteen, of zijn er varianten die ook dit soort kantjes goed meenemen? We gaan de komende maanden de tuin toch doen, dus kan dan evt. goede oplossingen direct meenemen.
Wel leuk om te zien, de Gardena rijdt 2 uur lang doelloos random rond en de Sunseeker is binnen 10 minuten klaar. Beide "concurrenten" tijdelijk naast elkaar:
Ik zie in de topicstart al benoemd worden dat kantjes altijd een probleem zijn. Verderop in dit topic komt o.a. de Mova Lidax Ultra langs met een specifieke oplossing voor de kantjes, maar daarbij wordt dan wel genoemd dat dit op de grens met bestrating is (check?). Want ik heb dergelijke kanten en daar wordt geen enkele grasmaaier gelukkig van:
:strip_exif()/f/image/N6pwacaZMjw379xYMyj9QXrV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/negE4isdixguyjsIEpFXDTHV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jkfJ8myo8rBkBJWoiIyCp8Fb.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou kan ik natuurlijk wel de grond in de tuin verhogen waardoor ze op gelijk niveau komen, maar dan trekt de grasmaaier ook iedere keer grond mee het gras op en daar pas ik voor.
Moet ik dit accepteren, moet ik de border vervangen door een hoger liggende platte steen zoals een graskantsteen, of zijn er varianten die ook dit soort kantjes goed meenemen? We gaan de komende maanden de tuin toch doen, dus kan dan evt. goede oplossingen direct meenemen.
Wel leuk om te zien, de Gardena rijdt 2 uur lang doelloos random rond en de Sunseeker is binnen 10 minuten klaar. Beide "concurrenten" tijdelijk naast elkaar:
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Die voren zie ik hier wanneer hij met z'n voorwieltje over de rand gaat en vervolgens moeite heeft het weer het gras op te trekken. Dus inderdaad het hoogteverschil heel beperkt houden.Taro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:22:
Dat daardoor grond mee het gras op komt herken ik niet / stelt niets voor. D.w.z. de grasrand is hier vaak 'n puinhoop. Hark ik regelmatig terug de border in. Maar dat komt door de merels, niet door de maaier.
Toevallig ingezoomd op het rechtervoorwiel van de Sunseeker?Gwaihir schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Dat daardoor grond mee het gras op komt herken ik niet / stelt niets voor.
Aan het eind besloot hij nog een heel rondje rondom het gras te doen, met het rechterwiel in de natte grond en linkerwiel op het gras. Om vervolgens het terras mee te pakken en daar een deel te deponeren.
Eigenlijk zoek ik een grasmaaier met mesjes aan de achterkant en dat die net als een robotstofzuiger die dweilt even met de achterkant zwenkt, zonder met 1 of beide wielen naast het gras te gaan rijden.
Ga sowieso die graskantstenen overwegen want dat lost beide uitdagingen mogelijk direct op.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Voor mij is het beste op draad te gebruiken met een kern van RVS en van koper, ook de draad niet te strak in de bodem.
Ik weet niet of je tuin het toe laat. Maar gewoon met een grasmaaier even een rondje over de randen lopen werkt bij mij prima en kost echt veel minder tijd als met een kantenmaaier.Taro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:22:
Mijn Gardena Smart SILENO City 500 is aan vervanging toe. Nou heb ik via via de nieuwe Sunseeker Elite X7 Gen 2 een tijdje ter test en die doet het op zich meer dan prima (mag ook wel), maar de randjes van het gras worden alsnog niet goed meegenomen. De Gardena had daar ook al moeite mee (met perimeterdraad) en de Sunseeker (zonder draad) pakt het hier en daar wel mee, maar niet volledig. Moet dus 6-7 maanden per jaar 1x in de week met de kantjesmaaier erlangs. Nou is dat een luxeprobleem, maar ik heb wel betere dingen te doen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee wat het verschil is tussen een navimow i205 en i206? De i205 vind je op de website van segway zelf, de i206 is daar niet te bespeuren. Op tweakers.net hier is het net andersom, daar vind je enkel de i206 en niet de i205. Dus vergelijken is best moeilijk. Volgens google ai is het verschil dat de i206 aangeboden wordt voor doe-het-zelfzaken. Prijsverschil is €50 in het voordeel van de i206.
Nadat de navimow i105 op het gazon ingeleerd is blijft deze bij alle randen 10-15cm uit de buurt. Hoe stel je in dat ie het door mij ingeleerde pad volgt?
Je had moeten kiezen voor 'op de rand rijden' ipv 'binnen de randen blijven'. Je hebt 2 keuzes tijdens het inleren.sender schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:08:
Nadat de navimow i105 op het gazon ingeleerd is blijft deze bij alle randen 10-15cm uit de buurt. Hoe stel je in dat ie het door mij ingeleerde pad volgt?
Oh, dank je! Dat heb ik niet/nergens gezien. Dus opnieuw inleren dan...de Peer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:11:
[...]
Je had moeten kiezen voor 'op de rand rijden' ipv 'binnen de randen blijven'. Je hebt 2 keuzes tijdens het inleren.
Hmm... bijzondere gewoonte van dat apparaat. Dat gaat toch ook sporen trekken omdat hij steeds op dezelfde plek rijdt dan?Taro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:51:
Toevallig ingezoomd op het rechtervoorwiel van de Sunseeker?
Aan het eind besloot hij nog een heel rondje rondom het gras te doen, met het rechterwiel in de natte grond en linkerwiel op het gras. Om vervolgens het terras mee te pakken en daar een deel te deponeren.
Klopt, maar ze hebben dus allemaal hun eigen manier om kantjes mee te nemen: Niet, halfbakken of goed met collateral damage.Gwaihir schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:27:
[...]
Hmm... bijzondere gewoonte van dat apparaat. Dat gaat toch ook sporen trekken omdat hij steeds op dezelfde plek rijdt dan?
Je mist nog de vaporware aanpak, zoals van de Willow-X. Da's nog een geheel andere manier van de kantjes ervan aflopen.Taro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:11:
Klopt, maar ze hebben dus allemaal hun eigen manier om kantjes mee te nemen: Niet, halfbakken of goed met collateral damage.
Nee, ik heb de garage nu verplaatst. Als hij uit de garage komt draait hij om zijn as. Ik heb nu een een ander plek (in een border) en dat werkt prima!Step5 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Kan dat wel zo vlak langs de grens? Mijn mammotion kan dat eigenlijk niet, die gaat bij inparkeren eerst met de neus over de grens en dan achteruit de dock op/in. Bij mij staat het vlak langs schrikdraad, dat heb ik wat hoger gehangen daar, maar als er een border of hek zou staan zou het bij mij niet kynnen zo.
Heb je navigatiepad op 'slim traject' gezet? Dan draait hij geen rondjes en maakt geen U-turns. Beter voor je gras.dangerousp schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:22:
[...]
Nee, ik heb de garage nu verplaatst. Als hij uit de garage komt draait hij om zijn as. Ik heb nu een een ander plek (in een border) en dat werkt prima!
:strip_exif()/f/image/IS5YIFPvwEG56dIImPhNf7iv.jpg?f=fotoalbum_large)