Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

  • Leussink
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 15:54
Voor ons gazon zijn we op zoek naar een robotmaaier.
Schatting gazon maximaal 1000 m2. Graag op GPS en als het kan kantjes meenemen.
Iemand advies welk merk en type?

  • Nyssa
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-06 22:17
Ik ben op zoek naar een robotmaaier voor een tuin van ongeveer 800 m², verdeeld over 4 zones. We hebben al getest met een Navimow X4 van familie. Die is eigenlijk wat aan de lompe kant. Daarnaast verloor hij op sommige plekken het signaal en wist hij soms niet goed meer waar hij zich bevond.
  • Circa 800 m² gazon
  • 4 verschillende maaizones
  • Meerdere bomen, hagen en andere obstakels
  • Smalle doorgangen tussen de zones
  • Zones zijn met elkaar verbonden via grindpaden en bestrating
  • Grootste helling is ongeveer 20°
  • Geen gelijk terrein
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare tuin? Welke robotmaaier zouden jullie adviseren en waarom? Zijn er eventueel nog andere modellen die ik zeker zou moeten bekijken? Ik twijfel momenteel tussen: MOVA LiDAX Ultra of Navimow i2 LiDAR Pro. Maar geen idee of dit nu het meest handigste is...

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:48
Nyssa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:40:
Ik ben op zoek naar een robotmaaier voor een tuin van ongeveer 800 m², verdeeld over 4 zones. We hebben al getest met een Navimow X4 van familie. Die is eigenlijk wat aan de lompe kant. Daarnaast verloor hij op sommige plekken het signaal en wist hij soms niet goed meer waar hij zich bevond.
  • Circa 800 m² gazon
  • 4 verschillende maaizones
  • Meerdere bomen, hagen en andere obstakels
  • Smalle doorgangen tussen de zones
  • Zones zijn met elkaar verbonden via grindpaden en bestrating
  • Grootste helling is ongeveer 20°
  • Geen gelijk terrein
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare tuin? Welke robotmaaier zouden jullie adviseren en waarom? Zijn er eventueel nog andere modellen die ik zeker zou moeten bekijken? Ik twijfel momenteel tussen: MOVA LiDAX Ultra of Navimow i2 LiDAR Pro. Maar geen idee of dit nu het meest handigste is...
Ik lees niets waar een Mova Lidax Ultra moeite mee zou hebben, behalve als de helling los zand / losse grond is, dan ga je beter voor een AWD model. (Hoe smal is smal? De Mova kan behoorlijk kort langs muren en obstakels rijden, maar er moet wel wat ruimte overblijven natuurlijk.

  • Nyssa
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-06 22:17
Batilan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 00:04:
[...]

Ik lees niets waar een Mova Lidax Ultra moeite mee zou hebben, behalve als de helling los zand / losse grond is, dan ga je beter voor een AWD model. (Hoe smal is smal? De Mova kan behoorlijk kort langs muren en obstakels rijden, maar er moet wel wat ruimte overblijven natuurlijk.
90cm is het smalste pad. Er is geen los zand of grond.

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:48
Nyssa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:44:
[...]

90cm is het smalste pad. Er is geen los zand of grond.
Mijn paden zijn iets breder, maar volgens mij moet de Mova Lidax Ultra daar geen probleem mee hebben, ik kan eens een 90cm doorgang simuleren (wordt wel donderdag, dan ben ik weer thuis :)). De maaier is zo'n 45cm breed, dus dan is er nog een redelijke marge.

Zonder los zand /grond zou de Mova Lidax Ultra geen problemen moeten hebben met een helling van 20 graden (= ca 36 %), volgens de specs kan hij hellingen aan tot 45% (= ca 24 graden). Maar zoals gezegd wordt dat voor een deel bepaald door de ondergrond waarbij los zand of grond meestal de beperkende factor is.

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 15-06-2026 14:32 ]


  • prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Nu bij Amazon een yuka mini2 500 tekoop voor €648. Klinkt als een hele goede deal. Mijn gazon is 300m2 dus moet prima kunnen.

Voor alle andere opties zit ik tegen de 1000€ aan. Wat mis ik?

Ik wil:

Zonder zonder perimeter draad en dat ie netjes lijntjes trekt. Volgens mij zit ik met deze dan prima. Gras is ook niet ingewikkeld qua helling of zo.

  • Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:23
jee_r schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:12:
En de Stiga A15? Iemand ervaring?
Ik heb sinds vorige week een Stiga A10v robotmaaier.

Helaas veel issues met het ding. Het installeren en configureren ging redelijk. Wel diverse keren het configuratieproces moeten doorlopen omdat de robot steeds een error gaf maar uiteindelijk is het wel gelukt.

Maar tijdens het maaien krijg ik om de 10 minuten de error "Geblokkeerd - Bumpersensor".
En als ik dan naar de robot loop dan is er feitelijk niks aan de hand. Het lijkt er zelf of dat hij tegen een graspolletje aan is gereden en dan al direct in storing schiet. Ik moet de robot dan even resetten en dan loopt hij wel weer door maar dat is natuurlijk geen doen zo.

Volgens de winkel zou het te maken kunnen hebben met een issue in de bumpersensor magneten in de kap en levert Stiga tegenwoordig een kap met een modificatie erin die dit issue zou verhelpen. Wel jammer dat ik die versie dus niet heb ontvangen in 2026 :(

We gaan dus kijken of ik zo'n nieuwe kap kan krijgen maar de levertijd schijnt dramatisch te zijn.

Kortom: voor nu zeker nog niet overtuigd van het merk Stiga (al kan ik natuurlijk ook net pech hebben) en ik sta zelfs op het punt om de robot te retourneren als de oplossing echt zo ingewikkeld of langdurig gaat zijn.

Ik ben wel benieuwd of er andere tweakers betere ervaringen hebben met dit merk en type robotmaaier ?

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Gister een Anthbot Genie 800 geïnstalleerd. Ben er een (video)review van aan het maken en doorloop de installatie en ga vd week nog even terug voor de eerste ervaringen en maairesultaten. Iemand nog specifieke vragen of tips voor dingen die ik kan checken?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:35

Vos

AFCA

NiGeLaToR schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:44:
Gister een Anthbot Genie 800 geïnstalleerd. Ben er een (video)review van aan het maken en doorloop de installatie en ga vd week nog even terug voor de eerste ervaringen en maairesultaten. Iemand nog specifieke vragen of tips voor dingen die ik kan checken?
Benieuwd naar zones + rijden over paadjes, maai afstand tot randen.

#36


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Vos schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Benieuwd naar zones + rijden over paadjes, maai afstand tot randen.
Top, de eigenaar en ik ook en het veld heeft een paadje dwars over, dus dat gaat goed komen!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:35

Vos

AFCA

Nyssa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:44:
[...]

90cm is het smalste pad. Er is geen los zand of grond.
Staat in het topic, minimaal 60cm is nodig.

#36


  • Nyssa
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-06 22:17
Batilan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Mijn paden zijn iets breder, maar volgens mij moet de Mova Lidax Ultra daar geen probleem mee hebben, ik kan eens een 90cm doorgang simuleren (wordt wel donderdag, dan ben ik weer thuis :)). De maaier is zo'n 45cm breed, dus dan is er nog een redelijke marge.

Zonder los zand /grond zou de Mova Lidax Ultra geen problemen moeten hebben met een helling van 20 graden (= ca 36 %), volgens de specs kan hij hellingen aan tot 45% (= ca 24 graden). Maar zoals gezegd wordt dat voor een deel bepaald door de ondergrond waarbij los zand of grond meestal de beperkende factor is.
Graag!

  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:42
Graag zou ik wat advies krijgen over mijn nieuwe maaier. Ik heb hier JAREN ruzie gehad met een Robomow RC308U. Om gillend gek van te worden. Inmiddels heb ik de strijd opgegeven en wil ik een nieuwe maairobot. Wat hier bij komt kijken;

- Liever geen draad spannen
- Geen abonnementsmodel
- 150-200 vierkante meter
- Hindernissen (trampoline en 4 bomen)
- Randje bij hek met klimop, daar had de Robomow best wel eens moeite mee (waar niet zou ik willen zeggen)
- De nodige 90 graden hoeken
- Tegels die zoals op foto te zien is niet in strakke lijn liggen maar 'speels', graag wil ik dat hij dit mee maait tot de rand
- Een steiler stukje (graad of 40, naast de glijbaan)
- Grasrand is deels afgezet d.m.v. een stalen randje (zit netjes onder/op het grasniveau qua hoogte dus geen probleem met mes verwacht ik)
- In herfst soms wat natter achterin

Al met al best wat hindernissen (in ieder geval redenerend vanuit een Landroid die ik ooit een blauwe maandag gehad heb en de rampzalige Robomow). Zodoende kijk ik nu verder naar een nieuwe.

Collega tipte me de Eufy E15, ziet er qua opties goed uit. Vindt hem niet zo mooi, maar kan ik wel mee leven. Of ik het heel leuk vindt om een Chinees apparaat mét internet én camera neer te zetten ben ik nog niet helemaal uit, maar goed dat is aan mezelf.

Als ik in dit topic een paar pagina's teruglees en wat zoek kom ik ook tegen dat er best wat mensen enthousiast zijn over de Navimow's.

Iemand een tip of ervaring die mij kan helpen met een keuze maken? Eufy? Navimow of nog een hele andere die ik niet in de smiezen heb (Husqvarna hoorde ik ook wel regelmatig positieve geluiden over).

Budget heb ik niet helemaal strak afgekaderd, na alle hoofdpijn van de Robomow is een passende oplossing ook wel wat waard zeg maar.... Echter; als ik het voor 800 euro super kan regelen ben ik er niet de man naar om 2400 uit te geven...

Situatie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCBjk6EXG1id-bEzW_lOF2_Ahfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWu1o1PmMM7ZI9aUZqPuPqxE.jpg?f=fotoalbum_large

  • Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:18
DjoeC schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:50:
@Laro
Uiteindelijk hier gekozen voor een Navimow X420 (advies dealer) ipv de X430 die ik in gedachten had omdat hij inschatte ~2x je te maaien oppervlak als capaciteit te nemen. Hij loopt hier 3 1/2 uur op ruim 800 te maaien meters. Waarom de X? Grotere maxhine, bredere stroken, lange wielbasis dus minder "gehuppel" en minder kans op "deuken" in het gemaaide deel. Ik heb hier hellingen, slootkant, mollengangen, molshopen, you name it ;) Hoe verder je wielen uit elkaar staan, hoe vlakker het eindresultaat. Wel blijven er vrij brede randen (zo'n 15-20cm) over die ik eens per 3 weken met de oude maaier weer weghaal. Maar goed, 1e wereld probleem.

Andere reden: 4 wiel aandrijving. Vanwege helling en slootkant gekozen voor een model meet een stvig profiel op de wielen. Hoewel ik de schuine kant van de sloot niet maai heeft ie weleens de neiging om bij keren "de randjes" op te zoeken. Tot heden trekt ie zich er elke keer weer uit - wel de klei van de wielen regelmatig weghalen anders gaat de tractie verloren. Een paar keer met de hand op de stopknop het apparaat gevolgd, inmiddles durf ik m helemaal zelfstandig rondjes te laten draaien. Alleen vraag ik me af wat er gebeurt als het GPS signaal "verstoord" raakt en of Lidar dan beter is. Bij een recente onweersbui (dat kan GPS tegenhouden) stond ie wat gek te draaien.

YMMV maar zeker bij ongelijk of lomp terrein kan ik de X serie aanraden. Recent zag ik er hier in de buurt 1 door een weiland rijden.
Die X-serie lijkt me geweldig voor een groot grasveld. Nadeel lijkt me dat hij in krappe 90gr bochten, of doodlopende stukjes, te groot is. Hij snijdt best veel af in de bochten, maar dan níet letterlijk. Een brede strook zoals jij noemt lijkt me best onhandig. Op papier is de machine links en rechts 90mm breder dan met maaidek ((610-430)/2)
Batilan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:31:
[...]


Lidar trekt zich juist niets aan van overgang tussen oppervlaktes maar oriënteert zich vooral op de vaste objecten in de omgeving (je huis, een schuur, palen, een boom), aangezien die redelijk vast van vorm zijn doet de oppervlakte waarover de maaier zich moet bewegen er niet zoveel toe. Waar GPS nog wel eens kan haperen als de maaier zich in een smalle doorgang of onder een bladerdek bevindt, zijn dat juist de omgevingen waarin Lidar op zijn sterkst is (mooiste is dan ook een fusion oplossing, maar mijn Mova redt het prima zonder GPS, ook geen abo kosten als je nRTK abo verloopt). Overigens passen de algoritmes zich prima aan bij wijzigingen van die 'vaste' objecten.

Je hebt alleen vertrouwen in Segway? In mijn buurt heeft bijna iedereen een Segway, sinds er een Mova Lidax Ultra over mijn gazon zoeft krijg ik wel eens de vraag van een buurman of die nooit vast komt te zitten. Daar hebben vrijwel alle Segways hier met enige regelmaat last van, ook omdat de meesten ook de wat steilere Wadi voor het huis mee maaien. Ik verbaas me er altijd over hoe de Mova soms in eerste instantie vast lijkt te zitten, maar dan door van strategie te veranderen zichzelf altijd weer los weet te wurmen. Als je nu geen last hebt van een vastlopende Segway is dat natuurlijk geen punt voor je.
Wat bij bij mij grenst aan gras is écht alles; bomen, struiken, schapenhek, haag, water, zand, steen, een schutting e.d. Daarnaast diverse obstakels zoals trampoline, speelhuisje, kinderspeelgoed, lichtmast, een paar wilgen enzovoort.
Wat ik op internet terug lijk te lezen is dat je met RTK een harde grens programmeert. Dus, als een struik een beetje begint over te hangen, dan baant de maaier zich er een weg doorheen. Lidar lijkt dat soort obstakels te zien, en gaat er dus gaandeweg het seizoen meer omheen sturen. Ik heb natuurlijk geen zin om mijn hortensia's te snoeien ten gunste van de maaier.

Met de handmatige grens programmering van RTK versies is het best lastig om hem super strak langs een golvend schapenhek te laten maaien. Ik kan me voorstellen dat Lidar dát beter kan.

Ik zie nog steeds niet de meerwaarde van Lidar, behalve bij slecht GPS ontvangst. Onder een paar wilgenbomen lijkt me dat wel beperkt; ik heb er nu ook geen last van. Leuk dat Lidar ziet dat het een speelhuisje is, maar het lijkt me enkel van belang dat RTK+Vision een obstakel (paal van het speelhuisje) ziet.

Kun je bij Pro versies (RTK+Vision+Lidar) aan sommige grenzen de Lidar ook uitzetten?

Inmiddels overweeg ik ook één grote machine, de I220Pro AWD (€1900,-) of de X420 (€2500,-). Maar, de meerwaarde van de X420 (capaciteit per uur, minder dips) werkt in mijn voor/achtertuin juist averechts denk ik.

De X420 kost €1,25 per vierkante meter
De I220 pro kost €0,95 per vierkante meter

Andere merken sta ik in principe wel voor open, maar gezien de goede reviews én de naamsbekendheid van het merk, spreekt Segway me wel aan. Zo heb ik ook een robotstofzuiger van Roidm (destijds innovatieve nieuwkomer)i; die zijn inmiddels ter ziele, wat ik zeker niet zie zitten met een dure maaier.

  • prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

prein2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:48:
Nu bij Amazon een yuka mini2 500 tekoop voor €648. Klinkt als een hele goede deal. Mijn gazon is 300m2 dus moet prima kunnen.

Voor alle andere opties zit ik tegen de 1000€ aan. Wat mis ik?

Ik wil:

Zonder zonder perimeter draad en dat ie netjes lijntjes trekt. Volgens mij zit ik met deze dan prima. Gras is ook niet ingewikkeld qua helling of zo.
prijs is nu nog verder gezakt naar 550.. Iemand een idee of ik hier een bult aan ga vallen of spijt van ga krijgen.. ben voorstander van place en forget ;)

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:48
Laro schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:11:
[...]
Wat bij bij mij grenst aan gras is écht alles; bomen, struiken, schapenhek, haag, water, zand, steen, een schutting e.d. Daarnaast diverse obstakels zoals trampoline, speelhuisje, kinderspeelgoed, lichtmast, een paar wilgen enzovoort.
Wat ik op internet terug lijk te lezen is dat je met RTK een harde grens programmeert. Dus, als een struik een beetje begint over te hangen, dan baant de maaier zich er een weg doorheen. Lidar lijkt dat soort obstakels te zien, en gaat er dus gaandeweg het seizoen meer omheen sturen. Ik heb natuurlijk geen zin om mijn hortensia's te snoeien ten gunste van de maaier.
Hiervoor bestaat de optie om obstakel detectie juist bij de randen uit te zetten (althans the Mova biedt die optie). Daar kwam ik laatst hardhandig achter toen ik die optie had "aangezet" (om te proberen). Ik had hem aan laten staan en later per ongeluk een paar potten op de rand gezet, en daar botste hij dus vervolgens in volle vaart tegen op (zoals je volgens de optie mag verwachten). Nu kan ik me voorstellen dat juist Lidar in staat zou zijn of het om een "hard" object of een zacht object (zoals een overhangende tak) gaat, wellicht komt hier ook nog wat ontwikkeling / verfijning in.
Met de handmatige grens programmering van RTK versies is het best lastig om hem super strak langs een golvend schapenhek te laten maaien. Ik kan me voorstellen dat Lidar dát beter kan.

Ik zie nog steeds niet de meerwaarde van Lidar, behalve bij slecht GPS ontvangst. Onder een paar wilgenbomen lijkt me dat wel beperkt; ik heb er nu ook geen last van. Leuk dat Lidar ziet dat het een speelhuisje is, maar het lijkt me enkel van belang dat RTK+Vision een obstakel (paal van het speelhuisje) ziet.
Je noemde zelf al 2 voordelen van Lidar :), hierboven heb ik er ook nog een genoemd, daarnaast vermijd je de kosten van de benodigde nRTK. Maar laten we er maar geen welles/nietes discussie van maken. Ik verwacht dat zowel GPS+(n)RTK, Lidar èn Vision, en nog meer zoals MEMS sensoren de komende tijd op creative manieren gecombineerd gaan worden met steeds betere robot maaiers als resultaat, laten we elkaar op de hoogte houden van onze ervaringen met de verschillende modellen.
Kun je bij Pro versies (RTK+Vision+Lidar) aan sommige grenzen de Lidar ook uitzetten?

Inmiddels overweeg ik ook één grote machine, de I220Pro AWD (€1900,-) of de X420 (€2500,-). Maar, de meerwaarde van de X420 (capaciteit per uur, minder dips) werkt in mijn voor/achtertuin juist averechts denk ik.

De X420 kost €1,25 per vierkante meter
De I220 pro kost €0,95 per vierkante meter

Andere merken sta ik in principe wel voor open, maar gezien de goede reviews én de naamsbekendheid van het merk, spreekt Segway me wel aan. Zo heb ik ook een robotstofzuiger van Roidm (destijds innovatieve nieuwkomer)i; die zijn inmiddels ter ziele, wat ik zeker niet zie zitten met een dure maaier.
Ik ben met je eens dat de Segway een redelijk veilige keuze is. Ik heb zelf ook getwijfeld, maar toen ik de Mova Lidax Ultra 800 voor € 579,- voorbij zag komen en toch wel veel positieve verhalen hoorde heb ik toch maar toegehapt. Ik ga vast nog wel manco's ontdekken van het apparaat en die hier ook melden.

Om dan maar direct te beginnen: ik vind de besturing om de grenzen aan te geven (in tegenstelling tot wat veel online reviewers melden) toch niet heel handig, wellicht moet ik het automatisch vaststellen van de randen eens proberen. Daarnaast vind ik de edit functies van de kaart in de app ook wat beperkt: ik zou graag een grens die door mijn slechte navigatiekunsten wat kronkelig is geworden recht trekken, dat gaat (bij mijn weten) niet eenvoudig.

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Laro schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:11:
[...]
Die X-serie lijkt me geweldig voor een groot grasveld. Nadeel lijkt me dat hij in krappe 90gr bochten, of doodlopende stukjes, te groot is. Hij snijdt best veel af in de bochten, maar dan níet letterlijk. Een brede strook zoals jij noemt lijkt me best onhandig. Op papier is de machine links en rechts 90mm breder dan met maaidek ((610-430)/2)
Correct, hoeken slaat ie over. Da's voor mij nu 1x per week of 3 even met de oude maaier de randjes, de hoeken en even om de bomen maaien. 1x een rondje is ~200 meter lopen ipv elke week een kilometer of 4 bij 1x maaien. Nu gaat ie 2-3 maal per week en ik 1x per 3 weken. Keuzes.....
[...]
Wat bij bij mij grenst aan gras is écht alles; bomen, struiken, schapenhek, haag, water, zand, steen, een schutting e.d. Daarnaast diverse obstakels zoals trampoline, speelhuisje, kinderspeelgoed, lichtmast, een paar wilgen enzovoort.
Wat ik op internet terug lijk te lezen is dat je met RTK een harde grens programmeert. Dus, als een struik een beetje begint over te hangen, dan baant de maaier zich er een weg doorheen. Lidar lijkt dat soort obstakels te zien, en gaat er dus gaandeweg het seizoen meer omheen sturen. Ik heb natuurlijk geen zin om mijn hortensia's te snoeien ten gunste van de maaier.
De X4 heeft een camera en gaat om je (lage) struiken heen. Alle struiken die wat hoger kunnen heb ik tot (ik schat) 50-60cm opgesnoeid, daar gaat ie dan onderdoor. De rest gaat ie omheen. Ik heb hier de randen zo ruim mogelijk genomen, alleen de groentetuin die omzoomd wordt door gazon is "no-go" verklaart. Om bomen en struiken heen zoekt ie zelf uit - maak ik me niet druk om.
Met de handmatige grens programmering van RTK versies is het best lastig om hem super strak langs een golvend schapenhek te laten maaien. Ik kan me voorstellen dat Lidar dát beter kan.

Ik zie nog steeds niet de meerwaarde van Lidar, behalve bij slecht GPS ontvangst. Onder een paar wilgenbomen lijkt me dat wel beperkt; ik heb er nu ook geen last van. Leuk dat Lidar ziet dat het een speelhuisje is, maar het lijkt me enkel van belang dat RTK+Vision een obstakel (paal van het speelhuisje) ziet.

Kun je bij Pro versies (RTK+Vision+Lidar) aan sommige grenzen de Lidar ook uitzetten?

Inmiddels overweeg ik ook één grote machine, de I220Pro AWD (€1900,-) of de X420 (€2500,-). Maar, de meerwaarde van de X420 (capaciteit per uur, minder dips) werkt in mijn voor/achtertuin juist averechts denk ik.
Met Lidar heb ik geen ervaring en dus geen mening over ;) Ik kan me voorstellen (speculatie) dat een combinatie van "alles" voordelen kan hebben - al valleen of staan de voordelen met de programmering. De X4 met GPS (nRTK of op een meegeleverde paal) en 3 camera's ziet wat ie moet zien.
De X420 kost €1,25 per vierkante meter
De I220 pro kost €0,95 per vierkante meter
Je kunt t geld later niet meenemen ;)

De X420 is een groot apparaat dat naar mijn idee dus minder zou moeten "golven" over het gazon. Het wordt nooit een biljartlaken maar als je wiel op 10cm breed een cm zakt heeft dat meer effect dan als die cm over 20cm gespreid wordt. Ik heb hellingen en slootkanten, voorlopig trekt ie zich overal doorheen.
Andere merken sta ik in principe wel voor open, maar gezien de goede reviews én de naamsbekendheid van het merk, spreekt Segway me wel aan. Zo heb ik ook een robotstofzuiger van Roidm (destijds innovatieve nieuwkomer)i; die zijn inmiddels ter ziele, wat ik zeker niet zie zitten met een dure maaier.
Ik heb bij een echte retail dealer gekocht, die verkopen de zwarte X versie, de online retailers verkopen vzv ik weet de grijze. Zijn opmerking was: Navimov kunnen we servicen want onderdelen en documentatie zijn beschikbaar. Hij servicet ondank veel vragen NIET de apparaten die via online retailers of bouwmarkten zijn gekocht.

Tot slot: Duurder en misschien beter is de Kress. Daar zou ik zeker naar kijken. Ik had een beetje haast en heb een snelle keuze gemaakt met uitgangspunt: Over een jaar of 4-5 zijn ze vast een heel stuk beter, zijn er geen issues meer met randijes, zijn de accu's onverslijtbaar, beoordeelt de machine zelf of maaien wel of niet zinvol is.....

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Batilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Hiervoor bestaat de optie om obstakel detectie juist bij de randen uit te zetten (althans the Mova biedt die optie). Daar kwam ik laatst hardhandig achter toen ik die optie had "aangezet" (om te proberen). Ik had hem aan laten staan en later per ongeluk een paar potten op de rand gezet, en daar botste hij dus vervolgens in volle vaart tegen op (zoals je volgens de optie mag verwachten). Nu kan ik me voorstellen dat juist Lidar in staat zou zijn of het om een "hard" object of een zacht object (zoals een overhangende tak) gaat, wellicht komt hier ook nog wat ontwikkeling / verfijning in.
Navimow X4 heeft een "gevoelige" bumperdetectie die ik niet gebruikt heb. Ik kan de camera detectie uitschakelen maar heb dat nog niet gedaan en weet dus niet hoe die bumperdetectie werkt.
[...]
Je noemde zelf al 2 voordelen van Lidar :), hierboven heb ik er ook nog een genoemd, daarnaast vermijd je de kosten van de benodigde nRTK. Maar laten we er maar geen welles/nietes discussie van maken. Ik verwacht dat zowel GPS+(n)RTK, Lidar èn Vision, en nog meer zoals MEMS sensoren de komende tijd op creative manieren gecombineerd gaan worden met steeds betere robot maaiers als resultaat, laten we elkaar op de hoogte houden van onze ervaringen met de verschillende modellen.
Er is (bij mij) een compleet RTK (zonder netwerk) basisstation meegeleverd.
[...]
Ik ben met je eens dat de Segway een redelijk veilige keuze is. Ik heb zelf ook getwijfeld, maar toen ik de Mova Lidax Ultra 800 voor nog geen € 600,- voorbij zag komen en toch wel veel positieve verhalen hoorde heb ik toch maar toegehapt. Ik ga vast nog wel manco's ontdekken van het apparaat en die hier ook melden.

Om dan maar direct te beginnen: ik vind de besturing om de grenzen aan te geven (in tegenstelling tot wat veel online reviewers melden) toch niet heel handig, wellicht moet ik het automatisch vaststellen van de randen eens proberen. Daarnaast vind ik de edit functies van de kaart in de app ook wat beperkt: ik zou graag een grens die door mijn slechte navigatiekunsten wat kronkelig is geworden recht trekken, dat gaat (bij mijn weten) niet eenvoudig.
Navimow X4 is waar ik nu een tijdje met plezier gebruik van maak. Er zullen zeker andere merken/types zijn die net zo goed (of beter) zijn. Ik had zelf gepland nog een paar jaar te wachten, had ook net een nieuwe cirkelmaaier aangeschaft tot de gezondheid me in de steek liet. Ik vermoed dat de mogelijkheden en nauwkeurigheid de komede 2--4 jaar enorm gaan toenemen - vergelijk het met andere "slimme" apparaten die jaar-op-jaar bijna niet meer vergelijkbaar zijn qua mogelijkheden. Er komt vast een Navomow killer op de markt ;)

  • Krisnata
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-06 12:52
Hallo,

Sinds eind april rijdt hier een navimow i 206 rond. Doet goed zijn werk in mijn simpele L vormige achtertuin. Intussen rijdt hij het gras in het voortuintje ook af als geïsoleerde zone. Echter sinds gisteren parkeert hij niet meer correct in de oplader. Hij is de weg niet kwijt, rijdt de oplaadplaat mooi op maar vindt geen connectie met de lader, rijdt er terug uit, terug in, terug uit, terug in enz. Ik verwijderde al wat gras aan de voeler en uit het laadgat, ik verwijderde wat gras aan wielen, controleerde de kabel van laadunit naar stopcontact maar dit bracht geen hulp. Toeval of niet mijn man trimde gisteren de grasranden en trimde dus ook wat langer gras tussen oplaadpunt en omheining

Wie weet raad?

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Krisnata schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:07:
Hallo,

Sinds eind april rijdt hier een navimow i 206 rond. Doet goed zijn werk in mijn simpele L vormige achtertuin. Intussen rijdt hij het gras in het voortuintje ook af als geïsoleerde zone. Echter sinds gisteren parkeert hij niet meer correct in de oplader. Hij is de weg niet kwijt, rijdt de oplaadplaat mooi op maar vindt geen connectie met de lader, rijdt er terug uit, terug in, terug uit, terug in enz. Ik verwijderde al wat gras aan de voeler en uit het laadgat, ik verwijderde wat gras aan wielen, controleerde de kabel van laadunit naar stopcontact maar dit bracht geen hulp. Toeval of niet mijn man trimde gisteren de grasranden en trimde dus ook wat langer gras tussen oplaadpunt en omheining

Wie weet raad?
Voor de duidelijkheid zoals ik het begrijp: Hij gaat dus prima aan de lader maar doet verder niks?

Mijn take: Kans groot dat lader en machine geen contact maken maar dat heb je schoon gemaakt. Alternatief: je adapter of de kabel daarvan naar het laadstation defect is. Kun je meten of er spanning staat op de uitgang van de adapter? Voorzichtig met multimeter beide punten van de connector meten, instellen op gelijkspanning. Geen sluiting maken! Anders: zsm terug naar de leverancier voor garantie. Binnen 6 maanden na aankoop heb je de sterkste case.

Anderen hebben mogelijk andere ideeen....

  • pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01

pietje63

RTFM

Voor iedereen die Robomow afraadde: ik ben bang dat jullie gelijk hadden :/
Gisteren ~2 uur bezig geweest met perimeter draad installaren (vooralsnog boven de grond met uitzondering van oversteken pad, wat de meeste tijd kostte. Doel is/was onder de grond na testen). Daarna maaier op garage, maar geen reactie. Lijkt dat de maaier DOA is. For the time being dus geen robotmaaier maar wel draad die in de weg ligt.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
pietje63 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:02:
Voor iedereen die Robomow afraadde: ik ben bang dat jullie gelijk hadden :/
Gisteren ~2 uur bezig geweest met perimeter draad installaren (vooralsnog boven de grond met uitzondering van oversteken pad, wat de meeste tijd kostte. Doel is/was onder de grond na testen). Daarna maaier op garage, maar geen reactie. Lijkt dat de maaier DOA is. For the time being dus geen robotmaaier maar wel draad die in de weg ligt.
Ook voor jou: Binnen 6 maanden een probleem = probleem van de leverancier.

  • pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01

pietje63

RTFM

DjoeC schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:42:
[...]

Ook voor jou: Binnen 6 maanden een probleem = probleem van de leverancier.
Snap ik (en denk zelfs langer), maar vooralsnog heb ik het gedoe

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!


  • Ruud1988
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06 06:19
prein2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:32:
[...]

prijs is nu nog verder gezakt naar 550.. Iemand een idee of ik hier een bult aan ga vallen of spijt van ga krijgen.. ben voorstander van place en forget ;)
Hi, ik heb sinds een paar maanden een Yuka3000, hele scherpe aanbieding vanuit Mammotion zelf wat mij over de streep trok. Ben over t algemeen dik tevreden! Doet wat ie moet doen, enige minpuntje is dat het soms wat lastig is om via de app verbinding te krijgen. Meestal kost het een paar pogingen, maar dat neem ik op de koop toe. En de 2wd wil met nat weer op wat zwaardere stukken of wanneer hij door een gat rijdt wat ‘s nachts door een beest gemaakt is soms wat moeite hebben, dan moet je m redden.

  • Krisnata
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-06 12:52
DjoeC schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Voor de duidelijkheid zoals ik het begrijp: Hij gaat dus prima aan de lader maar doet verder niks?

Mijn take: Kans groot dat lader en machine geen contact maken maar dat heb je schoon gemaakt. Alternatief: je adapter of de kabel daarvan naar het laadstation defect is. Kun je meten of er spanning staat op de uitgang van de adapter? Voorzichtig met multimeter beide punten van de connector meten, instellen op gelijkspanning. Geen sluiting maken! Anders: zsm terug naar de leverancier voor garantie. Binnen 6 maanden na aankoop heb je de sterkste case.

Anderen hebben mogelijk andere ideeen....
Beste allen,

na nader onderzoek is mijn man er in geslaagd om de kabel die van het laadstation naar de adaptor gaat kapot te knippen met de tuinschaar.

En nu?

  • michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:09
Krisnata schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Beste allen,

na nader onderzoek is mijn man er in geslaagd om de kabel die van het laadstation naar de adaptor gaat kapot te knippen met de tuinschaar.

En nu?
Dan zit er niks anders op dan hem te vervangen. En met die kapotte kabel moet je natuurlijk ook nog iets ;).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2


  • roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:41
Krisnata schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Beste allen,

na nader onderzoek is mijn man er in geslaagd om de kabel die van het laadstation naar de adaptor gaat kapot te knippen met de tuinschaar.

En nu?
Ik vermoed dat er twee draadjes te zien zijn? Je kan deze herstellen m.b.v. een kabelverbinders of soldeerhulzen. Let goed op de polariteit (er is een zwarte en een zwarte met witte streepjes?) Eventueel over het geheel eerst en krimpkous schuiven om na de herstelling rond beide hulzen te krimpen.

  • Krisnata
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-06 12:52
michaelvo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:23:
[...]


Dan zit er niks anders op dan hem te vervangen. En met die kapotte kabel moet je natuurlijk ook nog iets ;).
Dag Michaelvo,

Zou je weten of je enkel de kabel kan vervangen of als je de volledige vloerplaat met lader en kabel moet kopen? En waar koop je die onderdelen?

Bedankt

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Krisnata schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:54:
[...]

Dag Michaelvo,

Zou je weten of je enkel de kabel kan vervangen of als je de volledige vloerplaat met lader en kabel moet kopen? En waar koop je die onderdelen?

Bedankt
Aangenomen dat het aan de adapterkant is foutgegaan en nuet de kabel van het laadstation zelf. Waarschijnlijk kun je de kabel repareren mits je de polariteit goed kunt bepalen: kleur op kleur, plus aan plus, min aan min. Zorg wel dat je de reparatie waterdicht afwerkt!!! Water heeft maar een kleine opening nodig. En anders: koop een nieuwe adapter en neem de kosten van een wijze les voor lief.

Is het wel aan de laadstation kant gelden eigenlijk dezelfde reparatieregels. Hopelijk heeft de knip geen sluiting gemaakt want dan kan er meer kapot zijn.

  • Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:50
Krisnata schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Beste allen,

na nader onderzoek is mijn man er in geslaagd om de kabel die van het laadstation naar de adaptor gaat kapot te knippen met de tuinschaar.

En nu?
Nieuwe man?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.


  • Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:42
Kabel vervangen is doorgaans goedkoper ;)

  • Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:50
Scheurbuik schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 01:09:
[...]

Kabel vervangen is doorgaans goedkoper ;)
Als de garantie verlopen is blijft het een risico. :+

Er is ook rubber tape om een reparatie weer waterdicht te maken, bv als je een kroonsteentje gebruikt hebt.
Dat trek je iets uit tijdens het wikkelen en dat vulcaniseert dan vast.

[ Voor 51% gewijzigd door Teijgetje op 18-06-2026 07:28 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.


  • edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:32
En anders de gardena draad verbinders, kunnen eigelijk niet mis gaan. Bv hier Draadverbinders voor Gardena - 16 stuks online bestellen https://robotmaaier-mesjes.nl/shop/draadverbinders-voor-gardena-16-stuks/

  • misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:32
gjcvro schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Ik hoop wel dat ze hem snel uitbreiden, want alleen starten en stoppen heeft niet zo veel nut als je meerdere zone's hebt. Dan wil je aan zone kunnen starten.
Maar wel fijn dat er en begin lijkt te zijn, is me alleen niet duidelijk hoe "officieel" dit is.
In de officiele repo lijkt de ontwilkkeling te zijn stil gevallen en er is vooralsnog ook nog green reactie van de ontwikkelaars op de vraag wat de status van het project is, maar deze fork heeft zeer veel functionaliteit toegevoegd

https://github.com/daMustermann/NavimowHA

Ik heb de integratie zelf nog niet kunnen testen want mijn Segway Navimow i205 AWD komt morgen pas binnen als het goed is. Mooie prijs bij de Hornbach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duJEYzX6nWyEHu7O4lqgovs5cw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/40aTZXZv4cnWrtMkuPUhTtFp.png?f=fotoalbum_large

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:15
misteriks schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:25:
[...]

In de officiele repo lijkt de ontwilkkeling te zijn stil gevallen en er is vooralsnog ook nog green reactie van de ontwikkelaars op de vraag wat de status van het project is, maar deze fork heeft zeer veel functionaliteit toegevoegd

https://github.com/daMustermann/NavimowHA

Ik heb de integratie zelf nog niet kunnen testen want mijn Segway Navimow i205 AWD komt morgen pas binnen als het goed is. Mooie prijs bij de Hornbach

[Afbeelding]
Thanks, goeie vondst! _/-\o_

  • wikkesr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:33
Wat ik merk aan de Segway Navimow i210 Lidar pro is dat als je iets overhandend hebt bijv. takje van een struik of een speelhuisje waar hij onder door kan rijden (geen opstakels enkel gras, met daarboven een loopbrug op 1,5 meter hoogte..). dan vermijd ie dat vermijd. Ik heb al geprobeerd om visionfence in dat gebied uit te zetten zodat, maar dan nog heeft doet ie dat niet. Hoe kan dat? welke techniek houd hem daar op tegen, de gps?

Iemand zelfde ervaringen met Segway en evt. oplossing hiervoor?

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

MiKeZZa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:53:
Graag zou ik wat advies krijgen over mijn nieuwe maaier. Ik heb hier JAREN ruzie gehad met een Robomow RC308U. Om gillend gek van te worden. Inmiddels heb ik de strijd opgegeven en wil ik een nieuwe maairobot. Wat hier bij komt kijken;

- Liever geen draad spannen
- Geen abonnementsmodel
- 150-200 vierkante meter
- Hindernissen (trampoline en 4 bomen)
- Randje bij hek met klimop, daar had de Robomow best wel eens moeite mee (waar niet zou ik willen zeggen)
- De nodige 90 graden hoeken
- Tegels die zoals op foto te zien is niet in strakke lijn liggen maar 'speels', graag wil ik dat hij dit mee maait tot de rand
- Een steiler stukje (graad of 40, naast de glijbaan)
- Grasrand is deels afgezet d.m.v. een stalen randje (zit netjes onder/op het grasniveau qua hoogte dus geen probleem met mes verwacht ik)
- In herfst soms wat natter achterin

Al met al best wat hindernissen (in ieder geval redenerend vanuit een Landroid die ik ooit een blauwe maandag gehad heb en de rampzalige Robomow). Zodoende kijk ik nu verder naar een nieuwe.

Collega tipte me de Eufy E15, ziet er qua opties goed uit. Vindt hem niet zo mooi, maar kan ik wel mee leven. Of ik het heel leuk vindt om een Chinees apparaat mét internet én camera neer te zetten ben ik nog niet helemaal uit, maar goed dat is aan mezelf.

Als ik in dit topic een paar pagina's teruglees en wat zoek kom ik ook tegen dat er best wat mensen enthousiast zijn over de Navimow's.

Iemand een tip of ervaring die mij kan helpen met een keuze maken? Eufy? Navimow of nog een hele andere die ik niet in de smiezen heb (Husqvarna hoorde ik ook wel regelmatig positieve geluiden over).

Budget heb ik niet helemaal strak afgekaderd, na alle hoofdpijn van de Robomow is een passende oplossing ook wel wat waard zeg maar.... Echter; als ik het voor 800 euro super kan regelen ben ik er niet de man naar om 2400 uit te geven...

Situatie;

[Afbeelding]
Ben al tijdje aan het stoeien met een Anthbot Genie 800 en zoals ik ‘m ervaar zou die dit prima kunnen zonder draad. Filmpje & review volgen nog, maargoed, met RTK en lidar/cams kun je hem minutieus langs of over randjes laten rijden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:42
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:03:
[...]


Ben al tijdje aan het stoeien met een Anthbot Genie 800 en zoals ik ‘m ervaar zou die dit prima kunnen zonder draad. Filmpje & review volgen nog, maargoed, met RTK en lidar/cams kun je hem minutieus langs of over randjes laten rijden.
Ok. Interessante optie op zich, maar wel een 'nieuwkomer' en met mijn zeer slechte ervaringen met Robomow (niet zozeer een nieuwkomer, maar wel een hoopfdpijndossier in het kwadraat) wil ik graag iets robuusts.

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

MiKeZZa schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:07:
[...]


Ok. Interessante optie op zich, maar wel een 'nieuwkomer' en met mijn zeer slechte ervaringen met Robomow (niet zozeer een nieuwkomer, maar wel een hoopfdpijndossier in het kwadraat) wil ik graag iets robuusts.
Dat kan ik niet beoordelen inderdaad; ze bestaan sinds 2017 zag ik en hebben een indrukwekkende set maaiers inmiddels. Wil zelf nog kijken naar repareerbaarheid en wat lezen over duurzaamheid van het product.

Installatie en configuratie icm maairesultaten is na week testdraaien positief.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Krisnata
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-06 12:52
Krisnata schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:49:
[...]

Beste allen,

na nader onderzoek is mijn man er in geslaagd om de kabel die van het laadstation naar de adaptor gaat kapot te knippen met de tuinschaar.

En nu?
Bedankt allemaal voor de tips en de hulp. Na 30 jaar samen zijn besloot ik toch om voor de goedkoopste oplossing te gaan en mijn man te behouden O+ . Ik gebruikte een kroonsteentje, wat krimpfollie en nog wat tape. Onze grasias doet terug waarvoor we hem amper 2 maand geleden kochten, oef. De tuinschaar terug gelegd in onze berging waar mijn man die zeker uit zichzelf nooit meer uithaalt.

  • pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01

pietje63

RTFM

pietje63 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:02:
Voor iedereen die Robomow afraadde: ik ben bang dat jullie gelijk hadden :/
Gisteren ~2 uur bezig geweest met perimeter draad installaren (vooralsnog boven de grond met uitzondering van oversteken pad, wat de meeste tijd kostte. Doel is/was onder de grond na testen). Daarna maaier op garage, maar geen reactie. Lijkt dat de maaier DOA is. For the time being dus geen robotmaaier maar wel draad die in de weg ligt.
Gisteren nogmaals aangesloten. En verrek, hij begint met laden. Zou het komen omdat de stekker er uit was, daarna geparkeerd en opnieuw stekker er in? If so, dan mag de handleiding wel duidelijker.

Anyways, werkt goed. App is eenvoudig maar doet wat het moet doen. Draad plaatsen goed gegaan. Nog wel een uitdaging waar planten van border echt tot het gras doorgroeien ivm uitstekende wielen, maar dat zal voor elke maaier gelden.

Nu draad stuk voor stuk in de grond wegwerken. Is nog wat meer werk dan verwacht (dacht snel gleuf te kunnen maken met schop, maar schop is bot of gras stevig 😅. Maar dat komt stuk voor stuk wel

Hoe gaan jullie om met opblaas zwembadjes (2x3 meter)? Gewoon laten staan / botsen, of extra voorzorgsmaatregelen?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!


  • MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:42
pietje63 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Gisteren nogmaals aangesloten. En verrek, hij begint met laden. Zou het komen omdat de stekker er uit was, daarna geparkeerd en opnieuw stekker er in? If so, dan mag de handleiding wel duidelijker.

Anyways, werkt goed. App is eenvoudig maar doet wat het moet doen. Draad plaatsen goed gegaan. Nog wel een uitdaging waar planten van border echt tot het gras doorgroeien ivm uitstekende wielen, maar dat zal voor elke maaier gelden.

Nu draad stuk voor stuk in de grond wegwerken. Is nog wat meer werk dan verwacht (dacht snel gleuf te kunnen maken met schop, maar schop is bot of gras stevig 😅. Maar dat komt stuk voor stuk wel

Hoe gaan jullie om met opblaas zwembadjes (2x3 meter)? Gewoon laten staan / botsen, of extra voorzorgsmaatregelen?
Die draad kan toch ook óp het gras? Groeit er vanzelf in…

Ik voorspel dat je met Robomow grotere uitdagingen krijgt dan een draadje ingraven, maar goed dat is obv n=1

  • pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01

pietje63

RTFM

MiKeZZa schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:33:
[...]


Die draad kan toch ook óp het gras? Groeit er vanzelf in…

Ik voorspel dat je met Robomow grotere uitdagingen krijgt dan een draadje ingraven, maar goed dat is obv n=1
Op plekken waar intensief wordt gespeeld en langs het terras wil ik het ingroeien wat bespoedigen :)
En ik hoop er een paar jaar plezier van te hebben..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:15
Het moet haast wel toeval zijn, maar ik heb gisteren de integratie geïnstalleerd, een deel leek ook niet te functioneren op mijn X3, en vanmorgen was hij zo dood als een pier. Maaier gaat niet meer aan en reageert op geen enkel signaal of knop. Mag morgen terug naar de dealer.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:15
misteriks schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:25:
[...]

In de officiele repo lijkt de ontwilkkeling te zijn stil gevallen en er is vooralsnog ook nog green reactie van de ontwikkelaars op de vraag wat de status van het project is, maar deze fork heeft zeer veel functionaliteit toegevoegd

https://github.com/daMustermann/NavimowHA

Ik heb de integratie zelf nog niet kunnen testen want mijn Segway Navimow i205 AWD komt morgen pas binnen als het goed is. Mooie prijs bij de Hornbach

[Afbeelding]
Wat ik al mellde met deze firmware lijkt bij mij de maaier compleet te zijn vastgelopen, reageerde nergens meer op, en nadat ik de integratie heb weggehaald en de maaier weer volledig heb herstart door het indrukken van de start en OK knop is hij nu weer normaal aan het werk. Buiten dat de integratie niet veel meer leek te doen dan de originele, lijkt het er sterk op dat hij er voor zorgde dat de maaier dus compleet vastliep. Ben benieuwd of dit bij andere ook zo loopt. Ik heb een X350.

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
Vandaag de Navimow i210 Lidar in gebruik genomen. Automatisch scannen ging niet helemaal goed. Het stuk met staptegels zag ie niet als gras. Toen maar nog even handmatig de maaier de rand van het grasveld laten rijden.

Nu is ie lekker bezig. :) Eerst was ik vergeten de maaihoogte aan te passen. Staat standaard op 70mm. Deze aangepast naar 40mm. Ik las ergens dat de beste maaihoogte tussen 30 en 50mm is. Wat houden jullie aan?

De i210 is zwaar overkill, maar icm Lidar heb je bijna niet kleiner. Ons grasoppervlakte is nog 60 m2. :)

Straks maar de gratis garage claimen. Voor nu ben ik erg content. Ik denk wel dat ik de randen nog iets beter kan finetunen.

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
meesje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:04:
Vandaag de Navimow i210 Lidar in gebruik genomen. Automatisch scannen ging niet helemaal goed. Het stuk met staptegels zag ie niet als gras. Toen maar nog even handmatig de maaier de rand van het grasveld laten rijden.

Nu is ie lekker bezig. :) Eerst was ik vergeten de maaihoogte aan te passen. Staat standaard op 70mm. Deze aangepast naar 40mm. Ik las ergens dat de beste maaihoogte tussen 30 en 50mm is. Wat houden jullie aan?

De i210 is zwaar overkill, maar icm Lidar heb je bijna niet kleiner. Ons grasoppervlakte is nog 60 m2. :)

Straks maar de gratis garage claimen. Voor nu ben ik erg content. Ik denk wel dat ik de randen nog iets beter kan finetunen.
Ik maai op 50-55mm hoogte vooral vanwege ongelijkheid in het gazon. Zelfs dan raakt ie de grond nog wel eens. Het is geen stadstuintje ;)

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:15
DjoeC schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Ik maai op 50-55mm hoogte vooral vanwege ongelijkheid in het gazon. Zelfs dan raakt ie de grond nog wel eens. Het is geen stadstuintje ;)
Ik heb hem op 35mm staan, en de tuin is een oude paardewei, maar die heb ik de laatste jaren wel elke keer met een lomp groot en sterk maaidek gemaait, dus de grootste bulten zijn er wel uit. Afgelopen jaar zelfs het gras geschoren op een paar mm met een klepelmaaier van een dikke meter breed. Dat zal het wel uitvlakken. 8)

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
Ik heb nu de kaart handmatig een beetje bijgewerkt. Het resultaat is weer iets verbeterd. Nu nog een bepaalde hoek, welke helemaal vrij is met klinkers, in de kaart een beetje finetunen. Maar dat komt wel.

4G is nu voor een jaar gelijk geactiveerd, maar ik ben positief verrast dat ie (ook al is het maar 1 van de 3 streepjes) wifi bereik heeft.

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
Wat is jullie ervaring met staptegels (in het gras)? Moet ik hier omheen tekenen? Of kan het als 1 groot oppervlakte (met daarin de tegels)?

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:15
meesje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:12:
Wat is jullie ervaring met staptegels (in het gras)? Moet ik hier omheen tekenen? Of kan het als 1 groot oppervlakte (met daarin de tegels)?
Ik zou er eerst 1 stuk van maken, pas als het niet naar je zin is aanpassen

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
meesje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:12:
Wat is jullie ervaring met staptegels (in het gras)? Moet ik hier omheen tekenen? Of kan het als 1 groot oppervlakte (met daarin de tegels)?
Voor mijn Navimow X420 valt bestrating onder "gazon". Als ie vind dat ie er kan maaien doet ie dat (houdt t onkruid kort) en anders zoekt ie z'n weg er omheen (mits er ergens wel een maaibaar stuk ligt). Anders zul je een pad moeten definieeren.

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
DjoeC schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:01:
[...]

Voor mijn Navimov X420 valt bestrating onder "gazon". Als ie vind dat ie er kan maaien doet ie dat (houdt t onkruid kort) en anders zoekt ie z'n weg er omheen (mits er ergens wel een maaibaar stuk ligt). Anders zul je een pad moeten definieeren.
Ik heb het ook ingetekend als gazon. De staptegels vallen binnen de getekende omtrek van het gazon. Ik vond dat ie daar een beetje moeilijk deed. Ik hou het in de gaten.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:15
meesje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:14:
[...]

Ik heb het ook ingetekend als gazon. De staptegels vallen binnen de getekende omtrek van het gazon. Ik vond dat ie daar een beetje moeilijk deed. Ik hou het in de gaten.
Kan zijn dat hij ruzie heeft met Vision. Als de tegels diep genoeg liggen kun je een no Vision zone er overheen leggen, maar loop je wel een risico als er spulletjes liggen.

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
meesje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:14:
[...]

Ik heb het ook ingetekend als gazon. De staptegels vallen binnen de getekende omtrek van het gazon. Ik vond dat ie daar een beetje moeilijk deed. Ik hou het in de gaten.
Hier doet ie (soms) ook wat moeilijk MAAR hij vind uiteindelijk gewoon z'n weg. Ik heb dus gekozen voor mijn eigen gemak(zucht) ;)

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
gjcvro schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:36:
[...]

Kan zijn dat hij ruzie heeft met Vision. Als de tegels diep genoeg liggen kun je een no Vision zone er overheen leggen, maar loop je wel een risico als er spulletjes liggen.
Tja, no-vision is voor mij not-done. Beesten, spullen, takken, etc. Als ie iets ziet mag ie er omheen, als de spulleboel er te lang ligt en niet weggehaald wordt zal het gras er omheen langer worden en valt t vanzelf op om op te ruimen of aan te pakken ;) 1x per ~3 weken moet ik toch een rondje maken voor randjes, langs een schutting en/of om bomen. Maar da's minimaal tov elke keer zelf maaien.

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
DjoeC schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:45:
[...]

Hier doet ie (soms) ook wat moeilijk MAAR hij vind uiteindelijk gewoon z'n weg. Ik heb dus gekozen voor mijn eigen gemak(zucht) ;)
Ik merkte dat ie het bij de tweede run beter deed. Staat zelfs even een moment stil. Misschien wat moeite om de tegel op te komen (lijkt het). Het gaat in ieder geval wel.

Ik zie wel dat er enkele kleine stukjes (aan de randen) niet gemaaid zijn. Daarom adviseerde onze hovenier sowieso een kantenknipper.

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
Ik meen me te herinneren dat er wat advies was qua aankoop van een kantenknipper (als dat de juiste term is). Ik kan het helaas niet meer vinden. Hebben jullie nog advies?

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:15
DjoeC schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:50:
[...]

Tja, no-vision is voor mij not-done. Beesten, spullen, takken, etc. Als ie iets ziet mag ie er omheen, als de spulleboel er te lang ligt en niet weggehaald wordt zal het gras er omheen langer worden en valt t vanzelf op om op te ruimen of aan te pakken ;) 1x per ~3 weken moet ik toch een rondje maken voor randjes, langs een schutting en/of om bomen. Maar da's minimaal tov elke keer zelf maaien.
Ik gebruik het ook zo selectief mogelijk, maar vooral rond de borders is het rete irritant als hij daar uiteindelijk bijna 10 cm of aan gras laat staan omdat hij elke keer ruimte laat voor de plantjes. Verder slingert er hier niet zo vaak iets over het gras.

Er staat nou wel wat opschot aan onkruid in het gras, en laatst was er een week niet gemaaid, toen liet hij netjes al het hogere ondruid ook staan |:(

  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
Vanochtend stond hier de maaier met een springtouw in z’n laadstation. Half doorgesneden….i210 lidar navimow

  • ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:55
Is het mogelijk om de garage op bestrating te plaatsen? Mijn grasveldje heeft geen plek waar ik de garage kan zetten, ik heb wel een hoekje onder een afdak waar hij terecht kan, maar dat betekend dat hij een stukje over bestrating moet rijden om thuis te komen.
Ik ben aan het denken aan een Navimow i2 AWD

[ Voor 8% gewijzigd door ThaStealth op 21-06-2026 21:14 ]

Mess with the best, die like the rest


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
ThaStealth schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:14:
Is het mogelijk om de garage op bestrating te plaatsen? Mijn grasveldje heeft geen plek waar ik de garage kan zetten, ik heb wel een hoekje onder een afdak waar hij terecht kan, maar dat betekend dat hij een stukje over bestrating moet rijden om thuis te komen.
Ik ben aan het denken aan een Navimow i2 AWD
Bij Navimow maak je een "pad" naar de te maaien zone(s).

  • Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:36
ThaStealth schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:14:
Is het mogelijk om de garage op bestrating te plaatsen? Mijn grasveldje heeft geen plek waar ik de garage kan zetten, ik heb wel een hoekje onder een afdak waar hij terecht kan, maar dat betekend dat hij een stukje over bestrating moet rijden om thuis te komen.
Ik ben aan het denken aan een Navimow i2 AWD
Ik heb mijn Mova 1000 gewoon onder een carport staan. Werk prima,

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.


  • Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:12

Superflip

*pwiet*

Dilemma hier. Ik heb nu al 2 jaar een Segway Navimow H800E. Voorheen had ik een Husqvarna 230ACX, toptoestel en alle onderdelen kon je afzonderlijk krijgen. Omdat ik echter de perimeter draad maar moest blijven herstellen destijds voor de Navimow gekozen. Maar ik blijf tegen de volgende problemen aanlopen:

- Hij slipt vaak door en graaft zich in of glijdt af in de wadi of het talud achter in onze tuin
- De degradatie van de batterij is enorm en de service laat te wensen over. Ik heb de batterij dus al 1x op eigen kosten vervangen in die 2 jaar en ik vrees dat de 2e ook niet meer lang op zich laat wachten. Wellicht komt dit ook voort uit het feit dat hij wanneer hij vastloopt aan blijft tot hij de batterij helemaal heeft leeggetrokken wat natuurlijk nefast is voor de batterij
- Ondanks de afzonderlijke RTS antenne en het goede signaal zit hij er geregeld een halve meter naast, waardoor hij vooral in het voorjaar jong planten de kop afhakt.
- Na regenweer rijdt hij zichzelf makkelijk vast in overhangende planten
- Hoewel hij kanten maait gaat hij er steeds verder van af zitten over tijd.

Dat doet mij dus uitkijken naar een oplossing met Lidar, open wielen en een kantenmaaier die buiten de wielen komt en een AWD systeem. Dan kom ik uit op de MAMMOTION LUBA mini 2 AWD 1500.

Iemand hier al ervaringen mee? Onderdelen lijken een pak makkelijker aan te komen en ook de YT reviews zijn positief, vooral over de kantenmaaier.

Ik had niet direct een alternatief kunnen vinden wat hetzelfde kan bieden. Iemand suggesties?

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Superflip schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:37:
Dilemma hier. Ik heb nu al 2 jaar een Segway Navimow H800E. Voorheen had ik een Husqvarna 230ACX, toptoestel en alle onderdelen kon je afzonderlijk krijgen. Omdat ik echter de perimeter draad maar moest blijven herstellen destijds voor de Navimow gekozen. Maar ik blijf tegen de volgende problemen aanlopen:

- Hij slipt vaak door en graaft zich in of glijdt af in de wadi of het talud achter in onze tuin
- De degradatie van de batterij is enorm en de service laat te wensen over. Ik heb de batterij dus al 1x op eigen kosten vervangen in die 2 jaar en ik vrees dat de 2e ook niet meer lang op zich laat wachten. Wellicht komt dit ook voort uit het feit dat hij wanneer hij vastloopt aan blijft tot hij de batterij helemaal heeft leeggetrokken wat natuurlijk nefast is voor de batterij
- Ondanks de afzonderlijke RTS antenne en het goede signaal zit hij er geregeld een halve meter naast, waardoor hij vooral in het voorjaar jong planten de kop afhakt.
- Na regenweer rijdt hij zichzelf makkelijk vast in overhangende planten
- Hoewel hij kanten maait gaat hij er steeds verder van af zitten over tijd.

Dat doet mij dus uitkijken naar een oplossing met Lidar, open wielen en een kantenmaaier die buiten de wielen komt en een AWD systeem. Dan kom ik uit op de MAMMOTION LUBA mini 2 AWD 1500.

Iemand hier al ervaringen mee? Onderdelen lijken een pak makkelijker aan te komen en ook de YT reviews zijn positief, vooral over de kantenmaaier.

Ik had niet direct een alternatief kunnen vinden wat hetzelfde kan bieden. Iemand suggesties?
Heb je via bouwmarkt/onlineshop of via een dealer gekocht? Wat zeggen die ervan? Ik kan me vastgraven prima voorstellen als ik die mini-voorwieltjes zie. Voor mij reden om een X420 AWD te kopen die zich nog steeds overal doorheen werkt - mits het profiel een beetje bruikbaar blijft en niet vol zit met modder/gras.

Mijn (fysieke) dealer zei dat onderdelen van Navimow juist wel goed beschikbaar en verkrijgbaar zijn, ben ik verkeerd voorgelicht?

Toen ikzelf moest kiezen en Mammotion ook in beeld was kwam ik dit item tegen dat me te denken gaf. Zijn er andere (goeie) maaiers? Vast wel maar ik heb alleen ervaring met 1 stuks Navimow X420 en kan iets anders dus niet adviseren.

  • Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:12

Superflip

*pwiet*

DjoeC schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:46:
[...]

Heb je via bouwmarkt/onlineshop of via een dealer gekocht? Wat zeggen die ervan? Ik kan me vastgraven prima voorstellen als ik die mini-voorwieltjes zie. Voor mij reden om een X420 AWD te kopen die zich nog steeds overal doorheen werkt - mits het profiel een beetje bruikbaar blijft en niet vol zit met modder/gras.

Mijn (fysieke) dealer zei dat onderdelen van Navimow juist wel goed beschikbaar en verkrijgbaar zijn, ben ik verkeerd voorgelicht?

Toen ikzelf moest kiezen en Mammotion ook in beeld was kwam ik dit item tegen dat me te denken gaf. Zijn er andere (goeie) maaiers? Vast wel maar ik heb alleen ervaring met 1 stuks Navimow X420 en kan iets anders dus niet adviseren.
Ik had de mijne rechtstreeks bij Segway/Navimow gekocht. Het vastgraven gebeurd echt door de achterwielen die niet genoeg grip hebben en te veel tractie op de foute momenten.

De onderdelen zijn wellicht goed beschikbaar voor de vakhandel, maar dus niet voor de particulier. Dat is bijvoorbeeld bij Husqvarna wel totaal anders.

  • Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:39
Wij hebben een Robomow RC308 en ik stoor me mateloos aan de domheid van het ding. Hij mocht echter blijven tot hij echt kapot was. Gisteren nog een nieuw mes besteld, en jawel: vandaag wou hij niet meer. |:( Bleef maar zeuren dat hij buiten de perimeter draad stond en talloze reset en power eraf-erop leek niet te helpen, totdat: tadaa, het ineens weer opgelost was en hij weer ging. 🤷‍♂️

Ben me toch aan het orienteren op iets moderners. Wensen:
  • Geen perimeter draad meer.
  • Geen abonnement.
  • Zo goed mogelijk kantjes maaien.
  • Stil.
  • Een beetje elegant de bochten om kunnen (Robomow probeert dat vaak met tegengestelde beweging van de achterwielen te doen waardoor het gras kapot gaat als het nat is. Het gras is hier en daar wat hobbelig en de Robomow is ook erg goed in dat lompe voorwiel vast te laten lopen op een mini hobbeltje en de achterwielen laten malen om ook weer 2 kuilen in het gras te graven).
  • Zou fijn zijn als hij ons niet te grote veldje in 1x kan doen (de Robomow deed dat in zijn 1e jaar wel, maar daarna niet meer waardoor je altijd 2 maaimomenten hebt).
Onze tuin is ong. 12 meter diep en 10 breed (ong 80-90m2 gras) met borders van stapelblokken links en rechts, een achterterras, boom en stapstenen, zie foto. Die borders zijn nieuw en het gras dat ik daarlangs gezaaid heb groeit als een idioot (nu elke 2 dagen kantjes knippen!) dus ik zoek iets dat zo dicht mogelijk tegen de borders aan kan maaien. Geen kinderen, huisdieren of spullen op het gazon als we er niet zijn, dus Lidar niet nodig? Tenzij dat ook helpt om scherper de hoek om te gaan bij een terras of border?

Veel mensen lijken hier aan de Navimow en de AWD (van de i205) spreekt mij ook aan omdat ik hoop dat die niet zo snel vast zit, maar zou de boom en coniferenhaag problemen met GPS ontvangst opleveren? En ik zie dat de messen wel heel erg in het midden zitten, dus er blijft veel kantknipwerk over?
  • Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsfgqRwMJ58WGQ3qNCZXbuG3VgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxtqrZ4rjAXvtaE85mrWBW0g.jpg?f=fotoalbum_large (Achter de Robomow aan de linkerkant een kleine border, rechts een grotere met klein stukje gras er achter).
De RC308 gaat wel probleemloos over de stapstenen en heeft het mes aan de zijkant zitten. Maar hij gaat vrij zigzaggend over de perimeterdraad, dus die heb ik zo gelegd dat hij niet tegen de borders aan botst. Blijft er nog een cm of 20 over om met de hand te maaien.

Budget: tot ong. €1000,-

Andere tips? (Mammotion ben ik niet zo bekend mee en lijkt niet heel passend).

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@Stiggy Ik zou me over de gps ontvangst niet teveel zorgen maken. Bij mij staan meer heggen en bomen dan bij jou en ik heb (nog) geen problemen. Ik heb hier ook een gps ontvanger in huis staan, die pakt ook nog een flink aantal sats. Ik vermoed dat get vooral indekken is. Het abonnement zoals bij Navimow heb je niet nodig als (ook) een RTK basis wordt meegeleverd zoals bij mijn Navimow.

Randjes? Tja, als de messen niet tof de rand gaan blijft er een randje staan. Daarnaast doen maaiers aan obstacle avoidance, de wielen zullen niet strak langs je bloembakken gaan/schuren.

  • Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:39
@DjoeC Ja als de messen niet op de rand zitten maar in het midden dan hou je natuurlijk een extra grote rand over. Dat is niet zo handig.

Ecovacs heeft maaiers met ingebouwde trimmers. Dat leek me wel wat! Maar de (voornamelijk) Duitse review op Hornbach zijn er niet per se allemaal even enthousiast over.

  • Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Peule_P schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:28:
[...]

Deze 'afstand' stond al op het maximale van 2,5m, heb deze vanochtend even snel opnieuw ingeleerd zodat hij weer een rechte lijn voor het dock heeft.

Moet wel de huidige gaten nog opvullen, misschien graaft hij zich daar alsnog vast met op het dock rijden en draait hij daarom om zijn as, maar vanochtend reed hij weer in een rechte lijn het dock in dwars door de kuil heen.

We gaan het in de gaten houden! 8)
Even een update omtrent dit, ruim 6 weken verder, geen enkel keer meer een probleem gehad, zelfs niet met de spoorvorming/kuil die inmiddels voor het laadstation ontstaan is, daar gaat ie nu zo doorheen netjes het laadstation in :)

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0


  • edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:32
Stiggy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:32:
Wij hebben een Robomow RC308 en ik stoor me mateloos aan de domheid van het ding. Hij mocht echter blijven tot hij echt kapot was. Gisteren nog een nieuw mes besteld, en jawel: vandaag wou hij niet meer. |:( Bleef maar zeuren dat hij buiten de perimeter draad stond en talloze reset en power eraf-erop leek niet te helpen, totdat: tadaa, het ineens weer opgelost was en hij weer ging. 🤷‍♂️

Ben me toch aan het orienteren op iets moderners. Wensen:
  • Geen perimeter draad meer.
  • Geen abonnement.
  • Zo goed mogelijk kantjes maaien.
  • Stil.
  • Een beetje elegant de bochten om kunnen (Robomow probeert dat vaak met tegengestelde beweging van de achterwielen te doen waardoor het gras kapot gaat als het nat is. Het gras is hier en daar wat hobbelig en de Robomow is ook erg goed in dat lompe voorwiel vast te laten lopen op een mini hobbeltje en de achterwielen laten malen om ook weer 2 kuilen in het gras te graven).
  • Zou fijn zijn als hij ons niet te grote veldje in 1x kan doen (de Robomow deed dat in zijn 1e jaar wel, maar daarna niet meer waardoor je altijd 2 maaimomenten hebt).
Onze tuin is ong. 12 meter diep en 10 breed (ong 80-90m2 gras) met borders van stapelblokken links en rechts, een achterterras, boom en stapstenen, zie foto. Die borders zijn nieuw en het gras dat ik daarlangs gezaaid heb groeit als een idioot (nu elke 2 dagen kantjes knippen!) dus ik zoek iets dat zo dicht mogelijk tegen de borders aan kan maaien. Geen kinderen, huisdieren of spullen op het gazon als we er niet zijn, dus Lidar niet nodig? Tenzij dat ook helpt om scherper de hoek om te gaan bij een terras of border?

Veel mensen lijken hier aan de Navimow en de AWD (van de i205) spreekt mij ook aan omdat ik hoop dat die niet zo snel vast zit, maar zou de boom en coniferenhaag problemen met GPS ontvangst opleveren? En ik zie dat de messen wel heel erg in het midden zitten, dus er blijft veel kantknipwerk over?
  • [Afbeelding] (Achter de Robomow aan de linkerkant een kleine border, rechts een grotere met klein stukje gras er achter).
De RC308 gaat wel probleemloos over de stapstenen en heeft het mes aan de zijkant zitten. Maar hij gaat vrij zigzaggend over de perimeterdraad, dus die heb ik zo gelegd dat hij niet tegen de borders aan botst. Blijft er nog een cm of 20 over om met de hand te maaien.

Budget: tot ong. €1000,-

Andere tips? (Mammotion ben ik niet zo bekend mee en lijkt niet heel passend).
Tja, ik zou de perimeterdraad eens goed testen (loskoppelen en schrikdraad generator erop. Als ergens rook uit het gras komt zit daar een zwakke plek) en doormeten (ohm meter gebruiken). Daarnaast ook de voedingscontacten van de perimeter draad opnieuw monteren als dat kan en bescherm deze met bv zuurvrije vaseline of silicone vet. Ook de voeding zou het probleem kunnen veroorzaken.

Maar als je er flauw van bent dan een verse halen 😆

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Stiggy ik heb recent wat zitten experimenteren met een Anthbot - inmiddels soms te krijgen op iBood bijvoorbeeld voor ± 750,-. RTK-gps, natuurlijk de onvermijdelijke lading AI-camera's en dus geen draad en wel patroontjes maaien, automatische maaihoogte per zone of randje en een uitgebreide app. 1 jaar 4G abo erbij, das dan ook het enige waar je na een jaar voor zou moeten betalen als je dat wilt blijven gebruiken. Uiteraard ook wifi en BT. Gezien de prijzen en features nog geen echte nadelen gevonden, behalve dat de paal van de RTK antenne in de recente storm wiebelde en dan maait ie niet en ik nog wil uitzoeken hoe het zit moet onderdelen, garantie ervaringen en lange termijn gebruik. Tis een idee - review volgt komende weken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Stiggy schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:21:
@DjoeC Ja als de messen niet op de rand zitten maar in het midden dan hou je natuurlijk een extra grote rand over. Dat is niet zo handig.

Ecovacs heeft maaiers met ingebouwde trimmers. Dat leek me wel wat! Maar de (voornamelijk) Duitse review op Hornbach zijn er niet per se allemaal even enthousiast over.
Hornbach, Gamma, Karwei, Praxis, Bauhaus, Amazon, Coolblue - ik zou eerst eens uitzoeken hoe de service geregeld is via die partijen. Hoe lang is je maaier weg als er een probleem is? Leveren ze een (tijdelijke) vervanger al dan niet binnen de garantie? Ik ben er voor dit soort spul best een beetje huiverig voor. Of maak ik me dan teveel zorgen?

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@DjoeC voor je verwarming of vervoer, wellicht, voor je grasmaairobot, not so much. Tis wel veelzeggend als we niet meer zonder een grasmaairobot kunnen :) Wel met je eens dat het belangrijk is dat problemen vroeg of laat adequaat opgelost worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:30
DjoeC schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:10:
[...]

Hornbach, Gamma, Karwei, Praxis, Bauhaus, Amazon, Coolblue - ik zou eerst eens uitzoeken hoe de service geregeld is via die partijen. Hoe lang is je maaier weg als er een probleem is? Leveren ze een (tijdelijke) vervanger al dan niet binnen de garantie? Ik ben er voor dit soort spul best een beetje huiverig voor. Of maak ik me dan teveel zorgen?
Heb je geen andere maaier staan?
Ik heb de benzinemaaier verkocht en daardoor een elektrische maaier teruggekocht.

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
procaliber schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Heb je geen andere maaier staan?
Ik heb de benzinemaaier verkocht en daardoor een elektrische maaier teruggekocht.
Ja, want eens in de paar weken loop ik de randjes na (zo'n 250m lopen).
NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:39:
@DjoeC voor je verwarming of vervoer, wellicht, voor je grasmaairobot, not so much. Tis wel veelzeggend als we niet meer zonder een grasmaairobot kunnen :) Wel met je eens dat het belangrijk is dat problemen vroeg of laat adequaat opgelost worden.
Wat heet "niet zonder kunnen", het scheelt me momenteel 4-5km per keer achter de maaier lopen en dat met een slechte rug. En de robot maait ook als ik geen tijd heb of ervoor kies geen tijd te hebben. Ik weet, allemaal eerste wereld problemen.....

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@DjoeC ok, ik snap 'm - maar dat betekent dat je 'm inderdaad hoger op de prio-lijst zet. Net als dat ik AppleCare op m'n iPhone heb wat een enorm overprized verzekering is dat ik eigenlijk altijd de beschikking over een telefoon heb :) snap ik wel, na je uitleg. Je zoekt dan dus een maaier met 'Apple-care' :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:14:
@DjoeC ok, ik snap 'm - maar dat betekent dat je 'm inderdaad hoger op de prio-lijst zet. Net als dat ik AppleCare op m'n iPhone heb wat een enorm overprized verzekering is dat ik eigenlijk altijd de beschikking over een telefoon heb :) snap ik wel, na je uitleg. Je zoekt dan dus een maaier met 'Apple-care' :+
;)

  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
@Zjemm , mag ik vragen hoe de Terramow bevalt tot dusver? Na het opnieuw inzaaien worden we toch een beetje flauw van de benzinemaaier :).

Ben in de race voor de V600 en V1000. Blijft toch veel geld vind ik. Heb nu nog geen borders langs het gras. Dus ben ook benieuwd hoe de maaier het doet “over het randje” zodat ik de kantje niet hoef te maaien.

Ander ervaringen met de Terramow V serie zijn ook welkom.

  • dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:38
Zijn er ergens nog aankondigingen geweest van de roborock rockmow z1 lidar?
Heel tevreden hier in de famile van alle roborocks binnenshuis
De informatie is wat troebel... er staat dat de US rollout op zich laat wachten en dat de europe rollout in juni begonnen is, maar ik zie hem niet bij de grote retailers. Echter wel bij resellers aan een plethora van prijzen gaande van €1799 tot €2999. Ik krijg roborock nieuwsbrieven etc en nog niets van de z1 lidar binnen gekregen

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
DjoeC schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ja, want eens in de paar weken loop ik de randjes na (zo'n 250m lopen).


[...]
Welk hulpmiddel gebruik je bij de randjes nalopen?

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
meesje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:38:
[...]

Welk hulpmiddel gebruik je bij de randjes nalopen?
Die hulpmiddelen had ik al: https://shop.honda.nl/p/h...-pro-spec-motor/12538073/ en een 35 jaar oude versie van https://www.stihl.nl/nl/p...-91-1032000#fs-91-1032000 Afhankelijk van waar en wanneer. De Honda had ik en hou ik omdat het gazon zeker in het voorjaar veel te lang gaat zijn voor de robot (nat, blad, noem maar op). De Stihl gebruik ik ook voor de slootkanten tot aan het water. De X420 gaat vrij dicht langs de slootkant maar de slootkant zelf durf ik toch niet aan vanwege het risico op een dure zwempartij.

  • Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:08

Zjemm

...

@JaMaaT

Yes dat mag je.
Hij bevalt me best wel goed. Eigenlijk werkt ie zonder al te grote problemen.

Waar je rekening mee moet houden:
  • je kan instellen hoe ver hij over de rand moet om de kanten te maaien. Alleen als je borders vol staan met begroeiing gaat ie dat niet doen. En hou je dus daar toch een rand. Ik doe dat nu zelf handmatig eens in de zoveel tijd. dan ram ik zelf die robot er ff langs :)
  • ik heb 1 plek in de tuin waar hij moeite heeft. waar hij wel eens vast liep, maar met wat grenzen is dat opgelost in de app.
  • hij is wat groot, een kleiner model zou ik mooier vinden
  • je station moet echt vrij zijn en niet te smal, anders wil hij er niet uit of in.
updates komen netjes eens in de zoveer tijd binnen

Als ik weer zou kiezen, zou ik een zoeken die ook lidar gebruikt maar iets kleiner is, en welke een maaischijf heeft die nog dichter op de rand van de robot zit.

opensecure.nl


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@JaMaaT @Zjemm In mijn beleving staan robotmaaiers nog maar in de kinderschoenen en is het een produkt dat zich, net als stofzuigers, enorm snel aan het ontwikkelen is qua functies etc. Nu het halve land er mee aan de gang gaat komen de fabrikanten erachter wat wel en niet werkt en welke functies nog missen.

Als je een jaartje kunt wachten zul je meer krijgen voor t zelfde geld. Zie eens hoe snel het draadje verdwenen is en opgevolgd door GPS. En hoe Lidar overwaait uit de rijhulpsystemen van auto's. We zijn er nog niet vermoed ik.

Ik zou mijn machine dit jaar niet gekocht hebben als het niet "moest" (gezondheid). Ik had bedacht dat ze over 1 of 2 jaar een stuk beter en betaalbaarder zouden zijn. Aan de andere kant: ook al is het nog niet optimaal zoals met randjes, ik ben wel blij met de mijne.

  • Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:37
Ik ben ook aan het kijken om mijn vers ingezaaide gras te gaan maaien met een robot. Wij hebben plm 500m2 jong gras. Dit zal de komende jaren nog wel wat gaan veranderen als we de tuin verdere invulling gaan even.

Shortlist
- Navimow i210 via mijn Hovenier, voordeel: dealer, winterbeurt, direct aanspreekpunt
- Navimow i210 pro lidar, voordeel: lidar, awd niet per se nodig. We hebben een baby en een hele oude kat..
- Mammotion Luba mini 2 awd lidar, voordeel: lidar en 4 wielen en zijmaaier

Qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet gek veel.. De i210 via de hovenier is incl installatie etc... Wat me met name nog beetje afvraag: hoe zit de aftersales bij Mammotion? ik zou met elke Segway sowieso wel bij m'n hovenier terecht kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Frantic op 23-06-2026 14:05 ]


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:50

de Peer

under peer review

DjoeC schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:45:
@JaMaaT @Zjemm In mijn beleving staan robotmaaiers nog maar in de kinderschoenen
huh kinderschoenen, dit bestaat toch al zeker 20 jaar? Zou juist eerder zeggen dat het redelijk uitontwikkeld was. Behalve dan dat er nu nieuwe technologieën betaalbaar worden zoals Lidar, misschien bedoel je dat?

Veel tweakers zijn al aan hun 2e of 3e maaier toe, en vaak al 4e of zelfs 5e robotstofzuiger. Dat is al erg lang ingeburgerd hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 23-06-2026 14:30 ]


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15
Als ik de functionaliteiten etc bekijk van mijn robot stofzuiger en robotmaaier zou ik eerlijk gezegd niet weten wat daar nog aan toegevoegd zou moeten worden. Enige wat handige is, is een kantenmaaier, maar dat is eerder een kwestie van de portomonnee trekken denk ik.

  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Zjemm schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:23:
@JaMaaT

Yes dat mag je.
Hij bevalt me best wel goed. Eigenlijk werkt ie zonder al te grote problemen.

Waar je rekening mee moet houden:
  • je kan instellen hoe ver hij over de rand moet om de kanten te maaien. Alleen als je borders vol staan met begroeiing gaat ie dat niet doen. En hou je dus daar toch een rand. Ik doe dat nu zelf handmatig eens in de zoveel tijd. dan ram ik zelf die robot er ff langs :)
  • ik heb 1 plek in de tuin waar hij moeite heeft. waar hij wel eens vast liep, maar met wat grenzen is dat opgelost in de app.
  • hij is wat groot, een kleiner model zou ik mooier vinden
  • je station moet echt vrij zijn en niet te smal, anders wil hij er niet uit of in.
updates komen netjes eens in de zoveer tijd binnen

Als ik weer zou kiezen, zou ik een zoeken die ook lidar gebruikt maar iets kleiner is, en welke een maaischijf heeft die nog dichter op de rand van de robot zit.
Thanks, en wat zou Lidar in dit geval toevoegen? Ben nog nieuwe in de robot wereld namelijk :)

Wat is precies het probleem waar de maaier dan moeite mee heeft? Is dat iets van hobbelig terrein of wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Grootte en plaatsing station zou niet zo’n probleem moeten zijn.

Ander praktisch vraagje. Ik ga dus omwille terrein grootte voor een V100 en een V600. Kan dat in de app? Dat is 2 apparaten kan registreren?

  • Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:08

Zjemm

...

ja je kan gewoon een extra apparaat toevoegen zo te zien.

ik heb een plek met wat lange staptegels en gras er tussen, en ook nog in een bocht en een border met mul zand ernaast, dat vind ie wat moeilijker. geen idee waarom :)

opensecure.nl


  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:30:
[...]

Thanks, en wat zou Lidar in dit geval toevoegen? Ben nog nieuwe in de robot wereld namelijk :)

Wat is precies het probleem waar de maaier dan moeite mee heeft? Is dat iets van hobbelig terrein of wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Grootte en plaatsing station zou niet zo’n probleem moeten zijn.

Ander praktisch vraagje. Ik ga dus omwille terrein grootte voor een V100 en een V600. Kan dat in de app? Dat is 2 apparaten kan registreren?
LiDAR kan handig herkenning van de omgeving. Takken, speelgoed, een auto, dieren, etc. Zodat die die niet hoeft aan te rijden met de bumper. Daarnaast werken er veel met camera’s. Maar in het donker of bij slecht zicht kan dit risico’s m.b.t. bovenstaande geven. Denk dat het gewoon de volgende stap kwa ontwikkeling is. Net als bij robotstofzuigers dit inmiddels ook de norm is.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
TheKerremenke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:45:
[...]


LiDAR kan handig herkenning van de omgeving. Takken, speelgoed, een auto, dieren, etc. Zodat die die niet hoeft aan te rijden met de bumper. Daarnaast werken er veel met camera’s. Maar in het donker of bij slecht zicht kan dit risico’s m.b.t. bovenstaande geven. Denk dat het gewoon de volgende stap kwa ontwikkeling is. Net als bij robotstofzuigers dit inmiddels ook de norm is.
LiDAR is inderdaad goed om de omgeving in de kaart te brengen. De plattegrond van je grasveld wordt beter in kaart gebracht. Best een fraaie techniek, zelf ervaar ik dit sinds een paar dagen met een i210 Navimow. Achteraf moest ik bepaalde lijnen nog wel een beetje finetunen.

  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
TheKerremenke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:45:
[...]


LiDAR kan handig herkenning van de omgeving. Takken, speelgoed, een auto, dieren, etc. Zodat die die niet hoeft aan te rijden met de bumper. Daarnaast werken er veel met camera’s. Maar in het donker of bij slecht zicht kan dit risico’s m.b.t. bovenstaande geven. Denk dat het gewoon de volgende stap kwa ontwikkeling is. Net als bij robotstofzuigers dit inmiddels ook de norm is.
Maar dat doet de camera toch eigenlijk ook al. Dat hij de diepte niet kan zien is toch niet zo spannend voor een grasmaaier?

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:04:
[...]

Maar dat doet de camera toch eigenlijk ook al. Dat hij de diepte niet kan zien is toch niet zo spannend voor een grasmaaier?
Je hebt mijn opmerking hiervoor denk ik net gemist.

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
Nog iets anders. Als mijn Navimow i210 tijdens het maaien achteruit rijdt, produceert ie een geluidje. Hetzelfde als bv bij vrachtwagens. Is dit uit te zetten. Onder voorkeuren staat heb ik de demp geluid optie aan staan. Maar kennelijk hoort het achteruit rij geluid bij veiligheid. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qghJa6qcXRJLaM7yogdeLwfMbHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccnzRYMjI6RGyoXQHppNsfgP.jpg?f=fotoalbum_large

  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Heb ik idd. Dat is ook een interessante optie. Geen draad en geen RTK met AI is mijn voorkeur. Dat heeft de Navimow ook. Thanks!


Edit, Navimow wel met RTK... Hmmm

[ Voor 13% gewijzigd door JaMaaT op 23-06-2026 18:18 ]


  • TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:14:
Heb ik idd. Dat is ook een interessante optie. Geen draad en geen RTK met AI is mijn voorkeur. Dat heeft de Navimow ook. Thanks!


Edit, Navimow wel met RTK... Hmmm
Waarom geen RTK of NetRTK?

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay


  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Veel bomen en hoge struiken. En met de huidige technieken, waarom wel?

  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Batilan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Hiervoor bestaat de optie om obstakel detectie juist bij de randen uit te zetten (althans the Mova biedt die optie). Daar kwam ik laatst hardhandig achter toen ik die optie had "aangezet" (om te proberen). Ik had hem aan laten staan en later per ongeluk een paar potten op de rand gezet, en daar botste hij dus vervolgens in volle vaart tegen op (zoals je volgens de optie mag verwachten). Nu kan ik me voorstellen dat juist Lidar in staat zou zijn of het om een "hard" object of een zacht object (zoals een overhangende tak) gaat, wellicht komt hier ook nog wat ontwikkeling / verfijning in.

[...]

Je noemde zelf al 2 voordelen van Lidar :), hierboven heb ik er ook nog een genoemd, daarnaast vermijd je de kosten van de benodigde nRTK. Maar laten we er maar geen welles/nietes discussie van maken. Ik verwacht dat zowel GPS+(n)RTK, Lidar èn Vision, en nog meer zoals MEMS sensoren de komende tijd op creative manieren gecombineerd gaan worden met steeds betere robot maaiers als resultaat, laten we elkaar op de hoogte houden van onze ervaringen met de verschillende modellen.

[...]

Ik ben met je eens dat de Segway een redelijk veilige keuze is. Ik heb zelf ook getwijfeld, maar toen ik de Mova Lidax Ultra 800 voor € 579,- voorbij zag komen en toch wel veel positieve verhalen hoorde heb ik toch maar toegehapt. Ik ga vast nog wel manco's ontdekken van het apparaat en die hier ook melden.

Om dan maar direct te beginnen: ik vind de besturing om de grenzen aan te geven (in tegenstelling tot wat veel online reviewers melden) toch niet heel handig, wellicht moet ik het automatisch vaststellen van de randen eens proberen. Daarnaast vind ik de edit functies van de kaart in de app ook wat beperkt: ik zou graag een grens die door mijn slechte navigatiekunsten wat kronkelig is geworden recht trekken, dat gaat (bij mijn weten) niet eenvoudig.
Mag ik vragen waar je de Mova voor die prijs gevonden hebt?

  • meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:32
JaMaaT schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:14:
Heb ik idd. Dat is ook een interessante optie. Geen draad en geen RTK met AI is mijn voorkeur. Dat heeft de Navimow ook. Thanks!


Edit, Navimow wel met RTK... Hmmm
De i2 serie ondersteunt: LiDAR + Netwerk RTK + Vision triple fusion-navigatiesysteem

Zelf vond ik dit wel goed genoeg klinken. :) Maar juist LiDAR kan denk ik voor jou wel handig zijn. Dit is niet alleen om objecten te zien (bv een bal op het gras) maar juist om de plattegrond van je gazon nauwkeuriger in de kaart te brengen.

  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ja daar ben ik nu wel van overtuigd idd. Even verder neuzen (y)
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste