Ik begreep dat velen met regen niet maaien. ten minste, ik kreeg vragen waarom ik de Luba in de regen en nacht liet maaien.........
Een deel van ons veld is een gedempte sloot waar inmiddels de grond zover ingeklonken is dat het haast als Wadi door kan gaan.
Voor onze John Deere is het dan vanwege natte zachte grond al snel niet meer te maaien, en moest ik soms enkele weken wachten voordat ik er overheen kon. Dan stond het al gauw 20-25 cm hoog.
De Luba ging de afgelopen twee weken door plasjes waar het gras bovenuit steekt. Zolang het water niet dieper is dan 5 cm zie ik geen probleem en omdat in de diepste stukken hij rechtdoor rijdt blijft het gras én gemaaid, én niet stukgereden zoals met de JD.
Maar zelfs voor mijn Luba komt er een moment dat in ons "moeras" er zoveel water staat dat hij daar niet doorheen kan om te maaien, en ik dat deel tijdelijk ongemaaid moet laten tot het water weg is.
En dan zal ik als het weer berijdbaar is toch de JD er bij moeten pakken om het gras te maaien en/of dat maaisel gelijk af te voeren.
De maaitractor blijft hier dus gewoon in gebruik, erbij, net als alle andere soorten maaiers.
Bovendien doe ik met de JD nog veel meer dan alleen maaien, bv een kiepkar, grindhark, bladopzuigen, grasrol, etc.
Maar ik heb dan ook geen echt ruimtetekort, al staat de hooischuur vol.
Verder een beetje aan het experimenteren, ik heb brede messing ringen (15x5x1,2) onder de maaimesjes gezet die bijna zo breed zijn als de mesjes zelf om te kijken of er dan minder gras tussen de messen gaat zitten. De ringen moesten wel over een wetsteen gehaald om ze naar 1 mm te slijpen, er i maar 2,5 mm ruimte onder het mes.
Lijkt veelbelovend, al heb ik het idee dat hij nu iets meer geluid maakt.
Maar helemaal grasvrij is het niet, wel zijn de mesjes sneller schoongespoten.
Hier is op 1 mesje een geschuurd ringetje te zien, en zo ziet het dek er uit na een dag regen en nat maaiwerk.
Er komen nu nylon ringen (15x5x1) om te kijken of dat minder geluid maakt.
De mesjes blijven "los" al zijn er toch een paar die stroef of stroever draaien door de grassappen die er tussen komen.
Heeft iemand de ringen al helemaal weggelaten, zoals Mammotion aangeeft? En werkt dat?
En ik ga het grote veld onderverdelen in meerdere stukken die met één acculading gemaaid kunnen.
Bovendien het lage deel in een zone onderbrengen zodat ik dat stuk uit kan zetten als er teveel water staat, nu moest ik dan het hele veld uitzetten.
Met de kaart aanpassen bleek de app het kleinste deel te verwijderen, dat deel was het ingewikkeldst en hoopte ik te kunnen behouden en de rest deleten, beetje jammer.
Ik moet dus uiteindelijk toch weer het hele veld mappen in de vijf zones die ik er van wil maken.
Ik heb wel al touw gespannen om de randen recht te kunnen uitrijden, dat ging nu goed aan de hand van de maaistrepen.
En een voordeel van opnieuw beginnen met het veld is dat ik eerst rechte paden kan maken over het veld, nu volgt de robot bij retour/aanloop de omtrek.
Door eerst paden aan te leggen naar de achterste stukken kan ik de aanrijtijden flink verkorten, hij kiest zelf de kortste weg.
En dan kunnen de maaizones over de paden aangelegd daarna, zodat hij dan een recht pad door het veld kiest gelijk aan de maaibaan.
Omgekeerd kan niet.
Ik had eerder al uitgevonden dat je twee zones kunt overlappen door niet op de overlappende kant te beginnen. Zo heb je een pad van zone naar zone over een hele lengte ipv een meter breed.
De outline van elke zone ligt in de andere, dus bij de twee perimeter maaironden maait hij alleen binnen de "witte" lijnen.
Dit is nog de oude Luba 2, met oude software, maar er wordt uitgelegd hoe snelle paden te maken
[
Voor 59% gewijzigd door
Teijgetje op 12-06-2025 01:13
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.