@
gjcvro
Ik denk dat ik dat inderdaad ook ga doen, dan kan ik ook een "kort" pad er naar toe maken zodat hij niet steeds het hele terrein om moet.
Als ik dat gelijk laat lopen met de maaihoek moet hij recht het veld over kunnen.
Vandaag bericht van de importeur dat er op model 2025,de X serie, standaard 3 jaar garantie zit op maaier en accu.
Toch een jaartje langer dan bv Husqvarna.
En via de app heb ik een vierde jaar garantie erbij gekocht.
Vandaag was hij klaar met maaien, maaitijd was 794 minuten over de ca. 3400 m2. Hij heeft 19,5 km gereden daarvoor.
Maar met alle opladen, en af en toe vastzitten/geen communicatie was de hele maaigang 24 uur.
Bleek wel dat hij op 0,5 m/s stond, niet op 0,6 zoals ik dacht.
Maar ben voor de eerste maaironde zeker niet ontevreden.
Het ziet er wel strak uit, ondanks dat her en der nog maailittekens staan van de maaitractor van wanneer ik het veld scalpeerde om tijd genoeg te hebben om alles voor te werken voor de robot.
Dat betaalde dus uit.
Vannacht zat er best wat maaisel in het dek, vannacht was het gras nat, en ook de wielen zaten vol bagger en gras, maar uiteindelijk bij klaar met maaien vanmiddag was de machine eigenlijk schoon.
Dit is de machine en maaidek na ca. 3400 m2 maaien, voordat ik hem in de oplader liet rijden.
Maaidek is wel ingespoten met Arnolds AZ56, de rest niet.
Vanochtend stond hij wel weer op hetzelfde punt stil.
Later ook, maar toen ik er heen liep bleek hij gewoon met maaien bezig en zelf losgeraakt of zo.
En ik denk dat de AI `s nachts met licht en camera voorzichtigere beslissingen neemt dan overdag met de standaard veiligheid waarbij hij ook nergens tegen aan rijdt.
Dus nu wat finetunen nu ik weet wat hij doet.
Eigenlijk wil hij in één lijn opschuiven over de kaart, en omdat het een vrij ingewikkelde mapping heeft rijdt hij dus veel heen en weer, in mijn optiek van hot naar her, maar er zit duidelijk een plan achter.
En op sommige punten is hij veel aan het keren om maar de juiste maaihoek neer te zetten, wat soms niet nodig is omdat het toch uit zicht is.
Ik ga opnieuw mappen en dan alle zones zodanig indelen dat hij stukjes afmaakt en dan de volgende zone pakt, en zo ook kortere aanrijpaden heeft om te gaan laden, en zones zo indelen dat hij lange banen kan maken.
Ik moet nog even uitzoeken of de kaart overgenomen wordt als ik op RTK overga, maar dat is eigenlijk ook niet echt een probleem, het worden denk ik 7 of 8 zones, dus de huidige kaart opsplitsen wordt niets.
Vanmiddag de (eerder gelinkte) montagebeugels (van Katie) bezorgd gekregen, uitgeprint in zwart ASA met glasvezel, 50% invulling en 5 steunwanden. Lekker stevig.
Ik had ze iets aan laten passen door het bedrijf zodat de stang wat verder uit de muur komt i.v.m. uitsteeksels, ze zijn 25 mm verlengd tussen gat en montagevlak.
Net voor 22:00 uur klaar, op het dak dan, nu nog een gat door de muur zodat hij aan de stroom kan.
Maar tevreden er over, mooi beugeltje zonder schroeven in zicht.
Ik ging er van uit dat ik de buis moest borgen met schroefjes aan de zijkant, maar doordat het metselwerk niet helemaal vlak is klemt de buis in de beugels.
Ik moet wel nog het gat in de buis boven, waar de kabel uitkomt, vullen met neopreen o.i.d. , nu stond de wind er langs en dan gaat hij een beetje fluiten.
En ik moet denk ik iets verder van de rand mappen, op twee punten kwam hij in de problemen omdat door de driepuntsdraai hij soms met een wieltje over de grens gaat zag ik bij de laatste maaigang rondom over de perimeter.
1x stond hij in een kuil, of eigenlijk een weggespoeld gat binnen de beschoeiing waar ik omheen had gemapt. Niet echt schokkend maar hij had net niet genoeg grip om zelf er uit te komen.
En hier had ik echt tot op de rand gemapt, daar was hij ook wat overenthousiast aan het meerpuntsdraaien geweest.
:strip_exif()/f/image/b0lGM96ROuT4K0580WsBiCXS.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij vraagt dan gelukkig wel gelijk om hulp..........
Maar al met al een geslaagde dag.
Het dochtertje van 3 van een Booking.com-gast vond hem ook geweldig, die heeft er een uurtje achteraan gelopen, machtig interessant zo`n autootje.
(moeder erbij natuurlijk, en in het zonnetje )
[
Voor 90% gewijzigd door
Teijgetje op 10-05-2025 20:02
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.