Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Robotmaaiers

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 16:58

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Robotmaaiers beginnen langzaam steeds meer gazons te veroveren. Tijd dus voor een topic! :)

Hoe werkt een robotmaaier?

Mijn ervaring beperkt zich tot de derde generatie Automowers van Husqvarna. Deze werken net zoals de meeste robotmaaiers binnen een begrenzingsdraid, die via een kabellegger op enkele centimeters onder de grasmat wordt gelegd of met haken op de grasmat wordt bevestigd. Naast de buitenranden van het grasveld worden ook eilanden waarin zich bijvoorbeeld bomen bevinden afgezet met een begrenzingsdraad. De Automowers werken daarnaast met een begeleidingsdraad om de robot vanaf zijn laadstation naar een bepaald startpunt te dirigeren. De robot volgt de begeleidingsdraad tot een ingesteld aantal meters. Afhankelijk van het type robotmaaier kunnen er meerdere begeleidingsdraden en meerdere startpunten op dezelfde begeleidingsdraad ingesteld worden.

Als de robot zijn accu heeft leeggemaaid keert hij terug naar het laadstation door de begrenzingsdraad te volgen of de begeleidingsdraad op te zoeken.

De Automowers van Husqvarna gebruiken lichte messen die vergelijkbaar zijn met wat er onder een stevig Stanleymes zitten. Hiermee wordt het gras in feite afgesneden ipv gekneusd. Er zijn ook robotmaaiers die zwaardere stalen messen gebruiken die wat meer vergelijkbaar zijn met wat er onder een duwmaaier gebruikt wordt.

Wat zijn de voordelen van een robotmaaier:

- Tijdsbesparing: een robotmaaier doet zelfstandig zijn werk. Je hoeft alleen maar eventueel de randen langs borders te maaien. Dat hoeft niet elke week maar kan ook eens in twee weken afhankelijk van hoe strak je je gazon wil hebben.

- Meer vrijheid: je hoeft er geen rekening meer mee te houden dat je elke x dagen binnen een bepaald timeframe moet maaien. Vooral bij grotere oppervlaktes kan het maaien veel tijd kosten en dat moet allemaal wel in je planning passen.

- Altijd een kortgemaaid gazon. Bij handmatig maaien heb je twee dagen een mooi vlak gazon en daarna kijk je tegen een te hoog of ongelijkmatig gazon tot je de grasmaaier weer tevoorschijn haalt. Een robot maait elke dag en kan ook prima zijn werk doen in de nacht en bij regen, zodat je overdag altijd een strak gazon hebt.

- Kostenbesparing: de total costs of ownership van een robotmaaier kunnen lager zijn dan van een zitmaaier. Er kan immers veel minder kapot. De onderhoudskosten van een robotmaaier zijn ongeveer 125-150 euro per jaar (opgave van Husqvarna-dealer). Als je ook arbeidskosten rekent voor je eigen tijd of de tijd die een tuinman besteedt aan grasmaaien kunnen robots goedkoper zijn dan zelf maaien. Daarnaast bespaar je op energiekosten, die bij een elektrische robotmaaier veel lager zijn dan wanneer je maaier op benzine of diesel loopt.

- Het gras wordt onzichtbaar gemulcht waardoor voedingsstoffen terugkomen in de bodem en het bodemleven wordt gestimuleerd. Vergeleken met gras opvangen hoef je geen gras af te voeren en minder te bemesten. Vergeleken met mulchen met een duw- of zitmaaier bespaar je vooral veel tijd. Normaal gesproken zou je in een groeizame periode dan twee keer per week moeten maaien terwijl je met een robot vanaf je loungeset kunt toekijken hoe de robot zijn werk doet.

- Geen zware machines op de grasmat, dus geen bodemverdichting en kale plekken door uitsmering als de zitmaaier tractie verliest, bijvoorbeeld in een bocht op een natte helling.

- Extreem stil: een goede robotmaaier maakt bijna geen geluid, dit in tegenstelling tot de meeste gemotoriseerde duw- en zitmaaiers.

Wat zijn de nadelen?

- Robotmaaiers zijn ongeschikt voor complexe tuinen met veel kleine grasveldjes die slecht toegankelijk zijn voor de robot, bijvoorbeeld omdat ze verbonden zijn via grindpaden. Een robot kan alleen vlakke en vaste verharding zoals bestrating oversteken en moet daarbij niet gehinderd worden door objecten die potentieel in de weg staan zoals auto's op een oprit. Smalle doorgangen kunnen een probleem zijn voor een robotmaaier. De slimmere modellen kunnen met behulp van een begeleidingsdraad door passages van ongeveer een meter.

- Robotmaaiers hebben een stevige aanschafprijs. De prijzen beginnen bij zo'n 1000 euro maar voor een serieus exemplaar ga je snel richting de 2500 euro. Reken je niet rijk met de capaciteit die de fabrikanten voorspiegelen. Het is verstandig om overcapaciteit heeft zodat de robot niet 24 uur per dag moet rijden of opladen en je wat reserve achter de hand hebt als de grasmaaier om wat voor reden dan ook een paar dagen niet heeft kunnen rijden.

- Mogelijk moeten er aanpassen in je tuin gedaan worden om een robot te kunnen laten draaien, bijvoorbeeld verbreden van corridors en aanleggen van verharding. Ook het aanleggen van begrenzings- en begeleidingsdraden onder verharding zoals bestrating en het aanleggen van eventuele extra buitenstopcontacten bij de laadstations kan tijd en/of geld kosten.

- Robotmaaiers zijn niet geschikt om lang gras af te maaien. Het zijn 'korthouders'.

- Een robotmaaier heeft een laag werktempo. Dit compenseert hij door vaak te rijden. Net als bij een robotstofzuiger moet je zorgen voor een opgeruimd werkgebied. Als er vaak objecten op het gazon worden achtergelaten, bijvoorbeeld speelgoed van kinderen, kan dat onhandig zijn.

- De meeste robotmaaiers zijn niet in staat om de randen van het gazon te maaien. Je zult dus randjes moeten blijven maaien wat tijd kost en waarvoor je een machine nodig hebt.

- Domme robotmaaiers kunnen tramsporen in het gazon veroorzaken omdat ze altijd op exact dezelfde plek langs de begrenzings- of begeleidingsdraad rijden.

- Robotmaaiers zijn potentieel diefstalgevoelig, hoewel de fabrikanten wel maatregelen hebben genomen om de diefstal van robotmaaiers te ontmoedigen. De Automowers van Husqvarna zijn beveiligd met een pincode. De robot kan ingesteld worden om een alarm te geven als hij wordt opgetild tot de juiste pincode is ingevoerd. Na drie keer fout invoeren gaat de maaier op slot en kan hij alleen unlockt worden door een code op te vragen bij Husvarna. Die geven geen code af als de robot als gestolen is opgegeven.

[Voor 4% gewijzigd door Femme op 05-08-2015 10:25]

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:12
Draad kun je ook in tyleenslang leggen, mijn broer heeft 2 Husqvarna's lopen die geschikt zijn voor 2000 M2. Bij het ene veld werd de draad ondanks dat hij ingegraven was ieder keer kapot gereden door zwaar materieel (tractoren, vrachtwagens) dat net over het gras reed bij het nemen van de bocht. Na de draad in tyleen gelegd te hebben was dit over.

Om kabelbreuken op te sporen kun je een schokdraadapparaat gebruiken. Bij de breuk kun je het vaak zien vonken/horen tikken.

Verder kan ik zeggen dat de Husqvarna geen 80 km/u kan rijden. Hij is een keer klem komen te zitten onder een vrachtwagen die melk komt halen, 2 adressen verderop is hij pas weer los gekomen. Toen had hij al een stuk provinciale weg meegereden. De wieltjes waren een beetje afgesleten. :D

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• Luchtenburger
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:44
Onlangs een nieuwe maaier gekocht, ook een robot maaier overwogen. Uiteindelijk toch niet aangeschaft:
- Prijs te hoog t.o.v. normale maaier (je bent Nederlander of je bent het niet 😉)
- Randen langs een muurtje worden niet gemaaid, moet je toch nog regelmatig zelf bezig
- Vorige maaier heeft het 10 jaar zonder problemen gedaan, blijven de accu's ook zo lang goed??
- We hebben twee stukken gazon met 15 meter terras ertussen. De betere maaiers kunnen hier geloof ik wel mee omgaan, maar dit lijkt me niet ideaal
- Er moet een draad rond het gazon liggen. Deze kan er bovenop gelegd worden, maar dan heb je een probleem met verticuteren. Ingraven in een bestaand gazon lijkt me ook niet geweldig.

Al met al dus maar weer gewoon een nieuwe elektrische maaier gekocht en ik loop nog regelmatig rondjes voor het huis 😋

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb acht jaar gemaaid met een Walker MD-GHS zero turn maaier met 21pk dieselmotor. Erg fijne machine vanwege de wendbaarheid en het overzicht, maar ook duur in onderhoud. Hij was inmiddels 15 jaar oud en had bijna 1100 uur gelopen. Ik was zo'n 400 tot 900 euro aan onderhoud en reparaties per jaar kwijt. Ik liet wel alles doen wegens tijdgebrek. Ander nadeel was dat ik in het weekend drie tot vier uur bezig was met maaien en in de groeizame periode ook nog een mannetje doordeweeks moest laten maaien. Dit jaar heb ik maar eens de rekensom gemaakt en geconcludeerd dat robots op een termijn van twee tot drie jaar goedkoper zijn. Wat ook meespeelt is dat ik hier een deel van het huis verhuur als recreatieappartement. Automatisch gemaaid gras is weer een ding minder om je zorgen om te moeten maken.

Na wat rondgekeken op internet heb ik toch maar besloten om de robotmaaiers lokaal te bestellen bij een bedrijf in bos- & tuinmachines die ook meteen de aanleg konden doen. Zonder kabellegger gaat er gewoon teveel tijd in zitten. Ik moest ook zelf wat bestrating aanpassen en mantelbuizen onder bestrating leggen, waar meer werk in gaat zitten dan draden laten leggen in het gras.

Inmiddels heb ik naar volle tevredenheid twee Husqvarna's Automower 320 draaien. In de voortuin heb ik een kleinere Automower 308 waar ik helaas minder gelukkig mee ben. De 308 met drie kleinere stukjes maaien maar blijkt er eigenlijk niet geschikt voor. Het apparaat is softwarematig gehandicapt waardoor ik niet nauwkeurig kan instellen hoe vaak hij op welk punt op de begeleidingsdraad moet starten. Je kunt maar twee startpunten kiezen en in plaats van een percentage kun je slechts kiezen uit nooit, zelden, middel, vaak en altijd om de frequentie te bepalen. Ook start op plekken waar hij niet hoort te starten en wil hij maar zo'n 18 uur per dag werken. Het komt erop neer dat één veldje wordt platgereden, één veldje redelijk ok is en het derde veldje ongelijkmatig wordt gemaaid. Door de geringe breedte van het machientje laat hij ook veel sporen achter en rijdt hij sowieso het gras platter. Nog een ander groot probleem is dat hij een tramlijn in mijn gazon rijdt langs de begeleidingsdraad omdat de machine altijd op exacte gelijke afstand de begeleidingsdraad volgt. Ik hoop nog tot een oplossing te komen met de dealer en Husqvarna. Ik wil een 310, die wel nauwkeurig ingesteld kan worden, breder is en de begeleidingsdraad op variabele afstand kan volgen.

De 320 doet gewoon goed zijn werk. Het gras is altijd mooi kort. Per week ben ik twee minuten bezig met schoonmaken van de robots per robot, aanzienlijk minder werk dan wat het schoonmaken van een maaidek kost. Er blijft nauwelijks gras onder de robot plakken.

De randen, berm en paar kleine stukken langs de oprit maai ik met een duwmaaier of met de trekker, maar dat hoeft niet meer elke week zodat ik nu per week nog maar drie kwartier kwijt ben aan maaien (inclusief berm langs de weg). Ik merk goed dat ik productiever ben in het weekend en meer vrijheid heb voor sociale uitstapjes.

[Voor 6% gewijzigd door Femme op 12-08-2015 10:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:50
Femme schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:40:
Ik heb acht jaar gemaaid met een Walker MD-GHS zero turn maaier met 21pk dieselmotor. Erg fijne machine vanwege de wendbaarheid en het overzicht, maar ook duur in onderhoud. Hij was inmiddels 15 jaar oud en had bijna 1100 uur gelopen. Ik was zo'n 400 tot 900 euro aan onderhoud en reparaties per jaar kwijt. Ik liet wel alles doen wegens tijdgebrek. Ander nadeel was dat ik in het weekend drie tot vier uur bezig was met maaien en in de groeizame periode ook nog een mannetje doordeweeks moest laten maaien. Dit jaar heb ik maar eens de rekensom gemaakt en geconcludeerd dat robots op een termijn van twee tot drie jaar goedkoper zijn. Wat ook meespeelt is dat ik hier een deel van het huis verhuur als recreatieappartement. Automatisch gemaaid gras is weer een ding minder om je zorgen om te moeten maken.

[afbeelding]

Na wat rondgekeken op internet heb ik toch maar besloten om de robotmaaiers lokaal te bestellen bij een bedrijf in bos- & tuinmachines die ook meteen de aanleg konden doen. Zonder kabellegger gaat er gewoon teveel tijd in zitten. Ik moest ook zelf wat bestrating aanpassen en mantelbuizen onder bestrating leggen, waar meer werk in gaat zitten dan draden laten leggen in het gras.

Inmiddels heb ik naar volle tevredenheid twee Husqvarna's Automower 320 draaien. In de voortuin heb ik een kleinere Automower 308 waar ik helaas minder gelukkig mee ben. De 308 met drie kleinere stukjes maaien maar blijkt er eigenlijk niet geschikt voor. Het apparaat is softwarematig gehandicapt waardoor ik niet nauwkeurig kan instellen hoe vaak hij op welk punt op de begeleidingsdraad moet starten. Je kunt maar twee startpunten kiezen en in plaats van een percentage kun je slechts kiezen uit nooit, zelden, middel, vaak en altijd om de frequentie te bepalen. Ook start op plekken waar hij niet hoort te starten en wil hij maar zo'n 18 uur per dag werken. Het komt erop neer dat één veldje wordt platgereden, één veldje redelijk ok is en het derde veldje ongelijkmatig wordt gemaaid. Door de geringe breedte van het machientje laat hij ook veel sporen achter en rijdt hij sowieso het gras platter. Nog een ander groot probleem is dat hij een tramlijn in mijn gazon rijdt langs de begeleidingsdraad omdat de machine altijd op exacte gelijke afstand de begeleidingsdraad volgt. Ik hoop nog tot een oplossing te komen met de dealer en Husqvarna. Ik wil een 310, die wel nauwkeurig ingesteld kan worden, breder is en de begeleidingsdraad op variabele afstand kan volgen.

De 320 doet gewoon goed zijn werk. Het gras is altijd mooi kort. Per week ben ik twee minuten bezig met schoonmaken van de robots per robot, aanzienlijk minder werk dan wat het schoonmaken van een maaidek kost. Er blijft nauwelijks gras onder de robot plakken.

[afbeelding]

De randen, berm en paar kleine stukken langs de oprit maai ik met een duwmaaier of met de trekker, maar dat hoeft niet meer elke week zodat ik nu per week nog maar drie kwartier kwijt ben aan maaien (inclusief berm langs de weg). Ik merk goed dat ik productiever ben in het weekend en meer vrijheid heb voor sociale uitstapjes.
En hoe bevallen de maaiers nog na een half jaar? Ben je nog veel zelf aan het maaien (ok, het is natuurlijk ook winter geweest, stoppen ze dan?)?

Zelf ben ik me momenteel aan het orienteren. Ik heb ongeveer 1500m2 aan gras verdeeld over 3 veldjes verbonden door een pad. Heb jij het gevoel dat 1 zon 320 exemplaar dit allemaal bij zou kunnen houden en toch elke keer de weg naar het basisstation weet te vinden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:21
De 305 hier werkt vier dagen in de week van 14:00 - 22:00 op een L vormig stuk gras van ongeveer 140 vierkante meter

Begeleidingsdraad loop naar de "hak" van de L, hier geen klachten omtrent tramsporen of tractie problemen...het is dan ook een relatief simpel stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:37

masauri

aka qwybyte

Ik ben ook wat opzoekwerk aan het doen omtrent robotgrasmaaiers omdat ik ongeveer 1000m2 te maaien zal hebben bij ons nieuwe huis.
Er zijn veel verschillende merken en uiteindelijk kiest ge zelf welk merk de voorkeur voor u heeft.
Het is echt van belang om te kijken welke dingen standaard in het pakket zitten.
Zit er al draad en pinnen bij, een afdak evt. enz.
En juist dat maakt het moeilijk om te vergelijken.
Als ik zo kijk voor mijn situatie zit ik rond de 1500 euro met draad en pinnen bij (zonder afdakje).
En komen er in maart een aantal nieuwe modellen uit.

Persoonlijk denk ik dat een app weinig meerwaarde heeft.
Als het ding eenmaal goed is ingesteld dan zal het zijn werk wel doen.
Bekijk zeker is een info filmpje om een idee te krijgen hoe het werkt met die afzetdraad:
YouTube: Bosch Indego – installatiehandleiding

edit: ff of-topic.
Maar op de site van https://maai-robot.com/ mogen ze zich ook wel schamen voor hun website. (sinds 2012?)
Hint: doe is een mousehover over de 3 kleinere vlakken op de hoofdpagina. (vlak langs de main reclame image) en klik dan op de middelste afbeelding van de 3.
(we blijven tweakers he O-) )

[Voor 14% gewijzigd door masauri op 10-03-2017 13:55]

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 31-07 00:02
Ik kan de Worx Landroid maaiers aanbevelen. Prijstechnisch gelijk aan een goede normale maaier en ze werken echt goed. Doe er zelf 800m2 gras mee en dat ziet er perfect uit. Ding is erg stil en onderhoud is minimaal.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maicovw81
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 05-04-2017
Boy schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:00:
Ik heb voor m'n kleine tuin nu een RX20u van Robomow rondrijden. Ik zie de draad nog grotendeels liggen in het gras, maar dat zou vrij snel niet meer zichtbaar moeten zijn. Ik ben benieuwd. Hij doet z'n werk goed! Hoeken / kantjes zijn niet helemaal goed, maar ja, 1 x in de 2 a 3 weken even erlangs met een schaar is het werk ook niet. Ik ben van m'n vervelende klus af en heb ook nog een coole robot door m'n tuin heen crossen.

Hij heeft wel schoentjes van m'n dochter te grazen gehad (die zat op de trampoline en de schoenen op het gras. Ik ga 'm dus ook geen weekprogramma geven, moet er niet aan denken dat ie over d'r voet heen zou rijden nadat ik heb gezien wat er met de schoen gebeurd is...
Geen weekprogramma instellen is natuurlijk onzin.

Ik heb 3 meiden van 2 tm 10 die in de tuin spelen, maar niet tussen 21:00 en 9:30. Dan mag de robomow "spelen".

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Boy schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:24:
[...]

Dat is ook weer zo.

Maar wat ook is, is dat ik moet zorgen dat alle spullen van het gras zijn (kinderen laten wel eens wat slingeren), het trapje van de trampoline moet ik even intrekken en als het regent wil ik niet dat hij maait (deze heeft geen regensensor)
Mijn Automowers maaien gewoon in de regen, is geen probleem tenzij er een enorme windhoos plaatsvindt.

In één veld heb ik een kuil waar ik wel voor moet opletten omdat er bij veel regenval water in kan gaan staan. Robonect.de heeft tegenwoordig ook modules voor vierwielige Automowers zoals de 320 en 310. Als het een beetje betaalbaar is ga ik mijn robots voorzien van een wifi-module zodat ik ze kan besturen vanuit het domoticasysteem. Dan kan ik de tuinberegening ook weer automatiseren (popupsproeiers en robotmaaiers gaan niet samen).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Boy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:55:
[...]

Ik had gelezen dat het afgeraden werd om te maaien als het regent, maar het maakt dus niet uit? Goed om te weten!
Dit is wat Husqvarna er over zegt in hun faq:
Ja, de Automower® kan onder alle weersomstandigheden grasmaaien en dus ook als het regent. Het is echter wel raadzaam om de maaier binnen te halen bij uitzonderlijk slechte weersomstandigheden, zoals stortregens en storm.
Hoe het bij andere merken zit weet ik niet.

Mijn Automowers werken prima in de regen. Hooguit kan het voorkomen dat ze minder grip hebben en moeite krijgen om gladde hellingen op te komen. Ze raken niet verstopt door nat gras (wat normaal gesproken wel een drama is met een zitmaaier).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Grolsch schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:07:
@Femme jij hebt er blijkbaar al een hele studie van gemaakt.

Wat is voor jou de keuze geweest om de kiezen voor Husqvarna :? Zijn er voors en/of tegens :?

De Robomow verkoper gaf aan dat de Robomow beter langs de kantjes maait omdat het snijmes voorbij de wielen komt. (Wij van WC eend adviseren WC eend gevoel krijg ik hierbij).
Ik heb destijds wat reviews en video's bekeken. Was tevens meespeelde is dat er een goede Huqvarna-dealer in de buurt zit die uitstekende service verleent en goed begrijpt wat de needs zijn van mensen die met een robot maaien (zoals snelle service bij calamiteiten zodat je niet met onmaaibaar hoog gras zit).

Pluspunten van Husqvarna:
  • Erg stil (het maaiwerk bestaat uit een schijf met een soort scheermesjes, erg licht gebouwd en daardoor ook relatief vriendelijk voor objecten die onbedoeld op het gazon liggen en niet stuk mogen ;) )
  • Beter voor complexe tuinen, kan met behulp van begeleidingsdraad en radiografische signalen het laadstation terugvinden. Andere robotmaaiers rijden de begrenzingsdraad af (kan een Husqvarna ook als laatste redmiddel).
  • Maait ook bij de regen
Pluspunten Robomow:
  • Kan kanten maaien;
  • Zwaarder maaiwerk, daardoor beter geschikt voor tuinen waar veel bomen om groeien en waar veel blad en takken vallen;
Robomow adviseert om niet te maaien in de regen omdat het niet goed zou zijn voor het gazon. De modellen die voorzien zijn van een regensensor stoppen dan. Mijn eigen ervaring met Automowers is dat het maaien in de regen niet echt een probleem is, gazon blijft goed en het gras hoopt niet op. Op hellingen heeft de maaier wel minder tractie en dat kan tot slippen, vastlopers of spoorvorming zorgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 18:58
Grolsch schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:00:
Ik ben er eigenlijk ook wel uit, het wordt de Robomow.

Wij hebben ca. 1000m2 gras, dus het wordt of het duurste RC model (RC 312 Pro S)
Of het wordt het goedkoopste RS Model (RS615 Pro).

Qua prijs maken deze 2 niet veel verschil.

Voordeel RS model = 2 maaimessen, maait meer in 1 x, zal daarom minder meters/draaiuren hoeven te maken om hetzelfde resultaat te bereiken.

Voordeel RC model = kleiner qua afmeting, bij de RC 312 Pro S zit standaard de robohome (huisje voor de robot).

Ik denk dat het de RS615 Pro gaat worden, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik heb een RC312 hier lopen, tweede seizoen nu. Probleemloos eigenlijk.

Ik heb echter 700m2 gras. Als ik jou was zou ik voor een iets zwaardere gaan(dus de RS615), vorig jaar in het hoogseizoen moest ik hem eigenlijk al op dagelijks zetten om het bij te kunnen houden.

Overigens kun je de regensensor van de Robomow ook gewoon uitschakelen als je wilt dat hij wel met regen maait, je kunt zelfs de gevoeligheid van deze sensor afstellen.

Wij zijn er erg blij mee. Hoef nergens meer achteraan!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:00
@martijn k. bedankt voor je reactie, jij bevestigd eigenlijk wat ik al dacht.
Met onze m2's zit je met de RC 312 eigenlijk aan de max van zijn kunnen.

Dan kunnen we dus beter de RS 615 aanschaffen.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:46
unrealbe schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:16:
Volgens laatste publicatie van test aankoop is de beste van de test robomow rs 615.
Beste koop echter is worx wg791e.1. Iemand daar ervaring mee? Ik wil ook een robotmaaier kopen, voor een relatief kleine tuin dus beste koop lijkt me genoeg.
Geen ervaring, maar wel veel positieve ervaringen gelezen over Worx en erg betaalbaar. De RS615 is bijna twee keer zo duur. Als je een kleine tuin hebt met strak siergazon is die worx volgens mij prima!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:46
sebastiaan3 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 20:57:
[...]

Hi Kasj,

Heb je de maaier ondertussen al aan de gang? En is het wat? Ik overweeg eenzelfde maaier voor mijn grasveldje (2000 meter ongeveer...) Heb je hem via abc-schnaeppchenmarkt gekocht op Ebay.de?
Nee, moet hem nog installeren. Ben er wel van overtuigd dat hij zijn werk goed zal doen. Lijkt echt een degelijk apparaat te zijn!

Heb hem inderdaad via abc-schnaeppchenmarkt gekocht. Er was een coupon actief voor 10% korting toen ik hem kocht. Webshop was bereid naar NL te sturen tegen een extra vergoeding. Voor die prijs vindt je weinig beters voor een groter.grasveld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
hjvg schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:36:
[...]

vandaag ben ik even naar de winkel hier in het dorp geweest deze is Husqvarna dealer en kan ook gardena leveren alleen wou dit liever niet.

wat hij wel zei is dat de gardena r40li of welk formaat ook eigenlijk gewoon de oude Husqvarna 105 is. en dat ze bij Husqvarna nu bij versie 3 of 4 van hun maaier zijn de de gardena. wat hij een groot nadeel van deze oude versie vond was het vaste voor wieltje waar door je volgens hem eerder sporen enzo krijgt.
en er zit een andere aansluiting op de maaier voor het uitlezen bij error`s

zie jij dit ook of niet?
hoe bevalt jou de gardena? ik zit erg aan te denken om er ook 1 te kopen ook omdat er een mooie cashback op zit.
Sporen zie ik niet op m'n gras. Ik denk dat dit kan komen door de maaier teveel te laten werken, ik heb ook al 'oud' gras, dus misschien dat ook nog verschil maakt.
Laat de maaier op ma - wo - vrij werken, dan zijn we niet thuis en de kinderen ook niet. Even zorgen dat er geen zooi op het gras ligt.
Verder bevalt ie prima, zie al dat het gras 'mooier' is omdat het regelmatiger gemaaid wordt.
Vond het zelf ook een mooie prijs.
Bij mij rijdt ie trouwens in een afgesloten achtertuin, dus ik heb me niet verdiept in diefstalbeveiliging/preventie. Zit alarm op, geen idee of dat in de praktijk ook werkt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• galgootje
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 10:50
Nog geen, dat is het punt..

Ik wil er graag een die een beetje slim is, in banen kan maaien zoals ik wil. Over meerdere zones zoals bij ons voor en achter 800m2 als voor en achter bij de buren met 950m2.

Daarvoor denk ik dat er minimaal een dubbele GPS module nodig is, in ieder geval als het zonder geleidedraad moet, wat ik persoonlijk ideaal zou vinden.

Tot nog toe zie ik daar nog niet veel van bij de hh robotmaaier bouwers.

Verbaast me eigenlijk wel behoorlijk!

Offuh, zoek ik niet goed of wil ik teveel?? 😂😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
coldasice schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:45:
[...]

Geef je dan niet te weinig water? Ik heb een week of 6 geleden nieuw gras ingezaaid en na een week of 4 heb ik voor het eerst moeten maaien en staat er overal dik gras op. Ik heb de eerste weken iedere dag minstens een half uur de bereging aan gehad....verder had ik er vivimus over gegooid na het zaaien...
gedeelte is opgebrachte grond en daardoor zijn er plekken waar beregenen nog niet genoeg is en andere plekken staat zeer mooi gras. (had sproeier eerste dagen ook elke keer 1 uur op een plek staan voor ik hem verzette)

en in maart zijn ze al begonnen met de tuin en in die periode is de grond ook alleen maar uitgedroogd maar we hebben vandaag eindelijk eens wat regen gehad

maar heb de robot maaier maar even opgeborgen tot er overal gras staat. want nat zand vind hij helemaal niet leuk

FS19 server info http://des-clan.nl

• T i M
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 30-07 21:10
Sinds twee weken heb ik nu de Worx WR105Si. Bij de aanschaf heb ik getwijfeld tussen Robomow en Worx. Uiteindelijk gekozen voor de Worx, omdat de Robomow niet kan omgaan met een smalle doorgang. Mijn gazon is verdeeld in twee stukken die verbonden zijn door een stoep. Daar heb ik nu een smalle doorgang gemaakt met begrenzingsdraad waar de Worx geen problemen mee heeft.

Installatie ging probleemloos. Uiteindelijk ben ik één dag bezig geweest met installeren, inclusief stroom trekken vanuit de meterkast naar de achterkant van de tuin (gelukkig rekening mee gehouden en mantelleiding gelegd). Ben er nog niet helemaal achter hoe ik nu op de juiste manier de zones moet instellen voor de twee volledig aparte gazon gedeeltes.

Ben erg tevreden over de kwaliteit van maaien. Het gazon ligt er perfect bij. Ook de feature om kantjes te maaien is erg handig. Het ligt er nu beter bij dan met een handmaaier maaien. Verder hebben wij geen objecten op het gazon zelf dus dat maakt het wel een stuk eenvoudiger tijdens het maaien. Ik heb de eerste dagen op sommige plekken wat zand moeten bijvullen (rand van het gazon) en de draad iets moeten verleggen. De maaier heeft nu geen moeite meer om zelfstandig thuis te komen.

De app is erg simpel, maar wel compleet. Je kunt het maai programma instellen, zone regeling instellen of handmatig maaier uit zijn hok sturen. Alle features werken zoals ze moeten, maar mis her en der wat extra verdieping.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• galgootje
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 10:50
DBND schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:39:
Heeft iemand enige ervaring met molshopen in combinatie met de robot maaiers?

De praktijk nu met de zitmaaier is dat ze even vlak geharkt worden voor het maaien, maar dat is geen doen als er een robot maaier aan het werk zou gaan.
Het schijnt dat mollen het geluid van de robotmaaier niet erg tof vinden. Ik heb gelezen dat lui die veel last hadden van mollen na installatie van een robotmaaier daar veel minder problemen mee hadden.

Natuurlijk zal de maaier even last hebben van reeds aanwezige molshopen, maar die verdwijnen vanzelf begreep ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SjaakBF
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 30-03-2020
Grolsch schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:58:
Ik heb afgelopen zaterdag de robomow rs615 pro besteld.

Binnen 2 weken wordt hij geïnstalleerd
daar ga je veel plezier van hebben, ik heb voor mijn ouders 10 jaar geleden ook een Robomow geïnstalleerd,
10 jaar lang goed gedraaid, 3x een nieuwe accu en 2x nieuwe mesjes moeten kopen.
voor 800m2 gras met taluten, echte werkpaarden.
Vorig jaar verkocht omdat mijn ouders kleiner gingen wonen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:05:
Ik heb dat nu al meerdere malen gelezen; laten installeren? Why?! 🤔
Zoals @galgootje aangeeft omdat het kan.

Áls in de tuin werken mijn hobby was, of als ik tijd over had dan had ik niet zo'n robot gekocht :)

[Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2017 21:21]

• coldasice
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 31-07 15:17
sfinx333 schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:49:
iemand een goede tip voor het opsporen van draadbreuk? Ik ben de halve dag aan het zoeken geweest maar niets kunnen vinden....
Heel eenvoudig, wanneer je een weerstandmeter hebt, kun je bij het begin en na 10 meter een opgraving doen, en checken of je weerstand minimaal is tussen de twee punten. Als dat zo is, is de draad niet onderbroken. Zo kun je bijvoorbeeld door iedere keer de helft te nemen van de maximale afstand, 100 meter draad met 6 metingen naar 1,5 meter afstand reduceren...wel zorgen dat er niet nog ergens anders een onderbreking is. En dit veronderstelt dat je bij de draad zonder afscherming kunt komen. Of je moet de afscherming later weer kunnen herstellen.

• Grolsch
sfinx333 schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:04:
[...]

bij mijn inboedelverzekering zijn robotmaaiers standaard meeverzekerd, ook al staat deze in de tuin..even navragen en je hoeft dan ook geen camera te kopen :)
Ik heb naar aanleiding van jouw post ook ff met mijn verzekering (Univé) gebeld, en hun geven aan dat het onder "tuingereedschap" valt, en daar ben ik tot € 2500,00 voor verzekerd.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
unrealbe schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:58:
Ik heb een worx landroid thuis maar nu vraag ik me af of jullie de adaptor/kabel van het basisstation ergens in een soort buis/kabelgoot steken ter bescherming van de elementen? Voorlopig ligt het gewoon op de grond naar een stopcontact buiten bij mij.
De adapter kun je opbergen in een 160mm buis die je in de grond zet met een dop erop. Aan de zijkant maak je er een gaatje in zodat de kabel naar buiten kan naar het laadstation.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 31-07 12:37

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik zag de vernieuwde R40Li staan, maar ik vind Gardena wel wat laag in de features. Geen regensensor, geen appbediening, geen kantenmaaier. Ik ga voor fire&forget zonder een nier af te moeten staan. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:29
Wat betreft het maaien van kanten, doet de Robomow het vrij goed. Een rand van een 10-tal cm tegen muren/omheining is voldoende, en waar er geen harde begrenzing is, maait hij ongeveer tot aan de rand. Ik heb zelf de RS612 rondrijden, en het resultaat mag er zijn. De soms talrijke molshopen worden mooi mee gelijk gemaakt :D

Wat je met de robomow niet hebt is dat die mooi in lijntjes rijdt, zoals sommige modellen wel doen, maar da's vooral een kwestie van voorkeur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12-07 23:29
Ik ben ook van plan een robotgrasmaaier te gaan aanschaffen . We hebben in de buurt een dealer van Husqvarna. Na veel online lezen en zoeken kwam ik tot de conclusie dat Husqvarna mogelijk wel een van de betrouwbare en stillen machines is . Voordeel Robomow dat deze beter de kantjes kan doen maar ik heb thuis al een Trimmer. Ons gras bestaat uit ongeveer 1000m2 verdeeld over een groot stuk achter en 1/4 stuk voorzijde van het huis. Langs ons huis maak ik een doorgang gras van circa 1,5m tot 2m breedte voor de grasmaaier.

@Femme las ik dat jij erg tevreden bent over je Husqvarna's. Ik ben vanplan om een 315x aan te schaffen met GPS functie zodat hij ook weet wanneer hij niet genoeg in de voortuin is geweest en om hem te kunnen verbinden aan mijn toekomstig Home Automation. Heb jij nog nieuwe inzichten of nog steeds tevreden over de Husqvarna?

2. Een alternatief zou de Work Landroid L zijn echter weet ik niet hoe stil deze zijn en of deze het zelfde resultaat / tevredenheid leveren. De prijs is wel 1600 euro inclusief draad tov 2399 exclusief draad. Wat zijn de ervaringen qua geluid en betrouwbaarheid met deze machine?

3. Een ander puntje is de bestelling ,. ik zag online vrijwel voor Husqvarna alleen maar niet echt betrouwbare webshops met slechte reviews en support en ben . (geheel tegen mijn natuur in) toch geneigd om extra (400euro!) uit te geven bij de lokale dealer voor deze service en support. Iemand die toch bij een webshop een Husqvarna heeft gekocht en hier een goed ervaring mee heeft?

4. Laatste punt was de instalatie draad , ik vind de optie VD - draad (normale stroomkabel) wel interessant daar dit en goedkoper is en ook steviger lijkt. Ik lees 1 persoon die dat in dit topic gedaan heeft , nog andere ervaringen ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:14
Grolsch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:51:
Wat ik er zo van lees is dat je de eerste keer beter wat hoger kunt maaien.
Ik wacht nog wel ff tot het echt mooi weer wordt, hier in Twente nog regelmatig nachtvorst t/m gisterochtend en ook voor dit weekend nog nachtvorst voorspelt.

Doen jullie verder nog iets aan verticuteren ofzoiets :? Kheb niet zoveel puf om 1000m2 met de hand te gaan harken.
Verticuteren heeft als doel de bodem te ontdoen van mos en andere 'vervilting'. Je kunt dit het beste mechanisch (laten) doen. Mijn ervaring is dat je voor 50-100m2 al een rolcontainer voor meuk eraf trekt, dus dat is bij 1000m2 nogal wat. Ook moet je daarna je veld even goed voorzien van bemesting en kale plekken evt inzaaien. Al is het daar nu al aan de late kant voor.

Dus tjah.. tis een flinke klus en je moet zelf maar bedenken of je het echt nodig vindt.

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NiGeLaToR
Grolsch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:43:
Als ik dat zo hoor denk ik dat ik het niet nodig vind :)
Ik denk dat als je het goed maait met een robot maaier & periodiek voorziet van de juiste natjes en droogjes dat het niet per se hard nodig is. Alleen als je zo'n engels perfect golf gazonnetje wilt hebben zul je aan de bak moeten met dat soort fratsen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• coldasice
Ik zou het geen fratsen noemen, als je goed naar je gras kijkt, kun je zien of je een dichte mat hebt, met veel vilt onder de groene bovenlaag. Dan zou ik het zeker doen. Ik doe het ieder jaar. Eerst goed kort maaien zodat je er al veel vanaf haalt, en vervolgens vanaf 2 zijde verticuteren. Gazon wordt er echt veel mooier van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

MiKeZZa schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:40:
Ik was er helemaal uit; ik wilde een Worx gaan aanschaffen. En toen ineens besefte ik me dat 35 procent iets anders is dan 35 graden.....

Helaas vrees ik dan dat ik het echt niet ga redden zo. 35 graden leek wel haalbaar, 35% (20 graden) is niet voldoende. Moet ik dit allemaal niet te serieus nemen? Of moet ik dit wel serieus nemen en begint mijn hele oriëntatie nu opnieuw?
35 graden is bijna een 1:1 talud. Dan kan je beter een berggeit nemen. ;)
Joep Gelissen schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:12:
Ik heb een Worx Landroid WR105Si - 500m² besteld. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om los van de achtertuin, een 'apart' circuit aan te leggen in de voortuin waar het dockingstation niet komt te staan.

Heeft iemand ervaringen hiermee?
Ik ben ook wel benieuwd, want ik heb ook meerdere vlakken gras. Waar heb je hem besteld? Praxis heeft ze geregeld in de aanbieding zag ik.

Handleiding al gezocht? https://www.worxlandroid....-service/download-manuals

[Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 13-04-2018 14:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 30-07 18:12
sebastiaan3 schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:23:
De 615 ging het hier niet trekken ben ik bang (2k meter gras). Hoe de 630 het gaat doen ben ik wel benieuwd naar. En dan vooral of de normale maaier definitief uit kan blijven...

We gaan het zien. Als alles draait laat ik wel weten hoe het bevalt.
Bob rijdt ondertussen zijn rondjes op ongeveer het halve perceel, en heeft zo'n 1000 meter gras kort te houden. De andere helft wordt nog anders ingericht, dus die maai ik nog wel even zelf. Voorlopig doet hij het prima, met niet al te veel herrie. 's nachts maaien zit er denk ik niet ik vanwege de buren, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand hier overdag last van heeft.

Meer nieuws als ik wat te klagen heb. Misschien wel nooit dus ;-)

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-07 14:56
Señor Sjon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:26:
[...]

De geleidedraad voor 1500 m2 kost al meer dan dat. Zit dat erbij?

[...]

Wat heb je zelf al bedacht? Wat dit is allemaal op de diverse sites van de fabrikanten te vinden. :)
Dat heb ik gedaan ben met name op zoek naar ervaringen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19-04 20:10
NiGeLaToR schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:01:
@Señor Sjon @xyl Op het plaatje in de folder zit er een snoertje bij - maar hoe lang dat precies is?

http://www.cranenbroek.nl...808/mobile/index.html#p=2

Ze bezorgen/reserveren niet - helaas.

Edit: en er is beeld: YouTube: robot maaier prijzen en instructie gazonland

Kan verder nog geen andere winkel vinden die ze verkoopt.
Op een oude advertentie van 28/06/2015 staat dat er 100m draad bij zit.

Verder:
-Basisstation
-Oplader
-Afstandsbediening
-2 sets messen
-100 grondpinnen
-10 Connectoren
-2 sleutels
-Gebruiksaanwijzing

Hij lijkt overigens wel verdacht veel op deze chineze versie:

Feature:

The robot lawn mower, also know as electric robot mower,

is used for automatically cutting your grass lawn.

It can use recharging station for using with 110v-240v volt power suppliers

1) Automatic electric lawn mower

2) Fully remote control

3) Movement:360 degrees, up to 30 degree slope

4) 12month warranty

5) Electric mower =no need to buy gas

Specification:

coverage(for once charging): 600sqm

working capacity:1500sqm

virtual wire maximum lenth:600m/0.5mm

mower size: 56*51*25cm(L*W*H)

rated power:82W

noise:less than 65dB

blades qty: 2pcs

cutting height:3cm&4cm

cutting width:28cm

cutting speed:25m/min

charging time:less than 3h

average working time:2-3h

wireless remote control: 6m

type of battery:lithium

battery capacity:6.6Ah,24V,50-60hz

Indoor Input Voltage:80-240V,50-60hz

Package Included:

1.Charger
2.Inner hexagon spanner
3.virtual wire connectors(10pcs)
4.Virtual wire (100m)
5.Charging station
6.Remote control
7.Remote control battery
8.Stakes (4pcs)
9.Pegs(100pcs)
10.English manual
11.Keys (2pcs)
12.two extra blades

[Voor 4% gewijzigd door namo_h op 20-04-2018 16:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• okio
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 31-07 15:13
Is er overigens nog iemand die ervaring heeft met de Landroid L? De LWG797E ? Op duitse forum wel hoop overwegend positieve reacties te vinden. Ik overweeg aanschaf nu heel serieus. Maar goed ding moet wel ok werken.

De aanbieding staat nu overigens wel weer online op de praxis site: _/-\o_

[Voor 17% gewijzigd door okio op 30-04-2018 11:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• albertwh
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 30-07 13:57
Keuze tussen Husqvarna en Worx. Vanwege de hoge aanschafprijs van Husqvarna gekozen voor de Worx Landroid WG791e.1 op circa 400m2 gras met hellingen tot 35%, smalle stukken, grote vlakken, hoekjes etc. Doet het uitstekend. Geluid gemeten op 61dB. Hangt ook af van de maaifrequentie: (moet er veel vanaf of elke dag een snipper) en omgevingsgeluid. Je hoort de machine nauwelijks als je ernaast staat. Rijd bij ons 4 dagen per week. Slootkanten beveiligd met staalkabeltje. Tot nu toe zeer tevreden. Minimaal onderhoud: wielen schoonmaken met een borstel en 2x per seizoen nieuwe messen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• EiNSToNEd
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 29-07 00:11
Even een korte update: ondertussen is de Landroid WR106SI geleverd en heb ik mij deze voormiddag bezig gehouden met de installatie. Belangrijk is dat je éérst de update via USB uitvoert, daar deze blijkbaar heel wat optimalisaties toevoegt. Na de update heb ik de app afgehaald en deze gekoppeld aan de machine. Loopt bijzonder vlot.
Dan de installatie van de grensdraad. Makkelijker kan het niet, volg gewoon goed de instructies en gewapend met een hamer, de pinnetjes, de bobijn en (bijgeleverde) meetinstrumenten ben je er in een tweetal uurtjes vanaf (afhankelijk van je tuin uiteraard). Dan nog wat prutsen om het laadstation in de grond vast te zetten en van elektriciteit te voorzien en je bent klaar.
Ter controle van de installatie dien je de robot dichtbij het laadstation te zetten en op HOME en OK te drukken. De robot zoekt dan vanzelf de grensdraad en volgt deze tegen de wijzers in. Hierdoor zie je meteen waar de robot problemen zou kunnen hebben en kan je indien nodig bijsturen. Hier geen problemen en in enkele momenten stond de robot op z'n laadstation.
Enkele malen geprobeerd om een maaicyclus in gang te steken, maar dat lukte niet. Blijkbaar moet de robot toch nog even opladen vooraleer hij iets wil maaien. Ook het aanpassen van het maaischema (via de app) kan hiermee helpen (staat standaard ingesteld om dagelijk van 9u tot 13u te maaien).

Eerste échte maaironde was positief: de robot is énorm stil, je hoort eigenlijk vooral het draaien van de wielen over het gras. Het kriskras maaien lijkt mij niet echt efficiënt, maar als z'n algoritme zegt dat hij 100% van de oppervlakte gedaan heeft, dan geloof ik hem ;) . Verder heeft de robot absoluut geen probleem met nauwe doorgangen of hellingen (zit met een helling van 20%).
Ik kon de grensdraad misschien wat dichter bij de rand geplaatst hebben, zo merk ik dat ik nu een 3-tal centimeter boord manueel zal moeten doen, maar dat is snel gepiept.

Volledige conclusie zal pas binnen enkele weken volgen, als het gras de kans gekregen heeft om terug te groeien (en de grensdraad beter verstopt zal zitten). Maar voorlopig: geen gras meer afrijden en (belangrijker) niet meer naar dat containerpark met het grasafval! :) .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 00:41
Het klopt dat sommige sites de draad eruit halen.
Heb vorig jaar ook eentje gekocht via een site, weet niet meer welke, en daar zat geen draad en pennen in de doos. Gelukkig had ik van mijn andere maaier nog genoeg over, dus was geen probleem.
Ik heb twee Worxs lopen, de ene is nu 5 jaar, de andere een jaar.
De oude heb ik alleen de oplader moeten vervangen, maar dit is onder garantie gebeurd, vorig jaar, dus na 4 jaar. Is via een Belgisch bedrijf gegaan, is niet heel duidelijk allemaal. Wel geregistreerd op de site van worxs zelf.
Tweede is met WiFi, doet het ook goed, kan alleen vaak hem niet zien in de app, alleen na paar keer proberen of resetten. Maar dat gebruik ik toch bijna niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• okio
Voor de liefhebbers, vandaag gewoon een Worx Landroid kunnen kopen met 25% korting. Hiermee kom je onder de goedkoopste prijzen van dit moment ook (incl Duitse).

Tip: stap een drukke Praxis binnen, loop met een landroid naar een druk bezette kassa en zeg graag de 25% hierop. Doorlopen...nothing to see here :*)

Actie loopt nog t/m dit weekend
https://www.praxis.nl/acties/kortingsbonnen

[Voor 22% gewijzigd door okio op 11-05-2018 21:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Ook niet op zonnepanelen zie ik.
(als ze die zouden verkopen :+ )

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Artbij
okio schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:04:
[...]

Hallo, ik heb +/- 1700-1800m gazon.
Ik ben uiteindelijk voor de Landroid WG797E.1 gegaan.
[afbeelding]
Ik kon deze dus voor 1190 op de kop tikken bij de praxis, incl installatie en 5 jr garantie.
De overwegend positieve reviews op het duitse forum en dat deze 2000m2 zou kunnen heeft me deze doen aanschaffen. Dan heeft hij ook iets over als het mocht tegenvallen :)
1800 m2 gras, en de 2000m2 maaier.... Denk dat dat krap wordt. Ik heb al een jaar of 5 ervaring met Landroid en als je goed voor je gras zorgt gaat het zo hard groeien dat hij het niet bij kan houden. Dus als je volop mest, kalkt etc is het een paar weken par jaar krap.

Ik heb zelf vorige week in Duitsland de WR110i gekocht, na 30 min was hij geinstalleed :).

Draait nu elke dag zijn rondjes en bevalt goed,

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 30-07 20:08
Zelf ook al twee jaar een zeer tevreden gebruiker van de Worx Landroid M1000i. Twee jaar geleden gekocht voor 900 euro bij OBI in duitsland. Voor de gebruikers van Home Assistant kun je je Landroid starten en stoppen met het volgende stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
rest_command:
  start_landroid:
    url: 'http://admin:<password>@<landroid-ip>/jsondata.cgi'
    method: post
    content_type : 'application/x-www-form-urlencoded'
    payload: 'data=[["settaggi",11,1]]'
  stop_landroid:
    url: 'http://admin:<password>@<landroid-ip>/jsondata.cgi'
    method: post
    content_type : 'application/x-www-form-urlencoded'
    payload: 'data=[["settaggi",12,1]]'

Dit is een mooie tussen oplossing totdat ik kan beginnen aan een echte plugin.

[Voor 5% gewijzigd door Juicie op 13-05-2018 22:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Jup, heeft ie nodig voor 'final approach' ;)

https://www.worxlandroid....-service/download-manuals
Zie de installatiehandledingen voor het basisstation.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:38

T-Infinity

Heen en weer....

In de praktijk is 50cm genoeg aan beide kanten. Dat is mijn ervaring. En ja snoer kan ook onder de meeste tegels heen gelegd worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 29-07 22:32
donderz schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:11:
Hoe hebben jullie de boordsteen gedaan? Is 15cm breed voldoende of beter 20cm?
En valt het mee om deze na de installatie van de robotmaaier aan te leggen, of zit je dan te klooien met de grensdraad?
Ik heb ook een Worx maairobot al een aantal jaren, prima ding. In de zomer maait hij vier keer in de week 1.5 uur op ongeveer 125m2 gras, die frequentie wordt verlaagt in voor en najaar afhankelijk van hoe snel het gras groeit.

Het geluidsniveau is acceptabel en het is geen hinderlijk geluid, al is hij door de jaren heen wel iets meer aandrijf geluiden gaan maken.

Ik zou een kant steen gebruiken van 20cm dan kan je de draad glad met de steen leggen, ik had al drie rijen van 5cm liggen maar als ik ze ooit op moet halen gaat er zeker een vierde rij naast, dan rijdt hij ook net even wat makkelijker langs planten die een beetje over het gras heen groeien vanuit de border.

Smalle doorgangen heeft mijn machine geen moeite mee, er staat een gemetselde put in het gazon 40cm uit de rand en hier rijdt hij zonder problemen tussendoor.

Het enige wat hij niet fijn vind is een hoek die door de haak heen is, dan komt hij af en toe niet lekker uit, maar na wat finetunen met de draad is dit misschien nog twee keer per jaar.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• okio
de grotere maaiers heeft praxis voor het gemak even op niet op voorraad gezet, ook een manier

Acties:
  • +2Henk 'm!

• okio
Nog even ter update (wellicht voor andere geïnteresseerde), over de gratis installatie actie van Worx die op dit moment loopt.

Worx komt mijn maaier volgende week maandag installeren. Dat is zon 3,5-4 weken na de aanschaf. De praktijk is dus dat het ietsje langer duurt dan de 15 werkdagen die in de folder staat, maar nog steeds acceptabel imo.
Vooraf aan deze afspraak moet je een plattegrond/fotos van je tuin mailen, dit beoordelen ze en vervolgens krijg je een telefoontje om de afspraak in te plannen.

Ze zeiden dat ik er in ieder geval zelf bij moest zijn en dat het een dagdeel kost in tijd. Als het zover is zal ik hier nog wel even verslag uitbrengen van mijn bevindingen. Leek mij goed om dit alvast even te delen _/-\o_

[Voor 23% gewijzigd door okio op 04-06-2018 15:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• okio
Mijn maaier is vanochtend geinstalleerd door Worx (vanwege de actie). Ging allemaal keurig :)

Inmiddels draait hij, kan er verder nog niet zoveel over zeggen. Zullen het even moeten aankijken hoe het gaat werken.

Hij staat bij mij nu ingesteld van maandag t/m vrijdag van 9 tot 17. Hoop dat dit voldoende is. Ik heb een Landroid L WG797, met perceel van zon 1700m2. Volgens de installateur zou hij dit prima moeten redden.
Zal wel weer ff een update schrijven hoe mijn ervaringen zijn na een paar dagen _/-\o_

[Voor 19% gewijzigd door okio op 11-06-2018 15:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-07 14:56
De post waar je naar verwijst.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2Henk 'm!

• the___butcher
  • Laatst online: 27-07 15:58
Wat je ook kunt doen om een stukje "bufferdraad" aan te houden, is om een lus buiten het maaigebied te leggen, net zoals je bijvoorbeeld ook zou doen bij een boom in het maaigebied. Belangrijk is dat je vanaf de rand van het maaigebied de draad in een rechte hoek een stukje weg- en terugleidt, en dat de wegvoerende en terugkomende draad het eerste stuk buiten het gebied (ik heb ongeveer 25 cm aangehouden) strak tegen elkaar aan ligt. Ik heb ze met duct-tape aan elkaar geplakt. Na deze 25cm kun je de rest van de lus gewoon oprollen en wegleggen zoals je wil. Omdat de draad het eerste stuk buiten de rand tegen elkaar aan ligt, "ziet" de maaier dit stuk niet, net zoals de verbinding tussen boom en rand bij een eiland binnen het maaigebied.

Wellicht wat omslachtig uitgelegd, maar de rand ziet er ongeveer zo uit:

|
|
====O
|
|

waarbij de O dus buiten het maaigebied ligt en een rolletje draad kan zijn.

Ik heb op die manier de hoeveelheid draad die ik over heb in een perkje liggen, zodat ik wat marge heb als ik de draad ooit moet verleggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 10-07 14:25
Van mijn kant ook even een update. Ik heb vorige week mijn tweedehandse Viking 632P geïnstalleerd. Het kost inderdaad wat tijd voordat je alle draden hebt liggen en alle instellingen goed hebt staan maar voordeel van het zelf doen is dat je latere aanpassingen ook eenvoudig zelf kunt doen.

Ik heb de bedrading bij mij onder de klinkermaairand gelegd en op andere plekken tegen het bandje van de bestrating aan. Ik heb het gras met een kantensteker iets los gemaakt van het bandje zodat ik het draad er tussen kon rollen. Soms was het nodig om bedrading in het gras te maken (bijv. bij een doorgang naar een ander stuk gazon), hier heb ik ook gebruik gemaakt van de kantensteker en zo een gleuf gemaakt in het gras die ik nadien eenvoudig dicht kon stampen. Mijn bedrading ligt dus overal netjes in de grond en weinig gedoe met die haringen en dergelijken.

Ik zoek nu nog een manier hoe ik mijn Viking 632P up kan daten zonder naar de vahandel te hoeven..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:02
Voor de mensen met Worx, er zijn 2 officiele apps blijkbaar. De "Landriod S" app en de "Worx Landriod" app. De eerste is wat meer basic maar wel in het Nederlands. De tweede is Engels maar kent net wat meer features, notifications en uitleg.

Geen idee waarom er 2 zijn. Ze lijken ook erg op elkaar.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09-07 10:48
sebastiaan3 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:58:
Ik ga binnenkort de Robomow RS630 ook de voortuin laten maaie (in eerste instantie ben ik begonnen met alleen de achtertuin wegens tijdgebrek en nog wat aan te leggen perken in de voortuin ). Tussen de twee zones zit een "smalle doorgang" en ik heb het template hiervoor niet gekregen.

Heeft iemand de maten van de template bij de hand, of zou een van jullie een foto van de template willen maken met een lineaal i.o.d. erop?

Dank!
Sebastiaan

ps. mijn robomow is een duitse winkeldemo, leverancier geeft geen thuis over de ontbrekende template. Online kan ik 'm niet vinden...

[afbeelding]
Afmetingen van de template:
https://tweakers.net/ext/f/FeLsNqX2mLaApuXHSriyagr0/thumb.png

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 30-07 23:15
masaman schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:07:
Mijn moeder heeft een Husqvarna 105 automower. Hij maait prima (topding!) maar hij laat de randjes staan. Ik denk dat dat komt door de perimeter draad die wat ver naar de rand ligt. In de instellingen van de maaier staat al ingesteld dat ie zo krap mogelijk langs de perimeter draad rijdt.
- Is het normaal dat de randjes blijven staan en is dit probleem opgelost als ik de randjes wat verleg (de perimeter draad verleggen lukt niet, is ingegraven)
- Iemand een goed idee om de precieze locatie van de draad op te sporen zodat ik niet door de draad heen steek als ik aan de randjes werk? Any tips?
Bij die van mij is de advies afstand tot de rand van het gras ook wat ruim genomen, waardoor er wat gras blijft staan. Ik heb dus de draad wat dichter bij de rand gelegd dan geadviseerd. Dit levert geen problemen op, mits er geen muur oid te dicht bij staat. In mijn ogen is de advies afstand (30 cm dacht ik) alleen nodig als de robot haaks op de draad aan komt rijden.

Volgens mij kan je de draad opsporen met een AM radio, ik dacht dit ooit ergens gezien te hebben. Je kan ook in de handleiding opzoeken wat de geadviseerde afstand tot de rand is, hoogstwaarschijnlijk kan je daarmee wel bepalen of je wel of niet je schep de grond in kan zetten ergens.
T-Infinity schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:22:
[...]

Bedankt, hele goede tip! Ik had dat ooit zelf ook bedacht maar heb het toen niet uitgevoerd omdat ik dacht dat als de robot zijn rondje langs de rand maakt, hij ook om die eilandjes heen zou rijden, dat is blijkbaar niet het geval dus. Dan is dit een handige methode om buffer in te bouwen inderdaad! _/-\o_
Ik heb bij mijn Worx wat extra draad achter het laadstation opgerold, om nog te kunnen corrigeren. Ondanks dat er in de handleiding staat dit niet te doen heb ik nog geen problemen hiermee ondervonden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Wackmack schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:16:
Gisteren met de Worx aan de slag gegaan. Het veld was zo neer gelegd. Echter doet de maaier nog vrij weinig. Krijg namelijk steeds de melding, outside working area.

Natuurlijk online gekeken en het lijkt op een breuk in de kabel. Zag dat de kabel met tape aan elkaar gemaakt is. Zou dit het kunnen zijn?
Klinkt aannemelijk ja. Wie heeft dat dan 'met tape' aan elkaar gemaakt?
Solderen+krimpkous zou nog kunnen, doe ik zelf ook, maar tape lijkt me niet verstandig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrFl0ppY
Haha, er gaat spanning door die kabel dus "met tape" gaat zeker problemen opleveren.

Ben er zelf wel achter gekomen dat de Worx behoorlijk gevoelig is voor bladeren en kleine takjes op het gras. Nu al 3 dagen geblokkeerd met "blade fault" omdat er wat bladeren en soms een kleine takje zich hebben verzamelt om het blad heen. Door het droge weer verliest een boom achter op het veld wat bladeren en die zorgen ervoor dat mijn maaier er mee kapt :| . Natuurlijk lekker handig als je op het werk zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrFl0ppY
Dat is inderdaad een verstandige optie. Want als je een rand hebt waar het niet erg is dat de Worx overheen rijdt met 1 wiel dat kun je de draad op 10 cm afstand leggen en maait ie netjes tot de rand. Bij obstakels waar de Worx niet overheen kan, daar moet je veel meer ruimte laten en houdt je altijd een stook van 5-10 cm die je zelf moet bijhouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 30-07 09:42
MrFl0ppY schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:40:
Dat is inderdaad een verstandige optie. Want als je een rand hebt waar het niet erg is dat de Worx overheen rijdt met 1 wiel dat kun je de draad op 10 cm afstand leggen en maait ie netjes tot de rand. Bij obstakels waar de Worx niet overheen kan, daar moet je veel meer ruimte laten en houdt je altijd een stook van 5-10 cm die je zelf moet bijhouden.
http://i65.tinypic.com/2dt391y.jpg

Dit heb ik ook laten maken. De kabel kan dus op 10cm van de rand. Dat scheelt mooi. Morgen de mesjes ophalen en dan lekker genieten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Artbij schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:52:
De robotmaaiers maaien sowieso de zijkanten niet. Dus zal je altijd een randje houden om zelf te doen.

Strimmer op accu is hiervoor handig.
Nee joh. Juist door zo'n stenen randje heb je die trimmer niet meer nodig. Ik heb 2 weken terug in 2 uurtjes zelf zo'n rand aangelegd en is echt perfect! De graskantmaaier gaat op marktplaats. Nooit meer handmatig die rand nalopen elke week :)

@GAEvakYD

[Voor 7% gewijzigd door T-Infinity op 13-07-2018 22:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artbij
T-Infinity schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:51:
[...]

mwah dat geloof ik niet zo eigenlijk. In deze 2 weken heeft het ook erg hard gegroeid (vaak gemaaid) en mijn ervaring is dat het op een paar sprieten na, niet opzij groeit. Het hoeft van mij persoonlijk ook niet megastrak.

Lengte gras is een keuze natuurlijk. Met dit warme weer houd ik het sowieso liever iets langer. Is er zoiets als een optimale lengte?
Je kunt het niet geloven, maar het is toch echt zo.

Hoe groeien anders de gaten in je gras dicht? Of je gras rollen aan elkaar?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Artbij schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:55:
[...]

Je kunt het niet geloven, maar het is toch echt zo.

Hoe groeien anders de gaten in je gras dicht? Of je gras rollen aan elkaar?
Ja daar zit aarde en dus kan er geworteld worden. Gras gaat echt niet over 15cm steen heen en heeft toch de neiging weer omhoog te gaan staan en dan wordt het afgeknipt. Moet wel erbij zeggen dat de stenen nu nog iets hoger liggen dan het gras. Dat verschil zal langzaam gaan afnemen waarschijnlijk.

Iets anders. Hebben jullie de stroomdraad van laadstation ook gewoon door de tuin lopen en dus blootgesteld aan vorst en zon? Ik denk erover om het in een pvc buisje te gaan leggen of onder wat tegels door, in de hoop dat de kabel over 5 jaar nog in goede staat is.
Het laadstation zelf zou ik in de winter eigenlijk ook buiten willen laten staan, of is dat echt af te raden?

[Voor 25% gewijzigd door T-Infinity op 14-07-2018 11:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Vreemd! Op basis van je 'experiment' kun je niet anders concluderen dan dat er toch iets mis gaat met die stukjes aandrukken oid...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 30-07 09:42
Werkt gelukkig nu wel. Met een tang nogmaals goed aangedrukt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
Zelf doen, stelt geen bal voor. De draad leggen is meer werk dan het inleren. Zone toevoegen is simpel zat en het aanpassen van een bestaande zone ook. Bonus: tijdens het instellen van een subzone rijdt de maaier langs de draad tot hij bij/in de nieuwe zone is. Met dit weer een prima gelegenheid om de maaier te volgen met een biertje in de hand ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
Gaatje door de bandjes boren? Of van boven inslijpen, draad erin en dicht smeren? Dat laatste verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
"ik" maai gewoon, met af en toe sproeien (met grondwater, duurzame vrienden...) groeit het gras nog wel redelijk.

Of de oplossing van @Grolsch gaat werken durf ik niet te zeggen, bij mij staat het laadstation gewoon in lijn met de perimeter draad. Oftewel: het staat op de draad.

Edit: ik wist dat ik nog ergens een link had: https://robomow.jimdo.com/robomow-rs-630/ , inclusief draadoplossing voor laadstation als "insel". Succes, en laat je even weten of het wat geworden is? Ik zou graag ook een afdakje voor onze Bob maken.

[Voor 31% gewijzigd door sebastiaan3 op 23-07-2018 19:45. Reden: Link toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
VD draad (zwart, 1.5mm2), solderen met krimpkous en de pennen via https://robotmaaiers.nl/universele-draadpennen-100-stuks

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
mistaoutlaw schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:13:
[...]

Thanks voor je reactie.
Goed om te weten dat wellicht een ander merk beter is op dit soort stroken.
Waar blijkt dat dan uit?
Je eigen ervaring?
Welke robomaaier zou dan geschikter zijn?
Die Husqvarna beginnen wel vanaf 300 euro duurder.
Ik vind 950 euro een beetje van de zotte.

Ik heb geen blad en takjes in de tuin.
Het is lekker vrij en geen bomen in de buurt.
Schoonvader en zwager hebben een huskie rondrijden, en hebben complexere gazons. Het stomweg 5x heen en weer steken wat mijn rs630 vaak doet om uit een hoekje weg te komen zie ik daar niet gebeuren. YMMV.

• Juicie
  • Laatst online: 30-07 20:08
Nu het weer begonnen is met regenen ga ik de robotmaaier maar weer aan zetten na 2 maanden. Ook een mooie gelegenheid om de mesjes te vernieuwen. Daarnaast heb ik altijd al gevonden dat de maaischijf van mijn landroid aan de kleine kant was dus toen ik het volgende op internet tegen kwam toch maar eentje geprint en gemonteerd.

Nieuw:
https://tweakers.net/ext/f/MXkALNF9pLRgsKD8jKefFXX9/thumb.jpg

Oud vs. Nieuw:
https://tweakers.net/ext/f/WcMcs6YyfBSyA3uH3AUIHZIy/thumb.jpg

• sebastiaan3

• Grolsch
Ik had het probleem dat na een schoonmaakbeurt de robomowrobot constant de melding gaf "bumper ingedrukt"

Na een zoektocht een service manual gevonden met installateurscode en alle mogelijke opties :P

http://dist.robomow.com/d...%20guide%202016-ver01.pdf

Het opnieuw calibreren van de bumpersensor was de oplossing.

Misschien heeft een ander er ook nog iets aan, vooral onderstaande opmerking zien wij Tweakers graag :P
The Master code is to be used ONLY by an authorized technician, and it is: 897.
DO NOT share this code with a non authorized Robomow technician!

[Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 22-08-2018 10:52]

• Grolsch
T-Infinity schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:24:
[...]

Tsja je bent tweaker of niet he ;)
die van mij gaat straks ook volautomatisch, maar dan wel alleen als het droog is en X uur niet heeft geregend, vind ik leuk om te maken :)
Als het werkt mooi natuurlijk, maar zoals je het nu hebt is het niet echt Tweakerwaardig :P

Ik heb op "onze" manier al ruim een jaar geen problemen, alleen af en toe de start tijd iets aanpassen naar het seizoen. Maar als je het inderdaad voor elkaar krijgt om de volgende voorwaarden geprogrammeerd te krijgen (licht, droog, geen regen, gras droog, kinderen niet buiten, geen rommel op het gras) zou ik het knap vinden _/-\o_

@sebastiaan3 wil jij nog eens meedenken :?

Ik heb het nu ingericht als op onderstaand plaatje.
Robotje loopt mooi naar de subzones, en als de robot er een meter of 10 in is verlaat deze de zone.

De robot blijft mooi in zijn zones, BEHALVE Subzone 2. Hij "ontsnapt" verdacht vaak naar de Mainzone. Hierdoor lijkt het erop dat hij Subzone 2 niet glad houdt, terwijl de Mainzone wel een golfbaan lijkt :P

http://i68.tinypic.com/i3e16w.jpg

Ik heb het idee dat het automatische programma er af en toe voor zorgt dat hij vlak langs de rand maait, en dus via de groene lijn op een gegeven moment weer in de Mainzone komt.

Of het echt zo is moet ik nog testen, hij zit nu weer in normaal programma (vakantie afgelopen) :P

Heb jij hier een oplossing voor zonder dat ik WEER mijn hele oprit eruit moet spitten ?

• sebastiaan3
Dat was inderdaad zo'n beetje wat ik bedoelde. Werkt vast prima zo. Succes!

• Grolsch
sebastiaan3 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:10:
[...]

En, @Grolsch, werkt het "blokkeereiland" een beetje? Ik ga binnenkort wat veranderen rond het hek tussen voor en achtertuin en als deze oplossing in de praktijk werkt maak ik het ook maar zo.
Het "blokkeereiland" werkt goed, hij laat alleen in het eilandje een klein pluk gras staan 0,5m2 ongeveer. 1 x drukken met de motormaaier en het is weg. Ik moet toch eens per week met de motormaaier langs de sloot en voor de robot onbereikbare plekjes.

• RVE_NL
  • Laatst online: 30-07 22:06
DCNY schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:42:
[...]

Dat is een goede aanbieding geweest! Mocht je m nog een keer voor die prijs spotten, hoor ik t graag O-)

Hoor uiteraard ook graag je ervaring ermee. Ben zelf ook nog aan t oriënteren voor een robotmaaier. Appbesturing is een must, verder maakt t me vrij weinig uit.
Tip, stel een price alert op camelcamelcamel in. Hier kun je de prijshistorie voor alle Amazon artikelen zien en eenvoudig een mail alert instellen als de prijs op (of onder) jou gewenste prijs komt. ;) (let wel op dat je de Duitse Amazon linkjes neemt, ivm verzending naar Nederland)

Steam: rogerveijk

• hjvg
  • Laatst online: 16:54
FNale schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:37:
Volgende week word er bij ons gras gelegd en ik ben mij aan het oriënteren voor een robot.

Echter is een deel van het gras direct aan een beschoeiing en loopt het gras gelijk aan bovenplank (10 cm breed) en dan 80cm omlaag naar het water. Is het handig om een haakse plank hierop te maken? Of zal een robot nooit over de lijn heen rijden de afgrond in?

Voor interessante modellen hou ik mij aanbevolen gras is ongeveer 250M2.
een haakse plank lijkt me slim. bij mij gaat hij niet vaak over de lijn maar heel afentoe wel.
en als hij zwemles krijgt zal hij het wel niet beter van gaan doen.
volgens mij staat er ook in de handleiding van de meesten dat om water het beste een harde afscheiding gemaakt kan worden

FS19 server info http://des-clan.nl

• coldasice
Vandaag is er weer een mooie aanbieding voor de WORX SO500i voor 449....ik zou geen dag wachten want de vorige keer duurde dit maar een dagje ofzo...

https://www.amazon.de/Wor...3&creativeASIN=B06WWRPVTQ

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Er zijn 200+ reviews en de top rated is een hele goede met uitgebreide uitleg, foto's en een filmpje. Ook wel terecht is zijn opmerking dat de 1-ster reviews vaak niet eens de handleiding kunnen lezen.

[Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 05-10-2018 16:03]

• NiGeLaToR
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 00:23:
Thanx, besteld. Scheelt even 250 euro met Praxis. :X
@coldasice nog steeds in de angebot.. ook maar (blind) besteld :+ wat kan er mis gaan?

Kleine voetnoot bij de bestelling: levering over 1 tot 2 maanden. Heb je de jouwe al binnen @Señor Sjon of komt die ook met kerst? :9

Heb 2 grasveldjes die niet aan elkaar zijn, dus ga hem opstellen bij veld 1 en paar keer per week zelf loslaten op veld 2. Om nu 2 robots te kopen is ook zo wat. Heb op veld twee op 2 meter na een volledige omheining, dus daar is draad niet eens nodig als ik voor die 2 meter een randje maak.

[Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-10-2018 09:33]

• NiGeLaToR
@Cobb heb je hier een linkje van? Kan via google niet zoveel vinden. Ja egeltjes die worden platgemaaid, das ook wat.

Maargoed, prima punt, zal 's kijken wat er gebeurt als je er aan gaat lopen rommelen. Das mijn zoontje wel toevertrouwd namelijk.

[Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-10-2018 21:23]

• MrFl0ppY
De Worx blokkeert direct zodra hij opgetild wordt. Echter, waar ik wel van schrok, was toen mijn zoon (2,5) ineens zijn voet uitstak en de maaier er gewoon overheen reed... Gelukkig was dit aan de "goede" kant maar toen dacht ik wel "ik moet wat voorzichtiger zijn!". Want hoewel de maaier praktisch nooit rijdt als de kinderen thuis/buiten zijn komt het toch wel eens voor als er op de normale tijden niet is gemaaid. En ze kunnen er heel lang afblijven maar dan ineens wordt het toch te interessant voor die mannen en gaan ze er achteraan of raken ze 'm aan.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Op papa's gadgets staat een Do Not Touch embargo en daar zijn ze van jongs af aan mee opgegroeid. :P

• Artbij
MrFl0ppY schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:08:
De Worx blokkeert direct zodra hij opgetild wordt. Echter, waar ik wel van schrok, was toen mijn zoon (2,5) ineens zijn voet uitstak en de maaier er gewoon overheen reed... Gelukkig was dit aan de "goede" kant maar toen dacht ik wel "ik moet wat voorzichtiger zijn!". Want hoewel de maaier praktisch nooit rijdt als de kinderen thuis/buiten zijn komt het toch wel eens voor als er op de normale tijden niet is gemaaid. En ze kunnen er heel lang afblijven maar dan ineens wordt het toch te interessant voor die mannen en gaan ze er achteraan op raken ze 'm aan.
Die worxen zijn echt sterk. Ze rijden zo over kinderen heen. Ik laat die van mij alleen maaien als we niet op het gras spelen.

Met gestrekt been.

• Napalm
  • Laatst online: 28-07 19:15
coldasice schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:47:
Vandaag is er weer een mooie aanbieding voor de WORX SO500i voor 449....ik zou geen dag wachten want de vorige keer duurde dit maar een dagje ofzo...

https://www.amazon.de/Wor...3&creativeASIN=B06WWRPVTQ
Vandaag besteld, verwachte bezorging tussen 27/10 en 5/11. Dat is te overzien.

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

• Carboy54
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22:01
Ook mijn Landroid van Amazon is sneller dan verwacht aangekomen. Mijn Lidl robotmaaier is inmiddels weer terug en gecrediteerd omdat hij niet in staat is meerdere zone's te maaien. Maar wat een fraaie maaier voor slechts 50 euro meer dan de Lidl maaier en met veel interessante opties. Ook maait hij de kantjes haarfijn. Top product voor deze prijs. Nu nog maandjes wachten voordat het gras weer gaat groeien. :-)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat komt allemaal wel de laatste pagina langs eigenlijk? Waarom denk je dat iedereen de Worx haalt?

1) de maaier heeft een corridor nodig van >1 meter breed
2) denk het niet
3) driewerf ja. Zeker met de amazon prijs beste bang/buck. Wel binnen 30 dagen registreren voor een derde jaar garantie.

• NiGeLaToR
Heb m'n Landroid vanavond voorzien van een camo wrap.
Oke, dat wrappen moet ik nog een paar keer oefenen voor dat dit beter gaat, maar het resultaat is evengoed grappig voor 'n eerste keer. Het doel is bereikt: hij mocht wel wat minder opvallen vanaf de straat. Oranje is geen goede schutkleur.

http://i64.tinypic.com/10zpqoj.jpg

Diverse wrap folies kosten een paar euro bij de vrienden van Ali.

[Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-11-2018 22:37]

• Grolsch
Ik had mijn Robomow ff bij de dealer gebracht voor een beurtje na bijna 2 jaar lang maaien.
Even nagekeken, nieuwe software erin en goed schoon laten maken.

Loop ik die winkel binnen, zie ik die monteur de Robomow oppakken aan die rode stopbalk.
Ik wring mij al 2 jaar in allerlei bochten om de robotmaaier op te tillen (Met altijd smerige vingers en kleren tot gevolg) blijkt dat je die balk uit kunt trekken zodat je een hendel hebt om de robot op te tillen 8)7 8)7 8)7

Ik had echt een "WTF" momentje, dit had ik 2 jaar eerder moeten weten _O- _O-

• Grolsch
Ik doe de 2e, opladen, schoonmaken zekering eruit en binnen neer zetten.

De "officiële" robomow link geeft dat ook aan, je bovenste linkje komt uit België :+

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 01:11
Rgerr schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:56:
Die van mij maaien niet echt egaal, iemand suggesties wat ik er aan kan doen?

http://i64.tinypic.com/2h72sub.jpg
Dit is misschien een oplossing >:)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• sebastiaan3
Staan er boompaaltjes bij? Zo ja, plankjes van paal naar paal schroeven en klaar. Of gewoon zo laten. Doe ik ook bij drie verse boompjes met stamdiameter 15 ongeveer. De fruitbomen die er nu drie jaar staan worden ook gewoon door Bob aangereden en die hebben er echt geen last van.

Vaak ben je te bang ;-) of hoe je dat ook zegt op z'n Twents.

• Rimco
  • Laatst online: 31-07 12:48

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ThunderStorm schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:43:
Afgelopen najaar een Landroid op de kop getikt bij een Amazon aanbieding. Hij heeft 1 testrondje op het gras gemaakt, maar is daarna in de berging verdwenen. Met het voorjaar in het vooruitschiet ben ik al aan het bedenken hoe ik de maaier ga installeren. Ik moet voor het tweede grasveldje een stuk perimeterdraad onder het terras doorleggen. Nu gaat dat volgens tips van jullie goed onder de betontegels, maar gaat dit ook goed onder de betonbandjes tussen gras en tegels. Deze zijn waarschijnlijk een cm of 20 diep.

Gaan jullie met de perimeterdraad gewoon onder bandjes door of boren jullie in dat geval een gaatje door het bandje op de hoogte van de tegels? Laatste kan wel, maar is logischerwijs veel meer werk dan even onder het bandje doortrekken en dan weer omhoog. Breedte van zo’n bandje is maar een cm of 4/5.

Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.

Op naar de zomer! :)
Heb hier de kabel van de Landroid ook bij de rand van een terras onder de bandjes liggen, 20cm diep zonder problemen. Landroid specificaties geven een maximum diepte van 50cm aan, nooit geprobeerd, maar bijna halverwege werkt dus inderdaad.

(Ik zou wel de kabel niet te abrupt omhoog of naar beneden laten gaan, maar iets geleidelijker. Het magnetisch veld zou op die plek anders verstoord kunnen raken. Ik heb het hier onder een hoek van 45 graden naar de band toe lopen ongeveer.)

[Voor 8% gewijzigd door Rimco op 17-02-2019 00:15]

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Je kan de kabel inderdaad ook stuk voor stuk plaatsen zolang de volgende meters maar niet in de buurt liggen (en je moet wel allebei de uiteinden van de kabel aansluiten). Paar meter afrollen, met een boog terug is prima (moet wel linksom terug). Vandaar zeg ik ook om de draad gewoon met een paar pennen even rondom te leggen (met voldoende speling) om dan meter voor meter met meer pennen strak te leggen.

Wil je zo min mogelijk overgeslagen plekken hebben kan ik je nu al vertellen dat je bij 90 graden binnenbochten redelijk wat speling met de draad nodig hebt. Als je dat niet doet zal de robot gewoon de bocht afsnijden. Door een halve cirkel nog dichter bij de rand te plaatsen kan je heb precies de hoek in sturen (zolang de robot maar de ruimte heeft om dat te doen).

Direct na het station bij het terras zou ik dus adviseren om de robot iets langer rechtdoor te laten gaan, het terras op, om daarna weer terug het gras op te rijden. Op die manier zal de hoek ook goed gemaaid worden. Heel simpel gezien moet je de draad leggen waar je het neuswieltje wilt hebben, wat in bochten dus anders is dan de handleiding aangeeft. Door dit stap voor stap te testen met [START][HOME][OK] kan je dit heel makkelijk doen.

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• sebastiaan3
Nou, dat maaien met vers geslepen robomow messen ging dus prima, tot onze Bob een rondzwervende mollenklem tegen kwam. Klem-Bob: 1-0.

Nu dus een krom mes met een afgebroken bevestigingsclip en onbalans.....

Iemand ervaring met (op het oog) imitatie messen zoals deze: https://www.ebay.de/itm/2...1c94e1:g:22IAAOSwPEhcW~Hi

• Grolsch
@Timple Ik heb een soort afsluitbaar luik gemaakt in ons hek, zie onderstaande foto:

Vandaag ga ik de kabels ff verleggen i.v.m. de nieuwe bomen etc. :P
Ook ga ik proberen het basisstation in m'n hokje te krijgen, eens kijken of dat gaat lukken :P

• Grolsch
Timple schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:37:
@Grolsch Dien je nu telkens zelf het luik open te maken dan?
Want indien de robot deze zelf open krijgt door te duwen, lukt de hond dat ook wel denk ik.

En waarom zit er daar eigenlijk een hek als je er gewoon omheen kan? :+
Omdat daar links een poorthek zit die ik dicht kan doen.
Ik moet inderdaad het luik zelf open of dicht doen.

Onze eigen kinderen weten donders goed dat ze niet voor aan straat mogen komen, en die lopen dus al vrij rond het huis (2 en 4), als we visite hebben gaat het luik dicht.

Zojuist het basisstation onder het afdak gezet, en het draad achter verlegd, hij loopt weer als een zonnetje :P

https://streamable.com/gtyu1

[Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2019 13:21]

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@GAEvakYD: Ik denk dat je het verkeerde stukje van de handleiding hebt gebruikt ;) 2 kabels strak tegen elkaar aan gebruik je alleen om de kabel binnen je grasveld naar een obstakel te leiden. Je kan dan de kabel daar naartoe krijgen zonder dat de robot hier last van heeft. Wat er namelijk gebeurt als je 2 kabels naast elkaar legt in tegenovergestelde richting is dat het signaal zichzelf zal elimineren. Zoals je merkt merkt de robot niets van zo'n stukje kabel. Op deze manier kan je ook willekeurig ergens een stuk reserve kabel neerleggen, zolang het maar haaks loopt vanaf de grensdraad strak naast elkaar heen en weer.

Om je probleem op te lossen heb je 2 opties:
1. Zoals ook ergens in de handleiding staat kan je een doorgang maken door minimaal 1 meter tussen de kabels te houden. 50+50cm is namelijk de afstand waarop de 2 kabels elkaar niet meer storen. Als de landroid dan toevallig op deze doorgang komt zal hij er door heen kunnen rijden. Je kan ook instellen dat de robot op het kleine veld begint, maar je hebt geen garantie dat de robot hier zal blijven. De doorgang wordt gezien als een stuk van zijn gebied waar hij onbelemmerd heen en weer zal rijden.

2. Gezien jouw layout adviseer ik iets anders: Ik zou het complete pad bij het werkgebied betrekken. Dus bijna direct na de paal rechtsaf om dan rond het 2e veld te gaan en aan de andere kant rechtdoor over het pad heen.

Ik denk dat de tweede een betere optie is dan de eerste omdat in het eerste geval je verschil zal gaan zien tussen het stuk waar de landroid langs de kant rijdt en het gedeelte waar hij over heen rijdt. Het is mooier als alles 1 geheel is. Daarnaast is het geen probleem voor de robot om over het pad heen te rijden, waarbij een brede doorgang zelf beter is om alles even veel te maaien zonder zones. Het pad zal er ook weinig last van hebben op een klein beetje verloren gras na misschien.

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:50
GAEvakYD schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:53:
[...]

Check, dan ga ik morgen idd het spul maar eens dieper leggen. Met een buisje of met schop erin, even voor en achter wrikken, draadje erin. Ik heb helaas niet van de waterdichte connectors. Ik wilde een klein kroonsteentje gebruiken en die voorzien van een dikke laag tape er omheen. :X :X :X Is dit prima of toch echt heel sterk af te raden. Indien af te raden, worden die waterdichte connectors ergens in bouwwinkel of wat verkocht?
Draadjes afstrippen, in elkaar draaien en kripkous erover. Zo heb ik dat hier ook gedaan.
Ligt al een jaar zo, dus dat gaat prima.

De Worx is hier sinds afgelopen weekend ook weer aan het werk.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True