Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 20:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Robotmaaiers beginnen langzaam steeds meer gazons te veroveren. Tijd dus voor een topic! :)

Hoe werkt een robotmaaier?

Mijn ervaring beperkt zich tot de derde generatie Automowers van Husqvarna. Deze werken net zoals de meeste robotmaaiers binnen een begrenzingsdraid, die via een kabellegger op enkele centimeters onder de grasmat wordt gelegd of met haken op de grasmat wordt bevestigd. Naast de buitenranden van het grasveld worden ook eilanden waarin zich bijvoorbeeld bomen bevinden afgezet met een begrenzingsdraad. De Automowers werken daarnaast met een begeleidingsdraad om de robot vanaf zijn laadstation naar een bepaald startpunt te dirigeren. De robot volgt de begeleidingsdraad tot een ingesteld aantal meters. Afhankelijk van het type robotmaaier kunnen er meerdere begeleidingsdraden en meerdere startpunten op dezelfde begeleidingsdraad ingesteld worden.

Als de robot zijn accu heeft leeggemaaid keert hij terug naar het laadstation door de begrenzingsdraad te volgen of de begeleidingsdraad op te zoeken.

De Automowers van Husqvarna gebruiken lichte messen die vergelijkbaar zijn met wat er onder een stevig Stanleymes zitten. Hiermee wordt het gras in feite afgesneden ipv gekneusd. Er zijn ook robotmaaiers die zwaardere stalen messen gebruiken die wat meer vergelijkbaar zijn met wat er onder een duwmaaier gebruikt wordt.

Wat zijn de voordelen van een robotmaaier:

- Tijdsbesparing: een robotmaaier doet zelfstandig zijn werk. Je hoeft alleen maar eventueel de randen langs borders te maaien. Dat hoeft niet elke week maar kan ook eens in twee weken afhankelijk van hoe strak je je gazon wil hebben.

- Meer vrijheid: je hoeft er geen rekening meer mee te houden dat je elke x dagen binnen een bepaald timeframe moet maaien. Vooral bij grotere oppervlaktes kan het maaien veel tijd kosten en dat moet allemaal wel in je planning passen.

- Altijd een kortgemaaid gazon. Bij handmatig maaien heb je twee dagen een mooi vlak gazon en daarna kijk je tegen een te hoog of ongelijkmatig gazon tot je de grasmaaier weer tevoorschijn haalt. Een robot maait elke dag en kan ook prima zijn werk doen in de nacht en bij regen, zodat je overdag altijd een strak gazon hebt.

- Kostenbesparing: de total costs of ownership van een robotmaaier kunnen lager zijn dan van een zitmaaier. Er kan immers veel minder kapot. De onderhoudskosten van een robotmaaier zijn ongeveer 125-150 euro per jaar (opgave van Husqvarna-dealer). Als je ook arbeidskosten rekent voor je eigen tijd of de tijd die een tuinman besteedt aan grasmaaien kunnen robots goedkoper zijn dan zelf maaien. Daarnaast bespaar je op energiekosten, die bij een elektrische robotmaaier veel lager zijn dan wanneer je maaier op benzine of diesel loopt.

- Het gras wordt onzichtbaar gemulcht waardoor voedingsstoffen terugkomen in de bodem en het bodemleven wordt gestimuleerd. Vergeleken met gras opvangen hoef je geen gras af te voeren en minder te bemesten. Vergeleken met mulchen met een duw- of zitmaaier bespaar je vooral veel tijd. Normaal gesproken zou je in een groeizame periode dan twee keer per week moeten maaien terwijl je met een robot vanaf je loungeset kunt toekijken hoe de robot zijn werk doet.

- Geen zware machines op de grasmat, dus geen bodemverdichting en kale plekken door uitsmering als de zitmaaier tractie verliest, bijvoorbeeld in een bocht op een natte helling.

- Extreem stil: een goede robotmaaier maakt bijna geen geluid, dit in tegenstelling tot de meeste gemotoriseerde duw- en zitmaaiers.

Wat zijn de nadelen?

- Robotmaaiers zijn ongeschikt voor complexe tuinen met veel kleine grasveldjes die slecht toegankelijk zijn voor de robot, bijvoorbeeld omdat ze verbonden zijn via grindpaden. Een robot kan alleen vlakke en vaste verharding zoals bestrating oversteken en moet daarbij niet gehinderd worden door objecten die potentieel in de weg staan zoals auto's op een oprit. Smalle doorgangen kunnen een probleem zijn voor een robotmaaier. De slimmere modellen kunnen met behulp van een begeleidingsdraad door passages van ongeveer een meter.

- Robotmaaiers hebben een stevige aanschafprijs. De prijzen beginnen bij zo'n 1000 euro maar voor een serieus exemplaar ga je snel richting de 2500 euro. Reken je niet rijk met de capaciteit die de fabrikanten voorspiegelen. Het is verstandig om overcapaciteit heeft zodat de robot niet 24 uur per dag moet rijden of opladen en je wat reserve achter de hand hebt als de grasmaaier om wat voor reden dan ook een paar dagen niet heeft kunnen rijden.

- Mogelijk moeten er aanpassen in je tuin gedaan worden om een robot te kunnen laten draaien, bijvoorbeeld verbreden van corridors en aanleggen van verharding. Ook het aanleggen van begrenzings- en begeleidingsdraden onder verharding zoals bestrating en het aanleggen van eventuele extra buitenstopcontacten bij de laadstations kan tijd en/of geld kosten.

- Robotmaaiers zijn niet geschikt om lang gras af te maaien. Het zijn 'korthouders'.

- Een robotmaaier heeft een laag werktempo. Dit compenseert hij door vaak te rijden. Net als bij een robotstofzuiger moet je zorgen voor een opgeruimd werkgebied. Als er vaak objecten op het gazon worden achtergelaten, bijvoorbeeld speelgoed van kinderen, kan dat onhandig zijn.

- De meeste robotmaaiers zijn niet in staat om de randen van het gazon te maaien. Je zult dus randjes moeten blijven maaien wat tijd kost en waarvoor je een machine nodig hebt.

- Domme robotmaaiers kunnen tramsporen in het gazon veroorzaken omdat ze altijd op exact dezelfde plek langs de begrenzings- of begeleidingsdraad rijden.

- Robotmaaiers zijn potentieel diefstalgevoelig, hoewel de fabrikanten wel maatregelen hebben genomen om de diefstal van robotmaaiers te ontmoedigen. De Automowers van Husqvarna zijn beveiligd met een pincode. De robot kan ingesteld worden om een alarm te geven als hij wordt opgetild tot de juiste pincode is ingevoerd. Na drie keer fout invoeren gaat de maaier op slot en kan hij alleen unlockt worden door een code op te vragen bij Husvarna. Die geven geen code af als de robot als gestolen is opgegeven.

[Voor 4% gewijzigd door Femme op 05-08-2015 10:25]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Ed66 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:27:
Wat zijn de ervaringen m.b.t. verticuteren? Ik heb zo'n 500 m2 gazon te onderhouden met nogal wat perkjes en dan lijkt me zo'n leidraadgebaseerd systeem niet zo frees-vriendelijk.
Ik heb de begrenzings- en begeleidingsdraad laten aanleggen door de dealer zodat ik mijn tijd kon besteden aan het aanpassen van het straatwerk. De dealer heeft de meeste draad met een kabellegger op 5-10cm onder de oppervlakte in de grond gelegd. In bochten ligt de draad op het gras. Op een gegeven moment zal dat wel in de grasmat verdwijnen maar het lijkt me niet verstandig om er met zo'n verticuteerfrees overheen te gaan.

Voor het verticuteren gebruikte ik een verticuteerhark voor achter de zitmaaier. Die lijken mij een stuk vriendelijker voor eventuele draad die op de grasmat ligt. Ik heb mijn zitmaaier verkocht dus ik heb geen ervaring hoe het werkt icm de begrenzings- en begeleidingsdraden voor de robots.

Al het goed is zou er wel minder mos moeten ontstaan. Met een zitmaaier of een duwmaaier heb je nog wel eens dat er kale plekken in de hoeken ontstaan als de grasmaaier bijvoorbeeld met een wiel een border in rijdt en het maaidek de grasmat afschraapt. Vaak krijg je er dan mos voor in de plaats. Je hebt ook mensen die de gewoonte hebben om hun gazon extreem kort af te maaien waardoor het gevoelig is voor mosgroei en snel uitdroogt. Een robotmaaier zal het gras nooit te kort afmaaien.

Een robotmaaier maait vaak en mulcht daardoor erg fijn. Je hebt daardoor nauwelijks last van vervilting die losgetrokken moet worden met een verticuteerhark. Dus sowieso is er minder werk voor een verticuteerhark/machine.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb acht jaar gemaaid met een Walker MD-GHS zero turn maaier met 21pk dieselmotor. Erg fijne machine vanwege de wendbaarheid en het overzicht, maar ook duur in onderhoud. Hij was inmiddels 15 jaar oud en had bijna 1100 uur gelopen. Ik was zo'n 400 tot 900 euro aan onderhoud en reparaties per jaar kwijt. Ik liet wel alles doen wegens tijdgebrek. Ander nadeel was dat ik in het weekend drie tot vier uur bezig was met maaien en in de groeizame periode ook nog een mannetje doordeweeks moest laten maaien. Dit jaar heb ik maar eens de rekensom gemaakt en geconcludeerd dat robots op een termijn van twee tot drie jaar goedkoper zijn. Wat ook meespeelt is dat ik hier een deel van het huis verhuur als recreatieappartement. Automatisch gemaaid gras is weer een ding minder om je zorgen om te moeten maken.

Na wat rondgekeken op internet heb ik toch maar besloten om de robotmaaiers lokaal te bestellen bij een bedrijf in bos- & tuinmachines die ook meteen de aanleg konden doen. Zonder kabellegger gaat er gewoon teveel tijd in zitten. Ik moest ook zelf wat bestrating aanpassen en mantelbuizen onder bestrating leggen, waar meer werk in gaat zitten dan draden laten leggen in het gras.

Inmiddels heb ik naar volle tevredenheid twee Husqvarna's Automower 320 draaien. In de voortuin heb ik een kleinere Automower 308 waar ik helaas minder gelukkig mee ben. De 308 met drie kleinere stukjes maaien maar blijkt er eigenlijk niet geschikt voor. Het apparaat is softwarematig gehandicapt waardoor ik niet nauwkeurig kan instellen hoe vaak hij op welk punt op de begeleidingsdraad moet starten. Je kunt maar twee startpunten kiezen en in plaats van een percentage kun je slechts kiezen uit nooit, zelden, middel, vaak en altijd om de frequentie te bepalen. Ook start op plekken waar hij niet hoort te starten en wil hij maar zo'n 18 uur per dag werken. Het komt erop neer dat één veldje wordt platgereden, één veldje redelijk ok is en het derde veldje ongelijkmatig wordt gemaaid. Door de geringe breedte van het machientje laat hij ook veel sporen achter en rijdt hij sowieso het gras platter. Nog een ander groot probleem is dat hij een tramlijn in mijn gazon rijdt langs de begeleidingsdraad omdat de machine altijd op exacte gelijke afstand de begeleidingsdraad volgt. Ik hoop nog tot een oplossing te komen met de dealer en Husqvarna. Ik wil een 310, die wel nauwkeurig ingesteld kan worden, breder is en de begeleidingsdraad op variabele afstand kan volgen.

De 320 doet gewoon goed zijn werk. Het gras is altijd mooi kort. Per week ben ik twee minuten bezig met schoonmaken van de robots per robot, aanzienlijk minder werk dan wat het schoonmaken van een maaidek kost. Er blijft nauwelijks gras onder de robot plakken.

De randen, berm en paar kleine stukken langs de oprit maai ik met een duwmaaier of met de trekker, maar dat hoeft niet meer elke week zodat ik nu per week nog maar drie kwartier kwijt ben aan maaien (inclusief berm langs de weg). Ik merk goed dat ik productiever ben in het weekend en meer vrijheid heb voor sociale uitstapjes.

[Voor 6% gewijzigd door Femme op 12-08-2015 10:45]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Timple schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:58:
[...]

En hoe bevallen de maaiers nog na een half jaar? Ben je nog veel zelf aan het maaien (ok, het is natuurlijk ook winter geweest, stoppen ze dan?)?
Ik heb mijn robots halverwege december uit bedrijf gehaald. Normaal gesproken stop ik eind november met maaien, maar het najaar van 2015 was uitzonderlijk warm. Het zelf maaien beperkt zich tot de kantjes maaien met de duwmaaier en het maaien van wat paden en smalle stroken langs de oprit. Ook doe ik de berm met een cirkelmaaier achter de tuinbouwtrekker. Kanten maaien kan om de week.

De herfstschoonmaak kostte wel wat meer tijd dan maaien met een zitmaaier. Ik had voorheen een zitmaaier met opvang en maaidekken voor opvang en mulch. Eind oktober ging het opvangmaaidek er onder en werd het blad opgevangen bij het maaien. Afgelopen najaar moest ik drie keer alles schoonblazen met een bladblazer (kost ook weer 700 euro).

Binnenkort ga ik gras eerst even met de duwmaaier en de trekker maaien en dan mogen de robots er weer op.
quote:
Zelf ben ik me momenteel aan het orienteren. Ik heb ongeveer 1500m2 aan gras verdeeld over 3 veldjes verbonden door een pad. Heb jij het gevoel dat 1 zon 320 exemplaar dit allemaal bij zou kunnen houden en toch elke keer de weg naar het basisstation weet te vinden?
Qua oppervlakte kan een 320 wel 1500 vierkante meter aan. De beperking zit 'm in de complexiteit van de tuin. Mijn 320 moet zo'n 70 meter rijden tussen twee velden met verschillende bochten in het parcours en heeft daar geen moeite mee. Heel af en toe komt het voor dat de machine met een wiel in een border rijdt (vrij groot hoogteverschil) en dat stopt met werken omdat hij vindt dat hij buiten de begrenzingsdraad is gekomen. Dit is ook een kwestie van de begrenzingsdraad op de juiste plekken of de maximale afstand bijstellen die de robot over de begrenzingsdraad mag rijden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Timple schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:04:
[...]

Dat is een goeie, ik heb nog geen maaier, dus zo te horen moet ik er nu twee aanschaffen (robot + duwmaaier), dat is waarschijnlijke wel weer duurder dan 1 zitmaaier.
Je hebt sowieso een maaier nodig voor de kanten. Ik heb zelf een simpel benzinemaaiertje. Als de afstand niet te groot is kun je ook op spierkracht maaien met een handmaaier. Je wilt wel de wielen onafhankelijk in hoogte kunnen verstellen als er een groot niveauverschil is tussen de border en het gazon.
quote:
Hoe weet de 320 in welk veldje hij zich bevind? Ik neem aan dat jou lader zich maar in 1 veldje bevind. Of rijd hij gewoon 400 meter langs de draad af totdat ie z'n lader heeft gevonden?
De robot rijdt vanaf zijn laadstation langs een begeleidingsdraad door de corridor naar de velden die hij moet maaien. Je kunt instellen op welke afstand hij van het laadstation met welke waarschijnlijkheid moet starten. Je kunt geloof ik drie startpunten instellen. Op de 330X kun je twee begeleidingsdraden aansluiten zodat nog complexere tuinen gemaaid kunnen worden. Je legt dus een begrenzingsdraad aan die het gebied afbakent waarin de robot mag rijden en binnen de begrenzingsdraad kun je gebruikmaken van een begeleidingsdraad om de robot te helpen om zijn laadstation terug te vinden en op het gewenste startpunt te komen.

Als je een robot zonder begeleidingsdraad door een smalle corridor laat rijden schiet dat voor geen meter op (hij rijdt telkens tegen de begrenzingsdraad en zal draaien) en zal hij vaak niet door de corridor komen. De betere Husqvarna's hebben wel corridor-herkenning. De 320 gaat zonder begeleiding echter toch kriskras door een corridor van zo'n 1,20 meter.

Ik heb ook een 308 voor drie kleinere veldjes maar deze krijgt het niet voor elkaar om de begeleidingsdraad goed te volgen. De 320 heeft er nooit problemen mee.

[Voor 18% gewijzigd door Femme op 21-03-2016 16:54]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Gaitman schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:22:

Maar ik heb een ander vraagje. Hoe vaak en wanneer laten jullie de maaier maaien? Ik heb de maaier nu dagelijks op savonds tussen 22:00 en 23:30 staan. Dit doe ik omdat dan snachts het gras nog weer vochtig kan worden door eventuele dauw/vocht wat het gras weer ten goede moet komen. Ik heb ook gelezen dat het goed zou zijn als het gras twee dagen rust krijgt tussendoor. Daarom denk ik erover om de maaier nu in te stellen op Maandag, Woensdag en Vrijdag. Dan zit er in het weekend zelfs bijna drie dagen tussen.

Dus hoe vaak en wanneer laten jullie de maaier maaien?
Dagelijks maar anderhalf uur maaien vind ik wel erg kort. Heb je erg klein gazon?

Hier maaien de Automower's 320 zo'n tien tot twaalf uur per dag (tussendoor opladen zit hier ook bij), elke dag van de week. Ze beginnen 's avonds rond 20.30u en gaan door tot 7.00u of 10.00u in de ochtend zodat de robots hun werk zo onzichtbaar mogelijk doen. Op zich zou ik wel een rustdag kunnen instellen.

De 308 rijdt zestien uur per dag en kan zijn werkgebied niet kort houden, vooral omdat het een dom apparaat. Vanmorgen zat ie vast op twee meter voor zijn laadstation omdat hij zich had ingegraven in het tramspoor dat hij op de begeleidingsdraad heeft gecreeërd. Er was een kuiltje in het spoor gekomen en de wielen bleven slippen. Qua tractie is dit apparaat waardeloos, hij heeft ook snel moeite om de bestrating te komen en dan graaft zich daar weer in door een kuil in het tramspoor te graven. De 320's hebben achterwielaandrijving en dus ook meer gewicht op de aangedreven wielen als ze omhoog de bestrating op moeten.

De dealer ziet het nu gelukkig zelf ook in dat de 308 prutswerk levert. Ik krijg een aanbieding voor een 310 of 315.

Eén van de 320's is er overigens vorige week mee opgehouden. Na het verlaten van het laadstation gaf hij de melding dat hij zich buiten de begrenzingsdraad bevond. Volgens de dealer had de printplaat waterschade. Dit vind ik nogal minder aangezien de robot niet door een plas water gereden kan zijn en blijkbaar de hevige regenval van de afgelopen tijd ervoor kan zorgen dat de printplaat nat worden. Inmiddels heb ik weer een werkende robot terug, nu een 320 met de internals van de nieuwe 420 :) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb gisteren de 308 vervangen door een nieuwe 310. De dealer (Rouwenhorst in Barchem) was het er ook mee eens dat de 308 ongeschikt was voor de job. De 310 kon ik krijgen voor het prijsverschil en wat korting op de reparatie van de 320, die een natte printplaat had.

De 310 doet zijn werk tot nu voorbeeldig. Hoe raakt de begeleidingsdraad niet kwijt, slingert er op variabele afstand overheen om spoorvorming te voorkomen, is ook een stuk sneller en heeft geen moeite om een helling te nemen. Qua layout is het apparaat vergelijkbaar met een 320/330/420/430 alleen dan wat kleiner uitgevoerd.

Dat de 320 stuk ging valt me wel flink tegen. Ik had gehoopt op veel minder onderhoudskosten vergeleken met de 17 jaar oude Walker zero turn diesel zitmaaier die ik had, maar ik ben nu in het tweede jaar al weer 375 euro kwijt aan reparaties. Ik weet zeker dat de 320 niet door een plas water gereden kan zijn dus blijkbaar is het één van de recente hoosbuien geweest die voor waterschade aan de printplaat heeft gezorgd. Bij zware regenval moet je je robots dus binnen halen of afdekken. Waterschade wordt door Husqvarna niet vergoed onder de garantie. Wellicht toch maar de Auto Connect-modules laten inbouwen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
geert simoens schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:14:
Breng straks mijn RM200 naar containerpark...
Redenen:
Veel te vaak en veel te dure hertellingskosten. Herstelling duurt minstens 6 weken. Bedrijfszekerheid dus 0/10
Maakt veel lawaai, klachten buren.
laadstation is brol. Toestel keert bijna nooit automatisch naar station.
Resultaat is niet vergelijkbaar met doodgewoon goedkoop conventioneel maaiertje.
Bezint voor je beslist...
Ik heb mijn dure les intussen geleerd...
Nieuwere modellen zijn blijkbaar niet beter zo te lezen her en der.
Jammer dat je Robomow RM200 blijkbaar niet heeft gebracht wat je er van verwacht had.

Over mijn Husqvarna's ben ik wel redelijk tevreden nu de Automower 308 is vervangen door een 310. Dat één 320 stuk ging vanwege waterschade was wel een grote domper.

Bij één van de 320's heb ik het probleem dat hij niet altijd meer goed wil docken omdat hij geen contact maakt met de + en - pool op het laadstation. Is op te lossen door een steen op het laadstation te leggen.

De machines doen redelijk zelfstandig hun werk. Er wil er nog wel eens eentje in een border terechtkomen waar hij dan niet meer uitkomt.

Voorheen was ik 600-1000 euro per jaar kwijt aan onderhoud en reparatie van een (wat oudere) zero turn zitmaaier. De onderhoudskosten van de robots zijn vooralsnog minder. De besparing in tijd is enorm.

De service van de dealer (Rouwenhorst in Barchem) is uitstekend. De defecte 320 werd snel gerepareerd en toen er een breuk zat in een begrenzingsdraad waren ze er ook snel bij om deze op te sporen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
PCJR schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:29:
Ik mis nog wat in de startpost.

Door het niet afvoeren van gras zal de grond zuur/zuurder worden. Dat is week lekker voor mos en onkruid is me verteld. Dus je zult regelmatig/een stuk vaker/meer moeten strooien met kalk of groenkalk.

Iemand die hier meer van weet ? :)
Ik kan er niet zoveel over vinden behalve dat onverteerde plantenresten in de bodem stikstof en zuurstof kunnen opnemen bij de omzetting. Dat is echter geen probleem bij mulch dat op het grasveld ligt.

Als je niet mulcht moet je sowieso veel meer mest opbrengen om te voorkomen dat je je gazon verschraalt. Bij een conventionele grasmaaier kan mulchen er voor zorgen dat er vervilting optreedt vanwege een te dikke mulchlaag. Daar heb je bij een robotmaaier geen last van omdat ie per maaibeurt maar een paar millimeter van de grasspriet afsnijdt in plaats van centimeters tegelijkertijd.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Léon 2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:19:
Ook wij overwegen een robotgrasmaaier.

Hoe kun je het beste problemen (na een aantal jaar) met begrenzingsdraad oplossen.
Idee van Blitzkrieg sprak me wel aan om tyleenslangen te gebruiken.
Iemand andere ideeën?

Waarom kun ik trouwen niet gewoon een gepantserde grondkabel gebruiken?
Grondkabel is erg duur en tyleenslang is ook niet goedkoop. Bovendien moet je het ingraven terwijl een dunne begrenzingsdraad met behulp van een kabellegger onder de zode gelegd kan worden.

Het kan gebeuren dat je de draad een keer doorsteekt met een spade. Als je weet waar het gebeurd dan heb je met een soldeerbout, krimkous en verfbrander in een kwartier de draadjes weer aan elkaar. Als de plek van de breuk niet bekend is kun je de lokale specialist in tuinmachines erbij halen om de breuk op te sporen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Boy schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:24:
[...]

Dat is ook weer zo.

Maar wat ook is, is dat ik moet zorgen dat alle spullen van het gras zijn (kinderen laten wel eens wat slingeren), het trapje van de trampoline moet ik even intrekken en als het regent wil ik niet dat hij maait (deze heeft geen regensensor)
Mijn Automowers maaien gewoon in de regen, is geen probleem tenzij er een enorme windhoos plaatsvindt.

In één veld heb ik een kuil waar ik wel voor moet opletten omdat er bij veel regenval water in kan gaan staan. Robonect.de heeft tegenwoordig ook modules voor vierwielige Automowers zoals de 320 en 310. Als het een beetje betaalbaar is ga ik mijn robots voorzien van een wifi-module zodat ik ze kan besturen vanuit het domoticasysteem. Dan kan ik de tuinberegening ook weer automatiseren (popupsproeiers en robotmaaiers gaan niet samen).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Boy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:55:
[...]

Ik had gelezen dat het afgeraden werd om te maaien als het regent, maar het maakt dus niet uit? Goed om te weten!
Dit is wat Husqvarna er over zegt in hun faq:
quote:
Ja, de Automower® kan onder alle weersomstandigheden grasmaaien en dus ook als het regent. Het is echter wel raadzaam om de maaier binnen te halen bij uitzonderlijk slechte weersomstandigheden, zoals stortregens en storm.
Hoe het bij andere merken zit weet ik niet.

Mijn Automowers werken prima in de regen. Hooguit kan het voorkomen dat ze minder grip hebben en moeite krijgen om gladde hellingen op te komen. Ze raken niet verstopt door nat gras (wat normaal gesproken wel een drama is met een zitmaaier).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Grolsch schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:23:
Ik ben ook op zoek naar een robotmaaier.

Het zal gaan om +- 1000m2 gras

Nu wordt ik in eerste instantie het meeste enthousiast van de robomow als ik op internet kijk.

De Husqvarna's vind ik eigenlijk maar lomp duur in vergelijking met de robomow, maar misschien zie ik iets over het hoofd :?
Het hangt een beetje af van de capaciteit bij welke fabrikant je de minste euro's per vierkante meter te maaien oppervlak betaalt (prijzen van 123robot.nl):

Husqvarna Automower 105 (600 m²): € 1.199,00
Robomow RC304 Pro (400 m²): € 1.049,00

Husqvarna Automower 310 (±1000m² ±20%): € 1.699,00
Husqvarna Automower 315 (±1500m² ±20%): € 1.799,00
Robomow RC312 Pro S: (1200m²): 1.549,00

Husqvarna Automower 420 (2200m²): € 2.299,00
Robomow RS625u (2500m²): € 2.250,00

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Grolsch schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:07:
@Femme jij hebt er blijkbaar al een hele studie van gemaakt.

Wat is voor jou de keuze geweest om de kiezen voor Husqvarna :? Zijn er voors en/of tegens :?

De Robomow verkoper gaf aan dat de Robomow beter langs de kantjes maait omdat het snijmes voorbij de wielen komt. (Wij van WC eend adviseren WC eend gevoel krijg ik hierbij).
Ik heb destijds wat reviews en video's bekeken. Was tevens meespeelde is dat er een goede Huqvarna-dealer in de buurt zit die uitstekende service verleent en goed begrijpt wat de needs zijn van mensen die met een robot maaien (zoals snelle service bij calamiteiten zodat je niet met onmaaibaar hoog gras zit).

Pluspunten van Husqvarna:
  • Erg stil (het maaiwerk bestaat uit een schijf met een soort scheermesjes, erg licht gebouwd en daardoor ook relatief vriendelijk voor objecten die onbedoeld op het gazon liggen en niet stuk mogen ;) )
  • Beter voor complexe tuinen, kan met behulp van begeleidingsdraad en radiografische signalen het laadstation terugvinden. Andere robotmaaiers rijden de begrenzingsdraad af (kan een Husqvarna ook als laatste redmiddel).
  • Maait ook bij de regen
Pluspunten Robomow:
  • Kan kanten maaien;
  • Zwaarder maaiwerk, daardoor beter geschikt voor tuinen waar veel bomen om groeien en waar veel blad en takken vallen;
Robomow adviseert om niet te maaien in de regen omdat het niet goed zou zijn voor het gazon. De modellen die voorzien zijn van een regensensor stoppen dan. Mijn eigen ervaring met Automowers is dat het maaien in de regen niet echt een probleem is, gazon blijft goed en het gras hoopt niet op. Op hellingen heeft de maaier wel minder tractie en dat kan tot slippen, vastlopers of spoorvorming zorgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik doe de kanten met een simpele loopmaaier, dat is mijn inziens de snelste manier en ik heb dat ding toch nodig om stukjes te maaien waar een robot niet kan komen (zoals smalle stroken langs de oprit). De hoeken krijg je er niet helemaal mooi mee gemaaid, daar is een trimmer beter voor geschikt.
quote:
Meu8 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 19:44:

We horen graag meer ervaringen en meningen. De VD draad is stugger en zal daardoor waarschijnlijk niet met machines zijn aan te leggen? Maar eenmaal gelegd minder kwetsbaar? En hoe is het met koppelingen, gewoon de bekende insteeklasdoppen of de ouderwetse draailasdoppen. Moet die ook waterdicht worden gemaakt met bijvoorbeeld vulkaniseertape? En wat zou je nodig hebben, 2,5 of volstaat 1,5?
Soepele draad lijkt me een stuk geschikter dan draad met een massieve kern.

De draad die Husqvarna meelevert is op het oog 1,5mm2 met een gevlochten kern van aluminiumdraad. Ik heb wel eens per ongeluk een draad doorgestoken en toen heb ik ze gewoon aan elkaar gesoldeerd en er een krimpkous omheen gedaan. Husqvarna levert klemmetjes bij de maaier om snel draden te kunnen verbinden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
ZeRoC00L schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:02:
Hoe lang doen jullie eigenlijk met de mesjes van de maaier ?
Heb hier m'n robotmaaier sinds begin dit jaar rondrijden met de orginele messen. Zie/merk nog geen verschil, dus die blijven er nog wel onder, maar vroeg het met gewoon af.
Voor de zekerheid alvast wel nieuwe mesjes klaar liggen.
Ik vervang ze drie keer per jaar en dan merk ik ook wel dat het maairesultaat met nieuwe messen een stuk beter is.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
unrealbe schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:58:
Ik heb een worx landroid thuis maar nu vraag ik me af of jullie de adaptor/kabel van het basisstation ergens in een soort buis/kabelgoot steken ter bescherming van de elementen? Voorlopig ligt het gewoon op de grond naar een stopcontact buiten bij mij.
De adapter kun je opbergen in een 160mm buis die je in de grond zet met een dop erop. Aan de zijkant maak je er een gaatje in zodat de kabel naar buiten kan naar het laadstation.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
hjvg schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:45:
vraag wat doen jullie op het moment dat jullie de robot maaier in winterstalling zetten halen jullie het laadstation dan ook weg?

en zo ja wat doen jullie met de kabels?
Er wordt inderdaad geadviseerd om het laadstation op te bergen. Ik heb dat tot nu niet gedaan.
Ik heb mijn robots ook nog niet laten onderhouden in de winter maar dat deze winter na drie seizoenen waarschijnlijk wel doen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Molshopen weten mijn Husqvarna's ook wel raad mee :) .

Ik heb een robot die een boomgaard maait waar een meidoornheg omheen staat. Hiernaast ligt een stukje wei waar een mol lustig aan het graven is (hoog gras dus je ziet er weinig van). De mol komt ook wel eens in de buurt van onze mooi gemaaide boomgaard maar heeft somehow de voorkeur om lijnrecht onder de meidoornheg zijn tunnels aan te leggen, dus netjes in de borders. Ik vraag me af of de begrenzingsdraad hier iets mee te maken heeft. Soms waagt hij een korte oversteek en dan maakt de robot de molshoop automatisch vlak :P .

Zolang die mol zo te werk gaat blijven we goede vrienden 8) .

[Voor 8% gewijzigd door Femme op 09-11-2017 11:40]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:27:
Wanneer halen jullie de robot weer uit de winterstalling :?
Zijn daar richtlijnen voor :?
Dat beoordeel je aan de hangt van de lengte van je gras ;) .

Gras groeit boven de zeven graden, dus wanneer het gaat groeien hangt af van de weersomstandigheden. In de eerste weken van het nieuwe seizoen, als de temperaturen nog relatief laag zijn, zal het aantal uren dat de robot per dag maait waarschijnlijk lager mogen zijn dan normaal.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ik heb een beetje pech met het opstarten van mijn Automower 420 dit jaar. Eerst was de begrenzingsdraad kapot, mogelijk omdat er wilgentakken op zijn neergestort bij het snoeien van knotwilgen. Mannetje erbij gehaald die na een uur zoeken met zijn tricorder maar besloot om een deel van de draad opnieuw te leggen met een draadlegger (dat ging erg snel).

Vervolgens bleek dat de accu van de robot niet wilde laden. Mogelijk heeft de robot in de winter niet goed uitgestaan waardoor de accu is leeggetrokken en en nu dood is. Online zijn er third-party vervangende accu's te vinden die een stuk goedkoper zijn dan die van Husqvarna en meer capaciteit. Na een paar dagen had ik een 5,0 Ah accu binnen (OEM is 3,2 Ah). Robot open gemaakt, garantiezegel verbroken, accu vervangen. Vervolgens start de robot luid piepend op met de foutmelding 'Battery problem'. Bummer. Ik heb nu toch maar een originele accu besteld.

Het lijkt me dat je in een 320/420 overigens ook wel de grotere accu's uit de Automower 430x, 440 en 450X kunt gebruiken. Die heeft een capaciteit van 5,2Ah. Ze leveren allemaal een spanning van 18V en de stekker is hetzelfde.

Nu ik heb 'm toch open heb liggen is het wel een mooi moment om een Robonect module te installeren voor bediening en monitoring op afstand via wifi :) .

[Voor 13% gewijzigd door Femme op 25-04-2018 09:34]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Grolsch schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:08:
[...]

Bij mijn Robomow adviseren ze de robot 's winters binnen te halen, op te laden en de zekering te verwijderen.

Zo gezegd, zo gedaan (klusje van 15 minuten, stekkers ff goed in een dubbele plastic zak doen) en nu in de lengte, zekering er in, en accu was nog keurig 100% :)

De robot heeft 4 maandjes ergens in de garage liggen te slapen :z
Ik heb een andere Automower 320 en die is nu aan zijn vierde seizoen bezig met de originele accu. Wat hier precies mis is gegaan weet ik niet. Bij een Automower kun je volgens mij niets aan de buitenkant ontkoppelen om sluipverbruik tegen te gaan (behalve robot uitschakelen met de knop onder de body). De accukabel kun je alleen afkoppelen door de robot open te maken en de garantiezegel te verbreken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Hageland2 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:54:
Vooraleer je een robotmaaier aanschaft besef goed wat je je buren hiermee aandoet.
Onze buren hebben al enkele jaren een robotmaaier van Robomow die geen aangenaam geluid maakt. Wij wonen in een zeer rustige omgeving. Uren aan een stuk en verschillende dagen in de week worden wij geplaagd met het gebrom van de robotmaaier. Echt om zot van te worden.
Geef mij maar een buur met een luidruchtige benzinemaaier die 1x in de week een uurtje lawaai maakt.
Wellicht moet je buurman zijn Robomow eens laten servicen.

Wij hebben drie Husqvarna Automowers rond het huis rijden, geen last van. We horen de robot die de voortuin maait vanuit de slaapkamer alleen als hij de oversteek maakt over de bestrating, dan rammelt hij een beetje.

Een Robomow heeft lompere messen en maakt daardoor wat meer geluid. Een Automower scheert het gras met lichte mesjes die lijken op het einde van een Stanleymes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:25:

Anders wat, je moet verticuteren voor je de boel aan gaat leggen, maar dat moet 1-2x jaar. Een grensdraad 20-30cm uit de randen is dan niet zo heel handig, zeker niet als ie al in het grasdek gegroeid is. Hoe gaat dit @Femme ?
Ik verticuteer niet meer om die reden (en ook omdat ik geen zitmaaier meer heb om de verticuteermachine te trekken).

De noodzaak van verticuteren is wel veel minder. Omdat er dagelijks korte stukjes grasspriet van je grasmat worden geknipt hoef je voor vervilting niet bang te zijn. Ik heb alleen last van mos aan de randen waar ik met de duwmaaier te laag kom bij het maaien van de kanten. Die plekken zou ik met een verticuteerhark kunnen bijwerken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
ThunderStorm schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:31:
Zijn er mensen met ervaring van het leggen van perimeterdraad onder een terras door? We hebben tussen twee grasveldjes een terras van ca. 6/7cm dik. Het leggen van de perimeterdraad strak over het terras ziet er niet uit en ik wil het liefst niet een (toekomstige) robot elke keer moeten verplaatsen van grasveld 1 naar 2.
Je robotmaaier zou geen moeite moeten hebben met begrenzings- of begeleidingsdraad die onder bestrating of tegels ligt. Bij mijn Automowers werkt dit prima.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Skating_vince schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:43:
Begin september wordt er bij ons gras aangelegd. We hebben een Worx Landroid SOWR105SI 20V aangeschaft om het gras mooi en kort te houden. In ons ontwerp hebben we eigenlijk drie delen gras (groen op de tekening). Het grote gedeelte rechts van het pad, de halve cirkel links van het pad en het hoekje aan de bovenkant (afgescheiden door de vlonder en het blauwe lijntje). Het grote gedeelte rechts en de halve cirkel links zijn geen probleem. De robotmaaier kan prima over het pad rijden.

Waar ik over twijfel is het hoekje bovenin. Dit hoekje wordt van het grote gedeelte afgescheiden door een 'dry creek'. Deze leggen we aan vanwege wateroverlast. De robotmaaier kan hier niet overheen. Hij zal daar dus moeten komen via de halve cirkel links en dan over de opstap van de houten vlonder (gelijk met het gras). Dit is een vierkant van twee bij twee meter, waar een hoek uit is van één bij één meter. Het pad is dus overal minimaal één meter breed, wat voldoende zou moeten zijn. Ik probeer de aanloop zo schuin mogelijk (soort trechter) te maken, zodat hij er goed heen kan rijden (de roze lijnen op de tekening worden de draden in de grond). Denken jullie dat de Worx dit goed gaat doorlopen?
Ik ken de mogelijkheden van die Worx niet, maar als je met een begeleidingsdraad kunt werken dan kun je het basistation wel in die hoek bij het kreekje zetten en 'm daar een klein percentage van de starts laten beginnen. De rest van de starts kan de robot via de via de begeleidingsdraad elders beginnen en ook weer de weg naar huis vinden. Het zal wel een beetje een worsteling worden voor de robot om random uit die hoek bij het kreekje te komen als hij daar gestart is. Een passage op het kreekje maken waar de robot overheen kan en het water onderdoor maakt het makkelijker voor de robot.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
cricque schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:45:
Ik ben aan het kijken om een maaier te kopen, most likely zal het een worx landroid worden. Maar sluit je dit gewoon op een buitenstopcontact ? Want waar ik hem wil zetten zijn natuurlijk geen stopcontacten in de buurt. Tevens is er in de tuin geen elektriciteit ergens voorzien. En rondom de kruipkelder ligt allemaal extra verharding voor terras en pad. Dus dat zou serieus boren worden.

Ik heb buiten wel een paar stopcontacten, maar iets continue in die stopcontacten laten zitten lijkt me nu niet echt 100% veilig. Sowieso kan er altijd wel wat vocht in komen. Hoe hebben julli dit ?

Ik heb wel ergens zo een soort steen met 4 stopcontacten gevonden. We kunnen wel altijd aftakken van een buitenstopcontact. Zoiets dus https://www.electronic-st...-steen-Wit-3-m-Kabel.html
Ik gebruik gewoon buitenstopcontacten met zo'n klepje erop die ervoor zijn gemaakt dat er geen water in loopt. De adapter bevindt zich in een recht opstaande pvc-buis met dop en een kleine inkeping in de buis voor de kabel, zodat de adapter zich in een droge ruimte bevindt. Dit werk al een paar seizoenen prima.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Timple schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:13:
[...]

Als je robot nou terug naar z'n station wil, maar net achter de station de draad vind. Gaat deze dan helemaal de draad volgen en dus 2x 70 meter heen en weer rijden onderweg naar huis?
Hij weet in welke richting de begeleidingsdraad gevolgd moet worden om bij het laadstation te komen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Artbij schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:40:
[...]

Ik vertrouw dat ding niet echt als grasmaaier. Ding heeft bijvoorbeeld een mulchfunctie. Maar die is nutteloos bij robotmaaiers.
Het is gewoon vrij loze marketingpraat. Alle robotmaaiers mulchen, ik ken althans geen voorbeelden van robotmaaiers met opvang.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Artbij schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:21:
[...]

Gras gewoon laten vallen is niet perse mulchen.

Mulchen is echt vermalen, dit doen robotmaaiers niet.
Mulchen is het 'toedekken van de grond', in de context van gazonmaaiers het toedekken van de grasmat met gemaaid gras. Traditionele mulchmaaiers pogen dat te doen door het gemaaide gras te versnipperen zodat het makkelijk verteerd en via de luchtstroming van de draaiende messen onzichtbaar in de grasmat geblazen wordt. Dat doen ze met wisselend resultaat: bij te lang of nat gras ontstaan er snel klonten. Robotmaaiers maaien dagelijks en snijden of knippen de grasspriet in principe altijd kort af, zodat het materiaal onzichtbaar in de grasmat verdwijnt. Hetzelfde als wat een traditionele mulchmaaier beoogd te doen, alleen met een beter resultaat.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:33:
[...]

Weet je dat zeker? want ik heb dat ding nu een jaar maar mos en kale plekken overal dus dit jaar toch maar geverticuteerd.
Ik verticuteer niet meer sinds ik robotmaaiers heb en de mijne gaan nu hun vijfde seizoen in. Toen ik nog een zitmaaier had ging ik wel met enige regelmaat met de verticuteerhark over het gazon, maar ik kan dat ding nu niet meer trekken en zit er ook niet op te wachten dat er grens- of begeleidingsdraden worden losgetrokken.

Mos heb ik alleen op een paar plekken waar veel schaduw is. Mijn grasmat wordt gelukkig niet zwaar belast en het kost me weinig moeite om het gras vitaal te houden. Het enige dat ik doe is bladblazen en eens per jaar wat kippenmest en kalk erop.

Vervilting heb ik geen last van. De grassnippers die een robotmaaier achterlaat op je grasmat verteren veel makkelijker dan het werk van een goed mulchdek voor een duw- of zitmaaier, om meer helemaal niet te spreken over zo'n lomp ding met zijafwerp waarbij de plakken gras een week later nog zichtbaar zijn.

[Voor 14% gewijzigd door Femme op 10-04-2019 19:11]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Deze winter heb ik voor het eerst sinds de ingebruikname in 2015 onze Automowers een professionele onderhoudsbeurt laten geven. De 320's hebben inmiddels tegen de 6000 uur gedraaid en eentje maakte een bromgeluid, dus vond het wel tijd voor een beurt. Voorheen deed ik alleen af en toe schoonmaken en mesjes vervangen. Bij één robot heb ik een keer de accu moeten vervangen omdat die de winter niet had overleefd.

Ter informatie over wat je van de longterm running costs kunt verwachten:
- Automower 320 (o.a. lagers en bekabeling vervangen): € 225,83
- Automower 320 (o.a. afsluitrubberset en een lager): € 165,06
- Automower 310: € 131,25

Bij alle maaiers zijn afdichtingen, het membraamfilter, uiteraard de messen vangen. Tevens zijn ze schoongemaakt en ingevet. Het arbeidsloon was voor elke robot € 90 ex btw.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True