Toon posts:

Hyperspin arcadekast

Pagina: 1
Acties:

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-03 11:24
Precies een jaar geleden ben ik begonnen met het bouwen van een arcadekast.

Ik heb de kast in een rustig tempo van een maand of twee gebouwd en de artwork en software heb ik later afgemaakt, de software die ik heb gebruikt als frontend is Hyperspin.

Ik wilde een exacte kopie maken van de Q-bert kast wat voor mij toch echt een klassiek ontwerp is en ik ook de kleuren lekker retro vindt, tevens wilde ik een zo klein mogelijke full-size cabinet.

Ik had al wat ervaring met bouwen, mijn eerste project was een 2player bartop met een P4 2,8 ghz erin, bovendien is klussen pure ontspanning :P
eerste project staat hier: in het midden

echter tijdens de bouw is er toch het één en ander gewijzigd aan het ontwerp uit praktisch oogpunt..

Het begin van de bouw:

18mm mdf laten zagen bij de lokale bouwmarkt en vervoerd naar de grote garage van mijn ouders, de bodem heb ik gemaakt van multiplex omdat hier extra veel kracht op komt te staan, zoals je ziet een hele kofferbak vol met hout en gereedschap (maar dit is nog lang niet alles....)

via mp een echte ongebruikte 19"arcade monitor aangeschaft, ik twijfelde even over de grootte maar aangezien q-bert origineel ook 19"had toch maar voor deze gegaan, eenmaal uit de doos een behoorlijke hufter...

Via jakobud.com het plan van de Q-bert kast gehaald en begonnen met bouwen, in de bouwmarkt al de grove maten laten zagen en nu met behulp van de decoupeerzaag en circelzaag de rest volgens tekening zagen en een frame maken van vurenhout.

daarna het geheel inelkaar geschroefd en gelijmd en de monitor erin gezet, ook heb ik er nog een lade ingemaakt voor het toetsenbord en een deurtje om de pc snel te kunnen bereiken.
(let even niet op de slechte foto's van de telefoon)

Hierna begon de twijfel over de monitor, deze ligt echt veel te plat en is slecht zichtbaar, ik ben een gehele dag bezig geweest met passen en meten, daarna heb ik het drastische besluit genomen om 10 cm van de marquee af te zagen om zo meer zicht op de monitor te krijgen, een goede zet want de kast is er een stuk mooier van geworden!

Hieronder zie je het verschil en ook nog de bevestiging van de Logitech Z3 speakerset die ik op mp heb gekocht, de speakergrills zijn afkomstig van arcadeshop.de waar ik veel van mijn onderdelen heb besteld..

Hierna een gleuf gefreesd voor de T-Molding die ik bij arcadewinkel.nl heb besteld:

Daarna dikke wielen en poten bevestigd:

een led strip van de Ikea gemonteerd voor de verlichting van de marquee, later blijkt deze plek niet goed te zijn vanwege de schaduw van de speakers..De led verlichting/monitor/pc en subwoofer worden straks aangeschakeld dmv een power knop op de bovenkant van de kast, de pc krijgt nog een eigen power knop bovenop.

Daarna alles geplamuurd met epoxyplamuur en gegrond en geschilderd met Sigma watergedragen lak.
Ook voor de koeling nog een extra gleuf bovenop gefreesd.

Daarna veel werk gehad met het controlepaneel (CP) , eerst een ontwerp gemaakt in Adobe illustrator en die laten printen en bevestigd op het mdf, daarna gaten boren met een 28 mm vlinderboor en door het mdf en plexiglas heen geboord.

Daarna onderkant ingefreesd voor de joysticks (ilsa joystick t-stick) en een trackball gemonteerd voor shooters en arkanoid games. De trackball heeft een gewone ps2 aansluiting en kan dus ook dienst doen als muis, tevens zit hier verlichting in (die ik nog wil vervangen door een andere kleur)

Ik heb veel soldeerwerk gehad, je ziet een ipac die weer verbonden is met de pc via de ps2 toetsenbord aansluiting.

Hieronder wat foto's van het eindresultaat met de artwork die ik zelf heb ontworpen:

Ik wilde alles met zo weinig mogelijk zichtbare bevestiging monteren, het enige wat zichtbaar is zijn de vier schroeven van het cp.
Wat nog moet gebeuren is het ontwerp van de marquee, hier maak ik nog een nieuwe voor op backlit paper, ook moet er nog het nodige gebeuren aan de software, momenteel heb ik ongeveer 10 systemen goed draaien.

- De gebruikte pc is een quad core met 6 gb geheugen, 1x500 gb schijf, 1x 640 gb schijf (als backup)
- speakerset: Logitech Z3
- joysticks: ilsa T-stick
- buttons: ilsa buttons SL
- encoder: I-PAC 2 (FS32)

al met al een leuk project en ik ga zeker nog een aantal kasten maken in de toekomst.

Retrocade-X HS arcadekast minicade

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:56
Mooi geworden, netjes afgewerkt en bonuspunten voor je artwork.

• dearn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-03 22:17

dearn

ArcadeWinkel.nl

Prachtig werk! Zie ik daar een losse USB ingang in de voorkant van je controle paneel? Waar komt deze vandaan?

Houdt zich bezig met arcade projectjes :-) | ArcadeWinkel.nl

• sfinx333
thnx!

ja klopt ook besteld bij arcadeshop.de, hij staat onder connectors

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:49
mooi werk.
Als ik ruimte genoeg had om zoiets neer te zetten had ik ook wel zoiets willen maken.
Netjes geworden !!

25.6 kW 80x 320W Oost/West - Biodom 27-C5 - Stiebel eltron wpc 7 (bron) - PCWU300SK-2,3kW (L/W) -10m2 zonnecollectoren

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 20:31
Mooi gedaan. Wacht nu al op je volgende :)

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:37
Heel vet. chapeau!

Wanneer kunnen we komen gamen?

[PSN: DeTjuK]

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:39
Ziet er goed uit, toch jammer dat het qbert design niet helemaal paste.
BTW, volgens mij heb je ene verkeerd sega logo gebruikt
http://static2.wikia.nocookie.net/__cb20121220145632/logopedia/images/thumb/1/13/SEGA_logo.svg/250px-SEGA_logo.svg.png
http://logos.wikia.com/wiki/Sega

edit, ik zie dat je het juiste logo rechts wel hebt, is die aan de linkerkant van een emulator?

[Voor 14% gewijzigd door Automark op 27-12-2013 20:17]

• sfinx333
Automark, Sega heeft verschillende logo's gebruikt je ziet links het Sega cd logo, ik wil de marquee nog veranderen waarschijnlijk komen er helemaal geen logos meer op..

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee