Robotmaaiers

Pagina: 1 2 ... 70 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-03 13:52
galgootje schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 01:30:
Nog geen, dat is het punt..

Ik wil er graag een die een beetje slim is, in banen kan maaien zoals ik wil. Over meerdere zones zoals bij ons voor en achter 800m2 als voor en achter bij de buren met 950m2.

Daarvoor denk ik dat er minimaal een dubbele GPS module nodig is, in ieder geval als het zonder geleidedraad moet, wat ik persoonlijk ideaal zou vinden.

Tot nog toe zie ik daar nog niet veel van bij de hh robotmaaier bouwers.

Verbaast me eigenlijk wel behoorlijk!

Offuh, zoek ik niet goed of wil ik teveel?? 😂😂
denk dat die ontwikkelingen nog wel gaan komen en dat die maaiers echt wel kunnen bestaan maar dat het gewoon nog te duur is om nu uit te brengen..
Ik persoonlijk heb er geen probleem mee dat hij willekeurig het gras maait, je ziet er geen baanvorming in terug..
Voor en achter maaien is geen enkel prbleem en meerdere zones ook niet, wanneer er bestrating is kan hij ook daaoverheen rijden als je dat zou willen.

Zonder geleidedraad zou echt wel ideaal zijn, want de robotmaaiers zijn nog verre van plug&play zoals vaak beweerd wordt.

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-04 17:41
Hoeveel mensen zien hier denken jullie een groot voordeel in? Of overschat ik de toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

galgootje schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:06:
Hoeveel mensen zien hier denken jullie een groot voordeel in? Of overschat ik de toegevoegde waarde?
Als ik even lees waar je aan moet voldoen...

Van de wikipedia:
Om dit te kunnen realiseren moet echter aan een aantal voorwaarden worden voldaan, namelijk:

Je moet twee ontvangers hebben, een referentieontvanger en een mobiele ontvanger, die in staat zijn om deze fase te meten. Meestal zijn dit de duurdere ontvangertypen.
Je moet bij voorkeur 6 verschillende satellieten kunnen ontvangen.
Je moet tevens een snelle en betrouwbare radioverbinding hebben om een aanzienlijk grotere hoeveelheid aan informatie dan nodig bij DGPS over te sturen van de referentie- naar de mobiele ontvanger. RTK-systemen maken nagenoeg altijd gebruik van UHF-radioverbindingen.
Je moet, voordat je een positie kunt berekenen, initialiseren. Dit betekent dat het gehele aantal golflengten tussen de ontvanger en de satelliet op juiste wijze dient te worden bepaald. De fase van het gemeten signaal is namelijk een zich steeds herhalend restant van het complete signaal. Bij een dergelijk principe wordt ook wel gesproken van meerduidigheid. Deze meerduidigheid wordt in vakjargon meestal met de Engelse term 'ambiguity' aangeduid.
Je moet een programma hebben (in of buiten de ontvanger) dat de berekening van de meerduidigheden kan uitvoeren.
Je mag met een mobiele ontvanger niet te ver van de referentieontvanger afgaan omdat het verschil in de ionosfeer en troposfeer (deel van de dampkring) op de beide locaties een belemmerende factor vormt. Ook het gebruik van de UHF-verbinding beperkt dit bereik. Dit laatste wordt echter meer bepaald door de hoogtes van de zend- en ontvangstantennes en het gebruikte vermogen van de zender. In Nederland is dit aan regels gebonden en mag meestal niet meer dan 0.5 - 1 Watt gebruikt worden bij hoogtes van maximaal 20 meter.
Het gebruik van een RTK-DGPS (UHF) zender [zowel vast als portable] is vergunningplichtig. Een zendvergunning kan aangevraagd worden bij het Agentschap Telecom[1] Het gebruiken van RTK-DGPS (UHF) systemen zonder zendvergunning is strafbaar.
Als aan deze voorwaarden is voldaan dan kan een 2 sigma precisie worden gehaald van minder dan 10 centimeter in X, Y en Z.

Dan denk ik dat ik voor nu maar vertrouw op een kabeltje door de tuin zodat de begonia's niet gemaaid worden. Misschien iets voor de verre toekomst, maar dan denk ik eerder aan toepassingen op professioneel gebied (landbouw/luchtvaart dat werk).

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-04 13:20
@sfinx333 @Morpheusk Kunnen jullie iets vertellen over jullie ervaringen tot nu toe met de Worx die jullie hebben aangeschaft? Ben zelf ook over dat model aan het twijfelen. Hoeveel m2 gras hebben jullie en wat vinden jullie van de maai kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
T i M schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:26:
@sfinx333 @Morpheusk Kunnen jullie iets vertellen over jullie ervaringen tot nu toe met de Worx die jullie hebben aangeschaft? Ben zelf ook over dat model aan het twijfelen. Hoeveel m2 gras hebben jullie en wat vinden jullie van de maai kwaliteit?
mijn ervaring is positief, echter hou er rekening mee dat je veel werk hebt met de aanleg van de kabel rondom objecten en de omtrek van je tuin.
Tevens moet de maaier eerst een update hebben en deze moet je even exact volgens beschrijving doen.

Ook heb ik in bepaalde perkjes nog wat extra stukjes gras(zoden) moeten leggen omdat hij hier zichzelf wel eens in vast graafde, tevens kan hij niet heel erg goed over gaten in het gras, die moet je dus ook even vullen. Kuilen in het gras heeft hij geen last van.

Ik heb hem nu iets meer als een maand in de tuin lopen en hij doet zijn werk uitstekend! De maaikwaliteit is gewoon goed.
Wij hebben een vrijstaande woning en mijn grasveld is ongeveer 220 m2 groot en loopt vanuit de voortuin naar de zijkant en naar de achtertuin, de 105Si kan tot 500 m2. 1x in de twee weken moet langs bepaalde stukken nog even met de kantjes maaier, de meeste kantjes kan hij gewoon meepakken, mijn bestrating ligt vlak met het gras dus deze kantjes pakt hij goed mee als je de draad op een centimeter of 10 langs de bestrating legt.
Voorheen had ik een benzinemaaier en die liet in ieder geval meer langs de kant staan dan mijn worx.

Ik heb hem zo ingesteld dat hij 3 ochtenden in de week maait, van 8-11 uur. een groot voordeel is dat de worx op mijn wifi zit, best opmerkelijk aangezien deze niet heel erg sterk is.

Ik heb contact gehad met de fabrikant en die vertelde mij dat de app nog verder verbeterd gaat worden, je kunt er nu nog niet heel veel op instellen.
Je kunt nu 1x per dag de maaitijd ingeven en of de maaier de kantjes moet doen. Tevens kun je hem handmatig starten of terug laten gaan naar zijn lader.

Een groot voordeel is ook dat de mesjes goedkoop zijn, de beste soort 6 stuks Worx Landroid Messenset, Titanium Coated, dubbele snijkant kosten 16,45 en er gaan 3 stuks in.

Al met al ben ik er tevreden over, alleen ik had iets meer plug&play verwacht, in totaal ben ik een uurtje of 8 bezig geweest met de bekabeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
@T i M

Ik heb recentelijk een WG797E.1 gekocht, ook een Worx dus.

Zaterdag geïnstalleerd, zondag eerste maai aktie, gras in de tuin staat er nu eigenlijk al erg netjes bij! Ben tot nog toe iig zeer tevreden.

Tuurlijk, er zijn nadelen:

Had gehoopt het ding eenvoudiger de zone indeling te kunnen leren. Das wat bewerkelijk.

Had gehoopt dat het gangetje waardoor hij van zone 1 naar 2 moet tuffen wat smaller kon blijven (plek zat, maaier is namelijk niet 1 meter breed).

De eis voor zo'n corridor is dat ie minimaal 1 meter breed moet zijn, vervelend genoeg is dat exclusief de ruimte die de maaier zelf breed is. Hij volgt de perimeter kabel namelijk met het midden van de robot.

Best lastig als het ding over een paadje langs je zwembad moet, paadje is 1,15 breed ongeveer, maar je moet 45 cm ruimte naast je perimeter draad vrij houden. Dat past dus niet.

Momenteel vraag uitstaan bij Worx hoe we dat moeten oplossen. Smallere corridor mag volgens handleiding niet, maar kán het wel?

Nu dus twee zones maar er werkt er maar één...

Kwaliteit van de machine is lastig beoordelen nu al, maar het voelt iig degelijk en goed aan.

Groetjes,

Mark

[ Voor 2% gewijzigd door galgootje op 03-07-2017 18:41 . Reden: Oops typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
Sandyman538 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 09:45:
[...]

Als ik even lees waar je aan moet voldoen...

Van de wikipedia:
Om dit te kunnen realiseren moet echter aan een aantal voorwaarden worden voldaan, namelijk:

Je moet twee ontvangers hebben, een referentieontvanger en een mobiele ontvanger, die in staat zijn om deze fase te meten. Meestal zijn dit de duurdere ontvangertypen.
Je moet bij voorkeur 6 verschillende satellieten kunnen ontvangen.
Je moet tevens een snelle en betrouwbare radioverbinding hebben om een aanzienlijk grotere hoeveelheid aan informatie dan nodig bij DGPS over te sturen van de referentie- naar de mobiele ontvanger. RTK-systemen maken nagenoeg altijd gebruik van UHF-radioverbindingen.
Je moet, voordat je een positie kunt berekenen, initialiseren. Dit betekent dat het gehele aantal golflengten tussen de ontvanger en de satelliet op juiste wijze dient te worden bepaald. De fase van het gemeten signaal is namelijk een zich steeds herhalend restant van het complete signaal. Bij een dergelijk principe wordt ook wel gesproken van meerduidigheid. Deze meerduidigheid wordt in vakjargon meestal met de Engelse term 'ambiguity' aangeduid.
Je moet een programma hebben (in of buiten de ontvanger) dat de berekening van de meerduidigheden kan uitvoeren.
Je mag met een mobiele ontvanger niet te ver van de referentieontvanger afgaan omdat het verschil in de ionosfeer en troposfeer (deel van de dampkring) op de beide locaties een belemmerende factor vormt. Ook het gebruik van de UHF-verbinding beperkt dit bereik. Dit laatste wordt echter meer bepaald door de hoogtes van de zend- en ontvangstantennes en het gebruikte vermogen van de zender. In Nederland is dit aan regels gebonden en mag meestal niet meer dan 0.5 - 1 Watt gebruikt worden bij hoogtes van maximaal 20 meter.
Het gebruik van een RTK-DGPS (UHF) zender [zowel vast als portable] is vergunningplichtig. Een zendvergunning kan aangevraagd worden bij het Agentschap Telecom\[1] Het gebruiken van RTK-DGPS (UHF) systemen zonder zendvergunning is strafbaar.
Als aan deze voorwaarden is voldaan dan kan een 2 sigma precisie worden gehaald van minder dan 10 centimeter in X, Y en Z.

Dan denk ik dat ik voor nu maar vertrouw op een kabeltje door de tuin zodat de begonia's niet gemaaid worden. Misschien iets voor de verre toekomst, maar dan denk ik eerder aan toepassingen op professioneel gebied (landbouw/luchtvaart dat werk).
Goeie punten, alhoewel ik inmiddels heb gekeken hoe RTK bereikt kan worden. Dat kan ook zonder uhf radioverkeer. Bluetooth / WIFI zijn ook bruikbaar. Totale kosten extra hardware (ex engineering) liggen rond de 250-300€.

Voor velen waarschijnlijk geen reden om niet een draadje te leggen.

Wil je slimmer maaien, bijvoorbeeld in een niet random patroon, apparaat delen met buren of met een leuk plaatje in je gazon (ons bedrijfslogo zou supercool zijn) dan is het noodzakelijk lijkt me.

Hmmm toch verder onderzoeken. Best cool.

Tx voor t meedenken iig @Sandyman538

Groetjes,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
Ik heb zelf trouwens in mijn tuin een corridor van 110 cm, heb de draden op ca 10 en 20 cm van de kanten afliggen, blijft dus 90 cm over, de 105 Si gaat hier prima doorheen, al heb ik wel het gevoel dat dit gebied iets minder aandacht krijgt dan de rest...

@galgootje, ligt er bestrating naast die vlak is met het gras? Je kunt eventueel dan de draad onder de bestrating leggen om je corridor breder te maken, ik heb gelezen op een Duits forum dat dit kan met de worx...

[ Voor 29% gewijzigd door sfinx333 op 03-07-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
sfinx333 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:21:
Ik heb zelf trouwens in mijn tuin een corridor van 110 cm, heb de draden op ca 10 en 20 cm van de kanten afliggen, blijft dus 90 cm over, de 105 Si gaat hier prima doorheen, al heb ik wel het gevoel dat dit gebied iets minder aandacht krijgt dan de rest...

@galgootje, ligt er bestrating naast die vlak is met het gras? Je kunt eventueel dan de draad onder de bestrating leggen om je corridor breder te maken, ik heb gelezen op een Duits forum dat dit kan met de worx...
Tx @sfinx333!

Heb nu eerst bovenop de bestrating de draden gelegd om een test situatie te maken die het een weekje blijft doen.. Ik heb een WG797E.1, die is een stuk breder helaas dan de 105 Si.

Ik moet vanuit het midden van de machine zo'n 24 cm vrijhouden. Dat is, als ie tijdens het maaien niet toevallig de corridor in duikt en die gaat proberen te maaien.

Dat wordt een bende want dan schiet ie telkens naast de perimeter draad omdat de corridor smal is. Dat is zo omdat tussen de schutting en m'n zwembad dat paadje ligt.

Had er graag een foto van bijgevoegd, maar euh hoe fix ik dat hier...? :-$

Achteraf had ik ook best een kleinere machine kunnen nemen, buren zouden meedoen maar dat viel af.

Maargoed, genoeg capaciteit om mijn 600m2 te maaien. Dat scheelt! :-)

Heb nu iig wél twee zones werkend, das al fijn. Jammer alleen dat de maaier af en toe vanuit zone 2 de corridor inschiet waardoor hij een in dat smalle stukje als een idioot heen en weer pendelt. Niet handig!

Duits forum, was dat roboter-forum.com toevallig? Veel nuttige info daar..

Groetjes, Mark

[ Voor 6% gewijzigd door galgootje op 05-07-2017 18:26 . Reden: Iets vergeten.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
galgootje schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:24:
[...]

Tx @sfinx333!

Heb nu eerst bovenop de bestrating de draden gelegd om een test situatie te maken die het een weekje blijft doen.. Ik heb een WG797E.1, die is een stuk breder helaas dan de 105 Si.

Ik moet vanuit het midden van de machine zo'n 24 cm vrijhouden. Dat is, als ie tijdens het maaien niet toevallig de corridor in duikt en die gaat proberen te maaien.

Dat wordt een bende want dan schiet ie telkens naast de perimeter draad omdat de corridor smal is. Dat is zo omdat tussen de schutting en m'n zwembad dat paadje ligt.

Had er graag een foto van bijgevoegd, maar euh hoe fix ik dat hier...? :-$

Achteraf had ik ook best een kleinere machine kunnen nemen, buren zouden meedoen maar dat viel af.

Maargoed, genoeg capaciteit om mijn 600m2 te maaien. Dat scheelt! :-)

Heb nu iig wél twee zones werkend, das al fijn. Jammer alleen dat de maaier af en toe vanuit zone 2 de corridor inschiet waardoor hij een in dat smalle stukje als een idioot heen en weer pendelt. Niet handig!

Duits forum, was dat roboter-forum.com toevallig? Veel nuttige info daar..

Groetjes, Mark
dat forum is inderdaad roboter-forum, en een foto kun je bijvoorbeeld via imageshack delen en dan de url in je reply zetten.
Ben benieuwd of je test gaat werken in ieder geval! De maaier is inderdaad een stevige machine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Op datzelfde duitse forum zag ik dat er nu (eindelijk :) ) een app/website is die de stats en errormeldingen kan bijhouden. Maar je hebt hiervoor wel een gsm module nodig en die kost 199euro...
Op tweakers zijnde vroeg ik me af of er iemand ervaring had om via serial (een esp?) of BT (bv oude gsm erbij zetten) de gegevens van de robomow te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahvansoest
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-02 20:52
Ik heb nu al ruim 3 jaar een Husqvarna 320 robot in gebruik in onze tuin in Frankrijk. Hij maait daar ca 1500m2 op een licht glooiend terrein en doet dat best goed. Ik heb alleen soms problemen met het naar huis komen van de robot. Dit komt oa omdat we het stuk grond wat hij maait steeds groter gemaakt hebben, door de grens draden te verlengen. We hebben echter nooit de begeleidingsdraad verlengd/verlegd. Het lastige is dat het stuk grond uit 2 aan elkaar grenzende stukken grond bestaat, een soort van T. DE begeleidingsdraad gaat nu naar een van de 2 zijden van de T maar niet naar de andere, die ook veel langer is. Ik vraag mij na of ik de begelidingsdraad kan splitsen/afdtakken en met een koppelstukje een extra been aan de begeleidingsdraak kan aanbrengen. De 320 heeft als beperking dat hij maar 1 begeleidingsdraad ondersteunt. Zou die spiltsing kunnen werken? Wie heeft hiermee ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
bij mijn worx kun je de draad doorknippen en dan verlengen met dezelfde draad en met koppelstukjes weer aanelkaar verbinden. Bij maai-robot verkopen ze die wel, heb zelf de Automower verbinder tbv begrenzingskabel gebruikt, zijn waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahvansoest
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-02 20:52
ja sfinx, dat klopt de begrenzingskabel kan je doorknippen en koppelen etc. Maar mijn vraag betreft de begeleidings (thuis kom) kabel. Ik weet niet of de Workx dat heeft, komt hij niet naar huis via de begrenzingskabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 21-04 10:57
Snapt iemand waarom die dingen nog niet connected zijn op enkele uitzonderingen na? Ik zal er pas een aanschaffen als de prijzen nog wat zakken, maar moet dan wel wifi connected zijn met een api. Ik heb mijn Xiaomi bot ook compleet geintegreerd in mijn domotica systeem, en er komt hier niks van robots in huis die ik niet ook kan integreren (al dan niet na reverse engineering of zo).

Tijd dat China deze markt ook eens gaat ontdekken en wat gaat helpen met prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:20
UltraSub schreef op zondag 9 juli 2017 @ 19:33:
Snapt iemand waarom die dingen nog niet connected zijn op enkele uitzonderingen na? Ik zal er pas een aanschaffen als de prijzen nog wat zakken, maar moet dan wel wifi connected zijn met een api. Ik heb mijn Xiaomi bot ook compleet geintegreerd in mijn domotica systeem, en er komt hier niks van robots in huis die ik niet ook kan integreren (al dan niet na reverse engineering of zo).

Tijd dat China deze markt ook eens gaat ontdekken en wat gaat helpen met prijzen.
Wat wil je connected zien, dat je weet dat die rijdt?

Robot is juist autonoom en kijk ik in de zomer nauwelijks naar. Af en toe onderkant gras verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
trekker22 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:09:
[...]

Wat wil je connected zien, dat je weet dat die rijdt?

Robot is juist autonoom en kijk ik in de zomer nauwelijks naar. Af en toe onderkant gras verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.githubusercontent.com/assets/13637095/26670178/f6790d5c-46b0-11e7-89c3-c67d624f11b9.PNG
Zeer easy uit een centrale interface schedule aanpassen/enable/disable/on demand run.
En niet onderschatten, integratie met andere sensors. Sprinklers. Zon. Beweging op het gras. Verder denken dan de simpele apps op de telefoon ;)
Dat hij zijn werk verder autonoom doet is natuurlijk logisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Momenteel is hier in de buurt een robotmaaier 2e hands te koop. Een ambrogio L50.
Omdat we maar een heel bescheiden tuintje hebben leek het me een leuke optie ipv een nieuwe. Deze heeft ook geen perimiterdraad nodig.

Maar is er een manier om te checken of de accu nog wat goed is? want die kosten (voor zover ik kon vinden) 250+ euro. Duurder dan die 2e hands kost.

nvm. vage handelaar. na wat doorvragen kon die zelf wel de cellen van de accu gratis vervangen, en mistte er een tandwiel+tandriem. das toch anders dan "enkel gebruikt om te testen :X

[ Voor 22% gewijzigd door Waah op 10-07-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 07:20
UltraSub schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:36:
[...]

[afbeelding]
Zeer easy uit een centrale interface schedule aanpassen/enable/disable/on demand run.
En niet onderschatten, integratie met andere sensors. Sprinklers. Zon. Beweging op het gras. Verder denken dan de simpele apps op de telefoon ;)
Dat hij zijn werk verder autonoom doet is natuurlijk logisch. :)
Tuurlijk leuk al die info maar in praktijk doe je er niks mee. Set and forget dat is ook domotica voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
trekker22 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:18:
[...]

Tuurlijk leuk al die info maar in praktijk doe je er niks mee. Set and forget dat is ook domotica voor mij.
offtopic:
Dan snap je niet wat ik bedoel dus. :)
De set and forget waar je het over hebt wordt juist sterker gemaakt door het integreren van sprinklers, zon, regen, en of er iemand op het gazon loopt. Sterker nog, als ik ergens een app/webpage voor moet openen maak ik een issue voor mezelf om dat af te vangen later. Tenzij het maar heel zelden voor komt.
Dus nee, mijn hoofddoel is niet omdat het kan, maar omdat het nodig is wil je een echte set and forget hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
ahvansoest schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:22:
ja sfinx, dat klopt de begrenzingskabel kan je doorknippen en koppelen etc. Maar mijn vraag betreft de begeleidings (thuis kom) kabel. Ik weet niet of de Workx dat heeft, komt hij niet naar huis via de begrenzingskabel?
de worx komt inderdaad naar zijn huisje dmv de grenskabel te volgen wanneer hij bijna leeg is..
ik denk dat je trial and error moet uitproberen...(mijn favoriete methode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 19:15
gisteren mijn Gardena r50li geïnstalleerd in de tuin na ongeveer anderhalf uur lagen alle kabels er in en kon hij zijn eerste rondje maken :D

blijft toch wel een geinig gezicht dat ding rond te zien rijden. nu alleen beetje aan het twijfelen aan laten staan zodat ik kan zien als de grens draad overal goed is of toch uit zetten en wachten tot het gras overal goed opgekomen is. 3 weken geleden ongeveer gras gezaaid maar door het droge zand wat er opgebracht is zijn er nog hele stukken waar geen/heel weinig gras staat op moment. gisteren in zijn eerste run groef hij zich al een keer vast in het mulle zand.

het installeren viel mij erg mee had verwacht dat het wat meer werk was gedeelte in de grond gedaan en een gedeelte met de pennen vast gelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:50
hjvg schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:26:
gisteren mijn Gardena r50li geïnstalleerd in de tuin na ongeveer anderhalf uur lagen alle kabels er in en kon hij zijn eerste rondje maken :D

blijft toch wel een geinig gezicht dat ding rond te zien rijden. nu alleen beetje aan het twijfelen aan laten staan zodat ik kan zien als de grens draad overal goed is of toch uit zetten en wachten tot het gras overal goed opgekomen is. 3 weken geleden ongeveer gras gezaaid maar door het droge zand wat er opgebracht is zijn er nog hele stukken waar geen/heel weinig gras staat op moment. gisteren in zijn eerste run groef hij zich al een keer vast in het mulle zand.

het installeren viel mij erg mee had verwacht dat het wat meer werk was gedeelte in de grond gedaan en een gedeelte met de pennen vast gelegd
Geef je dan niet te weinig water? Ik heb een week of 6 geleden nieuw gras ingezaaid en na een week of 4 heb ik voor het eerst moeten maaien en staat er overal dik gras op. Ik heb de eerste weken iedere dag minstens een half uur de bereging aan gehad....verder had ik er vivimus over gegooid na het zaaien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvg
coldasice schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:45:
[...]

Geef je dan niet te weinig water? Ik heb een week of 6 geleden nieuw gras ingezaaid en na een week of 4 heb ik voor het eerst moeten maaien en staat er overal dik gras op. Ik heb de eerste weken iedere dag minstens een half uur de bereging aan gehad....verder had ik er vivimus over gegooid na het zaaien...
gedeelte is opgebrachte grond en daardoor zijn er plekken waar beregenen nog niet genoeg is en andere plekken staat zeer mooi gras. (had sproeier eerste dagen ook elke keer 1 uur op een plek staan voor ik hem verzette)

en in maart zijn ze al begonnen met de tuin en in die periode is de grond ook alleen maar uitgedroogd maar we hebben vandaag eindelijk eens wat regen gehad

maar heb de robot maaier maar even opgeborgen tot er overal gras staat. want nat zand vind hij helemaal niet leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-04 13:20
Sinds twee weken heb ik nu de Worx WR105Si. Bij de aanschaf heb ik getwijfeld tussen Robomow en Worx. Uiteindelijk gekozen voor de Worx, omdat de Robomow niet kan omgaan met een smalle doorgang. Mijn gazon is verdeeld in twee stukken die verbonden zijn door een stoep. Daar heb ik nu een smalle doorgang gemaakt met begrenzingsdraad waar de Worx geen problemen mee heeft.

Installatie ging probleemloos. Uiteindelijk ben ik één dag bezig geweest met installeren, inclusief stroom trekken vanuit de meterkast naar de achterkant van de tuin (gelukkig rekening mee gehouden en mantelleiding gelegd). Ben er nog niet helemaal achter hoe ik nu op de juiste manier de zones moet instellen voor de twee volledig aparte gazon gedeeltes.

Ben erg tevreden over de kwaliteit van maaien. Het gazon ligt er perfect bij. Ook de feature om kantjes te maaien is erg handig. Het ligt er nu beter bij dan met een handmaaier maaien. Verder hebben wij geen objecten op het gazon zelf dus dat maakt het wel een stuk eenvoudiger tijdens het maaien. Ik heb de eerste dagen op sommige plekken wat zand moeten bijvullen (rand van het gazon) en de draad iets moeten verleggen. De maaier heeft nu geen moeite meer om zelfstandig thuis te komen.

De app is erg simpel, maar wel compleet. Je kunt het maai programma instellen, zone regeling instellen of handmatig maaier uit zijn hok sturen. Alle features werken zoals ze moeten, maar mis her en der wat extra verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 918433

Voor onze Husqvarna Automower 430 X (die uitstekend bevalt) overweeg ik de aanschaf van de communicatiemodule: Automower Connect. De eerste twee jaar betaalt Husqvarna de communicatiekosten. Volgens de documentatie moet je daarna zelf betalen. Mijn dealer heeft navraag gedaan bij Husqvarna maar krijgt geen duidelijk antwoord. Het zou gaan om ongeveer € 50 per jaar maar volgens zijn bron bij Husqvarna was dat nog niet zeker. Vreemd dat Husqvarna geen duidelijker antwoord geeft. Voor zover ik weet is de module ongeveer twee jaar geleden geïntroduceerd en zouden nu de eerste gebruikers zelf moeten gaan betalen. Weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 06:43
Ik heb afgelopen zaterdag de robomow rs615 pro besteld.

Binnen 2 weken wordt hij geïnstalleerd

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik heb dat nu al meerdere malen gelezen; laten installeren? Why?! 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:05:
No pun intended, maar...

Omdat het kan!

Waarom koop je een maairobot terwijl eens per week met de motor maaier je gazon doen ook puik werkt.

Waarom breng je je auto voor een kleine beurt naar de garage, de meeste kleine klusjes zoals het vervangen van filters en olie kun je zonder twijfel prima zelf.

Voordeel van laten installeren is dat er geen gedoe is, werkt je maairobot niet top dan bel je je installateur. Een ervaren installateur kent vaak de "perks" van de verkochte machine en houdt daar bij installatie rekening mee of met de klant overlegt over het aanpassen van de tuin aan de mogelijkheden van de maairobot.

Ik heb mijn Worx WG797E.1 zelf geïnstalleerd, maar achteraf had laten installeren best een aardig idee geweest. Meerdere dagen druk geweest met aanpassen, testen, weer aanpassen, weer testen..

En ik moet zeggen dat ik nu nog steeds niet 100% tevreden ben over de werking.

Gazon staat er uiterst netjes bij, maar de robot loopt toch nog aardig regelmatig vast. Geen melding op de app, dus je merkt het pas als je in de tuin loopt of toevallig het gepiep hoort.

Daarnaast wil ik toch graag de tuin aanpassen aan de randmaai mogelijkheden. Gras begrenzen met tegels of bakstenen of zoiets zodat de unit toch zelf zo veel mogelijk kan doen.

Ach ik vond 't leuk om te doen, maar de tuin aanpassen gaat toch de hovenier voor me doen... Ik geef 'm graag aanwijzingen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
ahvansoest schreef op zondag 9 juli 2017 @ 14:22:
Nee, hij heeft alleen een begrenzingsdraad. Wat bij een tuin met meerdere zones soms voor idioot gedrag zorgt.

Gaat de accu leeg in zone 1 en rijdt de maaier nadat ie besluit om te laden richting de begrenzingsdraad die het kortste van het laadstation afkomt dan volgt ie die door de hele tuin.

In mijn situatie met nu twee zones en binnenkort 4 zones is dat een verschil tussen binnen 2 a 3 minuten op het laadstation staan of binnen 8 tot 10 minuten. Hij volgt de draad namelijk altijd in 1 vaste richting. Soort kompas werking vermoed ik.

Of is er hier iemand die exact weet hoe dit oriëntatie systeem werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
unrealbe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:24:
Ik heb zelf sinds gisteren de worx WG791E.1, deze zit op firmware versie 2.45.
Nu zie ik op hen site dat update 2.47 er is, iemand al ervaring met die versie? Is het nuttig te updaten?
Ja, het is zeker nuttig de machine te updaten heb ik gelezen. Mijn WG797E.1 werd met 2.47 geleverd (half juni) dus wel vreemd dat jouw machine deze update nog hebben moet.

De update maakt het koppelen aan je wifi gemakkelijker en er zijn nog enkele nuttige optimalisaties doorgevoerd.

Klusje van niks, usb stick, kruiskop schroevendraaier, gáán! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• galgootje
DBND schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:39:
Heeft iemand enige ervaring met molshopen in combinatie met de robot maaiers?

De praktijk nu met de zitmaaier is dat ze even vlak geharkt worden voor het maaien, maar dat is geen doen als er een robot maaier aan het werk zou gaan.
Het schijnt dat mollen het geluid van de robotmaaier niet erg tof vinden. Ik heb gelezen dat lui die veel last hadden van mollen na installatie van een robotmaaier daar veel minder problemen mee hadden.

Natuurlijk zal de maaier even last hebben van reeds aanwezige molshopen, maar die verdwijnen vanzelf begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjaakBF
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03-2020
Grolsch schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:58:
Ik heb afgelopen zaterdag de robomow rs615 pro besteld.

Binnen 2 weken wordt hij geïnstalleerd
daar ga je veel plezier van hebben, ik heb voor mijn ouders 10 jaar geleden ook een Robomow geïnstalleerd,
10 jaar lang goed gedraaid, 3x een nieuwe accu en 2x nieuwe mesjes moeten kopen.
voor 800m2 gras met taluten, echte werkpaarden.
Vorig jaar verkocht omdat mijn ouders kleiner gingen wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
UltraSub schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:05:
Zoals @galgootje aangeeft omdat het kan.

Áls in de tuin werken mijn hobby was, of als ik tijd over had dan had ik niet zo'n robot gekocht :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 23-07-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:56
galgootje schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:58:
[...]

Het schijnt dat mollen het geluid van de robotmaaier niet erg tof vinden. Ik heb gelezen dat lui die veel last hadden van mollen na installatie van een robotmaaier daar veel minder problemen mee hadden.

Natuurlijk zal de maaier even last hebben van reeds aanwezige molshopen, maar die verdwijnen vanzelf begreep ik.
Mijn grasveld is in de winter een slagveld met molshopen, maar zolang ik de robotmaaier weer aanzet komt er geen enkele mol meer op het grasveld. Deze winter laat ik hem dus extra lang doorlopen. De mollen zitten er nog wel want om het grasveld heen zie je de gangen zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-04 21:27
galgootje schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:42:
[...]

Nee, hij heeft alleen een begrenzingsdraad. Wat bij een tuin met meerdere zones soms voor idioot gedrag zorgt.

Gaat de accu leeg in zone 1 en rijdt de maaier nadat ie besluit om te laden richting de begrenzingsdraad die het kortste van het laadstation afkomt dan volgt ie die door de hele tuin.

In mijn situatie met nu twee zones en binnenkort 4 zones is dat een verschil tussen binnen 2 a 3 minuten op het laadstation staan of binnen 8 tot 10 minuten. Hij volgt de draad namelijk altijd in 1 vaste richting. Soort kompas werking vermoed ik.

Of is er hier iemand die exact weet hoe dit oriëntatie systeem werkt?
Hij kan toch maar op een manier de lader in? Denk dat hij daarom altijd via die kant rijdt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
artbij schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:06:
[...]

Hij kan toch maar op een manier de lader in? Denk dat hij daarom altijd via die kant rijdt.
Klopt, maar weten waar hij is zou de maaier een stuk efficiënter maken. Niet 300 meter rijden voor een recharge maar maar 20 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
martijn k. schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:47:
[...]

Mijn grasveld is in de winter een slagveld met molshopen, maar zolang ik de robotmaaier weer aanzet komt er geen enkele mol meer op het grasveld. Deze winter laat ik hem dus extra lang doorlopen. De mollen zitten er nog wel want om het grasveld heen zie je de gangen zitten...
Op zich geen probleem als je je maaihoogte heel hoog stelt in de winter. Blijft t gras okee en de mollen weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:28
Anoniem: 918433 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:56:
Voor zover ik weet is de module ongeveer twee jaar geleden geïntroduceerd en zouden nu de eerste gebruikers zelf moeten gaan betalen. Weet iemand hier meer van?
Ik heb ook deze module. Wat ik zelf heb begrepen van een Duits forum is dat je zelf de sim kaart die erin zit kan vervangen. Dan hoef je dus niet meer die van Husqvarna te gebruiken en ervoor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Vanavond is de robomow expert langs geweest, maar hij geeft aan dat mijn voortuin nog niet geschikt is voor een robot, gras is net gezaaid en de grond net opgebracht, dus nog te zacht en te mul. Achter het huis wordt woensdag aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• galgootje
Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:11:
Vanavond is de robomow expert langs geweest, maar hij geeft aan dat mijn voortuin nog niet geschikt is voor een robot, gras is net gezaaid en de grond net opgebracht, dus nog te zacht en te mul. Achter het huis wordt woensdag aangelegd.
Cool, benieuwd wat je er van vindt als 't allemaal werkt!!

Bij aanleg van ons achter gazon heel helder met de tuinman afgesproken dat ik een gewalste ondergrond hebben wilde. Das voor een robot prettiger en het eindresultaat is mooier.

Helaas bij ons was de oelewapper het vergeten, dus nu regelmatig de kuilen aan het opvullen met zand (kleigrond hier).

Sowieso na bezoek aan een sauna in Emst ernstige plannen aan het maken de hele mat te vervangen door het gras dat daar op het buitenterrein gebruikt is. Zo'n prachtige dikje volle mat, zo mooi donkergroen, impressive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mijn vrouw is alle geïnstalleerd, maar kreeg hij het bij ons niet voor elkaar om met wifi de robot te programmeren, dus hij heeft hem meegenomen naar de werkplaats en morgen/overmorgen wordt de robot "opgeleverd".

Zelf niet thuis geweest, dus details weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En de robot loopt ondertussen mooi te snorren.

Hij heeft er nog wel ff werk mee, alleen achter zo'n 4 uur netto maaitijd verwacht ik :?

Met het gelaad tussen door loopt het wel ff.

Ach ja, heeft de robot ook hele dagen de tijd voor :P

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
Liefde op het eerste gezicht: ons vakantiehuisje heeft een Gardena R70li die het grasveld onderhoudt. Nu zit ik vooruit te denken naar mijn eigen tuin en vraag ik me af welke maaier het beste zal zijn. Ik heb namelijk 2 velden die aan elkaar zijn gekoppeld met een terras met tuinmeubels en kinderspeelgoed. Ik vrees dat ik 1 vd twee velden met de hand zal moeten activeren, een corridor over het terras lijkt me niet snel goed te gaan werken.

Overigens heb ik een veld van pakweg 8x8 meter en een veld van zeg 5x14 meter. Valt mee op zich. De Gardena lijkt overigens nog vrij dom en hij laat midden op het veld plekjes achter waar die nog niet random is geweest de laatste tig keer. Ook komt ie niet dichter dan 15cm uit de kant waar die tegenaan botst. Zijn er maaiers die iets dichter bij de randen maaien?

Zo'n draad trekken heb ik helaas ook nodig bij het vierkante veld aan 3 kanten en bij het langwerpige veld aan 1 kant. Dat lijkt me met een stroomkring ook niet ideaal: gewoon om beide velden heen trekken en/of toch/wel een corridor van 1m breed in het ontwerp meenemen?

Edit: de Gardena ging vandaag in ieder geval 4 keer van stal om te maaien en alle plukjes zijn weg. Blijkbaar had ie zelf door dat er achterstallig onderhoud was.. blijft leuk om naar te kijken. Mocht iemand tijd hebben om met me mee te denken - graag!

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-08-2017 22:20 . Reden: Maaier observaties ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 18:25
Ik zit een beetje in de budget sectie van de maairobots te kijken. In de nieuwe folder van de Welkoop staat een McCulloch RM600 voor 699 euro. Praxis heeft voor dat geld de Worx Landroid WG754. Ik ben met beide merken niet zo bekend, maar die Worx schijnt goed te zijn voor zijn geld. Echter is de info over die Landroids nogal wat summier. Ik vindt de Worx site wel erg onduidelijk over hun producten.

Van de McCulloch heb ik de installatievideo op youtube even bekeken en daar valt mij iets raars op. Er wordt heel netjes en duidelijk verteld hoe je de maaier installeert. Daarbij moet je ook een guideline installeren. Is dat bij alle maairobots zo?

Het vreemde wat mij opviel is dat aan het einde van de video verteld wordt dat je de aansluitingen van de perimetterdraad op het laadstation door moet knippen en vervolgens de draadeindes in een weersbestendigge plug moet stoppen. Ok, duidelijk, maar stel dat je die maairobot 10 jaar hebt dan wordt het draadje dus ieder jaar een stukje korter tot je op een gegeven moment dat hele perimeterdraad opnieuw kunt aanleggen omdat het te kort geworden is... Hoe doen de maairoboteigenaren dat hier? Bergen jullie het laadstation ook op in de winter en moet je dan ook de draadjes doorknippen? Het lijkt mij dat je ook gewoon een stevig zakje om de connector kunt doen?

Linkje naar het fimpje: YouTube: How to install the McCulloch Robotic Lawnmower

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik zag 'm ook @rimave en heb ook m'n twijfels. Wel fijn dat je de draad zo kunt instellen dat ie over de randen maait.

Overigens afhankelijk van je tuin zijn er ook betaalbare RoboMow's, ik krijg de indruk dat dit wel de betere maaiers zijn.

Ik zit nog met 2 zones die lastig verbonden zijn, met een 40/60% verdeling qua gras. Elke dag de grasmaaier handmatig op een ander veld zetten gaat hem niet worden en het terras wat overgestoken moet worden staan meubels.. dat wordt waarschijnlijk lastig. Al kan die McCulloch met die geleide draad wellicht door een smallere corridor heen navigeren. Moet je alleen de draad onder de tegels zien te proppen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 18:25
Inmiddels rijdt hier al een maairobot rond. Ik heb nog op Marktplaats zitten neuzen en daar stond toevallig een Worx Landroid te koop. Volgens de verkoper was het de WG111mi, maar bij aankomst bleek het om de WG971.1E te gaan. En die is goed getest door de consumentenbond. Daar komt nog bij dat ik hem voor 1/3e van de nieuwprijs heb kunnen kopen. Z'n eigenaar is er zeer zuinig op geweest, want het ding was praktisch nieuw.

Permiterdraad leggen is nog het meeste werk. Daar was ik de ochtend wel even zoet mee. Toch lag het in 1 keer goed, want ter test gaat de robot het hele draad langs terug naar z'n lader. Ik heb twee verhoogde terassen in de tuin. Die steken zo ongeveer 5cm boven het gras uit. Doordat de robot moest keren reed het gewoon achteruit erbij omhoog. Ook heeft mijn grasveld een helling, maar dat is ook geen probleem voor de Worx.

Het enige wat de Worx niet heeft is een alarm. Wel een pincode, dus een dief kan er niets mee, maar hij piept niet als je ermee weg loopt. Ik denk dat er maar even een camera op zet. Nu nog even een huisje voor hem bouwen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe lang doen jullie eigenlijk met de mesjes van de maaier ?
Heb hier m'n robotmaaier sinds begin dit jaar rondrijden met de orginele messen. Zie/merk nog geen verschil, dus die blijven er nog wel onder, maar vroeg het met gewoon af.
Voor de zekerheid alvast wel nieuwe mesjes klaar liggen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
In duitsland verkopen ze via de obi een yardforce met 5 jaar garantie. Mijn ervaring met die garantie is goed, ik heb ooit een pomp 3 keer omgewisseld binnen 2 jaar omdat die kapot was. Na die 3 keer toch een duurder gekocht, ik kreeg daarbij het geld van de oude pomp verrekend.

https://www.obi.de/maehro...oter-sc-600-eco/p/1510676

Comments zijn wel over het algemeen goed en voor dat geld...nadeel is een slechte handleiding (staat in de comments)

[ Voor 6% gewijzigd door coldasice op 22-08-2017 18:45 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:02:
Hoe lang doen jullie eigenlijk met de mesjes van de maaier ?
Heb hier m'n robotmaaier sinds begin dit jaar rondrijden met de orginele messen. Zie/merk nog geen verschil, dus die blijven er nog wel onder, maar vroeg het met gewoon af.
Voor de zekerheid alvast wel nieuwe mesjes klaar liggen.
Ik vervang ze drie keer per jaar en dan merk ik ook wel dat het maairesultaat met nieuwe messen een stuk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
iemand een goede tip voor het opsporen van draadbreuk? Ik ben de halve dag aan het zoeken geweest maar niets kunnen vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
rimave schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:49:
Inmiddels rijdt hier al een maairobot rond. Ik heb nog op Marktplaats zitten neuzen en daar stond toevallig een Worx Landroid te koop. Volgens de verkoper was het de WG111mi, maar bij aankomst bleek het om de WG971.1E te gaan. En die is goed getest door de consumentenbond. Daar komt nog bij dat ik hem voor 1/3e van de nieuwprijs heb kunnen kopen. Z'n eigenaar is er zeer zuinig op geweest, want het ding was praktisch nieuw.

Permiterdraad leggen is nog het meeste werk. Daar was ik de ochtend wel even zoet mee. Toch lag het in 1 keer goed, want ter test gaat de robot het hele draad langs terug naar z'n lader. Ik heb twee verhoogde terassen in de tuin. Die steken zo ongeveer 5cm boven het gras uit. Doordat de robot moest keren reed het gewoon achteruit erbij omhoog. Ook heeft mijn grasveld een helling, maar dat is ook geen probleem voor de Worx.

Het enige wat de Worx niet heeft is een alarm. Wel een pincode, dus een dief kan er niets mee, maar hij piept niet als je ermee weg loopt. Ik denk dat er maar even een camera op zet. Nu nog even een huisje voor hem bouwen.
bij mijn inboedelverzekering zijn robotmaaiers standaard meeverzekerd, ook al staat deze in de tuin..even navragen en je hoeft dan ook geen camera te kopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
sfinx333 schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:49:
iemand een goede tip voor het opsporen van draadbreuk? Ik ben de halve dag aan het zoeken geweest maar niets kunnen vinden....
Heel eenvoudig, wanneer je een weerstandmeter hebt, kun je bij het begin en na 10 meter een opgraving doen, en checken of je weerstand minimaal is tussen de twee punten. Als dat zo is, is de draad niet onderbroken. Zo kun je bijvoorbeeld door iedere keer de helft te nemen van de maximale afstand, 100 meter draad met 6 metingen naar 1,5 meter afstand reduceren...wel zorgen dat er niet nog ergens anders een onderbreking is. En dit veronderstelt dat je bij de draad zonder afscherming kunt komen. Of je moet de afscherming later weer kunnen herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
sfinx333 schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:04:
[...]

bij mijn inboedelverzekering zijn robotmaaiers standaard meeverzekerd, ook al staat deze in de tuin..even navragen en je hoeft dan ook geen camera te kopen :)
Ik heb naar aanleiding van jouw post ook ff met mijn verzekering (Univé) gebeld, en hun geven aan dat het onder "tuingereedschap" valt, en daar ben ik tot € 2500,00 voor verzekerd.

• unrealbe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-04 11:12
Ik heb een worx landroid thuis maar nu vraag ik me af of jullie de adaptor/kabel van het basisstation ergens in een soort buis/kabelgoot steken ter bescherming van de elementen? Voorlopig ligt het gewoon op de grond naar een stopcontact buiten bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
unrealbe schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:58:
Ik heb een worx landroid thuis maar nu vraag ik me af of jullie de adaptor/kabel van het basisstation ergens in een soort buis/kabelgoot steken ter bescherming van de elementen? Voorlopig ligt het gewoon op de grond naar een stopcontact buiten bij mij.
De adapter kun je opbergen in een 160mm buis die je in de grond zet met een dop erop. Aan de zijkant maak je er een gaatje in zodat de kabel naar buiten kan naar het laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
voor diegenen met een Worx landroid S, er is een grote storing bij de server wat betekend dat je de maaier niet kunt bereieken via de app, via het duitse forum kwam ik erachter dat een nieuwe update werkt....ik draai nu op versie 2.78 2.84 !

[ Voor 21% gewijzigd door sfinx333 op 24-09-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:52
Ik wil ook voor een Work Landroid S gaan. Zeer goede verhalen (zowel hier als elders) en relatief goedkoop. Gaat de truc voor mijn 140 vierkante meter volgens mij prima doen.... En als ik ergens een hekel aan heb is het grasmaaien, dus ik denk/hoop dat ik hier erg gelukkig van wordt.

Maar ik vraag me even af hoe ik het tuinontwerp wat iemand voor ons gemaakt heeft moet zien i.c.m. een maairobot. Kunnen jullie me daarbij helpen?

https://imgur.com/a/jkBHI

Zoals te zien zit er een stukje in van 35 tot 40 graden. In hoeverre is de genoemde 35 graden echt de max (of zelfs wat ambitieus)?

En ik koop natuurlijk geen maairobot om vervolgens nog elke week een stukje te gaan staan maaien met de hand, dus ik maak me een beetje zorgen over die verspringende tegels. Het maakt de tuin natuurlijk speels, maar ik zou zeer graag zien dat de maaier er mee overweg kan. Kan ik dat op de één of andere manier regelen?

Kan ik hem gewoon zo leggen:
https://imgur.com/a/4GIzE
Het betreft tegels van 80 x 40 cm dus het is 40 cm... Is dat breed genoeg voor dit?

Of kan ik de draad bijvoorbeeld zo leggen zodat hij een stukje tegels mee neemt of gaat dat helemaal mis (uiteraard er voor zorgende dat er weinig hoogteverschil is tussen gras en tegels):
https://imgur.com/a/2JJAo

• hjvg
MiKeZZa schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 20:42:

Of kan ik de draad bijvoorbeeld zo leggen zodat hij een stukje tegels mee neemt of gaat dat helemaal mis (uiteraard er voor zorgende dat er weinig hoogteverschil is tussen gras en tegels):
https://imgur.com/a/2JJAo
heb zelf geen work maar een gardena

wat ik met de helling heb is dat het meestal prima gaat maar als het regent hij wel eens wil in graven ik hoop/denk dat dit beter word wanneer de gras zode bij mij water ouder word dit jaar ingezaaid.

wat betreft de tegels als ze zelfde hoogte zijn als het gazon zou ik het gewoon zoals optie 2 doen. denk dat bij optie 1 hij heel veel moeite krijgt met er tussen te komen

(het mes is 2 tot 5 cm hoog ) dus als hij op de tegel rijd zal hij niets raken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
hjvg schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:47:
[...]

heb zelf geen work maar een gardena

wat ik met de helling heb is dat het meestal prima gaat maar als het regent hij wel eens wil in graven ik hoop/denk dat dit beter word wanneer de gras zode bij mij water ouder word dit jaar ingezaaid.

wat betreft de tegels als ze zelfde hoogte zijn als het gazon zou ik het gewoon zoals optie 2 doen. denk dat bij optie 1 hij heel veel moeite krijgt met er tussen te komen

(het mes is 2 tot 5 cm hoog ) dus als hij op de tegel rijd zal hij niets raken
Ok top. Klinkt goed :)

Richting het voorjaar ga ik het regelen en ik zal mijn updates hier een keer posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
vraag wat doen jullie op het moment dat jullie de robot maaier in winterstalling zetten halen jullie het laadstation dan ook weg?

en zo ja wat doen jullie met de kabels?

als ik de Gardena handleiding hierbij volg YouTube: GARDENA Robotmaaier R40Li en R70Li - Installatie hoofdstuk 13 - Opsl... dan zeggen ze laadstation weg halen kabel einden afknippen en kabel in een koppelstukje doen. maar ja dan word ieder jaar de kabel korter (en zo veel heb ik niet over) en je moet dan weer nieuwe bevestigingsdingen kopen voor je hem kunt aansluiten.

vandaar mijn vraag hoe maken jullie hem winter klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
hjvg schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:45:
vraag wat doen jullie op het moment dat jullie de robot maaier in winterstalling zetten halen jullie het laadstation dan ook weg?

Er wordt inderdaad geadviseerd om het laadstation op te bergen. Ik heb dat tot nu niet gedaan.
Ik heb mijn robots ook nog niet laten onderhouden in de winter maar dat deze winter na drie seizoenen waarschijnlijk wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
hjvg schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:45:

als ik de Gardena handleiding hierbij volg YouTube: GARDENA Robotmaaier R40Li en R70Li - Installatie hoofdstuk 13 - Opsl... dan zeggen ze laadstation weg halen kabel einden afknippen en kabel in een koppelstukje doen. maar ja dan word ieder jaar de kabel korter (en zo veel heb ik niet over) en je moet dan weer nieuwe bevestigingsdingen kopen voor je hem kunt aansluiten.

vandaar mijn vraag hoe maken jullie hem winter klaar?
Dat lees ik in meerdere handleidingen en ook dat de kabel wel strak in het basisstation moet zitten. Dat matcht niet met elk jaar korter maken.
Wellicht de kabeleinden in bv een Wago lasdop zetten en afbinden met een plastic zakje? Die houden het vaak wel lang genoeg uit en in het voorjaar kan je dan weer los. Je zou ook wat zuurvrije vaseline op de einden kunnen doen voordat je ze in de klem steekt.

Goed, ben na de verhuizing ook in de markt voor een robotmaaier. Grasmaaien heb ik een tyfushekel aan en heb er ook geen verstand van qua regelmaat. Ik had meestal meer gras tussen de tegels dan op het gazon. Om die reden ben ik nu nog gezegend met kunstgras (scheelt ook vlekken in kleding. ;)). Maar 400 m2 kunstgras a 35/m2 is mij net iets te duur. O-)

Ik lees goede verhalen over de Worx maaiers, ze zijn vaak wat rijker uitgerust dan gelijk geprijsde modellen van Gardena e.d. Maar ik ben nog een leek en erg uitgebreide gebruikerservaringen zijn er nog nauwelijks te vinden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:47:
[...]

Ik lees goede verhalen over de Worx maaiers, ze zijn vaak wat rijker uitgerust dan gelijk geprijsde modellen van Gardena e.d. Maar ik ben nog een leek en erg uitgebreide gebruikerservaringen zijn er nog nauwelijks te vinden.
wat betreft de Gardena r50li die ik heb kan ik je het volgende vertellen (heb hem sinds deze zomer) maai beeld is goed in ieder geval in mijn ogen. de kantjes moet je zelf afentoe even maaien dat kan hij niet.
het nadeel van mijn model is het vaste wieltje achteraan en dus geen zwenk wieltje zie foto
Afbeeldingslocatie: http://vsenovoe.info/wp-content/images/2017/05/gardena-r50li2-640x545.jpg

daardoor trekt hij op sommige plekken waar hij veel draait wat gaten in het gazon nu is het natuurlijk ook niet ideaal dat hem ongeveer 7 weken nadat hert gras gezaaid heb al aangezet hebt het gazon moet natuurlijk in de loop van jaren wat sterker worden.

ik wast van het vaste wieltje bij aanschaf maar vanwege de prijs heb ik toch gekozen om deze te komen (leek op prijs fout met een cashback aktie) heb 780 euro betaald bij de webshop en daarna kon ik kiezen voor 150 euro terug of een garage(overkapping op laadstation) ter waarde van 190 euro (ook voor die prijzen bij webshops) en aangezien een wat duurder model toch gauw rond de 1200/1300 zit was voor mij deze keuze aantrekkelijker.

dus ja ik adviseer om voor een maaier met een zwenkwiel te gaan (de r50li zit nu ook rond de 1100 euro zie ik net)

[ Voor 6% gewijzigd door hjvg op 08-11-2017 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zag de vernieuwde R40Li staan, maar ik vind Gardena wel wat laag in de features. Geen regensensor, geen appbediening, geen kantenmaaier. Ik ga voor fire&forget zonder een nier af te moeten staan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-04 00:07
Wat betreft het maaien van kanten, doet de Robomow het vrij goed. Een rand van een 10-tal cm tegen muren/omheining is voldoende, en waar er geen harde begrenzing is, maait hij ongeveer tot aan de rand. Ik heb zelf de RS612 rondrijden, en het resultaat mag er zijn. De soms talrijke molshopen worden mooi mee gelijk gemaakt :D

Wat je met de robomow niet hebt is dat die mooi in lijntjes rijdt, zoals sommige modellen wel doen, maar da's vooral een kwestie van voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Molshopen weten mijn Husqvarna's ook wel raad mee :) .

Ik heb een robot die een boomgaard maait waar een meidoornheg omheen staat. Hiernaast ligt een stukje wei waar een mol lustig aan het graven is (hoog gras dus je ziet er weinig van). De mol komt ook wel eens in de buurt van onze mooi gemaaide boomgaard maar heeft somehow de voorkeur om lijnrecht onder de meidoornheg zijn tunnels aan te leggen, dus netjes in de borders. Ik vraag me af of de begrenzingsdraad hier iets mee te maken heeft. Soms waagt hij een korte oversteek en dan maakt de robot de molshoop automatisch vlak :P .

Zolang die mol zo te werk gaat blijven we goede vrienden 8) .

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 09-11-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-04 00:07
Femme schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:39:
Soms waagt hij een korte oversteek en dan maakt de robot de molshoop automatisch vlak :P .

Zolang die mol zo te werk gaat blijven we goede vrienden 8) .
Robot in de winterstalling, de mol jammer genoeg nog actief, dus het grasveld begint er een beetje uit te zien als een heuvelland :P
Ik zal binnenkort de robot maar weer eens buiten zetten zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-04 21:27
Iemand ervaring met de Worx Landroid en het leggen van de perimeter cable onder bestrating? Hij moet bij mijn voer een stukje keremisch tegelwerk van 2cm. Zou de kabel daardoor gedetecteerd kunnen worden door de robot?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duonra
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-07-2022
Hoi Artbij, ik weet niet of je het inmiddels geprobeerd hebt, maar installatie van de draad onder tegels zou geen probleem mogen opleveren, zie ook https://www.techtesters.eu/robomow-rc308u-review/ of bijvoorbeeld https://www.robotmaaiervergelijken.nl/. Aangezien je een draad ook mag ingraven in plaats van op het gazon leggen verwacht ik hiermee geen problemen. Anders kun je altijd even voor de zekerheid een mailtje doen aan Worx 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-03 13:21
Hoe zit het met de mensen die hier indertijd een robotmaaier van Worx hebben aangeschaft? Nog steeds tevreden van nu hij al een tijdje gebruikt is?

Ik heb namelijk interesse in de Worx Landroid S. Kan iemand mij zeggen of er een (groot) verschil is in kleuren, omdat het telkens om een ander (ouder) model gaat?

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/036/890/DV_8_6196075_01_4c_DE_20170125090659.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myrobotcenter.a.ssl.fastly.net/media/catalog/product/w/o/worx_wr-106si_03.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/810C3OItMmL._SY355_.jpg

Ik zie daar dan telkens wel SW of S3 opstaan, maar echt concrete informatie vind ik niet.

Nog een ander vraagje (desnoods voor alle merken robotmaaiers):

Wat gebeurd er als er een groot voorwerp staat op de bekabeling?
't is te zeggen: in de zomer bij warm weer, als we ons zwembad opstellen, staat dit op een plek tegen de omheining en zou dus over deze bekabeling lopen. Zou dat een probleem zijn? Zou hij dus bijvoorbeeld tot aan de rand van het zwembad rijden, om dan langs de ander kant zijn laadstation terug te vinden, of gaat dat niet zo? Probleem is ook dat waar het zwembad staat, dit vlakbij het laadstation zou zijn, dus dat hij dan altijd de hele tuin moet "omrijden" voor naar zijn laadstation te gaan.

Het zwembad een meter opschuiven om bijvoorbeeld een doorgang door te laten zou moeilijk/niet gaan, want dan komt het zwembad op een pad terecht, en zou het ook problemen geven voor de stroomkabel en de watertoevoer/afvoer van de filterpomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik lees wisselende verhalen over de Landroids, waarbij ik user abuse ook niet uitsluit. Toch zijn ze een stuk scherper geprijsd dan anderen.

De verschillende kleuren zijn volgens mij steeds dezelfde versies, maar met een andere kap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 21:18
Ik ben ook van plan een robotgrasmaaier te gaan aanschaffen . We hebben in de buurt een dealer van Husqvarna. Na veel online lezen en zoeken kwam ik tot de conclusie dat Husqvarna mogelijk wel een van de betrouwbare en stillen machines is . Voordeel Robomow dat deze beter de kantjes kan doen maar ik heb thuis al een Trimmer. Ons gras bestaat uit ongeveer 1000m2 verdeeld over een groot stuk achter en 1/4 stuk voorzijde van het huis. Langs ons huis maak ik een doorgang gras van circa 1,5m tot 2m breedte voor de grasmaaier.

@Femme las ik dat jij erg tevreden bent over je Husqvarna's. Ik ben vanplan om een 315x aan te schaffen met GPS functie zodat hij ook weet wanneer hij niet genoeg in de voortuin is geweest en om hem te kunnen verbinden aan mijn toekomstig Home Automation. Heb jij nog nieuwe inzichten of nog steeds tevreden over de Husqvarna?

2. Een alternatief zou de Work Landroid L zijn echter weet ik niet hoe stil deze zijn en of deze het zelfde resultaat / tevredenheid leveren. De prijs is wel 1600 euro inclusief draad tov 2399 exclusief draad. Wat zijn de ervaringen qua geluid en betrouwbaarheid met deze machine?

3. Een ander puntje is de bestelling ,. ik zag online vrijwel voor Husqvarna alleen maar niet echt betrouwbare webshops met slechte reviews en support en ben . (geheel tegen mijn natuur in) toch geneigd om extra (400euro!) uit te geven bij de lokale dealer voor deze service en support. Iemand die toch bij een webshop een Husqvarna heeft gekocht en hier een goed ervaring mee heeft?

4. Laatste punt was de instalatie draad , ik vind de optie VD - draad (normale stroomkabel) wel interessant daar dit en goedkoper is en ook steviger lijkt. Ik lees 1 persoon die dat in dit topic gedaan heeft , nog andere ervaringen ?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-04 20:38
Net een Husqvarna 310 besteld in Duitsland. Was aanbieding tot 23 maart *weet zeker dat als je mailt dat je ook de korting nog krijg*. Husqvarna 310, 250m draad voor 1450, en dan nog 15 euro verzendkosten.

Dit waren de prijzen:

Autom. 105 m. 150m Kabel + 200 Haken 999 statt 1348 €
Beschreibung und Lieferumfang ==> hier klicken

Autom. 310 m. 150m Kabel + 200 Haken 1450 statt 1798 €

Autom. 315 m. 250m Kabel + 300 Haken 1700 statt 2088 €

Autom. 315x m. 250m Kabel + 300 Haken 2100 statt 2498 €

Autom. 420 m. 250m Kabel + 300 Haken 2100 statt 2588 €

Autom. 430x m. 500m Kabel + 700 Haken 2800 statt 3448 €

Autom. 450x m. 500m Kabel + 700 Haken 3600 statt 4448 €

Adres: https://robomaeher.de

Het is een officiele Husqvarna dealer, dus geen rare import

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wanneer halen jullie de robot weer uit de winterstalling :?
Zijn daar richtlijnen voor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Desperation schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 08:42:
Hoe zit het met de mensen die hier indertijd een robotmaaier van Worx hebben aangeschaft? Nog steeds tevreden van nu hij al een tijdje gebruikt is?
Dit wordt mijn derde jaar met een Landroid M1000i en ik ben tot nu toe heel tevreden. Heb alleen soms last van moeilijke draaiende voorwielen door de hondenharen op het gazon. Dat moet ik dus regelmatig even schoonmaken.

Ik heb toen voor de Landroid gekozen vanwege de lage prijs en de toegankelijke API waardoor je er zelf apps voor kunt maken of kunt integreren met je domotica systeem.
Desperation schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 08:42:
Nog een ander vraagje (desnoods voor alle merken robotmaaiers):

Wat gebeurd er als er een groot voorwerp staat op de bekabeling?
't is te zeggen: in de zomer bij warm weer, als we ons zwembad opstellen, staat dit op een plek tegen de omheining en zou dus over deze bekabeling lopen. Zou dat een probleem zijn? Zou hij dus bijvoorbeeld tot aan de rand van het zwembad rijden, om dan langs de ander kant zijn laadstation terug te vinden, of gaat dat niet zo? Probleem is ook dat waar het zwembad staat, dit vlakbij het laadstation zou zijn, dus dat hij dan altijd de hele tuin moet "omrijden" voor naar zijn laadstation te gaan.

Het zwembad een meter opschuiven om bijvoorbeeld een doorgang door te laten zou moeilijk/niet gaan, want dan komt het zwembad op een pad terecht, en zou het ook problemen geven voor de stroomkabel en de watertoevoer/afvoer van de filterpomp...
Ik denk dat het met het zwembad op de draad niet gaat lukken. Deze gebruikt hij om zijn weg terug naar het laadstation te vinden. Als er iets in de weg staat draait hij een aantal graden en gaat dan in een rechte lijn opzoek naar de draad. Als hij de draad weer vindt, deze gaat volgen en weer bij het zwembad uit komt is de kans groot dat hij dit rondje blijft herhalen tot zijn batterij leeg is. Als je geluk hebt vind hij een stuk draad die wel uit komt bij het laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Grolsch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:27:
Wanneer halen jullie de robot weer uit de winterstalling :?
Zijn daar richtlijnen voor :?
Dat beoordeel je aan de hangt van de lengte van je gras ;) .

Gras groeit boven de zeven graden, dus wanneer het gaat groeien hangt af van de weersomstandigheden. In de eerste weken van het nieuwe seizoen, als de temperaturen nog relatief laag zijn, zal het aantal uren dat de robot per dag maait waarschijnlijk lager mogen zijn dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wat ik er zo van lees is dat je de eerste keer beter wat hoger kunt maaien.
Ik wacht nog wel ff tot het echt mooi weer wordt, hier in Twente nog regelmatig nachtvorst t/m gisterochtend en ook voor dit weekend nog nachtvorst voorspelt.

Doen jullie verder nog iets aan verticuteren ofzoiets :? Kheb niet zoveel puf om 1000m2 met de hand te gaan harken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is juist om te voorkomen dat je gras gelijk afsterft doordat je het halveert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Grolsch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:51:
Wat ik er zo van lees is dat je de eerste keer beter wat hoger kunt maaien.
Ik wacht nog wel ff tot het echt mooi weer wordt, hier in Twente nog regelmatig nachtvorst t/m gisterochtend en ook voor dit weekend nog nachtvorst voorspelt.

Doen jullie verder nog iets aan verticuteren ofzoiets :? Kheb niet zoveel puf om 1000m2 met de hand te gaan harken.
Verticuteren heeft als doel de bodem te ontdoen van mos en andere 'vervilting'. Je kunt dit het beste mechanisch (laten) doen. Mijn ervaring is dat je voor 50-100m2 al een rolcontainer voor meuk eraf trekt, dus dat is bij 1000m2 nogal wat. Ook moet je daarna je veld even goed voorzien van bemesting en kale plekken evt inzaaien. Al is het daar nu al aan de late kant voor.

Dus tjah.. tis een flinke klus en je moet zelf maar bedenken of je het echt nodig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als ik dat zo hoor denk ik dat ik het niet nodig vind :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Grolsch schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:43:
Als ik dat zo hoor denk ik dat ik het niet nodig vind :)
Ik denk dat als je het goed maait met een robot maaier & periodiek voorziet van de juiste natjes en droogjes dat het niet per se hard nodig is. Alleen als je zo'n engels perfect golf gazonnetje wilt hebben zul je aan de bak moeten met dat soort fratsen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Ik zou het geen fratsen noemen, als je goed naar je gras kijkt, kun je zien of je een dichte mat hebt, met veel vilt onder de groene bovenlaag. Dan zou ik het zeker doen. Ik doe het ieder jaar. Eerst goed kort maaien zodat je er al veel vanaf haalt, en vervolgens vanaf 2 zijde verticuteren. Gazon wordt er echt veel mooier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:36
Iemand een site waar alle Worx robotmaaiers worden vergeleken? Ik heb ongeveer 150m2. Wil een mulch-functie, bedienbaar met de app en dat ie ook de kantjes meeneemt. Welke heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desperation
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-03 13:21
DCNY schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:12:
Iemand een site waar alle Worx robotmaaiers worden vergeleken? Ik heb ongeveer 150m2. Wil een mulch-functie, bedienbaar met de app en dat ie ook de kantjes meeneemt. Welke heb ik nodig?
Hier een 270m2, maar wil ook vooral dat hij de kantjes meeneemt, vandaar dat ik eerder voor een Landroid S zou gaan. Blijkbaar zouden er in april nieuwe modellen uitkomen, die stiller zouden zijn dan de huidige...

Ik hoop alvast dat ze vlug uitkomen, want ik had het liefst zo snel mogelijk er 1 aangeschaft. Half april zit ik een weekje in Firenze (en dus geen tijd om het gras af te doen), en de dag nadat we terugkomen is het de communie van ons oudste dochter thuis. ;)

meer info:

http://www.roboter-forum....-Landroid-Modelle-ab-2017

[ Voor 7% gewijzigd door Desperation op 27-03-2018 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-04 22:24
Ik heb net een robomow rs630 besteld, heeft iemand nog installatie tips voorbij wat in de handleiding staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb de rs 615 pro, maar laten installeren dus daar kan ik je niet mee helpen. Bevalt verder goed, af en toe kan de app geen verbinding maken, maar dat maakt voor de werking niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan3
De 615 ging het hier niet trekken ben ik bang (2k meter gras). Hoe de 630 het gaat doen ben ik wel benieuwd naar. En dan vooral of de normale maaier definitief uit kan blijven...

We gaan het zien. Als alles draait laat ik wel weten hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ik was er helemaal uit; ik wilde een Worx gaan aanschaffen. En toen ineens besefte ik me dat 35 procent iets anders is dan 35 graden.....

Helaas vrees ik dan dat ik het echt niet ga redden zo. 35 graden leek wel haalbaar, 35% (20 graden) is niet voldoende. Moet ik dit allemaal niet te serieus nemen? Of moet ik dit wel serieus nemen en begint mijn hele oriëntatie nu opnieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepG24
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-04 21:32
Ik heb een Worx Landroid WR105Si - 500m² besteld. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om los van de achtertuin, een 'apart' circuit aan te leggen in de voortuin waar het dockingstation niet komt te staan.

Heeft iemand ervaringen hiermee?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
MiKeZZa schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:40:
Ik was er helemaal uit; ik wilde een Worx gaan aanschaffen. En toen ineens besefte ik me dat 35 procent iets anders is dan 35 graden.....

Helaas vrees ik dan dat ik het echt niet ga redden zo. 35 graden leek wel haalbaar, 35% (20 graden) is niet voldoende. Moet ik dit allemaal niet te serieus nemen? Of moet ik dit wel serieus nemen en begint mijn hele oriëntatie nu opnieuw?
35 graden is bijna een 1:1 talud. Dan kan je beter een berggeit nemen. ;)
Joep Gelissen schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:12:
Ik heb een Worx Landroid WR105Si - 500m² besteld. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om los van de achtertuin, een 'apart' circuit aan te leggen in de voortuin waar het dockingstation niet komt te staan.

Ik ben ook wel benieuwd, want ik heb ook meerdere vlakken gras. Waar heb je hem besteld? Praxis heeft ze geregeld in de aanbieding zag ik.

Handleiding al gezocht? https://www.worxlandroid....-service/download-manuals

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 13-04-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepG24
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-04 21:32
Ja, daarin kan ik het niet terugvinden. Het moet kennelijk wel mogelijk zijn om meerdere vlakken in te delen, maar die vlakken lijken dan wel in 1e circuit te moeten liggen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De corridor moet minimaal 1 meter breed zijn. Als hij een stukje over straatwerk moet rijden, dan kan dat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:25
Joep Gelissen schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:12:

Als je de draad vanuit de achtertuin naar de voortuin kan leggen, door middel van een "pad" van X centimeter breed, dan kan de robot er zelf naartoe rijden.

Als dat niet het geval is zal je de robot zelf in de voortuin neer moeten zetten, en daarnaast de draad in de voortuin ook van een "signaal"/stroom moeten voorzien, anders zal de robotmaaier niet gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan3
sebastiaan3 schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:23:
De 615 ging het hier niet trekken ben ik bang (2k meter gras). Hoe de 630 het gaat doen ben ik wel benieuwd naar. En dan vooral of de normale maaier definitief uit kan blijven...

We gaan het zien. Als alles draait laat ik wel weten hoe het bevalt.
Bob rijdt ondertussen zijn rondjes op ongeveer het halve perceel, en heeft zo'n 1000 meter gras kort te houden. De andere helft wordt nog anders ingericht, dus die maai ik nog wel even zelf. Voorlopig doet hij het prima, met niet al te veel herrie. 's nachts maaien zit er denk ik niet ik vanwege de buren, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand hier overdag last van heeft.

Meer nieuws als ik wat te klagen heb. Misschien wel nooit dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hier gaat het ook weer fijn, hij snort nu eenmaal per week, maar mag al naar 2x per week met dit groeizame weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-03 21:17

xyl

Ik zie nu dat er bij Van Cranenbroek een robotmaaier te koop is voor 299 euro voor een gazon tot 1500m2. Merk Rhodos, wat ongetwijfeld een eigen merk is. Heeft iemand ervaring met deze maaier? Is namelijk wel erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 14:55

icecreamfarmer

en het is

xyl schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:22:
Ik zie nu dat er bij Van Cranenbroek een robotmaaier te koop is voor 299 euro voor een gazon tot 1500m2. Merk Rhodos, wat ongetwijfeld een eigen merk is. Heeft iemand ervaring met deze maaier? Is namelijk wel erg goedkoop.
Interessant. Ik ben ook in de race met 180m² gras oppervlak.
Zat aan een robomow te denken maar lees hier nu ook over workx en ik zie ook gardena maaiers bij coolblue er tussen staan.

Welke is betaalbaar, heeft een mulch functie en kan als het even kan een stuk straatwerk zelf navigeren zodat ik hem droog onder de overkapping kan plaatsen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
xyl schreef op woensdag 18 april 2018 @ 22:22:
De geleidedraad voor 1500 m2 kost al meer dan dat. Zit dat erbij?
icecreamfarmer schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:51:
[...]

Interessant. Ik ben ook in de race met 180m² gras oppervlak.
Zat aan een robomow te denken maar lees hier nu ook over workx en ik zie ook gardena maaiers bij coolblue er tussen staan.

Welke is betaalbaar, heeft een mulch functie en kan als het even kan een stuk straatwerk zelf navigeren zodat ik hem droog onder de overkapping kan plaatsen?
Wat heb je zelf al bedacht? Wat dit is allemaal op de diverse sites van de fabrikanten te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Señor Sjon @xyl Op het plaatje in de folder zit er een snoertje bij - maar hoe lang dat precies is?

http://www.cranenbroek.nl...808/mobile/index.html#p=2

Ze bezorgen/reserveren niet - helaas.

Edit: en er is beeld: YouTube: robot maaier prijzen en instructie gazonland

Kan verder nog geen andere winkel vinden die ze verkoopt.

[ Voor 41% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-04-2018 10:05 ]

Pagina: 1 2 ... 70 Laatste