This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat heb ik gedaan ben met name op zoek naar ervaringen.Señor Sjon schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:26:
[...]
De geleidedraad voor 1500 m2 kost al meer dan dat. Zit dat erbij?
[...]
Wat heb je zelf al bedacht? Wat dit is allemaal op de diverse sites van de fabrikanten te vinden.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Nu las ik in de gardena manual dat ze aanraden om voor een hof van 750m² deze maar liefst 5 dagen 17 uren of 7 dagen 13 uren te laaten maaien.

Gaat de robot zelf bepalen of er nog gemaaid moet worden (geen idee hoe), of gaat die dan echt die hele tijd afwisselend opladen/maaien? Hoe lang/dikwijls laten de meeste hier hun robot maaien, en raden jullie aan om (ver) over te dimensioneren? (bv een robomow rs 615 voor 800m²)
De gardena heeft ook geen regensensor. Heeft er iemand mindere ervaringen met geen regensensor en slecht weer?
Bij de robomow geeft je per zone op hoe groot deze is. Volgens mij is de zone bij mij achter het huis zo'n 500m2. Ik heb de maaifrequentie op 2 x per week staan vanaf 09:30 tot 21:00. Hij maait volgens mij per "run" een ruim uur, hoe lang opladen duurt weet ik eigenlijk niet. Ik zag toevallig voorlaatst dat hij rond 18.00 klaar was en weer naar zijn hok ging. Dus 8,5 uur voor 500m2.donderz schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:05:
Ik ben ook aan het kijken om er één aan te schaffen. Ik heb ongeveer 800m² gazon en ben momenteel in de richting aan het denken van de gardena smart sileno 1000 of robomow rc 308.
Nu las ik in de gardena manual dat ze aanraden om voor een hof van 750m² deze maar liefst 5 dagen 17 uren of 7 dagen 13 uren te laaten maaien.
Gaat de robot zelf bepalen of er nog gemaaid moet worden (geen idee hoe), of gaat die dan echt die hele tijd afwisselend opladen/maaien? Hoe lang/dikwijls laten de meeste hier hun robot maaien, en raden jullie aan om (ver) over te dimensioneren? (bv een robomow rs 615 voor 800m²)
De gardena heeft ook geen regensensor. Heeft er iemand mindere ervaringen met geen regensensor en slecht weer?
Mijn gevoel zegt dat de maaier langer aan het laden, als aan het maaien is, maar eigenlijk zie ik daar nooit iets van, hij maait bijna altijd als ik niet thuis ben
Op een oude advertentie van 28/06/2015 staat dat er 100m draad bij zit.NiGeLaToR schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:01:
@Señor Sjon @xyl Op het plaatje in de folder zit er een snoertje bij - maar hoe lang dat precies is?
http://www.cranenbroek.nl...808/mobile/index.html#p=2
Ze bezorgen/reserveren niet - helaas.
Edit: en er is beeld: YouTube: robot maaier prijzen en instructie gazonland
Kan verder nog geen andere winkel vinden die ze verkoopt.
Verder:
-Basisstation
-Oplader
-Afstandsbediening
-2 sets messen
-100 grondpinnen
-10 Connectoren
-2 sleutels
-Gebruiksaanwijzing

Hij lijkt overigens wel verdacht veel op deze chineze versie:

Feature:toon volledige bericht
The robot lawn mower, also know as electric robot mower,
is used for automatically cutting your grass lawn.
It can use recharging station for using with 110v-240v volt power suppliers
1) Automatic electric lawn mower
2) Fully remote control
3) Movement:360 degrees, up to 30 degree slope
4) 12month warranty
5) Electric mower =no need to buy gas
Specification:
coverage(for once charging): 600sqm
working capacity:1500sqm
virtual wire maximum lenth:600m/0.5mm
mower size: 56*51*25cm(L*W*H)
rated power:82W
noise:less than 65dB
blades qty: 2pcs
cutting height:3cm&4cm
cutting width:28cm
cutting speed:25m/min
charging time:less than 3h
average working time:2-3h
wireless remote control: 6m
type of battery:lithium
battery capacity:6.6Ah,24V,50-60hz
Indoor Input Voltage:80-240V,50-60hz
Package Included:
1.Charger
2.Inner hexagon spanner
3.virtual wire connectors(10pcs)
4.Virtual wire (100m)
5.Charging station
6.Remote control
7.Remote control battery
8.Stakes (4pcs)
9.Pegs(100pcs)
10.English manual
11.Keys (2pcs)
12.two extra blades
[ Voor 4% gewijzigd door namo_h op 20-04-2018 16:52 ]
En heb je inmiddels al een keuze gemaakt. Ik zit met soortgelijke kwestie. Ik heb de tuin (1300m2 gras) zo aangelegd dat de robotmaaier overal kan komen en alles is afgebakend met een dubbele klinker maairand, geen rare hellingen etc. Ik heb mij laten vertellen dat ik een robotmaaier nodig heb met 2 begeleidingslijnen omdat ik hem ergens in een hoek rond de middellijn van het gras achter een heg wil plaatsen. Tevens wil ik hem enkel 's avonds en 's nachts laten lopen (van 20:00 tot 8:00 bijv.) dus een beetje overcapaciteit is wenselijk.Razor109 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:28:toon volledige bericht
Ik ben ook van plan een robotgrasmaaier te gaan aanschaffen . We hebben in de buurt een dealer van Husqvarna. Na veel online lezen en zoeken kwam ik tot de conclusie dat Husqvarna mogelijk wel een van de betrouwbare en stillen machines is . Voordeel Robomow dat deze beter de kantjes kan doen maar ik heb thuis al een Trimmer. Ons gras bestaat uit ongeveer 1000m2 verdeeld over een groot stuk achter en 1/4 stuk voorzijde van het huis. Langs ons huis maak ik een doorgang gras van circa 1,5m tot 2m breedte voor de grasmaaier.
@Femme las ik dat jij erg tevreden bent over je Husqvarna's. Ik ben vanplan om een 315x aan te schaffen met GPS functie zodat hij ook weet wanneer hij niet genoeg in de voortuin is geweest en om hem te kunnen verbinden aan mijn toekomstig Home Automation. Heb jij nog nieuwe inzichten of nog steeds tevreden over de Husqvarna?
2. Een alternatief zou de Work Landroid L zijn echter weet ik niet hoe stil deze zijn en of deze het zelfde resultaat / tevredenheid leveren. De prijs is wel 1600 euro inclusief draad tov 2399 exclusief draad. Wat zijn de ervaringen qua geluid en betrouwbaarheid met deze machine?
3. Een ander puntje is de bestelling ,. ik zag online vrijwel voor Husqvarna alleen maar niet echt betrouwbare webshops met slechte reviews en support en ben . (geheel tegen mijn natuur in) toch geneigd om extra (400euro!) uit te geven bij de lokale dealer voor deze service en support. Iemand die toch bij een webshop een Husqvarna heeft gekocht en hier een goed ervaring mee heeft?
4. Laatste punt was de instalatie draad , ik vind de optie VD - draad (normale stroomkabel) wel interessant daar dit en goedkoper is en ook steviger lijkt. Ik lees 1 persoon die dat in dit topic gedaan heeft , nog andere ervaringen ?
Ik lees hier veel positieve verhalen over Worx en Husqvarna. Bij Worx kom ik uit op de:
Worx robotmaaier Landroid LWG797E.1 28V nu 1279 incl. installatie bij de Praxis. Kan tot 2000m2 echter max maaitijd 1 uur en oplaadtijd 2 uur. Dat hij het niet in 1 avond/nacht red snap ik maar gaat deze het op lange termijn gedurende de week het redden?
Andere opties zijn:
Husqvarna automower 430x of automower 420. (Husqvarna veruit het duurst). Over de X versie hoorde ik trouwens nog dat er een simkaart inzit die over 2 jaar niet meer ondersteund wordt oid.
RoboMow
Viking
Iemand nog tips?
Ik heb uiteindelijk een Automower 315x genomen en ben er tot op heden erg tevreden over. De X variant heeft inderdaad een Simkaart die 10j geldig zal zijn, en anders kan ik altijd een extra data sim van mijn provider bestellen op mijn huidige data plan. Ik vind het wel prettig om hem via mijn home assistent te kunnen bedienen om hem straks evt met een automatisch besproeiingssysteem samen te laten werken. Ik heb ook kleine kinderen dus het komt regelmatig voor dat ik de Automower even parkeer via de connect app op de Gsm.Huttenkloas schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:04:toon volledige bericht
[...]
En heb je inmiddels al een keuze gemaakt. Ik zit met soortgelijke kwestie. Ik heb de tuin (1300m2 gras) zo aangelegd dat de robotmaaier overal kan komen en alles is afgebakend met een dubbele klinker maairand, geen rare hellingen etc. Ik heb mij laten vertellen dat ik een robotmaaier nodig heb met 2 begeleidingslijnen omdat ik hem ergens in een hoek rond de middellijn van het gras achter een heg wil plaatsen. Tevens wil ik hem enkel 's avonds en 's nachts laten lopen (van 20:00 tot 8:00 bijv.) dus een beetje overcapaciteit is wenselijk.
Ik lees hier veel positieve verhalen over Worx en Husqvarna. Bij Worx kom ik uit op de:
Worx robotmaaier Landroid LWG797E.1 28V nu 1279 incl. installatie bij de Praxis. Kan tot 2000m2 echter max maaitijd 1 uur en oplaadtijd 2 uur. Dat hij het niet in 1 avond/nacht red snap ik maar gaat deze het op lange termijn gedurende de week het redden?
Andere opties zijn:
Husqvarna automower 430x of automower 420. (Husqvarna veruit het duurst). Over de X versie hoorde ik trouwens nog dat er een simkaart inzit die over 2 jaar niet meer ondersteund wordt oid.
RoboMow
Viking
Iemand nog tips?
Ik ben uiteindelijk voor Husqvarna gegaan omdat daar in de buurt een goede dealer van zat die ook thuis kon komen kijken mocht de installatie niet lukken. Ook zijn de Automowers een van de stilste apparaten dacht ik.
Wat betreft capaciteit als je van 8-20 wil maaien is dus maar 50% van de tijd dus zul je een maaier moeten hebben met 2600m2 capaciteit. De capaciteit die aangegeven wordt is als hij 24/7 loopt dacht ik.
De noodzaak tot 2 guide is.mij even niet duidelijk wat.je bedoeld met positie in een hoek in het midden.
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Thnx voor je reply. Dat het 10 jaar was dat wist ik niet ik dacht me te herinneren 2 jaar. Verder heb ik eigenlijk allemaal dezelfde argumenten als jij hebt waarvoor de automower x ons goed zal passen. Zal na een nachtje slapen mijn keus maken tussen de automower 430x of toch de rs625 pro.Razor109 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:22:toon volledige bericht
[...]
Ik heb uiteindelijk een Automower 315x genomen en ben er tot op heden erg tevreden over. De X variant heeft inderdaad een Simkaart die 10j geldig zal zijn, en anders kan ik altijd een extra data sim van mijn provider bestellen op mijn huidige data plan. Ik vind het wel prettig om hem via mijn home assistent te kunnen bedienen om hem straks evt met een automatisch besproeiingssysteem samen te laten werken. Ik heb ook kleine kinderen dus het komt regelmatig voor dat ik de Automower even parkeer via de connect app op de Gsm.
Ik ben uiteindelijk voor Husqvarna gegaan omdat daar in de buurt een goede dealer van zat die ook thuis kon komen kijken mocht de installatie niet lukken. Ook zijn de Automowers een van de stilste apparaten dacht ik.
Wat betreft capaciteit als je van 8-20 wil maaien is dus maar 50% van de tijd dus zul je een maaier moeten hebben met 2600m2 capaciteit. De capaciteit die aangegeven wordt is als hij 24/7 loopt dacht ik.
De noodzaak tot 2 guide is.mij even niet duidelijk wat.je bedoeld met positie in een hoek in het midden.
Vervolgens bleek dat de accu van de robot niet wilde laden. Mogelijk heeft de robot in de winter niet goed uitgestaan waardoor de accu is leeggetrokken en en nu dood is. Online zijn er third-party vervangende accu's te vinden die een stuk goedkoper zijn dan die van Husqvarna en meer capaciteit. Na een paar dagen had ik een 5,0 Ah accu binnen (OEM is 3,2 Ah). Robot open gemaakt, garantiezegel verbroken, accu vervangen. Vervolgens start de robot luid piepend op met de foutmelding 'Battery problem'. Bummer. Ik heb nu toch maar een originele accu besteld.
Het lijkt me dat je in een 320/420 overigens ook wel de grotere accu's uit de Automower 430x, 440 en 450X kunt gebruiken. Die heeft een capaciteit van 5,2Ah. Ze leveren allemaal een spanning van 18V en de stekker is hetzelfde.
Nu ik heb 'm toch open heb liggen is het wel een mooi moment om een Robonect module te installeren voor bediening en monitoring op afstand via wifi
[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 25-04-2018 09:34 ]
Bij mijn Robomow adviseren ze de robot 's winters binnen te halen, op te laden en de zekering te verwijderen.Femme schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:22:
Ik heb een beetje pech met het opstarten van mijn Automower 420 dit jaar. Eerst was de begrenzingsdraad kapot, mogelijk omdat er wilgentakken op zijn neergestort bij het snoeien van knotwilgen. Mannetje erbij gehaald die na een uur zoeken met zijn tricorder maar besloot om een deel van de draad opnieuw te leggen met een draadlegger (dat ging erg snel).
Vervolgens bleek dat de accu van de robot niet wilde laden. Mogelijk heeft de robot in de winter niet goed uitgestaan waardoor de accu is leeggetrokken en en nu dood is. Online zijn er third-party vervangende accu's te vinden die een stuk goedkoper zijn dan die van Husqvarna en meer capaciteit. Na een paar dagen had ik een 5,0 Ah accu binnen (OEM is 3,2 Ah). Robot open gemaakt, garantiezegel verbroken, accu vervangen. Vervolgens start de robot luid piepend op met de foutmelding 'Battery problem'. Bummer. Ik heb nu toch maar een originele accu besteld.
Het lijkt me dat je in een 320/420 overigens ook wel de grotere accu's uit de Automower 430x, 440 en 450X kunt gebruiken. Die heeft een capaciteit van 5,2Ah. Ze leveren allemaal een spanning van 18V en de stekker is hetzelfde.
Nu ik heb 'm toch open heb liggen is het wel een mooi moment om een Robonect module te installeren voor bediening en monitoring op afstand via wifi.
Zo gezegd, zo gedaan (klusje van 15 minuten, stekkers ff goed in een dubbele plastic zak doen) en nu in de lengte, zekering er in, en accu was nog keurig 100%
De robot heeft 4 maandjes ergens in de garage liggen te slapen

Ik heb een andere Automower 320 en die is nu aan zijn vierde seizoen bezig met de originele accu. Wat hier precies mis is gegaan weet ik niet. Bij een Automower kun je volgens mij niets aan de buitenkant ontkoppelen om sluipverbruik tegen te gaan (behalve robot uitschakelen met de knop onder de body). De accukabel kun je alleen afkoppelen door de robot open te maken en de garantiezegel te verbreken.Grolsch schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:08:
[...]
Bij mijn Robomow adviseren ze de robot 's winters binnen te halen, op te laden en de zekering te verwijderen.
Zo gezegd, zo gedaan (klusje van 15 minuten, stekkers ff goed in een dubbele plastic zak doen) en nu in de lengte, zekering er in, en accu was nog keurig 100%
De robot heeft 4 maandjes ergens in de garage liggen te slapen
Mijn Robomow heeft een zekering aan de buitenkant die je er zo uit kunt draaien.Femme schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:22:
[...]
Ik heb een andere Automower 320 en die is nu aan zijn vierde seizoen bezig met de originele accu. Wat hier precies mis is gegaan weet ik niet. Bij een Automower kun je volgens mij niets aan de buitenkant ontkoppelen om sluipverbruik tegen te gaan (behalve robot uitschakelen met de knop onder de body). De accukabel kun je alleen afkoppelen door de robot open te maken en de garantiezegel te verbreken.
Als je het mij vraagt inderdaad een mooie oplossing om in de winterperiode de accu heel te houden.
Accu's houden niet van lang stilstaan en extreme temperaturen (zowel kou als warmte).
Die wil ik ook gaan aanschaffen. Kun je je mening geven over de software en hoe goed hij de kanten meepakt?Joep Gelissen schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:12:
Ik heb een Worx Landroid WR105Si - 500m² besteld. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om los van de achtertuin, een 'apart' circuit aan te leggen in de voortuin waar het dockingstation niet komt te staan.
Heeft iemand ervaringen hiermee?
hier staan duizenden forum berichten over deze worx of een vergelijkbare, wat op zich bemoedigend is.icecreamfarmer schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:59:
[...]
Die wil ik ook gaan aanschaffen. Kun je je mening geven over de software en hoe goed hij de kanten meepakt?
http://www.roboter-forum....hp?134-Landroid-S-Modelle
hier een stukje over de verschillende modellen en serie nummers:
http://www.roboter-forum....-Landroid-Modelle-ab-2017
Bauhaus geeft zelfs 5 jaar garantie op de robot...
Anoniem: 1066995
Onze buren hebben al enkele jaren een robotmaaier van Robomow die geen aangenaam geluid maakt. Wij wonen in een zeer rustige omgeving. Uren aan een stuk en verschillende dagen in de week worden wij geplaagd met het gebrom van de robotmaaier. Echt om zot van te worden.
Geef mij maar een buur met een luidruchtige benzinemaaier die 1x in de week een uurtje lawaai maakt.
Wellicht moet je buurman zijn Robomow eens laten servicen.Anoniem: 1066995 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:54:
Vooraleer je een robotmaaier aanschaft besef goed wat je je buren hiermee aandoet.
Onze buren hebben al enkele jaren een robotmaaier van Robomow die geen aangenaam geluid maakt. Wij wonen in een zeer rustige omgeving. Uren aan een stuk en verschillende dagen in de week worden wij geplaagd met het gebrom van de robotmaaier. Echt om zot van te worden.
Geef mij maar een buur met een luidruchtige benzinemaaier die 1x in de week een uurtje lawaai maakt.
Wij hebben drie Husqvarna Automowers rond het huis rijden, geen last van. We horen de robot die de voortuin maait vanuit de slaapkamer alleen als hij de oversteek maakt over de bestrating, dan rammelt hij een beetje.
Een Robomow heeft lompere messen en maakt daardoor wat meer geluid. Een Automower scheert het gras met lichte mesjes die lijken op het einde van een Stanleymes.
Toevallig, was net even aan het googlen. Zag de aanbieding van de praxis ook. Wij hebben ongeveer 1800m2 netto gras te maaien.Huttenkloas schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:04:toon volledige bericht
[...]
En heb je inmiddels al een keuze gemaakt. Ik zit met soortgelijke kwestie. Ik heb de tuin (1300m2 gras) zo aangelegd dat de robotmaaier overal kan komen en alles is afgebakend met een dubbele klinker maairand, geen rare hellingen etc. Ik heb mij laten vertellen dat ik een robotmaaier nodig heb met 2 begeleidingslijnen omdat ik hem ergens in een hoek rond de middellijn van het gras achter een heg wil plaatsen. Tevens wil ik hem enkel 's avonds en 's nachts laten lopen (van 20:00 tot 8:00 bijv.) dus een beetje overcapaciteit is wenselijk.
Andere opties zijn:
RoboMow
Viking
Iemand nog tips?
Ik denk dus wel sterk aan de Landroid, met name omdat het een voordelige optie is en gratis installatie wat bij mijn gazon met bomen, borders, etc ook wel wat uitmaakt.
Vraag is natuurlijk of hij het ook langere termijn aankan. Maar goed 5 jaar garantie is natuurlijk ook goed.
Beoordelingen van de landroid zijn ook goed.
Ik zou eerst ook voor de Husqvarna gaan omdat onze hovenier daar goede ervaringen mee heeft. Maar goed kom dan minimaal 2x zo hoog uit qua aanschaf. Ik ben bang dat de 315X het sowieso niet trekt, aangezien die voor 1600m2 op papier staat.
Vraagje over de afzetting van het lint. Zou het lint nog werken als je het onder een graszoden legt? Dat zou mooi zijn gezien volgende week d'r tuin wordt aangelegd

Hond en maaier hadden niets, maar de lijn heeft het niet overleefd.
Ik heb de grenslijn van mijn Works maaier bij het tuinpad ook iets dichter naar het pad verlegd, zodat ik daar geen kantjes meer hoef te maaien. Het is wel lastig om die grensdraad weer terug te vinden na een jaar. Maar ik ben nog steeds tevreden met mijn maaier.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
De aanbieding staat nu overigens wel weer online op de praxis site:

[ Voor 17% gewijzigd door okio op 30-04-2018 11:51 ]
Op amazon nog steeds bijna €100 goedkoper.okio schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:50:
Is er overigens nog iemand die ervaring heeft met de Landroid L? De LWG797E ? Op duitse forum wel hoop overwegend positieve reacties te vinden. Ik overweeg aanschaf nu heel serieus. Maar goed ding moet wel ok werken.
De aanbieding staat nu overigens wel weer online op de praxis site:![]()
[afbeelding]
Ik heb ze gisteren nog gemaild want er zou een keuzekorting moeten zijn, maar die krijg je niet hierop..okio schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:50:
Is er overigens nog iemand die ervaring heeft met de Landroid L? De LWG797E ? Op duitse forum wel hoop overwegend positieve reacties te vinden. Ik overweeg aanschaf nu heel serieus. Maar goed ding moet wel ok werken.
De aanbieding staat nu overigens wel weer online op de praxis site:![]()
[afbeelding]
869*.0.75=651.75. Niet 699...
Overigens via amazon.de is ie 619...
Zat al te kijken op amazon, maar het grotere model de 797E staat niet goedkoper op amazon (stuk duurder zelfs). De 5 jaar garantie is ook nog wel een voordeel van de praxis.
hier nog enkele keuzes, inclusief echte winkels voor een bijna vergelijkbare prijs mocht je dat prefereren https://www.idealo.de/pre...d-s500i-wr105si-worx.htmlSeñor Sjon schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:37:
[...]
Ik heb ze gisteren nog gemaild want er zou een keuzekorting moeten zijn, maar die krijg je niet hierop..
869*.0.75=651.75. Niet 699...
Overigens via amazon.de is ie 619...
[ Voor 45% gewijzigd door Señor Sjon op 30-04-2018 20:53 ]
Misschien is het de moeite waard om even te wachten, ze hebben regelmatig van die 20 of 25% kortingsbonnen. Het zal ook best eens voorkomen dat de robotmaaiers dan niet in zogenaamd de 'aanbieding' zijn.Señor Sjon schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:58:
Geen reactie. Ze gooien hem in de 'aanbieding' om te voorkomen dat er keuzekorting mogelijk is.
Of naar een lokale Praxis lopen en vragen om de 25%
[ Voor 6% gewijzigd door okio op 30-04-2018 21:49 ]
Dit is wel iets waar ik al een paar keer over na heb gedacht. Heb er nog geen, maar hou de markt wel in de gaten al een tijdje. Iemand ervaring met het geluid van een van de goedkoopste Worx Landroid?Anoniem: 1066995 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:54:
Vooraleer je een robotmaaier aanschaft besef goed wat je je buren hiermee aandoet.
Anders wat, je moet verticuteren voor je de boel aan gaat leggen, maar dat moet 1-2x jaar. Een grensdraad 20-30cm uit de randen is dan niet zo heel handig, zeker niet als ie al in het grasdek gegroeid is. Hoe gaat dit @Femme ?
Ik verticuteer niet meer om die reden (en ook omdat ik geen zitmaaier meer heb om de verticuteermachine te trekken).Señor Sjon schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:25:
Anders wat, je moet verticuteren voor je de boel aan gaat leggen, maar dat moet 1-2x jaar. Een grensdraad 20-30cm uit de randen is dan niet zo heel handig, zeker niet als ie al in het grasdek gegroeid is. Hoe gaat dit @Femme ?
De noodzaak van verticuteren is wel veel minder. Omdat er dagelijks korte stukjes grasspriet van je grasmat worden geknipt hoef je voor vervilting niet bang te zijn. Ik heb alleen last van mos aan de randen waar ik met de duwmaaier te laag kom bij het maaien van de kanten. Die plekken zou ik met een verticuteerhark kunnen bijwerken.
Ik heb een Landroid WG754E, opgegeven geluidsniveau is 67dB. Dat is best stil, zeker vergeleken met traditionele elektrische grasmaaiers. Je hoort vooral het geluid van de aandrijving van de wielen.UltraSub schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:09:
[...]
Dit is wel iets waar ik al een paar keer over na heb gedacht. Heb er nog geen, maar hou de markt wel in de gaten al een tijdje. Iemand ervaring met het geluid van een van de goedkoopste Worx Landroid?
Waarom maak je je zorgen over het geluid? Ligt er een beetje aan hoe groot je grasveld is, maar in mijn ogen veroorzaakt een traditionele grasmaaier een stuk meer overlast omdat je dan gaat maaien op tijden dat je buren ook thuis zijn: na een werkdag of in het weekend.
Mijn robotmaaier maakt 2 keer per week een rondje. Natuurlijk op tijden dat ik niet thuis ben
Wat betreft verticuteren. Dat heb ik recentelijk nog gedaan. Wat mij betreft goed te doen als je weet waar de draad ligt, en hier dus niet in de buurt komt. Je kan de draad ook begraven (heb ik niet gedaan, omdat ik nog wel eens wijzigingen wil maken), volgens mij zo'n 10 centimeter diep mag de draad liggen. Dan kan je er wel overheen met de verticuteer machine?
Nou we hebben de proef even op de som genomen, en ja hoor. De Praxis kent zn eigen regels niet, de maaier die jullie willen gewoon met 25% korting te krijgen. Je hoeft er niet eens om te vragen, staat gewoon voor de prijs mte 25% korting. Hier nog even een bewijs anders geloven jullie het wellicht nietokio schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:48:
[...]
Misschien is het de moeite waard om even te wachten, ze hebben regelmatig van die 20 of 25% kortingsbonnen. Het zal ook best eens voorkomen dat de robotmaaiers dan niet in zogenaamd de 'aanbieding' zijn.
Of naar een lokale Praxis lopen en vragen om de 25%. Dat wil ik aanstaand weekend sowieso even proberen.

Wel kvdb dat ze mijn maaier de 2000m2 variant net niet op voorraad hebben

[ Voor 4% gewijzigd door okio op 01-05-2018 13:29 ]
869*0.75 = 651,75.
[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 01-05-2018 14:00 ]
Mijn tuin is maar een goeie 100m2, maar ik ben het zeulen met zakken gras van en naar het containerpark grondig beu. Eens zien of dit apparaat m'n leven gemakkelijker maakt
Er staat wel op dat het een showroommodel isokio schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:28:
[...]
Nou we hebben de proef even op de som genomen, en ja hoor. De Praxis kent zn eigen regels niet, de maaier die jullie willen gewoon met 25% korting te krijgen. Je hoeft er niet eens om te vragen, staat gewoon voor de prijs mte 25% korting. Hier nog even een bewijs anders geloven jullie het wellicht niet![]()
[afbeelding]
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
https://www.myrobotcenter.eu/en/worx-landroid-wr106si directe linkEiNSToNEd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:12:
Hier ook de knoop doorgehakt en de Worx WR106SI gekocht op MyRobotCenter.eu voor 629 euro (geloof die "offer valid tot XX.XX.2018" niet hoor, schuift elke dag op). Zou vandaag of morgen moeten geleverd worden, benieuwd!
Mijn tuin is maar een goeie 100m2, maar ik ben het zeulen met zakken gras van en naar het containerpark grondig beu. Eens zien of dit apparaat m'n leven gemakkelijker maakt.
https://www.myrobotcenter.eu/en/5-year-guarantee garantie wordt Europees gegeven. Verzending is een tientje.
Gaat hem voor mij denk ik ook worden. Lijkt de meeste waar voor zijn geld te bieden.EiNSToNEd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:12:
Hier ook de knoop doorgehakt en de Worx WR106SI gekocht op MyRobotCenter.eu voor 629 euro (geloof die "offer valid tot XX.XX.2018" niet hoor, schuift elke dag op). Zou vandaag of morgen moeten geleverd worden, benieuwd!
Mijn tuin is maar een goeie 100m2, maar ik ben het zeulen met zakken gras van en naar het containerpark grondig beu. Eens zien of dit apparaat m'n leven gemakkelijker maakt.
Mijn andere opties zijn:
Gardena r38 i of robomow RX20. Maar die hebben geen regen sensor. Allen trouwens even duur.
BTW welke is nu nieuwer van Worx de 105si of de 106si?
Op de website van worx vind ik alleen maar de 105si maar het lijkt mij logischer dat de 106 nieuwer is.
[ Voor 10% gewijzigd door icecreamfarmer op 03-05-2018 11:41 ]
https://www.gamma.nl/asso...r-r45li-18-volt/p/B606502
Als ik de handleiding goed begrijp, zijn ze wel bewerkelijker met een extra geleidedraad. De Worx vindt zelf zijn weg via de rand. Ook laat deze Gardena een strook van ca. 20cm ongemoeid. Die moet je dan zelf nog te lijf.
https://www.gamma.nl/asso...sileno-city-500/p/B612323
De luxere Sileno City heeft wel een app, maar is bijna 280 euro duurder dan de worx. Wel grappig dat ze op hun eigen site de ene keer zetten dat ie in alle weersomstandigheden kan werken en daarom geen regensensor heeft, maar elders weer zetten ze neer dat het maaien van nat gras het apparaat nodeloos vervuild... make up your mind people.
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 03-05-2018 11:36 ]
Ik ben daar ook vanuit gegaan: hoger modelnummer is nieuwer toestel?icecreamfarmer schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:23:
[...]
BTW welke is nu nieuwer van Worx de 105si of de 106si?
Op de website van worx vind ik alleen maar de 105si maar het lijkt mij logischer dat de 106 nieuwer is.
Ivm opties heeft deze alles wat ik zoek: controle en instellen met app, regensensor, herlaadstation dat zo minimalistisch mogelijk is (nadat het grondvlak terug begroeid is tenminste), OTA updates (eerst zien dan geloven natuurlijk), randmaaien, autonome werking, voldoende veiligheidssensoren, lithium batterijen, ... .
De prijs is ongeveer gelijklopend met de concurrentie die een pak minder functies heeft (ja, ik kijk naar jou, Robomow RX20). Bij Brico staat de vorige (?) versie aan meer geld. OK, de promo's gelden online niet, maar 5 jaar Europese garantie zit er ook in en voor de gratis installatie dien je sowieso een duurder model te kopen.
Wat info te vinden op een verborgen pagina op de Worx-site:
https://www.worxlandroid.com/nl-BE/products/landroid-s-450-wr106si
Modelle | Farbe | Klingen | Klingen-Richtungswechsel | Akku | Fläche | Gewicht | App/WiFi | ECO Modus | Ladezeit | Laufzeit | Display | Schnittbreite |
S-Basic Modelle | ||||||||||||
WR090S | orange | 3 | Ja | 20V,2.0Ah | 300 | 7.4kg | Nein | Ja | 90 Min. | 40 Min. | Nein | 18cm |
WR091S | schwarz | 3 | Ja | 20V,2.0Ah | 300 | 7.4kg | Nein | Ja | 90 Min. | 40 Min. | Nein | 18cm |
WR092S | weiss | 3 | Ja | 20V,2.0Ah | 300 | 7.4kg | Nein | Ja | 90 Min. | 40 Min. | Nein | 18cm |
S-Modelle | ||||||||||||
WR101SI | orange | 3 | Ja | 20V,2.0Ah | 450 | 7.4kg | Ja | Ja | 90 Min. | 40 Min. | Nein | 18cm |
WR102SI | schwarz | 3 | Ja | 20V,2.0Ah | 450 | 7.4kg | Ja | Ja | 90 Min. | 40 Min. | Nein | 18cm |
WR104SI | schwarz | 3 | Ja | 20V,2.0Ah | 500 | 7.4kg | Ja | Ja | 90 Min. | 40 Min. | Nein | 18cm |
WR105SI | orange | 3 | Ja | 20V,2.0Ah | 500 | 7.4kg | Ja | Ja | 90 Min. | 40 Min. | Nein | 18cm |
WR106SI | weiss | 3 | Ja | 20V,2.0Ah | 450 | 7.4kg | Ja | Ja | 90 Min. | 40 Min. | Nein | 18cm |
WR110MI | schwarz | 3 | Ja | 20V,2.9Ah | 700 | 7.4kg | Ja | Ja | 120 Min. | 50 Min. | Nein | 18cm |
WR115MI | orange | 3 | Ja | 20V,2.9Ah | 700 | 7.4kg | Ja | Ja | 120 Min. | 50 Min. | Nein | 18cm |
M-Modelle | ||||||||||||
WG757E | orange | 3 | Nein | 28V,2.0Ah | 800 | 10.2kg | Ja | Kompatibel | 90 Min. | 60 Min. | Ja | 18cm |
WG799E | orange | 4 | Nein | 28V,2.0Ah | 1000 | 10.2kg | Ja | Ja | 90 Min. | 60 Min. | Ja | 18cm |
WR111MI | glossy | 3 | Nein | 28V,2.0Ah | 800 | 10.5kg | Ja | Ja | 90 Min. | 60 Min. | Ja | 18cm |
WR113MI | glossy | 3 | Nein | 28V,2.0Ah | 1200 | 10.5kg | Ja | Ja | 90 Min. | 60 Min. | Ja | 18cm |
L-Modelle | ||||||||||||
WG797E.1 | schwarz | 4 | Nein | 28V,2.9Ah | 2000 | 11.4kg | Ja | Kompatibel | 120 Min. | 60 Min, | Ja | 22cm |
WG798E | schwarz | 3 | Nein | 28V,2.9Ah | 1500 | 11.4kg | Ja | Kompatibel | 120 Min. | 60 Min. | Ja | 22cm |
Dankje. Voor €10 minder kan ik op amazon de 105si kopen. Op de site van Worx krijg ik niet echt verschillen gevonden tussen de 2 behalve dat de 105 in theorie 50m² meer kan doen.coldasice schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:00:toon volledige bericht
even een copy paste van onze duitse vrienden van roboter-forum.com
Modelle Farbe Klingen Klingen-Richtungswechsel Akku Fläche Gewicht App/WiFi ECO Modus Ladezeit Laufzeit Display Schnittbreite S-Basic Modelle WR090S orange 3 Ja 20V,2.0Ah 300 7.4kg Nein Ja 90 Min. 40 Min. Nein 18cm WR091S schwarz 3 Ja 20V,2.0Ah 300 7.4kg Nein Ja 90 Min. 40 Min. Nein 18cm WR092S weiss 3 Ja 20V,2.0Ah 300 7.4kg Nein Ja 90 Min. 40 Min. Nein 18cm S-Modelle WR101SI orange 3 Ja 20V,2.0Ah 450 7.4kg Ja Ja 90 Min. 40 Min. Nein 18cm WR102SI schwarz 3 Ja 20V,2.0Ah 450 7.4kg Ja Ja 90 Min. 40 Min. Nein 18cm WR104SI schwarz 3 Ja 20V,2.0Ah 500 7.4kg Ja Ja 90 Min. 40 Min. Nein 18cm WR105SI orange 3 Ja 20V,2.0Ah 500 7.4kg Ja Ja 90 Min. 40 Min. Nein 18cm WR106SI weiss 3 Ja 20V,2.0Ah 450 7.4kg Ja Ja 90 Min. 40 Min. Nein 18cm WR110MI schwarz 3 Ja 20V,2.9Ah 700 7.4kg Ja Ja 120 Min. 50 Min. Nein 18cm WR115MI orange 3 Ja 20V,2.9Ah 700 7.4kg Ja Ja 120 Min. 50 Min. Nein 18cm M-Modelle WG757E orange 3 Nein 28V,2.0Ah 800 10.2kg Ja Kompatibel 90 Min. 60 Min. Ja 18cm WG799E orange 4 Nein 28V,2.0Ah 1000 10.2kg Ja Ja 90 Min. 60 Min. Ja 18cm WR111MI glossy 3 Nein 28V,2.0Ah 800 10.5kg Ja Ja 90 Min. 60 Min. Ja 18cm WR113MI glossy 3 Nein 28V,2.0Ah 1200 10.5kg Ja Ja 90 Min. 60 Min. Ja 18cm L-Modelle WG797E.1 schwarz 4 Nein 28V,2.9Ah 2000 11.4kg Ja Kompatibel 120 Min. 60 Min, Ja 22cm WG798E schwarz 3 Nein 28V,2.9Ah 1500 11.4kg Ja Kompatibel 120 Min. 60 Min. Ja 22cm
Worx Landroid, https://maai-robot.com/accessoires/worx-landroid
Garage is 200e.
Wat moet je met een garage? En anders bouw zelf wat leuks voor 3 tientjes...Wackmack schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:52:
Yes! Robotmaaier is binnen. Hebben jullie een garage van het merkmaaier gekocht of zelf iets gemaakt?
Garage is 200e.
Stukje bescherming maar bouw idd wel zelf iets.trekker22 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:53:
[...]
Wat moet je met een garage? En anders bouw zelf wat leuks voor 3 tientjes...
Ik heb zelf een afdakje gemaakt, maar dat is eigenlijk meer om de zon een beetje van het apparaat af te houden.Wackmack schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:52:
Yes! Robotmaaier is binnen. Hebben jullie een garage van het merkmaaier gekocht of zelf iets gemaakt?
Garage is 200e.
Realiseer je wel dat bij gebruik van een garage/afdak de regensensor natuurlijk niet werkt. Dit is vooral nadelig als het net is gestopt met regenen en daarna je robot aan zijn rondje begint. Dan maait ie dus vrolijk over het natte gras, terwijl zonder afdak de regensensor nog 'nat' is waardoor de start uitgesteld zal worden.
Volgens mij hebben ze geen echte problemen met het maaien van nat gras, behalve dat het natte gras aan de onderkant vast koekt.
Dat is goede tip, nog niet over nagedacht. Begreep dat de robot niet in de regen mag staan maar dat is dus misschien niet zo. Zal even de handleiding opzoeken.BvG88 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:27:
[...]
Ik heb zelf een afdakje gemaakt, maar dat is eigenlijk meer om de zon een beetje van het apparaat af te houden.
Realiseer je wel dat bij gebruik van een garage/afdak de regensensor natuurlijk niet werkt. Dit is vooral nadelig als het net is gestopt met regenen en daarna je robot aan zijn rondje begint. Dan maait ie dus vrolijk over het natte gras, terwijl zonder afdak de regensensor nog 'nat' is waardoor de start uitgesteld zal worden.
Volgens mij hebben ze geen echte problemen met het maaien van nat gras, behalve dat het natte gras aan de onderkant vast koekt.
Ga er vanuit dat die over 4 jaar toch afgeschreven is wegens nieuwe technieken/ ouderdom
Dan de installatie van de grensdraad. Makkelijker kan het niet, volg gewoon goed de instructies en gewapend met een hamer, de pinnetjes, de bobijn en (bijgeleverde) meetinstrumenten ben je er in een tweetal uurtjes vanaf (afhankelijk van je tuin uiteraard). Dan nog wat prutsen om het laadstation in de grond vast te zetten en van elektriciteit te voorzien en je bent klaar.
Ter controle van de installatie dien je de robot dichtbij het laadstation te zetten en op HOME en OK te drukken. De robot zoekt dan vanzelf de grensdraad en volgt deze tegen de wijzers in. Hierdoor zie je meteen waar de robot problemen zou kunnen hebben en kan je indien nodig bijsturen. Hier geen problemen en in enkele momenten stond de robot op z'n laadstation.
Enkele malen geprobeerd om een maaicyclus in gang te steken, maar dat lukte niet. Blijkbaar moet de robot toch nog even opladen vooraleer hij iets wil maaien. Ook het aanpassen van het maaischema (via de app) kan hiermee helpen (staat standaard ingesteld om dagelijk van 9u tot 13u te maaien).
Eerste échte maaironde was positief: de robot is énorm stil, je hoort eigenlijk vooral het draaien van de wielen over het gras. Het kriskras maaien lijkt mij niet echt efficiënt, maar als z'n algoritme zegt dat hij 100% van de oppervlakte gedaan heeft, dan geloof ik hem
Ik kon de grensdraad misschien wat dichter bij de rand geplaatst hebben, zo merk ik dat ik nu een 3-tal centimeter boord manueel zal moeten doen, maar dat is snel gepiept.
Volledige conclusie zal pas binnen enkele weken volgen, als het gras de kans gekregen heeft om terug te groeien (en de grensdraad beter verstopt zal zitten). Maar voorlopig: geen gras meer afrijden en (belangrijker) niet meer naar dat containerpark met het grasafval!
Welke Praxis zijn ze voor deze prijs te krijgen?okio schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:28:
[...]
Nou we hebben de proef even op de som genomen, en ja hoor. De Praxis kent zn eigen regels niet, de maaier die jullie willen gewoon met 25% korting te krijgen. Je hoeft er niet eens om te vragen, staat gewoon voor de prijs mte 25% korting. Hier nog even een bewijs anders geloven jullie het wellicht niet![]()
[afbeelding]
Wel kvdb dat ze mijn maaier de 2000m2 variant net niet op voorraad hebben![]()
. Nog ff een ander filiaal proberen.
Of voor 619.-
https://www.hornbach.de/s...i-S1/6196075/artikel.html
of 699,-
https://www.hornbach.nl/s...i-S1/6196075/artikel.html
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Zaten er bij jou pennen en draad bij of moet ik dat er los bij bestellen?EiNSToNEd schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:49:toon volledige bericht
Even een korte update: ondertussen is de Landroid WR106SI geleverd en heb ik mij deze voormiddag bezig gehouden met de installatie. Belangrijk is dat je éérst de update via USB uitvoert, daar deze blijkbaar heel wat optimalisaties toevoegt. Na de update heb ik de app afgehaald en deze gekoppeld aan de machine. Loopt bijzonder vlot.
Dan de installatie van de grensdraad. Makkelijker kan het niet, volg gewoon goed de instructies en gewapend met een hamer, de pinnetjes, de bobijn en (bijgeleverde) meetinstrumenten ben je er in een tweetal uurtjes vanaf (afhankelijk van je tuin uiteraard). Dan nog wat prutsen om het laadstation in de grond vast te zetten en van elektriciteit te voorzien en je bent klaar.
Ter controle van de installatie dien je de robot dichtbij het laadstation te zetten en op HOME en OK te drukken. De robot zoekt dan vanzelf de grensdraad en volgt deze tegen de wijzers in. Hierdoor zie je meteen waar de robot problemen zou kunnen hebben en kan je indien nodig bijsturen. Hier geen problemen en in enkele momenten stond de robot op z'n laadstation.
Enkele malen geprobeerd om een maaicyclus in gang te steken, maar dat lukte niet. Blijkbaar moet de robot toch nog even opladen vooraleer hij iets wil maaien. Ook het aanpassen van het maaischema (via de app) kan hiermee helpen (staat standaard ingesteld om dagelijk van 9u tot 13u te maaien).
Eerste échte maaironde was positief: de robot is énorm stil, je hoort eigenlijk vooral het draaien van de wielen over het gras. Het kriskras maaien lijkt mij niet echt efficiënt, maar als z'n algoritme zegt dat hij 100% van de oppervlakte gedaan heeft, dan geloof ik hem. Verder heeft de robot absoluut geen probleem met nauwe doorgangen of hellingen (zit met een helling van 20%).
Ik kon de grensdraad misschien wat dichter bij de rand geplaatst hebben, zo merk ik dat ik nu een 3-tal centimeter boord manueel zal moeten doen, maar dat is snel gepiept.
Volledige conclusie zal pas binnen enkele weken volgen, als het gras de kans gekregen heeft om terug te groeien (en de grensdraad beter verstopt zal zitten). Maar voorlopig: geen gras meer afrijden en (belangrijker) niet meer naar dat containerpark met het grasafval!.
Bij mij zaten ze er bij heb hem maar bij de Hornbach gehaald. Weet dat er een webshop is die het er los bij verkoopt en dus ook daadwerkelijk het normaal bijgeleverde spul eruit haalt.icecreamfarmer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:25:
[...]
Zaten er bij jou pennen en draad bij of moet ik dat er los bij bestellen?
Welke is dat want ik wil hem hier halen:elzes schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:07:
[...]
Bij mij zaten ze er bij heb hem maar bij de Hornbach gehaald. Weet dat er een webshop is die het er los bij verkoopt en dus ook daadwerkelijk het normaal bijgeleverde spul eruit haalt.
https://www.myrobotcenter.eu/en/worx-landroid-wr106si
Volgens:
https://www.worxlandroid....ts/landroid-s-450-wr106si
Zou er idd 130m bij moeten zitten.
Overigens is mij nog steeds onduidelijk wat het verschil is tussen de 105 en de 106. Al lijkt de 106 niet meer beschikbaar volgens de worx website.
Volgens die site zit het er gewoon bij:icecreamfarmer schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:32:
[...]
Welke is dat want ik wil hem hier halen:
https://www.myrobotcenter.eu/en/worx-landroid-wr106si
Volgens:
https://www.worxlandroid....ts/landroid-s-450-wr106si
Zou er idd 130m bij moeten zitten.
Overigens is mij nog steeds onduidelijk wat het verschil is tussen de 105 en de 106. Al lijkt de 106 niet meer beschikbaar volgens de worx website.
Included in delivery
Worx Landroid WR106SI
• Charging station with wire
• Battery
• Hex key (1 pc.)
• Screws (9 pcs.)
• Nails for securing the charging station (6 pcs.)
• Boundary wire (130 m)
• Blades (9 pcs.)
• Measurement gauges (2 pcs.)
• Staples (150 pcs.)
• Charger
Maai-robot.nl en alle aangesloten sites halen het eruit. Maar die zeggen ook bij aankoop hoeveel installatie materiaal wil je
In de doos van de Worx Landroid WR106SI zit een plastic zak volgepropt met pinnen en een bobijn met de grensdraad. Zou zeer flauw zijn als er bepaalde webshops deze eruit halen. Bij MyRobotCenter (waar ik deze gekocht heb) laten ze deze er in alle geval in zitten.icecreamfarmer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:25:
[...]
Zaten er bij jou pennen en draad bij of moet ik dat er los bij bestellen?
Heb vorig jaar ook eentje gekocht via een site, weet niet meer welke, en daar zat geen draad en pennen in de doos. Gelukkig had ik van mijn andere maaier nog genoeg over, dus was geen probleem.
Ik heb twee Worxs lopen, de ene is nu 5 jaar, de andere een jaar.
De oude heb ik alleen de oplader moeten vervangen, maar dit is onder garantie gebeurd, vorig jaar, dus na 4 jaar. Is via een Belgisch bedrijf gegaan, is niet heel duidelijk allemaal. Wel geregistreerd op de site van worxs zelf.
Tweede is met WiFi, doet het ook goed, kan alleen vaak hem niet zien in de app, alleen na paar keer proberen of resetten. Maar dat gebruik ik toch bijna niet.
Dankje heb hem nu ook besteld zat nog te twijfelen tussen de robomow maar die heeft geen regensensor en lijkt de kantjes minder goed mee te pakken.EiNSToNEd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:44:
[...]
In de doos van de Worx Landroid WR106SI zit een plastic zak volgepropt met pinnen en een bobijn met de grensdraad. Zou zeer flauw zijn als er bepaalde webshops deze eruit halen. Bij MyRobotCenter (waar ik deze gekocht heb) laten ze deze er in alle geval in zitten.
Tip: stap een drukke Praxis binnen, loop met een landroid naar een druk bezette kassa en zeg graag de 25% hierop. Doorlopen...nothing to see here
Actie loopt nog t/m dit weekend
https://www.praxis.nl/acties/kortingsbonnen
[ Voor 22% gewijzigd door okio op 11-05-2018 21:45 ]
Nou ik schat in dat de gemiddelde cassiere de hele kleine lettertjes niet precies kent, scheelde mij weer 100 euro.Grolsch schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 07:30:
@okio dan heb jij geluk gehad, er staat volgens mij vrij duidelijk op dat de korting niet voor robot grasmaaiers geldt
Wat is jullie ervaring tav hoe dicht de grensdraad te leggen bij de kant? 45cm lijkt mij vrij overdreven
Hebben jullie de draad meteen ingegraven of de natuur zn werk laten doen?
Kan op minder als 30 cm, ik leg hem gewoon, en laat dan de maaier een rondje rijden en kijk of het goed gaat. Dan evt aanpassen.okio schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:58:
[...]
Nou ik schat in dat de gemiddelde cassiere de hele kleine lettertjes niet precies kent, scheelde mij weer 100 euro.
Wat is jullie ervaring tav hoe dicht de grensdraad te leggen bij de kant? 45cm lijkt mij vrij overdreven
Hebben jullie de draad meteen ingegraven of de natuur zn werk laten doen?
Ingraven hoeft niet, na een week zie je de draad al niet meer.
Ok, thanks. Dat valt dan mee inderdaadhendrik12345678 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:26:
[...]
Kan op minder als 30 cm, ik leg hem gewoon, en laat dan de maaier een rondje rijden en kijk of het goed gaat. Dan evt aanpassen.
Ingraven hoeft niet, na een week zie je de draad al niet meer.
Vanuit de duitse test kwam het advies om de eerste keer een hogere maaistand te gebruiken en je kabel vervolgens rondom te checken, anders bestaat de kans dat je hem doorsnijdt. Dit kun je daarna nog een keer herhalen mocht het nodig is....
En welke keus heb jij uiteindelijk gemaakt. Ik heb uiteindelijk nog niks gekocht omdat ik geen stroom heb op de betreffende locatie (kabel ligt er al wel) en de buurman zo vriendelijk is om het met zijn frontmaaier te maaien voor mij.okio schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:27:
[...]
Toevallig, was net even aan het googlen. Zag de aanbieding van de praxis ook. Wij hebben ongeveer 1800m2 netto gras te maaien.
Ik denk dus wel sterk aan de Landroid, met name omdat het een voordelige optie is en gratis installatie wat bij mijn gazon met bomen, borders, etc ook wel wat uitmaakt.
Vraag is natuurlijk of hij het ook langere termijn aankan. Maar goed 5 jaar garantie is natuurlijk ook goed.
Beoordelingen van de landroid zijn ook goed.
Ik zou eerst ook voor de Husqvarna gaan omdat onze hovenier daar goede ervaringen mee heeft. Maar goed kom dan minimaal 2x zo hoog uit qua aanschaf. Ik ben bang dat de 315X het sowieso niet trekt, aangezien die voor 1600m2 op papier staat.
Ik ben ook nog bij de lokale leverancier geweest. Deze verkoopt met name husqvarna en tegenwoordig steeds meer Viking imow. Hij raadde mij de Viking 632 zonder teveel toeters en bellen (wifi/app/gps etc.) aan, hier zit ook 5 jaar garantie op. Dit omdat dit eigenlijk overbodige functies zijn die de klanten tot nog toe alleen maar hebben gebruikt wanneer ze bezoek willen laten zien wat de robotmaaier allemaal wel niet kan. Volgens hem kon deze prima in een border staan en dat kan met een Husqvarna schijnbaar niet (kan een Worx eigenlijk in een border?). Ook zit je dan niet met begeleidingsdraden en dergelijks naar het station toe.
Al met al als ik kijk wat de lokale handel vraagt voor de robotmaaiers dan kan het niet anders dat het big business in. Ze bieden je een merkrobotmaaier aan met max. 10% korting op de advies prijs. Voornamelijk in DLD (zoek via idealo.de) zijn ze stukken goedkoper daar minimaal 25% korting op elk model.
Als je er nog eens voor kiest het zelf te installeren (installeren kost hier 1 euro per m = 350m) dan kan je jezelf zo 750 euro besparen. Daarvoor mag er in de loop van de jaren heel wat kapot gaan. Ze schermen altijd met service maar dat is toch altijd fabrieksgarantie.
Omtrent het zelf installeren had ik een vraag. Er zijn 2 mogelijkheden om de draad te plaatsen. Methode 1 met een soort haringen het draad in het gras slaan (het draad ligt bovenop het gras). Methode 2 met een begrenzingsdraad machine het draad ligt vlak onder het gras. Is er een optie "beter" dan de ander?
Bij beide opties heb ik de vraag. Wat als je later ineens een boom plant ergens op je gazon. Kun je het begrenzingsdraad doorknippen opnieuw koppelen om de boom en weer op de grote lus aansluiten?
Daarnaast heeft iemand van jullie al geverticuteerd of zelf nieuw gras gezaaid sinds het gemaaid wordt met een robotmaaier. Ik kan mij voorstellen dat stel je hebt alles goed geïnstalleerd en je moet verticuteren of in et uiterste geval omploegen en nieuw inzaaien dat je dan last hebt van het begrenzingsdraad of zelfs alles opnieuw moet plaatsen?
[ Voor 3% gewijzigd door Huttenkloas op 12-05-2018 21:01 ]
Hallo, ik heb +/- 1700-1800m gazon.Huttenkloas schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 19:18:
[...]
En welke keus heb jij uiteindelijk gemaakt. Ik heb uiteindelijk nog niks gekocht omdat ik geen stroom heb op de betreffende locatie (kabel ligt er al wel) en de buurman zo vriendelijk is om het met zijn frontmaaier te maaien voor mij.
Ik ben uiteindelijk voor de Landroid WG797E.1 gegaan.

Ik kon deze dus voor 1190 op de kop tikken bij de praxis, incl installatie en 5 jr garantie.
De overwegend positieve reviews op het duitse forum en dat deze 2000m2 zou kunnen heeft me deze doen aanschaffen. Dan heeft hij ook iets over als het mocht tegenvallen
[ Voor 11% gewijzigd door okio op 13-05-2018 12:08 ]
there's no tweak without the tweaker
Dat hebben ze denk ik toegevoegd nadat ik ze vorige week hierover gemaild had.Grolsch schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 07:30:
@okio dan heb jij geluk gehad, er staat volgens mij vrij duidelijk op dat de korting niet voor robot grasmaaiers geldt
1800 m2 gras, en de 2000m2 maaier.... Denk dat dat krap wordt. Ik heb al een jaar of 5 ervaring met Landroid en als je goed voor je gras zorgt gaat het zo hard groeien dat hij het niet bij kan houden. Dus als je volop mest, kalkt etc is het een paar weken par jaar krap.okio schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:04:
[...]
Hallo, ik heb +/- 1700-1800m gazon.
[afbeelding]
Ik kon deze dus voor 1190 op de kop tikken bij de praxis, incl installatie en 5 jr garantie.
De overwegend positieve reviews op het duitse forum en dat deze 2000m2 zou kunnen heeft me deze doen aanschaffen. Dan heeft hij ook iets over als het mocht tegenvallen
Ik heb zelf vorige week in Duitsland de WR110i gekocht, na 30 min was hij geinstalleed
Draait nu elke dag zijn rondjes en bevalt goed,
Met gestrekt been.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| rest_command: start_landroid: url: 'http://admin:<password>@<landroid-ip>/jsondata.cgi' method: post content_type : 'application/x-www-form-urlencoded' payload: 'data=[["settaggi",11,1]]' stop_landroid: url: 'http://admin:<password>@<landroid-ip>/jsondata.cgi' method: post content_type : 'application/x-www-form-urlencoded' payload: 'data=[["settaggi",12,1]]' |
Dit is een mooie tussen oplossing totdat ik kan beginnen aan een echte plugin.
[ Voor 5% gewijzigd door Juicie op 13-05-2018 22:57 ]
Ik denk dat je er draad omheen moet doen. Maar ik heb dezelfde vraag.virtualJac schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:16:
Ik heb een border met drie boompjes, met aan beide zijden 40cm naast de boompjes. Kan iemand bevestigen of een Worx WR105SI hiermee om kan gaan? Jammer dat je zo'n ding niet een weekje kan proberen.
40cm? Daar kan hij volgens mij niet in. Volgens het boekje moet er minimaal een meter tussen de draden zitten. Ik heb zelf overigens de draden in de voeg op mijn terras liggen op 60cm van elkaar, daar kan hij wel overheen, maar de maaier hangt dan veel over de randen. Op 40cm lukt het denk ik niet.icecreamfarmer schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:48:
[...]
Ik denk dat je er draad omheen moet doen. Maar ik heb dezelfde vraag.
Met gestrekt been.
En is het inmiddels al geïnstalleerd bij jou en hoe heb je dit ervaren, ik las dat ze begrenzingsdraad enkel bovenop het gras willen plaatsen, dat zou voor mij opzicht geen probleem zijn denk ik.okio schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:04:
[...]
[afbeelding]
Zouden ze ook het laadstation in een border willen maken bijvoorbeeld als je daarom vraagt?
Heb je nog een tekening aan de Praxis laten zien oid zodat ze beoordelen of een robotmaaier in jou tuin wel of niet kan?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Prijs is goed, maar de reden dat er gratis install bij zit is omdat het oudere modellen zijn, volgens mij is die WG797 al 5 jaar op de markt.okio schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:04:
[...]
[afbeelding]
Als je veel borders hebt, kun je echt beter een andere pakken, eentje die bijna tot aan de rand kan maaien.
Met gestrekt been.
De E.1 is sinds 2016 op de markt. Overigens vind ik het wel een voordeel als modellen al wat langer bestaan, recensies zijn goed op de Duitse fora en sites.
Borders met een steentje er langs, moet prima kunnen volgens teknihall die de installatie doet. Dus daar heb ik geen zorg bij.
Alles ook prijs-kwaliteit natuurlijk he, ik zou kwalitatief iets liever voor een Husqvarna gegaan zijn. Maar dan kom je minmaal 2,5x zo hoog uit qua aanschaf (nog los van de installatie).
Het enige waar ik wat zorg bij heb is of hij het aantal vierkante meters red, ze raden toch aan zon 10-20% marge aan te houden tov fabrieksspecs.
@Huttenkloas
Euhm nou aan het advies van de Praxis heb je niet zoveel.
Ik heb contact gehad met Worx, bij de maaiers ligt een folder met een nummer wat je kan bellen met technische vragen. Hier heb moest ik ook een pdf'je heen sturen met mijn tuinontwerp. Dus hoeveel borders, op welke manier aangelgd, bomen, etc.
Dat beoordelen ze vervolgens en komen met een installatieplan. Dus ook waar het laadstation te plaatsen, bij voorkeur ook in de schaduw. Dat soort dingen. Ze gaven ook aan bij een paar bomen die ik had om daar wat stenen omheen te zetten ipv grensdraad ivm kantjesmaaien.
Best handig.
Nu is het zo dat ik binnen 7 dagen gebeld word voor de definitieve afspraak.
Al met al dus wel een goed gevoel bij.
Je merkt dat ze heel wat gewend zijn (hoogteverschillen, water, extreme weersomstandigheden) en dat gemiddelde Nederlandse tuin (ook al heb ik perceel van bijna 4km2) weinig indruk maakt.
[ Voor 4% gewijzigd door okio op 17-05-2018 12:02 ]
Ik was ook bij de Praxis geweest trouwens, buiten het feit dat het L model niet op voorraad was wouden de verkopers mij wijsmaken dat bij de installatie (door Worx) niet het draad wordt geïnstalleerd maar enkel de robotmaaier (dus aanzetten, updaten en testen). De rest doen ze schijnbaar niet...okio schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:50:
Nou dat valt ook wel weer meeOverigens zit de gratis installatie ook op nieuwste modellen.
De E.1 is sinds 2016 op de markt. Overigens vind ik het wel een voordeel als modellen al wat langer bestaan, recensies zijn goed op de Duitse fora en sites.....
Dat klopt 100% zeker niet. Wat een grap. Mijn hele installatieplan is al gemaakt.Huttenkloas schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:47:
[...]
Ik was ook bij de Praxis geweest trouwens, buiten het feit dat het L model niet op voorraad was wouden de verkopers mij wijsmaken dat bij de installatie (door Worx) niet het draad wordt geïnstalleerd maar enkel de robotmaaier (dus aanzetten, updaten en testen). De rest doen ze schijnbaar niet...
En wat Praxis tegen jou gezegd heeft doen ze juist niet. Ze verbinden hem niet eens met wifi, dat moet je juist zelf doen.
Ik zei toch dat je Praxis niets hoeft te vragen, kijk maar eens op de voorwaarden van worx promotions. Staat zelfs in hoe ze de grensdraad installeren, etc
[ Voor 12% gewijzigd door okio op 17-05-2018 20:48 ]
Kan iemand mij uitleggen waarom die afstanden allemaal zo verschillen tussen de verschillende opppervlakten?Rob Z schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:53:
Linksboven een boompje
[afbeelding]
bron: https://www.robotmaaierpr...58-grenskabel-installeren
Soms 5cm van de rand dan weer 20 dan weer 30cm.
Vaak is 5-10cm de afstand tussen gras en een gelijk liggende grens zoals straatwerk. Dan is het niet erg als de robotmaaier eroverheen draait. De 25-30cm is vaak langs greppels, muren, etc.
Prijstechnisch valt mijn oog op een Worx.
De keuze gaat tussen Landroud S 105Si of de Landroid M 796E.1
Ik heb echter nog 1 vraag.
Het opgegeven geluidsniveau van de 105 is behoorlijk hoger. Hoeveel geluid is dit nu werkelijk. Wat ik niet wil is mij storen dat dat ding in mijn achtertuin aan het werk is. Ook niet voor de buurt.
Tevens de vraag over kantjes bijknippen. Ik heb het idee dat de 105 dat veel beter en netter kan dan de 796 of 791. Klopt dat?
Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH
Goed kijken naar de opbouw van de maaier,. Als die het maaimes in het midden heeft kan hij feitelijk geen kantenmaaien zonder 15cm daarnaast een soort rijpad te hebben....Señor Sjon schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:32:
Het is merk-afhankelijk.
Vaak is 5-10cm de afstand tussen gras en een gelijk liggende grens zoals straatwerk. Dan is het niet erg als de robotmaaier eroverheen draait. De 25-30cm is vaak langs greppels, muren, etc.

Technische specificaties
Accu: Samsung® 28 V-li-ion-accu (2,0 Ah)
Max. aantal meters gazon: 600 m²
Maaihoogte (traploos): 20 - 60 mm
Maaibreedte: 18 cm
Max. helling: 27°
Instelbare maaiduur: 4/6/8/10 uur
Inclusief: 9 m verlengingskabel
150 m begrenzingsdraad en 150 grondpluggen
3 reservemessen met bevestigingsschroeven
3 aansluitklemmen
1 weerstand (10 ohm)
Overigens ook te koop bij de Duitse Lidl. Maar dan 20% goedkoper
Zou dan dus dit model moeten zijn:
http://robotgadgets.nl/gadgets/yardforce-sc-600-eco
Messen vergelijkbaar/compatible met Husqvarna.
Iemand ervaring met de Yardforce?
[ Voor 26% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-05-2018 09:51 ]
Anders moet ik een ander mek kiezen denk ik.
Ja het kan. Heb zelf een 106 en mijn maaier en laadstation staan onder de overkapping een paar meter van het gazon af en daar rijdt hij dan zelf naartoe. Wel heb je links en rechts van het station wat ruimte nodig want de manier van het laadstation op en afgaan kun je volgens mij niet wijzigenUltraSub schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:41:
Is het mogelijk een Landroid 105/106 naast het gazon te parkeren? Die nieuwe rijden er vooruit op en ook gewoon in dezelfde richting vooruit er vanaf. Heb 95m gazon en zou eigenlijk overal in het zicht staan waar ik niet vrolijk van wordt.
Anders moet ik een ander mek kiezen denk ik.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
/edit, zou die grensdraad nog werken onder een Chinese hardsteen tegel van 1.5-2 cm dik?
/edit 2, zie op YouTube iemand die hem onder klinkers door heeft gelegd. Das goed te weten.
[ Voor 28% gewijzigd door UltraSub op 21-05-2018 14:47 ]