2 meter?! Damn
Jup, heeft ie nodig voor 'final approach' 
https://www.worxlandroid....-service/download-manuals
Zie de installatiehandledingen voor het basisstation.
https://www.worxlandroid....-service/download-manuals
Zie de installatiehandledingen voor het basisstation.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
In de praktijk is 50cm genoeg aan beide kanten. Dat is mijn ervaring. En ja snoer kan ook onder de meeste tegels heen gelegd worden.
Mocht iemand interesse hebben in een Worx (zoals ik), Praxis heeft morgenavond weer vanaf 19 uur 25% korting op alles en in de winkels op zaterdag van 9-11. Uitgesloten zoals aangegeven op de website:
Staan de robotmaaiers niet bij, hopen dat dat klopt want dan worden de prijzen wel interessant.De korting is niet geldig op: Baseline artikelen, vaste lage prijs artikelen, opruiming, Praxis cadeaukaarten, boeken, tijdschriften, diensten van Praxis, verhuur, bouwdepots, Ruiter dakkapellen, hout-en beton combinatie schuttingen, honden en kattenvoeding, bezorgkosten en borg- en aanbetalingen.
Hoe hebben jullie de boordsteen gedaan? Is 15cm breed voldoende of beter 20cm?
En valt het mee om deze na de installatie van de robotmaaier aan te leggen, of zit je dan te klooien met de grensdraad?
En valt het mee om deze na de installatie van de robotmaaier aan te leggen, of zit je dan te klooien met de grensdraad?
Ik heb ook een Worx maairobot al een aantal jaren, prima ding. In de zomer maait hij vier keer in de week 1.5 uur op ongeveer 125m2 gras, die frequentie wordt verlaagt in voor en najaar afhankelijk van hoe snel het gras groeit.donderz schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:11:
Hoe hebben jullie de boordsteen gedaan? Is 15cm breed voldoende of beter 20cm?
Het geluidsniveau is acceptabel en het is geen hinderlijk geluid, al is hij door de jaren heen wel iets meer aandrijf geluiden gaan maken.
Ik zou een kant steen gebruiken van 20cm dan kan je de draad glad met de steen leggen, ik had al drie rijen van 5cm liggen maar als ik ze ooit op moet halen gaat er zeker een vierde rij naast, dan rijdt hij ook net even wat makkelijker langs planten die een beetje over het gras heen groeien vanuit de border.
Smalle doorgangen heeft mijn machine geen moeite mee, er staat een gemetselde put in het gazon 40cm uit de rand en hier rijdt hij zonder problemen tussendoor.
Het enige wat hij niet fijn vind is een hoek die door de haak heen is, dan komt hij af en toe niet lekker uit, maar na wat finetunen met de draad is dit misschien nog twee keer per jaar.
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
https://www.praxis.nl/tui...oid-sowr105si-20v/5578846uibeltje schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:42:
Mocht iemand interesse hebben in een Worx (zoals ik), Praxis heeft morgenavond weer vanaf 19 uur 25% korting op alles en in de winkels op zaterdag van 9-11. Uitgesloten zoals aangegeven op de website:
[...]
Staan de robotmaaiers niet bij, hopen dat dat klopt want dan worden de prijzen wel interessant.
Hij doet mee met de 25% actie. Al was ie volgens mij altijd €699,- en niet €869,- zoals nu vermeld staat. Met korting is ie dan €651,-
Ik heb hem vandaag geïnstalleerd maar de mijne heeft moeite om de draad te volgen. Zelf op rechte stukken blijft hij minuten heen en weer bewegen (links en rechts) ipv rechtdoor te rijden zoals je zou verwachten. Ondertussen beweegt zijn rechterwiel niet en lijkt hij meer bezig met kuilen te graven.EiNSToNEd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:44:
[...]
In de doos van de Worx Landroid WR106SI zit een plastic zak volgepropt met pinnen en een bobijn met de grensdraad. Zou zeer flauw zijn als er bepaalde webshops deze eruit halen. Bij MyRobotCenter (waar ik deze gekocht heb) laten ze deze er in alle geval in zitten.
Heeft de jouwe daar ook last van?
Hij lijkt wel alles te hoog te vinden en zijn rechter wiel niet te vinden. Weigert zelfs het laadstation op te rijden.
[ Voor 13% gewijzigd door icecreamfarmer op 26-05-2018 19:58 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Oei, neen; bij mij deed hij in het begin wat raar (weg en weer rijden) bij de eerste ontdekking van de draad; maar na een tweetal keer het toestel ergens anders te zetten deed hij het goed, volgde hij de draad in tegenwijzerszin en reed op het laadstation. Ik had de machine aan de rechterkant van het station gezet, op zo'n 2 meter van station en rand. De maaier reed rechtdoor en begon aan z'n eerste tocht.icecreamfarmer schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 19:01:
[...]
Ik heb hem vandaag geïnstalleerd maar de mijne heeft moeite om de draad te volgen. Zelf op rechte stukken blijft hij minuten heen en weer bewegen (links en rechts) ipv rechtdoor te rijden zoals je zou verwachten. Ondertussen beweegt zijn rechterwiel niet en lijkt hij meer bezig met kuilen te graven.
Heeft de jouwe daar ook last van?
Hij lijkt wel alles te hoog te vinden en zijn rechter wiel niet te vinden. Weigert zelfs het laadstation op te rijden.
- Heb je de draad ingegraven of op de grond vastgelegd? (ingraven wordt afgeraden)
- Brandt er een lichtje op het laadstation? (verschillende soorten lichtjes kunnen aantonen dat de draad niet goed geïnstalleerd is)
- Zijn er veel hobbels in je gazon?
- Staat de grasmaaihoogte op het hoogst (Voor de eerste rondes raadt men 6 cm aan dacht ik) ?
Eens hij de draad gevonden heeft, rijdt hij er eigenlijk op en volgt deze. Als die weg en weer blijft rijden tijdens z'n "ontdekkingstocht" zal hij idd problemen hebben om het draadsignaal goed op te pakken...
Anders contact opnemen met myRobotCenter of Worx zelf?
Ik heb hem wel een stuk of 10x bij een stuk draad gezet maar zelfs op de rechte stukken doet hij moeilijk. Hobbels heb ik niet echt binnen de draad liggen. Heb het ook bij een nieuw stuk gras geprobeerd wat waterpas ligt maar hij weigert rechtdoor te rijden en het rechterwiel ratelt de hele tijd.EiNSToNEd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:01:
[...]
Oei, neen; bij mij deed hij in het begin wat raar (weg en weer rijden) bij de eerste ontdekking van de draad; maar na een tweetal keer het toestel ergens anders te zetten deed hij het goed, volgde hij de draad in tegenwijzerszin en reed op het laadstation. Ik had de machine aan de rechterkant van het station gezet, op zo'n 2 meter van station en rand. De maaier reed rechtdoor en begon aan z'n eerste tocht.
- Heb je de draad ingegraven of op de grond vastgelegd? (ingraven wordt afgeraden)
- Brandt er een lichtje op het laadstation? (verschillende soorten lichtjes kunnen aantonen dat de draad niet goed geïnstalleerd is)
- Staat de grasmaaihoogte op het hoogst (Voor de eerste rondes raadt men 6 cm aan dacht ik) ?
Ik dacht dus dat de aandrijving kapot was maar zet ik hem in het midden dan rijdt hij wel gewoon rechtdoor.
Maar bijna nergens rijdt hij zoals op de filmpjes dat hij de draad volgt. Sowieso komt hij ook zelfstandig niet het laadstation op. Dan moet ik het rechterwiel forceren zodat hij er recht op rijdt anders blijft hij vastzitten of rijdt hij er scheef op.
Alles geïnstalleerd conform handleiding maar dat ding lijkt gewoon de draad niet te willen volgens ondanks dat alle lichten op groen staan.
Dat zal ik eens doen maar eigenlijk zou ik het graag eens testen met een andere maaier of op een ander gazon.Eens hij de draad gevonden heeft, rijdt hij er eigenlijk op en volgt deze. Als die weg en weer blijft rijden tijdens z'n "ontdekkingstocht" zal hij idd problemen hebben om het draadsignaal goed op te pakken...
Heeft iemand in de omgeving van Tilburg zo'n ding?
[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-05-2018 09:20 ]
Goed, ik moet aan de maaier. Heb een gazon van zo'n 400m2 wat ik moet bijhouden. En na wat onderzoek ga ik denk ook voor een robotmaaier. Veel voordelen die mij wel aanstaan. Ik zie dat hier veel voor de WORX wordt gekozen. Zelf twijfel ik nog tussen de WORX WR106SI en de Robomow RC304. De Robomow is 150€ duurder maar lijkt wel wat "serieuzer" materiaal te zijn, beter de kantjes te maaien mee te pakken en sneller zijn werk te doen. Wel is ie wat luidruchtiger dan de WORX.
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik zie bijvoorbeeld helemaal geen ervaringen over de apps die ze ter beschikking stellen. Zijn die handig te bedienen? Ook met meerdere zones?
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik zie bijvoorbeeld helemaal geen ervaringen over de apps die ze ter beschikking stellen. Zijn die handig te bedienen? Ook met meerdere zones?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Mijn robomow mc1000 heeft wat kuren. Hij vindt het laadstation. Maar hij gaat niet laden. Maar duwt dan het laadstation dan nog maar een keer aan. En roept daarna dat hij het draadsignaal kwijt is.
Iemand wel eens gehad?
Overigens al 2 x naar de reparatie geweest. Sensors en daarna maai-motoren. Het is niet echt de meest ondehoudsvrije in mijn ogen..
Iemand wel eens gehad?
Overigens al 2 x naar de reparatie geweest. Sensors en daarna maai-motoren. Het is niet echt de meest ondehoudsvrije in mijn ogen..
@MrFl0ppY Meeste merken willen een extra geleidedraad voor het basisstation. Worx niet. Ook is de RC304 uit de handel en vervangen voor de RC304u? Die zie ik voor 1000 euro staan terweijl de Worx op een goede dag voor 620-650 op te halen is. Zo te zien heeft hij geen kantenfunctie? De Worx heeft dat wel.
Nog even ter update (wellicht voor andere geïnteresseerde), over de gratis installatie actie van Worx die op dit moment loopt.
Worx komt mijn maaier volgende week maandag installeren. Dat is zon 3,5-4 weken na de aanschaf. De praktijk is dus dat het ietsje langer duurt dan de 15 werkdagen die in de folder staat, maar nog steeds acceptabel imo.
Vooraf aan deze afspraak moet je een plattegrond/fotos van je tuin mailen, dit beoordelen ze en vervolgens krijg je een telefoontje om de afspraak in te plannen.
Ze zeiden dat ik er in ieder geval zelf bij moest zijn en dat het een dagdeel kost in tijd. Als het zover is zal ik hier nog wel even verslag uitbrengen van mijn bevindingen. Leek mij goed om dit alvast even te delen
Worx komt mijn maaier volgende week maandag installeren. Dat is zon 3,5-4 weken na de aanschaf. De praktijk is dus dat het ietsje langer duurt dan de 15 werkdagen die in de folder staat, maar nog steeds acceptabel imo.
Vooraf aan deze afspraak moet je een plattegrond/fotos van je tuin mailen, dit beoordelen ze en vervolgens krijg je een telefoontje om de afspraak in te plannen.
Ze zeiden dat ik er in ieder geval zelf bij moest zijn en dat het een dagdeel kost in tijd. Als het zover is zal ik hier nog wel even verslag uitbrengen van mijn bevindingen. Leek mij goed om dit alvast even te delen
[ Voor 23% gewijzigd door okio op 04-06-2018 15:50 ]
De "u"versie van de Robomow is inclusief geleidepakket e.d. Verder hetzelfde apparaat. Maar ik ben ook vooral op zoek naar de kwaliteitsverschillen van de merken. Tot nu is het enige wat ik kan terugvinden dat de Robomow wat hoger gras aan kan. Maarja dat is hooguit alleen bij de start van seizoen relevant.Señor Sjon schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:47:
@MrFl0ppY Meeste merken willen een extra geleidedraad voor het basisstation. Worx niet. Ook is de RC304 uit de handel en vervangen voor de RC304u? Die zie ik voor 1000 euro staan terweijl de Worx op een goede dag voor 620-650 op te halen is. Zo te zien heeft hij geen kantenfunctie? De Worx heeft dat wel.
Zijn er mensen met ervaring van het leggen van perimeterdraad onder een terras door? We hebben tussen twee grasveldjes een terras van ca. 6/7cm dik. Het leggen van de perimeterdraad strak over het terras ziet er niet uit en ik wil het liefst niet een (toekomstige) robot elke keer moeten verplaatsen van grasveld 1 naar 2.
First world problems.
First world problems.
Je robotmaaier zou geen moeite moeten hebben met begrenzings- of begeleidingsdraad die onder bestrating of tegels ligt. Bij mijn Automowers werkt dit prima.ThunderStorm schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 13:31:
Zijn er mensen met ervaring van het leggen van perimeterdraad onder een terras door? We hebben tussen twee grasveldjes een terras van ca. 6/7cm dik. Het leggen van de perimeterdraad strak over het terras ziet er niet uit en ik wil het liefst niet een (toekomstige) robot elke keer moeten verplaatsen van grasveld 1 naar 2.
Ik heb nu conform de winkelier een rechthoekig proefstuk aangelegd.EiNSToNEd schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:01:toon volledige bericht
[...]
Oei, neen; bij mij deed hij in het begin wat raar (weg en weer rijden) bij de eerste ontdekking van de draad; maar na een tweetal keer het toestel ergens anders te zetten deed hij het goed, volgde hij de draad in tegenwijzerszin en reed op het laadstation. Ik had de machine aan de rechterkant van het station gezet, op zo'n 2 meter van station en rand. De maaier reed rechtdoor en begon aan z'n eerste tocht.
Eens hij de draad gevonden heeft, rijdt hij er eigenlijk op en volgt deze. Als die weg en weer blijft rijden tijdens z'n "ontdekkingstocht" zal hij idd problemen hebben om het draadsignaal goed op te pakken...

Dit is het resultaat:
YouTube: Worx Landroid 106SI
Het gaat even goed maar dan is hij 8 minuten aan het ruzieen. Dit is trouwens take 5. Ik heb het daarna nog 5 keer geprobeerd waaronder op een 4m recht stuk maar hij volgt gewoon de draad niet.
In maai modus heb ik heb nu trouwens ook al een paar keer meer dan een meter buiten de draad op mijn terras gevonden. Ook ligt hij om de haverklap in de borders ondanks dat hij goed is aangesloten. Hij rijdt er dan achteruit in.
De winkelier reageerde trouwens goed. Iets wat ik van Worx niet kan zeggen want daar heb ik na twee weken nog steeds niets van gehoord.
Oei, dat is helemaal niet zoals het moet zijn. Daar moet toch iets aan kapot zijn?icecreamfarmer schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:40:
[...]
Ik heb nu conform de winkelier een rechthoekig proefstuk aangelegd.
[afbeelding]
Dit is het resultaat:
YouTube: Worx Landroid 106SI
...
Kan je geen aanspraak maken op de 30-dagen niet-tevreden-geld-terug garantie? Of toch op z'n minste de fabrieksgarantie? Mijn exemplaar doet bij sommige hoekjes van die vreemde gedragingen, maar meer dan 30 seconden duurt dat niet (en ligt wellicht ook aan het feit dat m'n draad daar in een hoek kleiner dan 90 graden ligt). Als die meer dan 10 minuten constant zo'n gedrag toont; zou ik eerder opteren om deze terug te sturen, hier is iets mis mee...
Heeft de winkelier iets gezegd als reactie op het filmpje?
Men kan het ook niet op een foutieve installatie steken, op zich kan je weinig verkeerd doen, de machine is relatief "plug and play". Spijtig te lezen dat je ervaring met deze machine zo slecht is
Ik heb onlangs een Viking 632P gekocht (demo model)
Voor de mensen wie zelf de plaatsing van hun robotmaaier hebben gedaan had ik wat vragen:
Hoe koppel je de draden aan elkaar?
Voor de mensen die hun draden hebben ingegraven, wat als je iets veranderd aan je tuin waardoor je de bedrading moet wijzigen?
Voor de mensen wie zelf de plaatsing van hun robotmaaier hebben gedaan had ik wat vragen:
Hoe koppel je de draden aan elkaar?
Voor de mensen die hun draden hebben ingegraven, wat als je iets veranderd aan je tuin waardoor je de bedrading moet wijzigen?
1) daar zijn speciale koppelstukjes voor. Zijn bij elke robotmaaier winkel wel te vinden bij de accessoires.
2) opgraven en herleggen.
Thnx! Dan kun je het dus beter zelf doen want anders ben je naar iedere verlegging weer aangewezen op de installateur. Als laatste had ik nog de vraag. Is het mogelijk de bedrading in een gele pvc buis of iets dergelijks te leggen zodat hij minder kwetsbaar wordt?Señor Sjon schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:01:
1) daar zijn speciale koppelstukjes voor. Zijn bij elke robotmaaier winkel wel te vinden bij de accessoires.
Als je hem genoeg de grond inslaat met de meegeleverde pinnen moet het wel goed gaan. Het gras groeit er vanzelf overheen. In gele PVC leggen wordt je echt niet vrolijk van.
Ik ga hem deels onder mijn klinkerrand plaatsen en de rest was ik van plan in te graven vandaar.Señor Sjon schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:21:
Als je hem genoeg de grond inslaat met de meegeleverde pinnen moet het wel goed gaan. Het gras groeit er vanzelf overheen. In gele PVC leggen wordt je echt niet vrolijk van.
Ik mag hem terug sturen en krijg een nieuwe. Ik twijfel nu wel of ik toch geen €300 meer moet uitgeven voor een Husqervana. Nadeel is wel dat ik dan weer opnieuw alles moet aanleggen.EiNSToNEd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:59:
[...]
Oei, dat is helemaal niet zoals het moet zijn. Daar moet toch iets aan kapot zijn?
Kan je geen aanspraak maken op de 30-dagen niet-tevreden-geld-terug garantie? Of toch op z'n minste de fabrieksgarantie? Mijn exemplaar doet bij sommige hoekjes van die vreemde gedragingen, maar meer dan 30 seconden duurt dat niet (en ligt wellicht ook aan het feit dat m'n draad daar in een hoek kleiner dan 90 graden ligt). Als die meer dan 10 minuten constant zo'n gedrag toont; zou ik eerder opteren om deze terug te sturen, hier is iets mis mee...
Heeft de winkelier iets gezegd als reactie op het filmpje?
Men kan het ook niet op een foutieve installatie steken, op zich kan je weinig verkeerd doen, de machine is relatief "plug and play". Spijtig te lezen dat je ervaring met deze machine zo slecht is. Hier heb ik echt geen klachten voorlopig, zal binnenkort een korte review met m’n voorlopige ervaringen posten.
Ik kan uiteraard enkel oordelen over mijn exemplaar, maar die werkt echt wel heel goed.icecreamfarmer schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:51:
[...]
Ik mag hem terug sturen en krijg een nieuwe. Ik twijfel nu wel of ik toch geen €300 meer moet uitgeven voor een Husqervana. Nadeel is wel dat ik dan weer opnieuw alles moet aanleggen.
Misschien de gok nog eens wagen en het nieuwe exemplaar laten rondrijden? Werkt die wel, is dat een serieus aanlegwerkje uitgespaard. Werkt die ook niet, kan je nog steeds voor de Husqervana gaan...
Het zou me verwonderen indien je 2 defecte exemplaren na elkaar zou krijgen.
Uiteraard niet vergeten om ook hier weer het gehele updateproces uit te voeren.
Ik vond de pieptoon van mijn Worx Landroid 106SI te luid en sowieso irritant. Heb vanmiddag het apparaat open gemaakt en een connectortje met rood+zwart draadje (dat naar de beeper gaat) los getrokken, en heb hem daarmee de mond gesnoerd. Heerlijk :-). Heb helaas geen foto gemaakt.
Als hij start, klaar is, ergens op botst, bij laadstation aankomt,als je een opdracht geeft. Bij bijna alles piept hij eigenlijk en ik vond dat vervelend voor onszelf en de buren.
Dit weekend de Worx 105SI gekocht en in enkele uurtjes had ik 'm rijden over 400m2. Installeren was een makkie en na een firmware upgrade ging ie aan de gang. Tot nu toe erg tevreden, nog even wat zones instellen vanavond zodat ie niet voor het huis rijdt als we niet thuis zijn.
Ben wel benieuwd hoelang de maaier erover doet. Gisteren zo'n 5 uur gemaaid en toen was ie tot iets over de 90% gekomen.
Trekt wel veel bekijks zo'n maaier
. Sowieso waren de buurmannen ook weer snel genoeg buiten om erover te buurten
.
Ben wel benieuwd hoelang de maaier erover doet. Gisteren zo'n 5 uur gemaaid en toen was ie tot iets over de 90% gekomen.
Trekt wel veel bekijks zo'n maaier
Mijn maaier is vanochtend geinstalleerd door Worx (vanwege de actie). Ging allemaal keurig
Inmiddels draait hij, kan er verder nog niet zoveel over zeggen. Zullen het even moeten aankijken hoe het gaat werken.

Hij staat bij mij nu ingesteld van maandag t/m vrijdag van 9 tot 17. Hoop dat dit voldoende is. Ik heb een Landroid L WG797, met perceel van zon 1700m2. Volgens de installateur zou hij dit prima moeten redden.
Zal wel weer ff een update schrijven hoe mijn ervaringen zijn na een paar dagen
Inmiddels draait hij, kan er verder nog niet zoveel over zeggen. Zullen het even moeten aankijken hoe het gaat werken.

Hij staat bij mij nu ingesteld van maandag t/m vrijdag van 9 tot 17. Hoop dat dit voldoende is. Ik heb een Landroid L WG797, met perceel van zon 1700m2. Volgens de installateur zou hij dit prima moeten redden.
[ Voor 19% gewijzigd door okio op 11-06-2018 15:24 ]
Het is overigens een Ms1000 maar das minder belangrijk. Hij lijkt veel op de rs630.Chielos schreef op zondag 3 juni 2018 @ 23:06:
Mijn robomow mc1000 heeft wat kuren. Hij vindt het laadstation. Maar hij gaat niet laden. Maar duwt dan het laadstation dan nog maar een keer aan. En roept daarna dat hij het draadsignaal kwijt is.
Iemand wel eens gehad?
Aantal resetjes gedaan. Nog geen baat.
Andere tip van robomow was een balanceer actie op de batterijen. Maar die procedure lijkt niet helemaal te werken. Zo nog maar eens proberen.
Ik las wel dat de accus ongeveer 2 to 4 jaar meegaan. Dus dat kan het mogelijk zijn.
Iemand van jullie ervaring met vervangen van de accus? Met standaardaccus of met anderen?
Heeft iemand met een worx ervaring met het instellen van zones? Wat ik tot nu toe kan vinden op internet vind ik niet erg duidelijk...
Daarnaast, welke firmware hebben jullie draaien voor de M of L versie? Ik zie dat 2.66 de nieuwste toch wat problemen geeft bij gebruikers op het Duitse forum. En dat 2.61 beter zou moeten werken. Die van mij staat af fabriek nog op 2.47. Vraag mij even af wat te doen. Heb ergens ook zoiets ale het werkt...
Ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn
Daarnaast, welke firmware hebben jullie draaien voor de M of L versie? Ik zie dat 2.66 de nieuwste toch wat problemen geeft bij gebruikers op het Duitse forum. En dat 2.61 beter zou moeten werken. Die van mij staat af fabriek nog op 2.47. Vraag mij even af wat te doen. Heb ergens ook zoiets ale het werkt...
[ Voor 57% gewijzigd door okio op 13-06-2018 23:48 ]
Heb je een linkje?okio schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:48:
Heeft iemand met een worx ervaring met het instellen van zones? Wat ik tot nu toe kan vinden op internet vind ik niet erg duidelijk...
De post waar je naar verwijst.okio schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 20:06:
linkje waarvan?
Ik ga binnenkort de Robomow RS630 ook de voortuin laten maaie (in eerste instantie ben ik begonnen met alleen de achtertuin wegens tijdgebrek en nog wat aan te leggen perken in de voortuin ). Tussen de twee zones zit een "smalle doorgang" en ik heb het template hiervoor niet gekregen.
Heeft iemand de maten van de template bij de hand, of zou een van jullie een foto van de template willen maken met een lineaal i.o.d. erop?
Dank!
Sebastiaan
ps. mijn robomow is een duitse winkeldemo, leverancier geeft geen thuis over de ontbrekende template. Online kan ik 'm niet vinden...
Heeft iemand de maten van de template bij de hand, of zou een van jullie een foto van de template willen maken met een lineaal i.o.d. erop?
Dank!
Sebastiaan
ps. mijn robomow is een duitse winkeldemo, leverancier geeft geen thuis over de ontbrekende template. Online kan ik 'm niet vinden...

Ah zou het een software fout geweest zijn:
Dit is precies waar de mijne ook last van had. Overigens nog steeds niets terug gehoord van Worx zelf. Is nu 3 weken geleden.Habe dann Draht großzügiger umgelegt, jetzt bleibt natürlich dort alles Gras ungemäht!
Ränder die er vorher Perfekt bis zum Rand gemäht hat, überfährt er jetzt und stürzt so unglücklich ab das ich schon 3x neue Klingen gebraucht habe, weil wenn er jetzt über einen steilen winkel zum Rand kommt fährt er jetzt drüber und bei der Dahinterliegenden Stufe stürzt er dann ab !
Draht jetzt versetzt und jetzt bleiben dort fast 10 cm Rand zum nachmähen!
Bei leichten Steigungen etwa 5 Prozent bleibt er stehen dreht um. und lässt fasst alles aus. nach 2 Stunden sind auf bloss 150m2 bleiben immer noch 10 Prozent über.
Ik ben van plan om op korte termijn een Worx Landroid maaier te kopen.Nu heb ik nog enkele vragen waarbij jullie mij misschien duidelijkheid zouden kunnen geven:
1. Is het eenvoudig om later het maaigebied uit te breiden en hoe doe ik dit dan. Kan ik het bestaande draad t.z.t. doorknippen vervolgens een nieuw draad eenvoudig verbinden? Ik ben namelijk bezig met de koop van een stuk grond dat achter mijn tuin ligt. Echter is het ambtelijke apparaat zo ontzettend traag dat ik niet meer verwacht dat ik deze grond deze zomer nog op naam krijg, laat staan ingericht en ingezaaid heb. Ik wil eigenlijk niet nog weer een jaar wachten met de aanschaf van een robotmaaier.
2.Naast het gazon aan de achterzijde en zijkant heb ik ook nog een stukje gazon aan de voorzijde van de woning. Deze zou ik ook graag willen opnemen in het werkgebied. Hiervoor moet de maaier wel een stukje over de oprit afleggen. Hiervoor kan ik een pad maken door het draad onder de klinkers te leggen. Is het pad zoals ik deze op onderstaande tekening heb aangegeven logisch? of loop ik tegen onvoorziene problemen aan? In 99% van de gevallen zal hier geen auto in de weg staan
1. Is het eenvoudig om later het maaigebied uit te breiden en hoe doe ik dit dan. Kan ik het bestaande draad t.z.t. doorknippen vervolgens een nieuw draad eenvoudig verbinden? Ik ben namelijk bezig met de koop van een stuk grond dat achter mijn tuin ligt. Echter is het ambtelijke apparaat zo ontzettend traag dat ik niet meer verwacht dat ik deze grond deze zomer nog op naam krijg, laat staan ingericht en ingezaaid heb. Ik wil eigenlijk niet nog weer een jaar wachten met de aanschaf van een robotmaaier.
2.Naast het gazon aan de achterzijde en zijkant heb ik ook nog een stukje gazon aan de voorzijde van de woning. Deze zou ik ook graag willen opnemen in het werkgebied. Hiervoor moet de maaier wel een stukje over de oprit afleggen. Hiervoor kan ik een pad maken door het draad onder de klinkers te leggen. Is het pad zoals ik deze op onderstaande tekening heb aangegeven logisch? of loop ik tegen onvoorziene problemen aan? In 99% van de gevallen zal hier geen auto in de weg staan

@namo_h Ja is op zich geen probleem (hier ook Worx Landroid). Draad doorknippen en een nieuwe (uitbreiding) eraan vast maken. Ik doe dit door solderen+krimpkous, het moet wel zo waterdicht mogelijk zijn natuurlijk. Heb dit zelf al meerdere keren moeten doen helaas doordat de lokatie van het laadstation een aantal keer heb aangepast of een keer een bocht iets ruimer wilde maken (en daardoor 10 cm tekort kom bij laadstation). Ik vind het wel vervelend dat je bij elke kleine aanpassing gelijk de kabel moet verlengen. Zou handiger zijn geweest als de kabel opgerold kon worden bij het oplaadstation zodat je bijvoorbeeld 1 meter marge zou hebben. Maargoed... als het eenmaal ligt is er geen probleem meer natuurlijk.
opmerking over je voorgestelde oversteekplaatsen: volgens mij moeten je heen- en terugweg dicht bij elkaar liggen (minder dan 10 cm oid, staat in de handleiding) anders ziet hij je oprit ook als gebied dat gemaaid moet worden. De gebieden baken je dus af door de draden dicht bij elkaar te laten komen. Details kun je in de handleiding wel vinden.
Moet verder gewoon lukken lijkt me. Je stelt dan multi-zones in voor elk grasveldje.
opmerking over je voorgestelde oversteekplaatsen: volgens mij moeten je heen- en terugweg dicht bij elkaar liggen (minder dan 10 cm oid, staat in de handleiding) anders ziet hij je oprit ook als gebied dat gemaaid moet worden. De gebieden baken je dus af door de draden dicht bij elkaar te laten komen. Details kun je in de handleiding wel vinden.
Moet verder gewoon lukken lijkt me. Je stelt dan multi-zones in voor elk grasveldje.
Wat je ook kunt doen om een stukje "bufferdraad" aan te houden, is om een lus buiten het maaigebied te leggen, net zoals je bijvoorbeeld ook zou doen bij een boom in het maaigebied. Belangrijk is dat je vanaf de rand van het maaigebied de draad in een rechte hoek een stukje weg- en terugleidt, en dat de wegvoerende en terugkomende draad het eerste stuk buiten het gebied (ik heb ongeveer 25 cm aangehouden) strak tegen elkaar aan ligt. Ik heb ze met duct-tape aan elkaar geplakt. Na deze 25cm kun je de rest van de lus gewoon oprollen en wegleggen zoals je wil. Omdat de draad het eerste stuk buiten de rand tegen elkaar aan ligt, "ziet" de maaier dit stuk niet, net zoals de verbinding tussen boom en rand bij een eiland binnen het maaigebied.
Wellicht wat omslachtig uitgelegd, maar de rand ziet er ongeveer zo uit:
|
|
====O
|
|
waarbij de O dus buiten het maaigebied ligt en een rolletje draad kan zijn.
Ik heb op die manier de hoeveelheid draad die ik over heb in een perkje liggen, zodat ik wat marge heb als ik de draad ooit moet verleggen.
Wellicht wat omslachtig uitgelegd, maar de rand ziet er ongeveer zo uit:
|
|
====O
|
|
Ik heb op die manier de hoeveelheid draad die ik over heb in een perkje liggen, zodat ik wat marge heb als ik de draad ooit moet verleggen.
Bedankt, hele goede tip! Ik had dat ooit zelf ook bedacht maar heb het toen niet uitgevoerd omdat ik dacht dat als de robot zijn rondje langs de rand maakt, hij ook om die eilandjes heen zou rijden, dat is blijkbaar niet het geval dus. Dan is dit een handige methode om buffer in te bouwen inderdaad!the___butcher schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:24:toon volledige bericht
Wat je ook kunt doen om een stukje "bufferdraad" aan te houden, is om een lus buiten het maaigebied te leggen, net zoals je bijvoorbeeld ook zou doen bij een boom in het maaigebied. Belangrijk is dat je vanaf de rand van het maaigebied de draad in een rechte hoek een stukje weg- en terugleidt, en dat de wegvoerende en terugkomende draad het eerste stuk buiten het gebied (ik heb ongeveer 25 cm aangehouden) strak tegen elkaar aan ligt. Ik heb ze met duct-tape aan elkaar geplakt. Na deze 25cm kun je de rest van de lus gewoon oprollen en wegleggen zoals je wil. Omdat de draad het eerste stuk buiten de rand tegen elkaar aan ligt, "ziet" de maaier dit stuk niet, net zoals de verbinding tussen boom en rand bij een eiland binnen het maaigebied.
Wellicht wat omslachtig uitgelegt, maar de rand ziet er ongeveer zo uit:
|
|
====O
|
|
En hoe bevalt deze? Ik twijfel tussen deze, de Honda miimo, en een Husqvarna 430X.okio schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:18:
Mijn maaier is vanochtend geinstalleerd door Worx (vanwege de actie). Ging allemaal keurig![]()
[afbeelding]
Nou heb ik een fruitboomgaard en vraag me af of ik alle bomen in de lus moet leggen of kan vertrouwen op de botssensor?
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Voor mijn werk plaats ik Husqvarna en ik zou hem gewoon tegen de boom aan laten maaien, dan heb je het minste gras over . Ik heb een voorloper 330x draaien in een Appelhof jaar of 5 en daar zit nog geen nieuwe bots sensor in.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Husqvarna, hoewel de Honda steeds beter word.
Andere merken geen ervaring mee, behalve dat ik ze wel eens zie bij andere mensen. Persoonlijk vindt ik ze nog al lawaaierig vergeleken met Husqvarna.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Husqvarna, hoewel de Honda steeds beter word.
Andere merken geen ervaring mee, behalve dat ik ze wel eens zie bij andere mensen. Persoonlijk vindt ik ze nog al lawaaierig vergeleken met Husqvarna.
Tot nu toe boven verwachting, hij draait nu een week. Gaat allemaal goed terwijl ik een best complex gazon heb. Uiteraard nog even paar weken afwachten voor definitief oordeel.MarcelGo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:25:
[...]
En hoe bevalt deze? Ik twijfel tussen deze, de Honda miimo, en een Husqvarna 430X.
Nou heb ik een fruitboomgaard en vraag me af of ik alle bomen in de lus moet leggen of kan vertrouwen op de botssensor?
Ik weet niet welke je van plan was aan te schaffen, maar die ik heb (De L versie voor 2km2) heeft aardig de sokken erin, als hij hier tegen de bomen knalt dan hoor je dit wel ff. Ik zou het niet aanraden bij kleinere bomen. Bij de jongere bomen heeft worx bij mij eilanden omheen gelegd. Het oudere spul gaat prima zoner.
Ik had dezelfde twijfel tussen Husqvarna en deze, recent is de Worx ook weer uitgeroepen als beste uit de test door een duitse test.
Van mijn kant ook even een update. Ik heb vorige week mijn tweedehandse Viking 632P geïnstalleerd. Het kost inderdaad wat tijd voordat je alle draden hebt liggen en alle instellingen goed hebt staan maar voordeel van het zelf doen is dat je latere aanpassingen ook eenvoudig zelf kunt doen.
Ik heb de bedrading bij mij onder de klinkermaairand gelegd en op andere plekken tegen het bandje van de bestrating aan. Ik heb het gras met een kantensteker iets los gemaakt van het bandje zodat ik het draad er tussen kon rollen. Soms was het nodig om bedrading in het gras te maken (bijv. bij een doorgang naar een ander stuk gazon), hier heb ik ook gebruik gemaakt van de kantensteker en zo een gleuf gemaakt in het gras die ik nadien eenvoudig dicht kon stampen. Mijn bedrading ligt dus overal netjes in de grond en weinig gedoe met die haringen en dergelijken.
Ik zoek nu nog een manier hoe ik mijn Viking 632P up kan daten zonder naar de vahandel te hoeven..
Ik heb de bedrading bij mij onder de klinkermaairand gelegd en op andere plekken tegen het bandje van de bestrating aan. Ik heb het gras met een kantensteker iets los gemaakt van het bandje zodat ik het draad er tussen kon rollen. Soms was het nodig om bedrading in het gras te maken (bijv. bij een doorgang naar een ander stuk gazon), hier heb ik ook gebruik gemaakt van de kantensteker en zo een gleuf gemaakt in het gras die ik nadien eenvoudig dicht kon stampen. Mijn bedrading ligt dus overal netjes in de grond en weinig gedoe met die haringen en dergelijken.
Ik zoek nu nog een manier hoe ik mijn Viking 632P up kan daten zonder naar de vahandel te hoeven..
@okio
Ik heb ook de L versie nodig, ruim 1000m2...heb alleen een helling die ik nog even moet nameten berekenen of de hoek wel mogelijk is voor de landroid...
Voor de jonge boompjes zet ik er dan wel een waterrondje omheen met 2 paaltjes...
Ik heb ook de L versie nodig, ruim 1000m2...heb alleen een helling die ik nog even moet nameten berekenen of de hoek wel mogelijk is voor de landroid...
Voor de jonge boompjes zet ik er dan wel een waterrondje omheen met 2 paaltjes...
[ Voor 20% gewijzigd door MarcelGo op 19-06-2018 21:51 . Reden: Toevoeging jonge boompjes ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ik heb zojuist de gok maar genomen en toch de upgrade naar 2.66 uitgevoerd. Hij gaat straks weer een rondje maaien maar even kijken hoe dit gaat. Op Duitse forum nog de oude versie kunnen vinden mocht het niet voldoen.okio schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:48:
Is er nog iemand op dit forum die iets met zones heeft ingesteld met een Worx? En wat de ervaringen hier mee zijn?
Ik had nog een aantal praktische vragen ten aanzien van het instellen van maaischema's en de hoogte.
1. Wat is de ideale hoogte om te maaien met een robotmaaier wanneer gekozen kan worden tussen van 2 tot en met 6 cm.
2. Mijn robotmaaier berekend dat hij 13 maaiuren nodig heeft om mijn gazon van 1300m2 te maaien, hij kan maximaal 150 minuten op 1 lading en heeft 1 uur nodig om op te laden. In het weekend wil je natuurlijk zorgen dat hij niet in de weg loopt en dat hij niet hoeft te maaien. Is het aan te raden ook ivm belasten van het gras om in zo'n kort mogelijke tijd (dus maandag en dinsdag) te zorgen dat het hele gazon gemaaid wordt of kan spreiden over ma, di, woe en donderdag geen kwaad? Wat hebben jullie ingesteld?
1. Wat is de ideale hoogte om te maaien met een robotmaaier wanneer gekozen kan worden tussen van 2 tot en met 6 cm.
2. Mijn robotmaaier berekend dat hij 13 maaiuren nodig heeft om mijn gazon van 1300m2 te maaien, hij kan maximaal 150 minuten op 1 lading en heeft 1 uur nodig om op te laden. In het weekend wil je natuurlijk zorgen dat hij niet in de weg loopt en dat hij niet hoeft te maaien. Is het aan te raden ook ivm belasten van het gras om in zo'n kort mogelijke tijd (dus maandag en dinsdag) te zorgen dat het hele gazon gemaaid wordt of kan spreiden over ma, di, woe en donderdag geen kwaad? Wat hebben jullie ingesteld?
[ Voor 9% gewijzigd door Huttenkloas op 20-06-2018 20:09 ]
1) Hangt af van soort gras, hoe hoog je gras nu is, etc. Onmogelijk om zo antwoord op te geven.Huttenkloas schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:02:
Ik had nog een aantal praktische vragen ten aanzien van het instellen van maaischema's en de hoogte.
...
2) Ik zou het spreiden, hoe minder van het gras afgesneden word des te beter. Verder kan het natuurlijk ook regenen oid. Dan zit met je met 2 dagen ook niet echt safe.
[ Voor 40% gewijzigd door okio op 20-06-2018 21:03 ]
heb ik een bijna 1 jaar(27 juni 2017) geleden een gardena r50li gekocht voor een hele mooi prijs net geen 800 euro is basisstation kapot kan hij volgens de winkel niet gerepareerd worden.(dit hebben ze trouwens ook binnen enkele uren geconstateerd)
krijg ik dus het geld terug wat vooral cadeaubonnen voor die winkel zijn. moet ik dus op eens opzoek naar een nieuwe robot. en als ik me geld weer wil gebruiken moet het ook nog bij die winkel.
eerste snelle blik in de winkel van hun 2 merken Gardena en wolf en ik vond nog een RX20U maar die zit vrij laag wat betreft vierkante meters en alleemaal een stuk duurder dan dat ik hem vorig jaar heb gekocht.
morgen nog maar eens met de winkel in gesprek en bedenken wat voor robot ik wil maar dat is wel een behoorlijke tegenvaller zo op de late avond
krijg ik dus het geld terug wat vooral cadeaubonnen voor die winkel zijn. moet ik dus op eens opzoek naar een nieuwe robot. en als ik me geld weer wil gebruiken moet het ook nog bij die winkel.
eerste snelle blik in de winkel van hun 2 merken Gardena en wolf en ik vond nog een RX20U maar die zit vrij laag wat betreft vierkante meters en alleemaal een stuk duurder dan dat ik hem vorig jaar heb gekocht.
morgen nog maar eens met de winkel in gesprek en bedenken wat voor robot ik wil maar dat is wel een behoorlijke tegenvaller zo op de late avond
Je kan toch een nieuw basisstation bestellen bij Gardena? Zeker met een product van nog geen jaar oud moet het gewoon nog leverbaar zijn. De onderdelenlijst (PDF) pagina 6 laat het basisstation zien. Die is gelijk voor de R38/40/45/50 LI. Zoveel onderdelen zitten er ook niet in.
577 97 23-15 is het hele station. Maar ik denk dat wellicht onderdeel 4, de printplaat dan stuk is?

Hele basis is rond de 200 euro.
577 97 23-15 is het hele station. Maar ik denk dat wellicht onderdeel 4, de printplaat dan stuk is?

Hele basis is rond de 200 euro.
[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 21-06-2018 09:34 ]
Lijkt mij toch echt gevalletje garantie en moet dus netjes opgelost worden door de winkel. Geld terug in de vorm van kadobonnen zou ik nooit mee akkoord gaan.hjvg schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:19:
heb ik een bijna 1 jaar(27 juni 2017) geleden een gardena r50li gekocht
...
krijg ik dus het geld terug wat vooral cadeaubonnen voor die winkel zijn.
@Señor Sjon klopt printplaats is defect vermoedelijk maar heb al uur met de winkel in gesprek geweest en hun blijven bij het standpunt niet te repareren en terugbetaling is al gestart/gedeeltelijk voltooid.
dus heb het maar opgegeven en een andere besteld
@uibeltje ze betalen op de zelfde manier terug als hoe ik betaald heb. had toen mooi wat kadokaarten gebruikt had hiervoor dat is nu een nadeel want nu zit ik daardoor redelijk aan hun vast
nadeeel van de r50li vond ik altijd dat hij een vast wiel achter had heb nu een met zwenkwieltje besteld de Gardena robotmaaier Sileno City 350 - gazons tot 350m² wel 150m² dan mijn vorige maar nog wel genoeg voor mijn tuin. en als het goed is kan ik op deze robot ook nog weer cashback aan vragen (had ik ook bij de vorige robot gedaan maar heb gardena gevraagt en ze zeggen dat het gewoon weer moet kunnen)
dan komt de prijs van de robot weer op de prijs van de oude robot.
maar ja heb wel het gevoel dat de winkel makkelijk geld wil verdienen op deze manier vorig jaar had ik echt een super deal (200/300 goedkoper dan bij andere winkels op dat moment) en nu eigenlijk weinig keuze door de cadeaubonnen
dus heb het maar opgegeven en een andere besteld
@uibeltje ze betalen op de zelfde manier terug als hoe ik betaald heb. had toen mooi wat kadokaarten gebruikt had hiervoor dat is nu een nadeel want nu zit ik daardoor redelijk aan hun vast
nadeeel van de r50li vond ik altijd dat hij een vast wiel achter had heb nu een met zwenkwieltje besteld de Gardena robotmaaier Sileno City 350 - gazons tot 350m² wel 150m² dan mijn vorige maar nog wel genoeg voor mijn tuin. en als het goed is kan ik op deze robot ook nog weer cashback aan vragen (had ik ook bij de vorige robot gedaan maar heb gardena gevraagt en ze zeggen dat het gewoon weer moet kunnen)
dan komt de prijs van de robot weer op de prijs van de oude robot.
maar ja heb wel het gevoel dat de winkel makkelijk geld wil verdienen op deze manier vorig jaar had ik echt een super deal (200/300 goedkoper dan bij andere winkels op dat moment) en nu eigenlijk weinig keuze door de cadeaubonnen
Voor de mensen met Worx, er zijn 2 officiele apps blijkbaar. De "Landriod S" app en de "Worx Landriod" app. De eerste is wat meer basic maar wel in het Nederlands. De tweede is Engels maar kent net wat meer features, notifications en uitleg.
Geen idee waarom er 2 zijn. Ze lijken ook erg op elkaar.
Inderdaad afhankelijk van het soort gras, maar ik heb hem op 40mm afgesteld.Huttenkloas schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:02:
In onze Robomow heb ik als maaifrequentie "gemiddeld" ingesteld wat neer komt op 2 x per week.2. Mijn robotmaaier berekend dat hij 13 maaiuren nodig heeft om mijn gazon van 1300m2 te maaien, hij kan maximaal 150 minuten op 1 lading en heeft 1 uur nodig om op te laden. In het weekend wil je natuurlijk zorgen dat hij niet in de weg loopt en dat hij niet hoeft te maaien. Is het aan te raden ook ivm belasten van het gras om in zo'n kort mogelijke tijd (dus maandag en dinsdag) te zorgen dat het hele gazon gemaaid wordt of kan spreiden over ma, di, woe en donderdag geen kwaad? Wat hebben jullie ingesteld?
Verder is de grasmaaier "geblokkeerd" voor maaien op woensdag/zaterdag/zondag omdat wij of mijn vrouw dan thuis zijn.
In de praktijk maait onze robot altijd op maandag en op donderdag, en dat gaat eigenlijk al 1,5 jaar perfect.
Start 09:00 tot 17:00 en zonder regen is hij dan klaar. Ik heb nog uitloopmogelijkheid van 20:00 tot 22:00 (dan liggen de kinderen weer plat).
Ik hou er niet zo van als ik niet weet wanneer dat ding maait, want dan moet ik elke avond het grasveld "vrij van objecten" hebben, en daar heb ik niet altijd zin in / tijd voor. Nu op zondagavond ff gras vrij maken, glijbaan omhoog en maandagavond alles keurig netjes gemaaid.
1 x per ongeluk een niet opgeblazen zwembadje op het gras laten liggen, en dat was dus een mooie gatenkaas
Dank! Morgen wordt het gras gelegd, van d'r week de setup installeren. Twijfel nog erg om het uit te besteden. Hovenier gaf aan beter uit te besteden aan een erkend bedrijf.MrFl0ppY schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:39:
Voor de mensen met Worx, er zijn 2 officiele apps blijkbaar. De "Landriod S" app en de "Worx Landriod" app. De eerste is wat meer basic maar wel in het Nederlands. De tweede is Engels maar kent net wat meer features, notifications en uitleg.
Eerst maar eens kijken wat het zou kosten.
Als de draad op het gras komt te liggen kun je makkelijk zelf. Bij de maaier zit een handleiding die het eenvoudig beschrijft.
Onder het gras zou ik denk ik makkelijker laten doen. Die mannen hebben er een apparaat voor waar dat gemakkelijk mee gaat. Jij bent er dan veel meer tijd mee kwijt.
Onder het gras zou ik denk ik makkelijker laten doen. Die mannen hebben er een apparaat voor waar dat gemakkelijk mee gaat. Jij bent er dan veel meer tijd mee kwijt.
Als ze een specifieke dradenlegger hebben dan is het een kwestie van een rondje langs de rand lopen.
Mijn moeder heeft een Husqvarna 105 automower. Hij maait prima (topding!) maar hij laat de randjes staan. Ik denk dat dat komt door de perimeter draad die wat ver naar de rand ligt. In de instellingen van de maaier staat al ingesteld dat ie zo krap mogelijk langs de perimeter draad rijdt.
- Is het normaal dat de randjes blijven staan en is dit probleem opgelost als ik de randjes wat verleg (de perimeter draad verleggen lukt niet, is ingegraven)
- Iemand een goed idee om de precieze locatie van de draad op te sporen zodat ik niet door de draad heen steek als ik aan de randjes werk? Any tips?
- Is het normaal dat de randjes blijven staan en is dit probleem opgelost als ik de randjes wat verleg (de perimeter draad verleggen lukt niet, is ingegraven)
- Iemand een goed idee om de precieze locatie van de draad op te sporen zodat ik niet door de draad heen steek als ik aan de randjes werk? Any tips?
Afmetingen van de template:sebastiaan3 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:58:
Ik ga binnenkort de Robomow RS630 ook de voortuin laten maaie (in eerste instantie ben ik begonnen met alleen de achtertuin wegens tijdgebrek en nog wat aan te leggen perken in de voortuin ). Tussen de twee zones zit een "smalle doorgang" en ik heb het template hiervoor niet gekregen.
Dank!
Sebastiaan
[afbeelding]

Nu we toch aan het filosoferen zijn over mogelijke opstelling.
Hieronder de platte grond van mijn situatie

Zone 1 wordt op dit moment gemaaid door de Robomow, basisstation staat op de plek BS huidig.
Zone 2 en 3 worden nog niet gemaaid op dit moment omdat daar nog van alles aan moest gebeuren (heg, platen, gras) maar ondertussen is daar alles redelijk definitief.
Het enige wat er nog niet is is een overkapping op de plek onder BS nieuw, de bedoeling is dat mijn basisstation daar komt en vanuit daar alle zones maait.
de rode lijn boven BS1 is een hek voor de kinderen, net zoals de rode lijn rechtsboven in zone 1, daar kan de robomow dus niet doorheen op dit moment.
Mijn idee is om een klapbare/scharnierbare uitsparing te maken in het hek, die ik op slot kan doen zodat mijn jonge kroost niet kan ontsnappen, maar dat de Robomow er onderdoor kan rijden op de gezette tijden.
Vraag 1, is het verstandig om van zone 2/3 1 zone te maken waardoor de Robomow dus constant over mijn oprit loopt te "banjeren"
Of 2 losse subzones
Graag jullie ideeën
Hieronder de platte grond van mijn situatie

Zone 1 wordt op dit moment gemaaid door de Robomow, basisstation staat op de plek BS huidig.
Zone 2 en 3 worden nog niet gemaaid op dit moment omdat daar nog van alles aan moest gebeuren (heg, platen, gras) maar ondertussen is daar alles redelijk definitief.
Het enige wat er nog niet is is een overkapping op de plek onder BS nieuw, de bedoeling is dat mijn basisstation daar komt en vanuit daar alle zones maait.
de rode lijn boven BS1 is een hek voor de kinderen, net zoals de rode lijn rechtsboven in zone 1, daar kan de robomow dus niet doorheen op dit moment.
Mijn idee is om een klapbare/scharnierbare uitsparing te maken in het hek, die ik op slot kan doen zodat mijn jonge kroost niet kan ontsnappen, maar dat de Robomow er onderdoor kan rijden op de gezette tijden.
Vraag 1, is het verstandig om van zone 2/3 1 zone te maken waardoor de Robomow dus constant over mijn oprit loopt te "banjeren"
Of 2 losse subzones
randjes laat hij altijd staan want het mes zit midden onder de robot dus als hij tegen voor een harde rand waar de draad op 30 cm is gelegd staat de voorkant zo goed als tegen de muur maar het mes is er nog ongeveer 30 cm vandaan.masaman schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:07:
Mijn moeder heeft een Husqvarna 105 automower. Hij maait prima (topding!) maar hij laat de randjes staan. Ik denk dat dat komt door de perimeter draad die wat ver naar de rand ligt. In de instellingen van de maaier staat al ingesteld dat ie zo krap mogelijk langs de perimeter draad rijdt.
ook al zou je de draad op 1 cm leggen van de harde rand dan botst de robot gewoon tegen de harde rand en staat er nog steeds ongeveer 30 cm gras
@Grolsch Lopen je kinderen nog de weg op dan? Hier valt dat reuze mee (3 en bijna 5). Ik zou zone 2 en 3 samenvoegen, de meeste maairobots kunnen wel een stukje straatwerk oversteken als je een geleidingsbaan van ~1-2 meter onder de oprit door legt.
Hier zijn ze 2 en 4, en aan de rechterkant en voorkant zit een gigantisch diepe sloot, en aan de voorkant een erg drukke weg, dus ik ga het daar niet op gokken. Het heeft genoeg moeite gekost om die 2 mormels op de wereld te zetten, dus laten we daar maar zuinig op zijnSeñor Sjon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:27:
@Grolsch Lopen je kinderen nog de weg op dan? Hier valt dat reuze mee (3 en bijna 5). Ik zou zone 2 en 3 samenvoegen, de meeste maairobots kunnen wel een stukje straatwerk oversteken als je een geleidingsbaan van ~1-2 meter onder de oprit door legt.
Wat bedoel je precies met geleidingsbaan
Padje is het beste anders gaat je oprit ook "gemaaid" worden. Dat lijkt me zonde.Grolsch schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:47:
[...]
Hier zijn ze 2 en 4, en aan de rechterkant en voorkant zit een gigantisch diepe sloot, en aan de voorkant een erg drukke weg, dus ik ga het daar niet op gokken. Het heeft genoeg moeite gekost om die 2 mormels op de wereld te zetten, dus laten we daar maar zuinig op zijn
Wat bedoel je precies met geleidingsbaanMoet ik dan een soort oversteekpad creeëren van 1-2 mtr breed, of 1 grote "rechthoek"
Met gestrekt been.
Maar als ik een "padje" maak dan is het weer niet 1 zone volgens mij, dus dan moet je "geluk" hebben dat hij toevallig het pad tegenkomt. Ik zat er ook mee te dubben, vandaar ook mijn vraag hier.Artbij schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:57:
[...]
Padje is het beste anders gaat je oprit ook "gemaaid" worden. Dat lijkt me zonde.
Ik neig toch om er 3 zones van te maken. Per zone het aantal m2 aangeven, en dan gaat hij gewoon "x uur" los op alleen die zone.
Ik vraag me af of de maaier dan in die zone blijft, hij start er wel, maak vervolgens zomaar in een andere zone terechtkomen.Grolsch schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:58:
[...]
Maar als ik een "padje" maak dan is het weer niet 1 zone volgens mij, dus dan moet je "geluk" hebben dat hij toevallig het pad tegenkomt. Ik zat er ook mee te dubben, vandaar ook mijn vraag hier.
Ik neig toch om er 3 zones van te maken. Per zone het aantal m2 aangeven, en dan gaat hij gewoon "x uur" los op alleen die zone.
Met gestrekt been.
Nee, dat kun je instellen door een soort "vierkantjes" te maken met het draad las ik in het boekjeArtbij schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:01:
[...]
Ik vraag me af of de maaier dan in die zone blijft, hij start er wel, maak vervolgens zomaar in een andere zone terechtkomen.
Heerlijk rustgevend ff uurtje grasmaaien
Bij die van mij is de advies afstand tot de rand van het gras ook wat ruim genomen, waardoor er wat gras blijft staan. Ik heb dus de draad wat dichter bij de rand gelegd dan geadviseerd. Dit levert geen problemen op, mits er geen muur oid te dicht bij staat. In mijn ogen is de advies afstand (30 cm dacht ik) alleen nodig als de robot haaks op de draad aan komt rijden.masaman schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:07:
Volgens mij kan je de draad opsporen met een AM radio, ik dacht dit ooit ergens gezien te hebben. Je kan ook in de handleiding opzoeken wat de geadviseerde afstand tot de rand is, hoogstwaarschijnlijk kan je daarmee wel bepalen of je wel of niet je schep de grond in kan zetten ergens.
Ik heb bij mijn Worx wat extra draad achter het laadstation opgerold, om nog te kunnen corrigeren. Ondanks dat er in de handleiding staat dit niet te doen heb ik nog geen problemen hiermee ondervonden.de Peer schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:22:
[...]
Bedankt, hele goede tip! Ik had dat ooit zelf ook bedacht maar heb het toen niet uitgevoerd omdat ik dacht dat als de robot zijn rondje langs de rand maakt, hij ook om die eilandjes heen zou rijden, dat is blijkbaar niet het geval dus. Dan is dit een handige methode om buffer in te bouwen inderdaad!
Hier ben ik zelf ook mee aan het worstelen. Ik wil graag mijn achtertuin afsluiten van de voortuin. Aan de ene kant met een hek. De andere kant met een poort (betegeld). Ik zat ook te denken met een luik/gat waar de maaier onder door kan. Maar ben benieuwd hoe hoog die dan moet zijn.Grolsch schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:45:
Ik dacht de hoogte van de robot + 2CMMrFl0ppY schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:04:
[...]
Hier ben ik zelf ook mee aan het worstelen. Ik wil graag mijn achtertuin afsluiten van de voortuin. Aan de ene kant met een hek. De andere kant met een poort (betegeld). Ik zat ook te denken met een luik/gat waar de maaier onder door kan. Maar ben benieuwd hoe hoog die dan moet zijn.
Het rottige is dat waar de robot onderdoor kan, mijn kinderen er ook onderdoor kunnen, vandaar dat het scharnierbaar / vergrendelbaar moet zijn.
Ik heb met Worx S WR105SI ook een probleem bij het teruggaan naar het laadstation. Als de robot de draad op gaat zoeken en komt als eerste de trampoline tegen dan blijft deze vrolijk rondjes rijden om de trampoline totdat de accu leeg is.
Ik heb de draad gelegd zoals in de handleiding staat weergegeven, zie hieronder.
Iemand met een oplossing of dit normaal gedrag?
Ik heb de draad gelegd zoals in de handleiding staat weergegeven, zie hieronder.

Is dit (oid) niet te verbouwen?
https://www.dierchip.nl/elektronisch-hondenluik
https://www.dierchip.nl/elektronisch-hondenluik
Grolsch schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:17:
[...]
Ik dacht de hoogte van de robot + 2CM
Het rottige is dat waar de robot onderdoor kan, mijn kinderen er ook onderdoor kunnen, vandaar dat het scharnierbaar / vergrendelbaar moet zijn.
Normaal is het zeker niet. Maar ik verwacht dat als je de draad iets uit elkaar legt (paar cm) bij het begin/eind trampoline dat hij dan wel de juiste lijn volgt.uibeltje schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:49:
Ik heb met Worx S WR105SI ook een probleem bij het teruggaan naar het laadstation. Als de robot de draad op gaat zoeken en komt als eerste de trampoline tegen dan blijft deze vrolijk rondjes rijden om de trampoline totdat de accu leeg is.
[afbeelding]
Even een update. Nieuwe machine is eindelijk binnen en die werkt precies zoals het hoort. Had dus een maandagmorgen model.icecreamfarmer schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:51:
[...]
Ik mag hem terug sturen en krijg een nieuwe. Ik twijfel nu wel of ik toch geen €300 meer moet uitgeven voor een Husqervana. Nadeel is wel dat ik dan weer opnieuw alles moet aanleggen.
Gisteren met de Worx aan de slag gegaan. Het veld was zo neer gelegd. Echter doet de maaier nog vrij weinig. Krijg namelijk steeds de melding, outside working area.
Natuurlijk online gekeken en het lijkt op een breuk in de kabel. Zag dat de kabel met tape aan elkaar gemaakt is. Zou dit het kunnen zijn?
Natuurlijk online gekeken en het lijkt op een breuk in de kabel. Zag dat de kabel met tape aan elkaar gemaakt is. Zou dit het kunnen zijn?
Klinkt aannemelijk ja. Wie heeft dat dan 'met tape' aan elkaar gemaakt?Wackmack schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 08:16:
Gisteren met de Worx aan de slag gegaan. Het veld was zo neer gelegd. Echter doet de maaier nog vrij weinig. Krijg namelijk steeds de melding, outside working area.
Solderen+krimpkous zou nog kunnen, doe ik zelf ook, maar tape lijkt me niet verstandig.
Haha, er gaat spanning door die kabel dus "met tape" gaat zeker problemen opleveren.
Ben er zelf wel achter gekomen dat de Worx behoorlijk gevoelig is voor bladeren en kleine takjes op het gras. Nu al 3 dagen geblokkeerd met "blade fault" omdat er wat bladeren en soms een kleine takje zich hebben verzamelt om het blad heen. Door het droge weer verliest een boom achter op het veld wat bladeren en die zorgen ervoor dat mijn maaier er mee kapt
. Natuurlijk lekker handig als je op het werk zit.
Ben er zelf wel achter gekomen dat de Worx behoorlijk gevoelig is voor bladeren en kleine takjes op het gras. Nu al 3 dagen geblokkeerd met "blade fault" omdat er wat bladeren en soms een kleine takje zich hebben verzamelt om het blad heen. Door het droge weer verliest een boom achter op het veld wat bladeren en die zorgen ervoor dat mijn maaier er mee kapt
In principe is de droogte al reden om even niet te maaien.
Daar dacht ik laatst ook aan, zetten jullie de maaier stil met dit weer? Ik heb wel de tijd aangepast zodat de robot vroeg in de ochtend op pad gaat maar hij gaat wel vervolgens met het normale schema aan de gang verder.Señor Sjon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:09:
In principe is de droogte al reden om even niet te maaien.
Ik heb al 3 weken niet gemaaid. Buiten wat rogue sprietjes groeit het gras nu nauwelijks.
Wilde nog niet gaan maaien maar het apparaat testen. Heb het van een vriend geleend. Dacht al dat tape niks opgelost. Dat wordt waarschijnlijk een nieuwe rol tape. Thnx voor d'r input!
Ander vraagje, om de hoeveel meter hebben jullie een haring? Doe het nu om de twee meter maar dan ligt de kabel er niet strak genoeg erin. Helaas ook te weinig haringen dus denk evrn extra bij bestellen.
Ander vraagje, om de hoeveel meter hebben jullie een haring? Doe het nu om de twee meter maar dan ligt de kabel er niet strak genoeg erin. Helaas ook te weinig haringen dus denk evrn extra bij bestellen.
[ Voor 36% gewijzigd door Wackmack op 13-07-2018 12:12 ]
Hier om de 50-70 cm volgens mij. Goed strak trekken, daarna zakt hij vanzelf de grond/graslaag wel in op den duur.Wackmack schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:09:
Wilde nog niet gaan maaien maar het apparaat testen. Heb het van een vriend geleend. Dacht al dat tape niks opgelost. Dat wordt waarschijnlijk een nieuwe rol tape. Thnx voor d'r input!
Ik maai wel gewoon trouwens. Gras groeit als kool, maar ik sproei dan ook wel af en toe.
Goeie, helaas hier om de 2 a 3 meter wat natuurlijk niet gaat werken. Zal vanavond zon set kopen van 100 stuks. De maaier doet het overigens wat een gaat gezicht!de Peer schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 13:12:
[...]
Hier om de 50-70 cm volgens mij. Goed strak trekken, daarna zakt hij vanzelf de grond/graslaag wel in op den duur.
Ik maai wel gewoon trouwens. Gras groeit als kool, maar ik sproei dan ook wel af en toe.
Dit krijg je, als je iets geleend krijgt heSeñor Sjon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 14:24:
@Wackmack Ik zou eens de handleiding doornemen.
Haringen veel te ver uit elkaar.
Reparaties met tape.
@de Peer Sproei 2x/week, maar groeit alsnog niet hard.
Best effort maar gelukkig nu wat extra haringen en dan moet het goed werken.
Heb je bruin gras nu dan?Señor Sjon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:01:
Ik heb al 3 weken niet gemaaid. Buiten wat rogue sprietjes groeit het gras nu nauwelijks.
Als je mest en sproeit moet het gewoon groeien.
Met gestrekt been.
Deze week is de hovenier begonnen in onze nieuwbouw tuin. Gras leggen is even niet verstandig zegt hij nu, maar zodra het weer wat minder warm is en de grond wat vochtiger, dan gaan graszoden gelegd worden. Hij legt nu al wel de rest van de tuin aan.
Ik zag bij buren met een Worx maaier dat ze naast de betonnen afzetbandjes eerst een randje van 10cm steen hadden gelegd en dan pas het gras. De man zei dat hij dat had gedaan zodat de maairobot goed de kantjes kan meenemen. Ik moet zeggen dat gras ziet er echt super super top uit. Delen jullie deze ervaring om naast de afzetbandjes even een randje van steen of andere verharding te leggen? Ik zie dat bij de Worx de draad zo'n 40cm van de rand van het gras moet. Hebben jullie ervaring wat handig is als je zo'n stenen randje hebt tussen gras en het betonnen opsluitbandje?
Ik vermoed dat ik een Worx Landroid WR106Si - 500m² ga kopen. Ik heb 250m2 gras dus misschien is de slag kleiner ook nog wel voldoende.
Ik zag bij buren met een Worx maaier dat ze naast de betonnen afzetbandjes eerst een randje van 10cm steen hadden gelegd en dan pas het gras. De man zei dat hij dat had gedaan zodat de maairobot goed de kantjes kan meenemen. Ik moet zeggen dat gras ziet er echt super super top uit. Delen jullie deze ervaring om naast de afzetbandjes even een randje van steen of andere verharding te leggen? Ik zie dat bij de Worx de draad zo'n 40cm van de rand van het gras moet. Hebben jullie ervaring wat handig is als je zo'n stenen randje hebt tussen gras en het betonnen opsluitbandje?
Ik vermoed dat ik een Worx Landroid WR106Si - 500m² ga kopen. Ik heb 250m2 gras dus misschien is de slag kleiner ook nog wel voldoende.
[ Voor 17% gewijzigd door GAEvakYD op 13-07-2018 15:07 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Dat is inderdaad een verstandige optie. Want als je een rand hebt waar het niet erg is dat de Worx overheen rijdt met 1 wiel dat kun je de draad op 10 cm afstand leggen en maait ie netjes tot de rand. Bij obstakels waar de Worx niet overheen kan, daar moet je veel meer ruimte laten en houdt je altijd een stook van 5-10 cm die je zelf moet bijhouden.
De robotmaaiers maaien sowieso de zijkanten niet. Dus zal je altijd een randje houden om zelf te doen.
Strimmer op accu is hiervoor handig.
Met gestrekt been.
MrFl0ppY schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 15:40:
Dat is inderdaad een verstandige optie. Want als je een rand hebt waar het niet erg is dat de Worx overheen rijdt met 1 wiel dat kun je de draad op 10 cm afstand leggen en maait ie netjes tot de rand. Bij obstakels waar de Worx niet overheen kan, daar moet je veel meer ruimte laten en houdt je altijd een stook van 5-10 cm die je zelf moet bijhouden.

Dit heb ik ook laten maken. De kabel kan dus op 10cm van de rand. Dat scheelt mooi. Morgen de mesjes ophalen en dan lekker genieten.
Nee joh. Juist door zo'n stenen randje heb je die trimmer niet meer nodig. Ik heb 2 weken terug in 2 uurtjes zelf zo'n rand aangelegd en is echt perfect! De graskantmaaier gaat op marktplaats. Nooit meer handmatig die rand nalopen elke weekArtbij schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 16:52:
De robotmaaiers maaien sowieso de zijkanten niet. Dus zal je altijd een randje houden om zelf te doen.
@GAEvakYD

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-07-2018 22:46 ]
Je gras groeit ook naar de zijkant. In twee weken zie je dat inderdaad niet. Maar over twee maanden zie jij je stenen randje niet meer door het gras dat eroverheen woekert.de Peer schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:39:
[...]
Nee joh. Juist door zo'n stenen randje heb je die trimmer niet meer nodig. Ik heb 2 weken terug zo'n rand aangelegd en is echt perfect! De graskantmaaier gaat op marktplaats. Nooit meer handmatig die rand nalopen elke week
Sowieso is een strak grstrimde rand veel mooier rond een grasmat.
Misschien ligt het aan de foto, maar is je gras niet erg lang?
[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 13-07-2018 22:48 ]
Met gestrekt been.
mwah dat geloof ik niet zo eigenlijk. In deze 2 weken heeft het ook erg hard gegroeid (vaak gemaaid) en mijn ervaring is dat het op een paar sprieten na, niet opzij groeit. Het hoeft van mij persoonlijk ook niet megastrak.Artbij schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:46:
[...]
Je gras groeit ook naar de zijkant. In twee weken zie je dat inderdaad niet. Maar over twee maanden zie jij je stenen randje niet meer door het gras dat eroverheen woekert.
Sowieso is een strak grstrimde rand veel mooier rond een grasmat.
Misschien ligt het aan de foto, maar is je gras niet erg lang?
Lengte gras is een keuze natuurlijk. Met dit warme weer houd ik het sowieso liever iets langer. Is er zoiets als een optimale lengte?
Je kunt het niet geloven, maar het is toch echt zo.de Peer schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:51:
[...]
mwah dat geloof ik niet zo eigenlijk. In deze 2 weken heeft het ook erg hard gegroeid (vaak gemaaid) en mijn ervaring is dat het op een paar sprieten na, niet opzij groeit. Het hoeft van mij persoonlijk ook niet megastrak.
Lengte gras is een keuze natuurlijk. Met dit warme weer houd ik het sowieso liever iets langer. Is er zoiets als een optimale lengte?
Hoe groeien anders de gaten in je gras dicht? Of je gras rollen aan elkaar?
Met gestrekt been.
Ja daar zit aarde en dus kan er geworteld worden. Gras gaat echt niet over 15cm steen heen en heeft toch de neiging weer omhoog te gaan staan en dan wordt het afgeknipt. Moet wel erbij zeggen dat de stenen nu nog iets hoger liggen dan het gras. Dat verschil zal langzaam gaan afnemen waarschijnlijk.Artbij schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:55:
[...]
Je kunt het niet geloven, maar het is toch echt zo.
Hoe groeien anders de gaten in je gras dicht? Of je gras rollen aan elkaar?
Iets anders. Hebben jullie de stroomdraad van laadstation ook gewoon door de tuin lopen en dus blootgesteld aan vorst en zon? Ik denk erover om het in een pvc buisje te gaan leggen of onder wat tegels door, in de hoop dat de kabel over 5 jaar nog in goede staat is.
Het laadstation zelf zou ik in de winter eigenlijk ook buiten willen laten staan, of is dat echt af te raden?
[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 14-07-2018 11:49 ]
Ben ik weer. 75 haringen verder, drie nieuwe mesjes. De robotmaaier doet het top. Helaas nog 1 probleempje, het doorlussen van een stuk kabel gaat niet goed. Hierdoor ontbreekt er nog een stuk gras in het circuit.

Deze twee stukjes heb ik gehaald, dit zou toch moeten werken. Heb het op d'r volgende manieren getest. Stukje draad, zonder verlengstuk, hiermee is het lampje groen van het laadstation.
Vervolgens beide verlengstukken geprobeerd maar het lampje van het laadstation blijft groen knipperen.
Lijkt mij dat je weinig fout kan doen.

Mooi gezicht zo

Deze twee stukjes heb ik gehaald, dit zou toch moeten werken. Heb het op d'r volgende manieren getest. Stukje draad, zonder verlengstuk, hiermee is het lampje groen van het laadstation.
Vervolgens beide verlengstukken geprobeerd maar het lampje van het laadstation blijft groen knipperen.
Lijkt mij dat je weinig fout kan doen.

Mooi gezicht zo