Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 2 3 ... 13
Acties:

Onderwerpen

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:23
Tuin, leuk :)
Ik zie weer uit naar de zomer, we hebben te weinig planten die 's winters wat sjeu geven (veel wortelgoed). Waarschijnlijk gaan we wat extra bodembedekkers die 's winters groen blijven aanplanten.

Er moeten hier wel wat plaatjes gepost worden hé, dus ik trap af:

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, die rups ken ik en er is ook een schimmel die buxus aan tast. Maar ik vind het vreemd dat in 1 haag een aantal boompjes kapot gaan, terwijl de rest goed groeit. En als je de kapotte vervangt, dan gaan die ook kapot.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:49
Wij zijn vorig jaar mei verhuisd en de acties voor komende zomer richten zich op de tuin. Stappen:
  • Bamboe eruit (leuk dat groen, maar het komt overal omhoog)
  • Lavendel en andere bloeiende planten planten in borders
  • Rigoreus snoeien
Schuur schilderen/opleuken: Deze wordt nu deels aan het zicht onttrokken door de bamboe, daar moet dus iets anders voor in de plaats. De schuur heeft nu een houtkleur dus ik dacht om deze in een lichte kleur te schilderen met een mooi kunstwerk/foto erop. De vorige bewoner had een vlonder getimmerd, wat net wat hoger is dan de bestrating eromheen. Helaas te klein voor onze eetset, dus dit vlonder wordt verwijderd. Om een of andere vage reden zit er een gat onder het vlonder, dus dit moet gevuld. De tegels zijn dezelfde maat/kleur als de vloer in de woonkamer en lopen door in hetzelfde patroon. Hoe ik het gat van het vlonder met tegels ga bestraten moet ik nog zien. Iemand nog slimme/leuke ideeën?

Bamboe met schuur

• KleinDraakje
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
Kunnen de linkjes in dag handige TL topic hier ook gepost worden? Ik mag/kan nog niet in de Lounge :)

Ons tuin project is oneindig. Wonen al 1,5 jaar in dit huis. Bezig met offertes van hoveniers voor de aanleg van een (tweede) terras en wat borders/moestuin.

Foto van vorig jaar zomer, je ziet nog een stuk langs de andere kant van het huis niet waar het terras achter het huis ligt maar voor het idee:

[Voor 11% gewijzigd door KleinDraakje op 21-03-2018 15:04. Reden: Plaatje verkleind]

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:43
kmf schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:54:
Ik ben nu aan het kijken naar ideeen om een fietsenberging+houtopslag+speelruimte+BBQ-ruimte in de tuin te realiseren...
Ik overweeg mijn garage die de tuin in loopt te verlengen met een overkapping/schuurtje. Iets als dit:

Zou 100% maatwerk worden omdat de tuin achterin schuin is. Maar allejezus wat is dat hout prijzig.

/edit
Het overkapte stuk zou hier langer worden, en de open kant zou aansluiten op de garage. De achterwand zou dubbel uitgevoerd moeten worden met isolatie (erfscheiding). Heb ik plek zat voor mijn twee Q's en een relaxte lounge set en tv/console enz.

[Voor 19% gewijzigd door UltraSub op 21-03-2018 12:06]

• Ad de Jong
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Het liefst zou ik ook een Weber BBQ nemen maar de prijs houd mij tegen.
Ik doe het nu al aan paar jaar met 1 van Cranenbroek/Action van nog geen €10,- en die bevalt mij erg goed voor dat geld :-P

Ruim voldoende voor 4 personen en wat geduld.
:P :+

Meteen maar een paar foto's van mijn tuintje afgelopen jaar... nu wil je het niet zien ;w :+ ... winter ..... :+

Van de poort af gezien:

Vanaf de achterdeur:

Kleine vijvertje:

Mijn profiel op Discogs

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Ad de Jong schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:25:
Mocht je voorbeelden zoeken, zoek dan eens op stadstuintjes.
Je hebt niet veel ruimte nodig om er iets leuks van te maken.
Een kale betonnen grafkelder idee kan altijd nog :-P

Het idee dat compleet bestrate achterbuurt tuin minder onderhoud/tijd kost is onzin.
(behalve als je echt een achterbuurt uitstraling wil :-P )
Als je graag in je nette tuin bent dan kost vrijwel iedere tuin (mits onderhouden) niet veel tijd.
Beetje onkruid weghalen in een "groene" tuin kost minder tijd dan onkruid tussen tegels uit zien te plukken.

Edit:
@Martinusz in iedere tuin kan je met hoogteverschillen werken van de beplanting.
Daarmee creëer voor het oog een grotere tuin.
Ik ben eens in een heel kleine tuin een Prunus Laurocerasus Rotundifolia tegen een betonnen schutting tegengekomen. Als je weet dat dit soort erg groot kan worden en snel groeit dan weet je dat je wel een beetje meer werk hebt hiermee maar door het goed bijhouden was hij niet dikker dan een cm of 10 en door de grote lichtgroene bladeren een erg mooie strakke haag.
Plant daarbij een paar smal blijvende soorten heesters/coniferen dan heb je al een beetje variatie.
(Prunus Amanogawa, Juniperus Skyrocket, Taxus Baccata Fastigiata, Ulmus Hollandica Wredei) om er een paar te noemen.
Maar.... alles moet je bijhouden, kost niet veel tijd als je het regelmatig doet.

En zet het niet te vol, vaak wil je je tuin meteen kant en klaar hebben maar die dingen groeien. je kan en moet veel snoeien maar je moet ook aan de natuurlijk vorm denken en niet alles kan er tegen om hard gesnoeid te worden.

Je kan zelfs een kleine fruitboom in je kleine tuintje zetten.
Geen enkel probleem zelfs.
Ik heb er vorig jaar 2 gekocht (1 appel en 1 kers) voor in 2 terracotta bloempotten.
Geen idee hoe ik die het beste moet snoeien maar als een ander het kan.... :+
Op zich hebben we wel wat groen in de tuin hoor, we hebben een border aan 1 kant met een Magnolia boom, 2 Hortensia's en daar tussen altijd nog wat kleine plantjes. De rest is wel stenen op dit moment ;)
Señor Sjon schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:08:
Juist in kleine tuinen doet kunsgras imo wonderen. Groen, water kan erdoor en toch nog zacht. Geen el cheapo speelveld nemen natuurlijk.

Maar in zo'n kleine tuin nog een veranda? Dat is ook 3-3,5m diep. Dan hou je 7,5-2 (schuur)-3,5 = 2 meter open lucht over? Dat is echt niks.

Ik ben van 270 naar 1.000 m2 gegaan. Dat geeft hele nieuwe problemen. :P Ik wil ook nog een schuur met veranda... of veranda aan huis (hebben de buren ook)... of allebei? Ik heb nu zoveel ruimte, het is meer een FWP aan het worden.

@franssie wellicht de robotmaaiers nog toevoegen aan TS?
Kunstgras wordt ook overwogen hier, en dan inderdaad niet el cheapo, maar gelukkig werkt een goede vriend bij een grasbedrijf (echt gras), waar ze ook kwaliteit kunstgras leveren.

De veranda is een wens, men zegt dan al snel "ja dan moet je maar verhuizen met een grotere tuin", dat kan een keuze zijn, maar ons huis bevalt ons erg goed, ligt goed etc. en qua huis zouden we absoluut niet willen verkassen. (ik heb overigens weleens een topic gehad over dit dilemma)

Het idee zou zijn om de schuur te draaien en daarnaast dan de overkapping te hebben. Dan blijft er 4,5 x 5m openlucht over. Maarja, voorlopig ligt het idee even in de ijskast :)

Edit: topic terug gevonden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:30

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Ad de Jong schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 10:17:
[...]

;( :F

Dat doe je een tuinliefhebber toch niet aan :'(
Is hetzelfde als nep planten in de huiskamer :F

:+
Mijn gazon naar kunstgras kost zomaar 400x45=18k. Dat gaat me wat ver. Maar ik was er uitermate tevreden over in mijn vorige tuin, het gros kon het niet van echt onderscheiden en het benodigde onderhoud is minimaal.

Even mijn oude tuin ter referentie:
Members only:

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:41:
[...]

Als je alleen een veranda wilt om de warmte wat langer vast te houden en bij ilichte regen toch buiten wilt zitten, heb je aan een zonnescherm/luifel gedacht? Die kan je aan een gevel hangen maar je kan er ook twee aan een paar palen hangen, is het nodig dan rol je ze uit (er is in Weesp een café dat zo haar terras kan overdekken bij zon of regen).

Een vriend van mij heeft zijn schuur doorgetrokken richting huis en zo een kleine overkapping gemaakt die wel groot genoeg is om met 6 mensen aan een picknick tafel te zitten.
We willen meer zoiets creëren:

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 26-10 20:59
http://i65.tinypic.com/izuz5s.jpg

Wat een super topic! Toevallig deze week de offerte tekenen. Dit is het ontwerp, zelf getekend dus vrij standaard.

Bij het terras komt een veranda te staan. Achter in de tuin nog een houthok van 5x2x1m. In het midden terras mooie vt wonen tegels met plantanen. Aan de zijkant van het terras een border van 10 meter met waarschijnlijk lavendel erin. Om de terrassen nog 4 witte grote bakken. Twee gevuld met olijfbomen en de andere met siergras. Tuin is voor een nieuwbouwwoning. Hopelijk is het klaar in april. De buitenkeuken achter gaat toch niet door. Geleerd dat je met twee jonge kinderen hier toch te weinig gaat zitten.

Komt misschien een buitenkeuken in de veranda.

[Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 22-03-2018 19:47]

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
UltraSub schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Ik overweeg mijn garage die de tuin in loopt te verlengen met een overkapping/schuurtje. Iets als dit:
Enig idee van welk hout die 'boeiboorden' gemaakt zijn? Is dat douglas (en blijft het ook zo mooi)?

• Ad de Jong
  • Nu online
Wackmack schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:43:
[...]
Plantanen is toch gewoon een platte leiboom?
Van oorsprong is geen enkele boom dat, het is de snoeiwijze waardoor ze zo groeien.
Bij mij moeder langs de oprit staan ze ook, erg mooie en snelgroeiende bomen die we ieder najaar kaal snoeien.
Er zitten in een jaar tijd scheuten op van 2 tot dik 4 meter lang.
Veel mooier dan Lindes (die geven ook van die hars af) en naar mate ze ouder worden worden de stammen alleen maar mooier (schors).

Edit: en wat @zonoskar aangeeft de "zooi" die ga je heel eenvoudig tegen door ze te snoeien net voordat het blad begint te vallen. 2 vliegen in 1 klap.

Edit 2: de Platanen langs de oprit van mijn moeder.

Platanen voor(oké de helft was er hier al af) de snoei:

Platanen na de snoei:

[Voor 29% gewijzigd door Ad de Jong op 22-03-2018 23:28]

Mijn profiel op Discogs

• Kees_B
depl0y schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:53:
Het pad naar de voordeur wil ik eigenlijk doen met grind, maar ik wil eigenlijk niet dat dat grind overal komt te liggen, ik ga dus aan beide kanten van het pad een betonbandje leggen, welke iets boven het pad uit steekt, daarna het pad iets verdiepen en dan een hoop grind er in. Volgens mij moet dat wel mooi worden.
Ik raad dan sowieso een grindmat aan

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:56
Even copy/paste vanuit het bouw een woning topic.

Wij gaan het volgende plantseizoen aan de slag, eerst maar eens beginnen met de bouw van het huis. We houden het bewust simpel. Het kavel is ca 1800 m2 is, waarvan ca 1200 m2 gras. Weinig borders en een aantal hagen. Mijn vrouw wil graag een moestuin en ik een hakhoutsingel aan de achterzijde. Ook zullen we nog wat boompjes moeten planten ivm de bestemmingsplanwijziging.

Members only:

Wat zouden jullie als ondergrond aanbevelen om een zwembad voor de kinderen op te zetten?

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

Ik wil graag een handpomp in de tuin. Leuk voor de kids (en mezelf), maar een bron boren lijkt me niet handig.
Dus mijn idee is om te koppelen aan leidingwater. Iemand enig ervaring/idee hoe dit voor elkaar te krijgen?

Ik zelf zit te denken aan een watertank in de grond maken. Deze koppelen aan waterleiding en dan handpomp erop. Maar ondergrondse tanks zijn >800 euro.Dat is wat gortig...

[Voor 21% gewijzigd door kmf op 28-03-2018 08:19]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:03
Voor de fun ook maar eens een paar plaatjes van onze tuin welke ik vorig jaar aangepakt heb. Hij is nog niet klaar, maar er is al wel verschil gemaakt.

Members only:

Dit jaar alleen nog in huis bezig geweest op wat elektra in de tuin na. Over een maandje weer eens verder. Doe alles zelf dus kost wat meer tijd dan wanneer er iemand full-time bezig is.

Edit: krijg m'n plaatjes niet lekker geresized. op imgur zijn ze wel kleiner :?

[Voor 5% gewijzigd door virtualJac op 28-03-2018 12:15]

there's no tweak without the tweaker

• Wackmack
http://i63.tinypic.com/zt6w4g.jpg

Net begonnen met de veranda. Gaten gemaakt, morgen beton storten en dan een weekje wachten. Over twee weken is de veranda klaar. Wordt 6x3.5m zodat we achter nog genoeg ruimte hebben.

Ondertussen de Burni Enok hangend besteld, super super dik :)

Eind april zou alles klaar moeten zijn. Twijfel alleen tussen spotjes of hanglampen. Sowieso van Philips hue.

[Voor 25% gewijzigd door Wackmack op 29-03-2018 20:19]

• kmf
  • Niet online
Ik stook weinig (1x per week in de wintermaanden tijdens een filmpje of als de kids marshmallow/knakworstjes willen prikken). Ik ben daarom van plan om zoiets in de voortuin te regelen.

http://www.hptuinen.nl/data/images/Inspiratie/bank.jpg

En achtertuin misschien ook nog grotere houtopslag..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:44
EdjeCageman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:53:
[...]

Klopt, de eerste paar jaar gewoon een jas aantrekken en dan komt hij de winter wel door.
Als het een kwestie van snoeien is, de stam groeit toch ook nog gewoon door, of ligt dat aan mij?
probeer een Spaanse variant te pakken te krijgen, die groeien op hoge hoogtes en zijn gewend aan vorst. ;)
de mijne blijft zelfs mooi winter groen. ;)

ik heb er zelf 1 gescoord voor nog geen 15€ van ongeveer 50cm hoog.
(voor dat soort prijzen word hij echt niet uit de voortuin gestolen.)
die is na een jaar of 5 nu een meter of 3 hoog geworden.
dus dat gaat best rap.

snoeien is ook simpel, soms lijkt het wel de meer je hem pijnigt de leuker hij het vind. ;)
dus klein houden is geen probleem.

(vruchten, jep doet hij ook, maar het is maar een erg dun laagje over een dikke pit.
dus eigenlijk niet de moeite waard.)

edit:
een fototje geeft een idee.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tuin/tuin.JPG

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 01-04-2018 12:48]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

kmf schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:45:
Voor een moestuinbak, wat voor hout moet er genomen worden? Geïmpregneerd is niet goed voor voedsel?
[...]
Van achter en voren is het open, dus we ventilatie. En het staat 5cm van de grond.
Van de zijkant en onderkant is er géén ventilatie, alleen aan de voor- en achterkant. Het ligt 5cm van de grond, maar er kan geen luchtstroom onderlangs.

Absoluut, het ziet er mooi uit, maar als je droog hout wil hebben dat je zonder de buren uit te roken wil kunnen stoken heb je er denk ik niet zo veel aan. Dan kun je beter een houtconstructie maken die grofweg dezelfde vorm heeft, maar wel aan alle kanten ventileert.

Zoiets als dit:

Ik zie soortgelijke constructies als jij wil maken wel vaker aangeboden, maar iets zegt me dat mensen dat vooral aanschaffen vanwege het uiterlijk. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16:59
Vorig jaar zelf een houtopslag gemaakt, gebaseerd op de versie uit eigen huis in puin... :X
https://tweakers.net/ext/f/4rGHsyMpsNIxzQpy2Gn3nxnH/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/INoulFVjAMGf2zLufC4oAbG1/thumb.jpg

Inmiddels zit er ook een dak op en is hij iets beter gevuld...

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10:00
Hier een foto van het houthok wat ik vandaag gemaakt heb :) Is compleet van douglas balken en planken gemaakt en bij elkaar was ik iets van 200 euro kwijt.

Afmetingen zijn 5 meter lang, 1 meter diep en 2.20 hoog. Hier kan dus genoeg hout in voor 2 winters :+

[Voor 18% gewijzigd door dropkikker op 03-04-2018 21:28]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
Tssss..... veel te weinig plaatjes hier stelletje typisten...... :X >:) :+

Gisteren de tuin achter weer klaar gemaakt voor de zomer.
Alles begint weer open te komen... nou ja open komen, het knalt gewoon open.
Wat vanmorgen nog in sw knop zat is vol of bijna open, zelfs de perenboom laat de knoppen alweer zien.

De kers die ernaast staat begint zijn bladeren ook al te tonen.

Kers en appelboompje in de terracotta pot die ik vorig jaar geplant heb laten zouden dit jaar ook vruchten moeten krijgen... hopelijk voor dit alles geen nachtvorst meer.....

Kersenboomje in de volle grond met daarachter (links net buiten de foto) een pitloze druif die ik vorig jaar gekregen heb. Rechts staat een rode bes.
De druif ziet er nog erg doods uit maar die zijn altijd wat later.

Het verversen van de vijver (regelmatig 10%) en het schoonmaken van de filter. Nog geen filterwatten erin, daar wacht ik nog heel eventjes mee, het water is toch nog te koud al gaat het met dit weer hard.
Als het goed is zit de rand dit jaar ook helemaal dicht. Bij de overloop van de bovenste vijver komt een soort drijfplant die eroverheen komt te hangen. DIe had ik vorig jaar ook al maar door de strenge vorst heeft ie het wel heel moeilijk gehad.

De grootste vijver met achterin een kleinere die meer een filter functie heeft.
Het kleine vijvertje is echt voor de sier en wat watergeluiden/beweging bij het terras.

En de een bosje blauwe druifjes die open staan samen met een Acer die vanmorgen nog in knop stond en inmiddels bijna open staat.

Natuurlijk dit alles onder toeziend oog van de koning en koningin _/-\o_ :+

Mijn profiel op Discogs

• depl0y
  • Laatst online: 17:51
Nadat alles van t winter is gefreest en geegaliseerd, zijn we nu bezig om perkjes en paadjes aan te leggen en het gras in te zaaien. Man man man, dat harken is toch op een gegeven moment niet echt meer mijn hobby.

Forum
https://tweakers.net/ext/f/OZxgvf2sYfvjJ9sXqZFQcFeY/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/7p8fEKdM9AseONlNRmt6gxZL/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/YpHkgk6xwVB5wBKkAT22RjXv/thumb.jpg

We zijn op ongeveer 70% van het totaal wat er ingezaaid moet worden, maar hierboven ligt het gras er en is het ingeharkt. De perkjes op de foto zijn nog niet helemaal af, maar de buxus planten plukken we allemaal van marktplaats (wtf, 8 euro per plantje bij een tuincentrum).

Verder schiet alles lekker in bloei op dit moment. Let vooral niet op de vorm van de bomen, dat komt omdat ze tot oktober vorig jaar ontzettend in de verdrukking hebben gezeten. Bij onderstaande Magnolia zijjn gisteren (nadat de foto's zijn gemaakt) heel veel knoppen opgegaan.

Forum
https://tweakers.net/ext/f/ypIGiP6G7TzBHC720teKVdnp/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/g6enx3jijNF1TA7kycZtqOtS/thumb.jpg

We hebben nog een wat grotere magnolia in de tuin staan, maar die heb ik niet op de foto. Die heeft na onze 'ontbossing' ook veel meer licht gekregen en staat ook al prachtig in bloei.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:54
franssie schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:15:
gave kart ;) ik zie de messen van het maaidek al rondvliegen maar leuk is het wel!
Maaien gaat maar met 25 km/h, maar met mijn 12,5 pktje kruip ik soms over het veld zodat het maaidek/buis niet verstopt.
Vorig jaar moest ik vanwege de snelheid eerst maaien, gras iets laten drogen, om dan het hooi op te kunnen vangen. Gelijk lang "gras" opvangen was een drama.

https://tweakers.net/ext/f/5j6NlYrQ4qu0KnEySIyadFaQ/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/8ORtBsdywORRsQQaXzL4csIG/thumb.jpg
1m³ hooi per keer. Nat gras is eigenlijk te zwaar per m³ voor het kiepkarretje.
Huifje gemaakt van wat oude latjes en dekzeil als probeerseltje, dit jaar iets van staal (verwarmingsbuis) maken.

Om de gewone Honda benzinemaaier te vervangen, die is oud en veel hulpstukken zitten er niet meer bij, denk ik wel serieus over deze 4 takt Kibani.
Een soortgelijke Honda (HRX 537, 6,5 pk) is ruim 4x zo duur, en knap tweedehands 2 tot 3x. Heb je wel wat natuurlijk. ;)
De Kibani heeft een Loncin motortje. Geen idee hoe ik die in moet schatten maar Loncin is geen heel kleintje in Azië, ze maken naast kleine motoren voor equipment miljoenen motorfietsen, 3-wielers en ATV`s jaarlijks.

Ben momenteel nog steeds aan het snoeien, ook dat was verwaarloosd.
Dat wilgenbosje links op de tweede foto is ca 50 meter lang, inmiddels is de kettingzaag bot en heb ik een berg hout om te hakselen waar je u tegen zegt.
En pas net niet op 3/4 van wat ik weg wil hebben.
Net de zaagketting geslepen.

Note to myself;
Zo`n zaagvizier is niet alleen tegen bijen......... :+
Van het weekend een zwiepende tak in mijn oog toen hij even omhoog stond en ik met een snoeischaar in de weer was.
Gelukkig niets ernstigs, maar het had anders af kunnen lopen..........

[Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 09-04-2018 21:37]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Kees_B
3 jaar geleden hebben we 3 kleine perenboompjes in de tuin gezet. 2 zomers achter elkaar heeft deze geen bloesem/vrucht gedragen. Kan gebeuren, dacht ik voor jonge boompjes. Tot ik het zat was en goed de snoeischaar erin gezet heb
Resultaat: alle 3 de bomen zitten vol in de knop :) Wonderlijk om te zien, deze foto is van gisteren, vanmorgen waren ze al verder open.

[Voor 3% gewijzigd door Kees_B op 11-04-2018 08:12]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• DypFrys
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 28-09 16:18
Hey ik zeg ook dat ik een klein grasveld heb he :*) Als ik veel gras zou hebben dan ging ik echt voor een robot maaier.

Hier zie je de tuin liggen:
Tuin
Doorkijk naar tuin

Zal nog eens betere foto's maken. Aan de achterkant kun je via een trap naar beneden naar het water.

[Voor 101% gewijzigd door DypFrys op 11-04-2018 14:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:46
Ik zou jullie graag om advies willen vragen.
Deze zomer wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Vandaag kwam de aannemer met een drietal opties voor het grondwerk in de achtertuinen van de huizen.

Het betreft een tussenwoning in de krimpenerwaard, op grotendeels veengrond.

Dit zijn de opties:
  1. De achtertuin afwerken conform de standaard omschrijving in de Technische Omschrijving. "Het gedeelte van de tuin buiten de bestratingen wordt ontdaan van bouwresten, op hoogte gebracht en geëgaliseerd met uitkomende grond."
  2. De achtertuin wordt ± 20 cm. afgegraven over de woningbreedte tot 1 meter vanaf het achterpad, dit ter voorkoming van verzakken achterpad. Geen meerkosten. Zie de bijgevoegde tekening optie 2.
  3. Bij de achtergevel van de woning wordt een strook zand aangebracht van woningbreedte tot 4 meter diep over een hoogte van ± 20 cm. deze optie kost € 175,-- incl. 21% BTW. Zie de bijgevoegde tekening optie 3.

Nu heb ik nog nooit een tuin gehad (kom uit een appartment) en ik heb werkelijk geen idee wat hier verstandig is, qua geld maakt het niet veel uit. Ik heb het volgende idee voor indeling tuin:
  • De tuin is ongeveer 14m diep en 5,6m breed.
  • Ik heb gekozen om aan de woning een onderheid terras van beton van 2.4m diep op te laten leveren
  • Daarna wil ik voornamelijk (natuulijk) gras.
  • Een meter of twee voor de berging/schuurtje wil ik nog een zithoekje/loungebedjes neer, waarschijnlijk op een grind ondergrond.
  • Aan één kant wil ik over de hele lengte een border maken met planten/bloemen en een aantal meter met kruiden. Daarnaast een pad, dit heb ik nu bedacht als grind met daarop grote brede tegels.
Dit heb ik in Sketchup een beetje gemodelleerd:

Ik vind een goede waterhuishouding belangrijk, en ik ben zeker niet voornemens de boel vol te gooien met tegels, dat vind ik zo zonde.

Kunnen jullie mij misschien een aanbeveling doen op basis van deze informatie? Ik moet namelijk in een week reageren en ik heb nog geen hovenier ofzo gesproken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
https://tweakers.net/ext/f/XdOfgk8OvwCHJ9ZGoO8pOGyz/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/sQ44OfKikkrNWgp5DBr3WZZw/thumb.jpg
Pffff, takkenwerk zo`n verwilderd verwaarloosd wilgenbos temmen.
Respect voor houthakkers, zelfs mét kettingzaag, dat zijn pas echte mannen...... _/-\o_ :9~

https://tweakers.net/ext/f/nOg4blzOYycGRABFIVLp9nui/thumb.jpg
Het was dit, maar dat blijft staan zodat je de buren niet ziet en de buren de composthoop in de hoek niet zien. Krijgt volgend jaar wel een kortwiekbeurtje.
Nu gaan er nog wel wat takken af zodat ik normaal met de maaitractor er langs kan.

Nu alleen de wilgen nog echt netjes opkuisen en de snoeiwonden verzorgen met Lac Balsam, naast beter voor de boom vind ik het netter staan. Het wordt donkergroen/bruin en valt niet meer op.
Een potje of tube in huis hebben kan zeker geen kwaad.
En hooguit worden er nog wat scheve wilgen die de slootkant opgroeien weggezaagd als ik ze niet recht kan dwingen, en dan herplant met dikke snoeitakken (10+cm diameter) zodat het een mooi recht "even hoog" rijtje wordt. Takken zat.
Wil je zelf gratis een wilg planten/stekken, tak diep in de grond of waterpot, PM dan snel dan hou ik wat apart en zet ze zolang in het water. (Scheelt mij werk _/-\o_ )
Dit weekend gaat alles (tot ca. max 8 cm, dikkere stronken moet ik afvoeren) de hakselaar in als het meezit..........nog meer takkenwerk. :'(

De bedoeling is een aantal fruitbomen op die strook te zetten zodat je ook de bloesem ziet vanuit huis.
Van de meeste fruitbomen die nu her en der staan zie je zelf van binnen af ze niet in bloei staan, da`s een gemiste kans want dat strookje is alleen extra maaiwerk nu.

En voor lekkere geurtjes kwam ik dit tegen:
Dat een citroengeranium in je slaapkamer muggen ed. weghoudt mag bekend zijn.
Er zijn nog een aantal lekker ruikende geraniums te koop, in de geuren Fresh Cola, Fresh Mint, Fresh Rose, Fresh Lemon, Fresh Apple, Fresh Orange en Fresh Chocolate.
Een terras dat in de zomer naar cola ruikt lijkt me niks, maar de anderen kan ik me zeker wat bij voorstellen op een zomerse dag.
Extra chill zo`n lekker ruikende tuin of terras. _/-\o_
De kweker zit in Poeldijk.

[Voor 63% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2018 22:28]

• Ad de Jong
  • Nu online
Net een paar klimrozen besteld.

Een witte wat later bloeiende roos.

En een rode doorbloeiende roos..

Dit om het stuk muur rechts en een deel van de schutting te laten begroeien.
Mocht de bovenbuurvrouw het willen dan mag hij zo hoog mogelijk wat mij betrefd :P
Beide zijn ook geurend en ze komen zonnig te staan dus het zou een goede plaats moeten zijn.
Ik twijfel nog een beetje om ze bij elkaar te zetten en ze door elkaar te laten groeien of ieder een eigen kant op laat gaan.
Wel even aan de buren gevraagd of ze er problemen mee hadden. Vooral klimmers kunnen wel eens wat irritatie opleveren ivm de weelderige uitlopers.
Rozen waren mijn 2e keuze, de eerste was een blauwe regen maar dat vond de bovenbuurvrouw wat minder.
Kan ik me wel wat bij voorstellen zoals die woekeren.

Edit: vergeten om een foto van de locatie waar ze moeten komen erbij te zetten 8)7 :P

[Voor 22% gewijzigd door Ad de Jong op 14-04-2018 17:00]

Mijn profiel op Discogs

• Wackmack
http://i68.tinypic.com/24xzxc6.jpg
http://i65.tinypic.com/auvc0l.jpg
http://i68.tinypic.com/30a58iv.jpg

Dit is het tuinontwerp. De hovenier komt over twee weken langs om het uit te voeren. Er is dus nog gelukkig genoeg tijd om kleine aanpassingen door te geven. Iemand feedback of tips?

Hier een kleine uitleg. Het eerste terras aan het huis staat onder een veranda, zie foto's. Vervolgens een klein looppad en dan volgt het terras om te eten. Dit is een redelijk groot terras zodat een grote tafel er kan staan. Om het terras heen komen vier grote bolbomen te staan. Aan de linkerkant komt een border van 10 meter, wil deze waarschijnlijk opvullen met lavendel.

Aan het einde zou eerst een buitenkeuken maar dat gaat niet door. Hier komt een zitje met ligstoelen. In de hoek rechtsachter staat het houthok, dat past precies in de schuine knik, hok is 4x2x1.

Als je de tuin binnen komt volgt een lang pad van klinkers zodat je mooie diepte krijgt. Gelijk links kunnen de containers en eventueel fietsen staan. Naast het gras komt een strakke rand voor bloemen of planten. Het komt dus strakker dan op de foto's te zien is.

Zit vooral te stoeien met de verlichting, de bolbomen worden verlicht, de veranda maar verder? Las gisteren een artikel over gazonverlichting maar kon weinig mooie verlichting vinden.

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 00:10:
[...]
Zal her en der wel eens wat offertes aanvragen, heb eerlijk gezegd ook geen zin om alles te doen en van alles te moeten huren.
En mail Barenbrug gewoon ook, hun specifieke rietzwenkgras is ook een mix die snel aanslaat, en hun rietzwenk is beter bestand tegen hitte en droogte (tuin pal zuid) dan traditionele rietzwenkrassen.

Misschien weten zij een graszodenhandel.
Voetbalvelden waar het bij uitstek geschikt voor is , want minder water geven, sterk en langer groen, worden meestal niet gezaaid.
En gezien de hele Europese competitie, WK en EK er op spelen zullen kwekers niet alleen in België zitten.
En dan nog zijn 20m2 nog te overzien qua verzendkosten schat ik, ik heb laatst 3 pallets terrastegels uit België laten komen en was geloof ik 100 euro kwijt.(geen spoed)

Let op: Echtdegoedkoopste.be zegt dat het A keus is maar ik had B-keus, met lichte beschadigingen, de print/toplaag is ca 1 cm dik/steen in kleur, desalniettemin erg fraai in de serre.

Na de voegen ingewaterd te hebben met zilverzand, tegels liggen echt strak tegen elkaar.
https://tweakers.net/ext/f/79OnrFhNPgq97TfuBrjl69uX/thumb.jpg

Maar als je er dan wat op zet dan zie je van die paar plekjes niets meer...... ;)
https://tweakers.net/ext/f/KqEcWSxPyvKrQao4iMS8SQXT/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/zkDZDBC22I0uZijomvFzzbuO/thumb.jpg

(die bos maretak hangt er nog steeds......tijd dat ik de zaden verdeeld over de appelboomkroon plant zodat deze in de winter mooie groene kerstballen heeft over een paar jaar. Met een beetje mazzel.).

[Voor 57% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2018 01:15]

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 00:50:
[...]

Enige, behoorlijke nadeel is dat het alleen in zakken van 15kg te krijgen is terwijl ik aan 1kg meer dan genoeg heb...
Ik hou me nooit zo aan de zaaihoeveelheden van gras. De opgegeven hoeveelheid is genoeg, maar dan heb je losse grassprietjes/plantjes die zich moeten verbreden om een gesloten grasmat te krijgen.
Ik zaai echt ruim zodat het eigenlijk gelijk dicht staat, dan heeft onkruid al minder kans vanaf dag 14, gesloten gras laat nauwelijks onkruid toe.

Dit is een plek waar een 6 m³ container een half jaar gestaan heeft, en een plekje er achter, en waar niets meer groeide.
Ik heb een kilo over die plekken gezaaid, speelgras van de Aldi, en dat stond echt snel geheel dicht en was in maart al een stuk groener dan de rest

.https://tweakers.net/ext/f/A242jFlXkdfGWfKMVETEmoeY/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/wBPRRZGuT9A6lYQbp62ihDQe/thumb.jpg

Road-runner83 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:34:
[...]

Wij zijn nu ook bezig met het terras onder onze Veranda met glazen schuifdeuren. Ziet er netjes uit bij jouw! :)

Wat heb jij onder je tegels liggen? Een betonnen vloer?
Nee, origineel ligt er een grindlaag van vele jaren oud.
Na plaatsing van de serre heb ik tot ca. 30 cm onder serreniveau grind uitgehakt/uitgegraven, dat lag zo vast dat een elektrische breekhamer het snelst werkte.
Daarna antiworteldoek, tegen zandwegspoelen, en 26 cm zand waar ik 5 zakken kalk doorheen gefreesd heb met de tuinfrees. (6 kuub zand)
Daarna twee keer verdicht met uitvlakken tussendoor.

De kalk maakt van het zand wel een harde plaat maar geen beton.
Zo`n plaat (zand/cement of zand/kalk mix) laat ook geen water meer door, binnen is dat geen probleem, buiten moet je wel goed op afschot leggen anders blijft een plas water gewoon staan tot het verdampt is.

[Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2018 12:57]

• Ad de Jong
  • Nu online
Vandaag even snel een constructie gemaakt om de klimrozen te begeleiden.
De staken en meeste haken had ik nog liggen, Eerst maar eens bekijken hoe dit bevalt en hoe ver de rozen zullen komen voordat ik de staken echt goed vast ga zetten en eventueel afkorten.

En ondertussen de grote vijver bijvullen onder toeziend oog van de bewoners... 8)

Overzichtje vanaf de luie stoel :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wackmack
http://i63.tinypic.com/vmunf7.jpg

Houthok is af, wat een unit! Ben er super blij mee. Deze week het hout vullen, heb denk ik max 3 kuub. Wat een werk om alles vol te krijgen. Deze week weer hout bestellen. Al een lamp besteld om het hok en de boom te verlichten.

Betaal 50e voor 1 kuub ongekloofd hout, redelijke prijs toch?

ps: weet iemand de naam van deze boom? Erg mooie bloei.

[Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 22-04-2018 19:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gisteren een plantenbak gemaakt tegen onze achtermuur. Hij moet nog een keer in de beits gezet worden. Komende weken ga ik 4 van deze maken naast het pad naar het achterste terras. Dan moet ik wel van al mijn overtollig zwart zand af zijn :) Meteen een aantal bramen en druiven in de bak gezet. En een hoop kruiden. Hopelijk blijven de katten er vanaf en gaan ze de bak niet als toilet gebruiken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15:21
In onze tuin hebben we een bloemenborder waar nu nog niet veel in staat.

Ik zou hem heel graag volzetten met een mengeling van struiken / grassen en bloemen. Het is ongeveer 7,5m op 1,5m. In hoogte wil ik niet hoger als de omheining gaan (ongeveer 2m).

Hier een foto met het stuk aangeduid ter verduidelijking:

https://tweakers.net/ext/f/3clMuYbCYFUgKN6oVdaiLzgc/thumb.jpg

En ook nog de originele foto:

https://tweakers.net/ext/f/NjkwbQAwPq1OmIVvobLbsKGd/thumb.jpg

Nu weet ik niet goed hoe hier aan te beginnen, ik ben al verschillende malen naar tuincentra geweest maar kan nooit beslissen welke planten ik er wil zetten en wat een mooie combinatie zou zijn. Misschien zijn er hier een paar tips van mooie combinaties? Onderhoud maakt niet uit, ik werk graag in de tuin. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:33
Vorige week is bij ons de Veranda/Tuinkamer geplaatst. Weer een paar ribben minder ;).

Nu hopen dat het gras nog gaat herstellen :D

• depl0y
Wij hebben toen een veranda geplaatst en waren voor 7x3 meter een kleine 2000 euro kwijt. Wij hadden geen glas, maar wit polycarbonaat. We zaten op het noorden en dat gaf binnen het meeste ligt. Terwijl iedereen denkt dat je dan glas moet hebben, maar dat is echt niet zo. Zelfs op bewolkte dagen komt er wit licht van die platen.

Vandaag eindelijk het eerste blad in de beukenheg die ik in november heb geplaatst. Ik was even bang dat het niet goed ging komen.

Verder komt nu bij ons bijna overal het gras langzaam op, eigenlijk moet ik een week weg, want het begint een obsessie voor me te worden.

Dit is het deel wat ik het eerst heb ingezaaid, een week of 3 geleden. Ik moet zeggen, we hebben het met de hand ingezaaid, dat het wel mooi gelijkmatig is.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:56
hey een tuintopic, dat komt goed uit :-)

Hier moet er ook nodig wat aan de tuin gebeuren. Momenteel druk aan het kijken om minimaal andere tegels in de tuin te leggen... maar als je toch bezig bent. Het is nu deels tegels, deels gras en een deel vlonder. Gras willen we wel houden ivm spelen voor de kleine. Maar ook daar moet nodig wat gedaan worden. We hebben een groot deel wat veel in de schaduw ligt en vooral mos is ipv gras. dus eigenlijk moet er nodig geverticuteerd.

We hebben nu een houten vlonder. Best mooi, maar wel wat verweert en grijs. Nu gingen we er elk jaar met de hogedruk overheen, maar wat is verder handig aan onderhoud? En kan je de kleur ook veranderen zonder dat het meteen "geverfd" lijkt?

Dit is de huidige tuin:

Mijn huidige idee is om iets minder tegels voor het huis te hebben, aangezien we daar niets hebben staan. En de tegels de hoek om te laten gaan (links) naar het tuinhuis dat aan het huis vast zit. Nu is dat vooral modder (geen zon) en we moeten daar de fietsen weg halen. En de boompjes willen we in 2 losse bakken hebben. Dus van die stenen er omheen stapelen. Nu is dat een zielig houten plankje. Niet echt heel geweldig....

Zoiets dus:

Maar eerst de vlonder maar weer eens schoonmaken en kijken of die dan willen houden. Deze is er 6 jaar geleden ingekomen, vlak voor wij het huis kochten.

[Voor 5% gewijzigd door waah op 24-04-2018 10:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 11:49
@gekke-gerrit @pjot1 Bedankt. Ik woon in Zuid-Holland, tegen Zeeland aan dus een iets andere regio. Ben aan het nadenken over de tuin voor ons nieuwbouwhuis die eind van dit jaar klaar moet zijn. We krijgen best wel wat straatwerk (garage staat 28m van erfgrens af). Ik vind een combinatie van klinkers met tegels wel mooi, bijvoorbeeld:

Een beetje googlen levert op dat gebakken klinkers al snel 40 euro per m2 kosten en dan wordt het wel een prijzig geheel, dus ik hoopte dat iemand nog een goedkoper adresje weet.

• Markprinsen
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:29
Wij hebben een jaren 30 huis waar we de oprit opnieuw willen laten bestraten (lelijke tegel, verzakt en wortel opdruk).

Wat voor type klinker zou hier goed bij passen en is ook nog goed betaalbaar?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Teijgetje
waah schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:34:
hey een tuintopic, dat komt goed uit :-)

We hebben nu een houten vlonder. Best mooi, maar wel wat verweert en grijs. Nu gingen we er elk jaar met de hogedruk overheen, maar wat is verder handig aan onderhoud? En kan je de kleur ook veranderen zonder dat het meteen "geverfd" lijkt?

Maar eerst de vlonder maar weer eens schoonmaken en kijken of die dan willen houden. Deze is er 6 jaar geleden ingekomen, vlak voor wij het huis kochten.
Vlonders en hout met een hogedrukreiniger schoonmaken lijkt handig en snel.......
Maar eigenlijk span je het paard achter de wagen.

Elke keer dat je met hoge druk het vuil en alg er af spuit, van dichtbij, anders gaat dat niet, spuit je de nerf verder open.
En komt het probleem erger terug, de nerven zijn dieper geopend en alg en vuil gaat dieper zitten, dus nog krachtiger reinigen......etc.
Uiteindelijk gaat je vlonder stuk, extra geholpen door vorst die het hout laat splijten door dooiend en opvriezend vocht in die open nerven.

Beter is een goed warm/heet sopje te maken van water (10l), lijnoliezeep (kopje) en een scheut bleek (1/3-1/2kopje).
De bleek in de oplossing doodt de alg, de lijnoliezeep maakt het vuil los.
Bleek en lijnoliezeep reageren niet met elkaar, dus geen giftige dampen....... ;)

Je borstelt de vlonder of schutting eerst af voor het losse vuil.
Dan de zeepoplossing ruim aanbrengen, bv met een (bouw)stoffer, en dit in laten trekken gedurende 1-1,5 uur. Bij erge vervuiling kun je meer lijnoliezeep gebruiken (2 kopjes) . Gedurende die inweektijd moet het niet opdrogen, hou het nat met een nevelsproeier of breng na een tijdje een tweede nieuwe oplossing aan.
Dan eventueel met een borstel en water het vuil er af schrobben, dit gaat makkelijk.
Je kan ook gelijk daarna met de hogedrukspuit, op lage druk en van een 40cm afstand, het vuil wegspuiten. Je hoeft niet de nerf in met je straal, de losgeweekte alg en vuil gaat er snel van af.
Dan laat je het opdrogen, de lijnoliezeep laat een dun filmpje olie achter, de vlonder of hout zal zijn grijze kleur weer aannemen.
Als het droog is kun je een olie aanbrengen, deze trekt in het hout en geeft dit weer enigszins zijn oude kleur terug. Daarna is het slim om dit oliën nog twee keer te herhalen zodat de toplaag genoeg vol zit en vuil en alg geen grip hebben.
De volgende keer heb je minder werk aan schoonmaken.
Zet voor een lange levensduur de vlonder twee keer jaarlijks in de olie, die slijt weg in gebruik en van normale schoonmaakbeurten, dan blijven de nerven vol en heeft vuil en alg nauwelijks grip.

Dit is ongeveer hoe er uit zag vóór de behandeling en de buren ze wilden reinigen met hoge druk, wat ik ze verbood.........ik doe het onderhoud als het stuk gaat en die twee postzegels incl heien kostten een vermogen.
https://tweakers.net/ext/f/POYsPCtGxDSlmvSy4mlZr5HM/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/HmRdoWi7RdiyNRB4NQr8dCLF/thumb.jpg

Dit is een blije buurman tijdens het oliën, je ziet nog het grijze droge bankirai.
Ik heb het insoppen en oliën een stukje voorgedaan wbt de aan te brengen hoeveelheden (lekker ruim)
https://tweakers.net/ext/f/yrscXe1rTfavgFaASATWLPxK/thumb.jpg

Dit is na één laag bankirai-olie (1 liter).
https://tweakers.net/ext/f/m6nR8YF9cMkpJRBZi2gG8fur/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/ewjKnflGAztDRB5pjLdb1nvv/thumb.jpg

Totale arbeidstijd ca 1,5 uur (half uur soppen, nathouden met nevel, schrobben en afspuiten, dagje laten drogen, half uur oliën)
De olie gewoon ruim aanbrengen met een blokkwast en op laten drogen/in laten trekken.
Je kan zien dat hij nog wel wat olie kan hebben voordat hij egaal gekleurd is.
En dan ziet het er uit als "nieuw" zonder dat het geschilderd lijkt.

Voor verschillende houtsoorten heb je verschillende olie.

glennvho schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:28:
[...]

Mijn idee is om er nu al een clematis (misschien best 2 of 3 planten om volledig de schutting te dekken?) in te zetten. Op de schutting wil ik dan een raamwerk monteren zodat ik de clematis daar mooi kan in laten klimmen.
Misschien Lathyrus planten? Weliswaar éénjarig maar die groeit mooi dicht en geeft lang lekker geurende bloemen.
Die je ook nog in een vaasje kan zetten.

[Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 25-04-2018 00:00]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18:44
Markprinsen schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:04:
Vriendinlief wilde antracieten beton klinkers. Ik een mooie split soort afgewisseld met stapstenen maar eigenlijk zoek ik inspiratie wat goed past bij ons huis. Zo ver zitten we uit elkaar ;)
Tijdens aanleg,

Resultaat,

Alles moest wel onder de hamer gebeuren dus het kan lastig zijn om een goede stratenmaker te vinden.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:25
Vraagje aan de florakenners hier. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht van een ouder echtpaar en die hadden de tuin in geen jaren echt goed onderhouden.

Naast zevenblad heeft de tuin ook varens (die komen echt overal op, wat een troep zeg!) en twee andere soorten onkruid die ik nog niet heb kunnen identificeren. Ik heb even een foto gemaakt en hoop dat jullie ze herkennen.

De planten heb ik nergens op internet kunnen vinden, zelfs niet in grote lijsten met algemeen voorkomende onkruiden.

Die lange gekrulde stengels hebben een diepe penwortel en gelet op hoe snel dat ding groeit (binnen 2 dagen staat het er vol mee en kun je weer schoffelen) ben ik ook benieuwd hoe dat ding zich verspreidt. Er zitten al vrij snel een soort bolletjes aan wat nog het meest lijkt op een blauw druifje dat nog niet in bloei staat.

Tweede onkruid zijn de bladeren die je in het midden ziet tussen die stengels. Er komen een paar enkele bladen aan een stengel omhoog, meerdere op één plek. Dit onkruid heeft niet echt penwortels maar na wat graven blijkt dat zich door middel van wortelstokken (rizoom) verspreidt.

Ik hoop echt dat jullie het antwoord weten, dank alvast!

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:25
Dank @prein2 en @Ad de Jong! Dat is hem inderdaad, fijn dat ik nu tenminste weet wat het is. Niet eens zo'n lelijk plantje, maar woekert lekker voort.

Voor die andere plant heb ik nog een iets betere foto achter de hand, misschien dat determinatie dan makkelijker is :).

• Ad de Jong
  • Nu online
Dennis schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:38:
Dank @prein2 en @Ad de Jong! Dat is hem inderdaad, fijn dat ik nu tenminste weet wat het is. Niet eens zo'n lelijk plantje, maar woekert lekker voort.

Voor die andere plant heb ik nog een iets betere foto achter de hand, misschien dat determinatie dan makkelijker is :).

[afbeelding]
Het zou wel eens hetzelfde kunnen zijn als in mijn tuintje:

Dan zou het volgens de app die ik wat eerder poste familie moeten zijn van het viooltje, vooral het bloemetje lijkt er wel op.

Mijn profiel op Discogs

• jordyyyys
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 26-10 13:19
Een week geleden zou ik een afbeelding plaatsen van de buxus in de tuin, aangezien ik geen idee heb hoe ik deze het beste kan verwijderen, bij deze!

iPhone 11 Pro Max 64 GB | Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackmack
We willen graag enkele witte borders in de tuin. Dit kan je maken op verschillende manieren. Muur metselen, vrij veel werk en wat overdreven. De standaard grijze border wit verven en laten stucen. De grote witte plantenbakken van polyester echter zijn deze onbetaalbaar.

Zoek zoiets als dit, http://static.woontrendz.nl/wp-content/uploads/2013/11/Woontrendz-moderne-zithoek-in-de-tuin.jpg

Weet iemand een goedkoper alternatief? Als het te duur is, stel ik het een jaartje uit.

Leuke verhalen weer over de bamboe. Heb het idee om een zwarte niet woekerde bamboe in de tuin te zetten als afscheiding van de container. Wilde een speciekuip ingraven maar misschien is zelfs dat niet genoeg.

[Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 30-04-2018 09:34]

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:44
Uhmmie schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:05:
[...]

Dat hebben we ook al geprobeerd ;). Aangebeld, briefjes, maar ze willen gewoon geen contact. Ze wonen al 20+ jaar in die woning. En in de straat kent niemand ze. (Dat weten we omdat we een borrel voor de buurt georganiseerd hadden toen we er kwamen wonen en zij de enige waren die niet gekomen zijn).

Dreigen heb ik helemaal geen zin in. Het gaat om 90 euro (als ik zo snel even zie), dan bewaar ik liever de vrede. Want op dit probleem na heb ik helemaal geen last van ze. Nu maar hopen dat dit doek gaat werken :).

Maar bedankt voor de tip. Want dit spul ziet er echt wel beter uit dan de versie die ik gevonden had.
de rizomen van bamboe gaan niet al te diep, maar gebruik echt geen doek, maar een plastic plaat.
zoals aangegeven. ;)
dan hou je het echt voor 99,99% tegen.
(er zijn altijd einde aan de plaat en daar kan de rizoom om heen groeien
bij het huis of achter bij de schutting, vandaar dat ik net geen 100% geef.)

tja het is wel dat eigenlijk je buren dit hadden moeten doen, maar als die 100€ je vrede geeft dan is het de best uitgegeven geld van je leven.
zo goedkoop is vrede normaal gezien niet. ;)
Wackmack schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:27:
We willen graag enkele witte borders in de tuin. Dit kan je maken op verschillende manieren. Muur metselen, vrij veel werk en wat overdreven. De standaard grijze border wit verven en laten stucen. De grote witte plantenbakken van polyester echter zijn deze onbetaalbaar.

Weet iemand een goedkoper alternatief? Als het te duur is, stel ik het een jaartje uit.
ik zou niet met dat soort bakken in de tuin werken.
het word nat buiten en dan krijg je eigenlijk altijd wel mos of algen.
dit soort dingen zien er leuk uit in een reclame folder, maar naar een paar jaar is het poetsen poetsen en nog eens poetsen.
het kan zijn dat dat je hobby is, dan ga gerust je gang. ;)
Leuke verhalen weer over de bamboe. Heb het idee om een zwarte niet woekerde bamboe in de tuin te zetten als afscheiding van de container. Wilde een speciekuip ingraven maar misschien is zelfs dat niet genoeg.
er zijn een paar soorten die je leuk in een speciekuip kunt houden, maar dat is niet die zwarte.
dat is een vrij grote soort die ruim uit elkaar wil staan, dus eigenlijk wil je die dan heb je al snel meer als 2m2+ nodig om hem leuk te krijgen. ;)

beter kun je juist een flink woekerende bamboe gebruiken die wat lager is.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tuin/tuin.JPG
rechts achter de vijver staat er 1.
die maken een mooie bos om een container (voor mij de compostbak) te verbergen.
die moet je wel met een goede rand op zijn plek houden, maar is niet echt moeilijk. ;)
(kan de soort wel opzoeken als je wil)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
MartijnAbel schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:53:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reply!
Ik heb zelf geen toegang tot de consumentenbond, dus als je het artikel eens op zou kunnen zoeken, zou supertof wezen!
Even vanaf de site (kan de gids zo snel niet vinden)... maar ik heb teveel gezegd als ik de test moet geloven :P :D

De complete uitslag:

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
Gevonden, even snel foto's gemaakt dus hoop dat jullie er iets van kunnen zien:

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:16

Tripl3 D

Brother in Arms

De zandmassa in mijn achtertuin is vorige week ook langzaam in een wat prettiger te vertoeven plaats veranderd:

Halverwege de werkzaamheden:

Toen de stratenmakers klaar waren:

Van bovenaf:

Ik kan overigens merken dat ik niet gehinderd door enige vorm van kennis/ervaring dit ontworpen heb 8)7 . Niet gedacht aan dat ik een achterkant bij mijn borders moet hebben, omdat de betonnen rand onder de schutting niet hoog genoeg is. Idee van een collega is om kleine vierkante paaltjes tegen de schutting te plaatsen en daar composiet planken tegenaan te schroeven. En daar dan folie tegenaan om het water er in te houden.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wackmack
http://i65.tinypic.com/31324af.jpg

Begin is er. Zag gisteren, toen de tegels op waren dat deze tegels net leverbaar zijn in 80x80 ipv 60x60,naja beide is top.

De reden dat ik de foto plaats is het pad naar het eetgedeelte. Ongeveer 2 a 3 meter komt een terras. Wat voor soort overgang zouden jullie maken? Het pad naast de linkerkant van de veranda us van gebakken klinkers. We dachten eerst pad van twee keer 4 grote tegels met aan de zijkanten borders. Denk nu aan hetzelfde maar dan siergras op de grond. Links naast het eetgedeelte komt al een lange border.

Morgenochtend even overleggen met de hovenier. Er moet sowieso een trapje in. Achterin is de tuin een halve meter lager.

[Voor 5% gewijzigd door Wackmack op 04-05-2018 03:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• depl0y
Wackmack schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 03:03:
[afbeelding]

Begin is er. Zag gisteren, toen de tegels op waren dat deze tegels net leverbaar zijn in 80x80 ipv 60x60,naja beide is top.

De reden dat ik de foto plaats is het pad naar het eetgedeelte. Ongeveer 2 a 3 meter komt een terras. Wat voor soort overgang zouden jullie maken? Het pad naast de linkerkant van de veranda us van gebakken klinkers. We dachten eerst pad van twee keer 4 grote tegels met aan de zijkanten borders. Denk nu aan hetzelfde maar dan siergras op de grond. Links naast het eetgedeelte komt al een lange border.

Morgenochtend even overleggen met de hovenier. Er moet sowieso een trapje in. Achterin is de tuin een halve meter lager.
Dat ziet er top uit. Mooie tegels!

Voor het weekend heb ik het plan om ons tuinhekje eens te fixen. We hebben het pad naar de voordeur veranderd. Dat lag eerst diagonaal door de tuin, maar nu recht. Met als bijkomend nadeel dat ons 'poortje' in het hek niet meer op de juiste plek zit.

Nu zou ik eigenlijk het HELE hek moet verplaatsen, want het komt natuurlijk niet goed uit. Maar aangezien dat een kleine 100 meter is, ga ik er voor zorgen dat het poortje op de goede plek zit en dan een stuk hek op maat maken en er tussen zetten.

Nadeel is ook nog: de poten van het poortje zelf zitten met een kleine 100kg beton in de grond, dus dat moet ook nog kapot gebikt worden..

Verder ga ik onder het hekje een aantal klinkers leggen, zodat onkruid en gras netjes tot aan het randje groeit en ik er makkelijk met de maaier langs kan.

Het liefst zou ik het hele hekje er uit halen en vervangen met een mooie heg, zo kan ik ook zelf bepalen hoe hoog het wordt. Mijn vrouw is er echter niet zo'n voorstander van. Nou ja, zo lang hij blijft staan, wil ik eigenlijk wel de puntjes van het hek wit hebben :)

Acties:
  • +12Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18:06

vhal

ಠ_ಠ

Omdat er al genoeg betonbetegelde achtertuinen zijn zonder groen... :+

Momenteel is het komen en gaan van hommels/bijen en ander vliegend meuk. De vlinders weten de vlinderstruik over een maandje ook wel te vinden. Daarnaast staat de klimhortensia ook vol in de knoppen.

De hovenier die dit heeft aangelegd was toevallig bezig bij de buren en hij had tussendoor nog even gekeken. Hij vond het er allemaal er netjes bij staan :P

Voor het mooie had de tuin was dieper mogen zijn maar soit...gezien de huidige huizenprijzen was dit nieuwbouwhuis 2 jaar geleden een goede deal. De overwaarde compenseert de kleine tuin denk ik dan maar :+

[Voor 34% gewijzigd door vhal op 04-05-2018 09:46]

STRAVA

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Wackmack
Het is de Mbi Fumato Mezzo, keramische steen van 60x60x4cm. Hierdoor is die relatief simpel te leggen. Zie net ook dat de steen er net in 80x80x4cm is. Verbaas mij ook hoe mooi ik ze vind. Wilde eerst voor betonnen tegels gaan maar dit is veel mooier.

http://i64.tinypic.com/x513s4.jpg
http://i65.tinypic.com/2aolyr.jpg

Dit is het plan, er komt een trap naar beneden, na de veranda een rij van 1 meter en waaltjes. In het midden een pad van 180cm breed en 3 meter naar het eetgedeelte. Aan beide zijdes siergras op de grond, zoek nog iets met hoge pollen.

Midden terras komt vt wonen duestone flower te liggen. Aan de linkerkant een border met lavendel. Op de hoeken van het terras vier bolbomen met verlichting. Na het terras zelfde als het begin dus siergras met een pad van waaltjes. Hierna een stukje gras. Linkerhelft van de tuin bestaat geheel uit gras. Hovenier was lekker bezig echter zijn de waaltjes op, 1.5 week vertraging, bleh.
vhal schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:43:
Omdat er al genoeg betonbetegelde achtertuinen zijn zonder groen... :+

[afbeelding]

Momenteel is het komen en gaan van hommels/bijen en ander vliegend meuk. De vlinders weten de vlinderstruik over een maandje ook wel te vinden. Daarnaast staat de klimhortensia ook vol in de knoppen.

De hovenier die dit heeft aangelegd was toevallig bezig bij de buren en hij had tussendoor nog even gekeken. Hij vond het er allemaal er netjes bij staan :P

Voor het mooie had de tuin was dieper mogen zijn maar soit...gezien de huidige huizenprijzen was dit nieuwbouwhuis 2 jaar geleden een goede deal. De overwaarde compenseert de kleine tuin denk ik dan maar :+
Leuk zo'n border naast het gras, we nemen precies hetzelfde. Heb je nog ergens rekening meer gehouden bij het vullen? Verder leuke foto!

[Voor 42% gewijzigd door Wackmack op 04-05-2018 21:08]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:41:
[...]

No worries - ik heb hier maar 500m2 gras, is met de hand-motormaaier goed te doen maar leuker is om een zitmaaier te hebben en daar een vet audiosysteem in te bouwen ;) Moet dus een John Deere zijn vanwege de film die ik eerder poste.
Afscheid nemen doet altijd een beetje pijn, (al lijkt de Partner vergeleken met een X305R haast op speelgoed.)
https://tweakers.net/ext/f/qXdAC6SBnvPKpIrdSpuQDEo7/thumb.jpg

Maar niet voor lang. >:)
Wat een beest van een machine.
Waar de Partner vast liep vanwege hobbelige of zachte veengrond gaat de Deere gewoon door. Ik kon ook plekken maaien waar ik met de Partner niet eens kon komen, terwijl die 60 kg lichter is
In 4,5 uur ca 4500 meter gemaaid en van gras en hooi ontdaan/afgevoerd, een kuub of 10.
Eindelijk is het overzichtelijk en kan voortaan het maaisel blijven liggen als snippers ipv dekens.
En gaat maaien nog sneller als je niet elke 5 minuten een bak moet legen aan de andere kant van het terrein.
Van dit stukje 70cm hoge brandnetels bijvoorbeeld, wat hij in één keer moeiteloos wegtrok, en waar de Partner bij de halve hoogte al haast in stikte, kwam een anderhalve kuub maaisel af. Ook die braam en brandnetel naast de gevel werden vakkundig gescalpeerd.

https://tweakers.net/ext/f/lvpJaTd3pb3DAIyLq4I91IPg/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/HgwJ7ryi1U61m3g6YHxeFpyn/thumb.jpg

Duidelijk een machine waar over is nagedacht, super-eenvoudig in gebruik.
Pedaal vooruit en pedaal achteruit, laat je die los dan remt hij/staat hij stil, wil je constant zonder pedaal dan zet je de cruise control aan,.Dat went erg snel, niet meer "schakelen" en remmen.
Bij een volle zak stopt hij gewoon met maaien en ook dat benzinelampje was een verademing, nooit meer plotseling stil staan en gesleep met jerrycans en trechters doordat de benzine op is. Simpel even naar de schuur rijden en een jerrycan daar legen in de tank, de vulopening van de tank is zo groot en zit zodanig dat je morsvrij kunt vullen zonder trechter.

Ik kan alleen maar zeggen; John Deere FTW _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
(en natuurlijk ook vanwege dat gratis "Nothing runs like a Deere" T-shirt..... :9 )

[Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 05-05-2018 00:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• depl0y
MacMF schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:57:
Ik heb geen rozenhandschoenen kunnen vinden maar wel lashandschoenen. Ook leer met en een flink stuk over de onderarmen en ben vandaag begonnen de meidoorn heg te snoeien. Heb eerst met de kettingzaag alle ongewenste uitlopers, oude/dode stukken en "onkruid" als esdoornen er tussenuit gezaagd. Misschien morgen kijken of ik er iets van model in kan krijgen met de snoeischaar.
Oh man, meidoorn is mijn grootste nachtmerrie. Hier heb ik dus zo'n 60m meidoorn uitgegraven om er beuk neer te zetten. Respect! ;). Toen we hier kwamen wonen had ik binnen 2 weken al besloten dat ze er uit gingen (ga voor de gein met schoenen aan op een doorn van zo'n ding staan...).

Ondertussen begint de kunstmest hier echt goed zijn werk te doen en wordt mijn gras groener en groener.

Fototje zonder filters:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
Ik had het niet beter/mooier kunnen zeggen..... ;-)

Zie het als een blikje powerdrink, boost voor eventjes en bij overdaad schadelijk. (weet de eventuele jeugd ook wat er bedoeld wordt :+ )

De voortuin is ook weer iets netter. De tegels van de bovenste foto lagen er tijdelijk en zijn inmiddels als rand verwerkt.
De Buxus is vervangen door Prunus Laurocerasus Otto Luyken.

Smalle, donkerbladige en kleinblijvende Laurier die eenvoudig te snoeien is en ook nog eens geurende witte bloemen geeft.
Nu binnenkort nog een scheepslading schors erin mikken dan is het voor een voortuin (hier dan) netjes genoeg.
Genoeg ruimte om hier en daar wat bij te planten als ik eens wat leuks tegenkom onderweg.

Voor de achtertuin wat zomergoed gehaald.

(btw, eerste jeukbult al weer te pakken voor dit jaar :X mocht iemand nog een nuke o.i.d. hebben liggen om wat vliegende nachtmerries uit te kunnen roeien....... ik weet nu ineens weer wat ik wel haat aan de zomer.... :X :r :-( )

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
Fantasma7988 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:32:
[...]

Ziet er mooi uit allemaal zeg !
Prunus zou ik alleen wel meteen snoeien zodat compact blijft .
Door nu te toppen wordt en later het jaar nog een keer blijft hij mooi stevig en vol .
Thnx, en inderdaad ze zijn al getopt ;)
Vooral in het begin even een beetje bijhouden zodat ze lekker vol worden onderin.
Fantasma7988 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:32:
[...]

Heb je een cordeline naast je bloembak staan ?
Zomergoed kan iig weer groeien en geeft meteen wat kleur .
Klopt: Is nog niet helemaal uit zijn winterslaap maar dat komt nog wel.

Dit jaar meteen de Oleander eens flink gesnoeid. Eigenlijk spijt dat ik die niet verder teruggesnoeid heb.
Misschien volgend jaar maar eens op een paar cm terugsnoeien.
De hele winter heeft ie min of meer door gegroeid en gebloeid en ik wilde hem wat voller hebben. Een dikke meter hoog is mooi maar maar niet als ie wat dunnetjes is.
Nu dus terug tot een cm of 30 :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:42
Weet iemand hoe snel een kersenboompje groeit?

Heb er eentje in een pot gekocht en hem in een hoekje van de tuin gezet.

http://a66.tinypic.com/2z7pkxz.jpg

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

N1ckk schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:49:
Iemand nog tips voor een leuke bistro set? De IKEA TARNO lijkt me prima, maar die balkjes zitten zo ver uit elkaar dat ik het gevoel heb dat je er niks op kunt zetten :X.
Wij hebben als ik het goed heb de voorloper van de FALHOLMEN.

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S69269053/

Werkt prima. Is na een jaar of 2, 3 wel op. We twijfelen op dit moment of we voor de komende 2-3 jaar nog zo'n set aanschaffen of het nog een jaar met deze set doen en daarna 4 stoelen en en tafel uit de Fermob Luxembourgh serie aanschaffen.

https://www.fermob.com/en...ip-collections/Luxembourg

Wij vinden het érg mooi spul, maar het is (helaas) wel een totaal andere prijsklasse dan zo'n Ikea setje. (Even grof geschat kosten 4 stoelen en een tafel bij elkaar heel rap richting de €2000.) Aan de andere kant, het gaat een leven lang mee, je kunt het spul gewoon buiten laten staan en het zou een mooie aanvulling zijn op onze binnenstoelen die officieel ook buiten mogen:

Chair One van Konstantin Grcic - http://konstantin-grcic.com/projects/chair-one/

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-10 19:12
BP14 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:35:
[...]

Ja, het was behoorlijk warm. Eigenlijk te warm om het allemaal met de schep te doen. Ik heb inderdaad een grondkabel gebruikt. Het voordeel is dat ik precies weet waar de kabels nu liggen. Mochten er veranderingen aan de tuin komen weet ik waar ik op moet passen.
Je kan iig trots wezen hij ligt er mooi in !

Ja je weet alleen niet of je nog gaat verhuizen in de toekomst vandaar mijn advies . Maar met grondkabel met buitenmantel(aarde) is dat lint overbodig .

Als je nu de lampen aansluit dan adviseer ik deze lasklemmen
3M scotch

Weet je zeker dat je verbinding waterdicht is en je een goede verbinding hebt .
Wel de kabels zo lang mogelijk laten mocht je in de toekomst wat veranderen dan moet je deze klemmen eraf knippen .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wackmack
http://i68.tinypic.com/10ofjlt.jpg

De doden stukken siergras kan ik toch weg knippen? Even checken als beginnende hobbyist.

Natuurlijk : https://www.google.nl/amp...iergrassen-afknippen/amp/

[Voor 26% gewijzigd door Wackmack op 07-05-2018 21:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:19:
[...]

Misschien heb je ook wat aan het blog van Bonne.
Hij is de eerste die het gelukt is om eetbare bananen thuis te kweken.(meestal zijn ze namelijk niet eetbaar)
Dank voor de tip, ben het blog aan het lezen maar het is nogal wat :)

Ondertussen snap ik niks meer van onze bananenplant. Hij blijft water 'stuwen' uit zijn bladeren, waardoor er plassen op blijven liggen:

maar minder water geven helpt niet, vanmorgen hing er een zelfs helemaal omlaag (soort van geknakt)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wackmack
Fantasma7988 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:24:
[...]

Ja dat loopt snel op maar kwaliteit heb je ook veel langer plezier van.
ken de situatie niet maar ik zou persoonlijk voor een taxus baccata haag gaan.
is namelijk goed in te korten en kan je goed smal houden.
of een haagje maken van phothina is ook erg mooi(smaak)

Grassen gewoon in maart terug snoeien dan komt het altijd goed.
http://i67.tinypic.com/2e4jh5d.jpg
Het gaat om dit stukje, is maar 5 meter. Wil graag dit gedeelte beetje afschermen. Hier komende containers te staan, misschien fietsen en nog iets? Geen idee wat :)

Vind de phothina erg mooi, bedankt voor de tip.

Hier nog wat foto's van de werkzaamheden. Helaas nog twee wachten op de waaltjes.

http://i66.tinypic.com/5k3n77.jpg
http://i68.tinypic.com/2vt84uv.jpg
http://i66.tinypic.com/nedu6s.jpg

Ben nog opzoek naar een mooie houten eettafel. Als het kan eentje van 300cm echter betaal je vaak wel 1000e. Iemand suggesties voor een goede webshop? Misschien toch maar eens kijken bij keesmit, zit naast mijn werk.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 25-10 07:10
Vandaag wederom even druk bezig geweest. Laatste stuk van het zandbed verrijkt met tuinaarde, potgrond, kippenmest e.d. en natuurlijk omgeschept. Uiteindelijk de staptegels ook gelegd en nog een klein stukje straatwerk afgemaakt.

Goed gevuld dagje in ieder geval. Uiteindelijk voor het zand/modder gebeuren 8 zakken tuinaarde en 10 zakken potgrond gebruikt.

A.s. dinsdag even wat hout halen om een kleine schutting te maken voor de containers en dan de laatste opsluitbandjes plaatsen en dan kunnen we zaaien!

[Voor 52% gewijzigd door MartijnAbel op 10-05-2018 19:04]

Volvo V60 D5 Polestar @ 230PK & 470NM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fantasma7988
Super die ga ik bestellen .
Heb nu bij mij thuis de mat gemaaid (zo bevredigend)
Tuin

Acties:
  • +4Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:03
Afgelopen weekend een stuk van ca. 35m2 waar ik nog geen bestemming voor had, maar voorzien van graszoden. Voorbereiden en afreien was wel het meeste werk, maar ligt er uit eindelijk best strak in.

Achter de vijver komt nog een gemetselde plantenbak met filter en uitloop.

[Voor 13% gewijzigd door virtualJac op 14-05-2018 08:55]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +2Henk 'm!

• depl0y
Vandaag nog even snel een klein haagje gezet, het kan volgens mij nog net (zolang hij niet vol in blad staat geloof ik).

Dit zodat we iets meer privacy krijgen in dat deel van de tuin. We zaten daar lekker vorig weekend, maar elke buurman die langs kwam kon mooi naar ons zwaaien.

De camera van de P20 Pro overcompenseert wel IETS, maar het gras is echt mooi groen ondertussen. Vooral zo in de zon is dat leuk om te zien.

Dit gras is trouwens afgelopen zaterdag nog gemaaid, maar het groeit als een gek. Gek om te bedenken dat het een maand geleden nog dit was:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
nare man schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:02:
Daar had ik ook al het nodige over gelezen. Het schijnt inderdaad dat je er de groei voornamelijk mee tegenhoudt, maar de plant niet doodt. Dat zou maar op één manier kunnen: de stengels steeds opnieuw maaien/afknippen, zodat de wortels uiteindelijk uitgeput raken en de plant doodgaat. Maar dan moet je wel een lange adem hebben (3-5 jaar). En hopen dat er in de tussentijd geen nieuwe/versie planten bijkomen.
De gemeente Amersfoort is al tijden aan het strijden. (zie link in TS)
Uitputten helpt ook niet echt.
Wat volgens hen enigszins werkt is de uitlopers afkorten en injecteren met glyfosaat maar dat is relatief arbeidsintensief.
De uitloper kort je af tot ca 20 cm en dan boor je een gaatje in het hart waar je met een spuitje glyfosaat in spuit. (Deze methode werkt ook tegen braam, waar ik dan een plastic zakje over doe. Daar kom je anders ook niet van af)

@ed-oorklep
Die prikrollen zijn om je grasmat te beluchten. (zoals Senor Sjon al zei)

Vandaag de lift uitgeprobeerd.
Supereenvoudig.
Voordeel is ook dat je na het reinigen simpel even een vijl langs de messen trekt om ze scherp te houden.
https://tweakers.net/ext/f/NUcreoqP5UVKFTrPxS0J22az/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/yQ4aEpUje5V8onuWLFaybYgH/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/YmAA3PKi3MquV4NUnEpXjIG1/thumb.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glennvho
In onze tuin van ons huis dat we 2 jaar geleden gekocht hebben staat op het einde van de tuin een notelaar, deze boom had vorig jaar niet zo veel bladeren maar ik dacht dat het kwam door een late vorst periode waardoor alle bloesems dood gingen.
Nu heeft hij ook dit jaar terug niet zoveel bladeren er zijn zelfs veel takken zonder knoppen enzo aan, zie foto:

Boom

Als ik die boom dan vergelijk met dezelfde soort die bij onze buren staat heeft die wel een mooi volle kruin, zie foto:
Boom buren

Zou het dus kunnen dat ik onze boom eens moet terugsnoeien in de herfst als de sapstroom stilvalt? Ik vind het namelijk geen zicht dat de boom geen volle kruin heeft, of is er een andere reden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fantasma7988
glennvho schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:37:
[...]

Dus eigenlijk een beetje zoals op deze site besproken wordt: https://www.vtwonen.be/tuinieren/snoeien/notenboom-snoeien/ ?

Het jammere is dat ik dan sowieso ook takken zal verliezen waar nu wel bladeren aan zitten. Dus de boom zal er nog kaler gaan uitzien. :'(

Ik zou de boom binnen een paar jaar trouwens willen gebruiken om een boomhut in te maken voor de kinderen. :)
Ja zo ongeveer alleen dat 1/3 bedoel ik iets anders mee zoals hieronder
Noot

Om een idee te geven waar en hoe te snoeien
De zwarte streep was een foutje 😁,

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MartijnAbel
Vandaag toch weer wat kunnen doen in de tuin:

Stukje straatwerk, wat heerlijk bewerkelijk was, kunnen leggen en het laatste stukje opsluitbandjes gefixt. Ik kan dus zsm ook even gras zaaien en dan het laatste stukje straatwerk afmaken.

[Voor 76% gewijzigd door MartijnAbel op 15-05-2018 18:43]

• BP14
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:52
Inmiddels is het Tuinhuisje verdwenen uit de tuin.

https://ibb.co/nku2GJ

Het is nu een behoorlijke lege plek. Ik kan nu verder met inrichten van de tuin.

Heeft iemand enig idee of het nog goed gaat komen met de Heg?

BP14 picture
https://tweakers.net/ext/f/w4B5RvFiFpIirHCYW3TJHkEL/thumb.jpg

[Voor 39% gewijzigd door BP14 op 16-05-2018 13:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glennvho
Nu onze notelaar vol in het blad staat heb ik er nog een paar duidelijkere foto's van proberen nemen. Zoals je kan zien heeft hij geen volle kruin. Snoeien zou ik in juni mogen doen volgens wat ik allemaal al gevonden heb op internet. Maar nu weet ik niet goed welke takken ik best kan snoeien en waar ik ze moet afzagen zodat hij daarna terug mooi gaat uitschieten.

Op deze foto's zie je vrij duidelijk dat er gewoon lege takken en lege stukken tak tussen zit:

https://tweakers.net/ext/f/YZBgKs6uQimsiV4gmXONpJPt/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/uOPmJvCrlpCVz63UiWlX2QzQ/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/VfoIu70xUzVQe43UIG983jsR/thumb.jpg

Op deze foto zie je het geheel meer, op de achtergrond zie je de boom van de buren staan die een veel mooiere kruin heeft.

https://tweakers.net/ext/f/AmvxzLMtfuafdHRA4HhOcKjY/thumb.jpg

Nu was ik aan het denken om zo een telescopische steel te kopen van Gardena waar ik mijn boomzaag dan kan op monteren. Dan kan ik zonder te klimmen de boom snoeien dacht ik, goed idee?
Ik heb helemaal geen hoogtevrees ofzo maar ik heb ook geen grote ladder die ik kan gebruiken. Vandaar dat ik voor +- € 45 liever zo een telescopische steel koop wat mij wel handig lijkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teijgetje
glennvho schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:42:
Nu onze notelaar vol in het blad staat heb ik er nog een paar duidelijkere foto's van proberen nemen.
Snoeien zou ik in juni mogen doen volgens wat ik allemaal al gevonden heb op internet.
Maar nu weet ik niet goed welke takken ik best kan snoeien en waar ik ze moet afzagen zodat hij daarna terug mooi gaat uitschieten.

Nu was ik aan het denken om zo een telescopische steel te kopen van Gardena waar ik mijn boomzaag dan kan op monteren. Dan kan ik zonder te klimmen de boom snoeien dacht ik, goed idee?
Ik heb helemaal geen hoogtevrees ofzo maar ik heb ook geen grote ladder die ik kan gebruiken. Vandaar dat ik voor +- € 45 liever zo een telescopische steel koop wat mij wel handig lijkt.
Een foto van de hele boom, samen met hoe hij staat in de tuin, een overzicht eigenlijk, had misschien handig geweest, de groeiplaats kan ook je snoeipatroon beïnvloeden. Dat bepaald uiteindelijk hoe de boom in de tuin gaat staan/hoe je hem ziet.

Je gesteltakken zijn veel te ver uit elkaar gegroeid.
Om weer een beetje gesloten kruin te krijgen zal je imo drastisch moeten snoeien.
Imo ongeveer zo : https://tweakers.net/ext/f/wvyIJbo3teurp55uS5uTxyV2/thumb.jpg (rechtsonder de kortste, voor de bocht)
En zo`n rigoureuze snoei kan je beter doen als de boom de winterrust ingaat , rond oktober/november.
Dan gaan sapstromen langzamer en is het minder erg als je het meeste blad weghaalt.
Een notenboom heeft veel sap en snoei je in het groeiseizoen dan zal hij erg bloeden.

Voor die snoei kan je beter iets machinaals kopen, om die zware takken te snoeien heb je een hoogsnoeier nodig.
Je zal takken in stukjes moeten zagen om het gewicht er af te halen zodat op de uiteindelijke snoeiplaats de tak niet afscheurt en de bast mee wegscheurt.
Bijvoorbeeld deze, of deze, of deze. (Of iets of iemand huren.)
Je kan takken eerst aan de onderkant iets inzagen zodat hij niet af kan scheuren als je hem daarna van boven doorzaagt.
Met de hand zagen kan natuurlijk, maar hoge dunne takken geven weinig weerstand en zijn moeilijker netjes te zagen. Een kettingzaagblad heeft weinig weerstand nodig om iets te kunnen zagen.

En die (ketting)zaagwonden gelijk afdekken met bv. Lac Balsam, oa tegen schimmel en bloeden. (en 24 uur daarna geen regen ivm droging)
En de boom voeding geven na het snoeien zodat hij wil groeien.
En dan geduld hebben, de boom zal even moeten wennen maar in het voorjaar overal nieuwe takken gaan maken. Meestal geldt namelijk dat hoe meer je wegsnoeit, des te harder de boom terug wil komen.
En dan elk jaar blijven snoeien zodat de boom takken en groen maakt in de richting die jij wilt.

[Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2018 00:29]

• Fantasma7988
Teijgetje schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:59:
[...]

Een foto van de hele boom, samen met hoe hij staat in de tuin, een overzicht eigenlijk, had misschien handig geweest, de groeiplaats kan ook je snoeipatroon beïnvloeden. Dat bepaald uiteindelijk hoe de boom in de tuin gaat staan/hoe je hem ziet.

Je gesteltakken zijn veel te ver uit elkaar gegroeid.
Om weer een beetje gesloten kruin te krijgen zal je imo drastisch moeten snoeien.
Imo ongeveer zo : [afbeelding] (rechtsonder de kortste, voor de bocht)
En zo`n rigoureuze snoei kan je beter doen als de boom de winterrust ingaat , rond oktober/november.
Dan gaan sapstromen langzamer en is het minder erg als je het meeste blad weghaalt.
Een notenboom heeft veel sap en snoei je in het groeiseizoen dan zal hij erg bloeden.

Voor die snoei kan je beter iets machinaals kopen, om die zware takken te snoeien heb je een hoogsnoeier nodig.
Je zal takken in stukjes moeten zagen om het gewicht er af te halen zodat op de uiteindelijke snoeiplaats de tak niet afscheurt en de bast mee wegscheurt.
Bijvoorbeeld deze, of deze, of deze. (Of iets of iemand huren.)
Je kan takken eerst aan de onderkant iets inzagen zodat hij niet af kan scheuren als je hem daarna van boven doorzaagt.
Met de hand zagen kan natuurlijk, maar hoge dunne takken geven weinig weerstand en zijn moeilijker netjes te zagen. Een kettingzaagblad heeft weinig weerstand nodig om iets te kunnen zagen.

En die (ketting)zaagwonden gelijk afdekken met bv. Lac Balsam, oa tegen schimmel en bloeden. (en 24 uur daarna geen regen ivm droging)
En de boom voeding geven na het snoeien zodat hij wil groeien.
En dan geduld hebben, de boom zal even moeten wennen maar in het voorjaar overal nieuwe takken gaan maken. Meestal geldt namelijk dat hoe meer je wegsnoeit, des te harder de boom terug wil komen.
En dan elk jaar blijven snoeien zodat de boom takken en groen maakt in de richting die jij wilt.
Hmm hier moet ik toch even op reageren .

de juglans heeft in het voorjaar een sterke sapstroming om de boom in blad te brengen en meteen de noten te voorzien van vocht.
in juni/juli is dit voorbij en kan de de boom uitstekend snoeien.
echter is de boom vatbaar voor ziektes en infecties daarom moet je hem niet in 1 keer candalabre zoals bij een Eik ,plataan,catalpa,salix etc het geval is.

wat je ook niet doet is een brede arm ergens doorzagen op iets wat een mooie hoogte lijkt .
ja hij kan uitlopen maar het hout wat daar vormt zit niet meer verbonden met de het kernhout van de tak ,
nieuwe takjes groeien uit de ogen in de buitenste ringen ({schors).en zijn daardoor niet meer zo sterk de eerste jaren en zullen dus snel afbreken wat de kans op infecties weer groter maakt.

snoei dus altijd boven een bestaande vertakking en uiteraard een gezonde tak.
snoei dood hout eerst weg.
juglans

Voor het idee zoals ik het zou doen.
Door de boom nu te snoeien heeft hij nog een paar maanden de tijd om zijn wonden dicht te maken zodat de vorst ook geen schade meer kan doen.
dat wil met een late snoei nog wel eens gebeuren.

de tip om eerst hoger op te snoeien en een inkeping te snoeien ben ik het 100 procent mee eens.
Daarna een laatste kortste snoei zo dicht mogelijk bij de stam zodat de boom de wond dicht kan groeien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glennvho
@Teijgetje en @Fantasma7988 Bedankt voor de reacties! Hier ben ik wel wat mee.
Ik ga vandaag proberen om zo veel mogelijk dode takken er uit te snoeien.

Voor mij hoeft de boom niet persé een dichte kroon te hebben, eigenlijk wil ik gewoon terug een gezonde boom met een iets dichtere kruin. De boom van mijn buurman is een jonger exemplaar dus die kan je ook niet 1 op 1 vergelijken met onze boom.

Ik heb ook nog even wat foto's gemaakt van de volledige boom en zijn standplaats (kan iemand mij trouwens vertellen welke soort bomen ik aan de linker kant staan heb?):

https://tweakers.net/ext/f/WtBlD0t7JuftPposPaBbSreo/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/3vcvRRWxLmElWfFR0T4zhFxT/thumb.jpg

Op de volgende foto kan je heel goed zien dat er heel veel lege takken aan de boom zitten:

https://tweakers.net/ext/f/qlvZGGsfPOlj4geODKsP4yWV/thumb.jpg

En deze dode tak heb ik al afgezaagd tot vlak na een levende vertakking, ik merkte het verschil al bij het zagen dat het een levend stuk was:

https://tweakers.net/ext/f/yLQ9UcMcqaXKT1kbF1MG73Jb/thumb.jpg

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 26-10 21:14

Stoffel

Engineering the impossible

Hier ook maar eens gebruik gemaakt van het lange weekend en het goede weer om een wat gezelligere bodembedekker dan onkruid te planten. Na wat zoeken naar geschikte plantjes is de keus gevallen op de Phlox Subulata in roze (vrouwen... :P ):

Ik heb niet echt een foto van hoe het er eerst uitzag, maar stel je maar even voor dat er kniehoog wild gras en onkruid stond. Dat is allemaal weggehaald en vervolgens is de toplaag van de grond omgewoeld en gemend met tuinaarde en meststoffen. Daarna ben ik wat opsluitbanden gaan plaatsen om de boel beter af te werken:

In ruil voor de kleurkeuze mocht ze natuurlijk ook even meehelpen :Y)

Ik ben redelijk allergisch voor verzakkend straatwerk, dus liggen alle opsluitbanden in beton.

De eerste plantjes staan er nu in. Ze moeten wel nog een beetje groeien natuurlijk :) Op dit stukje komen er 360, waarvan er nu 144 al in de grond zitten.

Het zou fijn zijn als het nog eens ging regenen. Tot dan is het maar braaf water geven iedere dag en hopen dat het wat wordt.

[Voor 5% gewijzigd door Stoffel op 21-05-2018 14:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BP14
Ik heb afgelopen week Keramische buitentegel besteld voor in de tuin. Het is de bedoeling om beton te storten inclusief een vorstrand. Mijn vraag is alleen; Hoe reken ik de m3 precies uit? Met de hand storten lijkt me geen optie. Het is de bedoeling om beton te laten komen inclusief een betonpomp. Hieronder heb ik een schets gemaakt van het deel dat betegeld gaat worden.

BP14 picture
schets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:36

Minkie

Groazers Unite.

Ook maar eens een poging gedaan mijn groene vingers te te laten wapperen.
Graszoden gelegd: check
Beukenhaag geplant: check

Maar nu heb ik onder de carport 2 hangplanten gehangen die het het hele seizoen zouden moeten doen, alleen 1tje geeft er de brui aan...

Plantje niet goed

Ik zie wel wat wittige uitslag op de stengels wat er ook niet hoort. Wat kan het zijn?

Plantje goed

Deze krijgt precies dezelfde behandeliing en doet het wel goed.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

• BP14
@Fantasma7988

Oke, dat is al redelijk duidelijk. Moet de vorst rand helemaal rond om lopen of ook nog richting huis?
Ik heb met rode stippellijntjes de vorstrand aangegeven.

BP14 picture
https://tweakers.net/ext/f/jFDKrpn90EjwKlWHvLZdXZGy/thumb.png

Moeten de vorstrand ook vertikaal richting het woonhuis? Ik bedoel dan de vorstrand om het stukje van 1,20m( beide kanten ) en 4m, of is de vorstrand langs de 9M, 3,5m , 1,50,m 4m en 4 meter voldoende?

Ik heb de totale oppervlakte uitgerekend.

9 x 3,5 = 31,5
1,50 x 1,20 = 1,80
4 x 4 = 16

Totaal kom ik dan uit op 49. 49 x 0.20 = 9,8 m3?

Het enige wat daar dan nog bij zal komen is de vorstrand als ik het goed begrijp.

[Voor 4% gewijzigd door BP14 op 23-05-2018 09:58]

• glennvho
Ik zou hier heel graag een Clematis Miss bateman en een Princes diana planten die ik dan tegen de omheining omhoog wil laten klimmen. Deze 2 soorten vinden we mooi en het bloei moment overlapt op elkaar zodat we toch wat langer bloemen blijven zien. :)

In verschillende tuincentra en op internet ben ik al eens op zoek gegaan naar manieren om de planten mooi te laten klimmen tegen de omheining. Nu kun je zo van die houten rekjes kopen maar dat kost nogal wat als je een redelijk oppervlak wil hebben. Je kan het ook doen met van die betonijzers heb ik gelezen maar dat vind ik precies niet zo mooi. De eerste jaren zal de omheining wel nog niet mooi bedekt zijn dus dan blijf je dat zien.

Tussen 2 steunpalen van de omheining is de afstand 1,75 m, niet echt ideal voor van die voorgemaakte rekjes uit de winkel die 1 m breed zijn.

Verder heb ik al gelezen dat je het ook met touw kan doen maar dat moet je dan om de zoveel tijd vervangen en controleren en ik weet niet of dat wel mooi gaat zijn.

Ik ben zelf nog aan het denken hoe ik het creatief kan oplossen maar voorloppig springt mij niet direct iets te binnen. Misschien hebben jullie een beter idee? :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Teijgetje
MartijnAbel schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:08:
Vanmiddag de grasmaaier die ik 3 weken geleden heb gekocht ook maar eens de doos van open gemaakt en in elkaar gezet :p
Dat had je nog wel drie weken uit kunnen stellen. ;)

Even een vogelberichtje tussendoor.
Wil je de mooiste vogels in je tuin hang dan pindaslingers op, niet die doppinda`s maar gepelde ongebrande ongezouten pinda`s in een netje.
Die zijn gezond voor vogels en kunnen net als zaad ook in de zomer gegeven worden.

Hier hangen een paar voederhuisjes met zaad voor kleine vogels, wat pindaslingers voor wie maar wil en wat strooigoed op de grond, begonnen als geintje omdat de eigenaresse de incidentele halsbandparkieten zo leuk vond om te zien in de tuin. (die heten bij ons natuurlijk "de papegaaien").
Inmiddels weten alle vogels uit de buurt waar ze moeten zijn......
Vooral de pindaslingers zijn gewild,de hele gevederde bende eet zo`n 4 kilo pinda`s per week (gepeld, ongebrand, ongezouten en dus zijn we overgestapt op 25kg verpakking...... :9~ ) .
Daar krijg je een pracht aan vogelsoorten voor terug die zich allemaal beurtelings, maar ook vaak tegelijk, tegoed doen.
Een kleine greep; Halsbandparkieten, heggemussen, huismussen, merels, puttertjes, roodborstjes, vinkjes, groenlingen, een paar kauwtjes, wat eenden, een waterhoentje, een vlaamse gaai, tortelduiven, houtduiven, af en toe een paartje fazanten, een meerkoet, een grote bonte specht. En rondom op de weide scholeksters, ganzen, zwanen (de zwarte hebben zich helaas dit jaar nog niet laten zien) en wat andere weidevogels.

Het is leuk te zien dat grote vogels zich niet storen aan kleine vogels en dat er eigenlijk alleen tussen sommige soortgenoten "gestreden" wordt.
Uitzonderingen daargelaten.....
Er zit een Turkse tortelduif tussen die we de Turkse Terrorduif noemen, hij jaagt alle andere duiven weg als hij er is, ook de bijna twee keer zo grote Houtduiven.
De koolmeesjes willen elkaar ook nog wel eens achterna jagen en ook de inmiddels 9 Halsbandparkieten hebben een pikorde.
Het is de hele dag een komen en gaan van allerlei soorten en erg grappig om te volgen, en omdat alle vogels zich inmiddels veilig voelen gebeurd dat allemaal op zo`n drie meter van waar wij zitten.
Een nieuwkomer vorige week was een grote bonte specht, eerst nog schuw maar inmiddels heerser van de pinda`s zodra hij er is, en al minder opvliegerig als wij bewegen of foto`s maken.
Hij (of zij) komt gemiddeld elk kwartier even langs en de specht duldt geen vogels naast zich. De specht is echt wel een van de bijzonderste vogels die komen, ik had er hooguit drie in mijn leven gezien, en dan nog hoog in een boom vanaf de rug gezien.
Halsbandparkieten valt hij aan als het er minder dan vier zijn op de pinda`s (hij vliegt er gewoon vol in/tegen aan, snavel vooruit), en ze worden actief geweerd als ze aanvliegen en willen landen als hij zit te eten.
Prachtig om te zien hoe vlug de specht dan is, en even van de pinda`s afspringt om met brede vleugels als een vliegende kiep voor de halsbandparkiet de pinda`s af te schermen.
Je verbaasd je dan dat een vogeltje zo kan vliegen, met open vleugels haast stil hangend in de lucht en zelfs zijwaarts en op en neer.
Als de halsbandparkieten alsnog te dichtbij komen krijgen ze een steek met de snavel ter verduidelijking: "opkrassen..."
Inmiddels weten alle parkieten dan ook dat als het zwart/wit/rode monster er is ze niet moeten landen, er wordt hier dan ook menig doorstart door ze gemaakt en de perenboom is inmiddels omgedoopt tot wachtlokaal......veel vogels gaan daar in zitten wachten tot de specht vertrokken is. (ook bijzonder om te zien, zo`n boom met allerlei soorten geduldig wachtende vogels.)
De parkieten willen dan nog wel eens mopperen, doorgaans zijn ze niet luidruchtig, maar dan kwetteren ze duidelijk mopperend (net zoals wanneer ik in de tuin bezig ben en ze vinden dat ik te dicht bij hun voer ben)
Hier zitten er een stuk of acht in het wachtlokaal terwijl de specht aan de pinda`s hangt.
https://tweakers.net/ext/f/mlbTT1d26i3z9etG3qEu6BUm/thumb.jpg
Dezelfde boom wordt ook door de specht gebruikt als hij een hele pinda weet te kapen, het is dan prachtig om te zien hoe hij tegen de stam opvliegt om daarna naar een hoger plekje te huppen via de stam.

Met de fotoburst aan kan ik redelijk elke vleugelslag van de parkieten fotograferen, van de specht is dat nog niet gelukt, die is meestal vliegend wazig te zien.
Dit is een shotje uit een reeks waar de parkiet aan komt vliegen en op dat moment bedenkt; "die rotzak zit er weer, wegwezen" en vol in de ankers gaat. De volgende foto`s in de serie zie je hem naar links wegvliegen.
https://tweakers.net/ext/f/qh19SFxeGJpdIrW6DkhyYvIh/thumb.jpg

Of gewoon niet opletten en te laat remmen, de specht valt van achter de pinda`s al aan.
https://tweakers.net/ext/f/AxwAPRLaNCroS6ywLUOdzWfV/thumb.jpg

Dit zijn verdedigmomentjes van de specht, eerst zit hij links te eten, om dan rechts de parkiet weg te jagen die aankomt, om dan de volgende foto al weer te zitten te eten. Bloedsnel beestje.
https://tweakers.net/ext/f/Rn31nlxYOP0utgNg6WuzpHGJ/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/afP6s7V7A5un7t836Kjf2mum/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/HLr6MUb3ACgJGCw0xvINLTa3/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/LsVIdK5dtoT2zb2bnCqitHGz/thumb.jpg

Of gewoon even wegjagen
https://tweakers.net/ext/f/6phFGbWNpT8HNwCDwgyOf1to/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/qMgMvxIjASZTdVKiYWkkfzoc/thumb.jpg

En soms mogen mussen, koolmeesjes, vinkjes of roodborstjes blijven zitten zolang ze niet opvallend aanwezig zijn. Parkieten worden echter genadeloos weggejaagd.
https://tweakers.net/ext/f/vtVVkw38iapM6lN7chECYXJI/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/lxWZXnO4WXTGukusjfM2Uvoe/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/afxIysB9lGYMUWq0Wvv2uAVX/thumb.jpg

Verder zijn er inmiddels jonge vogeltjes alom die je kwetterend, zich dik makend op een takje, ziet zitten schreeuwen om voer, waarna een ouder wat voer komt brengen.
De merels in de heg hebben inmiddels ook hun 5 eieren uitgebroed, dus hopelijk kan ik één dezer dagen de heggen even snoeien... :)
En natuurlijk hopen we dat de specht wat kroost komt laten zien.

Edit 28/5;
Vandaag kwam even een vogel aanvliegen die je echt niet verwacht........
Helaas op het dak van de buren waarna hij de bomen in vloog. De foto`s zijn maximaal ingezoomd over 80 meter en daardoor wat minder qua scherpte.
Maar echt spectaculair zo`n kip van een meter. :Y
https://tweakers.net/ext/f/a61aEmH0RBAv1QtApi8qDXqP/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/ZThQtPCkRXfbeYlw7T1qE80X/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/FvlcU1Wi16ozjeXkQbzF4Nh5/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/gI5QcQ9ROqmeOo7Xo9xD3ObM/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/tdrMWjT4a490M0U0X04KFQfX/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/z4RD8t5SLDPDqCEa0Z06mN5r/thumb.jpg

(Zo'n dakgolf is ca 20 cm breed, hij haalt makkelijk 5 golven, qua spanwijdte schatten we ca 2 meter.
Wij houden het voorlopig op een pauw, maar wie het weet mag het zeggen. ;) )

Verder heb ik voor de maaitractor deze Luyed 1700lumen ledlampjes besteld die onderweg zijn.
Ik maai woensdagavond en zondag en als het al weer sneller donker wordt kan wat extra licht erg fijn zijn.
Ik houd jullie op de hoogte of dat echt zoveel scheelt zoals je kunt zien in dit filmpje.

[Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2018 23:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 26-10 21:14

Stoffel

Engineering the impossible

Zo, de rest van de bodembedekkers zitten nu in de grond (gepensioneerden aan het werk gezet :Y) ):

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met grasmaaiers op accu? Het meeste gras wordt gemaaid door de paarden hier, dus ik heb niet echt iets groots nodig. Het gaat misschien om een 200m2 aan echt gazon. Een maaier met verlengkabel is echt ellendig en om voor dat kleine stukje nu een benzinemaaier te gaan kopen trekt me ook niet echt.

Ik twijfel een beetje over deze:

https://www.toolmax.nl/ma...u-s-en-lader-in-doos.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 15:43
Hebben hier tweakers een plantenbak gemaakt van stapelblokken? 60 x 15 x 15? Hoe ''diep'' moet je de eerste laag gaan leggen ?

Het gaat dus om dit soort blokken:

[Voor 40% gewijzigd door Possible op 29-05-2018 13:40]

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 15:43
Afgelopen weken ook bezig geweest:

1. Vijver eruit gehaald.
2. Nieuw grasmat gemaakt
3. nieuwe composiete schutting geplaats + deur.
4. Trampoline voor de kids :P

Voor:

Na:

To Do dus nog: Bloembakken maken :)

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MartijnAbel
Possible schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:39:
Hebben hier tweakers een plantenbak gemaakt van stapelblokken? 60 x 15 x 15? Hoe ''diep'' moet je de eerste laag gaan leggen ?

Het gaat dus om dit soort blokken:

[afbeelding]

Ik heb ze 4 jaar geleden samen met pa in elkaar gezet op een fundering van bakstenen. Ik ga nu nog 1 in elkaar zetten zonder fundering. De eerste laag heb ik een paar cm boven de bestrating laten komen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag de Luyeds binnengekregen.
Supersnel verzonden uit Brooklyn, America.

Dat is pas serieus helder wit licht....... in een upgrade van 1 minuut. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Eigenlijk was het nog te licht voor goed vergelijk, maar toch.....

https://tweakers.net/ext/f/FWK88iJDgsua9xB83fMzq1vn/thumb.jpg
Met nog een oude lamp.
De kleurtemperatuur kan je op de grond zien, waarbij de Luyed al ver voorbij het midden verlicht en de oude lamp overpowered.

https://tweakers.net/ext/f/55b2bGaaBlyd6cssLubX0KXp/thumb.jpg
2x Luyed gewoon gefotografeerd, over de maaier gericht.
De lampjes zijn zo fel dat er overal lensflare optreedt.
Als ik het focuspunt onder de lampen richt staat de blauwe flare boven de lampen.

https://tweakers.net/ext/f/ezdMRDx9d2xZuh69ZdA1sfjg/thumb.jpg
2x Luyed met de lensflare in de lampen gericht/gezet.

Een aanrader als je `s avonds of `s ochtends maait in voor en najaar.
(of gewoon als jaloersmakertje voor de buren, je maaier ziet er 1000 euro duurder uit... :9 )

Voor foto`s qua lichtbereik op de weide is het nog te licht.
Die volgen als het niet regent......
.

[Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 29-05-2018 22:07]

• Teijgetje
https://tweakers.net/ext/f/1U3sfijMH74jNceP52FHwyIo/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/abgJ14ws4mzmLae5V7KpKZst/thumb.jpg
Experiment graszaad voorkiemen : Check

Zag dat de muizen de dozen graszaad ook gevonden hadden....... :-(
Meteen maar even de kiemkracht bekijken van het zaad dat er naast ligt. Is dat uit de doos gestroomd of is dat leeggegeten. :-(

En dan nog maar even naar de lampjes in het donker kijken......... :9

Het is moeilijk op de foto te zetten wat je eigenlijk ziet.

https://tweakers.net/ext/f/h8LWzEkFKnUUsMsEcjAi33du/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/Xz76L5XETbvsIe4Mt8OpScmA/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/z2T4zWxkYij5R3LJgSifOW3Z/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/B00gqoIeaFfnq5YG9gbIW0sb/thumb.jpg
De lampen van dichtbij zie je min of meer zo, alleen is de kleurtemperatuur echt helder wit met een blauwe zweem en heeft je oog geen last van de flare.
In het echt is het helderder en chroom is qua kleur zoals je dat buiten in het zonlicht ziet, en het lampglas zie je niet, dat is volkomen helder/transparant.
(eigenlijk pas op de foto zag ik de krasjes in het glas, goed dus dat er een brush-guard komt die de takken, riet, ed weggeleid)

https://tweakers.net/ext/f/1pmKDayKoPbfjPrgo93RLsys/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/HhDbfWUWUvQxfHGZD6nRgWF6/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/Aae5rWzQdXgY3jy0LabC4ptt/thumb.jpg
Hoe verder je weg gaat, des te meer wordt het een schijnwerper.

Erg blij mee, een welbestede 37 euro (incl verzenden) _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 30-05-2018 00:52]

• BP14
Heeft iemand hier ervaring met het aansluiten van een Gardena Aquacontourset? Het gaat dan voornamelijk om het afstellen van de sproeier. En Waar zou ik de sproeier het best neer kunnen zetten? Ik heb in paint even een tekening gemaakt hoe mijn tuin er uit ziet.

Ik dacht zelf om de sproeier bij het rode rondje te plaatsen. Dit is de hoek van het terras. de rest m.u.v. het looppad en de bloembak is gras.

BP14 picture
https://tweakers.net/ext/f/1yB96ZiVvcHD2kXZ78R5R6GH/thumb.png

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BP14
De bloembak inmiddels klaar. Ik heb nog precies genoeg blokken over om een maairand langs de bloembak en langs de schutting te maken.

BP14 picture
https://tweakers.net/ext/f/bsKylIjp2hHy8FkDjZ45ezfl/thumb.jpg

Nu kan ik de bloembak vullen met zwarte grond / potgrond. Wat is het best om de bloembak mee te vullen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
@MartijnAbel
Dat wordt dan een weekendje kijken hoe het gras groeit.....spannend en ontspannend tegelijk. ;)

Nog even een fotootje oud en nieuw in het donker
De camera maakt er geen goede foto van, wellicht had ik hem niet op intelligent moeten zetten zodat hij optimaliseert.
Met het oog reikt de led een stuk verder dan de gloeidraad en zijn de kleuren helderder.

https://tweakers.net/ext/f/VW28UOWayqHJoj6gkIFZJQPj/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/vSC3Po9Mrnb3D9bPBj3NoPsT/thumb.jpg

Zondag achteraan het veld een paar kuilen vullen, doorfrezen en vlakken/inzaaien.
Kan ik gelijk zien hoeveel sneller dat voorgekiemde graszaad sprietjes geeft tegenover droog.
En eens kijken hoe de vlakker die ik vorig jaar gelast heb werkt op land (waar ik hem voor maakte), grind uitvlakken gaat er geweldig mee. Beetje heen en weer racen en het is verdeeld, zonder extra gewicht.
Hier het origineel, dat veel te duur was om op te laten sturen vanuit Amerika, waarna ik hem schaamteloos gekopieerd heb.(beetje zwaarder uitgevoerd, met een hogere schraapkant (L-profiel ipv hoek), en het frame geheel gelast) >:)

https://tweakers.net/ext/f/4TIzrNZ6u8ZlermdgNNjiY8c/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/5Jgm2ryd1yZAjbXbbMoHgI5v/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/dklO367ZJKA35qGYVQ6p7OH0/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/R0Xqw01RId0UZeUq75HmuHJK/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/DVOejmwP2OZWg0FiqsvnVgEz/thumb.jpg

• Teijgetje
pjot1 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:36:
[...]

Wij gebruiken ook zoiets maar dan voor aan de (mini) shovel.
Dit is star zodat je grond/zand/grind ook echt eraf kan schuiven.

Voor het fijnere werk gebruik ik altijd de strakvlak.
Misschien is dat wat meer stratenmakersgerelateerd maar is wel zeer breed inzetbaar. :)
Die zijn perfect lijkt me, maar inderdaad professioneel. Zo`n strakvlak is betaalbaar korte tijd te huur maar een shovel met hefinrichting voor een vlakraam valt in een andere prijscategorie.
Nu was ik voor vijf tientjes aan staal, een spuitbus Hammerite en drie uurtjes werk klaar. En staat hij opgevouwen niet in de weg.
En de weide, gazons en grind luisteren natuurlijk niet zo nauw als een bestratingsbed. Die mogen glooien.
Zal later een fotootje hierbij zetten van mijn "zware" uitvoering, en een maattekening voor wie het na wil maken. bovenstaande foto`s zijn hier vandaan, en ze worden niet naar Europa verstuurd.
De reacties/reviews daar zijn eigenlijk unaniem lovend, en het werkt dus inderdaad erg simpel en goed achter een zitmaaier. Het blokken verliezen/vastbinden heb ik opgelost door extra dwars hoeklijn in te lassen als opvangrand, de tussenmaten heb ik naar BIA blokken aangepast zodat ze kunnen liggen of staan.
Een optilbeugel/haak is in de maak zodat je kan rijden zonder dat het vlakraam de grond raakt. De John Deere heeft hoog mooie zware beugels voor de grasopvangbak waar ik gebruik van kan maken. Rijden zonder te vlakken is handig, dan hoef je hem niet te vertillen.

https://tweakers.net/ext/f/Lh0FBS9az3uWjmdLdFU429pZ/thumb.jpg
Dit fotootje van de andere aanbieder had wel handig geweest toen, ik heb nu maten zelf in moeten schatten.

[Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 02-06-2018 13:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teijgetje
Vervolg experiment graszaad voorkiemen:
1 dag onder water (donderdag),
Afgieten en kom in een plastic tasje met gaatjes gewikkeld: (vrij)dag 2 restwater opgezogen, (zater)dag 3 ruikt het naar nat hooi, en (zon)dag 4 `s ochtends dacht ik in eerste instantie dat ze beschimmeld waren....... :'(

Tot ik beter keek. :)
https://tweakers.net/ext/f/14lmL8xyE9nYtIv2PVVh5hQY/thumb.jpg
afgelopen nacht ontkiemd, zaterdagmiddag was er niets te zien. .
De bedoeling was ze vandaag te planten, al denk ik dat je ze na drie dagen (toen er nog niets te zien was) moet planten zodat de wortels/kiemen gelijk naar beneden groeien.
Wel aan wat frezen en wat vullen toegekomen, al kwam er eerst een betonvloertje storten van 750 kg tussendoor, maar toen was er visite......einde oefening.
In 5 minuten met het vlakraam de bulten vlak getrokken, dat werkt als een dolle, maar er moet nog minstens 3 kuub bij om het stuk veld helemaal egaal te krijgen. (en de "gras/rietpollen" met buisvormige puntbladeren moeten er uit gestoken, die zijn erg hardnekkig en haast een plaag)
https://tweakers.net/ext/f/LSoFGsBjx7cGkMIBYibzZ8vF/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/RebRtPVAlXhxZIU4F9UHi4Vv/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/sMVBHzSZBCCWPbh43iwPV1JT/thumb.jpg
Gras zaaien werd het dus niet.
Morgen de zaden maar ergens op een klein stukje dat ik aan moet vullen langs beschoeiingen zaaien.
Hopelijk is dag 5 niet te laat.

En verder wat speeltjes gemonteerd, pakketje van de dealer was gebracht. (extra gewone messen, mulchkit met 2 sets messen, onderhoudsmiddelen)
Want kun je verliefd worden op je maaier/speeltje????............. :Y :Y :Y :9~

https://tweakers.net/ext/f/uMtVgSuY0exlpYdDLF8AC516/thumb.jpg
Leuk brush-guardje, tegen krassen en motorkapschade.
(5 minuten montage, eigenlijk, alleen had ik eerst de montagehandleiding gelezen die het over twee verschillende ringen per kant had en dat je de moer niet vast moest trekken ivm scharnieren. Toen ik de moer eraf draaide en dacht; hé, da`s geen borgmoer, die trilt dan los viel de bout en de nieuwe oplossing, een dikke getrapte bus waarop je de moer vast kan trekken...........bus/ring nooit meer gezien. Gisteravond een dik uur gezocht, vandaag in twee en een half uur alles op zijn kop gezet, onder elk pallet gekeken met een bouwlamp, nada, foetsie.
Pas na een pallet afstapelen en weghalen bleek hij precies buiten zicht achter een middensteunblok gerold te zijn. :X )

https://tweakers.net/ext/f/h38IkzhLdrhRnuiBzKxMj3a4/thumb.jpg
En een leuk knopje in kleur voor de betere Max Verstappen stuurmanskunstjes.

[Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2018 01:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 08:11
We bezitten een hoekhuis, met naast ons huis een stenen pad. Aan de andere kant van het pad staan de schuren van de rij huizen die haaks om onze rij staat.
Zoals in veel gevallen is er ook bij ons tussen de muur (van het huis) en het pad een strook van 10cm (eigen)grond.

De strook ligt op het oosten, weinig zon, de grond bestaat grotendeels uit zand, het onkruid groeit er welig.

Iemand die voor deze strook een goede grondbedekker kan aanraden?
(veel gehoord advies is grind/steentjes) echter heeft dit niet onze voorkeur gezien het grote aantal kinderen in de buurt die, zoals bij onze overburen, en voor zorgen dat er meer grind naast dan in de strook ligt... ;) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Dag, schrik me rot! Is dit Japanse Duizendknoop wat ik net vind in mijn tuin?

Gelukkig vrij ruime tuin en gevonden bij mijn speelhuisje op ongeveer 15 meter van de gevel. Trek ze er nu steeds af en gooi het in de restafvalbak.

Of vergis ik mij?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MartijnAbel
Zo, mijn grasmatje begint ergens op te lijken :D

Van boven lijkt het of staat er bijna niks, totdat je op de grond gaat liggen >:)

[Voor 58% gewijzigd door MartijnAbel op 04-06-2018 22:00]

Pagina: 1 2 3 ... 13

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee