Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
als er een goeie kluit aan zit en jij een beetje spierballen hebt kun je minstens 2 meter hoog beginnen.Kevf schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:23:
[...]
Dat zijn goede tips dank. En ik ben het met je eens de hoogstammers zijn uiteindelijk veel mooier. Bij ons in het dorp staat een gigantische kers en aan de onderkant hangt al meer dan genoeg fruit. Maar goed ik ga het niet meer meemaken dat de bomen bij ons zo groot worden.
Ik ben ook wel benieuwd wat de maximale grootte is dat een boom gekocht kan worden en nog enigszins te planten is voor een particulier. Ik ben niet jong genoeg meer om met een boompje van 20cm te beginnen
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ja dat ken ik, koolmeesjes zijn erg creatief met het vinden van een huisje. Ik had er eentje in het onderstel (horizontale holle buis) van een schommel.Milo85 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:57:
Nou, heb ik een paar weken geleden een tuinslanghaspel van Gardena aan de muur gehangen en blijkt er nu een koolmeesje in te wonen... al 2 keer dat ik de tuinslang wou uitrollen en komt er opeens, tot mijn grote verbazing en schrik, een koolmeesje uitgevlogen..
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Wat zijn tuin ideeën websites?Lord Anubis schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:58:
@Teijgetje ea. Kunnen de tuin ideeen website’s in het start post geplaatst worden? Zie nu buiten de OP veel interessante informatie langs komen.
Staat daar niet al een lijstje van onder HET BEGINT NATUURLIJK MET INSPIRATIE OPDOEN ???
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
De mieren zijn een ander verhaal. We hebben veel halfopen bestrating. Dat vinden ze fijn, maar laten ze verzakken. En dan zitten er midden op ons primaire stuk speelgazon (met een paadje erdoor) ook nog 'ns steeds meer van een nare rood miertje. Van de week stond onze dochter kennelijk een keertje waar ze niet leuk vonden en werd getrakteerd op flinke bulten over haar hele lichaam.
Eerder hield ik het met soms kokend water, soms wat mierenpoeder aardig onder controle, maar met de lang droge periodes van tegenwoordig werkt dat duidelijk niet meer voldoende. Sowieso lijkt dat bepaalde oude (diepe?) nesten nooit helemaal uit te schakelen en juist die geven verzakking. Wat nu?
Die rode mieren moeten wat mij betreft simpelweg dood. Hebben niets te zoeken in een stad. Lokdozen zouden de effectieve stap zijn, maar niet in zon en regen. Eh... 't is wel midden in een gazon.
Verder dacht ik aan aaltjes (wel even wachten tot koelere september). Niet voor onder bestrating las ik, maar goed, die is halfopen, dus... Maar Milieu Centraal blijkt er niet blij van te worden. Biologisch, ja, maar vernielt teveel bodemleven? Of hoef ik met daar onder bestrating juist niet druk over te maken?
Tja... Tips / trucs / succesverhalen?
Voor mij heeft dit geholpen. Of dat milieutechnisch ook in jouw straatje past weet ik niet.
...
Mieren onder bestrating zie je vaker met verzakking(en) als gevolg. Doordat er gaten vallen kiezen veel mensen ervoor om de boel te herstraten. In dat geval gooi ik altijd Portlandcement door het zand. Hierdoor wordt het hard waar de mieren er niet meer door kunnen. Doe het al jaren bij mensen die last hebben van mieren en dat lijkt te werken!Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:27:
De bramen zijn hier onderhand best goed onder de duim. Wel steeds weghalen, incl. een stukje uitgraven, van wat zich toch nog vertoond.
De mieren zijn een ander verhaal. We hebben veel halfopen bestrating. Dat vinden ze fijn, maar laten ze verzakken. En dan zitten er midden op ons primaire stuk speelgazon (met een paadje erdoor) ook nog 'ns steeds meer van een nare rood miertje. Van de week stond onze dochter kennelijk een keertje waar ze niet leuk vonden en werd getrakteerd op flinke bulten over haar hele lichaam.
Eerder hield ik het met soms kokend water, soms wat mierenpoeder aardig onder controle, maar met de lang droge periodes van tegenwoordig werkt dat duidelijk niet meer voldoende. Sowieso lijkt dat bepaalde oude (diepe?) nesten nooit helemaal uit te schakelen en juist die geven verzakking. Wat nu?
Die rode mieren moeten wat mij betreft simpelweg dood. Hebben niets te zoeken in een stad. Lokdozen zouden de effectieve stap zijn, maar niet in zon en regen. Eh... 't is wel midden in een gazon.
Verder dacht ik aan aaltjes (wel even wachten tot koelere september). Niet voor onder bestrating las ik, maar goed, die is halfopen, dus... Maar Milieu Centraal blijkt er niet blij van te worden. Biologisch, ja, maar vernielt teveel bodemleven? Of hoef ik met daar onder bestrating juist niet druk over te maken?
Tja... Tips / trucs / succesverhalen?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
maar hoe hard wordt het dan? als je later je bestrating nog eens weghaalt hoe hard is het eronder dan? sloophamer hard of steek je er met een schep nog wel doorheen? is dat zand dan nog te gebruiken voor een nieuw pad of moet dat afgevoerd als bouwpuin?pjot1 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:29:
[...]
Mieren onder bestrating zie je vaker met verzakking(en) als gevolg. Doordat er gaten vallen kiezen veel mensen ervoor om de boel te herstraten. In dat geval gooi ik altijd Portlandcement door het zand. Hierdoor wordt het hard waar de mieren er niet meer door kunnen. Doe het al jaren bij mensen die last hebben van mieren en dat lijkt te werken!
Ik las dergelijke adviezen al hier, maar het lijkt me geen oplossing voor onze half open bestrating. Bij succes lijkt me dat hij niet meer waterdoorlatend is, wat wel de bedoeling (en nodig) is. En succes lijkt me van korte duur, omdat het gezien de brede voegen, vermoedelijk al snel aan stukken knapt?pjot1 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:29:
Mieren onder bestrating zie je vaker met verzakking(en) als gevolg. Doordat er gaten vallen kiezen veel mensen ervoor om de boel te herstraten. In dat geval gooi ik altijd Portlandcement door het zand. Hierdoor wordt het hard waar de mieren er niet meer door kunnen. Doe het al jaren bij mensen die last hebben van mieren en dat lijkt te werken!
Net hoeveel je erin gooit!No Hands schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:05:
[...]
maar hoe hard wordt het dan? als je later je bestrating nog eens weghaalt hoe hard is het eronder dan? sloophamer hard of steek je er met een schep nog wel doorheen? is dat zand dan nog te gebruiken voor een nieuw pad of moet dat afgevoerd als bouwpuin?
Wat bedoel je met 'half open' bestrating? Zijn dat water passerende stenen? Zo ja, dan hoort er al geen zand onder te zitten. En is je bestrating niet onder afschot gelegd? Water passerende stenen hebben grote afstandhouders, (daardoor kan het hemelwater de stenen passerenGwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:13:
[...]
Ik las dergelijke adviezen al hier, maar het lijkt me geen oplossing voor onze half open bestrating. Bij succes lijkt me dat hij niet meer waterdoorlatend is, wat wel de bedoeling (en nodig) is. En succes lijkt me van korte duur, omdat het gezien de brede voegen, vermoedelijk al snel aan stukken knapt?
Bij de schuur ligt de drainage eronder. Dus de regen van het dak zakt eerst door de bestrating. Er is (elders) vast wel ooit afschot gebruikt, maar na 45 jaar... En het is dus uitdrukkelijk de bedoeling dat 'doorsnee' regen gewoon door de voegen zakt, dus afschot komt pas bij een hoosbui in het spel.
Oke, ik weet niet waar je woont maar in Nederland is het momenteel erg droog maar in andere tijden vooral nat en gestage regen. Bestrating leg je altijd onder afschot en wat ertussen zakt is minimaal.Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:09:
Gebakken waaltjes. Dat zijn kleine 'oude' klinkers met flinke voegen. Deels in patronen gelegd met belijning in grote (onregelmatige) stenen. Dus geen moderne strak aansluitende bestrating.
Bij de schuur ligt de drainage eronder. Dus de regen van het dak zakt eerst door de bestrating. Er is (elders) vast wel ooit afschot gebruikt, maar na 45 jaar... En het is dus uitdrukkelijk de bedoeling dat 'doorsnee' regen gewoon door de voegen zakt, dus afschot komt pas bij een hoosbui in het spel.
De bedoeling van jou (en andere onwetende mensen en vooral ook ambtenaren) is dat het water opgevangen wordt de voegen en in het grondwater terecht komt. Helemaal goed natuurlijk je ziet dat vooral nu Nederland dat goed kan gebruiken. Maar het is geen goede oplossing. Bestrating slibt dicht. Ik begon daarom ook over water passerende stenen, dit heeft een opbouw daar zeg je u tegen. (Nu even offtopic) Maar dat slibt dicht door allerlei straatvuil en in jouw geval ook wat mos. Dat is natuurlijk ook de charme van de steen
Waaltjes neem je voor de uitstraling, kleur en mogelijkheden, niet voor drainage. Dat je drainage rondom je schuur hebt is om het vocht uit je muren/vloer te trekken zodat je luchtvochtigheid in de schuur lager is.
Vermeende alwetendheid lijkt me hier ook off topic, @pjot1, maar ik wil best van je aannemen dat verdere toelichting van mijn kant zinloos voor je is.
Ik vat het maar op als goed nieuws dat de enorme klus van alles opnieuw voegen géén oplossing is en sta open voor verdere tips voor mierenbestrijding.
Hoop o.a. dat iemand meer weet van wat nu het probleem is met die aaltjes. Voor de zwarte mieren klinkt onder de bestrating wegjagen nl. als een prima oplossing.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Waaltjes zijn niet bedoelt om water af te voeren. Daar heb je afschot voor nodig.Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:55:
Die waaltjes hebben zeker een passende uitstraling en staan dus ook niet ter discussie. Ze zijn in hun 45 jaar duidelijk nog niet dicht geslibt.
Vermeende alwetendheid lijkt me hier ook off topic, @pjot1, maar ik wil best van je aannemen dat verdere toelichting van mijn kant zinloos voor je is.
Ik vat het maar op als goed nieuws dat de enorme klus van alles opnieuw voegen géén oplossing is en sta open voor verdere tips voor mierenbestrijding.
Hoop o.a. dat iemand meer weet van wat nu het probleem is met die aaltjes. Voor de zwarte mieren klinkt onder de bestrating wegjagen nl. als een prima oplossing.
Je moet ook absoluut niet met portlandcement voegen. Dat gooi je onder je bestrating. Als het de echte oude waaltjes zijn dienen die onder de hamer getikt te worden dus dat is dan nog een beste klus. Dan dien je het ook in te vegen met split en/of brekerzand.
De duif is uiteindelijk weggekomen, denk ik. (Verdween met voorsprong buiten beeld.) Het werd de sperwer te heet onder de voeten toen enkele eksters hem lastig begonnen te vallen, zittend op de duif. Toen merkte hij waarschijnlijk ook ons, kijkend, eens te meer op. (Al heeft 'm dat in het verleden nooit gedeerd, spreeuw peuzelend.) Hij probeerde toen met de duif weg te vliegen, maar die was natuurlijk veel te zwaar voor hem. En deed het vliegen toen wel zelf
Ik hoop het, want de manier waarop je me als 'onwetend' neer zet m.b.t. mijn eigen erf komt op mij vreemd en onprettig over.pjot1 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:06:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
Het lijkt me beide. Er gaat wel degelijk véél water door de voegen en eens te meer waar al het water van het schuurdak op die bestrating valt. Maar tuurlijk helpt het afschot ook; ik zie goed waar dat verstoord is geraakt (door mieren en graafwerk + slecht terugleggen).Waaltjes zijn niet bedoelt om water af te voeren. Daar heb je afschot voor nodig.
(Dat loopt overigens af naar gazon en border. Van de grotere vlakken is het dan ook echt niet gewenst dat alles eraf loopt; dan verzuipen er juist weer planten.)
Yep. Zal delen moeten laten herstellen, maar dat is erg prijzig. Daarom wil ik ook zeker éérst die mieren onder controle hebben, anders blijf ik bezig.Als het de echte oude waaltjes zijn dienen die onder de hamer getikt te worden dus dat is dan nog een beste klus.
Toen we hier kwamen wonen was 't nog normaal die bestrating met glyfosfaat onkruidvrij te houden. Dat voorkwam zeker ook die mieren. Maar tja...
Maar weer niet bovenaan aan te vullen, heb ik inmiddels wel geleerd. Daarvoor is het veel te naar scherp.Dan dien je het ook in te vegen met split en/of brekerzand.
[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 07-08-2026 21:18 ]
Excuus, zo is het niet bedoelt. Ik ben namelijk stratenmaker en uit ervaring, theorie en praktijk weet ik dat walen in wat voor patroon of verband dan ook nagenoeg geen water afvoeren. (Als je mn eerdere posts bekijkt zie je dat ik altijd rekening hou met waterafvoer)Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:15:
[...]
Ik hoop het, want de manier waarop je me als 'onwetend' neer zet m.b.t. mijn eigen erf komt op mij vreemd en onprettig over.
[...]
Het lijkt me beide. Er gaat wel degelijk véél water door de voegen en eens te meer waar al het water van het schuurdak op die bestrating valt. Maar tuurlijk helpt het afschot ook; ik zie goed waar dat verstoord is geraakt (door mieren en graafwerk + slecht terugleggen).
(Dat loopt overigens af naar gazon en border. Van de grotere vlakken is het dan ook echt niet gewenst dat alles eraf loopt; dan verzuipen er juist weer planten.)
[...]
Yep. Zal delen moeten laten herstellen, maar dat is erg prijzig. Daarom wil ik ook zeker éérst die mieren onder controle hebben, anders blijf ik bezig.
Toen we hier kwamen wonen was 't nog normaal die bestrating met glyfosfaat onkruidvrij te houden. Dat voorkwam zeker ook die mieren. Maar tja...
[...]
Maar weer niet bovenaan aan te vullen, heb ik inmiddels wel geleerd. Daarvoor is het veel te naar scherp.
Zoals je verteld over je straatwerk komt een beetje onwetend over, zeker omdat het niet klopt wat je zegt. Dat wilde ik graag ontkrachten. No offence
Straatwerk herstellen is 1 van de moeilijkste dingen om te doen. Soms is het makkelijker, sneller, beter en netter om alles opnieuw te doen maar dat kan ik natuurlijk niet oordelen.
Zoals je al zegt, glyfosfaat....
Sperwers pakken ook in goede tijden graag een duif mee, hoor (de kat en ik kwamen een keer bijna in botsing met een sperwer in duikvlucht, waarop de kat opeens niet meer zo dapper was en het mij vooral opviel hoe groot die klauwen zijn!). Maar er zijn duidelijk meer roofvogels op zoek naar eten, ik zag de buizerd al laag boven de tuin van de overburen hangen, en de uil die meestal in het moerasje verderop zit, komt nu ook in de tuinen langs.Gwaihir schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:06:
Over in de tuin gesproken, trouwens: vandaag een sperwer die een volwassen duif probeerde te verorberen. Trok onze aandacht omdat de vluchtende duif hard tegen het raam vloog. Ik had geen idee dat ze ook wel eens voor zo'n prooi gingen die vrijwel de eigen maat heeft! Is dat op de een of andere manier gerelateerd aan de lange droogte?
Maar veel dieren hebben het zeker moeilijk, ik zie de merels bijna geen wormen meer pikken in die keiharde grond, dus hoewel het zomer is, geef ik af en toe wat voer. De vijver staat extreem laag, maar er is nog genoeg voor de vogels om te baden, en voor de egels (inmiddels 3 vaste klanten) staan er bakjes water en kattenbrokjes.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Aan de kennisbanken alhier: Waar ik nu woon is er op het speelplein met gras ook enkele Berken waarvan de bast beschadigd zijn. Kinderen met fietsen en gebruikt als goal. Maar heb op een stukje grond een Berk staan die ik weg ga halen. Denk dat ze dezelfde diameter / omtrek hebben. Kan ik de bast van die te verwijderen berk gebruiken als transplantaat voor de beschadigde bomen? En zou deze ingreep op termijn volledig vergroeien of kan er afstoting optreden?
[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 08-08-2026 18:49 ]
niks doen die boom redt zichzelf wel. die sluit dat gat met een eigen oplossing.Eppo © schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:19:
Ik zag dat een van mijn bomen bij de oprit beschadigd was. Heb geen flauw idee hoe dat komt (droogte, warmte, busje van de AH er tegenaan gekomen. Ik zou het niet weten), maar de vraag is meer, moet en kan ik hier iets aan doen?Daarnaast heb ik nog een hoop andere, ‘volwassen’ bomen (bomen die er zeker al meer dan 20 jaar staan) en die hebben wel last van de droogte. Kan ik daar iets aan doen? Water geven? Of iets van een boom irrigatie punt maken? Of is dat allemaal een druppel op de gloeiende plaat als je weet hoeveel liter water zo’n boom gebruikt?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
water geven kan, maar dan moet je denken aan een uur lang je tuinslang op de grond voor die boom en de grond laten verzadigen met water. zo doe ik het met onze fruitbomen ook. alleen een natte toplaag heb je niets aan.
dat gaat nooit werken. een stuk bast gaat niet vastgroeien.Lord Anubis schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:46:
@Eppo © Hele goeie vraag, ben ik ook zeer benieuwd naar.
Aan de kennisbanken alhier: Waar ik nu woon is er op het speelplein met gras ook enkele Berken waarvan de bast beschadigd zijn. Kinderen met fietsen en gebruikt als goal. Maar heb op een stukje grond een Berk staan die ik weg ga halen. Denk dat ze dezelfde diameter / omtrek hebben. Kan ik de bast van die te verwijderen berk gebruiken als transplantaat voor de beschadigde bomen? En zou deze ingreep op termijn volledig vergroeien of kan er afstoting optreden?
Zeker waar! Ik moet in deze periode wel eens (pas aangeplante) bomen en plantsoenen water geven voor de gemeente. Ga je dus met de trekker met een 5000 liter vat bomen water geven. Voor een pas aangeplante boom is dit ca 200 liter water per boom. Anders kan je het net zo goed niet doen.No Hands schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:15:
[...]
niks doen die boom redt zichzelf wel. die sluit dat gat met een eigen oplossing.
water geven kan, maar dan moet je denken aan een uur lang je tuinslang op de grond voor die boom en de grond laten verzadigen met water. zo doe ik het met onze fruitbomen ook. alleen een natte toplaag heb je niets aan.
Hoeft je tuinslang geen uur voor open te staan en geef je toch iets gerichter water tov dat het water zich over de oppervlakte verspreidt en elders indringt
Zelf geen aandelen van, wel ooit zelf gekocht.
en hoe krijg je die zak vol denk je? daar moet je tuinslang toch even lang voor open staan?piet3 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:39:
Kan je dan niet beter kiezen voor een waterzak zoals bv Baumbad.nl .
Hoeft je tuinslang geen uur voor open te staan en geef je toch iets gerichter water tov dat het water zich over de oppervlakte verspreidt en elders indringt
Zelf geen aandelen van, wel ooit zelf gekocht.
mijn tuinslang komt uit de sloot overigens, of die nou 1 of 6 uur open staat dat maakt weinig verschil in verbruik of kosten.
Die zak vullen duurt heus geen uur hoor, hooguit paar minuten.No Hands schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 07:07:
[...]
en hoe krijg je die zak vol denk je? daar moet je tuinslang toch even lang voor open staan?
mijn tuinslang komt uit de sloot overigens, of die nou 1 of 6 uur open staat dat maakt weinig verschil in verbruik of kosten.
Het ging me over gerichter en meer efficiënt water geven, maar als je de luxe hebt van een sloot is dit inderdaad niet van toepassing.
Kende ik nog niet, thanks, gelijk een paar besteldpiet3 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:39:
Kan je dan niet beter kiezen voor een waterzak zoals bv Baumbad.nl .
Dit is het eerste jaar dat mijn regenwaterputten allebei zo goed als leeg zijn, 15k liter in totaal. Het is al eerder lang droog geweest, maar bij mijn weten niet met temperaturen die met regelmaat boven de 30 graden uitkomen. Ik heb een hoop jonge bomen (0-5 jaar aangeplant) die het momenteel nog nipt redden, maar bij dit soort weer kan dat ook geen weken meer blijven duren.
Een paar waterzakken is dan een goedkope verzekering, vergeleken met boomsterfte (of zodanig verzwakken dat ze er jaren over doen om te recupereren). Bespaart me waarschijnlijk ook een paar uur per week aan water geven met 12L gieters met handmatig opgepompt regenwater - heb ik nog wat beweging/oefening van
Je leest tegenwoordig veel advies om maar planten te kiezen die beter droogtebestendig zijn, maar zoals ik het zie komt dat de diversiteit ook niet meteen ten goede. Ik blijf voorlopig koppig toch nog verder 'klassiek' beplanten. Ik heb wel de 'luxe' (in dit soort situaties) dat ik op leem/klei zit in een gebied met veel natuurlijke bronnen, kan me zelfs niet voorstellen hoe moeilijk alles het heeft op zanderige grond.
Hoe stelt jullie beplanting het? Hebben jullie veel sterfte of schade?
Dit jaar is de sterfte extreem. Veel planten zijn helemaal verschroeid en verdroogd en lijken het loodje te hebben gelegd. Ook de planten die het vorig jaar gewoon trokken. Ik laat wel alles wat dor en droog is staan. Als is het alleen maar dat ook die stengels en blad zorgen voor schaduwwerking in de border. Wat mij betreft gaat het regenen en dan ook veel.
Door alleen droogteverdragende planten neer te zetten wordt de variatie in de tuin wel kleiner. Ik ben pas een jaar of 4 geleden begonnen met de herplant van onze tuin. (Door de verbouwing was de voortuin ook gesloopt en de achtertuin was een tegelparadijs. ) dus ik heb er echt rekening mee gehouden. Maar goed, het is wel een beetje tuinieren met de handrem er op.
Ondanks dat ik altijd heb gezegd dat ik geen grondwaterput wil, ben ik er toch over aan het nadenken om er een te laten slaan.
Lijkt me Hanepoot?JHFR schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:50:
Half april de graszoden gelegd. Lag er prima bij. Nu terug van vakantie zit er behoorlijk veel wild gras in. Wat is jullie advies? Dit wilde gras ergens mee behandelen of uitsteken en bijzaaien? (Waarmee?) nog tips om dit te voorkomen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Krijgt kans omdat je gazon zwak is. Dus zorg vooral voor gezonde grasmat. Tegelijkertijd de grootste onkruiden er even handmatig uittrekken.
Achterhuis hebben we 50cm zwarte grond met daaronder ook weer zand zo diep als je kan komen. Medio april omgekeerd, gefreesd en opnieuw ingezaaid. Dat wou toen slecht kiemen het was immers nog lang koud. Daar geef ik eens in de 14 dagen met de tuinsproeier 2 uren water en ik laat het gras hoog staan.
:strip_exif()/f/image/iPwXxYRkmTli4s59vJQpj36l.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik zit er wel over te denken om de grondwater put en pomp weer te laten maken, wat groener gras is toch wat mooier voor het aanzicht. Zeker nu er geen regen komt de komende weken wordt het een bruin matje.
Of een grote trampoline kopen; het valt me op dat het gras daarom mooi groen blijft
:strip_exif()/f/image/iW3XStk82gktk6eUj7XQiVWn.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel een vraag, ik heb een (oude) kers in de tuin, die het maar matig doet. Heeft iemand een tip om deze volgend jaar een beter jaar te geven?
[ Voor 21% gewijzigd door koentjuh op 09-08-2026 15:13 ]
Mooi matje inderdaad. Zo groen zie ik het hier in de regio nagenoeg niet meer.Ronald.42 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:29:
Wij hebben hier voor ongeveer 80cm zwarte grond en dan zand tot in het oneindige. Voorhuis nooit water gegeven wat in de volle grond staat heeft weinig last, in de bak rondom wordt het wat minder. Owjah die bamboe in de potten krijgen nu en dan wel water anders waaien ze om.
[Afbeelding]
Achterhuis hebben we 50cm zwarte grond met daaronder ook weer zand zo diep als je kan komen. Medio april omgekeerd, gefreesd en opnieuw ingezaaid. Dat wou toen slecht kiemen het was immers nog lang koud. Daar geef ik eens in de 14 dagen met de tuinsproeier 2 uren water en ik laat het gras hoog staan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het valt me (nog) mee, maar ik zit op löss. Het valt wel op dat tweejarigen die nu in hun tweede jaar zitten, zoals de grote kaardenbol, na de bloei compleet dor zijn. Normaal gesproken blijven die echt langer groen. Hopelijk hebben ze nog genoeg zaad kunnen zetten om de puttertjes de winter door te helpen, die zijn er gek op.Slonzo schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:06:
[...]
Gisteren even langs de plaatselijke beek gewandeld, en dat was echt schrikken, ik heb hem nog nooit zo laag gezien. Zonder het overtollige water van de zuivering dat naar de beken gaat had de boel waarschijnlijk echt droog gestaan.
ETA: Gisteren opeens regen! Drie druppels, dat wel, en bijna verdampt voordat de grond raakte, maar toch. Regen. Het bestaat nog.
[ Voor 8% gewijzigd door VeertienKaVier op 10-08-2026 07:19 ]
Bij ons gaat het nog goed maar ik sproei ook elke dag.Slonzo schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 10:06:
[...]
De tuin is dit jaar pas aangelegd en is een behoorlijk kostbaar plaatje geworden bij elkaar dus ik vind het zonde om er nu niets mee te doen.
De vlinder en bijen populatie vinden het volgens mij wel fijn dat de planten goed groeien.
Hebben wij ook nog last van, best hardnekkig spul.JHFR schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:50:
Half april de graszoden gelegd. Lag er prima bij. Nu terug van vakantie zit er behoorlijk veel wild gras in. Wat is jullie advies? Dit wilde gras ergens mee behandelen of uitsteken en bijzaaien? (Waarmee?) nog tips om dit te voorkomen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij hebben inmiddels veel kalk en mest gestrooid en het lijkt op sommige plekken iets af te nemen, maar het is een eindeloos getrek om het weg te krijgen.
Onze robotmaaier maait op het moment elke dag om de grasmat mooi dicht te krijgen.
Ugh, dit heb ik ook, vooral aan de achterkant van de tuin. Mijn gras lijkt daar inderdaad veel zwakker zoals @de Peer aangeeft. Ieder jaar kalken, verticuteren, doorzaaien en behoorlijk vaak bijmesten lijkt maar een heel klein beetje te helpen. Misschien omdat er een flinke coniferenhaag staat die veel voeding weg trekt?JHFR schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Anyway, je kunt het er gelukkig met de hand redelijk goed uittrekken en op die plekken komt het niet terug (in tegenstelling tot klaver
Wij hadden het voor het eerst dit jaar ook, ik heb het met mijn hori hori uitgestoken. Het is even werk maar geeft wel veel voldoening.JHFR schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onze tuin is op een heuvel met zand (duin) aangelegd. Gelukkig met een eigen pomp. veel Rhodos en hortensia’s dus je ontkomt niet aan sproeien ook in een normale zomer. Dit jaar hebben wij precisie beregening neergelegd (losse emitters ipv druppelslangen). Dat is veel werk maar daarmee kun je per plant afregelen wat die nodig heeft qua water hoeveelheid. Boven de 30c doen we dagelijks anders om de dag. Normale zomer ga ik naar twee keer per week in droge periodes. Wel geëxperimenteerd met bijv 1x per week maar er staan ook veel bomen in concurrentie met de rest.FabianGTI schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:17:
[...]
Bij ons gaat het nog goed maar ik sproei ook elke dag.
De tuin is dit jaar pas aangelegd en is een behoorlijk kostbaar plaatje geworden bij elkaar dus ik vind het zonde om er nu niets mee te doen.
De vlinder en bijen populatie vinden het volgens mij wel fijn dat de planten goed groeien.
Ik geef ze vaker water en de onderkant van de plant staat inmiddels in de schaduw. Helaas lukt het de planten erg slecht om hun bladeren vast te houden. Waarschijnlijk omdat ze allemaal vol zitten met meeldauw.
Ik heb de meest beschimmelde bladen eruit gehaald en elke dag spray ik alle bladeren in met een spray van water, baksoda en neemolie. Het is niet een heel snel proces, maar ze lijken het iets beter te doen. Heeft iemand hier wel eens meeldauw echt uit een plant gekregen op die manier?
Waar vang je het op?hoevenp schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:48:
Vangen jullie ook regenwater op? Ik heb zelf 2m3 opslag staan, kom ik zelfs deze zomer een heel eind mee (al komt de bodem nu wel in zicht).
welke regen?hoevenp schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:48:
Vangen jullie ook regenwater op?
En zelfs al zou ik het doen, dan kan ik daar 1 of 2 dagen van sproeien, terwijl ik in de praktijk bijna elke dag sproei nu met deze droogte.
Wij hebben kleigrond met daar bovenop zo'n 15 á 20cm zwart zand.Eisbar schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:33:
[...]
Onze tuin is op een heuvel met zand (duin) aangelegd. Gelukkig met een eigen pomp. veel Rhodos en hortensia’s dus je ontkomt niet aan sproeien ook in een normale zomer. Dit jaar hebben wij precisie beregening neergelegd (losse emitters ipv druppelslangen). Dat is veel werk maar daarmee kun je per plant afregelen wat die nodig heeft qua water hoeveelheid. Boven de 30c doen we dagelijks anders om de dag. Normale zomer ga ik naar twee keer per week in droge periodes. Wel geëxperimenteerd met bijv 1x per week maar er staan ook veel bomen in concurrentie met de rest.
In de borders hebben we overal druppelslangen liggen, bij het grasveld van die pop-up sproeiers, moeten her er der nog iets nagesteld worden, sommige delen komt eigenlijk geen water.
Ook aangesloten op een grondpomp met K-rain computer, ik sproei zeer zeker niet elke dag met drinkwater.
Schaduw heeft onze tuin nog niet echt behalve van de aangeplante Portugese laurier, bij een nieuwbouw wijk heb je helaas nog niet veel grote bomen.
We vangen het wel op maar alleen nog via (3500 ltr) infiltratiekratten.hoevenp schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:48:
Vangen jullie ook regenwater op? Ik heb zelf 2m3 opslag staan, kom ik zelfs deze zomer een heel eind mee (al komt de bodem nu wel in zicht).
Uiteindelijk wil ik bij het nog te plaatsen tuinhuis wel regenwater opvangen, de rest laten afvloeien naar de infiltratiekratten.
Ik heb twee ibc containers van een kuub. Een bij het huis, 1 bij de garage.
Hier ook, maar zeker vier druppels.VeertienKaVier schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:18:
Gisteren opeens regen! Drie druppels, dat wel, en bijna verdampt voordat de grond raakte, maar toch. Regen. Het bestaat nog.
En net genoeg voor een dubbelle regenboog..........
We hebben een grote regenton en een ondergrondse regenton. Ook samen zijn ze niet groot genoeg voor 2 maanden droogte. We hebben ook een wadi. Beetje uit nood geboren maar goed, hij is er. Komend najaar laten we de bestrating vervangen en misschien moeten we toch maar een grote opvangtank gaan leggen. T is alleen dat die dingen ongelofelijk duur zijn.hoevenp schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:48:
Ja, die ondergrondse zijn echt prijzig ja. Ook wel eens naar gekeken. Plus dat je nog eens kosten en gedoe hebt aan het grondwerk. Ik heb hier de ruimte dus gekozen voor die ibc. Kan je er ook makkelijk bij. Heb die naast het huis wel een beetje opgeleukt want heel mooi zijn ze niet...Varkentje405 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 07:40:
[...]
We hebben een grote regenton en een ondergrondse regenton. Ook samen zijn ze niet groot genoeg voor 2 maanden droogte. We hebben ook een wadi. Beetje uit nood geboren maar goed, hij is er. Komend najaar laten we de bestrating vervangen en misschien moeten we toch maar een grote opvangtank gaan leggen. T is alleen dat die dingen ongelofelijk duur zijn.
en waar gebruik jij het water voor? Jonge bomen ofzo?
[ Voor 4% gewijzigd door hoevenp op 11-08-2026 08:15 ]
Ja die IBC tanks zijn ideaal, ik heb er ook 2 staan (verhoogd op een stapeltje oude grindtegels). Verloopring er op, waardoor er een 1/2" tapkraan in past, daar heb ik een Gardena koppeling op zitten met een klein stukje tuinslang, om de gieters mee te vullen. Bij elke IBC staan 2 gieters klaar, dus als je het een beetje slim uitkient kan je met 2 personen blijven lopen en gieten, tijdens het gieten vul je gieter 2. Het gaat wel hard met deze droogte, maar het voordeel is dat die tanks ook zo weer vol zijn na een regenbui (ik heb ze voor en achter een vrijstaande garage met zadeldak) staan.hoevenp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:14:
[...]
Ja, die ondergrondse zijn echt prijzig ja. Ook wel eens naar gekeken. Plus dat je nog eens kosten en gedoe hebt aan het grondwerk. Ik heb hier de ruimte dus gekozen voor die ibc. Kan je er ook makkelijk bij. Heb die naast het huis wel een beetje opgeleukt want heel mooi zijn ze niet...edit:
en waar gebruik jij het water voor? Jonge bomen ofzo?
Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive
Hebben wij ook in eerste instantie naar gekeken maar uiteindelijk niet gedaan vanwege het grondwater, bij ons zou er dan een betonplaat gestort moeten worden waar de regentank aan verankert moest worden, dat ging me te ver.hoevenp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:14:
[...]
Ja, die ondergrondse zijn echt prijzig ja. Ook wel eens naar gekeken. Plus dat je nog eens kosten en gedoe hebt aan het grondwerk. Ik heb hier de ruimte dus gekozen voor die ibc. Kan je er ook makkelijk bij. Heb die naast het huis wel een beetje opgeleukt want heel mooi zijn ze niet...
Gisteravond las ik op de lokale nieuwssite dat er in deze regio geen grondwater meer opgepompt mag worden door particulieren (voor sproeien van bijvoorbeeld de tuin).
Is dit in meer regio's al het geval?
Een ibc kan ik bij het tuinhok en de garage wel zetten. Misschien moeten we dat ook gewoon maar doen. Bij het huis wordt dat een stuk lastiger. Ik ga eens overleggen met manlief. Misschien heeft die nog een goed idee.
ik gebruik het water voor al mijn planten. We wonen op klapzand. Dus van dat hele fijne gele zand waar je een zandloper mee kunt vullen. Daarom ben ik al 5 jaar bezig met het toevoegen van organisch materiaal in de grond: houtsnippers, compost, stro. Het heeft zeker effect maar vooral tussen de planten.
Ons “ grasveld” is dus nu weer helemaal terug bij af. Gras ( met vanallerlei andere plantjes er door heen) is echt geen optie hier. Op dat klapzand hou je echt niks levend in deze tijd van het jaar. Volgens mij wordt het dus toch maar afgraven, zwarte grond en compost er in en dan opnieuw zaaien. Veldbeemd ofzo met van allerlei kruiden er bij. Ik ben er nog niet helemaal uit.
ja, ik heb een aantal regentonnen staan waar we met een gieter of emmer wat water uit kunnen halen en pas een vijverbak opgehaald waar 1600 liter in gaat.hoevenp schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:48:
Maar we wonen omringd door een sloot dus de meeste regenpijpen gaan ook rechtstrees naar die sloot en als ik veel water nodig heb pomp ik dat er weer uit.
Grond verbeteren met mulch heeft zeker effect maar inderdaad lange adem op klapzand, echt goed wordt het nooit maar wel veel beter dan niets doen.Varkentje405 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:34:
We wonen op klapzand. Dus van dat hele fijne gele zand waar je een zandloper mee kunt vullen. Daarom ben ik al 5 jaar bezig met het toevoegen van organisch materiaal in de grond: houtsnippers, compost, stro. Het heeft zeker effect maar vooral tussen de planten.
Nog een tip, ik tuinier ook op zand, en naast alle mulch (ook trouwens veel snoeiafval van bijv.hagen gaat hier allemaal de borders in), gebruik ik bij het uitplanten van eenjarigen en nieuwe planten die wat meer nodig hebben, standaard in het plantgat wat bentoniet en wolkorrels. Daar giet ik dan eerst een gieter water op, even laten intrekken/mengen met de grond, plant in plantgat en aanaarden verder.
Ik merk nu na een paar jaar, als ik nieuwe eenjarigen zet, echt verschil als ik in de buurt zit van stukken waar ik in een eerder jaar zoiets heb gedaan. Gezien ik her en der door de borders heen altijd wel wat bijpoot of verzet, heeft echt een mooie aanvulling op de grond.
En verder natuurlijk altijd "chop and drop" (tenzij een plant ziekte in het blad heeft, dan mag het in de groenbak).
Ik doe in elk plantgat (dat standaard veel te groot is) ook veenvrije potgrond met stro, beetje compost en aanplantgrond. Sinds ditjaar gebruik ik ook wol in de tuin. Nu nog op de grond maar de zakken ruwe wol liggen al klaar om in een plantgat te kunnen stoppen dit najaar. Want we gaan ook dit najaar weer een nieuwe border op planten.
je had het lijstje met dingen die je niet wist nog niet gedeeld dus wij wisten niet wat je niet wist.VeertienKaVier schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 06:40:
Waarom wist ik dit niet, van wol in de tuin? Dat kan dus gewoon met onbewerkte wol, die je anders zou kaarden en spinnen? In dit geval echt asking for a friend, die zelf spint én schrale zandgrond moet verbeteren.
ik ben met wol in de tuin bang dat er een complete muizen en of slakkenkolonie in gaat wonen
in de toekomst wil ik trouwens wel meer overgaan naar vaste sproeiers en dan gestuurde kranen. Kan ik dan iets van een buffervat bij mijn bronpomp zetten zodat hij niet steeds aan/uit gaat of zichzelf stuk draait? Of gaat dat niet werken aangezien ik mijn druk kwijt raak zodra de pomp uitgaat?
Even een vraagje om een idee te krijgen: hoe groot is je tuin in m2? Ik zie eerdere posts van je rond 2020, daar lijkt het te gaan om een bescheiden oppervlakte, maar als je 32mm leidingen en slangen hebt waarmee je moet slepen, dan neem ik aan dat het inmiddels gaat om een groter oppervlak. Ook je laatste foto van je boom met beschadiging lijkt op een andere lokatie te zijn?Eppo © schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:39:
Nu met deze droogte ben ik toch maar wat fanatieker aan sproeien gegaan. Nu heb ik een bronpomp en verschillende waterpunten in mijn tuin waar ik de slang op kan aansluiten (ben nog steeds blij met de vorige bewoners dat ze dit hebben laten installeren). Nu loop ik alleen te slepen met de slangen (volgens mij 32mm/ 1 1/4 inch) en was ik eigenlijk opzoek naar een goedkope oplossing om die slang mooi mee te nemen. Heeft iemand een goed idee? Zag alleen slangenwagen van 500+ euro en dat vond ik wat veel van het goede
in de toekomst wil ik trouwens wel meer overgaan naar vaste sproeiers en dan gestuurde kranen. Kan ik dan iets van een buffervat bij mijn bronpomp zetten zodat hij niet steeds aan/uit gaat of zichzelf stuk draait? Of gaat dat niet werken aangezien ik mijn druk kwijt raak zodra de pomp uitgaat?
Wat betreft de pomp zou je een hydrofoorpomp kunnen overwegen. Ik weet alleen niet wat de reden is dat je pomp telkens moet stoppen en starten. Of is dat nu nog het geval als je de slang verwisselt van aansluitpunt? Ze zijn er ook wel voordeliger dan de wat zwaardere / profesionele modellen bij Wildkamp.
[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 13-08-2026 09:04 ]
voor je slangen zou je naar 1” “brandweer slangen” kunnen zoeken, de blauwe en witte uitvoeringen worden veel in de bouw en industrie gebruikt. Plat op te rollen en gewicht valt redelijk mee.
[ Voor 6% gewijzigd door edwin2021 op 13-08-2026 15:53 ]
Aha, mijn ervaring is gebaseerd op een dompelpomp.Jeweetje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:26:
Juist wel onder (voldoende) druk, dan kun je deze prima in lussen leggen. Bij gebruik van bv een gewone (lage druk) dompelpomp zijn bochten en knikken de beperkende factor.
Qua slangenwagen, ik heb deze, waar een 50 m aan 15mm slang op past, voor jouw gebruik wil je waarschijniljk een maatje groter hebben, zoiets misschien.Eppo © schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:39:
Nu met deze droogte ben ik toch maar wat fanatieker aan sproeien gegaan. Nu heb ik een bronpomp en verschillende waterpunten in mijn tuin waar ik de slang op kan aansluiten (ben nog steeds blij met de vorige bewoners dat ze dit hebben laten installeren). Nu loop ik alleen te slepen met de slangen (volgens mij 32mm/ 1 1/4 inch) en was ik eigenlijk opzoek naar een goedkope oplossing om die slang mooi mee te nemen. Heeft iemand een goed idee? Zag alleen slangenwagen van 500+ euro en dat vond ik wat veel van het goede
We zijn nu op zoek naar een andere plant die we ook goed compact kunnen houden, zodat deze mooi onder de Indische sering blijft. We willen graag iets met witte bloemen, bij voorkeur in een bolvorm zoals een hortensia. We zoeken dus ook planten die beter tegen het nieuwe West-Europese klimaat met veel zon en droogte kunnen. Heeft er iemand goede suggesties?
Dat is inderdaad een optie, maar we hebben al redelijk wat paarse lavendel in de tuin, dus misschien zou een andere soort plant wel leuker zijn (al is het maar voor de diversiteit aan insecten te plezieren).El-Vder schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:40:
@dotcom87 Het is niet bolvormig maar jullie zouden witte lavendel kunnen overwegen.
kleine witte vlinderstruik?dotcom87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:22:
Ik heb een plantenvak waar op dit moment hortensia's staan. Ze zijn echter door onze tuinaannemer in een verkeerde kleur geleverd. Door de droogte van afgelopen periode merken we dat de hortensia's daar ook niet echt op een goede plek staan, want ze krijgen veel te veel zon, waardoor ze snel gaan verbranden en verdrogen.
[Afbeelding]
We zijn nu op zoek naar een andere plant die we ook goed compact kunnen houden, zodat deze mooi onder de Indische sering blijft. We willen graag iets met witte bloemen, bij voorkeur in een bolvorm zoals een hortensia. We zoeken dus ook planten die beter tegen het nieuwe West-Europese klimaat met veel zon en droogte kunnen. Heeft er iemand goede suggesties?
Misschien dat ik beter al doorgeef wat er al staat:
Pennisetum, carex, witte kleine vlinderstruiken, kattenkruid, lavendel.
- Japanse sneeuwbal (viburnum) of
- als je voor de echte biodiversiteit wil gaan, kies dan voor inheemse struiken. Bijv. gelderse roos. Moet je wel snoeien, maar is goed snoeibaar dacht ik.
Kijk voor inheemse struiken ook eens bij cruydt hoeck, die hebben veel inheems (hortensia doet weinig tot niks voor insecten, dus die vervangen lijkt me voor de biodiversiteit alleen al een uitstekend plan!)
Misschien zijn deze wel te hoog voor je smaak, maar gezien het stuk grond denk ik dat je ook wel wat volume wilt.
[ Voor 13% gewijzigd door hoevenp op 18-08-2026 20:11 ]
Dan kan je cistusrozen overwegen, zijn er in wit, roze, purper, of (vind ik mooi) wit met een donker hart erin. Mediterraan dus zeer herkenbaar voor onze hommels, bijen en zweefvliegen. Toen ik zo'n 25 jaar geleden begon met tuinieren, was het nog: "voor mooie cistusrozen moet je in Engeland gaan kijken, niet in NL proberen". Maar ja klimaatverandering, in dit geval kan je er je voordeel mee doen.
Edit: en zet dan tussen die cistusstruiken de mooie laatbloeiende salvia's die @ViertienKaVier adviseerde, eventueel in juist een andere kleur, dan heb je een enorm lang bloeiseizoen, de cistus hier begon dit jaar al eind april (mei+juni hoogtepunt, in juli/aug.nog wat nabloei, dan raken de salvia's juist op stoom en gaan zonder vorst door tot in november.
[ Voor 23% gewijzigd door dcl! op 18-08-2026 20:31 ]
Hangt ook een beetje af van welke hortensia. Sommige soorten doen wel meer voor insecten al blijft het geen echte insectenstruikhoevenp schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:09:
Je zou kunnen kijken naar de volgende, als je witte bloemen wilt:
- Japanse sneeuwbal (viburnum) of
- als je voor de echte biodiversiteit wil gaan, kies dan voor inheemse struiken. Bijv. gelderse roos. Moet je wel snoeien, maar is goed snoeibaar dacht ik.
Kijk voor inheemse struiken ook eens bij cruydt hoeck, die hebben veel inheems (hortensia doet weinig tot niks voor insecten, dus die vervangen lijkt me voor de biodiversiteit alleen al een uitstekend plan!)edit:
Misschien zijn deze wel te hoog voor je smaak, maar gezien het stuk grond denk ik dat je ook wel wat volume wilt.
Caenothus thyrsiflorus repens niet iets? Groenblijvend, laag en doet het de laatste jaren uitstekend. De lage variant is er wel alleen in blauw zover ik weetdotcom87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:22:
Ik heb een plantenvak waar op dit moment hortensia's staan. Ze zijn echter door onze tuinaannemer in een verkeerde kleur geleverd. Door de droogte van afgelopen periode merken we dat de hortensia's daar ook niet echt op een goede plek staan, want ze krijgen veel te veel zon, waardoor ze snel gaan verbranden en verdrogen.
[Afbeelding]
Dat is waar, al zie ik hier in de buurt allemaal tuinen volgeplempt met hortensia's, en geen bij te bekennenMilo85 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:52:
[...]
Hangt ook een beetje af van welke hortensia. Sommige soorten doen wel meer voor insecten al blijft het geen echte insectenstruik
Zou mooi zijn als de hoveniers idd een wat insectvriendelijker hortensia of andere plant in hun standaardrepertoire zouden opnemen...
Als je voor de biodiversiteit iets wil waarom had je in eerste instantie dan voor hortensia’s gekozen?dotcom87 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:53:
[...]
Dat is inderdaad een optie, maar we hebben al redelijk wat paarse lavendel in de tuin, dus misschien zou een andere soort plant wel leuker zijn (al is het maar voor de diversiteit aan insecten te plezieren).
dropplant, salvia of wat lage rozenstruiken?
[ Voor 5% gewijzigd door tjubbie op 18-08-2026 22:04 ]
Misschien valt met hortensia's meer te verdienen?hoevenp schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:58:
[...]
Dat is waar, al zie ik hier in de buurt allemaal tuinen volgeplempt met hortensia's, en geen bij te bekennen![]()
Zou mooi zijn als de hoveniers idd een wat insectvriendelijker hortensia of andere plant in hun standaardrepertoire zouden opnemen...
En een jaar of wat geleden was het ook mode, een vierkant/rechthoekig perkje met buxus eromheen en hortensia's in het midden. En toen kwam de buxusmot...
Van kleine plantjes naar een mooi geheel:
Gaura Linderheimeri 'Whirling Butterflies’ is ook nog een optie: trekt ook veel insecten aan zoals bijen en vlinders, is overigens geen waardplant voor vlinders. Is niet spierwit, maar er zitten een beetje subtiel rose accenten doorheen. Bloeit lang, van juni tot oktober, is ook redelijk hoog (70-100cm) maar blijft "luchtig" (je kunt er nog doorheen kijken). Is overigens een plant die je eigenlijk in het echt moet zien, op een foto komt hij vaak niet zo goed over.hoevenp schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:58:
[...]
Dat is waar, al zie ik hier in de buurt allemaal tuinen volgeplempt met hortensia's, en geen bij te bekennen![]()
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 19-08-2026 08:18 ]
Ze staan in de metselkuipen. Was nog een heel werk. Verworteld in stenen en onder de bestrating maar ze zijn eruit en zonder hangende blaadjes of wat dan ook.Varkentje405 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:29:
Ik zou de hortensia’s niet in de grond zetten maar elk in een eigen grote metselkuip. Wel gaten maken in de zijkant natuurlijk ivm overtollig water en regen. En dan in goede grond planten. Druppelslang er bij en knuffelen maar. Misschien nu al een paar keer de kluit afsteken? Dan maakt ie meer kleine worteltjes aan tussen de bestaande wortels.
Als je kunt snoeien, dan is dat tegen die tijd ook een goed idee. Ik denk dat 20-30 % een goed idee is. Deze verplanting kost je de komende jaren idd bloemen. Dus misschien nu maar gewoon inzetten op de komende jaren weinig bloemen en maar 1 jaar vitaliteitsverlies?
En precies wat je zelf zegt: weg zetten inde schaduw. Van de winter kunnen ze dan terug de grond in. En dan ook weer: met goede grond erbij.
[ Voor 15% gewijzigd door Eisbar op 24-08-2026 20:15 ]
Ze staan er heel mooi bij.
Volgens mij is het nu de tijd om aaltjes voor engerlingen uit te zetten. Ik heb last van Emelten en daar moet ik nog 2 weken mee wachten. Half september en in oktober herhalen.henkie196 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:43:
Nu de grootste droogte voorbij is, wordt het allemaal weer wat groener. Alleen onze grasmat wil nog niet echt mee. Maar toen we per ongeluk wat gras los trokken, bleek het gras ook bijna geen wortels meer te hebben, en kan je een groot deel van de grasmat gewoon eraf rollen. Om daaronder tientallen engerlingen te vinden, van grote formaat. Weet niet of de grasmat hier nog van kan herstellen. En bij die grote larves helpen aaltjes ook niet meer, zou bijna een grondfrees huren in de hoop daarmee veel van de larves fijn te hakselen...
Na 2 keer in het voorjaar met 200m2 aan aaltjes voor 30m2 was niet genoeg. 🙈
Maar dat is ook logisch; je gras heeft gewoon geen zon gehad door de dikke laag aaltjesaVo0m. schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:51:
[...]
Na 2 keer in het voorjaar met 200m2 aan aaltjes voor 30m2 was niet genoeg. 🙈
Ik probeer je te begrijpen, maar hij komt niet binnen 😂jeroenkb schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:52:
[...]
Maar dat is ook logisch; je gras heeft gewoon geen zon gehad door de dikke laag aaltjes
2x (200/30) 7 lagen aaltjes..........aVo0m. schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:01:
[...]
Ik probeer je te begrijpen, maar hij komt niet binnen 😂
Ik heb hier last van een grote zwarte engerding, sinds de regen vorige week is er een mol opgedoken die geen hopen opwerpt maar wel de hele grasmat ondermijnt met voedselgangen.
Een deel grasmat ligt dus gewoon los.
Omdat ik niet weet waar hij vandaan komt, of welke gang naar het water gaat, hebben klemmen tot nu geen zin gehad.
Al een keer geprobeert alles dicht te lopen maar dat hielp niet, twee dagen later lag alles weer omhoog.
Vanmiddag met de grasrol er meerdere keren overheen gereden om alles aan te duwen.
Dus afwachten waar hij nu opduikt.
:strip_exif()/f/image/1m0T3zxzpawKQNvEM2iFVh5w.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/loAXh55PXVGHoq33a1XCOs0A.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lARqteNtUXA3DvhZWgn9lL13.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rg2BD1mnWC4QwaJn5k4cPPZt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wKb2pnGkytGbNOmWnNz7rwoW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8KEHKo3XClEbhNPXsdEY1g3V.jpg?f=fotoalbum_large)