Ik zoek wat hulp bij een stappenplan voor het opnieuw inrichten van mijn voortuin. We zijn hier twee jaar geleden komen wonen en toen was de voortuin overwoekerd met struiken en planten. De afgelopen maanden heb ik de tuin al goeddeels leeggehaald en het teveel aan grond afgevoerd.
Wat je nu op de foto's ziet, moet nog verder worden verwijderd. De struiken of kleine bomen eruit en de stenen en betonbanden afvoeren. Het enige wat blijft staan is de hoge boom. We hebben al een beetje een idee wat we willen gaan maken, namelijk borders of stroken groen (hoog en laag) en gras in de voortuin met in de toekomst een speeltoestel voor kinderen. Als het ontwerp definitief is, wil ik dat met jullie delen.
Ik heb nu een vraag over wat te doen en wanneer (in welke tijd van het jaar wat te doen). Ik neig nu naar het inhuren van een graafmachine met machinist voor het weghalen van de grote struiken en het vlakmaken van de tuin (oppervlakte 6 x 5 meter). Dan heb ik dus een leeg stuk grond waarmee ik verder kan. Dan kan ik bestrating aan gaan leggen en gras gaan zaaien en een voor een planten en borders zetten.
Is het verstandig om dit zo aan te pakken? dus de komende weken de tuin verder leeg te maken en te egaliseren? Of kan ik beter wachten tot het volgende voorjaar en het dan pas doen?
Mij stappenplan zou dus zijn::strip_exif()/f/image/vYZAtZhmKXvTcy0k3dmL0ci5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pYWmiIu5e90j3jpXwYTkLolQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je nu op de foto's ziet, moet nog verder worden verwijderd. De struiken of kleine bomen eruit en de stenen en betonbanden afvoeren. Het enige wat blijft staan is de hoge boom. We hebben al een beetje een idee wat we willen gaan maken, namelijk borders of stroken groen (hoog en laag) en gras in de voortuin met in de toekomst een speeltoestel voor kinderen. Als het ontwerp definitief is, wil ik dat met jullie delen.
Ik heb nu een vraag over wat te doen en wanneer (in welke tijd van het jaar wat te doen). Ik neig nu naar het inhuren van een graafmachine met machinist voor het weghalen van de grote struiken en het vlakmaken van de tuin (oppervlakte 6 x 5 meter). Dan heb ik dus een leeg stuk grond waarmee ik verder kan. Dan kan ik bestrating aan gaan leggen en gras gaan zaaien en een voor een planten en borders zetten.
Is het verstandig om dit zo aan te pakken? dus de komende weken de tuin verder leeg te maken en te egaliseren? Of kan ik beter wachten tot het volgende voorjaar en het dan pas doen?
Mij stappenplan zou dus zijn:
- Ontwerp/plan definitief maken.
- September/oktober tuin leeghalen en egaliseren met gravertje.
- Oktober opnieuw bestraten.
- Oktober gras zaaien.
- November planten erin.
- Is het handig om in september meteen aan de gang te gaan en dan als eerste de tuin verder leeg te halen en vlak te maken?
- Moet ik iets met de bodem doen voordat ik ga straten of gras ga zaaien? Het is altijd gebruikt als tuin maar ik kom best wat wortel tegen maar ook best wat prut zoals keien en stenen. Zou dit goede bodem zijn om meteen mee aan de gang te gaan of moet ik eerst iets anders doen voordat ik kan straten of kan zaaien?
:strip_exif()/f/image/vYZAtZhmKXvTcy0k3dmL0ci5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pYWmiIu5e90j3jpXwYTkLolQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door badkuip op 29-08-2026 14:00 ]