Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:54
Draakje5 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:39:
Iemand tips om kunstof zwarte dorpels (professioneel) op te frissen en beschadigingen van dof/grijs weer mooi zwart te maken?

Ik heb voorheen wel eens gekookte lijnzaadolie gebruikt. Gaf wat glans, maar was ook snel weer voorbij.
Bij ons was deze bij oplevering beschadigd en ook helemaal dof. Via de aannemer is toen een kunststofhersteller geweest. Ding ziet er weer uit als nieuw.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:04
Fethoz69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:48:
[...]

Bij ons was deze bij oplevering beschadigd en ook helemaal dof. Via de aannemer is toen een kunststofhersteller geweest. Ding ziet er weer uit als nieuw.

***members only***
Heb ze meteen een berichtje gestuurd bedankt!
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Eindelijk uitzicht op nuts! De oplevering was al een tijd terug zonder nuts. We hadden zo'n bouwkastje waar je alles uit niet halen. Helaas ben je dus emmertjes met water halen en verlengkabels aan het aansluiten elke dag. Maar we hebben zoveel gedaan dat we zo goed als klaar zijn!

Volgende week donderdag als het goed is kan ik eindelijk normaal naar de WC hier hah :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:38
sheane schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:19:
Eindelijk uitzicht op nuts! De oplevering was al een tijd terug zonder nuts. We hadden zo'n bouwkastje waar je alles uit niet halen. Helaas ben je dus emmertjes met water halen en verlengkabels aan het aansluiten elke dag. Maar we hebben zoveel gedaan dat we zo goed als klaar zijn!

Volgende week donderdag als het goed is kan ik eindelijk normaal naar de WC hier hah :')
Om gedoe met de nutsvoorzieningen te voorkomen pakt onze bouwer het anders aan. Na het leggen van de begane grond vloer worden eerst de meterkasten geplaatst en wordt alles aangesloten. Daarna gaan ze pas beginnen met de wanden. Ziet er wel gek uit, die kasten zo open en bloot in de wind en regen.
Ik kan het uit de verte niet goed zien maar volgens mij zijn ze van staal, misschien is het een tijdelijke kast om de echte kast heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blurk62 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Om gedoe met de nutsvoorzieningen te voorkomen pakt onze bouwer het anders aan. Na het leggen van de begane grond vloer worden eerst de meterkasten geplaatst en wordt alles aangesloten. Daarna gaan ze pas beginnen met de wanden. Ziet er wel gek uit, die kasten zo open en bloot in de wind en regen.
Ik kan het uit de verte niet goed zien maar volgens mij zijn ze van staal, misschien is het een tijdelijke kast om de echte kast heen.
Creatief met nuts, kan het wel waarderen :) scheelt wss een hoop vertraging aan het eind als je gemeente de straat een beetje op tijd af heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:50

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

[...]

Was hier ook het geval. Overal meterkasten op een kale betonnen vloerplaat. Na oplevering hadden we ook nog eens 3 maanden gratis ziggo internet. Als ik het goed heb is dit via directaansluiten.nl

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
Mr.Viper schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Was hier ook het geval. Overal meterkasten op een kale betonnen vloerplaat. Na oplevering hadden we ook nog eens 3 maanden gratis ziggo internet. Als ik het goed heb is dit via directaansluiten.nl
Ik zie een ander project van onze bouwer op die website staan dus het zal inderdaad via hen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoov
  • Laatst online: 22:22
Miezie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:51:
[...]

Je hebt er al voor getekend dat je het toestaat. Staat ook vast precies op de erfgrens getekend in het bestek. En.. heb je zelf ook een schuur die bij jouw buren zo gesitueerd is?
Het schuurtje staat inderdaad op de erf ingetekend, de leidingen echter niet. In mijn ogen had dit gewoon prima gekund via de tuin van de eigenaren van het schuurtje.

Ikzelf heb geen schuurtje maar een garage waar de waterafvoer wel ingetekend is en op eigen grond uit komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Het begint inmiddels concreet te worden. Eerste gesprek bij de kopersbegeleiding gehad. Dus maar eens de OP vullen:

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door YKla op 18-05-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Timoov schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:12:
[...]

Het schuurtje staat inderdaad op de erf ingetekend, de leidingen echter niet. In mijn ogen had dit gewoon prima gekund via de tuin van de eigenaren van het schuurtje.

Ikzelf heb geen schuurtje maar een garage waar de waterafvoer wel ingetekend is en op eigen grond uit komt.
Je had het kunnen weten. Al niet in de verkoopdocumentatie, dan wel in de vergunningsaanvraag. Vb bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFwTfwTMX1wxZi3OWlhnkNiIsMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBd5Lr12zKv8nf9BQCYCrVWl.jpg?f=fotoalbum_large
Maar los daarvan in je leveringsakte staat dat je het moet dulden. Ik begrijp wel dat het vervelend is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bollebep
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-07 15:22
[...]

Klopt, dit is een tijdelijke schil om de echte meterkast heen, hadden wij ook. Hier is er wat meer info over; https://www.cehetech.nl/prefab-meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 18:03
Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om vrijwel het hele huis te tegelen met keramische tegels van 26x160cm. We hebben de klus op werkspot geplaatst maar weinig concrete / ervaren reacties gehad. Uiteindelijk wel een offerte gekregen van een partij die ons aanspreekt. Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb ben ik wel nog benieuwd of de prijzen die ze rekenen een beetje redelijk zijn.

Het gaat om ca 150m2 recht gelegde tegels van formaat 26x160cm voor EUR 41 per m2 met bijkomende bouwstoffen (lijm en voegsel) van EUR 15 per m2. Het gaat om een project in de randstad (Utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
siddler schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:09:
Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om vrijwel het hele huis te tegelen met keramische tegels van 26x160cm. We hebben de klus op werkspot geplaatst maar weinig concrete / ervaren reacties gehad. Uiteindelijk wel een offerte gekregen van een partij die ons aanspreekt. Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb ben ik wel nog benieuwd of de prijzen die ze rekenen een beetje redelijk zijn.

Het gaat om ca 150m2 recht gelegde tegels van formaat 26x160cm voor EUR 41 per m2 met bijkomende bouwstoffen (lijm en voegsel) van EUR 15 per m2. Het gaat om een project in de randstad (Utrecht).
Als ik terug reken, waren wij 47 euro per m2 kwijt voor het leggen incl materiaal (lijm enz).
74 m2 keramische tegels ook planken. 2mnd geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
Hier ook rond de 40-45€ inclusief lijm/voegen, wel 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
siddler schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:09:
Wij hebben onlangs een offerte gehad voor 45 euro/m2 inclusief lijm en voegen voor ca 120 m2 tegels afmeting 30 bij 120. Dit was bij de tegelwinkel waar we ook de tegels zelf afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-07 19:32
Ik wil screens laten plaatsen aan de voorgevel, voor 2 hoge slaapkamer ramen (vloer tot plafond).

Opzich lijken screens met een accu en zonnepanelen me wel wat, maar ik weet niet of ze voldoende zon zullen krijgen als ze dicht onder de dakgoot hangen.

De aannemer heeft als meerwerkoptie een stroompunt naast het raam maken voor zonwering, zou ik op 1 punt twee ramen kunnen voorzien van stroom? Loopt de kabel dan aan de binnen- of buitengevel. Het liefst houdt ik alles buiten natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:48

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fethoz69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:48:
[...]

***members only***
Die man is hier ook meermaals geweest. Prima werk geleverd!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:56
auditor86 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:44:
Ik wil screens laten plaatsen aan de voorgevel, voor 2 hoge slaapkamer ramen (vloer tot plafond).

Opzich lijken screens met een accu en zonnepanelen me wel wat, maar ik weet niet of ze voldoende zon zullen krijgen als ze dicht onder de dakgoot hangen.

De aannemer heeft als meerwerkoptie een stroompunt naast het raam maken voor zonwering, zou ik op 1 punt twee ramen kunnen voorzien van stroom? Loopt de kabel dan aan de binnen- of buitengevel. Het liefst houdt ik alles buiten natuurlijk.
Hier screens met accu’s en zonnepanelen (die wel direct zonlicht krijgen). Als ik de mogelijkheid had voor direct stroom (tegen een ok prijs) zou ik dat altijd doen. Zonnepanelen is wat mij betreft een oplossing als je die mogelijkheid niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Yorro schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:01:
[...]

Hier screens met accu’s en zonnepanelen (die wel direct zonlicht krijgen). Als ik de mogelijkheid had voor direct stroom (tegen een ok prijs) zou ik dat altijd doen. Zonnepanelen is wat mij betreft een oplossing als je die mogelijkheid niet hebt.
Ze vragen 225,- per aansluitpunt/raam.
Opzich vergelijkbaar met wat ze vragen voor een stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:53

tomtom901

Moderator General Chat
auditor86 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Is wel de mooiste / netste oplossing denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
auditor86 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Vind ik geen gekke prijs, heb t vaak hoger gezien. Zou dan niet twijfelen over solar, maar gewoon ‘bedraad’ nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-07 16:25
Eens! Wij hebben er in 2018 niet aan gedacht en daar toch spijt van gekregen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:53

tomtom901

Moderator General Chat
Bij ons vroegen ze er 150 euro per raam voor, ik heb vervolgens met de partij die de rolluiken ging doen overleg gehad over hoe de installateur e.e.a moest doen inclusief naar buiten boren op de juiste plek, waardoor de zonwering club dat niet hoefde te doen. Uiteindelijk heeft me dat een korting opgeleverd op de installatie van de rolluiken, waardoor de optie per saldo kosteloos was. Een rolluik met een zonnepaneeltje was ook weer duurder. Misschien kun jij ook zoiets voor elkaar krijgen @auditor86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@auditor86: Wij hebben voor 200 euro per raam voorbereiding laten doen voor rolluiken/screens.
Daarvoor kregen we in de dag van het kozijn een loze leiding die naar een jaloezieschakelaar naast het raam loopt.

De rolluiken/screens zelf met de meest simpele motor uit laten rusten. Zelf een Shelly 2.5 achter de schakelaars gezet. Dat scheelde me 150 euro per rolluik. En als ik het met zonnepanelen had willen doen waren ze nog bijna 200 euro per rolluik duurder geworden.

Oftewel lekker die voorbereidingen laten doen. Je bespaart het je later op de rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:51
Farmerwood schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:26:
@auditor86: Wij hebben voor 200 euro per raam voorbereiding laten doen voor rolluiken/screens.
Daarvoor kregen we in de dag van het kozijn een loze leiding die naar een jaloezieschakelaar naast het raam loopt.

De rolluiken/screens zelf met de meest simpele motor uit laten rusten. Zelf een Shelly 2.5 achter de schakelaars gezet. Dat scheelde me 150 euro per rolluik. En als ik het met zonnepanelen had willen doen waren ze nog bijna 200 euro per rolluik gescheeld.

Oftewel lekker die voorbereidingen laten doen. Je bespaart het je waar op de rolluiken.
Ik kreeg geen jaloezieschakelaar bij mijn bedrade leiding in het kozijn. Dat was nog een extra optie van ~200 euro. Dus ook geen mogelijkheid tot een shelly installeren.

Heb zelf op alle kozijnen in het zuiden een voorbereiding voor screens laten treffen, en op het oosten en westen niet. Achteraf denk ik dat het ook prima zonder voorbereiding had gekund, de meerprijs voor solar is tegenwoordig relatief beperkt. Enige onbekende is nog een beetje hoe lang de accu meegaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
De 225 is bij ons zonder schakelaar helaas,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
auditor86 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:15:
De 225 is bij ons zonder schakelaar helaas,
Dat bedrag en eventueel het toevoegen van een schakelaar zit straks in je hypotheek en wordt over 30 jaar uitgesmeerd. In zijn algemeenheid kies je beter een meerwerkoptie teveel dan dat je iets weglaat dat straks niet meer of slechts met veel moeite te realiseren is.
Als je 2 ramen/screens wilt voorzien van stroom vanuit 1 stroompunt zullen er ongetwijfeld kabelgootjes nodig zijn. Als dat zo is, is het naar mijn idee een verkeerde bezuiniging om 1 stroompunt weg te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:50

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Wij hebben ook de voorbereiding door de aannemer laten doen voor 250 per raam. En daarbij ook nog eens de schakelaars bij de lichtknop laten plaatsen. Dan zitten ze niet naast het raam waar de gordijnen hangen. Ik ben van plan om ze via een Shelly of een Fibaro op te nemen in Home Assistant. De offerte voor de screens en rolluiken waren ook nog eens 100 per raam goedkoper door de voorbereiding en veel mooier. Om over de prijs met Somfy Tahoma nog maar niks te zeggen :X

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Mr.Viper schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:17:
Wij hebben ook de voorbereiding door de aannemer laten doen voor 250 per raam. En daarbij ook nog eens de schakelaars bij de lichtknop laten plaatsen. Dan zitten ze niet naast het raam waar de gordijnen hangen. Ik ben van plan om ze via een Shelly of een Fibaro op te nemen in Home Assistant. De offerte voor de screens en rolluiken waren ook nog eens 100 per raam goedkoper door de voorbereiding en veel mooier. Om over de prijs met Somfy Tahoma nog maar niks te zeggen :X
Dankjewel, ik ga kijken of dit bij ons ook een optie is als we de kopersbegeleider volgende week spreken.

[ Voor 8% gewijzigd door auditor86 op 20-05-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:57
Misschien een knuppel in het hoendenhok hier op tweakers, maar je kunt ze ook niet elektrisch aansluiten ;) Ja, ze zijn dan niet op afstand bedienbaar, maar gebruik je dat veel? Ik heb 2 grote ramen op het zuiden met rolluiken en nog nooit de behoefte gehad om ze naar beneden te doen om momenten dat ik niet thuis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:50
Arwen. schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:25:
Misschien een knuppel in het hoendenhok hier op tweakers, maar je kunt ze ook niet elektrisch aansluiten ;) Ja, ze zijn dan niet op afstand bedienbaar, maar gebruik je dat veel? Ik heb 2 grote ramen op het zuiden met rolluiken en nog nooit de behoefte gehad om ze naar beneden te doen om momenten dat ik niet thuis was.
Los van dat die handmatige systemen niet super vind werken is het w.m.b. ook niet echt heel mooi om te zien. Ook vanuit huis bedienen is elektrisch wel lekker comfortabel.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar wel of niet “elektrisch aansluiten” (ik vermoed dat je hiermee bedraad aansluiten bedoelt) maakt niet uit voor het wel/niet kunnen benaderen op afstand.

Zowel de bedrade als de versie met zonnepaneel heeft de mogelijkheid om (via een hub of ander device) de schermen te laten aansturen via je mobiel, dus naast de gewone afstandsbediening. En als je die hub op internet aansluit, dan dus ook vanaf elke willekeurige plek ter wereld (met internet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozenburger1
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-07 15:06
Yorro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar wel of niet “elektrisch aansluiten” (ik vermoed dat je hiermee bedraad aansluiten bedoelt) maakt niet uit voor het wel/niet kunnen benaderen op afstand.

Zowel de bedrade als de versie met zonnepaneel heeft de mogelijkheid om (via een hub of ander device) de schermen te laten aansturen via je mobiel, dus naast de gewone afstandsbediening. En als je die hub op internet aansluit, dan dus ook vanaf elke willekeurige plek ter wereld (met internet)
Hij bedoelt handmatig, met zo'n trekkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Rozenburger1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:56:
[...]

Hij bedoelt handmatig, met zo'n trekkoord.
Ah right, old-skool. Niet bij nagedacht dat ze die ook nog verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31
Ik zou echt niet zonder kunnen. Ik gebruik het heel veel, maar het komt in Nederland vaak genoeg voor dat het 's ochtends zonnig is en 's middags niet (of andersom), en dan is het wel erg fijn om met 1 druk op de knop het scherm omhoog of omlaag te kunnen doen terwijl je aan het werkt bent bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MarcoC schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:15:
[...]

Ik zou echt niet zonder kunnen. Ik gebruik het heel veel, maar het komt in Nederland vaak genoeg voor dat het 's ochtends zonnig is en 's middags niet (of andersom), en dan is het wel erg fijn om met 1 druk op de knop het scherm omhoog of omlaag te kunnen doen terwijl je aan het werkt bent bijvoorbeeld.
Of met Somfy Tahoma automatisch op basis van Lux :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Source90 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:04:
[...]

Of met Somfy Tahoma automatisch op basis van Lux :+
Ook overwogen (alleen dan op basis van opgewekt vermogen van de zonnepanelen), maar dat vond ik net iets té :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij hebben ook geen stroompunten voor zonnewering laten aanleggen met onze tuin op het oosten en voorkant huis op het westen. Enige alternatief is met het handje of obv zonnepanelen. En dan is die laatste wel het handigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Misschien een knuppel in het hoendenhok hier op tweakers, maar je kunt ze ook niet elektrisch aansluiten ;) Ja, ze zijn dan niet op afstand bedienbaar, maar gebruik je dat veel? Ik heb 2 grote ramen op het zuiden met rolluiken en nog nooit de behoefte gehad om ze naar beneden te doen om momentenby dat ik niet thuis was.
Heb ik overwogen, maar dan moet ik 2 gaten door mijn gevel naar buiten laten boren, op precies de goede plek uiteraard.
De elektrische optie met leidingen in de muur gefreesd lijkt me dan wat mooier. Dat mag gewoon met een handschakelaar van mij. Domotica kan dan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:54
auditor86 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 07:12:
[...]

Heb ik overwogen, maar dan moet ik 2 gaten door mijn gevel naar buiten laten boren, op precies de goede plek uiteraard.
De elektrische optie met leidingen in de muur gefreesd lijkt me dan wat mooier. Dat mag gewoon met een handschakelaar van mij. Domotica kan dan altijd nog.
Zou persoonlijk zeker niet kiezen voor handbediend, dan moet dat koord door de muur naar binnen, wat je nooit meer 100% dicht krijgt. Met geluid/ongedierte tot gevolg. Ja er komt een plastic kapje op.. maar dat is ook alles.

Lekker gaan voor óf solar óf elektrisch :)
Hebben hier rolluiken op solar, net onder de dakgoot. Werkt perfect. Ben er erg blij mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Fethoz69 op 21-05-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-07 12:07
Bij mij was het wel besproken met de architect, maar de aannemer had het niet meegenomen in zijn initiële prijsberekening. Uiteindelijk heb ik iets van 600 euro betaald voor 6-7 kozijnen waarbij er nu een lang stuk flexibele buis uit de gevel steekt. Installatie van alles moet ik zelf doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-07 19:53
Draakje5 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:16:
[...]

Dit is de EAP650 Wall ax300.
Voor buiten hebben we het AP nog niet besteld. Maar die heb je ook in deze variant.
Boven op de overloop heb ik een EAP653 hangen.

Ism een Omoda controller werkt dit veel beter dan de Ubiquity Unifi's die we hadden. En minder duur..
On nieuwbouwhuis is bijna af dus nu de keuze maken qua internetprovider.
Ik heb er zelf weinig verstand van behalve dat het in ons vorige huis een drama was in de achtertuin wat niet op te vangen was met WiFi versterkers.

Als ik een EAP bestel zoals @Draakje5 voorstelt heb ik dan naast mijn reguliere router van de internetprovider ook een Omoda controller nodig?
Mochten er andere tips zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Quito schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Ik heb er zelf weinig verstand van behalve dat het in ons vorige huis een drama was in de achtertuin wat niet op te vangen was met WiFi versterkers.

Als ik een EAP bestel zoals @Draakje5 voorstelt heb ik dan naast mijn reguliere router van de internetprovider ook een Omoda controller nodig?
Je hoeft niet een Omada controller te gebruiken, dan verlies je wel functionaliteit zoals roaming en centraal instellen. Zonder controller werkt het prima moet je alleen alle wifi punten af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Quito schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Heb je wel op verschillende punten een netwerkaansluiting laten aanleggen? Anders zal het in je nieuwe huis weer drama worden en moet je eerst kijken of je niet op 1 of andere manier kabels kunt trekken.

Ik ben zelf erg tevreden over Omada maar het vereist wel enige kennis van netwerken. Als je er geen verstand van hebt en ook geen interesse in hebt om die kennis op te doen kan je het beste een TP-Link Deco wifi-systeem kopen of gewoon de wifi-punten van je provider gebruiken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20:00
Draakje5 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:16:
[...]

Dit is de EAP650 Wall ax300.
Voor buiten hebben we het AP nog niet besteld. Maar die heb je ook in deze variant.
Boven op de overloop heb ik een EAP653 hangen.

Ism een Omoda controller werkt dit veel beter dan de Ubiquity Unifi's die we hadden. En minder duur..
Waarin werkt de TP-link voor jou beter dan de Ubiquiti Unifi? Hadden ze wel vergelijkbare specs? Zit nu ook een beetje te zoeken naar de juiste PoE accesspoints. In ieder geval twee aan de plafonds van overlopen op 1e en 2e verdieping, en op de begane grond nog een aan de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
gdvm schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Waarin werkt de TP-link voor jou beter dan de Ubiquiti Unifi? Hadden ze wel vergelijkbare specs? Zit nu ook een beetje te zoeken naar de juiste PoE accesspoints. In ieder geval twee aan de plafonds van overlopen op 1e en 2e verdieping, en op de begane grond nog een aan de muur.
Omada is vooral goedkoper. Ook kun je de kosten van een controller besparen als je al een eigen server hebt. Ik heb het nu meer dan een half jaar (1x EAP650 schotel, 2x EAP655 in-wall), alle access points gevoed over PoE en het werkt zeer stabiel. Overal in huis een snel dekkend netwerk met naadloze roaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Omada is vooral goedkoper. Ook kun je de kosten van een controller besparen als je al een eigen server hebt. Ik heb het nu meer dan een half jaar (1x EAP650 schotel, 2x EAP655 in-wall), alle access points gevoed over PoE en het werkt zeer stabiel. Overal in huis een snel dekkend netwerk met naadloze roaming.
Je eigen server en kosten besparen :9 De benodigde kennis om een mooie docker omada op te tuigen daar gelaten.

Een OC200 is klein en fijn genoeg voor de 3 wifi punten in een huis!
Sterker nog tegen woordig hebben ze een 3 in 1 ER7212PC daar mee heb je voldoende voor huis tuin en keuken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
[...]

Gok dat je met alle genoemde producten prima bereik kan hebben, maar net of je ze goed instelt.

Hier een Unifi netwerk met buiten de U6-Mesh. Op de verdiepingen een U6-Plus/U6-Lite en beneden een U6-Pro. Idem dito als hierboven gepost, overal naadloos roaming en tot achterin de tuin prima bereik (de U6-Mesh hangt in de veranda).

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 21-05-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Ik heb het modem/router van Odido zelf gewoon onder de trap hangen in de hal. Dat werkt prima om op twee verdiepingen en tot achter in de tuin Internet te hebben.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
Source90 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Gok dat je met alle genoemde producten prima bereik kan hebben, maar net of je ze goed instelt.

Hier een Unifi netwerk met buiten de U6-Mesh. Op de verdiepingen een U6-Plus/U6-Lite en beneden een U6-Pro. Idem dito als hierboven gepost, overal naadloos roaming en tot achterin de tuin prima bereik (de U6-Mesh hangt in de veranda).
Dat is mooi spul _/-\o_ . Hier ook al eens een Unify In-Wall langs zien komen, lijkt me ook wel wat.

Na de verhuizing eerst maar eens kijken hoe de ontvangst in huis is met de FRITZ!Boxen die ik van XS4ALL opgespaard heb, die maken nu ook een stabiel mesh netwerk. Ik heb er op elke verdieping 1 bedraad aangesloten als WiFi accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik vond de UNIFI's persoonlijk niks meer omdat het dashboard niet meer fatsoenlijk werkte en ik verplicht werd dure hardware te bestellen om het een beetje goed te laten werken. Anders was alleen de mobiele app beschikbaar.
Daarnaast kreeg ik constant gezeur thuis dat de WIFI slecht werkte. Apps werkte soms niet enz.

Nu met TP-link een stuk goedkoper uit, subtielere hardware in/aan de muur en voor ons werkt de WiFi stabieler.

Ik was de UniFi's zo kwijt op marktplaats, dus populair zijn ze nog steeds.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 21-05-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-07 19:53
MarcoC schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Heb je wel op verschillende punten een netwerkaansluiting laten aanleggen? Anders zal het in je nieuwe huis weer drama worden en moet je eerst kijken of je niet op 1 of andere manier kabels kunt trekken.

Ik ben zelf erg tevreden over Omada maar het vereist wel enige kennis van netwerken. Als je er geen verstand van hebt en ook geen interesse in hebt om die kennis op te doen kan je het beste een TP-Link Deco wifi-systeem kopen of gewoon de wifi-punten van je provider gebruiken :) .
Ik heb alleen een loze leidingen naar zolder (werkkamer) en voor de rest niets (verbinding in huis is nooit een probleem geweest).
Als het echt noodzakelijk is voor een goede internetverbinding in de achtertuin kan ik nog een kabel trekken maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
vormulier schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:22:
[...]

Je eigen server en kosten besparen :9 De benodigde kennis om een mooie docker omada op te tuigen daar gelaten.

Een OC200 is klein en fijn genoeg voor de 3 wifi punten in een huis!
Sterker nog tegen woordig hebben ze een 3 in 1 ER7212PC daar mee heb je voldoende voor huis tuin en keuken!
Ik zeg toch als je al een eigen server hebt. 2 minuten werk om de container op te spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Quito schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:59:
[...]

Ik heb alleen een loze leidingen naar zolder (werkkamer) en voor de rest niets (verbinding in huis is nooit een probleem geweest).
Als het echt noodzakelijk is voor een goede internetverbinding in de achtertuin kan ik nog een kabel trekken maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Dat is 100% noodzakelijk. HR+++ dempt enorm. Mijn wifisignaal valt volledig weg met de schuifpui dicht ondanks line-of-sight met het access point en een afstand van max 2 meter. Goede wifi kan je alleen realiseren met bekabelde access points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
MarcoC schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:05:
[...]

Dat is 100% noodzakelijk. HR+++ dempt enorm. Mijn wifisignaal valt volledig weg met de schuifpui dicht ondanks line-of-sight met het access point en een afstand van max 2 meter. Goede wifi kan je alleen realiseren met bekabelde access points.
Speciaal hier voor ook een Omada AP gekocht voor buiten :)
(en hij werkt extra lekker want niemand krijgt zijn signaal naar buiten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Blurk62 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:39:
[...]

Dat is mooi spul _/-\o_ . Hier ook al eens een Unify In-Wall langs zien komen, lijkt me ook wel wat.

Na de verhuizing eerst maar eens kijken hoe de ontvangst in huis is met de FRITZ!Boxen die ik van XS4ALL opgespaard heb, die maken nu ook een stabiel mesh netwerk. Ik heb er op elke verdieping 1 bedraad aangesloten als WiFi accesspoint.
Dacht even dat je de Unifi Dream wall bedoelde, dat ding is belachelijk duur (en volgens mij überhaupt niet op consumenten gericht) :P . De U6-InWall was er nog niet toen ik het setje aanschafte.

Pluspunt voor mij is ook dat je in dit ecosysteem dingen als een deurbel/camera's kan toevoegen in hetzelfde systeem (via Protect). Niet in verdiept of andere merken hierboven dit ook hebben. Tweede punt voor mij is dat er enige WAF/WUF meespeelde, voor mevrouw moet het ook een vrij simpel/werkbaar systeem zijn (met name het Protect deel). Met het netwerk deel van Unifi hoeft zij eigenlijk niets, het Protect gedeelte moet wel begrijpelijk zijn voor de deurbel/camera's.

Exclusief de apparaten, hier zo ingedeeld, overal prima bereik en vind de UI van Unifi fijn om mee te werken. Alles via PoE
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 21-05-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
vormulier schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:18:
[...]

Speciaal hier voor ook een Omada AP gekocht voor buiten :)
(en hij werkt extra lekker want niemand krijgt zijn signaal naar buiten)
Waar heb je die geplaatst? Als ik dat goed bekijk heb je dus een cat6 en een elektra punt nodig op dezelfde plek?

[ Voor 13% gewijzigd door YKla op 21-05-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
YKla schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Waar heb je die geplaatst? Als ik dat goed bekijk heb je dus een cat6 en een elektra punt nodig op dezelfde plek?
Alleen cat 6 is voldoende zolang je Poe neemt. Ik zou 'm ergens in je tuinhuisje plaatsen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Draakje5 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:34:
[...]

Alleen cat 6 is voldoende zolang je Poe neemt. Ik zou 'm ergens in je tuinhuisje plaatsen oid.
Je hebt ook de mogelijkheid om wifi enkel te versterken of internet door je elektriciteitsoutlet (powerline adapter) te trekken. Is dit veel stabieler of wat is de reden om het zo op te lossen? PLC lijkt me zoveel eenvoudiger (eerste adapter in de meterkast) en goedkoper dan overal voor 300 euro utp leidingen heenboren..

[ Voor 15% gewijzigd door YKla op 22-05-2024 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:36
YKla schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:58:
[...]

Je hebt ook de mogelijkheid om wifi enkel te versterken of internet door je elektriciteitsoutlet te trekken. Is dit veel stabieler of wat is de reden om het zo op te lossen?
Ja, je netwerkverkeer via een nette UTP-kabel is altijd stabieler. Dus je internet verkeer vanaf het accesspoint direct via UTP naar je modem/router, met eventueel een switch er tussen is altijd de betere oplossing als je dat vergelijkt met netwerk over je elektrische bedrading of via een Mesh oplossing van een aantal onbekabelde AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Dronium schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:07:
[...]

Ja, je netwerkverkeer via een nette UTP-kabel is altijd stabieler. Dus je internet verkeer vanaf het accesspoint direct via UTP naar je modem/router, met eventueel een switch er tussen is altijd de betere oplossing als je dat vergelijkt met netwerk over je elektrische bedrading of via een Mesh oplossing van een aantal onbekabelde AP's.
Plus dat je moet opletten dat de powerline adapter over verschillende fase kan communiceren. Zeker gezien elk huis tegenwoordig als 3-fase wordt opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-07 14:43
[...]

Ik ben zelf een leek mbt internet + hardware maar heb twee Unifi accespoints aan het plafond eerste verdieping en zolder in de nok geïnstalleerd. Ik kan beamen dat dit spul gebruiksvriendelijk is en naar behoren functioneert. Overal goed WIFI bereik al was dit niet zozeer nodig aangezien ik bijna alles bekabeld heb. Ik ben van plan later nog een een UTP kabel door mijn mantelbuis te trekken voor een accespoint in de achtertuin voor eventueel in ons huisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:42
MarcoC schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:17:
[...]

Ook overwogen (alleen dan op basis van opgewekt vermogen van de zonnepanelen), maar dat vond ik net iets té :+ .
Lux of zonnepanelen moet ik nog mee aan de gang, maar automatisch op basis van zonnestand is echt de eindbaas. Nooit meer omkijken naar je zonwering, maar wel je huis koel.

Qua zonnepanelen: vast stroompunt tenzij… vergelijk ook even wat de motoren kosten voor solar of vaste stroom… bij somfy was 2 jaar geleden voor ons vast stroompunt nog goedkoper ook.

En qua schakelaar: als je weet waar je voor gaat heb je het misschien wel niet nodig. Wij hebben somfy en geen schakelaars. Toch schoner als oplossing… en omdat alles geautomatiseerd is gebruiken we het ook echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:24
Via onze projectontwikkelaar (van de Klok-wonen) hebben we een zogenaamde 'wooncoach' (via LIV wonen in Nijmegen). Buiten dat we ontzettend traag reactie krijgen van haar (2 weken gemiddeld) loopt ze ook nog eens ontzettend te pushen. We kunnen geen loze leidingen kiezen dus we moeten voor netwerkaansluitingen kiezen voor hun oplossing met COAX/CAT6. Ik heb al gevraagd waarom er in een nieuwbouwwoning uberhaupt nog COAX wordt aangelegd, maar daar had ze geen antwoord op. Buiten de standaard 2 COAX/CAT6 (optiecode EL-36) aansluitingen wil ik natuurlijk in elke ruimte een netwerkaansluiting met kabels die ik zelf trek (want kwaliteit, er moet namelijk ook POE overheen). In eerste instantie kregen we al de reactie van haar dat het kan gebeuren wanneer we zelf kabels gaan trekken dat de leidingen verstopt raken. Maar afgelopen week heb ik haar onderstaande vragen gestuurd, nadat ik die al 3x eerder had gesteld.

Members only:

Ter informatie. De opties zijn als volgt:
EL-31 - Extra voorbedrade elektra leiding met einddoos - €155
EL-36 - Extra voorbedrade televisie CAOX + internet CAT6 leiding met einddoos - €395
EL-38 - Extra afgemonteerde televisie COAX + internet CAT6 aansluiting - €535

Nou krijgen we (eindelijk) een reactie van haar met dit er in:

Members only:

Ben ik nou gek of loopt ze heel erg te pushen op die EL-36/EL-38? Ik krijg namelijk geen antwoord op mijn vraag over hoe breed de buis is en of er 25mm buizen gebruikt kunnen worden. Daarnaast krijg ik ook geen antwoord op mijn vraag hoe EL-31 in de meterkast binnenkomt, of er 25mm buizen gebruikt kunnen worden en wat de standaard diepte is van de inbouwdozen, Dit is namelijk de standaard maat (ja, welke maat is dat dan?)

Ik ben van plan om vandaag naar de projectontwikkelaar te bellen, ook al wordt dit niet op prijs gesteld. Iemand ervaringen hier mee en tips om hier mee om te gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Ga er maar vanuit dat er voorbedrade flexbuis gebruikt wordt voor zowel elektra als voor netwerk/coax en dat de inbouwdozen de standaard 40mm versie betreft.

Deze mevrouw heeft geen idee waar ze het over heeft en copy/paste dus gewoon uit bestekteksten.

Ook de optie Coax/UTP is gewoon voorbedrade flex. Zoiets dus: https://www.hornbach.nl/p...-3-4-grijs-25-m/10525126/

Kun je in een elektrabuis nieuwe CAT6 kabels trekken? Ja, als ze nog op rol zitten wel ja, maar zodra die flexibele leidingen onder een onmogelijke hoek in beton gestort zijn kun je dat dus vergeten en ik zou er dus niet vanuit gaan dat dat kan. Triest.

Wil je het op safe spelen, zou ik inderdaad optie 36 kiezen en dan zelf proberen de COAX er uit te trekken terwijl je een UTP invoert, maar dat gebeurt natuurlijk op eigen risico.

Cat 6 is echt meer dan voldoende voor in huis. Zelfs over Cat 5e haal je echt nog gigabit snelheden binnen een woonhuis hoor en ook POE kan daar gewoon overheen (doe ik zelf hier ook)

[ Voor 43% gewijzigd door Blihi op 22-05-2024 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Herax10NL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:42:

Ben ik nou gek of loopt ze heel erg te pushen op die EL-36/EL-38? Ik krijg namelijk geen antwoord op mijn vraag over hoe breed de buis is en of er 25mm buizen gebruikt kunnen worden. Daarnaast krijg ik ook geen antwoord op mijn vraag hoe EL-31 in de meterkast binnenkomt, of er 25mm buizen gebruikt kunnen worden en wat de standaard diepte is van de inbouwdozen, Dit is namelijk de standaard maat (ja, welke maat is dat dan?)

Ik ben van plan om vandaag naar de projectontwikkelaar te bellen, ook al wordt dit niet op prijs gesteld. Iemand ervaringen hier mee en tips om hier mee om te gaan?
Ze geeft wel antwoord op de vraag of er 25mm buizen gebruikt kunnen worden (nee).

Verder ben je aan de goden overgeleverd, je kan nog vragen of ze geen flexbuis gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
Herax10NL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:42:
Via onze projectontwikkelaar (van de Klok-wonen) hebben we een zogenaamde 'wooncoach' (via LIV wonen in Nijmegen). Buiten dat we ontzettend traag reactie krijgen van haar (2 weken gemiddeld) loopt ze ook nog eens ontzettend te pushen. We kunnen geen loze leidingen kiezen dus we moeten voor netwerkaansluitingen kiezen voor hun oplossing met COAX/CAT6. Ik heb al gevraagd waarom er in een nieuwbouwwoning uberhaupt nog COAX wordt aangelegd, maar daar had ze geen antwoord op. Buiten de standaard 2 COAX/CAT6 (optiecode EL-36) aansluitingen wil ik natuurlijk in elke ruimte een netwerkaansluiting met kabels die ik zelf trek (want kwaliteit, er moet namelijk ook POE overheen). In eerste instantie kregen we al de reactie van haar dat het kan gebeuren wanneer we zelf kabels gaan trekken dat de leidingen verstopt raken. Maar afgelopen week heb ik haar onderstaande vragen gestuurd, nadat ik die al 3x eerder had gesteld.

***members only***

Ter informatie. De opties zijn als volgt:
EL-31 - Extra voorbedrade elektra leiding met einddoos - €155
EL-36 - Extra voorbedrade televisie CAOX + internet CAT6 leiding met einddoos - €395
EL-38 - Extra afgemonteerde televisie COAX + internet CAT6 aansluiting - €535

Nou krijgen we (eindelijk) een reactie van haar met dit er in:

***members only***

Vragen en bellen staat vrij, maar ik zou niet verwachten dat
1) Deze mevrouw verstand heeft van deze materie en dus het verschil weet tussen CAT5, 6 en 7 en de verschillende dieptes inbouwdozen. Niet iedereen is een tweaker.
2) De aannemer enige incentive heeft om speciaal voor jou hun standaard opties aan te passen. Dan moeten ze dus speciaal voor jou diepe inbouwdozen en cat7 kabel inkopen, en regelen dat het precies in jouw huis op jouw gekozen plekken toegepast wordt. Ik ben bang dat je dan ook niet vrolijk wordt van het prijskaartje wat daar aan hangt.

Wat wil je bereiken met je belletje? Dat ze je nogmaals vertellen wat je al weet, en dat je daarna te boek staat als lastige klant?

Ik zou zeggen, neem lekker optie 36 en geniet van je nieuwe huis. CAT6 is meer dan voldoende, ook voor PoE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:30
Kan ui ervaring bij mijn broer zeggen dat zelfs coax uit de voorbedrade flexbuis trekken niet te doen was. Zat muurvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
@Herax10NL vraag de wooncoach of ze bij de aannemer kan vragen om ipv coax en UTP 2x UTP kan doen. Cat6 is voldoende voor PoE. Zou ik me geen zorgen om maken. Coax zit niemand weer op te wachten vandaag de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ascension schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:11:
@Herax10NL vraag de wooncoach of ze bij de aannemer kan vragen om ipv coax en UTP 2x UTP kan doen. Cat6 is voldoende voor PoE. Zou ik me geen zorgen om maken. Coax zit niemand weer op te wachten vandaag de dag.
Inderdaad, laat ze vooral even bij hun leverancier nagaan of ze niet gewoon voorbedrade flex met 2xUTP kunnen gebruiken. Die bestaat namelijk ook gewoon: https://www.vekto.nl/voorbedraad-flexbuis-utp-2x-cat6-20mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
perspectivebass schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:09:
Kan ui ervaring bij mijn broer zeggen dat zelfs coax uit de voorbedrade flexbuis trekken niet te doen was. Zat muurvast.
Dat is mijn ervaring ook. Uit een voorbedrade flexbuis krijg je helemaal niets meer, want die buizen worden vaak in onmogelijke hoeken gebogen.

Coax en UTP hebben een minimale buigdiameter, maar daar maalt de bouwer niet om hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
roltor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Vragen en bellen staat vrij, maar ik zou niet verwachten dat
1) Deze mevrouw verstand heeft van deze materie en dus het verschil weet tussen CAT5, 6 en 7 en de verschillende dieptes inbouwdozen. Niet iedereen is een tweaker.
2) De aannemer enige incentive heeft om speciaal voor jou hun standaard opties aan te passen. Dan moeten ze dus speciaal voor jou diepe inbouwdozen en cat7 kabel inkopen, en regelen dat het precies in jouw huis op jouw gekozen plekken toegepast wordt. Ik ben bang dat je dan ook niet vrolijk wordt van het prijskaartje wat daar aan hangt.

Wat wil je bereiken met je belletje? Dat ze je nogmaals vertellen wat je al weet, en dat je daarna te boek staat als lastige klant?

Ik zou zeggen, neem lekker optie 36 en geniet van je nieuwe huis. CAT6 is meer dan voldoende, ook voor PoE.
Projectontwikkelaar =/= koopbegeleider.
Vaak kunnen de uitvoerders wat meer vertellen dan de “koopbegeleider”. Die van ons wist van voren ook niet dat hij achter leefde.
Bij ons diverse opties toegezegd die überhaupt niet konden, gelukkig kunnen annuleren. Voorbeeld is heipalen met funderingskisten verkocht wat in de praktijk enkel heipalen in de grond was, waar geen enkele partij op verder wilt borduren.

Mogelijk weet de uitvoerder wel of er flex of solide wordt gebruikt.
In het kader van toekomstgericht zou dat hele flex in de muur überhaupt verboden moeten worden bij nieuwbouw. Kabelbreuk of iets veranderen in de toekomst is einde oefening 🤑

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 22-05-2024 10:56 . Reden: Autocorrect op mobiel speelde parten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
Source90 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:08:
[...]

Projectontwikkelaar =/= koopbegeleider.
Vaak kunnen de uitvoerders wat meer vertellen dan de “koopbegeleider”. Die van ons wist van voren ook niet dat hij achter leefde.
Bij ons diverse opties toegezegd die überhaupt niet konden, gelukkig kunnen annuleren. Voorbeeld is heipalen met funderingskisten verkocht wat in de praktijk enkel heipalen in de grond was, waar geen enkele partij op verder wilt borduren.

Mogelijk weet de uitvoerder wel of er flex of solide wordt gebruikt.
In het kader van toekomstgericht zou dat hele flex in de muur überhaupt verboden moeten worden bij nieuwbouw. Kabelbreuk of iets veranderen in de toekomst is einde oefening 🤑
Ik ben met je eens dat je voor inhoudelijke vragen bij de uitvoerder moet zijn, maar ik neem aan dat de bouw nog in een voorstadium is, aangezien de opties nog gekozen moeten worden?
Dan krijg je bij de projectontwikkelaar ook een verkoopfiguur aan de lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Een kopersbegeleider kan toch gewoon aan de uitvoerder / aannemer vragen welke type leidingen - buizen er gebruikt worden? Daar is een kopersbegeleider voor..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:42:
Een kopersbegeleider kan toch gewoon aan de uitvoerder / aannemer vragen welke type leidingen - buizen er gebruikt worden? Daar is een kopersbegeleider voor..
Natuurlijk kan dat, maar volgens mij is die vraag niet gesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Natuurlijk kan dat, maar volgens mij is die vraag niet gesteld?
Dan kan dat wellicht gevraagd worden 8)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:57
Yorro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Nee, gewoon helemaal niet bedraad, met zo'n trekband. :P
ThePsycho schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:37:
[...]

Los van dat die handmatige systemen niet super vind werken is het w.m.b. ook niet echt heel mooi om te zien. Ook vanuit huis bedienen is elektrisch wel lekker comfortabel.
Bij ons zie je er niets van en binnen een seconde is het rolluik naar beneden, gaat heel soepel. Er zit ook nog raambekleding voor dus de trekband aan de zijkant zie je bij ons ook niet
MarcoC schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:15:
[...]

Tja, als het buiten niet zo warm is en ik ben toch niet in de kamer dan hoeft de zonwering voor mij niet naar beneden, dan kom ik wel uit met mijn gewone raambekleding aan de binnenkant. Is de verwachting dat het warm gaat worden en ik ben niet thuis doe ik ze in de ochtend al naar beneden. Als ik thuiswerk doe ik dat tussen de middag als ik toch al naar beneden loop om te gaan lunchen en/of om de ramen dicht te doen. Mis het dus totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:38

rvd50

...................

Hoor graag jullie mening:
Eind vorig jaar een nieuwbouw appartement in Den Haag betrokken op een tussenlaag met boven en onderburen. Probleem is dat wij het enorm gehorig vinden, met name vanaf boven. Wij hebben eerder nieuwbouw gehad en dit niet toendertijd nooit ervaren.

Huidige situatie hebben ze vanuit de bouw een anhydriet dekvloer gelegd en volgens de bouwer alles keurig netjes zwevend gelegd om contact geluid tegen te gaan. Er was ook geen dempende ondervloer verplicht wat je wel eens ziet.

Wijzelf hebben pvc vloer en boven gietvloer, maar als men boven op blote voeten loopt dan hoor je enorm gebonk, maar ook de trilling ervan is voelbaar in onze vloer. Erg irritant als je bijv. in bed ligt of achter je bureau. Bovenburen vinden het normaal om op blote voeten (lees: hielen) rond te lopen op een weinig dempende gietvloer, dus daar gaan we weinig aan doen. Probleem is bij meerdere buren aanwezig en soms zelf van 2 verdiepingen boven te merken.. Met oordoppen slapen helpt helaas niet want dit contactgeluid gaat er dwars doorheen.

Is dit een herkenbaar beeld/situatie voor nieuwbouw? De bouwer zegt dat alles netjes keurig ligt, maar heeft meer steken laten vallen en wij trachten om second opinion op te vragen bij 3de partij.

R.D50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
rvd50 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:30:
Eind vorig jaar een nieuwbouw appartement in Den Haag betrokken op een tussenlaag met boven en onderburen. Probleem is dat wij het enorm gehorig vinden, met name vanaf boven. Wij hebben eerder nieuwbouw gehad en dit niet toendertijd nooit ervaren.

Huidige situatie hebben ze vanuit de bouw een anhydriet dekvloer gelegd en volgens de bouwer alles keurig netjes zwevend gelegd om contact geluid tegen te gaan. Er was ook geen dempende ondervloer verplicht wat je wel eens ziet.

Wijzelf hebben pvc vloer en boven gietvloer, maar als men boven op blote voeten loopt dan hoor je enorm gebonk, maar ook de trilling ervan is voelbaar in onze vloer. Erg irritant als je bijv. in bed ligt of achter je bureau. Bovenburen vinden het normaal om op blote voeten (lees: hielen) rond te lopen op een weinig dempende gietvloer, dus daar gaan we weinig aan doen. Probleem is bij meerdere buren aanwezig en soms zelf van 2 verdiepingen boven te merken.. Met oordoppen slapen helpt helaas niet want dit contactgeluid gaat er dwars doorheen.

Is dit een herkenbaar beeld/situatie voor nieuwbouw? De bouwer zegt dat alles netjes keurig ligt, maar heeft meer steken laten vallen en wij trachten om second opinion op te vragen bij 3de partij.
Is het niet zo dat het geluid met minstens 52db gedempt moet worden? Dit geldt iig voor luchtgeluid.

Je zou een test kunnen uitvoeren. Geluid meten bij je buren met stampen. Geluid bij jezelf meten in stille toestand. Geluid meten als de buren stampen. Rekensom maken en dan weten of er minstens 52db gedempt wordt.

Stel:
Buren produceren 70db. ( vrij veel ) jij meet in rust 32db. Met geluid buren zou je niet meer dan 32.2db mogen meten. ( 70-52=18db) 18db+32db=32.2db.

https://www.naa.nl/kennis...geluidsniveau%2040.4%20dB

Ik weet dat mijn ouders last hebben van de wasmachine van de bovenbuurvrouw en er mensen zijn die weleens klagen over stampende kinderen.. bj 2016.
Ik zeg maar zo.. (inmiddels) wil je geen geluid horen van buren moet je vrijstaand gaan wonen, anders hokr je altijd wel wat.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 22-05-2024 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20

Ik heb in een appartementencomplex gewoond uit 2011 en ben daar in 2019 komen wonen. Het was hetzelfde probleem. Ik hoorde niets van televisies of andere zaken maar een constant gebonk vanuit alle kanten van lopen/rennen enz. Ik werd er zo horendol van dat ik na een jaar verhuisd ben.

Wat ik toen heb opgezocht had het te maken met de manier van bouwen. Dit terwijl ik er vanuit ging dat het juist beter zou zijn dan het appartement daarvoor uit 1996, dat was helaas niet het geval want daar hoorde ik niets.
Ik vrees dat je er weinig aan gaat kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrieInDePan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-07 15:32

Liggen de afwerkvloeren correct? Bij een zwevende dekvloer moet er tussen de vloer en muur ruimte/randisolatie zitten om direct contact met de muur te voorkomen. Dat gaat nogal eens fout, zie https://www.joostdevree.nl/shtmls/zwevende_dekvloer.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:21
Blihi schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:50:
[...]
Ja, dat is heel duur. Dat is een structurele aanpassing, dus daar moeten tekeningen voor komen, een bouwvergunning, nieuwe kozijnen, EPC/BENG berekeningen, de hele rataplan. Verder moeten de bestaande lateien aangepast worden als dat uberhaupt mogelijk is.
Een reactie op deze oude post waarin een vergelijkbare vraag naar voren kwam, maar voor ons is de situatie net anders.
Wij willen graag in de uitbouw van onze nieuwbouwwoning aan de zijkant een kozijn met raam laten plaatsen. Het lijkt mij een eenvoudige klus, het is een uitbouw dus niet dragend. Is dit vergunningsplichtig? Moet er een nieuwe BENG berekening komen voor één extra kozijn? Moet hier ook een tekening gemaakt voor worden? Er zit ook niks qua Electra. Denk ik te makkelijk als dit een paar duizend euro kost en een weekje werk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApTgwES5DRBsOAa87FlHIT41-vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnV1tP1szhiH1C7qwUEWvC4X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koerskii schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Een reactie op deze oude post waarin een vergelijkbare vraag naar voren kwam, maar voor ons is de situatie net anders.
Wij willen graag in de uitbouw van onze nieuwbouwwoning aan de zijkant een kozijn met raam laten plaatsen. Het lijkt mij een eenvoudige klus, het is een uitbouw dus niet dragend. Is dit vergunningsplichtig? Moet er een nieuwe BENG berekening komen voor één extra kozijn? Moet hier ook een tekening gemaakt voor worden? Er zit ook niks qua Electra. Denk ik te makkelijk als dit een paar duizend euro kost en een weekje werk is?

[Afbeelding]
Qua omgevingsvergunning kan je hier kijken:
https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
Zojuist eerste update uit ons project gehad.

Oktober naar de notaris (hadden we ook verwacht), deadline voor meerwerk gaat naar half September ipv. eind Oktober en start bouw waarschijnlijk al in December. Makelaar had het toen we vorige maand tekende over voorjaar 2025, dus zou mooi zijn als ze een paar maanden eerder beginnen. Zowieso ook fijn als ze dichter op oktober ook echt beginnen en de dagen beginnen te tellen. Zodat we niet vanaf oktober al dubbele lasten hebben terwijl ze pas maanden later echt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:21
Top dank. Niet omgevingsvergunning plichtig dus. Dat is fijn. Dan staat de vraag nog of er een herberekening moet plaatsvinden én of dit echt een redelijk eenvoudig klusje is zoals ik denk 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
koerskii schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Top dank. Niet omgevingsvergunning plichtig dus. Dat is fijn. Dan staat de vraag nog of er een herberekening moet plaatsvinden én of dit echt een redelijk eenvoudig klusje is zoals ik denk 8)
Zou niet weten waarom? Alleen als verhuisd moet je een nieuw energie label aanvragen.. Daar hoeft volgens mij geen BENG berekening overhandigd te worden.

Gat zagen en raam plaatsen is volgens mij alles wat er hoeft te gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Een lekkage ;( :'(

Het voegwerk in onze vloer beneden op een aantal plekken werd maar natter en natter. Rondom kruipluik ook nat.
Nu zit hier een leidingkoof voor alle leidingen van boven, bij het aanzetten van water boven begint het op deze locatie in de kruipruimte flink te druppen. Waarschijnlijk, vermoed ik, de afvoer.

Ik ben al blij dat het niet de vloerverwarming was, maar wel flink balen. Hopelijk kan de aannemer snel aan de slag om het op te lossen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 08:27
Tip voor iedereen die nog bezig is met z'n badkamer en een dubbele wastafel doet: zorg dat de lades in de breedte ook uit twee delen bestaan!

Wij hebben dat niet en dit is een dagelijkse ergenis. Twee wastafels heb je zodat je gemakkelijk samen bezig kan, maar als je dan lades over de gehele breedte hebt moet je constant voor elkaar aan de kant.

Super irritant. Zoals gezegd, onze grootste ergenis. Dat is opzich positief, als dat het ergste is. Maar we hebben er dus wel dagelijks last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pnczbr
  • Laatst online: 20-02 12:30
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
Beng norm is tegenwoordig 0 dacht ik dus 0. Echter nu met terugleveringskosten gaat dat er wel anders uitzien.

Ik zou meer verhypotheken. Heb je het niet nodig kun je over het algemeen het ook zo weer aflossen zonder boete. Heb je het niet verhypotheekt en toch nodig.. dan moet je wachten tot je buffer het toelaat.

Verder zou ik bij nieuwbouw geen concessies doen als budget het toelaat. Krijg je later spijt van. Een dergelijke woning met oppervlakte kun je prima 2-3 kinderen in krijgen en oud worden. Als dit dan je eerste en laatste huis wordt.. waarom erop besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Zou inzetten op 90% hypotheek en nakijken wat je mag aflossen per jaar (boetevrij). Meestal is dat ook al 10% extra.

Wat betreft de laatste vraag; inderdaad sterk afhankelijk van het verbruik/gezinssamenstelling en overige variabelen.

Bij ons is het zonder auto's tientjeswerk, de laatste twee jaar kregen wij 600 (2022) en 300 (2023) terug. In 2023 is er wel een EV bij gekomen.
Moet er wel rekening mee houden dat het salderen afgebouwd wordt, wij gaan er al vanuit dat de energierekening rond 2027 een stuk hoger zal worden.

Warmtepomp gebruikt bij ons slechts een paar kilowatt per dag.

Edit: Die prijs, damn. Daar krijg je in de randstad-nieuwbouwprojecten nog net een rijtjeswoning voor :D

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 23-05-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnczbr
YKla schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:19:
[...]

Beng norm is tegenwoordig 0 dacht ik dus 0. Echter nu met terugleveringskosten gaat dat er wel anders uitzien.

Ik zou meer verhypotheken. Heb je het niet nodig kun je over het algemeen het ook zo weer aflossen zonder boete. Heb je het niet verhypotheekt en toch nodig.. dan moet je wachten tot je buffer het toelaat.

Verder zou ik bij nieuwbouw geen concessies doen als budget het toelaat. Krijg je later spijt van. Een dergelijke woning met oppervlakte kun je prima 2-3 kinderen in krijgen en oud worden. Als dit dan je eerste en laatste huis wordt.. waarom erop besparen.
Members only:
Source90 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:20:
[...]
Bij ons is het zonder auto's tientjeswerk, de laatste twee jaar kregen wij 600 (2022) en 300 (2023) terug. In 2023 is er wel een EV bij gekomen.
Moet er wel rekening mee houden dat het salderen afgebouwd wordt, wij gaan er al vanuit dat de energierekening rond 2027 een stuk hoger zal worden.

Warmtepomp gebruikt bij ons slechts een paar kilowatt per dag.

Edit: Die prijs, damn. Daar krijg je in de randstad-nieuwbouwprojecten nog net een rijtjeswoning voor :D
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
pnczbr schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:45:
[...]

***members only***

[...]

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnczbr
Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door pnczbr op 24-05-2024 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Source90
Dit soort -niet persoonlijke- informatie kan ook gewoon zonder [mo] tags hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 19:20
praliwi schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:16:
Tip voor iedereen die nog bezig is met z'n badkamer en een dubbele wastafel doet: zorg dat de lades in de breedte ook uit twee delen bestaan!

Wij hebben dat niet en dit is een dagelijkse ergenis. Twee wastafels heb je zodat je gemakkelijk samen bezig kan, maar als je dan lades over de gehele breedte hebt moet je constant voor elkaar aan de kant.

Super irritant. Zoals gezegd, onze grootste ergenis. Dat is opzich positief, als dat het ergste is. Maar we hebben er dus wel dagelijks last van.
Haha dat tipte een collega mij ook al voordat ik ons badkamermeubelontwerp doorstuurde aan de interieuwbouwer. Fijn die bevestiging! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:24
Is er een richtbedrag aan te geven voor de volgende kosten voor een nog te bouwen woning?
Leges/welstandskosten zal gemeente afhankelijk zijn, maar gaat me om een totale stelpost

Aanvullend: Woningborg Garantie
Extra kosten vanuit fundatie (palenfundatie)
Aansluitkosten nutspartijen
Verbruikskosten water en elektriciteit tijdens de bouwperiode
Leges/welstandskosten t.b.v. de vergunningsaanvraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:48

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ragnar9999 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:04:
Is er een richtbedrag aan te geven voor de volgende kosten voor een nog te bouwen woning?
Leges/welstandskosten zal gemeente afhankelijk zijn, maar gaat me om een totale stelpost

Aanvullend: Woningborg Garantie
Extra kosten vanuit fundatie (palenfundatie)
Aansluitkosten nutspartijen
Verbruikskosten water en elektriciteit tijdens de bouwperiode
Leges/welstandskosten t.b.v. de vergunningsaanvraag
Ik denk dat je die vragen beter hier kan stellen: Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2

Bij projectmatig bouwen zijn deze kosten bij de VON prijs inbegrepen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:45

Cordon

Lievelings jankert

Van "we weten niet wanneer we gaan opleveren" naar "Oplevering in week 43 en 44 en de kijkdag/inmeetdag is in juni, inplaats van eind augustus".

Stress. Wat moeten we allemaal regelen, wie moet inmeten, oh oh oh! Wel leuk dit. :P :o
Pagina: 1 ... 293 ... 354 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.