• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-01 07:40

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Cordon schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:36:
Van "we weten niet wanneer we gaan opleveren" naar "Oplevering in week 43 en 44 en de kijkdag/inmeetdag is in juni, inplaats van eind augustus".

Stress. Wat moeten we allemaal regelen, wie moet inmeten, oh oh oh! Wel leuk dit. :P :o
Voor mijn begrip, oprecht, kan je dit niet zien aankomen door gewoon het huis te bekijken als je er langs loopt? Of is dat heel moeilijk voor een aannemer of een koper?

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
N1ckk schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:25:
[...]

Voor mijn begrip, oprecht, kan je dit niet zien aankomen door gewoon het huis te bekijken als je er langs loopt? Of is dat heel moeilijk voor een aannemer of een koper?
Bij projectmatige nieuwbouw is dat echt heel lastig inschatten. De aannemer is niet alleen druk met jouw woning, maar ook met die van de rest van het project. Het ene moment gaat jouw woning heel snel en vervolgens kan het maanden lijken alsof er bijna niets bij jouw woning gebeurt. De weersomstandigheden spelen vaak een grote rol en mijn aannemer klaagde veel over de onderaannemers die niet op kwamen dagen waardoor de hele planning weer overhoop moest etc.
Inschatten hoe lang het duurt is bij projectmatige nieuwbouw echt heel lastig. Er wordt in dit topic ook vaak naar ervaringen van anderen gevraagd en dan zie je ook dat het van project tot project echt enorm verschilt hoe veel tijd elke fase kost, dus ook op basis van ervaringen van anderen kan je eigenlijk geen inschatting maken hoe het bij jou zal gaan lopen.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Tis best lastig, hier verder op is ook een nieuwbouw bezig.. er zijn al een aantal huizen die de waterdichtfactuur gehad moeten hebben terwijl er nog geen baksteen gelegd is (het dak is compleet)

Er zitten ook huizen tussen waar het andersom zal gebeuren, daar zijn de bakstenen begonnen maar geen dakpannen.

De dakdekkers en de metselaars zullen elkaar wel niet in de weg willen zitten, of ze hebben wat steigers nodig

Wie het weet mag het zeggen! Maar als je naar die woningen kijkt als buitenstaanders lijkt het gekken werk.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:47
PrixV schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 01:07:
[...]

Haha dat tipte een collega mij ook al voordat ik ons badkamermeubelontwerp doorstuurde aan de interieuwbouwer. Fijn die bevestiging! ;)
Had ik die tip maar vooraf gekregen, is inderdaad een (klein) ergernisje hier thuis

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009

Cordon

Lievelings jankert

[...]

Er zijn zoveel factoren waar het vanaf kan hangen. Levering producten, weersomstandigheden, bouw van alle andere woningen. Wij komen regelmatig langs onze nieuwe woning en is op 2 facturen na (Gevel want voordeur zit er nog niet in met een stukje gevel & Oplevering) af. Binnen is alles zo goed als af, behalve dan het apparatuur gedoe (WTW, Warmtepomp).

Bij ons ligt het aan het feit dat er een een-richtingweg komt te liggen, om een woontoren heen en daarna komt ons huis. Die straat moet er eerst liggen voor ze kunnen opleveren. Ze wisten niet zeker hoelang de toren ging duren, deze lijkt gestaag te gaan en dus kunnen ze de planning nu strakker zetten. :P

We hebben als burengroep heel erg lopen leuren om meer info, maar ze bleven vasthouden aan Q4-Q1. 3 weken terug ging het al terug naar November/December en nu is het dus 28 oktober tot 10 november. Nog steeds onder voorbehoud.

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:46
Cordon schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Er zijn zoveel factoren waar het vanaf kan hangen. Levering producten, weersomstandigheden, bouw van alle andere woningen. Wij komen regelmatig langs onze nieuwe woning en is op 2 facturen na (Gevel want voordeur zit er nog niet in met een stukje gevel & Oplevering) af. Binnen is alles zo goed als af, behalve dan het apparatuur gedoe (WTW, Warmtepomp).
[…]
Extra lastig als je je eigen huis dient te verkopen en er een overdrachtsdatum moet worden afgesproken.. misschien een optie om dat echt laat te doen. Wellicht zelfs pas als de opleverdatum bekend is van de nieuwbouw? Voordeel is, in deze tijd van stijgende huizenprijzen, dat je zoveel mogelijk meepakt..
Tijdelijk ergens anders wonen is voor ons geen prettig idee, met twee kleine kids.

Heeft iemand een best practice?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:37
t0mmiiiii schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Extra lastig als je je eigen huis dient te verkopen en er een overdrachtsdatum moet worden afgesproken.. misschien een optie om dat echt laat te doen. Wellicht zelfs pas als de opleverdatum bekend is van de nieuwbouw? Voordeel is, in deze tijd van stijgende huizenprijzen, dat je zoveel mogelijk meepakt..
Tijdelijk ergens anders wonen is voor ons geen prettig idee, met twee kleine kids.

Heeft iemand een best practice?
Meer dan genoeg gezinnen bij ons die hun huis in 2022/2023 verkocht hebben en tijdelijk iets moesten huren.
Ook voorbeelden van gezinnen die dachten met een overdracht in Januari 2024 wel goed te zitten, wat uiteindelijk later werd waardoor ze bij familie of op vakantiepark moesten overnachten.

In deze tijd zou ik me niet zo druk maken en gewoon afwachten en ruim plannen. Wij zaten toen net in de omslag van hoge huizenprijzen en stabiliserende / dalende marktprijzen in 2023 waardoor veel buren hun huis wel wilde verkopen om geen risico te nemen.

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-01 08:20
[...]

Uit eigen ervaring: Onze woning (appartement) was in december al helemaal klaar. Kon niet opgeleverd worden omdat de gemeentelijke weg eerst bestraat moest worden. Daardoor oplevering 28 feb de oplevering gehad.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-01 07:40

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Dank voor jullie reacties. Ik wist eigenlijk al dat er meer was "than meets the eye", dit helpt enorm voor mijn verwachtingsmanagement in "Q3-25". Of Q4, of.... ;-)

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:54
Voor je mechanische ventilatie, probeer info los te krijgen over welke geluidsisolatie ze toepassen. Als ze dat deftig doen is het echt fantastisch, als ze daar hun voeten aan vegen is het snel storend. Idealiter heb je zowel geluidsdempers direct na de ventilatieunit (voor geluid unit), maar ook tussen ruimtes (zodat je niet via de buizen alles in de andere kamers hoort). Als ze dat niet bij plaatsing doen is het heel moeilijk om achteraf nog iets te doen is mijn ervaring (helaas).

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-01 10:36
Bij de verhuizing naar onze huidige nieuwbouwwoning hebben we met de kopers van onze oude woning vastgelegd dat de datum van overdracht 7 weken na ontvangst van onze sleutel was. Daarmee verlegden we de onzekerheid van oplevering door naar die kopers. De markt was destijds ook aan onze zijde, dus naast overbiedingen heeft onze makelaar potentiele kopers geprikkeld om ook hier op te onderscheiden. Wat ons betreft ideaal :).

uiteindelijk moesten we uiteraard wel een uiterlijke datum van overdracht vastleggen (lag 4 maanden na verwachte oplevering) maar dit zorgde dat onze vertraging van 8 weken vrij eenvoudig was op te vangen.

• pnczbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-10-2025
Danferno schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Voor je mechanische ventilatie, probeer info los te krijgen over welke geluidsisolatie ze toepassen. Als ze dat deftig doen is het echt fantastisch, als ze daar hun voeten aan vegen is het snel storend. Idealiter heb je zowel geluidsdempers direct na de ventilatieunit (voor geluid unit), maar ook tussen ruimtes (zodat je niet via de buizen alles in de andere kamers hoort). Als ze dat niet bij plaatsing doen is het heel moeilijk om achteraf nog iets te doen is mijn ervaring (helaas).
Bedankt voor je tip. Maar geldt dit ook voor MV met raam roosters? Enige ruimtes waar de afzuiging wordt geplaats zijn de WC's / badkamer / keuken.

• Danferno
pnczbr schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Bedankt voor je tip. Maar geldt dit ook voor MV met roosters? Enige ruimtes waar de afzuiging wordt geplaats zijn de WC's / badkamer / keuken.
Heb je ventilatiesysteem C of D? Ik vermoed D, dan heb je in quasi elke ruimte een ventiel, in de natte ruimtes een afzuigventiel en de andere een toevoerventiel.

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-01 14:43
Nope C, dus met raamroosters wordt er bedoeld neem ik aan als ik het zo lees.
Verbaas me wel dat dit toch nog veel toegepast wordt.

[ Voor 255% gewijzigd door evmmb op 24-05-2024 15:15 ]

• Danferno
evmmb schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Nope, C. Dus met raamroosters.
Ah excuses. Dan vermoed ik dat het minder een issue is, maar persoonlijk geen ervaring mee

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:09
Gefeliciteerd! Dat zijn toch best nette prijzen als ik dit vergelijk met woningen uit volgende fases van ons project. Daar begint een 2-kapper van ongeveer 160m2 oppervlak rond de 680k.

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:39

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Vandaag het factuur voor termijn 4, de laatste 10% ontvangen. Blijkbaar gaat de 5% regeling achterhouden anders want dit wordt via een bankgarantie gedaan. Dus ze verwachten wel het volledige bedrag(de volle 10%) eerst te ontvangen voor de sleuteloverdracht.

Hebben alleen nooit een kopie van die bankgarantie ontvangen, toch maar even navragen bij de notaris.

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Een vraag met betrekking tot het afwerken van plafond bij ons nieuwbouwproject

Wij zijn onlangs ingeloot voor een nieuwbouwproject en in de technische omschrijving staat de volgende omschrijving mbt de afwerking van de plafond
De verdiepingsvloer(en) worden aan de onderzijde voorzien van regelwerk, 22 x 47 mm, welke wordt voorzien van
gipsplaten.
De plafonds van de begane grond en de verdieping worden in de basis uitgevlakt, niveau D. Deze afwerking is geschikt voor
een grof gestructureerde afwerking zoals (spuit) pleisters met korrelgrootte > 3 mm. Eventuele afwijkingen/uitzonderingen
hierop zijn aangegeven in de afwerkstaat
Hebben mensen hier ervaring mee en hoe hebben jullie dit afgewerkt uiteindelijk?

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Cordon schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:15:
[...]

3 weken terug ging het al terug naar November/December en nu is het dus 28 oktober tot 10 november. Nog steeds onder voorbehoud.
Dat is best precies. Bij ons is de oplevering verwacht op juni/juli. Zag vanmorgen wel dat de deur er nu in zat. Hopelijk horen we snel meer.

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009

Cordon

Lievelings jankert

Diablow schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:22:
[...]

Dat is best precies. Bij ons is de oplevering verwacht op juni/juli. Zag vanmorgen wel dat de deur er nu in zat. Hopelijk horen we snel meer.
Juni/juli maar nog geen definitieve week/dag? Heftig.

Vind het ook behoorlijk precies nu, maar het is nog niet zeker. De planning die ze afgeven is nog behoorlijk ruim. De data die wij hebben gekregen zijn “zeer waarschijnlijk”. Maar het kan ook nog 2 weken later worden, of 2 weken eerder. :P

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
Brief vandaag ontvangen: Oplevering 11 juni :*) :*)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-01 12:57
Waarom een lagere hypotheek nemen? Je kan meestal 10% boetevrij aflossen per jaar. Wacht lekker af totdat alles betaald is en mocht je dan geld overhebben dan los je het dan af.

Energierekening: met zoveel panelen moet je wel op 0 kunnen uitkomen. Maar als de salderingsregeling stopt zal dat anders worden. Hoe dan ook niet echt een probleem voor nu lijkt me?

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-01 08:20
MarcoC schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 06:29:
[...]

Waarom een lagere hypotheek nemen? Je kan meestal 10% boetevrij aflossen per jaar. Wacht lekker af totdat alles betaald is en mocht je dan geld overhebben dan los je het dan af.
WIj mogen, mits we zelf kunnen/willen, nu meer dan de gebruikelijke 10% boetevrij aflossen. Dit omdat de twee jaar geleden afgesloten hypotheek een lagere rente heeft dan de huidige rentepercentages. In overleg zouden we bv 20% mogen aflossen nu. Daar kwam de advisuer van onze (ING) bank zelf mee op de proppen

• Draakje5
Draakje5 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:48:
Een lekkage ;( :'(

Het voegwerk in onze vloer beneden op een aantal plekken werd maar natter en natter. Rondom kruipluik ook nat.
Nu zit hier een leidingkoof voor alle leidingen van boven, bij het aanzetten van water boven begint het op deze locatie in de kruipruimte flink te druppen. Waarschijnlijk, vermoed ik, de afvoer.

Ik ben al blij dat het niet de vloerverwarming was, maar wel flink balen. Hopelijk kan de aannemer snel aan de slag om het op te lossen.
Lekkage opgelost.

Men heeft bij het plaatsen van de ytong naast de meterkast de bovenkant van de ytong afgezaagd, daarmee ook in de rioolafvoer gezaagd.

Dus de rioolbuis in de koof lekte.. en dat werd grotendeels door de dekvloer opgenomen. Nu maar hopen dat het een beetje snel droogt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Nou die nuts installatie bij ons is ook een ding. Anderhalve dag bezig voor 5 huizen, 2 zijn aangesloten. Wij en de anderen worden over het weekend getild. Hopelijk maandag stroom. Maar ondertussen zijn de bouwhuisjes waar we eerst stroom van haalde weggehaald. Dus ik ben blij dat we met de buurman een goede verstandhouding hebben. Mag zijn buiten stopcontact lenen voor de plinten verder te zagen. Ging niet nog 30m met de hand doen :')

Las net de verhalen over voorbedrade flex buis voor Cat kabels. Dat wordt nog interessant met de openstaande actie om de enkele aansluitingen te verdubbelen....zie het niet gebeuren als het echt niet te trekken is. :N

[ Voor 20% gewijzigd door sheane op 25-05-2024 08:16 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-01 21:11
koerskii schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Een reactie op deze oude post waarin een vergelijkbare vraag naar voren kwam, maar voor ons is de situatie net anders.
Wij willen graag in de uitbouw van onze nieuwbouwwoning aan de zijkant een kozijn met raam laten plaatsen. Het lijkt mij een eenvoudige klus, het is een uitbouw dus niet dragend. Is dit vergunningsplichtig? Moet er een nieuwe BENG berekening komen voor één extra kozijn? Moet hier ook een tekening gemaakt voor worden? Er zit ook niks qua Electra. Denk ik te makkelijk als dit een paar duizend euro kost en een weekje werk is?

[Afbeelding]
Beng berekeningen en vergunning voor een stuk achtergevel zou ik mij niet druk om maken.
Wat betreft de prijs is het erg afhankelijk van wat voor kozijn je wil (deur, vast glas, kiep draai) en een beetje aannemer heeft dit met een werkweek wel voor elkaar.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:16
Draakje5 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:06:
[...]

Lekkage opgelost.

Men heeft bij het plaatsen van de ytong naast de meterkast de bovenkant van de ytong afgezaagd, daarmee ook in de rioolafvoer gezaagd.

Dus de rioolbuis in de koof lekte.. en dat werd grotendeels door de dekvloer opgenomen. Nu maar hopen dat het een beetje snel droogt.

***members only***
Balen, maar wel lekker snel opgelost :)!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-01 23:49
MonkeySleeve schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:51:
Vandaag het factuur voor termijn 4, de laatste 10% ontvangen. Blijkbaar gaat de 5% regeling achterhouden anders want dit wordt via een bankgarantie gedaan. Dus ze verwachten wel het volledige bedrag(de volle 10%) eerst te ontvangen voor de sleuteloverdracht.

Hebben alleen nooit een kopie van die bankgarantie ontvangen, toch maar even navragen bij de notaris.
Klopt, in je koop aanneemcontract staat waarschijnlijk een artikel over de bankgarantie en tevens bij welke notaris de bouwer deze heeft geregistreerd. Vaak staat in dat artikel ook dat eenmalig op verzoek van de verkrijger een gewaarmerkt kopie van de bankgarantie wordt gedeeld.

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01-2025
Dinsdag hebben we eindelijk de oplevering! Vooroplevering ging op zich prima, vooral afwerking rondom de ramen was niet netjes maar dat zouden ze oplossen. Ook mist er een stopcontact, tijdens de kijkdagen zag ik wel de buizen uit de grond steken en het stond ook met potlood op de muur dus zal wel goed moeten komen... (Extra stopcontact op zolder).

We hebben ook een energielabel ontvangen, A+++. Dit is zonder zonnepanelen, standaard kregen we er geen. Ongeveer een maandje na oplevering krijgen we zonnepanelen, heeft het nog nut om contact op te nemen met de inspecteur of zou het sowieso geen ++++ worden? :9

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-01 21:53
miezziej schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:05:
Dinsdag hebben we eindelijk de oplevering! Vooroplevering ging op zich prima, vooral afwerking rondom de ramen was niet netjes maar dat zouden ze oplossen. Ook mist er een stopcontact, tijdens de kijkdagen zag ik wel de buizen uit de grond steken en het stond ook met potlood op de muur dus zal wel goed moeten komen... (Extra stopcontact op zolder).

We hebben ook een energielabel ontvangen, A+++. Dit is zonder zonnepanelen, standaard kregen we er geen. Ongeveer een maandje na oplevering krijgen we zonnepanelen, heeft het nog nut om contact op te nemen met de inspecteur of zou het sowieso geen ++++ worden? :9
Met het energielabel dat je bij oplevering krijgt kan je achterhalen wie je energielabel heeft gemaakt, incl. naam van diegene. Die heb ik benaderd, ze bleken alleen B2B te doen, maar hij heeft heel vriendelijk toch even meegekeken of het haalbaar was met mijn geplande installatie. Helaas net niet. Maar zou dat zeker proberen.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:39

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Chedara schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Klopt, in je koop aanneemcontract staat waarschijnlijk een artikel over de bankgarantie en tevens bij welke notaris de bouwer deze heeft geregistreerd. Vaak staat in dat artikel ook dat eenmalig op verzoek van de verkrijger een gewaarmerkt kopie van de bankgarantie wordt gedeeld.
Yeah ze hebben het alleen niet specifiek over welke notaris; ze noemen alleen de beheernotaris maar zonder naam er bij. Maar gewoon even nagevraagd bij de notaris waar ik contact mee heb :P

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:36
Draakje5 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:06:
[...]

Lekkage opgelost.

***members only***
*knip* doe dat maar niet

[ Voor 41% gewijzigd door twain4me op 25-05-2024 19:09 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Fatanoyakata
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb onlangs een eerste afspraak gehad met de aannemer van ons project om de meer- en minderwerk opties te bespreken. Wij zouden graag een kabelgoot achter de plek waar de tv komt te hangen willen laten frezen, echter gaf de aannemer aan dat ze dit niet doen. Ik weet de exacte bewoording niet meer, maar het kwam erop neer dat ze zeiden dat de muur dan erg veel schade oploopt.

Hoe zit het precies met het frezen van een kabelgoot voor de tv? Is het gebruikelijk dat de aannemer van het project hier niet aan wil beginnen? Kan ik het na oplevering dan toch door een andere partij laten doen, of is dit niet handig? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-01 09:30

twu

Fatanoyakata schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:48:
Ik heb onlangs een eerste afspraak gehad met de aannemer van ons project om de meer- en minderwerk opties te bespreken. Wij zouden graag een kabelgoot achter de plek waar de tv komt te hangen willen laten frezen, echter gaf de aannemer aan dat ze dit niet doen. Ik weet de exacte bewoording niet meer, maar het kwam erop neer dat ze zeiden dat de muur dan erg veel schade oploopt.

Hoe zit het precies met het frezen van een kabelgoot voor de tv? Is het gebruikelijk dat de aannemer van het project hier niet aan wil beginnen? Kan ik het na oplevering dan toch door een andere partij laten doen, of is dit niet handig? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Als je gewoon verticaal een kabelgoot wilt frezen kan dat vrij makkelijk. Inderdaad achteraf na oplevering laten doen door een derde vóórdat je gaat stucen of behangen. Zag deze wel eens voorbij komen in deze topic.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:03
Als het kalkzandsteen is, is het echt vrij simpel. Ik heb in onze vorige woning een sleuvenfrees gebruikt, maar die ging niet diep genoeg. Daarna nog met een speedboortje wat diepte moeten maken. In de huidige woning met een dozenboor gedaan. Gewoon een aantal overlappend aan elkaar. Buis erin en weer dichtsmeren.

• pnczbr
Wij zijn aan het kijken naar meerwerk opties, en nu heb ik wat vragen.

Ben niet echt bekend met de wereld van elektra dus hopelijk kunnen jullie even meekijken/denken:

1. Achtertuin:
- Mantelbuis rond 50 mm vanaf de meterkast naar de achtergevel. (niet voorzien van een
trekdraad)

Wij kiezen echter al de volgende opties:

- Grondkabel (10 meter op rol) op aparte groep met schakelaar, in achtertuin
- Spatwaterdichte dubbele wandcontactdoos op de buitengevel, geschakeld met
een extra schakelaar

Is die mantelbuis dan nog een aan te raden optie? Of overbodig gezien de ander twee gekozen opties?

2.
Verder lees ik hier vaak dat loze leidingen te adviseren zijn.

Ik zie deze optie:
- Extra voorbedrade elektra leiding met einddoos

Maar heb eigenlijk geen idee waar en hoeveel ik van die zou moeten kiezen.
Heb namelijk ook al aardig wat (extra) stopcontacten gekozen.

3.
Verder één van deze opties te adviseren?
Note: Ik wil na oplevering extra panelen laten leggen

- Meterkast uitbreiden met een extra aardlekschakelaar
(basis meterkast uitbreidbaar is met 4 groepen. )

- Aardlekschakelaars opwaarderen van 2-polig naar 4-polig

- 3-aderige kabel (3x4mm) van de meterkast naar zolder (nabij omvormer PV)

- 5-aderige kabel (5x2,5mm) van de meterkast naar zolder (nabij omvormer PV)

Bedankt!

• Draakje5
Wat kost de mantelbuis?
Deze koop je zelf voor 50 euro en leg je eenvoudig in een uurtje van je meterkast naar je achtergevel.
Ik neem zelf een mantelbuis nog voor:
- UTP kabel
- Elektra naar tuinhuisje die ik niet geschakeld wil hebben op de wandschakelaar waar mijn grondkabel op is gezet

2.
Een voorbedrade elektra leiding, is dat niet gewoon een stopcontact zonder het eindplaatje? En wellicht niet aangesloten in de meterkast? Kun je net zo goed een loze leiding nemen en zelf de elektra kabels trekken.

3
De 4 polige aardelkschakelaar heb je mogelijk al standaard ivm je kookgroep. Even checken hoe ze die gaan uitvoeren.

• vormulier
  • Niet online
pnczbr schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:46:

Ik zie deze optie:
Zal allicht gewoon een gelebuis zijn a 16MM met daarin al een UTP / COAX / zwarte trekdraad moet je even na vragen, maar dit zal de vervanger zijn voor je LL.
3.

Afhankelijk van hoeveel extra groepen je extra neemt, achter af is dit veel goedkoper. Maar als je 5 extra groepen laat plaatsen tijdens de bouw zal je begeleider deze er gewoon bijzetten voor je (betaald uiteraard)
Dit hoeft niet, Volgens mij zelfs niet wenselijk. Maar daar zijn andere experts voor hier op dit forum :)
Gewoon een LL a 19mm is voldoende. Maar als dit niet kan dan moet je even kijken met hoeveel extra panelen je bijlaat leggen. 1 paneel hoeft niet over 3 fasen.. 10 panelen zou ook nog niet over 3 fasen hoeven maar is allicht wel wenselijk. (je laat overigens over het algemeen geen kabel naar zolder leggen, maar 5 losse draden in een buis :) )

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-01 14:43
Loze leidingen kun je nooit teveel van hebben :)

[ Voor 239% gewijzigd door evmmb op 27-05-2024 10:06 ]

• pnczbr
Draakje5 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:52:
Wat kost de mantelbuis?
Deze koop je zelf voor 50 euro en leg je eenvoudig in een uurtje van je meterkast naar je achtergevel.
- UTP kabel
- Elektra naar tuinhuisje die ik niet geschakeld wil hebben op de wandschakelaar waar mijn grondkabel op is gezet

2.
Een voorbedrade elektra leiding, is dat niet gewoon een stopcontact zonder het eindplaatje? En wellicht niet aangesloten in de meterkast? Kun je net zo goed een loze leiding nemen en zelf de elektra kabels trekken.

3
De 4 polige aardelkschakelaar heb je mogelijk al standaard ivm je kookgroep. Even checken hoe ze die gaan uitvoeren.
'Probleem' is dat 'De ruimte onder de vloer is niet toegankelijk. Er wordt geen luik aangebracht.'

Verder heb ik geen optie tot loze leidingen. Alleen deze voorbedrade.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:36
Draakje5 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:52:
Wat kost de mantelbuis?
- UTP kabel

2.

3
Dan moet je wel een kruipruimte hebben.

• Draakje5
pnczbr schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:07:
[...]

'Probleem' is dat 'De ruimte onder de vloer is niet toegankelijk. Er wordt geen luik aangebracht.'

Dan moet je jezelf even afvragen of dat je een UTP kabel de tuin in wilt hebben liggen en of je er eventueel een stroomkabel wilt hebben liggen die niet op je schakelaar werkt, aannemende dat de grondkabel op een schakelaar zit aangesloten.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:22
[...]

Dan zou ik in ieder geval de mantelbuis nemen. Daar kan later van alles doorheen getrokken worden.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Dan zou ik ook zeker kiezen voor die mantelbuis. Kijk ook of je er 1 naar de voorgevel kan leggen als dat nuttig kan zijn voor b.v. een toekomstige laadpaal op een oprit. (Er even vanuit gaande dat je je auto op of direct naast eigen terrein kwijt kan.)
Maar het kan ook handig zijn voor bv stroomvoorziening van een airco, grondwaterpomp, extra buitenkraan, ...

Kost je nu een paar centen, maar de kans dat je er op een later moment heel blij mee gaat zijn is erg groot.
Als ik al zie wat ik zelf aan extra electra, water etc door de kruipruimte naar buiten getrokken heb...

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]

Deze even dubbel checken. Luiken komen weinig meer voor i.v.m. luchtdicht bouwen. Soms ligt er wel een losse plaat in de vloer zodat je zelf de kruipruimte achteraf (met wat moeite) toegankelijk kan maken.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:14
Wij zijn aan het kijken naar meerwerk opties, en nu heb ik wat vragen.

Ben niet echt bekend met de wereld van elektra dus hopelijk kunnen jullie even meekijken/denken:

1. Achtertuin:
- Mantelbuis rond 50 mm vanaf de meterkast naar de achtergevel. (niet voorzien van een
trekdraad)
Een mantelbuis kun je later zelf stroom doorheen trekken, of UTP kabel of wat je maar nodig hebt.
Wij kiezen echter al de volgende opties:

- Grondkabel (10 meter op rol) op aparte groep met schakelaar, in achtertuin
- Spatwaterdichte dubbele wandcontactdoos op de buitengevel, geschakeld met
een extra schakelaar

Is die mantelbuis dan nog een aan te raden optie? Of overbodig gezien de ander twee gekozen opties?
Deze opties zijn overbodig als je een mantelbuis legt.
2.
Verder lees ik hier vaak dat loze leidingen te adviseren zijn.

Ik zie deze optie:

Maar heb eigenlijk geen idee waar en hoeveel ik van die zou moeten kiezen.
Heb namelijk ook al aardig wat (extra) stopcontacten gekozen.
Dat is geen loze buis, amar voorbedrade leiding en waarschijnlijk flexbuis. Daar kun je meestal niet gemakkelijk zelf nog UTP kabel doorheen trekken als je dat wilt.
3.

Bedankt!
De vraag is wat je straks allemaal van plan bent. Wil je zelf extra panelen leggen, zou ik zeker kiezen voor de 5x2,5mm2 kabel naar zolder (of liever 5x4mm2).

Aardlekschakelaars opwaarderen is flauwekul. De elektricien moet zorgen dat de meterkast aan de eisen voldoet. Dat betekent dat er ruimte moet zijn voor een 3-fase kookplaat (zorg dat de keukenleverancier altijd zegt dat de kookplaat 11 kW is, ook al kies je een andere).

Later zelf uitbreiden van de meterkast is meestal een factor 10 goedkoper dan wanneer je dit bij de bouw doet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Wolly
  • Niet online

trekdraad)
Zonder trekdraad is wel triest, die zit standaard erin als je hem aanschaft.

• Farmerwood
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Zonder trekdraad is wel triest, die zit standaard erin als je hem aanschaft.
Ik vermoed dat dit een stukje indekken is van de aannemer. Trekdraad zit er idd eigenlijk altijd standaard in, maar het zal vast ook regelmatig gebeuren dat hij om wat voor reden dan ook breekt, in de buis verdwijnt aan een zijde, ... en dan kan de aannemer gewoon zeggen dat hij er niks aan hoeft te fixen.

• vormulier
  • Niet online
Farmerwood schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Ik vermoed dat dit een stukje indekken is van de aannemer. Trekdraad zit er idd eigenlijk altijd standaard in, maar het zal vast ook regelmatig gebeuren dat hij om wat voor reden dan ook breekt, in de buis verdwijnt aan een zijde, ... en dan kan de aannemer gewoon zeggen dat hij er niks aan hoeft te fixen.
Wel jammer indd. Hier 1 LL gehad waarbij ze de trekdraad te snel getrokken hadden en hij dus vast was gesmolten (platsic aan plastic). Kost een half uurtje om te fixen door de electricien. En hij was gelijk zo aardig om mijn utp er voor terug te trekken :)

Maar goed Als ze er niks in stoppen is het aanschaffen van een stalen trekveer + pomp echt wel een aanrader anders ga je hier weinig plezier aan beleven

• Blihi
Farmerwood schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Bij ons zat de trekdraad er ook niet meer in bij de vooroplevering. Ik heb er toen om gevraagd. Toen bleek dat ze heel veel moeite gehad hadden om er eentje in te krijgen. Ze dachten dat de buis verstopt zat en hebben hem zelfs laten ontstoppen, waardoor de buis dus helemaal vol water stond / staat.

Helaas, dat hielp niet. De buis zit ergens in het midden dichtgeklemd. De doorgang is daardoor geen 70mm meer, maar een sleuf van 2 cm ofzo. Ik het er uiteindelijk wel alles wat ik nodig had doorheen gekregen, maar steeds door met de kabel ook een nieuw nylon touw mee te trekken. De bouwer heeft de kosten van de optie vergoed.

Door die buis loopt:
4x2,5mm2 YMvK kabel voor de buitenverlichting en stopcontacten in de schuur inclusief schakeldraad.
5x4mm2 YMvK kabel voor de laadpaal
2 x UTP voor de camera's

Vooral die 5x4mm2 kabel was een uitdaging om te trekken omdat er dus een vernauwing in zit.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01-2025
[...]

Dit stond er bij mij ook in de technische omschrijving, maar er is gewoon een luik geplaatst en de kruipruimte is toegankelijk. Misschien inderdaad even navragen hoe dit zit voor de zekerheid.

• Farmerwood
  • Niet online
Iamthefish schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:12:
[...]

Dit stond er bij mij ook in de technische omschrijving, maar er is gewoon een luik geplaatst en de kruipruimte is toegankelijk. Misschien inderdaad even navragen hoe dit zit voor de zekerheid.
Is het maken van een luik niet ook gewoon noodzakelijk? Je moet toch toegang blijven houden tot de kabels/buizen met de NUTS voorzieningen die de woning onder de grond binnen komen.

Ik hoor wel regelmatig dat buiten dat deel de rest van de kruipruimte weer volgestort wordt met de grond die eerder ook op de kavel lag.
Je zou dan nog kunnen overwegen om dat (deels) zelf af te graven, maar dat lijkt me wel echt heel veel werk...

• Draakje5
Farmerwood schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Is het maken van een luik niet ook gewoon noodzakelijk? Je moet toch toegang blijven houden tot de kabels/buizen met de NUTS voorzieningen die de woning onder de grond binnen komen.

Ik hoor wel regelmatig dat buiten dat deel de rest van de kruipruimte weer volgestort wordt met de grond die eerder ook op de kavel lag.
Je zou dan nog kunnen overwegen om dat (deels) zelf af te graven, maar dat lijkt me wel echt heel veel werk...
Wij hadden in Lent ook geen kruipluik.. Ja heel irritant, vooral als je tocht door je toiletreservoir voelde en het via de kruipruimte niet kon dichtpurren... Voor mij geen woning meer zonder kruipluik.

Ook nu met lekkage, kunnen identificeren via kruipruimte..

• vormulier
  • Niet online
[...]
Zeker door dat kleine gat wat je krijgt.. daar past een persoon maar net door heen en dan nog met emmers en een schep brr mij niet gezien :X

• Blurk62
  • Laatst online: 14:58
[...]

Mijn idee was ook "leg je eenvoudig in een uurtje van je meterkast naar je achtergevel" maar dat gaat hem niet worden. Bij ons zie ik in de bouw een rond gat in de betonnen vloerplaat ipv iets "luikvormigs". Geen idee wat ze daarmee gaan doen. Zelfs al kan ik daar doorheen de kruipruimte in dan kom ik nog niet makkelijk bij de achtergevel vanwege een rioolbuis en stadsverwarmingsleidingen over de hele breedte van de woning. Dan moet ik daar eerst een tunnel onderdoor graven. (Ik moet ineens denken aan de serie Colditz van vroeger..)

Ik zou de mantelbuisoptie aanvinken als ik jou was. Nu even slikken vanwege de ongetwijfeld belachelijke meerwerkprijs maar in de toekomst vindt je er vast een toepassing voor.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Draakje5 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Wij hadden in Lent ook geen kruipluik.. Ja heel irritant, vooral als je tocht door je toiletreservoir voelde en het via de kruipruimte niet kon dichtpurren... Voor mij geen woning meer zonder kruipluik.

Ook nu met lekkage, kunnen identificeren via kruipruimte..
Als je geen kruipruimte hebt heb je ook geen kruipluik nodig. Hier ligt de vloer direct op het zand (op de isolatie). De leidingen voor de nuts komen gewoon via een mantelbuis naar de meterkast. Afvoer etc is ingestort in de vloer.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 21:05

icecreamfarmer

en het is

Source90 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:08:
[...]

Projectontwikkelaar =/= koopbegeleider.
Vaak kunnen de uitvoerders wat meer vertellen dan de “koopbegeleider”. Die van ons wist van voren ook niet dat hij achter leefde.
Bij ons diverse opties toegezegd die überhaupt niet konden, gelukkig kunnen annuleren. Voorbeeld is heipalen met funderingskisten verkocht wat in de praktijk enkel heipalen in de grond was, waar geen enkele partij op verder wilt borduren.

Mogelijk weet de uitvoerder wel of er flex of solide wordt gebruikt.
In het kader van toekomstgericht zou dat hele flex in de muur überhaupt verboden moeten worden bij nieuwbouw. Kabelbreuk of iets veranderen in de toekomst is einde oefening 🤑
Ik ben dus niet de enige mijn god wat zijn die dom. Daardoor duurt alles veel langer dan nodig omdat ze het simpelweg niet begrijpen en/of niet goed tellen.
En mbt flex met je eens maar dat gaat men niet veranderen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• PrixV
Vooroplevering gehad! Viel ons niet tegen! Enkel de tuin was heel slecht. De toplaag was bijna klei, zo nat, dus de tuinman zei dat deze helemaal afgegraven moet worden. Gaat ons weer 4 a 5k extra kosten. ;w

Kan ik hier al iets zien aan de meterkast of het geen kookgroep is? Heb er zelf geen verstand van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yICJU1OsS93PgDSSBxqeKXkhq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6GYcXJ5q5sFwP9kM9g9YxpQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door BiG-GuY op 27-05-2024 15:32 . Reden: Excuus, verkeerde knop geklikt. Hersteld. ]

• vormulier
  • Niet online
PrixV schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:39:
Vooroplevering gehad! Viel ons niet tegen! Enkel de tuin was heel slecht. De toplaag was bijna klei, zo nat, dus de tuinman zei dat deze helemaal afgegraven moet worden. Gaat ons weer 4 a 5k extra kosten. ;w

Kan ik hier al iets zien aan de meterkast of het geen kookgroep is? Heb er zelf geen verstand van.

[Afbeelding]
Valt ook nog niet heel duidelijk te zien, er mist iets in je kast net genoeg voor een kookgroep..

De meest rechter zal wel voor je WP zijn, maar dat is gokken.

Edit: Er mist ook nog een aarde brug tussen de kasten.. en het lijkt er op dat de rechter groene groepen op een 3 fase aardlek zit met alleen een potentieele kookgroep (en met je WP?) het is het net niet zo, maar goed het zal voldoen

[ Voor 13% gewijzigd door vormulier op 27-05-2024 14:57 ]

• Danferno

[Afbeelding]
Heb het zelf nooit geprobeerd maar je zou ook regenwormen kunnen "inzaaien". Die graven gangetjes in de kleigrond waardoor je betere afwatering krijgt. Een tekstje: https://www.deduurzametui.../dier/wormen/regenwormen/

• PrixV
vormulier schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:52:
[...]

Valt ook nog niet heel duidelijk te zien, er mist iets in je kast net genoeg voor een kookgroep..

De meest rechter zal wel voor je WP zijn, maar dat is gokken.

Edit: Er mist ook nog een aarde brug tussen de kasten.. en het lijkt er op dat de rechter groene groepen op een 3 fase aardlek zit met alleen een potentieele kookgroep (en met je WP?) het is het net niet zo, maar goed het zal voldoen
Dit klinkt voor mij helemaal niet goed. Wij hebben extra betaald voor 3fase vanuit de keuken/kookplaat. Moet ik hier achteraan? Wat moet ik ze dan vragen?

• PrixV
Danferno schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Heb het zelf nooit geprobeerd maar je zou ook regenwormen kunnen "inzaaien". Die graven gangetjes in de kleigrond waardoor je betere afwatering krijgt. Een tekstje: https://www.deduurzametui.../dier/wormen/regenwormen/
Haha klinkt goed maar willen graag snel tegels leggen en denk dat dit wel even duurt.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:11

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
Doordat je 3-fasige aardlekschakelaars hebt, kan je wel werken met een kookgroep, omdat het dan wel verspreid wordt over 2 fasen. Afhankelijk van je kookplaat wat je dan nodig hebt. Binnen elke aardlekschakelaar wordt het al verdeeld over de drie fasen.

Is overigens wel op een oudere versie van NEN1010 gebouwd, maar het wordt toegestaan om nog te gebruiken op die manier.

Het probleem doet zich voor bij groepenkasten waar je met 2-polige (enkele fase) aardlekschakelaars werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 27-05-2024 15:35 ]

Gallery V&A

• Toppe

[Afbeelding]
Je moet hier zijn:
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

• PrixV
BiG-GuY schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Doordat je 3-fasige aardlekschakelaars hebt, kan je wel werken met een kookgroep, omdat het dan wel verspreid wordt over 2 fasen. Afhankelijk van je kookplaat wat je dan nodig hebt. Binnen elke aardlekschakelaar wordt het al verdeeld over de drie fasen.

Het probleem doet zich voor bij groepenkasten waar je met 2-polige (enkele fase) aardlekschakelaars werkt.
Thanks maar dit blijft voor mij echt allemaal Chinees. We hebben een Bora Purmu in de keuken straks.

Moet ik nu iets met de meterkast of niet? :?

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:46

IkWilbert

Het is mij!

PrixV schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Thanks maar dit blijft voor mij echt allemaal Chinees. We hebben een Bora Purmu in de keuken straks.

Moet ik nu iets met de meterkast of niet? :?
Hier moet je zijn, Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

I intend to live forever. So far, so good.

• PrixV

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:30
Maar er wordt wel in doorverwezen naar Het grote kookplaat aansluiten topic . Daar moet je dus zijn.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• Toppe
Als je even kijkt dan wordt je verwezen naar: Het grote kookplaat aansluiten topic

@Septillion zou je de TW kunnen aanpassen naar het kookplaat topic?

[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 27-05-2024 15:41 ]

• PrixV
Toppe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Als je even kijkt dan wordt je verwezen naar: Het grote kookplaat aansluiten topic

@Septillion zou je de TW kunnen aanpassen naar het kookplaat topic?
De reden dat ik daar niet uit kwam is omdat dat enkel lijkt te gaan over kookplaten. Maar de opmerking van vormulier zorgt dat ik me zorgen maak.

• Source90
PrixV schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:52:
[...]

De reden dat ik daar niet uit kwam is omdat dat enkel lijkt te gaan over kookplaten. Maar de opmerking van vormulier zorgt dat ik me zorgen maak.
Ziet er tot heden nog niet uit dat je er zorgen over hoeft te maken. Ik zou even afwachten tot de groepenkast compleet is en dan (met nummering/benaming) opnieuw een foto maken. Waarschijnlijk worden alle genoemde punten nog afgewerkt (zoals aarde-brug) als de kookgroep geplaatst wordt.

Nu is het gissen wat de rechter blauwe groep (met PV logo, dat wel) is.
Omdat het C16 automaten zijn (<- de kleine apparaten rechts bovenin met C16), zal het waarschijnlijk de warmtepomp zijn.

Mocht hij zo opgeleverd worden, heb je in ieder geval aardig wat uitbreidingsmogelijkheden op de lege plekken boven de 3Fase aardlekschakelaar (<- dat zijn de grote automaten onderin met kleurtje eronder).

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 27-05-2024 15:58 ]

• PrixV
Source90 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Ziet er tot heden nog niet uit dat je er zorgen over hoeft te maken. Ik zou even afwachten tot de groepenkast compleet is en dan (met nummering/benaming) opnieuw een foto maken. Waarschijnlijk worden alle genoemde punten nog afgewerkt (zoals aarde-brug) als de kookgroep geplaatst wordt.

Mocht hij zo opgeleverd worden, heb je in ieder geval aardig wat uitbreidingsmogelijkheden op de lege plekken boven de 3Fase aardlekschakelaar (<- dat zijn de grote automaten onderin met kleurtje eronder).
Dankjewel! Dat zal ik doen! Dit stelt me gelukkig wat gerust. We hebben 11 juni oplevering dus dan zal dit wel in orde zijn. Hij zei dat de meterkast nog afgemaakt zou worden.

Nogmaals dank! _/-\o_

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Omdat het C16 automaten zijn (<- de kleine apparaten rechts bovenin met C16), zal het waarschijnlijk de warmtepomp zijn.

C16 is ook wel een beetje van de oudheid, de huidige warmtepompen zijn geen aan/uit modellen meer zoals toen maar moduleren veel meer.

• Blihi
[...]

Nee hoor, ik kan niet onder de woning komen. De invoerbochten van de meterkast gaan netjes naar buiten, dus daar hoef je nooit meer bij. Ook bij de riolering kan ik niet meer komen.

• Blihi

[Afbeelding]
Deze is waarschijnlijk helemaal in orde. Netjes 3-fase aardleks, dus ook 3-fase busboard. Gewoon houden zo.

• Source90
PrixV schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:58:
[...]

Dankjewel! Dat zal ik doen! Dit stelt me gelukkig wat gerust. We hebben 11 juni oplevering dus dan zal dit wel in orde zijn. Hij zei dat de meterkast nog afgemaakt zou worden.

Nogmaals dank! _/-\o_
Zou in ieder geval straks (na stickers/groepenkaart) kijken wat op welke groep zitten. Hier zat alles gewoon in een rits achter elkaar, waardoor 2 ovens, 1ste groep van de kookplaat en de vaatwasser allemaal op fase 1 zaten (ook een 3fase aardlekschakelaar busboard). Die allemaal op hetzelfde moment aan zou gegarandeerd feest zijn.
Doel met name wat er straks op fase 1 komt bij jou. Maar waarschijnlijk heeft niet elke nieuwbouw dezelfde beunhaas als electriciën :D Is tenslotte al geplaatst met tussenruimte hier en daar, waarschijnlijk voor evenredig verbruik over de fases.
Ze waren bij mij zelfs de brug en nuldraden tussen de kookgroep/warmtepomp groep vergeten 8)7

Lang verhaal kort: Maak een foto als de meterkast straks compleet is: Mét deksel en zonder deksel. Je kan de "doppen" in de hoeken met een platte schroevendraaier een kwartslag draaien waardoor de kap eraf kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2cVkThrY-6Dwdw96D0nAM6wNSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKTC9DtfNNKFgH4jMKjDoUOn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 27-05-2024 16:24 ]

• PrixV
Blihi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Deze is waarschijnlijk helemaal in orde. Netjes 3-fase aardleks, dus ook 3-fase busboard. Gewoon houden zo.
Top :) _/-\o_

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ik zou pas inleggen als je klaar bent als het voor de financiering niet hoeft, nu heb je het, bijlenen is altijd meer gedoe. Wij hadden veel geld staan, er andere ideeen bij, maar gaandeweg werd ons huis duurder door inflatie.... en planvorming.
Energierekening per maand ligt geheel aan ontwikkeling wetgeving en energieleveranciers, eigen gedrag en energietarieven.... nu zou het rond de 0-50 per maand kunnen zitten.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01-2025
[...]

Ik vermoed dat het aan bepaalde eisen moet voldoen om het een kruipruimte te mogen noemen. Denk bijvoorbeeld ventilatie. Daarom kan de bouwer beter aangeven dat er geen kruipruimte is, dan krijgen ze ook niet te maken met die eisen. De huizen worden toch wel verkocht.

Plus: kopers nemen meer meerwerk af als ze denken dat er geen ruimte onder de vloer is. Tuinslang, tuinverlichting, extra loze leidingen etc heb ik allemaal via het project laten doen. Nu blijkt dat er wel voldoende ruimte is om het zelf aan te leggen, had ik een hoop geld kunnen besparen. Achteraf gezien hadden we beter moeten doorvragen.

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:03
1 mantelbuis naar voorzijde en 1 naar achterzijde woning vang je veel mee weg. Hebben wij ook gedaan, weet nog niet of ik ze nodig heb, maar nu in de bouwfase is het goed te doen.

• miezziej
Gisteren dan eindelijk de langverwachte oplevering! De meeste punten werden direct opgelost. Voor 2 dingen komen ze nog terug, kitwerk bij alle ramen binnen en deurbeslag voor 1 deur wordt nog nageleverd.

Ik zag dat de watertemperatuur van de (bodem)warmtepomp is ingesteld op 58 graden. Dat lijkt mij ergens te warm, of moeten we het maar zo laten?

Verder gisteren de eerste misser te pakken, een bestelde set voor de garagevloercoating bleek niet compleet :') Hopelijk verloopt de rest wel op rolletjes :9

• Source90
miezziej schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:01:
Gisteren dan eindelijk de langverwachte oplevering!

Ik zag dat de watertemperatuur van de (bodem)warmtepomp is ingesteld op 58 graden. Dat lijkt mij ergens te warm, of moeten we het maar zo laten?
Zou even kijken of er niet een opstookprotocol loopt, zo kort na oplevering, voordat je temperaturen gaat wijzigen.
Bij ons was het bij sleuteloverdracht ook een sauna binnen, hadden net dat programma gedraaid. :9

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 29-05-2024 11:24 ]

• auditor86
  • Laatst online: 15:17
Gisteren dan eindelijk de langverwachte oplevering! De meeste punten werden direct opgelost. Voor 2 dingen komen ze nog terug, kitwerk bij alle ramen binnen en deurbeslag voor 1 deur wordt nog nageleverd.

Verder gisteren de eerste misser te pakken, een bestelde set voor de garagevloercoating bleek niet compleet :') Hopelijk verloopt de rest wel op rolletjes :9
Temperatuur van je verwarmingswater of het warmwater in de boiler? Voor de boiler is die instelling waarschijnlijk ivm legionella. Kan wat lager, maar moet je wel zorgen voor regelmatig legionella programma.

• Draakje5
Boiler bij ons is standaard 52 graden volgens mij, de legionellarun gaat ergens boven de 60.
58 graden zonder legionellarun lijkt me niet gewenst?

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
Voor ons project hebben wij vorige week te horen gekregen dat een andere warmtepomp incl boilervat van toepassing is bij de opties zoals uitbouw, vloerverwarming op zolder en een bad. Hiervoor willen ze €3.800 extra rekenen. Het is nogal veel geld en wij hebben hier geen rekening mee gehouden bij het uitkiezen van de opties. Stel dat wij de kosten niet betalen dan wordt er waarschijnlijk niet voldaan aan het bouwbesluit wat betreft de minimum temperaturen. Kunnen ze dit zomaar bij ons in rekening brengen?

• miezziej
Source90 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Zou even kijken of er niet een opstookprotocol loopt, zo kort na oplevering, voordat je temperaturen gaat wijzigen.
Bij ons was het bij sleuteloverdracht ook een sauna binnen, hadden net dat programma gedraaid. :9
Geen opleverprotocol gedraaid door de aannemer, we hebben deze zelf ook nog niet laten draaien.

Het gaat om het vat voor warm water (douche, keuken enzo :P). Dacht altijd dat dat wat lager ingesteld kom worden (wel met legionella run). Zal eens in de documentatie van ons specifieke model duiken.

• Farmerwood
  • Niet online
Stockbaard schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:23:
Voor ons project hebben wij vorige week te horen gekregen dat een andere warmtepomp incl boilervat van toepassing is bij de opties zoals uitbouw, vloerverwarming op zolder en een bad. Hiervoor willen ze €3.800 extra rekenen. Het is nogal veel geld en wij hebben hier geen rekening mee gehouden bij het uitkiezen van de opties. Stel dat wij de kosten niet betalen dan wordt er waarschijnlijk niet voldaan aan het bouwbesluit wat betreft de minimum temperaturen. Kunnen ze dit zomaar bij ons in rekening brengen?
Klinkt alsof de aannemer vergeten is die kosten op te nemen in de optie van de uitbouw en vloerverwarming.

Lijkt me dat je naar alle redelijkheid kunt stellen dat je er vanuit gegaan bent dat die kosten al inbegrepen waren in de optie.

Heb je de handtekeningen al gezet voor afname van die opties?
Dan kun je overwegen om te weigeren die extra kosten te betalen en heb je een opleverpunt als niet aan het Bouwbesluit voldaan is bij oplevering.
Prima vraag om aan een jurist van VEH voor te leggen.

Als de bouw al gestart is kun je er wellicht met iets gestrekter been in, want dan kan de aannemer je die uitbouw niet meer weigeren als hij er al staat.

• auditor86
Stockbaard schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:23:
Onze aannemer heeft ook zo iets. Maar was hier wel erg transparant over.
Op pagina 1 van de meerwerk opties worden deze opties genoemd:
- vergroten capaciteit wtp naar 7.5 kw (1700 euro)
- vergroten capaciteit wtw naar 600 m3 (1700 euro)
- vergroten boiler naar 300L (4100 euro)

Met de mededeling dat bij sommige meerwerk items deze opties verplicht kunnen zijn, maar dat ze wel eerst een nieuwe BENG berekening doen om te betalen of het echt moet.

Bij een aantal andere opties zoals uitbouw, extra slaapkamers etc. Wordt dus ook steeds genoemd. Let op bij deze optie kunnen opties XYZ tevens verplicht zijn.

Ik vind het wel logisch dat ze het niet in de prijs van de andere opties inbouwen. Als je zowel de uitbouw als de extra badkamer kiest zou je dan 2x voor de grotere warmtepomp betalen.

Staan de extra kosten ook op de meerwerk offerte of kwamen ze er bij jullie pas op nadat je akkoord hebt gegeven op een offerte waar ze niet op staan?

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:14

vliegnerd

Nintendo fan.

Gisteren dan eindelijk de langverwachte oplevering! […]

Ik neem aan dat dit de temperatuur van het SWW vat is. Dit is de standaard instelling van de Itho daalderop WPU 5G die veel wordt toegepast. Daarnaast is er elke week (zaterdag) een legionella run tot 61,5 graden.

Als het een WPU 5G is dan is de minimum temperatuur in ECO stand 50 graden. Lagere temperatuur is efficiënter, maar je hebt natuurlijk minder warm water.
Kwestie van uitproberen wat werkt.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Danferno
miezziej schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Geen opleverprotocol gedraaid door de aannemer, we hebben deze zelf ook nog niet laten draaien.

Het gaat om het vat voor warm water (douche, keuken enzo :P). Dacht altijd dat dat wat lager ingesteld kom worden (wel met legionella run). Zal eens in de documentatie van ons specifieke model duiken.
FWIW wij komen met 2+1 toe met 48° en een vat van 200 liter. Lopen voor het gemak elke vrijdag legionella cyclus (Viessman heeft daar niet echt een optie voor)

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
@Farmerwood & @auditor86

Bedankt voor de reacties. Wij hebben nog niet getekend voor de meerwerkopties, maar de deadline om wijzigingen door te geven was 2 weken geleden. Het officiële tekenmoment volgt later. Deze wijziging kunnen we in ieder geval nog toevoegen, we kunnen het ook moeilijk weigeren naar mijn idee.

We waren een beetje geschrokken van de prijs, ook omdat deze niet op de meerwerklijst aanwezig is en we nu bijvoorbeeld niet meer kunnen afzien van opties die de uitbreiding noodzakelijk maken. Dan doet de bouwer van @auditor86 het veel transparanter!

Ook VEH geeft aan dat het niet netjes is, maar de meerprijs redelijk marktconform is. Verder konden zij ons op dit moment niet verder helpen.

• Source90
Stockbaard schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:07:
@Farmerwood & @auditor86

Bedankt voor de reacties. Wij hebben nog niet getekend voor de meerwerkopties, maar de deadline om wijzigingen door te geven was 2 weken geleden. Het officiële tekenmoment volgt later. Deze wijziging kunnen we in ieder geval nog toevoegen, we kunnen het ook moeilijk weigeren naar mijn idee.

We waren een beetje geschrokken van de prijs, ook omdat deze niet op de meerwerklijst aanwezig is en we nu bijvoorbeeld niet meer kunnen afzien van opties die de uitbreiding noodzakelijk maken. Dan doet de bouwer van @auditor86 het veel transparanter!

Ook VEH geeft aan dat het niet netjes is, maar de meerprijs redelijk marktconform is. Verder konden zij ons op dit moment niet verder helpen.
En als je hem gewoon sec bij de bouwer neerlegt dat je nu, vanwege de meerprijs (en dat dit mogelijk niet binnen het kostenplaatje valt) mogelijk genoodzaakt bent om af te zien van de meerwerkopties van een uitbouw?

Hebben jullie ook daadwerkelijk de uitbouw, vloerverwarming op zolder én bad?
Gok dat het bij elkaar wel in de tienduizenden euro's (vanwege uitbouw) gaat lopen. Wellicht wilt de bouwer water bij de wijn doen en op de helft uitkomen. Beetje minder op de boiler, is beter dan niets qua opties.

Je moet uiteraard niet concreet/specifiek benoemen dat je van de opties af wilt zien, enkel aangeven dat dit nu ook één van de scenarios is.

• auditor86
Wij zitten nu in het proces van de meerwerk opties. Doordat onze bouwer netjes transparant is staat de teller inmiddels op 52.000 euro meerwerk.... exclusief keuken, badkamer, vloeren en muurafwerking... is even slikken.... maar wel transparant....

• Draakje5
Aan 50k zit je zo met een uitbouw en dakkapel.
Maar zie ook veel verschil per aannemer in kosten van vergelijkbare opties.

[ Voor 45% gewijzigd door Draakje5 op 29-05-2024 21:53 ]

• auditor86
Draakje5 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:51:
Aan 50k zit je zo met een uitbouw en dakkapel.
Maar zie ook veel verschil per aannemer in kosten van vergelijkbare opties.
Klopt, uitbouw woonkamer en garage, 2 extra slaapkamers op zolder (incl extra vloerverwarming, extra electra, dakraam), en dan overal en nergens stopcontacten en internet er bij.

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:22
Gisteren oplevering gehad van mijn woning. Ging eigenlijk heel goed en ik vond de keurder van VEH echt een toegevoegde waarde. Die had ook een aantal opmerkingen waar ik nog niet over na had gedacht (zoals een ontbrekende rookmelder en lichtpunt op zolder). Ik weet niet wat de glazenwasser in zijn zeem had zitten, maar het glas zag er op sommige punten echt niet uit... :')

Waar ik alleen minder blij mee was dat ik geen opstalverzekering af kon sluiten, omdat ik er de komende maanden nog niet in kan gaan wonen. Dat moet dus een particuliere bouwverzekering worden.

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:26
keeperson schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:24:

Waar ik alleen minder blij mee was dat ik geen opstalverzekering af kon sluiten, omdat ik er de komende maanden nog niet in kan gaan wonen. Dat moet dus een particuliere bouwverzekering worden.
Vaag wij hebben hier totaal geen last van gehad. Zijn pas 4 maanden later gaan wonen in het huis, maar opstal en inboedel waren beide verzekerd.

• PrixV
keeperson schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:24:
Gisteren oplevering gehad van mijn woning. Ging eigenlijk heel goed en ik vond de keurder van VEH echt een toegevoegde waarde. Die had ook een aantal opmerkingen waar ik nog niet over na had gedacht (zoals een ontbrekende rookmelder en lichtpunt op zolder). Ik weet niet wat de glazenwasser in zijn zeem had zitten, maar het glas zag er op sommige punten echt niet uit... :')

Misschien toch een andere verzekeraar zoeken dan?
Ik ben bij Unive verzekerd en totaal geen problemen. Zelfs de inboedel is voor 6 mnd overlappend op beide adressen nog verzekerd.

• Draakje5
Wellicht omdat de woning na oplevering nog niet bewoonbaar is? Nuts nog niet aangesloten? Zomaar een gok?

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-01 15:00
Bij ons lijkt het project nu te beginnen! Vandaag het bericht gehad dat bij ons nieuwbouwproject(je), 6 huizen, de bouwweg is aangelegd! Ben benieuwd wanneer ze gaan beginnen met het bouwrijp maken van de grond.
Pagina: 1 ... 294 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.