I intend to live forever. So far, so good.
Hadden hetzelfde probleem, even tijdelijk ergens gezeten en daarna geswitcht. Meesten zijn dagelijks opzegbaar.keeperson schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:24:
Gisteren oplevering gehad van mijn woning. Ging eigenlijk heel goed en ik vond de keurder van VEH echt een toegevoegde waarde. Die had ook een aantal opmerkingen waar ik nog niet over na had gedacht (zoals een ontbrekende rookmelder en lichtpunt op zolder). Ik weet niet wat de glazenwasser in zijn zeem had zitten, maar het glas zag er op sommige punten echt niet uit...
Waar ik alleen minder blij mee was dat ik geen opstalverzekering af kon sluiten, omdat ik er de komende maanden nog niet in kan gaan wonen. Dat moet dus een particuliere bouwverzekering worden.
Fijn dat de oplevering goed is verlopen!keeperson schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:24:
Gisteren oplevering gehad van mijn woning. Ging eigenlijk heel goed en ik vond de keurder van VEH echt een toegevoegde waarde. Die had ook een aantal opmerkingen waar ik nog niet over na had gedacht (zoals een ontbrekende rookmelder en lichtpunt op zolder). Ik weet niet wat de glazenwasser in zijn zeem had zitten, maar het glas zag er op sommige punten echt niet uit...
Waar ik alleen minder blij mee was dat ik geen opstalverzekering af kon sluiten, omdat ik er de komende maanden nog niet in kan gaan wonen. Dat moet dus een particuliere bouwverzekering worden.
Wat betreft de verzekering zou ik je adviseren het toch even goed na te vragen, wij zitten bij Alliianz en was totaal geen probleem om tijdelijk ook op het 2de adres ook een verzekering te hebben. Een huis zonder opstalverzekering lijkt me sowieso niet handig, maar volgens mij is het bij de meeste hypotheekverstrekkers ook een verplichting.
Gisteren samen met een assurantiekantoor ernaar gekeken. Hij heeft een verzekering gevonden die het wel voor mij wil verzekeren. De opstalverzekering is enkel en brand, storm- en hagelschade. Daarnaast heb ik nog een aparte bouwverzekering erbij zodat alle bouwmaterialen (met name de keuken(apparatuur) straks) verzekerd zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door keeperson op 31-05-2024 10:57 ]
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Dat lijkt mij een productiefout ?Draakje5 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:32:
Aangezien er hier veel veneta gebruikers zijn..
Hoe zit het met jullie houten Jaloezieën, vnl bij meerdere langs elkaar?
De latten hier hangen hardstikke ongelijk van elkaar ( wat we ook doen ) en dat is goed te zien ook als ze open hangen.
[Afbeelding]
Ik heb hier aluminium Luxaflex en die zijn snaar strak, zowel opgerold als uitgehangen.
Altijd naar beneden laten dan valt het minder opDraakje5 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:32:
De latten hier hangen hardstikke ongelijk van elkaar ( wat we ook doen ) en dat is goed te zien ook als ze open hangen.
[Afbeelding]
Zijn indd even lang. Maar schuift net zo hard weer terug.Lupadi schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:26:
[...]
Altijd naar beneden laten dan valt het minder opmaar je kunt ze een beetje schuiven dus een keer recht maken en daarna zou het minder moeten zijn (ik ga er even vanuit dat ze wel even lang zijn)
[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 31-05-2024 21:06 ]
En vandaag gelijk maar het eerste nachtje in het nieuwe huis.
Nu al geen spijt gehad van sommige opties die we hebben gekozen, zoals de verlenging, extra lichtpunten, dicht trap naar zolder en enkele tuindeur met 2 grote peil kozijnen ernaast.
De ramen die defecten hadden zijn wel besteld maar nog niet geleverd en vervangen. De enkele CAT6 aansluitingen waar dubbele waren beloofd heb ik nog niks van gehoord. Alle andere gebreken zijn al opgelost gelukkig!
(Al heb ik echt vrees dat ze straks aankomen dat ze goedkope keuzes hebben gemaakt en ze geen dubbele kabels kunnen trekken....#nachtmerrie)
Toch ben ik jaloers. Voor ons was het juni/juli. En een paar dagen terug, "binnenkort komt er een update". Wel de eennalaatste factuur binnen..MonkeySleeve schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:57:
Eindelijk een opleverdatum gekregen; 27 juni maar nog geen tijdstip dus kan nog niet iets inplannen voor VEH
Hier dan geen jaloezieën van Veneta, maar dat 'reclame' plaatje is het eerste wat we verwijderd hebben toen we de plisségordijnen uitpakten om op te hangen.Draakje5 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:32:
[Afbeelding]
Een van onze gevelventilatieroosters is wat vervormd geraakt en ik wil deze graag vervangen. Ik heb dit model besteld: https://www.ubbink.com/nl...muurrooster-ks-wf-zwart/#
De vraag is hoe ik het beste de vervanging kan doen. Is dat gewoon iets van het omringende voegsel weghalen (boren of bikken?), erop schuiven en weer bevestigen met nieuw cement en/of kit?
Heb je trouwens alleen maar varianten van kruipruimteventilatie waarbij het rooster los afneembaar is?
:strip_exif()/f/image/Galdrek5FVRuo0nvKRJl0cHq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door witterholt op 01-06-2024 10:29 ]
Dan zitten de gaten toch niet op de juste plek allemaal van alle lamellen.. ik zou veneta even aanschrijven wat zij er van vinden.. Ik zou het terug sturen (zo goedkoop zijn die dingen ook weer niet, dus mag het best mooi zijn)Draakje5 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:05:
[...]
Zijn indd even lang. Maar schuift net zo hard weer terug.
[Afbeelding]![]()
Ik zou dit echt lekker laten zitten.. wie kijkt hier naar : -)witterholt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:19:
Goedemorgen,
Een van onze gevelventilatieroosters is wat vervormd geraakt en ik wil deze graag vervangen. Ik heb dit model besteld: https://www.ubbink.com/nl...muurrooster-ks-wf-zwart/#
De vraag is hoe ik het beste de vervanging kan doen. Is dat gewoon iets van het omringende voegsel weghalen (boren of bikken?), erop schuiven en weer bevestigen met nieuw cement en/of kit?
Heb je trouwens alleen maar varianten van kruipruimteventilatie waarbij het rooster los afneembaar is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou het laten zitten.witterholt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:19:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er kan een buis achterzitten die naar de kruipruimte gaat....
Maar belangrijker, als je dit eruit gaat halen loop je risico dat gruis/cement in de spouw komt en een koudebrug kan gaan vormen tussen de buitenblad (stenen) en de isolatie. Dat wi je zoveel mogelijk voorkomen.
Dat ding is een beetje minder recht, maar zolang het werkt. Lekker laten zitten.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Lekker laten zitten. Dit is een ingemetseld kruipruimte ventilatie rooster.witterholt schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:19:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het was even goed spannend en afgelopen dagen voelden alsof je gebeld kon worden dat je geslaagd was
De woningen gingen weg per loting, waarbij je hoger kwam als.je een financieringsbelofte had, en meedeed met de voorinschrijving. Daarnaast had de aannemer een vrije keuze als er meerdere gegadigden per kavel zouden zijn. Wat dit precies inhield is natuurlijk niet echt duidelijk, maar ze bleven hameren op dat ze 'serieuze' kandidaten zochten. We hebben dus met elke enquête voor het project meegedaan, zijn naar elke bijeenkomst gegaan en zijn zelfs naar de makelaar geweest om eens een paar vragen te stellen over de woningen. Vervolgens ook even gevraagd of ze een waardebepaling voor ons eigen huis konden opstellen. Bij de uiteindelijke inschrijving hebben we, op basis van tips van Google Gemini in het opmerkingenveld benadrukt dat we een binding hebben met de wijk, ons voorgesteld etc.
Goede vrienden van ons, die al deze kleine extra dingetjes niet hebben gedaan, staan op de reservelijst. Dus ik heb echt het idee dat we onszelf hier een flinke streep voor mee hebben gegeven.
Komende week nog even genieten van het hele idee, en ondertussen het topic wat verder terug rustig doornemen. Eens kijken wat jullie ervaringen zijn (geweest).
Leuk, gefeliciteerd!RozeDwergbanaan schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:44:
Goede vrienden van ons, die al deze kleine extra dingetjes niet hebben gedaan, staan op de reservelijst. Dus ik heb echt het idee dat we onszelf hier een flinke streep voor mee hebben gegeven.
Ik heb ook het idee dat het wel helpt, we hebben ons voor meerdere projecten ingeschreven destijds en we zijn ingeloot voor het project waarbij we al wat contact hadden gehad met de makelaar
Ondertussen is onze hele woning gerenovliesd en gesausd
Wel staat onze warmtepomp in storing
Yes dat klopt. Bedankt!Draakje5 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:51:
Zijn dat de huizen bij de hazenkamp? Zagen er leuk uit. Succes!
Gefeliciteerd, bij ons is de woning nu bijna klaar, en Lent is waarschijnlijk iets minder gewild. Ongeveer 2 jaar geleden. Hadden we ingeschreven met onze top 10, verder niks gedaan, en ingeloot. Laatste woningen duurden wel even voordat ze verkocht waren.RozeDwergbanaan schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:44:
Eens kijken wat jullie ervaringen zijn (geweest).
Pas wel op met de waardebepaling van je huidige woning. Aangezien die makelaar de verkoper is van je nieuwe woning is er sprake van belangenverstrengeling, hypotheekverstrekkers zullen waarschijnlijk die taxatie niet accepteren voor bijvoorbeeld een overbruggingskrediet. Dat was bij ons in ieder geval zo.RozeDwergbanaan schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:44:
Nou wij hebben een optie op een hoekwoning in Nijmegen (530.000 voor 124m2). We wonen nu in een starterswoning uit 1909 dus het wordt een mooie vooruitgang.
Het was even goed spannend en afgelopen dagen voelden alsof je gebeld kon worden dat je geslaagd was. Met name de nieuwsberichten maakte het extra spannend. '4000 geïnteresseerd op 124 woningen', en 1200 voorinschrijvingen.
De woningen gingen weg per loting, waarbij je hoger kwam als.je een financieringsbelofte had, en meedeed met de voorinschrijving. Daarnaast had de aannemer een vrije keuze als er meerdere gegadigden per kavel zouden zijn. Wat dit precies inhield is natuurlijk niet echt duidelijk, maar ze bleven hameren op dat ze 'serieuze' kandidaten zochten. We hebben dus met elke enquête voor het project meegedaan, zijn naar elke bijeenkomst gegaan en zijn zelfs naar de makelaar geweest om eens een paar vragen te stellen over de woningen. Vervolgens ook even gevraagd of ze een waardebepaling voor ons eigen huis konden opstellen. Bij de uiteindelijke inschrijving hebben we, op basis van tips van Google Gemini in het opmerkingenveld benadrukt dat we een binding hebben met de wijk, ons voorgesteld etc.
Komende week nog even genieten van het hele idee, en ondertussen het topic wat verder terug rustig doornemen. Eens kijken wat jullie ervaringen zijn (geweest).
De nieuwbouw makelaar beloofde ons korting op de taxatie wanneer we ook via hun zouden verkopen. 2 dagen later belde onze hypotheekadviseur en de makelaar zelf met de boodschap, sorry gaat niet door. Je hebt een onafhankelijke taxatie nodig.
Ik hoop dus niet dat je die makelaar betaald hebt voor die taxatie, want waarschijnlijk heb je er weinig aan.
Dit komt omdat bij dit plan de keuken wordt verplaatst naar een andere muur dan waar de oorspronkelijke 'keukenzone' zich bevindt. Dit betekent dat de elektrische aansluitingen en water- en riolering aansluitingen buiten de keukenzone moeten worden geplaatst. Ook moeten 2 schakelaars, thermostaat, hoofdbediening en een stopcontact worden verplaatst. Al met al gaat het om verplaatsingen van een paar meter binnen dezelfde ruimte.
Als ik naar de kopersoptielijst kijk lopen de kosten voor het verplaatsen van alle punten dan aardig op, bij een eerste schatting kom ik uit op 2200 euro. Mijn vraag is hoe ik dit het beste aan kan pakken. Door wie kan ik het verplaatsen het beste laten doen: door de aannemer tijdens de bouw, of door een derde partij na oplevering (elektricien en loodgieter)? Of is het misschien qua kosten een goede optie om bv. water en riolering wel door de aannemer te laten doen, maar het verplaatsen van de rest achteraf?
Wat je wel zou kunnen doen is checken bij je kopersbegeleiding of het een optie is de verplaatsing in 1x af te kopen ipv voor elk los stopcontact te betalen, met zo veel verplaatsingen scheelt dat nogal waarschijnlijkFatanoyakata schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:13:
Mijn partner en ik zijn ons op dit moment druk aan het oriënteren op de keuken van ons nieuwbouwproject. Na een aantal keukenwinkels te hebben bezocht, zijn we onlangs bij een aanbieder geweest die met een frisse blik een heel ander ontwerp heeft bedacht. We vonden dit gelijk een erg mooi idee waar we graag voor willen gaan, maar het gaat wel wat voeten in de aarde hebben als we besluiten hiermee door te gaan.
Dit komt omdat bij dit plan de keuken wordt verplaatst naar een andere muur dan waar de oorspronkelijke 'keukenzone' zich bevindt. Dit betekent dat de elektrische aansluitingen en water- en riolering aansluitingen buiten de keukenzone moeten worden geplaatst. Ook moeten 2 schakelaars, thermostaat, hoofdbediening en een stopcontact worden verplaatst. Al met al gaat het om verplaatsingen van een paar meter binnen dezelfde ruimte.
Als ik naar de kopersoptielijst kijk lopen de kosten voor het verplaatsen van alle punten dan aardig op, bij een eerste schatting kom ik uit op 2200 euro. Mijn vraag is hoe ik dit het beste aan kan pakken. Door wie kan ik het verplaatsen het beste laten doen: door de aannemer tijdens de bouw, of door een derde partij na oplevering (elektricien en loodgieter)? Of is het misschien qua kosten een goede optie om bv. water en riolering wel door de aannemer te laten doen, maar het verplaatsen van de rest achteraf?
Heb ze hier ook. Herken je probleem absoluut niet, zelfs met kinderen die er vaker aan zitten dan ons lief is.Draakje5 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:32:
[Afbeelding]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Zou eerst eens navragen of het überhaupt wel geld kost. Wij moesten gewoon de tekening van de keuken inleveren en we moesten alleen betalen voor het meerwerk (extra groepen) en er werd niets gerekend voor het verplaatsen van de bestaande onderdelen.Fatanoyakata schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:13:
Mijn partner en ik zijn ons op dit moment druk aan het oriënteren op de keuken van ons nieuwbouwproject. Na een aantal keukenwinkels te hebben bezocht, zijn we onlangs bij een aanbieder geweest die met een frisse blik een heel ander ontwerp heeft bedacht. We vonden dit gelijk een erg mooi idee waar we graag voor willen gaan, maar het gaat wel wat voeten in de aarde hebben als we besluiten hiermee door te gaan.
Eigelijk hadden we best een relaxte aannemer, tot ze eenmaal begonnen waren…
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hoelang zat er bij jullie projecten tussen start verkoop en goednieuwsbrief?
Wij hebben relatief korte offertegeldigheid ivm meenemen huidige hypotheekrente, maar daarmee is het voor ons best spannend hoe dat gaat uitkomen.
Vorige nieuwbouwwoning stapte wij in toen de goednieuwsbrief al verstuurd was dus heb daar weinig referentie aan. Snap ook dat het nogal verscheeld per project en veel factoren natuurlijk.
Beperkte geldigheid kan wel eens spannend worden denk ik.perspectivebass schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:14:
Ben benieuwd, niet omdat je er denk ik direct iets mee kan maar vind het wel 'leuke' info :-)
Wij hebben relatief korte offertegeldigheid ivm meenemen huidige hypotheekrente, maar daarmee is het voor ons best spannend hoe dat gaat uitkomen.
Vorige nieuwbouwwoning stapte wij in toen de goednieuwsbrief al verstuurd was dus heb daar weinig referentie aan. Snap ook dat het nogal verscheeld per project en veel factoren natuurlijk.
Zorg dus voor goede ontbindende voorwaarden mocht je hypotheek offerte verlopen en je hem niet meer kunt verlengen, of je maandlasten ineens heel hoog zouden worden.
Bij mijn eerste nieuwbouwhuis.
Start verkoop November 2016, getekend December 2016. Notaris Juli 2017
Tweede nieuwbouwhuis.
Start verkoop januari 2023, verwachtingen notaris oktober 2024.
We hebben veel ruimte in de financiering dus verwacht niet direct problemen. In ergste geval moeten we de hypotheek aanvraag opnieuw doen, maar als dat niet hoeft is natuurlijk het beste.auditor86 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:38:
[...]
Beperkte geldigheid kan wel eens spannend worden denk ik.
Zorg dus voor goede ontbindende voorwaarden mocht je hypotheek offerte verlopen en je hem niet meer kunt verlengen, of je maandlasten ineens heel hoog zouden worden.
Bij mijn eerste nieuwbouwhuis.
Start verkoop November 2016, getekend December 2016. Notaris Juli 2017
Tweede nieuwbouwhuis.
Start verkoop januari 2023, verwachtingen notaris oktober 2024.
Project waar wij inzitten is de vergunning al wel van rond, er hoeft 'alleen maar' 70% verkocht te worden. Dit lijkt wel goed te gaan lukken. Planning start bouw December.
Onze offerte loopt to 1 November, dus verwacht dat het (net) gaat passen.
Mijn project ging zomer '22 in de verkoop, alles heel snel verkocht. Toen steeg de hypotheekrente en haakte 80% van de kopers noodgedwongen af. Ik kwam het project in de zomer van '23 tegen en toen was nog steeds niet de benodigde 70% verkocht. Mijn geluk dus dat ik toen nog een huis kon kopen dat precies bij mijn wensen en budget paste.perspectivebass schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:00:
[...]
Project waar wij inzitten is de vergunning al wel van rond, er hoeft 'alleen maar' 70% verkocht te worden. Dit lijkt wel goed te gaan lukken. Planning start bouw December.
Door de iets gedaalde rente, en de weer gestegen waarde van woningen waar kopers uitkwamen, werden de woningen toch nog verkocht, en de ontwikkelaar heeft de laatste huizen opgekocht om eindelijk te kunnen beginnen. Dat is uiteindelijk eind september '23 gebeurd.
Bij ons is het ook krap, maar de termijn voor opschortende voorwaarden (1 nov) ligt nog wel voor einde van de hypotheekofferte (medio nov). Die van jullie zou ik wel spannend vinden, mocht er in de tussentijd toch nog iets gebeuren waardoor je misschien minder hypotheek zou kunnen krijgen.perspectivebass schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:00:
[...]
We hebben veel ruimte in de financiering dus verwacht niet direct problemen. In ergste geval moeten we de hypotheek aanvraag opnieuw doen, maar als dat niet hoeft is natuurlijk het beste.
Onze offerte loopt to 1 November, dus verwacht dat het (net) gaat passen.
wij zijn een extreem niet representatief voorbeeld (er was wat gedonder met de vergunning én met het halen van 70% verkocht (inmiddels is 98% verkocht)perspectivebass schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:14:
Ben benieuwd, niet omdat je er denk ik direct iets mee kan maar vind het wel 'leuke' info :-)
Start verkoop: Sept ' 22
Getekend: oktober '22
notaris: Juni '23
Start bouw: Januari '24
Verwachte oplevering Q2 '25
Overigens is bij ons de opschortende voorwaarden 1x 3 maanden verlengt, toen hebben we de offerte van de hypotheek zonder problemen kunnen verlengen
[ Voor 7% gewijzigd door Lupadi op 03-06-2024 15:24 ]
We zijn twee weken gekeken weer begonnen met onze zoektocht en hebben ons ingeschreven bij een project. Ondertussen verder gezocht en kwamen een mooie tweekapper tegen in een nieuw te bouwen wijk in een kleine stad.
We wonen nu in Utrecht en ik merk bij mijzelf grote behoefte aan rust buiten de stad en niet meer ‘hutjemutje’ op elkaar tussen de hoge gebouwen en kleine tuinen.
Het perfecte huis bleek vanmorgen nog beschikbaar: tweekapper van 162 m2 en een perceeloppervlakte van 278 m2, nul-op-de-meter in een ruim opgezette wijk.
Het zal even wennen worden om niet meer dichtbij alle winkels en faciliteiten te zitten, maar de rust trekt ons enorm aan. We hebben zelf geen kinderen en alhoewel ik besef dat die minimensjes overal rondlopen is het fijn dat we straks niet meer in een rijtjeshuis wonen met in elke woning kinderen.
Nu even laten bezinken, maar we zijn wel erg blij met deze kans.
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Een dorp is echt niet per se rustiger dan in de stad. Ik woon hartje centrum van een stad en afgezien van een enkel evenement is het ontzettend stil. Mijn vorige vrijstaande woning met vrij uitzicht in een klein dorp was veeel onrustiger. Verkeer, luchtkwaliteit, uitzicht, wandelen etc top. Maar waar wonen bijvoorbeeld de meeste kinderen? Wat voor werk en hobby heeft je buurman? Sta er even bij stilTHE_BASE schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:37:
Wij zijn een tijdje geleden begonnen met een zoektocht naar onze volgende (nieuwbouw) woning. Helaas vonden we toen niet het voor ons perfecte huis op de perfecte plek. Mijn wederhelft vind openbaar vervoer erg belangrijk en dat was daar niet goed geregeld.
We zijn twee weken gekeken weer begonnen met onze zoektocht en hebben ons ingeschreven bij een project. Ondertussen verder gezocht en kwamen een mooie tweekapper tegen in een nieuw te bouwen wijk in een kleine stad.
We wonen nu in Utrecht en ik merk bij mijzelf grote behoefte aan rust buiten de stad en niet meer ‘hutjemutje’ op elkaar tussen de hoge gebouwen en kleine tuinen.
Het perfecte huis bleek vanmorgen nog beschikbaar: tweekapper van 162 m2 en een perceeloppervlakte van 278 m2, nul-op-de-meter in een ruim opgezette wijk.
Het zal even wennen worden om niet meer dichtbij alle winkels en faciliteiten te zitten, maar de rust trekt ons enorm aan. We hebben zelf geen kinderen en alhoewel ik besef dat die minimensjes overal rondlopen is het fijn dat we straks niet meer in een rijtjeshuis wonen met in elke woning kinderen.
Nu even laten bezinken, maar we zijn wel erg blij met deze kans.
Ik heb ook in hartje centrum gewoond en dat was in huis vrij rustig, verder behoorlijk levendig behalve op zondag. Ik snap goed wat je bedoelt, maar we zijn gisteren even naar het wijk gereden en het voelde goed, het straalde rust uit (wederom op zondag). Het meest verlang ik naar een ruime tuin en niet meer direct aan buren. We hebben nu een vrij ruime rijtjeswoning met tuin in postzegelformaat aan de voorkant. Daar mag je geen hoge begroeiing plaatsen dus je zit continu in de kijk en nooit privé. Dat is voor ons al zoveel winst.Deleon78 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:03:
[...]
Een dorp is echt niet per se rustiger dan in de stad. Ik woon hartje centrum van een stad en afgezien van een enkel evenement is het ontzettend stil. Mijn vorige vrijstaande woning met vrij uitzicht in een klein dorp was veeel onrustiger. Verkeer, luchtkwaliteit, uitzicht, wandelen etc top. Maar waar wonen bijvoorbeeld de meeste kinderen? Wat voor werk en hobby heeft je buurman? Sta er even bij stildorp trekt andere mensen met hun eigen gedrag
KIA EV3 GT-Line LR iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Tijdens de bouw. Het is per saldo broekzak vestzak… vvw, stopcontacten, groepenkast, riolering, een heelFatanoyakata schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:13:
gedoe… als je je er niet druk om hoeft te maken na oplevering scheelt het je zo 1 tot 2 weken… en bijbehorende kosten.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
En zijn er wellicht nog vragen die ik moet stellen m.b.t. deze opties?
1.
Voorbereiding voor zonwering op gevel, geschakeld - € 295,00
Aansluiting voor zonwering (zonnescherm) op de gevel. Het pijpje aan de buitenzijde wordt op circa
150 mm uit het kozijn en op een hoogte van circa 2750+ mm geplaatst. De elektradoos voor de
schakelaar binnen op een hoogte van circa 1050 mm + vloer en is voorzien van stroomkabels. Van
de doos binnen loopt een loze leiding naar buiten. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm
en is voorzien van controledraad. Afwijkingen tot 100mm zijn niet uit te sluiten.
2.
Voorbereiding voor zonwering op gevel, loze leiding zonder einddoos - 215,-
Loze leiding voor het plaatsen van zonwering (screens, rolluiken) op de gevel, vanuit de meterkast
naar een kozijn. Het pijpje aan de buitenzijde wordt op circa 150 mm naast het kozijn en op een
hoogte van 2750+ geplaatst. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm en is voorzien van
controledraad. Afwijkingen tot 100mm zijn niet uit te sluiten
De vraag is meer wil je screens op 230 of op zonnepaneeltjes (dan heb je deze optie niet nodig).pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:24:
Onderstaande opties worden aangeboden als meerwerk. Wij hebben uiteindelijk wel het plan om zonwering of rolluiken te laten installeren. Zijn dit redelijke prijzen en aan te raden om nu al mee te nemen?
Je kan er ook voor kiezen om een stopcontact naast je raam te nemen aan de binnenkant van de woning, en vanuit daar naar buiten te gaan met je eigen electricien (dit kan eventueel kabelgootjes opleveren aan de gevel)
Mocht je dan op zonnepaneeltjes gaan heb je een stopcontact voor de stofzuiger, en anders heb je gewoon stroom in de buurt voor de screens.
Wij zijn recentelijk ingestapt in een project waar geen meerwerk meer mogelijk was. Als ik toentertijd had kunnen kiezen, had ik hier zeker voor gekozen. Voor dat geld voor mij persoonlijk een nobrainer. Nu ben ik gedwongen om of een zonnescherm op accu te nemen of nog ergens elektra vandaan te trekken en zelf te gaan boren.pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:24:
Onderstaande opties worden aangeboden als meerwerk. Wij hebben uiteindelijk wel het plan om zonwering of rolluiken te laten installeren. Zijn dit redelijke prijzen en aan te raden om nu al mee te nemen?
1.
Aansluiting voor zonwering (zonnescherm) op de gevel. Het pijpje aan de buitenzijde wordt op circa
150 mm uit het kozijn en op een hoogte van circa 2750+ mm geplaatst. De elektradoos voor de
schakelaar binnen op een hoogte van circa 1050 mm + vloer en is voorzien van stroomkabels. Van
de doos binnen loopt een loze leiding naar buiten. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm
en is voorzien van controledraad. Afwijkingen tot 100mm zijn niet uit te sluiten.
2.
Loze leiding voor het plaatsen van zonwering (screens, rolluiken) op de gevel, vanuit de meterkast
naar een kozijn. Het pijpje aan de buitenzijde wordt op circa 150 mm naast het kozijn en op een
hoogte van 2750+ geplaatst. De diameter van de loze leiding is circa 19 mm en is voorzien van
Ik zou zeker deze optie kiezen.pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:24:
1.
2.
Wij hebben in onze nieuwbouw ook voor een andere keuken gekozen. Mijn advies is om goed te kijken naar welke soort wand je nieuwe punten zitten. Als het een betonnen wand is raad ik aan dit door de aannemer te doen. Als het een Gibo of kalkzandsteen wand is dan kan je nog makkelijk zelf in frezen. Die kan je voor minder geld later zelf doen wanneer je de sleutels krijgt. Of je laat het doen door een elektricien. Daar plan je 2/3 dagen voor in en vervolgens de keukenleverancier laten monteren. Wat ik heb gezien is dat de aannemer altijd extra € rekent. Die wilt natuurlijk zoveel mogelijk in zijn eigen zak stoppen. De keukenkasten staan trouwens niet in de weg wanneer je vloerverwarming hebt. De warmte geleiding is zo laag dat het niks kan doen aan je kasten. Dus deze zones zou je eigenlijk ook niet hoeven laten aanpassen.Fatanoyakata schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:22:
Helder, bedankt voor alle feedback. Ik zal morgen contact op nemen met de kopersbegeleider en vragen naar de optie 'keuken verplaatsen'.
Optie is om 4x de UTP meerprijs af te nemen waarbij een kabel van de meterkast naar het gekozen punt wordt gerealiseerd.
Echter zit precies aan de andere kant van de TV muur de meterkast.
Kan ik i.p.v. het meerwerk gewoon zelf een gat recht vanuit de meterkast door de muur boren? (Er is geen kruipruimte).
Deze vraag i.v.m. 0 kennis van meterkasten en het wel of niet zomaar kunnen boren vanuit daar
Je kan ook een kabel doen en een switch.pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:25:
Ik wil achter het TV kastje 4 UTP kabels hebben vanuit de meterkast.
Optie is om 4x de UTP meerprijs af te nemen waarbij een kabel van de meterkast naar het gekozen punt wordt gerealiseerd.
Echter zit precies aan de andere kant van de TV muur de meterkast.
Kan ik i.p.v. het meerwerk gewoon zelf een gat recht vanuit de meterkast door de muur boren? (Er is geen kruipruimte).
Deze vraag i.v.m. 0 kennis van meterkasten en het wel of niet zomaar kunnen boren vanuit daar
Weet ik, maar dat wil ik niet
Vraag is dus of ik zomaar vanuit de meterkast door de achterliggende muur mag/kan boren.
Thx!
Zou ook voor een switch gaan. Zeker als je een poe netwerk gaat aanleggen, en poe switch.pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:44:
[...]
Weet ik, maar dat wil ik niet![]()
Vraag is dus of ik zomaar vanuit de meterkast door de achterliggende muur mag/kan boren.
Thx!
Ja natuurlijk kan dat.pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:44:
[...]
Weet ik, maar dat wil ik niet![]()
Thx!
Een switch is zonde van je geld, ook zonde van het energieverbruik trouwens.
Switch van drie tientjes zonde van je geld en 4x utp via de bouw niet?Wolly schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:48:
[...]
Ja natuurlijk kan dat.
Een switch is zonde van je geld, ook zonde van het energieverbruik trouwens.
En 2,5W power consumption zet het zode aan de dijk. *5Wh bij poe-output switch.
Thx, dan neem ik de meerwerk optie niet af en gaan we zelf aan de slag na oplevering
Volgens mij schrijf ik dat hij prima door de muur een gat kan boren. En als je in de meterkast al een switch hebt hangen (neem ik aan) dan is het zonde om 80cm verderop ook een switch te plaatsen in dit geval.Source90 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:51:
[...]
Switch van drie tientjes zonde van je geld en 4x utp via de bouw niet?![]()
En 2,5W power consumption zet het zode aan de dijk.
Wel een zuinig switchje wat je daar linkt
Niet helemaal mee eens qua kostenbesparing. Wat is er mis met een tweede switch?Wolly schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:56:
[...]
Volgens mij schrijf ik dat hij prima door de muur een gat kan boren. En als je in de meterkast al een switch hebt hangen (neem ik aan) dan is het zonde om 80cm verderop ook een switch te plaatsen in dit geval.
Wel een zuinig switchje wat je daar linkt
Als je een beetje netjes de CAT kabels wilt plaatsen (ookal is het 50 cm), zou ik stugge kabels gebruiken omdat je door de muur gaat. Die wil je afmonteren op een keystone / LSA wall-outlets. Vier van die
keystones (uitgaande dat je aan de andere kant een patchpaneel hebt, anders nog 4x keystone), met wallmount (of + raampje) kost meer dan één zo'n switch.
Geld zal je er niet mee besparen.
Of 2x Rutenbeck dubbel LSA (€27) + 2x UTP/UAE centraalplaat (~€10) en 2x afdekraam (~€8).
Maar als 4x UTP de voorkeur heeft, wie ben ik om daar wat van te vinden
[ Voor 36% gewijzigd door Source90 op 04-06-2024 22:20 ]
Het lijkt per appartement te verschillen, en ik huur één van de duurste appartementen van het project, dus ik denk dat ik goede kansen heb dat alles bij mij wel netjes sausklaar is. Maar wat te doen als dit niet zo is? Ik neem aan dat ik het gebrek bij de oplevering kenbaar moet maken (niet wat we overeen gekomen zijn) - maar dan? Sleutels weigeren of aannemen met (geschreven) belofte dat het hersteld wordt? Ik heb een rechtsbijstandverzekering met dekking voor wonen, mocht dat in een later stadium nodig zijn.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Ik begrijp het niet helemaal. Als jij niet de eigenaar wordt, waarom doe jij dan de oplevering?BeefHazard schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:05:
Donderdagochtend krijg ik de sleutels van mijn nieuwbouw huurappartement. Ik voorzie helaas een probleem: een aantal medebewoners hebben hun woning opgeleverd gekregen met kale betonnen muren (gegoten in het werk) - met flinke oneffenheden erin. In het huurcontract staat echter dat de wanden bij oplevering klaar zijn voor voorstrijk en saus.
Het lijkt per appartement te verschillen, en ik huur één van de duurste appartementen van het project, dus ik denk dat ik goede kansen heb dat alles bij mij wel netjes sausklaar is. Maar wat te doen als dit niet zo is? Ik neem aan dat ik het gebrek bij de oplevering kenbaar moet maken (niet wat we overeen gekomen zijn) - maar dan? Sleutels weigeren of aannemen met (geschreven) belofte dat het hersteld wordt? Ik heb een rechtsbijstandverzekering met dekking voor wonen, mocht dat in een later stadium nodig zijn.
De spotrail is minder breed dan het gat van de centraaldoos…
Ik zag dit van SLV
https://www.lampentotaal....3MLh8VEAQYBCABEgJJifD_BwE
Zo iets:averroes1198 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:00:
Hoe werken jullie de centraaldoos bij een spotrail af?
Ik zag dit van SLV
https://www.lampentotaal....3MLh8VEAQYBCABEgJJifD_BwE
https://www.railspot.nl/a...fonddoos-doorgeboord.html
https://www.railspot.nl/afdekkap-wit-metaal.html
Zijn er ook in het zwart volgens mij
Wij hebben het gewoon mee laten stuccen. Mag officieel niet want moet bereikbaar blijven maar in dat geval maak je het voorzichtig open en kan er altijd nog een plastic plaatje op.averroes1198 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:00:
Hoe werken jullie de centraaldoos bij een spotrail af?
Ook huurwoningen worden opgeleverd en ook dan loopt de aannemer en/of verhuurder een rondje door de woning met de bewoner om de woning te accepteren. Zal vast anders zijn dan een koopwoning, maar het lijkt mij wel het moment om te controleren dat ik ook krijg waar ik voor getekend heb.Deleon78 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:48:
[...]
Ik begrijp het niet helemaal. Als jij niet de eigenaar wordt, waarom doe jij dan de oplevering?
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Interessant dat ze dat combineren. Dat heeft de potentie flink te vertroebelen, maar zal 9 vd 10 vast goed gaan. Ik zou als huurder echter niet die gedeelde verantwoordelijkheid willen.BeefHazard schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:31:
[...]
Ook huurwoningen worden opgeleverd en ook dan loopt de aannemer en/of verhuurder een rondje door de woning met de bewoner om de woning te accepteren. Zal vast anders zijn dan een koopwoning, maar het lijkt mij wel het moment om te controleren dat ik ook krijg waar ik voor getekend heb.
“Je was er toch zelf bij?!”-gedoe.
Ik heb een Ubiquiti U6 InWall op de UTP-aansluiting in het TV-kastje gezet. Uit het zicht en dus gelijk 4 poorten beschikbaar voor alle randapparatuur/TV en meteen wifi gedekt in de woonkamer.pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:53:
Ik wil daar geen switch, maar 4 aansluitpunten in de muur.
Thx, dan neem ik de meerwerk optie niet af en gaan we zelf aan de slag na oplevering
Als je later toch iets van rolluiken/screens wilt dan wordt het echt een getob om het goed en netjes te krijgen, nog los van de extra kosten.
pnczbr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:24:
1.
2.
En als verhuurder, notabene eigenaar van (dure) woningen, zit je toch ook helemaal niet te wachten op vragen en gezeur van een huurder tijdens een oplevering?Deleon78 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:36:
[...]
Interessant dat ze dat combineren. Dat heeft de potentie flink te vertroebelen, maar zal 9 vd 10 vast goed gaan. Ik zou als huurder echter niet die gedeelde verantwoordelijkheid willen.
“Je was er toch zelf bij?!”-gedoe.
Hier gaat het erom dat de woning die van jou (dus de verhuurder) is, voldoet. Waarschijnlijk mis je de helft als een huurder meeloopt....
Uiteindelijk na doorrekening blijkt het toch niet noodzakelijk om de warmtepomp (4kW) incl boilervat (200L) uit te breiden indien deze opties zijn aangevinkt. Geen idee of 4kW genoeg is voor +- 130m2 (NOM woning) aan verwarmde ruimtes, maar ik ga ervan uit dat de bouwer het bij het rechte eind heeft. Alle communicatie heb ik netjes gedocumenteerd, mocht het achteraf toch allemaal niet voldoen aan het bouwbesluit/woningborg.Stockbaard schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:23:
Voor ons project hebben wij vorige week te horen gekregen dat een andere warmtepomp incl boilervat van toepassing is bij de opties zoals uitbouw, vloerverwarming op zolder en een bad. Hiervoor willen ze €3.800 extra rekenen. Het is nogal veel geld en wij hebben hier geen rekening mee gehouden bij het uitkiezen van de opties. Stel dat wij de kosten niet betalen dan wordt er waarschijnlijk niet voldaan aan het bouwbesluit wat betreft de minimum temperaturen. Kunnen ze dit zomaar bij ons in rekening brengen?
Voor verwarming heb je geen extra capaciteit nodig met een nieuwe woning maar vanwege een bad eist woningborg wel extra capaciteit voor het boilervat, meen 240L wanneer je 3 slaapkamers hebt.Stockbaard schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:48:
[...]
Uiteindelijk na doorrekening blijkt het toch niet noodzakelijk om de warmtepomp (4kW) incl boilervat (200L) uit te breiden indien deze opties zijn aangevinkt. Geen idee of 4kW genoeg is voor +- 130m2 (NOM woning) aan verwarmde ruimtes, maar ik ga ervan uit dat de bouwer het bij het rechte eind heeft. Alle communicatie heb ik netjes gedocumenteerd, mocht het achteraf toch allemaal niet voldoen aan het bouwbesluit/woningborg.
En als titel van de mail: "Informatie opleveringen" geeft natuurlijk initieel een stuk hoop...
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Nee. Want dat is afhankelijk van honderd en een zaken, helaas. Kan maanden duren.DennusF schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:33:
Iemand toevallig enig idee hoelang het duurt voor een bouwbedrijf om de contracten met Woningborg rond te krijgen?
Soms , als het echt heel lang duurt, zou je woningborg kunnen bellen en proberen iets los te krijgen, maar veel zeggen ze er logischerwijs niet over.
Oke, afwachten dus.. dank je wel :-)Draakje5 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:17:
[...]
Nee. Want dat is afhankelijk van honderd en een zaken, helaas. Kan maanden duren.
Soms , als het echt heel lang duurt, zou je woningborg kunnen bellen en proberen iets los te krijgen, maar veel zeggen ze er logischerwijs niet over.
Klopt het dat wij gekregen hebben waar we extra voor betaald hebben? Dus geen kookgroep maar een 3fase aansluiting? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
En zover ik het begrijp hieruit hebben we dus 1 fase kookplaat ipv 3..
[ Voor 9% gewijzigd door PrixV op 07-06-2024 14:00 ]
Hier lijkt indd wel iets mis te gaan. en dat je indd maar een kookgroep krijgt in plaats van een krachtgroep.PrixV schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:54:
Ik heb laatst iets gevraagd over onze meterkast en ik raak steeds verder in verwarring. Ik heb een vraag gesteld aan onze kopersbegeleider en krijg het volgende terug. Onze warmtepomp is dus 3fasen en de bijgevoegde tekening begrijp ik helaas echt niet.
Klopt het dat wij gekregen hebben waar we extra voor betaald hebben? Dus geen kookgroep maar een 3fase aansluiting? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.
En zover ik het begrijp hieruit hebben we dus 1 fase kookplaat ipv 3..
***members only***
Thanks! Was er al bang voor. Ga contact opnemen met de bouwer. Want de optie "opwaarderen naar fase 3" waar we voor betaald hebben zou dit moeten hebben voorkomen toch?vormulier schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:07:
[...]
Hier lijkt indd wel iets mis te gaan. en dat je indd maar een kookgroep krijgt in plaats van een krachtgroep.
Je mist inderdaad de optie "opwaarderen naar fase 3" op dit moment. (Afhankelijk van hoe ver ze klaar waren met de MK kan het zijn dat ze deze gewoon niet meer in de bus hadden liggen, en dat het bij oplevering er gewoon inhangt)PrixV schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:14:
[...]
Thanks! Was er al bang voor. Ga contact opnemen met de bouwer. Want de optie "opwaarderen naar fase 3" waar we voor betaald hebben zou dit moeten hebben voorkomen toch?
Ja de mails met de tekeningen zijn van vandaag en de oplevering is dinsdag al. Ik heb de bouwer gemaild dat ik er eventueel dinsdag en opleverpunt van maak als het nog zo is.vormulier schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:24:
[...]
Je mist inderdaad de optie "opwaarderen naar fase 3" op dit moment. (Afhankelijk van hoe ver ze klaar waren met de MK kan het zijn dat ze deze gewoon niet meer in de bus hadden liggen, en dat het bij oplevering er gewoon inhangt)
Omdat het onze eerste koophuis wordt, en nieuwbouw, wil ik graag mijn grove budgetbepaling voorleggen en o.b.v. jullie ervaringen toetsen of ik bepaalde posten niet onderschat heb en-of dat ik essentiële zaken mis. Het liefst willen we zo min mogelijk financieren met een hypotheek ivm de maandlasten dus wil ik wat meer gevoel krijgen bij de te verwachten uitgaven.
Project:
Betreft nieuwbouw project van Roosdom en Tijhuis incl. €2.5k. voucher voor keuken (Bouwcenter Nobel) en een stelpost voor de badkamer van €7.693. Voor laatstgenoemde kan je tegen meerprijs kiezen voor 3 indeling opties. Het huis heeft een plat dak, 3 verdiepingen met 136m2 woon- en 130 kaveloppervlakte. V.o.n. €450k
Kosten meerwerk optielijst project:
- Uitbouw €15.350
- Extra kamer op zolder, incl. raam en radiator €6.850
- Afdichten zolder trap €750
- Zonnepanelen 2 st. extra €1.040 (totaal worden het er 6)
- Alternatieve tuindeur €2k: nog geen beeld bij maar begroot het alvast mee
- Badkamer €7.5k (incl. vergroten badkamer)
- Buitenkraan + putje €870
- Aansluitpunt wasdroger aparte groep €260
- Overig klein meer meerwerk €2k: aansluitpunten / loze leiding (nog niet echt en beeld bij wat precies maar zal wel wat kosten)
Subtotaal: €37.380
Kosten woonklaar maken huis
- Keuken €20k: hoeft niet luxe te zijn, maar ook niet armoedig. Dit zal denk ik wel een uitdaging worden voor dit budget als ik het keuken forum doorlees maar ga het proberen
- Vloer €8k: begane grond + 1e verdieping plak PVC (laten leggen) en zolder laminaat (zelf leggen)
- Muren: €7k: vliesbehang, laten behangen incl. materiaal
- Tuin: €5k: basis zaken zoals schutting en voortuin betegelen, de rest volgt in het jaar erop.
- Raamdecoratie €4k
Subtotaal €44.000
Kosten af te nemen diensten
- Hypotheekadviseur €2.500, incl. afsluiten overlijdensrisicoverzekering
- Notaris €1.000?, werd als richtprijs meegegeven door hyp. Adviseur
Subtotaal €3.500
Totaal €84.880
Het is vrij uitgebreid geworden als ik het zo zie. Hopelijk willen jullie meekijken en aangeven wat wel/niet realistisch is. Tot slot, zijn er specifieke zaken in de koopaanneemsom waar ik extra aandacht voor moet hebben?
Alvast ontzettend bedankt!
Volgens mij klopt het wel aardig. Vooral de posten keuken, badkamer en tuin kunnen flink oplopen maar dat ligt ook echt aan keuzes.Rish schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:35:
In de afgelopen jaren heb ik hier af en aan meegelezen (nu dagelijks) ten tijde van inschrijvingen op projecten. Niet geworden des tijds maar afgelopen maand een telefoontje gehad dat we zijn ingeloot! Weliswaar niet op onze voorkeurslocatie, maar bij gebrek aan beter toch ja gezegd. Volgende week vrijdag tekenen.
Omdat het onze eerste koophuis wordt, en nieuwbouw, wil ik graag mijn grove budgetbepaling voorleggen en o.b.v. jullie ervaringen toetsen of ik bepaalde posten niet onderschat heb en-of dat ik essentiële zaken mis. Het liefst willen we zo min mogelijk financieren met een hypotheek ivm de maandlasten dus wil ik wat meer gevoel krijgen bij de te verwachten uitgaven.
Project:
Betreft nieuwbouw project van Roosdom en Tijhuis incl. €2.5k. voucher voor keuken (Bouwcenter Nobel) en een stelpost voor de badkamer van €7.693. Voor laatstgenoemde kan je tegen meerprijs kiezen voor 3 indeling opties. Het huis heeft een plat dak, 3 verdiepingen met 136m2 woon- en 130 kaveloppervlakte. V.o.n. €450k
- Uitbouw €15.350
- Overig klein meer meerwerk €2k: aansluitpunten / loze leiding (nog niet echt en beeld bij wat precies maar zal wel wat kosten)
- Keuken €20k: hoeft niet luxe te zijn, maar ook niet armoedig. Dit zal denk ik wel een uitdaging worden voor dit budget als ik het keuken forum doorlees maar ga het proberen
- Vloer €8k: begane grond + 1e verdieping plak PVC (laten leggen) en zolder laminaat (zelf leggen)
- Tuin: €5k: basis zaken zoals schutting en voortuin betegelen, de rest volgt in het jaar erop.
- Raamdecoratie €4k
Subtotaal €44.000
Subtotaal €3.500
Totaal €84.880
Het is vrij uitgebreid geworden als ik het zo zie. Hopelijk willen jullie meekijken en aangeven wat wel/niet realistisch is. Tot slot, zijn er specifieke zaken in de koopaanneemsom waar ik extra aandacht voor moet hebben?
Inderdaad, groot gedeelte hangt af van de gemaakte keuzes - maar dan is het geen onrealistisch bedrag als de verwachting voor wat je er voor terugkrijgt met het budget in lijn ligt.PrixV schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:45:
[...]
Volgens mij klopt het wel aardig. Vooral de posten keuken, badkamer en tuin kunnen flink oplopen maar dat ligt ook echt aan keuzes.
Goede notitie. Ik houd dan rekening met een iets ruimer budget.Blik1984 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:48:
Denk dat m.n. de tuin nog wel een uitdaging kan worden. Afgraven, tegelen en tuin kan ook al zomaar het dubbele worden van de 5k
Ik denk het inderdaad niet. Ik ben het eens met Blik maar ik ging er vanuit dat dit een kleine voortuin wn schutting was. Achtertuin erbij kost helaas een stuk meer.Rish schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:54:
[...]
Inderdaad, groot gedeelte hangt af van de gemaakte keuzes - maar dan is het geen onrealistisch bedrag als de verwachting voor wat je er voor terugkrijgt met het budget in lijn ligt.
[...]
Goede notitie. Ik houd dan rekening met een iets ruimer budget.
Blik1984 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:48:
Denk dat m.n. de tuin nog wel een uitdaging kan worden. Afgraven, tegelen en tuin kan ook al zomaar het dubbele worden van de 5k
Zoals al gezegd is de tuin misschien wat krap. Afhankelijk van de locatie loont het ook om goed te shoppen voor het afgraven/afvoeren. Lokale bedrijven / boeren hebben vaak lokale bestemmingen voor de grond en dan hoef je geen afvoerkosten te betalen ;-)Rish schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:35:
In de afgelopen jaren heb ik hier af en aan meegelezen (nu dagelijks) ten tijde van inschrijvingen op projecten. Niet geworden des tijds maar afgelopen maand een telefoontje gehad dat we zijn ingeloot! Weliswaar niet op onze voorkeurslocatie, maar bij gebrek aan beter toch ja gezegd. Volgende week vrijdag tekenen.
Project:
- Uitbouw €15.350
- Raamdecoratie €4k
Subtotaal €44.000
Subtotaal €3.500
Totaal €84.880
De vloeren zou ik ook wat ruimer zetten omdat je misschien ook nog moet egaliseren voor de pvc.
Wat afmetingen erbij zetten was wat handiger geweest. Achtertuin wordt na uitbouw +/- 9 bij 5 met daarop nog een schuurtje. En voortuin is +/- 5 bij 5.PrixV schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:03:
[...]
Ik denk het inderdaad niet. Ik ben het eens met Blik maar ik ging er vanuit dat dit een kleine voortuin wn schutting was. Achtertuin erbij kost helaas een stuk meer.
Boerenlandschappen zijn in de nabije omgeving aanwezig, zal het noteren voor t.z.t. Vloeren budget met 2k geplust.Danfoss schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:09:
[...]
[...]
Zoals al gezegd is de tuin misschien wat krap. Afhankelijk van de locatie loont het ook om goed te shoppen voor het afgraven/afvoeren. Lokale bedrijven / boeren hebben vaak lokale bestemmingen voor de grond en dan hoef je geen afvoerkosten te betalen ;-)
De vloeren zou ik ook wat ruimer zetten omdat je misschien ook nog moet egaliseren voor de pvc.
Ons huidige huis is ook van Roosdom Tijhuis.Rish schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:35:
Project:
- Uitbouw €15.350
- Raamdecoratie €4k
Subtotaal €44.000
Subtotaal €3.500
Totaal €84.880
Keukens van bouwcentrum Nobel vonden wij tegenvallen. Weinig keuze en inspiratie. Het is een bouwcentrum en geen keukenzaak. We zijn toen een halve zaterdag bij hen geweest om over keuken, badkamer en deuren te praten. Badkamer wel via hen, maar daar hebben we ook niet veel speciaals gekozen.
Ik zou voor keuken elders kijken.
Ja dat idee had ik ook voor de keuken, elders voor langs gaan. Leidingen aanpassen betaal je dan wel extra voor. Hoe heb jij dit ervaren € +/- en evt. andere tips?auditor86 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:01:
[...]
Ons huidige huis is ook van Roosdom Tijhuis.
Keukens van bouwcentrum Nobel vonden wij tegenvallen. Weinig keuze en inspiratie. Het is een bouwcentrum en geen keukenzaak. We zijn toen een halve zaterdag bij hen geweest om over keuken, badkamer en deuren te praten. Badkamer wel via hen, maar daar hebben we ook niet veel speciaals gekozen.
Ik zou voor keuken elders kijken.
Badkamer nemen we wel bij ze af, dat hoeft niet heel bijzonder te zijn - basic+ zeg maar
Voor de kosten van de leiding verplaatsen maakt het niet uit waar je de keuken koopt. Enige verschil is dat Nobel de tekening direct naar Roosdom Tijhuis stuurt, en je bij een externe keukenleverancier jij de tekening moet opsturen.Rish schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:07:
[...]
Ja dat idee had ik ook voor de keuken, elders voor langs gaan. Leidingen aanpassen betaal je dan wel extra voor. Hoe heb jij dit ervaren € +/- en evt. andere tips?
Badkamer nemen we wel bij ze af, dat hoeft niet heel bijzonder te zijn - basic+ zeg maar
Wie de tekening opstuurt naar Roosdom Tijhuis maakt niet uit voor de kosten die zij rekenen voor het plaatsen van de stopcontacten en leidingen
Oké check. Goed om te weten. We moeten nog om tafel met de verkoopbegeleider maar doe alvast wat voorwerk. Thanks.auditor86 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:18:
[...]
Voor de kosten van de leiding verplaatsen maakt het niet uit waar je de keuken koopt. Enige verschil is dat Nobel de tekening direct naar Roosdom Tijhuis stuurt, en je bij een externe keukenleverancier jij de tekening moet opsturen.
Wie de tekening opstuurt naar Roosdom Tijhuis maakt niet uit voor de kosten die zij rekenen voor het plaatsen van de stopcontacten en leidingen
Ik denk dat jullie vrij realistisch zijn. Voor de vloer en de muren zou ik wel iets meer begroten, wij zitten met een iets groter oppervlak op zo'n 33k in totaal. Dat is wel voor andere materialen hoor, namelijk stuc + latex spuiten en keramisch parket. Maar de offertes voor renovlies waren niet veel lager, en pvc kan ook snel oplopen. Tegelijkertijd denk ik dat de keuken wel wat voordeliger kan als je gaat kijken bij zaken als Bruynzeel.Rish schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:35:
Onze ervaring is, zoals anderen ook al zeiden, dat het financieel het gunstigste was om de badkamer via de aannemer te doen en de keuken bij een andere partij.
Prijs/kwaliteit kon wat beter. Meubel is vrij duur in vergelijking met wat je elders ziet.
Daarnaast hadden we in de showroom afgesproken dat de voegen tussen vloer en wandtegels vanaf een bepaalde hoek gezien op elkaar zouden aansluiten. Is niet gebeurd dus dat verspringt nu.
Onze douche is 1x0.9 en daar hebben we een mozaïek vloer in. Daar hebben ze een foutje met het leggen gemaakt waardoor in de hoek het verste van de afvoer een laagje water blijft staan.
In het kort, beetje snel snel gedaan en weinig oog voor details.
Veneta zegt dat het een producteigenschap is?! 😂GeeMoney schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:18:
[...]
Dat lijkt mij een productiefout ?
Ik heb hier aluminium Luxaflex en die zijn snaar strak, zowel opgerold als uitgehangen.
Aan een ieder dan het advies daar geen jalozieen te bestellen, tenzij je van schots en scheef houdt.
Goed om te wetenDraakje5 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:10:
[...]
Veneta zegt dat het een producteigenschap is?! 😂
Aan een ieder dan het advies daar geen jalozieen te bestellen, tenzij je van schots en scheef houdt.
1000 euro voor 2 panelen extraRish schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:35:
Onze keuken is 20k en daar zitten dan een hoge koelkast (1m80) in, liebherr inbouw vriezer, vaatwasser, pyrolyse oven, magnetron, miele 5 groepen inductie plaat, composiet blad van 4.5m en een zooi aan kasten dus dat moet wel lukken met 20k.
My 2 cents voor de tuin:Rish schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:16:
[...]
Wat afmetingen erbij zetten was wat handiger geweest. Achtertuin wordt na uitbouw +/- 9 bij 5 met daarop nog een schuurtje. En voortuin is +/- 5 bij 5.
Achtertuin een jaartje uitstellen kan ik alleen maar aanraden. Is ons goed bevallen. Deels vanwege het spreiden van de kosten en deels omdat het tuinontwerp nog op de schop gegaan is door voortschreidend inzicht,
In plaats van de tuin kaal laten het eerste jaar zou ik er graszoden in uitrollen. Dat ziet er niet alleen netter uit, maar dan heb je ook al wat aan de tuin. Kostte mij 150 euro en een dag werk voor 100 m2 achtertuin.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
:strip_exif()/f/image/cK976oGCbi55EphOZkiuH6Mn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eTIPMg8xqPubJsuWc2GdKohs.jpg?f=fotoalbum_large)