• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:53
Farmerwood schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:04:
[...]

My 2 cents voor de tuin:

Achtertuin een jaartje uitstellen kan ik alleen maar aanraden. Is ons goed bevallen. Deels vanwege het spreiden van de kosten en deels omdat het tuinontwerp nog op de schop gegaan is door voortschreidend inzicht,

In plaats van de tuin kaal laten het eerste jaar zou ik er graszoden in uitrollen. Dat ziet er niet alleen netter uit, maar dan heb je ook al wat aan de tuin. Kostte mij 150 euro en een dag werk voor 100 m2 achtertuin.
Voor zo’n lange tijd kan je ook nog wel een tijdelijk terras leggen misschien

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Deleon78 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Voor zo’n lange tijd kan je ook nog wel een tijdelijk terras leggen misschien
Dat heb ik idd ook gedaan met de standaard 40x60 cm tegels waarvan de aannemer 2 stroken als 'oprit' neergelegd had. Aangevuld met die van anderen in de wijk die er snel vanaf wilden.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
[...]

My 2 cents voor de tuin:

Achtertuin een jaartje uitstellen kan ik alleen maar aanraden. Is ons goed bevallen. Deels vanwege het spreiden van de kosten en deels omdat het tuinontwerp nog op de schop gegaan is door voortschreidend inzicht,

In plaats van de tuin kaal laten het eerste jaar zou ik er graszoden in uitrollen. Dat ziet er niet alleen netter uit, maar dan heb je ook al wat aan de tuin. Kostte mij 150 euro en een dag werk voor 100 m2 achtertuin.
Jaartje uitstellen zou ik persoonlijk juist zonde vinden, maar er tijdelijks iets relatiefs goedkoop mee doen zodat je nog wel een tuin hebt waar je kan zitten zou ik prima begrijpen. Graszoden zijn de kosten niet bijvoorbeeld.

We hebben de tuin meteen laten doen toen we de sleutel kregen in juli, en toen we eenmaal konden verhuizen hebben we nog heerlijk van de tuin gebruik kunnen maken. Terwijl mensen uit dezelfde fase die de sleutel al in april/mei hadden, en die hebben de hele zomer naar een braakliggende tuin gekeken en er geen gebruik van kunnen maken. Toch zonde van je zomer

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:33
Tuin wordt nu gedaan, lekker genieten in de zomer.

Waarom zou je wachten als je het budget heb. Uiteraard wel even goed over nadenken hoe je het wilt.

• Rish
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-01 20:18
remcoVer schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:35:
[...]

1000 euro voor 2 panelen extra :? of voor alle 6?

Onze keuken is 20k en daar zitten dan een hoge koelkast (1m80) in, liebherr inbouw vriezer, vaatwasser, pyrolyse oven, magnetron, miele 5 groepen inductie plaat, composiet blad van 4.5m en een zooi aan kasten dus dat moet wel lukken met 20k.
520 per paneel dus indd 1k voor 2 panelen - Overige 4 zijn reeds meegenomen in de v.o.n. prijs. Dat klinkt als een degelijke keuken, dus dan moet het indd wel lukken met die 20k.

• Rish
[...]

My 2 cents voor de tuin:

Nu ik een redelijk goed overzicht heb denk ik dat de tuin inderdaad een jaartje uitgesteld gaat worden. Planning is nov '24 starten, nov '25 opleveren. Dus ik ga uit van een winter oplevering, dan kan de tuin wel wachten tot de zomer erna. Budget technisch ook realistischer.

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:53
mentalozzie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:10:
Tuin wordt nu gedaan, lekker genieten in de zomer.

Waarom zou je wachten als je het budget heb. Uiteraard wel even goed over nadenken hoe je het wilt.
Oplevering begin april, begin mei was mijn tuin af. Ik moest nog verhuizen, dat was eind mei. Nu echt heerlijk, alles groeit als een malle en de tuin is een mooi rustpunt tov een huis vol dozen. Ook met kinderen fijn om al direct een tuin te hebben.

Als het budget het toelaat, zou ik niet wachten. Ook relaxter als een tuin wordt aangelegd als je er niet woont. Het is toch enkele weken een hoop werkzaamheden en troep.

Een argument om wel langer te wachten is dat het lastig kan zijn om vantevoren in te schatten wat fijne plekken zijn voor bijv terras.

[ Voor 9% gewijzigd door rubenos op 08-06-2024 13:15 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:54

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Rish schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:08:
[...]

520 per paneel dus indd 1k voor 2 panelen - Overige 4 zijn reeds meegenomen in de v.o.n. prijs. Dat klinkt als een degelijke keuken, dus dan moet het indd wel lukken met die 20k.
Voor 1k koop je tegenwoordig wel meer dan 10 panelen. Onze ervaring met RT is dat de omvormer flink overbemeten is en dat later zelf toevoegen van panelen veel goedkoper is. Wij konden voor 3,5k er 7 van 370Wp bij laten leggen. Nu voor het zelfde geld kunnen we er 15 van 440Wp bij laten leggen.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Blik1984
rubenos schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Een argument om wel langer te wachten is dat het lastig kan zijn om vantevoren in te schatten wat fijne plekken zijn voor bijv terras.
Klopt wel, aan de andere kant kun je dat op basis van tooltjes en common sense al best prima vantevoren uitrekenen en inschatten.

Maar goed, mocht dat toch een uitdaging zijn dan is je tuin vol met graszoden leggen ook een prima 1ste optie. Helemaal niks doen aan de tuin met een zomer voor de deur zou ik in ieder geval echt niet doen

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 19:34
Blik1984 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:17:
[...]

Klopt wel, aan de andere kant kun je dat op basis van tooltjes en common sense al best prima vantevoren uitrekenen en inschatten.

Maar goed, mocht dat toch een uitdaging zijn dan is je tuin vol met graszoden leggen ook een prima 1ste optie. Helemaal niks doen aan de tuin met een zomer voor de deur zou ik in ieder geval echt niet doen
Wij laten in elk geval de tuin afgraven en weer aanvullen met zwart grond of.geel zand, gat afgraven voor trampoline en tegels op de beoogde terrassen. Rest graszoden.

De rest (kas, moestuin, borders, bomen, pergola, verlichting) komen later wel.

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:17:
[...]
Wij hadden ook op basis van bovenstaande al een inschatting gemaakt.

Toen we er eenmaal woonden bleek de wind in de praktijk hier veel harder dan het eerder leek. Wellicht deels veroorzaakt door de woningen. Een parasol in de tuin bleek niet te doen. Waait om of kapot.

Ook ervaren we een tuin op het zuiden toch flink warmer dan gedacht waardoor een overkapping niet meer optioneel werd.

Ieder zijn eigen keuze, maar wij hebben zeker geen spijt van onze keuze om de tuin het eerste seizoen eens te ervaren voor we er definitief mee aan de slag gingen. Die graszoden zijn er na het eerste jaar weer uit gegaan, maar voor die 150 euro en een dag werk…

Ook nog steeds erg blij om het ontwerp te laten doen door iemand met ervaring, want daardoor hebben we er veel meer uit kunnen halen.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:29

tomtom901

Moderator General Chat
Nu het toch over tuinen gaat. Iemand nog een tuintopper in regio Den Bosch? :)

• Farmerwood
  • Niet online
Arwen. schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Wij laten in elk geval de tuin afgraven en weer aanvullen met zwart grond of.geel zand, gat afgraven voor trampoline en tegels op de beoogde terrassen. Rest graszoden.

De rest (kas, moestuin, borders, bomen, pergola, verlichting) komen later wel.
Als je een kruipruimte hebt zou ik meteen de gelegenheid aangrijpen om wat mantelbuizen in te graven.
Was hier een k-klus om door de kleilaag heen te spitten met de hand. Had ik achteraf meteen even bij het afgraven van de tuin mee moeten pakken.

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-10-2025
Onze nieuwbouw rijwoning wordt over een paar maanden opgeleverd. Ik zag dat de sloten skg2 zijn (in principe voordeur, schuifpui en 1e vdp ramen).
Is het de moeite waard om te upgraden naar skg3? Is dat gebruikelijk wat mensen doen? En niet het laatste punt, is het de prijs waard?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:20
Wij hebben toch maar besloten nog even van een tuinhuis+veranda af te zien. De prijzen zijn niet mals. Ik heb nog geen offertes onder de 16.5k gevonden voor : 2.5x3m schuur met aangebouwde 3x4m veranda. Wel een beetje kwaliteit, geen bouwsel dat natuurlijk na 10 jaar de prullenbak in kan.

Vind het een hoop geld voor wat hout en manuren, ook al zijn beide niet goedkoop meer tegenwoordig..

Dan over een jaar ofzo maar wat tegels eruit halen o.i.d.

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:37
Draakje5 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:45:
Wij hebben toch maar besloten nog even van een tuinhuis+veranda af te zien. De prijzen zijn niet mals. Ik heb nog geen offertes onder de 16.5k gevonden voor : 2.5x3m schuur met aangebouwde 3x4m veranda. Wel een beetje kwaliteit, geen bouwsel dat natuurlijk na 10 jaar de prullenbak in kan.

Vind het een hoop geld voor wat hout en manuren, ook al zijn beide niet goedkoop meer tegenwoordig..

Op zich niet erg dat je over een paar jaar een nieuw leuk projectje hebt daarmee en nu te focussen op de woning zelf.

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:24
Nu het toch over tuinen gaat, ben benieuwd of andere mensen hier nog iets uit ervaring over kunnen zeggen. Wij wonen nu een klein half jaartje in het huis en willen binnenkort ook de tuin aan gaan pakken. We maken ons alleen toch wel een beetje zorgen over de kwaliteit van de grond. Bij de regen van afgelopen tijd ontstaan er soms namelijk flinke plassen.

De grond is 20cm zand, wat best prima spul is volgens mij, maar daaronder komt er al vrij snel klei e.d
We hebben is een experiment gedaan en een gat gegraven van 50cm, en toen kregen we al dat na een uurtje er water in het gat stond vanwege het grondwater. Gaat dit geen problemen opleveren als we bv een boom planten en de wortels continu in het water staan?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:36
raduf schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:41:
Onze nieuwbouw rijwoning wordt over een paar maanden opgeleverd. Ik zag dat de sloten skg2 zijn (in principe voordeur, schuifpui en 1e vdp ramen).
Is het de moeite waard om te upgraden naar skg3? Is dat gebruikelijk wat mensen doen? En niet het laatste punt, is het de prijs waard?
Hier is al best veel over geschreven in dit topic. Oa op mijn naam, gebruik de zoekfunctie maar eens.

Kortom: je wilt zorgen dat jouw woning minder aantrekkelijk is om in te breken dan die van de buren. Dat bereik je door goede verlichting, goede sluitdiscipline en mogelijk (iets) betere sloten dan de buren. SKG3 beslag kan dan al net dat beetje extra zijn, mogelijk heb je liever SKG3 cilinders al dan niet icm nieuw beslag.

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:55
Wij gaan hier ook naar SKG3, maar de voornaamste reden om de cilinders te vervangen is dat we draaiknoppen willen aan de binnenkant.
Dat is zo veel handiger dan je sleutels moeten pakken of altijd er in te hebben zitten.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:57
SlayaStone schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:18:
Nu het toch over tuinen gaat, ben benieuwd of andere mensen hier nog iets uit ervaring over kunnen zeggen. Wij wonen nu een klein half jaartje in het huis en willen binnenkort ook de tuin aan gaan pakken. We maken ons alleen toch wel een beetje zorgen over de kwaliteit van de grond. Bij de regen van afgelopen tijd ontstaan er soms namelijk flinke plassen.

De grond is 20cm zand, wat best prima spul is volgens mij, maar daaronder komt er al vrij snel klei e.d
We hebben is een experiment gedaan en een gat gegraven van 50cm, en toen kregen we al dat na een uurtje er water in het gat stond vanwege het grondwater. Gaat dit geen problemen opleveren als we bv een boom planten en de wortels continu in het water staan?
Ik gok dat dat geen kwaad kan. Ik woon ook op kleigrond, en mijn bomen groeien als kool.
Misschien eens een rondje in de buurt lopen, en tellen hoeveel bomen er groeien. Die staan namelijk in dezelfde kleigrond, dus als die het goed doen, waarom in jouw tuin niet?

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:45:

Ik heb onze overkapping samen met de hovenier gebouwd. Scheelde een extra man betalen voor een paar dagen werk en voor mij een leuke ervaring om te doen. En zo spannend was het niet. Helpen dingen aangeven, schroeven in hout draaien en helpen EPDM te plakken op het dak.

Kan je zijn gegevens wel sturen als je interesse hebt. Jij valt ook binnen zijn werkgebied.

Tip voor iedereen:
Onze overkapping is met een ‘gebinte constructie’ gebouwd. Het valt dus in elkaar door de manier waarop het gezaagd is. Kost iets meer, maar het geraamte van de overkapping stond letterlijk binnen 15 min. Dat scheelde dus vele manuren met bijbehorende kosten en dat geld ging nu zitten in een kwalitatief betere overkapping. Onze overkapping is bv met balken van 25 cm doorsnee gebouwd. Na 2 jaar nog kaarsrecht op de overspanning van 5m. Er is hier in de wijk geen enkele andere overkapping te vinden die niet doorhangt doordat er balken van 10-15 cm gebruikt zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Farmerwood
  • Niet online
Ik heb recent alle cilinders vervangen van SKG2 naar SKG3. Was een aardige kostenpost met 6 cilinders, maar erg blij mee.
Alles nu gelijk sluitend incl tuinpoort, paniekfunctie waardoor er ook sleutels in het slot mogen blijven zitten binnen en bij enkele deuren ook draaiknoppen erop gedaan. In geval van nood kunnen ook de kinderen nu altijd het huis uit. Ze zijn inmiddels ook oud genoeg om niet bang te hoeven zijn dat ze ineens verdwijnen.

Bedenk me nu dat ik de verzekering er nog niet over ingelicht heb... Dat zou een korting moeten geven op de inboedelverzekering.

• Arwen.
Farmerwood schreef op zondag 9 juni 2024 @ 08:36:
[...]

Als je een kruipruimte hebt zou ik meteen de gelegenheid aangrijpen om wat mantelbuizen in te graven.
Was hier een k-klus om door de kleilaag heen te spitten met de hand. Had ik achteraf meteen even bij het afgraven van de tuin mee moeten pakken.
Nee geen kruipruimte helaas. Wel laten we een grondkabel vanuit de meterkast naar de tuin lopen en die takken we verder af voor stopcontacten etc. Gaan we inderdaad doen als de tuin toch al open ligt.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:38
Arwen. schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Nee geen kruipruimte helaas. Wel laten we een grondkabel vanuit de meterkast naar de tuin lopen en die takken we verder af voor stopcontacten etc. Gaan we inderdaad doen als de tuin toch al open ligt.
Als je de mogelijkheid nog hebt zou ik ook een mantelbuis vanuit de bouw laten aanleggen. Wij hebben ook geen kruipruimte en dat is dan de enige manier om iets van de meterkast naar de tuin te trekken :P

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:30
[...]

My 2 cents voor de tuin:

Uitstel moet je onderhouden, onkruid groeit namelijk ook gewoon door.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:30
Farmerwood schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:04:
[...]
Bedenk me nu dat ik de verzekering er nog niet over ingelicht heb... Dat zou een korting moeten geven op de inboedelverzekering.
Is dat niet alleen als je een PKVW certificaat hebt? Ik heb ze wel eens laten komen maar ze verzinnen continu iets nieuws om er voor te zorgen dat je het certificaat niet hebt :N

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:40
Ik ben al een tijdje aan het meelezen, aangezien we onze eerste nieuwbouwwoning hebben gekocht, en nu heb ik een punt dat ik dacht laat ik eens de meningen hier vragen: extra zonnepanelen vanuit de bouw meenemen of achteraf bij plaatsen? Met name nu de prijzen gedaald zijn en vanuit de bouw de prijslijst ongewijzigd is (886 euro per paneel van 405 Wp). Woning wordt pas Q4 2025 opgeleverd, eind deze maand is de sluiting voor de opties. Wie heeft hier een advies over?

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-01 09:56
Stielenburg schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:55:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen, aangezien we onze eerste nieuwbouwwoning hebben gekocht, en nu heb ik een punt dat ik dacht laat ik eens de meningen hier vragen: extra zonnepanelen vanuit de bouw meenemen of achteraf bij plaatsen? Met name nu de prijzen gedaald zijn en vanuit de bouw de prijslijst ongewijzigd is (886 euro per paneel van 405 Wp). Woning wordt pas Q4 2025 opgeleverd, eind deze maand is de sluiting voor de opties. Wie heeft hier een advies over?
Altijd achteraf. Techniek gaat snel, lekker Q2-26 panelen met 600 Wp (a guy can hope) voor minder kopen.

En gefeliciteerd met de aankoop!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:13
Je kunt 400Wp panelen voor onder de 100 euro kopen, moet je zeker niet bijna 900 euro neertellen voor zoiets.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:44
Hangt er vooral vanaf of de panelen opdak of indak geplaatst worden. Bij indak is achteraf bij plaatsen niet persé goedkoper, en als je het niet zelf wil doen moet je ook nog een installateur vinden die je bestaande installatie wil aanpassen. Da's ook niet zomaar gedaan.
Je kunt ook eens informeren om de panelen vanuit de bouw te laten vallen.
TheUninvited schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Je kunt 400Wp panelen voor onder de 100 euro kopen, moet je zeker niet bijna 900 euro neertellen voor zoiets.
Da's nogal een kromme vergelijking. Niet dat het verschil niet groot is maar tel ook het bevestigings-materiaal, de bekabeling, eventuele upgrade van de omvormer en nog wat uurloon mee.
Niet iedereen, ik denk zelfs de meeste mensen, zal zo'n klus zelf kunnen of willen uitvoeren.

[ Voor 21% gewijzigd door Dronium op 09-06-2024 22:43 ]

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:30
Ik heb voorstel van aannemer voor zonnepanelen ook afgeslagen hadden maar tien dagen om te beslissen, was een beetje lastig om lekker te vergelijken. We krijgen er nu maar twee op. De rest doen we na de oplevering wel.

Afgelopen vrijdag mochten we even in het huis in aanbouw kijken te Hegelsom, erg blij dat we de uitbouw hebben genomen en de garage hebben verlengd met twee meter. Zoldervloer lag er net op maar nog met alle buizen in beeld dek vloer moet nog gestort worden.

[ Voor 37% gewijzigd door leeri003 op 09-06-2024 23:09 ]

• Blik1984
Dronium schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:38:
[...]

[...]

Da's nogal een kromme vergelijking. Niet dat het verschil niet groot is maar tel ook het bevestigings-materiaal, de bekabeling, eventuele upgrade van de omvormer en nog wat uurloon mee.
Niet iedereen, ik denk zelfs de meeste mensen, zal zo'n klus zelf kunnen of willen uitvoeren.
En dus ook als je het zelf doet zal je dus nog die spullen moeten regelen die je noemt. En daar komt nog bij dat je ook nog wat spullen moet regelen om veilig te kunnen werken en je bent zo enkele honderden euro’s per paneel verder inderdaad

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:29

tomtom901

Moderator General Chat
leeri003 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:07:

Afgelopen vrijdag mochten we even in het huis in aanbouw kijken te Hegelsom, erg blij dat we de uitbouw hebben genomen en de garage hebben verlengd met twee meter. Zoldervloer lag er net op maar nog met alle buizen in beeld dek vloer moet nog gestort worden.
Hegelsom Noord-Limburg? :)

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:30
@tomtom901 Jazeker komen we bij elkaar in de buurt wonen? Verder per pb?

[ Voor 9% gewijzigd door leeri003 op 10-06-2024 09:32 ]

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08-2025
vormulier schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Je mist inderdaad de optie "opwaarderen naar fase 3" op dit moment. (Afhankelijk van hoe ver ze klaar waren met de MK kan het zijn dat ze deze gewoon niet meer in de bus hadden liggen, en dat het bij oplevering er gewoon inhangt)
1000x maal dank voor de hulp nog! De kopersbegeleider stuurt dit terug. Hopelijk is het morgen in orde!

Members only:

• Arwen.
Takkeding schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:44:
[...]

Als je de mogelijkheid nog hebt zou ik ook een mantelbuis vanuit de bouw laten aanleggen. Wij hebben ook geen kruipruimte en dat is dan de enige manier om iets van de meterkast naar de tuin te trekken :P
Eh, waarschijnlijk begrijp ik het niet, maar als er via de bouwer toch al een grondkabel vanuit de meterkast naar de tuin wordt gemaakt dan zit dat toch ook al in een buis? :+

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Arwen. schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Eh, waarschijnlijk begrijp ik het niet, maar als er via de bouwer toch al een grondkabel vanuit de meterkast naar de tuin wordt gemaakt dan zit dat toch ook al in een buis? :+
Ja hoor in een 16MM grijze buis. Of door het huis en een lasdoos aan je gevel en dan verder als grijze draad..

wil je het zeker weten is een mantelbuis echt wel verstandig.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:38
[...]

Wel de smalste die ze kunnen plaatsen want die kost het minst, dus die zal al vol zitten door enkel die grondkabel. En een 160mm mantelbuis kun je een hoop extra doorheen trekken. Bijv een extra waterleiding, of als je over een paar jaar besluit een extra YMVK kabel te trekken om een laadpaal achter te maken, dan kan dat wel met de grotere mantelbuis. Anders moet je je grondkabel opofferen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:56
Takkeding schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Wel de smalste die ze kunnen plaatsen want die kost het minst, dus die zal al vol zitten door enkel die grondkabel. En een 160mm mantelbuis kun je een hoop extra doorheen trekken. Bijv een extra waterleiding, of als je over een paar jaar besluit een extra YMVK kabel te trekken om een laadpaal achter te maken, dan kan dat wel met de grotere mantelbuis. Anders moet je je grondkabel opofferen.
De *****, 160mm? 8)7

Ik heb hier een 40mm en 63mm liggen. 40mm gaat naar de tuin/berging en bevat 3 kabels (elk 3×2,5mm²), de 63mm bevat 4 kabels (3x 3×2,5mm² en 1x 5×6mm²) plus 3x SF/UTP. Bij beide is nog enorm veel ruimte over voor meer kabels (zeker de 63mm).

Wat moet je in hemelsnaam met 160mm. Het moet ook nog ergens naar boven komen en netjes afgewerkt worden, ø16cm is best een gat.
Denk ook niet dat de aannemer een mantelbuis ter grootte van 1,5x de diameter van een stamleiding door/onder de gevel gaat leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ9Rlmw85gH87-k6aHXtFuviQvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jCDUFw955rh88uJh7K0xNEfF.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 10-06-2024 13:48 ]

• Blik1984
Source90 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:32:
[...]

De *****, 160mm? 8)7

Ik heb hier een 40mm en 63mm liggen. 40mm gaat naar de tuin/berging en bevat 3 kabels (elk 3×2,5mm²), de 63mm bevat 4 kabels (3x 3×2,5mm² en 1x 5×6mm²) plus 3x SF/UTP. Bij beide is nog enorm veel ruimte over voor meer kabels (zeker de 63mm).

Wat moet je in hemelsnaam met 160mm. Het moet ook nog ergens naar boven komen en netjes afgewerkt worden, ø16cm is best een gat.
Denk ook niet dat de aannemer een mantelbuis ter grootte van 1,5x de diameter van een stamleiding door/onder de gevel gaat leggen.

[Afbeelding]
Dat wordt een zeer professioneel opgezette buitenkeuken denk ik...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Nee, een grondkabel wordt zonder buis gelegd. Deze kabel is nl. extra sterk en veilig uitgevoerd.

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:40
Dronium schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:38:
[...]

Hangt er vooral vanaf of de panelen opdak of indak geplaatst worden. Bij indak is achteraf bij plaatsen niet persé goedkoper, en als je het niet zelf wil doen moet je ook nog een installateur vinden die je bestaande installatie wil aanpassen. Da's ook niet zomaar gedaan.
Je kunt ook eens informeren om de panelen vanuit de bouw te laten vallen.

[...]
Ik denk dat ze opdak geplaatst worden en dat ik beter kan wachten met bijbestellen.

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@Rish Paar dingen uit ervaring met 2x met RT bouwen:
* Zorg dat je alle afspraken op papier krijgt. Ze zijn matig/slecht in communiceren, maar leveren kwalitatief goed werk af en komen de afspraken, als ze op papier zijn, gewoon wel na. Eventuele issues die we hadden waren met onderaannemers, maar daar sturen ze goed op.
* Kijk kritisch naar wat Nobel je oplevert. Hele slechte ervaringen met de keukens (inc. onze buren) bij het uitzoeken al. Dus wij hadden daar van af gezien, onze buren hadden dat achteraf liever ook.
* Goede ervaringen met Nobel en hun badkamer mensen. Maar kijk wel kritisch naar de kosten. Wij hebben nu gekozen voor tegels, douchecabine, WC en bad, maar badkamer kast, kranen, regendouche, radiator zelf gedaan. Scheelde met gemak 5000 euro.
* Zorg voor een bouwkeuring als het opgeleverd wordt. Die experts zien en testen echt nog meer dingen dan die ik zelf zou bedenken/bekijken. Was niet per se nodig, maar waar gebouwd wordt, zijn altijd punten.
* Wordt vriendjes met de lokale supervisor/baas op de bouwplaats. Met net gedrag kan je ook tussendoor kijken vaak :D En ze kunnen je gaandeweg ook helpen na oplevering met kleine puntjes die je misschien later vindt zonder dat je ingewikkelde meldingen moet maken.

• RozeDwergbanaan
Zouden jullie adviseren om de optie op een zolder indeling te nemen? De zolder wordt standaard leeg opgeleverd namelijk. Er zijn een paar mogelijkheden van 4000-6000 euro om een paar wandjes met deuren te plaatsen. Lijkt mij vrij prijzig en ik zou het (misschien niet zo mooi) zelf kunnen. Aan de andere kant ben je voor de materialen ook al snel de helft van die prijs kwijt lijkt me, en het is gewoon klaar bij oplevering.

• sheane
  • Niet online
RozeDwergbanaan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:59:
Zouden jullie adviseren om de optie op een zolder indeling te nemen? De zolder wordt standaard leeg opgeleverd namelijk. Er zijn een paar mogelijkheden van 4000-6000 euro om een paar wandjes met deuren te plaatsen. Lijkt mij vrij prijzig en ik zou het (misschien niet zo mooi) zelf kunnen. Aan de andere kant ben je voor de materialen ook al snel de helft van die prijs kwijt lijkt me, en het is gewoon klaar bij oplevering.
Recent een wand op zolder gemaakt van metal stud inc. muur.

Ruw materiaal <1000 euro.
Afwerking behang +/-150
Elektra +/- 50 e

Kan je een stuk meer opties e.d. in kwijt (inc. bijv. achterhout voor airco, stopcontact of andere aansluitingen op jou uitgekozen plekken).

• vormulier
  • Niet online
sheane schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Recent een wand op zolder gemaakt van metal stud inc. muur.

Ruw materiaal <1000 euro.
Afwerking behang +/-150
Elektra +/- 50 e

Kan je een stuk meer opties e.d. in kwijt (inc. bijv. achterhout voor airco, stopcontact of andere aansluitingen op jou uitgekozen plekken).
Zou het dan wel voor laten bereiden met een paar eigen groepen op zolder, Ook moet je wel rekening houden met je vloer verwarming en WTW.. (Best kans dat deze dingen allemaal in die 5k zitten en dat het nog niet zo een gek prijsje is.)

• Farmerwood
  • Niet online
Wij hebben het wel gedaan. Reden was vooral om via die weg in elke ruimte verwarming, eigen groep etc te krijgen. Dat wilde de aannemer anders niet doen...

Als je de kans hebt om dat soort zaken al vast te laten doen zonder de wandjes, dan is dat de meest ideale optie.

• Blik1984
Betreft de zolderverbouwing, je moet het wel zelf doen om echt goedkoper uit te zijn. Als je het vervolgens aan een aannemer gaat vragen ben je alsnog meer geld kwijt. En check vooral ook even of er vanuit ruwbouw er nog extra zaken worden toegevoegd zoals ventilatie.

Dus, achteraf doen kan goedkoper zijn mits je het zelf doet, maar kost je wel een paar dagen klussen. zelf doen vergroot ook je flexibiliteit qua indeling en mogelijkheden.

• sheane
  • Niet online
vormulier schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:06:
[...]

Zou het dan wel voor laten bereiden met een paar eigen groepen op zolder, Ook moet je wel rekening houden met je vloer verwarming en WTW.. (Best kans dat deze dingen allemaal in die 5k zitten en dat het nog niet zo een gek prijsje is.)
Goede toevoeging. Wij hebben voorbereiding voor een Airco gedaan, maar WTW en vloerverwarming gelaten. Als je kijkt naar wat onze optie was: Muur over de breedte van zolder, opgebouwd van yton blokken, behangklaar opgeleverd, excl kozijn, deur, elektra, en andere opties. kosten: 3k. VVW op zolder was 3.5k. extra WTW niet eens over gehad.

Dus dat was voor ons duidelijk de reden het zelf te doen.

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:54
Wij laten de zolder wel via de aannemer doen.
Bij ons kost het ongeveer 14.000, maar daar krijgen we 2 grote slaapkamers, geïsoleerde binnendeuren, extra elektra, vloerverwarming die de ruimtes geschikt maakt als slaapkamer ipv "overige ruimte" , thermostaten, groot dakraam, ventilatiekanalen en ventielen voor de WTW.

De grotere boiler, wtp en Wtw unit vergroten moeten er dan nog wel bij.

We hebben voor ons huidige huis wel eens geïnformeerd wat zo een verbouwing zou kosten en kwamen dan ook wel op dergelijke bedragen.

We willen ook graag gewoon echte binnenmuren en geen gipsplaten op een frame.

Als we het elders laten doen kan het vast duizend euro goedkoper, maar nu is het gewoon ineens klaar en ook dat de verwarming etc meteen in orde is vinden we prettig

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wij hebben het met de bouw laten doen, maar ik denk dat de aannemer een foutje heeft gemaakt in de optielijst. Optie was minder dan 2k voor het maken van 2 kamers inclusief vloerverwarming met naregeling en WTW punt per kamer :)

WTW unit staat meestal op zolder dus die ventilatie is achteraf nog wel te doen, maar niet zoals bij ons meegestort in het plafond. Achteraf nog wel een badkamer gebouwd op zolder, en dus aangesloten op de WTW met de buis dus langs het plafond ipv gestort. Was helaas geen optie tijdens de bouw.

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-12-2025
Dag allen,

Vrijwel alles is getekend, nu is het afwachten tot de bouw begint. Nu zijn we aan het brainstormen wat we eigenlijk willen. Een grote wens van ons beide was een bad en een douche, maar helaas is de badkamer zo klein dat het geen optie is. We zijn aan het bedenken wat wel mogelijk is, wat het ons zou kosten, om zo een afweging te maken. Maar erover denken is wel lekker makkelijk, wij hebben echter 0.0 ervaring met verbouwen, en moeten alles uitbesteden ( op zich niet zo een punt) maar ik ben dus ook onzeker of mijn plannetje wel realistisch is, natuurlijk kan alles met een groot budget, maar dat is er ook niet.
Ik zou graag max 15k uitgeven aan de badkamer. (We hebben iemand die eventueel zwart veel kan in de badkamer)

Sorry voor alle plaatjes, maar ik hoop dat iemand met wat ervaring ons hierin een beetje op weg kan helpen.

Dit is de schets van de badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GEosQAG.png
Het zijn samengestelde wanden volgens de tekening, de badkamer volgens de beschrijving is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HmZDysa.png
Wij vinden het niet erg dit er allemaal uit te halen, en te gaan tegelen, echter komen we dan bij het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n8RIuOr.png

Voor zover ik dit dus begrijp kunnen wij niet de wanden achteraf tegelen omdat de muur dat niet aan zou kunnen. Kunnen wij deze muur dus "verzwaren, zodat het wel kan?

In de ideale situatie zouden wij graag het volgende doen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/upbQe8R.png

Hebben wij een stom idee? Wat is jullie gedachte hierin? Is het wel te doen? Zijn we onrealistisch bezig?
Ik weet dat we dan bv het kozijn van de slaapkamerdeur moeten veranderen, omdat de draairichting niet de andere kant op kan, wellicht onhandig met de badkamerdeur, maar die gaat toch vrijwel altijd dicht zijn, zelfde als de slaapkamerdeur (dieren) Tevens is een bad douche/combo niet echt gewenst.

Ik hoop dat iemand ons een beetje op weg kan helpen, vast super bedankt !!

• Wolly
  • Niet online
_dizzy_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:19:
Dag allen,

Vrijwel alles is getekend, nu is het afwachten tot de bouw begint. Nu zijn we aan het brainstormen wat we eigenlijk willen. Een grote wens van ons beide was een bad en een douche, maar helaas is de badkamer zo klein dat het geen optie is. We zijn aan het bedenken wat wel mogelijk is, wat het ons zou kosten, om zo een afweging te maken. Maar erover denken is wel lekker makkelijk, wij hebben echter 0.0 ervaring met verbouwen, en moeten alles uitbesteden ( op zich niet zo een punt) maar ik ben dus ook onzeker of mijn plannetje wel realistisch is, natuurlijk kan alles met een groot budget, maar dat is er ook niet.
Ik zou graag max 15k uitgeven aan de badkamer. (We hebben iemand die eventueel zwart veel kan in de badkamer)

Sorry voor alle plaatjes, maar ik hoop dat iemand met wat ervaring ons hierin een beetje op weg kan helpen.

[Afbeelding]
Het zijn samengestelde wanden volgens de tekening, de badkamer volgens de beschrijving is als volgt:
[Afbeelding]
Wij vinden het niet erg dit er allemaal uit te halen, en te gaan tegelen, echter komen we dan bij het volgende:
[Afbeelding]

Voor zover ik dit dus begrijp kunnen wij niet de wanden achteraf tegelen omdat de muur dat niet aan zou kunnen. Kunnen wij deze muur dus "verzwaren, zodat het wel kan?

[Afbeelding]

Hebben wij een stom idee? Wat is jullie gedachte hierin? Is het wel te doen? Zijn we onrealistisch bezig?
Ik weet dat we dan bv het kozijn van de slaapkamerdeur moeten veranderen, omdat de draairichting niet de andere kant op kan, wellicht onhandig met de badkamerdeur, maar die gaat toch vrijwel altijd dicht zijn, zelfde als de slaapkamerdeur (dieren) Tevens is een bad douche/combo niet echt gewenst.

Ik denk dat je in zo’n kleine badkamer (na verbouwing) geen geluk zult vinden.

Technisch kan natuurlijk alles, maar je wilt wel je kont kunnen keren lijkt mij.

• SL65
  • Laatst online: 16:13
Ik heb onze bouwer gevraagd naar het opstookprotocol van de vloerverwarming. Nu krijg ik terug dat dit voor lage temperatuur vloerverwarming niet van toepassing is. Klopt dit?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:36
SL65 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:11:
Ik heb onze bouwer gevraagd naar het opstookprotocol van de vloerverwarming. Nu krijg ik terug dat dit voor lage temperatuur vloerverwarming niet van toepassing is. Klopt dit?
Waarschijnlijk wel. Check ook de zoekfunctie in dit topic maar eens. Is al heel vaak besproken.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:56
_dizzy_ schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:19:
Dag allen,

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zover dat mogelijk is, zou ik persoonlijk de badkamer nog verder de slaapkamer in laten komen.
Veelal komt er in de slaapkamer een bed, nachtkastjes en een linnenkast(en)/inloopkast te staan en daar houdt het ook wel een beetje op. Badkamer ruimer maken is niet iets wat snel achteraf gebeurd, waar je een extra vierkante meter bijzonder goed kan gebruiken (zeker met kinderen).

2 vierkante meter minder in de slaapkamer merk je minder snel dan 2 vierkante meter meer in de badkamer (bijna verdubbeling).

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:36:
[...]

Zover dat mogelijk is, zou ik persoonlijk de badkamer nog verder de slaapkamer in laten komen.
Veelal komt er in de slaapkamer een bed, nachtkastjes en een linnenkast(en)/inloopkast te staan en daar houdt het ook wel een beetje op. Badkamer ruimer maken is niet iets wat snel achteraf gebeurd, waar je een extra vierkante meter bijzonder goed kan gebruiken (zeker met kinderen).

2 vierkante meter minder in de slaapkamer merk je minder snel dan 2 vierkante meter meer in de badkamer (bijna verdubbeling).
Denk ook wel dat je hier best wel wat moois van kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF9Iu3DhbqggDA3qiT4vpwSi0kM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OOdz4dS2onXi7kQBIDiW3ELU.png?f=user_large

Als je voldoende ruimte als loop pad houd dan kan je ook nog wel een TV aan de muur mocht je dat wensen.
De rode lijnen kan je dan opschuiven afhankelijk van je badkamer / kast wensen.

• Deleon78
Deuren die elkaar dwars zitten? Dat kan frustrerend werken :) Denk er goed over na voordat je daarvoor kiest.

• vormulier
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:49:
Deuren die elkaar dwars zitten? Dat kan frustrerend werken :) Denk er goed over na voordat je daarvoor kiest.
kan? reken er maar op! Gelukkig kan de deur nog ergens anders als je toch met de muren aan de gang gaat :)

• PrixV
Oplevering gehad vandaag! *O* *O* *O* Het ging goed en alles was zeer positief. Goede ervaringen ook met de keurder van VEH. Nam uitgebreid de tijd om alles uit te leggen en checkte alles goed. We hadden een paar opleverpunten die direct achter ons aan opgelost werden. Bleven nog maar 2 kleine puntjes over voor op een later moment. En ook de gewenste 3-fase aansluiting in de meterkast was vanmorgen nog correct geinstalleerd.

Mede door alle informatie hier heb ik ook nog redelijk wat geleerd over de meterkast en heb ik die ook goed kunnen bekijken. Die zag er volgens mij nu ook goed uit. In onze keuken hadden ze voor ons ook nog 2 vaatwasaansluitingen + aansluiting Quooker in de meterkast geplaatst terwijl we geen Quooker hebben en geen 2e vaatwasser. Dat is dus mooi meegenomen eventueel voor de toekomst.

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-01 22:31
PrixV schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:00:

Mede door alle informatie hier heb ik ook nog redelijk wat geleerd over de meterkast en heb ik die ook goed kunnen bekijken. Die zag er volgens mij nu ook goed uit. In onze keuken hadden ze voor ons ook nog 2 vaatwasaansluitingen + aansluiting Quooker in de meterkast geplaatst terwijl we geen Quooker hebben en geen 2e vaatwasser. Dat is dus mooi meegenomen eventueel voor de toekomst.
Klinkt bijna als er stond iets extra op de tekening dat er niet had moeten staan maar uitvoerder voert gewoon uit. Altijd handig.

• PrixV
remcoVer schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:37:
[...]

Klinkt bijna als er stond iets extra op de tekening dat er niet had moeten staan maar uitvoerder voert gewoon uit. Altijd handig.
Haha precies dit. Waarschijnlijk "te moeilijk" om voor ons de uitzondering te doen dat we daar geen stroompunt moesten hebben voor een Quooker. Zelfde voor de vloerverwarming op zolder. Niet betaald, toch gekregen.

• _dizzy_
  • Laatst online: 20-12-2025
vormulier schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:46:
[...]

Denk ook wel dat je hier best wel wat moois van kan maken.
[Afbeelding]

Als je voldoende ruimte als loop pad houd dan kan je ook nog wel een TV aan de muur mocht je dat wensen.
De rode lijnen kan je dan opschuiven afhankelijk van je badkamer / kast wensen.
Dit is ook wel een prima idee, zo word de gehele badkamer wat groter, en qua kastruimte hebben we aan 1 dubbele kast wel genoeg, we zijn maar met zijn 2, eventueel nog een hele kamer over om daar een kast van te maken.

Verder ben ik nog wel onzeker over de muur, het gedeelte dat we uitbreken moeten we een nieuwe muur voor plaatsen, maar moeten we de andere muren ook doen, gezien het stuk uit de brochure dat de muren te zwak zouden zijn voor tegels? Is dat dan ook echt zo, dan moet de muur toch wel behoorlijk dun zijn?

• Rish
sheane schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:29:
@Rish Paar dingen uit ervaring met 2x met RT bouwen:
* Zorg dat je alle afspraken op papier krijgt. Ze zijn matig/slecht in communiceren, maar leveren kwalitatief goed werk af en komen de afspraken, als ze op papier zijn, gewoon wel na. Eventuele issues die we hadden waren met onderaannemers, maar daar sturen ze goed op.
* Kijk kritisch naar wat Nobel je oplevert. Hele slechte ervaringen met de keukens (inc. onze buren) bij het uitzoeken al. Dus wij hadden daar van af gezien, onze buren hadden dat achteraf liever ook.
* Goede ervaringen met Nobel en hun badkamer mensen. Maar kijk wel kritisch naar de kosten. Wij hebben nu gekozen voor tegels, douchecabine, WC en bad, maar badkamer kast, kranen, regendouche, radiator zelf gedaan. Scheelde met gemak 5000 euro.
* Zorg voor een bouwkeuring als het opgeleverd wordt. Die experts zien en testen echt nog meer dingen dan die ik zelf zou bedenken/bekijken. Was niet per se nodig, maar waar gebouwd wordt, zijn altijd punten.
* Wordt vriendjes met de lokale supervisor/baas op de bouwplaats. Met net gedrag kan je ook tussendoor kijken vaak :D En ze kunnen je gaandeweg ook helpen na oplevering met kleine puntjes die je misschien later vindt zonder dat je ingewikkelde meldingen moet maken.
Dank! Met afspraken, bedoel je dan omtrent meerwerk of?

Vwb de badkamer, zal erop letten wat wel / niet in verhouding staat tot de prijs. Is i.i.g. een flinke besparing. Keuken zal waarschijnlijk elders worden uitbesteed. Gaan binnenkort de zoektocht starten.

• Draakje5
Nooit geweten hoe moeilijk het is om opsluitbanden in bochtvorm te krijgen..

De helft van de sierbestratingszaken verkoopt ze niet. En een 6 cm dikke opsluitband in R=0.5 bochtvorm is al helemaal nergens in Nederland te bekennen.

Ik dacht eens wat anders dan al dat rechthoekige.. :X

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:24
Draakje5 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:54:
Nooit geweten hoe moeilijk het is om opsluitbanden in bochtvorm te krijgen..

De helft van de sierbestratingszaken verkoopt ze niet. En een 6 cm dikke opsluitband in R=0.5 bochtvorm is al helemaal nergens in Nederland te bekennen.

Ik dacht eens wat anders dan al dat rechthoekige.. :X
Cortenstaal gebruiken?

• Alenji
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 14:55
Zijn er ook mensen met een vierlaags woning?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen en inrichting/gebruik daarvan

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:54
Alenji schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:29:
Ja, wij hebben dat. Begane grond woonkeuken, eerste verdieping woonkamer, slaapkamers en dan zolder. Wat is specifiek je vraag?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:55
Jazeker! Wat wil je weten over de inrichting/gebruik? Een groot deel is natuurlijk al bepaald door de architect. Bij ons is de keuken op de begane grond en de badkamer op de 3e woonlaag. Dat veranderen was geen optie bij de aannemer, en achteraf een badkamer op een andere verdieping plaatsen is nogal een klus.

Dus hebben wij:
1e woonlaag: woonkeuken, hal, binnenberging (geen water, dus mag geen bijkeuken heten) en toilet.
2e woonlaag: wonen. Wij hebben het ingedeeld als woonkamer en eetkamer, op de tekeningen stond geen eetkamer maar een "TV-kamer". Wij vinden het leuker om met gasten een grote eettafel te hebben. De woonkeuken heeft alleen een klein tafeltje voor ons tweeën met verder vooral veel werkruimte in de keuken zelf. Overigens zijn het niet twee kamers met een muur ertussen maar splitlevel in één grote ruimte
3e woonlaag: slapen. Hier is de grote slaapkamer, de badkamer, mijn kantoor-kamer en een inloopkast/kledingkamer
4e woonlaag: logeerkamer en werkkamer van m'n vriendin. Dit is in één ruimte, vonden we mooier dan nog weer een scheidingswandje plaatsen. Op deze verdieping is ook de technische ruimte met WTW, wasmachine en droger.

Veel is natuurlijk afhankelijk van je gezinssituatie. De buren exact hetzelfde woningtype hebben de 4e woonlaag wel in twee kamers gesplitst, hebben op de 3e woonlaag juist een muur uitgebroken zodat ze twee grote slaapkamers hebben.

Het voordeel van vier woonlagen: ik hoef niet meer naar de sportschool. Opstaan, twee trappen af voor ontbijt in de keuken, twee trappen op om tanden te poetsen (oké, ik heb tegenwoordig een tandenborstel in de keuken staan), twee trappen af voor koffie, twee trappen op naar m'n kantoorkamer, nog een paar keer 2 trappen op en af voor verse koffie, nog een keer voor de lunch. En als je gaat klussen leer je goed vooruitplannen. Mijn gereedschap ligt op de 4e woonlaag. De eerste keer dat ik in de keuken ging klussen moest ik wel 10x de trap op en af omdat ik iets vergeten was. Nu zorg ik dat ik al vooruitkijk wat ik nodig ga hebben en haal dat in 1x naar beneden :)

dixet had na twee maanden klussen zelfs nieuwe broeken nodig omdat z'n kuiten niet meer goed in de broekspijpen pasten :o

• Blik1984
12 jaar in een dergelijke woning gewoond. Indeling was als volgt:
BG: Keuken, berging, toilet, hal
1ste: woonkamer en balkon
2de: 2 slaapkamers + badkamer
3de: 1 slaapkamer + technische ruimte/gameruimte

Begonnen als DINKY's en uiteindelijk vertrokken toen we eenmaal 3 kids hadden en de ruimte een beetje een ding werd. Vooral dat we 1 slaapkamer misten en geen tuin hadden begon op een gegeven moment te wringen. Verder nooit last gehad van het aantal trappen of dat de woonkamer op een andere verdieping zat dan de keuken.

• vormulier
  • Niet online
Onze vorige drive-in woning had 4 lagen:
Garage + WM + keuken +wc
woonlaag + TR + pantry + dakterras
2 SK + BK
SK (+ WM) + dakterras

De 4e laag gebruikten we eigenlijk nooit (wat een gewandel, zeker als een postbode haast had met pakketjes). Een intercom was ook wel een must.

Eigenlijk hadden we de keuken ook weer terug naar de woonlaag moeten halen want die was door vorige bewoners naar beneden gehaald. En sjouwen met pannen/borden/bekers naar boven met visite is echt een ramp.

Maar we kozen voor de verhuizing, onze nieuwbouw hut heeft gelukkig met 3 lagen een veel betere indeling.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Z___Z schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:23:
[...]

Wij hebben het met de bouw laten doen, maar ik denk dat de aannemer een foutje heeft gemaakt in de optielijst. Optie was minder dan 2k voor het maken van 2 kamers inclusief vloerverwarming met naregeling en WTW punt per kamer :)
Bij ons vragen ze bijna 11k voor de zolderindeling (1 of 2 kamers) en dan is er niet eens vloerverwarming op zolder.

Wij zijn zodoende nog aan het twijfelen of we dit niet beter na de bouw kunnen laten doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-06-2024 10:47 ]

• RozeDwergbanaan
Dj-sannieboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Bij ons vragen ze bijna 11k voor de zolderindeling (1 of 2 kamers) en dan is er niet eens vloerverwarming op zolder.

Wij zijn zodoende nog aan het twijfelen of we dit niet beter na de bouw kunnen laten doen.
Ik zie bij ons inderdaad ook niet eens een optie op vloerverwarming op die verdieping. Ik neig daarom om het gewoon achteraf zelf te doen en een warm/koud airco te installeren.

• Alenji
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 14:55
Thomas19903 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:37:
[...]

Ja, wij hebben dat. Begane grond woonkeuken, eerste verdieping woonkamer, slaapkamers en dan zolder. Wat is specifiek je vraag?
Ik was benieuwd naar jouw ervaringen met een vierlaags woning.
Zijn er bepaalde punten waar ik op zou moeten letten bij het meerwerk gesprek waar ik nu mee bezig ben.

Ik weet niet of er bepaalde punten zijn die ik nu al via de aannemer gedaan moet hebben.
dixet schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:43:
[...]

Jazeker! Wat wil je weten over de inrichting/gebruik? Een groot deel is natuurlijk al bepaald door de architect. Bij ons is de keuken op de begane grond en de badkamer op de 3e woonlaag. Dat veranderen was geen optie bij de aannemer, en achteraf een badkamer op een andere verdieping plaatsen is nogal een klus.

Dus hebben wij:
1e woonlaag: woonkeuken, hal, binnenberging (geen water, dus mag geen bijkeuken heten) en toilet.
2e woonlaag: wonen. Wij hebben het ingedeeld als woonkamer en eetkamer, op de tekeningen stond geen eetkamer maar een "TV-kamer". Wij vinden het leuker om met gasten een grote eettafel te hebben. De woonkeuken heeft alleen een klein tafeltje voor ons tweeën met verder vooral veel werkruimte in de keuken zelf. Overigens zijn het niet twee kamers met een muur ertussen maar splitlevel in één grote ruimte
3e woonlaag: slapen. Hier is de grote slaapkamer, de badkamer, mijn kantoor-kamer en een inloopkast/kledingkamer
4e woonlaag: logeerkamer en werkkamer van m'n vriendin. Dit is in één ruimte, vonden we mooier dan nog weer een scheidingswandje plaatsen. Op deze verdieping is ook de technische ruimte met WTW, wasmachine en droger.

Veel is natuurlijk afhankelijk van je gezinssituatie. De buren exact hetzelfde woningtype hebben de 4e woonlaag wel in twee kamers gesplitst, hebben op de 3e woonlaag juist een muur uitgebroken zodat ze twee grote slaapkamers hebben.

Het voordeel van vier woonlagen: ik hoef niet meer naar de sportschool. Opstaan, twee trappen af voor ontbijt in de keuken, twee trappen op om tanden te poetsen (oké, ik heb tegenwoordig een tandenborstel in de keuken staan), twee trappen af voor koffie, twee trappen op naar m'n kantoorkamer, nog een paar keer 2 trappen op en af voor verse koffie, nog een keer voor de lunch. En als je gaat klussen leer je goed vooruitplannen. Mijn gereedschap ligt op de 4e woonlaag. De eerste keer dat ik in de keuken ging klussen moest ik wel 10x de trap op en af omdat ik iets vergeten was. Nu zorg ik dat ik al vooruitkijk wat ik nodig ga hebben en haal dat in 1x naar beneden :)

dixet had na twee maanden klussen zelfs nieuwe broeken nodig omdat z'n kuiten niet meer goed in de broekspijpen pasten :o
Bedankt voor je beschrijving! Qua indeling zal het e.e.a. wel op elkaar lijken.

Het hele trappensysteem is inderdaad iets om op te letten. Met de huidige indeling zal ik op zolder werken dus dat zal nog wat worden om tijdens de pauzes helemaal naar de keuken te lopen.

Ik ben momenteel bezig met het meer- en minderwerk. Zijn er dingen die je me zou aanraden bij zo'n vierlaagse woning?

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
@Alenji als je woonkamer op een andere verdieping komt dan je keuken zou ik in de woonkamer in ieder geval een wateraansluiting en afvoer opnemen zodat je een keukentje/pantry kan plaatsen. Misschien denk je nu dat je dat niet nodig gaat hebben maar je kan maar beter de aansluitingen hebben want dat achteraf doen is een lastige klus.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
Alenji schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Zijn er bepaalde punten waar ik op zou moeten letten bij het meerwerk gesprek waar ik nu mee bezig ben.

Ik weet niet of er bepaalde punten zijn die ik nu al via de aannemer gedaan moet hebben.

[...]

Het hele trappensysteem is inderdaad iets om op te letten. Met de huidige indeling zal ik op zolder werken dus dat zal nog wat worden om tijdens de pauzes helemaal naar de keuken te lopen.

Ik ben momenteel bezig met het meer- en minderwerk. Zijn er dingen die je me zou aanraden bij zo'n vierlaagse woning?
Een lift :+ .

Zonder dollen, ik zou inderdaad even goed nadenken over je aan en afvoeren en sanitair op de verdiepingen. Ik zou het zelf bloed irritant vinden dat ik voor een glaasje drinken een trap op en af moet of bijvoorbeeld op een andere verdieping naar de wc moet.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 12-06-2024 17:52 ]

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:54
Alenji schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:35:
[...]

[...]

Onze keuken zit beneden met grote eettafel en speelgelegenheid voor onze dochter. We hebben er ook wat kleine zit plekjes gecreëerd. Op de eerste verdieping hebben we aan 1 kant de bank met tv en de andere kant een tafel waar aan gewerkt wordt, spelletjes gespeeld of een borrel aan wordt gedronken. We hebben daar ook aan pantry geïnstalleerd met Quooker, koelkast etc. Dit zou ik dus sowieso meenemen in je meerwerk. De woonkamer is een heerlijke plek voor ons door grote raampartijen en ruimtelijk uitzicht. Op de tweede verdieping zijn de slaapkamers en de derde verdieping de zolder die nog onbenut is.

Ons trappenhuis is gelukkig volledig afgesloten op elke verdieping. Dat geeft veel rust. Persoonlijk vind ik het traplopen erg meevallen omdat de trappen groot en breed zijn, wij komen vanuit een jaren 30 woning met smalle tredes en sliepen daar op zolder. Dat was minder eenvoudig te bereiken. Vanuit woonkamer moet je wel de keuze maken ga ik de trap omhoog of omlaag voor het toilet, maar persoonlijk geen last van.

Lang verhaal kort, pantry voorzieningen aanleggen en denk goed na over kastruimte in de verschillende woonlagen

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:00
Geen vier woonlagen, maar wel een keuken/eetkamer op de begane en werk- & woonkamer boven op de eerste. Een trap op of af voor een toiletbezoek of glad water stelt echt niets voor. Gratis een paar extra stappen gezet ook nog. We konden hier makkelijk een pantry van de leidingkoker aftakken, maar bewust niet gedaan. Oprecht nog geen dag gemist, terwijl het wel veel (bij ons schaarse muur)ruimte opslurpt.

Als tegengeluid ;)

• vormulier
  • Niet online
Thomas19903 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:41:
[...]

Lang verhaal kort, pantry voorzieningen aanleggen en denk goed na over kastruimte in de verschillende woonlagen
Dit, je kan heel makkelijk een kast kwijt voor deze aanlsuitingen mocht je ze nu niet gebruiken.

Bij het water geven van de plantjes is een kraan op de woon laag al echt wel heerlijk, een glaasje water tijdens de film maar ook eventueel een (wijn) koelkastje er naast, en snack kast voor tijdens de game avonden bij het bord spel zo mis je niks van alle roddels.

Nu is die ene trap is echt niet de ramp ofzo, maar goed stel je breekt je been.. lekker de hele dag de trap op en af? Had je nu maar die pantry.. dus het is ook wel een beetje 'levens bestenig maken' van je woning.

(Ook mocht je over 20 jaar verhuizen zoals je leest voor nieuwe kopers is het ook echt een hele grote +)

• Sen.
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-03-2025
Hoe doen de mensen met een vierlaagse woning dat met visite in de praktijk? Als je de woonruimte op de 1e verdieping hebt en de keuken/eettafel op de begane grond.
Is dat niet vervelend om visite naar beneden te laten lopen voor het diner om vervolgens daarna weer terug naar boven te lopen?

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:58
Het lijkt me gewoon gedoe: je pannen of borden met eten de trap op tillen en daarna de lege borden/pannen weer naar beneden. Het zou mij mateloos irriteren 8)7

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:04
@Sen. wij hebben een grote eettafel in de woonkamer. Kunnen dus kiezen waar we gaan eten. En een vide tussen woonkamer en keuken, dat is ook erg prettig omdat je dan nog met elkaar kan praten.

@gdvm daar heb je een dienblad voor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ascension op 12-06-2024 21:26 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier 4 woonlagen inclusief kelder die bijna dagelijks gebruikt wordt voor films/hobby.
Ik moet zeggen dat het traplopen wel meevalt, binnen no time ben je eigenlijk boven. Dus voor de wc/keuken is het niet vervelend een verdieping omhoog te moeten, als dat eenmaal in je systeem zit.

Ik heb ook weleens aan een koelkast gedacht oid , maar in de praktijk is dat eigenlijk niet nodig (bier staat wel altijd beneden in een koude ruimte ;)). Uiteraard eten we daar nooit behalve chips/borrel.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2024 21:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:00
Begane grond is keuken en hele grote eettafel, dus daar zitten we met bezoek. Woonkamer op de eerste zitten we eigenlijk alleen met zijn tweeën. Naast elkaar op de bank met visite is ongezellig.

Dus geen problemen daarmee hier.

• vormulier
  • Niet online
gdvm schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:24:
Het lijkt me gewoon gedoe: je pannen of borden met eten de trap op tillen en daarna de lege borden/pannen weer naar beneden. Het zou mij mateloos irriteren 8)7
Als je keuken op de BG klein is dan moet je eten op je woonlaag dit is dan indd super vervelend, met zijn 6en op en neer naar de wc en of borden sjouwen tegelijk haha...

• Luiaard
  • Laatst online: 20:28
Wij overwegen de inschrijving voor een project, zojuist even de optielijst ingezien. Eerste punt breekt al gelijk mijn klomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUgaWzAh-TpYXbXLIDYzCRgk2bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CddXQWv7RGFS7klxhY30Yu6N.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ja, bij vergroting van de woning in bepaalde combinaties, voldoet de warmtepomp niet en moet er een tweede bij?! Hoezo kunnen ze niet een iets zwaardere wp installeren? Lijkt me technisch gezien en ook qua ruimtebeslag een stuk handiger, los van het financiële aspect 🧐

[ Voor 11% gewijzigd door Luiaard op 12-06-2024 21:52 ]

Import van EVs

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:44
Luiaard schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:50:
Wij overwegen de inschrijving voor een project, zojuist even de optielijst ingezien. Eerste punt breekt al gelijk mijn klomp:
[Afbeelding]

Dus ja, bij vergroting van de woning in bepaalde combinaties, voldoet de warmtepomp niet en moet er een tweede bij?! Hoezo kunnen ze niet een iets zwaardere wp installeren? Lijkt me technisch gezien en ook qua ruimtebeslag een stuk handiger, los van het financiële aspect 🧐
Splitsing naar warmtepomp en aparte warmtepompboiler zou ik nog enigzins kunnen snappen. Maar 2x maal een buitenunit zou ik toch ook niet willen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Luiaard schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:50:
[Afbeelding]

Wat voor warmtepomp zit er standaard in , weet je dat ? Die zal dan wel op z'n tenen lopen.. of de berekening klopt niet.

2 warmtepompen in een nieuwbouwhuis is onnozel 8)7

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Draakje5
Vraag dan maar in ieder geval eens goed naar de geluidsberekening.. 2 warmtepompen naast elkaar met de nodige DB's versterkt elkaar ook..

• Luiaard
Zou een grondwarmtepomp zijn en geen l/w. Ik heb nog geen tekeningen verder of andere technische specificaties. Ik vind het gewoon wat opvallend om in sommige gevallen zo’n keuze te maken. Maar goed denk dat ik sowieso heel goed na ga denken over welke opties wel en niet. Maar een uitbouw van 2,4m doe ik sowieso, die meters zijn altijd een voordeel.

Eerst maar eens ingeloot worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 12-06-2024 22:26 ]

Import van EVs

• GeeMoney
Luiaard schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:16:
Zou een grondwarmtepomp zijn en geen l/w. Ik heb nog geen tekeningen verder of andere technische specificaties. Ik vind het gewoon wat opvallend om in sommige gevallen zo’n keuze te maken. Maar goed denk dat ik sowieso heel goed na ga denken over welke opties wel en niet. Maar een uitbouw van 2,4m doe ik sowieso, die meters zijn altijd een voordeel.

Eerst maar eens ingeloot worden.
Koop je een villa van 600m2 ?
Er zijn gewoon 8kW bodemwarmtepompen (onder het mom: ik heb hem zelf ook :+ ) en die verwarmd en koelt hier meer dan prima dik 220m2 woonoppervlakte en 900m3 inhoud.
Bedoelen ze wellicht ipv een additionele warmtepomp niet een boiler ?

• Luiaard
GeeMoney schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:37:
[...]

Koop je een villa van 600m2 ?
Er zijn gewoon 8kW bodemwarmtepompen (onder het mom: ik heb hem zelf ook :+ ) en die verwarmd en koelt hier meer dan prima dik 220m2 woonoppervlakte en 900m3 inhoud.
Bedoelen ze wellicht ipv een additionele warmtepomp niet een boiler ?
Vrijstaand 193m2 in de basis, ik vind het ook bijzonder. Vooral omdat ik een technische achtergrond heb en ervaring met warmtepompen (ik heb er in mijn huidige woning zelf een geplaatst en bij mijn ouders heb ik ook de cv vervangen door een warmtepomp).

Maar goed het project spreekt ons verder wel aan. Vooral dus geen dakkapel nemen, nu was ik dat toch niet van plan via de bouw. Achteraf is goedkoper.

Import van EVs

• GeeMoney
Luiaard schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Vrijstaand 193m2 in de basis, ik vind het ook bijzonder. Vooral omdat ik een technische achtergrond heb en ervaring met warmtepompen (ik heb er in mijn huidige woning zelf een geplaatst en bij mijn ouders heb ik ook de cv vervangen door een warmtepomp).

Maar goed het project spreekt ons verder wel aan. Vooral dus geen dakkapel nemen, nu was ik dat toch niet van plan via de bouw. Achteraf is goedkoper.
Hier ook vrijstaand trouwens dus dat het gewoon mogelijk is mag duidelijk zijn.
Ik zou even goed navraag doen hoe ze bij dit voorstel komen en of ze zich niet vergissen? (in de prijs waarschijnlijk niet, die blijft wel staan natuurlijk :9 )

• Sen.
  • Laatst online: 19-03-2025
Dank voor jullie reacties! Hebben jullie voorbeelden van hoe jullie de woonkeuken op de begane grond heb en ingericht in de vierlaagse woning?

• Deleon78
Sen. schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 05:40:
Dank voor jullie reacties! Hebben jullie voorbeelden van hoe jullie de woonkeuken op de begane grond heb en ingericht in de vierlaagse woning?
Is het een idee dat je de plattegrond van in ieder geval die verdieping plaatst en dat je daar suggesties voor opvraagt? Want dit is wel erg schieten met grove korrel (voor zowel jou als de reaguurder)

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-01 09:56
Luiaard schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Zeer bijzonder. Weet niet wie de aannemer is, maar je zou kunnen proberen te achterhalen wie de installateur is. Op basis daarvan eens even sparren. Lijkt me dat geen enkele installateur dit een nette oplossing gaat vinden.

• Luiaard
Fedde schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Zeer bijzonder. Weet niet wie de aannemer is, maar je zou kunnen proberen te achterhalen wie de installateur is. Op basis daarvan eens even sparren. Lijkt me dat geen enkele installateur dit een nette oplossing gaat vinden.
Members only:

Import van EVs

• Tempo11
  • Laatst online: 20-06-2024
Gisteren de eerste gesprekken gehad met de aannemer voor mijn nieuwbouw woning. Enorm leuk proces, maar ook complex. Welke dingen wil ik in eigen beheer doen, welke zaken niet. Aannemer is enorm flexibel en veel zaken zijn bespreekbaar. Concrete vragen die ik aan jullie heb:
- Uitbouw van 1,20 ga ik doen. Woning is standaard al 1,20 uitgebouwd. Totaal wordt dus 2,40. Wat vinden jullie van het prijsniveau?
- Idem voor de tuindeuren.
- Hoe kijken jullie aan tegen de carport optie? 8500 euro lijkt mij vrij kostbaar voor een houten carport met doorgetrokken dakbedekking?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZbHI4Yn6K7OB4_-F9LZYzbMXLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nEgzir1k4FyVmqKLU0vBGNx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frm9Djy0xs3S_T2lJZJnNRpPgZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLj8MbvcFKsk0sORLtq1oQzN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HtNXj5Ff1V6HQpVYvQBAzYshsg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSbjK76SyJmvwqYDlRNSclZk.jpg?f=fotoalbum_tile

Onderstaand de meerwerkprijzen voor elektrawerk en alle overige zaken. Aantal zaken die mij in het oog springen.
- Extra zonnepaneel voor 425 euro voor 430wp lijkt vrij kostbaar. Ik zit eraan te denken om dit in eigen beheer te doen.
- Idem voor de waterontharder.
- Ik ga denk ik zelf extra stopcontacten, lichtpunten en dat soort zaken frezen na de bouw. De prijzen voor extra contactpunten zijn hoog (imo). Advies hierin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24g4mj06Wj90iW1ikHgIWtGWDVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uK21RbrUcH6Wo8Zx8iILvVj5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4mKEwwD78vUFS3IvTRzH7fTjyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm7iysX0fmcxtkjiFXQiCEzn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVZ--j_bwRl5hIyuoXFXD_hCvrE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxh25K0aAkWk4DEMnjw8wRC6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adMVzyjed2w9nywcfo6X85iUwbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjEth9QXubUfMZ4RezENT0RZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7zn7jzM-LziOPdO999wTwwIbRQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuASXXbtL28X885kPuXQBPjO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssNlwgGvy3sYGRQ9YUbAKtRoS4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPPquPUliyZEOJLR8M3GRwPV.jpg?f=fotoalbum_tile

• vormulier
  • Niet online
Tempo11 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:14:
- Idem voor de tuindeuren.
- Ik ga denk ik zelf extra stopcontacten, lichtpunten en dat soort zaken frezen na de bouw. De prijzen voor extra contactpunten zijn hoog (imo). Advies hierin?
Hoge prijzen ? Nee sorry ik zou lekker alles laten doen met deze prijzen.. (tenzij je een wcd naast een bestaand wcd wilt dan zou het het als hoog kunnen zien, maar een wcd op een nieuw locatie lekker laten doen)

Wat ik zo snel zie is dat de deur in de keuken alleen gegrond word opgeleverd? Beetje jammer..

[ Voor 72% gewijzigd door vormulier op 13-06-2024 14:30 ]

• vormulier
  • Niet online
Tempo11 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:14:
- Extra zonnepaneel voor 425 euro voor 430wp lijkt vrij kostbaar. Ik zit eraan te denken om dit in eigen beheer te doen.
- Idem voor de waterontharder.
Zp: Zeker met de huidige stand van zaken zou ik het zelf doen.

Water ontharder is wel een optie waar je even over na moet denken. Hij kan prima in de MK en als de bouwer hem daar ook zet, dan kan het prima zelf.
Zet hij hem ergens anders neer dan verlegt hij een hoop waterleiding en kan het de moeite waard zijn als je het op een prima plek vind staan.

[ Voor 37% gewijzigd door vormulier op 13-06-2024 14:31 ]

Pagina: 1 ... 296 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.