• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tempo11 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:14:
Gisteren de eerste gesprekken gehad met de aannemer voor mijn nieuwbouw woning. Enorm leuk proces, maar ook complex. Welke dingen wil ik in eigen beheer doen, welke zaken niet. Aannemer is enorm flexibel en veel zaken zijn bespreekbaar. Concrete vragen die ik aan jullie heb:
- Uitbouw van 1,20 ga ik doen. Woning is standaard al 1,20 uitgebouwd. Totaal wordt dus 2,40. Wat vinden jullie van het prijsniveau?
- Idem voor de tuindeuren.
- Hoe kijken jullie aan tegen de carport optie? 8500 euro lijkt mij vrij kostbaar voor een houten carport met doorgetrokken dakbedekking?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Onderstaand de meerwerkprijzen voor elektrawerk en alle overige zaken. Aantal zaken die mij in het oog springen.
- Extra zonnepaneel voor 425 euro voor 430wp lijkt vrij kostbaar. Ik zit eraan te denken om dit in eigen beheer te doen.
- Idem voor de waterontharder.
- Ik ga denk ik zelf extra stopcontacten, lichtpunten en dat soort zaken frezen na de bouw. De prijzen voor extra contactpunten zijn hoog (imo). Advies hierin?

Als ik de prijzen zo een beetje vergelijk met de lijst die wij van de aannemer ontvangen hebben dan zie ik geen gekke prijzen, over het algemeen wat lagere prijzen dan bij onze aannemer.

Voorbeeld: Extra rookmelder kost bij onze aannemer €240

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:56
Grote kans dat dan
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
de installateur is.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:56
Gisteren de eerste gesprekken gehad met de aannemer voor mijn nieuwbouw woning. Enorm leuk proces, maar ook complex. Welke dingen wil ik in eigen beheer doen, welke zaken niet. Aannemer is enorm flexibel en veel zaken zijn bespreekbaar. Concrete vragen die ik aan jullie heb:
- Uitbouw van 1,20 ga ik doen. Woning is standaard al 1,20 uitgebouwd. Totaal wordt dus 2,40. Wat vinden jullie van het prijsniveau?
- Idem voor de tuindeuren.
- Hoe kijken jullie aan tegen de carport optie? 8500 euro lijkt mij vrij kostbaar voor een houten carport met doorgetrokken dakbedekking?
Als je de uitbouw al gaat doen, maakt het prijsniveau toch niet zo veel uit? ;)
Voor de overige opties geldt, vind jij het het geld waard? Tuindeuren kun je zelf later lastiger aanpassen, en het is de vraag of het dan goedkoper wordt.

Onderstaand de meerwerkprijzen voor elektrawerk en alle overige zaken. Aantal zaken die mij in het oog springen.
- Extra zonnepaneel voor 425 euro voor 430wp lijkt vrij kostbaar. Ik zit eraan te denken om dit in eigen beheer te doen.
- Idem voor de waterontharder.
- Ik ga denk ik zelf extra stopcontacten, lichtpunten en dat soort zaken frezen na de bouw. De prijzen voor extra contactpunten zijn hoog (imo). Advies hierin?

Ik woon nu bijna 5 jaar in mijn huis, ik heb geen idee meer wat ik destijds heb betaald voor de extra stopcontacten. Wel ben ik iedere dag dankbaar dat ik niet heb hoeven frezen in onze prefab betonnen muren. De elektricien die in de keuken 1 extra groep heeft aangelegd, voor de vaatwasser, viel het vies tegen.
Daarnaast had ik een kleine van nog geen jaar oud, waardoor mijn prioriteiten niet bij het zo goedkoop mogelijk lagen, maar meer zo gemakkelijk en zo snel mogelijk. Dat soort afwegingen zijn m.i. belangrijker dan de prijs en zullen per persoon verschillen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
GeeMoney schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:19:
@Breud wat is groot? En wat voor warmtebron krijg je?
Hier 220m2 a 900m3 met een bodemwarmtepomp die ongeveer 4000kWh per jaar verstookt en ik heb de kachel altijd op 21-21,5 in de winter hier. En mijn warmtepomp is natuurlijk al 5 jaar oud qua model en draait nu 4 jaar. (triple glas, overal vvw en koeling en zone regelingen)
Daar is iets met die warmtepomp, de regeling (of je huis) niet goed. Hier ook drievoudig glas, en WTW in een woning van 2020, en ik verwarm ca 1200 m³. Toch verbruikt de L/W warmtepomp maar zo'n 2000 kWh per jaar (incl SWW en koelen). Een bodemWP zou zuiniger moeten zijn, en zeker in een kleinere woning niet het dubbele moeten verbruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:14
Andrehj schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:06:
[...]

Daar is iets met die warmtepomp, de regeling (of je huis) niet goed. Hier ook drievoudig glas, en WTW in een woning van 2020, en ik verwarm ca 1200 m³. Toch verbruikt de L/W warmtepomp maar zo'n 2000 kWh per jaar. Een bodemWP zou zuiniger moeten zijn, en zeker in een kleinere woning niet het dubbele moeten verbruiken.
Het is inderdaad 2680kWh over de afgelopen 4 jaar geweest gemiddeld, volgens mij heb ik dat later ook gecorrigeerd naar aanleiding van mijn kWh meters :) . En ik koel natuurlijk ook in de zomer en heb sinds kort wat aanpassingen gedaan waardoor ik het stookgedrag wat logischer stuur. Ik verwacht dit jaar ook dichter bij de 2000kWh te komen.
Boiler staat ook op comfort dus dat helpt allemaal niet.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 13-06-2024 15:51 ]

• Tempo11
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-06-2024
vormulier schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:29:
[...]

Zp: Zeker met de huidige stand van zaken zou ik het zelf doen.

Water ontharder is wel een optie waar je even over na moet denken. Hij kan prima in de MK en als de bouwer hem daar ook zet, dan kan het prima zelf.
Zet hij hem ergens anders neer dan verlegt hij een hoop waterleiding en kan het de moeite waard zijn als je het op een prima plek vind staan.
Keuze voor zonnepanelen is nu enorm geloof ik. Niet al te veel verstand van, maar ik denk dat ik meer keuze heb dan dat ik die 3 extra neem van de aannemer. Passen op de achterkant van de woning maar 3 bij, dan is het dak vol.

• Ljfsipke
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:41
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar stel mezelf nu toch maar eventjes voor ;)
Members only:

Recent hebben we de tweede kijkdag gehad. Gelukkig zijn we nog steeds blij met onze toekomstige woning. Op een klein detail na:
Members only:

Vooralsnog verloopt de bouw volgens schema. Als het goed is kunnen we in Q4 verhuizen _/-\o_ .

[ Voor 0% gewijzigd door Ljfsipke op 13-06-2024 21:31 . Reden: Opmaak verbeterd ]

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-01 11:03

fmb

Luiaard schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Vrijstaand 193m2 in de basis, ik vind het ook bijzonder. Vooral omdat ik een technische achtergrond heb en ervaring met warmtepompen (ik heb er in mijn huidige woning zelf een geplaatst en bij mijn ouders heb ik ook de cv vervangen door een warmtepomp).

Maar goed het project spreekt ons verder wel aan. Vooral dus geen dakkapel nemen, nu was ik dat toch niet van plan via de bouw. Achteraf is goedkoper.
Maar bij de uitbouw speelt dit toch ook?
En je geeft in je post ervoor aan dat je die ook wilt nemen, dus goed vooraf bespreken.

[ Voor 7% gewijzigd door fmb op 14-06-2024 00:49 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-01 22:31
[...]

Vrijstaand 193m2 in de basis, ik vind het ook bijzonder. Vooral omdat ik een technische achtergrond heb en ervaring met warmtepompen (ik heb er in mijn huidige woning zelf een geplaatst en bij mijn ouders heb ik ook de cv vervangen door een warmtepomp).

Maar goed het project spreekt ons verder wel aan. Vooral dus geen dakkapel nemen, nu was ik dat toch niet van plan via de bouw. Achteraf is goedkoper.
Ben heel erg benieuw wat voor een Warmtepomp er standaard in zit. In ons nieuwe huis 2onder1 met 180 m2 krijgen we een 5kw WP met 200m diepe bron. In ons huidige huis hebben we een L/W WP 4 jaar geleden geïnstalleerd van 7.5kw. Dit huis is uit 1999 en heeft geen vloer verwarming, Ik had uitgerekend dat ongeveer 5 nodig was maar 1 model groter was toen maar 900 euro meer. Ons nieuwe huis wordt ook door VanWanrooij gebouwd. Ik ben benieuwd wat ze zeggen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik zou bijna denken dat ze een iets zwaarder model plaatsen en daar dan die 7k voor vragen, mogelijk iets fout gegaan in de communicatie tussen technische dienst en de schrijver van die lijst of het is bewust.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-01 22:22
Ljfsipke schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:28:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar stel mezelf nu toch maar eventjes voor ;)

***members only***

Recent hebben we de tweede kijkdag gehad. Gelukkig zijn we nog steeds blij met onze toekomstige woning. Op een klein detail na:

***members only***

Vooralsnog verloopt de bouw volgens schema. Als het goed is kunnen we in Q4 verhuizen _/-\o_ .
Die tegelwand zou bij mij over mogen. Dit ziet er niet uit, welke reden ze dan ook geven (enige reden die ik kan zien is dat de tegels aan de kant waar de donkere tegels zitten 'net niet' in dezelfde voeglijn zouden uitkomen. Als ze die aanhouden de hoek om krijg je hetzelfde in de wc/douche ruimte. Desalniettemin zou ik die niet accepteren en er uit laten halen

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-01 13:34
Wij hebben gister de factuur voor de eerste verdieping vloer gehad, tot nu toe was het werk dat gereed is redelijk makkelijk te controleren maar dat wordt nu moeilijker.

Hoe gaan jullie om met controles van werk die je niet van buiten (het hek) te zien is? Heb onze kopersbegeleiding nu gevraagd of ik een foto kan krijgen van het werk dat gereed is, maar dat lijkt geen vanzelfsprekendheid te zijn gezien het antwoord

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:34
Lupadi schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:27:
Wij hebben gister de factuur voor de eerste verdieping vloer gehad, tot nu toe was het werk dat gereed is redelijk makkelijk te controleren maar dat wordt nu moeilijker.

Hoe gaan jullie om met controles van werk die je niet van buiten (het hek) te zien is? Heb onze kopersbegeleiding nu gevraagd of ik een foto kan krijgen van het werk dat gereed is, maar dat lijkt geen vanzelfsprekendheid te zijn gezien het antwoord
Dan vraag je of je even langs mag om het zelf te controleren :+
Tja, er moet een mogelijkheid zijn om dit te verifiëren. Al dan niet via een foto.

Maar een 1e vd vloer kun je makkelijk zien toch?
Of wellicht is er een buurman met een drone.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 14-06-2024 09:35 ]

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Tja, er moet een mogelijkheid zijn om dit te verifiëren. Al dan niet via een foto.

Even met de drone langs ;)
Hebben de buren ook gelijk wat om te kijken!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:17
mentalozzie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:01:
Eindelijk binnenkort een tuin. Strenge opzichter is ook continu aanwezig.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rpq44rIOW4K4j640-x6PsSitGIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EU13UzekvsNpBFr1zvwF57l.jpg?f=fotoalbum_large

Blij met het resultaat. Nu op vakantie dus moeten het doen met een foto 😅 wellicht iets teveel tegel praktijk zal het uitwijzen.

• Lupadi
vormulier schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Even met de drone langs ;)
Hebben de buren ook gelijk wat om te kijken!
Toevallig op het moment even geen werkende drone anders had ik dat wel gedaan ;)

• Lupadi
mentalozzie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:27:
[...]

[Afbeelding]

Blij met het resultaat. Nu op vakantie dus moeten het doen met een foto 😅 wellicht iets teveel tegel praktijk zal het uitwijzen.
Mooie open verbinding met de buren ook!

• Lupadi
Draakje5 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:34:
[...]

Ik kan zien dat er bekisting is gemaakt, maar niet of de vloer ook werkelijk gestort is (huis is een beetje te ver weg van het hek om dat te kunnen zien)

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:17
Lupadi schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Mooie open verbinding met de buren ook!
😂😂 planken waren op worden volgende week geplaatst.

• Sen.
  • Laatst online: 19-03-2025
Hierbij een plattegrond van de begane grond. Op de plattegrond in zwart/wit is de originele indeling te zien, de plattegrond met gekleurde markeringen is met onze aanpassingen..
(wij hebben de hal iets laten verkleinen, zodat er voldoende ruimte over zou blijven voor de leefkeuken. De hal liep in eerste instantie door tot net voorbij het gedeelte van de trap waar je naar boven loopt.)
Ook is ons huidige plan voor de indeling te zien, wij hebben ervoor gekozen de keuken te verplaatsen naar de achterkant van de woning ivm meer ruimte voor een eiland. Voor het doorgeven van de definitieve indeling hebben we niet lang meer de tijd..

Het gaat om een vierlaagse woning. Hoe hebben anderen met een vierlaagse woning de indeling gedaan (voor wat inspiratie)? Zien jullie wellicht nog wat knelpunten/nadelen voor de indeling die wij gekozen hebben?

Ook hebben wij van de aannemer bericht gehad dat het afnemen van een extra rookmelder op de begane grond nu verplicht is vanwege het verkleinen van de hal.. In eerste instantie werd er enkel een rookmelder geplaatst in de hal (die verbonden is met de trap). Nu moet er ineens een extra rookmelder in de hal en blijft de bestaande in de woonkamer/keuken staan.
Dit lijkt mij echter overbodig, omdat op de originele tekening geen rookmelder in de woonkamer/keuken geplaatst zou worden..
De aannemer beroept zich op het bouwbesluit en dat dit daar vanuit verplicht is. Enig idee of dit klopt?

Dank alvast voor de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7dpojNqWq0vpPrg0E8KZEqpBzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G52x8KOHsg6Eq1BG4EuTkrtj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQGBDfaMnxfuPIIGVYXVxCu_6h8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GxhqixSYbCv1Noo8JOdc0RAy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58MllUdPAs4gFMqZX-lWV4mvWMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EfNBNivwzJQVGSEIO0SewIxL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Sen. op 14-06-2024 11:39 ]

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-01 18:17
fmb schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:48:
[...]

Maar bij de uitbouw speelt dit toch ook?
En je geeft in je post ervoor aan dat je die ook wilt nemen, dus goed vooraf bespreken.
Het gaat specifiek over bepaalde combinaties van opties als je de oorspronkelijke tekst leest. Alleen de uitbouw is niet een probleem. Maar goed, zoals ik al zei gaan we eerst maar kijken of we ingeloot worden en wordt een eventuele vraag of discussie hierover een volgende stap.

Import van EVs

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01-2025
Fedde schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Grote kans dat dan
***members only***
de installateur is.
Ons huis werd ook gebouwd door Van Wanrooij, maar had een andere installateur :+ (een relatief lokale partij).
Overigens bij ons project geen sprake van een extra warmtepomp (ook wat "kleinere" huizen van max 150m2 excl. uitbouw). In de meerwerklijst stond in eerste instantie wel een extra boilervat, maar deze konden we uiteindelijk toch niet kiezen bleek uit het eerste gesprek in het warenhuys omdat we een "Nathan warmtepomp" zouden krijgen (aldus de kopersbegeleider waar je verder helemaal niets aan had).

Wij hebben inmiddels drie weken de sleutel en natuurlijk gaat van alles mis (o.a. Warmtepomp in storing, leveringen niet compleet), maar goed de aanhouder wint... De servicemelding van de warmtepomp werd trouwens snel opgepakt door Van Wanrooij en de installateur, dus dat was wel fijn. We hebben nog wel twee openstaande punten, een deurklink ontbreekt en al het kit bij de ramen aan de binnenzijde moet opnieuw. Hopelijk komen ze beide snel fixen.

• GeeMoney
@Sen. het komt denk ik doordat je de trap nu open hebt in je woonkamer naar boven. Potentieel trekt rook/vuur nu naar boven en als daar dus geen rookmelder zit dan kom je hier mogelijk “te laat” achter.
In de tekening vanuit de bouw zit de trapopgang in de hal wat ik je ook zou aanraden eigenlijk tenzij je achteraf zelf in je tweede optie de trap opgang nog gaat afsluiten?
Bij je meterkast is sowieso een rookmelder verplicht dus vandaar nu 2 denk ik.

• Draakje5
GeeMoney schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:41:
@Sen. het komt denk ik doordat je de trap nu open hebt in je woonkamer naar boven. Potentieel trekt rook/vuur nu naar boven en als daar dus geen rookmelder zit dan kom je hier mogelijk “te laat” achter.
In de tekening vanuit de bouw zit de trapopgang in de hal wat ik je ook zou aanraden eigenlijk tenzij je achteraf zelf in je tweede optie de trap opgang nog gaat afsluiten?
Woningen met trap in woonkamer in ons project hebben maar 1 RM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3_B7KELSLo1c6yaCj6nsWpSV0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MX342oLhR9KsuzKTnwvm3pPp.jpg?f=fotoalbum_large

• GeeMoney
@Draakje5 wellicht wijziging in bouw besluit of verschil in gas/geen gas? Een andere logische verklaring kon ik niet bedenken eigenlijk.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-01 11:03

fmb

Luiaard schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:49:
[...]

Het gaat specifiek over bepaalde combinaties van opties als je de oorspronkelijke tekst leest. Alleen de uitbouw is niet een probleem. Maar goed, zoals ik al zei gaan we eerst maar kijken of we ingeloot worden en wordt een eventuele vraag of discussie hierover een volgende stap.
Ah zo, nu ik de tekst nog een keer lees haal je dat er met moeit uit. Wat slecht beschreven weer.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Wolly
  • Niet online

Staat dat in het bouwbesluit?

Op de pagina van de Rijksoverheid staat er niets over die verplichting.

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:54
Wolly schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Waarschijnlijk hangen ze hen in de hal omdat er staat dat hij bij voorkeur in de hal moet hangen.

Het idee daar achter is dat de hal in de meeste gevallen een belangrijke vluchtroute is.

Bij een trap in de woonkamer wil je daar in principe ook een rookmelder hebben. Je wil immers tijdig gewaarschuwd worden als je ligt te slapen en er beneden iets gebeurd waardoor je mogelijk niet meer veilig naar beneden zou kunnen.
Al zal met een open trap er waarschijnlijk ook rook naar boven gaan en daar de rookmelders activeren. Dat zal echter wel wat langer kunnen duren.

• GeeMoney
Wolly schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:40:
[...]

Ik kreeg het destijds van de installateur te horen. Of het precies in het bouw besluit staat weet ik niet maar feit is dat in elke woning hij inderdaad in de hal hangt waar in NL ook 98% van de keren zich de meterkast bevindt. Logisch ook want dat is ook een plek waar theoretisch de kans ook hoog is dat er brand uitbreekt (gas/elektra komt daar samen). Dit tezamen met de vlucht route inderdaad maakt het allemaal wel logisch.
Ik heb zelf een extra z-wave rookmelder in de meterkast zelf nog geplaatst en in de technische ruimte zelf ook, daar hangt hij bij mij ook voor ipv in de ruimte zelf vanuit de bouw.

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Ik kreeg het destijds van de installateur te horen. Of het precies in het bouw besluit staat weet ik niet maar feit is dat in elke woning hij inderdaad in de hal hangt waar in NL ook 98% van de keren zich de meterkast bevindt. Logisch ook want dat is ook een plek waar theoretisch de kans ook hoog is dat er brand uitbreekt (gas/elektra komt daar samen). Dit tezamen met de vlucht route inderdaad maakt het allemaal wel logisch.
Ik heb zelf een extra z-wave rookmelder in de meterkast zelf nog geplaatst en in de technische ruimte zelf ook, daar hangt hij bij mij ook voor ipv in de ruimte zelf vanuit de bouw.
Er is dus geen verplichting om een rookmelder bij de meterkast te hebben. Het is wel verplicht om een rookmelder op vluchtroutes te hebben.
Daarnaast dienen er ook rookmelders te zijn in besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt, zoals meestal de hal, gang en overloop.

• GeeMoney
Wolly schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Er is dus geen verplichting om een rookmelder bij de meterkast te hebben. Het is wel verplicht om een rookmelder op vluchtroutes te hebben.

[...]
Hij is dan dus eigenlijk semi verplicht want de meterkast bevindt zich altijd binnen X meter van de voordeur in NL en is dus ook altijd een vlucht route.

Blijft die rookmelder bij de trap eigenlijk over, daar lijkt dus ook geen verplichting voor te zijn maar ik snap hem wel. Het is immers geen afgesloten ruimte maar ligt wel op de vluchtroute.

Dit zijn van die zaken die nu op papier vervelend lijken maar als je eenmaal woont ben je het zo vergeten en is het dus alleen maar toegevoegde waarde voor je eigen veiligheid. Hij zou lastig zitten als ze mogelijk zelf een deur willen plaatsen tot aan het plafond.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 15-06-2024 12:04 ]

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:02:
[...]

Hij is dan dus eigenlijk semi verplicht want de meterkast bevindt zich altijd binnen X meter van de voordeur in NL en is dus ook altijd een vlucht route.
Nee, een rookmelder is ook niet semi verplicht bij groepenkasten. Een rookmelder is verplicht in vluchtroutes volgens de link van NVM.

Over groepenkasten bij vluchtroutes gesproken, het blijft natuurlijk bijzonder dat die 0,0 brandbeveiligd zijn. Geen brandwerende deur bijvoorbeeld. Het mag natuurlijk niet teveel kosten :X

• GeeMoney
Wolly schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:05:
[...]

Nee, een rookmelder is ook niet semi verplicht bij groepenkasten. Een rookmelder is verplicht in vluchtroutes volgens de link van NVM.

Over groepenkasten bij vluchtroutes gesproken, het blijft natuurlijk bijzonder dat die 0,0 brandbeveiligd zijn. Geen brandwerende deur bijvoorbeeld. Het mag natuurlijk niet teveel kosten :X
Hij is semi verplicht omdat hij dus altijd bij een vluchtroute zit ;) . En de deuren zijn brandvertragend.

Volgens de regels heb je dus gelijk, volgens de praktijk zit hij er in 95% van de gevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 15-06-2024 13:19 ]

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Hij is semi verplicht omdat hij dus altijd bij een vluchtroute zit ;) . En de deuren zijn brandvertragend.

Volgens de regels heb je dus gelijk, volgens de praktijk zit hij er in 95% van de gevallen.
Welke deuren zijn brandvertragend? Die van de groepenkast is niet standaard brandvertragend hoor.

• GeeMoney
Wolly schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Welke deuren zijn brandvertragend? Die van de groepenkast is niet standaard brandvertragend hoor.
Daar zit als het goed is een speciale laag op die brandvertragend werkt. Vergelijk hem maar eens met een andere tussendeur. Het lijkt een soort lamineerlaag. Ook is het van geperst materiaal onder hoge druk die hogere temperaturen aankan dan normale tussendeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 15-06-2024 13:40 ]

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:39:
[...]

Daar zit als het goed is een speciale laag op die brandvertragend werkt. Vergelijk hem maar eens met een andere tussendeur. Het lijkt een soort lamineerlaag. Ook is het van geperst materiaal onder hoge druk die hogere temperaturen aankan dan normale tussendeuren.
En die ventilatiesleuven gaan zeker dicht als er rook is :Y)

Als er een eis was qua brandwering zou dat wel in de richtlijnen staan die netbeheerders stellen.

Nu staat er alleen dit in:
De deur van de meterruimte heeft een dagmaat van minimaal
70 centimeter x 205 centimeter en is afsluitbaar. De deur van
de meterruimte moet voorzien zijn van twee roosters, op 20
centimeter van de bovenzijde en 20 centimeter van de onderzijde. De roosters hebben een vrije doorlaat van minstens 200
vierkante centimeter
Ik ben wel benieuwd naar je bron over speciale lagen en bestendig tegen hogere temperaturen.

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:44
Bij onze nieuwbouw had ik standaard drie rookmelders, een beneden in de hal, op de overloop en op zolder.
Heb er twee extra gevraagd een in de woonkamer en een in de garage vonden we toch een prettiger idee.
Ga ze waarschijnlijk alle vijf vervangen door Ajax melders zodat deze op het alarmsysteem zitten.

• GeeMoney
Wolly schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:43:
[...]

En die ventilatiesleuven gaan zeker dicht als er rook is :Y)

Als er een eis was qua brandwering zou dat wel in de richtlijnen staan die netbeheerders stellen.

Nu staat er alleen dit in:

[...]

Ik ben wel benieuwd naar je bron over speciale lagen en bestendig tegen hogere temperaturen.
Heb je je deur al bekeken? Dan zie je een HPL laag, die is op zichzelf brandvertragender dan zonder die laag. Het rooster zit erin voor ventilatie voor met name gas aansluiting en de temp enigszins niet te hoog op te laten lopen (door dus te ventileren) voor je koud water aansluiting. Brandwerend is iets anders dan brandvertragend hé, met die sleuven is brandwerend natuurlijk niet mogelijk maar brandvertragend natuurlijk wel.
Geen idee waar je iedere keer heen wilt maar feit is dat er geen normale tussendeuren worden gebruikt voor meterkasten maar onder hoge druk geperste mdf platen met een hpl laag die ook duurder zijn dan een normale tussendeur.

Wat in welk besluit staat heb ik geen idee van maar ik moet de eerste hal nog tegenkomen zonder rookmelder en met een normale tussendeur bij de meterkast vanuit de oplevering.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 15-06-2024 14:00 ]

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:57:
[...]

Heb je je deur al bekeken? Dan zie je een HPL laag, die is op zichzelf brandvertragender dan zonder die laag. Het rooster zit erin voor ventilatie voor met name gas aansluiting en de temp enigszins niet te hoog op te laten lopen (door dus te ventileren) voor je koud water aansluiting. Brandwerend is iets anders dan brandvertragend hé, met die sleuven is brandwerend natuurlijk niet mogelijk maar brandvertragend natuurlijk wel.
Geen idee waar je iedere keer heen wilt maar feit is dat er geen normale tussendeuren worden gebruikt voor meterkasten maar onder hoge druk geperste mdf platen met een hpl laag die ook duurder zijn dan een normale tussendeur.

Wat in welk besluit staat heb ik geen idee van maar ik moet de eerste hal nog tegenkomen zonder rookmelder en met een normale tussendeur bij de meterkast vanuit de oplevering.
Ik wil naar onderbouwde beweringen en niet dat zaken hier als feiten worden verkocht.

Ik ken genoeg meterkasten met een multiplex deur(tje) of een normale binnendeur van 78cm breed.

Een brandwerende deur met twee plastic rooster bestaat niet.

Tot nu toe heb ik overal linkjes bijgezet om te onderbouwen dat jouw meningen niet stroken met de feiten.

• GeeMoney
Wolly schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:02:
[...]

Ik wil naar onderbouwde beweringen en niet dat zaken hier als feiten worden verkocht.

Ik ken genoeg meterkasten met een multiplex deur(tje) of een normale binnendeur van 78cm breed.

Een brandwerende deur met twee plastic rooster bestaat niet.

Tot nu toe heb ik overal linkjes bijgezet om te onderbouwen dat jouw meningen niet stroken met de feiten.
Heb je je eigen deur al bekeken die vanuit de oplevering geplaatst is? Het is wellicht niet verplicht maar het is in al mijn gevallen wel degelijk een afwijkende deur met op zijn minst een HPL laag.

Maar om je een lekker weekend te bezorgen geef ik je gewoon groot gelijk hoor.
Zowel de rookmelder(s) als deuren staan nergens beschreven in normen die voor ons makkelijk in te zien zijn. :Y)
Dus houd er rekening mee dat je bij toeval een rookmelder kan ontdekken in je hal welke vaak vlakbij je meterkast hangt welke een afwijkend deurtje kan hebben. Hoeft niet, kan wel.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 15-06-2024 14:27 ]

• Sen.
Dank voor je reactie. Mocht rook/vuur naar boven trekken, dan is er op de eerste verdieping op de overloop een rookmelder..

Ik vraag mij wel af waarom je zou aanraden om de trapopgang in de hal te hebben (Indien in de tweede optie de trap open blijft richting de woonkamer/keuken op de begane grond)?

• Sen.
Draakje5 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:06:
[...]

[Afbeelding]
Ah, gek dat dat hier wel gewoon kan zonder rookmelder in de woonkamer/keuken met open verbinding naar boven.
Misschien toch maar vragen of ze aan kunnen tonen waar dat in het bouwbesluit staat.
Echter, een extra rookmelder kan anderzijds ook geen kwaad.. Staat wel weer een meerprijs tegenover.

• auditor86
  • Laatst online: 15:54
Sen. schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:18:
[...]

Ah, gek dat dat hier wel gewoon kan zonder rookmelder in de woonkamer/keuken met open verbinding naar boven.
Misschien toch maar vragen of ze aan kunnen tonen waar dat in het bouwbesluit staat.
Echter, een extra rookmelder kan anderzijds ook geen kwaad.. Staat wel weer een meerprijs tegenover.
Heb je een rookmelder op de overloop?

• GeeMoney
Sen. schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:15:
[...]

Dank voor je reactie. Mocht rook/vuur naar boven trekken, dan is er op de eerste verdieping op de overloop een rookmelder..

Ik vraag mij wel af waarom je zou aanraden om de trapopgang in de hal te hebben (Indien in de tweede optie de trap open blijft richting de woonkamer/keuken op de begane grond)?
Voornamelijk vanwege geluid, warmte en kook geuren die zo allemaal naar boven trekken.
Ik had het in mijn vorige woning en later alsnog dicht gezet.

• Sen.
auditor86 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Heb je een rookmelder op de overloop?
Op de eerste verdieping zit inderdaad een rookmelder.

• Draakje5
Wellicht eigen interpretatie van het bouwbesluit door de aannemer..

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Anderhalve maand na oplevering is de communicatie hier erg matig qua resterende grote punten. Kennelijk zijn al 2x ramen besteld en zijn er nu eindelijk de juiste geleverd, maar nog niets gehoord over de voortgang. Ook is er op de achtergrond overleg geweest over de netwerk aansluitingen, maar ook hier niks over gehoord.

Dus als bewezen advies aan iedereen nog in het proces, goed je afspraken op papier zetten én achter iedereen aan bellen ;-)

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-01 10:37
Sen. schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:39:
Hierbij een plattegrond van de begane grond. Op de plattegrond in zwart/wit is de originele indeling te zien, de plattegrond met gekleurde markeringen is met onze aanpassingen..
(wij hebben de hal iets laten verkleinen, zodat er voldoende ruimte over zou blijven voor de leefkeuken. De hal liep in eerste instantie door tot net voorbij het gedeelte van de trap waar je naar boven loopt.)
Ook is ons huidige plan voor de indeling te zien, wij hebben ervoor gekozen de keuken te verplaatsen naar de achterkant van de woning ivm meer ruimte voor een eiland. Voor het doorgeven van de definitieve indeling hebben we niet lang meer de tijd..

Het gaat om een vierlaagse woning. Hoe hebben anderen met een vierlaagse woning de indeling gedaan (voor wat inspiratie)? Zien jullie wellicht nog wat knelpunten/nadelen voor de indeling die wij gekozen hebben?

Ook hebben wij van de aannemer bericht gehad dat het afnemen van een extra rookmelder op de begane grond nu verplicht is vanwege het verkleinen van de hal.. In eerste instantie werd er enkel een rookmelder geplaatst in de hal (die verbonden is met de trap). Nu moet er ineens een extra rookmelder in de hal en blijft de bestaande in de woonkamer/keuken staan.
Dit lijkt mij echter overbodig, omdat op de originele tekening geen rookmelder in de woonkamer/keuken geplaatst zou worden..
De aannemer beroept zich op het bouwbesluit en dat dit daar vanuit verplicht is. Enig idee of dit klopt?

Dank alvast voor de reacties.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aannemer heeft gelijk. Een rookmelder is verplicht in iedere afgesloten ruimte waardoor een vluchtroute loopt. Door de trap in de woonkamer uit te laten komen is de woonkamer nu onderdeel van de vluchtroute van boven naar buiten en dus moet er een rookmelder hangen. De hal is tevens zo'n afgesloten ruimte en dus moet daar ook een rookmelder. En dan moet er ook nog een op elke verdieping.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-01 10:37
Draakje5 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:06:
[...]

[Afbeelding]
Ja, maar jouw bouwer heeft nogal een eigen interpretatie van de regels... Ook hier is een rookmelder in de woonkamer eigenlijk verplicht.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:37
Na de afgelopen 2 weken meegelezen te hebben en het een en ander nu concreet is geworden zal ik mij ook even voorstellen.

Members only:

• Ravinez
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik mag ook eindelijk hier iets posten! We hebben in november onze eerste nieuwbouwwoning gekocht 8) . Verwachte oplevering Q1 2025. Ik ben nu bezig om een beetje de kosten in kaart te brengen.

We willen graag het huis voorzien van "gladde muren". Het wordt Renovlies of Dunpleister stuc inclusief plafond stuc. Nu rest alleen de vraag wat is het beste? Ik wil een zo glad mogelijk resultaat hebben.

Onderstaande ben ik alleen van dunpleister vanuit gegaan:

Ik heb diverse offertes op gevraagd, om het hele huis dunpleisteren + plafond stuccen en latex spuiten inclusief de zolderplaten.
2 offertes die op de 15k uitkomen
1 offerte op 25k
1 offerte op 11k

Nu moet ik zeggen dat de offerte van 11k vrij weinig aan beschrijving heeft gedaan op de offerte. De andere 3 hebben dit uitgebreider gedaan.

Zijn dit tegenwoordig normale prijzen? :o

Totale oppervlakte:
Muren: ~300m2 (BG 105m², 1e verdieping 124m², zolder rechte wanden 30m², 3x
traphuis 45m²)
Plafonds: ~120m2 (BG 55m², 1e verdieping 55m²)
Keukenkoof: 7m2
Zolderplaten: ~60m2

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ravinez schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:31:
Ik mag ook eindelijk hier iets posten! We hebben in november onze eerste nieuwbouwwoning gekocht 8) . Verwachte oplevering Q1 2025. Ik ben nu bezig om een beetje de kosten in kaart te brengen.

We willen graag het huis voorzien van "gladde muren". Het wordt Renovlies of Dunpleister stuc inclusief plafond stuc. Nu rest alleen de vraag wat is het beste? Ik wil een zo glad mogelijk resultaat hebben.

Onderstaande ben ik alleen van dunpleister vanuit gegaan:

Ik heb diverse offertes op gevraagd, om het hele huis dunpleisteren + plafond stuccen en latex spuiten inclusief de zolderplaten.
2 offertes die op de 15k uitkomen
1 offerte op 25k
1 offerte op 11k

Nu moet ik zeggen dat de offerte van 11k vrij weinig aan beschrijving heeft gedaan op de offerte. De andere 3 hebben dit uitgebreider gedaan.

Zijn dit tegenwoordig normale prijzen? :o

Totale oppervlakte:
Muren: ~300m2 (BG 105m², 1e verdieping 124m², zolder rechte wanden 30m², 3x
traphuis 45m²)
Plafonds: ~120m2 (BG 55m², 1e verdieping 55m²)
Keukenkoof: 7m2
Zolderplaten: ~60m2
15k is een nette prijs hoor, 11 zelfs aan de lage kant daar zou ik mee oppassen. Je vergeet gewoon wat voor enorme oppervlaktes het zijn. Dunpleister zelf zit op 18-20 euro per m2 incl. BTW voor de muren. Plafonds rond de 25m2. Latex spuiten is 6-8 euro de m2 incl btw. Dan kom ik al snel op 11k voor het pleisteren en 4k voor het latex spuiten. Dus rond de 15k is gangbaar. Die van 25k is wel heul hoog.

HD4Life @ Full-HD

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:56
@svenie3000 welkom en gefeliciteerd!
@Ravinez leuk als je ook even het format invult. Prijzen van David sluit ik me bij aan.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:57
@Ravinez ,ben je niet bang dat alles binnen de kortste keren gaat scheuren?
Ik ga er even vanuit dat je een kanaalplaat vloer hebt? En je huis is de eerste jaren nog aan het zetten.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:44
FabianGTI schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:29:
@Ravinez ,ben je niet bang dat alles binnen de kortste keren gaat scheuren?
Ik ga er even vanuit dat je een kanaalplaat vloer hebt? En je huis is de eerste jaren nog aan het zetten.
beetje dubbel her en der, wij hebben ook alles laten stucen en twee 'scheuren' in plafond slaapkamer. Rest niets.

Andere collega bijna elke hoek/muur/plafond

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
Nieuwbouw waar de wanden behangklaar worden opgeleverd is dunpleister ideaal. Wij hebben goede ervaringen met een partij uit Noord Brabant, maar ze bedienen een best groot gebied.

Het enige wat ze doen is nieuwbouw woningen ‘spuiten’. Binnen enkele dagen waren ze de complete woning (170m2 wonen) door. Vervolgens ook alles laten latex spuiten. Ik meen nog geen 20EU/m2 all- in voor het totaal. PM maar voor meer info.

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:37
Leuk om dit topic te volgen. In 2021 in onze huidige woning opgeleverd en heb ik veel informatie gehaald uit deel 2 van dit topic. Nu hebben we toch besloten om opnieuw een nieuwbouwproject aan te gaan. Op steenworp afstand van onze huidige woning wordt een nieuw project uitgevoerd en nu we inmiddels een hypotheek kunnen aanvragen op twee inkomens is het voor ons een mooie kans om door te stromen naar een grotere woning.

Als ik het zo lees bestaat de kans dat de woning uit hetzelfde project komt als die van @svenie3000 op de vorige pagina.

Members only:

• Lupadi
martijn1p schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:42:
Nieuwbouw waar de wanden behangklaar worden opgeleverd is dunpleister ideaal. Wij hebben goede ervaringen met een partij uit Noord Brabant, maar ze bedienen een best groot gebied.

Het enige wat ze doen is nieuwbouw woningen ‘spuiten’. Binnen enkele dagen waren ze de complete woning (170m2 wonen) door. Vervolgens ook alles laten latex spuiten. Ik meen nog geen 20EU/m2 all- in voor het totaal. PM maar voor meer info.
Je kunt ook de naam posten met mo tags dan kunnen toekomstige leden ook mee lezen (wij hebben een huis in noord Brabant en ben bijv ook wel benieuwd welke partij het is ;))

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:06

tomtom901

Moderator General Chat
Ik hoop
Members only:
. Super gasten.

• Lupadi
twi schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:25:
[...]

***members only***

[…]
Wij hebben een offerte liggen van
Members only:
die aanzienlijk goedkoper is als van de concurrent, we zijn al enige tijd verder hoe zijn jullie ervaringen/zijn jullie nog steeds tevreden?

• Flying35
Lupadi schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 03:19:
[...]

[...]

***members only***
die aanzienlijk goedkoper is als van de concurrent, we zijn al enige tijd verder hoe zijn jullie ervaringen/zijn jullie nog steeds tevreden?
Wij hebben ook gebruik gemaakt van de diensten van boomers en leenen destijds. Ze kunnen direct na de sleuteloverdracht je hele wonen in een paar dagen in orde maken tegen een scherpe prijs. Het resultaat was uiteindelijk goed maar je moet ze wel goed controleren. In eerste instantie hadden ze slordig gewerkt maar nadat wij alle punten doorgegeven hadden werd alles netjes afgerond.

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
Lupadi schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:19:
[...]

Je kunt ook de naam posten met mo tags dan kunnen toekomstige leden ook mee lezen (wij hebben een huis in noord Brabant en ben bijv ook wel benieuwd welke partij het is ;))
Members only:

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:06

tomtom901

Moderator General Chat
Flying35 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 06:16:
[...]

Wij hebben ook gebruik gemaakt van de diensten van boomers en leenen destijds. Ze kunnen direct na de sleuteloverdracht je hele wonen in een paar dagen in orde maken tegen een scherpe prijs. Het resultaat was uiteindelijk goed maar je moet ze wel goed controleren. In eerste instantie hadden ze slordig gewerkt maar nadat wij alle punten doorgegeven hadden werd alles netjes afgerond.
Typisch, bij ons is dus eerder genoemde partij (Prolatex spuiten uit 's-Hertogenbosch) aan het werk geweest. Die mannen hadden geen controle nodig, zijn zelfs nog een keer op eigen initatief teruggekomen omdat ze eerst een stukje dunpleister 100% goed wilde hebben voor het spuiten. Van alle partijen die aan ons huis hebben gewerkt kan ik deze met vol vertrouwen aanraden.

• Flying35
tomtom901 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:32:
[...]

Typisch, bij ons is dus eerder genoemde partij (Prolatex spuiten uit 's-Hertogenbosch) aan het werk geweest. Die mannen hadden geen controle nodig, zijn zelfs nog een keer op eigen initatief teruggekomen omdat ze eerst een stukje dunpleister 100% goed wilde hebben voor het spuiten. Van alle partijen die aan ons huis hebben gewerkt kan ik deze met vol vertrouwen aanraden.
Ik heb nog even de punten erbij gepakt die niet goed waren om een indruk te geven van het tussenresultaat. Dat klinkt allemaal vrij ernstig maar ik moet wel zeggen dat na melding hiervan ze nog later op de dag het meeste al hadden hersteld en alle andere punten in de dagen daarna. Het is wel even een schrikken en een vervelende ervaring als je ziet dat er geen goed werk geleverd is in eerste instantie. Achteraf kan ik ze nog wel aanraden omdat het snel en zonder discussie gecorrigeerd was. Dit waren de punten:
  • Bij de wand met accentkleur werd de muur beschadigd bij het verwijderen van de tape. Aan de bovenkant van de muur trokken ze de kleur eraf en zijn vervolgens naar huis gegaan. Kan niet anders dan dat ze dit zelf ook gezien hadden.
  • Geknoeid met verf op de kozijnen
  • Koof in de trap vergeten
  • Boven het kozijn en zijkanin trapkast vergeten
  • Kozijn badkamer was verkeerd afgeplakt. Daardoor een deel naast het kozijn niet voorzien van duspleister of verf
  • Naden naast het kozijn van de wc
  • Naast kozijn in de overloop een stuk niet gedaan
  • Streep door de dunpleister naast de tuindeuren
  • Nog enkele kleine oneffenheden en beschadedingen door de gehele woning
Hier nog een voorbeeld van het type beschadegingen. Bij een goede kwaliteitscontrole zou het niet aan de bewoner moeten zijn om dit op te merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeNVl-AjtyHZFj432gevGEizczk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUOhTjoVc3bsh2yBny3VGa9t.jpg?f=fotoalbum_large

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:54
[...]

[...]

***members only***
Ja grotendeels wel, je moet er wel bovenop zitten, maar dat is bij de meeste mensen die je over de vloer gaat krijgen.

Ze kunnen het huis supersnel stuccen en verven, maar je moet wel zorgen dat ze aan een stuk door kunnen werken. Als je ze terug moet laten komen omdat er tussendoor een dakraam of iets dergelijks geplaatst moet worden, is het lastig ze snel weer terug te laten komen omdat ze overal aan het werk zijn.

Vond ze overigens ook normaal reageren op kritiekpunten, in meeste gevallen hadden ze het zelf al gezien, wat je aan de aan de andere kant doet afvragen of ze het dat niet zelf meteen kunnen benoemen.

• Ravinez
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Fedde schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:46:
@svenie3000 welkom en gefeliciteerd!
@Ravinez leuk als je ook even het format invult. Prijzen van David sluit ik me bij aan.
Members only:

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Even benieuwd naar jullie mening;

Krijg vandaag het woningborgcertificaat binnen. Daarin staat ineens een aangangsel:
Het volgende niet overeengekomen onderdeel wordt uitgesloten: - de waterdichte wand- en
vloerafwerking in de keuken. Dus valt dit onderdeel niet onder de reeds gesloten
overeenkomst, wat betekent dat iedere (in)directe (gevolg)schade en / of het niet voldoen

aan de garantienormen ter zake, zijn uitgesloten van de toepasselijke Woningborg garantie-
en waarborgregeling.
Hier is nooit sprake van geweest in geen enkele documentatie. Nu klinkt het wellicht spannender dan het is (keuken wordt casco opgeleverd), maar ik wil uiteraard wel een lucht en waterdicht huis bij oplevering 😅

Dus maak ik me te druk en is dit standaard bij casco oplevering? Of koop ik zometeen een huis met kieren?

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06:56
YKla schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:31:

Krijg vandaag het woningborgcertificaat binnen. Daarin staat ineens een aangangsel:

[...]

Hier is nooit sprake van geweest in geen enkele documentatie. Nu klinkt het wellicht spannender dan het is (keuken wordt casco opgeleverd), maar ik wil uiteraard wel een lucht en waterdicht huis bij oplevering 😅

Dus maak ik me te druk en is dit standaard bij casco oplevering? Of koop ik zometeen een huis met kieren?
In mijn ervaring (eigen nieuwbouwhuis en een paar keer met pa/ma meegekeken) is dat standaard als je keuken/badkamer/toilet casco laat opleveren

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

twi

[...]

[...]

***members only***
Members only:

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-01 23:23
YKla schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:31:

[...]

Zoals @Yorro al aangeeft is dit een standaard clausule bij casco oplevering van badkamer of keuken.
Let wel, het gaat dus specifiek over "de waterdichte wand- en vloerafwerking in de keuken".
Dus bijvoorbeeld regen die door een kier of andere bouw fout de keuken in komt valt al niet onder deze uitsluiting. Dat komt namelijk niet binnen vanwege slechte "(de waterdichte) wand- en vloerafwerking in de keuken" maar problemen aan de buitenschil.

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-12-2025
sheane schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:29:
@Rish Paar dingen uit ervaring met 2x met RT bouwen:
* Zorg dat je alle afspraken op papier krijgt. Ze zijn matig/slecht in communiceren, maar leveren kwalitatief goed werk af en komen de afspraken, als ze op papier zijn, gewoon wel na. Eventuele issues die we hadden waren met onderaannemers, maar daar sturen ze goed op.
* Kijk kritisch naar wat Nobel je oplevert. Hele slechte ervaringen met de keukens (inc. onze buren) bij het uitzoeken al. Dus wij hadden daar van af gezien, onze buren hadden dat achteraf liever ook.
* Goede ervaringen met Nobel en hun badkamer mensen. Maar kijk wel kritisch naar de kosten. Wij hebben nu gekozen voor tegels, douchecabine, WC en bad, maar badkamer kast, kranen, regendouche, radiator zelf gedaan. Scheelde met gemak 5000 euro.
* Zorg voor een bouwkeuring als het opgeleverd wordt. Die experts zien en testen echt nog meer dingen dan die ik zelf zou bedenken/bekijken. Was niet per se nodig, maar waar gebouwd wordt, zijn altijd punten.
* Wordt vriendjes met de lokale supervisor/baas op de bouwplaats. Met net gedrag kan je ook tussendoor kijken vaak :D En ze kunnen je gaandeweg ook helpen na oplevering met kleine puntjes die je misschien later vindt zonder dat je ingewikkelde meldingen moet maken.
Ik zou zelf met een grote boog om Nobel lopen.
Klantenservice kennen ze daar niet, meedenken met de klant ook niet. Wat een enorme ruk partij is dat zeg. Nu 2 jaar na oplevering hier nog steeds punten niet opgelost, reageren nooit op de mail, telefoon.. :X

Alles snel snel, hier ook qua tegels hoe ze gelegd moesten worden niet goed uitgevoerd. Komt er iemand kijken.. 'ja dat moet je ook niet via ons doen dan he, dat gaat allemaal 'roef roef, weetje wel?'
Ehh nee? Weet ik niet? Ik betaal jullie hier gewoon voor |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Fethoz69 op 20-06-2024 08:20 ]

• sheane
  • Niet online
Fethoz69 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:18:
[...]

Ik zou zelf met een grote boog om Nobel lopen.
Klantenservice kennen ze daar niet, meedenken met de klant ook niet. Wat een enorme ruk partij is dat zeg. Nu 2 jaar na oplevering hier nog steeds punten niet opgelost, reageren nooit op de mail, telefoon.. :X

Alles snel snel, hier ook qua tegels hoe ze gelegd moesten worden niet goed uitgevoerd. Komt er iemand kijken.. 'ja dat moet je ook niet via ons doen dan he, dat gaat allemaal 'roef roef, weetje wel?'
Ehh nee? Weet ik niet? Ik betaal jullie hier gewoon voor |:(
Tenzij je goede ervaringen hebt met een badkamer kaal op te laten leveren zit je echt aan ze vast met sommige projecten van RT. Beste lelijke koppelverkoop als je het mij vraagt. De kasco opleveringen van de badkamers zijn dan helemaal leeg met leidingwerk naar wat 'hun handig uitkomt als bouwer'. Nou dan weet je het ook wel...

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:43

j4y

sheane schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Tenzij je goede ervaringen hebt met een badkamer kaal op te laten leveren zit je echt aan ze vast met sommige projecten van RT. Beste lelijke koppelverkoop als je het mij vraagt. De kasco opleveringen van de badkamers zijn dan helemaal leeg met leidingwerk naar wat 'hun handig uitkomt als bouwer'. Nou dan weet je het ook wel...
Ik heb me inderdaad ontzettend geërgerd aan de koppelverkoop met Nobel. Dat dat zo mag is onvoorstelbaar eigenlijk. Wij waren de enige geloof ik in ons project van RT die de badkamer casco hebben laten opleveren. De muren zijn van beton dus daar moest een betonboorder aan te pas komen incl nat boren om de leidingen hier en daar wat te verplaatsen. De kale vloerplaten waren blijkbaar niet helemaal dicht dus gevolg was lekkage op het plafond beneden. Gelukkig was de badkamer de eerste klus en moest het plafond beneden toch nog gestuct worden dus je ziet er niks meer van.

Wat je nog wel ziet is dat de vloer van de badkamer ca 2 cm hoger is geworden dan de overloop dus daar zit een dorpel. Maar die merk je na 2 weken ook niet meer.

Daarintegen zijn bij de buren via Nobel de tegels geloof ik er wel 2x uit geweest weer omdat ze niet netjes waren gelegd.

• Draakje5
Is dat niet van een overkoepelende organisatie?

Ik kom uit op
Members only:
en de huisstijl ziet er exact hetzelfde uit als wat ooit in Nijmegen zat, Bouwcenter Filippo. (Zit nu niet meer in Nijmegen) Dat was inderdaad een vreselijke partij om met je nieuwbouwwoning mee samen te werken (indd slechte kwaliteit tegelwerk en extreem dure materialen). Zo te horen is daar nog niks veranderd t.o.v. 7 jaar geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 20-06-2024 15:34 ]

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand nog een tip voor een bedrijf waar ik plinten kan bestellen incl. leggen? Liefst met goede ervaringen!

[ Voor 15% gewijzigd door Ferra op 20-06-2024 23:05 ]

• Ferra
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ferra op 20-06-2024 23:05 ]

• Draakje5
Ferra schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:04:
Iemand nog een tip voor een bedrijf waar ik plinten kan bestellen incl. leggen? Liefst met goede ervaringen!
Als je regio cuijk zit dan heb ik wel een adres voor je.

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 16:41
Plintenfabriek punt nl

• Ferra
  • Niet online
Ik lees daar online ook veel slechte ervaringen. Heb je persoonlijk ervaring met ze?

• Ferra
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:07:
[...]

Als je regio cuijk zit dan heb ik wel een adres voor je.
Ah helaas, is regio Amsterdam.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-01 22:30
Hier ook erg goede ervaring met Plintenfabriek.nl. Supervriendelijke medewerker die op dag 1 al zag dat ie het niet in 1x ging redden en besloten had dat ie het dan beter rustig aan en goed kon doen, zelf om 15u stoppen en nog een keer terug kon komen. Resultaat is dat echt alles goed past en gemaakt is. Inclusief gekke pasvormen bij de trap of rondom leidingwerk. En heel, heel veel kleine hoekjes ivm 15 raamkozijnen tot de grond.

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 16:41
Ferra schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:58:
[...]

Ik lees daar online ook veel slechte ervaringen. Heb je persoonlijk ervaring met ze?
Ik heb er persoonlijk goede ervaring mee. Maar goed met zoveel klanten en het eerder delen van negatieve ervaringen zullen er vast genoeg slechte reviews zijn.

• sheane
  • Niet online
Zelf alleen bij Plintenfabriek besteld. Zeer vriendelijke en snelle service. Kwalitatief goed spul iig.

• Kaassouflé213
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-01-2025
Op gesprek geweest bij een bedrijf voor een nieuwe vloer bij een nieuwbouw woning.
Hier kwam ter sprake dat als je niet 2 maanden van tevoren de afspraak verzet als je woning nog niet klaar is, wat via allerlei omstandigheden altijd zou kunnen gebeuren, er een boete van 20% op staat. Tevens gaven ze aan al tot december vol te zitten en als je de afspraak dus zou verplaatsen kun je zo 3 maanden je huis niet in.

Heeft een van jullie met dit soort dingen te maken gekregen? Zijn dit soort dingen de norm??

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:06
Kaassouflé213 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:46:
Op gesprek geweest bij een bedrijf voor een nieuwe vloer bij een nieuwbouw woning.
Hier kwam ter sprake dat als je niet 2 maanden van tevoren de afspraak verzet als je woning nog niet klaar is, wat via allerlei omstandigheden altijd zou kunnen gebeuren, er een boete van 20% op staat. Tevens gaven ze aan al tot december vol te zitten en als je de afspraak dus zou verplaatsen kun je zo 3 maanden je huis niet in.

Heeft een van jullie met dit soort dingen te maken gekregen? Zijn dit soort dingen de norm??
Snel doorlopen naar een andere partij, de norm is juist dat opleveringen veranderen. Daar proberen ze een slaatje uit te slaan

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Wij gingen pas 5 maanden na het krijgen van de sleutel erin, maar zelfs dan blijft planning een uitdaging en lag de vloer er op het allerlaatste moment in. De timmerman had er wel al een paar weken werk op zitten.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:58
Dat is niet normaal. Oplevering kan altijd uitgesteld worden door allerlei omstandigheden. Zoek een partij die flexibel is en hou ze altijd op tijd op de hoogte van evt. wijzigingen in je planning. Bij deze partij zou ik niet tekenen.

• Patox
  • Laatst online: 07:00
Ik heb lokaal op google maps gekeken in mijn buurt. Kwam uit bij Xaye plinten (goede reviews) Hebben goed materiaal (machines etc) en veel keus in plinten plus erg netjes gelegd.

Ervaring is van een half jaar geleden

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Inmiddels zijn we een paar weken verder en hebben we vandaag besloten toch niet voor de prachtige nieuwbouwwoning te gaan. Het huis is helemaal prima en wat we wensen, maar het is nieuwbouw in een project wat nu nog totaal niet staat en waarvan wij niet kunnen overzien hoe het er straks uit gaat komen te zien. Het geeft ons teveel onzekerheid.

Bovendien is het toch verder dan we dachten van onze huidige woonplaats en moeten we extra reistijd en files voor lief nemen. Het maakt toch een te groot verschil als we nu op de fiets kunnen en straks minimaal 30 minuten de drukke A2 over moeten.

We hebben allemaal nét niet dat wow-gevoel wat we zouden moeten voelen. We hebben besloten voor nu te kijken of we onze huidige woning een opfrisbeurt kunnen geven (ook omdat we echt zo slecht niet zitten) en t.z.t. weer eens de draad op te pakken naar een nieuwe woning.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:58
@THE_BASE tevreden zijn met wat je hebt is ook een groot goed!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Activiteit voor de komende weken wordt het netter maken van de ruimte naast onze berging die tevens de ingang van onze tuin is voor de spelende kinderen (richting straat). We hebben achter ook nog een deur in de berging en een schuifpui in de keuken. Dat is voor ons de hoofdroute naar de tuin.

Zoals op de foto te zien is het momenteel vooral de plek waar de containers en een hoop zooi staan. Tevens staat hier mijn grondwaterpomp waarvan de puls net achter de pomp geslagen is.
Eigenlijk wil ik hier ook de ladder, grasmaaier, tuingereedschap en buitenspeelgoed van de kinderen kwijt om meer ruimte in de berging te krijgen. (Ik verzamel fietsen O-) )

Ik zit in dubio hoe dit mooi in te richten en hoop op wat ervaringen/tips van mensen met een vergelijkbare ruimte naast hun (nieuwbouw)woning.

Optie 1: Een lange (spatwater dichte) kast tegen de muur maken (met wisselde diepte) waar alles in kan. (Is iets van Betonplex daarvoor handig?)

Optie 2: Een afdak maken (van transparant polycarbonaat kanaalplaat), het hekwerk dicht maken en daarna gewoon wat beugels en planken met kratten maken.

Optie 3: Er een complete extra berging van maken die geheel dicht is en daarna gewoon wat beugels en planken met kratten maken.

Optie 4: <vul maar aan :)>

De laatste optie betekent ook een vergunning aanvragen aangezien ik direct aan gemeentegrond grens. Het is ook by far de duurste optie.
Tevens vind ik het ergens zonde om er een lange donkere tunnel van te maken waarbij ik de vrij dure tuinpoort eigenlijk ook moet vervangen.

Foto 1: Foto van de huidige situatie
Plaatje 2: Schets met afmetingen en wat afmetingen van de grootste items die er (komen te) staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqCIyAvHXWuvBz7yekTtWxBwdh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzE3CtJy3FH7HagQ5RlycAqy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZFWgtYvy50Ua7XA9XpRJNuHoYw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Sitk2HO8WKs4CpBIAH7xfrOf.png?f=fotoalbum_tile

• Draakje5
Moet het persee overdekt staan?
Je kan ook nog overwegen om een metselaar in te huren en dezelfde gevelstenen te bestellen.

Ik zou trouwens nooit een ladder buiten laten staan/hangen ivm inbraak.

• sheane
  • Niet online
@Farmerwood ik onderschrijf wat @Draakje5 zegt t.a.v. de ladder. Tenzij je die ergens kan mee kan vergrendelen niet doen. Kan je ook gedoe opleveren bij een verzekering.

Volgens mij zit je vast aan die grondwaterpomp. En die steekt het meest uit samen met de containers. Zou maximaal zo breed gaan i.v.m. doorloop.

Ik zou een houten constructie maken (kan je zelf kiezen, geimpregneerd bouwmarkt hout is goedkoop, douglas hout mogelijk wat mooier). Omkisting over de pomp als startpunt. Eventueel met een losse plank die je erbovenop legt (moet je er vaak bij?). In feite zo iets: }---{. Kan je erboven nog iets opbergen. Zet je ernaast, richting de poort, de containers. Is dat je 'opslag'. Keuze aan jou om dat dicht dicht te maken (deuren ervoor), of deels open (misschien handiger als je regelmatig bij de containers en/of spullen moet en is het meest ruimte efficient met je looppad. Aan de buitenkant van je omkisting aan de zijde waar je de foto hebt genomen kan je eventueel nog zo'n tuinslang houder zetten, is die gelijk van de grond.

Je kan eventueel richting de poort het doortrekken voor meer storage, maar het is en blijft smal die ruimte en anders neem je veel weg van de doorloop, en ga je anders ook de hoogte in bij je lampen in de buurt en zien de buren het.

[ Voor 10% gewijzigd door sheane op 24-06-2024 09:41 ]

• pnczbr
  • Laatst online: 02-10-2025
Nog even een verduidelijking op mijn vorig bericht.

Rood = TV kastje
Groen = 1 UTP aansluiting
Blauw = ruimte tussen meterkast en muur woonkamer
Paars = Meterkast

Ik wil 3 extra UTP punten bij het TV kastje. Die kan ik als meerwerk bestellen (totaal +- €1200,-)
Maar boor het liever zelf voor dat geld vanuit de MK

Die ene die er al zit (groen) boren ze die recht vanuit de meterkast naar het punt in de muur. (Door blauw heen?) Of gaat dat via de kruipruimte? Wat is gebruikelijk?

Ook weet ik niet zeker wat blauw is. Lijkt op loze ruimte. De bol links zijn volgens mij de leidingen van de mechanische ventilatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsWkYv0aH4PxVOjg22ASh4c5nqE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m42nePte2gdIHgwBBsQpX27u.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door pnczbr op 24-06-2024 12:27 ]

• Draakje5
pnczbr schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:02:
Nog even een verduidelijking op mijn vorig bericht.

Rood = TV kastje
Groen = 1 UTP aansluiting
Blauw = ruimte tussen meterkast en muur woonkamer
Paars = Meterkast

Ik wil 3 extra UTP punten bij het TV kastje. Die kan ik als meerwerk bestellen (totaal +- €1200,-)
Maar boor het liever zelf voor dat geld vanuit de MK

Die ene die er al zit (groen) boren ze die recht vanuit de meterkast naar het punt in de muur. (Door blauw heen?) Of gaat dat via de kruipruimte? Wat is gebruikelijk?

Ook weet ik niet zeker wat blauw is. Lijkt op loze ruimte. De bol links zijn volgens mij de leidingen van de mechanische ventilatie.

[Afbeelding]
Veel voorkomend is leidingwerk op de vloer , over je vloerverwarming.
Voor 1200 euro zou ik ook zelf een gaatje boren van de MK naar de muur er achter. Ik zou hem dan vanuit je WK boren zodat je hem op de juiste hoogte naast de andere WCD's hebt zitten. Blauw is mogelijk loze ruimte ja, omdat waarschijnlijk je toilet er naast zit en ze die diepte gelijk houden.

• pnczbr
  • Laatst online: 02-10-2025
Draakje5 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Veel voorkomend is leidingwerk op de vloer , over je vloerverwarming.
Voor 1200 euro zou ik ook zelf een gaatje boren van de MK naar de muur er achter. Ik zou hem dan vanuit je WK boren zodat je hem op de juiste hoogte naast de andere WCD's hebt zitten. Blauw is mogelijk loze ruimte ja, omdat waarschijnlijk je toilet er naast zit en ze die diepte gelijk houden.
Inderdaad. Rechts zit een toilet.
Ik ga het meerwerk niet afnemen en zelf aan de slag na oplevering. Bedankt!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-12-2025
cross posten is niet de bedoeling: andere topic is de beste plek

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 25-06-2024 20:57 ]

• Luiaard
  • Laatst online: 08-01 18:17
Wat is in jullie ervaring de gebruikelijke tijd tussen deadline inschrijving voor een project en iets horen? Ben wat ongeduldig :)

Import van EVs

• YKla
Luiaard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:24:
Wat is in jullie ervaring de gebruikelijke tijd tussen deadline inschrijving voor een project en iets horen? Ben wat ongeduldig :)
Hier hoorden we het direct de volgende dag. Geen idee of dat de norm is maar dat vonden we wel erg prettig.

• YKla

Die hebben schijnbaar werk zat. Ik zou nooit met zulke voorwaarden akkoord gaan. Lekker een andere partij zoeken. Vloertje leggen kunnen er veel.
Pagina: 1 ... 297 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.