Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
YKla schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:34:
[...]

Hier hoorden we het direct de volgende dag. Geen idee of dat de norm is maar dat vonden we wel erg prettig.
Zondag was de deadline, nog niks gehoord. Project omvat 52 huizen.Als het op volgorde van bouwnummer gaat dat mensen gebeld worden dan zitten we achteraan. Maar goed ik moet maar geduld hebben denk ik.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Luiaard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:41:
[...]

Zondag was de deadline, nog niks gehoord. Project omvat 52 huizen.Als het op volgorde van bouwnummer gaat dat mensen gebeld worden dan zitten we achteraan. Maar goed ik moet maar geduld hebben denk ik.
Als dat allemaal handmatig werk is dan kan het even duren natuurlijk. Bij ons kwam het geautomatiseerd uit een systeem rollen.

50 telefoontjes van 10 minuten ben je 2 werkdagen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
YKla schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:44:
[...]

Als dat allemaal handmatig werk is dan kan het even duren natuurlijk. Bij ons kwam het geautomatiseerd uit een systeem rollen.

50 telefoontjes van 10 minuten ben je 2 werkdagen verder.
Ik verwacht bij deze ontwikkelaar (grote partij) dat dit wel geautomatiseerd is. En dat ze misschien ook wel met meer dan 1 persoon/makelaar het bellen doen. 52x10 minuten is 520 minuten is 8 uur en 40 minuten inderdaad dus wel het meeste werk dat daarin gaat.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
Luiaard schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:47:
[...]

Ik verwacht bij deze ontwikkelaar (grote partij) dat dit wel geautomatiseerd is. En dat ze misschien ook wel met meer dan 1 persoon/makelaar het bellen doen. 52x10 minuten is 520 minuten is 8 uur en 40 minuten inderdaad dus wel het meeste werk dat daarin gaat.
Ja de loting zal ongetwijfeld geautomatiseerd zijn. Maar wij kregen er ook direct een mail achteraan met of we het wel of niet geworden waren. Affin, ik help het je hopen. Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45
Loopt de loting vaak niet via de makelaar ipv de ontwikkelaar?

Mijn ervaring is dat de makelaar te beïnvloeden is en dat loting echt niet zo willekeurig is als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Dag medebouwers,

We zijn druk bezig met het meerwerk en ik ben er nog niet helemaal over uit wat de master bedroom betreft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RptckZBiFLpNZGf_gKLRmgsWwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9dt1TgTAuCqoo6YgzlkeIH8.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben nu de deur verzet (draairichting kan eventueel aangepast). Op de wand van 280 komt dan een 2 persoons queensize bed met wandarmaturen. De linkerhoek 350x264 komt dan een inloopkast in L vorm met een boudoir voor mevrouw.

Ik heb ook nog gedacht om een voorzetwandje te plaatsen op de helft en dan daar een tv of boudoir aan te hangen. Dan kun je de achterkant ook nog als kastenwand gebruiken. Of daar eventueel het bed en dan op de 286 wand zonder ramen een boudoir of tv.

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 4% gewijzigd door YKla op 25-06-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
YKla schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:58:
Dag medebouwers,

We zijn druk bezig met het meerwerk en ik ben er nog niet helemaal over uit wat de master bedroom betreft

[Afbeelding]

We hebben nu de deur verzet (draairichting kan eventueel aangepast). Op de wand van 280 komt dan een 2 persoons queensize bed met wandarmaturen. De linkerhoek 350x264 komt dan een inloopkast in L vorm met een boudoir voor mevrouw.

Ik heb ook nog gedacht om een voorzetwandje te plaatsen op de helft en dan daar een tv of boudoir aan te hangen. Dan kun je de achterkant ook nog als kastenwand gebruiken.

Wat zouden jullie doen?
Onze slaapkamer is min of meer hetzelfde, dan gespiegeld.
Wij hebben een inloopkast in de nis waar jij je bed wilt zetten en het bed tegen de muur van je trapgat aan.

Erg blij mee en meer dan genoeg kastruimte. (Muurtje van de badkamer doortrekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Draakje5 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:01:
[...]

Onze slaapkamer is min of meer hetzelfde, dan gespiegeld.
Wij hebben een inloopkast in de nis waar jij je bed wilt zetten en het bed tegen de muur van je trapgat aan.

Erg blij mee en meer dan genoeg kastruimte. (Muurtje van de badkamer doortrekken).
Ja zo was hij oorspronkelijk ook ingetekend. Dat kun je aan de stopcontacten wel zien. Die muur aan de badkamer is echter maar 180. Dus met 2 kastenwanden van 60 diep houdt je slechts 60cm over tussen de kasten. We hebben nu ook 180 en daarom kasten van 35/40 diep genomen. Maar dat levert te weinig kastruimte op en zaken als overhemden en jurken die je over dwars moet hangen omdat je de diepte van een normale hanger niet hebt.

Hoe ervaren jullie dat?

[ Voor 10% gewijzigd door YKla op 25-06-2024 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
YKla schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:05:
[...]

Ja zo was hij oorspronkelijk ook ingetekend. Dat kun je aan de stopcontacten wel zien. Die muur aan de badkamer is echter maar 180. Dus met 2 kastenwanden van 60 diep houdt je slechts 60cm over tussen de kasten. We hebben nu ook 180 en daarom kasten van 35/40 diep genomen. Maar dat levert te weinig kastruimte op en zaken als overhemden en jurken die je over dwars moet hangen omdat je de diepte van een normale hanger niet hebt.

Hoe ervaren jullie dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFrNWuaHRm41u0_sqUdZYbdikig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rx8xiUQfW9RjpcintCPesrV7.png?f=fotoalbum_large

Als de badkamer (binnenmaat) inderdaad 180 is, ga ik er vanuit dat een blokje 30cm breedte is op schaal.
Dan zou je een behoorlijke kastenwand kunnen nemen en nog een ondiepe ladekast.

Wij hebben een soortgelijke oplossing met een muurtje (YTONG blokken) en een schuifdeur. Gebouwd voordat de renovliezer kwamen en die hebben het allemaal meegenomen in de werkzaamheden.
Als je de inloopkast afsluit, zou je in principe ook geen deuren nodig hebben op de kasten zelf.

Aandachtspuntje zijn de geel gearceerde rondjes. Zijn dit inblaasventielen? Die wil je dan wel verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
Source90 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:37:
[...]

[Afbeelding]

Als de badkamer (binnenmaat) inderdaad 180 is, ga ik er vanuit dat een blokje 30cm breedte is op schaal.
Dan zou je een behoorlijke kastenwand kunnen nemen en nog een ondiepe ladekast.

Wij hebben een soortgelijke oplossing met een muurtje (YTONG blokken) en een schuifdeur. Gebouwd voordat de renovliezer kwamen en die hebben het allemaal meegenomen in de werkzaamheden.
Als je de inloopkast afsluit, zou je in principe ook geen deuren nodig hebben op de kasten zelf.

Aandachtspuntje zijn de geel gearceerde rondjes. Zijn dit inblaasventielen? Die wil je dan wel verplaatsen.
Allereerst bedankt voor de gedane moeite. Deze optie hebben we ook verkend, echter; Een dergelijk kastformaat hebben we nu ook en is ons te klein. Door een muur te plaatsen daar verlies je de ruimtelijkheid van de kamer. Inblaasventiel kan daar niet meer. We willen echt een bed van 2m breed. Dat past niet op die wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxbird93
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-06-2024
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Oxbird93 op 27-06-2024 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:57
YKla schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:09:
[...]

Allereerst bedankt voor de gedane moeite. Deze optie hebben we ook verkend, echter; Een dergelijk kastformaat hebben we nu ook en is ons te klein. Door een muur te plaatsen daar verlies je de ruimtelijkheid van de kamer. Inblaasventiel kan daar niet meer. We willen echt een bed van 2m breed. Dat past niet op die wand.
Dan is het enige wat een beetje smoelt denk ik dus inderdaad een wandje in het midden plaatsen waar je omheen kan lopen en daarachter dan je kastenwand kan plaatsen. Maar je ramen en de eis van je bed (wel heerlijk trouwens, hier 200x220) en het houden van een open ruimte maken het niet makkelijk met de (beperkte) ruimte die je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

Oxbird93 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:57:
Beste,

Ik ben bezig met een nieuwbouwappartement en zit in de fase meerwerk keuzes, ik heb zelf er al meerdere keren over nagedacht over de keuzes maar ik voor de zekerheid wil ik jullie mening nog of ik wat vergeet.

Niet alle aanpassingen zijn nog doorgevoerd op deze laatste tekening na de laatste gesprekken.

- 3 zip-screen op balkon, slaapkamer 1 en slaapkamer 2
- Op balkon nog een dubbele stroomaansluiting
- Slaapkamer 1 een UTP en stroompunt op 150 cm hoogde voor de tv
- Slaapkamer 1 extra loze leiding
- Slaapkamer 1 op meerdere punten nog extra utp en stroomaansluiting
- Slaapkamer 2 ook meerdere plekken nog extra utp en stroomaansluiting. (Thuis kantoor gaat deze ruimte worden)
- Slaapkamer 2 extra 1 loze leiding
- In de hal een data UTP een aansluiting in het plafond voor unifi Access point
- In de woonkamer/keuken op 50 cm een UTP en stroomaansluiting op 45 cm. Zodat tv meubel hierover heen kan komen.
- Meerdere UTP en stroom aansluitingen extra in de woonkamer/keuken
- Woonkamer/keuken 2 loze leidingen.
- Wandlichtpunten op de muur waar de eettafel komt te staan
- In de entree ruimte een UTP aansluiting in het plafond voor een camera gericht op de voordeur.
- In de berging nog een extra stroomaansluiting voor de droger op een aparte groep.
- In de berging zullen nog 2 loze leidingen leidingen in de keuken/berging muur komen voor toekomstige apparaten zodat deze voor zowel de keuken als de berging gebruikt kunnen worden.
- In de berging een UTP aansluiting voor de toekomst.
- Standaard 150 boilervat. Ik ben alleen.

[Afbeelding]
Mag jij onbeperkt loze leidingen en UTP aansluitingen plaatsen of kosten ze bij jou helemaal niks? Als geld wel een rol speelt zou ik iedere kamer één loze leiding laten plaatsen zodat je later eventueel een UTP kabel kan trekken. De UTP-aansluiting op het plafond is denk ik genoeg om heel je appartement (70m2?) te voorzien van wifi. Eventueel een extra UTP in je kantoor als je wat zekerheid wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:40
Beste,

Ik ben bezig met een nieuwbouwappartement en zit in de fase meerwerk keuzes, ik heb zelf er al meerdere keren over nagedacht over de keuzes maar ik voor de zekerheid wil ik jullie mening nog of ik wat vergeet.

Niet alle aanpassingen zijn nog doorgevoerd op deze laatste tekening na de laatste gesprekken.

- 3 zip-screen op balkon, slaapkamer 1 en slaapkamer 2
- Op balkon nog een dubbele stroomaansluiting
- Slaapkamer 1 een UTP en stroompunt op 150 cm hoogde voor de tv
- Slaapkamer 1 extra loze leiding
- Slaapkamer 1 op meerdere punten nog extra utp en stroomaansluiting
- Slaapkamer 2 ook meerdere plekken nog extra utp en stroomaansluiting. (Thuis kantoor gaat deze ruimte worden)
- Slaapkamer 2 extra 1 loze leiding
- In de hal een data UTP een aansluiting in het plafond voor unifi Access point
- In de woonkamer/keuken op 50 cm een UTP en stroomaansluiting op 45 cm. Zodat tv meubel hierover heen kan komen.
- Meerdere UTP en stroom aansluitingen extra in de woonkamer/keuken
- Woonkamer/keuken 2 loze leidingen.
- Wandlichtpunten op de muur waar de eettafel komt te staan
- In de entree ruimte een UTP aansluiting in het plafond voor een camera gericht op de voordeur.
- In de berging nog een extra stroomaansluiting voor de droger op een aparte groep.
- In de berging zullen nog 2 loze leidingen leidingen in de keuken/berging muur komen voor toekomstige apparaten zodat deze voor zowel de keuken als de berging gebruikt kunnen worden.
- In de berging een UTP aansluiting voor de toekomst.

[Afbeelding]
Het lijkt mij sterk dat je iets vergeten bent. 10 stopcontacten, 3 data punten en 2 loze leidingen alleen al in de slaapkamer is wel erg veel. In de meeste slaapkamers heb je een nachtlampje en laad je de telefoon op. Misschien heeft de kast nog verlichting nodig maar daar houdt het dan wel bij op.

Tenzij je een serverruimte wil maken ipv een slaapkamer zou je daar echt wel wat op kunnen besparen zonder aan functionaliteit te hoeven inleveren.

Wat betreft het weglaten van de bovenlichten zou je ook kunnen kijken bij de de deurenleverancier of de optie er is om voor kamerhoge deuren te kiezen ipv van het dichtzetten van het paneel. In sommige projecten heb je die optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
We hadden eergisteren de voorschouw. Nu snap ik dat niet iedereen overal verstand van heeft. Maar een utp kabel heeft geen stroom nodig, dus die kun je zonder stroom gewoon controleren. Ongeveer met de helft was iets mis. Hij had wel een aantekening gemaakt voor de elektricien. Dus hopelijk komt het goed. Bij oplevering opnieuw meten.

Ze moeten de komende twee weken nog best wat dingen afwerken, onder andere de deurkozijnen, nutsvoorzieningen, en thermostaten aansluiten en wtw inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Flying35 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:48:
[...]

Het lijkt mij sterk dat je iets vergeten bent. 10 stopcontacten, 3 data punten en 2 loze leidingen alleen al in de slaapkamer is wel erg veel. In de meeste slaapkamers heb je een nachtlampje en laad je de telefoon op. Misschien heeft de kast nog verlichting nodig maar daar houdt het dan wel bij op.

Tenzij je een serverruimte wil maken ipv een slaapkamer zou je daar echt wel wat op kunnen besparen zonder aan functionaliteit te hoeven inleveren.

Wat betreft het weglaten van de bovenlichten zou je ook kunnen kijken bij de de deurenleverancier of de optie er is om voor kamerhoge deuren te kiezen ipv van het dichtzetten van het paneel. In sommige projecten heb je die optie.
Een extra lichtpunt (voor de kast)? Lichtpunt op de muur voor nachtlampje?

Het ontbreekt niet aan genoeg stroom en data punten inderdaad :+
Over het lichtplan vraag ik me af of er is nagedacht, dus wellicht daar nog even op focussen @Oxbird93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Diablow schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:52:
We hadden eergisteren de voorschouw. Nu snap ik dat niet iedereen overal verstand van heeft. Maar een utp kabel heeft geen stroom nodig, dus die kun je zonder stroom gewoon controleren. Ongeveer met de helft was iets mis. Hij had wel een aantekening gemaakt voor de elektricien. Dus hopelijk komt het goed. Bij oplevering opnieuw meten.

Ze moeten de komende twee weken nog best wat dingen afwerken, onder andere de deurkozijnen, nutsvoorzieningen, en thermostaten aansluiten en wtw inregelen.
Hoe weet je met de voorschouw dat bijna met de helft van de UTP kabels iets mis is?
Heb je tijdens de voorschouw met een UTP kabel tester door het hele huis gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Ik heb hier een Daikin WP met vloerkoeling. Begane grond werkt prima, lekker koel.
Bovenverdieping heb ik echter het idee dat het niet werkt of in elk geval een stuk minder werkt dan de begane grond. Verwacht ik er teveel van op de 1e verdieping of werkt het niet?

Hoe controleer ik dit?
Via Uponor staat de bovenverdieping op koelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WGJWhsOPZjSkW6IAHXEraJ6Wc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KwIxUhVX1pBj8b9dt2YlOq8.jpg?f=fotoalbum_large

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 13:24
vuurtjih schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:59:
Ik heb hier een Daikin WP met vloerkoeling. Begane grond werkt prima, lekker koel.
Bovenverdieping heb ik echter het idee dat het niet werkt of in elk geval een stuk minder werkt dan de begane grond. Verwacht ik er teveel van op de 1e verdieping of werkt het niet?

Hoe controleer ik dit?

[Afbeelding]
Kou zakt natuurlijk, dus boven zal het sowieso minder werken (want er komt geen kou van de verdieping daar weer boven). Wij hadden het vorig jaar beneden ook altijd koel, en boven toch wel rond de 24 graden op z'n max (en die hebben we dit jaar nu ook al gehaald, op dit moment). Het moet ook wel een paar dagen echt warm zijn voor de kou goed in de vloeren zit natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5

Hoe controleer ik dit?

[Afbeelding]
Check watertemperatuur op de thermometer van je vloerverwarmingsverdeler?
Tenminste, we hebben hier 2 verdelers waarvan 1 voor de zolder en 1e VD is en 1 voor de BG. Ik kan dus wel aflezen of ze allebei een beetje z'n werk doen en de watertemperatuur bijv. onder de 17gr zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Draakje5 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:15:
[...]

Check watertemperatuur op de thermometer van je vloerverwarmingsverdeler?
Tenminste, we hebben hier 2 verdelers waarvan 1 voor de zolder en 1e VD is en 1 voor de BG. Ik kan dus wel aflezen of ze allebei een beetje z'n werk doen en de watertemperatuur bijv. onder de 17gr zakt.
Verdeler op zolder voor VD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daEON3kkTgXJ3QOd2DSKVjHchmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkqFun2vBK70Xiip8YrAg8rp.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste rij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53_hl7vw08_g2Ej_vDY-qBp_YQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2LHiSJ9cB54nJPC2yJgCDKR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de bovenste rij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u89jDcoJJ0NKabex20ikKiCut78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSo6XBt3KUavgxVWViBPhNEh.jpg?f=fotoalbum_large

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Draakje5 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Hoe weet je met de voorschouw dat bijna met de helft van de UTP kabels iets mis is?
Heb je tijdens de voorschouw met een UTP kabel tester door het hele huis gelopen?
5 van de 6 getest, waarvan maar van 2 alle paren goed waren. Maar de batterij was ook bijna leeg, al lijkt het me niet dat dat iets uitmaakt. Met de oplevering maar weer doen en dan meteen iets meenemen om ze te labelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Diablow op 26-06-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 22:22

Hoe controleer ik dit?

[Afbeelding]
Ik heb net mijn nieuwe woning, en heb ook een Uponor Smatrix, maar dan met een Mitsubishi Ecodan. Ook nog een beetje aan het uitvogelen wat werkt. Bij mij lijkt het veel uit te maken waar de aanvoertemperatuur op ingesteld staat. Die staat nu op 17 graden, ingesteld op het display van de Ecodan zelf. Ik begreep wel van de installateur dat ik dit ivm condens niet te koud mag zetten, dus opletten waar je op instelt. Maar misschien staat hij bij jou nog te hoog?

Tevreden met de temperatuur in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRjt2aaxEL0XbPdpH1v1ci0cG-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v3Uyk1uV0sm0NSRyZBwIhpl0.png?f=fotoalbum_large

Screenshot is van een paar dagen geleden overigens. Met name op de 2e verdieping kruipt de temperatuur langzaam omhoog, daar is het nu circa 21-22 graden. Dit is de trend van een kamer op de bovenste etage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCmWyqhOil71v0adbeAM8UKo0HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Co0tDanzb8badGDHMMj8Hnx6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door rubenos op 26-06-2024 10:07 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 13:04
vuurtjih schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Verdeler op zolder voor VD:

[Afbeelding]

Onderste rij:

[Afbeelding]

Dit is de bovenste rij:

[Afbeelding]
Geen expert maar ik denk dat de toevoer van 3 van de 5 kringen volledig dichtgedraaid zijn (0L/m flow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:41
Danferno schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:10:
[...]
Geen expert maar ik denk dat de toevoer van 3 van de 5 kringen volledig dichtgedraaid zijn (0L/m flow)
Heb je wellicht enig idee hoe je de verdeler zo ver krijgt om ze open te zetten? De Uponor Smatrix Wave thermostaten in de kamers staan op 18 graden, en het is er 27. Ik heb precies hetzelfde probleem, de vloer boven koelt niet. Beneden staan die rode flow metertjes allemaal open, boven staan ze dicht.

Ik heb een Uponor met ROBOT verdeler overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door mmmmarc op 26-06-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Farmerwood schreef op maandag 24 juni 2024 @ 00:00:
Activiteit voor de komende weken wordt het netter maken van de ruimte naast onze berging die tevens de ingang van onze tuin is voor de spelende kinderen (richting straat). We hebben achter ook nog een deur in de berging en een schuifpui in de keuken. Dat is voor ons de hoofdroute naar de tuin.

Zoals op de foto te zien is het momenteel vooral de plek waar de containers en een hoop zooi staan. Tevens staat hier mijn grondwaterpomp waarvan de puls net achter de pomp geslagen is.
Eigenlijk wil ik hier ook de ladder, grasmaaier, tuingereedschap en buitenspeelgoed van de kinderen kwijt om meer ruimte in de berging te krijgen. (Ik verzamel fietsen O-) )

Ik zit in dubio hoe dit mooi in te richten en hoop op wat ervaringen/tips van mensen met een vergelijkbare ruimte naast hun (nieuwbouw)woning.

Optie 1: Een lange (spatwater dichte) kast tegen de muur maken (met wisselde diepte) waar alles in kan. (Is iets van Betonplex daarvoor handig?)

Optie 2: Een afdak maken (van transparant polycarbonaat kanaalplaat), het hekwerk dicht maken en daarna gewoon wat beugels en planken met kratten maken.

Optie 3: Er een complete extra berging van maken die geheel dicht is en daarna gewoon wat beugels en planken met kratten maken.

Optie 4: <vul maar aan :)>

De laatste optie betekent ook een vergunning aanvragen aangezien ik direct aan gemeentegrond grens. Het is ook by far de duurste optie.
Tevens vind ik het ergens zonde om er een lange donkere tunnel van te maken waarbij ik de vrij dure tuinpoort eigenlijk ook moet vervangen.

Foto 1: Foto van de huidige situatie
Plaatje 2: Schets met afmetingen en wat afmetingen van de grootste items die er (komen te) staan.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb deze kast op een soortgelijke plek staan:
https://www.meubelmooi.nl...008-z-tuinkast-266-105564

Binnen in de kast heb ik stellingen gemaakt van verzinkt stalen profielen en een ophangsysteem voor allerlei zooi. Staat totaal niet in het zicht.

Mooi? Nee, spuuglelijk.
Handig? Ja!
Goedkoop? Ja!

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 19:45

[Afbeelding]
Blijft dat zo verwacht je? Wat zijn de opties voor het boilervat? Een maatje groter maakt je appartement aantrekkelijker voor de verkoop over een paar jaar lijkt mij. Muren vol met 'data' aansluitingen niet.

Ik ben best een voorstander van extra loze leidingen en wcd's maar volgens mij sla je een beetje door 8)7
In de hal heb je al de perfecte plek gekozen voor een access point, hoeveel vaste aansluitingen heb je werkelijk nodig? Game je veel? Lage ping nodig? Hoge download snelheid?
Waarom loze leidingen en bedrade UTP naast elkaar? Zelf zou ik nooit een 'data' leiding kiezen. Een elektricien is geen netwerkspecialist. Zie hierboven wat @Diablow tegenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
mmmmarc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:39:
[...]

Heb je wellicht enig idee hoe je de verdeler zo ver krijgt om ze open te zetten? De Uponor Smatrix Wave thermostaten in de kamers staan op 18 graden, en het is er 27. Ik heb precies hetzelfde probleem, de vloer boven koelt niet. Beneden staan die rode flow metertjes allemaal open, boven staan ze dicht.

Ik heb een Uponor met ROBOT verdeler overigens.
Ik zou het even bij de installateur navragen als ik jou was. Eén mogelijkheid is dat de toevoer gewoon handmatig dichtgedraaid is geweest, dan zou je de bovenste gewoon tegen de klok in kunnen draaien en zou de flow moeten verhogen. Het kan ook zijn dat er iets mis is met de Uponors (die op de uitflow staan denk ik?). Het kan ook zijn dat je niet mag draaien aan de toevoer omdat het een ander systeem is (al zou me dat verbazen), dus best gewoon even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Is de enige juiste volgorde plafonds laten doen - pvc vloeren laten leggen - wanden renovliezen (zelf)?
Of zouden de vloeren en wanden kunnen wisselen van plek om wat tijd te winnen op de planning? Ben namelijk bang dat ik de vloeren ongunstig laat heb ingepland in vergelijking met de nieuw gecommuniceerde opleverdatum :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:47
Sharonh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:45:
Is de enige juiste volgorde plafonds laten doen - pvc vloeren laten leggen - wanden renovliezen (zelf)?
Of zouden de vloeren en wanden kunnen wisselen van plek om wat tijd te winnen op de planning? Ben namelijk bang dat ik de vloeren ongunstig laat heb ingepland in vergelijking met de nieuw gecommuniceerde opleverdatum :/
Ik heb ervoor gekozen om de muren te laten behangen voordat de vloeren werden gelegd. Dit lijkt mij het handigst voor beide partijen. De behanger (of jij zelf) hoeft zich geen zorgen te maken over het beschermen van de vloer tegen lijm / verf / whatever en de vloerenlegger kan de plinten direct netjes installeren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
Ik heb altijd geleerd dat je (in ieder geval bij stucwerk) van boven naar beneden werkt (plafond, muur, vloer) kan me niet voorstellen dat dat bij behang een probleem oplevert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
Lupadi schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:14:
[...]

Ik heb altijd geleerd dat je (in ieder geval bij stucwerk) van boven naar beneden werkt (plafond, muur, vloer) kan me niet voorstellen dat dat bij behang een probleem oplevert
Ik heb geleerd dat dit afhangt van wie je het vraagt :+

De vloerenlegger zegt dat je eerst de vloer moet doen.

De stukadoor of Schilder zegt dat je eerst de muren moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxbird93
Edit

[ Voor 102% gewijzigd door Oxbird93 op 27-06-2024 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxbird93
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door Oxbird93 op 27-06-2024 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:00
De schilder moet voorzichtig zijn met de vloer. Dus dit geeft extra kosten voor het goed afdekken…

De vloeren man moet voorzichtig doe. met de muur…. Gezien de richting van de zwaarste kracht is dat meestal makkelijker.

Met PVC lekker eerst de muur doen, dat gaat prima.. wanneer je met grote stugge lappen marmoleum werkt kan je overwegen het andersom te doen, dan snijden ze wat makkelijk strak tegen de muur aan.

Gaan ze gieten of spetteren met lijm kan je altijd de onderste meter even afplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Bram131 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:59:
[...]

Ik heb ervoor gekozen om de muren te laten behangen voordat de vloeren werden gelegd. Dit lijkt mij het handigst voor beide partijen. De behanger (of jij zelf) hoeft zich geen zorgen te maken over het beschermen van de vloer tegen lijm / verf / whatever en de vloerenlegger kan de plinten direct netjes installeren. :)
Ik had in dit topic juist gelezen dat egaline een enorme smeerboel geeft. Maar al met al lees ik dat alles een gesmeer is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:43

tomtom901

Moderator General Chat
Sharonh schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:45:
[...]

Ik had in dit topic juist gelezen dat egaline een enorme smeerboel geeft. Maar al met al lees ik dat alles een gesmeer is ;)
Valt best mee, onze (lokale) vloerenpartij heeft super netjes gewerkt. 1 spatje op de muur in heel de woning, die achter de plint is verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:41
Danferno schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Ik zou het even bij de installateur navragen als ik jou was. Eén mogelijkheid is dat de toevoer gewoon handmatig dichtgedraaid is geweest, dan zou je de bovenste gewoon tegen de klok in kunnen draaien en zou de flow moeten verhogen. Het kan ook zijn dat er iets mis is met de Uponors (die op de uitflow staan denk ik?). Het kan ook zijn dat je niet mag draaien aan de toevoer omdat het een ander systeem is (al zou me dat verbazen), dus best gewoon even navragen.
De vraag staat uit bij de installateur. Ik heb het idee dat de thermostaten óók op de een of andere manier op koelstand moeten (moet nog even uitzoeken hoe). De thermostaten staan op 18 graden, in de ruimte is het 27. Als ik de thermostaten op 30 graden zet gaan die rode metertjes langzaam open, waar dus koud water doorheen komt. De aanvoer temperatuur bij de verdeler daalt ook ineens van 21 naar 15 :) Ook een prima workaround even deze dagen :) Ik ben benieuwd of het effect heeft de komende dagen, we gaan het zien. De vloer voelt iig al minder warm aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zit gemiddeld op 3kwh per dag nu met de vloerkoeling. En dan koel ik naar 23graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
hier op zo'n 8 kwh per dag, koel wel 220m2

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Er is geen echte juiste volgorde, want in een bestaand huis doe je ook niet persé alles. Bij ons komt een deel van de vloeren nu erg vroeg. Dus die moeten we goed beschermen als we de muren gaan doen. Maar anders werd het gelijk veel later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
GeeMoney schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:01:
[...]

Dan is het enige wat een beetje smoelt denk ik dus inderdaad een wandje in het midden plaatsen waar je omheen kan lopen en daarachter dan je kastenwand kan plaatsen. Maar je ramen en de eis van je bed (wel heerlijk trouwens, hier 200x220) en het houden van een open ruimte maken het niet makkelijk met de (beperkte) ruimte die je hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc6mH1bCLSvfIUcKzHBz36pxRxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Tc2QsDLjmUuRI7dDtMDYHiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdnyeASDpQHrRoSk9mHXmrVXV3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fKoholjdEPw6vsI8kmIqziX.jpg?f=fotoalbum_large

Even wat alternatieven in floorplanner gezet. Partner is nog niet 100% enthousiast over een muurtje zetten. Lastig lastig.

Overal rekening gehouden met minimaal 1m doorloop. In optie 1 kun je geen nachtkastjes kwijt en is de kast gedeeltelijk 35cm waardoor je met je hangende spullen (waar we vrij veel van hebben) niet wegkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door YKla op 27-06-2024 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
YKla schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even wat alternatieven in floorplanner gezet. Partner is nog niet 100% enthousiast over een muurtje zetten. Lastig lastig.

Overal rekening gehouden met minimaal 1m doorloop. In optie 1 kun je geen nachtkastjes kwijt en is de kast gedeeltelijk 35cm waardoor je met je hangende spullen (waar we vrij veel van hebben) niet wegkomen.
Nog niet helemaal af maar zo hebben wij het dus gedaan. Ikea pax kasten. Schuifdeur 60 diep aan de ene kant, de andere open kast 40diep.

Ruimte is volgens mij 20cm korter dan bij jou.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:14
Je zou ook een glazen wand kunnen plaatsen al dan niet doorzichtig en al dan niet voorzien van dresswall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kJ5Yn-7UoG3J-YKW5YDSX5bk2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YEktUW4bZonjGC7zX9CN8KS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Chedara schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:39:
Je zou ook een glazen wand kunnen plaatsen al dan niet doorzichtig en al dan niet voorzien van dresswall.

[Afbeelding]
Ja hebben we ook aan zitten denken maar dat wordt denk ik rommelig? We hebben nu 4m kastenwand in 35 diepte. Dat gaat natuurlijk ook aanzienlijk schelen als je een deel in 60 hebt, omdat je dan je overhemden, colberts en jurken enz niet over dwars hoeft te hangen. En kunnen we met iets minder kast uit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:47
Chedara schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:39:

[Afbeelding]
Kun je ook een mooie mat bij de ingang leggen en een groot winkelbord boven de ingang hangen? :+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Draakje5 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:15:
[...]

Nog niet helemaal af maar zo hebben wij het dus gedaan. Ikea pax kasten. Schuifdeur 60 diep aan de ene kant, de andere open kast 40diep.

Ruimte is volgens mij 20cm korter dan bij jou.

***members only***
En dan is je doorloop 80 ongeveer denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
YKla schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:46:
[...]

En dan is je doorloop 80 ongeveer denk ik?
Juist. Paar cm meer volgens mij, maar rond die koers. Daarom moesten er ook wel schuifdeuren komen. Alleen de laatste kast (die tegen de badkamer wand) heeft een normale deur. Ruimte is groot zat.

Met een hoekkast kwamen we niet uit, aangezien we persee 2 brede pax kasten wilde hebben van een meter.

[ Voor 36% gewijzigd door Draakje5 op 27-06-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Draakje5 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:48:
[...]

Juist. Paar cm meer volgens mij, maar rond die koers.
Zou je ook een foto vanuit de andere kant kunnen sturen? Mag eventueel ook in dm.

Even voor de duidelijkheid; je hebt dan schets 1 toch?

[ Voor 10% gewijzigd door YKla op 27-06-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:14
YKla schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Ja hebben we ook aan zitten denken maar dat wordt denk ik rommelig? We hebben nu 4m kastenwand in 35 diepte. Dat gaat natuurlijk ook aanzienlijk schelen als je een deel in 60 hebt, omdat je dan je overhemden, colberts en jurken enz niet over dwars hoeft te hangen. En kunnen we met iets minder kast uit.
Het hoeft natuurlijk geen doorzichtig glas te zijn. het oogt in ieder geval wat ruimtelijker dan een volledige muur.
Bij ons in het project zijn er ook die een muur in het midden hebben geplaatst, zodat je langs beide zijde de kast in kan lopen, dat is ook weer wat ruimtelijker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXU2hL_m7AsXshlZ_0Q172Z1bU8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/of33ITLSevsi07XrL2BDwYBs.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Dat wandje is hartstikke zonde van de ruimte. Je kunt dit ook heel gemakkelijk doen door achter op de kasten meubelpanelen op maat en in de juiste kleur te monteren.

Nu verlies je 10 cm in de toch al kleine kamer. Door met meubelpanelen te werken wordt dat 2 cm en als extra voordeel kun je dit later ook ongedaan maken als je wensen veranderen.

Meubelpanelen zijn online te krijgen in grote breedtes en hoogtes en op kleur. Ik bedoel dus niet de standaard witte stroken van de Gamma van 60 cm breed.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:55:
Dat wandje is hartstikke zonde van de ruimte. Je kunt dit ook heel gemakkelijk doen door achter op de kasten meubelpanelen op maat en in de juiste kleur te monteren.

Nu verlies je 10 cm in de toch al kleine kamer. Door met meubelpanelen te werken wordt dat 2 cm en als extra voordeel kun je dit later ook ongedaan maken als je wensen veranderen.

Meubelpanelen zijn online te krijgen in grote breedtes en hoogtes en op kleur. Ik bedoel dus niet de standaard witte stroken van de Gamma van 60 cm breed.
Een paneel van 265cm bij 200cm is alleen wat lastig in de kamer te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:56:
[...]

Dat ligt er aan. Bij mijn vaders appartement heb ik de achterwand van een kast op deze manier bekleed met twee panelen van 265 x 101 omdat 265 x 202 niet in de lift paste, maar achteraf had het misschien net gekund door zo'n paneel via de trap te vervoeren. Je moet dan wel even zo'n set huren om glas mee op te pakken (van die zuignappen).

Als je heel veel lastige hoeken hebt kan het inderdaad moeilijk zijn, maar vaak past dat prima. Paneel op zijn kant op een hondje en gewoon rollen.

De binnenkant van zijn kast heb ik gemaakt van 3 PAX kasten en daar omheen heb ik wanden en schuifdeuren gemaakt van op maak bestelde meubelpanelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 27-06-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Dat ligt er aan. Bij mijn vaders appartement heb ik de achterwand van een kast op deze manier bekleed met twee panelen van 265 x 101 omdat 265 x 202 niet in de lift paste, maar achteraf had het misschien net gekund door zo'n paneel via de trap te vervoeren. Je moet dan wel even zo'n set huren om glas mee op te pakken (van die zuignappen).

Als je heel veel lastige hoeken hebt kan het inderdaad moeilijk zijn, maar vaak past dat prima. Paneel op zijn kant op een hondje en gewoon rollen.

De binnenkant van zijn kast heb ik gemaakt van 3 PAX kasten en daar omheen heb ik wanden en schuifdeuren gemaakt van op maak bestelde meubelpanelen.
Een appartement heeft grote trappenhuizen, bij een woning krijg je zulke afmetingen van 265x200 echt heel moeilijk door het trappengat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:20
Deze week voor het eerst mogen kijken in onze toekomstige woning, dus zal me hier eens voorstellen!
Opleverindicatie is begin van November al. :o

Zijn er anderen die de muurafwerking op een niet standaard manier willen doen? Ben benieuwd naar ervaringen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
Wolly schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Een appartement heeft grote trappenhuizen, bij een woning krijg je zulke afmetingen van 265x200 echt heel moeilijk door het trappengat.
Plus dat een appartementen trap vaak haakse hoeken heeft van veelal een meter of meer (om een lift heen bijvoorbeeld).
Trap in woning is inderdaad vaak een krappe halve draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Werk anders met dun plaatmateriaal en gooi daaroverheen een behang. Heb je alsnog de kasten bedekt. Hangt beetje af of je er nog iets voor zet of een hele kale wand wilt, maar dat is ook een optie.

Ander optie is om houten acoustische panelen tegen de kasten te monteren. Ook die krijg je relatief eenvoudig naar boven. Immers als je een kast van 236 er krijgt, moet dit ook lukken en anders in 2 delen (misschien stuk achter dressoir o.i.d. laten vallen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja precies. Een stuk multiplex met gipsplaat en stucwerk kan natuurlijk ook.

Mijn punt was meer dat je een muurtje van 10cm in een toch al krappe ruimte gaat zetten. Dat is ontzettend zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnczbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-02 12:30
Beetje offtopic wellicht, maar volgens mij veel mensen hier die er wel mee te maken hebben gehad.

Aangeklopt bij hypotheekadviseur voor hypotheekadvies. Aan het eind van het advies gesprek kregen we ook advies voor een overlijdensrisicoverzekering. Waarbij het advies al was uitgewerkt, deze hebben we ook ontvangen.

Was maar een verhaaltje van 10~15 minuten en kreeg er daarvoor niet zo'n best gevoel bij (Snel wat meerverkoop?) Ook gaf hij aan dat afsluiten via een tussenpersoon moet.

Kosten voor 'Advies en Bemiddeling' zijn 300 pp, dus 600 in totaal. Pas te betalen als we een verzekering afsluiten via de adviseur. Kan er dus nog gewoon vanaf zien.

Nu zit ik thuis even te Googlen en zie bijv. op de site van Centraal Beheer dat je het volgens mij gewoon zelf kan afsluiten + €69,- afsluit kosten. Vind het ook niet erg om er wat research in te steken.

In het kort:
Is dit prima zelf te doen, of is het de prijs €600,- waard?

(Geen bijzondere zaken m.b.t. gezondheid, inkomen etc..)

[ Voor 7% gewijzigd door pnczbr op 27-06-2024 13:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
pnczbr schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:35:
Beetje offtopic wellicht, maar volgens mij veel mensen hier die er wel mee te maken hebben gehad.

Aangeklopt bij hypotheekadviseur voor hypotheekadvies. Aan het eind van het advies gesprek kregen we ook advies voor een overlijdensrisicoverzekering. Waarbij het advies al was uitgewerkt, deze hebben we ook ontvangen.

Was maar een verhaaltje van 10~15 minuten en kreeg er daarvoor niet zo'n best gevoel bij (Snel wat meerverkoop?)

Kosten voor 'Advies en Bemiddeling' zijn 300 pp, dus 600 in totaal. Pas te betalen als we een verzekering afsluiten via de adviseur. Kan er dus nog gewoon vanaf zien. Ook gaf hij aan dat afsluiten via een tussenpersoon moet.

Nu zit ik thuis even te Googlen en zie bijv. op de site van Centraal Beheer dat je het volgens mij gewoon zelf kan afsluiten + €69,- afsluit kosten. Vind het ook niet erg om er wat research in te steken.

In het kort:

Dat kun je prima zelf online regelen via independer of andere sites. Het is zeker die 600 euro niet waard.

Hebben wij de laatste keer ook zo zelf gedaan. Even de juiste vorm kiezen (lineair of annuitair) en het bedrag en de looptijd en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:34:
Ja precies. Een stuk multiplex met gipsplaat en stucwerk kan natuurlijk ook.

Mijn punt was meer dat je een muurtje van 10cm in een toch al krappe ruimte gaat zetten. Dat is ontzettend zonde.
Hangt er van af wat je wilt doen. Wil je bijv. een TV ophangen en een WCD + UTP aansluiting maken in de muur, dan kun je wellicht als beun de haas dit aan de kastenwand bevestigen, of je zet er een mooi muurtje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweHamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-08 10:43
veertje35 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:35:

Zijn er anderen die de muurafwerking op een niet standaard manier willen doen? Ben benieuwd naar ervaringen.
Ik ben bezig met koop nieuwbouwwoning (details volgen wanneer de koop onherroeplijk is) en vind jullie keuze voor muur afwerking erg interessant. Vooral omdat dit zelf aangebracht kan worden. Wil en kan je hier wat meer over delen? Wat voor (materiaal) wanden hebben jullie? en wat voor merk (samenstelling) gaan jullie waarschijnlijk gebruiken? Doen jullie meteen verven in een kleur? Mag ook in een PB

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
mmmmarc schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:42:
[...]

De vraag staat uit bij de installateur. Ik heb het idee dat de thermostaten óók op de een of andere manier op koelstand moeten (moet nog even uitzoeken hoe). De thermostaten staan op 18 graden, in de ruimte is het 27. Als ik de thermostaten op 30 graden zet gaan die rode metertjes langzaam open, waar dus koud water doorheen komt. De aanvoer temperatuur bij de verdeler daalt ook ineens van 21 naar 15 :) Ook een prima workaround even deze dagen :) Ik ben benieuwd of het effect heeft de komende dagen, we gaan het zien. De vloer voelt iig al minder warm aan.
Klinkt inderdaad als een missende instelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Hangt er van af wat je wilt doen. Wil je bijv. een TV ophangen en een WCD + UTP aansluiting maken in de muur, dan kun je wellicht als beun de haas dit aan de kastenwand bevestigen, of je zet er een mooi muurtje in.
Of je dit nu aan een muur of een kastenwand ophangt, een TV blijft een onding. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:20
BlauweHamer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Ik ben bezig met koop nieuwbouwwoning (details volgen wanneer de koop onherroeplijk is) en vind jullie keuze voor muur afwerking erg interessant. Vooral omdat dit zelf aangebracht kan worden. Wil en kan je hier wat meer over delen? Wat voor (materiaal) wanden hebben jullie? en wat voor merk (samenstelling) gaan jullie waarschijnlijk gebruiken? Doen jullie meteen verven in een kleur? Mag ook in een PB

Thx!
Waar we naar kijken heet Keim en is een sol-silicaat verf (type Innostar, voor binnen).
Als ik het goed begrijp is het een soort verf dat verkiezelt met de ondergrond, en dus meer 'een' wordt met de muur dan latex verf die als een laagje er op ligt.

De muren worden voornamelijk kalkzandsteen en een paar wanden HSB op de verdieping. Het plan is om de wanden te schuren, te primen (met voorstrijk ook van Keim) en daarna de verven. De beschrijving van het merk zegt dat het in 1 laag kan, maar we gaan uit van 2.

Kleurtjes kan ook meteen er op, ze hebben erg mooie kleurwaaiers!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Draakje5 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls-d2dYcFo8hQnJqhDyvOIy1nfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0vAmYMuRycf0JtoLa6zkU35.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5D-JLfWxXw_1q3IQQdrD_9bdEy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UCASeqqOGWddIu1FH6bSlBE.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier een muurtje gemaakt met uitsparing voor tv en speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
SquareOne schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:55:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Hier een muurtje gemaakt met uitsparing voor tv en speaker.
Hoe breed is die muur + doorloop? Ziet er nog best ruimtelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Vandaag belde de notaris in een keer wanneer we langs wilde komen voor de leveringsakte. Medio september wordt ineens half juli.

Van zowel aannemer als ontwikkelaar niks gehoord. Makelaar gebeld die wist ook van niks.

Aangegeven dat ik t maar een rare gang van zaken vond. Notaris ging even verhaal halen en vandaag ineens vanuit het project een update dat we los kunnen 😅 blijft een bijzonder wereldje.

Affin, schijnbaar willen ze van de grond af. levering medio juli, bouw start dan waarschijnlijk december 24. Is dan met een milde winter ook voor de bouwvak 2025 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
YKla schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:45:
Vandaag belde de notaris in een keer wanneer we langs wilde komen voor de leveringsakte. Medio september wordt ineens half juli.

Van zowel aannemer als ontwikkelaar niks gehoord. Makelaar gebeld die wist ook van niks.

Aangegeven dat ik t maar een rare gang van zaken vond. Notaris ging even verhaal halen en vandaag ineens vanuit het project een update dat we los kunnen 😅 blijft een bijzonder wereldje.

Affin, schijnbaar willen ze van de grond af. levering medio juli, bouw start dan waarschijnlijk december 24. Is dan met een milde winter ook voor de bouwvak 2025 af.
Ik weet niet wat je gekocht hebt, maar ik neem aan dat je bouwvak 2026 bedoelt.... Een half jaar is wel erg kort voor projectbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:33
YKla schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Hoe breed is die muur + doorloop? Ziet er nog best ruimtelijk uit.
Even uit m’n hoofd; muurtje ca. 240cm
Doorloop 110cm.

Was eerst bang dat de bed kant redelijk krap zou worden maar heb nog 90cm doorloop tussen muurtje (tv kant) en voeteneind van bed. En die route gebruik je toch maar 2x per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Blihi schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:56:
[...]

Ik weet niet wat je gekocht hebt, maar ik neem aan dat je bouwvak 2026 bedoelt.... Een half jaar is wel erg kort voor projectbouw.
7 maanden. Veel prefab onderdelen inclusief strokenfundering. Dus geen uithardtijd enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:56:
[...]

Zo heb ik het bij mijn vader opgelost (even op klikken voor groot. Foto's zijn helaas verticaal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP1ZMgX2lr-cNZN54-hbECJ1ioE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SCNN5W7z5yV5S1w2WyuIxio.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hUzwPEHdquifGer4ZlfBDMhHUk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP97e7CqTeuNDgS8e1nVMO07.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzwiCnESbwG1i_7beqWRsfTymTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2IGGMxhAfx1Hpir3frBMXdh.jpg?f=fotoalbum_tile

Links: Binnenkant gemaakt van 3 IKEA Besta kasten 60/80/60 breed en 40 diep. Dit hebben we eerst neergezet en daarna hebben we alles opgemeten en op maat besteld, inclusief alle afgewerkte kanten etc.

Midden: Deuren van meubelpanelen. Deze deuren rollen over een vloerprofiel en in een profiel wat aan het plafond hangt achter die zwarte afdeklat. Die lat is nodig omdat het plafond over 2 meter maar liefst 1,5 cm verloopt (plafond is in het midden 1,5cm hoger dan op de muur, vloer is recht).

Rechts, de achterzijde. Twee panelen in Ral 9010, net als de rest van de muren. De naden bij het plafond, vloer en de muur zijn naderhand nog afgekit (op de foto nog niet).

Totale kosten:
Ikea Besta kasten en planken: 410 euro
meubelpanelen 1100 euro
roldeursysteem 130 euro

Totaal dus zo'n 1650 euro.

De kamer was oorspronkelijk 310 breed en 565 diep. Deze kast splitst de ruimte in een slaapdeel van 365x310 cm met daarin een tweepersoons bed en nachtkastjes en een ruimte van 160x202 achter de kast waarin een hometrainer en nog wat fitness spullen staan. Dit had echter ook een inloopkast kunnen zijn. De doorloop is 108 cm.

Omdat we dit bij de bouw al voorzien hadden zit er een lichtpunt boven het bed en in het nieuwe gedeelte, met eigen schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
YKla schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:59:
[...]

7 maanden. Veel prefab onderdelen inclusief strokenfundering. Dus geen uithardtijd enz.
Nice. Ik help het je hopen hoor! 7 maanden is wel heel kort, maar fijn dat dat blijkbaar ook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 14:14
pnczbr schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:35:

Was maar een verhaaltje van 10~15 minuten en kreeg er daarvoor niet zo'n best gevoel bij (Snel wat meerverkoop?) Ook gaf hij aan dat afsluiten via een tussenpersoon moet.

Kosten voor 'Advies en Bemiddeling' zijn 300 pp, dus 600 in totaal. Pas te betalen als we een verzekering afsluiten via de adviseur. Kan er dus nog gewoon vanaf zien.

In het kort:

Zelf geregeld bij Univé:
- annuitair of liniair kiezen;
- checken welke schuld er open staat per jaar;
- checken of partner de hypotheekschuld direct kan aflossen en of daar nog een boete bij komt kijken;
- checken of je ORV vervolgens die schuld+aflosboete minimaal dekt elk jaar;
- bedenken of je enkel je hypotheekschuld wil afdekken of dat je ook meteen een plukje 'cash' overhoud zodat de langstlevende partner ook wat meer financiële slagkracht heeft.
- fiscaal gunstig inrichten (https://www.interpolis.nl...een%20inkomstenbelasting.)
- check.

Hier dekt de ORV annuitair aflopend de hypotheekschuld + 100.000 euro.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Laatst online: 15-09 08:20

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Gisteren dan eindelijk de oplevering gehad, VeH mannetje was erg behulpzaam :) Geen grote dingen tegen gekomen, voornamelijk kleine puntjes die ter plekke zijn opgelost. Staan nog paar puntjes open zoals een internet aansluiting die nog niet is aangesloten.

Sleutel is binnen en nu begint het echte werk :D

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 10:10
YKla schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:45:

Bij ons staat er in contract dat ze binnen 3 maanden na opschortende voorwaarden moeten beginnen met de bouw. Ik vind start bouw in december erg laat als je in juli al naar de notaris moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wij begin deze week bij de notaris geweest en start bouw medio juli. Angst is dat het huis eerder af is dan de netbeheerder kan langskomen, derhalve oplevering verwacht eind Q4-25 of misschien zelfs Q1-26. Ik ben maar ongeduldig in de tussentijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Laatst online: 09-09 16:28
A.M.H schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Bij ons staat er in contract dat ze binnen 3 maanden na opschortende voorwaarden moeten beginnen met de bouw. Ik vind start bouw in december erg laat als je in juli al naar de notaris moet...
Bij ons was het 6 maanden en begonnen ze na 7 (volgens woningborg moeten ze aan het project beginnen dus ze hadden voor 1 huis de fundering gegraven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Lupadi schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:15:
[...]

Bij ons was het 6 maanden en begonnen ze na 7 (volgens woningborg moeten ze aan het project beginnen dus ze hadden voor 1 huis de fundering gegraven)
Haha dat is wel creatief. Bij ons kan ik niets vinden over een uiterste startdatum (wel woningborg trouwens). Wel staat in de KAO dat indien opschortende voorwaarden weg zijn de grond vanaf 1 juli op naam gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-09 07:14
YKla schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:39:
[...]

Haha dat is wel creatief. Bij ons kan ik niets vinden over een uiterste startdatum (wel woningborg trouwens). Wel staat in de KAO dat indien opschortende voorwaarden weg zijn de grond vanaf 1 juli op naam gezet wordt.
Heb dat bij ons in het woningborg koa ook niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:30
Hi, weet iemand van jullie waar je het kwaliteitsniveau / toetsingskader van Woningborg kan vinden, wat acceptabel is en wat niet? Kan dit zelf niet 1-2-3 vinden namelijk en zou het wel lekker vinden dat te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
Hoi allemaal, wij zijn ingeloot in een nieuwbouwproject! Nadat de koop van een bestaand huis 6 maanden geleden onverwachts niet doorging (verkopers trokken zich terug), lijken we nu meer geluk te hebben. Zodra de koop definitief is zal ik me natuurlijk wat uitgebreider voorstellen.

Graag zou ik jullie mening willen over de prijzen van onderstaande opties. Staan er opvallende mee/tegenvallers tussen?

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door TNThomas op 30-06-2024 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
TNThomas schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:16:
Hoi allemaal, wij zijn ingeloot in een nieuwbouwproject! Nadat de koop van een bestaand huis 6 maanden geleden onverwachts niet doorging (verkopers trokken zich terug), lijken we nu meer geluk te hebben. Zodra de koop definitief is zal ik me natuurlijk wat uitgebreider voorstellen.

Graag zou ik jullie mening willen over de prijzen van onderstaande opties. Staan er opvallende mee/tegenvallers tussen?

***members only***
Prima prijzen, niet te duur, niet extreem goedkoop.
Had wel gewild dat ik voor 8k een erker kon nemen..

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 30-06-2024 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
TNThomas schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:16:

***members only***
Zou vooral de dakkapel even kritisch bekijken of je dat niet beter achteraf kan doen. Ervaring leert dat dat vaak beter achteraf kan, en dat je dan ook een grotere dakkapel kan krijgen. Alleen is het wel voorzijde, weet niet hoe moeilijk het is om een vergunning te krijgen

De andere opties zijn achteraf moeilijker te verwezenlijken, dus als je die opties wilt hebben moet je gewoon de prijs ervoor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Draakje5 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:18:
[...]

Prima prijzen, niet te duur, niet extreem goedkoop.
Bedankt voor de snelle reactie! Fijn om te weten en dit bevestigt (gelukkig) ons gevoel. Enkel de dakkapel vonden we aan de hoge kant na veel te lezen in dit topic, maar mogelijk vergissen we ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Blik1984 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:19:
[...]

Zou vooral de dakkapel even kritisch bekijken of je dat niet beter achteraf kan doen. Ervaring leert dat dat vaak beter achteraf kan, en dat je dan ook een grotere dakkapel kan krijgen. Alleen is het wel voorzijde, weet niet hoe moeilijk het is om een vergunning te krijgen

De andere opties zijn achteraf moeilijker te verwezenlijken, dus als je die opties wilt hebben moet je gewoon de prijs ervoor betalen.
Bedankt voor de info! De dakkapel is toevallig ook het enige twijfelpunt voor ons. Ik duik er nog eens goed in! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:28
TNThomas schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:21:
[...]

Bedankt voor de info! De dakkapel is toevallig ook het enige twijfelpunt voor ons. Ik duik er nog eens goed in! :)
Dakkapel zou ik laten (qua prijs weet ik het niet) vanwege het toekomstige onderhoud, schilders worden er steeds minder happig op. Keralit is redelijk onderhoudsarm maar komt weinig voor bij projectbouw. Ik ben meer van het dak volgooien met panelen (ook Noord), ook in deze tijd.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Onze dakkapel kostte ook iets van 14k. Tja, voor mij wogen de voordelen zwaarder dan een mogelijke besparing van 4k.
- garantie bij 1 bedrijf voor hele dak, geen gewijs naar een ander
- (waarschijnlijk) geen louche dakkapel zetter..
- zelfde looks als de rest vd woningen / wijk
- zelf geen vergunning hoeven aan te vragen
- constructief goed afgewerkt en al meegenomen in prefab dakconstructie

Maar nadelen zijn indd dat je vast zit aan één maat. En achteraf mogelijk zelf een bredere kan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Bravertal schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:25:
[...]

Dakkapel zou ik laten (qua prijs weet ik het niet) vanwege het toekomstige onderhoud, schilders worden er steeds minder happig op. Keralit is redelijk onderhoudsarm maar komt weinig voor bij projectbouw. Ik ben meer van het dak volgooien met panelen (ook Noord), ook in deze tijd.
Dakkapel geeft wel een klap meer ruimte en licht, zeker de moeite waard om te overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Blik1984 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:32:
[...]

Dakkapel geeft wel een klap meer ruimte en licht, zeker de moeite waard om te overwegen
Het hangt een beetje af van het volgende:

- 1e verdieping rechte muren, wil je echt een dakkapel op de 2e verdieping?
- wat is de hoek van het dak, is het echt een meerwaarde of wil je gewoon graag een dakkapel (zonnepanelen leveren geld op, een dakkapel blijft geld kosten 💸 :))

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Bravertal schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:53:
[...]

Het hangt een beetje af van het volgende:

- 1e verdieping rechte muren, wil je echt een dakkapel op de 2e verdieping?
- wat is de hoek van het dak, is het echt een meerwaarde of wil je gewoon graag een dakkapel (zonnepanelen leveren geld op, een dakkapel blijft geld kosten 💸 :))
De belangrijkste overweging moet denk ik zijn of je de ruimte nodig hebt of niet.

En die zonnepanelen, wordt wel iets minder qua positieve business case natuurlijk met alle ontwikkelingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:08
Bravertal schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:53:
[...]
(zonnepanelen leveren geld op, een dakkapel blijft geld kosten 💸 :))
Tenzij een dakkapel er voor zorgt dat je meer m2 kan tellen als woonoppervlakte. Dat levert wel degelijk meer op bij taxatie (potentieel lagere risicoklasse hypotheek) en bij verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Zelf woon ik in de "oude" nieuwbouw (oplevering februari 2021). Bij ons in de wijk worden de meeste woningen met een dakkapel door de bewoners niet onderhouden (de 'wangen' zijn zo goor als het maar zijn kan).

Als je de ruimte echt nodig hebt, doen (maar denk er goed over na)!

[ Voor 11% gewijzigd door Bravertal op 01-07-2024 07:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 19:45
millerman_sf schreef op maandag 1 juli 2024 @ 07:23:
[...]

Tenzij een dakkapel er voor zorgt dat je meer m2 kan tellen als woonoppervlakte. Dat levert wel degelijk meer op bij taxatie (potentieel lagere risicoklasse hypotheek) en bij verkoop.
Dat laatste vind ik altijd een lastige discussie, ga je nu investeren in iets wat je zelf niet nodig hebt maar ooit misschien meer oplevert.

Zo lijkt een uitbouw in dit topic haast verplicht "omdat je die later dubbel terug verdient" maar niemand noemt daarbij de standaardlengte van de woning. Bij een woning van 8,5mx5,4m lijkt een uitbouw inderdaad een no-brainer maar als je woning standaard 11m lang is en je tuin 9m vraag ik me sterk af of een extra uitbouw van 2,4m bij de verkoop beter gewaardeerd wordt dan de 2,4m kleinere tuin.

Volgens mij is de beste keuze die je kunt maken toch hoe je nu zelf wilt wonen en niet hoe toekomstige bewoners dit zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:08
Blurk62 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:18:
[...]

Dat laatste vind ik altijd een lastige discussie, ga je nu investeren in iets wat je zelf niet nodig hebt maar ooit misschien meer oplevert.

Zo lijkt een uitbouw in dit topic haast verplicht "omdat je die later dubbel terug verdient" maar niemand noemt daarbij de standaardlengte van de woning. Bij een woning van 8,5mx5,4m lijkt een uitbouw inderdaad een no-brainer maar als je woning standaard 11m lang is en je tuin 9m vraag ik me sterk af of een extra uitbouw van 2,4m bij de verkoop beter gewaardeerd wordt dan de 2,4m kleinere tuin.

Volgens mij is de beste keuze die je kunt maken toch hoe je nu zelf wilt wonen en niet hoe toekomstige bewoners dit zouden willen.
Helemaal eens! Wij hadden ook een optie voor uitbouw (1,2m) en bleven dan met een tuin achter van 7,8/6,6 meter diep. Nu de optie uitwerken om die 1.2m uitbouw van de buren (twee onder 1 kap) netjes op te vullen met een mooie overkapping.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 17:08
[...]

Uiteraard, dat sowieso. Het ging mij meer om de stelling dat het 'altijd geld zal kosten'. Verder vooral voor jezelf bouwen, inrichten en wonen. Dagelijks genot is altijd meer waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:49
Hier ook de keuze voor geen uitbouw. Woning is al 11m diep en zo hielden we een mooie grote tuin over. Het uitgespaarde geld rendeert nu als belegging. Achteraf had ik mogelijk wel de garage 1,2m of zelfs 2,4m laten uitbouwen, die ruimte mis ik gek genoeg meer dan een balzaal als woonkamer. Maar alles hierin is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:27
[...]

Onze tuin was groot genoeg om een uitbouw van 2.4m te rechtvaardigen, maar de belangrijkste reden voor mij om de uitbouw te willen was de wens voor een fatsoenlijke woonkeuken.

We hebben een U-vormige woonkamer/keuken, maar zonder uitbouw was het keukengedeelte 2.9m breed. We wilden een grote keuken en genoeg zitruimte voor een eettafel en dus was de uitbouw een uitkomst. We hadden daar ook voor gekozen als de tuinruimte wat beperkter was.

Wil daarmee alleen maar zeggen dat er meer afwegingen zijn om een uitbouw te nemen behalve de impact op de grootte van de tuin en het waardeverhogende effect van een uitbouw.

Maar lijkt mij ook dat wanneer je je inschrijft voor een woning, de grootte van de tuin en de woonkamer een gegeven is, al kun je natuurlijk later gaan twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Magpie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:03:
Hier ook de keuze voor geen uitbouw. Woning is al 11m diep en zo hielden we een mooie grote tuin over. Het uitgespaarde geld rendeert nu als belegging. Achteraf had ik mogelijk wel de garage 1,2m of zelfs 2,4m laten uitbouwen, die ruimte mis ik gek genoeg meer dan een balzaal als woonkamer. Maar alles hierin is natuurlijk persoonlijk.
Hier ook zelfde mening toegedaan. Wij hebben berging,speelkamer/kantoor 1,20 uitgebouwd. Als ik het nog eens mocht doen. Zou het 1,70 worden en achterkant ook nog 1 meter verbreed. Eerder dan een grotere woonkamer. Onze woonkamer is 10,70×5,95 + erker 1×270 en voelt meer dan ruim genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Na jullie fijne hulp/informatie m.b.t. de prijzen van opties en de waarde van een dakkapel, zou ik graag over nog iets jullie mening horen. We hebben de mogelijkheid om op de platte daken (uitbouw en geïsoleerde garage/berging) een sedumdak te laten maken. Heeft iemand hier ervaring met een groen sedumdak op zijn huis? Waarom hebben jullie wel/niet hiervoor gekozen en wat zijn de ervaringen?
Pagina: 1 ... 298 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.