Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:43
TNThomas schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:25:
Na jullie fijne hulp/informatie m.b.t. de prijzen van opties en de waarde van een dakkapel, zou ik graag over nog iets jullie mening horen. We hebben de mogelijkheid om op de platte daken (uitbouw en geïsoleerde garage/berging) een sedumdak te laten maken. Heeft iemand hier ervaring met een groen sedumdak op zijn huis? Waarom hebben jullie wel/niet hiervoor gekozen en wat zijn de ervaringen?
Ik zou het graag willen ivm net iets meer isolatie en de uitstraling. Alleen wilde onze bouwer geen verklaring afgeven dat het dak ervoor geschikt was.
Zou sowieso vragen om een verklaring dat het dak ervoor geschikt is, zonder dat ze de garantieaanspraken beperken.
Afhankelijk van de prijs die ze vragen zou ik overwegen om het zelf te doen, maar dat is een eigen afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Ik zou het graag willen ivm net iets meer isolatie en de uitstraling. Alleen wilde onze bouwer geen verklaring afgeven dat het dak ervoor geschikt was.
Zou sowieso vragen om een verklaring dat het dak ervoor geschikt is, zonder dat ze de garantieaanspraken beperken.
Afhankelijk van de prijs die ze vragen zou ik overwegen om het zelf te doen, maar dat is een eigen afweging.
De prijs is net geen €2.000, maar ik heb geen idee of dit een normale prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:43
TNThomas schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:39:
[...]

De prijs is net geen €2.000, maar ik heb geen idee of dit een normale prijs is.
Typische doe het zelf prijs ligt ergens rond de €50 per m2. Dus afhankelijk van het aantal vierkante meters is het een nette prijs.

Ik weet wel dat ik voor mezelf de garantieaanspraak zwaarder zou vinden wegen dan de besparing op het zelf doen in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:35:
[...]

De isolatie is nihil, een klein beetje in de zomer misschien.
"De bijdrage aan de warmteweerstand is bij vegetatiedaken, wellicht met uitzondering van gras-kruidenvegetatiedaken met een redelijke substraatdikte, vrijwel verwaarloosbaar. Niet alleen zijn de isolerende eigenschappen van de substraatmaterialen en vegetatie beperkt, bij deze typen zijn ook de laagdikten maar klein. Bovendien hebben het hoge vochtgehalte en de afvoer van overtollig water onder de substraatlaag een nadelige invloed. Er wordt daarom aanbevolen bij (lichte) vegetatiedaken het gedeelte boven de waterdichte laag niet bij de bouwfysische berekening te betrekken, anders dan daarvoor een vaste bijdrage aan de R-waarde in rekening te brengen. Men kan hiervoor 0,3 m2.K/W aanhouden."
Zie https://www.duurzaamgebou...-isolerende-eigenschappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Typische doe het zelf prijs ligt ergens rond de €50 per m2. Dus afhankelijk van het aantal vierkante meters is het een nette prijs.

Ik weet wel dat ik voor mezelf de garantieaanspraak zwaarder zou vinden wegen dan de besparing op het zelf doen in dit geval.
Het gaat om grofweg 30 m2, dus dan zou €1.500 de DIY-prijs zijn. Dan valt die €2.000 wel mee, zeker i.v.m. garantie zoals je al zegt.

Wel vraag ik me af of er nadelen aanhangen, want op internet lees je hogere kans op lekkages en andere doemscenario’s…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:12:
[...]

De isolatie is nihil, een klein beetje in de zomer misschien.

[...]

Zie https://www.duurzaamgebou...-isolerende-eigenschappen
Bedankt! Dit is handige informatie. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:05
Meeste gemeentes geven subsidie voor een sedum dak, vaak ongeveer gelijk aan een euro of 25 per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:39
Wij zitten hier een beetje te twijfelen of we iets kunnen met het volgende:

VerwachtDaadwerkelijk
LabelA++++A+++
U-waarde glas (W/m²K)0,91,29
Energiebehoefte (kWh/m2/jr)51,6264,23
Warmtebehoefte (kWh/m2/jr)22,6529,38
Opp. thermische zone (m2)179,75177,58
Totale warmtebehoefte (kWh/m2/jr)4071,335217,30
Prim. fossiel (kWh/m2/jr)-2,9617,94
Aandeel hernieuwbare energie (%)105,178,3

Nu is het met een COP van 4 en €0,30 per kWh theoretisch maar ~€90 verschil per jaar maar ben toch benieuwd of dit nog ergens invloed heeft of dat we het lekker moeten laten voor wat het is.

Edit: fossiele energie en aandeel hernieuwbare energie toegevoegd.

[ Voor 12% gewijzigd door ThePsycho op 02-07-2024 15:41 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
Heeft er iemand hier misschien ervaring met het laten taxeren van een nieuwbouwwoning bij oplevering? Wij willen namelijk de hypotheek verhogen en vgm kan dat pas bij de oplevering in september.

Nu is het zo dat de woning nog geen keuken heeft, omdat we dat als laatste pas erin laten zetten. Ik kan me voorstellen dat dit voor ‘waardevermindering’ kan zorgen bij de taxatie.. of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:07
Olivertwist278 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:48:
Heeft er iemand hier misschien ervaring met het laten taxeren van een nieuwbouwwoning bij oplevering? Wij willen namelijk de hypotheek verhogen en vgm kan dat pas bij de oplevering in september.

Nu is het zo dat de woning nog geen keuken heeft, omdat we dat als laatste pas erin laten zetten. Ik kan me voorstellen dat dit voor ‘waardevermindering’ kan zorgen bij de taxatie.. of zie ik dat verkeerd?
Dan krijg je een taxatie na verbouwing waar de waarde van keuken na verbouwing in is meegenomen. Maar kun je niet eerst keuken plaatsen? Moet het echt zo strak direct na oplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivertwist278
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-02 22:39
perspectivebass schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:59:
[...]

Dan krijg je een taxatie na verbouwing waar de waarde van keuken na verbouwing in is meegenomen. Maar kun je niet eerst keuken plaatsen? Moet het echt zo strak direct na oplevering?
Nja de vloer, muren, etc moeten nog gedaan worden dan. Liever daarom de keuken als laatst erin. De taxatie willen we direct in het begin doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:58
Olivertwist278 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Nja de vloer, muren, etc moeten nog gedaan worden dan. Liever daarom de keuken als laatst erin. De taxatie willen we direct in het begin doen
Wij hebben ook een taxatie laten doen (iets andere insteek volgens mij, verlaging risico-opslag naar minimaal). Taxateur had aangegeven dat elk aspect meegenomen wordt in de vergelijking met omliggende vergelijkende woningen, dat geldt ook voor tuin en dergelijke (in mindere mate).
Lijkt mij dat een kaal huis (zeker zonder keuken en aankleding) een stuk minder opbrengt dan een compleet huis. De taxateur moet tenslotte ook foto's maken en vergelijkt met huizen die wel klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Olivertwist278 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Snap de volgorde, ik vroeg mij alleen af waarom de taxatie perse direct in het begin moet. Maken die 6-8 weken klussen(gokje) zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Beste Tweakers,

Tijdens de bouw van ons huis zo nu en dan meegelezen.
Wij wonen nu een aantal maanden in ons nieuwe huis, een tweekapper, maar sinds dat onze directe buren zijn ingetrokken ervaren wij soms 'geluidsoverlast'. Het 'soms' maakt de situatie ook zo lastig. Sommige dagen horen wij niets, maar er zijn ook dagen dat ik er gek van wordt.

Het zijn vooral leefgeluiden die wij opmerken. Denk hierbij aan voetstappen (ook van hun 3 jarig dochtertje), stoelen schuiven, spullen die op de grond vallen, etc.
Het lijken vooral contactgeluiden, toch kunnen wij heel incidenteel (gemoffelde) stemgeluiden horen.

Er is vanuit de Woningborg een geluidstest afgenomen, waaruit blijkt dat de situatie voldoet aan de norm. Helaas is deze norm erg ruim en zitten wij dus met een situatie waarin ik niet goed weet wat ik moet doen.

Zelf zou ik graag nog in de woningscheidende spouw kijken, maar geen idee hoe dit aan te pakken.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of ideeën hoe dit het beste aan te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:50
Leroy1991 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:26:
Beste Tweakers,

Wij wonen nu een aantal maanden in ons nieuwe huis, een tweekapper, maar sinds dat onze directe buren zijn ingetrokken ervaren wij soms 'geluidsoverlast'. Het 'soms' maakt de situatie ook zo lastig. Sommige dagen horen wij niets, maar er zijn ook dagen dat ik er gek van wordt.

Het zijn vooral leefgeluiden die wij opmerken. Denk hierbij aan voetstappen (ook van hun 3 jarig dochtertje), stoelen schuiven, spullen die op de grond vallen, etc.
Het lijken vooral contactgeluiden, toch kunnen wij heel incidenteel (gemoffelde) stemgeluiden horen.

Er is vanuit de Woningborg een geluidstest afgenomen, waaruit blijkt dat de situatie voldoet aan de norm. Helaas is deze norm erg ruim en zitten wij dus met een situatie waarin ik niet goed weet wat ik moet doen.

Zelf zou ik graag nog in de woningscheidende spouw kijken, maar geen idee hoe dit aan te pakken.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of ideeën hoe dit het beste aan te pakken?
Verhuizen naar een vrijstaande woning of het accepteren?
Grote kans dat de fundering gedeeld is voor de 2 huizen, succes met het elimineren van contact geluiden dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:49
Leroy1991 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:26:
Beste Tweakers,

Helaas een verhaal die hier regelmatig voorbij komt bij nieuwbouw.
Men deelt vaak de fundering en dit in combinatie met lichte materialen (alsook inrichting) die gebruikt worden valt dit eigenlijk niet op te lossen. Verhuizen dus, als je het niet gewoon kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ThePsycho schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:45:
Elke extra + scheelde mij 0.1% rente bij Triodos, als jouw hypotheekverstrekker ook zo'n regeling heeft kan het interssant(er) zijn.
Ik had A++, zonnepanelen laten leggen en daarmee naar A++++ gegaan. Hiermee 0.2% korting op de rente over 19 jaar en de zonnepanelen zijn daarmee gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

VerwachtDaadwerkelijk
LabelA++++A+++

Nu is het met een COP van 4 en €0,30 per kWh theoretisch maar ~€90 verschil per jaar maar ben toch benieuwd of dit nog ergens invloed heeft of dat we het lekker moeten laten voor wat het is.

Ik zou het lekker bij de rechtsbijstand neerleggen. 30% slechter dan overeengekomen (is dit beloofd? zwart-op-wit?) vind ik nogal significant. Enige maar is hoe je schade bepaalt als het bij de rechter zou komen. Ik ben geen expert, maar een poging: je warmtebehoefte scheelt 7 kWh/m2/jaar, dat is per 100m2; 700 * €0,28 = 196€/j. Stel je pakt 10 jaar als schadebedrag, dan hebben we het over 2000€. Als dat het maximaal haalbare zou zijn, zou ik het laten gaan.

EDIT: Scenario zoals hierboven staat met rente is een stuk gunstiger en logischer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleaDay
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik lees al een aantal weken met dit topic mee, dank voor alle informatie, ontzettend veel aan gehad. Ik zal binnenkort ook even de beginpost invullen! Ik heb een vraag over de badkamer en met name het casco opleveren ervan. ls ik de badkamer casco laat opleveren (krijg 8K terug dan), kan volgens de aannemer de vloerverwarming niet worden aangepast/uitgebreid naar de badkamer. Oftewel die ligt niet afgedopt klaar. Daar zou dan een aparte (elektrische) vloerverwarming moeten komen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of vloerverwarming weglaten, maar dat is ook niet echt een optie lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:39
@N1ckk @vassago

Dank, we hebben bij de bank ook op basis van de groenverklaring (afgegeven op basis dat de woningen NOM zouden worden) een half procentpunt korting gekregen op een deel van de hypotheek. Ik ga de bouwer er in ieder geval op attenderen...

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Wat een stress zo'n nieuwbouwhuis. Badkamer (was casco opgeleverd) loopt sowieso een week uit omdat tegelzetter zijn oma overleden was en daardoor maar gelijk 5 dagen niet komt. Gaat daardoor gelijk vallen met de renovliezer, die eigenlijk het huis voor zichzelf alleen wilde. Hopelijk geeft dat niet teveel ellende want daarna is het bouwvak dus geen uitloop mogelijk.

En gister helemaal geflipt tegen de hovenier die al weken zegt dat hij gaat beginnen, en we inmiddels voor 7k aan materiaal op de stoep hebben staan naast de tuin, en hij gewoon niet komt en niks laat weten. Begrijpelijk dat zijn planning in de soep draait met deze prachtige regenachtige zomer/lente maar communicatie 0.

Ik wist natuurlijk dat zaken tegen zouden vallen maar als het af is ben ik 10 jaar ouder denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
AppleaDay schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:46:
Ik lees al een aantal weken met dit topic mee, dank voor alle informatie, ontzettend veel aan gehad. Ik zal binnenkort ook even de beginpost invullen! Ik heb een vraag over de badkamer en met name het casco opleveren ervan. ls ik de badkamer casco laat opleveren (krijg 8K terug dan), kan volgens de aannemer de vloerverwarming niet worden aangepast/uitgebreid naar de badkamer. Oftewel die ligt niet afgedopt klaar. Daar zou dan een aparte (elektrische) vloerverwarming moeten komen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of vloerverwarming weglaten, maar dat is ook niet echt een optie lijkt me?
Wat raar! Bij ons lag de vloerverwarming er gewoon in maar zonder dekvloer. Is dat echt geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Pfoe. Kun je niet heel veel opties weglaten en dan soort bare minimum badkamer nemen? Dat kon bij ons wel. Ik had in mijn vorige badkamer zo'n vloermat van het merk Magnum, dat kostte volgens mij zo'n 1000€ voor 14m2. Werkte goed, maar volgens Google (zonneplan.nl) verbruikt het zo'n 100-150kWh per m2 per jaar. Als je warmtepomp al draait, dan is dat denk ik voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:31

VerwachtDaadwerkelijk
LabelA++++A+++

Staat er iets in de TO over isolatiewaardes, daaraan kun je rechten ontleden als daar niet aan voldaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:50

j4y

kan volgens de aannemer de vloerverwarming niet worden aangepast/uitgebreid naar de badkamer. Oftewel die ligt niet afgedopt klaar. Daar zou dan een aparte (elektrische) vloerverwarming moeten komen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of vloerverwarming weglaten, maar dat is ook niet echt een optie lijkt me?
Ik heb heel lang gesteggeld met onze projectaannemer om het voor elkaar te krijgen dat ze een lus klaar leggen. Maar dat is niet gelukt.

De installateur van de badkamer vond het niet zo'n probleem. 10cm langs de rand van de muren wordt geen vloerverwarming gelegd. Dus hij heeft simpelweg een uitbreidingsetje geplaatst en heeft langs de muur (onze verdeler hangt op de overloop) twee gootjes in de vloer gefreesd naar de badkamer. Nadat de badkamer klaar was is het netjes dichtgemaakt door de vloerlegger met egaline. https://www.vloerverwarmi...eler-uitbreiding-1-groep/

Elektrische verwarming in welke vorm dan ook zou ik ver vandaan blijven. Vloerverwarming van de warmtepomp voldoet prima en draait toch mee met de rest van de ruimtes die warm moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 19:48
Worst case kan je overwegen om een infraroodpaneel op te hangen (muur: douce of plafond: bad), die geeft veel warmtegevoel zonder effectief heel de ruimte op te moeten warmen. Dus zelfs al zit je aan COP=1 te verwarmen, je compenseert dat dan deels door maar kort te verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleaDay
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-10-2024
j4y schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:03:
[...]

De installateur van de badkamer vond het niet zo'n probleem. 10cm langs de rand van de muren wordt geen vloerverwarming gelegd. Dus hij heeft simpelweg een uitbreidingsetje geplaatst en heeft langs de muur (onze verdeler hangt op de overloop) twee gootjes in de vloer gefreesd naar de badkamer. Nadat de badkamer klaar was is het netjes dichtgemaakt door de vloerlegger met egaline. https://www.vloerverwarmi...eler-uitbreiding-1-groep/

Elektrische verwarming in welke vorm dan ook zou ik ver vandaan blijven. Vloerverwarming van de warmtepomp voldoet prima en draait toch mee met de rest van de ruimtes die warm moeten blijven.
Thanks voor het delen van je ervaring! De aannemer geeft inderdaad wel optie om een deel vloerverwarmingsvrij te laten, en bij ons ligt inderdaad de verdeler in de hal vlakbij de badkamer. Ik ga het meenemen naar de badkamerleverancier en dan gaan we het wel horen! Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:34

VerwachtDaadwerkelijk
LabelA++++A+++

Daar zit nogal een verschil in. 2m2 minder oppervlakte en 12,5kw per m2 meer energieverbruik. Dat valt vies tegen.

Er kan een verschil in Ug= 0,9 (glas) en Uf (Frame/kozijn) zijn, samen geeft dit een Uw van het hele raam/deur. Vermoed dat de laatste waarde een Uw is. Deuren zitten helaas vaak rond de U = 1,4 tenzij je deuren neemt die dikker zijn dan 67 mm..

Maar vermoed dat er ook meer koudebruggen zijn geconstateerd dan in de oorspronkelijke BENG berekening was opgenomen. Is er ook een Blowersdoortest uitgevoerd?

Zou hier zeker over klagen. Weet niet in welke fase de bouwwerkzaamheden zitten, afhankelijk hiervan is het praten en kijken wat er nog verbeterd kan worden of rechtsbijstand inschakelen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Het nieuwbouwhuis waarvoor we zijn ingeloot wordt opgeleverd zonder zonnepanelen. Online lees ik tegenstrijdige verhalen of dit wel mogelijk is i.v.m. BENG (zeker gezien eis 3). Het huis krijgt een lucht/water warmtepomp, volledige isolatie, HR++ glas, overal vloerverwarming (ook zolder) en WTW. Denken jullie dat het kan kloppen dat er dan geen zonnepanelen nodig zijn om aan de BENG-eisen te voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 15:24
TNThomas schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:26:
Het nieuwbouwhuis waarvoor we zijn ingeloot wordt opgeleverd zonder zonnepanelen. Online lees ik tegenstrijdige verhalen of dit wel mogelijk is i.v.m. BENG (zeker gezien eis 3). Het huis krijgt een lucht/water warmtepomp, volledige isolatie, HR++ glas, overal vloerverwarming (ook zolder) en WTW. Denken jullie dat het kan kloppen dat er dan geen zonnepanelen nodig zijn om aan de BENG-eisen te voldoen?
In theorie zou het wel kunnen. Immers is een warmtepomp ook een bron voor hernieuwbare energie. Vraag de berekening op en je kunt het checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Rubenus schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:41:
[...]

In theorie zou het wel kunnen. Immers is een warmtepomp ook een bron voor hernieuwbare energie. Vraag de berekening op en je kunt het checken.
Ik wist niet dat de warmtepomp werd gezien als hernieuwbare energie. Ik redeneerde namelijk dat deze gebruik maakt van elektriciteit i.p.v. deze zelf op te wekken. Weer wat geleerd dus. :)

De berekening zal ik opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
TNThomas schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:26:
Bij ons wordt ons huis ook standaard opgeleverd zonder zonnepanelen. Bij veel meerwerkopties ben je echter verplicht om er ook zonnepanelen bij te nemen omdat het huis anders niet meer aan de normen zal voldoen. Wat de prijs wordt van de zonnepanelen is nog niet bekend. Dat maakt de kosten onoverzichtelijk. Bijvoorbeeld: de deadline voor het beslissen over een uitbouw komt in zicht. Als je kiest voor een uitbouw moet je later in het project ook kiezen voor zonnepanelen. Hoeveel zonnepanelen en tegen welke prijs is niet bekend. Daar worden we later mee verrast. Dit omdat de prijs op dit moment niet stabiel is en de aannemer zegt een eerlijke prijs te willen vragen. Hetzelfde geldt voor opties zoals het vergroten van de warmwatervoorziening, dakramen op de zolder, tuindeuren, berging toegankelijk maken vanuit de woning, vloerverwarming op de zolder, etc. We kiezen nu dus voor bepaalde opties maar wat de kosten worden horen we laten. Hopelijk gaat het meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Nu online
Flying35 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 06:18:
[...]

Bij ons wordt ons huis ook standaard opgeleverd zonder zonnepanelen. Bij veel meerwerkopties ben je echter verplicht om er ook zonnepanelen bij te nemen omdat het huis anders niet meer aan de normen zal voldoen. Wat de prijs wordt van de zonnepanelen is nog niet bekend. Dat maakt de kosten onoverzichtelijk. Bijvoorbeeld: de deadline voor het beslissen over een uitbouw komt in zicht. Als je kiest voor een uitbouw moet je later in het project ook kiezen voor zonnepanelen. Hoeveel zonnepanelen en tegen welke prijs is niet bekend. Daar worden we later mee verrast. Dit omdat de prijs op dit moment niet stabiel is en de aannemer zegt een eerlijke prijs te willen vragen. Hetzelfde geldt voor opties zoals het vergroten van de warmwatervoorziening, dakramen op de zolder, tuindeuren, berging toegankelijk maken vanuit de woning, vloerverwarming op de zolder, etc. We kiezen nu dus voor bepaalde opties maar wat de kosten worden horen we laten. Hopelijk gaat het meevallen.
De mogelijkheid van verplicht de optionele zonnepanelen afnemen had ik nog niet over gedacht. Dat zou wel jammer zijn, omdat de enige optie bij ons 6 stuks (400 Wp) voor €5.000 is. Meer panelen zal vast mogelijk zijn, maar voor bijna €850 per stuk is dat een aardige kostenpost…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Hier ook een dergelijk bedrag per (extra) PV. Bouwer raadt het ook af. Die zeggen dat prijsontwikkeling en Wp ontwikkeling dusdanig hard gaat dat je beter geduld kan hebben tot oplevering en zelf een zonnepanelenboer in de arm kan nemen, dan nu bij te bestellen bij de bouwer.

Bij ons was er een herberekening BENG door een aantal opties (zoals grotere boiler en een bad) en de buren kregen een extra zonnepaneel aangemeten (verplicht) voor dat bedrag. Wij hoefden dat niet om twee redenen: 1) onze zonnepanelen hadden een gunstigere ligging en was al uitgegaan van 4 i.p.v. 3 en 2) het nieuwe type WP dat ze zullen gaan gebruiken scheen een stuk efficiënter dan die initieel was genomen voor de berekening.

Toch vind ik het raar dat de WP en de keuzes daarin totaal niet aan te passen zijn en je maar mee moet gaan met de bouwer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ook interessant:

- Ons nieuwbouw project ging in de verkoop eind 2024 en wordt opgeleverd in Q4-2025
- De volgende fase van dit project is deze week in de verkoop gegaan

Stijging van optiekosten breed +16%. Ik snap dat we inflatie hebben etc., maar 32 euro prijsverhoging voor een extra stopcontact vind ik wel flink. Of begin ik zo'n boomer te worden die altijd maar over guldens begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
N1ckk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:07:
Ook interessant:

- Ons nieuwbouw project ging in de verkoop eind 2024 en wordt opgeleverd in Q4-2025
- De volgende fase van dit project is deze week in de verkoop gegaan

Stijging van optiekosten breed +16%. Ik snap dat we inflatie hebben etc., maar 32 euro prijsverhoging voor een extra stopcontact vind ik wel flink. Of begin ik zo'n boomer te worden die altijd maar over guldens begint?
In 2022 was de inflatie een dikke 10% en in 2023 6.5%.
Zo heel gek is de prijsstijging niet, wat mij betreft. Lonen zijn ook fors gestegen de afgelopen 2 jaar.

En wellicht zijn er bepaalde woningen die ze nu weer goedkoper moeten bouwen dan een jaar geleden vanwege gemeentelijke eisen, welk verlies dan wellicht weer gecompenseerd moet worden via meerwerkopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@Draakje5 In het laatste half jaar was het zo rond de 3% t.o.v. jaar eerder. De cijfers die jij noemt zijn geruime tijd voor de aanbiedingen van meerwerk die ik hierboven schrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-09 14:36

VerwachtDaadwerkelijk
LabelA++++A+++

Hier hetzelfde probleem gehad: label A++ ontvangen op een verwachte A+++ woning. In de technische omschrijving stond een EPC 0,16. Alternatief is het opzoeken van je project en berekeningen op https://registergroenverklaringen.nl/. Daar kun je zien welke berekeningen ten grondslag lagen aan de omgevingsvergunning en welke energiewaarden bij je woning (hadden moeten) horen.

Uiteindelijk was het hier flink wat heen- en weer corresponderen met de aannemer, maar er is een A+++ label gekomen. Geen enkele aanpassingen gedaan, maar de labelmaker kwam een tweede keuring doen en toen zijn we op magische wijze naar A+++ gegaan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dus eigenlijk een stelpost zonder richtbedrag in een meerwerkoptie welke gewoon duidelijk te berekenen is. 8)7. Wellicht handig om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten als je hem nog niet hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-09 22:35
[...]

Mag dat? Volgens BENG moet er minimaal 50% hernieuwbare energie zijn.

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miezziej
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-01 17:01
Wij zitten zonder zonnepanelen (met bodemwarmtepomp) op 64% hernieuwbare energie volgens het energielabel (A+++).
Gisteren zijn er zonnepanelen geplaatst, dus ik heb een mailtje gestuurd naar de inspecteur of het label daarop aangepast kan worden, wie weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:19
twain4me schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Dus eigenlijk een stelpost zonder richtbedrag in een meerwerkoptie welke gewoon duidelijk te berekenen is. 8)7. Wellicht handig om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten als je hem nog niet hebt :P
Klopt, en het mooie is ook nog dat wanneer je bijvoorbeeld zo veel dakramen laat plaatsen dat niet alle zonnepanelen passen dan worden die panelen wel aan je verrekend...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:34
svenie3000 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Klopt, en het mooie is ook nog dat wanneer je bijvoorbeeld zo veel dakramen laat plaatsen dat niet alle zonnepanelen passen dan worden die panelen wel aan je verrekend...

***members only***
Ze kunnen echt wel een stelpostprijs noemen. Daarnaast is er ook de standaard woning een concept BENG berekening gemaakt, met een bepaalde hoeveelheid panelen (wattage, omvang etc) als mede de richting op het dak.

Dat door extra dakramen en andere aanvullende opties het meer of minder panelen moeten gaan worden is logisch. Al kan je dat, indien de bouwer je de mogelijkheid geeft, zelf ook beïnvloeden:

Meer panelen nodig
Extra boiler -> Meer energieverlies
Extra dakraam -> Minder dakoppervlakte en meer energieverlies
Extra uitbouw en meer vierkante meters -> Meer energieverlies

Minder panelen nodig
Beter isolerende buitendeuren ->Minder energieverlies
Douche WTW -> Minder energieverlies
Trippel (HR+++) glas i.p.v. dubbel (HR++) -> Minder energieverlies
Ventilatie D i.p.v. Ventilatie C -> Minder energieverlies
Luchtdichtheid verbeteren i.c.m. blower deurtest -> minder energieverlies.

[ Voor 6% gewijzigd door Epep op 05-07-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenie3000
Epep schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Ze kunnen echt wel een stelpostprijs noemen. Daarnaast is er ook de standaard woning een concept BENG berekening gemaakt, met een bepaalde hoeveelheid panelen (wattage, omvang etc) als mede de richting op het dak.

Dat door extra dakramen en andere aanvullende opties het meer of minder panelen moeten gaan worden is logisch. Al kan je dat, indien de bouwer je de mogelijkheid geeft, zelf ook beïnvloeden:

Meer panelen nodig
Extra boiler -> Meer energieverlies
Extra dakraam -> Minder dakoppervlakte en meer energieverlies
Extra uitbouw en meer vierkante meters -> Meer energieverlies

Minder panelen nodig
Beter isolerende buitendeuren ->Minder energieverlies
Douche WTW -> Minder energieverlies
Trippel (HR+++) glas i.p.v. dubbel (HR++) -> Minder energieverlies
Ventilatie D i.p.v. Ventilatie C -> Minder energieverlies
Luchtdichtheid verbeteren i.c.m. blower deurtest -> minder energieverlies.
Ben het met je eens hoor, de makelaar gaf bij ons wel aan dat ze waarschijnlijk met pakketten gingen werken (5 zonnepanelen, 8 zonnepanelen etc).

Andere vraag, heeft iemand toevallig ervaring met dakramen plaatsen na de bouw en de invloed hiervan op het energielabel? Wij zitten te kijken om de zonnepanelen te nemen om naar A++++ te gaan maar willen na de bouw dakramen op de zolder (laten) realiseren. De prijs die de aannemer vraagt is per dakraam namelijk zo hoog dat we twijfelen om het achteraf te laten doen, maar we hebben voor de hypotheek wel A++++ nodig. Aangezien het energielabel bij oplevering dan A++++ is en de werkzaamheden pas na het vaststellen van het energielabel plaatsvinden vraag ik mij vooral af of dit nog negatieve gevolgen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:53

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

svenie3000 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:04:
[...]

Ben het met je eens hoor, de makelaar gaf bij ons wel aan dat ze waarschijnlijk met pakketten gingen werken (5 zonnepanelen, 8 zonnepanelen etc).

Andere vraag, heeft iemand toevallig ervaring met dakramen plaatsen na de bouw en de invloed hiervan op het energielabel? Wij zitten te kijken om de zonnepanelen te nemen om naar A++++ te gaan maar willen na de bouw dakramen op de zolder (laten) realiseren. De prijs die de aannemer vraagt is per dakraam namelijk zo hoog dat we twijfelen om het achteraf te laten doen, maar we hebben voor de hypotheek wel A++++ nodig. Aangezien het energielabel bij oplevering dan A++++ is en de werkzaamheden pas na het vaststellen van het energielabel plaatsvinden vraag ik mij vooral af of dit nog negatieve gevolgen heeft.
Wij hebben na de bouw 2 dakramen toegevoegd. Maar zijn toen van een klein dubbelglas naar 2 triple-glas gegaan, ik twijfel of het er wel beter op geworden. Maar het energielabel was al afgegeven daarna is er nog niemand geweest om het label te controleren en ik ga er ook nog niet om vragen, waarom zou ik het is al een A++++. Er komen ook nog extra zonnepanelen op binnenkort dus dan wordt het label weer beter maar is er al een A label met 5 plusjes (A+++++)?

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-09 15:13
Dit topic heb ik lange tijd gevolgd en veel aan gehad dus om nog iets terug te doen bij deze mijn ervaring. Ik heb Q3 2022 een 2 onder 1 kap gekocht en deze is vorige maand (6 juni) opgeleverd. Gaat om een groot project van ca. 350 woningen over verschillende fases wat al sinds 2014 aan de gang is ik zit in een van de laatste fases. De wijk is dus bijna af wat fijn is. Hieronder de rest van de info in MO.

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
De stress vind ik zelf verschrikkelijk, echt nooit meer. Maar aanstaande donderdag de sleutel, en dan 3,5 week vrij, zodat we kunnen ontstressen, de muren, lampen en zonwering kunnen doen, en verhuizen. Wordt ook een beertje camperen want de keukenboer gaat 3 weken met vakantie. Dus duurt even voor we de keuken hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Diablow schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:15:
De stress vind ik zelf verschrikkelijk, echt nooit meer. Maar aanstaande donderdag de sleutel, en dan 3,5 week vrij, zodat we kunnen ontstressen, de muren, lampen en zonwering kunnen doen, en verhuizen. Wordt ook een beertje camperen want de keukenboer gaat 3 weken met vakantie. Dus duurt even voor we de keuken hebben.
Mobiele inductie kookplaat van de Ikea: https://www.ikea.com/nl/n...gbare%20inductiekookplaat

Los koelkastje erbij en dan nog iets bedenken over afwassen.

En anders wordt het elke dag laten bezorgen/afhalen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Farmerwood schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Mobiele inductie kookplaat van de Ikea: https://www.ikea.com/nl/n...gbare%20inductiekookplaat

Los koelkastje erbij en dan nog iets bedenken over afwassen.

En anders wordt het elke dag laten bezorgen/afhalen. :+
Onze ervaring was dat zo'n kookplaatje toch niet wordt gebruikt. Onhandig klein, en je moet ook nog zorgen dat het op normale werkbladhoogte komt te staan. Wel een tip om een losstaande oven van goed formaat en een klein model afwasmachine neer te zetten. Dan red je het wel met kant en klaar maaltijden en thuisbezorgd. We moesten 6 weken overbruggen en leven nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Ja, we hebben toch een losse magnetron nodig voor de nieuwe keuken. Dat wordt waarschijnlijk een combi, zodat we die voor de tijd ook als over kunnen gebruiken. We hebben een camping koelboxje, en een Ah en Aldi op een minuut lopen. Dus gaat wel goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Een keertje in de buurt opgooien en wie weet kan de buurman/vrouw ook een keer een grotere pan koken of kan je aanschuiven 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Diablow schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:53:
Ja, we hebben toch een losse magnetron nodig voor de nieuwe keuken. Dat wordt waarschijnlijk een combi, zodat we die voor de tijd ook als over kunnen gebruiken. We hebben een camping koelboxje, en een Ah en Aldi op een minuut lopen. Dus gaat wel goed komen.
Als het weer meezit kan je ook de komende weken je barbecue skills verbeteren :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:00
Heeft iemand van jullie al airco laten plaatsen in je nieuwbouwhuis? Wij zitten een beetje te zoeken naar iemand regio Amersfoort. Merken dat het toch wel warm en benauwd wordt op zolder / slaapkamers....

Willen ook echt voorzichtig zijn met plaatsen buitenunit en geen gezeik met buren veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
mentalozzie schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:44:
Heeft iemand van jullie al airco laten plaatsen in je nieuwbouwhuis? Wij zitten een beetje te zoeken naar iemand regio Amersfoort. Merken dat het toch wel warm en benauwd wordt op zolder / slaapkamers....

Willen ook echt voorzichtig zijn met plaatsen buitenunit en geen gezeik met buren veroorzaken.
We gaan kijken hoe erg het is. Je hebt ook van die water verdampers, dat kan ook al een paar graden schelen. En dat is goedkoper, en geen gedoe met buren. Maar de vraag is, of een paar graden genoeg is. We werken straks op 'zolder' met een plat dak, wel met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:50
Diablow schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:06:
[...]

We gaan kijken hoe erg het is. Je hebt ook van die water verdampers, dat kan ook al een paar graden schelen. En dat is goedkoper, en geen gedoe met buren. Maar de vraag is, of een paar graden genoeg is. We werken straks op 'zolder' met een plat dak, wel met zonnepanelen.
Die water verdampers zorgen voor een hogere luchtvochtigheid. Niet alleen lekker warm op zolder, ook erg klam en benauwd dus! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90

Hier een airco op de slaapkamer en volgende maand komt er één in de studie/werkkamer.
Van de huidige hoor je de buitenunit amper als je buiten bent. Met de isolatie van de nieuwbouwwoningen hoor je hem binnen helemaal niet.

Betreft een 2^1 kap met garage naast de woning. Airco staat op de garage.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 08-07-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Source90 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Hier een airco op de slaapkamer en volgende maand komt er één in de studie/werkkamer.
Van de huidige hoor je de buitenunit amper als je buiten bent. Met de isolatie van de nieuwbouwwoningen hoor je hem binnen helemaal niet.

Zelfde hebben wij ook gedaan twee weken geleden, slapen ook op zolder en het wordt ondanks nieuwbouw toch best wel warm.
Buitenunit laten plaatsen op de aangebouwde garage. Deze hoor je bijna niet idd

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Source90 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Heb je bij de bouw al rekening gehouden met een airco?

Helaas zie ik op onze meerwerklijst geen optie voor airco voorbereiding, maar een loze leiding lijkt mij al handig zijn voor elektricien.

Op zolder willen we zeer waarschijnlijk sowieso een airco en waarschijnlijk ook in de woonkamer.

De buitenunit kan tegen de gevel aan de voorkant (2-onder-1 kap met ingang aan de zijkant) van het huis of op de uitbouw staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Dj-sannieboy schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Helaas zie ik op onze meerwerklijst geen optie voor airco voorbereiding, maar een loze leiding lijkt mij al handig zijn voor elektricien.
Wij hebben inderdaad een loze leiding aan laten leggen op een plek hoog op de muur. Daar is de binnenunit van de airco nu op aangesloten.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Dj-sannieboy schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Op zolder willen we zeer waarschijnlijk sowieso een airco en waarschijnlijk ook in de woonkamer.

De buitenunit kan tegen de gevel aan de voorkant (2-onder-1 kap met ingang aan de zijkant) van het huis of op de uitbouw staan.
Nee, dit was bij ons niet mogelijk.
Alle leidingen gaan over de buitengevel. De binnenunit wordt gevoed via de buitenunit (geen kabels/leidingen binnen).

Ik had een paar bakstenen van onze woning gevraagd na oplevering en deze heb ik meegenomen naar een verfzaak waar ze de kleur zo goed al mogelijk hebben nagemaakt. De goot buiten (moet ik nog doen) ga ik straks met kunststof primer en dan de verf overschilderen in de kleur van de stenen. Het rest/proefstukje wat ik geverfd heb komt behoorlijk goed in de buurt van de stenen (al zal het nooit hetzelfde zijn, stenen verschillen ook qua tint, los van de voeg die grijs is).

De airco zelf hebben wij omkast met zo'n aluminium ding:
Afbeeldingslocatie: https://www.klimacomfort.nl/wp-content/uploads/2022/09/evolar-evo-cover-airco-buitenunit-omkasting.jpg
De buitenunit is al een (over-gedimensioneerde) multi-split, komt straks enkel een extra binnenunit op via dezelfde kabelgoot als de slaapkamer (kantoor is naast slaapkamer).
Omkasting is bijna zelfde kleur als onze stenen en valt niet op vanaf straatkant qua kleur.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 08-07-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Source90 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:49:
[...]
Nee, dit was bij ons niet mogelijk.
Alle leidingen gaan over de buitengevel. De binnenunit wordt gevoed via de buitenunit (geen kabels/leidingen binnen).
Hoe heb je de buitenunit van elektriciteit voorzien?

Ik zit er aan te denken om hier in de buitengevel in ieder geval een loze leiding voor aan te laten aanleggen.

Tevens nog een in de gevel voor een toekomstige laadpaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-07-2024 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben ook een loze leiding laten aanleggen op ongeveer 2.3M hoogte op een locatie waar mogelijk ooit een binnenunit kan komen te hangen. Van de binnenunit is het vervolgens gewoon een kwestie van naar buiten boren naar de buitenunit toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Dj-sannieboy schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Hoe heb je de buitenunit van elektriciteit voorzien?

Ik zit er aan te denken om hier in de buitengevel in ieder geval een loze leiding voor aan te laten aanleggen.
Er ligt een mantelbuis (vanuit de meterkast) via de kruipruimte naar de garage, waar diverse YMVK (waaronder voor airco) doorheen gaan. Aangesloten op eigen aardlekautomaat in meterkast.
Omdat het dak van de garage lager is dan de binnenunits (1 VD), loopt het restwater op natuurlijke manier naar de buitenunit (en op het dak van de garage). Als de buitenunit dezelfde hoogte/hoger hangt, heb je wel een pompje nodig volgens mij.

@Dj-sannieboy: Zou wel heel duidelijk communiceren dat de loze leiding naar de meterkast moet. Wij hebben ook loze leidingen aan de voor- en achtergevel, echter hadden ze die gewoon aangesloten op de plafondunits van de keuken en woonkamer. Voor een zonnescherm niet zo spannend. Wil je daar meerdere airco's aan hangen is het wel handig dat dit een eigen groep krijgt, lijkt mij.

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 08-07-2024 20:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• perspectivebass
Zou voordat je airco plaatst vooral kijken hoe warm het echt wordt. Wanneer je warmtepomp met vloerkoeling hebt blijft het binnen met 35+ graden buiten bij ons 22 graden binnen. Je kunt naar mij inziens beter zorgen voor goede zonwering aan de buitenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:31
perspectivebass schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:26:
Zou voordat je airco plaatst vooral kijken hoe warm het echt wordt. Wanneer je warmtepomp met vloerkoeling hebt blijft het binnen met 35+ graden buiten bij ons 22 graden binnen. Je kunt naar mij inziens beter zorgen voor goede zonwering aan de buitenzijde.
Eens, zonwering buiten zou prio 1 moeten zijn. Daarna kun je altijd nog een airco toepassen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:00
Ja de woonkamer is goed te doen. De zolder (waar ik werk vooral) en de slaapkamer wordt echt te warm voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
perspectivebass schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:26:
Vorige jaar geprobeerd met vloerkoeling, echter bleef de temperatuur op de slaapkamer altijd boven de 22°c. Vaak 23°c op warmere dagen. Slaapkamer is zelfs nog op het noorden. Als de warmte eenmaal in de woning zit, gaat het er maar moeilijk uit.
Verbruik van vloerkoeling vond ik ook behoorlijk hoog (althans, verbruik warmepomp. sinds er niet verwarmd werd behalve tapwater). Algemene verbruik ligt lager met kortstondig airco koeling in de avond dan met vloerkoeling de gehele dag.
Slapen doe ik liever onder 18°c omstandigheden dan 22°c :)

Persoonlijk vinden wij een aircobuis aan de zijkant ook mooier dan screens of rolluiken over alle ramen heen (incl. voorkant/aanzicht woning). Die in-het-kozijn ingemetselde rolluiken zijn wel mooi, maar die kasten boven de ramen vind ik echt afbreuk doen aan het aanzicht.

Woonkamer vind ik 22°c ook niet zo'n ramp. Daar hoeft van mij ook geen airco. Het is nu bijvoorbeeld 23,5c in mijn kantoortje (deur open) en 21,9°c woonkamer, terwijl de werkkamer op het oosten zit en woonkamer op het zuiden. PC die hele dag aanstaat zal ook wel wat helpen qua verwarming in de werkkamer.

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 08-07-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Source90 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Vorige jaar geprobeerd met vloerkoeling, echter bleef de temperatuur op de slaapkamer altijd boven de 22°c. Vaak 23°c op warmere dagen. Slaapkamer is zelfs nog op het noorden. Als de warmte eenmaal in de woning zit, gaat het er maar moeilijk uit.
Verbruik van vloerkoeling vond ik ook behoorlijk hoog (althans, verbruik warmepomp. sinds er niet verwarmd werd behalve tapwater). Algemene verbruik ligt lager met kortstondig airco koeling in de avond dan met vloerkoeling de gehele dag.

Persoonlijk vinden wij een aircobuis aan de zijkant ook mooier dan screens of rolluiken over alle ramen heen (incl. voorkant/aanzicht woning). Die in-het-kozijn ingemetselde rolluiken zijn wel mooi, maar die kasten boven de ramen vind ik echt afbreuk doen aan het aanzicht.
Ja, eens.
Overburen hier hebben ook een joekel van een rolluik kast hangen aan de voorgevel (4m breed raam) . Doet onwijs veel afbreuk aan het aanzicht van de woning. Durf gerust te stellen dat het lelijk is.
Neem dan een screen, die sowieso al iets subtieler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Laatst online: 10-09 19:05
Is het niet mogelijk om apparaten van de keukenboer te lenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Draakje5 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:47:
[...]

Ja, eens.
Overburen hier hebben ook een joekel van een rolluik kast hangen aan de voorgevel (4m breed raam) . Doet onwijs veel afbreuk aan het aanzicht van de woning. Durf gerust te stellen dat het lelijk is.
Neem dan een screen, die sowieso al iets subtieler zijn.
Paar huizen verderop hier heeft ook rolluiken. Naast dat het er niet uitziet, steken de kasten ook dusdanig ver uit, dat bij regen het water vanaf de bovenliggende vensterbanken erop druppelt. Dat geeft echt een hard tikkend geluid bij je ramen!

Hier erg blij met kozijnen die een beetje naar binnen liggen, zodat de bakken van de screens niet buiten de muur steken. Alles netjes in dezelfde kleur brons als de kozijnen, inclusief een bronzen doek. Dat maakt het estetisch wat draaglijker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:01

Heb vanuit de bouw leidingen laten voorbereiden voor airco op begane grond en eerste verdieping. Achteraf de installatie laten doen tegen de helft van wat de aannemer had gevraagd op de offerte en meteen een buitenunit laten plaatsen die groot genoeg is zodat de installatie uitgebreid kan worden naar zolder door alleen wat leidingwerk en binnenunit.

We hebben genoeg zonnepanelen om het verbruik te compenseren, maar moet zeggen dat het verbruik me zoiezo 100% is meegevallen. Zelfs voordat onze daken vol lagen met zonnepanelen . Achteraf gezien beetje balen dat ik de leidingen voor de zolder niet meteen heb laten plaatsen en wegwerken in de muur, maar goed, je kan niet alles voorspellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:04
Source90 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Woonkamer vind ik 22°c ook niet zo'n ramp. Daar hoeft van mij ook geen airco. Het is nu bijvoorbeeld 23,5c in mijn kantoortje (deur open) en 21,9°c woonkamer, terwijl de werkkamer op het oosten zit en woonkamer op het zuiden. PC die hele dag aanstaat zal ook wel wat helpen qua verwarming in de werkkamer.
Heb je een L/L of L/W warmtepomp of een bodemwarmtepomp (W/W) ?
Die laatste is namelijk echt boven verwachting bij ons in staat om de woning koel te houden tegen een (zeer) gering verbruik zeker als je het afzet tegen een airco.
Het voordeel van langzame vloerkoeling bij een bodemwarmtepomp is dat de warmte dus niet in je huis komt. Iets dat je met een airco alleen maar kortstondig oplost.
Zonwering helpt altijd maar dan wel aan de buitenzijde natuurlijk en overstekken zijn ook zeer praktisch.

Ik heb overal screens voorbereid qua elektra maar nog nergens toegepast omdat de vloerkoeling boven verwachting werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Ik heb mij bij een W/W Warmtepomp laten vertellen dat airco nadelig kan werken voor de warmtepomp aangezien je dan minder warmte terug de bron in stopt.

Weet niet in hoeverre dit klopt en/of significant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10
GeeMoney schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:36:
[...]

Die laatste is namelijk echt boven verwachting bij ons in staat om de woning koel te houden tegen een (zeer) gering verbruik zeker als je het afzet tegen een airco.
Het voordeel van langzame vloerkoeling bij een bodemwarmtepomp is dat de warmte dus niet in je huis komt. Iets dat je met een airco alleen maar kortstondig oplost.
Zonwering helpt altijd maar dan wel aan de buitenzijde natuurlijk en overstekken zijn ook zeer praktisch.

Ik heb overal screens voorbereid qua elektra maar nog nergens toegepast omdat de vloerkoeling boven verwachting werkt.
Wij hebben een L/W warmtepomp, slaapkamer op het zuiden met groot raam en geen airco/screens.

We wonen er nu bijna 3 jaar, maar we houden het echt behoorlijk koel. Stuk koeler dan verwacht zelfs. Ik denk dat we het maximaal op 21-22 hebben kunnen houden, ook in de warme zomer vorig jaar.

We hebben ook nog een WTW, met bypass die dus koelere lucht naar binnen kan trekken.

Maar je moet ook wel scherp zijn op het beperken van je warmte input:
- Ramen/deuren dicht houden zodra het buiten warmer is dan binnen
- gordijnen dicht (ja de zon komt nog steeds binnen, maar verwarmd dan dat kleine beetje lucht en niet direct de vloer/muren/meubels )

Home automation helpt daarbij ook, wtw gaat harder draaien als de bypass open staat, we kunnen zien of het buiten warmer is dan binnen, etc. Mijn vriendin heeft er een handje van om heel snel een raam open te zetten, maar als het buiten 5 graden warmer is dan warmt je slaapkamer dus gewoon weer op... Daar helpt de home automation in mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Krijgertje1979 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Heb vanuit de bouw leidingen laten voorbereiden voor airco op begane grond en eerste verdieping. Achteraf de installatie laten doen tegen de helft van wat de aannemer had gevraagd op de offerte en meteen een buitenunit laten plaatsen die groot genoeg is zodat de installatie uitgebreid kan worden naar zolder door alleen wat leidingwerk en binnenunit.
Was dit een optie bij de aannemer welke op de meerwerklijst stond?

Onze nieuwbouwwoning wordt op een warmtenet aangesloten, dus helaas geen mogelijkheid tot vloerkoeling. Op zolder willen wij 2 slaapkamers realiseren en een airco lijkt ons daarbij een goede optie voor koeling in de zomer en verwarming in de winter.

[ Voor 18% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-07-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:30
Denk dat ik met de huidige dikte van muren toch nieuwe sds boren moet kopen om er doorheen te komen, heb ze nu tot 30 cm lengte maar denk dat de nieuwe buitenmuren stuk dikker zijn.

Wil nog vanuit de geïsoleerde garage naar buiten kunnen om camera’s op te hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door leeri003 op 09-07-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
leeri003 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:34:
Denk dat ik met de huidige dikte van muren toch nieuwe sds boren moet kopen om er doorheen te komen, heb ze nu tot 30 cm lengte maar denk dat de nieuwe buitenmuren stuk dikker zijn.

Wil nog vanuit de geïsoleerde garage naar buiten kunnen om camera’s op te hangen.
Denk het ook, 10cm baksteen, 5cm spouw, 15cm isolatie, 12cm binnenmuur ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:23

tomtom901

Moderator General Chat
millerman_sf schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:46:
[...]

Paar huizen verderop hier heeft ook rolluiken. Naast dat het er niet uitziet, steken de kasten ook dusdanig ver uit, dat bij regen het water vanaf de bovenliggende vensterbanken erop druppelt. Dat geeft echt een hard tikkend geluid bij je ramen!
Wij hebben ook rolluiken, ook om de zon buiten te houden en volledig te kunnen verduisteren. De partij die ze geleverd heeft heeft de subtiel mogelijkste kast gekozen, ze liggen ook een stukje naar binnen, en zijn netjes in dezelfde RAL kleur als het kozijn geleverd. Ik durf wel te stellen dat het een mooi en functioneel gehele vormt. Het kan dus wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:01
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Was dit een optie bij de aannemer welke op de meerwerklijst stond?

Onze nieuwbouwwoning wordt op een warmtenet aangesloten, dus helaas geen mogelijkheid tot vloerkoeling. Op zolder willen wij 2 slaapkamers realiseren en een airco lijkt ons daarbij een goede optie voor koeling in de zomer en verwarming in de winter.
Nee, we waren de eerste in ons project die er naar hadden gevraagd, waarna het later wel op de optielijst toegevoegd werd.

Het idee heb ik van @Blihi euhm geleend >:)
Mijn ervaring met nieuwbouwopties is dat je gewoon alles moet vragen wat in je op komt.
Nee heb je, ja kun je krijgen is uiterst van toepassing op projectbouw en bij ons waren de standaard opties extreem beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:36:
[...]

Wij hebben een Nibe F1155 bodemwarmtepomp. Het kan ook zeker de inregeling vanuit de bouw zijn, die is op alle punten belabberd.

Desalniettemin moeten we volgens mij twee punten uit elkaar houden; vloerkoeling met een maximale koelte-winst en subjectieve gewenste temperatuur.
Warmte is vrij subjectief. Als ik het bericht van @kepler lees, is hij al tevreden met 21/22°c (althans, zo interpreteer ik het). Ik kan persoonlijk echt niet slapen in 21-22°c. Doe mij maar 16-18°. Dat is heel persoonlijk. Onze W/W haalt ook 21-22°c op de vloerkoeling, alleen zal het nimmer de 16-18 graden halen.
Ik zet nu de airco een uurtje in de avond aan (met uiteraard de slaapkamerdeur dicht) en daarna gaat hij uit. Bijna heel de nacht is het lekker op temperatuur. Screens en rolluiken is leuk en wel, maar ook die gaan je geen <5-6°c koelere temperatuur geven dan de rest van de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-09 17:49
Waar hebben jullie airco’s hangen/voorbereid op de bovenverdieping?

Ik hoor van familie/vrienden dat ze tevreden zijn met een unit op de gang. Maar ik ben bang met balansventilatie dat de koude lucht dan niet in de slaapkamers gaat komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
savagenld schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:46:

Ik hoor van familie/vrienden dat ze tevreden zijn met een unit op de gang. Maar ik ben bang met balansventilatie dat de koude lucht dan niet in de slaapkamers gaat komen…
Slaapkamer.

Ga alvast opzoek naar een installateur en vraag of ze op bestaand leidingwerk monteren, dat doen ze lang niet allemaal.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10
Source90 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:27:
[...]

Wij hebben een Nibe F1155 bodemwarmtepomp. Het kan ook zeker de inregeling vanuit de bouw zijn, die is op alle punten belabberd.

Desalniettemin moeten we volgens mij twee punten uit elkaar houden; vloerkoeling met een maximale koelte-winst en subjectieve gewenste temperatuur.
Warmte is vrij subjectief. Als ik het bericht van @kepler lees, is hij al tevreden met 21/22°c (althans, zo interpreteer ik het). Ik kan persoonlijk echt niet slapen in 21-22°c. Doe mij maar 16-18°. Dat is heel persoonlijk. Onze W/W haalt ook 21-22°c op de vloerkoeling, alleen zal het nimmer de 16-18 graden halen.
Ik zet nu de airco een uurtje in de avond aan (met uiteraard de slaapkamerdeur dicht) en daarna gaat hij uit. Bijna heel de nacht is het lekker op temperatuur. Screens en rolluiken is leuk en wel, maar ook die gaan je geen <5-6°c koelere temperatuur geven dan de rest van de woning.
Die 22 graden is echt in de warme periodes, max een week of 3-4 per jaar. Althans vorig jaar, dit jaar nog maar een dag of twee :')
Normaal gesproken hangt het een beetje rond de 20 of net daaronder. Ook in de winter wordt het niet heel veel kouder, tenzij de wind recht op het raam staat :D

Voor die paar weken per jaar gaan wij geen airco ophangen, te duur en te lelijk :P

Maar je hebt gelijk, het is heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De gemeente heeft vandaag halfverharding bij ons aangebracht bij de inrit voor de opritten. Ziet er niet uit.
En de helft is inmiddels in de sloot gespoeld vandaag :-(
Op korte termijn heeft het de gemeente in ieder geval een hoop geld uitbespaard.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:36:
De gemeente heeft vandaag halfverharding bij ons aangebracht bij de inrit voor de opritten. Ziet er niet uit.
En de helft is inmiddels in de sloot gespoeld vandaag :-(
Op korte termijn heeft het de gemeente in ieder geval een hoop geld uitbespaard.

***members only***
Wat is hier mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Er blijven plassen water op staan (dus uit je auto stappen, over deze halfverharding heen lopen is niet ideaal).
Je krijgt er vieze schoenen van.
Het oogt rommelig, losse steentjes en dit rijd je ook met de auto de stoep op.
Gisteren met hevige regenbui was de hele goot naar de sloot geel, van dit spul. De helft ligt nu in de sloot.
Ik zie er nu al bandensporen in staan van auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 21:22
savagenld schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:46:
Ik heb airco beneden in de woonkamer hangen en boven inderdaad op de overloop. Boven hangt een 5 kW unit, beneden 6 kW, terwijl de buitenunit een 7 kW versie is.

Achteraf had ik ze liever andersom gehangen, dus de 6 kW unit boven en de 5 kW unit beneden, maar we wisten toen nog niet dat we ook vloerkoeling zouden hebben. De koeling van de verdiepingsvloer koelt namelijk ook de benedenverdieping mee. Het plafond is daar immers gekoeld en dat is de juiste plaats voor koeling.
Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb type C ventilatie, dus gewoon natuurlijke toevoer bij alle ramen en afvoer bij de badkamer etc. Ondanks dat de airo dus tegen die luchtstroom in werkt (want de koeling vindt plaats op de overloop en niet in de slaapkamers), worden de slaapkamers gewoon netjes koel hoor.

Bij een WTW is de aanvoer via die WTW met warmtewisselaar. In het beste geval koelt de toegevoerde lucht dus af door de afgevoerde gekoelde lucht. In het slechtste geval zet de WTW een bypass aan en heb je effectief gewoon een type-C systeem.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:03
Hoi allen,

We hebben de eerste heftige regenval overleefd in onze nieuwbouwwoning.

Nu zagen de buren het volgende. We hebben een regenpijp met bladvanger. Daar kwam met deze heftige regen veel water uit klotsen. Is dat gebruikelijk ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W93l5Ut7JJask-Mo0AzpVjumEwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBZhWixyrfWH5CSRRdUrksKl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5b7BSf7Cw6fgtckp9m_CuiNo8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZm1DYasQokKXZJdccVSdGf0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv65JDHQC7lkOce8jyWpzP6SzTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hehO3KINl9JDRGoySDJbIdxW.jpg?f=fotoalbum_large? Er zit geen zichtbaar blad in de pijp maar hij lijkt bij deze grote getale regen toch te overstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:46
Smartbikers schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:01:
Hoi allen,

Nu zagen de buren het volgende. We hebben een regenpijp met bladvanger. Daar kwam met deze heftige regen veel water uit klotsen. Is dat gebruikelijk ?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]? Er zit geen zichtbaar blad in de pijp maar hij lijkt bij deze grote getale regen toch te overstromen.
Dat is normaal ja. Kan geen kwaad om te zorgen dat het in de grond kan weglopen, iets om rekening mee te houden bij de tuinaanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Smartbikers schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:01:
Hoi allen,

Nu zagen de buren het volgende. We hebben een regenpijp met bladvanger. Daar kwam met deze heftige regen veel water uit klotsen. Is dat gebruikelijk ?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]? Er zit geen zichtbaar blad in de pijp maar hij lijkt bij deze grote getale regen toch te overstromen.
Bij mij loopt het gewoon door de regenpijp weg, gelukkig maar want ik hoef geen waterval op mijn terras.

Is je pijp misschien ergens half verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
De vraag is op hoeveel water de pijp berekend is en hoeveel water er doorheen ging bij de bui gisteren. Zonder die info is er weinig over te zeggen of dit acceptabel is of niet.

Als het maar 1 dag in de zoveel maanden een keer gebeurt, zou ik me er niet zoveel zorgen over maken. Als het wekelijks gebeurt lijkt me de afwatering niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bij ons (en iedereen) en bij ons vorige huis loopt het bij hevige regenval ook uit de bladvanger.
Lijkt me haast niet te voorkomen wanneer er een flinke hoeveelheid water doorheen stroomt. E.e.a. afhankelijk van hoe de regenpijpen enz aangesloten zijn en uitkomen.

Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Als het goed is heb je wel een Noodoverstort op je dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:49
Draakje5 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:08:
[...]

Er blijven plassen water op staan (dus uit je auto stappen, over deze halfverharding heen lopen is niet ideaal).
Je krijgt er vieze schoenen van.
Het oogt rommelig, losse steentjes en dit rijd je ook met de auto de stoep op.
Gisteren met hevige regenbui was de hele goot naar de sloot geel, van dit spul. De helft ligt nu in de sloot.
Ik zie er nu al bandensporen in staan van auto's.
Dan moet je eens bij mij langsrijden/wandelen op het platteland. Dan zal je je snel gelukkig prijzen met je geel grind :+

Wat lag er dan voorheen dat dit zo slecht is? Regen brengt toch altijd vuil mee, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
nightgold schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:53:
[...]

Dan moet je eens bij mij langsrijden/wandelen op het platteland. Dan zal je je snel gelukkig prijzen met je geel grind :+

Wat lag er dan voorheen dat dit zo slecht is? Regen brengt toch altijd vuil mee, denk ik dan.
Niks, gewoon puin.
Op het platteland begrijp ik dit nog wel, of bijv. In een bos als parkeerplaats.
Binnen een woonwijk vind ik het ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:15:
[...]

Niks, gewoon puin.
Op het platteland begrijp ik dit nog wel, of bijv. In een bos als parkeerplaats.
Binnen een woonwijk vind ik het ongeschikt.
Even in het beeldkwaliteitsbeleid kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-09 17:49
Blihi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:41:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb type C ventilatie, dus gewoon natuurlijke toevoer bij alle ramen en afvoer bij de badkamer etc. Ondanks dat de airo dus tegen die luchtstroom in werkt (want de koeling vindt plaats op de overloop en niet in de slaapkamers), worden de slaapkamers gewoon netjes koel hoor.

Bij een WTW is de aanvoer via die WTW met warmtewisselaar. In het beste geval koelt de toegevoerde lucht dus af door de afgevoerde gekoelde lucht. In het slechtste geval zet de WTW een bypass aan en heb je effectief gewoon een type-C systeem.
Weet je hoeveel inblaas je hebt op de slaapkamers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 21:22
savagenld schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:57:
[...]

Weet je hoeveel inblaas je hebt op de slaapkamers?
Nee, want ik heb type C.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Moet deze opening in het knieschot in onze nieuwbouw open blijven? Heeft het een doel? Of kunnen we daar kasten op maat bouwen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeqBVJ0l_1JBrWADNehoiIsucuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxqVWQMuhA6SqGkSA42W1tkS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
raduf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:54:
Moet deze opening in het knieschot in onze nieuwbouw open blijven? Heeft het een doel? Of kunnen we daar kasten op maat bouwen?
[Afbeelding]
Het is een inspectie/toegangs luik, niets meer niets minder, veel mensen gebruiken de ruimte achter het knieschot als opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenie3000
raduf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:54:
[Afbeelding]
De andere platen moet je echter niet verwijderen, die zijn vaak onderdeel van de dakconstructie. (Constructief knieschot zal er in je technische omschrijving staan)

Edit zie ook dit topic: Knieschotten beplating weghalen

[ Voor 6% gewijzigd door svenie3000 op 10-07-2024 22:23 ]

Pagina: 1 ... 299 ... 358 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.