Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:56
Wat is jullie ervaring met een ’keukencheque’ die inbegrepen is in de prijs van een nieuwbouwhuis? Is het dan ook meestal het voordeligst om met die keukenzaak in zee te gaan of is het juist aan te raden naar een andere keukenzaak te gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door TNThomas op 11-07-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:25
TNThomas schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:34:
Wat is jullie ervaring met een ’keukencheque’ die inbegrepen is in de prijs van een nieuwbouwhuis? Is het dan ook meestal het voordeligst om met die keukenzaak in zee te gaan of is het juist aan te raden naar een andere keukenzaak te gaan?
Er wordt vaak gezegd dat het een sigaar uit eigen doos is.
In ons geval was de cheque 10K, alles kopen via losse partijen kwam op ongeveer hetzelfde uit als bij de projectleverancier NA aftrek van de 10K. Nu zit daar ook sowieso verschil in met een showroom e.d. maar het was voor ons achteraf waarschijnlijk wel goedkoper om het ergens anders te doen.

(Zeker aangezien wij ook echt 10k zouden krijgen van de aannemer als we die lieten uitbetalen...)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:35
Let ook op andere kosten daarbij, bij ons staat er bijvoorbeeld dit in de handleiding koperskeuzetraject:
Bouwbedrijf Van Grunsven B.V. wil u wel de gelegenheid bieden om het leidingwerk te verplaatsen indien u kiest voor een keuken bij een andere keukenleverancier dan de project keukenshowroom. Om te zorgen dat alle benodigde aansluitingen op de juiste plaats in uw toekomstige keuken terecht komen, worden door uw kopersbegeleider, op basis van de door u aan te leveren installatie tekeningen in aanzicht(en) en plattegrond (inclusief maatvoering, hoogtes en aansluitwaarden) van uw keukenleverancier, de juiste meerwerkopties en kosten in rekening gebracht.

Hiervoor wordt éénmalig een bedrag van € 350,00 incl. BTW in rekening gebracht ten behoeve van het teken- en coördinatiewerk.

Voor het verplaatsen van de standaard aansluitpunten (ook binnen de keukenzone), eventuele extra aansluitpunten en bouwkundige aanpassingen ontvangt u een aparte offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:59
Wij hebben het door een andere keukenboer laten doen.

Ons budget was 15k, bij uitkiezen keuken meerdere malen herhaald. Kwamen uit op 25k 😂 werden dus niet begeleid van je moet dit kiezen om in budget te blijven.

Bij andere keukenboer kwamen we uit op 18k en dat was prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:46

Cordon

Lievelings jankert

Een cheque ter waarde van een bepaald bedrag zelfs? Bij ons kwamen ze niet verder dan een gratis vaatwasser van merkje Aliexpress. :P

Dus onze heil ergens anders gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:56
Bedankt voor de reacties! Dit bevestigt mijn voorgevoeld, dus we zullen zeker langsgaan bij andere keukenzaken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
raduf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:54:
Moet deze opening in het knieschot in onze nieuwbouw open blijven? Heeft het een doel? Of kunnen we daar kasten op maat bouwen?
[Afbeelding]
Bij ons staat er letterlijk een sticker op de balken dat het knieschot constructief is en we het niet mogen aanpassen. Beste vooruitgang t.o.v. 7 jaar geleden dat dit nergens bekend was :+ :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:01

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Wij hebben bij meerdere keukenzaken een offerte gekregen en toen bepaald dat de keukencheque in dit geval iets voordeel gaf. Daarnaast was bij oplevering de keuken al geplaatst dus hoef je dat niet meer in de planning op te nemen voor na oplevering.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Wij hebben bij de project partner (Bruynzeel) uiteindelijk de keuken samengesteld om ontzorgd te worden en omdat we daar een scherpe prijs kregen (bleek na wat andere keukenboeren te hebben bezocht).

In oktober krijgen wij hopelijk de sleutel van ons project. Gisteren zijn we wezen kijken voor de tweede keer en schiet echt op, dus dat is leuk.

Helaas belt Bruynzeel nu wel dat ons gewenste Boretti fornuis niet meer geleverd kan worden en ze boden een alternatief (Smeg) aan. Die willen wij echter niet dus nu bij uitzondering geregeld dat we zelf de Boretti bestellen en dat zij hem toch plaatsen (doen ze normaal niet). Nu moet ik alleen dus keukenboeren gaan bellen om dat fornuis te kopen en te regelen dat ze die kunnen leveren na oplevering van ons huis (en voor installatie door Bruynzeel). Iemand ervaring met zo'n proces? Lijkt me best lastig om te regelen bij die voordeel boeren waar we dat online kunnen bestellen. Volgens mij kan ik het wel gewoon aan mezelf declareren uit het bouwdepot.

Wel jammer deze situatie, want we hadden ze juist gekozen om ontzorgd te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door DennisCle op 11-07-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
DennisCle schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:11:
Wij hebben bij de project partner (Bruynzeel) uiteindelijk de keuken samengesteld om ontzorgd te worden en omdat we daar een scherpe prijs kregen (bleek na wat andere keukenboeren te hebben bezocht).

In oktober krijgen wij hopelijk de sleutel van ons project. Gisteren zijn we wezen kijken voor de tweede keer en schiet echt op, dus dat is leuk.

Helaas belt Bruynzeel nu wel dat ons gewenste Boretti fornuis niet meer geleverd kan worden en ze boden een alternatief (Smeg) aan. Die willen wij echter niet dus nu bij uitzondering geregeld dat we zelf de Boretti bestellen en dat zij hem toch plaatsen (doen ze normaal niet). Nu moet ik alleen dus keukenboeren gaan bellen om dat fornuis te kopen en te regelen dat ze die kunnen leveren na oplevering van ons huis (en voor installatie door Bruynzeel). Iemand ervaring met zo'n proces? Lijkt me best lastig om te regelen bij die voordeel boeren waar we dat online kunnen bestellen. Volgens mij kan ik het wel gewoon aan mezelf declareren uit het bouwdepot.

Wel jammer deze situatie, want we hadden ze juist gekozen om ontzorgd te worden.
Zou ook goed afspraken vastleggen over de prijs. Niet dat jij dadelijk 3k neerlegt voor het fornuis en Bruynzeel slechts de helft van de aanschafprijs van de gehele keukenfactuur afhaalt "omdat ze blokkorting geven en andere prijzen hanteren".

Wat betreft leveringen, kan je met veel witgoed zaken (Keukenloods, 123Apparatuur, Veldkamp, etc.) prima afspraken maken over een specifieke leverdag. Zou hem zodra je de sleutel hebt laten bezorgen en ergens in een hoekje zetten, zodat hij maar in huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperv90
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 15:25
raduf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:54:
Moet deze opening in het knieschot in onze nieuwbouw open blijven? Heeft het een doel? Of kunnen we daar kasten op maat bouwen?
[Afbeelding]
Even wel ja, ik zou hem voor nu wel een tijd open laten. Na oplevering zit er vaak nog vocht in de woning en als je het dan dichtmaakt dan krijg je daar schimmel.

Zelf heb ik bij de opening een deurtje gemaakt en per kant van de woning (12 meter lang) twee ventilatieroosters in geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Source90 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:15:
[...]

Zou ook goed afspraken vastleggen over de prijs. Niet dat jij dadelijk 3k neerlegt voor het fornuis en Bruynzeel slechts de helft van de aanschafprijs van de gehele keukenfactuur afhaalt "omdat ze blokkorting geven en andere prijzen hanteren".

Wat betreft leveringen, kan je met veel witgoed zaken (Keukenloods, 123Apparatuur, Veldkamp, etc.) prima afspraken maken over een specifieke leverdag. Zou hem zodra je de sleutel hebt laten bezorgen en ergens in een hoekje zetten, zodat hij maar in huis is.
Thanks. Veldkamp gebeld en ze gaan het regelen. Dus ook weer opgelost. Toch wel onnodig gezeik, maar uiteindelijk redelijk makkelijk opgelost met wat aandringen bij Bruynzeel dat ze gewoon gaan installeren voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-09 07:38
DennisCle schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:59:
[...]

Thanks. Veldkamp gebeld en ze gaan het regelen. Dus ook weer opgelost. Toch wel onnodig gezeik, maar uiteindelijk redelijk makkelijk opgelost met wat aandringen bij Bruynzeel dat ze gewoon gaan installeren voor ons.
Heeft Bruynzeel eigen monteurs in dienst? Ervaringen van vrienden zijn niet zo positief. Goed begeleid bij het koopproces, maar zodra je hebt betaald en er is iets mis, dan geven ze nauwelijks thuis.

Uiteindelijk gaan wij niet voor onze keukenboer die aan ons project vastzit. Te weinig keus, weinig flexibel en alleen maar reviews van slechte service mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Ik zou ook altijd 10% achterhouden als slag om de arm. Veel partijen geven aan dat het gehele bedrag voor levering moet voldoen, echter heb je dan totaal geen pressiemiddel meer om iets voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55
Arwen. schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Heeft Bruynzeel eigen monteurs in dienst? Ervaringen van vrienden zijn niet zo positief. Goed begeleid bij het koopproces, maar zodra je hebt betaald en er is iets mis, dan geven ze nauwelijks thuis.

Uiteindelijk gaan wij niet voor onze keukenboer die aan ons project vastzit. Te weinig keus, weinig flexibel en alleen maar reviews van slechte service mocht dat nodig zijn.
Ik kan wel wat toelichten over Bruynzeel.

Ze hebben eigen monteurs, maar veelal werken die voor de aftersales zaken die opgepakt moeten worden na oplevering van de keuken. Eerste montage gebeurt vaak door externe bedrijven waar ze veel mee samen werken.

Veel gaat er mis, montagebedrijf bij ons vertelde dat van de 1000 keukens die ze per jaar plaatsen, er slechts 70 in de eerste keer 100% goed opgeleverd worden.

Bij ons wachten we nog steeds op wat zaken die opgelost moeten worden. Maar ze pakken alles wel goed op, en zijn zeker niet beroerd om onderdelen (kosteloos) te vervangen van de keuken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Draakje5 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:07:
[...]

Ik kan wel wat toelichten over Bruynzeel.

Ze hebben eigen monteurs, maar veelal werken die voor de aftersales zaken die opgepakt moeten worden na oplevering van de keuken. Eerste montage gebeurt vaak door externe bedrijven waar ze veel mee samen werken.

Veel gaat er mis, montagebedrijf bij ons vertelde dat van de 1000 keukens die ze per jaar plaatsen, er slechts 70 in de eerste keer 100% goed opgeleverd worden.

Bij ons wachten we nog steeds op wat zaken die opgelost moeten worden. Maar ze pakken alles wel goed op, en zijn zeker niet beroerd om onderdelen (kosteloos) te vervangen van de keuken etc.
Jammer dat ik dit niet eerder wist dan was ik misschien toch uitgeweken naar een andere keukenboer. Al was de Kvik voor dezelfde opstelling ruim 5000 duurder, konden ze geen Boretti leveren en week de maatvoering van hun kasten net onhandig af. Dus misschien ook niet, haha. Hopen dat eventuele problemen in ieder geval voortvarend worden opgelost. Heb zelf nul verstand ervan dus moet het dan wel spotten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:37
Arwen. schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Die ervaring heb ik dan weer niet met Bruynzeel. Ik vond ze zelf goed bereikbaar en ze gaan net zo lang door totdat alles 100% is opgelost.

Wil zeker niet zeggen dat ik tevreden met Bruynzeel. Eigenlijk vanaf het plaatsen van de keuken al geirriteerd. Overal krassen en hoekjes beschadigd, alles met de hand schots en scheef gezaagd, maar de monteur die al 30 jaar keukens plaatst vond het allemaal wel prima en vond dat ik maar wat liep te klagen. 'Die schades heb je over 5 jaar toch wel' :+ Vriendelijk naar Bruynzeel gebeld dat deze monteur niet meer welkom is bij mij, had hem zo weer weggestuurd.

Uiteindelijk zijn ze hier maar liefst tien keer langs geweest om de keuken goed te krijgen. Elke keer brachten de monteurs nieuwe kastjes en deurtjes mee die ook beschadigd waren, terwijl ik elke keer vooraf aan gaf dat ze het moesten controleren. Nu moest ik er elke keer een hele ochtend voor vrij nemen. Toch deden ze verder geen moment moeilijk over schades, ze hadden het ook even kunnen aantippen maar ze bleven nieuwe dingen bestellen, net zo lang tot het goed was.

Toevallig nu voor de tweede keer een nieuwbouwwoning gekocht bij de BAM en ben blij dat ze nu ook SieMatic keukens aanbieden :) Geen idee nog of ik daar een keuken ga halen, maar het is fijn dat ze nu meerdere keuzes hebben zodat je je keukenbudget dan volledig kan gebruiken i.p.v. een lage refund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Bij ons komt The Kitchen Constructors eind augustus de Bruynzeel keuken plaatsen, iemand toevallig ervaring mee? We hebben nu de sleutel, dus kunnen nu aan de slag. Er waren nog steeds wat problemen met kozijnen, verder viel het reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 19:43
Prima ervaring met Bruynzeel hier. Misschien niet direct foutloos (krasjes op twee deuren). Deze zijn gewoon netjes vervangen (paar weken later). Keuken zelf stond binnen een dag. Werd een week later gebeld om door te nemen wat er “allemaal” mis was.

In tegenstelling tot onze vorige keuken (Grando) is alles opgelost.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bram131 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:31:
[...]

Die ervaring heb ik dan weer niet met Bruynzeel. Ik vond ze zelf goed bereikbaar en ze gaan net zo lang door totdat alles 100% is opgelost.
Dan heb je mijn post niet helemaal goed begrepen ;-)
Ik zeg nergens dat ze niet goed bereikbaar zijn, integendeel zeg ik dat ze zonder moeite alles kosteloos vervangen en alles goed oppakken.

Ook hier zijn ze 10x langs geweest, en komen ze na de zomervakantie voor de 11e keer langs. Daar gaat dus heel veel mis bij Bruynzeel.

Enkele voorbeelden:
- plank werd vervangen, maar verkeerd gespoten. Ene kant mat, andere kant glanzend.
- Zijpaneel keukeneiland wit ipv beige
- Zijpaneel keukeneiland 2e keer beige maar niet glad afgewerkt zoals de kastjes van het eiland.
- Greeplijsten in verkeerde hoek gezaagd in fabriek

Nogmaals, ze komen zonder moeite 10x, 11x zelfs 12x langs. Maar het is wel een beetje zonde van mijn tijd en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rish
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 09:34
Dag allemaal, dit is een lange post maar zag geen andere mogelijkheid om het goed uit te leggen.

Ik lees al een tijdje dagelijks mee in dit forum, ook al eerder wat vragen gesteld over een nieuwbouwproject waar we voor zijn ingeloot. Nog bedankt voor de input daarop! Inmiddels de KAO getekend en wij dienen 18-07 uiterlijk de ruw- en afbouwopties door te geven. Ik zal mezelf na deze post nog even introduceren cf. beginpost😊.

Concreet de volgende vragen: hebben jullie nog inzichten in hoe de zolderverdieping (anders) ingedeeld kan worden en zouden jullie gaan voor de ‘all-in’ optie of losse onderdelen voor het creëren van een extra kamer met de tekortkomingen die ermee gemoeid zijn?

Hieronder aanvullende info, hoe de ruimte te gebruiken en financiële zaken ter overweging:
Standaard oplevering zolder cf. project => tekening 1:
- plat dak
- zolderindeling: technische ruimte + slaapkamer inclusief radiator, raam, ventilatie mechanisme, WCD’s + overloop
- raam voorzijde kan niet open ivm geluidsisolatie (snelweg)
- raam bij de slaapkamer gaat wel gewoon open draai-/ kiep vermoed ik

Wens voor aangepaste oplevering zolder na oplevering => tekening 2:
- 1 logeerkamer waar een tweepersoonsbed in moet passen
- 1 werkkamer (voor mij) waar ik ook op termijn een film hoek kan maken (bank 2,5 pers/ tv/ PS5 etc). Dit wordt dus de grootste kamer op zolder
- kastruimte voor opslag

Financiële zaken ter overweging:
- in de optielijst kan je kiezen voor voor het creëren van een extra slaapkamer met naar mijn begrip vrije keuze van plaatsing muur, prijs €6.850 Dit wordt dus geclassificeerd als woonbare ruimte en bevat: scheidingswand met deur + raam + radiator + ventilatie + 1 dubbele WCD + 1 lichtpunt met schakelaar
- de genoemde opties zijn ook los te kiezen met als enige uitzondering de ventilatie en deur van de scheidingswand. Door ontbreken van ventilatietoevoer kan het dus niet worden bestempeld als ‘woonbare ruimte’ zei de verkoopbegeleider. Totaal van de losse opties komt uit op ~ €3.670: scheidingswand met deur ~€ 800? + raam €1.995 + radiator 80cmX50cm €515 (tekst optielijst: De radiator voldoet niet aan de eisen die gelden voor een verblijfsruimte) + ventilatie € n.v.t. + 1 dubbele WCD €170 + lichtpunt met schakelaar €190

Hieronder 2 tekeningen, waarbij degene zonder blauwe lijnen (tekening 1) dus bij standaardoplevering is en degene mét blauwe lijnen onze zelfgemaakte indeling betreftt. Ik hoop dat jullie mee willen / kunnen denken wat handig(er) is of zaken om rekening mee te houden

Wij zitten morgenochtend met de verkoopbegeleider om de indeling van de zolder door te nemen waarbij ik onze huidige indeling alvast ga bespreken. Maar het moet definitief zijn op de 18e van juli dus aanpassen is nog mogelijk.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJZYtmAvbVj4ha_yLCHV1t-AxJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SXSm0XGeGdO8HqZ3wpERSJC3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebw3e0eBsEwQkda1rPp4xqCFYBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pYa9PhGjZIuvkz05FQwqCxGh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:12
DennisCle schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Jammer dat ik dit niet eerder wist dan was ik misschien toch uitgeweken naar een andere keukenboer. Al was de Kvik voor dezelfde opstelling ruim 5000 duurder, konden ze geen Boretti leveren en week de maatvoering van hun kasten net onhandig af. Dus misschien ook niet, haha. Hopen dat eventuele problemen in ieder geval voortvarend worden opgelost. Heb zelf nul verstand ervan dus moet het dan wel spotten.
Ter nuance. Ik werd na aanschaf ook even nerveus van wat Bruynzeel ervaringen die gedeeld werden, en slechte ervaringen zijn er vast. Maar bij ons ging het echt vlekkeloos. Fijn offertetraject met veel contact, goede prijs (next125 keuken met alles Siemens iq700), duidelijke communicatie over levering en nul opleverpunten of andere leveringsproblemen. Afgelopen mei geïnstalleerd.

Bruynzeel was de leverancier van het project, maar we waren verder vrij om voor iets anders te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door rubenos op 11-07-2024 21:23 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auditor86
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:37
Wij hebben in ons eerste nieuwebouw huis in 2017 niet bij de project leverancier de keuken gekocht maar zelf bij Bruynzeel. Toen prima tevreden over. Alleen 1 plintje werd niet goed geplaatst doordat de vloer wat hoger bleek te zijn. Hebben we zelf opgelost.

Na een haar een defect in de kraan, hebben ze prima opgelost.

Nu voor ons volgende nieuwebouw huis dat we aan het bouwen zijn weer bij bruynzeel gekocht. Niet eens de moeite genomen elders te kijken of naar de project leverancier te gaan. Gewoon tevreden over ze.

Zijn wel wat meer kwijt. In 2017 11k. Nu 21k.....
Maar we hebben wel wat luieren keuzes deze keer. Alle apparaten uit duurdere lijn van Bosch, stoomoven, extra combi magnetron, qooker ipv huismerk kraan, grote inductieplaat ipv gasplaat etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 13:24
Rish schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:43:
Dag allemaal, dit is een lange post maar zag geen andere mogelijkheid om het goed uit te leggen.

Ik lees al een tijdje dagelijks mee in dit forum, ook al eerder wat vragen gesteld over een nieuwbouwproject waar we voor zijn ingeloot. Nog bedankt voor de input daarop! Inmiddels de KAO getekend en wij dienen 18-07 uiterlijk de ruw- en afbouwopties door te geven. Ik zal mezelf na deze post nog even introduceren cf. beginpost😊.

Concreet de volgende vragen: hebben jullie nog inzichten in hoe de zolderverdieping (anders) ingedeeld kan worden en zouden jullie gaan voor de ‘all-in’ optie of losse onderdelen voor het creëren van een extra kamer met de tekortkomingen die ermee gemoeid zijn?

Hieronder aanvullende info, hoe de ruimte te gebruiken en financiële zaken ter overweging:
Standaard oplevering zolder cf. project => tekening 1:
- plat dak
- zolderindeling: technische ruimte + slaapkamer inclusief radiator, raam, ventilatie mechanisme, WCD’s + overloop
- raam voorzijde kan niet open ivm geluidsisolatie (snelweg)
- raam bij de slaapkamer gaat wel gewoon open draai-/ kiep vermoed ik

Wens voor aangepaste oplevering zolder na oplevering => tekening 2:
- 1 logeerkamer waar een tweepersoonsbed in moet passen
- 1 werkkamer (voor mij) waar ik ook op termijn een film hoek kan maken (bank 2,5 pers/ tv/ PS5 etc). Dit wordt dus de grootste kamer op zolder
- kastruimte voor opslag

Financiële zaken ter overweging:
- in de optielijst kan je kiezen voor voor het creëren van een extra slaapkamer met naar mijn begrip vrije keuze van plaatsing muur, prijs €6.850 Dit wordt dus geclassificeerd als woonbare ruimte en bevat: scheidingswand met deur + raam + radiator + ventilatie + 1 dubbele WCD + 1 lichtpunt met schakelaar
- de genoemde opties zijn ook los te kiezen met als enige uitzondering de ventilatie en deur van de scheidingswand. Door ontbreken van ventilatietoevoer kan het dus niet worden bestempeld als ‘woonbare ruimte’ zei de verkoopbegeleider. Totaal van de losse opties komt uit op ~ €3.670: scheidingswand met deur ~€ 800? + raam €1.995 + radiator 80cmX50cm €515 (tekst optielijst: De radiator voldoet niet aan de eisen die gelden voor een verblijfsruimte) + ventilatie € n.v.t. + 1 dubbele WCD €170 + lichtpunt met schakelaar €190

Hieronder 2 tekeningen, waarbij degene zonder blauwe lijnen (tekening 1) dus bij standaardoplevering is en degene mét blauwe lijnen onze zelfgemaakte indeling betreftt. Ik hoop dat jullie mee willen / kunnen denken wat handig(er) is of zaken om rekening mee te houden

Wij zitten morgenochtend met de verkoopbegeleider om de indeling van de zolder door te nemen waarbij ik onze huidige indeling alvast ga bespreken. Maar het moet definitief zijn op de 18e van juli dus aanpassen is nog mogelijk.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De optie die ook nog vergeet is om het achteraf te doen. Ik heb voor de zolder iemand achteraf de indeling laten maken, omdat de prijs bij de aannemer behoorlijk was. Uiteindelijk was ik 2000 kwiijt voor wanden en kozijnen plaatsen, 2300 voor electra/data en 1000 euro voor uitbreiden WTW. Als we hetzelfde bij de aannemer hadden afgenomen waren we minimaal 10k kwijt en dan hadden we het niet gehad zoals het er niet uit is gekomen.

Het is wel natuurlijk iets extra's om rekening te houden in je (tijds)planning.
Ik zou wel altijd gewoon je tekening aanleveren en vragen wat het kost om het door de aannemer op die manier te laten maken. Nieuwbouw is naar mijn mening vragen, vragen, vragen. Op heel veel verzoeken ga je toch nee horen, maar aannemers zijn niet altijd consequent, dus soms krijg je iets gedaan tegen een prijs die best ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rish
Krijgertje1979 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:19:
[...]

De optie die ook nog vergeet is om het achteraf te doen. Ik heb voor de zolder iemand achteraf de indeling laten maken, omdat de prijs bij de aannemer behoorlijk was. Uiteindelijk was ik 2000 kwiijt voor wanden en kozijnen plaatsen, 2300 voor electra/data en 1000 euro voor uitbreiden WTW. Als we hetzelfde bij de aannemer hadden afgenomen waren we minimaal 10k kwijt en dan hadden we het niet gehad zoals het er niet uit is gekomen.

Het is wel natuurlijk iets extra's om rekening te houden in je (tijds)planning.
Ik zou wel altijd gewoon je tekening aanleveren en vragen wat het kost om het door de aannemer op die manier te laten maken. Nieuwbouw is naar mijn mening vragen, vragen, vragen. Op heel veel verzoeken ga je toch nee horen, maar aannemers zijn niet altijd consequent, dus soms krijg je iets gedaan tegen een prijs die best ok is.
Dank voor je reactie!

Dat is inderdaad ook een optie. Kort overwogen maar ik wil (voor een nette prijs) het liever bij oplevering gereed hebben. Zojuist gesprek gehad met de verkoopbegeleider, hij gaat de tekening maandag naar de bouwtekenaar sturen om er een 'officiële' indeling van te maken en daarmee ook de prijs doorgeven wat het zou kosten als ik niet voor de 'all-in' optie zou kiezen maar alles los zou doen.

We gaan dit weekend aan de slag met het bepalen van de afbouwopties (loze leidingen, lichtpunten etc.) voor de hele woning en sturen dan zondag een nieuwe tekening toe. Ik verwacht dinsdag dan een prijs door te krijgen. Ik vind €6.850 best veel voor het bijmaken van een kamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rish
Graag stel ik me dan alsnog voor adhv de begin post:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:20
Rish schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Dank voor je reactie!

Dat is inderdaad ook een optie. Kort overwogen maar ik wil (voor een nette prijs) het liever bij oplevering gereed hebben. Zojuist gesprek gehad met de verkoopbegeleider, hij gaat de tekening maandag naar de bouwtekenaar sturen om er een 'officiële' indeling van te maken en daarmee ook de prijs doorgeven wat het zou kosten als ik niet voor de 'all-in' optie zou kiezen maar alles los zou doen.

We gaan dit weekend aan de slag met het bepalen van de afbouwopties (loze leidingen, lichtpunten etc.) voor de hele woning en sturen dan zondag een nieuwe tekening toe. Ik verwacht dinsdag dan een prijs door te krijgen. Ik vind €6.850 best veel voor het bijmaken van een kamer.
Wij kregen vanuit de bouw de optie mee om de zolder in twee aparte kamers (+technische ruimte) op te delen voor circa €8800. Dat was inclusief aanleggen vloerverwarming en thermostaat per kamer en aanbrengen ventielen van de WTW per kamer.(en natuurlijk lichtpunten en schakelaars, maar dat spreekt voor zich)

Daarentegen hebben wij ook twee kamers laten samenvoegen op de 1e etage naar 1 kamer. Dat was geen standaard-optie. Dat kostte ons €350. Daarbij werden de lichtpunten, vloerverwarming en WTW ook netjes aangepast.

Maar over het algemeen merk ik (in dit topic) dat het heel sterk van de aannemer afhangt wat er mogelijk is. ik hoor mensen waar een loze leiding al niet mogelijk is. Terwijl wij met Adriaan van Erk positief verrast waren dat bijna alles mogelijk was. Echter niet alles wat we vroegen hebben we uiteindelijk gedaan omdat de prijs soms belachelijk hoog was.
(Bijvoorbeeld extra zonnepaneel voor "maar" €1550, of Cat6 voor "maar" €350. Dus de Cat6 hebben we laten vervallen ten faveure van een loze leiding van €90 en de zonnepanelen hebben we maar los aangeschaft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweHamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-08 10:43
Hela,

Ik heb een nieuwbouw woning gekocht ook, voor ik mijn voorstel hier en info over mijn nieuwbouw huis deel wil ik alles definitief rond hebben.

Voor de hypotheek aanvraag
Members only:
heb ik een voorlopig energie label nodig. Financierder neemt geen genoegen de info uit technische omschrijving.

Members only:

Iemand enig advies wat ik kan doen behalve een hypotheek aanvraag opstarten bij een andere partij?

Dank alvast!

(bericht iets wat aangepast)

[ Voor 15% gewijzigd door BlauweHamer op 12-07-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:48
BlauweHamer schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:17:
Hela,

Ik heb een nieuwbouw woning gekocht ook, voor ik mijn voorstel met huis wil ik alles definitief rond hebben.
***members only***
heb ik een voorlopig energie label nodig. Financierder neemt geen genoegen de info uit technische omschrijving.

Project ontwikkelaar / bouwer gaat het voorlopig energielabel (A+++) niet verstrekken omdat het voorlopig label geen onderdeel uitmaakt van de verkoopdocumentatie, aldus de makelaar. Makelaar stelt dat het ongebruikelijk is om een voorlopig energie label af te geven aan de koper. Beide partijen houden voet bij stuk.

Ik snap vooral niet waarom de project ontwikkelaar het niet wilt verstrekken. Iemand enig advies wat ik kan doen behalve een hypotheek aanvraag opstarten bij een andere partij?

Dank alvast!
Ik heb ook Triodos, ik heb de vergunning gegevens van de gemeente meegestuurd. In de vergunning stond aangegeven dat alle woningen die gebouwd gingen worden moesten voldoen aan een bepaalde EPC-waarde, dat was voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweHamer
Blik1984 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:19:
[...]

Ik heb ook Triodos, ik heb de vergunning gegevens van de gemeente meegestuurd. In de vergunning stond aangegeven dat alle woningen die gebouwd gingen worden moesten voldoen aan een bepaalde EPC-waarde, dat was voldoende
Dank, jij hebt ook in utrecht gekocht toch? Ik begreep dat Triodos sinds 1 juni of july echt het label zelf wilt zien. Maar ik ga zeker even in de vergunningen duiken! dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:48
BlauweHamer schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Dank, jij hebt ook in utrecht gekocht toch? Ik begreep dat Triodos sinds 1 juni of july echt het label zelf wilt zien. Maar ik ga zeker even in de vergunningen duiken! dank voor de tip
Triodos moet toch weten dat dat voor nieuwbouw niet mogelijk. Definitief label is pas mogelijk als het huis is gebouwd.

En klopt, ook Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweHamer
Blik1984 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Triodos moet toch weten dat dat voor nieuwbouw niet mogelijk. Definitief label is pas mogelijk als het huis is gebouwd.
Ze eisen het voorlopig energielabel (niet de definitieve)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:04
Hier ook maar eens de samenvatting/voorstelronde

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 15:26
BlauweHamer schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:17:
Hela,

Ik heb een nieuwbouw woning gekocht ook, voor ik mijn voorstel hier en info over mijn nieuwbouw huis deel wil ik alles definitief rond hebben.

***members only***

Project ontwikkelaar / bouwer gaat het voorlopig energielabel (A+++) niet verstrekken omdat het voorlopig label geen onderdeel uitmaakt van de verkoopdocumentatie, aldus de makelaar. Makelaar stelt dat het ongebruikelijk is om een voorlopig energie label af te geven aan de koper. Beide partijen houden voet bij stuk.

Ik snap vooral niet waarom de project ontwikkelaar het niet wilt verstrekken.

Iemand enig advies wat ik kan doen behalve een hypotheek aanvraag opstarten bij een andere partij?

Dank alvast!
Kijk even of je jouw woning kan vinden op registergroenverklaringen.nl. Dat is misschien voldoende om aan te leveren aan de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
BlauweHamer schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:29:
[...]

Ze eisen het voorlopig energielabel (niet de definitieve)
Is bekend bij de gemeente, bouwer schakelt hiervoor een externe partij in die de stukken aanlevert aan de gemeente. Opvragen van het bouwarchief, dan moet dit er wel bij zitten. Verder is nieuwbouw BENG dus standaard minimaal A+++ (alleen bij stadsverwarming kan het in theorie iets anders uitvallen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweHamer
Vendetta_X schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Is bekend bij de gemeente, bouwer schakelt hiervoor een externe partij in die de stukken aanlevert aan de gemeente. Opvragen van het bouwarchief, dan moet dit er wel bij zitten. Verder is nieuwbouw BENG dus standaard minimaal A+++ (alleen bij stadsverwarming kan het in theorie iets anders uitvallen)
Dank, ja ik vind het ook flauw van de financierder. Puur vinkjes zetten ipv zelf nadenken. Ik heb wel de stukken opgevraagd bij de gemeente. En nogmaals gebeld met de makelaar en die gaat er toch ook weer achteraan.

Dank (ook aan Blik) voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 13:04
MBarendse schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:31:

***members only***
3m20 hoog, wow dat is om zeer jaloers van te worden!

Heb je grote raampartijen? Eén van de zaken waar wij nu wat spijt van hebben is dat we daar niet op voorzien zijn, vb leidingwerk voor automatische zonnewering. We hadden ook graag in de hal een netwerkaansluiting gehad zodat we daar een access point kunnen hangen ipv in de slaapkamers

[ Voor 13% gewijzigd door Danferno op 12-07-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Voorlopig energielabel is toch gewoon beschikbaar? Even bij de aannemer of makelaar opvragen. Volgens mij hadden wij hem ook opgestuurd naar de triodos destijds.

Vandaag hebben ze bij ons de toiletten vervangen. Van V&B naar Geberit One.
Wat een mooie wc. Randloos, turboflush, in hoogte verstelbaar via een mechanisme.
En wat de installateur vertelde, V&B toiletten zijn niet geschikt voor montage bij inbouwreservoirs met een GIBO plaat, ivm groot risico op tegelbreuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:04
Danferno schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:42:
[...]

Heb je grote raampartijen? Eén van de zaken waar wij nu wat spijt van hebben is dat we daar niet op voorzien zijn, vb leidingwerk voor automatische zonnewering. We hadden ook graag in de hal een netwerkaansluiting gehad zodat we daar een access point kunnen hangen ipv in de slaapkamers
Goede punten inderdaad, we hebben vooral veel glas verdeeld over veel kozijnen. zie bijgaand een impressie voor de beeldvorming, waarbij het raam in de voorgevel ook nog is vervangen met openslaande deuren:
Members only:

Helaas biedt deze projectbouwer 0 ruimte voor dit soort maatwerkopties in de elektra. Ook extra lichtpunten in de gevel waren geen optie, evenals netwerkaansluitingen buiten de slaapkamers. de zonnewering zullen we dus na oplevering moeten oppakken, eventueel met Solar-oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

tomtom901

Moderator General Chat
Danferno schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:42:
[...]

Ben blij dat ik die beide wel meegenomen heb, kan het iedereen aanraden als het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 11:55

inXs

known as inXs

Heeft iemand hier nog een tip voor een goede stukadoor in de omgeving van Ede? Gaat om in totaal (wanden en muren) ongeveer 350m2. Het is best lastig om in het woud van werkspot/google/etc. een goede en betrouwbare te vinden..... Mag ook via PM!

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 13:04
MBarendse schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Goede punten inderdaad, we hebben vooral veel glas verdeeld over veel kozijnen. zie bijgaand een impressie voor de beeldvorming, waarbij het raam in de voorgevel ook nog is vervangen met openslaande deuren:

***members only***

Helaas biedt deze projectbouwer 0 ruimte voor dit soort maatwerkopties in de elektra. Ook extra lichtpunten in de gevel waren geen optie, evenals netwerkaansluitingen buiten de slaapkamers. de zonnewering zullen we dus na oplevering moeten oppakken, eventueel met Solar-oplossingen.
Blijft toch ongelooflijk eigenlijk, je betaalt de mensen bijna een miljoen, maar iets van inspraak in het proces is te veel gevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Even benieuwd; we zijn bezig met meerwerk buiten de standaard meerwerklijst.

Garage opdelen in 2 dmv wand + deur - 1000 euro
Zolderkamer opdelen (aftimmeren tot nok) zodat er een extra slaapkamer gerealiseerd kan worden met deur - 2250
Waterontharder voorbereiding (rioolaansluiting, retourleiding) - 3500

Wel benieuwd wat men hier van vindt en of dit achteraf (nog) goedkoper kan. Ik vond eerlijk gezegd zelf de prijzen flink meevallen. Bijkomend voordeel is dat ze dan de deuren uit het gekozen pakket hanteren.

Rest natuurlijk wel de vraag wat voor wanden dit zijn (regelwerk met spaanplaat / itong, wel of niet isolatie/geluidsdemping).

Waterontharder vond ik dan wel weer erg prijzig.

[ Voor 10% gewijzigd door YKla op 13-07-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 16:28
YKla schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:43:

Zolderkamer opdelen (aftimmeren tot nok) zodat er een extra slaapkamer gerealiseerd kan worden met deur - 2250

Wel benieuwd wat men hier van vindt en of dit achteraf (nog) goedkoper kan. Ik vond eerlijk gezegd zelf de prijzen flink meevallen. Bijkomend voordeel is dat ze dan de deuren uit het gekozen pakket hanteren.

Rest natuurlijk wel de vraag wat voor wanden dit zijn (regelwerk met spaanplaat / itong, wel of niet isolatie/geluidsdemping).

Is het een typo of krijg je voor die 3500 de water ontharder er bij? Bij ons was de optie om een afvoer in de meterkast te maken (voor een water ontharder) €350 geloof ik.

Verder lijken de prijzen niet heel gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 17:20
Hier was waterontharder voorbereiding 1260, voor 4k kreeg je de ontharder er ook nog bij die een retail prijs had van zo'n 800eu in de BTW :+

Voorbereiding wel afgenomen, omdat we geen kruipruimte hebben konden we dat niet achteraf nog doen. Ze hebben hier de waterleidingen naar de trapkast omgeleid voor dat geld omdat ze vonden dat het toch niet in de meterkast zou passen allemaal.

Zou mij niet verbazen als ze dus met een riek schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Lupadi schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Is het een typo of krijg je voor die 3500 de water ontharder er bij? Bij ons was de optie om een afvoer in de meterkast te maken (voor een water ontharder) €350 geloof ik.

Verder lijken de prijzen niet heel gek
Letterlijke specificatie:

Waterontharder € 3.315,00 incl btw ( geplaatst in de trapkast )

Vanaf de watermeter in de meterkast wordt een koudwater retourleiding gelegd naar de trapkast
In de trapkast worden de leidingen boven de vloer doorverbonden met koppelingen, waar de waterontharder op aangesloten wordt

In de trapkast wordt boven de vloer een rioolaansluiting met sifon aangelegd t.b.v. lekwaterafvoer van de ontharder.

Aangehouden = waterontharder, Delta Rusela 1500 liter/u of gelijkwaardig

Dus dat klinkt alsof die erbij in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
YKla schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:31:
[...]

Letterlijke specificatie:

Waterontharder € 3.315,00 incl btw ( geplaatst in de trapkast )

Vanaf de watermeter in de meterkast wordt een koudwater retourleiding gelegd naar de trapkast
In de trapkast worden de leidingen boven de vloer doorverbonden met koppelingen, waar de waterontharder op aangesloten wordt

In de trapkast wordt boven de vloer een rioolaansluiting met sifon aangelegd t.b.v. lekwaterafvoer van de ontharder.

Aangehouden = waterontharder, Delta Rusela 1500 liter/u of gelijkwaardig

Dus dat klinkt alsof die erbij in zit.
Flinke prijs voor wat waterleiding en het plaatsen van de ontharder dan, 2.000 euro.
Ontharder zelf: €1365 (incl. set)
https://www.aquapeak.nl/w...rder-delta-simplex-rusela

Wellicht een optie om te kijken wat het kost om enkel de voorbereiding te doen zonder waterontharder. Kan je achteraf naar eigen inzicht een ontharder aanschaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 13-07-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5

Garage opdelen wand+ deur 1000 euro?
Wat krijg je dan? Waaibomen houten scheidingswand?
Ik was hier al rond de 800 euro kwijt alleen voor een hardhouten kozijn + kalkzandsteen. Excl deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Deze is bizar, wij waren 365 kwijt voor de voorbereiding en dan kregen we er ook nog een WCD bij. Vervolgens voor 1700 een (Remon) waterontharder geplaatst, die gaven weer korting omdat de installatie plug and play was. Dus 3500 is zeer fors. Rest valt me mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Draakje5 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:14:
[...]

Garage opdelen wand+ deur 1000 euro?
Wat krijg je dan? Waaibomen houten scheidingswand?
Ik was hier al rond de 800 euro kwijt alleen voor een hardhouten kozijn + kalkzandsteen. Excl deur.
Heb ik uitgevraagd. Wacht nog op antwoord. Verwacht dat ze de standaard deuren uit ons pakket voor gebruiken (berkvens) met alu kozijnen. En de rest met een gipswand oid doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
tomtom901 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:21:
[...]

Deze is bizar, wij waren 365 kwijt voor de voorbereiding en dan kregen we er ook nog een WCD bij. Vervolgens voor 1700 een (Remon) waterontharder geplaatst, die gaven weer korting omdat de installatie plug and play was. Dus 3500 is zeer fors. Rest valt me mee.
Hier ook Remon. Voor 1750 euro geïnstalleerd en hebben ze hem ook aangesloten op waterleiding en riool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
Draakje5 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Hier ook Remon. Voor 1750 euro geïnstalleerd en hebben ze hem ook aangesloten op waterleiding en riool.
Heb je ook een warmtepomp? Ben benieuwd hoe ze dan de garantie regelen. Bijna elke warmtepomp heeft eisen v.w.b. garantie omtrent hardheid van het water. En het zou toch niet moeten kunnen dat je garantie vervalt als je vanuit de bouw een warmtepomp en een ontharder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
jvdmeer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Heb je ook een warmtepomp? Ben benieuwd hoe ze dan de garantie regelen. Bijna elke warmtepomp heeft eisen v.w.b. garantie omtrent hardheid van het water. En het zou toch niet moeten kunnen dat je garantie vervalt als je vanuit de bouw een warmtepomp en een ontharder hebt.
Ja hebben wij wel, ik kon in de voorschriften van Nefit niets vinden over een minimale hardheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
jvdmeer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Ik ben nog nergens eisen aan hardheid tegen gekomen. Helemaal niet een minimale hardheid.

Het is wel zo dat bij een boilervat met magnesium anode de anode sneller zal slijten. Je kunt daarom beter kiezen voor een RVS vat daar zit geen anode in.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
Blihi schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:04:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Ik ben nog nergens eisen aan hardheid tegen gekomen. Helemaal niet een minimale hardheid.

Het is wel zo dat bij een boilervat met magnesium anode de anode sneller zal slijten. Je kunt daarom beter kiezen voor een RVS vat daar zit geen anode in.
Zie bijvoorbeeld:
https://happydrops.nl/warmtepomp/onthard-water
Zij preken wel voor eigen parochie omdat zij het water niet ontharden. Maar ze tonen wel de voorwaarden van vijf fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 21:51
[...]

Bij mijn Nibe warmtepomp zit het er wel in:
https://www.nibe.eu/nl-nl...lingen/garantieregelingen

De 2018 variant punt 11 bijvoorbeeld, de 2024 variant punt 6.
Water mag niet zachter zijn dan 3 DH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
jvdmeer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:46:
[...]

Zie bijvoorbeeld:
https://happydrops.nl/warmtepomp/onthard-water
Zij preken wel voor eigen parochie omdat zij het water niet ontharden. Maar ze tonen wel de voorwaarden van vijf fabrikanten.
"Fabrikanten" van CV installaties. Wat zeggen Mitsubishi, Toshiba, Fujitsu, Panasonic hiervan? Dat zijn de partijen die daadwerkelijk warmtepompen maken.
roltor schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:59:
[...]

Bij mijn Nibe warmtepomp zit het er wel in:
https://www.nibe.eu/nl-nl...lingen/garantieregelingen

De 2018 variant punt 11 bijvoorbeeld, de 2024 variant punt 6.
Water mag niet zachter zijn dan 3 DH.
Juist: CV-zijdig moet je geen onthard water gebruiken. Dus als je de installatie vult moet je de bypass even omzetten, zodat je geen onthard water in je CV leidingen hebt. Maar je kunt het SWW water gewoon volledig ontharden hoor, dat kan geen kwaad en levert geen problemen met garantie op.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 14-07-2024 10:28 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Blihi schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Juist: CV-zijdig moet je geen onthard water gebruiken. Dus als je de installatie vult moet je de bypass even omzetten, zodat je geen onthard water in je CV leidingen hebt. Maar je kunt het SWW water gewoon volledig ontharden hoor, dat kan geen kwaad en levert geen problemen met garantie op.
Ik vind volledig onthard water niet lekker, dus bij ons staat het op 3.
En mijn schoonvader heeft volledig onthard water, de bodem van zijn waterkoker is helemaal zwart. Dan liever wat kalk er in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
[...]

Mijn Itho Daalderop heeft ook een minimale hardheidseis in de specificatie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op zondag 14 juli 2024 @ 10:27:
[...]

"Fabrikanten" van CV installaties. Wat zeggen Mitsubishi, Toshiba, Fujitsu, Panasonic hiervan? Dat zijn de partijen die daadwerkelijk warmtepompen maken.
Atlantic zegt het volgende erover in de handleiding van de warmtepompboiler.
Met een waterontharder moet de hardheid van het water boven de 8°f blijven.
https://d39twxq38hdb3s.cl...0Handleiding%20-%20NL.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:51:
[...]

Atlantic zegt het volgende erover in de handleiding van de warmtepompboiler.

[...]

https://d39twxq38hdb3s.cl...0Handleiding%20-%20NL.pdf
8 ook, koekoek. Dat krijg je zelfs in sommige gebieden in NL niet eens uit de kraan :).
Hier kwam oorspronkelijk 6-7 uit de kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:53:
[...]

8 ook, koekoek. Dat krijg je zelfs in sommige gebieden in NL niet eens uit de kraan :).
Hier kwam oorspronkelijk 6-7 uit de kraan.
Dat is een Franse eenheid, wij gebruiken in NL de Duitse eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:57:
[...]

Dat is een Franse eenheid, wij gebruiken in NL de Duitse eenheid.
Scherp, dat lijkt inderdaad meer op "onze" hardheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dan nog is het een minimum van 4,48 dh.
Mooi pruts merk dan, als je niet eens garant kan staan voor je product anno 2024 waar menig huishouden een ontharder aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:05:
Dan nog is het een minimum van 4,48 dh.
Mooi pruts merk dan, als je niet eens garant kan staan voor je product anno 2024 waar menig huishouden een ontharder aanschaft.
Daikin ook een prutsmerk?
De apparatuur mag niet werken met een waterhardheid van
minder dan 12°F; als de waterhardheid daarentegen erg hoog
is (hoger dan 25°F) is het aan te raden om een waterontharder
te gebruiken die correct is geijkt en wordt gecontroleerd; in een
dergelijk geval mag de resulterende hardheid niet lager worden
dan 15°F.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 14-07-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Tja..
12f is dus 6,7dh.
Nou hier komt gewoon al 9dh de kraan uit , volgens vitens 7, en in de vorige woning was het volgens mij 6.

Doet me vermoeden dat het product voor een andere markt ontwikkeld is dan die van NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Wat een onwijs drama dat verbouwen van een badkamer. Het is bijna af en wellicht ben ik te perfectionistisch maar ben zo onwijs ontevreden over sommige resultaten (is nog niet af dus ga ik nog wel laten oplossen) en vooral het gebrek aan verantwoordelijkheid. Aannemer badkamer komt zelf weinig kijken en is totaal niet perfectionistisch. Zegt op alles dat het wel goed komt maar ik ervaar dat totaal niet zo.

Members only:

Misschien ben ik te kritisch of denken jullie hetzelfde? Ik baal zo van de communicatie, laksigheid en dan dus ook nog de afwerking en secuurheid.

[ Voor 4% gewijzigd door PrixV op 14-07-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@PrixV Balen. Meeste zal wel goed komen, met die tegels had je vantevoren duidelijk moeten afspreken want anders doen ze wat het makkelijkste is. Dat stopcontact bij die kraan lijkt mij ook niet volgens de regels trouwens.

Ziet er trouwens wel heel vol uit die badkamer, die twee wastafels lijken mij totaal nutteloos op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Wolly schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:34:
@PrixV Balen. Meeste zal wel goed komen, met die tegels had je vantevoren duidelijk moeten afspreken want anders doen ze wat het makkelijkste is. Dat stopcontact bij die kraan lijkt mij ook niet volgens de regels trouwens.

Ziet er trouwens wel heel vol uit die badkamer, die twee wastafels lijken mij totaal nutteloos op die plek.
We hebben echt bijna overal afspraken over gemaakt, ook qua hoe de tegels uitkomen.. maar voor de vloertegels had ik dit niet verwacht en vind het ook zo mega onlogisch.

Hmm stopcontact geen idee. Rest van de badkamer is zoals wij het wensten. Ja het is vol maar meer ruimte is er niet en we zijn dolblij dat alles er op deze manier in past. Inclusief dubbele kommen en een eigen lade. Was onze wens en daar ben ik heel blij mee. Snap niet goed wat er nutteloos aan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:37:
[...]

We hebben echt bijna overal afspraken over gemaakt, ook qua hoe de tegels uitkomen.. maar voor de vloertegels had ik dit niet verwacht en vind het ook zo mega onlogisch.

Hmm stopcontact geen idee. Rest van de badkamer is zoals wij het wensten. Ja het is vol maar meer ruimte is er niet en we zijn dolblij dat alles er op deze manier in past. Inclusief dubbele kommen en een eigen lade. Was onze wens en daar ben ik heel blij mee. Snap niet goed wat er nutteloos aan is?
Dubbele kom is in mijn ogen dat je met zijn tweeën daar je tanden kan borstelen etc. Maar het ziet er zo krap uit op de foto dat ik denk dat dat weinig realistisch is. Maar als jij er blij mee bent d:)b

Stopcontact moet iets van minimaal 60cm van de kraan, bij jou lijkt het eerder max 15cm.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 15-07-2024 00:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:24
Wolly schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:40:
[...]

Dubbele kom is in mijn ogen dat je met zijn tweeën daar je tanden kan borstelen etc. Maar het ziet er zo krap uit op de foto dat ik denk dat dat weinig realistisch is. Maar als jij er blij mee bent d:)b

Stopcontact moet iets van minimaal 60cm van de kraan, bij jou lijkt het eerder max 15cm.
Dat is niet waar de post over ging, maar als je zo sterk de behoefte hebt andermans keuzes af te kraken, soit... Ieder z'n ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
[...]

Haha hebben er al voor gestaan en dat gaat echt makkelijk. Bad heeft een afgeronde hoek dus dan je zelfs nog langs elkaar af lopen als een iemand voor zijn deel staat.

Hmmm dat baart me zorgen van het stopcontact. Alleen zie niet in hoe dit nog te wijzigen valt? of moet ik afdekplaatjes vragen?

[ Voor 10% gewijzigd door PrixV op 15-07-2024 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:42:
[...]

Dat is niet waar de post over ging, maar als je zo sterk de behoefte hebt andermans keuzes af te kraken, soit... Ieder z'n ding!
Ik kraak niemands keuzes af, ik geef mijn mening en daar is een forum voor.

Als hij daar blij mee is is het prima zoals ik al zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
Wolly schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:47:
[...]

Ik kraak niemands keuzes af, ik geef mijn mening en daar is een forum voor.

Als hij daar blij mee is is het prima zoals ik al zei.
Zij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 06:45
roltor schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:34:
[...]
En mijn schoonvader heeft volledig onthard water, de bodem van zijn waterkoker is helemaal zwart. Dan liever wat kalk er in ;)
Komt dat door het zachte water?
Het klinkt nml als ijzer in het water…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
[...]

Als ik badkamers van diverse huizen op funda bekijk zie je op heel veel plekken deze regels niet aangehouden terwijl ik via google overal vind dat het idd verplicht is. Wat is nou de waarheid?
Bouwen bouwers van nieuwbouwhuizen echt zo verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
savagenld schreef op maandag 15 juli 2024 @ 02:59:
[...]

Komt dat door het zachte water?
Het klinkt nml als ijzer in het water…
Voordat ze de ontharder hadden, werd de bodem 'gewoon' wit van de kalk.
Dus of het komt door het zachte water. Weet ik niet. Maar het kwam pas na de ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Draakje5 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:32:
[...]

Tja..
12f is dus 6,7dh.
Nou hier komt gewoon al 9dh de kraan uit , volgens vitens 7, en in de vorige woning was het volgens mij 6.

Doet me vermoeden dat het product voor een andere markt ontwikkeld is dan die van NL.
Hier komt 5,2dh uit de kraan volgens Vitens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Precies wat ik zei. Dit is een apparaat met een stalen tank en een (elektrische) anode. Die anode is niet in staat om in te zacht water te werken, en dit apparaat is dus niet zomaar geschikt voor de Nederlandse markt.

Zoek bij warmtepompen altijd naar RVS tanks. Die hebben dit probleem gewoonweg niet.

Magnesium opofferingsanodes zijn een beetje verouderd en elektrische varianten, zoals in deze Daikin, zijn een upgrade, maar ze hebben hun nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
roltor schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Ik vind volledig onthard water niet lekker, dus bij ons staat het op 3.
Ik heb hem ook op 2 a 3 ingesteld staan ja. Volledig onthard vond ik niet prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
PrixV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 03:36:
[...]

Als ik badkamers van diverse huizen op funda bekijk zie je op heel veel plekken deze regels niet aangehouden terwijl ik via google overal vind dat het idd verplicht is. Wat is nou de waarheid?
Bouwen bouwers van nieuwbouwhuizen echt zo verkeerd?
Nee, die regels gaan over bad en douchekranen, niet over de wastafel. Stopcontacten bij de wastafel mag dus gewoon.

Bron: https://www.ew-installati...-installatie-in-badruimte
In documentatie van bijvoorbeeld bouwmarkten zie je soms ook een zone rondom een wastafel getekend. Dit is niet conform Nen 1010. Bij een wastafel is geen beperking in het toepassen van elektrisch materieel. 230 V lichtarmaturen en 230 V wcd’s mogen hier bijvoorbeeld worden geïnstalleerd, mits buiten zone 1 bij een moderne badkamer of buiten zone 2 (> 60 cm) bij een traditionele badkamer met badkuip of douchebak.

[ Voor 36% gewijzigd door Blihi op 15-07-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:32:
[...]

Nee, die regels gaan over bad en douchekranen, niet over de wastafel. Stopcontacten bij de wastafel mag dus gewoon.

Bron: https://www.ew-installati...-installatie-in-badruimte

[...]
Ingewikkeld weer, ik heb de NEN normen niet en ga af op de info die ook overal staat.
Waar plaats je een stopcontact in de badkamer?
Volgens de veiligheidsregels moet een stopcontact dus minstens 60 centimeter van een natte zone, zoals de douche of wastafel, zijn gebouwd en in ieder geval op 25 centimeter hoogte van de vloer. Afgezien van deze regels ben je vrij om te kiezen waar je het stopcontact plaatst.
Bron
De vierde zone, zone 3, is het gebied van 60 centimeter tot aan 3 meter rondom de elementen met een kraan.
Elektriciteit aanleggen in de badkamer: hoe doe ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Hoe dan ook, @PrixV , zou kijken of ze de stopcontacten kunnen vervangen voor een klep, voorkomt toch weer ongewenst gespetter op plekken waar je dat niet wilt hebben.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/J/U/JUNG_AS1520NKLWW_400x400-png.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:02:
Hoe dan ook, @PrixV , zou kijken of ze de stopcontacten kunnen vervangen voor een klep, voorkomt toch weer ongewenst gespetter op plekken waar je dat niet wilt hebben.

[Afbeelding]
Wou ik ook net even voorstellen, maar de kraan staat wel goed voor het contact. Dus de vraag is wel of het klepje hierna nog helemaal opengaat.

Allicht is zo een kinder beschermer ook een idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BV3hRjrxdgN0STuqXOGCkrPqUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q6GwAYlz2TI6fZFb01YIkkge.png?f=user_large

Niet water dicht maar alle beetjes helpen op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:55:
[...]

Ingewikkeld weer, ik heb de NEN normen niet en ga af op de info die ook overal staat.

[...]

Bron
Die site spreekt zichzelf tegen. Ik zou daar niet op vertrouwen...
Ja, dat was de norm in 2007 (zie ook de voetboot bij de eerdere link). Dat is al een tijdje niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 15-07-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
vormulier schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:10:
[...]

Wou ik ook net even voorstellen, maar de kraan staat wel goed voor het contact. Dus de vraag is wel of het klepje hierna nog helemaal opengaat.

Allicht is zo een kinder beschermer ook een idee:

[Afbeelding]

Niet water dicht maar alle beetjes helpen op die plek.
Geen idee of dit ook eigen initiatief van bouwer was of keuze van Prixv, hebt nu ook kans dat apparaten met een grote stekker of een blok niet passen.
Had wellicht beter op de zijkant van het toiletreservoir gekund of in het midden van de twee kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PrixV schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:53:
Wat een onwijs drama dat verbouwen van een badkamer. Het is bijna af en wellicht ben ik te perfectionistisch maar ben zo onwijs ontevreden over sommige resultaten (is nog niet af dus ga ik nog wel laten oplossen) en vooral het gebrek aan verantwoordelijkheid. Aannemer badkamer komt zelf weinig kijken en is totaal niet perfectionistisch. Zegt op alles dat het wel goed komt maar ik ervaar dat totaal niet zo.

***members only***

Misschien ben ik te kritisch of denken jullie hetzelfde? Ik baal zo van de communicatie, laksigheid en dan dus ook nog de afwerking en secuurheid.
Nog een vraag @PrixV, is er wel een Centraal Aardpunt (CAP) aanwezig in de badkamer? Deze zit normaliter achter de spiegel of kast en moet bereikbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

MBarendse schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:31:

***members only***
Grappig, wij hebben het hetzelfde (type) huis waarschijnlijk overwogen! Uiteindelijk 203m2 in (binnenstad) Schiedam geworden. Voor mij grootste afweging was toch dichterbij Rotterdam / OV (trein) en leukere stad in z'n geheel (smaak / mening). Qua prijs zo'n 10% verschil (duurder in Schiedam).

Ik vul ook maar even zo'n lijstje in, misschien wel zo netjes:

Members only:

[ Voor 79% gewijzigd door N1ckk op 15-07-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:33:
[...]

Geen idee of dit ook eigen initiatief van bouwer was of keuze van Prixx, hebt nu ook kans dat apparaten met een grote stekker of een blok niet passen.
Had wellicht beter op de zijkant van het reservoir gekund of in het midden van de twee kranen.
Hier thuis een enkelvoudig wcd in het midden inderdaad en dan nog 15 cm hoger laten plaatsen. Dit geeft her en der nog wel een spettertje op de WCD dus ideaal is het nog niet. Maar nu kan je het indd wel oplossen met een klepje en grote stekkers passen.

Maar goed de tegels hangen al aan de muur bij Prixx dus helaas is het verplaatsen van de WCD's te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56

Volgens mij geldt een beetje dat als je het echt goed wil hebben, je het zelf moet doen. Hier de vloeren schoon gemaakt en van alles is erop gemorst. Maar dat zag je bij de oplevering bijna niet door een laag stof. Het is er ook zo weer af. En af en toe wat verf op de kozijnen. Het helpt me ergens ook van mijn eigen perfectie af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979

***members only***

Denk niet dat je te kritisch bent hoor. De afwerking is toch wel erg benedenmaats. Het stroken van vloer en wandtegels is toch echt wel iets wat tegenwoordig standaard is. Als het verschillende formaten tegels waren zou ik het nog kunnen begrijpen.

Die tegel zo hoog laten uitkomen bij het raam is toch echt gewoon luiheid om de tegel op maat te zagen.

De afwerking rond de afvoer lijkt me toch ook een behoorlijk stuk netter gekund.

Ik zou hier ook behoorlijk ongelukkig van worden en krijg niet het idee dat hier een vakman aan het werk is die tot een zo'n perfect mogelijk resultaat probeert te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
vormulier schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:43:
[...]
Maar goed de tegels hangen al aan de muur bij Prixx dus helaas is het verplaatsen van de WCD's te laat.
Muah, helaas..
Als het gewoon prutswerk is en niet conform afspraak, hadden ze de tegels er wat mij betreft weer mogen aftrekken en het opnieuw proberen..

Zo te zien moeten er sowieso al wat tegels in de herkansing, zou dit gelijk mee laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik vind de WCD wel onhandig geplaatst direct achter je kraantje, mooier was m.i. geweest in het midden. Of, gezien de beperkte ruimte op je wasmeubel een spiegelkast genomen met stopcontact. Je moet toch ergens je tandenborstel opladen, haren fohnen enz.

Ik hoop voor je @PrixV dat ze je lekkage kunnen oplossen zonder al te veel te breken/slopen.

Over de afwerking bij je drain , los van de lijmresten, heb ik mijn twijfels. Dat ziet er een beetje vreemd uit op de foto.

[ Voor 15% gewijzigd door Draakje5 op 15-07-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:00
Krijgertje1979 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:11:
[...]

Denk niet dat je te kritisch bent hoor. De afwerking is toch wel erg benedenmaats. Het stroken van vloer en wandtegels is toch echt wel iets wat tegenwoordig standaard is. Als het verschillende formaten tegels waren zou ik het nog kunnen begrijpen.

Die tegel zo hoog laten uitkomen bij het raam is toch echt gewoon luiheid om de tegel op maat te zagen.

De afwerking rond de afvoer lijkt me toch ook een behoorlijk stuk netter gekund.

Ik zou hier ook behoorlijk ongelukkig van worden en krijg niet het idee dat hier een vakman aan het werk is die tot een zo'n perfect mogelijk resultaat probeert te komen.
@PrixV

Eens dat hier geen vakman aan het werk is geweest. Die tegels hadden veel beter uitgelijnd kunnen worden, in elk geval zodat er niet zo'n klein lullig randje overbleef.

Maar strokend tegelen (het gelijk lopen van de voeg op de muur met de voeg op de vloer) is absoluut niet standaard. Het is waar dat dit een relatieve standaard keuze is, maar komt vrijwel altijd als een optie - en dito meerprijs. Ik begrijp althans dat @PrixV alleen tegels maar géén legpatroon heeft besteld.

Als er geen afspraken zijn gemaakt over het legpatroon dan ben je overgeleverd aan de 'mercy' van de tegelzetter. En als je dan een lapzwans treft... dan krijg je dus dit. Dat hebben we in dit forum maar ook in het badkamerforum al veelvuldig gezien.

Dat randje bij het raam slaat daarentegen nergens op, daar is gewoon niet gezaagd en dat moet wel worden gedaan.

Ik hoop dat ze er wat aan doen en dat je ergens afspraken/tekeningen hebt, maar anders zitten de tegels er in theorie volgens afspraak/bestelling in. En dan wordt het moeilijk iets anders af te dwingen :X

Er lijkt gewoon vluchtig en zonder enig oog voor detail ontworpen bij de badkamerzaak. Wandcontactdoos achter de kraan, geen legpatroon, binnenmaat als buitenmaat opgeschreven, die kommen zo dicht bij elkaar ;w

Maar ook deze randen richting de drain: dat gaat nooit mooi worden. Die tegels die zo schuin aflopen aan beide kanten? Hier had een dorpel tussen gemoeten/gekund.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMEyJY5RK9wEHdu45J5WJVzt7q4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OjROwywtea1C8FRZmfHuZBIE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Mr. Stom op 15-07-2024 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-08 10:10
Ook maar even mijn inbreng geven;
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
We hebben een mail gekregen dat ze ipv 15x15, 30x30 vloertegels hebben gelegd in de douche. En of we door willen geven dat we akkoord zijn. Ik heb alleen geen idee of 15x15 er mooier uit had gezien met bijvoorbeeld minder halve tegels. (& dus wel meer voegen). Heeft iemand met meer verstand van badkamers er een mening over? :P

IAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEpBBj-eJDGfLBMFWYmkqSlHiSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6H70kUueYs1j78LtQ6Ti5mz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djWtwpXHo-Z97-nW8HLA7eZsPIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og5r3SUXYnxGbWm18xk3cp0F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Sharonh op 15-07-2024 15:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Sharonh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:02:
We hebben een mail gekregen dat ze ipv 15x15, 30x30 vloertegels hebben gelegd in de douche. En of we door willen geven dat we akkoord zijn. Ik heb alleen geen idee of 15x15 er mooier uit had gezien met bijvoorbeeld minder halve tegels. (& dus wel meer voegen). Heeft iemand met meer verstand van badkamers er een menig over? :P

I[Afbeelding]

[Afbeelding]
En op je muur zit 25x25 of zie ik dat verkeerd?

Ik zou het lekker zo laten (tegelwerk rondom je douche(goot) ga je ook liever niet opnieuw aan prutsen, volgens mij is dit de standaard van de standaard badkamer. 15x15 maakt het niet persee beter lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 15-07-2024 12:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krijgertje1979
Sharonh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:02:
We hebben een mail gekregen dat ze ipv 15x15, 30x30 vloertegels hebben gelegd in de douche. En of we door willen geven dat we akkoord zijn. Ik heb alleen geen idee of 15x15 er mooier uit had gezien met bijvoorbeeld minder halve tegels. (& dus wel meer voegen). Heeft iemand met meer verstand van badkamers er een menig over? :P

I[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een iets grotere tegel zou het juist wat mooier maken, dus zou me daar niet aan storen, maar kijk ik nou niet goed?

Is de doucheruimte niet erg klein bemeten? Lijkt wel alsof de verdieping in de tegelvloer maar 75x80 cm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:24
Krijgertje1979 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Een iets grotere tegel zou het juist wat mooier maken, dus zou me daar niet aan storen, maar kijk ik nou niet goed?

Is de doucheruimte niet erg klein bemeten? Lijkt wel alsof de verdieping in de tegelvloer maar 75x80 cm is.
90x100cm? 3*30 en 3*30 + een beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:35
Deleon78 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:19:
[...]

90x100cm? 3*30 en 3*30 + een beetje.
Mijn gok is 85x85, links is net geen hele tegel en doordat er 2x een halve tegel gebruikt is gok ik dat die kant ook 85cm is.
Pagina: 1 ... 300 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.