Smartbikers schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:13:
Hoi allen,
Wij hebben in onze nieuwbouw reeds sleuven gezaagd en nieuwe wcd’s ingeboord en ik heb een vraag omtrent het totale vermogen per groep.
Groep 5 heeft een totaal vermogen en een totaal verwacht vermogen. Het totaal vermogen is 2,3kw.
Is het niet zo dat het totaal vermogen 3,52 is ? P=u*I (16a*220v) = 3520w.
Wij sluiten daar zowel een wijnklimaatkast en een koffiezet apparaat op aan en wat losse stopcontacten (met de klimaatkast en koffie zitten we dan al op 2050w). Het lijkt me dat de groep meer aan kan dan wat dit kaartje zegt.
Zie ik iets over het hoofd of klopt het schema niet ? (Of beide)
[Afbeelding]
Ten eerste is er de afzekering. Dat is 16A per fase, wat betekent dat de bedrading maximaal continu met 16A belast mag worden. Maar een zekering kan kortstondig veel meer hebben. Bijvoorbeeld urenlang 18 A is geen probleem, maar 10 ms 80A is een probleem, dan schakelt hij af.
Ten tweede is er de verwachte belasting. Als je twee gloeilampen aansluit van 2000 Watt die samen volcontinu 2000 Watt trekken, dan kan dat niet op een 16A zekering. Maar als je twee koelkasten van 2000 Watt aansluit kan dat prima. Die gebruiken namelijk maar heel even 2000 Watt als de compressor aan staat en daarna niets als de compressor weer uit staat. Zelfs als ze even tegelijk aan staan is dat niet erg.
Om daarmee te rekenen gebruikt een elektricien gelijktijdigheidsfactoren. Die 2 keer 2000 Watt, wordt dus veel minder in de verwachte belasting. (dat is waarom het vaak mis gaat bij een kookplaat, want die is wel echt 32A en dus niet 2 x 16A met gelijktijdigheid, maar zo rekent de software wel).
Een wijnkast, koffiezetapparaat en enkele losse stopcontacten kunnen prima samen op 1 groep.
Formeel is het een advies dat elk apparaat van meer dan 2000W een eigen groep krijgt (wasmachine, quooker, oven, vaatwasser, etc.). In de praktijk hoeft dat niet eens. Een wasmachine en een droger kunnen prima samen op 1 groep. Een Quooker kan prima samen met een stopcontact in het werkblad, etc.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp