Acties:
  • +9 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

wd200 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat vinden jullie van deze offerte voor 15k incl btw. ?

Verlaagd plafond met vlizotrap en 3 kamers creeeren op enkel ruwbouw zonder afwerking + nog extra kosten (lift, steiger, afvoer etc)
Mooie witte achtergrond. Fijne constrasterende tabelrijen voor het overzicht. Een wat abstract zwarte vlek, maar best kunstzinnig ingestoken. Ik zou zeggen, een dikke 8.

Of bedoel je inhoudelijk? Want ik denk dat je dan echt net wat meer context moet gaan geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 16:34

IkWilbert

Het is mij!

IkWilbert schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:44:
Vandaag ontdekte ik opeens een natte plek in het plafond. Dit deel zit precies op de plek waar de waterafvoer van de wtw op zolder de vloer in gaat.

Het stuk waar er een buisje in de afvoer gaat staat ook vol met water. Wtw itho draait ook op de hoogste stand ivm met stucen in de woonkamer.

Plek op plafond en natte streep op de muur:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pijpje waar water in staat in de afvoer die de vloer in gaat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maandag direct melden dan maar... :(
Oorzaak gevonden, de buis in de vloer was lek.
Deze is nu gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEGwMUfZjTUHHhaak4e_PFnI5r4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qASzePLHY4RHwinhcYoMvoZ7.jpg?f=fotoalbum_large

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IkWilbert schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:31:
[...]

Oorzaak gevonden, de buis in de vloer was lek.
Deze is nu gemaakt.

[Afbeelding]
Wat is dat witte apparaatje? Sensor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Wat is dat witte apparaatje? Sensor?
Een zone klep voor de WTW, als een co2 sensor aangeeft dat de waardes hoog zijn gaat deze open (of dicht bij het tegen over gestelde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vormulier schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Een zone klep voor de WTW, als een co2 sensor aangeeft dat de waardes hoog zijn gaat deze open (of dicht bij het tegen over gestelde)
Heb je een typenummer? Ik ken ze alleen met een grote motorplaat erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:18:
[...]

Heb je een typenummer? Ik ken ze alleen met een grote motorplaat erop.
Niet echt, het is merk afhankelijk maar zie itho daalderop:
https://www.ithodaalderop...essional/product/05-00556

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:44

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Weet iemand hoe het zit met de garantie termijnen die wettelijk verplicht zijn en/of vanuit woningborg?

Beide WC brillen beginnen een scherpend geluid te maken zodra je ze dicht doet, alsof het softclose deel niet meer goed vast zit of iets.

Nu zit er vanuit de aannemer/woningborg 1 jaar garantie op sanitair maar ik vind dat zelf wat vreemd: koop ik het ding zelf heb ik 2 jaar garantie vanuit de verkopende partij en zelfs 5 jaar via de fabrikant.

Ik kan alleen nergens iets terug vinden dat de garantie 1 jaar is tenzij de fabrikant extra garantie geeft.

Met €120 per bril online vindt ik het wel even de moeite waard dit uit te zoeken

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 31-10-2023 18:38 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:37
Toppe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:37:
Weet iemand hoe het zit met de garantie termijnen die wettelijk verplicht zijn en/of vanuit woningborg?

Beide WC brillen beginnen een scherpend geluid te maken zodra je ze dicht doet, alsof het softclose deel niet meer goed vast zit of iets.

Nu zit er vanuit de aannemer/woningborg 1 jaar garantie op sanitair maar ik vind dat zelf wat vreemd: koop ik het ding zelf heb ik 2 jaar garantie vanuit de verkopende partij en zelfs 5 jaar via de fabrikant.

Ik kan alleen nergens iets terug vinden dat de garantie 1 jaar is tenzij de fabrikant extra garantie geeft.

Met €120 per bril online vindt ik het wel even de moeite waard dit uit te zoeken
Denk toch 1 jaar. (oude) bron: https://www.bewustnieuwbo...ntietermijn%20drie%20jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verder dan dat soort artikelen kom ik niet, maar het is toch raar dat je twee jaar garantie krijgt als je hem bij de Gamma koopt maar bij een huis van 4 ton heb je maar 1 jaar garantie 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:38
Toppe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:20:
[...]

Verder dan dat soort artikelen kom ik niet, maar het is toch raar dat je twee jaar garantie krijgt als je hem bij de Gamma koopt maar bij een huis van 4 ton heb je maar 1 jaar garantie 7(8)7
Kun je niet contact opnemen met V&B of waar de closetzitting van is?
Zo kopen we weleens via een webwinkel iets en dien ik soms een garantieklacht in bij het desbetreffende merk en niet de winkel.

Maar wellicht kun je het zelf oplossen. Krakende wc brillen zullen wel vaker voorkomen. Heeft het met montage te maken of deugt het scharnier gewoon niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 31-10-2023 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Kun je niet contact opnemen met V&B of waar de closetzitting van is?
Zo kopen we weleens via een webwinkel iets en dien ik soms een garantieklacht in bij het desbetreffende merk en niet de winkel.

Maar wellicht kun je het zelf oplossen. Krakende wc brillen zullen wel vaker voorkomen. Heeft het met montage te maken of deugt het scharnier gewoon niet?
Montage is prima. Als je de klep én bril omhoog doet dan werkt het nog een klein beetje, doe je alleen de klep dan valt hij gewoon dicht. Als hij begint te ‘kraken’ dan valt de klep ook schokkend dicht…

Bril is van Clou, ondertussen mail gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Toppe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:37:

Ze staan niet boven de wet, dus Nederland voor de te verwachten levensduur en Europees 2 jaar. Dat er 1 jaar staat is dan leuk… maar in mijn ogen fundamenteel fout en misleidend.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:17
Vraagje:

Worden delatatie voegen niet gekit? Je ziet nu de zilver kleurige spouw isolatie zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9YF_E2eXzcovVfP6eBQeHvHvMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwUrPN5EFVhvrQRm5BRUSKQI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntgxZ4Ufox3uNzO1uyOu0q-VNLo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIYFAxaBi8U6aaXM2G7DR3zL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakolando
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 13:35
lucas321 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:06:
Vraagje:

Worden delatatie voegen niet gekit? Je ziet nu de zilver kleurige spouw isolatie zitten.

[Afbeelding][Afbeelding]
Even zoeken in dit topic op 'dilatatie' :X

Volgens mij is het antwoord ja en nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Draakje5 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Dit toevallig bij onze notaris ook even nagevraagd, aangezien wij ook de volledige laatste termijn aan de aannemer moeten uitbetalen.

De notaris geeft aan dat zij een collectieve bankgarantie van de aannemer hebben en dat de 5% hier altijd wordt vastgehouden totdat de 3 maanden termijn verloopt. Zelfs wanneer er geen gebreken zijn bij oplevering.

De bankgarantie geldt dan dus ook nog voor gebreken die na 1 maand ontstaan of zichtbaar worden. Het enige dat wij dus moeten doen is de notaris informeren voor het eind van de 3 maanden wanneer er nog zaken open staan.
Heb je dit schriftelijk van de notaris? Strikt genomen is de notaris verplicht dat bewijs schriftelijk te leveren. Dat vrijwel niemand het ooit opvraagt is bijzonder, maar het hoort wel. Dat staat namelijk gewoon in je contracten en daar heeft de aannemer ook voor betaald.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
lucas321 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:06:
Vraagje:

[Afbeelding][Afbeelding]
Kitten niet, maar een compribandje kan geen kwaad. Hierdoor blijft het wel ventileren. Kieren mogen max 1cm zijn volgens het bouwbesluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:42:
[...]

Heb je dit schriftelijk van de notaris? Strikt genomen is de notaris verplicht dat bewijs schriftelijk te leveren. Dat vrijwel niemand het ooit opvraagt is bijzonder, maar het hoort wel. Dat staat namelijk gewoon in je contracten en daar heeft de aannemer ook voor betaald.
Nog niet, de oplevering duurt nog zeker 2 maanden. Ik zal het later dit jaar eens opvragen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LordBusiness schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:46:
[...]
Kitten niet, maar een compribandje kan geen kwaad. Hierdoor blijft het wel ventileren. Kieren mogen max 1cm zijn volgens het bouwbesluit.
Biedt het ook voordelen om zo'n band te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:22:
[...]

Hier (appartement op 4 hoog) was de dilitatievoeg 1 a 1,5cm en had er na 2 jaar een wespenplaag in. Inmiddels 2 jaar compriband ertussen en nergens meer last van. Het is wel belangrijk om te kijken hoe de ventilatie loopt en welke compriband je gebruikt. Volgens mij heeft @Draakje5 hier wel eens een afbeelding gepost met hoe de spouw geventileerd wordt. Ik zou dit dus zeker aan de aannemer over laten en niet zomaar dichtzetten.

Er zijn wel meer topics over kieren en isolerende werking van compriband, voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:22:
[...]

Minder regen / vocht in je spouw?
Minder ongedierte, ook al is de opening zonder compriband <1.0cm dan nog kan er ongedierte in komen?
Mooiere uitstraling dan glimmende isolatie? Overigens, een goede doordachte metselaar zou in dat geval de isolatie zwart spuiten zodat je geen reflectie krijgt.

Bij onze woning(en) lijken ze iets anders tussen de dilatatievoegen te stoppen. Compriband zet uit, bij ons is het een vlakke zwarte strook (van rubber??) van ongeveer 0,5cm breed en een cm of 7 diep.

De vraag is ook of de dilatatievoeg bedoeld is voor ventilatie van je spouw of niet. Volgens mij is dit hier eigenlijk nooit voor bedoeld en heb je daar juist open stootvoegen voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 01-11-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Iemand een idee welke dakpannen dit zijn of hoe ze heten? Ik denk dat ze 30cm breed zijn..

Uit documentatie lees ik alleen Beton Mat Grijs…

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 53% gewijzigd door Eierkoekie op 02-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eierkoekie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:29:
Iemand een idee welke dakpannen dit zijn of hoe ze heten? Ik denk dat ze 30cm breed zijn..

Uit documentatie lees ik alleen Beton Mat Grijs…

***members only***
vlakke beton pan er zijn meerdere merken die zoiets maken 1 van het dak halen (of uit de container bij de aannemer) staat eigenlijk altijd een logo/merk/type op.) (of uiteraard de aannemer een mailtje sturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:46:
[...]

vlakke beton pan er zijn meerdere merken die zoiets maken 1 van het dak halen (of uit de container bij de aannemer) staat eigenlijk altijd een logo/merk/type op.) (of uiteraard de aannemer een mailtje sturen)
Ja vraag staat uit. Maar ze zijn niet meer zo snel nadat ik getekend had dat alle opleverpunten verholpen waren. “Nazorg” gaat stukken langzamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 23:15
Ik heb keramisch parket tegels van 25 x 150.
Ik vroeg mij af, welke legpatroon zouden jullie kiezen: een derde steens verband of een kwart steensverband?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
cacao70 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:34:
Ik heb keramisch parket tegels van 25 x 150.
Ik vroeg mij af, welke legpatroon zouden jullie kiezen: een derde steens verband of een kwart steensverband?
wildverband. Minder verlies, en zeker bij een grotere ruimte ziet dat er veel mooier uit omdat je geen diagonale patronen krijgt die je zichtlijnen in de weg gaan zitten.

Als de kopvoegen steeds een zelfde afstand verspringen, dan krijg je zowel in de lengte van de tegels, als in de breedte van de tegels als over de diagonaal lijnen in het zicht. Eventuele afwijkingen of slordigheden in het legpatroon ga je direct opmerken en zelfs bij het plaatsen van je meubels moet je daar rekening mee houden. Bij een wildverband heb je dat probleem niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Blihi op 02-11-2023 08:12 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Zie: https://www.woningborg.nl...-vragen/termijnregelingen.

Waterdicht betekent inclusief randafwerkingen. Aangezien deze er niet zijn is deze factuur te vroeg gestuurd.

Ik zou contact zoeken met woningborg en dit melden, aangezien het niet de eerste keer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
Eierkoekie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:22:
[...]

Ja vraag staat uit. Maar ze zijn niet meer zo snel nadat ik getekend had dat alle opleverpunten verholpen waren. “Nazorg” gaat stukken langzamer
Heb je geen dakpannen in de kruipruimte liggen? Onze aannemer heeft een voorraadje reservepannen in de kruipruimte achtergelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Blihi schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:08:
[...]

wildverband. Minder verlies, en zeker bij een grotere ruimte ziet dat er veel mooier uit omdat je geen diagonale patronen krijgt die je zichtlijnen in de weg gaan zitten.

Als de kopvoegen steeds een zelfde afstand verspringen, dan krijg je zowel in de lengte van de tegels, als in de breedte van de tegels als over de diagonaal lijnen in het zicht. Eventuele afwijkingen of slordigheden in het legpatroon ga je direct opmerken en zelfs bij het plaatsen van je meubels moet je daar rekening mee houden. Bij een wildverband heb je dat probleem niet.
Domme vraag, maar wij krijgen ook 25x150 keramisch parket. Wat is wildverband, is dat hetzelfde als 1/3e? Hoe leg je 25x150 tegels in wildverband?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Ik heb wel eens een grapje gemaakt over jouw kritische blik en controle noodzaak, maar man, een kleine correctie is wel op zijn plek. Er wordt echt slordig gewerkt in jouw project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Draakje5 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:19:
[...]

Domme vraag, maar wij krijgen ook 25x150 keramisch parket. Wat is wildverband, is dat hetzelfde als 1/3e? Hoe leg je 25x150 tegels in wildverband?
Wildverband betekent gewoon dat de rijen tegels steeds op een andere manier ten opzichte van elkaar verspringen. Dat kan de ene keer 10 cm zijn, de andere keer 50 cm etc.

Voorbeeld hieronder. Deze tegels zijn 120x30cm. De kopvoegen zitten nergens op 1 lijn of op 1 diagnoaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56EofvgKrj7lL14xcpk7VnxlyZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mhs52pPOXMdXktJxlgKzfW0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:08
Hoi allen,

Wij hebben in onze nieuwbouw reeds sleuven gezaagd en nieuwe wcd’s ingeboord en ik heb een vraag omtrent het totale vermogen per groep.

Groep 5 heeft een totaal vermogen en een totaal verwacht vermogen. Het totaal vermogen is 2,3kw.

Is het niet zo dat het totaal vermogen 3,52 is ? P=u*I (16a*220v) = 3520w.

Wij sluiten daar zowel een wijnklimaatkast en een koffiezet apparaat op aan en wat losse stopcontacten (met de klimaatkast en koffie zitten we dan al op 2050w). Het lijkt me dat de groep meer aan kan dan wat dit kaartje zegt.

Zie ik iets over het hoofd of klopt het schema niet ? (Of beide)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrbzKcIOp21Xpv5c8d3R8EW_qgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRqi0p8ALpSTkilNl62R4NQu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
Mja, weet niet hoe grootschalig jouw project is. Maar bij ons:
1. Spuitwerk gereed: ik ging langs- ze hadden nog niks gespoten
2. Dak waterdicht: zelfs tijdens een kijkdag zag je water langs de muren stromen
3. Betegeling gereed: ik ging langs: waren ze op dat moment aan het doen.

Ik zelf heb alles maar laten gaan en op de dag van oplevering was inderdaad alles gereed.

Op het moment dat ze het afmelden en ze waren er niet mee bezig of hadden nog niks gedaan, dan had ik waarschijnlijk wel wat gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
LordBusiness schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:46:
[...]
Ok, helder. Ik ga me eens oriënteren na de oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucas321
Smartbikers schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:13:
Hoi allen,

Wij hebben in onze nieuwbouw reeds sleuven gezaagd en nieuwe wcd’s ingeboord en ik heb een vraag omtrent het totale vermogen per groep.

Groep 5 heeft een totaal vermogen en een totaal verwacht vermogen. Het totaal vermogen is 2,3kw.

Wij sluiten daar zowel een wijnklimaatkast en een koffiezet apparaat op aan en wat losse stopcontacten (met de klimaatkast en koffie zitten we dan al op 2050w). Het lijkt me dat de groep meer aan kan dan wat dit kaartje zegt.

[Afbeelding]
@Smartbikers misschien beter even je vraag stellen in : Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Die wattages genoemd in de VA kolom zijn reken waardes. Dus doe 3520-2300 = je theoretische reserve. Maar alles valt en staat of jij apparaten tegelijkertijd hebt aanstaan.

Verder valt mij op dat je het weer getroffen hebt met een elektricien die 1 fase voor je kookgroep gebruikt heeft. Zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
@Draakje5
Ik heb de vuistregel gebruikt:
Niet betalen zolang ik geen bewijs heb gezien dat het af is. — Dat is ook zoals mijn hypotheek verstrekker en Woningborg van mij verwachten.

Ik dacht dat ik hier nog gezeik mee zou krijgen met extra rente etc, maar nee, die hebben ze, zoals het m.i. hoort, niet berekend. Maar wel heb ik ze meteen in kennis gesteld dat ik nog niet betaal omdat ik zelf niet heb kunnen vaststellen dat punten/termijnen zijn afgerond. Een factuur is ongeveer 45 dagen te laat betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
A++/A+++
Wij hebben volgende week oplevering, maar sommige buren deze week al. Nu blijkt dat onze woningen worden geleverd met A++ i.p.v. de ooit, ergens op een website van de makelaar getoonde A+++.

Maar als ik daar even op doorzoek, zie ik dat conform bouwbesluit nieuwbouw woningen moeten voldoen aan EPC 0,4. En de grenswaarde voor A+++ is EPC <= 0,4. In de EPC berekening voor de vergunning aanvraag staat dat de woning voldoet aan EPC norm bouwbesluit = 0,38.

Waar gaat mijn redenatie scheef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Smartbikers schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:13:
Hoi allen,

[Afbeelding]
Ten eerste is er de afzekering. Dat is 16A per fase, wat betekent dat de bedrading maximaal continu met 16A belast mag worden. Maar een zekering kan kortstondig veel meer hebben. Bijvoorbeeld urenlang 18 A is geen probleem, maar 10 ms 80A is een probleem, dan schakelt hij af.

Ten tweede is er de verwachte belasting. Als je twee gloeilampen aansluit van 2000 Watt die samen volcontinu 2000 Watt trekken, dan kan dat niet op een 16A zekering. Maar als je twee koelkasten van 2000 Watt aansluit kan dat prima. Die gebruiken namelijk maar heel even 2000 Watt als de compressor aan staat en daarna niets als de compressor weer uit staat. Zelfs als ze even tegelijk aan staan is dat niet erg.

Om daarmee te rekenen gebruikt een elektricien gelijktijdigheidsfactoren. Die 2 keer 2000 Watt, wordt dus veel minder in de verwachte belasting. (dat is waarom het vaak mis gaat bij een kookplaat, want die is wel echt 32A en dus niet 2 x 16A met gelijktijdigheid, maar zo rekent de software wel).

Een wijnkast, koffiezetapparaat en enkele losse stopcontacten kunnen prima samen op 1 groep.

Formeel is het een advies dat elk apparaat van meer dan 2000W een eigen groep krijgt (wasmachine, quooker, oven, vaatwasser, etc.). In de praktijk hoeft dat niet eens. Een wasmachine en een droger kunnen prima samen op 1 groep. Een Quooker kan prima samen met een stopcontact in het werkblad, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:37
lucas321 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:35:
[...]

@Draakje5
Ik heb de vuistregel gebruikt:
Niet betalen zolang ik geen bewijs heb gezien dat het af is. — Dat is ook zoals mijn hypotheek verstrekker en Woningborg van mij verwachten.

Ik dacht dat ik hier nog gezeik mee zou krijgen met extra rente etc, maar nee, die hebben ze, zoals het m.i. hoort, niet berekend. Maar wel heb ik ze meteen in kennis gesteld dat ik nog niet betaal omdat ik zelf niet heb kunnen vaststellen dat punten/termijnen zijn afgerond. Een factuur is ongeveer 45 dagen te laat betaald.
Het is heel simpel: pas betalen op het moment dat een gefactureerd iets ook daadwerkelijk gereed is: is het dak nog niet waterdicht (ook al is het iets kleins wat ze nog moeten fiksen), even een melding terug, inclusief schriftelijk dat je pas gaat betalen als ze aantonen dat het gefikst is. En ook gelijk aangeven dat de aannemer dat even moet aantonen/melden. Ik had het ook een keer met een factuur: gevels gemetseld oid. Bleek dat ze de hele garage nog moesten metselen 8)7 Van de rijwoningen was de factuur dus wel netjes op tijd verstuurd (want woning was gereed), bij mij circa 2 maanden te vroeg (want nog geen garage).

Had ik hem wel betaald en was de bouwer failliet gegaan dan was het maar de vraag of Woningborg dan mijn garage was gaan bouwen, immers dat zit al in de failliete boedel van de aannemer.

Uiteindelijk heb ik de factuur niet 2 maar 6 maanden later pas betaald, want toen kwam pas de melding dat de garage gereed was |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julienin
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:00
El-Vder schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:17:
[...]

Dit soort zaken staan niet in het bouwbesluit beschreven. Wel in de kvt en leveranciers geven ook vaak iets van 5 a 10 cm boven maaiveld aan. Dit ziet eruit als standaard lengte van latten en besparen (op zagen en meer latten aanschaffen) of mogelijk zelfs verkeerd besteld en dit maar als oplossing gekozen.
Ik zou hier op zijn minst eisen dat de betonnen kantplank egaal van kleur is. Dit is namelijk zichtwerk en kunnen ze niet zo afleveren.
Vandaag weer opnieuw langs de bouw geweest, de uitvoerder heeft navraag gedaan en het blijkt niet in het bouw besluit te staan maar in "houtwijzer gevelbekleding"

Het gaat hierbij om de volgende quote:

"4. Let op de beëindiging aan de onderzijde. Laat tussen hout en maaiveld een afstand van minimaal 200,
maar liever 300 mm. Hierdoor blijft het hout vrij van opspattend vocht en vuil. Bij harde, vlakke afwer-
kingen kan vocht en vuil zelfs hoger opspatten. Een grindkoffer wordt daarom aanbevolen.
Eventueel kunt u beneden de 300-500 mm extra duurzame delen toepassen, die bovendien gemakkelijk
te vervangen zijn (tek. 10)"

De uitvoerder gaf aan dat ze niet anders kunnen dan de houten planken 30cm boven het maaiveld te laten stoppen omdat dit dus verplicht is.

Ik heb wel aangegeven dat er verder niets in de Technische omschrijving en of plan tekening hierover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
julienin schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:07:
[...]

Vandaag weer opnieuw langs de bouw geweest, de uitvoerder heeft navraag gedaan en het blijkt niet in het bouw besluit te staan maar in "houtwijzer gevelbekleding"

"4. Let op de beëindiging aan de onderzijde. Laat tussen hout en maaiveld een afstand van minimaal 200,
maar liever 300 mm. Hierdoor blijft het hout vrij van opspattend vocht en vuil. Bij harde, vlakke afwer-
kingen kan vocht en vuil zelfs hoger opspatten. Een grindkoffer wordt daarom aanbevolen.
Eventueel kunt u beneden de 300-500 mm extra duurzame delen toepassen, die bovendien gemakkelijk

De uitvoerder gaf aan dat ze niet anders kunnen dan de houten planken 30cm boven het maaiveld te laten stoppen omdat dit dus verplicht is.

Ik heb wel aangegeven dat er verder niets in de Technische omschrijving en of plan tekening hierover staat.
De reden is wel te begrijpen, maar kan dan dat onderste stuk niet gemetseld worden met dezelfde stenen als de rest van het huis? Lijkt mij de minst lelijke oplossing hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Greg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-03 08:13
Blihi schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:51:
[...]

Wildverband betekent gewoon dat de rijen tegels steeds op een andere manier ten opzichte van elkaar verspringen. Dat kan de ene keer 10 cm zijn, de andere keer 50 cm etc.

Voorbeeld hieronder. Deze tegels zijn 120x30cm. De kopvoegen zitten nergens op 1 lijn of op 1 diagnoaal.

[Afbeelding]
Hier zijn net tegels van 150x25cm met een derde-steensverband gelegd (vloer moet nog worden schoongemaakt). Ik vind het patroon in de horizontale en diagonale lijnen in de kopvoegen persoonlijk juist wel mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/322eRSQrePJUOP2FVbnINnEUQnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rV44i9RWP53865mRlDD8kdUL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Dr.Greg op 02-11-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Het leggen is gestart. Zie hieronder een foto van het beginstuk van de gang.
Het viel mij op dat het er (bijna) op lijkt alsof er geen ruimte is tussen de muur en de tegel.
Ik had begrepen dat bij appartementen de vloer de muren niet mag raken (ivm geluidsreductie). Hier lijkt t wel t geval, of de ruimte is gewoon erg klein. Hoe kijken jullie ernaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXes_84FjgrcVHpZPmOmrZD30L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aS74CnkszxHZEOeGeJxwN9l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
cacao70 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:44:
Het leggen is gestart. Zie hieronder een foto van het beginstuk van de gang.
Het viel mij op dat het er (bijna) op lijkt alsof er geen ruimte is tussen de muur en de tegel.
Ik had begrepen dat bij appartementen de vloer de muren niet mag raken (ivm geluidsreductie). Hier lijkt t wel t geval, of de ruimte is gewoon erg klein. Hoe kijken jullie ernaar?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk heb je een zwevende (dek)vloer. Een tegel/vloerafwerking zou inderdaad niet de muur mogen raken. Tenzij je wellicht al een hekel hebt aan je buren :)

Misschien zegt je VVE of andere algemene koopovereenkomst stukken hier ook wel iets over.

Het ziet er in ieder geval wel strak uit! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:40
[...]

Dit is voor de aannemer de makkelijkste manier om het te laten zoals het is. Het wordt vaak genoeg tot bijna op maaiveld toegepast, kijk maar naar alle houten schuurtjes in de achtertuinen. Wij maken om genoeg ontwerpen met hout tot aan het maaiveld (ca. 10cm erboven). Zou toch aandringen op zoals de geveltekeningen en anders echt wel een goede nette afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Draakje5 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:57:
[...]

Waarschijnlijk heb je een zwevende (dek)vloer. Een tegel/vloerafwerking zou inderdaad niet de muur mogen raken. Tenzij je wellicht al een hekel hebt aan je buren :)

Misschien zegt je VVE of andere algemene koopovereenkomst stukken hier ook wel iets over.

Het ziet er in ieder geval wel strak uit! d:)b
Exact. Het is een zwevende dekvloer van anhydriet. En de vloer mag inderdaad de muren niet raken volgens de bepalingen. Afgaande van de foto, zal ik er een punt van maken bij de vloeren legger ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40
cacao70 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:00:
[...]

Exact. Het is een zwevende dekvloer van anhydriet. En de vloer mag inderdaad de muren niet raken volgens de bepalingen. Afgaande van de foto, zal ik er een punt van maken bij de vloeren legger ?
Als het de muur niet raakt, dan is er ook geen contactgeluid.
Kun je er een stuk papier tussen steken (overal)??
Deze is wel erg strak gelegd... Netjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Loft op 02-11-2023 19:56 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philonie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-09 08:04
Goedenavond,

Wij hebben recent een nieuwbouwwoning gekocht waarvan de bouw nu gestart is. Ik heb ondertussen zowat het hele topic doorgespit en tips etc opgeslagen, heel waardevol de ervaring hier. Nu de bouw is gestart komen ook de vragen en een daarvan wil ik graag aan jullie voorleggen.

Members only:

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:53
Philonie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:34:
Goedenavond,

Wij hebben recent een nieuwbouwwoning gekocht waarvan de bouw nu gestart is. Ik heb ondertussen zowat het hele topic doorgespit en tips etc opgeslagen, heel waardevol de ervaring hier. Nu de bouw is gestart komen ook de vragen en een daarvan wil ik graag aan jullie voorleggen.

***members only***

Alvast bedankt!
Dat ligt eraan hoe een en ander in de Technische Omschrijving is weergegeven. Kun je dat quoten of plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philonie
Homer-Simpson schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:48:
[...]

Dat ligt eraan hoe een en ander in de Technische Omschrijving is weergegeven. Kun je dat quoten of plaatsen?
Er is geen aparte paragraaf over de berging opgenomen. Dat vond ik al apart maar heb aangenomen dat, dat is omdat voor de berging hetzelfde als het huis geldt qua muren en isolatie. Er staat alleen
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Philonie op 02-11-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Is de berging verwarmd? Hoort die bij je GBO? Hoe werkt de ventilatie in je berging? En wat voor deur heb je van de woning naar je berging (waarschijnlijk een buitendeur)?

Op zich kan dit prima zo standaard uitgevoerd worden. Als het budget het toelaat zou ik echter wel die geïsoleerde houten deuren nemen. Zo'n kanteldeur is 3x niks als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Philonie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:58:
[...]

Er is geen aparte paragraaf over de berging opgenomen. Dat vond ik al apart maar heb aangenomen dat, dat is omdat voor de berging hetzelfde als het huis geldt qua muren en isolatie. Er staat alleen
***members only***
Volgens mij mag het dan wel wat je aannemer doet. Het was geen verrassing dat je een ongeisoleerde kanteldeur zou krijgen. Nu is het aan jou om te kiezen voor meerwerk via de aannemer of het op eigen gelegenheid na oplevering te laten fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philonie
Dank voor de (snelle) reacties. We hebben er ook geen moment bij stil gestaan dat geisoleerd i.c.m. die deur niet volledig geisoleerd betekent.

[ Voor 4% gewijzigd door Philonie op 02-11-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Philonie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:35:
Dank voor de (snelle) antwoorden. We hebben er ook geen moment bij stil gestaan dat geisoleerd i.c.m. die deur niet volledig geisoleerd betekent.
Voor de duidelijkheid, je hebt niet gekozen voor een meerwerkoptie om de garage te isoleren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philonie
Wolly schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:37:
[...]

Voor de duidelijkheid, je hebt niet gekozen voor een meerwerkoptie om de garage te isoleren toch?
Nee niet als meerwerkoptie. Het is als 'geisoleerde berging' verkocht (mondeling), dus daar zijn we vanuit gegaan. Het is onze eerste koopwoning dus geen eerdere ervaringen gehad met zulke details, en blijkbaar nog vol goed vertrouwen 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim792
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 15:37
[...]

Toch apart. Hier een foto van afgelopen zomer van onze woning. Hout op de voorgevel wat gewoon tot het maaiveld loopt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5pmUZTC62r9FW1n2SUqud3fpeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbrkQUzAVljhDSlRkejHaWju.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Tim792 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:50:
[...]

Toch apart. Hier een foto van afgelopen zomer van onze woning. Hout op de voorgevel wat gewoon tot het maaiveld loopt. [Afbeelding]
Met een overstek van een meter diep er boven 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim792
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 15:37
Draakje5 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:52:
[...]

Met een overstek van een meter diep er boven 😉
Aah natuurlijk. Niets gezegd 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:03
Philonie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:42:
[...]

Nee niet als meerwerkoptie. Het is als 'geisoleerde berging' verkocht (mondeling), dus daar zijn we vanuit gegaan. Het is onze eerste koopwoning dus geen eerdere ervaringen gehad met zulke details, en blijkbaar nog vol goed vertrouwen 😀
Weet je wel zeker dat het een geisoleerde berging wordt dan? Dat moet je toch ergens zwart op wit hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Een half jaar na oplevering hebben wij op dit moment nog de volledige 5% bankgarantie bij de notaris staan, er staan nog een tiental punten open waaronder een aantal grote punten. In hoeverre mag je bij de aannemer rente doorberekenen op de openstaande 5%? Want ondertussen staat er al een half jaar 5% open wegens niet geleverde diensten, terwijl ik daar wel hypotheekrente over betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tim792 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:56:
[...]

Aah natuurlijk. Niets gezegd 🙂
dat soort dingen zijn meestal alleen adviezen. Mooi als reden te gebruiken als het je uit komt en als het niet uit komt kan je roepen dat het maar een advies is en je het dus niet hoeft te volgen. Aannemers zijn eigenlijk net tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Blik1984 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:59:
Een half jaar na oplevering hebben wij op dit moment nog de volledige 5% bankgarantie bij de notaris staan, er staan nog een tiental punten open waaronder een aantal grote punten. In hoeverre mag je bij de aannemer rente doorberekenen op de openstaande 5%? Want ondertussen staat er al een half jaar 5% open wegens niet geleverde diensten, terwijl ik daar wel hypotheekrente over betaal.
Die logica volg ik niet helemaal. Het alternatief was dat dit geld al op de rekening van de aannemer zou staan toch? Waarom zou je daar dan renteopbrengsten van moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:59:
Niet, die 5% is niet meer van jou maar enkel een dwangmiddel omdat het ook niet voor de aannemer is. De aannemer loopt de rente mis en kan bij jou beklag doen dat het een te hoog bedrag is en dan de rente wel claimen. Mits terecht uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Homer-Simpson schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:32:
[...]

Die logica volg ik niet helemaal. Het alternatief was dat dit geld al op de rekening van de aannemer zou staan toch? Waarom zou je daar dan renteopbrengsten van moeten krijgen?
In mijn beleving is het alternatief dat het geld op mijn rekening zou staan, of eigenlijk in feite nog in mijn bouwdepot had kunnen staan waar ik rente over zou kunnen ontvangen. Het betreffen namelijk zaken die niet goed opgeleverd zijn maar wel al gefactureerd zijn. Dat ik een factuur en rente betaal over iets dat niet of foutief geleverd is eigenlijk van de zotte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Blik1984 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:57:
[...]

In mijn beleving is het alternatief dat het geld op mijn rekening zou staan, of eigenlijk in feite nog in mijn bouwdepot had kunnen staan waar ik rente over zou kunnen ontvangen. Het betreffen namelijk zaken die niet goed opgeleverd zijn maar wel al gefactureerd zijn. Dat ik een factuur en rente betaal over iets dat niet of foutief geleverd is eigenlijk van de zotte
Ik begrijp wat je zegt maar zo werkt het nou eenmaal niet in de bouwwereld. Je moet er inderdaad eerder voor oppassen dat je niet teveel geld bij de notaris laat staan waardoor jij de aannemer rente verschuldigd bent dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:57:
[...]

Van de zotte of niet, je hebt er vooraf voor getekend en dit is hoe een bankgarantie werkt. Een aannemer heeft ook recht op herstel bij gebreken. Dit is gelijk aan een keuken die niet volledig geplaatst is of een beschadiging bevat, dan heeft een leverancier recht om te herstellen. Is een zaak niet geleverd, dan betaal je niet en dan had je nu je rente nog kunnen ontvangen. Het wel of niet betalen van een bouwnota kan je zelf een maat aan geven, zoals hier afgelopen dagen ook door @Draakje5 is gedeeld.

Je zou voor de grap eens zaken moeten lezen die voorkomen bij de geschillencommissie. Dan leer je heel snel wat wel en niet van de zotte is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 06:53:
[...]

Ik begrijp wat je zegt maar zo werkt het nou eenmaal niet in de bouwwereld. Je moet er inderdaad eerder voor oppassen dat je niet teveel geld bij de notaris laat staan waardoor jij de aannemer rente verschuldigd bent dan andersom.
Er is wel wat voor te zeggen. Toen ik mijn huis kocht moest ik negatieve rente betalen over het saldo wat voor de overdracht grond bij de notaris stond. Nu de deposito rente positief is hoor je notaris kantoren niet zeggen dat ze rente gaan vergoeden over de derden rekening. Dat verdwijnt dus gewoon in de zak van de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:46
Z___Z schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:13:
[...]

Er is wel wat voor te zeggen. Toen ik mijn huis kocht moest ik negatieve rente betalen over het saldo wat voor de overdracht grond bij de notaris stond. Nu de deposito rente positief is hoor je notaris kantoren niet zeggen dat ze rente gaan vergoeden over de derden rekening. Dat verdwijnt dus gewoon in de zak van de notaris.
Een notaris mag dit geld helemaal niet vasthouden want het is simpelweg niet het geld van de notaris, bij de overdracht van een woning betekent dit dat op de eindafrekening de rente verrekend wordt (zowel positief als negatief).

In het geval van die 5% die bij de notaris staat is het geld echter van de aannemer en zit er een voorbehoud op het vrijgeven van het geld (alle problemen zijn opgelost) eventuele rente gaat dus ook naar de aannemer. Eventuele kosten bij negatieve rente gaat ook naar de aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:13:
[...]
Nu de deposito rente positief is hoor je notaris kantoren niet zeggen dat ze rente gaan vergoeden over de derden rekening. Dat verdwijnt dus gewoon in de zak van de notaris.
Onzin natuurlijk……notarissen vergoeden gewoon de rente die zij krijgen/ontvangen voor de bedragen op hun derdengelden rekening. Zijn ze wettelijk ook gewoon toe verplicht.

Maar jezelf rijk rekenen is wat anders, veel meer dan 1-1,5% krijgen zij ook niet. En wettelijk hoeven ze alleen voor gelden die ze langer dan 5 dagen onder zich hebben de rente te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:01:
[...]

Onzin natuurlijk……notarissen vergoeden gewoon de rente die zij krijgen/ontvangen voor de bedragen op hun derdengelden rekening. Zijn ze wettelijk ook gewoon toe verplicht.

Maar jezelf rijk rekenen is wat anders, veel meer dan 1-1,5% krijgen zij ook niet. En wettelijk hoeven ze alleen voor gelden die ze langer dan 5 dagen onder zich hebben de rente te verrekenen.
Ik heb ook een huis gekocht toen de rente 5% was, maar nog nooit rente gezien over de paar dagen dat het geld bij de notaris stond. Wel n=2 observatie maar goed, wil graag ongelijk bewezen worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:06:
[...]

Ik heb ook een huis gekocht toen de rente 5% was, maar nog nooit rente gezien over de paar dagen dat het geld bij de notaris stond. Wel n=2 observatie maar goed, wil graag ongelijk bewezen worden :p
Hier de overdracht gehad toen de rente op de rekeningen weer positief was, werd nog mooi 8 euro aan negatieve rente vergoeding gerekend.. er zit een behoorlijke vertraging per wanneer ze dat dan zouden moeten doen ? of ze vullen nog even wat bakjes koffie (want zo veel is het ook niet) met de ontwetendheid van de mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:06:
[...]

De laatste zin lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ja dus die 5 dagen rente pakken ze dan toch echt zelf, zoals mijn eerdere claim? Wel negatieve rente vragen over 2 dagen, maar geen positieve rente betalen tot 5 dagen is toch gewoon extra winst voor de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het zo’n annecdote is uit de oude doos dan was er natuurlijk ook gewoon een tijd dat banken transacties niet op de uitvoerdatum rentedragend maakten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:38
Zijn er hier nog die korting krijgen als je bij een twee onder één kap beide de uitbouw doet, scheelt toch weer een stuk buitenmuur opbouwen. Ik heb hier de indruk dat de aannemer wijselijk zijn mond houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50
leeri003 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:38:
Zijn er hier nog die korting krijgen als je bij een twee onder één kap beide de uitbouw doet, scheelt toch weer een stuk buitenmuur opbouwen. Ik heb hier de indruk dat de aannemer wijselijk zijn mond houd.
Bij ons werd heel bewust de kijkdag én het delen van informatie overige bewoners afgehouden totdat alle opties vast lagen. Wij hadden geen idee wat onze buren wel/niet hadden afgenomen.

Los van de vraag of de bouwer (bij 2x uitbouw) wat geld in zijn zak steekt, vond ik het met name jammer dat wij niet wisten dat bepaalde opties mogelijk waren, pas na contact met de buren (toen opties al vast lagen).
Bij de tweekapper naast ons hebben ze bijvoorbeeld de woonkamer (tuinkant) en keuken (straatkant) omgewisseld. Geen idee dat dit een mogelijkheid was, stond ook niet in de optielijst. Zij hebben nu een enorme (leef)keuken die uitkomt op de tuin.
Andere buren (direct buren, zelfde 2^kap) hebben de zolder dicht laten maken, dit hebben wij achteraf moeten doen en had ik graag wat geld voor neergelegd om de werkzaamheden uit te besteden.

Uiteraard begrijp ik dat elke wijziging voor de bouw een risico is en ze het liefst 100x dezelfde woning zonder enige (grote) wijziging bouwen.

Lang verhaal kort; verwacht niet dat de bouwer korting gaat geven omdat er een buitengevel minder geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Philonie schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:42:
[...]

Dan mag je er wel vanuit gaan dat er een deur passend bij de isolatie in zit en voorzieningen voor ventilatie in de garage. Ik zou er toch even tegenin gaan... Je gaat niet isoleren met de deur open.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Nee, je betaalt gewoon wat er in de meerwerklijst staat... (of dit nou fair is of niet, das wat anders..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

lucas321 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:39:
A++/A+++
Wij hebben volgende week oplevering, maar sommige buren deze week al. Nu blijkt dat onze woningen worden geleverd met A++ i.p.v. de ooit, ergens op een website van de makelaar getoonde A+++.

Maar als ik daar even op doorzoek, zie ik dat conform bouwbesluit nieuwbouw woningen moeten voldoen aan EPC 0,4. En de grenswaarde voor A+++ is EPC <= 0,4. In de EPC berekening voor de vergunning aanvraag staat dat de woning voldoet aan EPC norm bouwbesluit = 0,38.

Niks, check de verleende vergunning even en bijgeleverde BENG en EPC calculatie. Daar staan de berekende (en vergunde!!) labels ook op. Als dat niet overeenkomt, bouwpunt opnemen. Het label wordt na bouw vastgesteld met rapportage over het eindresultaat...

Als het klopt heeft de aannemer wat uit te leggen, maken of te verrekenen.

(En wil hij niet meebewegen, roep dan handhaving even in bij de gemeente)

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 03-11-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
lucas321 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:39:
A++/A+++

Heb je geen BENG berekening, of is je woning nog van voor die tijd?
Een BENG woongebouw moet minimaal A+++ zijn.

Let ook op dat als je A++ woning hebt, je mogelijk in een ander rentetarief komt van de hypotheekverstrekker dan wanneer het A+++ of A++++ is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Miezie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:12:
[...]

Dan mag je er wel vanuit gaan dat er een deur passend bij de isolatie in zit en voorzieningen voor ventilatie in de garage. Ik zou er toch even tegenin gaan... Je gaat niet isoleren met de deur open.
In de technische omschrijving staat toch vrij duidelijk dat er een stalen kanteldeur bij wordt geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Ja, bij mij is 500 euro minder in rekening gebracht omdat ik en mijn buren een uitbouw hebben genomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 19-09 15:43
Swinta schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:55:
[...]

Ja, bij mij is 500 euro minder in rekening gebracht omdat ik en mijn buren een uitbouw hebben genomen.
Poeh, net een buitenkraantje :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:02:
[...]

Poeh, net een buitenkraantje :+
als je geluk hebt... hier was dat 3 buitenkraantjes 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
De buurman vond dat te veel geld overigens, die heeft achteraf een mannetje ingehuurd :P

Die beste man heeft door de draag muur van 30 cm dik (tussen muur van de woningen) een horizontale sleuf gemaakt van 5cm*5cm over een lengte van 4 meter 8)7 :X

(en ook nog zo maken dat het lekt en om 00:00 dacht dat kan im et veel kabaal wel even komen fixen)

Soms is de keuze bij de bouw zo slecht nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
Nog twee maandjes geduld hebben voor onze oplevering.

Zojuist kregen we bericht dat we op 29 november de eerste VVE bijeenkomst hebben. Er komt per appartementengebouw één VVE. Voor de 'kick off' komen alle toekomstige bewoners van gebouw 1,2 en 3 bijelkaar. Dat gaat waarschijnlijk lachen worden. Ik ben er voor de observatie.

Eerste jaar VVE geregeld maar wel een bestuur per gebouw vanaf oplevering. Succes ermee! Gelukkig in ons gebouw een gepensioneerde ambtenaar die het geweldig vindt, de regeltjes kent en de kleine lettertjes minitieus doorleest.

Dan afwachten wanneer we vóór de feestdagen medio december de vooroplevering krijgen en dan aftellen naar de finale oplevering 'ergens in januari'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:08
Bij ons waren de houten muurafdekkers zwart geschilderd als extra vochtbescherming. Wellicht nog een tip om hier tijdens het huidige vochtige weer plastic folie aan te brengen zolang de trimmen er niet op zitten, aangezien vooral de kopse kanten wel de nijging hebben om vocht aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Heeft iemand een idee waarom het sinds kort niet meer mogelijk in om verf te laten mengen in een kleur van Farrow & Ball/Little Greene/ander merk bij Gamma/Praxis/Sigma.

Sinds een maandje kan ik geen 'merk'kleur meer laten mengen in een andere verf in de online systemen. Voorheen kon dat nog wel. Ik heb zelfs vorige maand nog testers laten mengen bij de Gamma.

Ik kan me ergens wel voorstellen dat de merken hier op tegen zijn. Maar het is wel net balen nu ik zelf een Little Greene en F&B kleur heb uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Wolly schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:31:
[...]

In de technische omschrijving staat toch vrij duidelijk dat er een stalen kanteldeur bij wordt geleverd?
Sorry, overheen gelezen. Dan heb je inderdaad geen poot om op te staan.

Bij ons heb ik we gelijk alles aan gevinkt qua isolatie van de garage. Als je dat wilt, zou ik dat gelijk in de bouw doen. Is het maar klaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Deze gaten in de muur vond ik opvallend. Wat zou de reden hiervan zijn? Ik ga er van uit dat bij ‘behangklaar’ opleveren dit nog wel afgewerkt/dichtgesmeerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI1b9BYeuWpPNVqkZgQ1eTwQshc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVwwSHJ68v7gV5XColct4u4K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N-v-K4S0-pVDP8X96nNLMoD0k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx4Z5k842stKB3fy2fDTixeg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
gdvm schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:36:
Deze gaten in de muur vond ik opvallend. Wat zou de reden hiervan zijn? Ik ga er van uit dat bij ‘behangklaar’ opleveren dit nog wel afgewerkt/dichtgesmeerd wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn vermoeden is dat het van de boringen is tbv steigers /bevestigingen of tbv boringen voor de isolatie te bevestigen waar ze ook weer pinnen in klikken om je metselwerk aan te bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06onFSq0Jpf294Lk32KTZdlhFXw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/THeQ2C87eBPlOkthyla8taAk.png?f=user_large

Iets te diep geboord?

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 04-11-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:55
Nog een kleine aanvulling op @Draakje5: die gaten boren ze ook om de binnenspouwbladen te stutten als ze die nog aan het metselen zijn. Dat zorgt ervoor dat ze niet naar binnen kunnen vallen.

[ Voor 26% gewijzigd door keeperson op 04-11-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
Thanks. Zal inderdaad wel zoiets zijn. Vind het er wel wat lomp uitzien, zijn best flinke kraters, en nogal veel. Ze zitten overigens ook heel laag bij de grond dus dat is dan wel weer bijzonder als het voor stutten zou zijn. Ga het wel navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Niet online
*snip* . oeps verkeerde topic.

[ Voor 98% gewijzigd door Eierkoekie op 04-11-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanger94
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 07:08
Hoi allemaal,

Ik zit met een gekke situatie en ik merk dat ik een beetje gefrustreerd raak met onze aannemer en even niet weet wat ik verder nog kan doen.

Wij hebben een hoekhuis gekocht in een rij van 8 woningen. Alle woningen in deze rij zijn reeds een maand opgeleverd en nu beginnen ze zelfs in de rij verderop al met opleveren. Vanuit kopersbegeleiding kwam hier tot op heden geen logische verklaring voor.

Nu heb ik eindelijk contact weten te krijgen met de uitvoerder. Hij geeft aan dat er in de hal een deur mist.

Het gekke is echter dat bij de vorige kijkdag alle deuren geïnstalleerd waren en dat de laatste deur klaar stond om te installeren (hier hebben wij ook foto’s van). Nu is deze deur dus verdwenen en zegt de uitvoerder dat deze deur er nooit geweest is..

Het wordt een groot welles/nietes spel waarbij ik steeds aan het kortste eind trek ben ik bang. De volgende levering van deuren is pas over 4 weken en ik betwijfel of de deur daar bij zit, hij was immers al in de woning aanwezig.

Heeft iemand nog een idee welke stappen ik nog kan ondernemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOY8T4yLRgD5mnlPHIWnFREuszw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kw39WWjJMBOXlbSa03kV0u4U.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Sanger94 op 04-11-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

Sanger94 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:00:
Hoi allemaal,

Ik zit met een gekke situatie en ik merk dat ik een beetje gefrustreerd raak met onze aannemer en even niet weet wat ik verder nog kan doen.

Wij hebben een hoekhuis gekocht in een rij van 8 woningen. Alle woningen in deze rij zijn reeds een maand opgeleverd en nu beginnen ze zelfs in de rij verderop al met opleveren. Vanuit kopersbegeleiding kwam hier tot op heden geen logische verklaring voor.

Nu heb ik eindelijk contact weten te krijgen met de uitvoerder. Hij geeft aan dat er in de hal een deur mist.

Het gekke is echter dat bij de vorige kijkdag alle deuren geïnstalleerd waren en dat de laatste deur klaar stond om te installeren (hier hebben wij ook foto’s van). Nu is deze deur dus verdwenen en zegt de uitvoerder dat deze deur er nooit geweest is..

Het wordt een groot welles/nietes spel waarbij ik steeds aan het kortste eind trek ben ik bang. De volgende levering van deuren is pas over 4 weken en ik betwijfel of de deur daar bij zit, hij was immers al in de woning aanwezig.

Heeft iemand nog een idee welke stappen ik nog kan ondernemen?

[Afbeelding]

***members only***
Ik snap het niet? Leveren ze geen deur? Leveren ze het huis niet op zonder deur? Je houdt de 5% toch gewoon vast totdat die deur er in zit. Ik zou een moord doen als ze mijn huis (vrijwel klaar) opleveren met één ontbrekende binnendeur. Mogen ze hem voor 5% zelfs nog laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanger94
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 07:08
twi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:16:
[...]

Ik snap het niet? Leveren ze geen deur? Leveren ze het huis niet op zonder deur? Je houdt de 5% toch gewoon vast totdat die deur er in zit. Ik zou een moord doen als ze mijn huis (vrijwel klaar) opleveren met één ontbrekende binnendeur. Mogen ze hem voor 5% zelfs nog laten zitten.
Ze leveren inderdaad niet op zonder deze deur. Voor de rest is alles klaar.

Ik heb ook al aangeboden om op te leveren zonder de deur, maar helaas. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

Jouw deur is elders geinstalleerd, of was niet goed. Je zal gelijk hebben, maar met welles/nietes schiet je niets op. Zou ze vragen wat er nodig is om het huis over uiterlijk 14 dagen opgeleverd te krijgen. Da's al best een schappelijke termijn. Misschien moet je er 7 van maken.

[ Voor 21% gewijzigd door twi op 04-11-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sanger94 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:22:
[...]

Ze leveren inderdaad niet op zonder deze deur. Voor de rest is alles klaar.

Ik heb ook al aangeboden om op te leveren zonder de deur, maar helaas. :N
Zijn de nutsvoorzieningen wel al geregeld dan? Van zelfbouw in de omgeving begreep ik dat daarvoor je huis wind en water dicht moet zijn en zonder deur is dat natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:43:
[...]

Zijn de nutsvoorzieningen wel al geregeld dan? Van zelfbouw in de omgeving begreep ik dat daarvoor je huis wind en water dicht moet zijn en zonder deur is dat natuurlijk niet.
Het gaat om een binnendeur.
Pagina: 1 ... 256 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.