Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Een binnendeur heeft toch niks te maken met wind en waterdichtheid?

Vreemde kwestie. Een oplevering zonder binnendeur zou je zelfs niet eens mogen weigeren. Dus wat is het bezwaar van de aannemer precies om op te leveren?
Wellicht even rechtsbijstand of VEH checken wat ze adviseren en een 'officiele' brief sturen.

Speelt er nog meer met de aannemer?

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 04-11-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:12
Is het wellicht de deur voor de meterkast? Die is verplicht conform het bouwbesluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 23:15
Het keramisch parket ligt er inmiddels in. Weet iemand hoe ik het beste de vloer kan schoonmaken? (Ivm cement sluier)

Op internet lees ik verschillende dingen zoals schoonmaken met schoonmaak azijn, maar ik weet niet wat het verstandigst is voor keramisch parket.

Ik heb btw de Atlas Concorde Nid Cashmere tegels laten leggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:15
@Sanger94 wat ik destijds van datzelfde bouwbedrijf begreep is dat ze echt alle deuren nodig hebben om de WTW goed in te regelen. Mogelijk dat ze daarom nog niet willen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:59
twi schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:39:
Jouw deur is elders geinstalleerd, of was niet goed. Je zal gelijk hebben, maar met welles/nietes schiet je niets op. Zou ze vragen wat er nodig is om het huis over uiterlijk 14 dagen opgeleverd te krijgen. Da's al best een schappelijke termijn. Misschien moet je er 7 van maken.
En op grond waarvan mag hij een termijn van oplevering eisen? Zolang de bouwer nog werkbare dagen overheeft mag hij zelf beslissen wanneer hij oplevert voor zover ik weet.

Al blijft het natuurlijk wel zuur dat ze de oplevering nu schijnbaar uitstellen om een simpele binnenmuur. Snap dat het onrechtvaardig voelt en snap ook niet waarom ze het zouden doen, maar volgens mij mag het gewoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sanger94
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-09 07:08
Het betreft de deur van de warmtepompkast in de hal. En ze hebben inderdaad nog werkbare dagen over.

Het voelt gewoon een beetje gek omdat alle huizen in het blok reeds een maand opgeleverd zijn.
Homer-Simpson schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:12:
@Sanger94 wat ik destijds van datzelfde bouwbedrijf begreep is dat ze echt alle deuren nodig hebben om de WTW goed in te regelen. Mogelijk dat ze daarom nog niet willen opleveren.
Dit klinkt inderdaad wel logisch. Als ze dit soort dingen gewoon communiceren creëren ze een stuk meer begrip. Echter zoals ik hier al meermaals heb kunnen lezen is communicatie niet het beste onderdeel van veel bouwers. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 05:58
Sanger94 schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:30:
Het betreft de deur van de warmtepompkast in de hal. En ze hebben inderdaad nog werkbare dagen over.

Het voelt gewoon een beetje gek omdat alle huizen in het blok reeds een maand opgeleverd zijn.
Dus jullie woning wordt minimaal 2 maanden later opgeleverd vanwege een missende deur van de warmtepompkast?

Ik zou die deur gewoon in eigen beheer bestellen en persoonlijk bij de bouwkeet gaan afleveren.

Dit is toch te bizar voor woorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:15
Sanger94 schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:30:

[...]

Dit klinkt inderdaad wel logisch. Als ze dit soort dingen gewoon communiceren creëren ze een stuk meer begrip. Echter zoals ik hier al meermaals heb kunnen lezen is communicatie niet het beste onderdeel van veel bouwers. :9
In dat geval zou het geluid van de warmtepomp ook een oorzaak kunnen zijn. Ik vermoed dat je een geluidswerende deur hebt en die hebben met een beetje pech nu eenmaal meer levertijd dan reguliere deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
cacao70 schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:05:
Het keramisch parket ligt er inmiddels in. Weet iemand hoe ik het beste de vloer kan schoonmaken? (Ivm cement sluier)

Op internet lees ik verschillende dingen zoals schoonmaken met schoonmaak azijn, maar ik weet niet wat het verstandigst is voor keramisch parket.

Wij kregen een zuurvrij middeltje bijgeleverd. Daarmee noemen, 10 minuten laten intrekken en vervolgens met water opdweilen. Ik kan wel ff nakijken hoe dat middeltje heette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:50

Ik heb HG cementsluierverwijderaar (nummer 12) en HG tegel extra sterk (nummer 20) gebruikt.

Deze kreeg ik van de tegellegger erbij.

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 05-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:57

Ik heb dezelfde tegel.

En heb soortgelijk spul gebruik wat @Source90 heeft gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:46
Homer-Simpson schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:12:
Ik realiseer me zojuist dat wij de deur woonkamer-hal hebben laten vervallen. (iets met grote stalen deur enzo) maar dat dit ook betekend dat we misschien de WTW na oplevering nog een keer in moeten laten regelen als die deur er in zit. Weer iets voor op de lijst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Lupadi schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:52:
[...]

Ik realiseer me zojuist dat wij de deur woonkamer-hal hebben laten vervallen. (iets met grote stalen deur enzo) maar dat dit ook betekend dat we misschien de WTW na oplevering nog een keer in moeten laten regelen als die deur er in zit. Weer iets voor op de lijst :+
Een Taatsdeur, als je die bedoelt, is aan alle kanten open, ofwel sluit de ruimte niet af. Blokkeert wel een deel van de luchtstroom, echter blijft het open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

NACrat schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:22:
[...]

En op grond waarvan mag hij een termijn van oplevering eisen? Zolang de bouwer nog werkbare dagen overheeft mag hij zelf beslissen wanneer hij oplevert voor zover ik weet.

Al blijft het natuurlijk wel zuur dat ze de oplevering nu schijnbaar uitstellen om een simpele binnenmuur. Snap dat het onrechtvaardig voelt en snap ook niet waarom ze het zouden doen, maar volgens mij mag het gewoon.
Niet alles moet altijd juridisch onderbouwd zijn. Zodra je de aannemer kunt laten begrijpen wat de gevolgen zijn dat je alles moet laten herplannen voor één deur, mag je ook wel een wat stevigere deadline stellen om alles op een redelijke manier (niet juridisch) op te lossen.

De situatie is vreemd. Mijn eerste reactie was ook, zoals iemand anders aangeeft, om de deur zelf te bestellen zodat ze kunnen gaan opleveren. Maar dat soort oplossingen mogen ook wel eens vanuit een aannemer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
twi schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:30:
[...]
Niet alles moet altijd juridisch onderbouwd zijn. Zodra je de aannemer kunt laten begrijpen wat de gevolgen zijn dat je alles moet laten herplannen voor één deur, mag je ook wel een wat stevigere deadline stellen om alles op een redelijke manier (niet juridisch) op te lossen.

De situatie is vreemd. Mijn eerste reactie was ook, zoals iemand anders aangeeft, om de deur zelf te bestellen zodat ze kunnen gaan opleveren. Maar dat soort oplossingen mogen ook wel eens vanuit een aannemer komen.
Niet alles hoeft juridisch onderbouwd te zijn nee. Maar in het geval van het stellen van deadlines wel nodig lijkt mij. Wat is anders het gevolg van overschrijding van zo’n deadline? Niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56
NACrat schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:07:
[...]

Niet alles hoeft juridisch onderbouwd te zijn nee. Maar in het geval van het stellen van deadlines wel nodig lijkt mij. Wat is anders het gevolg van overschrijding van zo’n deadline? Niks?
De deadline is de hoeveelheid werkbare dagen.
Alle toezeggingen daarvoor, hoe vervelend ook, kunnen gewoon uitgesteld worden.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 05-11-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:26
Afgelopen week de oplevering gehad, we hebben helaas een probleem m.b.t. blootliggende vloerverwarmingsbuizen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bGtApWm9LKTSc5sIkw5mU8mYqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdnw1oTrUYfFy9gDNilHuuoS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYcMzNzDz72tcBsHp5FqgviPaL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itf0XogQoWVt3DazUSYfcfoU.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn twee plaatsen waarbij de vloerverwarmingsbuizen bloot zijn komen te liggen, waarschijnlijk niet goed vastgezet en/of niet gevuld toen de anhydrietvloer werd gestort. Om die reden steken de verwarmingsbuizen op twee plaatsen boven de dekvloer uit, wat ook een ongelijke vloer tot gevolg heeft. Het verschil is minimaal 8mm, waardoor het oplossen middels extra egaliseren tot een forse kostenpost leidt. Op de vloer komt PVC te liggen.

De aannemer heeft aangegeven het te kunnen repareren, de enige juiste reparatie is in mijn optiek de volledige egalisatie van de complete etage (60 vierkante meter). Afgelopen week is ook de vloerenleverancier komen inmeten. Zij willen liever niet dat het wordt opgelost door de aannemer, aangezien het mogelijk van invloed is op de garantie die zij geven op de vloer.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Je hebt geen keus. Dit is duidelijk een opleverpunt en de aannemer moet het oplossen. Anders ga je gezeik krijgen met garanties.

De aannemer zal waarschijnlijk voorzichtig wat dekvloer wegbikken, de leidingen naar beneden duwen en dan weer aansmeren. Dat moet drogen voordat je de vloer laat leggen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Zijn vloerverwarmingsbuizen niet veel gladder en strakker gelegd? Dit is bijna alsof er een puntpaprika de vloer uit komt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
iPeter schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:53:
Afgelopen week de oplevering gehad, we hebben helaas een probleem m.b.t. blootliggende vloerverwarmingsbuizen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zijn twee plaatsen waarbij de vloerverwarmingsbuizen bloot zijn komen te liggen, waarschijnlijk niet goed vastgezet en/of niet gevuld toen de anhydrietvloer werd gestort. Om die reden steken de verwarmingsbuizen op twee plaatsen boven de dekvloer uit, wat ook een ongelijke vloer tot gevolg heeft. Het verschil is minimaal 8mm, waardoor het oplossen middels extra egaliseren tot een forse kostenpost leidt. Op de vloer komt PVC te liggen.

De aannemer heeft aangegeven het te kunnen repareren, de enige juiste reparatie is in mijn optiek de volledige egalisatie van de complete etage (60 vierkante meter). Afgelopen week is ook de vloerenleverancier komen inmeten. Zij willen liever niet dat het wordt opgelost door de aannemer, aangezien het mogelijk van invloed is op de garantie die zij geven op de vloer.

Wat is wijsheid?
Dat is waarschijnlijk geen vloer verwarmingsbuis, ik zie volgens mij geen mantelbuis maar buis isolatie dus is het waarschijnlijk koud en warm water of eventueel de cv buis maar dat is redelijk ongewoon om die met isolatie in de vloer te legen. de aannnemer zal het waarschijnlijk lokaal uithakken en aansmeren de hele verdieping verhogen is leuk bedacht maar valt niet te eisen (althans, niet met je huidige onderbouwing) mocht het zoals ik denk warm water zijn mag die volgens legionella richtlijnen niet in isolatie zitten, dus dan heb je een hele andere uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
twain4me schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:26:
[...]

Dat is waarschijnlijk geen vloer verwarmingsbuis, ik zie volgens mij geen mantelbuis maar buis isolatie dus is het waarschijnlijk koud en warm water of eventueel de cv buis maar dat is redelijk ongewoon om die met isolatie in de vloer te legen. de aannnemer zal het waarschijnlijk lokaal uithakken en aansmeren de hele verdieping verhogen is leuk bedacht maar valt niet te eisen (althans, niet met je huidige onderbouwing) mocht het zoals ik denk warm water zijn mag die volgens legionella richtlijnen niet in isolatie zitten, dus dan heb je een hele andere uitdaging.
Warm water naar je VV verdeler mag toch best in isolatie zitten. Bij ons ook zo. En drinkwaterleidingen zijn ongeisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:21:
[...]

Warm water naar je VV verdeler mag toch best in isolatie zitten. Bij ons ook zo. En drinkwaterleidingen zijn ongeisoleerd.
Ja, de cv leidingen zoals ik melde, maar het is niet persee standaard: vloerverwarming loopt van de verdeler naar de vloer en zorgt voor de afgifte. cv (centrale verwarming) leidingen zorger ervoor dat verschillende afgifte punten verbonden worden met het centraal geplaatste verwarmingstoestel. dat kunnen radiatoren, convectoren coilfans of vloerverwarmingverdelers (met lussen) zijn. en ja die kunnen geisoleerd zijn., maar nee ze zijn geen onderdeel van de vloerverwarming. :)

[ Voor 39% gewijzigd door twain4me op 05-11-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 23:15
Source90 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:34:
[...]

Ik heb HG cementsluierverwijderaar (nummer 12) en HG tegel extra sterk (nummer 20) gebruikt.

Deze kreeg ik van de tegellegger erbij.
Dankje! Hoeveel tijd na het leggen heb je het middeltje gebruikt als ik vragen mag?
Ik heb vandaag gekeken, en op sommige plekken lijkt de voeg wit in plaats van de voegkleur die past bij de tegel (ahorn kleur )

Had jij dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wij zijn enorm aan het schrobben geweest met een zuur middel om de cementsluier er af te krijgen. De tegels zijn na het leggen niet goed schoon gemaakt en als je dat dan pas weken later doet, is het rotwerk.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
cacao70 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:08:
[...]

Dankje! Hoeveel tijd na het leggen heb je het middeltje gebruikt als ik vragen mag?
Ik heb vandaag gekeken, en op sommige plekken lijkt de voeg wit in plaats van de voegkleur die past bij de tegel (ahorn kleur )

Had jij dat ook?
Kan mij niet meer herinneren of het 24 of 48 uur na leggen was. Heeft de tegellegger niets aangegeven?

Wij kregen het ook niet allemaal mooi eraf. Ik heb een hogedruk spuit met tegel/terras opzetstuk gebruikt om de tegels te boenen (Bosch Aquatak - Aquasurf), daarmee mooi schoon gekregen. Wel gewoon die HG gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 05-11-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Source90 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:03:
[...]

Een Taatsdeur, als je die bedoelt, is aan alle kanten open, ofwel sluit de ruimte niet af. Blokkeert wel een deel van de luchtstroom, echter blijft het open.
We zijn nog niet helemaal zeker of het een taats deur of eentje in het kozijn gaat worden. Maar vrouwlief wilde in ieder geval graag een deur die tot het plafond gaat 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Altijd weer de vrouw. Dat soort dingen beslis je toch samen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Daarom zijn ze er nog niet uit, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
GeeMoney schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:40:
[...]

De deadline is de hoeveelheid werkbare dagen.
Alle toezeggingen daarvoor, hoe vervelend ook, kunnen gewoon uitgesteld worden.
Dat is dus ook precies wat ik een post eerder zei :)

Je kan je eigen deadlines eisen wat je wilt. Maar zolang de aannemer nog werkbare dagen heeft kan hij de oplevering uitstellen. Ook al is het voor zoiets als een binnendeur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Diablow schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:12:
Je kan toch als partner mee gaan in de wens van je vrouw zonder het zelf te willen? Nu wil ik er geen relatie advies van maken maar nieuwbouw wordt een hel als je niet af en toe water bij de wijn doet. Waarschijnlijk als jij het niet doet, doet de ander het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Lupadi schreef op maandag 6 november 2023 @ 03:30:
[...]

We zijn nog niet helemaal zeker of het een taats deur of eentje in het kozijn gaat worden. Maar vrouwlief wilde in ieder geval graag een deur die tot het plafond gaat 🤷‍♂️
Hier deuren vanuit de bouw tot het plafond (naja 2 cm er onder ofzo) en vind het ook echt wel wat hebben :)

Het enige nadeel is dat je niets meer aan je deur kan hangen want dat is wel te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
vormulier schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:37:
[...]

Hier deuren vanuit de bouw tot het plafond (naja 2 cm er onder ofzo) en vind het ook echt wel wat hebben :)

Het enige nadeel is dat je niets meer aan je deur kan hangen want dat is wel te hoog.
Als dat vanuit de bouw een optie was geweest hadden we dat zeker gedaan, maar de Svedex deuren zijn maximaal 230 dus dat was helaas geen optie. Overigens is dit een van de weinige deuren beneden (wc-hal en meterkast-hal zijn de andere) dus die deur is wel te overzien zonder dat het er meteen gek uit ziet en/of heel de spaarpot leeg trekt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lupadi
Deveon schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:50:
[...]

Je kan toch als partner mee gaan in de wens van je vrouw zonder het zelf te willen? Nu wil ik er geen relatie advies van maken maar nieuwbouw wordt een hel als je niet af en toe water bij de wijn doet. Waarschijnlijk als jij het niet doet, doet de ander het wel..
Diablow schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:12:
We besluiten zeker samen, we hebben ook samen besloten dat er door het hele huis loze leidingen komen (inclusief in het plafond) om ubiquiti meuk op te hangen, en samen besloten dat we in het hele huis domotica gaan hangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Lupadi schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:59:
[...]

[...]

We besluiten zeker samen, we hebben ook samen besloten dat er door het hele huis loze leidingen komen (inclusief in het plafond) om ubiquiti meuk op te hangen, en samen besloten dat we in het hele huis domotica gaan hangen :+
Herkenbaar 8) :+

De een de domotica en de ander de keuken en zo samen het hele huis doorlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Lupadi schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:59:
[...]

[...]

Lol, die plafonds en ubiquiti... daar had ik als nerd dus spijt van bij onze vorige woning dat we dat gedaan hebben. Dus dat is in ons huidige project anders gegaan (geen unifi meer, dat viel me tegen qua "meerwaarde") en verborgen in de woning. Domotica is er nog wel, maar ook weer hidden :).

Vrouwen... zo gek nog niet.

Ik heb de taatsdeur er dan weer doorheen gedrukt, die uitsparing was er ineens... maar na 21 jaar weet je ook wel ongeveer wat wel en niet kan.

Ik denk dat wij ook best snel de keuken klaar hadden (uurtje) en de badkamer... vrouwlief heeft daar lang over gepiekerd (het klopte niet), toen ze de puzzel gelegd had was het een half uurtje...

[ Voor 10% gewijzigd door Miezie op 06-11-2023 10:10 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Wij hebben inmiddels ook onze datum. 16 november sleutels.

Intussen vind ik het heel jammer dat de Wkb pas 1 januari in gaat, want ik realiseerde me dat zo'n beetje alle issues die we aangekaart hebben precies de issues zijn die een Wkb aan banden wil leggen...

De hekken zijn inmiddels weg, dus we hebben wat foto's gemaakt. Waarbij me opviel dat er een zandverstuiving was tijdens het schilderen, ik benieuwd ben waar de beweerde ontluchting en kanalen op het dak zitten voor de buitenunit warmtepomp (ze hebben 'm vooralsnog op een domme plek qua schaduw gezet) en of ze bijvoorbeeld nog wat band in de dilatatievoegen willen drukken (het zijn ruime millimeters...). Al met al ziet het er wel serieus goed uit, maar het wordt de 16e een kritisch gebeuren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

iPeter schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is wijsheid?
Is geen vloerverwarming, maar uponor warm/koud isolatie.
Die kan je dan plaatselijk daar gewoon wegsnijden en kleein beetje egaline om het vlak aan te vloeien. valt IMO wel mee.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:08:
[...]

Lol, die plafonds en ubiquiti... daar had ik als nerd dus spijt van bij onze vorige woning dat we dat gedaan hebben. Dus dat is in ons huidige project anders gegaan (geen unifi meer, dat viel me tegen qua "meerwaarde") en verborgen in de woning. Domotica is er nog wel, maar ook weer hidden :).

Ik heb de taatsdeur er dan weer doorheen gedrukt, die uitsparing was er ineens... maar na 21 jaar weet je ook wel ongeveer wat wel en niet kan.

Ik denk dat wij ook best snel de keuken klaar hadden (uurtje) en de badkamer... vrouwlief heeft daar lang over gepiekerd (het klopte niet), toen ze de puzzel gelegd had was het een half uurtje...
wij hebben hem beneden ook niet aan het plafond hangen, op de 1e en 2e verdieping, komt hij wel in de hal aan het plafond (netjes uitgelijnd met de rookmelder).

we hebben in ons huidige (jaren 30) huis veel gezijk met de Wifi dat wil ik kosten wat het kost voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lupadi op 06-11-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:23:

Intussen vind ik het heel jammer dat de Wkb pas 1 januari in gaat, want ik realiseerde me dat zo'n beetje alle issues die we aangekaart hebben precies de issues zijn die een Wkb aan banden wil leggen...

De hekken zijn inmiddels weg, dus we hebben wat foto's gemaakt. Waarbij me opviel dat er een zandverstuiving was tijdens het schilderen, ik benieuwd ben waar de beweerde ontluchting en kanalen op het dak zitten voor de buitenunit warmtepomp (ze hebben 'm vooralsnog op een domme plek qua schaduw gezet) en of ze bijvoorbeeld nog wat band in de dilatatievoegen willen drukken (het zijn ruime millimeters...). Al met al ziet het er wel serieus goed uit, maar het wordt de 16e een kritisch gebeuren.

***members only***
Leuk om de foto's te zien!

Wat zou de WKB volgens jou oplossen dan? M.i. veranderd er niets aan taken/verantwoordelijkheden en schuift het alleen van de gemeente naar particuliere kwaliteitsborgers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:03
Als alternatief voor AP aan het plafond kan ik je deze nog wel aanraden:

U6 In-Wall
https://eu.store.ui.com/e...y/all-wifi/products/u6-iw

Ziet er best strak uit, heb je ook gelijk een switch.

Verder zijn die discussies wel herkenbaar. Vrouwlief een achterlijk duur vloerkleed, ik zonder gepiep een Unifi DMP, switch en G4 Doorbell Professional :p

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:34
@Miezie hoe heb je nu je wifi gedaan, niet aan het plafond begrijp ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draakje5 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:54:
[...]

Leuk om de foto's te zien!

Wat zou de WKB volgens jou oplossen dan? M.i. veranderd er niets aan taken/verantwoordelijkheden en schuift het alleen van de gemeente naar particuliere kwaliteitsborgers?
Je kan veel benoemen onder de noemer van goed en deugdelijk werk en er komt een onafhankelijke kwaliteitsborging.

Onnodige slagschaduw: dat is niet deugdelijk als het constructief niet hoeft...
Minder rendement op de warmtepomp door rechtrekenen wat krom is: idem...
Zandstrom op schilderwerk: idem...

Enorm getouwtrek na het juridische moment van sleuteloverdracht en kwesties die daarna openbaren: idem... dat heeft me bij het vorige huis gewoon 3 jaar gekost en dat is nog relatief snel ook.

Het maakt de positie van opdrachtgever (koper) sterker tov aannemer. Nu zijn veel punten (als je ze ziet en opmerkt) in de marge in het voordeel van de aannemer, waar dat gewoon niet klopt. Nu met 2 huizen in straks 5 jaar ervaring met verschillende partijen, is dit toch wel prettig voor de consument, in details wordt er wel eens een potje van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
leeri003 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:13:
Wij hebben ook de wifi punten verborgen:

- op de begane grond in de trapkast
- op de eerste verdieping in een kastje op de overloop
- op de 2d verdieping in de berging

Vloeroppervlak is 70m2 per verdieping (rechthoek van 6*12), elke verdieping vloerverwarming. APs zijn Ubiquiti Wifi6 lite.
We hebben door het hele huis prima bereik.

Wifi gaat NIET door de vloeren heen (of 3dubbel glas), dus AP per verdieping is wel vereist bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

leeri003 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:13:
Een accespointje meer van Fritz (modem had ik nog, 7590 en de repeater 6000 liggen al een jaar klaar (3x)) en in kasten op centrale plekken met wired backbone. 1 op bovenverdieping in onze inloopkast, 1 in woonkamer in het audiomeubel, 1 in meterkast, 1 in werkkamer op BG onder het bureau, dat is logisch kijkend naar de tekening en spreiding en bereik buiten. Beetje overdadig ook... maar netjes en meer dan genoeg qua bandbreedte. De software regelt vervolgens de kanalen wel op de juiste manier dus de wifi zal het wel prima doen. Hoe de devices vervolgens mee omgaan is een tweede, maar dat ligt niet aan de accesspoints.

Daarnaast moet het gewoon werken, dus wil ik die brakke software van unifi niet meer ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 06-11-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

kepler schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:20:
[...]

Wifi gaat NIET door de vloeren heen (of 3dubbel glas), dus AP per verdieping is wel vereist bij ons.
Precies dit... waarbij gipsblokken bijna niet als muur tellen en dragende muren wat extra aandacht behoeven.

Die dingen hoeven niet per se in een vrije line of sight, beter is het wel, maar als je ook kan leven met 300mbit op je mobiele device werk je het beter weg... Vind ik dan ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:23:
[...]

Precies dit... waarbij gipsblokken bijna niet als muur tellen en dragende muren wat extra aandacht behoeven.

Die dingen hoeven niet per se in een vrije line of sight, beter is het wel, maar als je ook kan leven met 300mbit op je mobiele device werk je het beter weg... Vind ik dan ;).
Dat halen we ook zonder problemen. Kleine kanttekening, ik heb wel zoveel mogelijk bedraad aangesloten (tv, chromecast, etc), dat werkt toch het beste is mijn ervaring :D

En ik wilde geen lelijke APs in zicht, die rookmelder is al erg genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:16:
[...]

Je kan veel benoemen onder de noemer van goed en deugdelijk werk en er komt een onafhankelijke kwaliteitsborging.

Onnodige slagschaduw: dat is niet deugdelijk als het constructief niet hoeft...
Minder rendement op de warmtepomp door rechtrekenen wat krom is: idem...
Zandstrom op schilderwerk: idem...

Enorm getouwtrek na het juridische moment van sleuteloverdracht en kwesties die daarna openbaren: idem... dat heeft me bij het vorige huis gewoon 3 jaar gekost en dat is nog relatief snel ook.

Het maakt de positie van opdrachtgever (koper) sterker tov aannemer. Nu zijn veel punten (als je ze ziet en opmerkt) in de marge in het voordeel van de aannemer, waar dat gewoon niet klopt. Nu met 2 huizen in straks 5 jaar ervaring met verschillende partijen, is dit toch wel prettig voor de consument, in details wordt er wel eens een potje van gemaakt.
Ik ben het eens , soms is het een drama en betere controle is zeker een must. Maar ik vraag me af of er veel gaat veranderen en of de zaken die je noemt verantwoordelijkheden worden van de nieuwe kwaliteitsborgers. Want voor zover mij bekend gaat het nog steeds om bouwkundige zaken die gecontroleerd worden. Schilderwerk hoort daar niet bij. En 'details' vaak ook niet.
Vanaf 2024: Onafhankelijke kwaliteitsborgers controleren of een gebouw voldoet aan de wettelijke technische eisen. Dit doen zij tijdens het ontwerp en op de bouwplaats. Deze controleurs heten kwaliteitsborgers.
Ik heb toevallig vanochtend onze toezichthouder vanuit de gemeente nog wat vragen gesteld. Zo ben ik ook wel erg benieuwd of dat de toezichthouder een blowerdoortest laat uitvoeren of op een andere manier resultaten van een dergelijke test in handen krijgt. Dit zou m.i. ook standaard bij iedere woning moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draakje5 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:45:
[...]

Ik ben het eens , soms is het een drama en betere controle is zeker een must. Maar ik vraag me af of er veel gaat veranderen en of de zaken die je noemt verantwoordelijkheden worden van de nieuwe kwaliteitsborgers. Want voor zover mij bekend gaat het nog steeds om bouwkundige zaken die gecontroleerd worden. Schilderwerk hoort daar niet bij. En 'details' vaak ook niet.

[...]

Ik heb toevallig vanochtend onze toezichthouder vanuit de gemeente nog wat vragen gesteld. Zo ben ik ook wel erg benieuwd of dat de toezichthouder een blowerdoortest laat uitvoeren of op een andere manier resultaten van een dergelijke test in handen krijgt. Dit zou m.i. ook standaard bij iedere woning moeten gebeuren.
Het gaat best ver, die kwaliteitsborging, schilderwerk bijv. ook. Zie de richtlijn van de NEN: https://www.nen.nl/nieuws...delijk-werk-gepubliceerd/ en https://ploum.nl/nieuws/n...gdelijk-werk-gepubliceerd

Het verbetert in elk geval je rechtspositie. En details vallen daar ook onder... als je bijvoorbeeld tekent voor een verhoging van aanvoertemperatuur in je vloerverwarming (wat wij hadden) is dat een detail wat ten nadele van je is en dat mogen ze dan uitleggen. In ons geval werd het er even doorheen gedrukt... Dat kan dan niet meer zo makkelijk na een grondige uitleg en overeenstemming dat het ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Laatst online: 02:58
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:08:
[...]

Vreemde trend toch die taatsdeuren (tochtdeuren?), we zien ze ineens overal. Nou moet ik bekennen dat ik een hekel heb aan al die woonprogramma's op tv en ook de VT Wonen niet lees. Blijkbaar is dit al een paar jaar aan de gang. Net als de kookeilandentrend trouwens, waar we dan wel weer voor zwichten.
Keuken kiezen is hier een worsteling, het past allemaal net niet lekker. Badkamer idem.
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:23:

***members only***
Mooie woning, proficiat! Ik zie overigens geen taatsdeur? Wat opvalt zijn die rijstroken voor de garage. Is het de bedoeling dat er 2 auto's onder de carport kunnen staan? Lijkt me nogal krap langs de muur.

Eigenlijk belachelijk dat er een Wkb noodzakelijk is. Toen ik in de vorige eeuw een nieuwbouw woning kocht liep de bouwopzichter/uitvoerder de hele dag met een rijzweep van woning naar woning. Nul (0) opleverpunten!
Bij onze huidige woning was het bij de oplevering haast onbegonnen werk om een lijst met gebreken op te stellen, zo ontzettend veel was er mis. Zo kwam ik er jaren later pas achter dat er in een loze leiding een stuk trekdraad van een meter was geduwd zodat het leek alsof deze bedraad was. De buis kwam ergens in de kruipruimte uit :(
De bouw van onze nieuwe woning start in januari, hopelijk doet die Wkb waar het voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Blurk62 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:31:
[...]

Vreemde trend toch die taatsdeuren (tochtdeuren?), we zien ze ineens overal. Nou moet ik bekennen dat ik een hekel heb aan al die woonprogramma's op tv en ook de VT Wonen niet lees. Blijkbaar is dit al een paar jaar aan de gang. Net als de kookeilandentrend trouwens, waar we dan wel weer voor zwichten.
Keuken kiezen is hier een worsteling, het past allemaal net niet lekker. Badkamer idem.

[...]

Mooie woning, proficiat! Ik zie overigens geen taatsdeur? Wat opvalt zijn die rijstroken voor de garage. Is het de bedoeling dat er 2 auto's onder de carport kunnen staan? Lijkt me nogal krap langs de muur.

Eigenlijk belachelijk dat er een Wkb noodzakelijk is. Toen ik in de vorige eeuw een nieuwbouw woning kocht liep de bouwopzichter/uitvoerder de hele dag met een rijzweep van woning naar woning. Nul (0) opleverpunten!
Bij onze huidige woning was het bij de oplevering haast onbegonnen werk om een lijst met gebreken op te stellen, zo ontzettend veel was er mis. Zo kwam ik er jaren later pas achter dat er in een loze leiding een stuk trekdraad van een meter was geduwd zodat het leek alsof deze bedraad was. De buis kwam ergens in de kruipruimte uit :(
De bouw van onze nieuwe woning start in januari, hopelijk doet die Wkb waar het voor bedoeld is.
Vreemde maar wel aardige trend, die deuren. Tocht valt wel mee... je hebt die naden toch nodig voor de ventilatieoverstroom... Als ze dan wat groter zijn, prima. Het maakt bij ons de entree van de woonkamer erg mooi. Zal de foto wel even delen als we er bij oplevering in staan ;) (het is dan een gapend gat zonder deur).

Die oprit is wel grappig: we meoten 2 parkeerplekken situeren op ons erf (prima), de ontwikkelaar heeft gemeend er minimaal aan te moeten voldoen en dat is dus wat je ziet... daar past onze RAV4 wel op, maar een tweede auto is toch wat krap (die hebben we dan ook niet). Vervolgens staat er ook in de overeenkomst dat we het binnen 6 maanden af moeten graven en definitief moeten maken.........................

Compleet stomzinnig, want het betekent dat we straks 5 vrachtwagens bouwgrond moeten afvoeren en er zand in mogen gooien. Maar ja... regels he... (we hebben echt geprobeerd het anders te regelen...).

Keuken en badkamer werd bij ons veel makkelijker door voor casco te gaan (want ze hadden toch geen gerectificeerde tegels, dus het was geen eens een optie om de aannemer te pleasen). Met een goede leverancier is het makkelijk puzzelen gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:17
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:39:
[...]

Vreemde maar wel aardige trend, die deuren. Tocht valt wel mee... je hebt die naden toch nodig voor de ventilatieoverstroom... Als ze dan wat groter zijn, prima. Het maakt bij ons de entree van de woonkamer erg mooi. Zal de foto wel even delen als we er bij oplevering in staan ;) (het is dan een gapend gat zonder deur).

Die oprit is wel grappig: we meoten 2 parkeerplekken situeren op ons erf (prima), de ontwikkelaar heeft gemeend er minimaal aan te moeten voldoen en dat is dus wat je ziet... daar past onze RAV4 wel op, maar een tweede auto is toch wat krap (die hebben we dan ook niet). Vervolgens staat er ook in de overeenkomst dat we het binnen 6 maanden af moeten graven en definitief moeten maken.........................

Compleet stomzinnig, want het betekent dat we straks 5 vrachtwagens bouwgrond moeten afvoeren en er zand in mogen gooien. Maar ja... regels he... (we hebben echt geprobeerd het anders te regelen...).

Keuken en badkamer werd bij ons veel makkelijker door voor casco te gaan (want ze hadden toch geen gerectificeerde tegels, dus het was geen eens een optie om de aannemer te pleasen). Met een goede leverancier is het makkelijk puzzelen gebleken.
Hier komt ook een taatsdeur van de hal naar de woonkamer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKeUZH7ro1QeJxZF23QzzBW5v60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLsBNy90Pd8SBXFELWmQZvIg.jpg?f=fotoalbum_large

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
kw_nl schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:06:

U6 In-Wall

Verder zijn die discussies wel herkenbaar. Vrouwlief een achterlijk duur vloerkleed, ik zonder gepiep een Unifi DMP, switch en G4 Doorbell Professional :p
Yes die komen beneden nu één bij de TV (voor) zodat we daar ook genoeg aansluitingen hebben voor tv, xbox, soundbar, switch etc etc en één bij de tuindeuren achter (in de hoop dat die de wifi dan ook naar buiten straalt dat we in op het terras buiten ook wifi hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

overtones schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:48:
[...]

Hier komt ook een taatsdeur van de hal naar de woonkamer :)

[Afbeelding]
Welke leverancier uiteindelijk? :)

Wij gingen voor de bijl bij Thuis in Staal toen we de glaslatten (niet) zagen... het tweezijdig aanzicht is daar uniek. Nog strakker.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Lupadi schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:49:
[...]

Yes die komen beneden nu één bij de TV (voor) zodat we daar ook genoeg aansluitingen hebben voor tv, xbox, soundbar, switch etc etc en één bij de tuindeuren achter (in de hoop dat die de wifi dan ook naar buiten straalt dat we in op het terras buiten ook wifi hebben
Let even op IGMP snooping als je KPN TV zou hebben... de oudere versies van de inwall ondersteunden dat in elk geval niet.... apart VLAN voor de settop werkt ook (dat ondersteunt de inwall wel). Wij hebben bij de TV hoek 2 loze leidingen voorzien waar straks 4 poortjes komen. Dat scheelt vooralsnog een switch daar, maar ik vrees dat ie er toch ooit komt ;P. Het is dat er al 1 zat vanuit de bouw, maar anders was het ook bij 1 gebleven... een switch is veel voordeliger.

Viel trouwens best "tegen" toen ik van de week de bedrading bestelde die we er zelf in gaan bouwen, toch alles bij elkaar weer een 750 euro oid. Het weegt wel op tegen de meerwerkberekening, maar toch, het blijft een dure hobby... zo'n huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Blurk62 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:31:
[...]

Post eens plattegrondjes. Er zit heel wat designtalent in dit topic. Soms kunnen anderen heel verrassende input leveren op keukens en badkamers.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:56:
[...]

Let even op IGMP snooping als je KPN TV zou hebben... de oudere versies van de inwall ondersteunden dat in elk geval niet.... apart VLAN voor de settop werkt ook (dat ondersteunt de inwall wel). Wij hebben bij de TV hoek 2 loze leidingen voorzien waar straks 4 poortjes komen. Dat scheelt vooralsnog een switch daar, maar ik vrees dat ie er toch ooit komt ;P. Het is dat er al 1 zat vanuit de bouw, maar anders was het ook bij 1 gebleven... een switch is veel voordeliger.

Viel trouwens best "tegen" toen ik van de week de bedrading bestelde die we er zelf in gaan bouwen, toch alles bij elkaar weer een 750 euro oid. Het weegt wel op tegen de meerwerkberekening, maar toch, het blijft een dure hobby... zo'n huis.
duurt nog wel tot begin 2025 voor we de sleutel hebben dus moet er tzt even induiken. en sowieso hebben we al een jaar of 3 geen televisie meer, in Corona kwamen we er achter dat dat kastje al even stof aan het verzamelen was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Cordon

Lievelings jankert

Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:56:
[...]

Of tegen die tijd er voor zorgen dat je het KPN+ kastje hebt ipv de ouderwetse KPN setupbox. Dan heb je dat probleem totaal niet. Die kan gewoon op Wifi. Is gewoon een Google TV met een layout er overheen :P

Die oude setup boxjes worden toch uitgefaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Heb onderstaande in het Keuken topic gepost maar helaas nog zonder input. Misschien kunnen jullie mij helpen met de laatste puntjes op de i.

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht waar we (hopelijk) in juni 2024 de sleutel van krijgen. Juni 2022 zijn we al voor een keuken op pad geweest en deze uitgekozen. Nu zijn we inmiddels een jaar (inclusief vele blz op Tweakers) verder en zitten we te twijfelen om nog wat aanpassingen te doen aan de keuken. Volgens de man van Keukenloods hebben we 4/5 maanden van te voren een afroepgesprek en kunnen we daar nog zaken wijzigen. Ook heb ik nog wat vragen en ben benieuwd wat jullie daar van vinden.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:51:
[...]

Wij gingen voor de bijl bij Thuis in Staal toen we de glaslatten (niet) zagen... het tweezijdig aanzicht is daar uniek. Nog strakker.. :)
Bij deze genoteerd ;) We zagen ergens een plaatje van een afscheiding tussen woonkamer en keuken wat we stiekem wel leuk vonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overtones
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:51:
[...]

Wij gaan voor gewoongers. Er komt ook nog een bijna 4 meter brede wand met 2 schuifdeuren in het midden om de woonkamer van de keuken af te sluiten.

Alles in kleur brons met brons rookgas.

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
overtones schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:06:
[...]

Wij gaan voor gewoongers. Er komt ook nog een bijna 4 meter brede wand met 2 schuifdeuren in het midden om de woonkamer van de keuken af te sluiten.

Dat dus! Bij ons 4,04m, lijkt me wel wat. Alleen andere kleuren ;)

Off topic, "Gers!", de laatste keer dat ik dat iemand heb horen zeggen is een dikke 30 jaar geleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:40

twu

overtones schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:06:
[...]

Ik weet niet of je al hebt besteld/getekend, maar weet wel dat GewoonGers niet 'echt' staal levert, maar aluminium. Meestal kan je voor dezelfde prijs een echte stalen deur krijgen. Er is een reden waarom GewoonGers in al die Tv-programma's zitten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
PrixV schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:23:
Heb onderstaande in het Keuken topic gepost maar helaas nog zonder input. Misschien kunnen jullie mij helpen met de laatste puntjes op de i.

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht waar we (hopelijk) in juni 2024 de sleutel van krijgen. Juni 2022 zijn we al voor een keuken op pad geweest en deze uitgekozen. Nu zijn we inmiddels een jaar (inclusief vele blz op Tweakers) verder en zitten we te twijfelen om nog wat aanpassingen te doen aan de keuken. Volgens de man van Keukenloods hebben we 4/5 maanden van te voren een afroepgesprek en kunnen we daar nog zaken wijzigen. Ook heb ik nog wat vragen en ben benieuwd wat jullie daar van vinden.

***members only***
Waarom de vragen onder ***members only***?

- (Lades) Prima. Van mij mag het ;)
- (Kasten) Plinthoogte lijkt me geen enkel probleem. Geen idee wat het kost, vraag het de contactpersoon. Stel +10%, vind je dat het dan waard?
- (Vaatwasser) Ik heb inderdaad een mening. Niet doen. Je verpest de symmetrie, hoewel ik daar zelf niet per se van ben maar in dit geval wel. Trouwens ook onhandig als je je steeds moet omdraaien van de spoelbak naar de vaatwasser.
- (Aan-/afvoer) Niet jouw probleem maar dat van de plaatser van de keuken. Ik zou het wel ter sprake brengen bij de verkoper.
- (Stopcontact) Dat zal vast met je groepenkast indeling te maken hebben en de belasting van de groep waar nummer 3 op aangesloten is. Drie aansluitingen maar op de tekening en geen enkel stopcontact boven het aanrecht??? Heeeel onhandig.
- (Kookplaat) Zou ik doen, doen wij ook. Kosten onbekend. Denk aan de aansluitwaarde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

kw_nl schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:06:

U6 In-Wall

Mooie In-Walls die ik ook aan het overwegen ben! Twijfel alleen even hoe ik dat met de bekabeling moet doen. Ik wil namelijk 2 Cat6(a)'s per loze leiding gaan trekken en dan aansluiten op een keystone voor de WCD. Hoe monteer je daarachter netjes de In-Wall naast een contactdoos? En heb je dan niet één ongebruikte UTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
twu schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:17:
[...]

Ik weet niet of je al hebt besteld/getekend, maar weet wel dat GewoonGers niet 'echt' staal levert, maar aluminium. Meestal kan je voor dezelfde prijs een echte stalen deur krijgen. Er is een reden waarom GewoonGers in al die Tv-programma's zitten :X
Juist daarom. Lekker licht met kids. Hadden in onze vorige woningen grote stalen deuren. Maar dat vond ik ook niet zaligmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij hebben een woning die in de zomer is opgeleverd, en wonen er met we gezin. Er is een wtw type d, dus dat betekent flinke kieren aan de onderkant der deuren.

Nu speelt mijn zoon graag op de playstation, en dat doet ie soms flink enthousiast. Ook in de woonkamer is soms flink wat geluid, wat door het naastgelegen trapgat ook wordt versterkt.

Kortom; nogal wat geluidsoverlast. Kieren dichtmaken met drempels of borstels moet niet, dat snap ik. Maar hoe kan je op een andere manier de overdracht van geluid een beetje beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
koelkast schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:20:
Wij hebben een woning die in de zomer is opgeleverd, en wonen er met we gezin. Er is een wtw type d, dus dat betekent flinke kieren aan de onderkant der deuren.

Nu speelt mijn zoon graag op de playstation, en dat doet ie soms flink enthousiast. Ook in de woonkamer is soms flink wat geluid, wat door het naastgelegen trapgat ook wordt versterkt.

Kortom; nogal wat geluidsoverlast. Kieren dichtmaken met drempels of borstels moet niet, dat snap ik. Maar hoe kan je op een andere manier de overdracht van geluid een beetje beperken?
Ducttape :+
Geluidswerende panelen in de kamer van je zoon, staat nog cool ook. (Bol: akoestische foam panels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blurk62 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:17:
[...]

Waarom de vragen onder ***members only***?

- (Lades) Prima. Van mij mag het ;)
- (Kasten) Plinthoogte lijkt me geen enkel probleem. Geen idee wat het kost, vraag het de contactpersoon. Stel +10%, vind je dat het dan waard?
- (Vaatwasser) Ik heb inderdaad een mening. Niet doen. Je verpest de symmetrie, hoewel ik daar zelf niet per se van ben maar in dit geval wel. Trouwens ook onhandig als je je steeds moet omdraaien van de spoelbak naar de vaatwasser.
- (Aan-/afvoer) Niet jouw probleem maar dat van de plaatser van de keuken. Ik zou het wel ter sprake brengen bij de verkoper.
- (Stopcontact) Dat zal vast met je groepenkast indeling te maken hebben en de belasting van de groep waar nummer 3 op aangesloten is. Drie aansluitingen maar op de tekening en geen enkel stopcontact boven het aanrecht??? Heeeel onhandig.
- (Kookplaat) Zou ik doen, doen wij ook. Kosten onbekend. Denk aan de aansluitwaarde!
Bedankt voor jouw input alvast! In MO omdat ik wilde voorkomen dat de man van de keukenzaak deze vindt.

- Was nieuwsgierig of iemand al een prijsindicatie had voor de grotere korpussen gezien onze contactpersoon die nog niet gegeven heeft ivm zijn argument van de plint. Hij is sowieso niet zo'n geweldige mailer dus we nemen die vraag mee naar het afroepgesprek. Maar gezien alle kennis hier alvast hier geprobeerd ;)
- Ik vind het qua symmetrie ook heel erg jammer maar nu zou de klep voor de spoelbak uit komen wanneer deze omlaag is en kan kan je niet meer comfortabel achter de spoelbak staan. Vaak wordt deze opzet in het Keuken topic ook bekritiseerd. Vandaar dat we zo zijn gaan twijfelen.
- Aan en afvoer zal ik meenemen.
- Volgend de kopersbegeleider mag het stopcontact voor de vaatwasser niet achter de vaatwasser maar als deze op positie 3 zit zit hij niet achter de vaatwasser. Daarom laat dit ons twijfelen. We hebben 8 stopcontacten boven het blad in de muur op diverse plekken, die staan alleen niet op deze tekening ;)
- Aansluitwaarde al omhoog laten zetten voor de eerste Bora dus dat zou goed moeten komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:40
@PrixV hier een keuken met een plint van 7cm een totaal geen probleem met de hoogte. Juist handig onderste laden met de tenen te openen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56
@PrixV neem even mee dat je vaak aan komt lopen of rondom je keuken loopt. Als je een stap zet til je meestal je voet op :9 . Die hoogte is absoluut hoger dan 9cm. Je zal dus vaker tegen je kasten “schoppen” bij het aan of rondom lopen van je keuken.
Mijn keukenboer ging daarom absoluut niet lager dan 12cm of je moest wat tekenen/echt aangeven dat dat een bewuste keuze was. Bij mij zijn ze 13cm ook ivm hoogte (en dikte) werkblad.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 06-11-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
GeeMoney schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:34:
@PrixV neem even mee dat je vaak aan komt lopen of rondom je keuken loopt. Als je een stap zet til je meestal je voet op :9 . Die hoogte is absoluut hoger dan 9cm. Je zal dus vaker tegen je kasten “schoppen” bij het aan of rondom lopen van je keuken.
Mijn keukenboer ging daarom absoluut niet lager dan 12cm of je moest wat tekenen/echt aangeven dat dat een bewuste keuze was. Bij mij zijn ze 13cm ook ivm hoogte (en dikte) werkblad.
Zo lastig al die meningen en niet weten wat wijsheid is :') . Het is een U keuken dus we zullen niet om de keuken heen lopen maar ik snap je punt zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Dankzij jullie post ook ff gekeken.
Wij hadden ook een plint van 7CM, dacht ik.

Zit ik nu de offerte terug te kijken van Bruynzeel, heeft die flapdrol na onze aanpassing een half jaar geleden (waar we een keukenblad en frontjes gewijzigd hadden) de plinthoogte naar 10CM gezet zonder dat we dat wisten. Had niet voor niets een vaatwasser met varioscharnier genomen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:40
Draakje5 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:59:
Dankzij jullie post ook ff gekeken.
Wij hadden ook een plint van 7CM, dacht ik.

Zit ik nu de offerte terug te kijken van Bruynzeel, heeft die flapdrol na onze aanpassing een half jaar geleden (waar we een keukenblad en frontjes gewijzigd hadden) de plinthoogte naar 10CM gezet zonder dat we dat wisten. Had niet voor niets een vaatwasser met varioscharnier genomen. 8)7
Heel herkenbaar dit soort dingen. Bij ons hadden ze de verkeerde vaatwasser (normale ipv xl) op de lijst gezet nadat de gekozen niet leverbaar was besteld. Uiteindelijk 2 vaatwassers gekregen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

twu schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:20:
[...]

Mooie In-Walls die ik ook aan het overwegen ben! Twijfel alleen even hoe ik dat met de bekabeling moet doen. Ik wil namelijk 2 Cat6(a)'s per loze leiding gaan trekken en dan aansluiten op een keystone voor de WCD. Hoe monteer je daarachter netjes de In-Wall naast een contactdoos? En heb je dan niet één ongebruikte UTP?
Ik zou het bij de inwalls bij 1 kabel laten en die kabels uit laten komen in een losse wcd. Dan past het altijd, lijkt me…

Wat zou je nog met die tweede willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

koelkast schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:20:

Koptelefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:01:
[...]

Ik zou het bij de inwalls bij 1 kabel laten en die kabels uit laten komen in een losse wcd. Dan past het altijd, lijkt me…

Eens! Zet je er dan ook gelijk een RJ45 connector aan i.p.v. keystone achter een stugge kabel?

Lijkt mij wel handig om altijd twee UTP's door een loze leiding te trekken als daar de mogelijkheid voor is. Aangezien je toch al bezig bent met trekken is dat de moeite ook niet meer :9

Qua voordelen bedenk ik me zo:
- Handig om meerdere apparaten te kunnen aansluiten zonder een switch er bij te hoeven halen.
- Back-up kabel voor het geval er iets mis gaat met de andere kabel.
- 2 UTPs kunnen makkelijk in 1 WCD verwerkt worden.
- Je hebt nooit genoeg aan UTP mogelijkheid, al is het de 1 een AP en de ander een Switch
Mis ik nog wat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:57
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:01:
[...]

Ik zou zeker twee doen als je een keer bedenkt kpn TV te nemen.

KPN tv kastje is direct verbonden met KPN modem. De rest zit allemaal op m’n eigen netwerk. KPN kastje kreeg ik via eigen switch niet lekker werkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:03
[...]

Ik gebruik 1 UTP. Het plaatje van de netwerkaansluiting verwijderd. De keystone in de inbouwdoos gepropt en een UTP naar de In-Wall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS65O9QNVkY-j7ydqE9dMDVkp0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7158XD99K1SHlvU4VH3bgZoJ.jpg?f=fotoalbum_large

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
PrixV schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:49:
[...]

Bedankt voor jouw input alvast! In MO omdat ik wilde voorkomen dat de man van de keukenzaak deze vindt.

- Was nieuwsgierig of iemand al een prijsindicatie had voor de grotere korpussen gezien onze contactpersoon die nog niet gegeven heeft ivm zijn argument van de plint. Hij is sowieso niet zo'n geweldige mailer dus we nemen die vraag mee naar het afroepgesprek. Maar gezien alle kennis hier alvast hier geprobeerd ;)
- Ik vind het qua symmetrie ook heel erg jammer maar nu zou de klep voor de spoelbak uit komen wanneer deze omlaag is en kan kan je niet meer comfortabel achter de spoelbak staan. Vaak wordt deze opzet in het Keuken topic ook bekritiseerd. Vandaar dat we zo zijn gaan twijfelen.
- Aan en afvoer zal ik meenemen.
- Volgend de kopersbegeleider mag het stopcontact voor de vaatwasser niet achter de vaatwasser maar als deze op positie 3 zit zit hij niet achter de vaatwasser. Daarom laat dit ons twijfelen. We hebben 8 stopcontacten boven het blad in de muur op diverse plekken, die staan alleen niet op deze tekening ;)
- Aansluitwaarde al omhoog laten zetten voor de eerste Bora dus dat zou goed moeten komen!
De klep van onze xl vaatwasser steekt 65cm uit (alleen) als hij helemaal open staat dus komt in jouw geval idd voor de spoelbak uit. Niet heel handig maar je ruimte is nu eenmaal beperkt.
Is die 80-80-80 bespreekbaar? Heb je aan die kant niet meer ruimte langs de muur? Kan de Bora sowieso wel in een 80cm kast? (edit: ja dat past, inbouwmaat is 74cm) Anders misschien links beginnen met 60, Bora in 90/80, VW 60 en nog een klein kastje van 30/40. Dan sta je een beetje klem tussen klep en spoelbak maar misschien gaat dat net.
Leidingwerk en afvoer moet dan natuurlijk ook weer worden versleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SquareOne schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:38:
[...]

Ik zou zeker twee doen als je een keer bedenkt kpn TV te nemen.

KPN tv kastje is direct verbonden met KPN modem. De rest zit allemaal op m’n eigen netwerk. KPN kastje kreeg ik via eigen switch niet lekker werkend.
Met de juiste switch en dan de juiste topologie is KPN tv prima te doen. Je hebt IGMP snooping nodig. Iets wat de inwall niet heeft… maar met een apart vlan voor 1 device kom je er ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

twu schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:34:
[...]

Eens! Zet je er dan ook gelijk een RJ45 connector aan i.p.v. keystone achter een stugge kabel?

Lijkt mij wel handig om altijd twee UTP's door een loze leiding te trekken als daar de mogelijkheid voor is. Aangezien je toch al bezig bent met trekken is dat de moeite ook niet meer :9

- Handig om meerdere apparaten te kunnen aansluiten zonder een switch er bij te hoeven halen.
- Je hebt nooit genoeg aan UTP mogelijkheid, al is het de 1 een AP en de ander een Switch
Mis ik nog wat? 8)7
De inwall heeft een switch dus je kan er al meerdere apparaten op kwijt. Dus handig hoeft het niet te zijn.

Back-up kabel? Je trekt zo een nieuwe als je stuk is… is die oude ook opgeruimd.

2 utps kan idd makkelijk, de inwall bouw je alleen weg in een lege wcd en dan gebruik je de tweede niet meer.

Je laatste reden lijkt me obsolete met het feit dat de inwall ook een switch heeft…

Ik ben overigens van mening dat je altijd teveel utp hebt in een huis, als je er aan begint (fomo)… en dat eigenlijk al na een week concludeert als je er woont. Mijn lesson learned: strategische plaatsen en soms de handjes laten wapperen… als het dan echt nog moet kan het voor die tv ook nog wel via powerwall of wifi…

Het enige wat ik kan verzinnen voor die tweede kabel is KPN tv, maar dat speelt niet… en als je dat wilt pareren zou ik met jouw specifieke setup daarvoor een tweede leiding regelen en ook in een losse wcd. Die inwall is namelijk iets te groot in de opbouw.
En dit is dan weer zo’n what-if scenario die ook wel met een powerline kan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

PrixV schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:23:

***members only***
Als je nou die verbindings kast met die hoge kast (op diezelfde wand) weg laat…. Die hoge kast naar de rand van de wand plaatst (paar cm naar rechts) kan die vaatwasser in de rechter hoek tov de wastafel en waarschijnlijk open doordat die hoge kast wat opschuift.

Dan geef je 1 kastje op, maar je bespaard je een dure onhandige hoek kast. Het oogt ook netjes (wij hadden dit ook in onze vorige woning). En qua ruimte: als je op de lange kant tegenover met lades werkt heb je echt heel veel ruimte… en je zal nooit vallen over de geopende vaatwasser…

Wil je geen tweede apparaat boven de oven? Je hebt nu de kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Ik had nog wat vragen gesteld aan de toezichthouder en hier kwam gisteren de WKB aan bod dankzij @Miezie. Wel super fijn en snel een reactie van onze toezichthouder gekregen, maar helaas niet waar we met z'n allen op zitten te wachten. Dus laat die WKB maar snel komen.

Enigszins aangepast om te annonimiseren..
Members only:

Ik vind het wel zeer triest, dat er dus blijkbaar geen instantie is die de bouw van een woning controleerd verder dan alleen op brandveiligheid en constructie.

[ Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 07-11-2023 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draakje5 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:35:
Ik vind het wel zeer triest, dat er dus blijkbaar geen instantie is die de bouw van een woning controleerd verder dan alleen op brandveiligheid en constructie.
Het is inderdaad triest dat een broodje kaas meer consumentbescherming heeft dan een woning van een paar ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
[...]

Je kan één UTP gebruiken voor je In-Wall en de andere direct op een UTP-aansluiting in een dubbel raam laten uitkomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCUs6Z2w28_xvf9Kw1-hwXJwlxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4g3YXSfN9gNpFhDUqKq3Y6W.jpg?f=fotoalbum_large
Kan je die tweede gebruiken voor TV/GameConsole zonder switch er tussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:33
[...]

Die in-wall is ook een 4 poorts switch, dus een tweede kabel die je trekt kan je niet in dezelfde doos gebruiken, hooguit doorsteken naar de inbouwdoos ernaast. imo erg onpraktisch om te doen en die 4 poorts switch is capabel genoeg voor eventuele vlan's e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20
Na weer een tijdje gelurkt te hebben (we zitten nu in de wachtperiode, oplevering is vooralsnog gepland ergens in Q3 2024) roep ik hier ook maar weer eens iets.

Ik krijg net een mailtje van Bruynzeel (de keukenleverancier) met de vraag wanneer ik de keuken geplaatst wil hebben. Weet ik veel :D

Ik kan kiezen tussen 2, 3, 4 of 5 weken na oplevering woning óf een ander moment naar keuze. Ik heb een week om mijn keuze door te geven. Mijn gut-feeling zegt om sowieso van 5 weken of langer uit te gaan omdat ik echt nog géén idee heb hoe de rest gaat lopen; keramisch parket leggen (moet ik nog aanschaffen), iets met de muren doen (stuccen? renovlies?), en alles wat ik nu nog niet bedacht heb...

omniscale.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:41
Morgen vooroplevering *O*
Ben benieuwd. Nog tips waar we op moeten letten? Behalve nu al kritisch zijn :+
posttoast schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:22:
Na weer een tijdje gelurkt te hebben (we zitten nu in de wachtperiode, oplevering is vooralsnog gepland ergens in Q3 2024) roep ik hier ook maar weer eens iets.

Ik krijg net een mailtje van Bruynzeel (de keukenleverancier) met de vraag wanneer ik de keuken geplaatst wil hebben. Weet ik veel :D

Ik kan kiezen tussen 2, 3, 4 of 5 weken na oplevering woning óf een ander moment naar keuze. Ik heb een week om mijn keuze door te geven. Mijn gut-feeling zegt om sowieso van 5 weken of langer uit te gaan omdat ik echt nog géén idee heb hoe de rest gaat lopen; keramisch parket leggen (moet ik nog aanschaffen), iets met de muren doen (stuccen? renovlies?), en alles wat ik nu nog niet bedacht heb...
Ik zou er zoveel mogelijk tijd tussen plannen!
Geef je zelf vooral veel rust.

Hier oplevering week 47, renovlies week 49,vloer week 50 en ivm kerst enzo keuken in week 1 (helaas).

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:33

Wij hebben 6 weken na oplevering de keuken laten plaatsen, met het idee ook dat je net zult zien dat de stucadoor een week ziek is of de vloerenboer de afspraak zou vergeten bijv, gewoon rekening houden met dat alles wat uit zou lopen waardoor het net te krap wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online

Wij zitten ook bij Bruynzeel en hebben dezelfde vraag een half jaar geleden gehad.

Ik heb ze nog een paar keer gebeld daarna. Het komt niet zo nauw. Als de opleverdatum bekend is dan komt er toch nog contact tussen beide partijen om de levering van de keuken af te spreken. Ik heb ook duidelijk aangegeven, het kan alle kanten op, want het hangt af van hoe concreet de aannemer is met zijn communicatie over opleverdatum en de planning van de stukadoors en de vloerenleggers.

Ik heb het op 5 weken gezet, aangezien de keuken het laatste is wat hoeft te gebeuren voor dat we kunnen verhuizen. En het enige dat je moet doen voor het plaatsen van de keuken, mijn inziens, is stuccen en de vloer leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Ik kan kiezen tussen 2, 3, 4 of 5 weken na oplevering woning óf een ander moment naar keuze.
Even na bellen en vragen wat hun uitstel beleid is. Hier kon het niet eerder maar wel later (een keer kostenloos) dus allicht dat je het iets strakker wilt plannen en dan uitstelt. Op die manier zit je niet met een huis dat 4 weken af is en zonder keuken.

(dit kan net uit komen met het opzeggen van de huur of de sleutel overdrachts datum kan maar zo wat centjes schelen dus in de toekomst)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49

Zelfde keukenleverancier, zelfde vraag. Ik heb toen een conceptplanning gemaakt in sheets waar ik de opleverdatum kan aanpassen en alles verschuift. Het werd week 7. Ik heb er aardig wat lucht ingehouden met het idee dat als het echt sneller gaat en ik al wil verhuizen, een week zonder keuken niet ideaal, maar wel te overleven is. Als de muren en gietvloer gedaan zijn, ga ik zelf verven en met name kamers van de kinderen wil ik echt af hebben, ook met bijv. nieuwe kledingkasten, voor we verhuizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZYj6cifw091TgS6swUxA0_bXDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sWX77zistV5fseogX0MAcfqR.png?f=fotoalbum_large

Misschien heb je er wat aan. Of zie ik iets cruciaals over het hoofd en zijn er ervaringstips hier :-)

Edit: ik moet dus ook nog verhuizen. Q1 hoop ik :+

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
rubenos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:58:
[...]

Zelfde keukenleverancier, zelfde vraag. Ik heb toen een conceptplanning gemaakt in sheets waar ik de opleverdatum kan aanpassen en alles verschuift. Het werd week 7. Ik heb er aardig wat lucht ingehouden met het idee dat als het echt sneller gaat en ik al wil verhuizen, een week zonder keuken niet ideaal, maar wel te overleven is. Als de muren en gietvloer gedaan zijn, ga ik zelf verven en met name kamers van de kinderen wil ik echt af hebben, ook met bijv. nieuwe kledingkasten, voor we verhuizen.

[Afbeelding]

Misschien heb je er wat aan. Of zie ik iets cruciaals over het hoofd en zijn er ervaringstips hier :-)

Edit: ik moet dus ook nog verhuizen. Q1 hoop ik :+
Ik heb destijds in 4 weken vanaf oplevering alles 'geregeld': het was nog wel heel even spannend of het stucwerk op tijd droog was, maar dat was gelukt.

Hierbij heb ik de volgende zaken gedaan:
Vrijdag oplevering
zaterdag boren gaten gashaard
maandag plaatsen gashaard
dinsdag stuccen (hele woning ex plafonds)
1,5 week laten drogen
zaterdag schilderen wanden
maandag tot vrijdag vloerbedekking gehele woning (bg: plak pvc, 1e tapijt 2e vinyl, trappen tapijt)
maandag en dinsdag keuken plaatsen
woensdag wandmeubel rondom gashaard plaatsen
donderdag betoncire op het meubel rond gashaard dit is in een later stadium 'afgelakt' maar dat geeft geen bende
Vrijdag verhuizen

Dus het kan snel gaan, en ik had een stucadoor die in 1 dag het hele huis deed (clubje mensen), dat scheelt gewoon echt want die droogtijd tikt gewoon door.

En key is hierbij een zekere mate van flexibiliteit, en echt kunnen rekenen op mensen: ik ben die uitvoerder die om 8 uur belt waar blijft iedereen. Maar conclusie is wel dat ik een maand dubbele lasten heb bespaard.

En ook iedereen doordringen van je strakke planning: vloerenboer is eerst begonnen bij de pvc vloer voor de keuken, zodat de keukenboer er altijd in kon, en is daarna pas naar boven gegaan. Was hij daar een dagje uitgelopen was dit geen probleem geweest.
Nu had ik ook nooit 2 bedrijven over de vloer, dan heb je nooit ruzie over wie wat gesloopt heeft.
En ik was zelf veel aanwezig, want ik heb de wanden van de slaapkamer zelf behangen, ideaal, want als er dan een vraag is van de stucadoor, of de gashaardboer of de keukenboer ben je altijd in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Sammy_tukker op 07-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 07:28
twu schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:34:
[...]

Mis ik nog wat? 8)7
Ik heb overal duo gedaan, wel 19mm leidingen en duo kabels in een keer er doorheen getrokken met kabelglijmiddel, werkt als een trein. Ik heb mij laten vertellen dat het beter is keystones aan stugge kabels te bevestigen dan direct een RJ45 connector. Zelf ook unifi accespoints aan de plafonds hangen eerste verdieping en zolder, overal volle WIFI. Maar goed ik ben een leek en geen groot gebruiker maar alles werkt super stabiel en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Kneepie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ik heb overal duo gedaan, wel 19mm leidingen en duo kabels in een keer er doorheen getrokken met kabelglijmiddel, werkt als een trein. Ik heb mij laten vertellen dat het beter is keystones aan stugge kabels te bevestigen dan direct een RJ45 connector. Zelf ook unifi accespoints aan de plafonds hangen eerste verdieping en zolder, overal volle WIFI. Maar goed ik ben een leek en geen groot gebruiker maar alles werkt super stabiel en snel.
Welk glijmiddel heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Sammy_tukker schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:59:
[...]

Ik heb destijds in 4 weken vanaf oplevering alles 'geregeld': het was nog wel heel even spannend of het stucwerk op tijd droog was, maar dat was gelukt.

Hierbij heb ik de volgende zaken gedaan:
Vrijdag oplevering
zaterdag boren gaten gashaard
maandag plaatsen gashaard
dinsdag stuccen (hele woning ex plafonds)
1,5 week laten drogen
zaterdag schilderen wanden
maandag tot vrijdag vloerbedekking gehele woning (bg: plak pvc, 1e tapijt 2e vinyl, trappen tapijt)
maandag en dinsdag keuken plaatsen
woensdag wandmeubel rondom gashaard plaatsen
donderdag betoncire op het meubel rond gashaard dit is in een later stadium 'afgelakt' maar dat geeft geen bende
Vrijdag verhuizen

Dus het kan snel gaan, en ik had een stucadoor die in 1 dag het hele huis deed (clubje mensen), dat scheelt gewoon echt want die droogtijd tikt gewoon door.

En key is hierbij een zekere mate van flexibiliteit, en echt kunnen rekenen op mensen: ik ben die uitvoerder die om 8 uur belt waar blijft iedereen. Maar conclusie is wel dat ik een maand dubbele lasten heb bespaard.

En ook iedereen doordringen van je strakke planning: vloerenboer is eerst begonnen bij de pvc vloer voor de keuken, zodat de keukenboer er altijd in kon, en is daarna pas naar boven gegaan. Was hij daar een dagje uitgelopen was dit geen probleem geweest.
Nu had ik ook nooit 2 bedrijven over de vloer, dan heb je nooit ruzie over wie wat gesloopt heeft.
En ik was zelf veel aanwezig, want ik heb de wanden van de slaapkamer zelf behangen, ideaal, want als er dan een vraag is van de stucadoor, of de gashaardboer of de keukenboer ben je altijd in de buurt.
Nadeel van een strakke planning is dat als er 1 ding echt mis gaat (ziekte, uitval, levering die niet komt, etc.) dat het dan als een kaartenhuis in elkaar kan storten. Natuurlijk hebben mensen enige flexibiliteit, maar als ze net aan een andere grote klus moeten beginnen kunnen soms niet zomaar 2 dagen opschuiven.

Bij ons werd de oplevering redelijk last minute met 1 maand uitgesteld door nuts. Gevolg was dat onze favoriete stucadoor (ook nog eens een kennis van mij) niet meer kon, omdat hij in die tijd aan een megaklus ging beginnen... Ook de keuken leverancier kon pas 6 weken later de installatie doen. Dus alles schoof logischerwijs op, maar werd ook uitgerekt... Toen was ik blij met de twee maanden extra die we hadden ingepland als buffer :D

(Sowieso waren we minimaal 4 maanden bezig, badkamers ed moesten we nog zelf plaatsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 07:28
Draakje5 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:26:
[...]

Welk glijmiddel heb je gebruikt?
3M™ LUBI02 3M KABELGLYMIDDEL TUBE 0 2L
Belden Twin UTP-kabel Cat 6 per meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
Miezie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:35:
[...]

Als je nou die verbindings kast met die hoge kast (op diezelfde wand) weg laat…. Die hoge kast naar de rand van de wand plaatst (paar cm naar rechts) kan die vaatwasser in de rechter hoek tov de wastafel en waarschijnlijk open doordat die hoge kast wat opschuift.

Dan geef je 1 kastje op, maar je bespaard je een dure onhandige hoek kast. Het oogt ook netjes (wij hadden dit ook in onze vorige woning). En qua ruimte: als je op de lange kant tegenover met lades werkt heb je echt heel veel ruimte… en je zal nooit vallen over de geopende vaatwasser…

Wil je geen tweede apparaat boven de oven? Je hebt nu de kans.
@PrixV Bovenstaand is helemaal een top idee. Niets zo onhandig als hoekkasten, dus weg met dat ding. In een vorig leven had ik zelf tussen de spoelbak en de vaatwasser een ladekast van 30cm met hier bovenin 2 hangende vuilnisbakjes. Was enorm handig en zou bij jou ook passen. Als je de 3 hoge kasten 10/15 cm naar rechts verschuift kan de vaatwasser royaal open. Aan de zijkant van de hoge kast kan je je hand/theedoeken uit het zicht en voor het grijpen kwijt. Je verliest (bespaart!) een stukje werkblad maar de nutteloze hoek wordt zo wel een bruikbaar stuk aanrecht. Het aan-/afvoer en stopcontactprobleem is een non-issue geworden. Win-win-win :)
Blijft de vraag, wie heeft het oorspronkelijke plan bedacht met die vaatwasserklep voor de spoelbak? DMG keukenboer?
edit: hmm, Keukenloods schreef je eerder. Niet veel negatiefs over gelezen eigenlijk maar dit valt tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Blurk62 op 07-11-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
Miezie schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:21:
[...]

Een accespointje meer van Fritz (modem had ik nog, 7590 en de repeater 6000 liggen al een jaar klaar (3x)) en in kasten op centrale plekken met wired backbone. 1 op bovenverdieping in onze inloopkast, 1 in woonkamer in het audiomeubel, 1 in meterkast, 1 in werkkamer op BG onder het bureau, dat is logisch kijkend naar de tekening en spreiding en bereik buiten. Beetje overdadig ook... maar netjes en meer dan genoeg qua bandbreedte. De software regelt vervolgens de kanalen wel op de juiste manier dus de wifi zal het wel prima doen. Hoe de devices vervolgens mee omgaan is een tweede, maar dat ligt niet aan de accesspoints.

Daarnaast moet het gewoon werken, dus wil ik die brakke software van unifi niet meer ;).
Hier heb ik precies hetzelfde, alleen dan de 4060 als router en nog Fritz!PowerLine i.c.m. een 1200AX naar de tuin. Werkt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

Kneepie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:53:
[...]

3M™ LUBI02 3M KABELGLYMIDDEL TUBE 0 2L
Belden Twin UTP-kabel Cat 6 per meter
Hoe ziet zo'n dubbele Twin UTP kabel eruit, is het gewoon twee losstaande kabels aan elkaar 'geplakt'? Ik overwoog namelijk om deze te kopen UTP-kabel Belden Cat.6 grijs 7965E (van hetzelfde merk, maar dan enkel). Weet iemand of er nog een kwaliteitsverschil in zit met de dubbele variant?
Pagina: 1 ... 257 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.