Allereerst is het belangrijk om de indeling van je interieur te bepalen, op basis hiervan kan je een goed lichtplan uitwerken. Waar komt bijvoorbeeld de bank, eettafel en televisie?SultanofKings schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:54:
Goedemorgen,
Heeft iemand ervaring met inbouwspotjes? Zouden dit er genoeg moeten zijn voor de woonkamer en zijn de locaties hiervoor genoeg? 6 in de woonkamer 3 in de keuken[Afbeelding]
De 3 spotjes in de keuken zijn voldoende als algemene verlichting, echter wanneer je aan het werkblad staat te werken sta je in de uitstraling van de verlichting, hierdoor krijg je schaduw op het werkblad. Daarom zou ik adviseren om ook nog een aantal wandlampjes in de keuken toe te voegen, of wellicht een plank met geïntegreerde ledstrip.
De 8 spotjes in de woonkamer zijn echt heel raar gepositioneerd. Het mooiste is om de spotjes op een afstand van ±40cm tot ±60cm van de wanden te positioneren. Voor de onderlinge afstand tussen elke spot hanteer ik ±100cm tot ±140cm, dit is vaak ook een resultaat van een symmetrische verdeling, bijvoorbeeld het symmetrisch verlichting van je achtergevel.
Hoe meer spots je hebt, hoe zachter je de verlichting kan laten branden om egale verlichting te krijgen, hoe sfeervoller het wordt.
Hierbij een 5 minuten schetsje waarbij: blauw = plafondspot, rood = hanglamp eettafel, paars = wandlamp keuken.
:strip_exif()/f/image/8i051wbi7STn2jDWFxivq1L0.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld plaatsing spots:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t0dSgJfxV9g3PRvNN0YkVa3q.jpg?f=user_large)
Ik zie deze uitspraak hier wel vaker voorbij komen, maar echt in alle luxe woningen waar ik kom wordt gewerkt met een combinatie van inbouwspots, wandlampen, spanningsrailen en vloerlampen.ColeJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:00:
[...]
Spotjes zijn inmiddels wel een beetje jaren '90 he.
Nu serieus, ga je een heel verlaagd gipsplafond nemen of een spanplafond?