Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 05:58
SultanofKings schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:54:
Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met inbouwspotjes? Zouden dit er genoeg moeten zijn voor de woonkamer en zijn de locaties hiervoor genoeg? 6 in de woonkamer 3 in de keuken[Afbeelding]
Allereerst is het belangrijk om de indeling van je interieur te bepalen, op basis hiervan kan je een goed lichtplan uitwerken. Waar komt bijvoorbeeld de bank, eettafel en televisie?

De 3 spotjes in de keuken zijn voldoende als algemene verlichting, echter wanneer je aan het werkblad staat te werken sta je in de uitstraling van de verlichting, hierdoor krijg je schaduw op het werkblad. Daarom zou ik adviseren om ook nog een aantal wandlampjes in de keuken toe te voegen, of wellicht een plank met geïntegreerde ledstrip.

De 8 spotjes in de woonkamer zijn echt heel raar gepositioneerd. Het mooiste is om de spotjes op een afstand van ±40cm tot ±60cm van de wanden te positioneren. Voor de onderlinge afstand tussen elke spot hanteer ik ±100cm tot ±140cm, dit is vaak ook een resultaat van een symmetrische verdeling, bijvoorbeeld het symmetrisch verlichting van je achtergevel.
Hoe meer spots je hebt, hoe zachter je de verlichting kan laten branden om egale verlichting te krijgen, hoe sfeervoller het wordt.

Hierbij een 5 minuten schetsje waarbij: blauw = plafondspot, rood = hanglamp eettafel, paars = wandlamp keuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PSZLrtDO_PZOTvJmyZhW-Xt1Ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8i051wbi7STn2jDWFxivq1L0.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld plaatsing spots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPAOTSXnBPiVCmTidvghdbXaKiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t0dSgJfxV9g3PRvNN0YkVa3q.jpg?f=user_large
ColeJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Spotjes zijn inmiddels wel een beetje jaren '90 he :+.

Nu serieus, ga je een heel verlaagd gipsplafond nemen of een spanplafond?
Ik zie deze uitspraak hier wel vaker voorbij komen, maar echt in alle luxe woningen waar ik kom wordt gewerkt met een combinatie van inbouwspots, wandlampen, spanningsrailen en vloerlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
SultanofKings schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Vrouws idee :+ heel eerlijk gezegd dacht ik dat het gefrased zou worden in het betonnen plafond. Maar nu lees ik vooral op internet dat dat dus niet het geval is.
Er is daar best veel over te vinden maar frezen in het plafond is vaak geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kromme_plank schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:55:
[...]
Ik zie deze uitspraak hier wel vaker voorbij komen, maar echt in alle luxe woningen waar ik kom wordt gewerkt met een combinatie van inbouwspots, wandlampen, spanningsrailen en vloerlampen.
Precies…. Spotjes hebben ook gewoon een plaats in een goed lichtplan.

Alleen je moet ze zo plaatsen dat ze logisch zijn in de layout van de woning en niet op basis van een interieur indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
ColeJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Er is daar best veel over te vinden maar frezen in het plafond is vaak geen goed idee.
Ik heb zelf 1 lichtpunt op de overloop in het plafond die ik graag 75cm zou willen verplaatsen. Bij mij heeft de uitvoerder helaas meerdere malen aangegeven dat je niet in het plafond moet gaan frezen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Strider schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Ik heb zelf 1 lichtpunt op de overloop in het plafond die ik graag 75cm zou willen verplaatsen. Bij mij heeft de uitvoerder helaas meerdere malen aangegeven dat je niet in het plafond moet gaan frezen.
Hier ook een lichtpunt dat ik graag wil verplaatsen maar na wat zoekwerk hier lees ik dat het eigenlijk geen goed idee is. Terwijl ik nog nooit een woning heb zien instorten vanwege een beetje freeswerk - maar dat terzijde :+. Het zal gerust niet conform NEN zijn en constructie blabla verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door ColeJ op 26-10-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

Bij ons wilde ze daar niet aan beginnen. Dat ene lichtpunt wat opgesplitst moest worden in twee opbouwspotjes is dus komen te vervallen. In keuken hebben we een rail van 2.80 met 5 Philips Hue spotjes erin. De rest zijn we nog een beetje zoekend in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 13:48
Strider schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

We hebben precies hetzelfde probleem bij onze overloop.
Onze oplossing wordt waarschijnlijk om een rail met 3 spots te plaatsen zodat de hele overloop beter verlicht kan worden. Waren vergeten rekening te houden dat licht niet de hoek om kan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Krijgertje1979 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

We hebben precies hetzelfde probleem bij onze overloop.
Onze oplossing wordt waarschijnlijk om een rail met 3 spots te plaatsen zodat de hele overloop beter verlicht kan worden. Waren vergeten rekening te houden dat licht niet de hoek om kan 8)7
Met een strategisch geplaatste spiegel kan dat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:56
Wolly schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:14:
[...]

Buffervat is er om je systeeminhoud (liters water) te vergroten van je verwarmingsinstallatie. En je buffervat gaat niet voldoende zijn om je vloer op te warmen, niet eens voor een paar minuten.

De boiler voor je sanitaire warmwater.
Om systeeminhoud te vergroten, dient het dan de functie als doorstromer zoals @GeeMoney aangeeft?

Random zoeken op google zegt mij o.a.:
Een buffervat fungeert als tussenopslag van verwarmingswater voor het verdere transport naar het cv-circuit. Zo’n vat vergroot het rendement van je verwarmingsinstallatie: het warme water dat niet meteen nodig is, blijft in het vat op temperatuur en kan enkele dagen later nog gebruikt worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Draakje5 op 26-10-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanofKings
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-09 22:18
Kromme_plank schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Allereerst is het belangrijk om de indeling van je interieur te bepalen, op basis hiervan kan je een goed lichtplan uitwerken. Waar komt bijvoorbeeld de bank, eettafel en televisie?

De 3 spotjes in de keuken zijn voldoende als algemene verlichting, echter wanneer je aan het werkblad staat te werken sta je in de uitstraling van de verlichting, hierdoor krijg je schaduw op het werkblad. Daarom zou ik adviseren om ook nog een aantal wandlampjes in de keuken toe te voegen, of wellicht een plank met geïntegreerde ledstrip.

De 8 spotjes in de woonkamer zijn echt heel raar gepositioneerd. Het mooiste is om de spotjes op een afstand van ±40cm tot ±60cm van de wanden te positioneren. Voor de onderlinge afstand tussen elke spot hanteer ik ±100cm tot ±140cm, dit is vaak ook een resultaat van een symmetrische verdeling, bijvoorbeeld het symmetrisch verlichting van je achtergevel.
Hoe meer spots je hebt, hoe zachter je de verlichting kan laten branden om egale verlichting te krijgen, hoe sfeervoller het wordt.

Hierbij een 5 minuten schetsje waarbij: blauw = plafondspot, rood = hanglamp eettafel, paars = wandlamp keuken.
[Afbeelding]

Voorbeeld plaatsing spots:
[Afbeelding]

[...]

Uiteindelijk gebeld met ze, we gaan het anders doen. Thanks voor de tips.

Daarbij, gaan ze dus wel in het beton frezen, maar omdat daar dus bepaalde dingen doorliepen waren de locaties gelimiteerd.

Hierbij de nieuwe tekeningAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tlt-UtZNkd-s6DIws3CCYkbXTiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZOfj7sVE0Kiei6PMAXfRADY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:40
@Draakje5 ik zie de toegevoegde waarde niet van het buffervat maar misschien is mijn kennis te beperkt.
Of je nu 50 liter uit het grotere vat opneemt of uit dat kleinere vat die 50liter moet weer bijgevuld en opgewarmd worden, gezien de hoge isolatie in die vaten en zeker als dat buffervat zelf dus niet kan verwarmen dan gebeurd dat toch nog steeds door het grotere vat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 23:27
GeeMoney schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:55:
@Draakje5 ik zie de toegevoegde waarde niet van het buffervat maar misschien is mijn kennis te beperkt.
Of je nu 50 liter uit het grotere vat opneemt of uit dat kleinere vat die 50liter moet weer bijgevuld en opgewarmd worden, gezien de hoge isolatie in die vaten en zeker als dat buffervat zelf dus niet kan verwarmen dan gebeurd dat toch nog steeds door het grotere vat?
Ben misschien mis, maar normaal komt je sanitair warm water nooit uit het buffervat (want dat is vies verwarmingswater). Dat dient enkel om je warmtepomp>verwarming constanter te laten draaien, maar daarvoor is die 50L eigenlijk verwaarloosbaar tov de totale thermische massa van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Rouske schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Bij mijn LG tv kan je het snoer aan de tv kant achter het klepje gewoon losklikken.
Bij mijn oude LG tv helaas niet, maar merk nu dat een 50mm buis zelfs niet eens groot genoeg is voor een gegoten stekker. 60mm zou het dan moeten worden..

Hebben nieuwe high end tv's altijd een snoer die je kunt losklikken?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:10

HollovVpo1nt

I like gadgets

Hallo allen,
Even twijfel of ik dit in een zonnepaneel topic moet plaatsen of hier, maar 't raakt beiden.

Lang verhaal kort: ons blok heeft bij oplevering een aantal zonnepanelen op dak gekregen per bewoner, aangesloten op Micro omvormers. De installateur had in eerste instantie geen Envoy/Gateway geplaatst. Onder valse voorwendselen heeft toch één bewoner van het blok een Envoy gekregen.

Maar, de installateur beweert dat deze Envoy voor heel het blok is. Die snap ik niet. Ik vroeg aan de installateur hoe de Envoy van de buurman 4 huizen verderop de productie van mijn PV installatie uit kan lezen. Bij mijn weet communiceren de micro omvormers (IQ7+) in dit geval en de gateway met elkaar via de stroomkabel/ PLC. Maar de installateur beweert dat de Micro's draadloos communiceren met de Envoy.

Mijn vragen:
- Mogen de panelen van heel het blok aangesloten worden op de Envoy van één bewoner (de bewoner zelf heeft geen inlog tot het uitlezen van de productie)
- Klopt het dat de omvormers draadloos kunnen communiceren met de Envoy/ Gateway?

Ik vind het maar een l*lverhaal, want enphase zegt zelf:
"Each microinverter sends AC power to your home's electrical panel (site load center) and transmits performance data over your home's electrical wiring to the Envoy. "

maar ik dacht ik check het even bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Danferno schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

Ben misschien mis, maar normaal komt je sanitair warm water nooit uit het buffervat (want dat is vies verwarmingswater). Dat dient enkel om je warmtepomp>verwarming constanter te laten draaien, maar daarvoor is die 50L eigenlijk verwaarloosbaar tov de totale thermische massa van je huis.
Het (buffer)vat zit inderdaad ook niet gekoppeld aan de grote boiler. De koud en warm leiding loopt via dezelfde (aanvoer)slang als de vloerverwarmings verdelers en inderdaad niet met het sanitair water.

Ik houd het er maar op dat het weinig kwaad kan maar ook geen baat heeft. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-09 19:07
Strider schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Bij mijn oude LG tv helaas niet, maar merk nu dat een 50mm buis zelfs niet eens groot genoeg is voor een gegoten stekker. 60mm zou het dan moeten worden..

Hou er dus rekening mee dat je maar liefst 7 centimeter diep moet. Aangezien je hem ook nog netjes wil kunnen dichtsmeren. Geen idee hoe hard je muur is, maar ik zou het anders laten doen door een bedrijf.

Heb het bij mij ook laten doen, geen seconden spijt van gehad. Ze waren binnen een uurtje klaar...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02:58
SultanofKings schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Uiteindelijk gebeld met ze, we gaan het anders doen. Thanks voor de tips.

Daarbij, gaan ze dus wel in het beton frezen, maar omdat daar dus bepaalde dingen doorliepen waren de locaties gelimiteerd.

Hierbij de nieuwe tekening[Afbeelding]
Persoonlijk vind ik spotjes in het plafond helemaal niet 'sfeervol', eerder klinisch. Zeker als ze op gelijke afstand van elkaar geplaatst zijn en daardoor een saai egaal lichtpatroon vormen. Heb je nu ook spotjes? Is jouw woonkamer nu niet sfeervol?
In onze huidige, bijzonder sfeervolle woonkamer hebben wij geen enkele plafondlamp; nou vooruit, er hangen er twee maar we gebruiken ze nooit. In onze nieuwe woning overwegen we alleen een rail in de keuken.
Overigens, als ik op onze meerwerk optielijst kijk en zie wat een extra plafondlichtpunt kost en dat keer een stuk of 10, dan ben ik volgens mij al een aardig eind richting een spanplafond met spotjes. Die kan je na oplevering laten plaatsen nadat je alle meubels een aantal keer hebt verplaatst tot je de gewenst opstelling hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Blurk62 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:42:
[...]

Persoonlijk vind ik spotjes in het plafond helemaal niet 'sfeervol', eerder klinisch. Zeker als ze op gelijke afstand van elkaar geplaatst zijn en daardoor een saai egaal lichtpatroon vormen. Heb je nu ook spotjes? Is jouw woonkamer nu niet sfeervol?
In onze huidige, bijzonder sfeervolle woonkamer hebben wij geen enkele plafondlamp; nou vooruit, er hangen er twee maar we gebruiken ze nooit. In onze nieuwe woning overwegen we alleen een rail in de keuken.
Overigens, als ik op onze meerwerk optielijst kijk en zie wat een extra plafondlichtpunt kost en dat keer een stuk of 10, dan ben ik volgens mij al een aardig eind richting een spanplafond met spotjes. Die kan je na oplevering laten plaatsen nadat je alle meubels een aantal keer hebt verplaatst tot je de gewenst opstelling hebt gevonden.
Het ligt denk ik allemaal aan de rest van de verlichting. Enkel spotjes als verlichting vind ik ook niks. Maar een combinatie van de juiste plaatsing van spotjes, samen met wandlampen en verlichting vanaf de grond danwel staande lampen kan samen een heel mooi geheel vormen.

Ik heb overigens alleen 2 spotjes in de keuken zitten, in een nis. Verder aan het plafond railverlichting in de keuken en boven de bank in de woonkamer en een plafondlamp boven de eettafel. Dat wordt verder aangevuld met 2 wandlampen en 2 staande lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
[...]

LG niet, HelloTV gaf aan dat het slimste is de stekker heel te laten, anders vervalt je garantie gelijk. Maar voor die plat-op-de-muur (G?)series niet een optie als je de kabel weg wil werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:20
HelloTV mag niet liegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:22
In onze vorige woning hadden we een 40mm buis en paste de stekker ook niet. Ik heb hem achter de LG opgerold laten zitten en door de buis een stukje verlengsnoer gemaakt. Daar kun je eenvoudig zelf de stekker op zetten aan een van beide kanten.

In de nieuwe woning heb ik een buis van 50mm in de muur, dat ging prima met de stekker eigenlijk. Onze buurman heeft een bredere, vlakke ventilatiebuis van 55m diep er in zitten. Dan kun je nog eenvoudiger van alles er doorheen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-09 22:11
LordBusiness schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:50:
[...]
Dat is juist mooi want jij hebt het huis gekocht incl. BTW en hij heeft nog niks gekocht en betaalt dus zo het bedrag zonder BTW en dus krijg je geld terug. Stuur hem even het document van PWC, scheelt je hoop gedoe.
Zojuist van Heijmans gehoord dat wij slechts in aanmerking komen om 1/3 van de BTW terug te krijgen. Het gaat bij ons om geïntegreerde zonnepanelen. Deze hebben ook de functie van het dak en komen daarom niet geheel in aanmerking. Klopt het dat je dit zelf moet aanvragen bij de Belastingdienst of moet de aannemer dit voor je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

[...]

Of je koopt een Samsung TV met een One Connect Box optie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:41
Danferno schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:34:
Man man, 5 dagen voor de voorlopige oplevering (31/10) krijgen we een mailtje binnen dat hij opgeschoven wordt naar 14/11. Uiteraard hadden we al onze werkafspraken twee weken geblokkeerd om te kunnen schilderen, dus die vallen nu mooi vlak na de nieuwe opleverdatum. Om gek van te worden.
Bijzonder dat ze de vooroplevering niet halen 8)7 enige voordeel dat je geen schilder ingeschakeld hebt die je moet verplaatsen...

bij ons is duidelijk aangegeven dat het huis dan nog niet klaar is en ze nog bezig kunnen zijn.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Hallo allen,

Vroeg me af of het onderstaande mag wat onze aannemer doet;

We krijgen BTW terug over de 5 ''standaard'' zonnepanelen die op het huis liggen, namelijk €250 totaal. Aangezien we de woning incl. BTW hebben gekocht. (PwC artikel is mij bekend)

We hebben 7 extra zonnepanelen bijgekocht, kosten hiervoor €3500 excl. BTW. (totaal nu dus 12 zonnepanelen op het dak).

Oftewel als we BTW hadden moeten betalen over de extra 7 panelen was dat €105 per paneel geweest, terwijl ik maar €50 per ''standaard'' paneel terug krijg. Het zijn gewoon dezelfde panelen op dezelfde dak helft. Mag dit?

Wat context:
Aanneemovereenkomst getekend: 2022
Oplevering: 2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Na 5 weken vertraging gaan we sinds deze week eindelijk verder. De stukadoors zijn gestart :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKW67_zmnnGYOzUT518RVsgybOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZoy8BSoOtK5GV2q5XqY3ZUR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePbGldMGvrgDnPptuYbn4wYje84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nb38LCrIlkfoc856ln4M9gIs.png?f=fotoalbum_large
Mijn verftestvlakken gaan wel weer verdwijnen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Om systeeminhoud te vergroten, dient het dan de functie als doorstromer zoals @GeeMoney aangeeft?

[...]
Buffervat heeft niets te maken met doorstromer, het is gewoon een emmer water die per uur 50 Watt verbruikt. Vergelijk het met een 50W gloeilamp die 24/7 aanstaat, zoveel warmte verlies je ermee. Voordeel is dat de warmte binnen in huis wordt verloren maar het zal niet op een plek zijn waar je vertoeft daar naast het buffervat.

Het vergroot ook niet het rendement en het is al helemaal onzin dat je de warmte die erin is opgeslagen een paar dagen later nog kan gebruiken. De totale hoeveelheid warmte die erin is opgeslagen is ook bijzonder klein, daar verwarm je nog geen toilet merkbaar mee.

Ik ga hierbij wel ervan uit dat het een woning betreft met vloerverwarming, bij radiatoren kan het wel nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tomas123 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:07:
Hallo allen,

We krijgen BTW terug over de 5 ''standaard'' zonnepanelen die op het huis liggen, namelijk €250 totaal. Aangezien we de woning incl. BTW hebben gekocht. (PwC artikel is mij bekend)

We hebben 7 extra zonnepanelen bijgekocht, kosten hiervoor €3500 excl. BTW. (totaal nu dus 12 zonnepanelen op het dak).

Oftewel als we BTW hadden moeten betalen over de extra 7 panelen was dat €105 per paneel geweest, terwijl ik maar €50 per ''standaard'' paneel terug krijg. Het zijn gewoon dezelfde panelen op dezelfde dak helft. Mag dit?

Wat context:
Het staat de aannemer vrij om meer- en minderprijs te bepalen, panelen erbij kopen kost altijd de hoofdprijs.

Wat je vaak ziet is dat mensen die wat willen bezuinigen de standaard panelen verkopen en er een geheel nieuwe set op laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
tomas123 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:07:
Hallo allen,

Wat context:
Je kan dit niet helemaal vergelijken. Je 7 panelen heb je als meerwerk gekocht. Je 5 panelen zijn standaard bij de koopsom inbegrepen. Meerwerk is altijd duurder dan standaard werk. Dus ja, dit mag.

250 euro voor 5 panelen is wel weinig. Dat zou betekenen dat je aannemer voor de hele installatie slechts ongeveer 1000 euro heeft betaald excl btw. Dat wil zeggen voor 1000 euro: PV panelen aanschaffen, omvormer aanschaffen, kabels aanschaffen, installatiemateriaal, monteren (manuren) etc. Knappe installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Draakje5 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:33:
[...]

Je kan dit niet helemaal vergelijken. Je 7 panelen heb je als meerwerk gekocht. Je 5 panelen zijn standaard bij de koopsom inbegrepen. Meerwerk is altijd duurder dan standaard werk. Dus ja, dit mag.

250 euro voor 5 panelen is wel weinig. Dat zou betekenen dat je aannemer voor de hele installatie slechts ongeveer 1000 euro heeft betaald excl btw. Dat wil zeggen voor 1000 euro: PV panelen aanschaffen, omvormer aanschaffen, kabels aanschaffen, installatiemateriaal, monteren (manuren) etc. Knappe installateur.
Ja idd, dat zijn prijzen die zelfs pre-Corona niet gehaald werden. Laten we even aannemen dat het panelen zijn van 350 wp, dus totaal 1750 wp. Dan heeft je aannemer ongeveer 70 cent per Wp betaald incl. montage.

Lijkt me onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Buffervat heeft niets te maken met doorstromer, het is gewoon een emmer water die per uur 50 Watt verbruikt. Vergelijk het met een 50W gloeilamp die 24/7 aanstaat, zoveel warmte verlies je ermee. Voordeel is dat de warmte binnen in huis wordt verloren maar het zal niet op een plek zijn waar je vertoeft daar naast het buffervat.

Het vergroot ook niet het rendement en het is al helemaal onzin dat je de warmte die erin is opgeslagen een paar dagen later nog kan gebruiken. De totale hoeveelheid warmte die erin is opgeslagen is ook bijzonder klein, daar verwarm je nog geen toilet merkbaar mee.

Ik ga hierbij wel ervan uit dat het een woning betreft met vloerverwarming, bij radiatoren kan het wel nuttig zijn.
Denk dat de belangrijkste functie van het buffervat is dat je niet meteen na de SWW run 60-70 graden warm water je vloer in duwt, van de laatste restjes. In de zomer zal het mengen in het buffervat ook helpen om na de SWW run geen warm water ipv koud water je vloer in te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Z___Z schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:02:
[...]

Denk dat de belangrijkste functie van het buffervat is dat je niet meteen na de SWW run 60-70 graden warm water je vloer in duwt, van de laatste restjes. In de zomer zal het mengen in het buffervat ook helpen om na de SWW run geen warm water ipv koud water je vloer in te sturen.
Denk dat het totaal niet uitmaakt, een warmtepomp zorgt er heus wel voor dat hij gaan water van 60-70 graden je leidingen induwt.

Daarnaast, er zit in die paar liter heet water natuurlijk 0,0 warmte die een verschil gaat maken op een betonvloer van duizenden kilo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

Heeft iemand nog ervaring met gebruik van bouwdrogers?

Twijfelen nu om dit gelijk bij oplevering in te zetten aangezien onze stukadoor gelijk de week erop wilt beginnen. Helpt een bouwdroger om de schimmelvorming en kans op toekomstige scheurvorming te verminderen of is het juist verstandig om dit na het stucen in te zetten?

Helaas hebben we niet genoeg tijd om het volledige opstookprotocol van twee weken te volgen, maar ik denk dat een bouwdroger juist efficienter is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
twu schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:55:

Twijfelen nu om dit gelijk bij oplevering in te zetten aangezien onze stukadoor gelijk de week erop wilt beginnen. Helpt een bouwdroger om de schimmelvorming en kans op toekomstige scheurvorming te verminderen of is het juist verstandig om dit na het stucen in te zetten?

Helaas hebben we niet genoeg tijd om het volledige opstookprotocol van twee weken te volgen, maar ik denk dat een bouwdroger juist efficienter is?
Zolang je geen stucwerk krijgt van 5cm dik zie ik het nut van een ontvochtiger/bouwdroger niet.

In gips zit een bindmiddel en die ga je nu ‘tegenwerken’ door met een ontvochtiger aan de slag te gaan :')

Mocht je het met een ontvochtiger aan de slag willen neem dan MP75 Diamant

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 27-10-2023 00:28 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 07:28
Frietkot schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Zojuist van Heijmans gehoord dat wij slechts in aanmerking komen om 1/3 van de BTW terug te krijgen. Het gaat bij ons om geïntegreerde zonnepanelen. Deze hebben ook de functie van het dak en komen daarom niet geheel in aanmerking. Klopt het dat je dit zelf moet aanvragen bij de Belastingdienst of moet de aannemer dit voor je doen?
1/3 voor geïntegreerde panelen is correct, je heb hiervoor wel de rekening nodig van de aannemer wat nog wel eens tot discussie kan leiden. Je kan dit prima zelf aanvragen, even googlen en je komt hier wel uit.

Zelf hadden wij twee rekeningen nodig, geïntegreerd en op dak panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08

Hang van veel factoren af: o.a. of je muren nu kletsnat zijn en./of ze zijn uitgeslagen van de schimmel. Stucwerk moet ook 'normaal' kunnen drogen: als je een overkill aan bouwdrogers in je huis zet dan gaat dat proces weer te snel.

Zou het vooral even aan je stucadoor vragen, die moet er immers mee werken en kan uit zijn ervaring het beste vertellen hoe zijn stucwerk zich verhoudt tot inzet van een bouwdroger.

Last but lost least: scheuren krijg je bij stucwerk in een nieuwbouw-woning sowieso. Maar da's een heel ander topic ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online

Een bouwdroger gaat ook niet helpen voor het opstookprotocol. Het opstookprotocol is voor het laten uitzetten en krimpen van de dekvloer dmv opwarmen en weer koelen. Met een bouwdroger kun je dat proces niet simuleren.

Het is alleen de vraag of met de hedendaagse verwarmingsmethodes een opstookprotocol echt nodig is of niet. De aannnemer en VEH vonden het onzin, maar de vloerenboer was heel duidelijk dat het vantevoren wel moest gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Blik1984 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Een bouwdroger gaat ook niet helpen voor het opstookprotocol. Het opstookprotocol is voor het laten uitzetten en krimpen van de dekvloer dmv opwarmen en weer koelen. Met een bouwdroger kun je dat proces niet simuleren.

Het is alleen de vraag of met de hedendaagse verwarmingsmethodes een opstookprotocol echt nodig is of niet. De aannnemer en VEH vonden het onzin, maar de vloerenboer was heel duidelijk dat het vantevoren wel moest gebeuren.
Goed punt. Mijn tegelvloer wordt volgende week gelegd, moet ik nog iets met een opstookprotocol doen voor het leggen van de tegels? Of moet dit juist achteraf?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Strider schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:55:
[...]

Goed punt. Mijn tegelvloer wordt volgende week gelegd, moet ik nog iets met een opstookprotocol doen voor het leggen van de tegels? Of moet dit juist achteraf?
Moet je even met de vloerenlegger over hebben, heeft die het daar niet over gehad?

Wij hebben pvc laten leggen, weet niet of dat anders is dan met bijvoorbeeld tegels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:31
Blik1984 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:58:
[...]

Moet je even met de vloerenlegger over hebben, heeft die het daar niet over gehad?

Wij hebben pvc laten leggen, weet niet of dat anders is dan met bijvoorbeeld tegels
Vraag me af of de vloerenboeren goed op de hoogte zijn wat welke vloer(verwarming) doet. Zou mij niets verbazen als die ook zijn blijven hangen in de techniek van 10-15 jaar geleden, zoals zoveel arbeiders. Doen het al 25 jaar zo, waarom anders doen.

Regge Tegels had bij mij aangegeven dat opstoken niet nodig was. Keramische tegels.
Vloerlegger (andere partij dan Regge) gaf aan dat het geen kwaad kon. Uiteindelijk niet gedaan, zeker gezien de lage temperaturen die door die buizen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Vraag me af of de vloerenboeren goed op de hoogte zijn wat welke vloer(verwarming) doet. Zou mij niets verbazen als die ook zijn blijven hangen in de techniek van 10-15 jaar geleden, zoals zoveel arbeiders. Doen het al 25 jaar zo, waarom anders doen.

Regge Tegels had bij mij aangegeven dat opstoken niet nodig was. Keramische tegels.
Vloerlegger (andere partij dan Regge) gaf aan dat het geen kwaad kon. Uiteindelijk niet gedaan, zeker gezien de lage temperaturen die door die buizen lopen.
De twijfel over meegaan met de tijd heb ik ook een beetje, better safe then sorry mentaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Bij mij geeft de aannemer juist wel aan dat een opstookprotocol nodig is, maar ze voeren dit ook zelf al uit.

Uit mijn technische omschrijving van de aannemer:
Om het mogelijk te maken om een verlijmde vloerafwerking aan te kunnen brengen, moet een opstookprotocol voor de afwerkvloer worden uitgevoerd. Bij uw woning hebben wij dit protocol al doorlopen wanneer de woning wordt opgeleverd. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de dekvloer onder gecontroleerde omstandigheden wordt verwarmd en afkoelt, waardoor de kans op scheurvorming, in de toekomst, tot een minimum wordt beperkt. Helaas is scheurvorming nooit geheel te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:22
Source90 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Dit, inderdaad. Ze zijn niet gewend aan woningen die dusdanig goed geïsoleerd zijn, met LTV en WTW. De temperatuur die er nu doorheen gaat is echt laag. Ik heb met het gietvloerbedrijf ook afgesproken dat we zelf het risico nemen van het niet volgen van het stookprotocol. De vloer is gelegd na 2 hete zomers waarin de anhydriet dekvloeren al prima genoeg waren opgewarmd en gedroogd.

Een jaar later is er nog geen enkele scheur te zien. De warmtepomp duwt verreweg het merendeel van de tijd nu 21 graden door de leidingen. Boven de 30 is echt extreem uitzonderlijk en dusdanig kort dat daar de totale vloermassa zeker geen 30 graden van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:07
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:41
Hathi schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:07:
Bij mij geeft de aannemer juist wel aan dat een opstookprotocol nodig is, maar ze voeren dit ook zelf al uit.

Uit mijn technische omschrijving van de aannemer:

[...]
Luxe, bij ons moeten we het opstookprotocol zelf uitvoeren.

Maar het droogstook protocol doet de aannemer dan wel weer. Blijkbaar ook nog verschil in :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 23:27
Anderen gaan dit beter weten, maar van mijn beperkte kennis zou ik zeggen dat hij wel een punt heeft als er geen schaduw op de panelen valt en ze per streng in dezelfde hoek staan. Ik zou dan persoonlijk wel een minwerk verwachten, want hij bespaart daar bijna zeker wel aardig wat geld mee naar installatie- en materiaalkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:13
Stond die beschrijving van PV met micro omvormer in het TO (Technisch Ontwerp)?
Bij mij stond het zo alleen vermeld in de documenten ivm de EPC-norm, en daar mag van afgeweken worden, zolang het qua EPC-waardes maar gelijkwaardig is. Als het in het TO staat kan dat alleen in overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
Dronium schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:58:
[...]

Stond die beschrijving van PV met micro omvormer in het TO (Technisch Ontwerp)?
Bij mij stond het zo alleen vermeld in de documenten ivm de EPC-norm, en daar mag van afgeweken worden, zolang het qua EPC-waardes maar gelijkwaardig is. Als het in het TO staat kan dat alleen in overleg.
Ja er staat specifiek vermeld in de TO dat de panelen afgeleverd worden met micro omvormers.
Dus volgens mij hebben ze weinig op te staan..

En zoals @Danferno beschrijft als ze het zo opleveren dan verwacht ik wel een fatsoenlijk retour geld inderdaad, en niet een tientjes bedrag. Of is dit gek?

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn en blijven twee verschillende dingen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
Danferno schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Anderen gaan dit beter weten, maar van mijn beperkte kennis zou ik zeggen dat hij wel een punt heeft als er geen schaduw op de panelen valt en ze per streng in dezelfde hoek staan. Ik zou dan persoonlijk wel een minwerk verwachten, want hij bespaart daar bijna zeker wel aardig wat geld mee naar installatie- en materiaalkosten
In principe heb je met Micro-omvormers nog optimalere opbrengsten. Ik zie in die mail echt geen enkel goed argument voor het niet leveren van de micro-omvormers. Dat is idd puur een kosten overweging geweest en niks anders.

Overigens zou ik nooit voor zonnepanelen via de aannemer kiezen. Je hebt dan nul invloed op wat er komt, wat er gelegd wordt en je betaald altijd de hoofdprijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Zoals hierboven meermaals aangegeven.. Volgens mij wordt hier een poot uitgedraaid.
Persoonlijk had ik in dit geval (net als Blik1984 aangeeft) de zonnepanelen zelf achteraf laten plaatsen met een mailtje in de trant van; door deze wijziging zie ik af van de meerwerkoptie zonnepanelen, daar de gecommuniceerde realisatie dusdanig afwijkt van de eerder aangeboden optie in de meerwerklijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
Qua offerte waren de zonnepanelen vrij scherp, 20 panelen ‘inclusief’ micro omvormers was €9000. Bij aanschaf dus om het even of ik het via de aannemer zou laten verlopen of via een andere partij. Onder het mom van gemak en alles ligt erop tijdens de oplevering toch maar gekozen voor de aannemer.

De panelen liggen al op het dak, dus om ze de hele boel ervan af te laten trekken is ook wel wat.. Oplevering van onze woning is februari 24. Dus we hebben even de tijd om te discussiëren, maar het bevestigd mijn gevoel.
De enige partij die er baat bij heeft is de aannemer zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
moatiej schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:31:
Qua offerte waren de zonnepanelen vrij scherp, 20 panelen ‘inclusief’ micro omvormers was €9000. Bij aanschaf dus om het even of ik het via de aannemer zou laten verlopen of via een andere partij. Onder het mom van gemak en alles ligt erop tijdens de oplevering toch maar gekozen voor de aannemer.

De panelen liggen al op het dak, dus om ze de hele boel ervan af te laten trekken is ook wel wat.. Oplevering van onze woning is februari 24. Dus we hebben even de tijd om te discussiëren, maar het bevestigd mijn gevoel.
De enige partij die er baat bij heeft is de aannemer zelf..
Is maar wat je scherp vindt. Wat krijg je voor panelen dan? Is dat al met de BTW aftrek?

Heb hier 7k betaald voor 19x LG 380WP monocell full black, inclusief optimizers op elk paneel. Nu ben ik niet thuis in de meerkosten van micro-omvormers, al zal dat denk ik wel in de buurt zijn van een Solaredge met 19 optimizers.

Heb je al een offerte bij derden opgevraagd wat het daar zal kosten met micro-omvormers met 20 stuks?
Als je dan gelijk een offerte laat maken met "reguliere" omvormer, weet je wat de aannemer in zijn zak steekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 27-10-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
Source90 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:45:
[...]
Is maar wat je scherp vindt. Wat krijg je voor panelen dan? Is dat al met de BTW aftrek?

Heb hier 7k betaald voor 19x LG 380WP monocell full black, inclusief optimizers op elk paneel. Nu ben ik niet thuis in de meerkosten van micro-omvormers, al zal dat denk ik wel in de buurt zijn van een Solaredge met 19 optimizers.

Heb je al een offerte bij derden opgevraagd wat het daar zal kosten met micro-omvormers met 20 stuks?
Als je dan gelijk een offerte laat maken met "reguliere" omvormer, weet je wat de aannemer in zijn zak steekt.
Ja destijds meerdere offertes opgevraagd, en prijzen kwamen overeen. Is overigens inclusief de btw dus die komt er nog van terug.

Even uit mijn hoofd is het zeker een €1000 verschil die het destijds maakte bij Zonneplan/Coolblue voor wel versus geen Micro omvormers.

Qua installaties zouden ze de setup schijnbaar wel uitrusten met optimizers. Waardoor naar mijn idee het prima kan zonder micro omvormers gezien het feit dat ik geen schaduw op mijn dak heb.

Het gaat denk ik dus met name om het feit dat ze anders opleveren en het verschil qua prijs in de zak stoppen en niet uitbetalen.
En dat ze dit uiteraard goed proberen te praten via een slechte e-mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:04
Ik krijg die informatie helaas nergens te vinden maar is er een maximum aan het aantal graden dat je mag zagen met een sleuvenzaag in een dragende muur.

Altijd recht naar beneden of mag je ook onder een hoek bijvoorbeeld 45 graden naar beneden zagen ?

2e vraag:
Ik heb op de warmtepomp een opwarm programma. Die heb ik aangezet. Moet ik dan ook de thermostaat temperatuur verhogen per dag of staat dit los van het protocol ?

[ Voor 26% gewijzigd door Smartbikers op 27-10-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tahomas
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-02 10:32
Bij de oplevering van mijn nieuwbouwwoning had ik een paar opleverpunten, waarbij deze stap voor stap worden opgelost.

1 punt (letterlijk) blijft openstaan en dat is een puntje in mijn raam. Het is redelijk klein en onopvallend, en de aannemer zei vanaf het begin al dat het binnen de norm valt, maar dat ze toch bereid waren het weg te polijsten. Het wegpoetsen is niet gelukt, en naar hun idee was het hiermee klaar. Ze willen dat ik teken. Ik heb om de norm gevraagd waar ze naar refereren, en ze stuurden dit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Z05b9wmAJ0EwEuztm8MPtAAJNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6TmkHqyCym50fHkqCT5WgpB.jpg?f=fotoalbum_large

Opzich is de communicatie met hun wel prettig en hebben ze alles tot nu toe netjes opgelost.
Hebben ze hier gelijk en hoort dit binnen de norm? Ik kan het zelf niet vinden en deze bron vind ik niet zo sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Heb je ook een foto van het euvel?
De normen van KCG lijken me wel relevant. Mogelijk dat een onafhankelijke partij ook deze normen gebruikt.

Normen van het KCG zie je ook terug in de NEN documenten van goed en deugdelijk werk.

[ Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 27-10-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik kan hier echt gefrustreerd over worden.
Vorige week een lek in mijn berging ontdekt, net op het moment dat mijn berging geïsoleerd zou gaan worden. Dus een nazorg melding gedaan bij Hurks, die hebben het doorgezet naar het dakdekkingsbedrijf. Dakdekkingsbedrijf gebeld en zij geven aan dat Hurks eerst hun rekening moet betalen... Wat doorgezeurd, zijn ze na 30x bellen toch een keer komen kijken, aangegeven dat het vocht gewoon van de buitenkant naar binnen trekt en zijn ze weer gegaan. Terwijl bij een regenbui het water van het dak over de muur naar beneden drupt :/

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ze hebben je in alle gevallen een mindere installatie geleverd dan verkocht. Alle argumenten die ze aanvoeren doen daar niks aan af (en zijn ook wel flauwekul). De enige die hier beter van wordt is de aannemer (lagere kosten) en jij hebt een lagere opbrengst.

Ik zou het niet accepteren en al lang een geschil aangegaan zijn. Je bent genaaid.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:43

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Draakje5 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

[...]
Het zit er in zodat je warmtepomp zijn minimale warmte kwijt kan wanneer de liters in een warmte vragende ruimte niet toereikend zijn om dat te bewerkstelligen. Zo krijg je een rustiger functionerende verwarming, minder kans op pendelen, etc. Per saldo stook je zuiniger…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Wij willen sleuven gaan graven in de muur van de keuken. Ik heb alleen echt geen idee of daar waterleidingen lopen en uit de tekeningen van de installateur word ik niet wijzer.

Op welke tekeningen zouden normaliter dit soort info moeten staan ? Onderstaande tekening heb ik van onze warmte installateur ontvangen.

We hebben dus wel een buitenkraantje maar ik heb geen idee of leidingen lopen in die keuken wand, links op de foto.

Hebben jullie enig idee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiReosakdK3DMiY8B_gr8nEA6Nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWToINy3oT3XRfdJu2TbDaHq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:02
Smartbikers schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:12:
Wij willen sleuven gaan graven in de muur van de keuken. Ik heb alleen echt geen idee of daar waterleidingen lopen en uit de tekeningen van de installateur word ik niet wijzer.

Op welke tekeningen zouden normaliter dit soort info moeten staan ? Onderstaande tekening heb ik van onze warmte installateur ontvangen.

We hebben dus wel een buitenkraantje maar ik heb geen idee of leidingen lopen in die keuken wand, links op de foto.

[Afbeelding]
Sleuven freezen in de muur of graven naast de muur?
Over het algemeen worden de leidingen indicatief aangegeven en veelal in het werk bepaald. Behalve de leidingen in de (prefab) vloeren die van invloed op de sterkte kunnen zijn. Meestal kun je na oplevering nog wel zien waar de leidingen lopen. Over freezen is op dit forum ook wel veel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Bij ons is de (zeer kleine) tuin weer opgevuld met bouwgrond. Nou wordt het gezien de afmetingen (5.5 x 5.5m) géén tuin met gras of grote borders. Wel moet ik nog zelf een geul graven voor een loze leiding (als voorbereiding op ooit een laadpaal).

Hoor hier vaak geluiden dat iedereen de tuin sowieso af laat graven, want bouwgrond is troep. Maar is het ook slechte ondergrond voor een kleine tuin die voor 60-80% zal worden betegeld? Of is het écht aan te raden het af te laten graven en te laten vullen met wat anders?

[ Voor 9% gewijzigd door twi op 28-10-2023 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

[Afbeelding]
Die strepen door de muur heen lijken je vorstvrije buitenkranen te zijn. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat die verder door de muur gaan maar eerst naar binnen en dan direct naar beneden. In de kruipruimte zou je de leidingen terug moeten vinden. Die dwars loopt is denk in afvoer?

Dat zou betekenen geen water in je keuken muur, het is zo te zien wel een draagmuur. Kan je niet beter een valse muur ervoor zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Deveon schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Die strepen door de muur heen lijken je vorstvrije buitenkranen te zijn. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat die verder door de muur gaan maar eerst naar binnen en dan direct naar beneden. In de kruipruimte zou je de leidingen terug moeten vinden. Die dwars loopt is denk in afvoer?

Dat zou betekenen geen water in je keuken muur, het is zo te zien wel een draagmuur. Kan je niet beter een valse muur ervoor zetten?
Dat is goed om te horen.

En de muur waar bovenaan 2.2 staat, als je die helemaal naar beneden doortrekt (naar de hal) daar lijkt mij ook geen leiding te zitten maar dat vind ik lastig te bepalen. Ik weet namelijk dat er halverwege de trap wel waterleidingen die kant op lopen van de waterpomp maar dat lijkt me dat die voor de vloerverwarming boven zijn en niet achter de keukenwand lopen.

En weet iemand wat die lijnen betekenen waar boven 1700K en 2200K op getekend is (Ik herken die icoontjes op het uiteinde niet).

Een valse muur hebben we over nagedacht maar na wat puzzelwerk kunnen we verticaal twee sleuven graven en dat lijkt te mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Heb je door de wand ook geen elektra voor je oven(s)? Wij hebben overigens een vergelijkbare indeling met al het leidingwerk door de koof van de trap (dat hoekje) en verdeler voor de vloerverwarming onder de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Deveon schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:54:
Heb je door de wand ook geen elektra voor je oven(s)? Wij hebben overigens een vergelijkbare indeling met al het leidingwerk door de koof van de trap (dat hoekje) en verdeler voor de vloerverwarming onder de trap.
Jawel. Maar we moeten voor de koelkast een stroompunt verleggen aangezien de stekker te kort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Strider schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:28:
Ik kan hier echt gefrustreerd over worden.
Vorige week een lek in mijn berging ontdekt, net op het moment dat mijn berging geïsoleerd zou gaan worden. Dus een nazorg melding gedaan bij Hurks, die hebben het doorgezet naar het dakdekkingsbedrijf. Dakdekkingsbedrijf gebeld en zij geven aan dat Hurks eerst hun rekening moet betalen... Wat doorgezeurd, zijn ze na 30x bellen toch een keer komen kijken, aangegeven dat het vocht gewoon van de buitenkant naar binnen trekt en zijn ze weer gegaan. Terwijl bij een regenbui het water van het dak over de muur naar beneden drupt :/
Belachelijk!
In onze vorige woning ook gezeur gehad over een lekkage. Ja het is dit. O nee toch niet het is dat. Ja we weten niet meer welk dakdekkersbedrijf dit gedaan heeft. We komen zelf wel even langs. Uiteindelijk opgelost.

Wel zuur als je door wilt met isoleren. Wellicht een filmpje opnemen dat helpt vaak. Er komt nog genoeg regen aan. Ik kon onze service monteur van de vorige aannemer gewoon per whatsapp bereiken en foto's doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Smartbikers schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Jawel. Maar we moeten voor de koelkast een stroompunt verleggen aangezien de stekker te kort is.
Voor 30 euro heb je een leidingdetector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Draakje5 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:37:
[...]

Voor 30 euro heb je een leidingdetector.
Ja die gaat helaas echt overal door aan waarschijnlijk door het gewapende beton / dragende metselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 16:34

IkWilbert

Het is mij!

Vandaag ontdekte ik opeens een natte plek in het plafond. Dit deel zit precies op de plek waar de waterafvoer van de wtw op zolder de vloer in gaat.

Het stuk waar er een buisje in de afvoer gaat staat ook vol met water. Wtw itho draait ook op de hoogste stand ivm met stucen in de woonkamer.

Plek op plafond en natte streep op de muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99X85Q9a1zjro1UG01opUYVqNoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJuyJpx2uM5kCQI4kU94nNGG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0vHj6H7BoIgq9_itDm3Oweqdm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc2ilQXfEp0588ZTX5NfkzJc.jpg?f=fotoalbum_large

Pijpje waar water in staat in de afvoer die de vloer in gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2DVtNICUYyX7OJRNCNd9kF3svE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W73CWKsVhGlmo9JgVVerXjKh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kses-uAL2eseqtJdfU7rxYFdk-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqmlHj7NVWh6NRboKAnDxaMP.jpg?f=fotoalbum_large

Maandag direct melden dan maar... :(

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@IkWilbert net als bij een buurman hier, je condens afvoer zit dus dicht. Je kan dit tijdelijk even met emmertjes oplossen want als je dit zo laat zal je vochtplek alleen maar groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 16:34

IkWilbert

Het is mij!

GeeMoney schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:51:
@IkWilbert net als bij een buurman hier, je condens afvoer zit dus dicht. Je kan dit tijdelijk even met emmertjes oplossen want als je dit zo laat zal je vochtplek alleen maar groter worden.
Heb de wtw uitgezet vanmiddag, ga er maandag mee aan de slag. Mooi balen...

Bij de wtw zie ik nog geen water. De afvoer is nog niet overstroomt.

[ Voor 8% gewijzigd door IkWilbert op 28-10-2023 21:55 ]

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
IkWilbert schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Heb de wtw uitgezet vanmiddag, ga er maandag mee aan de slag. Mooi balen...

Bij de wtw zie ik nog geen water. De afvoer is nog niet overstroomt.
Mogelijk is hij geknikt ergens. Dan loopt hij dus niet lekker leeg en druppelt, dat is eigenlijk nog erger :P .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@IkWilbert Als je bedoelt dat er water in de sifon zit dan is dat prima, zo werkt immers de stankafsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Smartbikers schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

En daar gaat alleen de koelkast op? :?
Had zelf een kwalitatief goed verlengsnoer (bijvoorbeeld) gehaald in dat geval.

Apparaat als een oven en dergelijke begrijp ik, heb ik hier ook verlegd. Maar voor een koelkast waar gemiddeld 60 watt doorheen gaat..
Komt toch achter de plint, neem ik aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 28-10-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-09 22:11

[Afbeelding]
Waarom sleuven graven in de muur? Alle leidingen (stroom/water/afvoer) komen toch achter je keukenkasten? Je ziet er niks van dus je kan het net zo goed opdek maken ipv in de muur!
Onderlangs via kruipruimte en dan door de vloer heen boren lijkt mij met alles het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Edit: nieuwe post geworden

[ Voor 137% gewijzigd door wd200 op 30-10-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Wij zitten al weken (maanden) met een huis wat 95% klaar is. De riolering moet nog afgerond worden en vervolgens de tuinen.

Meerdere buren hebben al aannemers werken voor het stucwerk en overige zaken. Er is nog niet opgeleverd. Verwachting is eind november.

Zijn er risico's om al aan de woning te werken voor de oplevering? Met de kerst die eraan komt kan het mogelijk een stuk langer duren dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julienin
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:00
Over 2 weken krijgen wij de sleutel en hebben afgelopen vrijdag de voor oplevering gehad.

Tijdens de voor oplevering had ik het met de uitvoerder over de houten gevelbekleding en dat deze te kort lijkt te zijn. De uitvoerder gaf aan dat dit niet te kort is, maar dat het volgens bouwbesluit uitgevoerd is.
Echter als ik kijk naar de aanzicht tekeningen, loopt deze houten gevelbekleding wel gewoon door.

Kan hier echter niets over vinden in het bouwbesluit, iemand enig idee of dit inderdaad juist is uitgevoerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4UDJuCBMMIodWMzqtvRTWSTPr0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4kMOSIjml8yOxuf3w2vd6MKf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cdum0W8YWqhU20cJnABCYxdyfNg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AYhjSSJx5PM6cSp0zwAeKtAq.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

IkWilbert schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:44:
Vandaag ontdekte ik opeens een natte plek in het plafond. Dit deel zit precies op de plek waar de waterafvoer van de wtw op zolder de vloer in gaat.

Het stuk waar er een buisje in de afvoer gaat staat ook vol met water. Wtw itho draait ook op de hoogste stand ivm met stucen in de woonkamer.

Plek op plafond en natte streep op de muur:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pijpje waar water in staat in de afvoer die de vloer in gaat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maandag direct melden dan maar... :(
Wij hadden een soortgelijk iets. Vochtplek op het plafond bij een lichtpunt onder de technische ruimte waar ook allemaal leidingen en afvoeren de vloer in gaan.

Je denkt gelijk aan lekkage, wij ook. Gezien de V-naden denk ik dat je ook net als ik kanaalvloerplaten hebt.

Tijdens onze bouw veel regenval (herfst) waardoor er veel water zich ophoopt in de vloeren. Door temperatuursinvloeden ontstaat er ook nog eens condens. Dat water wil een weg naar buiten vinden. Kanaalplaten hebben ontluchtingsgaten maar dat wil nog wel eens dichtzitten door puin en troep.

Uiteindelijk is het bij ons tijdelijk en is het opgedroogd, heel veel woningen hadden hiervan last. Nadeel wel is dat het spuitwerk lelijk werd, geel.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CycloneX schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Wij hadden een soortgelijk iets. Vochtplek op het plafond bij een lichtpunt onder de technische ruimte waar ook allemaal leidingen en afvoeren de vloer in gaan.

Je denkt gelijk aan lekkage, wij ook. Gezien de V-naden denk ik dat je ook net als ik kanaalvloerplaten hebt.

Tijdens onze bouw veel regenval (herfst) waardoor er veel water zich ophoopt in de vloeren. Door temperatuursinvloeden ontstaat er ook nog eens condens. Dat water wil een weg naar buiten vinden. Kanaalplaten hebben ontluchtingsgaten maar dat wil nog wel eens dichtzitten door puin en troep.

Uiteindelijk is het bij ons tijdelijk en is het opgedroogd, heel veel woningen hadden hiervan last. Nadeel wel is dat het spuitwerk lelijk werd, geel.
Wat voor ontluchtingsgaten bedoel je? Die gaten aan de zijkant hopelijk niet, die moeten juist luchtdicht afgedicht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De gaten onder de kanaalplaten, in de kanalen, zitten er om tijdens de bouw het water dat er inloopt af te voeren.

De gaten aan de kopse kant horen lucht dicht te zitten. Een simpel dopje (vaak tbv afstorten vloer) voldoet niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Draakje5 op 29-10-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
CycloneX schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Maar de aannemer heeft dit opgelost door opnieuw te spuiten/schilderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Draakje5 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Maar de aannemer heeft dit opgelost door opnieuw te spuiten/schilderen?
Ja klopt, aan de zijkanten moeten luchtdicht zijn. Al begreep ik met de snelheid/slordigheid van bouwen nu dat dit dus ook wel eens vergeten wordt.

Staat nu een nog een herstel afspraak open, moet echt eerst goed droog zijn.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 14:45
julienin schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:12:
Over 2 weken krijgen wij de sleutel en hebben afgelopen vrijdag de voor oplevering gehad.

Tijdens de voor oplevering had ik het met de uitvoerder over de houten gevelbekleding en dat deze te kort lijkt te zijn. De uitvoerder gaf aan dat dit niet te kort is, maar dat het volgens bouwbesluit uitgevoerd is.
Echter als ik kijk naar de aanzicht tekeningen, loopt deze houten gevelbekleding wel gewoon door.

Kan hier echter niets over vinden in het bouwbesluit, iemand enig idee of dit inderdaad juist is uitgevoerd?
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat moet er dan volgens de uitvoerder onder komen? Lijkt me zo niet echt fraai met het beton in zicht. Ook zijn er 2 verschillende breedtes gebruikt qua latjes? Daar zou ik me persoonlijk ook aan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julienin
Aeonis schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:22:
[...]

Wat moet er dan volgens de uitvoerder onder komen? Lijkt me zo niet echt fraai met het beton in zicht. Ook zijn er 2 verschillende breedtes gebruikt qua latjes? Daar zou ik me persoonlijk ook aan storen.
Volgens de uitvoerder blijft het zo (beton), dus nee het is inderdaad niet fraai (er zitten meerdere vergelijkbare stukken rondom het huis)
De verschillende breedtes komt doordat de planken niet op dezelfde diepte zit en er dus een verschil in zit, is alleen lastig op de foto te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door julienin op 29-10-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:47

[Afbeelding][Afbeelding]
Prachtig huis! Dat ze de latten niet tot de grond maken snap ik, dan komt er teveel vocht in. Maar zo opleveren is ook niet acceptabel…. Wij hebben ook van deze latten tegen de woning maar waar bij jou beton is, is bij ons afgewerkt met baksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@julienin het zal inderdaad vanwege optrekkend vocht zijn dat ze in ieder geval niet tot de grond doorlopen maar dit is wel het andere uiterste inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49

[Afbeelding][Afbeelding]
Je zou je vraag kunnen voorleggen aan de architect? Grote kans dat deze hier ook wat van vindt en zo van hulp kan zijn.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:03
julienin schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:43:
[...]

Volgens de uitvoerder blijft het zo (beton), dus nee het is inderdaad niet fraai (er zitten meerdere vergelijkbare stukken rondom het huis)
De verschillende breedtes komt doordat de planken niet op dezelfde diepte zit en er dus een verschil in zit, is alleen lastig op de foto te zien.
Volgens mij doelt Aeonis op het verschil tussen de twee vlakken met planken. Linker vlak allemaal smalle plankjes en rechts allemaal brede planken. Ik ben het er wel mee eens dat dat fraaier was geweest als dat hetzelfde zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
rubenos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Je zou je vraag kunnen voorleggen aan de architect? Grote kans dat deze hier ook wat van vindt en zo van hulp kan zijn.
Ik had onze architect gemaild /gebeld. Nooit een reactie gekregen. -O-
Vermoeden dat het ze (bij projectbouw) niet zo veel boeit.

Weusten Liedenbaum Architecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julienin
gdvm schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

Volgens mij doelt Aeonis op het verschil tussen de twee vlakken met planken. Linker vlak allemaal smalle plankjes en rechts allemaal brede planken. Ik ben het er wel mee eens dat dat fraaier was geweest als dat hetzelfde zou zijn..
Ik zie het inderdaad dat er verschil tussen de breedte van planken zit. De foto die ik geplaatst had is van een reeds opgeleverd huis uit ons project.

Bij ons zat het hout er nog niet allemaal op, ik ga morgen eens kijken of er ook verschil in breedte is.

Ik ga ook nogmaals contact opnemen met de project ontwikkelaar/architect om na te vragen of ze dit niet anders kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:02

[Afbeelding][Afbeelding]
Vraag eens naar welk artikel uit het bouwbesluit, volgens mij staat hierover niets. Wel is het noodzakelijk voor behoud van het hout om optrekkend vocht zoveel mogelijk tegen te gaan. Dus ruimte tussen maaiveld / bestrating en het geveltimmerwerk. Maar dit lijkt me te veel en staat niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:02
Bas.013 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

Vraag eens naar welk artikel uit het bouwbesluit, volgens mij staat hierover niets. Wel is het noodzakelijk voor behoud van het hout om optrekkend vocht zoveel mogelijk tegen te gaan. Dus ruimte tussen maaiveld / bestrating en het geveltimmerwerk. Maar dit lijkt me te veel en staat niet mooi.
@Draakje5 heb ook even bij mijn ouders gekeken die van dit soort panelen hebben, die stoppen ongeveer waar het glas van het kozijn begint en dit ziet er na 2 jaar nog prima uit. Dat is w.m.b. een mooie hoogte en voorkomt waarschijnlijk meer dan genoeg het optrekken van vocht.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Nu online
rubenos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Die doen waarschijnlijk helemaal niks, met 2 dingen bij de architect van ons huis aangeklopt en 2 keer wel een reactie maar een respons gekregen in de trant van dat aan de aannemer is geweest om het in te vullen en dat ze er niks meer aan gingen doen.

1 vd 2 voorbeelden was overigens ook over een soortgelijk lelijk betonnen onderkant dat nog vol in het zicht zat na oplevering. Ik vind het nog steeds geen porem voor een villa dat onder architectuur gebouwd is, een dergelijke ondermaatse afwerking. Maar uiteindelijk geeft de architect er dus na handtekening gezet er ook niks meer om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:40

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit soort zaken staan niet in het bouwbesluit beschreven. Wel in de kvt en leveranciers geven ook vaak iets van 5 a 10 cm boven maaiveld aan. Dit ziet eruit als standaard lengte van latten en besparen (op zagen en meer latten aanschaffen) of mogelijk zelfs verkeerd besteld en dit maar als oplossing gekozen.
Ik zou hier op zijn minst eisen dat de betonnen kantplank egaal van kleur is. Dit is namelijk zichtwerk en kunnen ze niet zo afleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Blik1984 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:00:
[...]

Die doen waarschijnlijk helemaal niks, met 2 dingen bij de architect van ons huis aangeklopt en 2 keer wel een reactie maar een respons gekregen in de trant van dat aan de aannemer is geweest om het in te vullen en dat ze er niks meer aan gingen doen.

1 vd 2 voorbeelden was overigens ook over een soortgelijk lelijk betonnen onderkant dat nog vol in het zicht zat na oplevering. Ik vind het nog steeds geen porem voor een villa dat onder architectuur gebouwd is, een dergelijke ondermaatse afwerking. Maar uiteindelijk geeft de architect er dus na handtekening gezet er ook niks meer om
Bij ons heeft dit bij een paar kwesties wel geholpen, bijv. toen HWA anders werd uitgevoerd. Dus mijn tip blijft 🙂

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:59:
[...]

Ik had onze architect gemaild /gebeld. Nooit een reactie gekregen. -O-
Vermoeden dat het ze (bij projectbouw) niet zo veel boeit.

Weusten Liedenbaum Architecten
Die doen blijkbaar veel werk hier in de regio, want hun naam stond/staat ook op de tekeningen van mijn wijk.

Helaas ook nooit wat van ze gehoord toen ik ze gemaild heb met wat vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
vuurtjih schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:19:
Aannemer werkt hier met een bankgarantie, toch maar even de notaris om bewijs gevraagd :+

Wanneer laten jullie een internet/tv abonnement in gaan? Vanaf dat je er woont of al eerder?
Dit toevallig bij onze notaris ook even nagevraagd, aangezien wij ook de volledige laatste termijn aan de aannemer moeten uitbetalen.

De notaris geeft aan dat zij een collectieve bankgarantie van de aannemer hebben en dat de 5% hier altijd wordt vastgehouden totdat de 3 maanden termijn verloopt. Zelfs wanneer er geen gebreken zijn bij oplevering.

De bankgarantie geldt dan dus ook nog voor gebreken die na 1 maand ontstaan of zichtbaar worden. Het enige dat wij dus moeten doen is de notaris informeren voor het eind van de 3 maanden wanneer er nog zaken open staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp8SeFsgAv48zKaUII7NYB-KNck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpCjfafMDha4jaHta0BAQf3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQqdR-tvMEdsBTpi34dxWvTT7G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbyBvu8pAwQBsyi7VdnVok48.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie van deze offerte voor 15k incl btw. ?

Verlaagd plafond met vlizotrap en 3 kamers creeeren op enkel ruwbouw zonder afwerking + nog extra kosten (lift, steiger, afvoer etc)
Pagina: 1 ... 255 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.