Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Wij hebben anders gewoon de platen weggezaagd of met een beitel van de balken af gehaald en schuifdeuren in geplaatst. Volgens mij stond er alleen op de balken 'constructief, niet verwijderen' en niet op de platen.

Zoals bij @Source90 zweefde bij ons de platen ook boven de vloer en zaten er bij verbindingsstukken gewoon pur tussen en een latje overheen.

Enfin, als de aannemer zegt niet verwijderen dan zal ik het mooi zo laten zitten. Je kan een vliering overwegen te maken voor opbergruimte op je zolder.

[ Voor 22% gewijzigd door Draakje5 op 20-10-2023 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:23
roltor schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

De platen zorgen er voor dat het houten frame zijn vorm behoudt.

Probeer maar eens een boekenkast zonder achterplaat, die gaat alle kanten op als je het een duwtje geeft.
Zet en een plaat van een paar mm tegen met spijkertjes en ineens is de kast stevig en blijft ie haaks.
Dat is volgens mij exact wat ik zei, ik andere bewoording :+ stijfheid in dwarsrichting.
https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/stijfheid.htm

@Draakje5, hoe zit de constructie van de schuifdeuren bevestigd (aan?). Zie gaan tenslotte ook horizontaal en verbinden (indien bevestigd aan de balken) ook de balken horizontaal.
Wellicht wat foto's voor @koenieboy ?

Ik heb in ieder geval wat extra balken geplaatst en net nog wat hoekijzers om het geheel te verbinden. Better safe than sorry O-)

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 20-10-2023 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
Source90 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Dat is volgens mij exact wat ik zei, ik andere bewoording :+ stijfheid in dwarsrichting.
https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/stijfheid.htm

@Draakje5, hoe zit de constructie van de schuifdeuren bevestigd (aan?). Zie gaan tenslotte ook horizontaal en verbinden (indien bevestigd aan de balken) ook de balken horizontaal.
Wellicht wat foto's voor @koenieboy ?

Ik heb in ieder geval wat extra balken geplaatst en net nog wat hoekijzers om het geheel te verbinden. Better safe than sorry O-)
De schuifdeuren zitten bevestigd aan een balk die ik bevestigd heb op een horizontale balk van het knieschot. Ik woon er niet meer en heb niet echt een goede foto van de details.

Het was me niet gelukt om het heel netjes af te werken. Was er zelf ook niet tevreden mee. In het nieuwe huis laat ik de platen gewoon zitten en maken we een vliering. En misschien ook wel om gedoe met de aannemer te voorkomen als er ooit iets met de constructie aan de hand is. Ik heb overigens nooit iets gezien aan de constructie kwa verschuiving o.i.d., het leek geen probleem dat ik de platen verwijderd had.

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 20-10-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:31
Die platen zitten er niet voor Piet snot: ga alleen al eens uit van de tendens van de gemiddelde aannemer: zo goedkoop mogelijk opleveren. Dan gaat hij echt niet voor de mooi je knieschot zitten aftimmeren: dat doet hij voor de horizontale stabiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:23:
Die platen zitten er niet voor Piet snot: ga alleen al eens uit van de tendens van de gemiddelde aannemer: zo goedkoop mogelijk opleveren. Dan gaat hij echt niet voor de mooi je knieschot zitten aftimmeren: dat doet hij voor de horizontale stabiliteit.
De platen in de hoek van de trap zitten er bij mij echt niet voor de stevigheid, maar om te zorgen dat het is afgewerkt. Dat kan hier natuurlijk ook zo zijn om allerlei redenen. Het aanleggen van een stuk vloerverwarming, dekvloer etc in zo'n krappe hoek is ook lastig dus het zou kunnen... Echter weet ik 100% zeker dat die platen er bij ons niet voor niks zitten. In de kapberekening komt dit gewoon terug en dit is op de vragen bij je omgevingsdienst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:40
Sammy_tukker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:23:
Onder het mom "better safe than sorry" ben ik ook terughoudend om de beplating (deels) weg te halen. Gelukkig heeft de grootste zolderkamer aan één zijde wel luiken en hebben we verder genoeg overige bergruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 21:00
witterholt schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

Onder het mom "better safe than sorry" ben ik ook terughoudend om de beplating (deels) weg te halen. Gelukkig heeft de grootste zolderkamer aan één zijde wel luiken en hebben we verder genoeg overige bergruimte.
Bij mij zaten standaard aan beide kanten ventilatieroosters voor die knieschotten. Nu bezig met de "losse" plaat vanuit de bouw (ingang 1) met magneten en handvat te maken en dan ook nog ingang 2 maken (die dus alleen ff eraf gaat als je iets moet pakken) aan de andere kant van die knieschotten, zodat je in ieder geval overal redelijk makkelijk bij kan. Ik zorg wel dat niks van de spullen de lage kant van het dak raakt.

Hebben jullie btw ook standaard ventilatieroosters onderaan de trap gekregen (vanwege de trapkast)?

[ Voor 25% gewijzigd door Bteq op 21-10-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:10
Man man. Even frustratie dumpen over ons traject zeg.
2 jaar geleden onze koop aannemers overeenkomst getekend. Ons is toen voorgespiegeld 2 fases. Wij fase 1 en vooraan in de fase opgeleverd. Oplevering zou vanaf Q2 2023 zijn. Vorig jaar eind Mei zijn ze gestart met de bouw. Begin dit jaar hebben we ons huis verkocht met overdracht Augustus. Tuurlijk was wat krap maar goed alles leek nog goed te gaan.
Echter communicatie is bagger. Als wij kets vragen horen we niets. Weinig updates over de bouw en het leek erg traag te gaan. Uiteindelijk is de oplevering datum naar achter geschoven Okt tot Dec 2023. Dit na eindeloos vragen km een updaten want wij moesten het huis uit. Tot nu toe ben ik redelijk geweest. Ik heb er begrip voor dat dingen uitlopen, alleen laat het op tijd weten dan kunnen wij ook plannen.
Nu na de laatste kijkdag 28 Sept kregen we te horen dat oplevering waarschijnlijk week 48 of 49 zou zijn. Vorige week nog gehoord zeker dit jaar in een nieuwsbrief.
Echter mijn buurman van de 2 kapper heeft een gesprek gehad met de project manager. Zijn huis was nat en het dak ook bij de kijkdag. Let wel het dak ligt er sinds begin Juli op en nu nog steeds geen pannen. Onze zijde leek droog van binnen moet ik er bij zeggen. Echter wat hem verteld werd is dat er verkeerde pannen besteld zijn! Hoe dan zou je denken. Aan gezien de platen er al 3 maanden op liggen. Of te wel waarschijnlijk weer vertraging. Maar mij hebben ze nog niet op de hoogte gesteld. Heerlijk die communicatie.

Ik begin echt het vertrouwen te verliezen op deze manier. Heb maar weer een update gevraagd, met een open vraag stelling alsof ik niets gehoord heb. Want ik moet ook mijn stucadoor plannen. Die moet ook wel denken steeds die vertraging... Maar goed mij geduld over de communicatie is echt op.

Iemand ook zulke ervaring gehad?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Zitten er nog voordelen aan stucen tegenover dunpleister op behangklare wanden?

Bij mij zijn ze nu de eerste verdieping aan het stucen, vroeg me af of al dat gaasband straks de scheurvorming wat gaat voorkomen. Dat heb je natuurlijk niet bij dunpleister.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n2EJvvg.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door Strider op 21-10-2023 19:17 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Louwke schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:33:
2 jaar geleden onze koop aannemers overeenkomst getekend. Ons is toen voorgespiegeld 2 fases. Wij fase 1 en vooraan in de fase opgeleverd. Oplevering zou vanaf Q2 2023 zijn. Vorig jaar eind Mei zijn ze gestart met de bouw. Begin dit jaar hebben we ons huis verkocht met overdracht Augustus. Tuurlijk was wat krap maar goed alles leek nog goed te gaan.
Echter communicatie is bagger. Als wij kets vragen horen we niets. Weinig updates over de bouw en het leek erg traag te gaan. Uiteindelijk is de oplevering datum naar achter geschoven Okt tot Dec 2023. Dit na eindeloos vragen km een updaten want wij moesten het huis uit. Tot nu toe ben ik redelijk geweest. Ik heb er begrip voor dat dingen uitlopen, alleen laat het op tijd weten dan kunnen wij ook plannen.
Nu na de laatste kijkdag 28 Sept kregen we te horen dat oplevering waarschijnlijk week 48 of 49 zou zijn. Vorige week nog gehoord zeker dit jaar in een nieuwsbrief.
Echter mijn buurman van de 2 kapper heeft een gesprek gehad met de project manager. Zijn huis was nat en het dak ook bij de kijkdag. Let wel het dak ligt er sinds begin Juli op en nu nog steeds geen pannen. Onze zijde leek droog van binnen moet ik er bij zeggen. Echter wat hem verteld werd is dat er verkeerde pannen besteld zijn! Hoe dan zou je denken. Aan gezien de platen er al 3 maanden op liggen. Of te wel waarschijnlijk weer vertraging. Maar mij hebben ze nog niet op de hoogte gesteld. Heerlijk die communicatie.

Ik begin echt het vertrouwen te verliezen op deze manier. Heb maar weer een update gevraagd, met een open vraag stelling alsof ik niets gehoord heb. Want ik moet ook mijn stucadoor plannen. Die moet ook wel denken steeds die vertraging... Maar goed mij geduld over de communicatie is echt op.

***members only***
Bij ons project loopt ook alles gigantisch uit. Wij hebben gekocht in fase 3 en ze zouden na fase 2 bij ons beginnen. Beginnen nu ook achteraan in 3. Fase 1 had al een half jaar uitloop, fase 2 nog meer. Sommige huizen een jaar uitloop. Bij ons start bouw december 2022 en oplevering prognose nu (einde vermoedelijk) Q2 2024. ALS ze dat al gaan halen.., |:(

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:06:
Voor degene die schuine daken hebben en nog nooit achter de schotten hebben gekeken.. :Y)

Wereld aan opbergruimte daar. Heb alles schoon gezogen (aardig wat puin/stof), ik raad aan bouwstofzuiger of ouder stofzuiger te gebruiken.
Restpartij tapijt gehaald (in mijn geval met rubber onderkant, die goedkoopste variant met vilt is binnen een week weg gok ik) en deze erin gelegd. De houtjes houden het wel op zijn plek.
Gelijk ook wat lampen opgehangen.

Heb zelf wat houten stellingen (IKEA) van MP gehaald en op hoogte gezaagd.

Hier ligt nu onze restpartij tegels, restpartij binnen hout, Verfspullen, kerst, onderdelen keuken, onderdelen badkamer en wat ander spul.

Bizar hoeveel ruimte hier eigenlijk beschikbaar is.
Bij ons: 4,5x0,9 en 1,25x0,5 meter (versmalling vanwege trap) op zuid en 5,75x0,9 op noord.
9,75 M2 bergruimte 🤯

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
En als je een keer gaat verhuizen dan vloeken hoeveel er ligt.

Ik laat ze hier lekker dicht en heb nog 35m2 opslag op 10 minuten rijden :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5

***members only***
Dat is wel flink balen voor de buurman, sinds Juli al een dak maar nog geen dakpannen. Kwa communicatie over opleverdata kunnen we de hand schudden. Al zijn ze bij ons (pas) okt 2022 begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:20
Strider schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:28:
Zitten er nog voordelen aan stucen tegenover dunpleister op behangklare wanden?

Bij mij zijn ze nu de eerste verdieping aan het stucen, vroeg me af of al dat gaasband straks de scheurvorming wat gaat voorkomen. Dat heb je natuurlijk niet bij dunpleister.

[Afbeelding]
Een stucwerklaag is wat dikker en kan (theoretisch) scheurvorming tegengaan. Het gaasband wat in je foto te zien is, is alleen voor het dichtsmeren van een plafondnaad. Dat is vaak noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

***members only***
Hier ook bijna een jaar vertraging gehad. als je het topic een beetje doorleest kom je genoeg soortgelijke verhalen tegen, iedereen zit in hetzelfde schuitje, steeds de schilders / stucadoors / vloerenleggers blijven updaten met nieuwe data etc, mja ze zijn het ondertussen wel gewend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:33
Ik moet het maar extra waarderen dus dat bij ons de bouw december 2022 gestart is, eerst zou oplevering december 2023 en dat is een tijdje geleden zelfs vervroegd naar november.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• depsycholoog
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-08 21:13
Hier start verkoop in januari 2021, hoerabrief in juni 2022, notaris in juli, start bouw in december en oplevering in september 2023. Wij zijn echt niet altijd tevreden geweest over de communicatie en de flexibiliteit, met name in het begin van het traject moesten we als de brandweer keuzes maken met harde deadlines, maar met de uitvoering en oplevering mogen we niet klagen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:04:
Voor degene die hun berging laten isoleren, waar plaatsen jullie de WCDs in de berging, bij de grond of in het midden? Onder is natuurlijk het mooiste, maar in het midden wellicht meer praktisch?
Ik heb ze allemaal op 30 cm zitten. Zowel het deel dat ik als berging gebruik als het deel waar ik een bijkeuken gemaakt heb.
Had wel extra wcd's ingetekend met het oog op opladen van e-bikes, maar heb er toen echt geen seconde over nagedacht om ze op hoogte te plaatsen.

Achteraf was dat wel handig geweest, want nu moet je over de fietsen heen hangen om bij de wcd te kunnen en zeker met de bakfiets wel een uitdaging.

Ik heb het nu 'opgelost' en extra functionaliteit toegevoegd door er een slimme (shelly) plug tussen te zetten. Die zet je met een losse knop aan zodra de fiets ingeplugd wordt en zodra gedetecteerd wordt dat de accu vol is wordt hij afgeschakeld. Meteen stukje brandpreventie zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Voor wat betreft de discussie over de opbergruimte achter de knieschotten:

Hier met een 60 graden hellingshoek van het dak slechts heel ondiepe knieschotten, maar wel ideaal voor opbergen van de reserve dakpannen, badkamer tegels etc.
En er komt een lading loze leidingen uit die vanaf de meterkast naar boven ligt.

Hoef er dus niet vaak te zijn, maar wilde het wel toegankelijk hebben. De aannemer had 1 plaat met 4 schroeven vast zitten als luik en dat heb ik vervangen door 4 magneten voor makkelijkere toegang.
Handig, maar na minder dan een jaar waren de platen gekrompen en nu zitten er spleten van ruim 5 mm aan beide zijden tot de volgende plaat.
Het sluit nog steeds af en zit in de ruimte die we als opbergzolder gebruiken, dus ik laat het zo, maar als je er een verblijfsruimte van wilt maken wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Laatst online: 22:40
Bteq schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Bij mij zaten standaard aan beide kanten ventilatieroosters voor die knieschotten. Nu bezig met de "losse" plaat vanuit de bouw (ingang 1) met magneten en handvat te maken en dan ook nog ingang 2 maken (die dus alleen ff eraf gaat als je iets moet pakken) aan de andere kant van die knieschotten, zodat je in ieder geval overal redelijk makkelijk bij kan. Ik zorg wel dat niks van de spullen de lage kant van het dak raakt.

Hebben jullie btw ook standaard ventilatieroosters onderaan de trap gekregen (vanwege de trapkast)?
Nee, bij ons zit gewoon de reguliere ventilatiespleet onder de binnendeur wat bij MV-C gebruikelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx5y2i7EDbfjT6D-JDKLGAikgpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tA3l8h1mfqSH98ylfQV6IDYo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:36
Hoi allen,

Ik heb een vraag m.b.t. mijn elektra punten.
Voor onze nieuwbouw woning die wij tijdens de bouw hebben overgenomen waren de contactpunten voor de elektra in de keuken al neergezet. Echter moeten wij daar het e.e.a. aan veranderen (zie tekening).

Blauw omcirkeld wordt naar beneden verplaatst
Geel omcirkeld moet een nieuw stroompunt worden.

Nu is mijn vraag: Waar kan ik stroomaftrappen voor dat gele omcirkelde punt? Volgens mij mag je niet horizontaal sleuven zagen in de muur dus vanaf het stroompunt van links kan het volgens mij niet.

Ik zit er aan te denken om die een sleuf te maken van één de drie ondersteunde punten naar het geel omcirkelde punt. Is dat volgens jullie ook het meest logische?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO0NrHofIzAGur-U7pDS_Yu-bf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0pTNxKQa4KyEV0YZ7dv24Pab.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
Voor degene die dunpleister laten aanbrengen, brengt jullie aannemer gaasband aan op plekken die sneller kunnen scheuren? Zoals bijv. op plekken waar pur schuim is gebruikt, of rond een vensterbank etc?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Smartbikers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:10:
Hoi allen,

Ik heb een vraag m.b.t. mijn elektra punten.
Voor onze nieuwbouw woning die wij tijdens de bouw hebben overgenomen waren de contactpunten voor de elektra in de keuken al neergezet. Echter moeten wij daar het e.e.a. aan veranderen (zie tekening).

Blauw omcirkeld wordt naar beneden verplaatst
Geel omcirkeld moet een nieuw stroompunt worden.

Nu is mijn vraag: Waar kan ik stroomaftrappen voor dat gele omcirkelde punt? Volgens mij mag je niet horizontaal sleuven zagen in de muur dus vanaf het stroompunt van links kan het volgens mij niet.

Ik zit er aan te denken om die een sleuf te maken van één de drie ondersteunde punten naar het geel omcirkelde punt. Is dat volgens jullie ook het meest logische?

[Afbeelding]
Wat ik mis: is de muur een draagmuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
Draakje5 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Wat ik mis: is de muur een draagmuur?
Het is een draagmuur. Dus horizontaal mag volgens mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Smartbikers schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:17:
[...]

Het is een draagmuur. Dus horizontaal mag volgens mij niet.
Je zou bij die 3 stopcontacten die tegen de grond aan zitten horizontaal een leiding kunnen trekken in de vloer ( stuk uit de rand van de vloer frezen, ligt toch geen vloerverwarming zo dicht bij de muur ) en dan vanuit de grond naar dat punt omhoog in de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KZr4uRm1iyxpxGR5sH7ezR1yiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xZu5H23VvucKj4CjYwU5MkUN.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Draakje5 op 23-10-2023 09:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Je zou bij die 3 stopcontacten die tegen de grond aan zitten horizontaal een leiding kunnen trekken in de vloer ( stuk uit de rand van de vloer frezen, ligt toch geen vloerverwarming zo dicht bij de muur ) en dan vanuit de grond naar dat punt omhoog in de muur.
[Afbeelding]
Waarom zou je sleuven maken als het achter je keukenkasten zit? Alleen het zichtbare gedeelte moet hij even in een sleuf zetten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:15
Strider schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:59:
Voor degene die dunpleister laten aanbrengen, brengt jullie aannemer gaasband aan op plekken die sneller kunnen scheuren? Zoals bijv. op plekken waar pur schuim is gebruikt, of rond een vensterbank etc?
Momenteel is de stuccadoor bij mij aan het werk. Ik plaats geen dunpleister maar iets dikker ( 5mm ). Hij gaf aan op naden en bepaalde andere plekken gaasband te plakken, om zo kansen te verkleinen dat het scheurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Waarom zou je sleuven maken als het achter je keukenkasten zit? Alleen het zichtbare gedeelte moet hij even in een sleuf zetten toch?
Je hebt gelijk, ik had geen rekening gehouden met het feit dat het meeste toch al uit het zicht zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Komt er geen smetplint?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08

[...]

***members only***
Hoe veel werkbare dagen hebben ze nog?

Antwoord op je vraag: ja. Topic staat er ook vol mee. Vertragingen tot een half jaar zijn niet uitzonderlijk. Communicatie daarover verloopt doorgaans ook slecht. Als er al communicatie is dan is dat allemaal 'onder voorbehoud van goed weer en beschikbaarheid van materialen en personeel'

Na mijn ervaringen met projectbouw - en die van alle kennissen/vrienden - durf ik wel te stellen dat projectbouw slechts drie zekerheden kent: (i) gebrekkige communicatie, (iii) onzekere planningen en (iii) extreme prijzen door de projectmonopolie van de aannemer die tegen nét aan de minimale inspanning worden uitgevoerd.

Wij schoven ook een half jaar op en hoorden dit pas twee maanden voor de geplande oplevering.

Accepteren, planning wijzigen en doorrrr is de enige oplossing :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Het dak van mijn ongeisoleerde berging is geïsoleerd met 20cm piepschuim (boven de houten balken)

Nu wil ik mijn hele berging isoleren, is het dan nog verstandig om nog extra steenwol tussen de balken aan te brengen?

20cm piepschuim heeft een RD waarde van 3.3. Zou genoeg moeten zijn toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Strider op 23-10-2023 12:44 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:40

j4y

Strider schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:35:
20cm piepschuim heeft een RD waarde van 3.3. Zou genoeg moeten zijn toch?
Lijkt mij aan de lage kant gegeven dat nieuwbouw Rc 6 is. Typfoutje in je bericht.

Ik heb voor mijn berging een aantal vragen gesteld in (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? en super geholpen. Daar zit veel kennis mbt isolatie.

[ Voor 3% gewijzigd door j4y op 23-10-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
cacao70 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Momenteel is de stuccadoor bij mij aan het werk. Ik plaats geen dunpleister maar iets dikker ( 5mm ). Hij gaf aan op naden en bepaalde andere plekken gaasband te plakken, om zo kansen te verkleinen dat het scheurt.
Waarom heb jij gekozen voor traditioneel stuc werk en geen dunpleister? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
Ik wil graag weten hoe jullie dit zien:

Eind december 2022 hebben wij bij de aannemer moeten besluiten of wij extra zonnepanelen op ons dak wilde hebben.

Standaard kregen we er 5 dmv de BENG berekening, en wij hebben er 7 bijgenomen zodat wij er 12 op het dak hebben straks. dat is het maximale wat erop past.

Aangezien wij in 2022 moesten besluiten of wij deze extra panelen erbij wilde, heb ik gevraagd of wij de btw terug konden krijgen zoals de regeling in 2022 was.
De panelen moeten nog gelegd worden, sterker nog het dak zit er nog niet eens op.

Members only:

De aannemer zegt hier, "zoals in 2023". Maar in 2023 is er toch geen regeling voor btw teruggave? en wij hebben het moeten besluiten in 2022. dat geld dan toch? of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
@Luukdg je hebt nu waarschijnlijk betaald voor de PV panelen aan je aannemer of moet dit nog doen maar staat al wel in opdracht. Zij geven je dan een creditfactuur van 21% BTW over het koopbedrag, waardoor je dit niet hoeft terug te betalen maar simpelweg minder aan de aannemer betaald. Dat klinkt wel logisch. Je hoeft dus niets terug te vragen aan belasting maar krijgt gewoon het bedrag in mindering op post aannemer.

Het toetsmoment is wanneer ze worden geinstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Fedde op 23-10-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
Fedde schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:57:
@Luukdg je hebt nu waarschijnlijk betaald voor de PV panelen aan je aannemer of moet dit nog doen maar staat al wel in opdracht. Zij geven je dan een creditfactuur van 21% BTW over het koopbedrag, waardoor je dit niet hoeft terug te betalen maar simpelweg minder aan de aannemer betaald. Dat klinkt wel logisch. Je hoeft dus niets terug te vragen aan belasting maar krijgt gewoon het bedrag in mindering op post aannemer.

Het toetsmoment is wanneer ze worden geinstalleerd.
Ah zo, ik twijfelde of ik het zo moest lezen. maar dat is dus goed nieuws voor mij (en de andere kopers ) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
Wolly schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Handig! Thanks @Draakje5 en Wolly voor het meedenken! Dit was in de richting waar ik zelf niet op was gekomen 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-09 10:33
Aannemer werkt hier met een bankgarantie, toch maar even de notaris om bewijs gevraagd :+

Wanneer laten jullie een internet/tv abonnement in gaan? Vanaf dat je er woont of al eerder?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 15:48
vuurtjih schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:19:
Aannemer werkt hier met een bankgarantie, toch maar even de notaris om bewijs gevraagd :+

Wanneer laten jullie een internet/tv abonnement in gaan? Vanaf dat je er woont of al eerder?
Persoonlijk zorg ik dat we zo vroeg mogelijk alles verbonden hebben zodat alles gewoon lekker werkt als we er in gaan. Gewoon lekker een film aanzetten op je eerste avond. Die paar tientjes extra dat er internet is tijdens afbouwen zijn verwaarloosbaar.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:41

Je moet wel het pakket in ontvangst kunnen nemen. Vaak leveren ze dat een paar dagen voordat het abonnement actief is.

Maar verder; zo snel mogelijk. Netwerkkabels trekken en internet aansluiten was één van de eerste dingen die ik deed :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08

De dag na oplevering, twee maanden voordat we er woonden.

Achteraf ook heel blij mee: internet werkte niet. Bleek dat alle glasvezelkabels aan begin van de straat kapot waren getrokken tijdens graafwerkzaamheden. Daardoor drie maanden geen internetaansluiting, maar toch twee maanden 'minder' omdat ik daar dus direct achter kwam ipv tijdens verhuizing.

Toevoeging: dat repareren ging wel raar. Ziggo schakelde daar een derde partij voor in, die graven de kabels op. Gaat in het gat zitten, zoekt uit de kluwen kappotte kabels uit welke kabel bij mijn woning hoorde en repareerde ALLEEN die kabel. Gooit daarna het gat weer dicht.

Één maand later: werkbusje van dezelfde partij, gat graven, kabels repareren van de betreffende buren en gat weer dicht. Dat herhaalde zich nog 3x. Makkelijk geld verdienen!

Nu is na anderhalf jaar eindelijk de laatste leegstaande woning bewoond (eerste bewoners lagen in scheiding en zijn halverwege de afbouw gestopt, woning is een half jaar later verkocht). En je raadt het al: twee weken terug ging het straatwerk weer open.

Maak die kabels dan allemaal in één keer? Al hebben ze nu dezelfde klus 6x verkocht... 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Mr. Stom op 24-10-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 23:27

***members only***
Als het een troost kan zijn, volgens de makelaar zou ons huis zomer 2022 klaar zijn geweest. Dat werd dan september, dan december, dan maart 2023, dan mei 2023, dan juli, dan september en nu eindelijk opleverdatum 31 oktober ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keeperson
  • Laatst online: 20:20
Voor de mensen waar de bouw zo uit loopt, krijgt de aannemer dan geen boete opgelegd omdat het zo lang uitloopt?

Ik zie al dat ik me gelukkig mag prijzen. Bij ons zijn ze net voor de bouwvak van '23 begonnen. Tijdens de eerste kijkdag een paar weken terug gaf de aannemer aan de woningen naar verwachting vóór de bouwvak van '24 op te leveren. Ze hebben 220 werkbare dagen en gaan er waarschijnlijk minder nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Een dag met meer dan x uur regen, een dag met gevoelstemperatuur onder x graden, etc. valt al buiten de werkbare dagen. Over het algemeen is er wel een ruime marge waardoor 220 werkbare dagen veel langer uitgespreid kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:31
Draakje5 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:14:
Een dag met meer dan x uur regen, een dag met gevoelstemperatuur onder x graden, etc. valt al buiten de werkbare dagen. Over het algemeen is er wel een ruime marge waardoor 220 werkbare dagen veel langer uitgespreid kunnen worden.
Een werkjaar heeft ongeveer 250 werkdagen (verschilt een beetje wanneer kerst ed valt) al denkt VEH daar anders over https://www.eigenhuis.nl/...eriode/werkbare-werkdagen en heb ik ook wel eens begrepen dat de 'bouwvak' inderdaad geen werkbare werkdag is. Voordat een aannemer zich beroept op onwerkbaar weer denkt hij wel even na: vaak gelden wachtdagen op kosten van de aannemer zie ook: https://www.bouwendnederl...erpen-a-z/onwerkbaar-weer

Conclusie is 220 dagen is ongeveer een jaar bouwen en een aannemer heeft er ook een zeker belang bij om facturen te kunnen sturen (lees door te bouwen, al lijkt dat soms wel anders). Ik zit zelf professioneel in de gww-bouw en we zeggen niet voor niks 'de wereld houd op te bestaan rond de bouwvak en rond kerst'. Dan gaan de facturen nog effe versneld de deur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
keeperson schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:05:
Voor de mensen waar de bouw zo uit loopt, krijgt de aannemer dan geen boete opgelegd omdat het zo lang uitloopt?

Ik zie al dat ik me gelukkig mag prijzen. Bij ons zijn ze net voor de bouwvak van '23 begonnen. Tijdens de eerste kijkdag een paar weken terug gaf de aannemer aan de woningen naar verwachting vóór de bouwvak van '24 op te leveren. Ze hebben 220 werkbare dagen en gaan er waarschijnlijk minder nodig hebben.
Ik weet niet of het in NL anders is, maar hier stelt de verkoper de akte op en grijpt de notaris van de koper enkel in bij onwetmatigheden - jezelf ruim de tijd geven om iets af te werken valt daar uiteraard niet onder. Bij ons hebben ze zich 340 (!) werkbare dagen gegeven voor een project van drie rijwoningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
220 is wel vrij weinig en daar mag je je wel gelukkig mee prijzen denk ik. In ons contract zijn 325 werkbare dagen opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
keeperson schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:05:

Bij ons hebben ze de start-bouw iets meer dan een jaar uitgesteld na tekenen, en vanaf dan gingen die dagen pas tellen. Ondertussen waren ze voor de officiële start al wel begonnen met werkzaamheden, dus op die manier sjoemelen ze ook lekker :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Takkeding schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:39:
[...]

Bij ons hebben ze de start-bouw iets meer dan een jaar uitgesteld na tekenen, en vanaf dan gingen die dagen pas tellen. Ondertussen waren ze voor de officiële start al wel begonnen met werkzaamheden, dus op die manier sjoemelen ze ook lekker :/
Start bouw moment is duidelijk en staat gecontracteerd, aanvang graafwerkzaamheden voor fundering bijv of het slaan / boren van de eerste heipaal. Hier kan niet zo veel mee gesjoemeld worden. Een 'officieel' moment start bouw doet daar niets aan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:28

Cordon

Lievelings jankert

Bij ons is de bouw van het hele complex ergens in december 2022 gestart, toen zijn ook de funderingen geplaatst. Pas ergens in mei 2023 is de eerste vloer gelegd van onze woning en vanaf dan (volgens de bouwer) beginnen bij ons de 400 werkbare dagen te tellen en dus niet toen ze begonnen zijn met de funderingen. :P

Ze schieten hier wel op, begin mei zijn ze begonnen met het geraamte van de woning en ze hebben vorige week het hoogste punt bereikt! Ondertussen zitten op de eerste en tweede verdiepingen ook de kozijnen er in en is de begaande grond al aardig gemetseld. Hopelijk werkt het weer mee en kunnen ze lekker door!

Oplevering prognose is nog steeds Q4 2024, Q1 2025. Nog 6 facturen te gaan... nu iemand toch leest, wat zouden ze bedoelen met "Binnenspouwbladen begaande grond privedeel". :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:29
Cordon schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:00:
Bij ons is de bouw van het hele complex ergens in december 2022 gestart, toen zijn ook de funderingen geplaatst. Pas ergens in mei 2023 is de eerste vloer gelegd van onze woning en vanaf dan (volgens de bouwer) beginnen bij ons de 400 werkbare dagen te tellen en dus niet toen ze begonnen zijn met de funderingen. :P

Ze schieten hier wel op, begin mei zijn ze begonnen met het geraamte van de woning en ze hebben vorige week het hoogste punt bereikt! Ondertussen zitten op de eerste en tweede verdiepingen ook de kozijnen er in en is de begaande grond al aardig gemetseld. Hopelijk werkt het weer mee en kunnen ze lekker door!

Oplevering prognose is nog steeds Q4 2024, Q1 2025. Nog 6 facturen te gaan... nu iemand toch leest, wat zouden ze bedoelen met "Binnenspouwbladen begaande grond privedeel". :P
klopt bij ons gingen die werkbare dagen ook lopen vanaf fundering. Zijn nog steeds ruim binnen de tijd. Aanvang november 22 oplevering Januari 24. Gebouw is nagenoeg klaar maar nog even wachten op NUTS verzegeling en een weg naar het gebouw (moet van gemeente).

Binnenspouwbladen begaande grond privedeel --> binnenmuren van de onderste bouwlaag (begane grond). Dan gaat de kassa weer rinkelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:28

Cordon

Lievelings jankert

Brains Bush schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

klopt bij ons gingen die werkbare dagen ook lopen vanaf fundering. Zijn nog steeds ruim binnen de tijd. Aanvang november 22 oplevering Januari 24. Gebouw is nagenoeg klaar maar nog even wachten op NUTS verzegeling en een weg naar het gebouw (moet van gemeente).

Binnenspouwbladen begaande grond privedeel --> binnenmuren van de onderste bouwlaag (begane grond). Dan gaat de kassa weer rinkelen ;)
Ah! Laatste maandjes voor jou, spannend! :P

Dus de binnenmuren zijn dat, oke! Dat konden we helaas al niet meer zien, maar als die geplaatst worden moet de trap(pen) toch ook al naar binnen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schafes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-09 20:13
Cordon schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:00:
Dat lijkt mij niet juist. Dit is wat woningborg erover zegt:
"Het aantal werkbare werkdagen moet vanaf 1 januari 2020 gerekend worden vanaf de aanvang van de bouw van de woning.
Als aanvang bouw complex in geval van vrijstaande/geschakelde woningen geldt:
  • het ontgraven van de grond ten behoeve van de funderingswerkzaamheden van de eerste (blok) woning(en) van het complex; of
  • het boren c.q. slaan van een zich onder het perceel van de woning (of percelen van het betreffende blok woningen) bevindende bron t.b.v. bijvoorbeeld een WKO installatie (indien deze werkzaamheden tot uw verplichtingen behoren); of
  • start van het heiwerk van de eerste woning van het complex, als de funderingswerkzaamheden (met name heiwerk) plaatsvinden vóór het ontgraven van de grond."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
tomtom901 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:57:
Na wat over en weer met de aannemer over de BTW op de inbegrepen zonnepanelen heb ik zojuist de bevestiging binnen dat we de BTW erop terugkrijgen (TL;DR aanneemovereenkomst in 2022 getekend incl btw, per 1-1 panelen met 0% BTW). Scheelt toch 365 euro die we even terugzien :D.

Volgende link en met name de casus op pagina 3 zijn erg sterk. Het document is onderbouwd door accountantskantoor PWC.

https://www.bouwendnederl...zonnepanelen-v3-final.pdf

Mocht iemand met hetzelfde zitten.
Inmiddels hier ook de creditnota binnen voor de BTW-teruggave PV panelen. Heb 12st 430Wp panelen liggen + omvormer. Volgens het document van PWC mag je alle kosten die bij de aanleg betrokken zijn verrekenen. De aannemer geeft aan dat ze er zo'n 5000 euro incl. btw voor betaalt te hebben. Daarvan krijg ik dan 21% terug. (y)

Is dat een beetje reeel bedrag of heeft de aannemer enkel de aanschaf gerekend en niet de arbeid? Heb zelf 't gevoel dat het voor dit bedrag best uitbesteed kan zijn, maar dacht check het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
LordBusiness schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:28:
[...]
Inmiddels hier ook de creditnota binnen voor de BTW-teruggave PV panelen. Heb 12st 430Wp panelen liggen + omvormer. Volgens het document van PWC mag je alle kosten die bij de aanleg betrokken zijn verrekenen. De aannemer geeft aan dat ze er zo'n 5000 euro incl. btw voor betaalt te hebben. Daarvan krijg ik dan 21% terug. (y)

Is dat een beetje reeel bedrag of heeft de aannemer enkel de aanschaf gerekend en niet de arbeid? Heb zelf 't gevoel dat het voor dit bedrag best uitbesteed kan zijn, maar dacht check het even.
Onze aannemer geeft aan (huis gekocht in 2022) dat we geen teruggave krijgen omdat er "nog geen PV-panelen gekocht zijn". :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Bij onze buurman was het berekend bedrag 7695 euro voor 19 panelen en iets van 1600 euro teruggave dus. Lijkt me dus reeel, of in ieder geval heel erg vergelijkbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
Na de vele berichten over uitgestelde projecten/opleveringen zal ik even wat positiefs melden. In mijn aanneemovereenkomst staan 200 werkbare dagen voor mijn project. Ze zijn in maart 2023 officieel begonnen met de bouw. Voorschouw is morgen en oplevering is op 7 november. Al met al erg snel gegaan met de bouw! Dit betreft een straat van 16 twee-onder-een-kap woningen.

Ik heb me in februari 2022 ingeschreven voor dit project. Ik had me destijds op 4 projecten ingeschreven. Dit was het enige project welke niet uitgesteld of gecanceld werd.

Ik heb helaas geen goede foto van de voorkant genomen. Betreft de linker woning, maximaal oppervlakte benutten natuurlijk >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u0mz2SGMJt0XNHtPeYEGYS0Ahk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02Cvkj26U8ZAvWoSLu84kbvn.jpg?f=fotoalbum_large

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Aubergine schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Onze aannemer geeft aan (huis gekocht in 2022) dat we geen teruggave krijgen omdat er "nog geen PV-panelen gekocht zijn". :X
Dat is juist mooi want jij hebt het huis gekocht incl. BTW en hij heeft nog niks gekocht en betaalt dus zo het bedrag zonder BTW en dus krijg je geld terug. Stuur hem even het document van PWC, scheelt je hoop gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:50
Ik heb helaas geen goede foto van de voorkant genomen. Betreft de linker woning, maximaal oppervlakte benutten natuurlijk >:)

[Afbeelding]
Netjes gepuzzeld :*)

[ Voor 35% gewijzigd door Danferno op 24-10-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietkot
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:11
LordBusiness schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:50:
[...]
Dat is juist mooi want jij hebt het huis gekocht incl. BTW en hij heeft nog niks gekocht en betaalt dus zo het bedrag zonder BTW en dus krijg je geld terug. Stuur hem even het document van PWC, scheelt je hoop gedoe.
Dank voor het Document. Ik heb het direct gedeeld mijn onze kopersbegeleider van
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
@Toppe @896gerard @Farmerwood @GeeMoney Misschien een idee het PWC document toe te voegen aan de startpost? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Mr. Stom schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:19:
[...]
Toevoeging: dat repareren ging wel raar. Ziggo schakelde daar een derde partij voor in, die graven de kabels op. Gaat in het gat zitten, zoekt uit de kluwen kappotte kabels uit welke kabel bij mijn woning hoorde en repareerde ALLEEN die kabel. Gooit daarna het gat weer dicht.

Één maand later: werkbusje van dezelfde partij, gat graven, kabels repareren van de betreffende buren en gat weer dicht. Dat herhaalde zich nog 3x. Makkelijk geld verdienen!

Nu is na anderhalf jaar eindelijk de laatste leegstaande woning bewoond (eerste bewoners lagen in scheiding en zijn halverwege de afbouw gestopt, woning is een half jaar later verkocht). En je raadt het al: twee weken terug ging het straatwerk weer open.

Maak die kabels dan allemaal in één keer? Al hebben ze nu dezelfde klus 6x verkocht... 8)7
Ze hebben bij mij de straat 2 kilometer verderop ofzo open getrokken, alle trottoirs er uit gesloopt, aannemers verplicht hun troep van de openbare grond af te halen om alleen voor mij één glasvezel kabel te trekken. Zijn ze uiteindelijk 2 weken mee bezig geweest.

8 weken later zelfde grap voor de rest van de wijk.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakolando
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 13:35
[...]

Krijg je de volledige 21% terug of 1/3 van 21% (bij geintegreerde zonnepanelen)? Zie stappenplan VEH stap 3 punt 5b.

https://www.eigenhuis.nl/...rgie/btw-bij-zonnepanelen

|:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:33
Die had ik niet verwacht, vandaag te horen gekregen 16 november de sleutel(!!). Wil ik gelijk VEH keuring plannen, zit dat moment die dag nu al helemaal vol. Zelfs telefonisch. Dan maar een andere zoeken, alleen zonde van de VEH abbonementskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
SlayaStone schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:16:
Die had ik niet verwacht, vandaag te horen gekregen 16 november de sleutel(!!). Wil ik gelijk VEH keuring plannen, zit dat moment die dag nu al helemaal vol. Zelfs telefonisch. Dan maar een andere zoeken, alleen zonde van de VEH abbonementskosten.
Ik zou zeker lid blijven, telefonische service is altijd handig en het magazine is ook leuk om af en toe doorheen te bladeren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Lid worden via VEH hoeft het eerste jaar niet eens geld te kosten als je klant bent bij ING en rentepunten kan gebruiken. Deze week zelfs slecht 100 punten, link.
jakolando schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Krijg je de volledige 21% terug of 1/3 van 21% (bij geintegreerde zonnepanelen)? Zie stappenplan VEH stap 3 punt 5b.

https://www.eigenhuis.nl/...rgie/btw-bij-zonnepanelen

|:(
Volledige 21%, dus ruim 1000 euro. Maar heb dan ook (gelukkig) geen geïntegreerde panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Het voelt zo oneerlijk, een factuur moeten betalen voor dit afgeleverde werk.
Gelukkig omvat de factuur wel meer dan alleen spuitwerk van het plafond, maar toch.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-01 19:33
Draakje5 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:30:
Het voelt zo oneerlijk, een factuur moeten betalen voor dit afgeleverde werk.
Gelukkig omvat de factuur wel meer dan alleen spuitwerk van het plafond, maar toch.

***members only***
Ziet er inderdaad niet uit. Neem aan dat ze dat nog gaan oplossen toch?

Mag jij trouwens onbeperkt je woning in gedurende de bouw? Ik zie je vaak foto's plaatsen van de binnenkant. Bij ons zijn er kijkmomenten maar zeer schaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Iamthefish schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Ziet er inderdaad niet uit. Neem aan dat ze dat nog gaan oplossen toch?

Mag jij trouwens onbeperkt je woning in gedurende de bouw? Ik zie je vaak foto's plaatsen van de binnenkant. Bij ons zijn er kijkmomenten maar zeer schaars.
Bij ons zijn de kijkmomenten ook schaars maar ik ging gewoon het terrein op einde dag. Er stond altijd wel ergens een hek niet op slot of dicht. En anders doet een bahco in je binnenzak ook wonderen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
TV kabels in de muur weg werken, een PVC buis van 50mm zou dan toch wel groot genoeg moeten zijn?

Iig voor de TV's met een gegoten 230v kabel.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:49:
TV kabels in de muur weg werken, een PVC buis van 50mm zou dan toch wel groot genoeg moeten zijn?

Een paar kabels (stuk of 5) passen heel makkelijk in een 2cm*2cm kabelgootje.
Nu wil je waarschijnlijk bochtjes maken met je kabels, dus dan is 50 allicht wel overkill maar 40 goed te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
vormulier schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Een paar kabels (stuk of 5) passen heel makkelijk in een 2cm*2cm kabelgootje.
Nu wil je waarschijnlijk bochtjes maken met je kabels, dus dan is 50 allicht wel overkill maar 40 goed te doen :)
Ja begrijp ik, het is meer de gegoten 230v stekker, die moet er natuurlijk ook doorgevoerd gaan worden.

60mm lijkt mij wel heel lomp gaan worden, dan kom ik straks bij de buren uit :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Ja begrijp ik, het is meer de gegoten 230v stekker, die moet er natuurlijk ook doorgevoerd gaan worden.

Afhanelijk van de ruimte achter kastjes, amperage en dergelijke kan je ook de kabel gewoon opknippen en een kleine lasdoos gebruiken

Zoals:
https://www.ledlichtdisco...s-kroonsteen-3aderig.html

Dan kan je gelijk de kabel verlengen mocht je dat willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Inbouwstopcontact achter je tv plaatsen, stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Inbouwstopcontact achter je tv plaatsen, stuk handiger.
Dat is natuurlijk wel afhankelijk vanaf het punt waarvan je moet aftakken.. Als je horizontaal door je muur moet is het al vervelend.

Als de leiding al achter je tv loopt vanuit de bouw is dit zeker een mooie optie tough :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07

Ik heb er een 40mm ingezet en voor mij prima (HDMI, stroom en UTP).

Die UTP is eigenlijk onnodig omdat de NIC van de TV maar 100Mbit doet 8)7. Wifi is sneller.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:15

In het door mij onlangs gekochte huis had de vorige eigenaar een volledige B&O installatie met alles in de muur verwerkt door 16mm buizen. Hoe dan hoor ik je denken? Gewoon, alle connectoren afknippen, door de buizen trekken en daarna er weer op zetten en met isolatietape afwerken.

En als er connecties gesplitst moesten worden (bv output van versterker naar meerdere speakers of stroom) dan waren die gewoon in elkaar gevlochten en met isolatietape omwonden. 8)7

Dan geef je dus >30k uit aan speakers en beeld (De TV was ook een B&O) en dan houtje-touw je de connecties zo aan elkaar vast. Overigens waren de speaker kabels 0,5mm2 :X

Dus nee, je hebt geen 50mm nodig haha. Overigens zou ik een vlakke goot van bv 50x30 plaatsen. Dan hoef je niet zo diep te frezen maar heb je wel genoeg ruimte.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
RobbieB schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

In het door mij onlangs gekochte huis had de vorige eigenaar een volledige B&O installatie met alles in de muur verwerkt door 16mm buizen. Hoe dan hoor ik je denken? Gewoon, alle connectoren afknippen, door de buizen trekken en daarna er weer op zetten en met isolatietape afwerken.

En als er connecties gesplitst moesten worden (bv output van versterker naar meerdere speakers of stroom) dan waren die gewoon in elkaar gevlochten en met isolatietape omwonden. 8)7

Dan geef je dus >30k uit aan speakers en beeld (De TV was ook een B&O) en dan houtje-touw je de connecties zo aan elkaar vast. Overigens waren de speaker kabels 0,5mm2 :X

Dus nee, je hebt geen 50mm nodig haha. Overigens zou ik een vlakke goot van bv 50x30 plaatsen. Dan hoef je niet zo diep te frezen maar heb je wel genoeg ruimte.
Ze gebruikten niet stp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23

Heb zelf een holle plint gebruikt in de muur, dat erna laten stuccen natuurlijk en een verlengsnoer kort gemaakt om er doorheen te voeren :P HDMI en netwerk past er ook prima doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:35
De tv komt bij ons aan een muurtje van 70 mm dik te hangen, dus ik ben wat terughoudend in het frezen van 55 mm dik oid voor een gootje. Met het afknippen van de tv-stekker en het gebruik van een lasdoos daarna zou de goot een stuk minder dik hoeven te zijn.

offtopic:
Dat ze voor de (LG) tv's nog steeds zo'n lomp grote stekker gebruiken ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
TRD07 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:02:
De tv komt bij ons aan een muurtje van 70 mm dik te hangen, dus ik ben wat terughoudend in het frezen van 55 mm dik oid voor een gootje. Met het afknippen van de tv-stekker en het gebruik van een lasdoos daarna zou de goot een stuk minder dik hoeven te zijn.

offtopic:
Kan je niet achterlangs gaan dan? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Danferno schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Kan je niet achterlangs gaan dan? :D
Of gewoon niet zo moeilijk doen en de kabel onder de TV over de muur naar beneden laten lopen (door een kabelgootje). :P

Heb zelf de TV gewoon direct op het (hangende) TV-meubel staan. Kabel valt er compleet achter weg. Geen gezeik en je kan de boel altijd nog eens anders inrichten.

Oude foto van net na de verhuizing, maar de TV staat er nog wel steeds zo bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6bf8dQrWl74Aath6Bhvx5-zwjg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WsbWhGH1MoRduj224ALi022c.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Laatst online: 19-09 22:04
TRD07 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:02:

offtopic:
Bij mijn LG tv kan je het snoer aan de tv kant achter het klepje gewoon losklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten16
  • Laatst online: 20:23
Onze schilder heeft slordig werk geleverd waardoor we met kleurverschillen zitten. O.a. rondom de lichtknoppen, maar ook wat vlakken her en der.

Hij vertelt me dat, wanneer hij er weer in kan (de vloer wordt nu gelegd), hij dit allemaal op gaat lossen. Maar wij vragen ons ten zeerste af of dat überhaupt mogelijk is zonder elke muur volledig over te schilderen. Wat is jullie ervaring hierin?

Ook vertelde hij dat een gedeelte van de verschillen kwamen omdat hij het zelf zondag heeft gefixt, en wij zondag daarna kwamen kijken. 24u later zou dat niet meer zichtbaar zijn, aldus hem. Ik ben sindsdien niet meer in het huis geweest, dus daar kijk ik morgen weer naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Draakje5 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Bij onze buurman was het berekend bedrag 7695 euro voor 19 panelen en iets van 1600 euro teruggave dus. Lijkt me dus reeel, of in ieder geval heel erg vergelijkbaar.
@LordBusiness Zelf de factuur inmiddels ook ontvangen. 1050 euro (btw) korting op het PV systeem. Totaal excl btw heeft ons systeem 5000 euro gekost voor 13 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
Oke, lijkt dus allemaal wel te kloppen, bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij krijgen een 300L boilervat en een 50L buffervat.

Klopt mijn veronderstelling dat het buffervat voor het warm water van de vloerverwarming is ( rust in systeem wanneer er even kort warmte gevraagd wordt bijv. In voorjaar ) en de boiler voor al het overige?

[ Voor 18% gewijzigd door Draakje5 op 25-10-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
Draakje5 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:52:

Klopt mijn veronderstelling dat het buffervat voor het warm water van de vloerverwarming is ( rust in systeem wanneer er even kort warmte gevraagd wordt bijv. In voorjaar ) en de boiler voor al het overige?
Yes, meen wel te herinneren dat in de warmtepomp topics men een buffervat over het algemeen verloren geld en efficiëntie vindt, het helpt eigenlijk niet (altijd te klein tov systeem, dat sowieso heel traag werkt en dus geen buffer nodig heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:52:

Buffervat is er om je systeeminhoud (liters water) te vergroten van je verwarmingsinstallatie. En je buffervat gaat niet voldoende zijn om je vloer op te warmen, niet eens voor een paar minuten.

De boiler voor je sanitaire warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:13
@Draakje5 ik ben wel benieuwd hoe dat buffer vat verwarmd wordt dan. Is het geen doorstromer ? Dan ben je redelijk in de aap gelogeerd namelijk. Met 300l moet je ruim voldoende hebben om je woning en sanitair te kunnen verwarmen en douchen.
Ik heb zelf 200l en vind dat met een gezin met 3 kinderen, een bad en twee badkamers net te weinig. 250l of 300l was mooier geweest maar paste hier fysiek gewoon niet in de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
GeeMoney schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:52:
@Draakje5 ik ben wel benieuwd hoe dat buffer vat verwarmd wordt dan. Is het geen doorstromer ? Dan ben je redelijk in de aap gelogeerd namelijk. Met 300l moet je ruim voldoende hebben om je woning en sanitair te kunnen verwarmen en douchen.
Ik heb zelf 200l en vind dat met een gezin met 3 kinderen, een bad en twee badkamers net te weinig. 250l of 300l was mooier geweest maar paste hier fysiek gewoon niet in de technische ruimte.
https://www.tikigroup.eu/products/buffer-50/

Weet niet of dit voor zowel een doorstromer als buffervat gebruikt kan worden aan de hand van de aansluiting?

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 26-10-2023 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanofKings
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-09 22:18
Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met inbouwspotjes? Zouden dit er genoeg moeten zijn voor de woonkamer en zijn de locaties hiervoor genoeg? 6 in de woonkamer 3 in de keukenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAaD9C6O1pQbMUsbZmY5RqlfYNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnznRCcll3XWC6979uMzyq2o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
SultanofKings schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:54:
Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met inbouwspotjes? Zouden dit er genoeg moeten zijn voor de woonkamer en zijn de locaties hiervoor genoeg? 6 in de woonkamer 3 in de keuken[Afbeelding]
Spotjes zijn inmiddels wel een beetje jaren '90 he :+.

Nu serieus, ga je een heel verlaagd gipsplafond nemen of een spanplafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:02
Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met inbouwspotjes? Zouden dit er genoeg moeten zijn voor de woonkamer en zijn de locaties hiervoor genoeg? 6 in de woonkamer 3 in de keuken[Afbeelding]
Je moet denk ik eerst even kijken wat je indeling gaat worden, waar ga je zitten, waar komt de tv etc. Daarna wat voor verlichting heb ik daarvoor nodig, daarna kan je bepalen waar de spotjes en overige verlichting moet komen.

Ik zou adviseren om een lichtplan te laten maken, dit geeft jou wat meer handvaten en richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanofKings
ColeJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Spotjes zijn inmiddels wel een beetje jaren '90 he :+.

Nu serieus, ga je een heel verlaagd gipsplafond nemen of een spanplafond?
Vrouws idee :+ heel eerlijk gezegd dacht ik dat het gefrased zou worden in het betonnen plafond. Maar nu lees ik vooral op internet dat dat dus niet het geval is.
Bamiblik schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Je moet denk ik eerst even kijken wat je indeling gaat worden, waar ga je zitten, waar komt de tv etc. Daarna wat voor verlichting heb ik daarvoor nodig, daarna kan je bepalen waar de spotjes en overige verlichting moet komen.

Ik zou adviseren om een lichtplan te laten maken, dit geeft jou wat meer handvaten en richting.
Ik weet wat de indeling word, alleen heb ik weinig gevonden over hoeveel spotjes ik zou nodig hebben per m2.

Ik was niet op de hoogte dat er lichtplannen bestonden, dankjewel ik zal er verder induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
SultanofKings schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:14:
[...]
Vrouws idee :+ heel eerlijk gezegd dacht ik dat het gefrased zou worden in het betonnen plafond. Maar nu lees ik vooral op internet dat dat dus niet het geval is.
Allicht rail verlichting een idee, hebben we hier ook, als het niet genoeg is koop je gewoon een extra spotje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:29
In onze huidige (tijdelijke) woning zijn ook spotjes in het plafond geplaatst. Hou er rekening mee dat als je - in mijn geval vaker vrouwlief - een andere indeling wilt, je redelijk beperkt bent door de vaste 'statische' spotjes.
Alles 'omgooien' is dan niet handig door verkeerde verlichting.

Zou dan inderdaad bv rail verlichting denken. Iets meer flexibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
Man man, 5 dagen voor de voorlopige oplevering (31/10) krijgen we een mailtje binnen dat hij opgeschoven wordt naar 14/11. Uiteraard hadden we al onze werkafspraken twee weken geblokkeerd om te kunnen schilderen, dus die vallen nu mooi vlak na de nieuwe opleverdatum. Om gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanofKings
vormulier schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:20:
[...]

Allicht rail verlichting een idee, hebben we hier ook, als het niet genoeg is koop je gewoon een extra spotje :)
Ziet er inderdaad mooi uit, zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn.
Brains Bush schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:26:
In onze huidige (tijdelijke) woning zijn ook spotjes in het plafond geplaatst. Hou er rekening mee dat als je - in mijn geval vaker vrouwlief - een andere indeling wilt, je redelijk beperkt bent door de vaste 'statische' spotjes.
Alles 'omgooien' is dan niet handig door verkeerde verlichting.

Zou dan inderdaad bv rail verlichting denken. Iets meer flexibiliteit.
Klopt, ik zou de locaties inderdaad opnieuw moeten overwegen, dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:13
Goedemorgen,

Ik heb zelf alleen spots als sfeerverlichting. En dan zitten ze dus juist niet zoals op jouw tekening in het midden van de ruimte.
In het midden van de ruimtes aan het plafond heb ik meerdere vaste licht punten en daar kun je met welke lamp dan ook werken voor extra verlichting.
Aan de buitenzijdes heb ik spotjes of bij een kastenwand bijvoorbeeld.

@Draakje5 "Electric water heaters" vervolgens spreken ze nergens over de elektra aansluiting. Niet in het aansluitschema, technische document of in de specs. Heel vreemd maar het woord Electric zou mij wel wat zorgen geven.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 26-10-2023 09:51 ]

Pagina: 1 ... 254 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.