Isolerende werking compri- of voegband?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:09
Zoals zovelen zijn ook wij onze woning aan het verduurzamen.

Nu valt het mij op dat bij onze woning er geen compriband of voegband is gebruikt tussen de kozijnen en de buitenmuur. Er zit overal wat ruimte tussen, dit verschilt per kozijn. Sommige kozijnen zitten vrij stak tegen de muur (1mm ruimte). Bij sommige kozijnen kijk je met een zaklamp de spouwmuur binnen (onder 2 foto's van extreme voorbeelden)

Wij ervaren geen problemen met ongedierte of vocht. Niettemin, enkel vanuit het perspectief van isolatie, heeft het zin de kieren dicht te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CixW7djHy4WyOyweEGnmavhtrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bjkzvj45a3sg5Voc2aPk48lx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qyp765Cdo9M96fZ7DweC8xkA6PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkIpIlzNQq9K66giHdXgC3aw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het kan helpen, maar dat hangt vooral af van wat voor isolatiemateriaal er in je spouw zit en welke dikte. Als het bijvoorbeeld een plaat wol is wil je liever niet dat er allemaal vocht in waait, terwijl dat bij een harde (PIR) isolatieplaat of afwerking met een folie dan weer weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:15
Nee, deze kieren laat je open. Je héb een geventileerde spouwmuur. Als je deze dicht ga maken ventileert hij niet meer. Hierdoor kan het vocht wat ontstaat in de spouw niet meer weg, wordt je isolatie nat, gaat het zakken wat natuurlijk niet goed is omdat je isolatieleklen krijg, ook isoleert je isolatie minder goed als het nat is.

Je kozijn zit in de zelfde lijn als je thermische schil (je isolatie) dit zorgt er voor dat het langer warm blijft in je woning. Dat stukje metselwerk om je huis heen is er om de isolatie te beschermen tegen regen water en andere weersinvloeden en omdat de architect of bouwkundige dit mooi vond. Dit doet verder niets (nagenoeg niets) aan de isolatiewaarde van je woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:28

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

BBB-Nick schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:31:
Nee, deze kieren laat je open. Je héb een geventileerde spouwmuur. Als je deze dicht ga maken ventileert hij niet meer. Hierdoor kan het vocht wat ontstaat in de spouw niet meer weg, wordt je isolatie nat, gaat het zakken wat natuurlijk niet goed is omdat je isolatieleklen krijg, ook isoleert je isolatie minder goed als het nat is.

Je kozijn zit in de zelfde lijn als je thermische schil (je isolatie) dit zorgt er voor dat het langer warm blijft in je woning. Dat stukje metselwerk om je huis heen is er om de isolatie te beschermen tegen regen water en andere weersinvloeden en omdat de architect of bouwkundige dit mooi vond. Dit doet verder niets (nagenoeg niets) aan de isolatiewaarde van je woning.
Als een geventileerde spouw een must zou zijn werden er toch nergens spouwmuren nageïsoleerd? Is het niet zo dat 90% van het vocht naar buiten verdwijnt door de capillaire werking van het buitenblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:15
Naisoleren van een spouw en alle ventilatieopeningen van een geventileerde spouw dichtzetten zijn twee andere dingen.

Vul de opbouw maar eens in op urbakus.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Ik zou dit dichtmaken, als het waait in je spouw en dat kan langs je isolatie dan heb je dus tocht in huis.

Wat is het bouwjaar van je huis?
Wat zit er voor isolatie in je spouw?
Is het later nog na geïsoleerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

No Hands schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:21:
Ik zou dit dichtmaken, als het waait in je spouw en dat kan langs je isolatie dan heb je dus tocht in huis.

Wat is het bouwjaar van je huis?
Wat zit er voor isolatie in je spouw?
Is het later nog na geïsoleerd?
Volgensmij is dit een nieuwbouw huis, dan zitten de stenen er min of meer voor de sier en achter de stenen de isolatie. Dit zijn dan waarschijnlijk van die harde pir platen met folie welken op de betonnen muren geplakt zijn. Het kozijn is met het beton luchtdicht afgesloten.

Als je dit dichtmaakt dan kan het vocht niet weg uit de spouwmuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
Bij bijvoorbeeld renovatiekozijnen zal een rubberprofiel voor de buitendichting zorgen.

De buitendichting houdt het ergste vocht en vuil tegen. Het voorkomt bijvoorbeeld dat de stelkozijnen wegrotten door teveel vocht. De buitendichting sluit niet volledig af: het sluit niet perfect aan of er zijn openingen. Dit zorgt voor ventilatie / vochtbalans.

Dat het bij topicstarter geheel open is, is of by-design, of een grove bouwfout. Occam's razor suggereert het eerste, maar dat is dus iets om uit te zoeken.

Ruimte tussen kozijn en muur is in elk geval niet voor het ventileren van de spouw :+ Daar zijn andere dingen voor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 23-04-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
Dank allen!

Ons huis is uit 2007.
Ik ben geen expert, maar ik vermoed dat er platen wol zijn gebruikt.
De woning is niet nageisoleerd.
Wij hebben geen last van ongedierte, vocht of tocht.

De reden dat ik de vraag stel is eigenlijk als volgt.

Sinds vorig jaar proberen wij bewuster om te gaan met ons energieverbruik. We verbruikten ~1800m3 per jaar, volgens de statistieken zou dit ongeveer 1600m3 moeten zijn (bron: https://tools.milieucentr...elijk_mijn_energiegebruik).

Inmiddels zitten wij op dit gemiddelde door:
  • Onze vloerverwarming door te laten spuiten (zou slecht doorstromen vanwege lucht of rommel)
  • Onze vloerverwarmingverdeler zonder pomp te vervangen door een verdeler met pomp (zou wederom de stroming verbeteren)
  • Het geheel goed in te regelen, en veel te experimenteren met de combi CV en vloerverwarming
Wij doen mijns inziens echt ons best, maar "scoren" maar gemiddeld.

Daarbij wonen wij in een wijkje met soortgelijke woningen, en diverse buren hebben een (veel) lager gasverbruik. Natuurlijk, situaties verschillen. De één gebruikt een open haard erbij, de volgende heeft een iets kleinere woning, de ander is zelden thuis etc. Maar toch.

Je begint je dan af te vragen of er iets mis is met de isolatie van je woning. Wij zijn de tweede bewoners, maar van diverse buren die hier wonen vanaf het begin weet ik dat de bouw niet zo soepel verliep.

By-design of bouwfout? Goede vraag. Onze woning heeft 29 kozijnen. Bij 1 kozijn is er voegband gebruikt, bij de rest niet. Ik vermoed daarom een bouwfout.

Neemt niet weg, vanuit het perspectief van isolatie (of andere redenen), moeten wij hier iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:46
Ik zou eerst eens rustig kijken naar de bouwtekeningen. Is hier daadwerkelijk sprake van een bouwfout? Bouwtekeningen van dit bouwjaar zijn doorgaans zeer gedetailleerd. Als bij alle kozijnen afwijkingen zijn, dan zou je er iets mee moeten. Warmtebeeldcamera kan ook uitkomst bieden.

Echter, je kunt niet met online vergelijkingen iets zinnigs zeggen over je gasverbruik. Wij hebben een huis uit 1967, pal op het zuiden van 180m2 maar een gasverbruik van 600m2 per jaar. Zonder vloerverwarming. Waarom? Omdat wij 19 graden ook prima vinden. Terwijl een ander liever in 22-23 zit. Hoe verder je van de buitentemperatuur afkomt hoe forser er gestookt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
Bij projectbouw is de logische stap om even te kijken hoe het bij de buren of buurt zit. Niet alles zal door dezelfde persoon geplaatst zijn.

Qua verbruik weet ik niet of je significante winst kunt verwachten.
Tochtdichting is primair zaak van de binnendichting.
Isolatiewaardeverbetering zal beperkt potentie bieden (door materiaal en beperkte oppervlak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
TwingyTwingy schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:44:
Ik zou eerst eens rustig kijken naar de bouwtekeningen. Is hier daadwerkelijk sprake van een bouwfout?
Ik ben in het bezit van bouwtekeningen, maar waar moet ik op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:46
ptie schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:18:
[...]

Ik ben in het bezit van bouwtekeningen, maar waar moet ik op letten?
Of je afwijkingen ziet met hetgeen je gekregen hebt. Ligt er even aan hoe gedetailleerd het is.
Voorgaande tip om even bij de buren te kijken kan ook tot goede inzichten leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptie
Dank, ik zal eens bij de buren gaan buurten!
Pagina: 1