Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-10 22:24
JS0180 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:15:
Het tekenmoment van de KAO komt steeds dichterbij en ik ben op een vraag gestuit omtrent bouwrente/uitstelrente. Via rechtsbijstand voor Consument en Wonen geen heldere uitleg gekregen en onze hypotheekadviseur gaat ervan uit dat er hoogst waarschijnlijk geen bouwrente wordt verrekend... Uiteindelijk de vraag bij de makelaar neergelegd (ik ben nog in afwachting op een reactie). Uiteindelijk wil ik een schatting van de bijkomende (rente)kosten zijn als wij straks bij de notaris staan, vandaar de vraag.

In artikel 20 wordt vastgelegd dat de ingangsdatum rente over de grondkosten tot levering afwijkt van artikel 5 lid 5. De datum waar artikel 20 naar wordt verwezen is 14 dagen nadat de opschortende voorwaarden (artikel 15) zijn vervuld tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen (DD-MM-JJ). Hoe moet ik dit interpreteren aangezien de 14 dagen nadat de opschortende voorwaarden zijn vervuld hoogst waarschijnlijk na datum van overeenkomen van de akte is (eind augustus op de planning).

Ingangsdatum rente over grondkosten tot levering

Artikel 20

In afwijking van het bepaalde in artikel 5 lid 5 onder a.1. geldt in het geval er op de datum van ondertekening nog opschortende voorwaarden van toepassing zijn (artikel 15 lid 1), dat de in artikel 5 lid 5 onder a.1. bedoelde rente over de grondkosten niet eerder in rekening wordt gebracht dan op de datum zoals opgenomen in artikel 5.4 sub a.

In artikel 5.4 sub a wordt het volgende vastgelegd:

over het onder III.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf veertien dagen nadat de opschortende voorwaarden (zoals opgenomen in artikel 15) zijn vervuld tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen.

Ik hoor graag wat jullie kijk hierop is en/of jullie tips hebben hoe ik dit het beste kan aanvliegen voor meer verduidelijking.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-10 21:52
Een HWA (hemel water afvoer) is niet geschikt om in de grond gelegd te worden. Je zult een binnen rioleringsbuis moeten gebruiken, die is veel sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Aansluitend op de fase waarin ik mij nu bevindt. Er is ook een artikel opgenomen over erfdienstbaarheid in de akte van levering (concept). Nu kiezen wij er nu niet voor om een uitbouw te realiseren, maar willen we dit in de toekomst wellicht wel nemen. Stel dat onze buren een uitbouw gelijk bij de bouw laten realiseren, dan komt de muur gedeeltelijk op ons erf (wat voor ons geen probleem is). Echter zou ik in de toekomst wel een uitbouw willen laten realiseren zonder een 'inham' in de muur. Nu is het onderstaande opgenomen in de akte.

Members only:

Is het inankeren en inbalken voldoende om de 'inham' te voorkomen? Of moet ik dit nog laten aanpassen door de notaris zo ver dit kan? Heb er duidelijk geen kaas van gegeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-10 20:43
sunnybird schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:29:
Een HWA (hemel water afvoer) is niet geschikt om in de grond gelegd te worden. Je zult een binnen rioleringsbuis moeten gebruiken, die is veel sterker.
Je hebt gelijk! Je moet inderdaad een SN4 klasse buis hebben! :>

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 14:43
Vraagje. Ik wil graag achteraf duo dimmers installeren. Moet die duo dimmer zelf van hetzelfde type zijn als het gebruikte merk (Jung AS 500)?

Dat de dimmerknop zelf van Jung moet zijn meen ik te snappen omdat het anders niet past/oogt, maar de dimmer zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

JS0180 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:32:
Aansluitend op de fase waarin ik mij nu bevindt. Er is ook een artikel opgenomen over erfdienstbaarheid in de akte van levering (concept). Nu kiezen wij er nu niet voor om een uitbouw te realiseren, maar willen we dit in de toekomst wellicht wel nemen. Stel dat onze buren een uitbouw gelijk bij de bouw laten realiseren, dan komt de muur gedeeltelijk op ons erf (wat voor ons geen probleem is). Echter zou ik in de toekomst wel een uitbouw willen laten realiseren zonder een 'inham' in de muur. Nu is het onderstaande opgenomen in de akte.

***members only***

Is het inankeren en inbalken voldoende om de 'inham' te voorkomen? Of moet ik dit nog laten aanpassen door de notaris zo ver dit kan? Heb er duidelijk geen kaas van gegeten :)
Van de notaris begreep ik dat deze uitbouw achteraf dan wel vergelijkbaar moet zijn met de uitbouw die als variant aangeboden wordt vanuit het project. Ik heb me er niet verder in verdiept, maar kan me voorstellen dat het ook te maken heeft met wat vergunningsvrij mag.

Stel jij bouwt achteraf een uitbouw van 5m, waar je dus een vergunning voor nodig zou hebben, terwijl vanuit het project max 2.4m kan, dan zou dat dus niet zomaar (gedeeltelijk) op de erfgrens mogen. Althans, dat is hoe ik het begreep.

edit. Ik heb de indruk dat de consensus (in dit topic) is dat een uitbouw tijdens de bouw, mits financieel haalbaar, wel sterk de voorkeur heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door hyb op 17-08-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
hyb schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

edit. Ik heb de indruk dat de consensus (in dit topic) is dat een uitbouw tijdens de bouw, mits financieel haalbaar, wel sterk de voorkeur heeft.
Tja, het zal wat goedkoper zijn dan achteraf doen, en minder gezeur achteraf met zaken zoals vloerverwarming, stucen/afwerken van je muren, vloer aanleg en natuurlijk het extra woongenot. Maar niet iedereen zal zomaar 20-30k extra (gemiddeld denk ik) neer kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees eigenlijk alleen maar enorme spijtverhalen dat men geen uitbouw heeft gedaan tijdens de bouw. 20k extra lenen moet imho altijd wel kunnen, anders zit je sowieso al te hoog met je hypotheek :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:02:
Ik lees eigenlijk alleen maar enorme spijtverhalen dat men geen uitbouw heeft gedaan tijdens de bouw. 20k extra lenen moet imho altijd wel kunnen, anders zit je sowieso al te hoog met je hypotheek :+
Eens, met nieuwbouw zul je altijd redelijk financieringsmarge nodig hebben tov de VON prijs.

In de meeste gevallen is een uitbouw wel een heel goede keuze, zowel voor woongenot als voor de waarde van je woning.

Wij konden kiezen voor 2.4m of 3.8m en hebben voor het laatste gekozen. Dat is ons geval bijna 22m extra oppervlakte in de woning en ook wat meer meters in de berging. Qua m2 prijs is dat echt een koopje uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
JS0180 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:32:

***members only***

Een uitbouw later doen is vrijwel onmogelijk zonder die "inham". Je zult dus aan de binnenkant van de woning zien dat die uitbouw smaller is. Hij moet immers tussen de buitenmuren van de buren in komen. Je kunt/mag die muren niet slopen om jouw uitbouw te realiseren. Daarbij heeft zo'n latere uitbouw altijd een nieuwe fundering nodig die los staat van de fundering van de woning.

Dus, als je later een uitbouw maakt moet je een nieuwe muur (binnenspouwblad) zetten die je verankert aan de bestaande buitenmuur van de buren (vandaar die erfdienstbaarheid, dat mogen ze niet weigeren). Maar je krijgt het nooit zo mooi en netjes als tijdens de bouw. Als het dus even haalbaar is: Doe het nu, want later is te laat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-10 20:31

koekjah

Luctor et emergo

Tdebassie schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:55:
Vraagje. Ik wil graag achteraf duo dimmers installeren. Moet die duo dimmer zelf van hetzelfde type zijn als het gebruikte merk (Jung AS 500)?

Dat de dimmerknop zelf van Jung moet zijn meen ik te snappen omdat het anders niet past/oogt, maar de dimmer zelf?
Nee dat hoeft niet hoor! Zorg gewoon dat je er één neemt die in een standaard raamwerk past.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-10 09:36
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:02:
Requiem19 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:16:
[...]

Eens, met nieuwbouw zul je altijd redelijk financieringsmarge nodig hebben tov de VON prijs.

In de meeste gevallen is een uitbouw wel een heel goede keuze, zowel voor woongenot als voor de waarde van je woning.

Wij konden kiezen voor 2.4m of 3.8m en hebben voor het laatste gekozen. Dat is ons geval bijna 22m extra oppervlakte in de woning en ook wat meer meters in de berging. Qua m2 prijs is dat echt een koopje uiteindelijk.
Ik vond dat bij ons juist niet. 1.2m uitbouw (was het maximale wat mogelijk was) voor 26k. Heb geen spijt dat ik t niet heb genomen

[ Voor 21% gewijzigd door assassin85 op 17-08-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
assassin85 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:10:
[...]

[...]

Ik vond dat bij ons juist niet. 1.2m uitbouw (was het maximale wat mogelijk was) voor 26k. Heb geen spijt dat ik t niet heb genomen
Daarom zei ik ook: ‘de meeste gevallen’.

1.2m voor 26k is geen goede deal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:01
Bij ons was 1,20m standaard. Uitbouwen met nogmaals 1,2m was 10k. Opzich prima prijs.

Wij hebben het niet gedaan omdat het binnen gedeelte al meer dan groot zat is. Nu voor een veranda gekozen. Beetje buiten, beetje binnen 🤓.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:43
Source90 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:45:
Bij ons was 1,20m standaard. Uitbouwen met nogmaals 1,2m was 10k. Opzich prima prijs.

Wij hebben het niet gedaan omdat het binnen gedeelte al meer dan groot zat is. Nu voor een veranda gekozen. Beetje buiten, beetje binnen 🤓.
Hier ook. Onze woonkamer is voor ons al groot genoeg en de uitbouw maakt de tuin weer kleiner natuurlijk. Uitbouwen was relatief goedkoop, maar ik koop een woning (en tuin) om leuk in te wonen. Niet om winst op te maken.

De buren hebben de uitbouw wel en dat is echt net een balzaal :D Ik zou niet weten wat we met die ruimte moeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De uitbouwprijzen zijn soms onverklaarbaar, helemaal als je ze terugrekent naar de kosten per m2 leefoppervlak. Onze prijzen uit 2018:

Uitbreiding begane grond achter 240x820 kostte 26000 euro, ofwel 1320 per m2.
Uitbreiding begane grond aan de zijkant van de woning 305x537 was 34000 euro, ofwel 2075 euro per m2.
Uitbreiding aan de achterkant 240x820 over twee verdiepingen was 45000 euro, ofwel 1145 euro per m2.
Een extra verdieping kon ook, in twee varianten. De goedkoopste was 61000 euro voor zo'n 40 m2 en de duurste 92000 voor zo'n 60 m2. Beide 1500 euro per m2 dus.

Vooral de uitbouw aan de zijkant springt er uit, want die was verhoudingsgewijs heel duur. Wij hebben de uitbreiding over twee verdiepingen gekozen. Aangezien die uitbreidingen ook helemaal verwerkt zijn in het funderingsplan (balken en palen) kun je dat niet of nauwelijks nog achteraf doen. De funderingen van de woningen die niet uitgebouwd hebben zijn fundamenteel anders van structuur.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Blihi schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:26:
De uitbouwprijzen zijn soms onverklaarbaar, helemaal als je ze terugrekent naar de kosten per m2 leefoppervlak. Onze prijzen uit 2018:

Uitbreiding begane grond achter 240x820 kostte 26000 euro, ofwel 1320 per m2.
Uitbreiding begane grond aan de zijkant van de woning 305x537 was 34000 euro, ofwel 2075 euro per m2.
Uitbreiding aan de achterkant 240x820 over twee verdiepingen was 45000 euro, ofwel 1145 euro per m2.
Een extra verdieping kon ook, in twee varianten. De goedkoopste was 61000 euro voor zo'n 40 m2 en de duurste 92000 voor zo'n 60 m2. Beide 1500 euro per m2 dus.

Vooral de uitbouw aan de zijkant springt er uit, want die was verhoudingsgewijs heel duur. Wij hebben de uitbreiding over twee verdiepingen gekozen. Aangezien die uitbreidingen ook helemaal verwerkt zijn in het funderingsplan (balken en palen) kun je dat niet of nauwelijks nog achteraf doen. De funderingen van de woningen die niet uitgebouwd hebben zijn fundamenteel anders van structuur.
De prijs heeft niet zoveel te maken met de bouwkosten maar meer wat het extra oplevert bij verkoop. De m2 prijs op funda ligt tussen de 3000 en 8000 per meter2. 1200 voor een meter2 uitbouw is dan snel verdiend.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand hier de standaard houten trappen van tevoren laten vervangen door een eigen trap, bijv. metaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Onze uitbouw kostte € 26K, voor 2 meter (7,5 meter breed buitenmaat). Maar wel over alle verdiepingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Wij hebben ook een uitbouw genomen, bijna 17k voor 1.2 meter (en 5.7 breed), alleen voor de begane grond.

Bizar duur, maar in ons geval zeer wenselijk ivm de plannen met de keuken. Tuin is groot genoeg en de meerwaarde zie ik als extra.

Overigens is onze aannemer sowieso extreem duur qua meerwerk, zeker als ik het vergelijk met anderen in dit topic. Een uitbouw is echter niet iets wat je snel nog zelf doet achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:20
Ferra schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:19:
Heeft iemand hier de standaard houten trappen van tevoren laten vervangen door een eigen trap, bijv. metaal?
Nog niet, maar dit gaan wij wel doen. Helaas kon de aannemer de trap niet weglaten of vervangen door iets tijdelijks. Dus dat betekent na oplevering weg laten halen en vervangen door een stalen trap. Super zonde, maar dat ding ziet er echt niet uit, zo midden in de keuken op de begane grond en de woonkamer op de 1e verdieping:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByronFortescue
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 13:20
koekjah schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:03:
Wij hebben ook een uitbouw genomen, bijna 17k voor 1.2 meter (en 5.7 breed), alleen voor de begane grond.

Bizar duur, maar in ons geval zeer wenselijk ivm de plannen met de keuken. Tuin is groot genoeg en de meerwaarde zie ik als extra.

Overigens is onze aannemer sowieso extreem duur qua meerwerk, zeker als ik het vergelijk met anderen in dit topic. Een uitbouw is echter niet iets wat je snel nog zelf doet achteraf.
Ah joh, het kan altijd gekker. Onze bouwer wilde 27.9k voor 1.2m uitbouw (6m breed) 8)7 Niet gedaan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Maar dat is wel over alle verdiepingen mag ik aannemen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByronFortescue
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 13:20
koekjah schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:57:
Maar dat is wel over alle verdiepingen mag ik aannemen?!
Het bedrag is uiteindelijk iets lager uitgekomen in de optielijst, maar nee, alleen de benedenverdieping. Zie hier de omschrijving:

Uitbouw woonkamer, aan achterzijde woning van 1,2 meter. 25.900,00
De achtergevel (inclusief standaard kozijn) op de begane grond wordt verplaatst. In de eerste verdiepingsvloer komt een stalen ligger welke aan de onderzijde brandwerend wordt afgetimmerd.
Het platte dak van de uitbouw zal uitgevoerd worden als een niet beloopbaar dak voorzien van bitumineuze dakbedekking. Inclusief aanpassen vloerverwarming, elektrawerk en inblaas en/ of afzuigpunt(en) ventilatie (indien van toepassing en noodzakelijk) conform optietekening. Afwerking overeenkomstig de standaard woning, uitvoeringconform optietekening.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ByronFortescue schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Het bedrag is uiteindelijk iets lager uitgekomen in de optielijst, maar nee, alleen de benedenverdieping. Zie hier de omschrijving:

Uitbouw woonkamer, aan achterzijde woning van 1,2 meter. 25.900,00
De achtergevel (inclusief standaard kozijn) op de begane grond wordt verplaatst. In de eerste verdiepingsvloer komt een stalen ligger welke aan de onderzijde brandwerend wordt afgetimmerd.
Het platte dak van de uitbouw zal uitgevoerd worden als een niet beloopbaar dak voorzien van bitumineuze dakbedekking. Inclusief aanpassen vloerverwarming, elektrawerk en inblaas en/ of afzuigpunt(en) ventilatie (indien van toepassing en noodzakelijk) conform optietekening. Afwerking overeenkomstig de standaard woning, uitvoeringconform optietekening.

8)7
Daar betaalde ik 4 jaar geleden ongeveer €9.000 voor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ja de prijzen zijn gigantisch door het dak aan het gaan, bi-zar.

In het eerste gedeelte van ons project (2 jaar geleden) betaalde je dezelfde prijs voor de uitbreiding van 2,4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Duidelijke antwoorden mbt de uitbouw: achteraf uitbouw is een hoop ellende die je bij de bouw al kan voorkomen. Alsnog laten we de uitbouw aan ons voorbij gaan. De woning is meer dan groot genoeg, het heeft dus geen prioriteit en de tuin is helaas wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
millerman_sf schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:19:
[...]

Nog niet, maar dit gaan wij wel doen. Helaas kon de aannemer de trap niet weglaten of vervangen door iets tijdelijks. Dus dat betekent na oplevering weg laten halen en vervangen door een stalen trap. Super zonde, maar dat ding ziet er echt niet uit, zo midden in de keuken op de begane grond en de woonkamer op de 1e verdieping:

***members only***
Waar ga je dit laten doen? En zou je iets over de kosten willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Er komt een aannemer voor de badkamer, het toilet en nog wat andere werkzaamheden. Ik wil kijken of hij de trap er ook uit zou kunnen halen. Voor de stalen trappen heb ik via referenties een klein regionaal bedrijf gevonden dat ook bij ons een taatsdeur en stalen schuifdeuren komt zetten.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Wat ik een risico vind van grote ingrepen na de oplevering is de huidige tijd. Met een beetje geluk weet je uiterlijk 2 maanden vooraf wanneer je woning opgeleverd gaat worden. Soms weet je het pas enkele weken vooraf.

Zie binnen 2 maanden maar eens een vakman te krijgen die minimaal een week in je huis aan het werk is. De meeste zitten komende 10 maanden al helemaal vol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-10 12:35
Het is lastig om de kosten van uitbouw te vergelijken met uitbouw die gedaan zijn in het verleden. Wij hebben een uitbouw genomen van 2.4m en het kostte ons 20k. Lees je de optielijst na, dan zie je dat vloerverwarming verlegd moet worden en boilervat vergroot moet worden van de WTW systeem. Daarnaast zijn wanden ook dikker geisoleerd bij een nieuwe WTW woning. Kortom, de kosten zijn ook wel hierdoor toegenomen. Heb je een wat simpelere gaswoning met normale verwarming, dan zal dat ook al weer anders liggen. 14mm2 voor 20k in deze tijden is een koopje. Een uitbouw is altijd waardeverhogend door toename van woonoppervlakte.

Ik moet wel zeggen dat 26k (1,2m) voor uitbouw ook wel heel erg duur is. Is dit toevallig een woning in een grote stad?

Het achteraf laten doen kan heel veel geouwehoer opleveren. Er liep onlangs nog een topic hier op tweakers, waarbij de buren even een uitbouw gesloopt heeft van een medetweaker voor hun eigen uitbouw, zonder zijn toestemming.

Uitbouw buren 92

Mijn advies is echt, om dit niet achteraf te doen. Kan heel veel problemen opleveren, kwaliteit is altijd minder, en je kan gehannes krijgen met je buren door erfgrens discussies. Ik ken ook mensen die het niet gedaan hebben. Ze hebben allemaal spijt gehad dat ze het niet genomen hebben. Tijdelijk extra geld ervoor aantrekken is het echt waard als het kan. Desnoods neem je een mindere keuken of badkamer.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:18
Bij mij was de uitbouw door de prijs totaal niet interessant, als ik meer ruimte had gewild had ik een grotere woning moeten nemen dat was veel beter per m2. Het was ook 0 uit 30 huizen met een uitbouw. Die optie had niet in de lijst gehoeven.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:28
Net als bij @wortelsoft heeft in ons rijtje ook niemand de uitbouw genomen - zou me ook verbaasd hebben. 1.8m*6m voor 24k, waarmee de toch al kleine tuin al helemaal een nutteloze postzegel wordt. Deze rijtjeshuizen zijn met 165m2 wel ruim zat. Ik kan me niet voorstellen dat iemand significant meer geld over zou hebben voor hetzelfde huis met 176m2 woonoppervlak maar een tuin (op het zuiden) waarin je alleen de kliko's nog kwijt kunt.

Zo'n uitbouw lijkt in veel projecten een vorm van geldklopperij, waarbij het standaardhuis in feite te klein wordt getekend om op een aantrekkelijke v.o.n.-prijs te komen, wat je dan alleen kunt corrigeren door een uitbouw met flink extra marge af te nemen. In zulke gevallen snap ik dat mensen spijt hebben als ze het niet doen. Maar dat is gelukkig niet in alle projecten het geval, dus ik zou niet standaard stellen dat een uitbouw nemen per definitie een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Het valt me op dat rijtjeshuizen vaak nog groter zijn dan 2onder1kap of vrijstaande huizen.

165m2 voor een rijtjeshuis is inderdaad al flink groot. De meeste 2onder1kap of vrijstaande woningen waar wij naar gekeken hebben zijn standaard 150m2....

Of een uitbouw nuttig is hangt inderdaad natuurlijk samen met hoe groot je tuin is, hoe groot je woning is en wat de kosten zijn.

Maar van de standaardopties vanuit de bouwer is het vaak wel de meest voor handliggendste denk ik :).

Ik twijfel zelf ook wel of wij niet een te ruime uitbouw genomen hebben en nu ons tuin tekort doen, maar het is allemaal ook wel erg moeilijk beslissen omdat je de exacte afmetingen van je kavel niet weet en ook de precieze plaatsing van je woning niet weet vooraf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Monkeydancer schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:15:

Mijn advies is echt, om dit niet achteraf te doen. Kan heel veel problemen opleveren, kwaliteit is altijd minder, en je kan gehannes krijgen met je buren door erfgrens discussies. Ik ken ook mensen die het niet gedaan hebben. Ze hebben allemaal spijt gehad dat ze het niet genomen hebben. Tijdelijk extra geld ervoor aantrekken is het echt waard als het kan. Desnoods neem je een mindere keuken of badkamer.
Maar je hoeft toch helemaal geen uitbouw te nemen omdat goedkoper is dan de normale m2 prijs? Het hoeft niet altijd groter. Bij ons was het financieel een betere investering om een uitbouw te nemen, maar we worden gelukkiger van een mooie keuken en badkamer.

(Dit geldt alleen als je van plan bent om voor >10 jaar in het huis te wonen. Als je weet dat je snel weer gaat verhuizen wordt het iets anders.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
@Anakha 24k voor 1,2m x 4,8m en 28k voor 1,8m x 4,8m het kan nog erger 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Mag met net geen 13k voor 1,2m en net geen 17k voor 2,4m dan zeker niet klagen over die kosten... Wat een verschil ertussen kan zitten zeg :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

Requiem19 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:02:
Het valt me op dat rijtjeshuizen vaak nog groter zijn dan 2onder1kap of vrijstaande huizen.

165m2 voor een rijtjeshuis is inderdaad al flink groot. De meeste 2onder1kap of vrijstaande woningen waar wij naar gekeken hebben zijn standaard 150m2....

Of een uitbouw nuttig is hangt inderdaad natuurlijk samen met hoe groot je tuin is, hoe groot je woning is en wat de kosten zijn.

Maar van de standaardopties vanuit de bouwer is het vaak wel de meest voor handliggendste denk ik :).

Ik twijfel zelf ook wel of wij niet een te ruime uitbouw genomen hebben en nu ons tuin tekort doen, maar het is allemaal ook wel erg moeilijk beslissen omdat je de exacte afmetingen van je kavel niet weet en ook de precieze plaatsing van je woning niet weet vooraf....
Ik vind het tegenvallen hoe weinig innovatie er is qua bouw van 2 onder 1 kappers. We hebben nu een hoekhuis, waarbij de begane grond in een "U" rond de entree is ingericht. Wat ok is als je veeeeel vierkante meters hebt, maar niet heel handig bij een normaal huis. De keukenindeling is meestal niet optimaal.

Bij de 2 onder 1 kappers is dat vaak ook zo. Wat ik vrijwel overal zie is dat je eigenlijk wel een uitbouw moet nemen, anders wordt de "huiskamer" klein, de keuken klein of beide.

De les die we hebben geleerd bij ons huidige huis is dat we de uitbouw gewoon hadden moeten nemen. We vonden dat toen net te duur, en hadden in ons hoofd om na een paar jaar een uitbouw te nemen. Dat laatste is het na 10 jaar niet van gekomen, en het is ook een stuk prijziger. En bij de verkoop is het best wel een voordeel als je net wat meer m2's hebt op de begane grond.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
OMX2000 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:40:
[...]

Ik vind het tegenvallen hoe weinig innovatie er is qua bouw van 2 onder 1 kappers. We hebben nu een hoekhuis, waarbij de begane grond in een "U" rond de entree is ingericht. Wat ok is als je veeeeel vierkante meters hebt, maar niet heel handig bij een normaal huis. De keukenindeling is meestal niet optimaal.

Bij de 2 onder 1 kappers is dat vaak ook zo. Wat ik vrijwel overal zie is dat je eigenlijk wel een uitbouw moet nemen, anders wordt de "huiskamer" klein, de keuken klein of beide.

De les die we hebben geleerd bij ons huidige huis is dat we de uitbouw gewoon hadden moeten nemen. We vonden dat toen net te duur, en hadden in ons hoofd om na een paar jaar een uitbouw te nemen. Dat laatste is het na 10 jaar niet van gekomen, en het is ook een stuk prijziger. En bij de verkoop is het best wel een voordeel als je net wat meer m2's hebt op de begane grond.
Het kan wel, maar je hebt gelijkt. Van de 50 huizen in ons project (vrijstaand/rijtjes/2 kappers) waren 4 objecten (waaronder die van ons) met een L-vorm en de rest een U-vorm

Standaard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b3-f-41uMzlERMvqkDNhERspak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbBan5X9w1c1dnvQEJkRWl2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Met uitbouw (2,4 x 8,6 voor 29K redelijk marktconform denk ik):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRE_g2YshH-QOBmbOU_5ZsIblz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhQzOqWsXLkRaXfzUz9GfVo3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10 13:31
Ik twijfel nog of ik slaapkamer 2 middels een muurtje zal maken tot twee kleinere slaapkamers.
Momenteel ben ik alleenstaand. Ik zat te denken dat als ik het splits in tweeen dat ik dan een kleine 1persoonskamer heb en dan een aparte werkkamer. De werkkamer zou ik later ook nog kunnen omtoveren tot een slaapkamer indien nodig.

Wat is jullie mening? Zijn de ruimtes bijvoorbeeld te klein als ik slaapkamer 2 splits?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3TYGVdt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
koekjah schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:42:
Wat ik een risico vind van grote ingrepen na de oplevering is de huidige tijd. Met een beetje geluk weet je uiterlijk 2 maanden vooraf wanneer je woning opgeleverd gaat worden. Soms weet je het pas enkele weken vooraf.

Zie binnen 2 maanden maar eens een vakman te krijgen die minimaal een week in je huis aan het werk is. De meeste zitten komende 10 maanden al helemaal vol!
Eens, ik probeer daarom het aantal partijen dat achteraf moet komen te beperken. Bovendien hebben we ze eigenlijk allemaal al een half jaar geleden besproken en houd ik ze nu zo goed als mogelijk op de hoogte van de planning. Ze geven allemaal aan de opdracht alvast mee te nemen en door te schuiven waar nodig en mogelijk. Maar we plannen ruim voor de zekerheid.

[ Voor 6% gewijzigd door millerman_sf op 18-08-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
cacao70 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:06:
Ik twijfel nog of ik slaapkamer 2 middels een muurtje zal maken tot twee kleinere slaapkamers.
Momenteel ben ik alleenstaand. Ik zat te denken dat als ik het splits in tweeen dat ik dan een kleine 1persoonskamer heb en dan een aparte werkkamer. De werkkamer zou ik later ook nog kunnen omtoveren tot een slaapkamer indien nodig.

Wat is jullie mening? Zijn de ruimtes bijvoorbeeld te klein als ik slaapkamer 2 splits?

[Afbeelding]
Ik denk dat het wel kan, al is het inderdaad redelijk klein. Als er alleen een bed hoeft te staan en geen kasten/bureau. Ik heb zelf ook (nu nog) een kantoortje van 2 x 3 meter en kan er prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 15:28

vliegnerd

Nintendo fan.

[Afbeelding]
Te klein is natuurlijk subjectief. Ik vind het iig veel te klein. Teken er maar eens een bed of ander meubilair in.

Maar denk ook aan de ventilatie. Er zit (volgens tekening) maar 1 inblaasventiel van de WTW ventilatie in slaapkamer 2.

Als je de kamers splitst dan moet je ook iets aan de ventilatie doen, zeker als je er gaat slapen. Of iig onderzoeken hoe het zit.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb

hyb

[Afbeelding]
Ik had vroeger een studentenkamer van ongeveer dat formaat. Daar paste een bed en bureau in, maar veel meer ook niet. Je zou het kunnen "splitsen" met een boekenkast of iets dergelijks. Maar zou er zeker geen muur inzetten.

Of probeer het iig dan zo te scheiden dat je er makkelijk weer een grote kamer van kunt maken.

[ Voor 5% gewijzigd door hyb op 18-08-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-10 19:22
Hier kost 1.2m uitbouw 18k. Ons tuin is 9 meter diep. We hebben eerder nog nooit een tuin gehad. Waar ik bang voor ben is als we voor uitbouw gaan, de tuin wel erg klein wordt.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
vliegnerd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:22:
[...]

Te klein is natuurlijk subjectief. Ik vind het iig veel te klein. Teken er maar eens een bed of ander meubilair in.

Maar denk ook aan de ventilatie. Er zit (volgens tekening) maar 1 inblaasventiel van de WTW ventilatie in slaapkamer 2.

Als je de kamers splitst dan moet je ook iets aan de ventilatie doen, zeker als je er gaat slapen. Of iig onderzoeken hoe het zit.
Thanks voor je feedback.
Ik ga morgen inderdaad even bellen met de bouwer of er nog een inblaasventiel mag komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:22

[Afbeelding]
Wij gaan bij ons slaapkamer 1 wel laten splitsen, maar die is 26m2, dus dan houdt je nog twee prima slaapkamers over.

In jou geval zou ik het niet doen. Je houdt wel twee erg kleine kamertjes over, en met deze twee slaapkamers kan je er toch al van één een werkkamer maken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
hyb schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:48:
[...]

Ik had vroeger een studentenkamer van ongeveer dat formaat. Daar paste een bed en bureau in, maar veel meer ook niet. Je zou het kunnen "splitsen" met een boekenkast of iets dergelijks. Maar zou er zeker geen muur inzetten.

Of probeer het iig dan zo te scheiden dat je er makkelijk weer een grote kamer van kunt maken.
Dat is inderdaad een goeie suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30
c-nan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:58:
Hier kost 1.2m uitbouw 18k. Ons tuin is 9 meter diep. We hebben eerder nog nooit een tuin gehad. Waar ik bang voor ben is als we voor uitbouw gaan, de tuin wel erg klein wordt.
Komt er ook nog een berging in je tuin of is die echt 9 meter diep en 6meter breed?
Mijn vorige woning had een tuin van 6 bij 6 maar met 2 kinderen vond ik dat echt te klein worden.
Even een bbq met een zwembadje en je kon eigenlijk niet meer lekker zitten.
Totale tuin was 8 bij 6 maar er ging dus nog een berging af waardoor ik netto op 6x6 uitkwam.

Inderdaad is afmetingen van de tuin behoorlijk doorslag gevend voor een uitbouw in mijn ogen.
Een tuin netto kleiner dan 8x6 zou ik niet snel voor een uitbouw kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 18-08-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Ramon schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:02:
[...]
Wij gaan bij ons slaapkamer 1 wel laten splitsen, maar die is 26m2, dus dan houdt je nog twee prima slaapkamers over.

In jou geval zou ik het niet doen. Je houdt wel twee erg kleine kamertjes over, en met deze twee slaapkamers kan je er toch al van één een werkkamer maken?
Dat klopt. Momenteel heb ik in slaapkamer2 een tweepersoons bed ingetekend, bureau'tje en kast

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7i8Ty6S.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-10 19:22
GeeMoney schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Komt er ook nog een berging in je tuin of is die echt 9 meter diep en 6meter breed?
Mijn vorige woning had een tuin van 6 bij 6 maar met 2 kinderen vond ik dat echt te klein worden.
Even een bbq met een zwembadje en je kon eigenlijk niet meer lekker zitten.
Totale tuin was 8 bij 6 maar er ging dus nog een berging af waardoor ik netto op 6x6 uitkwam.

Inderdaad is afmetingen van de tuin behoorlijk doorslag gevend voor een uitbouw in mijn ogen.
Een tuin netto kleiner dan 8x6 zou ik niet snel voor een uitbouw kiezen.
Tuin is 7 meter breed en 9 meter diep waar een berging in zit van 3x2 meter. De tuin is daardoor deels 7 meter diep.

De tuin is 7 meter breed omdat het hier om een hoekwoning gaat.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:13:
[...]

Tuin is 7 meter breed en 9 meter diep waar een berging in zit van 3x2 meter. De tuin is daardoor deels 7 meter diep.

De tuin is 7 meter breed omdat het hier om een hoekwoning gaat.
Weet niet hoe groot de woning is, tuin is idd niet heel groot, persoonlijk zou ik heel erg neigen naar de uitbouw, je bent 80-90% van de tijd binnen en niet buiten. Maar de afweging is voor iedereen anders uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb

hyb

Lastig, we zaten met een vergelijkbaar probleem. Kun je niet bij een vergelijkbare woning / perceel een kijkje gaan nemen? Zodat je een indruk krijgt van zowel de ruimte binnen als buiten. Enkel van papier is die keuze moeilijk te maken.

Wij hebben bijv. gewoon bij een vergelijkbare woning aangebeld en gevraagd of we een kijkje mochten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
cacao70 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:07:
[...]

Dat klopt. Momenteel heb ik in slaapkamer2 een tweepersoons bed ingetekend, bureau'tje en kast

[Afbeelding]
Misschien wel handig om voor de zekerheid nog een extra deur te plaatsen. Dan kun je het altijd later makkelijk splitsen met een simpel tussenmuurtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-10 11:21

[Afbeelding]
Je zou als alternatief slaapkamer 1 kunnen splitsen. Dan heb je twee kamers van plusminus 9m2 en een van 14m2. Die laatste is dan je hoofdslaapkamer en dan heb je twee prima extra kamers. Met een extra deur en een muur met een hoek erin kan dat prima in die ruimte. Ook dan moet je even kijken naar de inblaasventielen. Ik zie er 2 zitten die dan beide in dezelfde kamer vallen. Als je die ventielen nog kunt verleggen, dan zou je dat prima kunnen maken.

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:06:
[...]

Een uitbouw later doen is vrijwel onmogelijk zonder die "inham". Je zult dus aan de binnenkant van de woning zien dat die uitbouw smaller is. Hij moet immers tussen de buitenmuren van de buren in komen. Je kunt/mag die muren niet slopen om jouw uitbouw te realiseren. Daarbij heeft zo'n latere uitbouw altijd een nieuwe fundering nodig die los staat van de fundering van de woning.

Dus, als je later een uitbouw maakt moet je een nieuwe muur (binnenspouwblad) zetten die je verankert aan de bestaande buitenmuur van de buren (vandaar die erfdienstbaarheid, dat mogen ze niet weigeren). Maar je krijgt het nooit zo mooi en netjes als tijdens de bouw. Als het dus even haalbaar is: Doe het nu, want later is te laat.
Dat wordt een flinke inham dan. De buitenmuur komt al gauw 20 cm op jouw grond en dan nog een binnenmuur van 7cm erbij?

Dat is al snel een inham van 20cm :?

• Blihi
Daarom moet je dit dus tijdens de bouw doen als het even kan of in overleg met de buren.

De buitenmuur van de buren mag je echt niet slopen. Ook al staat deze op jouw grond, dat is niet jouw muur. Het enige dat je zonder toestemming mag doen is het ophangen van lichte voorwerpen.

Soms staat er wel iets over in de aktes, maar anders heb je gewoon pech.

[ Voor 71% gewijzigd door Blihi op 19-08-2021 13:12 ]

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Kort geleden is mijn huis opgeleverd, in de keuken wil ik nog een verlaagd plafond maken en het viel me daarbij op dat in de kanaalplaten (volgens mij in alle) gaten zitten, is daar nog een reden voor dat iemand weet? (deze zitten wel precies op de plekken van de kanalen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT-NRD2pVwPTmL-dYwjyzmt3NhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gq4Xqxe37fmwk4wfdnw7M9GC.jpg?f=fotoalbum_large

Verder vroeg ik me af of je, om hier iets in te boren (zoals een balkje voor een verlaagd plafond), altijd gebruik moet maken van kanaal plaat ankers of dat er ook andere opties zijn?
(ondertussen zelf nog een plug tegengekomen maar heb echt geen idee van hoeveel draagkracht zoiets heeft (ongeacht of dat in dit geval echt van toepassing is).

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:46
@Stormstar3
Die gaten zijn ontwateringsgaten. Het is belangrijk dat deze tijdens de bouw goed open zijn geweest op water in de kanalen te voorkomen.

Je kan met relatief normale pluggen prima iets bevestigen, ik weet niet welke je nu wilt gebruiken? En welke Kanaalplaat ankers je bedoelt?

• Wolly
  • Niet online
Stormstar3 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:51:
Kort geleden is mijn huis opgeleverd, in de keuken wil ik nog een verlaagd plafond maken en het viel me daarbij op dat in de kanaalplaten (volgens mij in alle) gaten zitten, is daar nog een reden voor dat iemand weet? (deze zitten wel precies op de plekken van de kanalen)

[Afbeelding]

Verder vroeg ik me af of je, om hier iets in te boren (zoals een balkje voor een verlaagd plafond), altijd gebruik moet maken van kanaal plaat ankers of dat er ook andere opties zijn?
(ondertussen zelf nog een plug tegengekomen maar heb echt geen idee van hoeveel draagkracht zoiets heeft (ongeacht of dat in dit geval echt van toepassing is).
Afvoer van regenwater. Ik zou ze wel dichtmaken om ongewenste luchtlekken te voorkomen.

• Stormstar3
  • Laatst online: 28-06 20:01
Rob-T6 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:07:
@Stormstar3
Die gaten zijn ontwateringsgaten. Het is belangrijk dat deze tijdens de bouw goed open zijn geweest op water in de kanalen te voorkomen.

Je kan met relatief normale pluggen prima iets bevestigen, ik weet niet welke je nu wilt gebruiken? En welke Kanaalplaat ankers je bedoelt?
Duidelijk betreft de gaten, weer wat geleerd :)

Ik had nog niet specifiek naar pluggen gezocht omdat ik deze nog snel even tegen kwam tijdens het maken van mijn post, maar deze pagina die ik al linkte heeft verschillende maten pluggen staan, dus wellicht zoiets?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
Hallo allen. Hierbij is ons nieuwbouwproject een tijdje opgeleverd. Heb wel een aantal punten die ik graag wil delen, zodat mensen hiervan kunnen leren en hopelijk dit bespaard blijft

- Renovlies + verven, een behoorlijke premium prijs betaald bij een Nederlandse partij. Bij de daadwerkelijke levering komen er twee Roemeense mannen de zaak binnen een week helemaal glad vliezen en verven, keurig resultaat. En toch bekruipt mij het gevoel dat ik ontzettend ben beet genomen door de opdrachtnemer (en de hardwerkende Roemenen vermoedelijk ook). Puntje paaltje blijkt de verfkleur niet overeen te komen met wat er was afgesproken, fout notabene van het Nederlandse bedrijf. Uiteindelijk met een schamele vergoeding van 250 euro genoegen genomen (alternatief was alles opnieuw verven en dat zagen we niet zitten, bovendien stiekem toch blij met de 'verkeerde' kleur wit).

- Vloer, in de showroom gekozen voor een PVC vloer natural oak. Plattegrond meegenomen voor de juiste maatvoering. Offerte getekend en aanbetaald. Maanden later wordt er ingemeten met een laser, komt er zo'n kleine 20 m2 bij (WTF). Kortom, meerprijs ++.
Levering vindt plaats door beunhaas BV met een merkloos wit busje waarin ook een wasmachine/droger/tv van andere klanten bevindt.
Op de verpakking staat vervolgens dat het vinyl betreft en dus géén PVC. Bij confrontatie met de verkoper vertelt hij doodleuk dat hetzelfde materiaal is, vinyl = PVC. Op internet lees je wezenlijke verschillen maar daar had hij geen boodschap aan.
Ohja, ondanks de vloer van 10k vroeg meneer doodleuk of we ook de vloerpakketten willen verdelen over de verschillende kamers. Want de vloerleggers doen dit niet en gaan anders rechtsomkeert. 8)7

Kortom, frustraties alom. Mijn les hieruit is dat ik veel kritischer zal gaan kijken met wie ik zaken doe (en dus meer dan oppervlakkig reviews lezen) en welke spullen ik aankoop.

[ Voor 5% gewijzigd door PHPResource op 20-08-2021 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:05
PHPResource schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:30:
Hallo allen. Hierbij is ons nieuwbouwproject een tijdje opgeleverd. Heb wel een aantal punten die ik graag wil delen, zodat mensen hiervan kunnen leren en hopelijk dit bespaard blijft

- Renovlies + verven, een behoorlijke premium prijs betaald bij een Nederlandse partij. Bij de daadwerkelijke levering komen er twee Roemeense mannen de zaak binnen een week helemaal glad vliezen en verven, keurig resultaat. En toch bekruipt mij het gevoel dat ik ontzettend ben beet genomen door de opdrachtnemer (en de hardwerkende Roemenen vermoedelijk ook). Puntje paaltje blijkt de verfkleur niet overeen te komen met wat er was afgesproken, fout notabene van het Nederlandse bedrijf. Uiteindelijk met een schamele vergoeding van 250 euro genoegen genomen (alternatief was alles opnieuw verven en dat zagen we niet zitten, bovendien stiekem toch blij met de 'verkeerde' kleur wit).

- Vloer, in de showroom gekozen voor een PVC vloer natural oak. Plattegrond meegenomen voor de juiste maatvoering. Offerte getekend en aanbetaald. Maanden later wordt er ingemeten met een laser, komt er zo'n kleine 20 m2 bij (WTF). Kortom, meerprijs ++.
Levering vindt plaats door beunhaas BV met een merkloos wit busje waarin ook een wasmachine/droger/tv van andere klanten bevindt.
Op de verpakking staat vervolgens dat het vinyl betreft en dus géén PVC. Bij confrontatie met de verkoper vertelt hij doodleuk dat hetzelfde materiaal is, vinyl = PVC. Op internet lees je wezenlijke verschillen maar daar had hij geen boodschap aan.
Ohja, ondanks de vloer van 10k vroeg meneer doodleuk of we ook de vloerpakketten willen verdelen over de verschillende kamers. Want de vloerleggers doen dit niet en gaan anders rechtsomkeert. 8)7

Kortom, frustraties alom. Mijn les hieruit is dat ik veel kritischer zal gaan kijken met wie ik zaken doe (en dus meer dan oppervlakkig reviews lezen) en welke spullen ik aankoop.
Heb je die vloer geaccepteerd? Ik had die man gelijk naar huis gestuurd, er komt toch geen vinyl vloer in als je pvc bent overeengekomen?

https://www.kwantum.nl/al...-verschil-pvc-vinyl-vloer

Er is wel degelijk verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet veel brutaler zijn met dit soort dingen. Hoe ga je überhaupt akkoord met 20m2 extra wat afwijkt van je bouwtekening? Ik zou zeggen je laser klopt niet, meet maar opnieuw.

Daarnaast weet je toch welke vloer je gekocht hebt? Dit check je toch op en in de verpakking? Als het niet de vloer is die je besteld hebt, terug laten nemen.

Ik heb echt het gevoel dat je veel te makkelijk bent geweest en confrontaties uit de weg gaat. Ik zou alsnog die Vinyl vloer eruit laten halen als het niet klopt. Je hebt PVC besteld en niet voor niks.

Maar je hebt vast al je handtekening gezet onder het opleverbriefje :-(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi

Welke klusser er uiteindelijk komt maakt op zich niet zoveel uit, als ze het werk maar goed doen. De verkeerde kleur verf kan gebeuren, maar blijkbaar wilde het bedrijf dit wel netjes oplossen (en koos jij voor een vergoeding). Mijn ervaring is dat bedrijven liever de fout herstellen dan dat ze geld gaan uitkeren. Fouten herstellen is uiteindelijk goedkoper dan cash uitbetalen lijkt het.
Bij een CBW erkende winkel mag dit niet. Er kunnen meetverschillen zijn tussen offerte en daadwerkelijke inmeting, maar als jij de juiste tekeningen levert moet je die altijd aan de prijsopgave in de winkel laten hechten. Dan kan het later afwijken, maar niet zoveel.

Overigens is het natuurlijk altijd verstandig om zelf vooraf ook even uit te rekenen hoeveel m2 je nodig gaat hebben. Zo moeilijk is dat niet en dan kun je dit soort fouten voorkomen. Zeker bij planken (bij rollen is dat anders, want dan moet je echt een legplan gaan maken rekening houdend met de breedte van de rol en de vleug. Dat kan wel tot leuke discussies leiden. Zo kreeg ik mijn kunstgras goedkoper omdat mijn eigen legplan efficiënter was dan wat de verkoper gemaakt had :) Hij kon dat wel waarderen, maar wilde het toch op zijn manier leggen. Om mij tegemoet te komen deelden we het verschil).
Wat boeit het nou wie het komt brengen? Hier komen nette DHL busjes, maar ook afgetrapte ex-taxi's en 18 meter combinaties voor twee schanskorven. Wat kan mij het schelen zolang de bezorger vriendelijk is.
Vinyl = PVC. Dat klopt. Als het pakken waren met planken (en dus geen rollen) dan noemen we dat PVC en als het op rol zit noemen we dat vinyl, maar op de doos staat wat anders, want fabrikanten hebben er geen boodschap aan hoe wij dingen noemen. Vinyl is het materiaal is dat onder de fotoprint zit. Daar bovenop komt de foto en dan een toplaag. Bij kliksystemen zit er dan eventueel nog HDF of kunststof onder het vinyl/PVC waar het mes en groef in zitten.

Het kwaliteitsverschil wat betreft gebruik zit hem in de dikte van de toplaag (die kan bij planken dikker zijn omdat je niet hoeft te rollen). Hoe dikker te toplaag, hoe beter. Bij planken gaat dat tot 0.7 mm, bij rollen tot 0.5, maar meestal is het maar 0.15 of 0.2. Voor woonkamers is 0.5 echt het minimum, anders ga je slijtplekken krijgen.

Verschil in kwaliteit m.b.t. de uitstraling zit in de hoeveelheid verschillende foto's. Goedkope merken hebben 6 foto's, dus 6 verschillende planken. Dat zie je in een grote ruimte meteen. De betere merken hebben veel meer verschil in de planken, bijvoorbeeld doordat ze een grote foto gebruikt hebben en de planken daar willekeurig uit snijden. Geen twee planken zijn dus exact hetzelfde.

De vraag is uiteindelijk: Heb je geleverd gekregen wat je in de showroom besteld hebt? Zo ja, dan heeft de verkoper gelijk.
Dat is gewoonweg bizar.
Dat is altijd verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-10 23:50
Scuderia110 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:43:
Onze uitbouw kostte € 26K, voor 2 meter (7,5 meter breed buitenmaat). Maar wel over alle verdiepingen.
Dat is het koopje van de eeuw. Grofweg 40m² extra binnenruimte voor dat geld. Ik had gewild dat ze die optie bij ons aanboden. Hoewel wij iets van 1.500 euro per extra m² betalen, enkel de benedenverdieping, dat was ook al een no-brainer.
JackBol schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:42:
[...]

De prijs heeft niet zoveel te maken met de bouwkosten maar meer wat het extra oplevert bij verkoop. De m2 prijs op funda ligt tussen de 3000 en 8000 per meter2. 1200 voor een meter2 uitbouw is dan snel verdiend.
Ja en nee. Je moet er wel eerst zelf wonen, er gebruik van maken, en het kunnen financieren. Uiteindelijk verdien je het wel terug, maar dat kan zomaar 20jr duren. Niet iedereen heeft het geld liggen om die investering te doen.
Requiem19 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:02:

150m² is eigenlijk ook al een prima afmeting. Wij hadden iets minder dus wilden er wel wat bij om uiteindelijk op 165m² uit te komen. Als dat standaard was geweest hadden we ook wel getwijfeld over een uitbouw.

Je levert inderdaad wel wat tuin in. Wij hebben in ons huidige rijtjeshuis zo'n 50m² waarvan we effectief 35m² gebruiken, dat vind ik wel echt te klein. Ik ben heel blij dat de volgende tuin groter wordt. Besluit is inmiddels ook gevallen dat we er wél een klein schuurtje gaan plaatsen, maar geen overkapping om de boel zo niet helemaal vol te bouwen. Heerlijk, wat vrijheid - al is ook dat midden in een woonwijk relatief natuurlijk :P
Als ik rondkijk heeft denk ik >80% van het project een uitbouw genomen en waar mogelijk aan de voorkant ook iedereen (op één huis na).

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat je je behoorlijk hebt laten foppen. Bij de muren snap ik het een beetje als jullie achteraf blij waren met de kleuren - maar dan vind ik dat je eigenlijk ook niet moet piepen. En je wéét dat veel werk tegenwoordig wordt uitbesteed. In feite maakt dat ook niet uit - jij hebt er prijs X voor over en als de ondernemer het voor prijs 0,2X kan laten leggen doet hij dat. Als de kwaliteit net zo goed is als bij 0,8X of 1,5X, lijkt me er geen probleem behalve dat je te veel hebt betaald voor jouw gevoel én je mogelijk zelf meer onderzoek had kunnen doen.

Met de vloer heb je je laten naaien. Ik zou duidelijk kijken naar de orderbevestiging/offerte en wat daar op staat. Als er vinyl op staat ben je toen al de boot in gegaan. Stond er pvc, dan heb je een zaak. Ik kan me voorstellen dat je je bij oplevering hebt laten overrompelen en zelfs een handtekening onder een opleverbon is dan niet heilig lijkt me. Echter, dat kan een lang juridisch gevecht worden en de vraag is a) of je daar zin hebt in hebt, b) wat je in de tussentijd met je vloer doet en c) als je je al hebt laten foppen met die vloer, vraag ik me oprecht af of je sterk genoeg in je schoenen staat om deze strijd aan te gaan.

Het aanbod om rechtsomkeert te gaan was zo gek nog niet... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:13
Onze 2-onder-1-kapper was al 171 m2, terwijl we kwamen van 125 m2. Wellicht dat we daarom onze benedenverdieping al groot vonden zonder uitbouw, maar ook de wens voor een grote tuin en de kosten waren doorslaggevend om geen uitbouw te nemen. Overigens wel eens dat puur financieel een uitbouw vaak een no brainer is, maar goed er zijn nog meer argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Pannencouque schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:58:
[...]
Ja en nee. Je moet er wel eerst zelf wonen, er gebruik van maken, en het kunnen financieren. Uiteindelijk verdien je het wel terug, maar dat kan zomaar 20jr duren. Niet iedereen heeft het geld liggen om die investering te doen.
Ja tuurlijk, ben ik helemaal met je eens. 25k uitbouw kost je bij 1.5% ongeveer €100 per maand.
Die €100 moet je wel 'over hebben' natuurlijk.

Ik zie het als een investering die je tussendoor ook nog kan gebruiken :)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler

Je hebt er niks aan, maar daarom probeer ik zoveel mogelijk viavia de zaken te regelen en zeker niet de goedkoopste te kiezen. Als ik bij een gesprek ook maar enigszins het gevoel heb dat het niet goed is, dan doe ik het niet. De aannemers waar we de meeste problemen hadden waren inderdaad diegene die we via internet hebben gevonden.

De vloerenman en de badkamer installateur zijn kennissen, dat is een stuk relaxter werken.

De keukenleverancier is ook prima, maar daar betalen we ook wel de hoofdprijs :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 23:54
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 21:04
Zeker hoor. Feitelijk staat er dat er vanuit de meterkast een cat6 utp kabel naar een wandcontactdoos wordt geleid. Die kun je dan naar voorkeur splitten in meerdere connecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb

hyb

@MintyDoerak zou voor de zekerheid ook zwart op wit proberen te krijgen dat dit ook Cat6 wordt. Je weet maar nooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Weet iemand of het mogelijk is om een nieuwe hypotheek te krijgen als je nieuwbouwwoning nog moet worden opgeleverd? Dit betreft geen overbruggingshyptheek. Onze woning wordt in Q4 opgeleverd, maar ik heb m'n oog inmiddels laten vallen op een ander nieuwbouwproject waarvan de verkoop eind deze maand start.

Ik heb besloten dat ik liever in een andere stad woon. Er kan veel gebeuren als je bijna 2 jaar moet wachten tot je woning klaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door MemeMaster op 21-08-2021 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
MemeMaster schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 07:35:
Weet iemand of het mogelijk is om een nieuwe hypotheek te krijgen als je nieuwbouwwoning nog moet worden opgeleverd? Dit betreft geen overbruggingshyptheek. Onze woning wordt in Q4 opgeleverd, maar ik heb m'n oog inmiddels laten vallen op een ander nieuwbouwproject waarvan de verkoop eind deze maand start.

Ik heb besloten dat ik liever in een andere stad woon. Er kan veel gebeuren als je bijna 2 jaar moet wachten tot je woning klaar is.
Je vraagstuk omtrent de hypotheek daar heb ik helaas geen antwoord op. Wat ik wel weet van mijn nieuwbouwproject is dat je deze pas 2 jaar na oplevering mag verkopen, tenzij je een geldige reden hebt en daar moet je dan een brief voor schrijven. Wellicht ook iets om ook na te gaan in jouw geval.

[ Voor 3% gewijzigd door cacao70 op 21-08-2021 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
MemeMaster schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 07:35:
Weet iemand of het mogelijk is om een nieuwe hypotheek te krijgen als je nieuwbouwwoning nog moet worden opgeleverd?
Ik denk dat dat alleen kan als je genoeg inkomen hebt om zoveel (2 nieuwbouwwoningen plus de eventuele hypotheek op je huidige woning) te lenen. Banken lenen namelijk nooit meer uit dan wat je volgens hun modellen kan dragen/terugbetalen.
En houd er inderdaad rekening mee dat je je andere woning wellicht niet zomaar mag verkopen. En ook niet mag verhuren van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Kiwi70 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 07:53:
[...]

Ik denk dat dat alleen kan als je genoeg inkomen hebt om zoveel (2 nieuwbouwwoningen plus de eventuele hypotheek op je huidige woning) te lenen. Banken lenen namelijk nooit meer uit dan wat je volgens hun modellen kan dragen/terugbetalen.
En houd er inderdaad rekening mee dat je je andere woning wellicht niet zomaar mag verkopen. En ook niet mag verhuren van de bank.
Ik mag mijn nieuwbouw woning alleen niet voor de oplevering verkopen, daarna mag ik het verkopen wanneer ik het wil. De oplevering is al over een paar maanden. Het is wel de bedoeling om de oude nieuwbouw te verkopen. Maar of je je oude woning aanhoudt of verkoopt boeide mijn huidige hypotheek verstrekker in ieder geval niet. Ze keken alleen of ik genoeg inkomsten had voor de woning waarvoor ik de hypotheek aanvroeg.
Maar mijn vraag gaat dus met name over de vraag of de bank moeilijk doet over een nieuwe hypotheek als de oude woning nog moet worden opgeleverd. Zijn er mensen met ervaring hiermee?

Ik moet anders gewoon wachten tot na de oplevering om iets anders te kopen. Liever niet natuurlijk want nu komt precies de woning die ik wil voorbij. Aan de andere kant: de woning die ik wil gaat eind deze maand de verkoop in. Waarschijnlijk hoef ik pas ongeveer 2 maanden daarna de hypotheek rond te hebben tegen die tijd is de andere woning inmiddels/hopelijk opgeleverd. Allemaal een beetje kantje boord, maarja als ik op voorwaarde van financiering de nieuwe woning koop loop ik weinig risico als de hypotheekaanvraag toch wordt afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
MemeMaster schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:22:
[...]

Maar of je je oude woning aanhoudt of verkoopt boeide mijn huidige hypotheek verstrekker in ieder geval niet. Ze keken alleen of ik genoeg inkomsten had voor de woning waarvoor ik de hypotheek aanvroeg.
Ze kijken ook zeker nog naar eerdere hypotheken of andere leningen/betalingsverplichtingen. Als je niet genoeg verdient voor twee hypotheken wordt het toch een overbruggingshypotheek.

Ben je niet bang trouwens dat er over een jaar of twee, als de volgende woning wordt opgeleverd, wéér een betere optie voorbij komt? Er zullen namelijk altijd mooiere, betere, idealere huizen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Kiwi70 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Ze kijken ook zeker nog naar eerdere hypotheken of andere leningen/betalingsverplichtingen. Als je niet genoeg verdient voor twee hypotheken wordt het toch een overbruggingshypotheek.
Wat je hier zegt snap ik niet want toen ik deze nieuwbouwwoning kocht had ik ook een andere hoge hypotheek lopen. Ik verdiende niet genoeg voor twee hypotheken maar er werd niet gevraagd of ik van plan was de oude woning te verkopen. Ook had ik geen overbruggingshyptheek nodig.
En ik was ook niet verplicht mijn oude woning te verkopen. Ik had prima mijn oude woning en de nieuwbouw samen kunnen aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Kiwi70 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Ben je niet bang trouwens dat er over een jaar of twee, als de volgende woning wordt opgeleverd, wéér een betere optie voorbij komt? Er zullen namelijk altijd mooiere, betere, idealere huizen komen.
Tja ik ben iemand die snel van gedachte kan veranderen dat geef ik gelijk toe. Maar misschien heb ik gewoon te veel tijd gehad om na te denken over hoe het zal zijn in die 'nieuwe wijk en in mijn hoofd heb ik bedacht dat ik daar niet gelukkig ga worden. Een paar vrienden zijn ook verhuisd naar de plaats waar ik nu wil kopen waardoor het een stuk aantrekkelijker is geworden. De enige reden dat ik mijn de huidige woning heb gekocht was omdat het dichtbij Amsterdam is en ik wilde meer ruimte dan ik had in mijn flat in Amsterdam. Verder heb ik niks met de plek. Maar nu ik door tijdelijk 1 jaar huur gewend ben aan het idee van niet meer dichtbij/in Amsterdam wonen gaat er een hele wereld voor me open😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
MemeMaster schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:43:
[...]

Wat je hier zegt snap ik niet want toen ik deze nieuwbouwwoning kocht had ik ook een andere hoge hypotheek lopen. Ik verdiende niet genoeg voor twee hypotheken maar er werd niet gevraagd of ik van plan was de oude woning te verkopen. Ook had ik geen overbruggingshyptheek nodig.
En ik was ook niet verplicht mijn oude woning te verkopen. Ik had prima mijn oude woning en de nieuwbouw samen kunnen aanhouden.
Een bank kijkt naar wat je kunt betalen. Als je al een hypotheek had lopen, kon je alleen een 2e krijgen als je genoeg verdiende / eigen middelen had / overbrugging afsloot.

Daarnaast zal een bank alleen een hypotheek voor 1 eigen woning financieren.

Ik denk dat je even niet meer scherp is hoe het vorige keer gegaan is, want wat je zegt klinkt niet logisch ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Requiem19 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Een bank kijkt naar wat je kunt betalen. Als je al een hypotheek had lopen, kon je alleen een 2e krijgen als je genoeg verdiende / eigen middelen had / overbrugging afsloot.

Daarnaast zal een bank alleen een hypotheek voor 1 eigen woning financieren.

Ik denk dat je even niet meer scherp is hoe het vorige keer gegaan is, want wat je zegt klinkt niet logisch ben ik bang.
Ik weet het juist nog goed omdat ik er zelf ook vanuit ging dat ik een overbruggingskrediet nodig had. Maar m'n hypotheek adviseur zei dat ik ook zonder in aanmerking kwam voor een nieuwe hypotheek naast mijn lopende hypotheek en zoveel verdien in niet. Ik heb mijn oude woning uiteindelijk zelf verkocht en een deel van de hypotheek van de nieuwe hypotheek afbetaald, maar dit hoefde ik niet. Volgens mij geef je verkeerde informatie. Mijn enige probleem is dat de nieuwe woning moet worden opgeleverd. Anders had ik met de zelfde constructie weer een nieuwe woning kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
praliwi schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:45:
[...]

Nee geen projectbouw. We hebben een kavel gekocht en zelf deze aannemer gekozen. Ruimte naast het hoofdgebouw moet minimaal 5,5 meter zijn, inrit dan dus inderdaad. Kavel is 11,5 meter, dan blijft er dus 6 meter over voor de breedte van de woning. Is een harde eis vanuit de gemeente, heb er contact over opgezocht maar ze willen dat men 2 auto's naast elkaar naast het huis kan parkeren.

Achter die inrit, dus naast de woning, mag nog wel een berging. Maar daarvoor moet dus 5,5 meter vrij zijn in de breedte.

Dus geen projectbouw. Uitgangspunt was een standaard woning uit hun brochure, met dus de aanpassingen zoals ik beschreef. Mag ik dan alsnog in m'n handjes knijpen?
Ga inderdaad het gesprek aan met de gemeente. Bij mij (wel projectbouw) was de eis dat er twee parkeerplaatsen op eigen terrein zijn (en gehandhaafd blijven). Of dat achter of naast elkaar is maakt de gemeente niet uit. Per auto moet er een vlak van ongeveer 2.75x6 meter beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
MemeMaster schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Ik weet het juist nog goed omdat ik er zelf ook vanuit ging dat ik een overbruggingskrediet nodig had. Maar m'n hypotheek adviseur zei dat ik ook zonder in aanmerking kwam voor een nieuwe hypotheek naast mijn lopende hypotheek en zoveel verdien in niet. Ik heb mijn oude woning uiteindelijk zelf verkocht en een deel van de hypotheek van de nieuwe hypotheek afbetaald, maar dit hoefde ik niet. Volgens mij geef je verkeerde informatie. Mijn enige probleem is dat de nieuwe woning moet worden opgeleverd. Anders had ik met de zelfde constructie weer een nieuwe woning kunnen kopen.
Wellicht goed om je volledige hypotheekpapieren (offerte etc) erbij te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:32
Wij hebben onze nieuwbouwwoning laten stucen.

We hebben radiatoren met wandaansluiting maar nu zijn de leidingen niet netjes ingestuced

Wat is hierin gebruikelijk, kan ik van de stukadoor verwachten dat die dit dicht stuced of is er een reden dat het niet kan en moet ik moet rozetten op de muur gaan werken ?

Foto is nog een van de nettere

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDjd6EY51MueBv9GjFgbEyQqsRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFblpoWmlyFOpk8pRcMvcC38.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Er is tijdens de bouw gestuct en geschilderd?

Als het achteraf is gedaan, waren de radiatoren er dan af?

Dat had best netter gemogen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Blihi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:41:
Er is tijdens de bouw gestuct en geschilderd?

Als het achteraf is gedaan, waren de radiatoren er dan af?

Dat had best netter gemogen inderdaad.
Achteraf en radiatoren waren er af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-10 11:09
wd200 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:18:

We hebben radiatoren met wandaansluiting maar nu zijn de leidingen niet netjes ingestuced

Wat is hierin gebruikelijk, kan ik van de stukadoor verwachten dat die dit dicht stuced of is er een reden dat het niet kan en moet ik moet rozetten op de muur gaan werken ?

[Afbeelding]
Als hetgeen dat in de muur zit niet goed is dichtgesmeerd (en dus los in de muur zit), dan kan een stukadoor het netjes afwerken maar zodra je de verwarming ophangt of er uberhaupt te hard langs loopt scheurt de boel weer kapot. Dat is dan niet echt de schuld van de stukadoor. Had zelf 1 leiding met dat probleem.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
leecher schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:30:
[...]

Als hetgeen dat in de muur zit niet goed is dichtgesmeerd (en dus los in de muur zit), dan kan een stukadoor het netjes afwerken maar zodra je de verwarming ophangt of er uberhaupt te hard langs loopt scheurt de boel weer kapot. Dat is dan niet echt de schuld van de stukadoor. Had zelf 1 leiding met dat probleem.
De muur rond de aansluiting is gewoon niet strak (de rest van de muren wel) dit zou dus wel netjes moeten kunnen ?

Uiteraard snap ik dat als ik iets beschadig dat het mijn eigen schuld id .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:25
We zijn nog nieuw met betrekking tot het hele nieuwbouw gebeuren. We zijn ingeloot voor een woning en hebben binnenkort het eerste verkoopgesprek. We hebben een concept Koopovereenkomst, Concept Akte en Concept Aanneemovereenkomst toegestuurd gekregen, ik zag dat je bij vereniging Eigen Huis dit kunt laten checken voor een X bedrag. Is dit aan te raden of zijn die redelijk standaard contracten zonder flexibiliteit tot wijzigingen? Zijn ook nog geen lid van VEH.

Daarnaast al wat eerste vragen verzameld voor het eerste verkoopgesprek met de Makelaar, maar wat zijn vragen die niet moeten ontbreken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
  • Laatst online: 09:42
Patox schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:42:
Is dit aan te raden of zijn die redelijk standaard contracten zonder flexibiliteit tot wijzigingen?
Als het project onder Woningborg of SWK regeling valt moeten er standaard contracten gebruikt worden. In die standaard contracten zijn een aantal keuzemogelijkheden die de verkoper kan wegstrepen / geldig verklaren. Er is ruimte voor aanpassingen en aanvullingen van de standaard regels maar die moeten goedgekeurd worden door SWK / Woningborg. Een redelijke bescherming voor de consument. Sowieso zou ik alleen maar kopen onder Woningborg of SWK: de insolventieverzekering biedt bescherming tegen nare gevolgen als een ondernemer (bouwer/ontwikkelaar) omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:25
hansgrave schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:50:
[...]

Als het project onder Woningborg of SWK regeling valt moeten er standaard contracten gebruikt worden. In die standaard contracten zijn een aantal keuzemogelijkheden die de verkoper kan wegstrepen / geldig verklaren. Er is ruimte voor aanpassingen en aanvullingen van de standaard regels maar die moeten goedgekeurd worden door SWK / Woningborg. Een redelijke bescherming voor de consument. Sowieso zou ik alleen maar kopen onder Woningborg of SWK: de insolventieverzekering biedt bescherming tegen nare gevolgen als een ondernemer (bouwer/ontwikkelaar) omvalt.
Thnx voor dit super snelle antwoord, er zitten inderdaad SWK documenten bij dus neem aan dat dat van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
@Patox Kijk ook even of het nog steeds een vaste prijs is: prijsverhogingen bouwmateriaal zijn dan risico voor de bouwer, stond gisteren een stuk in de nieuwsbrief van Vereniging eigen huis dat sommige bouwers dat bij de klant proberen te leggen. Bij die twee garantie fondsen mag dat niet, maar ze kunnen het altijd proberen. De hypotheek verstrekker zal daar ook niet blij mee zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
wortelsoft schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:04:
@Patox Kijk ook even of het nog steeds een vaste prijs: prijsverhogingen bouwmateriaal zijn dan risico voor de bouwer stond gisteren een stuk in de nieuwsbrief van Vereniging eigen huis dat sommige bouwers dat bij de klant proberen te leggen. Bij die twee garantie fondsen mag dat niet, maar ze kunnen het altijd proberen. De hypotheek verstrekker zal daar ook niet blij mee zijn verwacht ik.
Dat zou ik nog wel willen overwegen als een prijsdaling van bouwmateriaal ook in mijn voordeel zou werken, maar dat zullen ze nooit doen natuurlijk ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Requiem19 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:47:
[...]

Dat zou ik nog wel willen overwegen als een prijsdaling van bouwmateriaal ook in mijn voordeel zou werken, maar dat zullen ze nooit doen natuurlijk ^^.
Nee dat schreef VEH ook wel de lusten niet de lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Normaal gesproken mogen alleen BTW verhogingen doorberekend worden, maar als de BTW omhoog gaat is dat meestal met uitzondering van nieuwbouwprojecten omdat dat echt tot problemen kan leiden bij kopers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:19
wd200 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:18:

[Afbeelding]
https://www.installatieva...2x16mm-hoh-50mm-wit-12570

Deze er omheen doen? Ook al zijn de radiatoren eraf, dit is voor een stukadoor bijna niet echt goed te krijgen. Daarom bestaan er rozetten 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Laatst online: 15-10 18:58
Runner15 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:39:
[...]

https://www.installatieva...2x16mm-hoh-50mm-wit-12570

Deze er omheen doen? Ook al zijn de radiatoren eraf, dit is voor een stukadoor bijna niet echt goed te krijgen. Daarom bestaan er rozetten 👍🏻
Mijn ervaring is ook dat stucadoors er niet voor zijn om telkens dit soort details heel netjes af te werken 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Heb een deadline van 1 december om de deurenconfiguratie op te geven. Deze word aangeboden via mijndeur.nl (Berkvens).

Nu is het zo dat ik mij een beetje verder heb georiënteerd dan alleen de deuren van Berkvens.
Ben wel gecharmeerd van het volgende:
- Deuren met scharnieren weggewerkt
- Deuren met magnetische sluiting
- Zwarte kleur
- Stomp

Via Berkvens zijn de eerste twee punten niet mogelijk om te configureren.
Ik ben uiteindelijk na het zoeken terecht gekomen bij Simon Maree en heb een bezoekje gebracht bij hun showroom in Almere. Veelal ging het verhaal over een product van hun: https://plafondhogedeur.nl/ waarbij een enkele deur een vanafprijs heeft van EUR 1720 (maar voldoet wel aan de bovenstaande punten).
Overigens zijn mijn deurmaten circa 2,30 hoog en 90 breed. Soort van standaard afmeting.

Nou zag ik ook bijvoorbeeld https://www.xinnix.nl/. Simonmaree levert deze ook, helaas was er met geen woord over gerept vooralsnog.

Het idee is overigens om de deur van hal naar woonkamer een taatsdeur te zetten. Met het model van anywaydoors, met als alternatief een steel look deur.
De deur van de berging zet ik wel wellicht een anywaydoors die aan beide kanten open kan. Deze twee deuren mogen wel wat meer kosten.

Ik wil met name de overige deuren (slaapkamer1, slaapkamer2, wc, badkamer, meterkast) uniform houden. En ook voor deze groep deuren qua deurprijs wat gunstiger uitkomen van 1700.

Nou vroeg ik mij af:
- Hebben jullie andere deuren gekozen dan Berkvens, zo ja, welke?
- Kennen jullie betere alternatieven dan plafondhogedeur.nl, met de eerder genoemde eigenschappen maar met een gunstigere prijs?
- Raden jullie houten of stalen kozijnen aan voor stompe deuren?
- Stel dat ik alle deuren elders neem, dan zou ik de deur niet hoeven omdraaien omdat ik elders toch een andere kozijn neem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:01
cacao70 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:44:
Heb een deadline van 1 december om de deurenconfiguratie op te geven. Deze word aangeboden via mijndeur.nl (Berkvens).

Nu is het zo dat ik mij een beetje verder heb georiënteerd dan alleen de deuren van Berkvens.
Ben wel gecharmeerd van het volgende:
- Deuren met scharnieren weggewerkt
- Deuren met magnetische sluiting
- Zwarte kleur
- Stomp

Via Berkvens zijn de eerste twee punten niet mogelijk om te configureren.
Ik ben uiteindelijk na het zoeken terecht gekomen bij Simon Maree en heb een bezoekje gebracht bij hun showroom in Almere. Veelal ging het verhaal over een product van hun: https://plafondhogedeur.nl/ waarbij een enkele deur een vanafprijs heeft van EUR 1720 (maar voldoet wel aan de bovenstaande punten).
Overigens zijn mijn deurmaten circa 2,30 hoog en 90 breed. Soort van standaard afmeting.

Nou zag ik ook bijvoorbeeld https://www.xinnix.nl/. Simonmaree levert deze ook, helaas was er met geen woord over gerept vooralsnog.

Het idee is overigens om de deur van hal naar woonkamer een taatsdeur te zetten. Met het model van anywaydoors, met als alternatief een steel look deur.
De deur van de berging zet ik wel wellicht een anywaydoors die aan beide kanten open kan. Deze twee deuren mogen wel wat meer kosten.

Ik wil met name de overige deuren (slaapkamer1, slaapkamer2, wc, badkamer, meterkast) uniform houden.

Nou vroeg ik mij af:
- Kennen jullie betere alternatieven dan plafondhogedeur.nl, met de eerder genoemde eigenschappen maar met een gunstigere prijs?
- Stel dat ik alle deuren elders neem, dan zou ik de deur niet hoeven omdraaien omdat ik elders toch een andere kozijn neem?
Wij hadden ook de deuren via Berkvens. Voor de woonkamer/hal deur hebben wij het kozijn laten vervallen. Gaan hier een deur plaatsen van Gewoon Gers. Plafond hoog, kom op €1.724 uit met rookglas. (1649 is standaard prijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
cacao70 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:44:
...

Nou vroeg ik mij af:
Mijn ouders wilde 1 deur anders dan in de tool (Svedex, niet Berkvens) geconfigureerd kon worden. Het was 100 goedkoper om die deur wel te laten leveren en achteraf te vervangen voor de deur die ze graag wilden, dan om die deur al tijdens de bouw aan te passen. Uiteindelijk hebben ze ervoor gekozen het toch tijdens de bouw te doen, gewoon omdat het gemakkelijker is. Om dat voor elkaar te krijgen hebben ze aan de aannemer gevraagd of dit in de tool geconfigureerd kon worden en toen kon het ineens wel.

Je kunt dus ook even aan Berkvens vragen of jouw wensen bij hun mogelijk zijn en dan de aannemer vragen of jouw wensen ook in de tool vastgelegd kunnen worden.
Geen idee, maar houd er rekening mee dat het vervallen van alle deuren waarschijnlijk niet een minderprijs oplevert van de kosten per deur |:( Iets speciaals is duur.
Kan allebei. Houten kozijnen moeten geschilderd worden, dus als je voor zwart gaat is dat gemakkelijker. Stalen kozijnen zijn af-fabriek gespoten en kunnen ook overgeschilderd worden, maar dat is lastiger.
Ja, als je wilt dat er ook schakelaars verplaatst worden, want de lichtschakelaars zitten altijd logisch ten opzichte van een deur. Maar wellicht dat het goedkoper is om alleen de elektra te laten verplaatsen?

Pagina: 1 ... 26 ... 361 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.