PHPResource schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:30:
Hallo allen. Hierbij is ons nieuwbouwproject een tijdje opgeleverd. Heb wel een aantal punten die ik graag wil delen, zodat mensen hiervan kunnen leren en hopelijk dit bespaard blijft
- Renovlies + verven, een behoorlijke premium prijs betaald bij een Nederlandse partij. Bij de daadwerkelijke levering komen er twee Roemeense mannen de zaak binnen een week helemaal glad vliezen en verven, keurig resultaat. En toch bekruipt mij het gevoel dat ik ontzettend ben beet genomen door de opdrachtnemer (en de hardwerkende Roemenen vermoedelijk ook). Puntje paaltje blijkt de verfkleur niet overeen te komen met wat er was afgesproken, fout notabene van het Nederlandse bedrijf. Uiteindelijk met een schamele vergoeding van 250 euro genoegen genomen (alternatief was alles opnieuw verven en dat zagen we niet zitten, bovendien stiekem toch blij met de 'verkeerde' kleur wit).
Welke klusser er uiteindelijk komt maakt op zich niet zoveel uit, als ze het werk maar goed doen. De verkeerde kleur verf kan gebeuren, maar blijkbaar wilde het bedrijf dit wel netjes oplossen (en koos jij voor een vergoeding). Mijn ervaring is dat bedrijven liever de fout herstellen dan dat ze geld gaan uitkeren. Fouten herstellen is uiteindelijk goedkoper dan cash uitbetalen lijkt het.
- Vloer, in de showroom gekozen voor een PVC vloer natural oak. Plattegrond meegenomen voor de juiste maatvoering. Offerte getekend en aanbetaald. Maanden later wordt er ingemeten met een laser, komt er zo'n kleine 20 m2 bij (WTF). Kortom, meerprijs ++.
Bij een CBW erkende winkel mag dit niet. Er kunnen meetverschillen zijn tussen offerte en daadwerkelijke inmeting, maar als jij de juiste tekeningen levert moet je die altijd aan de prijsopgave in de winkel laten hechten. Dan kan het later afwijken, maar niet zoveel.
Overigens is het natuurlijk altijd verstandig om zelf vooraf ook even uit te rekenen hoeveel m2 je nodig gaat hebben. Zo moeilijk is dat niet en dan kun je dit soort fouten voorkomen. Zeker bij planken (bij rollen is dat anders, want dan moet je echt een legplan gaan maken rekening houdend met de breedte van de rol en de vleug. Dat kan wel tot leuke discussies leiden. Zo kreeg ik mijn kunstgras goedkoper omdat mijn eigen legplan efficiënter was dan wat de verkoper gemaakt had

Hij kon dat wel waarderen, maar wilde het toch op zijn manier leggen. Om mij tegemoet te komen deelden we het verschil).
Levering vindt plaats door beunhaas BV met een merkloos wit busje waarin ook een wasmachine/droger/tv van andere klanten bevindt.
Wat boeit het nou wie het komt brengen? Hier komen nette DHL busjes, maar ook afgetrapte ex-taxi's en 18 meter combinaties voor twee schanskorven. Wat kan mij het schelen zolang de bezorger vriendelijk is.
Op de verpakking staat vervolgens dat het vinyl betreft en dus géén PVC. Bij confrontatie met de verkoper vertelt hij doodleuk dat hetzelfde materiaal is, vinyl = PVC. Op internet lees je wezenlijke verschillen maar daar had hij geen boodschap aan.
Vinyl = PVC. Dat klopt. Als het pakken waren met planken (en dus geen rollen) dan noemen we dat PVC en als het op rol zit noemen we dat vinyl, maar op de doos staat wat anders, want fabrikanten hebben er geen boodschap aan hoe wij dingen noemen. Vinyl is het materiaal is dat onder de fotoprint zit. Daar bovenop komt de foto en dan een toplaag. Bij kliksystemen zit er dan eventueel nog HDF of kunststof onder het vinyl/PVC waar het mes en groef in zitten.
Het kwaliteitsverschil wat betreft gebruik zit hem in de dikte van de toplaag (die kan bij planken dikker zijn omdat je niet hoeft te rollen). Hoe dikker te toplaag, hoe beter. Bij planken gaat dat tot 0.7 mm, bij rollen tot 0.5, maar meestal is het maar 0.15 of 0.2. Voor woonkamers is 0.5 echt het minimum, anders ga je slijtplekken krijgen.
Verschil in kwaliteit m.b.t. de uitstraling zit in de hoeveelheid verschillende foto's. Goedkope merken hebben 6 foto's, dus 6 verschillende planken. Dat zie je in een grote ruimte meteen. De betere merken hebben veel meer verschil in de planken, bijvoorbeeld doordat ze een grote foto gebruikt hebben en de planken daar willekeurig uit snijden. Geen twee planken zijn dus exact hetzelfde.
De vraag is uiteindelijk: Heb je geleverd gekregen wat je in de showroom besteld hebt? Zo ja, dan heeft de verkoper gelijk.
Ohja, ondanks de vloer van 10k vroeg meneer doodleuk of we ook de vloerpakketten willen verdelen over de verschillende kamers. Want de vloerleggers doen dit niet en gaan anders rechtsomkeert.

Dat is gewoonweg bizar.
Kortom, frustraties alom. Mijn les hieruit is dat ik veel kritischer zal gaan kijken met wie ik zaken doe (en dus meer dan oppervlakkig reviews lezen) en welke spullen ik aankoop.
Dat is altijd verstandig.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp