Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
DutchChelsea schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Ons woning is opgeleverd in juli 2020 en nog geen WOZ-waarde vastgesteld. Geldt voor ons hele appartementencomplex. Alles staat geregistreerd bij Kadaster. Ook geen aanslag gemeentebelasting gekregen, maar die zal de gemeente heus niet vergeten. Heb bij aanslag inkomstenbelasting maar de VON-prijs aangehouden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ze kunnen tot 3 jaar terug een naheffing sturen. Blijkbaar waren ze bij mij bij het waterschap ook iets vergeten te heffen en ik betaal nu ongeveer 4x zoveel per maand (met terugwerkende kracht ook voor de jaren 2018-2019-2020).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
onze woning (projectmatig) is in aanbouw. De zolder wordt niet als verblijfsruimte opgeleverd, dus geen vloerverwarming en geen ventilatie; Ik wil deze ruimte tzt wel als slaapkamer gaan gebruiken.
Verwarming van de woning middels warmtepomp icm WTW D

Nu dacht ik ventilatie op zolderkamer te voorzien door in geplande dakkapel roosters op te nemen of is het eenvoudig om vanuit de wtw unit (komt in technische ruimte op zolder) een extra inblaasventiel te maken?

Verder zou in de keuken een instortkanaal komen in de verdiepingsvloer om de afzuigkap op aan te sluiten (stond ook in TO). Deze zijn ze vergeten te maken, maar de vloer is al gestort. Dan maar naar recirculatie? of toch de aannemer maar een voorstel laten doen? buis onder plafond zou kunnen maar dan moet er ook een verlaagd plafond in, aangezien we voor een kookeiland gaan.

iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:56
Mvcb schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:55:
onze woning (projectmatig) is in aanbouw. De zolder wordt niet als verblijfsruimte opgeleverd, dus geen vloerverwarming en geen ventilatie; Ik wil deze ruimte tzt wel als slaapkamer gaan gebruiken.

Nu dacht ik ventilatie op zolderkamer te voorzien door in geplande dakkapel roosters op te nemen of is het eenvoudig om vanuit de wtw unit (komt in technische ruimte op zolder) een extra inblaasventiel te maken?

Verder zou in de keuken een instortkanaal komen in de verdiepingsvloer om de afzuigkap op aan te sluiten (stond ook in TO). Deze zijn ze vergeten te maken, maar de vloer is al gestort. Dan maar naar recirculatie? of toch de aannemer maar een voorstel laten doen? buis onder plafond zou kunnen maar dan moet er ook een verlaagd plafond in, aangezien we voor een kookeiland gaan.

iemand tips?
Een extra inblaasventiel moet wel te maken zijn maar heeft de WTW unit daar wel genoeg (over-)capaciteit voor? En je moet opletten dat het opnieuw ingeregeld wordt, anders bestaat de kans dat je beneden of op de slaapkamers niet genoeg verse lucht aangevoerd krijgt.

Bij WTW-D wordt meestal rekening gehouden met recirculatie-afzuiging in de keuken. Is dus ook weer van invloed op de benodigde capaciteit voor je WTW-D. Is dat verlaagd plafond dan alleen in de keuken of heb je een open keuken en moet het doorgetrokken worden naar de hele kamer? Maakt nogal een verschil in de kosten. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:43
Mvcb schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:55:

iemand tips?
Bij ons is de zolder ook geen verblijfsruimte. Het bestaat uit de technische ruimte, een slaapkamer en een werkkamer. De werkkamer en de slaapkamer hebben een dakraam. In de winter hang ik eventueel een elektrische kachel op in de slaapkamer en werkkamer. Woning is februari 2021 opgeleverd en sindsdien is het er niet koud geweest.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10 19:29

koekjah

Luctor et emergo

Ik lees hier al lange tijd mee, maar heb me nog helemaal niet voorgesteld. Gaan we bij deze maar eens doen:

Members only:

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Dronium schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:28:
[...]

Een extra inblaasventiel moet wel te maken zijn maar heeft de WTW unit daar wel genoeg (over-)capaciteit voor? En je moet opletten dat het opnieuw ingeregeld wordt, anders bestaat de kans dat je beneden of op de slaapkamers niet genoeg verse lucht aangevoerd krijgt.

Bij WTW-D wordt meestal rekening gehouden met recirculatie-afzuiging in de keuken. Is dus ook weer van invloed op de benodigde capaciteit voor je WTW-D. Is dat verlaagd plafond dan alleen in de keuken of heb je een open keuken en moet het doorgetrokken worden naar de hele kamer? Maakt nogal een verschil in de kosten. . .
is standaard nieuwbouw 2 onder 1 kap woning (beukmaat 6,5 m); volgens epc berekening is een zehnder q350 unit voorzien.
verlaagd plafond is enkel het deel tpv de open keuken, ca. 3,3 x 4,5 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-10 16:32
finsdefis schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:33:
[...]

Ze kunnen tot 3 jaar terug een naheffing sturen. Blijkbaar waren ze bij mij bij het waterschap ook iets vergeten te heffen en ik betaal nu ongeveer 4x zoveel per maand (met terugwerkende kracht ook voor de jaren 2018-2019-2020).
Hadden wij ook. Met 3 jaar terugwerkende kracht hadden ze de verkeerde WOZ waarde gebruikt.

Maar owee als je zelf een keertje 100 euro te veel verdiend op een jaarsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:28
Ach ja, je weet dat het komt, toch? Zet het apart en wacht op wat komen gaat. Komt 't niet? Dank voor het cadeautje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Pannencouque schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:56:
Ach ja, je weet dat het komt, toch? Zet het apart en wacht op wat komen gaat. Komt 't niet? Dank voor het cadeautje!
Dat is wat we nu doen. Waarschijnlijk moet ik er toch achteraan omdat je het bij verkoop bij de notaris moet verrekenen. Maar prima, het staat apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-10 17:37
Wat is jullie ervaring met termijnfacturen, de bouwvak en de vervaldatum?

Ik heb op de dag voor de start van de bouwvak nog een termijnfactuur van de aannemer ontvangen. Vervolgens heb ik gelijk aan de bouwbegeleiding gevraagd om foto's om te bevestigen dat het gefactureerde werk inderdaad was uitgevoerd; vraag werd gelijk uitgezet bij de aannemer.

Vandaag is de vervaldatum van de factuur en kreeg een bericht dat er 'niemand bereikbaar is' en dat het 'het neerkomt op een stukje vertrouwen in de aannemer'. Leuk zo'n uitspraak, totdat de aannemer straks failliet is door de huidige situatie rondom bouwkosten stijging.

Het gaat om een bedrag van 36k waarvan ik zeker wil stellen dat het is uitgevoerd conform de technische omschrijving, conform 'Woningborg Algemene Toelichting Transformatie 2020' Artikel 4 lid 1:

"De Verkrijger wordt geacht na te gaan of de werkzaamheden op grond waarvan de Ondernemer de Verkrijger een factuur heeft gezonden, ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. In dit kader is het mogelijk om, uitsluitend in overleg en na voorafgaande afspraak met de Ondernemer, een bezoek aan de bouwplaats te brengen."

Foto's zijn al een compromis hierop, maar zelfs die krijg ik nu niet op tijd om te factuur voor de vervaldatum te kunnen betalen.

Hoe hiermee om te gaan? Alvast veel dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:47
737freak schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:59:

Ik heb op de dag voor de start van de bouwvak nog een termijnfactuur van de aannemer ontvangen. Vervolgens heb ik gelijk aan de bouwbegeleiding gevraagd om foto's om te bevestigen dat het gefactureerde werk inderdaad was uitgevoerd; vraag werd gelijk uitgezet bij de aannemer.

Vandaag is de vervaldatum van de factuur en kreeg een bericht dat er 'niemand bereikbaar is' en dat het 'het neerkomt op een stukje vertrouwen in de aannemer'. Leuk zo'n uitspraak, totdat de aannemer straks failliet is door de huidige situatie rondom bouwkosten stijging.

Het gaat om een bedrag van 36k waarvan ik zeker wil stellen dat het is uitgevoerd conform de technische omschrijving, conform 'Woningborg Algemene Toelichting Transformatie 2020' Artikel 4 lid 1:

"De Verkrijger wordt geacht na te gaan of de werkzaamheden op grond waarvan de Ondernemer de Verkrijger een factuur heeft gezonden, ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. In dit kader is het mogelijk om, uitsluitend in overleg en na voorafgaande afspraak met de Ondernemer, een bezoek aan de bouwplaats te brengen."

Foto's zijn al een compromis hierop, maar zelfs die krijg ik nu niet op tijd om te factuur voor de vervaldatum te kunnen betalen.

Tot nu toe waren de termijnen makkelijk te controleren bij mij (verdiepingsvloer af), maar de volgende is waterdicht zijn van de woning op het dak kan ik niet kijken, hopelijk is dan de nieuwsbrief op tijd en kan ik daarin foto's van het dak zien. Daarna wordt het helemaal lastig want dan worden het dingen die ze binnen doen en is het inderdaad niet echt te controleren. Tegen die tijd hoop ik dat we af en toe mogen gaan kijken, want een kijkdag is er nog steeds niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:06

Je kunt toch aangeven pas te willen betalen zodra je 'bewijs' hebt? Dan wel even laten bevestigen dat het prima is later te betalen. Anders krijg je gedoe met bouwrente.

Hebben jullie geen whatsapp groep o.i.d. waar andere bewoners die in de buurt wonen een update sturen? Bij ons zijn er wel mensen die elke dag/week gaan kijken en wat foto's rondsturen.

Als ze echt moeilijk gaan doen zou ik denk ik gewoon betalen, credits kun je beter opgebouwd hebben ten tijde van oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
wortelsoft schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:11:
[...]
Tot nu toe waren de termijnen makkelijk te controleren bij mij (verdiepingsvloer af), maar de volgende is waterdicht zijn van de woning op het dak kan ik niet kijken, hopelijk is dan de nieuwsbrief op tijd en kan ik daarin foto's van het dak zien. Daarna wordt het helemaal lastig want dan worden het dingen die ze binnen doen en is het inderdaad niet echt te controleren. Tegen die tijd hoop ik dat we af en toe mogen gaan kijken, want een kijkdag is er nog steeds niet geweest.
Bedankt! Zelf ter plaatsen controleren gaat met deze termijnfactuur niet lukken, helaas.
In mijn geval gaat het om een transformatie nieuwbouwproject van een kantoorpand naar 48 appartementen. De 1e termijn was voor het sloopwerk op mijn verdieping (daar heb ik foto's van ontvangen) en deze 2e termijn is voor 'dakbedekking privegedeelte gereed' (ik zit op de bovenste etage). Of de "volledige nieuwe 2-laagse wortelwerende dakbedekking" over het bestaande dak is gelegd kan ik niet controleren.
SquareOne schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:11:
[...]
Je kunt toch aangeven pas te willen betalen zodra je 'bewijs' hebt? Dan wel even laten bevestigen dat het prima is later te betalen. Anders krijg je gedoe met bouwrente.

Hebben jullie geen whatsapp groep o.i.d. waar andere bewoners die in de buurt wonen een update sturen? Bij ons zijn er wel mensen die elke dag/week gaan kijken en wat foto's rondsturen.

Als ze echt moeilijk gaan doen zou ik denk ik gewoon betalen, credits kun je beter opgebouwd hebben ten tijde van oplevering.
Dat ga ik inderdaad aangeven, want ik wil geen gedoe met bouwrente. Contact met mede-eigenaren is nog minimaal, er is bijvoorbeeld nog geen kijkdag geweest. Goed punt v.w.b. credits/goodwill, dat is altijd veel waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

Dat betalen wordt dus ten strengste afgeraden door Woningborg.
Kun je dat van 'bouwrente' toelichten? Ik zie dat niet terugkomen in de garantie- en waarborgregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
finsdefis schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:22:
[...]

Dat betalen wordt dus ten strengste afgeraden door Woningborg.
Kun je dat van 'bouwrente' toelichten? Ik zie dat niet terugkomen in de garantie- en waarborgregeling.
Ik weet niet of bouwrente de juiste term is.
Maar vaak rekenen aannemers een buiten proportioneel hoog rentepercentage als je een factuur te laat betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Ik weet niet of bouwrente de juiste term is.
Maar vaak rekenen aannemers een buiten proportioneel hoog rentepercentage als je een factuur te laat betaald.
Dat mag niet, volgens mij is het maximum tegenwoordig 2% (wettelijke rente in geval van overeenkomsten met particulieren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:23:
Als de aannemer aantoonbaar niet voldoet aan zijn verplichting bij het sturen van die factuur, dan heeft hij natuurlijk ook geen poot om op te staan als hij ineens rente gaat berekenen.

Maar zoals hierboven ook al aangegeven is het ergens ook een stukje vertrouwen en zorgen dat je niet bij voorbaat al credits verliest die je later wellicht nog nodig hebt bij de aannemer.

Wij hebben uiteindelijk ook onder binnen kijken een aantal facturen betaald, maar we hadden steeds wel redelijk goed zicht op de werkzaamheden vanaf buiten en hadden door op namen op busjes etc te letten wel redelijk door wat er binnen gedaan werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:05

OMX2000

By any means necessary...

Heeft hier al eens iemand ervaring met van Wanrooij en het niet laten betegelen van wc en/of badkamer?

Wij willen onze wc beneden stuc-en met beton cire, maar van Wanrooij gaat de wc betegelen. We willen dat niet laten uitvoeren. Het gaat ons dus niet erom dat we geld terug willen, maar dat het een beetje zinloos is om de tegels te laten plaatsen en op dag 1 er weer af slopen.

Casco opleveren doen ze niet aan, en dat wisten we ook toen we de badkamer kochten. Dat heeft schijnbaar met het certificaat te maken wat ze bij casco oplevering niet kunnen afgeven.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-10 17:50
OMX2000 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:48:
Dat heeft schijnbaar met het certificaat te maken wat ze bij casco oplevering niet kunnen afgeven.
Het feit dat andere aannemers het wel kunnen doen, geeft al aan dat dit onzin is. Je kunt prima op delen afwijken en de verantwoordelijkheid voor waterdichtheid bij de klant neerleggen. Dat ze het niet willen is ook een prima argument, maar dat durven ze kennelijk niet te zeggen.

Ik denk dat je de grootste kans maakt door op de bouwplaats zelf met de opzichter of uitvoerende onderaannemer te babbelen en te vragen of ze de tegels niet gewoon willen laten liggen in de verpakking. De kopersbegeleiding bij Van Wanrooij is niet de meest flexibele in mijn ervaring. Overigens is al die standaardisering wel de reden dat Van Wanrooij in behoorlijk tempo kan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
millerman_sf schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

. De kopersbegeleiding bij Van Wanrooij is niet de meest flexibele in mijn ervaring.
En dat is een understatement :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
OMX2000 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:48:
Heeft hier al eens iemand ervaring met van Wanrooij en het niet laten betegelen van wc en/of badkamer?

Wij willen onze wc beneden stuc-en met beton cire, maar van Wanrooij gaat de wc betegelen. We willen dat niet laten uitvoeren. Het gaat ons dus niet erom dat we geld terug willen, maar dat het een beetje zinloos is om de tegels te laten plaatsen en op dag 1 er weer af slopen.

Casco opleveren doen ze niet aan, en dat wisten we ook toen we de badkamer kochten. Dat heeft schijnbaar met het certificaat te maken wat ze bij casco oplevering niet kunnen afgeven.
Toen ik bij Bruizt vroeg wat de ideale ondergrond was voor beton cire in de badkamer zeiden raadden ze met klem aan om de standaard tegels te laten zitten. Dan hoeven ze die muren niet nog een keer voor te behandelen en dat scheelt je dus weer geld. Dus misschien maar gewoon de standaard tegels laten zitten?

Het is zonde om de tegels eruit te slopen inderdaad, maar misschien kun je vragen of ze het minimale aanbrengen? Dan hoef je ook het minimale er uit te slopen. Volgens het bouwbesluit is dat 1.20 bij een wastafel en 2.10 bij een douche en bad. Op muren zonder sanitair is een tegelplint voldoende zodat er een afgedichte 'bak' is. Dit vond onze aannemer uiteindelijk prima en scheelt ons ook weer sloopwerk.

Aaanvulling: als het trouwens een appartement is, dan moét er een badkamer in zitten. De aannemer moet garanderen dat je onderburen niet nat worden van jouw badkamer ;) Bij een gewoon huis heb je niet te maken met onderburen.

[ Voor 7% gewijzigd door Alic3 op 10-08-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:28

Ik heb zo'n mail ook al eens gestuurd en kreeg een hoogst verontwaardigde reactie waarom ik ze niet vertrouwde, vergezeld van een foto en de mededeling dat ze dat echt niet elke keer zouden doen.
De keren daarna was het vrij goed te volgen dus heb ik 't er maar bij gelaten. Maar gek is 't wel, en je zit redelijk klem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 737freak
Pannencouque schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Ik heb zo'n mail ook al eens gestuurd en kreeg een hoogst verontwaardigde reactie waarom ik ze niet vertrouwde, vergezeld van een foto en de mededeling dat ze dat echt niet elke keer zouden doen.
De keren daarna was het vrij goed te volgen dus heb ik 't er maar bij gelaten. Maar gek is 't wel, en je zit redelijk klem.
Ja precies, het is een controle waarvan Woningborg acht dat je deze uitvoert, dus daar heb ik me als koper aan te houden. Ik ga ook niet voor mijn plezier moeilijk doen, maar feit blijft: vertrouwen is goed, maar controleren is beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Welke termijn is het, 2e verdiepingsvloer is makkelijker te controleren dan dekvloeren gestort. Kun je de bouwplaats niet op om te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:02
Bij ons in het project worden momenteel bij sommige woningen de schuttingen al geplaatst.

Nu zag ik ergens voorbij komen dat er bij een paar woningen een afspraak is gemaakt om bij een woning met een uitbouw, de schutting 10CM op de grond van de persoon met uitbouw komt te staan (dus 10 cm verder van de erfgrens, niet gemeten van het eindpunt van de uitbouw)

De reden hiervoor is dat de buren ook ruimte inleveren doordat de uitbouw deels op hun grond staat, en ze dat zo terug pakken.

Is dat gebruikelijk? Dit gaat bij mij ook van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Rudyy schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:10:
Geen idee of het gebruikelijk is. Bij ons stond er wel in de TO dan als wij geen uitbouw zouden doen en de buren wel, dat dit deels op onze grond zou staan en we daarmee akkoord gaan als we tekenen (voor het huis).
Er stond nergens dat dit impact zou hebben op de erfgrens. Lijkt me ook erg ongewenst, want het gaat je in de toekomst alleen maar (administratieve) problemen opleveren (met het Kadaster)
Note: Bij ons werden vanuit het project geen schuttingen geplaatst.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 11-08-2021 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Bij ons in het project worden momenteel bij sommige woningen de schuttingen al geplaatst.

Nu zag ik ergens voorbij komen dat er bij een paar woningen een afspraak is gemaakt om bij een woning met een uitbouw, de schutting 10CM op de grond van de persoon met uitbouw komt te staan (dus 10 cm verder van de erfgrens, niet gemeten van het eindpunt van de uitbouw)

De reden hiervoor is dat de buren ook ruimte inleveren doordat de uitbouw deels op hun grond staat, en ze dat zo terug pakken.

Dat de buitenmuur op grond van de buren komt weten ze en dat is ook door de notaris vastgelegd. Dat is geen reden om dan een stukje grond terug te claimen in de tuin. Ze hadden immers zelf ook een uitbouw kunnen nemen of als ze ooit een aanbouw willen maken mogen ze jouw buitenmuur afbreken om hun aanbouw te bouwen. Dan ga je toch ook niet de schutting 10cm terug verplaatsen.

Schutting gewoon op de erfgrens plaatsen levert het minste gedoe op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aemilius112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-11-2024

Lijkt mij totaal niet gebruikelijk en ook zeer onwenselijk. Bij ons in ieder geval niet gebeurd en ik (met een uitbouw die voor een stukje op de grond van de buren staat - wat zoals hierboven ook is aangegeven netjes is vastgelegd in alle overeenkomsten) zou ook niet accepteren dat in ruil daarvoor de schutting iets meer naar mijn grond zou komen. Als je ooit gaat verkopen, kan daar natuurlijk snel gedoe van komen omdat het niet notarieel is vastgelegd. En dan kan de schutting dus gewoon weer terug naar de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:26

EiT

Waarschijnlijk bedacht door een of ander onbenul die denkt dat hij te kort wordt gedaan.

Buiten dat zou ik er nooit aan beginnen, later krijg je discussie van wie de schutting is, staat namelijk op iemand zijn grond en niet op de erfgrens. Tevens klopt het e.a. waarschijnlijk niet met grenzen bij het kadaster.

Gaan ze de schutting ook weer verplaatsen als ze later een uitbouw nemen?

Ik vermoed dat onze schutting ook niet 100% correct staat, maar dat is in samenspraak met de buren neer gezet. Gezamenlijk niet lopen mierenneuken of de schutting een cm naar links of rechts moest, maar er van uitgegaan dat de buisjes in de grond klopte.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Je zou het eigenlijk altijd moeten nameten, maar dat is niet altijd even makkelijk. Mijn ouders kwamen er na 1.5 jaar pas achter dat de buren stiekem de paaltjes hadden verplaatst. En bij mijn zusje was de buurman zo onbenullig dat ie de 'vervelende' paaltjes er maar uit had getrokken want hij wilde zijn tuin aanleggen. Dat was nog voor oplevering van het huis van mijn zusje. Het is niet altijd kwaadwillend gedacht, maar levert wel weer gedoe op.

Ik zou altijd de erfgrens aanhouden. Leuk dat iemand denkt 'ik pak 10cm' terug, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasmandje
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-11-2023
Hi, wij zijn sindskort ingeloot voor een nieuwbouwwoning, nu heb ik dit forum ontdekt en al veel handige tips gelezen.

Ik heb alleen een aantal vragen en hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen.
Wij hebben een online account bij WoonOn waarbij we de ruwbouw & modulair kunnen aangeven.
Wij vinden dit nogal beperkt, opties ontbreken zoals: loze leidingen aanleggen, 2e badkamer op de zolder met wc (nu moet de wc per se apart aan de andere kant van de kamer worden aangelegd, waardoor je de helft van de zolder al niet meer als kamer kan inrichten) , alleen aanleggen van omvormer zonnepanelen (dus geen panelen)

Nu hebben wij een gesprek gehad met de verkopende makelaar met bovenstaande vragen, en dat was een teleurstellend gesprek, het kwam er op neer, zolang het niet in de opties stond van het programma, dan was het dus niet mogelijk.

Nu vraag ik mij af, is het mogelijk is om een gesprek met de aannemer te vragen voor deze 'extra' opties.
Of wordt dat over het algemeen niet erg gewaardeerd.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
wasmandje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:02:
Hi, wij zijn sindskort ingeloot voor een nieuwbouwwoning, nu heb ik dit forum ontdekt en al veel handige tips gelezen.

Wij hebben een online account bij WoonOn waarbij we de ruwbouw & modulair kunnen aangeven.
Wij vinden dit nogal beperkt, opties ontbreken zoals: loze leidingen aanleggen, 2e badkamer op de zolder met wc (nu moet de wc per se apart aan de andere kant van de kamer worden aangelegd, waardoor je de helft van de zolder al niet meer als kamer kan inrichten) , alleen aanleggen van omvormer zonnepanelen (dus geen panelen)

Nu hebben wij een gesprek gehad met de verkopende makelaar met bovenstaande vragen, en dat was een teleurstellend gesprek, het kwam er op neer, zolang het niet in de opties stond van het programma, dan was het dus niet mogelijk.

Nu vraag ik mij af, is het mogelijk is om een gesprek met de aannemer te vragen voor deze 'extra' opties.

Welkom op het forum :).
Kort antwoord: vragen staat je vrij. De makelaar kan je hier niet mee helpen. Ik zou bij de makelaar aangeven dat je graag in contact komt met de aannemer voor wat specifieke detailvragen en technische vragen.

Je moet voor jezelf bepalen of je de woning wilt hebben indien je deze opties niet via de aannemer kunt laten plaatsen. In de huidige markt is ingeloot worden voor een woning soms al een wonder, wellicht moet je dan consessies doen op een aantal opties die niet via de bouwer mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Welkom in het topic. :)
De ervaringen hier zijn dat e.e.a heel erg verschilt per aannemer. Bij de een is er buiten de standaard optielijst nog heel veel mogelijk en de ander houdt volledig vast aan de gegeven opties.

Zo te zien heb jij de pech er een van de laatste categorie getroffen te hebben. Niet geschoten is altijd mis, dus ik zou het zeker proberen. Maar de kans op een nee lijkt groot.
De meeste aannemers willen liefst zoveel mogelijk standaard werk doen om kans op fouten, en daarbij komende dure herstelkosten, te voorkomen. Dus dingen met weinig risico heb je wellicht een kans mee, maar schrik niet teveel van de prijzen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:30
alleen aanleggen van omvormer zonnepanelen (dus geen panelen)
Even afhankelijk van type omvormer, zou ik hier juist blij mee zijn. Panelen vanuit de bouw zijn het altijd nét niet en gaan er bij veel mensen af (de befaamde "schaampanelen"). Meestal B-merk met matige eigenschappen.

Overige punten sluit ik mij aan bij de twee bovenstaande berichten; schik niet van de prijzen als er wel wat mogelijk is en vraag jezelf af of je hier ook zou willen wonen als al je benoemde punten niet mogelijk zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 11-08-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Ik krijg morgen onderstaande kast binnen voor in de badkamer.

Nu was het de bedoeling dat het installatiebedrijf dat ik heb ingehuurd deze zou monteren, echter krijg ik net te horen dat ze in de badkamer niets mogen doen i.v.m. garantie e.d.

Als suggestie kwamen ze met tesa® Montagetape voor Tegels & Metaal 100kg/m een eerdere klant zou dat ook hebben gebruikt.

Ik ben wat sceptisch om een kast van 1,90 x 40 en +25KG daarmee te kunnen bevestigen.

Iemand nog suggesties of ervaring met dit spul?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhHU4-Wfg6NmUmaGPD0HI8KsawU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kc0i8yZyQ9oEeJJnrkse01JC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Zelf twee gaatjes boren? Koop een boortje voor tegels/glas, waterpasje erbij, aftekenen en rustig beginnen met boren. Plug erin en hij hangt.

Hoe mooi ze het ook verkopen.. Heb hier al meerdere malen TESA strips naar beneden zien komen. Vertrouw het voor geen meter meer.

Vind het trouwens onzin dat ze het niet monteren op grond van garantie..

[ Voor 58% gewijzigd door Source90 op 11-08-2021 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Diamantboortje heb je nodig 6 of 8mm...voor een tientje. Die tesa strips zou ik nooit gebruiken voor zoiets.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38

Het lijkt op de constructie zoals bij ons nieuwe appartement: Thunnissen als bouwer met de kopersbegeleiding ondergebracht bij Hofzicht makelaars. Thunnissen heeft Woonon als platform om je keuze te maken. In ons project hebben we een app groep met kopers: van alle vragen afwijkend van de standaard meerwerk opties vragen zijn er nul gehonoreerd. Erg frustrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
Greatsword schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:34:

Nu was het de bedoeling dat het installatiebedrijf dat ik heb ingehuurd deze zou monteren, echter krijg ik net te horen dat ze in de badkamer niets mogen doen i.v.m. garantie e.d.

Als suggestie kwamen ze met tesa® Montagetape voor Tegels & Metaal 100kg/m een eerdere klant zou dat ook hebben gebruikt.

Ik ben wat sceptisch om een kast van 1,90 x 40 en +25KG daarmee te kunnen bevestigen.

[Afbeelding]
Tegenwoordig zijn er 2 zijdig klevende tapes met enorme kleefkracht. Erg belangrijk is wel om de oppervlakten goed te reinigen en vetvrij te maken. Eventueel de kast tijdelijk ondersteunen, deze tapes hebben enige tijd nodig om tot volledige kracht te komen. Beroepsmatig gebruiken wij 3M VHB tapes voor constructieve bevestigingen: https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/vhb-tapes-nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
hansgrave schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:36:
[...]

Tegenwoordig zijn er 2 zijdig klevende tapes met enorme kleefkracht. Erg belangrijk is wel om de oppervlakten goed te reinigen en vetvrij te maken. Eventueel de kast tijdelijk ondersteunen, deze tapes hebben enige tijd nodig om tot volledige kracht te komen. Beroepsmatig gebruiken wij 3M VHB tapes voor constructieve bevestigingen: https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/vhb-tapes-nl/
Ik zou 3M eerder vertrouwen dan TESA, over het algemeen altijd prima spul van 3M.
Desalniettemin zou ik voor twee schroeven kiezen.
@Greatsword Is dit een IKEA? Die hangt hier ook al bijna drie jaar prima op twee schroefjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:54
Greatsword schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:34:

Geen ervaringen maar er staat bij de eigenschappen dat er een maximaal gewicht van 6kg per toepassing / object aangeraden. Het lijkt me dat jouw kast en inhoud daar ruimschoots over heen gaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Greatsword schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:50:
Klopt, maar er staat ook:

In optimale omstandigheden heeft deze tape een draagkracht van maximaal 10kg per 10cm tape.

Als ik er dus een rol van 5meter zou opplakken zou het toch wel moeten blijven hangen zou je denken.
@Greatsword
kings54 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:40:
[...]

Geen ervaringen maar er staat bij de eigenschappen dat er een maximaal gewicht van 6kg per toepassing / object aangeraden. Het lijkt me dat jouw kast en inhoud daar ruimschoots over heen gaat toch?
Wat Kings zegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaSk4uhxqCeMi5-6yvftWMtVuiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XXAfre55HtW9Y1L7ONMuoEW.jpg?f=fotoalbum_large

De Godmorgon hangt op deze lat. Hangt helemaal prima (wanneer geboord met goede pluggen), echter is de lat slechts 40cm.

Draagkracht van TESA is in ideale omstandigheden 10kg/10cm. Ga uit van de helft.
Met 40cm lat heb je in de meest ideale omstandigheden 40kg draagkracht. Wat ik betwijfel bij dit merk.

Of je moet de hele achterkant beplakken..
Dan vraag ik me af waarom je niet zelf twee gaatjes boort?

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 11-08-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:29:
[...]
Ik zou 3M eerder vertrouwen dan TESA, over het algemeen altijd prima spul van 3M.
Desalniettemin zou ik voor twee schroeven kiezen.
@Greatsword Is dit een IKEA? Die hangt hier ook al bijna drie jaar prima op twee schroefjes.
Klopt inderdaad een Ikea.
hansgrave schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:36:
[...]

Heb je toevallig ook een linkje naar het desbetreffende product waar ik hem kan halen. Zie nu meer algemene info.
kings54 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:40:
[...]

Klopt, maar er staat ook:

In optimale omstandigheden heeft deze tape een draagkracht van maximaal 10kg per 10cm tape.

Als ik er dus een rol van 5meter zou opplakken zou het toch wel moeten blijven hangen zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:50:

Of je moet de hele achterkant beplakken..
Dan vraag ik me af waarom je niet zelf twee gaatjes boort?
Dat was ook mijn intentie, gewoon de hele 5 meter over de omvang heen.

Ben zelf geen klusser, dus geen boormachine e.d. zodoende ook gebruik gemaakt van de installatie service.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Je kunt toch in de voegen boren, ik zal wel een ouderwetse l*l zijn, maar ik zou het niet durven met alleen tape, gevoelsmatig gaat dat vroeg of laat los laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:01:
[...]

Dat was ook mijn intentie, gewoon de hele 5 meter over de omvang heen.

Ben zelf geen klusser, dus geen boormachine e.d. zodoende ook gebruik gemaakt van de installatie service.
Leen even een accuboortje, plak 2 stukjes schilderstape op de plek waar je wil boren (in een voeg inderdaad), teken het af, begin met een kleiner boortje, etc.

Ik zou echt geen tape hiervoor gebruiken. Het is geen wc-rol-houder.

Snap de angst voor een boortje ergens wel, maar je hebt zoveel minder potentie op gedoe op de lange termijn.

Ik denk ook dat het lelijker achterblijft bij een eventuele verhuizing of vervanging als je er zoveel tape opplakt. In elk geval meer gedoe om te verwijderen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik kan via de bekende mijndeur site andere binnendeuren en kozijnen kiezen, standaard zitten er stalen kozijnen in. Mij lijkt me an sich stalen kozijnen prima, ook onderhoudstechnisch, ik heb er echter geen ervaring mee. Ik krijg de indruk na enig zoeken dat mensen hun stalen kozijnen toch vaak liever vervangen door hardhouten kozijnen. Met name vanwege de uitstraling en het geluid bij gebruik. De uitstraling lijkt me nogal persoonlijk, maar heeft een stalen kozijn een significant overlastgevende geluid bij gebruik? Ik kan me voorstellen dat een hardhouten kozijn wat doffer 'ploft' mocht een deur toevallig een keer te hard dichtvallen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 23-10 12:52
defiant schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:21:
Ik kan via de bekende mijndeur site andere binnendeuren en kozijnen kiezen, standaard zitten er stalen kozijnen in. Mij lijkt me an sich stalen kozijnen prima, ook onderhoudstechnisch, ik heb er echter geen ervaring mee. Ik krijg de indruk na enig zoeken dat mensen hun stalen kozijnen toch vaak liever vervangen door hardhouten kozijnen. Met name vanwege de uitstraling en het geluid bij gebruik. De uitstraling lijkt me nogal persoonlijk, maar heeft een stalen kozijn een significant overlastgevende geluid bij gebruik? Ik kan me voorstellen dat een hardhouten kozijn wat doffer 'ploft' mocht een deur toevallig een keer te hard dichtvallen.
Wij hebben stalen kozijnen gekregen, wat vooral opvalt is dat er geen slotbeslag opzit waardoor het dagschoot van de deur tegen het kozijn aanketst als de deur dichtslaat. Na enige tijd is op die plek de lak eraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
Stalen kozijnen worden als het ware om een stukje muur geklemd. Gevolg is dat ze van binnen hol zijn. Dat maakt dus een typisch geluid als je er tegen stoot. De deur zelf maakt niet echt anders geluid zover ik kan beoordelen.

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10 13:31
Wil graag wat advies / feedback over een idee wat ik heb voor het woongedeelte van het nieuwbouw project. Om precies te zijn over de wand van de TV en de aansluitingen.

Wat ik graag wil
  • Geen TV meubel (bij voorkeur)
  • Kabels weggewerkt in de muur
Wat heb ik bedacht
  • Na oplevering een voorzetwand laten maken. Max 20cm diep
  • TV word iets meer aan de linkerkant van de muur opgehangen, i.p.v rechts ivm zonlicht / ramen
  • Onder de TV komt een soundbar
  • Ergens een plek voor de woofer
  • Ik dacht de tussenruimte van de orginele draagmuur en voorzetwand te kunnen gebruiken om de mediakastje, nintendo switch, spelletjes, controllers etc. te kunnen opbergen middels een push to open deurtje in de voorzetwand.
  • Verder dacht ik aan 2x dubbele wcd ( = 4x wcd) en 2x loze leiding ( = 4x UTP) en 2 wandlichtpunten
Mijn vragen
  • Is het prima om bij de linker wcd nog een dubbele wcd te verplaatsen. De loze leiding rechts te verplaatsen naar links en nog een extra loze leiding te nemen ernaast. Of adviseren jullie om in ieder geval geen punten te verplaatsen aangezien deze toch in de voorzetwand zitten?
  • Is 20cm diepte wel voldoende om push to open deurtjes in te bouwen?
Zie hier een stuk van de (orginele) bouwtekening
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UsEnuHE.png

En hier een illustratie van de voorzetwand en tv
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W38y3ji.png

[ Voor 0% gewijzigd door cacao70 op 12-08-2021 01:05 . Reden: formatting ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
cacao70 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 01:03:
Wil graag wat advies / feedback over een idee wat ik heb voor het woongedeelte van het nieuwbouw project. Om precies te zijn over de wand van de TV en de aansluitingen.

Wat ik graag wil
Wat heb ik bedacht
  • TV word iets meer aan de linkerkant van de muur opgehangen, i.p.v rechts ivm zonlicht / ramen
  • Ik dacht de tussenruimte van de orginele draagmuur en voorzetwand te kunnen gebruiken om de mediakastje, nintendo switch, spelletjes, controllers etc. te kunnen opbergen middels een push to open deurtje in de voorzetwand.
  • Verder dacht ik aan 2x dubbele wcd ( = 4x wcd) en 2x loze leiding ( = 4x UTP) en 2 wandlichtpunten
Mijn vragen
  • Is het prima om bij de linker wcd nog een dubbele wcd te verplaatsen. De loze leiding rechts te verplaatsen naar links en nog een extra loze leiding te nemen ernaast. Of adviseren jullie om in ieder geval geen punten te verplaatsen aangezien deze toch in de voorzetwand zitten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou eens kunnen kijken naar "Cinewall" en daar wellicht wat inspiratie opdoen.
Leuk sfeerhaardje onder de TV :o

Afbeeldingslocatie: https://www.relaxury.nl/wp-content/uploads/2020/11/2.DenDolder-007-1030x686.jpg

Staan enorm veel DIY video's online.
Nadeel bij zo'n project is uiteraard wel dat je redelijk vast zit aan de TV maat, zonder de voorzetwand onder handen te nemen.

Als ik de bouwtekening zie, zitten er al een aantal WCD. Waarom dan (waarschijnlijk belachelijk veel) geld uitgeven in het project aan extra WCD, als je er een voorzetwand gaat plaatsen?
Zou ik eerder dat geld investeren in hoogwaardige stekkerblokken, heb je veel meer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 12-08-2021 01:16 ]

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
@Source90 dan hou je toch alles het zelfde behalve dat je tv ipv erin met beugels erop vast zet. Evt kun je het nog zo maken dat die gelijk blijft alleen als je maat geoter wordt dat die dan naar voren komt.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
@Source90 ivm brandveiligheid moet je bij een stekkerblok er altijd bij kunnen. Althans ik zou het prettig vinden als ik er bij kan.

Stopcontacten is wel redelijk gebruikelijk, zie ook bijv achter je keuken.

• Source90
badboyqxy schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 01:19:
@Source90 ivm brandveiligheid moet je bij een stekkerblok er altijd bij kunnen. Althans ik zou het prettig vinden als ik er bij kan.

Stopcontacten is wel redelijk gebruikelijk, zie ook bijv achter je keuken.
Nzmsh wilt een luikje voor de spelconsules.. Dan kan er ook een luikje voor de stekkerblokken :)
Uitneembare plint bijvoorbeeld.

Stekkerblok uit het hogere segment acht ik net zo veilig als de WCD die ze uit de bouw gebruiken/aansluiten O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 12-08-2021 01:27 ]

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Mensen hier ervaring met bouwdepot, laten staan, tot uitserste termijn. Wij zitten inmiddels een aantal maanden in onze woning en hebben de afwerking zelf betaald, mede van de overwaarde verkoop woning (verwacht nog 10k uit te geven, maar dat kan uit de cash reserve nog). Hebben nu alleen nog een 18k in bouwdepot staan, wat begroot was voor de keuken (die moest van de verstrekker in de hypotheek mee). Keuken is echter, zelf betaald inplaats van depot.

Ons depot is nog rente dragend tot maart 2022. Nu dacht ik kan ik het niet tot die tijd laten staan en dan pas opnemen/ extra aflossen. Scheeld ook in box 3 voor 2022 en kan dan bekijken of ik met het vrijgekomen geld extra wil beleggen of toch een extra aflossing wil doen. Ohja eigen woningreserve is op dus dat speeld geen rol.

• SquareOne
cacao70 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 01:03:

Wat ik graag wil
Wat heb ik bedacht
Mijn vragen
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben van plan ooit een soort cinewall constructie te bouwen maar ipv zo'n haard een kastje met een klep zoals dit te verwerken. Door een klep met speakerdoek heb je de soundbar uit zicht, en kun je in de kastje ook andere meuk kwijt zoals de mediabox, playstation etc. Je hebt wel meer diepte nodig dan 20cm om die dingen goed neer te kunnen zetten. Ik zou minimaal 35cm aanhouden.
https://www.tv-meubels.nl...akerdoek-div-kleuren.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 01:14:
[...]
Je zou eens kunnen kijken naar "Cinewall" en daar wellicht wat inspiratie opdoen.
Leuk sfeerhaardje onder de TV :o

[Afbeelding]

Staan enorm veel DIY video's online.
Nadeel bij zo'n project is uiteraard wel dat je redelijk vast zit aan de TV maat, zonder de voorzetwand onder handen te nemen.

Als ik de bouwtekening zie, zitten er al een aantal WCD. Waarom dan (waarschijnlijk belachelijk veel) geld uitgeven in het project aan extra WCD, als je er een voorzetwand gaat plaatsen?
Zou ik eerder dat geld investeren in hoogwaardige stekkerblokken, heb je veel meer aan.
Ik heb het probleem van de tv maat op deze manier opgelost:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64165668
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64217436

77 inch ipv 65 inch... geen probleem :)

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-10 13:00

Niwla

dat dus....

Echt moddervet!! Heel gaaf om te zien! Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op een Cinewall maar dan wel eentje met ook de nodige bergruimte. Dit komt aardig dicht in de buurt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ En inderdaad de vrijheid later nog een ander formaat tv te kiezen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

niets moet......behalve adem halen

• millerman_sf
millerman_sf schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:29:
Stalen kozijnen worden als het ware om een stukje muur geklemd. Gevolg is dat ze van binnen hol zijn. Dat maakt dus een typisch geluid als je er tegen stoot. De deur zelf maakt niet echt anders geluid zover ik kan beoordelen.
Ik moet hier toch even op terugkomen. Als het loopslot in het kozijn valt zonder zelf de klink goed naar beneden te doen, hoor je een harder geluid. Dat echoot behoorlijk door in het stalen kozijn.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Iemand ervaring met vloerverwarming in de badkamer?
Zit er bij ons niet standaard in, maar kan voor 995 euro aangelegd worden en aangesloten op de reguliere vv (dus geen elektrisch).

We hebben het nu ook niet en moet eerlijk zeggen dat ik het niet mis, maar toch klinkt het interessant.
Mijn twijfel zit vooral in de wijze waarop, we hebben een lucht warmtepomp en de vloerverwarming is dus lage temperatuur. Ga ik dat überhaupt voelen in de badkamer....

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
koekjah schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:30:
Zit er bij ons niet standaard in, maar kan voor 995 euro aangelegd worden en aangesloten op de reguliere vv (dus geen elektrisch).

We hebben het nu ook niet en moet eerlijk zeggen dat ik het niet mis, maar toch klinkt het interessant.
Mijn twijfel zit vooral in de wijze waarop, we hebben een lucht warmtepomp en de vloerverwarming is dus lage temperatuur. Ga ik dat überhaupt voelen in de badkamer....
Tijdens ons opstookprotocol vorige week ging het met gemak naar de 38 graden op de badkamer, dus in normale omstandigheden ga je dat zeker voelen. (ook ltv vloerverwarming met lucht warmtepomp).

• Wolly
  • Niet online

Als het alternatief een electrische radiator aan de wand is dan zou ik alleen al vanwege de mooiheid en ruimtebesparing kiezen voor vloerverwarming.

Je moet dan alleen iets anders kiezen om je handdoeken op te drogen als je deze vaker dan 1x gebruikt.

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Wolly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

Als het alternatief een electrische radiator aan de wand is dan zou ik alleen al vanwege de mooiheid en ruimtebesparing kiezen voor vloerverwarming.

Je moet dan alleen iets anders kiezen om je handdoeken op te drogen als je deze vaker dan 1x gebruikt.
Bij ons project is er vloerverwarming gelegd en een elektrische handdoek radiator, in de fase daarvoor werd er nog een elektrisch kacheltje bij opgehangen |:(
Waarschijnlijk vanwege de normen die gehaald moeten worden dan?

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-10 20:06

Bij ons eenzelfde bedrag. Het idee van warme tegels onder je blote voeten vinden wij echt top klinken. Maar uiteindelijk zijn we er toch niet voor gegaan. Afwegingen: we besteden relatief weinig tijd in de badkamer, hebben zelden de verwarming daar aan en om voor die warme voeten nou telkens de vloerverwarming aan te zetten gaat ons iets te ver. In plaats daarvan laten we de standaard (en dus oerlelijke) radiator op een tactische plek plaatsen. Die gaan we na oplevering vervangen voor een wat mooier/subtieler model, dat hoeft ook de kop niet te kosten.

• Niwla

Niwla

dat dus....

Wanne-B88 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:02:
[...]
In plaats daarvan laten we de standaard (en dus oerlelijke) radiator op een tactische plek plaatsen. Die gaan we na oplevering vervangen voor een wat mooier/subtieler model, dat hoeft ook de kop niet te kosten.
Wij zouden eenzelfde oerlelijke standaard radiator krijgen maar heb op tekening laten zetten dat deze wel geleverd (dat is verplicht) maar niet geplaatst hoeft te worden. De wcd voor deze radiator wordt wel aangebracht.
Dan bepaal ik na oplevering wel of we hem qua warmte (wij krijgen wel vv in de badkamer) of als handdoekenrek nodig hebben of dat we hem op marktplaats zetten en een mooier alternatief kopen of alsnog plaatsen.

• burnedhardware
Hanzul schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:39:
Mensen hier ervaring met bouwdepot, laten staan, tot uitserste termijn. Wij zitten inmiddels een aantal maanden in onze woning en hebben de afwerking zelf betaald, mede van de overwaarde verkoop woning (verwacht nog 10k uit te geven, maar dat kan uit de cash reserve nog). Hebben nu alleen nog een 18k in bouwdepot staan, wat begroot was voor de keuken (die moest van de verstrekker in de hypotheek mee). Keuken is echter, zelf betaald inplaats van depot.

Ons depot is nog rente dragend tot maart 2022. Nu dacht ik kan ik het niet tot die tijd laten staan en dan pas opnemen/ extra aflossen. Scheeld ook in box 3 voor 2022 en kan dan bekijken of ik met het vrijgekomen geld extra wil beleggen of toch een extra aflossing wil doen. Ohja eigen woningreserve is op dus dat speeld geen rol.
Het is een afweging. Alles wat je in je bouwdepot laat staan wordt teruggestort in je hypotheek en zit (meestal) de rest van je leven vast in stenen. Afhankelijk van je fnanciele situatie kan het zinniger zijn om nog wat facturen in te sturen die je uit eigen zak hebt betaald en het daarmee vrijgekomen vermogen aan te houden als buffer voor moeilijkere tijden.

• Niwla

Niwla

dat dus....

burnedhardware schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:26:
[...]

Wij hebben stalen kozijnen gekregen, wat vooral opvalt is dat er geen slotbeslag opzit waardoor het dagschoot van de deur tegen het kozijn aanketst als de deur dichtslaat. Na enige tijd is op die plek de lak eraf.
Om dit op te lossen bestaan er ook magnetische deursluitingen waarbij de dagschoot in de deur blijft tot de deur gesloten is. Dan trekt een magneet de dagschoot er uit. Ik weet alleen niet in hoeverre dit achteraf aan te brengen is in een stalen kozijn en hoeveel geluid dit maakt.

• Source90
burnedhardware schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:28:
[...]

Het is een afweging. Alles wat je in je bouwdepot laat staan wordt teruggestort in je hypotheek en zit (meestal) de rest van je leven vast in stenen. Afhankelijk van je fnanciele situatie kan het zinniger zijn om nog wat facturen in te sturen die je uit eigen zak hebt betaald en het daarmee vrijgekomen vermogen aan te houden als buffer voor moeilijkere tijden.
Ons bouwdepot loopt ook tot maart 22. Tot nu toe alles uit eigen middelen betaald.
Zover ik op de hoogte ben, kan ik tot maart nog facturen insturen.
Zolang er niets gebruikt is, vangen weer tevens positieve rente per maand.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Wolly schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

Die komt er sowieso verwacht ik, vind ik ook niet erg als handdoeken radiator. Kan ik altijd nog vervangen, vv niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Thx :D

Achteraf gezien viel het ook allemaal best wel mee met het maken. Wij hadden dus een timmerman hiervoor die het op het laatste moment liet afweten en dus moesten we het zelf doen.

Ik ben/was absoluut geen klusser, maar de beren die ik van te voren op de weg zag liggen vielen dus wel mee.
Niwla schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Echt moddervet!! Heel gaaf om te zien! Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op een Cinewall maar dan wel eentje met ook de nodige bergruimte. Dit komt aardig dicht in de buurt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ En inderdaad de vrijheid later nog een ander formaat tv te kiezen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Niwla schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:24:
Wij zouden eenzelfde oerlelijke standaard radiator krijgen maar heb op tekening laten zetten dat deze wel geleverd (dat is verplicht) maar niet geplaatst hoeft te worden. De wcd voor deze radiator wordt wel aangebracht.
Dan bepaal ik na oplevering wel of we hem qua warmte (wij krijgen wel vv in de badkamer) of als handdoekenrek nodig hebben of dat we hem op marktplaats zetten en een mooier alternatief kopen of alsnog plaatsen.
Wij hebben de radiator in de badkamer helemaal laten vervallen. We moes er alleen voor tekenen dat het ons eigen risico is als we de badkamer niet warm genoeg krijgen. We hebben wel een wandcontactdoos laten plaatsen, zodat we eventueel zelf nog een radiator kunnen plaatsen als het toch te koud zou zijn zonder.

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 16:37
Kiwi70 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

Wij hebben de radiator in de badkamer helemaal laten vervallen. We moes er alleen voor tekenen dat het ons eigen risico is als we de badkamer niet warm genoeg krijgen. We hebben wel een wandcontactdoos laten plaatsen, zodat we eventueel zelf nog een radiator kunnen plaatsen als het toch te koud zou zijn zonder.
Wij hebben vanuit de bouw de badkamer casco laten opleveren. Ze waren wel verplicht om de elektrische radiator achter te laten in de badkamer (in doos :) ).
Ook wij hebben vloerverwarming zoals alle verdiepingen in ons huis en wachten de eerste winter wel af of we het nodig achten om de elektrische kachel alsnog op te hangen. Het stopcontact voor de kachel heb ik wel gewoon aangehouden.

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
burnedhardware schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Ik ben bang dat ze de tekeningen een kwartslag gedraaid hadden bij het bouwen :+
Bij ons zijn de naden tussen de dakelementen afgetimmerd met een strook hout van vergelijkbaar materiaal als de binnenkant van het dak. Dat kan je kitten en sauzen. Natuurlijk blijf je dat zien, en je went eraan.
i.v.m gemakzucht/geen tijd om te draaien lagen de tekeningen inderdaad op z'n kant ;) sorry
nel!s schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:56:
@Karin P die latten kun je beter laten zitten, want daarachter werken je dakplaten. Je kunt ze aan de kanten dicht kitten en dan laten sausen. Vinden wij best mooi geworden bij ons.
@burnedhardware en @nel!s Jullie opties zijn waarschijnlijk de minst kostbare afwerking, wat aantrekkelijk is maar dan blijf dus de afwerklatten/strips zien. Wellicht valt dit mee. Heeft 1 van jullie hier een foto van? Mag ook via PM
In ieder geval bedankt voor de reacties.
Olympialooping schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:24:
[...]
Ik heb die afwerklatjes er af gehaald en de hele boel met bruinegipsplaten bekleed. Die heb ik vervolgens laten stucen. Dat geeft het mooiste resultaat en scheurt niet bij de naden van de platen onderling. Eventueel wel aan de randen met de binnenmuren. Maar die kans is er altijd want zo'n dak werkt behoorlijk.
Bedankt voor je reactie. Dit vind ik qua looks denk ik aantrekkelijker, maar de kosten zullen er vast niet om liegen (nok=4,60 meter...)

Deze optie is vergelijkbaar met wat 1 van de aannemers voorstelde: dampdichte folie en gipsvezelplaat aan brengen en dan te stucen/sauzen.
Ik vraag me overigens wel af of die dampdichte folie nodig is; ik dacht dat de daken van nieuwbouwhuizen al redelijk dicht zitten; die folie lijkt me overkill of is dit nodig i.v.m. eventuele vochtgevoeligheid van gips(vezel) plaat?

• burnedhardware
Karin P schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

@burnedhardware en @nel!s Jullie opties zijn waarschijnlijk de minst kostbare afwerking, wat aantrekkelijk is maar dan blijf dus de afwerklatten/strips zien. Wellicht valt dit mee. Heeft 1 van jullie hier een foto van? Mag ook via PM
In ieder geval bedankt voor de reacties.
...
zie pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjidory
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:41
kevinvi schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

Bij ons project is er vloerverwarming gelegd en een elektrische handdoek radiator, in de fase daarvoor werd er nog een elektrisch kacheltje bij opgehangen |:(
Waarschijnlijk vanwege de normen die gehaald moeten worden dan?
Op het extra kacheltje na dan bij mij hetzelfde. Vloerverwarming in de badkamer maar omdat ze het niet konden garanderen dat het de beloofde temperatuur ging worden is er ook een handoek radiator geplaatst. (die ik denk ik 1 keer aan heb gehad? meer als test).

Dat gezegd hebbende was het afgelopen winter bij mij maar max 17 graden binnen :X . Lekker zo'n (warmte)pomp.

Natuurlijk wel officieel aan de aannemer doorgegeven... en later met 5 andere bewoners wat hoger opgepakt aangezien er niks mee werd gedaan... Ja pas in April toen het niet meer nodig was...

Maar we zullen zien of het heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Oh dit hoor je wel vaker. Wat voor pomp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-10 22:24
Het tekenmoment van de KAO komt steeds dichterbij en ik ben op een vraag gestuit omtrent bouwrente/uitstelrente. Via rechtsbijstand voor Consument en Wonen geen heldere uitleg gekregen en onze hypotheekadviseur gaat ervan uit dat er hoogst waarschijnlijk geen bouwrente wordt verrekend... Uiteindelijk de vraag bij de makelaar neergelegd (ik ben nog in afwachting op een reactie). Uiteindelijk wil ik een schatting van de bijkomende (rente)kosten zijn als wij straks bij de notaris staan, vandaar de vraag.

In artikel 20 wordt vastgelegd dat de ingangsdatum rente over de grondkosten tot levering afwijkt van artikel 5 lid 5. De datum waar artikel 20 naar wordt verwezen is 14 dagen nadat de opschortende voorwaarden (artikel 15) zijn vervuld tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen (DD-MM-JJ). Hoe moet ik dit interpreteren aangezien de 14 dagen nadat de opschortende voorwaarden zijn vervuld hoogst waarschijnlijk na datum van overeenkomen van de akte is (eind augustus op de planning).

Ingangsdatum rente over grondkosten tot levering

Artikel 20

In afwijking van het bepaalde in artikel 5 lid 5 onder a.1. geldt in het geval er op de datum van ondertekening nog opschortende voorwaarden van toepassing zijn (artikel 15 lid 1), dat de in artikel 5 lid 5 onder a.1. bedoelde rente over de grondkosten niet eerder in rekening wordt gebracht dan op de datum zoals opgenomen in artikel 5.4 sub a.

In artikel 5.4 sub a wordt het volgende vastgelegd:

over het onder III.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf veertien dagen nadat de opschortende voorwaarden (zoals opgenomen in artikel 15) zijn vervuld tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen.

Ik hoor graag wat jullie kijk hierop is en/of jullie tips hebben hoe ik dit het beste kan aanvliegen voor meer verduidelijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:00
@JS0180
De meeste aannemers zullen een zogenaamde ‘hoera brief’ sturen zodra aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Vanaf de dagtekening van die brief heb je 14 dagen de tijd om bij de notaris te tekenen. Doe je dat binnen die periode dan betaal je geen extra rente. Kom je te laat bij de notaris dan zou je die kosten wel moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
JS0180 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:15:
Het tekenmoment van de KAO komt steeds dichterbij en ik ben op een vraag gestuit omtrent bouwrente/uitstelrente. Via rechtsbijstand voor Consument en Wonen geen heldere uitleg gekregen en onze hypotheekadviseur gaat ervan uit dat er hoogst waarschijnlijk geen bouwrente wordt verrekend... Uiteindelijk de vraag bij de makelaar neergelegd (ik ben nog in afwachting op een reactie). Uiteindelijk wil ik een schatting van de bijkomende (rente)kosten zijn als wij straks bij de notaris staan, vandaar de vraag.

In artikel 20 wordt vastgelegd dat de ingangsdatum rente over de grondkosten tot levering afwijkt van artikel 5 lid 5. De datum waar artikel 20 naar wordt verwezen is 14 dagen nadat de opschortende voorwaarden (artikel 15) zijn vervuld tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen (DD-MM-JJ). Hoe moet ik dit interpreteren aangezien de 14 dagen nadat de opschortende voorwaarden zijn vervuld hoogst waarschijnlijk na datum van overeenkomen van de akte is (eind augustus op de planning).

Artikel 20

In afwijking van het bepaalde in artikel 5 lid 5 onder a.1. geldt in het geval er op de datum van ondertekening nog opschortende voorwaarden van toepassing zijn (artikel 15 lid 1), dat de in artikel 5 lid 5 onder a.1. bedoelde rente over de grondkosten niet eerder in rekening wordt gebracht dan op de datum zoals opgenomen in artikel 5.4 sub a.

over het onder III.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf veertien dagen nadat de opschortende voorwaarden (zoals opgenomen in artikel 15) zijn vervuld tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen.

Ik hoor graag wat jullie kijk hierop is en/of jullie tips hebben hoe ik dit het beste kan aanvliegen voor meer verduidelijking.
Klinkt als de verkeerde volgorde.
Normaal lopen eerst de opschortende voorwaarden af, en ga je daarna naar de notaris. 14 dagen voordat de bouwrente ingaat is overigens wel een korte termijn..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
JS0180 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:15:

Artikel 20

Je moet het zo lezen wmb (en zo heb ik precies ook onze KAO gelezen:

Er zijn opschortende voorwaarden (x percentage woningen verkocht, bodemonderzoek, vergunningen) etc die de inwerking treding van de overeenkomst uitstellen. Pas als x percentage woningen verkocht is, bodemonderzoek gedaan is en alle vereiste vergunningen rond zijn, gaat de juridische afspraak in werking.

Op dat moment ontvang je een brief van de ontwikkelaar (de hoera brief zoals hierboven staat). Vanaf die dagtekening heb je 14 dagen om een afspraak bij de notaris te regelen om de overdracht van de grond te formaliseren.

Is de notaris druk en doe je dit pas op dag 15, dan betaal je voor 1 dag de vermelde rente van art 5 lid 5. Ben je lui en regel je de overdracht van de grond pas 6 maanden later (hypothetisch), dan betaal je over 6 maanden de vermelde rente van art 5 lid 5.

Artikel 20 lijkt op een uitzondering te wijzen, waarbij je tekent (voor wat precies?) op een later moment, waarbij nog wel de opschortende voorwaarden van toepassing zijn (is dit wellicht als je later in het project instapt?). Als je later 'tekent', kun je alleen rente in rekening gebracht krijgen als op dat moment ook de opschortende voorwaarden vervallen zijn.

Kortom, wmb niets om je zenuwachtig om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 09:03

vliegnerd

Nintendo fan.

In mijn project hadden wij 1 maand de tijd om (na hoera brief) bij de notaris te passeren, zonder bouwrente. Maar die termijn hoorde we pas toen de hoera brief werd verstuurd.

Omdat de notaris aan het prutsen was, was er wat uitstel, maar ook daar was de bouwer coulant: geen bouwrente.

Wij hebben ons ook enorm druk gemaakt en uiteindelijk geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 13-08-2021 16:56 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
@Freakie1NL
Ik heb serieuze concurrentie voor de houten balk lamp ontvangen. Nog niet over uit, mogelijk gaat het DIY balkverhaal niet door.

Kreeg zojuist dit binnen voor de Pendant:
Members only:

Nu de uitvraag uitstaan wat de mogelijkheden zijn voor grote. Als ik hiermee ook een meter voor de tafel apart kan bedienen van het 250cm eiland gedeelte, ben ik klaar. Als het enkel 50/50 als aparte helft wordt, dan toch maar de DIY.

Houten balk heeft ook wel wat, echter zit ik met alle benodigdheden ook bijna aan 750€. Voor 1000€ een J&dB met gesture control is dan ook te overzien.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 13-08-2021 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

Idem hier, 14 dagen na hoerabrief. Zoals @Requiem19 inderdaad aangeeft. Na ontvangst hoerabrief heb je 14 dagen de tijd om te passeren. Zolang je passeert binnen 14 dagen van de hoerabrief wordt er geen bouwrente berekend.

Totdat aan alle voorwaarden zijn voldaan zullen ze sowieso geen hoerabrief sturen. Overigens wel handig om te zorgen dat je hypotheek tegen die tijd ook al rond is en alle documenten bij de notaris liggen. Dan kan de notaris je gelijk inplannen na ontvangst hoerabrief (overigens was dit bij ons gewoon een email).

Je zou eventueel bij de gemeente en/of verkoopmakelaar kunnen opvragen of de omgevingsvergunning al rond is. Zo ja, dan zou het snel kunnen gaan (afhankelijk van de andere voorwaarden). Zo niet dan kun je in de gaten houden wanneer deze wordt uitgegeven en onherroepelijk wordt. Eerder hoef je de hoerabrief niet te verwachten. Bij ons duurde het uiteindelijk toch nog 4 maanden na tekenen AO/KO voordat we de hoera brief kregen en naar de notaris konden.

edit.
En inderdaad gewoon bevestiging bij de verkoopmakelaar vragen over je eigen interpretatie.

[ Voor 4% gewijzigd door hyb op 13-08-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Homer-Simpson schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:40:
@JS0180
De meeste aannemers zullen een zogenaamde ‘hoera brief’ sturen zodra aan alle opschortende voorwaarden is voldaan. Vanaf de dagtekening van die brief heb je 14 dagen de tijd om bij de notaris te tekenen. Doe je dat binnen die periode dan betaal je geen extra rente. Kom je te laat bij de notaris dan zou je die kosten wel moeten betalen.
Het gedeelte van de hoerabrief geeft meer verduidelijking gelukkig (dat de teller daarna begint te lopen). Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
hyb schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:17:
Idem hier, 14 dagen na hoerabrief. Zoals @Requiem19 inderdaad aangeeft. Na ontvangst hoerabrief heb je 14 dagen de tijd om te passeren. Zolang je passeert binnen 14 dagen van de hoerabrief wordt er geen bouwrente berekend.

Totdat aan alle voorwaarden zijn voldaan zullen ze sowieso geen hoerabrief sturen. Overigens wel handig om te zorgen dat je hypotheek tegen die tijd ook al rond is en alle documenten bij de notaris liggen. Dan kan de notaris je gelijk inplannen na ontvangst hoerabrief (overigens was dit bij ons gewoon een email).

Je zou eventueel bij de gemeente en/of verkoopmakelaar kunnen opvragen of de omgevingsvergunning al rond is. Zo ja, dan zou het snel kunnen gaan (afhankelijk van de andere voorwaarden). Zo niet dan kun je in de gaten houden wanneer deze wordt uitgegeven en onherroepelijk wordt. Eerder hoef je de hoerabrief niet te verwachten. Bij ons duurde het uiteindelijk toch nog 4 maanden na tekenen AO/KO voordat we de hoera brief kregen en naar de notaris konden.

edit.
En inderdaad gewoon bevestiging bij de verkoopmakelaar vragen over je eigen interpretatie.
Idem, September 2020 KAO / KO getekend bij de makelaar, eind december hoera brief. Paar dagen later zaten we bij de notaris. Hypotheek etc hadden we al ruim rond in november.

Je moet hier allemaal goed bovenop zitten, maar als je er beetje bovenop zit hoef je je vlgs mij weinig zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Requiem19 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Je moet het zo lezen wmb (en zo heb ik precies ook onze KAO gelezen:

Er zijn opschortende voorwaarden (x percentage woningen verkocht, bodemonderzoek, vergunningen) etc die de inwerking treding van de overeenkomst uitstellen. Pas als x percentage woningen verkocht is, bodemonderzoek gedaan is en alle vereiste vergunningen rond zijn, gaat de juridische afspraak in werking.

Op dat moment ontvang je een brief van de ontwikkelaar (de hoera brief zoals hierboven staat). Vanaf die dagtekening heb je 14 dagen om een afspraak bij de notaris te regelen om de overdracht van de grond te formaliseren.

Is de notaris druk en doe je dit pas op dag 15, dan betaal je voor 1 dag de vermelde rente van art 5 lid 5. Ben je lui en regel je de overdracht van de grond pas 6 maanden later (hypothetisch), dan betaal je over 6 maanden de vermelde rente van art 5 lid 5.

Artikel 20 lijkt op een uitzondering te wijzen, waarbij je tekent (voor wat precies?) op een later moment, waarbij nog wel de opschortende voorwaarden van toepassing zijn (is dit wellicht als je later in het project instapt?). Als je later 'tekent', kun je alleen rente in rekening gebracht krijgen als op dat moment ook de opschortende voorwaarden vervallen zijn.

Kortom, wmb niets om je zenuwachtig om te maken.
@hyb
Bedankt voor je heldere uitleg en tip om het het eea na te vragen! Gelukkig is onze hypotheekadviseur nauw betrokken en verricht hij al het nodige voorwerk om snel te kunnen passeren als het mogelijk is.

Artikel 20 verwijst naar het tekenen van de KAO. In artikel 5 lid 5 a1 staat dat we uitstelrente verschuldigd zijn vanaf het tekenen van de KAO tot aan de Levering. Artikel 20 maakt dus hiervoor een uitzondering en verwijst naar de “hoerabrief”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

Bij ons stond er inderdaad iets soortgelijks: "doch niet eerder dan vanaf <datum>". Waarbij <datum> rond ondertekenen van KO/AO was. Uiteindelijk is dit relevanter voor kopers die pas later instappen. Als je vroeg of op het begin bent instapt in het project loopt het denk ik wel los. Maar wij hebben destijds inderdaad ook nog wat extra opheldering gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 09-10 08:11
Hier idem, uiteindelijk €60 rente moeten aftikken omdat we 17 dagen erover deden ipv de 14, echter kun je bouwrente wel aftrekken van de belasting :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:05

Freakie1NL

Grote Baas

Source90 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:01:
@Freakie1NL
Ik heb serieuze concurrentie voor de houten balk lamp ontvangen. Nog niet over uit, mogelijk gaat het DIY balkverhaal niet door.
Ha toevallig net deze week een 12*12 Douglas balk restmateriaal van iemand kunnen overnemen. Vandaag begonnen met inkorten en V groef zagen.

Flinke jongen zo'n 12*12.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:01:
@Freakie1NL

Kreeg zojuist dit binnen voor de Pendant:

***members only***

Nu de uitvraag uitstaan wat de mogelijkheden zijn voor grote. Als ik hiermee ook een meter voor de tafel apart kan bedienen van het 250cm eiland gedeelte, ben ik klaar. Als het enkel 50/50 als aparte helft wordt, dan toch maar de DIY.

Houten balk heeft ook wel wat, echter zit ik met alle benodigdheden ook bijna aan 750€. Voor 1000€ een J&dB met gesture control is dan ook te overzien.
Ik heb afgelopen weekend zo'n janssen en de bont live bekeken, ik twijfel nog of dat ding wel genoeg licht geeft. In een showroom met allerlei verlichting erg lastig te beoordelen.

Als je wilt kijken, niet alle dealers op hun site zijn echt dealer, dus beter eerst even bellen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-10 13:48
Dakillerbean schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:01:
Hier idem, uiteindelijk €60 rente moeten aftikken omdat we 17 dagen erover deden ipv de 14, echter kun je bouwrente wel aftrekken van de belasting :-)
Volgens mij is dat niet waar, heb je daar een bron voor? Wij moesten meer dan 1000 euro aan bouwrente betalen ivm laat instappen in het project, dus dat zou mooi zijn.

https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

Dat is mooi, dat gaat weer wat geld opleveren volgend jaar :*)

[ Voor 16% gewijzigd door jugger naut op 13-08-2021 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-Nogwat
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-10 21:23
jugger naut schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

Volgens mij is dat niet waar, heb je daar een bron voor? Wij moesten meer dan 1000 euro aan bouwrente betalen ivm laat instappen in het project, dus dat zou mooi zijn.

Dat is mooi, dat gaat weer wat geld opleveren volgend jaar :*)
Eigen woning - welke kosten mag ik aftrekken?

- bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte

Van een redelijk betrouwbare bron :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Vraagje over de videofoon. Deze is nu rechts van de berging.
In mijn huidige appartement zit deze in de hal en heb ik de neiging dit bij mijn nieuwe appartement ook daarnaartoe te laten verplaatsen.

Ik vroeg mij af of mensen (wellicht uit ervaring) het toch aanraden om het in de woonkamer te houden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nRBQt5Z.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:56
cacao70 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:43:
Vraagje over de videofoon. Deze is nu rechts van de berging.
In mijn huidige appartement zit deze in de hal en heb ik de neiging dit bij mijn nieuwe appartement ook daarnaartoe te laten verplaatsen.

Ik vroeg mij af of mensen (wellicht uit ervaring) het toch aanraden om het in de woonkamer te houden.

[Afbeelding]
In welke ruimte verblijf je het meeste?
Er is tijd genoeg om naar de voordeur te lopen als je je bezoek/bezorger binnen gelaten hebt. Tenzij de voordeur van je appartement direct naast de algemene voordeur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Dronium schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:17:
[...]

In welke ruimte verblijf je het meeste?
Er is tijd genoeg om naar de voordeur te lopen als je je bezoek/bezorger binnen gelaten hebt. Tenzij de voordeur van je appartement direct naast de algemene voordeur staat.
Dat is de woonkamer. Wat je zegt klopt ook. Er is inderdaad tijd genoeg. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasmandje
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-11-2023
hansgrave schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:28:
[...]

Het lijkt op de constructie zoals bij ons nieuwe appartement: Thunnissen als bouwer met de kopersbegeleiding ondergebracht bij Hofzicht makelaars. Thunnissen heeft Woonon als platform om je keuze te maken. In ons project hebben we een app groep met kopers: van alle vragen afwijkend van de standaard meerwerk opties vragen zijn er nul gehonoreerd. Erg frustrerend.
Dat klopt inderdaad. Denk dat er voor ons dan ook weinig kans is.
Het is geen dealbreaker maar voor die prijzen verwacht je dat ze wel een beetje mee zouden werken. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Members only:

Ik zat er aan te denken om in de toekomst de berging in onze toekomstige tuin om te dopen naar een (infrarood)sauna. Er komt een garage van ruim 17m2 (6x2,98) waar al het tuinspul vier keer in past.

De berging kon niet weggelaten worden, maar is wel onderheid. Of ik bouw hem tzt om, of hij gaat eruit en een kant en klaar model komt op het betonnen vlak.

In de berging zit standaard 1 fase stroom, sauna heeft krachtstroom nodig. Ik zat er aan te denken om alvast een mantelbuis te leggen zodat er makkelijk stroom heen kan als het plan tot uitvoering komt. Plus, nu zijn de tuin en garage er nog niet. Er komt echter ook een boom.

Vraag: kan een mantelbuis tegen de wortels van een boom, of is dat vragen om problemen en kan ik hem beter met een omweg aanleggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 17-08-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Wij zitten met hetzelfde probleem. Berging ter grootte van een aardappelkist kan hier ook niet weggelaten worden en is ook nog eens gekoppeld met die van de buren. Er komt zeker nog een overkapping en een grotere berging in de tuin maar had nog niet gedacht aan een sauna in de huidige. Goede tip! _/-\o_

Ik denk dat wanneer die mantelbuis diep genoeg ligt (60cm?) je niet snel problemen zal krijgen met de boom. Maar ik ben geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-10 20:11
Ik zou geen mantelbuis pakken maar een HWA SN4 buis van rond 60 tot 110mm. Een mantelbuis zou kunnen worden dichtgedrukt onder het gewicht en door dat het ribbels heeft is het ook lastig om er kabels door te trekken. Een HWA SN4 geeft veel meer mogelijkheden om er op een later stadium kabels door te trekken :)

www.frees-it.com

Pagina: 1 ... 25 ... 362 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.