JS0180 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:15:
Het tekenmoment van de KAO komt steeds dichterbij en ik ben op een vraag gestuit omtrent bouwrente/uitstelrente. Via rechtsbijstand voor Consument en Wonen geen heldere uitleg gekregen en onze hypotheekadviseur gaat ervan uit dat er hoogst waarschijnlijk geen bouwrente wordt verrekend... Uiteindelijk de vraag bij de makelaar neergelegd (ik ben nog in afwachting op een reactie). Uiteindelijk wil ik een schatting van de bijkomende (rente)kosten zijn als wij straks bij de notaris staan, vandaar de vraag.
In artikel 20 wordt vastgelegd dat de ingangsdatum rente over de grondkosten tot levering afwijkt van artikel 5 lid 5. De datum waar artikel 20 naar wordt verwezen is 14 dagen nadat de opschortende voorwaarden (artikel 15) zijn vervuld tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen (DD-MM-JJ). Hoe moet ik dit interpreteren aangezien de 14 dagen nadat de opschortende voorwaarden zijn vervuld hoogst waarschijnlijk na datum van overeenkomen van de akte is (eind augustus op de planning).
Ingangsdatum rente over grondkosten tot levering
Artikel 20
In afwijking van het bepaalde in artikel 5 lid 5 onder a.1. geldt in het geval er op de datum van ondertekening nog opschortende voorwaarden van toepassing zijn (artikel 15 lid 1), dat de in artikel 5 lid 5 onder a.1. bedoelde rente over de grondkosten niet eerder in rekening wordt gebracht dan op de datum zoals opgenomen in artikel 5.4 sub a.
In artikel 5.4 sub a wordt het volgende vastgelegd:
over het onder III.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf veertien dagen nadat de opschortende voorwaarden (zoals opgenomen in artikel 15) zijn vervuld tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen.
Ik hoor graag wat jullie kijk hierop is en/of jullie tips hebben hoe ik dit het beste kan aanvliegen voor meer verduidelijking.
Je moet het zo lezen wmb (en zo heb ik precies ook onze KAO gelezen:
Er zijn opschortende voorwaarden (x percentage woningen verkocht, bodemonderzoek, vergunningen) etc die de inwerking treding van de overeenkomst uitstellen. Pas als x percentage woningen verkocht is, bodemonderzoek gedaan is en alle vereiste vergunningen rond zijn, gaat de juridische afspraak in werking.
Op dat moment ontvang je een brief van de ontwikkelaar (de hoera brief zoals hierboven staat). Vanaf die dagtekening heb je 14 dagen om een afspraak bij de notaris te regelen om de overdracht van de grond te formaliseren.
Is de notaris druk en doe je dit pas op dag 15, dan betaal je voor 1 dag de vermelde rente van art 5 lid 5. Ben je lui en regel je de overdracht van de grond pas 6 maanden later (hypothetisch), dan betaal je over 6 maanden de vermelde rente van art 5 lid 5.
Artikel 20 lijkt op een uitzondering te wijzen, waarbij je tekent (voor wat precies?) op een later moment, waarbij nog wel de opschortende voorwaarden van toepassing zijn (is dit wellicht als je later in het project instapt?). Als je later 'tekent', kun je alleen rente in rekening gebracht krijgen als op dat moment ook de opschortende voorwaarden vervallen zijn.
Kortom, wmb niets om je zenuwachtig om te maken.