Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pannencouque schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:03:
Ik kan je helemaal volgen maar met zo'n overkapping kun je alsnog wind van twee kanten hebben natuurlijk. Je punt van schaduw snap ik wel; wij zitten ook op 't zuidwesten dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Meubels heb je punt, maar dat moet ik toch. Want op ons terras voor de openslaande deuren komen die tuintafel en stoelen sowieso al te staan.

Ik zat een jaar lang op het spoor dat ik het wilde, maar denk nu ook 'maak ik er echt gebruik van'? Ik kan me voorstellen dat ik met een goede heater en zonnescherm net zo blij ga zijn, plus wat vrijer gevoel heb in de tuin. Al met al lever je namelijk wel dik 20m² in - en dus 20% van je oppervlakte.
Hoezo lever je dat in? Je kan er toch onder zitten? Ik vind het ook gewoon mooi, leuke verlichting, paar hangplanten etc..

Ik bedoel meer dat zonnescherm moet dicht met wind en regen. Bij een overkapping kun je gewoon blijven zitten :)

Ik doe overigens beide, alleen eerst de overkapping. Die heeft prioriteit.

Ook hebben wij geen behoefte aan een trampoline, schommel of andere toestellen. Dat scheelt misschien ook in de ruimtelijke overwegingen. De tuin is voor ons 2 + eventuele gasten om in te loungen/eten/drinken, en een beetje te tuinieren als dat nodig is.

Zoveel mensen, zoveel wensen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2021 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Hoezo lever je dat in? Je kan er toch onder zitten? Ik vind het ook gewoon mooi, leuke verlichting, paar hangplanten etc..

Ik bedoel meer dat zonnescherm moet dicht met wind en regen. Bij een overkapping kun je gewoon blijven zitten :)

Ik doe overigens beide, alleen eerst de overkapping. Die heeft prioriteit.

Ook hebben wij geen behoefte aan een trampoline, schommel of andere toestellen. Dat scheelt misschien ook in de ruimtelijke overwegingen. De tuin is voor ons 2 + eventuele gasten om in te loungen/eten/drinken, en een beetje te tuinieren als dat nodig is.

Zoveel mensen, zoveel wensen ;)
Ik lever in omdat het geen vrij zicht is, maar bebouwing. Daardoor voelt het voor mij al wat voller. Een extra schuurtje moet er al komen, maar een overkapping hakt er nog wel meer in. Plus inderdaad: we willen ook nog ruimte overhouden waar de kinderen iets mee kunnen. Er is 20m² grasveld, maar een tijdje een huisje, glijbaan, schommel, zoiets, zou leuk zijn. Dat zou nu moeilijker passen als we ook nog een terras en wat ander groen willen behouden.

Mijn ervaring bij m'n ouders thuis (vroegâh) is dat je met een goed waterdicht zonnescherm ook prima buiten kan blijven zitten in de regen. Heerlijk was dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Pannencouque op 30-07-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:34:
[...]

Ik heb mijn tuin zelf ontworpen in Sketchup, voor jouw referentie dit moet het worden, 20k dus zonder overkapping. Ook zonder beplanting ;) En de oprit staat er niet op, maar die is 11x6 en voortuintje 6x3. Regio is Gelderland. En de overkapping bouw ik zelf uit een bouwpakket(8k). De hovenier plaatst enkel de poeren. Scheelde ook 2k als hij de overkapping in elkaar zou schroeven.

***members only***
Mooi! Ik zal van de week eens onze tuin schets hier plaatsen, lang niet zo'n mooie Sketchup :P Totaal anders als die van jullie :D

En 300m2 kavel heb je hetzelfde oppervlakte als wij, verklaard iets beter het verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:34:
[...]

Ik heb mijn tuin zelf ontworpen in Sketchup, voor jouw referentie dit moet het worden, 20k dus zonder overkapping. Ook zonder beplanting ;) En de oprit staat er niet op, maar die is 11x6 en voortuintje 6x3. Regio is Gelderland. En de overkapping bouw ik zelf uit een bouwpakket(8k). De hovenier plaatst enkel de poeren. Scheelde ook 2k als hij de overkapping in elkaar zou schroeven.

***members only***
Prijs komt overeen met onze tuin. Wij hebben ook 100m² tuin aan de achterzijde (9x11), echter 24m² wordt een geïsoleerde tuinkamer en tel ik niet mee voor de hovenier.
Volgens mij al eens eerder gepost, dit wordt hij bij ons:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alleen nu aan het bakkeleien over de grote tuinbak op het hart van de tuin. Nu uitgevoerd met hardhouten damwanden en palen. Hierdoor is deze plantenbak alleen al 5k zonder planten 8)7

In totaal komen wij ook uit op 20k zonder planten en boom voor 76m². Hiervan is dan wel 6k de vlonder.

(Witte vlak rechts bovenin komt ook veranda/overkapping (zonder wanden) met buitenkeuken).

Van het weekend maar eens met Vray aan de slag :o

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 31-07-2021 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57
Gisteren bij de bouw wezen kijken en de ruwbouw (kalkzandsteen muren en breedplaatvloer) is nu op hoogte. Komende week zullen de laatste kozijnen er nog in gaan (begane grond en 1e zitten er al in) en dan moeten ze waarschijnlijk de dakisolatie en bitumen nog op het dak moeten om het waterdicht te maken. Ik vraag me wel af waarom het nog 8 maanden na de bouwvak moet duren om het af te krijgen. Zal wel met het parkeerdek en de appartementen te maken hebben die ook gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
wortelsoft schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:04:
Gisteren bij de bouw wezen kijken en de ruwbouw (kalkzandsteen muren en breedplaatvloer) is nu op hoogte. Komende week zullen de laatste kozijnen er nog in gaan (begane grond en 1e zitten er al in) en dan moeten ze waarschijnlijk de dakisolatie en bitumen nog op het dak moeten om het waterdicht te maken. Ik vraag me wel af waarom het nog 8 maanden na de bouwvak moet duren om het af te krijgen. Zal wel met het parkeerdek en de appartementen te maken hebben die ook gebouwd worden.
Installatiewerk duurt altijd erg lang in mijn ervaring. Het meest frustrerende is dat je dan nauwelijks vooruitgang ziet :P 8 maanden is wel lang ja, maar misschien ook om zichzelf in te dekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Pannencouque schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:42:
[...]
Ik lever in omdat het geen vrij zicht is, maar bebouwing. Daardoor voelt het voor mij al wat voller. Een extra schuurtje moet er al komen, maar een overkapping hakt er nog wel meer in. Plus inderdaad: we willen ook nog ruimte overhouden waar de kinderen iets mee kunnen. Er is 20m² grasveld, maar een tijdje een huisje, glijbaan, schommel, zoiets, zou leuk zijn. Dat zou nu moeilijker passen als we ook nog een terras en wat ander groen willen behouden.

Mijn ervaring bij m'n ouders thuis (vroegâh) is dat je met een goed waterdicht zonnescherm ook prima buiten kan blijven zitten in de regen. Heerlijk was dat.
Wij zitten een beetje op hetzelfde spoor. We gingen bij aanvang van onze koop ook kijken naar een tuinindeling en al snel kom je op zo'n overkapping met schuur uit omdat het zo handig lijkt. Maar we kijken nu vrij uit op de weilanden aan de achterkant en vonden het dus eigenlijk afbreuk doen aan het vrije uitzicht.

We hebben nu een beetje een compromis doordat we zelf wat pergola's gaan neerzetten. Daar kunnen we dan altijd nog mee spelen (wel of niet een wandje etc.).

Ik denk dat het ook gewoon aftasten is. We hebben het idee dat alles direct 'af' moet zijn even losgelaten en gaan gewoon proefondervindelijk ervaren waar we behoefte aan hebben. Dan doen we dat liever op de manier dat we graag iets toevoegen dan dat we eigenlijk denken 'meh, die schuur/overkapping/vlonders etc gebruiken we eigenlijk nauwelijks'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
finsdefis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Installatiewerk duurt altijd erg lang in mijn ervaring. Het meest frustrerende is dat je dan nauwelijks vooruitgang ziet :P 8 maanden is wel lang ja, maar misschien ook om zichzelf in te dekken?
Ingedekt hebben ze al wel genoeg met 410 werkbare dagen vanaf oktober 2020 dus ze kunnen nog wel even door. Oplevering zou q2 2022 zijn. Het is wel zo dat mijn blok voorloopt op de drie andere blokken met woningen. Dus mogelijk dat die eerst nog op dezelfde stand moeten komen voor de installateur komt. Ik ben ook wel benieuwd wanneer ze aan de buitenmuren beginnen, de woningen met bakstenen zijn ze al mee bezig, Ik krijg stucwerk en ben wel benieuwd hoe de kleur uiteindelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:13
wortelsoft schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:25:
[...]

410 werkbare dagen vanaf oktober 2020

Oplevering zou q2 2022 zijn…
Aldus de vereniging eigen huis moet je rekening houden met 180 werkbare werkdagen in een jaar. Die oplevering in 2022 is dus geen garantie, op basis van de werkbare werkdagen zou het ook 2023 kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
feelthepower schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:37:
[...]

Aldus de vereniging eigen huis moet je rekening houden met 180 werkbare werkdagen in een jaar. Die oplevering in 2022 is dus geen garantie, op basis van de werkbare werkdagen zou het ook 2023 kunnen worden.
Ik weet het, daar ga ik maar niet van uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Haassiej schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:19:
Een vraag waar waarschijnlijk meer mensen al tegenaan zijn gelopen. Wij gaan ons plafond verlagen als we de sleutel krijgen, maar hebben standaard mechanische ventilatie.

Hoe hebben mensen in dit topic dit opgelost met het maken van een verlaagd plafond? Het gat verlengen met een stuk pijp en dan het “mondstuk” op het verlaagde plafond plaatsen?
Heeft iemand hier misschien nog antwoord op? Ik zit met hetzelfde en had ook dezelfde oplossing bedacht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00
Stormstar3 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:12:
[...]

Heeft iemand hier misschien nog antwoord op? Ik zit met hetzelfde en had ook dezelfde oplossing bedacht
Buren bij mij in het project hebben dat inderdaad gedaan.
Tijdens de bouw even de bouw op lopen en vragen of ze even een metertje buis extra willen leveren aan je.
Ik heb dat ook gedaan om mijn garage op de Mv op die manier aan te sluiten. Stond keurig een meter buis in mijn garage klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

@Haassiej
Hier staat jullie antwoord
Tijntje in "wtw buizen verlengen en verleggen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:53
[...]

Spirobuis (zo heten die dingen die in het plafond zitten) kun je op meerdere manieren verlengen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
finsdefis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Wij zitten een beetje op hetzelfde spoor. We gingen bij aanvang van onze koop ook kijken naar een tuinindeling en al snel kom je op zo'n overkapping met schuur uit omdat het zo handig lijkt. Maar we kijken nu vrij uit op de weilanden aan de achterkant en vonden het dus eigenlijk afbreuk doen aan het vrije uitzicht.

We hebben nu een beetje een compromis doordat we zelf wat pergola's gaan neerzetten. Daar kunnen we dan altijd nog mee spelen (wel of niet een wandje etc.).

Ik denk dat het ook gewoon aftasten is. We hebben het idee dat alles direct 'af' moet zijn even losgelaten en gaan gewoon proefondervindelijk ervaren waar we behoefte aan hebben. Dan doen we dat liever op de manier dat we graag iets toevoegen dan dat we eigenlijk denken 'meh, die schuur/overkapping/vlonders etc gebruiken we eigenlijk nauwelijks'.
Klinkt ook logisch. We zitten hier vooral met het punt dat het schuurtje er wel moet komen dus we moeten al iets van een keuze maken. Met kleine kinderen wil ik het aanleggen van de tuin ook niet gefaseerd doen, je bent als ouder blij als dat kleine grut komend voorjaar de tuin in kan...
Maar mogelijk gaan wij het ook zo doen. Eerst schuurtje, daarna evt verder kijken. Mocht het dan alsnog nodig zijn, kost 't wat extra geld. Is het geen wens meer, heb je geen bakken met geld weggegooid en heb je er in elk geval goed over nagedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
finsdefis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Pannencouque schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:12:
[...]
Klinkt ook logisch. We zitten hier vooral met het punt dat het schuurtje er wel moet komen dus we moeten al iets van een keuze maken. Met kleine kinderen wil ik het aanleggen van de tuin ook niet gefaseerd doen, je bent als ouder blij als dat kleine grut komend voorjaar de tuin in kan...
Maar mogelijk gaan wij het ook zo doen. Eerst schuurtje, daarna evt verder kijken. Mocht het dan alsnog nodig zijn, kost 't wat extra geld. Is het geen wens meer, heb je geen bakken met geld weggegooid en heb je er in elk geval goed over nagedacht.
Wij hebben er ook gekozen tijdens het eerste jaar het proefondervindelijk te bepalen wat we uiteindelijk willen. Om niet een jaar lang met een kale tuin te zitten heb ik voor 150 euro aan graszoden in de tuin uitgerold en nu hebben de kinderen (1 en 3) ruim 70 m2 speelveld. 30 m2 terras zelf aangelegd met een restpartij tegels die we kunnen hergebruiken indien nodig.

Hier ook nog heel erg in dubio over een overkapping. Onze tuin is 9m diep en 11m breed en ligt vol op het zuiden. Het terras van 6x3 m2 achter de schuifpui willen we eigenlijk wel in stand houden met een grote eettafel.
We merken echter dat we op de warmere dagen (die nog niet eens heel warm waren tot nu toe) echt weg branden in de tuin. Dus een stukje schaduw is in ieder geval welkom. Maar dat kun je ook bereiken met een paar bomen en/of een pergola oid.
Daarnaast biedt een overkapping ook mogelijkheden om het tuinseizoen te verlengen.

We wonen ook aan een woonerf dat bestaat uit een wadi met aan beide kanten een deel van de straat. Dat biedt in de praktijk ook heel veel buitenspeelmogelijkheden en er zijn bijna altijd wel kinderen buiten. Vraag is dus ook een beetje hoe vaak er in de tuin gespeeld gaat worden de komende jaren.

Conclusie: We wonen hier inmiddels alweer 4 maanden, maar we zijn er nog niet uit en ook zeker blij dat we ons orginele plan niet meteen uitgevoerd hebben, want daar hadden we nu echt spijt van gehad.
Voorlopig puzzelen we nog even verder met een terras (met knikarmscherm), plek voor een loungeset (onder overkapping), trampoline, groene erfafscheiding en moestuint(je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Farmerwood schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:02:
[...]

[...]

Wij hebben er ook gekozen tijdens het eerste jaar het proefondervindelijk te bepalen wat we uiteindelijk willen. Om niet een jaar lang met een kale tuin te zitten heb ik voor 150 euro aan graszoden in de tuin uitgerold en nu hebben de kinderen (1 en 3) ruim 70 m2 speelveld. 30 m2 terras zelf aangelegd met een restpartij tegels die we kunnen hergebruiken indien nodig.

Hier ook nog heel erg in dubio over een overkapping. Onze tuin is 9m diep en 11m breed en ligt vol op het zuiden. Het terras van 6x3 m2 achter de schuifpui willen we eigenlijk wel in stand houden met een grote eettafel.
We merken echter dat we op de warmere dagen (die nog niet eens heel warm waren tot nu toe) echt weg branden in de tuin. Dus een stukje schaduw is in ieder geval welkom. Maar dat kun je ook bereiken met een paar bomen en/of een pergola oid.
Daarnaast biedt een overkapping ook mogelijkheden om het tuinseizoen te verlengen.

We wonen ook aan een woonerf dat bestaat uit een wadi met aan beide kanten een deel van de straat. Dat biedt in de praktijk ook heel veel buitenspeelmogelijkheden en er zijn bijna altijd wel kinderen buiten. Vraag is dus ook een beetje hoe vaak er in de tuin gespeeld gaat worden de komende jaren.

Conclusie: We wonen hier inmiddels alweer 4 maanden, maar we zijn er nog niet uit en ook zeker blij dat we ons orginele plan niet meteen uitgevoerd hebben, want daar hadden we nu echt spijt van gehad.
Voorlopig puzzelen we nog even verder met een terras (met knikarmscherm), plek voor een loungeset (onder overkapping), trampoline, groene erfafscheiding en moestuint(je).
Het ligt denk ik ook een beetje aan je levensfase en omgeving als ik het zo lees. Wij komen ook in een hofje te wonen, dus de kinderen hoef je niet per se in de achtertuin te houden voor de veiligheid. (In onze huidige straat rijden auto's regelmatig erg hard).

En 9 meter is ook weer niet zó diep dat je er van alles neer kan plempen zonder dat het 't gevoel van ruimte aantast.

Maar even wat graszoden neerleggen klinkt als een goed idee ja. Daar kun je even mee vooruit en dan kijken waar je behoefte aan hebt - met of zonder jonge kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
finsdefis schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:46:
[...]

Het ligt denk ik ook een beetje aan je levensfase en omgeving als ik het zo lees. Wij komen ook in een hofje te wonen, dus de kinderen hoef je niet per se in de achtertuin te houden voor de veiligheid. (In onze huidige straat rijden auto's regelmatig erg hard).

En 9 meter is ook weer niet zó diep dat je er van alles neer kan plempen zonder dat het 't gevoel van ruimte aantast.

Maar even wat graszoden neerleggen klinkt als een goed idee ja. Daar kun je even mee vooruit en dan kijken waar je behoefte aan hebt - met of zonder jonge kids.
Volgens mij het is wel belangrijk om (enigszins) rekening te houden met je ondergrond. De gemeente ging onze grond bouwrijp maken en moest opgehoogd worden. We konden kiezen hoe hoog precies en op aanraden van de hovenier hebben we gelukkig gekozen voor 30cm onder de drempel
Want de grond is echt slechte kwaliteit. Veel klei, veel stenen en ik kwam zelfs een stuk staal tegen :D Nu gaan we het zelf aanvullen met gewoon goede tuingrond (en zand voor terras natuurlijk)

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan of je later een hele groene tuin wil of niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze grond heel gunstig is voor bv gras en iets van een moestuin :D

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Blihi
Hier kwam ook een paar kuub puin uit de grond, dus dat kan ik bevestigen. Stukken baksteen, dakpan en asfalt zaten allemaal in de grond. Afgraven is een must voor beplanting, maar voor bestrating maakt dat niet uit.

Dit is onze tuin nu, 1 jaar na aanleg (14 maanden na oplevering woning)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGvY2EXrLhlDwd84mpx3tC-NFAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMiwWiOjEJn2mVILroTzcZzK.jpg?f=fotoalbum_large

De tuin is 15 meter breed en 11,5 meter diep. Het terras op de foto is 6x4. Daar hadden al planten overheen moeten groeien, maar helaas zijn alle klimplanten kapot gevroren en zijn ze op dit moment nergens meer te krijgen.

De overkapping is gemaakt van steigerbuizen die 120cm de grond in gaan en er bovenop liggen bamboe stokken van 610 cm. Die kon ik voor een prikkie krijgen (3 euro ps, zie ze nu alleen nog voor 13 euro ps).

Om de klimop van de buren uit de planten te weren zitten daar panelen van cortenstaal tot 89 cm hoog verwerkt in de rand van de border. Daar komen die planten niet doorheen en de bruine roestkleur past goed bij de schutting.

Schuurtje hoefde er gelukkig niet in, want dat zit naast het huis.

Wij hebben bewust het terras niet aan de gevel, anders zouden we steeds tegen de tafel aan zitten te kijken. Nu kijken we vanuit de woonkamer en eettafel mooi de tuin in.

En het gras, dat is van plastic. Helemaal geen onderhoud aan :) wel gekozen voor een wat duurdere variant die ook echt op gras lijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 01-08-2021 07:44 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 10:07
Interesse in een klein nieuwbouwprojectje van 5 eensgezinswoningen in een blokje naast elkaar. Verkopende makelaar zegt dat dat binnen 9 maanden zou moeten kunnen staan... Vraag me af of dat mogelijk is!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pingu007 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:26:
Interesse in een klein nieuwbouwprojectje van 5 eensgezinswoningen in een blokje naast elkaar. Verkopende makelaar zegt dat dat binnen 9 maanden zou moeten kunnen staan... Vraag me af of dat mogelijk is!?
Is de vergunning al onherroepelijk, is de aannemer al begonnen?

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 01-08-2021 23:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
fsfikke schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:26:
[...]

Is de vergunning al onherroepelijk, is de aannemer al begonnen?
De vergunning is onherroepelijk en de bouw start (als het goed is) begin oktober..

[ Voor 17% gewijzigd door Pingu007 op 01-08-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Pingu007 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:29:
[...]

De vergunning is onherroepelijk en de bouw start (als het goed is) begin oktober..
Bij ons zijn begonnen nmet bouwen eind september en eind juni (met 1 maand vertraging) is het opgeleverd. Blokje van 4 woningen, twee onder 1 kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
kepler schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 06:29:
[...]

Bij ons zijn begonnen nmet bouwen eind september en eind juni (met 1 maand vertraging) is het opgeleverd. Blokje van 4 woningen, twee onder 1 kap.
Okay dat is wel hoopvol :-) thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 22:27
Zou vragen naar contactgegevens van de ontwikkelaar/aannemer en bij hun nagaan wat ze denken. De makelaar via wie ik bij mijn huidige project ben beland zei vrolijk dat het Mei/April 2022 zou staan, paar weken terug eerste kopersavond gehad en de aannemer zei Q1 2023 :| Er was een stelletje aanwezig bij die kopersavond die daar van schrokken want ze waren van de makelaar uit gegaan en hadden hun huidige woning al verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Takkeding schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Zou vragen naar contactgegevens van de ontwikkelaar/aannemer en bij hun nagaan wat ze denken. De makelaar via wie ik bij mijn huidige project ben beland zei vrolijk dat het Mei/April 2022 zou staan, paar weken terug eerste kopersavond gehad en de aannemer zei Q1 2023 :| Er was een stelletje aanwezig bij die kopersavond die daar van schrokken want ze waren van de makelaar uit gegaan en hadden hun huidige woning al verkocht.
Haha ja, pas verkopen als ze redelijk ver zijn met de bouw lijkt me wel verstandig. Of überhaupt begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Haha ja, pas verkopen als ze redelijk ver zijn met de bouw lijkt me wel verstandig. Of überhaupt begonnen.
Zeker met de huidige markt. Huis raak je toch wel kwijt.

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 02-08-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
kepler schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Ja, inderdaad. Ik merk dat wij het wel steeds verder opschuiven nu de woningmarkt niet echt veel beweegt. Grappig hoe mijn schoonouders dat dan bijvoorbeeld raar vinden, die zijn echt nog van een generatie waarbij je eerst je eigen huis verkoopt. Maar als je in de huidige markt een courant huis hebt en niet tot op het randje een overbruggingshypotheek hebt is het allemaal niet zo'n issue.

afkloppen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
finsdefis schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

Ja, inderdaad. Ik merk dat wij het wel steeds verder opschuiven nu de woningmarkt niet echt veel beweegt. Grappig hoe mijn schoonouders dat dan bijvoorbeeld raar vinden, die zijn echt nog van een generatie waarbij je eerst je eigen huis verkoopt. Maar als je in de huidige markt een courant huis hebt en niet tot op het randje een overbruggingshypotheek hebt is het allemaal niet zo'n issue.

afkloppen :X
Wij hebben wel op tijd verkocht (achteraf paar maandjes te vroeg), maar wel pas toen ze met de bouw een heel eind op weg waren. Uiteindelijk 1.5maand vertraging, dus nog even hard doorwerken om alles op tijd af te krijgen.

Eind augustus wordt de keuken geplaatst en 1 september moeten we ons huis uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Farmerwood schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Zeker met de huidige markt. Huis raak je toch wel kwijt.

***members only***
Ik volg je verhaal, maar ben ook een beetje de draad kwijt. Zou je een soort samenvatting kunnen schrijven van het begin tot nu?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Hier idem, wij hebben een overbruggingshypotheek genomen en zitten dus tijdelijk met 2 hypotheken + overbrugging. We willen onze huidige woning pas verkopen als er zicht is op een opleverdatum van het nieuwe huis.
Overwegingen die we daarbij hebben genomen:

- Tijdelijk huren is niet te doen, als je al iets vindt is het ontzettend duur. Huis aanhouden is goedkoper
- Niet 2x verhuizen, opslag etc.
- Huidige markt zijn we de woning zo kwijt, kans op waardestijging is reëel.

Nadeel is dat je geen zekerheid hebt en niet weet waar je je huis voor verkoopt. We budgetteren dus ook laag, kan het alleen maar meevallen.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:17
koekjah schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:57:
Hier idem, wij hebben een overbruggingshypotheek genomen en zitten dus tijdelijk met 2 hypotheken + overbrugging. We willen onze huidige woning pas verkopen als er zicht is op een opleverdatum van het nieuwe huis.

- Tijdelijk huren is niet te doen, als je al iets vindt is het ontzettend duur. Huis aanhouden is goedkoper

Nadeel is dat je geen zekerheid hebt en niet weet waar je je huis voor verkoopt. We budgetteren dus ook laag, kan het alleen maar meevallen.
Idem hier, maar blijft wel goed om in het achterhoofd te houden dat dit wel een van de meer riskante constructies is die banken nog toestaan.

Natuurlijk neemt een bank een 10% afslag op de WOZ / taxatiewaarde en zit er wat speling in, maar als de woningmarkt opeens omslaat kun je wel een flinke tegenvaller te maken krijgen. Dus precies zoals je zegt, laag budgetteren en marge overhouden in je financiële planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:21

ChUcKiE

Dus........

koekjah schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:57:

Zo hebben wij het ondertussen ook gedaan. twee hypotheken en overbrugging hypotheek. wat extra eigen geld inbrengen tbv dubbele lasten is geen probleem. Dmv een taxatierapport van de bestaande woning (benodigd voor onze nieuwe hypotheek) weet je eigenlijk wel wat het minimaal kan opbrengen.
En ja de waardestijging is zeker relevant. 10-12% in 1 jaar is best ok.
We hebben een taxatierapport (behouden taxatieprijs) van 395.000 van februari dit jaar. Verkoop zal uiterlijk juni 2022 zijn dus ja, we zijn niet er ondertussen nog niet zo bang voor dat we niet ruim boven de taxatiewaarde van februari 2021 uitkomen. Enige onzekerheid is dan hoeveel aan extra's je kunt uitgeven voor de nieuwe woning ;)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:01:
[...]

Idem hier, maar blijft wel goed om in het achterhoofd te houden dat dit wel een van de meer riskante constructies is die banken nog toestaan.

Natuurlijk neemt een bank een 10% afslag op de WOZ / taxatiewaarde en zit er wat speling in, maar als de woningmarkt opeens omslaat kun je wel een flinke tegenvaller te maken krijgen. Dus precies zoals je zegt, laag budgetteren en marge overhouden in je financiële planning.
Ik heb dit risico nog eens geïnventariseerd o.b.v. de crisis tussen 2008-2013. Gemiddeld daalden woningen zo'n 5-6% in waarde per jaar en de duurdere woningen daalden sneller in waarde. Dat ging niet in één keer met een klap zoals op de beurs. Het transactievolume was wel al snel flink lager, maar bij bijvoorbeeld appartementen en tussenwoningen was dit effect echt veel kleiner dan bij de duurdere woningtypes. Zo lang de financierbaarheid maar overeind blijft.

Natuurlijk, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar het stelde ons wel gerust. We hebben nu een courante tussenwoning in een gewilde, jonge wijk nabij een studentenstad en hebben ook een flinke marge.

Het is denk ik vooral belangrijk dat we ons niet rijk rekenen en dat we het niet als domper moeten zien als we niet dat absurde bedrag krijgen wat nu normaal is.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:17
finsdefis schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Ik heb dit risico nog eens geïnventariseerd o.b.v. de crisis tussen 2008-2013. Gemiddeld daalden woningen zo'n 5-6% in waarde per jaar en de duurdere woningen daalden sneller in waarde. Dat ging niet in één keer met een klap zoals op de beurs. Het transactievolume was wel al snel flink lager, maar bij bijvoorbeeld appartementen en tussenwoningen was dit effect echt veel kleiner dan bij de duurdere woningtypes. Zo lang de financierbaarheid maar overeind blijft.

Natuurlijk, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar het stelde ons wel gerust. We hebben nu een courante tussenwoning in een gewilde, jonge wijk nabij een studentenstad en hebben ook een flinke marge.

Het is denk ik vooral belangrijk dat we ons niet rijk rekenen en dat we het niet als domper moeten zien als we niet dat absurde bedrag krijgen wat nu normaal is.

***members only***
Helemaal eens - daarom hebben wij precies dezelfde keuze gemaakt. Maar het zal mij toch een opgelucht gevoel geven als we ons huis straks te koop kunnen zetten en we de overbruggingshypotheek afgelost hebben na verkoop :).

Je noemt overigens nog een goed punt dat je mee moet nemen: in de crisis was het niet alleen de prijzen die daalden, maar werd de doorlooptijd ook langer. Als jouw 2e woning bijvoorbeeld niet na 1 maand verkocht is (of sneller, zoals nu), maar pas na 1 jaar, heb je 1 jaar lang extra dubbele kosten - ook iets om mee te wegen in je analyse.

Maar om het om te draaien: tot nu toe stijgen de prijzen nog door. Zelfs als het vanaf volgende maand gaat dalen, is de verkoopwaarde ws hoger dan het moment dat je de overbruggingshypotheek afsloot, omdat er eerst nog een jaartje 10% stijging bijgekomen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Het is een gok die je neemt, maar zoals ik al zei: nu verkopen kost ons - beredeneerd - meer geld. Namelijk 2x verhuizen, huren, opslag en gemiste winst op huidige woning.

Wij rekenen met verkoopwaarde die 10% onder de taxatiewaarde ligt, die taxatiewaarde ligt al 10% onder verkoopwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Voor onze overbruggingshypotheek heb ik de vraagprijs van het appartement een paar deuren verder dat rond dezelfde tijd te koop stond genomen. En dan rekenden ze met 90% van die prijs. Ook nog Calcasa opgevraagd om dat te onderbouwen en werd zo geaccepteerd door de hypotheekverstrekker. Wij hebben het hoekappartement en we zijn inmiddels ruim een jaar verder (+10% minstens).

De looptijd van een overbruggingshypotheek is 2 jaar en ik denk dat we net iets langer nodig hebben. Ik moet nog even uitzoeken of we dat wel/niet kunnen verlengen of wat we dan moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ja die kun je verlengen, als de bouw nog niet afgerond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:23
Hangt ook af van hoe ze bouwen. Wij zaten begin februari (2018) om te tekenen en eind mei 2018 hadden we de sleutel. Waren wel huizen die ze in de fabriek bouwen, op de dieplader gooien en op locatie als een soort Lego in elkaar zetten.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
ElPaco schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:50:
[...]

Hangt ook af van hoe ze bouwen. Wij zaten begin februari (2018) om te tekenen en eind mei 2018 hadden we de sleutel. Waren wel huizen die ze in de fabriek bouwen, op de dieplader gooien en op locatie als een soort Lego in elkaar zetten.
Lees in de technische omschrijving dat iig het dak prefab is. Weet niet of dit veel scheelt!?
Ik word terug gebeld door de aannemer, kan ik wat specifiekere info krijgen hopelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:37:
[...]

Ik volg je verhaal, maar ben ook een beetje de draad kwijt. Zou je een soort samenvatting kunnen schrijven van het begin tot nu?
Ik kan binnenkort wel een samenvatting maken. Die moet er toch komen zodra we juridische stappen (moeten) gaan zetten.

Heel kort de huidige status:
De aannemer heeft nieuwe berekeningen laten maken en heeft die ruim een week geleden aan de bewoners overhandigd. Die documenten gaven aan dat bij (vrijwel) iedereen inderdaad een klein tekort aan ventilatiecapaciteit is en dat kon worden opgelost met een extra rooster (in de voorgevel.)
Inmiddels 9 punten gevonden waar fouten gemaakt zijn in deze nieuwe berekening en die gaan we met een aantal bewoners nu bespreken en ons ook gezamenlijk beraden op vervolgstappen.
Dit hele gedoe duurt nu al ruim een half jaar en de aannemer probeerde zich er nu duidelijk net voor de bouwvak nog even makkelijk vanaf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Farmerwood schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Ik kan binnenkort wel een samenvatting maken. Die moet er toch komen zodra we juridische stappen (moeten) gaan zetten.

Heel kort de huidige status:
De aannemer heeft nieuwe berekeningen laten maken en heeft die ruim een week geleden aan de bewoners overhandigd. Die documenten gaven aan dat bij (vrijwel) iedereen inderdaad een klein tekort aan ventilatiecapaciteit is en dat kon worden opgelost met een extra rooster (in de voorgevel.)
Inmiddels 9 punten gevonden waar fouten gemaakt zijn in deze nieuwe berekening en die gaan we met een aantal bewoners nu bespreken en ons ook gezamenlijk beraden op vervolgstappen.
Dit hele gedoe duurt nu al ruim een half jaar en de aannemer probeerde zich er nu duidelijk net voor de bouwvak nog even makkelijk vanaf te maken.
Sterkte ermee!
Mijn huis wordt Q1 2022 opgeleverd en ik heb vorige week naar aanleiding van je verhaal een rechtsbijstandverzekering afgesloten voor 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Laatst online: 16:23
Pingu007 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:13:
[...]

Lees in de technische omschrijving dat iig het dak prefab is. Weet niet of dit veel scheelt!?
Ik word terug gebeld door de aannemer, kan ik wat specifiekere info krijgen hopelijk!
Het zal niet enorm veel uitmaken denk ik. Een van de grootste voordelen van die werkwijze zoals bij ons huis is dat er altijd gewerkt kan worden. Dingen als sneeuwdagen of dagen dat je niet kan worden om andere reden die het weer zijn bestaan niet.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Blihi schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 07:30:
Hier kwam ook een paar kuub puin uit de grond, dus dat kan ik bevestigen. Stukken baksteen, dakpan en asfalt zaten allemaal in de grond. Afgraven is een must voor beplanting, maar voor bestrating maakt dat niet uit.

Dit is onze tuin nu, 1 jaar na aanleg (14 maanden na oplevering woning)

[Afbeelding]

De tuin is 15 meter breed en 11,5 meter diep. Het terras op de foto is 6x4. Daar hadden al planten overheen moeten groeien, maar helaas zijn alle klimplanten kapot gevroren en zijn ze op dit moment nergens meer te krijgen.

De overkapping is gemaakt van steigerbuizen die 120cm de grond in gaan en er bovenop liggen bamboe stokken van 610 cm. Die kon ik voor een prikkie krijgen (3 euro ps, zie ze nu alleen nog voor 13 euro ps).

Om de klimop van de buren uit de planten te weren zitten daar panelen van cortenstaal tot 89 cm hoog verwerkt in de rand van de border. Daar komen die planten niet doorheen en de bruine roestkleur past goed bij de schutting.

Schuurtje hoefde er gelukkig niet in, want dat zit naast het huis.

Wij hebben bewust het terras niet aan de gevel, anders zouden we steeds tegen de tafel aan zitten te kijken. Nu kijken we vanuit de woonkamer en eettafel mooi de tuin in.

En het gras, dat is van plastic. Helemaal geen onderhoud aan :) wel gekozen voor een wat duurdere variant die ook echt op gras lijkt.
Prachtige tuin! Mag ik vragen welke schutting je hebt gekozen en welk merk kunstgras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ook zo'n moeite met een woonverzekering te vinden voor de toekomstige woning? Bij elke verzekeraar vind je de meest negatieve reviews, er is letterlijk geen verzekeraar met meer dan 2/5 sterren op bijv. ervaringen.nl

Nu snap ik dat daar vooral alle gefrustreerde en ontevreden mensen hun review posten, maar het maakt het niet makkelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Ligt er natuurlijk een beetje aan wat je verwachtingen zijn qua voorwaarden en contact met de verzekeraar etc. Volgens mij zijn er inderdaad weinig te vinden met echt goede/bruikbare recensies. Voor ons is het nog niet zo ver, maar wij houden Deck in de gaten, de insteek spreekt ons erg aan en de ervaringen lijken tot nu toe redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Pff ben helemaal klaar hier met de tegelzetter
Members only:

Een dag van te voren kreeg ik te horen dat de tegels er nog niet waren dus het moest een week worden opgeschoven.

6 dagen later stond zonder aankondiging de tegelbezorger voor de deur. Aangezien dit niet was besproken was ik uiteraard niet op locatie.

Een week later tussen 0900 en 0930 afgesproken dus zodoende een halve vrije dag opgenomen. Om 0930 belt de tegelzetter dat hij er pas om 1430 is :(

Aangezien het allemaal verlaat was zouden ze in het weekend doorwerken om alsnog de vloer af te krijgen. Sleutel meegegeven zodat ik er zelf niet hoefde te zijn. Op donderdagavond vraag ik om een update, blijkt dat ze nog niet zijn begonnen i.v.m. 2 zieke collega's :( Hij gaf aan dan zondag te gaan beginnen en verwacht dat het dan 3-4 dagen zal duren.

Wat denk je, vandaag in de woning geweest en er is nog steeds niks gebeurd.

De tegels zijn hier voor het appartementencomplex gedumpt en ondertussen natuurlijk klachten gehad van de buren aangezien het pallet vlak voor de algemene ingang staat. Tegels zijn 120x120 en daardoor niet te tillen.

De communicatie is 3x ruk en ze nemen geen enkele verantwoordelijkheid voor de situatie.
Alles is onmacht en over compensatie valt al helemaal niet te spreken.

Na de vloer heb ik nog 7 andere bezorg en installatieafspraken staan, die nu ook continue verplaatst moeten worden. Dat kosten me uren aan bellen/mail en die partijen zijn natuurlijk ook niet echt bepaald blij met mij.

Ik heb ze nu een ingebrekestelling verstuurd, maar probeer maar eens zo last minute een tegelzetter te vinden.

Iemand verder nog suggesties?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wij zouden ook daar kopen, lees steeds meer door soort verhalen bij deze partij. Blij dat wij uiteindelijk bij Regge hebben gekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 02-08-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Al die bedrijven hebben het enorm druk op dit moment. De deadline voor onze keuken en badkamer is 1 oktober, maar het kost al weken om een afspraak te maken voor een gesprek.
Vervolgens zitten we nu al weken op een offerte/uitwerking te wachten. Niet bij één, maar eigenlijk bij alle bedrijven.

Over de prijs valt nauwelijks nog te praten, ze hebben het drukker dan ze aan kunnen. Kansloos....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had na het eerste telefoongesprek met dat bedrijf al geen goed gevoel. Niet dat je daar nu nog wat aan hebt :+

Voor iedereen die hier nog mee bezig gaat. Laat je tegels ruim van te voren bezorgen en boek een aparte tegelzetter uit de regio ;)

Ik heb voor elk klusje ruime marge ingebouwd om dit soort gedoe te voorkomen. Dan maar wat later verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:32:
[...]

Sterkte ermee!
Mijn huis wordt Q1 2022 opgeleverd en ik heb vorige week naar aanleiding van je verhaal een rechtsbijstandverzekering afgesloten voor 1 jaar.
Ik hoop dat je wel even hebt gekeken of de wachttijd voor je verzekering je niet in de weg kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verwijderd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:28:
Ik had na het eerste telefoongesprek met dat bedrijf al geen goed gevoel. Niet dat je daar nu nog wat aan hebt :+

Voor iedereen die hier nog mee bezig gaat. Laat je tegels ruim van te voren bezorgen en boek een aparte tegelzetter uit de regio ;)

Ik heb voor elk klusje ruime marge ingebouwd om dit soort gedoe te voorkomen. Dan maar wat later verhuizen.
Heb juist bewust voor een alles in 1 oplossing gekozen, dan voelde wat fijner en veiliger aan ook met garanties e.d.

Ook hier had ik voor alles wat marges genomen, maar werkelijk alles liep uit. (De elektricien had de verkeerde kabels bij en de volgende dag door zijn enkel gegaan, stukadoor had een overlijden in de familie, nu dit hele gedoe met de tegelboer en ga zo maar door).

Alles bij elkaar straks denk 2 maanden langer bezig geweest dan gepland. Vakantiedagen zijn zo last minute ook niet makkelijk te herplannen, dus echt een flink gedoe allemaal.

Uiteindelijk echt keuzes gemaakt op goede reviews en gevoel maar dat zegt in de praktijk dus ook allemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wolly schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:22:
[...]

Ik hoop dat je wel even hebt gekeken of de wachttijd voor je verzekering je niet in de weg kan staan.
De gebeurtenis die heeft geleid tot het juridische conflict,
heeft tijdens de looptijd van de verzekering plaatsgevonden. Is er sprake van meerdere gebeurtenissen die met elkaar samenhangen? Dan gaan we uit van het tijdstip van de eerste gebeurtenis in die reeks;
Ik heb nu geen problemen met de aannemer of andere toeleveranciers.
Dus ik denk dat ik wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:06
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 02-08-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:25
Samen met mijn vriendin ben ik aan het kijken voor de ideaalste oplossing voor onze nieuwbouwwoning tegen warmte, licht en muggen voor in de slaapkamers.
Het volgende hadden we zelf al bedacht, maar roept bij menig persoon toch wat vraagtekens op;

Grote slaapkamer:
Idee was eerst een rolluik om het 100% donker te krijgen, totdat we verduisterende screens zagen.

Overige kamers
- Plissé gordijnen, aan de binnenkant (duh :+)
- Screens (al dan niet volledig verduisterend) aan de buitenkant.

Het betreffen draaikiep ramen waar de constructie geplaatst moeten worden. Op een zomeravond wil ik in de kamers wel een raampje kunnen openzetten als het flink afkoelt zonder dat er muggen binnen komen, en dacht eigenlijk met 'simpele screens' klaar te zijn, welke ook muggen tegenhouden, want een plisse doet dat niet als een raam open staat. :P

Is dit een valide optie? Of laten screens weinig tot geen wind door, of misschien helemaal niet bedoeld voor muggenwering? Zijn er betere/gangbaardere opties?
Horren laten inmeten en met een soort van kliksysteem plaatsten lijkt me zo'n gedoe. Daarnaast heb je ook horren welke je naar beneden trekt vanaf de bovenkant van je kozijn aan de buitenkant, maar ervaring leert dat het open en dichtschuiven na verloop van tijd wat moeizaam verloopt en niet meer strak in de sponning(??) staat.

En last but not least; zo weinig mogelijk onderhoud eraan + het moet tegen het weer kunnen, liefst 12 maanden per jaar.

Tips/adviezen zijn welkom!

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Nu online
enira schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:17:
Samen met mijn vriendin ben ik aan het kijken voor de ideaalste oplossing voor onze nieuwbouwwoning tegen warmte, licht en muggen voor in de slaapkamers.
Het volgende hadden we zelf al bedacht, maar roept bij menig persoon toch wat vraagtekens op;

Grote slaapkamer:
Idee was eerst een rolluik om het 100% donker te krijgen, totdat we verduisterende screens zagen.

Overige kamers

Het betreffen draaikiep ramen waar de constructie geplaatst moeten worden. Op een zomeravond wil ik in de kamers wel een raampje kunnen openzetten als het flink afkoelt zonder dat er muggen binnen komen, en dacht eigenlijk met 'simpele screens' klaar te zijn, welke ook muggen tegenhouden, want een plisse doet dat niet als een raam open staat. :P

Is dit een valide optie? Of laten screens weinig tot geen wind door, of misschien helemaal niet bedoeld voor muggenwering? Zijn er betere/gangbaardere opties?
Horren laten inmeten en met een soort van kliksysteem plaatsten lijkt me zo'n gedoe. Daarnaast heb je ook horren welke je naar beneden trekt vanaf de bovenkant van je kozijn aan de buitenkant, maar ervaring leert dat het open en dichtschuiven na verloop van tijd wat moeizaam verloopt en niet meer strak in de sponning(??) staat.

En last but not least; zo weinig mogelijk onderhoud eraan + het moet tegen het weer kunnen, liefst 12 maanden per jaar.

Wij hebben (zip)screens laten plaatsen en die lijken de muggen redelijk tegen te houden. ik denk niet dat verduisterende screens gaatjes hebben, en dan ben je je ventilatie kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

Grote slaapkamer:

Overige kamers

Wij hebben horren die je er in klikt en er dus in principe vast in zitten. Ze zijn alleen net geleverd dus geen idee hoe het er precies uitziet. Was 100 euro per raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Gewoon inzethorren. Die dingen laat je het hele jaar zitten ramen kunnen open, geen omkijken naar. Voor alu kozijnen zijn ze er ook met een flexibele rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024

Grote slaapkamer:

Overige kamers

Gewoon inzet horren nemen. Wij waren hiervoor tussen de €70,00 en €100,00 per raam voor kwijt, bij een lokale horspecialist. (Inclusief opmeten en plaatsen is maar 30 seconde per raam maar toch). Hebben daarlangs een hordeur, die was €400,00, inclusief plaatsen, dat was wat meer werk. Horren blijven het hele jaar zitten. In ons vorig huis, zaten ze al +/-15 jaar en nog steeds in super goede staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Laatst online: 19:27
Hanzul schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:25:
[...]

Gewoon inzet horren nemen. Wij waren hiervoor tussen de €70,00 en €100,00 per raam voor kwijt, bij een lokale horspecialist. (Inclusief opmeten en plaatsen is maar 30 seconde per raam maar toch). Hebben daarlangs een hordeur, die was €400,00, inclusief plaatsen, dat was wat meer werk. Horren blijven het hele jaar zitten. In ons vorig huis, zaten ze al +/-15 jaar en nog steeds in super goede staat.
Was die specialist Verbakel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Chip. op 03-08-2021 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-09 07:52
burnedhardware schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:33:
[...]

Wij hebben (zip)screens laten plaatsen en die lijken de muggen redelijk tegen te houden. ik denk niet dat verduisterende screens gaatjes hebben, en dan ben je je ventilatie kwijt?
Ik heb normale zipscreens maar vind dat ook hier weinig ventilatie doorkomt in gesloten stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
Ja, wel een aanrader. Leveren kwaliteit en komen afspraken na. Werken inmiddels ook buiten de regio.

[ Voor 19% gewijzigd door Hanzul op 03-08-2021 07:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Tip: laat elektra in die paal aanleggen, al is het maar een stopcontact. Dan kun je er later veel meer mee als je er met je interieur omheen gaat werken. (Overigens zie ik dat ie in de keuken zit, dan is dat misschien minder nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hanzul schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:25:
[...]

Die hordeur kan behoorlijk duurder worden als de maat net buiten het maximum voor 1 deur valt :( Wij waren 900 kwijt voor een plissé hor in ral kleur voor de schuifpui. Die hor bestaat uit twee delen die aan elkaar vast zitten en dus samen naar 1 kant open schuiven.

Maar wat betreft inzethorren heb je gelijk. Dat zijn veruit de gemakkelijkste horren en blijven het hele jaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 17:58
Zit de buitenmuur rechts meteen aan een openbaar pad?
Dat vind ik wel een groot nadeel, ideaal voor graffiti artiesten en kinderen die van krijten of ballen tegen een muur houden. Tevens behoorlijke inkijk van voorbijlopende mensen.......ik zou dus goed kijken wat je met die muur en ramen kunt doen om dat te verminderen.
Of lijkt dit op het plaatje erger dan het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
breagor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:37:
[...]

Dat vind ik wel een groot nadeel, ideaal voor graffiti artiesten en kinderen die van krijten of ballen tegen een muur houden. Tevens behoorlijke inkijk van voorbijlopende mensen.......ik zou dus goed kijken wat je met die muur en ramen kunt doen om dat te verminderen.
Mwa, het feit dat er een raam inzit maakt het een stuk minder aantrekkelijk als voetbal- of graffitimuur. Kan me niet voorstellen dat dat een probleem is tbh.

Hier in de (nieuwbouw-)buurt voldoende soortgelijke huizen en eigenlijk nog nooit gezien. Zelfs geen gekrijt (is ook een kwestie van opvoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
breagor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:37:
[...]

Ja dat klopt. Had daar nog niet zo over nagedacht. Je zou wel niet direct graffiti artiest verwachten in een nieuwbouwwijk denk ik?

Idee is overigens wel om na een aantal jaar op de zij-uitbouw nog een verdieping erop te zetten. Heb gevraagd of je daar een vergunning voor moet hebben, alleen nog geen antwoord op gekregen. Plus wat de kosten zijn voor het extra werk van de fundering (als dat er is).

Twijfelde eerst i.v.m. de paal in de woning (en de krapte tussen paal + muur aan zij-uitbouw) + stukje levenloos land tussen extra aanbouw en heg. Die twijfel was dus weer weggenomen door mijn famililid die zij door er een deur in te zetten en het bruikbaar te maken.

Alleen sinds gisteren twijfel 7(8)7 ik weer een beetje ook omdat ik mij afvraag of de 30k minder t.o.v. 511 wel 'eerlijk'/opweegt t.o.v. al de nadelen van 511.
- kleinere uitbouw (1.75m breed t.o.v. 3m breed)
- kleinere tuin (100m2 t.o.v. 118m2)
- direct aan de straat
- ...

Ga donderdag tekenen en dan nog een week officiele bedenktijd. Nog even om over na te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Chip. op 03-08-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Chip. schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:17:
Die twijfel was dus weer weggenomen door mijn famililid die zij door er een deur in te zetten en het bruikbaar te maken.
Check ook even of je een muur en overkapping mag bouwen op de erfgrens.
Het kan zijn dat alles binnen 1m van de erfgrens vergunningplichtig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Er zijn altijd betere en mindere 'deals' binnen een project, maar ook dat is subjectief. Wat voor de één een nadeel is, is voor de ander een voordeel en vice versa. Ik zou me daar niet blind op staren (zeker het vergelijk op prijs/waarde niet), als je er eenmaal woont dan vergeet je dat toch op een gegeven moment.

Gewoon sec naar deze woning kijken zonder de vergelijking met de eerste keus te maken. Zie je jezelf hier wonen? Is het ruim genoeg? Etc. etc. Ook wij kregen onze tweede keus toebedeeld. Het feit dat we deze als tweede keus hadden opgegeven gaf voor ons al aan, dat we hier sowieso konden wonen, anders hadden we het überhaupt niet als keuze gegeven. (Uiteindelijk denken we nu achteraf bezien zelfs dat dit voor ons een betere optie is geweest dan onze eerste keus.)

En van de andere kant bezien: 30k kan je weer heel veel leuks van doen qua inrichting/opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Ik overweeg na oplevering wat extra wandlichtpunten te laten plaatsen. Ik kan zelf niks doen dus ik wil professionals inschakelen. Ik weet alleen niet zo goed bij wie ik allemaal moet zijn. Alleen de elektricien? Maken zij ook de gleuven in de wand of moet je daar weer een andere persoon voor inschakelen?

Het zou fijn zijn als je bij nieuwbouw tijdens de kijkdag nog 1 keer de kans krijgt om dingen als extra lichtpunten toe te voegen. Persoonlijk vond ik et erg lastig om dit soort keuzes te maken op basis van een tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:39
MemeMaster schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:28:
Ik overweeg na oplevering wat extra wandlichtpunten te laten plaatsen. Ik kan zelf niks doen dus ik wil professionals inschakelen. Ik weet alleen niet zo goed bij wie ik allemaal moet zijn. Alleen de elektricien? Maken zij ook de gleuven in de wand of moet je daar weer een andere persoon voor inschakelen?
Ja, dat doet de elektricien ook. Overigens deed die van mij het zelf alleen in de binnenmuren en voor de betonnen buitenmuren had ie een betonboorder voor geregeld. Wat ik ook wel logisch vond, maar uiteindelijk had ik er verder geen (regel)werk aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Ik had nog eventjes een analyse gedaan van prijs woning vs perceel opp en prijs woning vs inhoud. Omdat ik toch eventjes wou kijken hoe ik daar nu in zou vallen. Opzich mag ik achteraf toch niet klagen, oranje puntje. Dit zijn 200 woningen van 6 nieuwbouwprojecten allemaal om en rond Den Bosch.

Wat je ziet is dat hoe meer perceel opp. je hebt je minder betaald per m2, opzich logisch. Lijkt een logaritmisch verband te zijn. Inhoud lijkt vrij linair te lopen, heb daar slechts 106 datapunten omdat ik van niet alle nieuwbouwprojecten de cijfers daarvan had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcGoeHrVCMv8NNEpd2ub12FBkzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mUdUmD6xRQRPNx8MlC1VbIIb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPXwuOHjK7qhvbnyJad6WCAlsxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/21xxrfsBtLBUUrY6eZINpdAL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Laatst online: 02-06 19:54
kings54 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:04:
[...]

Ja, dat doet de elektricien ook. Overigens deed die van mij het zelf alleen in de binnenmuren en voor de betonnen buitenmuren had ie een betonboorder voor geregeld. Wat ik ook wel logisch vond, maar uiteindelijk had ik er verder geen (regel)werk aan.
Maakt de elektricien de plek waar de gleuven zijn gemaakt ook weer behangklaar? Fijn om te weten dat ik alleen een elektricien hoef in te schakelen ieder geval. Ik was al bang dat het heel veel gedoe zou zijn. In de buitenmuren zou ik ook wel aanvullende lichtpunten willen maar ik denk dat ik daar wel uit de voeten kan met wandlampen die werken op zonne-energie.

Het viel me trouwens op dat er nauwelijks wandlampen voor binnen zijn die werken op batterijen. Na veel Googlen vond ik alleen wandlampen op batterij op de Amerikaanse Amazon site maar echte wandlichtpunten laten maken is natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:39
MemeMaster schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:55:
[...]

Maakt de elektricien de plek waar de gleuven zijn gemaakt ook weer behangklaar?
Nee, dat verwacht ik dan weer niet. Daar zal een stukadoor voor langs moeten komen. Wellicht dat de elektricien hiervoor iemand kent maar dat zul je met diegene moeten afstemmen. Wij hadden dit gewoon zelf geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:38
Chip. schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:55:
Ik had nog eventjes een analyse gedaan van prijs woning vs perceel opp en prijs woning vs inhoud. Omdat ik toch eventjes wou kijken hoe ik daar nu in zou vallen. Opzich mag ik achteraf toch niet klagen, oranje puntje. Dit zijn 200 woningen van 6 nieuwbouwprojecten allemaal om en rond Den Bosch.

Wat je ziet is dat hoe meer perceel opp. je hebt je minder betaald per m2, opzich logisch. Lijkt een logaritmisch verband te zijn. Inhoud lijkt vrij linair te lopen, heb daar slechts 106 datapunten omdat ik van niet alle nieuwbouwprojecten de cijfers daarvan had.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou voor de grootste kavel gaan oftewel de duurste (als het financieel tenminste behapbaar is).

Bij eventuele verkoop in de toekomst is dat ook een pluspunt.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bravertal schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:22:
[...]
Ik zou voor de grootste kavel gaan oftewel de duurste (als het financieel tenminste behapbaar is).

Bij eventuele verkoop in de toekomst is dat ook een pluspunt.
Dat is wel erg kort door de bocht. Hier in de wijk zijn een paar huizen die een ontzettend onhandig stuk tuin naast het huis hebben liggen. < 2 m breed en in de schaduw. Leuk voor wat opslag, maar verder heb je er niks aan.

En een grotere tuin moet je ook bijhouden. Mijn vrouw heeft inmiddels ook ontdekt dat onkruid erg hard kan groeien. :+ (Die is niet veel meer gewend dan een balkon met paar plantenbakken)
In de praktijk doe ik dus het tuinonderhoud (en zij andere taken in huis)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Farmerwood schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Hier in de wijk zijn een paar huizen die een ontzettend onhandig stuk tuin naast het huis hebben liggen. < 2 m breed en in de schaduw. Leuk voor wat opslag, maar verder heb je er niks aan.

En een grotere tuin moet je ook bijhouden. Mijn vrouw heeft inmiddels ook ontdekt dat onkruid erg hard kan groeien. :+ (Die is niet veel meer gewend dan een balkon met paar plantenbakken)
In de praktijk doe ik dus het tuinonderhoud (en zij andere taken in huis)
Inderdaad. Wij hebben ook gekozen voor de grootste kavel met de beste ligging. De allergrootste kavel keek uit op woningen. Wij kijken straks naar bomen en weilanden. Ik had best een grotere tuin gewild maar niet ten koste van het uitzicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:00

Niwla

dat dus....

Afgelopen week bij Regge Tegels geweest voor onze vloeren (na alle positieve verhalen hier). We hadden een enorme zaak verwacht maar dat hadden we een beetje verkeerd ingeschat ;-).

Verder wel erg prettig geholpen en al snel lag er een eerste offerte op tafel voor keramisch parket beneden en gelijmd PVC op verdieping 1 en 2. We hebben nog alle tijd van de wereld dus hebben een goed vertrekpunt.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Hoe diep horen leidingen in de tuin zoals stroom naar de schuur en laadpaal eigenlijk te liggen?

Ik lees dat er geadviseerd wordt 60cm aan te houden en dat het meestal wel minimaal 40cm is. Maar ik vind zo geen harde regel en onze bouwer legt ze nog minder diep. Is er toch een norm waar ik ze op kan wijzen of is dit gewoon vrij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
beesting schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:16:
Hoe diep horen leidingen in de tuin zoals stroom naar de schuur en laadpaal eigenlijk te liggen?

Ik lees dat er geadviseerd wordt 60cm aan te houden en dat het meestal wel minimaal 40cm is. Maar ik vind zo geen harde regel en onze bouwer legt ze nog minder diep. Is er toch een norm waar ik ze op kan wijzen of is dit gewoon vrij?
Afhankelijk van type kabel maar goed om aan te houden is 50cm . (voornamelijk voor gas/water)
Die normen hadden voornamelijk te maken met (strenge) vorst. Iets wat toevallig afgelopen winter even 2 dagen geweest is maar zelden meer voorkomt.
Voor stroom natuurlijk de buitenkabels met beschermende mantel gebruiken. Diepte is na 30cm al ruim voldoende, dan steek je er niet zomaar met een schep doorheen.

Ik heb hier alles op de meeste stukken >50cm maar er zit wat hoogteverschil in de tuin ivm afschot en een lang kavel dus ter hoogte van de woning zit ik denk ik op 35-40cm wat verder naar de voortuin dus weer oploopt richting die 50cm.

Open kavel hier met veel wind en dus strenge vorst maar alles is hier blijven werken :) .

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 06-08-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:00

Niwla

dat dus....

beesting schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:16:

Diezelfde zorgen heb ik een beetje over de korf van de bodemwarmtepomp straks. Die komt in de achtertuin. Positie wordt na aanbrengen op tekening gezet maar nauwkeurigheid van inmeten is natuurlijk lastig te controleren. Ook zal ik niet snel geneigd zijn op of in de buurt van die positie een boom te planten ofzo. :X

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
Een paar pagina's terug ging het over de sloten etc in opgeleverde nieuwbouwhuizen. Even onze TO er bij gepakt en daar staat dit in.

Is dit safe genoeg? Zelf niet echt een idee eigenlijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOuJQDSopzxuGz5IxGSEGyQaGoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNw7QZzH9teEKz7sox8jJJ4g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

Afhankelijk van type kabel maar goed om aan te houden is 50cm . (voornamelijk voor gas/water)
Die normen hadden voornamelijk te maken met (strenge) vorst. Iets wat toevallig afgelopen winter even 2 dagen geweest is maar zelden meer voorkomt.
Voor stroom natuurlijk de buitenkabels met beschermende mantel gebruiken. Diepte is na 30cm al ruim voldoende, dan steek je er niet zomaar met een schep doorheen.

Ik heb hier alles op de meeste stukken >50cm maar er zit wat hoogteverschil in de tuin ivm afschot en een lang kavel dus ter hoogte van de woning zit ik denk ik op 35-40cm wat verder naar de voortuin dus weer oploopt richting die 50cm.

Open kavel hier met veel wind en dus strenge vorst maar alles is hier blijven werken :) .
Dankjewel voor de snelle en goede reactie! :)

Het gaat me in dit geval vooral om de elektrakabels die door het bouwbedrijf worden gelegd, ik hoorde dat deze in ons geval maar rond de 30cm diep worden gelegd. Als de tuin dan 25cm diep wordt afgegraven straks is er niet heel veel marge (als de kabel toevallig net bijv. 27cm diep ligt en er ook net wat dieper wordt afgegraven).

Omdat ik online vaak als advies 60cm zag ([1] [2] [3]), dacht ik dat er wellicht een norm zou zijn zodat de bouwer ze toch wat dieper moet leggen. ;)

Voor mezelf natuurlijk wel fijn dat de kabels die ik achteraf zelf leg (of laat leggen) op 30cm prima liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Haassiej schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:24:
Een paar pagina's terug ging het over de sloten etc in opgeleverde nieuwbouwhuizen. Even onze TO er bij gepakt en daar staat dit in.

Is dit safe genoeg? Zelf niet echt een idee eigenlijk :)

[Afbeelding]
Of het safe genoeg is hangt er natuurlijk altijd vanaf en ook eigen voorkeur. Je hebt sowieso ook nog SKG*** ipv SKG**. Kerntrekbeveiliging is ook belangrijk. Maar de beveiliging kan ook deels in het beslag zitten ipv de cilinder. Hoe dan ook is elk slot uiteindelijk wel open te krijgen zonder sleutel, dus vaak kiezen mensen de norm "in elk geval veiliger dan de buren". Zelf was ik eerder ook nog dit topic tegengekomen en ben wel van plan om de standaardsloten nog te vervangen: Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nou de vloer met keramisch parket ligt er eindelijk in.

Morgen wil ik het gaan schoonmaken.

Iemand ervaring met dit spul of nog andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Greatsword je hebt keramisch parket liggen en komt met een video van natuurstenen of leistenen vloer te reinigen?
Hier eerst na het voegen goed laten drogen en daarna met sodawater afgenomen en 1x met hg voegensluier ofzo afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

GeeMoney schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:18:
@Greatsword je hebt keramisch parket liggen en komt met een video van natuurstenen of leistenen vloer te reinigen?
Hier eerst na het voegen gaat laten drogen en daarna met sodawater afgenomen en 1x met hg voegensluier ofzo afgenomen.
Sorry ben er niet helemaal in thuis, heb onderstaande vloer nu dus liggen.

De tegelzetter sprak niet goed NL vandaar dat ik ook niet goed begreep wat er nog moest gebeuren.

Met een beetje Googlen kwam ik op de term cementsluier uit en daarna dit filmpje omdat ik wilde weten wat ik nu precies moet halen en doen.

Verder nog dit artikel gevonden https://www.vlagsma.nl/te...-na-voegen-waarom-en-hoe/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGurMTFregHn7F2prljKPTs331U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPAxl1XCCxzVtFnOUHtbePTO.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 06-08-2021 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
Greatsword schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:03:
Nou de vloer met keramisch parket ligt er eindelijk in.

Morgen wil ik het gaan schoonmaken.

Iemand ervaring met dit spul of nog andere suggesties?

[YouTube: NATUURSTEEN VLOER CEMENTSLUIER VERWIJDEREN]
Gewoon een paar keer goed dweilen met schoonmaakazijn in de verhouding 50/50, al die dure middeltjes van na grootmoeders tijd is echt onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:46
D.deJong schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Gewoon een paar keer goed dweilen met schoonmaakazijn in de verhouding 50/50, al die dure middeltjes van na grootmoeders tijd is echt onzin.
Ik heb hier erg veel last van sluier. Azijn werkt, ongeveer de helft zo goed als HG en andere v cementsluier producten. Oh en als je het er echt uit wilt hebben dan is het op de knietjes met schrobben met dat spul oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Wij mochten een aantal weken geleden de bouwplaats op. Er waren al een aantal huizen die het dak er al op hadden, dus daar hebben we foto's van kunnen maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NpWr0HqhLIkA_LiwBUoeJpb5zA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjmwQcanv5E3qLZXElgaPe4R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDgO99SWNmy-z8GuNY-tuM8dGyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6p4gsHEIVtpdV9s4AmXLkeI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlCXUY1ZP-G8HtU4SbL2qWsGgbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LGXwE4HU303FLaHwhcYiBFr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Thrg0vJ8543-rxt14FjQExdbJPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkKOA4GTCE3IERCS7BiclQck.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens de technische omschrijving is de afwerking bij oplevering de volgende:
Wanden: behangklaar.
Plafond (hellend): dakplaten fabrieksmatig voorzien van een witte afwerklaag; de dakelementen worden aan de binnenzijde van de woning voorzien van een plaatmateriaal, welke fabrieksmatig is voorzien van een witte grond-afwerklaag, welke verder niet meer wordt afgewerkt. De aansluitingen van de dakelementen op de wanden en vloeren worden tochtdicht afgewerkt en daar waar nodig
afgetimmerd met houten afwerkstroken. De plaatnaden van de dakelementen worden daar waar nodig afgewerkt met witte (kunststof) afwerkstrippen en/of houten afwerkstroken.

Hoe zou dit afgewerkt kunnen worden? We dachten er zelf aan om de afwerkstrips te verwijderen en de naden dicht te zetten, gevolgd door stucen en sauzen.
Een aannemer stelde aan de hand van de foto's voor om eerst dampdichte folie en gipsvezelplaat aan te brengen en dan te stucen/sauzen.
dat leek mij een beetje dubbelop. Of wordt dit echt veel mooier?
de zolderkamers gaan gebruikt worden als kantoor en logeer/sportruimte.

Ik hoor graag jullie advies/ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Nu online
Karin P schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:35:
Wij mochten een aantal weken geleden de bouwplaats op. Er waren al een aantal huizen die het dak er al op hadden, dus daar hebben we foto's van kunnen maken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plafond (hellend): dakplaten fabrieksmatig voorzien van een witte afwerklaag; de dakelementen worden aan de binnenzijde van de woning voorzien van een plaatmateriaal, welke fabrieksmatig is voorzien van een witte grond-afwerklaag, welke verder niet meer wordt afgewerkt. De aansluitingen van de dakelementen op de wanden en vloeren worden tochtdicht afgewerkt en daar waar nodig
afgetimmerd met houten afwerkstroken. De plaatnaden van de dakelementen worden daar waar nodig afgewerkt met witte (kunststof) afwerkstrippen en/of houten afwerkstroken.

Hoe zou dit afgewerkt kunnen worden? We dachten er zelf aan om de afwerkstrips te verwijderen en de naden dicht te zetten, gevolgd door stucen en sauzen.
Een aannemer stelde aan de hand van de foto's voor om eerst dampdichte folie en gipsvezelplaat aan te brengen en dan te stucen/sauzen.

Ik ben bang dat ze de tekeningen een kwartslag gedraaid hadden bij het bouwen :+
Bij ons zijn de naden tussen de dakelementen afgetimmerd met een strook hout van vergelijkbaar materiaal als de binnenkant van het dak. Dat kan je kitten en sauzen. Natuurlijk blijf je dat zien, en je went eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:46
@Karin P die latten kun je beter laten zitten, want daarachter werken je dakplaten. Je kunt ze aan de kanten dicht kitten en dan laten sausen. Vinden wij best mooi geworden bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Laatst online: 24-12-2024
Karin P schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb die afwerklatjes er af gehaald en de hele boel met bruinegipsplaten bekleed. Die heb ik vervolgens laten stucen. Dat geeft het mooiste resultaat en scheurt niet bij de naden van de platen onderling. Eventueel wel aan de randen met de binnenmuren. Maar die kans is er altijd want zo'n dak werkt behoorlijk.

Als je veel minder kwijt wilt zijn is de naden afkitten met acrylaatkit en vervolgens de boel sausen een goed alternatief. Dan laat je de afwerklatjes zitten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Woz waarde nieuwbouw. Hoe is het bij jullie gegaan met de Woz waarde. Wij wonen inmiddels een aantal maanden in onze nieuwbouwwoning en vind het nog altijd bijzonder dat we enkel de woz waarde per 1-1-2019 hebben. Over 2021, peildatum 1-1-2020 hebben we ook geen beschikking gehad. We zijn vanaf feb 2020 volgens het kadaster de eigenaar van de grond. D u s moeten volgens mij over 2021 ook ozb bberalen ook al woonde we er toen nkg niet. Hoe is dat bij andere gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Hier precies hetzelfde. De woning is in april opgeleverd, en de laatst bekende WOZ-waarde is die per 1-1-2019 (de waarde van de onbebouwde grond). Ik vind het eigenlijk wel prima zo, het scheelt een hoop geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Lekker zo laten, iets met slapende honden. Ik las laatst van iemand die al anderhalf jaar in z'n nieuwbouw woont maar nog steeds een WOZ gebaseerd heeft op enkel de waarde van de bouwgrond. Als ze dat bij mij doen zie ik het als klein goedmakertje voor die veel te dure grond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IanStadthouders
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-06-2022
*knip* Weg ivm werving wat niet is toegestaan zie Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 128% gewijzigd door Señor Sjon op 08-08-2021 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Portulaca
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-11-2023
Het is je van harte gegund @IanStadthouders! Ik gebruik jouw basis ontwerp nog altijd, heb mezelf de rest geleerd en laatst een eigen SketchUp ontwerp kunnen maken voor onze tuin. Jouw model gaf mij precies de juiste basis om mee verder te kunnen werken! :)

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 08-08-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Hanzul schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:00:
Woz waarde nieuwbouw. Hoe is het bij jullie gegaan met de Woz waarde. Wij wonen inmiddels een aantal maanden in onze nieuwbouwwoning en vind het nog altijd bijzonder dat we enkel de woz waarde per 1-1-2019 hebben. Over 2021, peildatum 1-1-2020 hebben we ook geen beschikking gehad. We zijn vanaf feb 2020 volgens het kadaster de eigenaar van de grond. D u s moeten volgens mij over 2021 ook ozb bberalen ook al woonde we er toen nkg niet. Hoe is dat bij andere gegaan?
Ons woning is opgeleverd in juli 2020 en nog geen WOZ-waarde vastgesteld. Geldt voor ons hele appartementencomplex. Alles staat geregistreerd bij Kadaster. Ook geen aanslag gemeentebelasting gekregen, maar die zal de gemeente heus niet vergeten. Heb bij aanslag inkomstenbelasting maar de VON-prijs aangehouden
Pagina: 1 ... 24 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.