Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SquareOne schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:42:
[...]

Loont het zich niet om hier externe expertise voor in te schakelen? Zeker als je met een paar buren bent die een deel van de kosten willen dragen is dat wellicht te overzien.

Zoals jullie aannemer er nu in zit lijken ze toch niet heel makkelijk mee te gaan in berekeningen / argumenten die door de bewoners worden aangedragen.
Dat is een ding waar we parallel aan dit ook naar kijken inderdaad. Uiteindelijk is de aannemer nu wel mee gegaan in het gebrek aan roosters. Iedereen waar ze tot nu toe langs geweest zijn deze week kreeg een berekening waaruit bleek dat er minimaal 1 rooster bij moet. Dus dat hebben we inmiddels bereikt

Wat is die berekeningen echter ontbreekt is de (capaciteit van) de afzuiging en ook zaken als thermisch comfort. Aangezien het nu toch ook bij de aannemer 3 vakantie is overwegen we eerst om onze gezamelijke kennis met alle buren te combineren en te kijken hoe ver we zelf met die berekeningen kunnen komen. Zo moeilijk is het ook helemaal niet. We hebben de specs van de MV box, diameters van buizen zijn te meten, exacte type en capaciteit van bestaande roosters stond in de tekeningen die we vorige week kregen, en openingen onder deuren zijn makkelijk zelf te meten.
Wat we nog missen is een correcte handleiding met stappenplan. Die hoop ik in de NEN-1087 te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:07
MemeMaster schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:44:
[...]

Dat klinkt ook goed. Zou me de naam van het bedrijf kunnen sturen?
Was al wat later, lees nu pas dat de prijs inclusief materiaal is?

Indien inclusief tegels, lijm en voegen is dit erg scherp voor 50€/m2 incl.

Die 37,50€ incl btw van mijn is alleen leggen, verkeerd gelezen.
Voor de tegel betalen wij 32.50€ incl btw per m2.
Ofwel 70€/m2 inclusief alles.

Welke tegel is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:16
Source90 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Welke tegel is dit?
Incl. Materiaal wordt denk ik lijm, vroegmiddel etc bedoeld.

Welke tegel hebben jullie uiteindelijk gekozen? En waar ingekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:08:
[...]

Incl. Materiaal wordt denk ik lijm, vroegmiddel etc bedoeld.

Welke tegel hebben jullie uiteindelijk gekozen? En waar ingekocht?
Bij Regge ingekocht via de summer sale. Initieel €45/m2, nu voor €32,50/m2 gekregen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 28-07-2021 10:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:52
SquareOne schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:16:
[...]

FYI voor de mensen die nog keramisch parket zoeken;
hier afgelopen week de knoop doorgehakt: we hebben getekend voor de Atlas Concorde Nid Cashmere.
De Marazzi Oltre Natural is wellicht nog wat mooier, maar kon deze nog nergens in een showroom zien in de buurt.

***members only***
Dit is mijn Atlas Concorde Nid Cashmere ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XDhczrt/20210706-095545.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jvn9fqt/20210707-124812.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gFnqYs4/20210707-124835.jpg

Op deze foto's nog met wat cementsluier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Xi-s schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Dit is mijn Atlas Concorde Nid Cashmere ;)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Op deze foto's nog met wat cementsluier.
Heel mooi!
Wij gaan voor iets kleinere planken en in visgraat (wens van de baas in huis, ik vind recht wat tijdlozer, maar daarom mocht ik de tegel uitzoeken :+ ).
Welke voegkleur hebben jullie gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
Ik heb het getal "35" in m'n hoofd zitten, dus zal wel Mapei 135 "Golden Dust" zijn. Hij valt in ieder geval niet op met de tegels; erg gelijkend.

Visgraat vond ik iets te druk. Wilde eigenlijk gaan voor om en om 1500x250 en 1500x185, maar er kon (mogelijk) niet uit de zelfde batch geleverd worden. Om een zeebrapad-effect te voorkomen uiteindelijk gekozen voor volledig 1500x250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Z___Z schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:48:
[...]

Is dat inclusief leggen? Lijkt me ook een goede prijs, heb je een adres?
Nee dat is alleen de prijs voor het leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Source90 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Welke tegel is dit?
Ik bedoelde incl. materiaal voor het leggen lijm etc. tegel is apart. Ik ga op zoek naar een goedkopere partij €50 m2 vind ik toch duur hopelijk lukt het om een goede partij te vinden voor rond €37 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
Ik denk dat €37 per m² een uitdaging gaat worden. Ik kwam zelf niet onder de 50 in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MemeMaster schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:50:
[...]

Ik bedoelde incl. materiaal voor het leggen lijm etc. tegel is apart. Ik ga op zoek naar een goedkopere partij €50 m2 vind ik toch duur hopelijk lukt het om een goede partij te vinden voor rond €37 m2.
Welke regio komt je nieuwe woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Source90 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:00:
[...]

Welke regio komt je nieuwe woning?
Haarlemmermeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Werkgebied van die van mij is Zuid-Holland/Brabant. Wellicht pakken ze de onderkant van Noord-Holland ook mee tegen een kleine vergoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 07:53
Farmerwood schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Dat is een ding waar we parallel aan dit ook naar kijken inderdaad. Uiteindelijk is de aannemer nu wel mee gegaan in het gebrek aan roosters. Iedereen waar ze tot nu toe langs geweest zijn deze week kreeg een berekening waaruit bleek dat er minimaal 1 rooster bij moet. Dus dat hebben we inmiddels bereikt

Wat is die berekeningen echter ontbreekt is de (capaciteit van) de afzuiging en ook zaken als thermisch comfort. Aangezien het nu toch ook bij de aannemer 3 vakantie is overwegen we eerst om onze gezamelijke kennis met alle buren te combineren en te kijken hoe ver we zelf met die berekeningen kunnen komen. Zo moeilijk is het ook helemaal niet. We hebben de specs van de MV box, diameters van buizen zijn te meten, exacte type en capaciteit van bestaande roosters stond in de tekeningen die we vorige week kregen, en openingen onder deuren zijn makkelijk zelf te meten.
Wat we nog missen is een correcte handleiding met stappenplan. Die hoop ik in de NEN-1087 te vinden.
Ik heb hier die NEN via bedrijfslicentie. Deze kan/mag ik niet verspreiden maar misschien kun ik je wel helpen met inzien.
Dit is de inhoud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dz7cI9pGbsu9VGJblqmn15SjwJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a9wHbI5IOJRbWcTzJSTOVn1b.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
hansgrave schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:03:
[...]
Ik heb hier die NEN via bedrijfslicentie. Deze kan/mag ik niet verspreiden maar misschien kun ik je wel helpen met inzien.
Dit is de inhoud:
[Afbeelding]
Tnx, dat geeft het idee dat ik daarin inderdaad de gevraagde informatie kan vinden om de berekeningen voor capaciteit en thermisch comfort te berekenen. Zijn dat redelijk duidelijk te volgen stappenplannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 09:46
kepler schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Het is dus geen kromtrekken, het is echt een aftekening van de omlijsting (of juist honingraat, hoe je het ziet).
Het is niet hinderlijk, maar wel 'lelijk'.
[...]
Je bent zeker niet enige.
Bij ons hetzelfde bij vrijwel alle deuren.
Wij kregen te horen dat het ging om een productiefout. Deuren worden vervangen.

Hoe is het bij jullie afgelopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFw02wzDyzGnggtFNGfpTm7wbtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtE5Z17crW5gPy9QZ7iXI1Fm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Farmerwood schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:07:
Is er iemand hier (goed) bekend met de NEN 1087:2001?

Vorige week kreeg ik van de uitvoerder een tweetal pagina's gemaild waar, nieuw voor mij, in staat dat de installatie slechts 70% van de berekende capaciteit zou hoeven kunnen afzuigen... Die 2 pagina's lijken uit de NEN-1087 te komen. Reden die hij erbij gaf was dat er nooit in het hele huis tegelijk volle afzuiging nodig is. Daar kan ik me op zich in vinden, maar onze Ducobox silent heeft geen regeling per kanaal zoals zijn duurdere broer. Dus als de box maar 70% van de maximale capaciteit aan kan zal hij naar mijn idee nooit goed afzuigen... (Er zijn 3 kanalen in het huis en in de woonkamer en master bedroom een CO2 meter die de box aansturen.)

[...]

Het is dan ook echt rete-irritant dat die niet openbaar is...
Het klopt dat als je zoneregeling hebt dat je de ventilatiebox op 70% mag installeren. Dan heb je zoals ik heb in de woonkamer en de hoofdslaapkamer een co2 meter. Met een klep kiest de wtw box dan de zone die hij ventileert, een dag en een nachtzone dan meestal. De dagzone is beneden, de nachtzone de slaapkamers. In dat geval hoef je maar 70% van totale capaciteit te installeren omdat niet alle ruimtes tegelijk geventileerd worden. Maar dit gaat alleen om de ventilatiebox. De ruimtes afzonderlijk moeten wel genoeg capaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-06 15:42
Celluiar schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]
Heel andere vraag; maar hoe heb het rozet eraf gekregen ? bij mij zit ie 'muurvast' en bang de deur te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
chris vw schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:06:
[...]
Het klopt dat als je zoneregeling hebt dat je de ventilatiebox op 70% mag installeren. Dan heb je zoals ik heb in de woonkamer en de hoofdslaapkamer een co2 meter. Met een klep kiest de wtw box dan de zone die hij ventileert, een dag en een nachtzone dan meestal. De dagzone is beneden, de nachtzone de slaapkamers. In dat geval hoef je maar 70% van totale capaciteit te installeren omdat niet alle ruimtes tegelijk geventileerd worden. Maar dit gaat alleen om de ventilatiebox. De ruimtes afzonderlijk moeten wel genoeg capaciteit hebben.
Tnx, voor de extra info. Dit dacht ik dus al. Onze DucoBox silent heeft geen kleppen waarmee een zone geselecteert kan worden. Hij zuigt gewoon altijd op alle 3 de aangesloten kanalen.
Het is in dit geval heel lullig voor de aannemer, maar het lijkt erop dat de MV box nu dus echt minimaal tekort komt qua capaciteit. Een oplossing zou kunnen zijn om een variant met kleppen te plaatsen, want dat is mogelijk met de leidingen die er liggen icm de 2 CO'2 meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:11
Celluiar schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]
nog geen reactie van de aannemer, ik ga er eens achteraan bellen

Edit: blijkbaar is het bouwvak, maar hebben ze geen out of office ingesteld en ons als klant niet laten weten dat deze drie weken er niks gaat gebeuren aan onze opleverpunten. Ik ben hier eigenlijk wel boos over, want ze hadden op z'n minst kunnen aangeven wanneer ze dicht zijn en dat de punten daarna opgepakt worden.

De communicatie na oplevering is echt dramatisch slecht geworden... Gelukkig heb ik nog 5% bij de notaris staan, dat gaat moeilijk worden in dit tempo.

[ Voor 28% gewijzigd door kepler op 28-07-2021 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:25
kepler schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:26:
[...]
nog geen reactie van de aannemer, ik ga er eens achteraan bellen

Edit: blijkbaar is het bouwvak, maar hebben ze geen out of office ingesteld en ons als klant niet laten weten dat deze drie weken er niks gaat gebeuren aan onze opleverpunten. Ik ben hier eigenlijk wel boos over, want ze hadden op z'n minst kunnen aangeven wanneer ze dicht zijn en dat de punten daarna opgepakt worden.

De communicatie na oplevering is echt dramatisch slecht geworden... Gelukkig heb ik nog 5% bij de notaris staan, dat gaat moeilijk worden in dit tempo.
Die hele bouwvak is ook wel een heel erg nieuw fenomeen, belachelijk dat een aannemer met vakantie gaat.
Wees blij dat hij een eindsprint heeft gemaakt en je huis heeft opgeleverd, het had zomaar een week of 6 later kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45
Hier werkt de aftersales gewoon door, mijn melding van een fluitende vloerverwarming is inmiddels voor de vierde keer (inclusief één keer ik zelf) doorgestuurd naar de onderaannemer :'( Die gasten interesseert het helemaal niet heb ik het idee (Comfort Partners gaat het om).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
1337aldi schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:04:
Hier werkt de aftersales gewoon door, mijn melding van een fluitende vloerverwarming is inmiddels voor de vierde keer (inclusief één keer ik zelf) doorgestuurd naar de onderaannemer :'( Die gasten interesseert het helemaal niet heb ik het idee (Comfort Partners gaat het om).
Bij ons is alleen de storingsdienst aanwezig voor noodgevallen en daar horen opleverpunten niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Blihi schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:34:
Dan zou je de aannemer er dus fijntjes op kunnen wijzen dat dit een opleverpunt wordt straks en dat hij beter nu kan kiezen voor de juiste installatie omdat het achteraf veel duurder voor hem uitpakt...
Ook wij zijn nu in discussie met de aannemer. Slechts een 180l boiler in de warmtepomp geïntegreerd (Nibe VVM 225), we hebben in totaal 5 slaapkamers en een douche + bad. Dit bad is meerwerk en niet standaard.

Zoals ik het lees, is de VVM met 180l standaard te weinig volgens SWK. Denk alleen dat er een addertje onder het gras zit, anders had de aannemer deze niet in alle woningen geïnstalleerd.
De aannemer wil echter niet wijken voor iets anders, ook een WTW zit er niet in en is volgens de aannemer niet mogelijk.

Is er iemand die mij uit kan leggen of de standaard boiler voldoende is conform SWK?
Ik zie veel info op onderstaande link, maar kom er niet helemaal uit:

https://www.lente-akkoord...odules-II-R-en-II-S-1.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door koekjah op 28-07-2021 17:39 ]

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
koekjah schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:10:
[...]

Ook wij zijn nu in discussie met de aannemer. Slechts een 180l boiler in de warmtepomp geïntegreerd (Nibe VVM 225), we hebben in totaal 6 slaapkamers en een douche + bad. Dit bad is meerwerk en niet standaard.

Zoals ik het lees, is de VVM met 180l standaard te weinig volgens SWK. Denk alleen dat er een addertje onder het gras zit, anders had de aannemer deze niet in alle woningen geïnstalleerd.
De aannemer wil echter niet wijken voor iets anders, ook een WTW zit er niet in en is volgens de aannemer niet mogelijk.

Is er iemand die mij uit kan leggen of de standaard boiler voldoende is conform SWK?

Lijkt mij niet voldoende dan.

Aantal personen om mee te rekenen is # slaapkamers + 1, in jullie geval dus 7.
Bij 6 personen + bad zit je al op een bruto inhoud van 343 liter...

Wij zitten in projectbouw en hadden al discussie over de standaard 230 liter.
Bij ons maaktte de bouwer de volgende berekening: 40 liter water per persoon
Aantal personen = 3 slaapkamers + 1 = 4
Bad = toeslag 40 liter

5x40L = 200 liter waterbehoefte.
Dat stuk met het bad komt niet echt overeen met het gedeelde documentje.

[ Voor 15% gewijzigd door SquareOne op 28-07-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Herstel, het gaat om 5 slaapkamers. Maar ook daar komt het niet helemaal overeen.
De pomp kan natuurlijk wel electrisch bijverwarmen, maar dan nog halen ze m.i. nooit 343l water op 55 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:58
koekjah schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:10:
[...]

Ook wij zijn nu in discussie met de aannemer. Slechts een 180l boiler in de warmtepomp geïntegreerd (Nibe VVM 225), we hebben in totaal 6 slaapkamers en een douche + bad. Dit bad is meerwerk en niet standaard.

Ik zit met het zelfde geval. Maar kan het niet zijn dat de bouwer de oude "modules" heeft gebruikt voor de SWK garantie? In mijn SWK waarborgcertificaat staat namelijk het volgende:
de waarborg(en) zoals omschreven in de SWK Garantie- en waarborgregeling
2020 en de daarbij horende modules Module I E,Module II P, en erkent hierbij,
dat de ter zake geldende bepalingen van toepassing zijn op het/de hieronder
vermelde bouwnummer(s).
Nu denk ik dus dat die nieuwe normen voor mij nog niet gelden :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Wij hebben woningborg, misschien heeft iemand daar nog iets aan. Kwam daar dit verhaal tegen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ir2FK-ncP4c2q4vWAHtCL8ptkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRpYmT3RYTR3k0uI5ejDGQfQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
D.deJong schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:59:
[...]

Die hele bouwvak is ook wel een heel erg nieuw fenomeen, belachelijk dat een aannemer met vakantie gaat.
Wees blij dat hij een eindsprint heeft gemaakt en je huis heeft opgeleverd, het had zomaar een week of 6 later kunnen zijn.
Geen probleem uiteraard dat ze met vakantie gaan, helemaal niet.

Maar eerst word ik genegeerd voor twee weken (voor hun vakantie) en vervolgens verdwijnen ze van de aardbodem zonder melding of een out-of-office melding. Een simpel mailtje naar je klanten dat ze 4 weken weg zijn is wel het minste wat ze kunnen doen.

En het is al maand geleden opgeleverd, ze zijn bezig met de opleverpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
kepler schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Geen probleem uiteraard dat ze met vakantie gaan, helemaal niet.

Maar eerst word ik genegeerd voor twee weken (voor hun vakantie) en vervolgens verdwijnen ze van de aardbodem zonder melding of een out-of-office melding. Een simpel mailtje naar je klanten dat ze 4 weken weg zijn is wel het minste wat ze kunnen doen.

En het is al maand geleden opgeleverd, ze zijn bezig met de opleverpunten.
Ik vermoed dat zij, hun onderaannemers en leveranciers het erg druk hadden zo vlak voor de bouwvak. Het verbaasd mij dat je van het bestaan van een bouwvak niet af wist.
Het is maar goed dat je die 5% nog vast hebt staan, dat zal ze leren......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SquareOne
D.deJong schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:10:
[...]

Ik vermoed dat zij, hun onderaannemers en leveranciers het erg druk hadden zo vlak voor de bouwvak. Het verbaasd mij dat je van het bestaan van een bouwvak niet af wist.
Die 5% is er natuurlijk niet voor dit soort gevallen.
Maar @kepler heeft wel een punt. Bij het gebrek aan communicatie onstaat er frustratie, zeker als je ze al een tijd geleden een vraag hebt gesteld.

Een simpel mailtje met 'sorry, we zijn nog niet aan alle vragen toegekomen ivm drukte voor de bouwvak, we komen er na de bouwvak op terug' scheelt al een hoop frustratie. Kan zelfs een algemene mail zijn naar het hele project. Nu stroomt de hele inbox vol tijdens de bouwvak van onwetende mensen. Bouwvak is een bekend begrip, maar ik heb geen flauw idee wanneer dat is. Ja, ik kan gaan googlen, maar zo'n mailtje was net zoveel meoite vanuit een aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
D.deJong schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:10:
[...]

Ik weet wel van het bestaan van de bouwvak, maar ik kan toch niet ruiken wanneer dat is?

En drukte is geen excuus, een heel simpel mailtje was genoeg geweest.

Als ik op mijn werk opeens verdwijn op zonder mijn klanten op de hoogte te brengen, dan wordt dat echt niet geaccepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
kepler schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:25:
[...]

Ik weet wel van het bestaan van de bouwvak, maar ik kan toch niet ruiken wanneer dat is?

En drukte is geen excuus, een heel simpel mailtje was genoeg geweest.

Als ik op mijn werk opeens verdwijn op zonder mijn klanten op de hoogte te brengen, dan wordt dat echt niet geaccepteerd.
Gelijktijdig met de schoolvakanties van de betreffende regio een weekje later zo’n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
tomcool schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Ik zit met het zelfde geval. Maar kan het niet zijn dat de bouwer de oude "modules" heeft gebruikt voor de SWK garantie? In mijn SWK waarborgcertificaat staat namelijk het volgende:

[...]

Dat is verwarrend, want die oude normen praten wel over een minimale temperatuur, maar niet over de tijdsduur. Die zijn dus geschreven voor een doorstroomtoestel, niet voor een boiler. Er staat niet hoe lang je de minimale temperatuur moet kunnen halen, alleen hoe snel water van 55 graden het bad in moet kunnen stromen maar dus niet hoe lang dat moet duren.

Ik zou dat interpreteren als 'continu tot het bad vol is', maar of dat klopt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

tomcool schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:41:
[...]

[...]

Dat vraag ik me nu dus ook af. De genoemde eisen staan vermeld in module 2-R (II-R), maar mijn certificaat heeft het over:

Module 1-F
Module 2-T
SWK Garantie- en waarborgregeling 2020

wat overigens nikszeggende modules zijn, hier wordt al helemaal niet gesproken over tapwater/eisen. Kan een aannemer zelf kiezen welke modules hij selecteert voor de SWK? Dat is lekker makkelijk dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kun je SWK niet bellen? Ze kunnen overigens ook zeggen dat je de boiler op 75 graden kunt zetten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Maar om je vraag te beantwoorden: Ja, de bouwer kan zelf modules kiezen. Hij loopt een risico als hij geen modules kiest, want dan is hij afhankelijk van toetsing aan het bouwbesluit en omdat daar geen eisen in staan uiteindelijk dus toetsing door een rechter als je het er op aan laat komen.

Neem het dus bij oplevering op als een punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ja ik ga morgen bellen. 75 graden kan, maar dan nog voldoe je met 180l niet aan de norm uit de SWK module.

De vraag is wat ik daar aan heb, want de betreffende module staat niet op mijn certificaat. Ik kan er dus wel een opleverpunt van maken, maar heb geen poot om op te staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jawel. Het moet namelijk functioneren en bruikbaar zijn. Als je er een opleverpunt van maakt geef je duidelijk aan dat je twijfelt aan de bruikbaarheid.

Als dan later blijkt dat het inderdaad niet goed functioneert, bijvoorbeeld omdat je niet kunt douchen met 4 mensen na elkaar, kun je daar een geschil van maken en dan kan het zomaar gebeuren dat je die discussie toch wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

En dan zeggen zij... je hebt toch de optie gehad om een hotfill boiler aan te schaffen á 3000,- euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:15
SquareOne schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:47:
Wij hebben woningborg, misschien heeft iemand daar nog iets aan. Kwam daar dit verhaal tegen:[Afbeelding]
Ik kwam eerder in dit draadje een link naar een pdf tegen van een merk boilers dat meer dan 80% effectief volume heeft, waardoor je met een kleinere boiler uitkan. In die pdf stonden nog twee tabellen voor als je een doche wtw hebt, met onderscheid tussen een horizontale en een verticale wtw. Wtw Scheelde meer dan 10% 40% in benodigd boilervolume!

Edit: hier:
hyb schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:38:
@darasta . Wellicht geeft onderstaand beknopt document van een ander merk WP wat meer inzicht in hoe die boilers geselecteerd worden om aan woningborg te voldoen. Daar worden ook expliciet de eisen genoemd en de selectie-criteria bij de verschillende huishoudens, wel/geen bad, wel/geen douche wtw, etc. Wellicht dat er voor de Nibe iets vergelijkbaars te vinden is?

https://alklima.nl/servic...ens-swk-en-woningborg.pdf
(…)

[ Voor 30% gewijzigd door burnedhardware op 28-07-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Volgens de aannemer is wtw niet mogelijk in ons huis. Waarschijnlijk verdienen ze daar te weinig aan.

Scheelt idd een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
koekjah schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:21:
Volgens de aannemer is wtw niet mogelijk in ons huis. Waarschijnlijk verdienen ze daar te weinig aan.

Scheelt idd een hoop!
Ik denk dat dit wel onderhandelingsmogelijkheden biedt: Grotere boiler kan niet? Zet er maar een WTW in (zo duur zijn die dingen niet, alleen ik hoop dat ze nog niet ver met de bouw zijn, want dan kan het lastig worden.

[ Voor 14% gewijzigd door burnedhardware op 28-07-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
koekjah schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:38:
En dan zeggen zij... je hebt toch de optie gehad om een hotfill boiler aan te schaffen á 3000,- euro
Ook zonder die optie moet het goed functioneren, maar het wordt geen eenvoudig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

burnedhardware schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:27:
[...]

Ik denk dat dit wel onderhandelingsmogelijkheden biedt: Grotere boiler kan niet? Zet er maar een WTW in (zo duur zijn die dingen niet, alleen ik hoop dat ze nog niet ver met de bouw zijn, want dan kan het lastig worden.
Het kan wel, maar niet zoals ik het wil. Ze bieden een hotfill boiler aan van 100l voor 3k 😆

Ze zijn nog niet eens begonnen met de bouw.

[ Voor 5% gewijzigd door koekjah op 28-07-2021 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
D.deJong schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:29:
[...]

Gelijktijdig met de schoolvakanties van de betreffende regio een weekje later zo’n beetje.
Zie je hoe makkelijk het is om even te laten weten wanneer de bouwvak is :D

Ik blijf het gewoon heel raar vinden om zomaar te 'verdwijnen' als bedrijf. Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen maar weet wanneer de bouwvak is, sterker nog niet ieder bedrijf gaat dicht en ze kunnen ook een andere tijd kiezen om dicht te gaan.

Een simpele mail naar het klantenbestand en/of out-of-office is toch binnen 5 minuten geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
koekjah schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:44:
[...]

Het kan wel, maar niet zoals ik het wil. Ze bieden een hotfill boiler aan van 100l voor 3k 😆

Ze zijn nog niet eens begonnen met de bouw.
Heb je een app groep met andere kopers? Wellicht kan je het voor elkaar krijgen dat veel meer kopers de vraag voor een wtw neerleggen.

In ons geval was het ook niet mogelijk. Echt. Niet.
… en toen kregen we een erratum waarin stond dat alle huizen een wtw kregen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 09:46
Len020 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:12:
[...]

Heel andere vraag; maar hoe heb het rozet eraf gekregen ? bij mij zit ie 'muurvast' en bang de deur te beschadigen.
De schilders hebben dit opgepakt.
Wellicht lukt het aan de hand van dit filmpje.

Heb hier ook nog een discussie gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

burnedhardware schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:51:
[...]

Heb je een app groep met andere kopers? Wellicht kan je het voor elkaar krijgen dat veel meer kopers de vraag voor een wtw neerleggen.

In ons geval was het ook niet mogelijk. Echt. Niet.
… en toen kregen we een erratum waarin stond dat alle huizen een wtw kregen _/-\o_
Nope, maar ik ben nu e.e.a. aan het uitzoeken mbt de boiler. Die 180l is gewoon niet genoeg voor een woning met 5 slaapkamers en bad, ze mogen zelf met een oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
kepler schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:49:
[...]

Zie je hoe makkelijk het is om even te laten weten wanneer de bouwvak is :D

Ik blijf het gewoon heel raar vinden om zomaar te 'verdwijnen' als bedrijf. Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen maar weet wanneer de bouwvak is, sterker nog niet ieder bedrijf gaat dicht en ze kunnen ook een andere tijd kiezen om dicht te gaan.

Een simpele mail naar het klantenbestand en/of out-of-office is toch binnen 5 minuten geregeld.
Een out of Office is wel het minste inderdaad.
Bouwvak is gewoon organisatorisch het meest eenvoudige. Je moet een bouwproces zien als een trein met allemaal wagonnetjes die in het zelfde tempo door moeten rijden, zou je spreiden qua vakanties dan valt er iedere keer een wagonnetje tussenuit waardoor de rest hierachter ook stilvalt. Het dus makkelijker om gezamenlijk het treintje 3 weken stil te zetten, het is nog wel steeds een probleem door de verschillende regio’s maar dan is een weekje eerder of later en niet onoverkomelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Onze aannemer heeft wel 3 nieuwsbrieven over de bouwvak gepost, met daar in allerlei informatie over de voortgang, oplevering en planning. Ze zijn 4 weken met bouwvak, maar hebben de kopers wel goed geïnformeerd achter gelaten.

Overigens hing bij ons de oplevering af van de NUTS installaties, die gaan in de bouwvak gewoon door waardoor de aannemer na de bouwvak kan gaan beginnen met opleveren.

Ik bedoel maar te zeggen, zo kan het ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:10:
Onze aannemer heeft wel 3 nieuwsbrieven over de bouwvak gepost, met daar in allerlei informatie over de voortgang, oplevering en planning. Ze zijn 4 weken met bouwvak, maar hebben de kopers wel goed geïnformeerd achter gelaten.

Overigens hing bij ons de oplevering af van de NUTS installaties, die gaan in de bouwvak gewoon door waardoor de aannemer na de bouwvak kan gaan beginnen met opleveren.

Ik bedoel maar te zeggen, zo kan het ook :P
Ja, bij ons huidige huis werd die bouwvak ook met een korrel zout genomen. Volgens mij is dat niet zo rigide meer tegenwoordig in veel gevallen.

Zo liet de aannemer gewoon een tweetal onderaannemers doorwerken in de 'bouwvak' (installateur en metselaar). Kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds 6 weken de sleutel van ons nieuwe huis (2^1) en volgende week verhuizen. Na uitdagingen met te vochtige anhydriet vloer) viel alles reuze mee.

Wat nu opvalt is het hang & sluitwerk van de voordeur. In de technische omschrijving staat er verder niks vermeld maar de meerpuntssluiting van de voordeur is deels in plastic uitgevoerd. Voor mij ongebegrijpelijk voor een huis van 500k+, het gaat dus om de onderdelen rechts op de foto: https://www.mijnijzerware...2602-incl-sluitkomset.jpg

Ik denk dat niet het gebruikelijk is, maar die dit herkent? En met plastic vraag ik me af hoeveel dat SKG ** nog waard is.

De deur is verder degelijk maar het grijze lipje bij het deurkozijn zelf is ook al afgebroken zonder dat we lomp met deur om gaan. Uiteraard al gemeld bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
smesjz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:56:

Wat nu opvalt is het hang & sluitwerk van de voordeur. In de technische omschrijving staat er verder niks vermeld maar de meerpuntssluiting van de voordeur is deels in plastic uitgevoerd. Voor mij ongebegrijpelijk voor een huis van 500k+, het gaat dus om de onderdelen rechts op de foto: https://www.mijnijzerware...2602-incl-sluitkomset.jpg
Hopelijk is het niet dat specifieke type in de url?
Niet geschikt voor toepassing in voordeuren.
Nemef meerpuntssluiting 4926/02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:05:
[...]

[...]

Nee, dit was het eerste resultaat na wat Googlen omdat ik nog geen foto heb. Ik heb het geen idee van het type maar lijkt me sterk dat het dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
smesjz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:56:
Sinds 6 weken de sleutel van ons nieuwe huis (2^1) en volgende week verhuizen. Na uitdagingen met te vochtige anhydriet vloer) viel alles reuze mee.

Ik denk dat niet het gebruikelijk is, maar die dit herkent? En met plastic vraag ik me af hoeveel dat SKG ** nog waard is.

De deur is verder degelijk maar het grijze lipje bij het deurkozijn zelf is ook al afgebroken zonder dat we lomp met deur om gaan. Uiteraard al gemeld bij de aannemer.
Hier waren ze de verplichte kerntrekbeveiliging vergeten.

Ik heb het zelf vervangen (geen zin in discussie). Nieuwe sloten rondom a 150 euro en nieuw beslag op de voordeur a 28 euro. Oh en de driepuntssluiting op de voordeur was fout geïnstalleerd waardoor de sleutel maar 1 keer rond kon. Herstellen bleek lastig met 2 afgebroken schroeven verborgen onder die sluitkom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Wolly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:05:
[...]

[...]

Niet geschikt voor voordeuren is omdat het desbetreffende slot krukbediend is en aan beide zijden dus een kruk heeft, niet echt handig voor een voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:34:
[...]

Hier waren ze de verplichte kerntrekbeveiliging vergeten.

Ik heb het zelf vervangen (geen zin in discussie). Nieuwe sloten rondom a 150 euro en nieuw beslag op de voordeur a 28 euro. Oh en de driepuntssluiting op de voordeur was fout geïnstalleerd waardoor de sleutel maar 1 keer rond kon. Herstellen bleek lastig met 2 afgebroken schroeven verborgen onder die sluitkom....
Dus zowel de cylinder als het beslag had geen kerntrekbeveiliging :F ? Wat je nog wel eens ziet is dat ze alleen de één of de ander doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 07:53
Er zijn tegenwoordig cilinders met kerntrekbeveiliging, dan hoeft je schild die niet perse te hebben. Overigens is de kerntrek beveiliging in je schild inmiddels kwetsbaar: https://www.youtube.com/watch?v=mwJE-QB-o-4.

Niet dat inbrekers met een koffertje aankomen maar ik kan me voorstellen dat een koevoet wel aan te passen is om zoiets te doen.

Dit zo schrijvende bedenk ik dat de beste optie is kerntrek beveiliging op je schild (zichtbaar) en een cilinder met kerntrek beveiliging als backup....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Keramisch parket en PVC zijn helemaal hip. Gaan er mensen tegenwoordig nog voor gewoon Vinyl vloer? Ik zie mooie aanbiedingen daarvoor ook in houtlook/ visgraat motief. Ik zou het niet nemen op de benedenverdieping waar intensief wordt gewoond maar boven op de overloop en in de slaapkamers. Het is goedkoper en beetje qualieit Vinyl gaat ook gauw 10 jaar mee. Wat is de ervaring van anderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReckFUUEfT66NdS1vaQ_e3ueAOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4ULmgXoBiBvnzxWDyPFZ5b0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Dus zowel de cylinder als het beslag had geen kerntrekbeveiliging :F ? Wat je nog wel eens ziet is dat ze alleen de één of de ander doen.
Klopt. Beide niet. Heb nu zowel cilinder met kerntrekbeveiliging en versterkte brug als beslag. Dat laatste meer voor het optische, zodat van buitenaf duidelijk is dat die beveiliging er op zit.

De meneer van VEH had dit gezien bij de eerste opleveringen, maar de aannemer bleef volhouden dat het in de cilinder zat. Dat bleek echter niet het geval te zijn, want de toegepaste cilinder (DOM Pura) is er wel met kerntrekbeveiliging, maar de versie die bij ons gebruikt was had dat niet....
hansgrave schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:34:

...

Dit zo schrijvende bedenk ik dat de beste optie is kerntrek beveiliging op je schild (zichtbaar) en een cilinder met kerntrek beveiliging als backup....
Inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
MemeMaster schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:38:
Keramisch parket en PVC zijn helemaal hip. Gaan er mensen tegenwoordig nog voor gewoon Vinyl vloer? Ik zie mooie aanbiedingen daarvoor ook in houtlook/ visgraat motief. Ik zou het niet nemen op de benedenverdieping waar intensief wordt gewoond maar boven op de overloop en in de slaapkamers. Het is goedkoper en beetje qualieit Vinyl gaat ook gauw 10 jaar mee. Wat is de ervaring van anderen?

[Afbeelding]
Vinyl en PVC zijn exact dezelfde materialen. Het ene zit op rol, het andere in pakken, maar het is gewoon hetzelfde. Qua kwaliteit geldt ook voor Vinyl hetzelfde als voor PVC: let op de dikte van de toplaag. Ga je voor een Novilon, dan heb je die ook met toplaag van 0.5 (Novilon Pro). Die kun je gewoon in de keuken toepassen en slijt echt niet (eigen ervaring). Ga je voor de goedkope kwantum rollen, tja, dan is je toplaag 0.15 mm en daar ben je zo doorheen.

In alle gevallen geldt dat verlijmen het netste resultaat geeft. PVC stroken zijn polulair omdat ze gemakkelijk te vervoeren zijn en omdat het patroon wilder is. Daarnaast kan de toplaag dikker zijn omdat het spul niet opgerold hoeft te worden.

Door te variëren met de planken bij PVC stroken krijg je minder herhaling in het patroon, wat je bij een vloer op rol sneller hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 30-07-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorkje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-06 09:43
Blihi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:49:
Klopt. Beide niet. Heb nu zowel cilinder met kerntrekbeveiliging en versterkte brug als beslag.
Hoe kun je dit voor/tijdens de oplevering verifieren? Zie je dat aan het slot, of haal je dat van een lijst die je op zo'n moment ontvangt met specificaties of typenummers die je googlet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Het beslag kun je gewoon zien of dat een versie is met kerntrekbeveiliging. De cilinder kun je soms ook zien. Als er SKG*** op staat zit het er in (die kerntrekbeveiliging), bij SKG** sowieso niet.

De versterkte brug is merkafhankelijk en kun je dus niet van buitenaf zien. De DOM Pura SKG*** heeft het in ieder geval niet, maar om dat te zien moet je de cilinder er uit hebben.

Je kunt natuurlijk even het type opvragen en googlen. Ik heb nu de Iseo F6S+. Dat was de goedkoopste cilinder met beide die ik kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Blihi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Vinyl en PVC zijn exact dezelfde materialen. Het ene zit op rol, het andere in pakken, maar het is gewoon hetzelfde. Qua kwaliteit geldt ook voor Vinyl hetzelfde als voor PVC: let op de dikte van de toplaag. Ga je voor een Novilon, dan heb je die ook met toplaag van 0.5 (Novilon Pro). Die kun je gewoon in de keuken toepassen en slijt echt niet (eigen ervaring). Ga je voor de goedkope kwantum rollen, tja, dan is je toplaag 0.15 mm en daar ben je zo doorheen.

In alle gevallen geldt dat verlijmen het netste resultaat geeft. PVC stroken zijn polulair omdat ze gemakkelijk te vervoeren zijn en omdat het patroon wilder is. Daarnaast kan de toplaag dikker zijn omdat het spul niet opgerold hoeft te worden.

Door te variëren met de planken bij PVC stroken krijg je minder herhaling in het patroon, wat je bij een vloer op rol sneller hebt.
Bedankt voor de toelichting. Ik heb nooit iemand horen zeggen dat ze deuken en gaten kregen in hun PVC vloer maar met vinyl hoor je dat wel eens. Voor onze slaapkamers is zo'n extra sterke kwaliteit niet nodig denk ik. In de woonkamer en keuken gaan we voor keramische tegel.
Maar ik vind het wel fijn om boven klaar te zijn met vinyl van €10 p. m2 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
In slaapkamers kun je prima met vinyl uit de voeten. Als je zelf handig bent kun je het in kleine ruimtes ook gemakkelijke en snel zelf leggen en voor het prijsverschil kun je het dan meerdere keren vervangen.

Let wel op dat de ondergrond goed vlak moet zijn: egaliseren dus. Deuken en gaten komen doordat de ondergrond niet vlak is. Dat is bij PVC minder een probleem omdat daar altijd geëgaliseerd wordt (bij lijmvarianten) of er een harde ondergrond is (klikvarianten) met soms een ondervloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
MemeMaster schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Bedankt voor de toelichting. Ik heb nooit iemand horen zeggen dat ze deuken en gaten kregen in hun PVC vloer maar met vinyl hoor je dat wel eens. Voor onze slaapkamers is zo'n extra sterke kwaliteit niet nodig denk ik. In de woonkamer en keuken gaan we voor keramische tegel.
Maar ik vind het wel fijn om boven klaar te zijn met vinyl van €10 p. m2 .
Vinyl wordt ook in kantoren gelegd. Dat zijn high traffic locaties. Ik heb daar nog nooit deuken of sporen van bureaustoelen gezien. Het is maar welke kwaliteit je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Blihi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:41:
In slaapkamers kun je prima met vinyl uit de voeten. Als je zelf handig bent kun je het in kleine ruimtes ook gemakkelijke en snel zelf leggen en voor het prijsverschil kun je het dan meerdere keren vervangen.

Let wel op dat de ondergrond goed vlak moet zijn: egaliseren dus. Deuken en gaten komen doordat de ondergrond niet vlak is. Dat is bij PVC minder een probleem omdat daar altijd geëgaliseerd wordt (bij lijmvarianten) of er een harde ondergrond is (klikvarianten) met soms een ondervloer.
Denk je dat de vloer van een nieuwbouwwoning van zichzelf al egaal genoeg is? Hopelijk is
egaliseren en ondervloer niet nodig want dan kies ik liever laminaat. Hoewel dat minder is met vloerverwarming. Ik weet dat geschikt laminaat sowieso kan met vloerverwarming maar vinyl laat de warmte toch beter door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MemeMaster schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:54:
[...]

Denk je dat de vloer van een nieuwbouwwoning van zichzelf al egaal genoeg is?
Nee. Een cementdekvloer sowieso niet en ook een anhydrietvloer zul je moeten egaliseren voordat je vinyl kunt leggen. Laminaat of klik-PVC kan soms wel met een goede ondervloer.
Hopelijk is egaliseren en ondervloer niet nodig want dan kies ik liever laminaat. Hoewel dat minder is met vloerverwarming. Ik weet dat geschikt laminaat sowieso kan met vloerverwarming maar vinyl laat de warmte toch beter door.
Op de bovenverdieping kun je gewoon laminaat toepassen bij vloerverwarming. Dat warmt hooguit iets langer op en je hebt wat meer 'verlies' naar beneden, maar dat is niet erg, want dat blijft binnen de thermische schil.

Overigens heb je goed kans dat je de verwarming boven nooit aan hoeft te zetten. Bij ons in huis is het op de bovenverdieping niet onder de 19 graden geweest dit stookseizoen. De verwarming van de benedenverdieping was daarvoor genoeg. Op de bovenverdieping stonden alle thermostaten op 19 graden, maar die zijn alleen 'aan' gegaan op de momenten dat we de verwarming een paar dagen uit hadden gehad omdat we niet thuis waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Z___Z schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Vinyl wordt ook in kantoren gelegd. Dat zijn high traffic locaties. Ik heb daar nog nooit deuken of sporen van bureaustoelen gezien. Het is maar welke kwaliteit je koopt.
ik heb wel beschadigingen gezien ;)
voordeel is dat je er ff met de fohn over gaat. beschadigde strook eruit trekt en een nieuwe erin legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rofdof schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:08:
[...]

ik heb wel beschadigingen gezien ;)
voordeel is dat je er ff met de fohn over gaat. beschadigde strook eruit trekt en een nieuwe erin legt.
Ja, ik ook wel, maar niet zozeer door "gebruik", maar meer omdat er lomp mee om wordt gegaan. Dat soort misbruik zal ook een pvc vloer beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Er is overigens nog een alternatief: loose-lay PVC. Dat zijn ook stroken die je gewoon los tegen elkaar aan legt. Dan ben je helemaal snel klaar (maar ook hiervoor geldt: egaliseren is een must)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Blihi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:03:
[...]

Nee. Een cementdekvloer sowieso niet en ook een anhydrietvloer zul je moeten egaliseren voordat je vinyl kunt leggen. Laminaat of klik-PVC kan soms wel met een goede ondervloer.

[...]

Op de bovenverdieping kun je gewoon laminaat toepassen bij vloerverwarming. Dat warmt hooguit iets langer op en je hebt wat meer 'verlies' naar beneden, maar dat is niet erg, want dat blijft binnen de thermische schil.

Overigens heb je goed kans dat je de verwarming boven nooit aan hoeft te zetten. Bij ons in huis is het op de bovenverdieping niet onder de 19 graden geweest dit stookseizoen. De verwarming van de benedenverdieping was daarvoor genoeg. Op de bovenverdieping stonden alle thermostaten op 19 graden, maar die zijn alleen 'aan' gegaan op de momenten dat we de verwarming een paar dagen uit hadden gehad omdat we niet thuis waren.
Helaas heb ik niet de optie om de verwarming uit te zetten boven want ik kan in mijn woning niet de temperatuur per verdieping instelling. Heel stom. Ik ga nog even uitzoeken hoe je dit na oplevering alsnog kunt regelen maar ik heb verder geen verstand van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je kunt altijd op de verdeler de kraan dicht draaien. Zou wel heel vreemd zijn als je niets kunt regelen. Vroeger kon je ook niet per ruimte regelen, maar wel aan/uit op de radiator. Die kraan zit nu op de verdeler als het goed is (of beter: via zoneregeling op een thermostaat per ruimte, maar dat zit er niet begrijp ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
MemeMaster schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:17:
[...]

Helaas heb ik niet de optie om de verwarming uit te zetten boven want ik kan in mijn woning niet de temperatuur per verdieping instelling. Heel stom. Ik ga nog even uitzoeken hoe je dit na oplevering alsnog kunt regelen maar ik heb verder geen verstand van vloerverwarming.
als er een verdeler voor de bovenverdieping is dan kan dat wel. met een evohome setje en actuatoren per groep.
https://www.installatieva...zQocygQ1WznxoCh3gQAvD_BwE

en bij de ketel zul je nog wel wat moeten regelen. neem aan dat beneden alles wel ruimtegestuurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Rofdof schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:26:
[...]

als er een verdeler voor de bovenverdieping is dan kan dat wel. met een evohome setje en actuatoren per groep.
https://www.installatieva...zQocygQ1WznxoCh3gQAvD_BwE

en bij de ketel zul je nog wel wat moeten regelen. neem aan dat beneden alles wel ruimtegestuurd is?
Er is alleen een thermostaat om de temperatuur aan the passen in de woonkamer. Maar op 1e en zoldererdieping ook nog wel een verdeler. Ik snap niet waarom ze het een goed idee vinden dat je vanaf 1 punt de temperatuur in de hele woning moet regelen best belachelijk. Ik kom bijvoorbeeld waarschijnlijk nooit op zolder. Ik ga kijken naar de oplossing die je stuurde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Blihi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:20:
Je kunt altijd op de verdeler de kraan dicht draaien. Zou wel heel vreemd zijn als je niets kunt regelen. Vroeger kon je ook niet per ruimte regelen, maar wel aan/uit op de radiator. Die kraan zit nu op de verdeler als het goed is (of beter: via zoneregeling op een thermostaat per ruimte, maar dat zit er niet begrijp ik)
Als ik de kraan op de eerste verdieping en zolder gewoon kan dichtdraaien zonder dat dit schadelijk is ga ik daar graag voor. Ik vind het ook totaal onnodig om de verwarming aan te hebben daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
MemeMaster schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:35:
[...]

Er is alleen een thermostaat om de temperatuur aan the passen in de woonkamer. Maar op 1e en zoldererdieping ook nog wel een verdeler. Ik snap niet waarom ze het een goed idee vinden dat je vanaf 1 punt de temperatuur in de hele woning moet regelen best belachelijk. Ik kom bijvoorbeeld waarschijnlijk nooit op zolder. Ik ga kijken naar de oplossing die je stuurde!
heb je het huis zelf laten bouwen?
Zoneregeling is natuurlijk veel duurder in aanleg. Maar dan moet de installateur zoiets natuurlijk wel als meerprijs optioneel geven.
er komt nog wel iets meer bij kijken als het over drie verdiepingen gaat. Wellicht komt er nog wat aansturing/pomp/kleppen bij. de kamerthermostaatje heb je in een draadloze versie. (enige nadeel is dat je ongeveer 1x per jaar de battarijen moet vervangen of je moet er dure eneloops instoppen met iets meer capaciteit en herladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Rofdof schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:42:
[...]

heb je het huis zelf laten bouwen?
Zoneregeling is natuurlijk veel duurder in aanleg. Maar dan moet de installateur zoiets natuurlijk wel als meerprijs optioneel geven.
er komt nog wel iets meer bij kijken als het over drie verdiepingen gaat. Wellicht komt er nog wat aansturing/pomp/kleppen bij. de kamerthermostaatje heb je in een draadloze versie. (enige nadeel is dat je ongeveer 1x per jaar de battarijen moet vervangen of je moet er dure eneloops instoppen met iets meer capaciteit en herladen)
Nee geen zelfbouw. Gewoon een project. Optie om verwarming apart te regelen werd niet aangeboden als meerwerk. Wat mij betreft hoef ik niet de temperatuur te kunnen regelen boven. Als ik het alleen daar maar volledig uit kan zetten handmatig. Zoals iemand hierboven voorstelde door de kraan dicht te draaien dan hoef geen dure installaties achteraf te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
MemeMaster schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:49:
[...]

Nee geen zelfbouw. Gewoon een project. Optie om verwarming apart te regelen werd niet aangeboden als meerwerk. Wat mij betreft hoef ik niet de temperatuur te kunnen regelen boven. Als ik het alleen daar maar volledig uit kan zetten handmatig. Zoals iemand hierboven voorstelde door de kraan dicht te draaien dan hoef geen dure installaties achteraf te plaatsen.
ws zie je dan wel ergens een 20mm kunstofbuis naar de verdeler lopen?
of 22 mm stalen verwarmingsbuis.

dan kun je daar een kogelkraan tussen zetten.
Dat is niet veel werk en materiaal zal hooguit 50 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 17:02
Begin november de oplevering van ons nieuwbouw huis, Hierbij een update:

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
25k voor volledige tuin van 300m2 en oprit van 80m2 oid, lijkt me heel erg optimistisch :D

Wij zijn nu bezig met onze tuin. Achter 100m2, voor iets van 80m2 met oprit. Basisprijs was ongeveer 25k, maar we gaan uitbreiden met keramische tegels, steigertje, tweede terras, etc. Komen op ruim 35k uit :o
Wel een supermooie tuin :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 20:44
Een vraag waar waarschijnlijk meer mensen al tegenaan zijn gelopen. Wij gaan ons plafond verlagen als we de sleutel krijgen, maar hebben standaard mechanische ventilatie.

Hoe hebben mensen in dit topic dit opgelost met het maken van een verlaagd plafond? Het gat verlengen met een stuk pijp en dan het “mondstuk” op het verlaagde plafond plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 30-07-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:41:
[...]

Hier 28k voor 280m2 met 60m2 oprit. Twee terrassen van 6x3 met keramische tegels, gazonnetje, automatische bewatering, luxe douglas overkapping met schuur van 6x3, oprit met GeoKlinkers van MBI, twee polyester plantenbakken van 100x100x60 en veel cortenstalen opsluiting.
Dat is wel een goede deal :D Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar wij zitten midden in de randstad. We hebben wat prijzen opgevraagd en alle hoveniers kwamen bij de eerste offerte al rond de 30k uit.

Wij hebben ook nog 10m beschoeiing, extra vlonder terras wat over de sloot steekt, hekje aan de kant van de sloot, verlichting, schuttingen, wat spelelementen, pergola, beplanting, etc. Keramisch terras is hier 10x3.5m plus nog een stuk aan de voorkant. Moeilijk vergelijken, maar wij betalen iig een stuk meer :') ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

kepler schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Dat is wel een goede deal :D Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar wij zitten midden in de randstad. We hebben wat prijzen opgevraagd en alle hoveniers kwamen bij de eerste offerte al rond de 30k uit.

Wij hebben ook nog 10m beschoeiing, extra vlonder terras wat over de sloot steekt, hekje aan de kant van de sloot, verlichting, schuttingen, wat spelelementen, pergola, beplanting, etc. Keramisch terras is hier 10x3.5m plus nog een stuk aan de voorkant. Moeilijk vergelijken, maar wij betalen iig een stuk meer :') ;(
Ik heb mijn tuin zelf ontworpen in Sketchup, voor jouw referentie dit moet het worden, 20k dus zonder overkapping. Ook zonder beplanting ;) En de oprit staat er niet op, maar die is 11x6 en voortuintje 6x3. Regio is Gelderland. En de overkapping bouw ik zelf uit een bouwpakket(8k). De hovenier plaatst enkel de poeren. Scheelde ook 2k als hij de overkapping in elkaar zou schroeven.
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 30-07-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Maar, is die tuin 280 m2? Want dat haal ik er niet uit als de terrassen 3x6 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blihi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:38:
Maar, is die tuin 280 m2? Want dat haal ik er niet uit als de terrassen 3x6 zijn.
Oh sorry verkeerd gelezen, het kavel is 280m2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ah, dat klinkt al logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 08:06
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:34:
[...]

Ik heb mijn tuin zelf ontworpen in Sketchup, voor jouw referentie dit moet het worden, 20k dus zonder overkapping. Ook zonder beplanting ;) En de oprit staat er niet op, maar die is 11x6 en voortuintje 6x3. Regio is Gelderland. En de overkapping bouw ik zelf uit een bouwpakket(8k). De hovenier plaatst enkel de poeren. Scheelde ook 2k als hij de overkapping in elkaar zou schroeven.

***members only***
Waar ga je de overkapping bestellen? En je laat de poeren dus vooraf al plaatsen? Ben je niet bang het achteraf qua maatvoering mogelijk net niet klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pannencouque schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:50:
[...]
Waar ga je de overkapping bestellen? En je laat de poeren dus vooraf al plaatsen? Ben je niet bang het achteraf qua maatvoering mogelijk net niet klopt?
Bij Roenhorst.com. Die maken hem op maat met C&C gestuurde machines incl houtverbindingen etc.. En dan krijg je gewoon een bouwtekening waarop o.a. de exacte afstanden van de poeren staan. Dus als de hovenier netjes z'n werk doet, moet het goedkomen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Is die 8k incl schuurtje of staat die er al?
8k is namelijk best duur voor alleen de overkapping, dat kan veel goedkoper (mocht je dat willen).

Wij hebben hetzelfde formaat ongeveer en zijn ~4,5k aan hout kwijt (incl shutters) + 2-3k aan een timmerman (2).

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2021 20:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:14:
[...]

Bij Roenhorst.com. Die maken hem op maat met C&C gestuurde machines incl houtverbindingen etc.. En dan krijg je gewoon een bouwtekening waarop o.a. de exacte afstanden van de poeren staan. Dus als de hovenier netjes z'n werk doet, moet het goedkomen ;)
Roenhorst had ik ook al open staan.
Vind het wel nog lastig om in te schatten wat goede maten zijn. We hebben achter ongeveer 100m² tuin en ik wil de overkapping niet te lomp laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 08:43
Pannencouque schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:31:
[...]
Roenhorst had ik ook al open staan.
Vind het wel nog lastig om in te schatten wat goede maten zijn. We hebben achter ongeveer 100m² tuin en ik wil de overkapping niet te lomp laten zijn.
Ik kan je Trendhout aanraden, mijn ouders hebben via hen een aantal jaren geleden een buitenverblijf gekocht en daarna een hoop anderen ook die kant op gestuurd. Hebben een configurator waarmee je direct een goed beeld van de grootte krijgt. Maar goed, er zijn vast meer goede partijen!

Die 8k die hierboven genoemd wordt is tegenwoordig een bedrag waar je niet megaveel voor koopt hoor (als je niet alleen een kale overkapping wilt), als dat een compleet tuinhuis is dan is dat een helemaal prima prijs. Hout is knetterduur geworden afgelopen maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door praliwi op 30-07-2021 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Sport_Life schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:23:
Is die 8k incl schuurtje of staat die er al?
8k is namelijk best duur voor alleen de overkapping, dat kan veel goedkoper (mocht je dat willen).

Wij hebben hetzelfde formaat ongeveer en zijn ~4,5k aan hout kwijt (incl shutters) + 2-3k aan een timmerman (2).
incl schuurtje, deur, poeren, pen-gat verbindingen, epdm + isolatie + zinken pijp, aluminium trim, schroefmateriaal en alles op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik merk dat ik ook wel wat zit te dubben. Met 100m² achtertuin wil ik nog wel een beetje tuingevoel hebben. Er komt al een flink terras achter de openslaande deuren, heeft de overkapping 5m verderop dan nog serieuze meerwaarde? Of...kun je beter investeren in een goed waterdicht zonnescherm en een heater voor daaronder, en zit je dan voor je eigen achterdeur net zo prima? Dat voorkomt wel dat je achtertuin alsnog weer volgebouwd aanvoelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Pannencouque op 30-07-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pannencouque schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:43:
Ik merk dat ik ook wel wat zit te dubben. Met 100m² achtertuin wil ik nog wel een beetje tuingevoel hebben. Er komt al een flink terras achter de openslaande deuren, heeft de overkapping 5m verderop dan nog serieuze meerwaarde? Of...kun je beter investeren in een goed waterdicht zonnescherm en een heater voor daaronder, en zit je dan voor je eigen achterdeur net zo prima? Dat voorkomt wel dat je achtertuin alsnog weer volgebouwd aanvoelt.
Wij ook 100m2 achtertuin. Overkapping wordt 6x3, waar van 2x3 schuur. D'r komt een mooie loungeset onder.
De tuin zit op t zuiden, dus die overkapping met de rug naar t zuiden geeft vrijwel altijd schaduw, en door de isolatie op het dak is het ook enigszins iets koeler. Met zo'n zonnescherm moet je met wind weer rekening houden, en je meubels altijd afdekken of kussens opruimen.

Onder de overkapping kun je in het mooie seizoen gewoon je spul laten staan, mooie kussens, buitenkleedje enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik kan je helemaal volgen maar met zo'n overkapping kun je alsnog wind van twee kanten hebben natuurlijk. Je punt van schaduw snap ik wel; wij zitten ook op 't zuidwesten dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Meubels heb je punt, maar dat moet ik toch. Want op ons terras voor de openslaande deuren komen die tuintafel en stoelen sowieso al te staan.

Ik zat een jaar lang op het spoor dat ik het wilde, maar denk nu ook 'maak ik er echt gebruik van'? Ik kan me voorstellen dat ik met een goede heater en zonnescherm net zo blij ga zijn, plus wat vrijer gevoel heb in de tuin. Al met al lever je namelijk wel dik 20m² in - en dus 20% van je oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:54
@Anoniem: 36835 en @Sport_Life 8k inclusief schuurtje is echt niet gek hoor voor 6x3 .
Ik heb hier in Noord-Holland voor 6,5x4,5 veel gekkere prijzen ontvangen en besloten hem daarom maar zelf neer te zetten. Ik heb dan geen schuur maar puur overkapping. Wel met grote glazen schuifwand en een aluminium vaste pui.
Ik heb er een topic van gemaakt voor de liefhebber:
Showcase Douglas overkapping bouwen

Hij is nog niet af maar als hij helemaal af is zit ik net onder de 8k maar dan ook wel alles zelf moeten doen.

Schrik niet, ik had offertes binnen van ruim 20k excl glazen schuifwand :+ .

[ Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 30-07-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zoals ik zei, ik dacht dat dat schuurtje er al stond uit de bouw ;). Overkapping excl schuurtje (en glazen pui etc :P ) zou 4-5k mogen kosten.

De prijs die wij hebben is overigens afkomstig van een lokale hout/overkapping handel in de (rand)stad (juli 2021) , aan de prijzen hier te zien maakt dat weinig verschil.

[ Voor 69% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2021 21:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 23 ... 350 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.