Showcase Douglas overkapping bouwen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28
Nu het mooie weer in aantocht is en de rest van de tuin bij mijn projectnieuwbouw woning redelijk op orde is rees de gedachte om een overkapping in de tuin te plaatsen.
Na meerdere offerte trajecten en prijzen aangehoord te hebben heb ik vrij snel besloten dat dat goedkoper moet kunnen :+ .
Mijn vader en broer gemobiliseerd en die hadden er ook wel zin in om dit samen neer te gaan zetten.

Een terras en plek was al gekozen bij de initiële inrichting van de tuin maar het afschot blijkt helaas niet handig/te groot te zijn.
Het terras gaat er dus helemaal uit en wordt opgehoogd en vlak gemaakt, hierdoor zal ook een deel van het gras eruit gaan om die alvast langzaam omhoog te laten lopen om een grote opstap naar het terras te voorkomen.

Situatie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het rode vlak qua gras zal dus eruit gaan en langzaam omhoog gaan lopen naar rechts.
Het gele vlak zal in zijn geheel (vanaf de waterkant 9,5cm naar de voorkant 2cm) worden opgehoogd en vlak gemaakt worden.

Dan het idee van de overkapping. We willen geen schuur maar puur een plek om lekker te zitten en mogelijk ook plek te bieden aan een jacuzzi.
De tegels zijn 1x1 meter en zodoende is het terras dus 7 bij 6.
De overkapping krijgt de dakmaten 6,55x4,35 meter. Dit in verband met lengte palen, plaatsing poeren op de tegels en het feit dat je er dan nog “omheen” kunt lopen zonder op het gras te moeten stappen en gras blijft relatief lang vochtig dus dat leek mij ook een goed idee om iets terug te houden op de tegels.

Het speelhuisje op de foto gaat daar dus weg en de overkapping komt met dezelfde oriëntatie op die plek.
Rechtsboven in de hoek heb ik al een 5-aderige stroom kabel liggen direct vanuit de meterkast en 2x een UTP kabel.
Ook komen daar in de hoek sommige 3-aderige grondkabels uit tbv verlichting elders in de tuin.
Deze zal ik allemaal in een dubbele wand uit het zicht afmonteren.
Ook heb ik 6 extra zonnepanelen besteld die op het dak afgemonteerd zullen worden vanwege de oriëntatie ZZW en het feit dat er geen enkele schaduwval op die plek is,
zorgt ervoor dat het een investering is die ik in ongeveer 4 jaar en 6 maanden terug zou verdienen. Ook dekt het de eventuele extra kWh’s van een toekomstige Jacuzzi redelijk.

De Sketchup schets (met dank aan mijn broer):
Members only:

En wat technische tekeningen voor de overspanningen en afstanden van de palen etc.
Members only:

Zoals gezegd worden alle wanden dubbel wandig, het is een nogal winderige plek en ik moet een omvormer en andere schakelaars en dozen kwijt en die wil ik niet in het zicht hebben en ze moeten natuurlijk geen directe regenval of vocht ontvangen :).
De buitenkant zal met zwart Zweeds rabat uitgevoerd worden en de binnenwanden willen wij met verticaal hout afwerken maar die heb ik nog niet besteld/de juiste keuze voor gevonden.
De glazen pui wil ik van aluminium laten maken door een lokaal bedrijf, offertes zijn aangevraagd.

Het dak zal geïsoleerd uitgevoerd worden en met EPDM bekleed worden.
In deze volgorde : EPDM -> Isolatie (PIR) -> Underlayment/OSB 12mm -> Mes en groef dakbeschot van vuren.

De reden voor de Underlayment is extra sterkte en in het Underlayment/OSB kan ik mooi wat elektroleidingen wegfrezen zonder dat ik in de isolatie moet gaan lopen harken of zagen.

Ik heb het volgende al besteld:
18x Zweeds rabat 2x zwart gespoten 400cm -> zijkant bekleding buitenkant.
24x Zweeds rabat 2x zwart gespoten 300cm -> achterkant bekleding buitenkant.
7x Douglas palen fijn bezaagd 15x15 van 250cm -> de 7 staanders.
2x Douglas palen fijn bezaagd 15x15 van 700cm -> de twee grote liggers voor en achter zijde.
2x Douglas palen fijn bezaagd 15x15 van 500cm -> de twee liggers voor de zijkanten
11x Douglas balken van 75x200 van 500cm. -> gordingen.
30m2 vuren groef en mes vellingdelen a 30m2. -> dak beschot
Totaalprijs was €2900,- en levertijd is gezet op 3 tot maximaal 5 weken vanaf 12-04-2021.

Glazen schuifwand 6 delig offerte binnen voor €1800,-
6 panelen a 360Wp met 1-fase Goodwe omvormer inclusief installatie en afmonteren a €2500,- .

Zaken die nu snel gaan spelen is dus het opnieuw bestraten van het terras en het ophogen daarvan inclusief een strook gras.
Het bestellen en plaatsen van de betonpoeren welke ik op een grote betonsteen (80x40) wil zetten +-60cm diep en vervolgens de hele boel in snelcement te gieten.

Ik ben dus nog op zoek naar verticale houten delen die goed kunnen dienen als binnenafwerking en ik zal nog wat ringbalken van hardhout bestellen om frames te maken en als ring/grond balk te dienen om alles af te kunnen dichten is nu de planning.

Verder zit ik nog met de vraag hoe ik dit het beste wind en tocht dicht kan krijgen en natuurlijk vocht vrij.
Het hoeft geen 21 graden continu te zijn maar als de meeste tocht er uit is dan is het al lekker. Optrekkend vocht hoop ik tegen te gaan door een hard houten ring blak net achter de onderste rabat delen op de grond te plaatsen en de rabat delen "zweven" dan als het ware een centimeter boven de grond.

Overigens is dit onze inspiratie geweest:
Members only:

Verklaard voor sommigen ook de witte boeidelen :) en hoe de jaloezieën dus worden.

Suggesties en/of tips zijn natuurlijk van harte welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2021 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom een witte dakrand vraag ik me af ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Zonde van zo'n mooi uitzicht om er zo'n groot hok voor te zetten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je al gekeken naar een harmonica deur? Lijkt me ideaal om die aan de water en tuin kant te plaatsen waardoor je het geheel volledig open kan trekken als het weer het toe staat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ZeRoC00L schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:25:
Waarom een witte dakrand vraag ik me af ?
Waarom niet? Het steekt mooi af bij de zwarte rabat delen straks en de aluminium zwarte pui.
Douglas vergrijsd als een dolle dus waarschijnlijk ga ik de andere delen beitsen of oliën en de binnenzijde wordt ook onder handen genomen.
LordSinclair schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:27:
Zonde van zo'n mooi uitzicht om er zo'n groot hok voor te zetten.
Ik heb nog 15meter over met dat zicht en vanuit de overkapping is de waterkant zichtbaar vandaar de glazen schuifwand die dus verdwijnt achter de houten jaloezieën en we dus ook gewoon zicht houden.
De waterkant zelf is express dicht omdat mensen dan ook van de andere kant volledig naar binnen kunnen kijken natuurlijk.
En aan de andere zijde ligt een fiets/loop pad en natuurlijk de bootjes.
Tsurany schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:31:
Heb je al gekeken naar een harmonica deur? Lijkt me ideaal om die aan de water en tuin kant te plaatsen waardoor je het geheel volledig open kan trekken als het weer het toe staat.
Reden om dat niet te doen is dan de inkijk die altijd twee kanten op werkt natuurlijk.
De jaloezieën lijken overigens vrij dicht maar daar komt aardig ruimte tussen de spijlen om goed zicht te houden.

De achterkant van de woning heeft ook een terras en daar is het volledige zicht ook beschikbaar.

[ Voor 64% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2021 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:48:
[...]

Waarom niet? Het steekt mooi af bij de zwarte rabat delen straks en de aluminium zwarte pui.
Douglas vergrijsd als een dolle dus waarschijnlijk ga ik de andere delen beitsen of oliën en de binnenzijde wordt ook onder handen genomen.
Persoonlijk vind ik het niet mooi, maar dat is zoals gezegd persoonlijk.
Heb zelf die dakrand in Douglas, zelf alles gebeitst met Osmo 420 transparant. Dan verkleurt het echt een stuk minder. Desnoods om de x jaren opnieuw alles beitsen.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:40
Ik zou ook de dakrand in Douglas doen.
Je introduceert nu een 3e kleur wat het naar mijn idee minder rustig laat ogen.

Over de fundering, ik zou deze overkapping niet op de standaard 15x15 poertjes zetten, maar schroefpalen toepassen. (Recent heeft iemand dat nog toegepast hier)
Zeker aan de slootkant.

De ervaring van kennissen heeft mij geleerd dat het altijd verzakt langs de sloot.

Edit: zie hier voor de palen https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2064148/0

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 14-04-2021 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
FRANQ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:19:
Ik zou ook de dakrand in Douglas doen.
Je introduceert nu een 3e kleur wat het naar mijn idee minder rustig laat ogen.

Over de fundering, ik zou deze overkapping niet op de standaard 15x15 poertjes zetten, maar schroefpalen toepassen. (Recent heeft iemand dat nog toegepast hier)
Zeker aan de slootkant.

De ervaring van kennissen heeft mij geleerd dat het altijd verzakt langs de sloot.
Ik zat daar nu ook naar te kijken al hebben wij wel erg kleiachtige grond en is mijn huidige terras ook na ruim een jaar nog niet verzakt (op het oog).
Die schroefpalen kan ik volgens mij niet zelf plaatsen?
PS. ik heb de inspiratie foto toegevoegd, en ondanks de drie kleuren vinden wij dat juist heel erg mooi ogen en weer eens wat anders dan 80% van de overkappingen hier in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:40
@GeeMoney over smaak valt niet te twisten.
Dus als je het mooi vind moet je dat zeker doen :)

Zie ook de link in mn vorige post

Je hoeft daar natuurlijk niet perse een betonvloer op te storten.
Je kan er een M16 draadeind op zetten.
Je hebt van die poerkoppen die daar overheen kunnen

De looks blijven dan hetzelfde

[ Voor 58% gewijzigd door FRANQ op 14-04-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
FRANQ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:24:
@GeeMoney over smaak valt niet te twisten.
Dus als je het mooi vind moet je dat zeker doen :)

Zie ook de link in mn vorige post
DIe ken ik inderdaad, ik heb even een offerte opgevraagd want die zijn dus niet zelf te plaatsen.
Ik had verwacht door die 7 poeren op een grote beton tegel te plaatsen en dan in snel cement te zetten er toch aardig wat moet gebeuren wil dat nog echt centimeters gaan zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_A
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-06-2024
Een overspanning van 6 meter met 15x15 douglas is best ruig, misschien achter in het midden nog een extra staander plaatsen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ricardo_A schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:44:
Een overspanning van 6 meter met 15x15 douglas is best ruig, misschien achter in het midden nog een extra staander plaatsen ? :)
Binnenkort meer info en de eerste progressie :).
Zowel voor als achter komen totaal 3 staanders. De maximale overspanning tussen twee staanders is 3.85m en dat moet geen probleem zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
Inmiddels zijn ook hier de eerste vorderingen gemaakt.
Het terras is opgehoogd en alle palen en poeren zitten erin.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor het slaan van hard houten "funderingspalen". De schroefpalen leken een mooie optie maar extreem prijzig namelijk € 2500,- en daarnaast behoorlijk overkill.
De leveranciers (2 aangeschreven) hadden schroeven in gedachten van 2 meter ivm de ondergrond en die konden elk 1500kg dragen terwijl ongeveer de hele constructie tussen de 2000 en 2500kg zal zijn (verdeeld over 7 palen).

Hierdoor wist ik wel wanneer ik dus in de zandlaag zou zitten, namelijk ongeveer 2 meter.

Ik heb daarom een luchthamer/palen rammer gehuurd en gekozen om 9x9 cm hard houten gepunte palen van 2.75m de grond in te slaan tot 70cm onder de tegel lijn (feitelijk dus 3.5m diep bijna) en vervolgens heb ik daar een betonnen bewapende tegel van 40x40x5 op gezet en in het beton gegoten. Vervolgens is daar bovenop in het snelcement de betonpoer gezet van 15x15x60 .
Alle palen en poeren hebben we zelf gedaan (we is mijn vader, broer en ik) en het straatwerk heb ik laten doen. Palen waren €15,- per stuk en de palenrammer 1 dag huren kostte €200,- .reken uit je winst :).

Dat ziet er dan als volgt uit:

Poeren en palen op hun plek:
Members only:

Omdat het terras maar liefst ruim 9,5cm omhoog kwam heb ik ook een deel van het gras los gefreesd en loopt deze zometeen langzaam op richting de tegellijn van het terras.

Members only:

Oude situatie:
Members only:

Alle palen en poeren op hun plek met de eerste tegels:
Members only:

Eind resultaat:
Members only:

Het terras binnen de overkapping komt 2cm hoger dan de buitentegels en er wordt een rand van 13cm verzonken vanuit binnen gezien. (Die komt dus gelijk met de buitentegels te liggen)
Dit is precies de maat van de rails voor de glazen schuifwand. Op die manier kan de rails zijn water gewoon afvoeren naar “buiten” en is hij toch een beetje verzonken.

Als het goed is komt ergens volgende week het eerste hout binnen en zal ik uiterlijk begin Juni met de bouw van de overkapping beginnen!

[ Voor 45% gewijzigd door GeeMoney op 15-05-2021 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Zojuist is het hout geleverd !
Keurig binnen de afgesproken 3 tot 5 weken deadline.

Members only:

Bestellijstje:

20x400cm Zweeds rabat 2x zwart gespoten
26x300cm Zweeds rabat 2x zwart gespoten
7x Douglas 150x150x2500 voor de staanders
2x Douglas 150x150x7000 voor de voor en achter ligger
2x Douglas 150x150x5000 voor de zijliggers
11x Douglas75x200x5000 voor de gordingen
32m2 dakbeschot enkel rabat
20x400cm Douglas enkel rabat 18x131 tbv binnenwanden
26x300cm Douglas enkel rabat 18x131 tbv binnenwanden

Dit voor eentotaalprijs van €3400,- .
Tevens een EPDM XL pakket besteld van 1,3mm dik inclusief dampwerkende folie op rol.
40x 4cm PIR platen van 600x1200mm inclusief schroeven en die ronde plaatjes :)
En een rechte hemelwater doorvoer met een extra bus lijm.
Inclusief lijm, en benodigde kitten was dit handeltje €1200,-

Daar tel ik dan mijn 7 "funderingspalen" bij op a 15 euro per stuk, plus nog wat hardhouten balken die ik zal gebruiken om wat frames te maken komt het totaal exclusief schroeven en houtfretten en glazen schuifwand nu op 5000,- euro.
De glazen schuifwand is nog steeds geldig en kost €1800,- . Ik wacht echter met bestellen totdat ik de exacte binnenmaten heb.
Als we even 500,- voor schroeven en overig materiaal rekenen dan zit ik dus totaal op een slordige €7300,- .

Mogelijk dat ik in de loop van deze week ga beginnen. Het is nog even afhankelijk van de planning bij mijn vader en broer :) .

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 31-05-2021 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:06

Seraphin

Meep?

Leuk project! Toevalligerwijs heb ik vorige zomer ook een overkapping met vergelijkbaar ontwerp geplaatst.

Ik vond het (netjes) in verstek plaatsen van de boeidelen een van de grotere uitdagingen. Achteraf realiseerde ik me dat ik wellicht een kleine design-aanpassing had kunnen toepassen om dit makkelijker te maken: op de uitstekende punten van de gordingen een extra lat plaatsen die je op de kopse kant van de gordingen monteert, en dan van de binnenzijde makkelijk de boeidelen kan vastschroeven (wij deden het door diagonaal vanuit door de gording in de boeidelen te schroeven, dat was best een gedoe). Voor dit deel geldt: xxl-lijmklemmen zijn je vriend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i25y3nn6kcQYs-SDjfsTe_i4JY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B1sCJt5LhEkpFYoImHDRefwl.png?f=fotoalbum_large

[edit]
Ik lees nu dat er ook een opmerking werd geplaatst over het wel/niet wit schilderen van de boeidelen. Los van het reeds gemaakte punt over smaak denk ik dat het juist wel mooi wordt, juist omdat de rest van je huis ook een wit accent-randje lijkt te hebben.

Wij hebben in de onderste 2-3cm van het boeideel een sierrandje gefreest. Kost nauwelijks tijd of moeite (aangenomen dat je een beetje degelijke bovenfrees hebt, maar kijkend naar hoe je het tot nu toe aanpakt zal dat wel goed zitten).

Voor ons voegt het effect veel toe aan de afwerking / uitstraling van het geheel (maar dat is wederom smaak, voor ons was het bovendien belangrijk dat het bij de stijl van een jaren 30 woning zou passen).

[ Voor 26% gewijzigd door Seraphin op 31-05-2021 18:12 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:03

Stimulate14

⭐⭐⭐

Geweldig ik ga meekijken :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik zal foto's maken tussendoor. Volgens de huidige planning gaan we 17-18-19 juni beginnen!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GeeMoney
Vandaag was het eindelijk zover!

Members only:

We zijn begonnen met alle staanders op lengte te maken en beide zijden haaks en de stelplaten te monteren. Deze hebben we op de locatie gelegd waar ze gaan komen en vervolgens de lange dwarsligger achter gepakt en zo de lengte voor die dwarsligger kunnen bepalen. Vervolgens ook met de zijliggers gedaan en uiteindelijk ook voor de lange dwarsligger aan de voorzijde.

Benodigdheden vandaag en eventuele tips:
Gebruikt:
Cirkelzaag met geleiderails.
2 workmates.
2 schroefboormachines met sterke accu's en reserve volle accu's.
Recipro zaag.
Handzaag.
Afkortzaag.
Tellerkopschroeven geel verzinkt 10x200.
Tellerkopschroeven geel verzinkt 8x160.
Houtfretten M8x90 om de stelplaten te monteren.
Hout boortje 5,5 voor de houtfretten in de palen.
Speedboortje 18 (voor de m16 draadeind in de palen).
Torx bitjes voor de tellerkopschroeven.
Waterpas.
Setje regels/latten om te schoren.
Heel veel drinken en zonnebrand.

Tips:
Het liefst een afkortzaag die de balken 15x15 in 1 keer door zou kunnen halen, wij hadden die echter niet maar dankzij de laser is het toch erg goed gegaan door de balk dus in 2x door te halen maar dit kost gewoon meer tijd.
Zelfde geldt voor een cirkelzaag die de halfhout verbindingen in 1x keer zou kunnen zagen op diepte, dat zal wederom veel tijd schelen. Nu moesten we de laatste centimeters met de hand of recipro zaag doen.
De balken zoveel mogelijk met de nerf als regenboog gelegd. (de bolle kant naar boven dus eventueel en waar mogelijk qua zichtzijdes etc.)

Al met al na een hele dag met zijn 3-en klussen staat het volledige frame.
Morgen laten we hem nog even zakken op de poeren (zoveel mogelijk) en hopen we het dak af te kunnen maken (als het weer het toelaat) en de buitenwanden gezet te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 18-06-2021 09:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
Dag 2 en dag 3 zijn achter de rug.
Het weer was helaas op dag 2 behoorlijk wisselvallig waardoor dat eigenlijk maar een halve dag is geweest.

Aan het einde van dag 3 zijn we in principe waterdicht met het dak en nu boeidelen nog plaatsen met daktrim en dan gaan we aan de zijwanden beginnen.

Members only:

Mes en groef dakdelen met dampopen folie en vervolgens 4cm PIR en daarna de 1,3mm EPDM gelijmd.
De EPDM was de allereerste keer maar hij ligt er vrij strak en recht op al zeg ik het zelf ;) .
De elektra voor vaste lichtpunten zijn tevens geplaatst zodat er zoveel mogelijk uit het zicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Mooi project, en lekker zo aan het water!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@GeeMoney
Zo! Lekker bezig! Het weer van afgelopen dagen was gelijk een goede test. Je schiet al lekker op! d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door pjot1 op 20-06-2021 11:33 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GeeMoney
Er is weer voortgang geweest!

Verder met de buitenwanden, met wat improvisatie een aanslag gemaakt voor de Zweedse rabat delen :)
Members only:

Dat geeft uiteindelijk dit als resultaat:
Members only:

De achter buitenwanden kunnen we niet makkelijk bij om te schroeven dus daar hebben we eerst een frame voor gemaakt zodat we de rabat delen er op kunnen schroeven en vervolgens de boel rechtovereind er tussen kunnen monteren.
Members only:

Na weer een dag staan nu alle buitenwanden:
Members only:

Alle balken die mogelijk water zouden kunnen raken zijn van hardhout en de rest is opgevuld met grenen. Alles is van 70x70 balken en omdat het kan hebben we zoveel mogelijk schoortjes geplaatst aangezien die toch uit het zicht zitten.

En nog een plaatje van bovenaf voordat de buitenwanden stonden:
Members only:

Nu nog op zoek naar (betaalbare) boeidelen, alle binnenwanden moeten we nog zetten en de vaste jaloezieën aan de voorzijde, de regenpijp doorvoer en een kabeldoorvoer door het dak en de daktrim er nog op.

Veel gebruikt:
2 workmates.
2 afkort zagen.
Zwarte rvs torx tuinschroeven voor het Zweeds rabat 4x50 (torx20) 400 stuks.
RVS Torx tuinschroeven 5x120 (torx25).
2 accu schroefboormachines.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 27-06-2021 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvang
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-08-2021
Nice work!
Bedankt voor het delen, ik ben zelf ook met de voorbereidingen voor een overkapping bezig en jouw stuk inspireert enorm!

Ik zit met een tweetal vragen waar jij of andere tweakers wellicht het antwoord op weten..

Breedte tussen de palen is bij mij 3.90 meter en wil staanders en ringbalken van 15x15 gebruiken, is dit voldoende stevig? Ik lees vaak de regel "5cm per meter", maar twijfel of wat ik wil voldoende is of dat dit toch afgeraden wordt?

Ik wil geen inkepingen in de gordingen of ringbalken maken, maar de gordingen van bovenaf doorschroeven, is dit aan te raden? Reden om geen inkepingen te doen is omdat de draagkracht dan maximaal is en het scheelt ook wat werk.. wat denken jullie?

Nogmaals bedankt voor het delen! Erg leuk om te lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@basvang Mijn grootste overspanning (de voorzijde) is ook 3.90m met 15x15balken.
Ik heb echter de ringbalk daarom 3cm door laten steken op beide staanders zodat hij met de volle 15 toch nog 3cm vol op de staander leunt en daarna pas de half hout verbinding toegepast. Hierdoor krijgt hij fors meer draagkracht in tegenstelling tot een echte half hout verbinding die maar 50% geeft.

Ook in mijn gording balken heb ik geen inkepingen gemaakt maar zijn ze vanaf de zijkanten schuin op de ringbalken geschroefd met flinke schroeven uit mijn hoofd 6x15 ivm de dikte ook van mijn gording balken.

Hier ook voornamelijk gedaan omdat het flink werk scheelt en de boeidelen komen dicht bij ons dus eventuele inkepingen zou je dan toch ook niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
Ziet er heel netjes uit! Ik kijk stiekem mee als inspiratie voor mijn overkapping, al duurt dat nog een jaar.

Ga zo door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:01
Wordt het niet heel duister binnen, met die twee-en-een-halve donkere zijkanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
noppus schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:04:
Wordt het niet heel duister binnen, met die twee-en-een-halve donkere zijkanten?
Ik verwacht dat dat behoorlijk meevalt.
De binnenwanden worden licht en hij staat pal op het zuid-zuid westen met de volle zon erin.
De gehele voorzijde blijft dus open en rechts komt er 1.85m glas ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49
Ziet er goed uit, ik zou de boeiboord ook niet wit maken, dat haalt het natuurlijke weg van de overkapping. Persoonlijk had ik de overstek ook iets groter gemaakt waardoor je iets meer oversteek hebt en de dubbele laag hout van het dak wat minder 'lomp' maakt.

Verder strak hoor. Wij gaan zelf (of ja, een timmerman en deels zelf) eind dit jaar ook een douglas overkapping bouwen. Dit moet echt een binnenruimte worden waarin je ook 's winters kunt verblijven. We hebben al deels het hout besteld (rabat en palen en 8 poeren, 7x3 meter moet het worden) omdat de prijzen uit het dak gaan, al hoor ik dat ze ook weer zakken, maar je weet het niet... Enige waar wij nog over nadenken is:

- Vlonder willen we op de betontegels leggen die er nu liggen. Is dat een probleem als je er wat vochtwerende folie onder legt? Het moet de ondergrond worden en er moet isolatie onder aangezien we dit een woonruimte gaan maken die geïsoleerd gaat worden.
- Dak; Wij willen ook EPDM plaatsen, maar zijn OSB platen ook voldoende? We willen het aan de binnenkant isoleren tussen de balken in en vervolgens agnes-platen aan de binnenkant. Ik zie dat jij dakbeschot in de vorm van Douglas balken hebt gebruikt (of vuren).
- Fundering van kozijnen. We willen aan de voorkant 2 meter aan vast kozijn (glas) plaatsen en 2 meter aan schuifdeuren. Ik denk dat we hier cement moeten plaatsen en een rij tegens voor moeten weghalen, aangezien het gewicht dermate hoog is voor het dragen van deze kozijnen. Ook zal er denk ik dan een dorpel geplaatst moeten worden waar de kozijnen op moeten staan?
- Wij kiezen er verder voor om de liggers geen 15x15 te plaatsen zoals de palen, maar 15x7.5 cm, al maakt dit ga ik ervanuit niet uit als je ze aan de buitenkanten van de palen plaatst?

[ Voor 7% gewijzigd door blatenja op 30-06-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
We hebben bewust de overstek niet zo groot gemaakt, dat vonden wij niets toevoegen en minder mooi. (Hij is 15cm in ons geval)
Of hij wit wordt is nu weer onduidelijk, mogelijk ook helemaal zwart, mij maakt het niet super veel uit eerlijk gezegd :).

Waarom van binnen isoleren? Dat kost je hoogte en is veel meer werk dan een degelijke PIR plaat met folie op je dak?
Ook volgens mij minder kans op vochtproblemen aangezien je dakbeschot moet kunnen ademen en je anders beide zijdes opsluit?

Het vaste glas met kozijn heb ik ook nog niet besteld maar die komt bij mij in principe gewoon op de betontegel of er komt nog een hardhouten balk in dezelfde kleur als het kozijn.
De glaswand in zijn geheel denk ik dat het kan op de 13cm betontegel strook die ik heb want die ligt ingeklemd tussen de andere 2 tegels. (Tegels zijn gewapend en 5cm dik). In het ergste geval moet het er volgend jaar uit en moet ik alsnog een betonrandje storten.

[ Voor 85% gewijzigd door GeeMoney op 30-06-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49
GeeMoney schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:00:
We hebben bewust de overstek niet zo groot gemaakt, dat vonden wij niets toevoegen en minder mooi. (Hij is 15cm in ons geval)
Of hij wit wordt is nu weer onduidelijk, mogelijk ook helemaal zwart, mij maakt het niet super veel uit eerlijk gezegd :).

Waarom van binnen isoleren? Dat kost je hoogte en is veel meer werk dan een degelijke PIR plaat met folie op je dak?
Ook volgens mij minder kans op vochtproblemen aangezien je dakbeschot moet kunnen ademen en je anders beide zijdes opsluit?

Het vaste glas met kozijn heb ik ook nog niet besteld maar die komt bij mij in principe gewoon op de betontegel of er komt nog een hardhouten balk in dezelfde kleur als het kozijn.
De glaswand in zijn geheel denk ik dat het kan op de 13cm betontegel strook die ik heb want die ligt ingeklemd tussen de andere 2 tegels. (Tegels zijn gewapend en 5cm dik). In het ergste geval moet het er volgend jaar uit en moet ik alsnog een betonrandje storten.
Wit contrasteert wel erg veel imo, maar goed, wij gaan de binnenkant ook strak wit afwerken, dus vandaar de agnes-platen en binnen isolatie. We vinden aan de binnenkant de balken niet een mooie afwerking namelijk. Maar je stelt dus voor om de binnenkant niet te isoleren en simpelweg PIR platen met daar bovenop dus EPDM begrijp ik. Wellicht ook een idee... Ga jij ook echt isolerend glas plaatsen of enkel van die standaard schuifdeuren met tochtstrippen? Daar zit nogal een verschil tussen namelijk. Ik ben benieuwd hoe je dat dan precies gaat doen zodat ik daar ook van kan leren :>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
Weer een update:

De zijwanden zitten er in en de vaste jaloezieën inclusief frame hebben we compleet op maat.
Wel wat tegenvallers:

De balken die ik voor de vaste jaloezieën gebruik zijn 50x100, tenminste, dat moeten ze zijn.
Er zit echter behoorlijk maatverschil in, sommigen zijn zelfs 113mm dus we zullen alle balken nog over de lengte op maat moeten zagen met een geleider of op de zaagtafel alvorens te monteren.

De zijwanden en achterwanden heb ik van enkel rabat Douglas maar dit valt toch wat tegen qua knoesten en houtnerf. Veel meer dan op de foto/schets bij het product....
Dit wordt waarschijnlijk dus beitsen of white washen, geen idee dat laat ik aan de vrouw over :+ .

Ook heb ik tekort, 9 delen stuur ik terug want die zijn dermate slecht dat ik ze niet wil gebruiken en dan kom ik nog 32 delen tekort. Eigen misrekening. Deze delen hebben als werkmaat 13,5cm en geen 17,5cm zoals de Zweeds rabat delen en daar heb ik blijkbaar wel mee gerekend.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Staat er veel wind? Ik zou graag over het water willen uitkijken, dat is nu niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Stimulate14 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:59:
Staat er veel wind? Ik zou graag over het water willen uitkijken, dat is nu niet mogelijk.
Er staat inderdaad veel wind :) .
Van binnen de overkapping kan je prima over het water uitkijken hoor. De tuin is groot en breed genoeg om genoeg zicht over te houden maar niet de directe inkijk inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Het staat er trouwens beschreven alsof het mijn overkapping wordt :+ :D .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NeMeSiS_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-06 00:06

_NeMeSiS_

Millennial

Waarom heb je ervoor gekozen om het frame van de wanden aan de binnenkant van de overkapping zichtbaar te laten zijn?

Ik ben zelf ook een overkapping aan het bouwen en moet nog aan de wanden beginnen. Maar mijn idee is om dat andersom te doen. Frame aan de "buitenkant" zichtbaar en de "mooie kant" naar binnen. Daar kijk ik immers zelf altijd tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:01

The.Terminator

Un boer met bier

_NeMeSiS_ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:00:
Waarom heb je ervoor gekozen om het frame van de wanden aan de binnenkant van de overkapping zichtbaar te laten zijn?

Ik ben zelf ook een overkapping aan het bouwen en moet nog aan de wanden beginnen. Maar mijn idee is om dat andersom te doen. Frame aan de "buitenkant" zichtbaar en de "mooie kant" naar binnen. Daar kijk ik immers zelf altijd tegenaan.
Misschien dat er isolatie tussenkomt en daarna binnen afwerken ?
Iig zo zou ik het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
_NeMeSiS_ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:00:

Het wordt niet zichtbaar maar ik heb overal dubbele wanden.
Ik heb dus zowel binnen als buiten geen frame zichtbaar.
Onder andere vanwege wind en isolatie inderdaad en omdat ik geen schuurtje heb waar de elektra in afgemonteerd kan worden komt dit dus nu in een dubbele wand bereikbaar middels een luik/deur.

PS. de achterwand is dus nog niet klaar maar ik heb geen hout meer ;).

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 07-07-2021 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-06 16:15
Gaaf om te lezen zo! Bedankt dat je de moeite neemt om alles hier uit te leggen. 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Weer een kleine update:

Nu ook de achterwanden in principe helemaal klaar maar een klein deel dus nog niet afgemonteerd.
Nu eerst de elektra laten afmonteren maar de elektricien moet ik even op wachten.
Boeidelen en restant dak zal moeten wachten tot na de vakantie van mijn vader en broer maar we kunnen er in ieder geval al zitten :)

Members only:

Afkortzaag is echt een absolute must bij een dergelijke overkapping zelf te plaatsen.
Alle elektra leidingen zijn geplaatst en komen dus allemaal linksboven in de hoek uit.
Meerdere stopcontacten en vaste lichtpunten en de kabels van een aantal spot groepen van de tuin komen hier ook in uit.
Ik zal een plaat van 180x130 plaatsen als achterwand voor de "buiten" meterkast.
Een rij elektra dozen zal dienen om alle verlichting middels Fibaro z-wave ook met de telefoon te kunnen bedienen en alle stopcontacten worden hier in afgemonteerd.
Ook de omvormer voor de zonnepanelen zal hier geplaatst worden en deze wand heeft dus ook wat ventilatie gaten aan de achterwand onderin en er komen er nog twee middels een rooster bovenin.

Middels een laser rondom hebben we de onderste rabat delen binnenin uitgelijnd zodat alle naden netjes doorlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 13-07-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 02:17
Heb je de 15x15 staanders ook ingekort? En zo ja, hoe? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
kever678 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:43:
Heb je de 15x15 staanders ook ingekort? En zo ja, hoe? :P
Jazeker, met de afkortzaag 8) :9 .
Helaas was de afkortzaag niet groot genoeg om in 1 keer te kunnen zagen dus we moesten de balken even 2 keer draaien en dus middels 2 snedes de balken doorhalen.
De afkortzaag had een laser waardoor dat wel erg goed ging trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 02:17
GeeMoney schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:44:
[...]

Jazeker, met de afkortzaag 8) :9 .
Helaas was de afkortzaag niet groot genoeg om in 1 keer te kunnen zagen dus we moesten de balken even 2 keer draaien en dus middels 2 snedes de balken doorhalen.
De afkortzaag had een laser waardoor dat wel erg goed ging trouwens.
Dan ga ik het eerst ook zo proberen.

Andere optie is om met een cirkelzaag alle kanten in te zagen en middelste stuk met de hand te doen.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gaaf ding , ben benieuwd naar het eindresultaat :).

Wij zijn ook bezig met een overkapping (laten zetten), ik schrok wel enorm van de houtprijs :X jij hebt nog redelijk goed ingekocht.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Sport_Life schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:02:
Gaaf ding , ben benieuwd naar het eindresultaat :).

Wij zijn ook bezig met een overkapping (laten zetten), ik schrok wel enorm van de houtprijs :X jij hebt nog redelijk goed ingekocht.
Jaartje wachten geen optie? Houtprijzen kelderen alweer, maar nog niet doorberekend aan de consument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 09:15
mierenfokker schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Jaartje wachten geen optie? Houtprijzen kelderen alweer, maar nog niet doorberekend aan de consument
Ik wacht, gezien de andere projecten in de tuin, tot volgend jaar idd.
Overkapping van 3,50 diep bij 13 meter breed kan qua houtprijs nogal een verschil zijn met die zakkende prijzen. Eerst maar eens bestraten en de velux dakramen vervangen.

Ik hou dit topic in ieder geval in de gaten, heb er al aardig wat van opgestoken wat ik kan toepassen zodra ik er aan kan beginnen.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:38
offtopic:
Maar veel belangrijker.. hoe houd jij je gras zo netjes? Bij blijven er maar paardebloemen in komen. Ik maai 1x per week en daarmee blijft het gras mooi op hoogte.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat zou een optie kunnen zijn, maar we hebben nu een timmerman gevonden die het eea in elkaar wil zetten.

Ik ben helaas niet zo handig als @GeeMoney :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
DonJunior schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:49:
offtopic:
Maar veel belangrijker.. hoe houd jij je gras zo netjes? Bij blijven er maar paardebloemen in komen. Ik maai 1x per week en daarmee blijft het gras mooi op hoogte.
Off topic maar ik heb een robot maaier die er elke dag op uit gaat (als het droog is) en af en toe trek ik zelf onkruid. Daarnaast is het nog maar 1 seizoen oud dus wellicht word het nog slechter ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:30
DonJunior schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:49:
offtopic:
Onkruid verdelger voor gras kopen. Onkruid Laten verwelken en daarna flink verticuteren. Vervolgens bemesten en inzaaien. Doe dit 2x in een seizoen en het is 99% schoon

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
Hele kleine update:

Ik heb de buitenmeterkast binnen en de WiFi accesspoint opgehangen en allebei de CAT6A kabels werken.
Ik had er in principe 1 nodig maar heb een reserve erbij getrokken.

Members only:

Ben nu bezig opbouw dozen te plaatsen (nog net de eerste zichtbaar onderaan de witte plaat) waar alle stopcontacten en lichtpunten van oa de tuin en overkapping allemaal in afgemonteerd gaat worden en vervolgens dient natuurlijk de meterkast aangesloten te worden maar het wachten is op een electricien :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Supergaaf, dit blijf ik volgen voor wanneer ik begin volgend jaar aan de slag ga.

Twee vragen, heb je ook overwogen om een beton fundering te doen voor de vloer? En je maakt die wanden verder niet geïsoleerd of vochtwerend? Ik dacht dat dat wel wenselijk is als je zoiets helemaal dichtmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Laatst online: 06-04 21:00
[...]

Ik ben ook bezig met het aanschaffen van een overkapping maar is bovenstaande ergens op gebaseerd?
Anders wacht ik ook nog een jaar namelijk.

Probleem is alleen dat de vrouw de overkapping heel graag wil en ik probeer nu dus uit te leggen dat het goedkoper gaat worden maar dan moet dat natuurlijk wel gebeuren en niet dat het volgend jaar nog duurder wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
duimp schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:31:
[...]

Ik ben ook bezig met het aanschaffen van een overkapping maar is bovenstaande ergens op gebaseerd?
Anders wacht ik ook nog een jaar namelijk.

Probleem is alleen dat de vrouw de overkapping heel graag wil en ik probeer nu dus uit te leggen dat het goedkoper gaat worden maar dan moet dat natuurlijk wel gebeuren en niet dat het volgend jaar nog duurder wordt :)
https://www.nasdaq.com/market-activity/commodities/lbs
Zie 6 maanden grafiek, betreft USA markt dus Europa zal enigszins afwijken. Maar de prijzen zullen hoe dan ook gaan dalen met enkele maanden. De houthandel hier geeft aan dat hij verwacht eind 2021 / begin 2022 een echt duidelijke daling te gaan zien.

Genoeg nieuws verder over te vinden met redenen waarom de 'winkelprijzen' achterblijven. O.a. door huidige dure voorraden welke niet met verlies verkocht worden loopt alles achter op de grafiekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
@Twijfels thanks!

Zal proberen om de vrouw te overtuigen dat we nog even geduld moeten hebben.
Ben wel benieuwd wat het zal schelen op een overkapping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Kleine update!

Het electra is afgemonteerd!
Met dank aan het subtopic voor Elektra huisinstallaties.

Members only:

De kabel en groep voor de omvormer is al voorbereid en verder hebben we dan nog 2x10A groepen waarvan 1 groep ingezet is voor alle stopcontacten en de andere groep alle verlichting (op 1 na) op afgemonteerd zal worden, en nog een ongebruikte toekomstige 10A krachtgroep met meter.
Alles is zoveel mogelijk van onder of de zijkant gevoed en alles met waterdichte wartels.
Ook de meterkast is waterdicht, selectiviteit is gewaarborgd en alles is juist afgezekerd en bevind zich achter een aardlek en separate hoofdschakelaar zodat ik de gehele tuin hiervandaan in 1 druk stroomloos kan zetten.

Ook de glazen schuifwand is definitief besteld en heeft een leverindicatie van 8 weken.
De familie is ook weer terug dus we gaan met de boeidelen binnenkort aan de gang en "de klep" maken om de meterkast en omvormer uit het zicht te werken.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 16-08-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Twee van de drie groepen inmiddels afgemonteerd en "online" :)
Het lijken veel dozen/aansluitingen op een groep maar vanwege Fibaro Home Automation/dimmers is een beetje ruimte wel lekker, ik heb daarom gewoon 4 dozen geplaatst zodat ik dat allemaal makkelijk kwijt kan.
Members only:

Voor wat betreft de spotjes in de overstek heb ik ook alle kabels en leidingen getrokken.
Bij elke spot plaats ik een attema doos waarin ik alles netjes met wago klemmen kan aansluiten en door kan lussen naar de volgende spot.
Ondanks dat er daar geen water komt vond ik die attema dozen zo wel netjes en de kosten zijn het nu ook weer niet.
Members only:

Overigens gebruikt/gekocht:
Stalen trekveer
Een doosje Wago klemmen 5-voudig
Een doosje Wago klemmen 3-voudig
Blauw/bruin/geel-groen/zwart VD draad op een rol
Ik heb 8 Attema dozen gehaald en een tiental M20 wartels
6x4meter PVC
Setje PVC bochten
Setje PVC verleng/koppel stukjes
Bison PVC lijm om alle bochten en koppelstukken te lijmen.
Hele handeltje ongeveer 150 euro.

Daarnaast nog het meterkastje:
IP55 waterdichte buitenmeterkast
3x10A alamats
1x4polige 10A krachtgroep met losse aardlek (was niet in 1 beschikbaar helaas)
4-polige hoofdschakelaar
3-fase kWh meter
Totaal ongeveer €350,-
Het is afgemonteerd op een krachtgroep in de meterkast van de woning en die had ik nog vrij.

Wago klemmen (hulde voor de uitvinder, wat een top dingen!):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0QbFc--lqjAA-Wdw6lwt-pdPY0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKed5rpmhKnqkltQt4opzQUO.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 16-08-2021 15:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:02
Ziet er netjes uit GeeMoney. Ik volg je topic al een tijdje en zie dat je overal goed over nadenkt en de tijd voor neemt. Er is een paar keer wat discussie geweest over het al dan niet wit schilderen van de boeidelen. Ik vind het wit schilderen persoonlijk juist mooi, maar ik heb dat bij mijn eigen overkapping ook gedaan (evenals de dakbalken).

Ik zie dat je je rabatdelen zowel boven als onder geschroefd hebt. Mij is altijd verteld dat je dat juist niet moet doen i.v.m. het werken van het hout. Ik heb dan ook alleen aan de onderkant geschroefd. De bovenkant van een plank wordt immers weer opgesloten door de plank erboven. Uiteraard tussen alle planken enkele mm's vrijhouden voor het werken en bij de laatste / bovenste plank wel ook de bovenkant geschroefd.

Maar verder zoals gezegd een mooi project. Keep up the good work!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:23

Exigence

dnkroz

Mooi werk. Klein puntje van kritiek: de invoer van de buizen in de Attema dozen, daar zou je idealiter nog een buisinvoer op toepassen, bijvoorbeeld: https://www.sandervunderi...kabeldoos-ak1-en-ak2.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Exigence schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:47:
Mooi werk. Klein puntje van kritiek: de invoer van de buizen in de Attema dozen, daar zou je idealiter nog een buisinvoer op toepassen, bijvoorbeeld: https://www.sandervunderi...kabeldoos-ak1-en-ak2.html
Dank! Die zocht ik al maar ik ik kon ze niet vinden.
Ik heb een handjevol besteld :).

@maussert kleur van de boeidelen is nog even open. Wit, of zwart in ieder geval.
Ik ben iets van plan met de boeidelen en het materiaal maar daar kom ik later op terug als dat wat concreter is.
Het werkt voornamelijk in de breedte is mij verteld en voor de stevigheid is schroeven in het dikkere gedeelte wel aan te raden, ik heb zeker aan de waterkant een overspanning van 4 meter met elke 50cm dus een staander om ze extra vast te kunnen schroeven ook. Tot nu toe zie ik alleen wat werking naar de zijkanten en dan voornamelijk van de binnendelen eigenlijk. Het zweeds rabat houd zich tot nu toe goed.

@Stealth2000 betonnen fundering heb ik niet overwogen. Mijn terras bestaat uit 5cm gewapende beton tegels a 150kg per stuk en volledig opgesloten door extra dikke en lange bandjes van 5cm dik en 40cm diep en 1 meter lang.
Tevens heb ik dus funderingspalen geslagen onder de poeren en daar ook nog een +- 60x40 betontegel in het snelcement op gestort.
Als het nu nog zakt dan was ook een betonnen plaat gaan zakken is mijn gedachten :p.

De achterwand kan ik niet isoleren ivm warmte van de meterkast en omvormer en daar is dus ventilatie benodigd. Echter 10cm achter de achterwand staat de erfafscheiding (schutting) naar de buren en die is 1.80m hoog dus daar is de meeste tocht/wind wel uit.

Dan blijven de zijwanden over, het is in ieder geval zo opgezet dat ik de wanden nog los kan halen zonder schade in het zicht maar omdat wij tot de bandjes hebben afgewerkt met ook hardhouten ringbalk op de grond en tochtband verwacht ik ook daar de meeste wind wel uit te hebben.
De gehele voorzijde komt 10mm gehard glas en het dak is geïsoleerd, ik verwacht dat dit met een heater toch best lang uit te houden moet zijn en anders kan ik altijd de zijwanden nog gaan isoleren.

Het makkelijkste tegen vocht is om geen isolatie toe te passen, dan weet je zeker dat het gewoon ventileert en vocht dus weg kan, anders is dat iets waar je inderdaad heel goed op moet letten.

[ Voor 80% gewijzigd door GeeMoney op 07-09-2021 20:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
Heeft even geduurd maar er is weer een update!

Ik heb eindelijk iemand gevonden met een zaagbank die de vaste jaloezieën/balken op maat heeft kunnen zagen.
Hij is opgebouwd uit 5x10 balken maar er was zoveel maatverschil dat dit er vanaf een zijkant niet uit zou zien.
Kleinste balk was 5x9,5 en de grootste was 5x11,8 .
Ze zijn dus nu allemaal 5x9,4 geworden :).

Ik heb ervoor gekozen om iets meer ruimte tussen de balken te hanteren dan meestal het geval is om het uitzicht niet teveel te blokkeren.
Normaliter zie ik dat de balken dus 5 zijn en dan de tussenruimte ook 5 is. Hier heb ik 6,5 aangehouden als tussenruimte.

Members only:

Volgende week komt ook de glazen schuifwand binnen voor de voorzijde en gaan we als het goed is ook het achterwandje nog verder dichtmaken.
De vaste pui aan de zijkant heb ik begin volgende week een afspraak voor staan bij een bedrijf uit de buurt die dat naar schatting voor ongeveer €800,- kan maken.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 07-09-2021 21:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
En geplaatst inmiddels, nu nog verder af beitsen:

Members only:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GeeMoney
De glazen schuifwand inmiddels ook geplaatst:

Members only:

Benodigdheden:

Slijptol.
Zuignappen voor zware last.
Hamer met een stukje hout om de tochtstrippen netjes om het glas te "slaan".
Twee sterke zuignappen om de glasplaten makkelijk te kunnen pakken.
Sterke boorrmachines om de onderrails in de tegels vast te boren.

Ik twijfel nu om niet ook gewoon 2 schuifdeuren in de zijwand te gaan zetten. Dan sluit hij helemaal mooi aan op de huidige schuifwand en het komt goedkoper uit dan een vaste pui die ook zijn eigen moeilijkheden kent.

Niemand wilt hem op de grond plaatsen maar er moet een hardhouten balk onder of een stenen dorpel.
Daarnaast is het vierkant niet exact haaks.Het scheelt een halve centimeter maar dat is voor alu kozijnen een probleem. Er moet dan dus weer een frame om het kozijn heen om dat te verdoezelen.
Ik ga nog even in conclaaf met de vrouw des huizes ;) .

PS. de deur lijkt niet te sluiten maar hij staat iets open op de foto :).

Hier kun je goed zien hoe de onder rails tussen de poeren en het verlaagde stukje past.
Rails is 12,7cm en wij hebben 12,9cm aangehouden als verdiept/verzonken stuk.
Members only:

Hier een foto van de montage van de bovenrails die aan de gordingen geschroefd is:
Members only:

[ Voor 64% gewijzigd door GeeMoney op 19-09-2021 21:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
En een foto in de avond met een eerste lampje aangesloten :)

Members only:

Nog 2 lampen afmonteren en dan kan de achterwand dicht gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Die latten boven ga je nog afwerken of heeft dat een bepaald doel ? :P.
Verder erg mooi hoor :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:35:
De glazen schuifwand inmiddels ook geplaatst:

***members only***

Benodigdheden:

Slijptol.
Zuignappen voor zware last.
Hamer met een stukje hout om de tochtstrippen netjes om het glas te "slaan"
Twee sterke zuignappen om de glasplaten makkelijk te kunnen pakken.
Sterke boorrmachines om de onderrails in de tegels vast te boren.

Ik twijfel nu om niet ook gewoon 2 schuifdeuren in de zijwand te gaan zetten. Dan sluit hij helemaal mooi aan op de huidige schuifwand en het komt goedkoper uit dan een vaste pui die ook zijn eigen moeilijkheden kent.

Niemand wilt hem op de grond plaatsen maar er moet een hardhouten balk onder of een stenen dorpel.
Daarnaast is het vierkant niet exact haaks.Het scheelt een halve centimeter maar dat is voor alu kozijnen een probleem. Er moet dan dus weer een frame om het kozijn heen om dat te verdoezelen.
Ik ga nog even in conclaaf met de vrouw des huizes ;) .

PS. de deur lijkt niet te sluiten maar hij staat iets open op de foto :).

Hier kun je goed zien hoe de onder rails tussen de poeren en het verlaagde stukje past.
Rails is 12,7cm en wij hebben 12,9cm aangehouden als verdiept/verzonken stuk.

***members only***

Hier een foto van de montage van de bovenrails die aan de gordingen geschroefd is:

***members only***
Als je er met je vrouw niet uitkomt, kan je er wel in wonen! ;)

Ziet er goed uit! d:)b

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-05 11:01
Super mooi project!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Sport_Life schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:01:
Die latten boven ga je nog afwerken of heeft dat een bepaald doel ? :P.
Verder erg mooi hoor :).
Zie maar eens aan hout te komen voor een redelijke prijs :+.
Toevallig heb ik het afgelopen woensdag op kunnen halen dus de eerste volgende goede werkdag gaan we inderdaad aan de boeidelen beginnen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:16:
[...]

Zie maar eens aan hout te komen voor een redelijke prijs :+.
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 19-09-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Na lang beraad besloten toch geen klep te maken maar een ander systeem.
Ik moet er maar zeer sporadisch bij is de verwachting en als ik er dan bij moet kan ik vast wel even wachten tot ik minimaal 1 iemand anders tot mijn beschikking heb om te helpen.

Members only:

Ik heb een extra lat langs elke staander geschroefd en die loopt 1 plank door tot waar de opening eindigt met de vaste delen. Dit deel is bovenin nu geschroefd zoals je wellicht kunt zien en alle rabat delen spijker ik nu op dit latje ipv aan de grotere staanders. Samen met een dot Polymax is dit sterk genoeg om dat gedeelte te dragen.
Doordat de delen op elkaar leunen en het latje dus 1 plank extra doorsteekt naar beneden zorgt dat ervoor dat deze dus niet naar voren kan komen/vallen.

Het bovenste rabat deel schroef ik nu met rvs schroeven vast ipv met het spijkerpistool zodat ik die makkelijk los kan halen en die latten weer met een schroefboormachine los kan schroeven.
Op het moment dat ik dat doe en ik til hem iets omhoog en ik kantel hem kan je hem er met 2 man zo vanaf tillen.

Iets meer werk dus als ik er bij moet dan met een klep maar het voordeel is dat dit blind te monteren is op de schroeven in het bovenste rabat deel na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:37

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Ik vraag me dan af, hoewel heel mooi gemaakt hoor, in hoever er nog sprake is van een overkapping. Lijkt meer op een luxe tuinhuis.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 15:08
GerCor schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:24:
Ik vraag me dan af, hoewel heel mooi gemaakt hoor, in hoever er nog sprake is van een overkapping. Lijkt meer op een luxe tuinhuis.
Het enige verschil dat ik aan die twee termen zou willen toeschrijven is of het volledig ommuurd is of niet. In het geval van GeeMoney lijkt het erop dat de doorgang aan de rechter zijde altijd open blijft en dat de hele voorzijde open geschoven kan worden (en waarschijnlijk zal zijn in de zomer).

Dit zou ik persoonlijk nog wel een (luxe) overkapping willen noemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Excuus voor de lange pauzes, op sommige spullen zit tegenwoordig een flinke levertijd.
Daarnaast heb ik het privé ook wat druk maar ik hoop binnen nu en 2 weken het dak verder af te maken en de laatste resterende zijwand te plaatsen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GeeMoney
Heeft even geduurd maar er is weer een kleine update.

Alle wanden zitten er nu in. De zijkant is toch ook een 2-deurs glazen schuifwand geworden. Dit was veruit de goedkoopste optie. Er was geen kozijnenboer te vinden die onder de €2500,- een vaste pui kon of wilde maken.
De zijkant kostte nu “slechts” €649,- en dat verschil was mij even te groot om het niet te doen.

De zijkant zit dus wel tussen de palen vandaar dat de bovenrail zichtbaar is aangezien hij tussen tussen is gemonteerd tov de voorzijde.
Ook is de overlap van de glasplaten wat groter omdat ze met vaste maten werken. De zijkant heeft 10cm overlap en de voorzijde slechts 2, eigenlijk zoals het idealiter hoort maar voor het prijsverschil vond ik het voor nu wel even best.

De achterwand zit nu ook helemaal dicht en ik ga nu nog opruimen binnen en afronden en dan is het alleen nog een kwestie van de boeidelen buitenom met daktrim en de zonnepanelen.

Members only:

Inclusief daktrim, boeidelen en de glazen schuifwand en wat los spul zit ik totaal nog onder de €8000,- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Heel mooi geworden, top. En die prijs is scherp denk ik. Heb het met belangstelling gevolgd aangezien wij ook een overkapping willen gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
twodigits schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:29:
Heel mooi geworden, top. En die prijs is scherp denk ik. Heb het met belangstelling gevolgd aangezien wij ook een overkapping willen gaan zetten.
Dank je. En dan is het gros van de prijs beide glazen wanden (€2350,- totaal) en de isolatie met EPDM van het dak (€1200,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:09
GeeMoney schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:59:
[...]

Dank je. En dan is het gros van de prijs beide glazen wanden (€2350,- totaal) en de isolatie met EPDM van het dak (€1200,-)
Waar heb je het glas vandaan? desnoods via PM?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Weer een kleine update:
De dak doorvoer is vandaag geplaatst zodat ook de zonnepanelen geplaatst kunnen worden!

Members only:

De dakdoorvoer had ik gewoon bij het epdm pakket bij besteld en kwam met een bus contactlijm en een kit om de randen af te kitten.
Dak droog gemaakt, gat geboord met een dozenboor van 50 en in die dak doorvoer een langere PVC pijp geplaatst van 40 die doorsteekt de overkapping in en die vast gezet met beugels. Zo voorkom ik dat kabels gaan “trekken” aan de dak doorvoer wat ook maar een simpele pijp is met een verlijmd stuk EPDM eraan. Morgen zal ik een foto maken van de doorstekende pijp zodat dat wat duidelijkheid zal geven. edit: Foto toegevoegd

Ik heb dus als het ware de dakdoorvoer over de pvc pijp geschoven en de pvc pijpt steekt dus door naar binnen en die heb ik met beugeltjes vast gezet. Ook al staat er straks (onbedoeld) trek spanning op de kabels dan blijft de dak doorvoer en het EPDM gewoon goed.

Nu wachten op de 6 panelen a 380Wp per stuk en de omvormer. Dan als het wat beter weer is en temperaturen boven de 10-15 graden zal zijn dan proberen de boeidelen te plaatsen en de daktrimmen.

@PolderPloer! geen idee of ik een DM gestuurd had eigenlijk maar de wanden komen bij foravida punt nl vandaan. (Let op, ze werken alleen met vaste maten! Ik heb de overkapping dus op maat gemaakt als het ware zodat de grote wand exact zou passen)

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjah
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 15:57
Met veel interesse dit topic doorgelezen. Ik heb ook hout besteld om op tijd te kunnen beginnen en dan voor de zomer hopelijk klaar te zijn en er van te genieten. Bij mij wordt ook een deel schuur ter vervanging van mijn oude, in zeer slechte staat vuren blokhut.

Ik vroeg mij nog een aantal dingen af:

Hoe hoog zijn jouw boeidelen geworden als ik lees dat je gordingen al 200mm hoog zijn, je nog dakbeschot hebt én nog 4 cm PIR isolatie?

Hoe hoog is je opstaande rand op het dak geworden?

Op welke hoogte heb jij je staanders afgezaagd en hoe hoog is je doorloop geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
oliviertjah schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:08:
Met veel interesse dit topic doorgelezen. Ik heb ook hout besteld om op tijd te kunnen beginnen en dan voor de zomer hopelijk klaar te zijn en er van te genieten. Bij mij wordt ook een deel schuur ter vervanging van mijn oude, in zeer slechte staat vuren blokhut.

Ik vroeg mij nog een aantal dingen af:

Hoe hoog zijn jouw boeidelen geworden als ik lees dat je gordingen al 200mm hoog zijn, je nog dakbeschot hebt én nog 4 cm PIR isolatie?

Hoe hoog is je opstaande rand op het dak geworden?

Op welke hoogte heb jij je staanders afgezaagd en hoe hoog is je doorloop geworden?
Ik moet het allemaal even nameten voor je als het exact wilt weten maar:
Doorloop hoogte is om en nabij de 230cm. Mijn poeren steken 5cm boven de tegelvloer uit en nog eens 1,5cm van de stelplaats dus de staanders zijn ongeveer 223,5cm.
De doorloop hoogte is wat mij betreft helemaal prima en geeft zeker geen benauwd gevoel of het gevoel dat je moet bukken en ik ben zelf ruim 1.90m lang.

Mijn boeidelen zijn inderdaad wat groter dan standaard. Uit mijn hoofd komt die op 35cm en heb ik 4cm opstaande rand. De boeidelen liggen klaar maar zitten er nog steeds niet op :P . Nu weer te slecht weer en te koud voor de lijm.
Over 1,5 week komen de zonnepanelen met ballast en dat weegt nogal wat vandaar dat ik extra dikke gordingen heb genomen. Zoals mijn vader zei: hier kun je twee auto's bovenop zetten :+ .

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 19-03-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:33
Wellicht wat te specifiek voor dit topic. Maar welke orientatie kiezen jullie voor een overkapping in de tuin.
Onze woning krijgt een tuin op het zuiden.

Meest logische plaatst voor de overkapping lijkt ons aan de achterkant van de kavel op zuid-oost. Zodat je overdag in de schaduw kunt zitten, en 's avonds vanuit west zon hebt onder de overkapping. Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
SquareOne schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:17:
Wellicht wat te specifiek voor dit topic. Maar welke orientatie kiezen jullie voor een overkapping in de tuin.

Meest logische plaatst voor de overkapping lijkt ons aan de achterkant van de kavel op zuid-oost. Zodat je overdag in de schaduw kunt zitten, en 's avonds vanuit west zon hebt onder de overkapping. Any thoughts?
Hier heb ik hem op de middag en avond zon staan, qua plek het meest logische vonden wij in onze tuin en omdat ik er ook zonnepanelen op wilde hebben is dat beter dan de schaduw kant :9.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:30

Ik heb hem op noordwest (geen keue).
Voor de zon niet ideaal in de namiddag/avond. Maar op deze positie merk ik ook dat wij meer in de luwte zitten, wat ook prettig is in de avond als er geen zon in. De wind komt grotendeels uit het zuid/westen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp

volledig mee eens, wij hebben een tuin op het zuiden. In het voorjaar en najaar heerlijk maar zomers brand je er weg. Wij bouwen de overkapping zo dat we avonds de zon eronder krijgen en overdag niet. Lekker veel schaduw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:37

GerCor

Zonder dallen geen pieken

In onze overkapping komt hooguit aan het eind van de dag een streepje zon. Daarom heet het ook een overkapping.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GeeMoney
De zonnepanelen zijn vandaag eindelijk geplaatst !

6x380Wp all-black.

Members only:

Vanaf de zijkant zijn ze nog zichtbaar en zal ik het nog zwart laten afwerken ipv de huidige gegalvaniseerde afwerking zodat het nog minder opvalt. Ook komt er nog een boeideel op natuurlijk en daktrim dus het zal nog wat minder zichtbaar worden.
Vanaf de voorzijde zie je de panelen niet.

Zodra mijn vader en broer in Maart tijd hebben en het een mooie dag is (zoals vandaag :P ) dan gaan we eindelijk de boeidelen plaatsen. Dan blijft van het voorjaar het beitsen over en het kopen van meubels :) .

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 01-03-2022 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:28
Supergaaf hoor. Je houdt het wel spannend met die boeidelen...!

Maar, het lijkt alsof je nog wel meer panelen kwijt had gekund... was dat geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Gramser schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:44:
Supergaaf hoor. Je houdt het wel spannend met die boeidelen...!

Maar, het lijkt alsof je nog wel meer panelen kwijt had gekund... was dat geen optie?
Qua plek wel maar dan kwamen ze vol in het zicht vanuit de tuin en nog een nadeel was dat ik mijn meterkast compleet moest upgraden qua automaten en bekabeling. Op mijn woning liggen ook al 18x320Wp met een 3-fase omvormer en ik heb een aantal grootverbruikers op 3-fasen en dat allemaal bij elkaar deed mij besluiten om voor 6 panelen erbij te kiezen :).

Er hadden er nog 3 bijgekund qua plek in ieder geval.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 01-03-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:28
Helder, overdimensioneren brengt weer zijn eigen uitdagingen mee ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:06
GeeMoney schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:25:

6x380Wp all-black.

***members only***

Vanaf de zijkant zijn ze nog zichtbaar en zal ik het nog zwart laten afwerken ipv de huidige gegalvaniseerde afwerking zodat het nog minder opvalt. Ook komt er nog een boeideel op natuurlijk en daktrim dus het zal nog wat minder zichtbaar worden.

Zodra mijn vader en broer in Maart tijd hebben en het een mooie dag is (zoals vandaag :P ) dan gaan we eindelijk de boeidelen plaatsen. Dan blijft van het voorjaar het beitsen over en het kopen van meubels :) .
De panelen liggen naar het Zuidwesten toch?
Staan de 2 rijen niet wat dicht op elkaar (lastig te zien), ivm schaduw op de 2e rij van de 1e rij.
Wellicht iets meer uit elkaar zetten.
Als het maar geen Hyundai panelen zijn, want daar zitten de diodes anders dan normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Rouske schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:42:
[...]

De panelen liggen naar het Zuidwesten toch?
Staan de 2 rijen niet wat dicht op elkaar (lastig te zien), ivm schaduw op de 2e rij van de 1e rij.
Wellicht iets meer uit elkaar zetten.
Als het maar geen Hyundai panelen zijn, want daar zitten de diodes anders dan normaal.
Dank voor de tip, daar was ik ook een beetje bang voor maar het is nu 3 Maart en alleen in de vroege ochtend is er een streepje schaduw op de 2e rij panelen van een centimeter of 15. Die is nu rond half 10 in de ochtend al weg en dan is er volle bak zon tot laat in de avond. Vanaf nu zal dat reepje natuurlijk snel alleen nog maar kleiner worden en ik verwacht einde van deze maand al dat die er niet eens meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 15:52

6x380Wp all-black.

***members only***

Ziet er allemaal heel mooi uit! Heb je ook een ballastplan gekregen? Ik zie geen mechanische bevestiging het dak in en de ballast lijkt me erg minimaal.. zeker langs dat open stuk water...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Krijnemans schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Ziet er allemaal heel mooi uit! Heb je ook een ballastplan gekregen? Ik zie geen mechanische bevestiging het dak in en de ballast lijkt me erg minimaal.. zeker langs dat open stuk water...
Onder elk paneel liggen 8 gewapende tegels van 40x40x5 en normaal gesproken passen ze er 4 of 6 toe.
Er liggen dus totaal 48 tegels als ballast op.

Ik moest rekening houden met 1000-1200kg belasting op het dak.
We hebben dus geen enkel risico genomen en de gordingen en dergelijke extra dik/sterk uitgevoerd en zoveel mogelijk schoren geplaatst (uit het zicht) en de eventuele overspanningen zo kort mogelijk gehouden of middels de aangepast halfhout verbindingen zo sterk mogelijk te houden.

Alleen de tegels wegen ongeveer 700kg exclusief dus de panelen en het frame.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 03-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GeeMoney
Daar zijn we weer :)

De multiplex boeidelen zijn geplaatst en de daktrim zit er bijna volledig op.
Er komt nog iets over de gegronde multiplex platen heen wat zal zorgen voor een strakke afwerking die onderhouds vrij zal zijn.

Het EPDM verlijmen was nog wel even een klusje in de hoeken. Een simpel “patatzakje” vouwen viel nog niet mee en die contactlijm is al droog als je er naar kijkt :+ .

Members only:

De onderzijde van de boeidelen komt ook dicht aan de voor en zijkanten. De achterkant heeft een overstek van 3cm tbv ventilatie en komt dus niet dicht.
Doordat de glaswand aan de voorzijde achter de staanders staat is daar ook een rand ventilatie dus mogelijk van voor naar achter. Vochtproblemen moeten we dus niet krijgen.

Handig gereedschap en spullen gebruikt :

Decoupeeraag
Resipro zaag
Cirkelzaag met geleider
Berg RVS schroeven
RVS daktrim schroeven (om de 40cm)
EPDM kit tbv de daktrim
Touwtje om alles strak uit te zichten

Doordat de boeidelen 4cm boven het dak uitkomen zijn ook de zonnepanelen haast niet meer zichtbaar vanaf de tuinkant. Je ziet nog net een puntje.

Van de week de waterkant nog en ik ben nu zelf met de onderkanten bezig.
Meubels zijn inmiddels ook besteld en we beitsen alles nog een keertje af en dan over een week of 3-4 gaan de beentjes omhoog ;).

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2022 08:13 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GeeMoney
Onderkant boeidelen zijn dicht en spots zijn geplaatst en de buitenkant en binnenzijde zijn gebeitst.
Nu alleen de staanders en de ringbalk nog beitsen en het laatste stuk boeideel met daktrim aan de waterkant nog:

Members only:

En de ramen lappen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Alles wat zwart gebeitst moest worden is gedaan. Nu zit ik alleen nog met de staanders en ringbalk. De staanders zijn inmiddels al vergrijsd onderin (staat nog geen jaar!) en nu vroeg ik mij af of jullie suggesties hebben voor het behoud van de staanders en ringbalk ?
Ook een beits of juist een olie? En eerst iets van speciaal water gebruiken om het grijs eruit te krijgen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:09
HK lazuur, dat werkt goed. Neem je de douglas tint dan vergrijst het minder snel. Wel duur spul, maar ik ben er wel tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
@GeeMoney ik heb osmo 420 gebruikt.
Overkapping staat nu 3 jaar, maar ziet er nog netjes uit. Alles 2x behandeld, denk dat ik dit jaar even de boeidelen een keer doe, maar de rest hoeft nog niet.

Denk wel dat als het eenmaal grijs is, je het moet schuren en daarna behandelen.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 14:41
@GeeMoney heel leuk en nuttig topic! Wij willen in onze tuin een overkapping plaatsen en de maten van jouw ontwerp passen mooi in de ruimte en bij onze wensen. Wel wil ik waarschijnlijk een paar kleine aanpassingen toepassen, zou je daarvoor het Sketchup model dat je broer heeft gemaakt willen delen?

Zal de voortgang hier ook terugmelden. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:38

6x380Wp all-black.

***members only***

[..]
Waarom zitten die kabels zo 'vreemd' gemonteerd. Grootste gedeelte zit in een slagvaste buis. (helemaal top) maar dan laat je de hoeken/overgangen open? Daar loopt nu de kabel dus langs twee (de buis waar de kabel uit komt en de buis waar de kabel weer in gaat) scherpe randen de hoek om.

Verder onwijs tof project waar ik met veel plezier naar kijk, alleen dit viel me in het bijzonder wel op?

Hoe zitten overigens je panelen (en dan doel ik dus op je frame waar je panelen op liggen) nu vast (storm technisch gezien)
Dit vraag ik omdat er bij mijn buren, juist vanwege een eerdere storm, een bak stenen op het frame liggen, daar wordt je eng van. en bij jou zit ik dat niet zo 1.2.3

*sowieso

Pagina: 1 2 Laatste