Showcase Douglas overkapping bouwen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:49
@slooffmaster ik zal mijn broer even vragen naar de sources van de Sketchup files.

@DonJunior ik heb de installatie laten plaatsen en zo hebben zij het dus opgeleverd. Deze foto is overigens ook als opleverbewijs aan het dossier toegevoegd. Ik ben niet van plan daar zelf iets aan te veranderen eerlijk gezegd om discussie later te voorkomen. Ik zal er even melding van maken bij het installatiebedrijf.

Onder de panelen loopt het frame door als het ware en daar liggen per paneel nu 8 stenen op van 40x40x5cm dus totaal 48 stuks. Normaal gesproken plaatsen ze er 4 tot 6 maar ik heb aangegeven dat dit een erg winderig open stuk betreft en daarom hebben ze er nu 8 per paneel gebruikt. Goed voor ongeveer 700kg ballast.
Daar komt bij dat de ergste wind eigenlijk altijd voor op de panelen komt, ze worden als het ware dus eerder op het dak gedrukt dan eraf.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:56
Ah zo.. duidelijk verhaal .. en dus toch ook wel een bak aan stenen. Goed bezig.
Zeker gezien de intensiteit (en hoeveelheid) aan stormen voor mijn gevoel alleen maar aan het toenemen is kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

*sowieso

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GeeMoney
Dit zal de een-na-laatste update worden ongeveer.
Alle boeidelen en daktrimmen zitten erop net als de zinken regenpijp.
Ook bijna alle meubels zijn binnen (bankje bij de tafel mist nog) en we moeten alleen de staanders en ringbalken nog beitsen en om de boeidelen heen wordt nog gepoeder coat mat-zwart aluminium "getrokken" wat onderhoud vrij is. Ohja, en langs de waterkant moet ik de onderkant van de boeidelen nog dichtzetten maar die delen zitten nu in de grondverf.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ter indicatie de loungeset is 265x265 en de eettafel is 240x100 .

Let niet op het onkruid en het missen van een aantal schuttingen, die worden begin mei weer geplaatst (adv stormschade) en aankleding met lampen en tierelantijntjes, die komen nog.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 14-04-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:57

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Zelf zou ik de eettafel een kwartslag draaien. Maakt het gezelliger.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Toen je in mijn topic ( https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2064148 ) je bouwplannen toonde had ik nog geen idee dat het zo mooi zou worden.

Jij bent duidelijk ook van de strakke afwerking en goed lettende op de details … of het nou contructie of elektra is het ziet er allemaal erg netjes uit (y)

Veel plezier ermee .. er zullen vast nog vele mooie zomerdagen komen d:)b

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 10:42
GeeMoney schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:52:
Dit zal de een-na-laatste update worden ongeveer.
Alle boeidelen en daktrimmen zitten erop net als de zinken regenpijp.
Ook bijna alle meubels zijn binnen (bankje bij de tafel mist nog) en we moeten alleen de staanders en ringbalken nog beitsen en om de boeidelen heen wordt nog gepoeder coat mat-zwart aluminium "getrokken" wat onderhoud vrij is. Ohja, en langs de waterkant moet ik de onderkant van de boeidelen nog dichtzetten maar die delen zitten nu in de grondverf.

***members only***

Ter indicatie de loungeset is 265x265 en de eettafel is 240x100 .

Let niet op het onkruid en het missen van een aantal schuttingen, die worden begin mei weer geplaatst (adv stormschade) en aankleding met lampen en tierelantijntjes, die komen nog.
Ik weet niet hoe koud het was rond de tijd dat je de pui erin zette, maar heb je enig idee van de temperatuur als het buiten koud is? houden die schuiframen de kou enigszins buiten? Heb je een heater?

Ik zit erover te denken om onze overkapping dicht te zetten, om in de hefst/winter te gebruiken als tuin/werkkamer, maar vraag me af of het de investering waard is...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Hangt ook wel af welk werk, met een dikke fleece kan je fijn houtbewerken bij 10° maar om op je laptop te tokkelen is dat te koud.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Aniki schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:14:
[...]

Ik weet niet hoe koud het was rond de tijd dat je de pui erin zette, maar heb je enig idee van de temperatuur als het buiten koud is? houden die schuiframen de kou enigszins buiten? Heb je een heater?

Ik zit erover te denken om onze overkapping dicht te zetten, om in de hefst/winter te gebruiken als tuin/werkkamer, maar vraag me af of het de investering waard is...
Zonder verwarming kan je er in de winter niet behaaglijk zitten hoor.
Het vriest er niet binnen en het houdt de koude wind eruit maar een heater is wel noodzakelijk als je er wilt borrelen. Koudste temp gemeten afgelopen winter was rond de 2 graden.(dit terwijl het buiten ongeveer 5 graden vroor.

Volgende week kan ik de boeidelen ophalen en dan is hij eindelijk af! Foto’s volgen zsm.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 08-09-2022 14:35 ]

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 10:42
GeeMoney schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:44:
[...]

Zonder verwarming kan je er in de winter niet behaaglijk zitten hoor.
Het vriest er niet binnen en het houdt de koude wind eruit maar een heater is wel noodzakelijk als je er wilt borrelen. Koudste temp gemeten afgelopen winter was rond de 2 graden.(dit terwijl het buiten ongeveer 5 graden vroor.

Volgende week kan ik de boeidelen ophalen en dan is hij eindelijk af! Foto’s volgen zsm.
zolang het redelijk tochtvrij is, kan een heater best wat werk doen lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
Aniki schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:14:
[...]

Ik moet nog even goed navraag doen, maar ik ben voornemens een airco te plaatsen. Heb dit al in de garage (die wordt gebruikt als trainingsruimte hele jaar door) en werkt prima. Een overkapping is natuurlijk niet geïsoleerd, dus je blijft wel stoken...een heater zou alleen werken als je een gasheater gebruikt. Maar met de huidige gasprijzen...

Ohja, af- en aanvoer van verse lucht is bij een gasheater ook erg belangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door B-Bandit op 09-09-2022 12:20 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• GeeMoney
Het heeft even geduurd maar de boeidelen zitten er ook eindelijk op!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Erg blij mee in ieder geval.
De overkapping is nu in principe af :) .

Behoorlijk (lang) traject geweest en dat is toch eerlijk gezegd wel wat tegen gevallen.
Temeer ook omdat ik deels afhankelijk was van mijn vader en broer die en wat verder weg wonen en niet altijd tijd hebben als ik bijvoorbeeld tijd had en andersom.
Daarnaast hadden we niet voor alles het juiste gereedschap waardoor sommige stappen langer duren doordat je balken moet draaien om ze door te halen bijvoorbeeld of regelmatig naar een bouwmarkt of Toolstation moet om iets kleins te halen om door te kunnen.

Al met al als ik de balans opmaak en de manuren niet meereken dan staat er voor +- €8300,- .

Nu de staanders en de ringbalk ontgrijzen en behandelen en dan kan hij de winter door.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 12-10-2022 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:49
GeeMoney schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:32:
Het heeft even geduurd maar de boeidelen zitten er ook eindelijk op!

***members only***

Erg blij mee in ieder geval.
De overkapping is nu in principe af :) .

Behoorlijk (lang) traject geweest en dat is toch eerlijk gezegd wel wat tegen gevallen.
Temeer ook omdat ik deels afhankelijk was van mijn vader en broer die en wat verder weg wonen en niet altijd tijd hebben als ik bijvoorbeeld tijd had en andersom.
Daarnaast hadden we niet voor alles het juiste gereedschap waardoor sommige stappen langer duren doordat je balken moet draaien om ze door te halen bijvoorbeeld of regelmatig naar een bouwmarkt of Toolstation moet om iets kleins te halen om door te kunnen.

Al met al als ik de balans opmaak en de manuren niet meereken dan staat er voor +- €8300,- .

Nu de staanders en de ringbalk ontgrijzen en behandelen en dan kan hij de winter door.
Het duurt effe maar dan heb je ook wat; mooi resultaat!
Maar heeft het zo lang geduurd dat je hout al vergrijsd is?

Mooie strakke boeiboorden, welk materiaal heb je daarvoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
DasNieNix schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Het duurt effe maar dan heb je ook wat; mooi resultaat!
Maar heeft het zo lang geduurd dat je hout al vergrijsd is?

Mooie strakke boeiboorden, welk materiaal heb je daarvoor gebruikt?
Ja, ruim een jaar.
Ik heb dus ontgrijzings spul, uv-spul en een blanke lak volgens mij. Ik moet nog even kijken want ik heb de spullen gekregen van een kennis die het over had van zijn overkapping doen.

Ik heb dus een soort alluminium met plastisol begreep ik.
12 jaar garantie op de kleur en ze kunnen het maken in allerlei maten en vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Het is weer tijd om de vorderingen te showen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHMTSnWYrAIGzDx-o10x3nw-BrQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4VcjiHC6yne0VVm5FEmhDhN9.jpg?f=user_large

Schuine dakspanten zijn ongeveer 1,5 uur werk per 2. Moet er nog 11 aan beide zijden, dus daar ligt nog wat werk de komende week (spullen pakken, uurtje hier, uurtje daar, spullen weer opruimen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:23

Stimulate14

⭐⭐⭐

@GeeMoney Het verbaasd me toch elke keer hoe snel het hout verkleurd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GeeMoney
Stimulate14 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:14:
@GeeMoney Het verbaasd me toch elke keer hoe snel het hout verkleurd.
Flink moeten schuren, vervolgens helemaal in de UV blocker en verse beits gezet dan ziet hij er weer zo uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzAG5NbggeDM2HvJmETTcBQNd0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FKERiG5j3DC5el6yxfBLfdad.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-06 21:06
Ziet er fantastisch uit, leuk om zo te lezen. Bij ons zal binnenkort ook een Lariks/Douglas-overkapping geplaatst worden. Hierbij komen ook blanke staanders.

Vandaar mijn vraag: Hoe staat het er nu bij qua vergrijzing van je staanders, en welke uv-lak en beits heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
RobinFoot schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:34:
Ziet er fantastisch uit, leuk om zo te lezen. Bij ons zal binnenkort ook een Lariks/Douglas-overkapping geplaatst worden. Hierbij komen ook blanke staanders.

Vandaar mijn vraag: Hoe staat het er nu bij qua vergrijzing van je staanders, en welke uv-lak en beits heb je gebruikt?
Ik zet ze nu 2x per jaar in de uv blocker inderdaad.
Ik zal even kijken welke ik heb. Over 1,5 maand denk ik is het weer zover :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:15
Leuk dat het topic weer eens een 'kick' krijgt. Ik heb een tijd geleden het 'volgen' vinkje aangeklikt en nooit meer wat vernomen :) . Ik vind de originele warm roodbruine kleur van het douglas hout ook erg mooi, maar zodra je het gaat behandelen valt het niet mee om die kleur echt te behouden. De overkapping van @GeeMoney ziet er inderdaad weer strak uit (althans zo'n 1.5 jaar geleden :)). Maar als je iedere 6 maanden UV blocker moet smeren dan ben je daar toch nog behoorlijk wat tijd aan kwijt?

Omdat het toch lastig is om de oorspronkelijke kleur te behouden hebben wij ervoor gekozen om ons nieuwe tuinhuis (Trendhoud Verona) toch maar een goed beschermend product met een pigment wat ons wel aanspreekt te kiezen. In ons geval Jotun Trebit Oljebeis in de kleur JS1. Hiermee zou je toch wel enkele jaren vooruit moeten kunnen begrijp ik?

Eerder heb ik een vurenhouten tuinhuisje behandeld met een goede beits (ik meen Cetabever), dat ding staat inmiddels ruim 20 jaar en er is nog geen plekje rot te bekennen (wel iedere 5 a 6 jaar weer even een vers laagje beits er op). Ik hoor ook wel van mensen die hun douglas houten overkapping niet behandelen en dan binnen 10 jaar toch wel met serieuze rot en/of zwammen geconfronteerd worden. Wat is hier de ervaring? Ik had ook tijdens het in elkaar zetten van de wand panelen het idee dat het hout niet veel harder of steviger is dan vurenhout. Hoewel de houtsoort onbehandeld vast wel een stuk duurzamer zal zijn dan vuren, vraag ik me af als je toch gaat beitsen of dan Douglas hout dan nog veel voordelen heeft. Het is in ieder geval een stuk duurder, daarbovenop is een 'kant en klaar' bouwpaket ook nog eens een stuk duurder dan zelf ontwerpen en bouwen (maar daar hadden we dan de tijd niet voor :+)
Pagina: 1 2 Laatste