Het bouwen van nieuwe schuur/overkapping in Douglas hout

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Ik heb dit weekend de bekisting gemaakt voor de betonnen vloer in mijn schuur.
Vrijdag a.s. wordt beton gestort.

De schuur is onderdeel van een groter geheel ... een houten bouwwerk van o.a. Douglas balken waar de schuur een deel van is.

De staande balken (20x20 cm) worden op de schroeffunderingen geplaatst d.m.v. M16 draadeinden en die dragen straks het volle gewicht.
Door het gieten van het beton wordt de kop van de paal volledig in het beton opgenomen.
Straks zie je alleen maar de draadeinden boven het beton uitsteken.

De vloer wordt 355 breed x 380 diep.
Ik had 6 matten van 2x1 meter (5 mm dikte) welke ik per 2 stuks in de lengte (diepte) heb gelegd met ruim 30 cm overlap.
Daarnaast had ik nog 9 staven van 3 meter (6 mm dik) welke ik overdwars heb gelegd en alle matten zitten met ijzerdraad vast aan de kop van de palen, aan elkaar en de dwarsstaven zitten op 2 punten per mat (dus 6x) verbonden.

Ik twijfel nu achteraf of ik niet beter matten over de volle breddte had kunnen leggen of zijn de 9 extra dwasverbindingen door de staven voldoende ?

Zoals gezegd hoeft de vloer niet het gewicht te dragen aangezien de draadeinden op de schroefpalen dat gaan doen.

De dikte van het beton loop vanaf het midden van ca. 12 cm af naar buiten tot 25 cm ter hoogte van de schroefpalen.

Graag jullie mening.

En dan hier het beeldmateriaal:

Bovenaanzicht:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/mFTPp2sg5xvi/1k0.jpg

Vooraanzicht vanaf huis:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/i6ePtpBHqVDp/1k0.jpg

De rest spreekt voor zich:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/TpanrL7B5bX9/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/qaWu7Jb9Tiki/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/UozcQKqzeWuo/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/xCw8R9MKjJaT/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/h6yYuLVmgWJu/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/QssG439JnY3i/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Wx4xTzbgkxjx/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/8yAY2zdme7SF/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:12
Ik zou bij twijfel gewoon 2 matten bij halen en 4 rijen maken die elkaar overlappen.

Nu kost het je amper wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Als het niet hoeft dan liever niet ... het is al een drama om die matten in de auto te krijgen ...

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

Oystein schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:06:
Als het niet hoeft dan liever niet ... het is al een drama om die matten in de auto te krijgen ...
Of gewoon iemand met een karretje of een busje vragen...Beter vooraf een beetje gehannes dan achteraf....

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03:38
Allemachtig, ik dacht dat iemand er schroeven in gephotoshopped had, maar dat zal wel een soort van heipalen/fundering verankering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
jopie schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:11:
Allemachtig, ik dacht dat iemand er schroeven in gephotoshopped had, maar dat zal wel een soort van heipalen/fundering verankering zijn.
Google maar eens op "schroeffunderingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ik heb morgen een "winkelafspraak" gepland bij de Hornbach ... daar komen de andere matten ook vandaan.

Ik heb toch ook nog wat ander spul nodig en kaplaarzen zijn ook wel handig met storten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-05 15:16
Ik zou zoals @FRANQ aangeeft, er extra bij plaatsten.
In het algemeen moet je een overlap voorzien van 40x de diameter van het net.
Voor jou vloer zou dat uitkomen op 20cm. En als je toch nog die 9 staven wil gebruiken kan je die nog aan de rand leggen zodat al die "schroeven" extra bewapend zijn. (soort van mini fundering)
Maar ik ben geen expert... Het kan dat het allemaal wat overkill is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Die 9 staven liggen er al in ... die liggen dwars over de hele breedte ... kijk maar naar de laatste 2 foto's.

Die maken de verbindingen tussen de rij matten links, midden en rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
Ik zal dit topic verder blijven aanvullen met het bouwproject tot ik klaar ben aan het einde van deze zomer.

Hopelijk kan een moderator de topic titel veranderen van "Heb ik genoeg betonijzer gebruikt ?" naar "Het bouwen van mijn nieuwe schuur/overkapping in Douglas hout" omdat het vanaf nu dan beter de lading dekt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:14
Sorry, ik zie geen wapening, wat decoratief hulpstaal ofzo op veel te grote bakstenen. Met grote gaten ertussen op een niet vlakke ondergrond.
Voeg wat briefjes aan toe met richtingaanwijzingen voor de krachten, dat gaat het wel goed.

Sorry, maar het enige dat er fraai uitziet is de bekisting.

In totaal heb je nu een vloer die in 1 richting spant gewapend met 1 laag wapening, 18 staafjes ø5 op 3,55 m Dat is ruim onvoldoende.
Ik zou naar kruisnet ø8-150 gaan. Kan je ook uit losse staven maken, Deze vloer kan niet eens het eigen gewicht houden. Hopen dat de ondergrond 'm gat adragen en de scheuren meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:21
Ik weet niet of ik de constructie helemaal begrijp. Is het de bedoeling dat de vloer op die fundering ligt, of los daarvan?
Zoals het er nu bij ligt zouden de palen de vloer dragen. Die zou scheuren als de ondergrond ook maar enigszins zakt tov de palen want die wapening is niet sterk genoeg om de vloer te dragen.

Zijn de palen berekend op het gewicht van de vloer?

[ Voor 17% gewijzigd door decipherer op 05-04-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
De bovenkant van de schroefpaal (de ronde schijf van 20 cm doorsnee) verdwijnt ook in het beton .. het wordt straks één geheel omdat de ronde schijf ook nog ruim 5 cm boven de grond staat waar het beton dus ook nog onder komt.
De matten zitten wel met ijzerdraad aan de palen vast.

Maar als ik zo de laatste 2 reacties zie kan ik er beter nog wat 8mm staal tegenaan gooien.

De palen zijn berekend op gewicht en ondergrond.
Elke paal zal ca. 350 kg te dragen hebben, alles doorgerekend op totaal gewicht van het hout en de dakpannen.

[ Voor 17% gewijzigd door Oystein op 05-04-2021 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oystein
Omdat ik dit topic ook ga gebruiken om de voortgang van de bouw te laten zien nog wat extra plaatjes ..
Dit zijn wat voorbeeld foto's van internet als inspiratie van de "look and feel" die ik straks wil bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/uf7dC4H6ATJW/720.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/5Cha4NbqsGa9/720.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Oystein op 05-04-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Paar vraagjes: hoe ben je tot aantal en type “palen” gekomen? Waar is de 25cm (!!) betondikte op gebaseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 09:27
Oystein schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:45:
De bovenkant van de schroefpaal (de ronde schijf van 20 cm doorsnee) verdwijnt ook in het beton .. het wordt straks één geheel omdat de ronde schijf ook nog ruim 5 cm boven de grond staat waar het beton dus ook nog onder komt.

Maar als ik zo de laatste 2 reacties zie kan ik er beter nog wat 8mm staal tegenaan gooien.

Elke paal zal ca. 350 kg te dragen hebben, alles doorgerekend op totaal gewicht van het hout en de dakpannen.
Ik ben geen betonexpert maar heb wel vaker gezien hoeveel staal er in zon vloer gaat.

Bij garages/opritten wordt er vak met 2 netten! Van diameter 8mm, maasbreedte 15 cm gewerkt, betondikte ca 20cm.

Bij vloeren zonder zware belasting (zoals een schuurtje maar ook woonkamer etc. OF met 1 net rond 8, maasbreedte 15cm of met 2 netjes rond 5-6 maaswijdte 10 cm.

Belangrijk is ook dat de bewapening niet te hoog ligt (zo'n vloer gaat doorbuigen bij belasting, beton kan goed tegen druksterkte maar slecht tegen trek, de trek treedt echter op aan de onderzijde...

Ik zou minder geld aan de bekisting hebben uitgegeven en meer staal erin gegooid, die stenen die je hebt liggen zijn erg dik!

Gewoon stoeptegels pakken, in 9 stukken slaan en die eronder leggen :)

Succes ermee!

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:57
Wat voor stenen heb je onder je ijzer liggen? Gebakken of beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:52
Je gebruikt flinke palen, 20 bij 20 ? En je zet er ook wel veel tov mijn plan :P
Ik zet een paal per 3,50 meter van 15x15 . Vind je 20x20 gewoon mooier of heeft het een functie/vereiste ?
Zelf wil ik gebruik maken van beton poeren en mijn huidige terras van 1x1 meter Schellevis gebruiken.
Ook op mijn dak komen zonnepanelen met ballast totaal a 1000kg.
Bij 3 offertes was dit geen probleem met de beperkte 15x15 palen ?

[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
bbbrumbrum schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:59:
Paar vraagjes: hoe ben je tot aantal en type “palen” gekomen? Waar is de 25cm (!!) betondikte op gebaseerd?
Het aantal palen is gebaseerd op het houten bouwwerk wat voldoende draagvermogen moet hebben voor het dak met dakpannen. Het hele hoofdframe is 20x20 cm Douglas balken en omdat ik 13 staanders heb ook 13 schroefpalen.

Ik had van degene die een eerste prijsopgave voor het vloertje voor alleen het storten + afwerken (1.700 Euro!) dat een 15 cm dikke vloer voldoende zou zijn omdat de schroefpalen dan de vloer zouden dragen. Wellicht wel met meer + dikker staal maar zover is onze discussie niet gekomen omdat ik het te duur vond.

Nu komt het beton ter hoogte van de palen zelfs nog iets dikker tot onder de topplaat van de paal.
BjornHero schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:59:
[...]
Ik zou minder geld aan de bekisting hebben uitgegeven en meer staal erin gegooid, die stenen die je hebt liggen zijn erg dik!

Gewoon stoeptegels pakken, in 9 stukken slaan en die eronder leggen :)
De stenen zijn maar 15x7,5x4,8 cm dus de netten liggen net 5 cm vrij van de grond zoals overal wordt geadviseerd.
Anton2610 schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:06:
Wat voor stenen heb je onder je ijzer liggen? Gebakken of beton?
Het zijn zover ik kan zien betonachtige stenen die ik over had uit mijn tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 13:44
Wat voor ondergrond heb je? Persoonlijk zou ik hier een ringbalk van maken en daartussen opvullen met zand. Nu maak je een zwaar gewicht dat extra aan de paaltjes gaat trekken terwijl het weinig toevoegt. Die tegels kun je ook wel in t zand leggen.

Over je wapening, wapening moet vlak liggen. Trek aan een touwtje en je voelt weerstand. Leg het touwtje in een lus en trek er aan dan zul je eerst geen weerstand voelen en hoe meer je trekt komt er op ten duur wel weerstand. Nu is staal geen touwtje en kun je dat lang niet zo lang uittrekken. Je staal doet dus nagenoeg niets als het niet vlak ligt.

Dan de bakstenen als afstandhouders. Functie van deze stenen is tweeledig, zorgen voor de juiste afstand vanaf onderkant beton en het ondersteunen van de wapening tijdens de stort zodat deze vlak blijft. Beide functies kloppen in dit geval niet. Je wilt ongeveer een dekking van 50mm hebben om te zorgen dat er geen betonrot optreedt aan de onderzijde. En je wilt veel vaker ondersteunen zodat het net blijft liggen als je er beton op gaat storten.

Ter voorkoming van scheuren in het bovenvlak moet je ook een krimpnet plaatsen bovenin de vloer. Mits dat belangrijk voor je is maar beton krimpt en zal gaan scheuren als er geen net in zit.

Ik lees in je verhaal dat de staven aan het net gekoppeld zijn oid. Tenzij dat gelast is doet dat krachtentechnisch helemaal niets. Je hebt die overlap nodig om de krachten over te brengen. Die paar langsstaven die je er nu in hebt zitten gaan die kracht niet overbrengen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
GeeMoney schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:14:
Je gebruikt flinke palen, 20 bij 20 ? En je zet er ook wel veel tov mijn plan :P
Ik zet een paal per 3,50 meter van 15x15 . Vind je 20x20 gewoon mooier of heeft het een functie/vereiste ?
Zelf wil ik gebruik maken van beton poeren en mijn huidige terras van 1x1 meter Schellevis gebruiken.
Ik heb voor 20x20 gekozen ivm de robuuste uitstraling, zie ook de 2 voorbeeld foto's ... daar gebruiken zo ook behoorlijk dikke balken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Oystein schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:35:
Ik zal dit topic verder blijven aanvullen met het bouwproject tot ik klaar ben aan het einde van deze zomer.

Hopelijk kan een moderator de topic titel veranderen van "Heb ik genoeg betonijzer gebruikt ?" naar "Het bouwen van mijn nieuwe schuur/overkapping in Douglas hout" omdat het vanaf nu dan beter de lading dekt.
Aangepast, langer mag de topictitel niet zijn :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Oystein schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:17:
[...]

Ik heb voor 20x20 gekozen ivm de robuuste uitstraling, zie ook de 2 voorbeeld foto's ... daar gebruiken zo ook behoorlijk dikke balken ;)
Duidelijk, voornamelijk uitstraling dus aangezien mijn dak ook berekent is op 1000kg ballast en ik "slechts" 7 palen a 15x15 toepas op een oppervlakte van 7x4 meter.

Voor mijn schets:
Ik heb nu een terras liggen met schellevis 1 bij 1 meter a 5cm dik (120kg per stuk) op een goed zandbed volledig ingesloten. Zou dat niet voldoende zijn?
De overkapping zelf zet ik op 7 poeren in ieder geval. Dus er worden nog 7 stenen uitgehaald en ingeslepen voor de poeren. Het ligt wel op afschot, dat is het enige waar ik nog mee zit. Ik moet nog nameten hoeveel maar omdat ik 7 meter breed wil zal dat aardig zijn verwacht ik.
Aankomende week ga ik tekenen en rekenen en dan hoop ik volgend weekend al het hout te kunnen bestellen zodat we met een week of 6 aan de gang kunnen.

Dit is de ruwe opzet en een impressie van het terras hoe het er momenteel bij ligt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wellicht kan er een groot verzameltopic komen, volgens mij is dit nu het 4e topic wat met dezelfde strekking gemaakt word :) .

[ Voor 109% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2021 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 13:44
Oystein schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:45:

Kun je dit onderbouwen met berekeningen? Want wie gaat precies die vloer dragen dan?

2400kg/m2 voor beton. 3,5x3,8x0,2 op 9 palen. Ongeveer 600kg per paal? En daar komt dan nog een vloerafwerking op of ga je hem vlinderen? Plus de belasting van de bovenbouw rekening houdend met evt sneeuwbelasting?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oystein
Volgens de leverancier die de schroefpalen geplaatst heeft mogen de palen in onze ondergrond elk 1.500 kg dragen.
Het bouwwerk zelf komt op ca. 4500 kg = 350 kg per paal.

De vloer wordt gevlinderd en de sneeuwbelasting rekenend met 70 kg/m2 = 2400 kg = 185 kg per paal.
Zoals eerder aangegeven komen er als extra nog 8mm matten in over het volle oppervlak ... ik zorg wel dat deze mooi vlak liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 01:21
Mooi, de schroefpalen kunnen voldoende gewicht dragen :)

Als je een onder- en bovennet wilt gebruiken, dan kan je deze op de juiste afstand van elkaar houden door supportliggers te gebruiken, deze zijn hier voor bedoeld. Het onderste net leg je op stukjes beton van een cm of 3 a 4, dan de supportliggers, en dan het bovennet erop, zodanig dat daar nog een cm of 3 beton boven op komt.

De supportliggers worden in verschillende hoogtes verkocht. o.a. bij hornbach:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/499/657/89/DV_8_8287324_02_4c_NL_20160830111621.jpg

https://www.hornbach.nl/s...-mtr/8287324/artikel.html

[ Voor 4% gewijzigd door decipherer op 05-04-2021 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:33

MLLL

Palm Treo 650

Misschien is het ook verstandig om eens na te denken of je elektra water of riool wil aanleggen in de betonvloer. Nu gaat het nog makkelijk zonder beton

Ik zou ook gaan voor een onder en bovennet van 8mm icm supporters, kosten zijn niet hoog en je doet het maar 1 keer goed.

En het zandbed uitvlakken zou ook zeker nog een keer opnieuw doen.

Succes (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Mooi project. Succes!

discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 15:12
Afgelopen zomer heb ik ook een overkapping met schuur achter geplaatst. Zoals je kan aflezen uit voorgaande reacties is een ondergrond welke enigszins recht afgegraven is raadzaam, dit heb ik ook uitgevoerd. Ik heb weliswaar gebruik gemaakt van betonpoeren in beton.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Czn62d8LkmF9mJ8S44Wrf-prBSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wy2O83kdPiuzMgJ6HTOgThBk.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik de afvoeren van het dak, afvoer in het schuurgedeelte en verschillende mantelbuizen voorzien welke in de kruipkelder uitkomen (wat ook reeds aangegeven is in de reacties hierboven). Ik heb stoeptegels gebruikt en de gehele oppervlakte voorzien van betonnetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ysky4moO9HcUrGXJUzq7qGk8k1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMccR868vhO1TVIj2BtGbbeG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SpKTr99V7w7hjhVNBIaii1Gr5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmcxgeNQj8VIKmWkI9S5aXn7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GQ_bUt5q2Jumq_LNxoHPgn18lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYd77ObAZy66Rkrp4VUIqBJB.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk zit ik met een betondikte van +15cm. Dan heb je een idee hoe andere tweaker(s) het gebouwd hebben.
Succes met het bouwen!

[ Voor 9% gewijzigd door Nicklazzz op 05-04-2021 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nicklazzz schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:52:
Afgelopen zomer heb ik ook een overkapping met schuur achter geplaatst. Zoals je kan aflezen uit voorgaande reacties is een ondergrond welke enigszins recht afgegraven is raadzaam, dit heb ik ook uitgevoerd. Ik heb weliswaar gebruik gemaakt van betonpoeren in beton.
[Afbeelding]

Vervolgens heb ik de afvoeren van het dak, afvoer in het schuurgedeelte en verschillende mantelbuizen voorzien welke in de kruipkelder uitkomen (wat ook reeds aangegeven is in de reacties hierboven). Ik heb stoeptegels gebruikt en de gehele oppervlakte voorzien van betonnetten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uiteindelijk zit ik met een betondikte van +15cm. Dan heb je een idee hoe andere tweaker(s) het gebouwd hebben.
Succes met het bouwen!
Maaar: jou vloer ligt op zand én heeft geen dragende functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Laatst online: 28-05 15:12
bbbrumbrum schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 01:24:
[...]

Maaar: jou vloer ligt op zand én heeft geen dragende functie.
Helemaal correct, het was meer ter indicatie. Zoals verkapt aangeven i.v.m. Toegepaste betonnetten en bodem welke ik enigszins gelijk gemaakt heb. Tevens de nutsvoorzieningen welke ook aangehaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Nicklazzz schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 05:17:
[...]

Helemaal correct, het was meer ter indicatie. Zoals verkapt aangeven i.v.m. Toegepaste betonnetten en bodem welke ik enigszins gelijk gemaakt heb. Tevens de nutsvoorzieningen welke ook aangehaald zijn.
Jij hebt je vloer dus waterpas.
Mijne ligt op afschot maar er komt wellicht ook een jacuzzi in, mij leek dat afschot dus zo gek nog niet.
Uiteraard komt mijn overkapping op poeren wel waterpas maar een gedeelte is in principe ook open. Er komt wel een glazen schuifwand maar die zal niet altijd dicht zijn waardoor ik dus ook met regen zit.
De glazen schuifwand is eigenlijk het enige waar ik mij "zorgen" om maak op mijn terras op afschot.
De wand komt achter mijn palen te staan waardoor ik dus binnen (uit het zicht) de geleiding van de wand met het afschot mee kan laten lopen is het idee.

En kan iemand mij zeggen of ik er slim aan doe hem op poeren te zitten of toch op een soort hard houten ringbalk moet plaatsen op mijn tegels?
Het verschilt per bedrijf zo lijkt het, ik heb het idee dat het meer te maken heeft met gemakzucht om geen poeren te gebruiken en dan dus maar een ringbalk te leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:46
Geen idee wat wijsheid is. Bij ons in de tuin stond een huisje ook met hardhout op tegels, nu 20 jaar later bestaat het huisje niet meer omdat vocht omhoog kwam en de balk alsnog begon te rotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
Ik ga vanmiddag langs de Hornbach ... nadeel is dat ik die grote netten niet in mijn auto kwijt kan maar heb iemand uit de buurt die 8mm netten kan leveren.
Als het een beetje meezit kan hij die van de week afgooien anders regel ik wel een aanhangertje.

Ik had het plan al om een 32mm PVC buis in de bekisting te verwerken voor toevoer elektra + datakabel.
Zondagavond realiseerde ik al dat ik dat nog vergeten was om erin te verwerken maar komt van de week alsnog in orde :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 22:23
@GeeMoney wil je die jacuzzi wel op afschot hebben staan? Lijkt mij een lelijk gezicht als je waterlijn niet parallel aan de rand loopt. (Of altijd de bubbels aan) Of zit er een stel mogelijkheid in de jacuzzi?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Waar ik even benieuwd naar ben of de mensen die een overkapping hebben gebouwd of voornemens zijn deze te bouwen gedacht hebben aan een vergunning?

Ik ben daar namelijk op de harde manier achter gekomen dat 'het niet mocht'. Want mijn hele tuin wordt als zij erf vrijgehouden van bouwwerken die in vaste verbinding staan met de grond, en dat terwijl de fundering er al in ligt...

Check het hier (https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view) even je adres invullen, vervolgens het besluit "beheersverordening kernen" aanklikken aan de linkerkant en dan in het raster klikken van je tuin en dan de laag "bijgebouwen" selecteren aan de rechterkant. Alles wat daarbinnen is aangegeven mag je bouwen.

Daarbuiten mag niet.

Wat wel mag is tuinmeubilair, en laat een pergola nu net onder tuinmeubilair vallen :)
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/53

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Erwin_83 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:05:
@GeeMoney wil je die jacuzzi wel op afschot hebben staan? Lijkt mij een lelijk gezicht als je waterlijn niet parallel aan de rand loopt. (Of altijd de bubbels aan) Of zit er een stel mogelijkheid in de jacuzzi?
Die is hooguit 2,5 bij 2,5 dus daar zal het afschot wel meevallen en anders stel ik hem inderdaad.
Wellicht verwerk ik nog een hydroblob met goot erin zodat ik water wat eroverheen komt kan afvoeren. (Ik heb 2 kinderen dus dat gaat geheid gebeuren natuurlijk :) )
Ik krijg het nu niet meer helemaal vlak zonder het hele terras eruit te laten halen en dan ook de aanhechting op de rest van de tuin anders op te moeten lossen dus ik moet het ermee doen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:39

Haan

dotnetter

@loewie1984 Dan heb jij waarschijnlijk net een beetje pech, in je achtertuin mag je behoorlijk veel. Zie ook bijvoorbeeld dit verhaal. Voor zij- en voorkant zijn regels strenger.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Haan schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:44:
@loewie1984 Dan heb jij waarschijnlijk net een beetje pech, in je achtertuin mag je behoorlijk veel. Zie ook bijvoorbeeld dit verhaal. Voor zij- en voorkant zijn regels strenger.
Die nieuwe regels voor het achtererfgebied leiden inderdaad tot "België taferelen" in woonwijken. Om de Nederlandse schone schijn op te houden, zijn de regels in voor- en zijtuinen nog steeds bizar streng. Op zich prima dat ze de regels voor vergunningsvrij bouwen wat verruimd hebben, maar ze zijn - typisch Nederlands - dan weer véél te ver doorgeschoten. Vooral de maximale hoogte zijn ze finaal de mist mee ingegaan. Je mag zonder vergunning nu bouwen tot 3 meter hoog, met nog een schuin dak erop ook. Dan kom je dus op 3,5 meter en dat mag dus in principe gewoon over de volle lengte van het perceel (zolang het percentage bebouwing maar niet overschreden wordt. In theorie kun je dus een uitbouw over de volle lengte van je achterthuin neerzetten en je buren vergunningsvrij opzadelen met een verkapte schutting van 3,5 meter hoog.

En als je echt groot denkt en je er niet eens van bewust bent dat je buren hebt, dan kun je gewoon een bijgebouw plaatsen van 3 meter hoog met een schuin dak van 2 meter hoog erop. Moet je wel 4 meter van je hoofdgebouw af blijven. Dan kun je dus de situatie krijgen, dat iemand zijn woning met 3 meter heeft uitgebouwd. De buren niet, maar die kiezen dus voor een bijgebouw op 4 meter afstand van hun hoofdgebouw wat doorloopt tot de achtergrens. Dan hebben de buren dus - compleet legaal - nog 1 straaltje zonlicht in hun achtertuin.

Dat voorbeeld van die "zorgunit" is natuurlijk ook wel het perfecte voorbeeld van het falen van deze regels. En de grote klootzak is....... de gemeente Apeldoorn. Die zagen er geen enkel probleem in en hebben dat ding dus ook zefl laten plaatsen zonder ook maar 1 woord met de omwonenden te wisselen hierover. De mensen die daar wonen hadden dat zelf nooit kunnen realiseren, want dat zijn statushouders uit Eritrea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
In Zierikzee heb ik te maken met een beschermd stadsgezicht.

Zelfs voor mijn zonnepanelen had ik een vergunning nodig en die moesten dan ook nog minimaal 1 meter van de voor en achterkant liggen en minimaal 50 cm van de nok en dakgoot.
En ze moesten “All-Black” zijn.

Dus ja, voor mijn bouwwerk heb ik ook een vergunning gevraagd ... en gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oystein schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:52:
In Zierikzee heb ik te maken met een beschermd stadsgezicht.

Zelfs voor mijn zonnepanelen had ik een vergunning nodig en die moesten dan ook nog minimaal 1 meter van de voor en achterkant liggen en minimaal 50 cm van de nok en dakgoot.
En ze moesten “All-Black” zijn.

Dus ja, voor mijn bouwwerk heb ik ook een vergunning gevraagd ... en gekregen.
Hier ook een zogenaamd "beschermd stadsgezicht", maar ik krijg een beetje de indruk dat men zich er hier niet zo heel druk om maakt. Volgens mij wordt het meer gezien als "stok achter de deur", waarmee ze kunnen slaan als je in het oog springende dingen gaat doen die het aanzicht aantasten. Mensen doen hier in hun achtertuin gewoon wat ze zelf willen en geen haan die er naar kraait. Ik denk wel dat je een probleem hebt als je dingen gaat doen buiten je achtererfgebied. Ik durf bijna te wedden dat hier geen hond ook maar heeft nagedacht over het aanvragen van een vergunning voor het plaatsen van zonnepanelen bijvoorbeeld.

Ze verklaren je hier compleet voor gek als je een vergunning gaat aanvragen voor bijvoorbeeld het vervangen van wat kozijnen door nieuwe, ongeveer gelijkvormige, exemplaren. In onze vorige woonplaats waren ze daar veel panischer op, terwijl ze daar niet eens beschemrde stadsgezichten kenden (niets noemenswaardigs om te beschermen ook, afgezien van een paar oude fabriekspanden). Volgens mij is de meerderheid hier al lang blij dat mensen hun huis onderhouden en zo nu en dan wat verrot spul vervangen. Eigenlijk wel raar, zulke grote verschillen in handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vanmiddag komen de stratenmakers even kijken wat het afschot momenteel is en wat ze zouden kunnen doen om dat eruit te krijgen. Ik zit voornamelijk met de aanheling bij mijn gras. Ik heb zelf gemeten dat het een centimeter of 6 is. Dat gaat er dan ook niet uit zien natuurlijk dat ik (gezien vanaf het standpunt van de foto) ik links bij mijn gras opeens een opstap van 6cm zou krijgen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Oystein
Vrijdag is het betonvloertje gestort en naar aanleiding van de diverse opmerkingen over te weinig staal, te dun staal en niet vlak heb ik deze aanbevelingen ter harte genomen en er wat matten van 8mm bijgelegd.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/YyKdgryYP5Cy/1k0.jpg

Om 7:00 stond de klusjesman voor de deur, en een kwartiertje later was de cementwagen er al.

De cementwagen kon tot op ca. 10 meter van de tuin komen maar door de lange arm+slang kon deze mooi boven de bekisting gehangen worden.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/2sJSF3u7vQeC/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/S8Ju3L2pTWw2/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/8SA37DMdZ5bF/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/4Hw93dPbHUmB/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/3Md8rJ3v7tCL/1k0.jpg

Dit was het resultaat om 08:00 en pas tegen 14:00 was het beton genoeg uitgehard om te kunnen vlinderen.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ejAXbbkSN27C/1k0.jpg

En pas na het avondeten werd er voor het laatst gevlinderd en lag er een mooi strak vloertje:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/md5giR3jq7kF/1k0.jpg

Diezelfde dag werd ook nog de 6 kuub container voor de aarde geplaatst want ik had al een berg aarde voor het uitgraven voor de bekisting maar op dat andere deel moest juist ook nog uitgegraven worden omdat daar de tuintegels komen.

Deze foto is van de container en wat afgegraven was zijn nog van vrijdag eind van de dag (heb niet stil gezeten ;) ) maar gisterenavond was ik helemaal klaar lag de container echt tot de rand toe vol.
Alles met de hand geschept en vele kruiwagens verder begint het ergens op te lijken.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/e48v3Capcqb9/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/FhwRwLY77Vqc/1k0.jpg

Als donderdag de tegels gelegd zijn zal het weer heel anders tonen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Oystein
Gisteren zijn de tuintegels gelegd.

Nu krijg je een beetje gevoel voor afmetingen en komende 3 weken ben ik vrij om te gaan bouwen.
Komende week wordt alles aangeleverd en kan ik al e.e.a. voorbereiden en dan 24-25 april kunnen we het hoofdframe van de 20x20 Douglas balken opbouwen en daarop verder bouwen.

Nu heb ik een ook meteen een mooie werkplek om straks de zaagtafel, workmate e.d. op te zetten dus hoeven we nu niet meer door de modder te banjeren :P

Hier het resultaat van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/kxEwHqKW8vWe/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/oQzb6Fb8ssEn/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/bnFtZg5hCyir/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/56AhCK6drWWY/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 15:38
Oystein schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:47:
Vrijdag is het betonvloertje gestort en naar aanleiding van de diverse opmerkingen over te weinig staal, te dun staal en niet vlak heb ik deze aanbevelingen ter harte genomen en er wat matten van 8mm bijgelegd.

[Afbeelding]

Om 7:00 stond de klusjesman voor de deur, en een kwartiertje later was de cementwagen er al.

De cementwagen kon tot op ca. 10 meter van de tuin komen maar door de lange arm+slang kon deze mooi boven de bekisting gehangen worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit was het resultaat om 08:00 en pas tegen 14:00 was het beton genoeg uitgehard om te kunnen vlinderen.

[Afbeelding]

En pas na het avondeten werd er voor het laatst gevlinderd en lag er een mooi strak vloertje:

[Afbeelding]

Diezelfde dag werd ook nog de 6 kuub container voor de aarde geplaatst want ik had al een berg aarde voor het uitgraven voor de bekisting maar op dat andere deel moest juist ook nog uitgegraven worden omdat daar de tuintegels komen.

Deze foto is van de container en wat afgegraven was zijn nog van vrijdag eind van de dag (heb niet stil gezeten ;) ) maar gisterenavond was ik helemaal klaar lag de container echt tot de rand toe vol.
Alles met de hand geschept en vele kruiwagens verder begint het ergens op te lijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als donderdag de tegels gelegd zijn zal het weer heel anders tonen.
Mag ik vragen hoeveel kuub beton je hebt laten storten en wat je kwijt was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oystein
kever678 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:37:
[...]
Mag ik vragen hoeveel kuub beton je hebt laten storten en wat je kwijt was?
Ik heb 2,5 kuub nodig gehad op een oppervlakte van 355x375 cm

Kosten waren:
2,5 kuub beton 375
Betonpomp 250
Arbeid ZZP-er 300

Alles nog ex BTW dus totaal 1120 Euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:06
hard gewerkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 15:38
Oystein schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:53:
[...]

Ik heb 2,5 kuub nodig gehad op een oppervlakte van 355x375 cm

Kosten waren:
2,5 kuub beton 375
Betonpomp 250
Arbeid ZZP-er 300

Alles nog ex BTW dus totaal 1120 Euro
Top, bedankt. Zit nu in de planningsfase en weten nog niet precies wat we willen (geisoleerde betonvloer, vlonder, bestrating etc.) dus enig kijk op de kosten helpt zeker :)

Je hebt geen vorstrand laten storten zo te zien? Nog enige gedachte hierover?

[ Voor 7% gewijzigd door kever678 op 23-04-2021 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Voor beton kan je rekenen met €115/m3 + €17,50/m3 minder dan 9m3 (volle betonauto) (prijzen ex btw)

Ik heb de wapening door de beton laten storten, bij Mebin heet dat Fibercrete. Hoef je niet met matten te slepen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oystein
Ik heb geen vorstrand gemaakt om meerdere rdenen:

- gemakzucht
- global warming
- woon in centrum van Zierikzee en is ook dicht aan de kust dus gemiddeld warmer
- vorige schuur bij mijn vorige huis had het ook niet
enz.

Het is dan misschien niet helemaal volgens de regels maar vond het prima zo
Het is tenslotte maar een schuurtje ... geen woonhuis.

De 8mm netten heb ik laten bezorgen door iemand uit de buurt die ook in beton doet dus daar zelf ook niet mee hoeven zeulen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:55
Oystein schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:10:
Gisteren zijn de tuintegels gelegd.

Nu krijg je een beetje gevoel voor afmetingen en komende 3 weken ben ik vrij om te gaan bouwen.
Komende week wordt alles aangeleverd en kan ik al e.e.a. voorbereiden en dan 24-25 april kunnen we het hoofdframe van de 20x20 Douglas balken opbouwen en daarop verder bouwen.

Nu heb ik een ook meteen een mooie werkplek om straks de zaagtafel, workmate e.d. op te zetten dus hoeven we nu niet meer door de modder te banjeren :P

Hier het resultaat van gisteren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi resultaat! Als je buurman handig is beitst hij zijn hok meteen even nu ie er bij kan 8)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Elahkneh schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:28:
[...]

Mooi resultaat! Als je buurman handig is beitst hij zijn hok meteen even nu ie er bij kan 8)
Dat hebben wij anders opgelost ...

Normaal zou je ruimte tussen beide constructies houden om de zijkant te kunnen schilderen.
Maar wij hebben geregeld dat de buurman zijn zijkant open gooit en dan wordt mijn buitenkant zijn binnenkant ... probleeem opgelost en hebben beide maximaal gebruik tot aan onze erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-05 17:06
Vraag!

Hiermee start in komende maanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gFOFK9hvHYi7oas-WaXvivIgRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBrC9M2M7Htl2ULaRhxj0rkq.jpg?f=fotoalbum_large

Er komen glasplaten op.
De balklengte is 3500mm.
Hoe ver laat ik het glas oversteken? 100mm?

De opleg/onderlegprofielen, die op de houtbalken komen om het glas te dragen/op te sluiten.
Steken deze ook 100mm door? Of houden deze op waar de balk ook stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Terugkomend op bovenstaande.

Met welke type kopschroef hebben jullie de boel geschroeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXLOZalCveWT7OW6eZgmBwTW9aA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/id4dnW6nQVHUdjcNlHwLmYb3.jpg?f=user_large

De tellerkop trekt de boel max aan. Maar verzinkt niet? Wat ik wel wil. Dus de standaard conische kop (rechter) is praktischer, maar ook goed?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Oystein
barry86 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:52:
De tellerkop trekt de boel max aan. Maar verzinkt niet? Wat ik wel wil. Dus de standaard conische kop (rechter) is praktischer, maar ook goed?
Tellerkop is een model ... verzinkt is de soort afwerking.
Het is helemaal afhankelijk van waar de schroef gebruikt wordt dus een eenduidig antwoord is hier niet zo te geveven.
Ik heb al mijn 20x20 balken met Tellerkop vastgezet en de rest zijn standaard hout/spaanplaatschroeven.

Ik heb vorige week het hout ontvangen en meteen lag mijn ruimte achterin vol.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/yks4jNB8CA32/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Yeas9TFHocLk/1k0.jpg

Ik heb alle balken geschuurd en voorzien van een vellingrandje.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/XqT5yuugcUX3/1k0.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/NLHCi6LRi37s/1k0.jpg

Inkepingen maken:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/8hEWPycUUfsn/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/NKLVy4oGr7Um/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/YcmhmSWc8mz7/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/eSAYvRwUKgxE/1k0.jpg

Afgelopen zaterdag met mijn beide zwagers het basisframe met hulp van een balkenlift opgebouwd.
Dit was het zaterdag eind van de dag:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/5AneW9Yrppjh/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/aTKbtJkCnHkn/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/QEJW2dsCaji7/1k0.jpg

En ondertussen de oude schutting achter weggehaald en de zwarte potdeksel buitenkant van de achterwand gemonteerd, poortdeur gemaakt en de draagbalken voor het vloertje boven de schuur erin gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/gUiA6FAFUsq5/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/vzgdJDBJ9evr/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/3tRNMGe2erk6/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Met wat voor machine en schuurkorrel heb je de balken gedaan?
Ik krijg ze ook fijnbezaagd binnen en ik heb een band schuurmachine eventueel om de staanders even op te schuren ivm mijn kinderen :).
Volgens mij wilde je de robuuste uitstraling want je hebt echt en veel palen en ook nog eens 20x20.

Zet je nog iets op de grond achter je rabat delen? En heb je daarvoor ook een binnenframe gemaakt waar je ze opschroeft?
Ik heb ook zwarte delen maar welke schroeven heb je daarvoor gebruikt?

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 27-04-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ja, ik ging inderdaad bewust voor een robuuste uitstraling ;)

Ik heb een Metabo SRE 3185 vlakschuurmachine maat 185x193 met korrel 80 gebruikt.
Ik had totaal 62 meter balk en heb daarvoor 16 vellen versleten (Bosch C470 klittenband)

De vellingrandjes zijn met een elektrische schaaf op 2 mm en dan 2 passes gemaakt.

Wat bedoel je met “op de grond zetten bij de rabatdelen ?”
Ik zet er binnen ook nog Douglas vellingdelen tegenaan dus dan zie je de latten en schuine schoren niet meer.
Ik heb voor alle houtsoorten de juiste schroeven gekozen.
Onzichtbaar is standaard verzinkt
Op Douglas zoals de poort geel verzinkt
Op zwarte potdeksel Dynaplus schuttingschroeven met zwarte kop

[ Voor 37% gewijzigd door Oystein op 27-04-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Oystein schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:42:
Ja, ik ging inderdaad bewust voor een robuuste uitstraling ;)

Ik heb een Metabo SRE 3185 vlakschuurmachine maat 185x193 met korrel 80 gebruikt.
Ik had totaal 62 meter balk en heb daarvoor 16 vellen versleten (Bosch C470 klittenband)

De vellingrandjes zijn met een elektrische schaaf op 2 mm en dan 2 passes gemaakt.

Wat bedoel je met “op de grond zetten bij de rabatdelen ?”
Ik zet er binnen ook nog Douglas vellingdelen tegenaan dus dan zie je de latten en schuine schoren niet meer.
Ik heb voor alle houtsoorten de juiste schroeven gekozen.
Onzichtbaar is standaard verzinkt
Op Douglas zoals de poort geel verzinkt
Op zwarte potdeksel Dynaplus schuttingschroeven met zwarte kop
Je rabat deel eindigt niet op de grond neem ik aan? Wat ik veel heb gezien is dat partijen “achter” het onderste deel een hard houten balk op de grond zetten welke een mm achter het rabbat deel op de grond staat zodat het tocht tegengaat en optrekkende vocht voorkomt op je delen.
Het rabat deel zweeft dan dus een paar mm boven de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Mijn betonvloer voor de schuur ligt wat hoger en de rabatdelen komen daar wel tot over het randje van beton maar zal de grond niet raken.

In het zitgedeelte staan de betonnen opsluitbanden om die reden achterin en links ook wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
GeeMoney schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:35:
Met wat voor machine en schuurkorrel heb je de balken gedaan?
Ik krijg ze ook fijnbezaagd binnen en ik heb een band schuurmachine eventueel om de staanders even op te schuren ivm mijn kinderen :).
Volgens mij wilde je de robuuste uitstraling want je hebt echt en veel palen en ook nog eens 20x20.

Zet je nog iets op de grond achter je rabat delen? En heb je daarvoor ook een binnenframe gemaakt waar je ze opschroeft?
Ik heb ook zwarte delen maar welke schroeven heb je daarvoor gebruikt?
Had je dan niet beter geschaafde palen kunnen bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
95% van de zagerijen doen alleen fijn bezaagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Mijn houthandel (Bax hout Breda) verkoopt deze balken ook alleen maar fijnbezaagd en “fijn” is dan ook nog een redelijk ruim begrip :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
dimi_v schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:33:
[...]

Had je dan niet beter geschaafde palen kunnen bestellen?
Klopt, maar die zijn niet leverbaar :).

@Oystein je rabat delen heb je op een frame geschroefd? Ze vallen tussen je staanders dus erachter moet iets gemaakt zijn? Ik zit te denken aan een frame van hard houten balken daarvoor.

Edit: ik zie je frame al :).

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:42

Mickey77

Allround ICT-er

Complimenten, ziet er heel strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:43
Mooi hoor! Wij gaan binnenkort ook een overkapping plaatsen (welliswaar veel simpeler maar wel willen we voor dezelfde uitstraling gaan). Welk hout/maat gebruik je voor de latten/rachelwerk? Is dat gewoon vuren hout? En hoe zitten die vast? Met een hoekijzer?

Deze bedoel ik dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xu9hdCLWwzmjl3scQ4faYO5ec9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/es4o1OIfHnsy6zgFNbQAwEDj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door FireSonus op 28-04-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 28-05 11:50
barry86 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:52:
Terugkomend op bovenstaande.

Met welke type kopschroef hebben jullie de boel geschroeft?
[Afbeelding]

In je voorbeeldplaatjes, zal de rechtse schroef veel beter aantrekken dan de linkse, omdat er onder de kop een stuk zonder schroefdraad zit, en een "boorstukje" ==> zonder voorboren wordt in een trek een wijder gat gemaakt in de bovenste plank, waardoor je maximaal aantrekt naar de onderste plank.
De linkse heeft volledig schroefdraad, en zal dus niet aantrekken tenzij je goed voorboort.

De kop zal het grote verschil niet maken als de diameter gelijk is, maar als je wil verzinken wil je vast kleine gaatjes, dus ga je vb 3 verzonken schroeven gebruiken ipv 1 schroef met grotere platte kop; dat komt dan weer op hetzelfde uit lijkt me.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 13:21

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

naftebakje schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:13:
[...]
In je voorbeeldplaatjes, zal de rechtse schroef veel beter aantrekken dan de linkse, omdat er onder de kop een stuk zonder schroefdraad zit, en een "boorstukje" ==> zonder voorboren wordt in een trek een wijder gat gemaakt in de bovenste plank, waardoor je maximaal aantrekt naar de onderste plank.
De linkse heeft volledig schroefdraad, en zal dus niet aantrekken tenzij je goed voorboort.

De kop zal het grote verschil niet maken als de diameter gelijk is, maar als je wil verzinken wil je vast kleine gaatjes, dus ga je vb 3 verzonken schroeven gebruiken ipv 1 schroef met grotere platte kop; dat komt dan weer op hetzelfde uit lijkt me.
En toch denk ik dat zo'n Kellerkop-schroef het hier wint. De standaardtype verzonken kop werkt weliswaar makkelijker weg en af, maar voor constructie doeleinden wil je zoveel mogelijk grip uitoefenen op het hout. Dan is een Kellerkop vergelijkbaar met een verzonken- of bolkop + ring.
Kellerkop drukt bv. 30 mm2 tegen het hout, terwijl de verzonken kop het hout beschadigt.

Of zoals een willekeurige bron op internet het verwoordt:

Dankzij de grote schotelkop hebben schotelkopschroeven een groter draagvlak en een grote klembaarheid. Bij Schroevenland vindt u de deeldraad tellerkopschroef van staal met Torx aansluiting. (...) Door de extra grote kop kan de tellerkopschroef gebruikt worden in constructieve onderdelen, zoals dakconstructies, ter vervanging van houtdraadbouten. Ook bij het monteren van planken voor een schutting zorgt de extra grote kop ervoor dat de planken niet meer kunnen splijten.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 22:23
Als je de schotelkop verzonken wil hebben even een stukje met de speedboor voorboren.

Op de foto's ziet alles er mooi uit, maar voor de mee lezers die nog moeten gaan bouwen, zet geen Douglas kolommen/palen zo in de grond, maar op een poer met een draadeind. Douglas mag best nat worden, als het maar weer kan drogen. (Al meerdere afgerotte palen zijn gestort op het werk, sommige al na 5 jaar in de tuin staan)

[ Voor 66% gewijzigd door Erwin_83 op 28-04-2021 16:56 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Ik heb inmiddels tellerkop besteld. Gevoelsmatig trekken deze beter aan.
Verzinken doe ik door even met de speedboor voor te boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Erwin_83 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:53:
Als je de schotelkop verzonken wil hebben even een stukje met de speedboor voorboren.

Op de foto's ziet alles er mooi uit, maar voor de mee lezers die nog moeten gaan bouwen, zet geen Douglas kolommen/palen zo in de grond, maar op een poer met een draadeind. Douglas mag best nat worden, als het maar weer kan drogen. (Al meerdere afgerotte palen zijn gestort op het werk, sommige al na 5 jaar in de tuin staan)
Ze staan in dit geval op schroefpalen op een draadeind en dus ook niet zo op de grond :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Oystein schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:32:
Mijn houthandel (Bax hout BredaTerheijden O+ ) verkoopt deze balken ook alleen maar fijnbezaagd en “fijn” is dan ook nog een redelijk ruim begrip :S
Ffkes men dorp goed zetten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oystein
FireSonus schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:55:
Mooi hoor! Wij gaan binnenkort ook een overkapping plaatsen (welliswaar veel simpeler maar wel willen we voor dezelfde uitstraling gaan). Welk hout/maat gebruik je voor de latten/rachelwerk? Is dat gewoon vuren hout? En hoe zitten die vast? Met een hoekijzer?

Deze bedoel ik dus:

[Afbeelding]
Deze balkjes zijn standaard 44x44 vuren.
De buitenste zitten tegen de zijkant van de 200x200 Douglas balken geschroef en de middelste zit letterlijk alleen aan de zwarte potdekselplanken vast. Die staat wel op de gron maar verder geen hoekijzer o.i.d.
Als je die tegen de onderste plank schroeft en elke plank hoger ook een schroef geeft wordt die door alle planken vastgehouden.

Straks komt tegen de andere kan nog blanke Douglas planken dus dan zie je het rachelwerk helemaal niet meer en heb je een behoorlijk stijve wand. Waar im straks binnen in de schuur best wel wat aan de muur kan hangen zonder dat de wand gaat wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 17:18

Quinie

.nl

Ben zelf erg benieuwd naar de manier waarop je het dak gaat leggen. Word het een plat dak of zadeldakje ?

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oystein
Zadeldak ... foto’s volgen binnenkort

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Oystein
Het zadeldak zit er ondertussen op :)

Mijn ene zwager en zus zijn verder heel de week blijven logeren want zonder mijn zwager zou het een erg moeilijke klus geweest zijn.

Gisteren hadden wij het dakbeschot er helemaal opzitten en mijn zus en zwager zijn net weer naar huis.
Komende week ben ik ook nog vrij en dan kan ik zelf verder met de tengel- en panlatten.

Gisteren zijn ook al de dakpannen aangeleverd die ik via Marktplaats op de kop had kunnen tikken dus kan lekker doorwerken.

Hieronder de verschillende stadia van de verdere opbouw:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/8K2BJ2U9jmKY/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/dZqtmRNUbejT/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/9TQTJJZdovof/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/YsAFniMmzArF/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/przcQWwveVTZ/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/fC4MgJ7KRXQ3/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/quPjGpPDUuBW/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:00:
[...]

Die nieuwe regels voor het achtererfgebied leiden inderdaad tot "België taferelen" in woonwijken. Om de Nederlandse schone schijn op te houden, zijn de regels in voor- en zijtuinen nog steeds bizar streng. Op zich prima dat ze de regels voor vergunningsvrij bouwen wat verruimd hebben, maar ze zijn - typisch Nederlands - dan weer véél te ver doorgeschoten. Vooral de maximale hoogte zijn ze finaal de mist mee ingegaan. Je mag zonder vergunning nu bouwen tot 3 meter hoog, met nog een schuin dak erop ook. Dan kom je dus op 3,5 meter en dat mag dus in principe gewoon over de volle lengte van het perceel (zolang het percentage bebouwing maar niet overschreden wordt. In theorie kun je dus een uitbouw over de volle lengte van je achterthuin neerzetten en je buren vergunningsvrij opzadelen met een verkapte schutting van 3,5 meter hoog.

En als je echt groot denkt en je er niet eens van bewust bent dat je buren hebt, dan kun je gewoon een bijgebouw plaatsen van 3 meter hoog met een schuin dak van 2 meter hoog erop. Moet je wel 4 meter van je hoofdgebouw af blijven. Dan kun je dus de situatie krijgen, dat iemand zijn woning met 3 meter heeft uitgebouwd. De buren niet, maar die kiezen dus voor een bijgebouw op 4 meter afstand van hun hoofdgebouw wat doorloopt tot de achtergrens. Dan hebben de buren dus - compleet legaal - nog 1 straaltje zonlicht in hun achtertuin.

Dat voorbeeld van die "zorgunit" is natuurlijk ook wel het perfecte voorbeeld van het falen van deze regels. En de grote klootzak is....... de gemeente Apeldoorn. Die zagen er geen enkel probleem in en hebben dat ding dus ook zefl laten plaatsen zonder ook maar 1 woord met de omwonenden te wisselen hierover. De mensen die daar wonen hadden dat zelf nooit kunnen realiseren, want dat zijn statushouders uit Eritrea.
Zoals jij het stelt is het in ieder geval niet bij ons in de gemeente. De achtererfgrens wordt bepaald aan de hand van je woonkavel, de grootte ervan en waaraan deze grenst (openbaar terrein of paden et cetera) en de gebouwen die er op staan. Die combi maakt een maximale maat voor wat je mag bijbouwen. De hoogte is vergunningsvrij tot op zekere hoogte maar zodra er een schuin dak of zadeldak gebouwd wordt, is er wél een vergunning nodig.

Voor onze woning die ligt op 2600m2 eigen grond, waarvan 1800m2 agrarische grond, niet aan paden gelegen op de achtererfgrens of een openbaar pad, mogen wij 110m2 maximaal uitbouwen. Wij bouwen straks ongeveer 70m2 aan, zie topic: Beng norm, isolatie, verwarming en een A frame huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:33:
[...]

Zoals jij het stelt is het in ieder geval niet bij ons in de gemeente. De achtererfgrens wordt bepaald aan de hand van je woonkavel, de grootte ervan en waaraan deze grenst (openbaar terrein of paden et cetera) en de gebouwen die er op staan. Die combi maakt een maximale maat voor wat je mag bijbouwen. De hoogte is vergunningsvrij tot op zekere hoogte maar zodra er een schuin dak of zadeldak gebouwd wordt, is er wél een vergunning nodig.

Voor onze woning die ligt op 2600m2 eigen grond, waarvan 1800m2 agrarische grond, niet aan paden gelegen op de achtererfgrens of een openbaar pad, mogen wij 110m2 maximaal uitbouwen. Wij bouwen straks ongeveer 70m2 aan, zie topic: Beng norm, isolatie, verwarming en een A frame huis
Jij woont niet in een woonwijk. Daar kun je alleen 110 vierkante meter uitbouwen als je de tuin van de buren "onteigend".

In jouw geval zal ook veel afhangen van de positie van het hoofdgebouw op de kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

@Anoniem: 39993
Op dit moment woon ik nog steeds in een woonwijk. Het nieuwe huis staat buiten het dorp. Maar ook in de woonwijk zijn de regels voor het bouwen op de achtererfgrens hetzelfde. Zoals ik al aangaf is het uit te bouwen gedeelte afhankelijk van een aantal factoren. Woonwijk of niet doet niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:36:
@Anoniem: 39993
Op dit moment woon ik nog steeds in een woonwijk. Het nieuwe huis staat buiten het dorp. Maar ook in de woonwijk zijn de regels voor het bouwen op de achtererfgrens hetzelfde. Zoals ik al aangaf is het uit te bouwen gedeelte afhankelijk van een aantal factoren. Woonwijk of niet doet niet ter zake.
Mijn stelling was: vooral in woonwijken leidt dit tot België taferelen op de achtererfgebieden. Mijn vorige woning zat in een rijtje en sinds de nieuwe regels schoten overal de overkappingen, extra tuinhuizen, extra diepe aanbouwen en schuren uit de grond. Allemaal fors hoger dan de maximale hoogte van een erfafscheiding, dus je ziet over de volle lengte van de erfafscheiding overal verschillende bouwwerkern. Vóór de nieuwe regels was dat toch echt een stuk minder. In het buitengebied heb je daar veel minder last van, omdat daar gewoon veel meer ruimte is. Een schuurtje of overkapping is daar wat minder "vullend". Mijn zwager heeft bijvoorbeeld ruim 30 vierkante meter aangebouwd, een kippenhok gebouwd formaatje schuur met puntdak, een grote overkapping geplaatst en een jacuzzi. Maar zijn huis is vrijstaand in het buitengebied. Je ziet het eigenlijk niet eens, terwijl een deel van de uitbouw zelfs aan de zijkant van het huis zit. Het valt een beetje weg in de ruimte en die heb je in de standaard woonwijk niet. Daar is een uitbouw van 5 meter diep echt "in your face" voor de buren. En aan de andere kant zet de buurman een extra grote schuur achterin de tuin.... voor je het weet ben je ingeboxt door een allegaartje aan bouwsels, allemaal vergunningsvrij.

Natuurlijk zijn de regels hetzelfde, maar het effect is dat zeker niet. Het is een schril contrast met de regels voor de voor- en zijtuinen. In het buitengebied is meer mogelijk, omdat er gewoon veel meer ruimte is. Zeker als je woning gunstig op je kavel staat, heb je echt een enrom te bebouwen vlak. Dan heb je nog net niet carte blanche.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oystein
@Anoniem: 235591 @Anoniem: 39993

Als jullie deze discussie willen blijven voeren kun je wellicht beter een eigen topic openen en daar verder gaan.
Dan hou ik dit topic verder in de lucht over de bouw van mijn overkapping / schuur 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oystein schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:21:
@Anoniem: 235591 @Anoniem: 39993

Als jullie deze discussie willen blijven voeren kun je wellicht beter een eigen topic openen en daar verder gaan.
Dan hou ik dit topic verder in de lucht over de bouw van mijn overkapping / schuur 8)
Is inderdaad volledig offtopic ook, want jouw bouwsel past prima in het totaalplaatje. Je hebt er gelukkig ook de ruimte voor.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aschja
  • Laatst online: 28-05 11:18
Wij zijn ook begonnen met onze overkapping. Niet zo spectaculair als TS, maar tot nu toe zeer tevreden. 0,0 bouwervaring, maar wilde het toch zelf proberen. 300x300cm. Komt nog een pergola aan vast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-aH_2xhs9IEI9FJ5hyd4M3z3dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIEeTUpxePlOL9nfPBAU6GGG.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk is dit het plan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XObAo31nsQVSpw4xMBsT9Up7Lc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TqKGUveq9WZ7zSw93aKWq5Xo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door aschja op 03-05-2021 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oystein
aschja schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:26:
Wij zijn ook begonnen met onze overkapping. Niet zo spectaculair als TS, maar tot nu toe zeer tevreden. 0,0 bouwervaring, maar wilde het toch zelf proberen. 300x300cm. Komt nog een pergola aan vast.
Het leuke van dit soort topics dat je er inspiratie vandaan haalt en ook andere op ideeën brengt met wat jezelf hebt gebouwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oystein schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:54:
[...]

Het leuke van dit soort topics dat je er inspiratie vandaan haalt en ook andere op ideeën brengt met wat jezelf hebt gebouwd :)
Dat is ook precies de reden dat ik ze toch altijd weer even bekijk. We zijn nu met het huis bezig, maar daarna moeten we aan de slag met de tuin. Wij gaan waarschijnlijk niet voor een overkapping overigens. Wij hebben een hoekperceel en dat zou te veel ten koste gaan van het te bebouwen oppervlak. Ook zouden we gedwongen worden om de overkapping neer te zetten op de plek waar we juist geen overkapping zouden willen. Op de plek waar we hem zouden willen, mag het dan weer niet..... (is ook kansoos vanwege beschermd stadsgezicht).

Maar ik laat me graag op andere gedachten brengen met goede ideeën. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Modbreak:Daar hebben we https://tweakers.net/pricewatch/#highlightCat:969 voor

[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 07-05-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:03
@aschja bedankt voor je moodboard, brengt ons ook weer op ideeën. Zet je de schuttingkant ook dicht?

It's me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Laatst online: 28-05 11:18
Eikkie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:28:
@aschja bedankt voor je moodboard, brengt ons ook weer op ideeën. Zet je de schuttingkant ook dicht?
Yes. Komen nog zwarte rabatdelen voor. Wel in twee delen. Dus middelste paal blijft zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:43
Kun je aangeven wat voor een houtverbinding je hebt rond de tweede en derde staander. Ik kan me niet voorstellen dat de balk uit 1 stuk bestaat, dus ergens zit een koppeling en daarnaast ga je ook nog naar achteren met een balk, hoe verbind je dit alles? Heb je daar een detail tekening van?

nvm zie het al op een pagina eerder. Excuus! Gaaf project man, je geeft me veel inspiratie.
Oystein schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:32:
Het zadeldak zit er ondertussen op :)

Mijn ene zwager en zus zijn verder heel de week blijven logeren want zonder mijn zwager zou het een erg moeilijke klus geweest zijn.

Gisteren hadden wij het dakbeschot er helemaal opzitten en mijn zus en zwager zijn net weer naar huis.
Komende week ben ik ook nog vrij en dan kan ik zelf verder met de tengel- en panlatten.

Gisteren zijn ook al de dakpannen aangeleverd die ik via Marktplaats op de kop had kunnen tikken dus kan lekker doorwerken.

Hieronder de verschillende stadia van de verdere opbouw:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door PolderPloer! op 05-05-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
PolderPloer! schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:50:
Kun je aangeven wat voor een houtverbinding je hebt rond de tweede en derde staander.

nvm zie het al op een pagina eerder. Excuus! Gaaf project man, je geeft me veel inspiratie.

[...]
Om een idee te geven over de verbinding heb ik van bovenaf 4 tellerkop schroeven gebruikt van 8x320, 2 in de langsligger en 2 in de dwarsligger en om het helemaal af te maken ook nog 2 tellerkop van 8x240 horizontaal van buitenaf om de langsligger en dwarsligger aan elkaar te klemmen.
De laatste deed ik eerst voordat ik de 4 schroeven van boven erin draaide.

De 2 balken in elkaars verlengde zijn verder met 4 schroeven van 6x180 aan de binnenkant aan elkaar vastgezet.

[ Voor 7% gewijzigd door Oystein op 06-05-2021 10:05 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oystein
Na een kleine 3 weken bouwen komt er weer een einde aan mijn vakantie.

Ik zou maandag pas weer hoeven te beginnen maar aangezien mijn collega komende 2 weken vrij is en hij dit weekend al weg gaat besloten om morgen alvast naar de zaak te komen voor de overdracht.

Deze week is het niet zo heel hard gegaan nu mijn zwager er niet meer was om te helpen.
Het weer zat ook niet echt mee en de storm dinsdagochtend heb ik maar nuttig besteed om de 5 pallets/kratten weer terug te brengen naar degene waar ik de dakpannen had gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/hmmLUvZKujSt/540.jpg

Ik dus met een aanhangertje met ZW7 over de Zeelandbrug met eerst 3 pallets en later nog een keer met de laatste 2.
Ik had alles extra goed vast gezet met sjorbanden e.d. maar was verder goed te doen. Wind kwam niet echt vanaf zij maar schuin van voren. Was wel blij toen het eenmaal gebeurd was.

Verder de tengel en panlatten op het dak gelegd en voor de show en controle maatvoering alvast 4 pannen neergelegd.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/TYBA23bR2GXs/1k0.jpg

Vandaag de nokbalk iets verhoogd met een latje op pootjes zodat ik daar de nokvorsten goed op kon schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/v6qk5ksz5D7s/1k0.jpg

En aan het eind van de middag zit de ondervorst en nokvorsten ook op zijn plek.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/y5v7HFB6nfyu/1k0.jpg

Zoals gewenst door de welstandscommissie vanaf de straatkant de zwarte potdekselplanken helemaal door laten lopen voor een complete zwart uiterlijk.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/QDKPdHXQ8AsN/1k0.jpg

Zaterdag weer verder dus dit weekend liggen alle dakpannen erop en kan ik verder met de afwerking beneden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Lekker bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
mooi hoor, zoiets heb ik ook gemaakt en was echt een leuke klus en weer eens wat anders dan iedereen met plat EPDM dak.

Ik neem aan dat je mooie zinken goten gaat plaatsen? Er zijn diverse shops en ik dacht dat de meeste 'zonder solderen' goten allemaal wel zelfde waren maar uiteindelijk hebben ze bij www.zinkenkoper.nl naar mijn idee de mooiste mastgoot. Probleem zit hem in de verbindingsklem die bij andere soms te opvalend groot is.

[ Voor 57% gewijzigd door dimi_v op 07-05-2021 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 13:48
Wow! super netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
dimi_v schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:56:
mooi hoor, zoiets heb ik ook gemaakt en was echt een leuke klus en weer eens wat anders dan iedereen met plat EPDM dak.

Ik neem aan dat je mooie zinken goten gaat plaatsen? Er zijn diverse shops en ik dacht dat de meeste 'zonder solderen' goten allemaal wel zelfde waren maar uiteindelijk hebben ze bij www.zinkenkoper.nl naar mijn idee de mooiste mastgoot. Probleem zit hem in de verbindingsklem die bij andere soms te opvalend groot is.
Ja, natuurlijk komen hier zinken dakgoten op.

De "soldeerloze" uitvoering zijn inderdaad soms wat lomper op de overgangen maar gelukkig ken ik iemand die dit prima kan solderen dus ga voor de strakkere afwerking van gesoldeerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oystein
Van het weekend de dakpannen er verder opgelegd dus nu is het lekdicht en kan ik onafhankelijk van de regen toch verder met de afwerking.

Het stukje aan de zijkant blijft nog open want komend weekend moet ik nog bij de nok van de buren om dan onze beide overkappingen tegen elkaar aan te kunnen laten sluiten.

Mijn bouwwerk staat letterlijk op de erfgrens en als de zijkant van de buren open gemaakt wordt hebben zij ook weer 30-40 cm extra ruimte. Mijn buitenkant wordt straks hun nieuwe binnenwand.

Ondertussen is ook al de buitenkant van de nok met de andere buren ook dichtgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/DApUuXAdj8Qy/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/eJMB4CB2b3QT/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Perfecte kleur dakpannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Het is maar net wat ik via Marktplaats op de kop kon tikken maar ook wij zijn er blij mee.
We wilden per definitie geen zwart dus dan blijft meestal alleen rood over ... en rood bont is nog beter *O*

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oystein
Nu gaat het niet zo hard meer maar toch wat dingen kunnen doen om een betere indruk te krijgen hoe het er straks uit komt te zien.

Ik ga het schuurgedeelte isoleren dat als ik in de winter wat aan mijn fiets wil doen of andere klusjes dat mijn heater dan niet voor niks hete lucht staat te blazen.

Het halve wandje aan de voorkant maak ik straks nog een raamkozijn voor ook wat daglicht binnen.

Ook de achterkant van het lounge / zitgedeelte is zowat af dus in zoverre begint het er aardig op te lijken.
Van het lounge / zitgedeelte worden de zijkanten (links de buren en rechts de schuur) met zwarte potdekselplanken voor het contrast.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/w5mUrQRaoR49/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/f5eZfKDse2xm/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/2WmPkH274kLZ/1k0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ameHgwMvLWRX/1k0.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Gekke vraag, maar waarom heb je geen dakfolie gebruikt? Als er ooit door een storm een keer water onder de pannen wordt geblazen, blijft je hout goed droog als je dakfolie hebt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1 2 Laatste