8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Blij mee. Nu de rest nog. Want het is een teringzooi. 😂
:strip_exif()/f/image/C6yD3sIId2gh54DE4pRQVTNi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door aschja op 13-05-2021 20:37 ]
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
:strip_exif()/f/image/b67ecRrQE401EaTHlxq8h44b.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week afgerond, alleen nog even zoeken naar een geschikte loungeset. Het hoekje rechts achter is zo gemaakt omdat daar nog allerlei dikke boomwortels zitten en zelfs nog een oude boomstronk die we niet durfden te verwijderen. Dochter van 5 heeft het plekje al geclaimd, daar heeft ze een lekker hoekje met kussens van gemaakt
De deur had eigenlijk 80cm breed douglas hout moeten zijn ipv 1m breed en grenen, maar volgens de hovenier is het momenteel erg lastig om überhaupt nog aan hout te komen, hebben jullie dat ook gemerkt?
Kater? Eerst water, de rest komt later
Het hout is niet aan te slepen op dit moment. Maar er is nog wel genoeg. Veel vraag, hoge prijzen. Prijzen zijn verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden.Haan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:45:
Omdat hier niet specifiek 'zelf maken' in de titel staat, vind ik dat deze hier ook geplaatst mag worden![]()
[Afbeelding]
Deze week afgerond, alleen nog even zoeken naar een geschikte loungeset. Het hoekje rechts achter is zo gemaakt omdat daar nog allerlei dikke boomwortels zitten en zelfs nog een oude boomstronk die we niet durfden te verwijderen. Dochter van 5 heeft het plekje al geclaimd, daar heeft ze een lekker hoekje met kussens van gemaaktBinnenkant gaan we waarschijnlijk wit(achtig) beitsen.
De deur had eigenlijk 80cm breed douglas hout moeten zijn ipv 1m breed en grenen, maar volgens de hovenier is het momenteel erg lastig om überhaupt nog aan hout te komen, hebben jullie dat ook gemerkt?
Aantal houthandels bekeken. Houthandel Woerden, Houthandel Gorichem en Houtdirect. De laatste heeft helemaal niets meer. Gorichem voldoende. Gisteren nog geweest. Druk, niet te doen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:07:
Verdubbeld? Wat ik hoor is dat de kuubsprijzen met 20-30% zijn gestegen. Plaatmateriaal (en wellicht andere technische houtproducten) zijn wel iets meer gestegen.
Mijn schoonvader had zijn overkapping 1-2 jaar geleden gezet. En zei tegen mij dat het verdubbeld was in prijs. Maar don't shoot the messenger. Hoveniers zullen het beter weten.Erwin_83 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:37:
Ik hoorde hier (op het werk) van de hoveniers dat hout al 2 keer met 20 % omhoog gegaan is.
[ Voor 52% gewijzigd door Erwin_83 op 14-05-2021 17:04 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Met welk middel werk ik deze weg zodat de gaten niet meer opvallen?
Ik gebruik een transparante beits voor het douglas!
Normaliter met een houten plug/deuvel/klos die je in het gat slaat en dan glad afwerkt.barry86 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:11:
Ik heb straks tellerkopschroeven verzonken in douglashout.
bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:07:
Verdubbeld? Wat ik hoor is dat de kuubsprijzen met 20-30% zijn gestegen. Plaatmateriaal (en wellicht andere technische houtproducten) zijn wel iets meer gestegen.
Ik heb blijkbaar geluk gehad en net op tijd alles besteld.Erwin_83 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:37:
Ik hoorde hier (op het werk) van de hoveniers dat hout al 2 keer met 20 % omhoog gegaan is.
De dikke balken had in in februari al besteld en gelukkig wilde Bax hout dat toen al als reservering aannemen tegen de toen geldende prijzen.
Maar als ik nu kijk zijn veel lengtes zoals 4 en 5 meter niet eens meer leverbaar en de 2 meter die ik voor mijn 13 staanders heb zijn nu al 71 Euro per stuk terwijl ik ze nog heb gekocht voor 46 Euro p.st.
Mijn dakspanten van 3,6 meter (maat 63x175 mm) zijn niet zo hard gestegen; van 23,40 naar 26,82 EUR
Enkele andere leveranciers voor o.a. de zwarte potdekselplanken wilden ook al in februari niks langer reserveren dan hooguit 3 weken dus die heb ik pas begin april kunnen bestellen en de leverancier die ik in februari had uitgezocht had de gewenste planken in april al niet meer op voorraad dus moest alsnog iemand anders zoeken maar heb dat gelukkig nog wel kunnen kopen, uiteraard tegen een hogere prijs dan eerst gecalculeerd.
Ik heb voor de zichtbare tellerkop bouten de "Shield" versie van Woodies besteld, deze vallen al een stuk minder op dan de standaard zilverkleurige verzinkte versie dus bij mij blijven ze zichtbaar en vindt dit best netjes:barry86 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 08:11:
Ik heb straks tellerkopschroeven verzonken in douglashout.

Na nu weer heel het weekend (sinds donderdag) aan het zagen en schroeven geweest te zijn ben ik weer aardig opgeschoten.
Het dak is af en aangesloten op dat van de buren, de schuur begint meer vorm te krijgen, en gisteren ook al wat elektra aangelegd.

Hier in de schuur moet nog een deur komen en een raamkozijn rechts naar buiten:

Voordeel van dubbelwandig is dat al je elektra weggewerkt kan worden.
Niko heeft zwart IP55 schakelmateriaal en staat wel mooi vind ik.

Rechts van de paal zit ook een WCD:

Ziet er keurig uit! Mooi dat het geheel wat wegvalt in de omgeving door het gebruik van gebruikte dakpannenOystein schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:27:
[...]
[...]
Ik heb blijkbaar geluk gehad en net op tijd alles besteld.
De dikke balken had in in februari al besteld en gelukkig wilde Bax hout dat toen al als reservering aannemen tegen de toen geldende prijzen.
Maar als ik nu kijk zijn veel lengtes zoals 4 en 5 meter niet eens meer leverbaar en de 2 meter die ik voor mijn 13 staanders heb zijn nu al 71 Euro per stuk terwijl ik ze nog heb gekocht voor 46 Euro p.st.
Mijn dakspanten van 3,6 meter (maat 63x175 mm) zijn niet zo hard gestegen; van 23,40 naar 26,82 EUR
Enkele andere leveranciers voor o.a. de zwarte potdekselplanken wilden ook al in februari niks langer reserveren dan hooguit 3 weken dus die heb ik pas begin april kunnen bestellen en de leverancier die ik in februari had uitgezocht had de gewenste planken in april al niet meer op voorraad dus moest alsnog iemand anders zoeken maar heb dat gelukkig nog wel kunnen kopen, uiteraard tegen een hogere prijs dan eerst gecalculeerd.
[...]
Ik heb voor de zichtbare tellerkop bouten de "Shield" versie van Woodies besteld, deze vallen al een stuk minder op dan de standaard zilverkleurige verzinkte versie dus bij mij blijven ze zichtbaar en vindt dit best netjes:
[Afbeelding]
Na nu weer heel het weekend (sinds donderdag) aan het zagen en schroeven geweest te zijn ben ik weer aardig opgeschoten.
Het dak is af en aangesloten op dat van de buren, de schuur begint meer vorm te krijgen, en gisteren ook al wat elektra aangelegd.
[Afbeelding]
Hier in de schuur moet nog een deur komen en een raamkozijn rechts naar buiten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voordeel van dubbelwandig is dat al je elektra weggewerkt kan worden.
Niko heeft zwart IP55 schakelmateriaal en staat wel mooi vind ik.
[Afbeelding]
Rechts van de paal zit ook een WCD:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij wilden bewust geen zwarte dakpannen (zoals de buren) en deze bonte rode komen inderdaad mooi uit zotitan1901 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:50:
Ziet er keurig uit! Mooi dat het geheel wat wegvalt in de omgeving door het gebruik van gebruikte dakpannen
De open punt naar het zoldertje boven de schuur moet ik nog dicht maken en daar twee deuren in maken (hetzelfde idee als bij een hooischuur, zie onderstaande foto) en moet nog een plank monteren aan de binnenkant van de schuurdeur maar daar moet ik nog de juiste uitsparing maken voor het cilinderslot.
En vandaag even bellen voor een stukje glas in het kozijntje.
Van de week kan ik verder met de elektra zodat komend weekend dat allemaal ook klaar is want zondag komen al vrienden op visite voor een BBQ

En verder de overkapping + schuur tot nu toe:

Het kozijn zelf gefabriceerd van een stuuk balk wat ik op maat het gezaagd met een schuine zijde.

En voor de aanstaande werkbank heb ik lokaal nog 2 LED lampen voor extra 6000K licht

(Van buiten naar binnen ?)
Je binnenwanden zijn gewoon enkel Douglas rabat ? Soort mes en groef ?
[ Voor 47% gewijzigd door GeeMoney op 25-05-2021 09:10 ]
Het frame tussenin bestaat uit 44x44mm balken en de isolatie zijn glaswol matten van 40mm dik.
De isolatie matten zijn netto net iets dikker want ze klemmen wel iets tussen de 44mm ruimte.
Dan dampremmende folie en dan de Douglas planken van 20mm dik.
De Douglas planken zijn "sponningplanken" (ook bekend als "halfhouts rabat") die een net andere vorm hebben dan de mes en groef.
Het raampje wordt ook dubbel glas want voor het prijsverschil met enkel glas hoef je het niet te laten op een maat van 73x50 cm.
Professioneel Heftruck Syndroom
Daarom had ik de betonvloer bewust een paar cm hoger laten uitkomen dan de rest.
Met het warme weer van de afgelopen weken hebben wij er ook al veel gezeten en de BBQ opgestookt ... wij hoeven niet weg om het vakantiegevoel te hebben

De verlichting doet het ook:

Verdeler met 3-fase aansluiting en CEE aansluiting eronder.
Ik heb ook een Siemens Logo PLC geinstallleerd want gebruik dat ook voor mijn domotica in huis en kan zo via nog vrije drukknoppen op de muur in de woonkamer ook de tuinverlichting schakelen.

Dit is het systeem wat voor het huis in de garage hangt:

Ook de schuur begint vorm te krijgen:
Werkbank op basis van een magazijn grootvakstelling:

De 3-fase kolomboor mocht ik van een collega hebben (stond ook op mijn wensenlijstje) maar deze vindt ik toch te fors dus gaat op Marktplaats.
Ik wil namelijk nog mijn werkbank rechts uitbreiden om een L-vorm te krijgen zodat ik daar nog een kleinere tafelboormachine bovenop kwijt kan. Dat zal dan een stuk beter staan.

Fietsen aan de muur gehangen en ook de werkstandaard hangt nu links ondersteboven om de vloer zoveel mogelijk vrij te houden.

De nok boven de schuur moet nog 2 deuren in komen maar heb daar nu veel opbergruimte en straks kan er vast nog wel e.e.a. vanuit de schuur naar boven.

Heb je voor mij nog een fotootje misschien van het raampje nu het glas er in zit? Heb je er nog een sponning in gezaagd of gewoon soort glaslatten gezaagd van douglas aan beide kanten?Oystein schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:40:
Het kozijn zelf gefabriceerd van een stuuk balk wat ik op maat het gezaagd met een schuine zijde.
Kan gratis een HR++ ruit krijgen van een buurman waarvan de maat perfect is, dus zit ook even te kijken hoe ik het handigste zelf een kozijn kan maken van douglas hout.
Ik heb enkel 4mm glas en heb binnen en buiten glaslatten gebruikt.
De glas latten zijn ook van stukjes Douglashout wat ik in dunne strookjes heb gezaagd.
Ik heb ook gekeken naar dubbel glas maar dat moest dan weer besteld worden en wilde toch liever meteen dicht kunnen maken.
Ik vraag me altijd af 'hoe verbind je 3 balken zonder dat je de draagkracht verliest van de liggen balk'. Hoe heb jij dat gedaan?
Het internet staat vol met dit verbindingen waarin dusdanig veel hout wordt gekeept dat het zijn draagkracht verliest naar mijn mening(voorbeeld uit dit topic zelfs) :
:strip_exif()/f/image/m8Di3xlblIXhHXHYMxdiUz9V.jpg?f=fotoalbum_large)
In feite keep je op de kopse kant de helft van de balk weg. De liggende balk (die in dit geval naar rechtsachter loopt) draagt dus feitelijk maar met 50% van de originele dikte aangezien het onderste deel van de ligger niet ondersteund wordt door de staander. Je ziet ook vaak dat hier de droogte scheuren op het midden van die balk ontstaan.
Ik ben zelf bezig met een schuur met zadeldak en pannen waarbij de liggers dus zwaarder belast worden dan bij een plat dak.
Iemand enig idee hoe je 3 liggers samen brengt waarbij alle liggers in de volle hoogte van de balk ondersteund worden door de staander?
Zie mijn voorbeeld waarin ik dit zelf heb toegepast:
Showcase Douglas overkapping bouwen
[ Voor 95% gewijzigd door GeeMoney op 02-03-2022 06:34 ]
Dank je, we zijn zelf ook erg blij met het eindresultaatMauriX schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 03:29:
Hi, mooi project! Goeie afwerking!
Ik vraag me altijd af 'hoe verbind je 3 balken zonder dat je de draagkracht verliest van de liggen balk'. Hoe heb jij dat gedaan?
Op deze foto's (die ook al eerder in dit topic zijn getoond) kun je zien hoe ik het heb gedaan.
De dwarsliggers liggen bij mij met de uiteinden voor 50% op de staande balken en samen met de langsliggers heb ik 2 bouten van buitenaf om alles naar elkaar toe te trekken en dan van bovenaf ook nog 4 bouten, 2 in de langsligger en 2 in de dwarsliggers die allemaal de staande palen in gaan.
De horizontale schroeven zijn 240mm en de verticale 320mm lang.
Hier zie je de langsliggers die bovenop de palen moet komen te liggen met ook de uitkepingen voor de dwarsliggers:

En samen geschroefd ziet het er zo uit.
Bij mij zie je dus de "halfhoutse" verbindingen niet zoals in jouw voorbeeld wel te zien is behalve de buren kunnen het wel zien op de 4 uiteinden aan de zijkant.

Je kan natuurlijk ook iets doorleggen op de balk. Dan pak je de volledige dikteMauriX schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 03:29:
Hi, mooi project! Goeie afwerking!
Het internet staat vol met dit verbindingen waarin dusdanig veel hout wordt gekeept dat het zijn draagkracht verliest naar mijn mening(voorbeeld uit dit topic zelfs) :
[Afbeelding]
In feite keep je op de kopse kant de helft van de balk weg. De liggende balk (die in dit geval naar rechtsachter loopt) draagt dus feitelijk maar met 50% van de originele dikte aangezien het onderste deel van de ligger niet ondersteund wordt door de staander. Je ziet ook vaak dat hier de droogte scheuren op het midden van die balk ontstaan.
Ik ben zelf bezig met een schuur met zadeldak en pannen waarbij de liggers dus zwaarder belast worden dan bij een plat dak.
Iemand enig idee hoe je 3 liggers samen brengt waarbij alle liggers in de volle hoogte van de balk ondersteund worden door de staander?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I36oRdM6ZV51sMziCl3tYhPm.jpg?f=user_large)
Echter, ik bedoelde met 3 balken (liggers) samenbrengen op 1 staander.
@Oystein Zover ik kan bepalen is ook bij jouw verbinding de 3e (haakse balk) genoodzaakt om te kepen.
Dan wel in de breedte en niet in de dikte. Dit zal een betere draagkracht opleveren dan in de dikte.
Behoud de balk dan wel zijn originele sterkte/draagkracht?
Om geen spraakverwarringen te krijgen ... is wat jij de haakse balk noemt bij mij de dwarsligger ?MauriX schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:29:
Akkoord, ik begrijp deze opstelling.
Echter, ik bedoelde met 3 balken (liggers) samenbrengen op 1 staander.
@Oystein Zover ik kan bepalen is ook bij jouw verbinding de 3e (haakse balk) genoodzaakt om te kepen.
Dan wel in de breedte en niet in de dikte. Dit zal een betere draagkracht opleveren dan in de dikte.
Behoud de balk dan wel zijn originele sterkte/draagkracht?
Op mijn vorige post hierboven bij de bovenste 2 foto's zie je de langsligger (die over de hele breedte van de overkapping loopt) met de ingezaagde uitsparingen waar dan de balken die naar achteren lopen (vanaf het huis gezien) noem ik de dwarsliggers.
De lengte van de dwarsliggers is precies uitgemeten om op beide uiteinden in de uitsparingen te vallen van de langsliggers en dan precies klemt.
De dwarsliggers hoeven er alleen voor te zorgen dat het gewicht van het dak die de langsliggers naar buiten wil duwen tegen gaat. Op de dwarsliggers komt zelf geen extra gewicht op te liggen, daar staan alleen maar trekkrachten op.
Of het sterk genoeg is ?
Blijft natte vingerwerk want heb er geen sterkteberekeningen op gedaan maar met genoeg voorbeelden op internet en de A-vorm in de dakspanten lijkt het mij solide genoeg

In de schuur hebben de fietsen een eigen hoek met beugels aan de muur waar het voorwiel ingehaakt wordt.

Ook voor het sleutelen een werkbank met gereedschapbord:

Als decoratie een wand met stookhout .. je weet nooit wat het gas nog gaat doen dus een kuub stokhout heb je nooit teveel 😉

En aangezien wij ook aan een nieuwe eettafel voor buiten toe waren heb ik van van douglashout ook een nieuwe tafel gemaakt.
Nog geen 200 Euro hout en zelf knutselen of eentje compleet kopen van 500-600 Euro … kies maar ..

Rubber machinevoeten eronder zodat het hout tijdens een regenbui niet op de natte tegels staat ... zal beter zijn voor de levensduur :-)

Zaterdagochtend was die af en in de middag werden de nieuwe stoelen + kussens geleverd.

Het blad ligt er los op maar zit nu zo solide dat als ik zelf op de tafel ga zitten er geen flex in zit.
In de herfst is dan de tafel makkelijk in 2 delen te verplaatsen naar onder de overkapping om zo de winter te overbruggen.
Welke zaag gebruik je voor afkorten van en inkepingen maken in die dikke balken? Ze zijn in mijn ervaring vaak te groot en zwaar voor de zaagtafel. Met invalzaag en rails wil ook niet echt. Zaagblad is ook vaak te klein waardoor je het hout om moet draaien. Tot nu toe gaat met de handzaag nog het best...
Geen idee hoe @Oystein dat gedaan heeft, maar ik gok met de cirkelzaag als ik zie hoe recht de zaagsnede is. Ik doe dit soort werk zelf ook altijd met de cirkelzaag. Nu is een invalzaag feitelijk hetzelfde als een cirkelzaag, dus ik ben toch benieuwd waarom dit jou niet wil lukken? Leg je de rail er los op? Ik zet met een lijmklem een volglat vast aan de zijkanten waar ik de cirkelzaag langs trek. Aan de binnenkant trek ik de cirkelzaag er vrije hand doorheen, dan maakt het niet meer uit als het een beetje schuin gaat...Petok schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:15:
Strak gedaan!
Welke zaag gebruik je voor afkorten van en inkepingen maken in die dikke balken? Ze zijn in mijn ervaring vaak te groot en zwaar voor de zaagtafel. Met invalzaag en rails wil ook niet echt. Zaagblad is ook vaak te klein waardoor je het hout om moet draaien. Tot nu toe gaat met de handzaag nog het best...
[ Voor 14% gewijzigd door Harrie_ op 07-06-2022 16:28 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
De balk is vaak te smal in vergelijking met de zool van de invalzaag om gecontroleerd het blad in te laten vallen. Met rails is het een gedoe qua opstelling en klemmen zetten. Misschien toch maar een cirkelzaag lenen, lijkt me makkelijker op die manierHarrie_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:25:
[...]
Geen idee hoe @Oystein dat gedaan heeft, maar ik gok met de cirkelzaag als ik zie hoe recht de zaagsnede is. Ik doe dit soort werk zelf ook altijd met de cirkelzaag. Nu is een invalzaag feitelijk hetzelfde als een cirkelzaag, dus ik ben toch benieuwd waarom dit jou niet wil lukken? Leg je de rail er los op? Ik zet met een lijmklem een volglat vast aan de zijkanten waar ik de cirkelzaag langs trek. Aan de binnenkant trek ik de cirkelzaag er vrije hand doorheen, dan maakt het niet meer uit als het een beetje schuin gaat...
netjes hoor, wellicht als je nog een tafel gaat maken: Vaak kiezen mensen om rekening te houden met de toekomstige bolle kant van het hout. je hebt nu kans dat een aantal planken hol zullen gaan staan waar dus water op blijft staan.Oystein schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:15:
En aangezien wij ook aan een nieuwe eettafel voor buiten toe waren heb ik van van douglashout ook een nieuwe tafel gemaakt.
Nog geen 200 Euro hout en zelf knutselen of eentje compleet kopen van 500-600 Euro … kies maar ..
Ik heb mijn afkortzaag gebruikt met een 254 mm blad (Metabo KGS 254 M) en officieel haalt die een zaagdiepte van 92 mm maar kwam er met de 100 mm balken op 2-3 mm na doorheen. Het laatste stukje met de handzaag gedaan.Petok schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:15:
Strak gedaan!
Ik heb eerst vanuit een 4 meter balk de lengtes wat ruimer recht afgezaagd en daarna pas de handzame stukken op de juiste hoek (12 graden) en lengte (schuin 73,6 wat rechtop netto 72 is) gezaagd.
Het ruwe randje van 2-3 mm na het handzagen met de vlakschuurmachine glad gemaakt.
Om de lange balk goed te ondersteunen had ik een Workmate met daarin een plank geklemd die van boven gelijk stond met de hoogte van de zaagtafel.
Waar nodig heeft mijn vrouw nog geholpen met het rechthouden / opvangen van de afgezaagde lengtes.
Daar heb ik inderdaad geen rekening gehouden. Ik heb wel 3 stevige dwarsbalken eronder die hopelijk het meeste opvangen maar we zullen het zien.twain4me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:49:
[...]
netjes hoor, wellicht als je nog een tafel gaat maken: Vaak kiezen mensen om rekening te houden met de toekomstige bolle kant van het hout. je hebt nu kans dat een aantal planken hol zullen gaan staan waar dus water op blijft staan.
Heb alles voor het in elkaar schroeven goed in de blanke beits gezet dus zit wel enige bescherming op en zal ik zeker op het blad elk jaar herhalen om het netjes te houden maar het blijft een buitentafel.
Aan het eind van de zomer verhuist die naar onder de overkapping dus staat dan wel heel de herfst / winter droog.
Maar afgelopen weekend heeft die ook al heel wat water gezien dus we merken het wel
[ Voor 64% gewijzigd door dr86 op 08-06-2022 15:40 ]