Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Blihi Ik vraag me echt af of het een probleem gaat zijn en of ik slapende honden wakker heb gemaakt.

Als ik lees in dat artikel:

Reputatieschade
Of sprake is van reputatieschade hangt onder meer af van de aard en ernst van de aantasting, de mate van bekendheid van het werk en van de maker bij het relevante publiek, de reden voor de wijziging waarin de aantasting is gelegen, de waarneembaarheid daarvan voor het relevante publiek, en de tijd die reeds is verstreken tussen de voltooiing van het werk en de aantasting.

Dan vraag ik me echt af of het ook maar iemand boeit wat ik ín mijn huis doe en of de architect daar last van gaat hebben.

Dat je je huis een andere kleur schildert lijkt me een stuk ingrijpender, niet alleen voor het werk van de architect maar ook ivm de welstandscommissie.

[ Voor 3% gewijzigd door Alic3 op 22-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Deleon78 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:41:
[...]

Volgens mij is de opdrachtgever de projectontwikkelaar.
Vervolgens koop je van de projectontwikkelaar. Als er geen kettingbeding in zit, lijkt me dat je als koper hier niet voor verantwoordelijk bent. En dus indien er geen verplichting wordt opgelegd, je uit mag gaan van vrijheid.
Als deze redenering zou kloppen zou je ook Marvel Blurays gaan kopiëren en verkopen als je er 1 gekocht hebt :+

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-07 15:58
@Alic3 Ik hoop voor je dat het allemaal goed uitpakt. Maar het is een vreemd verhaal dat jouw woning de enige is zonder die entresol en dat het antwoord op jouw eerste vragen was dat de architect dat zo niet ontworpen had. Het voorbeeld van de grauw betonnen muren hierboven gaat ook om de binnenkant en ook voor het gebouw waar ik nu zit geldt dat de architect niet wil dat we ruiten van folie voorzien, want in zijn visie moet je, als je buiten het gebouw vliegt, door het gebouw heen kunnen kijken..... En ja, er zijn mensen waar de folie verwijderd moest worden. De kantoren waar nog wel folie zit hebben dat om "medische redenen".

@JackBol Niet helemaal, want dat is een ander artikel van de Auteurswet. Een goede vergelijking zou zijn dat je een Marvel film pakt, dan je eigen kop er in gaat monteren en die dan weer gaat vertonen in bioscopen als zijnde een Marvel film :*)

Dat is het beetje het lastige hier. Je mag, bijvoorbeeld voor onderwijsdoeleinden, je eigen hoofd in een film monteren en die dan laten zien in een college over montagetechnieken. Maar je mag die film niet aan de buitenwereld tonen als werk van de oorspronkelijke maker. Dat is wat je wel doet als je je huis "verminkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:32
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 108% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
@Blihi Ik vraag het expliciet na bij iedere partij zodat ik het zwart op wit heb. Dan heb ik er wel echt alles aan gedaan wat mij betreft.

Het eerste antwoord van de kopersbegeleider was inderdaad dat de architect dat niet zo ontworpen had maar dat we er vrij in zijn om dat zelf te doen. Dat wil ik dus zwart op wit hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Alic3 op 22-07-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:31
Alic3 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:39:
@Blihi Ik vraag het expliciet na bij iedere partij zodat ik het zwart op wit heb. Dan heb ik er wel echt alles aan gedaan wat mij betreft.

Het eerste antwoord van de kopersbegeleider was inderdaad dat de architect dat niet zo ontworpen had maar dat we er vrij in zijn om dat zelf te doen. Dat wil ik dus zwart op wit hebben.

***members only***
Is 11 niet even hoog? Die krijgt wel een verdieping? :X
vanaf 10 worden ze iets lager gebouwd / hoger qua plafond.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 22-07-2021 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-07 07:06
Hi,

Onze garage die aangrenzend is aan de keuken wordt enkel muurs opgeleverd ipv met een spouwmuur.
De vloer (RC waarde 3.95) en het dak worden wel geïsoleerd opgeleverd. Tevens is één muur voorzien van een spouwmuur namelijk die aangrenzend is aan de woning.

Nu willen wij na oplevering de garage isoleren d.m.v. voorzetplaten voor de enkele muren en tijdens de bouw vloerverwarming in de garage laten leggen zodat de temperatuur tenminste boven de 10C uitkomt in een koude winter.

Wat zou jullie suggestie zijn voor de garage een aparte thermostaat (+845eu) te nemen of deze mee te laten draaien op de woonkamer?
Als je in de kamer de thermostaat op 21C zet, zal het in de praktijk in de garage geen 21C zijn omdat die ruimte minder geïsoleerd is en daar de thermostaat niet peilt hoe warm het is.

Ter info in de toekomst willen wij de garage gebruiken als verblijfruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Source90 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:07:
[...]

Is 11 niet even hoog? Die krijgt wel een verdieping? :X
vanaf 10 worden ze iets lager gebouwd / hoger qua plafond.
Het complex wordt op een lichte heuvel/helling gebouwd vandaar de verschillen. Het is een vereenvoudigd plaatje maar er zit verschil tussen ons en de buren. Nummer 11 is 6250mm en wij 5510mm. Scheelt toch zo'n 70cm in hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-07 12:00
Vanuit mijn nieuwbouwproject kan ik deuren samenstellen van Berkvens via de mijndeur website.

Nou wil ik deuren later het liefst in een specifieke 'zwart-tint' verven (Soft Black 282 Lab Paint Vestingh).
Ik vraag mij het volgende af:
  • Voor stomp is er de keuze uit staal of hardhout. Waar kan ik het beste voor gaan?
  • Is het raadzaam om voor de standaard deuren te gaan (kristalwit) en deze dan te verven?
  • Waar moet je op letten voor het verven van deuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat wil je schilderen? De deuren of ook de kozijnen?

Kozijnen in hardhout zijn gemakkelijker zelf te schilderen dan stalen kozijnen. Deuren zijn vrijwel altijd van "hout". Dat wil zeggen, hout gevuld met karton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
cacao70 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:50:
Vanuit mijn nieuwbouwproject kan ik deuren samenstellen van Berkvens via de mijndeur website.

Nou wil ik deuren later het liefst in een specifieke 'zwart-tint' verven (Soft Black 282 Lab Paint Vestingh).
Ik vraag mij het volgende af:
  • Voor stomp is er de keuze uit staal of hardhout. Waar kan ik het beste voor gaan?
  • Is het raadzaam om voor de standaard deuren te gaan (kristalwit) en deze dan te verven?
  • Waar moet je op letten voor het verven van deuren?
Ligt eraan wat je onder beter verstaat. Een opdekdeur is beter, omdat hij beter afsluit. Een stompe deur is beter, omdat hij er voor sommigen mooier is. Stalen kozijnen zijn beter, want hebben geen onderhoud nodig. Houten kozijnen zijn beter, want zien er mooier uit en klinken niet hol als je de deur dicht doet.
Deuren zelf kan je krijgen in geluidsdempend. Dat lijkt me beter dan een kartonnen deur (zal wellicht nog steeds karton zijn, alleen dan met opgevulde gaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 00:46
aprofet schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:35:
[...]

Wij hebben dit op zolder achteraf laten doen door een goede interieurbouwer / timmerman.
De wanden zijn bij ons niet van steen maar van hout, gips en opgevuld met geluidsisolatie (glaswol / Isover).
Boren in de vloer was niet nodig het frame is bevestigd aan de wanden en het dakbeschot.

PS aangezien je vloerverwarming upgrade ga ik er vanuit dat je vaker op zolder wilt vertoeven. Denk je ook aan het ventileren van deze ruimte? Wij hebben op zolder hierom een extra inblaasventiel laten plaatsen, zou zonde zijn als je vanwege gebrek aan zuurstof de ruimte niet goed kan gebruiken.

Edit: de prijs van je aannemer voor het linkerplaatje vindt ik wel meevallen vergeleken met wat wij achteraf betaald hebben (en je hebt als voordeel dat het bij oplevering al af is + garantie)
Mag ik vragen hoeveel dat jullie heeft gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 11:14
lovescream schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:35:
[...]

Mag ik vragen hoeveel dat jullie heeft gekost?
Je vroeg het niet aan mij, maar wel wat mogelijk relevante input: een vriend van me heeft twee jaar terug de zolder laten verbouwen. Twee kamers, wanden afwerken, koofje om wat leidingwerk etc. Die was 11k kwijt en heeft nog eea zwart laten doen. Inmiddels zal dat een klap duurder zijn. Ik heb besloten het zelf te gaan doen. Voor 11k wil ik wel een paar weken vrij nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pannencouque op 22-07-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 00:46
Pannencouque schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:08:
[...]
Je vroeg het niet aan mij, maar wel wat mogelijk relevante input: een vriend van me heeft twee jaar terug de zolder laten verbouwen. Twee kamers, wanden afwerken, koofje om wat leidingwerk etc. Die was 11k kwijt en heeft nog eea zwart laten doen. Inmiddels zal dat een klap duurder zijn. Ik heb besloten het zelf te gaan doen. Voor 11k wil ik wel een paar weken vrij nemen.
Man man man, dan valt €6100 nog wel mee dus. Ik ga weer aan de rekentafel zitten. Ik denk dat het uiteindelijk wel past, omdat ik er vanuit ga dat m'n Utrechtse appartement wel meer oplevert volgend jaar dan wat er nu geraamd wordt :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Blihi schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:18:
Wat wil je schilderen? De deuren of ook de kozijnen?

Kozijnen in hardhout zijn gemakkelijker zelf te schilderen dan stalen kozijnen. Deuren zijn vrijwel altijd van "hout". Dat wil zeggen, hout gevuld met karton.
Het idee is om ze beide te schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Z___Z schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:58:
[...]

Ligt eraan wat je onder beter verstaat. Een opdekdeur is beter, omdat hij beter afsluit. Een stompe deur is beter, omdat hij er voor sommigen mooier is. Stalen kozijnen zijn beter, want hebben geen onderhoud nodig. Houten kozijnen zijn beter, want zien er mooier uit en klinken niet hol als je de deur dicht doet.
Deuren zelf kan je krijgen in geluidsdempend. Dat lijkt me beter dan een kartonnen deur (zal wellicht nog steeds karton zijn, alleen dan met opgevulde gaten).
Goed punt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Members only:

Vanmorgen ook weer iemand voor de dakgoot over de vloer gehad, want daar bleef nog steeds water in staan. Oorzaak bleek zoals verwacht (mede na reacties hier). De zinken regenpijpen waren veel te lang gelaten waardoor de na uitzetten door de warmte de dakgoot omhoog aan het duwen. Er is ruim 3 cm af gehaald nu.
Bleek sowieso goed dat ze geweest waren nu, want de pijp die op de berging uit komt zat al tegen de bitumen dakbedekking aan en zou er met nog hogere temperaturen waarschijnlijk doorheen gedrukt zijn met lekkage tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Pannencouque schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:08:
[...]
11k 7(8)7 Echt alleen twee kamers, geen verwarming ofzo?

Ik heb de zolder ook zelf gedaan, twee muren (totaan nok), twee deuren, kleine vliering en elektra doorgetrokken. Aan materiaal, inclusief leergeld, iets van 3k kwijt. Uren geen idee, maar makkelijk 3 volle weken. Ik heb het toen verspreid over een half jaar, tweede was net geboren en geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
cacao70 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 00:18:
[...]

Het idee is om ze beide te schilderen.
Dan kun je beter kiezen voor houten kozijnen. Hardhout is eenvoudiger te schilderen dan staal, zeker als het al af-fabriek geschilderd is, want dan is het een kwestie van licht opschuren en overlakken. Stalen kozijnen kun je ook lakken, maar is lastiger en vereist meer voorbereiding.

Let wel op dat een donkere lak (grijs,zwart,rood) heel lastig is om zelf egaal te krijgen. Je gaat snel strepen zien van de kwast of roller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 06:55
Na al 1,5 topic meegemaakt te hebben zal ik het lijstje ook eens invullen. Ik heb hier al erg veel opgestoken waarvoor iedereen vele malen dank. Ik hoop daarnaast nog veel te kunnen leren en gebruiken voor ons eigen huis. Zal nadien ook nog terugkomen op het feit hoe de afwerking en afronding is geweest, alsmede de straten/gemeentelijke communicatie indien mogelijk.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jajofisher
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-07 18:20
Hmmm, wij hebben ook nog steeds wat openstaande punten van onze oplevering. Na een aantal toezeggingen kwamen ze deze week bij een aantal resterende punten dat ze het niet op gingen lossen omdat het 'niet mocht'. Mijn gevoel zei vooral 'we willen de openstaande punten afvinken zonder iets te doen voor de bouwvak'.

Het mooiste punt wat ze probeerden; 'we mogen de opstelplaats van de wasmachine en droger niet verplaatsen want het is zo ingetekend en verkocht'. .

Het probleem? De opstelplaats voor de wasmachine en droger staat bij de WTW en PV-omvormer op zolder in een te klein hok. Dat heeft een aantal gevolgen; (1) de deur van de droger kan niet volledig open (zelfs nadat ze er andere deuren in hebben geplaatst) (2) het hok wordt veel te warm als je de deuren dicht doet wat weer niet goed is icm de PV-omvormer en (3) ze hebben het hok gespiegeld opgeleverd ten opzichte van de tekening en dat is 1 van de redenen dat het allemaal niet past. Oh en als bonus-punt; ze hadden een ophoging in elkaar getimmerd die niet stevig genoeg is waardoor het ook een soort klankkast wordt als de wasmachine centrifugeert of de droger aanstaat.

Nouja, genoeg redenen om in het verleden al een toezegging te krijgen dat ze de aansluitingen in de ruimte ernaast maken (in overleg, dat vinden wij een goede opstelplaats). En dan na weken lang niets te horen 2 dagen voor de bouwvak ineens bovenstaand excuus.. Nouja, ze komen als het goed is vandaag nog langs voor een inventarisatie om het direct na de bouwvak alsnog in orde te maken; oftewel de aansluitingen te verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
kepler schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:22:
[...]

11k 7(8)7 Echt alleen twee kamers, geen verwarming ofzo?

Ik heb de zolder ook zelf gedaan, twee muren (totaan nok), twee deuren, kleine vliering en elektra doorgetrokken. Aan materiaal, inclusief leergeld, iets van 3k kwijt. Uren geen idee, maar makkelijk 3 volle weken. Ik heb het toen verspreid over een half jaar, tweede was net geboren en geen haast.
Drie volle weken werk.

40 uur per week. 120 uur dus.

60 euro per uur voor een goede vakman is niet heel gek lijkt me. 60 x 120 = 7200. + materiaal 3k => EUR 10.200.

Zo gek is het niet. Als je kosten wilt vergelijken moet je die uren ook verdisconteren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:10:
[...]

Drie volle weken werk.

60 euro per uur voor een goede vakman is niet heel gek lijkt me. 60 x 120 = 7200. + materiaal 3k => EUR 10.200.

Zo gek is het niet. Als je kosten wilt vergelijken moet je die uren ook verdisconteren lijkt me.
Snap ik, maar ik ben geen goede vakman en ik deed dit voor het eerst. Dan heb ik niet eens alle trips naar de bouwmarkt meegeteld :').
Ik denk dat het ook prima in een week is te doen, door idd een goede vakman. Daarom is die ook zo duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Requiem19 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:10:
[...]

Drie volle weken werk.

sowieso lastig te vergelijken , dat is het al tussen aannemers, maar als je doe het zelf bekijkt zit daar ook nogal verschil tussen de 'help mijn man is klusser' ellende en de vakman die in zijn vrije tijd met zijn maten die ook vakman zijn de eigen hut opknapt en daarbij nog beter zijn best doet/meer tijd kan nemen dan voor klanten van de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Requiem19 Dat ligt er aan. Als je zelfstandige bent wel, want dan kun je die uren ook elders werken. Maar als je in loondienst bent dan kosten vrije dagen niets. Je krijgt ze ieder jaar en moet ze toch opmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 23-07-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:24:
[...]

sowieso lastig te vergelijken , dat is het al tussen aannemers, maar als je doe het zelf bekijkt zit daar ook nogal verschil tussen de 'help mijn man is klusser' ellende en de vakman die in zijn vrije tijd met zijn maten die ook vakman zijn de eigen hut opknapt en daarbij nog beter zijn best doet/meer tijd kan nemen dan voor klanten van de baas.
Zoiets is zeker lastig te vergelijken. Wij hebben ook besloten om derde verdieping, niet door de aannemer te laten doen. We hebben wel standaart een afgesloten technische ruimte van 420x250. In het midden, zolder is nu dus een C vorm en hierdoor relatief makkelijk in te delen. Om kamers te maken moeten er dus een of twee wandjes, geplaats worden van +/- 3 strekkende meter. Je kan twee wandjes plaatsen, krijg je een overloop, met links en rechts een kamer en rechtdoor het washok.

Aannemer rekende voor kale wandjes, met een deur €2600. Zonder elektra. Met elektra kwamen hun op ongeveer €3600 uit. Ruimte is wel onverwarmt en natuurlijke ventilatie middels een rooster.

Een buurman heeft het achteraf laten doen voor €1950 exclusief elektra (metalstud tot plafond en twee deuren, stond in een dag met twee man, is niet nader afgewerkt). Ik wil het van de winter zelf gaan doen, met metalstud verwacht samen met aftimmeren, schuine kanten, elektra en plamuren en schilderen plus/minus 1,5 week bezig te zijn, verwacht wel rond de €600,00 klaar te zijn. (Koper enzo heb ik nog genoeg, dus kosten zitten enkel in kozijn, vlakke binnendeur, wat liggers en standers en wat gipsplaten.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:09
Blihi schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:44:
@Requiem19 Dat ligt er aan. Als je zelfstandige bent wel, want dan kun je die uren ook elders werken. Maar als je in loondienst bent dan kosten vrije dagen niets. Je krijgt ze ieder jaar en moet ze toch opmaken.
Sterker nog. Als je van die vrije dagen op vakantie gaat kosten ze alleen maar geld. Dus dan kun je datzelfde geld prima zo uitgeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Nogmaals contact met de bouwer maar de weerstandcoëfficiënt van de vloer kan ik op m'n buik schrijven. Ik moet het maar uitzoeken met de vloerenboer.

Daarnaast afroepgesprek bij de keukenboer gehad, de keuken is nu definitief. Toch wel wat lastige keuzes nog gemaakt maar het is niet anders. Nu moeten we binnenkort serieus gas gaan geven met de planning.
Wel nog gevraagd hoe het zit met de aansluiting, werd snel iets gezegd over twee fase, maar ik snap te weinig van die materie om er iets mee te kunnen. Neem ik dus mee voor de opleverkeuring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 24-06 23:19
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Nu heb ik er niet veel kaas van gegeten en lees ik mij de laatste weken goed in.. Maar heb ik toch jullie hulp nodig.

Het project biedt ons een standaardkeuken welke we willen aanhouden gezien het budget en wij de keuze maken om eerst gelijk de badkamer aan te pakken. Nu hebben we een standaard inductiekookplaat met een aansluitwaarde van 7400 watt (fase 2 aansluiting). In onze technische beschrijving kan ik het volgende vinden omtrent elektra:

Uw woning wordt met een aansluitwaarde van 3x25 Ampère in de meterkast aangesloten op het energienet. De meterkast wordt standaard voorzien van 1 hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars waarop de volgende groepen voor de woninginstallatie:
 3 groepen voor algemeen gebruik
 1 groep voor de wasmachine
 1 groep voor de condensdroger
 1 groep voor de magnetron
 1 kookgroep geschikt voor elektrisch koken tot 7,4 kW
 1 groep t.b.v. buitenunit warmtepomp
 1 groep t.b.v. binnenunit warmtepomp
 1 groep t.b.v. de PV-panelen
 Eén aardlekschakelaar heeft nog ruimte vrij waarop nog 2 extra groepen aangesloten
kunnen worden.

In de topic had ik al gelezen dat men geen kookgroep zou moeten gebruiken, maar een 3 fase aardlekautomaat. Nu zou ik in de toekomst graag een grotere kookplaat willen aanschaffen met wellicht een hogere aansluitwaarde, dus dan zou een 3 fase aansluiting sowieso benodigd zijn. Hoe kan ik dit het beste aanvliegen met de ontwikkelaar?

In de meerwerk lijst zag ik dat er ook een optie wordt aangeboden voor een uitbreiding van de groepenkast met aardlekschakelaar. Er wordt dan ook het volgende vermeld: Indien er een 1 fase aansluiting van toepassing is, brengen we een extra 2-polige aardlekschakelaar aan. Indien er een 3 fase aansluiting van toepassing is, brengen we een extra 4-polige aardlekschakelaar aan. Uit deze woorden kan ik blijkbaar concluderen dat er een fase 1 en fase 3 van toepassing kan zijn? Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54
JS0180 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:15:
Nu heb ik er niet veel kaas van gegeten en lees ik mij de laatste weken goed in.. Maar heb ik toch jullie hulp nodig.

Het project biedt ons een standaardkeuken welke we willen aanhouden gezien het budget en wij de keuze maken om eerst gelijk de badkamer aan te pakken. Nu hebben we een standaard inductiekookplaat met een aansluitwaarde van 7400 watt (fase 2 aansluiting). In onze technische beschrijving kan ik het volgende vinden omtrent elektra:

Uw woning wordt met een aansluitwaarde van 3x25 Ampère in de meterkast aangesloten op het energienet. De meterkast wordt standaard voorzien van 1 hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars waarop de volgende groepen voor de woninginstallatie:
 3 groepen voor algemeen gebruik
 1 groep voor de wasmachine
 1 groep voor de condensdroger
 1 groep voor de magnetron
 1 kookgroep geschikt voor elektrisch koken tot 7,4 kW
 1 groep t.b.v. buitenunit warmtepomp
 1 groep t.b.v. binnenunit warmtepomp
 1 groep t.b.v. de PV-panelen
 Eén aardlekschakelaar heeft nog ruimte vrij waarop nog 2 extra groepen aangesloten
kunnen worden.

In de topic had ik al gelezen dat men geen kookgroep zou moeten gebruiken, maar een 3 fase aardlekautomaat. Nu zou ik in de toekomst graag een grotere kookplaat willen aanschaffen met wellicht een hogere aansluitwaarde, dus dan zou een 3 fase aansluiting sowieso benodigd zijn. Hoe kan ik dit het beste aanvliegen met de ontwikkelaar?

In de meerwerk lijst zag ik dat er ook een optie wordt aangeboden voor een uitbreiding van de groepenkast met aardlekschakelaar. Er wordt dan ook het volgende vermeld: Indien er een 1 fase aansluiting van toepassing is, brengen we een extra 2-polige aardlekschakelaar aan. Indien er een 3 fase aansluiting van toepassing is, brengen we een extra 4-polige aardlekschakelaar aan. Uit deze woorden kan ik blijkbaar concluderen dat er een fase 1 en fase 3 van toepassing kan zijn? Klopt dit?
Uit de 3x25A kun je opmaken dat je een drie fase aansluiting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
wortelsoft schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:25:
[...]

Uit de 3x25A kun je opmaken dat je een drie fase aansluiting krijgt.
Nog veel te leren 8)7 . Wellicht een nog dommere vraag :) In de technische omschrijving lees ik wel dat ik een kookgroep heb tot max 7,4kw. Stel dat ik een kookplaat aanschaf die dit maximum overschrijdt, dan kan ik de kookgroep niet meer gebruiken en dient er een krachtgroep te zijn. Hoort dit niet al standaard aanwezig te zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
JS0180 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Nog veel te leren 8)7 . Wellicht een nog dommere vraag :) In de technische omschrijving lees ik wel dat ik een kookgroep heb tot max 7,4kw. Stel dat ik een kookplaat aanschaf die dit maximum overschrijdt, dan kan ik de kookgroep niet meer gebruiken en dient er een krachtgroep te zijn. Hoort dit niet al standaard aanwezig te zijn?
Nee want die is een paar tientjes duurder en dan kunnen ze niet een paar honderd euro meerwerk vragen en de keukenboer is dan ook helemaal van slag die weet niet hoe hij een twee fase 7,4kW plaat moet aansluiten op een 3 fase aangesloten perilex wandcontactdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
JS0180 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Een kookgroep achter een enkele fase moet je niet accepteren bij oplevering. Dat is niet volgens de norm (NEN1010). De uitleg is simpel. 7.4 kW is 32A. Dat kan/mag niet achter een 25A hoofdzekering. Omdat het om 1 apparaat gaat mag de installateur niet met gelijktijdigheidsfactoren per fase rekenen.

Een kookgroep achter twee fases (dus met 4-polige aardlekschakelaars) is wel prima (dat zijn heel brede aardlekschakelaars).

Een krachtgroep is beter.

Een 2-fase kookplaat kan altijd achter 3-fase aangesloten worden. Andersom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoe bedoel je dat je meerkans hebt omdat je samen met je partner koopt? Heb zelf nog geen enkel nieuwbouw project gezien waarbij als je met je partner koopt voorrang krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Chip. schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Hoe bedoel je dat je meerkans hebt omdat je samen met je partner koopt? Heb zelf nog geen enkel nieuwbouw project gezien waarbij als je met je partner koopt voorrang krijgt?
Even naast een ruimer project, heb ik wel degelijk projecten voorbij zien komen waar een voorkeur voor jonge gezinnen wordt uitgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:21:
[...]

Even naast een ruimer project, heb ik wel degelijk projecten voorbij zien komen waar een voorkeur voor jonge gezinnen wordt uitgesproken.
Daarnaast hangt het soms ook samen met het plaatje rondom financiering, 'ze' zullen eerder een koppel met 1,5-2 inkomens selecteren dan een alleenstaande die er bijv. nog een starterslening bij nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo86
  • Laatst online: 29-11-2022
Hallo iedereen! Ook ik lees al tijdje mee op dit forum om antwoorden te krijgen op vragen en zoveel mogelijk info te krijgen wat er bij nieuwbouw komt kijken. Ik houd van goed voorbereid zijn.
Mijn vriend en ik zijn nl. ingeloot voor een hoekwoning in Drenthe, zijn we super blij mee! Deze week hebben we een gesprek met de makelaar over hoe het verder gaat. Ons eerste koopwoning!

Ik heb ook al gekeken naar de optielijst en adhd heb ik een aantal vragen waar hopelijk iemand mij verder kan helpen:
1. een gespouwde ongeïsoleerde zij-aanbouw onverwarmd i.p.v. de standaard houten berging in
achtertuin voor 28750 euro. Is dit een redelijke prijs? Mij lijkt het aan de dure kant... we zitten daarvoor in de plaats te denken aan het houten berging met carport eraan..
2. een schrobput onder de buitenkraan in de achtergevel van 770 euro, is dit iets om direct door de aannemer te laten doen of kan het bv. ook (goedkoper) door de hovenier bij de aanleg van de tuin?
3. een grondkabel tbv buitenverlichting achtertuin op aparte schakelaar (15 m1
grondkabel) voor 473 euro. Is dit handig om direct te laten doen?

Ik lees graag jullie input, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:19
Mo86 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:44:
Hallo iedereen! Ook ik lees al tijdje mee op dit forum om antwoorden te krijgen op vragen en zoveel mogelijk info te krijgen wat er bij nieuwbouw komt kijken. Ik houd van goed voorbereid zijn.
Mijn vriend en ik zijn nl. ingeloot voor een hoekwoning in Drenthe, zijn we super blij mee! Deze week hebben we een gesprek met de makelaar over hoe het verder gaat. Ons eerste koopwoning!

Ik heb ook al gekeken naar de optielijst en adhd heb ik een aantal vragen waar hopelijk iemand mij verder kan helpen:
1. een gespouwde ongeïsoleerde zij-aanbouw onverwarmd i.p.v. de standaard houten berging in
achtertuin voor 28750 euro. Is dit een redelijke prijs? Mij lijkt het aan de dure kant... we zitten daarvoor in de plaats te denken aan het houten berging met carport eraan..
2. een schrobput onder de buitenkraan in de achtergevel van 770 euro, is dit iets om direct door de aannemer te laten doen of kan het bv. ook (goedkoper) door de hovenier bij de aanleg van de tuin?

Vraag 1 hangt helemaal af van het formaat en de afwerking; daar is zo niets Over te zeggen.

2 en 3 hangen er vooral vanaf hoe makkelijk de meterkast cq riool te bereiken zijn. Komt er een kruipruimte onder jullie huis?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo86
  • Laatst online: 29-11-2022
big bang schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:51:
[...]

Vraag 1 hangt helemaal af van het formaat en de afwerking; daar is zo niets Over te zeggen.

2 en 3 hangen er vooral vanaf hoe makkelijk de meterkast cq riool te bereiken zijn. Komt er een kruipruimte onder jullie huis?
1 dit staat er als informatie:
Naast de zijgevel wordt een complete gemetselde berging aangebracht. De
werkzaamheden zijn als volgt:
- Fundering
- Plaatsen van de begane grondvloer en dakvloer
- Wanden (voor-, zij- en achtergevel) opgebouwd uit gevelsteen en HSB
- In de voorgevel wordt een houten kozijn geplaatst voorzien van een stalen kanteldeur
- In de achtergevel wordt een houten buitendeurkozijn geplaatst, waarin afgehangen
een houten loopdeur voorzien van een glasopening gevuld met helder glas
- In de zij-aanbouw wordt een plafondlichtpunt op een wisselschakelaar aangebracht
- De schakelaar wordt gecombineerd met een enkele wandcontactdoos
- Op de dakvloer wordt een bitumineuze dakbedekking aangebracht
- Langs de dakrand wordt een daktrim bevestigd
- Ventilatie van de berging middels een dakdoorvoer aan de voorzijde van de berging. De loopdeur in de achtergevel is uitgevoerd met een ventilatiestrook op het glas
- De berging is ongeïsoleerd en onverwarmd
- De wanden en het plafond blijven onafgewerkt
- De vloer is voorzien van een kruipluik, positie nader te bepalen door de
werkvoorbereiding
- De betonvloer wordt afgewerkt met een zandcement afwerkvloer

2 en 3 ik zie op de tekeningen dat er bij de voordeur een kruipruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
finsdefis schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:27:
[...]

Daarnaast hangt het soms ook samen met het plaatje rondom financiering, 'ze' zullen eerder een koppel met 1,5-2 inkomens selecteren dan een alleenstaande die er bijv. nog een starterslening bij nodig heeft.
Daar heb je een financiële check voor.
Source90 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:21:
[...]

Misschien moet ik dan erbij vertellen dat ik een vriendin heb en meer kans maak 😅. Gelukkig wel nu vrijdag ook raakgeschoten met loting alleen voor mijn 4de voorkeur en zit in dubbio erover. Wellicht dat ik er nog wat over post.

Kan in mijn eentje zelf een woning van 550 bekostigen, max 700 als ik ook nog mijn eigen geld erbij leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Chip. schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Daar heb je een financiële check voor.
Klopt en in veel gevallen zal dat dus ook correleren met een hoger inkomen en meer opties voor als er een deel wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS0180
Chip. schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Had m’n introductie wellicht wat uitgebreider moeten beschrijven. Huidige (bestaande) woningmarkt is het lastig om als starter tussen te komen ivm het overbieden. Nu hebben wij gegokt op een nieuwbouwproject en hebben wij de 1e keuze toegewezen gekregen. Heb wel regelmatig voor de loting contact gehad met de makelaar en mezelf aan de telefoon verkocht. Gevoelsmatig heeft dit wel een impact gehad op de loting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Mo86 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:05:
[...]

- Fundering
- In de voorgevel wordt een houten kozijn geplaatst voorzien van een stalen kanteldeur
- In de achtergevel wordt een houten buitendeurkozijn geplaatst, waarin afgehangen
- In de zij-aanbouw wordt een plafondlichtpunt op een wisselschakelaar aangebracht
- Ventilatie van de berging middels een dakdoorvoer aan de voorzijde van de berging. De loopdeur in de achtergevel is uitgevoerd met een ventilatiestrook op het glas
werkvoorbereiding

Als er een kruipruimte is kun je evt die kabel zelf (laten) leggen, kans is groot dat dat goedkoper is dan via de aannemer. Wel weer regelwerk.

Mbt schrobput: ga goed redeneren of je die nodig hebt. Vrienden hebben 'm laten aanleggen en zeggen: weggegooid geld. Dat kleine beetje water dat je daar soms verliest kan prima op de tegels vallen. Wij hebben het niet gedaan.
En voor 770 euro kan elke hovenier waarschijnlijk vijf van die putjes installeren (als toch de hele tuin nog overhoop moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
JS0180 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Had m’n introductie wellicht wat uitgebreider moeten beschrijven. Huidige (bestaande) woningmarkt is het lastig om als starter tussen te komen ivm het overbieden. Nu hebben wij gegokt op een nieuwbouwproject en hebben wij de 1e keuze toegewezen gekregen. Heb wel regelmatig voor de loting contact gehad met de makelaar en mezelf aan de telefoon verkocht. Gevoelsmatig heeft dit wel een impact gehad op de loting.
Als het goed is gebeuren de meeste lotingen van nieuwbouwprojecten onder de oge van een notaris. Althans zo werd het mij verteld voor een nieuwbouw project waar ik mij voor had ingeschreven.

En idd, overbieden heb ikzelf als starter ook geen zin dus probeer ook een nieuwbouw project. Plus dat ik ook wel het idee heb dat je voor bestaande bouw veelste veel betaald dan voor nieuwbouw project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Mo86 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:05:
[...]

- Fundering
werkvoorbereiding

In plaats van de schrobput ga ik voor zoiets:

https://leidingshop.nl/in...-met-gietijzeren-rooster/

ik verwacht weinig water in die put te laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 22:16
Pannencouque schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:37:
[...]
Mbt schrobput: ga goed redeneren of je die nodig hebt. Vrienden hebben 'm laten aanleggen en zeggen: weggegooid geld. Dat kleine beetje water dat je daar soms verliest kan prima op de tegels vallen. Wij hebben het niet gedaan.
En voor 770 euro kan elke hovenier waarschijnlijk vijf van die putjes installeren (als toch de hele tuin nog overhoop moet).
Klopt, zo hebben wij het gedaan. Alleen nu in de praktijk blijkt dat wel irritant, 5 putjes in zo'n klein tuintje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-07 14:01
Intussen begint voor mij ook een hoop meer vorm te krijgen en is het naast een enkel bericht dat ik ingeloot was het ook eens tijd de voorstel ronde uit te voeren :)

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Chip. schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Als het goed is gebeuren de meeste lotingen van nieuwbouwprojecten onder de oge van een notaris. Althans zo werd het mij verteld voor een nieuwbouw project waar ik mij voor had ingeschreven.
Dream on. Er komt al helemaal geen notaris bij kijken. De makelaar maakt drie lijstjes per kavel:
- Kopers zonder voorbehoud
- Kopers met financieringsvoorbehoud
- Kopers met financierings- en verkoopvoorbehoud

Als je mazzel hebt maken ze in dat eerste lijstje nog onderscheid tussen toekomstige bewoners en beleggers (soms is dat met de gemeente zo afgesproken).

De woning gaat dan eerst naar de mensen op het eerste lijstje. De volgorde op het lijstje is 'willekeurig' (loting) als het netjes gebeurt, maar @JS0180 heeft gelijk dat het zinvol is jezelf zo bekend mogelijk te maken bij de makelaar / ontwikkelaar, want dat geeft meer zekerheid voor die partij en dan heb je sneller kans om bovenaan te komen.

Bij ons project was de volgorde op het lijstje 'afhankelijk van de datum van inschrijving voor de nieuwsbrief'. Dat is dus totaal oncontroleerbaar en ook ik heb er dus voor gezorgd dat makelaar, ontwikkelaar en bouwer mij al ruimschoots kenden.
En idd, overbieden heb ikzelf als starter ook geen zin dus probeer ook een nieuwbouw project. Plus dat ik ook wel het idee heb dat je voor bestaande bouw veelste veel betaald dan voor nieuwbouw project.
Overbieden gebeurt tegenwoordig in de nieuwbouw ook. Dan schrijf je op dat formulier gewoon: "ik bied X voor kavel Y". Ook dat helpt bij de volgorde op het lijstje....

Helaas is de markt op dit moment zo dat kopers met een voorbehoud er nog nauwelijks tussen komen, tenzij de verkoper besluit om dit standaard in de contractstukken op te nemen. Dat gebeurt vooral bij startersprojecten nog wel. Maar ook daar komen beleggers op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsi
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-09-2021

fsi

In onze von prijs is een stelpost van 10k opgenomen voor de tuin.

Echter wat er nu voor terug krijgen is het volgende (stukje gras en paar betonstenen);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MPtgGHagm-lSoqwVAMqwQ49FSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3f6ZGDfNQqvrDUUpdnDP6tW2.jpg?f=user_large

Er zijn ook luxere opties maar de meerprijs daarvan begint bij 8k.

Zijn er mogelijkheden om hier tegen in te gaan? Ik heb geen idee hoeveel kosten er worden gemaakt bij het aanleggen van een tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
wortelsoft schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:54:
[...]

In plaats van de schrobput ga ik voor zoiets:

https://leidingshop.nl/in...-met-gietijzeren-rooster/

ik verwacht weinig water in die put te laten lopen.
Alleen mag je zo'n ding niet onder een kraan plaatsen. Dit ding is bedoeld om regenwater te laten wegstromen, bijvoorbeeld in een zitkuil. Een schrobput onder een buitenkraan moet op de riolering, niet op de hemelwaterafvoer. Door zo'n putje wordt namelijk zooi weggespoeld die je niet in de grond wilt hebben...

Onze schrobputten had de installateur ook op de HWA geprutst, want die zat dichterbij. Hij dacht dat ik dat niet gezien had en had de hele boel alweer dicht gegooid. Jammer voor hem had ik het wel gezien en kon de hele boel weer open om de schrobput netjes op het riool aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:29
Blihi schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:24:
[...]

Bij ons project was de volgorde op het lijstje 'afhankelijk van de datum van inschrijving voor de nieuwsbrief'. Dat is dus totaal oncontroleerbaar en ook ik heb er dus voor gezorgd dat makelaar, ontwikkelaar en bouwer mij al ruimschoots kenden.
Hier vergelijkbaar. Wat ik van de makelaar begreep is dat er ook punten werden toebedeeld op basis van diverse eisen/wensen. Vroeg interesse in nieuwsbrief/project? x punten. Financierings check? x punten. Voorkeursbouwnummer? x punten. Motivatiebrief (ja, een motivatie)? x punten. Die laatste werd zelfs ingedeeld op basis van hoeveelheid geschatte effort. Enkel één foto? 1 punt (bij wijze van). Video? 5 punten. Etc.. etc.. (punten zijn fictief overigens, ik heb geen idee wat ze exact waren)

En uiteindelijk, naar wat ik begreep, ging het huis simpelweg naar de persoon met de meeste punten voor een bouwnummer.

Of er een notaris aanwezig was geen idee, maar het ging zeker niet op basis van enkel (of uberhaupt) loting.

Goed, mij hoor je niet klagen, wij hebben een bouwnr, maar kan me ook voorstellen dat dit soort werkwijzen gigantisch frustrerend zijn. Ik was in eerste instantie principeel van plan niet mee te werken met de motivatie (is 700K niet genoeg?), maar uiteindelijk toch een hoop effort in gestopt. En dat werkte dus blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Blihi schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:28:
[...]

Alleen mag je zo'n ding niet onder een kraan plaatsen. Dit ding is bedoeld om regenwater te laten wegstromen, bijvoorbeeld in een zitkuil. Een schrobput onder een buitenkraan moet op de riolering, niet op de hemelwaterafvoer. Door zo'n putje wordt namelijk zooi weggespoeld die je niet in de grond wilt hebben...

Onze schrobputten had de installateur ook op de HWA geprutst, want die zat dichterbij. Hij dacht dat ik dat niet gezien had en had de hele boel alweer dicht gegooid. Jammer voor hem had ik het wel gezien en kon de hele boel weer open om de schrobput netjes op het riool aan te sluiten.
Hoezo zou dat niet onder een kraan mogen? Uit de kraan komt toch ook schoon water? :D

Een snelle zoektocht geeft alleen maar dat het een goede oplossing is voor onder de buitenkraan. Ik kan ook niet goed genoeg zoeken natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
fsi schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:27:

Echter wat er nu voor terug krijgen is het volgende (stukje gras en paar betonstenen);

[Afbeelding]

Zijn er mogelijkheden om hier tegen in te gaan? Ik heb geen idee hoeveel kosten er worden gemaakt bij het aanleggen van een tuin.
Ligt eraan wat er allemaal voor die 8k gedaan wordt. Een tuin kun je zo gek maken als je wilt. Zelf heeft mijn tuin ongeveer 12k gekost, maar dat is alleen aan materiaal. Het aanleggen heb ik zelf gedaan behalve de schuttingen (2K) en afgraven grond (1,5K)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:47
Voor degenen die een PVC vloer overwegen, als je een hond hebt zou ik dit niet doen.

We wonen nu 2 maanden in het huis en de hoeveelheid zand die van buiten mee naar binnen wordt gelopen is echt niet te onderschatten. Je hebt structureel zand in huis en dat werkt als schuurpapier op je vloer. Ik ben blij dat we voor tegels (houtlook) zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
aprofet schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:19:
Voor degenen die een PVC vloer overwegen, als je een hond hebt zou ik dit niet doen.

We wonen nu 2 maanden in het huis en de hoeveelheid zand die van buiten mee naar binnen wordt gelopen is echt niet te onderschatten. Je hebt structureel zand in huis en dat werkt als schuurpapier op je vloer. Ik ben blij dat we voor tegels (houtlook) zijn gegaan.
Dan zou ik het ook niet dan als je kinderen hebt/wil :P

Of een stofzuigrobot kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kepler schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:51:
[...]

Hoezo zou dat niet onder een kraan mogen? Uit de kraan komt toch ook schoon water? :D

Een snelle zoektocht geeft alleen maar dat het een goede oplossing is voor onder de buitenkraan. Ik kan ook niet goed genoeg zoeken natuurlijk :P
Zeker, uit de kraan komt schoon water. Tot je er een keer een emmer sop in leeggooit waarmee je net je tuinset hebt gewassen. Of die emmer latex even omspoelt waarmee je net binnen hebt gesausd, anders geeft dat zo'n zooi in de keuken.....

Een putje in de tuin onder een kraan hoort gewoon netjes op de riolering. Dat water hoort niet zo de grond in te stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
fsi schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:27:

[Afbeelding]

Een tuin kun je zo gek maken als je wilt, maar het is ons ook tegen gevallen. Reken voor bestrating met betonklinkers op 50 tot 60 euro per m2 inclusief materiaal (bestrating en ondergrond) en leggen. Voor keramische tegels wordt dat snel het dubbele.

Voor die 10k zou ik gewoon helemaal niets laten doen door de bouwer en het zelf (laten) doen. Het ziet er niet uit als een enorme lap grond en het huidige ontwerp is nogal fantasieloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Blihi schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:48:
[...]

Zeker, uit de kraan komt schoon water. Tot je er een keer een emmer sop in leeggooit waarmee je net je tuinset hebt gewassen. Of die emmer latex even omspoelt waarmee je net binnen hebt gesausd, anders geeft dat zo'n zooi in de keuken.....

Een putje in de tuin onder een kraan hoort gewoon netjes op de riolering. Dat water hoort niet zo de grond in te stromen.
Ja maar datzelfde geldt voor je infiltratie put naast je tuinset natuurlijk :P

Ik snap je redenering hoor, maar ze worden specifiek verkocht voor onder de buitenkraan. Dan neem ik aan dat het niet perse verboden is.

Wij nemen ze ook, maar we hebben ook een uitstort gootsteen in de garage specifiek voor de dingen die je nu aankaart :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
kepler schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:51:
[...]

Klopt wat je zegt daarom betaal je er ook belachelijk veel voor.
Je regenafvoor zit altijd wel in de buurt, en is achteraf superiezie om er een putje bij te maken. Je moet daar echter idd geen troep in weg willen doen.

Ik heb wel putje op hemelwaterafvoer gemaakt €40,00 matriaalkosten en nog een uur werk. (Grond moest open voor straatwerk en buis liep nog geen meter af van waar de put moest komen.) In de berging hebben wij wel een strortbak voor vuil afvalwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsi
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-09-2021

fsi

Blihi schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:54:
[...]

Een tuin kun je zo gek maken als je wilt, maar het is ons ook tegen gevallen. Reken voor bestrating met betonklinkers op 50 tot 60 euro per m2 inclusief materiaal (bestrating en ondergrond) en leggen. Voor keramische tegels wordt dat snel het dubbele.

Voor die 10k zou ik gewoon helemaal niets laten doen door de bouwer en het zelf (laten) doen. Het ziet er niet uit als een enorme lap grond en het huidige ontwerp is nogal fantasieloos.
Het gaat me niet om de meerwerk optie. Alleen voor deze optie hebben we dus al (10k) betaald (zit in de von prijs). Wat we daarvoor krijgen vind ik teleurstellend, maar vraag me af of ik hier bezwaar tegen kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
fsi schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:29:
[...]

Het gaat me niet om de meerwerk optie. Alleen voor deze optie hebben we dus al (10k) betaald (zit in de von prijs). Wat we daarvoor krijgen vind ik teleurstellend, maar vraag me af of ik hier bezwaar tegen kan maken.
Is een beetje potato/potahto natuurlijk. Tenminste, ik neem aan dat je vooraf gewoon getekend hebt voor een vaste v.o.n.-prijs zonder verdere uitsplitsing van kosten?

Ik denk niet dat bezwaar maken zin heeft, hooguit zou je een deel terug kunnen krijgen als minderwerk maar dat is vaak ook maar een fractie van het bedrag van de stelpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Tering wat een prijzen. 28K voor een houten hutje. 770 euro voor een put. Wauw.

Grondkabel kostte mij 250 euro. Putje was 350. En voor een geisoleerde uitbouw van 2.4m betaal ik 20K.

Oh en de schrobput werd mij door de koopbegeleider afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Ik zou het aan laten leggen, dan heb je in ieder geval iets.
En wanneer je er woont kan je het altijd nog naar eigen inzicht aanpassen.

En bezwaar maken? Succes....

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-07 15:15

2: geen idee wat je ermee moet; water uit de kraan doe je in een gieter neem ik aan of tuinslang en anders een Hydroblob putje eronder; die kosten 100EU oid. en je tuinsetje neem ik af met een biologische sop wat ik vervolgens over mn terras gooi; is dat ook direct weer 'schoon' .

3: kun je doen; je tuinstopconcten op een aparte aardlek is wel aan te raden zodat niet je koelkast eruit klapt als je 3 weken op vakantie bent. Tuinverlichting zelf heb ik op 12v vind ik met kinderen wel zo veilig en het is lekker flexibel. klemmentje op de kabel en t lampje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Daarom vragen of je het helemaal weg kunt laten (dus -10k) en daarna in eigen beheer doen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

De vraag is, wat staat er in de stukken voor die 10k. Stelposten zie je wel vaker, maar dan gekoppeld aan de mogelijkheid om er van af te zien (bijvoorbeeld keuken: stelpost 5k, maar je kunt ook geen keuken komen, dus -5k of je kunt naar de projectleverancier: +10k. Meestal ben je achteraf goedkoper uit, maar moet je ook de planning zelf doen en zit je aan de standaard leidingschema's vast).

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ze zeggen: 'stelpost tuin: 10k' en dan achteraf zeggen: 'we gooien er voor 300 euro graszoden in'...

Dus: wat staat er precies in de stukken wat je voor die 10k krijgt en kun je er onderuit door te zeggen dat je geen tuin aan wilt laten leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat ligt er inderdaad helemaal aan hoeveel je zelf kunt doen en hoe bereikbaar het een en ander is met machines. Ook hier geldt, net als met keukens en badkamers, kijk of je offertes kunt krijgen en een specificatie van het werk.

Hier wilde de aannemer wel zand storten voor de aanleg van het terras. Hij vroeg twee keer de marktprijs en, bij de kavels die daarin meegegaan zijn, werd het verkeerde zand gestort. Zand dat dus niet direct geschikt was om het terras op te leggen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Len020 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:48:
[...]

en je tuinsetje neem ik af met een biologische sop wat ik vervolgens over mn terras gooi;
Mijn tuinsetje mag je ook wel komen afnemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 18:56
[...]

onderschat het grondwerk niet. Als de bouwer het niet doet, en je zit in het miden van het rijtje, hoe ga je je grond aan/afvoeren? Op de tekening zie ik geen achterom

[ Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 26-07-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zie op de tekeningen een zij-ingang naar de tuin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blihi schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:48:
Ik zie op de tekeningen een zij-ingang naar de tuin...
Dit, plus zijn schuttingen tussen de woningen meestal je eigen verantwoordelijkheid, ofwel; schuttingen staan er nog niet op dag 1.
Onze buren hebben geen zij pad naast de woning en hebben al gevraagd of zij materiaal via ons pad mogen aan-/afvoeren. Prima toch? Staat nu toch nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhAsSsAaA
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Om het verhaal van @fsi aan te vullen: Het wordt een tuin grenzend aan een mandelig gebied; alles aangelegd óp het dak van een parkeergarage. Het 'door hovenier ontworpen basis ontwerp' voelt erg billig en kort door de bocht ten opzichte van de gedeelde stelpost van 10k.

Dat meenemend, grondwerk is een aardige kostenpost inderdaad. Waterafvoer zal ook wel wat kosten?

Stel dat die 10k verklaard kan worden voor de aanleg van 'een' tuin vraag ik me wel af waar die 8k aan meerprijs in zit dan. Paar andere tegels kunnen toch niet zó veel kosten? Hoe zijn jullie ervaringen daarmee

[ Voor 37% gewijzigd door WhAsSsAaA op 26-07-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01

3) I.p.v. een grondkabel naar de achtertuin te laten leggen zou ik zeker overwegen een mantelbuis daarvoor in de plaats te nemen, vervolgens kun je door de mantelbuis zelf de pvc buizen / kabels trekken welke je maar wilt (wel even de diameter bepalen). Bij mij koste dit +- 450 en daarna ben je gewoon vrij in wat je er doorheen trekt natuurlijk. (zo kun je, afhankelijk van de grootte van je tuin, bijvoorbeeld ook een netwerk kabel naar achter leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-07 07:06
Stormstar3 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:51:
[...]

3) I.p.v. een grondkabel naar de achtertuin te laten leggen zou ik zeker overwegen een mantelbuis daarvoor in de plaats te nemen, vervolgens kun je door de mantelbuis zelf de pvc buizen / kabels trekken welke je maar wilt (wel even de diameter bepalen). Bij mij koste dit +- 450 en daarna ben je gewoon vrij in wat je er doorheen trekt natuurlijk. (zo kun je, afhankelijk van de grootte van je tuin, bijvoorbeeld ook een netwerk kabel naar achter leggen)
Grondkabel wordt toch vaak opgerold bij de schuifpui neergelegd? Zodat je deze zelf indien gewenst door mantelbuis naar de achterkant van de tuin kan leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hier wordt een mantelbuis vanuit de meterkast naar buiten bedoeld.

Door zo'n 75mm mantelbuis kun je vervolgens zelf stroom- of netwerkkabels trekken. Zo kun je je tuinverlichting verdelen over twee groepen of een aparte kabel voor een jacuzzi trekken, precies zoals je het zelf wilt. Wel even rekening mee houden dat je door een mantelbuis altijd YMVK (of YMVK-as) kabels trekt, geen XMVK, want die mag je niet bundelen.

[ Voor 73% gewijzigd door Blihi op 27-07-2021 07:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 10:02
Nu wij ons ook gecommiteerd hebben aan een nieuwbouwhuis, zal ik dit topic wat vaker lezen en mogelijk ook in reageren. Daarom dus maar even voorstellen:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 17:16

HellBeast

Oh My GoT!

NCSmits schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:20:
Nu wij ons ook gecommiteerd hebben aan een nieuwbouwhuis, zal ik dit topic wat vaker lezen en mogelijk ook in reageren. Daarom dus maar even voorstellen:

***members only***
Als je kinderen hebt of van plan bent te krijgen, dan zou ik beneden ook laminaat adviseren. PVC is zeer krasgevoelig heb ik van verschillende mensen vernomen op dit forum en daarbuiten.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzul
HellBeast schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Als je kinderen hebt of van plan bent te krijgen, dan zou ik beneden ook laminaat adviseren. PVC is zeer krasgevoelig heb ik van verschillende mensen vernomen op dit forum en daarbuiten.
Kan ik toch echt niet bevestigen. Als je kwaliteit pvc hebt krijg je echt geen krassen. In ons vorige huis 6 jaar gehad. Met rond rennede katten nul krassen of gebruiksporen. Denk eerder dat je met laminaat/hout krassen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou juist boven ook pvc leggen ipv laminaat, dat zijn de kosten ook niet .
Maargoed ieder z'n ding ..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-07 17:26
Mijn oog viel op:
NCSmits schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:20:
Hoe hebben jullie dat gefinancieerd? (of vertel je dat liever niet :))
Annuitair in 3 delen (5, 10 en 20 jaar rentevast) + overwaarde bestaande woning.
Een constructie waar ik nog niet aan had gedacht en die ons ook nog niet is voorgesteld. Het idee is dan neem ik aan dat je over de delen die je sneller aflost een lagere rente betaald, terwijl je er nu zeker van bent dat je over 10 jaar nog steeds een ('historisch' gezien) lage rente hebt, al kan de historie over 10 jaar alsnog uitwijzen dat het niet de beste keuze was, heb je in ieder geval de zekerheid dat je voor langere tijd weet waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
Batilan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:53:
Mijn oog viel op:

[...]

Een constructie waar ik nog niet aan had gedacht en die ons ook nog niet is voorgesteld. Het idee is dan neem ik aan dat je over de delen die je sneller aflost een lagere rente betaald, terwijl je er nu zeker van bent dat je over 10 jaar nog steeds een ('historisch' gezien) lage rente hebt, al kan de historie over 10 jaar alsnog uitwijzen dat het niet de beste keuze was, heb je in ieder geval de zekerheid dat je voor langere tijd weet waar je aan toe bent.
Exact dat! Ik werd aan het denken gezet door iets wat tijdens een kennismakingsgesprek met de hypotheekadviseur werd gezegd en toen ging het balletje rollen. We hebben ook nog gedacht om een deel aflossingsvrij te doen en daar dan zelf periodiek op af te lossen, om zo de dubbele lasten tijdens de bouw nog iets te drukken. Maar uiteindelijk besloten om dat niet te doen.

Hebben nu 30/30/40% voor 5/10/20 jaar vast.

Overigens is het niet zo dat we die automatisch sneller aflossen: Looptijd is nog steeds gewoon 30 jaar, maar dan moet je na 5 jaar kijken welk deel er nog open staat en daar een nieuwe rente voor afsluiten. Idee is wel om op dat deel natuurlijk als eerste zo veel als mogelijk extra af te lossen.

[ Voor 12% gewijzigd door NCSmits op 27-07-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:19
NCSmits schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:04:
[...]

Idee is wel om op dat deel natuurlijk als eerste zo veel als mogelijk extra af te lossen.
Als alternatief zou je 5 jaar lang zoveel mogelijk kunnen sparen (evt dmv deposito’s) en dan aan het eind van die 5 jaar kijken hoe de vlag er bij hangt. Is de rente gestegen? Dan los je daar op af. Is de rente nog lager geworden? Dan los je op een van de andere potjes af.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
big bang schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Als alternatief zou je 5 jaar lang zoveel mogelijk kunnen sparen (evt dmv deposito’s) en dan aan het eind van die 5 jaar kijken hoe de vlag er bij hangt. Is de rente gestegen? Dan los je daar op af. Is de rente nog lager geworden? Dan los je op een van de andere potjes af.
Haha, als ik het 100% alleen voor het zeggen had zou ik het 5 jaar lang in een ETF stoppen en dan kijken hoe de vlag er bij hangt. >:)

Ik heb echter ook nog rekening te houden met mijn SO, en die lost het liefst zo snel mogelijk en zo veel mogelijk af. ;) Dus in werkelijkheid schommelt het een beetje tussen die 2 opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:41

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ons project begint langzaam maar zeker op z'n eind te lopen.
1 september hebben we een inmeetdag en de 2e week november zouden we de sleutel moeten krijgen.

Wat is jullie advies, is het verstandig om een bouwkundige mee te nemen voor een check van de woning?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Heb je dit topic doorgelezen? Ja dus. Altijd een bouwkundige meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Portulaca
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-11-2023
Batilan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:53:
Mijn oog viel op:

[...]

Wij hebben een dergelijke constructie idd ook. Een leningdeel van 20 jaar, een leningdeel van 10 jaar, en daarnaast een overbruggingskrediet en leningdeel aflossingsvrij van 2 jaar. Er was door de verwachte overwaarde nog leenruimte en een kortlopende aflossingsvrije lening is qua rente gunstiger dan overbrugging. Deze betalen wij in 1 keer af na verkoop woning. Overigens gaan wij het leningdeel met kortere looptijd van 10 jaar versneld aflossen. Wat de rente na 10 jaar ook doet, de invloed op dat kleine stukje leningdeel zal dan minimaal zijn omdat daar niet zoveel meer van open staat, maar je hebt er wel meteen profijt van. We hebben voor dat leningdeel dus ook een bedrag berekend wat we redelijkerwijs verwachten af te kunnen lossen binnen de tijd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Wij hadden ook zoiets. Een leningdeel voor overbrugging met korte rente (was dus geen overbruggingskrediet en hoefden we dus ook niet af te betalen). Een leningdeel aflossingsvrij met het idee dat we dat zelf wilden afbetalen op veel kortere termijn en een annuitair deel tegen 30 jaar vast.

Je moet alleen wel de discipline hebben om dat deel voor 'overbrugging' ook echt af te lossen na verkoop. Als die rente twee jaar vast staat en je kiest daarna weer voor een rentevaste periode kun je niet meer aflossen bij verkoop en krijg je met de belastingaangifte een verrassing omdat een deel van je rente ineens niet meer aftrekbaar is. Je hebt immers je overwaarde gefinancierd....

Dus, een constructie met een korte looptijd voor 'overbrugging' kan heel voordelig uitpakken, maar er zitten wel fiscale haken en ogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Oplevering van mijn woning is in Q4 ik ben nu een tegelzetter aan het regelen. Ik wil keramische tegels (marmerlook) op de gehele beneden verdieping. Heb nu een offerte voor €2300 ex btw voor 55m2 fomaat tegel 60x120 incl materiaal. Zijn er mensen met ervaring die kunnen aangeven of dit een redelijke prijs is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:30
MemeMaster schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:43:
Oplevering van mijn woning is in Q4 ik ben nu een tegelzetter aan het regelen. Ik wil keramische tegels (marmerlook) op de gehele beneden verdieping. Heb nu een offerte voor €2300 ex btw voor 55m2 fomaat tegel 60x120 incl materiaal. Zijn er mensen met ervaring die kunnen aangeven of dit een redelijke prijs is?
Zo’n €50 P/M is volgens mij geen gekke prijs inclusief materiaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Members only:

[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 05-02-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Source90 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:06:
Ik heb nu een opdracht voor 37,50€ p/m2. 30x120 tegel, wel 100 m2.
Bedrijf staat erg goed aangeschreven en bij kennissen resultaat al gezien.

Hij Regge zouden we 52€/m2 betalen volgens mij.
Dat klinkt ook goed. Zou me de naam van het bedrijf kunnen sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Lees nu al een jaartje ongeveer mee, dus tijd om ook maar even wat te delen. Dank iedereen voor de informatie en verhalen tot nu toe, erg leuk en interessant om allemaal door te lezen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
MemeMaster schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:43:
Is dat inclusief leggen? Lijkt me ook een goede prijs, heb je een adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is er iemand hier (goed) bekend met de NEN 1087:2001?
Ik wil een dezer dagen samen met enkele buren nu eens zelf zo goed mogelijk een ventilatieberekening maken voor het huis incl de eisen aan de bijbehorende installaties. Tot nu toe hebben we steeds gewerkt met informatie die algemeen online te vinden is.
Vorige week kreeg ik van de uitvoerder een tweetal pagina's gemaild waar, nieuw voor mij, in staat dat de installatie slechts 70% van de berekende capaciteit zou hoeven kunnen afzuigen... Die 2 pagina's lijken uit de NEN-1087 te komen. Reden die hij erbij gaf was dat er nooit in het hele huis tegelijk volle afzuiging nodig is. Daar kan ik me op zich in vinden, maar onze Ducobox silent heeft geen regeling per kanaal zoals zijn duurdere broer. Dus als de box maar 70% van de maximale capaciteit aan kan zal hij naar mijn idee nooit goed afzuigen... (Er zijn 3 kanalen in het huis en in de woonkamer en master bedroom een CO2 meter die de box aansturen.)

De NEN-1087 aanschaffen zou me 60 euro kosten. Dat hebben we er met enkele buren samen wel voor over, maar ik zou graag van te voren weten of ik daar dan inderdaad alle benodigde info in ga vinden om de berekeningen te maken.
In het bouwbesluit zie je bv vaak dit soort dingen staan:
3.
Een verblijfsgebied en een verblijfsruimte heeft een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste de in tabel 3.28 aangegeven capaciteit per persoon.
Het is dan ook echt rete-irritant dat die niet openbaar is...

[ Voor 13% gewijzigd door Farmerwood op 28-07-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
SquareOne schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:55:
[...]

Met dank aan @nel!s, waar ik zojuist wat Samples heb op kunnen halen.

Hier een vergelijking met de Atlas Concorde Nid - kleur cashmere
Op de foto’s vallen de kleuren wel wat donkerder uit dan op het oog.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
FYI voor de mensen die nog keramisch parket zoeken;
hier afgelopen week de knoop doorgehakt: we hebben getekend voor de Atlas Concorde Nid Cashmere.
De Marazzi Oltre Natural is wellicht nog wat mooier, maar kon deze nog nergens in een showroom zien in de buurt.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Farmerwood schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:07:
Is er iemand hier (goed) bekend met de NEN 1087:2001?
Ik wil een dezer dagen samen met enkele buren nu eens zelf zo goed mogelijk een ventilatieberekening maken voor het huis incl de eisen aan de bijbehorende installaties. Tot nu toe hebben we steeds gewerkt met informatie die algemeen online te vinden is.
Vorige week kreeg ik van de uitvoerder een tweetal pagina's gemaild waar, nieuw voor mij, in staat dat de installatie slechts 70% van de berekende capaciteit zou hoeven kunnen afzuigen... Die 2 pagina's lijken uit de NEN-1087 te komen. Reden die hij erbij gaf was dat er nooit in het hele huis tegelijk volle afzuiging nodig is. Daar kan ik me op zich in vinden, maar onze Ducobox silent heeft geen regeling per kanaal zoals zijn duurdere broer. Dus als de box maar 70% van de maximale capaciteit aan kan zal hij naar mijn idee nooit goed afzuigen... (Er zijn 3 kanalen in het huis en in de woonkamer en master bedroom een CO2 meter die de box aansturen.)

De NEN-1087 aanschaffen zou me 60 euro kosten. Dat hebben we er met enkele buren samen wel voor over, maar ik zou graag van te voren weten of ik daar dan inderdaad alle benodigde info in ga vinden om de berekeningen te maken.
In het bouwbesluit zie je bv vaak dit soort dingen staan:

[...]

Het is dan ook echt rete-irritant dat die niet openbaar is...
Loont het zich niet om hier externe expertise voor in te schakelen? Zeker als je met een paar buren bent die een deel van de kosten willen dragen is dat wellicht te overzien.

Zoals jullie aannemer er nu in zit lijken ze toch niet heel makkelijk mee te gaan in berekeningen / argumenten die door de bewoners worden aangedragen.
Pagina: 1 ... 22 ... 353 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.