Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Bij ons had ik ook wat vraagtekens bij sommige plekken van de isolatie, maar voor je het weet zit er metselwerk omheen en doe je er vrij weinig meer aan. Ik denk dat in 80% van de woningen in een groot project wel ergens een foutje in de isolatie zit. Ga je er uiteindelijk wat van merken? Ik betwijfel het. Misschien 1 euro per jaar meer stookkosten :+

Hoe ga je uiteindelijk de isolatie controleren als er al metselwerk omheen zit? Die inspecteur van Eigenhuis o.i.d. neemt echt geen endoscoop mee om die hele spouw na te lopen.

Hier zijn geen wiskundige rekenmodellen op losgelaten, gewoon natte-vingerwerk bij gebrek aan enige technische kennis over isolatie

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 18-07-2021 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
@Anoniem: 36835 Goeie disclaimer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
@Stefan_NL
Als de zichtbare afwerking van mijn woning een juiste indicatie is voor hoe mijn isolatie is gedaan hoef je je geen zorgen te maken :)

Praktijktest isolatie (woning opgeleverd in 2020):
Op de avond van 24 december 2020 de WP uit gezet. Temperatuur was binnen ophoog gekropen naar 24 graden. Na 72 uur was de temperatuur toch al wel een hele graad gezakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 10:38
Op zich waar van de gevolgen voor de kieren in de isolatie. Echter stel dat de certificaathouder die de labels afgeeft dit ziet komt er een korting over de isolatiewaarde met een slechtere BENG score. Dit is zo omschreven in de ISSO82.1.

Algemeen: er zijn nog steeds bouwbedrijven en individuen op de bouwplaats die rommelen als norm hebben. Met een klein beetje inzicht en inspanning zijn deze kieren gewoon niet nodig en is een goed product mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_NL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2024
Bedankt voor jullie feedback! Het kan in de praktijk inderdaad mee vallen, maar ik vind het wel vervelend om te zien dat ze de 'handleiding' van de fabrikant niet hanteren. Dan ga je twijfelen waar ze dat nog meer niet doen. Ze gaan de laatste tijd als een raket wat betreft voorgang, maar ik heb dan liever dat ze wat rustiger aandoen en aandacht hebben voor hun werk :)

Ik leg het in iedergeval wel even terug bij de aannemer. Kijken wat ze gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:52
Stefan_NL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:09:

Ik leg het in iedergeval wel even terug bij de aannemer. Kijken wat ze gaan doen.
Ik gok op beter toezicht op wie het bouwterrein betreedt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_NL
burnedhardware schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Ik gok op beter toezicht op wie het bouwterrein betreedt :X
De foto's heb ik niet gemaakt vanaf het bouwterrein. Hun afzethek staat gewoon voor mijn woning en door het hek heen kan ik deze foto's maken. En anders heb ik nog altijd mijn drone ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Stefan_NL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:09:
Bedankt voor jullie feedback! Het kan in de praktijk inderdaad mee vallen, maar ik vind het wel vervelend om te zien dat ze de 'handleiding' van de fabrikant niet hanteren. Dan ga je twijfelen waar ze dat nog meer niet doen. Ze gaan de laatste tijd als een raket wat betreft voorgang, maar ik heb dan liever dat ze wat rustiger aandoen en aandacht hebben voor hun werk :)

Ik vind het vreemd dat je zegt dat het kan meevallen zonder daar een onderbouwing voor te hebben. Er zijn in mensen geweest die klagen over koudeval vanuit gesloten raamventilaties, dan zou ik bij zulke kieren wel even wat harder op mijn strepen gaan staan.

Zou je het ook accepteren als er zulke kieren tussen de aansluiting van je kozijn en muren zouden zitten? Dat je iets straks niet meer ziet wil niet zeggen dat het dan niet zoveel uitmaakt.

Jouw huis is niet vergelijkbaar met een huis van een Tweaker die op 24 december iets meet. Lokatie, temperatuur, wind, binnentemperatuur, bouwmaterialen en dat soort zaken zijn wellicht compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_NL
Wolly schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:48:
[...]

Ik vind het vreemd dat je zegt dat het kan meevallen zonder daar een onderbouwing voor te hebben. Er zijn in mensen geweest die klagen over koudeval vanuit gesloten raamventilaties, dan zou ik bij zulke kieren wel even wat harder op mijn strepen gaan staan.

Zou je het ook accepteren als er zulke kieren tussen de aansluiting van je kozijn en muren zouden zitten? Dat je iets straks niet meer ziet wil niet zeggen dat het dan niet zoveel uitmaakt.

Jouw huis is niet vergelijkbaar met een huis van een Tweaker die op 24 december iets meet. Lokatie, temperatuur, wind, binnentemperatuur, bouwmaterialen en dat soort zaken zijn wellicht compleet anders.
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, want het is niet zo dat ik deze situatie accepteer. Het 'kan' meevallen, maar ik kan dat inderdaad niet zelf inschatten. Oftewel ik heb mijn aannemer gevraagd om dit op te pakken en wacht nu even zijn reactie af. Uiteindelijk ben ik wel afhankelijk van de medewerking van de aannemer, aangezien ik de keurmeester pas eind augustus langs kan sturen. Een controle mag namelijk alleen maar tijdens de kijkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Stefan_NL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, want het is niet zo dat ik deze situatie accepteer. Het 'kan' meevallen, maar ik kan dat inderdaad niet zelf inschatten. Oftewel ik heb mijn aannemer gevraagd om dit op te pakken en wacht nu even zijn reactie af. Uiteindelijk ben ik wel afhankelijk van de medewerking van de aannemer, aangezien ik de keurmeester pas eind augustus langs kan sturen. Een controle mag namelijk alleen maar tijdens de kijkdagen.
Mea culpa, ik kreeg de indruk dat je afging op hetgeen de aannemer je ging vertellen en dat laat zich natuurlijk wel raden als je ziet welke verwerkingsvoorschriften hij nu al negeert.

De aannemer is trouwens afhankelijk van jou, zonder jouw goedkeuring wordt er geen factuur betaald en zullen de buren zich ook gaan afvragen waarom jouw huis achterloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:30
Stefan_NL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Als ie het niet wil aanpakken gewoon de aannemer heel vriendelijk aanbieden dat jij alvast foto's hebt gemaakt voor de EP adviseur die het energielabel van de woningen moet vaststellen ;), Maar gelukkig zijn er ook genoeg aannemers die hun werk wel serieus nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 18-07-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:58
daaan_1992 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:01:
Met betrekking tot de discussie over het (laten) leggen van een laminaatvloer. Ik was in de veronderstelling dat een laminaatvloer nadelig is als het gaat over warmte (en koelte) doorgifte bij een laagtemperatuurverwarming systeem in de vloer?
Dat was onze vraag aan de vloerenboer dus ook. Hij moest lachen, dat is schijnbaar een veel voorkomend misverstand. Als je veel met je verwarming gaat variëren, kun je er last van hebben. Maar als je je vloerverwarming standaard aan hebt staan, dus het hooguit in het begin iets langer om 'm op te stoken, maar daarna blijft de boel gelijk. Qua coëfficiënt, weerstand e.d. zitten we binnen de normen.
We zouden voor PVC gaan maar die vloeren vonden we érg vlak en saai. Hebben nu laminaat gekozen met veel meer leven erin.

Als ik het zo lees adviseert iedereen om te laten leggen. Misschien ga ik dat beneden wel doen: is het daar in elk geval retestrak. Boven is wel meer meet- en maatwerk, maar dan kan ik wellicht nog 1.500 euro in m'n zak houden.
Anderzijds: misschien deze week de makelaar maar eens uitnodigen. Als die een heel goede prijs denkt te krijgen voor het huidige huis koop ik met laten leggen wel een hoop tijd en rust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:13
Pannencouque schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:56:
[...]
Dat was onze vraag aan de vloerenboer dus ook. Hij moest lachen, dat is schijnbaar een veel voorkomend misverstand. Als je veel met je verwarming gaat variëren, kun je er last van hebben. Maar als je je vloerverwarming standaard aan hebt staan, dus het hooguit in het begin iets langer om 'm op te stoken, maar daarna blijft de boel gelijk. Qua coëfficiënt, weerstand e.d. zitten we binnen de normen.
We zouden voor PVC gaan maar die vloeren vonden we érg vlak en saai. Hebben nu laminaat gekozen met veel meer leven erin.
Dat zou ik ook zeggen als ik laminaatvloeren verkocht.

Maar zie mijn verhaal hierboven dus. Snelheid van opwarmen is maar de helft van het verhaal. Hoe hoger de coefficient, hoe meer verlies naar de andere kant van de vloer. Dat is beperkt, maar toch.
Als ik het zo lees adviseert iedereen om te laten leggen. Misschien ga ik dat beneden wel doen: is het daar in elk geval retestrak. Boven is wel meer meet- en maatwerk, maar dan kan ik wellicht nog 1.500 euro in m'n zak houden.
Anderzijds: misschien deze week de makelaar maar eens uitnodigen. Als die een heel goede prijs denkt te krijgen voor het huidige huis koop ik met laten leggen wel een hoop tijd en rust.
Ja, lekker zelf doen!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:51
Ik zal wat meer foto's plaatsen van het eindresultaat maar hier alvast een preview van de Marazzi Oltre caramel, 22,5x180cm met een 2mm cmg zandbruin voeg, in ochtend strijklicht over een stoffige vloer.
(Let niet op de wanden, leemstuc boven een verstevigingslatje tbv uiteindelijke plint - zit nog vol met water)

Gewoon even als tegenhanger van de signaalwitte wandjes boven het vergrijsde visgraat.. ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald-K
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 18:40
k7of9 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:43:
Ons huis wordt naar verwachting medio maart volgend jaar opgeleverd. Nu zijn we ons aan het oriënteren voor zaken als de muren. We willen op alle verdiepingen renovlies aan laten brengen en laten sauzen. We hebben inmiddels wat offertes binnen. Die lopen nogal uiteen zowel qua totaalbedrag als ook hoe ze zijn opgebouwd waardoor ik niet echt een goed beeld krijg van wat een mooie prijs is. Zijn er mensen die ervaringen hierover willen delen?

Bij een aantal aanbieders wordt er gemiddeld 5 euro extra per m2 gerekend voor een kleurtje, wat me op geen enkele manier te verantwoorden lijkt. De verf gaat er op dezelfde manier op als witte verf en verf met een kleurtje kost ook bij lange na geen 5 euro extra per m2. Maar wellicht zie ik een andere verklaarbare reden over het hoofd.

Boven de keuken willen we (extra) afneembare verf, daar wordt zelfs meer dan een tientje per m2 extra voor gerekend. Terwijl de verf die onze keuken boer adviseert (Sigma Pearl matte) voor ruwweg 25 euro per liter te vinden is.

Ik ben alles behalve een expert op dit vlak, adviezen zijn zeer welkom.
Dat het verven in een andere kleur meer kost heeft er vooral mee te maken dat bij een kleur wissel de hele machine moet worden schoongemaakt en dat is een waardeloos en tijdrovend werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Source90 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 01:38:
[...]

Sowieso heb je nog een bepaalde tijd ná oplevering om zelf aanpassingen zoals zonnepanelen te doen, om de norm te halen.
finsdefis schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Zoals iemand hierboven aangaf zou je ook na oplevering nog tijd hebben om die norm te halen. Eerder postte iemand een link over het weglaten van 'schaampanelen' om later zelf zonnepanelen aan te leggen om toch aan de norm te voldoen. In theorie zou het moeten kunnen maar ik vraag me af hoe flexibel de meeste projectontwikkelaars zijn in het loslaten van dit soort zaken (de aannemer checkt het toch veelal bij die partij dacht ik).
Het lijkt er niet op dat ze erg flexibel zijn met het weglaten van de panelen, ik kreeg de keuze om minimaal aantal panelen te leggen of om het dan gelijk "vol" te leggen.
Ik ben wel geïnteresseerd in meer informatie hierover. Want hoe gaat dit eigenlijk in z'n werk? Stel je realiseert inderdaad een schuifpui, uitbouw, grotere raampartij etc. Volgens mij wordt er niet voor elke aparte woning een nieuw rapport opgesteld toch? Wie controleert dan of het aan de normen voldoet? Ik denk dat zoiets niet per se terugkomt bij een opleveringskeuring?
Ik zelf heb niet meer informatie hierover, wat ik begrijp is, je kiest een optie, je tekent gelijk en geeft ook gelijk opdracht aan hun om dat uit te voeren, dan doen ze gelijk een nieuwe berekening en als daaruit blijkt dat de EPC niet gehaald wordt dan verplichten ze je tot zonnepanelen.
Blihi schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Ik vraag me af of het in dit geval niet goedkoper is om het achteraf te laten doen. Dan heb je niets te maken met berekeningen of zonnepanelen.
Wij neigen nu het meeste hier naar, ook omdat we weten dat als we zonnepanelen door hen laten plaatsen dat er alleen blok of strook opstellingen geplaatst mogen worden. Neem aan dat ze na oplevering niet kunnen verplichten tot blok/strook of op dak/in dak?

---

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:20
Krus schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:18:
[...]

[...]

Het lijkt er niet op dat ze erg flexibel zijn met het weglaten van de panelen, ik kreeg de keuze om minimaal aantal panelen te leggen of om het dan gelijk "vol" te leggen.

[...]

Ik zelf heb niet meer informatie hierover, wat ik begrijp is, je kiest een optie, je tekent gelijk en geeft ook gelijk opdracht aan hun om dat uit te voeren, dan doen ze gelijk een nieuwe berekening en als daaruit blijkt dat de EPC niet gehaald wordt dan verplichten ze je tot zonnepanelen.

[...]

Wij neigen nu het meeste hier naar, ook omdat we weten dat als we zonnepanelen door hen laten plaatsen dat er alleen blok of strook opstellingen geplaatst mogen worden. Neem aan dat ze na oplevering niet kunnen verplichten tot blok/strook of op dak/in dak?

---

***members only***
Zie deze link voor wat aanvullende info.
https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:21
Woeps

[ Voor 99% gewijzigd door MagniArtistique op 19-07-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Prijzen waarvoor? Zelfbouw? Dan zit je in het verkeerde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 21:22
MemeMaster schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Heb zelf gewoon een advertentie geplaatst op werkspot en uiteindelijk onderstaande partij gekozen. Veel positieve reviews op werkspot. Maar de prijs was voor mij ook een belangrijke factor. Wij hebben de oplevering in oktober of november dus daarna kan ik mijn persoonlijke ervaring ook met je delen.

[Afbeelding]
Ik heb zo'n slechte ervaring gehad met iemand via werkspot, dat ik daar best huiverig voor ben (al realiseer ik me dat werkspot voor veel bedrijven ook gewoon slechts een "extra" kanaal/medium is). Maar misschien krijgen we wel een beter beeld van wat gangbaar is idd. Ik ben benieuwd naar je ervaringen !
kepler schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:34:
[...]

Wij laten ons huis latex spuiten en daar rekenen ze niks extra voor een kleur. Zolang het wel in dezelfde range is (dus niet donkergrijs en lichtgroen) en niet om de meter een andere kleur.

Je kan ook alles in 9010 doen en dan zelf een kleurtje aanbrengen. Met goede verf is het als het goed is in 1x dekkend.

Maar goed, alleen al het spuiten rekenen ze 12 euro/m2. Als ik hier prijzen lees van 12 inclusief renovlies moeten ze ergens hun winst vandaan halen lijkt me :D
Inmiddels tegenbod gehad dat ze naar 3,50 extra willen zakken als we alles in 1 kleur doen. Nu willen we zeker geen veelvoud aan kleuren, maar 2 kleuren is wel denkbaar. We doen liefst zo weinig mogelijk zelf. Klinkt heel lui wellicht... is het ook misschien wel een beetje :P Dat krijg je ervan als je ooit als niet geboren klusser een jaren 60 appartementje hebt aangepakt. Dan wil je dat gewoon niet meer :X Maar misschien toch maar eens narekenen hoeveel dat zou schelen...
Ronald-K schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:07:
[...]

Dat het verven in een andere kleur meer kost heeft er vooral mee te maken dat bij een kleur wissel de hele machine moet worden schoongemaakt en dat is een waardeloos en tijdrovend werk.
Aha, kijk dat wist ik niet. Dat maakt het wel wat beter te begrijpen. Je hebt het dan over spuiten van de verf neem ik aan? Ik heb een van de bedrijven gewoon gevraagd uit te leggen waarom er een meerprijs wordt gerekend en daar gaan ze totaal niet op in in hun reactie. Als ze dit nu gewoon hadden uitgelegd.. dankje!

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Thanks! Handige link. Het besef van de bizarre prijzen die onze aannemer rekent voor een paar extra panelen wordt steeds groter.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:45
koekjah schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Thanks! Handige link. Het besef van de bizarre prijzen die onze aannemer rekent voor een paar extra panelen wordt steeds groter.
Helemaal als je bedenkt dat een normaal bedrijf dat je achteraf inhuurt minimaal 1x apart langs moet komen om de situatie in kaart te brengen en een offerte te doen, en vervolgens de 2de keer met extra materieel moet komen om het te installeren. De aannemer is daar notabene al met steigers en al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Yep. Maar dit hoort bij het verdienmodel. Of de installateur een wcd op plaats X of Y doet kost hem niets. Net als een plafondlichtpunt 20cm naar rechts plaatsen. Toch rekenen ze er honderden euro's per stuk voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
koekjah schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:48:
Yep. Maar dit hoort bij het verdienmodel. Of de installateur een wcd op plaats X of Y doet kost hem niets. Net als een plafondlichtpunt 20cm naar rechts plaatsen. Toch rekenen ze er honderden euro's per stuk voor
Maar die 20 cm moeten op een tekening komen (kosten tekenaar). Die tekening gecontroleerd (kosten controleur). Dan printen en aan de uitvoerder geven (kosten printen en wegbrengen naar uitvoerder). Dan nog een keer printen, want er is koffie op gemorst in de keet (kosten koffie en weer printen).

Ondertussen pakt de elektricien de oude tekening zonder koffievlekken en legt het stopcontact aan (kost niets).

Dan komt de koper de boel controleren (kost niets) en zit de boel fout. Dus... breken (kosten zzp-er voor breken), herstellen (kosten elektricien, maar moet snel tussendoor, dus extra duur). Stucwerk schuift op, dus kosten stukadoor....

Die 20 cm kost niets. Maar het gepruts er omheen des te meer.

Helaas is de bouw nog niet in het digitale tijdperk beland waar iedereen op de bouwplaats via een tablet naar de laatste versie van de bouwtekeningen zit te kijken en leudingplannen gewoon netjes op de wand/vloer geprojecteerd worden voor het aanleggen. Veel te veel gaat nog met de hand of wordt "in het werk bepaald".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Laatst online: 20:26
Blihi schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Maar die 20 cm moeten op een tekening komen (kosten tekenaar). Die tekening gecontroleerd (kosten controleur). Dan printen en aan de uitvoerder geven (kosten printen en wegbrengen naar uitvoerder). Dan nog een keer printen, want er is koffie op gemorst in de keet (kosten koffie en weer printen).

Ondertussen pakt de elektricien de oude tekening zonder koffievlekken en legt het stopcontact aan (kost niets).

Dan komt de koper de boel controleren (kost niets) en zit de boel fout. Dus... breken (kosten zzp-er voor breken), herstellen (kosten elektricien, maar moet snel tussendoor, dus extra duur). Stucwerk schuift op, dus kosten stukadoor....

Helaas is de bouw nog niet in het digitale tijdperk beland waar iedereen op de bouwplaats via een tablet naar de laatste versie van de bouwtekeningen zit te kijken en leudingplannen gewoon netjes op de wand/vloer geprojecteerd worden voor het aanleggen. Veel te veel gaat nog met de hand of wordt "in het werk bepaald".
Dit is wat ons tijdens het traject is overkomen, dat er wat stopcontacten verplaatst moesten worden terwijl de installateur al was begonnen.
We liepen door de woning met het idee te kijken naar het dak dat erop was gezet, en zagen dat de elektricien al had getekend waar de stopcontacten en schakelaars zouden moeten komen, en beneden al bezig was geweest met het boren van de gaten.

We zagen dat er wat stopcontacten verkeerd stonden getekend in de slaapkamers.
Dit ontstond doordat we hadden aangegeven dat de stopcontacten 220 centimeter uit elkaar zouden moeten zodat er aan beide kanten naast het bed een dubbel stopcontact zou zitten.
Dit hadden we op de tekening aangegeven. Maar wat is er gebeurd, de muur is opgemeten, punt in het midden is gemarkeerd, en 110 centimeter aan beide kanten is het stopcontact getekend.
Dit was niet handig omdat de buitenste stopcontacten van de dubbele WCD op het punt van 110 cm zijn gezet, waardoor je eigenlijk op 106 cm vanaf het middenpunt zit, maar het tweede WCD was bij beide punten aan de binnenkant van de maat gezet, waardoor de afstanden dus maximaal 220 cm uit elkaar kwamen, in plaats van minimaal.

Dit is opgelost door om 7:30 in de ochtend bij de bouw te verschijnen, samen met de installateur door de woning lopen met geel krijt om de wijzigingen aan te geven zodat het op de juiste plek kon komen.

Foto's gemaakt van de wijzigingen en de bouwtekening aangepast met de nieuwe plekken(paar minuten met photoshop), email gestuurd naar het bouwbedrijf dat dit is gedaan en toen was het goed.
Koste alleen een keer vroeg opstaan voor ons en daarna het bouwbedrijf de mail sturen, en het gaf ook mooi de kans om even te kijken hoe ze te werk gaan tijdens het bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Dit is wel tekenend ja (no pun intended).

Wij zijn nota bene voor een Onedrive uitgenodigd maar de aannemer doet er niets mee en mailen gewoon tekeningen en offertes op en neer.

Bij onze huidige woning ook toentertijd leidingwerk niet verlegd, mochten ze achteraf in een betonmuur gaan frezen en leidingen verleggen terwijl het volgens mij ook vanuit de fabriek al ingefreesd had in kunnen worden.

Veel van die werklui zijn zeer bekwaam in hun werk maar des te minder in de digitale techniek en organisatie eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als je dan, net als wij, ook nog lui treft die totaal onbekwaam zijn in hun vak heb je helemaal feest :)

Zowel onze elektricien als onze installateur waren eersteklas prutsers. Zo erg dat een van de buren de hele meterkast opnieuw heeft laten doen door een derde partij. Die vroeg uit nieuwsgierigheid wie toch die meterkast zo aangelegd had. Toen hij het antwoord hoorde was de enige vervolgopmerking: "dan is het beter dat ik maar niets meer zeg."

Onze installateur bleef volhouden naar de aannemer dat de verwarming, zoals wettelijk verplicht, waterzijdig ingeregeld was. Ik heb dat uiteindelijk maar zelf gedaan (en dat is door de aannemer gecompenseerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darasta
  • Laatst online: 11-07 17:14
darasta schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:45:
Wij hebben het eerste gesprek met de installateur gehad. Hij gaf aan een NIBE warmtepomp te plaatsen (buitenunit AMS10 6kw, binnenunit BA-SVM). Deze heeft een boilerinhoud van 180L. Er kan gekozen worden voor een grotere boiler tegen een meerwerkprijs (deze volgt nog).

Het gaat om een huis met 4 slaapkamers die gebouwd wordt onder woningborg garantie en waarborgregeling 2020. In bijlage A staan eisen van de warm water tap installatie. Dit neemt toe per persoon en voor het hebben van een bad. Voor de warmtepomp ga ik uit van een laadtijd tussen 1.5 en 16h. Wij hebben geen bad. Vanaf 4 personen zou dan de standaard boiler van 180L niet voldoen.
Het probleem met deze versie is dat er niet staat vermeld waarop het aantal personen gebaseerd moet worden. In de versie van 2021 staat vermeld dat het aantal personen = aantal slaapkamers + 1.
Dat zou in ons geval uitkomen op 5 personen, waardoor wij recht hebben op boiler van 242L.

Er wordt wel gesproken over een temperatuur van 55 graden en een nuttige inhoud van 80% in het woningborg document. Installateur heeft 55 graden voor de boiler bevestigd. Informatie over de nuttige inhoud kan ik niet vinden (maar zelfs bij 100% nuttige inhoud is het ontoereikend).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat bepaalt het aantal personen in de woningborggarantie 2020?
Kan je afdwingen dat de boiler gratis wordt vergroot?

EDIT: Linkje naar woningborg documenten
Na aanleiding hiervan heb ik contact opgenomen met Woningborg. Zij geven aan dat ook voor 2020 het aantal slaapkamers de boilerinhoud bepaalt, waarbij aantal slaapkamers+1 het aantal bewoners is.
Als er bij het meerwerk voor een extra slaapkamer wordt gekozen dient de boilerinhoud hierop aangepast te worden om de garanties te behalen.
De ondernemer kan hier alleen van afwijken als het om een meer geavanceerd systeem gaat met een hogere nuttige inhoud of een snellere opwarmtijd (1% voor elke minuut onder 1u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dan zou je de aannemer er dus fijntjes op kunnen wijzen dat dit een opleverpunt wordt straks en dat hij beter nu kan kiezen voor de juiste installatie omdat het achteraf veel duurder voor hem uitpakt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hyb
  • Laatst online: 10:06

hyb

@darasta . Wellicht geeft onderstaand beknopt document van een ander merk WP wat meer inzicht in hoe die boilers geselecteerd worden om aan woningborg te voldoen. Daar worden ook expliciet de eisen genoemd en de selectie-criteria bij de verschillende huishoudens, wel/geen bad, wel/geen douche wtw, etc. Wellicht dat er voor de Nibe iets vergelijkbaars te vinden is?

https://alklima.nl/servic...ens-swk-en-woningborg.pdf

Te vinden op:
https://alklima.nl/servic...egevens-SWK-en-Woningborg

edit: lijkt er op dat het er op aan komt of ze voor jouw boiler met een correctie-factor mogen werken. Zie de tabel op pagina 7. Zo ja, dan zouden ze misschien net weg komen met de 200L waarschijnlijk nog steeds niet wegkomen met 180L (gezien je geen douche bad hebt?). Zo nee, dan lijkt me dat er inderdaad een grotere in moet.

Excuses, ik had niet door dat het uitgangspunt 180L is. Maar denk alsnog inzichtelijke info.

[ Voor 23% gewijzigd door hyb op 20-07-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ben benieuwd of met een casco badkamer je aanspraak hierop vervalt?

Mag de aannemer er dan vanuit gaan dat er een douche komt (4pers / 192L) en als jij na oplevering een bad plaats (4pers / 247L) dit dikke pech is?

Ofwel, wat vervalt bij casco qua waarborg.

Wij hebben ook een Nibe, mogelijk dezelfde van 180L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Laatst online: 10:06

hyb

Lijkt me dat ze dan gewoon rekenen met de basisbadkamer. Als dit zonder bad is, dan zonder bad. Als dit met bad is, met bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik lees met interesse mee... ook wij een 180l boiler, veel discussie met de aannemer en 6 slaapkamers + bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Na lang (met veel interesse) meelezen in dit topic, en via hier een aantal toekomstig mede-buren te hebben gevonden, zelf een vraag die ik in de groep wil gooien:

Situatie:
Nieuwbouwhuis, de bouw is bijna klaar. Keukenboer constateert dat aansluiting water+afvoer niet op de juiste plek zit zoals de aannemer het op de bouwtekening heeft staan. Keukenboer stuurt dus een bericht naar de aannemer zodat dit nog vóór oplevering kan worden gefixt.
Aannemer lost het probleem op hele smerige manier op, door de leidingen horizontaal te verlengen.
Dit is naar mijn idee erg onhandig omdat het toekomstige verstopping van de afvoer in de hand werkt.
Tot slot is er zelfs nog een zichtbaar stukje afvoerpijp wat uit de muur steekt op de oude locatie.

Vraag:
Hoe kan ik de aannemer er toe zetten om de leidingen opnieuw aan te leggen, deze keer op de juiste manier? (Dwz recht omlaag door de dekvloer)

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZacBbLLD_NGl-vUgPytwJ_lf2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/delz2zzzbA62QrT5ZUMcr3MY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrgb3CXTNzWPOJaxZH29jEl9GIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMP1E6Ssk8XVGuq4gnQJKAOA.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Dit krijg ik er zelf nog over gevonden; schijnbaar NEN3215 (bouwbesluit onderdeel?) waarin dit risico op verstopping ook wordt genoemd. Met name in combinatie met grote hoeveelheden strakke bochtjes, wat in onze situatie helaas ook het geval is. Hoe kan ik dit echter inzetten om de aannemer tot een betere oplossing te dwingen?
https://www.wavin.com/nl-...t-riolering-gelegd-worden

[ Voor 12% gewijzigd door DarthPlastic op 20-07-2021 19:32 . Reden: Toevoeging NEN 3215 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wat denk je dat er met die pijp gebeurt als je het via de dekvloer doet? Precies hetzelfde, die zal ergens horizontaal verlegd worden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Laatst online: 11-07 17:14
hyb schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:38:
@darasta . Wellicht geeft onderstaand beknopt document van een ander merk WP wat meer inzicht in hoe die boilers geselecteerd worden om aan woningborg te voldoen. Daar worden ook expliciet de eisen genoemd en de selectie-criteria bij de verschillende huishoudens, wel/geen bad, wel/geen douche wtw, etc. Wellicht dat er voor de Nibe iets vergelijkbaars te vinden is?

https://alklima.nl/servic...ens-swk-en-woningborg.pdf

Te vinden op:
https://alklima.nl/servic...egevens-SWK-en-Woningborg

edit: lijkt er op dat het er op aan komt of ze voor jouw boiler met een correctie-factor mogen werken. Zie de tabel op pagina 7. Zo ja, dan zouden ze misschien net weg komen met de 200L waarschijnlijk nog steeds niet wegkomen met 180L (gezien je geen douche bad hebt?). Zo nee, dan lijkt me dat er inderdaad een grotere in moet.

Excuses, ik had niet door dat het uitgangspunt 180L is. Maar denk alsnog inzichtelijke info.
De maximumfactor is 0.8, dat zou dus bij een boiler met een nuttige inhoud van 100% zou het een boiler van 192l moeten zijn.

Ik zal het maar eens met de aannemer bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
DarthPlastic schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:29:
Na lang (met veel interesse) meelezen in dit topic, en via hier een aantal toekomstig mede-buren te hebben gevonden, zelf een vraag die ik in de groep wil gooien:

Situatie:
Nieuwbouwhuis, de bouw is bijna klaar. Keukenboer constateert dat aansluiting water+afvoer niet op de juiste plek zit zoals de aannemer het op de bouwtekening heeft staan. Keukenboer stuurt dus een bericht naar de aannemer zodat dit nog vóór oplevering kan worden gefixt.
Aannemer lost het probleem op hele smerige manier op, door de leidingen horizontaal te verlengen.
Dit is naar mijn idee erg onhandig omdat het toekomstige verstopping van de afvoer in de hand werkt.
Tot slot is er zelfs nog een zichtbaar stukje afvoerpijp wat uit de muur steekt op de oude locatie.

Vraag:
Hoe kan ik de aannemer er toe zetten om de leidingen opnieuw aan te leggen, deze keer op de juiste manier? (Dwz recht omlaag door de dekvloer)

Foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
Dit krijg ik er zelf nog over gevonden; schijnbaar NEN3215 (bouwbesluit onderdeel?) waarin dit risico op verstopping ook wordt genoemd. Met name in combinatie met grote hoeveelheden strakke bochtjes, wat in onze situatie helaas ook het geval is. Hoe kan ik dit echter inzetten om de aannemer tot een betere oplossing te dwingen?
Horizontaal verslepen is niet zo'n punt, maar moet wel onder afschot gebeuren en met een grotere diameter. Dus als de muuraansluiting 40 is, moet het horizontaal 50 worden, liefst onder afschot van >1 cm/m.

De hoeken moeten uit 2x45 gemaakt worden, niet uit 90 graden bochtjes, maar dat lijkt op de foto wel goed te zitten.

Door de vloer verslepen zou hetzelfde zijn, het horizontale stuk komt alleen lager te liggen en daar ligt wellicht de vloerverwarming in de weg of andere leidingen.

Nu moet je er wel rekening houden dat je niet door die buis boort.

In ons vorige huis hadden we een buis half in de dekvloer lopen, over een lengte van 5 meter tegen de muur. Dat was een drama bij het plaatsen van de keuken, want die zat letterlijk in de weg bij alle poten. Ik kom dus al die poten verplaatsen. Overigens nooit last van verstopping gehad.

Jouw oplossing is veel netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 00:46
Hallo iedereen!

Een mega lurker hier, maar het is nu zover voor ons dat wij ons gelukkig mogen prijzen met een nieuwbouw woning volgend jaar. Momenteel ben ik vooral aan het budgetteren en ik zit eigenlijk vooral met 1 ding: de zolder.

Aangezien dit onderdeel is van de KAO-opties, zullen wij binnenkort definitief moeten doorgeven of we wel of niet de tussenwanden willen plaatsen. Ik weet alleen niet zo goed of dit het wel waard is om het via de aannemer te doen of een externe partij vanwege de kosten. Voor de zolder hebben wij in ieder geval er voor gekozen de vloerverwarming te upgraden, waardoor deze ook tot 20C kan verwarmen ipv standaard 15C. Vanwege de vloerverwarming ben ik huiverig om het extern te laten doen, omdat het gokwerk is met boren in de vloer (?).

Wat vinden jullie van deze opgegeven prijzen? De rechteroptie is wel ontiegelijk duur, maar ik zie dat we er in ieder geval wel een paar stopcontacten bij krijgen en een licht switch. De zolder heeft geen centrale doos, dus (de leek dat ik ben) het lijkt me echt een gedoe om later de elektra te laten doen. Ik neig dus de linker optie, omdat een technische ruimte hebben gewoon fijner is.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Volgens mij krijg je er in die rechter optie ook 3 grote draaikiep ramen bij. Dan valt de prijs (in meerwerktermen) wel weer mee...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lovescream
JackBol schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:01:
Volgens mij krijg je er in die rechter optie ook 3 grote draaikiep ramen bij. Dan valt de prijs (in meerwerktermen) wel weer mee...
Ik heb screenshots genomen van voorbeeld tekeningen. Helaas zijn de velux ramen (lange zijde) niet incl. in de rechter optie, want daar rekenen ze €1600 p/s voor. Mooi niet, kan voor €1600 twee velux ramen krijgen elders.

We zijn ook aan het twijfelen om ipv die twee velux ramen, een dakkapel (extern) er op te gooien na oplevering om vervolgens de zonnepanelen te doen.

Ligt maar even aan hoeveel onze huidige woning oplevert. Het duurt nog anderhalf jaar, maar ik krijg nu al hoofdpijn van plannen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hoe is de trap beneden? Afgesloten/in een hal? Anders biedt de rechter optie wel een afsluiting voor warme lucht, gaat niet allemaal naar je dak dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 23:05
lovescream schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:44:
[...]
Ik heb screenshots genomen van voorbeeld tekeningen. Helaas zijn de velux ramen (lange zijde) niet incl. in de rechter optie, want daar rekenen ze €1600 p/s voor. Mooi niet, kan voor €1600 twee velux ramen krijgen elders.

We zijn ook aan het twijfelen om ipv die twee velux ramen, een dakkapel (extern) er op te gooien na oplevering om vervolgens de zonnepanelen te doen.

Ligt maar even aan hoeveel onze huidige woning oplevert. Het duurt nog anderhalf jaar, maar ik krijg nu al hoofdpijn van plannen... |:(
Waar je eventueel rekening mee moet houden als het een prefab (scharnier)kap betreft met in de fabriek geplaatste dakramen, dan is er een mogelijkheid om met bredere ramen te werken. Als je achteraf ramen wil plaatsen in zo'n kap, moeten de ramen tussen de sporen passen en krijg je een wat meer langwerpig model of 2 ramen naast elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DarthPlastic schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:29:

Situatie:

Vraag:

Foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
Ik vraag mij eigenlijk af of de leiding 40mm of 50mm is en indien 40 of dat zo mag (50 is volgens mij de norm) Er blijft hoe dan ook wel heel erg weinig van dat muurtje over.. van dergelijke horizontale verslepingen krijg je constructief een hartverzakking.. Zo te zien een 7 cm binnenmuurtje, maar dan nog steeds niet heel netjes om dit zo te doen. :/
Weet je wie de leverancier/fabrikant is van de binnenmuur? het is zo wel een hele mooie plek voor een scheur als dit al mag van de montagevoorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nou je het zegt, ik had niet in de gaten dat dit wel een heel dun wandje is, maar inderdaad, hij is er op een paar plaatsen gewoon doorheen gegaan. Dat is een constructief probleem inderdaad. Het bovenste deel van de muur zweeft nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lovescream
Source90 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 00:48:
Hoe is de trap beneden? Afgesloten/in een hal? Anders biedt de rechter optie wel een afsluiting voor warme lucht, gaat niet allemaal naar je dak dan.
Het is een open trap naar de hal op de eerste verdieping. Wellicht domme vraag hoor, maar waarom zou je dat niet willen? Anders blijft alles warme lucht hangen op de eerste verdieping waar je slaapt. De zolder is voor ons nu een werkplek/hobby/fitness ruimte.
Vipertje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 01:10:
[...]

Waar je eventueel rekening mee moet houden als het een prefab (scharnier)kap betreft met in de fabriek geplaatste dakramen, dan is er een mogelijkheid om met bredere ramen te werken. Als je achteraf ramen wil plaatsen in zo'n kap, moeten de ramen tussen de sporen passen en krijg je een wat meer langwerpig model of 2 ramen naast elkaar.
We hebben voor nu alleen onze miezerige 4-pans ramen ingeruild voor een MK06 velux raam aan de voorkant. De achterkant is nu volledig dicht, dus eigenlijk genoeg keuze achteraf. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:00
lovescream schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:51:
[...]

Het is een open trap naar de hal op de eerste verdieping. Wellicht domme vraag hoor, maar waarom zou je dat niet willen? Anders blijft alles warme lucht hangen op de eerste verdieping waar je slaapt. De zolder is voor ons nu een werkplek/hobby/fitness ruimte.
Afsluiten is soms prettig vanwege de stookkosten. Anders trekt alle verwarmde lucht van de lager gelegen verdieping(en) naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-07 02:48
Blihi schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:14:
Als je dan, net als wij, ook nog lui treft die totaal onbekwaam zijn in hun vak heb je helemaal feest :)

Zowel onze elektricien als onze installateur waren eersteklas prutsers. Zo erg dat een van de buren de hele meterkast opnieuw heeft laten doen door een derde partij. Die vroeg uit nieuwsgierigheid wie toch die meterkast zo aangelegd had. Toen hij het antwoord hoorde was de enige vervolgopmerking: "dan is het beter dat ik maar niets meer zeg."

Onze installateur bleef volhouden naar de aannemer dat de verwarming, zoals wettelijk verplicht, waterzijdig ingeregeld was. Ik heb dat uiteindelijk maar zelf gedaan (en dat is door de aannemer gecompenseerd).
Hoe kan je dat zo snel doorhebben, dat de verwarming niet goed ingeregeld was? Het lijkt me lastig om dat in die paar uur voor oplevering al te weten te komen?

Wat de elektra betreft heb ik in ons huis nu al aardig wat op kunnen merken(oplevering oktober) Er wordt altijd moeilijk gedaan over de precieze plaatsing van lichtpunten vanwege de 'positionering van de kanaalplaten'. In de praktijk zit er in onze toekomstige keuken naast elk gat waar daadwerkelijk een lichtpunt komt op 5 cm afstand een ander gat, geboord.. Er wordt dus voor de vorm gedaan alsof de stevigheid van de kanaalplaat hun hoogste doel is, en in de praktijk worden er random gaten geboord met een veel grotere precisie.

Voordat de dekvloer erin ging heb ik bij meerdere plafondcentraaldozen gezien dat de flexibele buis om de VD draden niet helemaal tot in de centraaldoos ging. De laatste centimeters zou het VD draad dus gewoon in het beton zitten. Dat is een gevaarlijk laag kwaliteitsniveau.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
896gerard schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Hoe kan je dat zo snel doorhebben, dat de verwarming niet goed ingeregeld was? Het lijkt me lastig om dat in die paar uur voor oplevering al te weten te komen?
Nee, daar kwamen we pas veel later achter. Ik realiseerde me na een paar weken dat ik de ketel steeds hoorde aanslaan. De boel was zo knullig aangelegd dat de ketel al zes weken lang de verdelers en de bypass op 80 graden aan het houden was, maar er geen water de vloer in ging. Toen ben ik gaan kijken en bleek dat alle onderdelen nog op fabrieksinstellingen stonden (ketel, maar ook de verdelers etc.).

Ik heb uiteindelijk de hele installatie opnieuw ontworpen, maar heb de aannemer laten betalen voor het onzinnige gasverbruik in de zomer en de kosten van het inregelen.

Als je dit bij oplevering wilt controleren kun je in ieder geval even de verwarming aan zetten en kijken of alle vloerlussen aan andere stroomsnelheid hebben (even aangenomen dat je dat op de verdeler kunt zien. Dat is niet altijd zo). Die zijn namelijk nooit even lang en de kortere zouden dus geknepen moeten zijn. Als ze allemaal de maximale stroomsnelheid geven is het niet goed.
Wat de elektra betreft heb ik in ons huis nu al aardig wat op kunnen merken(oplevering oktober) Er wordt altijd moeilijk gedaan over de precieze plaatsing van lichtpunten vanwege de 'positionering van de kanaalplaten'. In de praktijk zit er in onze toekomstige keuken naast elk gat waar daadwerkelijk een lichtpunt komt op 5 cm afstand een ander gat, geboord.. Er wordt dus voor de vorm gedaan alsof de stevigheid van de kanaalplaat hun hoogste doel is, en in de praktijk worden er random gaten geboord met een veel grotere precisie.

Voordat de dekvloer erin ging heb ik bij meerdere plafondcentraaldozen gezien dat de flexibele buis om de VD draden niet helemaal tot in de centraaldoos ging. De laatste centimeters zou het VD draad dus gewoon in het beton zitten. Dat is een gevaarlijk laag kwaliteitsniveau.
Nogal ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMdG
  • Niet online
Hallo tweakers, ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning, heb volgende week dinsdag een eerste gesprek met de makelaar en heb daarvoor de koperskeuzelijst gekregen.

Nu zit er standaard alleen een zolder met een vlizotrap in het huis, tegen een meerprijs kan de zolder worden voorzien van een vaste trap, met vloerverwarming, een extra kamer en een dakraam aan de noordkant.
Echter staat er in de omschrijving bij:
ruimte voldoende niet aan alle eisen van het bouwbesluit (ventilatie, daglicht), het
betreft géén verblijfsruimte

Wat heeft dit voor consequentie, buiten dat het misschien een donker hok blijkt te zijn? Hebben jullie hier ervaring mee, en valt dit nog te bediscusseren of dit aangepast kan worden zodat dit wel aan de eisen gaat voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:05
Klinkt, met de zaken die ze nu noemen, alsof dat nog wel aan te passen is. Ventilatie meenemen, mogelijk extra dakraam, of later een dakkapel laten plaatsen. Afhankelijk van de kosten zou ik het wel meenemen, ik heb persoonlijk echt een hekel aan die vlizotrappen.

(Uiteraard is het soms financieel simpelweg niet haalbaar, dat is een ander verhaal).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMdG
  • Niet online
Hmm, dat wordt dan kijken hoe flexibel ze zijn. Ik wil het liefst nog een extra dakraam aan de zuidkant voor meer licht, zodat ik later de zolder eventueel kan splitsen in 2 kamers. Maar daar wordt het dak vol gelegd met zonnepanelen. Ze willen natuurlijk wel graag de 0 op de meter zo veel mogelijk houden, ze zullen denk ik niet zo makkelijk 2 panelen vervangen voor een raam. Maar misschien zijn ze heel meewerkend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Laatst online: 20:26
JMdG schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:15:
Hmm, dat wordt dan kijken hoe flexibel ze zijn. Ik wil het liefst nog een extra dakraam aan de zuidkant voor meer licht, zodat ik later de zolder eventueel kan splitsen in 2 kamers. Maar daar wordt het dak vol gelegd met zonnepanelen. Ze willen natuurlijk wel graag de 0 op de meter zo veel mogelijk houden, ze zullen denk ik niet zo makkelijk 2 panelen vervangen voor een raam. Maar misschien zijn ze heel meewerkend...
Je zou dan ook kunnen gaan voor meerdere dakramen aan de noordkant als dat mogelijk is, dat zou kunnen compenseren voor het gemiste dakraam op de zuidkant.
Welk type panelen krijg je, vaak worden bij bouwprojecten de goedkoopste panelen gebruikt om aan de voorwaarden te voldoen.
Misschien dat je met hogere rendement panelen er minder nodig hebt waardoor er ruimte zal zijn voor een dakraam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vandaag leidingcontrole gehad! Wat fotos:

Buitenaanzicht vanaf de noordkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hARL0UL7uPw6AY0uOpp5vNIN8VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3JIr9ATTnsIOkKP9Xke7pO6.jpg?f=fotoalbum_large

Dak, wordt voorzien van vlakke keramische dakpannen (en indak PV, 22 panelen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPW1pTw2j8UU5xdgEEQ9gs3a9Q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swMPSpUmcuhmHk6WEMWZSdfa.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeur op de oprit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gD7pWc_prVzNkm2ciEouT4xR_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bl7TS7zDIxR8iylJkw6GMcAi.png?f=fotoalbum_large

Eethoek, keuken en tuindeuren (zelfde ruimte)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3z9itfThTMIu5cL7v05_d1Rgp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JjLyUEG46sg6j0CwpsIZte4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBlLMT_WqeeZuYMjFQpnUFxiZMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjrJ5nS3nJAY6Pd0UDCLA7Hf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K-MtzIOoagqgkBDkRK66LrpMFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4M6bHWe1rly30VC1kSUbl4it.png?f=fotoalbum_large

Woonkamer (vanaf buiten gezien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfy-sGmfz4HQ3eyN7SxA2M6lj50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBCxT72mDOXj4Avxh4vtAxIb.jpg?f=fotoalbum_large

Badkamer (achter die wand komen twee douches, op die wand een dubbele wasbak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltXsv6nyF_J4C4e7nFfqbY8nWYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvjNmh2kEKTV2eCfiPGknbAn.jpg?f=fotoalbum_large

2e verdieping (worden nog metalstud wanden geplaatst). Er komen 2 slaapkamers en 1 badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrHvJIJx4pIkxiFGlEEZY4W-q8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCD191dmUHE9gyAYOhnoXe4y.jpg?f=fotoalbum_large

Sparingskisten voor spots (28 door het hele huis heen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjEqP5OZvEKR6b6bRNgvwC33BEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odZ7Kpi6y5ZvCQ2dmDtt1v64.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door JackBol op 21-07-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Laatst online: 11-07 13:51
Ik ben zo een beetje de laatste elektra-opties aan het voorbereiden en loop nog een beetje vast op de airco. Op advies van mede-tweakers heb ik geinformeerd wat de kosten zouden zijn voor het alleen voorbereiden van airco en dat gaat van 10k euri voor de een complete installatie naar 4.5k euro voor alleen het voorbereiden, wat me nog steeds een smak geldt lijkt.

Gezien ik de kosten toch vrij hoog vind, neig ik meer naar het achteraf te laten doen aangezien de eerste installatiekosten ingeschat worden rond de 2k EUR. Kan iemand advies geven hoeveel lelijker het wordt door het door het achteraf te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@JMdG
Meestal betekent dit dat ze geen zin hebben in extra EPC/BENG berekeningen. Door de ruimte "onbenoemde ruimte" te laten hoeven ze geen extra berekeningen te doen. Een extra slaapkamer bijvoorbeeld heeft consequenties voor de minimale grootte van de boiler. Ook moet er een minimal hoeveelheid daglicht zijn die ze niet willen garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Krijgertje1979 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:08:
Ik ben zo een beetje de laatste elektra-opties aan het voorbereiden en loop nog een beetje vast op de airco. Op advies van mede-tweakers heb ik geinformeerd wat de kosten zouden zijn voor het alleen voorbereiden van airco en dat gaat van 10k euri voor de een complete installatie naar 4.5k euro voor alleen het voorbereiden, wat me nog steeds een smak geldt lijkt.

Gezien ik de kosten toch vrij hoog vind, neig ik meer naar het achteraf te laten doen aangezien de eerste installatiekosten ingeschat worden rond de 2k EUR. Kan iemand advies geven hoeveel lelijker het wordt door het door het achteraf te doen?
Ik heb er wel voor gekozen om het de bouwer te laten doen. Ik betaal 11k voor een multisplit met 2x2,5kW en 1x5kW met een 7kW buitenunit.

Ik ben blij dat ik het nu gedaan heb, want de vloeistof en gasleidingen, de stuurdraad en de waterafvoer zijn in de muur/dekvloer weggewerkt. Dus je ziet het niet meer zitten als het eenmaal hangt. Niet aan de binnenkant, maar ook niet van die plastic koven aan de buitenkant.

Ook heb je 6,5 jaar garantie, wat ook wel fijn is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50JQkpeQxE4w53obd15HaArMx20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRjnZBUhk75dEt4ad9wWBAmM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
[b]Krijgertje1979 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"Kan iemand advies geven hoeveel lelijker het wordt door het door het achteraf te doen?
Hangt helemaal van de situatie en de installateur af. Soms kunnen de leidingen etc mooi ingefreesd worden en is het net zo straks als wanneer je dat vanaf de bouw mee neemt. Soms kan dat niet, en vooral; soms willen ze niet ;). Maar een goede installateur zou daar zeker iets mooist van moeten kunnen maken.

En als je dan wel een leiding in het zicht hebt; denk dan bij jezelf: heb ik daar echt 2500 voor over om dat weg te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:22:
[...]

Ik heb er wel voor gekozen om het de bouwer te laten doen. Ik betaal 11k voor een multisplit met 2x2,5kW en 1x5kW met een 7kW buitenunit.

Ik ben blij dat ik het nu gedaan heb, want de vloeistof en gasleidingen, de stuurdraad en de waterafvoer zijn in de muur/dekvloer weggewerkt. Dus je ziet het niet meer zitten als het eenmaal hangt. Niet aan de binnenkant, maar ook niet van die plastic koven aan de buitenkant.

Ook heb je 6,5 jaar garantie, wat ook wel fijn is.

[Afbeelding]
Ik zie op de foto's nog geen afvoer. Dat is meestal het lastigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:26
JMdG schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:08:
Hallo tweakers, ik ben ingeloot voor een nieuwbouwwoning, heb volgende week dinsdag een eerste gesprek met de makelaar en heb daarvoor de koperskeuzelijst gekregen.

Nu zit er standaard alleen een zolder met een vlizotrap in het huis, tegen een meerprijs kan de zolder worden voorzien van een vaste trap, met vloerverwarming, een extra kamer en een dakraam aan de noordkant.
Echter staat er in de omschrijving bij:
ruimte voldoende niet aan alle eisen van het bouwbesluit (ventilatie, daglicht), het
betreft géén verblijfsruimte

Wat heeft dit voor consequentie, buiten dat het misschien een donker hok blijkt te zijn? Hebben jullie hier ervaring mee, en valt dit nog te bediscusseren of dit aangepast kan worden zodat dit wel aan de eisen gaat voldoen?
Hier bij mij in de buurt is er ook een project waarbij de bovenste etage “leefbaar” maken een meerwerkoptie is.

De verkoopprijs vond ik al opvallend laag voor de huidige markt, totdat ik de meerwerkopties en de kleine letters ging lezen. Toen werd me duidelijk dat er toch een addertje onder het gras zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:47
Beste Tweakers, ik zit met de volgende kwestie:

In 2019 heb ik een nieuwbouwwoning gekocht, kon financieel allemaal net. De woning is nu bijna klaar.

Recent heb ik mijn huidige woning verkocht voor een bedrag wat ik 2 jaar terug nooit had verwacht. Ik heb dus een hoop meer geld te besteden.

Met deze realisatie heb ik enorm veel spijt dat ik geen uitbouw van 1,2 of 2,4 meter heb genomen.

Maar goed, wat gedaan is, is gedaan. Ik ben benieuwd wat er nu op dit moment nog mogelijk is. Er ligt nu geen vloer in, er is nog niet gestuct.

Aan wat voor kosten zou ik moeten denken als ik nu achteraf een uitbouw wil laten plaatsen, en bij wat voor partij kan ik daarvoor aankloppen? Aan een zijde hebben mijn buren een uitbouw en ik meen ook iets gelezen te hebben dat je die muur mag afbreken (de buitenmuur) en daar de spouwmuur van mag maken. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
lovescream schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:52:
Wat vinden jullie van deze opgegeven prijzen? De rechteroptie is wel ontiegelijk duur, maar ik zie dat we er in ieder geval wel een paar stopcontacten bij krijgen en een licht switch. De zolder heeft geen centrale doos, dus (de leek dat ik ben) het lijkt me echt een gedoe om later de elektra te laten doen. Ik neig dus de linker optie, omdat een technische ruimte hebben gewoon fijner is.

***members only***
Ligt eraan wat je in de toekomst wil. De rechter optie is het mooist als je er nog twee slaapkamers van wil maken. Dan moet je het zo laten voorbereiden dat je een extra deur laten zetten in de wand waar nu nog niets zit, en trek je diezelfde wand door naar de overkant van de zolder. Hopsakee, twee slaapkamers erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
big bang schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:24:
En als je dan wel een leiding in het zicht hebt; denk dan bij jezelf: heb ik daar echt 2500 voor over om dat weg te werken?
Dat dus. Wij laten het gewoon een goede partij achteraf doen. Jammer van die leidingen, maar na vijf keer ben je eraan gewend en de meeste tijd zit je toch binnen. Voor 2.500 euro (of meer in ons geval) kan ik heel veel andere leuke dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Nog even een ander puntje: ik ben nog even in dat verhaal met de vloeren gedoken. Toch een lichte twijfel of het wel goed zou komen met laminaat en ondervloer, dus bij de aannemer gevraagd om de weerstandscoëfficiënt van de vloer: wat heb ik nodig om goede verwarming te krijgen?
Antwoord: "u vraagt om een gegeven dat niet door ons wordt aangeleverd. U kunt dit het best met een goede vloerenleverancier oppakken."
:/ !

Mooi afschuiven van verantwoordelijkheden dus. Kan ik hier nog iets mee, heb ik conform normen/bouwbesluiten/Woningborg e.d. nog ergens recht op? Of moet ik het er maar op gokken? Iemand die dit weet of er ervaring mee heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Pannencouque op 21-07-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:37
Hoe heb je de vraag gesteld? Waarschijnlijk denkt de kopersbegeleiding dat je om de weerstand van de vloer vraagt, wat zij niet weten aanzien dat jouw keus is. De maximale weerstand, die de architect heeft gebruikt om de vloerverwarming te ontwerpen zou wel beschikbaar moeten zijn, en in de technische omschrijving moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik heb gevraagd wat de maximale weerstand mag zijn om het huis goed te verwarmen. Die staat niet in de technische omschrijving helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 14:44
Hallo iedereen!

Een mega lurker hier, maar het is nu zover voor ons dat wij ons gelukkig mogen prijzen met een nieuwbouw woning volgend jaar. Momenteel ben ik vooral aan het budgetteren en ik zit eigenlijk vooral met 1 ding: de zolder.

Aangezien dit onderdeel is van de KAO-opties, zullen wij binnenkort definitief moeten doorgeven of we wel of niet de tussenwanden willen plaatsen. Ik weet alleen niet zo goed of dit het wel waard is om het via de aannemer te doen of een externe partij vanwege de kosten. Voor de zolder hebben wij in ieder geval er voor gekozen de vloerverwarming te upgraden, waardoor deze ook tot 20C kan verwarmen ipv standaard 15C. Vanwege de vloerverwarming ben ik huiverig om het extern te laten doen, omdat het gokwerk is met boren in de vloer (?).

***members only***
Wij hebben dit op zolder achteraf laten doen door een goede interieurbouwer / timmerman.
De wanden zijn bij ons niet van steen maar van hout, gips en opgevuld met geluidsisolatie (glaswol / Isover).
Boren in de vloer was niet nodig het frame is bevestigd aan de wanden en het dakbeschot.

PS aangezien je vloerverwarming upgrade ga ik er vanuit dat je vaker op zolder wilt vertoeven. Denk je ook aan het ventileren van deze ruimte? Wij hebben op zolder hierom een extra inblaasventiel laten plaatsen, zou zonde zijn als je vanwege gebrek aan zuurstof de ruimte niet goed kan gebruiken.

Edit: de prijs van je aannemer voor het linkerplaatje vindt ik wel meevallen vergeleken met wat wij achteraf betaald hebben (en je hebt als voordeel dat het bij oplevering al af is + garantie)

[ Voor 4% gewijzigd door aprofet op 21-07-2021 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:15:
[...]

Ik zie op de foto's nog geen afvoer. Dat is meestal het lastigst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOOSUREZnmCkj1fVR72oYreKJoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lEutONG7By2bjZWglrcS9Z5a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
Hallo iedereen!

***members only***
Voor 4000 kan je zelf ook wel 2 wandjes en deur (laten) plaatsen volgens mij. Kan je de muur gelijk doortrekken en er twee kamers van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Rudyy schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:11:
Beste Tweakers, ik zit met de volgende kwestie:

Aan wat voor kosten zou ik moeten denken als ik nu achteraf een uitbouw wil laten plaatsen, en bij wat voor partij kan ik daarvoor aankloppen?
best wel veel sites te vinden waar je de prijs vooraf ongeveer kunt berekenen zoals deze: https://deprefabriek.nl/configurator/

Achteraf uitbouw laten plaatsen is vaak wel 2x zo duur. Daarnaast extra kosten voor aanleg vloerverwarming etc. Maar als je nu het geld hebt ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 11:03
MemeMaster schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:10:
[...]

best wel veel sites te vinden waar je de prijs vooraf ongeveer kunt berekenen zoals deze: https://deprefabriek.nl/configurator/

Achteraf uitbouw laten plaatsen is vaak wel 2x zo duur. Daarnaast extra kosten voor aanleg vloerverwarming etc. Maar als je nu het geld hebt ervoor.
en belangrijker, de zooi ligt nu open... Moet er niet aan denken om dit te doen als de vloer en wanden klaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
MemeMaster schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:10:
[...]

Ik vond onze uitbouw al duur tijdens de bouw, maar dit is nog wel een stukje duurder. Maar goed als je tijdens de bouw niet hebt gekozen, dan heb je weinig keus. Misschien wordt het nog goedkoper als iedereen stopt met verbouwen als de COVID particuliere bouwinflatie weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hoe gaat dat dan met een sifon, of zit dat bij sommige muurunits ingebouwd? Ik heb boven en beneden een Daikin muurunit en die moeten waterafvoer op afschot hebben. Beneden loopt dat door de hal naar buiten (is zichtbaar, maar niet storend), boven loopt dat door een berging naar de technische ruimte en daar zit een sifon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Hoe gaat dat dan met een sifon, of zit dat bij sommige muurunits ingebouwd? Ik heb boven en beneden een Daikin muurunit en die moeten waterafvoer op afschot hebben. Beneden loopt dat door de hal naar buiten (is zichtbaar, maar niet storend), boven loopt dat door een berging naar de technische ruimte en daar zit een sifon.
Geen idee, dat is dus allemaal uitbesteedt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:49
Hi,

Wij gaan een nieuwbouw woning kopen met warmtepomp, nu zijn wij nog niet zo bekend met warmtepompen etc.
Daarom de volgende vraag, warm water voor in de keuken wordt dit standaard ook voorzien door de warmtepomp of komt hier een aparte boiler voor in de keuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
PSP123 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:38:
Hi,

Wij gaan een nieuwbouw woning kopen met warmtepomp, nu zijn wij nog niet zo bekend met warmtepompen etc.
Daarom de volgende vraag, warm water voor in de keuken wordt dit standaard ook voorzien door de warmtepomp of komt hier een aparte boiler voor in de keuken?
Standaard door het boilervat bij de warmtepomp. Bij veel keukens wordt gekozen voor een Quooker tegenwoordig en die heb je ook met boilervaatje (en zelfs hot-fill).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
PSP123 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:38:
Hi,

"Standaard erin" kan je wel vergeten in projectbouw.
Bijgeleverde boiler levert al het warme water. Als jij een quooker of iets dergelijks plaatst, zal deze het warme water in de keuken grotendeels overnemen inderdaad. Afhankelijk van type kokend waterkraan heb je ook types zonder warmwater aansluiting die het helemaal zelf doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 22-07-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Z___Z schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:24:
[...]

Ik vond onze uitbouw al duur tijdens de bouw, maar dit is nog wel een stukje duurder. Maar goed als je tijdens de bouw niet hebt gekozen, dan heb je weinig keus. Misschien wordt het nog goedkoper als iedereen stopt met verbouwen als de COVID particuliere bouwinflatie weg is.
Pre covid waren de prijzen ook hoog. Ik zou persoonlijk niet achteraf een uitbouw laten plaatsen maar een verwarmde tuinkamer. Kun je ook een groot deel van het jaar van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ik heb proberen te zoeken op internet maar kan niet echt iets vinden. We gaan de vraag ook nog uitzetten bij de bouwer, maar misschien dat hier mensen ook een antwoord kunnen geven.

In de woonkamer lopen zowel de dubbele deuren als het raam niet helemaal door tot het plafond, maar tot ongeveer 40-50 cm eronder. Helaas is dit ons pas heel laat opgevallen, anders hadden we het laten aanpassen tot aan het plafond.

Het is erg zonde, want het is veel mooier als het helemaal tot plafond doorloopt.

Nu zitten we erover te denken om dit alsnog te doen. Niet alles vervangen, maar een bovenraam erin zetten is al een hele verbetering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAqSHL1I4m6nw4tNFKv_5u-Jp-M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Idkhmyy1J7OUHmX9UZyM7FEv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFTfSXHNN4K6pH7kDeGieFfGZm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2WViNgArBfGVcGm31RArEVK.jpg?f=fotoalbum_tile

Is dit een hele grote/dure ingreep? Of is dit niet zomaar te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
kepler schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:02:
Ik heb proberen te zoeken op internet maar kan niet echt iets vinden. We gaan de vraag ook nog uitzetten bij de bouwer, maar misschien dat hier mensen ook een antwoord kunnen geven.

In de woonkamer lopen zowel de dubbele deuren als het raam niet helemaal door tot het plafond, maar tot ongeveer 40-50 cm eronder. Helaas is dit ons pas heel laat opgevallen, anders hadden we het laten aanpassen tot aan het plafond.

Het is erg zonde, want het is veel mooier als het helemaal tot plafond doorloopt.

Nu zitten we erover te denken om dit alsnog te doen. Niet alles vervangen, maar een bovenraam erin zetten is al een hele verbetering.
[Afbeelding][Afbeelding]

Over het algemeen is dit niet goedkoop nee. Er zijn lateien of gevelankers nodig om het metselwerk te ondersteunen. Die moeten nu ook aangepast worden.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding][Afbeelding]

Ja, dat is heel duur. Dat is een structurele aanpassing, dus daar moeten tekeningen voor komen, een bouwvergunning, nieuwe kozijnen, EPC/BENG berekeningen, de hele rataplan. Verder moeten de bestaande lateien aangepast worden als dat uberhaupt mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
[b]kepler in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Dat je het nu jammer vind snap ik aan de hand van de foto, maar beeld je even in dat er gordijnen hangen (en die wel tot aan het plafond natuurlijk). Ik denk dat het dan al snel een heel stuk minder storend is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@kepler Gewoon een verlaagd plafond er in van 40cm. Dan lopen je ramen tot en met het plafond. Probleem opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
@SonOfSam @Blihi Dank, dat vermoeden had ik al... Het is wel aan de achterkant, is het dan niet vergunningsvrij? EPC berekening moet die dan ook opnieuw in een bestaande woning? En nieuwe kozijn hoeft niet perse, een extra kozijn op die plek is ook prima.
Nou ja, het wordt toch te duur waarschijnlijk. Misschien dat we nog (een keer) een offerte gaan aanvragen.

@big bang Het gaat vooral om het licht en ruimtelijk gevoel. Daar zullen gordijnen niet bij helpen :P We kunnen er uiteindelijk wel mee leven (zullen wel moeten), vooral stom dat het ons niet eerder is opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kepler schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:31:
@SonOfSam @Blihi Dank, dat vermoeden had ik al... Het is wel aan de achterkant, is het dan niet vergunningsvrij? EPC berekening moet die dan ook opnieuw in een bestaande woning? En nieuwe kozijn hoeft niet perse, een extra kozijn op die plek is ook prima.
Nou ja, het wordt toch te duur waarschijnlijk. Misschien dat we nog (een keer) een offerte gaan aanvragen.
Nee, constructieve aanpassingen zijn altijd vergunningsplichtig, tenzij ze onderdeel zijn van een vergunningsvrije aanpassing (dus bijvoorbeeld een deur door een buitenmuur is niet vergunningsvrij, maar diezelfde deur door diezelfde muur wel als deze uitkomt in een garage die je vergunningsvrij mag bouwen. Als de garage er al staat is die deur weer wel vergunningsplichtig 8)7 ).
@big bang Het gaat vooral om het licht en ruimtelijk gevoel. Daar zullen gordijnen niet bij helpen :P We kunnen er uiteindelijk wel mee leven (zullen wel moeten), vooral stom dat het ons niet eerder is opgevallen.
De truc is dan om het te integreren in het ontwerp van het interieur. Schilder die delen in een andere kleur of hang er schilderijen op die precies passen. Dan lijkt het alsof het de bedoeling was...

[ Voor 31% gewijzigd door Blihi op 22-07-2021 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]

Denk dat je niet te treurig hoeft te zijn dat je het "vergeten" bent. Zulke aanpassingen zijn bij projectbouw sowieso vrijwel nooit mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
Blihi schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Nee, constructieve aanpassingen zijn altijd vergunningsplichtig, tenzij ze onderdeel zijn van een vergunningsvrije aanpassing (dus bijvoorbeeld een deur door een buitenmuur is niet vergunningsvrij, maar diezelfde deur door diezelfde muur wel als deze uitkomt in een garage die je vergunningsvrij mag bouwen. Als de garage er al staat is die deur weer wel vergunningsplichtig 8)7 ).

[...]

De truc is dan om het te integreren in het ontwerp van het interieur. Schilder die delen in een andere kleur of hang er schilderijen op die precies passen. Dan lijkt het alsof het de bedoeling was...
Dit is geen constructieve aanpassing. De hoofddraagconstructie van het huis loopt zelden over de gevel. Maar er zit wel een rijtje bakstenen boven dat kozijn waar iets mee moet. Een vergunning is echt niet nodig hiervoor

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Z___Z schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Denk dat je niet te treurig hoeft te zijn dat je het "vergeten" bent. Zulke aanpassingen zijn bij projectbouw sowieso vrijwel nooit mogelijk.
Ja het is dus projectmatige zelfbouw, aparte constructie wat dat betreft maar het was wel mogelijk geweest. Misschien had het beter gepast in het zelfbouw topic idd
SonOfSam schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Dit is geen constructieve aanpassing. De hoofddraagconstructie van het huis loopt zelden over de gevel. Maar er zit wel een rijtje bakstenen boven dat kozijn waar iets mee moet. Een vergunning is echt niet nodig hiervoor
we gaan een offerte aanvragen, dan weten we het echt zeker. We houden iig rekening met een behoorlijke prijs.

[ Voor 35% gewijzigd door kepler op 22-07-2021 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
SonOfSam schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Om dat zeker te weten zou je de tekeningen moeten zien. Het ligt er een beetje aan welke vloerdelen zijn toegepast en waar die op rusten. Als er kanaalplaten zijn gebruikt die links en rechts op de spouwbladen rusten heb je gelijk. Dan is de achtergevel verder niet dragend. Maar ik schat de breedte op een meter of 7 en dat zijn dan behoorlijk lange kanaalplaten.

Op de kopse kant rusten die platen ook op het binnenblad, maar wellicht alleen op de kolom in het midden en aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MemeMaster
kepler schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:31:

Had je dan niet sowieso beter 1 grote pui kunnen nemen ipv twee losse delen met een muurtje ertussen? Dat vind ik persoonlijk meer storend voor het ruimtelijke gevoel. Voor meer licht kan ik een lichtstaat/lichtkoepels wel aanraden mocht je een uitbouw hebben. Waarschijnlijk ook veel goedkoper dan twee extra raampjes boven je pui plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:07
Qua aanpassen van de achter gevel: wellicht dat de architect van het plan er ook nog iets van vindt .....wij hebben wel eens een nieuwbouwhuis gekocht waar je aan de buitenkant het aanzicht de eerste 5 jaar niet mocht wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
MemeMaster schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Had je dan niet sowieso beter 1 grote pui kunnen nemen ipv twee losse delen met een muurtje ertussen? Dat vind ik persoonlijk meer storend voor het ruimtelijke gevoel. Voor meer licht kan ik een lichtstaat/lichtkoepels wel aanraden mocht je een uitbouw hebben. Waarschijnlijk ook veel goedkoper dan twee extra raampjes boven je pui plaatsen.
Had inderdaad gekund waarschijnlijk, maar dat gaat nu net zo goed niet lukken natuurlijk ;) En dan kom je al snel op schuifdeuren en dat wilden we juist perse niet, voor het grote raam komt nu de woonkamer en looproute loopt dan niet dwars door de woonkamer maar achterlangs.

We hebben nu trouwens ook zo'n muurtje ertussen en dat wordt ook wel praktisch gebruikt.

We hebben over zoveel mogelijk nagedacht, maar we wisten dat zulke dingen zouden gebeuren. We doen het ermee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
breagor schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:06:
Qua aanpassen van de achter gevel: wellicht dat de architect van het plan er ook nog iets van vindt .....wij hebben wel eens een nieuwbouwhuis gekocht waar je aan de buitenkant het aanzicht de eerste 5 jaar niet mocht wijzigen.
Klopt. Architect heeft het auteursrecht op de woning en grote aanpassingen mogen dus eigenlijk nooit zonder toestemming (https://www.auteursrecht.nl/ik-ben-maker/Architect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nee, altijd. Alleen zal de architect er vaak geen punt van maken, helemaal als het aan de achterkant is waar het verder van buitenaf niet zichtbaar is. Maar hij heeft altijd het recht om dat wel te doen.

https://www.auteursrecht....t/persoonlijkheidsrechten

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 22-07-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Blihi schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:20:
[...]

Klopt. Architect heeft het auteursrecht op de woning en grote aanpassingen mogen dus eigenlijk nooit zonder toestemming (https://www.auteursrecht.nl/ik-ben-maker/Architect).
Ik ben intussen een stuk verder in mijn zoektocht om antwoord te krijgen op de vraag of ik toestemming van de architect nodig heb om in mijn woning een entresol te plaatsen. Zie mijn eerdere post Alic3 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Ik heb het aan een aantal partijen voorgelegd:
  • De aannemer had hier nog nooit van gehoord/dacht niet dat het een probleem zou zijn en verwees mij door naar de projectontwikkelaar en architect.
  • Twee bevriende architecten die projecten doen op de particuliere en zakelijke markt gaven los van elkaar aan dat dit niet geen probleem is omdat het binnen is. Zo lang je de juiste vergunningen hebt en toestemming aan de VvE vraagt.
  • De VvE beheerder die onze huidige VvE beheert en nog een groot aantal andere VvE's in de regio Utrecht zegt dat dit geen probleem is. Ze hebben nog nooit meegemaakt dat een architect hier een probleem van maakt bij woningbouw. Zakelijk gezien kan dit wel en ook hij refereerde naar de case uit dat artikel. Ook is hun ervaring dat VvE's hier meestal gewoon mee instemmen.
  • De architect reageerde toevallig gisteren:

Zij zijn onze contractpersoon en wij kunnen juridisch geen direct contact hebben met kopers. Hiertoe dient u een verzoek via de projectontwikkelaar te laten lopen. Dit mede om geen valse beloftes te doen, maar vooral ook om te voorkomen dat meerdere kopers allemaal individueel met ons contact opnemen. Ik kan u wel aangeven dat er een Omgevingsvergunning is afgegeven op alle plattegronden, dus ook de uwe. Als u hierin iets wilt wijzigen verloopt dit altijd via de projectontwikkelaar, zeker als u dit tijdens de bouw al wilt.
    Qua wensen in wijzigingen van gevels dient u dit ook kenbaar, bij voorkeur met een tekening, te maken aan de projectontwikkelaar. Zij kunnen dan met ons contact opnemen of uw wijziging een eenmalige individuele optie wordt, of dat dit kenbaar wordt gemaakt aan meerdere kopers. Veel succes en ik zie graag via de projectontwikkelaar eventuele koperswensen.
De architect reageert m.i. heel erg prima. Ik snap helemaal dat ze niet op elke koper willen reageren. Ik heb de aannemer maar weer gemaild en gevraagd wie ik bij de projectontwikkelaar moet hebben.

Kortom, ik denk niet dat het een probleem gaat zijn als het geen zakelijk gebouw is. Maar het definitieve antwoord hoop ik van de projectontwikkelaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

[ Voor 106% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:41:
[...]

Volgens mij is de opdrachtgever de projectontwikkelaar.
Vervolgens koop je van de projectontwikkelaar. Als er geen kettingbeding in zit, lijkt me dat je als koper hier niet voor verantwoordelijk bent.
Dat lijkt je dan verkeerd. Persoonlijkheidsrechten gelden altijd, maar een architect zal hier zelden aanspraak op maken. Het gebeurt echter wel.

Als jij je huis, omdat jij dat leuk vindt, knalroze schildert kan de architect daarover klagen. Het tast zijn ontwerp aan en hij kan dus herstel eisen. Goede kans dat hij zo'n zaak wint en dat kan ver gaan.

Wij hebben hier op het werk een gebouw met grauw betonnen binnenkant. Dat heeft de architect zo bedoeld. Niets mag geschilderd worden. Een aantal keer heeft iemand dat toch gedaan en de architect heeft verwijdering van de verf gevorderd... Het moet grauw beton blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:51:
[...]

Je slaat een schakel over in de keten. De projectontwikkelaar heeft het ontwerp gekocht. Daarin kunnen toch prima afspraken worden gemaakt waarin de architect afstand doet van deze mogelijkheid?
Als koper heb ik alleen te maken met de verkoper. Enige verplichtingen op het object wat ik koop moeten bij de koop aan mij kenbaar worden gemaakt.
Nee, dat kan dus niet. Je kunt geen afstand doen van persoonlijkheidsrechten. Dus je kunt contractueel vastleggen wat je wilt, de architect kan altijd aanspraak blijven maken op die rechten.

Aangezien het om een verplichting gaat die volgt uit de auteurswet (Artikel 25) hoeft dit niet in een contract te staan. Je dient je namelijk aan de wet te houden.

Wel geldt dat de architect aan moet tonen dat de wijziging hem reputatieschade brengt (https://www.vandoorne.com...eval-van-reputatieschade/). Dat is niet eenvoudig bij woonhuizen, maar wel bij bijzondere projecten waarbij de naam van de architect prominent gebruikt is. Daarvoor hoeft dan niets contractueel vastgelegd te worden.

In het geval van @Alic3 heeft de projectontwikkelaar gezegd dat de architect die entresol niet wilde. Nu blijkt dat de architect er wel degelijk over wil praten (maar dan via de projectontwikkelaar). Dat betekent echter ook dat hij/zij slapende honden wakker gemaakt heeft met de oorspronkelijke vraag. De architect kan dus bezwaar hebben tegen een entresol als deze niet door hem/haarzelf ontworpen is en dat had @Alic3 kunnen weten. Dus juridisch is dat een lastige.

Wat je bij woonwijken wel ziet is dat de architect de eerste paar maanden/jaar rondleidingen door de door hem/haar ontworpen wijk geeft. Ga je dan zaken wijzigen en vindt de architect daar dan iets van, dan kan het zomaar gebeuren dat er een conflict ontstaat.

Bij een 13-in-een-dozijn project zal dat echter niet snel gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 22-07-2021 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Wij beginnen iig met de offerte aan te vragen bij de bouwer, die ook de huizen heeft ontworpen :D Zitten we gelijk goed :P
Pagina: 1 ... 21 ... 353 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.