WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Stuk beter dan mijn schetsBlihi schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:48:
[...]
Hé, dat was mijn idee ook. Ik had al wat schetsen in een pm gezet:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Of zoiets:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar ja, hier zou ik zeker voor kiezen. Blijft persoonlijk natuurlijk
Ik zou werkelijk niet weten waarom je je hier druk om zou maken. Ik zou eerder lachen om zo'n foto, mooi dat die lui ook wat ontspanning hebben op hun werkvloer.737freak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:58:
Vandaag heb ik van onze kopersbegeleiding een status update met foto's ontvangen van mijn appartement in aanbouw. Het betreft een transformatieproject waarin een bestaand kantoorgebouw wordt omgebouwd naar 48 koopappartementen.
Op één van de foto's is een groep bouwvakkers te zien die op het dak zitten te BBQ'en met een houtskool BBQ, en daarmee met open vuur. Onder de foto staat: "De 1e bbq op het dakterras is een feit"
In onze splitsingsakte staat het volgende:
"24.6 Op het tot gemeenschappelijk gebruik bestemde dakterras mag niet in een houtkachel of op andere wijze vuur worden gestookt. Onder dit verbod valt ook het barbecueën op houtskool, gas of elektriciteit."
Ik vind het een enigszins vreemde gang van zaken dat bouwvakkers op ons dak zitten te BBQ'en, met alle bijbehorende risico's dat het gebouw zou kunnen afbranden.
En verder vroeg ik mij af of men zich ook aan dergelijke veiligheidsvoorschriften dient te houden, bv; geen open vuur op het bouwterrein.
Moet ik hier een punt van maken?
Alvast veel dank voor jullie advies in deze.
wd200 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:08:
[...]
Het is lastig om iemand te vinden, dit lijkt kalksteen (?) dus evt wel zelf te doen sleuven te frezen toch ?
Evt alleen de onderste verplaatsen naar de andere want is voldoen dan hoeven er ook geen kabels getrokken te worden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7GGBOl8U1lWs40LPaDQiFB7B.jpg?f=user_large)
Geen idee of er ook ventilatie inlaten op dat dakterras zitten, maar anders hebben ze daar nog een heel goed punt ook misschien.Peacefield78 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:26:
In de splitsingsakte is dat waarschijnlijk niet opgenomen vanwege brandgevaar, maar om gezeur over overlast te voorkomen.
Edit: in de toekomst; ventilatie staat nu waarschijnlijk nog niet aan..
[ Voor 9% gewijzigd door big bang op 14-07-2021 09:34 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Waarom zou je hier een punt van willen maken?737freak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:58:
Vandaag heb ik van onze kopersbegeleiding een status update met foto's ontvangen van mijn appartement in aanbouw. Het betreft een transformatieproject waarin een bestaand kantoorgebouw wordt omgebouwd naar 48 koopappartementen.
Op één van de foto's is een groep bouwvakkers te zien die op het dak zitten te BBQ'en met een houtskool BBQ, en daarmee met open vuur. Onder de foto staat: "De 1e bbq op het dakterras is een feit"
"24.6 Op het tot gemeenschappelijk gebruik bestemde dakterras mag niet in een houtkachel of op andere wijze vuur worden gestookt. Onder dit verbod valt ook het barbecueën op houtskool, gas of elektriciteit."
Ik vind het een enigszins vreemde gang van zaken dat bouwvakkers op ons dak zitten te BBQ'en, met alle bijbehorende risico's dat het gebouw zou kunnen afbranden.
En verder vroeg ik mij af of men zich ook aan dergelijke veiligheidsvoorschriften dient te houden, bv; geen open vuur op het bouwterrein.
Stel het gebouw brandt af bij deze BBQ, dan is dat voor rekening en risico van de bouwer lijkt me. Daarnaast is het gebouw niet afgebrand (gelukkig
Het enige wat je ermee wint is een voorbeeld stellen voor alle bewoners straks... maar het risico is ook best groot dat je bekend komt te staan als de grootste zuurpruim van het gebouw
:strip_exif()/f/image/alR7le5n1RSRoLbYWgyjVggk.jpg?f=fotoalbum_large)
Er was geen mogelijkheid om de leidingvrije zone aan te passen bij casco levering, maar in ons geval zou de douche wel van de ene kant naar de andere verplaatst moeten worden.
De kopersbegeleiding geeft aan dat verleggen eenvoudig is en dat ze de garantie terug kunnen overnemen als we een rapport kunnen opleveren van het opnieuw 'afpersen'. Mijn vraag: kan ik die leidingen niet gewoon losknippen van het roosterwerk, verleggen en vast maken zonder uberhaupt opnieuw te hoeven 'afspersen' als de lengte toch ongeveer gelijk blijft?
Requiem19 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:13:
Waarom zou je hier een punt van willen maken?
Stel het gebouw brandt af bij deze BBQ, dan is dat voor rekening en risico van de bouwer lijkt me. Daarnaast is het gebouw niet afgebrand (gelukkig).
Het enige wat je ermee wint is een voorbeeld stellen voor alle bewoners straks... maar het risico is ook best groot dat je bekend komt te staan als de grootste zuurpruim van het gebouw.
Peacefield78 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:26:
In de splitsingsakte is dat waarschijnlijk niet opgenomen vanwege brandgevaar, maar om gezeur over overlast te voorkomen.
Pannencouque schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:07:
Ik zou werkelijk niet weten waarom je je hier druk om zou maken. Ik zou eerder lachen om zo'n foto, mooi dat die lui ook wat ontspanning hebben op hun werkvloer.
Alic3 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:03:
@737freak Volgens mij staat dat er vooral in om stankoverlast tegen te gaan. Niet zo zeer voor de veiligheid. Anders mag je kaarsen ook gaan verbieden.
Resdogg schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:56:
Ik zou er nu geen punt van maken. Je wint er immers niets (meer) mee.
Bedankt voor deze antwoorden, helemaal helder!Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:22:
Bouwvakkers doen wel meer dingen die je niet zo leuk vindt. Je wilt niet weten hoeveel peuken er in je cementdekvloer verstopt zitten
Tsja, in het dagelijks leven ben ik werkzaam in Compliance in de luchtvaartsector; wellicht moet ik ervoor waken dat ik deze standaarden niet hierop ga toepassen, haha.
Ik zou niet weten waarom niet. Wel even goed controleren dat je geen lekkages gemaakt hebt bij het verleggen.Jazzle schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:37:
In onze nieuwe woning waarvan de start bouw nog moet beginnen hebben we gekozen voor casco oplevering van de badkamer. Er wordt dan geen dekvloer aangebracht maar de vloerverwarming ligt er al wel, dat zou er ongeveer zo uit moeten zien volgens de projectonwikkelaar/aannemer (een ontwikkelend aannemer):
[Afbeelding]
Er was geen mogelijkheid om de leidingvrije zone aan te passen bij casco levering, maar in ons geval zou de douche wel van de ene kant naar de andere verplaatst moeten worden.
De kopersbegeleiding geeft aan dat verleggen eenvoudig is en dat ze de garantie terug kunnen overnemen als we een rapport kunnen opleveren van het opnieuw 'afpersen'. Mijn vraag: kan ik die leidingen niet gewoon losknippen van het roosterwerk, verleggen en vast maken zonder uberhaupt opnieuw te hoeven 'afspersen' als de lengte toch ongeveer gelijk blijft?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ook de volgende foto viel mij op, met name het feit dat de dakbedekking wordt gehandhaafd:737freak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:58:
[...]
/f/image/D0IfJs9drEslK3ZRnKnOtQ8k.png?f=fotoalbum_large)
Het pand stamt uit 2002 en de dakbedekking is daarmee 19 jaar oud; ongeveer de halve levensduur volgens een MJOP. In de technische omschrijving staat dit:
/f/image/wVan568p3OzBrPgtuPJ4rtTS.png?f=fotoalbum_large)
Hier staat niet genoemd dat de dakbedekking van het meest hooggelegen dak wordt gehandhaafd.
Als eigenaar op de bovenste verdieping, rechtstreeks onder dit dakterras maak ik me wel zorgen om de staat en levensduur van het dak.
Wat kan ik hiermee richting de kopersbegeleiding? Alvast bedankt
Je kunt je zorgen uiten richting de aannemer, maar ik denk niet dat het je gaat helpen.
De aannemer moet waterdichtheid garanderen voor een bepaalde periode, blijkbaar durft hij dat aan.
Aanspreekpunt straks is altijd de VVE (het dak is niet van jou) en onderhoud/vervanging is straks ook voor rekening van de VVE. Die moet ook een onderhoudsplan opstellen waar de vervangtermijn natuurlijk niet 40 jaar moet zijn als het dak al 20 jaar oud is.
We gaan in de hele woning voor laminaat, dat geeft weliswaar iets meer geluid van pvc maar levert een veel levendigere vloer op. Ik vind de legkosten echter wel fors, voor het hele huis komt het op 3.000+ euro. Daar kan ik beter een week voor vrij nemen en het zelf doen. Echter, hoge plinten leggen is wel een vak. Naadloos aansluiten, kleine hoogteverschillen in de vloer vereffenen etc, dat zie ik mezelf niet zomaar doen.
De plakplinten goed vastkitten op de 1e en 2e verdieping doe ik zelf wel.
Ik zoek een compromis waarbij ik de vloer zelf leg, en een losse plintenboer de rest doet. Dan hou ik toch 2k in m'n zak. Echter: ga ik daar geen spijt van krijgen? Als die lui vooral meters rammen en kiertjes van enkele mm zien als 'producteigenschap' ben ik niks wijzer.
Wat zijn jullie ervaringen?
Anoniem: 36835
Ik heb ervaring met https://www.stuntenmetplinten.nl/Pannencouque schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:13:
Iemand hier ervaring met het inhuren van zo'n losse plintenlegger?
We gaan in de hele woning voor laminaat, dat geeft weliswaar iets meer geluid van pvc maar levert een veel levendigere vloer op. Ik vind de legkosten echter wel fors, voor het hele huis komt het op 3.000+ euro. Daar kan ik beter een week voor vrij nemen en het zelf doen. Echter, hoge plinten leggen is wel een vak. Naadloos aansluiten, kleine hoogteverschillen in de vloer vereffenen etc, dat zie ik mezelf niet zomaar doen.
Ik zoek een compromis waarbij ik de vloer zelf leg, en een losse plintenboer de rest doet. Dan hou ik toch 2k in m'n zak. Echter: ga ik daar geen spijt van krijgen? Als die lui vooral meters rammen en kiertjes van enkele mm zien als 'producteigenschap' ben ik niks wijzer.
Prima gasten, maar als je vloer niet 100% horizontaal is kunnen zij ook weinig doen aan een paar kiertjes.
Ze "rammen" wel meters, maar wie niet als je de hele week door elke dag plinten aan t plakken bent
Binnenhoeken doen ze niet in verstek trouwens.
Ik heb het bij vrienden en familie gezien hoe het is gedaan en ook daar is echt niet alles op de mm nauwkeurig. Dat 'naadloos aansluiten' heb ik eigenlijk zelden gezien...Pannencouque schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:13:
Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan met een trek-/verstekzaag en later nog op de begane grond hier en daar wat afgekit met een lik verf eroverheen. Ziet er beter uit maar kostte ook wel flink wat avondjes.
In principe kun je best iets doen aan oneffenheden door de onderkant van de plint er onder een hoek af te zagen. Maar dat is wel echt gepiel wat niet bij een standaardopdracht hoort denk ik...Anoniem: 36835 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:19:
[...]
Ik heb ervaring met https://www.stuntenmetplinten.nl/
Prima gasten, maar als je vloer niet 100% horizontaal is kunnen zij ook weinig doen aan een paar kiertjes.
Ze "rammen" wel meters, maar wie niet als je de hele week door elke dag plinten aan t plakken bent
Binnenhoeken doen ze niet in verstek trouwens.
Kan je niet verder kijken voor lagere legprijzen? Wij betalen 2600 voor bijna 200m2 vloer incl plinten. 65m2 daarvan is ook nog eens verlijmd parket. De rest laminaat.Pannencouque schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:13:
Nu kan ik sowieso niet zelf verlijmen, maar ook 120m2 laminaat leggen, met iets van 8 kamers en dus deuren/hoekjes, lijkt me geen pretje
Of heb je meer m2?
Wat broodjes, kratje bier en pizza zijn veel goedkoper voor wat hulp bij het leggen.
Recept:
- Regel per verdieping waar laminaat komt 2 mensen en laat die alleen aftekenen en leggen.
- Aparte zaagploeg (1 persoon is meestal zat) die buiten staat en niets anders doet dan afgetekende lijnen zagen met een afkortzaag of decoupeerzaag.
- Indien je ruim in de vrienden/familie zit kun je er per verdieping nog iemand bij regelen voor de plinten die er rustig achteraan werkt en eerst een stukje catering doet.
En natuurlijk altijd voor je begint eerst even een duidelijk plan maken hoe alles moet komen te liggen.
Een mal is ook altijd handig:

Zoek een hobby of minder met de azijn. Het klinkt niet aardig maar waar maak je je druk om.737freak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:58:
Ook alleen kan het prima. Werk aan 3 rijen tegelijk (dus het afgezaagde stuk van rij een is het begin van rij 3, niet van rij 2). Zagen doe je in een andere ruimte en als je de eerste ruimte klaar hebt ga je daar zagen. Spierpijn krijg je namelijk van de hele dag traplopenFarmerwood schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:46:
Ik heb inmiddels in meerdere huizen laminaat gelegd. Paar keer hebben we een heel huis (120-140 m2) in een (lange) dag gedaan. Echt zonde om daar duizenden euros aan uit te geven.
Wat broodjes, kratje bier en pizza zijn veel goedkoper voor wat hulp bij het leggen.
Recept:
- Regel per verdieping waar laminaat komt 2 mensen en laat die alleen aftekenen en leggen.
- Aparte zaagploeg (1 persoon is meestal zat) die buiten staat en niets anders doet dan afgetekende lijnen zagen met een afkortzaag of decoupeerzaag.
- Indien je ruim in de vrienden/familie zit kun je er per verdieping nog iemand bij regelen voor de plinten die er rustig achteraan werkt en eerst een stukje catering doet.
En natuurlijk altijd voor je begint eerst even een duidelijk plan maken hoe alles moet komen te liggen.
Een mal is ook altijd handig:
[Afbeelding]
Zaag met een decoupeerzaag met laminaatbladen en koop daar voldoende van, ze worden snel bot.
Uiteraard kan het ook alleen, maar met meer mensen is gezelliger en leuker en uiteindelijk ook sneller.Blihi schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Ook alleen kan het prima. Werk aan 3 rijen tegelijk (dus het afgezaagde stuk van rij een is het begin van rij 3, niet van rij 2). Zagen doe je in een andere ruimte en als je de eerste ruimte klaar hebt ga je daar zagen. Spierpijn krijg je namelijk van de hele dag traplopen![]()
Zaag met een decoupeerzaag met laminaatbladen en koop daar voldoende van, ze worden snel bot.
Idd goede aanvulling van die rijen en extra zaagjes.
Die rijen doe je vanzelf wel als de een door legt terwijl de andere laat zagen. Zagen deden wij altijd buiten zodat je niet tussendoor binnen nog moet stofzuigen.
Helaas heb ik niet veel handige vrienden en word ik juist vaak gevraagd voor zulke klusjes
Ook zitten we met tijdsdruk en drie jonge kinderen
Dat ligt aan je vrienden. Ik heb er ook waarvan ik liever heb dat ze wegblijven tot het klaar isFarmerwood schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:04:
[...]
Uiteraard kan het ook alleen, maar met meer mensen is gezelliger en leuker en uiteindelijk ook sneller.
Dat is op zich waar, maar ik heb wel gemerkt dat je daar echt goed spierpijn van kunt krijgen.Idd goede aanvulling van die rijen en extra zaagjes.
Die rijen doe je vanzelf wel als de een door legt terwijl de andere laat zagen. Zagen deden wij altijd buiten zodat je niet tussendoor binnen nog moet stofzuigen.
Overigens kan ik PVC laminaat echt aanraden. 'Zagen' met een stanleymes en vastkloppen met een terugslagvrije hamer. Hoef je helemaal niet meer op te staan. Dat spul vliegt er in.
Daar heb ik ook al over nagedacht. Maar bij werkspot e.d. is het altijd even afwachten welke kwaliteit je krijgt. Zou echt even iemand met een portfolio moeten vinden. Al die plintenboeren hebben tot nu toe een portfolio waar ik niet helemaal wild van word.kepler schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:30:
[...]
Kan je niet verder kijken voor lagere legprijzen? Wij betalen 2600 voor bijna 200m2 vloer incl plinten. 65m2 daarvan is ook nog eens verlijmd parket. De rest laminaat.
Nu kan ik sowieso niet zelf verlijmen, maar ook 120m2 laminaat leggen, met iets van 8 kamers en dus deuren/hoekjes, lijkt me geen pretjeDaar betaal ik met liefde 1300 euro voor
Ik had na 1 dag laminaat leggen al spierpijn alsof ik een marathon had gelopen...
Of heb je meer m2?
Dit is inderdaad zo'n vriendenklus. Gas erop. Of ik doe het zelf en dan gaat het iets langzamer. Heb de vrienden voor nog wel meer dingen nodig
Ik heb het geluk dat een kennis van ons de vloer gaat leggen. Maakt voor de prijs weinig uit, maar wel voor flexibiliteit en kwaliteit.Pannencouque schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:15:
[...]
Daar heb ik ook al over nagedacht. Maar bij werkspot e.d. is het altijd even afwachten welke kwaliteit je krijgt. Zou echt even iemand met een portfolio moeten vinden. Al die plintenboeren hebben tot nu toe een portfolio waar ik niet helemaal wild van word.
Dit is inderdaad zo'n vriendenklus. Gas erop. Of ik doe het zelf en dan gaat het iets langzamer. Heb de vrienden voor nog wel meer dingen nodig
Wij laten bijna alles doen en gaan bijna niks zelf doen. We gaan zelfs laten verven... Komt voornamelijk door vertraging in de oplevering van ruim 1.5 maand, daardoor is heel planning in elkaar geschoven. Het verven is nu in een week klaar en daarna gaan direct de vloeren erin. Week later komt de keuken en dag nadat de keuken is geplaatst gaan we verhuizen. 3 dagen na verhuizing is de oplevering van ons huidige huis
Anders hadden we het gewoon echt niet afgekregen. Drie jonge kinderen, drukke baan en ook nog midden in de vakantie periode waardoor veel vrienden weg zijn...
Gelukkig ben ik vorig jaar ontslagen en heb ik een flinke ontslagvergoeding gekregen. Daar kunnen we dit nu van betalen
Ik heb eens even staan kijken hoe ze dat doen. Met een club van 5 man. Er worden maten op de mm nauwkeurig rond geschreeuwd en dan gaat er een potlood streep op een op het oog willekeurige plek. Overal lasers. Ook een soort van blauwe touwtjes die ze een keer aantikken en dan zit er over een hele lengte ineens een blauwe krijtstreep op de vloer. En dan iemand met een trog lijm op een karretje die met een spatel dat spul er op de vloer kwakt en een collega die de tegels er precies op het juiste droog punt in laat zakken. Weer een paar minuten later stopt iemand er een clipje tussen een geeft een trap tegen de zijkant van de tegel zodat ie goed strak tegen de clips aan zit.
Kijk laminaat is even wat anders. Maar dan nog, zo'n treintje pro's doet het 10x beter en sneller. Ik zou het wel weten.
Dat klinkt goed haha. Jij bent uiteindelijk toch ook voor een vloer bij Regge gegaan?nel!s schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:51:
Ze zijn toevallig vandaag en morgen tegels aan het leggen bij ons.
Ik heb eens even staan kijken hoe ze dat doen. Met een club van 5 man. Er worden maten op de mm nauwkeurig rond geschreeuwd en dan gaat er een potlood streep op een op het oog willekeurige plek. Overal lasers. Ook een soort van blauwe touwtjes die ze een keer aantikken en dan zit er over een hele lengte ineens een blauwe krijtstreep op de vloer. En dan iemand met een trog lijm op een karretje die met een spatel dat spul er op de vloer kwakt en een collega die de tegels er precies op het juiste droog punt in laat zakken. Weer een paar minuten later stopt iemand er een clipje tussen een geeft een trap tegen de zijkant van de tegel zodat ie goed strak tegen de clips aan zit.
Kijk laminaat is even wat anders. Maar dan nog, zo'n treintje pro's doet het 10x beter en sneller. Ik zou het wel weten.
Correct. Het wordt erg mooi en de leider vd tegel ploeg is echt door de wol geverfd, maar stelt zich flexibel op en denkt goed mee.Mathijs14 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:02:
[...]
Dat klinkt goed haha. Jij bent uiteindelijk toch ook voor een vloer bij Regge gegaan?
Fijn om te horen! Wij zijn uiteindelijk ook voor Regge-Tegels gegaan voor het hele huis, duurt alleen nog wel even voordat de oplevering isnel!s schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:32:
[...]
Correct. Het wordt erg mooi en de leider vd tegel ploeg is echt door de wol geverfd, maar stelt zich flexibel op en denkt goed mee.

Nice! Welke tegel?Mathijs14 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:33:
[...]
Fijn om te horen! Wij zijn uiteindelijk ook voor Regge-Tegels gegaan voor het hele huis, duurt alleen nog wel even voordat de oplevering is
Één van de acties waar de leggers wat minder te spreken over waren was dat ik de twee voegkleuren die ze bij zich hadden afkeurde.
Ik zou me zelf ook niet graag als klant willen .
Maar ze pakten het sportief op - morgen nemen ze meer kleuren mee.
Goed om te horen, voegkleuren komt inderdaad erg nauw. Wij zijn voor de Atlas Concorde Nid Cashmere gegaan op de begane grond, in visgraat. Op de 1e en 2e verdieping komt een PVC vloer, ook via Regge.nel!s schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:36:
[...]
Nice! Welke tegel?
Één van de acties waar de leggers wat minder te spreken over waren was dat ik de twee voegkleuren die ze bij zich hadden afkeurde.
Ik zou me zelf ook niet graag als klant willen .
Maar ze pakten het sportief op - morgen nemen ze meer kleuren mee.
There is no substitute for experience.nel!s schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:51:
Ze zijn toevallig vandaag en morgen tegels aan het leggen bij ons.
Een tijdje geleden had ik nieuw behang uitgekozen voor de kinderkamer. Voor €120 kwamen ze het ook tegen de muur plakken. In eerste instantie dacht ik dat wel zelf te kunnen, maar nog nooit eerder gedaan, dus als ze het een keer voor doen doe ik het de volgende keer wel zelf.
Nou, ze waren met z'n 2en in 10 minuten klaar op een muur van 5x2,65m. Hoe strak en snel dat ging, als je met je ogen knipperde waren ze al een reep verder....
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Na 4 jaar geen kans op de markt, heb ik me hier ingeschreven voor (hopelijk) een eerlijke kans.
Dit is allemaal best goed realiseerbaar, een tussenwoning met een woonopp van 103 en kavel opv van ongeveer 135, voor een starters koopsom van 225.000.
Nu is een nieuwbouw totaal anders dan bestaand, vooral dit project.
Er wordt namelijk geen standaard keuken opgeleverd. Ze hebben wel Bruynzeel als voorkeurs opgegeven, maar ik denk dat ik toch liever naar een Duitse keukenboer ga.
Maar ik vraag me af of ik wel veel vrijheid heb om de keuken in te richten, aangezien er vanalles wordt aangelegd waar ik (nog) geen weet van heb.
Standaard komt er een Wieland GST18 stekeraar
Ik volg inmiddels al wel een mini webinar over, maar die wordt me gratis aangeboden door de project ontwikkelaar. Ben ook benieuwd naar ervaren tweakeraars hierover.
Hieronder de foto van de begane grond, het mooiste zou zijn om een keuken in een L tegen de muur (linkerkant) te hebben en een plateau eiland in het midden. Is dit realiseerbaar zonder teveel ingrijpende activiteiten? (Zie foto 2)
/f/image/JFUXIe4PRrPz4OaQ4gJuJyeZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SwXihJyRKFckhKMAxSaY7NDR.jpg?f=fotoalbum_large)
En waar zou een loze buis uiteindelijk voor kunnen dienen? Is dit handig om er gelijk gebruik te maken?
Alle tips en info’s zijn zeer gewaardeerd!
Heb nog niks ondertekend, maar ben altijd leergierig
Als je met je Duitse offerte naar een lokale keukenboer gaat, kunnen ze vast wel een goede counterofferte maken. Heb je geen gedoe met BTW, aansluiting en garantie.MrBeestje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:19:
maar ik denk dat ik toch liever naar een Duitse keukenboer ga.
Je hebt speciale laminaat varianten met een lage warmte coefficient.daaan_1992 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:01:
Met betrekking tot de discussie over het (laten) leggen van een laminaatvloer. Ik was in de veronderstelling dat een laminaatvloer nadelig is als het gaat over warmte (en koelte) doorgifte bij een laagtemperatuurverwarming systeem in de vloer?
Juist bij lage temperatuurverwarming is dit niet zo'n issue lijkt me, aangezien die constant aanstaat. En zelfs bij een 'normale' vloerverwarming is het volgens mij met name de ondervloer die thermisch isoleert en waar je het meeste op moet letten.daaan_1992 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:01:
Met betrekking tot de discussie over het (laten) leggen van een laminaatvloer. Ik was in de veronderstelling dat een laminaatvloer nadelig is als het gaat over warmte (en koelte) doorgifte bij een laagtemperatuurverwarming systeem in de vloer?
In principe maakt het weinig uit. De vloerverwarming zal niet veel fluctueren in temperatuur, dus je vloer warmt vanzelf op. Als je de ene dag gaat koelen en de andere dag verwarmen, dan is het wel een factor. Maar dat zal niet heel vaak gebeurendaaan_1992 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:01:
JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:23:
Je hebt speciale laminaat varianten met een lage warmte coefficient.
finsdefis schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:49:
[...]
Juist bij lage temperatuurverwarming is dit niet zo'n issue lijkt me, aangezien die constant aanstaat. En zelfs bij een 'normale' vloerverwarming is het volgens mij met name de ondervloer die thermisch isoleert en waar je het meeste op moet letten.
Ah oke, dan heb ik dat verkeerd gelezen. Vond het al wat duur om straks door het hele huis PVC te moeten laten leggen. Ik denk dat ik op de begane grond voor PVC ga en boven en zolder zelf het laminaat ga leggen. Overweging is ook nog click-pvc boven maar dat vind ik qua prijzen ook best snel oplopen.kepler schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:12:
[...]
In principe maakt het weinig uit. De vloerverwarming zal niet veel fluctueren in temperatuur, dus je vloer warmt vanzelf op. Als je de ene dag gaat koelen en de andere dag verwarmen, dan is het wel een factor. Maar dat zal niet heel vaak gebeuren
Wij hebben er toch voor gekozen om overal PVC te leggen. Belangrijkste reden was daarbij dat een zwevende vloer uiteindelijk gaat kraken en met 2 jonge kinderen was het in ons vorige huis onmogelijk om onhoorbaar door het huis te lopen.daaan_1992 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:48:
Ah oke, dan heb ik dat verkeerd gelezen. Vond het al wat duur om straks door het hele huis PVC te moeten laten leggen. Ik denk dat ik op de begane grond voor PVC ga en boven en zolder zelf het laminaat ga leggen. Overweging is ook nog click-pvc boven maar dat vind ik qua prijzen ook best snel oplopen.
Nu verlijmd PVC waarmee dat probleem hopelijk definitief verleden tijd is.
Hieronder een afbeelding van hoe het moet worden. Bij mij loopt de muur nu tot aan de trap. Er zit alleen elektra van lichtpunten en thermostaat in die muur
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DlSZ9IqkssomEeCKwe1F95gm.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door MemeMaster op 15-07-2021 18:33 ]
Waarom zou je gedoe hebben met BTW? In de grensstreek zitten genoeg keukenboeren die bekend zijn met leveringen aan Nederlanders, bij veel spreken ze ook gewoon Nederlands. Zou me daar echt niet door tegen laten houden.JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:22:
[...]
Als je met je Duitse offerte naar een lokale keukenboer gaat, kunnen ze vast wel een goede counterofferte maken. Heb je geen gedoe met BTW, aansluiting en garantie.
[ Voor 5% gewijzigd door Ascension op 15-07-2021 18:42 ]
Het is kennelijk een optie van de bouwer. Is die optie zo prijzig dan?MemeMaster schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:32:
Heeft iemand (recente) ervaring met het inkorten van de hal/gang na oplevering? Indicatie van kosten en goede partijen hiervoor?
Hieronder een afbeelding van hoe het moet worden. Bij mij loopt de muur nu tot aan de trap. Er zit alleen elektra van lichtpunten en thermostaat in die muur
[Afbeelding]
Want tot dit klaar is hoef je beneden niet aan de vloer te beginnen.
Waarom zou je in DE shoppen als je in NL dezelfde keuken voor de dezelfde prijs kan halen?Ascension schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:42:
[...]
Waarom zou je gedoe hebben met BTW? In de grensstreek zitten genoeg keukenboeren die bekend zijn met leveringen aan Nederlanders, bij veel spreken ze ook gewoon Nederlands. Zou me daar echt niet door tegen laten houden.
Duitsland is niet gegarandeerd goedkoper. 9 van de 10 mensen komen met een Nederlandse offerte en vragen die Duitse keukenboer om eronder te gaan zitten. Tuurlijk lukt dat als hij dan de deal krijgt. Maar andersom werkt ook, ga naar een NL keukenboer met een Duitse offerte en vraag om eronder te zitten voor de deal.
Als je hem in Duitsland haalt, moet je de BTW verrekenen, dat is verplicht. Daarnaast kan je niet naar het CBW in geval van klachten en geldt het Duitse recht. Mocht het zover komen, moet je in Duitsland naar de rechtbank.
Kijk, als het €3000 scheelt, snap ik het, maar als het dat niet doet, is het volgens mij de potentiële hassle niet waard.
De gordijnrails die we nodig hebben (met een bocht naar de wand) is niet voorradig, evenals een reeks andere items.
Het is wellicht een teken aan de wand dat we eens verder te kijken naar kwalitatief betere gordijnrails
Volgens mij hoeft er niks verrekend te worden maar betaal je het Nederlandse tarief, 21% ipv 19%. Je hebt dus geen voordeel van de lagere Duitse BTW.JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:58:
[...]
Als je hem in Duitsland haalt, moet je de BTW verrekenen, dat is verplicht.
Ik heb mijn keuken in Duitsland gekocht en herken geen van jouw punten. BTW is gewoon de NL BTW die zij innen, zijn ze ook verplicht trouwens. Keurige service, keurige service bij plaatsing toen bleek dat de wasbak 10 cm fout in het blad zat (keuze: accepteren en 50% terug (rum €1000 of nieuw blad, laatste gekozen en die was er in een week) en uitstekend geïnstalleerd.JackBol schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:58:
[...]
Waarom zou je in DE shoppen als je in NL dezelfde keuken voor de dezelfde prijs kan halen?
Duitsland is niet gegarandeerd goedkoper. 9 van de 10 mensen komen met een Nederlandse offerte en vragen die Duitse keukenboer om eronder te gaan zitten. Tuurlijk lukt dat als hij dan de deal krijgt. Maar andersom werkt ook, ga naar een NL keukenboer met een Duitse offerte en vraag om eronder te zitten voor de deal.
Als je hem in Duitsland haalt, moet je de BTW verrekenen, dat is verplicht. Daarnaast kan je niet naar het CBW in geval van klachten en geldt het Duitse recht. Mocht het zover komen, moet je in Duitsland naar de rechtbank.
Kijk, als het €3000 scheelt, snap ik het, maar als het dat niet doet, is het volgens mij de potentiële hassle niet waard.
Nu woon ik dan ook op een paar km van de grens en zijn de meeste bedrijven in Duitsland ook gericht op NL dus vaak is er in ieder geval op afspraak wel iemand die NL met je wil praten. En het zal ook niet voor niets zijn dat er steeds meer keukenzaken in NL geopend worden door diezelfde Duitse.
Wat betreft installatie ook geen gedoe, enkel mogen ze blijkbaar volgens de Duitse wet water niet aansluiten. Alles werd aangesloten behalve het aansluiten op de stopkranen. Als dat alles is... was mij trouwens keurig van tevoren aangegeven. Of dat ook voor gas geldt weet ik niet, dat heb ik niet.
Over de twee NL zaken waar ik geweest ben was ik absoluut niet tevreden. Die van de ontwikkelaar sloeg nergens op en een andere had ook weinig zin om een uitgewerkte offerte/tekening te geven. Die kreeg ik samen met een technische tekening al mee in Duitsland, zonder erom te vragen.
Ik zou dus niet zo bang zijn om over de grens te kijken. Honderdduizenden mensen gingen je waarschijnlijk voor. Wat familie heeft de keuken ook over de grens gehaald, zelfs eentje uit het westen. Zonder problemen en met dezelfde ervaringen.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Kijk eens hier. Uitleg over buigen.nel!s schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:00:
Zijn hier anderen die moeite hebben met het verkrijgen van IKEA producten?
De gordijnrails die we nodig hebben (met een bocht naar de wand) is niet voorradig, evenals een reeks andere items.
Het is wellicht een teken aan de wand dat we eens verder te kijken naar kwalitatief betere gordijnrailsIemand nog tips?
Op maat gemaakt voor nagenoeg dezelfde prijs als Ikea. En ook geen verlengstukjes/bochten ertussen, één geheel.
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 15-07-2021 19:36 ]
Ja was een optie vanuit de bouwer niet gekozen en achteraf weer bedacht. Zoals zoveel dingen. Vervelend dat je bij nieuwbouw in zo'n korte tijd zoveel definitieve keuzes moet maken. Helaas is onze bouwer ook niet zo flexibel om achteraf aanpassingen te accepteren.Dronium schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:56:
[...]
Het is kennelijk een optie van de bouwer. Is die optie zo prijzig dan?
Want tot dit klaar is hoef je beneden niet aan de vloer te beginnen.
Lijkt mij geen goed idee om twee redenen.nel!s schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:47:
Heeft iemand een warmtepomp op de grond staan, en daar een vloer onder gelegd? Ik wil graag tegels in de TR waar de warmtepomp staat en vraag me af of ik de tijdelijk kan ophangen, bv aan het frame erboven waar het boilervat op rust. Misschien met trek/hijsbanden. Iemand hier ervaring mee toevallig?
Op tegels zetten zal geluid beter door laten klinken.
Ophijsen van het apparaat waar in mijn geval zeker 7 geknelde koperen buizen met 20 bochten aan zittten is echt verre van een goed idee.
Dank voor alle reactiesBastien schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:28:
[...]
Ik heb mijn keuken in Duitsland gekocht en herken geen van jouw punten. BTW is gewoon de NL BTW die zij innen, zijn ze ook verplicht trouwens. Keurige service, keurige service bij plaatsing toen bleek dat de wasbak 10 cm fout in het blad zat (keuze: accepteren en 50% terug (rum €1000 of nieuw blad, laatste gekozen en die was er in een week) en uitstekend geïnstalleerd.
Nu woon ik dan ook op een paar km van de grens en zijn de meeste bedrijven in Duitsland ook gericht op NL dus vaak is er in ieder geval op afspraak wel iemand die NL met je wil praten. En het zal ook niet voor niets zijn dat er steeds meer keukenzaken in NL geopend worden door diezelfde Duitse.
Wat betreft installatie ook geen gedoe, enkel mogen ze blijkbaar volgens de Duitse wet water niet aansluiten. Alles werd aangesloten behalve het aansluiten op de stopkranen. Als dat alles is... was mij trouwens keurig van tevoren aangegeven. Of dat ook voor gas geldt weet ik niet, dat heb ik niet.
Over de twee NL zaken waar ik geweest ben was ik absoluut niet tevreden. Die van de ontwikkelaar sloeg nergens op en een andere had ook weinig zin om een uitgewerkte offerte/tekening te geven. Die kreeg ik samen met een technische tekening al mee in Duitsland, zonder erom te vragen.
Ik zou dus niet zo bang zijn om over de grens te kijken. Honderdduizenden mensen gingen je waarschijnlijk voor. Wat familie heeft de keuken ook over de grens gehaald, zelfs eentje uit het westen. Zonder problemen en met dezelfde ervaringen.
Ik woon zelf dicht bij de grens, evenals de (hopelijk) toekomstige woning. Het is nauwelijks moeite voor mij om Duitsland in te rijden.
Naar welke keukenboer in Duitsland ben jij geweest?
Zag in het keukentopic dat er in Kranenburg een fijne winkel zat, daar zal ik als eerst heen gaan.
Nog andere tips waar ik moet opletten bij het plaatsen van een keuken na oplevering?
Check vooral even Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3, daar zijn deze ervaringen gedeeld en jouw vragen meermaals beantwoordMrBeestje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:06:
[...]
Dank voor alle reacties, ik ga eerst eens met de maten richting Duitsland. Daar een offerte laten maken en kijken of de projectontwikkelaar hier onder kan zitten.
Ik woon zelf dicht bij de grens, evenals de (hopelijk) toekomstige woning. Het is nauwelijks moeite voor mij om Duitsland in te rijden.
Zag in het keukentopic dat er in Kranenburg een fijne winkel zat, daar zal ik als eerst heen gaan.
Nog andere tips waar ik moet opletten bij het plaatsen van een keuken na oplevering?
Die van mij komt van Gerwens in Gronau, vlakbij Enschede.MrBeestje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:06:
[...]
Dank voor alle reacties, ik ga eerst eens met de maten richting Duitsland. Daar een offerte laten maken en kijken of de projectontwikkelaar hier onder kan zitten.
Een tip is om het keukenbedrijf te laten opmeten zodra alle muren er staan. Mocht je keuken ingesloten staan tussen muren. Bouwtekening/plattegrond moet je nooit vertrouwen voor maten. Beetje zonde als je werkblad net niet past en niet achteraf aan te passen is.
Ik heb de aannemer aangegeven waar ik de aansluitingen wilde hebben, dat was bij mij deels gratis (wat in de basiskeuken zat) en deels betalen. Maar dan hoef je niet direct alles nog goed aan te leggen na de oplevering.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Dat is niet helemaal waar.kepler schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:12:
[...]
In principe maakt het weinig uit. De vloerverwarming zal niet veel fluctueren in temperatuur, dus je vloer warmt vanzelf op. Als je de ene dag gaat koelen en de andere dag verwarmen, dan is het wel een factor. Maar dat zal niet heel vaak gebeuren
Als je ondervloer teveel isoleert ga je meer verlies aan de andere kant van de vloer krijgen, bij de begane grond in de kruipruimte dus en bij een appartement in het plafond van de onderburen.
In de documentatie staat, als het goed is, een maximale coefficient voor de vloer waarbij de bouwer nog garandeert dat de boel warm te houden is.
Bij ons was die belachelijk laag (0.05) en dan is laminaat dus echt geen optie.
Voor een verdiepingsvloer maakt het niet zoveel uit, want dan verwarm je hooguit het plafond eronder iets mee.
Dat is waar, ik heb wel de coefficient van onze vloer gegeven aan de installateur/bouwer en daar kwam geen commentaar opBlihi schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:24:
[...]
Dat is niet helemaal waar.
Als je ondervloer teveel isoleert ga je meer verlies aan de andere kant van de vloer krijgen, bij de begane grond in de kruipruimte dus en bij een appartement in het plafond van de onderburen.
In de documentatie staat, als het goed is, een maximale coefficient voor de vloer waarbij de bouwer nog garandeert dat de boel warm te houden is.
Bij ons was die belachelijk laag (0.05) en dan is laminaat dus echt geen optie.
Voor een verdiepingsvloer maakt het niet zoveel uit, want dan verwarm je hooguit het plafond eronder iets mee.
Is het verschil een factor 20, dan verdwijnt 1/20e deel van de warmte naar beneden.
Die coefficient geeft aan hoe snel het materiaal warmte geleid. Hoe groter de verhouding, hoe minder verlies aan de onderkant.
Daarnaast geldt natuurlijk dat hoe lager de waarde, hoe sneller de vloer reageert, maar dat is meestal niet zo van belang omdat je de vloer toch altijd op dezelfde temperatuur houdt.
Nu moet hij dat weer gaan corrigeren, maar ik vraag me af of dat niet heel lelijk gaat worden. Er zitten tenslotte allerlei lijmresten onder de tegels en op de wand?
Dat valt dan wel mee, prima te overzien voor een mooie vloerBlihi schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:26:
Nee, daar zit meestal wel een factor 10 of meer verschil tussen. Dat betekent dus dat 1/10e deel van de warmte naar onder verdwijnt.
Is het verschil een factor 20, dan verdwijnt 1/20e deel van de warmte naar beneden.
Die coefficient geeft aan hoe snel het materiaal warmte geleid. Hoe groter de verhouding, hoe minder verlies aan de onderkant.
Daarnaast geldt natuurlijk dat hoe lager de waarde, hoe sneller de vloer reageert, maar dat is meestal niet zo van belang omdat je de vloer toch altijd op dezelfde temperatuur houdt.
Zie je straks niets meer van hoor. Voor hem wel balen want als het al een beetje uitgehard is kan hij alles eraf bikkenAnoniem: 36835 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:43:
Net kijkmiddag gehad en toevallig was de tegelzetter net klaar met de badkamer. Helaas voor hem zag ik meteen dat hij de tegels voor wand 1 op wand 2 had geplakt en andersom. Erg lullig maar gelukkig nu gezien.
Nu moet hij dat weer gaan corrigeren, maar ik vraag me af of dat niet heel lelijk gaat worden. Er zitten tenslotte allerlei lijmresten onder de tegels en op de wand?
De volgende lijmkam zal mogelijk wat dikker worden om de oneffenheden wat meer weg te strijken maar daar merk jij helemaal niets van.
Ga je niets van zien. Die tegels en lijmresten komen er heel gemakkelijk af met verse lijm.Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:43:
Net kijkmiddag gehad en toevallig was de tegelzetter net klaar met de badkamer. Helaas voor hem zag ik meteen dat hij de tegels voor wand 1 op wand 2 had geplakt en andersom. Erg lullig maar gelukkig nu gezien.

Eind januari 2020 voor de deur gelegen om ons gewenste huis te kunnen bemachtigen en nu is de oplevering al heel dichtbij. (zie mijn oude topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1966510)
19 februari 2021 ging de eerste paal de grond in en is het heel rap gegaan voor ons gevoel.
Met de bouwvak meegerekend gaan we er van uit begin oktober de sleutel te krijgen.
Het is wel een gedoe met aannemers en afspraken maken, we hebben voor de meeste aannemers oktober/november gepland om hun werkzaamheden te doen. We hopen dus dat de oplevering niet te lang op zich laat wachten.
Een beetje formaat tegel die goed zuigend in de lijm zit? Ik weet leukere klusjesBlihi schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:02:
[...]
Ga je niets van zien. Die tegels en lijmresten komen er heel gemakkelijk af met verse lijm.
Als ik in de garage twee loze leidingen wens op de plek waar twee rode lijntjes zijn getekend op 30 cm en 120cm hoogte, namelijk 1x voor aansluiting 3 fasen stekker voor het opladen van de auto en 1x om toekomstige omvormer naar de meterkast door te lussen.
Hoe wordt dit dan doorgaans verwerkt?
Het lijkt erop dat gewoon de buitengevel doorloopt in de garage, ik neem aan dat ze hier niet in frezen? Want hoe krijg je dat nog netjes.
Wordt de loze leiding doorgaans zo laag mogelijk geplaatst zodat je met een kabel over de muur de gewenste hoogte kan bereiken? Wat is jullie ervaring m.b.t. loze leidingen in garages?
Het standaard stopcontact naast de deur in de garage, zal deze ook voorzien zijn van een kabel die over de muur loopt?
:strip_exif()/f/image/l6oT4G1Pp5AGcPNCn0T2vhIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij ons staat er bijv.:
In de meterkasten, bergingen en op zolder worden opbouw leidingen en -aansluitmateriaal toegepast.
De overige leidingen en aansluitpunten in de woningen worden volledig ingebouwd in wanden en
plafonds en, waar nodig, horizontaal naast elkaar geplaatst.
[ Voor 58% gewijzigd door hyb op 16-07-2021 17:32 ]
Helaas, staat niets over...hyb schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:28:
@PSP123 staat daar niks over in de TO? Elektra in berging/garage wordt bij ons geloof ik als opbouw uitgevoerd.
Bij ons staat er bijv.:
[...]
Alleen onderstaande m.b.t. de garage.
"Gevelmetselwerk
Het gevelmetselwerk zal worden uitgevoerd in een gebak-ken gevelsteen, kleur donkerrood/paars in wildverband. In het gevelmetselwerk zullen betonnen accenten opgeno-men worden. Het voegwerk wordt platvol en geborsteld uitgevoerd in de kleur volgens de materiaal- en kleuren-staat.
Voor de isolatie van de metselwerkgevels wordt spouwiso-latie toegepast. Totale isolatiewaarde spouwmuur wordt uitgevoerd volgens de Energie Prestatie (EP) berekening. De garage wordt ongeïsoleerd uitgevoerd.
In het buitengevelmetselwerk worden lateien en gevelmet-selwerkondersteuningen opgenomen conform opgave constructeur.
In het buitengevelmetselwerk wordt een voldoende aantal open stootvoegen aangebracht ten behoeve van spouw-ventilatie en/ of afwatering. Tevens zullen de gevels voor-zien worden van dilataties volgens opgave van de con-structeur.
Het gevelmetselwerk van de garage wordt in een enkele (halfsteens) muur uitgevoerd."
[ Voor 63% gewijzigd door PSP123 op 16-07-2021 17:46 ]
Voor 3-fase aansluitingen is een standaard loze-leiding (zeker als ze 16mm flex gebruiken) niet altijd genoeg.
Dan is 19 of 25mm beter. Maar dat moet de aannemer dan wel willen.
Verder misschien handig om ivm de toekomst (smart-grid enzo) bij de zowel de lader als omvormer een extra loze leiding te hebben voor een signaal/UTP kabel. Zeker als het een lader (van de zaak) met pas is.
Scherp punt, ik heb gevraagd hoeveel mm er wordt gebruikt, het vermoeden van de kopersbegeleider was 19mm.Dronium schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:44:
@PSP123 Gaan je omvormer en lader over één of over drie fasen lopen?
Voor 3-fase aansluitingen is een standaard loze-leiding (zeker als ze 16mm flex gebruiken) niet altijd genoeg.
Dan is 19 of 25mm beter. Maar dat moet de aannemer dan wel willen.
Verder misschien handig om ivm de toekomst (smart-grid enzo) bij de zowel de lader als omvormer een extra loze leiding te hebben voor een signaal/UTP kabel. Zeker als het een lader (van de zaak) met pas is.
Zoals het er nu uitziet, neem ik een bestaande set mee die ik op de garage plaats, 10x275WP, zover ik weet
1fase en loopt momenteel ook door 16mm, dus dat zal geen probleem vormen. Tevens heeft de omvormer Wifi.
Is een internet aansluiting voor bijv de werking van dynamic Load Balancing op de laadpaal noodzakelijk? De auto zal prive aangeschaft worden dus geen verrekening met werkgever. Dacht in eerste instantie aan onderstaande simpele aansluiting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i9jM2JR1N99sAJp3O4Y6BdGc.jpg?f=user_large)
Anders gaan wij toch de overloop overwegen waar hij aan de wand komt, ivm NOK van het dak.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PhwN19XlLLA4sgeaVKF7CZDA.jpg?f=user_large)
Je kunt er ook over denken een 75mm mantelbuis onder de vloer door van de meterkast naar de garage te laten leggen. Dan heb je later alle vrijheid om het netjes te maken in de garage.PSP123 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:22:
Hi,
Als ik in de garage twee loze leidingen wens op de plek waar twee rode lijntjes zijn getekend op 30 cm en 120cm hoogte, namelijk 1x voor aansluiting 3 fasen stekker voor het opladen van de auto en 1x om toekomstige omvormer naar de meterkast door te lussen.
Hoe wordt dit dan doorgaans verwerkt?
Het lijkt erop dat gewoon de buitengevel doorloopt in de garage, ik neem aan dat ze hier niet in frezen? Want hoe krijg je dat nog netjes.
Wordt de loze leiding doorgaans zo laag mogelijk geplaatst zodat je met een kabel over de muur de gewenste hoogte kan bereiken? Wat is jullie ervaring m.b.t. loze leidingen in garages?
Het standaard stopcontact naast de deur in de garage, zal deze ook voorzien zijn van een kabel die over de muur loopt?
[Afbeelding]
Dit is te overwegen, alleen betwijfel ik of de aannemer deze optie gaat aanbieden.Blihi schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:12:
[...]
Je kunt er ook over denken een 75mm mantelbuis onder de vloer door van de meterkast naar de garage te laten leggen. Dan heb je later alle vrijheid om het netjes te maken in de garage.
Vragen kan altijd, als ze het doen na dat de fundering gelegd is, is het een kleine moeite. En ze vragen er gerust 500€ voor.PSP123 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:40:
[...]
Dit is te overwegen, alleen betwijfel ik of de aannemer deze optie gaat aanbieden.
We hebben een nieuwbouw huis gekocht in Pijnacker en afgelopen woensdag hebben we voor het eerst kennisgemaakt met onze kopersbegeleider. Ze verwachten aankomende november te starten met bouwen.
Ah leuk! Daar hebben wij ook gekeken. Uiteindelijk toch voor Boskoop gekozen. Is dit aan die plas?Krus schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:43:
Beste Tweakers,
We hebben een nieuwbouw huis gekocht in Pijnacker en afgelopen woensdag hebben we voor het eerst kennisgemaakt met onze kopersbegeleider. Ze verwachten aankomende november te starten met bouwen.
***members only***
[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 17-07-2021 00:55 ]
Vraag me af hoe ze dat doen dan om die EPC norm te halen. De EPC norm is gebaseerd op de vrij op naam prijs van het huis en niet 1 of andere kopersoptie. Dus kaal moet het huis de norm halen. Hoe halen ze die wanneer je de zonnepanelen nog zelf moet kopen.Krus schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:43:
Beste Tweakers,
***members only***
Sowieso heb je nog een bepaalde tijd ná oplevering om zelf aanpassingen zoals zonnepanelen te doen, om de norm te halen.Vipertje schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:58:
[...]
Vraag me af hoe ze dat doen dan om die EPC norm te halen. De EPC norm is gebaseerd op de vrij op naam prijs van het huis en niet 1 of andere kopersoptie. Dus kaal moet het huis de norm halen. Hoe halen ze die wanneer je de zonnepanelen nog zelf moet kopen.
Er vlak naastSource90 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:51:
[...]
Ah leuk! Daar hebben wij ook gekeken. Uiteindelijk toch voor Boskoop gekozen. Is dit aan die plas?
Source90 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:51:
***members only***
Ik neem aan dat ze dat uiteraard halen zonder zonnepanelen, zodra je afwijkt van de "kale" oplevering dan moet er opnieuw gekeken worden of er nog aan die norm wordt voldaan.Vipertje schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:58:
[...]
Vraag me af hoe ze dat doen dan om die EPC norm te halen. De EPC norm is gebaseerd op de vrij op naam prijs van het huis en niet 1 of andere kopersoptie. Dus kaal moet het huis de norm halen. Hoe halen ze die wanneer je de zonnepanelen nog zelf moet kopen.
Ik twijfel nu of ze het hier over de epc berekeningen hebben, althans zo kwam dat op mij over tijden het gesprek.
De 2^1 was een ton duurder, met minder gunstige ligging en in onze ogen iets minder logische indeling van de woning zelf. Nu hebben we een tuin vol op het zuiden en hoeven geen muren te gaan breken om het naar onze zin te makenKrus schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 01:43:
[...]
Er vlak naastWaarom uiteindelijk voor Boskoop gekozen als ik vragen
Enige puntje dat sowieso beter is, is de badkamer in jouw project (groter en apart tweede toilet).
Desalniettemin een mooi project!
Ik vraag me af of het in dit geval niet goedkoper is om het achteraf te laten doen. Dan heb je niets te maken met berekeningen of zonnepanelen.Krus schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:43:
Beste Tweakers,
***members only***
Zoals iemand hierboven aangaf zou je ook na oplevering nog tijd hebben om die norm te halen. Eerder postte iemand een link over het weglaten van 'schaampanelen' om later zelf zonnepanelen aan te leggen om toch aan de norm te voldoen. In theorie zou het moeten kunnen maar ik vraag me af hoe flexibel de meeste projectontwikkelaars zijn in het loslaten van dit soort zaken (de aannemer checkt het toch veelal bij die partij dacht ik).Krus schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:43:
Beste Tweakers,
***members only***
Ik ben wel geïnteresseerd in meer informatie hierover. Want hoe gaat dit eigenlijk in z'n werk? Stel je realiseert inderdaad een schuifpui, uitbouw, grotere raampartij etc. Volgens mij wordt er niet voor elke aparte woning een nieuw rapport opgesteld toch? Wie controleert dan of het aan de normen voldoet? Ik denk dat zoiets niet per se terugkomt bij een opleveringskeuring?
Ligt volgens mij echt aan de aannemer en de gemeente. Hier boeide, het echt helemaal niets wat je deed. Niemand heeft een nieuwe berekening ontvangen. Wij hadden volgens de gemeente b.v een EPC van 0.35 volgens die berekening, alleen klopte die berekening niet met de praktijk, al voor in de verkoop gaan project...finsdefis schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:57:
[...]
Zoals iemand hierboven aangaf zou je ook na oplevering nog tijd hebben om die norm te halen. Eerder postte iemand een link over het weglaten van 'schaampanelen' om later zelf zonnepanelen aan te leggen om toch aan de norm te voldoen. In theorie zou het moeten kunnen maar ik vraag me af hoe flexibel de meeste projectontwikkelaars zijn in het loslaten van dit soort zaken (de aannemer checkt het toch veelal bij die partij dacht ik).
Ik ben wel geïnteresseerd in meer informatie hierover. Want hoe gaat dit eigenlijk in z'n werk? Stel je realiseert inderdaad een schuifpui, uitbouw, grotere raampartij etc. Volgens mij wordt er niet voor elke aparte woning een nieuw rapport opgesteld toch? Wie controleert dan of het aan de normen voldoet? Ik denk dat zoiets niet per se terugkomt bij een opleveringskeuring?
In de berekening stonden 10 pannelen van 330, het waren er standaart 12 van minimaal 285 geworden en bij oplevering was het 12x320, geworden. Bij opties werd gewoon aangegeven er word geen nieuwe berekening gemaakt. Wij hebben b.v een erker en achterkant garage omgebouwd naar kantoor, maar geen nieuwe epc en het boeit me om eerlijk gezegd niks. Met die 12 panelen is de verwachting al dat de opbrengst, nu te hoog is voor eigen verbruik. Mocht ik toch tekort hebben leg ik wat 2dehands schaampanelen op mijn tuinhuis
Bij een aantal aanbieders wordt er gemiddeld 5 euro extra per m2 gerekend voor een kleurtje, wat me op geen enkele manier te verantwoorden lijkt. De verf gaat er op dezelfde manier op als witte verf en verf met een kleurtje kost ook bij lange na geen 5 euro extra per m2. Maar wellicht zie ik een andere verklaarbare reden over het hoofd.
Boven de keuken willen we (extra) afneembare verf, daar wordt zelfs meer dan een tientje per m2 extra voor gerekend. Terwijl de verf die onze keuken boer adviseert (Sigma Pearl matte) voor ruwweg 25 euro per liter te vinden is.
Ik ben alles behalve een expert op dit vlak, adviezen zijn zeer welkom.
De EPC boeit ons ook niet meerHanzul schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:34:
[...]
Ligt volgens mij echt aan de aannemer en de gemeente. Hier boeide, het echt helemaal niets wat je deed. Niemand heeft een nieuwe berekening ontvangen. Wij hadden volgens de gemeente b.v een EPC van 0.35 volgens die berekening, alleen klopte die berekening niet met de praktijk, al voor in de verkoop gaan project...
In de berekening stonden 10 pannelen van 330, het waren er standaart 12 van minimaal 285 geworden en bij oplevering was het 12x320, geworden. Bij opties werd gewoon aangegeven er word geen nieuwe berekening gemaakt. Wij hebben b.v een erker en achterkant garage omgebouwd naar kantoor, maar geen nieuwe epc en het boeit me om eerlijk gezegd niks. Met die 12 panelen is de verwachting al dat de opbrengst, nu te hoog is voor eigen verbruik. Mocht ik toch tekort hebben leg ik wat 2dehands schaampanelen op mijn tuinhuis
Hou er wel rekening mee dat voor dit soort normen meestal de datum van vergunning bepaald aan welke norm je huis moet voldoen. Niet de opleverdatum!Batilan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:50:
[...]
De EPC boeit ons ook niet meer, vanaf 1 januari is de BENG van kracht, en het ziet er naar uit dat per 1-7-2022 ook de WKB wordt ingevoerd. Als ik het goed begrijp moet vanaf dat moment de woning bij oplevering aan de BENG eisen voldoen, zie b.v. hier waarin wordt gemeld: "Toets bij oplevering:Een nieuwbouwwoning wordt nu aan de EPC getoetst met berekeningen vooraf. Tegen de tijd dat BENG van kracht wordt, is naar verwachting ook de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen van kracht. Die wet bepaalt onder meer dat de situatie bij oplevering maatgevend is voor de energieprestatie van een nieuwbouwwoning. Kwaliteitscontrole en inregeling van installaties zijn dan dus medebepalend voor de energieprestatie." Op dit moment is de WKB nog niet van toepassing en kom je er wellicht mee weg, dat zou vanaf 1-7-2022 dus niet meer het geval zijn (wat mij betreft mag de "bescherming van de consument" ook wel wat minder
)
Dat hoop ik ook inderdaad :-)Dronium schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:02:
[...]
Hou er wel rekening mee dat voor dit soort normen meestal de datum van vergunning bepaald aan welke norm je huis moet voldoen. Niet de opleverdatum!
Zoals al genoemd: datum aanvraag bouwvergunning is bepalend voor de versie van het Bouwbesluit. Per 1-1-2021 zijn er 2 zaken gewijzigd die van belang zijn:Batilan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:50:
[...]
De EPC boeit ons ook niet meer, vanaf 1 januari is de BENG van kracht, en het ziet er naar uit dat per 1-7-2022 ook de WKB wordt ingevoerd. Als ik het goed begrijp moet vanaf dat moment de woning bij oplevering aan de BENG eisen voldoen, zie b.v. hier waarin wordt gemeld: "Toets bij oplevering:Een nieuwbouwwoning wordt nu aan de EPC getoetst met berekeningen vooraf. Tegen de tijd dat BENG van kracht wordt, is naar verwachting ook de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen van kracht. Die wet bepaalt onder meer dat de situatie bij oplevering maatgevend is voor de energieprestatie van een nieuwbouwwoning. Kwaliteitscontrole en inregeling van installaties zijn dan dus medebepalend voor de energieprestatie." Op dit moment is de WKB nog niet van toepassing en kom je er wellicht mee weg, dat zou vanaf 1-7-2022 dus niet meer het geval zijn (wat mij betreft mag de "bescherming van de consument" ook wel wat minder
)
-de EPC eis is gewijzigd in BENG eis
-het eenvoudig energielabel is gewijzigd in een uitgebreid energielabel
Vergunningen aangevraagd na 1-1-2021 moeten aan BENG eisen voldoen. Vergunningen aangevraagd voor 1-1-2021 moeten aan de EPC eisen voldoen maar moeten wel afgeleverd worden met een uitgebreid energielabel. Dit uitgebreide energielabel wordt echter wel bepaald met de systematiek volgens BENG. Deze labels mogen alleen bepaald worden door certificaathouders die bij projecten met een "EPC"vergunning" dienen te controleren of de in de EPC berekening aangehouden producten en waarden aangebracht zijn in de bouw. Ze controleren niet de EPC score zelf. Hier kan de schoen gaan wringen: de ontwikkelaar of bouwer laat de labels bepalen, de woningen moeten dan wel voorzien zijn van bv de PV panelen conform de EPC berekening.
Wij hebben nog een dak vrij (zuidoost) waar 15 (of iets meer) panelen op kunnen.
De aannemer vraagt 560,- inclusief BTW per extra paneel inclusief de juiste omvormer. Welke panelen en welke omvormer er komt is momenteel nog onbekend.
Via de bouwer zou het ons dus 15x 462 = 6942,- exclusief BTW kosten.
Ik lees hier en daar dat wanneer je het zelf laat doen je ongeveer 1,00-1,10/Wp exclusief BTW kwijt bent. Klopt dat?
Als de aannemer 320 Wp panelen installeert (geen idee of dat normaal of gebruikelijk is), dan zou het ons zelf 15x320x1,10 = 5280,- exclusief BTW kosten.
Een verschil van 1662,- exclusief BTW.
Voordeel aan aannemer laten doen:
- 1 systeem, dus niet 2 omvormers (ga ik van uit)
- 1 aanspreekpunt
Nadeel aannemer:
- Duurder
- Tijdens de bouw al 25% aanbetalen, de rest bij oplevering van het systeem. Je bent dus al geld kwijt voordat je er gebruik van kunt maken.
Voordeel achteraf laten doen:
- Goedkoper
- Betalen en direct er gebruik van kunnen maken
Nadeel achteraf laten doen:
- Mogelijk 2 systemen/omvormers.
- 2 aanspreekpunten.
Daarnaast weet ik überhaupt niet of we de 15 extra panelen wel nodig hebben. We krijgen een bodemwarmtepomp, de boiler upgraden we naar 200 liter. We koken op inductie. Verder geen bijzondere (groot)verbruikers.
Wat zouden jullie doen?
EU DNS: 86.54.11.100
Heb zelf gewoon een advertentie geplaatst op werkspot en uiteindelijk onderstaande partij gekozen. Veel positieve reviews op werkspot. Maar de prijs was voor mij ook een belangrijke factor. Wij hebben de oplevering in oktober of november dus daarna kan ik mijn persoonlijke ervaring ook met je delen.k7of9 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:43:
Ons huis wordt naar verwachting medio maart volgend jaar opgeleverd. Nu zijn we ons aan het oriënteren voor zaken als de muren. We willen op alle verdiepingen renovlies aan laten brengen en laten sauzen. We hebben inmiddels wat offertes binnen. Die lopen nogal uiteen zowel qua totaalbedrag als ook hoe ze zijn opgebouwd waardoor ik niet echt een goed beeld krijg van wat een mooie prijs is. Zijn er mensen die ervaringen hierover willen delen?
Bij een aantal aanbieders wordt er gemiddeld 5 euro extra per m2 gerekend voor een kleurtje, wat me op geen enkele manier te verantwoorden lijkt. De verf gaat er op dezelfde manier op als witte verf en verf met een kleurtje kost ook bij lange na geen 5 euro extra per m2. Maar wellicht zie ik een andere verklaarbare reden over het hoofd.
Boven de keuken willen we (extra) afneembare verf, daar wordt zelfs meer dan een tientje per m2 extra voor gerekend. Terwijl de verf die onze keuken boer adviseert (Sigma Pearl matte) voor ruwweg 25 euro per liter te vinden is.
:strip_exif()/f/image/Rw4XkebF03gwKkG8elxKICju.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij laten ons huis latex spuiten en daar rekenen ze niks extra voor een kleur. Zolang het wel in dezelfde range is (dus niet donkergrijs en lichtgroen) en niet om de meter een andere kleur.k7of9 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:43:
Ons huis wordt naar verwachting medio maart volgend jaar opgeleverd. Nu zijn we ons aan het oriënteren voor zaken als de muren. We willen op alle verdiepingen renovlies aan laten brengen en laten sauzen. We hebben inmiddels wat offertes binnen. Die lopen nogal uiteen zowel qua totaalbedrag als ook hoe ze zijn opgebouwd waardoor ik niet echt een goed beeld krijg van wat een mooie prijs is. Zijn er mensen die ervaringen hierover willen delen?
Je kan ook alles in 9010 doen en dan zelf een kleurtje aanbrengen. Met goede verf is het als het goed is in 1x dekkend.
Maar goed, alleen al het spuiten rekenen ze 12 euro/m2. Als ik hier prijzen lees van 12 inclusief renovlies moeten ze ergens hun winst vandaan halen lijkt me
Ik moet je helaas al teleurstellen. Beng is 1 ding, zaken zoals uitbreiding, dakkapel, dakraam et cetera is al een unieke berekening voor vereist.Batilan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:50:
[...]
)
Het afgeven van energielabel moet woning zijn afgemeld door gecertificeerd bedrijf. Deze moet bewijslast gedurende de bouw verzamelen, eind opname uitvoeren en indien nodig metingen aan de woningen uitvoeren. Ook wordt de beng berekening nagelopen of deze overeenkomstig is met de werkelijkheid. Dit is vanaf 1 januari jl. al vereist vooe woningen welke na 1 januari jl. zijn vergund. Dit valt helaas niet onder de wkb, waarvan ik mij persoonlijk afvraag of deze er echt gaat komen (gemeenten zijn tegen).
Doordat het wordt uitgevoerd door gecertificeerd bedrijf, zal er kritisch naar worden gekeken. Aangezien behoud certificaat afhangt van audits.
Thx voor de info! Ik snap inderdaad dat vele wijzigingen mogelijk impact hebben op BENG (en energielabel), ik heb het ook niet over ontwerp of uitvoeringswijzigingen na de omgevingsvergunning, maar over de mogelijkheid om bepaalde zaken later (na de oplevering) uit te voeren (conform ontwerp). Mijn opmerking betrof niet zozeer het energielabel als wel de mogelijkheid om na oplevering door de aannemer, zelf nog aanpassingen te mogen doen t.a.v. BENG. Maar goed als energielabel direct bij oplevering vastgesteld gaat worden dan moet het dan dus ook allemaal in orde zijn, en wellicht ook al voor BENG, ondanks dat WKB nog niet van toepassing is. Overigens begrijp ik uit dit artikel dat niet perse de certificerende instantie bewijs tijdens de bouw moet verzamelen (dat zou een logistiek en financieel drama worden vrees ik), maar dat dat ook kan door de bouwer of opdrachtgever?headhunter1985 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:13:
[...]
Ik moet je helaas al teleurstellen. Beng is 1 ding, zaken zoals uitbreiding, dakkapel, dakraam et cetera is al een unieke berekening voor vereist.
Het afgeven van energielabel moet woning zijn afgemeld door gecertificeerd bedrijf. Deze moet bewijslast gedurende de bouw verzamelen, eind opname uitvoeren en indien nodig metingen aan de woningen uitvoeren. Ook wordt de beng berekening nagelopen of deze overeenkomstig is met de werkelijkheid. Dit is vanaf 1 januari jl. al vereist vooe woningen welke na 1 januari jl. zijn vergund. Dit valt helaas niet onder de wkb, waarvan ik mij persoonlijk afvraag of deze er echt gaat komen (gemeenten zijn tegen).
Doordat het wordt uitgevoerd door gecertificeerd bedrijf, zal er kritisch naar worden gekeken. Aangezien behoud certificaat afhangt van audits.
Alsof de bouwkosten al niet voldoende uit de hand aan het lopen zijn

Noot: ik zit hier natuurlijk op "het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic" terwijl ik denk vanuit het bouwen van een woning in eigen beheer (maar goed "projectmatige" staat ook tussen haakjes
EDIT: Ben hier nog even wat verder in gedoken, zoals gewoonlijk zijn op de site van het lenteakkoord de nodige praktische artikelen te vinden over het energielabel, zoals deze met antwoord op verschillende vragen over het energielabel. Daarin ook een verwijzing naar een (ietwat verouderd) formulier wat gebruikt wordt bij het opnameprotocol volgens NTA8800 (de meetmethode gebruikt voor BENG en energielabel). Handig om een indruk te krijgen wat zoal gechecked wordt, en het zijn maar 85 pagina's

[ Voor 20% gewijzigd door Batilan op 18-07-2021 09:06 ]
Allereerst merk ik op dat ze net zijn begonnen met het aanbrengen van de isolatieplaten aan de buitengevel en voor zover ik kan zien gaat dat niet volgens de verwerkingsvoorwaarden van de fabrikant. De fabrikant schrijft voor dat je de spouwankers minimaal 100mm vanuit de kant moet aanbrengen en geeft een aantal van 4 ankers per m2 isolatieplaat. Bij mij houden ze zich daar niet compleet aan en ik zie dat er wat kieren ontstaan. Is dat iets waar ik wat mee moet of is de meerwaarde hiervan minimaal? Bij twee stukken onder het kozijn zie ik zelfs geen anker inzitten. Tevens zie ik dat de ventilatie voor de spouw ingesneden zijn in de isolatieblokken, klopt dat wel? Ik dacht dat je isolatie nooit mocht onderbreken vanwege mogelijke koudebruggen, al zie ik niet in hoe je dit anders zou moeten oplossen.
![]() | ![]() | ![]() |
Een ander punt betreft de ankerloze spouwmuur tussen de buren en mij. Voor zover ik weet is die er om geluidsoverdracht te voorkomen/minimaliseren, maar dan is wel vereist dat die zo leeg mogelijk is. Nu zie ik nog veel lijmresten zitten van het aanbrengen van de kalkzandblokken. Zou dat uitmaken? Ik zie niet dat de lijmresten beide kanten van de muur aanraken.
Er zitten wel isolatieblokken op de plek van de verdiepingsvloeren, maar dit is in combinatie met de stalen staven voor de stabiliteit van de woning. Dat is iets wat vaker voorkomt bij ankerloze spouwmuren.
![]() | ![]() |
Ik neem sowieso een keurmeester mee naar de kijkdag om het een en ander te controleren, maar deze punten zijn dan waarschijnlijk niet meer zichtbaar aangezien ze het metselwerk al klaar hebben.
Ik heb dit indertijd ook bij de bouw van mijn woning gezien, heb dat toen gemeld aan de aannemer (WBC bouw, welke altijd zijn best deed om klachten zo snel mogelijk op te lossen). Ze zijn toen met een lange staaf tussen de spouw doorgegaan en hebben zo de lijmresten welke bruggen vormden verwijderd. Als ze geen bruggen vormen dan zal de impact op contactgeluid verwaarloosbaar zijn.Stefan_NL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:04:
:
Een ander punt betreft de ankerloze spouwmuur tussen de buren en mij. Voor zover ik weet is die er om geluidsoverdracht te voorkomen/minimaliseren, maar dan is wel vereist dat die zo leeg mogelijk is. Nu zie ik nog veel lijmresten zitten van het aanbrengen van de kalkzandblokken. Zou dat uitmaken? Ik zie niet dat de lijmresten beide kanten van de muur aanraken.
:
Voor de isolatie lijken de kieren me funest, wellicht vullen ze dat nog met PUR oid? Ook het verwijderen van de isolatie bij de ventilatiekanalen zal zijn impact hebben, de roosters zitten ook redelijk hoog?
[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 18-07-2021 09:19 ]
De isolatie is gewoon niet goed aangebracht, zie de verwerkingsvoorschriften van Isover https://www.isover.nl/sit..._-_verwerkingsblad_a4.pdfStefan_NL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:04:
Momenteel gaat het erg hard bij de bouw van mijn hoekwoning en de eerste kijkdag komt na de bouwvak eraan. Nu heb ik een tweetal situaties waar ik graag jullie mening over zou willen horen.
Allereerst merk ik op dat ze net zijn begonnen met het aanbrengen van de isolatieplaten aan de buitengevel en voor zover ik kan zien gaat dat niet volgens de verwerkingsvoorwaarden van de fabrikant. De fabrikant schrijft voor dat je de spouwankers minimaal 100mm vanuit de kant moet aanbrengen en geeft een aantal van 4 ankers per m2 isolatieplaat. Bij mij houden ze zich daar niet compleet aan en ik zie dat er wat kieren ontstaan. Is dat iets waar ik wat mee moet of is de meerwaarde hiervan minimaal? Bij twee stukken onder het kozijn zie ik zelfs geen anker inzitten. Tevens zie ik dat de ventilatie voor de spouw ingesneden zijn in de isolatieblokken, klopt dat wel? Ik dacht dat je isolatie nooit mocht onderbreken vanwege mogelijke koudebruggen, al zie ik niet in hoe je dit anders zou moeten oplossen.
Er zitten wel isolatieblokken op de plek van de verdiepingsvloeren, maar dit is in combinatie met de stalen staven voor de stabiliteit van de woning. Dat is iets wat vaker voorkomt bij ankerloze spouwmuren.
Ik neem sowieso een keurmeester mee naar de kijkdag om het een en ander te controleren, maar deze punten zijn dan waarschijnlijk niet meer zichtbaar aangezien ze het metselwerk al klaar hebben.
Die kieren moeten dicht, daar gaat convectie optreden en op de hoek moet de plaat vastgezet worden met tape zodat deze niet open gaat staan. De kieren zouden eventueel afgetaped kunnen worden maar opnieuw en juist aanbrengen is beter.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.