Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
burnedhardware schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:44:
[...]

als je kortsluiting maakt op een stopcontact, dan vliegt de stop van die groep eruit
als je kortsluiting maakt op een netwerkkabel met POE actief (doorknippen van een kabel die aan een switch hangt O-) ) dan is in een gunstig geval er niet zo veel aan de hand en in een minder gunstig geval het POE gedeelte van de poort (groep) , de hele poort(groep) of de hele switch kapot
Lijkt me toch dat er uiteindelijk iets kapot gaat in je POE inrichting. As dat niet zo is, dan vliegt er iets in de fik. Dus idealiter is er een zekering ergens. De meeste apparaten die veel stroom verbruiken hebben ergens een interne zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Als je geluk hebt vliegt die enkele groep eruit, bij een keiharde kortsluiting zal de hoofdzekering van je netbeheerder er ook uit vliegen.

UPS is dus aan te raden voor de mensen die echt zekerheid willen dat hun apparatuur blijft draaien.
Als de hoofdzekering eruit knalt dan heb is de inrichting niet goed selectief afgezekerd. Als je het laadpalen topic doorleest, is de heersende mening dat je een laadpaal niet selectief hoeft af te zekeren. Dus als je als dief de hoofdzekering wil pakken, zou ik de laadpaal pakken om kortsluiting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:49:
[...]

Als de hoofdzekering eruit knalt dan heb is de inrichting niet goed selectief afgezekerd.
Zelf een keer met een boormachine per ongeluk een electrabuis doorboord, kon gelijk de netbeheerder bellen.

Dat was gewoon een nieuwbouw huis met dito installatie, 16A na 25A.
Als je het laadpalen topic doorleest, is de heersende mening dat je een laadpaal niet selectief hoeft af te zekeren. Dus als je als dief de hoofdzekering wil pakken, zou ik de laadpaal pakken om kortsluiting te maken.
Dat is wel de beste plek, kan je gelijk alle drie de fasen uitschakelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:14
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
Deleon78 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:27:
Ik heb er te weinig verstand van en zit niet in die wereld, maar wordt voor eenvoudige woninginbraken zo veel moeite gedaan door inbrekers? Daar geloof ik helemaal niks van. En ik geloof ook niet dat jullie inboedel zo spannend is dat het de moeite waard zou zijn :p
Tja, hier werd bij een van de buren de volledige keuken gestolen daags voor installatie. Bij buurman 2 probeerden ze het ook, maar die lag voor de voordeur te slapen. Hij heeft nog steeds zichtbare braakschade...

Bij mij hebben ze het niet meer geprobeerd, of ze hebben van buitenaf al gezien dat ik voor de deur lag te slapen :)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wolly schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Als je geluk hebt vliegt die enkele groep eruit, bij een keiharde kortsluiting zal de hoofdzekering van je netbeheerder er ook uit vliegen.

UPS is dus aan te raden voor de mensen die echt zekerheid willen dat hun apparatuur blijft draaien.
Dat mag ik toch hopen van niet, want dan is er iets goed mis met de selectiviteit van je groepenkast ontwerp.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Dat mag ik toch hopen van niet, want dan is er iets goed mis met de selectiviteit van je groepenkast ontwerp.
Niet perse. Als achter de hoofdzekering 4 groepen zitten en 3 groepen zitten hoog in het vermogen en je maakt op de vierde sluiting, kan de hoofdzekering er eerder uit vliegen dan de groep zelf....

Ik heb het ooit met smeltzekeringen gehad. Knipte met een tang drie draden door (waarvan ik dacht dat er geen spanning meer op stond). Gevolg: Gat in de tang, geen licht meer in huis en 65 euro armer voor het vervangen van de hoofdzekering....

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Onzin, bij een volle sluiting ben je gewoon snel het haasje. Gelukkig krijg je tegenwoordig bijna altijd automaten als hoofdzekering waardoor je het snel kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Niet perse. Als achter de hoofdzekering 4 groepen zitten en 3 groepen zitten hoog in het vermogen en je maakt op de vierde sluiting, kan de hoofdzekering er eerder uit vliegen dan de groep zelf....
Ja maar dat is per design, omdat de hoofdzekering daartegen moet beschermen.
Maar als je op 1 groep door een kortsluiting je hoofdzekering eruit laat klappen zou ik de automaat vervangen of een elektriciën bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wolly schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:34:
[...]

Onzin, bij een volle sluiting ben je gewoon snel het haasje. Gelukkig krijg je tegenwoordig bijna altijd automaten als hoofdzekering waardoor je het snel kan oplossen.
Nee hoor. Dat is de hele reden waarom installatie automaten B-kar zijn en hoofdzekeringen C-kar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:35:
[...]

Nee hoor. Dat is de hele reden waarom installatie automaten B-kar zijn en hoofdzekeringen C-kar.
Ik ben blij dat het voor jou dan is opgelost, ik kijk liever naar mijn eigen praktijk ervaring en die van anderen (@Blihi ) bijvoorbeeld, waaruit blijkt dat het toch anders kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wolly schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:37:
[...]

Ik ben blij dat het voor jou dan is opgelost, ik kijk liever naar mijn eigen praktijk ervaring en die van anderen (@Blihi ) bijvoorbeeld, waaruit blijkt dat het toch anders kan lopen.
Vind je het niet vreemd dat een 25A C-kar eruit knalt als er op 1x 16A groep kortsluiting plaats vindt? Als je dit okay vindt, waarom plaats je dan überhaupt nog die installatie automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
B karakteristiek betekent dat de afschakelstroom tussen de 3 en 5 keer de nominale stroom ligt. Bij C karakteristiek ligt dat tussen de 5 en 10.

Je kunt dus toevallig automaten treffen die beide op 5 zitten en dan gaat je hoofdzekering gewoon met de groep mee. Maar zelfs als dat niet zo is kan het gebeuren dat de piekstroom die bij een volle sluiting over de automaat loopt net te lang duurt om, samen met de overige belastingen op de hoofdzekering, deze er ook uit te laten klappen. Er zit namelijk overlap in het werkingsbereik van huisinstallaties.

Echte 100% selectiviteit heeft een huisinstallatie niet. 16B is niet 100% selectief ten opzichte van 25C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:41:
samen met de overige belastingen op de hoofdzekering, deze er ook uit te laten klappen
Deze stelling kan ik in mee gaan. Dat klopt zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:39:
[...]

Vind je het niet vreemd dat een 25A C-kar eruit knalt als er op 1x 16A groep kortsluiting plaats vindt? Als je dit okay vindt, waarom plaats je dan überhaupt nog die installatie automaat?
Die hoofdautomaat zit er om het totaal te beveiligen en niet voor de kortsluiting. Je kunt maximaal 25A trekken verdeeld over een heleboel 16A groepen.

Je kunt dus niet over iedere 16A groep ook 16A trekken, dan vliegt die automaat er een keer uit (niet vanwege de kortsluiting, maar vanwege de temperatuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 12:23
Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Tja, hier werd bij een van de buren de volledige keuken gestolen daags voor installatie. Bij buurman 2 probeerden ze het ook, maar die lag voor de voordeur te slapen. Hij heeft nog steeds zichtbare braakschade...

Bij mij hebben ze het niet meer geprobeerd, of ze hebben van buitenaf al gezien dat ik voor de deur lag te slapen :)
Ik durf met zekerheid te zeggen dat er heel weinig (of misschien wel geen) keukens worden gestolen in al bewoonde huizen :D

Het is algemeen bekend dat nieuwbouwhuizen een gewild doelwit zijn voor inbrekers, zeker als de keuken is geleverd. We hebben nu weinig staan in ons nieuwe huis, eigenlijk alleen sanitair spullen en tegels. Ik verwacht/hoop dat die niet zo in trek zijn bij inbrekers, want ik ga niet paar weken in een kaal huis slapen.

Voor de keuken overweeg ik het inderdaad ook, dat zou om een paar dagen gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
kepler schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:49:
[...]

Ik durf met zekerheid te zeggen dat er heel weinig (of misschien wel geen) keukens worden gestolen in al bewoonde huizen :D

Het is algemeen bekend dat nieuwbouwhuizen een gewild doelwit zijn voor inbrekers, zeker als de keuken is geleverd. We hebben nu weinig staan in ons nieuwe huis, eigenlijk alleen sanitair spullen en tegels. Ik verwacht/hoop dat die niet zo in trek zijn bij inbrekers, want ik ga niet paar weken in een kaal huis slapen.

Voor de keuken overweeg ik het inderdaad ook, dat zou om een paar dagen gaan :)
Een ingepakte keuken is dan ook een stuk makkelijker mee te nemen dan eentje die je moet demonteren. Zeker apparatuur kan je makkelijk slijten op marktplaats. Je hoort ook genoeg verhalen dat CV ketels en Warmptepompen gestolen worden uit nieuwbouw. Wil je die uit bestaande bouw stelen, kost het best wat tijd om die te demonteren.
Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:41:
B karakteristiek betekent dat de afschakelstroom tussen de 3 en 5 keer de nominale stroom ligt. Bij C karakteristiek ligt dat tussen de 5 en 10.

Je kunt dus toevallig automaten treffen die beide op 5 zitten en dan gaat je hoofdzekering gewoon met de groep mee. Maar zelfs als dat niet zo is kan het gebeuren dat de piekstroom die bij een volle sluiting over de automaat loopt net te lang duurt om, samen met de overige belastingen op de hoofdzekering, deze er ook uit te laten klappen. Er zit namelijk overlap in het werkingsbereik van huisinstallaties.

Echte 100% selectiviteit heeft een huisinstallatie niet. 16B is niet 100% selectief ten opzichte van 25C.
Praktijk is soms anders dan de theorie, maar goed bij kortsluiting heb je het niet over 5x16A, maar eerder over 100x. In dat geval zou niet de hoofdzekering als eerst moeten klappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
In theory there is no difference between practice and theory, in practice there is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Z___Z schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:20:

[...]

Praktijk is soms anders dan de theorie, maar goed bij kortsluiting heb je het niet over 5x16A, maar eerder over 100x. In dat geval zou niet de hoofdzekering als eerst moeten klappen.
Juist net in dat geval is het totaal willekeurig welke zekering er klapt. Je zit dan ver buiten de grafieken van de zekeringen en beide karakteristieken moeten dan binnen 20 ms reageren. Welke eerder is is dus volkomen willekeurig.

B karakteristiek betekent niets meer dan dat de uitschakeltijd vanaf 5 keer de nominale stroom maximaal 20 ms moeten zijn. Bij C karakteristiek is dat vanaf 10 keer de nominale stroom. Zit je qua stroomsterkte daar boven, dan gedragen ze zich dus hetzelfde (bij D karakteristiek is dat vanaf 20 keer). In een klap kortsluiting maken waarbij er een stroom gaat lopen van 250A betekent dus dat er een even grote kans is dat beide zekeringen uitvallen.

Zoals gezegd: Helaas is dit eigen ervaring door met een tang een fase en nuldraad tegelijk door te knippen terwijl er spanning op stond. Er brandde een gat in de tang, zoveel stroom liep er eventjes...

Dan is er ook nog de thermische uitschakeling, dus hoe lang kun je de automaat overbelasten voordat deze uitschakelt. Bij huisautomaten is geldt dat een overbelasting van 13% niet binnen een uur mag uitschakelen en een overbelasting van 45% binnen een uur moet uitschakelen. Dus ga je over een B16 automaat een vermogen trekken van 18A (=113%) moet dat tenminste een uur kunnen. Ga je naar 23A (=145%) dan kan dat maximaal een uur. De precieze tijd kun je uit de grafiekjes halen. (Bijvoorbeeld: ga je een 16A automaat met 32A belasten, dan houdt deze dat een seconde of 40 vol).

Dit is ook een van de redenen dat die verdomde kookgroepen nog steeds geplaatst worden op een enkele 25A fase. Als je dan maximaal kookt trek je 32A over een 25A hoofdzekering. Dat is 128% en dat houdt zo'n ding (by design) ruim een uur vol. Zo lang kook je nooit op vol vermogen, dus die hoofdzekering klapt er niet uit, en dus denkt iedereen dat het wel goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
Man man man...

Vanochtend de registratie link voor Uw Huis Uw Wensen gekregen en net even gekeken wat er kan en wat het kost. Had mijn verwachtingen al laag gezet nadat ze hier een paar keer langskwamen, maar nog steeds gewoon verbaasd over de prijzen...

Meeste aanpassingen beginnen ergens bij de €200 euro voor een budget optie en gaan dan stijl omhoog. Gek genoeg lijkt de (standaard) optie om de indeling helemaal om te gooien en een bad in de badkamer te proppen de goedkoopste aanpassing 8)7 Update voor eerlijkheid: bad opstelling is alleen goedkoop omdat de prijs van het bad + montage er nog niet in zit. Komt ook nog eens paar duizend euro bovenop dus.

Het zal allemaal wel ergens op gebaseerd zijn, maar krijg het gevoel dat ze dit liever niet doen en het vooral is voor mensen die gaan zeuren als ze het niet aanbieden of zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Inviscid op 09-07-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:20:
[...]

Dit is ook een van de redenen dat die verdomde kookgroepen nog steeds geplaatst worden op een enkele 25A fase. Als je dan maximaal kookt trek je 32A over een 25A hoofdzekering. Dat is 128% en dat houdt zo'n ding (by design) ruim een uur vol. Zo lang kook je nooit op vol vermogen, dus die hoofdzekering klapt er niet uit, en dus denkt iedereen dat het wel goed is.
Enigszins off-topic, maar als bij design is dan is het toch in principe goed? Of is die extra tijd echt alleen voor noodgevallen en incidenteel mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja, het is goed volgens het ontwerp van die schakelautomaat, maar niet goed volgens de NEN1010 normen. De normen zijn strenger dan de eisen aan het automaat.

De bedoeling is dat je die dingen tijdelijk kunt overbelasten als je bijvoorbeeld de wasmachine en de vaatwasser en de oven allemaal tegelijk aan zet en ze ook nog tegelijk gaan verwarmen. Dan trek je even teveel stroom, maar dat gebeurt zelden.

Je mag niet op de ingebouwde marges gaan ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:07
Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:52:
Ja, het is goed volgens het ontwerp van die schakelautomaat, maar niet goed volgens de NEN1010 normen. De normen zijn strenger dan de eisen aan het automaat.

De bedoeling is dat je die dingen tijdelijk kunt overbelasten als je bijvoorbeeld de wasmachine en de vaatwasser en de oven allemaal tegelijk aan zet en ze ook nog tegelijk gaan verwarmen. Dan trek je even teveel stroom, maar dat gebeurt zelden.

Het is nog niet eens persé ontworpen op kortstondige overbelasting door te veel gebruikers in te schakelen, maar vooral inschakelpieken triggeren een te snelle beveiliging anders ongewild en onnodig. Onnodig omdat overbelasting door zeer kortstondige pieken geen noemenswaardige warmteontwikkeling met zich mee brengen.

Omdat de inschakelpiek van motoren en machines vaak hoger is, wordt in een industriële omgeving vaak C16 toegepast in plaats van B16. In een huishoudelijke omgeving heb je die eigenlijk niet nodig.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:17
big bang schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:10:
[...]

Het is nog niet eens persé ontworpen op kortstondige overbelasting door te veel gebruikers in te schakelen, maar vooral inschakelpieken triggeren een te snelle beveiliging anders ongewild en onnodig. Onnodig omdat overbelasting door zeer kortstondige pieken geen noemenswaardige warmteontwikkeling met zich mee brengen.

Omdat de inschakelpiek van motoren en machines vaak hoger is, wordt in een industriële omgeving vaak C16 toegepast in plaats van B16. In een huishoudelijke omgeving heb je die eigenlijk niet nodig.
Wat ik tegenwoordig wel merk is dat al die geschakelde voedingen tegenwoordig ook een hoge inschakelpiek veroorzaken. In mijn werkkamer zet ik s’avonds alle apparatuur uit via een schakelaar maar daar moet ik een computer die ik toch al zelden gebruik van die schakelaar afhalen anders klapt de automaat. Op het werk met veel IT apparatuur in een zeer wisselende opstelling kom ik dat ook tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
big bang schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:10:
[...]

Voor die enkele keer dat je de slijptol gebruikt laat je gewoon de haspel opgerold. Dat klapt de automaat er ook niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:52:

Zag in dit topic dat er ook 2-fase kookgroepen bestaan die achter 3 fase ALS zitten. Dan is een kookgroep wel NEN1010 conform toch?

Verbaast me wel dat je de groepen zo lang kan overbelasten. Toch wel handig om niet te hoeven verzwaren naar 3x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Wat is jullie ervaring met project leveranciers? Zijn voor onze badkamer wezen kijken bij de project leverancier en die hanteert prijzen die het dubbele zijn van de internet prijzen (en 50% duurder als zn fysieke concullega's). Volgens de verkoopadviseur mogen ze zelf hun prijzen niet bepalen in dit project.......

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-09 16:26
koekjah schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:32:
Wat is jullie ervaring met project leveranciers? Zijn voor onze badkamer wezen kijken bij de project leverancier en die hanteert prijzen die het dubbele zijn van de internet prijzen (en 50% duurder als zn fysieke concullega's). Volgens de verkoopadviseur mogen ze zelf hun prijzen niet bepalen in dit project.......
Elders offertes opvragen. En gewoon kijken wat onder de streep het goedkoopste is cq. het beste voelt. Wij betaalden bijvoorbeeld liever net iets meer voor de badkamer, wetende dat die bij oplevering erin zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Z___Z schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:26:
[...]

Zag in dit topic dat er ook 2-fase kookgroepen bestaan die achter 3 fase ALS zitten. Dan is een kookgroep wel NEN1010 conform toch?
Jazeker, dat mag. Was even verboden, maar is nu alleen maar afgeraden. Het mag wel.
Verbaast me wel dat je de groepen zo lang kan overbelasten. Toch wel handig om niet te hoeven verzwaren naar 3x35A.
Die 3x35 heb je waarschijnlijk zelden nodig. Ik heb nog nooit meer dan 7800 Watt gemeten (maar heb geen warmtepomp, wel airco).

Op 3x25A kun je 17 kW trekken, dus ik heb nog meer dan genoeg ruimte voor een warmtepomp op die hoofdaansluiting. En ik heb geen kleine woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Een vraag over svedex deuren, waar ik op hun site weinig info over kan vinden. 2 weken geleden is ons huis opgeleverd en vandaag zag ik dat de binnendeuren niet vlak zijn. Aan de zijkanten een streep te zien en bij de klink, lijkt op de stijlen oid? Het is ook voelbaar.
We hebben in ons huidige huis ook svedex, maar daar hebben we het niet.

Is dit iets om mee terug te gaan naar de aannemer? Ik kan op de site van Svedex niet snel iets van eisen/toleranties op hun deuren wat betreft oppervlakte eisen. Het is geen kromtrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ2M4osuxa_mN_TVgy-NcIXCvD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qz8RJ1TIpXIWjXfz4nek6i6B.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto is het redelijk te zien. Het viel pas op toen het licht 'goed' stond, maar nu ik het weet zie ik het de hele tijd... Ik heb een paar deuren gecheckt, maar die hadden het ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie letterlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:17
Iemand ervaring met het volgende?

Vandaag oplevering gehad, super happy met weinig opleverpuntjes. Maar nu staat er nog een bouwstroomkast op onze grond. Aannemer heeft ruim tijd geleden aangegeven wanneer die weg kan, maar liander komt hem pas in september ophalen, eerder kan niet zeggen ze, ik heb ze vandaag nog gebeld.

Maar hij staat op de grond waar we de oprit gaan straten, hierdoor loopt dit gewoon 2 maanden uit.. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dacuuu schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:08:

Vandaag oplevering gehad, super happy met weinig opleverpuntjes. Maar nu staat er nog een bouwstroomkast op onze grond. Aannemer heeft ruim tijd geleden aangegeven wanneer die weg kan, maar liander komt hem pas in september ophalen, eerder kan niet zeggen ze, ik heb ze vandaag nog gebeld.

Maar hij staat op de grond waar we de oprit gaan straten, hierdoor loopt dit gewoon 2 maanden uit.. 8)7
Afkoppelen en optillen en op openbare weg zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Ja precies. Gewoon zelf loskoppelen en aan de kant zetten. Hoort gewoon weg te zijn.

Bij eventueel gezeik komen ze bij de aannemer uit, niet bij jou.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 09-07-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:17
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:11:
[...]

Afkoppelen en optillen en op openbare weg zetten?
Er zitten een kabel onder de grond naar de stoep/straat toe. Maar het is een idee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dacuuu schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:13:
[...]

Er zitten een kabel onder de grond naar de stoep/straat toe. Maar het is een idee..
De kabel kun je er wel uitgraven, wel uitkijken dat je er niet met een spade in steekt :P Of staat hij heel ver op eigen grond? Anders aannemer bellen dat ze hem op openbare weg zetten, het is jouw grond en je woning is opgeleverd. Opzouten met dat ding :D

Of anders even je grondwerker vragen, of hij die kabel netjes op de openbare weg wilt leggen bij het uitgraven van je oprit.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Uitgraven en wegzetten is veilig genoeg. Die aansluiting zit onder de openbare weg, dus verplaatsen moet kunnen door een een gootje te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik zou beginnen te graven langs die kabel en die volgen tot je van je terrein af bent. Dan is het een kwestie van de kast optillen en verplaatsen.

En anders de aannemer aansprakelijk stellen voor de schade door de vertraging. Ik neem aan dat je er een opleverpunt van hebt gemaakt, want het perceel hoort gewoon leeg te zijn. Wie betaalt nu bijvoorbeeld voor die aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
2 cm van de rand zit een verdikking over de gehele hoogte en rechts van de klink zelfde 'randje' maar een kort stukje.

Alsof het honingraat een andere dikte heeft dan het profiel/omlijsting. Zeker met strijklicht is het heel duidelijk te zien. En bij onze huidige svedex deuren niet, die zijn gewoon helemaal vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27
kepler schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:24:
[...]
2 cm van de rand zit een verdikking over de gehele hoogte en rechts van de klink zelfde 'randje' maar een kort stukje.

Alsof het honingraat een andere dikte heeft dan het profiel/omlijsting. Zeker met strijklicht is het heel duidelijk te zien. En bij onze huidige svedex deuren niet, die zijn gewoon helemaal vlak.
Wellicht foto even editen met rode omlijning? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
September pas. 2 hele maanden poe.

Niet druk om maken, genieten van je mooie nieuwe huis en dat ding komen ze binnen een prima tijd halen. Maak het jezelf niet te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Source90 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:37:
[...]

Wellicht foto even editen met rode omlijning? :o
Ik zal eens kijken of ik een betere foto kan maken. Feit is dat de deur aftekening vertoond en niet geheel vlak is.

Ik heb intussen een SKH document gevonden. Daarin staat dat aftekenen van rand en vulhout beperkt is toegestaan. Daar heb ik niet zo heel veel aan, wat is beperkt :D

https://www.google.com/ur...Vaw1m00PSbgI67MU0AF-KawU_
MacbookProx schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 04:45:
September pas. 2 hele maanden poe.

Niet druk om maken, genieten van je mooie nieuwe huis en dat ding komen ze binnen een prima tijd halen. Maak het jezelf niet te moeilijk.
waarom zou je 2 maanden vertraging accepteren? En misschien wel meer, want voor hetzelfde geld is de stratenmaker tot eind van het jaar volgeboekt.

Je kan niet normaal parkeren, loopt allemaal zand je nieuwe huis in, etc. Ik snap het heel goed.

Wij hebben hetzelfde, er ligt nog een asfaltweg van de gemeente in onze achtertuin... Dit hebben we ook niet geaccepteerd en de gemeente in gebreke gesteld, toen werd er gelukkig wel iemand wakker en hij zal nu stuk sneller worden weggehaald dan eerder aangegeven. Dit betekent ook dat onze achtertuin later afgemaakt kan worden, met drie kleine kinderen die veel in de tuin spelen is dat erg vervelend/jammer natuurlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door kepler op 10-07-2021 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

Dit is een opleverpunt voor de aannemer en niet jouw probleem. De aannemer moet het perceel vrij van obstakels leveren dus ik zou hem melden dat je wilt dat de kast uiterlijk per de door jou gewenste datum weg is inclusief bijbehorende ondergorndse infrastructuur omdat je met je oprit wilt beginnen. Als hij dat weigert kun je vervolgens melden dat je de schade die je hier door ondervindt bij hem gaat verhalen. Bel dan ook met je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt. Het is bekend dat Liander traag is maar dat is in eerste instantie het probleem van de aannemer in dit geval. Hij wilde immers opleveren en dan moet de bouwaansluiting van jouw grond af zijn. Hij stuurt desnoods maar een electricien om de aansluiting af te koppelen en de kabels te verwijderen. Hoewel Liander daar waarschijnlijk voor gaat liggen omdat ze alleen bepaalde aannemers en in opdracht van Liander werkzaamheden aan het hoofdnet toe staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:37:
Een vraag over svedex deuren, waar ik op hun site weinig info over kan vinden. 2 weken geleden is ons huis opgeleverd en vandaag zag ik dat de binnendeuren niet vlak zijn. Aan de zijkanten een streep te zien en bij de klink, lijkt op de stijlen oid? Het is ook voelbaar.

Is dit iets om mee terug te gaan naar de aannemer? Ik kan op de site van Svedex niet snel iets van eisen/toleranties op hun deuren wat betreft oppervlakte eisen. Het is geen kromtrekken.

[Afbeelding]

Op deze foto is het redelijk te zien. Het viel pas op toen het licht 'goed' stond, maar nu ik het weet zie ik het de hele tijd... Ik heb een paar deuren gecheckt, maar die hadden het ook
Melding doen bij de aannemer. Er zit wel een garantie op vanuit Svedex maar die krijg je alleen in een ‘Woon situatie’. Nu zullen zich gaan beroepen op het feit dat de woning onbewoond is waardoor de temperatuur en luchtvochtigheid niet gegarandeerd kan worden. Ze sturen je vrij eenvoudig de laan uit.

Deuren worden altijd met de ‘zichtkant’ naar boven vervoerd, aan de onderkant zit bij Svedex een simpel kartonnen plaatje. Het kan zijn dat ze op jou pallet deuren nog een euro pallet hebben gezet en dat je die afdruk in je deur zit…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 18:35
kepler schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:37:

[Afbeelding]

Als je huis is gebouwd onder Woningborg of SWK staan de garantie voorwaarden en termijnen daar. Op Woningborg staat bijvoorbeeld garantie op kromtrekken van ramen en deuren >10mm 1 jaar en voor hinderlijk gevolgen 6 jaar. Hinderlijk lijkt mij van toepassing als de deur niet meer sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
hansgrave schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:05:
[...]

Als je huis is gebouwd onder Woningborg of SWK staan de garantie voorwaarden en termijnen daar. Op Woningborg staat bijvoorbeeld garantie op kromtrekken van ramen en deuren >10mm 1 jaar en voor hinderlijk gevolgen 6 jaar. Hinderlijk lijkt mij van toepassing als de deur niet meer sluit.
Het is dus geen kromtrekken, het is echt een aftekening van de omlijsting (of juist honingraat, hoe je het ziet).
Het is niet hinderlijk, maar wel 'lelijk'.
Toppe schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:24:
[...]

Melding doen bij de aannemer. Er zit wel een garantie op vanuit Svedex maar die krijg je alleen in een ‘Woon situatie’. Nu zullen zich gaan beroepen op het feit dat de woning onbewoond is waardoor de temperatuur en luchtvochtigheid niet gegarandeerd kan worden. Ze sturen je vrij eenvoudig de laan uit.

Deuren worden altijd met de ‘zichtkant’ naar boven vervoerd, aan de onderkant zit bij Svedex een simpel kartonnen plaatje. Het kan zijn dat ze op jou pallet deuren nog een euro pallet hebben gezet en dat je die afdruk in je deur zit…
ja, ik ga gewoon melding maken inderdaad. En als de aannemer moeilijk doet misschien svedex even direct contacten wat zij er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Laatst online: 08-09 23:20
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CDZnG85.png

Graag jullie mening over het volgende ontwerp, met name het keukengedeelte.
Heb bij de projectleverancier een keukeneiland laten aanpassen. 275cm aan lengte. 100cm diep.
Ik wil graag de 'voorkant' als 'opbergkast' laten dienen. en de 'achterkant' echt voor het koken e.d.
De eettafel is 120cm - 130cm max aan diameter.

Nou was ik benieuwd, of mensen uit ervaring de opberg van een dergelijk eiland ook gebruiken voor niet-keuken gerelateerde dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
cacao70 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:12:
[Afbeelding]

Heb bij de projectleverancier een keukeneiland laten aanpassen. 275cm aan lengte. 100cm diep.
Ik wil graag de 'voorkant' als 'opbergkast' laten dienen. en de 'achterkant' echt voor het koken e.d.

Nou was ik benieuwd, of mensen uit ervaring de opberg van een dergelijk eiland ook gebruiken voor niet-keuken gerelateerde dingen?
Paar post hierboven idee gepost om een Roomba I7+ in een kastje te maken. Je kan in principe alles erin plaatsen wat je wilt..?

gok alleen dat deze zijde 30cm kasten worden (diepte) en je niet veel spul kwijt kan.
Boeken, mandjes en prullaria zal er wel inpassen. Wil je dichte deuren of open vakken? Laatstgenoemde zal wel een stofmagneet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:23

EiT

Je beslist toch zelf wat voor spullen je er in zet ;).

Ik zou overigens geen eiland doen of dat ding een kwartslag draaien. Je kan nu amper een bankstel kwijt. De ruimte is veel te klein, in de tekening hebben ze bewust een 2 sits bank getekend, meer past er niet in. Leuk als je visite hebt.
Ik neem aan dat het een appartement is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[Afbeelding]

Onderstaand 2 inmiddels erg oude tekeningen van mijn keuken. Wij gebruiken de kasten aan de eettafel kant voor spelletjes, (kook) boeken en wat 'random' zaken.
Eiland is 290x110 cm. De kastjes aan de eettafel zijde zijn 40cm diep.
In ons originele plan hadden we deze kastjes gepland voor servies, broodbeleg etc, maar er bleek meer dan genoeg ruimte in de rest van de keukenkasten voor die zaken.

Ben het trouwens eens met de opmerking hierboven om het eiland te draaien. Maak er evt een semi-schiereiland van. (Eiland net niet tegen het raam aan) Tenzij je het liefst het grootste deel van je (vrije) tijd kokend in de keuken doorbrengt is de verhouding keuken / woonkamer niet handig zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChmOQ--PZlaSvBsy-wFHekmShHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uehVlXkMdxKVZHN8YtvD2F7X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xcLqlBwYdNU0VAauG6UmsHgBqE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wMWgfVJ29AmDBGcjMAwDv2QJ.png?f=fotoalbum_tile

@Verwijderd, als het goed is krijg ik nog deze maand mijn laatste frontje van de keuken binnen en volgt de showcase in het keukentopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
[Afbeelding]

Kan je niet alsnog een naar binnen draaiende deur in de bijkeuken zetten. Dan kan je een schiereiland tegen dat muurtje van de berging zetten misschien?

Of je maakt er een soort van L van. Dan je huidige eiland iets inkorten en 'verbinden' met de muur naast het raam (daar kan je misschien een leuk (ontbijt)barretje maken.

[ Voor 10% gewijzigd door kepler op 11-07-2021 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[Afbeelding]

Persoonlijk vind ik deze keuken minstens drie maten te groot voor de ruimte, zeker omdat je aan dat eiland niet kunt eten. Je hebt er dus niet aan, behalve tijdens het koken.

Maar als je echt zo'n enorm eiland wilt kun je op de kopse kant ook een open kast toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
Het is lastig om iemand te vinden, dit lijkt kalksteen (?) dus evt wel zelf te doen sleuven te frezen toch ?

Evt alleen de onderste verplaatsen naar de andere want is voldoen dan hoeven er ook geen kabels getrokken te worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah, als ik een appartement zou kopen voor mijzelf of voor mijzelf en partner en ik ben gek op koken dan zou ik het nog wel aan durven. Ik vind dat een keuken best het pronkstuk van een appartement mag zijn.

Smaken, doelen en prioriteiten verschillen. Ik hecht vrij weinig aan een zitgedeelte met TV maar een ander weer wel die daar met 3 kinderen elke avond voor de TV zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:32
@cacao70 dit ontwerp is veel te groot voor de beschikbare ruimte. Ik zou er een L-opstelling van maken links boven in de hoek er van uit gaande dat dat raam niet doorloopt tot aan de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:08:
Mwah, als ik een appartement zou kopen voor mijzelf of voor mijzelf en partner en ik ben gek op koken dan zou ik het nog wel aan durven. Ik vind dat een keuken best het pronkstuk van een appartement mag zijn.

Smaken, doelen en prioriteiten verschillen. Ik hecht vrij weinig aan een zitgedeelte met TV maar een ander weer wel die daar met 3 kinderen elke avond voor de TV zit.
Uiteraard is het een kwestie van smaak, maar in dit geval ben ik het niet met je eens. Als je dol bent op koken maak je een kookeiland dat tevens dienst doet als bar, niet alleen een aanrecht wat de helft van de kamer inneemt.

Deze plattegrond laat geen enkele ruimte over waar je kunt zitten met gasten en dat gaat meestal wel samen met 'dol zijn op koken'. Mijns inziens is het alleen de keukenverkoper die hier beter van wordt en werkt deze keuken waardeverminderend op de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Blihi Een stuk gebruiken als bar is inderdaad wel aan te raden in deze opstelling, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Sikkek
Sport_Life schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:42:
[...]

Zeker mooie woning!
Ben wel benieuwd wat het bestemmingsplan wordt van de weide links naast jullie, waar nu wat paardjes lopen :).
Bestemmingsplan inmiddels gewijzigd, het worden vrije kavels :).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Sikkek schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Volgens mij zijn alle kavels al verkocht of onder optie...
De eerste kavels zijn verkocht, er volgt een tweede (en waarschijnlijk 3e,4e etc) verkoop tot de hele weide verkocht is.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2021 14:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 21:28
Sport_Life schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:36:
@Sikkek

[...]

Bestemmingsplan inmiddels gewijzigd, het worden vrije kavels :).

***members only***
Volgens mij zijn alle kavels al verkocht of onder optie...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DogPatch06
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 21:38
Goedemiddag,

Ik lees hier al een tijdje mee, dus zal mij eens voorstellen.

Members only:

Dan nog een andere vraag. Ik ontving vrijdag de factuur voor termijn 5 "ruwbouw gevels begane grond gereed". Na een bezoek aan de bouwplaats blijkt dat er weliswaar is begonnen met metselen maar dat het metselwerk nog verre van af is. Aan de voorzijde is inmiddels een stukje gedaan maar de gehele achterzijde van het blok moet nog. Dus naar mijn mening is dit werk nog niet gereed en had het dus nog niet gefactureerd mogen worden. Kan ik de aannemer een bericht sturen dat ik de factuur nog niet declareer bij de bank en dat ik dit pas doe als het gefactureerde werk gereed is en dat de betalingstermijn pas kan gaan lopen als het werk gereed is?
Members only:

PVOutput 3.7 kWp op ZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Inderdaad. Mailtje naar de aannemer met duidelijke uitleg en foto dat het gefactureerde werk nog lang niet klaar is en dat je pas betaalt na voltooing.

Vraag ze het liefst om een nieuwe factuur te sturen als het werk wel klaar is.

[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 11-07-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Blihi schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Uiteraard is het een kwestie van smaak, maar in dit geval ben ik het niet met je eens. Als je dol bent op koken maak je een kookeiland dat tevens dienst doet als bar, niet alleen een aanrecht wat de helft van de kamer inneemt.

Deze plattegrond laat geen enkele ruimte over waar je kunt zitten met gasten en dat gaat meestal wel samen met 'dol zijn op koken'. Mijns inziens is het alleen de keukenverkoper die hier beter van wordt en werkt deze keuken waardeverminderend op de woning.
Dankje, als je zou mogen kiezen, waar zou je het bargedeelte precies zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
D.deJong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:12:
@cacao70 dit ontwerp is veel te groot voor de beschikbare ruimte. Ik zou er een L-opstelling van maken links boven in de hoek er van uit gaande dat dat raam niet doorloopt tot aan de vloer.
Yes, hij loopt door tot aan de vloer. Met een draaikiepraam ook

[ Voor 3% gewijzigd door cacao70 op 11-07-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Blihi schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Dankje voor je perspectief. Iets wat niet op de tekeing staat, is een balkon van 14m2 welke ik wil gaan inrichten als een verlengde van mijn woonkamer en daar net iets meer wil gaan zitten met gasten. Ik ga je perspectief zeker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
cacao70 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:40:
[...]

Bar enkel doen als je overtuigd bent dat je genoeg kastruimte gaat hebben.
Lijkt me niet van toepassing bij jou :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
cacao70 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:40:
[...]

Gezien de grootte van het appartement ga ik er even vanuit dat het niet om een enorm huishouden gaat. De kastenwand zoals die nu getekend staat is echt enorm. Een kookeiland maak je normaal gesproken om contact te kunnen hebben met de kamer als je kookt. Als je je gasten dan op het terras gaat zetten ben je dat contact ook kwijt.

Het raam maakt het lastig om een keuken tegen de muur te zetten, dus je moet inderdaad naar een (schier) eiland, maar ik vind de huidige opstelling echt niet passend. Normaal wordt uitgegaan van 120 cm rondom een eiland vrij tot de muur of tot de kastenwand. Bij jou is dat 90 cm tot de kastenwand en 100 tot de muur. Dat zal in de ruimte echt klein ogen. Heb je al eens geprobeerd dit in 3d uit te werken (bijvoorbeeld in de IKEA planner, om een idee te krijgen?)

Je kunt overwegen een schiereiland maken (dus je hele eiland tegen de kastenwand aanschuiven), maar ook een L-opstelling van een eiland kan werken, waarbij het spoelgedeelte richting de deur naar de hal zit en de kookplaat naar te kamer toe met een barretje er aan.

Ik zou in ieder geval zorgen dat je ruimte laat voor een behoorlijke eettafel, aangezien dat de plaats is waar je het meeste tijd door gaat brengen (neem ik aan, anders was de TV hoek wel groter geweest)

En nog een tip van mijn kant, ga eens met je plattegrond bij een onafhankelijke keukenzaak langs. Niet de projectleverancier en ook niet een andere Mandemakers kloon, maar een kleine zaak die wel met jou meedenkt en niet zijn eigen omzet voorop zet. Je zou nog wel eens goedkoper uit kunnen zijn ook.

Onze keuken is ontworpen en gemaakt door Stein Keukens, die samenwerken met andere keuken ontwerpers in De Keuken Designers. Ter info: ons kookeiland is 120x300 cm en staat in een ruimte van 6,5 bij 4. De eettafel staat daar niet in, dus die ontbijttafel op de foto's wordt ook alleen voor het ontbijt gebruikt.

[ Voor 33% gewijzigd door Blihi op 11-07-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:59
Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Ik wist al dat het veel gebeurde, maar dit bevestigt het weer. 100% dat ik daar ga slapen als de keuken er wel staat, maar nog niet gemonteerd is. Incl briefje op de deur: "ik slaap hier en als je binnenkomt heb ik een Maglite bij me."
Hier was de projectleverancier juist heel schappelijk. We zijn nog bij een andere tent geweest en die kwam twee keer zo duur uit, terwijl qua materiaal e.d. het misschien 1,3x zo duur had hoeven zijn.

Desondanks nog scherp blijven. Wij hadden een indeling gekozen die mooi was, maar per meubeldeel moesten we montagekosten betalen. Zo werd een plank ineens 600 euro incl montage terwijl je die zelf voor 100 euro koopt en in een kwartiertje monteert. Daar slimmere keuzes in maken heeft ons nog duizend euro gescheeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Tja. Projectleveranciers....

U wilt het bad uit dezelfde serie, maar dan een maat kleiner meneer? Dat is dan -400 euro voor het oude bad en +1200 voor het kleinere model... :( :'( Oh ja, en dat moeten we natuurlijk ook monteren, dus dat is +200 montagekosten....

Ik heb net zolang ruzie gemaakt met die tent tot ik uiteindelijk een minderprijs overhield. Door een ander merk bad te nemen en de wastafels weg te laten. Die heb ik voor minder dan die minderprijs zelf opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zelfde bij het appartement van mijn ouders. Zat een projectkeuken in (weglaten was 5000 minderprijs). Er waren geen papieren van die keuken en toen ze de keukenleverancier er naar vroegen antwoordde deze lachend: "u verwacht toch niet voor 5000 euro een keuken te kopen? U bent bij ons minstens 15k kwijt hoor..."

Ze hebben de keuken maar niet afgenomen. Ik ga er zelf wel een zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Farmerwood schreef op zondag 11 juli 2021 @ 07:23:
[...]

Onderstaand 2 inmiddels erg oude tekeningen van mijn keuken. Wij gebruiken de kasten aan de eettafel kant voor spelletjes, (kook) boeken en wat 'random' zaken.
Eiland is 290x110 cm. De kastjes aan de eettafel zijde zijn 40cm diep.
In ons originele plan hadden we deze kastjes gepland voor servies, broodbeleg etc, maar er bleek meer dan genoeg ruimte in de rest van de keukenkasten voor die zaken.

Ben het trouwens eens met de opmerking hierboven om het eiland te draaien. Maak er evt een semi-schiereiland van. (Eiland net niet tegen het raam aan) Tenzij je het liefst het grootste deel van je (vrije) tijd kokend in de keuken doorbrengt is de verhouding keuken / woonkamer niet handig zo.

[Afbeelding][Afbeelding]

@Verwijderd, als het goed is krijg ik nog deze maand mijn laatste frontje van de keuken binnen en volgt de showcase in het keukentopic.
@Farmerwood ik zie "Rolluiken voorbereiding" in je tekening, heb je ook een rolluik voor je schuifpui en zoja welk merk als ik vragen mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Stormstar3 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:32:
[...]
@Farmerwood ik zie "Rolluiken voorbereiding" in je tekening, heb je ook een rolluik voor je schuifpui en zoja welk merk als ik vragen mag :)
We hebben tot nu toe alleen de voorbereiding gedaan, maar nog geen rolluik, screen en/of knikarm scherm geplaatst.
Er gaat vrijwel zeker geen rolluik komen. Het waait vrijwel altijd bij ons bleek al snel en een rolluik van bijna 4m breed zou dan te vaak ivm te harde wind (> 2 bf) niet eens naar beneden kunnen.

Er moet wel iets gaan komen, want de pui ligt vol op het zuiden, maaar we hebben nu besloten om eerst de tuin definitief te ontwerpen voor we iets op gaan hangen. Tuin wordt volgend voorjaar opgepakt. Nu i.v.m bouwwerkzaamheden in de straat en 2 kleine kinderen de hele tuin vol gelegd met graszoden als speelveld tot er op straat gespeeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:28
Wij hebben na te hebben getekend in augustus 2020, nu offertes gekregen van de installateur voor het kleinere meerwerk.
Er waren in het project enkele standaard meerwerkopties die bij het tekenen al bekend waren (garage, uitbouw, extra slaapkamer, dakkapel, garagedeuren ipv kanteldeur). De kleinere zaken als stopcontacten, lichtpunten en aanpassingen aan de installatie werden allemaal overgelaten aan de installateur (aannemer en projectontwikkelaar zitten hier ook niet tussen).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat lijken inderdaad schappelijke prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Members only:

Bij ons zijn ze nu bezig met de dakpannen.
Tevens het bericht gekregen dat het eerste deel van de woningen in deze fase voor de kerst al wordt opgeleverd, in plaats van Q1 van 22. *O*

Met de kijkdag gezien dat er een loze leiding verkeerd is geplaatst (1 meter boven grond niveau in plaats van 10cm onder :') ). Was al netjes aangepast. Tot nu toe wel tevreden over deze bouwer.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 12-07-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:31
darasta schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:15:
Wij hebben na te hebben getekend in augustus 2020, nu offertes gekregen van de installateur voor het kleinere meerwerk.
Er waren in het project enkele standaard meerwerkopties die bij het tekenen al bekend waren (garage, uitbouw, extra slaapkamer, dakkapel, garagedeuren ipv kanteldeur). De kleinere zaken als stopcontacten, lichtpunten en aanpassingen aan de installatie werden allemaal overgelaten aan de installateur (aannemer en projectontwikkelaar zitten hier ook niet tussen).

***members only***
Sinny in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Binnen dit topic is er ook een tabel waarin je kan vergelijken met andere bouwbedrijven/installateurs.
Dan kan je mooi vergelijken of je mooie prijzen hebt, of dat je eigenlijk teveel betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
@dejeroen Maar als je dan weet dat je dus teveel betaalt, wat doe je er dan nog aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

@Alic3 misschien dat het helpt om beter een afweging te maken of het loont om achteraf - waar mogelijk - het zelf te doen. ;). Bijv. de wcds van @darasta zijn bij ons 2x zo veel. Ik heb er dus ook geen bij laten plaatsen en zie achteraf wel of en waar het nodig is. Wel nog een 75mm loze leiding van meterkast naar de trapkast laten plaatsen om nog enigzins flexibel te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
hyb schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:14:
@Alic3 misschien dat het helpt om beter een afweging te maken of het loont om achteraf - waar mogelijk - het zelf te doen. ;). Bijv. de wcds van @darasta zijn bij ons 2x zo veel. Ik heb er dus ook geen bij laten plaatsen en zie achteraf wel of en waar het nodig is. Wel nog een 75mm loze leiding van meterkast naar de trapkast laten plaatsen om nog enigzins flexibel te blijven.
Zeker, maar er zijn grenzen met wat je zelf kunt doen. Een loze leiding, net weggewerkte voorbereiding zonwering, vloerverwarming of een mantelbuis naar de tuin doe je ook niet echt meer makkelijk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Farmerwood schreef op maandag 12 juli 2021 @ 06:16:
[...]

We hebben tot nu toe alleen de voorbereiding gedaan, maar nog geen rolluik, screen en/of knikarm scherm geplaatst.
Er gaat vrijwel zeker geen rolluik komen. Het waait vrijwel altijd bij ons bleek al snel en een rolluik van bijna 4m breed zou dan te vaak ivm te harde wind (> 2 bf) niet eens naar beneden kunnen.

Er moet wel iets gaan komen, want de pui ligt vol op het zuiden, maaar we hebben nu besloten om eerst de tuin definitief te ontwerpen voor we iets op gaan hangen. Tuin wordt volgend voorjaar opgepakt. Nu i.v.m bouwwerkzaamheden in de straat en 2 kleine kinderen de hele tuin vol gelegd met graszoden als speelveld tot er op straat gespeeld kan worden.
Ja ik snap je punt dat is eigenlijk ook precies mijn probleem. Ik zit ook aan de +- 3.70m schat ik in en dan word de keuze in rolluiken best beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
kepler schreef op zondag 11 juli 2021 @ 08:08:
[...]

Kan je niet alsnog een naar binnen draaiende deur in de bijkeuken zetten. Dan kan je een schiereiland tegen dat muurtje van de berging zetten misschien?

Of je maakt er een soort van L van. Dan je huidige eiland iets inkorten en 'verbinden' met de muur naast het raam (daar kan je misschien een leuk (ontbijt)barretje maken.
Naar welke muur refereer je? Is dat de muur waar de kastenwand (bestaat nu uit koffienis, koelvries en oven) nu staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Alic3 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:02:
@dejeroen Maar als je dan weet dat je dus teveel betaalt, wat doe je er dan nog aan :+
Dit dus. Bij mij bevestigt het alleen maar dat ik opgelicht word! 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
koekjah schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:12:
[...]

Dit dus. Bij mij bevestigt het alleen maar dat ik opgelicht word! 🤓
Houd er wel rekening mee dat loze leidingen achteraf wel knap lastig kan zijn en stopcontacten mag je ook niet meer dan 1x doorverlengen officieel dacht ik.
En tussen 2 vaste muren met een hoek een stop contact doorverlengen is best wel een K klus omdat je de halve hoek moet slopen om de buis erdoorheen te laten lopen. Ik heb daarom op elke vaste wand gewoon minimaal 1 stopcontact vanuit de bouw laten zetten.

En kijk even hoeveel tijd je na het sleutelmoment nog hebt voordat je wilt wonen.
Mijn tijd was beperkt en ik had nog best veel te doen. Uiteindelijk alemaal wel gered maar ik was erg flexibel met mijn uren (eigen baas) en heb echt hele lange dagen gemaakt voor 4 weken lang.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 13-07-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ja, de wcd's laten wij ook door de aannemer doen (á 235,- per stuk) op één na. Verder veel loze leidingen, de bedrading zelf trekken is geen probleem.

Enige discussiepunt die ik nu heb met de aannemer gaat over de LW-pomp die een boiler van slechts 180l heeft. De aannemer kan deze met 100 liter vergroten dmv een hotfill boiler.
Dit wordt door de fabrikant ontraden, de optie van de fabrikant wordt weer door de installateur ontraden. De aannemer houdt het dus bij de hotfill....

Ondertussen weet ik niet waar ik goed aan doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
koekjah schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:46:
Ja, de wcd's laten wij ook door de aannemer doen (á 235,- per stuk) op één na. Verder veel loze leidingen, de bedrading zelf trekken is geen probleem.

Enige discussiepunt die ik nu heb met de aannemer gaat over de LW-pomp die een boiler van slechts 180l heeft. De aannemer kan deze met 100 liter vergroten dmv een hotfill boiler.
Dit wordt door de fabrikant ontraden, de optie van de fabrikant wordt weer door de installateur ontraden. De aannemer houdt het dus bij de hotfill....

Ondertussen weet ik niet waar ik goed aan doe
Hotfill kan achteraf altijd nog.
Zorg in ieder geval voor een loze leiding op de plek waar dan die hotfill moet komen en hij heeft natuurlijk leidingen nodig van en naar je huidige installatie.
Wellicht ook handig om je technische ruimte daar alvast op voor te bereiden qua plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Tsja, in dat geval heb ik het liever direct aan de voorkant. Dan hoef ik zelf niet te klooien achteraf (garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
koekjah schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:00:
Tsja, in dat geval heb ik het liever direct aan de voorkant. Dan hoef ik zelf niet te klooien achteraf (garantie)
Als je het door dezelfde leverancier achteraf laat doen die ook de installatie nu heeft verzorgd is er natuurlijk niets aan de hand.
Ik zou liever een groter boilervat laten plaatsen of kijken of dat achteraf nog kan ipv een hotfill en wellicht kom je gewoon uit met je huidige 180liter, dat kan natuurlijk ook nog.

Of rekent hij nu een zeer schappelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
GeeMoney schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:15:
[...]

Als je het door dezelfde leverancier achteraf laat doen die ook de installatie nu heeft verzorgd is er natuurlijk niets aan de hand.
Ik zou liever een groter boilervat laten plaatsen of kijken of dat achteraf nog kan ipv een hotfill en wellicht kom je gewoon uit met je huidige 180liter, dat kan natuurlijk ook nog.

Dat is wat hier ook meerdere mensen gedaan hebben. Bij ons waren b.v. de overburen te laat met een uitbouw. Vervolgens zelf een aannemer/metselbedrijf geregegeld voor de uitbouw en dezelfde onder aannemers geregeld, als die bij het hele huis betrokken waren. (Vloerverwarming, dakdekker, en Elektricien). Uit eindelijk was de aanbouw, zelfs €1500 goedkoper dan meteen via de aannemer. Dus als je achteraf nog iets wil doen, zou ik altijd ook informeren, bij de desbetreffend onder aannemer, zeker met garantien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
cacao70 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 01:14:
[...]

Naar welke muur refereer je? Is dat de muur waar de kastenwand (bestaat nu uit koffienis, koelvries en oven) nu staat?
Hele ruwe schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNYQbufXXC3jJrgHmprEDOXNELY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyBsNHo153UXNPoDHMsq9qrS.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je net iets meer ruimte voor een grotere tafel bv en ook meer werkruimte in de keuken. Je kan dan aan de kant van de eettafel ook nog een barretje maken voor ontbijt/borrel of gezellig tijdens het koken daar zitten kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

GeeMoney schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:15:
[...]

De aannemer is nogal vaag hierover, het is deze optie of verder niets. Heb geen idee welke installateur hij weer inhuurt.
Een groter boilervat kan in principe niet (inbouw), behalve met de optie die Nibe aangeeft. Echter, dat kan volgens de aannemer weer niet.

Is een hotfill boiler niet hetzelfde als een extra boiler, maar dan energie zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koekjah schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:47:
[...]

De aannemer is nogal vaag hierover, het is deze optie of verder niets. Heb geen idee welke installateur hij weer inhuurt.
Een groter boilervat kan in principe niet (inbouw), behalve met de optie die Nibe aangeeft. Echter, dat kan volgens de aannemer weer niet.

Is een hotfill boiler niet hetzelfde als een extra boiler, maar dan energie zuiniger?
Hotfill is gewoon een boiler gebaseerd op COP 1 verwarming: onzuinig.

Het enige voordeel is dat deze sneller opwarmt dan de boiler die door de warmtepomp wordt opgewarmd, voor de rest heeft het alle nadelen van een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[Afbeelding]
Los van het feit of het ontwerp nu te groot is of niet, wij gebruiken de niet-kookkant van ons eiland voor andere dingen op te bergen. Prima om het maximale uit het eiland te halen qua bergruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Wolly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Hotfill is gewoon een boiler gebaseerd op COP 1 verwarming: onzuinig.

Het enige voordeel is dat deze sneller opwarmt dan de boiler die door de warmtepomp wordt opgewarmd, voor de rest heeft het alle nadelen van een boiler.
Ah ok, ik was in de veronderstelling dat een hotfill boiler wordt voorzien van heet water uit de WWP en dit dus alleen maar op temperatuur hoeft te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 21:28
Vandaag heb ik van onze kopersbegeleiding een status update met foto's ontvangen van mijn appartement in aanbouw. Het betreft een transformatieproject waarin een bestaand kantoorgebouw wordt omgebouwd naar 48 koopappartementen.

Op één van de foto's is een groep bouwvakkers te zien die op het dak zitten te BBQ'en met een houtskool BBQ, en daarmee met open vuur. Onder de foto staat: "De 1e bbq op het dakterras is een feit"

In onze splitsingsakte staat het volgende:

"24.6 Op het tot gemeenschappelijk gebruik bestemde dakterras mag niet in een houtkachel of op andere wijze vuur worden gestookt. Onder dit verbod valt ook het barbecueën op houtskool, gas of elektriciteit."

Ik vind het een enigszins vreemde gang van zaken dat bouwvakkers op ons dak zitten te BBQ'en, met alle bijbehorende risico's dat het gebouw zou kunnen afbranden.

En verder vroeg ik mij af of men zich ook aan dergelijke veiligheidsvoorschriften dient te houden, bv; geen open vuur op het bouwterrein.

Moet ik hier een punt van maken?

Alvast veel dank voor jullie advies in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
@737freak Volgens mij staat dat er vooral in om stankoverlast tegen te gaan. Niet zo zeer voor de veiligheid. Anders mag je kaarsen ook gaan verbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-09 16:48
737freak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:58:
Vandaag heb ik van onze kopersbegeleiding een status update met foto's ontvangen van mijn appartement in aanbouw. Het betreft een transformatieproject waarin een bestaand kantoorgebouw wordt omgebouwd naar 48 koopappartementen.

Op één van de foto's is een groep bouwvakkers te zien die op het dak zitten te BBQ'en met een houtskool BBQ, en daarmee met open vuur. Onder de foto staat: "De 1e bbq op het dakterras is een feit"

"24.6 Op het tot gemeenschappelijk gebruik bestemde dakterras mag niet in een houtkachel of op andere wijze vuur worden gestookt. Onder dit verbod valt ook het barbecueën op houtskool, gas of elektriciteit."

Ik vind het een enigszins vreemde gang van zaken dat bouwvakkers op ons dak zitten te BBQ'en, met alle bijbehorende risico's dat het gebouw zou kunnen afbranden.

En verder vroeg ik mij af of men zich ook aan dergelijke veiligheidsvoorschriften dient te houden, bv; geen open vuur op het bouwterrein.

Ik zou er nu geen punt van maken. Je wint er immers niets (meer) mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

737freak schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:58:

Bouwvakkers doen wel meer dingen die je niet zo leuk vindt. Je wilt niet weten hoeveel peuken er in je cementdekvloer verstopt zitten :P
Pagina: 1 ... 19 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.