Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Iemand enig idee wat als ‘gebrek’ kwalificeert bij nieuwbouw?

Wij krijgen zo’n betonnen bankje aan de gevel. Woning wordt pas eind q3 opgeleverd maar ik liep vandaag toevallig langs en zag dat de hoek van het zitgedeelte beschadigd is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0gISRAoG3jiCHxtmTgr1diGnDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxmOijgVdjEw0S9woY7C9jeT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7QtfaUr42-5xCj5Z_8Zc4reiIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rMU3WDQuwKLWts26h0QKN2sQ.png?f=fotoalbum_large

Vraag me nu af of dit ‘normaal’ is en de bouwer kan roepen dat een dergelijke beschadiging het normale gebruik ervan niet belemmert. Waar ligt de grens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-06 18:17

Insidious

Professionele amateur

assassin85 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:54:
Iemand enig idee wat als ‘gebrek’ kwalificeert bij nieuwbouw?

Wij krijgen zo’n betonnen bankje aan de gevel. Woning wordt pas eind q3 opgeleverd maar ik liep vandaag toevallig langs en zag dat de hoek van het zitgedeelte beschadigd is. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag me nu af of dit ‘normaal’ is en de bouwer kan roepen dat een dergelijke beschadiging het normale gebruik ervan niet belemmert. Waar ligt de grens?
Dat kunnen ze gewoon bijwerken. Zie je zometeen niets meer van. Wel even opletten bij de oplevering of ze dat dan natuurlijk wel gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:07
Wij hebben een hoekwoning met een bodemwarmtepomp. Op de begane grond en op de verdieping krijgen we vloerverwarming, op zolder hebben we geen verwarming. Op de optielijst komt de keuze voor vloerverwarming op zolder ook helemaal niet voor. Vandaag een gesprek gehad met de kopersbegeleider en hij gaf aan dat het weldegelijk mogelijk is, echter was zijn mening dat het niet nodig is.

Hij geeft aan dat de woningen heel goed geïsoleerd zijn en omdat warmte stijgt de zolder altijd wel warm zal zijn. Hij gaf aan als blijkt dat het nou niet warm genoeg wordt, je het beste elektrisch kunt bijverwarmen.

We kunnen met de vloerverwarming tevens ook koelen.

Vooralsnog zijn we niet van plan om een slaapkamer te realiseren op zolder. Wellicht in de toekomst wel. Wel komt er een werkkamer.

Wat zouden jullie doen? Wel of geen vloerverwarming op zolder?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:10:
Beetje afhankelijk van de kosten en welke impact dat op je budget heeft natuurlijk.

Met warmte die naar de zolder trekt en een werkkamer daar klinkt vloerkoeling als een mooie toevoeging. Maar je kunt als alternatief ook (voorbereiding voor) airco doen.

Ik werk momenteel ook op zolder en het nog geen moment koud gehad (sinds eind maart), maar al wel wat warmer dan me lief is. Helaas alleen stadsverwarming hier, dus vloerkoeling was geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wij hebben een hoekwoning met een bodemwarmtepomp. Op de begane grond en op de verdieping krijgen we vloerverwarming, op zolder hebben we geen verwarming. Op de optielijst komt de keuze voor vloerverwarming op zolder ook helemaal niet voor. Vandaag een gesprek gehad met de kopersbegeleider en hij gaf aan dat het weldegelijk mogelijk is, echter was zijn mening dat het niet nodig is.

Hij geeft aan dat de woningen heel goed geïsoleerd zijn en omdat warmte stijgt de zolder altijd wel warm zal zijn. Hij gaf aan als blijkt dat het nou niet warm genoeg wordt, je het beste elektrisch kunt bijverwarmen.

Vooralsnog zijn we niet van plan om een slaapkamer te realiseren op zolder. Wellicht in de toekomst wel. Wel komt er een werkkamer.

Wij hebben (eigenlijk hadden sinds 2 weken) een 3 jaar oud huis (dus ook goed geïsoleerd) en het was wel degelijk best koud op zolder. Te koud om de gehele dag te werken vind ik. Met een straalkachel kom je een eind maar als de optie niet te duur is zou ik hem overwegen, als je er een kantoor/kamer gaat maken. Anders is het wellicht wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Farmerwood schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:16:
[...]

Beetje afhankelijk van de kosten en welke impact dat op je budget heeft natuurlijk.

Met warmte die naar de zolder trekt en een werkkamer daar klinkt vloerkoeling als een mooie toevoeging. Maar je kunt als alternatief ook (voorbereiding voor) airco doen.

Ik werk momenteel ook op zolder en het nog geen moment koud gehad (sinds eind maart), maar al wel wat warmer dan me lief is. Helaas alleen stadsverwarming hier, dus vloerkoeling was geen optie.
Exacte prijs wist onze begeleider niet, maar we moesten rekening houden met +/- 1.500,-. Dat valt hartstikke mee. Echter, als het niet nodig is en we er zo goed als niks van gaan merken, dan vind ik 1.500,- wel weer veel geld.

Zelf dacht ik ook aan een airco. Als ik iets meer uitgeef kan ik ook een deftige airco plaatsen.

Voorbereiding voor de airco doen ze niet aan. Ze moeten de woning luchtdicht opleveren en met voorbereiding voor de airco gaat dat niet. Was het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je geeft 30k uit aan een verwarmingssysteem wat erg efficient is, om vervolgens 1/3 van je huis er niet mee te verwarmen/koelen, en vervolgens nog meer geld uit te geven, zei het in verbruik (COP1 straalkachel) of extra installaties (airco).

Heb je WTW? Warmte die opstijgt valt wel mee in nieuwbouw, zeker een WTW vereffend de temperatuur door het gehele huis. Moet je natuurlijk wel een ventiel op de zolder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_NL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06-2024

Ik heb dezelfde situatie. Hoekwoning met warmtepomp (met koeling). Vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping, zolder niet.

Zie zelf de meerwaarde niet van vloerverwarming op zolder. Het zal vanwege de goede isolatie en de warmte in het huis warm genoeg zijn en je kan inderdaad later nog een elektrische verwarming bijplaatsen wanneer nodig. Maar bij een extra slaapkamer op zolder wil je juist geen hoge temperatuur.

Vloerkoeling is wellicht lekker, maar met zonnepanelen op de zonnige kant en goede zonwering blijft de warmte in de zomer prima buiten.

€1500,- valt dan wel weer mee, maar ik vind het persoonlijk het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Voorbereiding voor de airco doen ze niet aan. Ze moeten de woning luchtdicht opleveren en met voorbereiding voor de airco gaat dat niet. Was het verhaal.
Dat ze geen gaten voor je in de muur willen maken kan ik me voorstellen, maar je kunt wel zorgen voor het nodige leidingwerk zoals een WCD op een eigen groep en rekening houden met de afvoer van water.
Dus bedenk je vast waar die airco zou moeten komen en neem deze zaken vast mee.

Je kunt van te voren eens kijken wat het verbruik van die airco zou zijn om ook te verwarmen om een grove vergelijking met de vloerverwarming te kunnen maken. Je wil zeker een werkkamer ook kunnen verwarmen indien nodig. Laatste optie zou (voor mij) elektrisch verwarmen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
bbbrumbrum schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:23:
Je geeft 30k uit aan een verwarmingssysteem wat erg efficient is, om vervolgens 1/3 van je huis er niet mee te verwarmen/koelen, en vervolgens nog meer geld uit te geven, zei het in verbruik (COP1 straalkachel) of extra installaties (airco).

Heb je WTW? Warmte die opstijgt valt wel mee in nieuwbouw, zeker een WTW vereffend de temperatuur door het gehele huis. Moet je natuurlijk wel een ventiel op de zolder hebben.
Ja, we hebben WTW. De WTW-unit staat op zolder, maar op zolder volgens mij geen ventiel (is niet helemaal duidelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:07

Voor de onbenoemde ruimte kon ik kiezen om daar vloerverwarming + koeling te nemen, aangestuurd door de thermostaat in de slaapkamer op de tweede verdieping (plat dak). De bouwer gaf aan dat het koelen van deze ruimte een positief effect had (volgens berekening) op de slaapkamers op de 1e verdieping. Ik wil de onbenoemde ruimte, die uitgevoerd is als kamer gaan gebruiken als werkkamer, dus daarvoor is de verwarming ook wel handig. Meerprijs was bij mij iets van 1200,- dat vond ik het wel waard. Na oplevering ga ik eens kijken of ik vanuit de technische ruimte ernaast een inblaasventiel in die ruimte kan aansluiten op de wtw en op die manier een volwaardige kamer krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:46
Zijn er toevallig mensen hier die al eens nagelopen hebben welk percentage daadwerkelijk als werkbare werkdagen overbleef bij hun project? Op bijvoorbeeld Eigen Huis lees ik:
Het woord zegt het eigenlijk al: werkbare werkdagen zijn dagen waarop in de bouw wordt gewerkt. Een kalenderjaar telt gemiddeld 180 werkbare werkdagen. De volgende dagen vallen hier buiten:

Erkende rust- en feestdagen
Collectieve vakantiedagen
De zogeheten 'onwerkbare dagen'. Dit zijn dagen waarop de bouw, bijvoorbeeld door weersomstandigheden, grotendeels stilligt.
Bron

Als ik 180 uit het totaal aantal werkdagen zou narekenen zou dat inhouden dat ongeveer 25% van de dagen als onwerkbaar aangemerkt kan worden. Bij ons lopen ze als ik 15% onwerkbare werkdagen zou rekenen over 2 maand uit de werkbare dagen, en we krijgen nog niet geen duidelijke planning over wanneer ze denken te gaan opleveren. En ja, ik heb hierbij meegerekend dat er bouwvak tussenzit.

De 180 werkbare werkdagen in een jaar lijkt me conservatief geschat, maar wat zien jullie in de praktijk?
Ik wil niet een zeikerd zijn, maar ik wil ook niet over me heen laten lopen qua planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58
c-nan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:19:
[...]

Exacte prijs wist onze begeleider niet, maar we moesten rekening houden met +/- 1.500,-. Dat valt hartstikke mee. Echter, als het niet nodig is en we er zo goed als niks van gaan merken, dan vind ik 1.500,- wel weer veel geld.

Zelf dacht ik ook aan een airco. Als ik iets meer uitgeef kan ik ook een deftige airco plaatsen.

Bedenk ook dat vloerkoeling op zolder, dan ook het plafond van de eerste zal koelen. Volgens mij maakt dat voor de temperatuur op de 1e ook wel wat uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:55
@c-nan airco of elektrisch is veel duurder stoken/koelen dan je bodem warmtepomp.
Ik heb het hier door het hele huis laten doen, vloerkoeling is lekker (ook boven) en verwarming is dan ook mooi meegenomen. Helemaal als je er later toch een slaapkamer of werk kamer van gaat maken.
Voor €1500,- heb je echt geen split airco en als je die wel hebt is die zeker duurder in verbruik.
Ik vond het een no-brainer in ieder geval.

Als je het nu wel neemt maar wilt het toch niet draai je gewoon de lussen dicht.
Als je het nu niet meeneemt en toch had willen hebben kan het niet meer zonder grof hak en breekwerk (als het al mogelijk is).
Airco koelen is duurder in verbruik en vaak geconcentreerd op 1 plek of ruimte. Vloerkoeling werkt echt boven verwachting bij mij.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 06-07-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Heeft iemand ervaring met wifi punt op de overloop aan het plafond? Dit heb ik genomen op de eerste verdieping met het idee dat het wel genoeg is om op alle slaapkamers op die verdieping goede wifi ontvangst te hebben. Werkt dat goed voor anderen of is het beter op toch op elke kamer een vaste internet aansluiting te hebben? Ik heb op de slaapkamers trouwens alleen redelijke wifi ontvangst nodig geen supersonisch internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50
Yaa87 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:37:
Heeft iemand ervaring met wifi punt op de overloop aan het plafond? Dit heb ik genomen op de eerste verdieping met het idee dat het wel genoeg is om op alle slaapkamers op die verdieping goede wifi ontvangst te hebben. Werkt dat goed voor anderen of is het beter op toch op elke kamer een vaste internet aansluiting te hebben? Ik heb op de slaapkamers trouwens alleen redelijke wifi ontvangst nodig geen supersonisch internet.
Zou je dit niet kunnen testen door een wifi hotspot te maken met je telefoon, en dan kijken met een andere telefoon, of je laptop, hoe het bereik is en wat het signaalverlies door de muren zal zijn?

Wat wij zelf gaan doen is het accesspoint op de thuiswerkkamer monteren, de pc wil je toch op een kabel hebben, en dan zet je daar gelijk een accesspoint bij. In ons geval heb je dan op elke kamer op die verdieping goed internet.

[ Voor 13% gewijzigd door dejeroen op 06-07-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
dejeroen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:40:
[...]

Zou je dit niet kunnen testen door een wifi hotspot te maken met je telefoon, en dan kijken met een andere telefoon, of je laptop, hoe het bereik is en wat het signaalverlies door de muren zal zijn?
Dit gaat over nieuwbouw dus dat kan ik niet vooraf testen. Daarom vroeg ik me af wat de ervaringen zijn van anderen met nieuwbouw hiermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:22

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
De kanonnen.

Vandaag eindelijk een offerte ontvangen voor de tuin. Voor zover wij wisten hadden we geen hele gekke dingen. Ongeveer 50/50 straatwerk en gras. Natuurlijk ook afgraven en aanvullen.

Meest gekke was, volgens mij, een overkapping van 8x3...

Totaalprijs ruim €39.000... Arbeidsloon lijkt me dan wel weer normaal: €7700 voor 2 man 14 dagen werk. Zeg even voor het gemak 200 uur is €38,50 ex BTW.

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 06-07-2021 18:50 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaa87
dejeroen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:40:
[...]

Wat wij zelf gaan doen is het accesspoint op de thuiswerkkamer monteren, de pc wil je toch op een kabel hebben, en dan zet je daar gelijk een accesspoint bij. In ons geval heb je dan op elke kamer op die verdieping goed internet.
Ik werk al 1.5 jaar fulltime thuis en heb nog nooit een kabel nodig gehad voor m'n internet. Ik zit ook niet in de IT ofzo dus een basic wifi is prima. Een tijdje lag m'n internet eruit en kon ik zelfs prima uit de voeten met de de hele dag werken via de 4G hotspot van mijn telefoon. Meer dan de hele dag mailtjes rondpompen en videomeetings doe ik niet. Als die wifipunt in de overloop niet voldoende werkt moet ik wel overwegen om in de slaapkamers een aansluiting te laten plaatsen. Ik kan nu nog een wijziging doorgeven vandaar mijn vraag.

oh ik werk trouwens op een chromebook laptop aangesloten op een groot display en geen PC . En m'n chromebook heeft niet eens een ingang voor bekabeld internet 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Yaa87 op 06-07-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Mbt de discussie vloerverwarming op zolder of niet. Wij krijgen alleen vloerverwarming/koeling op de begane grond, de rest is met elektrische radiatoren.

Voor 5500 euro konden we de 1e verdieping ook voorzien van vv en voor 10500 de hele woning. Aangezien wij in ons huidige huis letterlijk NOOIT verwarming aan hebben boven, gaan we dit niet doen.
Mochten we het toch een keer nodig hebben, stoken we wel elektrisch bij.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
Toppe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:48:
De kanonnen.

Vandaag eindelijk een offerte ontvangen voor de tuin. Voor zover wij wisten hadden we geen hele gekke dingen. Ongeveer 50/50 straatwerk en gras. Natuurlijk ook afgraven en aanvullen.

Totaalprijs ruim €39.000... Arbeidsloon lijkt me dan wel weer normaal: €7700 voor 2 man 14 dagen werk. Zeg even voor het gemak 200 uur is €38,50 ex BTW.
Hoeveel vierkante meters heb je?
Stenen kosten tegenwoordig al snel 50 euro per m2, en dat is dan zonder het transport naar locatie en het werk dat daarbij komt kijken.

Keramische tegels voor een terras zit bij een dikte van 4 cm (zodat je er ook fatsoenlijk meubels op kunt zetten of een parasol) zit meestal op 80 euro.
Met 100 m2 straatwerk in de tuin zit je dus al op duizenden euro's zonder transport en uurloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Toppe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:48:
De kanonnen.

Onze overkapping/tuinkamer an sich gaat al richting de 30.000. Vind het geen gekke prijs. Als het gespecificeerd staat, ben ik benieuwd wat de overkapping kost. Ik gok dat het leeuwendeel daarheen gaat.

Wij nemen dan wel glazen geïsoleerde schuifpui, zodat het bij woonoppervlakte wordt gerekend. Handig voor lagere LTV

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 06-07-2021 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
dejeroen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:15:
[...]

Hoeveel vierkante meters heb je?
Stenen kosten tegenwoordig al snel 50 euro per m2, en dat is dan zonder het transport naar locatie en het werk dat daarbij komt kijken.

Keramische tegels voor een terras zit bij een dikte van 4 cm (zodat je er ook fatsoenlijk meubels op kunt zetten of een parasol) zit meestal op 80 euro.
Met 100 m2 straatwerk in de tuin zit je dus al op duizenden euro's zonder transport en uurloon.
Dit zijn echt overdreven prijzen. Wij hebben nu keramische buitententegels van 3cm voor de helft bij Regge afgenomen.
Tuintegels beton zijn 35€ /m2 (50x100x4) voor de duurdere serie hij de hovenier (Excluton Kingstone)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:19:
[...]
Onze overkapping/tuinkamer an sich gaat al richting de 30.000. Vind het geen gekke prijs. Als het gespecificeerd staat, ben ik benieuwd wat de overkapping kost. Ik gok dat het leeuwendeel daarheen gaat.
Ik vermoed dat jullie tuinkamer aan het huis vast zit?

En @dejeroen
Werkzaamheden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV6-dSYPjVZ-XGiYWsHcuAEnw5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXXqFnYXnpGxz4Rr1sTEfFrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dth3iS0g-T9YbFmeooP0Qx5xEs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hgzaR3EyI4MqHDe2NMcp3U6f.png?f=fotoalbum_large

Heb hem zelf nog niet echt lekker door gelezen maar voor wat ik nu zie is het vooral een optel som van een aantal hogere kosten posten waar je niet aan ontkomt.

Waarschijnlijk laat ik de poeren voor de overkapping wel plaatsen en doe ik de rest zelf. Verwacht dat ze hier met z’n tweeën wel een dag of 3/4 mee bezig zijn dus snel verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Incl beregening, incl lariks schutting, incl overkapping en de gehele tuin dan is het niet zo heel gek :)

Bij ons kost een lariksschutting alleen al 9k op het moment en een 6x3 overkapping met schuurtje 10k.

Ik laat ook poeren plaatsen, en bestel een bouwpakket waarbij ik alleen de rabatdelen hoef te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Het valt vooral op dat het hout erg duur is geworden, dat is een marktontwikkeling waar je weinig aan doet.

Voor de rest zie ik niet direct extreme prijzen

[ Voor 19% gewijzigd door Afas op 06-07-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
Het is ook een flinke tuin die gedaan moet worden als ik de m2 bij elkaar optel. Alleen tegels en gras bij elkaar opgeteld kom ik op 300 m2

[ Voor 27% gewijzigd door Blik1984 op 06-07-2021 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe ik vond die rekening nog wel meevallen hoor. Hoeveel m2 tuin en overkapping hebben we het over?
Ter indicatie, ik kreeg 1 jaar geleden 3 offertes van over de 50k exclusief overkapping. (Ging om 500m2 tuin en 30m2 overkapping).
De overkapping heb ik twee offertes van binnen en kwamen allebei boven de 20k uit zonder glazen wanden.

Uiteindelijk veel zelf gedaan en voor de specifieke zaken de specifieke ondernemers gezocht en dus geen hovenier. Die laatste doet wel alles maar veel langer dan een echte stratenmaker bijvoorbeeld.
Hierdoor zit ik nu inclusief overkapping (met glazen wanden) op een goede 37k totaal.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 06-07-2021 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Inderdaad vallen de kosten op zich nog wel mee, maar bijna 40K voor een tuin is en blijft een hele hoop geld.

Dit is overigens het ontwerp zoals we gedaan hebben. Op deze manier kunnen we best nog wat schuiven qua indeling zonder heel veel te wijzigen qua vierkante meters. Overkapping zou dan links onder komen. Maar we twijfelen nu om hem niet 10x3/4 te maken en hem over de gehele breedte van de tuin te maken. We zijn een beetje bang dat we een ‘opgesloten’ gevoel krijgen.

Heb hier ook nog eens een schutting voorbij zien komen van een speciaal ‘design’ hout… moet nog eens terug zoeken, was ook gaaf :)

Blihi in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2" Deze dus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNx5gFyVyzzgGnQtf46KMNXRG4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TH2S2RD1gcnBzvZafJDE0aCD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 06-07-2021 20:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:44:
Inderdaad vallen de kosten op zich nog wel mee, maar bijna 40K voor een tuin is en blijft een hele hoop geld.

Dit is overigens het ontwerp zoals we gedaan hebben. Op deze manier kunnen we best nog wat schuiven qua indeling zonder heel veel te wijzigen qua vierkante meters. Overkapping zou dan links onder komen. Maar we twijfelen nu om hem niet 10x3/4 te maken en hem over de gehele breedte van de tuin te maken. We zijn een beetje bang dat we een ‘opgesloten’ gevoel krijgen.

Heb hier ook nog eens een schutting voorbij zien komen van een speciaal ‘design’ hout… moet nog eens terug zoeken, was ook gaaf :)
Ik ben dus met mijn overkapping bezig:
Showcase Douglas overkapping bouwen

Van 6,55x4,35 maar die voelt echt al groot hoor.
Hoogte speelt denk ik ook mee, geeft een ruimtelijk gevoel. Doorloop hoogte is hier 2.20m en binnen is het 2.30m en totale hoogte is 2.45m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:50:
[...]

Ik ben dus met mijn overkapping bezig:
Showcase Douglas overkapping bouwen

Van 6,55x4,35 maar die voelt echt al groot hoor.
Hoogte speelt denk ik ook mee, geeft een ruimtelijk gevoel. Doorloop hoogte is hier 2.20m en binnen is het 2.30m en totale hoogte is 2.45m.
We hebben nu 6x3,5 en dat vinden we (veel) te klein. Ik wil een keuken er in maken voor het ei, vetvijver, spoelbak, koelkast en nog een lounge deel waar we kunnen ‘chillen’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
Source90 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:26:
[...]
Dit zijn echt overdreven prijzen. Wij hebben nu keramische buitententegels van 3cm voor de helft bij Regge afgenomen.
Tuintegels beton zijn 35€ /m2 (50x100x4) voor de duurdere serie hij de hovenier (Excluton Kingstone)
https://weulenkranenbarg....gorie/bestrating-gebakken
Dit is waar wij de stenen hebben uitgezocht, wij gaan dan dus wel voor gebakken bestrating en geen beton.

Keramische tegels naast beton was minder mooi dan keramische tegels voor het terras met gebakken tegelpaden rondom de woning.
dan zie je dat die gebakken tegels bijna allemaal rond de 50 euro per m2 zitten.
zie nu ook dat de keramische tegels 70 euro per m2 zijn, degene waar wij zeer waarschijnlijk voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
@Toppe zou sowieso de offerte nog even in het tuinen topic posten, meer mensen daar die er kijk op hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
dejeroen schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:13:
[...]

https://weulenkranenbarg....gorie/bestrating-gebakken
Dit is waar wij de stenen hebben uitgezocht, wij gaan dan dus wel voor gebakken bestrating en geen beton.

Keramische tegels naast beton was minder mooi dan keramische tegels voor het terras met gebakken tegelpaden rondom de woning.
dan zie je dat die gebakken tegels bijna allemaal rond de 50 euro per m2 zitten.
zie nu ook dat de keramische tegels 70 euro per m2 zijn, degene waar wij zeer waarschijnlijk voor gaan.
Smaak valt niet over te twisten, ik vind het als de parkeerplaatsen achter onze woning ogen :+

Wij gaan voor zoiets, maar inderdaad beton:
https://excluton.nl/produ...-kingstones-50x100x4-nice
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqypbtEQgtbgKl_zub4uuY4ayZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34CEHkwe5LBuIdswfKF8rg66.jpg?f=fotoalbum_large
Deze nu voor €35/m2.

Qua keramische tegels "kosten" die van ons volgens eerste offerte ruim 60€/m2. Lijkt net op keukens. Na wat onderhandelen nu uitgekomen op 32,50/m2 voor binnen en de buitenversie (dikker/3cm) 40/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Wij verwachten elk moment een gedetailleerde offerte voor onze tuin. Voor in totaal ruim 200m2 zijn we naar verwachting 25k kwijt, inclusief ophogen, een speelpaadje+ingegraven natuurlijke zandbak+klimpalen, beschoeiing met natuurlijke oever en 2 terrassen. Aan de voorkant twee parkeerplaatsen en oprit. Hoop geld, maar we vinden het ook wel echt een mooi ontwerp en willen het graag in 1x af hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
Source90 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Smaak valt niet over te twisten, ik vind het als de parkeerplaatsen achter onze woning ogen :+

Wij gaan voor zoiets, maar inderdaad beton:
https://excluton.nl/produ...-kingstones-50x100x4-nice
[Afbeelding]
Deze nu voor €35/m2.

Qua keramische tegels "kosten" die van ons volgens eerste offerte ruim 60€/m2. Lijkt net op keukens. Na wat onderhandelen nu uitgekomen op 32,50/m2 voor binnen en de buitenversie (dikker/3cm) 40/m2.
Dat van de parkeerplaats is ook een beetje de bedoeling. Wij moeten een parkeerplaats op eigen terrein realiseren aangezien er voor de woning een Wadi loopt.
De parkeerplaats voor onze auto's loopt dan langs de woning door richting de tuin waar het over gaat in een terras van keramische tegels, zo is nu iig de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:22
Yaa87 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:37:
Bij ons zit die aan het plafon op de overloop (unify lite). In alle kamers heb ik met een 5GHz-only wifi netwek voldoende snelheid. laptop wifisignaal gaat heel schuin door de muur heen en haalt 250 mbit op speedtest. (Extra AP op zolder, op de BG en in de tuin. Tuin is als mesh, rest bedraad. Tuin heeft met deur dicht een uplink van ca 100 mbit, 200 bij deur open) wifi gaat slecht door de verdiepingsvloeren, maar dat had wel een beetje tweaking nodig om te voorkomen dat apparaten aan het verkeerde ap bleven plakken.

[ Voor 4% gewijzigd door burnedhardware op 06-07-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:00

ChUcKiE

Dus........

Vanmiddag bij een vloerenwinkel geweest om de Floor PVC walvisgraat op een groter oppervlakte te kunnen aanschouwen. We zijn er wel van overtuigd dat we de vloer in de woonkamer/keuken en entree in een grote visgraat structuur gaan leggen.
Alleen in het gesprek met de verkoper (die wel gewoon een goed verhaal had) zijn we toch gaan twijfelen of het niet mooier/beter tegen krassen is als je een houten vloer neemt. Ja die zijn een stuk duurder, maar zij gaven aan dat het veel minder aftakelde als een PVC vloer. Eventuele krassen zijn goed weg te werken, kon wel 30-50 jaar mee, bij goed jaarlijks onderhoud en eens in de 10-15 jaar opschuren.
Een dergelijke houten vloer kan tegenwoordig ook gewoon zonder problemen in een keuken gelegd wordt. Eventuele vlekken konden zo afgeveegd worden. Hetzelfde zou gelden voor vloeistoffen.

Dus kortom, minder kans op krassen, dof worden, putten etc tov PVC, wel meer onderhoud, verder duurder maar we vinden het ook "warmer/huiselijker" aanvoelen.

Iemand hier die met de zelfde overwegingen zit?
Richtprijzen zouden op 90-95 euro de m2 voor PVC + leggen en 125-150 voor hout + leggen.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
burnedhardware schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:57:
[...]

Bij ons zit die aan het plafon op de overloop (unify lite). In alle kamers heb ik met een 5GHz-only wifi netwek voldoende snelheid. laptop wifisignaal gaat heel schuin door de muur heen en haalt 250 mbit op speedtest. (Extra AP op zolder, op de BG en in de tuin. Tuin is als mesh, rest bedraad. Tuin heeft met deur dicht een uplink van ca 100 mbit, 200 bij deur open) wifi gaat slecht door de verdiepingsvloeren, maar dat had wel een beetje tweaking nodig om te voorkomen dat apparaten aan het verkeerde ap bleven plakken.
Bedankt voor je reactie! Ik had al het idee dat het wifi signaal vooral lastig door verdiepingsmuren gaat en de binnenmuren niet zo'n probleem. Ik heb daarom op elke verdieping 1 aansluiting genomen. Fijn om te horen dat dit bij jou ook goed werkt in de praktijk. Scheelt allerlei onnodige (loze) leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Source90 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:19:
[...]

Wij nemen dan wel glazen geïsoleerde schuifpui, zodat het bij woonoppervlakte wordt gerekend. Handig voor lagere LTV
Ik moet ook echt een klussenbedrijf beginnen. We vinden dus tegenwoordig 30k niet meer gek voor een overkapping. Jij bent inderdaad niet de enige die dat vindt, want hoor die bedragen vaker. Totaal gekkenhuis. Daar moet je dus met een modaal salaris jaren voor sparen hé.

Ik heb vorige zomer een superstrakke op maat gemaakte overkapping van ca 4 x 6 laten plaatsen. Helemaal netjes van goed hout, geïsoleerd, afgelakt, lichtstraat met veiligheidsglas, hardhouten staanders, hardhouten accenten, sierlijstjes, zinkwerk, spotjes er in. Nog geen 15k kwijt.

Ik heb dezelfde overkapping bij verschillende partijen opgevraagd. De prijzen varieerden enorm; sommige lachten je gewoon uit waar je bij staat en offreren inderdaad vrolijk 25k. Die denken "fuck it, ik heb het kei druk, maar als die idioot hapt koop ik volgend jaar weer een nieuwe BMW".

Deze zomer ga ik er glaswanden in zetten. Doe ik wel lekker zelf dan ben ik voor € 3000,- klaar. Bespaar ik € 2000,- euro montage voor iets wat in een dag met een maatje wel lukt. Sommige installateurs vragen zelfs € 250,- per glaspaneel :o :o

Je wordt gewoon in elk gaatje genaaid met de huidige markt. Voor 30k sla ik wel over en wacht ik wel tot de markt een keer niet zo overspannen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
BFmango schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:43:
[...]

Ik moet ook echt een klussenbedrijf beginnen. We vinden dus tegenwoordig 30k niet meer gek voor een overkapping. Jij bent inderdaad niet de enige die dat vindt, want hoor die bedragen vaker. Totaal gekkenhuis. Daar moet je dus met een modaal salaris jaren voor sparen hé.

Ik heb vorige zomer een superstrakke op maat gemaakte overkapping van ca 4 x 6 laten plaatsen. Helemaal netjes van goed hout, geïsoleerd, afgelakt, lichtstraat met veiligheidsglas, hardhouten staanders, hardhouten accenten, sierlijstjes, zinkwerk, spotjes er in. Nog geen 15k kwijt.

Ik heb dezelfde overkapping bij verschillende partijen opgevraagd. De prijzen varieerden enorm; sommige lachten je gewoon uit waar je bij staat en offreren inderdaad vrolijk 25k. Die denken "fuck it, ik heb het kei druk, maar als die idioot hapt koop ik volgend jaar weer een nieuwe BMW".

Deze zomer ga ik er glaswanden in zetten. Doe ik wel lekker zelf dan ben ik voor € 3000,- klaar. Bespaar ik € 2000,- euro montage voor iets wat in een dag met een maatje wel lukt. Sommige installateurs vragen zelfs € 250,- per glaspaneel :o :o

Je wordt gewoon in elk gaatje genaaid met de huidige markt. Voor 30k sla ik wel over en wacht ik wel tot de markt een keer niet zo overspannen is.
Ik bedoelde de totaalprijs van Toppe, sinds dat inclusief overkapping is :)
Wij zijn zeker aan het kijken naar alternatieven. Helaas is de markt zo kapot dat dit de "bodemprijs" is die gevraagd wordt. Voor mij tien andere die een veranda willen, schijnt..

In eerste opzet zijn wel naar heel iets anders opzoek dan hout, dit idee, aan de woning vast:
Waarvan 6 meter overkapt met schuifpui (geïsoleerd voor voor-/najaar) en 3,5 meter breed als overkapping voor de buitenkeuken en droog van garage naar binnen lopen (via achterom). De garage loopdeur komt uit onder die geplande overkapping. Volledige 9,5 meter overdekt met veiligheidsglas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsXgUEgqM88egOFMf_LMqA-0IxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnrRDV3RLmwt7CpZWB8sHkQl.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de ene kant vind ik het zeker belachelijk veel geld, aan de andere kant; dit wordt ook gevraagd voor een uitbouw in ons project. Die uitbouw is dan 2,40 diep en slechts woningbreed (6.5 meter buitenmaat).
Dit is dan kavelbreedte en komt op hetzelfde uit qua bedrag.¹
In de prijs van 30k zit dan wel weer een onderdak zonnescherm met ritsgeleiding en elektrisch aangedreven.

Als ik het omreken naar de m² prijs (De gemiddelde prijs per vierkante meter is EUR 2.600/m2 waar wij kopen), valt het weer mee (bijna 30m²)¹.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hierdoor gekozen voor een tuinkamer, gelijk zonwering sinds de tuin op het zuiden komt. Geïsoleerd zodat we in lente/herfst ook lekker semi-buiten kunnen zitten zonder kou te leien. :+

-----------

Was getriggerd door het topic van GeeMoney, echter ben ik nog aan het kijken of hout aan de woning vast het gewenste resultaat/looks heeft.

Weet bijna zeker dat ik een dergelijke aluminium constructie niet zelf in elkaar kan toveren. Hout zou nog kunnen, zeker met een handige pa. Voor aluminium ben ik overgeleverd aan de grillen en prijzen van de overspanning iedereen-spendeert-vakantiegeld-aan-klussen-markt, gok ik zo.

¹Uiteraard snap ik dat dit niet 1op1 te vergelijken is met een gemetselde uitbouw, ter vergelijking.

[ Voor 41% gewijzigd door Source90 op 06-07-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
koekjah schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:59:
Mbt de discussie vloerverwarming op zolder of niet. Wij krijgen alleen vloerverwarming/koeling op de begane grond, de rest is met elektrische radiatoren.

Voor 5500 euro konden we de 1e verdieping ook voorzien van vv en voor 10500 de hele woning. Aangezien wij in ons huidige huis letterlijk NOOIT verwarming aan hebben boven, gaan we dit niet doen.
Mochten we het toch een keer nodig hebben, stoken we wel elektrisch bij.
Bwah dat is wel heel kansloos. Sta er van te kijken dat ze hier in EPC/BENG mee weg komen... Van die dingen die je maar 1x goed kan doen... Dan zou ik de electrische radiatoren ook mooi weglaten... Uiteindelijk wil je dan toch een airco, tenzij je echt principieel het goed wil doen en je hele dekvloer eruit gaat slopen om alsnog VVW te leggen....

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-07-2021 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
ChUcKiE schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:15:
Vanmiddag bij een vloerenwinkel geweest om de Floor PVC walvisgraat op een groter oppervlakte te kunnen aanschouwen. We zijn er wel van overtuigd dat we de vloer in de woonkamer/keuken en entree in een grote visgraat structuur gaan leggen.
Alleen in het gesprek met de verkoper (die wel gewoon een goed verhaal had) zijn we toch gaan twijfelen of het niet mooier/beter tegen krassen is als je een houten vloer neemt. Ja die zijn een stuk duurder, maar zij gaven aan dat het veel minder aftakelde als een PVC vloer. Eventuele krassen zijn goed weg te werken, kon wel 30-50 jaar mee, bij goed jaarlijks onderhoud en eens in de 10-15 jaar opschuren.
Een dergelijke houten vloer kan tegenwoordig ook gewoon zonder problemen in een keuken gelegd wordt. Eventuele vlekken konden zo afgeveegd worden. Hetzelfde zou gelden voor vloeistoffen.

Dus kortom, minder kans op krassen, dof worden, putten etc tov PVC, wel meer onderhoud, verder duurder maar we vinden het ook "warmer/huiselijker" aanvoelen.

Iemand hier die met de zelfde overwegingen zit?
Richtprijzen zouden op 90-95 euro de m2 voor PVC + leggen en 125-150 voor hout + leggen.
Waar heb je zitten kijken voor de walvisgraat? Zelfs bij keten als multivloer hadden wij een offerte (2 juni 2021) voor de Walvisgraat Orca van Floer voor 75 euro per m2 inclusief egaliseren en leggen, dat is een stuk minder dan de 90-95 die jij benoemd.
En bij een andere partij 70 euro per m2 inclusief egaliseren, leggen en plinten, dat is dus waar wij voor zijn gegaan.

Wat is de reden dat ze houten vloeren aanboden, was het een bedrijf dat vooral houten vloeren deed, en PVC er bij naast?
Wij zijn ook bij een tegelzetten pvc vloeren wezen kijken, maar die kwam vooral met argumenten dat tegels beter zijn vanwege krasvaster, en levenslang kleurgarantie en geen drukplekken van meubels als je er 10 jaar een poot van een kast op zet.
Maar wij gaan gewoon voor PVC, geen zin om elke paar jaar de vloer op te moeten schuren zoals bij hout, of dat je over 30 jaar nog steeds tegen dezelfde vloer aan zit te kijken (wij gaan voor visgraat, dat is waarschijnlijk toch een mode dingetje waardoor je over 15- 20 jaar toch een nieuwe vloer wilt hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Het bedrijf had in principe alle vloeren, maar het leek alsof hout wel de overhand had.
Zo werd er ook geadviseerd eerder goede laminaat met een goede ondervloer te nemen dan click PVC.
Wat zijn gangbare prijzen voor houten visgraat vloer? En ik snap dat het geen eenheidsworst is, maar is €125-€150 een gangbare prijs incl leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
ChUcKiE schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 23:58:
Het bedrijf had in principe alle vloeren, maar het leek alsof hout wel de overhand had.
Zo werd er ook geadviseerd eerder goede laminaat met een goede ondervloer te nemen dan click PVC.
Wat zijn gangbare prijzen voor houten visgraat vloer? En ik snap dat het geen eenheidsworst is, maar is €125-€150 een gangbare prijs incl leggen?
Dat ligt er maar helemaal aan wat voor houten visgraatvloer je zoekt.
Bij Beboparket (komt wel vaker voor hier op tweakers wanneer het over vloeren gaat) kan je goedkoop een vloer vinden
https://www.beboparket.nl...en/soorten/visgraatvloer/
Dan heb je voor 13 euro per vierkante meter als een houten vloer met ondervloer.
Ze leggen vanaf 15 euro per m2, dus dan zou je met de goedkoopste vloer, op de goedkoopste manier leggen, een houten vloer hebben voor iets onder de 30 euro per m2.

In plaats van click PVC kan je ook PVC lijmen, dan zijn de "planken" wat zachter en is het leggen makkelijker. Het nadeel is dat je dan wel moet lijmen wat moeilijker zal zijn dan het simpelweg aan elkaar klikken.

Het gemakkelijkste zou een tegelvloer leggen zijn, dat is een kwestie van wat cement smeren en tegels erop leggen, geen ondervloer of egaliseren nodig. het cement en de voegen zijn de ondervloer en egaline in dat geval.

Wat vind je zelf een gangbare prijs voor een houten visgraatvloer, en wat vind je zelf een goede prijs voor het leggen? dan kom je er vanzelf achter of het voor jou waard is om 125-150 euro per m2 te betalen als all inclusive prijs voor een houten visgraat vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

In mijn voorbeeld ging het om een royal dutch floor, classic collection:
Afbeeldingslocatie: https://www.royaldutchfloor.com/wp-content/uploads/2020/06/DSF4450-HDR-RDF.jpg

https://www.royaldutchfloor.com/collectie-1/

[ Voor 18% gewijzigd door ChUcKiE op 07-07-2021 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
ChUcKiE schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 00:38:
In mijn voorbeeld ging het om een royal dutch floor, classic collection:
[Afbeelding]

https://www.royaldutchfloor.com/collectie-1/
Wij krijgen een soortgelijke vloer en zitten op 110 euro/m2, voor volledig verlijmd leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

kepler schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 05:58:
[...]

Wij krijgen een soortgelijke vloer en zitten op 110 euro/m2, voor volledig verlijmd leggen.
Bij welke winkel zijn jullie hiervoor geweest en hebben jullie ook nog PVC overwogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 13:01

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:27:
[...]

En @dejeroen
Werkzaamheden:
[Afbeelding]

Kosten:
[Afbeelding]

Heb hem zelf nog niet echt lekker door gelezen maar voor wat ik nu zie is het vooral een optel som van een aantal hogere kosten posten waar je niet aan ontkomt.

Waarschijnlijk laat ik de poeren voor de overkapping wel plaatsen en doe ik de rest zelf. Verwacht dat ze hier met z’n tweeën wel een dag of 3/4 mee bezig zijn dus snel verdient.
En je hebt daarmee straks wel twee weken een Dixie. Kost wat, maar dan heb je ook wat. :+

Maar wat een geld...pppfffff

Ik zou een zelfbouw-pakket uitzoeken voor een schuur/overkapping en de betonpoeren daarvoor uit laten zetten door de hovenier en die overkapping zelf in elkaar knutselen

[ Voor 63% gewijzigd door Niwla op 07-07-2021 07:41 . Reden: quote toegevoegd ]

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Niwla schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 07:39:
[...]

En je hebt daarmee straks wel twee weken een Dixie. Kost wat, maar dan heb je ook wat. :+

Maar wat een geld...pppfffff

Ik zou een zelfbouw-pakket uitzoeken voor een schuur/overkapping en de betonpoeren daarvoor uit laten zetten door de hovenier en die overkapping zelf in elkaar knutselen
Zeker. Sterker nog, eerdaags ga ik samen met m’n pa ook een overkapping bij hun in de tuin zetten dus andersom wil hij ook wel helpen.

Enige probleem is het dak, ik ga EPDM zelf niet plakken dus daar moet ik dan weer iemand voor inhuren en dan is je klusje weer ‘te klein’ omdat zo’n dakdekker daarna van mij geen werk meer krijgt.

Dat de hout duurder is geworden blijkt wel uit de prijs die wij in 2018 hebben betaald voor onze huidige overkapping: €5800 inclusief montage voor 6x3,5. Deze heeft dan wel eens waar geen apart ‘schuurtje’ maar zo’n schuurtje mag geen €2000 kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ntd8jAovInTG2n6JK8B2fLsxw_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUmyD13AhHv89RnlJV7yH7bQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop uit te komen op €38.000 exclusief plaatsen overkapping maar inclusief afwerking aan de binnenkant en iets betere tegels dan €20 m2

Overigens wel vaag dat hij rabat met lip voor het dak gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

bbbrumbrum schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:59:
[...]

Bwah dat is wel heel kansloos. Sta er van te kijken dat ze hier in EPC/BENG mee weg komen... Van die dingen die je maar 1x goed kan doen... Dan zou ik de electrische radiatoren ook mooi weglaten... Uiteindelijk wil je dan toch een airco, tenzij je echt principieel het goed wil doen en je hele dekvloer eruit gaat slopen om alsnog VVW te leggen....
Herstel, ze vragen 6000 euro voor VV op de 1e verdieping. Wil je daar na regeling bij, dan komt er nog eens 1500 euro bovenop.

De radiatoren weglaten mag niet ivm EPC, ze moeten opleveren met verwarming. Voordeel van elektrisch, is dat je ze er zo afhaalt als ze in de weg zitten.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Toppe Dat is erg goedkoop voor een douglasoverkapping incl. arbeid.

Overigens waarom ga je zelf geen EPDM plakken? Kwestie van lijmen en uitvouwen :P Op het youtube kanaal van Gadero staat het goed uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 10:24
koekjah schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:36:
[...]
De radiatoren weglaten mag niet ivm EPC, ze moeten opleveren met verwarming. Voordeel van elektrisch, is dat je ze er zo afhaalt als ze in de weg zitten.
Formeel mag er wel opgeleverd worden zonder radiatoren, het Bouwbesluit omschrijft de eind situatie niet wanneer die bereikt moet zijn. Je kunt ook overeen komen dat je een casco laat bouwen door een aannemer en het zelf afbouwt.

In de praktijk vinden ontwikkelaars / bouwers het vaak gedoe. Vooral nu de bepaling van de energieprestatie uitgebreid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:19:
[...]

Zeker. Sterker nog, eerdaags ga ik samen met m’n pa ook een overkapping bij hun in de tuin zetten dus andersom wil hij ook wel helpen.

Enige probleem is het dak, ik ga EPDM zelf niet plakken dus daar moet ik dan weer iemand voor inhuren en dan is je klusje weer ‘te klein’ omdat zo’n dakdekker daarna van mij geen werk meer krijgt.
Kan je daar alvast mooi oefenen en weet je straks in ieder geval hoe het niet moet ;)

Is zelfklevend epdm geen optie voor je?

YouTube: Dakbedekking leggen: Easyroofing Aluminium Zelfklevend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:45:
@Toppe Dat is erg goedkoop voor een douglasoverkapping incl. arbeid.

Overigens waarom ga je zelf geen EPDM plakken? Kwestie van lijmen en uitvouwen :P Op het youtube kanaal van Gadero staat het goed uitgelegd.
Dat dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
ChUcKiE schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 07:07:
[...]

Bij welke winkel zijn jullie hiervoor geweest en hebben jullie ook nog PVC overwogen?
Wij doen het viavia bij Houtgevoel in de Lier.

We hebben geen PVC overwogen, omdat we nu al hout hebben en dit erg mooi vinden. Het is/voelt warmer aan en het is net wat meer authentiek. Het leeft ook echt, dus er komt steeds meer karakter (of beschadigingen, hoe je het ziet :P) in de vloer.

Het ligt er al ruim 6 jaar, met drie kleine kinderen. Er zijn zeker wel slijtplekken te zien, maar veel minder dan verwacht. Het ligt ook in de keuken en ook daar ziet het er eigenlijk nog prima uit. Als we niet gingen verhuizen hadden we het misschien volgend jaar laten schuren. We laten het wel elk jaar opnieuw in de olie zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe Hier ook voor het eerst EPDM zelf geplakt, een kind kan de was doen eigenlijk.
Ik heb alles bij epdmxl punt nl besteld (compleet pakket). Je kan je dak maat doorgeven en dan krijg je alles als 1 compleet pakket met tekst en uitleg geleverd.
Het ligt er hier als een biljartlaken op al zeg ik het zelf :P .

Je wilde toch een mega overkapping? Waarom zie ik dan maar 4 palen van 15x15 ? Ah, dat is je ringbalk gok ik. Waar worden de staanders van ?
Wees trouwens ook niet verbaasd als je wacht met tekenen dat er weer X procent bovenop komt.
Een 15x15x500 paal voor 77,50 is al goedkoop in deze tijd, vraag me af of hij dat ook echt wel kan leveren.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 07-07-2021 10:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:07:
@Toppe Hier ook voor het eerst EPDM zelf geplakt, een kind kan de was doen eigenlijk.
Ik heb alles bij epdmxl punt nl besteld (compleet pakket). Je kan je dak maat doorgeven en dan krijg je alles als 1 compleet pakket met tekst en uitleg geleverd.
Het ligt er hier als een biljartlaken op al zeg ik het zelf :P .

Je wilde toch een mega overkapping? Waarom zie ik dan maar 4 palen van 15x15 ? Ah, dat is je ringbalk gok ik. Waar worden de staanders van ?
Wees trouwens ook niet verbaasd als je wacht met tekenen dat er weer X procent bovenop komt.
Een 15x15x500 paal voor 77,50 is al goedkoop in deze tijd, vraag me af of hij dat ook echt wel kan leveren.
Die screenshot was van de huidige overkapping dus prijzen uit 2018. En het zijn 5 meter palen die ze door de helft hebben gezaagd ;)

@Niwla @Anoniem: 36835

En ja, EPDM kan je zelf wel plakken alleen heb ik daar geen zin in, zeker omdat ik nog een HWA afvoer en gat voor een afzuigkap in wil hebben en het dak nu niet lekker leegloopt omdat die HWA eigenlijk ‘te hoog’ zit.

Sowieso is het hout in de randstad duurder dan in het noorden. Overkapping bij m’n ouders worden eiken staanders en die waren iets van 20% duurder dan douglas hout en dat zou dan ook nog wel eens een optie kunnen worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Vrijdag hebben we vooroplevering van ons huis, onze tegelzetter die onze vloer beganegrond gaat leggen (die ook betrokken is bij het project als leverancier), geeft aan dat week 31 onze woning opgeleverd gaat worden.

Van de aannemer zelf hebben we nog niets gehoord over de sleuteloverdracht, bijzondere gang van zaken...

Maar... we krijgen op korte termijn de sleutel O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39EQyB75pBysEL4zk7JC8iIGDKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2u8b0ySMjzLSwfdODWrSoVFC.jpg?f=fotoalbum_large
De linkse helft van de tweekapper is de onze

[ Voor 3% gewijzigd door kevinvi op 07-07-2021 12:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Toppe schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:41:
Nou na mijn bel rondjes afgelopen dinsdag vandaag post gekregen dat we 19 Juli om 08:30 ons kunnen melden bij de grond voor het uitzetten. Laat de datum van de brief ook de 29ste zijn.. toeval?

Gister werd ik ook nog gebeld door de aannemer en die gaf aan dat alles nu is ingestuurd en dat Woningborg verwacht aankomende week nog een certificaat te kunnen afgeven.
Zojuist de aannemer gebeld en die geven aan dat ze vanochtend bericht hebben gekregen dat het plan geaccepteerd is en dat het certificaat vandaag nog verstuurd zal worden. Even afwachten tot ik hem vast heb en dan kunnen we gaan beginnen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-06 21:42
bbbrumbrum schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:59:
[...]

Dat is idd best wel kansloos, sorry dat ik het zo zeg. En ik sta er ook wel van te kijken dat ze daar met EPC mee weg komen, ik meen op dit forum of ergens op internet wel eens gelezen te hebben dat daarom overal vloerverwarming ligt, omdat ze anders simpelweg die eisen niet kunnen halen. (maar pin me hier niet op vast, heb het gelezen en het klonk logisch :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormstar3
Ook voor mij is het bijna zover, na bijna 2 jaar wachten is dinsdag voor oplevering en over 2 weekjes de sleutel overdracht :) :)
Daarna kan het afwerken gaan beginnen en daar had ik nog enkele vragen over, ik hoop dat er enkele slimme tweakers zijn die me verder kunnen helpen.

1) Een van de dingen die ik zelf ga doen is het verven, als voorstrijk middel kom ik op Sigmafix universal uit (pdf NL), maar bij onze ooster buurtjes lijkt dat Sigma Haftgrund (pdf DE)
* het gaat hierbij om verven op een stuc laag

Heeft iemand hier ervaring mee / kan iemand mijn 'bevinding' dat dit hetzelfde is misschien bevestigen? Het is jammer dat het niet een 1 op 1 duidelijk te zien is, maar sommige producten schelen fors in prijs (zeker gezien de hoeveelheid verf er nodig is).

2) Op een aantal plekken wil ik ledstrips plaatsen, kent iemand een fatsoenlijk merk / shop waar ze dit verkopen. Het hoeft namelijk niet allemaal philips hue te zijn maar ik heb ook geen zin om de strips ieder jaar te moeten vervangen of dat de kleur paars van 2 strips andere tinten paars geven

3) Als alles wat verder af is wil ik ook een systeem om gordijnen te automatiseren zoals somfy geloof ik doet. Iemand daar ervaring mee of met andere merken? Mijn twijfel punt hierbij is vooral bij het dichtgaan van de gordijnen in het midden, sluiten ze daar helemaal netjes of blijven ze een paar cm open staan (heb geprobeerd demo filmpjes te vinden maar helaas zonder succes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Stormstar3 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:31:
Ook voor mij is het bijna zover, na bijna 2 jaar wachten is dinsdag voor oplevering en over 2 weekjes de sleutel overdracht :) :)
Daarna kan het afwerken gaan beginnen en daar had ik nog enkele vragen over, ik hoop dat er enkele slimme tweakers zijn die me verder kunnen helpen.

1) Een van de dingen die ik zelf ga doen is het verven, als voorstrijk middel kom ik op Sigmafix universal uit (pdf NL), maar bij onze ooster buurtjes lijkt dat Sigma Haftgrund (pdf DE)

Heeft iemand hier ervaring mee / kan iemand mijn 'bevinding' dat dit hetzelfde is misschien bevestigen? Het is jammer dat het niet een 1 op 1 duidelijk te zien is, maar sommige producten schelen fors in prijs (zeker gezien de hoeveelheid verf er nodig is).

2) Op een aantal plekken wil ik ledstrips plaatsen, kent iemand een fatsoenlijk merk / shop waar ze dit verkopen. Het hoeft namelijk niet allemaal philips hue te zijn maar ik heb ook geen zin om de strips ieder jaar te moeten vervangen of dat de kleur paars van 2 strips andere tinten paars geven

3) Als alles wat verder af is wil ik ook een systeem om gordijnen te automatiseren zoals somfy geloof ik doet. Iemand daar ervaring mee of met andere merken? Mijn twijfel punt hierbij is vooral bij het dichtgaan van de gordijnen in het midden, sluiten ze daar helemaal netjes of blijven ze een paar cm open staan (heb geprobeerd demo filmpjes te vinden maar helaas zonder succes)
1) Brander heeft ook een haftgrund en dat is hier al een aantal keer naar tevredenheid gebruikt. En ook nog eens betaalbaar. SPS heeft bijvoorbeeld een Unitex Primer en die dekt wel een stuk beter :). Als het je gaat tegen een zuigende ondergrond: Een goedkope latex halen en die verdunnen met de voorstrijk. Poeder ondergrond zo opbrengen.

2) Koop hue. Heb hier ook verschillende led strips vanuit China in het hogere segment en het is prima, maar ik zou het niet in m’n woonkamer willen. Hue werkt hier tot volle tevredenheid.

3) Kijk eens naar Slide

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 07-07-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
Toppe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:34:
[...]

1) Brander heeft ook een haftgrund en dat is hier al een aantal keer naar tevredenheid gebruikt. En ook nog eens betaalbaar. SPS heeft bijvoorbeeld een Unitex Primer en die dekt wel een stuk beter :). Als het je gaat tegen een zuigende ondergrond: Een goedkope latex halen en die verdunnen met de voorstrijk. Poeder ondergrond zo opbrengen.

2) Koop hue. Heb hier ook verschillende led strips vanuit China in het hogere segment en het is prima, maar ik zou het niet in m’n woonkamer willen. Hue werkt hier tot volle tevredenheid.

3) Kijk eens naar Slide
haha duidelijk wat betreft 2, ik overwoog sowieso om hue op de 'belangrijkere' plekken te hangen maar zocht voor andere plekken eventueel voor een alternatief.

Verder aan mijn post toegevoegd dat het om stucwerk gaat, dus inderdaad een zuigende ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Stormstar3 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:03:
[...]

haha duidelijk wat betreft 2, ik overwoog sowieso om hue op de 'belangrijkere' plekken te hangen maar zocht voor andere plekken eventueel voor een alternatief.

Verder aan mijn post toegevoegd dat het om stucwerk gaat, dus inderdaad een zuigende ondergrond.
Nee, stucwerk is zowel zuigend als een poederende ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Stormstar3 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:19:
[...]

Dat is idd best wel kansloos, sorry dat ik het zo zeg. En ik sta er ook wel van te kijken dat ze daar met EPC mee weg komen, ik meen op dit forum of ergens op internet wel eens gelezen te hebben dat daarom overal vloerverwarming ligt, omdat ze anders simpelweg die eisen niet kunnen halen. (maar pin me hier niet op vast, heb het gelezen en het klonk logisch :) )
Is vooral afhankelijk van wanneer de omgevingsvergunning is. Is die van voor 1 jan 2021 is, is de norm nog een stuk minder streng

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Toppe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:27:
[...]

En @dejeroen
Werkzaamheden:
[Afbeelding]

Kosten:
[Afbeelding]

Opzich geen gekke offerte als je niemand kent. Zit vooral in materieel en zie geen gekke dingen. Ik zou nog terug komen op zelf bestraten en zelf tuinhuis/overkalpinf zetten.

Heb samen met de hovenier (vriend van mij) en zijn knecht, 150m2 straatwerk gelegd, 100 stapelblokken en het grondwerk. In totaal 5 dagen bezig geweest met de hovenier, zelf 7 volle dagen.

Kosten voor straatwerk, grondwerk en bestrating €6200,00. Erlangs put geslagen, voor €300,00. Ook zelf schropputje onder buitenkraan aangelegd, matraalkosten €50,00.

Tuinhuis, nu volle dagen 2 dagen met 3 man en sjngels moeten nog voor 1/3. Daarna nog alles schilderen. Kosten in totaal circa €6000,00 inclusief goten en verf.

Fotos zeggen,,meer😏. Zelf doen levert wel wat op, maar is wel zwaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbGzUNU8lleBdFk_Fu4_Vx02_RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcFBIWbOTl5Sc799oH20khCt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZL7QJd0xMmPAaeY0LjoRXYEQrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CMdr7zahWfQx0Vp5D8lTq5k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Hanzul op 07-07-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Waar heb je die mooie overkapping/tuinhuis besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
ChUcKiE schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:05:
Waar heb je die mooie overkapping/tuinhuis besteld?
Is tuinhuis Mokka. Ik heb hem besteld bij buitenkampioen, maar ze hebben hem bij tal van websites. Groote is 4x9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hanzul schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:02:
[...]

Opzich geen gekke offerte als je niemand kent. Zit vooral in materieel en zie geen gekke dingen. Ik zou nog terug komen op zelf bestraten en zelf tuinhuis/overkalpinf zetten.

Heb samen met de hovenier (vriend van mij) en zijn knecht, 150m2 straatwerk gelegd, 100 stapelblokken en het grondwerk. In totaal 5 dagen bezig geweest met de hovenier, zelf 7 volle dagen.

Kosten voor straatwerk, grondwerk en bestrating €6200,00. Erlangs put geslagen, voor €300,00. Ook zelf schropputje onder buitenkraan aangelegd, matraalkosten €50,00.

Tuinhuis, nu volle dagen 2 dagen met 3 man en sjngels moeten nog voor 1/3. Daarna nog alles schilderen. Kosten in totaal circa €6000,00 inclusief goten en verf.

Fotos zeggen,,meer😏. Zelf doen levert wel wat op, maar is wel zwaar.[Afbeelding][Afbeelding]
Overkapping zou ik prima kunnen. Straten ga ik niet aan beginnen vanwege zwakke rug.

Wij hebben nu een afspraak met deze tuinman staan om letterlijk in de tuin te gaan kijken omdat er een aantal dingen in de offerte staan die we niet kunnen plaatsen. Daarbij willen we, afhankelijk van de kosten en zijn ervaring, de overkapping voor de sloot zetten en verbreden naar 10m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Ik had hier een monteur over de vloer van Electrolux. Onze kookplaat had een storing (restwarmteindicator bleef branden en de ventilator bleef draaien, maar garantie dus geen punt).

Heb ik het met hem ook nog even over de elektrische aansluiting gehad. Onze plaat is er een met 5 pitten, van binnen zijn dat drie elektrisch volledig gescheiden (identieke) units. Alle drie krijgen ze 230 volt en het maakt die units geen reet uit of dat 3 verschillende fases zijn of dat dat dezelfde fase via een kookgroep is. De nuldraden in die kookplaat komen boven het aansluitblok bij elkaar en nu komt het mooie:

Onze kookplaat is een 2-fase versie, maar hij is ook in 3-fase te krijgen. Bij de 2-fase versie zitten de twee rechter binnenunits op hetzelfde pinnetje voor fase en nul en zit de linker binnenunit op het andere fasepinnetje. De aansluiting voor de derde fase wordt niet gebruikt. Maar als je die kabeltjes van binnen omprikt heb je de 3-fase versie.

Die drie interne units communiceren via een bus met de bedieningsunit en in hun software staat ingesteld dat ze het vermogen moeten begrenzen. De printplaat zelf kan zelfs meer vermogen leveren, de begrenzing op 3600 Watt is dus puur softwarematig, evenals de instelling dat de twee rechter zones met elkaar rekening moeten houden.

Helaas wilde de monteur de plaat niet omprogrammeren naar een 11 kW versie >:) Hij gaf wel aan dat het inderdaad heel vaak fout gaat met aansluiten van die platen. Vooral als bij een 2-fase Perilex aansluiting de 0-brug blijft zitten. Die moet er dan namelijk uit. Daar merk je in eerste instantie niets van, maar is wel link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Blihi schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:10: Vooral als bij een 2-fase Perilex aansluiting de 0-brug blijft zitten. Die moet er dan namelijk uit. Daar merk je in eerste instantie niets van, maar is wel link.
Dat merk je inderdaad pas als een van de 2 nul draden breekt en je ineens warme muren begint te krijgen :+

Edit: bij aansluiting op 2-fases heb je trouwens geen probleem want dan gaat er slechts 1 fase (2/3e pi ge-offset) door de 0. Alleen bij een 1 fase kook groep is het essentieel dat je de 0 brug verbreekt om een gevaarlijke situatie te voorkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 08-07-2021 09:41 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
Zo de deadlines voor de ruwbouw en afbouw zitten er voor ons op *O*
  • UHUW was uiteindelijk nog best prima. Zo gauw de kopersbegeleider van de installateur wist dat we het minimale wilden, dacht ze goed mee. Kwam zelfs nog met opties om het goedkoopste sanitair uit te zoeken. De enige kostenpost was een vrijstaand muurtje die we moesten hebben omdat dit echt niet op een later moment kon ivm water en afvoer van de douche. Die konden we voor 50% wegstrepen met het vervallen sanitair.
  • Tegels waren nog best wel wat gedoe. De tegelpartij deed alsof ze niks wisten van minimale oplevering volgens de eisen van het bouwbesluit. We zijn voor niets naar de showroom gereden en hadden daar een bijzonder gesprek. Maar gelukkig pakte de kopersbegeleider van de aannemer dit goed op. Vroeg in het proces had de aannemer al richtlijnen voor het minimaal opleveren van de tegels doorgegeven blijkbaar. Waren ze zelf even vergeten. Toen vrij snel een prima offerte gehad voor het minderwerk. Omdat we de badkamer hebben vergroot konden we dit meerwerk met het minderwerk verrekenen. Krijgen nog 200 euro terug zelfs :+
  • Elektra was ook een fijne partij. Kopersbegeleider van de elektra dacht erg goed mee met alles. In de documentatie stond wel expliciet dat elke wijziging na de eerste versie van de offerte geld zou kosten maar dit hebben ze bij ons niet gedaan. Er waren 3 versies nodig om tot het uiteindelijke plan te komen. Ik ben niet heel zuinig geweest met loze leidingen en extra punten dus ik vermoed dat ze coulant zijn geweest hiermee. Ze verdienen een hoop aan ons. 8)7
  • Contact met de aannemer zelf tijdens dit proces was ook erg prettig. Elke vraag werd goed uitgezocht en er was echt veel mogelijk. Er staan nog een paar kleine puntjes open zoals vervallen spackspuitwerk, doorgeven vloerverwarmingsvrije zones. Maar ik verwacht dat dit ook helemaal goed komt.
Al bij al ben ik best tevreden, het heeft flink wat vrije tijd gekost maar dan heb je uiteindelijk ook wat (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wij kwamen er van de week (ruim een jaar na oplevering) achter dat de sloten niet voldeden. De toegepaste cilinders zijn van het type DOM Pura SKG** en hebben dus geen kerntrekbeveiliging. Ook het beslag heeft geen kerntrekbeveiliging. Dit werd tijdens de oplevering wel opgemerkt door VEH, maar de aannemer hield vol dat er wel kerntrekbeveiliging in de cilinders zat (dat is echter pas bij de DOM Pura SKG*** het geval).

Ik heb geen zin meer in nog meer discussie met de aannemer, dus heb zelf maar nieuwe cilinders gekocht (setje van 4 gelijksluitende cilinders met kerntrekbeveiliging en met versterkte brug tegen de Bulgaarse methode). Kostte me net iets meer dan 150 euro.

Maar, bij het plaatsen van de nieuwe cilinders viel me op dat de voordeursleutel twee keer rond kan. Dat lukte niet met de deur dicht, wel met de deur open. Bleek de bovenste sluitkom op zijn kop in het kozijn te zitten en, om het spannend te maken, vastgezet te zijn met 2 afgebroken schroeven :(

Uiteindelijk een uur bezig geweest om dat gepruts te herstellen....

Let er dus op: Bij oplevering goed controleren of al je sluitwerk wel kerntrekbeveiliging heeft (is al 8 jaar verplicht) en goed controleren of alle deuren afsluiten zoals het hoort...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Alic3 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:21:
Zo de deadlines voor de ruwbouw en afbouw zitten er voor ons op *O*

Ik ben niet heel zuinig geweest met loze leidingen en extra punten dus ik vermoed dat ze coulant zijn geweest hiermee. Ze verdienen een hoop aan ons. 8)7

Al bij al ben ik best tevreden, het heeft flink wat vrije tijd gekost maar dan heb je uiteindelijk ook wat (hoop ik).
Vergeet niet dat ze ook niet heel vrolijk worden van heel veel extra meerwerk hoor. Wij hebben ook ruig gedaan en daardoor zijn ze straks zeker een dag of 5 kwijt aan al het meerwerk. Op 60 dagen bouwtijd (opzetten HSB tot aan oplevering) is dat best veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Toppe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Vergeet niet dat ze ook niet heel vrolijk worden van heel veel extra meerwerk hoor. Wij hebben ook ruig gedaan en daardoor zijn ze straks zeker een dag of 5 kwijt aan al het meerwerk. Op 60 dagen bouwtijd (opzetten HSB tot aan oplevering) is dat best veel.
Tsja ze bieden het wel zelf aan. Echt te gekke dingen hebben ze wel geweigerd, waren ze ook eerlijk in. En ik denk dat in een project van 55 appartementen iets makkelijkers is om schaalvoordeel te halen? Maar dat is ook maar een aanname haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Alic3 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:53:
[...]

Tsja ze bieden het wel zelf aan. Echt te gekke dingen hebben ze wel geweigerd, waren ze ook eerlijk in. En ik denk dat in een project van 55 appartementen iets makkelijkers is om schaalvoordeel te halen? Maar dat is ook maar een aanname haha.
Wat hebben ze dan geweigerd? Wij hebben echt al onze wensen kunnen neer leggen en ze gaan allemaal tot uitvoer komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Toppe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:59:
[...]

Wat hebben ze dan geweigerd? Wij hebben echt al onze wensen kunnen neer leggen en ze gaan allemaal tot uitvoer komen.
Een paar dingen:
  • De entresol om in te bouwen in de woonkamer, gaan we dus zelf doen en wordt nog wel een uitdagend projectje waar ik volop mee bezig ben.
  • Ik wilde het afsmeren van de betonnen wanden met dat witte spul laten vervallen omdat ik zo'n kale betonnen muur wel mooi vond passen voor het echte industriële loft gevoel :9 . Konden ze niet aan beginnen om voor ons een uitzondering te maken. Kans te groot dat ze dit toch per ongeluk zouden doen. Kan ik ook wel begrijpen.
  • Een tweede schuifpui op het terras. Dat blijft een groot raam van 3m breed.
  • Geen buitenkraan op het terras omdat dit niet door het type gevel kan blijkbaar.
Jammer, maar niet onoverkomelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Ze krijgen toch gewoon betaald? Als ze er niet vrolijk van worden hebben ze de prijs te laag gezet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 16:22:
[...]

Ze krijgen toch gewoon betaald? Als ze er niet vrolijk van worden hebben ze de prijs te laag gezet :D
Ja natuurlijk maar ze zullen uitgaand van een gemiddelde tijd qua meerwerk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 16:01
@Blihi wij hebben ook skg** . Is correct volgens politiekeurmerk toch? Waar komt de skg*** verplichting vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Laatst online: 22:17

vliegnerd

Nintendo fan.

nel!s schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:31:
@Blihi wij hebben ook skg** . Is correct volgens politiekeurmerk toch? Waar komt de skg*** verplichting vandaan?
Kerntrekbeveiliging is verplicht. Dus skg** met kerntrekbeveiling of skg*** waar dat standaard inzit.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Toppe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:04:
[...]

Zojuist de aannemer gebeld en die geven aan dat ze vanochtend bericht hebben gekregen dat het plan geaccepteerd is en dat het certificaat vandaag nog verstuurd zal worden. Even afwachten tot ik hem vast heb en dan kunnen we gaan beginnen :*)
Yes! Certificaat vandaag binnen gekregen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 16:01
vliegnerd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:42:
[...]

Kerntrekbeveiliging is verplicht. Dus skg** met kerntrekbeveiling of skg*** waar dat standaard inzit.
Dank. Ik kan dat niet terugvinden in de specificatie, maar als het politiekeurmerk is afgegeven zit het vast snor.

Heeft hier nog iemand lelijke plastic wtw ventielen vervangen? Die van ons zijn wel heel cheap plastic en zeer groot. Ik kijk naar deze als verbetering: https://vasco.eu/nl-be/nieuw-inregelventiel-smiley-20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
nel!s schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:31:
vliegnerd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:42:
[...]

De verplichting voor het bouwbesluit en voor het politiekeurmerk is inderdaad dat er een kerntrekbeveiliging aanwezig is. Dat kan door een extra plaat in het beslag, maar kan ook door een beveiligde cilinder toe te passen.

Die extra plaat in het beslag houdt alleen de gelegenheidsdief tegen, want die wip je er met het juiste gereedschap zo uit, zoals in dit filmpje te zien: Kernbrekers.

Daarna is het een fluitje van een cent als de cilinder zelf geen kerntrekbeveiliging EN een versterkte brug heeft, zoals in dit filmpje te zien: Cilinder trekken

Kijk, uiteindelijk houden al deze maatregelen geen professional buiten, maar je wilt het liefst dat de gelegenheidsdief het bij de buren probeert.

Daarbij is het bij inbraak vaak niet zozeer de vraag hoe ze binnen komen, maar hoe ze buiten komen. Naar binnen kan door een openstaand raampje, maar jouw dure spullen passen daar niet doorheen en moeten dus door een deur naar buiten. De meeste buitendeuren zijn alleen aan de buitenkant goed beveiligd. Eenmaal binnen heb je een SKG** cilinder er zo uit. Daar heb je niet meer voor nodig dan een tang (Hier laat Hamid de sleutelmaker het zien zonder extra schade te maken, maar een stevige knijptang is hier ook voldoende voor).

Om dat cilinderbreken tegen te gaan moet je cilinders toepassen met een versterkte brug. In de bouw wordt vaak gewerkt met DOM Pura omdat die op nummer te bestellen zijn (dus ook achteraf bij te bestellen), maar zelfs de SKG*** versie heeft geen versterkte brug.

[ Voor 25% gewijzigd door Blihi op 09-07-2021 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:44:
[...]

[...]

De verplichting voor het bouwbesluit en voor het politiekeurmerk is inderdaad dat er een kerntrekbeveiliging aanwezig is. Dat kan door een extra plaat in het beslag, maar kan ook door een beveiligde cilinder toe te passen.

Die extra plaat in het beslag houdt alleen de gelegenheidsdief tegen, want die wip je er met het juiste gereedschap zo uit, zoals in dit filmpje te zien: Kernbrekers.

Daarna is het een fluitje van een cent als de cilinder zelf geen kerntrekbeveiliging EN een versterkte brug heeft, zoals in dit filmpje te zien: Cilinder trekken

Kijk, uiteindelijk houden al deze maatregelen geen professional buiten, maar je wilt het liefst dat de gelegenheidsdief het bij de buren probeert...

Daarbij is het bij inbraak vaak niet zozeer de vraag hoe ze binnen komen, maar hoe ze buiten komen. Naar binnen kan door een openstaand raampje, maar jouw dure spullen passen daar niet doorheen en moeten dus door een deur naar buiten. De meeste buitendeuren zijn alleen aan de buitenkant goed beveiligd. Eenmaal binnen heb je een SKG** cilinder er zo uit. Daar heb je niet meer voor nodig dan een tang (Hier laat Hamid de sleutelmaker het zien zonder extra schade te maken, maar een stevige knijptang is hier ook voldoende voor).

Om dat cilinderbreken tegen te gaan moet je cilinders toepassen met een versterkte brug. In de bouw wordt vaak gewerkt met DOM Pura omdat die op nummer te bestellen zijn (dus ook achteraf bij te bestellen), maar zelfs de SKG*** versie heeft geen versterkte brug.
Vuistregel: Zorg dat jou veiligheidsmaatregelen beter dan zijn dan de buren.

Het maakt letterlijk geen snars uit wat je er in zet, zolang je buren maar minder beveiligd zijn. Daarbij is niet alleen je hang en sluit werk van belang maar ook de ligging van je woning op de weg, verlichting, vluchtroutes etc.

Wij krijgen bijvoorbeeld een doorgang richting de achtertuin. Daar heb ik dus mooi twee licht punten laten plaatsen, z’n gang is interessant op het moment dat die niet verlicht is.

Wat betreft het bij bestellen van een cilinder: Ik heb al een aantal keer een cilinder laten bijmaken en de sloten maker doet dit gewoon direct en met een half uurtje is het klaar…

Ook sleutels met certificaat zegt niet zo heel veel. Ik kom met regelmaat bij onze vaste sleutel boer en heb toevallig van de week eens aan hem gevraagd ‘Wat als ik met een certificaat sleutel binnen kom en ik wil een kopie want het is de sleutel van mijn ouders?’ Toen was hij duidelijk: Het mag niet maar waar trek je de grens? En er zijn genoeg gekkies te vinden die de sleutel wél namaken.

[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 09-07-2021 07:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Er zijn twee type certificaat-sleutels. De ene kun je wel namaken, maar mag eigenlijk niet omdat er een merkpatent rust op de vorm van de ongeslepen sleutel. De andere kun je niet namaken omdat je de lege sleutels simpelweg niet kunt bestellen bij de leverancier. Uiteraard is er wel een beun de haas die dat zelf maakt met een dremel uit een kaal stuk metaal, maar dan moet je wel heel graag naar binnen willen.

Certificaten zijn alleen interessant voor bedrijven die precies willen weten hoeveel sleutels er zijn en willen administreren waar die zijn. Voor woonhuizen is dat zelden interessant.

Wat betreft het feit dat jouw woning alleen maar beter hoeft te zijn dan die van de buren is natuurlijk niet helemaal waar. De meeste woninginbraken gebeuren nog steeds overdag. Als bij jou niemand thuis is, maar de buren wel de auto op de oprit hebben staan, komen ze echt bij jou kijken en niet bij de buren. Daarbij is in een nieuwbouwwijk alles even goed (of even slecht) beveiligd.

Verlichting is nuttig, maar kan ook fout gaan. Je zou de eerste niet zijn die de buitenlamp op dezelfde groep/aardlekschakelaar heeft als zijn Internetaansluiting of de voeding van de camera's. De lamp even kortsluiten en je Wifi valt uit (en dat kan de dief op zijn telefoon gewoon zien gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:50:

Wat betreft het bij bestellen van een cilinder: Ik heb al een aantal keer een cilinder laten bijmaken en de sloten maker doet dit gewoon direct en met een half uurtje is het klaar…
Klopt, maar dat kan niet met ieder merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:06:
Er zijn twee type certificaat-sleutels. De ene kun je wel namaken, maar mag eigenlijk niet omdat er een merkpatent rust op de vorm van de ongeslepen sleutel. De andere kun je niet namaken omdat je de lege sleutels simpelweg niet kunt bestellen bij de leverancier. Uiteraard is er wel een beun de haas die dat zelf maakt met een dremel uit een kaal stuk metaal, maar dan moet je wel heel graag naar binnen willen.

Certificaten zijn alleen interessant voor bedrijven die precies willen weten hoeveel sleutels er zijn en willen administreren waar die zijn. Voor woonhuizen is dat zelden interessant.

Wat betreft het feit dat jouw woning alleen maar beter hoeft te zijn dan die van de buren is natuurlijk niet helemaal waar. De meeste woninginbraken gebeuren nog steeds overdag. Als bij jou niemand thuis is, maar de buren wel de auto op de oprit hebben staan, komen ze echt bij jou kijken en niet bij de buren. Daarbij is in een nieuwbouwwijk alles even goed (of even slecht) beveiligd.

Verlichting is nuttig, maar kan ook fout gaan. Je zou de eerste niet zijn die de buitenlamp op dezelfde groep/aardlekschakelaar heeft als zijn Internetaansluiting of de voeding van de camera's. De lamp even kortsluiten en je Wifi valt uit (en dat kan de dief op zijn telefoon gewoon zien gebeuren).
Maar feit blijft dat de sleutels gewoon na te maken zijn.

Wat betreft die kortsluiting: Klopt, dat is ook de reden dat ik een eigen groep heb met aparte aardlekschakelaar opzij bij de server kast en de camera’s, AP’S etc allemaal gevoed worden via PoE.

Overigens is het ook maar de vraag hoe ver je wilt gaan, hoe meer je gaat beveiligen hoe meer ze ook zullen denken wat daar te halen valt.

Wij het kiezen van de kavel hebben wij ook bewust gekeken naar de rijrichting van het verkeer en de wijze waarop andere woningen zicht hebben op die van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Persoonlijk maak ik me niet heel druk om dat soort zaken. Het is zeker belangrijk om goede sloten te hebben, maar om nu bij het kiezen van je kavel hier rekening mee te houden vind ik wat overdreven. Voor een kavel vinden wij andere zaken veel belangrijker. :D

Ik heb snel na de oplevering wel een lamp met bewegingsmelder ophangen bij de garage en bij de voordeur een nep-camera. Kost een tientje, maar het lijkt nu wel of ik de enige ben met een camera van alle huizen. Dat hij niet aangesloten is zal voor de prof vast te zien zijn, maar ik ga er vanuit dat ze toch kiezen voor eentje zonder (nep)camera :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

In onze huidige woning hebben we (sinds een enorme inbraakgolf in de wijk) een camera voor en in het huis en dus een waarschuwingssticker op het voorraam. Bij de poort achter een keurig aluminium plaatje op de poort met "Camerabewaking". Camera voor het huis heeft bewust zichtbaar infrarood dus snachts goed zichtbaar. Alles om een zo groot mogelijke preventieve werking te hebben.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Blihi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:06:
...

Nog nooit zo over nagedacht maar dat is wel een hele nuttige tip! Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
kevinvi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:07:
[...]

Nog nooit zo over nagedacht maar dat is wel een hele nuttige tip! Dankjewel
Is een backup UPS geen (simpele) oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:27:
[...]

Maar feit blijft dat de sleutels gewoon na te maken zijn.

Wat betreft die kortsluiting: Klopt, dat is ook de reden dat ik een eigen groep heb met aparte aardlekschakelaar opzij bij de server kast en de camera’s, AP’S etc allemaal gevoed worden via PoE.

Overigens is het ook maar de vraag hoe ver je wilt gaan, hoe meer je gaat beveiligen hoe meer ze ook zullen denken wat daar te halen valt.

Wij het kiezen van de kavel hebben wij ook bewust gekeken naar de rijrichting van het verkeer en de wijze waarop andere woningen zicht hebben op die van ons.
@Blihi goed punt over kortsluiting. Heb daar ook nooit bij stil gestaan, maar ga ik zeker controleren als mijn huis opgeleverd wordt.

Wat gebeurt er eigenlijk als je kortsluiting maakt op een PoE apparaat? Gaat dan je PoE injector, PoE switch kapot, of zit daar een zekering in? Is dat dan per poort of vallen al je PoE apparaten in een keer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deleon78 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:27:
Ik heb er te weinig verstand van en zit niet in die wereld, maar wordt voor eenvoudige woninginbraken zo veel moeite gedaan door inbrekers? Daar geloof ik helemaal niks van. En ik geloof ook niet dat jullie inboedel zo spannend is dat het de moeite waard zou zijn :p
Ik denk dat de gemiddelde inboedel van een tweaker redelijk interessant is ;) Veel hebben alleen al in de meterkast 1000,- aan Ubiquiti spul hangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 21:22
Z___Z schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:24:
[...]

@Blihi goed punt over kortsluiting. Heb daar ook nooit bij stil gestaan, maar ga ik zeker controleren als mijn huis opgeleverd wordt.

Wat gebeurt er eigenlijk als je kortsluiting maakt op een PoE apparaat? Gaat dan je PoE injector, PoE switch kapot, of zit daar een zekering in? Is dat dan per poort of vallen al je PoE apparaten in een keer uit.
als je kortsluiting maakt op een stopcontact, dan vliegt de stop van die groep eruit
als je kortsluiting maakt op een netwerkkabel met POE actief (doorknippen van een kabel die aan een switch hangt O-) ) dan is in een gunstig geval er niet zo veel aan de hand en in een minder gunstig geval het POE gedeelte van de poort (groep) , de hele poort(groep) of de hele switch kapot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deleon78 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:27:
Ik heb er te weinig verstand van en zit niet in die wereld, maar wordt voor eenvoudige woninginbraken zo veel moeite gedaan door inbrekers? Daar geloof ik helemaal niks van. En ik geloof ook niet dat jullie inboedel zo spannend is dat het de moeite waard zou zijn :p
De gelegenheidsdief denk niet na over wat er te halen is, maar hoe makkelijk het er te halen is. Bij een gemiddelde woning ligt toch wel een tablet, laptop en wat andere high value low volume items. Ik denk niet dat de gemiddelde dief je apparatuur uit de meterkast gaat slopen. Ze zoeken eerder naar sierraden en contant geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
burnedhardware schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:44:
[...]

als je kortsluiting maakt op een stopcontact, dan vliegt de stop van die groep eruit
Als je geluk hebt vliegt die enkele groep eruit, bij een keiharde kortsluiting zal de hoofdzekering van je netbeheerder er ook uit vliegen.

UPS is dus aan te raden voor de mensen die echt zekerheid willen dat hun apparatuur blijft draaien.
Pagina: 1 ... 18 ... 349 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.