Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stond er bij de meerprijs van die extra panelen niets over een grotere omvormer?

Sowieso achteraf natuurlijk zonde geld om dit bij de bouwer te bestellen voor zo’n simpele setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Wolly schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:28:
Stond er bij de meerprijs van die extra panelen niets over een grotere omvormer?

Sowieso achteraf natuurlijk zonde geld om dit bij de bouwer te bestellen voor zo’n simpele setup.
Nee, alleen 4 extra panelen als keuze naast de standaard verder niets over een evt. omvormer

Ik zei eerder trouwens 3 extra afgenomen pnelen maar dat is fout, we hebben er 4 extra bijgekocht.

In totaal dus 12 panelen a 320wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:23
assassin85 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:32:
[...]

Nee, alleen 4 extra panelen als keuze naast de standaard verder niets over een evt. omvormer

Ik zei eerder trouwens 3 extra afgenomen pnelen maar dat is fout, we hebben er 4 extra bijgekocht.

In totaal dus 12 panelen a 320wp
Als het kan zou ik dat meerwerk schrappen, bij de kosten die je betaald voor zonnepanelen mag je verwachten dat een andere omvormer onderdeel is van het pakket.

Want je kan beter dat geld in je zak houden en een lokale ondernemer dat geld gunnen en daarbij dan direct een goede omvormer krijgen.

Overigens was een iets kritischere blik vanuit jouw kant bij het afnemen van het meerwerk ook op zn plaats geweest, maar dat is mosterd na de maaltijd

[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 30-06-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Junia schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Toevallig een project in Lansingerland? Ziet er namelijk heel erg hetzelfde uit als de meterkast die wij afgelopen periode hebben mogen 'voorschouwen' :*)
Nee, dat is flink uit de richting. Het is wel een project van Dura Vermeer, misschien zit daar de overeenkomst in? Qua innovatie een hoog “we doen het al jaren zo” gehalte waardoor er wat kansen zijn gemist, maar wel degelijk qua uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Als het kan zou ik dat meerwerk schrappen, bij de kosten die je betaald voor zonnepanelen mag je verwachten dat een andere omvormer onderdeel is van het pakket.

Want je kan beter dat geld in je zak houden en een lokale ondernemer dat geld gunnen en daarbij dan direct een goede omvormer krijgen.

Overigens was een iets kritischere blik vanuit jouw kant bij het afnemen van het meerwerk ook op zn plaats geweest, maar dat is mosterd na de maaltijd
Nee, op het moment waarop meerwerk gekozen moest worden werd er niets bekend gemaakt over de specs van de installatie. Meerdere malen door mij verzocht, de reactie vd bouwer was iedere keer dat het allemaal nog onbekend was en pas 8 maanden na sluiting (nu dus) van de meerwerk deadline kwam de bouwer over de boeg met de specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
assassin85 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Nee, op het moment waarop meerwerk gekozen moest worden werd er niets bekend gemaakt over de specs van de installatie. Meerdere malen door mij verzocht, de reactie vd bouwer was iedere keer dat het allemaal nog onbekend was en pas 8 maanden na sluiting (nu dus) van de meerwerk deadline kwam de bouwer over de boeg met de specs
Ik zou er wel een opleverpunt van maken. Zover over dimensioneren kan niet goed zijn voor de levensduur van de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-06 16:32
assassin85 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:12:
Onze bouwer hangt een 2500watt omvormer aan onze panelen. Totaalvermogen van de panelen is 3840 wattpiek (plat dak op zuiden zonder schaduw).
Naar mijn idee is het vermogen van de omvormer te laag, houdt dit in dat op de zonnige dagen een deel van de opbrengst verloren zal gaan?

Zouden jullie de omvormer gelijk na oplevering vervangen?
Volgens mij kunnen al die omvormers +30% boven de specificatie aan.
Dan zit je op 3250wattpiek.
Hij zal in de lente/herfst af en toe aftoppen. Maar op het grote geheel zal het wel meevallen denk ik...
In Belgie werd je belast op het vermogen van de omvormer, daar zijn ze allemaal ondergedimensioneerd.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:01
Recoil schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Nee, dat is flink uit de richting. Het is wel een project van Dura Vermeer, misschien zit daar de overeenkomst in? Qua innovatie een hoog “we doen het al jaren zo” gehalte waardoor er wat kansen zijn gemist, maar wel degelijk qua uitvoering.
Ik hoop dat Dura Vermeer bij mij de meterkast zo ook aangelegd ziet er wel goed uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:10
assassin85 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:32:
[...]

Had ik al gedaan, daar ook de reactie gekregen dat een omvormer van 3,5kw geschikter is.

Ik vraag me alleen af wat er juridisch mogelijk is, de bouwer rept namelijk alleen maar over de epc norm waaraan voldaan wordt. Volgens mij reikt de taak van de bouwer verder dan alleen aan de epc norm voldoen. Verder heb ik 3 panelen als meerwerk afgenomen, volgens mij was dat dan volledig nutteloos en overbodig icm deze omvormer
In dat geval: Probeer de officiële documenten te krijgen van de omvormer waar op staat wat het maximale aangesloten Wp is. Laat hierover bij oplevering een opleverpunt (protestpunt) opnemen door zowel VEH als door de aannemer zelf en laat ze dan maar bewijzen dat het mag. Een zonnestroom installatie moet ook aan normen voldoen en ze mogen zeker geen installatie opleveren waar veel teveel vermogen aan de omvormer hangt.

Uiteindelijk zijn die normen er niet voor niets. Mijn omvormers (ik heb er 2) zijn beide van het merk Solis. Beide zijn 3000 Watt versies en op beide mag maximaal 3500 Wp aangesloten worden bij een zuidopstelling. Dat betekent dat ze in principe dus tot 3500W aan input kunnen krijgen, maar omdat ze maar 3300 Watt maximaal kunnen terugleveren gaan ze daarboven aftoppen (en als het lang duurt terug naar 3000 Watt, want dat is het maximale nominale vermogen). Van sommige merken kun je een berekening maken (Solis en SMA in ieder geval) waar precies staat of de installatie binnen de specs valt of niet.

Als de installatie binnen de specs van de omvormer valt is er niets wat je kunt doen. Je hebt dan betaald voor extra zonnepanelen (en die gekregen), maar niet voor een extra omvormer. Dat is nogal onzinnig, maar helaas. Je hebt goed kans dat oorspronkelijk het plan was om 320 Wp panelen te plaatsen en dan is 3 extra geen probleem. Maar de onderonderonderaannemer heeft een partijtje 395 Wp panelen goedkoop op de kop getikt, dus.... (dit is niet vergezocht: op mijn dak liggen 320Wp panelen, terwijl in alle papieren staat dat het 305 Wp panelen staat. Dat was nog een interessante bij de belastingaangifte, want moet ik nu die 305 of die 320 aanhouden voor het forfait?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Sinned123 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Volgens mij kunnen al die omvormers +30% boven de specificatie aan.
Dan zit je op 3250wattpiek.
Hij zal in de lente/herfst af en toe aftoppen. Maar op het grote geheel zal het wel meevallen denk ik...
In Belgie werd je belast op het vermogen van de omvormer, daar zijn ze allemaal ondergedimensioneerd.
Dat zie je verkeerd. Die omvormers mogen +30% aangesloten hebben. Tussen de 100% en de 130% gaan ze aftoppen. Sluit je meer dan 130% aan is dat brandgevaarlijk.

Natuurlijk hangt een en ander af van je precieze ligging. Daarvoor moet je de orientatie en de hoek meenemen, want afhankelijk daarvan haal je een bepaald maximum van het theoretische Wp vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:48
Hanzul schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:21:
[...]

Idd, zou als dat er is, vragen om daar een dubbele van te maken. Als dat abonormaal duur is, kan je er een verloopstekker opzetten van 3 euro of een halfopbouw stopcontact van 8 euro. Ik heb tweede b.v gedaan op het stopcontact van de vloerverwarming van de eerste etage van de wifi verdeler. Ziet niemand was is achter de ombouw.
Onderstaand rood omkaderd de trapkast, zie jullie een mogelijkheid om de vriezer aan te sluiten?
Zijn er nu ook twee loze leidingen getekend? Op de legenda vind ik dit symbool namelijk niet terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DVUql4zaP_48DsrQCfOZ9WwrWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I05X9CUlECNYqxGK3nzbr1KR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bM9JzFHNtqVY1DHcDL0a58zcsV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/enADmiJOywlqO298bXWd5Ud1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:51
PSP123 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Onderstaand rood omkaderd de trapkast, zie jullie een mogelijkheid om de vriezer aan te sluiten?
Zijn er nu ook twee loze leidingen getekend? Op de legenda vind ik dit symbool namelijk niet terug.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
kan je geen leiding doorvoeren/boren achter de koelkast en hieruit een nieuwe WCD maken op de groep van de koelkast?

In principe een klein gat voor een stukje buis, 3x VD erdoor en opbouw WCD erop. Volgens mij mag dat gewoon.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 30-06-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aansluiten wel (stopcontact erbij bij lichtpunt g, dat is geen punt om achteraf te doen.), maar waar wil je het ding laten?

Die warmtepomp moet je bereikbaar houden. Waar wil je die vriezer dan neerzetten? En komt in die kast ook nog de verdeler van de vloerverwarming? Zo ja, houd je helemaal geen ruimte meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Source90 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:18:
[...]
kan je geen leiding doorvoeren/boren achter de koelkast en hieruit een nieuwe WCD maken op de groep van de koelkast?

In principe een klein gat voor een stukje buis, 3x VD erdoor en opbouw WCD erop. Volgens mij mag dat gewoon.
Helaas niet, want dit is een hoek opstelling en die wordt vervangen door een kastenwand met kookeiland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een wit bolletje is bij ons een vrije loze leiding. Een zwart bolletje is een loze leiding die al gebruikt wordt. In jouw geval zie je ook dat die drie zwarte al toebedeeld zijn door de tekst die erbij staat.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Blihi schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:22:
[...]

Aansluiten wel (stopcontact erbij bij lichtpunt g, dat is geen punt om achteraf te doen.), maar waar wil je het ding laten?

Die warmtepomp moet je bereikbaar houden. Waar wil je die vriezer dan neerzetten? En komt in die kast ook nog de verdeler van de vloerverwarming? Zo ja, houd je helemaal geen ruimte meer over.
Ik had aan deze plek gedacht (blauw omkaderd). De vriezer is 60x60cm, momenteel staat deze in mijn huidige woning op twee meubel rollers, mocht je bij de warmtepomp moeten zijn rol je deze er zo uit.
Niet ideaal, i know echter scheelt dit weer een vriezer in de garage. ;-)

Of de verdeler van de vloerverwarming daar komt, zal ik navragen. Anders heb je idd geen ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TW0wj8cT5kxDihqX1opOmUr_owI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LAhc9n9r5tmRL7vXe5JonfFU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 06:07

hyb

Makkelijkste lijkt me inderdaad wcd er bij via lichtpunt g. Denk dat daar nog wel een (smalle) vriezer inpast, bijv van 55 cm. Dan zou je er, zelfs met verdeler nog wel langs kunnen. Zou er echter niet nu al vanuit gaan dat het kan. Het kan zomaar zijn dat de installateur besluit dat deze toch meer naar de deur geplaatst wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
PSP123 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Ik had aan deze plek gedacht (blauw omkaderd). De vriezer is 60x60cm, momenteel staat deze in mijn huidige woning op twee meubel rollers, mocht je bij de warmtepomp moeten zijn rol je deze er zo uit.
Niet ideaal, i know echter scheelt dit weer een vriezer in de garage. ;-)
Slim, daar is dus over nagedacht en ik ga hem zeker onthouden! Mijn ouders gaan (veel) kleiner wonen en wellicht dat dit voor hun ook wel een creatieve oplossing is.

Stopcontact bij lichtpunt g is echt geen probleem. Kun je tijdens de bouw laten doen of achteraf zelf als half-opbouw.
Of de verdeler van de vloerverwarming daar komt, zal ik navragen. Anders heb je idd geen ruimte.
Ja, mijn ervaring is dat installateurs graag op een voor jou zo onhandige manier gebruik maken van de ruimte die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Blihi schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:42:
[...]

[...]

Ja, mijn ervaring is dat installateurs graag op een voor jou zo onhandige manier gebruik maken van de ruimte die ze hebben.
Thx, ga proberen daar waar mogelijk op te sturen dat de warmtepomp zover mogelijk naar achter in de betreffende ruimte wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-06 12:57

Niwla

dat dus....

Niwla schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:21:
Met alle woninginstallaties nu compleet heb ik nog 1 vrije groep over in mijn standaard groepenkast van 12 groepen. Wat hier nog bij komt is de aansluiting van de 3-fasen omvormer. Ik kan voor ca. 550,- de groepenkast aan laten passen naar 16 groepen + 1 extra aardlek. In deze kosten zitten niet 4 extra automaten.

Kabel voor 3-fasen omvormer wordt wel vanuit de bouw aangelegd van zolder naar meterkast (met een werkschakelaar op zolder) maar niet aangesloten in de groepenkast.

Is het raadzaam de groepenkast wel alvast uit te breiden voor deze aansluiting? Of kunnen de PV-panelen straks in een eigen kastje geplaatst worden ?

Alvast bedankt!
Iemand die mij hier nog mee kan helpen?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Achteraf zelf doen. Die 550 euro is het echt niet waard. Die krachtaardlekautomaat voor de zonnepanelen kan gewoon in een losse kast naast je huidige.

Afhankelijk van het merk kost een klein kastje een paar tientjes. Met de juiste doorvoer naar de bestaande kast ben je klaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Blihi op 30-06-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Wat is jullie advies mbt financiering?
Woning is ong 556k inclusief uitbouw
Ga nog voor kleine 10k opties realiseren zoals doorgang garage en lichtpunten/stroom keuken

Dan moet er nog een keuken in (denk gewoon ikea win hebben niet veel wensen) en afwerking/tuin. Wij doen dingen graag zelf dus ik denk dat ik met 75k erbij wel ruim uitkomt

Heb een 175k aan eigen middelen. Mijn idee is nu om 100k in de hypotheek te stoppen en het andere in de zak te houden en het werk achteraf mee te financieren. Wat is jullie ervaring/tips?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
laurens0619 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:16:
Wat is jullie advies mbt financiering?
Woning is ong 556k inclusief uitbouw
Ga nog voor kleine 10k opties realiseren zoals doorgang garage en lichtpunten/stroom keuken

Dan moet er nog een keuken in (denk gewoon ikea win hebben niet veel wensen) en afwerking/tuin. Wij doen dingen graag zelf dus ik denk dat ik met 75k erbij wel ruim uitkomt

Heb een 175k aan eigen middelen. Mijn idee is nu om 100k in de hypotheek te stoppen en het andere in de zak te houden en het werk achteraf mee te financieren. Wat is jullie ervaring/tips?
Bij een gemiddelde hypotheek mag je 10% boetevrij extra aflossen per jaar.
Ik zou meer “bewaren” voor eventueel onvoorzien meerwerk. Aflossen kan je altijd nog.
Stel je legt 50k in op de hypotheek, heb je een hypotheek van ruim 5ton. Mag je 50k op het hypotheekdeel boetevrij aflossen.
Lee’s de voorwaarden van de af te sluiten hypotheek er even op na.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 30-06-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Source90 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:25:
[...]

Bij een gemiddelde hypotheek mag je 10% boetevrij extra aflossen per jaar.
Ik zou meer “bewaren” voor eventueel onvoorzien meerwerk. Aflossen kan je altijd nog.
Stel je legt 50k in op de hypotheek, heb je een hypotheek van ruim 5ton. Mag je 50k op het hypotheekdeel boetevrij aflossen.
Lee’s de voorwaarden van de af te sluiten hypotheek er even op na.
Thnx! Ja dat was ook mijn plan, alleen nog ff bedenken hoe hoog want ik heb geen idee wat t allemaal precies gaat kosten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Let wel op dat je straks niet meer overhoudt dan je nu in box 3 hebt, want dan mag je een deel van de rente niet aftrekken.

Gezien de lage rente zou ik nu kiezen voor een deel van de hypotheek met korte rente. Die mag je altijd aflossen (dus buiten die 10% om).

Ik zou zeggen: laat je adviseur goed meedenken. Het is eenvoudig dit fout te doen en dan heb je er nog jaren last van bij de aangiftes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hyb

hyb

@laurens0619. Nog los van hoe je het meerwerk uiteindelijk betaald kan het aantrekkelijk zijn het meerwerk wat sowieso gedaan moet worden of waar je al voor getekend hebt alvast mee te nemen bij je hypotheekaanvraag. v.o.n. + meerwerk bepaald namelijk je woningwaarde, en leen je minder dan de woningwaarde dan is je LTV lager, en kun je in een lagere risicoklasse komen. Bij nieuwbouw gaat dit meerwerk veelal 1:1 mee in de waarde (stichtingskosten), dus net wat anders dan bij een verbouwing van een bestaande woning. Daar telt maar een bepaald percentage van je verbouwingskosten mee voor je woningwaarde.

Een LTV van 90% naar 80% kan bijvoorbeeld al 0.4% schelen.

In hoeverre dit voor jou relevant/slim is kun je natuurlijk met je hypotheekadviseur bespreken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoe dit precies zit met zelf klussen (materialen?) zou je even moeten nagaan bij de hypotheekadviseur. Je zit vooral met de geldigheid van je bouwdepot, dus is wel tijdsgebonden.

Dit is overigens ook eens besproken in het vorige deel, dus je kunt er vast nog iets over terugvinden. Dus er zullen ook vast nog andere meningen/ervaringen zijn.

Disclaimer: n = 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:16
hyb schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:08:
@laurens0619. Nog los van hoe je het meerwerk uiteindelijk betaald kan het aantrekkelijk zijn het meerwerk wat sowieso gedaan moet worden of waar je al voor getekend hebt alvast mee te nemen bij je hypotheekaanvraag. v.o.n. + meerwerk bepaald namelijk je woningwaarde, en leen je minder dan de woningwaarde dan is je LTV lager, en kun je in een lagere risicoklasse komen. Bij nieuwbouw gaat dit meerwerk veelal 1:1 mee in de waarde (stichtingskosten), dus net wat anders dan bij een verbouwing van een bestaande woning. Daar telt maar een bepaald percentage van je verbouwingskosten mee voor je woningwaarde.

In hoeverre dit voor jou relevant/slim is kun je natuurlijk met je hypotheekadviseur bespreken.

***members only***

Hoe dit precies zit met zelf klussen (materialen?) zou je even moeten nagaan bij de hypotheekadviseur. Je zit vooral met de geldigheid van je bouwdepot, dus is wel tijdsgebonden.

Dit is overigens ook eens besproken in het vorige deel, dus je kunt er vast nog iets over terugvinden. Dus er zullen ook vast nog andere meningen/ervaringen zijn.

Disclaimer: n = 1.
Voor hypotheken met NHG (dus onder de NHG grens) is dit ook van toepassing.
Wij liepen hier tegenaan toen we zaten te kijken wat de mogelijke meerwerk opties voor ons zouden zijn.

Hierdoor was bijvoorbeeld een uitbouw niet mogelijk, dan zouden we over de NHG grens gaan en dan zou de hypotheek voor ons 0,5% (bij 20 jaar vast) hoger uitvallen waardoor het allemaal een stuk duurder en onbetaalbaar zou worden.

NHG gaat namelijk niet over de hoogte van de hypotheek, maar ook over de aankoopwaarde van het onderpand.
Een woning die wordt aangekocht voor 400k kan nooit NHG op zitten, ook al is de hypotheek 200k en breng je zelf 200k mee.
De NHG grens is een kostengrens, en geen hypotheekgrens.

Onze hypotheek zit onder de NHG grens, en met eigen geld wordt de vloer en de upgrade van de standaard badkamer betaald, en ook dan moet je dus zo'n kostenspecificatie maken.
Deze kosten moesten we wel doorgeven aan de hypotheekverstrekker vanwege de NHG aanvraag.

Het is dus lang niet altijd verstandig om meerwerk dat sowieso wordt gedaan mee te nemen in de hypotheek . Voor ons is het waarschijnlijk een stuk goedkoper om het twee jaar na oplevering te doen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb

hyb

@dejeroen zeker relevant punt, maar begrijp ik goed dat je in jouw geval verplicht was het meerwerk (vanuit de bouw) op te geven bij de hypotheekverstrekker? Ook al betaal je het met eigen middelen? Of alleen als je dit mee wilt financieren?

Edit: of geldt dit dan alleen voor het meerwerk dat noodzakelijk is om het bewoonbaar te maken? (Wc, keuken, badkamer etc).

[ Voor 20% gewijzigd door hyb op 30-06-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Laatst online: 23:16
hyb schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:39:
@dejeroen zeker relevant punt, maar begrijp ik goed dat je in jouw geval verplicht was het meerwerk (vanuit de bouw) op te geven bij de hypotheekverstrekker? Ook al betaal je het met eigen middelen? Of alleen als je dit mee wilt financieren?
Voor de hypotheek was het niet van belang, maar voor een hypotheek met NHG is de waarde bij oplevering van belang.
Opleveren zonder keuken of badkamer was volgens de regels niet mogelijk met een NHG hypotheek omdat het een bewoonbare woning moet zijn voor het geval de NHG de dag na sleuteloverdracht in zou moeten gaan door wat dan ook, dan moet de woning geschikt zijn voor verkoop, en daarvoor moet er een keuken, badkamer en vloer in zitten.

De Hypotheekverstrekker regelt ook de NHG, vandaar dat de hypotheekverstrekker behalve de hypotheek, ook de meerwerk lijst nodig had van wat we uit eigen middelen betalen om de kostengrens te kunnen bepalen.

Het is mogelijk om over de kostengrens heen te gaan en toch NHG te krijgen door bijvoorbeeld opties te nemen die de waarde van de woning verminderen. Je kan een woning bouwen die 400k aan kosten geeft om te bouwen, maar getaxeerd wordt op 200k bij oplevering.
In de meeste gevallen is de taxatie bij oplevering hoger dan de kostprijs van de woning (de bouw duurt vaak een jaar, en in die tijd stijgt de woning al in waarde in de afgelopen jaren).
Bouw je echter een hele lelijke inefficiënt ingedeelde woning met hele hoge kosten, dan is de taxatie bij oplevering lager dan de prijs die het kost om te bouwen, en dan kan je de taxatie gebruiken als waardebepaling voor NHG.
Het verschil tussen taxatie en kosten zal je dan wel uit eigen middelen moeten betalen aangezien de bank je niet meer wilt lenen dan de waardebepaling.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Er zijn heel veel financiële constructies mogelijk, ook binnen NHG, maar je moet een paar basisprincipes in de gaten blijven houden:
1) Als de bank bereid is jou een hypotheek te geven is het goed.
2) De belastingdienst kijkt voor de renteaftrek naar andere zaken dan de bank doet.
3) De combinatie overwaarde (box 1), spaargeld/schenkingen (box 3) en nieuwe hypotheek (box 1) is moeilijk om te overzien voor een langere periode en vereist echt financiële discipline als je je aan alle regels wilt houden.

Een bouwdepot is maar 3 jaar geldig. Het moet dan opgemaakt zijn of het gaat de hypotheek weer in als aflossing. Een overbruggingskrediet is vaak ook maar voor beperkte tijd en wordt daarna door de bank opnieuw geëvalueerd (je onderpand kan immers minder waard geworden zijn). Kun je dat opvangen? Je eigen vermogen hoef je niet in te zetten voor de woning, maar bedenk wel dat je dus geld leent wat je op de bank hebt staan (en soms met negatieve rentes).

Als je relatief veel leent koop je een stukje flexibiliteit gedurende de bouw. Maar maak niet de fout om je begroting aan te gaan passen aan je lening, want die lening moet je wel terugbetalen, dus dan zit je misschien op een prachtig bankstel, maar daar betaal je nog 30 jaar voor....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-06 12:57

Niwla

dat dus....

Wat is het advies/de ervaring met LTV onder de te plaatsen keuken ? Is het gebruikelijk hier geen VV te plaatsen? En zo ja, zou het vanuit het oogpunt van flexibiliteit (nieuwe keuken in een later stadium) wel kunnen om VV onder de keuken te plaatsen?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Gewoon laten leggen. Dat kan geen kwaad. De vloer is gemiddeld maar een of twee graden warmer dan de lucht in de kamer, het is al lang niet meer zo dat de vloer 10 graden warmer dan de lucht moet zijn om de woning warm te stoken.

Veel van die dingen zijn een overblijfsel van vroeger, maar aannemers bewegen heeeeeel langzaam mee met nieuwe technieken. Ze leggen overal warmtepompen aan, maar doen nog net alsof er bloedheet water door de leidingen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Farmerwood schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:43:
Graag hoor ik wat meningen of ik overdrijf of gewoon een valide punt heb om bij de aannemer aan te kaarten.

Bij de oplevering van ons huis viel al op dat er wat water in de dakgoot stond. Uitvoerder zei dat het binnen de marges valt. Het Bouwbesluit is er helaas niet heel specifiek in en zegt alleen dat er afvoer van hemelwater moet zijn en dat de capaciteit aan de NEN 3215 moet voldoen.

Vanmiddag werden er bij ons rolluiken gemonteerd en de 2 heren die dat deden wezen me ook op het water in de dakgoot en zeiden dat er bij ons echt meer in staat dan ze bij andere huizen zien.

Op onderstaande foto de situatie van vandaag. Ook is goed te zien dat beide uiteinden, met elk een regenpijp, niet het laagste maar juist het hoogste punt zijn.

[Afbeelding]
Had afgelopen dinsdag (eindelijk) een afspraak met de onder-onder-aannemer om naar de dakgoot te komen kijken. Is die man zonder bericht op maandag langs geweest en terwijl hier niemand thuis was heeft hij de dakgoot nagemeten.

Had vanmorgen de uitvoerder hier met de terugkoppeling. De beste man had geconcludeerd dat er niks mis was, want de dakgoot hing netjes waterpas. |:(
De uitvoerder deed eerst nog beetje makkelijk van dit kan best wat er nu in staat, maar uiteindelijk wel geregeld dat die man nog een keer komt.
Nog even wat voorbeelden aangehaald van een fabrikan van dakgoten en enkele kluswebsites waar overal als eerste actie bij montage van dakgoten genoemd wordt hoe je voor goed afschot zorgt van minimaal 3 mm per meter.

We hebben een 11 meter lange dakgoot met aan beide zijden een regenpijp. Dus ik zou zeggen dat de dakgoot in het midden precies (3mm * 11) / 2 = 16.5 mm hoger moet hangen dan de beide regenpijpen die op gelijke hoogte moeten zitten.

De uitvoerder had ook nog een update over het nog steeds openstaande item van de mechanische ventilatie. Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de tekeningen heeft deze inmiddels opgeleverd en de uitvoerder komt die binnenkort doorspreken. Hij wilde ze zelf graag eerst even doornemen.
Ben benieuwd. Ik weet in ieder geval van 6 huizen die hier nu actief een opleverpunt voor open hebben staan, maar het gaat dus vrijwel zeker over alle huizen.
Ik verwacht dat ze wat extra roosters in de ramen willen plaatsen, maar wil ook eerst zien dat de afzuiging het uberhaupt aan kan.

Ben wel benieuwd in hoeverre ik kan/mag eisen dat we niet meer geluid gaan horen binnen in de woonkamer na het plaatsen van de extra roosters... Via de babyfoon een verdieping hoger horen we echt veel meer geluiden dan direct via de gevel in de woonkamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Laat je mechanische ventilatie in jouw bijzijn meten. Dus laat ze maar aantonen dat ze hun debiet ook halen.

Meten doe je met alle ventilatieroosters open, alle ramen, buiten- en binnendeuren dicht (let ook op dat valdorpels dicht zitten, bij de bouw staan die standaard nog open en vaak gaat dat dus mis bij het meten van debieten voor oplevering).

Per ventiel moet nu op de maximale stand het debiet gehaald worden dat klopt met de berekeningen van het bouwbesluit. Die berekeningen zijn niet triviaal, maar als het goed is zijn die er wel.

Ook moet je op de tekeningen goed naar de diameters kijken. Er is een maximum snelheid voor lucht in de buizen. Een buis van 80 mm mag maximaal 70 m3/uur afvoeren. Meer is niet volgens de normen (die tabellen zijn ook wel ergens te vinden).

Tot slot, voordat ze met een extra box komen, kijk eerst of het lukt met een andere. Bijvoorbeeld de ORCON MVS-15R in plaats van de Ducobox Silent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-06 14:33
@laurens0619 Je kunt je eigen vermogen ook (deels) gebruiken om een aantal facturen vanuit de aannemer ‘voor te schieten’ en aan het einde van de bouw (maar voor einddatum van je depot!) te declareren. Daarna kun je het alsnog aflossen op je hypotheek en je hebt mooi nog wat maandjes hypotheekrente bespaard. Wel altijd even checken bij je hypotheekverstrekker of dit niet in strijd is met de voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 09:07
Mrs.Koifim schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:22:
@laurens0619 Je kunt je eigen vermogen ook (deels) gebruiken om een aantal facturen vanuit de aannemer ‘voor te schieten’ en aan het einde van de bouw (maar voor einddatum van je depot!) te declareren. Daarna kun je het alsnog aflossen op je hypotheek en je hebt mooi nog wat maandjes hypotheekrente bespaard. Wel altijd even checken bij je hypotheekverstrekker of dit niet in strijd is met de voorwaarden.
Slim ja. Heeft hier al een paar honderd euro aan rente bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:37
Lang lang geleden had ik gepost dat wij een kookgroep krijgen verdeeld over 2 fasen. Kan je aan de meterkast zien of dat ook echt achter twee verschillende fasen is aangelegd? Groep 4 is de fornuisgroep. Of moet ik 2 van de 3 fases uitzetten in de kast en gaan meten met een multimeter bij mijn perilex aansluiting? Om zo te kijken natuurlijk of 1 van de twee aansluitingen in het perilex stopcontact stroom heeft enz. Mijn meterkast expertise is niet zo groot. Ik zag al dat ze 4 polige aardlekschakelaars hebben gebruikt ipv eigenlijk 2 polige (toch? :P ).

Inmiddels is het eindelijk zo ver dat de oplevering dichterbij komt en was de meterkast ingebouwd ten tijden van het inmeetmomentje.

(Verder zit er echt enorm veel schimmel in de meterkast. Op deze foto valt het mee, maar beneden de meterkast is het erger. Hebben meer mensen hier last van? Ik neem aan dat dit een opleverpuntje is dat de aannemer de meterkast schimmelvrij oplevert.)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:19
MLPN schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:54:
Lang lang geleden had ik gepost dat wij een kookgroep krijgen verdeeld over 2 fasen. Kan je aan de meterkast zien of dat ook echt achter twee verschillende fasen is aangelegd? Groep 4 is de fornuisgroep.
Zo te zien zitten ze achter dezelfde aardlek en dus op een groep.
Het bovendeel is opgedeeld in 2 stukken (positie 1-6 en 7-12) of in drie stukken (1-4, 5-8 en 9-12).
Je kookgroep, wat toch al zo'n fout ding is, zit op 7 en 8. Das dus altijd achter dezelfde aardlek en dus op dezelfde fase.

Je aardlek-schakelaars zijn ook nog een 4 posities breed, dat kan ook op 2. Dan hou je onder 4 posities over voor een 3-fase Alamat voor je fornuis. Wel opletten met het correct aansluiten van de bedrading !
De twee automaten die dan vrij komen kun je voor extra groepen gebruiken (indien nodig natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Pannencouque schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:40:
[...]
Slim ja. Heeft hier al een paar honderd euro aan rente bespaard.
Dit hebben wij ook gedeeltelijk gedaan. Ons meerweek was een het stuk meer dan bij de hypotheekverstreker opgeven. Hui staat daar wel lager in de boeken, ma zaten coorloppig toch in de risico 65-80.

Heb nu wel een vervolg vraag. Binnen welke termijn moet je nota's voor het bouwdepot indienen. Hebben nu nog een 20k open staan voor de keuken, maar keuken is al geplaatst en betaald met eigen middelen. Binnen welke termijn moet ik die factuur declarenen. Weet iemand dat. Bouwdepot loopt nog tot maart 2022 . Het liefst zou ik hem tot dan laten openstaan en dan beslissen om extra af te lossen of niet. Als het goed is hebben we dan ook de nieuwe WOZ + calcasa en kunnen we mogelijk zonder taxatie naar onder de 65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dronium schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:29:
Je kookgroep, wat toch al zo'n fout ding is, zit op 7 en 8. Das dus altijd achter dezelfde aardlek en dus op dezelfde fase.
Gezien de kleurcoderingen kun je al zien dat de kookgroep op 1 fase zit.

@MLPN , het beste zit je kookplaat op zo'n zelfde krachtgroep als die voor de WP en PV. Hoop alleen wel voor je dat je niet een vergelijkbare electricien treft als ik die bij hoog en laag bleef beweren dat een '2-fase kookplaat' niet op een 3-fase krachtgroep mag...

Ik zag onderstaande vorige week bij de Hornbach liggen. Ook weer lichtelijk overdreven om het in een apart kastje te zetten. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwAzN-v3MUqAZwGIYuJIXK4qjlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kD1HehnbgGYiTk3GU3QWWgav.jpg?f=fotoalbum_large

@Blihi, alweer tnx voor alle adviezen. Ik wacht eerst even af waar de aannemer mee komt, maar ik geef sowieso niet direct een akkoord om dingen te gaan aanpassen. Wil het eerst zelf eens rustig bekijken wat ze voorstellen en welke alternatieven er zijn. Ik durf er namelijk wel wat om te verwedden dat ik niet de beste/mooiste oplossing, maar de voor de aannemer goedkoopste optie aangeboden krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Laatst online: 28-06 15:33
Is het hier al iemand gelukt om de zonnepanelen te laten vervallen en om dit vervolgens zelf na oplevering te doen wanneer de aannemer aangeeft dat het niet mogelijk is?

Ik zag dit bijv https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Maar dat is alweer van een paar jaar geleden. Ik ga met woningborg contact zoeken, maar was benieuwd of het iemand ook echt gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:09
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Edit: vraag werd beantwoord door linkje.

[ Voor 87% gewijzigd door Peacefield78 op 02-07-2021 06:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:28
Dronium schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:29:
[...]

Zo te zien zitten ze achter dezelfde aardlek en dus op een groep.
Het bovendeel is opgedeeld in 2 stukken (positie 1-6 en 7-12) of in drie stukken (1-4, 5-8 en 9-12).

Je aardlek-schakelaars zijn ook nog een 4 posities breed, dat kan ook op 2. Dan hou je onder 4 posities over voor een 3-fase Alamat voor je fornuis. Wel opletten met het correct aansluiten van de bedrading !
De twee automaten die dan vrij komen kun je voor extra groepen gebruiken (indien nodig natuurlijk).
Dat is onjuist, het zijn 4-polige aardlekschakelaars, dus die hebben alle 3 de fases, waarschijnlijk is ABB HAF Busboard 3 fase, 2 x 6 modulen gebruikt voor de bovenkant (kap er af om dat te checken), dan zit de 'kookgroep' over fase 1 en 2, dat het op dezelfde 4-polige aardlekschakelaar zit is prima.

Afbeeldingslocatie: https://www.123groepenkast.nl/Files/10/222000/222295/ProductPhotos/MaxContent/1651447729.jpg

@MLPN 1-fase automaten achter 4-polige aardlekschakelaars... tja, daar zijn de meningen over verdeelt, mocht eerst niet, daarna als niet wenselijk...
Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:05:
[...]

Gezien de kleurcoderingen kun je al zien dat de kookgroep op 1 fase zit.
Nee, dit zijn 3-fase aardlekschakelaars. Die kookgroep kan dan over 2 fases en dan is het prima voor een 7.4 kW kookplaat. Niet de mooiste oplossing, maar het werkt en mag zo aangesloten zitten. Wel controleren dat die kookgroep ook over twee fases zit. Nu lijkt het alsof dat niet zo is en groepen 5 en 6 twee andere fases zijn. Je kunt dus groepen 5 en 6 op 1 fase zetten en dan groep 4 over 2 fases verdelen.
@MLPN , het beste zit je kookplaat op zo'n zelfde krachtgroep als die voor de WP en PV. Hoop alleen wel voor je dat je niet een vergelijkbare electricien treft als ik die bij hoog en laag bleef beweren dat een '2-fase kookplaat' niet op een 3-fase krachtgroep mag...
Dat is netter, maar zoals hier op de foto mag het ook.
Ik zag onderstaande vorige week bij de Hornbach liggen. Ook weer lichtelijk overdreven om het in een apart kastje te zetten. :/
Die zijn bedoeld voor mensen die van gas naar elektra gaan en waarvan de huidige groepenkast al vol zit.
@Blihi, alweer tnx voor alle adviezen. Ik wacht eerst even af waar de aannemer mee komt, maar ik geef sowieso niet direct een akkoord om dingen te gaan aanpassen. Wil het eerst zelf eens rustig bekijken wat ze voorstellen en welke alternatieven er zijn. Ik durf er namelijk wel wat om te verwedden dat ik niet de beste/mooiste oplossing, maar de voor de aannemer goedkoopste optie aangeboden krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 02-07-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 09:07
Hanzul schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:44:
[...]

Dit hebben wij ook gedeeltelijk gedaan. Ons meerweek was een het stuk meer dan bij de hypotheekverstreker opgeven. Hui staat daar wel lager in de boeken, ma zaten coorloppig toch in de risico 65-80.

Heb nu wel een vervolg vraag. Binnen welke termijn moet je nota's voor het bouwdepot indienen. Hebben nu nog een 20k open staan voor de keuken, maar keuken is al geplaatst en betaald met eigen middelen. Binnen welke termijn moet ik die factuur declarenen. Weet iemand dat. Bouwdepot loopt nog tot maart 2022 . Het liefst zou ik hem tot dan laten openstaan en dan beslissen om extra af te lossen of niet. Als het goed is hebben we dan ook de nieuwe WOZ + calcasa en kunnen we mogelijk zonder taxatie naar onder de 65%.
Nota's bouwdepot zijn dacht ik afhankelijk van de bank. Bij ons volgens mij twee jaar na oplevering. Maar het bouwdepot gaat toch al leeg nog voor de oplevering, dus dat maakt weinig uit. Bouwdepot helemaal opmaken is wel het devies vaak, omdat de bank dat als woningwaarde pakt. Als je er nog dikke investeringen bovenop doet, kan het de moeite zijn dat ook toe te laten voegen of te laten taxeren. Des te verder keldert je LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopinator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-08-2023
Vraag:
Onze woning is recentelijk opgeleverd. Nu krijgen wij vanuit de oplevering te horen dat een opstookprotocol niet nodig is. De man van VEH gaf tijdens de oplevering zelfs het advies om de vloerenlegger te negeren als deze met een opstookprotocol zou komen. Wij hebben een w/w-warmtepomp en dus een lage warmteafgifte in de vloerverwarming. Toch komt de vloerenlegger nu inderdaad met het (standaard) verzoek een opstookprotocol uit te voeren. Nu hebben wij niet zoveel tijd meer voordat de vloer wordt gelegd en neig ik het advies van VEH te volgen. Ik vind het echter erg verwarrend dat er verschillende adviezen worden gegeven. Wat is jullie ervaring hiermee? En klopt het inderdaad dat een opstookprotocol tegenwoordig met de nieuwe systemen (lage warmteafgifte) niet meer nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Dus het kan gewoon zijn dat dit 'goed' is aangesloten als ik het goed lees bij @Rouske @Blihi (nog los van dat over 2 fase een aparte manier is en dat de aannemer een beetje raar is door niet meteen een krachtgroep standaard te nemen voor de kookplaat).

Maar als ik jullie ook goed begrijp moet ik het nog steeds controleren. Ik heb van een mede tweaker die in hetzelfde project zit een foto van zijn meterkast zonder kappen gekregen (zijn woning is al opgeleverd).
Kunnen de kenners hieruit opmaken of het juist in aangesloten (@Blihi @Rouske @kabeltjekabel )?
Of moet je als nog kabeltjes gaan volgen van de kookgroep naar de 4 polige aardlek naar de 3 fasen?

Als ik kabeltjes volgen niet wil, kan ik dan ook uitvoeren wat ik zelf al voorstelde:
Met een multimeter bij mijn perilex gaan meten.
Stap A. 2 fasen uitzetten -> meten op 1 gat van perilex aansluiting stroom, maar andere niet = verdeeld over twee fasen
Stap B. Nog steeds geen stroommeting over perilex, andere fase aanzetten, fase van stap A uitzetten -> nu op 1 gat wel stroom en andere gat niet = verdeeld over twee fasen
Stap C. Nog steeds geen stroom -> dat betekent dat kookgroep op 1 fase zit.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Laatst online: 17-06 10:53
Jopinator schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:05:
Vraag:
Onze woning is recentelijk opgeleverd. Nu krijgen wij vanuit de oplevering te horen dat een opstookprotocol niet nodig is. De man van VEH gaf tijdens de oplevering zelfs het advies om de vloerenlegger te negeren als deze met een opstookprotocol zou komen. Wij hebben een w/w-warmtepomp en dus een lage warmteafgifte in de vloerverwarming. Toch komt de vloerenlegger nu inderdaad met het (standaard) verzoek een opstookprotocol uit te voeren. Nu hebben wij niet zoveel tijd meer voordat de vloer wordt gelegd en neig ik het advies van VEH te volgen. Ik vind het echter erg verwarrend dat er verschillende adviezen worden gegeven. Wat is jullie ervaring hiermee? En klopt het inderdaad dat een opstookprotocol tegenwoordig met de nieuwe systemen (lage warmteafgifte) niet meer nodig is?
Hier dezelfde situatie gehad. Hadden ook geen tijd meer, en advies was om het niet te doen omdat het geen zin zou hebben. Het opstookprotocol is hier niet uitgevoerd, en we hebben PVC visgraat beneden en boven, en badkamer en toiletten betoncire. Hebben nu (bijna een jaar later) nergens problemen of scheuren oid.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MLPN schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:54:
Lang lang geleden had ik gepost dat wij een kookgroep krijgen verdeeld over 2 fasen. Kan je aan de meterkast zien of dat ook echt achter twee verschillende fasen is aangelegd?
Hou wil je het met deze groepenkast voor elkaar krijgen dat je fornuisgroep op 2 fasen wordt verdeeld als de eis is dat het door één aardlek wordt geschakeld?
De 2 fasen van de kookgroep/fornuisgroep moeten door dezelfde aardlekschakelaar beveiligd worden. U mag dus niet de L1/N door de ene aardlekschakelaar laten beveiligen en de L2/N2 door een andere.
https://www.superflink.nl/bibliotheek/kookgroep-plaatsen/

Naast de schimmel ziet die kruisende flexibele buis linksonder er ook niet uit ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 02-07-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
MLPN schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:10:
Dus het kan gewoon zijn dat dit 'goed' is aangesloten als ik het goed lees bij @Rouske @Blihi (nog los van dat over 2 fase een aparte manier is en dat de aannemer een beetje raar is door niet meteen een krachtgroep standaard te nemen voor de kookplaat).

Maar als ik jullie ook goed begrijp moet ik het nog steeds controleren. Ik heb van een mede tweaker die in hetzelfde project zit een foto van zijn meterkast zonder kappen gekregen (zijn woning is al opgeleverd).
Kunnen de kenners hieruit opmaken of het juist in aangesloten (@Blihi @Rouske @kabeltjekabel )?
Of moet je als nog kabeltjes gaan volgen van de kookgroep naar de 4 polige aardlek naar de 3 fasen?

Als ik kabeltjes volgen niet wil, kan ik dan ook uitvoeren wat ik zelf al voorstelde:
Stap A. 2 fasen uitzetten -> meten op 1 gat van perilex aansluiting stroom, maar andere niet = verdeeld over twee fasen
Stap B. Nog steeds geen stroommeting over perilex, andere fase aanzetten, fase van stap A uitzetten -> nu op 1 gat wel stroom en andere gat niet = verdeeld over twee fasen

***members only***
Mooie foto. Die 'varkenskrullen' zijn de meningen over verdeeld of dat nog steeds een goed idee is (was vroeger standaard).

Onder op die witte rail staat keurig netjes 'L1, L2 of L3'. Daaraan kun je dus zien welke fase er de groep in gaat. Het wisselen van fase is het opschuiven van de groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Bloemstukje schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Hier dezelfde situatie gehad. Hadden ook geen tijd meer, en advies was om het niet te doen omdat het geen zin zou hebben. Het opstookprotocol is hier niet uitgevoerd, en we hebben PVC visgraat beneden en boven, en badkamer en toiletten betoncire. Hebben nu (bijna een jaar later) nergens problemen of scheuren oid.
Zou wel heel chill zijn als het opstookprotocol bij mij ook niet hoeft. Dan kan ik gelijk na oplevering de vloer laten leggen. Ik wil wel een tegelvloer dus hopelijk zijn daar ook goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:59

***members only***
Meet gewoon met een multimeter of duspol de spanning tussen L1 en L2 op je perilex. 0v -> Zelfde fase, 400V -> twee verschillende fases. Meet je 230V dan ben je tussen een N en een L aan het meten.

Let wel op dat perilexen niet altijd even netjes worden aangesloten...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

***members only***
Toevoeging: Als ik het goed zie zit onder jouw groepen deze module: ABB Busboard 3-fase 2x6 modulen

Dat zou betekenen dat de kookgroep op de linkse aardlek 3 groepen zitten op fase L1, L2 en L3 en dat op de rechtse aardlek 4 groepen zitten, de kookgroep op fase L1, L2, en de groepen daarnaast op L3 en L1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heeft iemand toevallig ervaring met het uitbouwen, of weghalen van zo'n prefab houten berging die vast zit aan die van de buren?

Bij ons wil de bouwer niet zonder opleveren en los van de buren is geen optie. Een verdubbelling van de schuur wel (van 2x3 naar 4x3) die kost echter € 4.950 en is eigenlijk nog niet groot genoeg voor ons.

[ Voor 8% gewijzigd door RegularJohn op 02-07-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 16:53
Hier zijn het prefab schuurtjes. Eerst gieten ze een betonplaat daarop een paar wandjes en een dak. Eigenlijk is alleen het dakleer gezamelijk. Van de betonplaat kan ik niet meer zien of die uit 1 stuk bestaat met die van de buren.

Wij hebben er een overkapping tegenaan gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door burnedhardware op 02-07-2021 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 36835

In ons project zijn de eerste huizen nagenoeg klaar, maar doordat de nutsvoorzieningen niet zijn aangesloten en degene die dat moeten doen veel vertraging hebben moeten we wachten tot na de bouwvak voor de oplevering. Het lijkt wel of het letterlijk in alle takken van sport druk is en nergens een beetje ruimte zit :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 02-07-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
burnedhardware schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:07:
Hier zijn het prefab schuurtjes. Eerst gieten ze een betonplaat daarop een paar wandjes en een dak. Eigenlijk is alleen het dakleer gezamelijk. Van de betonplaat kan ik niet meer zien of die uit 1 stuk bestaat met die van de buren.

Wij hebben er een overkapping tegenaan gezet.
Ja precies. Dit krijgen wij ook. Je zou dus zeggen dat je hem wel weg kunt halen en met het weggehaald deel kun je de schuur van de buren weer compleet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 16:53
RegularJohn schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:12:
[...]

Ja precies. Dit krijgen wij ook. Je zou dus zeggen dat je hem wel weg kunt halen en met het weggehaald deel kun je de schuur van de buren weer compleet maken.
De tussenwand is wel dubbel in ons geval, dus slopen zou probleemloos zijn. (De schuur van de buren is een meter breder. Als je het zeker wil weten, moet je het aan de bouwer vragen. Matetiaalkeuze is wel geïmpregneerd waaihout, zal iets van 15 jaar meegaan vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darasta
  • Laatst online: 23-06 21:30
Wij hebben het eerste gesprek met de installateur gehad. Hij gaf aan een NIBE warmtepomp te plaatsen (buitenunit AMS10 6kw, binnenunit BA-SVM). Deze heeft een boilerinhoud van 180L. Er kan gekozen worden voor een grotere boiler tegen een meerwerkprijs (deze volgt nog).

Het gaat om een huis met 4 slaapkamers die gebouwd wordt onder woningborg garantie en waarborgregeling 2020. In bijlage A staan eisen van de warm water tap installatie. Dit neemt toe per persoon en voor het hebben van een bad. Voor de warmtepomp ga ik uit van een laadtijd tussen 1.5 en 16h. Wij hebben geen bad. Vanaf 4 personen zou dan de standaard boiler van 180L niet voldoen.
Het probleem met deze versie is dat er niet staat vermeld waarop het aantal personen gebaseerd moet worden. In de versie van 2021 staat vermeld dat het aantal personen = aantal slaapkamers + 1.
Dat zou in ons geval uitkomen op 5 personen, waardoor wij recht hebben op boiler van 242L.

Er wordt wel gesproken over een temperatuur van 55 graden en een nuttige inhoud van 80% in het woningborg document. Installateur heeft 55 graden voor de boiler bevestigd. Informatie over de nuttige inhoud kan ik niet vinden (maar zelfs bij 100% nuttige inhoud is het ontoereikend).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat bepaalt het aantal personen in de woningborggarantie 2020?
Kan je afdwingen dat de boiler gratis wordt vergroot?

EDIT: Linkje naar woningborg documenten

[ Voor 4% gewijzigd door darasta op 02-07-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:29

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
darasta schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:45:
Wij hebben het eerste gesprek met de installateur gehad. Hij gaf aan een NIBE warmtepomp te plaatsen (buitenunit AMS10 6kw, binnenunit BA-SVM). Deze heeft een boilerinhoud van 180L. Er kan gekozen worden voor een grotere boiler tegen een meerwerkprijs (deze volgt nog).

Het gaat om een huis met 4 slaapkamers die gebouwd wordt onder woningborg garantie en waarborgregeling 2020. In bijlage A staan eisen van de warm water tap installatie. Dit neemt toe per persoon en voor het hebben van een bad. Voor de warmtepomp ga ik uit van een laadtijd tussen 1.5 en 16h. Wij hebben geen bad. Vanaf 4 personen zou dan de standaard boiler van 180L niet voldoen.
Het probleem met deze versie is dat er niet staat vermeld waarop het aantal personen gebaseerd moet worden. In de versie van 2021 staat vermeld dat het aantal personen = aantal slaapkamers + 1.
Dat zou in ons geval uitkomen op 5 personen, waardoor wij recht hebben op boiler van 242L.

Er wordt wel gesproken over een temperatuur van 55 graden en een nuttige inhoud van 80% in het woningborg document. Installateur heeft 55 graden voor de boiler bevestigd. Informatie over de nuttige inhoud kan ik niet vinden (maar zelfs bij 100% nuttige inhoud is het ontoereikend).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat bepaalt het aantal personen in de woningborggarantie 2020?
Kan je afdwingen dat de boiler gratis wordt vergroot?

EDIT: Linkje naar woningborg documenten
Woningborg doet vooraf controleren of alles voldoet aan de eisen en anders verstrekken ze geen certificaat. Zou gek zijn dat Woningborg hun eigen voorwaarden niet zou hanteren.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Laatst online: 23-06 21:30
Toppe schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:03:
[...]

Woningborg doet vooraf controleren of alles voldoet aan de eisen en anders verstrekken ze geen certificaat. Zou gek zijn dat Woningborg hun eigen voorwaarden niet zou hanteren.
In de bouwbesluit berekeningen wordt uitgegaan van een andere warmtepomp en een boiler van 190l. Daarnaast was 4 slaapkamers een (standaard) meerwerk optie. De bouwberekeningen die ik heb ontvangen zijn gemaakt voor 3 slaapkamers. Dat zou net voldoen (eis 192l).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:44
RegularJohn schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:04:
Heeft iemand toevallig ervaring met het uitbouwen, of weghalen van zo'n prefab houten berging die vast zit aan die van de buren?

Bij ons wil de bouwer niet zonder opleveren en los van de buren is geen optie. Een verdubbelling van de schuur wel (van 2x3 naar 4x3) die kost echter € 4.950 en is eigenlijk nog niet groot genoeg voor ons.
Dat is een forse prijs. Bij mij vragen ze 2450 voor een upgrade van 2x3 naar 3x4. Het betreft bij mij ook een houten berging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibHffoYrnKYdSt5NEBGGJbPoqmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fe32ynsdcz4BRgS3qcEPcLIr.jpg?f=fotoalbum_large

Het begint bij ons ook te vorderen. Deze 4,95m brede ruimte wordt onze keuken. De tussendeur naar de garage zit zo ver mogelijk naar links. Best top dat dat een gratis optie was. Er zitten overal testlampen, dus misschien is binnenkort de meterkast aan de beurt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9xeVTpnRpnN4BkSABQMRzoLq0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0sLtwVsWg1LJrvTDHG9JHd5.jpg?f=fotoalbum_large

Voor onze twee bestelde lichtpunten boven de keukentafel hadden ze toch 5 gaten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
hyb schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:08:

Zo hebben wij het ook gedaan, meerwerk vanuit de aannemer + v.o.n. prijs geldt idd als marktwaarde. En door al gelijk eigen inbreng op te geven en mee te nemen kwamen wij op risicoklasse 85 uit, wat resulteert in een rente korting van 0.20 procent.
Uiteraard kan je de risicoklasse ook na de oplevering van de woning aan laten passen echter komt er dan een taxatie rapport bij kijken wat ook weer geld kost. En je betaalt al een jaar 0.20 procent meer, je krijgt daarentegen ook 0.20 procent meer rente in je bouwdepot dus mes snijdt aan twee kanten.

De hypothecaire inschrijving kan je wel op je marktwaarde zodat je 30j lang de mogelijkheid hebt om de hypotheek te verhogen zonder weer langs de notaris te moeten en deze kosten te maken.

Om op die 85 procent risicoklasse uit te komen, is onze ervaring dat je wel een waterdicht plan moet hebben, hoe je de rest ga financieren anders krijg je een adviseur niet zomaar mee. Ze willen natuurlijk voorkomen dat je woning wordt opgeleverd en er geen geld is voor inrichten.

[ Voor 3% gewijzigd door PSP123 op 03-07-2021 09:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Nou na mijn bel rondjes afgelopen dinsdag vandaag post gekregen dat we 19 Juli om 08:30 ons kunnen melden bij de grond voor het uitzetten. Laat de datum van de brief ook de 29ste zijn.. toeval?

Gister werd ik ook nog gebeld door de aannemer en die gaf aan dat alles nu is ingestuurd en dat Woningborg verwacht aankomende week nog een certificaat te kunnen afgeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 03-07-2021 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Iemand tips hoe ik onderstaand het beste kan aanpakken?
We willen graag zonwering in de vorm van screens omdat deze pui op het zuid-westen ligt, maar nu zie ik dat de ruimte boven de openslaande deuren nooit genoeg zal zijn voor een casette. Het zal dus opbouw moeten worden? Is dat niet heel erg lelijk? Er hangt al wel een kabel in de hoek van het kozijn.

Daarnaast zie ik dat er stootvoegen boven het kozijn zitten, dus die casette moet daar ook boven geplaatst worden neem ik aan? Stootvoegen boven kozijnen zijn volgens mij altijd een must en die moet je niet zomaar afdekken.

Gaat iemand hetzelfde doen, en zo ja hoe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scBh1f6Pv0U57VM9EcLcjHfukKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xSxm5GuxjMjCWy3HYQraBZcb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
De subsidie die verkregen kan worden voor de zonnepanelen en warmtepomp bij particuliere aanschaf. Kan je bij de aanschaf van nieuwbouwwoning hier ook nog aanspraak op maken, als de warmtepomp en zonnepanelen reeds door de uitvoerder zijn aangekocht en geinstalleerd?

Of verdwijnt dit in de zaken van de aannemer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
PSP123 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:49:
De subsidie die verkregen kan worden voor de zonnepanelen en warmtepomp bij particuliere aanschaf. Kan je bij de aanschaf van nieuwbouwwoning hier ook nog aanspraak op maken, als de warmtepomp en zonnepanelen reeds door de uitvoerder zijn aangekocht en geinstalleerd?

Subsidie op de WP komt bij de ontwikkelaar terecht over het algemeen. Op Zonnepanelen zit geen subsidie. Je kan daar wel de btw van terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
Z___Z schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:55:
[...]

Subsidie op de WP komt bij de ontwikkelaar terecht over het algemeen. Op Zonnepanelen zit geen subsidie. Je kan daar wel de btw van terug krijgen.
Wordt dat doorgaans ook gedaan dat de kopers achteraf btw terugvragen over de set panelen die uit de bouw zijn geinstalleerd?
Of is het eerder uitzondering dan regel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38
PSP123 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:01:
[...]

Wordt dat doorgaans ook gedaan dat de kopers achteraf btw terugvragen over de set panelen die uit de bouw zijn geinstalleerd?
Wij kregen hier een aparte factuur voor zodat we dat zelf terug kunnen vragen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
PSP123 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:49:

Subsidie voor warmtepomp is er niet meer voor nieuwbouwwoningen, uitzonderingen daargelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Anoniem: 36835 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 11:51:
We willen graag zonwering in de vorm van screens omdat deze pui op het zuid-westen ligt, maar nu zie ik dat de ruimte boven de openslaande deuren nooit genoeg zal zijn voor een casette. Het zal dus opbouw moeten worden? Is dat niet heel erg lelijk? Er hangt al wel een kabel in de hoek van het kozijn.

Daarnaast zie ik dat er stootvoegen boven het kozijn zitten, dus die casette moet daar ook boven geplaatst worden neem ik aan? Stootvoegen boven kozijnen zijn volgens mij altijd een must en die moet je niet zomaar afdekken.

[Afbeelding]
Tegenwoordig heb je extra compacte kasten maar weet niet of die er in deze breedte zijn. Of je het mooi vindt is natuurlijk aan je zelf :) de kast in de dag vindt ik ook niet de allermooiste oplossing omdat ze dan gaan alsnog half uitsteken.

Gezien je automatisch op de dag komt zou je bij een rolluiken fabrikant of je aannemer kunnen informeren of het wel mag om de onderkant van de onderste lamellen gelijk kan/mag hangen met de bovenkant kozijn/onderkant eerste steen.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 04-07-2021 14:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-06 18:54

Insidious

Professionele amateur

[Afbeelding]
Hoi Suprème! Hier iemand die al 15 jaar een eigen zonweringbedrijf heeft en is opgegroeid tussen de zonwering. Om terug te komen op je vraag; het wordt er uiteraard nooit mooier. De screen zou op de steen geplaatst moeten worden en er kan prima gebruikt gemaakt worden van het reeds aanwezige voedingspunt. Het zou schelen als je de systeemkleur in een RAL-kleur laat uitvoeren die zoveel mogelijk gelijk is aan de kleur van de steen. Desalniettemin wordt de bovenkant minimaal 10 cm. diep en circa 12 cm. hoog inclusief de onderlijst. Hou er rekening mee dat de deuren niet open kunnen wanneer de screen naar beneden is. Verder zou ik adviseren om een Somfy Maestria io motor te plaatsten. Die heeft een obstakeldetectie dus wanneer je per ongeluk de deur wel open hebt staan dan loopt het niet gelijk in de soep. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

Toppe schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:23:
[...]

Tegenwoordig heb je extra compacte kasten maar weet niet of die er in deze breedte zijn. Of je het mooi vindt is natuurlijk aan je zelf :) de kast in de dag vindt ik ook niet de allermooiste oplossing omdat ze dan gaan alsnog half uitsteken.

Gezien je automatisch op de dag komt zou je bij een rolluiken fabrikant of je aannemer kunnen informeren of het wel mag om de onderkant van de onderste lamellen gelijk kan/mag hangen met de bovenkant kozijn/onderkant eerste steen.
De onderlijst mag gewoon voor de de onderste stenen blijven. Een screen wordt, in de meeste gevallen, alleen aan de zijgeleiding gemonteerd. Tenzij beveiliging een belangrijk punt is, zou ik geen rolluiken adviseren. Die zijn pas echt lelijk! (verkopen wij ook overigens, dus geen bijzondere bias hiertegen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
Die open voegen zijn met name om de naar beneden lopende condens af te voeren Afdekken (maar niet afsluiten) is opzich weinig mee aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Insidious schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:46:
[...]

De onderlijst mag gewoon voor de de onderste stenen blijven. Een screen wordt, in de meeste gevallen, alleen aan de zijgeleiding gemonteerd. Tenzij beveiliging een belangrijk punt is, zou ik geen rolluiken adviseren. Die zijn pas echt lelijk! (verkopen wij ook overigens, dus geen bijzondere bias hiertegen)
Klopt. Ik had even verkeerd gelezen en dacht luiken ipv screen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:49:
In ons project zijn de eerste huizen nagenoeg klaar, maar doordat de nutsvoorzieningen niet zijn aangesloten en degene die dat moeten doen veel vertraging hebben moeten we wachten tot na de bouwvak voor de oplevering. Het lijkt wel of het letterlijk in alle takken van sport druk is en nergens een beetje ruimte zit :P
Hier ook hetzelfde, de eerste woningen zijn al n tweetal weken af, worden pas opgeleverd vanaf 18 aug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
in onze nieuwbouwwoning met stadsverwarming moeten we voor de stukadoor zelf de radiateuren er af halen. ik heb niet goed gekeken hoe dit aangesloten zit, enig idee of dit veel werk is ?

(ik verwacht een extra sluitschroef zodat niet het hele systeem leeg hoeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:01
wd200 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:15:
in onze nieuwbouwwoning met stadsverwarming moeten we voor de stukadoor zelf de radiateuren er af halen. ik heb niet goed gekeken hoe dit aangesloten zit, enig idee of dit veel werk is ?

Onderaan de warmtewisselaar zitten kogelkranen die zet je dicht en dan laat je de verwarmingen leeg lopen. Je moet waarschijnlijk boven een paar ontluchtingen openzetten, zodat jet water eruit komt. Het gaat niet heel snel vooral, omdat het water uit een klein gaatje komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Portulaca
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-11-2023
assassin85 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:44:
[...]

Hier ook hetzelfde, de eerste woningen zijn al n tweetal weken af, worden pas opgeleverd vanaf 18 aug
Hier ook zo, de oplever datum is 4-6 weken verzet (van begin september tot eind september/begin oktober) omdat ze aangaven dat de nuts vertraging gaat opleveren. Ze lijken nu ook wat meer de tijd te nemen voor de rest van de afbouw aan de binnenkant en meer synchroon te werken met een ander blok, dat eigenlijk na ons opgeleverd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wd200 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:15:

Moeten wij ook doen, ik laat wel ff een installateur hiervoor komen omdat het stadsverwarming is :p Die is waarschijnlijk een uurtje bezig voor 50 piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PSP123 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:01:
[...]

Om een aparte factuur vragen inderdaad. Sommigen krijgen een btw factuur, wij alleen een brief met daarop welk deel van de btw voor de zonnepanelen was. Dat heb ik gebruikt voor de aangifte. Of dat mag, geen idee, maar het is helemaal goed gegaan. De belastingdienst vraagt meestal ook niet om bewijsstukken (misschien wel als het bedrag extreem hoog is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-06 14:36
@Insidious dank voor de tips! Heb jij misschien een mening over de volgende zaken:
- stekker en trafo van de motor bij een screen in de dag: 2cm sparing op de kast laten waar dat in past, of aan de muur ernaast monteren?
- triple glas raam van 150x44cm (kozijnmaat) op vd2 en vol op het zuiden: screen op doen of heb je daar weinig last van kwa warmte?
- wat is een mooie oplossing voor een 230x170 raampartij op VD1 met Frans balkon die net in de dag valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-06 08:56
Ondertussen is mijn woning opgeleverd en wordt nu de vloer erin gelegd.

Bij de oplevering bijzonder weinig puntjes; ging voornamelijk om wat krasjes op schakelaars en beschadigingen op het glas. Eigenlijk is er maar één puntje waar discussie over is, omdat het een krasje is op het raam wat ik zelf al nauwelijks zie. De rest is of wordt opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
wd200 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:58:
Ik moet ondanks een zorgvuldige keuze nog 3 stopcontacten laten verplaatsen +/- 2 meter .

Wat mag zoeits kosten had online een offerte van 480 ex de btw… gehad
Dit loopt nog steeds; heb inmiddels nog 2 offertes gehad van iemand die 450 incl vraagt en een ander voor 45 euro pu.

Hoe lang zou men bezig zijn.. ik denk dat de 45 euro per uur een beter deal is.

[ Voor 5% gewijzigd door wd200 op 05-07-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
wd200 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:59:
[...]

Dit loopt nog steeds; heb inmiddels nog 2 offertes gehad van iemand die 450 incl vraagt en een ander voor 45 euro pu.

Dat ligt er een beetje aan wat voor materieel ze hebben en of ze erg voorzichtig moeten zijn in verband met kruisende leidingen. Als ze een sleuvenfrees hebben en het is verder niet ingewikkeld zou ik zeggen een half dagje werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
wd200 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:59:
[...]

kan je die vragen niet beter aan de betreffende uitvoerder stellen? Eventueel vragen of hij eens langskomt als hij in de buurt is, om zo een tijd inschatting te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Blihi schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:58:
[...]

Toevoeging: Als ik het goed zie zit onder jouw groepen deze module: ABB Busboard 3-fase 2x6 modulen

Dat zou betekenen dat de kookgroep op de linkse aardlek 3 groepen zitten op fase L1, L2 en L3 en dat op de rechtse aardlek 4 groepen zitten, de kookgroep op fase L1, L2, en de groepen daarnaast op L3 en L1.
Dat klinkt al geruststellend. Goede kans dat het 'netjes' over twee fasen verdeeld is. Voor de zekerheid ook nog maar even pielen met een multimeter bij de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Inderdaad. Even de spanning meten over de twee fases in de perilex. Is dat 400 volt, dan is het helemaal goed. (Wel ook even controleren of de beide nullen ook nullen zijn en natuurlijk het brugje tussen de nullen weghalen in de kookplaat, want hoewel dat geen kwaad kan bij twee fases hoort het er niet te zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

nel!s schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:30:
@Insidious dank voor de tips! Heb jij misschien een mening over de volgende zaken:
- stekker en trafo van de motor bij een screen in de dag: 2cm sparing op de kast laten waar dat in past, of aan de muur ernaast monteren?
- triple glas raam van 150x44cm (kozijnmaat) op vd2 en vol op het zuiden: screen op doen of heb je daar weinig last van kwa warmte?
- wat is een mooie oplossing voor een 230x170 raampartij op VD1 met Frans balkon die net in de dag valt?
Hoi Ne!s, om gelijk antwoord te geven op je vragen:

1. Bij een screen, of wat voor buitenzonwering dan ook, zit geen aparte trafo, werkt gewoon op 230V.
Koppelstekker ertussen zou kunnen (meestal grijs of zwart) of een lasdoosje plaatsen.
2. 44 cm. is wel heel laag. Zou ik eerst gewoon aankijken want naar verhouding zullen dit dure screens worden. Er kan altijd zonwering bijgeplaatst worden.
3. Dat is een lastige zonder precieze foto’s. Indien het Frans balkon binnen de stenen blijft dan gewoon een screen op-de-dag eroverheen. Soms plaatsen wij ze ook in-de-dag en dan gaat de screen vóór het Frans balkon langs. Ligt aan de specifieke situatie. Uitvalscherm zou ook nog eventueel kunnen.

Mocht je verder nog vragen hebben; stel ze gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Insidious schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Hoi Suprème! Hier iemand die al 15 jaar een eigen zonweringbedrijf heeft en is opgegroeid tussen de zonwering. Om terug te komen op je vraag; het wordt er uiteraard nooit mooier. De screen zou op de steen geplaatst moeten worden en er kan prima gebruikt gemaakt worden van het reeds aanwezige voedingspunt. Het zou schelen als je de systeemkleur in een RAL-kleur laat uitvoeren die zoveel mogelijk gelijk is aan de kleur van de steen. Desalniettemin wordt de bovenkant minimaal 10 cm. diep en circa 12 cm. hoog inclusief de onderlijst. Hou er rekening mee dat de deuren niet open kunnen wanneer de screen naar beneden is. Verder zou ik adviseren om een Somfy Maestria io motor te plaatsten. Die heeft een obstakeldetectie dus wanneer je per ongeluk de deur wel open hebt staan dan loopt het niet gelijk in de soep. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.
Mag ik brutaal vragen of je in een bepaalde regio werkt of landelijk?
Enkel buitenzonwering of ook binnen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Insidious

Insidious

Professionele amateur

Source90 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:34:
[...]
Mag ik brutaal vragen of je in een bepaalde regio werkt of landelijk?
Enkel buitenzonwering of ook binnen?
Dat mag, maar ik zal hier uiteraard geen reclame voor mijn bedrijf maken. Ik houd zakelijk en privé strikt gescheiden. Voor particulieren werken wij in de regio Het Gooi en omstreken en zakelijk in een cirkel, zeg maar, van Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere. Wij doen inderdaad zowel binnen- als buitenzonwering.

Overigens is het op dit moment geen goed idee om naar zonwering op zoek te gaan. Levertijden lopen momenteel enorm uit de hand door schaarste aan componenten en een structureel tekort aan montagepersoneel. Dit is landelijk of zelfs op Europees niveau het geval. Wij zijn bijvoorbeeld nog steeds alleen op afspraak geopend en wij hebben verkoopstop ingevoerd tot, in ieder geval, 1 september. Oktober tot en met februari is de beste periode om voor zonwering op pad te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 22-06 23:14
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-06 14:36
@Insidious ha, dank voor de antwoorden hierboven! Erg nuttig. Ik bedoelde inderdaad niet een transformator maar die platte stekker.

Inderdaad, ik heb een offerte tegoed van een bedrijf bij Utrecht voor een simpel screen en rolluik, maar ze sturen het maar niet op.. denk dat de problemen met materialen daarvoor verantwoordelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wat voor rechten zou je er aan willen ontlenen? Enige wat er gezegd wordt is dat er een bepaalde plek is als er panelen worden gelegd. Die omvormer krijg je niet evenals de bekabeling etc.

Hebben andere in het project wel panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 22:46
Opstelplaats en aansluitpunt klinkt alleen als een plekje 'reserveren', ik betwijfel dat je er voordeel uit kunt halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 22-06 23:14
kepler schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:49:
[...]

Opstelplaats en aansluitpunt klinkt alleen als een plekje 'reserveren', ik betwijfel dat je er voordeel uit kunt halen :D
Er is ook een opstelplaats en aansluitpunt voor bijvoorbeeld balansventilatie. En voor de wasmachine, die komen beiden met benodigd leidingwerk/stroompunten.

Opstelplaats en aansluitpunt omvormer kun je dan veilig interpreteren als het zelfde laken en pak als de voorbeelden die ik net gaf. Tevens ontbreken beiden op de standaard tekening.
Toppe schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:32:
[...]

Wat voor rechten zou je er aan willen ontlenen? Enige wat er gezegd wordt is dat er een bepaalde plek is als er panelen worden gelegd. Die omvormer krijg je niet evenals de bekabeling etc.

Hebben andere in het project wel panelen?
Binnen het project neemt naar mijn weten een iemand zonnepanelen af.

[ Voor 33% gewijzigd door MadDonkey op 05-07-2021 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MadDonkey schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:54:
[...]

Er is ook een opstelplaats en aansluitpunt voor bijvoorbeeld balansventilatie. En voor de wasmachine, die komen beiden met benodigd leidingwerk/stroompunten.

Opstelplaats en aansluitpunt omvormer kun je dan veilig interpreteren als het zelfde laken en pak als de voorbeelden die ik net gaf. Tevens ontbreken beiden op de standaard tekening.

[...]

Ik geef je weinig kans maar zou even de aannemer vragen hoe en wat, misschien doen ze de voorbereiding wel vanuit het project.

Uiteindelijk kan je aan een tekening geen rechten ontlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 22:46
MadDonkey schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:54:
[...]

[...]

Die staan vast op de lijst met zaken waar je voor hebt getekend. Je hebt geluk als ze het er per ongeluk inzetten, maar het lijkt me sterk dat je er rechten aan kan ontlenen. Je hebt er immers ook niet voor betaald.
Pagina: 1 ... 17 ... 352 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.