Farmerwood schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:43:
Graag hoor ik wat meningen of ik overdrijf of gewoon een valide punt heb om bij de aannemer aan te kaarten.
Bij de oplevering van ons huis viel al op dat er wat water in de dakgoot stond. Uitvoerder zei dat het binnen de marges valt. Het
Bouwbesluit is er helaas niet heel specifiek in en zegt alleen dat er afvoer van hemelwater moet zijn en dat de capaciteit aan de NEN 3215 moet voldoen.
Vanmiddag werden er bij ons rolluiken gemonteerd en de 2 heren die dat deden wezen me ook op het water in de dakgoot en zeiden dat er bij ons echt meer in staat dan ze bij andere huizen zien.
Op onderstaande foto de situatie van vandaag. Ook is goed te zien dat beide uiteinden, met elk een regenpijp, niet het laagste maar juist het hoogste punt zijn.
[Afbeelding]
Had afgelopen dinsdag (eindelijk) een afspraak met de onder-onder-aannemer om naar de dakgoot te komen kijken. Is die man zonder bericht op maandag langs geweest en terwijl hier niemand thuis was heeft hij de dakgoot nagemeten.
Had vanmorgen de uitvoerder hier met de terugkoppeling. De beste man had geconcludeerd dat er niks mis was, want de dakgoot hing netjes waterpas.
De uitvoerder deed eerst nog beetje makkelijk van dit kan best wat er nu in staat, maar uiteindelijk wel geregeld dat die man nog een keer komt.
Nog even wat voorbeelden aangehaald van een fabrikan van dakgoten en enkele kluswebsites waar overal als eerste actie bij montage van dakgoten genoemd wordt hoe je voor goed afschot zorgt van minimaal 3 mm per meter.
We hebben een 11 meter lange dakgoot met aan beide zijden een regenpijp. Dus ik zou zeggen dat de dakgoot in het midden precies (3mm * 11) / 2 = 16.5 mm hoger moet hangen dan de beide regenpijpen die op gelijke hoogte moeten zitten.
De uitvoerder had ook nog een update over het nog steeds openstaande item van de mechanische ventilatie. Het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de tekeningen heeft deze inmiddels opgeleverd en de uitvoerder komt die binnenkort doorspreken. Hij wilde ze zelf graag eerst even doornemen.
Ben benieuwd. Ik weet in ieder geval van 6 huizen die hier nu actief een opleverpunt voor open hebben staan, maar het gaat dus vrijwel zeker over alle huizen.
Ik verwacht dat ze wat extra roosters in de ramen willen plaatsen, maar wil ook eerst zien dat de afzuiging het uberhaupt aan kan.
Ben wel benieuwd in hoeverre ik kan/mag eisen dat we niet meer geluid gaan horen binnen in de woonkamer na het plaatsen van de extra roosters... Via de babyfoon een verdieping hoger horen we echt veel meer geluiden dan direct via de gevel in de woonkamer.