Vrij duur.. ik kon voor 7500€ 16 extra (320wp) krijgen en dat was al relatief duur.. We hebben het wel gedaan omdat 31 panelen van 320wp ook al gauw op 10k uitkwam en dan moesten de oude panelen er nog weer af en in de verkoop etc..koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:22:
Zojuist te horen gekregen dat we 10 zonnepanelen krijgen van 330 WP per stuk. We kunnen voor 5100 euro uitbreiden naar 15 stuks.
Heb totaal geen verstand van zonnepanelen, maar een vlugge rekensom leert me dat ik dit beter achteraf kan doen en de prijs nogal hoog is. Of zit ik helemaal verkeerd?
Wat wel een overweging kan zijn: met een schuifpui is altijd de helft dicht. Met tuindeuren kan je de hele opening open zetten. Wel moet je met tuindeuren ruimte vrijhouden op het terras achter de deuren om de deuren te kunnen openen. Als je terras niet zo groot is kan dat vervelend zijn.Aess schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:00:
Na een tijdje lurken toch maar de vraag stellen, wellicht weten jullie de beste oplossing hiervoor. Het betreft de keuze tussen een schuifpui/tuindeuren.
Wij krijgen er dus maar 5 extra voor ruim 5000,-Scr33x0r schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:42:
[...]
Vrij duur.. ik kon voor 7500€ 16 extra (320wp) krijgen en dat was al relatief duur.. We hebben het wel gedaan omdat 31 panelen van 320wp ook al gauw op 10k uitkwam en dan moesten de oude panelen er nog weer af en in de verkoop etc..
Belachelijke prijzen
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Als je het kunt: zelf doen. Ik was (op plat dak) nog geen 250 euro per paneel kwijt voor de 11 extra panelen. De aannemer vroeg 800 euro per stuk...
hoh 100mm inderdaad! In ons project standaard, ook de eerste verdieping heeft dezelfde afstand.hyb schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:44:
@kevinvi Dit is hoh 100mm lijkt me? Was dit standaard in jullie project, of moest hier voor bijgelapt worden?
***members only***
Bij de optie om op de zolder vloerverwarming te laten leggen zou het wel 150mm hoh zijn geweest.
Wat kost de optie voor vloerkoeling dan nog extra? En welk type warmtepomp heb je?
[ Voor 9% gewijzigd door kevinvi op 28-06-2021 11:13 ]
Nou ik heb even gebeld en het dak wordt inderdaad net iets lager omdat bij een garage standaard hout wordt gebruikt, met tussenbalken en anders wordt het beton doorgetrokken.laurens0619 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:37:
Bedankt voor al jullie inzichten
Ik ga nog wel even checken wat het met dakisolatie etc doet maar wat ik tot nu toe heb gezien is dat als je "fabrieksaf" de ombouwing doet je eerder minder ruimte krijgt dan meer.
@dejeroen dat valt mij mee voor de deur, heb je dat gewoon los geregeld of via de bouw?
Ik denk dat ik hem lekker zelf ga ombouwen. Toch aparte ruimte dus er zit niemand in de troep als ik dat doe
En dan inderdaad gewoon airco erin ipv aparte WTW unit.
Ze maken het mij niet makkelijk
Ik zag ook hier vaak het onderwerp WTW/boiler besproken worden en geleerd dat er standaard een 160liter opgeleverd wordt die niet geupgrade kon worden. Daarom was ook het advies om een waterbesparende douchekop te nemen
Amehoela
Maar ik vond het wel gek, hij kon dus niet geupgrade worden en ook niet achteraf. Alleen als ik de complete installatie van het huis zou vervangen (wat niet kan).
Nu denk ik dat ik wel kan leven met 160 liter maar ik geef liever wat geld uit dat ik gewoon onder de jetstream kan douchen
CISSP! Drop your encryption keys!
Dat is inderdaad ook nog een substantieel bedrag. Het is een L/W warmtepomp. De exacte specificaties worden nog nagevraagd door de kopersbegleider, maar volgens de epc berekening gaat het om:Wat kost de optie voor vloerkoeling dan nog extra? En welk type warmtepomp heb je?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik kan vooralsnog niet inschatten of het zich loont (of uberhaupt kan) om de aanpassingen voor vloerkoeling achteraf te doen. Vooral het vervangen van de cylinderunit lijkt me een issue. Meerprijs van de R variant lijkt mee te vallen. Echter moet je deze ook voor een redelijke prijs kunnen doorverkopen... Dus dit heeft veel weg van een gevalletje aannemer/installateur pakt een gezonde extra marge.

Dit alles in combinatie met de wisselende ervaringen mbt vloerkoeling maakt dit toch een lastige beslissing!
Hoeveel liter doet die jetstream per minuut?laurens0619 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:31:
[...]
Nou ik heb even gebeld en het dak wordt inderdaad net iets lager omdat bij een garage standaard hout wordt gebruikt, met tussenbalken en anders wordt het beton doorgetrokken.
Ze maken het mij niet makkelijk
Ik zag ook hier vaak het onderwerp WTW/boiler besproken worden en geleerd dat er standaard een 160liter opgeleverd wordt die niet geupgrade kon worden. Daarom was ook het advies om een waterbesparende douchekop te nemen
Amehoelaik ga al mega energiezuinig leven en ga niet onder een pisstraal staan
Maar ik vond het wel gek, hij kon dus niet geupgrade worden en ook niet achteraf. Alleen als ik de complete installatie van het huis zou vervangen (wat niet kan).
Nu denk ik dat ik wel kan leven met 160 liter maar ik geef liever wat geld uit dat ik gewoon onder de jetstream kan douchen
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hoe groot is je huis, want voor 4000 euro heb je wellicht genoeg budget om airco aan te laten leggen. Just saying.hyb schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:52:
[...]
Dat is inderdaad ook nog een substantieel bedrag. Het is een L/W warmtepomp. De exacte specificaties worden nog nagevraagd door de kopersbegleider, maar volgens de epc berekening gaat het om:
***members only***
Ik kan vooralsnog niet inschatten of het zich loont (of uberhaupt kan) om de aanpassingen voor vloerkoeling achteraf te doen. Vooral het vervangen van de cylinderunit lijkt me een issue. Meerprijs van de R variant lijkt mee te vallen. Echter moet je deze ook voor een redelijke prijs kunnen doorverkopen... Dus dit heeft veel weg van een gevalletje aannemer/installateur pakt een gezonde extra marge.
Dit alles in combinatie met de wisselende ervaringen mbt vloerkoeling maakt dit toch een lastige beslissing!
Met een L/W warmtepomp kan je beter een airco kopen. Heb je betere koeling voor minder geld. Vloer koeling is vooral interessant bij W/W omdat je dan de koeling vrijwel gratis krijgt qua energie.hyb schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:52:
[...]
Dat is inderdaad ook nog een substantieel bedrag. Het is een L/W warmtepomp. De exacte specificaties worden nog nagevraagd door de kopersbegleider, maar volgens de epc berekening gaat het om:
***members only***
Airco kun je wel voor laten bereiden. Vooral de doorvoeren door de vloer. Je kunt alvast nadenken over het traject van de leidingen zodat je die later zonder veel gedoe kunt aanleggen.
Ik meld me weer even, ditmaal met foto's van de elektra. Het stopcontact op foto 1 komt gelukkig achter de keuken. Het 4-voudige stopcontact op foto 2 ziet er niet heel netjes uit, 2 geboorde gaten zijn nog zichtbaar. Het 5-voudige stopcontact op foto 3 zit scheef en heeft 1 niet-uitgelijnd boorgat. Dit komt op mij niet erg professioneel over. Zou dit een opleverpunt kunnen zijn?
![]() | ![]() | ![]() |
Scheef als zijnde niet waterpas is een opleverpunt, de rest is een kwestie van een likje dunpleister tijdens de oplevering.896gerard schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:11:
Ik meld me weer even, ditmaal met foto's van de elektra. Het stopcontact op foto 1 komt gelukkig achter de keuken. Het 4-voudige stopcontact op foto 2 ziet er niet heel netjes uit, 2 geboorde gaten zijn nog zichtbaar. Het 5-voudige stopcontact op foto 3 zit scheef en heeft 1 niet-uitgelijnd boorgat. Dit komt op mij niet erg professioneel over. Zou dit een opleverpunt kunnen zijn?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zie wat berichten over vloerverwarming. Is het redelijk om om foto's hiervan te vragen - dus op het moment dat het gelegd is? Naderhand controleren hoe deze gelegd zijn is een lastige natuurlijk..
Op het moment dat jij de foto’s hebt ligt de dekvloer er al in…Wanne-B88 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:07:
Ik zie wat berichten over vloerverwarming. Is het redelijk om om foto's hiervan te vragen - dus op het moment dat het gelegd is? Naderhand controleren hoe deze gelegd zijn is een lastige natuurlijk..
Members only: Helaas slecht nieuws gekregen van de kopersbegeleider wat betreft het veranderen van het beslag voor de schuifpui.
Inloggen
Rest mij nu om mijn partner te overtuigen om toch voor tuindeuren o.i.d. te gaan. Tenzij iemand anders een andere oplossing heeft? Ik dacht zelf aan nog eigenwijs vragen welke leverancier de schuifpui levert om hun vervolgens dezelfde vraag te stellen.
Sowieso vragen wie de pui levert. En anders achteraf de slotenmaker het beslag laten installeren wat je wilde.Aess schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:30:
***members only***
Rest mij nu om mijn partner te overtuigen om toch voor tuindeuren o.i.d. te gaan. Tenzij iemand anders een andere oplossing heeft? Ik dacht zelf aan nog eigenwijs vragen welke leverancier de schuifpui levert om hun vervolgens dezelfde vraag te stellen.
Sowieso zijn openslaande deuren veel handiger als je er vaak door heen moet. Ze zijn veel lichter en makkelijker te openen. Schuifdeuren Zijn vooral handig als je een hele kleine tuin hebt en dus de ruimte voor de deur nodig hebt. Maar goed ook bij een schuifdeur wil je lopen na de deur, dus je verliest alleen tuin ruimte op de plek naast de deur, als je hem open wil laten staan.Aess schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:30:
***members only***
Wij krijgen overigens ook aluminium schuifdeuren. Wou niet paar duizend euro betalen om deze te laten vervangen voor houten openslaande deuren.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:19 ]
ook de breedte is een dingetje toch bij tuindeuren?
De ene schuifpui is 3,30 (1 deel open) en de andere schuifpui 4,30.
Bij deuren moet je dan al kiezen voor deel normaal raam met deuren of deuren van 1,50 breed, ook best flink natuurlijk.
Wel eens dat bij schuifpui minder open gaat. Zal bij de kleinere 1,5m zijn.
Hoe breed kan een tuindeur maximaal zijn?
De ene schuifpui is 3,30 (1 deel open) en de andere schuifpui 4,30.
Bij deuren moet je dan al kiezen voor deel normaal raam met deuren of deuren van 1,50 breed, ook best flink natuurlijk.
Wel eens dat bij schuifpui minder open gaat. Zal bij de kleinere 1,5m zijn.
Hoe breed kan een tuindeur maximaal zijn?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Wij hebben nu een schuifdeur en een loopdeur en je hebt hier wel een punt, we zetten de schuifdeur vaker open om te ventileren, maar de loopdeur wordt velen malen vaker gebruikt. Maar een windhaak werkt prima met een loopdeur.Deleon78 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:03:
[...]
Wij hebben openslaande deuren. Grootste voordeel van een schuifdeur is wat mij betreft hoe makkelijk je hem even (een beetje) open zet. Deuren kennen over het algemeen maar 2 standen en moet je vast zetten.
Dit hebben wij nu ook, daarom in het nieuwe huis gekozen voor alleen twee openslaande deuren en 1 groot vast raam. Dit zorgt er ook voor dat je maar met 1 'looproute' rekening hoeft te houden en in ons geval de woonkamer meer bruikbaar oppervlakte heeft. Zelfde geldt voor de tuin trouwensZ___Z schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:33:
[...]
Wij hebben nu een schuifdeur en een loopdeur en je hebt hier wel een punt, we zetten de schuifdeur vaker open om te ventileren, maar de loopdeur wordt velen malen vaker gebruikt. Maar een windhaak werkt prima met een loopdeur.
Achteraf laten doen. Ik begrijp dit antwoord echt niet. Het is lastig, maar kan wel achteraf. In het ergste geval moet het glas er even uit. Dat is vooral heel zwaar werk, maar niet onoverkomelijk.Aess schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:30:
***members only***
Leuk model WP - hoe groot is jouw woning qua m2 (vloerverwarming) en m3?hyb schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:52:
[...]
***members only***
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Geen idee wat je uiteindelijk met de muren wil/gaat doen, maar na stucen en/of dunpleister zie je van de boorgaten en randjes niets meer. Hier hadden we er ook een paar, na 2 plamuurmessen, wat dunpleister en licht schuren niets meer van te zien.896gerard schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:11:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het scheefzitten van het hele spul is 9 van de 10 keer prima recht te zetten, binnenwerk en het raam/kapjes hebben nog wel ietsje speling. De boel moet er toch vanaf voor het behandelen van de muren, daarna bij terugplaatsen even netjes recht zetten. Bij onze oplevering niet moeilijk om gedaan, en inmiddels zit alles waterpas en kaarsrecht
Bijzonder prijsverschil, bij mij kost het vervangen van schuifpui naar openslaande deuren €130.Z___Z schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:01:
[...]
Sowieso zijn openslaande deuren veel handiger als je er vaak door heen moet. Ze zijn veel lichter en makkelijker te openen. Schuifdeuren Zijn vooral handig als je een hele kleine tuin hebt en dus de ruimte voor de deur nodig hebt. Maar goed ook bij een schuifdeur wil je lopen na de deur, dus je verliest alleen tuin ruimte op de plek naast de deur, als je hem open wil laten staan.
Wij krijgen overigens ook aluminium schuifdeuren. Wou niet paar duizend euro betalen om deze te laten vervangen voor houten openslaande deuren.
Bij ons is de schuifpui de duurste van de drie opties.Blik1984 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:09:
[...]
Bijzonder prijsverschil, bij mij kost het vervangen van schuifpui naar openslaande deuren €130.
Twee openslaande deuren was 3000, schuifdeur was 6000 euro.
Alle draaiende/bewegende delen worden antraciet. Daarnaast ook nog lelijk onderlicht bij standaard 1 deur. Als ik kijk naar de buren met standaard optie, ben ik blij dat wij schuifpui hebben gekozen:
Members only:
Inloggen
Thanks alle voor de reacties! Ik neig zelf ook naar openslaande deuren. Niet alleen omdat het praktischer is, ik vind dit toch qua uiterlijk wat hebben. Maar a happy wife is a happy life..
Moet ook vermelden dat de keuze voor een schuifpui meespeelt omdat we een veranda gaan neerzetten, openslaande deuren zou in deze niet heel praktisch zijn. Kan iemand in zijn glazenbol kijken en zeggen dat het goedkomt?
Moet ook vermelden dat de keuze voor een schuifpui meespeelt omdat we een veranda gaan neerzetten, openslaande deuren zou in deze niet heel praktisch zijn. Kan iemand in zijn glazenbol kijken en zeggen dat het goedkomt?

Wij gaan ook een veranda/tuinkamer plaatsen. Lijkt mij niet handig om dan openslaande deuren te nemen. Dan moet je ruim een meter rondom de deur vrijhouden wil je de deur deuren open doen.Aess schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:33:
Thanks alle voor de reacties! Ik neig zelf ook naar openslaande deuren. Niet alleen omdat het praktischer is, ik vind dit toch qua uiterlijk wat hebben. Maar a happy wife is a happy life..
Members only:
Inloggen
Krijgen nu wel twee schuifdeuren achter elkaar. Openslaande deuren in het midden zou betekenen dat er ruim 4 meter bij 1 meter niet gebruikt kan worden, wil je beide deuren helemaal plat openslaan.
Standaard aluminium schuifpui, wijzigen naar houten openslaande deuren 3500. Laat dan maar zittenBlik1984 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:09:
[...]
Bijzonder prijsverschil, bij mij kost het vervangen van schuifpui naar openslaande deuren €130.

Ziet er tof uit, hoe breed is de schuifpui? Inderdaad, openslaande deuren zou de ruimte niet bevorderen wanneer de veranda geplaatst zal worden..Source90 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:16:
[...]
Wij gaan ook een veranda/tuinkamer plaatsen. Lijkt mij niet handig om dan openslaande deuren te nemen. Dan moet je ruim een meter rondom de deur vrijhouden wil je de deur deuren open doen.
***members only***
Krijgen nu wel twee schuifdeuren achter elkaar. Openslaande deuren in het midden zou betekenen dat er ruim 4 meter bij 1 meter niet gebruikt kan worden, wil je beide deuren helemaal plat openslaan.
Die in de woning wordt bijna 4 meter.Aess schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:18:
[...]
Ziet er tof uit, hoe breed is de schuifpui? Inderdaad, openslaande deuren zou de ruimte niet bevorderen wanneer de veranda geplaatst zal worden..
De tuinkamer wordt 6,5 meter breed. Daarnaast nog een overkapping van 3 meter om droog vanuit de garage naar binnen te lopen.
Volg de discussie omtrent buitenbeslag dan ook aandachtig
Kijken of dat achteraf nog aan te passen is zonder glas eruit.
[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 29-06-2021 01:14 ]
Ongeveer 165 m2 waarvan 125 m2 woonfunctie met vvw en 40 m2 overig. Inhoud is ongeveer 630 m3. Echter lijkt de epc berekening gebaseerd op 160 m2 gebruiksruimte.Leuk model WP - hoe groot is jouw woning qua m2 (vloerverwarming) en m3?
Grrrr!
offtopic:
14 April bij de aannemer gezeten om alles definitief te maken. Vanuit hun kant flink lopen pushen dat we snel moeten beslissen… uiteindelijk 1,5 week later een digitale offerte gehad en de papieren versie een week of 3 geleden in plaats van ‘na akkoord heb je de papieren versie met een week in huis’ en dat kwam vooral omdat ik er zelf achter aan zit.
Toen werd er al aangegeven dat we de tekening voor uitvoering in week 24 kunnen verwachten (nu week 26) dus ook daar maar achter aan… tekening lag ‘bij toeval’ net op zijn bureau en hij zou hem controleren en toe sturen. Na 2 weken nog steeds geen tekening. Vanochtend maar gemaild dat ik hem alvast graag wil.
Zoals gevraagd krijg ik netjes de tekening maar werkelijk elke wijziging staat niet ingetekend, of we hier mee akkoord gaan conform de afspraken. Bel ik Harrie net op: Ow… ja… uhh… ja… dan heb je niet de definitieve… uhh… ja… ik ga naar de tekenaar…’
Zucht.
14 April bij de aannemer gezeten om alles definitief te maken. Vanuit hun kant flink lopen pushen dat we snel moeten beslissen… uiteindelijk 1,5 week later een digitale offerte gehad en de papieren versie een week of 3 geleden in plaats van ‘na akkoord heb je de papieren versie met een week in huis’ en dat kwam vooral omdat ik er zelf achter aan zit.
Toen werd er al aangegeven dat we de tekening voor uitvoering in week 24 kunnen verwachten (nu week 26) dus ook daar maar achter aan… tekening lag ‘bij toeval’ net op zijn bureau en hij zou hem controleren en toe sturen. Na 2 weken nog steeds geen tekening. Vanochtend maar gemaild dat ik hem alvast graag wil.
Zoals gevraagd krijg ik netjes de tekening maar werkelijk elke wijziging staat niet ingetekend, of we hier mee akkoord gaan conform de afspraken. Bel ik Harrie net op: Ow… ja… uhh… ja… dan heb je niet de definitieve… uhh… ja… ik ga naar de tekenaar…’
Zucht.
Klinkt bijna alsof je dezelfde aannemer hebt als ik.
Na de deadline waarop alles binnen moest zijn gingen ze per bouwnummer alles definitief maken. Wij waren pas 6 weken na die datum aan de deurt en toen moest ineens ook alles snel snellern snelst. Uiteindelijk toen ook nog zo'n 2 weken met ze bezig geweest voor alles naar tevredenheid op papier stond.
Ah dikke drama. En als je dan op je strepen gaat staan roepen ze: ‘Ja maar je moet ook wel een beetje vertrouwen in ons hebben’. Kanonnen, doe gewoon wat je beloofd.Farmerwood schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:36:
[...]
Klinkt bijna alsof je dezelfde aannemer hebt als ik.![]()
Na de deadline waarop alles binnen moest zijn gingen ze per bouwnummer alles definitief maken. Wij waren pas 6 weken na die datum aan de deurt en toen moest ineens ook alles snel snellern snelst. Uiteindelijk toen ook nog zo'n 2 weken met ze bezig geweest voor alles naar tevredenheid op papier stond.
Dit wordt ook wel een dingetje, 13 Juli is 9 maanden verder en ze gaan sowieso pas in de week van 19 Juli de woning uitzetten…
Ook hebben we nog steeds geen Woningborg certificaat, hoe zit dat? Zit even te denken om een mail naar de aannemer te sturen dat, conform de gemaakte afspraken, ik vóór 13 Juli ‘21 een woningborg certificaat wil hebben?
:strip_exif()/f/image/umuYaUxLNI1u64lXxsPbSRVF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 29-06-2021 08:42 ]
Zonder woningborgcertificaat in ieder geval niet tekenen bij de notaris. Dat er geen certificaat is kan betekenen dat er niets aan de hand is en dat er iets in de spamfilter hangt, maar kan ook betekenen dat Woningborg nog niets afgegeven heeft.Toppe schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:39:
[...]
Ah dikke drama. En als je dan op je strepen gaat staan roepen ze: ‘Ja maar je moet ook wel een beetje vertrouwen in ons hebben’. Kanonnen, doe gewoon wat je beloofd.
Dit wordt ook wel een dingetje, 13 Juli is 9 maanden verder en ze gaan sowieso pas in de week van 19 Juli de woning uitzetten…
Ook hebben we nog steeds geen Woningborg certificaat, hoe zit dat? Zit even te denken om een mail naar de aannemer te sturen dat, conform de gemaakte afspraken, ik vóór 13 Juli ‘21 een woningborg certificaat wil hebben?
[Afbeelding]
Overigens lees ik dat hier slechts voor 4 van de 16 huizen een woningborggarantie afgegeven wordt? Of ben ik nu gek? Ik zou dit in ieder geval nooit getekend hebben als ik niet 100% zeker wist dat ik 1 van die 4 huizen zou zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 29-06-2021 08:49 ]
Glas eruit was bij ons kozijn alleen maar nodig omdat de moertjes aan de achterkant niet vast in het kozijn zitten. Dat wil dus niet zeggen dat dat bij ieder kozijn zo is. Waarschijnlijk zou het de monteur ook wel gelukt zijn zonder het glas er uit te halen als hij er op tijd aan gedacht had, dus voordat hij de moertjes hoorde vallen.Source90 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:58:
[...]
Die in de woning wordt bijna 4 meter.
De tuinkamer wordt 6,5 meter breed. Daarnaast nog een overkapping van 3 meter om droog vanuit de garage naar binnen te lopen.
Volg de discussie omtrent buitenbeslag dan ook aandachtig![]()
Voor het plaatsen van een hendel aan de buitenkant moeten er nieuwe/andere gaten geboord worden in het kozijn en om dat te boren moet aan de binnenkant de sluiting er uit.
Heb ze ondertussen al wel eens aan de lijn gehad (en zojuist nog eens gebeld) en het project is alleen "Aangemeld" en verder is er nog niets mee gebeurt.Blihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:45:
[...]
Zonder woningborgcertificaat in ieder geval niet tekenen bij de notaris. Dat er geen certificaat is kan betekenen dat er niets aan de hand is en dat er iets in de spamfilter hangt, maar kan ook betekenen dat Woningborg nog niets afgegeven heeft.
Ik denk, maar verbeter me als ik er naast zit, dat Woningborg pas een plan in behandeling kan nemen zodra de definitieve tekening in hun bezit hebben?
Wat kunnen wij doen als de opschortende voorwaardes zijn verlopen? In theorie is er dan geen overeenkomst meer?
Als niet aan de opschortende voorwaarden voldaan wordt is er geen overeenkomst meer (dan heeft deze juridisch nooit bestaan, dus deze overeenkomst vervalt volledig automatisch tenzij er actie op wordt ondernomen).
Wanneer heb je getekend? 9 maanden daarna zou er een planacceptatie moeten zijn van Woningborg. Is die er? Zijn er certificaten voor 4 woningen? En voor de jouwe? Ga in ieder geval niet tekenen bij een notaris zonder dat certificaat!
PS. Als er aan de ontbindende voorwaarden wordt voldaan moet je zelf actie ondernemen om de overeenkomst te ontbinden. Dan heeft de overeenkomst juridisch gezien dus wel bestaan, maar is ontbonden.
Wanneer heb je getekend? 9 maanden daarna zou er een planacceptatie moeten zijn van Woningborg. Is die er? Zijn er certificaten voor 4 woningen? En voor de jouwe? Ga in ieder geval niet tekenen bij een notaris zonder dat certificaat!
PS. Als er aan de ontbindende voorwaarden wordt voldaan moet je zelf actie ondernemen om de overeenkomst te ontbinden. Dan heeft de overeenkomst juridisch gezien dus wel bestaan, maar is ontbonden.
Wij hebben 13-10-2020 getekend en ik weet dat er één certificaat is afgegeven en die mensen hebben al getekend bij de notaris en de rest is al verkocht.Blihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:57:
Als niet aan de opschortende voorwaarden voldaan wordt is er geen overeenkomst meer (dan heeft deze juridisch nooit bestaan, dus deze overeenkomst vervalt volledig automatisch tenzij er actie op wordt ondernomen).
Ze zijn gewoon een beetje laconiek... nu een terugbel verzoek bij de directeur laten neerleggen hoe we dit gaan oplossen.
Dat is wel bijzonder, want als een van de kopers getekend heeft betekent dit dat de opschortende voorwaarden voor die koper niet van toepassing zijn. Dat moet dan betekenen dat er een planacceptatie is en dat er inderdaad al 4 certificaten bestaan, alleen de jouwe nog niet dus, maar volgens deze overeenkomst hoeft dat ook niet. Er moeten er 4 zijn, niet 16...
Daarom zeg ik al, dat ik dat nooit zo zou tekenen, want op welke termijn kun jij nu je certificaat verwachten? Dat staat hier namelijk helemaal niet.
Daarom zeg ik al, dat ik dat nooit zo zou tekenen, want op welke termijn kun jij nu je certificaat verwachten? Dat staat hier namelijk helemaal niet.
Ik kan niet eens tekenen zonder het certificaat maar ik wil weten wanneer ik een certificaat kan verwachten en dat kan niemand mij vertellen.Blihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:11:
Dat is wel bijzonder, want als een van de kopers getekend heeft betekent dit dat de opschortende voorwaarden voor die koper niet van toepassing zijn. Dat moet dan betekenen dat er een planacceptatie is en dat er inderdaad al 4 certificaten bestaan, alleen de jouwe nog niet dus, maar volgens deze overeenkomst hoeft dat ook niet. Er moeten er 4 zijn, niet 16...
Vandaar dat ik dus ook nu een terugbel verzoek heb gedaan omdat ik wil weten waar we staan en wanneer we een certificaat kunnen verwachten want dit gaat helemaal nergens over.
Ik ben het met je eens, maar het stukje tekst dat je hier gepost hebt geeft geen enkel houvast voor een termijn waarom de bouwer zo'n certificaat moet produceren. Waarschijnlijk staat dat wel ergens anders in de papieren (op welke termijn moet de bouw starten etc.).
Lees Artikel 9 van je aanneemovereenkomst even goed door. Daarin staat als het goed is dat het niet krijgen van zo'n certificaat een ontbindende voorwaarde is en daar staat ook een termijn in (bij ons was dat 3 maanden).
Lees Artikel 9 van je aanneemovereenkomst even goed door. Daarin staat als het goed is dat het niet krijgen van zo'n certificaat een ontbindende voorwaarde is en daar staat ook een termijn in (bij ons was dat 3 maanden).
Hieruit is het dus 14 dagen?
:strip_exif()/f/image/NWObGDUcTXq0uJrx1fbGQnal.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb op 11 november een brief gehad met een planregistratienummer en dat was het.
:strip_exif()/f/image/NWObGDUcTXq0uJrx1fbGQnal.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb op 11 november een brief gehad met een planregistratienummer en dat was het.
[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 29-06-2021 10:23 ]
@Toppe kijk eens in artikel 15 lid 2 of iets dergelijks (een lid net onder de opschortende voorwaarden). Daar wordt bij ons de peildatum m.b.t. artikel 9 veranderd van ondertekening AO naar vervallen opschortende voorwaarden.
Wij hebben ons certificaat ook pas gekregen toen vrijwel duidelijk was dat aan de opschortende voorwaarden voldaan zou worden. Echt een paar dagen tevoren. Maar dit was nog ruim op tijd voor de notaris.
Wij hebben ons certificaat ook pas gekregen toen vrijwel duidelijk was dat aan de opschortende voorwaarden voldaan zou worden. Echt een paar dagen tevoren. Maar dit was nog ruim op tijd voor de notaris.
Ik zou dat plaatje even aanpassen @Toppe en die handtekeningen eraf halen.Toppe schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:34:
Plaatje met handtekeningen.
In lid 3 geven ze letterlijk aan dat als ze weten dat het niet lukt ze mij, bijvoorkeur schriftelijk, op de hoogte moeten stellen. Met nog 13 dagen te gaan: Succes…Greebs schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:56:
@Toppe kijk eens in artikel 15 lid 2 of iets dergelijks (een lid net onder de opschortende voorwaarden). Daar wordt bij ons de peildatum m.b.t. artikel 9 veranderd van ondertekening AO naar vervallen opschortende voorwaarden.
:strip_exif()/f/image/0Qym7AINC5MpGYbGdXpfrOzn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondertussen de directeur gesproken en die gaf ook wel aan dat het wel gek is… moet toevoegen dat wij ruim een maand eerder hebben getekend als de rest en als ik hun datums aanhou dan moet het inderdaad allemaal netjes binnen de opschortende voorwaarden zijn opgelost.
Ook had hij wel verwacht dat we ondertussen al een afspraak hadden bij de notaris om te tekenen maar hij snapt ook dat wij niet kunnen tekenen zonder Woningborg certificaat. Hier gaat hij nog even achteraan en ik heb een terugbel verzoek liggen bij de project begeleider vanuit Woningborg dus die wacht ik nog even af.
Meteen de frustratie even geuit over het pushen van de offertes en er vervolgens weken op moeten wachten, dat is inderdaad niet zoals het hoort en nemen ze mee als verbeterpunt.
Last but not least: als het goed is kunnen we morgen (of anders deze week) de tekening via de mail ontvangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 29-06-2021 10:31 ]
Als jullie al maatwerk inbouwkasten gepland hebben, laten jullie daar vloerverwarming onder doorleggen of niet? En hoeveel cm houden jullie rekening mee met het verankeren in een vloer van een staatsdeur?
We zijn nog steeds bezig om de vloerverwarmingsvrije zones af te stemmen met de kopersbegeleider. Ze belt me net en schrok heel erg van de gatenkaas aan lege zones. Zoals we het nu willen, kunnen ze niet voldoen aan de eis. En dat snap ik ook wel. Moet toegeven dat het misschien ook wel extreem is, maar ik werd niet gehinderd door enige kennis
Terug naar de tekentafel dus weer
Net ook gehoord dat het plaatsen van de MV ventielen naar een plek zoals wij die willen maar 220 euro is. Echt top dat dat kan.
Tot nu toe niets meer dan complimenten aan de kopersbegeleider van de aannemer. Proefde bij haar ook enige frustratie over de partijen waar zij mee samenwerken. Zoals UHUW en de tegelzaak.
We zijn nog steeds bezig om de vloerverwarmingsvrije zones af te stemmen met de kopersbegeleider. Ze belt me net en schrok heel erg van de gatenkaas aan lege zones. Zoals we het nu willen, kunnen ze niet voldoen aan de eis. En dat snap ik ook wel. Moet toegeven dat het misschien ook wel extreem is, maar ik werd niet gehinderd door enige kennis
Terug naar de tekentafel dus weer
Net ook gehoord dat het plaatsen van de MV ventielen naar een plek zoals wij die willen maar 220 euro is. Echt top dat dat kan.
Tot nu toe niets meer dan complimenten aan de kopersbegeleider van de aannemer. Proefde bij haar ook enige frustratie over de partijen waar zij mee samenwerken. Zoals UHUW en de tegelzaak.
Anoniem: 36835
Er zijn zat taatsdeuren met een scharnier wat maar 1 cm de vloer in hoeft, dus daar zou ik geen uitsparing voor laten maken. Alleen onder het kookeiland waar eventueel voedsel wordt opgeslagen zou ik geen vloerverwarming willen. Verder gewoon overal.Alic3 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:38:
Als jullie al maatwerk inbouwkasten gepland hebben, laten jullie daar vloerverwarming onder doorleggen of niet? En hoeveel cm houden jullie rekening mee met het verankeren in een vloer van een staatsdeur?
We zijn nog steeds bezig om de vloerverwarmingsvrije zones af te stemmen met de kopersbegeleider. Ze belt me net en schrok heel erg van de gatenkaas aan lege zones. Zoals we het nu willen, kunnen ze niet voldoen aan de eis. En dat snap ik ook wel. Moet toegeven dat het misschien ook wel extreem is, maar ik werd niet gehinderd door enige kennis![]()
Terug naar de tekentafel dus weer![]()
@Toppe dan heb je het weer over iets anders, ik reageerde op de termijn mbt (weigering) afgifte Woningborg-certificaat. Die peildatum wordt bij jou inderdaad ook in lid 2 aangepast.
Verder staat in lid 3 niet dat ze jou op de hoogte moeten stellen wanneer ze vermoeden dat het niet lukt. Er staat dat ze het recht hebben verlenging van de deadline aan te vragen mbt de opschortende voorwaarden wanneer ze dit vermoeden. Zij kunnen ervoor kiezen dat recht niet (of wel) uit te oefenen. Officieel vervalt de overeenkomst dan als per 13 juli niet aan de voorwaarden voldaan is.
Maakt het allemaal niet minder vervelend, maar wel goed om dat helder te houden voor jezelf ook.
Verder staat in lid 3 niet dat ze jou op de hoogte moeten stellen wanneer ze vermoeden dat het niet lukt. Er staat dat ze het recht hebben verlenging van de deadline aan te vragen mbt de opschortende voorwaarden wanneer ze dit vermoeden. Zij kunnen ervoor kiezen dat recht niet (of wel) uit te oefenen. Officieel vervalt de overeenkomst dan als per 13 juli niet aan de voorwaarden voldaan is.
Maakt het allemaal niet minder vervelend, maar wel goed om dat helder te houden voor jezelf ook.
@Toppe Je moet goed kijken wat daar precies staat. Want er staat niet over het feit dat ze jouw certificaat moeten hebben. Er staat dat er een planacceptatie moet zijn en een certificaat voor tenminste 4 van de 16 woningen, maar dat hoeft dus niet de jouwe te zijn.
Aan de voorwaarden van artikel 9 wordt voldaan (tenminste, dat neem ik aan als er al mensen bij de notaris zijn geweest, want anders heeft die ontzettend zitten slapen).
Wat voor jou van belang is, is wat er in artikel 9 staat. Daarin staat dat er binnen 14 dagen een aanvraag gedaan moet zijn (dat moet je dus controleren) en dat je dat certificaat binnen 3 maanden zou moeten hebben gekregen. Dus na 3 maanden en 14 dagen had je recht op ontbinding (en dan heb je recht op 5% plus schadevergoeding, dat zijn de gemaakte kosten voor juridische bijstand of financiering, lid 5).
Als je dat wilt moet je ze een aangetekende brief sturen waarin je ontbindt. En dan hebben ze alsnog 14 dagen om toch zo'n certificaat te regelen (lid 4).
@Greebs heeft geen gelijk dat deze overeenkomst automatisch vervalt, want dit gaat om een ontbindende voorwaarde (Artikel 9 lid 1) en geen opschortende voorwaarde (daar is immers waarschijnlijk al aan voldaan). Als je wilt ontbinden moet je er dus actief werk van maken (maar ik neem aan dat je dat niet wilt)
Vermoedelijk moet het door jou gewenste meerwerk nog getoetst worden door Woningborg en zijn de eerste vier woningen dus 'standaard' geweest waardoor die wel snel een certificaat hebben gehad (nogmaals, als dat niet zo was had de notaris niet mogen passeren).
Je kunt ook Woningborg even bellen en vragen of er zo'n certificaat is.
Aan de voorwaarden van artikel 9 wordt voldaan (tenminste, dat neem ik aan als er al mensen bij de notaris zijn geweest, want anders heeft die ontzettend zitten slapen).
Wat voor jou van belang is, is wat er in artikel 9 staat. Daarin staat dat er binnen 14 dagen een aanvraag gedaan moet zijn (dat moet je dus controleren) en dat je dat certificaat binnen 3 maanden zou moeten hebben gekregen. Dus na 3 maanden en 14 dagen had je recht op ontbinding (en dan heb je recht op 5% plus schadevergoeding, dat zijn de gemaakte kosten voor juridische bijstand of financiering, lid 5).
Als je dat wilt moet je ze een aangetekende brief sturen waarin je ontbindt. En dan hebben ze alsnog 14 dagen om toch zo'n certificaat te regelen (lid 4).
@Greebs heeft geen gelijk dat deze overeenkomst automatisch vervalt, want dit gaat om een ontbindende voorwaarde (Artikel 9 lid 1) en geen opschortende voorwaarde (daar is immers waarschijnlijk al aan voldaan). Als je wilt ontbinden moet je er dus actief werk van maken (maar ik neem aan dat je dat niet wilt)
Vermoedelijk moet het door jou gewenste meerwerk nog getoetst worden door Woningborg en zijn de eerste vier woningen dus 'standaard' geweest waardoor die wel snel een certificaat hebben gehad (nogmaals, als dat niet zo was had de notaris niet mogen passeren).
Je kunt ook Woningborg even bellen en vragen of er zo'n certificaat is.
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 29-06-2021 11:05 ]
Dit ligt aan de dekvloer. Bij een anhydriet dekvloer kan de vloerverwarming heel dicht op de oppervlakte liggen, daar kun je niet zomaar uit gaan van die ene centimeter. Ik zou dat zeker vooraf laten vastleggen. Als je precies weet waar die taatsdeur komt zou ik ze vragen om daar geen vloerverwarming te doen, dan weet je zeker dat het goed komt.Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:40:
[...]
Er zijn zat taatsdeuren met een scharnier wat maar 1 cm de vloer in hoeft, dus daar zou ik geen uitsparing voor laten maken. Alleen onder het kookeiland waar eventueel voedsel wordt opgeslagen zou ik geen vloerverwarming willen. Verder gewoon overal.
@Alic3 Vloerverwarming onder een kookeiland of kastenwand van de keuken kan helemaal geen kwaad meer met de zeer lage temperatuur verwarming van tegenwoordig. Ook onder inbouwkasten kun je de verwarming gewoon laten zitten, zeker als er absurde meerprijzen gevraagd worden voor het weglaten daarvan. Je moet alleen straks die inbouwkast niet in de vloer vastschroeven, maar dat ligt voor de hand.
Je moet je realiseren dat met de huidige isolatie de vloer zelf nauwelijks warmer is dan de omgeving. Als ik de woonkamer 's winters op 21 graden houd is de vloer 23 graden en dat is in een huis met type C ventilatie, dus nog zonder warmteterugwinning. Bij WTW is dat verschil nog kleiner.
Onder het eiland wordt het dus ook 23 graden, maar dat kan helemaal geen kwaad. Daar smelt je hagelslag echt niet van weg.
Er lopen twee dingen door elkaar.
Artikel 9, waarvoor niet de peildatum geldt die genoemd is in dat artikel zelf, maar de aangepaste peildatum die in lid 2 in dat screenshot genoemd wordt. De genoemde termijnen in artikel 9 gaan dus pas in na het voldoen aan de opschortende voorwaarden.
Lid 3 in het screenshot betekent wel degelijk wat ik zei dat het betekent, en gaat over de opschortende voorwaarden. Heeft niets met artikel 9 te maken.
Alles valt of staat met of aan de opschortende voorwaarden reeds voldaan is, en wanneer dat wel of niet gecommuniceerd is.
Artikel 9, waarvoor niet de peildatum geldt die genoemd is in dat artikel zelf, maar de aangepaste peildatum die in lid 2 in dat screenshot genoemd wordt. De genoemde termijnen in artikel 9 gaan dus pas in na het voldoen aan de opschortende voorwaarden.
Lid 3 in het screenshot betekent wel degelijk wat ik zei dat het betekent, en gaat over de opschortende voorwaarden. Heeft niets met artikel 9 te maken.
Alles valt of staat met of aan de opschortende voorwaarden reeds voldaan is, en wanneer dat wel of niet gecommuniceerd is.
@Blihi Er staan momenteel al twee woningen maar die blijven eigendom van de aannemer. Dat is natuurlijk geen echt verkoop en dus tellen die niet mee in de verkochte aantallen. Wel zitten we met een 6 tal bewoners in een app groep en die hebben allemaal getekend, dus aan de 4 van de 16 woningen is voldaan.
Ik weet dus niet of er voor die twee woningen wel een certificaat is afgegeven, tenslotte is er geen risico voor een koper.
Er is één stel dat nu al bij de notaris is geweest vanwege het verlopen van de hypotheek offerte (ZZP'rs, lastig verhaal) en die hebben hun Woningborg certificaat één dag voordat ze naar de notaris zijn gegaan ontvangen. Er is bij hun dus ook niet voldaan aan het bouwrijp of uitzetten van de woning voldaan. Voor de aannemer is het bouwrijp maken van de grond of het uitzetten van de woning het zelfde.
Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het uiteindelijk goed gaat komen want anders ga je niet alvast huizen bouwen of mensen naar de notaris sturen. Ik baal er alleen van dat een aannemer vrij spel lijkt te hebben in het voldoen van de opschortende voorwaarden. De meeste aannemers willen je zsm naar de notaris hebben zodat ze hun geld alvast binnen hebben...
Laatste keer dat ik contact had met Woningborg waren ze heel duidelijk: We wachten nog op documenten vanuit de aannemer. Aannemer gaf aan dat alles verstuurd was en ik had op dat moment weinig haast en dus geen zin om hier tussen te gaan zitten.
Any how, ik hoop vandaag terug gebeld te worden door Woningborg en hopelijk kunnen ze mij de antwoorden geven op de vragen die ik heb.
Ik weet dus niet of er voor die twee woningen wel een certificaat is afgegeven, tenslotte is er geen risico voor een koper.
Er is één stel dat nu al bij de notaris is geweest vanwege het verlopen van de hypotheek offerte (ZZP'rs, lastig verhaal) en die hebben hun Woningborg certificaat één dag voordat ze naar de notaris zijn gegaan ontvangen. Er is bij hun dus ook niet voldaan aan het bouwrijp of uitzetten van de woning voldaan. Voor de aannemer is het bouwrijp maken van de grond of het uitzetten van de woning het zelfde.
Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het uiteindelijk goed gaat komen want anders ga je niet alvast huizen bouwen of mensen naar de notaris sturen. Ik baal er alleen van dat een aannemer vrij spel lijkt te hebben in het voldoen van de opschortende voorwaarden. De meeste aannemers willen je zsm naar de notaris hebben zodat ze hun geld alvast binnen hebben...
Laatste keer dat ik contact had met Woningborg waren ze heel duidelijk: We wachten nog op documenten vanuit de aannemer. Aannemer gaf aan dat alles verstuurd was en ik had op dat moment weinig haast en dus geen zin om hier tussen te gaan zitten.
Any how, ik hoop vandaag terug gebeld te worden door Woningborg en hopelijk kunnen ze mij de antwoorden geven op de vragen die ik heb.
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 29-06-2021 11:23 ]
Zoals ik het begrijp wordt er voldaan aan de opschortende voorwaarden, want er is al iemand naar de notaris geweest. Het afgeven van een certificaat voor deze specifieke woning is geen opschortende voorwaarde en dat is het eigenlijk nooit. Opschortende voorwaarden zijn normaal gesproken planacceptatie, vergunningen en >70% verkoop (in dit geval dus >25% certificaat)Greebs schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:07:
Er lopen twee dingen door elkaar.
Klopt, maar mijn inschatting is dus dat daaraan voldaan is.Lid 3 in het screenshot betekent wel degelijk wat ik zei dat het betekent, en gaat over de opschortende voorwaarden. Heeft niets met artikel 9 te maken.
Het niet krijgen van een certificaat is simpelweg een ontbindende voorwaarden en daar moet je werk voor doen om de overeenkomst te ontbinden.Alles valt of staat met of aan de opschortende voorwaarden reeds voldaan is, en wanneer dat wel of niet gecommuniceerd is.
Er staat nergens dat 4 van de 16 verkocht moeten zijn, maar dat er een certificaat voor moet zijn afgegeven.Toppe schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:11:
@Blihi Er staan momenteel al twee woningen maar die blijven eigendom van de aannemer. Dat is natuurlijk geen echt verkoop en dus tellen die niet mee in de verkochte aantallen. Wel zitten we met een 6 tal bewoners in een app groep en die hebben allemaal getekend, dus aan de 4 van de 16 woningen is voldaan.
Dat doet er niet toe. Woningborg is een verzekering van de aannemer. Het kan dus zomaar zijn dat de aannemer inderdaad certificaten heeft, maar dat is voor jou totaal niet relevant.Ik weet dus niet of er voor die twee woningen wel een certificaat is afgegeven, tenslotte is er geen risico voor een koper.
Dat is dan niet heel handig van dit Notaris, want die heeft nu aansprakelijkheidsrisico.Er is één stel dat nu al bij de notaris is geweest vanwege het verlopen van de hypotheek offerte (ZZP'rs, lastig verhaal) en die hebben hun Woningborg certificaat één dag voordat ze naar de notaris zijn gegaan ontvangen. Er is bij hun dus ook niet voldaan aan het bouwrijp of uitzetten van de woning voldaan.
Vertrouwen is goed, controleren is beter. Ik heb hier eerder de puinhoop in Helmond aangehaald. Daar had men ook vertrouwen in de projectontwikkelaar en aannemer...Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het uiteindelijk goed gaat komen want anders ga je niet alvast huizen bouwen of mensen naar de notaris sturen. Ik baal er alleen van dat een aannemer vrij spel lijkt te hebben in het voldoen van de opschortende voorwaarden. De meeste aannemers willen je zsm naar de notaris hebben zodat ze hun geld alvast binnen hebben...
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 29-06-2021 11:26 ]
Hm. Klopt, my bad. Er was ook een verkoopeis van 4/16 voordat ze gingen bouwen. Maar inderdaad, er staat woningborg en niet verkoop.Blihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:25:
[...]
Er staat nergens dat 4 van de 16 verkocht moeten zijn, maar dat er een certificaat voor moet zijn afgegeven.
Lijkt me wel, want als die twee certificaten van reeds gebouwde woningen mee geteld mogen worden dat zou het inhouden dat mijn certificaat doorslaggevend is voor de rest van het project. De rest heeft later getekend en loopt dus een week of 4/6 achter op ons schema.
Dat doet er niet toe. Woningborg is een verzekering van de aannemer. Het kan dus zomaar zijn dat de aannemer inderdaad certificaten heeft, maar dat is voor jou totaal niet relevant.
Inderdaad. Of er zijn gewoon al meerdere certificaten verstrekt waarmee ze dan al voldaan hebben aan de eisen van 4 op 16 en hebben dit gewoon nog niet gecommuniceerd naar ons. Het lijkt me toch niet dat een notaris hierin zal afwijken omdat dit even beter uitkomt?Dat is dan niet heel handig van dit Notaris, want die heeft nu aansprakelijkheidsrisico.
En het stukje controleren probeer ik ook alleen houdt de aannemer alle kaarten tegen zijn borst en krijg ik vrijwel amper bruikbare informatie. Ik weet nu eigelijk nog steeds niets behalve dat ik vertrouwen moet hebben.Vertrouwen is goed, controleren is beter. Ik heb hier eerder de puinhoop in Helmond aangehaald. Daar had men ook vertrouwen in de projectontwikkelaar en aannemer...
De notaris die verantwoordelijk is voor de overdracht van onze huidige woning zit er boven op en controleert de deadlines, gaat er iets niet goed wordt ik meteen op de hoogte gesteld en wordt er actie ondernomen. Ergens had ik verwacht dat een notaris van een nieuwbouw woning dat ook zou doen maar niets lijkt dus minder waar.
Ik zou op dit moment echt even niet weten wat te doen? Ik zou graag een bevestiging krijgen vanuit de aannemer dat er dan in elk geval al 4 certificaten verstrekt zijn maar die doet er geen uitspraken over.
[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 29-06-2021 11:42 ]
Later tekenen hoeft niet te betekenen dat er ook later een certificaat is. Dat hangt onder andere af van het meerwerk. Als mensen een standaardwoning kopen zonder meerwerk is dat traject sneller.
Ik ben het overigens me je eens dat de notaris hier een vreemde rol speelt. Die kun je wel eens benaderen met die vraag over de opschortende voorwaarden.
Ik ben het overigens me je eens dat de notaris hier een vreemde rol speelt. Die kun je wel eens benaderen met die vraag over de opschortende voorwaarden.
Nou, het verhaal wordt steeds vreemder zo @Toppe, zeker dat er voor 1 overeenkomst al gepasseerd is... Hopelijk heb je snel wat meer duidelijkheid. Benieuwd naar de uitkomst/het verhaal van de aannemer.
Eens. Maar de notaris verwijst me vooral weer door naar de aannemer, kast muur verhaal.Blihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:44:
Later tekenen hoeft niet te betekenen dat er ook later een certificaat is. Dat hangt onder andere af van het meerwerk. Als mensen een standaardwoning kopen zonder meerwerk is dat traject sneller.
Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben, de aannemer had 9 maanden de tijd om zijn zaken te regelen en voldoet hier gewoon niet aan. Zeker omdat het uitzetten van de woning een week ná het verlopen van opschortende voorwaarden wordt gedaan.
Het passeren van die overeenkomst is op druk van de koper gedaan in verband met het verlopen van de hypotheek offerte. Ze betalen nu dus ook al voor de grond.Greebs schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:44:
Nou, het verhaal wordt steeds vreemder zo @Toppe, zeker dat er voor 1 overeenkomst al gepasseerd is... Hopelijk heb je snel wat meer duidelijkheid. Benieuwd naar de uitkomst/het verhaal van de aannemer.
Ja, maar dat kan dus helemaal niet als nog niet aan de opschortende voorwaarden voldaan wordt. Want als blijkt dat er nu een probleem is heeft de overeenkomst helemaal nooit bestaan, dus kan die akte ook niet opgemaakt zijn. Dit verhaal rammelt dus aan alle kanten.Toppe schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:49:
[...]
Het passeren van die overeenkomst is op druk van de koper gedaan in verband met het verlopen van de hypotheek offerte. Ze betalen nu dus ook al voor de grond.
Van de grond ben ik met je eens. Het de certificaten kunnen natuurlijk al wel verstrekt zijn voor 4 woningen en dat de aannemer dit niet aan ons communiceert.Blihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:51:
[...]
Ja, maar dat kan dus helemaal niet als nog niet aan de opschortende voorwaarden voldaan wordt. Want als blijkt dat er nu een probleem is heeft de overeenkomst helemaal nooit bestaan, dus kan die akte ook niet opgemaakt zijn. Dit verhaal rammelt dus aan alle kanten.
Ik ben 16 Juni nog bij die woning langs gereden om te kijken of er al wat gebeurt was, ik weet natuurlijk niet of ze die middag of dag daarna nog wat gedaan hebben…
Overigens kan een hypotheek pas passeren nadat aan alle voorwaarden is voldaan dus iets zegt me dat het allemaal wel geregeld is maar dat de aannemer verder niets los wil laten. Anders hebben notaris, aannemer én koper allemaal valsheid in geschriften gepleegd?
Notaris is even eten, bel ze straks nog wel eens.
[ Voor 30% gewijzigd door Toppe op 29-06-2021 12:01 ]
@Blihi @Greebs
Het bel rondje is compleet hoor.
Woningborg is duidelijk: Er zijn in het project meer certificaten afgegeven dan 4. Ik ben een van de weinige woningen waarbij het nog niet gedaan is omdat ze wachten op aanvullende informatie vanuit de aannemer. Ze mocht niet exact zeggen welke documenten maar ze waren benodigd voor de technische toetsing. Ze heeft vanmiddag opnieuw de aanvullende stukken aangevraagd bij het bouwbedrijf.
Wel moeten ze om uitstel gaan vragen omdat ze, zelfs als ze nu alles op zouden sturen, toch een week of 4 nodig hebben om alles te controleren en dan zijn we al voorbij 13 Juli. Ook gaf deze vrouw aan dat dit wel voor het eerst is bij dit bouwbedrijf.
Notaris is ook duidelijk: Zodra er niet voldaan is aan die voorwaarden en de datum is verstreken bestaat er formeel geen overeenkomst meer. Het bouwbedrijf moet dus verleningen aanvragen. Hij gaf aan dat woningborg wel vaker "last minute" over de brug komt met de documenten en dat het tot nu toe altijd is goed gekomen met de aannemer. De grond overdracht bij de andere mensen klopte wel maar te geïrriteerd om te onthouden via welke weg dit nou kon.
Aannemer is niet duidelijk: Ja het komt allemaal wel goed. Die datum is voor ons niet heel spannend want we gaan, ook zonder woningborg, bouwen. Uiteindelijk na het opnoemen van alle fouten die er tot nu toe al gemaakt zijn gaven ze wel toe dat er wellicht iets niet lekker loopt op het moment en dat ze wel even gaan kijken welke stukken Woningborg nou exact mist. Ze geven aan hier nog op terug te komen, al heb ik er een hard hoofd in.
Over het verlengen van die opschortende voorwaarden doen ook vaag want ze moeten dan met Woningborg gaan bespreken wat er in moet komen te staan en hoe ze dit verder moeten oppakken, lijkt dus alsof dit voor het eerst voorkomt.
Ik ben wel blij dat alle betrokken partijen nu op de hoogte zijn en ik ze ook zelf heb kunnen spreken. Woningborg begrijpt mijn zorgen en gaat ze gaat het best doen om, na het ontvangen van de ontbrekende documenten, alles zo snel mogelijk rond te krijgen...
Het bel rondje is compleet hoor.
Woningborg is duidelijk: Er zijn in het project meer certificaten afgegeven dan 4. Ik ben een van de weinige woningen waarbij het nog niet gedaan is omdat ze wachten op aanvullende informatie vanuit de aannemer. Ze mocht niet exact zeggen welke documenten maar ze waren benodigd voor de technische toetsing. Ze heeft vanmiddag opnieuw de aanvullende stukken aangevraagd bij het bouwbedrijf.
Wel moeten ze om uitstel gaan vragen omdat ze, zelfs als ze nu alles op zouden sturen, toch een week of 4 nodig hebben om alles te controleren en dan zijn we al voorbij 13 Juli. Ook gaf deze vrouw aan dat dit wel voor het eerst is bij dit bouwbedrijf.
Notaris is ook duidelijk: Zodra er niet voldaan is aan die voorwaarden en de datum is verstreken bestaat er formeel geen overeenkomst meer. Het bouwbedrijf moet dus verleningen aanvragen. Hij gaf aan dat woningborg wel vaker "last minute" over de brug komt met de documenten en dat het tot nu toe altijd is goed gekomen met de aannemer. De grond overdracht bij de andere mensen klopte wel maar te geïrriteerd om te onthouden via welke weg dit nou kon.
Aannemer is niet duidelijk: Ja het komt allemaal wel goed. Die datum is voor ons niet heel spannend want we gaan, ook zonder woningborg, bouwen. Uiteindelijk na het opnoemen van alle fouten die er tot nu toe al gemaakt zijn gaven ze wel toe dat er wellicht iets niet lekker loopt op het moment en dat ze wel even gaan kijken welke stukken Woningborg nou exact mist. Ze geven aan hier nog op terug te komen, al heb ik er een hard hoofd in.
Over het verlengen van die opschortende voorwaarden doen ook vaag want ze moeten dan met Woningborg gaan bespreken wat er in moet komen te staan en hoe ze dit verder moeten oppakken, lijkt dus alsof dit voor het eerst voorkomt.
Ik ben wel blij dat alle betrokken partijen nu op de hoogte zijn en ik ze ook zelf heb kunnen spreken. Woningborg begrijpt mijn zorgen en gaat ze gaat het best doen om, na het ontvangen van de ontbrekende documenten, alles zo snel mogelijk rond te krijgen...
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 29-06-2021 15:05 ]
Die grondoverdracht kan eventueel via een variant op de Groningerakte gegaan zijn. Is voor jou niet relevant inderdaad.
Het goede nieuws is dat iedereen zegt: "komt wel goed" en dat je nog niets hoeft te betalen. Probeer ook duidelijk te krijgen dat je straks geen bouwrente gaat betalen omdat het niet jouw fout is dat de boel zo traag loopt.
Dat ze gaan bouwen zonder Woningborg certificaat is niet erg. Zolang jij maar niet bij de notaris bent geweest loop jij geen risico, maar zij wel.
Het goede nieuws is dat iedereen zegt: "komt wel goed" en dat je nog niets hoeft te betalen. Probeer ook duidelijk te krijgen dat je straks geen bouwrente gaat betalen omdat het niet jouw fout is dat de boel zo traag loopt.
Dat ze gaan bouwen zonder Woningborg certificaat is niet erg. Zolang jij maar niet bij de notaris bent geweest loop jij geen risico, maar zij wel.
[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 29-06-2021 15:06 ]
Maar dat het goed komt geloof ik ook wel, ik heb alleen geen zin dat we straks achter in de rij komen te staan omdat ons woningborg certificaat heel laat pas is afgegeven. Mochten ze met de juiste papieren over de brug komen dan laat ik daar inderdaad wel wat over die bouwrente in vermelden. Ik ga niet betalen voor hun fout.Blihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:06:
Die grondoverdracht kan eventueel via een variant op de Groningerakte gegaan zijn. Is voor jou niet relevant inderdaad.
Planning nu was na het opzetten 12/15 weken en dan zou je week 7 '22. Ik heb er dus geen zin in dat ik straks pas ergens in Mei/Juni/Juli pas een sleutel ga krijgen.
Het bouwen zonder certificaat is inderdaad hun verantwoordelijkheid. Dat Woningborg een stukje garantie afgeeft is leuk, maar het gaat natuurlijk vooral om het afbouwen van een woning zodra de aannemer failliet gaat.
Dat hij totaal geen haast heeft om naar de notaris te gaan zegt misschien ook wel wat over de financiële positie van ze
[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 29-06-2021 15:11 ]
Ja, daar kun je helaas weinig aan doen. Wanneer zijn de bouwdagen gaan lopen? Als het goed is ligt dat ook ergens vast. Vertragingen horen er overigens gewoon bij. Bij ons huis zat 2 jaar en 1 week tusen de handtekening bij de makelaar en de oplevering.
Ze werken vooral met weeknummers, week 29 gaan ze de woning uitzetten en daarna komt de heier en die heeft tot eind augustus om alles te heien. Laten we week 29 aanhouden en dan 175 werkbare dagen. Is Juli volgend jaar...Blihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:11:
Ja, daar kun je helaas weinig aan doen. Wanneer zijn de bouwdagen gaan lopen? Als het goed is ligt dat ook ergens vast. Vertragingen horen er overigens gewoon bij. Bij ons huis zat 2 jaar en 1 week tusen de handtekening bij de makelaar en de oplevering.
Komt natuurlijk ook meteen de vraag in hoeverre ik ze kan houden aan die 175 dagen als ze begonnen zijn voordat we bij de notaris zijn geweest?
Die 175 dagen beginnen op een specifiek moment (vroeger was dat gereedkomen begane grond vloer, maar dat is nu anders). Het is niet van belang of jij dan al bij de notaris geweest bent of niet. Ook dit is onderdeel van het Woningborg traject.
Mooi, dan is het voor hun niet interessant om bij een andere woning te beginnen!Blihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:17:
Die 175 dagen beginnen op een specifiek moment (vroeger was dat gereedkomen begane grond vloer, maar dat is nu anders). Het is niet van belang of jij dan al bij de notaris geweest bent of niet. Ook dit is onderdeel van het Woningborg traject.
https://www.woningborg.nl...-vragen/bouw-en-bouwtijd/
Of ik moet het niet snappen, wat ongetwijfeld het geval is, maar anders is start bouw:
Of ik moet het niet snappen, wat ongetwijfeld het geval is, maar anders is start bouw:
Als aanvang bouw complex in geval van geschakelde woningen geldt:
• het ontgraven van de grond ten behoeve van de funderingswerkzaamheden van het eerste blok woningen van het complex; of
• het boren c.q. slaan van een zich onder het perceel van de woning (of percelen van het betreffende blok woningen) bevindende bron t.b.v. bijvoorbeeld een WKO installatie (indien deze werkzaamheden tot uw verplichtingen behoren); of
• start van het heiwerk van het eerste blok woningen in het complex, als de funderingswerkzaamheden (met name heiwerk) plaatsvinden vóór het ontgraven van de grond.
Dan zijn die dagen dus al ingegaan bij het begin van het graven van de eerste woning als ik het goed begrijp. Dat is voor jou goed nieuws.
Als dat zo is zou ik dus de modelwoningen mee mogen rekenen? Dan moeten ze december gaan opleverenBlihi schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:50:
Dan zijn die dagen dus al ingegaan bij het begin van het graven van de eerste woning als ik het goed begrijp. Dat is voor jou goed nieuws.
Zelfde aannemer als aprofet maar hier doet aannemer moeilijk om splitsen. Ik heb zowel geintegreerde panelen als niet-geintegreerde panelen maar krijg maar 1 factuur (12k in BTW). Na meerdere keren aandringen dat ik niet door 2 kan delen voor splitsing 33% vs 100% blijft aannemer vasthouden dat splitsing niet nodig is en niet kan vanuit leverancier. Op deze manier wordt je bijna 'gedwongen' om alles tegen 100% / niet-geintegreerd op te geven.aprofet schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:54:
Wie kan mij helpen met de volgende vraag omtrent BTW-teruggave PV panelen?
Onze standaard facturen zijn uitgereikt op basis van de Woningborg Termijnregeling (bouwvoortgang/aanneemsom).
Wij krijgen van onze aannemer nu een brief (geen echte BTW-factuur dus) met een alinea waarin een XXX bedrag (incl. BTW) aan investering PV panelen wordt genoemd.
Deze brief is voldoende zegt de aannemer: ("Onze ervaring is immers, dat deze brief afdoende is om de betaalde BTW over pv-panelen terug te vorderen bij de belastingdienst." )
Hoe ging dit bij jullie -die de oplevering al achter de rug hebben-?
- Kregen jullie een echte BTW-factuur (factuur dedicated voor aanschaf/installatie PV)?
- Hebben jullie ook een soortgelijke brief ontvangen (en belangrijker nog accepteerdt de belastingdienst zo'n brief )
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 29-06-2021 16:23 ]
Beetje als tegenhanger voor de 'alle projectbouw-installateurs zijn k*t' verhalen: soms gaat het ook erg goed. We hebben vandaag kijkdag gehad en los van alle gruis zag de meterkast er keurig uit. Drie-fase kookgroep, aardlekautomaat voor de PV en netjes 2 polige aardlekschakelaars voor de normale groepen. Er moeten nog wat groepen bij, maar zelfs dan is er plenty ruimte om achteraf groepen te vervangen voor aardlekautomaten, uit te breiden en meters voor opbrengst PV en verbruik laadpaal toe te voegen.
:strip_exif()/f/image/KEa2xy88liVITXaR8bwqt6VL.jpg?f=fotoalbum_large)
Hi,
In onze nieuwbouwwoning wordt een Nibe vvm 225 warmtepomp binnenunit geplaatst in de trapkast.
In de trapkast is geen extra stopcontact aanwezig, welk plek voor een kleine vriezer. Weten jullie of het mogelijk is om een vriezer van max. 165W verbruik bij te plaatsen op het stopcontact d.m.v. een verlengsnoer i.c.m. de binnenunit warmtepomp?
Of wordt dit sterk afgeraden? Net zoals een oven ook op een aparte groep aangesloten dient te worden in de keuken.
Thx!
In onze nieuwbouwwoning wordt een Nibe vvm 225 warmtepomp binnenunit geplaatst in de trapkast.
In de trapkast is geen extra stopcontact aanwezig, welk plek voor een kleine vriezer. Weten jullie of het mogelijk is om een vriezer van max. 165W verbruik bij te plaatsen op het stopcontact d.m.v. een verlengsnoer i.c.m. de binnenunit warmtepomp?
Of wordt dit sterk afgeraden? Net zoals een oven ook op een aparte groep aangesloten dient te worden in de keuken.
Thx!
Kan je niet gewoon een extra WCD plaatsen vanuit meerwerk? Zal dan op de woonkamer groep komen ipv de warmtepomp.PSP123 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:42:
Hi,
Thx!
Die Nibe zit op een krachtgroep en daar mag je niks bij hangen. Zit er niet een wcd voor de vloerverwarming verdeler, die je kunt verdubbelen?PSP123 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:42:
Hi,
Thx!
Idd, zou als dat er is, vragen om daar een dubbele van te maken. Als dat abonormaal duur is, kan je er een verloopstekker opzetten van 3 euro of een halfopbouw stopcontact van 8 euro. Ik heb tweede b.v gedaan op het stopcontact van de vloerverwarming van de eerste etage van de wifi verdeler. Ziet niemand was is achter de ombouw.wortelsoft schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:37:
[...]
Die Nibe zit op een krachtgroep en daar mag je niks bij hangen. Zit er niet een wcd voor de vloerverwarming verdeler, die je kunt verdubbelen?
Met alle woninginstallaties nu compleet heb ik nog 1 vrije groep over in mijn standaard groepenkast van 12 groepen. Wat hier nog bij komt is de aansluiting van de 3-fasen omvormer. Ik kan voor ca. 550,- de groepenkast aan laten passen naar 16 groepen + 1 extra aardlek. In deze kosten zitten niet 4 extra automaten.
Kabel voor 3-fasen omvormer wordt wel vanuit de bouw aangelegd van zolder naar meterkast (met een werkschakelaar op zolder) maar niet aangesloten in de groepenkast.
Is het raadzaam de groepenkast wel alvast uit te breiden voor deze aansluiting? Of kunnen de PV-panelen straks in een eigen kastje geplaatst worden ?
Alvast bedankt!
Kabel voor 3-fasen omvormer wordt wel vanuit de bouw aangelegd van zolder naar meterkast (met een werkschakelaar op zolder) maar niet aangesloten in de groepenkast.
Is het raadzaam de groepenkast wel alvast uit te breiden voor deze aansluiting? Of kunnen de PV-panelen straks in een eigen kastje geplaatst worden ?
Alvast bedankt!
niets moet......behalve adem halen
Toevallig een project in Lansingerland? Ziet er namelijk heel erg hetzelfde uit als de meterkast die wij afgelopen periode hebben mogen 'voorschouwen'Recoil schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:44:
Beetje als tegenhanger voor de 'alle projectbouw-installateurs zijn k*t' verhalen: soms gaat het ook erg goed. We hebben vandaag kijkdag gehad en los van alle gruis zag de meterkast er keurig uit. Drie-fase kookgroep, aardlekautomaat voor de PV en netjes 2 polige aardlekschakelaars voor de normale groepen. Er moeten nog wat groepen bij, maar zelfs dan is er plenty ruimte om achteraf groepen te vervangen voor aardlekautomaten, uit te breiden en meters voor opbrengst PV en verbruik laadpaal toe te voegen.
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien! Ik ga het waarschijnlijk toch anders aanpakken.. Als alternatief kan ik kiezen voor onderstaande opties. Hierdoor is er dus een dichte ruimte waar ik het tuin meubilair voor de veranda kan neerzetten en aan de andere kant openslaande deuren. Bijgevoegd twee plaatjes, de een is met draai en kiepramen(2812), bij het andere plaatje (2811) zal de ene kant een "gewone" raam zijn.. Partner ook weten te overtuigen, toch blijft de wens voor schuifpui. We hebben in ieder geval tot eind oktober om te beslissen, dat zal hopelijk wel goed komen!Source90 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:58:
[...]
Die in de woning wordt bijna 4 meter.
Volg de discussie omtrent buitenbeslag dan ook aandachtig![]()
Members only:
Inloggen
Ja, ik kan er weinig meer van maken, tenzij er expliciet fasen zijn aangegeven in de papieren: https://www.woningborg.nl...-vragen/bouw-en-bouwtijd/Toppe schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:02:
[...]
Als dat zo is zou ik dus de modelwoningen mee mogen rekenen? Dan moeten ze december gaan opleveren
Nee, er staat niets vermeld over fases. Maar dit wordt dan een interessante zaak. Als dit inderdaad klopt dan praat je al snel over €75000 schade vergoeding (120x€625). Niet dat ik het geld hoef te hebben, maar het is wel een bepaald drukmiddelen wat ik kan gebruikenBlihi schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:35:
[...]
Ja, ik kan er weinig meer van maken, tenzij er expliciet fasen zijn aangegeven in de papieren: https://www.woningborg.nl...-vragen/bouw-en-bouwtijd/
Moet ik wel eerst bij de notaris zijn geweest
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 30-06-2021 08:16 ]
Vandaag een nieuwsbrief van de bouwer ontvangen, het hoogste punt wordt vandaag bereikt en het dak gaat dicht!
Over twee weken leiding controle, gezien ik er een klap Domotica in heb zitten, lijkt me dat wel verstandig…
Over twee weken leiding controle, gezien ik er een klap Domotica in heb zitten, lijkt me dat wel verstandig…
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Onze bouwer hangt een 2500watt omvormer aan onze panelen. Totaalvermogen van de panelen is 3840 wattpiek (plat dak op zuiden zonder schaduw).
Naar mijn idee is het vermogen van de omvormer te laag, houdt dit in dat op de zonnige dagen een deel van de opbrengst verloren zal gaan?
Zouden jullie de omvormer gelijk na oplevering vervangen?
Naar mijn idee is het vermogen van de omvormer te laag, houdt dit in dat op de zonnige dagen een deel van de opbrengst verloren zal gaan?
Niks te regelen met de aannemer? Je systeem is zwaar overgedimensioneerd en daarmee zul je inderdaad nooit de opbrengst kunnen halen die beloofd wordt. Een beetje overdimensioneren is vaak niet slecht, want betekent dat je omvormer eerder aan zal slaan en daar heb je alle dagen profijt van. Maar 60% overdimensioneren is te veel. Staat er niks in de papieren over de opbrengst van de panelen?assassin85 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:12:
Onze bouwer hangt een 2500watt omvormer aan onze panelen. Totaalvermogen van de panelen is 3840 wattpiek (plat dak op zuiden zonder schaduw).
Ik vermoed dat dit zo ver overgedimensioneerd is dat het niet is toegestaan. Meld je anders even in het zonnepanelen topic met details over de panelen en de specifieke omvormer.assassin85 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:12:
De meeste omvormers hebben een maximum aantal panelen dat je er op aan mag sluiten.
Dan zou het heel goed kunnen inderdaad. Ik las "op het zuiden", maar er stond "plat dak" voor. Dan is zo'n oost-west opstelling misschien zelfs wel de netste oplossing.feelthepower schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:04:
Heb je een Oost/West opstelling?
Nee, alles op het zuidenfeelthepower schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:04:
Heb je een Oost/West opstelling?
:strip_exif()/f/image/iiLnNOtO487fXxaTSwXh9Oyf.jpg?f=fotoalbum_large)
Niks te regelen, dit is de reactie van de kopersbegeleider:Blik1984 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Niks te regelen met de aannemer? Je systeem is zwaar overgedimensioneerd en daarmee zul je inderdaad nooit de opbrengst kunnen halen die beloofd wordt. Een beetje overdimensioneren is vaak niet slecht, want betekent dat je omvormer eerder aan zal slaan en daar heb je alle dagen profijt van. Maar 60% overdimensioneren is te veel. Staat er niks in de papieren over de opbrengst van de panelen?
Goedemorgen,
Er is voor alle woningen binnen dit project gekozen voor dit type zonnepanelen en omvormer. Hiermee wordt voldaan aan de te behalen EPC waarde (energiezuinigheid).
In dit stadium worden er geen aanpassingen meer gedaan; een keuze in een ander soort installatie is er überhaupt nooit (geweest).
Bij oplevering ontvangt u een lijst met onderaannemers en leveranciers. Het staat u vrij om voor meer informatie contact op te nemen met de leverancier.
Had ik al gedaan, daar ook de reactie gekregen dat een omvormer van 3,5kw geschikter is.Blihi schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:31:
[...]
Ik vermoed dat dit zo ver overgedimensioneerd is dat het niet is toegestaan. Meld je anders even in het zonnepanelen topic met details over de panelen en de specifieke omvormer.
De meeste omvormers hebben een maximum aantal panelen dat je er op aan mag sluiten.
Ik vraag me alleen af wat er juridisch mogelijk is, de bouwer rept namelijk alleen maar over de epc norm waaraan voldaan wordt. Volgens mij reikt de taak van de bouwer verder dan alleen aan de epc norm voldoen. Verder heb ik 3 panelen als meerwerk afgenomen, volgens mij was dat dan volledig nutteloos en overbodig icm deze omvormer
Omvormer lijkt me prima gedimensioneerd zonder die 3 extra panelen. Met 3 extra panelen zou ik inderdaad ook een grotere omvormer verwachten. Weet niet hoeveel je voor die panelen betaalt, maar voor de hoofdprijs die gevraagd wordt bij nieuwbouw, zou dat wel in de verwachting moeten liggen.assassin85 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:32:
[...]
Had ik al gedaan, daar ook de reactie gekregen dat een omvormer van 3,5kw geschikter is.
Ik vraag me alleen af wat er juridisch mogelijk is, de bouwer rept namelijk alleen maar over de epc norm waaraan voldaan wordt. Volgens mij reikt de taak van de bouwer verder dan alleen aan de epc norm voldoen. Verder heb ik 3 panelen als meerwerk afgenomen, volgens mij was dat dan volledig nutteloos en overbodig icm deze omvormer
Dit is niet correct inderdaad @assassin85 . In ons project hebben onze buren een sterkere omvormer dan dat wij hebben. Zij hebben namelijk 3 extra zonnepanelen afgenomen. Mijn panelen zijn 330wp (4 stuks) en ik heb een omvormer die 1200watt aan kan. Zo ver over dimensioneren als bij jou mag niet lijkt me.
Die reactie ook van de kopersbegeleiding.
Lekker hautain..
Die reactie ook van de kopersbegeleiding.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.