Lekker laten staan, krijg je wellicht een Dom Pérignon ipv een afthans wijntje 👺
Gekheid: inderdaad wat Toppe zegt.
Gekheid: inderdaad wat Toppe zegt.
[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 24-06-2021 21:19 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 24-06-2021 21:19 ]
Nee.
Dat dacht ik eigenlijk ook al, WCD aansluiten en op de muur zetten durf ik ook nog wel aanbottom line schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:50:
[...]
Nee.
Exact hetzelfde, en weinig spannends aan.
Het verschil tussen enkel en dubbel WCD is ook afhankelijk van inbouw of opbouw.Sinny schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:30:
Tijd om mij hier ook te melden; vorige week te horen gekregen dat ik en mijn vriendin ingeloot zijn voor een woning![]()
Uiteraard zeer blij mee zeker in deze tijden. Ik heb meteen maar even de meerwerkoptielijst aangevuld, daar schrokken we stiekem wel een beetje van; denkende (uit kringen gehoord) dat een WCD tegen de 100-150 aanzit en je haast het dubbele moet gaan betalen.Voor het idee even een overzichtje gemaakt:
[Afbeelding]
Je herkent de bedragen ook niet met twee nullen minder?Robertobananas schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:03:
Wij gaan volgende week naar de notaris om te tekenen. Ik zit dus even de hypotheekakte door te lezen en zie wat vreemde zaken staan.
Ik ben benieuwd of iemand wel eens zoiets als dit heeft gezien:
***members only***
Wat is hier in hemelsnaam aan de hand? Ben ik het hele project aan het financieren? Vanuitgaande dat dit een fout is van de notaris schrik ik toch wel dat dit soort gigantische missers opgestuurd kunnen worden.
Iemand die hier iets van begrijpt? Ik ben van plan morgen direct te bellen.
Nou, exact hetzelfde. Voor Cat6 trek je een enkele, flexibele kabel door de buis. Voor elektra moet je 3 (of meer als je ook schakelaar hebt) vaste kern draden trekken.bottom line schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:50:
[...]
Nee.
Exact hetzelfde, en weinig spannends aan.
Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn, maar aangezien het hier om een constructieve wijziging van het gebouw gaat denk ik niet dat je dat zomaar kunt stellen. Zoals eerder als gezegd is het gebouw eigendom van de VvE. Een constructieve wijziging kan dus zomaar zorgen voor meer onderhoud (de constructie is immers wat onderhouden, maar ook verzekerd moet worden).Olympialooping schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:29:
[...]
Het aanpassen van de breukdelen is onzin. Het onderhoud dat voor rekening van de VvE komt blijft tenslotte ongewijzigd. Die gaat alleen over zaken buiten je privé vertek, voornamelijk aan de buitenschil. Bovendien zou je in dat geval de akte van splitsing moeten wijzigen, ook een draak van een traject en van enkele duizenden euro's.
Optie 1: Aanbrengen deur tussen woning en garage: 2275
Optie2: Aanpassen garage naar verblijfsruimte: 17,5K
Het isoleren van de standaard garage en uitvoeren als verblijfsruimte.
- aanpassen kozijn achtergevel (conform optietekening)
- stalen kanteldeur aanpassen naar houten openslaande deur
- Svedex binnnendeur tussen verblijfsruimte en basis woning
- decentrale WTW
- vloerverwarming aangesloten op thermostaat woonkamer
- afwerking verblijfsruimte conform basis woning zoals benoemd in de technische
omschrijving
CISSP! Drop your encryption keys!
Nee, de bedragen zijn compleet willekeurig. Wat betreft de lening, staat er ook nog een lid 1 waarbij ik wel de juiste bedragen zie staan. Het bouwdepot is wel volledig onjuist. Ik word zo teruggebeld door de notaris.Blihi schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:28:
[...]
Je herkent de bedragen ook niet met twee nullen minder?
Dat dit voor de aannemer is geloof ik niet, want die vestigt geen hypotheek op het nog te bouwen pand, althans, dat hoop ik niet voor de toekomstige eigenaars.
Klinkt in ieder geval als een grote fuck-up. Ik zou ook de bank even bellen.
Wat wil je met die berging? Als je er een kantoor van wilt maken, dan is het maken van een verblijfsruimte voor 17,5 k nu een goede optie.laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:51:
***members only***
Hoi Iedereen, fijn om de kennis in dit topic te vinden
Wij hebben dus net getekend voor een nieuwbouwhuis en ik had eignelijk 1 concrete vraag waar ik snel een keuze in moet maken.
Er zit een niet geisoleerde garage/bering aan het pand en hier twijfelen wij over wat ermee te doen.
Ik denk dat ik wel graag een doorgang heb vanuit het huis maar ik weet niet of het (financieel) verstandig is om dit direct te doen of zelf achteraf. Net als het compleet ombouwen van de garage, dat zou ik op termijn wel willen (vooral vervangen van de garage deur) maar gevoelsmatig lijkt het mij dat dit ook achteraf mogelijk zou moeten zijn.
Wat is jullie advies?
- Is het makkelijk achteraf te doen?
- Is het qua kosten slimmer het achteraf te doen?
[...]
tl;dr: Deur wel doen, en direct meenemen in de bouw. Scheelt je een hoop gedoe en rotzooi. De wijziging van garage naar kantoorruimte zou ik niet doenlaurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:51:
***members only***
Wij hebben dus net getekend voor een nieuwbouwhuis en ik had eignelijk 1 concrete vraag waar ik snel een keuze in moet maken.
Er zit een niet geisoleerde garage/bering aan het pand en hier twijfelen wij over wat ermee te doen.
Ik denk dat ik wel graag een doorgang heb vanuit het huis maar ik weet niet of het (financieel) verstandig is om dit direct te doen of zelf achteraf. Net als het compleet ombouwen van de garage, dat zou ik op termijn wel willen (vooral vervangen van de garage deur) maar gevoelsmatig lijkt het mij dat dit ook achteraf mogelijk zou moeten zijn.
Wat is jullie advies?
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 25-06-2021 09:18 ]
Zielaurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:17:
Dank jullie
Ik ben er wel van overtuigd dat ik dan sowieso een deur wil en ik denk zelfs het ombouwen.
Als ik dat allemaal acheraf ga doe nga ik niet veel goedkoper uitkomen...
Moet wel even begrijpen wat ze bedoelen met het "decentrale WTW". Iemand enig idee? (heb de aannemer al een mail gestuurd)
Decentrale WTW is een duur woord voor een aparte WTW unit in de garage. Als het een verblijfsruimte is is dat nodig omdat de originele WTW unit niet zwaar genoeg is om het debiet te halen. Maar als je de ruimte niet als verblijfsruimte gaat inrichten hoeft dat niet.laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:17:
Dank jullie
Ik ben er wel van overtuigd dat ik dan sowieso een deur wil en ik denk zelfs het ombouwen.
Als ik dat allemaal acheraf ga doe nga ik niet veel goedkoper uitkomen...
Moet wel even begrijpen wat ze bedoelen met het "decentrale WTW". Iemand enig idee? (heb de aannemer al een mail gestuurd)
In dit geval betreft het een garage die omgebouwd wordt naar verblijfsruimte. Daar is blijkbaar geen mogelijkheid om buizen te leggen dus wordt er gekozen voor de eenvoudige oplossing om die decentrale unit op te hangen.Blihi schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:31:
[...]
Decentrale WTW is een duur woord voor een aparte WTW unit in de garage. Als het een verblijfsruimte is is dat nodig omdat de originele WTW unit niet zwaar genoeg is om het debiet te halen. Maar als je de ruimte niet als verblijfsruimte gaat inrichten hoeft dat niet.
Ja precies, maar ik begreep dat het @laurens0619 niet zozeer ging om een verblijfsruimte te creëren, maar alleen om een deur naar de berging, die verder berging mag blijven. Dan is zo'n unit niet van belang.Wolly schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:42:
[...]
In dit geval betreft het een garage die omgebouwd wordt naar verblijfsruimte. Daar is blijkbaar geen mogelijkheid om buizen te leggen dus wordt er gekozen voor de eenvoudige oplossing om die decentrale unit op te hangen.
Scheelt de bouwer veel werk, kost de koper wat meer stroomkosten en afschrijving op het apparaat.
Trekveer gaat sowieso aangeschaft en gebruikt worden, geen zin in knappende controle/signaaldraden om vervolgens alsnog naar de winkel te moeten voor een trekveer.Blihi schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:43:
[...]
Nou, exact hetzelfde. Voor Cat6 trek je een enkele, flexibele kabel door de buis. Voor elektra moet je 3 (of meer als je ook schakelaar hebt) vaste kern draden trekken.
Die Cat6 kabel kun je er doorheen trekken door het uiteinde vast te maken aan je zwarte signaaldraad die in de buis achtergelaten wordt en dan voorzichtig te trekken. Bij elektra zou ik dat heel erg afraden en echt eerst een veer er doorheen trekken met die signaaldraad en dan met de veer de elektrakabels.
Gebruik eventueel wat kabelglijmiddel over langere afstanden en fatsoenlijke elektrakabel. Trek deze niet uit de doos de muur in, maar maak hem eerst zelf zo recht mogelijk. Anders loop je kans dat je er 'knoopjes' in trekt. Hoe rechter de kabel de muur in gaat, hoe gemakkelijker het gaat.
Wij laten de garagedeur de dag na oplevering vervangen door een houten deur in plaats van zo'n stalen deur zodat de isolatie ook nut heeft.laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:51:
***members only***
Wat is jullie advies?
[...]
Wij liepen tegen hetzelfde aan. Garage blijft een berging, maar wel één waar ik rustig wil kunnen klussen als het moet. Hoeft dus geen 21 graden te worden, maar ook geen 6 in de winter.laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:51:
***members only***
Wat is jullie advies?
[...]
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Ik ben blij dat ik het meteen mee heb laten isoleren. Heb nu een dak van kanaalplaat waar ik nog op kan leggen wat ik wil (groendak, zonnepanelen, een extra kamer op de berging in de toekomst, etc) . Achteraf is dat zelf niet zomaar te doen i.t.t het isoleren van de muren.laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:14:
@Blihi thnx
Nou ik wil hem in de toekomst wel isoleren etc maar de vraag was meer “is dat niet goedkoper achteraf”
[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 25-06-2021 13:42 ]
Thnxkoekjah schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:16:
[...]
Wij liepen tegen hetzelfde aan. Garage blijft een berging, maar wel één waar ik rustig wil kunnen klussen als het moet. Hoeft dus geen 21 graden te worden, maar ook geen 6 in de winter.
Wij hadden standaard geen doorgang vanuit de woning naar de garage en kiezen ervoor om dit als meerwerk te laten doen (3360 euro).
De prijs om de garage te laten isoleren heb ik nog uit staan, maar doe ik waarschijnlijk zelf.
Andere mening, maar ook met drie kinderenBlik1984 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:15:
[...]
tl;dr: Deur wel doen, en direct meenemen in de bouw. Scheelt je een hoop gedoe en rotzooi. De wijziging van garage naar kantoorruimte zou ik niet doen
Heel persoonlijk dit, maar dit zou ik doen. Ik heb 3 kinderen dus dat speelt mee
Persoonlijk zou ik de deur van garage naar keuken altijd doen. Het is superfijn om als je thuiskomt, je fiets/auto in de garage kunt neerzetten, je schoenen uit te doen en dan direct de keuken in te kunnen wandelen. Het idee dat je dan eerst weer naar buiten zou moeten om door de achterdeur of voordeur naar binnen te stappen zou bij mij echt irritatie opwekken. Ook voor mijn kids. Ik zou het direct laten doen en niet achteraf. De aannemer zal toch meerkosten moeten maken voor de voorbereidende werkzaamheden en jij zal het daarna moeten slopen, kozijn in laten zetten en een goede deur laten plaatsen. En je winst is hooguit enkele honderden euro's indien er al winst is
Ik vind het hebben van een garage voor een extre koelkast/vriezer, tuinspullen, wintersportspullen, kampeerspullen, fietsen, auto, klusspullen, speelgoed, etc. erg fijn. Ik zou daarom ook nooit een garage ombouwen naar een andere ruimte. Ik heb die bergruimte gewoon nodig.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
En zo heeft iedereen zo zijn overwegingenkepler schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:54:
[...]
Andere mening, maar ook met drie kinderen
Wij hebben bewust niet gekozen voor een deur van de garage naar het huis. Eerste punt omdat die deur dan midden in de woonkamer zou uitkomen
Maar ook dat we op deze manier iedereen, incl kinderen, 'verplichten' via de gang bij de garderobe (en tegelvloer) binnen te komen. Zeker als ze vies/nat zijn, dan wil ik ze niet eerst in de keuken hebben(tenzij je de garderobe in de garage hebt, maar dat lijkt me ook onhandig).
In ons huidige huis gebruiken we de achterdeur het meeste (schuur en parkeerplaats in de achtertuin) en deze komt direct in de keuken uit.
Dat zorgt voor een hoop rotzooi en drukte op dat punt, wij hebben dus bewust gekozen om dit drukke punt te verplaatsen naar een andere plek.
Heerlijk ruim! Wordt een heerlijke verdieping. Zou voor ons met 1 kleintje en een grote wens voor een tweede niet handig zijn, je verliest gewoon een hele slaapkamerRequiem19 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:41:
Over persoonlijke keuzes gesproken.. wij hebben de badkamer op de 1e verdieping verplaatst naar een slaapkamer (groter). De ruimte waar de badkamer zou komen wordt nu een dedicated washok van ongeveer 2 bij 3. Je kleding doe je toch uit op de 1e verdieping, hoef je minder te slepen 😉.
Onze eerste verdieping ziet er dan dus zo uit ongeveer:
[Afbeelding]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Wij hebben dus idd een kapstok in de hal bij de voordeur en één in de berging naast de deur naar de keuken. Aangezien de voordeur en bergingsdeur naast elkaar zitten is het eigenlijk nooit een probleem dat je jas/schoenen op de 'verkeerde' plek zijn.Blik1984 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:48:
[...]
Maar ik zou dus wel een klein kapstop plus schoenerek in de garage hangen voor in ieder geval de jassen en schoenen van de kids
Ja was voor ons inderdaad ook een overweging, maar we maken op de zolder dan maar twee slaapkamers ^^.Toppe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:51:
[...]
Heerlijk ruim! Wordt een heerlijke verdieping. Zou voor ons met 1 kleintje en een grote wens voor een tweede niet handig zijn, je verliest gewoon een hele slaapkamer
Dat is zeker een optie, maar wij zijn blij dat we nu een grote garderobe hebben waar iedereen zijn eigen kastje krijgt. Onvoorstelbaar die hoeveelheid jassen/vesten/schoenen/rugzakken.Blik1984 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:48:
[...]
En zo heeft iedereen zo zijn overwegingen
Maar ik zou dus wel een klein kapstop plus schoenerek in de garage hangen voor in ieder geval de jassen en schoenen van de kids
Druk en zetfouten voorbehouden.
De kanaalplaat van een garage/berging kan wel anders zijn dan de rest van de woning.EiT schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:30:
Jouw prijs is vrij hoog, maar je bent wel van al het gezeik af, is je plafon waarschijnlijk hoger en breedplaat of kanaalplaat, krijg je kalkzandsteen of betonnen binnenmuren.
[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 26-06-2021 09:45 ]
Financieel gezien heb je gelijk. Eigenlijk moet je bij nieuwbouw iedere mogelijkheid pakken om extra m2 leefruimte erbij te pakken. Dat verdient zichzelf direct terug.EiT schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:30:
@laurens0619 is er geen eerdere fase waar je het verschil kan bekijken? Als ik het verschil met geïsoleerde en niet geïsoleerde berging zie dan ben ik blij met onze geïsoleerde berging. Ook is de onze een stuk hoger en beter afgewerkt.
Bij ons was het standaard al gedaan en de kosten voor waar het niet gedaan was: 2k naar geïsoleerde berging, 6k naar geïsoleerde garage.
Dit was zonder verwarming en ventilatie.
Leuk detail: als nog zijn er zat geweest die dachten geld te besparen om het achteraf te doen. Terwijl als ze het hadden laten doen de berging gewoon breekplaat vloer/dak had gehad en de garage hoger was geweest. Voor die 2-6k had ik het direct laten doen.
Jouw prijs is vrij hoog, maar je bent wel van al het gezeik af, is je plafon waarschijnlijk hoger en breedplaat of kanaalplaat, krijg je kalkzandsteen of betonnen binnenmuren.
Daarom zou ik kijken naar het verschil elders en of je het dat waard vind.
Persoonlijk zal ik het altijd doen, goedkope extra m2 leefruimte. Berging kan je altijd nog achter in de tuin maken
Dakraam 78x140 cm 1.550,00 0
Dakkapel klein ca. 1500 mm breed , 2x draaikiep (type B + E) 11.750,00 0
Dakkapel groot ca. 3000 mm breed, 2x draaikiep, 2x vast glas (type E) 13.450,00 0
Voorbereidende versterking t.b.v. dakkapel 970,00
[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 26-06-2021 09:54 ]
Wij doen ook de dakkapel achteraf.laurens0619 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:54:
Even een andere vraag.
Ik kan tijdens het project kiezen voor
- dakramen
- dakkapel
- voorbereiding dakkapel
Nu vind ik een dakkapel tijdens de bouw altijd maar duur en weet ik nog niet goed in te schatten waar ik deze zou willen hebben/hoe groot. Mede door die enorme WTW op zolder...
Ze adviseerden eerst de dakkapel voorbereiding (want het is met nieuwbouw daken schijnbaar veel complexer?) maar na doorvragen moest je dan vooraf wel precies weten waar en hoe groot je hem ging plaatsen. Die optie valt dus af
Dus nu zaten we te denken om 2 dakramen te plaatsen en achteraf te kijken wat we willen met het dakkapel.
Iemand ervaring hiermee? en tips waar we deze dan het beste zouden kunnen plaatsen?
Of kun je dakramen ook achteraf makkelijk doen bij die betonnen daken van tegenwoordig?
Uiteindelijk weer centenafweging, daarom ook even de prijzen om een gevoel te krijgen of het financieel verstandiger is om het toch vooraf te doen (maar dus wel minder flexibiliteit)
[...]
[Afbeelding]
Na een gesprek met een onderaannemer van de bouw.laurens0619 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:37:
@dejeroen dat valt mij mee voor de deur, heb je dat gewoon los geregeld of via de bouw?
[ Voor 14% gewijzigd door EiT op 26-06-2021 13:09 ]
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ga ik binnenkort ook aan beginnen, lijkt me wel een leuk klusje voor de avondurenHanzul schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:29:
Vandaag weer een leuk bespaar klusje gedaan en een dief van je portomonee bent om het niet zelf te doen (of gewoon lui😏).
6 utp aansluitingen getrokken. In totaal iets meer dan 1 uur bezig geweest, samen met mijn vrouw. Van de week komt een vriend, met de klemtang om ze samen af te monteren. Kosten matriaal €120,00.
Inplaats van €720 via aannemer, en heb ze nu gewoon in patchkastje, wat ik van de aannemer wss niet had.Verwacht iets meer dan 2 uurtjes bezig te zijn. Besparing per uur €125,00, voor licht werk.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:19 ]
Alle kozijnen op korte termijn opnieuw schilderen bij nieuwbouw? Dat hoor ik voor het eerst, geldt dit ook bij kunststof? =Deleon78 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:11:
[...]
Gewoon melden.
Houd er sowieso rekening mee dat je op korte termijn het huis moet schilderen. Meestal wordt het dunnetjes gedaan (om te laten ademen).
Ik hoor voor het eerst dat kunstof kozijnen geschilderd moeten wordenMemeMaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:52:
[...]
Alle kozijnen op korte termijn opnieuw schilderen bij nieuwbouw? Dat hoor ik voor het eerst, geldt dit ook bij kunststof? =
2x te duur ongeveer idd.koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:22:
Zojuist te horen gekregen dat we 10 zonnepanelen krijgen van 330 WP per stuk. We kunnen voor 5100 euro uitbreiden naar 15 stuks.
Heb totaal geen verstand van zonnepanelen, maar een vlugge rekensom leert me dat ik dit beter achteraf kan doen en de prijs nogal hoog is. Of zit ik helemaal verkeerd?
Heb ik ook geprobeerd een paar jaar geleden. Maar dat kon niet omdat ze dan niet aan de EPC norm voldedenbbbrumbrum schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:57:
[...]
2x te duur ongeveer idd.
Hoeveel krijg je terug als je alle panelen schrapt en in eigen beheer uitvoert?
De aanleg van de vloerverwarming in de badkamer lijkt nergens op maar ik weet natuurlijk de indeling niet, het is niet gewoon om slangen door te leggen onder een bad bijvoorbeeld.Flipswix schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:24:
Misschien maak ik me druk om niks. Maar in het bouwproces zijn toch enkele slordigheden naar voren gekomen, m.n. in de badkamer en het toilet. Nu begin ik ook toch te twijfelen of de vloerverwarming wel goed is gelegd. Heeft iemand hier wat meer expertise van?
De plaatsing van de vloerverwarming tijdens het bouwproces was niet goed zichtbaar, omdat er tegelijkertijd werd gemetseld. Je kon dus door de steigers niet echt naar binnen kijken. Bij de eerste kijkdag lag de vloerverwarming in het toilet en de douche er als volgt in;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vrij kleine lussen, lijkt me best beperkt de ruimte te verwarmen. Maar vooral de rommel die onder de buizen lag baren me zorgen.
Nu hadden we laatst de schouw en was er een stuk uit onze begane grondvloer gefreesd. Vrij diep, maar ik zag niet eens de vloerverwarming leidingen liggen. Geen idee waarom er uberhaupt is gefreesd..
[Afbeelding]
De bouwbegeleider vertelde dat de leidingen nog onder de PVC leidingen liggen, maar ligt het dan niet wel heel erg verzonken in de vloer om effect te hebben?
Thanks. Dit bevestigt mijn idee, gaan we dus niet doen.Afas schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:09:
[...]
Heb ik ook geprobeerd een paar jaar geleden. Maar dat kon niet omdat ze dan niet aan de EPC norm voldedenWant duurzaamheid wordt vooral gebruikt om minder te hoeven isoleren in de bouw. Nu is dat met BENG wel een stuk lastiger geworden. Vraag is daarmee ook of de vergunning van voor of na de invoering van BENG is.
En als ze het al doen krijg je er amper wat voor terug is mijn ervaring.
Dan nog de rekensom voor @koekjah : 5x330 = 1650 Wp. Ga uit van ongeveer 1 kWh per Wp, kan afhankelijk van de situatie iets meer of minder zijn. Bij 21 ct per kWh (volledig salderen, alleen als je verbruik groter is dan 5100 kWh) levert dat 345 euro per jaar op en kom je op een TVT van 15 jaar. Na afbouw salderen krijg je nog zo'n 80-90% van de kale stroomprijs, dat is 8-9 ct.Bij 9 cent wordt de TVT 35! jaar. Ik gok dat je ergens op 20-25 jaar uit komt. De salderingsregeling is zo ontworpen dat je op 7-8 jaar TVT uit zou moeten kunnen komen. Dus met deze prijs kun je het beter laten, je bent zelfs nog veel goedkoper uit als je voor die 5 panelen een apart systeem ernaast aan zou leggen.
De richtprijs voor zonnepanelen is ongeveer € 1 per kWh excl. BTW. Dus voor minder dan € 2.000 inclusief BTW zou het moeten kunnen, zeker omdat ze geen nieuwe omvormer aan hoeven te leggen maar een model kunnen nemen met een wat grotere capaciteit (waarschijnlijk wel 3 fasen).
De aannemer is dus flink aan het harken.
Nee hoor.koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:17:
[...]
Thanks. Dit bevestigt mijn idee, gaan we dus niet doen.
Helemaal geen zonnepanelen is idd geen optie, want ze voldoen niet aan de norm...
Dat is fijn, bij mij is het het dubbele (650 euro voor 1 paneel extra…)Mvcb schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:42:
wij hadden standaard ca. 2700 WP op 1 fase omvormer, maar binnen het project kunnen uitbreiden naar 3fase en in totaal 8000 WP. De extra WP a € 1,00 ex btw.
Achteraf de extra WP doen zou iets goedkoper geweest zijn, een paar 100 euro; maar nu geen gedoe. Panelen zijn geïnstalleerd op moment van oplevering en starten dan direct met opbrengen.
Het is gewoon afzetterij en ze komen er nog mee weg ook. En de ontwikkelaars maar in koor roepen dat ze duurzaamheid zo belangrijk vinden. Daarom willen ze er 200% winst op makenkoekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:03:
Ik betaal ruim 1000 euro per paneel extra, val ruim buiten de boot als ik dat zo lees 😜
Achteraf doen is goedkoper, maar laat wel voorbereidingen treffen. Je hebt leidingen naar buiten nodig en een extra omvormer.koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:22:
Zojuist te horen gekregen dat we 10 zonnepanelen krijgen van 330 WP per stuk. We kunnen voor 5100 euro uitbreiden naar 15 stuks.
Heb totaal geen verstand van zonnepanelen, maar een vlugge rekensom leert me dat ik dit beter achteraf kan doen en de prijs nogal hoog is. Of zit ik helemaal verkeerd?
Bij nieuwe contracten is dat al een tijdje 8 cent excl btw. Max 2000 kWh netto teruglevering.Blihi schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:41:
[...]
. Bij greenchoice is het teruglevertarief ruim 13 cent inclusief btw.
De schilder bij ons project bevestigde me idd dat onze houten kozijnen vanuit de bouw relatief dun geschilderd zijn. Hij adviseerde om na 2 jaar alles opnieuw te verven. Daarna zou het dan zo'n 10 jaar mee moeten kunnen.MemeMaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:52:
[...]
Alle kozijnen op korte termijn opnieuw schilderen bij nieuwbouw? Dat hoor ik voor het eerst, geldt dit ook bij kunststof? =
Doe mij ook wat van die verf die 10 jaar bescherming biedt. Dat haal je namelijk doorgaans onder de meest gunstige omstandigheden nog niet. 7 of 8 jaar is echt wel de max met de Rolls-Royce onder de verfsystemen en een kozijn met het juiste hout en de juiste detailering.Farmerwood schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:21:
[...]
De schilder bij ons project bevestigde me idd dat onze houten kozijnen vanuit de bouw relatief dun geschilderd zijn. Hij adviseerde om na 2 jaar alles opnieuw te verven. Daarna zou het dan zo'n 10 jaar mee moeten kunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door Olympialooping op 26-06-2021 23:30 ]
Ik zie het ja, Ik blij dat ik voor 3 jaar vast heb gekozen. Is trouwens 11 cent ex btw, maar zit geen btw op zie ik op de jaarrekening.Wolly schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:58:
[...]
Bij nieuwe contracten is dat al een tijdje 8 cent excl btw. Max 2000 kWh netto teruglevering.
Ja en nee. Bijplaatsen kan alleen in het eerste kalenderjaar in verband met de btw teruggaaf.koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:16:
Eerst maar eens kijken wat ons verbruik gaat zijn, kunnen altijd nog bijplaatsen.
Zou me niets verbazen als de aannemer de 10 panelen dusdanig plaatst dat er geen 5 meer bij kunnen.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Laat je de optimizer vervangen of krijg je een tweede systeem?LuPo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:11:
Bij ons was het €550 incl btw per paneel of €670 met optimizer.
Ik laat nu achteraf 10 stuks bijplaatsen voor €387 incl btw per paneel. €320 excl.
EU DNS: 86.54.11.100
Ik heb gekozen voor panelen zonder optimizers. 10 panelen bijplaatsen waarvan ik er al 4 heb liggen vanuit de bouw. Zelfde systeem, ze plaatsen een nieuwe omvormer geschikt voor 14 panelenc-nan schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:40:
[...]
Laat je de optimizer vervangen of krijg je een tweede systeem?
[ Voor 10% gewijzigd door LuPo op 27-06-2021 08:47 ]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Het voordeel van nieuwbouw was toch dat je de eerste jaren geen kosten aan onderhoud hebt?Farmerwood schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:21:
[...]
De schilder bij ons project bevestigde me idd dat onze houten kozijnen vanuit de bouw relatief dun geschilderd zijn. Hij adviseerde om na 2 jaar alles opnieuw te verven. Daarna zou het dan zo'n 10 jaar mee moeten kunnen.
Cementsluier was hier vooral beneden ook nog aanwezig op de tegels. Ik heb even overlegd met de tegelzetter en die gaf aan dat het schoonmaken heel arbeidsinstensief is. Toevallig stond ik erbij toen hij met de uitvoerder afsprak dat deze daarvoor zou zorgen, wat dus niet helemaal gebeurd was. Uiteindelijk heb ik zelf een paar flessen zuur meegekregen met met een keer of 10 schrobben was die cementsluier van de vloer. Ik heb daar maar geen ruzie over gemaakt, want ik had genoeg andere zaken.1337aldi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:17:
Inmiddels ongeveer de week mijn sleutelsOplevering was niet echt netjes, de keuring van de VEH was het zeker waard, en kan ik iedereen ook wel aanraden. Uiteindelijk waren de meeste punten genoteerd als wordt "meteen" gefixt, en waren er twee echte opleverpunten.
Nu zijn we een week verder en zijn de opleverpunten gefixt, maar de waslijst aan "meteen" punten nog niet. Waar ik mij het meest aan stoor is dat de betegelde ruimtes niet waren schoongemaakt. De aannemer claimt inmiddels dat het is gedaan maar er zitten nog kit/voegmiddel resten. Hoe werd dit bij jullie opgeleverd? Helemaal schoon, inclusief de cementsluier? De aannemer zegt in de technische omschrijving dat de betegelde ruimtes "zeemschoon" worden opgeleverd, maar het is maar de vraag wat daar de definitie van is...
Weet je meteen waarom het niet schoongemaakt wasIn het toilet was de vloer dermate vies dat ik tijdens de oplevering niet echt kon zien of de tegels goed waren. Het deze maar zelf even schoongemaakt, en wat blijkt, er zit een compleet verkeerde tegel in
Tja, ik heb hier eindeloze discussies gehad met de elektricien. Onze loze leidingen zouden 3/4 zijn (daar was extra voor betaald). Bleek die lulhannes overal 3/4 gebruikt te hebben in de vloeren, maar in de muren gewoon met 5/8 gewerkt te hebben. Dat is lekker snel, want die steek je zo in die 3/4 buizen. Helaas voor hem zag ik dat voordat de muren dichtgemaakt werden en dus kon hij al die buizen er weer uit halen en vervangen door 3/4 buizen.....Het trekken van draden door de loze leidingen was ook een groot feest. Ondanks kabelglijmiddel kwam ik bij iedere loze leiding wel vast te zitten, precies bij het stukje flex wat ze op het laatste stukje voor de inbouwdoos hadden gedaan. Uiteindelijk is het wel gelukt, na het downgraden van dubbele UTP naar enkele UTP. In een aantal leidingen zat een hoop puin, zet dus even de bouwstofzuiger op de leiding voor het trekken! Een leiding was dermate fout gegaan dat ik de muur heb moeten opbreken, kabel zat muurvast in het flex gedeelte. Flex gedeelte compleet vervangen door een recht stuk, en meteen ging het super soepel, de TV heeft nu een KOKA799 en een CAT6 ethernet
Deleon78 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:28:
[...]
Als je telkens op het laatste stukje vast zit, begin dan gewoon daar 🥸
Dit heb ik uiteraard ook gedaan, laatste bocht naar de meterkast was ook een probleem. Geen idee of ze die bocht stiekem ook met flex hebben gedaan, of dat het voornamelijk puin was in dit stuk.Deleon78 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:28:
[...]
Als je telkens op het laatste stukje vast zit, begin dan gewoon daar 🥸
Hout moet werken en dat is nooit uitgewerkt bij plaatsing bij nieuwbouw. Daarom wordt er eerst heel dun geverfd en kun je na twee jaar afwerken met een goed verfsysteem.MemeMaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:07:
[...]
Het voordeel van nieuwbouw was toch dat je de eerste jaren geen kosten aan onderhoud hebt?Ik ben blij dat ik geen houten kozijnen heb. En ik vind hout ook niet mooier dus dat scheelt.
niets moet......behalve adem halen
[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-06-2021 19:07 ]
Ik heb het gevoel dat ik ze erop kan pushen om toch aan de buitenkant een beslag te plaatsen. Ik voel echter dat zij hier niet aan willen beginnen i.v.m. dat ze de veiligheid niet kunnen garanderen. Moet je voorstellen als het regent, dan moet je blokje om, om voor je huis te komenbbbrumbrum schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:06:
Zou eens wat kozijnenboeren bellen en vragen wat er mogelijk is.
Maar met dit soort zaken zou ik altijd ze de spiegel voorhouden: zou je dit zélf ook fijn vinden? Sowieso geen achterom, maar achter moeten parkeren om dan de boodschappen naar voren te sjouwen is wel heul pauper.
Maar openslaande deuren geen optie?
Ik heb een hefschuifpui met buitenbeslag. Het schuivende deel van de schuifpui is 2 meter hoog en 2 meter breed.Aess schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:00:
Na een tijdje lurken toch maar de vraag stellen, wellicht weten jullie de beste oplossing hiervoor. Het betreft de keuze tussen een schuifpui/tuindeuren.
Inmiddels heb ik al een gesprek gehad met de kopersbegeleider. De woning heeft een eigen parkeerplek in de achtertuin. Kopersbegeleider geeft aan dat met een schuifpui, huis niet binnen te komen is vanuit de achterkant omdat het een zogenaamde hef-schuifpui betreft en alleen van binnenuit te bedienen is. Als er een buitenbeslag zou worden aangebracht, zou dit niet conform politiekeurmerk zijn. Dit is natuurlijk niet wenselijk met de parkeerplek aan de achterkant.
Ons wens is om toch een schuifpui te plaatsen aan de achterkant. Ik vroeg mij dus af of er oplossingen zijn om deze toch aan de buitenkant te bedienen (zelf beslag veranderen?) en dat het uiteraard niet ten kosten van veiligheid zal gaan. Ik hoor graag hoe jullie dit zien.
Thanks! Ik ga er zeker op pushen dan bij de aannemer om het voor elkaar te krijgen. Desnoods op eigen risico en of aanvullende maatregelen op eigen kosten om het "veilig" te krijgen. Achteraf nog het glas eruit halen om het beslag te veranderen is ook een gezeik.. Vooral als je bedenkt dat ze 3k willen voor een dergelijke schuifpui.Blihi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:22:
[...]
Ik heb een hefschuifpui met buitenbeslag. Het schuivende deel van de schuifpui is 2 meter hoog en 2 meter breed.
Ik ben de enige in het project met buitenbeslag, maar ben er heel blij mee. Het is geen klus die je zelf doet, want om dit achteraf te doen moest bij ons kozijn het glas er uit, anders kon de monteur niet bij de schroeven van het binnenbeslag. En het binnenbeslag moest er uit om gaten te kunnen maken voor het buitenbeslag.
De aannemer rekende er ons 295 euro voor, maar dat was het dus wel waard.
Voor zover ik weet is het onzin dat dit niet mag. Bij een van de buren is direct na de bouw ingebroken via een raam boven. Daar hebben de dieven geprobeerd via de gesloten schuifpuien naar buiten te komen en dat is niet gelukt. Wel beide kozijnen beschadigd, maar ze hebben ze niet open gekregen, dus met de veiligheid zit het wel goed. Uiteindelijk moeten ze toch eerst de cilinder kapot zien te krijgen.
Daarbij is mijn buitenbeslag ook gewoon 2* skg.
[ Voor 38% gewijzigd door Blihi op 27-06-2021 19:32 ]
Ik heb er gelijk een melding van gemaakt dat het wel conform politiekeurmerk kan met onderstaand beslag:Blihi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:30:
Dat soort beslag is ook gewoon skg 3* met kerntrekbeveiliging te krijgen, maar dat hoeft niet eens als het al in de cilinders verwerkt zit zoals hier.
Of het glas er uit moet hangt van het merk af. Hier wel omdat de bussen waarin de sluiting vast zit naar beneden vielen achter het glas langs toen ze de sluiting er uit schroefden...
[ Voor 3% gewijzigd door Aess op 27-06-2021 19:49 ]
Ik zou niet akkoord gaan met die vloerverwarming en dan vooral hoe het gelegd is. Gegarandeerd dat je problemen gaat krijgen met het warm krijgen van de ruimtes.Flipswix schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:24:
Misschien maak ik me druk om niks. Maar in het bouwproces zijn toch enkele slordigheden naar voren gekomen, m.n. in de badkamer en het toilet. Nu begin ik ook toch te twijfelen of de vloerverwarming wel goed is gelegd. Heeft iemand hier wat meer expertise van?
De plaatsing van de vloerverwarming tijdens het bouwproces was niet goed zichtbaar, omdat er tegelijkertijd werd gemetseld. Je kon dus door de steigers niet echt naar binnen kijken. Bij de eerste kijkdag lag de vloerverwarming in het toilet en de douche er als volgt in;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vrij kleine lussen, lijkt me best beperkt de ruimte te verwarmen. Maar vooral de rommel die onder de buizen lag baren me zorgen.
Nu hadden we laatst de schouw en was er een stuk uit onze begane grondvloer gefreesd. Vrij diep, maar ik zag niet eens de vloerverwarming leidingen liggen. Geen idee waarom er uberhaupt is gefreesd..
[Afbeelding]
De bouwbegeleider vertelde dat de leidingen nog onder de PVC leidingen liggen, maar ligt het dan niet wel heel erg verzonken in de vloer om effect te hebben?
Gek genoeg zou ik meer problemen hebben met de vloerverwarming in jouw wc dan in de wc van de vraagsteller. Het is common practice om in toiletten een klein lusje te leggen ivm stankoverlast van opgedroogde druppels die heren nog wel eens ernaast willen deponeren.kevinvi schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:42:
[...]
Ik zou niet akkoord gaan met die vloerverwarming en dan vooral hoe het gelegd is. Gegarandeerd dat je problemen gaat krijgen met het warm krijgen van de ruimtes.
Vooral ook melden nu het nog kan, als het dichtgestort is dan is het al te laat.
Edit: Ik lees nu pas dat je vloer al afgestort is, dan zou ik proberen om dit toch achteraf aan te vechten.
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:59:
[...]
Gek genoeg zou ik meer problemen hebben met de vloerverwarming in jouw wc dan in de wc van de vraagsteller. Het is common practice om in toiletten een klein lusje te leggen ivm stankoverlast van opgedroogde druppels die heren nog wel eens ernaast willen deponeren.
Bijzonder dat het niet standaard is. In onze huidige woning hebben we ook parkeerplaatsen achter onze achtertuin. De schuifpui was een extra optie, dit beslag zat er gewoon standaard bij. Inclusief schuur en poort ook allemaal dezelfde sleutel als de voordeur.Aess schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:46:
[...]
Ik heb er gelijk een melding van gemaakt dat het wel conform politiekeurmerk kan met onderstaand beslag:
https://www.slotenwereld....deurbeslag-skg3-schuifpui
Ook vermeld dat e.v.t. extra meerwerkkosten met liefde wordt betaald.., let's see..
[ Voor 30% gewijzigd door millerman_sf op 28-06-2021 10:23 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq