Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Lekker laten staan, krijg je wellicht een Dom Pérignon ipv een afthans wijntje 👺

Gekheid: inderdaad wat Toppe zegt.

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 24-06-2021 21:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:30
Tijd om mij hier ook te melden; vorige week te horen gekregen dat ik en mijn vriendin ingeloot zijn voor een woning :)

Uiteraard zeer blij mee zeker in deze tijden. Ik heb meteen maar even de meerwerkoptielijst aangevuld, daar schrokken we stiekem wel een beetje van; denkende (uit kringen gehoord) dat een WCD tegen de 100-150 aanzit en je haast het dubbele moet gaan betalen. :X Voor het idee even een overzichtje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1GxlIwzuVzNc8OT-_hhKo97oKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dzo02f59yNTwodrcfMveHywK.png?f=fotoalbum_large

Desalniettemin enorm zin in, starten als het goed is eind september met de bouw, planning is 12-14 maanden. Het vooronderzoek aan mijn kant is al gestart, zijn al tijden aan het kijken (2.5 jaar) naar een eerste woning, dus heb al een tijd meegelurkt in wat topics. Maar kleine moeite om iig een wat betere introductie te doen zonder enkel met vragen binnen te vallen, elk advies en ervaring is welkom. _/-\o_ Vragen zullen waarschijnlijk snel genoeg komen.

Ben zelf niet te bang om de handen uit de mouwen te steken (haal ik eigenlijk enorm voldoening uit), en heb gelukkig ook nog wel twee aardige handjes. Kijkend naar wat een loze leiding kost, heb ik eigenlijk al de keuze gemaakt om iig CAT6 zelf aan te leggen, moet sowieso naar verdieping 1 en verdieping 2 (plat dak dus volledig woonopp.). Denk dat mij dat toch al een kleine 400 euro kan schelen bijvoorbeeld. Ik weet alleen niet hoe dit qua elektra zit. Bijvoorbeeld een WCD zelf plaatsen, waarbij ik zelf niet bezig wil gaan aan de kant van de meterkast, gezien ik verder nauwelijks kennis heb van elektra. Is een kabel trekken voor elektra anders dan cat6?

Jullie nog ideeen over zaken die ik zelf zou kunnen aanpakken? Qua beeld: In het huidige appartement met schoonpa zelf een (ikea) keuken gezet en getegeld, zelf een redelijk eiken meubilairtje bij elkaar gebouwd, dus denk dat ik wel een redelijk inschatting durf te maken of ik iets zou kunnen/durven. Dus elk idee is welkom! >:)

Alvast bedankt voor mogelijke input!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:39
Sinny schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:30:

Is een kabel trekken voor elektra anders dan cat6?
Nee.
Exact hetzelfde, en weinig spannends aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
bottom line schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Nee.
Dat dacht ik eigenlijk ook al, WCD aansluiten en op de muur zetten durf ik ook nog wel aan B) bedankt voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:53
Sinny schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:30:
Tijd om mij hier ook te melden; vorige week te horen gekregen dat ik en mijn vriendin ingeloot zijn voor een woning :)

Uiteraard zeer blij mee zeker in deze tijden. Ik heb meteen maar even de meerwerkoptielijst aangevuld, daar schrokken we stiekem wel een beetje van; denkende (uit kringen gehoord) dat een WCD tegen de 100-150 aanzit en je haast het dubbele moet gaan betalen. :X Voor het idee even een overzichtje gemaakt:

[Afbeelding]
Het verschil tussen enkel en dubbel WCD is ook afhankelijk van inbouw of opbouw.
In 1 gat kan een enkel inbouw WCD of een dubbele half inbouw WCD

Wil je wat tientjes besparen, kan je gaan voor enkele WCD, en daar dan een dubbele op zetten die dan iets uit de muur steekt, al zou ik dan persoonlijk ergens anders op gaan besparen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:13
Robertobananas schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:03:
Wij gaan volgende week naar de notaris om te tekenen. Ik zit dus even de hypotheekakte door te lezen en zie wat vreemde zaken staan.

Ik ben benieuwd of iemand wel eens zoiets als dit heeft gezien:

***members only***

Wat is hier in hemelsnaam aan de hand? Ben ik het hele project aan het financieren? Vanuitgaande dat dit een fout is van de notaris schrik ik toch wel dat dit soort gigantische missers opgestuurd kunnen worden.

Iemand die hier iets van begrijpt? Ik ben van plan morgen direct te bellen.
Je herkent de bedragen ook niet met twee nullen minder?

Dat dit voor de aannemer is geloof ik niet, want die vestigt geen hypotheek op het nog te bouwen pand, althans, dat hoop ik niet voor de toekomstige eigenaars.

Klinkt in ieder geval als een grote fuck-up. Ik zou ook de bank even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
bottom line schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Nee.
Nou, exact hetzelfde. Voor Cat6 trek je een enkele, flexibele kabel door de buis. Voor elektra moet je 3 (of meer als je ook schakelaar hebt) vaste kern draden trekken.

Die Cat6 kabel kun je er doorheen trekken door het uiteinde vast te maken aan je zwarte signaaldraad die in de buis achtergelaten wordt en dan voorzichtig te trekken. Bij elektra zou ik dat heel erg afraden en echt eerst een veer er doorheen trekken met die signaaldraad en dan met de veer de elektrakabels.

Gebruik eventueel wat kabelglijmiddel over langere afstanden en fatsoenlijke elektrakabel. Trek deze niet uit de doos de muur in, maar maak hem eerst zelf zo recht mogelijk. Anders loop je kans dat je er 'knoopjes' in trekt. Hoe rechter de kabel de muur in gaat, hoe gemakkelijker het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Olympialooping schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:29:
[...]

Het aanpassen van de breukdelen is onzin. Het onderhoud dat voor rekening van de VvE komt blijft tenslotte ongewijzigd. Die gaat alleen over zaken buiten je privé vertek, voornamelijk aan de buitenschil. Bovendien zou je in dat geval de akte van splitsing moeten wijzigen, ook een draak van een traject en van enkele duizenden euro's.
Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn, maar aangezien het hier om een constructieve wijziging van het gebouw gaat denk ik niet dat je dat zomaar kunt stellen. Zoals eerder als gezegd is het gebouw eigendom van de VvE. Een constructieve wijziging kan dus zomaar zorgen voor meer onderhoud (de constructie is immers wat onderhouden, maar ook verzekerd moet worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Members only:

Hoi Iedereen, fijn om de kennis in dit topic te vinden :)
Wij hebben dus net getekend voor een nieuwbouwhuis en ik had eignelijk 1 concrete vraag waar ik snel een keuze in moet maken.
Er zit een niet geisoleerde garage/bering aan het pand en hier twijfelen wij over wat ermee te doen.
Ik denk dat ik wel graag een doorgang heb vanuit het huis maar ik weet niet of het (financieel) verstandig is om dit direct te doen of zelf achteraf. Net als het compleet ombouwen van de garage, dat zou ik op termijn wel willen (vooral vervangen van de garage deur) maar gevoelsmatig lijkt het mij dat dit ook achteraf mogelijk zou moeten zijn.

Wat is jullie advies?
- Is het makkelijk achteraf te doen?
- Is het qua kosten slimmer het achteraf te doen?
Optie 1: Aanbrengen deur tussen woning en garage: 2275

Optie2: Aanpassen garage naar verblijfsruimte: 17,5K
Het isoleren van de standaard garage en uitvoeren als verblijfsruimte.
- aanpassen kozijn achtergevel (conform optietekening)
- stalen kanteldeur aanpassen naar houten openslaande deur
- Svedex binnnendeur tussen verblijfsruimte en basis woning
- decentrale WTW
- vloerverwarming aangesloten op thermostaat woonkamer
- afwerking verblijfsruimte conform basis woning zoals benoemd in de technische
omschrijving

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-06 15:21
Blihi schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:28:
[...]

Je herkent de bedragen ook niet met twee nullen minder?

Dat dit voor de aannemer is geloof ik niet, want die vestigt geen hypotheek op het nog te bouwen pand, althans, dat hoop ik niet voor de toekomstige eigenaars.

Klinkt in ieder geval als een grote fuck-up. Ik zou ook de bank even bellen.
Nee, de bedragen zijn compleet willekeurig. Wat betreft de lening, staat er ook nog een lid 1 waarbij ik wel de juiste bedragen zie staan. Het bouwdepot is wel volledig onjuist. Ik word zo teruggebeld door de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:51:
***members only***

Wij hebben dus net getekend voor een nieuwbouwhuis en ik had eignelijk 1 concrete vraag waar ik snel een keuze in moet maken.
Er zit een niet geisoleerde garage/bering aan het pand en hier twijfelen wij over wat ermee te doen.
Ik denk dat ik wel graag een doorgang heb vanuit het huis maar ik weet niet of het (financieel) verstandig is om dit direct te doen of zelf achteraf. Net als het compleet ombouwen van de garage, dat zou ik op termijn wel willen (vooral vervangen van de garage deur) maar gevoelsmatig lijkt het mij dat dit ook achteraf mogelijk zou moeten zijn.

Wat is jullie advies?

[...]
Wat wil je met die berging? Als je er een kantoor van wilt maken, dan is het maken van een verblijfsruimte voor 17,5 k nu een goede optie.

Wil je het een berging laten blijven, dan zijn er eenvoudigere mogelijkheden:

1) Vraag de aannemer om alleen de deur te plaatsen. Dat moet dan een buitendeur zijn (ook al blijf je binnen) in verband met brandveiligheid en isolatie. Dat is niet goedkoop, maar zeker geen 17,5 k, eerder in de orde van 5k).

2) Vraag de aannemer om alleen de betreffende muur voor te bereiden op het later plaatsen van een deur. Hiervoor kan hij een latei in de muur inwerken op een specifieke plaats, zowel in het binnen- als het buitenspouwblad. Dan kun je later op die plaats heel eenvoudig de muur weg slijpen en zelf een deur in (laten) bouwen. Let dan wel op dat je daarbij ook de vloerafwerking deels opnieuw moet doen.

Ik zou optie 2 alleen overwegen als je op dit moment nog niet zeker weet of je die deur wel wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:50
***members only***

Wat is jullie advies?

[...]
tl;dr: Deur wel doen, en direct meenemen in de bouw. Scheelt je een hoop gedoe en rotzooi. De wijziging van garage naar kantoorruimte zou ik niet doen

Heel persoonlijk dit, maar dit zou ik doen. Ik heb 3 kinderen dus dat speelt mee

Persoonlijk zou ik de deur van garage naar keuken altijd doen. Het is superfijn om als je thuiskomt, je fiets/auto in de garage kunt neerzetten, je schoenen uit te doen en dan direct de keuken in te kunnen wandelen. Het idee dat je dan eerst weer naar buiten zou moeten om door de achterdeur of voordeur naar binnen te stappen zou bij mij echt irritatie opwekken. Ook voor mijn kids. Ik zou het direct laten doen en niet achteraf. De aannemer zal toch meerkosten moeten maken voor de voorbereidende werkzaamheden en jij zal het daarna moeten slopen, kozijn in laten zetten en een goede deur laten plaatsen. En je winst is hooguit enkele honderden euro's indien er al winst is

Ik vind het hebben van een garage voor een extre koelkast/vriezer, tuinspullen, wintersportspullen, kampeerspullen, fietsen, auto, klusspullen, speelgoed, etc. erg fijn. Ik zou daarom ook nooit een garage ombouwen naar een andere ruimte. Ik heb die bergruimte gewoon nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 25-06-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dank jullie :)
Ik ben er wel van overtuigd dat ik dan sowieso een deur wil en ik denk zelfs het ombouwen.
Als ik dat allemaal acheraf ga doe nga ik niet veel goedkoper uitkomen...

Moet wel even begrijpen wat ze bedoelen met het "decentrale WTW". Iemand enig idee? (heb de aannemer al een mail gestuurd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:17:
Ik ben er wel van overtuigd dat ik dan sowieso een deur wil en ik denk zelfs het ombouwen.

Moet wel even begrijpen wat ze bedoelen met het "decentrale WTW". Iemand enig idee? (heb de aannemer al een mail gestuurd)
Zie

https://www.ventilatielan...t-schakelaar-eer100s.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Super bedankt!
Ik vind het nu al een gezellig topic hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:17:

Decentrale WTW is een duur woord voor een aparte WTW unit in de garage. Als het een verblijfsruimte is is dat nodig omdat de originele WTW unit niet zwaar genoeg is om het debiet te halen. Maar als je de ruimte niet als verblijfsruimte gaat inrichten hoeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:31:
[...]

Decentrale WTW is een duur woord voor een aparte WTW unit in de garage. Als het een verblijfsruimte is is dat nodig omdat de originele WTW unit niet zwaar genoeg is om het debiet te halen. Maar als je de ruimte niet als verblijfsruimte gaat inrichten hoeft dat niet.
In dit geval betreft het een garage die omgebouwd wordt naar verblijfsruimte. Daar is blijkbaar geen mogelijkheid om buizen te leggen dus wordt er gekozen voor de eenvoudige oplossing om die decentrale unit op te hangen.

Scheelt de bouwer veel werk, kost de koper wat meer stroomkosten en afschrijving op het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:42:
[...]

In dit geval betreft het een garage die omgebouwd wordt naar verblijfsruimte. Daar is blijkbaar geen mogelijkheid om buizen te leggen dus wordt er gekozen voor de eenvoudige oplossing om die decentrale unit op te hangen.

Scheelt de bouwer veel werk, kost de koper wat meer stroomkosten en afschrijving op het apparaat.
Ja precies, maar ik begreep dat het @laurens0619 niet zozeer ging om een verblijfsruimte te creëren, maar alleen om een deur naar de berging, die verder berging mag blijven. Dan is zo'n unit niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Blihi schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:43:
[...]

Nou, exact hetzelfde. Voor Cat6 trek je een enkele, flexibele kabel door de buis. Voor elektra moet je 3 (of meer als je ook schakelaar hebt) vaste kern draden trekken.

Die Cat6 kabel kun je er doorheen trekken door het uiteinde vast te maken aan je zwarte signaaldraad die in de buis achtergelaten wordt en dan voorzichtig te trekken. Bij elektra zou ik dat heel erg afraden en echt eerst een veer er doorheen trekken met die signaaldraad en dan met de veer de elektrakabels.

Gebruik eventueel wat kabelglijmiddel over langere afstanden en fatsoenlijke elektrakabel. Trek deze niet uit de doos de muur in, maar maak hem eerst zelf zo recht mogelijk. Anders loop je kans dat je er 'knoopjes' in trekt. Hoe rechter de kabel de muur in gaat, hoe gemakkelijker het gaat.
Trekveer gaat sowieso aangeschaft en gebruikt worden, geen zin in knappende controle/signaaldraden om vervolgens alsnog naar de winkel te moeten voor een trekveer. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
***members only***

Wat is jullie advies?

[...]
Wij laten de garagedeur de dag na oplevering vervangen door een houten deur in plaats van zo'n stalen deur zodat de isolatie ook nut heeft.
Members only:

een doorgang doen wij voorlopig nog niet omdat we geen uitbouw hebben, we gaan de muur aan de garage kant gebruiken om de tv op te hangen in de woonkamer. Dan wordt de muur wel heel smal als er een deur in komt, en een deur vanaf de woonkamer naar de garage is toch minder handig dan een deur in de zijkant van de keuken naar een soort van bijkeuken.

Wanneer je de garage niet geisoleerd laat opleveren, maar wel een doorgang wilt, dan moet het een brandwerende/brandvertragende deur zijn.
Laat je de garage geisoleerd opleveren met een tussendeur, dan mag het een gewone deur zijn die je ook in de rest van je woning hebt.

Er zit trouwens ook een verschil tussen een garage en een berging. Een berging is niet geschikt om een auto in te zetten vanwege de ventilatienormen. Een garage is een berging met een aangepaste ventilatie zodat uitlaatgassen niet blijven hangen wanneer je de motor binnen in je garage start.
In ons geval gaan we het gebruiken voor opslag en de warmtepomp en komt er sowieso geen auto in te staan, waardoor we voor een berging zijn gegaan, wat ook weer kosten scheelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Blihi thnx :)
Nou ik wil hem in de toekomst wel isoleren etc maar de vraag was meer “is dat niet goedkoper achteraf”

Met wtw etc toch wat complicaties dus ik denk dat ik hem er gewoon bij doe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ja, als je toch wilt isoleren dan beter nu meteen doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 06:07

hyb

@laurens0619 Zoals eerder aangegeven zal dit voornamelijk liggen aan de functie van je berging. Naisoleren kan natuurlijk ook prima, zeker als je het enkel als opslag gebruikt. Bijvoorbeeld met een voorzetwand. Ga ook na bij de bouwer hoe dik je muren dan worden, waarschijnlijk wordt er naar binnen toe geisoleerd, dus ze metselen er waarschijnlijk een extra muurtje + spouw aan de binnenzijde tegen. Je verliest waarschijnlijk dus wel wat binnenruimte. Verder sluit ik me aan bij wat @Blik1984 zegt.

P.S. Heb je ook voldoende licht in de berging als verblijfsruimte? Bij ons blokeerde de gemeente bijv. extra opties in een volledig geisoleerde berging, zoals het plaatsten van ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

***members only***

Wat is jullie advies?

[...]
Wij liepen tegen hetzelfde aan. Garage blijft een berging, maar wel één waar ik rustig wil kunnen klussen als het moet. Hoeft dus geen 21 graden te worden, maar ook geen 6 in de winter.

Wij hadden standaard geen doorgang vanuit de woning naar de garage en kiezen ervoor om dit als meerwerk te laten doen (3360 euro).

De prijs om de garage te laten isoleren heb ik nog uit staan, maar doe ik waarschijnlijk zelf.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:14:
@Blihi thnx :)
Nou ik wil hem in de toekomst wel isoleren etc maar de vraag was meer “is dat niet goedkoper achteraf”
Ik ben blij dat ik het meteen mee heb laten isoleren. Heb nu een dak van kanaalplaat waar ik nog op kan leggen wat ik wil (groendak, zonnepanelen, een extra kamer op de berging in de toekomst, etc) . Achteraf is dat zelf niet zomaar te doen i.t.t het isoleren van de muren.

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 25-06-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Het dak van mijn berging heeft ook 6 cm PIR in plaats van 3 cm PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
koekjah schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:16:
[...]

Wij liepen tegen hetzelfde aan. Garage blijft een berging, maar wel één waar ik rustig wil kunnen klussen als het moet. Hoeft dus geen 21 graden te worden, maar ook geen 6 in de winter.

Wij hadden standaard geen doorgang vanuit de woning naar de garage en kiezen ervoor om dit als meerwerk te laten doen (3360 euro).

De prijs om de garage te laten isoleren heb ik nog uit staan, maar doe ik waarschijnlijk zelf.
Thnx

Ik heb net met de kopersbegleiding gesproken en die adviseerde om wel een deur te plaatsen maar het geheel zelf achteraf te isoleren.
Door 2021 bouwnorm is het streng met BENG en moeten ze dus spouwmuur, vloerverwarming en een aparte WTW (dus niet dat gootje maar echt een apparaat ophangen).
Als je het achteraf zelf doet dan heb je niets meer met die norm te maken en kom je ook weg met isolatieplaten aan de binnenkant en elektrische radiatoren, het zou voor woongenot niets utimaken.

Helemaal omdat ik hem waarsch maar 50% wil inzetten als ruimte en stukje afgesloten berging gaf ze aan dit beter achteraf te doen. Een deur er nu al inzetten adviseerde ze wel.

Ik ben wat achterdochtig van aard dus ik denk meteen waarom adviseert ze mij niet extra opties? Misschien omdat ze extra panelen moeten plaatsen als ik de garage erbij pak om aan de norm te voldoen?
Of het is natuurlijk allemaal oprecht, ik heb alleen te lang teveel niet ethische mensen in de woningmarkt tegengekomen de laatste tijd dat ik daar nog even van moet herstellen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Alleen een deur plaatsen lijkt me in jouw geval inderdaad ook de beste optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:41
Blik1984 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:15:
[...]

tl;dr: Deur wel doen, en direct meenemen in de bouw. Scheelt je een hoop gedoe en rotzooi. De wijziging van garage naar kantoorruimte zou ik niet doen

Heel persoonlijk dit, maar dit zou ik doen. Ik heb 3 kinderen dus dat speelt mee

Persoonlijk zou ik de deur van garage naar keuken altijd doen. Het is superfijn om als je thuiskomt, je fiets/auto in de garage kunt neerzetten, je schoenen uit te doen en dan direct de keuken in te kunnen wandelen. Het idee dat je dan eerst weer naar buiten zou moeten om door de achterdeur of voordeur naar binnen te stappen zou bij mij echt irritatie opwekken. Ook voor mijn kids. Ik zou het direct laten doen en niet achteraf. De aannemer zal toch meerkosten moeten maken voor de voorbereidende werkzaamheden en jij zal het daarna moeten slopen, kozijn in laten zetten en een goede deur laten plaatsen. En je winst is hooguit enkele honderden euro's indien er al winst is

Ik vind het hebben van een garage voor een extre koelkast/vriezer, tuinspullen, wintersportspullen, kampeerspullen, fietsen, auto, klusspullen, speelgoed, etc. erg fijn. Ik zou daarom ook nooit een garage ombouwen naar een andere ruimte. Ik heb die bergruimte gewoon nodig.
Andere mening, maar ook met drie kinderen :D

Wij hebben bewust niet gekozen voor een deur van de garage naar het huis. Eerste punt omdat die deur dan midden in de woonkamer zou uitkomen :D

Maar ook dat we op deze manier iedereen, incl kinderen, 'verplichten' via de gang bij de garderobe (en tegelvloer) binnen te komen. Zeker als ze vies/nat zijn, dan wil ik ze niet eerst in de keuken hebben :') (tenzij je de garderobe in de garage hebt, maar dat lijkt me ook onhandig).
In ons huidige huis gebruiken we de achterdeur het meeste (schuur en parkeerplaats in de achtertuin) en deze komt direct in de keuken uit.
Dat zorgt voor een hoop rotzooi en drukte op dat punt, wij hebben dus bewust gekozen om dit drukke punt te verplaatsen naar een andere plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Keuzes.
Wij hebben een tussenweg.
Garage 1,4 meter uitgebouwd, waardoor die 7,70 x 3,40 werd. Voorste 2,60, heb ik na het zetten van een wandje als berging, achterste 5x3,40 word mijn kantoor en ga ik verwarmen, koelen en vetileren met een split airco. Tussendeur hadden wij standaart

Zit een breedteplaatvloer dak op de garage en is volledig geisoleerd. In omgebouwde de huisberging, staat een grote kast, vriezer, stortbak opbergrekken. etc. (Tuin)gereedschap en fietsen komen in het tuinhuis, dat we volgende week gaan zetten.

Meerwerkprijs:
€ 2130 (houten oprnslaande deuren, zelfde stijl als voordeur, inplaats van sectionaalpoort)
€ 4000,00 uitbouw garage
€ 1600 extra draaikiepraam + tuindeur inplaats van garageachterdeur.

Na oplevering, wandje zetten €250,00 matriaal (inclusief 6 extra stopcontacten), was 6 uurtjes werk met twee man. Airco
€ 2150,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:43

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Altijd leuk om te zien hoe mensen bewust een keuze maken die voor hun goed voelt.

Bij ons zat er standaard een deur tussen de garage en de keuken. Garage is al volledig geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. Hebben dan ook besloten om er een bijkeuken/washok van te maken. Meeste spullen kunnen we gelukkig op zolder opslaan en de fietsen komen in de overkapping achter in de tuin.

Vooral ik verwacht amper tot geen gebruik te maken van de voordeur aangezien de voordeur en garage deur naast elkaar zitten. Erg makkelijk om je boodschappen meteen in de bijkeuken op te ruimen en dan zo je keuken in de lopen.

Wel plaats we een wastrog in de garage. Handig om grotere of smerige dingen schoon te maken (zoals de vetvijver) of je handen te wassen. Wasmachine zit er naast dus ook vrouwlief lijkt het makkelijk om was te kunnen inweken.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Over persoonlijke keuzes gesproken.. wij hebben de badkamer op de 1e verdieping verplaatst naar een slaapkamer (groter). De ruimte waar de badkamer zou komen wordt nu een dedicated washok van ongeveer 2 bij 3. Je kleding doe je toch uit op de 1e verdieping, hoef je minder te slepen 😉.

Onze eerste verdieping ziet er dan dus zo uit ongeveer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEroqAGsCZBT-2ar31-9YOVw6Ic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XTVtBb8X4905S3NfLwURZT4v.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
kepler schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Andere mening, maar ook met drie kinderen :D

Wij hebben bewust niet gekozen voor een deur van de garage naar het huis. Eerste punt omdat die deur dan midden in de woonkamer zou uitkomen :D

Maar ook dat we op deze manier iedereen, incl kinderen, 'verplichten' via de gang bij de garderobe (en tegelvloer) binnen te komen. Zeker als ze vies/nat zijn, dan wil ik ze niet eerst in de keuken hebben :') (tenzij je de garderobe in de garage hebt, maar dat lijkt me ook onhandig).
In ons huidige huis gebruiken we de achterdeur het meeste (schuur en parkeerplaats in de achtertuin) en deze komt direct in de keuken uit.
Dat zorgt voor een hoop rotzooi en drukte op dat punt, wij hebben dus bewust gekozen om dit drukke punt te verplaatsen naar een andere plek.
En zo heeft iedereen zo zijn overwegingen :D

Maar ik zou dus wel een klein kapstop plus schoenerek in de garage hangen voor in ieder geval de jassen en schoenen van de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:43

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:41:
Over persoonlijke keuzes gesproken.. wij hebben de badkamer op de 1e verdieping verplaatst naar een slaapkamer (groter). De ruimte waar de badkamer zou komen wordt nu een dedicated washok van ongeveer 2 bij 3. Je kleding doe je toch uit op de 1e verdieping, hoef je minder te slepen 😉.

Onze eerste verdieping ziet er dan dus zo uit ongeveer:

[Afbeelding]
Heerlijk ruim! Wordt een heerlijke verdieping. Zou voor ons met 1 kleintje en een grote wens voor een tweede niet handig zijn, je verliest gewoon een hele slaapkamer :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:48:
[...]
Maar ik zou dus wel een klein kapstop plus schoenerek in de garage hangen voor in ieder geval de jassen en schoenen van de kids
Wij hebben dus idd een kapstok in de hal bij de voordeur en één in de berging naast de deur naar de keuken. Aangezien de voordeur en bergingsdeur naast elkaar zitten is het eigenlijk nooit een probleem dat je jas/schoenen op de 'verkeerde' plek zijn.

Nadat we in ons vorige huis altijd via de woonkamer het huis binnen kwamen vanwege de fietsenschuur in de tuin is dit echt ideaal voor ons. Alle natte en vieze meuk blijft in de berging nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Toppe schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:51:
[...]

Heerlijk ruim! Wordt een heerlijke verdieping. Zou voor ons met 1 kleintje en een grote wens voor een tweede niet handig zijn, je verliest gewoon een hele slaapkamer :)
Ja was voor ons inderdaad ook een overweging, maar we maken op de zolder dan maar twee slaapkamers ^^.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Blik1984 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:48:
[...]

En zo heeft iedereen zo zijn overwegingen :D

Dat is zeker een optie, maar wij zijn blij dat we nu een grote garderobe hebben waar iedereen zijn eigen kastje krijgt. Onvoorstelbaar die hoeveelheid jassen/vesten/schoenen/rugzakken. :D
Maar dat ligt ook gewoon aan onszelf :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:36

ChUcKiE

Dus........

Zo bij ons zijn ze ook begonnen!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dfqxMxi-lHlZKCiQ2_jZJypXG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lwl9vbRJWtHGL1RFbFZ7vIz8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCmHl1E83SjmOzY8k9WcsEf0UsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sg1IAyxCnsQ3sijdoLewr7sB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O9AzW53NT6QdRLEbW70g6g0vzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAg9hVxHPedFr9XZellc0Apj.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de bouwvak zit de fundering + eerste dek erin .

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:51

EiT

@laurens0619 is er geen eerdere fase waar je het verschil kan bekijken? Als ik het verschil met geïsoleerde en niet geïsoleerde berging zie dan ben ik blij met onze geïsoleerde berging. Ook is de onze een stuk hoger en beter afgewerkt.

Bij ons was het standaard al gedaan en de kosten voor waar het niet gedaan was: 2k naar geïsoleerde berging, 6k naar geïsoleerde garage.
Dit was zonder verwarming en ventilatie.

Leuk detail: als nog zijn er zat geweest die dachten geld te besparen om het achteraf te doen. Terwijl als ze het hadden laten doen de berging gewoon breekplaat vloer/dak had gehad en de garage hoger was geweest. Voor die 2-6k had ik het direct laten doen.

Jouw prijs is vrij hoog, maar je bent wel van al het gezeik af, is je plafon waarschijnlijk hoger en breedplaat of kanaalplaat, krijg je kalkzandsteen of betonnen binnenmuren.

Daarom zou ik kijken naar het verschil elders en of je het dat waard vind.
Persoonlijk zal ik het altijd doen, goedkope extra m2 leefruimte. Berging kan je altijd nog achter in de tuin maken ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
EiT schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:30:

Jouw prijs is vrij hoog, maar je bent wel van al het gezeik af, is je plafon waarschijnlijk hoger en breedplaat of kanaalplaat, krijg je kalkzandsteen of betonnen binnenmuren.
De kanaalplaat van een garage/berging kan wel anders zijn dan de rest van de woning.
Zoals bij onze woning te zien is, zijn de kanaalplaten op de berging kleiner dan die op de woning zelf, ongeveer de halve dikte. al is aan het kozijn van de bergingdeur wel te zien dat er nog best wel een dik dak op gaat komen, ik vermoed dat de isolatie dus boven op het dak komt, in plaats van onder aan het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzQ4QeNTB47d4miaQPNZWL36Yco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XygJzBQz4InmWbvEJ6dXKyxl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Bedankt voor al jullie inzichten :)
Ik ga nog wel even checken wat het met dakisolatie etc doet maar wat ik tot nu toe heb gezien is dat als je "fabrieksaf" de ombouwing doet je eerder minder ruimte krijgt dan meer.

@dejeroen dat valt mij mee voor de deur, heb je dat gewoon los geregeld of via de bouw?

Ik denk dat ik hem lekker zelf ga ombouwen. Toch aparte ruimte dus er zit niemand in de troep als ik dat doe ;)
En dan inderdaad gewoon airco erin ipv aparte WTW unit.

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 26-06-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
EiT schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 18:30:
@laurens0619 is er geen eerdere fase waar je het verschil kan bekijken? Als ik het verschil met geïsoleerde en niet geïsoleerde berging zie dan ben ik blij met onze geïsoleerde berging. Ook is de onze een stuk hoger en beter afgewerkt.

Bij ons was het standaard al gedaan en de kosten voor waar het niet gedaan was: 2k naar geïsoleerde berging, 6k naar geïsoleerde garage.
Dit was zonder verwarming en ventilatie.

Leuk detail: als nog zijn er zat geweest die dachten geld te besparen om het achteraf te doen. Terwijl als ze het hadden laten doen de berging gewoon breekplaat vloer/dak had gehad en de garage hoger was geweest. Voor die 2-6k had ik het direct laten doen.

Daarom zou ik kijken naar het verschil elders en of je het dat waard vind.
Persoonlijk zal ik het altijd doen, goedkope extra m2 leefruimte. Berging kan je altijd nog achter in de tuin maken ;)
Financieel gezien heb je gelijk. Eigenlijk moet je bij nieuwbouw iedere mogelijkheid pakken om extra m2 leefruimte erbij te pakken. Dat verdient zichzelf direct terug.

Echter, zijn die extra m2 niet altijd echt functioneel te maken en moet je weer ergens anders ruimte eraf snoepen om in dit geval toch die extra bergruimte te creëren. Dit kan in de tuin zijn door daar een extra berging te maken of doordat je extra grote kasten neer gaat zetten in je woonruimte.

Ik zou dus afknappen op een huis die die extra m2 meters heeft. Enerzijds omdat het huis duurder is, maar ook omdat het voor mij te weinig bergruimte zou hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt maar mijn ervaring is dat mensen toch echt naar de getallen woonoppervlakte kijken, dat drijft de prijs op.
Zijn er nog bepaalde regels als ik de garage zelf ombouw? Ik denk dat die 50/50 berging en kantoor wordt oid. Moet je dan nog iets met vergunningen doen?
Trouwens ik wil nog helemaal niet bezig zijn met de verkoop, de eerste steen moet nog gelegd worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Even een andere vraag.
Ik kan tijdens het project kiezen voor
- dakramen
- dakkapel
- voorbereiding dakkapel

Nu vind ik een dakkapel tijdens de bouw altijd maar duur en weet ik nog niet goed in te schatten waar ik deze zou willen hebben/hoe groot. Mede door die enorme WTW op zolder...

Ze adviseerden eerst de dakkapel voorbereiding (want het is met nieuwbouw daken schijnbaar veel complexer?) maar na doorvragen moest je dan vooraf wel precies weten waar en hoe groot je hem ging plaatsen. Die optie valt dus af

Dus nu zaten we te denken om 2 dakramen te plaatsen en achteraf te kijken wat we willen met het dakkapel.
Iemand ervaring hiermee? en tips waar we deze dan het beste zouden kunnen plaatsen?
Of kun je dakramen ook achteraf makkelijk doen bij die betonnen daken van tegenwoordig?
Uiteindelijk weer centenafweging, daarom ook even de prijzen om een gevoel te krijgen of het financieel verstandiger is om het toch vooraf te doen (maar dus wel minder flexibiliteit)
Dakraam 78x140 cm 1.550,00 0
Dakkapel klein ca. 1500 mm breed , 2x draaikiep (type B + E) 11.750,00 0
Dakkapel groot ca. 3000 mm breed, 2x draaikiep, 2x vast glas (type E) 13.450,00 0
Voorbereidende versterking t.b.v. dakkapel 970,00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTDzvHM3U9j7E8Qz2uKnUPtM3bw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v5rOkT4nTb0z8MCMnLKoiEbf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 26-06-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
laurens0619 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:54:
Even een andere vraag.
Ik kan tijdens het project kiezen voor
- dakramen
- dakkapel
- voorbereiding dakkapel

Nu vind ik een dakkapel tijdens de bouw altijd maar duur en weet ik nog niet goed in te schatten waar ik deze zou willen hebben/hoe groot. Mede door die enorme WTW op zolder...

Ze adviseerden eerst de dakkapel voorbereiding (want het is met nieuwbouw daken schijnbaar veel complexer?) maar na doorvragen moest je dan vooraf wel precies weten waar en hoe groot je hem ging plaatsen. Die optie valt dus af

Dus nu zaten we te denken om 2 dakramen te plaatsen en achteraf te kijken wat we willen met het dakkapel.
Iemand ervaring hiermee? en tips waar we deze dan het beste zouden kunnen plaatsen?
Of kun je dakramen ook achteraf makkelijk doen bij die betonnen daken van tegenwoordig?
Uiteindelijk weer centenafweging, daarom ook even de prijzen om een gevoel te krijgen of het financieel verstandiger is om het toch vooraf te doen (maar dus wel minder flexibiliteit)

[...]

[Afbeelding]
Wij doen ook de dakkapel achteraf.
Die voorbereiding voor een dakkapel kan de fabrikant/verkoper van de dakkapel ook prima uitvoeren. Waarschijnlijk nog beter ook als ik kijk naar de gemiddelde afwerking van nieuwbouw :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 16:31
Laat ik me maar ook even voorstellen :)

Members only:

Aangezien ik aan het wachten ben bij de kapper dacht ik, laat ik ook maar even mijzelf voorstellen.

Ik was initieel niet ingeloot, maar stond op de reservelijst. Vond ik echt balen, want ik heb me de afgelopen periode goed georiënteerd in mogelijke woningen. Deze sprong er echt uit! Dus je kunt wel zeggen dat er nu al een emotionele band is ontstaan. Er waren eerder twee andere woningen vrij gekomen in het project, maar allebei hadden niet mijn voorkeur, waarbij ik zelfs besloten had om er überhaupt niet op te reageren. Dus was ik zeer blij verrast toen deze woning vrij kwam! Dit was mijn eerste keuze!

Ik heb afgelopen week mijn eerste gesprek gehad met de makelaar. Bouw zal als het goed is eind dit jaar, begin volgend jaar starten. Verwachting is dat het medio 2023 opgeleverd zal worden.

Nu hopen dat ik het financieel ook rond kan krijgen, aangezien ik als zelfstandige in 2017 een tussenjaar had en dus geen omzet.

Als dit eenmaal rond is zal ik starten met het ontwerpen van alle kamers. Ik wil mijn woning dan ook zeer future proof ontwerpen met buizen/poorten in het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Het is altijd jammer dat de vergunningsvrije dakkapellen achteraf na een paar jaar bij elk huis anders zijn, het lijkt wel of elke nieuwe dakkapel een maatje groter moet zijn dan de vorige.

Dat pleit er dan weer wel voor om vooral niet de standaard dakkapel bij de bouw te nemen aangezien je dan straks de kleinste dakkapel bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 06:07

hyb

@laurens0619 Mijn mening: dat stuk achter de trap lijkt me gezien het schuine dak weinig functionele ruimte. Zou daar dus sowieso niets plaatsen (geen dakraam of dakkapel). Dus blijft enkel linksboven en links onder over. Één dakraam aan elke kant, en/of linksboven de dakkapel?

Ook hier geldt: waar wil je de ruimte voor gaan gebruiken. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@hyb eens

Lastig in te schatten of t groot genoeg is maar t liefst een was ruimte en thuiswerk kantoortje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
laurens0619 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:37:
@dejeroen dat valt mij mee voor de deur, heb je dat gewoon los geregeld of via de bouw?
Na een gesprek met een onderaannemer van de bouw.
Het loont om contact te hebben met de onderaannemers en daar te vragen wat zij adviseren mee te nemen voor de bouw, en wat erna.

Bouwbedrijven pakken de marges op de opties zodat ze zo goedkoop mogelijk de woningen kunnen aanbieden.
Als je in de 2e of 3e fase van een bouwproject zit, dan moet je dus even rondlopen op het terrein en kijken waarvan je allemaal busjes ziet staan en daar even mee gaan praten. Dat kan je veel voordeel opleveren en inzichten geven in wat wel en niet handig is om in de bouw mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-06 14:45
Misschien maak ik me druk om niks. Maar in het bouwproces zijn toch enkele slordigheden naar voren gekomen, m.n. in de badkamer en het toilet. Nu begin ik ook toch te twijfelen of de vloerverwarming wel goed is gelegd. Heeft iemand hier wat meer expertise van?

De plaatsing van de vloerverwarming tijdens het bouwproces was niet goed zichtbaar, omdat er tegelijkertijd werd gemetseld. Je kon dus door de steigers niet echt naar binnen kijken. Bij de eerste kijkdag lag de vloerverwarming in het toilet en de douche er als volgt in;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7MoZgh3WAeLDfCLufRSE9NwOVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjIziSq8axwgQ71oP4lVQXdt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMlH6m8jDkY3cOFPLZU4aqfPuZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAX6eZOmJZ40eCCT4rFjBNZv.jpg?f=fotoalbum_large

Vrij kleine lussen, lijkt me best beperkt de ruimte te verwarmen. Maar vooral de rommel die onder de buizen lag baren me zorgen.

Nu hadden we laatst de schouw en was er een stuk uit onze begane grondvloer gefreesd. Vrij diep, maar ik zag niet eens de vloerverwarming leidingen liggen. Geen idee waarom er uberhaupt is gefreesd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-jHvR56j5rUuxclAEwNoFZ_F_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dn0pvvVCLgE69t4lHvhCKzVb.jpg?f=fotoalbum_large

De bouwbegeleider vertelde dat de leidingen nog onder de PVC leidingen liggen, maar ligt het dan niet wel heel erg verzonken in de vloer om effect te hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:51

EiT

Ik ben geen expert, maar warm+koud water van je bad ligt naast elkaar, PVC pijp boven vv????
Hier liggen alle elektra/pvc onder de vv slangen. Er zit zelfs isolatie tussen (behalve bij badkamer, maar daar ligt een net over de pvc leidingen etc.
Naar mijn mening ligt het er zeer slordig bij.

WC maakt trouwens niet uit, krijgt toch de warmte van rest van het huis.

Tevens is de pvc buis meerdere keren geraakt op de onderste foto, waarschijnlijk zijn daar ook regels voor.

[ Voor 14% gewijzigd door EiT op 26-06-2021 13:09 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hanzul
Vandaag weer een leuk bespaar klusje gedaan en een dief van je portomonee bent om het niet zelf te doen (of gewoon lui😏).
6 utp aansluitingen getrokken. In totaal iets meer dan 1 uur bezig geweest, samen met mijn vrouw. Van de week komt een vriend, met de klemtang om ze samen af te monteren. Kosten matriaal €120,00.

Inplaats van €720 via aannemer, en heb ze nu gewoon in patchkastje, wat ik van de aannemer wss niet had.Verwacht iets meer dan 2 uurtjes bezig te zijn. Besparing per uur €125,00, voor licht werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Hanzul schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:29:
Vandaag weer een leuk bespaar klusje gedaan en een dief van je portomonee bent om het niet zelf te doen (of gewoon lui😏).
6 utp aansluitingen getrokken. In totaal iets meer dan 1 uur bezig geweest, samen met mijn vrouw. Van de week komt een vriend, met de klemtang om ze samen af te monteren. Kosten matriaal €120,00.

Inplaats van €720 via aannemer, en heb ze nu gewoon in patchkastje, wat ik van de aannemer wss niet had.Verwacht iets meer dan 2 uurtjes bezig te zijn. Besparing per uur €125,00, voor licht werk.
Ga ik binnenkort ook aan beginnen, lijkt me wel een leuk klusje voor de avonduren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrxBWd052xcR0EMO5tljBtd4XIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eUptZiJpNWrMBWVD7UxRbvoQ.png?f=fotoalbum_large

Wat zijn jullie ervaringen mbt lakwerk kozijnen bij oplevering. Ik kan er niet bij met mn hoofd hoe een schilder het lakwerk zo wil afleveren, zal het te maken hebben met drukte in de bouw? Willen ze zsm opleveren en de opleverpunten op de koop toenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:02
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Deleon78 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:11:
[...]

Gewoon melden.
Houd er sowieso rekening mee dat je op korte termijn het huis moet schilderen. Meestal wordt het dunnetjes gedaan (om te laten ademen).
Alle kozijnen op korte termijn opnieuw schilderen bij nieuwbouw? Dat hoor ik voor het eerst, geldt dit ook bij kunststof? =

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
MemeMaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:52:
[...]

Alle kozijnen op korte termijn opnieuw schilderen bij nieuwbouw? Dat hoor ik voor het eerst, geldt dit ook bij kunststof? =
Ik hoor voor het eerst dat kunstof kozijnen geschilderd moeten worden :P .

Bij ons herken ik er niet dat er dun geschilderd wordt eerder te dik met de blaasjes. Volgens mij hebben ze de kantoordeur inmiddels al 5x gehad en nog steeds blaasjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Zojuist te horen gekregen dat we 10 zonnepanelen krijgen van 330 WP per stuk. We kunnen voor 5100 euro uitbreiden naar 15 stuks.

Heb totaal geen verstand van zonnepanelen, maar een vlugge rekensom leert me dat ik dit beter achteraf kan doen en de prijs nogal hoog is. Of zit ik helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:22:
Zojuist te horen gekregen dat we 10 zonnepanelen krijgen van 330 WP per stuk. We kunnen voor 5100 euro uitbreiden naar 15 stuks.

Heb totaal geen verstand van zonnepanelen, maar een vlugge rekensom leert me dat ik dit beter achteraf kan doen en de prijs nogal hoog is. Of zit ik helemaal verkeerd?
2x te duur ongeveer idd.

Hoeveel krijg je terug als je alle panelen schrapt en in eigen beheer uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:57:
[...]

2x te duur ongeveer idd.

Hoeveel krijg je terug als je alle panelen schrapt en in eigen beheer uitvoert?
Heb ik ook geprobeerd een paar jaar geleden. Maar dat kon niet omdat ze dan niet aan de EPC norm voldeden ;( Want duurzaamheid wordt vooral gebruikt om minder te hoeven isoleren in de bouw. Nu is dat met BENG wel een stuk lastiger geworden. Vraag is daarmee ook of de vergunning van voor of na de invoering van BENG is.

En als ze het al doen krijg je er amper wat voor terug is mijn ervaring.

Dan nog de rekensom voor @koekjah : 5x330 = 1650 Wp. Ga uit van ongeveer 1 kWh per Wp, kan afhankelijk van de situatie iets meer of minder zijn. Bij 21 ct per kWh (volledig salderen, alleen als je verbruik groter is dan 5100 kWh) levert dat 345 euro per jaar op en kom je op een TVT van 15 jaar. Na afbouw salderen krijg je nog zo'n 80-90% van de kale stroomprijs, dat is 8-9 ct.Bij 9 cent wordt de TVT 35! jaar. Ik gok dat je ergens op 20-25 jaar uit komt. De salderingsregeling is zo ontworpen dat je op 7-8 jaar TVT uit zou moeten kunnen komen. Dus met deze prijs kun je het beter laten, je bent zelfs nog veel goedkoper uit als je voor die 5 panelen een apart systeem ernaast aan zou leggen.
De richtprijs voor zonnepanelen is ongeveer € 1 per kWh excl. BTW. Dus voor minder dan € 2.000 inclusief BTW zou het moeten kunnen, zeker omdat ze geen nieuwe omvormer aan hoeven te leggen maar een model kunnen nemen met een wat grotere capaciteit (waarschijnlijk wel 3 fasen).

De aannemer is dus flink aan het harken. :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 20:01
Flipswix schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:24:
Misschien maak ik me druk om niks. Maar in het bouwproces zijn toch enkele slordigheden naar voren gekomen, m.n. in de badkamer en het toilet. Nu begin ik ook toch te twijfelen of de vloerverwarming wel goed is gelegd. Heeft iemand hier wat meer expertise van?

De plaatsing van de vloerverwarming tijdens het bouwproces was niet goed zichtbaar, omdat er tegelijkertijd werd gemetseld. Je kon dus door de steigers niet echt naar binnen kijken. Bij de eerste kijkdag lag de vloerverwarming in het toilet en de douche er als volgt in;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vrij kleine lussen, lijkt me best beperkt de ruimte te verwarmen. Maar vooral de rommel die onder de buizen lag baren me zorgen.

Nu hadden we laatst de schouw en was er een stuk uit onze begane grondvloer gefreesd. Vrij diep, maar ik zag niet eens de vloerverwarming leidingen liggen. Geen idee waarom er uberhaupt is gefreesd..

[Afbeelding]

De bouwbegeleider vertelde dat de leidingen nog onder de PVC leidingen liggen, maar ligt het dan niet wel heel erg verzonken in de vloer om effect te hebben?
De aanleg van de vloerverwarming in de badkamer lijkt nergens op maar ik weet natuurlijk de indeling niet, het is niet gewoon om slangen door te leggen onder een bad bijvoorbeeld.
De vloerverwarming in de wc is voldoende om koude voetjes te voorkomen tijdens de grote bah bah.
Er zal een elektraleiding kapot zijn geweest en daarom hebben ze de vloer even open gehakt voor een reparatie.
Als ik als uitvoerder een woning er zo bij zou hebben staan tijdens een kijkdag/ voorschouw zou ik mij rot schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Afas schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:09:
[...]

Heb ik ook geprobeerd een paar jaar geleden. Maar dat kon niet omdat ze dan niet aan de EPC norm voldeden ;( Want duurzaamheid wordt vooral gebruikt om minder te hoeven isoleren in de bouw. Nu is dat met BENG wel een stuk lastiger geworden. Vraag is daarmee ook of de vergunning van voor of na de invoering van BENG is.

En als ze het al doen krijg je er amper wat voor terug is mijn ervaring.

Dan nog de rekensom voor @koekjah : 5x330 = 1650 Wp. Ga uit van ongeveer 1 kWh per Wp, kan afhankelijk van de situatie iets meer of minder zijn. Bij 21 ct per kWh (volledig salderen, alleen als je verbruik groter is dan 5100 kWh) levert dat 345 euro per jaar op en kom je op een TVT van 15 jaar. Na afbouw salderen krijg je nog zo'n 80-90% van de kale stroomprijs, dat is 8-9 ct.Bij 9 cent wordt de TVT 35! jaar. Ik gok dat je ergens op 20-25 jaar uit komt. De salderingsregeling is zo ontworpen dat je op 7-8 jaar TVT uit zou moeten kunnen komen. Dus met deze prijs kun je het beter laten, je bent zelfs nog veel goedkoper uit als je voor die 5 panelen een apart systeem ernaast aan zou leggen.
De richtprijs voor zonnepanelen is ongeveer € 1 per kWh excl. BTW. Dus voor minder dan € 2.000 inclusief BTW zou het moeten kunnen, zeker omdat ze geen nieuwe omvormer aan hoeven te leggen maar een model kunnen nemen met een wat grotere capaciteit (waarschijnlijk wel 3 fasen).

De aannemer is dus flink aan het harken. :Y)
Thanks. Dit bevestigt mijn idee, gaan we dus niet doen.

Helemaal geen zonnepanelen is idd geen optie, want ze voldoen niet aan de norm...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:17:
[...]

Thanks. Dit bevestigt mijn idee, gaan we dus niet doen.

Helemaal geen zonnepanelen is idd geen optie, want ze voldoen niet aan de norm...
Nee hoor.
Zie https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
wij hadden standaard ca. 2700 WP op 1 fase omvormer, maar binnen het project kunnen uitbreiden naar 3fase en in totaal 8000 WP. De extra WP a € 1,00 ex btw.
Achteraf de extra WP doen zou iets goedkoper geweest zijn, een paar 100 euro; maar nu geen gedoe. Panelen zijn geïnstalleerd op moment van oplevering en starten dan direct met opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Mvcb schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:42:
wij hadden standaard ca. 2700 WP op 1 fase omvormer, maar binnen het project kunnen uitbreiden naar 3fase en in totaal 8000 WP. De extra WP a € 1,00 ex btw.
Achteraf de extra WP doen zou iets goedkoper geweest zijn, een paar 100 euro; maar nu geen gedoe. Panelen zijn geïnstalleerd op moment van oplevering en starten dan direct met opbrengen.
Dat is fijn, bij mij is het het dubbele (650 euro voor 1 paneel extra…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Bij ons ook 620 euro per paneel extra. Kon Max 2 panelen erbij krijgen. Is het mij niet waard. Zal achteraf ook niet goedkoper zijn als er echt maar 2 panelen bij passen, omdat het weinig werk is en dus veel overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Ik betaal ruim 1000 euro per paneel extra, val ruim buiten de boot als ik dat zo lees 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:03:
Ik betaal ruim 1000 euro per paneel extra, val ruim buiten de boot als ik dat zo lees 😜
Het is gewoon afzetterij en ze komen er nog mee weg ook. En de ontwikkelaars maar in koor roepen dat ze duurzaamheid zo belangrijk vinden. Daarom willen ze er 200% winst op maken :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:22:

Achteraf doen is goedkoper, maar laat wel voorbereidingen treffen. Je hebt leidingen naar buiten nodig en een extra omvormer.

Als je het zelf doet zijn terugverdientijden van 7 jaar haalbaar. Bij greenchoice is het teruglevertarief ruim 13 cent inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:41:
[...]
. Bij greenchoice is het teruglevertarief ruim 13 cent inclusief btw.
Bij nieuwe contracten is dat al een tijdje 8 cent excl btw. Max 2000 kWh netto teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Eerst maar eens kijken wat ons verbruik gaat zijn, kunnen altijd nog bijplaatsen.
Zou me niets verbazen als de aannemer de 10 panelen dusdanig plaatst dat er geen 5 meer bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
MemeMaster schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:52:
[...]
De schilder bij ons project bevestigde me idd dat onze houten kozijnen vanuit de bouw relatief dun geschilderd zijn. Hij adviseerde om na 2 jaar alles opnieuw te verven. Daarna zou het dan zo'n 10 jaar mee moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Laatst online: 24-12-2024
Farmerwood schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:21:
[...]

De schilder bij ons project bevestigde me idd dat onze houten kozijnen vanuit de bouw relatief dun geschilderd zijn. Hij adviseerde om na 2 jaar alles opnieuw te verven. Daarna zou het dan zo'n 10 jaar mee moeten kunnen.
Doe mij ook wat van die verf die 10 jaar bescherming biedt. Dat haal je namelijk doorgaans onder de meest gunstige omstandigheden nog niet. 7 of 8 jaar is echt wel de max met de Rolls-Royce onder de verfsystemen en een kozijn met het juiste hout en de juiste detailering.

[ Voor 5% gewijzigd door Olympialooping op 26-06-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wolly schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:58:
[...]

Bij nieuwe contracten is dat al een tijdje 8 cent excl btw. Max 2000 kWh netto teruglevering.
Ik zie het ja, Ik blij dat ik voor 3 jaar vast heb gekozen. Is trouwens 11 cent ex btw, maar zit geen btw op zie ik op de jaarrekening.

PureEnergie biedt nu nog 10,5 cent bij 5 jaar vast.

Ik heb 4000 kWh teruggeleverd en 2600 verbruikt in het eerste jaar.

De panelen hebben 5600 kWh opgewekt, dus het totale stroomverbruik was 5600 - 4000 + 2600 = 4200 kWh.
koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:16:
Eerst maar eens kijken wat ons verbruik gaat zijn, kunnen altijd nog bijplaatsen.
Zou me niets verbazen als de aannemer de 10 panelen dusdanig plaatst dat er geen 5 meer bij kunnen.
Ja en nee. Bijplaatsen kan alleen in het eerste kalenderjaar in verband met de btw teruggaaf.

Geen idee wat voor dak je hebt, maar op ons platte dak waren de standaard 10 panelen echt heel onlogisch geplaatst en het was financieel niet interessant die te verplaatsen. Ik heb nu dus panelen in 3 verschillende richtingen (van buitenaf natuurlijk niet te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 14:47
Bij ons was het €550 incl btw per paneel of €670 met optimizer.

Ik laat nu achteraf 10 stuks bijplaatsen voor €387 incl btw per paneel. €320 excl.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:22
LuPo schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:11:
Bij ons was het €550 incl btw per paneel of €670 met optimizer.

Ik laat nu achteraf 10 stuks bijplaatsen voor €387 incl btw per paneel. €320 excl.
Laat je de optimizer vervangen of krijg je een tweede systeem?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 14:47
c-nan schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:40:
[...]

Laat je de optimizer vervangen of krijg je een tweede systeem?
Ik heb gekozen voor panelen zonder optimizers. 10 panelen bijplaatsen waarvan ik er al 4 heb liggen vanuit de bouw. Zelfde systeem, ze plaatsen een nieuwe omvormer geschikt voor 14 panelen

[ Voor 10% gewijzigd door LuPo op 27-06-2021 08:47 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Laatst online: 26-06 21:26
Inmiddels ongeveer de week mijn sleutels :*) Oplevering was niet echt netjes, de keuring van de VEH was het zeker waard, en kan ik iedereen ook wel aanraden. Uiteindelijk waren de meeste punten genoteerd als wordt "meteen" gefixt, en waren er twee echte opleverpunten.

Nu zijn we een week verder en zijn de opleverpunten gefixt, maar de waslijst aan "meteen" punten nog niet. Waar ik mij het meest aan stoor is dat de betegelde ruimtes niet waren schoongemaakt. De aannemer claimt inmiddels dat het is gedaan maar er zitten nog kit/voegmiddel resten. Hoe werd dit bij jullie opgeleverd? Helemaal schoon, inclusief de cementsluier? De aannemer zegt in de technische omschrijving dat de betegelde ruimtes "zeemschoon" worden opgeleverd, maar het is maar de vraag wat daar de definitie van is...

In het toilet was de vloer dermate vies dat ik tijdens de oplevering niet echt kon zien of de tegels goed waren. Het deze maar zelf even schoongemaakt, en wat blijkt, er zit een compleet verkeerde tegel in 8)7

Het trekken van draden door de loze leidingen was ook een groot feest. Ondanks kabelglijmiddel kwam ik bij iedere loze leiding wel vast te zitten, precies bij het stukje flex wat ze op het laatste stukje voor de inbouwdoos hadden gedaan. Uiteindelijk is het wel gelukt, na het downgraden van dubbele UTP naar enkele UTP. In een aantal leidingen zat een hoop puin, zet dus even de bouwstofzuiger op de leiding voor het trekken! Een leiding was dermate fout gegaan dat ik de muur heb moeten opbreken, kabel zat muurvast in het flex gedeelte. Flex gedeelte compleet vervangen door een recht stuk, en meteen ging het super soepel, de TV heeft nu een KOKA799 en een CAT6 ethernet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Laatst online: 02-06 19:54
Farmerwood schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:21:
[...]

Het voordeel van nieuwbouw was toch dat je de eerste jaren geen kosten aan onderhoud hebt? :+ Ik ben blij dat ik geen houten kozijnen heb. En ik vind hout ook niet mooier dus dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
1337aldi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:17:
Inmiddels ongeveer de week mijn sleutels :*) Oplevering was niet echt netjes, de keuring van de VEH was het zeker waard, en kan ik iedereen ook wel aanraden. Uiteindelijk waren de meeste punten genoteerd als wordt "meteen" gefixt, en waren er twee echte opleverpunten.

Nu zijn we een week verder en zijn de opleverpunten gefixt, maar de waslijst aan "meteen" punten nog niet. Waar ik mij het meest aan stoor is dat de betegelde ruimtes niet waren schoongemaakt. De aannemer claimt inmiddels dat het is gedaan maar er zitten nog kit/voegmiddel resten. Hoe werd dit bij jullie opgeleverd? Helemaal schoon, inclusief de cementsluier? De aannemer zegt in de technische omschrijving dat de betegelde ruimtes "zeemschoon" worden opgeleverd, maar het is maar de vraag wat daar de definitie van is...
Cementsluier was hier vooral beneden ook nog aanwezig op de tegels. Ik heb even overlegd met de tegelzetter en die gaf aan dat het schoonmaken heel arbeidsinstensief is. Toevallig stond ik erbij toen hij met de uitvoerder afsprak dat deze daarvoor zou zorgen, wat dus niet helemaal gebeurd was. Uiteindelijk heb ik zelf een paar flessen zuur meegekregen met met een keer of 10 schrobben was die cementsluier van de vloer. Ik heb daar maar geen ruzie over gemaakt, want ik had genoeg andere zaken.

De badkamer en toilet waren wel netjes, maar dat zijn veel gladdere tegels, dus gemakkelijks schoon te maken tijdens het werk.
In het toilet was de vloer dermate vies dat ik tijdens de oplevering niet echt kon zien of de tegels goed waren. Het deze maar zelf even schoongemaakt, en wat blijkt, er zit een compleet verkeerde tegel in 8)7
Weet je meteen waarom het niet schoongemaakt was :)
Het trekken van draden door de loze leidingen was ook een groot feest. Ondanks kabelglijmiddel kwam ik bij iedere loze leiding wel vast te zitten, precies bij het stukje flex wat ze op het laatste stukje voor de inbouwdoos hadden gedaan. Uiteindelijk is het wel gelukt, na het downgraden van dubbele UTP naar enkele UTP. In een aantal leidingen zat een hoop puin, zet dus even de bouwstofzuiger op de leiding voor het trekken! Een leiding was dermate fout gegaan dat ik de muur heb moeten opbreken, kabel zat muurvast in het flex gedeelte. Flex gedeelte compleet vervangen door een recht stuk, en meteen ging het super soepel, de TV heeft nu een KOKA799 en een CAT6 ethernet :)
Tja, ik heb hier eindeloze discussies gehad met de elektricien. Onze loze leidingen zouden 3/4 zijn (daar was extra voor betaald). Bleek die lulhannes overal 3/4 gebruikt te hebben in de vloeren, maar in de muren gewoon met 5/8 gewerkt te hebben. Dat is lekker snel, want die steek je zo in die 3/4 buizen. Helaas voor hem zag ik dat voordat de muren dichtgemaakt werden en dus kon hij al die buizen er weer uit halen en vervangen door 3/4 buizen.....

Dit stukjes flex is ook gewoon gemakzucht. Waarom doen ze dat, want ze hebben er zelf ook een hekel aan als ze daar kabels door moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Deleon78 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Als je telkens op het laatste stukje vast zit, begin dan gewoon daar 🥸
>:) Ik liep bij de buis naar de schuur steeds in het midden vast. Hoe pak je dat dan aan? ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Laatst online: 26-06 21:26
Deleon78 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Als je telkens op het laatste stukje vast zit, begin dan gewoon daar 🥸
Dit heb ik uiteraard ook gedaan, laatste bocht naar de meterkast was ook een probleem. Geen idee of ze die bocht stiekem ook met flex hebben gedaan, of dat het voornamelijk puin was in dit stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MemeMaster schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:07:
[...]

Het voordeel van nieuwbouw was toch dat je de eerste jaren geen kosten aan onderhoud hebt? :+ Ik ben blij dat ik geen houten kozijnen heb. En ik vind hout ook niet mooier dus dat scheelt.
Hout moet werken en dat is nooit uitgewerkt bij plaatsing bij nieuwbouw. Daarom wordt er eerst heel dun geverfd en kun je na twee jaar afwerken met een goed verfsysteem.

Er zijn echt lakken die 10 jaar meegaan (maar die vind je niet bij de bouwmarkt). Alleen op plaatsen waar de zon niet op komt en waar inwerking is van weer/planten zul je vaker moeten schilderen.

Wij hebben gelukkig vrijwel overal aluminium kozijnen, en hier en daar gelakt hardhout. In ons vorige huis waren alle kozijnen van waaibomenhout en ook nog eens in de spouw geplaatst. Het schilderen daarvan was een echte rotklus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-06 12:57

Niwla

dat dus....

Verplaatsen plafondlichtpunten, ik weet nog niet wat ik ermee wil.

Voor nu heb ik 3x een optie van 155,- per stuk genomen om 3 plafondlichtpunten te verplaatsen binnen een halve meter van de originele positie. Met het risico dat ze (als in inrichting van de ruimtes iets anders uitpakt) alsnog verkeerd zitten. Ook komt op 2 van de 3 lichtpunten een redelijk zware plafondventilator geplaatst. Deze zal sowieso niet direct op de doos gemonteerd worden. Nu twijfel ik of ik niet gewoon die 465,- in de zak moet houden en straks maar moet zien hoe het loopt.

Iemand hier nog moverende redenen voor het wel of niet nemen van deze opties?
Alvast bedankt!

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aess
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-12-2023
Na een tijdje lurken toch maar de vraag stellen, wellicht weten jullie de beste oplossing hiervoor. Het betreft de keuze tussen een schuifpui/tuindeuren.

Inmiddels heb ik al een gesprek gehad met de kopersbegeleider. De woning heeft een eigen parkeerplek in de achtertuin. Kopersbegeleider geeft aan dat met een schuifpui, huis niet binnen te komen is vanuit de achterkant omdat het een zogenaamde hef-schuifpui betreft en alleen van binnenuit te bedienen is. Als er een buitenbeslag zou worden aangebracht, zou dit niet conform politiekeurmerk zijn. Dit is natuurlijk niet wenselijk met de parkeerplek aan de achterkant.

Ons wens is om toch een schuifpui te plaatsen aan de achterkant. Ik vroeg mij dus af of er oplossingen zijn om deze toch aan de buitenkant te bedienen (zelf beslag veranderen?) en dat het uiteraard niet ten kosten van veiligheid zal gaan. Ik hoor graag hoe jullie dit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zou eens wat kozijnenboeren bellen en vragen wat er mogelijk is.

Maar met dit soort zaken zou ik altijd ze de spiegel voorhouden: zou je dit zélf ook fijn vinden? Sowieso geen achterom, maar achter moeten parkeren om dan de boodschappen naar voren te sjouwen is wel heul pauper.

Maar openslaande deuren geen optie?

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-06-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aess
bbbrumbrum schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:06:
Zou eens wat kozijnenboeren bellen en vragen wat er mogelijk is.

Maar met dit soort zaken zou ik altijd ze de spiegel voorhouden: zou je dit zélf ook fijn vinden? Sowieso geen achterom, maar achter moeten parkeren om dan de boodschappen naar voren te sjouwen is wel heul pauper.

Maar openslaande deuren geen optie?
Ik heb het gevoel dat ik ze erop kan pushen om toch aan de buitenkant een beslag te plaatsen. Ik voel echter dat zij hier niet aan willen beginnen i.v.m. dat ze de veiligheid niet kunnen garanderen. Moet je voorstellen als het regent, dan moet je blokje om, om voor je huis te komen 7(8)7 .. Ik dacht zelf ook aan openslaande deuren, maar mijn partner wil heel graag een schuifpui. Als er genoeg tegenargumenten zijn om het niet te doen, kan ik het nog voorleggen. Maar ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben met dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Aess schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:00:
Na een tijdje lurken toch maar de vraag stellen, wellicht weten jullie de beste oplossing hiervoor. Het betreft de keuze tussen een schuifpui/tuindeuren.

Inmiddels heb ik al een gesprek gehad met de kopersbegeleider. De woning heeft een eigen parkeerplek in de achtertuin. Kopersbegeleider geeft aan dat met een schuifpui, huis niet binnen te komen is vanuit de achterkant omdat het een zogenaamde hef-schuifpui betreft en alleen van binnenuit te bedienen is. Als er een buitenbeslag zou worden aangebracht, zou dit niet conform politiekeurmerk zijn. Dit is natuurlijk niet wenselijk met de parkeerplek aan de achterkant.

Ons wens is om toch een schuifpui te plaatsen aan de achterkant. Ik vroeg mij dus af of er oplossingen zijn om deze toch aan de buitenkant te bedienen (zelf beslag veranderen?) en dat het uiteraard niet ten kosten van veiligheid zal gaan. Ik hoor graag hoe jullie dit zien.
Ik heb een hefschuifpui met buitenbeslag. Het schuivende deel van de schuifpui is 2 meter hoog en 2 meter breed.

Ik ben de enige in het project met buitenbeslag, maar ben er heel blij mee. Het is geen klus die je zelf doet, want om dit achteraf te doen moest bij ons kozijn het glas er uit, anders kon de monteur niet bij de schroeven van het binnenbeslag. En het binnenbeslag moest er uit om gaten te kunnen maken voor het buitenbeslag.

De aannemer rekende er ons 295 euro voor, maar dat was het dus wel waard.

Voor zover ik weet is het onzin dat dit niet mag. Bij een van de buren is direct na de bouw ingebroken via een raam boven. Daar hebben de dieven geprobeerd via de gesloten schuifpuien naar buiten te komen en dat is niet gelukt. Wel beide kozijnen beschadigd, maar ze hebben ze niet open gekregen, dus met de veiligheid zit het wel goed. Uiteindelijk moeten ze toch eerst de cilinder kapot zien te krijgen.

Daarbij is mijn buitenbeslag ook gewoon 2* skg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aess
Blihi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:22:
[...]

Ik heb een hefschuifpui met buitenbeslag. Het schuivende deel van de schuifpui is 2 meter hoog en 2 meter breed.

Ik ben de enige in het project met buitenbeslag, maar ben er heel blij mee. Het is geen klus die je zelf doet, want om dit achteraf te doen moest bij ons kozijn het glas er uit, anders kon de monteur niet bij de schroeven van het binnenbeslag. En het binnenbeslag moest er uit om gaten te kunnen maken voor het buitenbeslag.

De aannemer rekende er ons 295 euro voor, maar dat was het dus wel waard.

Voor zover ik weet is het onzin dat dit niet mag. Bij een van de buren is direct na de bouw ingebroken via een raam boven. Daar hebben de dieven geprobeerd via de gesloten schuifpuien naar buiten te komen en dat is niet gelukt. Wel beide kozijnen beschadigd, maar ze hebben ze niet open gekregen, dus met de veiligheid zit het wel goed. Uiteindelijk moeten ze toch eerst de cilinder kapot zien te krijgen.

Daarbij is mijn buitenbeslag ook gewoon 2* skg.
Thanks! Ik ga er zeker op pushen dan bij de aannemer om het voor elkaar te krijgen. Desnoods op eigen risico en of aanvullende maatregelen op eigen kosten om het "veilig" te krijgen. Achteraf nog het glas eruit halen om het beslag te veranderen is ook een gezeik.. Vooral als je bedenkt dat ze 3k willen voor een dergelijke schuifpui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat soort beslag is ook gewoon skg 3* met kerntrekbeveiliging te krijgen, maar dat hoeft niet eens als het al in de cilinders verwerkt zit zoals hier.

Of het glas er uit moet hangt van het merk af. Hier wel omdat de bussen waarin de sluiting vast zit naar beneden vielen achter het glas langs toen ze de sluiting er uit schroefden...

[ Voor 38% gewijzigd door Blihi op 27-06-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aess
Blihi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:30:
Dat soort beslag is ook gewoon skg 3* met kerntrekbeveiliging te krijgen, maar dat hoeft niet eens als het al in de cilinders verwerkt zit zoals hier.

Of het glas er uit moet hangt van het merk af. Hier wel omdat de bussen waarin de sluiting vast zit naar beneden vielen achter het glas langs toen ze de sluiting er uit schroefden...
Ik heb er gelijk een melding van gemaakt dat het wel conform politiekeurmerk kan met onderstaand beslag:

https://www.slotenwereld....deurbeslag-skg3-schuifpui

Ook vermeld dat e.v.t. extra meerwerkkosten met liefde wordt betaald.. O-) , let's see..

[ Voor 3% gewijzigd door Aess op 27-06-2021 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Flipswix schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:24:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou niet akkoord gaan met die vloerverwarming en dan vooral hoe het gelegd is. Gegarandeerd dat je problemen gaat krijgen met het warm krijgen van de ruimtes.
Vooral ook melden nu het nog kan, als het dichtgestort is dan is het al te laat.
Edit: Ik lees nu pas dat je vloer al afgestort is, dan zou ik proberen om dit toch achteraf aan te vechten.

Voorbeeld hoe het ook kan, zo ligt het bij ons:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jtoDdpv_VAWXWM6YHfIAj1SEto=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dU0XMKYC4I3MsyFBQFRrnMfw.gif?f=fotoalbum_large

Gang beganegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgV7nPyDo8Ja9iTKskPchXmOH-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfCECekijoKob1svwFnkhDvw.jpg?f=fotoalbum_large

WC beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHZb9xV0V_QcjRDQSklyFRnclS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiwZ2fPdl4nuJjiTsAxUoLuY.jpg?f=fotoalbum_large

Badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZDsBMcVGzltzIDWhJHTC58yABY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHNp5xOvBhpUZ0Wh8lN8yH1V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
kevinvi schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Ik zou niet akkoord gaan met die vloerverwarming en dan vooral hoe het gelegd is. Gegarandeerd dat je problemen gaat krijgen met het warm krijgen van de ruimtes.
Vooral ook melden nu het nog kan, als het dichtgestort is dan is het al te laat.
Edit: Ik lees nu pas dat je vloer al afgestort is, dan zou ik proberen om dit toch achteraf aan te vechten.
Gek genoeg zou ik meer problemen hebben met de vloerverwarming in jouw wc dan in de wc van de vraagsteller. Het is common practice om in toiletten een klein lusje te leggen ivm stankoverlast van opgedroogde druppels die heren nog wel eens ernaast willen deponeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Gek genoeg zou ik meer problemen hebben met de vloerverwarming in jouw wc dan in de wc van de vraagsteller. Het is common practice om in toiletten een klein lusje te leggen ivm stankoverlast van opgedroogde druppels die heren nog wel eens ernaast willen deponeren.
:D Dank voor de feedback, mijn vrouw is zo'n poetsfreak dat ik verwacht dat het mee valt.
Die druppels krijgen de kans niet om op te drogen door de vloerverwarming :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:37
Aess schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:46:
[...]

Ik heb er gelijk een melding van gemaakt dat het wel conform politiekeurmerk kan met onderstaand beslag:

https://www.slotenwereld....deurbeslag-skg3-schuifpui

Ook vermeld dat e.v.t. extra meerwerkkosten met liefde wordt betaald.. O-) , let's see..
Bijzonder dat het niet standaard is. In onze huidige woning hebben we ook parkeerplaatsen achter onze achtertuin. De schuifpui was een extra optie, dit beslag zat er gewoon standaard bij. Inclusief schuur en poort ook allemaal dezelfde sleutel als de voordeur.

Overigens hebben we het loopwerk na 5 jaar wel moeten vervangen. Het was helemaal kapot gedraaid. De slotenmaker gaf aan dat de deur waarschijnlijk te zwaar is voor het gekozen binnenwerk. Helaas kent een zwaarder binnenwerk andere afmetingen en is het niet zomaar te vervangen. En de aannemer geeft niet thuis, omdat er op sloten maar één jaar garantie zou zitten conform Woningborg. De discussie over minimaal 2 jaar garantie onder Europees recht i.c.m. een deugdelijk product zoals in het Nederland geldt, vond ik het niet waard t.o.v. de kosten om het te laten vervangen.

[ Voor 30% gewijzigd door millerman_sf op 28-06-2021 10:23 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 352 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.