Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:57

Niwla

dat dus....

Toppe schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:22:
Voor de mensen die nog opzoek zijn/waren naar een mooie afstandsmeter. De Bosch GLC 50 C is nu in de actie bij Amazon voor €79: https://www.amazon.nl/Bos...mid=A17D2BRD4YMT0X&sr=8-1

Mijn bestelling weer geannuleerd. Die Bosch is tot 50 meter op 1.5mm nauwkeurigheid en IP54 rated. Ik dacht dat mijn Leica (DISTO DXT) maar tot 10m ging maar blijkbaar is hij 70m, 1.5mm nauwkeurigheid en IP67. Voor mij dus zeker geen upgrade. Bluetooth is leuk maar zal ik in de basis niet gebruiken.
Deze toch maar meegenomen. Bedankt voor de tip! _/-\o_

Helaas werkte bij mij de kortingscode niet maar toch maar doorgezet.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eaglenest37
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07-2024
Niwla schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:36:
[...]

Deze toch maar meegenomen. Bedankt voor de tip! _/-\o_

Helaas werkte bij mij de kortingscode niet maar toch maar doorgezet.
Heb hem ook maar besteld. Begin van de maand al via Bol de Bosch PLR 30C besteld, maar ga deze twee even vergelijken en beste houden en de andere retourneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:24

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
eaglenest37 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Heb hem ook maar besteld. Begin van de maand al via Bol de Bosch PLR 30C besteld, maar ga deze twee even vergelijken en beste houden en de andere retourneren.
De PLR 30C heeft een meetbereik van 30m en een afwijking van 2mm.

@Deleon78 ondertussen ook de volgende tool alweer besteld :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:21
Ik moet ondanks een zorgvuldige keuze nog 3 stopcontacten laten verplaatsen +/- 2 meter .

Wat mag zoeits kosten had online een offerte van 480 ex de btw… gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wd200 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:58:
Ik moet ondanks een zorgvuldige keuze nog 3 stopcontacten laten verplaatsen +/- 2 meter .

Wat mag zoeits kosten had online een offerte van 480 ex de btw… gehad
Wat voor wanden zijn het? Binnen/buiten, beton, gasbeton, gipsblok, gipsplaat? Horizontaal/verticaal? Moet je een hoek om?

Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:07:
[...]

Wat voor wanden zijn het? Binnen/buiten, beton, gasbeton, gipsblok, gipsplaat? Horizontaal/verticaal? Moet je een hoek om?

Heb je een foto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x39wkzUUvm6IjV9gNWALBigeWzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GGBOl8U1lWs40LPaDQiFB7B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-CPkeT4Gzuu3WGPN7O67TL1PCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKn7Z7LKg3e2R0J2CkyUJGli.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bovenste lijkt iets van een cementgebonden vezel plaat. Onderste is cellenbeton.

Prijzen lijken mij dan niet heel gek als het vrij snel gedaan kan worden.

Denk dat deze stelling aardig klopt ondertussen:

Hoe sneller, hoe duurder.

Maar ze zijn nog aan het bouwen. Schaal bitterballen en krat bier methode geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 22-06-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:07:
[...]

Heb je een foto?
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:16:
[...]

Bovenste lijkt iets van een cementgebonden vezel plaat. Onderste is cellenbeton.

Maar ze zijn nog aan het bouwen. Schaal bitterballen en krat bier methode geprobeerd?
Nee dit zijn oude foto's wordt al bijna opgeleverd.

600 incl. btw vindt ik toch een hoop geld...
1x binnen muur en 1x buitenmuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wd200 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:21:
[...]

[...]

Ja, het is geld maar ik denk dat de prijs niet het grootste probleem is, het is gewoon ontzettend druk en dus is het maar de vraag of ze tijd hebben.

Uurloon zal zo rond de €70 inclusief zitten, zeg dat ze 5 uurtjes bezig zijn inclusief het doen van de boodschappen. Zit je al op €350. Die andere €250 gaan op aan boodschappen, slijtage van je zaagbladen, onvoorziene kosten, etc.

Dat ze geen €250 kwijt zijn aan boodschappen weten we allemaal, maar goed, ze hebben werk zat dus voor jou 10 andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
wd200 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:21:
[...]

[...]

Probleem is denk ik dat je klus te klein is. Als je 20 stopcontact wil verplaatsen zal het per stopcontact een stuk goedkoper worden. Heb je geen ander werk wat je ook nog wil doen voor een elektricien?

1 ziet eruit alsof die onder een keukenkastje komt. Kan je niet over de muur heen? Komt toch achter een kastje terecht. Is een stuk goedkoper.

[ Voor 13% gewijzigd door Z___Z op 22-06-2021 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Ja, het is geld maar ik denk dat de prijs niet het grootste probleem is, het is gewoon ontzettend druk en dus is het maar de vraag of ze tijd hebben.

Uurloon zal zo rond de €70 inclusief zitten, zeg dat ze 5 uurtjes bezig zijn inclusief het doen van de boodschappen. Zit je al op €350. Die andere €250 gaan op aan boodschappen, slijtage van je zaagbladen, onvoorziene kosten, etc.

Dat ze geen €250 kwijt zijn aan boodschappen weten we allemaal, maar goed, ze hebben werk zat dus voor jou 10 andere.
Dit kost hooguit twee uur werk en een paar tientjes aan materiaal.

250 euro voor wat? een paar lasdoosjes, beugeltjes, flexibele buis met 3x 2,5mm...

Kijk, dat ze opslag willen voor een kleine klus en wat voorrijkosten dat begrijp ik, maar dit is wel erg gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BFmango schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:07:
[...]
Dit kost hooguit twee uur werk en een paar tientjes aan materiaal.

250 euro voor wat? een paar lasdoosjes, beugeltjes, flexibele buis met 3x 2,5mm...

Kijk, dat ze opslag willen voor een kleine klus en wat voorrijkosten dat begrijp ik, maar dit is wel erg gortig.
Klopt. Je bent geen €250 aan materiaal kwijt maar zij vinden wel. Doe je niets aan.

Als je iemand hebt die het nu kan doen, meteen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Als je zeker weet dat je geen leidingen gaat raken kun je ook een paar dozen, wat flexibele buis, stroomdraden, lasklemmen en gips kopen en een frees huren en het zelf doen. Snel verdiend maar je moet er zin in hebben. Als het alleen verplaatsen is en je geen extra schakelmateriaal nodig hebt ben je denk ik voor max € 50 aan materiaal + huur van de frees klaar. Dat is al het normale stopcontacten zijn, van perilex heb ik geen verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:09:
[...]

Klopt. Je bent geen €250 aan materiaal kwijt maar zij vinden wel. Doe je niets aan.

Als je iemand hebt die het nu kan doen, meteen doen.
Wat je er aan doet is jezelf niet laten oplichten.

We houden dit soort cowboys in stand, en ze lachen je vierkant uit want ze verdienen goud geld terwijl jij doorploetert met je 1,5x modaal.

Dus; zelf doen! Koop een slijptolletje, beitel en wat flexibele buis en get working.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BFmango schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Wat je er aan doet is jezelf niet laten oplichten.

We houden dit soort cowboys in stand, en ze lachen je vierkant uit want ze verdienen goud geld terwijl jij doorploetert met je 1,5x modaal.

Dus; zelf doen! Koop een slijptolletje, beitel en wat flexibele buis en get working.
spoiler:
Oplichten? Mensen die in de praktijk werken zie je steeds minder. Wat dacht je van al die IT’rs die €80.000 op jaar basis verdienen voor het zitten achter een bureau en nog eens z’n smerig vieze tesla rijden omdat je dan goedkope bijtelling hebt.

We mogen wel eens wat meer waardering hebben en krijgen voor de mensen die met hun handjes werken!

offtopic:
Ja, kan hier niet zo goed tegen… ik heb dagelijks met dit soort gasten te maken en die werken zich een slag in de rondte. De meeste staan om half 7 als bij de groothandel om hun spulletjes te komen en versturen de laatste offerte om half 10 in de avond en dat 6 dagen per week

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 22-06-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:35:
[...]

spoiler:
Oplichten? Mensen die in de praktijk werken zie je steeds minder. Wat dacht je van al die IT’rs die €80.000 op jaar basis verdienen voor het zitten achter een bureau en nog eens z’n smerig vieze tesla rijden omdat je dan goedkope bijtelling hebt.

We mogen wel eens wat meer waardering hebben en krijgen voor de mensen die met hun handjes werken!
Edit ik had jouw post verkeerd begrepen.

Maar any hoe.

Gewoon lekker zelf doen. Nieuw gereedschap scoren, lekker met je handjes werken en een paar honderd euro besparen.

[ Voor 19% gewijzigd door BFmango op 22-06-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
[...]

Bovenste foto is waarschijnlijk cellenbeton, lastig te zien op de foto, maar dat is standaard binnenwand materiaal. Onderste foto is duidelijk kalkzandsteen. Daar ga je wat moeilijker doorheen komen, maar is nog steeds goed te doen.

Als je dit zelf doet met een slijptol en een buis over de vloer ipv via bochten over de muur ben je met een dagdeel klaar. Voor de lui die dit normaliter doen is dit 2 uur werk maximaal. Mits de dekvloer er nog niet in ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BFmango schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:38:
[...]

Edit ik had jouw post verkeerd begrepen.

Maar any hoe.

Gewoon lekker zelf doen. Nieuw gereedschap scoren, lekker met je handjes werken en een paar honderd euro besparen.
Haha maakt niet uit. M’n irritatie niveau ging even net zo snel als die tesla naar 100.

Als je handig genoeg bent om het zelf te doen: vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 20:01
[...]

De bovenste foto is gasbeton en de tweede foto is kalkzandsteen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Olympialooping schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:40:
[...]

Bovenste foto is waarschijnlijk cellenbeton, lastig te zien op de foto, maar dat is standaard binnenwand materiaal. Onderste foto is duidelijk kalkzandsteen. Daar ga je wat moeilijker doorheen komen, maar is nog steeds goed te doen.

Als je dit zelf doet met een slijptol en een buis over de vloer ipv via bochten over de muur ben je met een dagdeel klaar. Voor de lui die dit normaliter doen is dit 2 uur werk maximaal. Mits de dekvloer er nog niet in ligt.
Kalkzandsteen? Dit zijn standaard cellenbeton blokken van 60x40 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:42:
[...]

Kalkzandsteen? Dit zijn standaard cellenbeton blokken van 60x40 hoor.
Duidelijk kalkzandsteen, grote elementen die met een lijmkraantje worden gezet.
De eerste foto is duidelijk Ytong.

https://www.google.com/se...pr=2#imgrc=Z5xgdFlx4My_VM

[ Voor 26% gewijzigd door D.deJong op 22-06-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Duidelijk kalkzandsteen, grote elementen die met een lijmkraantje worden gezet.
De eerste foto is duidelijk Ytong.
Waar zijn de horizontale voegen op de eerste foto? En waar koop ik kalkzandsteen can 60x40 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:45:
[...]

Waar zijn de horizontale voegen op de eerste foto? En waar koop ik kalkzandsteen can 60x40 dan?
https://www.google.com/se...=653#imgrc=hCfo696bS_H4pM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:45:
[...]

En die kalkzandsteen elementen zijn inderdaad groter dan 600x400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:50:
[...]

En die kalkzandsteen elementen zijn inderdaad groter dan 600x400.

[ Voor 28% gewijzigd door Toppe op 22-06-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:50:
[...]

Die blokken zijn 60x40…
Wat haal jij die 60x40 vandaan? Ik heb nergens iets gelezen over maatvoering.
Elementen zijn 648x997 in 120 of 150 dik, woningscheidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:17
Als dit netjes in de muur moet is 600 euro niet overdreven. Je moet sleuven frezen, buizen leggen, draden vervangen vanaf de plafonddozen en de boel weet dichtstucen.

Zelf doen is zeker de moeite waard.

Als het achter de keukenkastjes is: een verlengsnoer werkt ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Nicole9876 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:41:
Vandaag zijn we even op de bouw wezen kijken. Nou ja, van achter het hek natuurlijk. In onze achtergevel zit een flinke scheur in een kalkzandsteenblok. Zou dit kwaad kunnen? [Afbeelding]
Deze post zojuist teruggevonden en kwam iets soortgelijks tegen in ons huis, maar dan in een binnenwand met 2 blokken naast elkaar (zie foto). @Toppe gaf aan dat de lijm e.e.a. alleen maar sterker maakt. Nou wil ik je/hem best geloven :P, maar kan onderstaande dan geen kwaad? En zijn hier richtlijnen voor wat betreft oplevering?

Bij Woningborg zie ik wel wat staan, maar dat gaat volgens mij echt om het werken van materialen. Wel wordt gezegd dat een scheurwijdte van meer dan 0,5mm de degelijkheid in het geding kan brengen en dat lijkt hier op het oog wel deels het geval te zijn. Het betreft overigens een dragende binnenwand.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 22-06-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
finsdefis schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:07:
[...]

Deze post zojuist teruggevonden en kwam iets soortgelijks tegen in ons huis, maar dan in een binnenwand met 2 blokken naast elkaar (zie foto). @Toppe gaf aan dat de lijm e.e.a. alleen maar sterker maakt. Nou wil ik je/hem best geloven :P, maar kan onderstaande dan geen kwaad? En zijn hier richtlijnen voor wat betreft oplevering?

Bij Woningborg zie ik wel wat staan, maar dat gaat volgens mij echt om het werken van materialen. Wel wordt gezegd dat een scheurwijdte van meer dan 0,5mm de degelijkheid in het geding kan brengen en dat lijkt hier op het oog wel deels het geval te zijn. Het betreft overigens een dragende binnenwand.

***members only***
Echt netjes dicht gesmeerd is het niet nee. Ga je een oplevering doen met iemand van VEH of iets vergelijkbaars? Die kunnen het terplekke beoordelen en kijken of dit wel of niet is toegestaan.

Vanaf een foto is het allemaal lastig te bepalen, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
[...]

***members only***
De lijmverbinding tussen 2 delen kalkzandsteen is sterker dan het blok zelf (mits het vol verlijmd is) dus kwalitatief is er niks mis mee.
Je moet het maar zien als een horizontale voeg en zodra de stucadoor is geweest zie je er niks meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:13:
[...]

Echt netjes dicht gesmeerd is het niet nee. Ga je een oplevering doen met iemand van VEH of iets vergelijkbaars? Die kunnen het terplekke beoordelen en kijken of dit wel of niet is toegestaan.

Vanaf een foto is het allemaal lastig te bepalen, helaas.
Oh ja zo'n opleveringskeuring zijn we sowieso van plan. Wat dat betreft penny wise, pound foolish als je dat niet doet. Bij onze huidige woning heeft dat ook al veel opgeleverd. In elk geval één aandachtspuntje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
finsdefis schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:19:
[...]

Oh ja zo'n opleveringskeuring zijn we sowieso van plan. Wat dat betreft penny wise, pound foolish als je dat niet doet. Bij onze huidige woning heeft dat ook al veel opgeleverd. In elk geval één aandachtspuntje :P
Vooral doen. Echt netjes smeert is het niet dus wat dat betreft hebben ze nog wel een leer puntje.

Lijm is overigens alleen echt sterker als het gemixt is volgens de voorschriften van de fabrikant. Als het te snel droogt dan zal hij nooit de eind sterkte krijgen waarmee alle testen gedaan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
Over zeer korte tijd krijgen wij eindelijk de sleutel van ons huis! Er is wel onduidelijkheid over het opstookprotcol. Is dat nu wel of niet nodig?

Het betreft een alpha innotec water warmtepomp (lekker passief koelen in de zomer! _/-\o_ )
Beneden komt een plak pvc vloer, boven een gietvloer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Dacuuu schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:41:
Over zeer korte tijd krijgen wij eindelijk de sleutel van ons huis! Er is wel onduidelijkheid over het opstookprotcol. Is dat nu wel of niet nodig?

Het betreft een alpha innotec water warmtepomp (lekker passief koelen in de zomer! _/-\o_ )
Beneden komt een plak pvc vloer, boven een gietvloer.
Bij zandcement dekvloer: wel nodig. Dit haalt de spanning uit de vloer en zorgt dat alle haarscheurtjes ontstaan voordat je gaat afwerken. Op die manier heb je in de afwerkvloer nooit scheuren.

Bij anhydriet dekvloer: niet nodig. Deze zijn zwevend gelegd en zolang de vloer maar voldoende droog is voordat je gaat afwerken krijg je geen scheuren in de dekvloer. De krimpt of zet uit in zijn geheel, daarom zit er aan de randen ook schuim. Om dit op te vangen.

Daarnaast geldt dat het bij lage temperatuur verwarming zoals van een warmtepomp veel minder noodzakelijk is (ook bij cementdekvloer) omdat de vloer geen grote temperatuurverschillen te verwerken krijgt.

Uiteindelijk is het de vloerenlegger die beslist. Hij moet namelijk garantie geven op de afwerkvloer en zal dat alleen onder specifieke voorwaarden willen doen. Zeker bij die gietvloer heb je kans dat ze eisen dat het uitgevoerd is, ook bij een anhydrietvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

***members only***
Geen zorgen over maken. De stukadoor werkt dat wel weg. Dit doet aan de stevigheid niets af. Het is op de foto helemaal nog niet dicht gesmeerd, je ziet gewoon lijmresten. Dat kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:02
Blihi schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:59:
[...]

Bij zandcement dekvloer: wel nodig. Dit haalt de spanning uit de vloer en zorgt dat alle haarscheurtjes ontstaan voordat je gaat afwerken. Op die manier heb je in de afwerkvloer nooit scheuren.

Bij anhydriet dekvloer: niet nodig. Deze zijn zwevend gelegd en zolang de vloer maar voldoende droog is voordat je gaat afwerken krijg je geen scheuren in de dekvloer. De krimpt of zet uit in zijn geheel, daarom zit er aan de randen ook schuim. Om dit op te vangen.

Daarnaast geldt dat het bij lage temperatuur verwarming zoals van een warmtepomp veel minder noodzakelijk is (ook bij cementdekvloer) omdat de vloer geen grote temperatuurverschillen te verwerken krijgt.

Uiteindelijk is het de vloerenlegger die beslist. Hij moet namelijk garantie geven op de afwerkvloer en zal dat alleen onder specifieke voorwaarden willen doen. Zeker bij die gietvloer heb je kans dat ze eisen dat het uitgevoerd is, ook bij een anhydrietvloer.
Kunnen we deze even pinnen 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
Eerste foto is de andere kant van de badkamer, wellicht daarom andere blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Laatst online: 05-07-2024
Misschien is dit niet helemaal het juiste topic, maar heeft iemand ervaring met de kosten van een constructeur? Na oplevering willen we zelf nog een twee entresols inbouwen (aannemer doet dit niet, ook al hebben andere bouwnummers wel een entresol :| ) en ik heb net de offerte gehad voor de berekening.

Dat komt uit op 2200 ex btw voor de berekening. Is dit een gevalletje we hebben het druk dus we kunnen alles vragen, of kost een berekening echt zo veel? Mijn referentiekader waren overzichtjes zoals op https://www.offerteadvise...-constructieberekeningen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMoes
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-10-2023
Mijn partner en ik zijn een aantal weken geleden ingeloot voor een nieuwbouwwoning en inmiddels hebben wij ook de hypotheek rond! We zijn hier natuurlijk super blij mee, maar nu staan we voor een aantal lastige keuzes. De komende maanden wil ik dit topic dus in de gaten houden, misschien pik ik nog iets op.

Een keuze die wij nu moeten maken waar we beide nogal over twijfelen is de optie draai/kiep ramen. In de eerste instantie wilden we graag draai/kiep ramen, maar hoe langer we er over nadenken hoe onhandiger ze lijken te zijn, maar iets in mij zegt toch dat ik bepaalde voordelen/nadelen mis.

Voordelen draai/kiep t.o.v. traditionele draairamen
  • Gemakkelijk(er) te openen met 1 handomdraai
  • Geleverd met sleutel (veiliger dan traditionele draairamen?)
  • Gemakkelijk lappen van het draaiende raam
Het laatste punt wordt veelal door kozijnboeren genoemd, maar is onzin imo. Je moet immers nog steeds naar buiten om de niet draaiende ramen te lappen.

Nadelen draai/kiep t.o.v. traditionele draairamen
  • Raam gaat naar binnen open, kost dus relatief veel ruimte
  • Niet alle raambekleding kan voor draai/kiep ramen
  • Geen controle over hoe ver het raam open staat (kiepstand of vrij draaiend in de draaistand)
  • Brengt extra kosten met zich mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 20:27
@JustMoes

Wij hebben specifiek aangegeven geen draai/kiep ramen te willen vanwege de nadelen die het imo met zich meebrengt. Wij hebben in ons huidige huis draaikiep op de slaapkamer, nou vergeet het met knappe raambekleding.
We hebben de optie voor gordijnen en dan houdt het op. Of dure oplossingen om het een en ander te monteren op de draaiende kozijnen zelf.

Wel een voordeel is als je screens hebt je je raam open zou kunnen zetten terwijl je screen naar beneden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 13:52
JustMoes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:32:

Het laatste punt wordt veelal door kozijnboeren genoemd, maar is onzin imo. Je moet immers nog steeds naar buiten om de niet draaiende ramen te lappen.

• Geen controle over hoe ver het raam open staat (kiepstand of vrij draaiend in de draaistand)
Waar haal je die voordelen vandaan?
1) is toch net hetzelfde bij beide types?
2) is een eigen keuze, en helemaal niet 'verplicht' bij kiep ramen. Als jij klassieke ramen kiest.met een sleutel, so be it
3) 8)7

Enige voordeel is dat je het raam kan open zetten, en niemand binnen kan in je huis. Dus mogelijkheid dat je raam kan laten open staan s'nachts/als je weg bent. Dus voornamelijk gewoon makkelijker om te verluchten.

Nadelen
Zwakker, door meerdere scharnierpunten en dus inbraakgevoeliger.
Duurder.

En welke draairamen bedoel jij dan? Want beide types gaan toch langs binnen open?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
JustMoes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:32:
Mijn partner en ik zijn een aantal weken geleden ingeloot voor een nieuwbouwwoning en inmiddels hebben wij ook de hypotheek rond! We zijn hier natuurlijk super blij mee, maar nu staan we voor een aantal lastige keuzes. De komende maanden wil ik dit topic dus in de gaten houden, misschien pik ik nog iets op.

Een keuze die wij nu moeten maken waar we beide nogal over twijfelen is de optie draai/kiep ramen. In de eerste instantie wilden we graag draai/kiep ramen, maar hoe langer we er over nadenken hoe onhandiger ze lijken te zijn, maar iets in mij zegt toch dat ik bepaalde voordelen/nadelen mis.

Wij hebben de draai-/kiepramen heel vaak op de kiepstand staan om extra te ventileren. Met name op de slaapkamer fijn aangezien die wat mij betreft niet fris genoeg kan zijn. Met name in deze tijden van warmte kan het fijn zijn om 's nachts gewoon alles open te laten en door te laten waaien zodat het afkoelt. Daar zijn de ventilatieroosters (we hebben mechanische ventilatie type C) niet genoeg voor.

Dat is eigenlijk mijn voornaamste pluspunt, maar dat is zeer persoonlijk en ook afhankelijk van andere opties in je huis zoals het ventilatiesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 20:30
Wat @Aurum zegt, ik heb daar vooraf niet over nagedacht maar zo gebruik ik ze wel. Als de zon op de ramen staat maar de luchttemperatuur nog niet zo hoog is dan is dat ideaal. Zonwering en insectenhor in een en het raam kan dan volledig open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:45
bottom line schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Enige voordeel is dat je het raam kan open zetten, en niemand binnen kan in je huis. Dus mogelijkheid dat je raam kan laten open staan s'nachts/als je weg bent. Dus voornamelijk gewoon makkelijker om te verluchten.
Wel op slot doen. Inbraak via een draaikiepraam is eenvoudiger dan je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:15
Maar wel de sleutel bereikbaar houden, ik zie vaak dat mensen de ramen op slot hebben en de sleutel is nergens te bekennen. Erg handig als je er opeens uit moet ivm. brand of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:45
vassago schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:51:
[...]

Maar wel de sleutel bereikbaar houden, ik zie vaak dat mensen de ramen op slot hebben en de sleutel is nergens te bekennen. Erg handig als je er opeens uit moet ivm. brand of iets dergelijks.
Sleuteltje laten zitten, maar er iets uittrekken zodat je die niet kan draaien maakt het al een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
bottom line schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Waar haal je die voordelen vandaan?
1) is toch net hetzelfde bij beide types?
2) is een eigen keuze, en helemaal niet 'verplicht' bij kiep ramen. Als jij klassieke ramen kiest.met een sleutel, so be it
3) 8)7

Nadelen
Zwakker, door meerdere scharnierpunten en dus inbraakgevoeliger.
Duurder.

En welke draairamen bedoel jij dan? Want beide types gaan toch langs binnen open?
De standaard ramen zullen naar buiten open draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Volgens mij heb ik ooit ergens draaikiepramen die je kom ‘vergrendelen’ in hun draai positie door de klink op de gewenste positie in sluit stand te zetten. Ik weet alleen niet meer waar ik het gezien heb…

Overigens hebben de meeste kozijnen tegenwoordig een winter en zomer stand. Op slot zetten is alleen nodig in de zomer stand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMoes
Aurum schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:38:
@JustMoes

Wij hebben specifiek aangegeven geen draai/kiep ramen te willen vanwege de nadelen die het imo met zich meebrengt. Wij hebben in ons huidige huis draaikiep op de slaapkamer, nou vergeet het met knappe raambekleding.
We hebben de optie voor gordijnen en dan houdt het op. Of dure oplossingen om het een en ander te monteren op de draaiende kozijnen zelf.

Wel een voordeel is als je screens hebt je je raam open zou kunnen zetten terwijl je screen naar beneden is.
De screens heb ik inderdaad nog niet over nagedacht. Dank voor de input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@JustMoes Afhankelijk van de manier waarop je raamuitzetter werkt kunnen horren ook een uitdaging zijn. In ons vorige huis hadden we op de slaapkamer standaard ramen. De uitzetter die er op zat moest er af anders kon er geen hor in, de vervangende uitzetter was een stuk minder handig.

Wij hebben nu overal draaikiep ramen, wij hadden ook geen andere optie. Voordeel is dat er hele makkelijke klikhorren in kunnen, en inderdaad dat je ramen open kunnen als je screens aan de buitenkant wilt (maar die willen wij niet).

Voor raambekleding kan het een nadeel zijn. Wij hebben shutters, blinds en gordijnen. Dikte van muur en positie van kozijn werken in ons geval goed samen zodat de shutters in de dag passen maar het raam daarachter gewoon op de kiepstand kan staan. Ramen helemaal open is echter niet handig want dan moet de shutter open naar binnen. Blinds zijn ook onhandig want als je die omhoog trekt zitten ze aan de bovenkant voor het raam. Kiepstand is geen probleem maar naar binnen open draaien gaat niet (gelukkig hebben wij bij veel ramen een draaikiep deel en daarboven nog een ruit of ruitjes zodat dit geen probleem is). Gordijnen kunnen sowieso maar je gordijn kan niet dicht als je het raam helemaal open wilt zetten.

Vooral nadelen dus, maar in de praktijk is voor ons de draaikiep stand handig, vooral met de horren daarachter. Daarnaast hebben wij een vrijstaand huis en dus veel ramen, waarmee het ook op draaikiep stand prima luchten is.

Een ander nadeel van draaikiep is dat het potentieel kattenkillers zijn, maar da's alleen als je een kat hebt of wilt relevant. Een kat die er tussen wil klimmen komt meestal klem te zitten en zakt er echt helemaal tussen wat gezien de paniek die dan ontstaat meestal slecht af loopt voor de ruggegraat. Maar met een shutter of blinds ervoor is dat risico snel weg, bij ons zitten de meeste enkele ramen overigens op een manier in het kozijn dat er sowieso geen kat meer tussen past.

@Toppe Ik heb het net even getest en ik kan het slotje gewoon indrukken als ik het raam op de kiepstand zet en dan draait de klink dus niet meer. Had ik nog niet aan gedacht, nu kan ik mijn kantoor veiliger luchten 's nachts (naast dat ze via de gevel langs de slaapkamer moeten klimmen om daar op de 2e etage te komen :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Jheroun schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:23:
[

@Toppe Ik heb het net even getest en ik kan het slotje gewoon indrukken als ik het raam op de kiepstand zet en dan draait de klink dus niet meer. Had ik nog niet aan gedacht, nu kan ik mijn kantoor veiliger luchten 's nachts (naast dat ze via de gevel langs de slaapkamer moeten klimmen om daar op de 2e etage te komen :P)
Dat is ook het idee van het slot ;)

Maar gaat om de draai stand. Handvat naar beneden is op slot, naar links (of rechts) is draai stand en naar boven is kiep stand.

Heb een keer een kozijn gezien die ‘op slot’ staat als je hem op draai stand hebt staan en je de klinkt ‘op slot’ zet. Ja, als je duwt duw je hem open maar ‘t was stevig genoeg om je raam een stukje open te zetten zonder dat hij steeds open of dicht waait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
In ons project is ontzettend veel discussie geweest over de ramen. Er zijn draai- kiepramen toegepast, maar in de technische omschrijving stond ook dat deze ramen voorzien zouden zijn van kierstanden (dus niet kiepstanden).

Verschillende kopers zijn ervan uit gegaan dat er dus inderdaad kierstanden zouden zijn naast de standaard kiepstand en omdat het in de TO stond, moest de aannemer leveren.

Uiteindelijk hebben een aantal kopers dit echt doorgezet (wij niet, wij zijn akkoord gegaan met de afwijking). Zij kregen in eerste instantie een optie aangeboden om met een extern friemeltje kierstanden te maken, maar daar zijn ze niet mee akkoord gegaan. Uiteindelijk zijn de kozijnen aangepast zodat er een kierstand is die je in het kozijn in en uit kunt schakelen. Je moet daarvoor een of ander palletje omzetten en dan kan het raam niet ver meer naar buiten.

Bij ramen die naar buiten toe open gaan moet je opletten met de zonwering. Screens of rolluiken kunnen niet meer dicht als het raam open staat (maar meestal houd je de ramen toch dicht als de zon er op staat). Automatische zonwering op basis van sensoren kun je niet zonder meer toepassen.

Voor de raambekleding aan de binnenkant zijn ramen die naar buiten toe open gaan wel fijn. Als je gewoon gordijnen hangt maakt het niet uit, maar als je voor iets anders kiest moet je rekening houden met het feit dat de ramen naar binnen komen. Oplossingen die wat verder voor het kozijn geplaatst worden, of inderdaad per raam meebewegen zijn dan de enige oplossing (en dat is vaak duurder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Alic3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:30:
Misschien is dit niet helemaal het juiste topic, maar heeft iemand ervaring met de kosten van een constructeur? Na oplevering willen we zelf nog een twee entresols inbouwen (aannemer doet dit niet, ook al hebben andere bouwnummers wel een entresol :| ) en ik heb net de offerte gehad voor de berekening.

Dat komt uit op 2200 ex btw voor de berekening. Is dit een gevalletje we hebben het druk dus we kunnen alles vragen, of kost een berekening echt zo veel? Mijn referentiekader waren overzichtjes zoals op https://www.offerteadvise...-constructieberekeningen/
Ik kan me voorstellen dat dit niet heel eenvoudig is. Omdat de fundering al ligt moet er bekeken worden hoe de constructie zijn krachten overbrengt op die bestaande fundering. Helemaal als dat een palenfundering is, is dat geen triviale taak.

Afhankelijk van je precieze wensen moet er gekeken worden of de bestaande wanden de extra belasting kunnen hebben en zo nee, of die dikker moeten. Als wanden dikker gemaakt moeten worden moet bekeken worden hoe deze ondersteund worden op de oorspronkelijke fundering (en dus niet op de dekvloer, maar door de dekvloer heen op de ondergrond). Afhankelijk van de ondergrond (breedplaten of kanaalplaten) moet gekeken worden of dat ter plaatse wel kan of niet. Je kunt bijvoorbeeld niet precies boven een kanaal in zo'n plaat een staalconstructie neer gaan zetten. Die zakt er doorheen. Normaal staat staal vast in fundering, maar dan moet die funderingsbalk natuurlijk wel net op die plaats aanwezig zijn. En dan moet je nog hopen dat daar geen vloerverwarmingsbuizen lopen, want dan moet dat ook opnieuw.

Al die dingen moet de constructeur garanderen en dat is waar je voor betaalt. Je loopt ook nog het risico dat het antwoord van de constructeur is: "kan niet". En dan zijn het heel dure euro's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
@Blihi Dank voor je reactie. Ik kan me ook wel voorstellen dat het een niet alledaagse berekening is. Het is geen uitbouw, dakkapel etc.. Ik heb alle documenten al gedeeld met de partij dus het bedrag zal ook niet uit de lucht komen vallen. Het gaat om een appartement op de begane grond maar wel met een kelderverdieping er onder. Binnenmuren zijn metalstud en éen woningscheidende wand is beton. Maar ik ga er al vanuit dat het een min of meer opzichzelfstaande constructie wordt. We hebben al rekening gehouden met vloerverwarmingsvrije zones voor de constructie. Maar die plekken hebben we min of aangegeven obv een educated guess.

Ze gaven wel direct aan om toestemming aan de VvE te vragen. Maar die bestaat natuurlijk nog (lang) niet (oplevering Q1 2023). De eerste bijeenkomt is meestal wel een tijdje voor de oplevering. Wat zou een VvE tegen zo'n verandering in mijn huis kunnen hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Een verandering in jouw huis kunnen ze weinig tegen doen inderdaad, maar je moet wel zorgen voor het ontbreken van contactgeluiden. Je kunt dus niet zomaar een constructie neerzetten die niet akoestisch gescheiden is.

Je geeft aan dat er een verdieping onder zit. Dat betekent dat de verdiepingsvloer berekend is op een bepaalde belasting (zeg 400 kg/m2). Je wilt nu, op specifieke plaatsen, de vloer extra zwaar gaan belasten (dat zijn de draagpunten voor je entresol). De vraag is dus, kan die verdiepingsvloer die belasting op die punten hebben en wat is dan de consequentie voor de rest van de vloer? Als jouw entresol, inclusief maximale belasting, 2000 kg weegt, dan moet dat gewicht dus verdeeld worden over een oppervlak van 5 m2 om binnen de normen te blijven. Dat is natuurlijk niet realistisch, dus is extra onderzoek nodig.
Bijvoorbeeld: kunnen de woningscheidende wanden die extra belasting dragen en zo ja, kan ook de onderliggende verdieping dat hebben?

De constructeur zal moeten aantonen dat, als het een en ander volgens zijn specificaties wordt aangelegd, de boel niet instort. Die zekerheid betaal je voor.

Dit is wel eens gruwelijk mis gegaan. Denk aan de balkons in Maastricht die naar beneden kwamen omdat iemand daar een plantenbak op gezet had die veel zwaarder was dan de berekende maximale belasting. Op zo'n moment moet de constructeur kunnen zeggen: "niet mijn fout, kijk maar". En dat is duur.

De VVE komt natuurlijk wel om de hoek kijken als blijkt dat je in de onderliggende verdieping ook versterkingen aan moet gaan brengen en ik vermoed dat je daar nooit toestemming voor gaat krijgen als dat in iemand anders zijn berging terecht komt.

[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 23-06-2021 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Alic3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:45:
Wat zou een VvE tegen zo'n verandering in mijn huis kunnen hebben?
Als je zaken mbt de constructie wilt wijzigen, heeft de VVE daar zeker wel iets over te zeggen. Het pand is namelijk eigendom van de VVE, waar jij als koper alleen het appartementsrecht hebt. Je zal er je eigen splitsingsakte even op moeten naslaan, maar in het model reglement staat dit vast gelegd in artikel 25.1.
https://www.vvebeheer24.n...en-in-constructie-gebouw/

[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 23-06-2021 17:07 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Tijdje terug over tegels gehad bij onder andere Middag en Regge.

Heeft iemand ervaring met Tegelkorting voor tegels?

Members only:

Ben benieuwd of er ervaringen met Tegelkorting zijn. Hebben ook een showroom en samples, bestellen direct bij fabrikant.

Hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, als er echter goede ervaringen zijn met deze partij en hiermee 2000€ wordt bespaart..

Eerstehands ervaring zou de keuze echter makkelijker maken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Source90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:28:
Tijdje terug over tegels gehad bij onder andere Middag en Regge.

Heeft iemand ervaring met Tegelkorting voor tegels?

***members only***

Ben benieuwd of er ervaringen met Tegelkorting zijn. Hebben ook een showroom en samples, bestellen direct bij fabrikant.

Hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, als er echter goede ervaringen zijn met deze partij en hiermee 2000€ wordt bespaart..

Eerstehands ervaring zou de keuze echter makkelijker maken :)
Geen idee of het concept hetzelfde is maar mijn broertje had een partij bij tegeloutlet punt nl ofzo vandaan. Merk en type exact gelijk als een andere duurdere tegelzaak dus hij was “overtuigd”.
Echter na levering werd duidelijk waar het in zat. Bijna alle pakken waren beschadigd, tegels verre van maatvast en er leek kleurverschil te zijn. Nu was het voor hem allemaal tijdelijk en het geld dus meer waard dan een knappe vloer maar het leek erop alsof zij in afgekeurde partijen handelde.

Mocht je op papier krijgen dat je een strakke maatvaste vloer krijgt dan zou ik het mogelijk wel aandurven voor 2k.

Mijn vloer komt bij Regge vandaan, niet de aller goedkoopste maar ik had wel perfecte service. Een week na oplevering toch gebeld over een aantal tegels die ik vond “uitsteken” (visgraat) ik stuurde foto’s en 1 week later waren ze terug en de tegels zijn zonder discussie vervangen voor nieuwe. (En voor the record, ik woon 150km verderop van ze :) )

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 23-06-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
JackBol schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:05:
[...]

Als je zaken mbt de constructie wilt wijzigen, heeft de VVE daar zeker wel iets over te zeggen. Het pand is namelijk eigendom van de VVE, waar jij als koper alleen het appartementsrecht hebt. Je zal er je eigen splitsingsakte even op moeten naslaan, maar in het model reglement staat dit vast gelegd in artikel 25.1.
https://www.vvebeheer24.n...en-in-constructie-gebouw/
Ik heb de splitsingsakte er even bijgepakt en artikel 25 staat er bij ons ook in. Dat wordt dan de eerste vergadering van de VvE afwachten. En mezelf direct aanmelden tijdens die vergadering :+

Domme vraag misschien, maar verander je ook iets aan de constructie als je in een bestaande hoge ruimte een vrijstaande verdiepingsvloer plaatst die rust op 8 kolommen? Zonder dat het dus vast zit in een bestaande muur.

@Blihi Goede toelichting. Voor een berekening om dat zeker te weten heb ik wel een paar duizend over. Als het mogelijk is, kunnen we met 2 entresols totaal ruim 30m2 extra creëren in huis en dat is wel lekker met de m2 prijs. Is meteen een flinke waardevermeerdering van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Alic3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Ik heb de splitsingsakte er even bijgepakt en artikel 25 staat er bij ons ook in. Dat wordt dan de eerste vergadering van de VvE afwachten. En mezelf direct aanmelden tijdens die vergadering :+

Domme vraag misschien, maar verander je ook iets aan de constructie als je in een bestaande hoge ruimte een vrijstaande verdiepingsvloer plaatst die rust op 8 kolommen? Zonder dat het dus vast zit in een bestaande muur.
Ja, want die 8 kolommen moeten door de dekvloer (en dus door de akoestische scheiding) heen op de vloer vastgemaakt worden.

Als je het geheel op de dekvloer kunt monteren zal er niets aan de hand zijn. Eventueel aan de wand met speciale schuivende verbindingen. Ik kom even niet op de naam.
@Blihi Goede toelichting. Voor een berekening om dat zeker te weten heb ik wel een paar duizend over. Als het mogelijk is, kunnen we met 2 entresols totaal ruim 30m2 extra creëren in huis en dat is wel lekker met de m2 prijs. Is meteen een flinke waardevermeerdering van het huis.
Het is zeker een interessante vraag en ik ben benieuwd of het je gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-06 21:29
Ik wil een extra groep trekken naar de keuken voor een Quooker. Ik heb even een gaatje geboord door de verdiepingsvloer en ik wil een kabel trekken door de (vochtige) kruipruimte naar de meterkast.

Kan ik beter voor een YMVK kabel gaan of gewoon een XMVK kabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vortexnl1982 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:16:
Ik wil een extra groep trekken naar de keuken voor een Quooker. Ik heb even een gaatje geboord door de verdiepingsvloer en ik wil een kabel trekken door de (vochtige) kruipruimte naar de meterkast.

Kan ik beter voor een YMVK kabel gaan of gewoon een XMVK kabel ?
YMVK, prijs verschil is op z’n lengte te verwaarlozen maar je krijgt er een wat dikkere kabel voor terug die ook moeilijk brandbaar is.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:42

defiant

Moderator General Chat
Ik had vandaag mijn eerste kopersgesprek, tijdens het gesprek met de verkoopmakelaar heb ik kenbaar gemaakt dat vertrouwen goed is, maar controle beter en ik dus graag ook tussentijds een bouw inspecteur een controle zou willen laten doen. Ook om mogelijk getouwtrek later te voorkomen bij problemen die minder zichtbaar zijn. Volgens de verkoopmakelaar was dit geen probleem.

Maar de kopersbegeleider zei toch dat dit toch strikt niet toegestaan was, alleen een eindinspectie voor oplevering. Ik zal dit eens voorleggen bij vereniging eigen huis, maar ik verbaas me er wel over.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
defiant schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:29:
Ik had vandaag mijn eerste kopersgesprek, tijdens het gesprek met de verkoopmakelaar heb ik kenbaar gemaakt dat vertrouwen goed is, maar controle beter en ik dus graag ook tussentijds een bouw inspecteur een controle zou willen laten doen. Ook om mogelijk getouwtrek later te voorkomen bij problemen die minder zichtbaar zijn. Volgens de verkoopmakelaar was dit geen probleem.

Maar de kopersbegeleider zei toch dat dit toch strikt niet toegestaan was, alleen een eindinspectie voor oplevering. Ik zal dit eens voorleggen bij vereniging eigen huis, maar ik verbaas me er wel over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwKq3__rN2GjHcMTVbh3opb1vSY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/wNTCWooWDT2x3vGnHKqOLtTV.gif?f=user_large
Kon het niet laten!

Je kan een bezoek aan de bouwplaats niet ‘afdwingen’ en dus ben je volledig overgeleverd aan de welwillendheid van de aannemer…

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 23-06-2021 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Alic3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:58:
Als je er een constructeur voor moet inhuren, is het constructief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:20:
[...]

YMVK, prijs verschil is op z’n lengte te verwaarlozen maar je krijgt er een wat dikkere kabel voor terug die ook moeilijk brandbaar is.p.
Ik zou even een buisje trekken (25 mm flex) met daarin ymvk kabel. Ligt de kabel los door de kruipruimte dan ymvk-as gebruiken. Voor het geval er knaagdiertjes aan de gang willen gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 23-06-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:31:
[...]

Je kan een bezoek aan de bouwplaats niet ‘afdwingen’ en dus ben je volledig overgeleverd aan de welwillendheid van de aannemer…
Klopt, maar dan kunnen ze ook geen betaling eisen. In zo'n geval dus altijd per mail laten weten dat je de factuur betaalt zodra jij de gelegenheid hebt gehad om vast te stellen dat het werk inderdaad uitgevoerd is.

Dat was het advies wat ik van Woningborg kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:52:
[...]

Klopt, maar dan kunnen ze ook geen betaling eisen. In zo'n geval dus altijd per mail laten weten dat je de factuur betaalt zodra jij de gelegenheid hebt gehad om vast te stellen dat het werk inderdaad uitgevoerd is.

Dat was het advies wat ik van Woningborg kreeg.

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 23-06-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Artikel 4 lid 1 uit de algemene toelichting van Woningborg (en dit is een contractstuk, dus bindend):
Wellicht wilt u nagaan of de werkzaamheden op grond waarvan de Ondernemer u een factuur heeft gezonden, ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd. In dit kader is het mogelijk om, uitsluitend in overleg en na voorafgaande afspraak met de Ondernemer, een bezoek aan de bouwplaats te brengen. Het is echter niet mogelijk om op willekeurige momenten de bouwplaats te betreden. Dit in verband met de verantwoordelijkheid van de Ondernemer dan wel het uitvoerend bouwbedrijf voor de veiligheid van medewerkers en bezoekers op de bouwplaats alsmede het verhoogde risico van schade en letsel.
Dus ja, je mag in overleg (laten) controleren dat het werk uitgevoerd is en eigenlijk is dat niet meer dan logisch als je bedenkt dat Woningborg te vroeg betaalde facturen niet verzekert.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 23-06-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:04:
Artikel 4 lid 1 uit de algemene toelichting van Woningborg (en dit is een contractstuk, dus bindend):

[...]

Dus ja, je mag in overleg (laten) controleren dat het werk uitgevoerd is en eigenlijk is dat niet meer dan logisch als je bedenkt dat Woningborg te vroeg betaalde facturen niet verzekert.
Er had moeten staan dat de aannemer de koper de gelegenheid moet geven om het gefactureerde werk te kunnen controleren.

In overleg wil niet zeggen dat ze je moeten toelaten. Hij had wat mij betreft wat duidelijker gemoeten… en anders lapt elke aannemer de regels aan z’n laars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Op hun website zijn ze inderdaad stelliger. Je moet kunnen controleren voor je betaalt. Dat is ook de boodschap als je belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
GeeMoney schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:52:
[...]

Geen idee of het concept hetzelfde is maar mijn broertje had een partij bij tegeloutlet punt nl ofzo vandaan. Merk en type exact gelijk als een andere duurdere tegelzaak dus hij was “overtuigd”.
Echter na levering werd duidelijk waar het in zat. Bijna alle pakken waren beschadigd, tegels verre van maatvast en er leek kleurverschil te zijn. Nu was het voor hem allemaal tijdelijk en het geld dus meer waard dan een knappe vloer maar het leek erop alsof zij in afgekeurde partijen handelde.

Mocht je op papier krijgen dat je een strakke maatvaste vloer krijgt dan zou ik het mogelijk wel aandurven voor 2k.

Mijn vloer komt bij Regge vandaan, niet de aller goedkoopste maar ik had wel perfecte service. Een week na oplevering toch gebeld over een aantal tegels die ik vond “uitsteken” (visgraat) ik stuurde foto’s en 1 week later waren ze terug en de tegels zijn zonder discussie vervangen voor nieuwe. (En voor the record, ik woon 150km verderop van ze :) )
In de algemene voorwaarden wordt wel hier en daar gerept over garantie bij beschadigingen, met een tolerantie van 2% breuk op een pak. Op deze hoeveelheid en de duurzaamheid (hoop toch zeker dat het een decennia erin ligt) wellicht toch wat meer besteden bij bijvoorbeeld Regge. Al is het maar voor het gebrek aan reviews/recenies van Tegelkorting.

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 23-06-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
JackBol schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:35:
[...]

Als je er een constructeur voor moet inhuren, is het constructief ;)
Goed punt 8)7

We gaan het proberen en meemaken allemaal. Uit de reactie van de constructeur maak ik op dat het wel haalbaar is. Daarna zien we wel verder! Eerst die horde overwinnen en dan door naar de volgende uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Alic3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Goed punt 8)7

We gaan het proberen en meemaken allemaal. Uit de reactie van de constructeur maak ik op dat het wel haalbaar is. Daarna zien we wel verder! Eerst die horde overwinnen en dan door naar de volgende uitdaging :)
Hoeveel appartementen zijn er op de begane grond?
Wellicht willen meer mensen/buren op de begane grond dit en sta je mogelijk sterker bij de VVE. Eventueel nog de kosten delen van de constructeur/onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Source90 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:08:
[...]

Hoeveel appartementen zijn er op de begane grond?
Wellicht willen meer mensen/buren op de begane grond dit en sta je mogelijk sterker bij de VVE. Eventueel nog de kosten delen van de constructeur/onderzoek.
Wel zijn de enige in deze situatie met een vrije hoogte van 5.5m waar ze geen verdieping of entresol in hebben gezet (wat natuurlijk dat loftgevoel oplevert waar we voor zijn gevallen). Alle 11 de andere appartementen (ook 5,5-6m hoog) op de BG hebben sowieso een verdieping met vaste trap. De twee penthouses boven hebben ook een entresol (exact wat wij willen met een stalen constructie, maar aannemer wilde het niet bij ons doen). De overige appartementen op de andere verdiepingen zijn standaardhoogte.

Ik kan me niet voorstellen dat het een probleem gaat zijn bij de VvE maar wel goed om de officiële weg te bewandelen om toestemming te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
defiant schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:29:

Maar laten we eerlijk zijn; je bent een rijtjeshuis aan het bouwen.

Als je zo erg in zit met overdrachtsgeluiden van de buren door bouwfouten dan kan je mogelijk beter een bestaande woning kopen, of een vrijstaande woning kopen. Of je bouwt iets via een aannemer i.p.v. een projectontwikkelaar.

Om nu tussentijdse bouwcontroles te eisen bij de bouw van een rijtjeshuis... tsja...

En daarbij komt nog dat er voor jou tien anderen in de rij staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
BFmango schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:32:
[...]

Maar laten we eerlijk zijn; je bent een rijtjeshuis aan het bouwen.

Als je zo erg in zit met overdrachtsgeluiden van de buren door bouwfouten dan kan je mogelijk beter een bestaande woning kopen, of een vrijstaande woning kopen. Of je bouwt iets via een aannemer i.p.v. een projectontwikkelaar.

Om nu tussentijdse bouwcontroles te eisen bij de bouw van een rijtjeshuis... tsja...

En daarbij komt nog dat er voor jou tien anderen in de rij staan.
Ik ben het niet met je eens. Ook bij een rijtjeshuis betaal jij behoorlijke facturen op de blauwe ogen van de aannemer. Dat gaat meestal goed, maar kan ook heel fout gaan en dan ga je goed nat als blijkt dat een factuur te vroeg betaald is. Die wordt dan namelijk nog een keer naar je verstuurd en in deze markt is het niet ondenkbaar dat je dat geld niet even hebt liggen.

Ik zou zeggen, probeer er met de bouwer uit te komen. Leg uit waarom je deze zekerheid vraagt en dat je dit door een professional laat doen en dus niet zelf. Spreek eventueel met se buren af om samen wat sterker te staan.

De aannemer heeft jou een contract gegeven waar het gewoon omschreven staat. Dus daar kun je naar wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:28:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Ook bij een rijtjeshuis betaal jij behoorlijke facturen op de blauwe ogen van de aannemer. Dat gaat meestal goed, maar kan ook heel fout gaan en dan ga je goed nat als blijkt dat een factuur te vroeg betaald is. Die wordt dan namelijk nog een keer naar je verstuurd en in deze markt is het niet ondenkbaar dat je dat geld niet even hebt liggen.

Ik zou zeggen, probeer er met de bouwer uit te komen. Leg uit waarom je deze zekerheid vraagt en dat je dit door een professional laat doen en dus niet zelf. Spreek eventueel met se buren af om samen wat sterker te staan.

De aannemer heeft jou een contract gegeven waar het gewoon omschreven staat. Dus daar kun je naar wijzen.
Er staat omschreven dat het in overleg kan. Wat woningborg op de website zet of aan de telefoon aangeeft lijkt me hierin niet van toepassing aangezien je een overeenkomst hebt die alleen spreekt over ‘in overleg’. Een aannemer moet dus helemaal niets naar jou toe.

Zoals eerder aangegeven had Woningborg beter voor een moeten constructie kunnen gaan: Aannemer moet koper de mogelijkheid geven om het gefactureerde te kunnen controleren.

Te vrijblijvend dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Alic3 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Wel zijn de enige in deze situatie met een vrije hoogte van 5.5m waar ze geen verdieping of entresol in hebben gezet (wat natuurlijk dat loftgevoel oplevert waar we voor zijn gevallen). Alle 11 de andere appartementen (ook 5,5-6m hoog) op de BG hebben sowieso een verdieping met vaste trap. De twee penthouses boven hebben ook een entresol (exact wat wij willen met een stalen constructie, maar aannemer wilde het niet bij ons doen). De overige appartementen op de andere verdiepingen zijn standaardhoogte.

Ik kan me niet voorstellen dat het een probleem gaat zijn bij de VvE maar wel goed om de officiële weg te bewandelen om toestemming te krijgen.
Houd er rekening mee dat het structureel verhogen van de m2 ook invloed heeft op de servicekosten. Die zijn meestal verdeeld met een sleutel op basis van m2 en type m2. Een m2 overdekte parkeerplaats is duurder dan een m2 buiten, enz. Ga jij dus structureel m2 toevoegen met toestemming van de VvE, moet voor het hele gebouw opnieuw gerekend worden.

Wat is trouwens de reden dat de aannemer er niet aan wil? Is dat omdat jullie laat ingestapt zijn en toen de tekeningen al klaar waren, of is dat omdat hij al weet dat het constructief onmogelijk is?

Zo hebben wij een stalen kolom in de woonkamer. Die kon er constructief niet uit volgens de constructeur van de aannemer. (Uiteraard zou dat wel kunnen, maar dat zou extreem duur zijn omdat er dikkere plafonddelen, zwaardere muren en een heel andere fundering zouden moeten komen. Uiteindelijk hebben we die kolom dus maar keurig in het interieur weg gewerkt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:36:
[...]

Er staat omschreven dat het in overleg kan. Wat woningborg op de website zet of aan de telefoon aangeeft lijkt me hierin niet van toepassing aangezien je een overeenkomst hebt die alleen spreekt over ‘in overleg’. Een aannemer moet dus helemaal niets naar jou toe.

Zoals eerder aangegeven had Woningborg beter voor een moeten constructie kunnen gaan: Aannemer moet koper de mogelijkheid geven om het gefactureerde te kunnen controleren.

Te vrijblijvend dit.
Klopt, maar hier geeft de wet houvast. Je hoeft niet te betalen voor iets wat niet geleverd is. De leverancier (aannemer) moet aantonen dat zaken geleverd zijn. Dat kan op verschillende manieren, maar even laten controleren is het eenvoudigst. Foto's werken ook niet altijd, want dat kan zomaar van een ander huis zijn (denk niet dat het gebeurt hoor, maar toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mijn bouw termijnen zijn gebaseerd op dingen die goed zichtbaar zijn (voltooien ruwe begane grond, voltooien 1e verdieping, voltooien 2e verdieping, voltooien metselwerk, wind/waterdicht, etc)

Als ik er een keer langs rijd kan ik direct zien of ze die mijlpaal al voorbij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:39:
[...]

Klopt, maar hier geeft de wet houvast. Je hoeft niet te betalen voor iets wat niet geleverd is. De leverancier (aannemer) moet aantonen dat zaken geleverd zijn. Dat kan op verschillende manieren, maar even laten controleren is het eenvoudigst. Foto's werken ook niet altijd, want dat kan zomaar van een ander huis zijn (denk niet dat het gebeurt hoor, maar toch).
Zeker waar. Alleen als een aannemer de kans krijgt om de koper van zijn bouwplaats te houden dan kiezen ze natuurlijk die weg.

Elke fysieke inspectie zorgt voor oponthoud, zeg dat een aannemer 60 woningen neer zet en dat 50 mensen er voor kiezen om te controleren of het gefactureerde is afgerond en dat 10 keer met een gemiddelde tijd van 20 minuten per rondje: 50x20x10=10.000 minuten dat ze kwijt zijn.

Die 20 minuten is al aan de lage kant en reken ik vanaf het moment dat iemand voor de ‘poort’ staat tot iemand weer weg rijdt. Auto parkeren, even goeie morgen zeggen, helm op, vest aan, schoenen aan, stukje lopen, controleren, toch wat vragen beantwoorden, terug lopen, doei zeggen. De tijd die het kost om de afspraken te maken of te wijzigen neem hierin niet eens in mee.

Of, aannemer stuurt een stagiaire langs met een smartphone en een app, laat overal een foto van maken en upload ze direct in de map van de koper. Kost hem op 60 woningen 2 uurtjes.

Nogmaals, ik keur het zeker niet goed vanuit de aannemer maar ergens begrijp ik hem wel.

In de meest ideale situatie worden die 60 woningen allemaal binnen 2/3 weken van elkaar opgeleverd. In die situatie zou je er voor kunnen kiezen om één iemand aan te stellen die het gefactureerde controleert en wordt betaald vanuit de kopers. Zeg eens dat zo’n iemand €600 rekent, kost het je dus als ‘koper’ een tientje per bezoek. Dat zou mij het wel waard zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 24-06-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik snap ook dat het productiewerk is en dat pottenkijkers vervelend zijn en tijd kosten. Als kopers dit gezamenlijk doen zal het al een hoop schelen.

De meeste kopers doen dit soort dingen niet. Mijn broertje was de eerste in zijn project die bij de notaris de bankgarantie opvroeg. Ook dat is iets dat je eigenlijk moet controleren en waar je een kopie van hoort te krijgen. Hij was dus de eerste in een project van tientallen woningen (en de zijne werd als laatste opgeleverd). De notaris vroeg ook doodleuk of hij dat document wilde delen met de andere kopers, zodat de notaris er geen werk aan had....

Ik had de mazzel dat ik dagelijks de bouwplaats op kon en dat heb ik gedaan (met medeweten van de uitvoerder, maar tegen zijn zin). Dat heeft heel veel fouten voorkomen. Die kosten die jij noemt heeft de aannemer ook als achteraf blijkt dat dingen hersteld moeten worden. Helemaal als dat (niet geheel willekeurig voorbeeld) betekent dat de dekvloer er uit gehakt moet worden omdat de verdeler van de vloerverwarming op de verkeerde plek hangt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Blihi schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:36:
[...]

Houd er rekening mee dat het structureel verhogen van de m2 ook invloed heeft op de servicekosten. Die zijn meestal verdeeld met een sleutel op basis van m2 en type m2. Een m2 overdekte parkeerplaats is duurder dan een m2 buiten, enz. Ga jij dus structureel m2 toevoegen met toestemming van de VvE, moet voor het hele gebouw opnieuw gerekend worden.

Wat is trouwens de reden dat de aannemer er niet aan wil? Is dat omdat jullie laat ingestapt zijn en toen de tekeningen al klaar waren, of is dat omdat hij al weet dat het constructief onmogelijk is?

Zo hebben wij een stalen kolom in de woonkamer. Die kon er constructief niet uit volgens de constructeur van de aannemer. (Uiteraard zou dat wel kunnen, maar dat zou extreem duur zijn omdat er dikkere plafonddelen, zwaardere muren en een heel andere fundering zouden moeten komen. Uiteindelijk hebben we die kolom dus maar keurig in het interieur weg gewerkt.)
Ik had nog niet gedacht aan het verhogen van de servicekosten. Maar dat is nog wel te overzien als ik kijk naar wat de grotere appartementen waarschijnlijk gaan betalen. Scheelt een paar tientjes.

We waren een van de eersten in het project en hebben het plan meteen voorgelegd aan de kopersbegeleider dat we dit graag zouden willen. Ze hebben dit intern overlegd en gaven aan dat het technisch wel kan, maar 'het past niet bij de visie van de architect' dus ze gingen het niet doen. Snap ook wel dat ze daar geen zin in hebben.

Ze denken overigens wel goed mee met aanpassingen op de voorbereiding hier op. Zo plaatsen de MV ventielen dichtbij een muur zodat we een koker kunnen maken naar de keuken onder de entresol (niet dat die ineens ergens in het midden zit) en we mogen gratis vloerverwarmingsvrije zones aangeven. De elektra partij legt de elektra om zodat we wanden kunnen weghalen om later weer opnieuw op te bouwen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Alic3 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:09:
- Zo plaatsen de MV ventielen dichtbij een muur zodat we een koker kunnen maken
- we mogen gratis vloerverwarmingsvrije zones aangeven
- de elektra partij legt de elektra om zodat we wanden kunnen weghalen
Ik wil je op het hart drukken dat dit een hele hoge mate van coulance is van je projectbouwer! Vrijwel uniek zou ik willen stellen! Lucky you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Inspecties tijdens de bouw kunnen soms prima, maar zal inderdaad wel een beetje van je bouwer afhangen, en van hoe goed je als kopers georganiseerd bent.

Bij ons vorige nieuwbouwhuis, in een project van in totaal iets van 120 woningen, was er voor de bouw begon al een kopersvereniging en daarbinnen was er een groep mensen die eigen huis nieuwbouwservice hadden afgenomen. Dat hield niet alleen de opleveringskeuring in maar ook checks tijdens de bouw. Toen zijn we dus twee of drie keer tijdens de bouw langs geweest, met een inspecteur van VEH. De bouwer was toen BAM, en die vonden dit prima, die wilden opleveren met 0 opleverpunten dus hadden er zelf ook wat aan. Dit kostte de BAM ook nauwelijks tijd, melden bij de uitvoerder, helmpjes voor de 2 mensen van de kopersvereniging die ook mee waren (waaronder ik) en onder leiding van de VEH inspecteur zijn we het terrein opgegaan. Dus geen uitvoerder die er verder tijd aan verliest, los van het kopje koffie aan het begin van de dag. Dat huis werd overigens opgeleverd met 7 gebreken waarvan er 6 dezelfde dag gefixed waren en de 7e een paar dagen later.

Bij ons huidige huis is de wijk veel minder georganiseerd (wel een facebookgroep maar geen kopersvereniging). VEH had die nieuwbouwservice ook niet meer dus helaas is dat dit keer niet gebeurd. En helaas werkt van Stiphout nu niet met de kwaliteit van BAM toen. Dus had ons huis >50 opleverpunten waarvan de laatste grofweg anderhalf jaar na oplevering opgelost was. En ik blijf slordigheidjes vanuit de bouw ontdekken, maar nu los ik ze zelf maar op, dat gaat sneller.

Nou wil ik niet zeggen dat inspecties tijdens de bouw zouden hebben geholpen, de intrinsieke netheid van de bouwer lijkt me daarbij belangrijker maar ik zou zeker niet zeggen dat het bij projectbouw niet kan of niet zinnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Ik had nog niet gedacht aan het verhogen van de servicekosten. Maar dat is nog wel te overzien als ik kijk naar wat de grotere appartementen waarschijnlijk gaan betalen. Scheelt een paar tientjes.

We waren een van de eersten in het project en hebben het plan meteen voorgelegd aan de kopersbegeleider dat we dit graag zouden willen. Ze hebben dit intern overlegd en gaven aan dat het technisch wel kan, maar 'het past niet bij de visie van de architect' dus ze gingen het niet doen. Snap ook wel dat ze daar geen zin in hebben.

Ze denken overigens wel goed mee met aanpassingen op de voorbereiding hier op. Zo plaatsen de MV ventielen dichtbij een muur zodat we een koker kunnen maken naar de keuken onder de entresol (niet dat die ineens ergens in het midden zit) en we mogen gratis vloerverwarmingsvrije zones aangeven. De elektra partij legt de elektra om zodat we wanden kunnen weghalen om later weer opnieuw op te bouwen etc.
Zal wel te maken hebben met het bouwbesluit. Je moet minimaal 2,6 meter hoogte bouwen. Bij een hoogte van 5,5 meter kan je 2,6 + 1,9 maken om op dezelfde woonoppervlakte te blijven, maar dan heb je een "onbruikbare" 1,9 meter. Je kan het opsplitsen in een wat bruikbaardere 2,3 + 2,2 maar dan voldoet het niet aan het bouwbesluit. Weet niet in hoeverre van die 2,6 meter afgeweken mag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:59
Z___Z schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Zal wel te maken hebben met het bouwbesluit. Je moet minimaal 2,6 meter hoogte bouwen. Bij een hoogte van 5,5 meter kan je 2,6 + 1,9 maken om op dezelfde woonoppervlakte te blijven, maar dan heb je een "onbruikbare" 1,9 meter. Je kan het opsplitsen in een wat bruikbaardere 2,3 + 2,2 maar dan voldoet het niet aan het bouwbesluit. Weet niet in hoeverre van die 2,6 meter afgeweken mag worden.
2,6 + 1,9 = 4,5 en geen 5,5 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:41:
[...]

2,6 + 1,9 = 4,5 en geen 5,5 ;)
:X oops, terug naar de basisschool

[ Voor 7% gewijzigd door Z___Z op 24-06-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
JackBol schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Ik wil je op het hart drukken dat dit een hele hoge mate van coulance is van je projectbouwer! Vrijwel uniek zou ik willen stellen! Lucky you!
Ja het is zeker fijn|! En dat voor projectbouw. Het is een kleine aannemer (Van Houwelingen) die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft staan Dat is wel echt zo. Maar het is zeker niet gratis. Vloerverwarmingsvrije zones is 1x betaald voor de keuken, maar ze berekenen niet meer voor de rest. Qua elektra hebben we in de woonkamer echt alles verlegt ('opzij geschoven'). En dat moet dan straks allemaal weer opnieuw opgebouwd worden door een volgende aannemer. Dat is niet gratis en betalen we dus eigenlijk dubbel.
Z___Z schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Rekenen is ook niet mijn sterkste punt :+ Als het goed is zou het moeten kunnen. 2,6+2,6 en dan houd je nog 30cm over voor de entresolvloer en afwerking. En daar kunnen we nog mee spelen. Mocht het 'boven' iets lager worden waardoor het niet meetelt als m2 dan vind ik dat ook geen ramp. Ruimte is nog steeds goed leefbaar (wordt werkplek) bij een hoogte van 2,4-2,5m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Houd er rekening mee dat je in dit geval dus ook nog toestemming van de architect nodig kan hebben. Als het pand onder architectuur gebouwd is betekent dit dat je niet zomaar constructieve wijzigingen mag doen zonder toestemming van de architect. Deze behoudt immers altijd het auteursrecht op het gebouw en grote wijzigingen doen mogelijk afbreuk aan dat auteursrecht. (link)

Omdat er in dit geval al contact is geweest met de aannemer/architect kun je achteraf niet zeggen dat je dit niet wist. Als een architect er dan werk van maakt (en dat kan best als deze al op voorhand aangegeven heeft het niet te willen) kan je wel eens voor verrassingen komen te staan.
Dit is heel fijn van de aannemer, maar zijn allemaal zaken die niet onder dat auteursrecht vallen. Daar kan de aannemer dus gemakkelijk in meedenken.

Bij ons project is ook overleg gevoerd met de architect over bepaalde zaken en die konden niet aangepast worden. Jammer voor de betreffende kopers, maar de architect heeft echt het laatste woord.

PS. Het auteursrecht vervalt bij sloop. Er zijn dus voorbeelden waar een verbouwing niet mocht van de architect en daarom het hele pand maar gesloopt is. Dat kan hij namelijk niet voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 24-06-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Blihi schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Houd er rekening mee dat je in dit geval dus ook nog toestemming van de architect nodig kan hebben. Als het pand onder architectuur gebouwd is betekent dit dat je niet zomaar constructieve wijzigingen mag doen zonder toestemming van de architect. Deze behoudt immers altijd het auteursrecht op het gebouw en grote wijzigingen doen mogelijk afbreuk aan dat auteursrecht. (link)

Omdat er in dit geval al contact is geweest met de aannemer/architect kun je achteraf niet zeggen dat je dit niet wist. Als een architect er dan werk van maakt (en dat kan best als deze al op voorhand aangegeven heeft het niet te willen) kan je wel eens voor verrassingen komen te staan.

[...]

Dit is heel fijn van de aannemer, maar zijn allemaal zaken die niet onder dat auteursrecht vallen. Daar kan de aannemer dus gemakkelijk in meedenken.

Bij ons project is ook overleg gevoerd met de architect over bepaalde zaken en die konden niet aangepast worden. Jammer voor de betreffende kopers, maar de architect heeft echt het laatste woord.

PS. Het auteursrecht vervalt bij sloop. Er zijn dus voorbeelden waar een verbouwing niet mocht van de architect en daarom het hele pand maar gesloopt is. Dat kan hij namelijk niet voorkomen.
Dank voor het attenderen hierop, ga er meteen achteraan bij de architect. Zou je die hiervoor direct benaderen zonder eerste de aannemer te spreken? Of toch via de aannemer laten lopen? Hier had ik echt werkelijk geen idee van. En vraag me af hoeveel mensen dit überhaupt weten of tegenaan lopen in een fase dat het al (te) laat is?

Sloop gaat misschien wat ver, ook zo lullig voor de andere 54 appartementen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik denk dat je bij de projectontwikkelaar moet zijn voor het specifieke contract met de architect. De aannemer heeft waarschijnlijk geen afspraken met de architect gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:50
Wij hebben onze kopersbegeleider nog niet kunnen spreken.

In de optielijst staat:
KEUZELIJST Sanitair
VLOER- EN WANDTEGELS
4101 Vloertegels toilet. Standaard € 22,50 m2
4102 Wandtegels toilet (standaard tot 1500 mm + vloer). Standaard: € 17,50 m2
4106 Vloertegels badkamer. Standaard € 22,50 m2
4107 Wandtegels badkamer 1800+ / 2100+ of standaard tot o.k. plafond (weghalen hetgeen niet van toepassing is). standaard: € 17,50 m2
Wat betekend dit? Komen de kosten voor de tegels nog bovenop het V.O.N. prijs?

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de ruimtes worden voorzien van standaard tegels en dat dit inbegrepen zit in de V.O.N. prijs.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:59
c-nan schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:46:
Wij hebben onze kopersbegeleider nog niet kunnen spreken.

In de optielijst staat:

[...]

Wat betekend dit? Komen de kosten voor de tegels nog bovenop het V.O.N. prijs?

Ik ging er eigenlijk vanuit dat de ruimtes worden voorzien van standaard tegels en dat dit inbegrepen zit in de V.O.N. prijs.
Dit zijn de stelposten die voor de tegels zijn berekend. Als jij andere tegels wilt en die zijn €60 m2, dan moet je 60-22,50 = 37,50 per m2 bijbetalen (plus eventuele additionele kosten omdat het grotere tegels zijn).

En aangezien het gemiddelde sanitair pure armoe is, gaat iedereen hier wel wat op aanpassen. Enerzijds door de aannemer of anderzijds achteraf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Blihi schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:28:
Ik denk dat je bij de projectontwikkelaar moet zijn voor het specifieke contract met de architect. De aannemer heeft waarschijnlijk geen afspraken met de architect gemaakt.
Ik heb alle vragen uitstaan en de constructeur even on hold gezet. Benieuwd hoe dit verder gaat. Interessante case wel dit :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
[...]

Het aanpassen van de breukdelen is onzin. Het onderhoud dat voor rekening van de VvE komt blijft tenslotte ongewijzigd. Die gaat alleen over zaken buiten je privé vertek, voornamelijk aan de buitenschil. Bovendien zou je in dat geval de akte van splitsing moeten wijzigen, ook een draak van een traject en van enkele duizenden euro's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-06 15:21
Wij gaan volgende week naar de notaris om te tekenen. Ik zit dus even de hypotheekakte door te lezen en zie wat vreemde zaken staan.

Ik ben benieuwd of iemand wel eens zoiets als dit heeft gezien:

Members only:

Wat is hier in hemelsnaam aan de hand? Ben ik het hele project aan het financieren? Vanuitgaande dat dit een fout is van de notaris schrik ik toch wel dat dit soort gigantische missers opgestuurd kunnen worden.

Iemand die hier iets van begrijpt? Ik ben van plan morgen direct te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Robertobananas schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:03:
Wij gaan volgende week naar de notaris om te tekenen. Ik zit dus even de hypotheekakte door te lezen en zie wat vreemde zaken staan.

Ik ben benieuwd of iemand wel eens zoiets als dit heeft gezien:

***members only***

Wat is hier in hemelsnaam aan de hand? Ben ik het hele project aan het financieren? Vanuitgaande dat dit een fout is van de notaris schrik ik toch wel dat dit soort gigantische missers opgestuurd kunnen worden.

Iemand die hier iets van begrijpt? Ik ben van plan morgen direct te bellen.
Lijkt me eerder een documentje voor de aannemer 8)7

Pagina: 1 ... 14 ... 352 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.