Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lees wat ik zeg: Ik zou niet graag een deur van massief MDF willen. Wat jij linkt is zeker geen massief MDF.

Even je onderste link lezen en dan het stukje volspaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 19-06-2021 08:51 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:36
Toppe schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:50:
[...]

Lees wat ik zeg: Ik zou niet graag een deur van massief MDF willen. Wat jij linkt is zeker geen massief MDF.

Even je onderste link lezen en dan het stukje volspaan.
Even een stukje geknipt uit de tekst van een van de sites.
Er zijn twee soorten MDF-binnendeuren. Ten eerste is er de massief MDF-binnendeur. Deze bestaat helemaal uit MDF. Daarnaast zijn er MDF-binnendeuren die opgebouwd worden uit een frame van

Ik lees wat jij zegt en ook dat jij beweert dat deze deuren niet bestaan.
Ik had even in 1 minuutje wat linkjes over mdf deuren geplakt en een van de linkjes waar aan jij jij refereert verwijdert om deze discussie over samengestelde deuren te voorkomen maar je was mij voor.

Maar het is je goed recht om te denken dat je het beter weet.

[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 19-06-2021 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:53:
[...]

Even een stukje geknipt uit de tekst van een van de sites.
Er zijn twee soorten MDF-binnendeuren. Ten eerste is er de massief MDF-binnendeur. Deze bestaat helemaal uit MDF. Daarnaast zijn er MDF-binnendeuren die opgebouwd worden uit een frame van

Ik had even in 1 minuutje wat linkjes over mdf deuren geplakt en een van de linkjes waar aan jij jij refereert verwijdert maar je was mij voor.

Maar het is je goed recht om te denken dat je het beter weet.
Haha! Kan je niet tegen je ongelijk? Er bestaan geen deuren volledig uit MDF. Simpel weg omdat MDF op de kopse kanten niet sterk genoeg is om te kunnen blijven hangen.

Ze gebruiken de zelfde constructie als een board deur: Rondom een frame van vuren/grenen/meranti met daar tussen MDF. Dat kan prima aangezien het vast geboord zit in hout ipv plaat materiaal.

Een spijker druk je zo zonder al te veel moeite in de kopse kant van MDF en trek je met het zelfde gemak er weer uit.
Een MDF-deuren is opgebouwd uit een frame van massieve houten stijlen en dorpels die aan elkaar verbonden zijn doormiddel van een pen en gat verbinding.
massief BETEKENIS & DEFINITIE
massief - Bijvoeglijk naamwoord
1. niet open, hol, maar dicht en één geheel
2. (medisch) sterk
Massief is niet het zelfde als een volspaan deur!

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 19-06-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Over deuren gesproken. We hebben alle (Svedex) deuren laten vervallen omdat we ze allemaal oubollig vonden. Waar koop je een beetje een hippe/moderne/strakke deur van goede kwaliteit? Waar let je op? Ik zat zelf al naar Xinnix deuren te kijken. Tips voor merken/zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:02:
[...]

Haha! Kan je niet tegen je ongelijk? Er bestaan geen deuren volledig uit MDF. Simpel weg omdat MDF op de kopse kanten niet sterk genoeg is om te kunnen blijven hangen.

Ze gebruiken de zelfde constructie als een board deur: Rondom een frame van vuren/grenen/meranti met daar tussen MDF. Dat kan prima aangezien het vast geboord zit in hout ipv plaat materiaal.

Een spijker druk je zo zonder al te veel moeite in de kopse kant van MDF en trek je met het zelfde gemak er weer uit.

[...]

[...]

Massief is niet het zelfde als een volspaan deur!
Ik kan prima tegen mijn ongelijk als ik dat zou hebben, dat jij ergens het bestaan niet van kent wil natuurlijk niet zeggen dat het dan niet kan of bestaat.
Als het op de sites massief MDF wordt genoemd dan is het wel heel erg flauw dat als ik daar aan refereer dat jij dan spijkers op laag water gaat zoeken over of het taalkundig of technisch wel goed omschreven is.

[ Voor 10% gewijzigd door D.deJong op 19-06-2021 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:06:
[...]

Ik kan prima tegen mijn ongelijk als ik dat zou hebben, dat jij ergens het bestaan niet van kent wil natuurlijk niet zeggen dat het dan niet kan of bestaat.
Ik heb in m'n leven ondertussen duizenden deuren in mijn handen gehad en er bestaan geen massieve MDF deuren. Simpel weg omdat een kopse kant van MDF niet sterk genoeg is een het gewicht van die deur te houden. Je hebt altijd een houten frame rondom zitten om het gewicht te kunnen dragen en dan heb je dus geen massieve deur.

Bel maandag maar met Svedex, Bruynzeel, Skantrae, Austria, Weekamp en met wie dan ook. Allemaal zullen ze je zeggen dat "Een massieve deur die voor de volle 100 procent bestaat uit MDF" niet bestaat.

@Alic3 hier boven staan al wat merken ;)
D.deJong schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:06:
[...]
Als het op de sites massief MDF wordt genoemd dan is het wel heel erg flauw dat als ik daar aan refereer dat jij dan spijkers op laag water gaat zoeken over of het taalkundig of technisch wel goed omschreven is.
Het worden op dat soort sites "Deuren van massief MDF" genoemd terwijl dat niet klopt want het zijn geen deuren van massief MDF. Op de websites van de fabrikanten ga je dat (als het goed is) niet terug vinden want die benaming klopt gewoon niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 19-06-2021 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:42
Alic3 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:06:
Over deuren gesproken. We hebben alle (Svedex) deuren laten vervallen omdat we ze allemaal oubollig vonden. Waar koop je een beetje een hippe/moderne/strakke deur van goede kwaliteit? Waar let je op? Ik zat zelf al naar Xinnix deuren te kijken. Tips voor merken/zaken?
Austria deuren misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@Alic3 Weekamp, Albo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Ik heb in m'n leven ondertussen duizenden deuren in mijn handen gehad en er bestaan geen massieve MDF deuren. Simpel weg omdat een kopse kant van MDF niet sterk genoeg is een het gewicht van die deur te houden. Je hebt altijd een houten frame rondom zitten om het gewicht te kunnen dragen en dan heb je dus geen massieve deur.

Bel maandag maar met Svedex, Bruynzeel, Skantrae, Austria, Weekamp en met wie dan ook. Allemaal zullen ze je zeggen dat "Een massieve deur die voor de volle 100 procent bestaat uit MDF" niet bestaat.
Nog een keer dan maar; als het op de diverse sites benoemd wordt als massief mdf binnendeur dan is het niet vreemd als ik dat ook zo benoem. Ga je dus zoeken op massief mdf kom je gewoon hier op uit.
Of er nou een andere vulling of wat de opbouw van deze deur is is niet van belang maar slechts jou poging om te laten zien dat je beter weet en een kwestie van haarkloverij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
D.deJong schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Nog een keer dan maar; als het op de diverse sites benoemd wordt als massief mdf binnendeur dan is het niet vreemd als ik dat ook zo benoem. Ga je dus zoeken op massief mdf kom je gewoon hier op uit.
Of er nou een andere vulling of wat de opbouw van deze deur is is niet van belang maar slechts jou poging om te laten zien dat je beter weet en een kwestie van haarkloverij.
Dan zou ik vooral gaan klagen bij die websites want massieve deuren van MDF bestaan dus niet. Dat ze het zo noemen om het voor jou als consument wat minder ingewikkeld te maken is leuk, maar maakt het uiteindelijk nog ingewikkelder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Bij de houthandel of een timmermanszaak. Die kunnen mooie deuren maken helemaal zoals jij wil.

Ik heb ze hier met verticale V-groeven van boven tot onder en hardhouten kozijnen. Gewoon wit gelakt (moet je wel zelf doen/laten doen). Erg blij mee en veel fijner dan die stalen kozijnen met kartonnen deurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Overigens maakt Svedex ook strakkere deuren hoor. Online kan je bij de grote jongens gewoon informatie boeken aanvragen waar de meeste modellen (met configuratie) gewoon instaan. Dat hebben we hier ook gedaan omdat het een stuk makkelijker zoekt dan online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@BFmango Ja, dat doen wij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Vraagje omtrent oplevering casco badkamer:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kunnen zij dit zomaar eenzijdig wijzigen?

Members only:

Zat er zelf aan te denken om de rekening van de badkamer plaatser (wat betreft de vloerverwarming) door te sturen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:45:

***members only***

***members only***

Zat er zelf aan te denken om de rekening van de badkamer plaatser (wat betreft de vloerverwarming) door te sturen. :+
Dat er al een dekvloer in zit bij casco is niet gebruikelijk. Automatisch vervalt dan dus ook de vloer verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Toppe schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:18:
[...]

Dan zou ik vooral gaan klagen bij die websites want massieve deuren van MDF bestaan dus niet. Dat ze het zo noemen om het voor jou als consument wat minder ingewikkeld te maken is leuk, maar maakt het uiteindelijk nog ingewikkelder.
Ik heb niks te klagen over de omschrijving van dit product ( jij daarentegen) en ipv proberen mij iets wijs te maken zou ik als ik jou was tegen de websites gaan zeiken ipv proberen visjes af te vangen.
Met je 1000 deuren ervaring. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door D.deJong op 19-06-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Dat er al een dekvloer in zit bij casco is niet gebruikelijk. Automatisch vervalt dan dus ook de vloer verwarming.
Zie de screenshot. Dekvloer zou er sowieso niet inzitten. Vloerverwarming wel, en daar teken je voor..? Staat op de info pagina en in getekend document dat vvw er wel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:45:

***members only***

***members only***

Waarom zou je de lokatie van de drain laten afhangen van eventeel gelegde vloerverwarming in je casco badkamer? Dan had je toch die slangen eruit getrokken en de indeling zo gemaakt als je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:36:
[...]

Zie de screenshot. Dekvloer zou er sowieso niet inzitten. Vloerverwarming wel, en daar teken je voor..? Staat op de info pagina en in getekend document dat vvw er wel komt.
Dat het irritant is snap ik wel, maar ze mogen het helaas gewoon wijzigen.

Is het noodzakelijk? Geen idee, maar door het op die manier weg te zetten zijn ze later in elk geval niet aansprakelijk bij eventuele schades/claims.

Als ze hem er wél in leggen en over 6 maanden blijkt je VV te lekken, is je aannemer dan de schuldige of heeft de tegelzetter met een scherp voorwerp een leiding geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
hoe zit het bij jullie met de kijkmomenten? Onze aannemer heeft zich de afgelopen tijd kunnen verschuilen achter de coronamaatregelen, prima maar nu alles is versoepeld had ik we heel snel een uitnodiging verwacht om voor het eerst te komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Yaa87 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:24:
hoe zit het bij jullie met de kijkmomenten? Onze aannemer heeft zich de afgelopen tijd kunnen verschuilen achter de coronamaatregelen, prima maar nu alles is versoepeld had ik we heel snel een uitnodiging verwacht om voor het eerst te komen kijken.
Wij zijn tot nu toe geweest:
1e x net voor dat de dekvloer er in ging.
2e x was een koffie momentje met de buren van ons blokje.

3e x gaat de voor-oplevering worden..

Ook corona shizzle enzo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
[quote]Yaa87 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:24:
[/quote

De laatst aangekondigde echte versoepelingen zijn tenslotte ook al weer 1 dag oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Dacuuu schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:35:
[...]

Wij zijn tot nu toe geweest:
1e x net voor dat de dekvloer er in ging.
2e x was een koffie momentje met de buren van ons blokje.

3e x gaat de voor-oplevering worden..

Ook corona shizzle enzo..
ja zoiets had ik ook verwacht maar ik krijg alleen termijnfacturen o.a. voor dekvloer gereed en waterdicht dak. maar 0x mogen kijken. Zal vast wel kloppen allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaa87
D.deJong schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:36:
[quote]Yaa87 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:24:
[/quote

De laatst aangekondigde echte versoepelingen zijn tenslotte ook al weer 1 dag oud.
zelfs voor de versoepelingen was het een beetje overdreven om geen kijkmoment aan te bieden. Dit betreft een klein project van een paar huizen. Was heel makkelijk geweest om de coronamaatregelen in acht te nemen. Ik denk de aannemer het vooral wel makkelijk vond zo. Ik kan het ze heel eerlijk gezegd niet eens kwalijk nemen ik heb zelf ook geregeld corona gebruikt om onder dingen uit te komen waar ik geen zin in had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Yaa87 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:49:
[...]

ja zoiets had ik ook verwacht maar ik krijg alleen termijnfacturen o.a. voor dekvloer gereed en waterdicht dak. maar 0x mogen kijken. Zal vast wel kloppen allemaal.
Ze moeten wel kunnen aantonen dat het werk waar ze een factuur voor sturen ook daadwerkelijk is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Toppe schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Ze moeten wel kunnen aantonen dat het werk waar ze een factuur voor sturen ook daadwerkelijk is uitgevoerd.
Kan ik zeggen dat ik pas betaal na een bezichtiging? Ik zou niet eens moeilijk doen als ze wat foto's zouden delen naast de factuur maar dat doen ze ook niet. Ik ben zelf een paar keer naar de bouwplaats gereden maar de woningen staan best wel ver van het hek dus ik zie niet veel en al helemaal niet wat ze binnen doen. Ik lees geregeld dat sommige mensen zonder toestemming zelf maar een kijkje gaan nemen en naar binnen gaan maar dat zou ik nooit durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Yaa87 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:39:
[...]

Kan ik zeggen dat ik pas betaal na een bezichtiging? Ik zou niet eens moeilijk doen als ze wat foto's zouden delen naast de factuur maar dat doen ze ook niet. Ik ben zelf een paar keer naar de bouwplaats gereden maar de woningen staan best wel ver van het hek dus ik zie niet veel en al helemaal niet wat ze binnen doen. Ik lees geregeld dat sommige mensen zonder toestemming zelf maar een kijkje gaan nemen en naar binnen gaan maar dat zou ik nooit durven.
Je kan rustig aangeven dat je niet kan controleren of de werkzaamheden ook daadwerkelijk uitgevoerd zijn en het dus lastig wordt te betalen conform de overeenkomst en wat hun oplossing is.

Al eens gewoon de bouwplaats opgelopen zodra ze aan het werk zijn? Gevulde koeken doen het altijd goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Yaa87 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:24:
Wij mogen over paar weken voor het eerst. De 2e ( en laatste ) verdiepingsvloer ligt er sinds vorige week op.
Van de ruim 30 woningen plannen ze 4 groepen met aparte kijk momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Toppe schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Zo werkt dat niet standaard hoor, hier ook casco en expliciet staat overal: geen dekvloer, wel vloerverwarming. We hebben specifiek nog afspraken gemaakt over het indikken van de leidingen naar 10cm hoh ipv 15cm, zodat er niets ligt waar het bad moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wij hebben bij onze huidige woning maar 2 kijkmomenten gehad. 1 keer toen het waterdicht was en 1 keer praktisch als vooroplevering.

Nu ben ik minder naïef en gaan we op zaterdag gewoon het terrein op. Dit is mogelijk omdat degenen die zelf bouwen op een kavel het hek van het bouwterrein open hebben gelaten.

Ik snap dat de bouwers het druk hebben en dat de individuele werklui geen zin hebben in pottenkijkers, maar voordat je 10-50k overmaakt wil je wel iets van zekerheid hebben dat de werkzaamheden uitgevoerd zijn, ook tgv garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
finsdefis schreef op zondag 20 juni 2021 @ 02:39:
Wij hebben bij onze huidige woning maar 2 kijkmomenten gehad. 1 keer toen het waterdicht was en 1 keer praktisch als vooroplevering.

Nu ben ik minder naïef en gaan we op zaterdag gewoon het terrein op. Dit is mogelijk omdat degenen die zelf bouwen op een kavel het hek van het bouwterrein open hebben gelaten.

Ik snap dat de bouwers het druk hebben en dat de individuele werklui geen zin hebben in pottenkijkers, maar voordat je 10-50k overmaakt wil je wel iets van zekerheid hebben dat de werkzaamheden uitgevoerd zijn, ook tgv garantie.
Ik heb nul bezichtigen gehad en de bouw is al in een vergevorderd stadium. Besloten om maar geen facturen te betalen tot er een kijkmoment is geweest. Ik zou wel zwaar pissig zijn als 1 van m'n buren zonder toestemming het terrein zou betreden en er wat zou gebeuren wat de bouw kan vertragen. Het duurt allemaal lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:02
MemeMaster schreef op zondag 20 juni 2021 @ 08:48:
[...]

Ik heb nul bezichtigen gehad en de bouw is al in een vergevorderd stadium. Besloten om maar geen facturen te betalen tot er een kijkmoment is geweest. Ik zou wel zwaar pissig zijn als 1 van m'n buren zonder toestemming het terrein zou betreden en er wat zou gebeuren wat de bouw kan vertragen. Het duurt allemaal lang genoeg.
Dat gaat je wel serieuze bouwrente kosten, lijkt me?
Ik heb op een gegeven moment om foto's gevraagd en daar werd heel verbaasd op gereageerd. Nu hebben we iemand die wekelijks met een drone foto's maakt op locatie, waardoor ik het redelijk kan volgen. Dat kan ik met het binnenwerk nu overigens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05
Ik heb ook nog geen bezichtigingen gehad tot nu toe zijn de termijnen nog wel controleerbaar vanaf afstand (fundering klaar, beganegrond vloer, 1e verdiepingsvloer. Hierna de 2e verdiepingsvloer daarvoor zijn net de breedplaatvloeren gelegd. Daarna het platdak waterdicht, maar is normaal ook al niet controleerbaar (we krijgen wel een nieuwsbrief met foto’s vanuit de torenkraan, die zijn helaas alleen niet erg scherp. Rond die tijd hoop ik dat er wel een kijkdag georganiseerd wordt. Ik neem wel regelmatig foto’s met een systeemcamera met telelens. Daar kun je wel soms verassende details aan de buitenkant mee ontdekken.

Deze week hebben ze ook de ramen en definitieve voordeur geplaatst in de kalkzandsteen ruwbouw. Ik ben wel benieuwd of de folie genoeg bescherming gaat bieden tegen de bouwvakkers zoals de kozijnleverancier beweert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Portulaca
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-11-2023
Wij hebben tot nu toe 1 bezichtiging gehad, toen waren ze op 2/3 met het metselwerk al dus best ver. We hebben over 3 weken een inmeet moment en het derde moment is onze voorschouw denk ik. Ze hebben de kijkdagen lang afgehouden maar vanaf het moment dat het mocht gingen ze meteen inplannen! Je mocht maximaal met 2 personen komen.

Ik ben wel tevreden, wij krijgen elke tweemaandelijks in elk geval een goede update met foto's en tekst over elk blok. Op vragen meestal in dezelfde week nog antwoord. In het begin konden we echter helemaal niets zien, dus dat is dan maar een beetje op goed vertrouwen...tijdens de eerste kijkdag was de dekvloer etc al dicht. Hoop dat het mee valt met de opleverpunten straks! Ben van het ergste uit gegaan (veel fouten, slechte communicatie en rommelige planning) maar valt mij tot nu toe alles mee eerlijk gezegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:40
Ik heb twee 'architecten mapjes' staan van de woodlook Marazzi series Treverkmust en de nieuwe Oltre. Ieder met 5 samples, erg mooi.

Iemand interesse om deze (gratis) op te halen in Utrecht centrum? PM mij even! (@Source90 ik heb je een bericht gestuurd maar je reageert niet ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
En heeft iemand de superwifi punten van KPN in gebruik? Ik wilde een ubiquity systeem met power over ethernet gebruiken, zou Poe ook op de KPN punten kunnen werken? Dat zou een hoop geld schelen gezien knook
KPN ze gratis meelevert met glasvezel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
@Source90

Iedere wijziging op de contractstukken (dus goed controleren wat daaronder valt, maar in ieder geval de technische omschrijving) mag alleen als het technisch noodzakelijk is en dan nog alleen als dat niet nadelig uitpakt voor jou.

In dit geval geven ze zelf al aan dat het technisch niet noodzakelijk is. Ze kunnen de leidingen immers wel leggen, maar willen het niet in verband met mogelijke beschadigingen later (wie is daar dan verantwoordelijk voor?)

Het stukje "legionella-preventie" is echt onzin, aangezien ze zelf aangeven dat de leidingen op de standaardplaats komen. Daarmee kunnen ze dus zorgen voor legionella-preventie.

Ook in dit geval geldt: Neem contact op met woningborg. Dit is een wijziging op de contractstukken en kan niet zomaar. Laat de aannemer weten dat je het er niet mee eens bent en zorg ervoor dat dit ook in de opleverdocumenten terug komt. Houd straks de bankgarantie vast voor het bedrag dat jouw badkamerzaak rekent voor het leggen van de slangen (niet voor de dekvloer, want die zou je sowieso niet krijgen).
Toppe schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Dat het irritant is snap ik wel, maar ze mogen het helaas gewoon wijzigen.
Nee, alleen als dat technisch noodzakelijk is. Kans op beschadiging is geen technische noodzaak.
Is het noodzakelijk? Geen idee, maar door het op die manier weg te zetten zijn ze later in elk geval niet aansprakelijk bij eventuele schades/claims.

Als ze hem er wél in leggen en over 6 maanden blijkt je VV te lekken, is je aannemer dan de schuldige of heeft de tegelzetter met een scherp voorwerp een leiding geraakt?
Daar gaat het ze inderdaad om. Maar die discussie krijg je toch als je zelf de slangen gaat verleggen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
finsdefis schreef op zondag 20 juni 2021 @ 02:39:

Sterker nog: Je hebt het recht te controleren of het werk inderdaad klaar is voordat je een factuur betaalt. Dit moet je zeker ook doen, want als je betaalt voor niet uitgevoerd werk valt dat niet onder de afbouwgarantie van Woningborg/Bouwgarant.

Wij hebben tot drie keer toe een factuur later betaald omdat het werk simpelweg niet klaar was.
MemeMaster schreef op zondag 20 juni 2021 @ 08:48:
[...]

Dat is je recht, maar let wel op: Je moet de bouwer schriftelijk vragen om een inspectiemoment. Dat hoeft maar 5 minuten te zijn (is de dekvloer gestort bijvoorbeeld is in 5 minuten te beantwoorden).

Het zomaar, zonder reden, niet betalen van facturen is niet slim.

Overigens kan de bouwer er natuurlijk ook voor kiezen om jullie een foto te sturen van het werk dat klaar is en je niet zelf kunt inspecteren. Op dat moment zul je de factuur ook moeten voldoen (maar je moet dan wel zeker weten dat het een foto van je eigen huis is).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Pannencouque schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:02:
[...]
Dat gaat je wel serieuze bouwrente kosten, lijkt me?
Ik heb op een gegeven moment om foto's gevraagd en daar werd heel verbaasd op gereageerd. Nu hebben we iemand die wekelijks met een drone foto's maakt op locatie, waardoor ik het redelijk kan volgen. Dat kan ik met het binnenwerk nu overigens niet meer.
Klopt, aannemers zijn niet gewend dat je gebruik maakt van het recht op inspectie. Het is echt vreemd dat mensen dat niet doen. Blijkbaar betalen mensen facturen gewoon blind (gaat toch uit het bouwdepot), maar dat kan tot vervelende verrassingen leiden.

Wij gingen dagelijks even kijken en in het weekend ook op de bouw (hekken stonden altijd open). Ik heb honderden foto's van bijvoorbeeld leidingwerk en heb ook meer dan eens de uitvoerder moeten wijzen op foutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-08 14:41
Een vraagje voor de wifi experts. Heb net op Unifi Design Center wat zitten klooien. Voornamelijk met de type binnenmuren. Die zijn van cellenbeton, maar op Design Center kan je enkel kiezen tussen "Outer - 12/20 dB" of "Inner - 3/6.5 dB". Dit heeft natuurlijk impact op het bereik en kwaliteit van het signaal.

Daarnaast twijfel ik tussen welk AP ik nodig heb van Unifi. Ik wil eigenlijk niet toegeven op kwaliteit, maar een AP die overkill is voor wat ik nodig heb is natuurlijk ook zonde.

Zie bijgaand een plaatje van mijn begane grond waarbij ik de binnenmuren van "Outer - 12/20 dB" heb gemaakt en het Unifi 6 lite AP.

Ik zat ook nog te twijfelen om het AP in de trapkast te plaatsen, maar dan ben ik bang dat het bereik helemaal slecht wordt.

Tips en adviezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0w_FoGamRluztztaW9VcX_frSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CL5iBM3XUOYlmK9cdS2S0MBv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiLw0f_2q0XhGQOyKaVTpwZu_gM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dyvoavxeeXcmrQ08gTmTAsZX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Calypsooo op 20-06-2021 13:11 . Reden: Iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Laatst online: 31-08 14:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Blihi schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:41:
@Source90

Iedere wijziging op de contractstukken (dus goed controleren wat daaronder valt, maar in ieder geval de technische omschrijving) mag alleen als het technisch noodzakelijk is en dan nog alleen als dat niet nadelig uitpakt voor jou.

In dit geval geven ze zelf al aan dat het technisch niet noodzakelijk is. Ze kunnen de leidingen immers wel leggen, maar willen het niet in verband met mogelijke beschadigingen later (wie is daar dan verantwoordelijk voor?)

Het stukje "legionella-preventie" is echt onzin, aangezien ze zelf aangeven dat de leidingen op de standaardplaats komen. Daarmee kunnen ze dus zorgen voor legionella-preventie.

Ook in dit geval geldt: Neem contact op met woningborg. Dit is een wijziging op de contractstukken en kan niet zomaar. Laat de aannemer weten dat je het er niet mee eens bent en zorg ervoor dat dit ook in de opleverdocumenten terug komt. Houd straks de bankgarantie vast voor het bedrag dat jouw badkamerzaak rekent voor het leggen van de slangen (niet voor de dekvloer, want die zou je sowieso niet krijgen).

[...]

Nee, alleen als dat technisch noodzakelijk is. Kans op beschadiging is geen technische noodzaak.

[...]

Daar gaat het ze inderdaad om. Maar die discussie krijg je toch als je zelf de slangen gaat verleggen.
Bij het stukje legionella beperking bedoelen ze dat de koper bij het inrichten van zijn nu nog casco badkamer rekening kan houden met risico op legionella door water en vloerverwarming gescheiden aan te leggen.
De vloerverwarming ligt er nog niet dus de koper kan op de lus door borduren naar wens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
D.deJong schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:37:
[...]

Bij het stukje legionella beperking bedoelen ze dat de koper bij het inrichten van zijn nu nog casco badkamer rekening kan houden met risico op legionella door water en vloerverwarming gescheiden aan te leggen.
De vloerverwarming ligt er nog niet dus de koper kan op de lus door borduren naar wens.
Dat begrijp ik, maar in de screenshot staat dat de waterleiding op de standaardplaats afgedopt opgeleverd wordt. Daarmee is het trace van de leiding dus bekend en kan dat gewoon aangelegd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Calypsooo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:10:
Een vraagje voor de wifi experts. Heb net op Unifi Design Center wat zitten klooien. Voornamelijk met de type binnenmuren. Die zijn van cellenbeton, maar op Design Center kan je enkel kiezen tussen "Outer - 12/20 dB" of "Inner - 3/6.5 dB". Dit heeft natuurlijk impact op het bereik en kwaliteit van het signaal.

Daarnaast twijfel ik tussen welk AP ik nodig heb van Unifi. Ik wil eigenlijk niet toegeven op kwaliteit, maar een AP die overkill is voor wat ik nodig heb is natuurlijk ook zonde.

Zie bijgaand een plaatje van mijn begane grond waarbij ik de binnenmuren van "Outer - 12/20 dB" heb gemaakt en het Unifi 6 lite AP.

Ik zat ook nog te twijfelen om het AP in de trapkast te plaatsen, maar dan ben ik bang dat het bereik helemaal slecht wordt.

Tips en adviezen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de KPN Xperiabox V10a onder de trap hangen. Speciaal daarvoor op die plaats een stopcontact en een loze leiding voor 2x UTP aangelegd. In de meterkast een managed switch om het TV en Internet signaal te splitsen. Werkt prima.

De WIFI is overal in huis voldoende, hoewel ik veel apparatuur bedraad heb aangesloten. De afstand tussen de Xperiabox en de buitenmuur is zo'n 7 meter over de grootste afstand, maar ik heb zelfs in de tuin nog redelijk bereik.

Voordat je investeert in heel dure apparaten zou ik eerst kijken of het met de standaard spullen van KPN niet gewoon lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:13

EiT

Hier ook fatsoenlijk bereik met de v10a, nu alleen op de 2e verdieping een extra AP neer gelegd bij het trapgat.

Ook in de tuin bereik, terwijl ding in de meterkast hang. Dus met @Blihi eens, kijk het eerst even aan met de router van je provider.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Blihi schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Dat begrijp ik, maar in de screenshot staat dat de waterleiding op de standaardplaats afgedopt opgeleverd wordt. Daarmee is het trace van de leiding dus bekend en kan dat gewoon aangelegd worden.
De koper zal toch echt zelf het tracé moeten bepalen aan de hand van de door hem gewenst indeling van de badkamer, gezien het feit dat het casco is weet de aannemer het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
D.deJong schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:39:
[...]

De koper zal toch echt zelf het tracé moeten bepalen aan de hand van de door hem gewenst indeling van de badkamer, gezien het feit dat het casco is weet de aannemer het niet.
Normaal heb je gelijk, maar in de screenshot staat dat de leidingen voor de sanitairtoestellen op de standaardplaats worden afgedopt. Dat betekent dat ze de leidingen dus al aanleggen en daarmee dus weten wat het trace is.

Dit zie je wel vaker: De badkamer mag casco, maar dan worden de leidingen op de standaardplaats gelegd en moet je zelf maar zien hoe je het anders wilt. Vaak kun je dan niet eens tijdens de bouw afwijken.

In dit geval is het vreemde dat ze dit doen in combinatie met het niet storten van de dekvloer. Maar zo staat het op papier, dus zo moet het opgeleverd worden.

Meestal zie je ofwel casco met leidingen op de standaardplaats, maar dan ook inclusief dekvloer, of helemaal geen leidingen, maar dan ook geen vv of dekvloer.

Nu is een combinatie van beide aangeboden en geaccepteerd door de koper en kan de aannemer daar niet zomaar meer van afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
nel!s schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:59:
Ik heb twee 'architecten mapjes' staan van de woodlook Marazzi series Treverkmust en de nieuwe Oltre. Ieder met 5 samples, erg mooi.

Iemand interesse om deze (gratis) op te halen in Utrecht centrum? PM mij even! (@Source90 ik heb je een bericht gestuurd maar je reageert niet ;))
Ik heb niets ontvangen :+
Ik zal jou even berichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Source90 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:12:
[...]

Ik heb niets ontvangen :+
Ik zal jou even berichten!
Haha nee, sorry, het was @SquareOne.. heeft één van jullie interesse in de mapjes? Ik weet nou even niet meer wie het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
nel!s schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Haha nee, sorry, het was @SquareOne.. heeft één van jullie interesse in de mapjes? Ik weet nou even niet meer wie het was.
Oh ja, sorry vergeten te reageren op je DM. Ik contact je daar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Dag allen,

Ik zit een inschrijf op nieuwbouw te overwegen. Echter wil ik graag een goed beeld krijgen van de mogelijke extra kosten. Ik zie verschillende percentages die je erbij moet rekenen:

- 2-3% -> https://bieb.knab.nl/hypo...jkomende-kosten-nieuwbouw
- 9% -> https://www.hypotheker.nl...en-nieuwbouwwoning-kopen/
- 2-3% -> https://www.blisshypothee...l/nieuwbouwwoning-kosten/

In dit topic lees ik een paar voorbeelden van tientallen procenten.

Natuurlijk snap ik dat hoe meer meerwerk je laat verrichten, hoe duurder het wordt. Maar wat is gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:23:
Dag allen,

Ik zit een inschrijf op nieuwbouw te overwegen. Echter wil ik graag een goed beeld krijgen van de mogelijke extra kosten. Ik zie verschillende percentages die je erbij moet rekenen:

Natuurlijk snap ik dat hoe meer meerwerk je laat verrichten, hoe duurder het wordt. Maar wat is gangbaar?
Er is niet echt een percentage te noemen. De prijs van een huis wordt voornamelijk bepaald door de locatie. Een keuken/badkamer/vloer plaatsen is qua prijs niet heel erg locatie gevonden. Dus in Amsterdam zal je in % minder extra geld nodig hebben voor afbouw dan in Groningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dag allen,

Keuken: €17000
Vloer begaande grond: €5000
Vloer eerste etage en zolder: €4000
Verf: €2 per meter (2x latexen, afplakken materiaal, etc)
Badkamer opleuken: €5000

Geen hele gekke bedragen lijkt me en dan ben je €32.000 kwijt…

Onze woning hebben we gekocht voor €325.000 waarvan de grond €72.000 is en er blijft dus €253.000 over. We hebben €116.776 nu als meerwerk (inclusief tuin) en dat is dus bijna de helft (46%)… wat een geld

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 20-06-2021 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
nel!s schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:26:
Vloertegel zoekers: ik heb een sample van Marazzi Oltre ontvangen en het valt niets tegen. Gezien de interesse in lichte vloeren in dit topic denk ik dat de natural kleur en selectie erg in de smaak zou kunnen vallen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En tevens om het nieuwbouw gevoel wat te verdrijven wat gerecyclede eiken balken gekocht vanmorgen, voor in de keuken en dwarsbalken voor de vlizo:
[Afbeelding]
Met dank aan @nel!s, waar ik zojuist wat Samples heb op kunnen halen.

Hier een vergelijking met de Atlas Concorde Nid - kleur cashmere
Op de foto’s vallen de kleuren wel wat donkerder uit dan op het oog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuypB8YAvMpj26I5pEYJuAOpWqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H76CDkAa4MUVNVIxrph39BVY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ_eY2Wb51bv3vRQehS5HQxBfXk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEQoNgIxjnopcyOSoDBYamrr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4n8spxCFcTAPAa6C2IkXRvFhVk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvdthlQJPCWS1gwSWi3foZQq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p9udS2FSdNayRvUsJmeZK7v9OA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArDdMhlg54IP4bKB1YhBwZGW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
Dag allen,

Is moeilijk te zeggen, percentage is sowieso onmogelijk om te zeggen. Maar er zijn wel een paar goede indicatoren:

Stucwerk: €20 per m2
Vloer: min €50 per m2
Keuken: €10k-30k
Uitbouw: 20-30k
Tuin: 5k is weinig

Dan heb je enkel de vrij basale opties, zonder daarbij te kijken naar zolderverbouwing, deuren, trappen en andere extra opties. En dan ben je toch al snel 50k kwijt, Afhankelijk van de grootte van je huis

Ook kan het best verschillen per huis. Zo ben ik in het project waar ik naar kijk bij het ene huis 90k aan opties kwijt en bij het andere huis 150k aan opties. Dus het is echt niet te zeggen, en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
  • Laatst online: 27-03 12:57
Paar vraagjes inzake het elektra.
1. Loze leiding voor zonwering aan de achterkant, is dat te overwegen. Zijn rolluiken nog wel elektrisch en/of vaak handmatig /wi-fi?
2. Wat doe je met de verlichting op een trap? Standaard geen verlichting in de trappenhal, op de trap en/of hal beneden? Is verlichting echt een must?

Als laatste vraag hebben wij enkel de fundering afgenomen bij de aannemer. Normaliter vervalt de berging als we de optie Garage zouden nemen. Dit is niet van toepassing nu we enkel de fundering laten leggen. Aannemer is volgens het bouw besluit toch 1 garage/berging bij te bouwen dus zijn zij dit toch verplicht om de berging wel te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Dag allen,

Ligt volgens mij 100% aan je eigen keuzes. Je kunt besluiten geen enkele extra opties /meerwerk te nemen. Dan betaal je natuurlijk niks meer dan de v.o.n. prijs. De basisopstelling is meestal prima bewoonbaar en vaak beter dan veel oude bestaande woningen. Mocht je alles groter en luxer willen kun je inderdaad uitkomen op 100k aan extra kosten. Ik denk dat je het beste voor jezelf een inschatting kunt maken door de prijslijst voor meerwerk door te lopen van dit project en op te tellen welke zaken daarvan jij per se wil hebben.

Voor afwerking geldt hetzelfde: keuken kan 7k kosten of 25k. Je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Basti84 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:32:
Paar vraagjes inzake het elektra.
1. Loze leiding voor zonwering aan de achterkant, is dat te overwegen. Zijn rolluiken nog wel elektrisch en/of vaak handmatig /wi-fi?
2. Wat doe je met de verlichting op een trap? Standaard geen verlichting in de trappenhal, op de trap en/of hal beneden? Is verlichting echt een must?

Als laatste vraag hebben wij enkel de fundering afgenomen bij de aannemer. Normaliter vervalt de berging als we de optie Garage zouden nemen. Dit is niet van toepassing nu we enkel de fundering laten leggen. Aannemer is volgens het bouw besluit toch 1 garage/berging bij te bouwen dus zijn zij dit toch verplicht om de berging wel te leveren?
Hoe wil je dat met WIFI doen dan? De rolluiken op WIFI dienen altijd nog stroom te hebben ;-)
Afweging die je moet maken is: handbediend of elektrisch. Maakt niet uit of het WIFI/afstandsbediening/knop is.. Als hij elektrisch wordt, zou ik altijd een loze leiding die richting op doen.

Trap wordt meestal kaal opgeleverd, ligt eraan wat je gaat doen als bekleding. Bij overzet tredes kan je mooi ledstrips wegwerken. Als je googled op trapverlichting heb je inspiratie ten over. Enkel kijken of je een stopcontact in de buurt hebt, anders die nog bijplaatsen (onder trap of in trapkast) bij keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:11
Basti84 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:32:
Ga je de garage na oplevering direct zelf (laten) zetten of misschien pas over een paar jaar?
In het eerste geval, nee dan hoeft er geen berging opgeleverd te worden, in het tweede geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 11:10
Dag allen,

Je kan ook met 0 euro extra kosten rekenen, maar dan had je bij het plan waar wij in zitten het volgende, en bij anderen zal het vast niet veel beter zijn gezien de huidige markt.
- standaard deuren en deurbeslag
- muren die je eerst nog moet behandelen voordat je kan verven of behangen (stuccen bij nieuwbouw wordt eerste 5 jaar afgeraden)
- kozijnen in grondverf
- half inbouw stopcontacten
- geen loze leidingen
- badkamer en toilet tegeltjes van 10*10 cm
- toiletpot in plaats van hangtoilet
- ramen die niet open kunnen, of alleen open kunnen draaien, in plaats van draai/kiep
- geen buitenkraantje
- geen elektra buiten
- 3 lichtgroepen en 1 groep voor de wasmachine en droger, dus 4 totaal

Neem je het standaard, dan ben je volgens mij binnen 5 jaar kosten daar aan kwijt omdat je het toch anders wilt dan hoe het is opgeleverd.
Dan heb je wel nieuwbouw, maar voelt het niet zo omdat je dan niet de luxe hebt die je ziet in andere nieuwbouwwoningen.

Bij ons is het zo'n 15% aan extra kosten, al kan het bij jou minder kunnen zijn als je kan besparen op de volgende punten:
- vloer: 70 euro per m2 inclusief leggen en egaliseren
- muren beneden, 20 euro per meter voor voorstrijken, behang, verf en plinten
- stopcontacten, loze leidingen en extra groepen: 3k
- badkamer en toilet betegelen: 1500

Waar je moeilijk op kan besparen of eigenlijk niet goedkoper na oplevering kan doen:
- houten platen boven en onder ramen vervangen door metselwerk
- aanpassen steenkleur
- aanpassen metselwerk
- garage/schuur met spouwmuur en fundering laten uitvoeren
- raamtype, draai/kiepraam

Tip: doe altijd iets zelf, ook al is het maar 1 muur verven, dan voelt het toch net wat meer van jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
  • Laatst online: 27-03 12:57
Dronium schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:28:
[...]

Ga je de garage na oplevering direct zelf (laten) zetten of misschien pas over een paar jaar?
In het eerste geval, nee dan hoeft er geen berging opgeleverd te worden, in het tweede geval wel.
Het gaat er toch om dat er bij de opleveringsdatum 1 berging/garage is? Of ik deze nu direct ga plaatsen na de oplevering of over een paar jaar maakt in deze toch niet uit?

Zie bv https://www.bouwbesluiton...,ten%20minste%202%2C3%20m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@dejeroen 15% klinkt vrij laag. Wat kost je daadwerkelijk je huis, dus zonder grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Toppe schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Maar hoe kan je dit als leek zelf beoordelen? Hoe weet je dat ze het fundament correct gestort hebben, de betonconstructie correct hebben gebouwd, de lift goed geïnstalleerd is, de juiste isolatie hebben toegepast, het waterdicht is, en nog 1000 andere zaken die je als leek niet kan beoordelen of achteraf kan zien? Bij een huis op een vrij stuk grond kan je misschien zelf wat kijken, maar bij een appartementengebouw is dat al lastiger.

Zover ik het begrijp ligt het toezicht bij de gemeente, dat worden private kwaliteitsborgers. Ik weet niet welke ik meer vertrouw. Maar is er in Nederland geen onafhankelijk toezicht op de bouwvoortgang die kan garanderen dat de werkzaamheden van een bepaalde termijn inderdaad correct verricht zijn?

Mbt meerwerk-percentages. Dat hangt natuurlijk heel erg af van de prijs en het standaard afwerkingsniveau. Bij een VON prijs van 3 ton zal er een stuk meer bij komen dan bij een woning rond de miljoen. Ik ga voor ons appartement uit van 2-5%.

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 20-06-2021 21:54 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
dejeroen schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Je kan ook met 0 euro extra kosten rekenen, maar dan had je bij het plan waar wij in zitten het volgende, en bij anderen zal het vast niet veel beter zijn gezien de huidige markt.
- standaard deuren en deurbeslag
- muren die je eerst nog moet behandelen voordat je kan verven of behangen (stuccen bij nieuwbouw wordt eerste 5 jaar afgeraden)
- kozijnen in grondverf
- half inbouw stopcontacten
- geen loze leidingen
- badkamer en toilet tegeltjes van 10*10 cm
- toiletpot in plaats van hangtoilet
- ramen die niet open kunnen, of alleen open kunnen draaien, in plaats van draai/kiep
- geen buitenkraantje
- geen elektra buiten
- 3 lichtgroepen en 1 groep voor de wasmachine en droger, dus 4 totaal

Neem je het standaard, dan ben je volgens mij binnen 5 jaar kosten daar aan kwijt omdat je het toch anders wilt dan hoe het is opgeleverd.
Dan heb je wel nieuwbouw, maar voelt het niet zo omdat je dan niet de luxe hebt die je ziet in andere nieuwbouwwoningen.

Bij ons is het zo'n 15% aan extra kosten, al kan het bij jou minder kunnen zijn als je kan besparen op de volgende punten:
- vloer: 70 euro per m2 inclusief leggen en egaliseren
- muren beneden, 20 euro per meter voor voorstrijken, behang, verf en plinten
- stopcontacten, loze leidingen en extra groepen: 3k
- badkamer en toilet betegelen: 1500

Waar je moeilijk op kan besparen of eigenlijk niet goedkoper na oplevering kan doen:
- houten platen boven en onder ramen vervangen door metselwerk
- aanpassen steenkleur
- aanpassen metselwerk
- garage/schuur met spouwmuur en fundering laten uitvoeren
- raamtype, draai/kiepraam

Tip: doe altijd iets zelf, ook al is het maar 1 muur verven, dan voelt het toch net wat meer van jezelf.
Ligt aan het project. 80% van dat lijstje is bij ons standaard.

Wij zitten denk ik aan 40% meerwerk tegenover koopprijs (excl. grond).
Grond was 130k, woning 320k.
Zit op ongeveer 137k meerwerk en optie. Wel incl. tuin. Zonder tuin op ongeveer 97k meerwerk/opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:51:
[...]

Maar hoe kan je dit als leek zelf beoordelen? Hoe weet je dat ze het fundament correct gestort hebben, de betonconstructie correct hebben gebouwd, de lift goed geïnstalleerd is, de juiste isolatie hebben toegepast, het waterdicht is, en nog 1000 andere zaken die je als leek niet kan beoordelen of achteraf kan zien? Bij een huis op een vrij stuk grond kan je misschien zelf wat kijken, maar bij een appartementengebouw is dat al lastiger.

Zover ik het begrijp ligt het toezicht bij de gemeente, dat worden private kwaliteitsborgers. Ik weet niet welke ik meer vertrouw. Maar is er in Nederland geen onafhankelijk toezicht op de bouwvoortgang die kan garanderen dat de werkzaamheden van een bepaalde termijn inderdaad correct verricht zijn?
Nee, onafhankelijk toezicht kost geld en wie gaat dat betalen, jij als koper? Als een aannemer die rekening zou betalen dan kan je je afvragen hoeveel zin het heeft.

Als je bij elke factuur gewoon wat foto’s vraagt van de werkzaamheden dan zie je snel genoeg of het wel goed gaat.

We moeten ook niet doorschieten. Wie zegt dat het C25/30 beton wel daadwerkelijk C25/30 is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dejeroen schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:39:
[...]
Ik was vanmiddag bij een buurman een aantal huizen verderop waar ik even een rondleiding kreeg.
(Heerlijk die kinderen die overal binnen lopen bij elkaar waardoor je je buren extra snel leert kennen.)

Zij zijn inmiddels aan hun 3de nieuwbouwhuis toe en hij had dit keer bijna alles casco op laten leveren en heeft zelf 4 maanden vrij genomen om te klussen.
Hij had o.a wat muren doorgebroken (niet dragend), indelingen veranderd, zelf keuken, badkamer en toilet helemaal gedaan inclusief al het leiding- en tegelwerk.
Daardoor heeft hij ook veel kleine dingen gedaan die vanuit die bouw niet mogelijk waren, maar het huis wel net even anders maken dan de andere huizen.

Echt super netjes gedaan allemaal. Hij zei er zelf over dat hij na een paar keer nieuwbouw toch wel gemerkt had dat je het zelf eigenlijk altijd netter doet dan die lui die zsm vanalles erin moet jassen bij nieuwbouwprojecten. Dat je gewoon moet beginnen met dat soort klussen, omdat eigenlijk alleen de afwerking echt netjes moet zijn en dat is meestal vooral een kwestie van er voldoende tijd in steken.
Van te voren totaal geen klusser, maar inmiddels dus wel.

Hij bevestigde daarmee eigenlijk wat wij inmiddels ook wel geconcludeerd hebben. Op het eerste gezicht ziet het er allemaal netjes uit wat opgeleverd is, maar als je naar de details gaat kijken is er ook echt wel genoeg op aan te merken. Dus met wat zorg en aandacht kun je zelf best veel.

Uiteindelijk is het een keuze tussen een hoop geld uitgeven en snel alles klaar hebben en geld besparen door veel zelf te doen. Nadeel daarvan is vooral dat er veel tijd in kan gaan zitten.

Voor mezelf heb ik inmiddels wel besloten bij een eventueel volgend nieuwbouwhuis meer casco op te laten leveren. Dan kan ik dingen meer naar mijn eigen hand realiseren en uiteindelijk wordt het ook gewoon veel meer je eigen huis. (Aldus geschreven op mijn zelfgelegde terras)

Dus tip voor iedereen die wellicht een beetje huiverig is voor zelf doen: Ga de komende tijd lekker klussen bij familie en vrienden om ervaring op te doen ( :+ ) en doe ook lekker wat in je eigen huis straks. Al zijn het maar kleine dingen die prima kunnen als je er al woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Farmerwood Allemaal leuk en aardig, maar voor het eerst een visgraat tegelvloer leggen gaat echt niet mooier worden dan als een tegelzetter dat doet :P Zelfde geldt voor een muur stukadoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:13:
@Farmerwood Allemaal leuk en aardig, maar voor het eerst een visgraat tegelvloer leggen gaat echt niet mooier worden dan als een tegelzetter dat doet :P Zelfde geldt voor een muur stukadoren.
Zijn laatste tip niet gelezen? Beginnen bij kennissen/vrienden/buren. Oefening baart kunst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:11
Basti84 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:47:
[...]

Het gaat er toch om dat er bij de opleveringsdatum 1 berging/garage is? Of ik deze nu direct ga plaatsen na de oplevering of over een paar jaar maakt in deze toch niet uit?

Zie bv https://www.bouwbesluiton...,ten%20minste%202%2C3%20m
Ik kan de de pagina waar je naar linked niet lezen . . . (geen login).

Mijn situatie:
Standaard berging van de bouwer is echt spuuglelijk! Ik zeg tegen hem die wil ik niet. OK zegt ie dan krijg je € 3000,- terug. Vervolgens moet ik zelf regelen dat er een berging komt EN dat de vergunning daar op aangepast wordt.
Tekeningen laten maken, vergunning aangevraag (samen met wat buren) en na de oplevering is de timmerman begonnen met de bouw.

Dat die vergunning er een jaar verder nog steeds niet doorheen is, is weer een ander verhaal.

Dus nee, bij de oplevering hoeft er nog geen berging aanwezig te zijn. Maar er moet er wel een op de vergunning staan, en zo moet ie ook gebouwd worden. Maar als dat te lang gaat duren zou de gemeente daar wat van kunnen gaan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:19:
[...]

Zijn laatste tip niet gelezen? Beginnen bij kennissen/vrienden/buren. Oefening baart kunst :+
Ze zien me al aankomen. "Ja zal ik jullie woonkamer ff stukadoren? Ik moet oefenen zodat ik het straks wél netjes kan doen in m'n eigen huis. " :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:21:
[...]

Ze zien me al aankomen. "Ja zal ik jullie woonkamer ff stukadoren? Ik moet oefenen zodat ik het straks wél netjes kan doen in m'n eigen huis. " :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 11:10
Toppe schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:49:
@dejeroen 15% klinkt vrij laag. Wat kost je daadwerkelijk je huis, dus zonder grond?
Members only:

We hebben redelijk weinig aangepast, we hebben de volgende opties bij de bouwer aangevinkt.
- 4 extra groepen: 2266
- buitenkraan aan de achtergevel: 327
- waterdicht wcd buiten aan de achtergevel 194
- loze leidingen: 120 euro per stuk
- alle stopcontacten naar inbouw en echt wit in plaats van dat gelige elektrowit: 550
- aanpassen metselwerk: 2639 (upgrade steensoort en voegkleur)
Members only:

Er is niet gekozen voor een uitbouw, dat scheelt natuurlijk al enorm in de kosten van meerwerk, en dus ook in het aantal vierkante meters vloeroppervlak, het stuk uitbouw heeft ook een stuk vloer nodig, en schilderwerk en/of behang. Waar je dus ook goedkoper mee bent zonder een uitbouw.

Schilderwerk aan de buitenkant doen we pas 2 jaar na oplevering, de grondverf zou voldoende moeten zijn. Na 2 jaar val je namelijk in een lager btw tarief, binnen 2 jaar naar oplevering valt het nog onder het hoge btw tarief.

[ Voor 9% gewijzigd door dejeroen op 20-06-2021 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:13:
Toppe schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:19:
[...]
@Verwijderd , dat is dus wel afhankelijk van de ervaring van die tegelzetter v.s. jouw eigen geduld en tijd die je hebt. :)
Wij hebben inmiddels ook ons eerste muurtje zelf getegeld met van die metrotegeltjes. Op Youtube wat filmpjes bekeken en gewoon gedaan. Natuurlijk is het niet 100% perfect, maar zoals gezegd doet een tegelzetter dat ook niet. Maar iedereen die ik vertel dat we het zelf gedaan hebben geloofd dat in eerste instantie niet.

Idem voor stucadoren. Heeft deze buurman zelf gedaan. Zag er strakker uit dan die prof die het bij ons gedaan heeft die dat 5 dagen per week doet.

En als ik kijk naar onze PVC-vloer dan is daar ook echt wel e.e.a op aan te merken hoor. Ligt niet overal super strak en het valt me, vooral tijdens schoonmaken, steeds vaker op dat er op best veel plekken 2 of zelfs 3 identieke stukken direct naast elkaar liggen. Dit terwijl er ruim 20 verschillende patronen in de pakken zaten volgens de fabrikant.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 20-06-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 02:12
fsfikke schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:51:
[...]

Mbt meerwerk-percentages. Dat hangt natuurlijk heel erg af van de prijs en het standaard afwerkingsniveau. Bij een VON prijs van 3 ton zal er een stuk meer bij komen dan bij een woning rond de miljoen. Ik ga voor ons appartement uit van 2-5%.
Wij zitten rond de 25-30% meerwerk tov VON prijs… alleen al de uitbouw van 3.8meter is zo’n 8%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:27
Farmerwood schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:08:
[...]

Ik was vanmiddag bij een buurman een aantal huizen verderop waar ik even een rondleiding kreeg.
(Heerlijk die kinderen die overal binnen lopen bij elkaar waardoor je je buren extra snel leert kennen.)

Zij zijn inmiddels aan hun 3de nieuwbouwhuis toe en hij had dit keer bijna alles casco op laten leveren en heeft zelf 4 maanden vrij genomen om te klussen.
Hij had o.a wat muren doorgebroken (niet dragend), indelingen veranderd, zelf keuken, badkamer en toilet helemaal gedaan inclusief al het leiding- en tegelwerk.
Daardoor heeft hij ook veel kleine dingen gedaan die vanuit die bouw niet mogelijk waren, maar het huis wel net even anders maken dan de andere huizen.

Echt super netjes gedaan allemaal. Hij zei er zelf over dat hij na een paar keer nieuwbouw toch wel gemerkt had dat je het zelf eigenlijk altijd netter doet dan die lui die zsm vanalles erin moet jassen bij nieuwbouwprojecten. Dat je gewoon moet beginnen met dat soort klussen, omdat eigenlijk alleen de afwerking echt netjes moet zijn en dat is meestal vooral een kwestie van er voldoende tijd in steken.
Van te voren totaal geen klusser, maar inmiddels dus wel.

Hij bevestigde daarmee eigenlijk wat wij inmiddels ook wel geconcludeerd hebben. Op het eerste gezicht ziet het er allemaal netjes uit wat opgeleverd is, maar als je naar de details gaat kijken is er ook echt wel genoeg op aan te merken. Dus met wat zorg en aandacht kun je zelf best veel.

Uiteindelijk is het een keuze tussen een hoop geld uitgeven en snel alles klaar hebben en geld besparen door veel zelf te doen. Nadeel daarvan is vooral dat er veel tijd in kan gaan zitten.

Voor mezelf heb ik inmiddels wel besloten bij een eventueel volgend nieuwbouwhuis meer casco op te laten leveren. Dan kan ik dingen meer naar mijn eigen hand realiseren en uiteindelijk wordt het ook gewoon veel meer je eigen huis. (Aldus geschreven op mijn zelfgelegde terras)

Dus tip voor iedereen die wellicht een beetje huiverig is voor zelf doen: Ga de komende tijd lekker klussen bij familie en vrienden om ervaring op te doen ( :+ ) en doe ook lekker wat in je eigen huis straks. Al zijn het maar kleine dingen die prima kunnen als je er al woont.
Ik denk dat er überhaupt weinig mensen zijn die 4 maanden vrij kunnen nemen, dus dat moet je dan doen naast je werk en mogelijk ook nog je gezin doen :D Dan zit je makkelijk een jaar in een verbouwing. En zul je toch echt wel 2 rechterhanden moeten hebben, dit kan echt niet iedereen zomaar 'even'. Zelfs als je eerst bij vrienden oefent ;) Ik ben bang dat John Williams het dan heel druk gaat krijgen :')

Maar het klopt wel dat mensen vaak meer kunnen als ze denken. Echter een heel casco huis zelf woonklaar maken is dan weer de hele andere kant :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Ik denk dat er überhaupt weinig mensen zijn die 4 maanden vrij kunnen nemen, dus dat moet je dan doen naast je werk en mogelijk ook nog je gezin doen :D Dan zit je makkelijk een jaar in een verbouwing. En zul je toch echt wel 2 rechterhanden moeten hebben, dit kan echt niet iedereen zomaar 'even'. Zelfs als je eerst bij vrienden oefent ;) Ik ben bang dat John Williams het dan heel druk gaat krijgen :')

Maar het klopt wel dat mensen vaak meer kunnen als ze denken. Echter een heel casco huis zelf woonklaar maken is dan weer de hele andere kant :D
Ik zeg ook nergens dat iedereen meteen zijn hele huis zelf onder handen moet nemen. Deze buurman is ook klein begonnen in zijn eerste huis.

Zie:
Farmerwood schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:08:
Wilde alleen aangeven, wat jij ook zegt, dat mensen meer kunnen dan ze denken. Zolang je maar niet bang bent om te beginnen. (Klink bijna als een Hornbach-reclame zo. :o )

Deze buurman heeft trouwens een gezin met 2 jongen kinderen (2 en 5). Weet zo even niet wat voor werk hij doet.
Qua vakantie opnemen is er vaak ook wel e.e.a mogelijk. Ik heb zelf normaal al 8 weken vakantie per jaar en vorig jaar vrijwel geen dagen opgenomen, dus zit dit jaar lekker ruim. (Had vorig jaar al 6 weken verlof in de zomer ivm geboorte 2de kind, dus wel vrij geweest.)

[ Voor 12% gewijzigd door Farmerwood op 20-06-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Requiem19 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:30:
[...]

Wij zitten rond de 25-30% meerwerk tov VON prijs… alleen al de uitbouw van 3.8meter is zo’n 8%.
Bij dit appartement is geen uitbouw mogelijk, een dakkapel ook niet :p

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 20-06-2021 23:14 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:02
Blihi schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Klopt, aannemers zijn niet gewend dat je gebruik maakt van het recht op inspectie. Het is echt vreemd dat mensen dat niet doen. Blijkbaar betalen mensen facturen gewoon blind (gaat toch uit het bouwdepot), maar dat kan tot vervelende verrassingen leiden.

Wij gingen dagelijks even kijken en in het weekend ook op de bouw (hekken stonden altijd open). Ik heb honderden foto's van bijvoorbeeld leidingwerk en heb ook meer dan eens de uitvoerder moeten wijzen op foutjes.
Ja en nee. Ik was heel graag vaker gaan kijken, maar corona hè. Alles dicht, verboten, raus. Ik ben er een keer op zaterdag op gelopen toen het hek open stond en had binnen een minuut een bouwvakker op m'n dak dat ik er niet mocht zijn, camera ziet alles, etc. Heb toen nog wel even rondgelopen, het zal, maar als ik me daar elke week had vertoond verwacht ik niet dat het lang goed was gegaan.
Z___Z schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:33:
[...]

Er is niet echt een percentage te noemen. De prijs van een huis wordt voornamelijk bepaald door de locatie. Een keuken/badkamer/vloer plaatsen is qua prijs niet heel erg locatie gevonden. Dus in Amsterdam zal je in % minder extra geld nodig hebben voor afbouw dan in Groningen.
Da's niet per se waar. Toevallig laatst nog offerte voor een dakkapel vergeleken met bekende die bij Amsterdam in de buurt woont. Dakkapellen in de basis niet enorm verschillend, wat verschillen in afwerkingswensen maar dat was hooguit 1.000 euro. Toch was het totale prijsverschil zo'n 5.000 euro. Hij kon er ook niets meer af pingelen, ze zaten vol genoeg. Ik woon 100+km verderop. Wel een half jaar wachttijd, maar dat is overal.
Farmerwood schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:36:
Wilde alleen aangeven, wat jij ook zegt, dat mensen meer kunnen dan ze denken. Zolang je maar niet bang bent om te beginnen. (Klink bijna als een Hornbach-reclame zo. :o )
Daar geloof ik ook wel in. Er zijn een paar klussen bij ons die time-sensitive zijn dus die besteed ik uit. Maar de zolderindeling en afwerking van de dakkapellen ga ik wel zelf doen. Neem wel een week vrij. Offerte bij vrienden voor dat verhaal was 10+k en dat was een paar jaar terug, zal inmiddels wel 13k zijn. Dan ga ik zelf wel aan de slag. Kan ik nog een hoop van opsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Members only:

Vergeet niet dat help mijn man is klusser vrijwel altijd het zelfde gaat: Gezin koopt samen droomwoning die op het moment van overdracht al veel liefde nodig heeft. Enthousiast beginnen ze dan met slopen maar gaan niet rigoureus genoeg te werk waardoor ze het overzicht kwijt raken. Kamer A is ‘bijna’, alleen nog wat gips en verf terwijl Kamer B nog gesloopt moet worden.

Voor het timmer werk kan je ook opzoek gaan naar iemand met wie je het samen kan doen. Er zijn redelijk wat timmermannen die het leuk vinden om te doen en je graag dingen wil leren.

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 21-06-2021 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 02:12
fsfikke schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:11:
[...]

Bij dit appartement is geen uitbouw mogelijk, een dakkapel ook niet :p

***members only***
Daarom kun je appartementen ook niet goed vergelijken met woningen qua verwachte meerwerkkosten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Pannencouque schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:20:
[...]
Ja en nee. Ik was heel graag vaker gaan kijken, maar corona hè. Alles dicht, verboten, raus. Ik ben er een keer op zaterdag op gelopen toen het hek open stond en had binnen een minuut een bouwvakker op m'n dak dat ik er niet mocht zijn, camera ziet alles, etc. Heb toen nog wel even rondgelopen, het zal, maar als ik me daar elke week had vertoond verwacht ik niet dat het lang goed was gegaan.

[...]
Tja. Inspectie voordat je een factuur betaalt is je recht. Dat staat zo in de contractstukken, daar kan de aannemer niet onderuit (lees de algemene voorwaarden van Woningborg er maar op na). Als de aannemer zegt dat hij dat niet wil in verband met Corona, dan hoef jij je facturen niet te betalen. Je kunt natuurlijk keurig in een Corona-protocol over de bouwplaats (helm, schoenen, en mondkapje op. Tip: zorg dat je zelf zo'n helm, veiligheidsschoenen en een mondkapje hebt.)

@fsfikke Zoals @Toppe ook al aangaf hoeft er niet gecontroleerd te worden of het werk correct uitgevoerd wordt, maar wel dat het uitgevoerd is. Of het werk correct gedaan is, is aan de inspecterende instantie en is dat ook een stuk vertrouwen. Het kan mis gaan, zoals dat project in Helmond. Hoewel daar wel meer mis was laat het zien hoe belangrijk het is om te controleren.

Bij ons werd de factuur 'ruwe begane grond vloer gereed' gestuurd voordat de naden tussen de broodjes afgestort waren. Dat was te vroeg en is duidelijk van buitenaf te zien. De factuur 'waterdicht' kregen we terwijl er op het dak nog kaal beton te zien was. De rollen voor de dakdekkers stonden wel klaar, maar die waren die middag vroeger naar huis gegaan en hadden tegen de afspraak in het dak niet af. Beide facturen hebben we pas betaald toen het werk controleerbaar uitgevoerd was.

Over de factuur 'dekvloeren gestort' hebben we discussie gehad, want er lag geen dekvloer in de badkamer. Volgens Woningborg zou dat wel moeten, maar de aannemer gaf aan dat de dekvloer in de badkamer door de tegelzetter gedaan zou worden omdat hij het liefst rechtstreeks in het zandcement tegelt. Dat hebben we gecontroleerd bij die tegelzetter en toen zijn we maar akkoord gegaan met de betaling.

Al met al best wel wat puntjes van onzorgvuldigheid vanuit de aannemer. Maar als het mis gaat ben jij de klos. Als je betaald hebt voor het storten van de dekvloer en dat is niet gebeurd op het moment dat de aannemer failliet gaat, is dat voor eigen rekening.

Als je de aannemer, gedurende het traject, minder begint te vertrouwen kun je ook altijd een eigen bouwinspecteur aanstellen. Dat kan bijvoorbeeld via VEH. Gezien de ervaring die wij met onze aannemer hebben zou ik dat de volgende keer zeker doen. Ik ben er vrij zeker van dat bij ons ook, net als bij @Farmerwood grote fouten zijn gemaakt in de installatie-berekeningen. Fouten die gelukkig door mijzelf hersteld konden worden met minimale impact, maar wel fouten die nooit hadden mogen gebeuren.

Bijvoorbeeld: De afzuigcapaciteit in onze woonkamer/keuken was 70 m3/uur gemeten voor oplevering. Dit is een ruimte van totaal 75 m2 en dus is 70 m3/uur veel, veel te weinig. Bij de laatste woning zijn ze daar bij oplevering achter gekomen en is een extra ventilatiebox geplaatst waardoor je daar nu twee ventilatiesystemen hebt die tegen elkaar in werken. Ik heb het gelukkig op kunnen lossen met een extra buis (die natuurlijk wel in het zicht zit, maar op plaatsen waar het niet storend is.

Bij oplevering was de elektra een zootje. Groepen die doorverbonden waren, loze leidingen die dicht zaten en inbouwdoosjes die bij verschillende groepen horen met openingen er tussen (die moet ik nog steeds een keer dicht maken). Voor de onbruikbare loze leidingen heb ik geld terug gekregen, de rest heb ik zelf opgelost, maar een van de buren heeft een elektricien laten komen om de hele groepenkast opnieuw aan te leggen. Die vroeg 'welke elektricien heeft dit aangelegd?' Toen hij de naam hoorde zei hij: 'Oh, het lijkt me beter dat ik dan maar niets meer zeg'....

Ook bleek bij mij de vloerverwarming niet conform tekeningen aangelegd te zijn (buizen op 15 cm h-o-h in plaats van 10 cm h-o-h). Echter, die tekeningen zijn geen onderdeel van de contractstukken en dus kun je je daar niet op beroepen. Het enige dat de bouwer garandeert is dat de woning warm blijft en dat was de afgelopen winter zo. Controle tijdens de bouw had dat wellicht kunnen ondervangen.

Bouwers worden geconfronteerd met hogere prijzen tijdens de bouw. Om dat te compenseren moet er iets wijken. Dus wordt er gesmokkeld. Dit is nog erger als de eigenaar van de grond niet hetzelfde concern is als de aannemer, want dan kunnen (riante) grondwinsten niet afgestreept worden tegen tegenvallers op de bouw. De onderaannemer die ons huis gebouwd heeft is er ruim 30k per woning bij ingeschoten door tegenvallers en dat geld heeft hij vergeefs proberen te krijgen van de aannemer waar zij het huis van gekocht hebben en bij de projectontwikkelaar die de grond verkocht. Je kunt je voorstellen dat die onderaannemer niet heel happig is op kritische klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 21:27
Toppe schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:25:
[...]

***members only***

Vergeet niet dat help mijn man is klusser vrijwel altijd het zelfde gaat: Gezin koopt samen droomwoning die op het moment van overdracht al veel liefde nodig heeft. Enthousiast beginnen ze dan met slopen maar gaan niet rigoureus genoeg te werk waardoor ze het overzicht kwijt raken. Kamer A is ‘bijna’, alleen nog wat gips en verf terwijl Kamer B nog gesloopt moet worden.

Voor het timmer werk kan je ook opzoek gaan naar iemand met wie je het samen kan doen. Er zijn redelijk wat timmermannen die het leuk vinden om te doen en je graag dingen wil leren.
Wij blijven ook ruim onder onze max hypotheek, maar gebruiken onze overwaarde (en mijn ontslagvergoeding :') ) om onszelf te ontzorgen. Ons huis wordt casco opgeleverd en we laten bijna alles doen. Wel door mensen die wij kennen, dus qua kwaliteit zit het wel goed. Hier en daar ga ik zeker dingen zelf doen.

Onze zolder zou kaal worden opgeleverd, maar omdat het 'maar' 15k kostte om een zolder indeling te maken hebben we dat ook maar direct laten doen. (70m2, 4 kamers plus voorbereiding 2e badkamer. Daar kan/ga ik het echt niet zelf voor doen!)

Maar iedere situatie is weer anders, met drie jonge kinderen en drukke banen hebben we gewoon geen zin en tijd om veel zelf te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 17:54
Wij doen dan aan zelfbouw maar wel interessant misschien voor de casco discussie, we laten onze woning casco opleveren.

We hebben ons eerste huisje als opknapper gekocht en de hele verbouwing zelf gedaan, keuken/badkamer, dak isoleren, zolder aftimmeren, schilderen binnen en buitenom, vloeren etc. We hebben alleen het stucen laten doen want daar hadden we echt geen ervaring mee. Uiteindelijk met veel hulp van familie met 2 rechter handen en je leert echt heel veel.

Vorig jaar een sprong in het diepe genomen en besloten voor een nieuwbouwhuis. De keuze voor casco lag voor ons eigen gewoon direct vast. Bij te veel vrienden gezien hoe "professionals" het echt hebben laten zitten qua afwerking, maar in deze tijd valt er ook geen afspraak meer te maken want dan is het : "Sorry mevrouw, we komen 6 weken later pas, problemen met de levering." en zo loopt al snel je planning in de soep.
het enige wat we gaan laten uitbesteden is:
Dekvloer.
Stucen.
Keuken plaatsen.
WP plaatsen.

Het huis wordt casco opgeleverd in oktober en we hebben nu al grotendeels van de bouwmaterialen opgeslagen in een loods ter voorbereiding. Vloerverwarming, rachels verlaagd plafond, electra/schakelmateriaal, badkamer spullen. Zo hopen we straks mooi door te kunnen gaan.
Eiken badmeubel is in de tussentijd al zelf gemaakt dus deze kan er straks ook mooi op :)

Eerlijk is eerlijk zijn we nog maar 27 en hebben geen kinderen en een redelijke flexibele baan. We hebben al ervaren hoe het is om 6 maanden lang iedere avond en weekend te klussen in een huis en dat zonder ervaring. We hebben nu daadwerkelijk een planning gemaakt en we hebben al zaken gedaan die mogelijk zijn nog voor het huis is opgeleverd.

Maar we gaan zien hoe het loopt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Voor de mensen die nog opzoek zijn/waren naar een mooie afstandsmeter. De Bosch GLC 50 C is nu in de actie bij Amazon voor €79: https://www.amazon.nl/Bos...mid=A17D2BRD4YMT0X&sr=8-1

Mijn bestelling weer geannuleerd. Die Bosch is tot 50 meter op 1.5mm nauwkeurigheid en IP54 rated. Ik dacht dat mijn Leica (DISTO DXT) maar tot 10m ging maar blijkbaar is hij 70m, 1.5mm nauwkeurigheid en IP67. Voor mij dus zeker geen upgrade. Bluetooth is leuk maar zal ik in de basis niet gebruiken.

[ Voor 59% gewijzigd door Toppe op 21-06-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 13:49

ChUcKiE

Dus........

Jammer dat je er prima voor moet afsluiten, of gaat dat zo maar (opzeggen na een maand)? Verder erg mooie deal!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ChUcKiE schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:20:
Jammer dat je er prima voor moet afsluiten, of gaat dat zo maar (opzeggen na een maand)? Verder erg mooie deal!
Eerste mandje is gratis maar je kan meteen weer opzeggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ok, thanks. Maar meteen besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Ten aanzien van casco en zaken zelf doen: onze huidige woning was ook nieuwbouw. Daar zijn we in het hele proces erg volgend geweest en hebben we netjes opties gekozen om na oplevering alleen zelf een stucadoor te laten komen, zelf te schilderen en natuurlijk iemand voor de vloer.

In onze nieuwe woning doen we eigenlijk heel weinig binnen het project. De badkamer wordt casco, keuken laten we alleen de leidingen verleggen op basis van eigen tekeningen, elektra wordt heel veel aangepast, alle deuren vervallen, een hele tussenwand komt te vervallen en na oplevering halen we de trap eruit en gaan we zeer waarschijnlijk een warmtepomp installeren om de stadsverwarming nooit te hoeven gebruiken. Onze aannemer maakt gelukkig veel mogelijk, dat is erg prettig.
Hierbij gaan we overigens weinig zelf doen achteraf, het merendeel hebben we weer andere partijen voor.

We hebben wel al besloten dat een eventueel volgende huis volledig in eigen beheer gebouwd/verbouwd gaat worden. Geen restricties, lijkt me heerlijk. Als het ooit zover komt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Lol, nevermind, Toppe had er al over
Toppe schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:22:
Voor de mensen die nog opzoek zijn/waren naar een mooie afstandsmeter. De Bosch GLC 50 C is nu in de actie bij Amazon voor €79: https://www.amazon.nl/Bos...mid=A17D2BRD4YMT0X&sr=8-1

Mijn bestelling weer geannuleerd. Die Bosch is tot 50 meter op 1.5mm nauwkeurigheid en IP54 rated. Ik dacht dat mijn Leica (DISTO DXT) maar tot 10m ging maar blijkbaar is hij 70m, 1.5mm nauwkeurigheid en IP67. Voor mij dus zeker geen upgrade. Bluetooth is leuk maar zal ik in de basis niet gebruiken.
@Toppe is dat de beste? er staan zo veel verschillende units daar in de aanbieding.

[ Voor 183% gewijzigd door SquareOne op 21-06-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
SquareOne schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:14:

[...]

@Toppe is dat de beste? er staan zo veel verschillende units daar in de aanbieding.
Hij heeft 1,5mm afwijking en dat vindt ik prima. De duurdere hebben een lagere afwijking (0.5/1.0) maar die halve mm vindt ik niet zo spannend.

Voor deze prijs zeker niet twijfelen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wortelsoft
Met de app bestellen en code PRIMEDAY2021 invullen gaat er nog 10 euro af. Ik heb er ook 1 besteld voor 69.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

wortelsoft schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:51:
Met de app bestellen en code PRIMEDAY2021 invullen gaat er nog 10 euro af. Ik heb er ook 1 besteld voor 69.
Hè jammer, thanks for sharing, voor mij net te laat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Het is alweer even geleden dat ik hier wat heb geschreven, in de tussentijd wel veel meegelezen enzo.

Inmiddels wonen we nu ruim 2 weken in onze nieuwbouwwoning in de wijk Steenbrugge (Deventer). Na maanden klussen, alle puntjes op de i binnen, de boel opgepakt en verhuisd. Eindelijk weer een stekje voor “jezelf”!

Zaken die we nog moeten zijn de tuin en de muren/plafonds van de zolderverdieping. Beiden besloten deze ook maar zelf te gaan doen. De hoveniers die beschikbaar zijn, zijn schrikbarend duur, of we moeten ruim een jaar wachten. En na het hele huis zelf te hebben gedaan de afgelopen maanden, kan ik me niet voorstellen dat het zo heel moeilijk kan zijn, een terras van 18m2 en een tuinpad van 11 meter. De rest wordt/is immers echt en kunstgras. De zolder is een mooi klusje voor het najaar, als het weer buiten weer minder wordt.

Ik sta nog steeds versteld van de wijze van afwerking van de aannemer (Van Wijnen) en de snelheid waarmee ze 3 restpuntjes hebben opgelost. 2 krassen in een kunststof kozijn binnen 3 dagen, en een defectecylinder van de achterdeur in 2 weken (deur wou niet op slot aan binnenzijde). Meermaals heeft de nazorg club gebeld of er nog zaken waren die aandacht nodig hadden, of dat we nog punten waren tegengekomen. Tot dusver helemaal niets!

Het enige wat even tegenviel, was dat de vaatwasser er na 2 dagen mee stopte. Na ruim een jaar met de hand afwassen in de tijdelijke huurwoning wel even een domper. Bleek uiteindelijk een afvoerklem te zijn die in de fabriek niet goed was aangedraaid, 2 minuten werk. Had het zelf kunnen doen als ik het had geweten, de monteur wist al gauw wat het euvel was, kwam wel vaker voor |:(

Onze woonbeleving tot nu toe? Heerlijk! Geen burengeluiden, ook niet andersom van ons (onze zoon van bijna 6 heeft nog wel eens een driftbui O-) ), warmte viel tot dusver mee deze 1e warme periode, ook het eruit krijgen van de warmte geen enkel probleem!

Om nog even kort te reageren op de laatste discussie zoveel mogelijk zelf doen: Mits je handigheid hebt verworven en de tijd hebt, zeker een aanrader! Moet er wel bij vermelden dat ik altijd veel heb geleerd van mijn vader, deed ook altijd alles zelf,en ik heb ruim 10 jaar kunnen oefenen in onze vorige jaren 40 woning. Goed materiaal en goed gereedschap is echt het halve werk! En verder is het gewoon een kwestie van proberen en durven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
Voor de zelfklussers, ik heb via https://beqwaam.nl/ een keer een cursus tegelzetten gedaan. Stukadoren hebben ze ook een cursus voor. Mogelijk dat ze nu weer open gaan, ik vond het wel leerzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:14:

[...]

Deze is zonder Bluetooth, voor de rest het zelfde. Weer tientje goedkoper.

Of deze, die wederom een tientje goedkoper is. Ook max 1.5mm afwijking. Volgens mij wel iets meer basic dan die hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 18:51:
[...]

Deze is zonder Bluetooth, voor de rest het zelfde. Weer tientje goedkoper.

Of deze, die wederom een tientje goedkoper is. Ook max 1.5mm afwijking. Volgens mij wel iets meer basic dan die hierboven.
Die zonder Bluetooth is ook zonder pouch… die mis ik wel vanwege eventuele krassen op je lens.

Die onderste is de 40m versie. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel meter je echt nodig hebt.

De 40m versie is schokbestendig tot 1 meter, die 50(C) volgens mij al 2 meter.

Bluetooth heeft weer als voordeel dat je eenvoudig en heel snel maten op je telefoon krijgt. Bijvoorbeeld makkelijk met het inmeten met gordijnen enzo.

Edit: ik kan die twee meter niet bevestigen, Bosch lijkt er niet zoveel over bekend te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 21-06-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:50
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deleon78 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 19:18:
Elektrisch gereedschap topic ->
:p
Zeker! Ik heb net weer mooie machine besteld d:)b

Pagina: 1 ... 13 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.