Pannencouque schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:20:
[...]
Ja en nee. Ik was heel graag vaker gaan kijken, maar corona hè. Alles dicht, verboten, raus. Ik ben er een keer op zaterdag op gelopen toen het hek open stond en had binnen een minuut een bouwvakker op m'n dak dat ik er niet mocht zijn, camera ziet alles, etc. Heb toen nog wel even rondgelopen, het zal, maar als ik me daar elke week had vertoond verwacht ik niet dat het lang goed was gegaan.
[...]
Tja. Inspectie voordat je een factuur betaalt is je recht. Dat staat zo in de contractstukken, daar kan de aannemer niet onderuit (lees de algemene voorwaarden van Woningborg er maar op na). Als de aannemer zegt dat hij dat niet wil in verband met Corona, dan hoef jij je facturen niet te betalen. Je kunt natuurlijk keurig in een Corona-protocol over de bouwplaats (helm, schoenen, en mondkapje op. Tip: zorg dat je zelf zo'n helm, veiligheidsschoenen en een mondkapje hebt.)
@
fsfikke Zoals @
Toppe ook al aangaf hoeft er niet gecontroleerd te worden of het werk correct uitgevoerd wordt, maar wel dat het uitgevoerd is. Of het werk correct gedaan is, is aan de inspecterende instantie en is dat ook een stuk vertrouwen. Het kan mis gaan, zoals
dat project in Helmond. Hoewel daar wel meer mis was laat het zien hoe belangrijk het is om te controleren.
Bij ons werd de factuur 'ruwe begane grond vloer gereed' gestuurd voordat de naden tussen de broodjes afgestort waren. Dat was te vroeg en is duidelijk van buitenaf te zien. De factuur 'waterdicht' kregen we terwijl er op het dak nog kaal beton te zien was. De rollen voor de dakdekkers stonden wel klaar, maar die waren die middag vroeger naar huis gegaan en hadden tegen de afspraak in het dak niet af. Beide facturen hebben we pas betaald toen het werk controleerbaar uitgevoerd was.
Over de factuur 'dekvloeren gestort' hebben we discussie gehad, want er lag geen dekvloer in de badkamer. Volgens Woningborg zou dat wel moeten, maar de aannemer gaf aan dat de dekvloer in de badkamer door de tegelzetter gedaan zou worden omdat hij het liefst rechtstreeks in het zandcement tegelt. Dat hebben we gecontroleerd bij die tegelzetter en toen zijn we maar akkoord gegaan met de betaling.
Al met al best wel wat puntjes van onzorgvuldigheid vanuit de aannemer. Maar als het mis gaat ben jij de klos. Als je betaald hebt voor het storten van de dekvloer en dat is niet gebeurd op het moment dat de aannemer failliet gaat, is dat voor eigen rekening.
Als je de aannemer, gedurende het traject, minder begint te vertrouwen kun je ook altijd een eigen bouwinspecteur aanstellen. Dat kan bijvoorbeeld
via VEH. Gezien de ervaring die wij met onze aannemer hebben zou ik dat de volgende keer zeker doen. Ik ben er vrij zeker van dat bij ons ook, net als bij @
Farmerwood grote fouten zijn gemaakt in de installatie-berekeningen. Fouten die gelukkig door mijzelf hersteld konden worden met minimale impact, maar wel fouten die nooit hadden mogen gebeuren.
Bijvoorbeeld: De afzuigcapaciteit in onze woonkamer/keuken was 70 m3/uur gemeten voor oplevering. Dit is een ruimte van totaal 75 m2 en dus is 70 m3/uur veel, veel te weinig. Bij de laatste woning zijn ze daar bij oplevering achter gekomen en is een extra ventilatiebox geplaatst waardoor je daar nu twee ventilatiesystemen hebt die tegen elkaar in werken. Ik heb het gelukkig op kunnen lossen met een extra buis (die natuurlijk wel in het zicht zit, maar op plaatsen waar het niet storend is.
Bij oplevering was de elektra een zootje. Groepen die doorverbonden waren, loze leidingen die dicht zaten en inbouwdoosjes die bij verschillende groepen horen met openingen er tussen (die moet ik nog steeds een keer dicht maken). Voor de onbruikbare loze leidingen heb ik geld terug gekregen, de rest heb ik zelf opgelost, maar een van de buren heeft een elektricien laten komen om de hele groepenkast opnieuw aan te leggen. Die vroeg 'welke elektricien heeft dit aangelegd?' Toen hij de naam hoorde zei hij: 'Oh, het lijkt me beter dat ik dan maar niets meer zeg'....
Ook bleek bij mij de vloerverwarming niet conform tekeningen aangelegd te zijn (buizen op 15 cm h-o-h in plaats van 10 cm h-o-h). Echter, die tekeningen zijn geen onderdeel van de contractstukken en dus kun je je daar niet op beroepen. Het enige dat de bouwer garandeert is dat de woning warm blijft en dat was de afgelopen winter zo. Controle tijdens de bouw had dat wellicht kunnen ondervangen.
Bouwers worden geconfronteerd met hogere prijzen tijdens de bouw. Om dat te compenseren moet er iets wijken. Dus wordt er gesmokkeld. Dit is nog erger als de eigenaar van de grond niet hetzelfde concern is als de aannemer, want dan kunnen (riante) grondwinsten niet afgestreept worden tegen tegenvallers op de bouw. De onderaannemer die ons huis gebouwd heeft is er ruim 30k per woning bij ingeschoten door tegenvallers en dat geld heeft hij vergeefs proberen te krijgen van de aannemer waar zij het huis van gekocht hebben en bij de projectontwikkelaar die de grond verkocht. Je kunt je voorstellen dat die onderaannemer niet heel happig is op kritische klanten.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp