Zolang je geen warmte vraagt, maakt pompen toch niet uit voor je warmte verbruik?Farmerwood schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:08:
[...]
Het gaat me eigenlijk niet om de stroom, maar om de hoeveelheid warm water die we (nodeloos) rond pompen. Elke druppel warm water kost goud geld bij het warmtenet. De meter geeft inmiddels al 19 GJ aan voor dit jaar en we zijn nog niet eens halverwege het jaar. In ons vorige huis zaten we jaarlijks op 12-16 GJ.
De buurman had het vooral gedaan vanwege de herrie van de hele unit. Geluid is bij ons ook hoorbaar, maar ervaren we (nog) niet als storend.
Uiteindelijk blijft hij het water toch mengen en dus opwarmen dat rondgepompt wordt? Zelfs als ik de thermostaat op 15 graden zet.Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:13:
[...]
Zolang je geen warmte vraagt, maakt pompen toch niet uit voor je warmte verbruik?
Ik zie de meter van het warmtenet in ieder geval altijd lopen en dat kan eigenlijk alleen van de vloerverwarming komen.
Verwijderd
@Farmerwood Ik weet niet precies hoe het werkt. Als dat zo is, dan is zo'n pompschakelaar een flinke besparing op stookkosten. Overigens is het eerste jaar niet echt representatief voor je verbruik. Wij hadden ook bij onze vorige nieuwbouwwoning met stadsverwarming een flinke rekening na 1 jaar, maar daarna is het wel flink gezakt. Maar we hadden wel die schakelaar ertussen, vrijwel direct.
Maar volgens mij is het nog steeds echt puur alleen voor de elektriciteit die een 24/7 pomp vraagt.
Maar volgens mij is het nog steeds echt puur alleen voor de elektriciteit die een 24/7 pomp vraagt.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2021 13:36 ]
Je kan toch de verwarming dichtdraaien in de meterkast? Dan komt er geen warmte meer uit het net en kan er dus ook niks meer gemengd worden.
Precies dit. Als het in april ongeveer weer warm genoeg is dat bijverwarmen niet nodig is, draai je de warmwater voor je (vloer)verwarming gewoon dicht bij de unit van de stadsverwarming (wel de goede pakken, anders is het koud douchen). In oktober draai je die kraan weer open.Z___Z schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:33:
Je kan toch de verwarming dichtdraaien in de meterkast? Dan komt er geen warmte meer uit het net en kan er dus ook niks meer gemengd worden.
Ook het proberen wel eens waard idd. De kranen zijn rood en blauw bij ons, dus zou goed moeten gaan.Aemilius112 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:52:
[...]
Precies dit. Als het in april ongeveer weer warm genoeg is dat bijverwarmen niet nodig is, draai je de warmwater voor je (vloer)verwarming gewoon dicht bij de unit van de stadsverwarming (wel de goede pakken, anders is het koud douchen). In oktober draai je die kraan weer open.
Kan altijd nog die unit kopen als dit niet werkt. Wel ff checken of er een (hoofd)kraan is waar alleen de vloerverwarming aan zit.
[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 15-06-2021 13:56 ]
@Farmerwood Waar zit deze Danfoss AMZ 112 regelset, bij de vloerverdeler op de aanvoer of in de meterkast voordat de leiding splits naar boven?
Of zit er toevallig ook een by-pass ventiel bij de vloerverdeler, wat bij vloerverwarming i.c.m. een CV-ketel standaard is, maar hier zeker niet wenselijk!
Hoe worden de andere verdiepingen voorzien van warmte, thermostaat kranen op radiatoren of ook vloerverwarming met zone-regeling?
Let wel op: kamerthermostaat uit is niet direct dat die klep dicht is... pas na 30 of 60 seconden afhankelijk van de versie.
Of zit er toevallig ook een by-pass ventiel bij de vloerverdeler, wat bij vloerverwarming i.c.m. een CV-ketel standaard is, maar hier zeker niet wenselijk!
Hoe worden de andere verdiepingen voorzien van warmte, thermostaat kranen op radiatoren of ook vloerverwarming met zone-regeling?
Let wel op: kamerthermostaat uit is niet direct dat die klep dicht is... pas na 30 of 60 seconden afhankelijk van de versie.
[ Voor 63% gewijzigd door Rouske op 15-06-2021 16:31 ]
Dat is toch niet een normale gangbare manier mag ik hopen? Als ik het goed begrijp worden mensen nu op kosten gejaagd die hier geen weet van hebben?Z___Z schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:33:
Het lijkt mij toch dat er ergens een configuratiefout zal zitten?
Wij hebben een Honeywell thermostaat in de woonkamer die een klep bestuurt in de meterkast. Zodra er geen warmte vraag meer is in de woonkamer wordt de stadsverwarming bij de bron afgesloten. Geen idee hoe dat normaal zou werken met vloerverwarming, maar met radiatoren stopt de flow van de vloerverwarming ook volledig als de thermostaat knoppen afsluiten.Wolly schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:24:
[...]
Dat is toch niet een normale gangbare manier mag ik hopen? Als ik het goed begrijp worden mensen nu op kosten gejaagd die hier geen weet van hebben?
Het lijkt mij toch dat er ergens een configuratiefout zal zitten?
Afgelopen week de sleutels ontvangen en na het verleggen van het leidingwerk in de keuken, is er ook nog flink gefreesd in de muren voor een kabelgoot.
Hier en daar wat tips uit het forum opgepikt dus alle kabels zijn straks netjes weggewerkt
:strip_exif()/f/image/1nAGXfGNgPX1JYFSuqSbBunt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier en daar wat tips uit het forum opgepikt dus alle kabels zijn straks netjes weggewerkt
:strip_exif()/f/image/1nAGXfGNgPX1JYFSuqSbBunt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HW5NUIztNI9Me1FddBkhutQz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 15-06-2021 17:45 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Bij ons komt het stopcontact en netwerk punt ook net naast de tv kast, maar ik vind het teveel moeite om te (laten) verplaatsen (er komt ook gedeeltelijk een gordijn voor). Kabelgoot komt wel in de muur.Greatsword schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:43:
Afgelopen week de sleutels ontvangen en na het verleggen van het leidingwerk in de keuken, is er ook nog flink gefreesd in de muren voor een kabelgoot.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar als ik dit zo zie ziet het er wel mooi uit dadelijk
In te technische omschrijving van de pomp die er op aangesloten zit kun je terugvinden of zo'n schakelaar mag of niet. De pomp op onze verdeler mag maximaal 100 keer per 24 uur en maximaal 20 keer per uur aan en uitgeschakeld worden via de netspanning. Dus als je die pompschakelaar op minimaal 15 minuten draaien zet, zit je goed.Farmerwood schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:12:
Was net even bij een buurman en die had deze pompschakelaar tussen de vloerverwarming gezet om te zorgen dat hij niet 24/7 water blijft rond pompen (terwijl er niet verwarmd wordt.)
Iemand ervaring hiermee? Aannemer zei dat dit soort dingen niet mogen, maar er lijkt een veiligheid in te zitten die de pomp minimaal 1x per dag aan zet.
Gaat in dit geval om vloerverwarming met stadswarmte en Danfoss AMZ 112 regelset. (link noemt expliciet dat het niet zou kunnen, maar werkt prima bij de buurman)
Mocht je overigens interesse hebben, ik heb er nog eentje ter overname. Ik gebruik de HCE20's als pompschakelaar.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik zou de hoek geen 90 graden maken, maar 2x45 graden. Gaat je een hoop gedoe schelen bij het trekken van kabelskepler schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:02:
[...]
Bij ons komt het stopcontact en netwerk punt ook net naast de tv kast, maar ik vind het teveel moeite om te (laten) verplaatsen (er komt ook gedeeltelijk een gordijn voor). Kabelgoot komt wel in de muur.
Maar als ik dit zo zie ziet het er wel mooi uit dadelijkToch nog eens over denken

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het wordt sowieso een rechte pijpBlihi schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:49:
[...]
Ik zou de hoek geen 90 graden maken, maar 2x45 graden. Gaat je een hoop gedoe schelen bij het trekken van kabels
Ziet er netjes uit! Ik had wel het plan opgevat om zoiets te gaan maken maar nog geen idee hoe dat ik dat zou gaan doen, bedankt voor de foto!Greatsword schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij hebben hoge deuren (bijna drie meter hoog). Volgens mij is de vergrendeling aan de bovenkant van de deur te laag gemonteerd waardoor mijn deur aan de bovenkant erg wijkt. Zeker als ik wat druk zet met mijn hand aan de bovenkant van de deur dan kan ik een kier creëren. Dit lijkt me niet erg inbraakbestendig..
Uiteraard schermt de aannemer dat de deur voldoet aan alle eisen. Ik geloof er eerlijk gezegd niet zoveel van.
Wat plaatjes :

Dit is als ik de deur wat naar buiten duw aan de bovenkant. Als ik dezelfde druk uitvoer aan de onderkant van de deur is er geen speling.

Filmpje :
https://www.jottacloud.co...710994c93a0d71b3e8449e824
Ik vind het een beetje een raar verhaal. Volgens mij hoort die bovenste vergrendelhaak veel meer naar boven.
Uiteraard schermt de aannemer dat de deur voldoet aan alle eisen. Ik geloof er eerlijk gezegd niet zoveel van.
Wat plaatjes :

Dit is als ik de deur wat naar buiten duw aan de bovenkant. Als ik dezelfde druk uitvoer aan de onderkant van de deur is er geen speling.

Filmpje :
https://www.jottacloud.co...710994c93a0d71b3e8449e824
Ik vind het een beetje een raar verhaal. Volgens mij hoort die bovenste vergrendelhaak veel meer naar boven.
[ Voor 7% gewijzigd door vortexnl1982 op 16-06-2021 10:26 ]
Laten we eerlijk wezen. Dit is niet luchtdicht, dus alleen al om die reden niet goed.
Ik zou Woningborg even bellen. En in ieder geval alvast een mailtje naar de aannemer en op je lijstje houden voor bij de opleverpunten. Ik vermoed dat dit niet door de oplevering komt...
Ik zou Woningborg even bellen. En in ieder geval alvast een mailtje naar de aannemer en op je lijstje houden voor bij de opleverpunten. Ik vermoed dat dit niet door de oplevering komt...
Ha sterker nog : het is door de bouwbegeleider niet opgevallen tijdens de oplevering (en mij ook niet) ! De drie maanden periode (bankgarantie) is nog niet voorbij..Blihi schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:36:
Laten we eerlijk wezen. Dit is niet luchtdicht, dus alleen al om die reden niet goed.
Direct melden dan. En de bouwbegeleider? Is dat iemand van de aannemer of heb je zelf ook een deskundige ingeschakeld zoals VEH?
Vandaag een gesprek gehad met de kopersbegeleider mbt onze nieuwe woning. Daar komt standaard een Nibe VVM250 icm de Nibe F2050 buitenunit.
Het nadeel van de VVM250 is dat deze een boilerinhoud van 180l heeft, wat voor ons echt te weinig is. Volgens de kopersbegeleider is de enige optie om dit te vergroten, een elektrische hotfill boiler erbij van 50 of 100 liter.
Lijkt me een slechte (energiezuinige) optie.
Mijn idee is om de VVM310 te vragen ipv de VVM250, de 310 heeft een inhoud van 270 liter. Wat is jullie advies ? Een hotfill boiler of een ander type binnen unit. Zo ja, welke?
Het nadeel van de VVM250 is dat deze een boilerinhoud van 180l heeft, wat voor ons echt te weinig is. Volgens de kopersbegeleider is de enige optie om dit te vergroten, een elektrische hotfill boiler erbij van 50 of 100 liter.
Mijn idee is om de VVM310 te vragen ipv de VVM250, de 310 heeft een inhoud van 270 liter. Wat is jullie advies ? Een hotfill boiler of een ander type binnen unit. Zo ja, welke?
[ Voor 4% gewijzigd door koekjah op 16-06-2021 10:50 ]
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
De bouwbegeleider is iemand van de architect. Dat doe ik de volgende keer ook niet meer maar ik neem dan iemand van VEH (een onafhankelijk iemand).Blihi schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:43:
Direct melden dan. En de bouwbegeleider? Is dat iemand van de aannemer of heb je zelf ook een deskundige ingeschakeld zoals VEH?
@vortexnl1982 Die boilerinhoud blijft toch altijd een issue. Maar wat is je huidige waterverbruik per dag? En welk deel daarvan is daadwerkelijk water van 70 graden?
Het kan de moeite lonen om eens naast je watermeter te gaan zitten tijdens het douchen. Hoeveel water stroomt er dan daadwerkelijk doorheen en welke temperatuur heeft het dan in de douche. Zo heb je een idee van de benodigde hoeveelheid water in de boiler.
Het kan de moeite lonen om eens naast je watermeter te gaan zitten tijdens het douchen. Hoeveel water stroomt er dan daadwerkelijk doorheen en welke temperatuur heeft het dan in de douche. Zo heb je een idee van de benodigde hoeveelheid water in de boiler.
Ja, daar ga je inderdaad nat. Die heeft er geen belang bij gehad om zaken te melden. Je hebt nu dus geen onafhankelijke partij bij je gehad, dat maakt dat je minder sterk staat.vortexnl1982 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:54:
[...]
De bouwbegeleider is iemand van de architect. Dat doe ik de volgende keer ook niet meer maar ik neem dan iemand van VEH (een onafhankelijk iemand).
Je kunt, als je nu twijfelt, wel een externe partij inhuren om dit specifieke probleem te toetsen. De vraag is dan, voldoet deze deur aan inbraakwerendheid zoals omschreven in het bouwbesluit. Is het antwoord nee, dan kun je verdere stappen zetten.
Denk er ook aan om Woningborg even te bellen (ervan uitgaande dat je huis onder hun garantie gebouwd is) en houd je bankgarantie vast!
Waar heb je die eerste koker vandaan?Greatsword schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 17:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
https://www.hornbach.nl/s...-mtr/8610771/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=vb
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ja ik weet niet of het voldoet aan de inbraakwerendheid. Volgens de aannemer is het een standaard profile kozijn en leveren ze die altijd zo. Ik een deur niet zo durven op te leveren!Blihi schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:57:
[...]
Ja, daar ga je inderdaad nat. Die heeft er geen belang bij gehad om zaken te melden. Je hebt nu dus geen onafhankelijke partij bij je gehad, dat maakt dat je minder sterk staat.
Je kunt, als je nu twijfelt, wel een externe partij inhuren om dit specifieke probleem te toetsen. De vraag is dan, voldoet deze deur aan inbraakwerendheid zoals omschreven in het bouwbesluit. Is het antwoord nee, dan kun je verdere stappen zetten.
Denk er ook aan om Woningborg even te bellen (ervan uitgaande dat je huis onder hun garantie gebouwd is) en houd je bankgarantie vast!
Als de aannemer dit niet oppakt meld ik het sowieso bij bouwgarant en die bankgarantie geef ik ook niet vrij.
Dat zegt een aannemer altijd. Die doen "altijd alles op deze manier", maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is....
Ik kop hem vast in: elektriciens en kookgroepen...Blihi schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:10:
Dat zegt een aannemer altijd. Die doen "altijd alles op deze manier", maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is....
Trek je nou de professionaliteit en kennis van een vakman in twijfel?Farmerwood schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:38:
[...]
Ik kop hem vast in: elektriciens en kookgroepen...
‘Ik doe dit altijd zo’
‘Ik weet wat ik doe’
‘Dit is mijn werk’
‘Ik doe aan scholing’
‘NEN1010 geldigheid? Uh, NEN?’
[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 16-06-2021 12:16 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Inmiddels zelf met Nibe gebeld. Die geven aan dat de 310 een heel ander systeem heeft en niet vergelijkbaar is met de VVM250.koekjah schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:49:
Vandaag een gesprek gehad met de kopersbegeleider mbt onze nieuwe woning. Daar komt standaard een Nibe VVM250 icm de Nibe F2050 buitenunit.
Zij adviseren ook een hotfill boiler, óf de VVM500. Laatstgenoemde is echter een stuk groter (en zal niet passen).
Ben benieuwd naar ervaringen van jullie om het systeem te vergroten, hotfill lijkt toch echt de enige optie. Maar is dat niet enorm energie verspillend?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Misschien dezelfde vraag stellen in de WP topics, maar mij lijkt het dat een hotfill boiler alleen de stilstandsverliezen hoeft bij te verwarmen. Zal vast niet zo efficient zijn als een WP boiler, maar als hij goed geisoleerd is en je dagelijks het water gebruikt, zal het in de praktijk qua verliezen misschien wel meevallen. Grootste verlies heb je dus als je op vakantie bent.koekjah schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:59:
[...]
Inmiddels zelf met Nibe gebeld. Die geven aan dat de 310 een heel ander systeem heeft en niet vergelijkbaar is met de VVM250.
Zij adviseren ook een hotfill boiler, óf de VVM500. Laatstgenoemde is echter een stuk groter (en zal niet passen).
Ben benieuwd naar ervaringen van jullie om het systeem te vergroten, hotfill lijkt toch echt de enige optie. Maar is dat niet enorm energie verspillend?
Dat gaat wel serieus hard en is enorme verspilling inderdaad. Vooral bij de prijzen van stadsverwarming. Ben benieuwd wat je ervaring gaat zijn met de kranen of zo'n meter.Farmerwood schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:08:
[...]
Het gaat me eigenlijk niet om de stroom, maar om de hoeveelheid warm water die we (nodeloos) rond pompen. Elke druppel warm water kost goud geld bij het warmtenet. De meter geeft inmiddels al 19 GJ aan voor dit jaar en we zijn nog niet eens halverwege het jaar. In ons vorige huis zaten we jaarlijks op 12-16 GJ.
De buurman had het vooral gedaan vanwege de herrie van de hele unit. Geluid is bij ons ook hoorbaar, maar ervaren we (nog) niet als storend.
Maar hoeveel pomp je dan rond? Als er geen warmte vraag is dan zal dat toch ook minimaal zijn? Gaat er dan niet ergens een klep dicht zodat je alleen koud water rond stuurt? (Gelijk koelingPannencouque schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:31:
[...]
Dat gaat wel serieus hard en is enorme verspilling inderdaad. Vooral bij de prijzen van stadsverwarming. Ben benieuwd wat je ervaring gaat zijn met de kranen of zo'n meter.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er op die manier voor tientallen euro's (of meer) wordt weggegooid?
Wij willen de deuren beneden na oplevering vervangen door kamerhoge deuren (weg met die bovenlichten!). Nu was ik even benieuwd wat hierbij het handigste is qua volgorde. Beneden laten we een keramisch parket leggen. Voor de woonkamerdeur halen we daarom het deurkozijn voordat de vloer gelegd wordt weg en komt die ook niet meer terug (ivm stalen taats deur). Maar voor de WC en trapkast deur vraag ik me af of het ook niet handiger is om de deurpost weg te halen en pas weer te plaatsen nadat de vloer gelegd is. Dan loopt de vloer ook mooi door onder de deurpost en heb je dus geen kieren/gekke hoekjes die weer opgevuld moeten worden. Moet ik nog ergens rekening mee houden of kan ik dit zo gewoon doen?
MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III
Met de huidige hitte denk ik aan airco voor mijn nieuwe huis.
We hebben op zolder al een rioolafvoer laten aanleggen voor een evt airco (condens) maar ik zie steeds meer huizen met die (lelijke) buizen aan de buitenkant. Kan dit slimmer? Ik heb in principe de keuze nog want naast de vloer staat er nog geen muur. Is dit onzichtbaar te doen? Buiten de unit om
We hebben op zolder al een rioolafvoer laten aanleggen voor een evt airco (condens) maar ik zie steeds meer huizen met die (lelijke) buizen aan de buitenkant. Kan dit slimmer? Ik heb in principe de keuze nog want naast de vloer staat er nog geen muur. Is dit onzichtbaar te doen? Buiten de unit om
Ja, wij hebben airco voorbereiding besteld en dan leggen ze de leidingen en elektra door de spouw van de gevel naar de gewenste locatie. Geloof alleen dat je het wel binnen x maanden afgewerkt moet hebben omdat je anders de garantie verliest.TF schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:01:
Mocht je dan de vloer van je toilet vervangen is de kans groot dat je het kozijn beschadigd bij sloop werkzaamheden en krijg je de tegel niet meer goed/makkelijk onder het kozijn.WybWyb schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:44:
Wij willen de deuren beneden na oplevering vervangen door kamerhoge deuren (weg met die bovenlichten!). Nu was ik even benieuwd wat hierbij het handigste is qua volgorde. Beneden laten we een keramisch parket leggen. Voor de woonkamerdeur halen we daarom het deurkozijn voordat de vloer gelegd wordt weg en komt die ook niet meer terug (ivm stalen taats deur). Maar voor de WC en trapkast deur vraag ik me af of het ook niet handiger is om de deurpost weg te halen en pas weer te plaatsen nadat de vloer gelegd is. Dan loopt de vloer ook mooi door onder de deurpost en heb je dus geen kieren/gekke hoekjes die weer opgevuld moeten worden. Moet ik nog ergens rekening mee houden of kan ik dit zo gewoon doen?
Ik heb een keer airco leidingen in een zinken regenpijp gezien. Als die regenpijp op een min of meer logische plek zit dan ziet niemand ooit dat hij nep is.TF schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:01:
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:22 ]
Als je stalen binnenkozijnen hebt voor de WC en trapkast, hou er dan rekening mee dat de kier onder de deur groter wordt als je ze op de nieuwe vloer zet.WybWyb schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:44:
Geef mij maar een zinkengoot. Ik vindt die besparing van €500 voor zink VS pvc echt geen goede.Deleon78 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:43:
[...]
Want (zinken) regenpijpen zijn wel mooi?
De enige reden dat we regenpijpen hebben is dat we ze nodig hebben, niet omdat het zo’n mooi design-item is. Soms zie je ze wel eens verdiept in de muur, zodat ze niet uitsteken. Dan denken mensen ook niet: mooie regenpijpen (misschien wel letterlijk) maar dan bedoelen ze: “mooi weggewerkt”
.
Toppe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:15:
[...]
Mocht je dan de vloer van je toilet vervangen is de kans groot dat je het kozijn beschadigd bij sloop werkzaamheden en krijg je de tegel niet meer goed/makkelijk onder het kozijn.
Dank voor jullie reacties.Rouske schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:09:
[...]
Als je stalen binnenkozijnen hebt voor de WC en trapkast, hou er dan rekening mee dat de kier onder de deur groter wordt als je ze op de nieuwe vloer zet.
De tegels in de WC gaan er gelijk weer uit en ik trek de vloer door de wc in. Dan is alles mooi gelijk. Als de vloer vervangen moet worden dan gaat de gehele vloer er waarschijnlijk uit. Dat is dus het probleem niet. En het worden nieuwe houten kozijnen die op maat gemaakt worden. Denk dat het dus helemaal goed moet komen!
Als je type D (met warmtewisselaar) ventilatie krijgt, hou er dan rekening mee dat er voldoende ruimte onder de deuren moet zijn. (Zou het gaan suizen als die ruimte te klein is?)
Geldt ook voor Type C.burnedhardware schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:50:
Als je type D (met warmtewisselaar) ventilatie krijgt, hou er dan rekening mee dat er voldoende ruimte onder de deuren moet zijn. (Zou het gaan suizen als die ruimte te klein is?)
Wij merken inmiddels in ons huis dat er echt veel te veel geluiden door het hele huis te horen zijn door die enorme ruimtes onder de deuren. (2-3 cm)
Ben aan het overwegen om in ieder geval de deur tussen woonkamer en hal dicht te maken en een rooster in de deur te plaatsen met akoestische demping en dan onder de deur dicht te maken.
Iets om rekening mee te houden met de keuze voor deuren als je nog kan kiezen.
Zoiets:

Het tikken van de mail neemt meer tijd in beslag dan het aanvragen van de aansluiting… wel blij dat het allemaal aangevraagd isDe nutsvoorzieningen voor uw nieuwe woning zijn inmiddels aangevraagd.
Onderstaand stuur ik u de reactie door m.b.t. de kabel aansluiting.
De media (glasvezel of telefoonaansluiting en kabelaansluiting) hebben wij als extra service meegenomen in de aanvraag voor de nutsvoorzieningen. De media aansluitingen maken echter geen onderdeel uit van de overeenkomsten. Correspondentie n.a.v. de aanvraag over de media aansluitingen zullen wij naar u doorsturen. Voor vragen over deze aansluitingen kunt u rechtstreeks contact opnemen met de betrokken partijen genoemd in de correspondentie. Wilt u gebruik maken van deze aansluitingen dan zult u t.z.t. zelf een abbonement moeten aanvragen.

Nou, onze oplevering is 4 weken vertraagd omdat de Nuts aansluiting niet op tijd is aangesloten... Bijna 1.5 jaar geleden aangevraagd. We hebben ook nooit bouwstroom gehad en op een aggegraat gedraaid, ook omdat Stedin niet op tijd de aansluiting heeft geregeld.Toppe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:47:
[...]
Het tikken van de mail neemt meer tijd in beslag dan het aanvragen van de aansluiting… wel blij dat het allemaal aangevraagd is
We zijn ons aan het oriënteren op een claim richting Stedin, want dit heeft ons een hoop extra geld gekost.
Er zijn, zeker in de randstad, een hoop problemen bij de Nuts leveranciers... Ik hoop dat het bij jullie wel gewoon goed komt!
Bij ons is inmiddels de voorschouw geweest maar de definitieve schouw is nog niet gepland. In de vorige fase hebben huizen 2 maanden lang "klaar" achter hekken gestaan omdat de BAM niet langskwam voor de definitieve schouw.
omg! Dat is mega frustrerend zeg. Staat je huis al 2 maanden niets te doen terwijl je popelt om in te trekken.kevinvi schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:32:
Bij ons is inmiddels de voorschouw geweest maar de definitieve schouw is nog niet gepland. In de vorige fase hebben huizen 2 maanden lang "klaar" achter hekken gestaan omdat de BAM niet langskwam voor de definitieve schouw.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
De wachttijden voor NUTS werkzaamheden zijn al jaren lang en de verwachting is dat het alleen maar erger gaat worden met de aanpassingen die aan het net nodig zijn als gevolg van de aanleg van zonnepanelen, windmolens en van het gas af.Mad-Matt schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:37:
[...]
omg! Dat is mega frustrerend zeg. Staat je huis al 2 maanden niets te doen terwijl je popelt om in te trekken.
Ons huis is dus ook al paar weken klaar... De installateur heeft nog een week nodig zodra de Nuts is aangesloten en dan krijgen we eindelijk de sleutel!Mad-Matt schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:37:
[...]
omg! Dat is mega frustrerend zeg. Staat je huis al 2 maanden niets te doen terwijl je popelt om in te trekken.
Het uitstel was leuk voor de onze planning
Klinkt ook wel als een planningprobleem bij of de NUTS-leverancier en/of de aannemer.
Bij ons was bij de voorschouw nog niet alles aanwezig, maar 3 weken later bij de oplevering (die al 2 maanden redelijk vast stond) was alles netjes geregeld en konden abo's direct in gaan.
Bij ons was bij de voorschouw nog niet alles aanwezig, maar 3 weken later bij de oplevering (die al 2 maanden redelijk vast stond) was alles netjes geregeld en konden abo's direct in gaan.
Dit ligt voor 100% aan de Nuts leverancier, planning of capaciteit. Het is ze iig niet gelukt om op tijd aan te sluiten, in de energie wet staat dat dit binnen 18 weken na aanvraag moeten doen. Dat is niet eens bijna gelukt.Farmerwood schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:58:
Klinkt ook wel als een planningprobleem bij of de NUTS-leverancier en/of de aannemer.
Zoals gezegd gaan we zeker proberen de Nuts leverancier aansprakelijk te stellen voor de geleden schade. Maar of dat echt gaat lukken is nog maar de vraag...
Je kunt het proberen maar ik zou er niet al te veel tijd en moeite in steken. De netbeheerders hebben zich over het algemeen goed ingedekt. Moest er voor de aansluiting van jouw woning behalve een huisaansluiting ook een hoofdtracé in de straat aangelegd worden? De wachttijden daarvoor zijn namelijk over het algemeen nog veel langer en als er geen kabel in de straat ligt kan er natuurlijk ook geen huisaansluiting gemaakt worden.kepler schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:01:
[...]
Dit ligt voor 100% aan de Nuts leverancier, planning of capaciteit. Het is ze iig niet gelukt om op tijd aan te sluiten, in de energie wet staat dat dit binnen 18 weken na aanvraag moeten doen. Dat is niet eens bijna gelukt.
Zoals gezegd gaan we zeker proberen de Nuts leverancier aansprakelijk te stellen voor de geleden schade. Maar of dat echt gaat lukken is nog maar de vraag...
Hier was de NUTS vorig jaar ook een drama. Ook de aannemer en uitvoerder werden er gek van. Eerst zou er wel kabel komen en geen glasvezel, toen wel glasvezel maar geen kabel, toen weer wel glasvezel en kabel.
De grond voor de woning is zeker vier keer open gegraven en weer dicht gegooid om er weer een kabeltje bij te leggen.
het probleem is dat de verschillende onderaannemers van de netbeheerder, KPN Netwerk en Ziggo, zich niets aantrekken van jouw bouwproject. Als zij opdracht krijgen om op 1 juni een kabel te trekken in de grond, komen ze op 1 juni op 7:00, zonder dat te overleggen, een gat graven om een kabel te trekken. Staat er op 1 juni om 7:00 een hek om de bouwplaats? Melden ze hun opdracht "niet uitvoerbaar" en vertrekken ze weer.
De netbeheerder heeft zijn 18 weken termijn gehaald (want de aannemer was er), maar helaas, het werk bleek niet uitvoerbaar. Zelfs als de uitvoerder aanwezig is heb je kans dat ze niet de moeite nemen om zich even te melden met de vraag of het hek aan de kant kan.
En de netbeheerder coordineert het trekken van de elektrakabel niet met het waterleidingbedrijf, of met KPN netwerk (voormalig Reggefiber niet te verwarren met KPN) of met Ziggo of welke andere kabelgraver dan ook.
Bij ons zijn de eerste woningen opgeleverd zonder glasvezel/kabel. Die zijn later wel aangelegd, maar ook weer in 3 etappes. Eerst iemand die de coax kwam doen (gat graven, coax er in, gat weer dicht) daarna iemand voor de glasvezel (gat graven, glasvezel er in, gat weer dicht) en toen iemand om de glasvezel af te monteren.
Bleek later dat de glasvezels van mijn overburen en mij gekruisd waren in de wijkcentrale. Dus KPN komt bij mij om de boel aan te sluiten. Lukt niet. Hij vindt het probleem in de wijkcentrale en lost het voor mij op. Toen hadden de buren geen Internet meer, want die kabel had hij er uit getrokken. Vervolgens komt T-Mobile weken later om bij de overburen de glasvezel er weer in te prikken, maar dat kan niet, want in de administratie staat dat dat kabeltie in mijn poortje moet. Oplossing?
Nieuw gat graven midden in de straat. Twee glasvezelkabels opduiken, doorknippen en kruislings weer aan elkaar lassen (echt waar, ik lieg niet) en nu kunnen de andere uiteindes van de kabeltjes wel in het juiste gaatje gestoken worden....
Heeft al met al maanden geduurd voordat het geregeld was.
De grond voor de woning is zeker vier keer open gegraven en weer dicht gegooid om er weer een kabeltje bij te leggen.
het probleem is dat de verschillende onderaannemers van de netbeheerder, KPN Netwerk en Ziggo, zich niets aantrekken van jouw bouwproject. Als zij opdracht krijgen om op 1 juni een kabel te trekken in de grond, komen ze op 1 juni op 7:00, zonder dat te overleggen, een gat graven om een kabel te trekken. Staat er op 1 juni om 7:00 een hek om de bouwplaats? Melden ze hun opdracht "niet uitvoerbaar" en vertrekken ze weer.
De netbeheerder heeft zijn 18 weken termijn gehaald (want de aannemer was er), maar helaas, het werk bleek niet uitvoerbaar. Zelfs als de uitvoerder aanwezig is heb je kans dat ze niet de moeite nemen om zich even te melden met de vraag of het hek aan de kant kan.
En de netbeheerder coordineert het trekken van de elektrakabel niet met het waterleidingbedrijf, of met KPN netwerk (voormalig Reggefiber niet te verwarren met KPN) of met Ziggo of welke andere kabelgraver dan ook.
Bij ons zijn de eerste woningen opgeleverd zonder glasvezel/kabel. Die zijn later wel aangelegd, maar ook weer in 3 etappes. Eerst iemand die de coax kwam doen (gat graven, coax er in, gat weer dicht) daarna iemand voor de glasvezel (gat graven, glasvezel er in, gat weer dicht) en toen iemand om de glasvezel af te monteren.
Bleek later dat de glasvezels van mijn overburen en mij gekruisd waren in de wijkcentrale. Dus KPN komt bij mij om de boel aan te sluiten. Lukt niet. Hij vindt het probleem in de wijkcentrale en lost het voor mij op. Toen hadden de buren geen Internet meer, want die kabel had hij er uit getrokken. Vervolgens komt T-Mobile weken later om bij de overburen de glasvezel er weer in te prikken, maar dat kan niet, want in de administratie staat dat dat kabeltie in mijn poortje moet. Oplossing?
Nieuw gat graven midden in de straat. Twee glasvezelkabels opduiken, doorknippen en kruislings weer aan elkaar lassen (echt waar, ik lieg niet) en nu kunnen de andere uiteindes van de kabeltjes wel in het juiste gaatje gestoken worden....
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 17-06-2021 11:30 ]
.
Maar meteen een vervolgvraagje hierop. Moet je als consument betalen voor deze aansluitingen (glas invoer of Ziggo)?
Moet je het zelf regelen, of gaat dat via de aannemer (planning/invoer/grondbuis)?
Moet je het zelf regelen, of gaat dat via de aannemer (planning/invoer/grondbuis)?
Ligt aan je aannemer. Als hij glas/Ziggo meteen heeft aangevraagd wordt het voor je geregeld. Zo niet moet je dat zelf doen via mijnaansluiting.nl Of daar kosten aan verbonden zijn ligt aan het adres (wat betreft glasvezel).
Klopt, maar het is een ons-kent-ons wereld. Als de aannemer van de NUTS toevallig een vriendje is van jouw aannemer gaat het wel goed. Maar als die er geen zin in heeft krijg je dus eindeloze meldingen "niet uitvoerbaar" omdat er een hek of pallet stenen in de weg staat.Deleon78 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:36:
[...]
Sorry hoor, maar dan leef je echt in een andere wereld. De achterstand bij de nutsbedrijven is al jaren bekend. Daar kan al lang mee gepland worden. Dat doet dan ook bijna iedereen.
Maar betekend dan dat we dat zomaar moeten accepteren? De aannemer heeft 1.5 jaar van te voren de aanvragen gedaan, dat betekend dat de termijn van 18 weken met bijna een factor 4 is overschreden (!).Deleon78 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:36:
[...]
Sorry hoor, maar dan leef je echt in een andere wereld. De achterstand bij de nutsbedrijven is al jaren bekend. Daar kan al lang mee gepland worden. Dat doet dan ook bijna iedereen.
En ja, er lag nog geen hoofdtrace door de straat ten tijde van de bouw. Maar die ligt er intussen alweer een aantal weken, maar het laatste stukje naar ons huis is gewoon niet/te laat ingepland door (een onderaannemer) van Stedin.
Ik had er opzich mee kunnen leven als ze bij de aanvraag hadden gezegd, sorry het is knetterdruk maar we plannen jullie in voor maart 2021 en we regelen het. Maar nee, elke keer werd een planning afgegeven en elke keer werd deze planning weer naar achteren geschoven. Hoe moet je daar als aannemer mee rekening houden dan?
Voor de bouwstroom is er door een tussenpersoon een alternatief bepaald 100mtr verderop, aangezien er nog geen hoofdtrace lag. Ook daar is elke keer beloofd dat het geregeld zou worden, maar nooit nagekomen.
Als er geen capaciteit is is er geen capaciteit, maar een groot deel van onze vertraging komt (zover voor ons inzichtelijk) door de chaos in de organisatie van/bij Stedin en onderaannemers.
Tuurlijk is de kans klein dat het echt gaat lukken, maar ik heb een aantal zaken gevonden waarbij het wel gelukt is. Onze extra kosten zijn >5000 euro, dus de moeite om het iig te onderzoeken.
(De hele wijk heeft dezelfde problemen en zelfs de gemeente heeft Stedin in gebreke gesteld)
edit: en wij gaan ook nog de gemeente in gebreke stellen, omdat er nog steeds een asfaltweg in onze achtertuin ligt, die volgens koopcontract eind maart al weg had moeten zijn. Net gehoord dat dit pas paar weken na oplevering gaat gebeuren...
Leuk zo'n huis
[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 17-06-2021 11:56 ]
Pff ons appartementje van 110m2 met warmtepomp heeft blijkbaar een 3x35A aansluiting gekregen, kost nog even 70 euro per maand extra dus 
Dat is toch totaal onnodig zou je zeggen?

Heb jij überhaupt een directe opdrachtgeversrelatie met de netbeheerder ? Want meestal gaat het via de aannemer als onderdeel van de bouw binnen de VON prijs en dan zou het zo maar kunnen dat je bij je aannemer moet zijn. Die kan dan eventueel de netbeheerder aansprakelijk stellen, we ze nooit gaan doen want die hebben ze nog nodig in de toekomst. En als de aannemer binnen het aantal afgesproken werkbare dagen blijft, heb jij richting hem ook niets te vertellen.kepler schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:54:
[...]
Maar betekend dan dat we dat zomaar moeten accepteren? De aannemer heeft 1.5 jaar van te voren de aanvragen gedaan, dat betekend dat de termijn van 18 weken met bijna een factor 4 is overschreden (!).
En ja, er lag nog geen hoofdtrace door de straat ten tijde van de bouw. Maar die ligt er intussen alweer een aantal weken, maar het laatste stukje naar ons huis is gewoon niet/te laat ingepland door (een onderaannemer) van Stedin.
Ik had er opzich mee kunnen leven als ze bij de aanvraag hadden gezegd, sorry het is knetterdruk maar we plannen jullie in voor maart 2021 en we regelen het. Maar nee, elke keer werd een planning afgegeven en elke keer werd deze planning weer naar achteren geschoven. Hoe moet je daar als aannemer mee rekening houden dan?
Voor de bouwstroom is er door een tussenpersoon een alternatief bepaald 100mtr verderop, aangezien er nog geen hoofdtrace lag. Ook daar is elke keer beloofd dat het geregeld zou worden, maar nooit nagekomen.
Als er geen capaciteit is is er geen capaciteit, maar een groot deel van onze vertraging komt (zover voor ons inzichtelijk) door de chaos in de organisatie van/bij Stedin en onderaannemers.
Tuurlijk is de kans klein dat het echt gaat lukken, maar ik heb een aantal zaken gevonden waarbij het wel gelukt is. Onze extra kosten zijn >5000 euro, dus de moeite om het iig te onderzoeken.
(De hele wijk heeft dezelfde problemen en zelfs de gemeente heeft Stedin in gebreke gesteld)
edit: en wij gaan ook nog de gemeente in gebreke stellen, omdat er nog steeds een asfaltweg in onze achtertuin ligt, die volgens koopcontract eind maart al weg had moeten zijn. Net gehoord dat dit pas paar weken na oplevering gaat gebeuren...
Leuk zo'n huis![]()
Ik wil maar zeggen: grote kans dat je er veel energie in steekt met weinig resultaat.
Daar ging het een paar dagen geleden ook over. In de meeste gevallen onnodig idd. Maar kan niet definitief gezegd worden met alleen de kennis dat je een warmtepomp hebt. Wat heb je nog meer en wat is het verbruik van al die apparatuur? Staat het gelijktijdig aan?Hertog_Martin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:29:
Pff ons appartementje van 110m2 met warmtepomp heeft blijkbaar een 3x35A aansluiting gekregen, kost nog even 70 euro per maand extra dus
[ Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 17-06-2021 12:41 ]
wat is het vermogen van de warmtepomp?Hertog_Martin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:29:
Weet niet of nu juiste versie opzoek maar volgens mij 5.3kw
Verder WTW en in keuken koelvries, oven, koffiezetapparaat, inductie (bora) en quooker. Dat was 't wel.
Laadpaal niet op appartement aangesloten.
Dat is ook een route die we gaan bekijken. Het is sowieso een complexe zaak, maar gezien het bedrag ben ik wel bereid om er wat tijd aan te besteden. De aannemer heeft ook al aangegeven dat dit wel een uitzonderlijk geval is. We gaan binnenkort in gesprek met de aannemer, kijken wat daar uitkomt.Afas schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:32:
[...]
Heb jij überhaupt een directe opdrachtgeversrelatie met de netbeheerder ? Want meestal gaat het via de aannemer als onderdeel van de bouw binnen de VON prijs en dan zou het zo maar kunnen dat je bij je aannemer moet zijn. Die kan dan eventueel de netbeheerder aansprakelijk stellen, we ze nooit gaan doen want die hebben ze nog nodig in de toekomst. En als de aannemer binnen het aantal afgesproken werkbare dagen blijft, heb jij richting hem ook niets te vertellen.
Ik wil maar zeggen: grote kans dat je er veel energie in steekt met weinig resultaat.
Als we snel vastlopen, dan komt het bedrag in het potje onvoorzien terecht. Gelukkig hoeven we er niks voor te laten, maar het zou natuurlijk mooi zijn als we een deel terug krijgen.
Waarschijnlijk wel. Maar je kunt het altijd terug laten zetten naar 3x25A. Dat kost je eenmalig een bedrag, maar scheelt een hoop geld per maand.Hertog_Martin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:29:
Edit: Ik woon nu een jaar in mijn vrijstaande woning. Ik heb nog nooit meer dan 7710 Watt over de meter zien gaan (dat was op 8 februari dit jaar, toen de airco even mee moest helpen de woning op te warmen nadat de vloerverwarming een tijdje uit gestaan had). Met 3x25A zou 17 kW het maximum zijn, dus ik heb nog ruimte genoeg. Ik heb geen warmtepomp, maar dan nog kan ik me niet voorstellen dat 3x25A niet genoeg zou zijn.
Het kan overigens wel zo zijn dat er een enkelfasige warmtepomp geplaatst is die 20A nodig heeft. Dan mag 3x25A niet (maar dan zou 1x40A eigenlijk ook voldoende moeten zijn).
[ Voor 40% gewijzigd door Blihi op 17-06-2021 14:27 ]
Wat hadden ze dan moeten doen? Administratief corrigeren en vezel in de juiste poort stoppen kan toch helemaal nietBlihi schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:29:
Oplossing?
[/sarcasm]
EU DNS: 86.54.11.100
Ja ga wrs wel bij aannemer verzoeken dat ze dat terug naar 3x25A zetten. Of kan dat direct bij Liander?Blihi schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:10:
[...]
Waarschijnlijk wel. Maar je kunt het altijd terug laten zetten naar 3x25A. Dat kost je eenmalig een bedrag, maar scheelt een hoop geld per maand.
Edit: Ik woon nu een jaar in mijn vrijstaande woning. Ik heb nog nooit meer dan 7710 Watt over de meter zien gaan (dat was op 8 februari dit jaar, toen de airco even mee moest helpen de woning op te warmen nadat de vloerverwarming een tijdje uit gestaan had). Met 3x25A zou 17 kW het maximum zijn, dus ik heb nog ruimte genoeg. Ik heb geen warmtepomp, maar dan nog kan ik me niet voorstellen dat 3x25A niet genoeg zou zijn.
Het kan overigens wel zo zijn dat er een enkelfasige warmtepomp geplaatst is die 20A nodig heeft. Dan mag 3x25A niet (maar dan zou 1x40A eigenlijk ook voldoende moeten zijn).
Wat ik zo snel zie is dat de warmtepomp Aansluitspanning van 400V heeft en een 'afzekering (traag)' van 16A.
Maar de huurappartementen in zelfde complex hebben zelfde warmtepomp en geen 35A.
Extra geleden kosten (inclusief omzetten) declareren bij aannemer/installateur. Reinste onzin, is al heel vaak voorbij gekomen.. Tenzij je een metaalwerkplaats hebt oid, en dit op jouw verzoek is verzwaard. Of >20kWP aan PV, maar dat kun je dan beter op een losse terugleveraansluiting onderbrengen.Hertog_Martin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:33:
[...]
Ja ga wrs wel bij aannemer verzoeken dat ze dat terug naar 3x25A zetten. Of kan dat direct bij Liander?
Wat ik zo snel zie is dat de warmtepomp Aansluitspanning van 400V heeft en een 'afzekering (traag)' van 16A.
Maar de huurappartementen in zelfde complex hebben zelfde warmtepomp en geen 35A.
Gewoon bij de aannemer doen. Bij Liander zal duurder zijn.Hertog_Martin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:33:
[...]
Ja ga wrs wel bij aannemer verzoeken dat ze dat terug naar 3x25A zetten. Of kan dat direct bij Liander?
Hertog_Martin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:33:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Uiteindelijk is enige risico's toch dat stop er uit knalt als je alles tegelijk aan zet en dat teveel is voor 25A?
Bedoel qua aansluitwaarden komen we mss wel op 30KW maar apparaten gebruiken toch niet hun aansluitwaarde steeds? Neem aan dat als ik de oven aanzet dat niet meteen 3600w vreet. Want tja mocht je gaan douchen terwijl je partner stofzuigt terwijl er eten in de oven wordt voorbereid de vaatwasser draait en de aardappelen en groenten op de inductiekookplaat staan dan kom je mss wel ver en is dat geen heel gek scenario maar alsnog te doen met 25A toch?
Waar moet ik op oordelen wat voldoende is? Aansluitwaarden of iets anders?
Bedoel qua aansluitwaarden komen we mss wel op 30KW maar apparaten gebruiken toch niet hun aansluitwaarde steeds? Neem aan dat als ik de oven aanzet dat niet meteen 3600w vreet. Want tja mocht je gaan douchen terwijl je partner stofzuigt terwijl er eten in de oven wordt voorbereid de vaatwasser draait en de aardappelen en groenten op de inductiekookplaat staan dan kom je mss wel ver en is dat geen heel gek scenario maar alsnog te doen met 25A toch?
Waar moet ik op oordelen wat voldoende is? Aansluitwaarden of iets anders?
[ Voor 6% gewijzigd door Hertog_Martin op 17-06-2021 16:31 ]
Wat zijn de ervaringen met optielijsten. Prijzen altijd bekend bij inschrijving of afhankelijk van het project?
Wil me inschrijven bij een nieuwbouwproject in de buurt. Optielijsten zijn gepubliceerd, maar er staan helemaal geen prijzen bij terwijl de inschrijftermijn al komende week afloopt. Ook zijn er nog geen optietekeningen beschikbaar van de diverse genoemde opties. Gebeurt dit vaker?
Wil me inschrijven bij een nieuwbouwproject in de buurt. Optielijsten zijn gepubliceerd, maar er staan helemaal geen prijzen bij terwijl de inschrijftermijn al komende week afloopt. Ook zijn er nog geen optietekeningen beschikbaar van de diverse genoemde opties. Gebeurt dit vaker?
@Blik1984 Bij ons was er al een prijslijst beschikbaar bij inschrijving. Dit was verdeeld in ruwbouw opties zoals uitbouw, dakramen etc en kleiner meerwerk, zoals elektra. Verder hebben we voordat we de AO/KO getekend hebben meermaals met de verkoopmakelaar andere niet gespecificeerde opties besproken. De verkoopmakelaar heeft dit vervolgens weer besproken met de aannemer en kwam dan terug naar ons met de bijhorende kosten. Wat er allemaal mogelijk is lijkt sterk van de aannemer af te hangen. Voordat je definitief de AO/KO tekent zou ik in ieder geval eisen dat de kosten voor jouw meerwerk in ieder geval duidelijk zijn. Er zat bij ons tussen het toewijzen van de optie en het definitief tekenen nog 2-3 maanden.
Optietekeningen waren er bij ons ook niet, en volgde pas na tekenen AO/KO. Bij een vorige fase met andere aannemer overigens wel.
Als ik onze verkoopmakelaar mag geloven steken de meeste aannemers er op dit moment weinig tijd in om dit allemaal op voorhand uit te werken. Verkocht wordt het toch wel... In slechte jaren was dit blijkbaar anders.
edit: @Blihi ik zag dat ik per ongeluk de verkeerde persoon had gelinkt. Ik reageerde uiteraard op de vraag van @Blik1984
Optietekeningen waren er bij ons ook niet, en volgde pas na tekenen AO/KO. Bij een vorige fase met andere aannemer overigens wel.
Als ik onze verkoopmakelaar mag geloven steken de meeste aannemers er op dit moment weinig tijd in om dit allemaal op voorhand uit te werken. Verkocht wordt het toch wel... In slechte jaren was dit blijkbaar anders.
edit: @Blihi ik zag dat ik per ongeluk de verkeerde persoon had gelinkt. Ik reageerde uiteraard op de vraag van @Blik1984
[ Voor 6% gewijzigd door hyb op 18-06-2021 12:14 ]
Vandaag hebben ze bij ons alles nog een keer gezeefd. Dit hebben ze ook gedaan, voor startbouw, desondanks zaten er na uitreijen van de grond nog veel puin in...
Alle kopers hebben hierover geklaagd bij de aannemer die er ook niet blij mee was en het niet vond kunnen. Was echter de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar. Na wat zeuren, is hij overstaggegaan en zijn ze vandaag nog een keer komen zeeven tot ongever 30cm diep. Uit onze kant 4 woningen kwamen twee bakwagens puin...
Het was dus echt niet zeuren om te zeuren.
Daarlangs lag de grond ook te hoog, hierover nog een opmerking gemaakt. De werkmannen, wat te eten en drinken gegeven en hebben nu mooi een paar cm onder mijn bantjes afgeschaafd en afgevoerd, op kosten van de ontwikkelaar. Vorige week drie harde dagen geopperd bij het straatwerk, volgende week nog 2 dagen en dan hoop ik dat er ruim 150m2 straatwerk erin heb liggen. Tip kijk bij de oplevering ook altijd na het grondwerk, want ken je hierin niemand dan is grond afvoeren ontzettend duur.
Alle kopers hebben hierover geklaagd bij de aannemer die er ook niet blij mee was en het niet vond kunnen. Was echter de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar. Na wat zeuren, is hij overstaggegaan en zijn ze vandaag nog een keer komen zeeven tot ongever 30cm diep. Uit onze kant 4 woningen kwamen twee bakwagens puin...
Het was dus echt niet zeuren om te zeuren.
Daarlangs lag de grond ook te hoog, hierover nog een opmerking gemaakt. De werkmannen, wat te eten en drinken gegeven en hebben nu mooi een paar cm onder mijn bantjes afgeschaafd en afgevoerd, op kosten van de ontwikkelaar. Vorige week drie harde dagen geopperd bij het straatwerk, volgende week nog 2 dagen en dan hoop ik dat er ruim 150m2 straatwerk erin heb liggen. Tip kijk bij de oplevering ook altijd na het grondwerk, want ken je hierin niemand dan is grond afvoeren ontzettend duur.
Bij ons waren alleen de grote standaard ruwbouwopties bekend bij het tekenen. Ging om zaken als extra slaapkamer, dakkapel, uitbouw, garage en trapkast.Blik1984 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:42:
Wat zijn de ervaringen met optielijsten. Prijzen altijd bekend bij inschrijving of afhankelijk van het project?
Andere grote zaken konden worden besproken, echter was het antwoord vaak: nu nog onbekend.
Veel van de kleinere zaken gaan bii ons direct via de aannemer, installateur of sanitair boer afhankelijk van wat het is, dus was het achteraf logisch dat de makelaar hier geen antwoord op wist en niet met een standaard lijst werkte.
Ik zou het an sich niet zo erg vinden als de goedkopere opties nog onbekend zijn, maar de ruwbouw-opties zijn toch wel het minimale om te weten vind ik.darasta schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:02:
[...]
Bij ons waren alleen de grote standaard ruwbouwopties bekend bij het tekenen. Ging om zaken als extra slaapkamer, dakkapel, uitbouw, garage en trapkast.
Andere grote zaken konden worden besproken, echter was het antwoord vaak: nu nog onbekend.
Veel van de kleinere zaken gaan bii ons direct via de aannemer, installateur of sanitair boer afhankelijk van wat het is, dus was het achteraf logisch dat de makelaar hier geen antwoord op wist en niet met een standaard lijst werkte.
Een uitbouw van 2,40 en mogelijkheid tot 2de badkamer op zolder plus maken van 2 slaapkamers en dakkapellen zijn een aardige kostenpost waar ik toch iets meer over zou willen weten voordat ik teken
@hyb is inderdaad wel een goede om te wachten met tekenen tot er meer bekend is
Ik neem aan dat je ook akkoord gaat als ze het aan laten passen naar 3x25 en de tot nu toe betaalde extra kosten aftikken?
Wij krijgen ook 3 x 35a of 3 x 40a. Daar is nog enige verwarring over. De kopersbegeleider heeft 3 x 35a aangegeven waarop wij gevraagd hebben om dit terug te brengen naar 3 x 25a. Beginnen ze niet aan… we zouden dat echt nodig hebben volgens haar.
Vandaag de vooroplevering gehad en daar de elektricien toevallig gesproken. Die had het erover dat de aansluiting zelfs 3 x 40a is.
Wij gaan nog eens even goed alles op een rijtje zetten qua apparatuur. Mocht 3 x 25a voldoende zijn gaan we de aansluiting na oplevering zelf laten verlichten. Kost je iets van 325 euro geloof ik, maar met een jaarlijkse meerprijs van 800 euro heb je dat snel terugverdiend.
Uiteraard, dat was ook mijn oorspronkelijke verzoek.Dronium schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:43:
[...]
Ik neem aan dat je ook akkoord gaat als ze het aan laten passen naar 3x25 en de tot nu toe betaalde extra kosten aftikken?
3x35A is met ouderwetse zekeringen 3x40A is met automaten, het is verder dezelfde aansluiting.WybWyb schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:19:
[...]
Wij krijgen ook 3 x 35a of 3 x 40a. Daar is nog enige verwarring over. De kopersbegeleider heeft 3 x 35a aangegeven waarop wij gevraagd hebben om dit terug te brengen naar 3 x 25a. Beginnen ze niet aan… we zouden dat echt nodig hebben volgens haar.
Vandaag de vooroplevering gehad en daar de elektricien toevallig gesproken. Die had het erover dat de aansluiting zelfs 3 x 40a is.
Wij gaan nog eens even goed alles op een rijtje zetten qua apparatuur. Mocht 3 x 25a voldoende zijn gaan we de aansluiting na oplevering zelf laten verlichten. Kost je iets van 325 euro geloof ik, maar met een jaarlijkse meerprijs van 800 euro heb je dat snel terugverdiend.
Ah, goed om te weten! Ik was al bang voor een nog zwaardere aansluiting, alhoewel ik deze niet op de website van Liander terug kon vinden.wortelsoft schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:55:
[...]
3x35A is met ouderwetse zekeringen 3x40A is met automaten, het is verder dezelfde aansluiting.
Bij ons de grote dingen ook al hoor. Maar heel veel zaken zijn huis-specifiek geweest en die prijzen kwamen pas tijdens de bouw. Gelukkig zat dat wel al in ons budget.hyb schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:02:
@Blihi Bij ons was er al een prijslijst beschikbaar bij inschrijving. Dit was verdeeld in ruwbouw opties zoals uitbouw, dakramen etc en kleiner meerwerk, zoals elektra. Verder hebben we voordat we de AO/KO getekend hebben meermaals met de verkoopmakelaar andere niet gespecificeerde opties besproken. De verkoopmakelaar heeft dit vervolgens weer besproken met de aannemer en kwam dan terug naar ons met de bijhorende kosten. Wat er allemaal mogelijk is lijkt sterk van de aannemer af te hangen. Voordat je definitief de AO/KO tekent zou ik in ieder geval eisen dat de kosten voor jouw meerwerk in ieder geval duidelijk zijn. Er zat bij ons tussen het toewijzen van de optie en het definitief tekenen nog 2-3 maanden.
Inderdaad. Ik geloof nooit dat je 3x35A echt nodig gaat hebben. Bij 3x25A kan het wel zo zijn dat ze meer na moeten denken over de verdeling over de fasen. En dat willen ze liever niet. Dan is 3x35A de veiligere optie.WybWyb schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:19:
[...]
Ik kan in het bouwbesluit niet goed vinden wat de geluidswering moet zijn van technische ruimte naar naastgelegen ruimte, in dit geval de zolder (onbenoemd). Er zit een verzwaarde muur om heen maar slechts een slap deurtje. @GeeMoney heb jij je hier wel eens in verdiept? Of iemand anders die meer weet van het bouwbesluit?
Weet iemand wat de standaard ruimt eis die gehouden wordt tussen de onderkant van een binnendeur en de afwerkvloer ?
Er is geen geluidseis van de technische ruimte naar een verblijfsruimte. Wel is er een geluidseis van max 30dB voor installatiegeluid in een verblijfsruimte. Dit omvat alle geluid van de eigen installaties: doorspoelen toilet, warmtepomp, WTW maar ook geluid van lucht door je inblaasventielen bij WTW.nel!s schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:31:
Ik kan in het bouwbesluit niet goed vinden wat de geluidswering moet zijn van technische ruimte naar naastgelegen ruimte, in dit geval de zolder (onbenoemd). Er zit een verzwaarde muur om heen maar slechts een slap deurtje. @GeeMoney heb jij je hier wel eens in verdiept? Of iemand anders die meer weet van het bouwbesluit?
Dat klopt, beter is een eis van 20dB. maar de bouwlobby wil daar niet aan.GeeMoney schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:33:
@nel!s wat @hansgrave zegt.
30dB mag het maximaal maken maar ik kan je verklappen dat als je er vlak naast slaapt 30dB geen doen is.
DE standaard is er niet, bijvoorbeeld Berkvens (fabrikant kozijn-deur combinaties) heeft het over 22, 28 of 35 mm. Voor een goede ventilatie is 20mm aan te bevelen in de eind situatie dus met vloerafwerking.kalmma schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:39:
Weet iemand wat de standaard ruimt eis die gehouden wordt tussen de onderkant van een binnendeur en de afwerkvloer ?
Ik vermoed dat doordat de technische ruimte grenst aan een onbenoemde ruimte dat er geen geluidsnormering is, de zwaardere blokken is wellicht een keuze geweest omdat dit net zo makkelijk was om voor alle woningen gelijk te houden en het prijsverschil zit niet in de blokken maar in het kozijn en deurtje.nel!s schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:31:
Misschien is een zwaardere geluidsisolerende deur dan wel een makkelijke manier om de geluidsoverdracht naar de studeerkamers verderop in de hal flink te reduceren. Gezien die muur er toch al staat.D.deJong schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:17:
[...]
Ik vermoed dat doordat de technische ruimte grenst aan een onbenoemde ruimte dat er geen geluidsnormering is, de zwaardere blokken is wellicht een keuze geweest omdat dit net zo makkelijk was om voor alle woningen gelijk te houden en het prijsverschil zit niet in de blokken maar in het kozijn en deurtje.
Ik zal eens kijken of dat een beetje te betalen is!
Dank voor de adviezen
Volspaan of massief mdf zal wel iets schelen, een geluidswerende deur heeft massa nodig. Het stalen kozijn kan je vullen met pur.
[ Voor 18% gewijzigd door D.deJong op 18-06-2021 19:33 ]
Of (zilver)zand.D.deJong schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:32:
Volspaan of massief mdf zal wel iets schelen, een geluidswerende deur heeft massa nodig. Het stalen kozijn kan je vullen met pur.
Deur met valdorpel en akoustisch rooster indien er een ventilatieopening aan onderzijde zit.
Ik zou niet graag een deur van massief MDF willen… een volspaan deur is een investering maar je comfort is echt hogerD.deJong schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:32:
Wat is er mis met MDF deuren? Ik heb ze hier en ik zie het probleem niet.Toppe schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:19:
[...]
Ik zou niet graag een deur van massief MDF willen… een volspaan deur is een investering maar je comfort is echt hoger
Wie is je leverancier? Heb nog nooit een deur gezien van volledig MDF. Mogelijk heb je maatwerk, dat zou kunnen.D.deJong schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:57:
[...]
Wat is er mis met MDF deuren? Ik heb ze hier en ik zie het probleem niet.
MDF is als afwerklaag echt top. Mooi glad en snel te behandelen zonder heel zwaar materiaal.
Een volspaan binnendeur is vrijwel altijd gevuld met spaanplaat:
https://www.deurtotaalmarkt.nl/waar-is-mijn-deur-van-gemaakt
[ Voor 77% gewijzigd door Toppe op 19-06-2021 08:49 ]
https://www.deurengigant....0VZgUhEAAYASAAEgLI9PD_BwE
https://www.voordeeldeuren.nl/mdf-deuren.php
https://www.binnen-deur.be/mdf-binnendeuren.html
@Toppe . Wil je nog meer?
https://www.voordeeldeuren.nl/mdf-deuren.php
https://www.binnen-deur.be/mdf-binnendeuren.html
@Toppe . Wil je nog meer?
[ Voor 15% gewijzigd door D.deJong op 19-06-2021 08:51 ]
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.