Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:11:
[...]

Natuurlijk is dat niet normaal, net zoals de beugels bij de waterleiding schijnbaar ook op waren.
Het was ook een beetje bedoeld als retorische vraag ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:02
Toppe schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Dat hangt ook af van hoe druk het is voor de milieustraat. Soms moet je wel meer dan een uur wachten… als je 2 of misschien zelfs 3 keer moet rijden dan is dat kostbare tijd.

Mooi alternatief als je een kuub afval hebt: https://www.containeronline.nl/big-bag-voor-afval/

Kost je €169 all-in.

Een-tweetje maken met de leverancier: jij regelt koffie en koeken, helpt mee met je afval in de bigbag gooien en je leverancier laat de volle zak met de kraan naar beneden hijsen
Een container is niet rendabel; heb ik al uitgezocht. Heb de afspraak met de bouwer dat ze al het afval sowieso naar beneden halen. De vraag is dus of ze het meenemen of niet.

Vandaag schoot me ook nog te binnen dat ik nog een zolderindeling moet maken inclusief isolatie e.d. Daar zou ik mooi het overgebleven isolatiemateriaal van het dak voor kunnen gebruiken, toch? Of denk ik nu te simpel? Dan zou het mes aan twee kanten snijden.

De leverancier moet ook al wat dingen voor me naar boven hijsen (een kast, wat gipsplaten e.d. voor de zolderindeling), dus een goede bak koeken en een stevige lunch met broodjes kroket stond al op de planning :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zit een beetje in mijn maag met mijn bouwproject, waar we over 10 dagen de plannen in moeten leveren... maar ik merk dat ik te weinig overzicht heb. Geen goed verhaal, dus komende dagen echt even gas bijgeven. De bouwbegeleiders zijn door de bouwer ontslagen (3 stuks) en vervangen door 1 persoon... die het project niet kent en deze week ook even een week op ibiza zit (en dat ons ook vertelt. op zich wel netjes, maar of het slim is ...).

Een van de dingen waar ik mee zit te puzzelen is het aanleggen van de vloerverwarming/koeling op zolder. Op zich prima omdat het 'maar' 2900E is, daar waren we vrij snel uit. Maar voor de zolderetage hebben we eigenlijk nog geen plan, we laten het in den beginne een lege ruimte. Later komt er wellicht een mancave, wellicht een plek voor een eventuele troonopvolger ( >:) ) .
Punt is wel dat bij vvw ik eigenlijk met vvw-vrije zones aan zou moeten geven hoe de wanden komen...

Nu zie ik 3 opties:

1: Niet in de vloer gaan met de wandjes, lijkt me niet ideaal. alternatief is yolo-boren in je vloer. lijkt me ook niet tof ;).
2: nu alles in 10 dagen bedenken met vvw-vrije zones en over 2-3-5 jaar tot de conclusie komen dat alles anders is gelopen je muurtjes ook anders moeten.
3; Tzt slim ontdekken waar die vvw precies ligt. Volgens mij moet je met een FLIR dat vrij makkelijk kunnen zien. Op basis van lenen/huren kun je dan prima je metalstuds/houtraamwerk/cellenbeton plaatsen zonder door de vvw heen te gaan. Of ben ik nu gek?

offtopic:
Mijn eerste koophuis dus ik doe wellicht domme dingen, wijs me hier aub even op ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Boudewijn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:35:
Ik zit een beetje in mijn maag met mijn bouwproject, waar we over 10 dagen de plannen in moeten leveren... maar ik merk dat ik te weinig overzicht heb. Geen goed verhaal, dus komende dagen echt even gas bijgeven. De bouwbegeleiders zijn door de bouwer ontslagen (3 stuks) en vervangen door 1 persoon... die het project niet kent en deze week ook even een week op ibiza zit (en dat ons ook vertelt. op zich wel netjes, maar of het slim is ...).

Een van de dingen waar ik mee zit te puzzelen is het aanleggen van de vloerverwarming/koeling op zolder. Op zich prima omdat het 'maar' 2900E is, daar waren we vrij snel uit. Maar voor de zolderetage hebben we eigenlijk nog geen plan, we laten het in den beginne een lege ruimte. Later komt er wellicht een mancave, wellicht een plek voor een eventuele troonopvolger ( >:) ) .
Punt is wel dat bij vvw ik eigenlijk met vvw-vrije zones aan zou moeten geven hoe de wanden komen...

Nu zie ik 3 opties:

1: Niet in de vloer gaan met de wandjes, lijkt me niet ideaal. alternatief is yolo-boren in je vloer. lijkt me ook niet tof ;).
2: nu alles in 10 dagen bedenken met vvw-vrije zones en over 2-3-5 jaar tot de conclusie komen dat alles anders is gelopen je muurtjes ook anders moeten.
3; Tzt slim ontdekken waar die vvw precies ligt. Volgens mij moet je met een FLIR dat vrij makkelijk kunnen zien. Op basis van lenen/huren kun je dan prima je metalstuds/houtraamwerk/cellenbeton plaatsen zonder door de vvw heen te gaan. Of ben ik nu gek?

offtopic:
Mijn eerste koophuis dus ik doe wellicht domme dingen, wijs me hier aub even op ;)
Waarom niet een muurtje die je niet hoeft te boren? Strip op de vloer plakken en door het gewicht van de blokken die je erop zet, blijft hij staan. Eventueel zou je aan de muur of het plafond nog een bevestiging/verankering kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Source90 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:39:
[...]

Waarom niet een muurtje die je niet hoeft te boren? Strip op de vloer plakken en door het gewicht van de blokken die je erop zet, blijft hij staan. Eventueel zou je aan de muur of het plafond nog een bevestiging/verankering kunnen maken.

[YouTube: Zo bouw je een Ytong wand in een handomdraai]
Ook nog een prima optie. Dan ga ik inderdaad gewoon voor 1 grote zone op zolder. Zien we later wel wat we met die ruitme doen :)
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Boudewijn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:43:
[...]

Ook nog een prima optie. Dan ga ik inderdaad gewoon voor 1 grote zone op zolder. Zien we later wel wat we met die ruitme doen :)
Thanks!
Dat kan ook echt prima!
Ik heb zowel gipsblokken als een muur van hout/underlayment&gipsplaten gewoon op de vloer vast gelijmd. Er is niks vast geboord.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fmb schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:25:
[...]

Dat kan ook echt prima!
Ik heb zowel gipsblokken als een muur van hout/underlayment&gipsplaten gewoon op de vloer vast gelijmd. Er is niks vast geboord.
Duidelijk, dank je wel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
896gerard schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:59:
....

[Afbeelding]
Als laatste (hoop ik): Ze hebben hier een houten plaat gebruikt om een ruw stuk muur te verbergen. Ik ben traplichtjes van plan, dus dan is dit erg storend. Echt onbegrijpelijk hoe weinig de bouwer/bouwvakkers geven om design en gewoon lekker doen wat het goedkoopst is.

....
Die houten plaat is niet om een ruw stuk muur te verbergen. Daar achter zit de aansluiting van de dragende wanden beneden op de liggende vloerdelen met daar bovenop weer de dragende muren boven. Met een beetje pech zit er ook nog een staalconstructie achter. Die combinatie van materialen die bij elkaar komen daar ga je nooit netjes afgewerkt krijgen met stucwerk. Dat gaat geheid scheuren en afbrokkelen. De enige optie is dus zo'n houten plaat.

Als je dat echt vlak wilt hebben moet de trap er uit en zul je met voorzetwanden moeten werken voordat je de trap terug plaatst.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:43:
Thanks!
Probeer het wel vast een beetje voor te bereiden. Zorg bv voor minimaal 1 wcd op elke muur en evt wat extra lichtpunten. Loze leidingen zijn ook altijd handig. Daar ben je straks heel blij mee als je e.e.a wilt aanleggen in nieuw te realiseren kamers.
Idem voor leidingwerk voor radiatoren, extra badkamer, riolering etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:39:
[...]

[YouTube: Zo bouw je een Ytong wand in een handomdraai]
Zou wel een stukje gaasband mee plakken. Zo’n profiel is al snel 1 tot 2mm dik en die overgang heb ik tot nu toe bij iedereen gezien. Met stukje gaasband zie hem niet meer want die plak je vast met behanglijm of je stuct hem zo mee.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-03 12:57
Wij hebben voor onze nieuwbouwwoning enkel de fundering laten leggen voor de garage. De afbouw willen we door een andere partij laten doen ivm prijs/afwerking.

Wat is nu verstandig voor elektra als extra optie aan te geven voor de te bouwen garage. Enkel een extra groep met een loze leiding naar de plaats waar de garage wordt gebouwd? En van daaruit alles verder inregelen? Of zie ik iets over het hoofd in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Basti84 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:02:
Wij hebben voor onze nieuwbouwwoning enkel de fundering laten leggen voor de garage. De afbouw willen we door een andere partij laten doen ivm prijs/afwerking.

Wat is nu verstandig voor elektra als extra optie aan te geven voor de te bouwen garage. Enkel een extra groep met een loze leiding naar de plaats waar de garage wordt gebouwd? En van daaruit alles verder inregelen? Of zie ik iets over het hoofd in deze?
Twee mantelbuizen van 63mm.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/D/6/D67B1E90-42E3-42DC-905B-F116CC6CC6C2_6-600x600bw0c0q70.png

Waarom twee? 1 voor elektra en netwerk, de ander voor waterleiding of reseve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:50
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Basti84 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:02:

E.e.a hangt er nogal vanaf of je zelf via een kruipruimte onder het huis nog makkelijk leidingwerk kan aanleggen. En of de garage los staat of tegen het huis aan.
Ik kan bij ons nog alles die kant op trekken wat ik wil. Ben wel blij dat de riolering al ligt, want die hoef ik nu niet meer dwars door de fundering te boren en er onderdoor wil je niet want dan krijg je een zwanenhals die de afwatering belemmert.

Denk aan bv:
- Minimaal 2 dikke mantelbuizen richting meterkast voor water, elektra. 2 grote gaten in de fundering waar je later zelf een flexibele buis doorheen kan trekken kan natuurlijk ook.
- Riolering door laten trekken die kant op. Voor bv (toekomstige) bijkeuken of opstelplaats wasmachine/wasdroger.
- Eventueel al rekening laten houden met ruimte in de meterkast voor extra groepen. Anders moet je met wat pecht je hele meterkast laten verbouwen omdat er 1 kast precies in het midden hangt en er geen 2de meer naast kan.
- - Zou rekening houden met minimaal 2 groepen in de garage. 1 voor licht en wcd's. De tweede groep voor wat zwaardere apparatuur. Eventeel ook een krachtgroep inplannen voor laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
Wolly schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:03:
[...]

Twee mantelbuizen van 63mm.

[Afbeelding]

Waarom twee? 1 voor elektra en netwerk, de ander voor waterleiding of reseve.
Misschien een domme vraag maar is een loze leiding hierin niet voldoende of moet dit persee met een mantelbuis? En waar laat je de loze leiding uitkomen in de garage. Doe je dit in de fundering zelf en/of uit de muur van je woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Basti84 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Misschien een domme vraag maar is een loze leiding hierin niet voldoende of moet dit persee met een mantelbuis? En waar laat je de loze leiding uitkomen in de garage. Doe je dit in de fundering zelf en/of uit de muur van je woning?
Een loze leiding als in grijze pvcbuis van 19mm? Dat wil je echt niet, een kleine kink in de buis en je draad gaat er al niet meer door. Zo'n rode mantelbuis kost bijna niets.

Je laat hem uitkomen in het bouwvlak van je later te bouwen garage, je wilt immers niet je mooi gelegde bestrating of plantjes overhoop halen om de buis later naar de garage te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Basti84 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Zo'n mantelbuis kun je later zelf je leidingen doorheen trekken. Door die mantelbuis trek je bijvoorbeeld YMVK kabels en kun je zoveel groepen maken als je nodig hebt (als het maar door die buis past). Let wel op dat ze die buis niet per ongeluk dicht gooien met rommel (dat is bij mij gebeurd, waardoor ik de grootst mogelijke moeite had om de bekabeling er doorheen te leggen).

De buis laat je beginnen in de meterkast en laat je uitkomen in de vloer van de garage op een punt waar je binnen de muur zit. Als je alleen fundering laat leggen en geen vloerdelen kun je gewoon die buis ergens in de garage opgerold laten uitkomen, dan kun je die zelf leggen. Als ze ook de vloerdelen al leggen zou ik de buis uit laten komen naast de geplande garagedeur. Dan kun je vandaar uit verder.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
Wolly schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Een loze leiding als in grijze pvcbuis van 19mm? Dat wil je echt niet, een kleine kink in de buis en je draad gaat er al niet meer door. Zo'n rode mantelbuis kost bijna niets.

Je laat hem uitkomen in het bouwvlak van je later te bouwen garage, je wilt immers niet je mooi gelegde bestrating of plantjes overhoop halen om de buis later naar de garage te trekken.
Helder, thanks.

De garage is 7 bij 4 (ong.) en wordt opgedeeld in twee ruimten 1). kantoor 2). berging voor fietsen, gereedschap etc). Waar exact zou je de mantelbuis laten uitkomen waaruit we de elektra verder verdelen? In de muur zelf of op het grondoppervlak ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
Basti84 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Helder, thanks.

De garage is 7 bij 4 (ong.) en wordt opgedeeld in twee ruimten 1). kantoor 2). berging voor fietsen, gereedschap etc). Waar exact zou je de mantelbuis laten uitkomen waaruit we de elektra verder verdelen? In de muur zelf of op het grondoppervlak ergens?
Ergens net boven grondoppervlakte. Muur is niet echt nuttig.
Stop het in een 'verloren' hoek of ergens waar het niet in de weg zit. Bijvoorbeeld ergens waar je kasten gaat plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 08-06-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Basti84 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Helder, thanks.

Zie de opmerking van @Blihi over de dekvloer. Als die er nog niet op komt maakt het niet zoveel uit zolang het maar ergens binnen de fundering is.

Uit je post beantwoord ik even zelf de vraag die ik stelde. Als er een kantoor gepland is, dan zal hij wel aan het huis vast zitten? Heeft het huis zelf een kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basti84
Farmerwood schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Zie de opmerking van @Blihi over de dekvloer. Als die er nog niet op komt maakt het niet zoveel uit zolang het maar ergens binnen de fundering is.

Uit je post beantwoord ik even zelf de vraag die ik stelde. Als er een kantoor gepland is, dan zal hij wel aan het huis vast zitten? Heeft het huis zelf een kruipruimte?
Correct, de garage zit aan het huis vast. Kruipruimte aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:28:
[...]

Zou wel een stukje gaasband mee plakken. Zo’n profiel is al snel 1 tot 2mm dik en die overgang heb ik tot nu toe bij iedereen gezien. Met stukje gaasband zie hem niet meer want die plak je vast met behanglijm of je stuct hem zo mee.
Bedankt voor de tip @Toppe!

Hier ook het plan om op zolder met Ytong-blokken zelf twee kamers en een badkamer te maken (leidingen+betegeling wel laten doen of met hulp). Maar de rest van de woning wordt waarschijnlijk renovlies. Is het stukje gaasband dan ook nodig? En plak je dan een strook gaasband over het verticale uitstekende stukje van het profiel en de Ytong-blokken als ik je goed begrijp? (Al wat in verdiept, maar is de eerste muur die ik zelf ga plaatsen.)

Of raden jullie aan om een muur die je zelf met Ytong zet toch te (laten) stucen ipv renovliezen? Niet om die discussie opnieuw te doen, ik begin elke keer opnieuw te twijfelen wat nu het beste is haha. Meer of er verschil is in de door de bouwer geplaatste kalkzandsteen (buiten)wanden tov zelfgeplaatste Ytong-wanden.

offtopic:
Net als @Boudewijn: "Mijn eerste koophuis dus ik doe wellicht domme dingen, wijs me hier aub even op" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Basti84 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Correct, de garage zit aan het huis vast. Kruipruimte aanwezig.
Als je niet bang bent om zelf onder de woning te kruipen zou ik alleen maar vragen om te zorgen voor een tweetal gaten van 125mm door die fundering op verschillende plaatsen. Dan kun je altijd vooruit.

Die gaten zijn het gemakkelijkst als de fundering nog niet gestort is. Gewoon twee buisjes in de wapening klemmen. Achteraf doen is een zooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
beesting schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Bedankt voor de tip @Toppe!

Hier ook het plan om op zolder met Ytong-blokken zelf twee kamers en een badkamer te maken (leidingen+betegeling wel laten doen of met hulp). Maar de rest van de woning wordt waarschijnlijk renovlies. Is het stukje gaasband dan ook nodig? En plak je dan een strook gaasband over het verticale uitstekende stukje van het profiel en de Ytong-blokken als ik je goed begrijp? (Al wat in verdiept, maar is de eerste muur die ik zelf ga plaatsen.)

Of raden jullie aan om een muur die je zelf met Ytong zet toch te (laten) stucen ipv renovliezen? Niet om die discussie opnieuw te doen, ik begin elke keer opnieuw te twijfelen wat nu het beste is haha. Meer of er verschil is in de door de bouwer geplaatste kalkzandsteen (buiten)wanden tov zelfgeplaatste Ytong-wanden.

offtopic:
Net als @Boudewijn: "Mijn eerste koophuis dus ik doe wellicht domme dingen, wijs me hier aub even op" ;)
Ik zou het altijd doen. Als je het niet wil kan je het ook zo weer weg snijden.

Ik neem aan dat je eerst gaat bouwen voordat je een vloer gaat leggen? In dat geval zou ik zo werken:
- Aftekenen waar je profiel gaat komen (links en rechts)
- 1 tot 2cm terug liggend kitten
- Voorzien van gaasband. Plamuur met in een hele flauwe bocht helpt hierbij
- Profiel er opdrukken en voor het gemak eerst even een paar blokken er los inzetten
- Gaasband beschermen door er stucloper overheen te plakken

Ga je het niet gebruiken en heb je een zwevende vloer dan laat je het gewoon liggen. Heb je een vaste vloer dan wegsnijden (of je tegelboer moet zeggen laat maar liggen) of anders in overleg met je behanger/stucer vast zetten.

Hoe erg valt het op? Nou zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKwLQDM1FjtbouSW072590G6OWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDtPAuRqmXJ8tyALodusnIyk.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruik wel de 90mm versie!

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 08-06-2021 14:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@RadiQal wat is die ‘uitbouw’ in het linker pand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Laatst online: 22-05-2024
Toppe schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:43:
@RadiQal wat is die ‘uitbouw’ in het linker pand?
Edit: ik las je vraag verkeerd.

Dat is de fundering van onze erker.

[ Voor 31% gewijzigd door RadiQal op 08-06-2021 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:40
SquareOne schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:57:
[...]

Heeft iemand deze toevallig al in een showroom op groter formaat zien liggen?

Marazzi Oltre

[Afbeelding]
Binnenkort 180m2 showroom in mijn huis.. maar wel caramel kleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Laatst online: 09-09 17:58
Oplevering van mijn woning komt nu snel dichterbij. De muren ga ik waarschijnlijk zelf voorzien van glasvliesbehang.

De vloer wordt een tegelvloer met de Atlas Concorde NID Cashmere van 1500x250. Een fotootje volgt hier vast nog wel als de vloer erin ligt! Tegelzetter heeft al wat daagjes voor me gereserveerd, dus dat zou goed moeten komen.

offtopic:
Voor een biertje/reep chocolade zijn de volgende monsters in Delft af te halen:
Atlas Concorde NID Cashmere
Novabell Malt / Honey / Scottisch / Natur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:22

Niwla

dat dus....

Xi-s schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:51:
Oplevering van mijn woning komt nu snel dichterbij. De muren ga ik waarschijnlijk zelf voorzien van glasvliesbehang.
Daar zit ik ook over na te denken. Kost misschien extra tijd maar wel mooi als je het zelf (goed) kan doen.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Ik heb in mijn nieuwbouwwoning nu meer dan 300 m2 glasvlies behang geplakt. Nog een stukje op zolder te gaan.

Goed te doen en m.i. super strak en vergevingsgezind door de structuur.

Praktische tips: Alles in de voorstrijk en glasvezel lijm super dik erop. Bij voorkeur 2x lijmen. 1 x voorlijmen en daarna nog een keer als je het erop plakt. Muren in nieuwbouw zuigen als een gek..

bobbels kun je het mooist repareren met een injectiespuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:41
In voorbereiding op het gesprek met de installateur probeer ik een idee te krijgen van het te verwachte energieverbruik. Dit om te kijken hoeveel extra zonnepanelen nuttig zijn. Hiervoor heb ik de bouwbesluitberekeningen opgevraagd en gekregen.
Nu vond ik het verbruik wat daar in staat genoemd nogal erg hoog uitvallen.

Members only:

Weet iemand welke getallen meer in de buurt komen van de werkelijkheid of een manier kent om deze beter te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01

MadEgg

Tux is lievvv

darasta schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:34:
In voorbereiding op het gesprek met de installateur probeer ik een idee te krijgen van het te verwachte energieverbruik. Dit om te kijken hoeveel extra zonnepanelen nuttig zijn. Hiervoor heb ik de bouwbesluitberekeningen opgevraagd en gekregen.
Nu vond ik het verbruik wat daar in staat genoemd nogal erg hoog uitvallen.

***members only***

Weet iemand welke getallen meer in de buurt komen van de werkelijkheid of een manier kent om deze beter te benaderen?
Onze bodemwarmtepomp met vergelijkbare opgegeven SCOP draait nu zo'n 30 maanden, en zit volgens de kWh-meter in de meterkast op 9540 kWh. Dus gemiddeld rond de 3816 kWh per jaar. For what it's worth. Dit is opgeleverd met EPC 0.4, gebruiksoppervlak van 150 m². Wel met 3 (ietwat waterschuwe) kinderen dus mogelijk wat meer verbruik voor SWW. Ik zou niet verwachten dat een L/W-warmtepomp minder verbruikt, dus jouw eigen schatting lijkt me ietwat optimistisch. De bouwer is daarentegen weer negatief, maar dat moet nou eenmaal van het bouwbesluit want als het -10 graden is buiten en je alle ramen open hebt staan moet het natuurlijk binnen ook warm kunnen worden :+

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
@darasta Ik heb dan een totaal andere woning met EPC0 maar ook bij mij waren de verbruiks cijfers bijzonder hoog.
Als ik mijn laadpaal niet meereken heb ik het hele jaar ongeveer 6000kWh verbruikt (10k geschat). Let wel: 220m2 vrijstaande woning en riant uitgevoerde keuken en ook staat er een NAS 24x7 en wat ander spul te draaien. Alle verlichting is uiteraard wel LED.
PS. ik heb wel een bodem warmtepomp, volgens mij is die wel wat energiezuiniger dan een lucht variant.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:21
Zelf vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht waarbij de ontwikkelaar aangeeft 650 werkbare dagen nodig te hebben, ingaande vanaf april 2019. In het contract is een passage opgenomen dat bij overschrijding de ontwikkelaar over dient te gaan op het doen van een schadevergoeding.

Nu is het zo dat ze kampen met leveringsproblemen i.v.m. corona. Weet iemand of de aannemer bij het overschrijven van de dagen zich hierop dan kan beroepen als zijnde overmacht?

Het is all over het nieuws dat het lastig is om aan materialen te komen. Vraag me echt erg af wat de gevolgen zullen zijn voor de toch al redelijk "krappe" bouwsector, waarbij projectonwikkelaars in voornamelijk steden te maken hebben met giga kosten (voor grond) en veel eisen vanuit gemeentes. Ben toch bang dat als er inderdaad uitgekeerd zal moeten worden dat er nog wel eens wat jongens kunnen gaan omvallen binnen nu een twee jaar.

Zou wel echt de volgende ramp zijn voor de woningmarkt.

Weet iemand hoe dit precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ed14n schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:12:
Zelf vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht waarbij de ontwikkelaar aangeeft 650 werkbare dagen nodig te hebben, ingaande vanaf april 2019. In het contract is een passage opgenomen dat bij overschrijding de ontwikkelaar over dient te gaan op het doen van een schadevergoeding.

Nu is het zo dat ze kampen met leveringsproblemen i.v.m. corona. Weet iemand of de aannemer bij het overschrijven van de dagen zich hierop dan kan beroepen als zijnde overmacht?

Het is all over het nieuws dat het lastig is om aan materialen te komen. Vraag me echt erg af wat de gevolgen zullen zijn voor de toch al redelijk "krappe" bouwsector, waarbij projectonwikkelaars in voornamelijk steden te maken hebben met giga kosten (voor grond) en veel eisen vanuit gemeentes. Ben toch bang dat als er inderdaad uitgekeerd zal moeten worden dat er nog wel eens wat jongens kunnen gaan omvallen binnen nu een twee jaar.

Nvm

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 09-06-2021 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

GeeMoney schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:24:
@darasta Ik heb dan een totaal andere woning met EPC0 maar ook bij mij waren de verbruiks cijfers bijzonder hoog.
Als ik mijn laadpaal niet meereken heb ik het hele jaar ongeveer 6000kWh verbruikt (10k geschat). Let wel: 220m2 vrijstaande woning en riant uitgevoerde keuken en ook staat er een NAS 24x7 en wat ander spul te draaien. Alle verlichting is uiteraard wel LED.
PS. ik heb wel een bodem warmtepomp, volgens mij is die wel wat energiezuiniger dan een lucht variant.
Ik zou ook graag, zonder me helemaal vast te moeten vreten in EPC-berekeningen, willen weten hoeveel panelen ik ongeveer nodig heb om tot NOM te komen. Wij hebben dan geen vrijstaande woning maar een hoekwoning (3 onder 1 ^ :9 ) maar wel een bodem-water warmtepomp. Volgens de meerwerklijst is de woning met behulp van 8 x 360wp PV-panelen EPC0. Er is ook de mogelijkheid tot het plaatsen van 16 panelen waarmee ruim voldaan wordt aan EPC0. In de huidige woning uit 1976 haal ik met 13 panelen een opbrengst van ca. 4000kwh en daarmee spelen we ongeveer quitte i.c.m. cv-ketel.

Volgens mijn berekeningen zou ik prima nog een rijtje van 8 kwijt kunnen en daarmee zeker 24 panelen kwijt kunnen.
Ik heb een offerte liggen voor 18x360wp panelen. Geschatte opbrengst ca. 6200kWh. Ik heb het idee dat ik daarmee niet uit kom. Maar eerst 4 seizoenen draaien in het nieuwe huis om te kijken wat onze stroombehoefte is vind ik eigenlijk ook zonde. Liever leg ik direct na oplevering de panelen.
Hebben meer kopers met wat nattevingerwerk direct panelen laten leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:11
Niwla schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:43:
[...]
Ja, schuldig :w

In verband met het (vanuit de gemeente verplichte) indak systeem het ik gekeken hoeveel er maximaal op mijn dak pasten en of ik dat wou betalen. Dat werd dus een upgrade van 8 naar 20 panelen van 310 Wp. Die liggen gericht op iets ten westen van zuid.

Verbruikers (1 persoon): L/W warmtepomp, stoomoven (ivm Thuiswerken bijna dagelijks gebruikt), koken op inductie, NAS, 3 switches, 3 servers, 1 AP en GEEN gas.

Netto verbruik na 1 jaar -600 kWh (voor de duidelijkheid minus zeshonderd kWh).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:09

Wacht even. Lees ik dat goed. 650? Heb je een appartement bovenop een brug ofzo 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Ik zou ook graag, zonder me helemaal vast te moeten vreten in EPC-berekeningen, willen weten hoeveel panelen ik ongeveer nodig heb om tot NOM te komen. Wij hebben dan geen vrijstaande woning maar een hoekwoning (3 onder 1 ^ :9 ) maar wel een bodem-water warmtepomp. Volgens de meerwerklijst is de woning met behulp van 8 x 360wp PV-panelen EPC0. Er is ook de mogelijkheid tot het plaatsen van 16 panelen waarmee ruim voldaan wordt aan EPC0. In de huidige woning uit 1976 haal ik met 13 panelen een opbrengst van ca. 4000kwh en daarmee spelen we ongeveer quitte i.c.m. cv-ketel.

Volgens mijn berekeningen zou ik prima nog een rijtje van 8 kwijt kunnen en daarmee zeker 24 panelen kwijt kunnen.
Ik heb een offerte liggen voor 18x360wp panelen. Geschatte opbrengst ca. 6200kWh. Ik heb het idee dat ik daarmee niet uit kom. Maar eerst 4 seizoenen draaien in het nieuwe huis om te kijken wat onze stroombehoefte is vind ik eigenlijk ook zonde. Liever leg ik direct na oplevering de panelen.
Ik heb mijn dak ook vol laten leggen. Mogelijk denk je dat er plek is voor 24 maar als er ook maar een pijpje zorgt voor schaduwval dan zullen ze vanuit de bouw het paneel liever niet plaatsen is mijn ervaring. Ook moet het smoelen en vaak symmetrisch of in verhouding zijn. Dat kan er dus voor zorgen dat je wellicht iets minder panelen kwijt kan dan je zou denken.

Overigens wellicht niet duidelijk maar mijn 6000kWh is dus verbruikt maar door mijn panelen heb ik inderdaad maar 500kWh op de eindafrekening. Ik verwacht dat je voor jouw woning dus met die 6200kWh opbrengst redelijk uit zal komen hoor.

Hier 20x320Wp en half Juli komen er op mijn overkapping nog 6x360Wp bij alles op ZZW. (Ik rijd dan ook elektrisch dus alles is welkom).

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2021 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque

ZESHONDERDVIJFTIG? Kolere. Dan kun je in de tussentijd nog wel een ander huis kopen en daar jarenlang in wonen.
Mbt je vraag: geen idee. Ik heb er bij onze bouwers niets over teruggehoord in elk geval. Maar dat zegt niets. De aannemers zitten natuurlijk wel allemaal vol tot Sint Juttemis. De prijzen voor bouwmaterialen zijn wel omhoog gegaan zoals je al zegt. De vraag is ook: kunnen ze er niet aan komen, of willen ze er voor die prijs niet aan komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Over nagedacht maar besloten niet te doen. Voornaamste reden is dat ons huis in het najaar opgeleverd wordt dus de productie wordt niet heel erg geschaad door een paar maanden later te leggen. Bovendien krijgen we nog een dakkapel geïnstalleerd en kunnen we nu mooi een maatwerkplan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:41
MadEgg schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Onze bodemwarmtepomp met vergelijkbare opgegeven SCOP draait nu zo'n 30 maanden, en zit volgens de kWh-meter in de meterkast op 9540 kWh. Dus gemiddeld rond de 3816 kWh per jaar. For what it's worth. Dit is opgeleverd met EPC 0.4, gebruiksoppervlak van 150 m². Wel met 3 (ietwat waterschuwe) kinderen dus mogelijk wat meer verbruik voor SWW. Ik zou niet verwachten dat een L/W-warmtepomp minder verbruikt, dus jouw eigen schatting lijkt me ietwat optimistisch. De bouwer is daarentegen weer negatief, maar dat moet nou eenmaal van het bouwbesluit want als het -10 graden is buiten en je alle ramen open hebt staan moet het natuurlijk binnen ook warm kunnen worden :+
Is dat verbruik voor alleen de warmtepomp of ook inclusief het verbruik van de rest van je huis?

Ik had in die berekening overig verbruik nog niet meegenomen. Verbruiken nu ongeveer 2200kWh in ons huidige huis, dus dat zal wel ongeveer gelijk blijven. Totaalverbruik komt dan op geschat 4800 kWh. Zonnepanelenopbrengst moet er dan nog af.
[...]
Ik probeer het iets concreter te krijgen, maar wil als het voor een redelijke prijs kan direct mee laten nemen. Ook maar eens horen wat de installateur zelf adviseert.

[ Voor 25% gewijzigd door darasta op 10-06-2021 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:07
darasta schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:26:
[...]

Is dat verbruik voor alleen de warmtepomp of ook inclusief het verbruik van de rest van je huis?

Ik had in die berekening overig verbruik nog niet meegenomen. Verbruiken nu ongeveer 2200kWh in ons huidige huis, dus dat zal wel ongeveer gelijk blijven. Totaalverbruik komt dan op geschat 4800 kWh. Zonnepanelenopbrengst moet er dan nog af.

[...]

Ik probeer het iets concreter te krijgen, maar wil als het voor een redelijke prijs kan direct mee laten nemen. Ook maar eens horen wat de installateur zelf adviseert.
Ik heb bij oplevering de 2 schaampanelen eraf laten halen en zuid (12 panelen á 335 wp) en oost (11 panelen á 335 wp) vol laten leggen.

Volgens de berekeningen vanuit de aannemer verbruikt de warmtepomp ongeveer 3.500 kWh (gezin met 3 kids). In onze oude woning was het electra verbruik ongeveer 3.000 kWh per jaar.

Ik hoop dat we net zoveel opgewekt hebben als dat we verbruikt hebben (of minder verbruikt). De oplevering was in februari.

Wij hebben een twee-kapper met 150 m2 woonoppervlakte.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01

MadEgg

Tux is lievvv

darasta schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:26:
[...]

Dat is alleen de warmtepomp. Totaal is ~16000 kWh in dezelfde periode, en 11000 kWh teruggeleverd met 8540 Wp op het dak. Ik heb hier wel een klein serverparkje draaien dus het totaal is niet heel representatief.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
Hier zou standaard 9 panelen op 1-fase komen, oriëntatie Zuid. Optie om er 1 bij te kopen, meer kon niet op de omvormer. Ik heb aangegeven 3-fase en Oost/West te willen. Bleek uiteindelijk ook gewoon te kunnen. Dus nu krijgen we 20x380wp op ons platte dak.

Achteraf had het vast goedkoper gekund, zeker met verkoop van omvormer en panelen. Maar nu is al het leidingwerk tenminste ook meteen goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:59
Momenteel zijn we bezig met de laatste puntjes op de i voor het meer/minderwerk. Waar ik een beetje tegenaan loop is de meterkast i.v.m. gebrek aan kennis. Hopelijk heeft iemand hier wat advies.

De situatie is als volgt:
De woning wordt opgeleverd met een 3-fase ( 3 x 25 Ampère) meterkast bestaande uit:

Standaard zijn er 3 aardlekschakelaars in de meterkast.
  • 3 groepen t.b.v. lichtpunten en algemene wandcontactdozen;
  • 1 groep t.b.v. 2-Fase perilex-aansluiting t.b.v. kookaansluiting
  • 1 groep t.b.v. vaatwasser
  • 1 groep t.b.v. wasmachine
  • 1 groep t.b.v. PV-installatie
  • 1 krachtaansluiting t.b.v. 3-Fase warmtepompinstallatie
Dat zijn dus 8/12 van de beschikbare groepen.

Vanuit de meerwerk opties hebben we het volgende al afgenomen:
  • Een aansluiting voor de wasdroger op een eigen groep
  • Grondkabel op eigen groep
Vanuit de keukentekeningen adviseert de aannemer nu ook om de Quooker en 2 ovens elk op een aparte groep te zetten. Daarmee komen we op een totaal van 13 waardoor we dus ook een extra aardlekschakelaar zouden moeten nemen.

Mijn vragen zijn:
  • Is het werkelijk noodzakelijk om het deze manier in te richten? Ik lees regelmatig dat het voor bijv. een Quooker niet nodig is een aparte groep te nemen indien er een verdeler komt. Of geniet een eigen groep altijd de voorkeur? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik alles tegelijkertijd op vol vermogen laat draaien....
  • Betekent een extra aardlekschakelaar automatisch ook upgrade naar 3x35A of haal ik nu zaken door elkaar?
  • Is er een meer efficiënte manier van indeling? Of ontkomen we simpelweg niet aan de uitbreiding van de meterkast doordat we luxe keuken nemen en verder all-elektrisch gaan?
Overigens willen we in de toekomst ook extra zonnepanelen laten plaatsen. Dit wordt niet aangeboden door de aannemer. Dus die komen, verwacht ik (?), sowieso ook op een aparte groep.

[ Voor 9% gewijzigd door massapeal op 10-06-2021 12:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
massapeal schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:48:
Momenteel zijn we bezig met de laatste puntjes op de i voor het meer/minderwerk. Waar ik een beetje tegenaan loop is de meterkast i.v.m. gebrek aan kennis. Hopelijk heeft iemand hier wat advies.

De woning wordt opgeleverd met een 3-fase ( 3 x 25 Ampère) meterkast bestaande uit:

Vanuit de keukentekeningen adviseert de aannemer nu ook om de Quooker en 2 ovens elk op een aparte groep te zetten. Daarmee komen we op een totaal van 13 waardoor we dus ook een extra aardlekschakelaar zouden moeten nemen.

Mijn vragen zijn:
  • Is het werkelijk noodzakelijk om het deze manier in te richten? Ik lees regelmatig dat het voor bijv. een Quooker niet nodig is een aparte groep te nemen indien er een verdeler komt. Of geniet een eigen groep altijd de voorkeur? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik alles tegelijkertijd op vol vermogen laat draaien....
  • Betekent een extra aardlekschakelaar automatisch ook upgrade naar 3x35A of haal ik nu zaken door elkaar?
  • [list]
  • Is er een meer efficiënte manier van indeling? Of ontkomen we simpelweg niet aan de uitbreiding van de meterkast doordat we luxe keuken nemen en verder all-elektrisch gaan?
  • [/list]
Overigens willen we in de toekomst ook extra zonnepanelen laten plaatsen. Dit wordt niet aangeboden door de aannemer. Dus die komen, verwacht ik (?), sowieso ook op een aparte groep.
Je kan je vraag beter plaatsen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Die kookgroep gaan ze daar afschieten, en aparte aansluiting voor een droger is tegenwoordig niet nodig gezien het aansluitvermogen van drogers lager is dan voorheen en met zonnepanelen erbij zal je waarschijnlijk een extra (lege) kast nodig hebben of in ieder geval een plek daarvoor naast de huidige.

Oh, en 3x25A is zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
massapeal schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:48:

Mijn vragen zijn:
  • [list]
  • [/list]
  • Kookgroep -> krachtgroep idd
  • PV-groep ga je niks aan hebben voor een 3-fase omvormer, dus laat voor de zekerheid wat extra loze leidingen naar de zolder leggen waar de extra bekabeling wel door/bij past. Sowieso altijd handig om extra leidingen te hebben.
  • Ik vind het zelf nog steeds mega irritant dat ons halve huis qua verlichting en wcd's op dezelfde groep zit. Heb gelukkig wat loze leidingen naar centraaldozen laten trekken, dus dat moet ik nog een keer gaan splitten. Als je de mogelijkheid hebt zou ik kijken of je dat wat logischer kan verdelen. Als ik nu op zolder de stroom er even af wil hebben, dan vallen de babyfoons en nachtlampjes van de kinderkamers ook uit...
  • Voor een eventuele garage/berging is een aparte groep ook erg prettig.
  • Buitenkabel op een eigen groep is mooi, maar liefst OOK op een eigen aardlek. Anders ligt alsnog een deel van je huis plat als je problemen krijgt met die kabel.
  • 3x35A heb je echt niet nodig als je de vraag al moet stellen. :)
En zie ook even de startpost voor tips qua elektra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
Wolly schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Je kan je vraag beter plaatsen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Die kookgroep gaan ze daar afschieten, en aparte aansluiting voor een droger is tegenwoordig niet nodig gezien het aansluitvermogen van drogers lager is dan voorheen en met zonnepanelen erbij zal je waarschijnlijk een extra (lege) kast nodig hebben of in ieder geval een plek daarvoor naast de huidige.

Oh, en 3x25A is zat.
Bedankt voor de tip, zal ik zeker doen. Het is toch wel fijn om beslagen ten ijs in contact te treden met de koperbegeleiding heb ik gemerkt.
Farmerwood schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:26:
[...]
  • Kookgroep -> krachtgroep idd
  • PV-groep ga je niks aan hebben voor een 3-fase omvormer, dus laat voor de zekerheid wat extra loze leidingen naar de zolder leggen waar de extra bekabeling wel door/bij past. Sowieso altijd handig om extra leidingen te hebben.
  • Ik vind het zelf nog steeds mega irritant dat ons halve huis qua verlichting en wcd's op dezelfde groep zit. Heb gelukkig wat loze leidingen naar centraaldozen laten trekken, dus dat moet ik nog een keer gaan splitten. Als je de mogelijkheid hebt zou ik kijken of je dat wat logischer kan verdelen. Als ik nu op zolder de stroom er even af wil hebben, dan vallen de babyfoons en nachtlampjes van de kinderkamers ook uit...
  • Voor een eventuele garage/berging is een aparte groep ook erg prettig.
  • Buitenkabel op een eigen groep is mooi, maar liefst OOK op een eigen aardlek. Anders ligt alsnog een deel van je huis plat als je problemen krijgt met die kabel.
En zie ook even de startpost voor tips qua elektra
Bedoel je met de PV-groep de huidige/bestaande PV Groep of een additionele? Overigens hebben we al wel rekening gehouden met de uitbreiding door loze leidingen aan te laten leggen naar de zolder.

De exacte verdeling van verlichting / WCD per groep weet ik niet, maar ik neem voor nu even aan dat dit een groep per verdieping is (BG, 1, 2).

Verder hoopte ik juist dat 3x35A niet nodig is, maar was er eerder bang voor dat het me onnodig aangesmeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

GeeMoney schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:25:
[...]

Ik heb mijn dak ook vol laten leggen. Mogelijk denk je dat er plek is voor 24 maar als er ook maar een pijpje zorgt voor schaduwval dan zullen ze vanuit de bouw het paneel liever niet plaatsen is mijn ervaring. Ook moet het smoelen en vaak symmetrisch of in verhouding zijn. Dat kan er dus voor zorgen dat je wellicht iets minder panelen kwijt kan dan je zou denken.
Pijpjes of schaduwval hebben we gelukkig geen last van.

Gevoelsmatig zou ik hem ook vol leggen maar met de afbouw van de saldering en mijn ongeloof in een terugleversubsidie zou ik daarmee mezelf een beetje in de voet schieten.

De gulle middelweg zou zijn het laten plaatsen van 16 panelen rekening houdend met ruimte voor een rijtje extra en de omvormer ook al geschikt laten zijn voor max. 24 panelen.

Of natuurlijk electrisch/hybride gaan rijden...maar op dat punt zijn we nog niet. En aangezien ik vanuit het nieuwe huis op de speedpedelec naar het werk ga zal dat punt ook niet snel bereikt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

massapeal schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:57:
[...]

Bedankt voor de tip, zal ik zeker doen. Het is toch wel fijn om beslagen ten ijs in contact te treden met de koperbegeleiding heb ik gemerkt.

[...]

Bedoel je met de PV-groep de huidige/bestaande PV Groep of een additionele? Overigens hebben we al wel rekening gehouden met de uitbreiding door loze leidingen aan te laten leggen naar de zolder.

De exacte verdeling van verlichting / WCD per groep weet ik niet, maar ik neem voor nu even aan dat dit een groep per verdieping is (BG, 1, 2).

Verder hoopte ik juist dat 3x35A niet nodig is, maar was er eerder bang voor dat het me onnodig aangesmeerd wordt.
Wij laten een 5x2,5mm leiding van zolder naar meterkast aanleggen ter voorbereiding op de (na oplevering) te plaatsen PV-panelen. Aan loze leidingen doen ze hier niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:04

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Hebben hier mensen een onderheid terras aan de woning? Zo ja, hoe hoog/laag ligt deze?

Bij ons komt hij 22cm onder de dekvloer binnen te liggen. Persoonlijk vind ik dat best veel, maar ik heb er verder geen verstand van.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:04

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Deleon78 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Wat bedoe je met “komt hij”? Is dat de bovenkant van de tegels? Van de palen? Waarom laat je hem niet leggen zodat beide bestrate/tegelde vloeren gelijk komen? Etc
Hij is al aangebracht en er is nooit over hoogtes gesproken. Het viel tijden de kijkdag ineens op.
(Het was een standaard optie op de lijst)

De bovenkant van de betonnenplaat van het terras komt ruim 20cm onder de deklaag binnen te liggen. Dus je hebt ruim 20cm afstap de tuin in.

[ Voor 3% gewijzigd door Mad-Matt op 10-06-2021 13:58 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Laatst online: 00:09
Mad-Matt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:57:
[...]

Hij is al aangebracht en er is nooit over hoogtes gesproken. Het viel tijden de kijkdag ineens op.
(Het was een standaard optie op de lijst)

De bovenkant van de betonnenplaat van het terras komt ruim 20cm onder de deklaag binnen te liggen. Dus je hebt ruim 20cm afstap de tuin in.
dan doe je daarop een laagje witzand voordat je je tegels plaatst. 15 cm wit zand gaat echt niet verzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
burnedhardware schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:00:
[...]

dan doe je daarop een laagje witzand voordat je je tegels plaatst. 15 cm wit zand gaat echt niet verzakken
Moet je het wel opsluiten :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Mad-Matt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:15:
Hebben hier mensen een onderheid terras aan de woning? Zo ja, hoe hoog/laag ligt deze?

Bij ons komt hij 22cm onder de dekvloer binnen te liggen. Persoonlijk vind ik dat best veel, maar ik heb er verder geen verstand van.
Ja, wij. Hier lag het ook een flink stuk lager dan de binnenvloeren. Maar zoals hierboven al werd gezegd: zand en tegels erop, en nu liggen de vloeren binnen en buiten even hoog.
Ons is destijds verteld dat ze de betonplaat niet hoger konden leggen. Iets met beluchting of ventilatie of zo, ik weet het niet meer precies. Het klonk in ieder geval wel of het technisch echt niet anders kon. Maar hoe het nu ligt is helemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi70
Farmerwood schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:26:
[...]
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massapeal
Exact dit soort situaties hoop ik te voorkomen. Succes met de afwikkeling hiervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Het kan nooit kwaad om voor jezelf eens een berekening te maken van alle apparaten met enigzins stroomverbruik die je straks in huis krijgt en die een te verdelen over de fases.

Weet dat de upgraden van 3x25 naar 3x35 vrij makkelijk te doen is en geen grote aanpassingen in de meterkast vereist. Dus als achteraf blijkt dat het nodig is kun je altijd nog verzwaren.
En als ze je nu EN een 3x35 EN een kookgroep in de maag proberen te splitsen dan weet je zeker dat je een andere elektricien nodig hebt. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Onze woning is anderhalve maand geleden opgeleverd, dus daarvoor is het een beetje te laat. Gelukkig hadden we al wel om een driefasengroep gevraagd voor de kookplaat, anders hadden we inderdaad een kookgroep gekregen. Dat de meterkast anders is dan volgens de specificaties kwamen we pas na oplevering achter, toen we een brief van de netwerkbeheerder kregen. In alle eerdere correspondentie ging het altijd alleen maar over 3x25A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Na een tijdje meelezen ook maar eens het vragenlijstje invullen!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
nel!s schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:21:
[...]

Via casa39, via contactformulier. Je moet er een beetje achteraan zitten maar dan kan het gewoon tegen een kleine vergoeding.
Wat voor prijzen krijg je bij contactaanvraag, voor samples?
Als ik een sample (of 2) in mijn winkelmandje leg, krijg ik een mooie €200,- verzendkosten voor pallet. 8)7

Wellicht al gemeld in het topic; heb je ook daadwerkelijk besteld bij Casa39, of via een dealer in Nederland?

-----

Wij hebben de Ragno Woodtale Quercia in het echt gezien en deze viel erg in de smaak. De Marazzi die in de showroom lagen, waren het net niet.
Zijn er hier ervaringen met Ragno als merk?

Nu contact met Regge opgenomen of zij de Atlas Concorde Arbor op voorraad hebben. Anders daar maar eens langs.

[ Voor 39% gewijzigd door Source90 op 11-06-2021 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Niwla schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Pijpjes of schaduwval hebben we gelukkig geen last van.

Gevoelsmatig zou ik hem ook vol leggen maar met de afbouw van de saldering en mijn ongeloof in een terugleversubsidie zou ik daarmee mezelf een beetje in de voet schieten.

De gulle middelweg zou zijn het laten plaatsen van 16 panelen rekening houdend met ruimte voor een rijtje extra en de omvormer ook al geschikt laten zijn voor max. 24 panelen.

Of natuurlijk electrisch/hybride gaan rijden...maar op dat punt zijn we nog niet. En aangezien ik vanuit het nieuwe huis op de speedpedelec naar het werk ga zal dat punt ook niet snel bereikt worden.
Wij gaan ook zoiets doen. In eerste instantie panelen neerleggen om het verbruik dekkend te krijgen. Maar wel met voorbereiding voor extra: als dat in de toekomst nodig is dat ze enkel wat panelen hoeven bij te leggen. Mits het betaalbaar is. Als bijleggen in de toekomst praktisch net zo duur is als nu de voorbereiding doen, doe ik het later wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:40
@Source90 even via contactformulier doen, verzendkosten €30 voor de architecten mapjes.

Regge zijn echt top. Vrij direct in de communicatie maar uiteindelijk ook erg flexibel gebleken.

Wij krijgen Oltre caramel - uiteindelijk vooral omdat deze in strijklicht mooi mat blijft, waar andere tegels een haast plastic glans krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Woensdag ons eerste gesprek met de verkoopbegeleider, is overigens een tussenpersoon en niet direct verbonden aan de aannemer.
Nog tips om niet te vergeten tijdens dit gesprek? Los van het feit dat we de evt meerwerk opties goed hebben voorbereid.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:13:
Woensdag ons eerste gesprek met de verkoopbegeleider, is overigens een tussenpersoon en niet direct verbonden aan de aannemer.
Nog tips om niet te vergeten tijdens dit gesprek? Los van het feit dat we de evt meerwerk opties goed hebben voorbereid.
Wat heb je ondertussen al op papier staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Mbt het meerwerk helemaal niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:54
Mijn nieuwbouwwoning is bijna klaar, en ik sta momenteel in contact met wat stucadoors.

Ik kom deze opties tegen:

Traditioneel stucwerk als de muren netjes behangklaar zijn (dun overtrekken met isolis)
Traditioneel stucwerk als de muren niet netjes behangklaar zijn

Dunpleister

Ik ben vooral benieuwd waarom je wel / niet voor dunpleister zou kiezen en wat eventuele voor en nadelen zijn bij een keuze. Waar hebben jullie voor gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:02:
Mbt het meerwerk helemaal niets...
Begrijp me niet verkeerd, maar hierboven zeg je 2 dingen:

1. Verkoopbegeleider is niet (direct) verbonden met de aannemer.
2. Dat je de meerwerk opties goed heb voorbereid.

Waar heb je onze hulp dan bij nodig? De informatie die je geeft is nogal erg summier. Wij kennen je huis niet en weten niet wat de huidige stand van zaken is.

Voordat wij het gesprek aan gingen had ik een mooi lijstje met vragen opgesteld en ook een overzichtje gemaakt met alle opties die wij tot nu toe hadden "mee besteld" aangezien ze die vaak niet direct voor handen hebben.

Als je deze dan deelt (eventueel met plattegrond) dan kunnen we altijd mee kijken of we nog een nuttige bijdragen hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Rudyy schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:37:
Mijn nieuwbouwwoning is bijna klaar, en ik sta momenteel in contact met wat stucadoors.

Traditioneel stucwerk als de muren netjes behangklaar zijn (dun overtrekken met isolis)

Dunpleister

Ik ben vooral benieuwd waarom je wel / niet voor dunpleister zou kiezen en wat eventuele voor en nadelen zijn bij een keuze. Waar hebben jullie voor gekozen?
Dit al gezien? Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3 Volgens mij worden je vragen hier wel beantwoord.

Korte versie:
Als je kiest voor traditioneel stucwerk (MP75, Goudband en verwerkt volgens specificaties) dan moet je de ondergrond behandelen met een primer (Stucprimer, Betocontakt, Isocontakt, grondeermiddel) en maakt het geen zak uit hoe glad, beschadigd of poreus de ondergrond is.

Het "Dun overtrekken met Isolis" is gewoon een bepaalde vorm van dunpleister.

[ Voor 39% gewijzigd door Toppe op 13-06-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:11
Wij hebben nog geen verkoopbegeleider toegewezen gekregen, dat duurt nog enkele weken verwacht ik. Wel zijn we uiteraard al gestart met het uitzoeken van meerwerk.

Nu kom ik de volgende 3 opties tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
Beschrijving                                                      Prijs

Aansluitpunt ten behoeve van wasdroger op aparte groep            € 215,00

Extra dubbelwandcontactdoos met randaarde op aparte
groep in .... (.. stuks à € 210,00)                               € 290,00

Wat mij sowieso opvalt is dat de dubbel-WCD in de beschrijving een ander prijs heeft dan wat er onder prijs staat. Wat lijkt realistischer?

Wat ik eigenlijk zou willen weten is wat het verschil is tussen een WCD op een aparte groep t.o.v. een aansluitpunt t.b.v. wasdroger op een aparte groep.

Beide hebben krijgen een eigen groep. Is een aansluitpunt wat anders dan een WCD?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hyb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-08 07:03

hyb

@c-nan wellicht het verschil tussen een enkele wcd en een dubbele wcd (dubbel stopcontact)? Waarbij de wasdroger een enkele wcd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
hyb schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:57:
@c-nan wellicht het verschil tussen een enkele wcd en een dubbele wcd (dubbel stopcontact)? Waarbij de wasdroger een enkele wcd krijgt.
Als de dubbele WCD 215,00 kost zou het kunnen kloppen, maar ben bang dat dat 290,00 kost en dan snap ik het verschil in prijs niet :P Maar wellicht ben ik te negatief en kost een dubbel WCD maar 215,00 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
c-nan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:22:
[...]

Als de dubbele WCD 215,00 kost zou het kunnen kloppen, maar ben bang dat dat 290,00 kost en dan snap ik het verschil in prijs niet :P Maar wellicht ben ik te negatief en kost een dubbel WCD maar 215,00 :)
Ik denk dat het prijsverschil zit in de lokatie waar je de wcs wilt hebben. Bij een wasdroger is dit een standaard plek die misschien al voorbereid is en in ieder geval tot minder fouten zal leiden.

Bij zelfgekozen lokaties zit er meer werk en risico aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
c-nan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:22:
[...]

Ik neem aan dat je een PDF hebt ofzo? Wellicht handig om even een screenshot te posten van de pagina, misschien kunnen we dan een logica ontdekken ofzo

Het zou kunnen dat je voor €210 een WCD op bestaande groep krijgt en voor €290 een WCD op een nieuwe groep... €80 verschil zou niet heel gek zijn. Mogelijk hebben ze dan gewoon de tekst gekopieerd en maar voor de helft aangepast.

[ Voor 20% gewijzigd door Toppe op 13-06-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb

hyb

Misschien heb je er wat aan, maar bij ons is een dubbele wcd 250 (geen aparte groep) en een enkele wcd op aparte groep 350 (!). Het zou zomaar kunnen dat dit de 215 vs 290 is voor de dubbele wcd is. Overigens zou ik ook nagaan of ze de uitbreiding van de meterkast daarin ook al meenemen. (edit: dan bedoel ik dus bijv. het plaatsen van een extra ALS in dien nodig - dit zou er bij ons dan nog bovenop komen..).

Wat @Wolly zegt kan inderdaad ook. Als je wasdroger in een onbenoemde ruimte staat dan kan het welleens zijn dat ze opbouw gebruiken, net zoals in een garage/berging bijvoorbeeld. Bij ons maken ze daar echter geen onderscheid in.

Je kunt ook gewoon overwegen om een loze leiding te laten leggen en het daarna zelf te (laten) doen. Wel even nagaan of deze loze leiding direct naar de meterkast gaat, en niet op een centraaldoos wordt aangesloten. Of dit uit kan is natuurlijk sterk afhankelijk van wat ze voor een loze leiding vragen >:)

[ Voor 6% gewijzigd door hyb op 13-06-2021 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54

Dunpleister

In onze huidige woning hebben we beneden stucwerk en boven dunpleister.

Voordeel van dunpleister: sneller klaar, sneller droog en goedkoper.
Nadeel: door de dunne laag zie je met strijklicht nog goed oneffenheden en zelfs de blokken eronder. Ook ontstaan er veel en veel sneller grotere scheuren. Bij ons is bij vrijwel iedere deurkozijn boven wel een scheur te zien langs de dichtgezette bovenlichten.

Als je qua budget en tijd kunt kiezen voor stucwerk, zou ik zelf nooit meer voor dunpleister kiezen. Beneden hebben we alleen hele dunne scheuren langs de naden van de plafondplaten.

[ Voor 3% gewijzigd door millerman_sf op 13-06-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Toppe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:26:
[...]

Ik neem aan dat je een PDF hebt ofzo? Wellicht handig om even een screenshot te posten van de pagina, misschien kunnen we dan een logica ontdekken ofzo

Het zou kunnen dat je voor €210 een WCD op bestaande groep krijgt en voor €290 een WCD op een nieuwe groep... €80 verschil zou niet heel gek zijn. Mogelijk hebben ze dan gewoon de tekst gekopieerd en maar voor de helft aangepast.
Mijn tekst is exact uit de PDF gekopieerd, maar hierbij een screenshot :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9eS4EUWKXax-FucWMV5FnVtLEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9nNUjnFbvdIpjkDNh6svUpXJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syz1vJXccGwtILe4_3WpQmPo6S4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eIM0QkZ3E4DRD2uCxIHpsGGV.png?f=fotoalbum_large

Indien de prijs van optie 7008 210,00 begrijp ik het wel, maar als optie 7008 290,00 kost dan snap ik het niet helemaal als ik vergelijk met wat optie 7048 kost.

@hyb Loze leiding is vanuit de meterkast (denk ik), want de optie heet:
7060 Loze leiding vanuit meterkast (met controledraad), aansluitpunt 300 mm + P. in ruimte ....... (.. stuks à € 105,00)

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 13-06-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
c-nan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Indien de prijs van optie 7008 210,00 begrijp ik het wel, maar als optie 7008 290,00 kost dan snap ik het niet helemaal als ik vergelijk met wat optie 7048 kost.

[...]
Denk dat ze een tik fout hebben gemaakt. Ik zou uitgaan van €290 per stuk. Je zal er toch geen 20 nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyb

hyb

@c-nan Het enige wat ik hier eventueel nog van kan maken is dat een extra wcd op aparte groep 290,- is met elke volgende dubbele wcd op die groep 210,-? Al zou dat weer in conflict zijn met 7007. Wat betreft je wasdroger, die zal waarschijnlijk op een enkele wcd zitten, althans dat is bij ons zo.Dus dat zal 7006 zijn maar dan op een aparte groep. Ga er inderdaad maar vanuit dat de 210,- een foutje is en per ongeluk zo is overgenomen uit een vorig project 8)7

Maar goed, ik denk dat je genoeg aanknopingspunten hebt om te bespreken met de kopersbegleider toch? Meer kunnen we er denk ik niet van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:13

EiT

7008: dubbele WCD op aparte groep 290,- extra WCD’s op diezelfde groep: 210,-
7048: WCD voor droger op aparte groep: 215,-. Dit is een enkele WCD. Wil je hem dubbel, kost die ook 290 ;).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Laatst online: 20:59

Dunpleister

Ik heb gekozen voor dunpleister omdat de muren behangklaar werden opgeleverd. Kalkzandsteen buitenmuren en gibo blokken (dacht ik) voor de binnenmuren. Dan is dunpleister echt voldoende en traditionele stuc is dan overkill.

De gehele woning laten doen inclusief sauzen (rollen) voor €17 incl btw per m2. Resultaat is strak en ik zie geen blokken meer.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dunpleister op prefab beton kan niet. Het beton heeft blaasjes en bultjes die je er nog gewoon doorheen ziet. Dan moet je meerdere lagen waardoor gewoon een paar mm stucwerk beter is.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2021 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 18:53
c-nan schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Als ik dit zo lees, dan verwacht ik dat er ergens in het huis al een wcd voor de droger is voorzien. Alleen zit deze niet op een aparte groep, maar op een van de bestaande (licht)groepen. Dat kan met een warmtepomodroger ook prima

Optie 7048 is dan de upgrade van deze wcd naar een aparte groep. Die is dan goedkoper dan de €290 voor het aanleggen van een nieuwe (nog niet ingetekende) wcd op aparte groep.

Overigens is €105 per loze leiding niet duur. Ik zou het wel weten: naar elke kamer minimaal 1 extra loze leiding. Bij mij waren ze €180 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Toppe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:40:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, maar hierboven zeg je 2 dingen:

1. Verkoopbegeleider is niet (direct) verbonden met de aannemer.
2. Dat je de meerwerk opties goed heb voorbereid.

Waar heb je onze hulp dan bij nodig? De informatie die je geeft is nogal erg summier. Wij kennen je huis niet en weten niet wat de huidige stand van zaken is.
Ik denk dat hier sprake is van een spraakverwarring en interpreteerde jouw vraag als 'staan er al afspraken tussen jou en de aannemer op papier' wat dus niet zo is.

Wel hebben we een overzicht gemaakt van het meerwerk wat we willen laten uitvoeren, o.a. extra loze leidingen (vragen om 19mm), uitbouw, mantelbuis etc.
De vraag van mij was meer algemeen over het gesprek met de verkoopbegeleider, wellicht blijkt uit ervaring dat we bepaalde onderwerpen écht aan moeten snijden, kun je nog onderhandelen over de prijzen :+ etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:05:
[...]

Ik denk dat hier sprake is van een spraakverwarring en interpreteerde jouw vraag als 'staan er al afspraken tussen jou en de aannemer op papier' wat dus niet zo is.

Wel hebben we een overzicht gemaakt van het meerwerk wat we willen laten uitvoeren, o.a. extra loze leidingen (vragen om 19mm), uitbouw, mantelbuis etc.
De vraag van mij was meer algemeen over het gesprek met de verkoopbegeleider, wellicht blijkt uit ervaring dat we bepaalde onderwerpen écht aan moeten snijden, kun je nog onderhandelen over de prijzen :+ etc.
Ah, ja, zo las ik hem in elk geval niet.

Wij hebben 3 gesprekken gehad:
1. Ruwbouw opties
2. Installatie werk (elektra, water, leidingen, etc)
3. Detail opties (deuren, draairichting, etc) maar hier konden er ook nog ruw bouw opties kiezen…

Ik zou even navragen of je 1 of meerdere gesprekken hebt, anders ga je onderwerpen aansnijden die bij een ander gesprek plaats vinden.

En vragen om korting kan altijd maar denk niet dat ze er echt op zullen reageren. Materialen worden duurder, personeel lastiger te vinden en voor jou drie anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Ha, ik vroeg me af of er hier mensen zijn die een woning hebben gekocht met een horizontale warmtepomp. Ik dacht dat dat niet vaak voorkomt, maar het project tegenover ons krijgt volgens mij wel een horizontale warmtepomp. Gewoon nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Peacefield78 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:52:
Ha, ik vroeg me af of er hier mensen zijn die een woning hebben gekocht met een horizontale warmtepomp. Ik dacht dat dat niet vaak voorkomt, maar het project tegenover ons krijgt volgens mij wel een horizontale warmtepomp. Gewoon nieuwsgierig!
Ik lees dat je er een behoorlijk grondoppervlak voor nodig hebt en ligt op een diepte van 80 tot 100cm. Een flinke boom platen lijkt me niet een optie dan. Verder ken ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik moet een dezer dagen een plan opleveren (nou ja ik ga uitstel vragen om dat de vertegenwoordigers vanuit de bouwer ontslagen zijn en hun vervanger niets van het project weet en dan op vakantie gaat...) van mijn leidingen ed.

Wat voor software gebruiken jullie voor zoiets?
ik kom zelf tot de conclusie dat ik naar mijn keuken alsnog vloerverwarmingsvrije zones ga aanleggen langs de rand van het huis/woonkamer, en dat boven ook langs 1 wand met de buren een vvw-vrije zone aanleg waar ik dan mijn kabels in ga gooien.
Daarna ga ik in de muren frezen om alle kamers netjes te voorzien van voldoende WCDs en netwerkaansluitingen ed. Enige waar ik mee zit is of de bouwer me gaat helpen met wat PVC tussen beneden en boven (gewoon in de meterkast recht omhoog) of hoe dat netjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:06:
Daarna ga ik in de muren frezen om alle kamers netjes te voorzien van voldoende WCDs en netwerkaansluitingen ed. Enige waar ik mee zit is of de bouwer me gaat helpen met wat PVC tussen beneden en boven (gewoon in de meterkast recht omhoog) of hoe dat netjes te doen.
Ik zou ervoor zorgen dat je een basis afneemt bij de aannemer die je zelf makkelijk kan uitbreiden. Die basis kan bestaan uit loze leidingen naar de goede muren en minimaal 1 WCD per muur. Vanaf daar kun je zelf makkelijk verder trekken.
Verlichting, en dan met name de lichtpunten in plafonds, meteen goed doen, want dat is achteraf eigenlijk niet te doen zonder een verlaagd plafond te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Farmerwood schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Ik zou ervoor zorgen dat je een basis afneemt bij de aannemer die je zelf makkelijk kan uitbreiden. Die basis kan bestaan uit loze leidingen naar de goede muren en minimaal 1 WCD per muur. Vanaf daar kun je zelf makkelijk verder trekken.
Verlichting, en dan met name de lichtpunten in plafonds, meteen goed doen, want dat is achteraf eigenlijk niet te doen zonder een verlaagd plafond te maken.
ze doen dus niet aan loze leidingen, die moet je zelf doen ...
het is of compleet afgewerkte WCDs a 250 euro (oid) of niks. Gezien mijn eisen zou ik niet raar opkijken als ik naar de 5k ga aan WCDs. En dat ga ik er niet voor uitgeven.... dus wordt het zelf doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 14-06-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:54
millerman_sf schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:43:
[...]

In onze huidige woning hebben we beneden stucwerk en boven dunpleister.

Voordeel van dunpleister: sneller klaar, sneller droog en goedkoper.
Nadeel: door de dunne laag zie je met strijklicht nog goed oneffenheden en zelfs de blokken eronder. Ook ontstaan er veel en veel sneller grotere scheuren. Bij ons is bij vrijwel iedere deurkozijn boven wel een scheur te zien langs de dichtgezette bovenlichten.

Als je qua budget en tijd kunt kiezen voor stucwerk, zou ik zelf nooit meer voor dunpleister kiezen. Beneden hebben we alleen hele dunne scheuren langs de naden van de plafondplaten.
Bedankt voor je reactie! Dan denk ik dat dunpleister het niet gaat worden.

Wat voor methode hebben ze beneden gebruikt? Bij mij is isolis aangeboden, maar online lees ik weer dat dat niet voor kalkzandsteen is.

Zou je wellicht via DM anders kunnen delen welke stucadoor het is geweest beneden? Mits dat er een is die ook in het zuiden van het land werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Was net even bij een buurman en die had deze pompschakelaar tussen de vloerverwarming gezet om te zorgen dat hij niet 24/7 water blijft rond pompen (terwijl er niet verwarmd wordt.)

Iemand ervaring hiermee? Aannemer zei dat dit soort dingen niet mogen, maar er lijkt een veiligheid in te zitten die de pomp minimaal 1x per dag aan zet.

Gaat in dit geval om vloerverwarming met stadswarmte en Danfoss AMZ 112 regelset. (link noemt expliciet dat het niet zou kunnen, maar werkt prima bij de buurman)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Farmerwood ik heb exact die pompschakelaar meer dan 5 jaar in gebruik gehad. Prima ding. Sensor op de aanvoerbuis en hij gaat pompen als er warmte is. En idd om de 24 uur gaat hij even pompen.

Maar het gaat alleen om een beetje stroom van een pomp. Tegenwoordig met al die PV panelen valt dat te verwaarlozen imho. Dan zou ik doen wat het beste is voor zo'n pomp, waarschijnlijk 24/7 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:49

ChUcKiE

Dus........

Ik heb die er ook tussen zitten op mijn huidige vloerverwarmingspomp, maar sluit me verder aan bij @Verwijderd . Ik ga binnen het jaar verhuizen dus laat het er nu maar tussen zitten.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:20

Tijntje

Hello?!

Farmerwood schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:12:
Was net even bij een buurman en die had deze pompschakelaar tussen de vloerverwarming gezet om te zorgen dat hij niet 24/7 water blijft rond pompen (terwijl er niet verwarmd wordt.)

Iemand ervaring hiermee? Aannemer zei dat dit soort dingen niet mogen, maar er lijkt een veiligheid in te zitten die de pomp minimaal 1x per dag aan zet.

Gaat in dit geval om vloerverwarming met stadswarmte en Danfoss AMZ 112 regelset. (link noemt expliciet dat het niet zou kunnen, maar werkt prima bij de buurman)
In ons oude huis ook zoiets er tussen zitten voor vele jaren en die werkt perfect, het nieuwe huis heeft ook vloerkoeling en dan wil je dit er natuurlijk niet meer tussen hebben zitten, want dan werkt de vloerkoeling niet meer.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:24:
@Farmerwood ik heb exact die pompschakelaar meer dan 5 jaar in gebruik gehad. Prima ding. Sensor op de aanvoerbuis en hij gaat pompen als er warmte is. En idd om de 24 uur gaat hij even pompen.

Maar het gaat alleen om een beetje stroom van een pomp. Tegenwoordig met al die PV panelen valt dat te verwaarlozen imho. Dan zou ik doen wat het beste is voor zo'n pomp, waarschijnlijk 24/7 draaien.
Het gaat me eigenlijk niet om de stroom, maar om de hoeveelheid warm water die we (nodeloos) rond pompen. Elke druppel warm water kost goud geld bij het warmtenet. De meter geeft inmiddels al 19 GJ aan voor dit jaar en we zijn nog niet eens halverwege het jaar. In ons vorige huis zaten we jaarlijks op 12-16 GJ.

De buurman had het vooral gedaan vanwege de herrie van de hele unit. Geluid is bij ons ook hoorbaar, maar ervaren we (nog) niet als storend.
Pagina: 1 ... 11 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.